Wij willen een triple split L/L warmtepomp (aka "airco") aankopen om enkele kamers van onze woning te kunnen verwarmen en verkoelen. Maar: welke moeten we hebben? 
Ik heb dit jaar al een aantal keer wat korte vraagjes gesteld in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 maar volgens mij is de vraag nu wat individueler, en dus tijd voor een eigen topic.
Eerst de situatie;
Kamer 2+3 bevinden zich op de 2e verdieping en hebben op dit moment nog geen verwarmingsbron. Deze verdieping zijn we volledig aan het verbouwen, dus daar is in principe alles mogelijk
Genoeg triple splits te koop natuurlijk! Maar, als we iets doen dan doen we het graag goed, dus ik wil geen B-merken aan de gevel hangen. Ook is geluidsproductie belangrijk: de buitenunit komt te hangen bij ons slaapkamerraam, en omdat het een rijwoning betreft zitten we ook met geluidsproductie op de erfgrens waar we ons aan willen houden. Daarmee vallen een hoop merken af.
Uiteindelijk komen we dan op het volgende uit...
Daikin:
Buiten: 3MXM40
Binnen: Stylish FTXA, 2x 2kW en 1x 2.5kW voor de ruimte met het platte dak
+ We vinden de Stylish zéér strakke binnen-units, itt MHI.
+ Volgens documentatie is die buitenunit 2 db(A) stiller dan de MHI, wat (op papier) toch best een groot verschil is
+ Efficienter, gezien SCOP (Daikin 5.0 - MHI 4.6)
MHI:
Buiten: SCM 41 ZS-W
Binnen: Premium-serie, 2x 2kW en 1x 2.5kW voor de ruimte met het platte dak.
+ Iets goedkoper in aanschaf
+ MHI staat volgens mij iets beter aangeschreven qua kwaliteit...
+ Met MHI-AC-Ctrl lokaal aanstuurbaar, Daikin werkt over de cloud
Tja, voor beide valt zo wel wat te zeggen
Dus welke moeten we nemen? Daikin of MHI?
En qua vermogen, zou 4kW voor de buitenunit toch wel voldoende moeten zijn?
Zijn de binnenunits misschien nog te zwaar voor slaapkamers?
Ik heb dit jaar al een aantal keer wat korte vraagjes gesteld in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 maar volgens mij is de vraag nu wat individueler, en dus tijd voor een eigen topic.
Eerst de situatie;
- Verwarmen en verkoelen over 3 kamers
- Woning van 2002 wat betreft het isolatieniveau, label A+.
- Het betreft een rijwoning, geen ruimte voor 3 buitenunits, het moet dus een split worden.
- Kamer 1: slaapkamer van ongeveer 18m2, plafondhoogte 2.5m, glasoppervlak op het zuiden, 1e etage
- Kamer 2: slaapkamer van ongeveer 20m2, plafondhoogte 2.3m, glasoppervlak op het zuiden, 2e etage, plat dak (hier drukken we extra veel isolatie in).
- Kamer 3: kantoorruimte van ongeveer 14m2, plafondhoogte 2.4m tot 3.4m / diagonaal dak, glasoppervlakop het noorden.
Kamer 2+3 bevinden zich op de 2e verdieping en hebben op dit moment nog geen verwarmingsbron. Deze verdieping zijn we volledig aan het verbouwen, dus daar is in principe alles mogelijk
Genoeg triple splits te koop natuurlijk! Maar, als we iets doen dan doen we het graag goed, dus ik wil geen B-merken aan de gevel hangen. Ook is geluidsproductie belangrijk: de buitenunit komt te hangen bij ons slaapkamerraam, en omdat het een rijwoning betreft zitten we ook met geluidsproductie op de erfgrens waar we ons aan willen houden. Daarmee vallen een hoop merken af.
Uiteindelijk komen we dan op het volgende uit...
Daikin:
Buiten: 3MXM40
Binnen: Stylish FTXA, 2x 2kW en 1x 2.5kW voor de ruimte met het platte dak
+ We vinden de Stylish zéér strakke binnen-units, itt MHI.
+ Volgens documentatie is die buitenunit 2 db(A) stiller dan de MHI, wat (op papier) toch best een groot verschil is
+ Efficienter, gezien SCOP (Daikin 5.0 - MHI 4.6)
MHI:
Buiten: SCM 41 ZS-W
Binnen: Premium-serie, 2x 2kW en 1x 2.5kW voor de ruimte met het platte dak.
+ Iets goedkoper in aanschaf
+ MHI staat volgens mij iets beter aangeschreven qua kwaliteit...
+ Met MHI-AC-Ctrl lokaal aanstuurbaar, Daikin werkt over de cloud
Tja, voor beide valt zo wel wat te zeggen
Dus welke moeten we nemen? Daikin of MHI?
En qua vermogen, zou 4kW voor de buitenunit toch wel voldoende moeten zijn?
Zijn de binnenunits misschien nog te zwaar voor slaapkamers?
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW