Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 67 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 20:17
ZeeuwsMeisje schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:05:
[...]

[Afbeelding]

Dit is 'm.

Ik zet 'm pas aan als ik thuis kom. Heb dat voorheen wel eens met de timer gedaan maar dan had de buurman last, met name 's avonds laat.

Ik ben benieuwd wat mijn stroom kosten zijn als ik 'm de hele dag aan laat staan. Overigens hoeft het voor mij 's nachts niet aan.

Ik ga eens met de dasty aan de slag maar alle onderdelen zeggen mij niets, hoop dat het zichzelf wijst ;-)
Dit riep bij mij wel de vraag op hoeveel dB mijn unit maakt ja, bij mij staat ie zo ongeveer precies op de erfgrens..

48dB volgens de specs, ik laat hem ook nog op begrensd vermogen lopen dus ik denk dat het zelfs nog minder is.

Een rustig enigszins dof geluid, zo zou ik het omschrijven. Inderdaad het bovenstaande proberen denk ik, anders weet je in de toekomst dat er in elk geval stillere buitenunits bestaan :)

OH EDIT:

ik zie 2 dingen staan..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsBmXI8BwcmlUvLmBaJcgibNHSU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZX3o8SdmcGwz73JZKRa86fyQ.png?f=fotoalbum_large

Welke moet je dan hebben? toch die 61dB zeker?
Sound pressure is wat je meet met een microfoon lees ik, dus dat is wat die 48dB bij mij is. Verklaart wat want ik vind hem wel serieus stil...

Zelfs dan nog.. Met een wat grotere unit, hoeft je compressor met koud weer toch minder hard te draaien?

[ Voor 22% gewijzigd door barta123 op 05-01-2024 09:15 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
MarkV6 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:03:
[...]

Volgens de regels mag je maar iets van 40of 45dB op de erfgrens maken.
Volgens mij geldt dat alleen voor units die zijn geplaatst na het invoeren van die regel (1 april 2021) ?

Wil natuurlijk niet zeggen dat je weg komt met constant 65 dB :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeeuwsMeisje
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 24-07 19:59
MotorBeast schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:18:
[...]

Zo'n ombouw? Niet doen. Krijg je eerder defrosts, lager rendement, na defrosts weer volle bak = herrie. Je schiet er niets mee op. Ja, ziet er leuk uit.

Wat je ook nog kan doen. Hybryde proberen. Opstoken met gasketel en daarna overgaan op WP. Maar ik weet niet wat je kosten zijn. 3kWh in een uur is ook niet gratis. Met huidige prijzen is dat ook al bijna 1 m3 gas.
Opstoken met de CV heb ik vorige jaar gedaan ivm het prijsplafond, uurtje CV en daarna door op de WP.
Termy schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:23:
Idd, beter zorgen dat de boel zo efficiënt mogelijk loopt en daardoor niet zo hard hoeft te werken dat het een geluidsprobleem geeft.

@ZeeuwsMeisje Kun je nu wel of niet alleen je woonkamer 24/7 laten stoken?

Ik vermoed verder overigens dat er weer eens verwarring over de eenheden is. kW/h is geen relevante eenheid dus ik denk dat @ZeeuwsMeisje gewoon kW bedoelt wat idd lomp hoog is voor zo'n kleine ruimte. Op zich niet verbazend als de buitenunit nu z'n eigen lucht aan't recyclen is.
@Termy Ik zal het uitleggen, toen ik hier kwam wonen heb ik direct airco laten installeren in de slaapkamer in verband met nachtdiensten. Ik kreeg daarna steeds de vraag waarom ik er niet mee verwarmde gezien de gasprijzen en dat ben ik toen gaan doen. De slaapkamer heeft grote openslaande deuren naar de woonkamer toe, waardoor er nagenoeg geen tussenwand is dus ik kan de slaap- en woonkamer verwarmen, de rest van de woning maakt mij niet uit.
De woning is heel goed geïsoleerd.

Voor wat betreft het verbruik, ik heb in de app van mijn energieleverancier gekeken en zie dat ik 3KW verbruik, ik heb dat verkeerd opgetypt ;-) (dat is in een uur waarbij de rest van mijn huishouden natuurlijk ook aanstaat, dus het zal iets minder zijn voor de WP alleen)
MotorBeast schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:39:
[...]

Ligt eraan. Als het eerst bijvoorbeeld 15 graden is binnen en je beukt naar 20 lukt dat wel aan verbruik. Als ik hier opstook van 20 naar 21 zie ik in 1 uur ook wel 0,7kW of 0,8. Als je dan 5 graden moet gaan overbruggen....tja. Daarom verlaag ik ook maar minimaal. Van dat opstoken in 1 uur kan ik de WP 3 uur normaal ongeveer laten stoken.
@MotorBeast dit klopt, de woning blijft 15 graden zonder stoken en ik gooi de WP maximaal aan bij thuiskomst. ik zit dan met een uur op 20 graden en dan zet 'm terug.
GudZ schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:00:
[...]

3kwh in 1 uur is echt gigantisch veel. Dan kun je bijna overwegen om een zuiniger unit te gaan plaatsen.
Ik verbruik met 24h stoken 6kwh op een dag met 5 graden buiten.

Als je 's nachts niet wilt stoken, zou ik zoals @MotorBeast noemt proberen om een opbouwend stookprogramma in te stellen. Zo blijf je weg bij die hogerer standen. 3kw!! Ik heb mijn unit nooit boven de 780W zien trekken.

Wellicht zo, afhankelijk van weekdag/weekend/werkdag/thuiswerk/buurman natuurlijk:
0630 18C
0800 19C
0900 20C
2130 19C
2230 off
@GudZ Ik ga jouw schema dit weekend toepassen, benieuwd naar het verbruik!

Dank jullie allen voor de tips!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 13:54
ZeeuwsMeisje schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:22:

@GudZ Ik ga jouw schema dit weekend toepassen, benieuwd naar het verbruik!

Dank jullie allen voor de tips!
Als je dit aangepaste schema wil gebruiken om te vergelijken met de afgelopen periode dan pak je net het verkeerde weekend om dat te gaan doen. De temperaturen gaan vanaf vandaag sterk omlaag dus gaat je vergelijking enorm scheef worden. Probeer dat altijd te doen onder gelijke omstandigheden.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeeuwsMeisje
renzo4000 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:32:
[...]

Als je dit aangepaste schema wil gebruiken om te vergelijken met de afgelopen periode dan pak je net het verkeerde weekend om dat te gaan doen. De temperaturen gaan vanaf vandaag sterk omlaag dus gaat je vergelijking enorm scheef worden. Probeer dat altijd te doen onder gelijke omstandigheden.
Dat is misscheien zo, maar aan de andere kant zou ik doorgaans de WP max aangooien en last van defrosts hebben. Ik zie het als een mooie gelegenheid om te zien om hij het nu wel zonder (of minder) volhoud en wat het verbruik is. Ik moet ergens beginnen hè ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 20:40

Termy

valt er nog wat te fragge?

ZeeuwsMeisje schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:22:
@Termy Ik zal het uitleggen, toen ik hier kwam wonen heb ik direct airco laten installeren in de slaapkamer in verband met nachtdiensten. Ik kreeg daarna steeds de vraag waarom ik er niet mee verwarmde gezien de gasprijzen en dat ben ik toen gaan doen. De slaapkamer heeft grote openslaande deuren naar de woonkamer toe, waardoor er nagenoeg geen tussenwand is dus ik kan de slaap- en woonkamer verwarmen, de rest van de woning maakt mij niet uit.
De woning is heel goed geïsoleerd.

Voor wat betreft het verbruik, ik heb in de app van mijn energieleverancier gekeken en zie dat ik 3KW verbruik, ik heb dat verkeerd opgetypt ;-) (dat is in een uur waarbij de rest van mijn huishouden natuurlijk ook aanstaat, dus het zal iets minder zijn voor de WP alleen)
Ah, ok, er is dus maar 1 binnenunit, duidelijk. Dunno hoeveel verbruik je verder verwacht in je huis maar als 3 kW het totaal was dan valt het wellicht wel mee idd.
@MotorBeast dit klopt, de woning blijft 15 graden zonder stoken en ik gooi de WP maximaal aan bij thuiskomst. ik zit dan met een uur op 20 graden en dan zet 'm terug.
Ik vind dit wel slecht te rijmen met "heel goed geïsoleerd". Heb je geen buren rondom en/of stook je vrijwel nooit? Ik kan 15 graden niet eens in m'n hoekhuis voor elkaar krijgen tenzij ik weken niet stook. Goede isolatie in een appartement gaat wmb ook niet goed samen met 600W van de airco om 40m2 op temperatuur te houden. Misschien omdat de massa gewoon erg koud is?

Maar idd, stook eens een tijdje 24/7 en kijk waar je uitkomt :). Wel een beetje jammer idd dat je vanuit de slaapkamer moet verwarmen en dus niet erg koel kunt slapen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeeuwsMeisje
Termy schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:54:
[...]

Ah, ok, er is dus maar 1 binnenunit, duidelijk. Dunno hoeveel verbruik je verder verwacht in je huis maar als 3 kW het totaal was dan valt het wellicht wel mee idd.

[...]

Ik vind dit wel slecht te rijmen met "heel goed geïsoleerd". Heb je geen buren rondom en/of stook je vrijwel nooit? Ik kan 15 graden niet eens in m'n hoekhuis voor elkaar krijgen tenzij ik weken niet stook. Goede isolatie in een appartement gaat wmb ook niet goed samen met 600W van de airco om 40m2 op temperatuur te houden. Misschien omdat de massa gewoon erg koud is?

Maar idd, stook eens een tijdje 24/7 en kijk waar je uitkomt :). Wel een beetje jammer idd dat je vanuit de slaapkamer moet verwarmen en dus niet erg koel kunt slapen.
Ik snap je punt, ik zit op de bovenste verdieping en heb grote raampartijen. Alles wat vervangen, verbeterd en geïsoleerd kon worden, is gedaan Ik heb 4 jaar geleden energielabel C gekregen en sindsdien nog een aantal verbeteringen doorgevoerd. Voor een appartement uit 1956 is dat niet slecht volgens mij.

De slaapkamer mag gelukkig wel iets warmer zijn maar natuurlijk geen 20 graden. Misschien dat ik in de toekomst een WP voor de woonkamer laat plaatsen. Ik ben benieuwd naar dit weekend ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
ZeeuwsMeisje schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:06:
[...]

Ik snap je punt, ik zit op de bovenste verdieping en heb grote raampartijen. Alles wat vervangen, verbeterd en geïsoleerd kon worden, is gedaan Ik heb 4 jaar geleden energielabel C gekregen en sindsdien nog een aantal verbeteringen doorgevoerd. Voor een appartement uit 1956 is dat niet slecht volgens mij.

De slaapkamer mag gelukkig wel iets warmer zijn maar natuurlijk geen 20 graden. Misschien dat ik in de toekomst een WP voor de woonkamer laat plaatsen. Ik ben benieuwd naar dit weekend ;-)
Zorg gewoon dat je appartement niet onder de 18/19 graden komt. Stabiel binnen houden, ook als je weg bent. Dat opstoken vreet stroom en als je zorgt dat het stabiel is stralen je muren etc ook geen koude meer af. Als ik hier met een IR Thermeter de muren meet zijn ze ook 20 graden. Bij jou zal de lucht wel 20 graden zijn maar de massa niet en daarom vraagt je unit na opwarming nog steeds 600W. Het is hier nu buiten 6 graden, binnen 20,3 en ik verbruik maar 300W op 60m2. En ik heb een serre met 12m2 glas.

Je zal zien dat het dan ook veel comfortabeler is. Zeker met echte koude buiten. Succes met de vorst.

NB: en je fan niet teveel knijpen van je binnenunit.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 05-01-2024 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeeuwsMeisje
MotorBeast schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:27:
[...]

Zorg gewoon dat je appartement niet onder de 18/19 graden komt. Stabiel binnen houden, ook als je weg bent. Dat opstoken vreet stroom en als je zorgt dat het stabiel is stralen je muren etc ook geen koude meer af. Als ik hier met een IR Thermeter de muren meet zijn ze ook 20 graden. Bij jou zal de lucht wel 20 graden zijn maar de massa niet en daarom vraagt je unit na opwarming nog steeds 600W. Het is hier nu buiten 6 graden, binnen 20,3 en ik verbruik maar 300W op 60m2. En ik heb een serre met 12m2 glas.

Je zal zien dat het dan ook veel comfortabeler is. Zeker met echte koude buiten. Succes met de vorst.

Thanks!

Wat bedoel je met de binnenunit fan knijpen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
ZeeuwsMeisje schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:48:
[...]

Thanks!

Wat bedoel je met de binnenunit fan knijpen?
Niet op fluistermodus of zo zetten. Leuk als het stil is binnen, maar dan gaat je unit ook weer meer stroom vragen om hetzelfde vermogen naar binnen te kunnen krijgen. . Ik heb op mijn Daikin 5 standen en staat op 2 van de 5. Daarboven wordt de "herrie" mij echt teveel. Maar fluistermodus en 1 ga ik niet trekken met vorst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 21:32
Met de komende vorst, ga ik vanaf vandaag ook 24/7 stoken. In de afgelopen koude december dagen deed ik dat niet en daalde de temperatuur in de woonkamer tot zo'n 13 graden.

Om dit dan terug te stoken naar 20 graden, is alles behalve comfortabel met alle defrosts van dien. Ik ga denk ik wel een nachtverlaging instellen op 18 graden, i.v.m. het hoge warmteverlies van de woning.

Al zal het nu wel zonniger worden met de vorstdagen en hiermee minder defrosts zijn, maar ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-09 16:03
mr_evil08 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 15:00:
[...]

Dat werkt niet zo in praktijk, lucht mag warm zijn maar de objecten/muren gaat nog een lange tijd overheen, de lucht zal direct weer flink afkoelen als de binnenunit terug schaalt, daarnaast voel je overal koudeval wegkomen.
Hier scheelt het wel degelijk heel veel, na 15 minuten spierballenstandje gaat hij direct op een rustige stand terwijl hij anders - afhankelijk van de buitentemperatuur uiteraard - makkelijk een uur of zelfs meer behoorlijk staat te blazen.

Wat jij zegt gaat inderdaad op als ik een week op wintersport ben geweest en dan terugkom, maar als je iedere dag stookt daalt de temperatuur van de muren/objecten echt niet dusdanig dat de temperatuur na die 15 minuten spierballenstandje gelijk weer terugvalt.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21-09 22:22
Kleine sidevraag om n creatief idee uit te werken.
Nemen buitenunits lucht op van beiden zijkanten of slechts 1 zijkant. Zijn panasonics bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

MotorBeast schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:51:
[...]

Niet op fluistermodus of zo zetten. Leuk als het stil is binnen, maar dan gaat je unit ook weer meer stroom vragen om hetzelfde vermogen naar binnen te kunnen krijgen. . Ik heb op mijn Daikin 5 standen en staat op 2 van de 5. Daarboven wordt de "herrie" mij echt teveel. Maar fluistermodus en 1 ga ik niet trekken met vorst.
Nou ja, eigenlijk zou je hem prima op 5/5 kunnen zetten want terugschalen doet hij toch wel. De zolder staat op 5/5 en de woonkamer op 2/5 maar ze blazen allebei even zacht. In de woonkamer gaat ie nu zelfs af en toe naar fluisterstil sinds ik de instelling op 18,5 gezet heb (20.5-21 extern gemeten). Ik dacht in 1e instantie dat ie ging pendelen maar dat was niet het geval hehe.

Lager dan 2/5 zou ik idd niet doen want het is duidelijk wel een maximum en als je moet opstoken zoals @ZeeuwsMeisje moet doen zou dat de boel wel knijpen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12:51
MotorBeast schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:27:
[...]

Doe je dat met een 3.5kW?
Wij willen een airco in ons nieuwe huis en ik vroeg een 5kW aan voor 50m2. Volgens de installateur kan het ook prima met een 3.5. Vind ik opzich wel mooi dat ze een goedkopere adviseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
Rijo038 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:49:
[...]

Wij willen een airco in ons nieuwe huis en ik vroeg een 5kW aan voor 50m2. Volgens de installateur kan het ook prima met een 3.5. Vind ik opzich wel mooi dat ze een goedkopere adviseren
Dat ligt maar net aan de warmtevraag van je huis. Is het een jaren 70 woning met matige isolatie of zit je in een vrij nieuwe woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05:56
Vraag: Heeft uiteraard behalve de temperatuur deze regenval ook invloed op de verwarming capaciteit, ik merk dat nu het zo'n 7 graden is met luchtvochtigheid van 88% en flink wat regen dat ik mijn 5 kWh Perfera op 23 graden moet zetten wil ik de 20 graden in huis halen.
Als de luchtvochtigheid 95% is en koud dan merk je dat wel zoals begin december maar had niet verwacht dat ik deze nu al hoger moest zetten.
De luchtstroom voel overigens zeker warm, dus is dat wel goed, schijnbaar koelt het elders wat meer af nu en zal die 25 cm water onder mijn fundering zeker niet meehelpen ;-)

[ Voor 25% gewijzigd door merlin1201 op 05-01-2024 14:11 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12:51
Rsport40 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:56:
[...]

Dat ligt maar net aan de warmtevraag van je huis. Is het een jaren 70 woning met matige isolatie of zit je in een vrij nieuwe woning.
Eind jaren 50. Nageisoleerde vloer en muren. Dubbel glas, maar dat wordt allemaal HR++

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiBe
Rijo038 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:14:
[...]

Eind jaren 50. Nageisoleerde vloer en muren. Dubbel glas, maar dat wordt allemaal HR++
Naast je huis is ook je (gewenste) stookgedrag heel belangrijk. Het scheelt nogal of je er met een gezin woont waar bijna altijd iemand thuis is of als werkend(e) alleenstaande/stel waarbij er doorgaans regelmatig niemand thuis zal zijn. Als er bijna altijd iemand thuis is kan het bijvoorbeeld interessanter zijn om een wat lichter model te nemen en die 24/7 te laten draaien, terwijl het in mijn geval veel goedkoper is om een zwaarder model te gebruiken en ad hoc te stoken. Zoveel mensen, zoveel wensen :)

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:07
Termy schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:54:
[...]
Goede isolatie in een appartement gaat wmb ook niet goed samen met 600W van de airco om 40m2 op temperatuur te houden. Misschien omdat de massa gewoon erg koud is?
Warm slapen lijkt @ZeeuwsMeisje prima, zo te lezen.

Die Samsung uit 2011 is gewoon een draak wat betreft de COP en het minimumvermogen ligt op 1,2kW thermisch volgens mij. Dat is bij veel units zo'n 0,8kW thermisch.

Als ik @ZeeuwsMeisje was, zou ik €10,00 investeren in een slimme stekker (als die airco op het stopcontact is ingeplugd), of €30,00 voor een kWh meter (als dat ding op een groep hangt).

Als die stookkosten uit de analyse erg flink zijn kun je calculeren of het loont om een zuinigere en stillere unit te laten installeren. Leidingwerk, boorgat, opstelblokken etc zit er al dus die offerte zou best mee kunnen vallen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Rsport40 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:29:
Met de komende vorst, ga ik vanaf vandaag ook 24/7 stoken. In de afgelopen koude december dagen deed ik dat niet en daalde de temperatuur in de woonkamer tot zo'n 13 graden.

Om dit dan terug te stoken naar 20 graden, is alles behalve comfortabel met alle defrosts van dien. Ik ga denk ik wel een nachtverlaging instellen op 18 graden, i.v.m. het hoge warmteverlies van de woning.

Al zal het nu wel zonniger worden met de vorstdagen en hiermee minder defrosts zijn, maar ben benieuwd.
In die app van MHI kun je eventueel de vakantiemodus aanzetten, dan kun je terug naar 17C als dat je ideale nachtverlaging is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
GudZ schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:45:
[...]

In die app van MHI kun je eventueel de vakantiemodus aanzetten, dan kun je terug naar 17C als dat je ideale nachtverlaging is.
Helaas is dit alleen beschikbaar bij de nieuwere MHI modellen. Ik heb 2x ZS uit 2022 die dat wel hebben, maar mijn ZSX productiejaar 2021 heeft deze optie helaas niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Rijo038 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:49:
[...]

4,2 heb ik. Maatje kleiner was ook gelukt. Dan heb je een goede installateur. Wees er zuinig op. 8)

Waarom leest niemand de TS meer? Maak eens gewoon een warmteverliesberekening. Dan weet je het zeker. Niets maatje kleiner of maatje groter (ook niet bij adhoc stoken @MiBe ). Gewoon berekenen. Ik kan hier met gemak adhoc de boel warm knallen. Vinden wij dat comfortabel? Nee.

[ Voor 23% gewijzigd door MotorBeast op 05-01-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
MotorBeast schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:25:
[...]

Waarom leest niemand de TS meer? Maak eens gewoon een warmteverliesberekening. Dan weet je het zeker. Niets maatje kleiner of maatje groter (ook niet bij adhoc stoken @MiBe ). Gewoon berekenen.
De berekening is gericht op volume en isolatie en niet op stookgedrag, terwijl dat wel degelijk veel uitmaakt. Een unit die 24/7 aan staat hoeft minder hard te werken en kan dus sterk genoeg zijn om een ruimte op temperatuur te houden, maar komt mogelijk tekort om een ruimte terug op temperatuur te kunnen brengen. We moeten ook weer niet gaan doen of de berekening heilig is, er zijn meer variabelen die meespelen in de keuze.

Toevoeging op basis van je latere toevoeging:
MotorBeast schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:25:
[...]
Ik kan hier met gemak adhoc de boel warm knallen. Vinden wij dat comfortabel? Nee.
Je geeft het hier zelf al aan met het woord "vinden". Het gaat hier over meningen en die ga je niet terugvinden in een warmteverliesberekening. Ik vind ad hoc namelijk wél comfortabel ;)

[ Voor 22% gewijzigd door MiBe op 05-01-2024 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
MarkV6 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:03:
[...]
Je zult een stillere buitenunit moeten zoeken, maar of die bestaat?

je kunt 24/7 doorstoken, dat bespaart een (geluids) piek het eerste uur. Comfort kost geld dus kosten lopen wel op. Een lek vat wat een huis is op pijl houden kost meer als het een paar uur vol te houden.
Als de metingen van die 2011 en huidige units hetzelfde zijn zou het nauwelijks uitmaken, maar wellicht is het regelgedrag wel verbeterd?

24/7 stoken vs. ad-hoch (en het bijbehorende comfort) zijn legio discussies over gevoerd. Dit is toch een ieder-voor-zich test om uit te vinden wat past bij de woning, positie van de unit, kosten en comfort. Een advies hierop zou je dus eigenlijk niet kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
MiBe schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:36:
[...]

Hier scheelt het wel degelijk heel veel, na 15 minuten spierballenstandje gaat hij direct op een rustige stand terwijl hij anders - afhankelijk van de buitentemperatuur uiteraard - makkelijk een uur of zelfs meer behoorlijk staat te blazen.

Wat jij zegt gaat inderdaad op als ik een week op wintersport ben geweest en dan terugkom, maar als je iedere dag stookt daalt de temperatuur van de muren/objecten echt niet dusdanig dat de temperatuur na die 15 minuten spierballenstandje gelijk weer terugvalt.
Iets zegt me dat het hier om een hele kleine ruimte gaat.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
mr_evil08 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:13:
[...]
Iets zegt me dat het hier om een hele kleine ruimte gaat.
Afhankelijk van of de schuifdeur naar de semi-open keuken open staat ~36 m² (schuifdeur dicht, puur de woonkamer) tot ~67 m² (schuifdeur open). Ja, de keuken is behoorlijk groot en daar zit nog een hal aan vast richting de trap naar onze 'gamezolder' boven de keuken, we hebben een bijzondere indeling hier :P

Dus nee, zo klein is het niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
MiBe schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:47:
[...]

De berekening is gericht op volume en isolatie en niet op stookgedrag, terwijl dat wel degelijk veel uitmaakt. Een unit die 24/7 aan staat hoeft minder hard te werken en kan dus sterk genoeg zijn om een ruimte op temperatuur te houden, maar komt mogelijk tekort om een ruimte terug op temperatuur te kunnen brengen. We moeten ook weer niet gaan doen of de berekening heilig is, er zijn meer variabelen die meespelen in de keuze.

Toevoeging op basis van je latere toevoeging:

[...]

Je geeft het hier zelf al aan met het woord "vinden". Het gaat hier over meningen en die ga je niet terugvinden in een warmteverliesberekening. Ik vind ad hoc namelijk wél comfortabel ;)
Of je nu met adhoc een 3,5 en 4 of 5 neemt zal weinig uitmaken. Ja het scheelt je wat tijd en ook dat is niet belangrijk want dan zet je hem remote wat eerder aan. Je hebt niets voor die app erbij gekregen. Wat veel belangrijker is, wat is je minimaal vermogen. Groter is niet beter. Te klein is wel waardeloos. Ik ga hier mensen geen oversize unit adviseren. Niet doen. Zonde van je geld.

Adhoc had ik niet eens zelf een L/L genomen met mijn verbruik van 550/600m3 voor verwarmen. Verdien dat ding nu al nauwelijks terug als ik geen zonnepanelen had. Gisteren even de ketel aan gehad (wilde mijn aanvoer bij 7 graden weten voor L/W). Kan geen L/L tegenop wbt comfort. Straks met echte vorst gaat die toch weer echt aan. En de houtkachel. O-)

NB: ik stook alleen L/L omdat ik milieubewust ben. Ja weet het fijnstof van de houtkachel.....

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 05-01-2024 16:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiBe
MotorBeast schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:47:
[...]

Of je nu met adhoc een 3,5 en 4 of 5 neemt zal weinig uitmaken. Ja het scheelt je wat tijd en ook dat is niet belangrijk want dan zet je hem remote wat eerder aan. Je hebt niets voor die app erbij gekregen. Wat veel belangrijker is, wat is je minimaal vermogen. Groter is niet beter. Te klein is wel waardeloos. Ik ga hier mensen geen oversize unit adviseren. Niet doen. Zonde van je geld.

Adhoc had ik niet eens zelf een L/L genomen met mijn verbruik van 550/600m3 voor verwarmen. Verdien dat ding nu al nauwelijks terug als ik geen zonnepanelen had. Gisteren even de ketel aan gehad (wilde mijn aanvoer bij 7 graden weten voor L/W). Kan geen L/L tegenop wbt comfort. Straks met echte vorst gaat die toch weer echt aan. En de houtkachel. O-)

NB: ik stook alleen L/L omdat ik milieubewust ben. Ja weet het fijnstof van de houtkachel.....
Dat gaat wel degelijk uitmaken, er zijn voldoende voorbeelden van mensen in dit topic met een relatief kleine unit voor de desbetreffende ruimte die het niet terug op temperatuur kan krijgen als het buiten kouder wordt en ze hun huis niet op temperatuur hebben gehouden (een kleine unit is niet per definitie erg, mits het bij je gewenste stookgedrag past). De CV of een houtkachel bijschakelen is dan natuurlijk een optie indien je die voorhanden hebt (en dat is ook helemaal prima als daar qua comfort jouw voorkeur naar uitgaat).

Tevens is de ene 3.5, 4 of 5 de andere niet, dus ook dit zegt niet altijd wat. Of je ad hoc stookt met een 3.5 Sensira of een 50ZSX maakt natuurlijk nogal wat uit, terwijl dat andersom tussen een 5.0 Sensira en een 35ZSX weer een heel ander verhaal is. Minimumvermogen is belangrijker bij 24/7 dan bij ad hoc, simpelweg omdat je unit dan doorgaans op een lager pitje zal draaien en dus eerder bij dergelijke waarden in de buurt komt. Ook daarbij is het belangrijk om goed naar het exacte model te kijken, want een kleinere unit van merk/type A kan alsnog een hoger minimumvermogen hebben dan een grotere unit van merk/type B. Vooral bij multi's kan dat verschil enorm oplopen en zie je dat het minimumvermogen van een 6.8 Daikin een veelvoud is van de 7.1 / 8 kW units van MHI. Als je de warmte in je woning kwijt kunt zal dat geen probleem zijn, maar voor 24/7 stoken in een goed geïsoleerde niet al te grote woning wordt dan natuurlijk wel een dingetje.

In algemene zin ben ik het met je eens dat je niet onnodig groot moet kopen, maar stookgedrag vind ik echt wel een belangrijke variabele of een unit voor iemand te groot is of niet (en dat ga je dus niet ondervangen met een warmteverliesberekening). Ook verschillende comfortwensen spelen hierin uiteraard mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22-09 11:27
MiBe schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:36:
[...]

Werkt bij jouw de spierballen stand ? Bij mij sinds de beruchte updates niet meer sind oktober 2023…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Rsport40 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:51:
[...]

Helaas is dit alleen beschikbaar bij de nieuwere MHI modellen. Ik heb 2x ZS uit 2022 die dat wel hebben, maar mijn ZSX productiejaar 2021 heeft deze optie helaas niet.
De ZSX heeft inderdaad geen echte vakantiemodus, maar wel ECO waarbij de temperatuur naar 15 °C gaat. Als je dan ook nog de 2 graden offset uitschakelt dan heb je wel een soort van vakantiemodus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:22
Martin7182 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:27:
[...]

De ZSX heeft inderdaad geen echte vakantiemodus, maar wel ECO waarbij de tenperatuur naar 15 °C gaat. Als je dan ook nog de 2 graden offset uitschakelt dan heb je wel een soort van vakantiemodus.
De nachtmodus is ook te proberen. In mijn ervaring maakt die het wel warmer dan 10 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
TereZz schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:38:
[...]

De nachtmodus is ook te proberen. In mijn ervaring maakt die het wel warmer dan 10 graden.
Ja maar dan kan ik net zo goed ad-hoc stoken. Maar voor 24/7 stoken is 18 graden denk ik wel prima.
Ook het voordeel is dat je hiermee een "weektimer" kunt maken. Dat werkt niet met "Leegstaand pand mode".
Martin7182 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:27:
[...]

De ZSX heeft inderdaad geen echte vakantiemodus, maar wel ECO waarbij de tenperatuur naar 15 °C gaat. Als je dan ook nog de 2 graden offset uitschakelt dan heb je wel een soort van vakantiemodus.
Iemand van dit forum heeft een ZSX productiejaar 2022 en die heeft wel de "Leegstaand pand mode", dus ik heb gewoon net pech met dat ik een 2021 productiedatum geleverd heb gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Rsport40 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:44:
[...]

Ja maar dan kan ik net zo goed ad-hoc stoken. Maar voor 24/7 stoken is 18 graden denk ik wel prima.
Ook het voordeel is dat je hiermee een "weektimer" kunt maken. Dat werkt niet met "Leegstaand pand mode".

[...]

Iemand van dit forum heeft een ZSX productiejaar 2022 en die heeft wel de "Leegstaand pand mode", dus ik heb gewoon net pech met dat ik een 2021 productiedatum geleverd heb gekregen.
Met een MHI-AC-CTRL is het mogelijk om de setpoint naar wens in te stellen. Kost hier en daar wel wat configureerwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 12:57
Ik had nog liggen: Powerbank, Wemos d1 mini en 2 ds18b20 sensors.

Wilde eens meten waarom panasonic dacht dat 360watt minimale vermogen het beste is volgens hun en wat er gebeurde wanneer dit terug ging naar 200 watt als je de temperatuur instelt tussen 16-17.5 graden.

Heb gelijk de ME HR25VF ook meegenomen want ik verwachte daar eigenlijk best veel van aangezien deze altijd heel rustig liep om de zolder op temperatuur te houden. maar die viel mij heel erg tegen.

Nou heeft de panasonic ook een veel grotere condensor, dubbel i.p.v enkel ME.

Buiten Temp. 6 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U1ZAvT4EyZYu7arQfucQ5ieGD2Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kfGboxMuAPnG2RRjpFeUlu7K.png?f=fotoalbum_large

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
MiBe schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:09:
[...]

Dat gaat wel degelijk uitmaken, er zijn voldoende voorbeelden van mensen in dit topic met een relatief kleine unit voor de desbetreffende ruimte die het niet terug op temperatuur kan krijgen als het buiten kouder wordt en ze hun huis niet op temperatuur hebben gehouden (een kleine unit is niet per definitie erg, mits het bij je gewenste stookgedrag past). De CV of een houtkachel bijschakelen is dan natuurlijk een optie indien je die voorhanden hebt (en dat is ook helemaal prima als daar qua comfort jouw voorkeur naar uitgaat).

Tevens is de ene 3.5, 4 of 5 de andere niet, dus ook dit zegt niet altijd wat. Of je ad hoc stookt met een 3.5 Sensira of een 50ZSX maakt natuurlijk nogal wat uit, terwijl dat andersom tussen een 5.0 Sensira en een 35ZSX weer een heel ander verhaal is. Minimumvermogen is belangrijker bij 24/7 dan bij ad hoc, simpelweg omdat je unit dan doorgaans op een lager pitje zal draaien en dus eerder bij dergelijke waarden in de buurt komt. Ook daarbij is het belangrijk om goed naar het exacte model te kijken, want een kleinere unit van merk/type A kan alsnog een hoger minimumvermogen hebben dan een grotere unit van merk/type B. Vooral bij multi's kan dat verschil enorm oplopen en zie je dat het minimumvermogen van een 6.8 Daikin een veelvoud is van de 7.1 / 8 kW units van MHI. Als je de warmte in je woning kwijt kunt zal dat geen probleem zijn, maar voor 24/7 stoken in een goed geïsoleerde niet al te grote woning wordt dan natuurlijk wel een dingetje.

In algemene zin ben ik het met je eens dat je niet onnodig groot moet kopen, maar stookgedrag vind ik echt wel een belangrijke variabele of een unit voor iemand te groot is of niet (en dat ga je dus niet ondervangen met een warmteverliesberekening). Ook verschillende comfortwensen spelen hierin uiteraard mee.
Als je in die situatie zit dat je niet eens meer je huis warm krijgt met adhoc is de oplossing niet een grotere L/L. Immers stook je dan met zoveel vermogen dat je Cop volledig instort en je net zo goed met gas kunt gaan stoken op een bepaald moment. Steek dan je spaarcenten eerst maar eens in isolatie want anders is het water naar de zee dragen.
snip snip, n=1

[ Voor 19% gewijzigd door teacher op 06-01-2024 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Rsport40 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:44:

Leegstaand pand modus, is dat iets als vorstbeveiliging?

Ik heb dit net (op verzoek) gemaakt voor Mistubishi Electric als functie van mijn climacontrol module. Idee is dat de airco aan gaat op het moment dat de temperatuur te ver daalt. Is de temperatuur weer stabiel op de ingestelde waarde, dan gaat de airco weer geheel uit.

Ben het nu aan het testen op MHI. :)

(Gewoon in te stellen via een lokale interface, geen geprogrammeer en eventueel via cloud benaderbaar)

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 05-01-2024 19:40 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

merlin1201 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:07:
Vraag: Heeft uiteraard behalve de temperatuur deze regenval ook invloed op de verwarming capaciteit, ik merk dat nu het zo'n 7 graden is met luchtvochtigheid van 88% en flink wat regen dat ik mijn 5 kWh Perfera op 23 graden moet zetten wil ik de 20 graden in huis halen.
Als de luchtvochtigheid 95% is en koud dan merk je dat wel zoals begin december maar had niet verwacht dat ik deze nu al hoger moest zetten.
De luchtstroom voel overigens zeker warm, dus is dat wel goed, schijnbaar koelt het elders wat meer af nu en zal die 25 cm water onder mijn fundering zeker niet meehelpen ;-)
Hoeveel oppervlak/inhoud probeer je wel niet op te warmen? Ik moet hem hier op 18,5 zetten in de woonkamer/keuken (~35m2) om het op ongeveer 20,5-21 te houden. En dat met een 3,5 kW perfera (op een 4 kW multisplit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

MotorBeast schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:27:
[...]

Ik vind je verhaal het verhaal van een installateur die kost wat kost iedereen een L/L wil verkopen en dan maar lekker groot want dan heb ik geen gezeur.
snipsnip, op de man

[ Voor 19% gewijzigd door teacher op 06-01-2024 10:50 ]

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

redbullwaning schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:27:
Wilde eens meten waarom panasonic dacht dat 360watt minimale vermogen het beste is volgens hun en wat er gebeurde wanneer dit terug ging naar 200 watt als je de temperatuur instelt tussen 16-17.5 graden.

Heb gelijk de ME HR25VF ook meegenomen want ik verwachte daar eigenlijk best veel van aangezien deze altijd heel rustig liep om de zolder op temperatuur te houden. maar die viel mij heel erg tegen.

[Afbeelding]
Dus je hebt... wat gemeten?
En hoe heb je die COP berekend?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 12:57
Slonzo schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:15:
[...]

Dus je hebt... wat gemeten?
En hoe heb je die COP berekend?
Delta T ingaande en uitgaande temperatuur * m³/u * 0.34 = Vermogen
Vermogen delen door opgenomen vermogen airco.
In domoticz een script voor draaien.

m³/u heb ik uit de service manuals gehaalt en hebt het rpm gecontroleerd doormiddel een app: Tacho meter strobe light. Bij panasonic zit er rechts een een zilveren stripje op de fanrol en die zie je dan stilstaan bij het juiste toerental. (net als vroeger bij de pickup's)

[ Voor 3% gewijzigd door redbullwaning op 05-01-2024 20:34 ]

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

cop bij lagere vermogen is minder omdat je het beetje warmte wat je opwekt ook kwijtraakt in de leiding in relatieve termen steeds groter word en op zulke lage vermogens is er gewoon niet genoeg warmte om de hele verdamper warm te krijgen dus zal je al snel varaiatie zien puur door de plaatsing van de sensor bijvoorbeeld.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 05-01-2024 21:18 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Eerste defrost van het jaar is alweer een feit. 8)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
MotorBeast schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:27:
[...]

Als je in die situatie zit dat je niet eens meer je huis warm krijgt met adhoc is de oplossing niet een grotere L/L. Immers stook je dan met zoveel vermogen dat je Cop volledig instort en je net zo goed met gas kunt gaan stoken op een bepaald moment. Steek dan je spaarcenten eerst maar eens in isolatie want anders is het water naar de zee dragen. Je zet ook geen grote badkuip onder een gat in een dak omdat een kleine emmer overloopt. Hoe denk je dat ik aan zo'n laag verbruik kom in een jaren 70 woning? Ik kom van 2000m3 toen ik hier kwam wonen naar 550/600. In de juiste situatie kom je met een passende unit bij je warmteverlies gewoon adhoc op temperatuur. Al het andere is symptoom bestrijding die bakken met geld (te grote unit en teveel energieverbruik) kost op korte en lange termijn.

Iedereen die straks met vorst vol gas staat te stoken kan, inclusief de dan ook teveel voorkomende defrost in die situatie, beter de gasketel aanslingeren. Een L/L is per definitie totaal niet geschikt voor een doorwaai woning. Ja in het tussen seizoen (en dan heb je dat minimum vermogen nodig). En dan heb je dus die grote bak weer niet nodig. Waarom denk je dat er op hybridesystemen een ingebouwd regelsysteem zit dat bij x omslagpunt de gasketel voordeliger is? Precies hierom.

Ik vind je verhaal het verhaal van een installateur die kost wat kost iedereen een L/L wil verkopen en dan maar lekker groot want dan heb ik geen gezeur.
Volgens mij roep je maar wat. Heb je ooit iets gemeten wat je beweringen ondersteunt? Uit een van de onderzoeken die hier laatst gepost werden kwam de conclusie dat het optimum ergens in het midden zit en dat hard stoken echt niet rampzalig is voor de COP. Ja, het zakt wat in, net als bij zacht stoken overigens.

Dat jij zo weinig verbruikt met de airco heeft volgens mij alles te maken met een gas CV en een kuub hout :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
LED-Maniak schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:28:
Dat is wel snel bij ongeveer 7 graden en met dit tijdstip was het waarschijnlijk niet bij vol gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Rsport40 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:48:
[...]

Dat is wel snel bij ongeveer 7 graden en met dit tijdstip was het waarschijnlijk niet bij vol gas.
Het is nu 5 graden hier en uiteraard zeer vochtig in de lucht. Hoe snel de unit een defrost doet lijkt sterk af te hangen van hoe de wind staat. De unit staat in een hoekje op het balkon en toen het een paar weken geleden koud was en de hele unit bevroren deed hij geen defrosts. De wind stond er zo op dat de defrost sensor niet bevroren raakte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:11
Martin7182 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:05:
[...]

Volgens mij roep je maar wat. Heb je ooit iets gemeten wat je beweringen ondersteunt? Uit een van de onderzoeken die hier laatst gepost werden kwam de conclusie dat het optimum ergens in het midden zit en dat hard stoken echt niet rampzalig is voor de COP. Ja, het zakt wat in, net als bij zacht stoken overigens.
Ja dat obsessie met minimum vermogen is vermoeiend. Dat ding blijft draaien ja, maar efficient is het zeker niet, deel van stroom dat wordt gebruikt om alleen weerstand te overwinnen is vergelijkbaar met auto stationair draaien, ding draait, nuttig werk levert het nauwelijks.

Voor elk apparaat is het anders maar 400-1000W hier is extreem efficient in warme lucht genereren, COP van boven de 5 als je massa flow* x dT berekent, helaas heb ik geen nauwkeurig genoeg anemometer om dat nog beter te bepalen. Onder de 300W is dT minimaal, dan kan die beter uit.

En bij deze multi, "vol" vermogen, 1 unit op "Jet", is verbazingwekkend efficient nog steeds. Ik meet een verbruik van 1500W en doet in 10 minuten meer dan zachtjes aan voor een uur. De radiatorknop bij het raam schoot van 18.7 naar 22.5 graden. Niet slecht voor een 25 m2 kamer met een 2.5 kW wand unitje.

Je moet niet bang zijn voor op maximaal vermogen draaien, voor de MU3R19, uit capacity table en 3 units aan (9+9+12 kBTU), max vermogen met -5 buiten is 5.63 kW warmte voor 1.51 kW verbruik, COP van 3.4. Dat verbetert naar 3.7 en 5.0 bij 0 en 6 graden. Dit is worst case, maximaal vermogen, en verbetert heel snel bij net iets minder dan vol gas.

Dus waarom doen we zoveel moeite om perse op weet ik veel, 10% van max vermogen te draaien? Ik heb niet het gevoel dat het efficienter is op 250ish watt. Ik zet hem dan gewoon lekker uit, fan stand 2 is niet heel luid maar nog steeds meer dan pure stilte. Als die draait mag er ook wat verwarmd worden, ik mik zelf op 500-800W en dan 3 uren lang per keer, dat is 20-32% van ~2500W piekvermogen.

Het is jammer dat we geen BSFC-achtige kaart hebben van aircos, ben wel benieuwd wat de optimum load is. Voor een Prius:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Wx5qptCmvZ03FrP06zt5F9XTEo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cxDosuXJl9SYEbWwDIJZmu5V.png?f=fotoalbum_large

De zone met < 300g/kWh BSFC is meest efficient. Heel weinig kW vragen is zonde van je benzine bij elke RPM. Hij kan 40 kW leveren maar wilt liefst tussen 10 en 25 zitten, 25-63% power level.

* m3/min @ fan speed X uit de specs. Fan flow op standje "fan" vervolgens vergeleken met fan stand heat, hij kan zachter dan ingesteld draaien dus luchtsnelheid nameten is een must. Luchtsnelheid -> m3/uur is helaas fuzzy, je kan nooit oppervlakte x snelheid nauwkeurig genoeg bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Martin7182 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:05:
[...]

Dat jij zo weinig verbruikt met de airco heeft volgens mij alles te maken met een gas CV en een kuub hout :)
Tuurlijk. 450m3 voor Sww en een lullig kuubje hout op 140m2. Blijven jullie maar geloven in adhoc. Ik weet na 4 jaar gebruik beter. Ik heb alle scenario's wel gehad en monitor verbruik en compressor middels Domotica. Tja....

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 06-01-2024 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast

[ Voor 53% gewijzigd door MotorBeast op 06-01-2024 01:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
MotorBeast schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 00:51:
[...]

Tuurlijk. 450m3 voor Sww en een lullig kuubje hout op 140m2. Blijven jullie maar geloven in adhoc. Ik weet na 4 jaar gebruik beter. Ik heb alle scenario's wel gehad en monitor verbruik en compressor middels Domotica. Tja....
Doe ook ad hoc hier. Gemeten en zuiniger. Heb de capaciteit om dit te doen ook.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:55
Het vreemde van deze discussie vind ik dat het net is of het een soort van wedstrijd is tussen mensen die altijd ad hoc verwarmen en mensen die altijd 24/7 verwarmen, die de verwarming 1 september aan zetten en 30 mei weer uit zetten.

Ik denk dat veel, bijna alle mensen die airco gebruiken voor verwarming zowel het één doen als het ander. Het wisselpunt verschilt misschien.

Wij verwarmen vaak ad hoc, maar vooral verwarmen we waar en wanneer nodig. Airco is onze hoofdverwarming. Onze houtkachel gebruiken we weinig, meer als luxe op bijzondere dagen wanneer het weer geschikt is. Plus natuurlijk back up bij stroomuitval.

Momenteel zitten we nog op het schema van in de ochtend airco aan en voor het slapen gaan uit. Daarmee koelt het hier in de woonkamer af tot 17-17,5 graden en dat vinden we prima. Het mag hier afkoelen tot 15 graden ongeveer.

Koelt het verder af dan laten we de airco aan staan in de nacht. Niet omdat dat beter zou zijn voor de airco of de efficientie (beide geloof ik niets van), niet omdat het lang duurt voor het weer op temperatuur is of veel verbruikt want dat is hier beiden absoluut niet het geval. Wel doen we dat, omdat we het onprettig vinden als onze woonkamer qua temperatuur ver onder de 15 graden wegzakt. Of de slaapkamer/gang ver onder de 14 graden.

Hier werkt dat goed en de dagen dat we 24/7 verwarmen zijn er weinig, maar soms hebben we het nodig.

Voor wat betreft het praatje over ad hoc verwarmen dat defrosts zou geven doordat de airco dan per definitie moet "stampen" om de ruimte weer op temperatuur te krijgen, ik vind het onzin.

Onze airco (mhi-multisplit 6kW) blinkt blijkbaar uit in defrosts. Misschien ligt het aan het totaal van onze installatie, maar defrosts zijn hier geen uitzondering en komen zeker niet "meer" voor wanneer de airco hard moet werken. De grootste factor lijkt hier te zijn de buitentemperatuur en de luchtvochtigheid buiten. Verder lijkt onze combinatie van gebruik en instellingen wat invloed te hebben, maar voorkomen kunnen we defrosts beslist niet.

Bij slechte weersomstandigheden beland onze airco soms in een spiraal van defrosts, elke 45 minuten, ook wanneer de warmtevraag betrekkelijk laag is (1 binnenunit aan op fanstand auto, en ruimte op temperatuur, verbruik ongeveer 320W). Hier lijkt het beter te gaan met een 2e unit er bij aan, maar alleen wanneer deze op fanstand 2 staat. Wanneer deze op fan only staat of fanstand auto, werkt het niet tegen de defrosts. En het werkt niet altijd. Maar dat is hier en kan bij een ander weer anders zijn.

We hebben hier al verschillende keren gehad dat we 2 units rustig hebben draaien de hele dag, stabiel, zetten 1 van de 2 units 1 graad lager en hop, een serie defrosts, 3 of meer. Dat was een dag of 3 a 4 achter elkaar dus geen toeval.

Kortom, nee, ad hoc verwarmen, het "stampen" (wat hier helemaal geen stampen is maar een installatie die net iets boven het laagste vermogen draait), dat doet hier niets meer of minder voor defrosts dan bij 24/7 verwarmen.

En behalve wat gegorchel (koelvloeistof) en gekraak (uitzetten/krimpen plastic bij temperatuursverandering) en het harder verwarmen er na merken we hier weinig van defrosts. Het eerste jaar maakte ik me nog zorgen over het extra verbruik van defrosts. Inmiddels weet ik dat hier vaak het grootste deel van het extra verbruik in het automatisch extra verwarmen na de tijd zit, niet in het ontdooien zelf. Dat is op de verbruiksgrafieken goed te zien.

Dus ik heb me er bij neergelegd en maak er geen punt meer van. Ik kan me wel voorstellen dat het erg irritant is wanneer je last hebt van elk geluid of wanneer een defrost zorgt voor kou in de ruimte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Sjamo schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:17:
Het vreemde van deze discussie vind ik dat het net is of het een soort van wedstrijd is tussen mensen die altijd ad hoc verwarmen en mensen die altijd 24/7 verwarmen, die de verwarming 1 september aan zetten en 30 mei weer uit zetten.
Idd, toen ik hier vorig jaar kwam was dat zo, nu is het nog steeds zo. Elke situatie verschilt en als het verbruik in alle situaties zo veel zou schelen, dan zou dat wel heel duidelijk zijn. Ik zie cijfers die soms de ene en soms de andere gelijk geven, dus doe vooral lekker wat je zelf denkt dat het beste is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

redbullwaning schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:29:
Delta T ingaande en uitgaande temperatuur * m³/u * 0.34 = Vermogen
Vermogen delen door opgenomen vermogen airco.
In domoticz een script voor draaien.

m³/u heb ik uit de service manuals gehaalt en hebt het rpm gecontroleerd doormiddel een app: Tacho meter strobe light. Bij panasonic zit er rechts een een zilveren stripje op de fanrol en die zie je dan stilstaan bij het juiste toerental. (net als vroeger bij de pickup's)
Goed dat je aan het meten slaat (y) Op zich best interessante data, maar zoals @flippy al aanhaalde kan dit natuurlijk een sterk vertekend beeld opleveren. De manier waarop je meet, de plaats waar je meet, de sensoren, de berekeningen ertussen... Op elk punt kan je vertekende/verkeerde waardes krijgen. Ik denk dat je de boel sowieso met een grote korrel zou moet nemen, maar het kan zeker een indicatie zijn.

Een meting op lange termijn en met meerdere meetpunten kan misschien wel accurate(re?) data opleveren.
Ik ga even kijken wat ik zelf nog liggen heb, misschien kan ik ook iets in elkaar flansen :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik heb een paar jaar geleden veel gehad aan de historische berichten uit deze topicreeks. Tegenwoordig (= de laatste 2-3 jaren) is -zoals @Sjamo en @Verwijderd aanhalen- het steeds terugkeren van dezelfde vragen en non-discussies inderdaad echt super vermoeiend en oninteressant. Dat is ook de reden dat ik hier niet vaak meer kom. De interessante/nuttige posts gaan compleet verloren tussen het herhalen van zaken die al lang en breed besproken zijn, en het heen-en-weer-getrek van mensen die vinden dat 'hun' n=1 oplossing 'beter' is.

In de wintermaanden is het al helemaal feest met het gros van de posts die gewoon even komt melden hoeveel defrosts ze vandaag al gehad hebben - een al even boeiende statistiek als het aantal keer dat iemand de deur van z'n koelkast open getrokken heeft in de laatste 3,32 weken.

Ervaringen zijn goed en zeker relevant, maar de manier waarop hier zoveel naast elkaar geluld wordt is enorm onproductief. Met een paar uitzonderingen hier en daar, en mede door de grote instroom aan mensen die nieuw zijn in het L/L gebeuren, voegt 95% van de content niks toe. Het lijkt wel een slowchat topic.

Dat is in bvb. het L/W topic toch heel anders, naar mijn idee. Daar wordt constructief nagedacht en feedback gegeven. Dit topic vind ik op deze manier een beetje Tweakers onwaardig.

/end rant

Misschien komt het deels doordat de L/L warmtepompen zich minder goed lenen tot het verzamelen en berekenen van relevante stats. En posts waarbij iemand wél eens de moeite neemt om iets te proberen meten (in mijn ogen de enige interessante/relevante statistiek), daar komt amper tot geen reactie op. Bijzonder jammere zaak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:55
Slonzo schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:44:
Ik heb een paar jaar geleden veel gehad aan de historische berichten uit deze topicreeks. Tegenwoordig (= de laatste 2-3 jaren) is -zoals @Sjamo en @Verwijderd aanhalen- het steeds terugkeren van dezelfde vragen en non-discussies inderdaad echt super vermoeiend en oninteressant. Dat is ook de reden dat ik hier niet vaak meer kom. De interessante/nuttige posts gaan compleet verloren tussen het herhalen van zaken die al lang en breed besproken zijn, en het heen-en-weer-getrek van mensen die vinden dat 'hun' n=1 oplossing 'beter' is.

In de wintermaanden is het al helemaal feest met het gros van de posts die gewoon even komt melden hoeveel defrosts ze vandaag al gehad hebben - een al even boeiende statistiek als het aantal keer dat iemand de deur van z'n koelkast open getrokken heeft in de laatste 3,32 weken.

Ervaringen zijn goed en zeker relevant, maar de manier waarop hier zoveel naast elkaar geluld wordt is enorm onproductief. Met een paar uitzonderingen hier en daar, en mede door de grote instroom aan mensen die nieuw zijn in het L/L gebeuren, voegt 95% van de content niks toe. Het lijkt wel een slowchat topic.

Dat is in bvb. het L/W topic toch heel anders, naar mijn idee. Daar wordt constructief nagedacht en feedback gegeven. Dit topic vind ik op deze manier een beetje Tweakers onwaardig.

/end rant

Misschien komt het deels doordat de L/L warmtepompen zich minder goed lenen tot het verzamelen en berekenen van relevante stats. En posts waarbij iemand wél eens de moeite neemt om iets te proberen meten (in mijn ogen de enige interessante/relevante statistiek), daar komt amper tot geen reactie op. Bijzonder jammere zaak.
Wat dat betreft is mijn post er natuurlijk bij uitstek 1 die tweakers onwaardig is :)

Ik denk dat het heel lastig is iets objectiefs te zeggen over het functioneren van airco's en het gebruik er van in een "huiselijke" omgeving.

Het functioneren wordt zeer sterk bepaald door merk (regelgedrag), type, multi-split/single split, omgeving waarin deze geplaatst is, het gebruik etc.
Er is weinig te meten aan een airco in huiselijke omgeving dat representatief is voor "de airco".
Testresultaten onder gecontroleerde omstandigheden worden zeer geregeld gegeven door enkele mensen en daar wordt mijns inziens ook geregeld over gesproken en wat mee gedaan, of niet.

Misschien is lucht/water eenduidiger, ondanks 2 voorname verschillende afgifte-systemen. Ik weet het niet. Misschien zijn er bij lucht/water meer factoren waar je wat zinnigs over kan zeggen. Keuze afgifte-systeem en gevolgen, leidingdiktes die wel/niet voldoen, keuze wel/geen buffervat etc. Heel veel dieper gaat het daar vaak ook niet.

Airco's lijken meer op elkaar en keuzes worden gemaakt op basis van verschillende factoren, varierend van gedegen kennis tot, mijn buurman/installateur/architect/energie-coach zei dat dt wel goed was. En gevolgen van keuzes komen achteraf, waarna men probeert met instellingen nog wat te redden. Wat niet altijd lukt.

Het is een heel andere kwestie wat mij betreft.

En wat betreft de "betere" gesprekken in dit topic enkele jaren geleden, ik heb ze gelezen en ik vind dat wel meevallen. Het blijven vooral ervaringen en een handje vol mensen met een iets breder inzicht. En mensen die denken dat ze een breder inzicht hebben.

Maar dat is mijn mening :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
@Slonzo Je kan voor jezelf de bruikbare info eruit filteren, Henk en Ingrid willen ook verwarmen met een warmtepomp maar geen geld uitgeven en komen vervolgens hier met vragen of het toch met XYZ kan.

[rant]
Misinformatie, trolls, echo kamers heb je overal op internet, ik volg ook het Lucht/Water topic en daar is het weinig beter met de zoveelste vloerverwarmingsverdeler vraag die al 10.000x is langsgeweest net als stookgedrag, Tweakers is allang niet meer wat het vroeger was, ze bedienen nu een groter publiek.
[/rant]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• renzo4000
Waar het denk misgaat is dat er in dit topic een diversiteit aan mensen zijn met verschillende inzichten. De één is net nieuw in het L/L wereldje en de ander loopt al een paar jaar mee.

Dan heb je ook nog aan de ene kant de theoretische onderbouwing en andere kant de praktische ervaring/uitwerking die uit de pas kan lopen met deze theorie.

Er zijn simpelweg teveel variabelen per huishouden om te kunnen zeggen dat A beter werkt dan B. Er zijn situaties waar A beter werkt bij Pietje en B bij Jantje. Volgens mij is dat helemaal prima en kunnen we die ervaringen met elkaar delen om ervan te leren. Probeer uit wat voor jou werkt (meten is weten).

Wat ik storender vind is dat er een aantal mensen zijn die iets te graag "ik weet het beter want ik heb x jaren ervaring" willen ventileren. Dat draagt niks bij aan de informatiewaarde in dit topic en lijkt soms een beetje wellusniettus wat ik regelmatig op het schoolplein zie van mijn kinderen.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:00
Heb de OP helemaal doorgelezen en ik las mbt zelf installeren een stukje over aansluiten met koperen buizen en hoe je die moet buigen etc. Maar zijn de binnen- en buitenunit niet gewoon met flexibele slangen verbonden? Is dat stukje over koperbuizen niet achterhaald?

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

FlowDesign schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:32:
Heb de OP helemaal doorgelezen en ik las mbt zelf installeren een stukje over aansluiten met koperen buizen en hoe je die moet buigen etc. Maar zijn de binnen- en buitenunit niet gewoon met flexibele slangen verbonden? Is dat stukje over koperbuizen niet achterhaald?
Uh, nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
FlowDesign schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:32:
Flexibele buizen bestaan wel, maar je zou verwachten dat die goedkoper zijn maar ze zijn juist duurder :')

https://www.digitech-airc...lleiding-selecteer-lengte

Koper blijft de standaard nog altijd.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Glashelder schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:42:
[...]

Flexibele buizen bestaan wel, maar je zou verwachten dat die goedkoper zijn maar ze zijn juist duurder :')

https://www.digitech-airc...lleiding-selecteer-lengte

Koper blijft de standaard nog altijd.
Deze heb ik thuis en ook elders geinstalleerd. Kan je bij dat bedrijf op maat bestellen en installeren is wel makkelijk op moeilijk bereikbare plaatsen.

Maar de meeste installateurs kunnen er niet mee omgaan omdat ze op een veel lagere torque vastgezet moeten worden. Anders scheurt de koppeling..

Volgende keer zou ik gewoon koper nemen en deze binnen laten solderen. Is ook veiliger ivm. mogelijk lekkages binnen.

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 06-01-2024 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
LED-Maniak schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:45:
[...]

Deze heb ik thuis en ook elders geinstalleerd. Kan je bij dat bedrijf op maat bestellen en installeren is wel makkelijk op moeilijk bereikbare plaatsen.

Maar de meeste installateurs kunnen er niet mee omgaan omdat ze op een veel lagere torque vastgezet moeten worden. Anders scheurt de koppeling..
Nice! Ik vind het wel een mooi product.

Ik heb er een paar keer naar gevraagd bij installateurs en de antwoorden zijn zoals bij alle vaklui: 'kennen we niet', 'onbekend hoe lang het meegaat', <random blabla> :p Ik vind het vooral stom dat het nog duurder is dan koper. Je zou zeggen dat zo'n leiding wel goedkoper moet kunnen zijn...

Ik ga hem even onthouden, want hier komen er wss binnenkort 2 units bij en die leidingen zijn een beetje klote aan te leggen.. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 06-01-2024 15:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GudZ
mr_evil08 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:04:
@Slonzo Je kan voor jezelf de bruikbare info eruit filteren, Henk en Ingrid willen ook verwarmen met een warmtepomp maar geen geld uitgeven en komen vervolgens hier met vragen of het toch met XYZ kan.

[rant]
Misinformatie, trolls, echo kamers heb je overal op internet, ik volg ook het Lucht/Water topic en daar is het weinig beter met de zoveelste vloerverwarmingsverdeler vraag die al 10.000x is langsgeweest net als stookgedrag, Tweakers is allang niet meer wat het vroeger was, ze bedienen nu een groter publiek.
[/rant]
Ik ben hier al sinds m'n tienertijd en eerlijk gezegd vind ik het niet gek als een vraag nog eens gesteld wordt. Heel prettig juist om mee te lezen en de kennis wordt weer eens bevestigd. Geldt voor elk topic wat mij betreft.

Er kan ook nog een variabele ingebracht worden die de kwestie net weer anders maakt. En vergeet niet dat de userbase per forum structureel wijzigt, dus herhaling leidt weer tot een verbreding van fundamentele kennis onder alle lezers.

Soms heb je hulp nodig en dan wijst iemand je op iets, geeft een tip en vraagt even door. Zeker met verwarmingsinstallaties en een WAF in huis wil je geen risico's nemen en blind sturen op een post. Dan is bevestiging van ervaringsdeskundigen dat - bijvoorbeeld - 5kW voldoende of te weinig is, erg prettig.

Prima dat er af en toe weer vijf posts over 24/7 vs. ad-hoc komen. Geeft je altijd weer stof tot nadenken of je zelf de juiste settings hebt gevonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
redbullwaning schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:27:
Ik had nog liggen: Powerbank, Wemos d1 mini en 2 ds18b20 sensors.

Nou heeft de panasonic ook een veel grotere condensor, dubbel i.p.v enkel ME.

Buiten Temp. 6 graden

[Afbeelding]
Leuk project. Ik gebruik nu een IR gun om uitblaastemperatuur te monitoren maar heb ook een aantal ESP8266/ESP32 en een zooitje DS18B20 liggen, misschien ga ik dat ook wel bouwen.

Heb je een idee hoe je air flow live kan monitoren? Ik zat te denken aan een hall effect sensor of iets met IR emitter + fotodiode. Dan kan je de airflow berekenen, aan te hand van handleiding fan speed - m3/uur getallen plus gemeten RPM bij de settings, en weet je wanneer de unit uit zichzelf besluit om minder hard te blazen.

Ik ben nu voor de koudegolf extra aan het opwarmen met een vloerventilator aan en 2 units van de 3 gestart. De COP is nu:

21.8 -> 38.6°C, 540 m3/uur (mode heat, fan max, effectief fan medium of net iets hoger)
21.0 -> 40.8°C, 540 m3/uur (mode: fan, medium)

3.04+3.5=6.62 kW power output. 1.2 kW input. COP = 5.5. Buiten temp: 4 graden.

Gek genoeg is dat meer dan nominaal vermogen van de buitenunit van 6.3 kW. Maar ik klaag niet, warmtebatterij opladen gaat rap met zo'n flinke air flow op ~40 graden.

[edit]

Nu aan het stabiliseren op ~900W, hot start is voorbij en het ging te hard voor setpoint instelling van 22 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAi3irrju16PNhUi3aVh6eq25uQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iMmY6AmCFlRl3n8PvtqPkTbi.png?f=user_large

20.2 / 37.2 x 540 m3/u
21.0 / 33.8 x 540 m3/u
5.4 kW out, 0.9 kW in, COP=6.

[ Voor 9% gewijzigd door w00key op 06-01-2024 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:39
Sinds mijn buren een warmtepomp airco hebben vroeg ik me wat af.
Hun buitenunit (onbekend merk) hoor je draaien als ik in de bijkeuken ben. Zij hebben de buitenunit aan de achterkant van het huis omdat daar hun woonkamer zit. We hebben een gespiegelde indeling. Bij mij zit de unit aan de voorzijde, die je overigens bijna niet hoort (Ururu Sarara).

Het valt me op dat ik regel merk dat hun unit stil is.
Mijn Ururu Sarara draait altijd, de binnenunit ook ook al is de temperatuur behaald. Maar stel dat hij op 20 graden staat en ik stel hem in op 18 graden dan stopt hij een tijdje met draaien. Vervolgens gaat hij alsnog draaien.
Hoe zit dat bij andere US-gebruikers?

De woning van m'n buren is een tussenwoning met een kleiner oppervlak beneden. Ik heb een hoekwoning uit 1989 met de standaard isolatie uit die tijd. Dak is geïsoleerd. De ramen zijn wel vervangen in 2017 (HR++ R-waardr van 0,9).
Ik denk wel eens dat mijn US altijd doordraait omdat het anders te snel afkoelt, maar heb eerlijk geen idee of dat zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Nss schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:35:
Voor 2 kleine slaapkamers van 12m2 (30m3) en 8m2 (22m3) zoek ik een airco, voor verwarmen en koeling. Ik kijk nu naar de Daikin Perfera FTXM20R, in elke slaapkamer eentje.
Het liefst icm met één 2MXM40 buitenunit (dual multisplit). De slaapkamers zijn vrij goed geïsoleerd (appartement van eind jaren 90).

Gezien de kleine afmetingen van de slaapkamers ben ik bang dat het vermogen te hoog zal zijn, met aan-uit gedrag als gevolg. Dat lijkt een terechte zorg? Ook aansluitend op de discussie hierboven...

Ik heb gezocht in het topic, maar geen vergelijkbare situatie kunnen vinden. Ik sta open voor een ander merk, zolang het vergelijkbaar is qua geluidsproductie en verwarm/koel efficiëntie.
Dit lijkt op onze 'kleine' installatie. Dat is een 3MXM40 met 2x een Perfera FTXM20N. Reden voor de 3 is dat we eventueel nog een woonunit zouden willen plaatsen achter het huis.
Bij ons zitten ze op kleinere kamers dan jij noemt. Beetje 3,5 bij 3,8 waabij 1 kamer een schuin dak heeft.
Verwarmen doen we op de slaapkamer vrijwel niet. Op mijn werkkamer wel.
De units zullen het ruim kunnen trekken. Aan/uit gedrag moet je ook niet te bang voor zijn. Je kan ze redelijk knijpen met de vraagbesturing.
Koelen werkt ook prima. Met binnenunit in fluisterstand hoor je er niks van.
Daikin heeft ook een 1,5 binnenunit voor multisplit. Dat is een 2,0 met andere software. Die was destijds duurder en leek me nutteloos. Is alleen nodig als je alles tegelijk aan hebt en je wilt dat er meer vermogen naar de andere units gaat. En dat is eigenlijk nooit.
Voordeel van de 2MXM40 is dat de buitenunit kleiner is dan de zwaardere units.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22-09 23:16
LED-Maniak schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:38:
[...]

Leegstaand pand modus, is dat iets als vorstbeveiliging?

Ik heb dit net (op verzoek) gemaakt voor Mistubishi Electric als functie van mijn climacontrol module. Idee is dat de airco aan gaat op het moment dat de temperatuur te ver daalt. Is de temperatuur weer stabiel op de ingestelde waarde, dan gaat de airco weer geheel uit.

Ben het nu aan het testen op MHI. :)

(Gewoon in te stellen via een lokale interface, geen geprogrammeer en eventueel via cloud benaderbaar)
@LED-Maniak Stuur je dit als een update voor ME gebruikers van je Climacontrol?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22-09 23:16
LED-Maniak schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:28:
Hier ook, elke 45 minuten vanaf 0400 uur vanochtend, na 0930 geen defrost meer gehad.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
MotorBeast schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 00:51:
[...]

Het is geen kwestie van wij/jullie en adhoc vs. continue stoken. Ik stook ook regelmatig continue (met nachtverlaging) al heb ik nog niet echt een voorkeur voor adhoc of continue Je weet het misschien beter, maar als ik een tip mag geven: probeer ook eens de uitgaande warmte te meten. Verbruik en compressorsnelheid zegt alleen wat erin gaat, niet wat het oplevert.
Ik stookte vorig seizoen mijn hele huis adhoc warm met 400 kWh stroom (zonder CV en zonder houtkachel). We waren nog redelijk veel thuis ook. Toch zegt dat niets. Ik denk dat de keuze voor adhoc of continue per situatie goed verdedigbaar is. Het is geen COP- of kWh-wedstrijd, maar een kwestie van smaak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Zo iedereen z’n lange afstand (azijn) plasje weer gedaan en nobele gedachtes zoals jij vind dat de wereld hoort te zijn geventileerd en dan kunnen we nu met een gerust hart de vriesweek in duiken en weer ervaringen delen zonder elkaar af te zeiken of terecht te zetten (want kennelijk allemaal rechtsgeleerde hier…)

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:26
nMad schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:42:
Ik moet een beslissing maken voor het merk/type airco op onze logeer- en slaapkamer. Momenteel hebben we al een Daikin vloermodel in de woonkamer en wandmodel op zolder.

Twee opties die ik overweeg zijn:
1) Daikin 2MXM40A met 2x FTXM25R voor €4,5k
2) MHI SCM 40ZS-W met 2x SRK 25ZS-WF voor €4k

Voordelen Daikin
-Alles gelijk qua bediening en app
-Design spreekt me wat meer aan
-Betere SCOP en SEER
-Binnen- en buitendeel wat compacter
-Setpoint bij verwarmen kan een stuk lager

Voordelen MHI
-Beter regelgedrag bij multisplit afgaand op informatie in dit topic
-Buitenunit levert 0,5 kW meer vermogen bij verwarmen als het buiten -10 is (maar dat is daar niet echt nodig)
-Externe sensor in ontwikkeling door @LED-Maniak
-Goedkoper in aanschaf

Mis ik nog iets? :)

Vind het een lastige keuze! Beide zijn elk op een eigen manier een goede optie..
Ik ben uiteindelijk voor de MHI optie gegaan. Wordt over twee weken al geïnstalleerd.

Doorslaggevende redenen waren de lagere prijs, de betere regeling van een multisplit en uit technische interesse voor de airco’s van MHI.

Wat ook meespeelt is mijn ontevredenheid over de Daikin RXM35R capaciteit bij kou en de veelvuldige defrosts. Deze buitenunit gebruik ik i.c.m. een Perfera vloermodel om circa 45m2 woonkamer warm te houden. Achteraf gezien had ik hier liever een MHI vloermodel gehad.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeeuwsMeisje
GudZ schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:42:
[...]

Warm slapen lijkt @ZeeuwsMeisje prima, zo te lezen.

Die Samsung uit 2011 is gewoon een draak wat betreft de COP en het minimumvermogen ligt op 1,2kW thermisch volgens mij. Dat is bij veel units zo'n 0,8kW thermisch.

Als ik @ZeeuwsMeisje was, zou ik €10,00 investeren in een slimme stekker (als die airco op het stopcontact is ingeplugd), of €30,00 voor een kWh meter (als dat ding op een groep hangt).

Als die stookkosten uit de analyse erg flink zijn kun je calculeren of het loont om een zuinigere en stillere unit te laten installeren. Leidingwerk, boorgat, opstelblokken etc zit er al dus die offerte zou best mee kunnen vallen.
Dank je @GudZ de airco is in een stopcontact geplugd dus ik ga een slimme stekker aanschaffen. Ik zie dat ik voor iets meer geld ook een stekker met verbruiksmeter kan nemen, dat lijkt mij wel de moeite?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

ZeeuwsMeisje schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:04:
[...]

Dank je @GudZ de airco is in een stopcontact geplugd dus ik ga een slimme stekker aanschaffen. Ik zie dat ik voor iets meer geld ook een stekker met verbruiksmeter kan nemen, dat lijkt mij wel de moeite?
Als ik zijn bericht zo lees dan gaat het hem juist over het meten en niet het schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
Termy schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:15:
[...]

Als ik zijn bericht zo lees dan gaat het hem juist over het meten en niet het schakelen.
Inderdaad met verbruiksmeter waarbij je de historie, huidige voltage en wattage en totaalverbruik terug kunt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13-09 07:57
Voor twee kamers van ongeveer 45m3 onder schuin dak, grenzend aan een vide die in verbinding staat met de rest van het huis, wil ik twee airco’s aanschaffen.

Ik heb nu de Daikin Stylish 2.5 en 3.5kw varianten op het oog. Beiden hebben een nagenoeg gelijk minimumvermogen van respectievelijk 1.3 en1.4kw. Hoewel de kleine voor de kamers zelf voldoende is, heb ik de grootte voor een beperkte meerprijs van 200 euro. Aangezien ik in de rest van het huis geen airco heb, zou ik met deuren open de grotere capaciteit willen benutten om de rest vh huis verder af te koelen.

Zitten achter de keuze voor de grotere (behalve meerprijs) nog nadelen waardoor ik toch beter voor een kleinere kan kiezen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXOVwmHAlzBUQzTRRc14RkrLiss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GuftCzCiSvkbLx8RDcClUQL2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
nMad schreef op zondag 7 januari 2024 @ 07:58:
[...]
Wat ook meespeelt is mijn ontevredenheid over de Daikin RXM35R capaciteit bij kou en de veelvuldige defrosts. Deze buitenunit gebruik ik i.c.m. een Perfera vloermodel om circa 45m2 woonkamer warm te houden. Achteraf gezien had ik hier liever een MHI vloermodel gehad.
Oei je hebt de verkeerde buitenunit bij de Daikin, die RXM35R doet bij verwarmen het niet beter dan een RXM25R... 2.03 en 2.34 kW @ -10.

Ik heb weleens gezien dat ze deze vast maken aan een 2MXM40 of groter, dan heb je een stuk meer capaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
bn12 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:29:
Voor twee kamers van ongeveer 45m3 onder schuin dak, grenzend aan een vide die in verbinding staat met de rest van het huis, wil ik twee airco’s aanschaffen.

Ik heb nu de Daikin Stylish 2.5 en 3.5kw varianten op het oog. Beiden hebben een nagenoeg gelijk minimumvermogen van respectievelijk 1.3 en1.4kw. Hoewel de kleine voor de kamers zelf voldoende is, heb ik de grootte voor een beperkte meerprijs van 200 euro. Aangezien ik in de rest van het huis geen airco heb, zou ik met deuren open de grotere capaciteit willen benutten om de rest vh huis verder af te koelen.
Nee gewoon de grote nemen. Buitenunit en compressor die erin zit zijn toch hetzelfde, als je wilt koelen met deur open wil je niet dat het softwarematig is begrensd op een te lage vermogen.

Dat betekent wel dat de "grote" overigens voor verwarmen gelijk aan de kleine. ~2 kW krijg je eruit, daarna vriest het gauw dicht. Dat is niet erg als je alleen de slaapkamers wilt verwarmen maar probeer niet in de winter met deur open alles mee te nemen. Dat gaat maar beperkt, met 2 units dus tot ~4 kW gevraagd vermogen, vs 7+ voor koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
@w00key De Daikin 3,5kw vriest niet sneller dicht dan andere modellen, een misvatting die vaak gemaakt wordt, daar tegenover staat weer dat de unit stiller is.

De 2,5 en 3,5 zijn hetzelfde van binnen behalve een software aanpassing.

[ Voor 52% gewijzigd door mr_evil08 op 07-01-2024 13:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w00key
mr_evil08 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:09:
@w00key De Daikin 3,5kw vriest niet sneller dicht dan andere modellen, een misvatting die vaak gemaakt wordt, daar tegenover staat weer dat de unit stiller is.

De 2,5 en 3,5 zijn hetzelfde van binnen behalve een software aanpassing.
Vergeleken met een MHI ZS/ZSX, zeker wel. De RXM35R is gewoon een 2.5 kW klasse voor verwarmen. Je gaat van Pdesign heating RXM25R = 2.3 naar RXM35R = 2.8 kW en hij haalt dat niet eens, hij heeft een backup heating van de bouwmarkt nodig om die 2.8 kW te halen.

De goedkope MHI 35 ZS heeft 3.4 kW PdesignH en haalt het volledig tot -10, Tbiv = PdesignH.

De RXM35R is vergelijkbaar met een cheapo LG of Gree. Die verwarmen ook niet fantastisch, maar je betaalt er ook niet veel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
w00key schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:31:
[...]

Vergeleken met een MHI ZS/ZSX, zeker wel. De RXM35R is gewoon een 2.5 kW klasse voor verwarmen. Je gaat van Pdesign heating RXM25R = 2.3 naar RXM35R = 2.8 kW en hij haalt dat niet eens, hij heeft een backup heating van de bouwmarkt nodig om die 2.8 kW te halen.

De goedkope MHI 35 ZS heeft 3.4 kW PdesignH en haalt het volledig tot -10, Tbiv = PdesignH.

De RXM35R is vergelijkbaar met een cheapo LG of Gree. Die verwarmen ook niet fantastisch, maar je betaalt er ook niet veel voor.
Daikin heeft ze gemaakt met als doel bijverwarming en dat vergeten mensen.
Tevens doet Daikin daar niet geheimzinnig over, het staat groot in de flyer.

Wanneer je net tekort komt ga je met product B die 200 watt meer doet het ook niet redden dan is je warmteverliesberekening totaal fout gegaan.

L/L WP,s heeft geen back-up element zoals L/W WP,s hebben, bijzetten van een kachel onder extreme omstandigheden is daarom ook niet vreemd.

[ Voor 32% gewijzigd door mr_evil08 op 07-01-2024 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
mr_evil08 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:09:
[...]

Wanneer je net tekort komt ga je met product B die 200 watt meer doet het ook niet redden dan is je warmteverliesberekening totaal fout gegaan.

L/L WP,s heeft geen back-up element zoals L/W WP,s hebben, bijzetten van een kachel onder extreme omstandigheden is daarom ook niet vreemd.
Neuh, maar het scheelt ook dat we niet in Zweden wonen.

Ik ga zeker wel over iets als een back up denken, maar we hebben dit jaar al -5°C gezien hier, begin van december zowat 1.5 week. Blijft heerlijk warm in mijn tempel :)

Zelfs vandaag nog, de deuren hebben nog tegen mekaar open gestaan omdat mijn vader in het aanrechtblad heeft geslepen, het gasfornuis was er al even uit en moest ruim maken voor een inductieplaat 8)

Dus nu alleen nog voor SWW een oplossing en weg met die ketel :*)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
https://www.daikin.nl/nl_...uct.html/CHYHBH-AV32.html

Weet iemand meer van deze unit?

Zou ik dat kunnen gebruiken voor SWW en ook aan kunnen sluiten op mijn bestaande radiatorsysteem, dus dat je gewoon de CV-ketel weglaat?

Op mijn 3MXM68 heb ik namelijk nog 1 poort over... SCOP = 4.49

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHv3QGyM1XFKcdo_2Q5OtJJQZJ0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sm229kwlHXXclRicwqtUxZ7h.png?f=fotoalbum_large

Zou wel mooi zijn. Mijn CV-ketel moet er uiteindelijk uit, maar voor het huis wil ik niet meteen de radiatoren eruit halen. En als ik met deze Daikin duosplit die ik al heb nog met een extra poortje SWW kan maken + eventueel de radiatoren op kan warmen, zou het een mooie bijkomstigheid zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
[...]

Volgens mij hebben we het al eerder over gehad. Ja het staat met font size 8 op een pdf die mensen niet lezen. Installatiebedrijven adverteren met "Verwarmingscapaciteit [kW]: 4.0" voor de FTXA35A / RXM35R. Dan is het toch wel flauw als het maar rond de 2 kW kan verwarmen.
Meest vergelijkbare model, de MHI ZS, is 3.4/2.3=148% zo sterk. 50% meer marge voor een rekenfout is een hoop. Buitenunit is ook kilos zwaarder, breder en dieper. Daikin had gewoon een maat groter moeten nemen voor de -35 en niet gelijk houden als de 25.

De RXM42R is wel weer prima. Bij MHI wordt de 35 al zwaarder dan de 25 uitgevoerd en niet alleen een vinkje in software om hem iets harder te laten lopen.
Beetje zonde als je een mooie nieuwe systeem bouwmarktkacheltjes verwacht als het vriest. Als bijverwarming - ja prima. Mensen hier kopen helaas vaak een Daikin als hoofdverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
[...]

Elk Daikin type? Bron?

.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
Slonzo schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:44:

/end rant

Zo ook het pendelen, alsof dat 'de dood' zou zijn voor je unit. Ik heb daarom mijn vriezer nu op -80°C ingesteld, nu kan mijn vriezer ten minste ongestoord doordraaien. Compressor draait continu :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
Hier ook zojuist een defrost met de MHI ZSX 5.0. Buitentemperatuur -0.4 en de Luchtvochtigheid maar 69%. Dacht dat de defrost alleen voorkwamen bij hoge luchtvochtigheid.

Ik moet wel zeggen dat deze defrosts stukken sneller zijn , dan die uit de koude dagen van December.

[ Voor 24% gewijzigd door Rsport40 op 07-01-2024 17:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MiBe
Rsport40 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:21:
Hier ook zojuist een defrost met de MHI ZSX 5.0. Buitentemperatuur -0.4 en de Luchtvochtigheid maar 69%. Dacht dat de defrost alleen voorkwamen bij hoge luchtvochtigheid.

Ik moet wel zeggen dat deze defrosts stukken sneller zijn , dan die uit de koude dagen van December.
Hier heel de dag nog geen defrost gehad (buitentemperatuur -1,5 momenteel, luchtvochtigheid 76%). Ook in de koude dagen in december er in totaal maar 2 gehad, al moet ik daar wel bij zeggen dat ik hem 's nachts - wanneer het doorgaans kouder is - niet heb draaien.

Verbruik wel aan de hoge kant vandaag, rond de 800 à 900 watt continu. Heb hem echter wel als centrale verwarming draaien momenteel met alle 4 de binnenunits aan en alle deuren open. Draait wel mooi rustig verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

barta123 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:43:
https://www.daikin.nl/nl_...uct.html/CHYHBH-AV32.html

Weet iemand meer van deze unit?

Zou ik dat kunnen gebruiken voor SWW en ook aan kunnen sluiten op mijn bestaande radiatorsysteem, dus dat je gewoon de CV-ketel weglaat?

Op mijn 3MXM68 heb ik namelijk nog 1 poort over... SCOP = 4.49

[Afbeelding]

Zou wel mooi zijn. Mijn CV-ketel moet er uiteindelijk uit, maar voor het huis wil ik niet meteen de radiatoren eruit halen. En als ik met deze Daikin duosplit die ik al heb nog met een extra poortje SWW kan maken + eventueel de radiatoren op kan warmen, zou het een mooie bijkomstigheid zijn!
Tja, als ik doorklik kan deze aangesloten worden op een 3MXM die minimaal 52 is. Dan valt mijn 3MXM40 met vrije poort af :O

Maar wat doe je in de zomer als je SWW nodig hebt en wil koelen? Dan moet je er iets van een boiler naast hebben. Een hybride warmtepomp vind ik sowieso een lastige keuze, omdat je het vast recht voor gas niet kwijtraakt. Dan voegt het hooguit toe qua comfort omdat je de radiatoren ook met stroom kan opwarmen.

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

mwk schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:05:
[...]

Tja, als ik doorklik kan deze aangesloten worden op een 3MXM die minimaal 52 is. Dan valt mijn 3MXM40 met vrije poort af :O

Maar wat doe je in de zomer als je SWW nodig hebt en wil koelen? Dan moet je er iets van een boiler naast hebben. Een hybride warmtepomp vind ik sowieso een lastige keuze, omdat je het vast recht voor gas niet kwijtraakt. Dan voegt het hooguit toe qua comfort omdat je de radiatoren ook met stroom kan opwarmen.
voor SWW koop je gewoon een explorer v4.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
w00key schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:29:
[...]

Oei je hebt de verkeerde buitenunit bij de Daikin, die RXM35R doet bij verwarmen het niet beter dan een RXM25R... 2.03 en 2.34 kW @ -10.

Ik heb weleens gezien dat ze deze vast maken aan een 2MXM40 of groter, dan heb je een stuk meer capaciteit.
Ja, ik weet het, helaas! Ik beschouw het als een hybride setup naast onze CV-ketel op gas.

Over twee jaar gaan we de benedenverdieping uit- & verbouwen. Dan frezen we gelijk vloerverwarming in en ga ik zelf een L/W monobloc plaatsen. Dat vind ik qua comfort echt superieur aan L/L weet ik inmiddels.

Deze unit mag dan gaan dienen om incidenteel snel wat extra te verwarmen en koelen.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 14:14
Zal wel vaker zijn langs gekomen. Een hoge ventilator stand binnenunit is dat mbt defrost krijgen nadelig of voordelig of maakt het niks uit. Bijvoorbaat dank.

[ Voor 3% gewijzigd door Snarfie31 op 08-01-2024 11:01 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:50
Snarfie31 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:00:
Zal wel vaker zijn langs gekomen. Een hoge ventilator stand binnenunit is dat mbt defrost krijgen nadelig of voordelig of maakt het niks uit. Bijvoorbaat dank.
Een te lage stand is nadelig. Je buitenunit moet harder werken om de temperatuur van de binnenunit hoger te krijgen omdat er minder flow doorheen gaat. Je hoeft hem niet direct op standje orkaan te zetten maar als je een paar graden wilt verhogen, en toch niet in de ruimte bent, kan dat best.

Ik merk duidelijk verschil tussen stand 1/6 of 2/6 ten opzichte van 3/6 4/6 bij koud weer. Niet alleen in het aantal defrosts maar ook in het verbruik.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 14:14
Headshot_NL schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:05:
[...]

Een te lage stand is nadelig. Je buitenunit moet harder werken om de temperatuur van de binnenunit hoger te krijgen omdat er minder flow doorheen gaat. Je hoeft hem niet direct op standje orkaan te zetten maar als je een paar graden wilt verhogen, en toch niet in de ruimte bent, kan dat best.

Ik merk duidelijk verschil tussen stand 1/6 of 2/6 ten opzichte van 3/6 4/6 bij koud weer. Niet alleen in het aantal defrosts maar ook in het verbruik.
Ah bedankt voor je antwoord. Ik zet hem binnen vaak op stand 3/5 maakt wel wat meer geluid echter het word sneller warm. Defrost hier vanochtend nu 2x vanaf 6:30. Op auto stond hij bijna de gehele vorige maand op die paar koude dagen na nauwelijks toen defrost gehad.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Snarfie31 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:00:
Ligt eraan hoe je installatie ermee omgaat.
Doorgaans hogere ventilatorstand van de binnenunit zorgt ervoor dat de buitenunit minder hard moet werken.

Als ik in mijn situatie de fan handmatig harder zet gaat de binnenunit koude lucht blazen wat nadelig voor comfort is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
nMad schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:09:
[...]

Ja, ik weet het, helaas! Ik beschouw het als een hybride setup naast onze CV-ketel op gas.

Over twee jaar gaan we de benedenverdieping uit- & verbouwen. Dan frezen we gelijk vloerverwarming in en ga ik zelf een L/W monobloc plaatsen. Dat vind ik qua comfort echt superieur aan L/L weet ik inmiddels.

Deze unit mag dan gaan dienen om incidenteel snel wat extra te verwarmen en koelen.
Ja nogal oneerlijke situatie, één mini afgiftepunt ergens hoog aan het plafond dat geforceerd naar beneden moet blazen om de volledige kamer te voorzien van warmte of een groot afgiftepunt(vloer) is nogal een verschil. :+

Alleen vloerverwarming aan geeft weer koude handen ipv koude voeten bij luchtverwarming, hier draait de zaak gelijktijdig tijdens kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
EVfan schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:49:
[...]

@LED-Maniak Stuur je dit als een update voor ME gebruikers van je Climacontrol?
Momenteel alleen voor module V2.

Ik zit nog te denken om -net zoals bij een klokthermostaat- een dag-/ en weekprofiel toe te voegen zodat je de airco kan programmeren dat hij ook automatisch nachtverlaging doet. Geen idee hoe gewenst een dergelijke feature is.

[ Voor 33% gewijzigd door LED-Maniak op 08-01-2024 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
mr_evil08 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:17:
[...]

Ja nogal oneerlijke situatie, één mini afgiftepunt ergens hoog aan het plafond dat geforceerd naar beneden moet blazen om de volledige kamer te voorzien van warmte of een groot afgiftepunt(vloer) is nogal een verschil. :+

Alleen vloerverwarming aan geeft weer koude handen ipv koude voeten bij luchtverwarming, hier draait de zaak gelijktijdig tijdens kou.
Oneerlijk maar desalniettemin wel waar. Wij hebben overigens een vloermodel, dus die hoeft niet geforceerd warme lucht naar beneden te blazen.

Mijn mening: als je L/L echt goed wilt doen moet je per circa 20-30 m2 een 2,5 kW vloermodel ophangen en minimaal 1 per vertrek. Dus voor een gemiddelde tussenwoning met 50m2 woonkamer en 3 slaapkamers heb je dan al 5 binnenunits nodig. Als je ook nog een zolder hebt worden dat er 6. Gemiddelde prijs per binnenunit aangesloten op een buitenunit inclusief installatie is circa €2k. Dat wordt dus €10-12k totaal. En dan heb je nog steeds geen oplossing voor je SWW.

Versus circa €4k investering voor L/W monobloc inclusief boiler als je zelf kunt plaatsen, mede door de subsidies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
nMad schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:48:
[...]

Oneerlijk maar desalniettemin wel waar. Wij hebben overigens een vloermodel, dus die hoeft niet geforceerd warme lucht naar beneden te blazen.

Mijn mening: als je L/L echt goed wilt doen moet je per circa 20-30 m2 een 2,5 kW vloermodel ophangen en minimaal 1 per vertrek. Dus voor een gemiddelde tussenwoning met 50m2 woonkamer en 3 slaapkamers heb je dan al 5 binnenunits nodig. Als je ook nog een zolder hebt worden dat er 6. Gemiddelde prijs per binnenunit aangesloten op een buitenunit inclusief installatie is circa €2k. Dat wordt dus €10-12k totaal. En dan heb je nog steeds geen oplossing voor je SWW.

Versus circa €4k investering voor L/W monobloc inclusief boiler als je zelf kunt plaatsen, mede door de subsidies.
L/L goed verdelen is irritant maar helemaal als je onvoldoende capaciteit hebt. Ik denk dat je goed zit met een console unit, afgifte binnen is prima, maar die krijgt niet genoeg koelmiddel om echt goed warm te worden. Op ~1 kW stroomverbruik, ~4 kW netto warmte, heb ik een defrost elke 2 uur met de MU3R19/5.3 kW (softwarematig geknepen versie van de MU4R25/7kW).

Ik doe het met een vloerventilator, dan blaas je wel met 1 unit aan de wand 50+ m2 egaal warm. Het waait dan wel binnen dus L/W liefst met warm water is de volgende upgrade.

Helaas heb ik hier geen vloerverwarming, anders was het al lang gedaan. Eventjes de vloer eruit in de woonkamer is beetje lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
nMad schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:48:
[...]

Ook hier geldt wederom dat dit afhankelijk is per huishouden en verschillende variabelen. Wij hebben nu beneden enkel een single split MHI 35ZSX-WF en die kan toch echt onze hele beneden verdieping (57m2) op temperatuur houden. Hij hangt in de keuken en de verdieping is een T qua vorm. We merken wel dat in het uiterste hoekje (daar waar een thuiswerkplek is) de temp wat lager is, ongeveer 0.5-0,8 graad lager dan in de woonkamer maar dat zien we niet als probleem (eerder als voordeel dat het daar iets minder warm is om in te werken).

Ook met huidige omstandigheden van de afgelopen dagen doet ie dit met 2 vingers in de neus. Het is nu 21.4 graden in de woonkamer en pruttelt rond de 400 a 500 watt (opstarten ging vanmorgen wel richting de 1800w en bouwde dit netjes af). Gisteren hadden we een verbruik van net geen 11kWh in een tijdsbestek van 06:30-23:00 en dan is het rond de 21 graden (extern gemeten) in de woonkamer. Als we (lees wederhelft) genoegen zou nemen met een graad lager dan zou dit nog een stuk minder zijn.

Op de 1e en 2e verdiepingen hangen nu 3 LG's (2x 2,5 en 1x 3,5) maar gebruiken we eigenlijk nooit om mee te verwarmen, al denk ik dat ze vanavond wel even aangaan aangezien de kamers boven nu ook richting de 16,5 graad gaan.

Badkamer is nu ook echt wel frisjes, maar hanteren we ad-hoc stoken middels keramische kachel en dat werkt prima (zelfs prettig met instant warmte!). Ik denk zelfs dat dit (ondanks cop 1) efficiënter is.

SWW doen we voorlopig gewoon via onze CV en kost ons jaarlijks net geen 200m3 (gezin van 4). We vinden het ook wel fijn om de CV als backup te hebben mocht het nodig zijn. Je kan dan hybride stoken icm L/L in echt barre tijden. Al verwacht ik dat de MHI het goed aankan als ik zie makkelijk het nu gaat. Maar ook bij een evt storing aan de L/L heb je toch iets achter de hand en dat is een prettig gevoel.

Tot slot kunnen wij ook niet meer zonder de L/L als het gaat om koelen in de warmere periode, we hebben daar de afgelopen jaren enorm veel profijt van ondervonden waardoor het comfort enorm is toegenomen (zeker tijdens het slapen in de hete plakkerige periodes). Dit is iets waar L/W duidelijk het onderspit delft tov L/L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
Mocht je een wat oudere (matig geïsoleerde) woning hebben (zoals mij), dan is het zeker de moeite om de temperatuur sensor te verlengen naar de andere kant van de kamer.

Boven de 3graden in de ochtend zet ik hem sochtends op 19 graden en hij maakt het perfect 19 graden in de kamer, zonder dat ik hoef te klooien met de juiste setpoint afgesteld op de buitentemp en een schema moet maken om hem eerst hard te laten blazen en na zoveel tijd weer zachter etc.

Onder de 3 graden zet ik hem op 19 graden en laat hem daar op en het blijft de hele dag en nacht 19 graden, ookal gaat de buitentemperatuur omhoog en omlaag.
(Misschien nog wel een nachtverlaging, maar dat moet ik nog even testen)

Om het 19 graden bij mij in huis te houden moet hij zo nu en dan wel even een standje harder blazen bij temperaturen onder de 0.

Gister en vandaag trouwens ook nog geen defrosts gehad en de buitenunit is (gelukkig) ook nog niet vastgevroren. So far so good. Gebruik rondt de 565w.

[ Voor 8% gewijzigd door xHEMANx op 08-01-2024 12:27 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Pagina: 1 ... 67 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic