PMeij schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:56:
@
ffdoordoen
Ik heb voor mijn Panasonic ook een buffervat in de retour zitten. Maar het idee achter een buffervat in de retour is volgens mij vooral ivm een defrost cycle (gegarandeerd een bepaalde waterhoeveelheid op een bepaalde temperatuur).
Als het je te doen is om pendelen tegen te gaan tijdens het koelen, lijkt mij de aanvoer beter omdat het water daar kouder is. Dus in dezelfde inhoud zit dan meer 'koude-energie' opgeslagen.
Ik snap wat je zegt maar heb hier mijn twijfels over:
Voor max rendement wil je dT over de fancoil zo groot mogelijk hebben, zowel Ta -Tr als het verschil tussen de aangevoerde en gekoelde lucht en de combinatie van beide.
Als je de buffer in de aanvoer zet, moet de WP eerst de buffer naar 7 grd brengen voor je maximaal rendement hebt over de fancoils. Dan krijg je een soort exponentiele afkoeling over de tijd, gelijk aan het wat in je DHW buffervat gebeurt: als je gaat douchen koelt die ook langzaam af.
Als je de buffer in de retour zet gaat maximaal gekoeld water eerst naar de fancoils voor max rendement. Alles wat niet gebruikt is, gaat dan naar de buffer. Daarnaast is de dT buffer-omgeving ook kleiner, dus minder omgevingsverlies. Dit is in mijn situatie waarbij de fancoils overbemeten zijn en WP koelbedrijf meeschakelt met de FC en de buffer op een onbewoonde zolder staat. Zou je de WP continu de buffer op 7 grd laten houden, dan heb je waarschijnlijk een punt.
Maar mijn WP schakelt ook nog op gemiddelde buitentemperatuur en zit er een verschil in instelkamertemperatuur voor verwarmen en koelen, dat is om te voorkomen dat ie s nachts gaat verwarmen om overdag weer terug te koelen. De buffer op 7 graden houden gaat met een koudere nacht niet lukken.
De WP kan ook nog op koellijn koelen (zeg maar omkeerde strooklijn). Omdat ik nu de VVW en die paar radiators koel, heb ik daar nog niet mee geexperimenteerd. Mogelijk dat daar ook nog wat mee te pielen is.
Ter aanvulling heb nog eens goed gekeken: Ze gebruiken in geen enkel voorbeeldschema een buffer in het koelcircuit. De getekende buffer is alleen voor VW en wordt in koelbedrijf gebypassed door een 3wegklep in de retour als die seriegeschakeld is.