Desperation schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:44:
@
Anoniem: 24916 & @
MotorBeast
Ik ben momenteel op zoek L/L warmtepomp voor ons nieuw huis met verscheidene binnen (7) en buitenunits (2 à 3). Ik ging er een paar maand geleden van uit dat Daikin HET merk was, en heb toen enkel maar offertes voor Daikin gevraagd. Ik heb zelfs geen andere verdelers gecontaceerd, enkel diegenen die Daikin deden. Na wat meer ingelezen te hebben (oa. hier) en de "lovende" woorden over ME en zowel hier als op andere fora wat problemen te lezen over de Daikins, ben ik daar dan ook offertes beginnen voor opvragen. Ik ben woonachtig te België, en wacht dus wel nog eventuele "batibouwvoorwaarde / kortingen" af om ze allemaal te contaceren, maar van diegenen die ik reeds een antwoord heb ontvangen en die zowel Daikin als ME doen/deden, raden ze me allemaal de Daikins af en steekt ME er sinds 2000 volgens hen met kop en schouders bovenuit...
De ene zegt dat de kwaliteit van de ME gewoon veel beter is (zeker als het op verwarmen aankomt) dan de Daikins, een andere installateur melde mij dat 80% van zijn herstellingen vaak Daikins zijn, en niet omdat deze meer verkocht zouden zijn, maar vaak dezelfde problemen geven, vaak ook buiten de garantieperiode. Nog een andere installateur (die al 34 jaar airco's installeert) raadt me ook de ME aan. Hij heeft me gezegd dat indien ik mijn vraag 10-15 jaar geleden had gesteld, hij absoluut Daikin zou aanraden, maar nu is het ME. 90% van zijn installaties zijn trouwens ME, 5% Daikin, en de overige 5% zijn andere merkens zoals LG etc.
Nu, ik ken er zelfs niets van, en ik was al "fanboy" van Daikin puur op naam/bekendheid, maar er zal toch echt wel een reden zijn dat die allen voor ME kiezen, en als ik mijn eerste offerte voor ME bekijk, is het alvast niet voor de prijs, want op een paar 100€ na is het bijna hetzelfde budget. Nu, ik wil ook geen appelen met peren vergelijken, dus ik weet totaal niet welke offerte de "juiste" materialen voorstelt t.o.v. het huis waar we in gaan wonen, maar dat dus nog niet van ons is. Zo was mijn allereerste offerte er eentje van Daikin met 7 binnenunits (stylish), allen de wandmodellen, want volgens die installateur waren dat de allerbeste toestellen en meest performe om te verwarmen, terwijl ik erna van zowat elke andere installateur (zowel Daikin als ME) het omgekeerde hoor, dat de vloermodellen het beste zouden presteren?!
Nu, ik kan echt niet zeggen welke van de 2 beter zou zijn, los van de prijs gezien, en dat vind ik vrij "ambetant" zoals ze het bij ons zeggen. Voor mij is budget niet het allerbelangrijkste, wel de degelijkheid, en doordat ik er helemaal NIETS van afweet, kan elke installateur mij wijsmaken wat ze willen, of elke kamer nu een te grote of te kleine binnenunit krijgt etc. Mijn voorkeur gaat nu dus uit naar ME (door de praatjes, dat geef ik eerlijk toe), maar als ik van 5 à 7 installateurs telkens dezelfde units voorgetseld krijg, mag ik er dan toch beginnen van uitgaan dat ze wel de correcte toestellen voorstellen...