Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rburgundy
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 27-12-2024
Ik heb geprobeerd al zoveel mogelijk te lezen in dit topic, als eerste dank voor iedereen die zijn/haar ervaringen hier post! Geeft erg veel inzichten.

Ik vroeg mij af of jullie ook hiervan hebben gehoord: een WTW met geintergreerde warmte pomp. Klinkt te mooi om waar te zijn maar mogelijk in mijn situatie perfect.

Allereest wat ik ervan heb kunnen vinden, de HPERV WTW-unit met warmtepomp:
https://www.air2r.nl/product/hperv-wtw-unit-met-warmtepomp-300-m3-h-av-htpf30-ei32/

Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/www.air2r.nl/wp-content/uploads/2023/10/HPERV-WTW-UNIT-MET-WARMTEPOMP-AIR2R.png

Air2r is een Nederlandse reseller volgens mij, want na wat beter zoeken kom ik uit dat het van deze partij is volgens mij:
https://www.airwoods.com/dc-invert-fresh-air-heat-pump-product/

Het apparaat klinkt te mooi om waar te zijn als je het mij vraagt, wat denken jullie of heeft iemand ervaring hiermee? Ik heb op van alles geprobeerd te zoeken maar kan nergens iets vinden.

--

Nu mijn situatie waarin ik denk dat het mogelijk wel een goede oplossing is.

Ik heb een houten skeletbouw woning uit 1989, 200+ m2, voorzien van:
- Brink direct gestookte heteluchtverwarming
- Renovent WTW uit 1989
- Woning heeft een uitbouw met vloerverwarming via een CV in de uitbouw

Foto van de oude luchtinstallatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpQcrZhzj-s3yP5v1ColbQ3DIPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BH9YlaH17iEU21TORwSX5ibU.jpg?f=fotoalbum_large

Nu denk ik eraan na veel gelezen te hebben dat dit een mooie toekomstige optie is:
- Vloerverwarming doortrekken naar de gehele beneden verdieping
- Direct gestookte heteluchtverwarming compleet verwijderen
- Een van deze twee:
Optie 1: Bovengenoemde WTW met verwarming plaatsen
of
Optie 2: Normale nieuwe WTW met op de bovenverdiepingen extra verwarming/verkoeling middels airco of infraroodpanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:46
Ik heb toevallig een tijdje geleden contact met ze gehad. Probleem bij mij was dat ik een renovent hr heb met uitblaas naar beneden, dat was niet mogelijk maar zonet zien is dat bij jou niet zo. Zo te zien moet hij bij jou ook naar de zolder. Unit weegt wel 135kg en moet met een ligt naar boven kunnen want via de trap gaat niet.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rburgundy
Elac schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:20:
Ik heb toevallig een tijdje geleden contact met ze gehad. Probleem bij mij was dat ik een renovent hr heb met uitblaas naar beneden, dat was niet mogelijk maar zonet zien is dat bij jou niet zo. Zo te zien moet hij bij jou ook naar de zolder. Unit weegt wel 135kg en moet met een ligt naar boven kunnen want via de trap gaat niet.
Heb je contact gehad met Air2r als partij?

Wat/waarom was het precies niet mogelijk doordat je uitblaas naar beneden hebt? Volgens mij doet mijn WTW dat ook.

Dat wordt wel even sjouwen inderdaad maar met wat planken op de trap als geleiding moet het wel naar boven te schuiven zijn toch met 2 of 3 man.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:46
Alle aansluitingen zitten aan de bovenkant. Bij mij Zit de uitblaas naar de woning aan de onderkant, staat bovenop de brink elan 10 en blaast daar direct in.
Volgens hun was de unit niet w trappen op te tillen, wat bij mij zou moeten.
Er zou ook een voorverwarmer voor moeten, blijkbaar kan de aangezogen luchttemperatuur niet ver beneden de 0 graden komen.
Je kunt ze gewoon bellen, zitten in Rotterdam.
Voor mijn situatie was het geen optie maar misschien past het bij jou wel.
Wel een interessant concept.
Ik zit nu te dubben over toch een lw warmtepomp als vervanging van de cv.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
rburgundy schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:18:
Optie 1: Bovengenoemde WTW met verwarming plaatsen
of
Optie 2: Normale nieuwe WTW met op de bovenverdiepingen extra verwarming/verkoeling middels airco of infraroodpanelen
Optie 3:
Hang een kanaal koeler na de WTW:
https://www.luchtenventil...koud-water-rond-klasse-d/

Voor ~€500 zou je dan een heel eind moeten zijn. Wil je echt fancy kun je er ook 2 pakken, eentje voor beneden en eentje voor boven. Met regeling om ze onafhankelijk aan/uit te kunnen zetten.
Houd er rekening mee dat je vloerverwarming + WTW verwarming wat veel kan worden beneden.
Je WP voor je vloerverwarming wordt ook erg blij van meer afgifte en de onderdelen zijn allemaal onafhankelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door TheGhostInc op 20-11-2024 23:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rburgundy
TheGhostInc schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:47:
[...]

Optie 3:
Hang een kanaal koeler na de WTW:
https://www.luchtenventil...koud-water-rond-klasse-d/

Voor ~€500 zou je dan een heel eind moeten zijn. Wil je echt fancy kun je er ook 2 pakken, eentje voor beneden en eentje voor boven. Met regeling om ze onafhankelijk aan/uit te kunnen zetten.
Houd er rekening mee dat je vloerverwarming + WTW verwarming wat veel kan worden beneden.
Je WP voor je vloerverwarming wordt ook erg blij van meer afgifte en de onderdelen zijn allemaal onafhankelijk.
Bedankt voor het meedenken.

Als ik het goed begrijp zou de optie die jij voorstelt zijn:
- normale WTW plaatsen
- kanaalkoeler plaatsen (na de WTW uitvoer) en deze kanaalkoeler op de warmwaterleiding plaatsen?

Wel stuk goedkoper dan die WTW met geintergreerde warmtepomp, enige nadeel is dat ik dan nog de warm water leiding moet brengen naar die kanaalkoeler als ik het goed begrijp. Maar dat is wel mogelijk.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
rburgundy schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:08:
[...]

Wel stuk goedkoper dan die WTW met geintergreerde warmtepomp, enige nadeel is dat ik dan nog de warm water leiding moet brengen naar die kanaalkoeler als ik het goed begrijp. Maar dat is wel mogelijk.
Vergeet ze niet te isoleren, kun je condenserend koelen.
Sowieso is het lekker om boven ook cv buizen te hebben. Over 10+ jaar kan de verwarmings wereld er weer anders uitzien, misschien een WP aan PVT panelen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pprold
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09-06 22:12
bjab schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:18:
Na jarenlang lurken in dit topic ga ik mijn verhaal eens uiteenzetten.

Het begon in 2019, toen we ons huidige huis kochten (206m2 woonoppervlak, 690m3 inhoud) en naar de deze tijd wilden brengen. Het huis kwam met een oude badkamer, keuken, een elektrische boiler uit 1972 en een Brink Allure B25 met een volledig geïsoleerd buizenstelsel uit 1972. De badkamer en keuken hadden prioriteit, dus er werd "snel" gekozen om de brink 1-op-1 te laten vervangen. De boiler bleef zitten, de keuken ging van het gas af en we leefden nog en gelukkig.....

Maar... De kosten voor verwarming bleven hoog en we hadden inmiddels een overschot aan elektriciteit door onze 27 zonnepanelen. In de afgelopen jaren hebben we door isolatie, omlaag brengen van de aanvoertemperatuur en intensief gebruik van de houtkachel het gasverbruik van 1000+ m3 naar 395m3 afgelopen winter kunnen brengen.

Door naar 2023:
Doordat de zomers steeds warmer werden, rees de vraag of we toch niet een airco zouden plaatsen. Maar... waar dan? Op de slaapkamers van de kindjes (2st), op onze eigen slaapkamer of in de woonkamer. Al snel kwamen we tot de conclusie dat het toevoegen van een koeling aan de brink toch wel een mooie optie leek... totdat we naar de prijs keken.

Hierna kwam ik dit topic tegen en rees de vraag: laten we eens navragen of we niet de hele gasgestookte unit vervangen kan worden door een warmtepomp. Na 30 bedrijven aangeschreven te hebben, reageerden er 8 en kwam er één kijken. Deze droop na contact met hun leverancier af. Wij waren dus terug bij af.

Dan maar twijfelen over zelf doen... over het algemeen heb ik een redelijke pipi-langkaus-instelling: Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan, maar de verwarming van je huis is toch een enigszins kritisch project. Daarbij is mijn opstelling niet standaard, dus als er iets mis gaat, heb ik weinig om op terug te vallen. Toevallig kwam ik tijdens terecht op een webwinkel met inbedrijfstel-service, daarbij zit deze ook nog eens bij ons in de gemeente, dus ik kan er redelijk snel terecht wanneer er zaken nodig zijn. Na overleg met mijn vrouw kreeg ik groen licht.

Na wat op-en-neer gemail met de webwinkel kwam ik met behulp van de koevlaas methode uit op een 12,5kW model. 9kW had wellicht net gekund, maar mocht de regering ooit nog eens besluiten om houtkachels te verbieden, heb ik ook op de koudste dagen nog capaciteit. Omdat ik een wat gerenommeerder merk wilde kwam ik uit op: een Mitsubishi heavy industries FDUM 125 VH binnenunit (kanaalunit) met een FDC 125 VSA-W Buitenunit.

Het begon met het demonteren (en deels slopen) van de brink. Verkoopbare delen zijn er voorzichtig uitgehaald en de rest is afgevoerd. De positie van de warmtepomp had ik nog niet vastgelegd en pas bij binnenkomst en een hoop gepuzzel met beschikbare leidingen is de uiteindelijke positie gekozen. De bovengrondse rechthoekige (70x20cm kanalen) heb ik moeten verbouwen om de luchtstroming optimaal te houden voor de 35cm-buis die vanaf de kanaalunit komt. Aan alle kanten heb ik rekening moeten houden met eventueel onderhoud en vervangingen, en zeker gezien de a-typische inbouw die ik heb denk ik dat ik niet ontevreden kan zijn met hoe het er in hangt.

Nadat de unit lucht- en elektrotechnisch was aangesloten wat het tijd om de inbedrijsteller te laten komen die de koelleidingen op moment vast heeft gezet, een tweetal knikjes uit 5/8" leiding heeft gehaald O-) en de unit vervolgens op druk heeft gezet. Toen was het tijd voor de testrun, waar ik stiekem erg zenuwachtig voor was. Het was 30 graden buiten, dus geschikt voor een koel-test. Gelukkig kwam er 9 graden koude lucht uit de roosters en met de ventilator op maximale capaciteit was het verschil met de brink niet te merken. De afgelopen paar warme dagen heb ik mijn huis een paar keer in luttele minuten flink kunnen laten afkoelen, dus ik ga vol vertrouwen de winter in.

Gisteren zijn de buizen nog geïsoleerd, zodat ook condens geen kans krijgt, en nu is het zaak om het open retour nog netjes dicht te zetten en de ruimte (bijkeuken) af te werken. Hieronder nog wat foto's in het werk, dus ik hoop dat jullie door de rotzooi heen kunnen kijken. Vragen kunnen altijd gesteld worden.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
@bjab super interessant en een net eindresultaat! We zitten hier in een vergelijkbare woning met een Brink B25 luchtverwarming uit 2000. Vervangen door een kanaalairco lijkt ideaal. Lekker simpel.

Hoe gaat het de afgelopen weken met de kou? Lukt het goed om jullie huis warm te houden? En wat merk je van ontdooi cycli?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-06 10:49

mdeiman

Projet 45

Gaat aardig goed. Als er geen ontdooicycli nodig zijn is het een dikke 10. Werkt heel fijn.
Anders een 6. ;-)

De duur van ontdooien gaat wel de ventilatie uit. Dus geen tocht. Op temp houden is dan lastiger.
Als het nog kouder zou zijn en minder luchtvochtigheid, verwacht ik weer een hoger cijfer.

Aantal ontdooicycli hangt misschien ook af van merk en plaatsing. Dat is bij mij best vaak.
Grofweg helft van de tijd met een totale cycli bezig in de koude en vochtige periodes.
Ik heb een dubbel unit buiten staan.

Misschien verplaats ik die nog een keer naar de garage...
Minder koud...

Maar zo veel koude periodes hebben we ook weer niet.

[ Voor 15% gewijzigd door mdeiman op 06-01-2025 16:47 ]

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjab
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:26
pprold schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:11:
[...]

@bjab super interessant en een net eindresultaat! We zitten hier in een vergelijkbare woning met een Brink B25 luchtverwarming uit 2000. Vervangen door een kanaalairco lijkt ideaal. Lekker simpel.

Hoe gaat het de afgelopen weken met de kou? Lukt het goed om jullie huis warm te houden? En wat merk je van ontdooi cycli?
Ik had bij de eerste “waterkoude” dag wel wat uitdagingen. Temperatuur was met WP uit nachts teruggelopen tot 14 graden en de unit had de hele dag nodig door de vele defrosts om terug op de 21 te komen (wat uiteindelijk wel lukte). Nu staat de unit ‘s nachts op 16 tot 18 waarna hij het meestal zo weer bijgetrokken heeft. De afgelopen weken hebben we een hoger comfort omdat we de WP vaker aan “durven” te zetten dan de gasgestookte Brink. De energierekening lijkt met salderen nog steeds onder 0 uit te komen, dus zeer tevreden. Wel moet ik zeggen dat de buitenunit, vooral tijdens de defrosts best wel herrie maakt. Daar komt nog een mooie ombouw voor in het voorjaar.

Wel heb ik in HomeAssistant een automatisering moeten maken die aan de hand van opgenomen vermogen (boven 1950W) de ventilatoren op stand 2 van de 3 aanstuurt. Bij een ontdooicylus (onder 1750w) gaat hij terug naar automaat. Hierdoor ervaren we geen tocht bij de defrosts. Op de een of andere manier kan ik in de unit geen hogere statische druk dan 100Pa instellen. Bij 150Pa had hij wel gewoon op automaat kunnen draaien..

Daarnaast kan ik momenteel mijn unit nog enkel met een intesishome wifi-kastje via de cloud aansturen. Graag heb ik nog een lokale en iets uitgebreidere mogelijkheid, maar mijn unit heeft niet alle ‘standdaard’ communicatiemogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

bjab schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:51:
[...]

Ik had bij de eerste “waterkoude” dag wel wat uitdagingen. Temperatuur was met WP uit nachts teruggelopen tot 14 graden en de unit had de hele dag nodig door de vele defrosts om terug op de 21 te komen (wat uiteindelijk wel lukte). Nu staat de unit ‘s nachts op 16 tot 18 waarna hij het meestal zo weer bijgetrokken heeft. De afgelopen weken hebben we een hoger comfort omdat we de WP vaker aan “durven” te zetten dan de gasgestookte Brink. De energierekening lijkt met salderen nog steeds onder 0 uit te komen, dus zeer tevreden. Wel moet ik zeggen dat de buitenunit, vooral tijdens de defrosts best wel herrie maakt. Daar komt nog een mooie ombouw voor in het voorjaar.

Wel heb ik in HomeAssistant een automatisering moeten maken die aan de hand van opgenomen vermogen (boven 1950W) de ventilatoren op stand 2 van de 3 aanstuurt. Bij een ontdooicylus (onder 1750w) gaat hij terug naar automaat. Hierdoor ervaren we geen tocht bij de defrosts. Op de een of andere manier kan ik in de unit geen hogere statische druk dan 100Pa instellen. Bij 150Pa had hij wel gewoon op automaat kunnen draaien..

Daarnaast kan ik momenteel mijn unit nog enkel met een intesishome wifi-kastje via de cloud aansturen. Graag heb ik nog een lokale en iets uitgebreidere mogelijkheid, maar mijn unit heeft niet alle ‘standdaard’ communicatiemogelijkheden.
Maar heb jij dan nog beide draaien? De Brink EN nog een WP?

Ik heb nu alleen een kanaalairco aangesloten op het kanalenstelsel voor het hele huis. Geen gas voor de verwarming. Dat is einde oefening.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjab
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:26
mdeiman schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:04:
[...]

Maar heb jij dan nog beide draaien? De Brink EN nog een WP?

Ik heb nu alleen een kanaalairco aangesloten op het kanalenstelsel voor het hele huis. Geen gas voor de verwarming. Dat is einde oefening.
Nee, de brink ligt weg te roesten op de schroothoop. Ik bedoelde meer te zeggen dat de Brink met zuinig stoken (max 19 graden, alleen ‘s avonds en weekenden) meer kostte dan de warmtepomp (met salderen) die bijna continue op 21 graden draait als we thuis zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• C.A.H.
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16:32
Brink heeft nu zelf ook een nieuwe all-electric oplossing, Elan 25 3.0 met ingebouwd koelblok + atag warmtepomp. Iemand hier toevallig al naar gekeken? Prijsopgaaf of misschien zelfs al ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pprold
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09-06 22:12
somfing schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:12:
Naast de prijslijst van panasonic waar ik bovenstaande info uit getrokken had, zie ik dezelfde getallen ook in de gedetailleerde documentatie van het model terug [link]. Wat opvalt is dat volgens dat document de getallen gelden bij een water temp. van 45/40... Er staan exact dezeflde getallen, dus 1 van de 2 klopt niet.

Maar stel dat het gedetailleerde product document klopt, dan mag ik dus de Vailant en Panasonic gewoon met elkaar verglijken. Dan zie je dus welk apparaat de grootste warmte overdracht realiseert bij een bepaald debiet.

Ik heb in google sheets een graph proberen te maken (Ik ben hier nog niet zo bedreven in als python) Mijn voorzichtige conclusie: Als dit waar is dan wil je die ~3 kW bij 1500 m3 wel hebben:
  1. Bij gelijke luchtstroom, meer warmte in huis
  2. De aanschaf verdien je in gebruik terug (bij warmtepomp)
[Afbeelding]

EDIT: Even plaatje nog geupdate met 1 'kleiner' model van Panasonic. Deze heeft dan +- de overdracht van een Multicalor en Brink (laatste bij 50C dus die is nog minder)...
@somfing is het gelukt om de fancoil in gebruik te nemen voor verwarming? En hoe bevalt dat? Ik ben ook benieuwd hoe je hem hebt aangesloten op je CV en/of warmtepomp (wel/geen buffer, etc.).

We overwegen hier een 12kW kanaalairco van Mitsubishi Heavy Industries of Panasonic, maar twijfelen over de lucht-lucht buitenunit. Misschien is een lucht-water buitenunit i.c.m. fancoil een gulden middenweg. We twijfelen over:
  1. Geluidsvermogen van lucht-lucht buitenunits: 70dB(A) vs. bijv. 53dB(A) van de nieuwe propaan lucht-water buitenunits
  2. Ontdooicyli van lucht-lucht buitenunits langer en minder comfortabel dan lucht-water.
  3. Geluid van de binnenunit: modulerende ventilator van een Brink Elan vs. vaste standen van kanaalairco en fancoil
  4. Ventilatiestand: Brink Elan heeft een altijd-aan ventilatiestand waarbij een paar honderd m3/uur wordt rondgeblazen ter ventilatie. Kanaalaircos en fancoils lijken dat niet te doen/kunnen.
  5. Minimale en nominale luchtverplaatsing: het is me niet helemaal duidelijk hoeveel lucht de kanaalairco's en fancoils minimaal kunnen verplaatsen. Als dat standje 'low' is, dan verplaatst zo'n zware PAW-FC2E-E270L fancoil bijvoorbeeld minimaal 1227 m3/uur. Wat erg veel is vergeleken met de huidige ingestelde minimale (350 m3/uur bij verwarmen en 2100 m3/uur bij koelen) en maximale luchtverplaatsing (1600 m3/uur bij verwarmen en 2100 m3/uur bij koelen) van onze Brink luchtverwarming.
  6. Bedienen van een fancoil i.c.m. warmtepomp: een fancoil moduleert volgens mij niet automatisch op basis van de watertoevoer, of wel? Dus dan moeten de pomp en waterklep naar de fancoil en de snelheid/luchtverplaatsing van de fancoil los van elkaar worden bediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

De MHI lucht lucht FDC140VSX 14kW bevalt mij prima. Mooi regelbaar, maar als op de Auto stand gaat uitstekend.

Ook mooi de eenvoud van het systeem.

Ontdooicycli's zijn wel de minpunten. Wel fijn dat tijdens een cycli het kanaalairco niet meer blaast.

Mocht de temp in de kamer bereikt zijn op Verwarmen stand, dan blaast de kanaalairco nog een heel klein beetje. Nooit uit.

Shit happens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwman033
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 08-05 13:56
Beste forumleden,

Na enige tijd stilletjes meegelezen te hebben op dit forum, zitten wij inmiddels in een oriënterende fase rondom het vervangen van onze huidige luchtverwarming. Tijdens de laatste controle van onze luchtverwarmingsunit (een ThermoAir uit 1986) kregen wij het advies om deze te vervangen.

Hoewel een 1-op-1 vervanging de meest voor de hand liggende en eenvoudige optie lijkt, spreekt het idee van een kanaal-airco mij erg aan. Ik merk echter dat ik zelf niet technisch genoeg onderlegd ben om hier zelfstandig mee aan de slag te gaan.

Daarom ben ik op zoek naar een betrouwbare en deskundige installateur in de regio Amersfoort die met ons mee kan denken en ons kan helpen bij het maken van de juiste keuzes en de installatie zelf.

Heeft iemand goede ervaringen of tips?

Alvast hartelijk dank!

Met vriendelijke groet,
Martijn
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste