Zoekend naar een oplossing voor ons 'probleem' kom ik regelmatig hier terecht, bij verhalen van huiseigenaren met heteluchtverwarming of Tweakers die airco adviseren. Mijn vraag: wat zouden jullie doen?
Ons (nieuwe) huis is een tussenwoning uit 1985, 114m2. De vorige bewoner (alleenstaand) betaalde per maand 114 euro aan gas en elektra.
Ons eerste idee was een warmtepompboiler. Maar die apparaten zijn GROOT. Zeker als je 200l wil of meer. De enige plek waar die zou passen is op de plek van de Brink Allure, maar dan hebben we geen verwarming meer.
Dus onderzochten we de overstap naar CV. Compleet met nieuw afgiftesysteem (vloerverwarming en radiatoren) kwam dat bij 2 installateurs op ruim 12.000 euro uit. Veel geld.
Ander alternatief: zelfde afgiftesysteem (luchtverwarming), maar dan met een Brink Elan 16KW 2.0 (indirect gestookt, 16KW lijkt ons te veel, maar was advies installateur) in combinatie met een cv: 6.500 euro.
Na de verhalen hier gelezen te hebben liet ik ook een offerte maken voor verwarmen en koelen met airco's. Een split airco op de begane grond (5KW) + een split kanaal airco (7KW) voor de verdiepingen en de zolder kwam samen met een warmtepompboiler (want ja, anders nog geen oplossing voor warm water, waarmee het allemaal begon) op maar liefst 17.000 euro, waarvan ruim 6.000 euro arbeidsloon
Punt van zorg, los van de prijs, is hierbij de luchtkwaliteit. Airco's ventileren immers niet, behalve dan misschien de Daikin Ururu Sarara. Verder hebben we dan ook nog geen verwarming in de hal of de badkamer.
Gewenste situatie:
Of die koelfunctie zin heeft, vraag ik me wel af, want hoe werkt dat dan? Er is een koelblok beschikbaar voor de Elan. Maar dat is eigenlijk bedoeld om een peperdure warmtepomp van Brink op aan te sluiten.
In dit theoretische plaatje kom ik op de volgende geschatte kosten:
Wat denken jullie: is dit de slimste optie? Ik sta open voor al jullie ideeen en reacties!
Ons (nieuwe) huis is een tussenwoning uit 1985, 114m2. De vorige bewoner (alleenstaand) betaalde per maand 114 euro aan gas en elektra.
Isolatie en warmteverlies
Het dak hebben we nageisoleerd (RC4,5), op de begane grond hebben we HR++ glas aangebracht. De warmtevraag zou (na deze aanpassingen) volgens deze tool max. 8KW zijn.Huidige en gewenste situatie
Huidige situatie:- Verwarming: Brink Allure 16KW (direct gestookt) 2006
- Warm water: Elektrische boiler 80L, 2019
- Ventilatie: Brink mechanische afvoearventilatie (systeem C)
- Koeling: Niet aanwezig
Ons eerste idee was een warmtepompboiler. Maar die apparaten zijn GROOT. Zeker als je 200l wil of meer. De enige plek waar die zou passen is op de plek van de Brink Allure, maar dan hebben we geen verwarming meer.
Dus onderzochten we de overstap naar CV. Compleet met nieuw afgiftesysteem (vloerverwarming en radiatoren) kwam dat bij 2 installateurs op ruim 12.000 euro uit. Veel geld.
Ander alternatief: zelfde afgiftesysteem (luchtverwarming), maar dan met een Brink Elan 16KW 2.0 (indirect gestookt, 16KW lijkt ons te veel, maar was advies installateur) in combinatie met een cv: 6.500 euro.
Na de verhalen hier gelezen te hebben liet ik ook een offerte maken voor verwarmen en koelen met airco's. Een split airco op de begane grond (5KW) + een split kanaal airco (7KW) voor de verdiepingen en de zolder kwam samen met een warmtepompboiler (want ja, anders nog geen oplossing voor warm water, waarmee het allemaal begon) op maar liefst 17.000 euro, waarvan ruim 6.000 euro arbeidsloon

Punt van zorg, los van de prijs, is hierbij de luchtkwaliteit. Airco's ventileren immers niet, behalve dan misschien de Daikin Ururu Sarara. Verder hebben we dan ook nog geen verwarming in de hal of de badkamer.
Gewenste situatie:
- Verwarming: tja, we willen het niet koud hebben
- Warm water: minimaal 200L of onbeperkt (door bijv. cv)
- Ventilatie: liefst van mechanische afvoer naar WTW (systeem D), wat kan als de huidige kanalen blijven
- Verkoeling: zeer gewenst, direct of desnoods topkoeling
Laatste idee
Zo kom ik bij ons laatste idee: een Brink Elan 10KW 2.0 (omdat we denken dat dat voldoende zou moeten zijn) en WTW (300m3/h). De vraag is nu of we de Elan kunnen voeden met een hybride ketel/warmtepomp, die idealiter ook kan koelen. Zoals de Daikin Altherma hybride 8KW met koelfunctie.Of die koelfunctie zin heeft, vraag ik me wel af, want hoe werkt dat dan? Er is een koelblok beschikbaar voor de Elan. Maar dat is eigenlijk bedoeld om een peperdure warmtepomp van Brink op aan te sluiten.
In dit theoretische plaatje kom ik op de volgende geschatte kosten:
- Elan 10: 1.600 euro
- Daikin Altherma: 5.500 euro, subsidie: 1.900 euro, dus netto 3.600 euro
- Koelblok Elan: 700 euro
- Brink Elan WTW: 1.700 euro
- Arbeidsloon en materiaalkosten: 4.400 euro
Wat denken jullie: is dit de slimste optie? Ik sta open voor al jullie ideeen en reacties!