Mijn situatie was als volgt: in huis zat oorspronkelijk een direct gestookte heteluchtverwarming, samen met een WTW-installatie. Die oude WTW leek naar mijn idee overigens meer bedoeld als mechanische afzuiging dan dat hij daadwerkelijk veel warmte terugwon.
Omdat we beneden voor vloerverwarming hebben gekozen, kon de heteluchtverwarming eruit. Vervolgens heb ik de WTW aangesloten op de oude ventilatiekanalen van de heteluchtverwarming naar de bovenverdieping. Mijn gedachte was dat ik daarmee in de winter mooi wat warme lucht van beneden naar boven kon krijgen. In de praktijk bleek dat helaas weinig tot geen effect te hebben.
De WTW zelf liep inmiddels ook richting de 40 jaar oud, dus die mocht sowieso wel eens vervangen worden. Kortom: tijd voor iets nieuws!
Naar aanleiding van het bericht van Gixxerk4 in dit topic, die de gok had gewaagd om een
Airwoods WTW met warmtepomp via Alibaba te bestellen en deze ook daadwerkelijk geleverd had gekregen, besloot ik dezelfde gok te wagen.
Na regelmatig contact met de verkopende partij kreeg ik uiteindelijk een trackinglink. Ik heb het apparaat op 1 mei besteld voor € 1.945,24. Een paar weken later stond hij op de boot. Uiteindelijk werd hij op 6 juli bij mij thuis afgeleverd. Daarvoor was hij eerst in Rotterdam aangekomen, daarna om de een of andere reden weer naar Duitsland gegaan om daar opnieuw gesorteerd te worden.
Door opnieuw contact op te nemen met de verkoper kreeg ik uiteindelijk een nieuwe trackinglink van de transporteur die de laatste levering in Nederland verzorgde.
En toen stond hij daar: een pakket van 135 kilo op de oprit.
Op aanraden van Gixxerk4 heb ik eerst alle geïsoleerde panelen van het apparaat verwijderd. Daarna hebben twee vrienden en ik het apparaat, dat zonder panelen nog steeds ruim 100 kilo weegt, naar zolder getild.
Vervolgens ben ik eerst op vakantie gegaan. Toen ik terugkwam, begon net die periode met ontzettend warm weer. Dat was meteen een goede motivatie om met de installatie aan de slag te gaan.
Als eerste heb ik een stevig frame gemaakt en daarop een anti-tril-/dempingsmat gelijmd. Volgens de vrij summiere handleiding moet het apparaat minimaal 10 cm van de vloer staan.
Daarna kon de oude WTW eruit, wat altijd een lekker moment is. De plek waar vroeger de heteluchtverwarming had gestaan was nog duidelijk zichtbaar in het tapijt en er waren ook aardig wat oude condensvlekken te zien. Ik heb daarom eerst de technische ruimte maar eens opgefrist: een nieuw stuk marmoleum erin en de muren en het schuine dak wit geschilderd.
Tijdens de installatie heb ik veel met ChatGPT kunnen sparren over aansluitingen en oplossingen. Dat heeft zeker geholpen, al merkte ik ook dat je ervoor moet waken om niet eindeloos allerlei mogelijkheden te blijven onderzoeken. Soms werkt gewoon zelf even logisch nadenken uiteindelijk sneller.
Daarna lekker bezig geweest met het aanpassen en aansluiten van de spirobuizen op de bestaande kanalen.
Ik heb er bewust niet voor gekozen om kant-en-klare geïsoleerde spirobuizen te gebruiken. Die vind ik behoorlijk prijzig en de isolatiedikte ervan viel me eigenlijk ook tegen. Mijn plan is daarom om de leidingen zelf na te isoleren. Dat scheelt flink in de kosten en volgens mij kan ik daarmee uiteindelijk ook een hogere isolatiewaarde bereiken. Het is alleen wat meer werk.
Inmiddels heb ik het apparaat ongeveer tien dagen in gebruik en tot nu toe bevalt het erg goed.
Via het bedieningspaneel stel je voornamelijk de bedrijfsmodus, ventilatiestand en gewenste uitblaastemperatuur in. Geen thermostaat dus wat ik tot nu toe ook eigenlijk niet mis.
Op dit moment laat ik hem het liefst de hele dag draaien met een uitblaastemperatuur van ongeveer 15 graden. Gisteravond heb ik hem bijvoorbeeld tijdelijk op de maximale ventilatiestand gezet met een uitblaastemperatuur van 10 graden, om de slaapkamer boven voor de nacht nog wat verder af te koelen.
Vanochtend werd ik wakker en was het daar netjes 21 graden, ondanks de hete dag van gisteren en de behoorlijk warme nacht.
Het slaapkamerraam laat ik nu 's nachts en overdag gewoon dicht. De luchtkwaliteit voelt merkbaar prettiger aan en de ingeblazen lucht zorgt daarnaast voor een aangenaam koel gevoel.
Tot nu toe is het eigenlijk precies waar ik op hoopte. Je moet het niet vergelijken met een airco die een kamer in korte tijd een aantal graden naar beneden trekt. Maar doordat het systeem de hele dag rustig blijft ventileren met bijvoorbeeld een uitblaastemperatuur van 15 graden, blijft het binnen verrassend aangenaam.
Hieronder een paar foto's van het proces.