Ik heb +- 1.5 jaar geleden geprobeerd om al die debieten en specificaties in een sheet te krijgen en ooit gepost: somfing in "Van luchtverwarming naar..." Neem de waardes niet voor waar aan want het is 1 grote zoekzocht naar de juiste waardes bij 45 graden i.c.m. debieten. Op een gegeven moment dacht ik gewoon: Logica: Veel ijzer & water = beter + wat kan ik kwijt in mijn technische ruimte + Wat is een redelijke prijs voor ijzer + ventilator
Dat pak ik.
Ik denk nog altijd dat de warmteoverdracht van de Panasonics aanzienlijk hoger is dan de brink elan 25. Je koopt ook 2 Panasonics voor de prijs van 1 Brink. Google leert me ~4100 euro voor de nieuwe Brink. Dat is best veel geld voor een Radiator + Ventilator + Controller. Voelt voor mij overpriced. Ik moet zeggen: het Brink spul werkte wel aardig hoor en is mooier afgewerkt dan de "industriele" panasonic module, maar het is geen rocket science allemaal.
Panasonic waardes voor lucht + heating:
NOTE: De Panasonic is een enorme unit die tegen een plafond geinstalleerd moet worden en totaal anders dan een Brink upflow kast. Wellicht is dat nog iets om rekening mee te houden. Je zou wanneer je liever een kast wilt ook nog kunnen kijken naar Multicalor. Ik wilde graag een product van een wereldwijd merk. En dan zag ik Panasonic / Vaillant als opties. De aansluiting op de luchkanalen is echt een ding met hoog hobby gehalte hier waar je ook hele verhalen over kunt schrijven...
EDIT: Indien je warm water van een warmtepomp met parallel buffervat krijgt heb je nog 1 parameter achter de hand en dat is de flow door de unit. Er zijn CV pompen waar je de flow met PWM kunt regelen. Echter, dan zit je weer met de control daarvan en moet je bijna wel aan een PLC die je zal moeten programmeren. Bijvoorbeeld: Wilo -PICO-STG-25-1-8-130
Ik denk nog altijd dat de warmteoverdracht van de Panasonics aanzienlijk hoger is dan de brink elan 25. Je koopt ook 2 Panasonics voor de prijs van 1 Brink. Google leert me ~4100 euro voor de nieuwe Brink. Dat is best veel geld voor een Radiator + Ventilator + Controller. Voelt voor mij overpriced. Ik moet zeggen: het Brink spul werkte wel aardig hoor en is mooier afgewerkt dan de "industriele" panasonic module, maar het is geen rocket science allemaal.
Panasonic waardes voor lucht + heating:
- https://www.panasonicproc...atalogues/Chiller_ENG.pdf (pag 43, 50 graden water)
- https://www.panasonicproc...M_PAW-FC_HDT_EN_05.21.pdf (pag 10, 45 graden, geen lucht debiet)
NOTE: De Panasonic is een enorme unit die tegen een plafond geinstalleerd moet worden en totaal anders dan een Brink upflow kast. Wellicht is dat nog iets om rekening mee te houden. Je zou wanneer je liever een kast wilt ook nog kunnen kijken naar Multicalor. Ik wilde graag een product van een wereldwijd merk. En dan zag ik Panasonic / Vaillant als opties. De aansluiting op de luchkanalen is echt een ding met hoog hobby gehalte hier waar je ook hele verhalen over kunt schrijven...
EDIT: Indien je warm water van een warmtepomp met parallel buffervat krijgt heb je nog 1 parameter achter de hand en dat is de flow door de unit. Er zijn CV pompen waar je de flow met PWM kunt regelen. Echter, dan zit je weer met de control daarvan en moet je bijna wel aan een PLC die je zal moeten programmeren. Bijvoorbeeld: Wilo -PICO-STG-25-1-8-130
[ Voor 10% gewijzigd door somfing op 30-10-2025 20:12 ]
/f/image/3gUbJuOQ0v5PfIYYL8bDKYos.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/U9uLboVQeyRBiSVnTCMbjPcW.png?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/ykJf6cv0vxzWxrJZnzpEz3tE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7O6uKxtTyBboxrl3zAYZ3o6D.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fo5OoZeUJeFhLlWlee2W9DOP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oVHpTeUHhg7pOJY4VUnubw1i.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GhQ9LyKNWgODm7gvSWpCAwTA.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/QL7dLWYVO9mrhTqE1HAyiXFF.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/p40W9foQh7HbSRUEkfnPgzKW.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fDr95LCHWe9lGJHy9yPD4juL.jpg?f=fotoalbum_large)