Ik heb rubbers geplaatst tussen de steunarm en de muur onderaan. Maar de haken boven zijn metaal op metaal. Die kan ik moeilijk isoleren. Veren plaatsen heb ik weinig zin in als op de grond plaatsen dezelfde moeite is. Dat werkt namelijk gegarandeerd.Daniel. schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 01:14:
[...]
Ik heb hier ook last van ik heb mij laten vertellen dat dit wel op te lossen is door veel meer rubber en andere dingen toe te voegen. De installatie is gewoon niet goed gedaan om dat soort dingen op te vangen. Als ik goed advies had gekregen had ik hem ook op de grond laten zetten maar toen op dat moment wist ik er nog niet zoveel van af. Ook heb ik een te kleine airco op de slaapkamer hangen die het niet goed genoeg koel kan houden in de zomer.
Heb je voldoende extra leiding om die 30cm op te vangen? Want dan zou je het voorzichtig zelf kunnen doen. Mocht de leiding verlengd moeten worden moet er een installateur komen. Ik zie dat er verlengstukken bestaan. Ik gok dat je moet denken aan een uurtje of 2 aan werk voor een installateur. Valt te overzien.Goldme schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 01:11:
Ik heb met dit weer toch flink wat last van een bromtoon van de enige buitenunit die aan de gevel op de begane grond hangt. 3 andere units staan op blokken en zijn niet te horen binnen.
Ik overweeg om de unit gewoon op de grond van de tuin te zetten. Ongeveer 30 cm lager dus. Heeft iemand dat een keer laten doen? Wat kost zoiets?
Mijn unit op het dak (opzet van rubberen tegels, ooit gedeeld hier) doet het eigenlijk wel goed. Maar, als de compressor rond de 47hz werkt dreunt dit door het hele huis. Laat die daar nou net de hele nacht op willen draaien. Ik heb t maar een graadje warmer gemaakt om die frequentie te ontlopen.
Binnenkort maar het dak op om een ander materiaal toe te voegen, waarbij ik de toepassing van veren zo lang mogelijk ga uitstellen.
Ik heb ook nog geen defrost gehad sinds gisteravond. Volgens mij is de lucht buiten aardig droog.Sebazzz schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 05:14:
Ik heb het buitenunit nog niet bekeken maar ik heb het idee dat hij niet defrost, kan dat kloppen?
[Afbeelding]
De airco heeft er moeite mee om de woonkamer te verwarmen. Thermostaat zegt 16 graden nu. Heb het idee (buitenunit maakt ook geluid) dat het bevroren is. Hoe lossen jullie dit op? Lauw warm / kokend water er overheen gooien of wat is verstandig?
Draai al sinds eind november 24/7 en dat deed ik vorig jaar ook. Toen ging 't wel goed met die dikke week ver beneden 0.
In de app heeft die 21 of 22 graden aan maar de thermostaat dus 16 graden...
Draai al sinds eind november 24/7 en dat deed ik vorig jaar ook. Toen ging 't wel goed met die dikke week ver beneden 0.
[ Voor 29% gewijzigd door Oekol op 09-01-2024 07:38 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Hier ook geen defrosts sinds gister ochtend. Heb de airco van 21u tot 4u vannacht even uit gehad. Hij kreeg het vanmorgen met -5 prima van 18 graden naar 20 (wel met n verbruik van gemiddeld 1.4kw per uur). Voor mijn idee gaat -5 met droog weer beter dan rond het vriespunt met vochtig weer.
Zoals eerder aangegeven, ik laat wel een paar uurtjes per dag de vloerverwarming even mee doen, om de kou er even uit te halen
Zoals eerder aangegeven, ik laat wel een paar uurtjes per dag de vloerverwarming even mee doen, om de kou er even uit te halen
[ Voor 17% gewijzigd door Nachtapotheker op 09-01-2024 07:38 ]
Ziet die er ook bevroren uit buiten? Stuur eens een foto van de condensor.Oekol schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:33:
De airco heeft er moeite mee om de woonkamer te verwarmen. Thermostaat zegt 16 graden nu. Heb het idee (buitenunit maakt ook geluid) dat het bevroren is. Hoe lossen jullie dit op? Lauw warm / kokend water er overheen gooien of wat is verstandig?
Lijkt meer op een capaciteitsdingetje dan dat die werkelijk aangevroren is zonder dat die defrosts uitvoert.
Moet ik straks even kijken. De woonkamer + open keuken is intotaal iets van 54m2. Hangt een 4,2kw binnenunit in de woonkamer.TereZz schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:44:
[...]
Ziet die er ook bevroren uit buiten? Stuur eens een foto van de condensor.
Lijkt meer op een capaciteitsdingetje dan dat die werkelijk aangevroren is zonder dat die defrosts uitvoert.
Zag dat hij op 21 graden blies en stand 2/5. Nu 22 gedaan en stand 3/5. Kijken of dat wat doet.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Mijn unit (MHI) beperkt het vermogen van de buitenunit als ik de fanstand vastzet. Weet niet welk merk jij hebt, maar kan me voorstellen dat dat bij jou ook zo werkt. Dus even op Auto proberen. De setpoint even ook belachelijk hoog om te voorkomen dat een warmtebubbel rond jouw unit voorkomt dat die harder gaat werken.Oekol schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:50:
[...]
Moet ik straks even kijken. De woonkamer + open keuken is intotaal iets van 54m2. Hangt een 4,2kw binnenunit in de woonkamer.
Zag dat hij op 21 graden blies en stand 2/5. Nu 22 gedaan en stand 3/5. Kijken of dat wat doet.
Heb ook een luchtroosters in (open)keuken, MV die altijd aan is in de keuken en dan aan precies de andere kant van de keuken een ventilatierooster in de schuifpui. Heb nu de ventilatierooster in de keuken dicht gedaan. Daar kwam super super veel koude lucht naar binnen. Als het weer boven vriespunt is doe ik 'm wel weer open. Vermoed dat het met MV en luchtroosters woonkamer voldoende doorlucht.
![]() | ![]() |
Daikin gaat al beter op 3/5. We zitten al 16,5 inmiddels haha. Maar ik denk dat 2/5 niet genoeg is voor vriezen. Wellicht dat ik dat van vorig jaar vergeten ben. @Servee welke stand doe jij nu op je airco in de vrieskou? Als het boven 0 is doet die het prima behagelijk op 2/5 en 21 graden, verlaging in nacht 20.TereZz schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:53:
[...]
Mijn unit (MHI) beperkt het vermogen van de buitenunit als ik de fanstand vastzet. Weet niet welk merk jij hebt, maar kan me voorstellen dat dat bij jou ook zo werkt. Dus even op Auto proberen. De setpoint even ook belachelijk hoog om te voorkomen dat een warmtebubbel rond jouw unit voorkomt dat die harder gaat werken.
:strip_exif()/f/image/jAvtK93ykq45PBzZECy5D68v.jpg?f=fotoalbum_large)
4xAnoniem: 24916 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 00:27:
[...]
Ik zie inderdaad dat de dB toenoemt, 2,5 = 54dB, 3,5 = 57dB en 5 = 60dB.
3dB is een verdubbeling van het geluid.
Dus 5kW zou hetzelfde geluid maken alsof er 3x een 2,5kW binnenunit hangt
Maar laat je niet gek maken en kijk voor de binnenunit vooral naar minimaal vermogen en blaasstand. Een hoge max. is juist handig om de ruimte snel op temperatuur te kunnen brengen. Voor de buitenunit is een hoge max. weer niet zo voordelig want de regels m.b.t. geluidsnormen nemen die waarden als uitgangspunt.
Dan helpt 't ook niet mee dag er een 8.06 een defrost begin toen ik 'm op 5/5 zetten qua stand. Dat gaat namelijk harder dan auto blijkbaar. Nu weer volle bak. Na ongeveer 5 a 6 minuten startte die weer op en nu weer volledige blaas.
De benodigde hoeveelheid lucht (m3h) is van heel veel zaken afhankelijk, bijvoorbeeld isolatie, stookgedrag maar ook de locatie van de binnenunit en de capaciteit. Maar in de regel geld hoe kouder buiten hoe meer lucht benodigd, is in de auto niet anders daar zal je de fanstand handmatig ook hoger moeten zetten voor hetzelfde comfort en bij climate control zal je fan ook harder draaien omdat het warmteverlies gewoon stuken groter is.Oekol schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:00:
[...]
Daikin gaat al beter op 3/5. We zitten al 16,5 inmiddels haha. Maar ik denk dat 2/5 niet genoeg is voor vriezen. Wellicht dat ik dat van vorig jaar vergeten ben. @Servee welke stand doe jij nu op je airco in de vrieskou? Als het boven 0 is doet die het prima behagelijk op 2/5 en 21 graden, verlaging in nacht 20.
[Afbeelding]
Hier staat de fan sinds vannacht ook op 3 omdat ik anders de 155m3 niet lekker warm krijg maar zodra de temp weer richting de 0 gaat zal ik deze terug op 2 zetten. Het kan in jouw geval best zijn dat 3 een betere optie is met vrieskou.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Heb je de boel uitgezet vannacht dan?Oekol schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:15:
Dan helpt 't ook niet mee dag er een 8.06 een defrost begin toen ik 'm op 5/5 zetten qua stand. Dat gaat namelijk harder dan auto blijkbaar. Nu weer volle bak. Na ongeveer 5 a 6 minuten startte die weer op en nu weer volledige blaas.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Nee staat al sinds november 24/7 aan. Gek genoeg, nu weer een defrost. Heb de airco nu op 5/5 aan en 30 graden. Andere binnenunit op kantoor staat nu aan op 21 graden en 2/5.
30 graden met deze vorst? Dat is vragen om defrosts, je vraagt nu de max en logisch dat de boel dan meteen dicht vriest. Ik zou setpoint 22 doen met dan 3/4 fan en beetje geduld hebben.Oekol schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:29:
[...]
Nee staat al sinds november 24/7 aan. Gek genoeg, nu weer een defrost. Heb de airco nu op 5/5 aan en 30 graden. Andere binnenunit op kantoor staat nu aan op 21 graden en 2/5.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Als je langdurig verwamt kan het soms zijn dat je binnenunit de interne sensor warmhoud en je kamer dus afkoelt. Ik doe snachts middels tijdklok altijd een paar uur de fan op een paar standen hoger om dit te voorkomen.Oekol schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:29:
[...]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Dat was @TereZz z'n ideetje om het belachelijk hoog te zetten haha. Nu setpoint 22 en stand 4 ff.Servee schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:34:
[...]
30 graden met deze vorst? Dat is vragen om defrosts, je vraagt nu de max en logisch dat de boel dan meteen dicht vriest. Ik zou setpoint 22 doen met dan 3/4 fan en beetje geduld hebben.
Ziet er niet bevroren uit behalve 1 zo'n buisje wat niet goed geïsoleerd is zie ik. Kan dat uitmaken?
![]() | ![]() | ![]() |
@Anoniem: 24916 & @MotorBeast
Ik ben momenteel op zoek L/L warmtepomp voor ons nieuw huis met verscheidene binnen (7) en buitenunits (2 à 3). Ik ging er een paar maand geleden van uit dat Daikin HET merk was, en heb toen enkel maar offertes voor Daikin gevraagd. Ik heb zelfs geen andere verdelers gecontaceerd, enkel diegenen die Daikin deden. Na wat meer ingelezen te hebben (oa. hier) en de "lovende" woorden over ME en zowel hier als op andere fora wat problemen te lezen over de Daikins, ben ik daar dan ook offertes beginnen voor opvragen. Ik ben woonachtig te België, en wacht dus wel nog eventuele "batibouwvoorwaarde / kortingen" af om ze allemaal te contaceren, maar van diegenen die ik reeds een antwoord heb ontvangen en die zowel Daikin als ME doen/deden, raden ze me allemaal de Daikins af en steekt ME er sinds 2000 volgens hen met kop en schouders bovenuit...
De ene zegt dat de kwaliteit van de ME gewoon veel beter is (zeker als het op verwarmen aankomt) dan de Daikins, een andere installateur melde mij dat 80% van zijn herstellingen vaak Daikins zijn, en niet omdat deze meer verkocht zouden zijn, maar vaak dezelfde problemen geven, vaak ook buiten de garantieperiode. Nog een andere installateur (die al 34 jaar airco's installeert) raadt me ook de ME aan. Hij heeft me gezegd dat indien ik mijn vraag 10-15 jaar geleden had gesteld, hij absoluut Daikin zou aanraden, maar nu is het ME. 90% van zijn installaties zijn trouwens ME, 5% Daikin, en de overige 5% zijn andere merkens zoals LG etc.
Nu, ik ken er zelfs niets van, en ik was al "fanboy" van Daikin puur op naam/bekendheid, maar er zal toch echt wel een reden zijn dat die allen voor ME kiezen, en als ik mijn eerste offerte voor ME bekijk, is het alvast niet voor de prijs, want op een paar 100€ na is het bijna hetzelfde budget. Nu, ik wil ook geen appelen met peren vergelijken, dus ik weet totaal niet welke offerte de "juiste" materialen voorstelt t.o.v. het huis waar we in gaan wonen, maar dat dus nog niet van ons is. Zo was mijn allereerste offerte er eentje van Daikin met 7 binnenunits (stylish), allen de wandmodellen, want volgens die installateur waren dat de allerbeste toestellen en meest performe om te verwarmen, terwijl ik erna van zowat elke andere installateur (zowel Daikin als ME) het omgekeerde hoor, dat de vloermodellen het beste zouden presteren?!
Nu, ik kan echt niet zeggen welke van de 2 beter zou zijn, los van de prijs gezien, en dat vind ik vrij "ambetant" zoals ze het bij ons zeggen. Voor mij is budget niet het allerbelangrijkste, wel de degelijkheid, en doordat ik er helemaal NIETS van afweet, kan elke installateur mij wijsmaken wat ze willen, of elke kamer nu een te grote of te kleine binnenunit krijgt etc. Mijn voorkeur gaat nu dus uit naar ME (door de praatjes, dat geef ik eerlijk toe), maar als ik van 5 à 7 installateurs telkens dezelfde units voorgetseld krijg, mag ik er dan toch beginnen van uitgaan dat ze wel de correcte toestellen voorstellen...
Ik ben momenteel op zoek L/L warmtepomp voor ons nieuw huis met verscheidene binnen (7) en buitenunits (2 à 3). Ik ging er een paar maand geleden van uit dat Daikin HET merk was, en heb toen enkel maar offertes voor Daikin gevraagd. Ik heb zelfs geen andere verdelers gecontaceerd, enkel diegenen die Daikin deden. Na wat meer ingelezen te hebben (oa. hier) en de "lovende" woorden over ME en zowel hier als op andere fora wat problemen te lezen over de Daikins, ben ik daar dan ook offertes beginnen voor opvragen. Ik ben woonachtig te België, en wacht dus wel nog eventuele "batibouwvoorwaarde / kortingen" af om ze allemaal te contaceren, maar van diegenen die ik reeds een antwoord heb ontvangen en die zowel Daikin als ME doen/deden, raden ze me allemaal de Daikins af en steekt ME er sinds 2000 volgens hen met kop en schouders bovenuit...
De ene zegt dat de kwaliteit van de ME gewoon veel beter is (zeker als het op verwarmen aankomt) dan de Daikins, een andere installateur melde mij dat 80% van zijn herstellingen vaak Daikins zijn, en niet omdat deze meer verkocht zouden zijn, maar vaak dezelfde problemen geven, vaak ook buiten de garantieperiode. Nog een andere installateur (die al 34 jaar airco's installeert) raadt me ook de ME aan. Hij heeft me gezegd dat indien ik mijn vraag 10-15 jaar geleden had gesteld, hij absoluut Daikin zou aanraden, maar nu is het ME. 90% van zijn installaties zijn trouwens ME, 5% Daikin, en de overige 5% zijn andere merkens zoals LG etc.
Nu, ik ken er zelfs niets van, en ik was al "fanboy" van Daikin puur op naam/bekendheid, maar er zal toch echt wel een reden zijn dat die allen voor ME kiezen, en als ik mijn eerste offerte voor ME bekijk, is het alvast niet voor de prijs, want op een paar 100€ na is het bijna hetzelfde budget. Nu, ik wil ook geen appelen met peren vergelijken, dus ik weet totaal niet welke offerte de "juiste" materialen voorstelt t.o.v. het huis waar we in gaan wonen, maar dat dus nog niet van ons is. Zo was mijn allereerste offerte er eentje van Daikin met 7 binnenunits (stylish), allen de wandmodellen, want volgens die installateur waren dat de allerbeste toestellen en meest performe om te verwarmen, terwijl ik erna van zowat elke andere installateur (zowel Daikin als ME) het omgekeerde hoor, dat de vloermodellen het beste zouden presteren?!
Nu, ik kan echt niet zeggen welke van de 2 beter zou zijn, los van de prijs gezien, en dat vind ik vrij "ambetant" zoals ze het bij ons zeggen. Voor mij is budget niet het allerbelangrijkste, wel de degelijkheid, en doordat ik er helemaal NIETS van afweet, kan elke installateur mij wijsmaken wat ze willen, of elke kamer nu een te grote of te kleine binnenunit krijgt etc. Mijn voorkeur gaat nu dus uit naar ME (door de praatjes, dat geef ik eerlijk toe), maar als ik van 5 à 7 installateurs telkens dezelfde units voorgetseld krijg, mag ik er dan toch beginnen van uitgaan dat ze wel de correcte toestellen voorstellen...
Bij onze LG units zie ik sinds gisteravond gekke defrosts. Waar ze normaal een minuut of 10 duren begint hij nu weer met 1 minuut te verwarmen. Ongeveer elke 2 - 2,5 uur komen ze voor. Geen probleem natuurlijk, maar dit zie ik voor het eerst in 3-4 jaar.
Ook tot gisteravond geen enkele defrost gehad. Onze 3.5 beneden en 2.5 boven houden alles prima op temperatuur. Ik doe 1 graad nachtverlaging maar in de ochtend staat hij weer op 19 graden, daardoor is het binnen weer 20,5 graden.
De buitenunit lijkt ook niet helemaal dicht te vriezen. Het is lichtjes bevroren maar bij de "defrost" van 1 minuut komt er ook geen water uit. Is dit misschien een oil return cycle?
Ook tot gisteravond geen enkele defrost gehad. Onze 3.5 beneden en 2.5 boven houden alles prima op temperatuur. Ik doe 1 graad nachtverlaging maar in de ochtend staat hij weer op 19 graden, daardoor is het binnen weer 20,5 graden.
De buitenunit lijkt ook niet helemaal dicht te vriezen. Het is lichtjes bevroren maar bij de "defrost" van 1 minuut komt er ook geen water uit. Is dit misschien een oil return cycle?
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Nee dat lijkt me niet, kan het zijn dat demand control nog aan staat bij een van de twee units? of onverhoopt op de achtergrond toch draait? Je zou na de volgende defrost de unit even op kort koelen kunnen schakelen om dit uit te sluiten.Oekol schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:38:
[...]
Dat was @TereZz z'n ideetje om het belachelijk hoog te zetten haha. Nu setpoint 22 en stand 4 ff.
Ziet er niet bevroren uit behalve 1 zo'n buisje wat niet goed geïsoleerd is zie ik. Kan dat uitmaken?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Als je een reeks aan defrosts houd zou het ook een lekkage kunnen zijn waardoor je wat koudemiddel kwijt bent.
Daikin FTXM35R/RXM35R
In combinatie met nachtverlaging of hou je het op dezelfde temp?Servee schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:38:
[...]
Als je langdurig verwamt kan het soms zijn dat je binnenunit de interne sensor warmhoud en je kamer dus afkoelt. Ik doe snachts middels tijdklok altijd een paar uur de fan op een paar standen hoger om dit te voorkomen.
Nee on demand staat uit, vraagbesturing is dat toch?
[ Voor 6% gewijzigd door Oekol op 09-01-2024 08:49 ]
Dit misschien. Hier zie ik hetzelfde gebeuren.Headshot_NL schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:45:
Bij onze LG units zie ik sinds gisteravond gekke defrosts. Waar ze normaal een minuut of 10 duren begint hij nu weer met 1 minuut te verwarmen. Ongeveer elke 2 - 2,5 uur komen ze voor. Geen probleem natuurlijk, maar dit zie ik voor het eerst in 3-4 jaar.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ik hou altijd 1 temp dat is setpoint 20.Oekol schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:47:
[...]
In combinatie met nachtverlaging of hou je het op dezelfde temp?
Daikin FTXM35R/RXM35R
Oke. Hier normaal 21, doe nu even in de vrieskou 22. In de nacht van 3 tot 6 nu stand 3/5. Rest van de dag 2/5. Kijken of dat iets is. Die fan stand in de nacht hoger nog nooit gedaan. Ben benieuwd.
Edit: nee ik doe overdag ook 3/5 en normaal 2/5. Dat is hem.
[ Voor 8% gewijzigd door Oekol op 09-01-2024 09:31 ]
Daar lijkt het inderdaad op, het vermogen na de defrost is inderdaad wat lager dan normaal. Ze draaien hier tussen de 375 en 500 watt de afgelopen dagen. Na een defrost is hij even 600-700 watt waar hij normaal wel richting de 900-1000 watt gaat.Servee schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:48:
[...]
Dit misschien. Hier zie ik hetzelfde gebeuren.
Interessant, zit toch nog wel wat meer intelligentie in dan gedacht.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Dat heeft mijn Daikin ook. Exact om de 2 uur. Het is een oil return cyclus. Als je toevallig op dat moment buiten staat hoor je een geluid alsof er gas ontsnapt.Headshot_NL schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:45:
Bij onze LG units zie ik sinds gisteravond gekke defrosts. Waar ze normaal een minuut of 10 duren begint hij nu weer met 1 minuut te verwarmen. Ongeveer elke 2 - 2,5 uur komen ze voor.
Met de huidige lucht vochtigheid heb ik geen enkele defrosts, begin december wel heel veel.
RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
Die zal ik gisteren overdag en savonds ook langs komen op de LG 3,5 single unit van de woonkamer.Headshot_NL schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:45:
Normale defrost duurt +/- 10 minuten en dan komt er stoom uit de buitenunit.
Bij de korte defrost geen stoom te zien.
De LG 3,5 single split boven op de overloop heb ik dit niet zien doen.
Verschil is dat ik in de woonkamer setpoint 20 draai ( binnen netjes 21 graden) en boven draait op setpoint 17,5 om er voor te zorgen dat de slaapkamers niet te ver afkoelen.
Nu is jouw systeem wel afwijkend van de reguliere units die hier doorgaans besproken worden.MarkV6 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:53:
[...]
Dat heeft mijn Daikin ook. Exact om de 2 uur. Het is een oil return cyclus. Als je toevallig op dat moment buiten staat hoor je een geluid alsof er gas ontsnapt.
Met de huidige lucht vochtigheid heb ik geen enkele defrosts, begin december wel heel veel.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Hier hetzelfde een paar keer gezien de afgelopen dagen met mijn LG multi. Mini-defrost van 1-2 minuten na > 2 uur en weer door. Zelfs een oil return duurt langer, die zijn altijd ruim 3 minuten (ESPHome controller heeft een defrost sensor dus kan precies zien hoelang dit duurt). Eigenlijk dus wel prima want een defrost reset ook de oil return timer.Headshot_NL schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:45:
Ik ben tevreden met hoe de unit draait. Hij kan het prima aan bij -6.
Is de ESP home controller makkelijk aan te sluiten in de binnen unit of moet je de unit behuizing helemaal uit elkaar halen ?user109731 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:58:
[...]
Hier hetzelfde een paar keer gezien de afgelopen dagen met mijn LG multi. Mini-defrost van 1-2 minuten na > 2 uur en weer door. Zelfs een oil return duurt langer, die zijn altijd ruim 3 minuten (ESPHome controller heeft een defrost sensor dus kan precies zien hoelang dit duurt). Eigenlijk dus wel prima want een defrost reset ook de oil return timer.
Ik ben best tevreden met hoe de unit draait. Hij kan het prima aan bij -6.
Ik hoefde alleen die onderste 'kap' eraf te halen en daar zat een groen stekkertje om een wandbediening op aan te sluiten. Als jouw unit die niet heeft moet je 'm zelf op de printplaat aansluiten en dan moet hij verder open.bgrr schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:15:
Is de ESP home controller makkelijk aan te sluiten in de binnen unit of moet je de unit behuizing helemaal uit elkaar halen ?
Thanks ga de LG nu niet open trekken. Wordt een klusje om na het stook seizoen eens te kijken of de stekker aanwezig is.user109731 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:24:
[...]
Ik hoefde alleen die onderste 'kap' eraf te halen en daar zat een groen stekkertje om een wandbediening op aan te sluiten. Als jouw unit die niet heeft moet je 'm zelf op de printplaat aansluiten en dan moet hij verder open.
Dan bouw ik beide ook om naar ESP ipv LG cloud integratie in home assistent
Als je voor multi splits gaat is er een bijkomend voordeel bij ME. Je kunt dan 1 unit op verwarmen zetten en een andere op ventilator. Doordat er wat warme lucht door de units "lekt" gaat die ventilator dan ook een beetje warme lucht blazen.Desperation schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:44:
Bij Daikin kunnen de units tegelijkertijd enkel in de zelfde modus werken. Je kunt dan dus niet je woonkamer warmen en de slaapkamer ventilator / koelen bijvoorbeeld.,
En inmiddels weer beetje op temperatuur?Oekol schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:53:
[...]
Oke. Hier normaal 21, doe nu even in de vrieskou 22. In de nacht van 3 tot 6 nu stand 3/5. Rest van de dag 2/5. Kijken of dat iets is. Die fan stand in de nacht hoger nog nooit gedaan. Ben benieuwd.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Waarom laten jullie de airco niet de blaasstand bepalen door hem op auto te zetten. Dan weet je gelijk of die de hardere blaasstand nodig heeft of niet. Zodra die het niet meer trekt in stand 2, gaat hij automatisch op stand 3 blazen. Makkelijk.Oekol schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:53:
[...]
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
De auto stand is geen heilige graal..en zal per situatie anders zijn. Hier werkt de auto stand prima in de tussenseizoenen maar met kouder weer krijg je vaak een warmtebel rond je binnenunit waardoor de metingen niet correct lopen en daardoor dus temperatuur verschillen.xHEMANx schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:25:
[...]
Waarom laten jullie de airco niet de blaasstand bepalen door hem op auto te zetten. Dan weet je gelijk of die de hardere blaasstand nodig heeft of niet. Zodra die het niet meer trekt in stand 2, gaat hij automatisch op stand 3 blazen. Makkelijk.
Als ik me niet vergis was voordat jij de temp sensor verlengde constant in strijd met jouw systeem, met als hoofdzakelijke reden het bovenstaande. Met handmatig de fanstand vast te zetten doe je eigenlijk hetzelfde.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Op een hogere stand vast zetten is efficiënter. Ik zie het stroomverbruik dalen als ik van stand 3 naar 4 of 5 ga. Vind het zelf ook irritant als dat ding gaat schakelen en de hoeveelheid wind/geluid in de ruimte veranderd.xHEMANx schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:25:
[...]
Waarom laten jullie de airco niet de blaasstand bepalen door hem op auto te zetten. Dan weet je gelijk of die de hardere blaasstand nodig heeft of niet. Zodra die het niet meer trekt in stand 2, gaat hij automatisch op stand 3 blazen. Makkelijk.
ik had je nog een DM gestuurd trouwens.
[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 09-01-2024 10:34 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
ik heb een open eetkamer en keuken maar wel een versmalling tussen de ruimtes. Als ik de airco op fanspeed 2 of lager zet (of auto) wordt de eethoek heerlijk warm maar de lucht blaast dan net niet onder dat boogje door.xHEMANx schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:25:
[...]
EDIT: Airco is niet geplaatst zoals op de foto maar hangt nu rechts achter die boog. Foto enkel ter illustratie van de boog
/f/image/bwPXl5LjrumzvaCSOObBlGpw.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Yellos op 09-01-2024 10:36 ]
Omdat ik geen verstand van airco's heb bij kennissen ook in Australië wezen vragen die tientallen jaren met airco's draaien wel voornamelijk om te koelen. Daar kwam Daikin toch wel als meest betrouwbare uit de bus. Een van die kennisen draade al bijna 20 jaar zonder koud middel of enige service uit te laten voeren zonder probleem. Tot dit jaar de ventilator haperde door ongedierte volgens hem. Ging hem.nu maar vervangenMartin7182 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:30:
[...]
In de post van @Snarfie31 hierboven zie je een voorbeeld: bivalent punt 2.48 kW bij -7 °C voor een 3.5 kW Daikin. Verder heb ik mijn eigen redenen hierboven genoemd. Prijs was hier van ondergeschikt belang. Het MHI topic zit hier.

Zover wil ik ook niet laten komen mijn installateur zou na 1 jaar kosteloos nog wat meten het 2de jaar wellicht dat hij iets zou moeten servicen maar verwachte van niet dan filters schoonmaken wat ik ook zelf kon doen paar keer per jaar afhankelijk of ik dieren had of rookte etc.
Maar wat schetste ondanks merk Daikin onze verbazing (installateur en ik) een paar uur na geïnstalleerd te hebben hoorde ik een ratel en dan zie je of je de keuze voor een goeie installateur hebt gemaakt
Voorals nog draait de Daikin als een zonnetje zonder ratel ook nu bij -3 graden.
Snarfie31 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Allemachtig wat een hoge fanstanden allemaal hier, dat is toch helemaal niet fijn? Als ik die van mij op 4 of 5 zijn komt er toch een partij lucht en herrie uit. Daar ga ik echt niet bij in de kamer zitten.LED-Maniak schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:33:
[...]
Op een hogere stand vast zetten is efficiënter. Ik zie het stroomverbruik dalen als ik van stand 3 naar 4 of 5 ga. Vind het zelf ook irritant als dat ding gaat schakelen en de hoeveelheid wind/geluid in de ruimte veranderd.
ik had je nog een DM gestuurd trouwens.
Klopt, dan zit ik niet in de ruimte.Navi schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:36:
[...]
Allemachtig wat een hoge fanstanden allemaal hier, dat is toch helemaal niet fijn? Als ik die van mij op 4 of 5 zijn komt er toch een partij lucht en herrie uit. Daar ga ik echt niet bij in de kamer zitten.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Wordt beter, nu 17 graden. Zit zelf op kantoor boven en daar is het sowieso goed op temperatuur dus denk dat de fan echt te laag stond.
Hier ook fanstand 5 bij niet aanwezig. Efficiënter en verwarmt onze grote ruimte van 75m2 keurig egaal.
Vanochtend gemerkt dat fanstand 1 de ruimte niet meer warm kan houden. De vrouw heeft het hier graag stil tijdens het ontbijt. Is tot nu toe altijd prima gegaan, maar bij -6 en harde NO wind nu niet meer voldoende.
Vanochtend gemerkt dat fanstand 1 de ruimte niet meer warm kan houden. De vrouw heeft het hier graag stil tijdens het ontbijt. Is tot nu toe altijd prima gegaan, maar bij -6 en harde NO wind nu niet meer voldoende.
Inderdaad, fan stand 2 vind ik bij mijn MHI ZSX 3.5 nog te doen, maar stand 3 wil toch niemand?Navi schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:36:
[...]
Allemachtig wat een hoge fanstanden allemaal hier, dat is toch helemaal niet fijn? Als ik die van mij op 4 of 5 zijn komt er toch een partij lucht en herrie uit. Daar ga ik echt niet bij in de kamer zitten.
Wel merk ik dat fan stand 3 momenteel nodig is om de woonkamer op de gewenste 21 graden te houden, ook bij 24/7 verwarmen. Inmiddels is de temperatuur gezakt tot 19,5 graden, met de fan permanent op stand 2.
Komende nacht zal ik hem de hele nacht op stand 3 laten staan. Hopelijk begint de dag dan met een aangename 21 graden. Overdag dan maar op stand 2, en hopelijk daalt de temperatuur niet te ver.
Follow up voor de installatie met de 2x 5MXM90:
Navi in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"
Afgelopen weken toen het zo'n 10 graden was zet ik alle units in de slaapkamers op demand control 40% en woonkamer/kantoor op 50%, eco stand aan, ging prima, lopen dan bijna 24/7, heel weinig stops.
Ik gebruik altijd fanstand 1.
Minimum is zo'n 650-700W per buitendeel, lager wil hij niet, dat is best wel veel want bij zo'n buitentemp haal je een heel goede COP. Het had mooier geweest als hij terug kon naar een 300-400W.
Nu is het lekker koud, -5 en dan moet ik de demand control uiteraard verhogen, heb hem nu even helemaal eraf gehaald, allebei op max, trekken dan zo'n 2250W per buitendeel.
Had hem hem op 75% maar dan koelde het wel af met dit weer, dus ik laat hem nu even volaan en daarna op 90% oid.
Het is overigens wel echt nodig demand control te gebruiken met de daikin multi-splits in het tussen seizoen (laten we zeggen temps van 5-15gr) Anders gaat hij hard pendelen, steeds vol vermogen en weer uit, vol vermogen, uit. Dat regelgedrag kan Daikin volgens mij echt wel beter doen.
Navi in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"
Afgelopen weken toen het zo'n 10 graden was zet ik alle units in de slaapkamers op demand control 40% en woonkamer/kantoor op 50%, eco stand aan, ging prima, lopen dan bijna 24/7, heel weinig stops.
Ik gebruik altijd fanstand 1.
Minimum is zo'n 650-700W per buitendeel, lager wil hij niet, dat is best wel veel want bij zo'n buitentemp haal je een heel goede COP. Het had mooier geweest als hij terug kon naar een 300-400W.
Nu is het lekker koud, -5 en dan moet ik de demand control uiteraard verhogen, heb hem nu even helemaal eraf gehaald, allebei op max, trekken dan zo'n 2250W per buitendeel.
Had hem hem op 75% maar dan koelde het wel af met dit weer, dus ik laat hem nu even volaan en daarna op 90% oid.
Het is overigens wel echt nodig demand control te gebruiken met de daikin multi-splits in het tussen seizoen (laten we zeggen temps van 5-15gr) Anders gaat hij hard pendelen, steeds vol vermogen en weer uit, vol vermogen, uit. Dat regelgedrag kan Daikin volgens mij echt wel beter doen.
[ Voor 15% gewijzigd door Navi op 09-01-2024 10:48 ]
Mijn airco draait ook mooi, en het grote voordeel van dit weer is dat er geen defrosts zijn. De lucht lijkt droog genoeg te zijn.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Indien niemand in de woonkamer dan gaat hier de fan op volle bak / hoogste standje dmv home asisstent.Navi schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:36:
[...]
Geen omkijken naar :-)
Hoe hoger de fan stand hoe zuiniger de buitenunit kan werken zie ik in de metingen terug.
Bji aanwezigheid in de woon kamer stand middel of low mits het buiten niet te koud is.
Afhankelijk van verbruik van de unit dus.
Bij dit koude weer gewoon volle bak en de radio maar wat harder met goeie muziek.
Zit niet in de wind dus weinig last van eigenlijk zolang ze maar goeie muziek draaien op de radio haha
[ Voor 22% gewijzigd door bgrr op 09-01-2024 10:50 ]
Dat is nieuwe info voor mij; ik was in de veronderstelling dat dat los van elkaar stond. Ik merk er zelf persoonlijk niet een achteruitgang in vermogen van, wel soms een betere warmteverdeling bij een hogere fanstand. Als we in de woonkamer zijn en het is warm genoeg gaat ie op auto, bij sporadisch in de woonkamer gedurende dag 3/4 of 4/4 (max) fanTereZz schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:53:
[...]
Mijn unit (MHI) beperkt het vermogen van de buitenunit als ik de fanstand vastzet.
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
^^^
Wellicht handig om te vermelden wat de situatie is bij issues of afwijkende instellingen.
Welk systeem, grootte van de ruimte, locatie van de binnenunit, setpoint en stookgedrag (24/7 of adhoc) en fanstand zijn namelijk wel belangrijke zaken die de efficiëntie bepalen van de binnen en buitenunit.
Ik zie vaak allerlei reacties en soms goedbedoelde adviezen voorbijkomen zonder de inhoud te kennen die gedaan worden op basis van ervaringen van de eigen situatie, wat vaak totaal niet strookt met andere huishoudens.
Wellicht handig om te vermelden wat de situatie is bij issues of afwijkende instellingen.
Welk systeem, grootte van de ruimte, locatie van de binnenunit, setpoint en stookgedrag (24/7 of adhoc) en fanstand zijn namelijk wel belangrijke zaken die de efficiëntie bepalen van de binnen en buitenunit.
Ik zie vaak allerlei reacties en soms goedbedoelde adviezen voorbijkomen zonder de inhoud te kennen die gedaan worden op basis van ervaringen van de eigen situatie, wat vaak totaal niet strookt met andere huishoudens.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ach, voor die paar dagen. Het scheelt me euro's om zo te stoken, mijn zij- en bovenburen zijn al slechthorend en ondanks dat ik 24/7 draai ben ik op werk of slaap ik. Dan kan die unit van mij loeien wat ie wilt.Navi schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:36:
[...]
Status nu:
-2C buiten
Ongeïsoleerde parterre bj 1950
3,5 MHI single achterin woonkamer 38m2
3/4 fanstand
650W opgenomen vermogen
46dB op 1m net gemeten (zal wat omgevingsgeluid tussenzitten, woon in de stad)
Binnen 19,5C
Slaapkamers, hal en keuken nu op 17C met de HR ketel via Open haard modus anders zakt het daar naar 14
Ik zal vanavond of morgen wat warmtebeeldcamera foto's schieten om te tonen hoe lek deze toko is.
Ik vervang met dit weer 4m3 gas door 10kWh met die unit. Met -7 buiten lijkt wel de grens bereikt qua comfort, geluid en kosten. Dan wordt het weer tijd om geheel op de ketel te draaien. Prima dat ik voor 85% van het stookseizoen nu die 3,5kW kan gebruiken voor de gehele woning.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Je maakt de klassieke fout dat iedereen altijd de "beste" unit koopt en je selectie is verkeerd. De meeste kopen een 3.5 kW klasse, goed voor een Nederlandse woonkamer / benedenverdieping.Anoniem: 24916 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 00:17:
[...]
Inderdaad, dingen roepen zonder onderbouwing
Hieronder gewoon even een zoekopdracht met de volgende criteria: minimaal 4 kW verwarmen en SCOP van minimaal 5.
Dit zijn de meest verkochte van deze twee merken, en je ziet duidelijk waarom Daikin eigenlijk geen keuze is als je een ~3.5 kW model wilt hebben. Ze scoren goed in SCOP, niet goed als het koud wordt. En juist op de dagen met kou en wind verbruik je het meest, 1 vries week is hier gelijk aan 2 of 3 zachte winterweken.
Je tabel miste een hele belangrijke kolom: krijg ik het binnen wel warm? Met de ZS/ZSX is je beschikbare vermogen 50% hoger.
/f/image/89mHfWVp6GZFTASMwJ9iGSGo.png?f=fotoalbum_large)
Mensen lezen deze scores ook vaak verkeerd. De CondA-D tests zijn part load test - huis heeft Pdesign H = 3.5 kW nodig bij -10, bij +2 is het minder, daar is een formule voor, bijvoorbeeld ~1.7 kW. Op een stand dat >= vereist vermogen, wat is de beste COP?
Als je wilt weten wat de beschikbare capaciteit is bij wat zachter weer buiten kan je kijken naar Standard Heating, +7 buiten, +20 binnen, 100% full load. Dan zie je dat ze allemaal rond de 4.0 COP zitten, en de "winst" van hoge COP bij Cond C is de deellast, lage RPM gain.
Die raak je kwijt als je dichter op vol vermogen zit, in de nacht als het wel een keer -2 .. -7 is, zit je met een apparaat met reservevermogen dichter op de deellast score dan de vol aan het stampen score.
Zodra je ~3 kW nodig hebt van de unit lager dan de vriespunt vallen de Daikins af, ze kunnen het of niet leveren, of net wel op 100% RPM leveren. Beide is slecht voor je verbruik.
Maar voor een slaapkamer of nieuwbouw tussenwoning, sure. <= 2 kW vraag = hele goede COP.
Dat betekent niet dat de MHI ZSX overigens slechter doet op de -7 deelscore, dan de Perfera. De ZSX levert 2.95 kW voor 2.61 COP, Perfera 2.22 kW voor 3.55 COP (max load, = Tbiv). Wat de ZSX doet als je meer gas terug neemt en wel 2.22 levert is een raadsel, hoger dan 2.61, maar hoeveel is niet af te leiden uit deze tabellen.
Ja ik heb dus dit jaar meer zonnepanelen gelegd dan ik verbruikte (normaal gebruik iets van 1800-2200kWh per jaar). ze gaan rond de 4000kWh opleveren.mr_evil08 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:20:
[...]
Bij L/L als het op zuinigheid aankomt dan gewoon doorverwarmen, het vebruik stijgt niet explosief naarmate het kouder wordt, volgens databoeken zou ik bij -7 op COP 2,8 moeten zitten wat vergelijkbaar is op gas(inmiddels ook weer achterhaalt vanwege belastingverhoging op gas).
En met zonnepanelen op dak sowieso een no-brainer gezien teruggeleverde stroom niks meer oplevert.
Besparing op gas is met mijn L/L 1400 euro (~1000m3) per jaar. Teruggeleverde overschot zou mij 140 (2000kWh/7ct) euro op kunnen leveren

Als dat geen no brainer was geweest
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
De hoogte lijkt me echt geen issue hoor, ik laat 'm gewoon schuin naar onder blazen. Vloer wordt lekker mee verwarmd en heerlijk warme ruimteMotorBeast schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:29:
[...]
Laat je niet gek maken joh. Als je een Daikin koopt uit de hogere serie (Perfera/Stylish) of een MHI, het functioneert gewoon beide goed en de verschillen zijn in gebruik en/of verbruik minimaal. Kies gewoon een unit die je mooi vind, maak een goede warmteverliesberekening in relatie tot je vermogen en ........ hang dat ding gewoon bovenin op. A het ziet er niet uit B als je gewoon met voldoende blaasvermogen en centraal hangt in je kamer is er geen enkel probleem met verwarmen. NB: geen 5 of hoger nemen bij Daikin want die hebben een hoger dB binnen.
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
COP Daikin bij -7 = 3,19w00key schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:12:
[...]
Je maakt de klassieke fout dat iedereen altijd de "beste" unit koopt en je selectie is verkeerd. De meeste kopen een 3.5 kW klasse, goed voor een Nederlandse woonkamer / benedenverdieping.
Dit zijn de meest verkochte van deze twee merken, en je ziet duidelijk waarom Daikin eigenlijk geen keuze is als je een ~3.5 kW model wilt hebben. Ze scoren goed in SCOP, niet goed als het koud wordt. En juist op de dagen met kou en wind verbruik je het meest, 1 vries week is hier gelijk aan 2 of 3 zachte winterweken.
Je tabel miste een hele belangrijke kolom: krijg ik het binnen wel warm? Met de ZS/ZSX is je beschikbare vermogen 50% hoger.
[Afbeelding]
Mensen lezen deze scores ook vaak verkeerd. De CondA-D tests zijn part load test - huis heeft Pdesign H = 3.5 kW nodig bij -10, bij +2 is het minder, daar is een formule voor, bijvoorbeeld ~1.7 kW. Op een stand dat >= vereist vermogen, wat is de beste COP?
Als je wilt weten wat de beschikbare capaciteit is bij wat zachter weer buiten kan je kijken naar Standard Heating, +7 buiten, +20 binnen, 100% full load. Dan zie je dat ze allemaal rond de 4.0 COP zitten, en de "winst" van hoge COP bij Cond C is de deellast, lage RPM gain.
Die raak je kwijt als je dichter op vol vermogen zit, in de nacht als het wel een keer -2 .. -7 is, zit je met een apparaat met reservevermogen dichter op de deellast score dan de vol aan het stampen score.
Zodra je ~3 kW nodig hebt van de unit lager dan de vriespunt vallen de Daikins af, ze kunnen het of niet leveren, of net wel op 100% RPM leveren. Beide is slecht voor je verbruik.
Maar voor een slaapkamer of nieuwbouw tussenwoning, sure. <= 2 kW vraag = hele goede COP.
Dat betekent niet dat de MHI ZSX overigens slechter doet op de -7 deelscore, dan de Perfera. De ZSX levert 2.95 kW voor 2.61 COP, Perfera 2.22 kW voor 3.55 COP (max load, = Tbiv). Wat de ZSX doet als je meer gas terug neemt en wel 2.22 levert is een raadsel, hoger dan 2.61, maar hoeveel is niet af te leiden uit deze tabellen.
:strip_exif()/f/image/G1kol0q1ayDwSvkcy1xbcvbR.jpg?f=fotoalbum_large)
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Een hogere fanstand geeft bij mij toch echt een stuk hoger verbruik. Ik lees dat bij veel mensen het efficiënter is.
MHI Kanaalaico op Auto circa 4000 Watt, op stand 4 circa 7000 Watt.
(1 kanaalairco voor de volledige vrijstaande woning)
Uitblaastemp uit de roosters dan een mooie 31 graden.
Stand Auto past zich toch te weinig aan aan de omstandigheden om zelf wat harder te gaan blazen. Beetje jammer wel.
Stand Auto past zich toch te weinig aan aan de omstandigheden om zelf wat harder te gaan blazen. Beetje jammer wel.
Shit happens.
Dat zegt niet zoveel? Welke? In mijn tabel heb ik 2 Daikins met de bijbehorende -7 COP. De -10 hebben ze niet gemeten.Snarfie31 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:32:
[...]
COP Daikin bij -7 = 3,19
URL="https://tweakers.net/i/BTO8AylbDFGZ84Lav_yaDGKml0I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G1kol0q1ayDwSvkcy1xbcvbR.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL]
Anoniem: 24916
Thnx, ik zit hier ook nog enorm openminded in omdat ik dus ook dit hoor en iets anders lees, specificaties waar je niet op moet blindstaren, pfff, het is niet makkelijk. Ik heb nog hout, dus red mij voor nu, maar na gasloos gegaan te zijn en dus enorm schommelende temperaturen in huis, wordt het wel tijd om dit jaar iets te laten plaatsen.Desperation schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:44:
Je hebt het steeds over ME, nooit over MHI, is dat ook nog met een reden? Zijn toch 2 verschillende bedrijven en hier lees ik juist weer dat MHI het beste zou zijn.
Ik zie ook niet meer wat ik nu moet ;-)
Ging me meer op aanvullen ontbrekende COP in jouw staatje/afbeelding.w00key schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:35:
[...]
Dat zegt niet zoveel? Welke? In mijn tabel heb ik 2 Daikins met de bijbehorende -7 COP. De -10 hebben ze niet gemeten.
Woon in kustgebied -3 vandaag is redelijk exceptioneel hier overdag.
Realtime nu -1,5
:strip_exif()/f/image/aEOlLiE6MpYC350Hq4vgOrrM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 116% gewijzigd door Snarfie31 op 09-01-2024 11:43 ]
Ik snap dat je hem naar onder kan laten blazen, het gaat mij puur om de efficiëntie.barta123 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:30:
[...]
De hoogte lijkt me echt geen issue hoor, ik laat 'm gewoon schuin naar onder blazen. Vloer wordt lekker mee verwarmd en heerlijk warme ruimte
Je zuigt daar boven de warmste lucht naar binnen van de hele ruimte terwijl je liever de koudste lucht inzuigt om die veel beter te kunnen verwarmen en die koudste lucht zit toch echt onder bij de vloer.
Misschien wel logisch. Als er een deken van kou over de vloer blijft hangen. Ga je harder blazen dat moet die deze lucht ook verwarmen wat in het begin zeker meer capaciteit zal vragen. Ik merk zelf niet meer of minder verbruik maar wel dat er minder kou aan de grond is.mdeiman schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:34:
Een hogere fanstand geeft bij mij toch echt een stuk hoger verbruik. Ik lees dat bij veel mensen het efficiënter is.
Met dat verhoogde verbruik heb je dan ook véél meer warmte. Misschien onder aan de streep meer efficiëntie?mdeiman schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:34:
Ik zou dat ook wel willen weten OF dat echt zo is dat harder blazen een hogere efficiëntie geeft, want nadeel is meer herrie.
Als je van 4kw naar 7kw gaat mag in hopen dat je ook meer warmte hebt.
Als ik alleen de fanstand van 3 naar 4 zet bij een ME MUZ-AP dan zie ik duidelijk het verbruik omlaag gaan via de homewizard app.
Maar dat is dan ook geen kanaalunit, zoals 99% van de mensen hier geen kanaalunit hebben.
Als ik alleen de fanstand van 3 naar 4 zet bij een ME MUZ-AP dan zie ik duidelijk het verbruik omlaag gaan via de homewizard app.
Maar dat is dan ook geen kanaalunit, zoals 99% van de mensen hier geen kanaalunit hebben.
Dat is weer een nietszeggende reactie 😂Snarfie31 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:37:
[...]
Woon in kustgebied -3 vandaag is redelijk exceptioneel hier overdag.
Realtime nu -1,5
[Afbeelding]
De +2 etc scores zijn voor een theoretisch huis, die een deel van de Pdesign vermogen nodig heeft. Alleen op de -7 / -10 zie je wat de limieten van een apparaat is, niet op de half of kwart vermogen van de andere scores.
Lees de bovenstaande post nog maar een keer.
Enige ontbrekende COP is bij -10. De Daikin specs geven dan alleen een vermogen en geen COP.Snarfie31 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:37:
[...]
Ging me meer op aanvullen ontbrekende COP in jouw staatje/afbeelding.
Ook is deze anders bij elk model. Ik heb de 2 best verkopende gepakt, de Comfora en Perfera. De Stylish is vergelijkbaar met de RXM35.
[ Voor 19% gewijzigd door w00key op 09-01-2024 11:47 ]
.w00key schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:43:
[...]
Dat is weer een nietszeggende reactie 😂
De +2 etc scores zijn voor een theoretisch huis, die een deel van de Pdesign vermogen nodig heeft. Alleen op de -7 / -10 zie je wat de limieten van een apparaat is, niet op de half of kwart vermogen van de andere scores.
[ Voor 15% gewijzigd door Snarfie31 op 09-01-2024 11:51 ]
-10. Niet -7.Snarfie31 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:46:
[...]
Ging me meer om een aanvulling te doe op jouw staatje/afbeelding waar de COP ontbreekt van de Daikin Comfora bij -7 graden of is je dat niet opgevallen ?
Ja Ik zie het nu

Als we het bij Daikin hebben over de 3.5 modellen, dan gaat het toch over de buitenunits? In dat plaatje van @w00key zie ik de comfora en de perfera genoemd, wat me aan het twijfelen brengt over hoe ik de discussie moet lezen.
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
Thnx! Ik begrijp niet alles, maar als ik dit zo lees zijn er meer variabelen die er voor zorgen dat Daikin ondanks hogere specificaties op papier in werkelijkheid toch anders uitpakken.w00key schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:12:
[...]
Je maakt de klassieke fout dat iedereen altijd de "beste" unit koopt en je selectie is verkeerd. De meeste kopen een 3.5 kW klasse, goed voor een Nederlandse woonkamer / benedenverdieping.
[Afbeelding]
Mijn situatie: huis uit 2000, redelijk tot goed geïsoleerd.
Woonkamer = 9,4 x 5 = 47 m2
Keuken = 4,3 x 3,39 = 14,6 m2
Bijkeuken = 3 x 3,34 = 10 m2
Totaal: 71,6 m2 (175,5 m3)
Het gaat om de woonkamer die op 19 graden moet kunnen komen, dat het in de overige ruimtes graden kouder zal zijn is totaal geen probleem, dus de airco komt in de woonkamer te hangen en zal de overige ruimtes mee verwarmen omdat er geen deuren in zitten (kan altijd nog ALS nodig en dan zal het dus om 47 m2 gaan).
Ik denk niet dat ik hier met een 3,5kW mee wegkom en daarom al hoger aangehouden en ik verwacht nog wel meer nodig te hebben.
Ook ik lees overal weer iets anders, adviezen zijn steeds anders, cijfers op papier zeggen niet altijd alles, enz... Lastig om een keuze te maken die zelfs nog moeilijker wordt gemaakt door volledig tegenstrijdige antwoorden hier.
Dank voor jouw uitleg.
Een binnen en buiten combinatie.ArthurMorgan schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:52:
Als we het bij Daikin hebben over de 3.5 modellen, dan gaat het toch over de buitenunits? In dat plaatje van @w00key zie ik de comfora en de perfera genoemd, wat me aan het twijfelen brengt over hoe ik de discussie moet lezen.
FTXP / RXP
FTXM / RXM
FTXA / RXA
Of een multi. Maar daar zijn hele andere tabellen voor.
Dit is toch het perfecte voorbeeld waarom je dan een binnenunit dicht bij de grond moet ophangen?Willempie27 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:39:
[...]
Misschien wel logisch. Als er een deken van kou over de vloer blijft hangen. Ga je harder blazen dat moet die deze lucht ook verwarmen wat in het begin zeker meer capaciteit zal vragen. Ik merk zelf niet meer of minder verbruik maar wel dat er minder kou aan de grond is.
En koude lucht naar binnen die efficiënter opgewarmd kan worden en tevens beneden dus geen koude deken meer.
Boven ophangen is voor koelen, onder ophangen is voor verwarmen. Ik denk altijd al zo, maar zag het nergens tot ik bij een bedrijf overal de airco laag zag hangen, hoofdtaak is daar verwarmen en puur uit logica zei de eigenaar.
Ja precies, dank jew00key schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:55:
[...]
Een binnen en buiten combinatie.
FTXP / RXP
FTXM / RXM
FTXA / RXA
Of een multi. Maar daar zijn hele andere tabellen voor.
Ik krijg maandag multi 5.2 maar met (oa) een 3.5 perfera voor de woonkamer. En dacht op basis van de berichten hier dat dat goed zou gaan. Maar begon nu weer even te twijfelen
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
Gewoon op basis van een paar referenties hier, bouwinfo, en de verdelers zelf.Anoniem: 24916 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:35:
[...]
Je hebt het steeds over ME, nooit over MHI, is dat ook nog met een reden? Zijn toch 2 verschillende bedrijven en hier lees ik juist weer dat MHI het beste zou zijn.
Ik zie ook niet meer wat ik nu moet ;-)
Had ergens gelezen dat Mitsubishi dus 2 lijnen heeft, de Electric en de Heavy Industries.
Electric wordt door heel wat mensen aanzien als "het beste" terwijl die de Heavy Industries onder Daikin en General plaatsen, maar of dat nu effectief zo is of niet, das weer wat anders. Dacht wel dat die MHI oorspronkelijk bedoelt was voor de industrie de andere voor de consument?
Maar nogmaals, ik ken er zelf niets van, dus ik kan me laten wijsmaken wat ze maar willen
De ene verkiest BMW, de andere Mercedes, ik zie zelf het bos door de bomen niet meer... ach, iedereen zal wel een deel gelijk en zijn/haar voorkeur hebben?
Nou niets zeggend het is mbt waar je woont toch een behoorlijk verschil hoe efficiënt een airco kan werken. Letterlijk nu geeft mijn buiten unit -0,5 graden vind ik/hij toch fijner dan als er -3 op staat.w00key schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:43:
[...]
Dat is weer een nietszeggende reactie 😂
Uitblaastemperatuur blijft hetzelfde, wel natuurlijk meer lucht. Dan moet het toch ook meer energie kosten lijkt me.LED-Maniak schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:42:
Als je van 4kw naar 7kw gaat mag in hopen dat je ook meer warmte hebt.
Zo anders is een kanaalunit verder niet, die blaast ook lucht. Maar dan een kanalensysteem in in plaats van direct een ruimte in.
Shit happens.
Focus op je huidige verbruik, daarmee kan je schatten hoeveel warmte je nodig hebt. Bijvoorbeeld 6 m3 vandaag bij +0 overdag / -5 nacht, als je denkt dat het niet veel kouder wordt, dan gebruik je dat als maximum vereist capaciteit.Anoniem: 24916 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:54:
[...]
Thnx! Ik begrijp niet alles, maar als ik dit zo lees zijn er meer variabelen die er voor zorgen dat Daikin ondanks hogere specificaties op papier in werkelijkheid toch anders uitpakken.
Het gaat om de woonkamer die op 19 graden moet kunnen komen, dat het in de overige ruimtes graden kouder zal zijn is totaal geen probleem, dus de airco komt in de woonkamer te hangen en zal de overige ruimtes mee verwarmen omdat er geen deuren in zitten (kan altijd nog ALS nodig en dan zal het dus om 47 m2 gaan).
Ik denk niet dat ik hier met een 3,5kW mee wegkom en daarom al hoger aangehouden en ik verwacht nog wel meer nodig te hebben.
Ook ik lees overal weer iets anders, adviezen zijn steeds anders, cijfers op papier zeggen niet altijd alles, enz... Lastig om een keuze te maken die zelfs nog moeilijker wordt gemaakt door volledig tegenstrijdige antwoorden hier.
Dank voor jouw uitleg.
6 m3 x 8 kWh warmte per m3 = 48 kWh nodig. Delen door 24 = 2 kW continu.
Dan is een 3.5 kW unit die ~3 kW produceert wel prima, je hebt wat speling; die MHI ZS bijvoorbeeld haalt 2.9 bij -10 buiten, de duurdere ZSX kan meer en produceert max 3.4 kW bij -10.
Een RXP/RXM35 van Daikin zou ik niet gauw nemen. Maar de RXM42 is wel prima, als je voorkeur voor dat merk is. Die buitenunit is breder en kilos zwaarder en heeft gewoon meer power.
Dus wat zegt je gasmeter gisteren en vandaag? Nu is het echt een perfecte tijd om de standen op te nemen als je geen slimme hebt die je per kwartier kan uitlezen. Op basis daarvan kan je terug rekenen naar de juiste model.
Bij aanschaf is capaciteit echt prioriteit #1. Dan kosten. SCOP is echt met afstand de #3. Als ik van 4 naar 5 ga, dan scheelt dat:
Mijn huidig verbruik is 2000 kWh, x4 SCOP = 8000 kWh warmte, /5 nieuwe SCOP = 1600 kWh verbruik, of 400 kWh x 0.30 = 120 euro per jaar verschil. Yeah no, dan ga ik niet 1000 extra per unit uitgeven voor dat beetje besparen.
Ik heb nu 2 maanden een Comfora 3.5. tot 100 kuub ( ik heb 105 kuub te verwarmen) is die voldoende volgens mijn installateur. Gaat voorals nog prima met deze temperaturen ook mn aangebouwde keuken. Echter bij jou ligt dat ver daar boven wellicht 5.0 Unit aanschaffenAnoniem: 24916 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:54:
[...]
Thnx! Ik begrijp niet alles, maar als ik dit zo lees zijn er meer variabelen die er voor zorgen dat Daikin ondanks hogere specificaties op papier in werkelijkheid toch anders uitpakken.
Dank voor jouw uitleg.
Ah nee kritiek is echt alleen op de RXM/RXP/RXA35 van Daikin. Dat is een 25 met een ander stickertje, compressor, de grote koelblok (vinnen en buisjes) etc is gewoon hetzelfde als een 25, en dat zie je terug in de -7/-10 capaciteit.ArthurMorgan schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:58:
[...]
Ja precies, dank je
Ik krijg maandag multi 5.2 maar met (oa) een 3.5 perfera voor de woonkamer. En dacht op basis van de berichten hier dat dat goed zou gaan. Maar begon nu weer even te twijfelen
De 2/3MXM52 is een prima apparaat.
Natte vingerwerk. Gewoon berekenen wat je nodig hebt. Dat kan middels historisch gasverbruik (alleen als je een heel huis wil verwarmen wat je meestal ook deed met gas). En anders een warmteverliesberekening maken per ruimte. Jouw verbruik zegt niets tot een ander. Ik kan hier 150m3 met een 3 of 3,5 warm houden. Heb helaas een 4,2. Foutje....Snarfie31 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:07:
[...]
Ik heb nu 2 maanden een Comfora 3.5. tot 100 kuub ( ik heb 105 kuub te verwarmen) is die voldoende volgens mijn installateur. Gaat voorals nog prima met deze temperaturen ook mn aangebouwde keuken. Echter bij jou ligt dat ver daar boven wellicht 5.0 Unit aanschaffen
Mitsubishi Heavy Industries en Mitsubishi Electric hebben niets met elkaar te maken behalve eerste woord in de naam. Beetje Grohe / Hansgrohe verhaal, dat zijn aparte bedrijven. Mitsubishi de automerk is ook volledig zelfstandig.Desperation schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:58:
[...]
Gewoon op basis van een paar referenties hier, bouwinfo, en de verdelers zelf.
Had ergens gelezen dat Mitsubishi dus 2 lijnen heeft, de Electric en de Heavy Industries.
Electric wordt door heel wat mensen aanzien als "het beste" terwijl die de Heavy Industries onder Daikin en General plaatsen, maar of dat nu effectief zo is of niet, das weer wat anders. Dacht wel dat die MHI oorspronkelijk bedoelt was voor de industrie de andere voor de consument?
Maar nogmaals, ik ken er zelf niets van, dus ik kan me laten wijsmaken wat ze maar willen![]()
De ene verkiest BMW, de andere Mercedes, ik zie zelf het bos door de bomen niet meer... ach, iedereen zal wel een deel gelijk en zijn/haar voorkeur hebben?
ME wordt volgens mij hier minder verkocht, de MHI is zo populair dat ze een eigen 60 paginas lange L/L draadje hebben.
ME / MHI zijn Samsung / Siemens-achtige bedrijven die alles doen wat een stekker heeft, maakt van alles, aircos, boten en kranen, het is heel random wat ze doen. Ooit lang lang geleden was het 1 grote groep als Samsung die nog niet is opgeknipt.
Belangrijker dan inhoud, isolatie etc is gewoon je huidige gasverbruik. Iedereen stookt anders, ipv theoretisch muren / vloer / dak x isolatiewaardes of inhoud en grof schatten naar benodigde warmte (=verbruik) kan je dat laatste gewoon meten met je gasmeter.Snarfie31 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:07:
[...]
Ik heb nu 2 maanden een Comfora 3.5. tot 100 kuub ( ik heb 105 kuub te verwarmen) is die voldoende volgens mijn installateur. Gaat voorals nog prima met deze temperaturen ook mn aangebouwde keuken. Echter bij jou ligt dat ver daar boven wellicht 5.0 Unit aanschaffen
Elke kuub is 8 kWh. Als je 10 per dag stookt als het koud is is dat 80 kWh warmte, / 24 uur = 3.33 kW continu en dus gewoon een 5 kW aanschaffen. En als je 17 graden prima vindt en nu nog geen 2 m3 per dag verbrand is de berekening heel anders, 2x8/24=0.7 kW haalt elke unit wel.
Mijn nieuwe Daikin Stylish 5kw heeft vandaag sinds ik hem aanzet een verbruik van 2000-2200 watt, één enkele defrost gehad tot nu toe.
Ik denk dat dit ook het maximum is wat hij verbruikt qua wattage? Ik zie hem niet tussendoor iets terugschalen ofzo wat minder verbruik tot gevolg zou hebben.
Het is het verbruik zo bij jullie met dit weer nu?
Wel lekker zo'n zonnige dag ; panneeltjes leveren 2300watt en kan rechtstreeks naar de airco
Ik denk dat dit ook het maximum is wat hij verbruikt qua wattage? Ik zie hem niet tussendoor iets terugschalen ofzo wat minder verbruik tot gevolg zou hebben.
Het is het verbruik zo bij jullie met dit weer nu?
Wel lekker zo'n zonnige dag ; panneeltjes leveren 2300watt en kan rechtstreeks naar de airco
Waarom wordt de ME minder verkocht? Omdat ze in NL minder aangeboden worden? En/of omdat ze duurder zijn dan de MHI? Hier in België (althans de verdelers die ik gecontacteerd heb die meerder merken aanbieden) stelden ze automatisch de ME voor als "het beste van het beste", wel duurder dan de MHI, maar dat speelt voor mij geen rol...w00key schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:15:
[...]
ME wordt volgens mij hier minder verkocht, de MHI is zo populair dat ze een eigen 60 paginas lange L/L draadje hebben.
ME / MHI zijn Samsung / Siemens-achtige bedrijven die alles doen wat een stekker heeft, maakt van alles, aircos, boten en kranen, het is heel random wat ze doen. Ooit lang lang geleden was het 1 grote groep als Samsung die nog niet is opgeknipt.
En uw 2e punt was eigenlijk uiteindelijk ook DE reden waarom ik initieel eerst voor Daikin wou gaan. Die verkopen geen auto's, geen printers, geen fototoestellen en dergelijke, maar houden zich maar aan 1 branche...
Hmm toch niet. Kom net beneden en het is 16 graden. Bij mij op kantoor niks aan de hand. Heb de stroom er maar afgehaald kijken of dat wat uitmaakt. Hij heeft er echt helemaal geen zin in lijkt het in de woonkamer.
Maar kan me herinneren dat daikin altijd wat later echt start als die net uit is geweest.
[ Voor 10% gewijzigd door Oekol op 09-01-2024 12:26 ]
Switch even naar koelen voor 10 sec en dan weer op verwarmen. Als dan nog zo blijft kan het koudemiddel tekort zijn of klep (spoel) in je buitenunit niet goed.Oekol schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:25:
[...]
Hmm toch niet. Kom net beneden en het is 16 graden. Bij mij op kantoor niks aan de hand. Heb de stroom er maar afgehaald kijken of dat wat uitmaakt. Hij heeft er echt helemaal geen zin in lijkt het in de woonkamer.
Maar kan me herinneren dat daikin altijd wat later echt start als die net uit is geweest.
Edit; En zorg ervoor dat bij beide units demand control zeker te weten uitstaat voordat je reset naar koelen.
[ Voor 8% gewijzigd door Servee op 09-01-2024 12:36 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Weet iemand hoe je het beste een aircogoot aan de buitenkant kunt dichtmaken? Isolatiemateriaal wat om de leidingen gebruikt wordt? Ik kan hier bar weinig over vinden.
Alleen je vergeet zoals ik al meldde dat men over het algemeen met gas meerdere ruimtes verwarmde. Dan heb je dus niets aan gasverbruikcijfers als je maar 1 ruimte wil gaan verwarmen. Tevens zit daar dan ook nog SWW en koken bij. Dan neem je dus een veel te grote unit als je dit aanhoudt.w00key schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:20:
[...]
Belangrijker dan inhoud, isolatie etc is gewoon je huidige gasverbruik. Iedereen stookt anders, ipv theoretisch muren / vloer / dak x isolatiewaardes of inhoud en grof schatten naar benodigde warmte (=verbruik) kan je dat laatste gewoon meten met je gasmeter.
Elke kuub is 8 kWh. Als je 10 per dag stookt als het koud is is dat 80 kWh warmte, / 24 uur = 3.33 kW continu en dus gewoon een 5 kW aanschaffen. En als je 17 graden prima vindt en nu nog geen 2 m3 per dag verbrand is de berekening heel anders, 2x8/24=0.7 kW haalt elke unit wel.
Met zowel ME, MHi als Daikin koop je geen rommel. Merkvoorkeur ontstaat nu eenmaal ook door gevoel en mond tot mond reclame. Jarenlang was Opel de meest verkochte auto in Nederland. Was dat de beste? Was het een slechte? Tja. Ik rijd Volvo. Is dat de beste? Ik vind het een mooie auto, zuinig genoeg en het rijd goed. Ik heb een Daikin. Heb ik klachten over de prestaties? Nee.Desperation schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:25:
[...]
Waarom wordt de ME minder verkocht? Omdat ze in NL minder aangeboden worden? En/of omdat ze duurder zijn dan de MHI? Hier in België (althans de verdelers die ik gecontacteerd heb die meerder merken aanbieden) stelden ze automatisch de ME voor als "het beste van het beste", wel duurder dan de MHI, maar dat speelt voor mij geen rol...
En uw 2e punt was eigenlijk uiteindelijk ook DE reden waarom ik initieel eerst voor Daikin wou gaan. Die verkopen geen auto's, geen printers, geen fototoestellen en dergelijke, maar houden zich maar aan 1 branche...
Ik drink Grolsh. Jullie Jupiler.
Ik heb er glaswol in gedrukt.Voyage schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:29:
Weet iemand hoe je het beste een aircogoot aan de buitenkant kunt dichtmaken? Isolatiemateriaal wat om de leidingen gebruikt wordt? Ik kan hier bar weinig over vinden.
Okay, dan geef je ze 1 m3 korting voor SWW... Niet heel moeilijk he.MotorBeast schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:30:
[...]
Alleen je vergeet zoals ik al meldde dat men over het algemeen met gas meerdere ruimtes verwarmde. Dan heb je dus niets aan gasverbruikcijfers als je maar 1 ruimte wil gaan verwarmen. Tevens zit daar dan ook nog SWW en koken bij. Dan neem je dus een veel te grote unit als je dit aanhoudt.
En meerdere ruimtes - verwarmen mensen echt vele kuub voor boven en badkamer? Over het algemeen zie ik hier juist verhalen dat mensen alleen beneden doen en boven mag lekker koud blijven. Als je de uitzondering bent, ja, dan schat je wat je verbruik is voor boven en trek je dat van je verbruik af. Ook niet heel moeilijk.
Alles is beter dan die onzin kubieke meters x hoeveel watt regel, of lange lappen tekst met wel/geen dubbelglas en bouwjaar. Begin bij m3 gas en pas dat iets aan voor warm water en verwarming van ruimtes die niet door de airco wordt bediend.
ME en MHI hebben niets met elkaar te maken, zijn 2 totaal verschillende bedrijven en gewoon concurrenten van elkaar.Desperation schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:58:
[...]
Gewoon op basis van een paar referenties hier, bouwinfo, en de verdelers zelf.
Maar nogmaals, ik ken er zelf niets van, dus ik kan me laten wijsmaken wat ze maar willen![]()
Zijn beide voor consument en voor de industrie.
1,5 jaar geleden gas laten verwijderen en nooit echt op gas gestookt, altijd op hout.w00key schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:05:
[...]
Focus op je huidige verbruik, daarmee kan je schatten hoeveel warmte je nodig hebt. Bijvoorbeeld 6 m3 vandaag bij +0 overdag / -5 nacht, als je denkt dat het niet veel kouder wordt, dan gebruik je dat als maximum vereist capaciteit.
6 m3 x 8 kWh warmte per m3 = 48 kWh nodig. Delen door 24 = 2 kW continu.
Dan is een 3.5 kW unit die ~3 kW produceert wel prima, je hebt wat speling; die MHI ZS bijvoorbeeld haalt 2.9 bij -10 buiten, de duurdere ZSX kan meer en produceert max 3.4 kW bij -10.
Een RXP/RXM35 van Daikin zou ik niet gauw nemen. Maar de RXM42 is wel prima, als je voorkeur voor dat merk is. Die buitenunit is breder en kilos zwaarder en heeft gewoon meer power.
Dus wat zegt je gasmeter gisteren en vandaag? Nu is het echt een perfecte tijd om de standen op te nemen als je geen slimme hebt die je per kwartier kan uitlezen. Op basis daarvan kan je terug rekenen naar de juiste model.
Bij aanschaf is capaciteit echt prioriteit #1. Dan kosten. SCOP is echt met afstand de #3. Als ik van 4 naar 5 ga, dan scheelt dat:
Mijn huidig verbruik is 2000 kWh, x4 SCOP = 8000 kWh warmte, /5 nieuwe SCOP = 1600 kWh verbruik, of 400 kWh x 0.30 = 120 euro per jaar verschil. Yeah no, dan ga ik niet 1000 extra per unit uitgeven voor dat beetje besparen.
Ik ga geen hout kopen, dus op = op en dan dus airco.
Ik heb dus totaal geen weet van verbruik en ik ben geen koukleum, dus als ik thuis kom gaat de airco pas aan en dan kan het zo maar 12 graden zijn in huis.
Ik zal het zo proberen als ik thuis ben. Hij ging nu wel hard blazen met warme lucht toen ik wegging. Zo'n daikin start langzaam op, zei de installateur toen ook vergelijken met mhi bijv.Servee schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:28:
[...]
Switch even naar koelen voor 10 sec en dan weer op verwarmen. Als dan nog zo blijft kan het koudemiddel tekort zijn of klep (spoel) in je buitenunit niet goed.
Edit; En zorg ervoor dat bij beide units demand control zeker te weten uitstaat voordat je reset naar koelen.
Ben weggegaan met 16,5 op beide thermometers in de woonkamer (thermostaat en losse).
Heb 3 binnen units op de buiten unit. Zal ze dan allemaal aanzetten op koelen en dan warmen als die niet wilt.
Maar in principe staat het allemaal zoals hier in de app. Net voor zekerheid dus wel even stroomloos gemaakt. Voordat ik wegging. Vrouw en kinderen zitten echt in de kou deze ochtend...
:strip_exif()/f/image/ZsuLPq73F6kcZQ1AUqGQTB3b.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: hoor alweer van thuis dat die weer gestopt is met blazen. Nu even van 4/5 22 graden naar 3/5 22 graden gezet. Snap er niks van.
[ Voor 6% gewijzigd door Oekol op 09-01-2024 12:45 ]
Installateurs bepalen het aanbod, ik zie weinig ME verkopers hier. Waardoor, geen idee, maar prijs zal er wel mee te maken hebben.Desperation schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:25:
[...]
Waarom wordt de ME minder verkocht? Omdat ze in NL minder aangeboden worden? En/of omdat ze duurder zijn dan de MHI? Hier in België (althans de verdelers die ik gecontacteerd heb die meerder merken aanbieden) stelden ze automatisch de ME voor als "het beste van het beste", wel duurder dan de MHI, maar dat speelt voor mij geen rol...
Installateurs hier pushen vaak LG, Gree, Maxicool, Tosot etc, goede marge op die machines. Daikin en MHI worden als premium gezien en kosten heel wat meer. Mensen die niet goed hebben ingelezen denken 3.5 kW = 3.5 kW toch, en kopen dan vaak iets dat niet goed verwarmt. Koelen doen ze allemaal wel prima, ons klimaat is super easy vergeleken met warmere landen.
als ik in de Onecta app kijk heb ik die Econo switch er niet bij staan? zit toch wel op mijn stylish....hoe zou dat kunnen?
Ook hout heeft een warmtecapaciteit - hoeveel kilos stook je daarvan per dag?Anoniem: 24916 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:42:
[...]
1,5 jaar geleden gas laten verwijderen en nooit echt op gas gestookt, altijd op hout.
Ik ga geen hout kopen, dus op = op en dan dus airco.
Ik heb dus totaal geen weet van verbruik en ik ben geen koukleum, dus als ik thuis kom gaat de airco pas aan en dan kan het zo maar 12 graden zijn in huis.
Dan weet je ongeveer wat je nu verbruikt en kan dat beetje matchen met een airco die iig je houtverbruik kan vervangen.De thermische waarde van 100 % droog hout varieert van 5,1 kWh/kg voor eik tot 5,3 kWh/kg voor den en berk
De ervaring leert hier dat ongewild soms de vraagbesturing toch blijft hangen ondanks dat in de app deze uit staat. Een reset bij alle units zou dat moeten uitsluiten. Als je dan nog issues blijft houden dan kan het wat anders zijn. Als je alle units tegelijk aanzet, weet dan wel zeker met deze kou dat de opbrengst van je buitenunit voldoende is met de warmtevraag van je woning anders kan dat ook een reden zijn.Oekol schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:42:
[...]
Ik zal het zo proberen als ik thuis ben. Hij ging nu wel hard blazen met warme lucht toen ik wegging. Zo'n daikin start langzaam op, zei de installateur toen ook vergelijken met mhi bijv.
Ben weggegaan met 16,5 op beide thermometers in de woonkamer (thermostaat en losse).
Heb 3 binnen units op de buiten unit. Zal ze dan allemaal aanzetten op koelen en dan warmen als die niet wilt.
Maar in principe staat het allemaal zoals hier in de app. Net voor zekerheid dus wel even stroomloos gemaakt. Voordat ik wegging. Vrouw en kinderen zitten echt in de kou deze ochtend...
[Afbeelding]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Uiteraard, smaken verschillen, maar wat als het ene merk "stiller" en performanter werkt, t.o.v. de andere?MotorBeast schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:34:
[...]
Met zowel ME, MHi als Daikin koop je geen rommel. Merkvoorkeur ontstaat nu eenmaal ook door gevoel en mond tot mond reclame. Jarenlang was Opel de meest verkochte auto in Nederland. Was dat de beste? Was het een slechte? Tja. Ik rijd Volvo. Is dat de beste? Ik vind het een mooie auto, zuinig genoeg en het rijd goed. Ik heb een Daikin. Heb ik klachten over de prestaties? Nee.
Ik drink Grolsh. Jullie Jupiler.
Sinds september had ik reeds meerdere offertes opgevraagd voor Daikin, en ging ik er ook gewoon van uit dat het Daikin zou worden en zoals ik zei, dat was puur gebaseerd op naam (en faam). Tot ik een paar bemerkingen las, en ik recent toch naar andere installateurs heb gestuurd, en ze daar 1 voor 1 Daikin afraden. Niet omdat het slecht is, maar gewoon omdat ze ME "beter" vinden, en veel meer herstellingen moeten uitvoeren bij Daikin. Dan is dat iets waar ook ik rekening mee wil houden. Het helpt ook al niet dat een Daikin installateur mij wou wijsmaken dat wandmodellen veel beter zijn om een huis te verwarmen dan vloermodellen, maar daar kan het merk op zich uiteraard weinig aan doen...
Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic