Ik heb meegelezen met de diverse topics die hier te vinden zijn over vervanging/verduurzaming van een bestaande heteluchtverwarmingssysteem.
Daar heb ik flink wat informatie uitgehaald (dank jullie allen voor de bijdragen) en er ook uit geconcludeerd dat dit zeker mogelijk moet zijn.
Allereerst excuses voor deze lange post, maar ik dacht mijn situatie toch maar zo compleet mogelijk te delen.
Waar praten we over in mijn geval:
- (Semi)-bungalow uit 1978 - door mij gekocht in 2018
Totale vloeroppervlak: 310m2 - inhoud ca 850 m3
- Beganegrondopp.: 250m2
- Verwarmingssyteem: HLV - Brink Allure B40-HR uit 2016 (dus direct gestookt). Deze staat in een apart stookhok opgesteld.
- Kanalen: 95% in de kruipruimte - rechthoekige kanalen van binnen geïsoleerd met glaswol.
- Woonkamer en slaapkamers hebben allen een retourventiel waardoor de lucht via kanalen naar de HLV wordt teruggeleid (gesloten dus).
- Dit huis is van voor- naar achtergevel ca 30m diep. Stookhok ligt ongeveer in het midden.
- Warmwater via elektrische boiler (staat ook in het stookhok).
- Ca: 90m2 glasoppervlak HR++; geplaatst in 2006 - kunststof kozijnen van bedenkelijke kwaliteit (evenals de plaatsing).
- Mechanische ventilatie met afzuigingen in toiletten, badkamer en afzuigkap in de keuken.
- Vliering boven de slaapkamers geisoleerd - ca 10cm steenwol
- Dakbeschot boven kamers 1ste verdieping geïsoleerd met ca 8cm glaswol.
- Spouwmuren bij de bouw geïsoleerd (4cm steenwol) en door mij laten na-isoleren met schuim en daarna buitenmuren geïmpregneerd..
- Vanwege de HLV kanalen is het ondoenlijk om de vloer te isoleren, daarom hebben we de bodem geïsoleerd met ca 25cm parels (meer dan 1 tankwagen vol parels is daar ingegaan). NAdeel is dat de kruipruimte niet meer goed begaanbaar is
- Gasverbruik: teruggebracht tot ca 2100 m3/jr, wat ik redelijk laag vind voor de grootte van deze woning. Wij stoken overigens op 19 graden ruimtetemperatuur
- PV: 30 panelen - 435Wp, maar micro-omvormers begrenzen tot 300W per paneel max - totaal dus 9kW - opbrengst ca. 11,5-12 MWh/jr.
Terugleveren ca 10 MWh, daarnaast ca 5Mwh opname.
Voor de plaatsing van de PV installatie: verbruik ca 8,5 MWh.
- 2 weken geleden thuisbatterij geplaatst (27kWh), dus teruglever- en inname-cijfers zullen veranderen.
Kanalenloop:
Wordt alles goed warm? Nee, de laatste ruimtes in de twee takken krijgen onvoldoende warmte, wat jammer is, omdat de verste ruimte de badkamer is (rechtsboven op de tekening)
Het stookhok zit overigens midden-boven op de tekening.
Bovendien merken we, vooral in voor- en naseizoen, maar nu ook nu het niet erg koud is, dat de Allure staat te pendelen, waardoor we vaak geen warmte hebben. En ja, geen warmte bij HLV betekent dat je het gelijk voelt en nog erger als hij weer gaat verwarmen wordt eerst de afgekoelde lucht ingeblazen.
Wat staat er nog te gebeuren:
1. Vervanging kozijnen - zoals gezegd, in 2006 heel slecht gedaan - niet goed passend. Volgend jaar vervangen door nieuwe kozijnen met triple glas.
2. Uitzoeken waar warmteverlies optreedt (in ieder geval via de ventilatie. Dit heeft nu even geen zin, omdat de kozijnen vervangen zullen worden. Dus daarna op kierenjacht.
3. Toewerken naar gasloos, dus Allure vervangen door?
4. Oplossen warmteprobleem in de badkamer.
Iedereen zou zeggen, hele zooi eruit en WP met vloerverwarming erin, maar dat zou betekenen dat er ongeveer 150m2 prachtig Noors leisteen verwijderd moet worden. Dat vinden wij geen optie.
De vloer is overigens niet extreem koud, doordat deze een 10cm dikke laag bevat (volgens de bouwtekening is dat klinkerisoliet, wat lijkt op kleikorrels die je in plantenbakken gooit.
Wat dan wel.
In de topics zie ik diverse opties langskomen:
1. Kanaal-airco’s - weet niet of deze voldoende debiet en druk zullen kunnen leveren.
2. Fan coil aansluiten op de kanalen (moet wel verticaal kunnen worden gezet op de plek van de Allure met LW WP.
3. Ik zag deze ook langskomen:
WWH_LT.220 | Winterwarm, maar ik weet niet of dit goed in een kanalensyteem is in te zetten met LW WP. Klinkt wel qua debiet en druk als een aardig alternatief, maar ik heb geen idee of het kosteneffectief i
Meer opties? Ik hoor ze graag.
Qua ventilatie moet er ook iets gedaan worden. De Allure heeft nu een vaste verbinding met de buitenlucht waardoor er ca 10% buitenlucht gemengd wordt met de retourlucht.
Idealiter zou ik een ventilatiesysteem met warmte terugwinning via de HLV kanalen willen hebben.
Voor warmwater zou ik de LW WP willen gebruiken of een warmtepomp boiler. De laatste is interessant met aanzuiging in het stookhok, omdat de thuisbatterij aardig wat warmte produceert. Twee voordelen: warme lucht voor de WP boiler en afname van de temperatuur in het stookhok, wat dan weer lekkerder is voor de batterij.
Ik heb nog wat informatie mbt de instellingen van de Allure:
Max uitblaastemp. 65 gr.
Minimum luchtverplaatsing: 950 m3/h
Maximum luchtverplaatsing 2400 m3/h
Maximum druktoename voor regeling: 150 Pa
Uitschakeltemp: 25 gr
De unit heeft geen buitentemperatuur voeler.
Ik sta open voor alle ideeën en adviezen.
[
Voor 3% gewijzigd door
pouln op 20-12-2025 18:36
]