Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Pagina: 1 ... 32 33 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:33
De huidige condenspomp van de airco zit er inmiddels bijna 8jr in zonder problemen.

We gaan het zien, helaas heb ik de mogelijkheid niet om zonder pomp te doen.
Het is wat het is :).

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
Het is niet verkeerd, maar een andere filosofie. Vooral doen wat goed werkt voor jou, ik zeg alleen dat ik voor iets anders kies voor mijn situatie :).

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• nylezz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-08 13:17
pimNH schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:30:
Ik heb in de garage (aan huis) nu een elektrische radiator hangen en zit er aan te denken om hem te vervangen voor een Fancoil. Deze winter heb ik met een smartplug gemeten hoeveel energie de elektrische radiator heeft verbruikt (283k Wh over december en januari). Dit komt neer op ongeveer 5kWh per dag.

Nou vind ik t prima als t tussen de 10 en 14 graden is en stook ik in de winter ongeveer met een ta van ongeveer 26 graden. Ook zal de warmtepomp niet de hele dag draaien maar enkel op de goedkope momenten dus zat ik zelf te denken aan deze fancoil:

https://www.elettronew.com/en/clivet-fan-coils/clivet-aura-floor-ceiling-fancoil-cffac6-r3sx-4-20kw-39692238-40213.html

Heeft iemand ervaring met dit merk en welke accessoires nodig zijn? Het mooiste is als er een voetklep open gaat onder een bepaalde ruimtetemp en de fan aangaat boven een bepaalde delta t over retour en aanvoer.

Alvast bedankt!
Ik heb deze Fan Coil recent opgehangen. Hoewel ik geen ervaring heb met andere merken en types ben ik tevreden over de werking. ik koel met een Ta van 14grC en Tr van 17grC. Volgens mijn berekening is dat zo'n 0.5 kW waarmee ik een slecht geisoleerd gasthuisje op 24 gr kan houden.

Wat er in de handleiding niet duidelijk was is dat de unit ook aan een schuin dak kan worden opgehangen. Er staat namelijk dat deze horizontaal en verticaal kan worden opgehangen. maar alles tussen deze posities is mogelijk. die van mij hangt op ongeveer 45 gr.

Let wel op de aansluitingen. Naar eigen zegge weet ik vrij veel van koppelingen en schroefdraad maar deze G3/4 schroefdraad is geen geintje op aan te sluiten. Dat komt omdat deze zeer diep is. Daardoor komt de koppeling niet tegen een pakking aan. En dan ook nog eens haaks uit de unit. Houd daar rekening mee.

Voor de besturing heb ik zelf een esp8266 aan een 4-channel relais-bordje gekoppeld. 3x een dallas DS18B20 erbij voor de aanvoer-, retour- en uitgaande luchttemperatuur. dit alles natuurlijk volledig geautomatiseerd in Home Assistant.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:48

copykat

Good copy isn't bad

Ik zit een beetje te kijken of er fancoils ( wand montage ala radiatorlook) ook beschikbaar zijn als ze onder een vensterbank met een hoogte van 62cm moeten kunnen passen.( vloer-onderzijde vensterbank) als alternatief voor de LT radiatoren met boosterfanunits. ( Die zijn er van 400mm hoog.) heb ik enige kans van slagen die te vinden?

De Ideal Clima Nemo zijn 58cm en ik denk dat dat zo krap is dat het onmogelijk is. Ze hebben ook een plafond airco lijkend ding maar ik probeer (stille) versie te vinden die zeg 40-45cm hoog is.

Die ideal clima zien er op de foto wel strak uit. maar als ze niet onder t raam passen zullen ze op een andere muur moeten. Wat t niet perse praktischer maakt.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• P5ycho
Jaga's passen sowieso. Alle fancoils met een scroll fan zijn wat hoger.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:15

Carboy54

Duurzaamheid coach

copykat schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 22:27:
Ik zit een beetje te kijken of er fancoils ( wand montage ala radiatorlook) ook beschikbaar zijn als ze onder een vensterbank met een hoogte van 62cm moeten kunnen passen.( vloer-onderzijde vensterbank) als alternatief voor de LT radiatoren met boosterfanunits. ( Die zijn er van 400mm hoog.) heb ik enige kans van slagen die te vinden?

De Ideal Clima Nemo zijn 58cm en ik denk dat dat zo krap is dat het onmogelijk is. Ze hebben ook een plafond airco lijkend ding maar ik probeer (stille) versie te vinden die zeg 40-45cm hoog is.

Die ideal clima zien er op de foto wel strak uit. maar als ze niet onder t raam passen zullen ze op een andere muur moeten. Wat t niet perse praktischer maakt.
Kijk dan naar de lage versie van de Panasonic/Innova modellen.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Carboy54 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:18:
[...]

Kijk dan naar de lage versie van de Panasonic/Innova modellen.
✓ Geschikt voor onder vensterbank | ✓ Lage fancoil | ✓ Energiezuinig verwarmen - fancoilonline.com deze bedoel je?

Zijn wel meteen stuk duurder zeg. :X

Airleaf Innova SLS800

[ Voor 9% gewijzigd door copykat op 26-08-2026 09:38 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• P5ycho
copykat schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:36:
[...]

✓ Geschikt voor onder vensterbank | ✓ Lage fancoil | ✓ Energiezuinig verwarmen - fancoilonline.com deze bedoel je?

Zijn wel meteen stuk duurder zeg. :X

Airleaf Innova SLS800
https://www.shopclima.it/...hi-sx-2-tubi-sls-800.html

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik zag dat ze nu airleaf innova sls 400C 600C enz. genoemd worden. goed opletten dat er nog lcd touch en modulerend control schermpje bij komt. en je moet een extra bedrag betalen voor rechter inlaat/uitlaat. ( Ik neem aan dat je de modulerende module moet nemen om efficient gebruik te maken vd fancoil unit.

De Nemo 800 is in ieder geval all inclusive én goedkoper tov sls 800. past prima op mn zolder kamer.

Voor mn garage verwarming is de Clima Ikaro 250 + wifi stick een mooie oplossing.

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:54
Ik heb mijn huidige plan uitgeschreven in een topic!
Heb al veel feedback over het WP gedeelte maar nog niet zo veel over de fancoils, dus ik dacht ik post hier ook het linkje!
Warmtepomp concept jaren 30 woning + fancoils
Pagina: 1 ... 32 33 Laatste