• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:50
@TCMR Daar ben ik ook al een tijdje naar op zoek als vervanging van de Brink. Helaas nog niets gevonden.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; homey pro2019

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-04 18:06

mdeiman

Projet 45

TCMR schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:47:
Is iemand hier al eens een staande kanaalairco tegengekomen met downflow? Ik heb eigenlijk niet de ruimte om 'm liggend te monteren, maar de staande (verticale) units die ik gevonden heb, hebben de uitblaas aan de bovenkant. Dat is ongunstig voor een installatie die op zolder geplaatst moet worden. Uiteraard kun je dan omleiden, maar dat geeft dus wel twee extra bochten.
Ik begrijp het niet heelmaal, je kunt een kanaalairco toch ophangen zoals je wilt? Bij bij hangt ie in een paar beugels.

Shit happens.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:45
mdeiman schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:27:
[...]
Ik begrijp het niet heelmaal, je kunt een kanaalairco toch ophangen zoals je wilt? Bij bij hangt ie in een paar beugels.
Verticaal geplaatste kanaalairco's zijn over het algemeen bedoeld voor uitblazen aan de bovenkant. Omgekeerd zou het met de condensafvoer niet goed gaan.

• Gixxerk4
  • Laatst online: 18-04 13:11
fietsenrex schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:46:
[...]

De air2you zit qua prijs niet ver van een zehnder WTW met RF en ERV.....
Maar de grote vraag word of de unit ook z'n vermogen haalt bij -10 en hoeveel geluid ie produceert op vollast
Ik heb er eentje "Airwoods AV-HTPF35" bij Alibaba besteld en is die is inmiddels geleverd. Komende tijd zelf aan de gang om Brink B8 weg te halen en deze te installeren. Prijs valt erg mee. Dan heb je echt geen Zehnder met RF en ERV. Moet natuurlijk wel alles zelf uitzoeken.
Hou jullie op de hoogte.

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:50
@Gixxerk4 Die lijkt verdacht veel op de hperv van AIR2R.
Heb daar in het verleden ook naar gekeken.
Ben heel benieuwd.
Succes met uitvlooien hoe een en ander te regelen is.
https://www.air2r.nl/woon...w-met-warmtepomp-350-m3-h

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; homey pro2019

• rburgundy
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:22
Gixxerk4 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:56:
[...]

Ik heb er eentje "Airwoods AV-HTPF35" bij Alibaba besteld en is die is inmiddels geleverd. Komende tijd zelf aan de gang om Brink B8 weg te halen en deze te installeren. Prijs valt erg mee. Dan heb je echt geen Zehnder met RF en ERV. Moet natuurlijk wel alles zelf uitzoeken.
Hou jullie op de hoogte.
Nice, ben erg benieuwd. Ik blijf het ook volgen.

• pprold
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 17-04 15:38
The_Admin schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:35:
Is er eigenlijk al een beetje een 'best practice' als het gaat om vervangen van die oude (in mijn geval B8) luchtverwarmers? Ik zie als ik door dit topic scroll wel wat verschillende scenarios, hoop eigen geknutsel en wisselende resultaten. Hangt natuurlijk ook van de woning en wensen af, maar ik ga er vanuit dat de meeste van dit soort systemen hangen in woningen uit de jaren 80, dus qua isolatie niet optimaal.

Ik krijg dit voorgesteld via de partij die het onderhoud doet nl. en zit een beetje in dubio wat nou wijsheid is, zeker omdat ik ook wel wat koelvermogen wil, en dat lijkt niet mogelijk met deze opstelling.

"Op de bestaande cv-ketel een Elan 10 aansluiten met een complete WTW"
Volgens mij zijn er 5 bewezen best practice routes om je (Brink of vergelijkbaar) luchtverwarming te vernieuwen:
  1. Gasgestookte luchtverwarmer (bijv. Brink Allure )
  2. Indirecte luchtverwarmer (bijv. Brink Elan of fancoil) + bestaande CV
  3. Indirecte luchtverwarmer (bijv. Brink Elan of fancoil) + bestaande CV + warmtepomp
  4. Indirecte luchtverwarmer (bijv. Brink Elan of fancoil) + warmtepomp
  5. Kanaalairco (= airco binnendeel aangesloten op bestaande kanalen + airco-warmtepomp buitendeel)
Voor alle routes zijn installateurs met ervaring te vinden. Maar het is gemakkelijker om een installateur te vinden voor opties 1 en 3, want die zijn nu eenmaal traditioneler. Alle Brink installateurs hebben die opties bijvoorbeeld toegepast.

Persoonlijk denk ik dat opties 4 en 5 (all-electric) het meest future proof zijn, en dat ze in de meeste huizen prima kunnen worden toegepast.

Omdat een installateur meestal ervaring heeft met 1 of enkele van deze routes, kunnen ze je niet goed helpen om te kiezen tussen de routes. Bijvoorbeeld: er zijn airco installateurs die ervaring hebben met route 5, maar nog nooit routes 1 t/m 4 hebben geplaatst. En er zijn Brink installateurs die routes 1 t/m 3 hebben geplaatst maar nog nooit 4 en 5.

Jij @The_Admin geeft aan dat je huis nu verwarmd wordt met een Brink B8. Dat is een ouder model gasgestookte luchtverwarmer, met een maximale warmteafgifte van rond de 8kW. Die dingen werden doorgaans overgedimensioneerd, d.w.z. je huis heeft waarschijnlijk een lager warmteverlies op een koude winterdag. Stel dat het warmteverlies van je woning iets van 6kW is op een koude winterdag (-10 graden). Een all-electric luchtverwarming (routes 4 en 5) kunnen dat gemakkelijk leveren. Een kanaalairco (route 5), zoals @mdeiman en @renemeinen en vele anderen hier die hebben staan/hangen, is waarschijnlijk de goedkoopste en simpelste route (denk aan 4.000-8.000 euro, geleverd en geplaatst door een ervaren installateur).

Het advies dat je hebt gekregen van de onderhoudende partij ("Op de bestaande cv-ketel een Elan 10 aansluiten met een complete WTW") is zo gek nog niet. Route 2. Installeren van een WTW is een apart onderwerp, maar kan een boel warmteverlies schelen (doordat je de warmte van geventileerde lucht 'terugwint'). Een Brink Elan 10 indirecte luchtverwarmer heeft een maximale warmteafgifte van (tromgeroffel...) rond de 10kW*. Dus dat is zeker genoeg voor jouw bestaande situatie. De vraag is: heb je inderdaad een 'bestaande CV ketel' die je warm water (douche, keuken, etc.) levert? Want als je die niet hebt, dan zou ik meteen over naar een warmtepomp en de CV ketel overslaan. En zelfs als je geen zin hebt om allerlei andere mogelijkheden te verkennen, dan zou ik in ieder geval ook een offerte opvragen (bij een andere installateur) voor route 5 (kanaalairco).

*Goed punt van @Zoldier: die 10kW maximale warmteafgifte van een Elan 10 luchtverwarmer geldt bij 70 graden celsius water toevoer en 50 graden celsius terugvoer/retour. Voor een gas-CV ketel prima, maar voor een warmtepomp heel inefficient. Als je het warmte water voor die Elan 10 wil leveren met een warmtepomp wil je eigenlijk hooguit 40 graden aanvoertemperatuur en 30-35 graden terugvoer. En dan levert een Elan 10 iets van 40-50% van zijn warmteafgifte. Dus 4-5 kW. Kan misschien net in jullie situatie, maar zou ook net te weinig kunnen zijn. Zeker als je die warmtepomp op den duur ook warm water laat maken.

En hoe zit het dan met koeling?
Met routes 3, 4 en 5 kun je (beetje afhankelijk van de luchtverwarmer die je gebruikt) in principe ook koelen in de zomer. Mits de kanalen in je huis goed geïsoleerd zijn zodat het water in de lucht rondom de kanalen niet condenseert op de kanalen en de boel gaat roesten. Met routes 1 en 2 kun je ook wel koelen, maar dat vereist een extra koelblok module en een warmtepomp/airco die dat koelblok aandrijft. Als je graag wil koelen kun je het beste kijken naar routes 3, 4 en 5.

En met sanitair warm water?
Afhankelijk van je opstelling kun je sanitair warm water maken met:
  • Bestaande CV (die zit dan wel nog op gas).
  • Warmtepompboiler (populair want subsidie, maar wel een extra warmtepomp en dus meer complexiteit).
  • Indirect boilervat dat ook door je warmtepomp wordt opgewarmd.

[ Voor 6% gewijzigd door pprold op 10-04-2026 11:52 ]

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-04 12:47
Wow, mooie update/reactie @pprold !

Ik heb een bestaande CV-ketel, die levert warm water voor de badkamer (bad + douche), in de keuken beneden verzorgt een Quooker het warme water. Dus die meenemen in de oplossing is zeker een optie. Gezien de klimaatverandering vind ik écht koelvermogen wel een must. Het hoeft niet extreem te zijn maar mijn Brink installateur kwam eigenlijk alleen met wat ventilatie-opties toen ik aangaf koelvermogen te verwachten.

Optie 5 klinkt mij ook fijn in de oren, had echter met een andere Tweaker uit dezelfde regio als waar ik zelf woon wat contact, en die is daar juist hard op afgeknapt (ook vanwege bv. suizende geluiden) en heeft die installatie weer laten verwijderen. Misschien beetje een n=1 situatie hoor, maar heeft me wel terughoudender gemaakt terwijl ik eerder dat wel echt met stip op één zag staan als mogelijke oplossingen.

De kanalen zijn wel wat geisoleerd (ingepakt met glaswol), maar op bepaalde plekken ook niet of is het waarschijnlijk inmiddels aardig weggezakt/gegleden (bv. onder de vloer).

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-04 18:06

mdeiman

Projet 45

The_Admin schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:54:
Wow, mooie update/reactie @pprold !

Ik heb een bestaande CV-ketel, die levert warm water voor de badkamer (bad + douche), in de keuken beneden verzorgt een Quooker het warme water. Dus die meenemen in de oplossing is zeker een optie. Gezien de klimaatverandering vind ik écht koelvermogen wel een must. Het hoeft niet extreem te zijn maar mijn Brink installateur kwam eigenlijk alleen met wat ventilatie-opties toen ik aangaf koelvermogen te verwachten.

Optie 5 klinkt mij ook fijn in de oren, had echter met een andere Tweaker uit dezelfde regio als waar ik zelf woon wat contact, en die is daar juist hard op afgeknapt (ook vanwege bv. suizende geluiden) en heeft die installatie weer laten verwijderen. Misschien beetje een n=1 situatie hoor, maar heeft me wel terughoudender gemaakt terwijl ik eerder dat wel echt met stip op één zag staan als mogelijke oplossingen.

De kanalen zijn wel wat geisoleerd (ingepakt met glaswol), maar op bepaalde plekken ook niet of is het waarschijnlijk inmiddels aardig weggezakt/gegleden (bv. onder de vloer).
Zeker een mooie samenvatting!
Dat suizen voor 5 vind ik bijzonder. Voorheen komt er lucht uit de roosters en met een kanaalairco ook. Wat suist er dan anders? Of wordt er te veel lucht geblazen dat het luider klinkt? Dat kun je toch weer instellen hoe hard. Ik begrijp dit niet helemaal of niet ;-)

Shit happens.

• somfing
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-04 09:23
Een maat van me is happy met zijn 16KW LG kanaal airco :) ik ga er van uit dat het ook goed kan. Lekker simpel, weinig componenten, grote gevestigde wereldwijde merken. Hele goede optie. Voor mij was dat ook de way to go geweest als monoblocks niet bestonden :)

• TCMR
pprold schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:30:
[...]
Volgens mij zijn er 5 bewezen best practice routes om je (Brink of vergelijkbaar) luchtverwarming te vernieuwen:
Mooie opsomming inderdaad, ik was zelf al van plan zo'n samenvatting te maken. Zou mooi in de topicstart passen. Wat ik nog mis is: de optie die in dit topic af en toe langskomt: warmtepomp met of zonder buffervat en met fancoils.

[ Voor 3% gewijzigd door TCMR op 09-04-2026 13:49 ]

• The_Admin
mdeiman schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:18:
[...]

Zeker een mooie samenvatting!
Dat suizen voor 5 vind ik bijzonder. Voorheen komt er lucht uit de roosters en met een kanaalairco ook. Wat suist er dan anders? Of wordt er te veel lucht geblazen dat het luider klinkt? Dat kun je toch weer instellen hoe hard. Ik begrijp dit niet helemaal of niet ;-)
Het is niet mijn ervaring en ik wil niet iemand's info die hij 1:1 via DM heeft gedeeld zomaar online gooien haha, maar het was iets met afmetingen kanalen, turbulentie en een (voor hem/hun) storend geluid. Dat kan voor een ander weer acceptabel zijn natuurlijk, of misschien is de boel daar weer anders gedimensioneerd waardoor het uberhaupt niet voorkomt.

• Zoldier
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 18-04 14:55
Mooi overzicht. Toch een kanttekening: de luchtverwarmers die genoemd worden en waarvan aangegeven wordt dat ze max een bepaald vermogen leveren, doen dat bij een flinke aanvoertemperatuur van water (in geval indirect), denk aan 70 graden of meer. Wanneer daar een warmtepomp aan gehangen wordt en je wilt met max 50 graden water werken, dan wordt het vermogen ook minder. In geval van kanaalairco kun je wel kijken naar vergelijkbare vermogens.

Ikzelf heb de variant met l/w warmtepomp, zoals in dit topic terug te lezen is. Omdat er 2x transitie is en er inmiddels veel meer gevallen bekend zijn met kanaalairco. Heb ik de vraag nogmaals bij een 2 installateurs in mijn netwerk neergelegd en zij hebben in overleg met groothandel ook deze keer afgezien van het doen van een offerte om een kanaalairco te plaatsen.

Wanneer er hier goede ervaringen zijn met installateurs voor kanaalairco’s (voor een grotere woning 287m2) dan zou ik graag met hen in contact komen.

• TCMR
somfing schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:31:
Voor mij was dat ook de way to go geweest als monoblocks niet bestonden :)
Bedoel je dan (L/L) "monoblocks" als in: die binnen hangen zoals de INNOVA's? Of gewoon monoblocks die buiten staan, water rondpompen en vaak gewoon "warmtepomp" genoemd worden?

[ Voor 9% gewijzigd door TCMR op 10-04-2026 08:35 ]

• somfing
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-04 09:23
Gewoon een warmtepomp dan ;) in mijn beleving is een monoblock WP een variant van een waarbij de f-gassen niet naar binnen gaan. Ik heb de WH-MDC07J3E5. Die werkt met mijn fancoil heel behoorlijk met een output temperatuur (via stooklijn) 42 graden... Daar draait hij nu 3 maanden op. Enige wat ik nog overweeg is een andere thermostaat dan het voorgeschreven exemplaar om aantal start/stops omlaag te krijgen. Er zit geen anti-histeres in en uit is daarom WP uit, om vervolgens binnen 10 minuten weer aan te slaan :( kan ik op verschillende manieren oplossen... Maargoed: tijd :)

• TCMR
Oké, maar die komen ook in dit topic langs.
Er zit geen anti-histeres in en uit is daarom WP uit, om vervolgens binnen 10 minuten weer aan te slaan :( \
Ja, dat klinkt niet fijn. Maar begrijp ik dat je jouw warmtepomp niet mooi kunt laten moduleren? Want ik overweeg vanuit dit topic een kanaalairco te installeren, maar ga er wel vanuit dat dat allemaal keurig te moduleren valt, desnoods met een HA-aansturing o.i.d.
Maargoed: tijd :)
Pfff... tell me about it ;)

• TCMR
somfing schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:58:
een variant van een waarbij de f-gassen niet naar binnen gaan.
Je stipt hier overigens een belangrijk punt waar ik nog wel meer over wil weten: is dit een overweging bij mensen om niet voor een kanaalairco te gaan als vervanger van hun heteluchtverwarmer? Is het risicovol om f-gassen in huis te hebben? Is het raadzaam om de leidingen zo lang mogelijk over de gevel te leiden, of als het kan binnendoor in huis?

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:48
TCMR schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:06:
[...]

Je stipt hier overigens een belangrijk punt waar ik nog wel meer over wil weten: is dit een overweging bij mensen om niet voor een kanaalairco te gaan als vervanger van hun heteluchtverwarmer? Is het risicovol om f-gassen in huis te hebben? Is het raadzaam om de leidingen zo lang mogelijk over de gevel te leiden, of als het kan binnendoor in huis?
De l/l warmtepompen (al die splits met een een binnen en buitenunit hebben ook een koelmiddelleiding naar binnen en dat gaat grotendeels goed.
Wat je alleen wel krijgt is dat je voor je sww weer een losse warmtepomp moet kopen. Dit is waarom je in die rare l/w/l spagaat komt.

• The_Admin
Zoldier schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 07:17:
Wanneer er hier goede ervaringen zijn met installateurs voor kanaalairco’s (voor een grotere woning 287m2) dan zou ik graag met hen in contact komen.
Hier ben ik ook benieuwd naar, en dan voor een niet perse grotere woning ;-) Gewoon een eensgezinswoning in Noord-Holland :+

• TCMR
Torched schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:21:
[...]
De l/l warmtepompen (al die splits met een een binnen en buitenunit hebben ook een koelmiddelleiding naar binnen en dat gaat grotendeels goed.
Ja, maar dat stuk koelmiddelleiding is vaak heel kort. In mijn geval zou ik door de fundering willen, dan in een koof twee verdiepingen omhoog. Die koof ligt momenteel open, dus daar geen probleem. Ik vermoed dat het geen kwaad kan, in bedrijfsgebouwen hangen de kanaalairco's ook vaak niet vlak naast de gevel.
Wat je alleen wel krijgt is dat je voor je sww weer een losse warmtepomp moet kopen. Dit is waarom je in die rare l/w/l spagaat komt.
Ja, al denk ik sinds het naderende einde van de salderingsregeling wel anders over elektrische boilers.

• pprold
Zoldier schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 07:17:
Mooi overzicht. Toch een kanttekening: de luchtverwarmers die genoemd worden en waarvan aangegeven wordt dat ze max een bepaald vermogen leveren, doen dat bij een flinke aanvoertemperatuur van water (in geval indirect), denk aan 70 graden of meer. Wanneer daar een warmtepomp aan gehangen wordt en je wilt met max 50 graden water werken, dan wordt het vermogen ook minder. In geval van kanaalairco kun je wel kijken naar vergelijkbare vermogens.

Ikzelf heb de variant met l/w warmtepomp, zoals in dit topic terug te lezen is. Omdat er 2x transitie is en er inmiddels veel meer gevallen bekend zijn met kanaalairco. Heb ik de vraag nogmaals bij een 2 installateurs in mijn netwerk neergelegd en zij hebben in overleg met groothandel ook deze keer afgezien van het doen van een offerte om een kanaalairco te plaatsen.

Goed punt mbt minder warmteafgifte bij lagere temperaturen. Heb het toegevoegd.

We moeten maar eens een lijstje maken met bekende installateurs. Ik kan jou in ieder geval 2 adressen aanraden voor hier in het oosten van het land:
  1. ASF Installatiebedrijf in Oud Gastel. Vraag naar Lars van Rijen. Beetje uit de buurt, maar hun werkgebied loopt t/m Arnhem. Ze hebben al een flink aantal heteluchtverwarming installaties in grote huizen vervangen door (Mitsubishi) kanaalairco's. En ze staan goed aangeschreven. Hadden hier ook bijna een 12kW kanaalairco geïnstalleerd.
  2. New Energy Care in Helden. Vraag naar Peter Coenen. Peter installeert vooral Indirecte luchtverwarmers als alternatief voor heteluchtverwarming, maar werkt samen met een installateur die voor zover ik weet alleen kanaalairco's installeert.

• pprold
TCMR schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:53:
[...]

Ja, maar dat stuk koelmiddelleiding is vaak heel kort. In mijn geval zou ik door de fundering willen, dan in een koof twee verdiepingen omhoog. Die koof ligt momenteel open, dus daar geen probleem. Ik vermoed dat het geen kwaad kan, in bedrijfsgebouwen hangen de kanaalairco's ook vaak niet vlak naast de gevel.

[...]

Ja, al denk ik sinds het naderende einde van de salderingsregeling wel anders over elektrische boilers.
We hebben hier in huis al tientallen jaren koelleidingen lopen van airco's. Net als vele andere huishoudens met multi-split airco's etc. En in de utiliteitsbouw is 100m koelleiding tussen binnenunit en buitenunit van een airco vrij normaal.

• pprold
TCMR schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:48:
[...]

Mooie opsomming inderdaad, ik was zelf al van plan zo'n samenvatting te maken. Zou mooi in de topicstart passen. Wat ik nog mis is: de optie die in dit topic af en toe langskomt: warmtepomp met of zonder buffervat en met fancoils.

Wel of geen buffervat en het buffervat in serie (in de retourleiding) of parallel (warmtepomp en luchtverwarmer/fancoil hydraulisch gescheiden) is een apart onderwerp denk ik. Hangt af van de warmteafgifte, afstanden, waterinhoud van het systeem, wens om over te dimensioneren, etc.

Een 'fancoil' en een 'indirecte luchtverwarmer' zijn eigenlijk hetzelfde: een water-lucht warmtewisselaar met een ventilator. Bij Brink noemen ze hun fancoil een 'indirecte luchtverwarmer', zoiets. En een 'kanaalairco' waar we het de hele tijd over hebben hier is een lucht-lucht warmtepomp buitendeel + een koelvloeistof-lucht binnendeel (meestal R32). En dat binnendeel is weer ongeveer hetzelfde ding als een grote fancoil met een plenum (zo'n kap waarmee je de lucht aan- en afvoer kunt aansluiten op centrale kanalen).

De fancoils waar tweakers het in Het grote fancoil fan topic over hebben zijn kleine binnendelen die je in de plaats van radiators kunt plaatsen. Meerdere decentrale fancoils is voor huishoudens met heteluchtverwarming weer niet zo relevant.. want wij hebben het hele huis vol liggen met kanalen vanaf 1 centraal punt. En geen radiatoren met waterleidingen waar kleinere (bijv. Innova) fancoils op zouden kunnen.

• pprold
The_Admin schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:27:
[...]

Hier ben ik ook benieuwd naar, en dan voor een niet perse grotere woning ;-) Gewoon een eensgezinswoning in Noord-Holland :+
In Noord-Holland zit een aantal bedrijven die dit al vaker hebben gedaan. Op vakbladwarmtepompen.nl staat een aantal ervaringen van mensen die hun heteluchtverwarming jaren geleden hebben vervangen door een kanaalairco. Ik kon in ieder geval deze installateur terugvinden:
  1. Klimateq in Aldeboarn. Werken met Daikin. In de betreffende casus op vakbladwarmtepompen.nl hebben ze toevallig ook de CV ketel in gebruik gehouden voor sanitair warm water, dus het lijkt erg op jouw situatie @The_Admin. *Btw ik zie net dat Klimateq zelfs een speciale website pagina heeft voor 'vervangen luchtverwarming'.

[ Voor 9% gewijzigd door pprold op 10-04-2026 13:35 ]

• TCMR
pprold schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:17:
[...]
Een 'fancoil' en een 'indirecte luchtverwarmer' zijn eigenlijk hetzelfde:
Helemaal mee eens, maar het prijskaartje als er "Brink" op staat maakt nogal een verschil :+

• pprold
The_Admin schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:29:
[...]

Het is niet mijn ervaring en ik wil niet iemand's info die hij 1:1 via DM heeft gedeeld zomaar online gooien haha, maar het was iets met afmetingen kanalen, turbulentie en een (voor hem/hun) storend geluid. Dat kan voor een ander weer acceptabel zijn natuurlijk, of misschien is de boel daar weer anders gedimensioneerd waardoor het uberhaupt niet voorkomt.
Inderdaad moeilijk om te zeggen hoe het komt dat jouw kennis een slechte ervaring had met zijn kanaalairco. In de algemeenheid geldt wel dat als je je huis wil verwarmen met lagere temperatuur lucht (lager dan de 50-70 graden van een traditionele heteluchtverwarming in ieder geval), je dan meer lucht moet rondpompen. Dat is iets om in de gaten te houden met alle alternatieven voor heteluchtverwarming waarbij je een warmtepomp gebruikt (i.p.v. een gasblok).

En er is ook wel een verschil in de regeling en aansturing van een binnenunit van een airco of fancoil, en een binnenunit van Brink/Multicalor. De airco en fancoil binnenunits (van Mitsubishi, Panasonic, Daikin, etc.) met gelijkstroommotoren moduleren in principe wel de ventilatorsnelheid, maar alleen op basis van de ruimtetemperatuur die de thermostaat doorgeeft. Als je in de handleidingen kijkt, dan zie je dat wanneer de thermostaat 2-3 graden hoger staat ingesteld dan de gemeten temperatuur, de binnunit naar de maximale ventilatorsnelheid gaat (stand 4 of stand 5). Eigenlijk precies zoals airco in de meeste auto's.
De indirecte luchtverwarmers van Brink en Multicalor kunnen de ventilatorsnelheid moduleren op basis van de watertemperatuur. En zijn dus als het ware als hulpje/slaaf van de warmtepomp ingesteld.

En zo zijn er nog wel wat meer verschillen trouwens, bijvoorbeeld:
  • Horizontale <> verticale montage van de binnenunit. Veel fancoil / airco binnenunits moeten horizontaal worden opgehangen.
  • ISDE subsidie. Voor lucht-lucht warmtepompen (= airco) geldt geen subsidie, omdat airco's van oudsher worden gebruikt om te koelen, en dat toch nog steeds wordt gezien als nice-to-have. Voor lucht-water warmtepompen is er wel subsidie.
  • Sanitair warm water. Een kanaalairco kan in principe geen indirect boilervat verwarmen voor sanitair water. Hoewel steeds meer merken komen met airco systemen voor verwarmen, koelen en warm tapwater. Bijvoorbeeld Haier Multi 3S, Panasonic Ecoflex. In theorie heel elegant, bijv. de restwarmte van koeling in de zomer wordt gebruikt om het sanitair warm water te verwarmen.
  • Geluid buitendeel. Er zijn wel stillere airco buitendelen, maar er zijn er niet veel. Sommige daikin buitendelen zijn vrij stil. De buitendelen van lucht-water warmtepompen zijn over het algemeen stiller. Vooral de nieuwere modellen.
  • etc.

• pprold
TCMR schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:18:
[...]

Helemaal mee eens, maar het prijskaartje als er "Brink" op staat maakt nogal een verschil :+
Klopt. Brink spullen zijn hartstikke duur :-(.

Maar daar staat wel tegenover dat er voor Brink spullen iets van een tweedehands markt is, en voor bijvoorbeeld kanaalmodel-fancoils veel minder.

• RodeVre
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:28
pprold schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:28:
[...]

In Noord-Holland zit een aantal bedrijven die dit al vaker hebben gedaan. Op vakbladwarmtepompen.nl staat een aantal ervaringen van mensen die hun heteluchtverwarming jaren geleden hebben vervangen door een kanaalairco. Ik kon in ieder geval deze installateur terugvinden:
  1. Klimateq in Aldeboarn. Werken met Daikin. In de betreffende casus op vakbladwarmtepompen.nl hebben ze toevallig ook de CV ketel in gebruik gehouden voor sanitair warm water, dus het lijkt erg op jouw situatie @The_Admin. *Btw ik zie net dat Klimateq zelfs een speciale website pagina heeft voor 'vervangen luchtverwarming'.
Klimateq (werken vanuit Heerenveen) heeft bij ons 2 jaar geleden de Brink vervangen door een 5KW Daikin kanaalairco en een warmtepompboiler (190 liter) voor het warm water. Wij hebben best een flinke vrijstaande woning van 600m3 uit 2006. De 5KW kan het over het algemeen gemakkelijk aan, alleen bij vochtig weer rond het vriespunt ontstaan er veel ontdooi cycli en kost het meer energie om op temperatuur te blijven. Thermostaat op 20° en in de winter nachtverlaging naar 19°. Nu wel even afwachten hoe de service van Klimateq verder gaat lopen, er zou een afspraak komen over onderhoud maar daar blijft het wel wat stil. Daarnaast zijn ze wel stevig met de uurlonen.

• The_Admin
RodeVre schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:54:
[...]

Klimateq (werken vanuit Heerenveen) heeft bij ons 2 jaar geleden de Brink vervangen door een 5KW Daikin kanaalairco en een warmtepompboiler (190 liter) voor het warm water. Wij hebben best een flinke vrijstaande woning van 600m3 uit 2006. De 5KW kan het over het algemeen gemakkelijk aan, alleen bij vochtig weer rond het vriespunt ontstaan er veel ontdooi cycli en kost het meer energie om op temperatuur te blijven. Thermostaat op 20° en in de winter nachtverlaging naar 19°. Nu wel even afwachten hoe de service van Klimateq verder gaat lopen, er zou een afspraak komen over onderhoud maar daar blijft het wel wat stil. Daarnaast zijn ze wel stevig met de uurlonen.
Verder wel tevreden over Klimateq en de werkzaamheden? Klinkt alsof de oplossing grotendeels wel voldoet, alleen bij specifiek weer heeft 'ie het wat zwaarder?

• RodeVre
The_Admin schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:21:
[...]

Verder wel tevreden over Klimateq en de werkzaamheden? Klinkt alsof de oplossing grotendeels wel voldoet, alleen bij specifiek weer heeft 'ie het wat zwaarder?
ja hoor, wel tevreden over de werkzaamheden. In ongeveer 2 dagen is alle oude apperatuur verwijderd en zijn de airco en de warmtepompboiler geïnstalleerd. Enige waar ik nu nog wel naar kijk is een WTW, die was gecombineerd met de Brink heteluchtverwarming en is niet vervangen.

Dat van het specifieke weersomstandigheden is overigens vrij normaal voor een lucht-lucht warmtepomp, de buitenunit bevriest onder bepaalde omstandigheden en moet dan weer ontdooien. Het vermogen is ook altijd een compromis want bij buitentemperaturen tussen de 5 en 10/12 graden heeft de airco vermogen over en bij lagere temperaturen kost het wat meer moeite. Wij hebben in ieder geval ook bij de lage temperaturen van afgelopen winter het huis prima op temperatuur gehouden, alleen stijgt dan het energieverbruik. Qua kosten scheelt het flink met de oude gasgestookte Brink, waarbij we nu ook een wat hogere temperatuur aanhouden (20 graden en voorheen 18-19.

• Zoldier
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 18-04 14:55
pprold schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:01:
[...]

Goed punt mbt minder warmteafgifte bij lagere temperaturen. Heb het toegevoegd.

We moeten maar eens een lijstje maken met bekende installateurs. Ik kan jou in ieder geval 2 adressen aanraden voor hier in het oosten van het land:
  1. ASF Installatiebedrijf in Oud Gastel. Vraag naar Lars van Rijen. Beetje uit de buurt, maar hun werkgebied loopt t/m Arnhem. Ze hebben al een flink aantal heteluchtverwarming installaties in grote huizen vervangen door (Mitsubishi) kanaalairco's. En ze staan goed aangeschreven. Hadden hier ook bijna een 12kW kanaalairco geïnstalleerd.
  2. New Energy Care in Helden. Vraag naar Peter Coenen. Peter installeert vooral Indirecte luchtverwarmers als alternatief voor heteluchtverwarming, maar werkt samen met een installateur die voor zover ik weet alleen kanaalairco's installeert.
Ik woon in Veldhoven en dus op zoek naar partijen die bij ons in de regio werken. Dank voor de 2 suggesties 👌

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:46
RodeVre schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 19:51:
[...]
Wij hebben in ieder geval ook bij de lage temperaturen van afgelopen winter het huis prima op temperatuur gehouden, alleen stijgt dan het energieverbruik. Qua kosten scheelt het flink met de oude gasgestookte Brink, waarbij we nu ook een wat hogere temperatuur aanhouden (20 graden en voorheen 18-19.
Ik ben bezig met de aanschaf van een huis met luchtverwarming (nieuwe Brink, zo te zien). Kan je iets meer zeggen over je opmerking "flink kosten schelen" tov de Brink.
Flink lagere gasrekening (0?), maar ook hogere electra kosten, neem ik aan.
Ik heb veel ervaring met zonnepanelen en ze brengen in de winter bar weinig energie op.... ben dus wat huiverig naar de E kosten, bij overgang naar een kanaal airco.

Overigens: dit staat geinstalleerd, icm met een geiser in een "kast" op de eerste verdieping. De kast is helemaal volgebouwd, maar is wel centraal in het niet zo erg grote huis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Lz5uEf61JOHRvUojMSbGg3GGVw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p40W9foQh7HbSRUEkfnPgzKW.png?f=fotoalbum_large

• RodeVre
ArnieNFW schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:11:
[...]

Ik ben bezig met de aanschaf van een huis met luchtverwarming (nieuwe Brink, zo te zien). Kan je iets meer zeggen over je opmerking "flink kosten schelen" tov de Brink.
Flink lagere gasrekening (0?), maar ook hogere electra kosten, neem ik aan.
Ik heb veel ervaring met zonnepanelen en ze brengen in de winter bar weinig energie op.... ben dus wat huiverig naar de E kosten, bij overgang naar een kanaal airco.

Overigens: dit staat geinstalleerd, icm met een geiser in een "kast" op de eerste verdieping. De kast is helemaal volgebouwd, maar is wel centraal in het niet zo erg grote huis.
[Afbeelding]
We zijn volledig gasloos geworden, het gasverbruik was tussen de 800 tot 1000m3. De toename van het electriciteitgebruik is tussen de 1500 en 2000 kWh, met de verwarming hoger dan de laatste jaren op gas. Daarbij hebben we ook 27 panelen die in de winter nog wel wat opbrengen, uiteraard wel afhankelijk of de zon haar best doet. Ook is de woning goed geïsoleerd.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-04 09:40
Valt me op dat er voor de meeste moderne allure toestellen intussen ook een DX unit beschikbaar is, waardoor je een hybride systeem krijgt. Deze zou tot een 4 of 5 graden buitenlucht elektrisch verwarmen en bij lagere temperatuur overgaan op gas.
Voor mijn (B40) downflow toestel was dit vorig jaar nog niet mogelijk.
Vraag me af of er hier ook mensen zijn die DX systeem hebben?
Koelen zou ook mogelijk zijn tot een lucht uitstroom van 16°C.
Daarbij zie ik intussen ook dat Brink zoneregeling aanbiedt.

Verder, lijkt me dat als dit als een normale warmtepomp werkt, het ook mogelijk zou moeten zijn onder de 4 graden elektrisch te verwarmen. Ben benieuwd of er ook iemand is die wellicht het voor elkaar heeft gekregen deze ook onder de 4 graden elektrisch door te laten werken.

Vind de site van Brink niet erg overzichtelijk, deze dealer vind ik iets makkelijker te vinden welke mogelijkheden er zijn:
https://luchtverwarmingsp...rect-expansie-koeling-dx/

@Gradje heb jij wellicht meer info over hoe je switched tussen gas en elektrisch? En ook bij lage buitentemperaturen?

[ Voor 17% gewijzigd door Cyriel85 op 16-04-2026 21:26 ]

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• Meester
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-04 13:18
RodeVre schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:31:
[...]

We zijn volledig gasloos geworden, het gasverbruik was tussen de 800 tot 1000m3. De toename van het electriciteitgebruik is tussen de 1500 en 2000 kWh, met de verwarming hoger dan de laatste jaren op gas. Daarbij hebben we ook 27 panelen die in de winter nog wel wat opbrengen, uiteraard wel afhankelijk of de zon haar best doet. Ook is de woning goed geïsoleerd.
Interessante informatie. Als ik dit snel doorreken o.b.v. de gemiddeldes die je noemt kom ik tot 900m3 gas voorheen en nu 1750 kWh stroom on top. Vermenigvuldigt maal prijzen van een vast energie contract die ik net op heb gezocht kom ik dan tot:

0,24625 x 1750 = 430 extra stroomkosten
1,34922 x 900 = 1214 bespaart aan gas
Totaal: + 784 besparing per jaar.

Vraag is dan wat e.e.a. gekost heeft, maar mijn gevoel zegt dat het een vrij lange teruglevertijd heeft. Nou is dat wellicht niet de enige drijfveer, maar wel interessant info voor mensen om te weten.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-04 09:40
Meester schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:18:
[...]

Interessante informatie. Als ik dit snel doorreken o.b.v. de gemiddeldes die je noemt kom ik tot 900m3 gas voorheen en nu 1750 kWh stroom on top. Vermenigvuldigt maal prijzen van een vast energie contract die ik net op heb gezocht kom ik dan tot:

0,24625 x 1750 = 430 extra stroomkosten
1,34922 x 900 = 1214 bespaart aan gas
Totaal: + 784 besparing per jaar.

Vraag is dan wat e.e.a. gekost heeft, maar mijn gevoel zegt dat het een vrij lange teruglevertijd heeft. Nou is dat wellicht niet de enige drijfveer, maar wel interessant info voor mensen om te weten.
Je bent ook de aansluitkosten voor gas kwijt als je all electric gaat, scheelt weer een paar honderd. Onderhoud is volgens mij ook minder nodig/beter zelf te doen.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• RodeVre
Cyriel85 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:02:
[...]

Je bent ook de aansluitkosten voor gas kwijt als je all electric gaat, scheelt weer een paar honderd. Onderhoud is volgens mij ook minder nodig/beter zelf te doen.
Dat klopt inderdaad, de gasaansluiting is verwijderd en daarmee geen kosten meer voor de aansluiting. Daarnaast moest de combinatie van de Brink en Intergas CV (de Brink was indirect gestookt) tzt ook vervangen worden. De Intergas liep na 17 ook op de lastste benen.
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste