Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Met welke warmtepomp en ingestelde koeltemperatuur en met hoeveel Jaga Briza Net Zero M fancoils koel jij het huis? Heb je hiernaast ook vloerverwarming waar je het huis mee koelt?prein2 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:12:
[...]
De fancoil is er echt omheen ontworpen. Dat geeft in potentie:
- stillere motor
- meer afgifte oppervlak
- geoptimaliseerde airflow.
In de praktijk zie ik echter weinig verschil in afgegeven vermogen bij bepaalde afmetingen. Dus zo veel scheelt het nu ook weer niet. Ook die stillere motor is erg model afhankelijk.
- mijn Yoga badkamerradiator heeft echt veel vermogen voor zn afmetingen. Maar maakt best herrie. dus geoptimaliseerd naar airflow en afgifteoppervlak.
- Mijn Jaga Briza Net Zero M fancoils zijn echt heel stil bij lage toerentallen. Vermogen is echter gelijk aan een strada hybrid. Briza wint weer bij max toeren, maar dat maakt te veel herrie. blijkbaar dus geoptimaliseerd naar geluid.
Mijn conclusie:
Als je niet condenserend wil koelen kun je ook naar een strada hybrid kijken. Dan heb je wat meer opties.
Ik heb nog geen warmtepomp helaas. Iets met een vergunning 😖.. Hopelijk volgend jaar wel.frank2908 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:09:
[...]
Met welke warmtepomp en ingestelde koeltemperatuur en met hoeveel Jaga Briza Net Zero M fancoils koel jij het huis? Heb je hiernaast ook vloerverwarming waar je het huis mee koelt?
Ik heb 9kW vermogen (3 stuks) op de BG en ongeveer hetzelfde op de verdieping (4 stuks) Wel met fans op max.
Vloerverwarming laat ik niet meedoen. Schakel ik actief uit straks. Ik heb maar in 25% van de BG vloerverwarming liggen, dus niet zo grote impact. En bovendien verwacht ik dat condenserend koelen comfortabeler is, vanwege de luchtvochtigheid..
Edit: en vloerverwarming ligt in fermacel. En daar hoor ik ook over dat dat toch wat risico's met zich meebrengt als er per ongeluk toch condensatie optreed..
[ Voor 11% gewijzigd door prein2 op 21-06-2026 16:03 ]
Duur.Nelisj schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:45:
Ik lees dat veel Fancoil een controller aan boort hebben die ook naar de aanvoer temperatuur kijkt, en dan aan het stoeien zijn om
Ik ben eigenlijk opzoek naar een Fancoil waarbij ik de ventilator met 0-10V kan sturen. Verder hoeft er van helemaal niks op te zitten. Geen bediening of ander intelligentie. Ik ben alleen een type van Sabiana tegen gekomen al is ook daar de documentatie niet echt heel duidelijk over.
Heeft er iemand een suggestie(s) of nog beter ervaring met een fancoil met alleen 0-10V voor de ventilator?
Jaga Briza
Jaga Brise sorry gaat eruit.
Veel verschillende uitvoeringen.
https://www.jaga.nl/media/zp5lrnc3/briza_nl.pdf
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Dank voor de tip ik ga hier eens goed naar kijken. Zie zo gouw niet hoe je de 0-10V sturing kiest maar ik ga op onder zoek. Ben overigens voornamelijk opzoek naar wand modellen en wellicht in de toekomst nog een inbouw versie dus dat zou met deze modellen prima moeten gaan.P5ycho schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:49:
Welk formaat zoek je?
voor hoog op de muur: P-FMM10DC-V0E
'ducted' fancoil voor inbouw: Pana comfort
Vloermodellen heb ik minder kijk op.
Deze had ik ook gevonden alleen zie ik dat je met de optie BMS toch nog temperatuur sensoren hebt en dus een minimale en maximale water temperatuur moet hebben voor hij gaat werken.prein2 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:46:
[...]
Alle jagas werken met 0-10V. Als je type bms koopt dan is dat ook het enige dat je kan besturen. Alle andere besturingen zijn een add-on welke 0-10V produceren om de jaga aan te sturen.
Zo heb ik op mijn backlog nog om de jaga tpt regeling te vervangen voor een eigen 0-10v aansturing, gewoon omdat het kan.
Ik heb gezien dat er meerder opties zijn idd. Maar mij is onduidelijk of nou al die opties er op zitten of niet, althans ik wordt er niet wijzer van met de handleiding. En als ik het zo lees moet je ook daar weer een min en max temperatuur op geven.
Als ik deze documentatie zo lees moet je ze bestellen zonder stuur code, dus ook geen BMS dat klinkt veel belovend!Seafarer schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:36:
[...]
Duur.
Jaga Briza
Jaga Brise sorry gaat eruit.
Veel verschillende uitvoeringen.
https://www.jaga.nl/media/zp5lrnc3/briza_nl.pdf
-V0E is de 0-10V variant. Is een Innova Filomuro met Panasonic logo.
Voor de comfort de EC motor kiezen, die is standaard met 0-10V sturing. Geen idee wie hier de OEM is, niet kunnen vinden.
Voor beiden ook in de manual te vinden hoe aan te sturen.
Ik heb er een aantal besteld, zal wat info posten als ze binnen zijn.
Regelen gaat met Zennio MINiBOX 0-10V X3's gebeuren.
[ Voor 16% gewijzigd door P5ycho op 23-06-2026 20:37 ]
12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Ik wil graag een fancoil plaatsen vlakbij de warmtepomp. De leiding tussen de fancoil en warmtepomp zal zo'n 2,5 meter lang zijn. Deze fancoil puur om mee te koelen. De retour gaat dan rechtstreeks naar de retour van de warmtepomp, dus als er te weinig afgifte is dan raakt de warmtepomp van slag.
Maar ik wil ook 4 stuks fancoil in de slaapkamers. Ik zet alles tegelijk aan, dan zal ik genoeg afgifte hebben. Is het dan nog steeds erg dat er 1 fancoil vlakbij de warmtepomp staat?
Nu zit de intake bij dit model onder en de outtake boven. Zonder extra kanalen toe te voegen ga ik hier recirculatie krijgen.
Ben eigenlijk op zoek naar inspiratie hoe ik dit kan oplossen. Ik dacht eerst dat het andersom werkte en de intake boven zat en dat ik voor de outtake die ik onder had bedacht een koof kon maken zodat de koude lucht een flink stuk omlaag geleid zou worden. Maar nu ik de handleiding nog eens goed heb gelezen zit dat dus andersom.
In dit topic kwam ik wel de Innova Airleaf SLI tegen die in een plafond gemonteerd kan worden maar die heeft een stuk minder capaciteit als je niet condenserend wilt koelen.
Iemand tips voor een trappenhuis fancoil met flinke capaciteit van ±2000W
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
Plaats voldoende buffer in de retour voor de warmtepomp. 2 x minimum actieve volume in totaal. Let ook op minimum diameter leidingen.Voggy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:26:
Klopt deze gedachte?
Ik wil graag een fancoil plaatsen vlakbij de warmtepomp. De leiding tussen de fancoil en warmtepomp zal zo'n 2,5 meter lang zijn. Deze fancoil puur om mee te koelen. De retour gaat dan rechtstreeks naar de retour van de warmtepomp, dus als er te weinig afgifte is dan raakt de warmtepomp van slag.
Maar ik wil ook 4 stuks fancoil in de slaapkamers. Ik zet alles tegelijk aan, dan zal ik genoeg afgifte hebben. Is het dan nog steeds erg dat er 1 fancoil vlakbij de warmtepomp staat?
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Er zijn legio ducted fancoils te vinden. Zowel horizontaal als verticaal.jvanderkroon schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:40:
Ik zou graag mijn vloerkoeling (beneden) met wat capaciteit uitbreiden op zolder. Na wat gesprekken met Claude kom ik bij een Innova Ducto SLC 1200 uit welke ik verticaal tegen een betonnen zolder muur boven het trapgat zou willen monteren.
Nu zit de intake bij dit model onder en de outtake boven. Zonder extra kanalen toe te voegen ga ik hier recirculatie krijgen.
Ben eigenlijk op zoek naar inspiratie hoe ik dit kan oplossen. Ik dacht eerst dat het andersom werkte en de intake boven zat en dat ik voor de outtake die ik onder had bedacht een koof kon maken zodat de koude lucht een flink stuk omlaag geleid zou worden. Maar nu ik de handleiding nog eens goed heb gelezen zit dat dus andersom.
In dit topic kwam ik wel de Innova Airleaf SLI tegen die in een plafond gemonteerd kan worden maar die heeft een stuk minder capaciteit als je niet condenserend wilt koelen.
Iemand tips voor een trappenhuis fancoil met flinke capaciteit van ±2000W
Als je een stukje terugleest heb ik 2 panasonic fancoils gelinkt die geschikt zouden kunnen zijn.
12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
en kom je hier als consument ook aan of alleen via zakelijke kanalen te koop? Die ducto is ook overal uitverkocht.
[ Voor 20% gewijzigd door jvanderkroon op 24-06-2026 21:08 ]
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
De P-FCxx kun je bestellen bij oa warmtepomponline en shopclima.
[ Voor 6% gewijzigd door P5ycho op 24-06-2026 22:36 ]
12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Actieve volume is dat de inhoud van de fancoils?Carboy54 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:42:
[...]
Plaats voldoende buffer in de retour voor de warmtepomp. 2 x minimum actieve volume in totaal. Let ook op minimum diameter leidingen.
(bericht ging over deze buisisolatie: https://www.heima24.de/installation/22-m-endlos-kautschuk-isolierung-fuer-rohr-20-22-mm-daemmschichtdicke-10-mm-spenderbox-50-geg.html)Jazsie schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:36:
[...]
En je doet hiermee ook koelen? Geen last van condens?
Inmiddels heb ik ervaring met koelen. Het is nog niet af allemaal, maar ik heb er wel de hele dag mee gekoeld. Ik hanteer momenteel een watertemperatuur van 10 graden, maar wil bij erg warm weer zoals morgen (voorspelling: 40 graden) ook 7 graden kunnen gebruiken.
Zo is het geinstalleerd:
![]() | ![]() |
P.S. 1: ik realiseer me dat de fancoil te dicht onder de vensterbank zit. Daar moet ik nog een oplossing voor verzinnen.
P.S. 2: het is een Innova Osmo. Ik herken me niet in berichten hierboven over de matige bouwkwaliteit. Ik vind het tot nu toe een prima ding. Maar misschien is het verbeterd ten opzichte van de oudere Airleafs.
Bedankt voor je feedback !marcop23 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:33:
[...]
(bericht ging over deze buisisolatie: https://www.heima24.de/installation/22-m-endlos-kautschuk-isolierung-fuer-rohr-20-22-mm-daemmschichtdicke-10-mm-spenderbox-50-geg.html)
Inmiddels heb ik ervaring met koelen. Het is nog niet af allemaal, maar ik heb er wel de hele dag mee gekoeld. Ik hanteer momenteel een watertemperatuur van 10 graden, maar wil bij erg warm weer zoals morgen (voorspelling: 40 graden) ook 7 graden kunnen gebruiken.
Zo is het geinstalleerd:Misschien had ik nog een tikkeltje netter kunnen werken als ik geen haast had om het af te maken, maar oké
[Afbeelding] [Afbeelding] Ik heb in ieder geval 0 last van condens. De buitenkant van de isolatie is met 20 graden ca. 3 graden kouder dan de omgeving (23 graden) volgens mijn IR-thermometer. Dat is (mede vanwege de fancoils die de lucht ontvochtigen) ruim boven het dauwpunt.
P.S. 1: ik realiseer me dat de fancoil te dicht onder de vensterbank zit. Daar moet ik nog een oplossing voor verzinnen.
P.S. 2: het is een Innova Osmo. Ik herken me niet in berichten hierboven over de matige bouwkwaliteit. Ik vind het tot nu toe een prima ding. Maar misschien is het verbeterd ten opzichte van de oudere Airleafs.
Zal ook te maken hebben dat de omgevings temperatuur niet al te hoog is en inderdaad lagere luchtvochtigheid. Maar het kan dus infeite gewoon zonder problemen.
Gezien de prijs ga ik het ook met het zelfde materiaal doen.
Bij mij zal bij het opstarten de omgevingstemperatuur ~30gr zijn met hogere luchtvochtigheid.
Combineer dat met 7-10gr water temperatuur hoop ik ook geen last van condens te krijgen
Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh
Nee het gehele afgiftesysteem welke continu beschikbaar is.Voggy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:10:
[...]
Actieve volume is dat de inhoud van de fancoils?
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Met dit weer mogende ventilatoren best wel voluit draaien om nog wat koelvermogen over te houden bij niet condenserend koelen.
Is iemand bekend met dit probleem en vooral wat zou een oplossing kunnen zijn?
De Innova manuals hebben mij niet kunnen helpen. Innova verwijst naar de manuals of een installateur, wat bij zelf installatie niet echt helpt.
Ik heb de Osmo's op 9 cm boven de vloer hangen. Ik moet zeggen dat ik de filters ook 1x gereinigd heb, maar niet helemaal wist hoe het nou moest. Ik kon het uiteindelijk naar voren trekken, door hem een beetje te buigen. Daarvoor heb je eigenlijk geen ruimte aan de onderkant nodig. Misschien dat ik het wel verkeerd deed, dat weet ik nietmijgmae schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:47:
@marcop23 volgens mij heb je (net zoals ik) de Osmo vrij dicht op de vloer. Hoe gaat het reinigen van de filters? Bij mij is het een klein gevecht om de filters er uit te halen & er weer in te stoppen.
Ik kom op dit topic omdat het bij ons thuis vrij warm is
Nu hebben we een warmtepomp van Quatt en zie dat fancoils geschikt zijn om te combineren met een fancoil.
Nu zou ik voor de woonkamer bv prima een Innova Ducto SLC 1200 Ducted Fancoil 5.90-6.20 kW (via google) .
Kan ik nu een geisolereerde leiding trekken vanaf zo'n unit richting m'n cv/wartempomp? En gaat dat dan goed? Of werkt dat niet, en moet je bij het toepassen van een fancoil je hele cv circuit wat door huis loopt aanpakken?
Ons leidingwerk is vooraal traditioneel staal, en op zolder upenor met Jaga Strada. Dit alemaal aanpakken is niet echt een optie, dan kan ik traditionele airco nog overwegen, maar wil dat liever niet.
Je hoeft alleen de leidingen te isoleren waar koud water door loopt, plus ongeveer een halve meter isolatie waar een leiding van een leiding met koud water afsplitst. Als je b.v. de radiatoren in de rest van het huis dicht draait, loopt daar geen koud water meer doorheen, en ontstaat er ook geen condens.ZveenT schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:24:
Kan ik nu een geisolereerde leiding trekken vanaf zo'n unit richting m'n cv/wartempomp? En gaat dat dan goed? Of werkt dat niet, en moet je bij het toepassen van een fancoil je hele cv circuit wat door huis loopt aanpakken?
Ons leidingwerk is vooraal traditioneel staal, en op zolder upenor met Jaga Strada. Dit alemaal aanpakken is niet echt een optie, dan kan ik traditionele airco nog overwegen, maar wil dat liever niet.
Een hippere oplossing dan het handmatig dichtdraaien van radiatoren is om andere leidingen automatisch af te sluiten met elektrische kleppen, maar dat is per se nodig.
Oké. Dat klinkt positief. Had ik niet verwacht.marcop23 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:46:
[...]
Je hoeft alleen de leidingen te isoleren waar koud water door loopt, plus ongeveer een halve meter isolatie waar een leiding van een leiding met koud water afsplitst. Als je b.v. de radiatoren in de rest van het huis dicht draait, loopt daar geen koud water meer doorheen, en ontstaat er ook geen condens.
Een hippere oplossing dan het handmatig dichtdraaien van radiatoren is om andere leidingen automatisch af te sluiten met elektrische kleppen, maar dat is per se nodig.
Dus als ik mijn koud waterleiding (hoofd) cv leiding afsplits naar deze unit en die leiding voorzie van isolatie dan moet het goed gaan.
Over het dichtzetten van de radiatoren;
Het is dus voldoende om ze dicht te zetten? Of moet het water er dan ook nog uit? Dichtzetten is niet zo'n probleem uiteraard. Zo'n klep ziet er leuk uit, maar kost ook weer geld.
Ik ga wat lezen hier en op google. VInd zo'n unit wel een goed idee. Zeker omdat ik liever geen losse airco wil met buitenunit.
Dank !
Let wel op de minimum actieve waterinhoud en flow anders gaat het niet werken.ZveenT schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:51:
[...]
Oké. Dat klinkt positief. Had ik niet verwacht.
Dus als ik mijn koud waterleiding (hoofd) cv leiding afsplits naar deze unit en die leiding voorzie van isolatie dan moet het goed gaan.
Over het dichtzetten van de radiatoren;
Het is dus voldoende om ze dicht te zetten? Of moet het water er dan ook nog uit? Dichtzetten is niet zo'n probleem uiteraard. Zo'n klep ziet er leuk uit, maar kost ook weer geld.
Ik ga wat lezen hier en op google. VInd zo'n unit wel een goed idee. Zeker omdat ik liever geen losse airco wil met buitenunit.
Dank !
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Bedoel je hiermee het rondpompen van het algehele watervolume in de cv installatie? Of een specifiek watervolume voor zo'n fancoil unit?Carboy54 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:07:
[...]
Let wel op de minimum actieve waterinhoud en flow anders gaat het niet werken.
We hebben vloerverwarming, maar die staat uit als er geen cv aan staat.
Dus dan zou de pomp daarvan sowieso altijd aan moeten blijven staan.
Waarom is dat eigenlijk? Ik dacht dat de eisen voor minimale waterinhoud vooral bedoeld waren om genoeg buffer te bieden om ontdooicycli uit te kunnen voeren - maar daar is uiteraard geen sprake van bij koelen.Carboy54 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:07:
[...]
Let wel op de minimum actieve waterinhoud en flow anders gaat het niet werken.
Het zou misschien wel kunnen (in theorie) dat de temperatuurregeling minder stabiel wordt bij een erg kleine waterinhoud, maar daar ben ik zelf eigenlijk niet zo bang voor. Of is dat onterecht?
Om pendelen te voorkomen. Pomp moet een beetje modulatie ruimte hebben dacht ik. Als je weinig massa hebt koelt het water heel snel af bij kleine aanpassing in compressor frequentie en heb je kans dat de wp afslaat.marcop23 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:15:
[...]
Waarom is dat eigenlijk? Ik dacht dat de eisen voor minimale waterinhoud vooral bedoeld waren om genoeg buffer te bieden om ontdooicycli uit te kunnen voeren - maar daar is uiteraard geen sprake van bij koelen.
Het zou misschien wel kunnen (in theorie) dat de temperatuurregeling minder stabiel wordt bij een erg kleine waterinhoud, maar daar ben ik zelf eigenlijk niet zo bang voor. Of is dat onterecht?
Je compressor start bijvoorbeeld altijd op een hogere frequentie. Met maar een paar liter in het koelcircuit koelt het water dan te snel onder de temperatuur limiet en heeft de pomp te weinig tijd om terug te moduleren dus dan slaat de compressor af.
[ Voor 14% gewijzigd door Djvdb op 26-06-2026 12:24 ]
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E
Correct. Vele merken schrijven zelfs een dubbele minimale inhoud voor.Djvdb schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:21:
[...]
Om pendelen te voorkomen. Pomp moet een beetje modulatie ruimte hebben dacht ik. Als je weinig massa hebt koelt het water heel snel af bij kleine aanpassing in compressor frequentie en heb je kans dat de wp afslaat.
Je compressor start bijvoorbeeld altijd op een hogere frequentie. Met maar een paar liter in het koelcircuit koelt het water dan te snel onder de temperatuur limiet en heeft de pomp te weinig tijd om terug te moduleren dus dan slaat de compressor af.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Goeie vraag! @Carboy54 zag het bij ons ook ineens niet zitten om 3 jaar geleden een amber te installeren. De fancoil op de Amber zou sowieso niet kunnen vanwege te weinig volume. En er waren nog meer beren op de weg waardoor alles bij de schouw ineens onmogelijk leek ondanks telefonisch overleg vooraf waarin alles mogelijk leek. Vervelende ervaring was dat. Nu staat er hier een hele fijne Vaillant te pruttelen en die houdt het huis heerlijk koel. Vloerverwarming open dan moet de watertemperatuur boven ongeveer 17° blijven. Als ik de vloerverwarming dichtdraai gaat ie alleen op een enkele fan coil die op zolder hangt. Hier gaat 860 l/h water doorheen en met 7 graden watertemperatuur koelt dit heerlijk de woning van bovenaf via trapgat en luchtvochtigheid gaat omlaag in huis.Djvdb schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:21:
[...]
Om pendelen te voorkomen. Pomp moet een beetje modulatie ruimte hebben dacht ik. Als je weinig massa hebt koelt het water heel snel af bij kleine aanpassing in compressor frequentie en heb je kans dat de wp afslaat.
Je compressor start bijvoorbeeld altijd op een hogere frequentie. Met maar een paar liter in het koelcircuit koelt het water dan te snel onder de temperatuur limiet en heeft de pomp te weinig tijd om terug te moduleren dus dan slaat de compressor af.
Ik kan geen reden verzinnen waarom veel volume nodig zou zijn. Dat heeft met Defrost in de winter te maken. en in installateurs in Nederland zijn weinig bekend met Fan foils wat erg jammer is. Zo vaak zie ik bij nieuwbouw nog airco opgehangen worden. Echt niet nodig als je een goed ontwerp hebt! Als de fancoil maar voldoende kou afgeeft en het retourwater voldoende opgewarmd is dan kan de warmtepomp zijn vermogen kwijt en werkt het. Nog nooit pendelen gehad met koelen met een 6,5 kW Vaillant.
Het lijkt op het oog beiden op warmtepomp aangesloten te kunnen worden zonder buitenunit of gaten naar buiten, maar dat een standaard fancoil alleen de temperatuur van de toevoer kan afgeven en de WLHP nog tandje harder kan koelen en verwarmen?
We hebben alleen behoefte aan koelen. Hoe zien jullie de fan coils tov dit product?
De reden is soortelijke warmte. Je wilt voorkomen dat bij moduleren de watertemperatuur te veel daalt agv te weinig massa. De beveiliging van de warmtepomp treed dan en de compressor schakelt uit bedenk maar eens water er gebeurt met de warmtewisselaar als water onder 0 komt.gebruiker001 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:45:
[...]
Goeie vraag! @Carboy54 zag het bij ons ook ineens niet zitten om 3 jaar geleden een amber te installeren. De fancoil op de Amber zou sowieso niet kunnen vanwege te weinig volume. En er waren nog meer beren op de weg waardoor alles bij de schouw ineens onmogelijk leek ondanks telefonisch overleg vooraf waarin alles mogelijk leek. Vervelende ervaring was dat. Nu staat er hier een hele fijne Vaillant te pruttelen en die houdt het huis heerlijk koel. Vloerverwarming open dan moet de watertemperatuur boven ongeveer 17° blijven. Als ik de vloerverwarming dichtdraai gaat ie alleen op een enkele fan coil die op zolder hangt. Hier gaat 860 l/h water doorheen en met 7 graden watertemperatuur koelt dit heerlijk de woning van bovenaf via trapgat en luchtvochtigheid gaat omlaag in huis.
Ik kan geen reden verzinnen waarom veel volume nodig zou zijn. Dat heeft met Defrost in de winter te maken. en in installateurs in Nederland zijn weinig bekend met Fan foils wat erg jammer is. Zo vaak zie ik bij nieuwbouw nog airco opgehangen worden. Echt niet nodig als je een goed ontwerp hebt! Als de fancoil maar voldoende kou afgeeft en het retourwater voldoende opgewarmd is dan kan de warmtepomp zijn vermogen kwijt en werkt het. Nog nooit pendelen gehad met koelen met een 6,5 kW Vaillant.
Bij jou kan misschien het volume van de lange leidingen naar de fancoil toe voldoende massa hebben, maar een installateur moet daar garantie opgeven. Weet je zeker dat de vaillant niet af en toe aan het pendelen is? Vaak is een retour buffer van 25 liter op het circuit van de fancoil al voldoende om op te lossen.
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E
Ik herken me hier inderdaad wel in. Ik had in een tijdelijke situatie 2 Innova Osmo fancoils die samen achter één 15mm-leiding zaten. De flow was, vanwege de beperkte leidingdiameter, slechts 560 L/uur. In de Innova's zit gezamelijk 2 L waterinhoud, in de leidingen ongeveer 7 liter, dus samen 9 L. Best weinig.gebruiker001 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:45:
[...]
Nu staat er hier een hele fijne Vaillant te pruttelen en die houdt het huis heerlijk koel. Vloerverwarming open dan moet de watertemperatuur boven ongeveer 17° blijven. Als ik de vloerverwarming dichtdraai gaat ie alleen op een enkele fan coil die op zolder hangt. Hier gaat 860 l/h water doorheen en met 7 graden watertemperatuur koelt dit heerlijk de woning van bovenaf via trapgat en luchtvochtigheid gaat omlaag in huis.
Ik kan geen reden verzinnen waarom veel volume nodig zou zijn. Dat heeft met Defrost in de winter te maken. en in installateurs in Nederland zijn weinig bekend met Fan foils wat erg jammer is. Zo vaak zie ik bij nieuwbouw nog airco opgehangen worden. Echt niet nodig als je een goed ontwerp hebt! Als de fancoil maar voldoende kou afgeeft en het retourwater voldoende opgewarmd is dan kan de warmtepomp zijn vermogen kwijt en werkt het. Nog nooit pendelen gehad met koelen met een 6,5 kW Vaillant.
Ondanks de geringe flow en de geringe waterinhoud was de WP (Vaillant 55/6) bij mij echter zeer stabiel aan het koelen met 10 graden aanvoertemperatuur. Urenlang draaien op ca. 30% compressorsnelheid, iets boven het minimum van 25%, was geen probleem. De Vaillant heeft overigens een regeling die toelaat om best een poosje onder het setpoint te komen; hij slaat pas af als het te lang duurt (als de graadminutenteller op 0 staat).
In de handleiding de Vaillant 55/6 staat overigens ook:
De handleiding van de Vaillant Arotherm Plus /6 serie noemt geen minimum waterhoeveelheid, anders dan voor "ontdooibedrijf."Waterhoeveelheid, in CV-circuit, minimaal, ontdooibedrijf, geactiveerde/gedeactiveerde hulpverwarming: 15 l / 40 l
[ Voor 7% gewijzigd door marcop23 op 26-06-2026 13:30 ]
Ook diezelfde Vaillant schrijft dat volume voor. Niet optimale installaties laten wij graag aan anderen over dat is onze filosofie. Het inwendige diameter van 1 fancoil voldoet niet aan het minimaal voorgeschreven diameter van Vaillant. Dus alles over 1 fancoil met 860 liter ?? Onze grootste Nemo 1000 fancoil doet max 600 liter. ( 12 graden watertemperatuur/ 3.5 kW koelen ) En ja met fancoils hier genoeg ervaring.gebruiker001 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:45:
[...]
Goeie vraag! @Carboy54 zag het bij ons ook ineens niet zitten om 3 jaar geleden een amber te installeren. De fancoil op de Amber zou sowieso niet kunnen vanwege te weinig volume. En er waren nog meer beren op de weg waardoor alles bij de schouw ineens onmogelijk leek ondanks telefonisch overleg vooraf waarin alles mogelijk leek. Vervelende ervaring was dat. Nu staat er hier een hele fijne Vaillant te pruttelen en die houdt het huis heerlijk koel. Vloerverwarming open dan moet de watertemperatuur boven ongeveer 17° blijven. Als ik de vloerverwarming dichtdraai gaat ie alleen op een enkele fan coil die op zolder hangt. Hier gaat 860 l/h water doorheen en met 7 graden watertemperatuur koelt dit heerlijk de woning van bovenaf via trapgat en luchtvochtigheid gaat omlaag in huis.
Ik kan geen reden verzinnen waarom veel volume nodig zou zijn. Dat heeft met Defrost in de winter te maken. en in installateurs in Nederland zijn weinig bekend met Fan foils wat erg jammer is. Zo vaak zie ik bij nieuwbouw nog airco opgehangen worden. Echt niet nodig als je een goed ontwerp hebt! Als de fancoil maar voldoende kou afgeeft en het retourwater voldoende opgewarmd is dan kan de warmtepomp zijn vermogen kwijt en werkt het. Nog nooit pendelen gehad met koelen met een 6,5 kW Vaillant.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Zeker? Waar dan precies? In de installatiehandleiding vind ik alleen maar minimumvolumes in verbinding met het kunnen ontdooien. Zie hierboven voor de tekst van de Arotherm Plus /6. Voor de Plus /8.1 wordt het minimumvermogen ook expliciet verbonden aan het ontdooien, in paragraaf 3.11:Carboy54 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 17:36:
[...]
Ook diezelfde Vaillant schrijft dat volume voor.
Dat impliceert dat het genoemde minimumvolume niet in koelbedrijf geldt.Ein korrekter Enteisungsbetrieb wird nur dann ermöglicht, wenn ein Mindestvolumen an Heizwasser in der Heizungsanlage zirkuliert: [....]
Toevallig 2 weken geleden op de Tweakersdag bij Vaillant in Amsterdam nog besproken met de technische mannen van de TD. Overigens geldt dit advies vaak ook bij andere merken en ja sommige mensen weten het hier dus blijkbaar beter dan de fabrikant met alle risico's van dien.marcop23 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:33:
[...]
Zeker? Waar dan precies? In de installatiehandleiding vind ik alleen maar minimumvolumes in verbinding met het kunnen ontdooien. Zie hierboven voor de tekst van de Arotherm Plus /6. Voor de Plus /8.1 wordt het minimumvermogen ook expliciet verbonden aan het ontdooien, in paragraaf 3.11:
[...]
Dat impliceert dat het genoemde minimumvolume niet in koelbedrijf geldt.
:strip_exif()/f/image/4YiPBq9DxhWTF6UyZQAYi8pN.jpg?f=fotoalbum_large)
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Carboy54 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:37:
[...]
Toevallig 2 weken geleden op de Tweakersdag bij Vaillant in Amsterdam nog besproken met de technische mannen van de TD. Overigens geldt dit advies vaak ook bij andere merken en ja sommige mensen weten het hier dus blijkbaar beter dan de fabrikant met alle risico's van dien. Overigens dat iets kan wil niet zeggen dat het goed is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Hey, ik zeg niet dat ik het beter weet dan de fabrikantCarboy54 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:37:
[...]
Toevallig 2 weken geleden op de Tweakersdag bij Vaillant in Amsterdam nog besproken met de technische mannen van de TD. Overigens geldt dit advies vaak ook bij andere merken en ja sommige mensen weten het hier dus blijkbaar beter dan de fabrikant met alle risico's van dien.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bedankt voor het snelle antwoord in ieder geval!
[ Voor 5% gewijzigd door marcop23 op 26-06-2026 21:04 ]
Klopt inderdaad! Kan goed met zo’n armaflex rol.dunklefaser schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:54:
Als je het systeemvolume wil vergroten moet het (aanwezige) buffervat in de retour vermoedelijk dampdicht geïsoleerd zijn. De retour ligt bij condenserend koelen nog ruim onder het dauwpunt als ik me niet vergis.
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E
De bron was al vermeld en bij meerdere merken. Onlangs ook op cursus bij Panasonic voorbij gekomen. Kies maar uit ik ga aan het koude bier. 🤗marcop23 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:59:
[...]
Hey, ik zeg niet dat ik het beter weet dan de fabrikantMaar eerlijk: als het zo is, zou ik het ook in de installatiehandleiding verwachten. En ik heb persoonlijk ervaring dat koelen hartstikke stabiel werkt met kleine systeeminhoud. Daarom vraag ik in dit geval graag een bron, misschien had ik daadwerkelijk iets gemist. Ik help ook best vaak vrienden en collega's met warmtepompvragen, en dat doe ik het liefst rechtstreeks met info van de fabrikant.
Bedankt voor het snelle antwoord in ieder geval!
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
De meeste buffervaten rvs zijn goed geïsoleerd en inderdaad als laatste in de retour plaatsen.dunklefaser schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:54:
Als je het systeemvolume wil vergroten moet het (aanwezige) buffervat in de retour vermoedelijk dampdicht geïsoleerd zijn. De retour ligt bij condenserend koelen nog ruim onder het dauwpunt als ik me niet vergis.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Dit klinkt bekend. Bij mij in huis twee Innova airleafs met externe controller (EFB649II). Die doen het prima. Aanzetten, ze blazen koude lucht en regelen de ventilator naar beneden als de temperatuur bereikt is.heer van stand schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:42:
Ik heb 2 innova airleaves, 1 osmo en 3 farna's alemaal met m7 controls. Ik heb de sterke indruk dat het maximum toerental van de ventilatoren bij verwarming veel hoger is dan bij koelen.
Met dit weer mogende ventilatoren best wel voluit draaien om nog wat koelvermogen over te houden bij niet condenserend koelen.
Is iemand bekend met dit probleem en vooral wat zou een oplossing kunnen zijn?
De Innova manuals hebben mij niet kunnen helpen. Innova verwijst naar de manuals of een installateur, wat bij zelf installatie niet echt helpt.
Dan heb ik nog twee Filomuro XL, met ingebouwde controller en IR afstandsbediening. Deze fancoils hebben hun eigen wil. Op dit moment best heet in de kamers (28 °C), maar de fancoils blazen slechts heel zachtjes. Een hangt op de slaapkamer, en die heeft de neiging om midden in de nacht opeens voluit te gaan. Ik snap niets van de regeling. De afstandsbediening is trouwens goedkope rommel (denk LED-lichtslang bij de Action), teleurstellend gezien de prijs van deze fancoils.
Op dit moment is het koelwater 14 °C (vlakke curve); ik zal eens kijken of de units bij een lagere watertemperatuur voorspelbaarder werken.
Edit:
Ik heb even de hele 10 kOhm NTC thermistor, die de watertemperatuur meet, vervangen door een 22 kOhm weerstand. Dat zou een temperatuurwaarde van ongeveer 7,5 ºC geven. En inderdaad: de Filomuro begon meteen te blazen en te koelen zoals hij dat zou moeten doen.
[ Voor 13% gewijzigd door Alkjoa op 28-06-2026 11:19 ]
Helemaal eens met de gemiste kans met nieuwbouw en koelen via fancoils. Ik denk dat je over 10 jaar niet anders ziet. De bouw loopt wat achter op enkele innovatieve jongens na. Dat is geen verwijt maar een logisch economisch gevolg; als je kiest wat bewezen goed werkte kun je stabiel rendement maken.gebruiker001 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:45:
[...]
Ik kan geen reden verzinnen waarom veel volume nodig zou zijn. Dat heeft met Defrost in de winter te maken. en in installateurs in Nederland zijn weinig bekend met Fan foils wat erg jammer is. Zo vaak zie ik bij nieuwbouw nog airco opgehangen worden. Echt niet nodig als je een goed ontwerp hebt! Als de fancoil maar voldoende kou afgeeft en het retourwater voldoende opgewarmd is dan kan de warmtepomp zijn vermogen kwijt en werkt het. Nog nooit pendelen gehad met koelen met een 6,5 kW Vaillant.
Wel jammer dat voor zover ik weet weinig innovatieve clubs hier hun nek voor uit steken want in een niche zit altijd meer winst ;-)
Wat betreft jouw twee temperaturen om te koelen; schakel je dat met domotica of? Mijn persoonlijke voorkeur heeft het om enkel actief te koelen en dan ook op de warmste plek. Hoeveel kW kan je fancoil koelen? Zie best vaak dat 1 wand unit niet voldoende is voor het minimale vermogen van de warmtepomp waar je uiteraard boven wil blijven.
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |
Normaal zit bij actief koelen ook de retour ruim onder het dauwpunt.dunklefaser schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:54:
Als je het systeemvolume wil vergroten moet het (aanwezige) buffervat in de retour vermoedelijk dampdicht geïsoleerd zijn. De retour ligt bij condenserend koelen nog ruim onder het dauwpunt als ik me niet vergis.
Vermogen van koelunit als een fancoil wordt meestal aangegeven in 7/12 (deltaT5 uiteraard ook hier) Oftewel een retour van 12 en dus normaal ruim onder het dauwpunt.
Edit 8:58 @dunklefaser excuus ik las het “onder het dauwpunt” verkeerd, als in de retour gaat niet condenseren 🫣
[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 27-06-2026 09:00 ]
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |
Kan gebeuren - zonder actieve koeling van het hoofdErikVers schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:58:
[...]
Normaal zit bij actief koelen ook de retour ruim onder het dauwpunt.
Vermogen van koelunit als een fancoil wordt meestal aangegeven in 7/12 (deltaT5 uiteraard ook hier) Oftewel een retour van 12 en dus normaal ruim onder het dauwpunt.
Edit 8:58 @dunklefaser excuus ik las het “onder het dauwpunt” verkeerd, als in de retour gaat niet condenseren 🫣
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik zie hier wat discussie over minimale systeem inhoud icm cooling.marcop23 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:33:
[...]
Zeker? Waar dan precies? In de installatiehandleiding vind ik alleen maar minimumvolumes in verbinding met het kunnen ontdooien. Zie hierboven voor de tekst van de Arotherm Plus /6. Voor de Plus /8.1 wordt het minimumvermogen ook expliciet verbonden aan het ontdooien, in paragraaf 3.11:
[...]
Dat impliceert dat het genoemde minimumvolume niet in koelbedrijf geldt.
Ik ben zelf een bron in de TS van het Panasonic topic.
Aangezien ook ik gewoon ruim slimmer kan bijleren dan een bott heb ik even de bronnen opgezocht en het mooie is; kan niet vinden :-)
Hierbij de link van mijn grote ontdekking ooit een jaar of 10 geleden van A2W prachtige info ook voor niet panasonic fans; https://1drv.ms/b/s!AnNONMKqtNr7jpQUwciu8dGTqjNqxQ?e=2I6V00
Pagina 100 en 102 zijn in dit topic draadje interessant;
“System volume
Depending on the nominal heating capacity of the heat pump system, the recommendations for
the minimum total water volume in the system are as follows:
Nominal heating capacity up to and including 9 kW: 30 litres
Nominal heating capacity above 12 kW up to and including 16 kW: 50 litres”
“4 Special points related to cooling
Hydraulically, a heat pump system with cooling does not differ from a purely heating system.
You however need the generated amount of heat of the heat pump system to calculate the
annual performance number, which is why you have to use what are called “climate counters” to
correctly determine the amount of heat which record the amount of heat as well as the amount
of cold.”
Waarom heb ik dan toch aangegeven dat je cv water moet vergroten icm koelen? Omdat in het geval van panasoic iig het minimale vermogen in koelbedrijf een stuk hoger is en daarom dat mijn advies is. Dat zie je ook terug in die quotte die ik deel van pagina 102. Je moet rekening houden met afgifte en dus checken wat dat is in de betreffende modus. Mocht jij een model hebben waar cool modus het minimaal vermogen gelijk is met heat modus dan zou ik niet kunnen bedenken waarom liters cv water hoger moet zijn.
Nb ook ik leer graag elke dag meer dus vul gerust aan.
Let wel er zijn zelfs fabrikanten die het zelf niet weten in verwarmingsmodus; blijf daar aub dan ook ver bij weg 🫣🥳😜👌
[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 27-06-2026 09:22 ]
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |
Oh, en niets gemerkt van pendelen, maar ook niet enorm op gelet. @ErikVers kan dat trouwens beter zien dan ik nog denk ik
Moet er wel nog ooit een voetventiel tussen zetten wellicht.
:strip_exif()/f/image/6PT33d6xUENEontkbfKh7tWo.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Jyv6TkFMIaf8eqUReyKNIoEr.jpg?f=fotoalbum_tile)