Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:22
Wij willen een triple split L/L warmtepomp (aka "airco") aankopen om enkele kamers van onze woning te kunnen verwarmen en verkoelen. Maar: welke moeten we hebben? :)

Ik heb dit jaar al een aantal keer wat korte vraagjes gesteld in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 maar volgens mij is de vraag nu wat individueler, en dus tijd voor een eigen topic.

Eerst de situatie;
  • Verwarmen en verkoelen over 3 kamers
  • Woning van 2002 wat betreft het isolatieniveau, label A+.
  • Het betreft een rijwoning, geen ruimte voor 3 buitenunits, het moet dus een split worden.
  • Kamer 1: slaapkamer van ongeveer 18m2, plafondhoogte 2.5m, glasoppervlak op het zuiden, 1e etage
  • Kamer 2: slaapkamer van ongeveer 20m2, plafondhoogte 2.3m, glasoppervlak op het zuiden, 2e etage, plat dak (hier drukken we extra veel isolatie in).
  • Kamer 3: kantoorruimte van ongeveer 14m2, plafondhoogte 2.4m tot 3.4m / diagonaal dak, glasoppervlakop het noorden.
Kamer 1 bevind zich op de 1e verdieping, en heeft nu nog een CV/radiator, die ik er graag uit zou halen.[/]
Kamer 2+3 bevinden zich op de 2e verdieping en hebben op dit moment nog geen verwarmingsbron. Deze verdieping zijn we volledig aan het verbouwen, dus daar is in principe alles mogelijk :)

Genoeg triple splits te koop natuurlijk! Maar, als we iets doen dan doen we het graag goed, dus ik wil geen B-merken aan de gevel hangen. Ook is geluidsproductie belangrijk: de buitenunit komt te hangen bij ons slaapkamerraam, en omdat het een rijwoning betreft zitten we ook met geluidsproductie op de erfgrens waar we ons aan willen houden. Daarmee vallen een hoop merken af.

Uiteindelijk komen we dan op het volgende uit...

Daikin:
Buiten: 3MXM40
Binnen: Stylish FTXA, 2x 2kW en 1x 2.5kW voor de ruimte met het platte dak
+ We vinden de Stylish zéér strakke binnen-units, itt MHI.
+ Volgens documentatie is die buitenunit 2 db(A) stiller dan de MHI, wat (op papier) toch best een groot verschil is
+ Efficienter, gezien SCOP (Daikin 5.0 - MHI 4.6)

MHI:
Buiten: SCM 41 ZS-W
Binnen: Premium-serie, 2x 2kW en 1x 2.5kW voor de ruimte met het platte dak.
+ Iets goedkoper in aanschaf
+ MHI staat volgens mij iets beter aangeschreven qua kwaliteit...
+ Met MHI-AC-Ctrl lokaal aanstuurbaar, Daikin werkt over de cloud :(

Tja, voor beide valt zo wel wat te zeggen :P

Dus welke moeten we nemen? Daikin of MHI?

En qua vermogen, zou 4kW voor de buitenunit toch wel voldoende moeten zijn?
Zijn de binnenunits misschien nog te zwaar voor slaapkamers?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 22:01
Kan je luchtkanalen kwijt in je verbouwing? Mijn dream setup is een kanaal unit airco met regelbare kleppen, dan is het overal lekker warm of koel zonder zo'n onding aan elke wand. Ik zou het hier kunnen verstoppen in de CV hok en de kamers direct ernaast kunnen bedienen = 1 verdieping met 1 unit; single splits zijn zuiniger ook nog. Als ik hier ooit grof verbouw, of verhuis, komt zo'n setup.

En geen last van idiote thermometer in de unit die altijd er naast zit, kanaalunit komt gewoon met een wandbediening a la CV die wel de echte kamertemperatuur op 1.5 meter hoogte meet.

Note: energielabels voor multi moet je zelf genereren, elke combi is anders. Voor 3MXM40A / FTXA

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqhIpjl9PlIgCzi8veSoMOphLzw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AQt2LhnuY1WFQE23br9tMuo5.png?f=user_large

En MHI (kan geen ZSX vinden in de LOT10 generator, dus ZS).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t30C_XOo4uV2oQqMkAqV3zhBLoY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wwYItUBvII6nAAC4vVkb0OAv.png?f=user_large

Note: Pdesign van MHI staat op 3.4 kW, is misschien wat laag. Een grotere:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wx699tMgp3bQZ7YfBzZeySGFAsg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zJfWPnzONEhiiBuRf4ih9Mri.png?f=user_large

Is wel minder zuinig, maar is nog steeds ongeveer 1500 kWh voor 4.7 of 5.0 kW aan geleverd vermogen bij -10 in je huis, en evenredig lager benodigde kW bij hogere temperatuur aan de hand van klimaatgegevens van landen in groene zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:47
Ik ben niet bekend met Daikin, maar volgens mij kan je bij mhi geen 3 units aansluiten op zo'n buitenunit. Dan heb je dacht ik een 5,0 of 6,0kW buitenunit nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Oh de SCM41 is een rare die alleen met ZS-W werkt, dus die gewoon niet nemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZ4YE2e9J-IjtnPLX5BLRTkqxas=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Yh2yca0qROrLq6IMHfLFwAyC.png?f=user_large

de 50 met ZSX is zelfde SCOP als Daikin; gewoon goed dus.

De 50 met 2x ZSX in de lab: https://www.eurovent-cert...pant/model/show/200238262

Op de voor Nederland belangrijke deelscores haalt het mooie resultaten, bij +2 en +7 verwarm je meeste tijd van het jaar, dat levert COP van 5.85 en 6 op. Mijn LG doet 3.8 en 4.6... Dan kost het bij +2 een kuub gas vervangen 1.4 kWh ipv mijn 2.1 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:15
w00key schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:33:
Oh de SCM41 is een rare die alleen met ZS-W werkt, dus die gewoon niet nemen.

[Afbeelding]

de 50 met ZSX is zelfde SCOP als Daikin; gewoon goed dus.

De 50 met 2x ZSX in de lab: https://www.eurovent-cert...pant/model/show/200238262

Op de voor Nederland belangrijke deelscores haalt het mooie resultaten, bij +2 en +7 verwarm je meeste tijd van het jaar, dat levert COP van 5.85 en 6 op. Mijn LG doet 3.8 en 4.6... Dan kost het bij +2 een kuub gas vervangen 1.4 kWh ipv mijn 2.1 kWh.
ZSX heeft toch niet zoveel meerwaarde op een multi buitendeel? Deze komen met name tot hun recht op een hyper buitendeel.

[ Voor 30% gewijzigd door nMad op 29-11-2023 16:38 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
nMad schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:38:
[...]

ZSX heeft toch niet zoveel meerwaarde op een multi buitendeel? Deze komen met name tot hun recht op een hyper buitendeel.
Andere ventilator en warmtewisselaar. Het is stiller en efficienter.

Op https://www.mhi-mth.co.jp/en/techhp/euregulation/lot10/ kan je ze vergelijken, de SCM50 met 20/20/25 ZS vs ZSX is 4.4 vs 4.6 SCOP. 1430 vs 1495 kWh verbruik in een jaar bij een standaard modelhuis die ~4.7 kW warmte nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
w00key schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:53:
Kan je luchtkanalen kwijt in je verbouwing? Mijn dream setup is een kanaal unit airco met regelbare kleppen, dan is het overal lekker warm of koel zonder zo'n onding aan elke wand.
Dat is een vette oplossing! :) Maar helaas gaat dat niet goed kunnen, ik heb daarvoor niet voldoende ruimte in het dak of in de wanden om bij de 2 slaapkamers uit te komen. Sowieso zit 1 slaapkamer op een andere verdieping, dan moet ik een luchtkanaal door de betonnen verdiepingsplaat heen rammen :P al zou je ook dat weer kunnen splitten (wandmodel daar, luchtkanaalunit voor de 2e verdieping) maar ook dat is dus helaas niet zo goed mogelijk hier.

Wel veel dank voor het idee, het is precies dit soort ideeën die ik wel wil hebben overwogen voordat ik zo'n investering doe d:)b
Note: energielabels voor multi moet je zelf genereren, elke combi is anders. Voor 3MXM40A / FTXA
Dank daarvoor! Denk dat je daaruit het best kan concluderen dat er feitelijk zeer weinig verschil zit in de energieprestaties van de 2 units.

Wel interessant dat de geluidsproductie-delta tussen de 2 sets, meer verschilt dan ik had gedacht.

[ Voor 11% gewijzigd door Richh op 29-11-2023 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Sjamo schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:53:
Ik ben niet bekend met Daikin, maar volgens mij kan je bij mhi geen 3 units aansluiten op zo'n buitenunit. Dan heb je dacht ik een 5,0 of 6,0kW buitenunit nodig.
Dit kan wel, de 3 in '3MXM' staat voor '3 aansluitingen' en de aansluittabel laat dit ook zien.

Ik wil juist niet zo'n hoog vermogen. Lees in het bekende bovengenoemde topic best veel klachten over het pendelen van de 6kW 3MXM68, dat hij niet tot een laag genoeg niveau zou kunnen. Qua kubieke meters denk ik dat 4kW al ruim voldoende moet zijn eigenlijk.

Het zijn slaapkamers, daar gaan we sowieso niet 24/7 verwarmen of koelen. Alleen mijn kantoor zal op thuiswerkdagen wel doorlopend verwarmd/verkoeld worden (en als er dan een beetje 'bleeding' is naar de andere kamers is daar natuurlijk niks mis mee, dat is in feite wel mooi meegenomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Ik volg niet waar die getallen uit de energielabel komen, beter in de specs zelf kijken van de apparaten. De ZSX is de stilste als het om dB/airflow gaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ueklJfgW9EyRV18t_kOubz8vNnA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yDiwhPo2Ot5W0k0QdriTxuob.png?f=fotoalbum_large

En ze kunnen idioot hard blazen, ook de "kleine", en heel stil zijn als het nodig is.

[ Voor 8% gewijzigd door w00key op 29-11-2023 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:47
Richh schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:12:
[...]

Dit kan wel, de 3 in '3MXM' staat voor '3 aansluitingen' en de aansluittabel laat dit ook zien.

Ik wil juist niet zo'n hoog vermogen. Lees in het bekende bovengenoemde topic best veel klachten over het pendelen van de 6kW 3MXM68, dat hij niet tot een laag genoeg niveau zou kunnen. Qua kubieke meters denk ik dat 4kW al ruim voldoende moet zijn eigenlijk.

Het zijn slaapkamers, daar gaan we sowieso niet 24/7 verwarmen of koelen. Alleen mijn kantoor zal op thuiswerkdagen wel doorlopend verwarmd/verkoeld worden (en als er dan een beetje 'bleeding' is naar de andere kamers is daar natuurlijk niks mis mee, dat is in feite wel mooi meegenomen).
Ik had het over mhi. Ik zei dat ik niet bekend ben met Daikin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
w00key schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:15:
Ik volg niet waar die getallen uit de energielabel komen, beter in de specs zelf kijken van de apparaten. De ZSX is de stilste als het om dB/airflow gaat:

[Afbeelding]
Misschien gek, maar geluidsproductie van de binnenunit vind ik minder relevant dan geluidsproductie van de buitenunit.
Ik denk namelijk dat je op dit prijsniveau sowieso een behoorlijk stille binnenunit hebt, vandaar dat dat er minder toe doet.

Geluidsproductie van de buitenunit vinden we belangrijker, omdat het een rijwoning betreft en we natuurlijk liever niet teveel decibellen op de erfgrens willen produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Sjamo schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:16:
[...]

Ik had het over mhi. Ik zei dat ik niet bekend ben met Daikin.
Ah, check :)

MHI heeft 2 units die mogelijk voor ons interessant zijn, de SCM41 en de SCM50. Beide kunnen 3 units aan :)

Zoals @w00key aangeeft: de SCM41 is minder interessant door de beperktere keuze qua binnenunits, dus dan komen we uit op de SCM50.
Dat maakt het prijsvoordeel van MHI tov Daikin weer wat kleiner. Eigenlijk valt het prijsargument dan weg.
Aan de andere kant is de efficiency van beide systemen dus ook een heel stuk vergelijkbaarder dan de platte SCOP van de buitenunit. Het efficiencyargument valt dan ook weg.

Blijven volgens mij de volgende verschillen staan:

Daikin: stillere buitenunit, iets mooiere binnenunits
MHI: iets beter aangeschreven in het bekende L/L topic, lokaal aanstuurbaar.

Ik denk dan toch dat het een kwestie van persoonlijke voorkeur/smaak is. Of mis ik nog een wezenlijk verschil tussen deze sets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Richh schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:19:
[...]

Misschien gek, maar geluidsproductie van de binnenunit vind ik minder relevant dan geluidsproductie van de buitenunit.
Ik denk namelijk dat je op dit prijsniveau sowieso een behoorlijk stille binnenunit hebt, vandaar dat dat er minder toe doet.

Geluidsproductie van de buitenunit vinden we belangrijker, omdat het een rijwoning betreft en we natuurlijk liever niet teveel decibellen op de erfgrens willen produceren.
Dan zou ik zeker de grotere nemen. Die draait op veel lagere toerental dan een kleintje die op max RPM herrie maakt.

Mijn LG MU3R19 zit nu op 600W, ongeveer een kwart kracht om 2 verdiepingen warm te houden. Met een kleinere zit je sneller hoger in de power level % en heb je er veel meer last van - beetje vergelijkbaar met een klein autotje op de snelweg vs een 6 cilinder motor.

Pokkeherrie, dat gebeurt het meest tijdens defrost en daar heb ik nul last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
w00key schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:26:
[...]

Dan zou ik zeker de grotere nemen. Die draait op veel lagere toerental dan een kleintje die op max RPM herrie maakt.

Mijn LG MU3R19 zit nu op 600W, ongeveer een kwart kracht om 2 verdiepingen warm te houden. Met een kleinere zit je sneller hoger in de power level % en heb je er veel meer last van - beetje vergelijkbaar met een klein autotje op de snelweg vs een 6 cilinder motor.

Pokkeherrie, dat gebeurt het meest tijdens defrost en daar heb ik nul last van.
Ik begrijp uit verschillende posts uit Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 juist dat ik niet een te grote moet nemen, omdat grotere multisplits niet kunnen moduleren naar een dermate laag niveau. En dan gaat de unit pendelen, wat vervelend kan zijn.

Qua daadwerkelijk formaat / afmetingen maakt het trouwens niet uit of je bijvoorbeeld de 3MXM40 of 3MXM52 haalt, ofwel de SCM 50 of kleiner/groter haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:27
Ik lees toch echt heel veel negativiteit over de multi splits van daikin. Raar regelgedrag, pendelen met hoog verbruik als resultaat, veel
Defrosts. Ik zou het wel weten in vergelijking met mhi. Zeker als de prijs vergelijkbaar is. Zou als je kan idd voor een hyper icm zsx gaan. Kijk maar eens hoeveel vermogen die kan leveren als het écht koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
TereZz schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:42:
Ik lees toch echt heel veel negativiteit over de multi splits van daikin. Raar regelgedrag, pendelen met hoog verbruik als resultaat, veel
Defrosts. Ik zou het wel weten in vergelijking met mhi. Zeker als de prijs vergelijkbaar is. Zou als je kan idd voor een hyper icm zsx gaan. Kijk maar eens hoeveel vermogen die kan leveren als het écht koud is.
Ik lees daar juist wisselende verhalen over. Volgens mij speelt dat probleem vooral als je een redelijk grote buitenunit hebt (zoals de 3MXM68) gecombineerd met een kleinere binnenunit, of juist een kleine kamer die sowieso al snel opgewarmd is.

Maar ja, de verhalen zijn me wel bekend, en dat doet me ook wel twijfelen tussen deze 2 inderdaad.

Veel vermogen als het echt koud is, is overigens niet waar het om gaat. Het gaat om slaapkamers (die hoeven niet heel warm) en sowieso zijn alle kamers gelegen boven de begane grond waar vloerverwarming in zit - en warme lucht stijgt op :)

Als het ooit nog eens weer -20 in Nederland gaat worden, dan is voor die paar dagen in het jaar het ook geen ramp om nog een klein extra kacheltje in te pluggen voor de kantoorruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Richh schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:38:
[...]

Ik begrijp uit verschillende posts uit Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 juist dat ik niet een te grote moet nemen, omdat grotere multisplits niet kunnen moduleren naar een dermate laag niveau. En dan gaat de unit pendelen, wat vervelend kan zijn.

Qua daadwerkelijk formaat / afmetingen maakt het trouwens niet uit of je bijvoorbeeld de 3MXM40 of 3MXM52 haalt, ofwel de SCM 50 of kleiner/groter haalt.
Dat is n.v.t. bij een MHI. Ook de grotere MHI kunnen tot ~1 kW warmte / 2-300W elektrisch regelen - hetzelfde als een kleine 2.5 kW single split. Daikin daarentegen hebben de neiging om vol gas te gaan en dan weer uit wat verschrikkelijk is voor verbruik en als je niet op pas temperatuur binnen. Meest recente voorbeeld: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77328696

Ik heb niemand horen klagen over zoiets bij MHI. Bij Daikin kan je dat oplossen met demand control maar vereist wel meer geklooi en over hun app wordt regelmatig geklaagd, nu werkt "powerful" weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Hoi @Richh even een kick van je topic. Ben namelijk wel benieuwd waar de keuze uiteindelijk op is gevallen en wat dan de doorslag gaf?

Ben zelf ook in de markt voor een triple split opstelling, ik neig nu naar een set met SCM41ZS-W met SRK15ZS-WF (2x) en een SRK25ZS-WF.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 19-08-2024 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
ThinkPad schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:42:
Hoi @Richh even een kick van je topic. Ben namelijk wel benieuwd waar de keuze uiteindelijk op is gevallen?

Ben zelf ook in de markt voor een triple split opstelling, ik neig nu naar een set met SCM41ZS-W met SRK15ZS-WF (2x) en een SRK25ZS-WF.
Het is een Daikin set geworden, maar hij hangt nog niet :P dat gaat ergens in de komende weken gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Wat heeft je doen besluiten om Daikin te kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
ThinkPad schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:45:
Wat heeft je doen besluiten om Daikin te kiezen?
Design van de binnenunit (stylish units), de geluidsproductie van de buitenunit (op papier), de efficiency (op papier) en met een bestelling in het buitenland was de prijs zeer vergelijkbaar.

Maar al met al was het een 50/50 keuze wat mij betreft. Eigenlijk is het de WAF die besloten heeft :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-09 07:45
ThinkPad schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:42:
Hoi @Richh even een kick van je topic. Ben namelijk wel benieuwd waar de keuze uiteindelijk op is gevallen en wat dan de doorslag gaf?

Ik hoor wat afwijkende geluiden hier over de SCM41, maar ik heb deze ook en juist heel bewust genomen. Kunnen gewoon 3 binnenunits op, in mijn geval 1 x een SRK20ZS-WF en 2 x een SRK15ZS-WF (voor 2 kleinere slaap/werkkamers). Zeer tevreden mee, laag verbruik. Echter alle wel drie ad-hoc verwarmers/koelers.
Daarnaast heb ik voor de woonkamer wel een extra unit omdat deze veel langer aanstaat, met name verwarmen. Dat is dan een 35ZSX singlesplit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJrCEsg-eEn7Q7S6QUsNFi64DmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/13Nl0Gq7xjjL2khXhkV6BN9t.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1