Er gaat inderdaad nogal wat warmte verloren in de kanalen, ondanks isolatie (bij ons aan de binnenzijde d.m.v. steenwol). De kruipruimte is dan ook warm te noemen. Ik zit al een tijd te dubben over vloer- of bodemisolatie maar verschillende bedrijven spreken elkaar tegen. Isoleren van de kanalen door ze van de onder- en zijkant van purschuim te voorzien zou misschien ook een optie zijn maar ook daarvan moet ik de mogelijkheden onderzoeken. De relatief warme kruipruimte fungeert nu misschien een heel klein beetje als vloerverwarming
Ben bang dat de warmte in de kruipruimte niet gaat zorgen voor een warme betonvloer... Lucht verwarmt zeer lastig massa... Beter is om de kanalen beter te isoleren, waardoor geen warmte meer ontsnapt in de kruipruimte. Je hebt het geluk van het hebben van een kruipruimte, waardoor je de mogelijkheid hebt om de luchtkanalen nog beter te isoleren. Die mogelijkheid heb ik helaas niet met een fundering op zand. Al verwacht ik niet dat ik daar heel veel warmte verlies, aangezien lucht dus moeilijk massa verwarmt...
@Zoldier Hoe meet jij de temperatuur van de lucht die uit de roosters komt? Ik heb een warmtebeeld camera maar ik zou dan alleen de temperatuur van het rooster kunnen meten. Vraag me af of dat hetzelfde is.
Zoldier schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:38:
Ben bang dat de warmte in de kruipruimte niet gaat zorgen voor een warme betonvloer... Lucht verwarmt zeer lastig massa... Beter is om de kanalen beter te isoleren, waardoor geen warmte meer ontsnapt in de kruipruimte. Je hebt het geluk van het hebben van een kruipruimte, waardoor je de mogelijkheid hebt om de luchtkanalen nog beter te isoleren. Die mogelijkheid heb ik helaas niet met een fundering op zand. Al verwacht ik niet dat ik daar heel veel warmte verlies, aangezien lucht dus moeilijk massa verwarmt...
Bij het begin van de systeem voelt de vloer wel iets warmer aan maar dat kan ook komen door de retour die daarlangs loopt ;-) Beter isoleren van de kanalen is inderdaad de beste optie maar hoe is nog even de vraag. Ga er maar weer eens verder in duiken.
Royce schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:13:
@Zoldier Hoe meet jij de temperatuur van de lucht die uit de roosters komt? Ik heb een warmtebeeld camera maar ik zou dan alleen de temperatuur van het rooster kunnen meten. Vraag me af of dat hetzelfde is.
Ik heb ook een warmtebeeldcamera, maar heb er ook een thermostaat met staafsensor ingehangen. Dat werkt in mijn optiek net wat beter dan de warmtebeeldcamera.
Bitfreakie schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:09:
[...]
Bij het begin van de systeem voelt de vloer wel iets warmer aan maar dat kan ook komen door de retour die daarlangs loopt ;-) Beter isoleren van de kanalen is inderdaad de beste optie maar hoe is nog even de vraag. Ga er maar weer eens verder in duiken.
Uiteindelijk kan het zijn dat de massa wat warmer wordt, maar het zal niet veel zijn.
Qua verwarmen van de kanalen, zou ik denken aan een maatregel die het vooral ook kierdicht maakt. Wellicht is het dichtspuiten van de buitenzijde van de kanalen wel de beste manier. Alles wordt geraakt en wellicht is het ook de snelste manier.
Bodemisolatie toepassen of vloerisolatie onder de vloer zal een mindere werking geven, aangezien je geen vloerverwarming hebt en de massa (betonvloer) an sich in beginsel weinig warmte zal afgeven aan de kruipruimte. Zoals het geval is bij vloerverwarming waar diezelfde massa verwarmd wordt.
Ik heb hier in huis een groot rooster die direct in de kruipruimte van de woning komt, kan ik deze ook dicht maken? of is dit voor de ventilatie van de hete lucht verwarming?Wat voor functie heeft dit rooster precies.
CodeBaker schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:00:
Ik heb hier in huis een groot rooster die direct in de kruipruimte van de woning komt, kan ik deze ook dicht maken? of is dit voor de ventilatie van de hete lucht verwarming?Wat voor functie heeft dit rooster precies.[Afbeelding]
Zit er in de kruipruimte geen buis aan vast? Ziet er namelijk uit als een aanzuig (heb ik 1 in de woonkamer en 1 in de gang).
CodeBaker schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:00:
Ik heb hier in huis een groot rooster die direct in de kruipruimte van de woning komt, kan ik deze ook dicht maken? of is dit voor de ventilatie van de hete lucht verwarming?Wat voor functie heeft dit rooster precies.[Afbeelding]
Dit heb ik ook op een aantal plekken. Uit de roosters komt (extra) lucht in de kamer. Dat gaat dan via deze roosters de kruipruimte in en komt bij mijn Brink om weer te verwarmen. Is onderdeel van het retourkanaal.
Zou het mogelijk zijn om deze allemaal te voorzien van geïsoleerde kanalen? Dat zal waarschijnlijk de efficiëntie ten goede komen.
Daar zit ik inderdaad al wel over te pijnzen. De kruipruimte wordt nu natuurlijk ook mee verwarmd.
Begin februari een overleg met een installateur over de mogelijkheden om de boel gasvriendelijker te maken. Dit neem ik dan wel mee.
Mijn Brink heeft ook een knopje Hoog/Laag. Dwz als deze aanstaat dan wordt lucht geblazen in een lage stand als de ketel niet aan staat. Zou dit verder echt nog uitmaken? Nu verwarming uit, ventilator uit.
Je krijgt nu dan wel eerst koude lucht als de boel opstart. Ik weet eigenlijk niet wat de default stand zou moeten zijn.
Daar zit ik inderdaad al wel over te pijnzen. De kruipruimte wordt nu natuurlijk ook mee verwarmd.
Begin februari een overleg met een installateur over de mogelijkheden om de boel gasvriendelijker te maken. Dit neem ik dan wel mee.
Mijn Brink heeft ook een knopje Hoog/Laag. Dwz als deze aanstaat dan wordt lucht geblazen in een lage stand als de ketel niet aan staat. Zou dit verder echt nog uitmaken? Nu verwarming uit, ventilator uit.
Je krijgt nu dan wel eerst koude lucht als de boel opstart. Ik weet eigenlijk niet wat de default stand zou moeten zijn.
Je hebt een ouder toestel, dus weet ik niet precies. Ik zou denken dat dit de ventilatiestand is, waardoor je altijd circulatie van lucht hebt.
Ik heb mij zoveel mogelijk proberen in te lezen in de diverse topics over luchtverwarming en/of warmtepomp, ben toch nog wat advies nodig...:)
Wij hebben een Brink Elan 25D uit 2008 waarmee wij onze na-geïsoleerde bungalow goed warm kunnen krijgen met een aanvoertemperatuur van 45 graden.
kan ik onze cv ketel laten vervangen door een all-electric luchtwarmtepomp, en kan ik hiermee dan ook (licht) koelen in de zomer? of is deze oudere brink hier niet voor geschikt? Er zit wel een (condens?) afvoer aan. Ik weet dat je niet te koud kunt koelen ivm condensatie, maar een beetje frisse koele lucht is wel welkom in de zomer. alvast bedankt!
Wij hebben een Brink Elan 25D uit 2008 waarmee wij onze na-geïsoleerde bungalow goed warm kunnen krijgen met een aanvoertemperatuur van 45 graden.
kan ik onze cv ketel laten vervangen door een all-electric luchtwarmtepomp, en kan ik hiermee dan ook (licht) koelen in de zomer? of is deze oudere brink hier niet voor geschikt? Er zit wel een (condens?) afvoer aan. Ik weet dat je niet te koud kunt koelen ivm condensatie, maar een beetje frisse koele lucht is wel welkom in de zomer. alvast bedankt!
Ik denk dat je een heel eind kunt komen met een Elan en warmtepomp, wanneer je het nu al warm kunt houden met een aanvoertemperatuur van het water van 45 graden. De elan werkt doorgaans als slave, dus dan kun je de thermostaat koppelen aan de warmtepomp en een buffervat in de retour bouwen. Let er op dat het buffervat groter moet zijn dan normaal. Zie voor de berekeningen volgende link: https://warmtepompbereken...teluchtverwarming/#stap-2
Qua koeling kun je minimaal een vorm van "topkoeling" toepassen. Wanneer de condensafvoer werkt, kun je wellicht de aanvoertemperatuur nog verder verlagen. Ik heb geen condensafvoer en heb in de zomer een aanvoertemperatuur van ca. 18 graden, zo net boven het dauwpunt. Daarmee kan ik de binnentemperatuur op 24 graden houden, wat zeer prettig is bij een buitentemperatuur van ca. 30 graden of meer.
Ik ben trouwens benieuwd naar het tempo waarmee jullie de ruimte opgewarmd kunnen krijgen. Ik heb gemerkt dat het bij ons toch niet zo heel snel opwarmt. In de ochtend (nadat de verwarming ongeveer 8 uurtjes heeft uitgestaan) dan is het de afgelopen dagen ongeveer 16 graden. Zodra we hem dan op 18 graden zetten dan kan dat best 2 uur duren voordat de gewenste temperatuur bereikt is. Van 16 naar 17 duurt ongeveer een half uur maar van 17 naar 18 duurt soms wel 1,5 uur.
Bedankt Zoldier! Eigenlijk precies het antwoord wat ik graag wil horen
Ik heb 2 offertes van installateurs liggen, die allebei adviseren om 2 kleinere (nieuw type) luchtverwarmers te nemen (elan 10) ipv de huidige elan 25D. Dit wordt behoorlijk prijzig, vandaar mijn zoektocht naar wat mogelijk is.
In mijn zoektocht kwam ik uw verhaal ook tegen, werkt volgens mij goed, alleen de warmtepomp heeft wat te weinig capaciteit? Als ik alles probeer uit te rekenen met behulp van warmtepompberekenen.nl dan kom ik uit op een warmtepomp van niet afgerond 6,6KW. ze adviseren dan een warmtepomp te nemen van 6KW. Als ik uw verhaal lees neem ik liever 8KW. Wat is uw mening hierover?
Royce schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:40:
Ik ben trouwens benieuwd naar het tempo waarmee jullie de ruimte opgewarmd kunnen krijgen. Ik heb gemerkt dat het bij ons toch niet zo heel snel opwarmt. In de ochtend (nadat de verwarming ongeveer 8 uurtjes heeft uitgestaan) dan is het de afgelopen dagen ongeveer 16 graden. Zodra we hem dan op 18 graden zetten dan kan dat best 2 uur duren voordat de gewenste temperatuur bereikt is. Van 16 naar 17 duurt ongeveer een half uur maar van 17 naar 18 duurt soms wel 1,5 uur.
Dat hoeven geen rare waarden te zijn. Weet je ook met welke aanvoertemperatuur je nu werkt?
Als ik de ketel op 75 graden of 60 zet, dat maakt natuurlijk wel uit. Hoger dan 75 kan ook nog. Des hoger, des te sneller warm.
En de ventilatorsnelheid maakt ook veel uit.
Bedankt Zoldier! Eigenlijk precies het antwoord wat ik graag wil horen
Ik heb 2 offertes van installateurs liggen, die allebei adviseren om 2 kleinere (nieuw type) luchtverwarmers te nemen (elan 10) ipv de huidige elan 25D. Dit wordt behoorlijk prijzig, vandaar mijn zoektocht naar wat mogelijk is.
In mijn zoektocht kwam ik uw verhaal ook tegen, werkt volgens mij goed, alleen de warmtepomp heeft wat te weinig capaciteit? Als ik alles probeer uit te rekenen met behulp van warmtepompberekenen.nl dan kom ik uit op een warmtepomp van niet afgerond 6,6KW. ze adviseren dan een warmtepomp te nemen van 6KW. Als ik uw verhaal lees neem ik liever 8KW. Wat is uw mening hierover?
Zeg maar je
Ik kan me voorstellen dat ze 2 luchtverwarmers adviseren, wanneer ze daar ook 2 zones mee kunnen voeden, dus begane grond en 1e verdieping bijvoorbeeld. Al is dat ook te realiseren met bedienbare zonekleppen in de betreffende kanalen. Waarschijnlijk is dat nog wel gerichter.
Daarnaast denk ik dat 2x een luchtverwarmer ook te veel gaat vragen van het waterdebiet van de warmtepomp. Zoals je in mijn verhaal hebt kunnen lezen, zit mijn probleem vooral in het zakken van de temperatuur, aangezien de luchtverwarmer met een groter waterdebiet het water uit de buffer trekt, dan dat de warmtepomp het water weer verwarmt. Ik zou daarom kiezen voor een grotere warmtepomp, wanneer deze warmtepomp ook een circulatiepomp heeft die een groter waterdebiet heeft. Nog een kleine kanttekening: Ik heb zelf thuis een systeem met een buffervat waar aanvoer en retour op aangesloten zitten. Daarom ook een bestuurbare klep en extra circulatiepomp naar de luchtverwarmer toe. Dat is iets anders, dan wat ik aangaf in mijn eerdere post met de buffer in de retour en thermostaat gekoppeld aan de warmtepomp.
Waarschijnlijk is het beste om het systeem aan te houden wat ik dus heb en waar warmtepompberekenen.nl het over heeft. in dat systeem wordt de klep en circulatiepomp bedient door de thermostaat en draait de warmtepomp op de buffertemperatuur. Dus wanneer de thermostaat om warmte vraagt, wordt de klep opengestuurd, laat het eindecontact van de klep, de circulatiepomp aangaan en wordt het water uit de buffer naar de waterbatterij van de elan geleid. Wanneer de buffertemperatuur dan gaat zakken, zal de warmtepomp weer aanslaan voor een run om de buffertemperatuur weer op peil te brengen.
Dus ik heb de voorkeur voor de parallelle aansluiting van de buffer. Ik ken ook gevallen waar de buffer dus in de retour wordt aangesloten. Het werkt uiteindelijk allebei.
Wederom bedankt Zoldier voor je uitgebreide informatie. Het is voor mij lastige materie, maar ik begin het steeds meer te snappen! Ik blijf je case sowieso volgen, hopelijk is voor jou een grotere WP de oplossing.
Je buffer is al behoorlijk groot, maar volgens warmtepompbereken.nl zou deze nog groter moeten zijn, zou dat wellicht ook nog kunnen helpen? Als er meer warmte wordt uitgehaald dan erin komt houdt het een keer op natuurlijk.
C.A.H. schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:27:
Wederom bedankt Zoldier voor je uitgebreide informatie. Het is voor mij lastige materie, maar ik begin het steeds meer te snappen! Ik blijf je case sowieso volgen, hopelijk is voor jou een grotere WP de oplossing.
Je buffer is al behoorlijk groot, maar volgens warmtepompbereken.nl zou deze nog groter moeten zijn, zou dat wellicht ook nog kunnen helpen? Als er meer warmte wordt uitgehaald dan erin komt houdt het een keer op natuurlijk.
Ik ben nog aan het twijfelen of ik de buffer verder moet vergroten voor een betere werking. Ik denk dat het inderdaad voordelen zal hebben voor het stookgedrag van de WP. Ik ben eigenlijk op zoek naar PCM om de bufferinhoud te vergroten, zonder dat de buffer vervangen dient te worden. Dat valt nog niet mee, dus als iemand tips heeft
Anders kan ik de buffer vervangen voor een groter vat, maar dat zal flink sjouwen worden naar de zolderverdieping... Of een 2e vat aansluiten aan de 1e achter elkaar in serie, dan wel parallel. Dat ben ik ook nog aan het bekijken op internet, wat het beste werkt met de gelaagdheid en dergelijke. Als iemand hier ervaring mee heeft, hoor ik het ook graag.
Ik heb nu dus een oude Brink B-40-in gekoppeld met een relatief nieuwe Intergas 36 Xtreme.
Zou je er dan ook voor kunnen kiezen om eerst hybride te gaan met een flinke waterpomp van iets van 12kW.
En later een keer de Brink en de Intergas weg en dan de waterpomp koppelen aan een kanaalairco (als dat technisch kan) met een doorstroom ding voor tapwater?
Een waterpomp moet er sowieso wel komen, maar dit gaat dan niet zit ik mij te bedenken...
Eerst lucht/water en dan lucht/lucht...
Zou je er dan ook voor kunnen kiezen om eerst hybride te gaan met een flinke waterpomp van iets van 12kW.
En later een keer de Brink en de Intergas weg en dan de waterpomp koppelen aan een kanaalairco (als dat technisch kan) met een doorstroom ding voor tapwater?
Een waterpomp moet er sowieso wel komen, maar dit gaat dan niet zit ik mij te bedenken...
Eerst lucht/water en dan lucht/lucht...
Klopt?
klopt niet...
De lucht/water warmtepomp en een kanaalairco zijn 2 verschillende dingen. Je kunt er voor kiezen om in begin de xtreme te handhaven (heb ik ook gedaan) en deze te koppelen aan een WP. Wanneer het te koud zou worden, kan de ketel inkomen en daarnaast gewoon nog altijd het tapwater verwarmen. Het kan goed zijn, dat de WP het helemaal alleen af kan, of uiteindelijk op sommige momenten geholpen kan worden door een elektrische weerstand in de WP, dan wel in het buffervat. Dan kan de Xtreme weg, tenminste wanneer je voor verwarming tapwater ook een alternatief hebt (warmtepompboiler, WP, doorstromer, etc). Transport medium van de verwarming is dus water. (dus buitenlucht-koudemiddel-water-lucht)
Of je kiest meteen voor het verwijderen van de Brink en vervanging voor een kanaalairco met bijbehorend buitendeel. Dan wel kiezen voor het hanteren van de Brink ventilator, gecombineerd met DX blok en bijbehorend buitendeel. Kanaalairco is eigenlijk het binnendeel van DX blok en ventilator. Transportmedium is koudemiddel. (dus buitenlucht-koudemiddel-lucht)
De lucht/water warmtepomp en een kanaalairco zijn 2 verschillende dingen. Je kunt er voor kiezen om in begin de xtreme te handhaven (heb ik ook gedaan) en deze te koppelen aan een WP. Wanneer het te koud zou worden, kan de ketel inkomen en daarnaast gewoon nog altijd het tapwater verwarmen. Het kan goed zijn, dat de WP het helemaal alleen af kan, of uiteindelijk op sommige momenten geholpen kan worden door een elektrische weerstand in de WP, dan wel in het buffervat. Dan kan de Xtreme weg, tenminste wanneer je voor verwarming tapwater ook een alternatief hebt (warmtepompboiler, WP, doorstromer, etc). Transport medium van de verwarming is dus water. (dus buitenlucht-koudemiddel-water-lucht)
Of je kiest meteen voor het verwijderen van de Brink en vervanging voor een kanaalairco met bijbehorend buitendeel. Dan wel kiezen voor het hanteren van de Brink ventilator, gecombineerd met DX blok en bijbehorend buitendeel. Kanaalairco is eigenlijk het binnendeel van DX blok en ventilator. Transportmedium is koudemiddel. (dus buitenlucht-koudemiddel-lucht)
Ja, zo bedoelde ik het ook dat ik niet met de lucht/water pomp over kan naar een kanaalairco.
Sorry voor de onduidelijkheid.
Dit weekend ga ik aan de slag met het na isoleren van de kanalen in de kruipruimte. Ik heb zojuist geïnventariseerd hoeveel materiaal ik morgen moet halen maar ik kom er net achter dat de kanalen waar de oorspronkelijke isolatie los van is geraakt geen warme lucht kanalen zijn maar juist de retourkanalen. De folie om de warme lucht kanalen is eigelijk nog in prima staat. Wel merk ik dat het schuim die onder de folie zit niet meer lekker in veert maar als het ware verpulvert als je er in knijpt/drukt.
Mijn vragen:
1) heeft het qua warmteverlies nut om de retourkanalen aan te pakken met nieuwe isolatie?
2) kan het zijn dat na verloop van tijd het oorspronkelijke schuim om de warme luchtkanalen door ouderdom zijn isolatiewaarde verliest waardoor opnieuw isoleren noodzakelijk is?
[Voor 6% gewijzigd door Royce op 03-02-2023 20:40]
Royce schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 20:38:
Dit weekend ga ik aan de slag met het na isoleren van de kanalen in de kruipruimte. Ik heb zojuist geïnventariseerd hoeveel materiaal ik morgen moet halen maar ik kom er net achter dat de kanalen waar de oorspronkelijke isolatie los van is geraakt geen warme lucht kanalen zijn maar juist de retourkanalen. De folie om de warme lucht kanalen is eigelijk nog in prima staat. Wel merk ik dat het schuim die onder de folie zit niet meer lekker in veert maar als het ware verpulvert als je er in knijpt/drukt.
Mijn vragen:
1) heeft het qua warmteverlies nut om de retourkanalen aan te pakken met nieuwe isolatie?
2) kan het zijn dat na verloop van tijd het oorspronkelijke schuim om de warme luchtkanalen door ouderdom zijn isolatiewaarde verliest waardoor opnieuw isoleren noodzakelijk is?
Mijn antwoorden:
1) Ik denk dat het altijd helpt, aangezien de retourtemperatuur warmer terug komt in de verwarmer en de uitblaastemperatuur dus ook warmer er uit komt, dan wel met minder energie, op een bepaalde temperatuur gehouden kan worden. Aangezien met duurzame verwarming de watertemperatuur lager wordt, zal elke graad "winst" meegenomen zijn. Met hoge temperatuurverwarming ( ca. 70 graden of meer), maakt het waarschijnlijk niet zo veel uit.
2) Die mogelijkheid kan er zeker zijn. Of het verlies groot is, weet ik niet.
Zoldier schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:53:
[...]
Ik ben nog aan het twijfelen of ik de buffer verder moet vergroten voor een betere werking. Ik denk dat het inderdaad voordelen zal hebben voor het stookgedrag van de WP. Ik ben eigenlijk op zoek naar PCM om de bufferinhoud te vergroten, zonder dat de buffer vervangen dient te worden. Dat valt nog niet mee, dus als iemand tips heeft
Hoi Zoldier,
Na veel zoeken, wil ik toch kijken of een WP voor mijn situatie een goede oplossing zou kunnen zijn.
Uit andere posts van jou heb ik begrepen dat je een 9KW WP hebt, met een buffervat van 200(?) liter. Ik was in de veronderstelling dat zo'n buffervat bedoelt was om pendelen tegen te gaan. Is in jou geval het vermogen van de WP dan niet 'genoeg' om je huis te verwarmen? Je schreef ergens dat niet veel installateurs veel ervaring hebben met luchtverwarming, zou jij als ervaringsdeskundige het met de kennis van nu anders doen?
Als 'leek' begrijp ik niet zo goed waarom je met een WP van 9KW je huis niet op temperatuur kunt houden Wat is daarbij het grootste probleem? Is het doorstroomvolume van de WP niet hoog genoeg om hem rechtstreeks op de luchtverwarming aan te sluiten en door te moduleren het juiste vermogen te leveren?
Wat is het 'nut' van een nog grotere buffer? Staat je WP dan nu (als het koud is) continue vol te verwarmen?
Zit er in jou systeem (ik zag ergens een foto met heel veel temperatuur displays) optimalisatie software? Die bijvoorbeeld kijkt naar de warmtevraag, de (buiten)temperatuur en afhankelijk daarvan de beste instellingen kiest? Zo ja is zoiets standaard? Zou je op die manier misschien verschillende buffervaten kunnen kiezen via drieweg kranen, in plaats van alles in serie te zetten?
Na veel zoeken, wil ik toch kijken of een WP voor mijn situatie een goede oplossing zou kunnen zijn.
Uit andere posts van jou heb ik begrepen dat je een 9KW WP hebt, met een buffervat van 200(?) liter. Ik was in de veronderstelling dat zo'n buffervat bedoelt was om pendelen tegen te gaan. Is in jou geval het vermogen van de WP dan niet 'genoeg' om je huis te verwarmen? Je schreef ergens dat niet veel installateurs veel ervaring hebben met luchtverwarming, zou jij als ervaringsdeskundige het met de kennis van nu anders doen?
Als 'leek' begrijp ik niet zo goed waarom je met een WP van 9KW je huis niet op temperatuur kunt houden Wat is daarbij het grootste probleem? Is het doorstroomvolume van de WP niet hoog genoeg om hem rechtstreeks op de luchtverwarming aan te sluiten en door te moduleren het juiste vermogen te leveren?
Wat is het 'nut' van een nog grotere buffer? Staat je WP dan nu (als het koud is) continue vol te verwarmen?
Zit er in jou systeem (ik zag ergens een foto met heel veel temperatuur displays) optimalisatie software? Die bijvoorbeeld kijkt naar de warmtevraag, de (buiten)temperatuur en afhankelijk daarvan de beste instellingen kiest? Zo ja is zoiets standaard? Zou je op die manier misschien verschillende buffervaten kunnen kiezen via drieweg kranen, in plaats van alles in serie te zetten?
Hallo FireSon,
Ik heb inderdaad 9Kw gekoppeld aan een buffer van 200 liter.
Wat zou ik anders doen:
- goed uitzoeken wat het vermogen is bij -10: Dat is geen 9 Kw, maar 7,15Kw bij 50 graden water. Daar kom ik dus wat te kort, maar is niet het grootste probleem, aangezien ik deze als hybride heb aangesloten.
- Grootste probleem is het circulatievermogen van de pomp van de WP afgezet tegen het circulatievermogen van de circulatiepomp achter het buffervat naar de luchtverwarmer. aangezien de WP een kleiner debiet draait, dan de pomp van de luchtverwarmer, wordt de buffer sneller "leeggetrokken", zakt de aanvoertemperatuur en krijgt de WP de temperatuur tijdens luchtverwarming ook niet opgekrikt. Een grotere circulatiepomp in de huidige WP bouwen is geen optie, aangezien dit weer afgestemd is op de platenwisselaar van de WP. Wanneer het water nog sneller over de platenwisselaar gestuurd wordt, zakt mijn delta T en dat is in dit geval niet gunstig, want daardoor zakt de gemaakte aanvoertemperatuur ook.
Dus dat zou je ook kunnen zien als een tekort in vermogen.
Kortom: grotere WP, maar vooral nagaan wat het debiet is wat de circulatiepomp kan halen.
Je kunt een WP niet rechtstreeks op een luchtverwarmer aansluiten, zonder gebruik van een buffervat. De WP kan niet zo snel reageren en verwarmen. Dat geeft comfortklachten, daarnaast zal de WP nog meer gaan pendelen. 200 liter is al een mooi volume, maar ik denk dat met 300 of 400 liter de WP nog mooier zal lopen en net nog wat meer rust zal krijgen.
Tussen mijn ketel en WP is een zogenaamde system controller ingebouwd. Dit is eigenlijk het commandocentrum van de installatie. Deze controller bepaalt op basis van buitentemperatuursensor, buffertemperatuursensor en de gas- en elektrakosten of de WP rendabel kan draaien. Is dat niet het geval, dan zal de systemcontroller bij een te lage buffertemperatuur niet de WP aansturen, maar direct de ketel. Hij bepaalt dus op basis van een COP waarde wat het meest efficient is.
De led temperatuurmetertjes zijn niet verbonden met een systeem, maar slechts om snel af te kunnen lezen hoe het systeem draait.
Voor mijn beeldvorming, hoe snel 'trekt' de luchtverwarming de warmte uit je 200 liter vat? Wordt dat vat dan ook tegelijkertijd verwarmd en leeg getrokken? Ik zag dat er boilers met 2 warmtewisselaars zijn, is dat daar misschien voor bedoeld?
Wat voor debiet heeft jouw WP en luchtverwarming? Begrijp ik het dan goed dat in koude omstandigheden jouw luchtverwarming continue aan het blazen is en het dan nog steeds niet warm krijgt?
Zoldier schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:04:
[...]
Tussen mijn ketel en WP is een zogenaamde system controller ingebouwd. Dit is eigenlijk het commandocentrum van de installatie. Deze controller bepaalt op basis van buitentemperatuursensor, buffertemperatuursensor en de gas- en elektrakosten of de WP rendabel kan draaien. Is dat niet het geval, dan zal de systemcontroller bij een te lage buffertemperatuur niet de WP aansturen, maar direct de ketel. Hij bepaalt dus op basis van een COP waarde wat het meest efficient is.
OK, dat klinkt erg slim en ook wel weer logisch. Een snelle scan met google levert heel wat verschillende types op, welk merk heb jij, en zijn daar nog specifieke dos en don'ts?
Bij kanaalairco in combi met een WP, heb je dan een ook buffervat nodig? Ik wil de installatie liefst zo simpel mogelijk.
Ik wacht nog steeds op mijn gesprek met mijn installateur over de (on)mogelijkheden.
Een kanaalairco geeft geen cv water en een buffer is dus niet mogelijk. Ook niet nodig.
Als de energieopwekker L/W is dan is een buffer noodzakelijk omdat je anders te weinig systeem inhoud hebt. En ook vrijwel geen thermische massa die je bij vloerverwarming en in mindere mate radiatoren wel hebt.
Een kanaalairco is op zich efficiënter omdat de omzetting maar water en van water er niet is. Maar moet je net iemand treffen die weet hoe het moet.
Een kanaalairco geeft geen cv water en een buffer is dus niet mogelijk. Ook niet nodig.
Als de energieopwekker L/W is dan is een buffer noodzakelijk omdat je anders te weinig systeem inhoud hebt. En ook vrijwel geen thermische massa die je bij vloerverwarming en in mindere mate radiatoren wel hebt.
Een kanaalairco is op zich efficiënter omdat de omzetting maar water en van water er niet is. Maar moet je net iemand treffen die weet hoe het moet.
Kon het niet beter omschrijven. Spijker op zijn kop.
Voor mijn beeldvorming, hoe snel 'trekt' de luchtverwarming de warmte uit je 200 liter vat? Na ca 45 minuten is de temperatuur in de buffer gedaald tot ca. 35-38 graden water en wordt dat gemengd met de aanvoer vanuit de WP die inmiddels ook weggezakt is, aangezien de retourtemperatuur dus ook weggezakt is. Met de temperaturen komt er nog ca. 30 graden lucht uit de verwarmer en dus nog iets kouder in de woonkamer door transportverlies. Dan zou de woonkamer wel nog op warmte gehouden kunnen worden, maar omdat dit meestal gebeurt in de situatie van opwarming van de kamer in de morgen en eind van de middag, komt er dus capaciteit te kort. Kortom het lukt niet om de woonkamer vanaf 18 graden naar de 20 graden te brengen. Dat houdt dan ergens op bij 19,4.
Wordt dat vat dan ook tegelijkertijd verwarmd en leeg getrokken? Dat klopt. Aangezien de WP dus te lage circulatiepompdebiet heeft, kan hij het geweld van de afgiftekant niet bijbenen. Ik zag dat er boilers met 2 warmtewisselaars zijn, is dat daar misschien voor bedoeld? Nee, is er niet voor bedoeld. Je zou een zonnecollector wel nog op deze manier mee kunnen laten doen in het verwarmen van het cv water.
Wat voor debiet heeft jouw WP en luchtverwarming? de WP draait max op 1,4 m3 per uur en de luchtverwarming nu op 2,2 m3 per uur, waar Multicalor aangeeft dat het idealiter 2,6 m3 per uur dient te zijn.
Begrijp ik het dan goed dat in koude omstandigheden jouw luchtverwarming continue aan het blazen is en het dan nog steeds niet warm krijgt? Nee, niet helemaal. Wanneer de woonkamer op temperatuur is, kan de installatie op temperatuur houden. het probleem speelt dus vooral na nachtverlaging en terugkomst na dagwerken. Dit dan ook vooral op de echt koude dagen.
[...]
OK, dat klinkt erg slim en ook wel weer logisch. Een snelle scan met google levert heel wat verschillende types op, welk merk heb jij, en zijn daar nog specifieke dos en don'ts?
Ik heb een warmtepomp van Immergas. Momenteel de Magis Pro 9V2 split versie. Ik kijk nu naar vervanging door een Magis M Monoblock en dan waarschijnlijk een 14 of 16 Kw versie. Aangezien ik de systemcontroller van Immergas heb en de service me goed bevalt, blijf ik bij dit merk.
Ach ja, dom van mij.
Is ook zo. Thx.
Ik ben wel benieuwd of er lieden zijn die ervaring hebben met bedrijven die zich wagen aan een kanaalairco.
Ik ben wel benieuwd of er lieden zijn die ervaring hebben met bedrijven die zich wagen aan een kanaalairco.
Laatste die ik probeerde welke een warmtepomp als aanvulling op verscheidene Brink systemen plaatst, gaf aan dat het op mijn 40kw downflow niet kan. Dat vervangen voor een kanaal airco veel te weinig flow gaat hebben om goed te werken. Daar wagen ze zich niet aan.
Ombouwen naar een upflow met warmtepomp (dus hybride) kan wel, maar dan is er een >€25K kosten plaatje.
Laatste die ik probeerde welke een warmtepomp als aanvulling op verscheidene Brink systemen plaatst, gaf aan dat het op mijn 40kw downflow niet kan. Dat vervangen voor een kanaal airco veel te weinig flow gaat hebben om goed te werken. Daar wagen ze zich niet aan.
Ombouwen naar een upflow met warmtepomp (dus hybride) kan wel, maar dan is er een >€25K kosten plaatje.
Ik denk dat een kanaalairco alleen gaat werken als vervanging van de kleinere Brink, dan wel Multicalor verwarmers. Bij een grotere installatie vanaf 25 KW, kun je in mijn ogen alleen met een DX wisselaar werken in de bestaande luchtverwarmer en gebruik blijven maken van de ventilator van de luchtverwarmer. Deze produceert uiteraard wel voldoende flow.
Daarnaast dus ook de mogelijkheid om de indirecte luchtverwarmer te koppelen aan een buffervat met daarachter een LW warmtepomp al dan niet met backup van een cv ketel.
Ik ben enigszins geschrokken van de door jou geschetste budgettering. is dat inclusief nieuwe ketel en nieuwe indirecte luchtverwarmer?
Gisteren een Brink alure 40Kw vervangen voor een 14Kw Panasonic kanaal unit.
Werkt beter dan verwacht. Moet zeggen dat het ombouwen van de kanalen wel meer werk is dan verwacht.
18500wp Solaredge, 6Kw wp pana 3x 3,5Kw Airco,s + 64Kwh E auto. Gasloos sinds 2018
Wodan89 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:52:
Werkt beter dan verwacht. Moet zeggen dat het ombouwen van de kanalen wel meer werk is dan verwacht.
Klinkt goed. Heb je ook foto's van de installatie? De ventilator van de kanaalunit heeft dus voldoende power om door de kanalen heen te blazen?
Klinkt goed. Heb je ook foto's van de installatie? De ventilator van de kanaalunit heeft dus voldoende power om door de kanalen heen te blazen?
Meer dan genoeg, op stand max komt er 2200m3h bij 150pa uit. geeft een tornado in de woonkamer.
Ventilator staat nu op de laagste stand en voldoet. moet nog wel ingeregeld en verder afgewerkt worden.
Ik heb voor een 14Kw Panasonic elite gekozen omdat deze verticaal kan worden geinstalleerd.
tevens verwarmd deze ook tot -20 bij -10 nog 9,5Kw.
Dit is ism een 270L wp boiler voldoende om een behoorlijk ruime villa gasloos te krijgen .
Grootste uitdaging is het aanpassen van de kanalen. ik heb hier een pleniumbox gemaakt van sandwitch panelen voor de stevigheid. 20mm pir en 10mm vezeplaat. ronde kanaal is 400mm
[Voor 10% gewijzigd door Wodan89 op 16-02-2023 15:20]
18500wp Solaredge, 6Kw wp pana 3x 3,5Kw Airco,s + 64Kwh E auto. Gasloos sinds 2018
Wodan89 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:52:
Dat ziet er goed uit. Had je ook een B40-IN van Brink?
De laagste stand, is dat laag genoeg? Niet te veel 'wind' cq tocht? Kun je dit dan ook makkelijk zelf aanpassen met een app of een thermostaat?
Heb je ook nog de type nummers van de kanaalairco en wp voor mij?
Mooi dat je zo handig bent. Wanneer kom je bij mij ?
Er stond 40kw op het type plaatje en bj 2005
Verder heb ik er geen foto van gemaakt.
De gebruiker kan de ventilator snelheid in 5 stappen regelen of op auto modus.
Thermostaat heeft bluetooth en wifi
Is dus dmv een app te sturen.
Verder staat hij standaard op 50PA ingesteld. Er is dus nogal wat reserve.
Moet er wel bij zeggen dat in de niet gebruikte ruimte nu de roosters dicht gezet zijn. Zeg 50%
Bij een kleinere woning zou ik of alles open zetten of een kleinere unit plaatsen
Thx. Voor wat betreft het type, bedoel ik type van de kanaalairco en warmtepomp.
Kan ik dat doorsluizen naar mijn installateur.
En waar heb je het gekocht?
Er stond 40kw op het type plaatje en bj 2005
Verder heb ik er geen foto van gemaakt.
De gebruiker kan de ventilator snelheid in 5 stappen regelen of op auto modus.
Thermostaat heeft bluetooth en wifi
Is dus dmv een app te sturen.
Verder staat hij standaard op 50PA ingesteld. Er is dus nogal wat reserve.
Moet er wel bij zeggen dat in de niet gebruikte ruimte nu de roosters dicht gezet zijn. Zeg 50%
Bij een kleinere woning zou ik of alles open zetten of een kleinere unit plaatsen
Qua grootte van jouw woning: Waar hebben we het precies over? Hoeveel meter woonoppervlak telt jouw woning? En hoeveel woonoppervlak wordt daarvan nu verwarmd?
Qua grootte van jouw woning: Waar hebben we het precies over? Hoeveel meter woonoppervlak telt jouw woning? En hoeveel woonoppervlak wordt daarvan nu verwarmd?
Ik heb dit bedrijfsmatig geïnstalleerd bij een klant. Is ongeveer 300m2 950m3 bj 1983
Voorheen werd alles verwarmt incl garage
Nu schat ik ongeveer 150m2
[Voor 8% gewijzigd door Wodan89 op 20-02-2023 13:10]
Ik heb in mijn woning (bj 1985, zo'n 125m2) een Brink "B-8 MDG-E" uit 1999, hij zal ergens de komende jaren vervangen worden, maar de focus lag het afgelopen half jaar op betere isolatie (reeds alle kozijnen vervangen voor kunststof met triple glas, twee Velux dakramen vervangen voor kunststof met triple glas en binnenkort aan de slag met dakisolatie (binnenzijde) op zolder).
Wat mij al geruime tijd verbaasd is het stroomverbruik van de Brink unit? Deze maand zit het apparaat al op 80 kWh (vs 75m3 gas voor alles (verwarmen, douchen, koken)), en in een lange, volle, maand zoals bv Januari (111,5 kWh - 119m3) of December (118 kWh - 169m3) is nog extremer.
Zelfs in een maand als Oktober, toen ik begon met het individuele stroomverbruik van een aantal apparaten meten tikt hij 80kWh aan (vs 15,5m3 gas in de hele maand), terwijl toen de verwarming vrijwel niet aan stond. Ik vermoed dat het komt door de ventilator in de unit die vrijwel altijd draait en schijnbaar flink stroom verbruikt? Het gaat toch al snel om 4-5 tientjes puur aan stroom voor alleen dit apparaat per maand, iedere maand. Vraag me af of iemand dit herkent, of het iets is wat in te stellen is, een mogelijk defect, of wat dan ook? Kan uiteraard de installateur eens benaderen, maar hier zit ook de nodige Brink-kennis
Je kan de Brink in de zomerstand zetten als je niet stookt, dat scheelt 75 Wh (~50 kWh maand) . Het blijft een grote verbruiker, komt vast doordat het ding ontworpen is in een tijd dat energie vergeleken met nu bijna gratis was.
ohno_nl schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:09:
Je kan de Brink in de zomerstand zetten als je niet stookt, dat scheelt 75 Wh (~50 kWh maand) . Het blijft een grote verbruiker, komt vast doordat het ding ontworpen is in een tijd dat energie vergeleken met nu bijna gratis was.
Enig idee hoe? Ik heb wel een schakelaar 'comfort' (nog gespeld als 'komfort' ) op de thermostaat, maar aldus de monteur (jaren terug al) doet die weinig en kan je die het beste altijd 'aan' laten staan.
Op mijn B-8 uit 1991 zit een schakelaar waarmee ik de kan kiezen tussen de winter of zomerstand. In de zomerstand gaat de systeemventilator uit.
Over de de comfortstand, deze schakel ik uit als er niemand thuis is of langere tijd niet stook. Dit scheelt aanzienlijk in het gasverbruik. Bij mij ongeveer 3m2 per dag (gemeten met een p1 meter). Ik heb de comfortstand slim gemaakt met een Shelly schakelaar.
Dit schrijft Brink zelf over de zomer/winterstand en de comfortregeling:
Het toestel is voorzien van een zomer/ winterschakelaar.
In de zomerstand is de systeemventilator uitgeschakeld, evenals de werking van de hoofdgasklep.
Wel in werking blijft het eventueel aangesloten warmterugwinmodule (dit i.v.m. afzuiging van de
woning).
Wil men 's zomers het huis gaan ventileren, dan is dit mogelijk door de ruimtethermostaat op
warmtevraag te zetten.
De systeemventilator gaat dan in hoogstand draaien.
Wil men in de zomer in laagstand ventileren, dan moet de zomer/winterschakelaar op winterstand
staan en de ruimtethermostaat op niet-warmtevragend staan; de gaskraan moet dan wel gesloten
zijn!
Indien de schakelaar op "winterstand" staat, de comfortregeling op "aan" staat en er geen
warmtevraag is, zal de luchtverwarmer behaaglijke lucht van circa 30 C. de woning inblazen.
In deze stand is een minimale luchtcirculatie en verversing middels buitenluchtsuppletie gewaarborgd.
Indien de comfortregeling op "uit" staat, zal wel deze minimale luchtcirculatie en verversing
gehandhaafd blijven, echter de inblaastemperatuur zal dalen en dus geen 30C. meer bedragen.
Tijdens het stookseizoen raden wij aan deze comfortregeling te gebruiken.
Bij warmtevraag schakelt de systeemventilator naar hoogstand en de brander komt in, totdat de
gewenste kamertemperatuur is bereikt.
Over de de comfortstand, deze schakel ik uit als er niemand thuis is of langere tijd niet stook. Dit scheelt aanzienlijk in het gasverbruik. Bij mij ongeveer 3m2 per dag (gemeten met een p1 meter). Ik heb de comfortstand slim gemaakt met een Shelly schakelaar.
Dit schrijft Brink zelf over de zomer/winterstand en de comfortregeling:
Het toestel is voorzien van een zomer/ winterschakelaar.
In de zomerstand is de systeemventilator uitgeschakeld, evenals de werking van de hoofdgasklep.
Wel in werking blijft het eventueel aangesloten warmterugwinmodule (dit i.v.m. afzuiging van de
woning).
Wil men 's zomers het huis gaan ventileren, dan is dit mogelijk door de ruimtethermostaat op
warmtevraag te zetten.
De systeemventilator gaat dan in hoogstand draaien.
Wil men in de zomer in laagstand ventileren, dan moet de zomer/winterschakelaar op winterstand
staan en de ruimtethermostaat op niet-warmtevragend staan; de gaskraan moet dan wel gesloten
zijn!
Indien de schakelaar op "winterstand" staat, de comfortregeling op "aan" staat en er geen
warmtevraag is, zal de luchtverwarmer behaaglijke lucht van circa 30 C. de woning inblazen.
In deze stand is een minimale luchtcirculatie en verversing middels buitenluchtsuppletie gewaarborgd.
Indien de comfortregeling op "uit" staat, zal wel deze minimale luchtcirculatie en verversing
gehandhaafd blijven, echter de inblaastemperatuur zal dalen en dus geen 30C. meer bedragen.
Tijdens het stookseizoen raden wij aan deze comfortregeling te gebruiken.
Bij warmtevraag schakelt de systeemventilator naar hoogstand en de brander komt in, totdat de
gewenste kamertemperatuur is bereikt.
Informatie die ik niet wist. Bedankt voor het delen.
Ik zag zojuist op de website van Brink dat de topkoeling die zij aanbieden op de Allure systemen, naast koelen in de zomer ook kunnen verwarmen tot 5 graden buitentemperatuur. Op de site staat deze tekst:
“ALLURE
MET TOPKOELING
De Allure luchtverwarmer is uit te breiden met een warmtepomp. Bij buitenluchttemperaturen boven de 5 °C werkt het systeem als warmtepomp op elektriciteit, bij temperaturen onder de 5 °C werkt de Allure op gas.
Op deze manier wordt de energiezuinigheid van een warmtepomp met de snelheid van luchtverwarming gecombineerd. Het systeem bestaat uit een koelblok op de Allure, een buitenunit en een buitentemperatuursensor.”
Nu denk ik wellicht te simpel, maar is dit dan niet hetzelfde als een hybride oplossing? Of zit het anders in elkaar?
Wij hebben onlangs een advies van een installateur van brink gekregen om van onze huidige direct gestookte luchtverwarmer (25kw) naar een indirect gestookte elan met Daikin hybride warmtepomp te gaan. Kostenplaatje +- 25K… Maar als bovenstaande ook kan verwarmen, is die oplossing dan niet veel voordeliger?
Ik zag zojuist op de website van Brink dat de topkoeling die zij aanbieden op de Allure systemen, naast koelen in de zomer ook kunnen verwarmen tot 5 graden buitentemperatuur. Op de site staat deze tekst:
“ALLURE
MET TOPKOELING
De Allure luchtverwarmer is uit te breiden met een warmtepomp. Bij buitenluchttemperaturen boven de 5 °C werkt het systeem als warmtepomp op elektriciteit, bij temperaturen onder de 5 °C werkt de Allure op gas.
Op deze manier wordt de energiezuinigheid van een warmtepomp met de snelheid van luchtverwarming gecombineerd. Het systeem bestaat uit een koelblok op de Allure, een buitenunit en een buitentemperatuursensor.”
Nu denk ik wellicht te simpel, maar is dit dan niet hetzelfde als een hybride oplossing? Of zit het anders in elkaar?
Wij hebben onlangs een advies van een installateur van brink gekregen om van onze huidige direct gestookte luchtverwarmer (25kw) naar een indirect gestookte elan met Daikin hybride warmtepomp te gaan. Kostenplaatje +- 25K… Maar als bovenstaande ook kan verwarmen, is die oplossing dan niet veel voordeliger?
Ik ben niet geabonneerd op die website dus kan de tekst helaas niet lezen. Ik heb eerder in dit topic wel stellingen gelezen dat men verwacht dat een kanaal airco mogelijk kan werken bij relatief kleinere installaties (hoewel 18kw al best groot is), maar niet bij grotere installaties (25/40kw).
Zolang je het vermogen juist kiest en alle ra dvoorwaarden door rekend zie ik niet in waarom je het niet verder kunt opschalen. Je hebt ook 30 kw kanaal airco units. Eventueel kan er nog een direct elektrische element achter de airco worden gebouwd voor extreme vorst
Wodan89 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 23:14:
Zolang je het vermogen juist kiest en alle ra dvoorwaarden door rekend zie ik niet in waarom je het niet verder kunt opschalen. Je hebt ook 30 kw kanaal airco units. Eventueel kan er nog een direct elektrische element achter de airco worden gebouwd voor extreme vorst
Dat lijkt mij ook.
Ik hoop binnenkort van mijn installateur te horen hoe hij aankijkt tegen vervanging van mijn Brink B-40IN door een kanaalairco. Lijkt mij een prima keep it simple oplossing.
Hoe werkt de aansluiting van retourlucht op een kanaalairco? Ik heb nu een open retour: kruipruimte met roosters in de vloer van de kamer en slaapkamer.
Ik hoop binnenkort van mijn installateur te horen hoe hij aankijkt tegen vervanging van mijn Brink B-40IN door een kanaalairco. Lijkt mij een prima keep it simple oplossing.
Hoe werkt de aansluiting van retourlucht op een kanaalairco? Ik heb nu een open retour: kruipruimte met roosters in de vloer van de kamer en slaapkamer.
Ik denk dat de gemiddelde installateur er niet zomaar zijn handen aanbrand om een brink unit door een kanaal airco te wisselen. er zijn nogal veel variabele waardoor je er wel inhoudelijke kennis van moet hebben. Is iets meer denk en maak werk dan brink er uit kanaal unit er in
is die kruipruimte geisoleerd? dus geen zand op de grond enz maar een geïsoleerde betonvloer?
zal nogal veel schelen ivm rendement.
aanzuiging had ik willen doen met een zakfilterbox. echter deze paste niet meer in de stookruimte.
[Voor 16% gewijzigd door Wodan89 op 26-02-2023 14:50]
Ik denk dat de gemiddelde installateur er niet zomaar zijn handen aanbrand om een brink unit door een kanaal airco te wisselen. er zijn nogal veel variabele waardoor je er wel inhoudelijke kennis van moet hebben. Is iets meer denk en maak werk dan brink er uit kanaal unit er in
is die kruipruimte geisoleerd? dus geen zand op de grond enz maar een geïsoleerde betonvloer?
zal nogal veel schelen ivm rendement.
aanzuiging had ik willen doen met een zakfilterbox. echter deze paste niet meer in de stookruimte.
Klopt, is zeker geen standaard klus.
Ik heb een grote kruipruimte met een vloer van beton (op de grond). Verder niets extra's tegen de muren of op de grond. Kurkdroog verder.
Of het wel of niet kan, toch ook een kwestie van metingen doen? Of is dat lastig?
Enne wanneer heb jij tijd...?
“ALLURE
MET TOPKOELING
Iemand hier ervaringen mee?
Heb toch maar even een account gemaakt op de site die @hjder hierboven noemt. Op die site stond nog een ander interessant artikel https://www.vakbladwarmte...erwarming-met-brink-ketel waarin volgens mij ook min of meer antwoord op gegeven op mijn initiële vraag. De warmtepomp die Brink zelf aanbiedt zit achter de gasbrander, waar je hem idealiter voor de brander wilt hebben. Begrijp niet zo goed wat de warmtepomp voor effect heeft als hij achter de reeds verwarmde lucht vd gasbrander zit maar het lijkt me iig veel efficienter om hem er voor te hebben zitten..
Heb toch maar even een account gemaakt op de site die @hjder hierboven noemt. Op die site stond nog een ander interessant artikel https://www.vakbladwarmte...erwarming-met-brink-ketel waarin volgens mij ook min of meer antwoord op gegeven op mijn initiële vraag. De warmtepomp die Brink zelf aanbiedt zit achter de gasbrander, waar je hem idealiter voor de brander wilt hebben. Begrijp niet zo goed wat de warmtepomp voor effect heeft als hij achter de reeds verwarmde lucht vd gasbrander zit maar het lijkt me iig veel efficienter om hem er voor te hebben zitten..
Ik heb wel het idee, dat dat niet het geval is. De wisselaar van de WP zit inderdaad na de gasbrander, maar ze werken mijn inziens niet tegelijkertijd. Ter vergelijk: de luchtverwarmer van Gradje heeft de wisselaar van de WP na de wisselaar van de cv ketel zitten, wat ook gewoon werkt. Wellicht minder ideaal volgens de deskundigen, maar het werkt heel goed bij hem.
Ik heb dit bedrijfsmatig geïnstalleerd bij een klant. Is ongeveer 300m2 950m3 bj 1983
Voorheen werd alles verwarmt incl garage
Nu schat ik ongeveer 150m2
Is deze kanaalairco meer dan voldoende voor de 150 m2? Of net voldoende? Met andere woorden Ik heb 287 m2 woon oppervlak, hoe zou ik kunnen berekenen wat voor vermogen ik met DX nodig zou hebben?
Is deze kanaalairco meer dan voldoende voor de 150 m2? Of net voldoende? Met andere woorden Ik heb 287 m2 woon oppervlak, hoe zou ik kunnen berekenen wat voor vermogen ik met DX nodig zou hebben?
Hier heb je meer data voor nodig om een onderbouwd antwoord te geven. Oa bj isolatie waardes. Ontwerpgrenzen enz
Dat begrijp ik. Op basis van Koevlaas zou het 9-9,5 KW zijn. Op basis van bouw-energie.be kom ik op 14. Uiteraard beide zijn benaderingen.
Aangezien ik steeds meer artikelen zie opduiken op vakbladwarmtepompen van mensen die een kanaalairco hebben genomen en met, bijvoorbeeld een unit van 5KW een hete luchtverwarmer van 18KW opvangen, komt mijn vraag op. Aangezien Wodan een unit van 14 KW heeft gehangen voor 150 m2, zou dat weer kunnen betekenen dat er bij mij met bijna verdubbeling van woonoppervlak een stuk meer zou moeten komen te hangen.
Hier heb je meer data voor nodig om een onderbouwd antwoord te geven. Oa bj isolatie waardes. Ontwerpgrenzen enz
Dat begrijp ik heel goed. Kun jij me uitleggen welke berekeningen hier aan ten grondslag liggen?
Mijn situatie:
- dak is met 18 cm steenwol nageisoleerd. RC ca. 5
- spouwmuren zijn nageisoleerd met envirofoam, 6-7 cm spouw, dus RC van bijna 2 verwacht ik.
- Behalve 2 kozijnen zijn alle kozijnen vervangen voor kunststof met HR++ glas. De overige 2 kozijnen zijn van hardhout, waarvan het HR++ glas in 2011 geplaatst is. Dit betreft de schuifpui en een grote pui er naast, beide in de woonkamer.
- Vloerisolatie is niet meer dan 3 cm eps uit de bouw (1978). Er is geen kruipruimte, dus daarom ook geen verbeteringen kunnen aanbrengen.
Momenteel heb ik dus een Mutlicalor MC-EE-30 gecombineerd met buffervat waaraan een 7 KW L/W warmtepomp en een ketel gekoppeld zijn. Het wordt gewoon warm bij mij, maar de warmtepomp komt te kort aan waterdebiet om het leegtrekken van de buffer tegen te kunnen gaan. Dus ik sta gevoelsmatig voor een een investering, aangezien ik naar verbetering streef. Dus of wel een grotere WP L/W, dan wel een oplossing met DX, waar steeds meer goede verhalen van bekend worden. De SCOP zal waarschijnlijk dan ook hoger zijn dan bij Lucht/Water.
Toen ik begon met mijn ombouw nu anderhalf jaar geleden, waren er een handjevol projecten bekend met een L/W Warmtepomp en nagenoeg niet met DX. Voor wat betreft ombouw hete luchtverwarming. DX werd uiteraard wel gebruikt door de luchtverwarming mensen, maar dan sec als bijverwarming (tot 12 graden buitentemperatuur) en koeling in de zomer. Vandaar toen mijn keuze voor L/W.
Ik kan met de huidige installatie ook gewoon door, maar voor mijn gevoel kan ik nog meer gas besparen met een grotere WP of DX oplossing.
[Voor 70% gewijzigd door Zoldier op 03-03-2023 09:15]
Die 14kw is voor een ruime woning met het idee dat deze volledig verwarmt kan worden tot -15 ontwerp grens zeg maar. Rekenin gehouden met een historisch gas verbruik van 3600m3 warmwater incl.
Nu kun je ook ontwerpen op -5 en met een E element werken of een gasketel.
Verder zou ik voor jou situatie een 2e luchtwater warmtepomp in cascade opstellen.
Dit lijkt me de eenvoudigste oplossing.
Dat begrijp ik. Op basis van Koevlaas zou het 9-9,5 KW zijn. Op basis van bouw-energie.be kom ik op 14. Uiteraard beide zijn benaderingen.
Aangezien ik steeds meer artikelen zie opduiken op vakbladwarmtepompen van mensen die een kanaalairco hebben genomen en met, bijvoorbeeld een unit van 5KW een hete luchtverwarmer van 18KW opvangen, komt mijn vraag op. Aangezien Wodan een unit van 14 KW heeft gehangen voor 150 m2, zou dat weer kunnen betekenen dat er bij mij met bijna verdubbeling van woonoppervlak een stuk meer zou moeten komen te hangen.
Ja gewoon die 9 a 9.5 kW aanhouden. Maar dat moet de unit dan wel halen als het buiten -10 graden is. Ik heb het niet opgezocht maar vermoed dat een 14 kW Panasonic kanaalairco ongeveer die 10 kW haalt als het buiten 10 graden vriest. Prima dus.
Ja gewoon die 9 a 9.5 kW aanhouden. Maar dat moet de unit dan wel halen als het buiten -10 graden is. Ik heb het niet opgezocht maar vermoed dat een 14 kW Panasonic kanaalairco ongeveer die 10 kW haalt als het buiten 10 graden vriest. Prima dus.
Dat denk ik ook. Heb inmiddels ook contact gehad met Multicalor voor de DX verdamper van 11 Kw, die op de bestaande luchtverwarmer geplaatst kan worden. Dan houd ik mijn wisselaar voor de ketel ook intact en kan het zo hybride. Deze wordt geleverd met een extra printplaat om te kunnen bedienen met de multicalor interface en thermostaat. Een LBK kit en een buitenunit is dan ook nog nodig.
Dus ben bijna zo ver dat ik alle consequenties inzichtelijk heb om een keuze kan maken over vergroten van de L/W Warmtepomp in de bestaande installatie, dan wel over naar de DX optie.
Ik ben nog bezig met een kanaalairco. De installateur is bang dat er koude lucht korte tijd wordt geblazen bij defrost. Heb jij daar ook last van @Wodan89 ?
Voor de defrosts is warme lucht van binnen nodig. Echter is het per apparaat afhankelijk of er een regeling op zit, dat bij een defrost de ventilator afgezet wordt, waardoor de koudere lucht niet de kanalen ingeblazen wordt. Dat is bij een LBK unit bij een DX blok op een luchtverwarmer doorgaans wel beter geregeld.
Ik heb er bij de klanten nog geen klachten over gehad.
ik vermoed dat er in het kanalen stelsel zelf ook nog rest warmte zit.
Ontdooien gaat ook erg snel. wat ik zie op de vermogens uitlezing max 5 min
we hebben een kanaalairco hangen van Toshiba
bij defrost stop de luchtflow en start pas weer na de defrost met warme lucht, je heb alleen 5minuten geen luchtflow.
[Voor 3% gewijzigd door RuudMu op 28-03-2023 13:38]
bij defrost stop de luchtflow en start pas weer na de defrost met warme lucht, je heb alleen 5minuten geen luchtflow.
En hoe bevalt dit nu @RuudMu ? Wat voor configuratie heb je precies?
Nog tips? Is de airflow ook goed te regelen qua luchtsnelheid? Is de uitvoertemperatuur ook zelf te bepalen? Geen idee eigenlijk...Gaat dat dan ook via een app of moet dat altijd dan via de thermostaat aan de wand?
Misschien is wel een wat lagere luchtsnelheid met een hogere uitblaastemp wel fijn of...
Vragen vragen vragen...
Mijn installateur lijkt wel te willen installeren. Binnenkort krijg ik de details.
@RuudMu de kanaal airco is aangesloten op het huidige luchtkanaal systeem waar eerst het hete lucht systeem was aangesloten? Zoals @mdeiman al een aantal vragen stelt ben ik hier ook wel benieuwd naar. Wat voor Toshiba heb je daar meer gegevens van?
Hoe bevalt de kanaalunit van Toshiba? Stopt de airco met ventileren als de kamer op temperatuur is?
Ik denk hier aan de RAV-RM561BTP binnenunit als vervanger voor een direct gestookte luchtketel.
Ben ook benieuwd of je met de standaard kanaalbuizen ook problemen kunt krijgen met condensvorming bij koelen. Heeft @Wodan89 misschien ook nog wat antwoorden op onzen vragen?
mdeiman schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:07:
Ben ook benieuwd of je met de standaard kanaalbuizen ook problemen kunt krijgen met condensvorming bij koelen. Heeft @Wodan89 misschien ook nog wat antwoorden op onzen vragen?
Volgens mij al eerder beantwoord… aangezien een kanaalairco ook een condensafvoer heeft, wordt het vocht eigenlijk uit de lucht gehaald. Waarschijnlijk daardoor geen condensatie aan de binnenzijde van de kanalen. Aangezien de meeste kanalen aan de buitenzijde enige vorm van isolatie kennen, zal er waarschijnlijk geen condensatie optreden aan de buitenzijde.
Vervolgens de huidige Elan 4 vervangen voor Airco unit is Toshiba RAV-RM801BTP Binnen-deel en Toshiba RAV-GM801ATP Buitendeel.
Heating capacity kW 7,70
Heating range (min.-max.) kW 1,50 - 9,00
Power consumption (min./nom./max.) kW 0,31/2,32/3,18
Energy efficiency COP W/W 3,32
Energy efficiency SCOP 4,13
Energy efficiency class A
ik heb gekozen voor 98 tot 99% verwarming dekking, hiermee bedoel ik dat ik het risico loop dat als het langdurig -15gr C of kouder is, ik moet bijverwarming omdat de capaciteit zo rond de 5,5kW ligt bij die tempratuur, voor die paar dagen per jaar met elektrische kacheltjes geen probleem lijkt me en als het langduriger koud is of het vaak voorkomt ga ik kijken naar een paar infrarood panelen aangezien ik gebruik maak van 6750wp aan zonnepanelen.
Warmwatertap boiler is een warmtepomp boiler type Toshiba Estia, HWS-G1901ENXR A+
nadat alles in eind oktober was opgeleverd functioneerde alles goed, wel bij de hele koude weken in December merkte je dat hij bij het opstarten in de ochtend moeite had met het op tempratuur krijgen omdat er soms ontdooid moest worden.
begin januari heb ik hierop actie genomen omdat de luchtflow op de boven verdieping veel hoger was dan beneden.
De Brink Plenum welke voor de verdeling zorgt is niets anders dan een vierkante box met 4 uitlaten, 3 voor boven 1 voor beneden, geen wonder dat het niet lekker werkte.
Daarom 2x DN200 geïsoleerde leidingen naar beneden en 1xDN200 voor de boven verdieping, de boven verdieping heb ik voor elke kamer een diafragma/iris klep geïnstalleerd om de flow mooi in te regelen.
slaapkamers zijn nu 15grC, Badkamer 19grC en beneden 21grC
vervolgens de schachten waardoor de leidingen naar beneden liepen volgestort met EPS korrels zodat we van de zomer ook kunnen koelen en er optimaal geïsoleerd is voor verwarmen.
laatste stap die ik nog in gedachte heb is de ventilatie box vervangen voor WTW unit en CO gestuurde inlaatklep.
verder moet ik kijken hoe koelen van de zomer gaat, of de klep instellingen gelijk blijven of er veel aangepast moet worden.
Mooi, heel mooi gemaakt, hier ook een paar vragen.
De binnenunit ligt op de houten vloer, geeft dat geluidsoverlast/hoorbaar?
De buitenunit aan de muur is die ook hoorbaar? Dit omdat we een houtskelet woning hebben.
Dit is weinig massa/demping van contact geluid.
De Brink ketel hier is voornamelijk hoorbaar door het retour rooster.
@RuudMu super mooi systeem! en duidelijk verhaal, hierbij . We hebben nu een Brink B-25 downflow die in de garage in een apparte stookruimte staat. toch wil ik nog wel hybride blijven stoken met bijv koude winterdagen dat de brink bij kan verwarmen wanneer nodig. Is het mogelijk de binnenunit in de kruipruimte aan te sluiten? onze kruip ruimte is namelijk kurkdroog en heeft een betonnen vloer. Of is er nog een beter idee?
@Zoldier Onze woning is 122m2, bouwjaar 1995, houtskelet bouw.
@gerzon De binnen unit hoor je bij opstarten, dit is de ventilator die optoert en eenmaal op toeren hoor je het niet meer behalve bij wisseling van modus (koelen, verwarmen,drogen of ventilatie) de Brink unit hoorde je ook bij opstarten, kanaalairco vind ik stiller.
onze woning is ook houtskeletbouw,
De buitenunit hoor je in huis niet.
In de garage is 1/3 deel mijn kantoor en dan hoor ik het wel duidelijk in de ochtend (vol vermogen om te verwarmen) maar nu is het rond 8uur en hoor ik niets meer, dit komt omdat de garage is gebouwd aan de buitenmuur van de woning en daardoor is de buitenmuur waaraan de buitenunit hangt ook de binnenmuur van kantoor.
Buiten op straat hoor je wanneer op vol vermogen draait een licht gezoem, dit is in geen vergelijk met andere units in de wijk, je hoort duidelijk verschil tussen de gerenommeerde merken en goedkopere.
@CodeBaker persoonlijk zou ik de binnenunit niet in de kruipruimte plaatsen maar ik ben geen installateur.
ik heb extra aanzuigfilters die elke 2.500 uur moeten worden vervangen, dat betekent dat je 3x per jaar de kruipruimte in moet.
Condensaat technisch zou je wellicht pompje moeten installeren (komt erg veel condensaat vrij, unit droogt lucht ook)
ik zou er eerder voor kiezen de kanaalunit boven een plafond te plaatsen, of deels verlaagd plafond te maken, zoals ze dat ook in kantoren en winkels doen. een vliering is ook al voldoende.
@RuudMu Dat is zeker dan niet een verstandig idee, Zou het mogelijk zijn om vanuit mn stookruimte (deze zit op de begande grond in de garage) de binnenunit neer te hangen en aan te sluiten op het buizen systeem van de luchtverwarming?
Hoe wil je dat aansluiten? parallel, dan moet je met kleppen werken denk ik.
De lucht kiest de minste weerstand en gaat van luchtketel naar de binnenunit of andersom en bereikt niet de woning.
In serie kunnen ze samen werken, maar is heel moeilijk afstellen.
Ja je zal iets met een drieweg klep moeten bedenken @CodeBaker of op een T-stuk aparte kleppen plaatsen.
wanneer je vierkant/rechthoekig kanaal nodig hebt kun je dit ook laten maken, rond is eenvoudig beschikbaar in verschillende maten.
En als je nu kanaalairco's met een warmtepomp wilt vergelijken. Waar moet je dan extra op letten? Gaat met name dan om goed kunnen verwarmen. Koelen is ook mooi maar...
mdeiman schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:06:
En als je nu kanaalairco's met een warmtepomp wilt vergelijken. Waar moet je dan extra op letten? Gaat met name dan om goed kunnen verwarmen. Koelen is ook mooi maar...
Apparatuur iets van 6500 euro meen ik. Volgende week nader overleg. Maar ik weet niet of die Mitsubishi goed spul is als oplossing voor onze situatie. Lastig.
Het idee blijft mij wel erg aanspreken. In 1 keer in het hele huis ook kunnen koelen en luchtvochtigheid op een juist niveau.
En daarnaast denk ik dat ik dan nog een stevige electrische geiser neem. Kan ik van het gas af.
Ben nog wel benieuwd of je middels de thermostaat ook de luchtflow kunt regelen. Hoeveel standen heeft de Toshiba?
Zal dat bij een Mitsubishi en een Panasonic weer anders kunnen zijn?
Lijkt me best belangrijk dat je zoveel mogelijk standen hebt voor het comfort.
[Voor 3% gewijzigd door mdeiman op 07-04-2023 22:33]
Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met kijken naar een alternatief voor mijn opstelling en dus naar een DX blok, dan wel een kanaalairco. Zakelijk heb ik contacten met een installatie-adviseur bij luchtverwarmingsprojecten, die op zijn beurt weer in contact staat met Alklima, distributeur van Mitsubishi Electric.
Ze hebben er aan gerekend en raden mij verwarming door het DX blok of kanaalairco af. Mijn koeling zou er wel stukken beter van worden, maar ze maken zich zorgen over de regelbaarheid en het minimale luchtdebiet wat er over de DX wisselaar moet gaan. Daarnaast is het systeem met water makkelijker te regelen. Ze zeggen dus niet dat het met DX of kanaalairco niet kan, maar maken zich zorgen over de regelbaarheid.
Lang verhaal kort: Ze hebben een voorstel gedaan met vergroting van de huidige L/W warmtepomp. Een warmtepomp die ook het waterdebiet van de huidige lucht/waterwisselaar kan opvangen. Die richting gaan wij op. Ook omdat het met de huidige L/W warmtepomp wel gewoon warm wordt, maar we capaciteit te kort komen in sommige delen van het jaar.
Zoldier schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:23:
Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met kijken naar een alternatief voor mijn opstelling en dus naar een DX blok, dan wel een kanaalairco. Zakelijk heb ik contacten met een installatie-adviseur bij luchtverwarmingsprojecten, die op zijn beurt weer in contact staat met Alklima, distributeur van Mitsubishi Electric.
Ze hebben er aan gerekend en raden mij verwarming door het DX blok of kanaalairco af. Mijn koeling zou er wel stukken beter van worden, maar ze maken zich zorgen over de regelbaarheid en het minimale luchtdebiet wat er over de DX wisselaar moet gaan. Daarnaast is het systeem met water makkelijker te regelen. Ze zeggen dus niet dat het met DX of kanaalairco niet kan, maar maken zich zorgen over de regelbaarheid.
Lang verhaal kort: Ze hebben een voorstel gedaan met vergroting van de huidige L/W warmtepomp. Een warmtepomp die ook het waterdebiet van de huidige lucht/waterwisselaar kan opvangen. Die richting gaan wij op. Ook omdat het met de huidige L/W warmtepomp wel gewoon warm wordt, maar we capaciteit te kort komen in sommige delen van het jaar.
.
In jouw geval lijkt me jouw oplossing dan ook het minste of geen risico te hebben.
Mijn installateur laat bij de leverancier doorrekenen, met mijn schema van het buizensysteem, of een kanaalairco gaat werken. Hij verwacht geen problemen en wil het ook wel gaan installeren.
Nog even afwachten.
Misschien kunnen anderen nog wat ervaringen delen?
In jouw geval lijkt me jouw oplossing dan ook het minste of geen risico te hebben.
Mijn installateur laat bij de leverancier doorrekenen, met mijn schema van het buizensysteem, of een kanaalairco gaat werken. Hij verwacht geen problemen en wil het ook wel gaan installeren.
Nog even afwachten.
Misschien kunnen anderen nog wat ervaringen delen?
Hallo ben ook op zoek naar een installateur die een kanaal airco op de plaats van de luchtverwarmer wil monteren, al diverse bedrijven gevraagd maar eigenlijk niemand die dit aandurft, iemand suggesties in de regio Achterhoek?
Hallo ben ook op zoek naar een installateur die een kanaal airco op de plaats van de luchtverwarmer wil monteren, al diverse bedrijven gevraagd maar eigenlijk niemand die dit aandurft, iemand suggesties in de regio Achterhoek?
Bij mij gaat Interfit uit Winschoten (GN) dit doen. Die hebben er geen problemen mee. Ik weet niet hoe groot hun regio is.
Hier heeft Airco32 een kanaalunit geplaatst als vervanging voor een brink luchtketel.
Ze werken samen of zijn een onderdeel van Climate32.
Airco32 zit in Nunspeet, wellicht heeft Climate32 ook installateurs in de Achterhoek.
Als er een boel ruimte beschikbaar is rondom de luchtverwarmer dan zou ik het wel willen overwegen.
Wat versta je onder een boel ruimte, hier is de Toshiba met plenum op 75cm x 125cm gebouwd.
Hier ligt hij plat op de vloer, is 30cm hoog.
De luchtkanalen nemen vaak meer ruimte in dan de binnenunit. Het hangt van de situatie af hoe het wordt. Als je een Brink vervangt moet je een aansluiting naar beneden realiseren.
Als je aan de plaatsingseisen mbt een apparaat met een grote hoeveelheid R32 wilt voldoen dan is plat op de grond of een verticale Panasonic overigens niet snel conform de regels.
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details