Jazekersomfing schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:02:
Benieuwd of jullie het huis gekocht hebbenWij hebben 8 jaar geleden een huis gekocht met hetelucht verwarming. Eigenlijk is het ideaal om hetelucht kanalen te hebben in je huis. Zeker als je nog een laag temperatuur verwarming als vloerverwarming erbij hebt. Dan heb je samen met je hetelucht kanalen een mooie manier om op lage temperatuur je verwarming te regelen wat het weer makkelijk maakt om efficient je huis te verwarmen en koelen met bijvoorbeeld een warmtepomp. Nadeel: Weinig installateurs snappen dit en zullen hieraan beginnen. Vaak zijn de luchtkanalen ook oud...
Dat laatste is nu een beetje mijn "probleem". Ik ben vandaag begonnen met het verwijderen van onze Brink Allure B40. Ik heb besloten om hier een Panasonic PAW-FC2E-E210L unit te plaatsen die zijn warm water in eerste instantie gaat krijgen van een reeds aanwezige Intergas HRE 36/30.
Bij het verwijderen zie ik voor het eerst de doorsnede van mijn kanalen
[Afbeelding]
Supervrolijk wordt ik hier niet van en vraag me af of je hier iets mee kunt doen? On the bright side: Wel redelijk geisoleerdIk heb voor riool wel eens technieken gezien waarbij men een flexibele buis door bestaande buizen trekt. Deze blazen ze dan hop en laten ze uitharden. Met andere technieken sprayen ze de binnenkant met een coating waardoor deze ook glad word. Beiden zullen vast geen DIY zijn, mochten ze al bestaan voor luchtkanalen.
Iemand hiermee bekend toevallig? Ik zal eerst toch de nieuwe unit op dit bestaande stelsel aan moeten sluiten, want een heel groot project ben ik nog niet aan toe. Anders wordt het ieder jaar maar een sectie van de kanalen vervangen ofzo. (of gewoon laten zitten en niet meer kijken)
EDIT:
Met enig zoekwerk vind ik, naast de normale 'spiro/thermoduct/ongeisoleerde' kanalen, ook het volgende systeem.Redelijk gunstig geprijsd (t.o.v. de rest dan. Ik vind het allemaal belachelijk duur):
https://r-vent.com/nl/art...-30mm.-o-315mm.-l.-2350mm.
doc: https://r-vent.com/media/files/compano/crd303152350-4.pdf
Voor een deel komt dit aardig overeen met wat er al hangt qua afmeting. Voor een ander deel is de grootte waarschijnlijk niet genoeg, maar daar kan ik nog eens over nadenken. (Wellicht vanuit grotere kanalen overlopen of 2 buiten parallel maken)
Als ik het goed begrijp ga je zelf een kanaalunit ventilator die zowel kan koelen als kan warmen installeren op het buizensysteem van de luchtverwarming. Is dit ter garandering van de ventilatie? Heb je dan ook nog een andere vorm van verwarming, zoals vloerverwaming?
Zelf moet dus even afwachten en ook kijken wat ik aantref in het huis. Het is een oud beestje en de vorige eigenaar heeft hem twee jaar niet aan gehad, sinds de installatie van de airco. Hij is wel nog getest voor de verkoop maar goed, dat zegt natuurlijk weinig over het algeheel functioneren en de staat van het systeem.
Als ik dan toch een vraag mag stellen over hetelucht verwarming: in het huis zijn verschillende roosters aanwezig, bv 4 in de vloer van de woonkamer en twee in de keuken (één hoge en één lage in de muur , 1 in de gang laag bij de grond, de bovenverdieping weet ik niet precies). Ik zag echter ook twee grotere roosters in de woonkamer en de keuken die contact hebben met de kruipruimte. Wat is de functie van deze grote roosters? Behoren deze überhaupt bij luchtverwarming?
/f/image/9VaPjWMcB85KHyVqQFVoZgsO.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oBZ2QLa9uwCQRvzUXBi4oXQ8.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Bk698uSdH680p6oq8Ie9vaa4.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/k6AAYItksSJM5XqKnWTsImhr.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/FGzqb0EPuvE09DWaE4GeM0eA.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/jMvPx8yuspvwmHmhEnb5oUxb.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/PdIbAGYbiIAwgawUzL9CbCco.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/F8CaPdIYsYUFdGI10MFI3H4a.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/wRc4HYYZBabkuw9YsAny8KRG.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/L5HBAXHLSCyuAqhwDoElwHe0.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ynMKWdOa7JbsO8ooSP2DmHS5.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/gjRBqhKiL5zsLvu9v6sQC52X.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4atzjWvpKXJp470DAYxQ2mkW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OlFqflo0Zj5w9zBqZU60qrs4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CiSw6pKQyWb3DIcil4E6WRyJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CHgw1XaE4fej2SvchzQUKBio.png?f=user_large)

:strip_exif()/f/image/BH9YlaH17iEU21TORwSX5ibU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ySEBWfKRlfZnU027f0FXTuhf.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/WTqwtyKfworPowG8HC7zypQm.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/P0T0yiH4Otg6jCwJ0pbgTqJ1.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3gUbJuOQ0v5PfIYYL8bDKYos.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/U9uLboVQeyRBiSVnTCMbjPcW.png?f=fotoalbum_large)