Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:42
9mm is infeite in normale omstandigheden inderdaad genoeg mbt condensatie.
Belangrijk is vooral luchtdicht isoleren.

Ik heb zelf waar mogelijk is 13mm gebruikt en door muur/plafond ~20-24mm puur omdat dit mogelijk was en precies paste met leiding + isolatie in 80mm PVC buis.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:58

Seafarer

XXX

mjkl schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:24:
[...]

Dat strookt ook met wat ik berekend heb. Ik heb ooit dit python script geschreven om de huidtemperatuur uit te rekenen van de isolatie bij PEX 26x3mm en 6mm (henco) isolatie. bij 27 graden was dit 20.63 graden. Om het dauwpunt op 20.63 graden te krijgen is een absolute luchtvochtigheid van 17g/m^3 nodig, ofwel 68% rel nodig.

De piek in de nederlandse zomer ligt gemiddeld op 12g/m^3. Iets wat mijn vrij onnauwkeurige sensor in de keuken lijkt te bevestigen
[Afbeelding]
In de muren gaat dat waarschijnlijk nog wel wat stiebeler en mogelijk lager zijn. Ook gaat de binnenlucht ontvochtigd worden door de fancoil wat nog niet meegenomen is.

Als je zeker van je zaak wilt zijn pak 9mm isolatie. Maar als ik soms lees dat 9mm het absolute minimum is, en 13mm aangeraden, dan vermoed ik dat mensen dubbele veiligheidsmarges aan het incalculeren zijn. Voor "koude"verliezen is het misschien wel aan te raden.

Helaas hangen de fancoils bij mij nog niet. Dus ik kan nog niet uit ervaring meepraten of 5-6mm genoeg is. Maar mooi om nu te horen dat iemand anders dit anekdotisch kan bevestigen.
Maar zijn de verschillen tussen bijvoorbeeld Gouda en Winterswijk in vochtigheid heel erg groot?
Reeuwijkse plassen naast de deur versus zandgrond.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-05 08:51
Kodess schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:55:
[...]

Wat voor diameter buis gebruik je hiervoor? Heb je ook een verdeler?

Bij ons gingen de oude buizen vanaf de zolder in de hoeken van het huis naar beneden, door de kamers naar de begane grond.

Nu hebben we een WP op de begane grond, en gaan we juist via 1 kamer naar boven naar de zolder om daar weer naar de kamers op de 1e te verdelen. De buis naar de kamer op de 1e verdieping is 32mm. Met hem nog naar de zolder en andere kamers leggen.

De 32mm aanleggen was een ramp, niiet te bewegen dat ding. Hij zit in het verlaagde plafond maar daar zit ook een betonnen balk, waar die dan onder door moest, alleen die 32mm is niet te buigen. Het is gelukt, maar of ik er nog isolatie om heen krijg waar hij onder de balk doorgaat is de vraag. (in het verlaagde plafond is het, met veel moeite, gelukt.)
De aanvoer is idd 32 mm, stug spul zeker! Ik heb alleen een (kunstof pomploze) verdeler op de vloer verwarming, die laat ik dicht lopen als de retour onder de 17 graden zakt. De fancoils zitten vanaf de 32 mm met T-stuk en 16 mm . Dit werkt prima.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:00
Pejdref schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:50:
[...]

Weggewerkte leidingen moet ook geïsoleerd worden helaas, anders kunnen je muren/vloer vochtig worden.
daniel3 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:08:
Dank voor de antwoorden. Dan gaat het hem dus niet worden op dit moment. Dan blijft het bij niet condenserend koelen (onder de noemer iets is beter dan niets :)).
Ik zie het niet zo zwart-wit. Het gaat uiteindelijk om de temperatuur van het vloeroppervlak, die mag niet onder het dauwpunt komen. Maar:
  • De leidingen liggen in een mantelbuis. Die zorgt er voor dat de thermische "koppeling" tussen leiding en dekvloer al een stuk minder is dan bij blote buizen.
  • Je hebt maar één setje leidingen (aanvoer en retour), geen heel netwerk zoals bij vloerverwarming.
Je kan in Ubakus spelen met een (vloerverwarmings)leiding in een dekvloer, om te zien wat de temperatuur van het vloeroppervlak wordt. Zie ook deze eerdere post van mij. Ik denk eerlijk gezegd dat het prima mogelijk is om condenserend te koelen met leidingen in een dekvloer.

En misschien kan je (bij vochtige lucht) niet naar een aanvoertemperatuur van 7 graden, maar lukt b.v. 12 graden wel. Dat is ook condenserend koelen.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
@marcop23 Als de buizen in een mantelbuis liggen ontstaat er condens in de mantelbuis aan de buitenkant van je waterleiding. Dat vocht gaat er ergens uitkomen.

Bovendien condenseert er vocht in je dekvloer/muur, die zijn namelijk niet dampdicht. Of dat effect significant is ligt er onder andere aan hoelang je koeling aan staat.

Bij het voorbeeld uit je gelinkte eerdere post heb je ook nog kans dat er condens in/onder je parket ontstaat.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:00
Pejdref schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:28:
@marcop23 Als de buizen in een mantelbuis liggen ontstaat er condens in de mantelbuis aan de buitenkant van je waterleiding. Dat vocht gaat er ergens uitkomen.

Bovendien condenseert er vocht in je dekvloer/muur, die zijn namelijk niet dampdicht. Of dat effect significant is ligt er onder andere aan hoelang je koeling aan staat.

Bij het voorbeeld uit je gelinkte eerdere post heb je ook nog kans dat er condens in/onder je parket ontstaat.
Je hebt gelijk dat de dekvloer niet dampdicht is. Maar vergelijk het b.v. met een kalkzandsteen binnenblad van een spouwmuur: die is ook niet dampdicht. Dan kan er dus vocht vanuit binnen condenseren in de muur. Dat is echter acceptabel, mits de muur ook weer tijd heeft om te drogen.

In het geval van condenserend koelen zal het gaan over misschien enkele weken per jaar. Dat zal niet gauw een probleem vormen. Vooral ook omdat diezelfde leiding vervolgens een half jaar lang dient als verwarmingsleiding. Overigens houdt Ubakus ook rekening met de hoeveelheden condenserend vocht.

De vocht in de lucht binnenin de mantelbuis zal initiëel condenseren, maar dat is miniem. Er zal geen significante aanvoer van nieuwe vochtige lucht zijn (en anders kit je de uiteinden van de mantelbuis dicht voor de zekerheid).

Als ik tijd heb, wil ik proberen om een simulatie te doen van het temperatuurverloop bij twee buizen in mantelbuis in een dekvloer, met en zonder afwerkvloer.

[ Voor 4% gewijzigd door marcop23 op 13-05-2026 12:40 ]

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:29

houthakker

Poehé

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vvKYN9d9/IMG-20260522-192826474.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/sdcFnpN2/IMG-20260519-202023123-HDR.jpg

Van de week zijn m'n Ideal Clima Hydrosplit FALKO HI-WALL 850 HW THM08A binnengekomen. Deze ga ik aansluiten op m'n Toshiba estia R32 warmtepomp. Zal kijken of ik m'n ervaringen kan delen. Ik heb ze besteld bij climaconvenienza, (4 mei besteld, 18 mei binnen)

Specs

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:03

Carboy54

Duurzaamheid coach

houthakker schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 22:43:
[Afbeelding] [Afbeelding]

Van de week zijn m'n Ideal Clima Hydrosplit FALKO HI-WALL 850 HW THM08A binnengekomen. Deze ga ik aansluiten op m'n Toshiba estia R32 warmtepomp. Zal kijken of ik m'n ervaringen kan delen. Ik heb ze besteld bij climaconvenienza, (4 mei besteld, 18 mei binnen)
Waarom de Falko's en niet de Ikaro's? Die hebben veel betere specificaties met klein prijsverschil. Vergeet ook niet de 2 weg klep te monteren in combinatie met warmtepompen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aliI5qcn2Z1kreEs1F0uCYVvg_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/daiX23Vo68C6wDksIrwGuDJg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 23-05-2026 12:20 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• houthakker

houthakker

Poehé

Carboy54 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:19:
[...]

Waarom de Falko's en niet de Ikaro's? Die hebben veel betere specificaties met klein prijsverschil. Vergeet ook niet de 2 weg klep te monteren in combinatie met warmtepompen.

[Afbeelding]
Wat is volgens jou een veel betere specificatie? Ik deze gekozen omdat de Falko's een variant hebben met hogere vermogens afgifte (die zijn overigens wel breder)

Specs

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:03

Carboy54

Duurzaamheid coach

houthakker schreef op zondag 24 mei 2026 @ 18:27:
[...]

Wat is volgens jou een veel betere specificatie? Ik deze gekozen omdat de Falko's een variant hebben met hogere vermogens afgifte (die zijn overigens wel breder)
Falko is meer voor grotere ruimtes in gebouwen en ventilatoren hebben meerdere standen zonder modulatie.Ikaro is meer voor residentiële toepassingen en stiller.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:50

prein2

Monument verduurzamen is leuk

vraag: zijn er water-water warmtepompen die condenserend kunnen koelen? ik zie alleen passieve koelmodus.
heb wat gedoe met de gemeente over vergunningen voor een lucht-water warmtepomp. dus even alle opties bekijken..

Als er niet actief gekoeld kan worden heb ik voor niets in het hele huis jaga convectoren geplaatst en alle leidingen geisoleerd..

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:48
Dat lijkt me een vraag voor het water-water warmtepomp topic :).

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14:09

Jerra

Beunhaas in wording

maar ook met passief koelen kun je al wel condens krijgen, dus voor niets is het sowieso niet geweest @prein2 :)

• houthakker

houthakker

Poehé

prein2 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:33:
vraag: zijn er water-water warmtepompen die condenserend kunnen koelen? ik zie alleen passieve koelmodus.
heb wat gedoe met de gemeente over vergunningen voor een lucht-water warmtepomp. dus even alle opties bekijken..

Als er niet actief gekoeld kan worden heb ik voor niets in het hele huis jaga convectoren geplaatst en alle leidingen geisoleerd..
Die zijn er denk ik genoeg, mijn warmtepomp (Toshiba ESTIA R32) iig wel; maar het ligt denk ik eerder aan het afgifte systeem... Met radiatoren en vloerverwarming wil je het niet vanwege neerslaan van het condens. De toshiba heeft ook een uitgang om een 2-weg klep aan te sluiten om het warmte circuit af te sluiten (en ik mijn geval ga ik een 3-weg klep gebruiken zodat de fancoils exclusief voor koelen worden gebruikt en radiatoren en vloerverwarming voor verwarmen).

Specs

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:17
Zijn er ook mensen die condenserend koelen maar de leidingen die in de vloer liggen niet geïsoleerd hebben? Ik heb de mogelijkheid om alle leidingen behalve de leidingen die in de vloer zijn gegoten te isoleren maar vraag met af of dat wel goed gaat met condenserend koelen.
edit:
heb het antwoord hierboven al gelezen. Deze dienen ook geïsoleerd te worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Djvdb op 31-05-2026 07:46 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• aandegrift
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16:22
Mijn installatie kan potentieel condenserend koelen. Enkele kunstof leidingen naar een kunststof verdeler t.b.v. fancoils lopen ongeïsoleerd door een dikke cementdekvloer. Door mild koelen (aanvoer niet lager dan ca 16 °C en een RV van 50-60%) blijf ik uit de buurt van condensatie.

In de ruimten met fancoils blijft het ook bij zomerse temperaturen van +30°C constant 23-24 °C. De fancoil ventilator draait met 20% van de capaciteit (bijna niet hoorbaar en geen koude tocht) van ca 11:00u's tot einde dag.

Huis BJ 2007 320m2: Nibe S2125-12 (verwarming en actieve koeling), SMO S40, Remeha Ace 35c (SWW+Hybride), Niko domotica integratie, Jaga Briza fancoils; SolarEdge 3500 Wp zuid + 3500 Wp West; 11 kW Alfen laadpaal

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste