Ik gebruik een ME wand unit, 5 kW.banaliteit schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:01:
Wat vinden jullie ervan om de airco altijd op hogere stand te laten blazen als er niemand in de ruimte aanwezig is. Uit de discussies hier kan ik opmaken dat dit de COP verbeterd. En je krijgt betere koelte / warmte verspreiding. Win / win? Behalve dan dat je meer stroomverbruik hebt vanwege de fan. Wellicht is er een sweet spot qua stroomverbruik en blaasstand.
- zou je dat doen?
- voor verwarmen / koelen of allebei?
- op welke fanstand zou je hem zetten?
Als ik die ‘s ochtends vroeg inschakel om de woonkamer na de nachtelijke afkoeling op te warmen trekt die met fan ingesteld op stand 4 van de 5 na een minuut of 10 opstartfase, afhankelijk van de dan geldende temperatuur in huis en de buiten temperatuur tussen de 1000 en 1500 W vermogen, stabiel, een strakke horizontale lijn in de HomeWizard app. En dat blijft zo, een tot twee uur, totdat de doel temperatuur op de externe thermostaat ingesteld is gehaald.
Als ik dan de fan op stand 5 zet daalt het netjes geregistreerde stroomverbruik van de airco onmiddellijk met 100-150 W, en stabiliseert ook op dat niveau tot de doel temperatuur weer is gehaald, want dan ook nog aanzienlijk sneller is dan op stand 4. Dus als er niemand in de ruimte is, bij ons tot aan het ontbijt, staat de airco in de hoogste stand.
Dus terwijl de fanmotor meer stroom trekt daalt het totale verbruik significant, terwijl de warmte aanzienlijk beter verspreid wordt. Vastgesteld met een thermometer en een IR meter dat de uitgeblazen lucht even warm blijft.
Helemaal doorgronden waarom dit gebeurt, m.a.w. waarom in de hoogste fan stand de buitenunit minder stroom gaat trekken, dus de compressor langzamer gaat lopen weet ik niet, maar het warmt de ruimte sneller op, en bespaart flink wat stroom.
Ben benieuwd of anderen iets soortgelijks zien.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW