Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 66 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:16
banaliteit schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:01:
Wat vinden jullie ervan om de airco altijd op hogere stand te laten blazen als er niemand in de ruimte aanwezig is. Uit de discussies hier kan ik opmaken dat dit de COP verbeterd. En je krijgt betere koelte / warmte verspreiding. Win / win? Behalve dan dat je meer stroomverbruik hebt vanwege de fan. Wellicht is er een sweet spot qua stroomverbruik en blaasstand.

- zou je dat doen?
- voor verwarmen / koelen of allebei?
- op welke fanstand zou je hem zetten?
Ik gebruik een ME wand unit, 5 kW.
Als ik die ‘s ochtends vroeg inschakel om de woonkamer na de nachtelijke afkoeling op te warmen trekt die met fan ingesteld op stand 4 van de 5 na een minuut of 10 opstartfase, afhankelijk van de dan geldende temperatuur in huis en de buiten temperatuur tussen de 1000 en 1500 W vermogen, stabiel, een strakke horizontale lijn in de HomeWizard app. En dat blijft zo, een tot twee uur, totdat de doel temperatuur op de externe thermostaat ingesteld is gehaald.
Als ik dan de fan op stand 5 zet daalt het netjes geregistreerde stroomverbruik van de airco onmiddellijk met 100-150 W, en stabiliseert ook op dat niveau tot de doel temperatuur weer is gehaald, want dan ook nog aanzienlijk sneller is dan op stand 4. Dus als er niemand in de ruimte is, bij ons tot aan het ontbijt, staat de airco in de hoogste stand.
Dus terwijl de fanmotor meer stroom trekt daalt het totale verbruik significant, terwijl de warmte aanzienlijk beter verspreid wordt. Vastgesteld met een thermometer en een IR meter dat de uitgeblazen lucht even warm blijft.
Helemaal doorgronden waarom dit gebeurt, m.a.w. waarom in de hoogste fan stand de buitenunit minder stroom gaat trekken, dus de compressor langzamer gaat lopen weet ik niet, maar het warmt de ruimte sneller op, en bespaart flink wat stroom.
Ben benieuwd of anderen iets soortgelijks zien.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

EVfan schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:10:
[...]
Helemaal doorgronden waarom dit gebeurt, m.a.w. waarom in de hoogste fan stand de buitenunit minder stroom gaat trekken, dus de compressor langzamer gaat lopen weet ik niet, maar het warmt de ruimte sneller op, en bespaart flink wat stroom.
Ben benieuwd of anderen iets soortgelijks zien.
simpel: de lucht is beter gemengt en de warmtevraag is laag dus de condensor word niet zo heet. de machine draait dan ook efficienter.

daarom moet je de fan ook nooit op auto zetten maar gewoon vastzetten op de stand wat voldoende dekking geeft door de kamer zonder er last van te hebben. enigste wat de unit dan varieert is de compressor om de luchttemperatuur vast te houden.

woonkamers zijn echter lastig met 1 grote unit en daarom adviseer ik er altijd 2 kleintjes omdat dit veel meer comfort oplevert met een betere luchtspreiding.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 02-01-2024 12:25 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:16
Grolsch schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:49:
Hier sinds kort ook een airco in de "mancave" opgehangen, namelijk een MHI SRC50ZS-W buitenunit en een SRK50ZS-WFT binnenunit.

Hij werkt op zich goed, het valt me alleen op dat mijn buitenunit eigenlijk continu water "lekt" tijdens verwarmen :?

Ik heb al 7 jaar een L/W WP om mijn woning te verwarmen, en deze lekt alleen water tijdens een defrost.

Het zal wel normaal zijn, maar ik volg nog niet helemaal waarom hij continu water lekt.

Het is geen condenswater van de binnenunit, deze heeft een eigen afvoer.
Mijn 5 kW ME doet dat ook. Maar het is feitelijk geen lekkage, maar condens dat zich op de warmtewisselaar vormt. Immers die buitenunit/warmtewisselaar koelt als je met de airco verwarmt toch aanzienlijk af, en afhankelijk van de luchtvochtigheid zal er dus condens op die warmtewisselaar vormen dat er afloopt. Dat gebeurt al vrij vlot. Als het kouder wordt kan dat condens aanvriezen en na enige tijd de airco « doen besluiten » te gaan ontdooien. Net als bij L/W hetzelfde proces.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Grolsch schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:49:
Hier sinds kort ook een airco in de "mancave" opgehangen, namelijk een MHI SRC50ZS-W buitenunit en een SRK50ZS-WFT binnenunit.

Hij werkt op zich goed, het valt me alleen op dat mijn buitenunit eigenlijk continu water "lekt" tijdens verwarmen :?

Ik heb al 7 jaar een L/W WP om mijn woning te verwarmen, en deze lekt alleen water tijdens een defrost.

Het zal wel normaal zijn, maar ik volg nog niet helemaal waarom hij continu water lekt.

Het is geen condenswater van de binnenunit, deze heeft een eigen afvoer.
EVfan schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:20:
[...]

Mijn 5 kW ME doet dat ook. Maar het is feitelijk geen lekkage, maar condens dat zich op de warmtewisselaar vormt. Immers die buitenunit/warmtewisselaar koelt als je met de airco verwarmt toch aanzienlijk af, en afhankelijk van de luchtvochtigheid zal er dus condens op die warmtewisselaar vormen dat er afloopt. Dat gebeurt al vrij vlot. Als het kouder wordt kan dat condens aanvriezen en na enige tijd de airco « doen besluiten » te gaan ontdooien. Net als bij L/W hetzelfde proces.
dat merk je bij een airco veel sneller omdat de verdamper veel kleiner is en dus de lucht verder afkoelt. je krijgt dus sneller condensvorming dan bij een L/W machine die een verdamper heeft die 4x zo groot is.

[ Voor 27% gewijzigd door flippy op 02-01-2024 12:27 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
flippy schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:14:
[...]

simpel: de lucht is beter gemengt en de warmtevraag is laag dus de condensor word niet zo heet. de machine draait dan ook efficienter.

daarom moet je de fan ook nooit op auto zetten maar gewoon vastzetten op de stand wat voldoende dekking geeft door de kamer zonder er last van te hebben. enigste wat de unit dan varieert is de compressor om de luchttemperatuur vast te houden.

woonkamers zijn echter lastig met 1 grote unit en daarom adviseer ik er altijd 2 kleintjes omdat dit veel meer comfort oplevert met een betere luchtspreiding.
Bij adhoc wellicht 2. Ik hou het hier met 24/7 aan gewoon op stand 2 van 5 gewoon egaal warm op 60m2 met 1 unit met gemiddeld 300W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MotorBeast schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:28:
[...]

Bij adhoc wellicht 2. Ik hou het hier met 24/7 aan gewoon op stand 2 van 5 gewoon egaal warm op 60m2 met 1 unit met gemiddeld 300W.
helaas blijven in de praktijk de mensen aircos behandelen alsof het een cv ketel is dus adhoc is nog steeds de norm voor veel situaties.

maar ook voor 24/7 stoken levert het meer comfort op, vooral bij kamers die L of U vormig zijn en de luchtstroming verstoord word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:31:
[...]

helaas blijven in de praktijk de mensen aircos behandelen alsof het een cv ketel is dus adhoc is nog steeds de norm voor veel situaties.

maar ook voor 24/7 stoken levert het meer comfort op, vooral bij kamers die L of U vormig zijn en de luchtstroming verstoord word.
Lijkt me stug. Ik heb hier een kamer in een T vorm met boven het streepje een open serre, Adhoc is gewoon het probleem. Niet de vorm van de kamer.

Ik verwarm/koel boven vanuit de hoofdslaapkamer ook met 1 unit de hele bovenverdieping. En dan heb je het over 3 slaapkamers en badkamer. Deuren staan overdag open en als het koud is pruttelt de unit gewoon op standje 2 de hele dag. Maar adhoc gaat niet lukken nee. Zolder loopt er zelfs op mee. Warme lucht stijgt op.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 02-01-2024 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MotorBeast schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:59:
[...]

Lijkt me stug. Ik heb hier een kamer in een T vorm met boven het streepje een open serre, Adhoc is gewoon het probleem. Niet de vorm van de kamer.

Ik verwarm/koel boven vanuit de hoofdslaapkamer ook met 1 unit de hele bovenverdieping. En dan heb je het over 3 slaapkamers en badkamer. Deuren staan overdag open en als het koud is pruttelt de unit gewoon op standje 2 de hele dag. Maar adhoc gaat niet lukken nee.
ik kom bij genoeg locaties waar slechte plaatsing of te weinig binnendelen wel problemen/comfortklachten oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-09 19:37
flippy schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:31:
[...]

De verbeteringen zijn maar minimaal met 24/7 verwarmen is mijn ervaring, om die reden doe ik het alleen tijdens vorst, het wil simpelweg niet 1 binnenunit hoog aan de wand in een grotere ruimte.

Op ongeveer 2 meter afstand van de binnenunit zitten geeft nog enige comfort. (wel zorgen dat je niet in de directe luchtstroming gaat zitten natuurlijk).

s,avonds bij thuiskomst slinger ik de vloerverwarming(droogbouw) erbij aan wat 0,3m3 gas kost voor de hele avond.
Direct andere warmte dan de lucht/lucht warmtepomp 24/7 laten draaien, en heel vlot de massa warm.

Ventilator van de binnenunit hoger zetten zorgt ervoor dat de laagjes in de kamer verdwijnt maar zorgt wel dat de luchtcirculatie te hoog wordt waardoor ik het ervaar als tocht.

(Deze oude Daikin kan wel handmatig fanstand en houdt dit ook vast ondanks de warmtevraag).
De fan autostand werkt hier wel goed, zit mooi op de sweetspot.

Handmatig fan zorgt ervoor als de kamer is opgewarmd en de buitenunit terugschaalt dat er koude lucht uit komt.

(Hier een L vorm kamer, de keuken blijft achter ook tijdens 24/7 verwarmen, in de woonkamer hangt de binnenunit, vloerverwarming of ander kacheltje daar neerzetten trekt het direct bij).

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 02-01-2024 13:24 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 20:17
flippy schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:26:
[...]

[...]

dat merk je bij een airco veel sneller omdat de verdamper veel kleiner is en dus de lucht verder afkoelt. je krijgt dus sneller condensvorming dan bij een L/W machine die een verdamper heeft die 4x zo groot is.
Ik heb een 6,8kW buitenunit. Ik zie hier ook geen condens aflopen, tenzij het om ontdooicycli gaat inderdaad.

Dus dit verhaal snijdt zeker hout. De lamellen ogen bij verwarmen met dergelijke temperaturen (5-10°C) ook altijd droog

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:17:
[...]

De verbeteringen zijn maar minimaal met 24/7 verwarmen is mijn ervaring, om die reden doe ik het alleen tijdens vorst, het wil simpelweg niet 1 binnenunit hoog aan de wand in een grotere ruimte.

Op ongeveer 2 meter afstand van de binnenunit zitten geeft nog enige comfort. (wel zorgen dat je niet in de directe luchtstroming gaat zitten natuurlijk).

s,avonds bij thuiskomst slinger ik de vloerverwarming(droogbouw) erbij aan wat 0,3m3 gas kost voor de hele avond.
Direct andere warmte dan de lucht/lucht warmtepomp 24/7 laten draaien, en heel vlot de massa warm.

Ventilator van de binnenunit hoger zetten zorgt ervoor dat de laagjes in de kamer verdwijnt maar zorgt wel dat de luchtcirculatie te hoog wordt waardoor ik het ervaar als tocht.

(Deze oude Daikin kan wel handmatig fanstand en houdt dit ook vast ondanks de warmtevraag).
De fan autostand werkt hier wel goed, zit mooi op de sweetspot.

Handmatig fan zorgt ervoor als de kamer is opgewarmd en de buitenunit terugschaalt dat er koude lucht uit komt.

(Hier een L vorm kamer, de keuken blijft achter ook tijdens 24/7 verwarmen, in de woonkamer hangt de binnenunit, vloerverwarming of ander kacheltje daar neerzetten trekt het direct bij).
Dat is weer een ander verhaal. Hoeveel units ik hier ook ga weghangen het gevoel/beleving van de warmte van L/L blijft altijd anders dan met VV of radiatoren. Niet voor niets willen wij toch over naar L/W? Dat is net zo als met mijn houtkachel, dat is en blijft bij echte koude de top voor mij wbt warmte met die zalige stralinsgwarmte van de bloedhete stalen kachel. Met dat ding stook ik bij vorst met de deuren naar boven open echt het hele huis warm. })

Ik stook tegenwoordig altijd 24/7 beneden. Toch vanwege comfort en het kost me bijna niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Martin7182 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:57:
[...]

Het grote voordeel van L/L: het kan tenminste adhoc. Handig als je niet zo vaak thuis bent. Met een beetje deftige unit (nee, geen Daikin ;)) heb je ook bij vorst binnen enkele minuten een sloot aan warmte. En dat voor bijna niks. Verder kun je natuurlijk ook prima 24/7 verwarmen als dat gewenst is. Verder heeft het zijn nadelen. Ontdooien hoeft geen probleem te zijn; een beetje airco doet dat snel en efficient. We merken er hier amper wat van. Maar goed, we heben een relatief grote buitenunit die bij matige vorst nog met twee vingers in de neus draait.
Met Daikin heb je ook binnen enkele minuten 'een sloot' aan warmte hoor.

Zelf ervaren, eerste week van december was het -5°C in de nacht en overdag nog -2°C overdag bij mij. Geen centje pijn.

Zelfs toen ik hem een keer volledig uit zette in de nacht en ik in de ochtend 13°C op de meter zag staan _O-

Wel ongeveer 2x per uur ontdooien, maar zo ernstig is dat niet. Hij stopte maar 3 min en ging daarna weer verder...

L/L kan prima om een heel huis te verwarmen. Heb het zelf nu ook. Beneden is in feite maar 1 ruimte, m.u.v de WC/hal, maar daar hoef ik geen losse verwarming. Ik snap @MotorBeast zijn punten best...

Maar niet ieder huis is hetzelfde. Mijn ouders hebben een huis dat heel hokkerig is ingedeeld (uit 1910), is super fijn want als je achter de PC zit en muziek luistert heeft niemand er last van. Ook de keuken en woonkamer zijn mooi los van elkaar.

Het nadeel is wel, met L/L kan je zo'n huis nooit verwarmen. Je hebt dan al gauw 7-10 binnenunits nodig. Dan is L/W veel simpeler aan te brengen, vooral als je op de benedenverdieping vloerverwarming zou plaatsen. De boel moet dan wel even op de kop, maar met L/L moet je overal die R32 leidingen nog eens netjes weg zien te werken en je buitenunit op een centraal punt kunnen hangen.

Die goten op de buitenmuur vind ik zelf persoonlijk ook geen verfraaiing. Met L/W kan je dat natuurlijk beperken! (tot maar 1 stuk)

Mensen die 'een heel huis' (rijtjeshuis en boven geen verwarming ofzo) verwarmen op 1 split airco vind ik persoonlijk echt onbegrijpelijk.. als het een tijdje koud is wordt je bovenverdieping dan een koelkast cq schimmelfestijn

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
flippy schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:14:
[...]

De MHI machines blijven muv de hoogste stand niet op één stand hangen bij het vastzetten van de fanspeed. De schalen dus altijd terug indien de machine vind dat dat kan. In de handleiding heet dit "fuzzy rule".

De ventilator kent 9 standen. Op de afstandsbediening (of met de wifi module) werkt dat bij verwarmen als volgt:
Stand Auto: 1-9
Stand 1: 1-3
Stand 2: 1-5
Stand 3: 1-6
Stand 4: 9

Uitzondering op bovenstaande is als de warmtewisselaar nog koud is. Om te voorkomen dat die koude lucht blaast, blaast de fan zachtjes op 1 tot die warme lucht kan blazen.

Ik zet 'm hier in de praktijk altijd op Auto, dat werkt in mijn geval perfect. Met bovenstaande standen beperk je de compressorfrequentie ook. Dat kan ook wel handig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

TereZz schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:34:
[...]

De MHI machines blijven muv de hoogste stand niet op één stand hangen bij het vastzetten van de fanspeed. De schalen dus altijd terug indien de machine vind dat dat kan. In de handleiding heet dit "fuzzy rule".

De ventilator kent 9 standen. Op de afstandsbediening (of met de wifi module) werkt dat bij verwarmen als volgt:
Stand Auto: 1-9
Stand 1: 1-3
Stand 2: 1-5
Stand 3: 1-6
Stand 4: 9

Uitzondering op bovenstaande is als de warmtewisselaar nog koud is. Om te voorkomen dat die koude lucht blaast, blaast de fan zachtjes op 1 tot die warme lucht kan blazen.

Ik zet 'm hier in de praktijk altijd op Auto, dat werkt in mijn geval perfect. Met bovenstaande standen beperk je de compressorfrequentie ook. Dat kan ook wel handig zijn.
jij hebt ook een vloermodel, die hebben andere fanregelingen omdat die veel meer kunnen leunen op de natuurlijk convectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22-09 15:26
MotorBeast schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:28:
[...]

dat is wel even prettig om te lezen. Dit is ook eigenlijk mijn plan in ons nieuwe huis. Kunnen we daarna rustig gaan nadenken hoe we het in de toekomst willen met L/W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@barta123 Wat is er onbegrijpelijk aan een huis verwarmen met 1 unit? Als je een goed geisoleerd huis hebt kan dat. Als ik hier de deur naar boven open zet kan ik in principe met de unit beneden op 22/23 graden boven gewoon verwarmen. Warmte stijgt op.Jouw binnentemperaturen van 15 graden na een nacht uit haal ik hier nooit. Ik heb tot nu toe dit stookseizoen boven pas 2x keer verwarmd vanwege de koude boven. 18/19 graden daar vind ik warm zat maar hoef daar dus zelden voor te stoken.

Zolder isoleren heeft hier 30% besparing op de stookkosten geregeld. Warmte vliegt door het dak heen bij de meeste huizen.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 02-01-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
MotorBeast schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:31:
@barta123 Wat is er onbegrijpelijk aan een huis verwarmen met 1 unit? Als je een goed geisoleerd huis hebt kan dat. Als ik hier de deur naar boven open zet kan ik in principe met de unit beneden op 22/23 graden boven gewoon verwarmen. Warmte stijgt op.Jouw binnentemperaturen van 15 graden na een nacht uit haal ik hier nooit. Ik heb tot nu toe dit stookseizoen boven pas 2x keer verwarmd vanwege de koude boven. 18/19 graden daar vind ik warm zat maar hoef daar dus zelden voor te stoken.

Zolder isoleren heeft hier 30% besparing op de stookkosten geregeld. Warmte vliegt door het dak heen bij de meeste huizen.
Ja OK, dat klopt wel. Mijn bovenverdieping heeft rondom leien. Als ik daar niet verwarm is het qua temp nog steeds wel ok om te slapen.

Die leien zijn nog asbest en uit 1975, daar achter kan 15cm isolatie. Als ik dat comform hedendaagse standaarden isoleer (het plat dak is dat al) dan zal de warmtevraag ook extreem laag worden schat ik! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05:56
Vind dat mijn 5 kWh Perfera maar slecht reageert op veranderen ventilator snelheid via de app lijkt wel alsof deze amper reageert.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-08 15:23
flippy schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:41:
[...]

jij hebt ook een vloermodel, die hebben andere fanregelingen omdat die veel meer kunnen leunen op de natuurlijk convectie.
Wisknie. Leerzame info! De convectie snapte ik wel, maar daardoor andere fanregelingen.

Heb sinds kort een MHi single vloermodel. Verbijsterend stil.
Belooft wat te worden. 24-1 krijg ik een 3 split waarvan twee vloerconsoles.
kenniewachten.

Is flat zonder gas, alternatief = COP1 troep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

herpideperpi schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:52:
[...]

Wisknie. Leerzame info! De convectie snapte ik wel, maar daardoor andere fanregelingen.

Heb sinds kort een MHi single vloermodel. Verbijsterend stil.
Belooft wat te worden. 24-1 krijg ik een 3 split waarvan twee vloerconsoles.
kenniewachten.

Is flat zonder gas, alternatief = COP1 troep.
met vloermodellen zal je zeker tevreden zijn. *O*

niet de goedkoopste oplossing maar wel de beste.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 02-01-2024 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:40

Termy

valt er nog wat te fragge?

barta123 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:09:
[...]

Het hangt er echt ook vanaf hoe hij hangt denk ik.

Bij mij pendelt er ook niks als ie beneden aan staat, boven niet.

Boven zit mijn unit echter op de overloop, een klein gangetje waar de 3 slaapkamers aan zitten. Ik zet overdag de deuren open om deze ruimtes op te warmen. Echter is ie zonder demand control heel snel "op temperatuur" (de lucht in de gang warmt super snel op en dan slaat hij af)

Wat ik wil bereiken is dat de ruimtes geleidelijk opwarmen, dus dat doe ik met demand control, de lucht die hij blaast is flink minder warm waardoor de unit niet af hoeft te slaan.

Je zou kunnen stellen dat de unit bij mijn overloop te groot is, of dat ik per kamer een unit zou moeten hebben.

Alleen zou dat veel duurder zijn geweest, boeit het mij niet zoveel of een kamer wel/niet exact 20°C zou worden (of zou blijven in de zomer) en moest ik met gebruikt materiaal werken.

dus as with many things - it depends...
Het hangt hier niet op de overloop maar in de grootste kamer. Ook niet ideaal maar zeker op de 2e kan ik redelijk richting de deur blazen. Voordeel van een huis met een plat dak, gok ik. Mijn 2e verdieping is net zo groot/ruim als de 1e en ook ingedeeld in kamers waardoor het warmteverlies aardig ingeperkt kan worden. Met alle deuren open wordt wel ook gewoon alles verwarmd door de ene unit (2 kW). Zodra het op temperatuur is blaast hij ook erg zacht zowel boven (ingesteld op 5/5) als beneden (2/5). Niet helemaal de fluisterstand denk ik (nog nooit die stand geprobeerd) maar wel stil genoeg dat ik me er niet aan stoor (en, belangrijker, m'n wederhelft ook niet :P).

@flippy Mijn Daikin Perfera varieert nog steeds in debiet bij vaste fan stand, zoals ik hierboven al aangaf. Het lijkt eerder een maximum dan een vaste stand. Hoe dan ook verwarmt het mijn woonkamer/keuken prima maar hij hangt ook wel op een goede locatie om tot aan de keuken te blazen, de isolatie is goed en de ventilatie zorgt ook nog eens voor een luchtstroom van unit (rooster zit er naast, achter een plisse) naar de keuken.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 23:39

mdeiman

Projet 45

Over een paar dagen gaat het hier weer lekker druk worden.

Kunnen we weer los met de defrost meldingen. ;)

Invloed op het aantal heb je toch niet echt, behalve misschien 24/7 stoken of een graadje lager voor een mindere belasting?

Zou een bekisting nog helpen? De luchtvochtigheid wordt er niet lager door, maar geeft misschien wat extra beschutting.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:07

Oekol

waka waka hey hey

mdeiman schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:41:

Invloed op het aantal heb je toch niet echt, behalve misschien 24/7 stoken of een graadje lager voor een mindere belasting?

Zou een bekisting nog helpen? De luchtvochtigheid wordt er niet lager door, maar geeft misschien wat extra beschutting.
Onder een brug is het ook warmer. Het ziet er ook wel mooier uit, of het helpt geen idee. Kan me. Herinneren dat in het vorige deel iemand echt met een 3d model de luchtstroom aan het perfectioneren was. Dat had volgens mij door die bekisting invloed op een juist vermogen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter

Ik heb om mijn warmtepomp een omkasting van Reduced staan. Begin december toen het zou koud was had ik dat nog niet.. ben benieuwd :)

Is wel L/W maar dat zal geen verschil maken.. zag genoeg stoom uit de tuin komen :p

Denk overigens dat het net zo hard dichtvriest.

[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 02-01-2024 19:46 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
Lekker overzicht met combinatie Smartthings en Actiontiles.

In Roemenie heb ik vier Gree airco's. Helaas geen vloermodellen, maar voor 2000 euro all in was ik klaar. (Bon ter inzage)
Voordeel is ook : Minimum temperatuur verwarmen van 16 graden (slaapkamer) en een vriesstand van 8 graden. Fijn voor een huis in de middle of nowhere, waar het gemeen kan (kon) vriezen. En waar (zo zeggen mijn vrienden) een beer je huisdier is.
In Roemenie maken we software (duh) en ook soort van niet standaard home automatisering voor bedrijven.
Wij vinden Smartthings (werkt ook op Iphone) op afstand de beste tool voor particulieren, want ruim vodoende mogelijkheden met een lage leercurve. Geen abo en werkt ook lokaal. De app is in constante ontwikkeling.
Smarttings kan ook gekoppeld worden aan Google home c.s. Maar dat is eingeljk niet nodig.

Hier een screendump (video) van Actiontiles. Ik gebruik daar meerdere Fibaro Z-wave stopcontacten die ook grafisch de historie in Smartthings kunnen weergeven. Verder verschillende Zigbee temperatuursensors of waterleaksensors voor in de vriezer etc.
De software van Gree is (net als die van Mitsu) zeer matig, dus ik wil op afstand kunnen zien of de Airco's daadwerkelijk reageren. Vandaar die stopcontacten. En als ik lang weg ben dan gaan de airco's volledig van de stroom.

[Video: https://photos.app.goo.gl/on2gymaFh9WPfvXD6]

[ Voor 7% gewijzigd door herpideperpi op 03-01-2024 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
herpideperpi schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 08:53:
Lekker overzicht met combinatie Smartthings en Actiontiles.

In Roemenie he ik vier Gree airco's. Helaas geen vloermodellen, maar voor 2000 euro all in was ik klaar. (Bon ter inzage)
Voordel is ook : minimum van 16 graden (slaapkamer) en een vriesstand van 8 graden. Fijn voor een huis in de midlle of nowhere, waar het gemeen kan (kon) vriezen. En waar (zo zeggen mijn vrienden) een beer je huisdier is.
In Roemenie maken we software (duh) en ook soort van niet standaard home automatisering voor bedrijven.
Wij vinden Smartthings (werkt ook op Iphone) op afstand de beste tool voor particulieren, want ruim vodoende mogelijkheden met een lage leercurve.

Hier een screendump (video) van Actiontiles. Ik gebruik daar meerdere Fibaro Z-wave stopcontacten die ook grafisch de historie in Smartthings kunnen weergeven. Verder verschilende Zigbee temperatuursensors of waterleaksensors voor in de vriezer etc.
De software van Gree is (net als die van Mitsu) zeer matig, dus ik wil op afstand kunnen zien of de Airco's daadwerkelijk reageren. Vandaar die stocontacten. En als ik lang weg ben dan gaan de airco's volledig van de stroom.

[Video]
Ikzelf ben ook een voormalig Smartthings gebruiker, ben recentelijk overgestapt naar Home Assistant en ik moet zeggen dat dit toch een verademing is. De initiele setup was niet altijd even simpel maar eens het werkt, dan werkt het heel goed.

Ik heb gezien dat er een integratie voor Gree is maar weet niet hoever deze verschillende functionaliteiten heeft met jouw huidige setup en modellen: https://www.home-assistant.io/integrations/gree/

Bij ons draait alles momenteel op een Raspberry PI 2 (heeft officieel support voor Home Assistant OS) maar is niet de snelste SBC maar werkt wel en de L/L warmtepompen zijn Daikin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OyvpB2QrluJbkie9DZbAtLbUKzc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oXSb44bUpabGAHBrBBKXF6lW.png?f=fotoalbum_large

Toch wel de moeite om te overwegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
MXMan schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:08:
[...]

Ikzelf ben ook een voormalig Smartthings gebruiker, ben recentelijk overgestapt naar Home Assistant en ik moet zeggen dat dit toch een verademing is. De initiele setup was niet altijd even simpel maar eens het werkt dan werkt, dan werkt het heel goed.

Ik heb gezien dat er een integratie voor Gree is maar weet niet hoever deze verschillende functionaliteiten heeft met jouw huidige setup en modellen: https://www.home-assistant.io/integrations/gree/

Bij ons draait alles momenteel op een Raspberry PI 2 (heeft officieel support voor Home Assistant OS) maar is niet de snelste SBC maar werkt wel.

[Afbeelding]

Toch wel de moeite om te overwegen
Nope. Home assistant is veel te veel werk. Krijg ik weer ruzie met moeder de vrouw.
Bijvoorbeeld:zo'n grafiekje zit standaard in de smartthings app ingebouwd.
Reken erop dat onze mensen die specialisten zijn op dit terrein dat miet allemaal geprobeerd hebben. (Niet in bedrijfstijd uiteraard)

Maar ik raak o f f t o p i c. Sorry moderator.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDMZ6YJnSfFsxP7cTvaL_kQKPXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nF93l8mCLbD5TPyTsRe1VsAb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-09 08:21
Hoe hebben mensen hier hun airco leidingen geïsoleerd?

Ik heb vrij lange leidingen die ofwel onder de dakpannen zijn weggewerkt, of door een kabelgoot gelegd zijn.
De leidingen zijn voorzien van standaard (witte) isolatie en de twee buizen zitten samen aan elkaar geplakt.

Kan ik steenwol of andere (standaard-)isolatie gebruiken om de leidingen in de kabelgoten te isoleren?

Als ik buisisolatie gebruik, moet ik dan de twee buizen loshalen van elkaar?

Laat ik de standaard witte isolatie zitten en doe ik daaroverheen de extra isolatie?

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-09 13:17
merlin1201 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:50:
Vind dat mijn 5 kWh Perfera maar slecht reageert op veranderen ventilator snelheid via de app lijkt wel alsof deze amper reageert.
Heb ik ook last van, enorme vertraging inderdaad en soms springt hij terug naar vorige setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Wirf schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:00:

Ik heb vrij lange leidingen die ofwel onder de dakpannen zijn weggewerkt, of door een kabelgoot gelegd zijn.
De leidingen zijn voorzien van standaard (witte) isolatie en de twee buizen zitten samen aan elkaar geplakt.

Kan ik steenwol of andere (standaard-)isolatie gebruiken om de leidingen in de kabelgoten te isoleren?

Laat ik de standaard witte isolatie zitten en doe ik daaroverheen de extra isolatie?
Niet. Het is vloeibaar gas wat er doorheen vliegt. Geen water met een lage flow. Je winst zal te verwaarlozen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05:56
Yellos schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:18:
[...]

Heb ik ook last van, enorme vertraging inderdaad en soms springt hij terug naar vorige setting.
Ik baal er wel een beetje van dat alles schijnbaar in de cloud moet gebeuren, liever zie ik dat ikzelf de controle behoud, ik snap eigelijk niet wat de meerwaarde daarvan is.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
merlin1201 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:19:
[...]

Ik baal er wel een beetje van dat alles schijnbaar in de cloud moet gebeuren, liever zie ik dat ikzelf de controle behoud, ik snap eigelijk niet wat de meerwaarde daarvan is.
Alleen als je van buiten de zaak wil opstarten, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-09 19:37
merlin1201 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:50:
Dit probleem ontstond hier toen Daikin is overgestapt naar "cloud", elke input duurt 30 seconden en als je voortijdig de App sluit komt de commando niet eens aan, zelfs als ik lokaal op Wi-Fi zit.

Ik heb de firmware bewust niet geupdate waardoor ik de oude Daikin app nog kan gebruiken, deze werkt instant, het probleem zit dus niet lokaal.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 03-01-2024 16:12 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Nu online
Wirf schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:00:

Ik heb hier Armaflex XG voor gebruikt. De witte standaard isolatie noemde @flippy niet heel meer dan condenswerend. Je verliest wel degelijk veel over de leidingen. Die worden makkelijk 60 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
TereZz schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:33:
[...]

Ik heb hier Armaflex XG voor gebruikt. De witte standaard isolatie noemde @flippy niet heel meer dan condenswerend. Je verliest wel degelijk veel over de leidingen. Die worden makkelijk 60 graden.
Verlies is niet veel. Hoe weet ik dat? Omdat de leiding bij mij naar zolder zeker 4x zo lang is (meter of 20) dan die beneden (5 meter) en verbruik van beide units identiek is en ook de frequentie snelheid van de compressor. Zowel met koelen als verwarmen. Dan zou de unit op zolder veel meer moeten verbruiken en dat doet hij niet. En die 5 meter is te verwaarlozen dus is een goed referentiepunt voor me.

Je kosten voor isoleren gaan vermoed ik de kosten van verlies niet overtreffen.

Meten is weten dus ben benieuwd of de vraagsteller over 1 jaar de besparing kan laten weten.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 03-01-2024 16:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
  • Nu online
MotorBeast schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:41:
[...]

Verlies is niet veel. Hoe weet ik dat? Omdat de leiding bij mij naar zolder zeker 4x zo lang is (meter of 20) dan die beneden (5 meter) en verbruik van beide units identiek is en ook de frequentie snelheid van de compressor. Zowel met koelen als verwarmen. Dan zou de unit op zolder veel meer moeten verbruiken en dat doet hij niet. En die 5 meter is te verwaarlozen dus is een goed referentiepunt voor me.

Je kosten voor isoleren gaan vermoed ik de kosten van verlies niet overtreffen.
Dus de compressor kan bij gebruik van een lange leiding even ver terugmoduleren als bij gebruik van de korte leiding. Oké dat lijkt me ook wel kloppen. We hadden het immers niet over de leidingweerstand, maar over verlies van energie. Hoe weet je of dezelfde hoeveelheid energie de binnenuit bereikt? Eigenlijk weet je dus precies niks over de leidingverliezen.

Je tweede argument ‘verbruik van beide units is identiek’. Eehm, warmte stijgt, inhoud, isolatie van ruimtes, ventilatie, vochtigheid, moet ik nog doorgaan?

Een leiding van 60 graden buiten in 60 graden. Ongeacht of ín de leiding gas of vloeistof zit. Dat betekend dat buiten de schil van de woning er warmte verloren gaat. Wellicht is er een knappe kop hier die kan berekenen hoeveel.

Toevoeging: ik heb een tooltje op internet gevonden (Google naar warmteverlies leidingen). Een ongeisoleerde leiding (dus ook zonder dat witte spul) van 1/2” dik, 60 graden leidingtemp, 10 graden buitentemp (situatie ongeveer zoals nu) betekend:

Verlies op 20 meter leiding 3707 Watt
Verlies per meter leiding 185 Watt

Nu kan je met isolatiewaarde van de standaard witte isolatie en een verbetering berekenen hoeveel dat scheelt. Maar ik gok dat dat nogal wat is. Iets met laaghangend fruit ;)

[ Voor 14% gewijzigd door TereZz op 03-01-2024 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-09 08:21
TereZz schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:33:
[...]

Ik heb hier Armaflex XG voor gebruikt. [..]
Super, zou je wat meer kunnen vertellen hoe precies? Dus over de standaard witte isolatie heen?

Als je de maat nog weet van de Armaflex XG, dat zou ook erg behulpzaam zijn.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Nu online
Wirf schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:11:
[...]

Super, zou je wat meer kunnen vertellen hoe precies? Dus over de standaard witte isolatie heen?

Als je de maat nog weet van de Armaflex XG, dat zou ook erg behulpzaam zijn.
Ik heb kale koperbuizengebruikt en zelf de Armaflex XG eroverheen getrokken. In jouw geval zou ik persoonlijk het om de witte heen doen. Opensnijden en dichten met de Armaflex XG tape. Of een zelfklevende. De maten zijn de binnenmaten. Je kan dus meten wat de buitenmaat van het spul bij jou is met witte isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeeuwsMeisje
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 24-07 19:59
Hallo allemaal, ik heb het forum doorgespit, veel handige dingen gevonden maar heb toch nog wat vragen. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Ik heb een airco splitunit waarbij de buitenunit op mijn balkon staat. Ik gebruik deze ook om te verwarmen en zoals verwacht begint de buurman te zeuren over geluidsoverlast. Het gaat met name over het bromgeluid, geen trillingen.

Nu wil ik er iets omheen of ervoor. Ik heb wat foto's toegevoegd. Wat ik zou willen doen is een omhuizing aan het balkonhekwerk vast maken.

Mijn vraag is nu, aan de voorzijde van de airco, kan ik daar een plaat voorzetten op zo'n 30cm afstand? Moet ik daar uitsparingen inmaken voor de lucht? of schuine latten met daarop geluidsdempend materiaal?

Ik dacht zelf betonplex met merfopol erop aan de voor- en bovenzijde en hekzijde. Niets aan de kant van de muur of achterzijde.
(het doek kan weg)

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XNMs4-aYZlSHjnoDTN5PxPTvtE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hadll56240dgEYlCDRpSwb06.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNAwbxMV59p50EUJSHREmnutPSA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ni68xec2zgvGuKJbqrjJJ2cN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_T3dBJ64WfOt_23YLVZd1M1FYMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cXjG2RSMOy6LAXZT8JH2xVA9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
TereZz schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:51:
[...]

Dus de compressor kan bij gebruik van een lange leiding even ver terugmoduleren als bij gebruik van de korte leiding. Oké dat lijkt me ook wel kloppen. We hadden het immers niet over de leidingweerstand, maar over verlies van energie. Hoe weet je of dezelfde hoeveelheid energie de binnenuit bereikt? Eigenlijk weet je dus precies niks over de leidingverliezen.

Je tweede argument ‘verbruik van beide units is identiek’. Eehm, warmte stijgt, inhoud, isolatie van ruimtes, ventilatie, vochtigheid, moet ik nog doorgaan?

Een leiding van 60 graden buiten in 60 graden. Ongeacht of ín de leiding gas of vloeistof zit. Dat betekend dat buiten de schil van de woning er warmte verloren gaat. Wellicht is er een knappe kop hier die kan berekenen hoeveel.

Toevoeging: ik heb een tooltje op internet gevonden (Google naar warmteverlies leidingen). Een ongeisoleerde leiding (dus ook zonder dat witte spul) van 1/2” dik, 60 graden leidingtemp, 10 graden buitentemp (situatie ongeveer zoals nu) betekend:

Nu kan je met isolatiewaarde van de standaard witte isolatie en een verbetering berekenen hoeveel dat scheelt. Maar ik gok dat dat nogal wat is. Iets met laaghangend fruit ;)
Daarom isoleren ze wel bij een Monoblock bij lange lengtes de slangen (water) en bij een split niet. Discussie is al eens gevoerd in L/W als ik het me goed herinner. De snelheid van warmtetransport is gewoon simpelweg erg hoog, dus verlies minimaal. Maar ik lees graag na 1 jaar het verschil. Dan had je alleen ook vooraf en achteraf een meting moeten doen.

Edit: meten is weten. Aanvoer hier buiten gemeten 14 graden, retour 12 graden met buitentemperatuur van 10 graden. Let wel gemeten gelijk aan de buitenunit en het zal daar op zijn warmst zijn. Verlies ja. Veel? Mag je zelf bepalen. Ik ga er geen moeite voor doen. NB: binnen 21,5 graden op 60m2 met 400W.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 03-01-2024 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
ZeeuwsMeisje schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:06:
Hallo allemaal, ik heb het forum doorgespit, veel handige dingen gevonden maar heb toch nog wat vragen. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Ik heb een airco splitunit waarbij de buitenunit op mijn balkon staat. Ik gebruik deze ook om te verwarmen en zoals verwacht begint de buurman te zeuren over geluidsoverlast. Het gaat met name over het bromgeluid, geen trillingen.

Nu wil ik er iets omheen of ervoor. Ik heb wat foto's toegevoegd. Wat ik zou willen doen is een omhuizing aan het balkonhekwerk vast maken.

Mijn vraag is nu, aan de voorzijde van de airco, kan ik daar een plaat voorzetten op zo'n 30cm afstand? Moet ik daar uitsparingen inmaken voor de lucht? of schuine latten met daarop geluidsdempend materiaal?

Ik dacht zelf betonplex met merfopol erop aan de voor- en bovenzijde en hekzijde. Niets aan de kant van de muur of achterzijde.
(het doek kan weg)

Alvast bedankt voor jullie reacties.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat doek moet inderdaad zo snel mogelijk weg. Deze unit loopt nu enorm zijn eigen lucht te recirculeren.

Ik vrees een beetje het ergste voor jou om eerlijk te zijn. Dat bromgeluid is lastig te dempen, zeker met zo weinig ruimte. Het beste is een geluidswerende kast, maar ik twijfel of dat op jouw balkon zou passen. Bovendien zijn ze behoorlijk aan de prijs (meer dan 2000 euro).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:48
ZeeuwsMeisje schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:06:
Wat voor bromgeluid is het, hoor je het binnen doordat brom via beton en steen wordt doorgegeven, of echt via lucht en raamroosters? Dat laatste is behoorlijk kansloos om te isoleren helaas, geluid kan om obstakels zoals een hoge wand een weg zoeken.

En wat voor unit is het? Een moderne inverter airco hoor je niet brommen, die van mij is vooral ventilatorgeluid en minimaal tonaal / compressor. Maar die staat ook in de tuin op rubber en grove split grind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeeuwsMeisje
Glashelder schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:27:
[...]

Dat doek moet inderdaad zo snel mogelijk weg. Deze unit loopt nu enorm zijn eigen lucht te recirculeren.

Ik vrees een beetje het ergste voor jou om eerlijk te zijn. Dat bromgeluid is lastig te dempen, zeker met zo weinig ruimte. Het beste is een geluidswerende kast, maar ik twijfel of dat op jouw balkon zou passen. Bovendien zijn ze behoorlijk aan de prijs (meer dan 2000 euro).
Dat doek kan weg. Een geluidswerende kast past niet, maar ik zou zelf iets kunnen maken er omheen. waarbij ik het hek gebruik. Vraag is alleen, moet ik dan sleuven maken voor de luchtdoorvoer? Als dat doek al tegenhoud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeeuwsMeisje
w00key schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:40:
[...]

Wat voor bromgeluid is het, hoor je het binnen doordat brom via beton en steen wordt doorgegeven, of echt via lucht en raamroosters? Dat laatste is behoorlijk kansloos om te isoleren helaas, geluid kan om obstakels zoals een hoge wand een weg zoeken.

En wat voor unit is het? Een moderne inverter airco hoor je niet brommen, die van mij is vooral ventilatorgeluid en minimaal tonaal / compressor. Maar die staat ook in de tuin op rubber en grove split grind.
Het bromgeluid hoor je alleen als er verwarmd word. De unit staat als op geluidsdempende blokken. Ik kan het ook horen als ik bij het raam sta, maar stoor mij er niet aan. Mijn buren kennelijk wel.

Het geluid is er alleen als ik verwarm, niet als ik koel. Het balkon is balkon, de unit staat op rubberblokken. Ik denk dat de unit nu zo'n 8-9 jaar oud is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:41
ZeeuwsMeisje schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:55:
[...]

Het bromgeluid hoor je alleen als er verwarmd word. De unit staat als op geluidsdempende blokken. Ik kan het ook horen als ik bij het raam sta, maar stoor mij er niet aan. Mijn buren kennelijk wel.

Het geluid is er alleen als ik verwarm, niet als ik koel. Het balkon is balkon, de unit staat op rubberblokken. Ik denk dat de unit nu zo'n 8-9 jaar oud is.
Heb je het typenummer van je binnen- en buitenunit? Wellicht is het gewoon een luid ding. Maar anders...

1. Zeggen dat je de opmerkingen van de buren serieus neemt. Netjes hartelijk en vriendelijk blijven. Geen beloftes en excuses, beide niet nodig.
2a. Uitblaasrichting vrijmaken
2b. Kijken wat het effect is
3a. Decibelmeter bestellen (ik heb mijne van Lidl)
3b. Op windstille /rustige dagen met weinig verkeersgeluid op vollast, middellast en laaglast op verschillende punten meten. Dit niet aan buren melden, kwantificeren zorgt ervoor dat je niet meer op hun gevoel kunt spelen.
4. Andere opties proberen om dB te verlagen, telkens één ding proberen en opnieuw meten.

Diverse dingen kun je proberen:
Loszittende onderdelen nakijken terwijl die brom voorkomt, schroeven, trillende leiding, etc
Unit waterpas controleren;
Een bepaalde frequentie, wellicht kun je die met instellingen op je binnenunit vermijden;
Unit schoonmaken, ook fan en condensor;
Dempers op je opstelblokken toevoegen, ik zie hier of in het L/W topic weleens van die dempveren voorbijkomen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-09 19:53
[...]

Ik heb recentelijk het leidingverlies van mijn monoblock naar de vloerverwarmingverdeler uitgerekend. Dit heb ik gedaan door met een warmtemeter de temperatuur van de ongeisoleerde leiding te meten net na de warmtepomp en net voor de vloerverwarmingverdeler. Hier zat een temperatuur verschil in van 0,6 graden. Op het display van de warmtepomp kan ik de flow aflezen en kan ik dus het verschil in vermogen uitrekenen.

Q = m . c . ΔT

Q warmte J
m massa(flow) kg/h
c soortelijke warmte water 4180 J/°C/kg
ΔT temperatuur verschil

840*4180*0.6 en dat nog even delen door 3600 en dan kom ik op een verlies van 585 W enkele reis!

Aangezien 80% van de leidingen onder de vloer liggen en ik geen zin heb om in een kruipruimte een nat pak te halen moet het nog steeds gebeuren. De retour leiding is iets kouder dus het verlies zal ook iets lager zijn. Ik zit dus op een totale leiding lengte van ongeveer 30 meter met een verlies van 1 kW. Het bovengrondse deel is inmiddels wel geïsoleerd dus het verlies is iets gezakt.

Het kleine beetje isolatie wat al om de leiding zit bij een airco zal al heel erg schelen. De berekening die ik hierboven heb gedaan is helaas wat lastig toe te passen bij een airco. je moet de c waarde weten van het medium, dat kan je wel ergens vinden. De massaflow zal onbekend zijn denk ik en dan zit je nog met dat een deel van je leiding vloeibaar is en een deel gasvormig. Maar toch wilde ik mijn berekening even delen.

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeeuwsMeisje
GudZ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:19:
[...]

Heb je het typenummer van je binnen- en buitenunit? Wellicht is het gewoon een luid ding. Maar anders...

1. Zeggen dat je de opmerkingen van de buren serieus neemt. Netjes hartelijk en vriendelijk blijven. Geen beloftes en excuses, beide niet nodig.
2a. Uitblaasrichting vrijmaken
2b. Kijken wat het effect is
3a. Decibelmeter bestellen (ik heb mijne van Lidl)
3b. Op windstille /rustige dagen met weinig verkeersgeluid op vollast, middellast en laaglast op verschillende punten meten. Dit niet aan buren melden, kwantificeren zorgt ervoor dat je niet meer op hun gevoel kunt spelen.
4. Andere opties proberen om dB te verlagen, telkens één ding proberen en opnieuw meten.

Diverse dingen kun je proberen:
Loszittende onderdelen nakijken terwijl die brom voorkomt, schroeven, trillende leiding, etc
Unit waterpas controleren;
Een bepaalde frequentie, wellicht kun je die met instellingen op je binnenunit vermijden;
Unit schoonmaken, ook fan en condensor;
Dempers op je opstelblokken toevoegen, ik zie hier of in het L/W topic weleens van die dempveren voorbijkomen.
Dank je voor je reactie.

Ik denk dat het gewoon een luid ding is. Overigens speelt het alleen als hij op volle kracht aanstaat.
Ik probeer zeker mijn buren te vriend te houden. Ik zal eens meten met een db meter maar wij wonen naast een station (100mtr) dus echt stil ga je het niet krijgen.

Het doek ga ik weghalen.
Er zitten al dempers op de opstelblokken, dempveren kan ik eens naar kijken.

Schoonmaken kan ik zeker doen maar wat is de condensor?

Als ik er lamellen voor maak met bijv Merford geluidswerend materiaal, zou dat niet helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Als het verlies zo groot zou zijn, denk je dan niet dat isolatie van die leidingen veel belangrijker zou zijn voor de fabrikanten dan het blijkbaar is? Wat blijft er met zulk verlies over van het vermogen van een relatief kleine 4kW multisplit zoals ik heb bv?

Does not compute.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
ZeeuwsMeisje schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:11:
[...]

Dank je voor je reactie.

Ik denk dat het gewoon een luid ding is. Overigens speelt het alleen als hij op volle kracht aanstaat.
Ik probeer zeker mijn buren te vriend te houden. Ik zal eens meten met een db meter maar wij wonen naast een station (100mtr) dus echt stil ga je het niet krijgen.

Het doek ga ik weghalen.

Als ik er lamellen voor maak met bijv Merford geluidswerend materiaal, zou dat niet helpen?
24/7 verwarmen. Draait hij nooit meer volle bak en veel meer zal het niet of wellicht minder zal het kosten aan stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
ZeeuwsMeisje schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:11:
[...]

Dank je voor je reactie.

Het doek ga ik weghalen.

Merk en typenummer nog even posten? Wellicht is er meer bekend....
Stap voor stap, één ding tegelijk en dan dag of twee monitoren. Zeker met die vorst in het verschiet is het een mooie test-case.

Voor het schoonmaken zoeken op de termen @flippy en Dasty in het forum...

Als het alleen op vol vermogen speelt kun je overwegen om 24/7 te stoken, eventueel met nachtverlaging, mits je dit nog niet doet. Dan hoeft dat ding meestal ook niet volle bak te draaien.

Ik draai 24/7 met een MHI 3,5kW op fanstand 2 of 3 op 20,5 graden met 1 graad nachtverlaging.
Bij mij draait hij nooit op vol vermogen, wellicht alleen na een defrost maar die kermis moet ik nog voor het eerst meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
hood schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:01:
[...]

Ik heb recentelijk het leidingverlies van mijn monoblock naar de vloerverwarmingverdeler uitgerekend. Dit heb ik gedaan door met een warmtemeter de temperatuur van de ongeisoleerde leiding te meten net na de warmtepomp en net voor de vloerverwarmingverdeler. Hier zat een temperatuur verschil in van 0,6 graden. Op het display van de warmtepomp kan ik de flow aflezen en kan ik dus het verschil in vermogen uitrekenen.

Q = m . c . ΔT

Q warmte J
m massa(flow) kg/h
ΔT temperatuur verschil

840*4180*0.6 en dat nog even delen door 3600 en dan kom ik op een verlies van 585 W enkele reis!

Aangezien 80% van de leidingen onder de vloer liggen en ik geen zin heb om in een kruipruimte een nat pak te halen moet het nog steeds gebeuren. De retour leiding is iets kouder dus het verlies zal ook iets lager zijn. Ik zit dus op een totale leiding lengte van ongeveer 30 meter met een verlies van 1 kW. Het bovengrondse deel is inmiddels wel geïsoleerd dus het verlies is iets gezakt.

Het kleine beetje isolatie wat al om de leiding zit bij een airco zal al heel erg schelen. De berekening die ik hierboven heb gedaan is helaas wat lastig toe te passen bij een airco. je moet de c waarde weten van het medium, dat kan je wel ergens vinden. De massaflow zal onbekend zijn denk ik en dan zit je nog met dat een deel van je leiding vloeibaar is en een deel gasvormig. Maar toch wilde ik mijn berekening even delen.
Zoals ik reeds toelichtte is dat bij een Mono wel van toepassing. Immers is je aanvoer water met een veel lagere flow die verdeelt over een groter oppervlak, dus de warmteafgifte is ook nog eens traag. Bij een split zowel L/L als L/W is het warmtetransport veel sneller naar het afgifte/verdeelpunt en dus volgens mij het verlies minimaal/veel lager. Laat @flippy maar eens hier iets over roepen. Lijkt me stug dat in de installatiebranche standaard splitleidingen wordt geisoleerd of strikt noodzakelijk is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MotorBeast schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:35:
[...]

Zoals ik reeds toelichtte is dat bij een Mono wel van toepassing. Immers is je aanvoer water met een veel lagere flow die verdeelt over een groter oppervlak, dus de warmteafgifte is ook nog eens traag. Bij een split zowel L/L als L/W is het warmtetransport veel sneller naar het afgifte/verdeelpunt en dus volgens mij het verlies minimaal/veel lager. Laat @flippy maar eens hier iets over roepen. Lijkt me stug dat in de installatiebranche standaard splitleidingen wordt geisoleerd.
de berekening is grofweg hetzelfde en splits zijn nog verder in het nadeel hierin omdat leidingen van koper zijn en super graag hun warmte afgeven en het medium wat erdoor gaat makkelijk 90 graden gas kan zijn onder vollast. dat gas heeft in tegenstelling tot water vrijwel geen massa dus temperatuursverlies in de leiding resulteert in een drukverlaging wat dus weer betekent dat de compressor harder moet om dat weer te compenseren zodat er nog steeds voldoende warme massa bij de condensor aankomt.

doe maar eens 30 meter leiding met 1cm "meh" isolatie erover met een leidingtemperatuur van 80 graden of zo. dan zie je heel rap dat splits verre van ideaal zijn over lange afstanden.

hier heb je een voorbeeld met een grote VRF installatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/991NAcq8GeVsc0g5YzvxUUX83SE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gIqM4ZH69qMQqVOZFTaILxJ8.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGFRhB7vHHT1Z21lfFgjFRPb4KA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gfeeegyOXC8ENcNaytpg17Xr.jpg?f=fotoalbum_medium

op het eerste plaatje zie je linksonder dat de compressor 80.4 graden gas uitgeeft.
op het 2e plaatje zie je enkele binnendelen, die krijgen nog maar rond de 50 graden gas waar het daadwerkleijk de binnendelen ingaat en nuttig gebruikt kan worden.
men praat hier wel over bijna 100 meter leiding maar de machine is ook bijna 60kW en kan veel langere leidingen hebben.

voor de goede orde: deze leidingen zijn deels voorzien van best nette armaflex van een paar cm dik en nog steeds kakt de gastemperatuur zo hard in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@flippy Maar als dat zo'n drama zou zijn dan zou isolatie toch een veel belangrijker punt zijn dan het nu blijkbaar is? Is temperatuur wel zo boeiend tov druk? Faseverandering bij water bv is nogal een verschil in benodigde energie tob gewoon opwarmen. Lijkt me niet gek dat dit ook het geval is bij een warmtepomp aangezien die juist gebaseerd is op de faseovergang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:48
Termy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:55:
@flippy Maar als dat zo'n drama zou zijn dan zou isolatie toch een veel belangrijker punt zijn dan het nu blijkbaar is? Is temperatuur wel zo boeiend tov druk? Faseverandering bij water bv is nogal een verschil in benodigde energie tob gewoon opwarmen. Lijkt me niet gek dat dit ook het geval is bij een warmtepomp aangezien die juist gebaseerd is op de faseovergang.
Sja, zo lang het okayish werkt klagen mensen toch niet, je kan zelfs als professional dit niet zo makkelijk meten met een gewone single / multisplit. Zie units die te weinig koelmiddel hebben maar okay genoeg werken met koelen en direct bevriezen als de verwarm-seizoen begint, die hebben volop energie verspilt.

Bij L/W kan je veel meer meten en mensen klagen daar dan ook veel eerder over shitty COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Termy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:55:
zolang er warme of koude lucht uitkomt kan niemand het wat schelen.

temperatuur en druk zijn inherent aan elkaar gekoppeld in een warmtepomp. als k metingen uitvoer kijk ook niet naar de fysieke druk in bar maar de verdampingstemperatuur die bij die druk hoort van dat gas. die temperatuurwaarde word ook het grootst weergegeven op mijn meters.

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 03-01-2024 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeeuwsMeisje
GudZ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:28:
[...]

Merk en typenummer nog even posten? Wellicht is er meer bekend....
Stap voor stap, één ding tegelijk en dan dag of twee monitoren. Zeker met die vorst in het verschiet is het een mooie test-case.

Voor het schoonmaken zoeken op de termen @flippy en Dasty in het forum...

Als het alleen op vol vermogen speelt kun je overwegen om 24/7 te stoken, eventueel met nachtverlaging, mits je dit nog niet doet. Dan hoeft dat ding meestal ook niet volle bak te draaien.

Ik draai 24/7 met een MHI 3,5kW op fanstand 2 of 3 op 20,5 graden met 1 graad nachtverlaging.
Bij mij draait hij nooit op vol vermogen, wellicht alleen na een defrost maar die kermis moet ik nog voor het eerst meemaken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJy7QSEAj1ZPcdAcImOH7CK5PBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RL9Nj3IuX8nmKLuuPd7UdKrR.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is 'm.

Ik zet 'm pas aan als ik thuis kom. Heb dat voorheen wel eens met de timer gedaan maar dan had de buurman last, met name 's avonds laat.

Ik ben benieuwd wat mijn stroom kosten zijn als ik 'm de hele dag aan laat staan. Overigens hoeft het voor mij 's nachts niet aan.

Ik ga eens met de dasty aan de slag maar alle onderdelen zeggen mij niets, hoop dat het zichzelf wijst ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

flippy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:00:
[...]

zolang er warme of koude lucht uitkomt kan niemand het wat schelen.

temperatuur en druk zijn inherent aan elkaar gekoppeld in een warmtepomp. als k metingen uitvoer kijk ook niet naar de fysieke druk in bar maar de verdampingstemperatuur die bij die druk hoort van dat gas. die temperatuurwaarde word ook het grootst weergegeven op mijn meters.
Het hier voorgestelde waanzinnige verlies zou zeker opvallen.

Ik snap de relatie tussen druk en temperatuur bij gassen maar het punt van m'n vraag was de faseovergang. Die is er toch? Of waarom zit er een condenser en verdamper in?!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:43

Seafarer

XXX

ZeeuwsMeisje schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:53:
[...]

Dat doek kan weg. Een geluidswerende kast past niet, maar ik zou zelf iets kunnen maken er omheen. waarbij ik het hek gebruik. Vraag is alleen, moet ik dan sleuven maken voor de luchtdoorvoer? Als dat doek al tegenhoud...
Ieder obstakel in de luchtstroom van deze apparaten geeft gewoon een verslechtering van het rendement.

(zal wel een hele discussie opleveren ;) )

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Termy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:13:
[...]

Het hier voorgestelde waanzinnige verlies zou zeker opvallen.

Ik snap de relatie tussen druk en temperatuur bij gassen maar het punt van m'n vraag was de faseovergang. Die is er toch? Of waarom zit er een condenser en verdamper in?!
nee, dat zal niemand opvallen omdat niemand naar de stroommeter zit te kijken. je moet wel even niet vergeten dat met een factor 50 de industrie en commericele installaties meer zijn dan wat mensen thuis hebben. aircos in woningen is een statisitsche afwijking nog op het grote plaatje gezien. en niemand van die grote verbruikers zit naar een scherm te kijken of de machine nog optimaal loopt. het enigste wat ze wat kan schelen is dat er koud water of lucht uitkomt en dat er geen alarm gegeven word, de rest is totaal niet belangrijk.

het probleem is dat bij lange leiidngen de faseovergang dus plaats gaat vinden in de leiding en niet de verdamper of condensor. dat moet gecompenseert worden door de compressor door dus nog hogere drukken en temperaturen te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
ZeeuwsMeisje schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:05:
[...]

[Afbeelding]

Dit is 'm.

Ik zet 'm pas aan als ik thuis kom. Heb dat voorheen wel eens met de timer gedaan maar dan had de buurman last, met name 's avonds laat.

Ik ben benieuwd wat mijn stroom kosten zijn als ik 'm de hele dag aan laat staan. Overigens hoeft het voor mij 's nachts niet aan.

Ik ga eens met de dasty aan de slag maar alle onderdelen zeggen mij niets, hoop dat het zichzelf wijst ;-)
Ik kom bij brochures uit 2011 uit. SCOP van 3,4 voor verwarmen lijkt niet denderend.
Ben wel benieuwd hoeveel m² je appartement is en hoeveel kwh je ermee verstookt op hoeveel graden.

Succes en vergeet niet de stroom eraf te halen voordat je onderhoud pleegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

flippy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:19:
[...]

nee, dat zal niemand opvallen omdat niemand naar de stroommeter zit te kijken. je moet wel even niet vergeten dat met een factor 50 de industrie en commericele installaties meer zijn dan wat mensen thuis hebben. aircos in woningen is een statisitsche afwijking nog op het grote plaatje gezien. en niemand van die grote verbruikers zit naar een scherm te kijken of de machine nog optimaal loopt. het enigste wat ze wat kan schelen is dat er koud water of lucht uitkomt en dat er geen alarm gegeven word, de rest is totaal niet belangrijk.

het probleem is dat bij lange leiidngen de faseovergang dus plaats gaat vinden in de leiding en niet de verdamper of condensor. dat moet gecompenseert worden door de compressor door dus nog hogere drukken en temperaturen te maken.
Blijf het geen logisch verhaal vinden. Dit zou betekenen dat airco's praktisch niet werken in huisinstallaties of lomp veel stroom zouden trekken wat we hier op Tweakers zeker zouden horen. In plaats daarvan lezen we hier constant over hoe de installaties naar minimale vermogens gaan.

Heb je niet toevallig zicht op installaties die vergelijkbaar zijn qua vermogen en belasting maar nogal verschillen in leidinglengte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:45
hood schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:01:
[...]

Q = m . c . ΔT

Q warmte J
m massa(flow) kg/h
ΔT temperatuur verschil

Duidelijke berekening. Voor airco's inderdaad lastig toe te passen maar het blijft overeind waar @TereZz op doelde: een leiding van 60 °C in de buitenlucht heeft een bepaald warmtelek, ongeacht het medium of snelheid in de leiding. Daar hoef je geen Einstein voor te zijn ;) Er moet natuurlijk wel genoeg vermogen beschikbaar zijn om de 60 °C te handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Termy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:54:
[...]

Blijf het geen logisch verhaal vinden. Dit zou betekenen dat airco's praktisch niet werken in huisinstallaties of lomp veel stroom zouden trekken wat we hier op Tweakers zeker zouden horen. In plaats daarvan lezen we hier constant over hoe de installaties naar minimale vermogens gaan.

Heb je niet toevallig zicht op installaties die vergelijkbaar zijn qua vermogen en belasting maar nogal verschillen in leidinglengte?
niemand zegt dat ze niet werken, je efficientie is gewoon lager aangezien je energie onderweg verliest en daardoor meer energie moet spenderen om de warmte te krijgen waar het nodig is. hoeveel lager is een kwestie van de omstandigheden en de installatie zelf.

doorgaans merkt men er pas wat van was het niet warm of koud genoeg word. met koelen is het namelijk ook een issue op bedrijfspanden als men 30+ meter aircoleiding over een gloeiend heet zwart dak heeft lopen en dan appelig kijkt waarom de airco niet zo goed koelt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

flippy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:02:
[...]

niemand zegt dat ze niet werken, je efficientie is gewoon lager aangezien je energie onderweg verliest en daardoor meer energie moet spenderen om de warmte te krijgen waar het nodig is. hoeveel lager is een kwestie van de omstandigheden en de installatie zelf.

doorgaans merkt men er pas wat van was het niet warm of koud genoeg word. met koelen is het namelijk ook een issue op bedrijfspanden als men 30+ meter aircoleiding over een gloeiend heet zwart dak heeft lopen en dan appelig kijkt waarom de airco niet zo goed koelt....
Ja duh dat het verlies geeft :P. De hele discussie gaat over of het significant verlies is of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Termy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:12:
[...]

Ja duh dat het verlies geeft :P. De hele discussie gaat over of het significant verlies is of niet.
dat ligt aan de machine en de leidinglengte en hoe hard de machine moet werken. dus daar is niet een eenduidig antwoord op te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Termy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:12:
[...]

Dat liet ik ook zien middels een meting met mijn IR thermometer. Volgens mij levert het weinig op om daar extra isolatie tegenaan te gooien in een standaard huis installatie. Maar het is en blijft Tweakers. Als je er het uiterste uit wil halen...Bedankt @flippy voor je vakkennis. _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

[Afbeelding]

Dit is 'm.

Juist met de vorst die eraan komt juist wel in de nacht aan laten. Anders staat je unit helemaal te stampen om de boel weer op temperatuur te brengen met zalige defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Nu online
MotorBeast schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:03:
[...]

Dat liet ik ook zien middels een meting met mijn IR thermometer. Volgens mij levert het weinig op om daar extra isolatie tegenaan te gooien in een standaard huis installatie. Maar het is en blijft Tweakers. Als je er het uiterste uit wil halen...Bedankt @flippy voor je vakkennis. _/-\o_
Wat liet je zien met jouw IR meter?

Weet niet wat je met 'weinig' bedoeld. Volgens mij is het dus juist vrij veel wat je kan besparen met leidingisolatie en leidingen zo kort mogelijk houden binnen. Binnen de schil van je woning vind ik 'verlies' niet erg, daar heb ik profijt van. Buiten heb ik er niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

TereZz schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:47:
[...]

Weet niet wat je met 'weinig' bedoeld. Volgens mij is het dus juist vrij veel wat je kan besparen met leidingisolatie en leidingen zo kort mogelijk houden binnen. Binnen de schil van je woning vind ik 'verlies' niet erg, daar heb ik profijt van. Buiten heb ik er niks aan.
Er is vooralsnog helemaal niet aangetoond dat het verlies groot is. Er is een temperatuurverschil gemeld maar geen enkel idee of wat het verlies in energie want we praten hier niet over water en niet over een simpele warmtewisselaar.

Kortom: doe je ding wat betreft isolatie maar waarschijnlijker is dat het geld dat je daaraan uitgeeft een extreem lange TVT heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 13:50
Ik vraag het me af of het een goed idee is om die duo leidingen te isoleren als 1 pakket. Omdat de retourleiding bij verwarmen juist koud wordt. Daarom zitten ze van elkaar afgesplitst. Als je dat wilt doen dan moet je ze echt apart van elkaar isoleren of alleen de verwarmde leiding bij verwarmen.

Het verlies van de lente van de leiding valt ook erg mee tot 10 meter. Ga je naar de 20 meter dan geeft MHI op een verlies van 10%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

De dauwpunten zijn zeer laag komende week. (-19) Benieuwd of dat gunstig is mbt niet dichtvriezen. Voor ijsaangroei op sloten en meren is lager wel gunstiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:35
Ik heb dus sinds kort een airco hangen in mijn nieuwe "mancave" maar ik ben nog aan het bouwen.
De hele garage/mancave is nog zeiknat van binnen vanwege bouwvocht, dus ik heb de airco uitstaan en alle ramen op de kiepstand staan om dat bouwvocht eruit te ventileren.

Nu wordt het volgende week serieus koud, met name in de nachten (ze voorspellen -7 bij ons in Twente).

Om mijn garage te luchten eigenlijk hartstikke mooi weer (lage RV in tegenstelling tot de laatste maanden) maar dan zal het in de mancave ook gaan vriezen verwacht ik.

Kan de airco daartegen?

Als ik de ramen dicht houdt zal het wel niet gaan vriezen binnen (volledig geïsoleerd gebouwd) maar ik vraag me af wat nu verstandig is.

Er zit / staat verder nog niets in wat kan bevriezen, zoals waterleiding, riool ofzo.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Grolsch schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:42:
Ik heb dus sinds kort een airco hangen in mijn nieuwe "mancave" maar ik ben nog aan het bouwen.
De hele garage/mancave is nog zeiknat van binnen vanwege bouwvocht, dus ik heb de airco uitstaan en alle ramen op de kiepstand staan om dat bouwvocht eruit te ventileren.

Nu wordt het volgende week serieus koud, met name in de nachten (ze voorspellen -7 bij ons in Twente).

Om mijn garage te luchten eigenlijk hartstikke mooi weer (lage RV in tegenstelling tot de laatste maanden) maar dan zal het in de mancave ook gaan vriezen verwacht ik.

Kan de airco daartegen?

Als ik de ramen dicht houdt zal het wel niet gaan vriezen binnen (volledig geïsoleerd gebouwd) maar ik vraag me af wat nu verstandig is.

Er zit / staat verder nog niets in wat kan bevriezen, zoals waterleiding, riool ofzo.
stook de toko warm en zet ergens een kiertje wat open. door de warme lucht word vocht opgenomen en die kan je dan gewoon afvoeren via een raampje of ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
flippy schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:50:
[...]

stook de toko warm en zet ergens een kiertje wat open. door de warme lucht word vocht opgenomen en die kan je dan gewoon afvoeren via een raampje of ventilatie.
Dan schakel ik de "leegstaand" modus in als het begint te vriezen en zet ik een klein raampje op de ventilatiestand, tnx voor je hulp.

Temperatuur is nu nog ruim 12 graden.

Weet iemand trouwens wat die -99-59 betekent bovenin onderstaand schermpje :?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KgJqKka.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:32
Grolsch schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:01:
[...]

Weet iemand trouwens wat die -99-59 betekent bovenin onderstaand schermpje :?

[Afbeelding]
Dat is de naam van je de Airco. Als je hem opent en je houd 3 tellen je vinger op die naam, kun je zelf een naam geven aan je airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Rsport40 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:05:
[...]

Dat is de naam van je de Airco. Als je hem opent en je houd 3 tellen je vinger op die naam, kun je zelf een naam geven aan je airco.
8)7 8)7 Soms kan de oplossing zo eenvoudig zijn :D tnx! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
TereZz schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:47:
[...]

Er loopt een discussie en dan lees je niet wat de tegenargumenten zijn? Als je terug las, postte ik wat ik heb gemeten met mijn IR Thermometer buiten aan de leidingen aan- en afvoer na je post. En wat je zelf dus ook zegt, binnen heb je er weinig aan. Dan is isoleren hier voor mij niet interessant met schat ik zo'n 8 meter buiten. Ik krijg dat spul overigens niet eens in mijn koven gepropt en ik vind ze nu al groot genoeg met 2 leidingen naar boven. Maar doe wat je niet laten kan. Ieder zijn ding toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Nu online
MotorBeast schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:20:
[...]

Edit: meten is weten. Aanvoer hier buiten gemeten 14 graden, retour 12 graden met buitentemperatuur van 10 graden. Let wel gemeten gelijk aan de buitenunit en het zal daar op zijn warmst zijn. Verlies ja. Veel? Mag je zelf bepalen. Ik ga er geen moeite voor doen. NB: binnen 21,5 graden op 60m2 met 400W.
Je hebt het dus over dit. Ik mis hier wat je meet. Ik neem aan dat je de leiding met isolatie meet? Nou, dit betekend dat je dan inderdaad wat verliest. Hoeveel dat is, en of dat veel of weinig is kunnen we beiden niet zeggen. Dat is dan ook voor een ieder anders. Ik vind het in ieder geval voldoende om iets beter te isoleren. Jij niet, en dat is ook helemaal prima. Even goede vrienden. Maar laten we geen woorden gebruiken als 'het verlies is weinig', want dat kan voor elk anders zijn :*)

En door!
Even wat betreft defrosts. Ik heb mijn unit in de volle buitenlucht en wind op een plat dak staan op de derde, met eigenlijk geen panden hoger. Ik ben benieuwd of ik een dakje moet maken voor de unit. Vind het met goed weer niet erg om een ladder op te zetten en het dak op te moeten voor onderhoud, maar wanneer het sneeuwt en vriest wil ik het dak eigenlijk liever niet op om dat ding ijsvrij te maken :+

Ik zit net te denken dat ik vanuit een dakkoepeltje dat open kan warm water op de achterkant/condensor van mijn unit zou kunnen spuiten. Warm water en een bevroren unit, zou dat goed gaan? :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

TereZz schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:58:
[...]
Ik zit net te denken dat ik vanuit een dakkoepeltje dat open kan warm water op de achterkant/condensor van mijn unit zou kunnen spuiten. Warm water en een bevroren unit, zou dat goed gaan? :O
ik gebruik warm water met een tuinslang om grote machine te ontdooien... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:43

Seafarer

XXX

flippy schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:01:
[...]

ik gebruik warm water met een tuinslang om grote machine te ontdooien... O-)
Ach ieder z'n ding. ;)

Wij gingen met 2 man de verdamper kamer in met een brandslang en gingen dan ontdooien. :)

(Altijd een drama met die natte tonijn in je vriesruim)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeeuwsMeisje
MotorBeast schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:10:
[...]

Juist met de vorst die eraan komt juist wel in de nacht aan laten. Anders staat je unit helemaal te stampen om de boel weer op temperatuur te brengen met zalige defrosts.
Klopt, ik herken de defrosts. Maar de binnenunit hangt in de slaapkamer, dus zit niet echt te wachten op de hele nacht de unit aan. Misschien als ik 'm 's ochtends al aanzet op een wat lagere temperatuur, zou dat helpen?

Maar zit daarbij nog steeds met mijn vraag of een ombouw zou helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeeuwsMeisje
GudZ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:46:
[...]

Ik kom bij brochures uit 2011 uit. SCOP van 3,4 voor verwarmen lijkt niet denderend.
Ben wel benieuwd hoeveel m² je appartement is en hoeveel kwh je ermee verstookt op hoeveel graden.

Succes en vergeet niet de stroom eraf te halen voordat je onderhoud pleegt.
Ik verwarm alleen de slaap- en woonkamer (op elkaar aangesloten) en dat is ong. 40m2. Op dit moment zet ik 'm vol aan en zit ik met een uurtje op 19-20 graden. daarna zet ik 'm laag om die temperatuur te behouden.
Ik verbruik, bij de hoogste stand, ongeveer 3kw/hr en daarna ong 0,6 kw/hr om het op temperatuur te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
ZeeuwsMeisje schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:52:
[...]

Klopt, ik herken de defrosts. Maar de binnenunit hangt in de slaapkamer, dus zit niet echt te wachten op de hele nacht de unit aan. Misschien als ik 'm 's ochtends al aanzet op een wat lagere temperatuur, zou dat helpen?

Maar zit daarbij nog steeds met mijn vraag of een ombouw zou helpen?
In de slaapkamer? Waarom verwarm er dan mee? Ik neem aan dat je de woonkamer comfortabel wil hebben. Slaapkamer 18 graden lijkt me voldoende toch? Ik kan hem even niet volgen.

Ik ben anti ombouw. Kost je altijd rendement. En de echte geluidsdempende kosten een vermogen en kan jij niet kwijt daar volgens mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
ZeeuwsMeisje schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:56:
[...]

Ik verwarm alleen de slaap- en woonkamer (op elkaar aangesloten) en dat is ong. 40m2. Op dit moment zet ik 'm vol aan en zit ik met een uurtje op 19-20 graden. daarna zet ik 'm laag om die temperatuur te behouden.
Ik verbruik, bij de hoogste stand, ongeveer 3kw/hr en daarna ong 0,6 kw/hr om het op temperatuur te houden.
3kWh? In hoeveel tijd? Daar stook ik 10 uur mee nu. Vandaar 24/7 stoken. Opstoken vreet stroom.

Zet hem dan in de ochtend aan op 19 graden en zodra je thuis komt in stapjes omhoog. Zijn je muren ook warm en meubels. Veel comfortabeler en wellicht zuiniger. Meten is weten.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 04-01-2024 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeeuwsMeisje
MotorBeast schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:56:
[...]

In de slaapkamer? Waarom verwarm er dan mee? Ik neem aan dat je de woonkamer comfortabel wil hebben. Slaapkamer 18 graden lijkt me voldoende toch? Ik kan hem even niet volgen.

Ik ben anti ombouw. Kost je altijd rendement. En de echte geluidsdempende kosten een vermogen en kan jij niet kwijt daar volgens mij.
Ja, vanwege de lokatie van het balkon en de binnenunit, hangt hij in de slaapkamer. (die mag overigens wel wat warmer zijn van mij ;-)

Nee, een standaard ombouw past niet, maar ik ben wel handig en zou zelf iets kunnen maken.

Ik verbruik 3kw//hr in 1 uur. Ik ga het eens proberen met langer verwarmen, dank je wel voor je tips en advies!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GudZ
ZeeuwsMeisje schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:19:
[...]

Ja, vanwege de lokatie van het balkon en de binnenunit, hangt hij in de slaapkamer. (die mag overigens wel wat warmer zijn van mij ;-)

Nee, een standaard ombouw past niet, maar ik ben wel handig en zou zelf iets kunnen maken.

Ik verbruik 3kw//hr in 1 uur. Ik ga het eens proberen met langer verwarmen, dank je wel voor je tips en advies!
3kwh in 1 uur is echt gigantisch veel. Dan kun je bijna overwegen om een zuiniger unit te gaan plaatsen.
Ik verbruik met 24h stoken 6kwh op een dag met 5 graden buiten.

Als je 's nachts niet wilt stoken, zou ik zoals @MotorBeast noemt proberen om een opbouwend stookprogramma in te stellen. Zo blijf je weg bij die hogerer standen. 3kw!! Ik heb mijn unit nooit boven de 780W zien trekken.

Wellicht zo, afhankelijk van weekdag/weekend/werkdag/thuiswerk/buurman natuurlijk:
0630 18C
0800 19C
0900 20C
2130 19C
2230 off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
ZeeuwsMeisje schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:19:
[...]

Zo'n ombouw? Niet doen. Krijg je eerder defrosts, lager rendement, na defrosts weer volle bak = herrie. Je schiet er niets mee op. Ja, ziet er leuk uit.

Wat je ook nog kan doen. Hybryde proberen. Opstoken met gasketel en daarna overgaan op WP. Maar ik weet niet wat je kosten zijn. 3kWh in een uur is ook niet gratis. Met huidige prijzen is dat ook al bijna 1 m3 gas.

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 04-01-2024 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Idd, beter zorgen dat de boel zo efficiënt mogelijk loopt en daardoor niet zo hard hoeft te werken dat het een geluidsprobleem geeft.

@ZeeuwsMeisje Kun je nu wel of niet alleen je woonkamer 24/7 laten stoken?

Ik vermoed verder overigens dat er weer eens verwarring over de eenheden is. kW/h is geen relevante eenheid dus ik denk dat @ZeeuwsMeisje gewoon kW bedoelt wat idd lomp hoog is voor zo'n kleine ruimte. Op zich niet verbazend als de buitenunit nu z'n eigen lucht aan't recyclen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Termy schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:23:
Idd, beter zorgen dat de boel zo efficiënt mogelijk loopt en daardoor niet zo hard hoeft te werken dat het een geluidsprobleem geeft.

Ik vermoed verder overigens dat er weer eens verwarring over de eenheden is. kW/h is geen relevante eenheid dus ik denk dat @ZeeuwsMeisje gewoon kW bedoelt wat idd lomp hoog is voor zo'n kleine ruimte. Op zich niet verbazend als de buitenunit nu z'n eigen lucht aan't recyclen is.
Ligt eraan. Als het eerst bijvoorbeeld 15 graden is binnen en je beukt naar 20 lukt dat wel aan verbruik. Als ik hier opstook van 20 naar 21 zie ik in 1 uur ook wel 0,7kW of 0,8. Als je dan 5 graden moet gaan overbruggen....tja. Daarom verlaag ik ook maar minimaal. Van dat opstoken in 1 uur kan ik de WP 3 uur normaal ongeveer laten stoken.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 04-01-2024 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
MotorBeast schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:59:
[...]

3kWh? In hoeveel tijd? Daar stook ik 10 uur mee nu. Vandaar 24/7 stoken. Opstoken vreet stroom.

Zet hem dan in de ochtend aan op 19 graden en zodra je thuis komt in stapjes omhoog. Zijn je muren ook warm en meubels. Veel comfortabeler en wellicht zuiniger. Meten is weten.
Geldt niet overal.

Misschien in een heel goed geïsoleerde kleine ruimte.

Maar als ik 24/7 moet stoken met een serieus warmteverlies gaat er heel erg veel stroom doorheen. Op mijn energielabel staat 240kWh/m2/jr van toen ik het kocht, had energielabel C.

Dus ik maak 'm weer: gaat op voor een bezemkast, niet een heel huis... O+

En als je hem niet als een malle laat sprinten, maar gewoon die deellast kan draaien en dan op vraag stoken, is dat het voordeligst met een huis wat nog niet aan alle hedendaagse standaarden voldoet qua isolatie. :)

24/7 op 20 graden houden met CV ketel is ook niet het zuinigst, want je hebt bij een hogere dT met buiten een hoger warmteverlies naar buiten.
Je (zou gewoon moeten) zorgen dat de WP zich niet als een idioot gedraagt.. Waarom zou je per se in 20 min de max temp willen bereiken?

Hogere temperatuur bij de condensor en daarmee ook lagere temperatuur bij je verdamper = lagere COP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
@barta123 Een HR Ketel is geen WP. Heel andere manier van efficiency behalen en afgiftetemperatuur. Meten is weten.

En met de vorst straks buiten zou ik je WP maar niet gaan afknijpen. Je hebt niet voor niets een bepaald vermogen gekozen toch? Ik knijp helemaal niets, nooit. Maakt na 4 jaar meten geen bal (hier) uit. Zowel boven als beneden niet. Single en multi. NB: hier beneden 60m2 en boven 40 in 2 woonlagen.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 04-01-2024 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
MotorBeast schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:46:
@barta123 Een HR Ketel is geen WP. Heel andere manier van efficiency behalen en afgiftetemperatuur. Meten is weten.

En met de vorst straks buiten zou ik je WP maar niet gaan afknijpen. Je hebt niet voor niets een bepaald vermogen gekozen toch? Ik knijp helemaal niets, nooit. Maakt na 4 jaar meten geen bal (hier) uit. Zowel boven als beneden niet. Single en multi. NB: hier beneden 60m2 en boven 40 in 2 woonlagen.
Mijn punt is:

als jij het 24/7 verwarmt. Verlies je eenmaal meer warmte naar buiten.

die verlaging als je van huis bent, als je slaapt met een CV ketel - heeft geen drol met het rendement van de ketel te maken.

Maar met natuurkunde. Hoger temperatuursverschil, is meer joules die naar het koude medium (buiten) fietsen.

OK, als je 24/7 thuis bent, dan snap ik dat je altijd stookt, of als er altijd iemand thuis is (kan ik me bijna niet indenken als jonge mensch).

Met vorst ga ik hem zeker wel op DC 60% doen, heb ik met die 1-2 weken vorst begin december (dat deed het in het oosten vh land toen) ook gedaan. Ging perfect.

Daikin multi split heeft eenmaal niet de beste regelsoftware, DC werkt daar bijzonder goed bij. M.n. omdat mijn boven unit in een hal hangt, op standje vollebak gaat ie lopen knipperen. (aan/uit) omdat die hal zo opwarmt, de kamers die ik wil opwarmen duren wat langer. Dan kan je beter met een kleinere dT verwarmen :) (dus niet zo'n hete lucht blazen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Termy schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:23:

egal, in dit geval. Dat ding zal vast wel een beetje terugmoduleren in dat eerste uur maar.... @ZeeuwsMeisje noemt een uur draaien en ´'3kw/hr´' volle bak stoken.
Is het 3kW? Dan 1x3kW = 3kWh in een uur
Is het 3kWh? Dan 3kWh in een uur

600W om het daarna warm te houden vind ik ook nog wel flink want bij mij draait die unit echt terug naar 200-300W.

Ben eigenlijk wel benieuwd wat er nu bedoeld is: 3kW vol vermogen? Of 3kWh in het eerste uur verbruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
MotorBeast schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:46:

Van welk jaar is je huis? nageisoleerd? Wat is je energielabel?

Denk dat we in dit topic niet moeten doen alsof er een 'one size fits all' oplossing is. Die is er niet...

Elke situatie is anders, hier doen we alsof een Mitsubishi de droom is, terwijl een huis van 2010 heel anders is dan een huis uit 1960, of wellicht ouder...

Ook al zou je dat oude huis helemaal de moeder in isoleren, je kan alsnog niet (of nauwelijks) behalen wat we vandaag kunnen doen.

[ Voor 17% gewijzigd door barta123 op 04-01-2024 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

MotorBeast schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:39:
[...]

Ligt eraan. Als het eerst bijvoorbeeld 15 graden is binnen en je beukt naar 20 lukt dat wel aan verbruik. Als ik hier opstook van 20 naar 21 zie ik in 1 uur ook wel 0,7kW of 0,8. Als je dan 5 graden moet gaan overbruggen....tja. Daarom verlaag ik ook maar minimaal.
Ik zie hier echt geen 3 kW tenzij ik 'powerful' gebruik, maar dat ligt natuurlijk ook aan hoe groot je unit is. Hoe dan ook is 600W om het daarna op temperatuur te houden wel erg hoog. Zeker voor een appartement lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

barta123 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:53:
[...]

Mijn punt is:

als jij het 24/7 verwarmt. Verlies je eenmaal meer warmte naar buiten.

die verlaging als je van huis bent, als je slaapt met een CV ketel - heeft geen drol met het rendement van de ketel te maken.

Maar met natuurkunde. Hoger temperatuursverschil, is meer joules die naar het koude medium (buiten) fietsen.

OK, als je 24/7 thuis bent, dan snap ik dat je altijd stookt, of als er altijd iemand thuis is (kan ik me bijna niet indenken als jonge mensch).

Met vorst ga ik hem zeker wel op DC 60% doen, heb ik met die 1-2 weken vorst begin december (dat deed het in het oosten vh land toen) ook gedaan. Ging perfect.

Daikin multi split heeft eenmaal niet de beste regelsoftware, DC werkt daar bijzonder goed bij. M.n. omdat mijn boven unit in een hal hangt, op standje vollebak gaat ie lopen knipperen. (aan/uit) omdat die hal zo opwarmt, de kamers die ik wil opwarmen duren wat langer. Dan kan je beter met een kleinere dT verwarmen :) (dus niet zo'n hete lucht blazen)
Tja, daar verschillen de ervaringen dus. Ik heb met mijn Daikin multisplit beduidend betere ervaring zonder demand control en ik stook niet ad hoc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Termy schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:05:
[...]

Tja, daar verschillen de ervaringen dus. Ik heb met mijn Daikin multisplit beduidend betere ervaring zonder demand control en ik stook niet ad hoc.
I can imagine, bij mij loopt hij beneden ook zonder demand control beter. Maar dat is omdat daar de isolatiewaarde minder is dan boven - en boven hangt hij in een hal, de warmte moet geleidelijk diffunderen in de openstaande ruimtes. Dan helpt het niet als je het tot een heel hoge temp opwarmt. Beter hoog debiet met lagere dT.

Qua thermodynamica zal daar vast wat over te vertellen zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

barta123 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:12:
[...]

I can imagine, bij mij loopt hij beneden ook zonder demand control beter. Maar dat is omdat daar de isolatiewaarde minder is dan boven - en boven hangt hij in een hal, de warmte moet geleidelijk diffunderen in de openstaande ruimtes. Dan helpt het niet als je het tot een heel hoge temp opwarmt. Beter hoog debiet met lagere dT.

Qua thermodynamica zal daar vast wat over te vertellen zijn..
Het is hier goed geïsoleerd (nieuwbouw uit 2020) en met de airco uit verlies ik nauwelijks een graad overnacht dus het is niet dat ik gewoon hoge warmtevraag heb.

Ik gok dat jij gewoon last hebt van een unit in de hal ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Termy schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:38:
[...]

Het is hier goed geïsoleerd (nieuwbouw uit 2020) en met de airco uit verlies ik nauwelijks een graad overnacht dus het is niet dat ik gewoon hoge warmtevraag heb.

Ik gok dat jij gewoon last hebt van een unit in de hal ;).
Joah en veel hoger warmteverlies. Maar... zelfs zonder demand control maakt het niet uit hoor. De compressor blijft doordraaien, alleen af en toe harder/zachter. Dus een heel groot probleem is het niet :)

Maar met demand control aan draai ik wel zuiniger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 14:59
[...]
Dit is 'm.

Het label zegt genoeg: 62dB Mijn Daikin heeft daar 65dB staan. Als het onder de 3º komt zal het compressor toerental toenemen en haal ik die 65dB ook. En dat is best hard.
Het geluid is van de compressor niet de fan, 70Hz meet ik. Bij koelen maakt hij altijd maar weinig toeren en hoor je de unit bijna niet.
Als het een geleide geluid is kun je met veren onder de unit dit dempen. Maar pas op met de leidingen, die bewegen mee en breekt op het zwakste punt, de koppeling.
Volgens de regels mag je maar iets van 40of 45dB op de erfgrens maken. Dat ga je met deze unit nooit redden, ook niet met een kast of iets dergelijks.
Je zult een stillere buitenunit moeten zoeken, maar of die bestaat?

je kunt 24/7 doorstoken, dat bespaart een (geluids) piek het eerste uur. Comfort kost geld dus kosten lopen wel op. Een lek vat wat een huis is op pijl houden kost meer als het een paar uur vol te houden.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Pagina: 1 ... 66 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic