Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 71 ... 163 Laatste
Acties:

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-01 13:12
Verwijderd schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:00:
[...]

4.6 voor de beste vloerunit?
Er zijn airco's met een SCOP van 6.2 (Panasonic) en de betere Daikin heeft 5.9 en de betere MHI heeft 5,2.
Maar goed, ik lees hier dat SCOP te weinig zegt, maar het is iig een vergelijk.

4,6 vs 5,2 is toch een verschil van 15%. Als je 15% meer verbruik vermenigvuldigt met de levensduur van de airco, dan is het uiteindelijk toch best weer een leuk bedrag dat je kan besparen door nu een efficiëntere te kopen, alle beetjes helpen.

Ik weet het, comfort, verschil is klein, enz... maar onnodig veel verbruiken vind ik zonde, ook al heb ik te veel zonnepanelen en stroom over.
Hoe is je isolatie?

Als je goede vloerisolatie hebt hoef je je echt geen zorgen te maken om een koude vloer.

Een warmtepomp is leuk, laat het L/L, L/W of W/W zijn. Maar alles valt of staat met goede isolatie, kierafdichting etc...

Ik heb zelf omdat ik op MP wat tegen kwam, vlak nadat mijn zonnepanelen zijn geinstalleerd een multi split van Daikin gevonden.

Deze hangen ook gewoon hoog op. Als het 24/7 wordt verwarmd is gewoon alles egaal dezelfde temperatuur.

Heb wel op de valreep mijn vloer nog laten isoleren vlak voordat het koud werd! :*)

Ik kon via het Nationaal Warmtefonds tegen 0% rente lenen. Daar heb ik mijn 11 zonnepanelen mee gefinancieerd, plat dak geisoleerd (en wit gemaakt) plus de vloer geisoleerd. Dit vormde een sterke basis in mijn jaren '70 woning met TOEN al label C om comfortabel te verwarmen! 8) B)

Ik zou gewoon afhankelijk van de situatie en hoe je huis eruit komt te zien kiezen voor wat voor model je wilt gaan. Ik wil zelf onder mijn unit nog een kast ofzo hebben staan. Met een vloermodel kan dat niet. Een wandmodel kan gewoon hoog hangen en heb je dus geen last van met je indeling! :)

Vloermodel kan wel makkelijker over de vloer heen blazen en zo een comfortabel gevoel geven. Ik zou niet zo zeer pinnig kijken naar de SCOP. Met een beter geisoleerd huis kun je veel meer besparen IMO.. Hoe zit je nu qua isolatie? Van welk jaar is je woning en heb je een idee van hoeveel units je zou willen in je huis?

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-12-2025
Voorals nog bij -2 is het nog steeds behaaglijk warm met de 3.5 Daikin niks te klagen.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

barta123 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:09:
[...]

Hoe is je isolatie?

Als je goede vloerisolatie hebt hoef je je echt geen zorgen te maken om een koude vloer.
isolatie heeft er niks mee te maken. isolatie zegt alleen wat over hoeveel energie je verbruikt. zolang je dezelfde hoeveelheid kW inbrengt zal het comfort hetzelfde zijn.

ga je ad hoc stoken zal je zeker een koude vloer krijgen maar dat heb je met een ketel en radiatoren ook.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• barta123
Verwijderd schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:38:
[...]

Ik snap dat je hem naar onder kan laten blazen, het gaat mij puur om de efficiëntie.
Je zuigt daar boven de warmste lucht naar binnen van de hele ruimte terwijl je liever de koudste lucht inzuigt om die veel beter te kunnen verwarmen en die koudste lucht zit toch echt onder bij de vloer.
De Panasonic Heatcharge units hebben volgens mij ook allemaal een ontzettend hoge COP, verwarmen tot -35°C en hebben wandunits.

De wandunits van Daikin hebben ook een hogere COP (123klimaat... webshop zag ik dit op). Dus ik denk dat dat meer zit in hoeveel geld de fabrikant er in heeft gestoken om het daadwerkelijk een goed product is geworden, dan dat het echt met die aanzuig temperatuur (een heel specifiek detail) te maken heeft...

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)

• barta123
flippy schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:12:
[...]

isolatie heeft er niks mee te maken. isolatie zegt alleen wat over hoeveel energie je verbruikt. zolang je dezelfde hoeveelheid kW inbrengt zal het comfort hetzelfde zijn.

ga je ad hoc stoken zal je zeker een koude vloer krijgen maar dat heb je met een ketel en radiatoren ook.
Nee OK, maar ik doelde meer op dat iemand zich focust op SCOP waarden, alsof je met een veel hogere SCOP flink zou besparen.

Dat is wel waar; maar als jouw doel nu zou zijn het in een jaren '50 huis te hangen, met nog label D o.i.d. - waar nog flinke stappen gezet kunnen worden; dan kan je waarschijnlijk ook goed wat besparen + flink meer comfort krijgen door te isoleren.. :) (wellicht heb ik het niet goed verwoord)

• flippy
  • Niet online

flippy

barta123 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:15:
[...]

Nee OK, maar ik doelde meer op dat iemand zich focust op SCOP waarden, alsof je met een veel hogere SCOP flink zou besparen.

Dat is wel waar; maar als jouw doel nu zou zijn het in een jaren '50 huis te hangen, met nog label D o.i.d. - waar nog flinke stappen gezet kunnen worden; dan kan je waarschijnlijk ook goed wat besparen + flink meer comfort krijgen door te isoleren.. :) (wellicht heb ik het niet goed verwoord)
fun fact: de slechter de isolatie de groter de besparingen. ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:57
Verwijderd schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:00:
[...]

Lekwater komt door condensatie op de koude delen van de binnenunit bij koelen. Dit water gaat naar buiten en zorgt dus voor het verlagen van de LV in huis.
De absolute luchtvochtigheid in eerste instantie ja. Maar die is niet interessant, het gaat om de relatieve luchtvochtigheid; de airco verhoogt hem en de omgeving verlaagt hem daarna omdat heel koude lucht weer opwarmt.

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-01 08:07
[quote]barta123 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:09:
[...]

koop gewoon een mhi. en staatr je niet zo blind op al die kleine cijfers, heb ik ook gedaan en uiteindelijk maakt het niet zoveel. ook niet tssen de mhi zsx en zs modellen.

Hoe is je isolatie?

Een warmtepomp is leuk, laat het L/L, L/W of W/W zijn. Maar alles valt of staat met goede isolatie, kierafdichting etc...

Ik heb zelf omdat ik op MP wat tegen kwam, vlak nadat mijn zonnepanelen zijn geinstalleerd een multi split van Daikin gevonden.

Deze hangen ook gewoon hoog op. Als het 24/7 wordt verwarmd is gewoon alles egaal dezelfde temperatuur.

Heb wel op de valreep mijn vloer nog laten isoleren vlak voordat het koud werd! :*)

Ik kon via het Nationaal Warmtefonds tegen 0% rente lenen. Daar heb ik mijn 11 zonnepanelen mee gefinancieerd, plat dak geisoleerd (en wit gemaakt) plus de vloer geisoleerd. Dit vormde een sterke basis in mijn jaren '70 woning met TOEN al label C om comfortabel te verwarmen! 8) B)

Ik zou gewoon afhankelijk van de situatie en hoe je huis eruit komt te zien kiezen voor wat voor model je wilt gaan. Ik wil zelf onder mijn unit nog een kast ofzo hebben staan. Met een vloermodel kan dat niet. Een wandmodel kan gewoon hoog hangen en heb je dus geen last van met je indeling! :)

Vloermodel kan wel makkelijker over de vloer heen blazen en zo een comfortabel gevoel geven. Ik zou niet zo zeer pinnig kijken naar de SCOP. Met een beter geisoleerd huis kun je veel meer besparen IMO.. Hoe zit je nu qua isolatie? Van welk jaar is je woning en heb je een idee van hoeveel units je zou willen in je huis?
[/quote

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:32
arie-verdetti schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:02:
[...]

het verscheelt heel erg per situatie. hier mijn woonkamer strak 20.5 graden. geen gefrost en geen moeite. contine verbruik 540watt. woonkamer 50M2 met nog open trapverbinding naar boven, dus 2e etage wordt mee verwarmt.

mhi srk 50.zs-w.[Afbeelding]
Ja dat klopt. Hier een ruime hoekwoning jaren 70 met open trapgat en blijkbaar slechte isolatie. Huidig verbruik in de woonkamer continue: 1369 Watt

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:33

Termy

valt er nog wat te fragge?

dubbeldekkert schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:58:
[...]

Heb even je posts van de afgelopen dagen gelezen en ik zit hier ook met een soortgelijk probleem.

Dit is de eerste winter met airco's, sinds November
24/7 verwarmen met een Daikin 2MXM50A (5kW) buitenunit met een FVXM35A9 vloermodel in de woonkamer (en FTXM25R in de werkplaats om die op +10°C te houden met setpoint 12°C).

Tot vandaag geen enkel probleem gehad de woonkamer steady op 18°C te houden (setpoint ook 18°C).
Vandaag was het 15,5°C in de woonkamer volgens de thermostaat (volgens de airco 20°C).

Heb beide units even op koelen gezet en weer op verwarmen met setpoint woonkamer nu op 22°C (volgens de airco is het ook 22°C) en fan stand 5/5. In de Onecta app zie ik dat de units nu maar 2/3 van de stroom verbruiken sinds 12:00 uur dan dat ze normaliter doen.

Airco blaast wel lucht, maar die is niet echt heel erg warm. Geen defrosts tot dusver, maar er lijkt sprake van de warme 'bubbel' waar hier men in dit topic het over heeft waardoor hij niet tot z'n volledig potentieel komt.

Ik ga maar eens opzoek naar een externe temperatuursensor.
Heb of had je demand control aan? Dat zou moeten resetten met naar koelen gaan maar kan even duren voordat het daadwerkelijk lukt. Ik weet niet hoe groot je ruimtes zijn en hoe goed geïsoleerd maar hier doet een 3MXM40A multi het prima met deze buitentemperaturen. Wel een goed geïsoleerd huis.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:17
flippy schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:12:
[...]

ah ja, de stralingswarmte van de airco's die 90 graden zijn :+

• Sarcomorbato
  • Laatst online: 24-11-2024
arie-verdetti schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:02:
[...]

het verscheelt heel erg per situatie. hier mijn woonkamer strak 20.5 graden. geen gefrost en geen moeite. contine verbruik 540watt. woonkamer 50M2 met nog open trapverbinding naar boven, dus 2e etage wordt mee verwarmt.

mhi srk 50.zs-w.[Afbeelding]
Dat is netjes. Bouwjaar huis?

• flippy
  • Niet online

flippy

elektriekert schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:52:
[...]

ah ja, de stralingswarmte van de airco's die 90 graden zijn :+
de uistroom van een airco kan rustig 50+ graden zijn, niks wat je tegenhoud om daar recht onder te gaan zitten... :+

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:19
Sarcomorbato schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:42:
Hier bericht uit de koopjeshoek:

De aux 5kw heeft zojuist de 19 graden aangetikt na 8.5 uur op 30 procent vermogen. Start temp was 11 graden. 0 defrosts! 🎉
Die prijs van die Aux incl. materiaal lijkt onverslaanbaar.

Als ik teruglees zijn de nadelen:
DB buitenunit
Modulatie min 700W (5kW unit)
Binnenunit niet fluisterstil

Hoe werkt de besturing en de fanstand opties e.d.?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08-2025

mwk

Oekol schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:33:
De airco heeft er moeite mee om de woonkamer te verwarmen. Thermostaat zegt 16 graden nu. Heb het idee (buitenunit maakt ook geluid) dat het bevroren is. Hoe lossen jullie dit op? Lauw warm / kokend water er overheen gooien of wat is verstandig?

Draai al sinds eind november 24/7 en dat deed ik vorig jaar ook. Toen ging 't wel goed met die dikke week ver beneden 0.

In de app heeft die 21 of 22 graden aan maar de thermostaat dus 16 graden...
Daikin? Ik heb hier ook dat issue. Had ik vorig jaar niet. De buitenunit regelt al terug terwijl de kamer niet op de doeltemperatuur zit. En vraagbesturing en eco staan uit.
Maar even de CV aangezet. Kost wel weer kuubje gas per uur.

Maarten

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:19
Verwijderd schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:25:
[...]

Volgens mij is het ook efficiënter, op een lage stand is het meer een warmte-element, op een hogere stand raakt hij de warmte beter kwijt. En als het geluid stoort zet je gewoon de muziek wat harder :) Met een vochtigheidsgraad van 37% in huis gebruiken we het nu ook om lakens te drogen :P

[Afbeelding]
Bij een gebrek aan een droger is hier d was meestal ook in een halve dag droog en de RH blijft 50%

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 30-11-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:13:
[...]

Zeggen dat iets zuiniger is en het misschien niet zo is... Dat bedoel ik.
Ik vind het super dat je met iets komt, als dit ook daadwerkelijk zo is, top toch.
De vraag is of het dus echt zo is, lijkt mij per type weer anders te zijn, er zal bij iedere buitentemperatuur met bepaalde binnentemperatuur weer een andere efficiëntie (COP) zijn.

De hoogste COP heb je altijd bij de hoogste buitentemperatuur, dus in de nacht jouw advies opvolgen lijkt mij hoe dan ook niet te kloppen, al weet ik dat niet zeker omdat ik het niet kan testen.
Zuinig hangt af van jouw definitie en situatie.
Is zuinig in absolute aantallen weinig verbruik? Is zuinig hoogste efficiëntie? Of is zuinig op een kostenbewuste manier het aangenaam hebben in huis.

Voor mij het laatste en kan je bevestigen dat hardste blaasstand daarvoor het beste werkt, mijn panasonic moduleert zijn blaasstand ook automatisch terug wat helpt.

Is je ruimte groot, veel blaaskracht nodig of meerdere afgiftepunten, is je ruimte klein kan je wellicht het warm krijgen met lagere fanstand.

Laat gewoon een goed toestelletje installeren en kijk ook naar gebruiksgemak zoals de app, wifi of niet inbegrepen etc en wat je daar prettig vindt. Ik heb wat frustraties bij mijn panasonic maar ben er deze winter over het algemeen heel blij mee.
Achteraf gezien had ik mss voor twee duosplits gegaan ipv mijn multisplit 4 toestellen maar het ontbrak me aan geld en ervaring. Als het ding op zijn einde is doe ik iets met het dan aanwezige geld en de bijgekomen ervaring. Je installateur, de plek waar je je unit op hangt aan je huis en de winters zullen een groter verschil maken op je ervaring en de factuur dan de 0,1 scop tussen twee toestellen.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:42

Oekol

waka waka hey hey

mwk schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:05:
[...]

Daikin? Ik heb hier ook dat issue. Had ik vorig jaar niet. De buitenunit regelt al terug terwijl de kamer niet op de doeltemperatuur zit. En vraagbesturing en eco staan uit.
Maar even de CV aangezet. Kost wel weer kuubje gas per uur.
Ja daikin maar m'n eigen fout. Had de filters niet schoongemaakt. Lees maar eens door. Daarna totaal geen probleem en zo weer op 20 graden.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• dubbeldekkert
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-01 21:40
Termy schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:33:
[...]

Heb of had je demand control aan? Dat zou moeten resetten met naar koelen gaan maar kan even duren voordat het daadwerkelijk lukt. Ik weet niet hoe groot je ruimtes zijn en hoe goed geïsoleerd maar hier doet een 3MXM40A multi het prima met deze buitentemperaturen. Wel een goed geïsoleerd huis.
Het is heel vreemd, had al twee maanden niks aan de instellingen veranderd. Draaide 24/7 op setpoint 18°C en de thermostaat gaf dat ook netjes aan. Maar vandaag zakte het verbruik en daarmee ook de temperatuur ineens.

Heb de units even op koelen en weer op verwarmen gezet, tesamen met een setpoint van 25°C en fanspeed 5/5 en kreeg het vrij snel weer op 18°C.

Inmiddels staat hij weer op auto met setpoint op 21°C en het is volgens de thermostaat netjes 18,5°C.

Heb wel ook de rolluiken voor (waar de grootste koudebrug zit, volgende week worden nieuwe kozijnen ingemeten) dicht gedaan en de tweede airco op deze verdieping aangezet zodat de rest ook lekker opwarmt.

Het is even uitvogelen hoe ik het aangenaam krijg met de airco's, dit is voor ons de eerste winter met airco's en zolang het lukt wil ik niet bijverwarmen met de CV.

Edit; heb ook nog de filters schoongemaakt maar deze waren niet zo vol met stof als bij @Oekol.

[ Voor 7% gewijzigd door dubbeldekkert op 09-01-2024 23:46 ]

• Sarcomorbato
  • Laatst online: 24-11-2024
GudZ schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:59:
[...]

Die prijs van die Aux incl. materiaal lijkt onverslaanbaar.

Als ik teruglees zijn de nadelen:
DB buitenunit
Modulatie min 700W (5kW unit)
Binnenunit niet fluisterstil

Hoe werkt de besturing en de fanstand opties e.d.?
In de ac freedom app:

6 fanstanden auto turbo high mid low en mute. Waarbij mute en low niet super veel uitmaken.
Swingen links-rechts en boven-beneden.
Health, weet niet wat dat doet.
Sleep, gaat ie zachter draaien en daarna uit.

En, wat je alleen met de app kan doen en niet met de RC; de power limit schuif waarmee je het opgenomen vermogen kan instellen tussen de 30 en 100.

Dit is naar mijn ervaring rond de 700w. Inmiddels heb ik hem soms er iets onder zien gaan. Het maakt daarbij niet uit of het buiten +10 of -5 is. Het thermische vermogen is natuurlijk verschillend.

Dat maakt het bij temperaturen boven de 7 graden een pendelkanon.

Nu bij -5 net aangezet neemt hij meer dan 2100w. (edit: er zat nog wat juice in de sessy's dus het opgenomen vermogen moet rond de 3kw hebben gelegen, vreemd dat is wel heel veel)

Er staat bij ons altijd 3m1 aan ducoton 10 open dus de temp was net weer 11.1 graden volgens de enigszins onbetrouwbare c02 meter.

[ Voor 5% gewijzigd door Sarcomorbato op 10-01-2024 06:09 ]

• barta123
Termy schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:33:
[...]

Met een binnenunit ff aan en uit klikken werkt het ook. Dan wil hij inklappen, maar gaat hij meteen weer aan. Zo zet ik meestal demand control uit :)

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:01

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Mijn LG unit van 3.5 kW doet het met deze kou niet zo lekker meer. Warmte die eruit komt is slechts 38 graden, niet echt genoeg om het warm te stoken.
Hij verbruikt ongeveer 800 watt.

Ik heb 2x 3.5 kW, de andere unit die boven hangt wordt veel warmer gek genoeg.

Geen multisplit systeem, gewoon 2 aparte systemen die 100% identiek zijn. Wat zou er mis kunnen zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Psycho_Mantis op 10-01-2024 09:06 ]

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Psycho_Mantis schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:03:
Mijn LG unit van 3.5 kW doet het met deze kou niet zo lekker meer. Warmte die eruit komt is slechts 38 graden, niet echt genoeg om het warm te stoken.
Quote: Een airco installatie gaat tot ongeveer 35 graden en daarom wordt het laag temperatuur verwarming genoemd.
Zowel mijn kanaal unit als muur unit halen dat soort waardes. het hoogste wat ik gezien heb is 45º. Dat hangt van de buiten temperatuur af. Je zit gewoon aan het maximaal vermogen.
Mocht je ook wel eens meer dan 800W hebben gezien dan kan het een te kort aan gas zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door MarkV6 op 10-01-2024 09:14 ]

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Geen multisplit systeem, gewoon 2 aparte systemen die 100% identiek zijn. Wat zou er mis kunnen zijn?
Heb je meer info over de ruimtes? Het wordt met dit weer, -5 en wat lager, snel duidelijk wie een te kleine installatie heeft. (los van eventuele problemen/storingen)

• arie-verdetti
Sarcomorbato schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:06:
[...]

Dat is netjes. Bouwjaar huis?
bouwjaar is 2000.

maar nog wel open trapverbinding naar boven. heb testen gedaan om dat dicht te maken. en dan daalt het verbrujik nog meer.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Navi schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:21:
[...]

Heb je meer info over de ruimtes? Het wordt met dit weer, -5 en wat lager, snel duidelijk wie een te kleine installatie heeft. (los van eventuele problemen/storingen)
31 m2 woonkamer, niet zo groot dus.
Ga nu nog eens kijken of hij het beter doet op standje orkaankracht. Als ik verder terug lees is dat ook vaker het geval.

Die slaapkamer is zo'n 9 m2, dus dan is het al snel warm te krijgen natuurlijk.

• arie-verdetti
Psycho_Mantis schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:29:
[...]

31 m2 woonkamer, niet zo groot dus.
Ga nu nog eens kijken of hij het beter doet op standje orkaankracht. Als ik verder terug lees is dat ook vaker het geval.

Die slaapkamer is zo'n 9 m2, dus dan is het al snel warm te krijgen natuurlijk.
als je ad hoc verwarmt ontkom met dit weer niet aan standje orkaan kracht. anders duurt het heel lang voordat huis opwarmt.

als ik met dit weer ad hoc verwarm (adhoc is het goedkoopst in mijun geval) doe ik hyet als volgt. ik zet de airco aan op stand 4 maximaal. als de temperatujur 21 graden is in de woonkamer zet ik hem op stand automatisch. de airco gaat dan vanzelf terug naar standje 2. de kamer temp zakt dan terjug naar 20 maar blijft dan stabiel.

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:14

Ik lees vaker in dit topic dat men het niet warm krijgt. Een 3.5kW unit zou meer moeten kunnen dan een opgenomen vermogen van 800 watt. Ik denk aan tegen de 1700 watt. Mijn 2.5kW doet max 1200W.

Zet dan als test simpelweg je vraag hoger. Pleur m op 30 graden, zet de fan op Auto of Max, en bekijk dan eens wat die opneemt qua vermogen.
En natuurlijk de voor de hand liggende zaken: Filters schoon? Condensor buiten schoon? En zet dat ook gelijk in je vraag zodat we in dit topic maar niet steeds dezelfde dingen herhalen.

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-01 19:55

Voor de zekerheid even met de stofzuiger je filters schoonzuigen. Daarna even de spanning eraf halen. Misschien dat hij zijn eigen dan reset. Als je 2 indentieke installaties hebt dan is het wel makkelijk om te controleren of er ergens een storing optreedt.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

TereZz schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:38:
[...]

Ik lees vaker in dit topic dat men het niet warm krijgt. Een 3.5kW unit zou meer moeten kunnen dan een opgenomen vermogen van 800 watt. Ik denk aan tegen de 1700 watt. Mijn 2.5kW doet max 1200W.

Zet dan als test simpelweg je vraag hoger. Pleur m op 30 graden, zet de fan op Auto of Max, en bekijk dan eens wat die opneemt qua vermogen.
En natuurlijk de voor de hand liggende zaken: Filters schoon? Condensor buiten schoon? En zet dat ook gelijk in je vraag zodat we in dit topic maar niet steeds dezelfde dingen herhalen.
Ik ga dat eens testen en alles nalopen.

• arie-verdetti
na een jaar verwarmen/koelen met 2x mhi srk5.0 op 2x 50m2 kan ik zeggen dat ik zeer tevreden ben over mijn keuze. in het begin is het een beetje stoeien met hoe en wat het fijnst/zujinigst werkt. heel veel verhalen gelezen hier op forum over te gote units en pendelen en dergelijke. toch zeer blij met 5.0 in plaats van 3.5.

de mhi slaagt erin om met dit weer ook adhoc te verwarmen. maar kan ook op een laag pitjue contineu verwarmen. defrost zijn eigenlijk bijna niet aan de order. denk dat ik er pas 2 heb gehad dit jaar.

mijn gas verbuik zat rond de 900 kuub per jaar. waarvan 700 kuub verwarming. het verbruik van de airco's voor verwarming bedraagt 1072kilowatt. voor het grootste gedeelte stook ik adhoc anders zou het verbrjuik zeker wat hoger liggen.

700 *1.5=1050 euro gas
1072*0.33= 353.76 electra

aankoop van 2 airco inclusief zelf installatie 3000 euro. terugverdientijd zonder zonnepanelen 4.3 jaar.

in de foto is januari weggevallen dit heeft te maken dat ik niet betaal voor de data van homewizard. ik heb hier in mijn berekeneing rekening mee gehouden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TM5YtIKnmUa68n3bZY7EGIq4B7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kzaIggUSpFoWV7VJqGujhXcv.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0r_fNobjO3TKuWGijTmQelcbGvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qXntWWQjbdNBMVaI4hZh3bZz.jpg?f=fotoalbum_large

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:18

Mijn 3.5KW Daikin met kanaalunit kwam gisteren ook niet boven de 800w. Filter na 2 weken weer helemaal vol bouwstof, even uitgeklopt en daarna ging hij keurig naar de 1400w. Uitblaastemperatuur van 45.8 graden.

Mensen, controleer uw filters :X

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:27
Leuk nieuwsitem over onze hobby. Deze keer eens niet vol met onzin :P

https://www.rtlnieuws.nl/...zen-vriest-winter-energie

• Desperation
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04-01 17:52
arie-verdetti schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:35:
[...]

als je ad hoc verwarmt ontkom met dit weer niet aan standje orkaan kracht. anders duurt het heel lang voordat huis opwarmt.
Wat bedoelen jullie eigenlijk concreet met ad hoc verwarmen? Is een term dat we hier in België (of althans hier in het Brusselse) niet echt gebruiken. Betekent dit enkel de ruimtes verwarmen wanneer je ze nodig hebt en nadien volledig uitzetten, of gewoon op dat moment een paar graden minder verwarmen?

Bij ons werkt er elke dag wel iemand van thuis uit, dus ik veronderstel dat 24/7 dan interresanter is voor gelijkvloers (niet voor ons bureel die zich op het 1e bevindt)? Zou je dan meer verbruiken moest je 's nachts de verwarming een paar graden minder instellen , dan dat ze 24/24 dezelfde temperatuur moet "leveren"? En bijkomend vraagje: stel, je stelt de temperatuur in op 21°, begint die dan automatisch te koelen vanaf 21,5°, in plaats van uit te vallen of kan je dat instellen dat hij pas vanaf een bepaalde temperatuur pas begint te koelen? Het lijkt me niet goed voor het verbruik dat hij te pas en te onpas staat te verwarmen en/of te koelen, en wanneer het bijvoorbeeld een zonnige dag is in de winter, en door de raampartijen de temperatuur wat oploopt in huis, dat hij niet plots begint te koelen...

• Yellos
Desperation schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:30:
[...]

Wat bedoelen jullie eigenlijk concreet met ad hoc verwarmen? Is een term dat we hier in België (of althans hier in het Brusselse) niet echt gebruiken. Betekent dit enkel de ruimtes verwarmen wanneer je ze nodig hebt en nadien volledig uitzetten, of gewoon op dat moment een paar graden minder verwarmen?

Bij ons werkt er elke dag wel iemand van thuis uit, dus ik veronderstel dat 24/7 dan interresanter is voor gelijkvloers (niet voor ons bureel die zich op het 1e bevindt)? Zou je dan meer verbruiken moest je 's nachts de verwarming een paar graden minder instellen , dan dat ze 24/24 dezelfde temperatuur moet "leveren"? En bijkomend vraagje: stel, je stelt de temperatuur in op 21°, begint die dan automatisch te koelen vanaf 21,5°, in plaats van uit te vallen of kan je dat instellen dat hij pas vanaf een bepaalde temperatuur pas begint te koelen? Het lijkt me niet goed voor het verbruik dat hij te pas en te onpas staat te verwarmen en/of te koelen, en wanneer het bijvoorbeeld een zonnige dag is in de winter, en door de raampartijen de temperatuur wat oploopt in huis, dat hij niet plots begint te koelen...
Met ad-hoc bedoelen we verwarmen zoals we vroeger met de gasverwarming deden. De airco 's nachts uit en dan 's morgens weer aan als je op staat en dan verwachten dat het hele huis in een half uur warm is. Zo werkt een warmtepomp helaas niet met deze temperaturen.

Zie het als vloerverwarming. Zet je hem aan dan duurt het een tijdje voordat je vloer en dus je huis opwarmt.
Vloerverwarming werkt dus ook niet "ad-hoc"

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:06
Yellos schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:36:
[...]

Met ad-hoc bedoelen we verwarmen zoals we vroeger met de gasverwarming deden. De airco 's nachts uit en dan 's morgens weer aan als je op staat en dan verwachten dat het hele huis in een half uur warm is. Zo werkt een warmtepomp helaas niet met deze temperaturen.

Zie het als vloerverwarming. Zet je hem aan dan duurt het een tijdje voordat je vloer en dus je huis opwarmt.
Bij ons werkt snel verwarmen uitstekend met de airco, oftewel lucht/lucht warmtepomp.
Binnen een uur overbrugt de installatie normaalgesproken met gemak een graad of 5 a 6 zonodig. Bij ons zijn de betreffende ruimtes dan weer aangenaam qua temperatuur.

Momenteel zetten we de installatie niet uit in de nacht vanwege de lage temperatuur buiten (-6). We zien ook aan ons verbruik (nu rond de 1100-1200W) dat de warmte nu nodig is voor ons huis om op temperatuur te blijven. Dat is voor 3 units, woonkamer, slaapkamer plus trapgat als verbindende ruimte, overloop, gang beneden etc.

Zouden we nu nog met cv verwarmen zouden we ook de cv dag en nacht laten branden. Wat dat betreft is er voor ons weinig verschil tussen cv en warmtepomp.

• Desperation
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04-01 17:52
Yellos schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:36:
[...]

In ons huidig huis verwarmen we inderdaad met gasketel en radiatoren, die springt om 23u uit, en om 5u30 weer aan, met als minimumtemperatur van 16°. In ons nieuwe huis gaan we dus voor L/L, is het dan de bedoeling dat je 24/7 dezelfde temperatuur aanhoudt, of kan je daar perfect vragen om 's nachts naar pakweg een 18-19° te gaan (of lager zonder hem dus uit te zetten), of blijf je best continu die 21° vragen?
Ik begrijhp dat het een andere manier van verwarmen is, en dat je effectioef niet een heel huis gaat opwarmen naar 21° op een paar uur als de verwarming een weekend heeft afgestaan, maar voor mij lijkt het continu vragen (24u/24u) van bv. 21° een verspilling van energie, niet? Als je 's nachts maar 19° vraagt van je warmtepomp, dans is heel je huis toch niet helemaal afgekoeld tegen dat je om 5u30 weer de 21° zou vragen? En tegen dat vrouw en kinderen rond 7u wakker zijn, zal het toch wel iets aangenamer aanvoelen dan de 19° van 's nachts ongeacht dat de 21° nog niet zou behaald zijn?

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Desperation schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:46:
[...]

In ons huidig huis verwarmen we inderdaad met gasketel en radiatoren, die springt om 23u uit, en om 5u30 weer aan, met als minimumtemperatur van 16°. In ons nieuwe huis gaan we dus voor L/L, is het dan de bedoeling dat je 24/7 dezelfde temperatuur aanhoudt, of kan je daar perfect vragen om 's nachts naar pakweg een 18-19° te gaan (of lager zonder hem dus uit te zetten), of blijf je best continu die 21° vragen?
Ik begrijhp dat het een andere manier van verwarmen is, en dat je effectioef niet een heel huis gaat opwarmen naar 21° op een paar uur als de verwarming een weekend heeft afgestaan, maar voor mij lijkt het continu vragen (24u/24u) van bv. 21° een verspilling van energie, niet? Als je 's nachts maar 19° vraagt van je warmtepomp, dans is heel je huis toch niet helemaal afgekoeld tegen dat je om 5u30 weer de 21° zou vragen? En tegen dat vrouw en kinderen rond 7u wakker zijn, zal het toch wel iets aangenamer aanvoelen dan de 19° van 's nachts ongeacht dat de 21° nog niet zou behaald zijn?
Als je goede isolatie hebt in je nieuwe huis, kan je zelfs met vrieskou adhoc verwarmen.

Heb je een slechter geisoleerd huis, dan kan je beter 24u per dag verwarmen als het vriest, anders krijgt de airco het moeilijk warm.

Maar ook met een slecht geisoleerd huis, zoals hier, kan ik als het niet vriest ook gewoon adhoc verwarmen en is 24h per dag niet nodig.

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[...]

maar voor mij lijkt het continu vragen (24u/24u) van bv. 21° een verspilling van energie, niet?
Dat komt omdat je nog denkt als een CV ketel gebruiker :P. Een CV ketel neemt een bepaalde hoeveelheid aan kWh (in kuub gas) en pompt dat in je huis. Of je nu rustig 30 kWh in je huis pompt gedurende een aantal uur of op vol vermogen in een hele korte tijd, dat maakt niet zoveel uit met een CV ketel. Het rendement zal niet spectaculair veranderen.

Bij een warmtepomp maakt dit wel uit, zeker bij deze lagere temperaturen. Als de warmtepomp in deellast (= niet op vol vermogen) draait dan is de COP hoger, oftewel: per afgenomen kWh krijg je meer kWh aan warmte je huis in. Op vol vermogen daalt deze COP rap.

Daarom kan het zuiniger zijn om door te stoken, maar zoals de praktijk uitwijst wisselt het nog wel eens per situatie.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Yellos
[...]

Je kunt inderdaad instellen dat hij overdag 21 graden maakt en snachts 19 bijvoorbeel. Dat noemen we nachtverlaging. Het is per huis verschillend hoe ver je huis afkoelt in de nacht en hoe lang het duurt om het weer op te warmen.

Er is nog iets waar je rekening mee moet houden. Je hebt wellicht al gehoord of gelezen dat airco's / warmtepompen "bevriezen" met dit soort weer. Het systeem herkent dat zelf en lost het ook zelf op door de werking van de unit om te draaien. Hij pakt dan wat warmte van binnen en blaast die naar buiten om zo de buitenunit te ontdooien. Daardoor blaast je airco dus (elk uur) even koude lucht in plaats van warmte lucht je huis in. Dat heet een "defrost"

Jij denkt dat je de unit om 05:30 aanzet en het om 7 uur warm is maar het kan zijn dat hij langer nodig heeft. Daarnaast gebruik je meer stroom om op te warmen dan om op temperatuur te houden. De airco moet dan harder werken en maakt meer geluid. Vandaar dat veel mensen hem gewoon 24/7 op 21 laten staan. ja, je gebruikt iets meer stroom maar het is altijd lekker warm en heb je nooit problemen met opwarmen.

Je moet dus voor jezelf afwegen tussen energiebesparing / comfort.

• TereZz
Even een update vanuit het veruit superieure MHI land. (lees het met een knipoog!)

MHI doet een defrost bij een aantal voorwaarden (onder 0, runtime, een aantal andere dingen EN.. Als het verschil tussen de buitentemperatuur en de condensor groter groter is dan 5 graden celsius. Prima.

Maar nu wil het volgende. Mijn unit staat op een plat dak, vol in de zon. Het zonnetje schijnt óp de buitentemperatuursensor. De condensor warmt door de zon niet zo snel op als de sensor, waardoor het verschil groter wordt dan 5 graden en pats, defrost voor een twee á 3 minuten. Kost niet veel, valt ook mee in comfort, maar onnodig.

Zit nu te denken aan een klein kapje over de sensor te plaatsen. Of van Alieexpress zoiets https://nl.aliexpress.com/item/1005005792206541.html . Iemand hier ervaring mee?

• Sjamo
[...]

Zowel overwegend ad hoc (op vraag) verwarmen als lange perioden 24/7 verwarmen werkt goed met een airco maar het vraagt wel een verschillende capaciteit.

Vaak gaat meer capaciteit gepaard met een hoger minimaal opgenomen vermogen (stroomverbruik). Om een ruimte ad hoc, in periodes, op vraag te verwarmen heb je meer capaciteit nodig om snel ruimtes te kunnen opwarmen. Het nadeel daarvan is in veel gevallen een hoger verbruik in de laagste stand. Zou je met zo'n installatie met hogere capaciteit dus 24/7 gaan verwarmen, ben je in veel gevallen duurder uit dan met een installatie met wat minder capaciteit. Het nadeel van zo'n installatie met minder verbruik in minimale stand is dat hij ook minder vermogen heeft om een temperatuursverschil snel en efficient te overbruggen.

Het is dus voor je een installatie aanschaft goed om goed te kijken naar hoe je graag verwarmt. Doe je dat niet dan heb je kans of te zitten met een installatie die een hoger verbruik heeft dan nodig, of met een installatie die het misschien net niet redt wanneer het echt koud is.

Vaak wordt standaard het laatste geadviseerd, een zo laag mogelijke capaciteit omdat dit qua werking goed zou passen bij een warmtepomp maar de meningen zijn er over verdeeld en ik heb nog geen echt bewijs gezien hier dat een zo laag mogelijke capaciteit inderdaad het beste zou zijn.

Mijn advies is altijd om vantevoren echt goed te bedenken welke situatie het beste bij je past. Of je een gezin bent wat houdt van een stabiele comfortabele temperatuur, ook als je even niet thuis bent desnoods, of dat je liefst vooral verwarmt wanneer nodig, als je wakker bent, als je thuis bent, wanneer de zon schijnt en je eigen opwek hebt, dat idee.

• Yellos
Sjamo schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:09:
[...]

Zowel overwegend ad hoc (op vraag) verwarmen als lange perioden 24/7 verwarmen werkt goed met een airco maar het vraagt wel een verschillende capaciteit.

Vaak gaat meer capaciteit gepaard met een hoger minimaal opgenomen vermogen (stroomverbruik). Om een ruimte ad hoc, in periodes, op vraag te verwarmen heb je meer capaciteit nodig om snel ruimtes te kunnen opwarmen. Het nadeel daarvan is in veel gevallen een hoger verbruik in de laagste stand. Zou je met zo'n installatie met hogere capaciteit dus 24/7 gaan verwarmen, ben je in veel gevallen duurder uit dan met een installatie met wat minder capaciteit. Het nadeel van zo'n installatie met minder verbruik in minimale stand is dat hij ook minder vermogen heeft om een temperatuursverschil snel en efficient te overbruggen.

Het is dus voor je een installatie aanschaft goed om goed te kijken naar hoe je graag verwarmt. Doe je dat niet dan heb je kans of te zitten met een installatie die een hoger verbruik heeft dan nodig, of met een installatie die het misschien net niet redt wanneer het echt koud is.

Vaak wordt standaard het laatste geadviseerd, een zo laag mogelijke capaciteit omdat dit qua werking goed zou passen bij een warmtepomp maar de meningen zijn er over verdeeld en ik heb nog geen echt bewijs gezien hier dat een zo laag mogelijke capaciteit inderdaad het beste zou zijn.

Mijn advies is altijd om vantevoren echt goed te bedenken welke situatie het beste bij je past. Of je een gezin bent wat houdt van een stabiele comfortabele temperatuur, ook als je even niet thuis bent desnoods, of dat je liefst vooral verwarmt wanneer nodig, als je wakker bent, als je thuis bent, wanneer de zon schijnt en je eigen opwek hebt, dat idee.
Helemaal mee eens. Vaak kun je kiezen tussen 2 maten, bijvoorbeeld 3,5 kwh of 5kwh voor een woonkamer.

Wil je hem 's nachts uitzetten en 's morgens weer aan? Pak dan de grotere unit die je huis in korte tijd warm blaast.

Wil je 24/7 verwarmen met zo weinig mogelijk verbruik en geluid? Pak dan een kleinere unit.

• Sander-B
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:24
Klein testje om het gasverbruik te vergelijken met het verbruik van 2x MHI ZS 3.5kw:

Afgelopen nacht met de airco's verwarmd. Beneden was het 20.8c, boven 19.8c. Van 0:00 tot 6:30 5.57kWh (beneden) en 3.58kWh (boven) verbruikt. Bij elkaar: 9.15kWh. Geen defrosts, ging allemaal prima.

De nacht ervoor met de CV (Intergas uit 2019, goed ingeregeld). Beneden was het 20.3c, boven 19.3c. Van 0:00 tot 6:30 uur 5.4m3 gas verbruikt.

Afgelopen nacht was het een graadje kouder, maar stond er wel minder wind. Denk dat het qua warmtebehoefte redelijk vergelijkbaar is.

Prima resultaat, het huis blijft goed warm met 2x 3.5kw. Alleen begin december met het kwakkelweer hadden ze moeite door de vele defrosts. Toen heb ik een dagje met de CV ketel bij moeten stoken.

Huis:
Nagenoeg vrijstaand (geschakeld via de garage) uit 1997, 150m2. Veel glas, gedeeltelijk HR+ uit 1997 en HR++ uit 2023.

• Sjamo
TereZz schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:06:
Even een update vanuit het veruit superieure MHI land. (lees het met een knipoog!)

MHI doet een defrost bij een aantal voorwaarden (onder 0, runtime, een aantal andere dingen EN.. Als het verschil tussen de buitentemperatuur en de condensor groter groter is dan 5 graden celsius. Prima.

Maar nu wil het volgende. Mijn unit staat op een plat dak, vol in de zon. Het zonnetje schijnt óp de buitentemperatuursensor. De condensor warmt door de zon niet zo snel op als de sensor, waardoor het verschil groter wordt dan 5 graden en pats, defrost voor een twee á 3 minuten. Kost niet veel, valt ook mee in comfort, maar onnodig.

Zit nu te denken aan een klein kapje over de sensor te plaatsen. Of van Alieexpress zoiets https://nl.aliexpress.com/item/1005005792206541.html . Iemand hier ervaring mee?
Ik ga meelezen hier over :)
Ik vraag me wel af of het werkt. Wij hebben onze buitenunit in een omkasting staan. Je zou dus denken dat beiden even veel beinvloed worden door zon. En wij hebben veel defrosts hier.

Bij de meeste defrosts duurt het daadwerkelijke ontdooien maar 1 tot 2 minuten en gebruikt weinig stroom, maar vooral door het standaard forse verwarmen na een defrost voelt het toch onrustig.

De temperatuur blijft hier overigens stabiel, defrosts of geen defrosts :) Hooguit iets warmer met defrosts, enkele tienden van een graad.

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Hou wel in ogenschouw dat veel units die het nu doen zonder defrosts en nu wel adhoc kunnen verwarmen, straks in 90% van de tijd in de tussenseizoenen en restant deel zachte winters in een hopeloze pendel cyclus zitten. Ik neem de extra defrosts voor lief en dus in de bovengenoemde procentuele wel een prima werkende unit met amper tot geen pendelfeestje.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:03
Sjamo schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:09:
[...]

Dit klopt in grote lijnen. Maar mijn advies is altijd kijken naar de specifieke model van je offertes en kijken of daar geen lijken in de kast zitten. Soms hoef je niet te kiezen voor minimum vermogen (rustig 24/7 verwarmen) of hoog vermogen, je kan ook beide hebben.

Voor de merken waar ik zelf meest bekend mee bent:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTsbHeHPXHVYVU2gxvSSj_q8jPU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PcRrvVzESt1f79B2ZD4cxbEh.png?f=user_large

Min: zo laag mogelijk voor minder pendelen
Nominaal en bij -10: zo hoog mogelijk om snel warm te krijgen, en minimaal >= wat je nu gebruikt in gas voor verwarming, in kWh, op koude dagen.
Min/nominaal: regelbereik, lager is beter.

Ik heb een LG multi MU3R19 met een 1.17 - 6.33 kW = 18% minimum regelbereik volgens de specs. In de praktijk gaat hij nog lager, maar dat doen bijna alle machines. Dan heb je beide - heel snel warm als het nodig is en rustig door pruttelen als je dat wilt.

Voor singles, sja, ik weet dat er veel advies is voor een 3.5 kW klasse apparaat, de 4.2 / 5 zou teveel herrie maken, maar kijk daarmee uit. Als je pech hebt heb je maar ~2.2 kW vermogen, dat is niet veel. Andere machines kunnen soms wel 50% meer vermogen leveren en kost niet eens meer.

Bij een Daikin zou ik snel een stap groter gaan naar de 42, of aan een 2MXM50A hangen, die zijn veel meer frost-proof.

Er is eentje die boven alles uit steekt, de ZSX kan terug tot een enorm lage stand en kan wel extreem veel hitte afgeven indien nodig. Dat zou mijn #1 keuze zijn voor een nieuwe installatie. MHI multi - zelfde verhaal, de SCM 40/45/50/60 gaan allemaal terug tot 1.0 kW, dat is lager dan een FTXM/FTXP25 single, maar wel 6.8 kW nominaal, 4.8 kW @ -10 beschikbaar.

• Sjamo
Servee schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:26:
Hou wel in ogenschouw dat veel units die het nu doen zonder defrosts en nu wel adhoc kunnen verwarmen, straks in 90% van de tijd in de tussenseizoenen en restant deel zachte winters in een hopeloze pendel cyclus zitten. Ik neem de extra defrosts voor lief en dus in de bovengenoemde procentuele wel een prima werkende unit met amper tot geen pendelfeestje.
Is dat nou werkelijk zo?

Zoals ik eerder zei heeft onze installatie geen enkele moeite met ad hoc verwarmen. In de ogen van een behoorlijk aantal mensen hier hebben wij forse overcapaciteit.
Maar onze installatie (mhi multisplit met 3 binnen-units) gaat pas wisselend wel/niet verwarmen boven de 14 graden en dan nog wanneer slechts 1 van de 3 binnen-units aan staat op minimale vraag, 18 graden.

Vaker pendelt onze installatie met koelen maar ook niet altijd.in beide gevallen, koelen en verwarmen, is pendelen hier een situatie die het stroomverbruik verlaagt tot onder wat het geweest zou zijn bij continu draaien op minimaal opgenomen vermogen.

Ik lees hier eigenlijk ook maar zelden van mensen die echt een pendelprobleem hebben in de tussen-seizoenen.

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12:45
klopt. de mijne draait nu lekker rustig, maar rond de 10 graden pendelt hij er vrolijk op los. Ik heb er geen last van, maar ben wel blij dat ik niet voor een 5kW ben gegaan, zoals de installateur adviseerde.

• TereZz
Sjamo schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:22:
[...]

Ik ga meelezen hier over :)
Ik vraag me wel af of het werkt. Wij hebben onze buitenunit in een omkasting staan. Je zou dus denken dat beiden even veel beinvloed worden door zon. En wij hebben veel defrosts hier.

Bij de meeste defrosts duurt het daadwerkelijke ontdooien maar 1 tot 2 minuten en gebruikt weinig stroom, maar vooral door het standaard forse verwarmen na een defrost voelt het toch onrustig.

De temperatuur blijft hier overigens stabiel, defrosts of geen defrosts :) Hooguit iets warmer met defrosts, enkele tienden van een graad.
Heb jij toevallig een MHI-AC-CTRL? Daarop zie ik de temperaturen namelijk en zie dit proces gebeuren. Interessant om te kijken hoe dat bij jou verloopt met een omkasting. Ik zou verwachten dat de koude lucht uit de unit ook de buitentemperatuursensor zal raken waardoor die temperatuur iets lager zou aangeven (en dus geen defrost).

Terwijl ik nu zo denk. Ik kan natuurlijk ook de sensor verplaatsen. Of de unit compleet omdraaien zodat de sensor niet in de zon zit. Maar dat wil ik eigenlijk niet vanwege de windrichting.
Je leest niet goed. Geen problemen met vermogen hier. Kan prima ad hoc verwarmen. Pendelt ook amper. Het gaat om defrosts die onnodig zijn. Lees mijn post even terug mbt sensoren.

• Sjamo
TereZz schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:42:
[...]

Heb jij toevallig een MHI-AC-CTRL? Daarop zie ik de temperaturen namelijk en zie dit proces gebeuren. Interessant om te kijken hoe dat bij jou verloopt met een omkasting. Ik zou verwachten dat de koude lucht uit de unit ook de buitentemperatuursensor zal raken waardoor die temperatuur iets lager zou aangeven (en dus geen defrost).

Terwijl ik nu zo denk. Ik kan natuurlijk ook de sensor verplaatsen. Of de unit compleet omdraaien zodat de sensor niet in de zon zit. Maar dat wil ik eigenlijk niet vanwege de windrichting.
Nee, geen MHI-AC-CTRL. We gebruiken op 2 van de 3 binnen-units simpele mhi-wifi-modules en die werken tot nu toe erg goed voor ons.
We meten alleen verbruik via een homewizardmeter en temperatuur via verschillende losse thermometers in de verschillende ruimtes waar de temperatuur voor ons van belang is.

[ Voor 9% gewijzigd door Sjamo op 10-01-2024 11:52 ]

• w00key
Je kan dat heel makkelijk met data berekenen.

Ik heb eentje met een goed regelbereik, 1.17 kW min - 6.3 kW nominaal volgens de specs. Als we 3e week oktober nemen als begin seizoen, dan gebruik ik zo'n 6 kWh per dag om 150 m2 warm te stoken met deze multi.

6000 / 24 uur = 250W, dat is net iets onder wat deze machine graag draait, 300W, maar extreem pendelen doet het nog niet, hij stookt dan in 1 strakke lijn voor een paar uur en neemt dan even pauze.

Begin november ga ik al richting 8 of 10 kWh per dag, dat is geen enkel probleem om 24/7 te draaien.

Maar waarom zou je constant met die herrie in de kamer zitten als je ook gewoon 4 uurtjes 's nachts als er niemand is en 4 overdag kan verwarmen, en de rest van de tijd uit? Tot het echt koud is heb ik veel liever ad-hoc, ookal is 24/7 prima mogelijk. Verbruik hier in kWh/dag is lager met ad hoc, een gemeten verschil van 30%+. Die absolute minimum vermogen is niet efficienter dan 25-35% vermogen, beetje zoals auto stationair draaien, weinig nuttige arbeid, veel verlies om motor/compressor draaiend te houden.

Ik switch naar langer verwarmen als benodigde vermogen boven de 1 kW uit komt, van de 2.5 kW dat de unit kan trekken, ~40% vermogen, daaronder loopt die soepel en extreem efficiënt. 15 kWh nodig? Programmeren voor ~15 uur verwarmen.

Laatste dagen met 14, 17, 17, 20 kWh verbruikt om 150 m2 op 20+ graden te houden is ook bijna continu verwarmen, maar dat is echt de uitzondering en gebeurt maar enkele weken per winter.

Met een dynamisch stroomcontract wil je sowieso de ochtend en avondpiek skippen met 30+ cent stroom, doe mij maar de goedkope kWhs. Dan heb je wel een machine nodig die dat beetje kan "inhalen". Vandaag na een pauze tussen 8 en 10 draait die nu op 780W; gek genoeg is dat minder dan vlak voor 7 uur op 1080W, kouder buiten is erger dan pauze inhalen.

• xHEMANx
  • Nu online
Yellos schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:14:
[...]

Helemaal mee eens. Vaak kun je kiezen tussen 2 maten, bijvoorbeeld 3,5 kwh of 5kwh voor een woonkamer.

Wil je hem 's nachts uitzetten en 's morgens weer aan? Pak dan de grotere unit die je huis in korte tijd warm blaast.

Wil je 24/7 verwarmen met zo weinig mogelijk verbruik en geluid? Pak dan een kleinere unit.
Mn ouders hebben een 5kw. Die maakt wel meer herrie. In onze kleine woonkamer wrs erg storend. In hun geote woonkamer valt het geluid iets meer weg.

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• arie-verdetti
Hier zeker geen pendelfeest. Ook een 5 kw kan een heel eind ver terug moduleren.

• arie-verdetti
w00key schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:40:
[...]

de afbeelding klopt niet. de srk 50.zs heeft 1.3 minimaal verwarmingsvermogen.

Dit klopt in grote lijnen. Maar mijn advies is altijd kijken naar de specifieke model van je offertes en kijken of daar geen lijken in de kast zitten. Soms hoef je niet te kiezen voor minimum vermogen (rustig 24/7 verwarmen) of hoog vermogen, je kan ook beide hebben.

[Afbeelding]

Nominaal en bij -10: zo hoog mogelijk om snel warm te krijgen, en minimaal >= wat je nu gebruikt in gas voor verwarming, in kWh, op koude dagen.

Ik heb een LG multi MU3R19 met een 1.17 - 6.33 kW = 18% minimum regelbereik volgens de specs. In de praktijk gaat hij nog lager, maar dat doen bijna alle machines. Dan heb je beide - heel snel warm als het nodig is en rustig door pruttelen als je dat wilt.

Voor singles, sja, ik weet dat er veel advies is voor een 3.5 kW klasse apparaat, de 4.2 / 5 zou teveel herrie maken, maar kijk daarmee uit. Als je pech hebt heb je maar ~2.2 kW vermogen, dat is niet veel. Andere machines kunnen soms wel 50% meer vermogen leveren en kost niet eens meer.

Bij een Daikin zou ik snel een stap groter gaan naar de 42, of aan een 2MXM50A hangen, die zijn veel meer frost-proof.

Er is eentje die boven alles uit steekt, de ZSX kan terug tot een enorm lage stand en kan wel extreem veel hitte afgeven indien nodig. Dat zou mijn #1 keuze zijn voor een nieuwe installatie. MHI multi - zelfde verhaal, de SCM 40/45/50/60 gaan allemaal terug tot 1.0 kW, dat is lager dan een FTXM/FTXP25 single, maar wel 6.8 kW nominaal, 4.8 kW @ -10 beschikbaar.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

lexdb schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:08:
[...]

Mijn 3.5KW Daikin met kanaalunit kwam gisteren ook niet boven de 800w. Filter na 2 weken weer helemaal vol bouwstof, even uitgeklopt en daarna ging hij keurig naar de 1400w. Uitblaastemperatuur van 45.8 graden.

Mensen, controleer uw filters :X
Ja hoor, hier ook na even de filter uitzuigen is hij van 800w naar 1200w gegaan.

Misschien iets beter bijhouden dus :P

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-01 19:10
Dat is de oude unit met R410a gas.

Het koudemiddel R410A in dit product is een gefluoreerd broeikasgas vermeld in Verordening (EU) nr 517/2014

[ Voor 19% gewijzigd door Willempie27 op 10-01-2024 12:57 ]

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb sinds een jaartje of vijf 2 MHI's in onze woning.
1x SRK50ZM-S en 1xx SRK25ZM-S

De SRK50 hang op de begane grond (open keuken/woonkamer), redelijk ruime inhoud van ~210m3/80m2 (afgesloten gang/trap niet meegeteld).

De SRK25 op de 1e etage in de hoofdslaapkamer.

Eigenlijk aangeschaft om te koelen, maar nu ook wat actiever bekijkende/gebruikende om te verwarmen in de plaats van de cv/vloerverwarming.
En daarmee komen mijn volgende vragen:

De SRK50 verwarmd écht op zijn sloffen ons ~210m3/80m2 woondeel/keuken. Van bijv. 18 naar 20 graden is brengen gebeurt binnen enkele tientallen minuten.
En ik heb hem eigenlijk altijd op de laagste fanstand staan (hoger hoeft niet, heel de ruimte maakt hij egaal warm, zo maakt hij weinig fan-geluid en de ingestelde temp zet ik dan op 20 graden, wat hij dus haalt. Schiet er soms wel eens overheen. Ik hoef iig geen offset van -2 oid toe te gaan passen of hogere temp waardes in te stellen. Wel blij mee, want volgens mij is dit wel goed.)

Eenmaal op settemp zie ik dat hij hij qua verbruik altijd ongeveer ~540watt verbruikt.
Inzichtelijk via een goedkope Tuya verbruiksmeter/stopcontact die op de airco's zit.
Misschien beter een degelijk Homewizard Energy Socket kopen? Want ik gebruik Homewizard toch om mijn verbruik, Enphase zonnepanelen, etc te monitoren.
Maar is dit ~540watt verbruik normaal? Ik zie hem volgens mij nooit lager gaan/minder verbruiken.

Ik verwarm nu eigenlijk nog echt adhoc.
We zijn overdag vaak niet thuis (maandagen, dinsdagen en woensdagen sowieso nooit overdag).
Het is een óke geïsoleerde 2005 2onder1kap woning.
Maar in de nachten heb ik de warmtepomp nog nooit aan gelaten.
Nu het vriest, zie ik dat de cv in de nacht toch wel aan schiet (Nest thermostaat ingesteld op 18.0 graden).
Er ligt 7 groepen vloerverwarming met daar op een verlijmde teakhouten visgraat vloer met mozaiek eiken onderlaag, dus dat warm erg langzaam op.
Dat nachtelijke gasverbruik wil ik wel van af (zonde, is toch elke keer een paar kuub) want overdag volledig op de MHI warmtepomp.

Dus ga ik testen hoe het gaat (en hoe veel kwh ik dan verbruik tov gas) als ik de warmtepomp in de nacht ook op bijv een settemp van 18 graden door laat draaien.
Is dat wijs?

En hoe kan ik dat automatiseren?
Mijn SRK50ZM-S heeft geen wifi/app.
Wel heb ik een Tuya/Smartlife thermometer/ir zender die de MHI afstandsbediening ook kan emuleren, waardoor ik de MHI op afstand kan bedienen (maar dat blijft éénrichtingsverkeer-> infrarood, want de MHI koppelt niks terug.

Ik zou graag willen dat ik oa geavanceerde tijdschema's in kan stellen. Bijv elke avond vanaf 2200 naar settemp 18 graden op fanstand 1, overdag bij afwezigheid een bepaalde waarde, overdag bij aanwezigheid een bepaalde waarde en avonden bij aanwezigheid een bepaalde waarde, etc.
Of zelfs gekoppeld aan andere Google domotica dat het gekoppeld is aan aan/afwezigheid van (de telefoons) van mij en mijn vrouw...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jb6TJjtT47oqudcvWcKyscXG15Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGniaPCtxMiUN82exqb03JjF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXbztwtba_Yt-gb8ptQ_Tncev4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ewEG6iXYe3ulg2T9aSjgGko.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CaHhm9HbwYSuamB9ANdN4l74BRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JeKKBlgnw5N2VoV9M8zwMTkh.jpg?f=fotoalbum_large

En een laatste vraag:

Beide MHI binnenunits en beide afstandsbedieningen zijn helaas in 5 jaar tijd echt al smerig vergeeld.
Bah... :r
Iemand ervaring om dit weer wit te krijgen? (Ik lees wat over waterstofperoxide etc, maar hoor graag een praktijkervaring op een MHI binnenunit en remote).

[ Voor 0% gewijzigd door Allewijn op 10-01-2024 14:37 . Reden: m2 en m3 oppervlakte aangepast ]

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 30-11-2025
Nog even een goede les meegeven voor mezelf.

Mijn multisplit panasonic hield de woonkamer op zijn sloffen op 21,5 graden de laatste maanden maar daardoor ging hij zichzelf terug moduleren qua blaasstand etc.
300w a 400w.

Maar ik heb geen externe sensor dus mss was het niet effectief 21 graden id kamer vorige maanden maar wel qua gevoel warm genoeg voor ons.

Ik deelde paar dagen terug de 1 kw per uur. Gisteren ging het zelfs naar 1,5 kw per uur zonder defrosts, schrok me een complete hoed. Er kwam ook bakken warme lucht uit maar hij leek het maar niet tot 21,5 te krijgen volgens eigen sensor, hoewel ik het qua gevoel wel warmer vond dan toen hij op zen sloffen die 21,5 draaide.
Ik heb hem dan een graadje lager gezet naar 20,5.
Sindsdien draait hij terug rustig 750 a 800 watt. Wat ik meer dan acceptabel vind in deze omstandigheden.
Dus in mijn geval was een graadje lager zetten, verbruik gehalveerd 😳.

Qua warmtegevoel is het niet veel anders dan toen hij op 21,5 draaide bij warmere temps.

Toch bijzonder hoe je bij die dingen soms gewoon wat moet proberen en zien wat er gebeurt 😁.

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:18
Psycho_Mantis schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:50:
[...]

Ja hoor, hier ook na even de filter uitzuigen is hij van 800w naar 1200w gegaan.

Misschien iets beter bijhouden dus :P
We zullen vast niet de enige zijn.... :)

• w00key
Willempie27 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:56:
[...]

Dat is de oude unit met R410a gas.

Het koudemiddel R410A in dit product is een gefluoreerd broeikasgas vermeld in Verordening (EU) nr 517/2014
Oh handig dat ze die nummers hergebruiken... Later even zoeken naar de nieuwe pdf maar.

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:25
DriesLec schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:03:
Nog even een goede les meegeven voor mezelf.

Mijn multisplit panasonic hield de woonkamer op zijn sloffen op 21,5 graden de laatste maanden maar daardoor ging hij zichzelf terug moduleren qua blaasstand etc.
300w a 400w.

Maar ik heb geen externe sensor dus mss was het niet effectief 21 graden id kamer vorige maanden maar wel qua gevoel warm genoeg voor ons.

Ik deelde paar dagen terug de 1 kw per uur. Gisteren ging het zelfs naar 1,5 kw per uur zonder defrosts, schrok me een complete hoed. Er kwam ook bakken warme lucht uit maar hij leek het maar niet tot 21,5 te krijgen volgens eigen sensor, hoewel ik het qua gevoel wel warmer vond dan toen hij op zen sloffen die 21,5 draaide.
Ik heb hem dan een graadje lager gezet naar 20,5.
Sindsdien draait hij terug rustig 750 a 800 watt. Wat ik meer dan acceptabel vind in deze omstandigheden.
Dus in mijn geval was een graadje lager zetten, verbruik gehalveerd 😳.

Qua warmtegevoel is het niet veel anders dan toen hij op 21,5 draaide bij warmere temps.

Toch bijzonder hoe je bij die dingen soms gewoon wat moet proberen en zien wat er gebeurt 😁.
haha 1.5 kwh. das ongeveer 50 cent. als ik gas gebruik ga ik al richting 1 m3 gas per uur, ofwel 1,30
Dagje gas gaat hier momenteel over de 10 m3 (13,-). daar kan ik dus 43 kWh voor wegstoken nou dat heb ik nog nooit gehaald, denk max 15 kWh verdeeld over 3 airco's op deze dagen met een temp in huis van ongeveer 20 graden.
En nu doen de zonnepanelen ook nog even bijna 6 kWh nou je hoort mij niet klagen.

[ Voor 9% gewijzigd door merlin1201 op 10-01-2024 13:41 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• Sjamo
w00key schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:28:
[...]

Oh handig dat ze die nummers hergebruiken... Later even zoeken naar de nieuwe pdf maar.
Ik had de brochure toevallig opgezocht. Heb je iets aan deze printscreen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YB9XmSMXMTYLh9yfwoZmc3bWqe0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZozncfUJj8B2sd5nJjAgQlr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Sjamo op 10-01-2024 13:46 ]

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
w00key schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:40:
[...]

[Afbeelding]

Ik word echt zó blij van jouw bericht! We willen binnenkort 3 airco's laten plaatsen, en ondanks mijn bijzonder beperkte kennis van warmtepompen heb ik toch de specificaties naast elkaar gelegd en een herziene offerte opgevraagd voor de MHI ZSX i.p.v. de geoffreerde ZS. Enerzijds omdat ze stiller zijn en anderzijds omdat ze efficiënter zijn.

Ik snap alleen deze zin niet: "en minimaal >= wat je nu gebruikt in gas voor verwarming, in kWh, op koude dagen."

Gisteren hebben we zo'n 10m³ gas gebruikt voor verwarming, oftewel zo'n 95 kWh aan energie. Wat bedoel je dan met "minimaal >= 105 kWh? Minimaal twee keer een type 50 om dat op te vangen?

• arie-verdetti

• xHEMANx
  • Nu online
Vraag over de MHI.

Ik heb sinds kort de temp sensor 6 meter van de airco af hangen op heup hoogte. En snap ineens niet meer hoe de setpoint werkt mbt de sensor.

Ik heb hem altijd op 3d auto staan.

De eerste keer dat ik de kabel verlengt had met een 4 dradige signaalkabel, zette ik de setpoint op 18 en werdt het precies 17 graden bij de sensor. Dus setpoint - 1.

Ik kreeg toen de kabelgootjes niet dicht, omdat de kabel net te dik was. 😓

2 dradige signaalkabel erop gezet. Als ik de setpoint toen op 18 zette, werd het precies 18 graden bij de sensor. Dus setpoint + 0. ( geen idee hoe, maar vond het wel prima! 😁)

Gister en vannachtstond de setpoint op 18. Hij was op stand 3 aan het blazen en het werdt 18.5 graden ongeveer bij de sensor. Dus setpoint +0.5. (Ik dacht dat hij misschien iets over de temp heen ging door de fan3 stand.)

Vandaag schakelde de airco weer terug naar stand 2 fan en maakte hij het op setpoint 18 precies 19 graden. Dus setpoint +1.

Haha ik snap er niks meer van.
Kan het gebeuren dat door het verlengen van de kabel hij niet stabiel meer werkt ofzo?

Ik heb de +2 setpoint, sinds de verlenging, uit staan trouwens. (Door 30 sec de powerknop in te drukken)

Even voor de mensen die data hebben van de temperatuur die de airco (sensor) zelf meet. (Kunnen uitlezen)
Als jullie een bepaalde setpoint zetten op 3d auto, hoe warm maakt/meet hij het dan bij de airco?

Eerder begreep ik het zo:
Setpoint + 2 (van instelling) + 1 (3d auto) = gemeten temp bij airco

Nu zou het dus dit moeten zijn?
Setpoint + 1 (3dauto) = gemeten temp.

Alleen vandaag klopt dit. Eerder dus niet.

[ Voor 5% gewijzigd door xHEMANx op 10-01-2024 14:45 ]

• w00key
Tehh schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:50:
[...]
Ik snap alleen deze zin niet: "en minimaal >= wat je nu gebruikt in gas voor verwarming, in kWh, op koude dagen."

Gisteren hebben we zo'n 10m³ gas gebruikt voor verwarming, oftewel zo'n 95 kWh aan energie. Wat bedoel je dan met "minimaal >= 105 kWh? Minimaal twee keer een type 50 om dat op te vangen?
Klopt, 10 m3 x 9.5 en beetje marge dus 105 per dag, delen door 24 uur, is 4.4 kW. Dat zou met 1x 5 kW kunnen doen, net, met 2 zit je heel ruim. Of 2x 3.5. Met 3 units kom je er wel makkelijk.

Deel van je gas wordt ook gebruikt voor warm water en dit is niets meer dan een vuistregel om niet al te scheef te zitten. Je hebt soms optimisten die dan 1x 3.5 installeren voor alles :)

Ik stookte ook ongeveer 10 m3 gas, dat werd (met een vet slechte LG, SCOP van 4) 20 kWh gisteren, met een 5.3 klasse multi split / 6.3 kW nominaal verwarmen. Effectief power level nu is: 20/24=0.8 kW van de 2.5 kW dat hij kan verbruiken op zijn max.

• arie-verdetti
Tehh schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:50:
[...]
stiller is relatief en absolujut geen goede indicator of de airco stil is. je zult in de specs moeten kijken hoeveel db een airco produceert en hoeveel m3 lucht verplaatsing hij bij dat aantal db geeft. jue hebt niks aan een airco die 9 db stil is maar vervolgens geen lucht blaast. ook is het aantal m3 verschillend of je verwarmd of koelt. vaak bij verwarmen blazen de mhi harder dan met zelfde stand koelen.

als voorbeeld

mhi srk 5.0 is 22 db laagste stand verwarmen. hij blaast dan 7.4 m3/min
mhi srk 3.5 is 19 db laagste stand verwarmen. hij blaast dan 5.6 m3/min
mhi srk 3.5 is 24 db in stand 2 verwarmen. hij blaast dan 7.0m3/min

dus de mhi srk 5.0 kan stiller opereren dan een srk 3.5. en blaast meer nog meer ljucht.

mhi srk50zsx is 23 db laagste stand verwarmen.hij blaast 6.2 m3

djus ook de srk 5.0 zs kan stiller opereren dan een zsx. dit is dan ook 1 van de redenen dat ik de zs gekozen heb.

Ik word echt zó blij van jouw bericht! We willen binnenkort 3 airco's laten plaatsen, en ondanks mijn bijzonder beperkte kennis van warmtepompen heb ik toch de specificaties naast elkaar gelegd en een herziene offerte opgevraagd voor de MHI ZSX i.p.v. de geoffreerde ZS. Enerzijds omdat ze stiller zijn en anderzijds omdat ze efficiënter zijn.

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Weet iemand of het mogelijk is om een externe temperatuursensor aan te sluiten op een LG PC09SQ.NSJ

de installateur heeft een van deze units ooit strak in een hoek gemonteerd.
Dat ziet er goed uit, maar de temp sensor van de unit zelf zit aan de kant die nu tegen de muur aan zit.

Bij verwarmen of koelen duurt het dus een eeuwigheid voordat die door heeft wat de temperatuur is, wat resulteerd in een ijskoude logeerkamer, of een sauna :+

Het apparaat hangt er nu een paar jaar en omdat die niet heel veel gebruikt wordt viel het in het begin niet op en later had het geen prioriteit.
Nu zit ik er weleens te gamen en zou t leuk zijn als er de mogelijkheid was om een bedrade sensor erin te prikken die hem de echte temperatuur door geeft.

Bestaat zoiets?
met googelen ben ik tot nu toe niet veel wijzer geworden, en de installateur was goed in installeren (niet echt) maar veel meer ook niet...

Haal NOOIT een spookrijder in !

• Allewijn
  • Niet online
Oh en als toevoeging op mijn eerdere post ( https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/777552840 ):
Is de Energy Socket de enige energymeter-plug die in Homewizard werkt? Of zijn ook andere merken integreerbaar? Vindt 31,90 euro voor één stekker best prijzig...

• xHEMANx
  • Nu online
ZtaaB schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:42:
Weet iemand of het mogelijk is om een externe temperatuursensor aan te sluiten op een LG PC09SQ.NSJ

Dat ziet er goed uit, maar de temp sensor van de unit zelf zit aan de kant die nu tegen de muur aan zit.

Bij verwarmen of koelen duurt het dus een eeuwigheid voordat die door heeft wat de temperatuur is, wat resulteerd in een ijskoude logeerkamer, of een sauna :+

Het apparaat hangt er nu een paar jaar en omdat die niet heel veel gebruikt wordt viel het in het begin niet op en later had het geen prioriteit.
Nu zit ik er weleens te gamen en zou t leuk zijn als er de mogelijkheid was om een bedrade sensor erin te prikken die hem de echte temperatuur door geeft.

Bestaat zoiets?
met googelen ben ik tot nu toe niet veel wijzer geworden, en de installateur was goed in installeren (niet echt) maar veel meer ook niet...
Kabel met de sensor doorknippen en verlengen met een signaalkabel. Dat is wat ik gedaan heb, zoals je in de post hierboven kan lezen reageerd hij soms nog wel een beetje vreemd. Maar hij blaast wel net zolang tot de setpoint bereikt is en gaat niet gelijk zachtjes zodra het rondom de binnenunit warm is, terwijl de rest vd kamer nog koud is.

• xHEMANx
  • Nu online
Allewijn schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:46:
Oh en als toevoeging op mijn eerdere post ( https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/777552840 ):
Is de Energy Socket de enige energymeter-plug die in Homewizard werkt? Of zijn ook andere merken integreerbaar? Vindt 31,90 euro voor één stekker best prijzig...
Die heb ik, en ik heb er ook een van aliexpres. Voor 4 euro. Doet precies hetzelfde, alleen is de grafiek wel wat minder mooi

• Tehh
  • Niet online
w00key schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:26:
[...]

Klopt, 10 m3 x 9.5 en beetje marge dus 105 per dag, delen door 24 uur, is 4.4 kW. Dat zou met 1x 5 kW kunnen doen, net, met 2 zit je heel ruim. Of 2x 3.5. Met 3 units kom je er wel makkelijk.

Deel van je gas wordt ook gebruikt voor warm water en dit is niets meer dan een vuistregel om niet al te scheef te zitten. Je hebt soms optimisten die dan 1x 3.5 installeren voor alles :)

Ik stookte ook ongeveer 10 m3 gas, dat werd (met een vet slechte LG, SCOP van 4) 20 kWh gisteren, met een 5.3 klasse multi split / 6.3 kW nominaal verwarmen. Effectief power level nu is: 20/24=0.8 kW van de 2.5 kW dat hij kan verbruiken op zijn max.
Ah, delen door 24 uur had ik even gemist (of i.v.m. beperkte kennis niet aan gedacht).

Dit brengt mij dan toch weer aan het twijfelen.
Twee van de drie units komen op de begane grond (2x 3,5 kW) omdat dit 2 aparte ruimtes zijn. Eén ruimte is echter wel een stuk minder groot, dus dat zou wellicht ook makkelijk een 2,5 kW moeten kunnen worden. Nog maar eens in de specs duiken wat de verschillen zijn tussen de 3,5 en 2,5 ZSX, offerte is gelukkig nog niet definitief. Prijsimpact speelt dan natuurlijk ook een rol.

De derde airco had ik bedacht voor de zolder die in open verbinding met 1e verdieping en hal op de begane grond staat. Hier had ik een 2,5 kW bedacht. De zolder is onverwarmd vanwege prima dak-isolatie, maar wordt 's winters toch net te koud om te gebruiken als werkkamer en zorgt daarnaast voor koudeval. 's Zomers zal deze airco waarschijnlijk wat meer draai uren maken dan de andere airco's om de luchtvochtigheid naar beneden te halen voor zowel zolder als 1e verdieping. Deze derde airco is dus hoofdzakelijk 'luxe'.

• Allewijn
  • Niet online
xHEMANx schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:51:
[...]

Die heb ik, en ik heb er ook een van aliexpres. Voor 4 euro. Doet precies hetzelfde, alleen is de grafiek wel wat minder mooi
Ik heb er ook eentje van Ali (Tuya platform) nu (zie mijn bericht en de laatste printscreen in mijn post: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77755284 )
Maar die maakt geen mooie grafieken over de gehele dag. Geeft wel het actuele verbruik aan en historie per dag. Maar wil dus nu wat meer info/nauwkeuriger ivm de rest van mijn vragen uit mijn vorige post.
Had ook eentje op Broadlink platform van ali. Die maakte wel iets nauwkeurige grafieken dan mijn huidige, maar dat platform was helemaal flut.

• w00key
arie-verdetti schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:29:
stiller is relatief en absolujut geen goede indicator of de airco stil is. je zult in de specs moeten kijken hoeveel db een airco produceert en hoeveel m3 lucht verplaatsing hij bij dat aantal db geeft. jue hebt niks aan een airco die 9 db stil is maar vervolgens geen lucht blaast. ook is het aantal m3 verschillend of je verwarmd of koelt. vaak bij verwarmen blazen de mhi harder dan met zelfde stand koelen.

als voorbeeld

dus de mhi srk 5.0 kan stiller opereren dan een srk 3.5. en blaast meer nog meer ljucht.

djus ook de srk 5.0 zs kan stiller opereren dan een zsx. dit is dan ook 1 van de redenen dat ik de zs gekozen heb.
Tip: zet je reply buiten de quote blok, anders is het lastig lezen wat origineel en antwoord is.

Je hebt gelijk dat je decibels niet blind mag vergelijken maar als je decibel vs airflow in een grafiek zet zie je dat de ZSX meer airflow oplevert bij gelijke dB. Hoger = beter op dezelfde dB waarde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69Sg11ahXNwbJNYeRuC1NKF_sok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lzG7u0IOzBkGK6JdLIRbVHql.png?f=fotoalbum_large

De gouden lijnen van de ZS serie lopen lager dan de ZSX 35/50 lijnen, dus bij gelijke airflow is de ZSX stiller.

In de praktijk heb je meer dan Ulo - Hi standen, intern heeft het per stand nog 2 substanden waar die uit kan kiezen. Hij matcht zelf benodigde airflow en vermogen, je hoeft niet naar de exacte locaties van de datapunten te kijken maar meer naar het verloop.

Vooral in de hoorbare gebied van 33 dB+ scheelt het veel, de 35ZSX doet ~700 m3 op 35 dB, de 35ZS heeft daar 39-ish dB voor nodig (stand tussen medium/high).

Bron: 2022 brochure met fan standen en m3/min: https://www.mhi.com/group...ds/pdf/sr_series_2022.pdf

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
xHEMANx schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:49:
[...]

Kabel met de sensor doorknippen en verlengen met een signaalkabel. Dat is wat ik gedaan heb, zoals je in de post hierboven kan lezen reageerd hij soms nog wel een beetje vreemd. Maar hij blaast wel net zolang tot de setpoint bereikt is en gaat niet gelijk zachtjes zodra het rondom de binnenunit warm is, terwijl de rest vd kamer nog koud is.
Zat ik ook even over te denken, maar wil voorkomen dat hij vreemd gaat doen ;)
een externe thermostaat op de muur eronder zou ik ook prima vinden, als ik er een kon vinden

Haal NOOIT een spookrijder in !

• w00key
Tehh schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:51:
[...]

Ah, delen door 24 uur had ik even gemist (of i.v.m. beperkte kennis niet aan gedacht).

Dit brengt mij dan toch weer aan het twijfelen.
Twee van de drie units komen op de begane grond (2x 3,5 kW) omdat dit 2 aparte ruimtes zijn. Eén ruimte is echter wel een stuk minder groot, dus dat zou wellicht ook makkelijk een 2,5 kW moeten kunnen worden. Nog maar eens in de specs duiken wat de verschillen zijn tussen de 3,5 en 2,5 ZSX, offerte is gelukkig nog niet definitief. Prijsimpact speelt dan natuurlijk ook een rol.

De derde airco had ik bedacht voor de zolder die in open verbinding met 1e verdieping en hal op de begane grond staat. Hier had ik een 2,5 kW bedacht. De zolder is onverwarmd vanwege prima dak-isolatie, maar wordt 's winters toch net te koud om te gebruiken als werkkamer en zorgt daarnaast voor koudeval. 's Zomers zal deze airco waarschijnlijk wat meer draai uren maken dan de andere airco's om de luchtvochtigheid naar beneden te halen voor zowel zolder als 1e verdieping. Deze derde airco is dus hoofdzakelijk 'luxe'.
Als het prijsverschil minimaal is zou ik gewoon de wat grotere nemen, ziet hetzelfde uit, buitenunit is even groot, weegt even veel, is niets anders dan een vinkje in de firmware dat die rustiger aan moet doen.

Aan de andere kant, als het echt zoveel kleiner is kan je inderdaad ook een 2.5 nemen. Hoe klein is het?

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:09
ZtaaB schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:42:

Bestaat zoiets?
Misschien dat dit ook voor jouw type airco werkt?
https://github.com/JanM321/esphome-lg-controller

Zelf gebruik ik dit naar volle tevredenheid.

• Tehh
  • Niet online
arie-verdetti schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:29:
[...]

als voorbeeld

Ik zat even te denken 'stilte is helemaal niet relatief', maar je bedoeld natuurlijk terecht dat db niet los gezien kan worden van luchtverplaatsing.
Daarin was mijn bericht onvolledig; het ging mij om het geluid van de buitenunit. Dan is de ZSX wel degelijk stiller dan een ZS.

Model buitendeel (SRC)35ZSX-W
Binnenunit:
Geluidsdruk u-la/la/mi/ho (dB)19/26/35/43
Luchthoeveelheid u-la/la/mi/ho (m³/uur)300/438/648/786
Buitenunit:
Geluidsdruk (silent mode) (dB)48 (38)

Model buitendeel (SRC)35ZS-W
Binnenunit:
Geluidsdruk u-la/la/mi/ho (dB)19/26/30/40
Luchthoeveelheid u-la/la/mi/ho (m³/uur)300/336/522/678
Buitenunit:
Geluidsdruk (silent mode) (dB)50 (45)

Het klopt dus dat de binnenunit van de ZS stiller is, maar de buitenunit is (in silent mode) ruim 6 db stiller. Geluid op de zachtste standen van de binnenunit is gelijk, waarbij de ZSX meer luchtverplaatsing heeft op de lage stand dan de ZS bij gelijke geluidsdruk. Op de hoogste stand is de ZSX wel weer luidruchtiger maar die stand hoop ik nooit nodig te hebben. Daarbij zijn de (S)EER en (S)COP van de ZSX een stuk hoger, daar heb ik wel wat extra geld voor over.
Vergelijken van een 50ZS met 35ZSX (of andere 'scheve' combinaties) is wel een goede trouwens! Maar qua zuinigheid zit er nog een behoorlijk verschil in de ZSX en de ZS.

@w00key er zit behoorlijk verschil in.
De keuken is ca. 25m² met ruim 8m² HR+++ glas op het zuiden. Opwarming door zoninstraling valt heel erg mee (of tegen in de winter), wel zit hier de primaire loopdeur naar buiten. Zomers is deze ruimte dus wel vrij snel warm, ook omdat er een plat dak is met 'slechts' 10cm PIR isolatie.
De woonkamer is zo'n 60m² met grote raampartijen op oost en west (HR++ en HR+++), warmteverlies m.n. richting hal en 1e verdieping.

• w00key
Tehh schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:19:
[...]
De keuken is ca. 25m² met ruim 8m² HR+++ glas op het zuiden. Opwarming door zoninstraling valt heel erg mee (of tegen in de winter), wel zit hier de primaire loopdeur naar buiten. Zomers is deze ruimte dus wel vrij snel warm, ook omdat er een plat dak is met 'slechts' 10cm PIR isolatie.
De woonkamer is zo'n 60m² met grote raampartijen op oost en west (HR++ en HR+++), warmteverlies m.n. richting hal en 1e verdieping.
Oh zon is echt verschrikkelijk in de zomer, een ~20 m2 kamer op de 2e verdieping wordt 's ochtends bloedheet, airco meet soms wel 27 graden en de multi buitenunit (5.3 kW nominaal) moet dan echt een kW of meer gebruiken om alleen die kamer koel te houden, dat is 1 kW x ~6 EER = 6 kW koeling. Op een random pagina van het internet lees ik:
De meest bepalende en helaas meest voorkomende oorzaak voor oververhitting is (te) veel zon-beschenen glas. In de zomer komt er tot wel 750 W per m2 glasoppervlakte je huis binnen. Zonwering is daarom extreem belangrijk voor een goed zomercomfort.
De grote nemen dus. Niet voor verwarmen maar voor koelen, daar bestaat overkill niet. Dat verklaart waarom twee flinke kantel-kiepramen van ~2 m2 bij mij voor zo ongelofelijk veel hitte kunnen zorgen, 750W x 4 = 3 kW warmtebron.

Met een 2e binnendeel aan schiet de buitenunit door naar max vermogen van 2500W, asociaal luid dus dat probeer ik te vermijden; dan maar alle power naar de 2e verdieping sturen en de woonkamer komt wel later.

[ Voor 7% gewijzigd door w00key op 10-01-2024 15:34 ]

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
w00key schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:31:
[...]

Oh zon is echt verschrikkelijk in de zomer, een ~20 m2 kamer op de 2e verdieping wordt 's ochtends bloedheet, airco meet soms wel 27 graden en de multi buitenunit (5.3 kW nominaal) moet dan echt een kW of meer gebruiken om alleen die kamer koel te houden, dat is 1 kW x ~6 EER = 6 kW koeling. Op een random pagina van het internet lees ik:
Even heel flauw: is zonwering geen idee? Wij hebben buiten screens geplaatst, en die schelen zowel in de winter als in de zomer best een paar graden in een kamer die vanaf 's morgens vroeg tot einde middag vol in de zon staat. Je houdt in de zomer de directe zon van je ramen af, en in de winter is het een stukje minder bewegende lucht langs je raam.

• w00key
Parody schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:39:
[...]

Even heel flauw: is zonwering geen idee? Wij hebben buiten screens geplaatst, en die schelen zowel in de winter als in de zomer best een paar graden in een kamer die vanaf 's morgens vroeg tot einde middag vol in de zon staat. Je houdt in de zomer de directe zon van je ramen af, en in de winter is het een stukje minder bewegende lucht langs je raam.
Ja klopt, weleens naar gekeken maar ze willen niet zonder steigers werken op 2 hoog, installatiekosten maken het een erg dure grap.

Op zuid was het een no brainer, maar dit huis staat op oost west en dan heb je erg veel screens of rolluiken nodig.

• arie-verdetti
w00key schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:00:
[...]

Tip: zet je reply buiten de quote blok, anders is het lastig lezen wat origineel en antwoord is.

Je hebt gelijk dat je decibels niet blind mag vergelijken maar als je decibel vs airflow in een grafiek zet zie je dat de ZSX meer airflow oplevert bij gelijke dB. Hoger = beter op dezelfde dB waarde:

[Afbeelding]

De gouden lijnen van de ZS serie lopen lager dan de ZSX 35/50 lijnen, dus bij gelijke airflow is de ZSX stiller.

In de praktijk heb je meer dan Ulo - Hi standen, intern heeft het per stand nog 2 substanden waar die uit kan kiezen. Hij matcht zelf benodigde airflow en vermogen, je hoeft niet naar de exacte locaties van de datapunten te kijken maar meer naar het verloop.

Vooral in de hoorbare gebied van 33 dB+ scheelt het veel, de 35ZSX doet ~700 m3 op 35 dB, de 35ZS heeft daar 39-ish dB voor nodig (stand tussen medium/high).

Bron: 2022 brochure met fan standen en m3/min: https://www.mhi.com/group...ds/pdf/sr_series_2022.pdf
mooi tabelletje. geeft ook precies aan wat ik schrijf. ben het met je eens dat zsx naarmate je meer vraagt hij in verhojuding stiller is. echter in de praktijk wil je zowiezo niet op fanstand 3 draaien. dan blijuft de vraag moet je zoveel meer betalen voor de ujnit als je stand 3 4 niet gebruitk. stom eigenlijk dat ze dat nergens aangeven dat er nog 2 standen extra zijn. lees dat nergens.

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
w00key schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:45:
[...]

Ja klopt, weleens naar gekeken maar ze willen niet zonder steigers werken op 2 hoog, installatiekosten maken het een erg dure grap.

Op zuid was het een no brainer, maar dit huis staat op oost west en dan heb je erg veel screens of rolluiken nodig.
Herkenbaar, zo is onze bovenverdieping ook, met als klap op de vuurpijl ramen op het zuiden. Wij hebben het toen meegenomen toen we gingen verhuizen en viel het plaatsingsbedrag niet zo op tussen alle verbouw-kosten. ;)

Ik kwam trouwens wel deze site tegen (Google, dus geen connecties): https://www.zonweringprijs.be/zonwering/

Wie weet staat daar nog een idee tussen. Elke watt aan warmte die niet binnenkomt is er tenslotte één die je niet hoeft weg te koelen...

• arie-verdetti
Tehh schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:19:
[...]

Ik zat even te denken 'stilte is helemaal niet relatief', maar je bedoeld natuurlijk terecht dat db niet los gezien kan worden van luchtverplaatsing.
Daarin was mijn bericht onvolledig; het ging mij om het geluid van de buitenunit. Dan is de ZSX wel degelijk stiller dan een ZS.

Model buitendeel (SRC)35ZSX-W
Binnenunit:
Geluidsdruk u-la/la/mi/ho (dB)19/26/35/43
Luchthoeveelheid u-la/la/mi/ho (m³/uur)300/438/648/786
Buitenunit:
Geluidsdruk (silent mode) (dB)48 (38)

Model buitendeel (SRC)35ZS-W
Binnenunit:
Geluidsdruk u-la/la/mi/ho (dB)19/26/30/40
Luchthoeveelheid u-la/la/mi/ho (m³/uur)300/336/522/678
Buitenunit:
Geluidsdruk (silent mode) (dB)50 (45)

Het klopt dus dat de binnenunit van de ZS stiller is, maar de buitenunit is (in silent mode) ruim 6 db stiller. Geluid op de zachtste standen van de binnenunit is gelijk, waarbij de ZSX meer luchtverplaatsing heeft op de lage stand dan de ZS bij gelijke geluidsdruk. Op de hoogste stand is de ZSX wel weer luidruchtiger maar die stand hoop ik nooit nodig te hebben. Daarbij zijn de (S)EER en (S)COP van de ZSX een stuk hoger, daar heb ik wel wat extra geld voor over.
Vergelijken van een 50ZS met 35ZSX (of andere 'scheve' combinaties) is wel een goede trouwens! Maar qua zuinigheid zit er nog een behoorlijk verschil in de ZSX en de ZS.

ja je kunt heel bijdehand doen. maar je kunt ook gewoon de informatie die ik je geef tot je nemen en het zo bekijken dat ik je stof geef om na te denken. jue zit niet voor niks op dit forum toch. jue hyebt zelf nog helemaal geen ervaringing behalve je papieren werkelijkheid.

en als jij meer wilt betalen voor een procjuct wat mischien in de praktijk niet heel veel zuiniger is moet jij weten. ik heb proberen aan te geven dat een srk 5.0 een mooi product is alle mhi trouwens. waar je zeer efficient mee kan verwarmen. en niet de hoofdprijs voor betaald. zie eerder energy rapport van homewizard.

en daar gaat het om.

• w00key
arie-verdetti schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:09:
[...]

ja je kunt heel bijdehand doen. maar je kunt ook gewoon de informatie die ik je geef tot je nemen en het zo bekijken dat ik je stof geef om na te denken. jue zit niet voor niks op dit forum toch. jue hyebt zelf nog helemaal geen ervaringing behalve je papieren werkelijkheid.

en als jij meer wilt betalen voor een procjuct wat mischien in de praktijk niet heel veel zuiniger is moet jij weten. ik heb proberen aan te geven dat een srk 5.0 een mooi product is alle mhi trouwens. waar je zeer efficient mee kan verwarmen. en niet de hoofdprijs voor betaald. zie eerder energy rapport van homewizard.

en daar gaat het om.
Er zijn wel meer verschillen hoor tussen die apparaten, je ziet niet alles zo snel in een pdf / tabel. Uit de laatste brochures van https://www.coolmark.nl/n...consumenten-brochure-2023, vallen de volgende het meest op:

ZS: 1.3 - 6.6 kW vermogen. 36 kg buitenunit.
ZSX: 0.6 (?) - 8.2 kW vermogen. 45 kg buitenunit, zelfde als de 60 ZSX, dus oversized compressor, inverter en koelblok.

Behalve pure decibels maakt soms ook uit hoe het klinkt, een mooie lage brom wordt minder irritant ervaren dan een fluittoon. De grotere compressor maakt over het algemeen minder slagen, vergelijkbaar maar autos, inline 4 vs V6.

De ZSX is gewoon zwaarder gebouwd. Binnendeel is gewoon groot, is ook een nadeel voor WAF, de 25 is even lomp groot als de 60, zelfde gewicht ook, maar hoeft daardoor minder hard te werken.

Buiten, zelfde, 43.5 kg tot 35, 45 kg vanaf 50, waar de ZS het moet doen met 31/34.5/36 kg aan staal.

Of dat belangrijk is moet je zelf weten als koper. Ik vind het persoonlijk wel wat hebben, wat reservevermogen voor als je echt haast hebt.

• Martin7182
Dat is alleen voor pauper-airco's😂
Geef gewoon wat meer uit voor een MHI-ZSX, dan heb je veel warmte en weinig defrosts. Mijn 2.5 model gaat terug tot 130 W. De 3.5 gaat volgens de specs even ver terug (tot 140 W) en de 5.0 en 6.0 tot 200 W.
Moet wel gezegd worden, boven de 12 °C wordt het minimum wel wat hoger, maar als je adhoc of met grotere hysterese verwarmt dan heb je daar geen last van.
Pendelen is overigens ook niet erg want het verwarmt heel zuinig. En een inverter airco die opstart, zo spannend is het niet :)

• Tehh
  • Niet online
arie-verdetti schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:09:
[...]

en daar gaat het om.
Er zit niets bijdehands in mijn post. Ik heb mijzelf puur verduidelijkt en naar aanleiding van jouw opmerkingen opnieuw naar de technische specs gekeken waarop ik mij heb gebaseerd, als die papieren werkelijkheid niet klopt dan hoor ik (inclusief toekomstige forumgebruikers) dat graag.
De voor mij belangrijke specs zijn: geluid van de buitenunit & energie efficiëntie. Op basis van de door MHI gepresenteerde specs komt de ZSX dan gewoon beter uit de bus dan de ZS (ook andere forumgebruikers geven aan dat de ZSX gewoon een goede machine is). Dat doet niets af aan jouw toevoeging op dit forum, sterker nog; ik zeg in mijn reactie juist dat ik je input waardeer.
w00key schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:31:
[...]

De grote nemen dus. Niet voor verwarmen maar voor koelen, daar bestaat overkill niet. Dat verklaart waarom twee flinke kantel-kiepramen van ~2 m2 bij mij voor zo ongelofelijk veel hitte kunnen zorgen, 750W x 4 = 3 kW warmtebron.

Met een 2e binnendeel aan schiet de buitenunit door naar max vermogen van 2500W, asociaal luid dus dat probeer ik te vermijden; dan maar alle power naar de 2e verdieping sturen en de woonkamer komt wel later.
Ik had je bron even opgezocht (https://kennisinstituutke...omfort-en-oververhitting/) omdat ik dacht/hoopte dat dit voor 'oud' HR glas zou zijn. Met triple glas is het 'slechts' 300W per m² op zuid en 450W per m² op oost/west. Maar dan nog zit ik in mijn keuken aan 3 kW aan opwarming door zoninstraling. Gelukkig hebben we een schaduwdoek die de meeste zon weghoud bij de ramen, maar dan nog komt er véél warmte binnen via de deur (primaire looproute via keuken) en ook tijdens het koken natuurlijk.
Bedankt voor je (jullie) input, ik stop met twijfelen en houd het bij de gekozen oplossingen (2x3,5kW ZSX + 1x 2,5kW ZSX).

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Martin7182 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:14:
[...]

Dat is alleen voor pauper-airco's😂
Geef gewoon wat meer uit voor een MHI-ZSX, dan heb je veel warmte en weinig defrosts. Mijn 2.5 model gaat terug tot 130 W. De 3.5 gaat volgens de specs even ver terug (tot 140 W) en de 5.0 en 6.0 tot 200 W.
Moet wel gezegd worden, boven de 12 °C wordt het minimum wel wat hoger, maar als je adhoc of met grotere hysterese verwarmt dan heb je daar geen last van.
Pendelen is overigens ook niet erg want het verwarmt heel zuinig. En een inverter airco die opstart, zo spannend is het niet :)
Hmmm mijn pauper airco draait al weer een paar uurtjes zonder defrost... 5 uurtjes al bijna weer..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZcpfB27C6NFOEvglhfWrVB-_QU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m7yY2SHVJijGfFapw2x7VnpV.jpg?f=fotoalbum_large

Owh en 12 december vorig jaar toen was het rond de 10 a 12 graden..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dN23NfAHdsxStUPnuuh12vCOMU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WpOUSsh5Rgdn9j5ZBWbZA2L8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald.42 op 10-01-2024 19:57 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Martin7182
Ronald.42 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:52:
[...]

Hmmm mijn pauper airco draait al weer een paar uurtjes zonder defrost... 5 uurtjes al bijna weer..

[Afbeelding]
Dat is niet zo vreemd, in het midden van het land is de RLV momenteel onder de 60%. Maar het is een combinatie van factoren; een groter koelblok heeft meer oppervlak en wordt daarom minder koud. Dus vriest hij minder snel dicht als alle andere factoren gelijk zijn (thermisch vermogen, luchtverplaatsing etc.)

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Martin7182 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:17:
[...]

Dat is niet zo vreemd, in het midden van het land is de RLV momenteel onder de 60%. Maar het is een combinatie van factoren; een groter koelblok heeft meer oppervlak en wordt daarom minder koud. Dus vriest hij minder snel dicht als alle andere factoren gelijk zijn (thermisch vermogen, luchtverplaatsing etc.)
Klopt onze lucht water wp doet momenteel ook niet aan defrosts.
Het is gewoon een droge schrale oostenwind.

Tegen het weekend met dooi en rond of net boven de 0 graden wordt het weer anders.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• arie-verdetti
Tehh schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:38:
[...]

Er zit niets bijdehands in mijn post. Ik heb mijzelf puur verduidelijkt en naar aanleiding van jouw opmerkingen opnieuw naar de technische specs gekeken waarop ik mij heb gebaseerd, als die papieren werkelijkheid niet klopt dan hoor ik (inclusief toekomstige forumgebruikers) dat graag.
De voor mij belangrijke specs zijn: geluid van de buitenunit & energie efficiëntie. Op basis van de door MHI gepresenteerde specs komt de ZSX dan gewoon beter uit de bus dan de ZS (ook andere forumgebruikers geven aan dat de ZSX gewoon een goede machine is). Dat doet niets af aan jouw toevoeging op dit forum, sterker nog; ik zeg in mijn reactie juist dat ik je input waardeer.

[...]
top opgelost. teksten kunnen soms verkeerd gelezen worden (geinterpreteerd worden)

Ik had je bron even opgezocht (https://kennisinstituutke...omfort-en-oververhitting/) omdat ik dacht/hoopte dat dit voor 'oud' HR glas zou zijn. Met triple glas is het 'slechts' 300W per m² op zuid en 450W per m² op oost/west. Maar dan nog zit ik in mijn keuken aan 3 kW aan opwarming door zoninstraling. Gelukkig hebben we een schaduwdoek die de meeste zon weghoud bij de ramen, maar dan nog komt er véél warmte binnen via de deur (primaire looproute via keuken) en ook tijdens het koken natuurlijk.
Bedankt voor je (jullie) input, ik stop met twijfelen en houd het bij de gekozen oplossingen (2x3,5kW ZSX + 1x 2,5kW ZSX).

• arie-verdetti
Tehh schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:38:
[...]

[...]

top opgelost. en de zsx zijn gewoon goede machines. dus daar doe je zowiezo goed aan

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-12-2025
Allewijn schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:01:
En een laatste vraag:

Beide MHI binnenunits en beide afstandsbedieningen zijn helaas in 5 jaar tijd echt al smerig vergeeld.
Bah... :r
Iemand ervaring om dit weer wit te krijgen? (Ik lees wat over waterstofperoxide etc, maar hoor graag een praktijkervaring op een MHI binnenunit en remote).
Tip van Flip waar ik zelf bij toeval achter kwam.

Ik had een oude koelkast die ik buiten gezet heb en daar bleef staan, op een gegeven moment zag ik dat de kunststof die inderdaad flink vergeeld was weer geheel wit geworden was. Deze stond buiten op de noordkant zonder enige zon en half onder de overkapping. Interessant om te zien maar ik had er niets aan.

Afgelopen september de airco vervangen en de oude binnenunit van 17 jaar , flink vergeeld, buiten gelegd nu niet onder de overkapping maar wel uit de zon, op noord, en de montageplaat lag er los bovenop, wat bleek enige tijd later toen ik die plaat wegpakte om in de oudijzer stapel te gaan leggen, de gaten hiervan kon je aflezen op de binnenunit die weer wit geworden was, hmm interessant. Enige tijd laten nog eens gekeken want ding ligt er nog en ook de rest was bijgekleurd, interessant nu want wat veroorzaakt dit en zon kan het niet zijn.
Dan maar eens testen, (inmiddels november) het klepje van de wasmachine, die ook vergeeld geworden is, er afgehaald en bijgelegd op de die airco binnenunit en deze een aantal dagen laten liggen, en warempel na een dag of wat bleek ook deze weer netjes wit te zijn.

Wat vocht erover (condens/regen) zal waarschijnlijk wel enige invloed hier op hebben. Wat ik ga doen als de droge periode weer gaat aanbreken is de gehele wasmachine een tijd buiten zetten zodat deze weer kan bijkleuren.

Voor de afstandsbediening zou ik deze even open schroeven (het voordeel van schroefjes tov klik systeem) en de behuizing even een weekje buiten neer leggen en het resultaat zal je waarschijnlijk verwonderen. De toetsen rubbers is even anders maar kan ook, zal een matje zijn maar wat dat gaat doen geen idee. (pas op met de koolpads aan de onderzijde.)

• Allewijn
  • Niet online
@webcamjan dankjewel voor je uitgebreide antwoord mbt vergelen.
Ik ga de Mitsubishi afstandsbediening uit elkaar halen en jouw methode proberen.
Ook heb ik net een fles waterstofperoxide 12% in gel vorm besteld. Ga ik ook icm afdekken met vershoudfolie en in uv/zon leggen uittesten.
Hopen dat ik de gehele kappen van mijn aircos weer wit krijg.
Anders 2k wit spuiten...

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:24
Allewijn schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:46:
Ik ga de Mitsubishi afstandsbediening uit elkaar halen en jouw methode proberen.
Ook heb ik net een fles waterstofperoxide 12% in gel vorm besteld. Ga ik ook icm afdekken met vershoudfolie en in uv/zon leggen uittesten.
Anders 2k wit spuiten...
Met een verfrolletje kan ook hoor.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08-2025

mwk

Oekol schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:18:
[...]

Ja daikin maar m'n eigen fout. Had de filters niet schoongemaakt. Lees maar eens door. Daarna totaal geen probleem en zo weer op 20 graden.
Fijn dat het weer werkt. Ik had de airco pas schoongemaakt met reiniger. Ik merk dat we met dit weer gewoon veel warmteverlies hebben in de woonkamer, En er hangt één 5kW unit midden in de Kamer. Maar dat is toch een meter of 5 á 6 van waar we zitten, bij de ramen van de voorkamer. Dan krijg je toch een koude trek.
Even de CV aan kost minimaal een kuub per uur (zie ik op mijn HomeWizard display). Dat is eur. 1,30.
Nu als experiment mijn kleine olieradiator naast de stoel. Die heeft 3 standen 500/1000/1500.
Als die op 500 draait is dat na een uur 16 cent.... Dat is welliswaar COP 1. Maar wat ik aan stroom verbruik verdienen we mogelijk weer terug met een goed zonnig jaar. Wat we aan gas verstoken zijn we zeker kwijt.

Maarten

• barta123
TereZz schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:38:
[...]

Of in het geval van Daikin dat ie op vraagbesturing ergens blijft hangen.. Als ie daar op staat krijg je er ook niet veel warmte in bij mij..

Voor een laag verbruik is dat mooi, of als het buiten warm (als in >2°C) is. Maar als het buiten echt vriest dat het kraakt, beter wat meer rpms..

In de nacht zet ik hem wel op demand control, eerder op 80% nu. Omdat het toerental dan veel lager blijft. Met silent mode vind ik hem alsnog veel lawaai maken. En in de nacht verlang ik toch niet veel warmte, dus is het prima zo :)

Had net beide units ook op een heel hoge temp staan, beiden op fansnelheid 5.. Unit trok ff 2500W, dan begint ie wel serieus geluid te produceren buiten _O- Maar nog steeds, zelfs bij -5°C komt er echt veel warmte uit, ben er echt blij mee!

Ik zit nu in het kleinste slaapkamertje van mn huis, mn muziekhokje (aka waar ik heel de dag herrie op maximaal volume kan draaien zonder iemand te hinderen). Nu is het er lekker 20°C ipv een tragische 16°C vorig jaar, met CV en VEEEL te duur gas 7(8)7 8)

• xHEMANx
  • Nu online
Allewijn schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:46:
Anders 2k wit spuiten...
Of de muren geel verven. 😅

Vannacht en vanochtend trouwens de eerste defrosts. 😢

Pagina: 1 ... 71 ... 163 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic