Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoldier
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-05 21:55
mr_evil08 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:15:
Altijd jammer bij luchtverwarming dat de WTW wegbezuinigd is waardoor het een extreem onzuinig systeem wordt en men voor de goedkoopste oplossing gaat genaamd ventilatie C waardoor je letterlijk voor de buitenlucht stookt.

Verbruik van vorige bewoners zegt niets want je weet hun leefgedrag niet.

Mijn huis heeft heteluchtverwarming en die buizen zijn leuk maar heb je niks aan omdat ze niet geisolleerd zijn.
Je moet het systeem behoorlijk aanpassen wil je een kanaal airco ophangen bijvoorbeeld.

Ik heb gekozen voor een L/L WP beneden en vloerverwarming, een combinatie van 2 dus.
Ik ben bijna zover dat ik een WTW gekoppeld heb aan mijn verwarmer. Dan hoop ik ook voldoende verse lucht in huis te blazen. An sich kan dat wel mooi samen werken, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:24
Zoldier schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:27:
[...]

Ik ben bijna zover dat ik een WTW gekoppeld heb aan mijn verwarmer. Dan hoop ik ook voldoende verse lucht in huis te blazen. An sich kan dat wel mooi samen werken, lijkt me.
Hou wel rekening dat je dan alle ramen gesloten dient te houden anders zuigt de kast daar zijn lucht aan, heteluchtverwarming systemen hebben vaak geen retourbuis, de gang is de retour.

Bij ons staat de slaapkamerraam altijd open omdat wij dat als prettiger ervaren maar stoken daar niet, dit is wel funest voor een systeem met WTW eraan.

Klinkt leuk dat systeem maar ontzettend lastig regelbaar zonder electronische regelkleppen in het systeem.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 07-01-2023 21:32 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoldier
NiGeLaToR schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:26:
[...]

Wat ik gemerkt heb is dat bij lagere temperaturen ik de huistemperatuur niet onder de 19'c moet laten zakken, omdat ik het niet meer bij kan stoken maar wel kan onderhouden.

Overigens heb ik met m'n domotica oplossing gewoon gezorgd voor wat meer luchtverplaatsing om de lagere temperatuur warmte van de airco te verspreiden en dat werkt prima. Ik ervaar geen hinder van meer luchtverplaatsing maar heb dan ook iets meer ruimte dan bijv in m'n vorige woning waar je de wind wel wat voelde als de kachel aansloeg (die was ook niet modulerend).

Valt mij in ieder geval mee hoeveel kW ik nodig heb, enige probleem wat ik nog heb is dat ik gas nodig heb voor warm water. Maar met zo'n 14m3 per maand voor douchen en koken is elke investering extreem prijzig financieel gezien en qua comfort schiet dat ook niet op - ik kies er voor nu dus voor gas te behouden.
Dat is het eigenlijk ook. Smorgens na de nachtverlaging van ca. 18 graden naar 20 graden is bij koude buitentemperaturen pittig. Meestal haalt ie 19,3 en dan is de buffer te veel uitgeput om nog voldoende warmte af te geven aan de luchtverwarmer. Vandaar ook mijn overweging om een grotere WP aan te schaffen, die naast meer vermogen ook meer waterdebiet genereert, waardoor er tegenwicht wordt gegeven aan het waterdebiet wat de circulatiepomp in het circuit naar de luchtverwarmer genereert. Dan zal de temperatuur in de buffer ook niet te laag worden. Nu is er niets mis mee om de ketel in te laten komen op dat moment, maar het mooiste is natuurlijk wanneer de WP het alleen kan.

Bij mij is er momenteel ook ca. 17 m3 per maand nodig voor warm tapwater. Ook niet heel interessant om daarvoor een investering voor een warmtepompboiler te doen. Wellicht op een later moment met een grotere WP is het makkelijk om daar nog een boiler aan te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:55
mr_evil08 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:31:
[...]

Hou wel rekening dat je dan alle ramen gesloten dient te houden anders zuigt de kast daar zijn lucht aan, heteluchtverwarming systemen hebben vaak geen retourbuis, de gang is de retour.

Bij ons staat de slaapkamerraam altijd open omdat wij dat als prettiger ervaren maar stoken daar niet, dit is wel funest voor een systeem met WTW eraan.

Klinkt leuk dat systeem maar ontzettend lastig regelbaar zonder electronische regelkleppen in het systeem.
Heb je ook afzuiging in je slaapkamer dan? Draai je die toch wat dichter? Anders als je dat niet hebt (ik heb alleen in de badkamer afzuiging) kun je nog zo'n tochtstrip onder je deur doen als je bang bent dat de kou uit je slaapkamer het rendement van de rest verpest.

Tis soms een beetje pragmatisch mee om gaan voor die paar maanden dat het frisser is in NL :)

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
NiGeLaToR schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:35:
[...]

Heb je ook afzuiging in je slaapkamer dan? Draai je die toch wat dichter? Anders als je dat niet hebt (ik heb alleen in de badkamer afzuiging) kun je nog zo'n tochtstrip onder je deur doen als je bang bent dat de kou uit je slaapkamer het rendement van de rest verpest.

Tis soms een beetje pragmatisch mee om gaan voor die paar maanden dat het frisser is in NL :)
Het systeem trekt fors meer luchtdebiet dan een standaard afzuiging, 600 m3/h is geen uitzondering.
Was vroeger duidelijk voelbaar als heteluchtverwarming aan stond op de trap.

Een ventilatie C box gaat niet verder dan 80 m3/h op stand 1 waar vrijwel iedereen hem in heeft staan.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 07-01-2023 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoldier
mr_evil08 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:31:
[...]

Het principe van WTW is uiteraard dat je ramen gesloten gaat houden ;) , Dat is bij andere verwarmingssystemen niet anders... De heteluchtverwarming circuleert momenteel de lucht door het huis en zuigt inderdaad via de overloop/hal de lucht weer aan. Dadelijk is het de bedoeling dat de lucht van de beide badkamers afgezogen wordt door de WTW en de verse lucht van buiten zal verwarmen. Verwarmde verse lucht gaat naar de luchtverwarmer via een apart kanaal en de "vuile" afgekoelde lucht wordt via de oude rookgasafvoer van de oude boiler naar buiten afgevoerd.

WTW is ca. 200 m3/h. Debiet van de luchtverwarmer is ca. 1500 m3/h. ik heb in de aanvoerleiding van verse lucht naar de luchtverwarmer een ventiel geplaatst. Ik verwacht dat er wellicht nog een beetje afgeregeld moet worden. Maar goed 1500 m3 verse lucht gaat ie niet krijgen per uur, maar dat is ook geen probleem. Meer onder het mom van alle beetjes helpen.

[ Voor 13% gewijzigd door Zoldier op 07-01-2023 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:55
mr_evil08 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:37:
[...]

Het systeem trekt fors meer luchtdebiet dan een standaard afzuiging, 600 m3/h is geen uitzondering.
Oh zo, gaat gewoon om de circulatie van je woning zelf. Ja dat is inderdaad veel meer dan alleen WTW vervanging. En dan is de kier onder de deur dichtmaken een optie wellicht.

Overigens voor mensen die dat leuk vinden is een Co2 meter gebruiken bij deze systemen erg grappig: bij ons thuis is het Co2 niveau altijd enorm laag en loopt alleen op in de gym als we ons een uurtje uitsloven maar daalt daarna weer snel. Er is immers en verplaatsing door het hele volume in huis en vervanging door de WTW. Kan me voorstellen dat bij huizen zonder zoveel luchtverplaatsing dit hoger uitpakt, al is het ook weer niet zo snel een enorm probleem uiteraard.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:04
Zoldier schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:34:
[...]

Dat is het eigenlijk ook. Smorgens na de nachtverlaging van ca. 18 graden naar 20 graden is bij koude buitentemperaturen pittig. Meestal haalt ie 19,3 en dan is de buffer te veel uitgeput om nog voldoende warmte af te geven aan de luchtverwarmer. Vandaar ook mijn overweging om een grotere WP aan te schaffen, die naast meer vermogen ook meer waterdebiet genereert, waardoor er tegenwicht wordt gegeven aan het waterdebiet wat de circulatiepomp in het circuit naar de luchtverwarmer genereert. Dan zal de temperatuur in de buffer ook niet te laag worden. Nu is er niets mis mee om de ketel in te laten komen op dat moment, maar het mooiste is natuurlijk wanneer de WP het alleen kan.

Bij mij is er momenteel ook ca. 17 m3 per maand nodig voor warm tapwater. Ook niet heel interessant om daarvoor een investering voor een warmtepompboiler te doen. Wellicht op een later moment met een grotere WP is het makkelijk om daar nog een boiler aan te koppelen.
Kun je niet beter afzien van nachtverlaging als het vriest?
Of in plaats daarvan kiezen voor een halve graad middagverhoging vanaf 12:00.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zoldier
busscherski schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:48:
[...]

Kun je niet beter afzien van nachtverlaging als het vriest?
Of in plaats daarvan kiezen voor een halve graad middagverhoging vanaf 12:00.
Ben nog aan het tweaken O-) . Nachtverlaging is nu standaard 18 graden. Ik heb tijdens de koude dagen ook 18,5 graad geprobeerd. Probleem was dat ik daar snachts eigenlijk meer last van heb gehad met geluidsoverlast. Dat heeft overigens te maken met iets in het installeren, waardoor er resonantie komt. Dat wordt uiteraard nog een keer opgelost. Maar goed, WP sloeg veel vaker aan. Of het veel energie heeft gekost, durf ik nu niet te zeggen. Heb sinds een paar dagen het buitendeel ook apart bemeterd in homewizard, dus dan kunnen we weer wat beter meten. Heb 19 graden nog niet geprobeerd en geen nachtverlaging dus ook nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
NiGeLaToR schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:35:
[...]

Lucht pakt de weg van de minste weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-05 09:41

mdeiman

Projet 45

Zoldier schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:39:
[...]

Het principe van WTW is uiteraard dat je ramen gesloten gaat houden ;) , Dat is bij andere verwarmingssystemen niet anders... De heteluchtverwarming circuleert momenteel de lucht door het huis en zuigt inderdaad via de overloop/hal de lucht weer aan. Dadelijk is het de bedoeling dat de lucht van de beide badkamers afgezogen wordt door de WTW en de verse lucht van buiten zal verwarmen. Verwarmde verse lucht gaat naar de luchtverwarmer via een apart kanaal en de "vuile" afgekoelde lucht wordt via de oude rookgasafvoer van de oude boiler naar buiten afgevoerd.

WTW is ca. 200 m3/h. Debiet van de luchtverwarmer is ca. 1500 m3/h. ik heb in de aanvoerleiding van verse lucht naar de luchtverwarmer een ventiel geplaatst. Ik verwacht dat er wellicht nog een beetje afgeregeld moet worden. Maar goed 1500 m3 verse lucht gaat ie niet krijgen per uur, maar dat is ook geen probleem. Meer onder het mom van alle beetjes helpen.
Bij mij is het retourkanaal de hele kruipruimte. In de kamer en slaapkamer (beneden) zitten grote roosters in de vloer. Of dat echt handig en energiezuinig is, is ook weer de vraag. Lastige materie.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

vicom147 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:40:
[...]

De installatie hebben we zelf uitgevoerd. Bestaande kanalen aan de binnen unit aangesloten.
Knap werk. Heb je nog tijd over...? ;)

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Zoldier schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:32:
Dank Mdeiman voor het wijzen op dit topic.

Ik denk dat er 3 mogelijkheden zijn om met hete luchtverwarming van het gas af te gaan. Eerste vereiste is uiteraard een verbeterde isolatie en kierdichting van de woning:
1. Plaatsen van een kanaalairco, zoals hierboven voorgesteld. Probleem zal waarschijnlijk zijn om voldoende statische druk te ontwikkelen, omdat de kanalen van heteluchtverwarming doorgaans langer zijn. Al denk ik dat dat voor vervanging van de kleinere Allure units wel mogelijk moet zijn. Daarbij moet ook nagedacht worden over het aantal start en stops van de airco: temperatuur bereikt is uitgaan van de airco. In optie 3 zit er een buffervat tussen, waardoor de warmtepomp langere runs kan maken en waarschijnlijk minder start en stops heeft en hopelijk minder slijtage.
2. Plaatsen van een luchtbehandelingskast met DX blok. Zo’n LBK zou een Brink Elan kunnen zijn of een Multicalor MC-EE-DX. Zeker de laatste heeft een kant en klare oplossing waar een ventilator, DX warmtewisselaar en besturing geïntegreerd zijn. Ik meen dat deze gaan tot 11 KW. Dan komt er een buitenunit nog bij. Aandachtspunt moet zijn om voldoende vermogen te hebben, aangezien in de winter het vermogen van de buitenunit terug kan lopen. Voordeel ten opzichte van de kanaalairco is dat deze gebruik maakt van de bestaande ventilator die voldoende vermogen heeft om de warmte door de kanalen te blazen.
3. Plaatsen van een Brink Elan of Multicalor MC-EE-30 (of 20 of 40) en deze combineren met een buffervat. Dus de ketel en de L/W warmtepomp zitten op de buffer aangesloten en houden deze buffer op ca. 45 graden water. Wanneer de luchtverwarmer warmte vraagt, gaat een circulatiepomp draaien en pompt het warme water door de luchtwaterwisselaar (batterij) en verwarmt zo de lucht. Eigenlijk het principe van de indirecte verwarmer met een ketel. Een aantal aandachtspunten:
a. het vermogen is door de lagere temperatuur van het water dus ook lager. Het vermogen van de warmtepomp en waterdebiet van de pomp in de warmtepomp moeten voldoende zijn om voldoende aanvoer van warm water te garanderen voor de warmtewisselaar in de luchtverwarmer.
b. Houd rekening met 2x omzettingsverlies. Van koudemiddel naar water en van water naar lucht. Het rendement is waarschijnlijk iets lager dan van de DX manier, voordeel is dat het makkelijker is om ook hybride de ketel als achtervang te houden vanwege het transportmedium water.
Ik heb deze installatie met L/W warmtepomp en momenteel wel hybride aangesloten. Ben volop aan het tweaken, maar het werkt verder goed. Bedoeling is dat de WP vergroot wordt, waardoor achtervang ketel ook niet meer nodig is en ik van het gas af zou kunnen gaan.
Een link naar een site met bruikbare informatie over dit soort installatie: https://warmtepompberekenen.nl/meer/heteluchtverwarming/. De eigenaar van deze site heeft zelf ook luchtverwarming aan een luchtwaterwarmtepomp gekoppeld.

Mijn installatie is te zien in het volgende topic: https://gathering.tweaker...message/74039718#74039718
Bedankt voor deze info!

Punt 1 is toch eigenlijk het eenvoudigste/beste ALS er geen problemen zijn met de statische druk? Is dit ook te meten door een expert?

Wat bedoel je bij Punt 2 bij de bestaande ventilator? Ik heb nu een Brink B-40-In. Die gaat toch weg qua schets? Punt 2 vind ik sowieso al wat lastig te begrijpen. Ligt zeker net aan jouw uitleg hoor. Ben me steeds meer aan het inlezen, maar lastig lastig allemaal.

Ik wil wel graag zo veel mogelijk een Keep It Simple oplossing.

Dank voor alle hulp! _/-\o_

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoldier
mdeiman schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:48:
[...]

Bedankt voor deze info!

Punt 1 is toch eigenlijk het eenvoudigste/beste ALS er geen problemen zijn met de statische druk? Is dit ook te meten door een expert?

Wat bedoel je bij Punt 2 bij de bestaande ventilator? Ik heb nu een Brink B-40-In. Die gaat toch weg qua schets? Punt 2 vind ik sowieso al wat lastig te begrijpen. Ligt zeker net aan jouw uitleg hoor. Ben me steeds meer aan het inlezen, maar lastig lastig allemaal.

Ik wil wel graag zo veel mogelijk een Keep It Simple oplossing.

Dank voor alle hulp! _/-\o_
Punt 1 lijkt eenvoudig, maar gezien het feit dat je een 40 Kw luchtverwarmer hebt, schat ik in dat je ook een aardig huis hebt met aardige lengtes aan kanalen. Dus ik vraag me af of een kanaalairco voldoende power zal hebben. Wellicht is opdelen van de kanalen met meerdere kanaalairco's nog een optie. Maar goed principe blijft bij optie 1 en optie 2, dat je een afgiftesysteem moet hebben, dus wel kanaalairco, dan wel een luchtbehandelingskast met ventilator en DX warmtewisselaar. In beide gevallen moet je met koelleidingen naar een buitenunit gaan. In beide gevallen dien je een thermostaat/bediening te koppelen aan het binnendeel.

Ik persoonlijk zou bij een groter huis en enkel keuze tussen de 1e 2 opties, kiezen voor optie 2. Je schaft een DX warmtewisselaar aan en koppelt deze aan een buitenunit. De bediening laat je ook de ventilator van de luchtbehandelingskast aansturen, waar het doorgaans bij de Brink Elan en Multicalor zo is, dat de ventilator zijn snelheid aanpast aan de temperatuur van de lucht. Omdat je de ventilator hergebruikt, heb je meer dan voldoende vermogen om alle kanalen door te komen.

Hopelijk is wat meer duidelijk wat optie 2 inhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoldier
mdeiman schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:25:
[...]

Bij mij is het retourkanaal de hele kruipruimte. In de kamer en slaapkamer (beneden) zitten grote roosters in de vloer. Of dat echt handig en energiezuinig is, is ook weer de vraag. Lastige materie.
Daar kun je wel wat warmte verliezen. Wellicht kun je de kruipruimte verder isoleren? Of kun je de retour in de kruipruimte in geisoleerde kanalen realiseren en verder aansluiten richting kanaal naar de luchtverwarmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gradje
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 30-10-2023
Goede avond allen

Wij hebben een Multicalor MC-EE-30 met daar boven op een 11kw DX blok geplaatst dat is aangesloten op een Mitsubishi FDC71VNX/W buiten unit.
De multicalor werkt modulerend met de ventilator snelheid naar gelang de temp van het DX blok welke weer bepaald wordt door de mitsubishi RC-EX3A kamer thermostaat die het buitenunit aanstuurt.
Op de water gevoede warmtewisselaar van de Multicalor zit een aardgas gestookte verwarmingsketel welke we ook gebruiken voor warm tapwater aangesloten welke op dit moment nog niet kan communiceren met het Mitsubishi buitenunit (Hiervoor moet nog een besturing geknutseld worden).
Tot op heden hebben we het met alleen de Mitsubishi en het DX blok behaagelijk warm kunnen houden ,ook met -5C of kouder.
dus tot nu toe erg tevreden met hoe het hier werkt.

Mvg Grad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitfreakie
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-05 12:08
Servee schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:41:
@Bitfreakie @mdeiman
Zelf heb ik ook een Intergas met een Brink elan 10 2.0 en heb er twee winterseizoenen mee getuned, afgesteld, luchtverwarmer op diverse standen getest maar mijn conclusie: ik vind het een rotsysteem, wel zuinig en het word ook prima warm maar niet comfortabel Ivm tochtgevoel.
Het tochtgevoel herken ik wel. De Elan heeft de mogelijkheid om een ventilatieschakelaar aan te brengen waardoor hij stopt met blazen als er geen aanvoer van warm water is. Op de een of andere manier krijg ik dat hier niet voor elkaar, ook al hou ik het elektrische schema aan.
Uiteindelijk hierdoor overgestapt naar verwarmen met een Daikin Perfera airco en dit loste alle comfort issues op doordat de airco gewoon blijft draaien en dus een constante luchttoevoer heeft waardoor je dus een beter comfort hebt. En daarnaast nog zuiniger ook.
Verwarmen met airco's is iets wat ik ook sterk overweeg, of vloerverwarming. Lastig om af te wegen wat de beste oplossing is met een bungalow en dus groot vloeroppervlak. Met alleen de vloerverwarming zijn we er niet, er moet ook nieuw laminaat o.i.d. in en dat tikt ook serieus aan. En ventilatie/luchtverversing is nu helemaal afgestemd op de luchtverwarming dus daar moeten we ook naar gaan kijken.

Luchtverwarming werkt in de basis prima en is ook best zuinig, mits goed afgesteld. En dat luistert behoorlijk nauw: er zijn veel factoren om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Zoldier schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:30:
[...]

Punt 1 lijkt eenvoudig, maar gezien het feit dat je een 40 Kw luchtverwarmer hebt, schat ik in dat je ook een aardig huis hebt met aardige lengtes aan kanalen. Dus ik vraag me af of een kanaalairco voldoende power zal hebben. Wellicht is opdelen van de kanalen met meerdere kanaalairco's nog een optie. Maar goed principe blijft bij optie 1 en optie 2, dat je een afgiftesysteem moet hebben, dus wel kanaalairco, dan wel een luchtbehandelingskast met ventilator en DX warmtewisselaar. In beide gevallen moet je met koelleidingen naar een buitenunit gaan. In beide gevallen dien je een thermostaat/bediening te koppelen aan het binnendeel.

Ik persoonlijk zou bij een groter huis en enkel keuze tussen de 1e 2 opties, kiezen voor optie 2. Je schaft een DX warmtewisselaar aan en koppelt deze aan een buitenunit. De bediening laat je ook de ventilator van de luchtbehandelingskast aansturen, waar het doorgaans bij de Brink Elan en Multicalor zo is, dat de ventilator zijn snelheid aanpast aan de temperatuur van de lucht. Omdat je de ventilator hergebruikt, heb je meer dan voldoende vermogen om alle kanalen door te komen.

Hopelijk is wat meer duidelijk wat optie 2 inhoudt.
Tav punt 1 zijn nu twee kanalen op de Brink aangesloten met ieder hun eigen vertakkingen. Misschien niet raar om op ieder kanaal dan een kanaalairco te plaatsen? Zal dan iedere airco zijn eigen warmtepomp unit hebben? Of is dat een keus? En verder niets nodig dacht ik. Inderdaad wel een groot huis.
Als er genoeg power is, is dit niet zo slecht lijkt me.

Als dit niet kan, dan punt 2. Dan heb ik dus bv een (nieuwe) LBK nodig, DX blok en de externe warmtepomp die buiten hangt. Maarre wat doet die DX blok dan precies. Gradje heeft dat ook. Al wel opgezocht, gelezen maar ik heb het toch nog niet door. Het bekende muntje moet nog vallen.
IS een warmtewisselaar, maar die zit toch ook al in de Brink cq Multicalor?

Punt twee lijkt me wel een stuk duurder.

Sowieso dank voor alle input in de topics.

Brink heeft ook spul met een DX blok, maar dat begrijp ik dus ook niet. 8)7

Ik denk wel dat ik vlak bij een oooo jaaaa zit... ;)

Shit happens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoldier
mdeiman schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:19:
[...]

Tav punt 1 zijn nu twee kanalen op de Brink aangesloten met ieder hun eigen vertakkingen. Misschien niet raar om op ieder kanaal dan een kanaalairco te plaatsen? Zal dan iedere airco zijn eigen warmtepomp unit hebben? Of is dat een keus? En verder niets nodig dacht ik. Inderdaad wel een groot huis.
Als er genoeg power is, is dit niet zo slecht lijkt me.

Als dit niet kan, dan punt 2. Dan heb ik dus bv een (nieuwe) LBK nodig, DX blok en de externe warmtepomp die buiten hangt. Maarre wat doet die DX blok dan precies. Gradje heeft dat ook. Al wel opgezocht, gelezen maar ik heb het toch nog niet door. Het bekende muntje moet nog vallen.
IS een warmtewisselaar, maar die zit toch ook al in de Brink cq Multicalor?

Punt twee lijkt me wel een stuk duurder.

Sowieso dank voor alle input in de topics.

Brink heeft ook spul met een DX blok, maar dat begrijp ik dus ook niet. 8)7

Ik denk wel dat ik vlak bij een oooo jaaaa zit... ;)
Je bent heel dicht bij ;)

DX blok/warmtewisselaar is eigenlijk niets anders dan een binnendeel van een airco. De warmte van de koelleidingen wordt omgezet in warme lucht. Het voordeel van het DX blok is dat dit doorgaans goedkoper is om te laten maken voor een bestaande Elan of multicalor. De ventilator wordt immers hergebruikt. Inderdaad zoals het nu bij Gradje is ingericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSon
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-05 23:40
Gradje schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:59:
Goede avond allen

Wij hebben een Multicalor MC-EE-20 met daar boven op een 11kw DX blok geplaatst dat is aangesloten op een Mitsubishi FDC71VNX/W buiten unit.

Mvg Grad
Bedankt voor alle informatie, ik heb met veel interesse de verschillende luchtverwarming topics gelezen!! Graag 'leen' ik wat van jullie ervaringen om te zien wat voor mij misschien een verstandige volgende stap is :)

Mijn situatie is een huis van ongeveer 250m2 meter, verwarmt met een Bosch combiketel van 16 KW en een indirect gestookte Elan 10. (de voorloper van de Elan 2.0), beide zijn ongeveer 12 jaar oud. Mijn leidingen door het huis zien er zo uit, waarbij ze in de kruipruimte nog verder zijn geïsoleerd met glaswol.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rW9WsbZ_AR6SuW18bi8NeXdfHfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9BzZo72eOhz1g4n8JuxKk2ll.jpg?f=fotoalbum_large

Concreet zijn mijn vragen:
1) Waar moet je aan denken qua kosten wanneer je een Multicalor MC-EE-30 met een 11kw DX blok koopt? De prijzen kan ik eigenlijk nergens vinden, en ook geen dealers in de omgeving van Veenendaal...
2) Hoe kun je zien of je kanalen geschikt zijn om te koelen? Zouden mijn kanalen daarvoor geschikt zijn (zie foto)?
3) Ik begreep dat @NiGeLaToR eigenlijk de lucht verwarmt/koelt in een aparte ruimte waar de lucht aangezogen wordt. Is het dan ook eventueel mogelijk om een kanaalairco 'boven' het aanzuigrooster te plaatsen en daarmee te koelen/verwarmen? Met een simpele ombouw om de kanaatairco heen zodat de lucht alleen het kanaal ingaat en niet in mijn hal waar de lucht aangezogen wordt. Mijn Elan 10 heeft ook de mogelijkheid om via een relais de ventilator te laten draaien zodat de Elan dan voor de luchtverplaatsing kan zorgen. Een dergelijke oplossing zou relatief eenvoudig en 'goedkoop' te realiseren zijn. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoldier
Hierbij mijn antwoorden op jouw vragen:
Concreet zijn mijn vragen:
1) De importeur voor Multicalor in Nederland is Primair in Veldhoven. Je kunt het beste even contact met hem opnemen om te zien welke dealer ook in Veenendaal werkt. http://primairluchtverwarming.nl/. Zijn naam is Peter van de Veen. Of zoals wij tegen een goede tweedehands Multicalor aanlopen op internet. DX blok zal rond de €1000,-- zitten zonder installatie. Gradje weet waarschijnlijk wel wat zo'n DX blok kost.
2) Er is sprake van enige isolatie rondom de kanalen. Ik begrijp dat condensering van de kanalen mee zal vallen. Er dient een condensafvoer zijn op de plek waar de koele lucht gemaakt wordt. Daarbij wordt vaak door koeling ook de lucht ontvochtigd. Aangezien ik geen condensafvoer heb voor mijn warmtebatterij, blijf ik met de temperatuur van mijn koelwater boven het dauwpunt en heb dus een topkoeling. overigens zijn de DX batterijen doorgaans wel uitgerust met de mogelijkheid van een condensafvoer.
3) In mijn ogen kies je voor de bestaande LBK (Elan of Multicalor MC-EE) met DX warmtewisselaar of waterwarmtewisselaar aan de ene kant of voor een kanaalairco aan de andere kant. Overigens denk ik dat het wel kan werken wat NiGeLaToR, bedoelt, maar lijkt het omslachtiger, omdat de lucht in de bepaalde ruimte dan ook wellicht meer beïnvloed kan worden. Waarom dan niet meteen in het kanaal de lucht koelen/verwarmen?

[ Voor 6% gewijzigd door Zoldier op 11-01-2023 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gradje
Hallo Fire Son

Ik probeer een paar van jouw vragen te beantwoorden

De importeur van Multicalor is gehuisvest in Veldhoven (NB) (Primairco
in Veldhoven
Adres: Genderstraat 2, 5504 LN Veldhoven)
Mar voor technische vragen kun je beter contact opnemen met een dealer of Multicalor Belgie (Steven)
Ik heb mijn MC-EE-30 gebruikt gekocht voor 450 euro en was toen 5 jaar oud.
Bij het 11kw DX blok moet je ongeveer denken aan 1200 euro.
Met koelen blijft het oppassen ivm condensvorming in de lucht kanalen.
Middels het DX blok kan er zowel verwarmd als ook gekoeld worden net als bij een airco die je in huis hebt hangen waarvan de werking omkeerbaar is (verwarmen of koelen)
ik hoop dat je hier weer wat aan hebt FireSon

Mvg Grad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSon
Zoldier schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:04:
1) De importeur voor Multicalor in Nederland is Primair in Veldhoven.
Gradje schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:18:
Mar voor technische vragen kun je beter contact opnemen met een dealer of Multicalor Belgie (Steven)
Ik heb mijn MC-EE-30 gebruikt gekocht voor 450 euro en was toen 5 jaar oud.
Bij het 11kw DX blok moet je ongeveer denken aan 1200 euro.
ik hoop dat je hier weer wat aan hebt FireSon
Zeker! erg goed om te weten, ik ga het in de gaten houden!
2) Er is sprake van enige isolatie rondom de kanalen. Ik begrijp dat condensering van de kanalen mee zal vallen. Er dient een condensafvoer zijn op de plek waar de koele lucht gemaakt wordt. Daarbij wordt vaak door koeling ook de lucht ontvochtigd. Aangezien ik geen condensafvoer heb voor mijn warmtebatterij, blijf ik met de temperatuur van mijn koelwater boven het dauwpunt en heb dus een topkoeling. overigens zijn de DX batterijen doorgaans wel uitgerust met de mogelijkheid van een condensafvoer.
Helder!
3) In mijn ogen kies je voor de bestaande LBK (Elan of Multicalor MC-EE) met DX warmtewisselaar of waterwarmtewisselaar aan de ene kant of voor een kanaalairco aan de andere kant. Overigens denk ik dat het wel kan werken wat NiGeLaToR, bedoelt, maar lijkt het omslachtiger, omdat de lucht in de bepaalde ruimte dan ook wellicht meer beïnvloed kan worden. Waarom dan niet meteen in het kanaal de lucht koelen/verwarmen?
Eigenlijk is dat een kostenafweging.
Als eerste had ik het idee om in de woonkamer bij te verwarmen met een airco en de overcapaciteit van mijn zonnepanelen. Vervolgens kwam ik dit topic tegen...
Uit de verschillende berichten begreep ik dat een aantal tweakers een kanaalairco in plaats van de LBK zijn gaan gebruiken. Maar de mogelijkheid om zowel met gas als electrisch te kunnen verwarmen is wat mij betreft (voorlopig) noodzakelijk. Vandaar dat de oplossing van Gradje eigenlijk ideaal is voor mij.
Nu heeft mijn Elan niet de mogelijkheid om een DX warmtewisselaar aan te sluiten en een compleet nieuwe installatie is redelijk duur (dacht ik), terwijl mijn Elan nog prima functioneert. Vandaar de 'poor man solution' om de airco bij de luchtinlaat (ongeveer 20 x 70 cm) van de huidige luchtverwarming te plaatsen. Deze luchtinlaat zit tegen een muur waar gemakkelijk een binnen-unit tegenaan geplaatst kan worden. Vanwege de afmetingen van de inlaat, past een kanaalunit er eigenlijk precies op. Wanneer ik er nog een ombouw omheen maak zie je er eigenlijk niets van en komt de warmte direct in het verwarming systeem. Het plaatsen van zo'n airco is 'relatief' goedkoop en de warmte kan dan toch door het hele huis geblazen worden.

De aansturing van het geheel kan ik gemakkelijk met mijn domotica oplossing doen, zodat de thermostaat (een geroote toon) gebruikt kan worden om de airco + ventilatie van de Elan of juist de CV aan of uit te zetten.

Om eerlijk te zijn ben ik ook handiger met domotica dan met luchtkanalen en LBK's :) Daardoor weet ik ook niet zo goed of het technisch allemaal wel kan en of ik niet iets belangrijks over het hoofd zie. Als dat zo is hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royce
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-08-2024
Ook ik stuit zojuist op dit forum. Goed om te zien dat er ervaringen worden gedeeld over dit onderwerp. Wij hebben vorig jaar een vrijstaand huis gekocht met luchtverwarming (Allure B-25) en willen als het kan uiteindelijk van het gas af. Ik vrees alleen dat het nog een flinke uitdaging gaat worden om het verbruik enigszins acceptabel te krijgen. Het systeem staat nou eenmaal niet bekend als zuinig.

Ons huis heeft een oppervlakte van 202m2 (800m3 inhoud). Energielabel B en is matig geïsoleerd. We hebben enkel de luchtroosters op de begane grond open staan (92m2) en hebben afgelopen december 354m3 gas verbruikt voor de heteluchtverwarming. Ik vind dat fors aangezien we de verwarming in de nachten compleet uit hadden en de rest Vd dag de thermostaat maar op 17,5 - 18 graden hadden staan.

Wij hebben deze week het dubbel glas van 44 jaar oud van heel de woning laten vervangen door HR++ glas. Volgende week wordt de vloer van de begane grond na-geïsoleerd (vanuit de kruipruimte. Spouwmuur isoleren en dak isoleren staat ook nog op het wensen lijstje.

Ook lijkt het mij verstandig om alle lucht kanalen na te lopen op isolatie lekken en indien nodig aan te pakken. Wat ik ook wil proberen is een regelklep aan te brengen in het kanalen systeem zodat er alleen warme lucht naar de begane grond gaat. Tips en ervaringen etc zal ik tzt delen hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitfreakie
Royce schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:42:
Ons huis heeft een oppervlakte van 202m2 (800m3 inhoud). Energielabel B en is matig geïsoleerd. We hebben enkel de luchtroosters op de begane grond open staan (92m2) en hebben afgelopen december 354m3 gas verbruikt voor de heteluchtverwarming. Ik vind dat fors aangezien we de verwarming in de nachten compleet uit hadden en de rest Vd dag de thermostaat maar op 17,5 - 18 graden hadden staan.

Wij hebben deze week het dubbel glas van 44 jaar oud van heel de woning laten vervangen door HR++ glas. Volgende week wordt de vloer van de begane grond na-geïsoleerd (vanuit de kruipruimte. Spouwmuur isoleren en dak isoleren staat ook nog op het wensen lijstje.
Ik vind het een erg bescheiden gebruik qua gas, gezien de oppervlakte en inhoud van je huis. En de isolatie gaat ook erg veel doen, muurisolatie scheelde bij ons een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royce
Bitfreakie schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:27:
[...]

Ik vind het een erg bescheiden gebruik qua gas, gezien de oppervlakte en inhoud van je huis. En de isolatie gaat ook erg veel doen, muurisolatie scheelde bij ons een hoop.
Die 354m3 gasverbruik in december is echt met heel veel opletten behaald. Er zaten dagen tussen dat we de verwarming helemaal niet hebben aangezet omdat we het grootste gedeelte van de dag niet thuis waren. Wat een beter beeld geeft is dat we in die koude week van -8 graden met gemak 20m3 per dag gasverbruik hadden, enkel voor verwarming (ca 18 graden) op de begane grond. Hopelijk gaat meer isolatie z’n vruchten afwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitfreakie
Royce schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:47:
Die 354m3 gasverbruik in december is echt met heel veel opletten behaald. Er zaten dagen tussen dat we de verwarming helemaal niet hebben aangezet omdat we het grootste gedeelte van de dag niet thuis waren. Wat een beter beeld geeft is dat we in die koude week van -8 graden met gemak 20m3 per dag gasverbruik hadden, enkel voor verwarming (ca 18 graden) op de begane grond. Hopelijk gaat meer isolatie z’n vruchten afwerpen.
Ah... alleen in december ;) Verkeerd gelezen, my bad... 8)7 Isolatie gaat zeker schelen, laten inregelen door een goed bedrijf scheelde bij ons ook behoorlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Royce schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:47:
[...]

Ik heb iets minder vloeroppervlakte en ik vind 20m3 voor jou erg netjes bij -8. Er zijn ooit dagen dat ik op 35m3 zat. Na een isolatieslag is dat gelukkig wel een stuk minder.

En met twee elektrische kachels in de kamer, nog een stuk minder natuurlijk. Die wil ik wel een keer weer kwijt.
Wel meer stroomgebruik. En dat stroomgebruik (minder dan) zou ik graag inzetten voor een warmtepomp in combinatie met...zeg het inderdaad maar wat wijsheid is.

Een nog vrij nieuw gebied. Zeker ook voor installateurs merk ik.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoldier
Royce schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:42:
Ook ik stuit zojuist op dit forum. Goed om te zien dat er ervaringen worden gedeeld over dit onderwerp. Wij hebben vorig jaar een vrijstaand huis gekocht met luchtverwarming (Allure B-25) en willen als het kan uiteindelijk van het gas af. Ik vrees alleen dat het nog een flinke uitdaging gaat worden om het verbruik enigszins acceptabel te krijgen. Het systeem staat nou eenmaal niet bekend als zuinig.

Ook lijkt het mij verstandig om alle lucht kanalen na te lopen op isolatie lekken en indien nodig aan te pakken. Wat ik ook wil proberen is een regelklep aan te brengen in het kanalen systeem zodat er alleen warme lucht naar de begane grond gaat. Tips en ervaringen etc zal ik tzt delen hier :)
Ik denk dat je er inderdaad goed aan doet om eerst de isolatie op peil te brengen. Ik neem aan dat het huis van 1978 is, dus daar is nog wel wat te winnen. Ons huis is ook uit 1978 (287 m2 / ca 1000 m3). Meeste winst is te halen met verbeteren van de dakisolatie ( bij mij ca. 20cm steenwol). Daarnaast kun je door het naïsoleren van de spouw ook meteen werken aan de kierdichtheid van de woning. Wij hebben hier voor Envirofoam gekozen. Tevens alle kozijnen vervangen voor kunststof met HR++glas. De vloer is bij mij niet te isoleren, aangezien er geen kruipruimte is. De maatregelen hebben er bij mij toe geleid dat de uitblaastemperatuur van de toen actieve Brink Alllure B40HR op 40 graden kon gezet worden. En dus inmiddels over naar een lucht/water warmtepomp. Met de koude in december heb ik dagen gehad, dat de WP niet inkwam vanwege economische afweging in de system controller en dus volledig op gas heb verwarmd. Toen was het verbruik ca. 14 m3. Dus de dagen rond vrijdag 16 december.

[ Voor 4% gewijzigd door Zoldier op 12-01-2023 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Zoldier schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:22:
[...]

Ik denk dat je er inderdaad goed aan doet om eerst de isolatie op peil te brengen. Ik neem aan dat het huis van 1978 is, dus daar is nog wel wat te winnen. Ons huis is ook uit 1978 (287 m2 / ca 1000 m3). Meeste winst is te halen met verbeteren van de dakisolatie ( bij mij ca. 20cm steenwol). Daarnaast kun je door het naïsoleren van de spouw ook meteen werken aan de kierdichtheid van de woning. Wij hebben hier voor Envirofoam gekozen. Tevens alle kozijnen vervangen voor kunststof met HR++glas. De vloer is bij mij niet te isoleren, aangezien er geen kruipruimte is. De maatregelen hebben er bij mij toe geleid dat de uitblaastemperatuur van de toen actieve Brink Alllure B40HR op 40 graden kon gezet worden. En dus inmiddels over naar een lucht/water warmtepomp. Met de koude in december heb ik dagen gehad, dat de WP niet inkwam en dus volledig op gas heb verwarmd. Toen was het verbruik ca. 14 m3. Dus de dagen rond vrijdag 16 december.
Bedoel je met uitblaastemperatuur daadwerkelijk de temperatuur die uit je roosters komt of de aanvoertemperatuur van het water naar je Brink?

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoldier
mdeiman schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:27:
[...]

Bedoel je met uitblaastemperatuur daadwerkelijk de temperatuur die uit je roosters komt of de aanvoertemperatuur van het water naar je Brink?
Ik bedoel de temperatuur van de lucht, die bij de Brink verwarmer vertrekt. Waarschijnlijk is de temperatuur uit de roosters ca. 5 graden lager door verlies tijdens transport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Zoldier schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:57:
[...]

Ik bedoel de temperatuur van de lucht, die bij de Brink verwarmer vertrekt. Waarschijnlijk is de temperatuur uit de roosters ca. 5 graden lager door verlies tijdens transport.
Ahh oké. Dat kan ik niet instellen bij mijn Brink B-40-In.

Ik heb de aanvoertemperatuur van het water staan op 60 graden. Wat dan direct achter de Brink de uitblaastemperatuur is, weet ik niet en zou ik niet weten hoe ik dit kan meten. Uit de roosters komt dan iets van rond de 35 graden. Ben toch benieuwd wat dat bij jou is.

Om de buizen zit wel een soort van isolatie, wat dateert uit 1975.

Wel weer van belang allemaal als we willen overstappen naar wat anders.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitfreakie
mdeiman schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:22:
Ik heb de aanvoertemperatuur van het water staan op 60 graden. Wat dan direct achter de Brink de uitblaastemperatuur is, weet ik niet en zou ik niet weten hoe ik dit kan meten. Uit de roosters komt dan iets van rond de 35 graden. Ben toch benieuwd wat dat bij jou is.
Ter referentie: de aanvoertemperatuur staat bij mij op 75 graden, de uitblaastemperatuur is als hij voluit draait ('s ochtends bij het opwarmen van het huis) 52 graden (volgens de display). De temperatuur bij de roosters moet ik nog een keer meten, onze kanalen lopen door de kruipruimte en zijn aan de binnenkant voorzien van steenwol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Bitfreakie schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:14:
[...]

Ter referentie: de aanvoertemperatuur staat bij mij op 75 graden, de uitblaastemperatuur is als hij voluit draait ('s ochtends bij het opwarmen van het huis) 52 graden (volgens de display). De temperatuur bij de roosters moet ik nog een keer meten, onze kanalen lopen door de kruipruimte en zijn aan de binnenkant voorzien van steenwol.
Dat is interessant om te weten. 23 graden verlies op die plek.

Kanalen lopen bij ons ook door een kruipruimte met een open retour.

Zijn metalen kanalen met een dun laagje steenwol achtig spul met grijs plastic eromheen. Wel eigenlijk echt dun. Misschien moet ik daar s nog wat mee doen zit ik me nu te bedenken. Alles helpt. Wel gedoe.

Shit happens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zoldier
Bitfreakie schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:14:
[...]

Hoe hoger de aanvoertemp van water hoe groter het verschil met de uitblaastemperatuur. Hij moet immers lucht van ca. 18-22 graden opwarmen om weer te versturen naar de kanalen.

Als ik met 45 graden water de batterij in ga, komt er ca. 40 graden lucht uit de verwarmer. dat resulteert in ca. 33-35 graden lucht uit de roosters in de kamer ongeveer. De temperatuur van het retourwater van de batterij is dan ca. 39-40 graden. Ik heb inmiddels een paneel gemaakt met de diverse temperaturen erop voor het overzicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBDDaD78hbpe8b8E-N6jIN3PVfk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5dqDXCtkh4W5BtTRJl2kwZY4.jpg?f=fotoalbum_large
bovenste 2 zijn aanvoer/retour van WP naar buffer. Middelste groenen zijn de uitblaastemp in het kanaal en de temp in de buffer. Onderste 2 zijn aanvoer/retour naar de luchtverwarmer.

Onze kanalen zijn zoals die van mdeiman. ik heb de kanalen op de zolder (nog) niet extra geïsoleerd. Heb me vooral gericht op het isoleren van de schil van het huis, aangezien de heteluchtverwarming roosters door heel het huis heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royce
mdeiman schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:22:
[...]

Ik heb iets minder vloeroppervlakte en ik vind 20m3 voor jou erg netjes bij -8. Er zijn ooit dagen dat ik op 35m3 zat. Na een isolatieslag is dat gelukkig wel een stuk minder.

En met twee elektrische kachels in de kamer, nog een stuk minder natuurlijk. Die wil ik wel een keer weer kwijt.
Wel meer stroomgebruik. En dat stroomgebruik (minder dan) zou ik graag inzetten voor een warmtepomp in combinatie met...zeg het inderdaad maar wat wijsheid is.

Een nog vrij nieuw gebied. Zeker ook voor installateurs merk ik.
35m3 in 1 dag is echt een bizar verbruik. Het is maar goed dat je dat met isoleren hebt kunnen terug brengen. Eigelijk is het belachelijk dat er nog zo weinig kant en klare oplossingen zijn voor het vervangen van het ‘oude’ hete lucht verwarmingssysteem. Iedereen probeert er maar het beste van te maken en knutselt maar wat aan in de hoop dat het gaat werken.

Ik ben wel benieuwd naar de ontwikkelingen van de huidige warmtepompen. Zo las ik over een nieuw type warmtepomp (TNO blue heart) die dit jaar in de eerste huizen geïnstalleerd worden. Klein, zuinig, fluisterstil en kan hoge temperaturen (70 graden) creëren. Wellicht werkt dit ook prima met luchtverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitfreakie
mdeiman schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:43:
Dat is interessant om te weten. 23 graden verlies op die plek.
Kanalen lopen bij ons ook door een kruipruimte met een open retour.
Hier hebben we ook een open retour. Ik ga de verwarmingsbuizen nog isoleren al verwacht ik daar niet heel veel rendement van omdat het een kort systeem is (max. 3 meter). En ik wil de retourtemperatuur bij de ketel nog een keer meten. Maar zoals je ook zegt: het is wel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Royce schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 23:29:
[...]

35m3 in 1 dag is echt een bizar verbruik. Het is maar goed dat je dat met isoleren hebt kunnen terug brengen. Eigelijk is het belachelijk dat er nog zo weinig kant en klare oplossingen zijn voor het vervangen van het ‘oude’ hete lucht verwarmingssysteem. Iedereen probeert er maar het beste van te maken en knutselt maar wat aan in de hoop dat het gaat werken.

Ik ben wel benieuwd naar de ontwikkelingen van de huidige warmtepompen. Zo las ik over een nieuw type warmtepomp (TNO blue heart) die dit jaar in de eerste huizen geïnstalleerd worden. Klein, zuinig, fluisterstil en kan hoge temperaturen (70 graden) creëren. Wellicht werkt dit ook prima met luchtverwarming.
Er zijn nu wel al hoge temperatuur warmtepompen beschikbaar wat wel zou moeten kunnen gaan werken.
Als ik bijvoorbeeld kijk naar een Daikin Altherma 3 H HT. Moet misschien dan nog een buffervat tussen.
Of van Vaillant.

Maar ja, ik blijf toch in mijn hoofd zitten dat een kanaalairco wel een erg mooie oplossing kan zijn. Moet technisch wel kunnen ook kijkend naar de opmerkingen van @Zoldier Zoldier.
En de uitblaastemperatuur is dan misschien ook wel te laag. Lastig. :?

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Zoldier schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:17:
[...]

Hoe hoger de aanvoertemp van water hoe groter het verschil met de uitblaastemperatuur. Hij moet immers lucht van ca. 18-22 graden opwarmen om weer te versturen naar de kanalen.

Als ik met 45 graden water de batterij in ga, komt er ca. 40 graden lucht uit de verwarmer. dat resulteert in ca. 33-35 graden lucht uit de roosters in de kamer ongeveer. De temperatuur van het retourwater van de batterij is dan ca. 39-40 graden. Ik heb inmiddels een paneel gemaakt met de diverse temperaturen erop voor het overzicht.
[Afbeelding]
bovenste 2 zijn aanvoer/retour van WP naar buffer. Middelste groenen zijn de uitblaastemp in het kanaal en de temp in de buffer. Onderste 2 zijn aanvoer/retour naar de luchtverwarmer.

Onze kanalen zijn zoals die van mdeiman. ik heb de kanalen op de zolder (nog) niet extra geïsoleerd. Heb me vooral gericht op het isoleren van de schil van het huis, aangezien de heteluchtverwarming roosters door heel het huis heeft.
Mooie opstelling. Die 30-35 graden wat uit de roosters komt, is dat een beetje normaal bij hetleucht? Of is dat normaliter hoger? Allemaal natuurlijk weer afhankelijk van soort huis, installatie, maar even kort door de bocht.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoldier
Normaal gesproken zal de temperatuur hoger zijn bij een "hete" luchtverwarming. Denk aan de 52 graden hier eerder genoemd bij 70 graden water. Dus opwarming zal wellicht sneller gaan dan met 30-35-40 graden. Echter is dat voor een groot gedeelte afhankelijk van de isolatie van de woning. Wij hebben, in mijn optiek, aardig nageïsoleerd en dat werpt zijn vruchten af bij deze installatie. Ik krijg het dus gewoon warm in huis. Enige probleem waar ik soms tegen aan loop is dat de WP iets te weinig vermogen heeft (want gerekend op hybride) en daardoor ook een eigen circulatiepomp die minder debiet draait dan de pomp van de luchtverwarmer. Daardoor wordt de buffer sneller leeggetrokken, dan de WP bij kan houden. Dat ga ik oplossen met een grotere WP. Dan komt van het gas af gaan ook dichterbij, wellicht zelfs gewoon mogelijk.

De hoge temperatuur WP ben ik nog niet helemaal zeker van. Zo lang er met R32 gewerkt wordt, houdt het op bij 65 graden en dat kan mijn WP ook. Met R290 (Propaan) houdt het op bij 70 graden. Denk niet dat het rendement dan nog interessant is. De kunst is om door isolatie genoeg te hebben aan 40-45 graden water en dat om te zetten naar warme lucht.

Daarnaast heb je nog de DX variant, dan wel kanaal airco. Die zal ongeveer 48 graden lucht maken max. Dat is uiteraard helemaal goed. nadeel is onder meer wat er gebeurt bij defrosts? Pakken ze daarvoor warme lucht uit huis en dus minder comfort? Daarnaast is er geen subsidie verkrijgbaar en waarschijnlijk een iets duurdere aanschaf. Maar goed, daar kan ik me in vergissen. Bij mijn oplossing minder warme lucht, maar geen koude klachten.
Dus er is nogal wat mogelijk met luchtverwarming. Meer dan velen tot voor kort voor mogelijk hebben gehouden. Er is dus zelfs te kiezen. Alle oplossingen werken en hebben zijn voor- en nadelen. Eigenlijk net zoals met andere afgiftesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-05 07:46
mdeiman schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:47:
[...]

Er zijn nu wel al hoge temperatuur warmtepompen beschikbaar wat wel zou moeten kunnen gaan werken.
Als ik bijvoorbeeld kijk naar een Daikin Altherma 3 H HT. Moet misschien dan nog een buffervat tussen.
Of van Vaillant.

Maar ja, ik blijf toch in mijn hoofd zitten dat een kanaalairco wel een erg mooie oplossing kan zijn. Moet technisch wel kunnen ook kijkend naar de opmerkingen van @Zoldier Zoldier.
En de uitblaastemperatuur is dan misschien ook wel te laag. Lastig. :?
Hier een voorbeeld van iemand die de luchtverwarming op een Daikin Altherma heeft aangesloten: https://www.dzyzzion.nl/post/nooit-meer-stoken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoldier
hjder schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:03:
[...]

Hier een voorbeeld van iemand die de luchtverwarming op een Daikin Altherma heeft aangesloten: https://www.dzyzzion.nl/post/nooit-meer-stoken
Klopt, heb voor mijn ombouw ook met hem contact gehad. Hij werkt met eenzelfde soort installatie als die ik heb. Hij had toen (7 januari 2022) de uitblaastemp uit zijn luchtverwarmer zelfs op 32,4 graden staan. Dus dan zal de lucht uit de roosters in zijn woning nog wat lager uitkomen. Dat is lager dan wat ik momenteel doe, maar ook bij hem aangename temperatuur in huis. Ook hij werkt met een buffervat van 200 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gradje
Hallo allen

Over het defrost gebeuren bij een warmtepomp aangesloten op een DX blok is het inderdaad zo dat gedurende het defrost programma de WP de warmte die hij nodig heeft om te ontdooien via het DX blok onttrekt .
aan de door het DX blok stromende lucht
Maar dit is in huis nauwelijks merkbaar.
Verder ben ik het met Zoldier eens dat een hoge temp warmtepomp het rendement niet ten goede zal komen.
Hoe lager je de temperatuur kunt houden die je WP op moet wekken hoe beter.
Wat het stroom verbruik aangaat hebben wij in de maand december 2022 ruim 1000 KW nodig gehad ,dit is dan wel het totale stroomverbruik in huis waaronder ook de WP en een airco waar we de veranda mee verwarmen.
wij zaten toen tussen de 20 en 55 KW verbruik per dag afhankelijk van de buiten temperatuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Gradje schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:43:
Hallo allen

Over het defrost gebeuren bij een warmtepomp aangesloten op een DX blok is het inderdaad zo dat gedurende het defrost programma de WP de warmte die hij nodig heeft om te ontdooien via het DX blok onttrekt .
aan de door het DX blok stromende lucht
Maar dit is in huis nauwelijks merkbaar.
Verder ben ik het met Zoldier eens dat een hoge temp warmtepomp het rendement niet ten goede zal komen.
Hoe lager je de temperatuur kunt houden die je WP op moet wekken hoe beter.
Wat het stroom verbruik aangaat hebben wij in de maand december 2022 ruim 1000 KW nodig gehad ,dit is dan wel het totale stroomverbruik in huis waaronder ook de WP en een airco waar we de veranda mee verwarmen.
wij zaten toen tussen de 20 en 55 KW verbruik per dag afhankelijk van de buiten temperatuur
Een hoge temperatuur warmtepomp gaat natuurlijk zeker niet ten goede komen aan het rendement. Maar het kan wel en je kunt toch richting van het gas af.

1000kWh in december is een pittig getal, maar ik heb niet echt een gevoel of dit veel of weinig is. Maakt ook niet zoveel uit. Zal toch een hoop gas gescheeld hebben.

Ik probeer nu als test als een tijdje zo min mogelijk de heteluchtverwarming te gebruiken door gebruik van twee elektrische kachels. Gaat eigenlijk best goed, maar dan verbruik je circa 60kWh per dag. En wat eigenlijk wel fijn is, dat je dan geen luchtverplaatsing van de roosters meer hebt...

1 kacheltje van 2000 Watt 19 euro....

Beetje half off topic dit...

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeBaker
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-04 09:15
@mdeiman ondanks het een beetje off topic is absoluut geen slecht idee. Om een beetje beeld erbij te krijgen hoe groot is je woonkamer? Heb ik even een vergelijking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Laten we aannemen dat een Brink systeem (met alle verliezen) zo`n 7 kWh thermisch uit 1 m3 gas haalt.

Huidige prijzen bij Greenchoice, vast tot 30 juni 2023.
Electriciteit: 0.40 euro / kWh tot aan het prijsplafond en 0.75 euro / kWh erboven.
Gas: 1.45 euro / m3 tot aan het prijsplafond en 2.45 / m3 erboven.

1 m3 gas maakt dan 7 kWh thermisch voor 1.45 euro. Of 2.45 euro boven het prijsplafond.
7 kWh thermisch kun je ook maken met een elektrisch kacheltje. Dan heb je 7 kWh nodig en kost diezelfde hoeveelheid warmte 2.80 euro. Of 5.25 euro boven prijsplafond.

2.80 euro is niet zo veel boven wat een kuub gas momenteel bij een nieuw vast contract boven het prijsplafond kost. Een elektrisch kacheltje kun je vlakbij zetten, omdat de rest van de woning dan kouder kan blijven heb je minder warmteverlies en kan het goedkoper zijn.

Echter, de hele woning op dezelfde temperatuur stoken met COP 1 is bij bovenstaande prijzen altijd de duurste oplossing.

Met een elektrisch kacheltje vlakbij en de rest van de woning een stuk kouder, wel binnen prijsplafond elektriciteit en niet binnen prijsplafond gas dan bespaart het wel wat geld.
Maar een elektrisch kacheltje stoken voor 0.75 euro / kWh heeft geen zin. En het heeft ook geen zin als je met gas binnen prijsplafond blijft.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoldier
Uiteraard kun je plaatselijk een (deel van een) ruimte verwarmen met 1 of 2 elektrische kachels. Om van het gas te gaan kan een optie zijn, maar 60 Kwh per dag vind ik flink. Uitgaande van 15 branduren per dag of is dit het totaal elektrisch verbruik?

Ik zit nu in deze dagen gemiddeld op ca. 15 Kwh per dag voor mijn WP. Dat is een verschil van 45 Kwh * €0,40 is €18 per dag. Na een maand zitten we op €540. Wordt het kouder, dan zal het verschil kleiner worden, mijn WP gaat dan immers meer verbruiken, maar denk toch dat in dit geval goedkoop duurkoop is, zeker op de langere termijn. Dit is met plafondprijzen. 2024 is weer een ander verhaal.

Daarbij verwarm ik mijn hele huis, wat ook een aanmerkelijk verschil is. Wanneer ik de warme lucht alleen voor de woonkamer zou gebruiken, zal mijn verbruik lager zijn, neem ik aan.

Maar goed als dit voor jou werkt ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Zoldier op 14-01-2023 21:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• busscherski
En qua milieu. Veel elektriciteit wordt opgewekt met gas.
Het elektriciteitsbedrijf maakt van 1 m3 gas zo`n 3.5 kWh elektrisch.
Dus om met een elektrische kachel 7 kWh te stoken wordt er elders 2 m3 gas voor je verstookt. Wat de Brink voor 1 m3 gas had gekunt.

Uiteraard kun je een elektrisch kacheltje dichterbij zetten en de rest van de woning kouder maken. Dat verzacht de pijn.
Maar beter voor het milieu is het iig niet.
En met COP1 van het gas gaan is sowieso in alles behalve de kleinste goed geisoleerde appartementen of kleine passiefhuizen een slecht idee. (E-CV ketels zijn bijvoorbeeld verboden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

CodeBaker schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:11:
@mdeiman ondanks het een beetje off topic is absoluut geen slecht idee. Om een beetje beeld erbij te krijgen hoe groot is je woonkamer? Heb ik even een vergelijking.
Kamer met open keuken circa 70m2.
Met ook in de kamer een trap naar boven. Met dus een groot gat. Maar dat is wel mooi, want dan gaat de warmte ook naar boven richting de overloop. Op de overloop de deuren van de kamers wat open.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
mdeiman schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:37:
[...]

Kamer met open keuken circa 70m2.
Met ook in de kamer een trap naar boven. Met dus een groot gat. Maar dat is wel mooi, want dan gaat de warmte ook naar boven richting de overloop. Op de overloop de deuren van de kamers wat open.
Dat je met COP1 opgewekte warmte door de woning verspreid wordt is niet mooi. Dan ben je de gehele woning ermee aan het stoken. Dan moet je andere prijzen betalen voor stroom en gas als ik aanneem, anders maak je het alleen maar duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

busscherski schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:15:
Laten we aannemen dat een Brink systeem (met alle verliezen) zo`n 7 kWh thermisch uit 1 m3 gas haalt.

Huidige prijzen bij Greenchoice, vast tot 30 juni 2023.
Electriciteit: 0.40 euro / kWh tot aan het prijsplafond en 0.75 euro / kWh erboven.
Gas: 1.45 euro / m3 tot aan het prijsplafond en 2.45 / m3 erboven.

1 m3 gas maakt dan 7 kWh thermisch voor 1.45 euro. Of 2.45 euro boven het prijsplafond.
7 kWh thermisch kun je ook maken met een elektrisch kacheltje. Dan heb je 7 kWh nodig en kost diezelfde hoeveelheid warmte 2.80 euro. Of 5.25 euro boven prijsplafond.

2.80 euro is niet zo veel boven wat een kuub gas momenteel bij een nieuw vast contract boven het prijsplafond kost. Een elektrisch kacheltje kun je vlakbij zetten, omdat de rest van de woning dan kouder kan blijven heb je minder warmteverlies en kan het goedkoper zijn.

Echter, de hele woning op dezelfde temperatuur stoken met COP 1 is bij bovenstaande prijzen altijd de duurste oplossing.

Met een elektrisch kacheltje vlakbij en de rest van de woning een stuk kouder, wel binnen prijsplafond elektriciteit en niet binnen prijsplafond gas dan bespaart het wel wat geld.
Maar een elektrisch kacheltje stoken voor 0.75 euro / kWh heeft geen zin. En het heeft ook geen zin als je met gas binnen prijsplafond blijft.
Bedankt voor deze input. Ik lees dit wel vaker, maar ik ben meer van het feitelijk testen in verschillende scenario's. Dat kan mooi, want ik heb op de P1 een HomeWizard Energy aangesloten. Stroom precies te meten en gasverbruik ook per 5 minuten.

Ik heb nog geen scenario waarin in mijn geval gas voordeliger is dan elektriciteit gegeven het verbruik en de prijzen. Meten is weten.

Vanaf circa 3 graden en lager buiten, wil alleen elektrisch niet meer om voldoende temperatuur te krijgen met 2 kacheltjes.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoldier
Hier nog een link naar een berekening met betrekking tot hoge temperatuur warmtepompen. Overigens een site met meer handige wetenswaardigheden en tips over warmtepompen.

https://warmtepompbereken...e-temperatuur-warmtepomp/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Zoldier schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:16:
Uiteraard kun je plaatselijk een (deel van een) ruimte verwarmen met 1 of 2 elektrische kachels. Om van het gas te gaan kan een optie zijn, maar 60 Kwh per dag vind ik flink. Uitgaande van 15 branduren per dag of is dit het totaal elektrisch verbruik?

Ik zit nu in deze dagen gemiddeld op ca. 15 Kwh per dag voor mijn WP. Dat is een verschil van 45 Kwh * €0,40 is €18 per dag. Na een maand zitten we op €540. Wordt het kouder, dan zal het verschil kleiner worden, mijn WP gaat dan immers meer verbruiken, maar denk toch dat in dit geval goedkoop duurkoop is, zeker op de langere termijn. Dit is met plafondprijzen. 2024 is weer een ander verhaal.

Daarbij verwarm ik mijn hele huis, wat ook een aanmerkelijk verschil is. Wanneer ik de warme lucht alleen voor de woonkamer zou gebruiken, zal mijn verbruik lager zijn, neem ik aan.

Maar goed als dit voor jou werkt ;)
De 60kWH is totaal op een dag. Soms wordt het nog flink minder als de EV wordt geladen, maar dat is een ander verhaal.

De kWh prijzen zijn de laatste dagen rond de 28cent met mijn dynamisch contract. Gas rond de 1,45.

Ik hoef en wil mij hele huis ook niet echt verwarmen. Boven komen we haast niet (meer).

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeBaker
@Gradje Ik ben best benieuwd naar je setup, zou je eens wat foto’s kunnen posten ? Om er een beetje een beeld van te krijgen. Heb nu namelijk nog een Brink B25 te staan en ben zoekende naar een vervangende oplossing om van het gas af te gaan. Aangezien we Tussen de 10m3 / 15m3 gas verstoken met een temp van 18c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

busscherski schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:21:
En qua milieu. Veel elektriciteit wordt opgewekt met gas.
Het elektriciteitsbedrijf maakt van 1 m3 gas zo`n 3.5 kWh elektrisch.
Dus om met een elektrische kachel 7 kWh te stoken wordt er elders 2 m3 gas voor je verstookt. Wat de Brink voor 1 m3 gas had gekunt.

Uiteraard kun je een elektrisch kacheltje dichterbij zetten en de rest van de woning kouder maken. Dat verzacht de pijn.
Maar beter voor het milieu is het iig niet.
En met COP1 van het gas gaan is sowieso in alles behalve de kleinste goed geisoleerde appartementen of kleine passiefhuizen een slecht idee. (E-CV ketels zijn bijvoorbeeld verboden)
Zie mijn eerdere berichten. Daarnaast heb ik ook 26 zonnepanelen. Maar goed in de winter heb je daar niet zoveel aan.

Intentie is natuurlijk zo gauw en zo goed mogelijk de Brink vervangen door iets anders in combi met een warmtepomp. Daar ben ik natuurlijk wel naar op zoek. Elektrische kachels is een tijdelijk iets. Hopelijk zo kort mogelijk.

En liefst ook van het gas af, maar dat kost mogelijk verhoudingsgewijs wel weer (te) veel elektriciteit. Lastig lastig lastig. :?

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Zoldier schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:53:
Hier nog een link naar een berekening met betrekking tot hoge temperatuur warmtepompen. Overigens een site met meer handige wetenswaardigheden en tips over warmtepompen.

https://warmtepompbereken...e-temperatuur-warmtepomp/
Inderdaad een aanrader. Ik ken het. Maar ook inhoudelijk niet altijd even makkelijk (voor mij).

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik heb jaarlijks een overschot van zo`n 2000 kWh. En heb geen gasaansluiting meer. Dat overschot verkoop ik aan UnitedConsumers voor 0,63074 per kWh.
Voor mij 'kost' het verbruiken van 1 kWh dus eigenlijk 0,63074.
Ondanks dat mijn energierekening op jaarbasis dus meer dan 1000 euro negatief is (ik betaal een maandbedrag van bijna niets en krijg aan het eind van het jaar meer dan 1000 euro) hangt er ook bij mij een prijskaartje aan een kWh. En die is veel hoger dan de dynamische tarieven zijn. Vreemd eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
mdeiman schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:01:
[...]
En liefst ook van het gas af, maar dat kost mogelijk verhoudingsgewijs wel weer (te) veel elektriciteit. Lastig lastig lastig. :?
3x minder dan met COP 1 stoken is altijd wel haalbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

busscherski schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:48:
[...]

Dat je met COP1 opgewekte warmte door de woning verspreid wordt is niet mooi. Dan ben je de gehele woning ermee aan het stoken. Dan moet je andere prijzen betalen voor stroom en gas als ik aanneem, anders maak je het alleen maar duurder.
Sorry, maar ik begrijp je niet helemaal.

Ik heb nu heteluchtverwarming. Alleen boven met gas stoken wil niet.
Dus dat er nu ook wat warmte vanzelf door de trapopgang naar boven gaat is fijn. Anders wordt het wel heel erg koud boven. Nu tussen de 11 en 14 graden in de verschillende vertrekken.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

busscherski schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:13:
[...]

3x minder dan met COP 1 stoken is altijd wel haalbaar
Dat geloof ook ik wel. De vraag is nog hoe, en wat gaat dat dan kosten. Mooi dan om in dit topic over de verschillende 'constructies' te lezen.

Shit happens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gradje
Hierbij een aantal foto s van de installatie bij onsAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xID0hrL79x-nbiLXwnOiUMdnjNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cKPAEqckoelw8LGj16bRX9AY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nS0VMzTIShVYvFUTTlj_5H3p4N0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B772zuja8WdnL44XV7mGp0Yb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQDH9I_cqHpa-8bgwMoqaAw4GpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9xJ3ZiDHn7ghvDMiNsPGw8Rp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44P4OORHXuyoPvL6Knx3kIAksA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sI01BwdQ47JaG4MUuwF4z7YI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XbxMvdHFUiun0Y4PIP6aafSdrAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0rTDQnJy0dD0UxFWZ8Yn36qz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJF4lWZXHDoWe5fPUMsjBmZivoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/INeCUzVOKrWG50vFjNnJ6Vjw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CAABZNpcvYMPVflm0Ka5duilIq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fu4Tpgwot6OHF75wIXurL2aq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNUW6Gl1_nOMG0Olq44Ee2cudkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rD89kFJlv3C8noaueGfVXse2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYAFt0IMZ2BY5RToTmsH0BnLfro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tzOeMCoD5IR1WFTSXlTJqja2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-N6HofUDBDX6nE1E-_uYDrL4GNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OkR3j5QETzRSNE6i5RIxog9R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jCFa765-VuSTI16A8BKCZZEEBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FpybJG7CDA5ZDRs5ZChyLTn5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gradje
Op de laatste foto hierboven zie je de temperatuurvoeler zitten boven het DX blok.
De spinnenkop van Het DX blok is vervangen door een exemplaar dat voor een betere verdeling zorgt over de 2 panelen van het DX blok.
Max lucht temp bij het DX blok is ongeveer 48 C.
De WP moduleert continu en zal de temp in het DX blok niet hoger maken dan nodig is om de woon vertrekken op temperatuur te houden.
Op het display van de multicalor kun je altijd zien wat de lucht temp is die vanaf het DX blok weg stroomt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSon
Gradje schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:49:
Hierbij een aantal foto s van de installatie bij
Nice :)
Is dat DX blok ook los te bestellen, ik dacht eigenlijk dat hij in de multicalor zat.. Dat zou voor mij ook interessant kunnen zijn! Waar heb je die besteld? Ik vond iets vergelijkbaars in een Klimor LBK-kast...

Heb je met RectiCel een soort eigen kast gebouwd voor de aansluiting van de kanalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeBaker
@mdeiman inmiddels ook een elektrische kachel besteld als bij verwarming in de woonkamer.
Heb vandaag ook een regelklep besteld met servomotor hiermee wil ik het gedeelte naar de boven verdieping afsluiten. De regelklep ga ik aansturen met een Shelly PM2 en integreren in Home Assistant zodat ik als het moet nog verwarmen kan met het luchtverwarming systeem. Ook het verbruik hou ik bij met HA. Zodra de regelklep er tussen zit hoop ik dat er een daling komt in gas vebruik.

[ Voor 61% gewijzigd door CodeBaker op 15-01-2023 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeBaker
@Gradje ziet er netjes uit! Alleen heb ik hier helaas te weinig verstand van. Heb je deze installatie zelf geïnstalleerd? De DX blokken zitten op de ingang van de luchtbuizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

CodeBaker schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:11:
@mdeiman inmiddels ook een elektrische kachel besteld als bij verwarming in de woonkamer.
Heb vandaag ook een regelklep besteld met servomotor hiermee wil ik het gedeelte naar de boven verdieping afsluiten. De regelklep ga ik aansturen met een Shelly PM2 en integreren in Home Assistant zodat ik als het moet nog verwarmen kan met het luchtverwarming systeem. Ook het verbruik hou ik bij met HA. Zodra de regelklep er tussen zit hoop ik dat er een daling komt in gas vebruik.
Dan heb jij vast eentje besteld met wifi als ik het zo lees van jou. Kun je die ook opnemen in de HA.
Op dat vlak kun je ook alle kanten op.

Een regelklep zou ook niet gek zijn. Maar lastig toch wel om dat ding er tussen te zetten? En is dat veel beter dan domweg de roosters dichtzetten?

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

En wat voor een opstelling heb jij nu staan @CodeBaker ?

Shit happens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gradje
De DX blokken zijn los te verkrijgen in verschillende vermogens zowel bij Brink als bij Muticalor
Het idee om te gaan verwarmen middels een DX blok en de plaatsing van de multicalor met hier op het DX blok werd door mij zelf gedaan .
Het bepalen van de vermogens van DX blok en WP mety het aansluiten hiervan werd door een locale installateur gedaan die ook denkt in creatieve oplossingen ,en gerust omschreven kan worden als een echte Willie Wortel die zijn sporen verdiend heeft in de koeltechniek.
En ja het DX blok staat dus zoals te zien is boven op de Multicalor aan de uitblaas zijde
en de retour lucht wordt dus van onderen aangezogen door de Multicalor en vervolgens door het DX blok geblazen waar de lucht opwarmt en de kanalen ingaat
Hierbij de link naar de Multicalor importeur in Nederland http://primairluchtverwarming.nl/
Bij de nieuwere Multicalor Mc-EE-DX serie zit het DX blok al in de lucht verwarmer ingebouwd en is de warmtewisselaar voor het kunnen verwarmen mbv een gas gestookte ketel optioneel.
Maar aangezien onze Multicalor nog een ouder model is is hierbij het DX blok optioneel en kan dan onder of boven op de luchtverwarner gemonteerd worden afhankelik van of je een upflow of downflow systeem hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gradje
De laatste omschrijving van dat hetDX blok ook onder de Multicalor gemonteerd kan worden is feitelijk onjuist ,het is nl zo dat je bij een downflow systeem je de multicalor met DX blok er op gemonteerd gewoon op zijn kop kunt zetten en je alleen het display om hoeft te draaien vanwege de afleesbaarheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royce
CodeBaker schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:11:
Ik ben zeer benieuwd of de regelklep gaat zorgen voor minder warmteverlies cq een lager verbruik. Ben namelijk ook van plan om dat te gaan doen. Hoop alleen niet dat het afsluiten van een groot gedeelte van het kanalensysteem niet gaat zorgen dat het systeem als het ware uit balans raakt qua druk en capaciteit enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moessie020
  • Laatst online: 17-01-2023
Het klinkt alsof u op zoek bent naar een efficiënte oplossing voor uw verwarming en warm water problemen in uw huis. De situatie waarin u zich bevindt is niet ongebruikelijk, veel huiseigenaren hebben te maken met vergelijkbare uitdagingen.
U heeft al een aantal opties overwogen, zoals een warmtepompboiler, een compleet nieuw CV systeem met vloerverwarming en radiatoren, of een combinatie van een nieuwe luchtverwarming met een airco systeem. Elk van deze oplossingen heeft zijn eigen voordelen en nadelen.

Een warmtepompboiler kan een efficiënte oplossing zijn voor het verwarmen van water, maar het kan een groot apparaat zijn en het is een grote investering. Een compleet nieuw CV systeem kan ook efficiënt zijn, maar de kosten hiervan kunnen hoog zijn. Een combinatie van een nieuwe luchtverwarming met een airco systeem kan een goede oplossing zijn voor verwarming en koeling, maar het kan een hoge kosten met zich meebrengen en kan invloed hebben op de luchtkwaliteit.

Mijn suggestie zou zijn om de opties die u heeft overwogen nog eens goed te bekijken en de voor- en nadelen te wegen. Misschien is het ook verstandig om te overwegen om advies te vragen aan een expert of een gespecialiseerd bedrijf, zodat ze u kunnen helpen bij het maken van een weloverwogen beslissing.
bekijk deze pagina wellicht vind je wat nuttige info https://DACHTHETFFNIET.COM

[ Voor 1% gewijzigd door teacher op 16-01-2023 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeBaker
mdeiman schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:08:
[...]

Dan heb jij vast eentje besteld met wifi als ik het zo lees van jou. Kun je die ook opnemen in de HA.
Op dat vlak kun je ook alle kanten op.

Deze heb ik besteld: https://eurom.nl/product/...anent/alutherm-2000-wifi/ alleen nog even zien of ik deze lokaal in HA kan krijgen dan via een of andere chinese cloud :)

Een regelklep zou ook niet gek zijn. Maar lastig toch wel om dat ding er tussen te zetten? En is dat veel beter dan domweg de roosters dichtzetten?
Dat lijkt mij idd veel beter dan alleen de roosters dicht te zetten want er komt altijd nog warme lucht door heen.

Ik ga het gewoon proberen, het zijn namelijk 125mm spiro buizen. Er zijn genoeg hulpstukken verkrijgbaar om het er tussen te krijgen
dit heb ik besteld:
https://www.ventilatiesho...servomotor/?sqr=regelklep
https://www.ventilatiesho...regelklep-met-motorstoel/

Shelly voor het bedienen van de regelklep:

https://www.shelly.cloud/en/products/shop/shelly-plus-2-pm

luchtverwarming systeem is een:

Brink allure B25 Downflow bouwjaar 2002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeBaker
Royce schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:39:
[...]

Ik ben zeer benieuwd of de regelklep gaat zorgen voor minder warmteverlies cq een lager verbruik. Ben namelijk ook van plan om dat te gaan doen. Hoop alleen niet dat het afsluiten van een groot gedeelte van het kanalensysteem niet gaat zorgen dat het systeem als het ware uit balans raakt qua druk en capaciteit enzo.
Dat is nog even afwachten hoe het systeem er op reageerd, misschien moet het systeem dan opnieuw worden ingeregeld. Dat is het volgende probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeBaker
niet quoten, maar een topicreport graag

lijkt wel alsof dit een chatGPT gegenereerd bericht is ;)

[ Voor 88% gewijzigd door teacher op 16-01-2023 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeBaker
Gradje schreef op maandag 16 januari 2023 @ 07:52:
De DX blokken zijn los te verkrijgen in verschillende vermogens zowel bij Brink als bij Muticalor
Het idee om te gaan verwarmen middels een DX blok en de plaatsing van de multicalor met hier op het DX blok werd door mij zelf gedaan .
Het bepalen van de vermogens van DX blok en WP mety het aansluiten hiervan werd door een locale installateur gedaan die ook denkt in creatieve oplossingen ,en gerust omschreven kan worden als een echte Willie Wortel die zijn sporen verdiend heeft in de koeltechniek.
En ja het DX blok staat dus zoals te zien is boven op de Multicalor aan de uitblaas zijde
en de retour lucht wordt dus van onderen aangezogen door de Multicalor en vervolgens door het DX blok geblazen waar de lucht opwarmt en de kanalen ingaat
Hierbij de link naar de Multicalor importeur in Nederland http://primairluchtverwarming.nl/
Bij de nieuwere Multicalor Mc-EE-DX serie zit het DX blok al in de lucht verwarmer ingebouwd en is de warmtewisselaar voor het kunnen verwarmen mbv een gas gestookte ketel optioneel.
Maar aangezien onze Multicalor nog een ouder model is is hierbij het DX blok optioneel en kan dan onder of boven op de luchtverwarner gemonteerd worden afhankelik van of je een upflow of downflow systeem hebt
Mooi systeem :) ik zal me hier ook in gaan verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-05 12:25
CodeBaker schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:04:
[...]

Dat lijkt mij idd veel beter dan alleen de roosters dicht te zetten want er komt altijd nog warme lucht door heen.

Ik ga het gewoon proberen, het zijn namelijk 125mm spiro buizen. Er zijn genoeg hulpstukken verkrijgbaar om het er tussen te krijgen
dit heb ik besteld:
https://www.ventilatiesho...servomotor/?sqr=regelklep
https://www.ventilatiesho...regelklep-met-motorstoel/

Shelly voor het bedienen van de regelklep:

https://www.shelly.cloud/en/products/shop/shelly-plus-2-pm

luchtverwarming systeem is een:

Brink allure B25 Downflow bouwjaar 2002
Op zich mooi, maar +/- €125 per buis, zou hier op 12x125= €1500 komen 😅

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeBaker
@Cyriel85 ik sluit de gehele boven verdieping af. Dus heb aan 1 klep genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royce
CodeBaker schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:52:
@Cyriel85 ik sluit de gehele boven verdieping af. Dus heb aan 1 klep genoeg
Voor zover ik weet zijn de meeste heteluchtverwarmingsbuizen vierkant toch? Bij ons tenminste wel. Welke koppelstukken ga je er voor gebruiken om de ronde klep er tussen te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
Royce schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:46:
[...]

Voor zover ik weet zijn de meeste heteluchtverwarmingsbuizen vierkant toch? Bij ons tenminste wel. Welke koppelstukken ga je er voor gebruiken om de ronde klep er tussen te krijgen?
Bij mij zijn ze allemaal rond. Neem aan dat er ook een vierkante klep bestaat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeBaker
@Royce dat moet ik nog even uitvinden maar er zijn genoeg spiro hulp stukken verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Om met een warmtepomp toch zoveel mogelijk warmte uit je roosters te laten komen, zou dan een lucht/lucht aangesloten op een kanaalairco beter zijn dan een lucht/water met een Brink o.i.d.?

Bij de indirecte gestookte Brink toch weer flink warmteverlies bij omzetting van de warmte in het water naar warmte in de lucht.

Sowieso ook nog flink warmteverlies in de kanalen.

Ik heb de aanvoertemperatuur vanuit de ketel toch maar weer van 60 op 75 graden gezet. Temperatuur uit de roosters (circa 35 graden) was toch te laag om de boel op te warmen als het weer kouder is zoals nu.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoldier
mdeiman schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:31:
Om met een warmtepomp toch zoveel mogelijk warmte uit je roosters te laten komen, zou dan een lucht/lucht aangesloten op een kanaalairco beter zijn dan een lucht/water met een Brink o.i.d.?

Bij de indirecte gestookte Brink toch weer flink warmteverlies bij omzetting van de warmte in het water naar warmte in de lucht.

Sowieso ook nog flink warmteverlies in de kanalen.

Ik heb de aanvoertemperatuur vanuit de ketel toch maar weer van 60 op 75 graden gezet. Temperatuur uit de roosters (circa 35 graden) was toch te laag om de boel op te warmen als het weer kouder is zoals nu.
Wat ik verontrustend vind is, dat bij een watertemp van 60 graden, de temp uit de roosters 35 graden is. Dan wordt er best wel wat warmte verloren tijdens transport van stookruimte naar de leefruimte die verwarmd wordt. Al is het wel de vraag wat de temperatuur van de lucht is die de Brink verlaat. Wellicht is de warmtewisselaar van minder capaciteit dan de meer recentere?

Daarnaast is het inderdaad zo, dat de L/W pomp door een extra transitie (van water naar lucht) extra verlies zal hebben. het werken met een DX wisselaar in het kanaal, werkt met een hogere temperatuur van de lucht.

Met lagere temperatuur dien je langer te verwarmen, dan met hogere temperatuur. Denk hierbij aan het verschijnsel dat mensen met luchtverwarming, bij thuiskomst de verwarming aan zetten en 15 minuten later is alles op temp, dus eigenlijk met een "boost". Met lagere temperatuur, dien je langer te verwarmen. Opwarmen van 2 graden ruimtetemperatuur kan bij koud weer een klein uur duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitfreakie
Zoldier schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:18:
[...]
Wat ik verontrustend vind is, dat bij een watertemp van 60 graden, de temp uit de roosters 35 graden is. Dan wordt er best wel wat warmte verloren tijdens transport van stookruimte naar de leefruimte die verwarmd wordt. Al is het wel de vraag wat de temperatuur van de lucht is die de Brink verlaat. Wellicht is de warmtewisselaar van minder capaciteit dan de meer recentere?
Er gaat inderdaad nogal wat warmte verloren in de kanalen, ondanks isolatie (bij ons aan de binnenzijde d.m.v. steenwol). De kruipruimte is dan ook warm te noemen. Ik zit al een tijd te dubben over vloer- of bodemisolatie maar verschillende bedrijven spreken elkaar tegen. Isoleren van de kanalen door ze van de onder- en zijkant van purschuim te voorzien zou misschien ook een optie zijn maar ook daarvan moet ik de mogelijkheden onderzoeken. De relatief warme kruipruimte fungeert nu misschien een heel klein beetje als vloerverwarming ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royce
@Bitfreakie toevallig zijn ze gisteren bij ons begonnen aan het isoleren van de bodem van de kruipruimte. Dat was een uitdaging omdat de kruipruimte in het halletje stopte. Ze hebben verschillende gaten moeten hakken om onder de overige delen van het huis te kunnen komen. Ik ben gisteren in de avond gelijk gaan kijken naar de staat van de kanalen in de kruipruimte en kwam tot de ontdekking dat op verschillende punten de oorspronkelijke isolatie van de kanalen los geraakt is (niet gek na 44 jaar). Het plan is om de kanalen nu opnieuw te isoleren met zelfklevende Armaflex isolatie en omwikkelen met nieuwe folie. Daarna wordt de vloer geïsoleerd met Tonzon vloer isolatie. Dat zijn soort luchtzakken die ze dan onder de vloer bevestigen met de kanalen er tussen zodat (mocht er toch warmte ontsnappen) de warmte tussen de vloer en het kanaal blijft hangen. Inderdaad een soort vloerverwarming :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerzon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:18
Royce met Armaflex is geen extra folie nodig. Dit is al dampdicht in tegenstelling tot steenwol wat veel gebruikt wordt bij luchtkanalen in het verleden.
Bij mij heb ik maar 2a3 graden verlies in de kanalen. maar het langste kanaal is maar 14 of 15 meter lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitfreakie
Hier is het langste kanaal 24 meter... de slaapkamer die daar op het eind zit wordt dus ook niet lekker warm, bijverwarming met een infraroodpaneel is dan ook noodzakelijk. De kanalen zelf zijn nog wel intact, waar de installatie onder de vloer gaat zaten de nodige gaten, die heb ik afgepurd of met aluminiumfolie dichtgeplakt maar luchtdicht is het helaas nog niet. De ruimte houdt ook niet over en er staat nu een laagje water dus onder de vloer gaan is niet echt jofel op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Royce schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:54:
@Bitfreakie toevallig zijn ze gisteren bij ons begonnen aan het isoleren van de bodem van de kruipruimte. Dat was een uitdaging omdat de kruipruimte in het halletje stopte. Ze hebben verschillende gaten moeten hakken om onder de overige delen van het huis te kunnen komen. Ik ben gisteren in de avond gelijk gaan kijken naar de staat van de kanalen in de kruipruimte en kwam tot de ontdekking dat op verschillende punten de oorspronkelijke isolatie van de kanalen los geraakt is (niet gek na 44 jaar). Het plan is om de kanalen nu opnieuw te isoleren met zelfklevende Armaflex isolatie en omwikkelen met nieuwe folie. Daarna wordt de vloer geïsoleerd met Tonzon vloer isolatie. Dat zijn soort luchtzakken die ze dan onder de vloer bevestigen met de kanalen er tussen zodat (mocht er toch warmte ontsnappen) de warmte tussen de vloer en het kanaal blijft hangen. Inderdaad een soort vloerverwarming :)
ArmaFlex ken ik niet, zie er wel goed uit. Wel weer de vraag of dit dan weer beter is dan dat steenwol achtig spul wat ik er nu om heb. Dan ook eerst het oude eraf? Of dit daar weer om heen doen?
Ook weer niet goedkoop spul.
Totaal toch wel weer tientallen meters buis schat ik in. En een nare klus om zelf te doen.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Zoldier schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:18:
[...]

Daarnaast is het inderdaad zo, dat de L/W pomp door een extra transitie (van water naar lucht) extra verlies zal hebben. het werken met een DX wisselaar in het kanaal, werkt met een hogere temperatuur van de lucht.

Met lagere temperatuur dien je langer te verwarmen, dan met hogere temperatuur. Denk hierbij aan het verschijnsel dat mensen met luchtverwarming, bij thuiskomst de verwarming aan zetten en 15 minuten later is alles op temp, dus eigenlijk met een "boost". Met lagere temperatuur, dien je langer te verwarmen. Opwarmen van 2 graden ruimtetemperatuur kan bij koud weer een klein uur duren.
Ik ga van 60 wateraanvoer temp naar 35 graden wat uit de roosters komt. 35 graden na en tijdje. Buizen moeten toch eerst opwarmen.
@Bitfreakie Heeft bij 75 graden wateraanvoer een uitblaastemperatuur van 52 wat het display aan geeft. Wat de temperatuur is wat uit zijn roosters komt is nog even de vraag.

Hoe dan ook, toch pittige verliezen.

Daar heb je toch met een lucht/lucht constructie weer geen last van.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoldier
mdeiman schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:09:
[...]

Ik ga van 60 wateraanvoer temp naar 35 graden wat uit de roosters komt. 35 graden na en tijdje. Buizen moeten toch eerst opwarmen.
@Bitfreakie Heeft bij 75 graden wateraanvoer een uitblaastemperatuur van 52 wat het display aan geeft. Wat de temperatuur is wat uit zijn roosters komt is nog even de vraag.

Hoe dan ook, toch pittige verliezen.

Daar heb je toch met een lucht/lucht constructie weer geen last van.
Daarom mijn zorgen. Mijn lucht/water wisselaar maakt van ca. 45 graden water ca. 38-40 graden lucht, wat in de woonkamer resulteert in ca 34-35 lucht uit de roosters. Het verschil tussen aanvoer water en uitvoer lucht is dus kleiner dan wat je aangeeft. Dat vond ik verontrustend en deed me denken aan een luchtlekkage in de kanalen ergens. Dan wel een minder rendement van de wisselaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoldier
Bitfreakie schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:10:
[...]

Er gaat inderdaad nogal wat warmte verloren in de kanalen, ondanks isolatie (bij ons aan de binnenzijde d.m.v. steenwol). De kruipruimte is dan ook warm te noemen. Ik zit al een tijd te dubben over vloer- of bodemisolatie maar verschillende bedrijven spreken elkaar tegen. Isoleren van de kanalen door ze van de onder- en zijkant van purschuim te voorzien zou misschien ook een optie zijn maar ook daarvan moet ik de mogelijkheden onderzoeken. De relatief warme kruipruimte fungeert nu misschien een heel klein beetje als vloerverwarming ;)
Ben bang dat de warmte in de kruipruimte niet gaat zorgen voor een warme betonvloer... ;) Lucht verwarmt zeer lastig massa... Beter is om de kanalen beter te isoleren, waardoor geen warmte meer ontsnapt in de kruipruimte. Je hebt het geluk van het hebben van een kruipruimte, waardoor je de mogelijkheid hebt om de luchtkanalen nog beter te isoleren. Die mogelijkheid heb ik helaas niet met een fundering op zand. Al verwacht ik niet dat ik daar heel veel warmte verlies, aangezien lucht dus moeilijk massa verwarmt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royce
@Zoldier Hoe meet jij de temperatuur van de lucht die uit de roosters komt? Ik heb een warmtebeeld camera maar ik zou dan alleen de temperatuur van het rooster kunnen meten. Vraag me af of dat hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitfreakie
Zoldier schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:38:
Ben bang dat de warmte in de kruipruimte niet gaat zorgen voor een warme betonvloer... ;) Lucht verwarmt zeer lastig massa... Beter is om de kanalen beter te isoleren, waardoor geen warmte meer ontsnapt in de kruipruimte. Je hebt het geluk van het hebben van een kruipruimte, waardoor je de mogelijkheid hebt om de luchtkanalen nog beter te isoleren. Die mogelijkheid heb ik helaas niet met een fundering op zand. Al verwacht ik niet dat ik daar heel veel warmte verlies, aangezien lucht dus moeilijk massa verwarmt...
Bij het begin van de systeem voelt de vloer wel iets warmer aan maar dat kan ook komen door de retour die daarlangs loopt ;-) Beter isoleren van de kanalen is inderdaad de beste optie maar hoe is nog even de vraag. Ga er maar weer eens verder in duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoldier
Royce schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:13:
@Zoldier Hoe meet jij de temperatuur van de lucht die uit de roosters komt? Ik heb een warmtebeeld camera maar ik zou dan alleen de temperatuur van het rooster kunnen meten. Vraag me af of dat hetzelfde is.
Ik heb ook een warmtebeeldcamera, maar heb er ook een thermostaat met staafsensor ingehangen. Dat werkt in mijn optiek net wat beter dan de warmtebeeldcamera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoldier
Bitfreakie schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:09:
[...]
Bij het begin van de systeem voelt de vloer wel iets warmer aan maar dat kan ook komen door de retour die daarlangs loopt ;-) Beter isoleren van de kanalen is inderdaad de beste optie maar hoe is nog even de vraag. Ga er maar weer eens verder in duiken.
Uiteindelijk kan het zijn dat de massa wat warmer wordt, maar het zal niet veel zijn.

Qua verwarmen van de kanalen, zou ik denken aan een maatregel die het vooral ook kierdicht maakt. Wellicht is het dichtspuiten van de buitenzijde van de kanalen wel de beste manier. Alles wordt geraakt en wellicht is het ook de snelste manier.

Bodemisolatie toepassen of vloerisolatie onder de vloer zal een mindere werking geven, aangezien je geen vloerverwarming hebt en de massa (betonvloer) an sich in beginsel weinig warmte zal afgeven aan de kruipruimte. Zoals het geval is bij vloerverwarming waar diezelfde massa verwarmd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeBaker
Ik heb hier in huis een groot rooster die direct in de kruipruimte van de woning komt, kan ik deze ook dicht maken? of is dit voor de ventilatie van de hete lucht verwarming?Wat voor functie heeft dit rooster precies.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SZh6lVAm6nzRVbtANWdszxmdjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p1TGHrii1M7TnIdGMuJz8n5m.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
CodeBaker schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:00:
Ik heb hier in huis een groot rooster die direct in de kruipruimte van de woning komt, kan ik deze ook dicht maken? of is dit voor de ventilatie van de hete lucht verwarming?Wat voor functie heeft dit rooster precies.[Afbeelding]
Zit er in de kruipruimte geen buis aan vast? Ziet er namelijk uit als een aanzuig (heb ik 1 in de woonkamer en 1 in de gang).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

CodeBaker schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:00:
Ik heb hier in huis een groot rooster die direct in de kruipruimte van de woning komt, kan ik deze ook dicht maken? of is dit voor de ventilatie van de hete lucht verwarming?Wat voor functie heeft dit rooster precies.[Afbeelding]
Dit heb ik ook op een aantal plekken. Uit de roosters komt (extra) lucht in de kamer. Dat gaat dan via deze roosters de kruipruimte in en komt bij mijn Brink om weer te verwarmen. Is onderdeel van het retourkanaal.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Cyriel85 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:20:
[...]

Zit er in de kruipruimte geen buis aan vast? Ziet er namelijk uit als een aanzuig (heb ik 1 in de woonkamer en 1 in de gang).
Dan zijn open retouren. De kruipruimte is het retourkanaal. Zo is het bij mij.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoldier
mdeiman schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:31:
[...]

Dan zijn open retouren. De kruipruimte is het retourkanaal. Zo is het bij mij.
Zou het mogelijk zijn om deze allemaal te voorzien van geïsoleerde kanalen? Dat zal waarschijnlijk de efficiëntie ten goede komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Zoldier schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:37:
[...]

Zou het mogelijk zijn om deze allemaal te voorzien van geïsoleerde kanalen? Dat zal waarschijnlijk de efficiëntie ten goede komen.
Daar zit ik inderdaad al wel over te pijnzen. De kruipruimte wordt nu natuurlijk ook mee verwarmd.

Begin februari een overleg met een installateur over de mogelijkheden om de boel gasvriendelijker te maken. Dit neem ik dan wel mee.

Mijn Brink heeft ook een knopje Hoog/Laag. Dwz als deze aanstaat dan wordt lucht geblazen in een lage stand als de ketel niet aan staat. Zou dit verder echt nog uitmaken? Nu verwarming uit, ventilator uit.

Je krijgt nu dan wel eerst koude lucht als de boel opstart. Ik weet eigenlijk niet wat de default stand zou moeten zijn.

Shit happens.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste