L/L WP naast bestaande L/W WP voor hoger comfort

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Ik ben op zoek naar en stukje meer comfort in ons huis.

Op dit moment verwarmen wij alleen beneden met een Mitsubishi Ecodan 7.5 kW WP in een verder gasloos huis wat prima bevalt. Boven doen we verder niets aan verwarmen. Nu willen wij graag boven ook graag verwarmen maar zeker ook koelen in de zomer. Op dit moment is er een hele oude splitunit aanwezig met een binnenunit op de gang boven. Deze is nu al voldoende voor de zomer om te koelen, maar heeft als nadeel dat alle deuren open moeten blijven wat vooral mijn dochter wat minder prettig vind. Ook maakt hij veel lawaai

Ik wil dus boven 2 units die kunnen verwarmen in de winter maar vooral koelen in de zomer. De eerste bij mijn dochter die haar kamer kan verwarmen maar ook koelen. De andere op de hal die vooral moet koelen. Vermogen van deze 2 hoeft maar zeer klein te zijn, want het aantal m3 is niet zo hoog. Isolatie is niet super boven

En toen dacht ik laten we het meteen doortrekken naar beneden en daar ook lekker gaan koelen in de zomer. Tot nu toe is de warmte aardig buiten te houden maar na meerdere dagen rammende zon begint het wel op te warmen. Woonkamer + keuken is wel wat groter, maar ook hier is het aantal m3 wel te overzien.

Is een set als deze al voldoende? Zijn er meer dingen waar ik rekening moet houden?

https://www.123klimaatsho...ti-split-wand-unit-50-kw/

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Fancoils hangen en aansluiten op je L/W.

Bijv https://www.vaillant.nl/consument/producten/fancoils/ Maar er is meer keuze. Zie fancoil topic.

[ Voor 57% gewijzigd door MotorBeast op 01-01-2024 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:58

Seafarer

XXX

MotorBeast schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:42:
Fancoils hangen en aansluiten op je L/W.

Bijv https://www.vaillant.nl/consument/producten/fancoils/ Maar er is meer keuze. Zie fancoil topic.
Zou dat voldoende zijn? Je kan niet condenserend koelen wegens condens .

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Seafarer schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:47:
[...]

Zou dat voldoende zijn? Je kan niet condenserend koelen wegens condens .
Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

De fancoils zoals hier besproken hebben veelal een condens afvoer zodat er ook condenserend mee gekoeld kan worden. Bij condenserend koelen is de aanvoertemperatuur onder het dauwpunt waardoor er condensatie optreed en je ook vocht uit de lucht haalt. Dit heeft als bijkomend voordeel dat ook de luchtvochtigheid daalt, wat flink bijdraagt aan het thermisch comfort.

Eerst lezen.....

Had ik dit maar gedaan ipv L/L om te verwarmen en te koelen. :'( Spijt, spijt, spijt. :X

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 01-01-2024 19:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
En de rest van al het leidingwerk wat condenseert?

Kort door de bocht dat fancoils de oplossing is.
Heb er zelf ook een op zolder maar de druppels hangen er soms aan, met name leidingwerk, de l/w warmtepomp is niet helemaal te temmen op watertemperatuur, zonder af en toe wat doorschieten als alles al ijskoud is. (vloer)

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-01-2024 19:16 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04:59

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Moby Dus als je fancoils "ophangt" en ook voor de condensafvoer bij condenserend koelen kan zorgen
hoef je alleen nog de waterleidingen tussen de l/w-warmtepomp en de fancoils te isoleren :Y ,
zoals @AUijtdehaag hierboven als (ervarings)deskundige (y) schrijft.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 15:16
Wij hebben eerst L/L gedaan in de woonkamer en slaapkamer. Eerste winter veel mee verwarmd (woonkamer)
Een jaar later L/W voor de vloerverwarming en warm water. Sindsdien de L/L alleen voor koelen en heel af en toe aan als snelle verwarming, we zeggen dan "even de kachel aan" ;)

De set die je noemt is prima.
Je zou ook een multisplit voor boven kunnen doen (vaak tegelijk aan wsl) en een single split voor beneden.

Fancoils heb ik geen ervaring mee.

[ Voor 5% gewijzigd door Plenkske op 01-01-2024 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
dunklefaser schreef op maandag 1 januari 2024 @ 19:17:
@Moby Dus als je fancoils "ophangt" en ook voor de condensafvoer bij condenserend koelen kan zorgen
hoef je alleen nog de waterleidingen tussen de l/w-warmtepomp en de fancoils te isoleren :Y ,
zoals @AUijtdehaag hierboven als (ervarings)deskundige (y) schrijft.
@AUijtdehaag Wat is het verschil met L/L? Die leidingen zijn ook geisoleerd tegen condensatie. Ik zie het verschil niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20:10

DIY

Ik zou voor de triple split gaan. Met 5kw kom je een heel eind om de bovenverdieping mee te verwarmen als kinders een aantal uur op hun kamer zijn (bv studeren). Zodra de L/L savonds uit gaat koelt het weer snel af, zodat de temperatuur voor het slapen ook goed is.

In de zomer heb je dan 5kw over de 3 units. Met een beperkt oppervlak lijkt me dat prima. Als het vermogen toch krap blijkt te zijn, kun je eventueel eerder op de dag starten met koelen. De units draaien hier meestal op het minimum als de ruimte eenmaal teruggekoeld is, dus dan is een laag minimum juist gunstiger.

[ Voor 20% gewijzigd door DIY op 01-01-2024 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
MotorBeast schreef op maandag 1 januari 2024 @ 19:41:
[...]

@AUijtdehaag Wat is het verschil met L/L? Die leidingen zijn ook geisoleerd tegen condensatie. Ik zie het verschil niet.
Je verwacht dus dat alle leidingen van de TS al geisoleerd zijn en geschikt om fancoils te hangen?
Lijkt me niet dat hij iedere zomer alles dicht gaat zetten om te kunnen koelen met een paar fancoils.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-01-2024 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:58

Seafarer

XXX

MotorBeast schreef op maandag 1 januari 2024 @ 19:00:
[...]

De fancoils zoals hier besproken hebben veelal een condens afvoer zodat er ook condenserend mee gekoeld kan worden. Bij condenserend koelen is de aanvoertemperatuur onder het dauwpunt waardoor er condensatie optreed en je ook vocht uit de lucht haalt. Dit heeft als bijkomend voordeel dat ook de luchtvochtigheid daalt, wat flink bijdraagt aan het thermisch comfort.

Eerst lezen.....

Had ik dit maar gedaan ipv L/L om te verwarmen en te koelen. :'( Spijt, spijt, spijt. :X
Is al genoemd, maar ik doelde meer op het bestaande leidingwerk.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
DIY schreef op maandag 1 januari 2024 @ 19:50:
Ik zou voor de triple split gaan. Met 5kw kom je een heel eind om de bovenverdieping mee te verwarmen als kinders een aantal uur op hun kamer zijn (bv studeren). Zodra de L/L savonds uit gaat koelt het weer snel af, zodat de temperatuur voor het slapen ook goed is.

In de zomer heb je dan 5kw over de 3 units. Met een beperkt oppervlak lijkt me dat prima. Als het vermogen toch krap blijkt te zijn, kun je eventueel eerder op de dag starten met koelen. De units draaien hier meestal op het minimum als de ruimte eenmaal teruggekoeld is, dus dan is een laag minimum juist gunstiger.
5kW? Ik heb boven 2,5 hangen om te verwarmen in een huis uit 78 nageisoleerd. Vermogen krap? Vermogen teveel denk ik. Voor koelen zeker veel te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

MotorBeast schreef op maandag 1 januari 2024 @ 19:41:
[...]
L/L koelleidingen zijn inderdaad dampdicht geïsoleerd*. Ze lopen alleen niet door je halve huis incl vloeren en koven zoals cv leidingen vaak wel doen. Het dan bij cv ook erg lastig om alles echt goed dampdicht te krijgen.

* je ziet nog wel eens slordig aangelegde airco leidingen die bv bij de binnenunit openingen in de isolatie hebben en dan ook prompt beginnen te druppelen van de condens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
AUijtdehaag schreef op maandag 1 januari 2024 @ 19:57:
[...]

Je verwacht dus dat alle leidingen van de TS al geisoleerd zijn en geschikt om fancoils te hangen?
Lijkt me niet dat hij iedere zomer alles dicht gaat zetten om te kunnen koelen met een paar fancoils.
Dan isoleer je ze toch? Je moet toch al met leidingen aan het werk gaan. Met L/L zal er bij het bestaande leidingwerk weer lelijke leidingen over je gevel lopen en/of binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
DIY schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:02:
[...]

L/L koelleidingen zijn inderdaad dampdicht geïsoleerd*. Ze lopen alleen niet door je halve huis incl vloeren en koven zoals cv leidingen vaak wel doen. Het dan bij cv ook erg lastig om alles echt goed dampdicht te krijgen.

* je ziet nog wel eens slordig aangelegde airco leidingen die bv bij de binnenunit openingen in de isolatie hebben en dan ook prompt beginnen te druppelen van de condens.
Oh nee? Vreemd bij mij wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

@MotorBeast Jouw koelleidingen zijn bij installatie al dampdicht geisoleerd.
MotorBeast schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:02:
[...]
5kW? Ik heb boven 2,5 hangen om te verwarmen in een huis uit 78 nageisoleerd. Vermogen krap? Vermogen teveel denk ik. Voor koelen zeker veel te veel.
Er staat 'ALS' en een oplossingsrichting.
Het gaat in dit geval om 3 binnen units, 2 op verschillende kamers boven en 1 beneden, dus 1.66kw per stuk bij max vermogen en 0,41kw per unit bij minimum. En ja, bij single splits zou ik ook de kleinste kiezen/adviseren.

[ Voor 52% gewijzigd door DIY op 01-01-2024 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Ik ben ondertussen hard aan het bij lezen over fancoils. Sowieso interessant materie.

Paar vragen/opmerkingen hierover

- Qua aanschafprijs zien fancoils er niet superguntig uit, klopt dit?
- Zoals gezegd is isolatie niet super boven, dan zijn fancoils iets minder gunstig dan een L/L WP?
- Leidingverhaal snap ik niet helemaal. Ik begrijp dat de 3 units een leiding krijgen uiteraard. Deze zijn behoorlijk goed uit het zicht te krijgen, en zijn ook nog eens zeer kort qua afstand naar de L/W WP en naar buiten
- Condensafvoer is geen groot probleem, alles kan naar het platte dak vanuit de technische ruimte waar de L/W WP zit. Afstand naar de beoogde plekken voor de losse units is ook vrij klein
AUijtdehaag schreef op maandag 1 januari 2024 @ 19:14:
En de rest van al het leidingwerk wat condenseert?

Kort door de bocht dat fancoils de oplossing is.
Heb er zelf ook een op zolder maar de druppels hangen er soms aan, met name leidingwerk, de l/w warmtepomp is niet helemaal te temmen op watertemperatuur, zonder af en toe wat doorschieten als alles al ijskoud is. (vloer)
Wat bedoel je met het dikgedrukte gedeelte?

Vooralsnog neig ik naar de L/L WP oplossing, maar ik weet nog maar 1 uur van het bestaan van fancoils af. Ik heb het topic wel voorbij zien komen maar er nog nooit in gekeken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Moby
Bij mij is alles koper met armaflex, op wat RVS verdelers na met flex slangetjes.

Maar ik moet het capaciteits kabeltje op 50% gebruiken op mijn 5 kW mitsu om te voorkomen dat de ingestelde watertemperatuur van 17 graden niet verder doortrekt naar 14 graden (wat condens betekend)
Koelen is peanuts voor een L/W warmtepomp in de zomer (vaak draait die gewoon op de minimale last, welke al hoog vermogen is voor het koelen)

Maar alles is te automatiseren uiteraard via procon a1m melcobems mini en modbus.
Ik vergeet hem steeds tussen het koelen door op "holiday" te zetten en lange nadraaitijd van de pomp.
Een hele dag koelen gaat geheid condens opleveren (op de rvs verdelers en slangetjes)

Ik kraak het idee van fancoils niet af, integendeel, werkt hier prima, maar wel het condensprobleem wat je gaat krijgen dien je rekening mee te houden.
En dat heb je met een L/L niet (daar zit geisoleerde koelmiddel leiding aan, en een condensafvoer)
(die MHI L/L staat hier ook al 2 jaar als bijzet tafeltje met 3 binnenunits gereed om geinstalleerd te worden, maar dat is een ander verhaal, mompelt iets van keuken open breken en douchewtw verwijderen)

ah nog een plaatje gevonden uit de oude doos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIjDOb5gbKCyZuTGph1Wt8wRtts=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/01H15FlW4Dg9B5DHks6iUFwC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0OCoj7h0jnDr44GFG4_df6dRaU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AFhYvzodtWjTZ9MRxcixmPTy.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-01-2024 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:07
Geen ervaring met fancoils of l/w. Maar als tegenhanger van motorbeast (die vrij anti l/l is maar geen ervaring eigen heeft met l/w volgens mij nog tenzij dat ondertussen geïnstalleerd is?).

Zou een duct-airco een optie zijn? Dus op 1 centrale plek een unit en via kanalen naar de verschillende kamers leiden? Op die manier kan je alle kamers met 1 ubit verwarmen en/of koelen. Maar veel units kunnen ook de roosters "afsluiten" om slecht 1 kamer te koelen/verwarmen.

Kwa installatie wel lastiger misschien maar kwa kosten misschien wel een oplossing.

Zelf ben ik aan het kijken naar een oplossing (want wil alles L/L dus ook boven, beneden bevalt het al uitstekend) en ik zou 4 binnenunits nodig hebben. Met een kanaal-airco zou dat zorgen voor 1 buiten/binnenunits met kanalen en zit ik niet met de condensafvoer en leidingen door het hele huis. Maar dat moet maar net goed uit komen met waar je de kanalen kwijt kan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:31:
@Moby
Bij mij is alles koper met armaflex, op wat RVS verdelers na met flex slangetjes.

Maar ik moet het capaciteits kabeltje op 50% gebruiken op mijn 5 kW mitsu om te voorkomen dat de ingestelde watertemperatuur van 17 graden niet verder doortrekt naar 14 graden (wat condens betekend)
Koelen is peanuts voor een L/W warmtepomp in de zomer (vaak draait die gewoon op de minimale last, welke al hoog vermogen is voor het koelen)

Maar alles is te automatiseren uiteraard via procon a1m melcobems mini en modbus.
Ik vergeet hem steeds tussen het koelen door op "holiday" te zetten en lange nadraaitijd van de pomp.
Een hele dag koelen gaat geheid condens opleveren (op de rvs verdelers en slangetjes)

Ik kraak het idee van fancoils niet af, integendeel, werkt hier prima, maar wel het condensprobleem wat je gaat krijgen dien je rekening mee te houden.
En dat heb je met een L/L niet (daar zit geisoleerde koelmiddel leiding aan, en een condensafvoer)
(die MHI L/L staat hier ook al 2 jaar als bijzet tafeltje met 3 binnenunits gereed om geinstalleerd te worden, maar dat is een ander verhaal, mompelt iets van keuken open breken en douchewtw verwijderen)
De eerste 2 alinea's is het voor mij al niet waard, dat is al teveel gedoe
MotorBeast schreef op maandag 1 januari 2024 @ 19:00:
[...]

Eerst lezen.....

Waarom heb je spijt? Ik zie het voordeel nog niet zo erg, en laat me graag voorlichten. Uit de TS van het door jou aangehaalde topic lees ik het ook niet direct terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

AUijtdehaag schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:31:
@Moby

Herkenbaar. Ik heb de m'n 6kW L/W voor koelen beperkt tot het minimum vermogen (bij Nibe is dit in te stellen). Doordat het cv leidingwerk door (houten) balklagen loopt is die niet eenvoudig te isoleren.
De wp koelt nu op hete dagen vanaf smorgens 9 tot savond 9 in runs van ca 2 uur met tussenpauzes van 2 uur. Leuk om icm de wtw de warmte uit het huis te houden, maar zonder fancoils en isolatie niet geschikt om terug te koelen.
Boven hangen er daarom airco's. Werkt veel prettiger om 'on demand' te koelen of verwarmen voor ruimtes die niet 24/7 20°C moeten zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door DIY op 01-01-2024 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:48
Nou als ik het zo lees is koelen met L/W een ramp als je systeem niet op dag 1 voor geschikt is gemaakt. Ik wil dat ooit nog doen voor alleen verwarmen, maar zo te lezen hoef ik niet druk te maken als de unit niet kan koelen, dat kan beter met de bestaande aircos.

@Moby waarom deze Mitsubishi Electric unit? Ga even zoeken wat zijn regelgedrag is als je heel weinig warmte vraag, het is heel irritant als dat ding niet rustig kan brommen en steeds aan en uit slaat. Vooral multisplits hebben daar soms last van, ik meen in de grote L/L topic gelezen te hebben dat iemand niet blij was met zijn ME.

Met andere merken kan je dat fixen met een vermogen limiet (Daikin Demand Control), en bij MHI kunnen de 4 en 5 kW multi net zo langzaam brommen als een kleine single split. Niet voor LG gaan.

Koelen kunnen ze allemaal goed. Binnen een kwartier is het afgekoeld en na een uur of 2 daar houden is de kou ook in meubels, wanden en vloeren getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Moby schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:43:
[...]

De eerste 2 alinea's is het voor mij al niet waard, dat is al teveel gedoe
die installatie is ook niet een goed voorbeeld. de leidingen moeten gewoon volledig geisoleerd worden wat niet lastig is, het kost alleen wat tijd om het netjes te doen en dan heb je geen problemen. niet anders dan bij een airco.
Moby schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:23:
Ik ben ondertussen hard aan het bij lezen over fancoils. Sowieso interessant materie.

Paar vragen/opmerkingen hierover

- Qua aanschafprijs zien fancoils er niet superguntig uit, klopt dit?
- Zoals gezegd is isolatie niet super boven, dan zijn fancoils iets minder gunstig dan een L/L WP?
- Leidingverhaal snap ik niet helemaal. Ik begrijp dat de 3 units een leiding krijgen uiteraard. Deze zijn behoorlijk goed uit het zicht te krijgen, en zijn ook nog eens zeer kort qua afstand naar de L/W WP en naar buiten
- Condensafvoer is geen groot probleem, alles kan naar het platte dak vanuit de technische ruimte waar de L/W WP zit. Afstand naar de beoogde plekken voor de losse units is ook vrij klein
Wat bedoel je met het dikgedrukte gedeelte?

Vooralsnog neig ik naar de L/L WP oplossing, maar ik weet nog maar 1 uur van het bestaan van fancoils af. Ik heb het topic wel voorbij zien komen maar er nog nooit in gekeken
fancoils zijn een klap goedkoper als je er een beetje naar gaat shoppen. in italtie vind je ze voor 2 a 300 per stuk wat voldoende is voor een slaapkamer. dan heb je voor de prijs van 1 losse airco je hele bovenverdieping voorzien van individuele airco. en niet NOG een machine aan de muur buiten maar gewoon je bestaande machine.
bijkomend voordeel is dat je ook een stooklijn in kan stellen voor het koelen. dus de warmer het word de kouder het water is en de effectiver de fancoils werken. dat bespaart energie en verhoogt het comfort. omdat de L/W machine zoveel groter is kan die ook veel stiller en zuiniger koelen dan een L/L airco.

o ja, fancoils zijn niks nieuws. een beetje tof kantoorpand word eigenlijk altijd gekoeld en verwarmd via fancoils, alleen zitten ze dan weggewerkt boven het plavond. zodra je veel units op moet hangen zijn fancoils automatisch in het voordeel qua prijs.
het is dan trouwens ook een kleine moeite om er een paar in de woonkamer te zetten zodat je daar ook airco hebt.
enigste wat je moet doen is de vloerverwarming dichtdraaien. je wilt niet 10 graden water door je vloer sturen....

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 02-01-2024 02:09 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 10:26
w00key schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 00:39:
Nou als ik het zo lees is koelen met L/W een ramp als je systeem niet op dag 1 voor geschikt is gemaakt. Ik wil dat ooit nog doen voor alleen verwarmen, maar zo te lezen hoef ik niet druk te maken als de unit niet kan koelen, dat kan beter met de bestaande aircos.

@Moby waarom deze Mitsubishi Electric unit? Ga even zoeken wat zijn regelgedrag is als je heel weinig warmte vraag, het is heel irritant als dat ding niet rustig kan brommen en steeds aan en uit slaat. Vooral multisplits hebben daar soms last van, ik meen in de grote L/L topic gelezen te hebben dat iemand niet blij was met zijn ME.

Met andere merken kan je dat fixen met een vermogen limiet (Daikin Demand Control), en bij MHI kunnen de 4 en 5 kW multi net zo langzaam brommen als een kleine single split. Niet voor LG gaan.

Koelen kunnen ze allemaal goed. Binnen een kwartier is het afgekoeld en na een uur of 2 daar houden is de kou ook in meubels, wanden en vloeren getrokken.
Verwarm het hele huis met ME, en herken me niet in de boven genoemde problemen, verwarmt prima en draait laag in vermogen goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:48
piotr123 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 07:39:
[...]

Verwarm het hele huis met ME, en herken me niet in de boven genoemde problemen, verwarmt prima en draait laag in vermogen goed.
Dat is mooi. L/L topic heeft weinig ME gebruikers. Mensen (van alle merken) die we zien hebben vaak iets dat ze willen fixen.

Welke buitendeel heb je en welke binnendelen, en welke vermogen bereik draait het (watts minimum - maximum)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 10:26
w00key schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:08:
[...]

Dat is mooi. L/L topic heeft weinig ME gebruikers. Mensen (van alle merken) die we zien hebben vaak iets dat ze willen fixen.

Welke buitendeel heb je en welke binnendelen, en welke vermogen bereik draait het (watts minimum - maximum)?
Ik heb een 5 kw zen en 2x een 3.5 en 1 maal een 2.5 kw, ik heb toen deze net geplaats was de 5 kw die in de woonkamer hangt gemonitoord met een slimme stekker, ik weet de precieze waarde niet meer , maar hij regelde mooi terug, laatst wel een externe temp voeler aangesloten waardoor de temp constanter is. Gekocht van een mede tweaker , zoek in het LL forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
w00key schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 00:39:

Ik zit zeker niet vast aan Mitsubishi, maar de L/W WP is van dat merk, en hier vond ik een mooi pakket van 1 buitenunit en 3 binnenunits, vandaar.

https://www.123klimaatsho...ti-split-wand-unit-50-kw/

Betere of slimmere keuzes zijn zeker welkom.

[ Voor 3% gewijzigd door Moby op 03-01-2024 08:35 ]

Pagina: 1