Hallo,
Ik heb met veel aandacht alle verhalen hier op Tweakers gelezen over het verduurzamen van huizen met luchtverwarming. Dankzij hier en het vakblad warmtepompen (gratis 2 artikelen per maand) ben ik er voor mezelf denk ik redelijk uit.
Situatie: Rijtjeshuis, ca 120 m2 oppervlak en 350 M3 inhoud voorzien van een (kapotte) Brink B8MDG directe luchtverwarmer, een mechanische ventilatie, nog geen zonnepanelen (mijn langdurig energie contract loopt nog tot april 2024), geen WTW, warmwater voorziening middels een Vaillant badgeiser.
Koken doe ik al ruim 20 jaar op inductie.
Op dit moment verwarm ik nog met elektrische kacheltjes verdeeld in het huis. Ja, ik weet het dat kost een hoop stroom, in totaal 10000 kWh in het afgelopen jaar. Aan de andere kant wel 1200 m3 gas bespaard.
Mijn idee is om de Brink volledig de deur uit te doen en het huis te gaan verwarmen met een kanaalverwarmer installatie (lucht lucht warmtepomp). Tevens ga ik de mechanische ventilatie vervangen door een WTW unit. Dit is aanmerkelijk goedkoper dan een indirecte Brink Elan 10 luchtverwarmer te plaatsen met een lucht-water warmtepomp, vooral als je ook nog wil koelen in de zomer. Op enig moment volgend jaar als ik mijn energiecontract heb verlengd, laat ik zonnepanelen installeren, ik heb begrepen dat je veel korting kunt mislopen als je al zonnepanelen hebt, daar zijn die energiemaatschappijen niet heel blij mee.
Voorlopig is mijn oog op een Toshiba lucht lucht warmtepomp kanaalverwarmer gevallen van 7 kW, vergelijkbaar met het vermogen van de Brink B8MDG en ook de luchtverplaatsing is vergelijkbaar.
Op dit moment is het af en toe nog een gekkenhuis hier met vaak 6 man in huis, 2 kinderen met aanhang. Zodra die het huis uit zijn, ga ik ook over op een warmtepompboiler voor het warme water.
Wat mij vooral tegen de borst stuitte is de ondersteuning en het (gebrek) aan vernieuwing van Brink. Maar ook de Vereniging Eigen Huis vond ik erg 'lauw' als het gaat om de ondersteuning bij het verduurzamen van de circa 250000 huizen in Nederland met luchtverwarming.
Gelukkig zijn er hier op Tweakers een aantal moedige en kundige mensen met hele goede ideeën en doorzettingvermogen!
Groet, Ruud
[
Voor 1% gewijzigd door
Ruud5808 op 22-10-2023 00:16
. Reden: paar dingetjes vergeten ]