Hoe is je isolatie?Verwijderd schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:00:
[...]
4.6 voor de beste vloerunit?
Er zijn airco's met een SCOP van 6.2 (Panasonic) en de betere Daikin heeft 5.9 en de betere MHI heeft 5,2.
Maar goed, ik lees hier dat SCOP te weinig zegt, maar het is iig een vergelijk.
4,6 vs 5,2 is toch een verschil van 15%. Als je 15% meer verbruik vermenigvuldigt met de levensduur van de airco, dan is het uiteindelijk toch best weer een leuk bedrag dat je kan besparen door nu een efficiëntere te kopen, alle beetjes helpen.
Ik weet het, comfort, verschil is klein, enz... maar onnodig veel verbruiken vind ik zonde, ook al heb ik te veel zonnepanelen en stroom over.
Als je goede vloerisolatie hebt hoef je je echt geen zorgen te maken om een koude vloer.
Een warmtepomp is leuk, laat het L/L, L/W of W/W zijn. Maar alles valt of staat met goede isolatie, kierafdichting etc...
Ik heb zelf omdat ik op MP wat tegen kwam, vlak nadat mijn zonnepanelen zijn geinstalleerd een multi split van Daikin gevonden.
Deze hangen ook gewoon hoog op. Als het 24/7 wordt verwarmd is gewoon alles egaal dezelfde temperatuur.
Heb wel op de valreep mijn vloer nog laten isoleren vlak voordat het koud werd!
Ik kon via het Nationaal Warmtefonds tegen 0% rente lenen. Daar heb ik mijn 11 zonnepanelen mee gefinancieerd, plat dak geisoleerd (en wit gemaakt) plus de vloer geisoleerd. Dit vormde een sterke basis in mijn jaren '70 woning met TOEN al label C om comfortabel te verwarmen!
Ik zou gewoon afhankelijk van de situatie en hoe je huis eruit komt te zien kiezen voor wat voor model je wilt gaan. Ik wil zelf onder mijn unit nog een kast ofzo hebben staan. Met een vloermodel kan dat niet. Een wandmodel kan gewoon hoog hangen en heb je dus geen last van met je indeling!
Vloermodel kan wel makkelijker over de vloer heen blazen en zo een comfortabel gevoel geven. Ik zou niet zo zeer pinnig kijken naar de SCOP. Met een beter geisoleerd huis kun je veel meer besparen IMO.. Hoe zit je nu qua isolatie? Van welk jaar is je woning en heb je een idee van hoeveel units je zou willen in je huis?
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)
:strip_exif()/f/image/kzaIggUSpFoWV7VJqGujhXcv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qXntWWQjbdNBMVaI4hZh3bZz.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/PcRrvVzESt1f79B2ZD4cxbEh.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/cGniaPCtxMiUN82exqb03JjF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8ewEG6iXYe3ulg2T9aSjgGko.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JeKKBlgnw5N2VoV9M8zwMTkh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hZozncfUJj8B2sd5nJjAgQlr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vyDtfXRLyxBE3TYcO6igHa1s.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/lzG7u0IOzBkGK6JdLIRbVHql.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/m7yY2SHVJijGfFapw2x7VnpV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WpOUSsh5Rgdn9j5ZBWbZA2L8.jpg?f=fotoalbum_large)