Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Jaloers op jouw nieuwbouw huis. 😅renzo4000 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:20:
[...]
Ook hier geldt wederom dat dit afhankelijk is per huishouden en verschillende variabelen. Wij hebben nu beneden enkel een single split MHI 35ZSX-WF en die kan toch echt onze hele beneden verdieping (57m2) op temperatuur houden. Hij hangt in de keuken en de verdieping is een T qua vorm. We merken wel dat in het uiterste hoekje (daar waar een thuiswerkplek is) de temp wat lager is, ongeveer 0.5-0,8 graad lager dan in de woonkamer maar dat zien we niet als probleem (eerder als voordeel dat het daar iets minder warm is om in te werken).
Ook met huidige omstandigheden van de afgelopen dagen doet ie dit met 2 vingers in de neus. Het is nu 21.4 graden in de woonkamer en pruttelt rond de 400 a 500 watt (opstarten ging vanmorgen wel richting de 1800w en bouwde dit netjes af). Gisteren hadden we een verbruik van net geen 11kWh in een tijdsbestek van 06:30-23:00 en dan is het rond de 21 graden (extern gemeten) in de woonkamer. Als we (lees wederhelft) genoegen zou nemen met een graad lager dan zou dit nog een stuk minder zijn.
Op de 1e en 2e verdiepingen hangen nu 3 LG's (2x 2,5 en 1x 3,5) maar gebruiken we eigenlijk nooit om mee te verwarmen, al denk ik dat ze vanavond wel even aangaan aangezien de kamers boven nu ook richting de 16,5 graad gaan.
Badkamer is nu ook echt wel frisjes, maar hanteren we ad-hoc stoken middels keramische kachel en dat werkt prima (zelfs prettig met instant warmte!). Ik denk zelfs dat dit (ondanks cop 1) efficiënter is.
SWW doen we voorlopig gewoon via onze CV en kost ons jaarlijks net geen 200m3 (gezin van 4). We vinden het ook wel fijn om de CV als backup te hebben mocht het nodig zijn. Je kan dan hybride stoken icm L/L in echt barre tijden. Al verwacht ik dat de MHI het goed aankan als ik zie makkelijk het nu gaat. Maar ook bij een evt storing aan de L/L heb je toch iets achter de hand en dat is een prettig gevoel.
Tot slot kunnen wij ook niet meer zonder de L/L als het gaat om koelen in de warmere periode, we hebben daar de afgelopen jaren enorm veel profijt van ondervonden waardoor het comfort enorm is toegenomen (zeker tijdens het slapen in de hete plakkerige periodes). Dit is iets waar L/W duidelijk het onderspit delft tov L/L.
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
OOO, die heb ik ook samen met een 3,5 kW vloermodel. Ik schrok er van.w00key schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:29:
[...]
Oei je hebt de verkeerde buitenunit bij de Daikin, die RXM35R doet bij verwarmen het niet beter dan een RXM25R... 2.03 en 2.34 kW @ -10.
Nu was mijn installateur niet erg bekend met Daikin, maar hij vond 2,5 kW meer dan voldoende om het warm te krijgen. Daar heeft hij ook helemaal gelijk in gekregen. Vanaf begin oktober is de verwarming niet aan geweest. Wel 24/7 verwarmen en in zijn geheel geen geblaas en weinig geluid. Een enkele defrost is er wel, maar als ik zie hoe (ongeveer even) groot de buitenunit is in verhouding met een buurman met een vrijstaand huis dan moet dat wel meevallen. Ik heb een tussenwoning.
De defrosten merk ik bijna niet. Een beetje ratelend geluid, omdat er een klep omschakelt.
Verbruik was gisteren 8,5 kW
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Nou nieuwbouw is het niet meer ... jongbouw is denk ik beter op zijn plaats. Woning is uit 2006 dus qua isolatie best goed op orde maar vandaag de dag zijn de isolatiewaarden een heel stuk beter geworden.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
1. ik verwarm nu 24/7
2. ik heb een stuk of 8 gaten extra in de onderkap geboord zodat het water makkelijker weg kan lopen (van binnen naar buiten geboord)
Vorig jaar had ik op dagen als vandaag complete brokken ijs in de unit zitten en leek het alsof er een chinook tegen mijn huis aan het beuken was op dagen met vorst....
Nu is het lekker warm binnen (van het weekend zelfs te warm, maar goed) en hoor ik de airco wel net na een defrost (dan bromt die nog wel iets omdat die even hard moet werken) maar de temperatuur daalt niet meteen.....
Ben benieuwd hoe het de komende 2 a 3 koude dagen gaat.... omdat de zon gaat schijnen wordt het ook droger, dus we shall see!
Met 350W gemiddeld kan dat RXM25/35 het wel prima aan. Ieder huis is anders en stookgedrag heeft enorm invloed op verbruik.Gerardus1956 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:51:
[...]
OOO, die heb ik ook samen met een 3,5 kW vloermodel. Ik schrok er van.
Nu was mijn installateur niet erg bekend met Daikin, maar hij vond 2,5 kW meer dan voldoende om het warm te krijgen. Daar heeft hij ook helemaal gelijk in gekregen. Vanaf begin oktober is de verwarming niet aan geweest. Wel 24/7 verwarmen en in zijn geheel geen geblaas en weinig geluid. Een enkele defrost is er wel, maar als ik zie hoe (ongeveer even) groot de buitenunit is in verhouding met een buurman met een vrijstaand huis dan moet dat wel meevallen. Ik heb een tussenwoning.
De defrosten merk ik bijna niet. Een beetje ratelend geluid, omdat er een klep omschakelt.
Verbruik was gisteren 8,5 kW
Ik kan zuinig doen en 10 kWh per dag stoken, of dubbele om een 1.5/2 graden warmer te krijgen en een enorm deel daarvan gaat naar de buren, ongeïsoleerde draagmuren zijn nog steeds 2 graden kouder dan de vloer en plafond.
De RXM35 of kleiner hebben issues bij 800W continu verbruik, x3 ~= 2.4 kW netto. Dat schiet dan snel door naar continu maximum vermogen.
Stevig onderbouwd verhaal!
Maar nee, voor SWW zou ik dan als je een WPB koopt een met R290 kopen, er hoeft niet nog een apparaat met een potent broeikasgas in of aan m'n huis.
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Ook heb ik regelmatig defrosts, maar in tegenstelling de defrosts van December welke toen ruim 10 minuten duurde, duren ze nu letterlijk 1 minuut. Als ik bij de buitenunit kijk, zie ik ook helemaal geen ijs.
Zolang het koudemiddel in de machine blijft maakt dat niks uit, en dan nog gaan de propaanmachines met bosjes kapot dus dat hele broikasverhaal is nogal nutteloos als je dat ding terug mag sturen.barta123 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:06:
[...]
Stevig onderbouwd verhaal!![]()
Maar nee, voor SWW zou ik dan als je een WPB koopt een met R290 kopen, er hoeft niet nog een apparaat met een potent broeikasgas in of aan m'n huis.
Blijf het apart vinden hoe gek men is gepraat door de marketingafdelingen dat alles kut is en propaan word verkocht als de 2e komst van jesus. Alsof je bij een auto ook de keuze laat vallen op welke versnellingsbakolie erin zit...
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
14 kw in 13 uren.
Gisteren ging het overigens wel nog heel behoorlijk. Toen over de volle 24u maar 16 kw ofzo.
Heb nu voor beneden de houtkachel aangemaakt, ben ah thuiswerken en boven wat op temperatuur houden met de airco's.
Klopt niet helemaal wat je hier zegt. Ten eerste krijg je al geen subsidie als je een warmtepomp zelf installeert. Je hebt een installatiebewijs nodig van een erkend installateur. Ten tweede is het met radiatoren ook niet anders en heb je er daar ook flink wat van nodig. Omdat je met een L/W warmtepomp met lage aanvoertemperaturen werkt werkt zul je al snel je bestaande radiatoren moeten vervangen voor LT radiatoren of je vloerverwarmingsverdeler moeten laten vervangen. Als je leidingen dan nog te dun zijn dan zullen die ook vervangen moeten worden. Daar komen dus flink wat uren bij kijken. De subsidie krijg je op de warmtepomp, niet op de arbeidsuren en al het overige materiaal. Die 4k investering kun je dus rustig maal 3 doen.nMad schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:48:
[...]
Oneerlijk maar desalniettemin wel waar. Wij hebben overigens een vloermodel, dus die hoeft niet geforceerd warme lucht naar beneden te blazen.
Mijn mening: als je L/L echt goed wilt doen moet je per circa 20-30 m2 een 2,5 kW vloermodel ophangen en minimaal 1 per vertrek. Dus voor een gemiddelde tussenwoning met 50m2 woonkamer en 3 slaapkamers heb je dan al 5 binnenunits nodig. Als je ook nog een zolder hebt worden dat er 6. Gemiddelde prijs per binnenunit aangesloten op een buitenunit inclusief installatie is circa €2k. Dat wordt dus €10-12k totaal. En dan heb je nog steeds geen oplossing voor je SWW.
Versus circa €4k investering voor L/W monobloc inclusief boiler als je zelf kunt plaatsen, mede door de subsidies.
Heeft een hogere ventilator stand nog invloed op kosten stroomverbruik. Zo ja in percentage?mr_evil08 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:12:
[...]
Ligt eraan hoe je installatie ermee omgaat.
Doorgaans hogere ventilatorstand van de binnenunit zorgt ervoor dat de buitenunit minder hard moet werken.
Als ik in mijn situatie de fan handmatig harder zet gaat de binnenunit koude lucht blazen wat nadelig voor comfort is.
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
op hoeveel m2 is dat dan? Open trapgat?Rsport40 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:07:
Hier moet de MHI 5.0 ZSX aardig stampen om een jaren 70 hoekwoning met matige isolatie warm te houden. (19.5 graden) Ik draai nu ook 24/7 maar deze zit in de nacht bij 18 graden toch al op zo'n 750watt continue. Gisteren beneden 20.4kWh en boven 12.1kWh verstookt.
Ook heb ik regelmatig defrosts, maar in tegenstelling de defrosts van December welke toen ruim 10 minuten duurde, duren ze nu letterlijk 1 minuut. Als ik bij de buitenunit kijk, zie ik ook helemaal geen ijs.
Deze vergelijking slaat als een tang op een varken.flippy schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:10:
[...]
Zolang het koudemiddel in de machine blijft maakt dat niks uit, en dan nog gaan de propaanmachines met bosjes kapot dus dat hele broikasverhaal is nogal nutteloos als je dat ding terug mag sturen.
Blijf het apart vinden hoe gek men is gepraat door de marketingafdelingen dat alles kut is en propaan word verkocht als de 2e komst van jesus. Alsof je bij een auto ook de keuze laat vallen op welke versnellingsbakolie erin zit...
Ook bij auto's wordt het koudemiddel voor de airco's meegenomen. Waar je eerst R134a (GWP = 1430) had, heb je nu R1234yf (GWP =4) - dat heeft een VEEL lagere GWP.
Dat fabrikanten die een WPB maken met R290 slechte bouwkwaliteit hebben, ligt niet aan het koudemiddel. Dat ligt aan het merk. Dan wacht ik er wel even mee.
En elk koudemiddel lekt er gaandeweg uit. Dus nee, dat blijft niet 100% in je systeem. Een warmtepomp systeem verliest altijd koudemiddel over tijd.
Het beste is dus om een zo laag mogelijk GWP koudemiddel te hebben. Daarom is R32 ook een betere keus dan R410a, of de meuk die daarvoor gebruikt werd.
[ Voor 7% gewijzigd door barta123 op 08-01-2024 13:17 ]
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Zit in die €4k ook het aanleggen van leidingen en vloerverwarming/radiatoren in alle kamers? Verder krijg je volgens mij alleen subsidie als je de installatie laat doen door een erkende installateur. Ik zeg niet dat L/L goedkoper is maar ook niet dat L/W dat is.nMad schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:48:
[...]
Oneerlijk maar desalniettemin wel waar. Wij hebben overigens een vloermodel, dus die hoeft niet geforceerd warme lucht naar beneden te blazen.
Mijn mening: als je L/L echt goed wilt doen moet je per circa 20-30 m2 een 2,5 kW vloermodel ophangen en minimaal 1 per vertrek. Dus voor een gemiddelde tussenwoning met 50m2 woonkamer en 3 slaapkamers heb je dan al 5 binnenunits nodig. Als je ook nog een zolder hebt worden dat er 6. Gemiddelde prijs per binnenunit aangesloten op een buitenunit inclusief installatie is circa €2k. Dat wordt dus €10-12k totaal. En dan heb je nog steeds geen oplossing voor je SWW.
Versus circa €4k investering voor L/W monobloc inclusief boiler als je zelf kunt plaatsen, mede door de subsidies.
Qua subsidie vind ik het eigenlijk wel vreemd; L/L moet de installateur doen i.v.m. koelgas, maar geen subsidie en L/W monobloc of WPB kan de gemiddelde kluns nog, maar ook dan zonder subsidie. Die subsidie was waarvoor ook al weer? Ik doe mijn best om de planeet te redden, maar de subsidie verdwijnt volgens mij in de verkeerde zakken.
Verliest altijd koudemiddel over de tijd…..barta123 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:15:
[...]
Deze vergelijking slaat als een tang op een varken.
Ook bij auto's wordt het koudemiddel voor de airco's meegenomen. Waar je eerst R134a (GWP = 1430) had, heb je nu R1234yf (GWP =4) - dat heeft een VEEL lagere GWP.
Dat fabrikanten die een WPB maken met R290 slechte bouwkwaliteit hebben, ligt niet aan het koudemiddel. Dat ligt aan het merk. Dan wacht ik er wel even mee.
En elk koudemiddel lekt er gaandeweg uit. Dus nee, dat blijft niet 100% in je systeem. Een warmtepomp systeem verliest altijd koudemiddel over tijd.
Het beste is dus om een zo laag mogelijk GWP koudemiddel te hebben. Daarom is R32 ook een betere keus dan R410a, of de meuk die daarvoor gebruikt werd.
Is dat zo ?
Hoevaak bijvullen dan ?
We hebben het hier over een gesloten systeem ( niet zoals bij auto’s )
Ik heb het nog even opgezocht. Als ik mijn tegels in laat frezen en VVW leg, ben ik 6000 euro kwijt.Martin7182 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:18:
[...]
Zit in die €4k ook het aanleggen van leidingen en vloerverwarming/radiatoren in alle kamers? Verder krijg je volgens mij alleen subsidie als je de installatie laat doen door een erkende installateur. Ik zeg niet dat L/L goedkoper is maar ook niet dat L/W dat is.
Qua subsidie vind ik het eigenlijk wel vreemd; L/L moet de installateur doen i.v.m. koelgas, maar geen subsidie en L/W monobloc of WPB kan de gemiddelde kluns nog, maar ook dan zonder subsidie. Die subsidie was waarvoor ook al weer? Ik doe mijn best om de planeet te redden, maar de subsidie verdwijnt volgens mij in de verkeerde zakken.
dus nee, dat zit er zeker niet in.
Maar blijkbaar is ieder huis standaard voor LTV geschikt

Terwijl ik nu wel efficient, zuinig en kostenvoordelig GASLOOS kan verwarmen!
Afgelopen januari zo'n 300m3 gas verstookt. Afgelopen december 350kWh verstookt. (en daar zit ik nu echt stukken warmer mee)
Als het afgifte systeem alleen geschikt was voor >70°C radiatoren, dan kom je niet weg met L/W zonder serieuze aanpassingen te doen.
Nu kan ik voor 4000 euro 2 verdiepingen gasloos verwarmen.
Ik denk zo'n 55m2 met inderdaad een open trapgat.
Stook je ad-hoc of 24/7? En welk bouwjaar is je woning? 14kw in 13 uur is behoorlijk stevig. Ik zit nu vandaag (vanaf 0:00) op 13kWh.DriesLec schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:11:
Hier nog geen defrosts gezien, maar verbruik loopt heeeeel snel op nu 🙂.
14 kw in 13 uren.
Gisteren ging het overigens wel nog heel behoorlijk. Toen over de volle 24u maar 16 kw ofzo.
Heb nu voor beneden de houtkachel aangemaakt, ben ah thuiswerken en boven wat op temperatuur houden met de airco's.
Daar kan ik geen cijfers over geven, maar als je een lekkage hebt, iets demonteert of als het gedurende de levensduur stuk gaat (en gerecycled wordt) dan is er altijd een risico dat dit koudemiddel in de atmosfeer terecht komt.pjotter1965 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:21:
[...]
Verliest altijd koudemiddel over de tijd…..
Is dat zo ?
Hoevaak bijvullen dan ?
Zie hier, dat lijkt me een terechte reden, waarom je beter een koudemiddel met laag GWP hebt. We stuwen al genoeg (fossiel) CO2 in de atmosfeer.
R290 is voor split airco's niet/beperkt inzetbaar (of nog niet) omdat het extreem brandbaar is. Met mogelijke lekkages is dat dus een serieus gevaar.
Wel kan ik zeggen dat je beter R290 kan hebben in een WPB. Waarom? Je koopt het als gesloten systeem. Je kan ook R290 monobloc WP's kopen. Dus waarom zou dat met een WPB niet lukken?
Wat @flippy wel terecht aankaart - is dat er tussen merk en merk een groot kwaliteitsverschil zit. Als je WPB met R290 (van wellicht B-merk X) snel kapot gaat, schiet je weinig op met dat 'groene' koudemiddel natuurlijk. De materialen kosten even goed energie om te produceren.
En het type compressor heeft ook nog invloed op welk koudemiddel je gebruikt, de AC compressor van een auto is heel anders dan de swing compressor die een airco vaak gebruikt. Daarom zie je volgens mij ook nooit iets als R134a in split airco's...
Bij auto's is het ook een gesloten systeem. Dat die dingen zo vaak domweg bijgevuld worden als ze lekken is meer te wijten aan onkunde en de portemonnee op de knip willen houden.pjotter1965 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:21:
[...]
Verliest altijd koudemiddel over de tijd…..
Is dat zo ?
Hoevaak bijvullen dan ?
Ligt er aan hoe de luchtverdeling in de kamer is. In een grote woonkamer met open keuken bijvoorbeeld betekend hogere ventilator snelheid meer luchtverdeling dus verwarm je een groter deel van de kamer en gebruik je dus meer energie. Bij lage fanspeed blijft het rond de airco warm en verderop in de kamer wat koeler.Snarfie31 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:12:
[...]
Heeft een hogere ventilator stand nog invloed op kosten stroomverbruik. Zo ja in percentage?
Heb je een hele kleine (slaap) kamer dan maakt het geen verschil. De kamer wordt toch wel helemaal warm ongeacht de ventilator snelheid.
Ook ventilatie moet kloppen met L/L doordat het systeem een verhoogte luchtcirculatie in de kamer geeft, warme en koude lucht gaat zich in de kamer mengen, dat geeft een groter tochtgevoel.nMad schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:48:
[...]
Bij Vloerverwarming speelt dit minder met open raamroosters.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat 28-30m2 met één binennunit nog steeds onvoldoende is, in de keuken tocht het altijd hier, ook 24/7 verwarmen omdat lucht teveel afgekoelt onderweg en daar nog een raam zit welke ondanks HR++ zonder raamroosters met plissé gordijnen raambekleding alsnog enige koudeval geeft.
SWW kan met een electrische 3 fase doorstromer bij weinig gebruik van warmwater, WP boilers zijn lastig te plaatsen in een kleine tussenwoning(vat is erg groot) en de buitenunit maakt meer geluid waar de buren trots op zullen zijn.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ah ok ik dacht juist dat de inverter aan de gang houden tov ventilator snelheid aanzienlijk meer verbruikt/kost. In de zomer als ik een grote ventilator gebruik zijn de stroom kosten minimaal hooguit een 10 tal watt per uur.Yellos schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:44:
[...]
Ligt er aan hoe de luchtverdeling in de kamer is. In een grote woonkamer met open keuken bijvoorbeeld betekend hogere ventilator snelheid meer luchtverdeling dus verwarm je een groter deel van de kamer en gebruik je dus meer energie. Bij lage fanspeed blijft het rond de airco warm en verderop in de kamer wat koeler.
Heb je een hele kleine (slaap) kamer dan maakt het geen verschil. De kamer wordt toch wel helemaal warm ongeacht de ventilator snelheid.
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Als je daar in tegen jaren geleden al had gezorgd dat je toen reeds zuinig stookte met je HR Ketel door op MP voor een prikkie T33's aan te schaffen (serieuze aanpassingen? Mowoaah) en had gehangen kan je net als ik gewoon over op L/W. Ik hoef hier helemaal niets meer aan te passen. Met dit weer kan ik met 40/45 graden max tot -8/-10 de woning warm houden. Oftewel als jij eerst 300m3 verstookte en nu 350kWh is je afgiftevermogen van je HR Ketel altijd structureel te laag geweest in relatie tot je warmteverlies. Normaal is het x m3 gas maal 2 a 2,5 =kWh.barta123 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:21:
[...]
Ik heb het nog even opgezocht. Als ik mijn tegels in laat frezen en VVW leg, ben ik 6000 euro kwijt.
dus nee, dat zit er zeker niet in.
Maar blijkbaar is ieder huis standaard voor LTV geschikt(mijne niet hoor, toen ik de vorige keer keek)
Terwijl ik nu wel efficient, zuinig en kostenvoordelig GASLOOS kan verwarmen!
Afgelopen januari zo'n 300m3 gas verstookt. Afgelopen december 350kWh verstookt. (en daar zit ik nu echt stukken warmer mee)![]()
Als het afgifte systeem alleen geschikt was voor >70°C radiatoren, dan kom je niet weg met L/W zonder serieuze aanpassingen te doen.
Nu kan ik voor 4000 euro 2 verdiepingen gasloos verwarmen.
En de boel waterzijdig inregelen. Heb vorig jaar bij vrienden de boel ingeregeld. Die zijn 25% gezakt in gasverbruik en zitten nu op 700/800m3 per jaar.
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 08-01-2024 14:46 ]
Ik kan realtime het stroomverbruik zien met HomeWizard.
Vraag:
Vandaag is het -1 gr buiten.....kost het dan meer stroom om je kamer te verwarmen bv. naar 20gr t.o.v. buitentemperatuur van 10gr en zo ja scheelt dit aanzienlijk?
Ja en jaHE1 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:25:
Vraag:
Vandaag is het -1 gr buiten.....kost het dan meer stroom om je kamer te verwarmen bv. naar 20gr t.o.v. buitentemperatuur van 10gr en zo ja scheelt dit aanzienlijk?
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
[ Voor 92% gewijzigd door ThinkPad op 09-01-2024 12:42 ]
Als ik de airco dealer vraag zegt die natuurlijk ieder jaar €€, vandaar dat ik even naar jullie ervaring vraag.
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Titaniumpatiet luchtzuiveringsfilter en zilverdeeltjesfilter (ag-ion-filter).
De installateur adviseerde deze 2 filters niet te gebruiken, en heeft ze eraf gelaten.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Heb nu ruim 1 maand een Daikin airco met Onecta app kan niet echt realtime stroom verbruiken volgen Kan elke Daikin met die Homewizard werken ?HE1 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:25:
Sinds gisteren een Daikin Stylisch lucht/lucht warmtepomp (Airco) geinstalleerd gekregen.
Vraag:
Als je er een HomeWizard stekker tussen drukt wel uiteraardSnarfie31 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:37:
[...]
Heb nu ruim 1 maand een Daikin airco met Onecta app kan niet echt realtime stroom verbruiken volgen Kan elke Daikin met die Homewizard werken ?
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Voor mijn airco (LG) heb ik ook zo'n HomeWizard stekker tussen zitten:MiBe schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:38:
[...]
Als je er een HomeWizard stekker tussen drukt wel uiteraard
https://www.homewizard.com/nl/energy-socket/
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Bijvullen hoort volgens mij niet. Het is een gesloten systeem waar niks uit mag lekken. Als het lekt heb je een defect maar dat is geen onderhoud.xHEMANx schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:33:
Na hoeveel jaar moet een airco een "beurt" hebben om bijv bij te vullen ofzo?
Als ik de airco dealer vraag zegt die natuurlijk ieder jaar €€, vandaar dat ik even naar jullie ervaring vraag.
Het is wel handig om hem elk jaar even te reinigen. Het is toch een apparaat waar water / condens / stof / schimmels in gaan zitten die je dan door je huis blaast. Of je hier een onderhoudscontract voor wil afsluiten is een eigen afweging. Zoek even in dit topic op "reinigen" en je krijgt genoeg berichten van mensen die het zelf doen en laten zien hoe dat moet.
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2
[ Voor 7% gewijzigd door Yellos op 08-01-2024 15:46 ]
Heeft de installateur je nog een reden gegeven waarom je deze niet zou moeten gebruiken? Hier zit die er gewoon in en ik zie niet wat het probleem is.HE1 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:34:
Nu is die Daikin Stylish geinstalleerd en daar zitten nog 2 aparte filters bij genaamd:
Titaniumpatiet luchtzuiveringsfilter en zilverdeeltjesfilter (ag-ion-filter).
De installateur adviseerde deze 2 filters niet te gebruiken, en heeft ze eraf gelaten.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Bij mij zit er ook een 'Streamer' in, dit is een element dat kleine hoeveelheden ionen uitstoot en waarvan men claimt dat het hoeveelheden bacteriën, schimmels en virussen in de lucht verminderd. Baat het niet dan schaadt het niet.
Ja, want het verschil in temperatuur tussen binnen en buiten is 2x zo groot geworden. Je woning zal dus meer warmte verliezen en deze moet aangevuld worden door de AC. Daarnaast is de AC ook minder efficient (lagere COP) bij -1 vs 10 graden buitentemp. Hierdoor zal hij dus ook meer stroom verbruiken.HE1 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:25:
Sinds gisteren een Daikin Stylisch lucht/lucht warmtepomp (Airco) geinstalleerd gekregen.
Vraag:
Het verschil in stroomverbruik kan hierdoor zomaar een factor 2 of meer zijn, afhankelijk van o.a. je woning, type AC en luchtvochtigheid buiten.
jazeker, elk apparaat zelfs. Ik heb een HomeWizard kwh meter op die Daikin gezet, kan je realtime (per/s) hetSnarfie31 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:37:
[...]
Heb nu ruim 1 maand een Daikin airco met Onecta app kan niet echt realtime stroom verbruiken volgen Kan elke Daikin met die Homewizard werken ?
watt verbruik zien. Heb ik b.v. ook tussen mijn zonne-omvormer gezet dus zie real-time watt opbrengst van de paneeltjes.
Als ik nu naar de daggrafiek kijk zie je het airco stroomverbruik van vandaag:
:strip_exif()/f/image/Kcl0oNq4wAYQL7KFFfLxYDmy.jpg?f=fotoalbum_large)
ja als je een stekker aan je airco hebt kan dat, echter een beetje installatie zal zijn eigenstroom afgetapt hebben, en dan ben je gewezen op een HW kwh meter.GarBaGe schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:39:
[...]
Voor mijn airco (LG) heb ik ook zo'n HomeWizard stekker tussen zitten:
https://www.homewizard.com/nl/energy-socket/
ja, volgens hem zou het apparaat dan minder efficiënt werken.FrankHe schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:44:
[...]
Heeft de installateur je nog een reden gegeven waarom je deze niet zou moeten gebruiken? Hier zit die er gewoon in en ik zie niet wat het probleem is.
Bij mij zit er ook een 'Streamer' in, dit is een element dat kleine hoeveelheden ionen uitstoot en waarvan men claimt dat het hoeveelheden bacteriën, schimmels en virussen in de lucht verminderd. Baat het niet dan schaadt het niet.
Die streamer heb ik nog niet geprobeerd, heb je die gewoon altijd aanstaan of af en toe?
Nice. Lekker goedkoop dus. Heb hem al een paar keer helemaal uit elkaar gehad, dus dat schoonmaken moet wel lukken. Stofdoekje en stofzuigertje....Yellos schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:40:
[...]
Bijvullen hoort volgens mij niet. Het is een gesloten systeem waar niks uit mag lekken. Als het lekt heb je een defect maar dat is geen onderhoud.
Het is wel handig om hem elk jaar even te reinigen. Het is toch een apparaat waar water / condens / stof / schimmels in gaan zitten die je dan door je huis blaast. Of je hier een onderhoudscontract voor wil afsluiten is een eigen afweging. Zoek even in dit topic op "reinigen" en je krijgt genoeg berichten van mensen die het zelf doen en laten zien hoe dat moet.
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2
Maar zal eens wat filmpjes kijken of er nog goede tips zijn....
Die filters er uit halen en even stofzuigen / afspoelen is inderdaad niet zo spannend. Dat doen wij ook een paar keer per jaar bij de grote schoonmaak.xHEMANx schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:53:
[...]
Nice. Lekker goedkoop dus. Heb hem al een paar keer helemaal uit elkaar gehad, dus dat schoonmaken moet wel lukken. Stofdoekje en stofzuigertje....
Maar zal eens wat filmpjes kijken of er nog goede tips zijn....
De onecta app zegt dat de kamer temp. 22,0gr is (terwijl de airco op 20gr staat), vervolgens staat de ventilator op auto. Maar hij staat eigenlijk dan toch continue hard te blazen, veel harder dan ventilator in Manual-stand 1 (van 5).
Kan dat ook te maken hebben met dat het buiten koud is nu? had verwacht dat als de airco 2gr lager staat dan dat de kamertemperatuur is, dat hij dan heel zacht zou blazen of beter nog helemaal ff uit.
De airco hangt hoog in de kamer en omdat warme lucht stijgt is de temperatuur die de airco meet hoger dan de temperatuur lager in de ruimte, ook mijn MHI meet bij de unit zelf twee graden hoger dan wat op de afstandsbediening is ingesteld. Verder gaat je unit bepalen hoe hard hij moet werken om die temperatuur vast te houden. Als het buiten koud is heeft je woning meer warmteverlies en zal de airco er harder aan moeten trekken om de ruimte op de desbetreffende temperatuur te houden. Op het moment dat de buitentemperatuur hoger is, is je warmteverlies minder en zal hij dus rustiger draaien. Voor de buitenunit geldt dit nog meer, want als het buiten kouder is moet hij niet alleen meer warmteverlies compenseren maar valt er ook minder warmte aan de buitenlucht te onttrekken.HE1 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:59:
Na een dagje gebruik van de Daikin Stylish valt me het volgende op:
De onecta app zegt dat de kamer temp. 22,0gr is (terwijl de airco op 20gr staat), vervolgens staat de ventilator op auto. Maar hij staat eigenlijk dan toch continue hard te blazen, veel harder dan ventilator in Manual-stand 1 (van 5).
Kan dat ook te maken hebben met dat het buiten koud is nu? had verwacht dat als de airco 2gr lager staat dan dat de kamertemperatuur is, dat hij dan heel zacht zou blazen of beter nog helemaal ff uit.
[ Voor 9% gewijzigd door MiBe op 08-01-2024 16:07 ]
Die app meet wrs de temp bij de airco. En die verwarmt 2 graden hoger dan setpoint. Tenminste bij de MHI.HE1 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:59:
Beter even een los thermometertje aanschaffen en die ergens anders in de kamer plaatsen?
Dat hij hard blijft blazen, geeft waarschijnlijk aan dat hij er moete mee heeft om de kamer op temperatuur te krijgen met de vrieskou buiten. Als je nog niet 24h stookt, kan je proberen hem aan te laten staan, kijken dat wanneer de kamer een tijdje op temperatuur is de airco wat zachter gaat blazen.
Probeer hem eens te laten blazen links/rechts en boven/onder. Beide aanzetten. Hier klopt setpoint precies dan (al mag ik niet vanuit mijn eigen situatie meer spreken hier.HE1 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:59:

Verbruik is ook gedaald, ik heb 55m2 vloer geisoleerd van Rc=0,15 naar Rc=3,5 en plat dak idem dito, al lag daar wel oude (dunnere en natte) isolatie op. Die vloerisolatie doet ook heel veel, omdat mijn vloer betegeld is en echt IJSKOUD was.MotorBeast schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:40:
[...]
Als je daar in tegen jaren geleden al had gezorgd dat je toen reeds zuinig stookte met je HR Ketel door op MP voor een prikkie T33's aan te schaffen (serieuze aanpassingen? Mowoaah) en had gehangen kan je net als ik gewoon over op L/W. Ik hoef hier helemaal niets meer aan te passen. Met dit weer kan ik met 40/45 graden max tot -8/-10 de woning warm houden. Oftewel als jij eerst 300m3 verstookte en nu 350kWh is je afgiftevermogen van je HR Ketel altijd structureel te laag geweest in relatie tot je warmteverlies. Normaal is het x m3 gas maal 2 a 2,5 =kWh.
En de boel waterzijdig inregelen. Heb vorig jaar bij vrienden de boel ingeregeld. Die zijn 25% gezakt in gasverbruik en zitten nu op 700/800m3 per jaar.
Afgiftevermogen is veel te klein, maar zo heb ik het huis gekocht. Dus ik zou sowieso extra leidingen en radiatoren in de woonkamer moeten plaatsen. Da's het niet waard voor mij...
Ik heb in feite 2 grote ruimtes die ik L/L moet verwarmen. Werkt prima, heel comfortabel nu ook
L/W kan zeker, maar voor een mooie COP Tmax=35°C imo... Dan is vvw beter, maar voor nu niet. Ik zie wel, tot die tijd kan ik veel geld besparen door zo te stoken!
wie hangt er dan ook 2 kleine radiatoren aan een kant op 1 ruimte die 11m diep en 5,5m breed is? (hoekwoning ook notabene)
Verwijderd
Mag ik vragen waarom Daikin geen deftige unit is?Martin7182 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:57:
[...]
Het grote voordeel van L/L: het kan tenminste adhoc. Handig als je niet zo vaak thuis bent. Met een beetje deftige unit (nee, geen Daikin) heb je ook bij vorst binnen enkele minuten een sloot aan warmte. En dat voor bijna niks. Verder kun je natuurlijk ook prima 24/7 verwarmen als dat gewenst is. Verder heeft het zijn nadelen. Ontdooien hoeft geen probleem te zijn; een beetje airco doet dat snel en efficient. We merken er hier amper wat van. Maar goed, we heben een relatief grote buitenunit die bij matige vorst nog met twee vingers in de neus draait.
Gewoon nieuwsgierig.
Verwijderd
Daarom zit ik er aan te denken om de te bestellen airco op 1m hoogte op te hangen of zelfs nog veel lager. Dit om koude lucht in te laten zuigen zodat de efficiëntie alleen maar hoger wordt.MiBe schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:04:
[...]
De airco hangt hoog in de kamer en omdat warme lucht stijgt is de temperatuur die de airco meet hoger dan de temperatuur lager in de ruimte, ook mijn MHI meet bij de unit zelf twee graden hoger dan wat op de afstandsbediening is ingesteld. Verder gaat je unit bepalen hoe hard hij moet werken om die temperatuur vast te houden. Als het buiten koud is heeft je woning meer warmteverlies en zal de airco er harder aan moeten trekken om de ruimte op de desbetreffende temperatuur te houden. Op het moment dat de buitentemperatuur hoger is, is je warmteverlies minder en zal hij dus rustiger draaien. Voor de buitenunit geldt dit nog meer, want als het buiten kouder is moet hij niet alleen meer warmteverlies compenseren maar valt er ook minder warmte aan de buitenlucht te onttrekken.
Dat een airco hoog moet hangen komt nog uit de tijd dat ze alleen konden koelen, maar voor verwarmen is de logica daar niet meer.
Mooie plank er een stukje boven met leuke dingen er op en het ziet er niet verkeerd uit en buiten kan de buitenunit op precies dezelfde hoogte worden neergezet of gehangen zonder kabelgoten die altijd lelijk zijn. 1 gat waar alles doorheen gaat en nergens iets te zien verder.
Ik heb hem daarna even laten zakken van 20gr naar 18gr (modus was verwarmen en niet auto waarbij hij evt. gaat omschakelen naar koelen). Hij bleef even hard blazen, maar dan verwacht ik dat hij meteen minder gaat blazen of even uit gaat als temp.verschil 4gr is.. Maar goed misschien moet hij zelf nog even wennen aan de ruimte en wat dingen "leren"?xHEMANx schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:07:
[...]
Die app meet wrs de temp bij de airco. En die verwarmt 2 graden hoger dan setpoint. Tenminste bij de MHI.
Beter even een los thermometertje aanschaffen en die ergens anders in de kamer plaatsen?
Dat hij hard blijft blazen, geeft waarschijnlijk aan dat hij er moete mee heeft om de kamer op temperatuur te krijgen met de vrieskou buiten. Als je nog niet 24h stookt, kan je proberen hem aan te laten staan, kijken dat wanneer de kamer een tijdje op temperatuur is de airco wat zachter gaat blazen.
Ga je ‘m. niet gebruiken voor koelen dan ?Verwijderd schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:49:
[...]
Daarom zit ik er aan te denken om de te bestellen airco op 1m hoogte op te hangen of zelfs nog veel lager. Dit om koude lucht in te laten zuigen zodat de efficiëntie alleen maar hoger wordt.
Dat een airco hoog moet hangen komt nog uit de tijd dat ze alleen konden koelen, maar voor verwarmen is de logica daar niet meer.
Mooie plank er een stukje boven met leuke dingen er op en het ziet er niet verkeerd uit en buiten kan de buitenunit op precies dezelfde hoogte worden neergezet of gehangen zonder kabelgoten die altijd lelijk zijn. 1 gat waar alles doorheen gaat en nergens iets te zien verder.
Koude lucht wil je nl hoog hebben ( koude lucht daalt )
Op 1 meter hoogte koude lucht de ruimte inblazen lijkt me niet prettig….
Verwijderd
Veel minder dan verwarmen, dus onlogisch om hem hoog te hangen.pjotter1965 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:00:
[...]
Ga je ‘m. niet gebruiken voor koelen dan ?
Koude lucht wil je nl hoog hebben ( koude lucht daalt )
Op 1 meter hoogte koude lucht de ruimte inblazen lijkt me niet prettig….
Hebben ze daarvoor niet het vloermodel uitgevonden?Verwijderd schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:01:
[...]
Veel minder dan verwarmen, dus onlogisch om hem hoog te hangen.
Normaal ophangen en laten blazen met externe sensor. Dan komt het ook wel goed.Verwijderd schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:01:
[...]
Veel minder dan verwarmen, dus onlogisch om hem hoog te hangen.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

GT7 ID: ONYX_PdeG69
Dank voor de inhoudelijke reactie.barta123 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:28:
[...]
Verbruik is ook gedaald, ik heb 55m2 vloer geisoleerd van Rc=0,15 naar Rc=3,5 en plat dak idem dito, al lag daar wel oude (dunnere en natte) isolatie op. Die vloerisolatie doet ook heel veel, omdat mijn vloer betegeld is en echt IJSKOUD was.
Afgiftevermogen is veel te klein, maar zo heb ik het huis gekocht. Dus ik zou sowieso extra leidingen en radiatoren in de woonkamer moeten plaatsen. Da's het niet waard voor mij...
Ik heb in feite 2 grote ruimtes die ik L/L moet verwarmen. Werkt prima, heel comfortabel nu ook
L/W kan zeker, maar voor een mooie COP Tmax=35°C imo... Dan is vvw beter, maar voor nu niet. Ik zie wel, tot die tijd kan ik veel geld besparen door zo te stoken!
wie hangt er dan ook 2 kleine radiatoren aan een kant op 1 ruimte die 11m diep en 5,5m breed is? (hoekwoning ook notabene)
Ik reageerde omdat hier in het topic nogal eens met allerlei argumenten wordt beweerd dat L/W niet kan en L/L helemaal de bom is. Beide systemen hebben hun voor- en nadelen maar dat L/W niet kan en alleen tegen hoge prijzen klopt niet in de meeste gevallen. Een heel huis volhangen met L/L als je het echt goed wil doen loopt ook in de papieren.
Ik wil niet dat nieuwe lezers alleen de voordelen lezen van L/L en niet de nadelen die er ook zijn en weloverwogen een keuze kunnen maken.
Dat geloof ik graag. Maar de stelling was dat L/W wel met €4k kon en L/L met €10 a 12k. Volgens mij moet je dan vergelijken met een leeg huis, niet met eentje waar de leidingen al in liggen. Als ik bij L/L de leidingen niet hoef mee te tellen dan gaat er ook gelijk €500 per unit af. Dan kost een top model airco nog maar €1500MotorBeast schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:40:
[...]
Als je daar in tegen jaren geleden al had gezorgd dat je toen reeds zuinig stookte met je HR Ketel door op MP voor een prikkie T33's aan te schaffen (serieuze aanpassingen? Mowoaah) en had gehangen kan je net als ik gewoon over op L/W. Ik hoef hier helemaal niets meer aan te passen. Met dit weer kan ik met 40/45 graden max tot -8/-10 de woning warm houden. Oftewel als jij eerst 300m3 verstookte en nu 350kWh is je afgiftevermogen van je HR Ketel altijd structureel te laag geweest in relatie tot je warmteverlies. Normaal is het x m3 gas maal 2 a 2,5 =kWh.
Het lijkt erop dat veel Daikins niet echt goed zijn in verwarmen. Ze halen bij een beetje vorst hun nominale vermogen vaak niet eens. Er zullen ongetwijfeld uitzonderingen bestaan.Verwijderd schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:43:
[...]
Mag ik vragen waarom Daikin geen deftige unit is?
Gewoon nieuwsgierig.
Verwijderd
Het gaat mij niet om de temperatuur die hij aangeeft of waarop hij ingesteld wordt of wat dan ook, maar de efficiëntie die omhoog gaat bij de airco door hem de koudste lucht in huis op te laten zuigen i.p.v. de warmte lucht bij het plafond.LED-Maniak schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:09:
[...]
Normaal ophangen en laten blazen met externe sensor. Dan komt het ook wel goed.
Tevens hebben de meeste airco's geen externe sensor of je moet er weer flink voor betalen.
Verwijderd
Daar lees/hoor ik graag meer over, want ik zit aan een Daikin te denken omdat de meest efficiënte op dit moment, Panasonic, niet leverbaar is hier in Nederland, maar vooral in Scandinavië.Martin7182 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:32:
[...]
Het lijkt erop dat veel Daikins niet echt goed zijn in verwarmen. Ze halen bij een beetje vorst hun nominale vermogen vaak niet eens. Er zullen ongetwijfeld uitzonderingen bestaan.
Daikin is nl. heer en meester met de hoogste SCOP, ik snap dat dat niet altijd alles zegt over een airco, maar gemiddeld genomen wel. Temperaturen onder 0 komen steeds minder voor en meestal meer enkele dagen per jaar, dus om daar nu een airco op uit te zoeken lijkt mij ook totaal onnodig. Beter de beste airco (COP) voor temperaturen tussen de 2 en 7 of zelfs hoger kiezen. Uitgaan van de meest voorkomende temperatuur lijkt mij de beste logica.
Als Daikin niet haalt wat ze opgeven, dan moet dat toch na vele vele jaren toch wel een keer hard aangepakt zijn neem ik aan?
Dan moet je een vloerunit kopen. Die werkt nog eens stukken beter dan een plafondunit halverwege opgehangen.Verwijderd schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:52:
[...]
Het gaat mij niet om de temperatuur die hij aangeeft of waarop hij ingesteld wordt of wat dan ook, maar de efficiëntie die omhoog gaat bij de airco door hem de koudste lucht in huis op te laten zuigen i.p.v. de warmte lucht bij het plafond.
Tevens hebben de meeste airco's geen externe sensor of je moet er weer flink voor betalen.
3rd party externe sensor is binnenkort verkrijgbaar voor MHI voor 50 euro(nu al verkrijgbaar voor ME) tenzij je zelf nog wat wil knutselen dan kan het nog goedkoper.
Dat Daikin heer en meester zou zijn is nieuw voor mij.
[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 08-01-2024 18:03 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Dat is een heel interessant punt. SCOP is belangrijk, maar vooral als je er ook in de tussenseizoenen mee verwarmt. Als het buiten boven de 10 °C is dan verwarm ik nauwelijks. En ik verwarm ook vaak adhoc. Dan heb ik meer aan een unit die het gewoon goed doet bij kou. Maar de hoofdredenen om niet voor Daikin te kiezen waren hier de cloud en het geluid van de buitenunit. Bij een no-no hoef ik niet verder naar SCOP en prijs e.d. te kijken.Verwijderd schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:56:
[...]
Daar lees/hoor ik graag meer over, want ik zit aan een Daikin te denken omdat de meest efficiënte op dit moment, Panasonic, niet leverbaar is hier in Nederland, maar vooral in Scandinavië.
Daikin is nl. heer en meester met de hoogste SCOP, ik snap dat dat niet altijd alles zegt over een airco, maar gemiddeld genomen wel. Temperaturen onder 0 komen steeds minder voor en meestal meer enkele dagen per jaar, dus om daar nu een airco op uit te zoeken lijkt mij ook totaal onnodig. Beter de beste airco (COP) voor temperaturen tussen de 2 en 7 of zelfs hoger kiezen. Uitgaan van de meest voorkomende temperatuur lijkt mij de beste logica.
Als Daikin niet haalt wat ze opgeven, dan moet dat toch na vele vele jaren toch wel een keer hard aangepakt zijn neem ik aan?
Voor anderen kan dit compleet anders zijn, die hebben misschien geen buren op 3 meter afstand (of houden zich niet zo strict aan de regels, wat ik me overigens best kan voorstellen).
Edit: ik bedenk me dat geluid natuurlijk niet los te zien is van verwarmingsvermogen. Bij forse kou heb ik ongeveer 3 kW nodig om het huis warm te houden. Met een MHI-ZSX 2.5 haal ik dat met gemak. En die unit is stil genoeg in onze situatie.
[ Voor 7% gewijzigd door Martin7182 op 08-01-2024 18:29 ]
Klopt, ook een betere minimum vermogen. Ook gaat deze tot -20c graden i.p.v. -15c.Ribruijn schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:02:
Heeft een Mitsubishi Heavy uit de Diamond serie (ZSX) niet een nog betere SCOP voor verwarmen?
24/7Rsport40 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:27:
[...]
Stook je ad-hoc of 24/7? En welk bouwjaar is je woning? 14kw in 13 uur is behoorlijk stevig. Ik zit nu vandaag (vanaf 0:00) op 13kWh.
Bouwjaar 78, woonkamer is grootste deel buitenmuren.
Hr++ en spouw gevult maar beton naar boven toe en geen vloerisolatie.
Gaat eigenlijk goed tot 3 graden, draait dan vaak tussen 300 en 400w, erboven altijd 280 a 305w.
Gisteren ongeveer 600 w
Dan vannacht nog wat steviger opgelopen.
13 kw op 13u is ook stevig op zich.
Wel lastig moment om je airco goed te testen met de vrieskou buiten.HE1 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:59:
[...]
Ik heb hem daarna even laten zakken van 20gr naar 18gr (modus was verwarmen en niet auto waarbij hij evt. gaat omschakelen naar koelen). Hij bleef even hard blazen, maar dan verwacht ik dat hij meteen minder gaat blazen of even uit gaat als temp.verschil 4gr is.. Maar goed misschien moet hij zelf nog even wennen aan de ruimte en wat dingen "leren"?
Sowieso je lamellen op 45 graden zetten.
Waar de unit hangt maakt ook uit. In het midden, dan gespreid laten blazen.
Hangt hij links bij een muur dan recht vooruit en naar rechts uit lazen etc.
Afhankelijk van de isolatie van je huis, je unit grote en de temperatuur buiten, moet je je setpoint kiezen. Daar moet je een beetje mee spelen. Maar met vrieskou buiten is dat erg lastig testen.
Bij mijn huis kan ik het niet warmer krijgen dan 18 graden als die op stand 2 (zacht) blaast. Zet ik hem hoger, dan blijft hij af en aan wat harder blazen om het op temperatuur te houden.
Met de sensor IN de unit was de ssetpoint voor mij ongeveer 4 graden hoger dan dat ik het in huis wilde hebben. Dus 22 als ik het 18 graden in huis wil hebben.
Maar nogmaals lastig testen met vrieskou. Bij slechte isolatie krijg je het bij vrieskou sowieso niet warm als je adhoc stookt, tenminste alleen met max blazen misschien.
Denk dat ik ook maar extra isolatie moet aanbrengen. Heb nu alleen wol tussen de spouw en overal dubbelglas waarvan enkele HR++. Ik zit op dit moment beneden al op zo'n 1000 - 1200watt continue.DriesLec schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:41:
[...]
24/7
Gaat eigenlijk goed tot 3 graden, draait dan vaak tussen 300 en 400w, erboven altijd 280 a 305w.
Gisteren ongeveer 600 w
Op hoeveel inhoud?Rsport40 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:55:
[...]
Denk dat ik ook maar extra isolatie moet aanbrengen. Heb nu alleen wol tussen de spouw en overal dubbelglas waarvan enkele HR++. Ik zit op dit moment beneden al op zo'n 1000 - 1200watt continue.
Ook dit is weer onzin. Rara dat in de vroegere topics Daikin HET merk was. Hier en veel andere huizen wordt genoeg warm gestookt met Daikin. Er is maar 1 reden dat het een MHI topic werd. Prijs. Die is van Daikin hoger,Martin7182 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:32:
[...]
Het lijkt erop dat veel Daikins niet echt goed zijn in verwarmen. Ze halen bij een beetje vorst hun nominale vermogen vaak niet eens. Er zullen ongetwijfeld uitzonderingen bestaan.
:strip_exif()/f/image/G1kol0q1ayDwSvkcy1xbcvbR.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 145% gewijzigd door Snarfie31 op 08-01-2024 19:25 ]
Kan ook met 4K. Monobloc zelf installleren en je laat een instalateur de boel checken en je factuur heb je voor subsidie. Er zitten in L/W zelfs monteurs die dat doen.Martin7182 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:22:
[...]
Dat geloof ik graag. Maar de stelling was dat L/W wel met €4k kon en L/L met €10 a 12k. Volgens mij moet je dan vergelijken met een leeg huis, niet met eentje waar de leidingen al in liggen. Als ik bij L/L de leidingen niet hoef mee te tellen dan gaat er ook gelijk €500 per unit af. Dan kost een top model airco nog maar €1500
Met installatie zo'n 1500,- erbij. Net zo duur als mijn systeem 4 jaar geleden. Dus 3 units nu zijn duurder dan een monobloc plaatsen nu.
[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 08-01-2024 19:12 ]
13 is toch netjes. Dat is met een Cop 2 of 2,5 max2500W per uur in een ruimte. Wat is het probleem? Volgens mij is het een beetje koud buiten.DriesLec schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:41:
[...]
24/7
Gisteren ongeveer 600 w
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 08-01-2024 19:09 ]
Ik denk 55m2. (Totaal 140m2, 450m3)
Boven draaien ook 2 units op een multisplit en daar is het verbruik ook aardig hoog.
Zit vandaag beneden en boven op 33.7kWh vanaf 00:00 tot nu.
[ Voor 10% gewijzigd door Rsport40 op 08-01-2024 19:13 ]
In de post van @Snarfie31 hierboven zie je een voorbeeld: bivalent punt 2.48 kW bij -7 °C voor een 3.5 kW Daikin. Verder heb ik mijn eigen redenen hierboven genoemd. Prijs was hier van ondergeschikt belang. Het MHI topic zit hier.MotorBeast schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:01:
[...]
Ook dit is weer onzin. Rara dat in de vroegere topics Daikin HET merk was. Hier en veel andere huizen wordt genoeg warm gestookt met Daikin. Er is maar 1 reden dat het een MHI topic werd. Prijs. Die is van Daikin hoger,
Het doet eigenlijk precies wat ik verwacht had. Tot 2 graden kan airco alleen prima, wordt het echt koud dan beetje bijverwarmen
Goede oplossing voor wat verkoeling in de zomer en in de winter de overproductie van de zonnepanelen inzetten om minder gebruik te hoeven maken van die belachelijk dure stadsverwarming.
Stook je 24/7 of ad-hoc? En gebruikte ze in 1980 al isolatie?Nachtapotheker schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:32:
Hier op 50m2 ook zo’n 1kw continu verbruik. Hoekwoning 1980 met isolatie uit 1980 en ‘normaal’ dubbel glas. Met een 3.5kw MHI op een MHI multisplit 5kw, 20gr kamer temperatuur. Ik zet vanaf vandaag wel elke dag even 3 uurtjes de stadsverwarming (met vloerverwarming) aan dat geeft wat meer comfort.
Het doet eigenlijk precies wat ik verwacht had. Tot 2 graden kan airco alleen prima, wordt het echt koud dan beetje bijverwarmen
Goede oplossing voor wat verkoeling in de zomer en in de winter de overproductie van de zonnepanelen inzetten om minder gebruik te hoeven maken van die belachelijk dure stadsverwarming.
Ja wel wat haha, vloer zit dik piepschuim onder en de spouw zit volgens de eerste bewoners glaswol in.Rsport40 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:44:
[...]
Stook je 24/7 of ad-hoc? En gebruikte ze in 1980 al isolatie?
Afgelopen 2 dagen heb ik 24u gestookt idd. Weet niet of ik dat blijf doen. In december in de koude week heb ik dat niet gedaan. Dat scheelde zo’n 4-6kwh per dag, maar wel met veel minder comfort. Het bleef toen toch koud aanvoelen.
Als het boven nul is stook ik normaliter alleen overdag. Maar dan zakt het ook niet onder de 18gr ‘s nachts. Dat gaat nu wel gebeuren denk ik.
hij beweerde dat de Daikin Stylish dan minder efficient was met die 2 filters....heb er eens naar gekeken net en heb ze beide alsnog zelf geïnstalleerd.FrankHe schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:44:
[...]
Heeft de installateur je nog een reden gegeven waarom je deze niet zou moeten gebruiken? Hier zit die er gewoon in en ik zie niet wat het probleem is.
Ze zitten geklikt in de grote filters en bestrijken maar een klein oppervlak daarvan dus iets schelen qua efficiëntie lijkt me nvt.
thx!.
Hoe kan het dan dat ik, @Servee @mr_evil08 enz enz.. met gemak met een Daikin al jarenlang verwarmen? Kwestie van de juiste specs nemen bij het juiste warmteverlies. Het leven kan zo simpel zijn. We maken het hier op Tweakers alleen vaak zo moeilijk.Martin7182 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:30:
[...]
In de post van @Snarfie31 hierboven zie je een voorbeeld: bivalent punt 2.48 kW bij -7 °C voor een 3.5 kW Daikin. Verder heb ik mijn eigen redenen hierboven genoemd. Prijs was hier van ondergeschikt belang. Het MHI topic zit hier.
Zou ik weer een Daikin nemen? Nee. Waarom niet? Service is belachelijk slecht. En heb een hekel aan schaatsen.
[ Voor 17% gewijzigd door MotorBeast op 08-01-2024 19:58 ]
Enige uitzondering mist vindt die niet fijn dan hoor je de buitenunit als boven een raam open staat, kale vorst geen probleem.
De problemen mbt voeler heeft elk merk die de meting verricht in de binnenunit, eenmaal voeler verplaatst en gas ging erop in verwarmbedrijf, de overige comfortproblemen is ook een eigenschap van één wandunit in één ruimte, ook daar kan Daikin niks aan doen(niet van plan om 2 vloerunits te nemen).
Nu weet ik ook dat ik geen doorsnee huis heb, dit huis is oorspronkelijk gebouwd met heteluchtverwarming ofwel houtskeletbouw dat werkt even iets anders dan een betonwoning.
Neem ik een L/L WP weer? nee de overstap wordt L/W gezien het dan weer centraal kan en een stuk eenvoudiger te regelen waar je de warmte wil hebben.
Dit is een huis van 1987 met 8cm glaswol in de muren ofwel niet zo spannend, 30m2, opstoken naar 22c lukt, wel HR++ glas.
ad-hoc verwarmen tijdens kou werkt niet, de WTW geeft weliswaar 22c aan maar de thermonstaat aan de binnenmuur zegt toch echt 19c.
Edit:
De databoeken gevonden van deze oude Daikin unit, hier laten ze zien dat de 3,5kw model wel degelijk beter is dan het 2,5kw model.
Buitentemp -10 kamertemp 20c
RXM25M2V1B
1,44kwh
RXM35M2V1B
2,12kwh
RXM42M2V1B
2,87kwh
(Het is geen Daikin vs MHI strijd, beide merken hebben hun goede zaken en minder goede zaken).
[ Voor 41% gewijzigd door mr_evil08 op 08-01-2024 21:16 ]
Ik neem aan dat je voor jezelf spreekt, ik maak het helemaal niet moeilijk. De feiten liegen niet en er is niets mis met een geschikte unit (Daikin of niet) die toegepast wordt. Een 3.5 kW Daikin die gebruikt wordt als bijverwarming omdat er bij vrieskou maar 2.5 kW warmte uit komt: helemaal prima toch! Zoals ik al eerder zei: het is geen kW(h) wedstrijdMotorBeast schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:51:
[...]
Hoe kan het dan dat ik, @Servee @mr_evil08 enz enz.. met gemak met een Daikin al jarenlang verwarmen? Kwestie van de juiste specs nemen bij het juiste warmteverlies. Het leven kan zo simpel zijn. We maken het hier op Tweakers alleen vaak zo moeilijk.
Welke feiten? Als een 2,5 of 3 niet doet wat een MHI misschien wel doet bij -5, dan neem je een 3,5 of 4,2 bij Daikin. Opgelost. Oftewel, niet zo moeilijk doen. 2,5kW was bij mij overigens gewoon prima geweest als hoofdverwarming. Damned toch nog te groot gekocht.Martin7182 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:35:
[...]
Ik neem aan dat je voor jezelf spreekt, ik maak het helemaal niet moeilijk. De feiten liegen niet en er is niets mis met een geschikte unit (Daikin of niet) die toegepast wordt. Een 3.5 kW Daikin die gebruikt wordt als bijverwarming omdat er bij vrieskou maar 2.5 kW warmte uit komt: helemaal prima toch! Zoals ik al eerder zei: het is geen kW(h) wedstrijd
Daarbij komt ook nog de vaak genoemde WAF en die besliste hier dat de glimmende witte bakken van MHI met vol de merknaam erop niet in haar met zorg gestyleerde kamer kwam. Uiteindelijk is de vrouw de baas. Happy wife, happy life.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 08-01-2024 21:02 ]
Ik zou me niet blind staren op hoe veel of hoe weinig anderen in absolute zin verbruiken. Geen huis is gelijk.MotorBeast schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:00:
[...]
Welke feiten? Als een 2,5 of 3 niet doet wat een MHI misschien wel doet bij -5, dan neem je een 3,5 of 4,2 bij Daikin. Opgelost. Oftewel, niet zo moeilijk doen. 2,5kW was bij mij overigens gewoon prima geweest als hoofdverwarming. Damned toch nog te groot gekocht.![]()
Daarbij komt ook nog de vaak genoemde WAF en die besliste hier dat de glimmende witte bakken van MHI met vol de merknaam erop niet in haar met zorg gestyleerde kamer kwam. Uiteindelijk is de vrouw de baas. Happy wife, happy life.Niet helemaal want een Stylish vond ik dan weer veel te duur.
Wij hebben gister 35 kWh verbrand aan verwarmen voor de woonkamer en de werkkamers. Gewoon omdat we veel warmteverlies hebben. Vrijstaand huis, jaren 90 met een aangebouwde serre van 14m2 uit 2003.
Wat ik wel aardig vond is de tweaker die deze week een grafiekje liet zien van zijn voormalig gasverbruik. Dan kan je het verbruik van die woning in perspectief plaatsen en beetje naar rato omrekenen naar je eigen situatie. Voordat we airco hadden verstookt en we 2000 tot 2100 kuub gas per jaar.
Dus ik denk dat als we elkaar willen helpen dat het handig is om te vertellen welke unit je hebt, maar ook hoeveel gas je verstookte voordat je die unit had.
Maarten
Daikin FTXM35R/RXM35R
Bij inschakelen van de gasketel hier wordt de trapkast, gang, zolder ook warm, plekken waar warmte ongewenst is ofwel een oneerlijke vergelijking met al die leiding verliezen.
Met de lucht/lucht warmtepomp blijft alles koud achter een gordijn/deur, het is veel gerichter verwarmen, net als mensen met een convectorkachel toch goedkoper kunnen zijn dan op gas als de ruimte maar klein genoeg is.
Dat is nou net het punt; een 3,5 of groter zou hier teveel herrie maken (buitenunit). Terwijl ik wel graag ~3 kW warmte tot mijn beschikking heb heb. Nou is een COP-1 bijzetkacheltje ook helemaal prima, maar als het niet hoeft, dan liever niet.MotorBeast schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:00:
[...]
Welke feiten? Als een 2,5 of 3 niet doet wat een MHI misschien wel doet bij -5, dan neem je een 3,5 of 4,2 bij Daikin. Opgelost. Oftewel, niet zo moeilijk doen. 2,5kW was bij mij overigens gewoon prima geweest als hoofdverwarming. Damned toch nog te groot gekocht.
Dat is toch juist interessant om te vergelijken. De efficiency met gas schiet inderdaad vaak tekort omdat veel warmte op ongewenste plekken terecht komt. De massa wordt wel lekker warm, maar daar tegenover is adhoc verwarmen erg lastig. Ik stookte hier een halve tot hele kuub weg voordat er ook maar iets warm werd. Qua warmteopbrengst doet een airco in ieder geval tot het vriespunt niet onder voor een gasketel (o.b.v. de huidige energieprijzen) en daarbij kun je ook nog gerichter verwarmen.mr_evil08 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:27:
Gasketel vs lucht/lucht warmtepomp vergelijking kan sowieso niet, beide systemen zijn totaal anders.
Bij inschakelen van de gasketel hier wordt de trapkast, gang, zolder ook warm, plekken waar warmte ongewenst is ofwel een oneerlijke vergelijking met al die leiding verliezen.
Met de lucht/lucht warmtepomp blijft alles koud achter een gordijn/deur, het is veel gerichter verwarmen, net als mensen met een convectorkachel toch goedkoper kunnen zijn dan op gas als de ruimte maar klein genoeg is.
Heb namelijk ook echt helemaal geen moeite om met mijn 6,8kW unit mijn huis nu warm te krijgen. Boven en beneden pruttelt de unit rustig 24/7 door. Met vrieskou gaat ie bij mij wel continu aan.MotorBeast schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:01:
[...]
Ook dit is weer onzin. Rara dat in de vroegere topics Daikin HET merk was. Hier en veel andere huizen wordt genoeg warm gestookt met Daikin. Er is maar 1 reden dat het een MHI topic werd. Prijs. Die is van Daikin hoger,
Ik stook warmer dan ik voorheen met gas deed en ben echt veeeel minder geld kwijt. En zoals ik boven al omschreef, de isolatiemaatregelen die ik vooralsnog heb getroffen zijn minimaal.
Ik heb een hoekwoning van 100m2 uit 1975. Ik heb een plat dak en geen zolder. Totaal 4 kamers (3 slaapkamers en een woonkamer met keuken erin)
Vooralsnog niets meer dan lof over mijn 3MXM68 hoor. Werkt super. Hij is buiten nu ook fluisterstil. Ik geloof dat het atm -6°C is, toen ik thuis kwam was het al -4°C (tegen 18:00)
[ Voor 9% gewijzigd door barta123 op 08-01-2024 22:02 ]
Bij L/L als het op zuinigheid aankomt dan gewoon doorverwarmen, het vebruik stijgt niet explosief naarmate het kouder wordt, volgens databoeken zou ik bij -7 op COP 2,8 moeten zitten wat vergelijkbaar is op gas(inmiddels ook weer achterhaalt vanwege belastingverhoging op gas).Martin7182 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:40:
[...]
Dat is toch juist interessant om te vergelijken. De efficiency met gas schiet inderdaad vaak tekort omdat veel warmte op ongewenste plekken terecht komt. De massa wordt wel lekker warm, maar daar tegenover is adhoc verwarmen erg lastig. Ik stookte hier een halve tot hele kuub weg voordat er ook maar iets warm werd. Qua warmteopbrengst doet een airco in ieder geval tot het vriespunt niet onder voor een gasketel (o.b.v. de huidige energieprijzen) en daarbij kun je ook nog gerichter verwarmen.
En met zonnepanelen op dak sowieso een no-brainer gezien teruggeleverde stroom niks meer oplevert.
[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 08-01-2024 22:22 ]
Ja dat is de smeerlapperij van het verbruik te kunnen opvolgen 😆. In ons vorig huis checkte ik eenmaal per jaar het gasverbruik, namelijk als ik het moest doorgeven aan de leverancier.MotorBeast schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:05:
[...]
13 is toch netjes. Dat is met een Cop 2 of 2,5 max2500W per uur in een ruimte. Wat is het probleem? Volgens mij is het een beetje koud buiten.
Nu volg ik dagelijks het verbruik op als je dan op paar dagen tijd van 7 a 8 kw per dag naar 20+ door schiet, begint de paniek maar je hebt gelijk dan gaat het om paar euro's in die koude dagen en moet je je daar over zetten.
Zeker als die kw's nuttige warmte produceren en niet telkens aan defrosts gehangen worden.
Nog geen enkele gehad 🤪.
Verwijderd
Nogmaals, het gaat mij niet om de verkeerd gemeten temperatuur dicht bij het plafond, het gaat mij om de efficiëntie.LED-Maniak schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:02:
[...]
Dan moet je een vloerunit kopen. Die werkt nog eens stukken beter dan een plafondunit halverwege opgehangen.
3rd party externe sensor is binnenkort verkrijgbaar voor MHI voor 50 euro(nu al verkrijgbaar voor ME) tenzij je zelf nog wat wil knutselen dan kan het nog goedkoper.
Dat Daikin heer en meester zou zijn is nieuw voor mij.
Vloerunits komen nog niet in de buurt van de efficiëntie van een gewone airco, dus niet interessant. Heb jij daar een test van om aan te tonen dat een vloerunit het stukken beter doet, want de specificaties vertellen anders.
Ophangen op een efficiëntere hoogte en tevens logische hoogte scheelt dus weer 50 Euro.
https://www.eurovent-certification.com/en/advancedsearch/result?program=AC&product_type=AC1%2FA%2FS%2FR&keyword=&champ_28=5-6.81#access-results
Klik op deze site even op de kolom SCOP en rangschik even op SCOP waarde, dan zie je dat Daikin de beste normale airco's maakt. OF dat dat in de praktijk ook zo is, dat weet ik niet, maar de specificaties zeggen iig van wel.
Alleen Panasonic heeft er 1 met een SCOP van 6.2, extreem hoog, maar die is zéér moeilijk te krijgen, dat is echt een model dat verkocht wordt in Scandinavië,
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2024 23:09 ]
Verwijderd
Even snel wat vergelijk gedaan, maar de decibellen verschillen niet tot nauwelijks tussen de 2 merken.Martin7182 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:20:
[...]
Dat is een heel interessant punt. SCOP is belangrijk, maar vooral als je er ook in de tussenseizoenen mee verwarmt. Als het buiten boven de 10 °C is dan verwarm ik nauwelijks. En ik verwarm ook vaak adhoc. Dan heb ik meer aan een unit die het gewoon goed doet bij kou. Maar de hoofdredenen om niet voor Daikin te kiezen waren hier de cloud en het geluid van de buitenunit. Bij een no-no hoef ik niet verder naar SCOP en prijs e.d. te kijken.
Voor anderen kan dit compleet anders zijn, die hebben misschien geen buren op 3 meter afstand (of houden zich niet zo strict aan de regels, wat ik me overigens best kan voorstellen).
Edit: ik bedenk me dat geluid natuurlijk niet los te zien is van verwarmingsvermogen. Bij forse kou heb ik ongeveer 3 kW nodig om het huis warm te houden. Met een MHI-ZSX 2.5 haal ik dat met gemak. En die unit is stil genoeg in onze situatie.
Verder de COP bij 2 graden en bij 7 graden bekeken, Daikin doet het dan toch echt beter. En lagere temperaturen kijk ik niet naar, want dat komt zo weinig voor dat dat verlgelijkbaar is met kijken naar tussenseizoenen.
Verwijderd
https://www.eurovent-cert..._28=5-6.81#access-resultsRibruijn schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:02:
Heeft een Mitsubishi Heavy uit de Diamond serie (ZSX) niet een nog betere SCOP voor verwarmen?
Nee
Precies. Daarom snap ik de sport hier ook niet om op iedere kWh te besparen. Ik (en vele hier met mij gelukkig) vergelijk geen appels en peren. Ik vergelijk en streef na een gelijkwaardig comfort en de prijs die daar tegenover staat tov gas. Als ik alleen maar ga voor het optimum besparen dan zet ik in voor- en naseizoen de unit maar helemaal niet meer aan want dan blijft het wel 18/19 graden binnen. Maar ik gun mezelf ook wat comfort (en wederom de vrouw) en stook lekker naar 21 graden in de avond.DriesLec schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:03:
[...]
Ja dat is de smeerlapperij van het verbruik te kunnen opvolgen 😆. In ons vorig huis checkte ik eenmaal per jaar het gasverbruik, namelijk als ik het moest doorgeven aan de leverancier.
Nu volg ik dagelijks het verbruik op als je dan op paar dagen tijd van 7 a 8 kw per dag naar 20+ door schiet, begint de paniek maar je hebt gelijk dan gaat het om paar euro's in die koude dagen en moet je je daar over zetten.
Zeker als die kw's nuttige warmte produceren en niet telkens aan defrosts gehangen worden.
Nog geen enkele gehad 🤪.
Als je met 2500W een gemiddelde woonkamer nu naar 20/21 graden stookt met gemiddelde isolatie bij vorst. Lekker doen. In vergelijking tot de rest van Nederland waarvan de meerderheid met waardeloos afgeregelde HR Ketels stookt hoef je al helemaal geen schaamte te hebben. Je doet het goedkoper en ...... schoner.
Laat je niet gek maken joh. Als je een Daikin koopt uit de hogere serie (Perfera/Stylish) of een MHI, het functioneert gewoon beide goed en de verschillen zijn in gebruik en/of verbruik minimaal. Kies gewoon een unit die je mooi vind, maak een goede warmteverliesberekening in relatie tot je vermogen en ........ hang dat ding gewoon bovenin op. A het ziet er niet uit B als je gewoon met voldoende blaasvermogen en centraal hangt in je kamer is er geen enkel probleem met verwarmen. NB: geen 5 of hoger nemen bij Daikin want die hebben een hoger dB binnen.Verwijderd schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:07:
[...]
Nogmaals, het gaat mij niet om de verkeerd gemeten temperatuur dicht bij het plafond, het gaat mij om de efficiëntie.
Vloerunits komen nog niet in de buurt van de efficiëntie van een gewone airco, dus niet interessant. Heb jij daar een test van om aan te tonen dat een vloerunit het stukken beter doet, want de specificaties vertellen anders.
Ophangen op een efficiëntere hoogte en tevens logische hoogte scheelt dus weer 50 Euro.
https://www.eurovent-certification.com/en/advancedsearch/result?program=AC&product_type=AC1%2FA%2FS%2FR&keyword=&champ_28=5-6.81#access-results
Klik op deze site even op de kolom SCOP en rangschik even op SCOP waarde, dan zie je dat Daikin de beste normale airco's maakt. OF dat dat in de praktijk ook zo is, dat weet ik niet, maar de specificaties zeggen iig van wel.
Alleen Panasonic heeft er 1 met een SCOP van 6.2, extreem hoog, maar die is zéér moeilijk te krijgen, dat is echt een model dat verkocht wordt in Scandinavië,
Kreeg net een paar posts hierboven een sneer dat ik niet vanuit mijn eigen situatie mag zeggen wat ik verbruikte, wat ik doe, wat mijn ervaring zijn na 4 jaar, hoe ik de unit gebruik. Dus tja...... Volgens mij kunnen we allemaal alleen maar spreken vanuit eigen ervaringen, verbruik en gebruik.mwk schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:16:
[...]
Ik zou me niet blind staren op hoe veel of hoe weinig anderen in absolute zin verbruiken. Geen huis is gelijk.
Wij hebben gister 35 kWh verbrand aan verwarmen voor de woonkamer en de werkkamers. Gewoon omdat we veel warmteverlies hebben. Vrijstaand huis, jaren 90 met een aangebouwde serre van 14m2 uit 2003.
Wat ik wel aardig vond is de tweaker die deze week een grafiekje liet zien van zijn voormalig gasverbruik. Dan kan je het verbruik van die woning in perspectief plaatsen en beetje naar rato omrekenen naar je eigen situatie. Voordat we airco hadden verstookt en we 2000 tot 2100 kuub gas per jaar.
Dus ik denk dat als we elkaar willen helpen dat het handig is om te vertellen welke unit je hebt, maar ook hoeveel gas je verstookte voordat je die unit had.
De rekensom is vrij simpel met WP. Je gasverbruik bij zuinig gebruik maal 2. Ben je meer een comfort dier en stook je wat vaker 24/7 x 2,5.
Verwijderd
Inderdaad, dingen roepen zonder onderbouwingMotorBeast schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:01:
[...]
Hieronder gewoon even een zoekopdracht met de volgende criteria: minimaal 4 kW verwarmen en SCOP van minimaal 5.
Resultaat zijn de volgende waardes:
Beste Daikin:
-7 COP 3,91
+2 COP 5,57
+7 COP 7,45
+12 COP 8,09
Beste MITSUBISHI ELECTRIC:
-7 COP 3,2
+2 COP 5,17
+7 COP 6,5
+12 COP 8,13
Beste MITSUBISHI HEAVY INDUSTRIES:
-7 COP 3.42
+2 COP 4,83
+7 COP 6,45
+12 COP 7,82
Het grappige is dat ook MITSUBISHI ELECTRIC op alles wint van MITSUBISHI HEAVY INDUSTRIES als er geen criteria ingevuld worden, dus bij een minder zware variant is MHI ineens helemaal niet meer zo goed vergeleken met ME.
Nog grappiger is dat ik hier enorm veel MHI de lucht in geprezen zie worden terwijl de cijfers op papier dus zeggen dat je vooral naar Daikin moet kijken (wel duurder).
Als het gaat om L/W neem ik geen Daikin. Als ik zie wat een gedonder ze daarmee hebben met inregelen, een thermostaat met veel te grote afwijking en BUH die warm water maakt boven de 25 graden buiten dan vind ik het allemaal niet best.
Zoek wel een goede installateur want Daikin doet echt weinig tot niets voor je als consument.
Verwijderd
Ik zie inderdaad dat de dB toenoemt, 2,5 = 54dB, 3,5 = 57dB en 5 = 60dB.MotorBeast schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:29:
[...]
Laat je niet gek maken joh. Als je een Daikin koopt uit de hogere serie (Perfera/Stylish) of een MHI, het functioneert gewoon beide goed en de verschillen zijn in gebruik en/of verbruik minimaal. Kies gewoon een unit die je mooi vind, maak een goede warmteverliesberekening in relatie tot je vermogen en ........ hang dat ding gewoon bovenin op. A het ziet er niet uit B als je gewoon met voldoende blaasvermogen en centraal hangt in je kamer is er geen enkel probleem met verwarmen. NB: geen 5 of hoger nemen bij Daikin want die hebben een hoger dB binnen.
3dB is een verdubbeling van het geluid.
Dus 5kW zou hetzelfde geluid maken alsof er 3x een 2,5kW binnenunit hangt
Ik overweeg om de unit gewoon op de grond van de tuin te zetten. Ongeveer 30 cm lager dus. Heeft iemand dat een keer laten doen? Wat kost zoiets?
Ik heb hier ook last van ik heb mij laten vertellen dat dit wel op te lossen is door veel meer rubber en andere dingen toe te voegen. De installatie is gewoon niet goed gedaan om dat soort dingen op te vangen. Als ik goed advies had gekregen had ik hem ook op de grond laten zetten maar toen op dat moment wist ik er nog niet zoveel van af. Ook heb ik een te kleine airco op de slaapkamer hangen die het niet goed genoeg koel kan houden in de zomer.Goldme schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 01:11:
Ik heb met dit weer toch flink wat last van een bromtoon van de enige buitenunit die aan de gevel op de begane grond hangt. 3 andere units staan op blokken en zijn niet te horen binnen.
Ik overweeg om de unit gewoon op de grond van de tuin te zetten. Ongeveer 30 cm lager dus. Heeft iemand dat een keer laten doen? Wat kost zoiets?
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic