Na jarenlang lurken in dit topic ga ik mijn verhaal eens uiteenzetten.
Het begon in 2019, toen we ons huidige huis kochten (206m2 woonoppervlak, 690m3 inhoud) en naar de deze tijd wilden brengen. Het huis kwam met een oude badkamer, keuken, een elektrische boiler uit 1972 en een Brink Allure B25 met een volledig geïsoleerd buizenstelsel uit 1972. De badkamer en keuken hadden prioriteit, dus er werd "snel" gekozen om de brink 1-op-1 te laten vervangen. De boiler bleef zitten, de keuken ging van het gas af en we leefden nog en gelukkig.....
Maar... De kosten voor verwarming bleven hoog en we hadden inmiddels een overschot aan elektriciteit door onze 27 zonnepanelen. In de afgelopen jaren hebben we door isolatie, omlaag brengen van de aanvoertemperatuur en intensief gebruik van de houtkachel het gasverbruik van 1000+ m3 naar 395m3 afgelopen winter kunnen brengen.
Door naar 2023:
Doordat de zomers steeds warmer werden, rees de vraag of we toch niet een airco zouden plaatsen. Maar... waar dan? Op de slaapkamers van de kindjes (2st), op onze eigen slaapkamer of in de woonkamer. Al snel kwamen we tot de conclusie dat het toevoegen van een koeling aan de brink toch wel een mooie optie leek... totdat we naar de prijs keken.
Hierna kwam ik dit topic tegen en rees de vraag: laten we eens navragen of we niet de hele gasgestookte unit vervangen kan worden door een warmtepomp. Na 30 bedrijven aangeschreven te hebben, reageerden er 8 en kwam er één kijken. Deze droop na contact met hun leverancier af. Wij waren dus terug bij af.
Dan maar twijfelen over zelf doen... over het algemeen heb ik een redelijke pipi-langkaus-instelling: Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan, maar de verwarming van je huis is toch een enigszins kritisch project. Daarbij is mijn opstelling niet standaard, dus als er iets mis gaat, heb ik weinig om op terug te vallen. Toevallig kwam ik tijdens terecht op een webwinkel met inbedrijfstel-service, daarbij zit deze ook nog eens bij ons in de gemeente, dus ik kan er redelijk snel terecht wanneer er zaken nodig zijn. Na overleg met mijn vrouw kreeg ik groen licht.
Na wat op-en-neer gemail met de webwinkel kwam ik met behulp van de koevlaas methode uit op een 12,5kW model. 9kW had wellicht net gekund, maar mocht de regering ooit nog eens besluiten om houtkachels te verbieden, heb ik ook op de koudste dagen nog capaciteit. Omdat ik een wat gerenommeerder merk wilde kwam ik uit op: een Mitsubishi heavy industries FDUM 125 VH binnenunit (kanaalunit) met een FDC 125 VSA-W Buitenunit.
Het begon met het demonteren (en deels slopen) van de brink. Verkoopbare delen zijn er voorzichtig uitgehaald en de rest is afgevoerd. De positie van de warmtepomp had ik nog niet vastgelegd en pas bij binnenkomst en een hoop gepuzzel met beschikbare leidingen is de uiteindelijke positie gekozen. De bovengrondse rechthoekige (70x20cm kanalen) heb ik moeten verbouwen om de luchtstroming optimaal te houden voor de 35cm-buis die vanaf de kanaalunit komt. Aan alle kanten heb ik rekening moeten houden met eventueel onderhoud en vervangingen, en zeker gezien de a-typische inbouw die ik heb denk ik dat ik niet ontevreden kan zijn met hoe het er in hangt.
Nadat de unit lucht- en elektrotechnisch was aangesloten wat het tijd om de inbedrijsteller te laten komen die de koelleidingen op moment vast heeft gezet, een tweetal knikjes uit 5/8" leiding heeft gehaald

en de unit vervolgens op druk heeft gezet. Toen was het tijd voor de testrun, waar ik stiekem erg zenuwachtig voor was. Het was 30 graden buiten, dus geschikt voor een koel-test. Gelukkig kwam er 9 graden koude lucht uit de roosters en met de ventilator op maximale capaciteit was het verschil met de brink niet te merken. De afgelopen paar warme dagen heb ik mijn huis een paar keer in luttele minuten flink kunnen laten afkoelen, dus ik ga vol vertrouwen de winter in.
Gisteren zijn de buizen nog geïsoleerd, zodat ook condens geen kans krijgt, en nu is het zaak om het open retour nog netjes dicht te zetten en de ruimte (bijkeuken) af te werken. Hieronder nog wat foto's in het werk, dus ik hoop dat jullie door de rotzooi heen kunnen kijken. Vragen kunnen altijd gesteld worden.