Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
Wodan89 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:47:
[...]

Wij van Brink adviseren u een Brink oplossing :P
net als wij van Wc eend adviseren u WC eend :P

bovenstaande werk ook en een stuk goedkoper.
Ik ben gestopt met bedrijfmatige installatie ivm prive situatie.
echter het bovenstaande moet icm boiler en installatie wel lukken voor 18 a 20K euro
Nog even een kleine toevoeging betreft het minimaal vermogen.
Ik lees deze installatie uit op afstand.
Minimaal elektrisch vermogen wat ik zie is ongeveer 500W. Lijkt me niet verkeerd voor een 16Kw unit.
Verder moet ik zeggen dat ik wisselde ervaringen heb met de kleine panasonic split units.
Deze Elite ziet er wel erg degelijk uit.

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09-04 17:50
mdeiman schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:18:
17 juli start bij mij de ombouw naar een kanaalairco. De brink B-40IN gaat er dan uit.

En voor de douche wordt een stevige doorstroomgeiser geïnstalleerd. Geen gas meer nodig.

Beetje spannend is het wel. De theorie ziet er goed uit...
@mdeiman Hoe is de installatie gegaan? Of zijn ze er nog mee bezig? Zijn ze tegen bepaalde dingen aangelopen die het vermelden waard zijn? Ben heel benieuwd hoe je het ervaren hebt en wat je eerste gedachtes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-06 10:49

mdeiman

Projet 45

Meester schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:21:
[...]

@mdeiman Hoe is de installatie gegaan? Of zijn ze er nog mee bezig? Zijn ze tegen bepaalde dingen aangelopen die het vermelden waard zijn? Ben heel benieuwd hoe je het ervaren hebt en wat je eerste gedachtes zijn.
Nou....bij inmeten zag iemand dat er asbest tegen het plafond aan zit...
Dat geeft nu vertraging. Hebben ze bij de offerte niet gezien en nu iets van 8.000 euro extra kosten voor 4 m2...Zelf weghalen is ook lastig. Installateur wil dat dit op een professionele manier gebeurt.

We moeten weer eens worden over een nieuwe offerte, terwijl ik vind dat de getekende offerte de offerte is.

Lastig.

Shit happens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:43
mdeiman schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:28:
[...]

Nou....bij inmeten zag iemand dat er asbest tegen het plafond aan zit...
Dat geeft nu vertraging. Hebben ze bij de offerte niet gezien en nu iets van 8.000 euro extra kosten voor 4 m2...Zelf weghalen is ook lastig. Installateur wil dat dit op een professionele manier gebeurt.

We moeten weer eens worden over een nieuwe offerte, terwijl ik vind dat de getekende offerte de offerte is.

Lastig.
€8k voor 4m2??? Moet er gebroken worden of gewoon los schroeven? Zo lang t heel blijft hoeft t niet spannend te zijn...
Vind 8k wel belachelijk duur.. maar wellicht zit daar meer in dan enkel verwijderen.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rationeel
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-06 17:45
Murkmans schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:54:
@icecreamfarmer alleen bij het linkje naar airzone doet ie het bij mij niet meer, maar daar kan je wel naar een plenum zoeken. Of hier in Nederland.
https://www.123klimaatsho...izonekit-plugplay-plenum/

Achteraf zou ik het anders doen hoor! Ik snap je beweegredenen om te koelen/verwarmen via je wtw. Maar als ik nu zie dat Vaillant met een aantal fancoils op de markt is gekomen die ook condenserend kunnen koelen, zou ik zelf daarvoor kiezen. Die kan je op je l/w warmtepomp aansluiten. https://www.vaillant.nl/c...ovair-fancoils-69504.html

Een kanaalairco kan je niet op je l/w warmtepomp aansluiten. ( Ik heb een l/w warmtepomp voor vloerverwarming en warmwater +l/l warmtepomp voor koeling en bij verwarming).
@Murkmans Zeer interessant om te lezen dat je WtW hebt gecombineerd met een Warmtepomp kanaalunit door de zelfde aanvoerkanalen, dit is exact wat ik van plan ben voor de verbouwing van mijn bovenverdieping (80m2 4 slaapkamers)
Wat zijn de redenen dat je achteraf liever een fancoil kanaalunit had willen gebruiken? Fancoil kanaalunits lijken een niche te zijn waarvan ik de voordelen niet kan terugvinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Cyriel85 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:45:
[...]

€8k voor 4m2??? Moet er gebroken worden of gewoon los schroeven? Zo lang t heel blijft hoeft t niet spannend te zijn...
Vind 8k wel belachelijk duur.. maar wellicht zit daar meer in dan enkel verwijderen.
Blijft niet heel, is gespijkerd en is het vervelendste asbest wat er is. Andere bedrijf mogelijk 3500 euro goedkoper... Zelf doen is niet verstandig bij dit soort type asbest waarbij je niet kunt schroeven.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:00
Rationeel schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:18:
[...]

@Murkmans Zeer interessant om te lezen dat je WtW hebt gecombineerd met een Warmtepomp kanaalunit door de zelfde aanvoerkanalen, dit is exact wat ik van plan ben voor de verbouwing van mijn bovenverdieping (80m2 4 slaapkamers)
Wat zijn de redenen dat je achteraf liever een fancoil kanaalunit had willen gebruiken? Fancoil kanaalunits lijken een niche te zijn waarvan ik de voordelen niet kan terugvinden...
Stuk goedkoper en kan je op de eventueel bestaande warmtepomp aansluiten, waardoor je maar 1 buitenunit hebt.

Daarnaast zijn fancoils beter in te regelen en individueel te bedienen. Wij hebben nieuwe woning gekocht waarbij we deze hebben hangen en op de warmtepomp werken, deze:
https://www.vaillant.nl/c...ovair-fancoils-69504.html

In Italië goedkoop aan te komen, oa:
https://www.acquaclick.co..._ordinare/3205-size-23_kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somfing
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-04 23:41
Wellicht stomme vraag he... Misschien zie ik iets over het hoofd.

Maar als je de specs van die Vaillant VA 1-110 DN unit bekijkt staat er een verwarmings-vermogen van 12.62kW bij een aanvoer van 45 graden. (ik ga er vanuit dat "vertrekwatertemperatuur" uit de spec. de temp is die de bron levert) Prijs indicatie tussen 650 a 750 euro.

Waarom zou ik dan ooit nog voor een Brink Elan 25 gaan die ~3750 euro kost? Die bij die temperaturen niet veel meer vermogen overbrengt (Volgens mij bij 50 graden: 25,3*0.52=~13 kW, dus bij 45 duikt ie waarschijnlijk onder de Vaillant)

Deze 2 dingen hebben toch exact dezelfde functie?

(Onwetend als ik ben, zou ik eerder 2 van die Vaillants Parallel zetten om de warmtepomp op een lagere temp. Dus hogere COP te kunnen zetten. Beiden op max. luchtverplaatsing wil je dan even niet meer doen. Dan gaat het waaien in huis ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-06 21:07
@somfing
De Elan zuigt aan van beneden.
De Vaillant is bedoeld voor vlakke montage aan een plafond met aanzuiging van opzij. Of kan een Vaillant ook rechtop worden gezet?

Wat je schrijft over 2 units werkt maar zeer beperkt als je de ventilator op half vermogen zet, dan wordt er per unit ook de helft van de energie overgedragen. Weinig of geen effect op COP in dat geval.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somfing
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-04 23:41
Die 2 units parallel was maar een "far stretch" ;) 12kW zou trouwens ruim voldoende zijn voor ons huis.

In mijn geval zitten de kanalen tegen het plafond van de kelder, dus een plafonmontage om 3000 euro te besparen klinkt best interessant. Kan er mooi een boiler onder, waar nu de allure staat. Misschien toch eens een Vaillant installateur gaan zoeken...

Overigens heeft Panasonic een soortgelijke unit met +- deze capaciteit voor rond de 700 euro te koop: paw-fc-h150-r Deze kan volgens mij ook gewoon rechtop. Dit zijn ook iets meer prijzen die je verwacht voor een "flinke radiator met ventilator en een controller".

Zou het gigantische prijsverschil tussen Brink en andere aanbieders "technisch" te verklaren zijn?

[ Voor 38% gewijzigd door somfing op 31-07-2023 11:07 ]

• fietsenrex
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09-06 19:10
Ik zit weer met een vraagstuk.
Ik wil de huidige ELAN+renovent vervangen voor een gasloze oplossing.

Het probleem waar ik nu vooral mee zit is dat de buizen in huis 125mm zijn, en dat past net aan met de 600m3 die de elan doet.
Ga ik voor een 7kW kanaal airco kom ik Snel aan 1200m3/h..
Maar hoe vaak ga ik dat nodig hebben?

Als ik vanaf m'n p1 uitlezing kijk heb ik "maar" 2kW nodig, dus gaat de airco niet snel naar 1200m3/h.

Dus eigenlijk mijn vraag, hoevaak hebben jullie het volle vermogen en debiet van de airco nodig gehad?
Anders moet ik eerst alle kanalen gaan vergroten en meer uitlaatplaten plaatsen namelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Asbest is verwijderd en maandag wordt gestart met vervanging van de Brink B 40-In door een MHI warmtepomp/airco aan te sluiten op het kanalenstelsel.

Ben benieuwd!

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
mdeiman schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 11:52:
Asbest is verwijderd en maandag wordt gestart met vervanging van de Brink B 40-In door een MHI warmtepomp/airco aan te sluiten op het kanalenstelsel.

Ben benieuwd!
@mdeiman Zou jij nog een keer een samenvatting kunnen plaatsen van wat er nu exact geïnstalleerd gaat worden, op wat voor buizen, m2+m3 woning en wat de uiteindelijke kosten zijn los van die asbest sanering?

Mijn huidige brink staat in een kast van 1,20 diep*0,90 breed*2,30 hoog. Laatste bedrijf dat ik langs heb gehad gaf aan dat daar geen kanaal airco in kon.
De huidige verdeelunit en kanalen zitten allemaal in de kruipruimte onder de kast.
Regeling luchtstroom enkel door rooster op de kamers open of dicht te zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Mitibushi FDU140C i.c.m. Mitsubishi FDC140VSX-W/1.

Nu zit er een traditionele heteluchtverwarming in met overal roosters die je kunt stellen.
Twee kanalen die zich vertakken door het huis. Ruime vrijstaande woning. Aantal m2 en m3 weet ik niet.

De kruipruimte is het retourkanaal.

Plek waar de B-40 in staat is wel wat groter dan wat jij noemt. 2m breed, 2m hoog en 1,5m diep.

Een apart bedrijf maakt het maatwerkdeel wat de kanaalairco aansluit op het kanalenstelsel.

Alle kanalen worden ook nog schoongemaakt door weer een ander bedrijf.

En de kruipruimte wordt wat kleiner gemaakt met schotten om wat warmte te winnen. In de slaapkamer en kamer zitten twee openingen in de vloer voor de retourlucht.

Kosten circa 17k.

De 'cv' ketel wordt dan vrijwel alleen nog gebruikt voor de douche. Zou ook nog weg kunnen voor een doorstromer, maar dat laat ik eerst achterwege. De Intergas Xtreme 36 is nog maar 3 jaar oud.

Een Keep It Simple oplossing.

Shit happens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ruud5808
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-12-2024
Hallo,

Ik heb met veel aandacht alle verhalen hier op Tweakers gelezen over het verduurzamen van huizen met luchtverwarming. Dankzij hier en het vakblad warmtepompen (gratis 2 artikelen per maand) ben ik er voor mezelf denk ik redelijk uit.

Situatie: Rijtjeshuis, ca 120 m2 oppervlak en 350 M3 inhoud voorzien van een (kapotte) Brink B8MDG directe luchtverwarmer, een mechanische ventilatie, nog geen zonnepanelen (mijn langdurig energie contract loopt nog tot april 2024), geen WTW, warmwater voorziening middels een Vaillant badgeiser.
Koken doe ik al ruim 20 jaar op inductie.

Op dit moment verwarm ik nog met elektrische kacheltjes verdeeld in het huis. Ja, ik weet het dat kost een hoop stroom, in totaal 10000 kWh in het afgelopen jaar. Aan de andere kant wel 1200 m3 gas bespaard.

Mijn idee is om de Brink volledig de deur uit te doen en het huis te gaan verwarmen met een kanaalverwarmer installatie (lucht lucht warmtepomp). Tevens ga ik de mechanische ventilatie vervangen door een WTW unit. Dit is aanmerkelijk goedkoper dan een indirecte Brink Elan 10 luchtverwarmer te plaatsen met een lucht-water warmtepomp, vooral als je ook nog wil koelen in de zomer. Op enig moment volgend jaar als ik mijn energiecontract heb verlengd, laat ik zonnepanelen installeren, ik heb begrepen dat je veel korting kunt mislopen als je al zonnepanelen hebt, daar zijn die energiemaatschappijen niet heel blij mee.

Voorlopig is mijn oog op een Toshiba lucht lucht warmtepomp kanaalverwarmer gevallen van 7 kW, vergelijkbaar met het vermogen van de Brink B8MDG en ook de luchtverplaatsing is vergelijkbaar.

Op dit moment is het af en toe nog een gekkenhuis hier met vaak 6 man in huis, 2 kinderen met aanhang. Zodra die het huis uit zijn, ga ik ook over op een warmtepompboiler voor het warme water.

Wat mij vooral tegen de borst stuitte is de ondersteuning en het (gebrek) aan vernieuwing van Brink. Maar ook de Vereniging Eigen Huis vond ik erg 'lauw' als het gaat om de ondersteuning bij het verduurzamen van de circa 250000 huizen in Nederland met luchtverwarming.

Gelukkig zijn er hier op Tweakers een aantal moedige en kundige mensen met hele goede ideeën en doorzettingvermogen!

Groet, Ruud

[ Voor 1% gewijzigd door Ruud5808 op 22-10-2023 00:16 . Reden: paar dingetjes vergeten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:12
Mijn Brink B8 en geiser met waakvlam heb ik ook vervangen door een Daikin 7.2kw kanaal unit. En een Varme VT180 boiler.
In mijn situatie is de 7.2kw veel te hoog. Lucht-lucht geeft alleen problemen met temperaturen rond het vriespunt en hoge luchtvochtigheid. Voor die zeldzame tijd heb ik mijn goedkope 'Chinese diesel heater' werkt uitstekend.
En met een boiler van 180L kun je niet iedere dag allemaal douchen.

Brink werkt niet meer aan luchtverwarming omdat door de EPC eisen dit niet meer toegepast kan worden. Het heeft een iets slechter rendement.

[ Voor 14% gewijzigd door MarkV6 op 23-10-2023 15:07 ]

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Hoe merk dat het te hoog is die 7.2kW?

En wat is het feitelijke probleem van een hoge luchtvochtigheid. Verwarmt de boel dan minder.
Geen ervaring (nog).

Shit happens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerzon
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Hier is de Brink ketel vervangen door een Toshiba kanaalunit van 5.6kw.
Voorlopig draait de unit rustig met een verbruik van 175w tot 220w.

Wel 24/7 en geen nacht verlaging.
Er kon geen grotere unit in de ruimte waar de luchtketel stond.1.35m breed en 1.60m diep.
Unit is 0.70m breed en 0.75m lang, en met plenum en uitgangsbocht 1.25m lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
mdeiman schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:51:
Hoe merk dat het te hoog is die 7.2kW?

En wat is het feitelijke probleem van een hoge luchtvochtigheid. Verwarmt de boel dan minder.
Geen ervaring (nog).
De Daikin kan het slecht regelen. In koelmode kan het opgenomen vermogen terug naar 300W maar bij verwarmen is 1kw het laagste. Dat resulteert in pendelgedag. Veel lawaai van de buitenunit die veel te hard aan het werk is. Te veel temperatuur variaties in huis.
Uiteindelijk kunnen oplossen door de vermogens limitering aan te zetten. Ik kan 40 of 70% kiezen. Afhankelijk van de buiten temperatuur doe ik dat handmatig. Dan kan hij wel constant doordraaien met laag vermogen.

De luchtvochtigheid zorgt voor bevriezen van de buitenunit. Dan kan het voorkomen dat hij maar 50% van de tijd kan verwarmen.

@gerzon Kun je een plaatje van je installatie sturen?

Het lastige van een kanaal unit is een installateur vinden die het bij je thuis wil installeren.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerzon
  • Nu online
@gerzon Kun je een plaatje van je installatie sturen?

Als ik het mag, zoveel post ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerzon
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r32Xz0SFGFZ9c4IbqVIC6vKZXso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7XLjFLdHJ4fteTOle7xxYnZt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mzR2oEWzRDunEHdbPhpIFEHl2oE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MjBIlYehfQFNP56iRIGAy9ry.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door gerzon op 24-10-2023 11:50 . Reden: de verkeerde plaatjes ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV6
Deze heb ik een paar jaar geleden ook gepost. Vanaf de vloer genomen, dit is het plafond van de overloop op de 1e
Het was een behoorlijke klus om te installeren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y67G0rK8szURKcW3zkxeNGGRxwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sV9S2y1ltaG3853v2ozXb703.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Nog steeds werk in uitvoering.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jiGpAgjOtfkKXIcuuLAX9YahfWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2D0q6kpF4gdESN8geHY4zvhI.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is de kanaalunit. Aan de achterkant zie je twee kanalen waar de unit op aangesloten wordt. Aan de voorkant komt de aansluiting op het retourkanaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gZfBvZnlx1g1ZIV-s5aBrUD3bU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OwLmTdtGADbgJ9uqiJbAvjhA.jpg?f=fotoalbum_large
En de warmtepomp. Flink ding. Staat een stukje van de muur af om goed lucht aan te kunnen zuigen.

Ben er natuurlijk nog niet echt gerust op hoe het gedrag wordt en hoe alles al dan niet te regelen is.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud5808
MarkV6 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:08:
[...

Het lastige van een kanaal unit is een installateur vinden die het bij je thuis wil installeren.
Daar ben ik inmiddels ook achter, al een paar afgehaakt voor het maken van een offerte :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerzon
  • Nu online
Voorlopig is mijn oog op een Toshiba lucht lucht warmtepomp kanaalverwarmer gevallen van 7 kW,
vergelijkbaar met het vermogen van de Brink B8MDG en ook de luchtverplaatsing is vergelijkbaar.
Heb je dit wel nodig? Ik heb een 5.6kW Toshiba, de 7kW paste net niet in de ruimte.
De Toshiba is kleiner dan de Brink SWB HR had een max capaciteit van 10.5kW

Het vrijstaande huis is 500 m3 en 175 m2 groot, wel goed geïsoleerd en een WTW.
Ik denk dat de Toshiba net genoeg vermogen heeft mits ik geen of weinig nachtverlaging toepas.

[ Voor 3% gewijzigd door gerzon op 25-10-2023 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV6
gerzon schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:57:
vergelijkbaar met het vermogen van de Brink B8MDG en ook de luchtverplaatsing is vergelijkbaar.
Vergeet niet dat de B8 uit 1990 een beroerd rendement heeft. Ik heb het proberen uit te rekenen door de delta T te meten en de luchtstroom uit de roosters bij elkaar op te tellen. Dat kwam niet verder dan 6kw.
De B8 gebruikt 1.2M3/h dus heeft een vermogen van 11kw. Dat zou betekenen dat het rendement maar net meer als 50% is.

Mijn Dailkin heb ik onder de 5º op 70% vermogen staan = 5kw en dat gaat prima zolang hij niet bevriest. De Brink blaast iets van 650m3/uur en de Daikin tot aan 1080m3/h ik was bang dat het te veel lawaai zou maken maar dat is geen enkel probleem.

[ Voor 9% gewijzigd door MarkV6 op 25-10-2023 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xR3DFpLdUs9Cjjx0uhidcPlAAyY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aPqmolwXxOPELiJSleuBePTb.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste deel van het maatwerk is geïnstalleerd: de koppeling tussen de unit en het buizenstelsel. Knap stukje vakwerk.

Eerste warme lucht is ook het huis ingeblazen. Eerste indruk is prima. Roosters allemaal nog even weer opnieuw inregelen. Mooi dat de luchtsnelheid is te regelen.

De RC staat op verwarmen. En het lijkt dat als ik de temp verlaag van zeg 19 naar 16 het systeem blijft blazen op een laag standje (beetje koude lucht wel)? En stel hij staat in de Auto stand, wordt er dan koeling toegepast...?
Beetje elementair wel...ik geef het toe...

[ Voor 3% gewijzigd door mdeiman op 25-10-2023 21:39 ]

Shit happens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerzon
  • Nu online
De RC staat op verwarmen. En het lijkt dat als ik de temp verlaag van zeg 19 naar 16 het systeem blijft blazen op een laag standje (beetje koude lucht wel)? En stel hij staat in de Auto stand, wordt er dan koeling toegepast...?

Ja dan gaat hij koelen. Niet op de Auto stand zetten, dat werd mij ook afgeraden, hij gaat dan jojoën.
Op koelen of verwarmen zetten dan gebeurd dit niet.

Als de woning op temperatuur is blijft de unit iets ventileren hier is dat niet voelbaar.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:31
@mdeiman wil je wat meer toelichten?

Wij hebben een 12kW warmtepomp voor beneden (ca 160m2 matige isolatie, jaren 60). Voor boven overweeg ik kanaal of een satteliet lucht/lucht systeem. Plus op termijn een wtw ventilatie, maar dat is met renovatie best lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

BiLLY_daKid schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:06:
@mdeiman wil je wat meer toelichten?

Wij hebben een 12kW warmtepomp voor beneden (ca 160m2 matige isolatie, jaren 60). Voor boven overweeg ik kanaal of een satteliet lucht/lucht systeem. Plus op termijn een wtw ventilatie, maar dat is met renovatie best lastig.
Wat wil je precies weten?

We hebben een vrijstaande woning. Die W weAS voorzien met een heteluchtverwarming middels een Brink B-40IN in combi met een xTreme 36 van Intergas. De Brink is indirect gestookt dus.

Voor de verwarming hebben we een kanalenstelsels door het hele huis lopen met 1 of meerdere roosters in de vloer of wand waar dan de warme lucht uit komt. Circa 25 roosters.

De Brink is nu vervangen door 1 kanaalairco in combi met een L/L warmtepomp. Hiermee wordt bij mij alle verarming nu geregeld van het hele huis.

Gas alleen nog voor met name douchen.

Erg fijn deze oplossing.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-06 16:01
Wij hadden een oude direct gestookte Brinks B-30 geloof ik (1980). Deze heb ik omgewisseld in voor een Thermo AIR HSU unit en een CV ketel met een combi 50 inventum apparaat. Het indirect gestookte werkte prima. Alleen de inventum combi 50 deed niet goed zijn werk en kon niet goed mee komen met de ketel. Aanvoer temp was vaak te hoog. Ondertussen het huis flink geïsoleerd.(volgende week wordt al het oude glas op de bg (helft kapot) vervangen door HR++ of triple waar mogelijk. verd. is al gedaan) Inmiddels is de combi50 weer vervangen door een Modul-Air All-E met nog steeds de HSU unit. Deze doet het prima op de standaard modus. Maar gisteren werd het toch wat te koud. De CV ketel was overleden en heb toen de naverwarmer aangesloten op 3 fasen. Deze had ik nog niet eerder aangesloten. Maar gebruikte de standaard 1 fase van het apparaat. Hier de resultaten. links de temp sensoren van de Modul-Air All-E en rechts de temp sensoren va de HSU-unit. De Modul-Air All-E heeft de naverwarmer op 2 fasen draaien met een max temp van 40 graden. Deze kan op 3 fasen met een max temp van 80 graden. Ik heb 3000kwh over van de zonnepanelen die ik er per jaar in kan stoppen. Ik ben benieuwd hoe deze winter het zal vergaan. Het is een beetje experimenteren. een CV ketel kan er altijd nog naast gezet worden. Voor warm water gebruik ik een standaard electrische boiler. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9yLhrWnttOGCork1N30q3zuaqcs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7A5071klfSDf4sBF8s2Y3pHP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Wat doet de naverwarmer precies en wanneer komt het in actie?
Zit dat in een luchtkanaal?

Ook nog een kanaalairco overwogen?

Shit happens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Ik lees overal best wel ingewikkelde constructies c.q. samenstel van apparaten.

Vergeet ik iets met alleen een kanaalairco en warmtepomp ...?

Inderdaad ik heb de cv ketel nog staan voor douche. Kan ook vervangen worden door een doorstromer. Maar dat doe ik eerst niet. Te weinig voordeel.

Tweede indruk is dat mijn kanaalairco prima werkt. Erg fijn ook dat je de uitblaassnelheid in 4 standen kunt zetten en een Auto stand. En ook een Turbo knop om met extra capaciteit de boel snel warm te krijgen.

Daarnaast vandaag de Drogen stand gebruikt. Luchtvochtigheid flink naar beneden in het gehele huis. Wist ik niet dat dat ook kon.

Shit happens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Simpel78
Een elektrische COP1 verwarmer aangesloten op een hetelucht verwarming is het inefficiëntste systeem waar ik ooit van heb gehoord.

Reken er op dat je in plaats van 1 M3 gas nu 8 kWh verbruikt. Dus die 3000 kWh zal rond de jaarwisseling wel op zijn en daarna is het duurder dan stoken op gas.

Het is een prima tijdelijke oplossing maar het is geen permanente.

Opties:
- kanaal airco (verbruikt een derde van je huidige oplossing)
- gas gestookte Cv ketel
- elektrische kachel per kamer (voor betere zoneregeling en je verliest niets in de kanalen, verbruikt alsnog veel teveel energie maar is net iets minder inefficiënt)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
busscherski schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 08:35:
@Simpel78
Een elektrische COP1 verwarmer aangesloten op een hetelucht verwarming is het inefficiëntste systeem waar ik ooit van heb gehoord.
Een naverwarmer is idd 1 op 1. Ik ken alle berekeningen. Maar dat apparaat zelf niet natuurlijk. Dat ding heeft het tot half oktober prima zijn werk gedaan zonder naverwarmer. Daarna moest de naverwarmer bijspringen. Het idee is om er gemiddeld 20-25kWh per dag erin te stoppen, door deze goed af te stellen, het huis verder te isoleren en wanneer het echt koud wordt er een beetje gas aan toe te voegen.

Ik ben begonnen met een verbruik van 4500m3 gas per jaar met een directe hetelucht verwarming van Brinks. Toen heb ik het dak geïsoleerd en zat toen op 2000m3 per jaar. Inmiddels boven het glas vervangen van dubbel glas naar hr++ en dit apparaat in april voordelig kunnen overnemen. Ik weet uit ervaring dat je bijna 75% gasreductie kan behalen met dit apparaat, dat was een combi versie. Heb een andere woning van 1200 naar 350m3 kunnen brengen. Dan zou je voor deze woning op 750-1000m2 kunnen komen(vrijstaand). Volgende week wordt al het glas vervangen van de bg en begin ik met het extra isoleren van de voorgevel.(nu rabat met 5cm glaswol) Daarnaast heb ik nog 3000kWh over en we leveren nu ook nog 2000 aan de schuur van de buurman. Wat ik er straks extra erin kan stoppen. Het is krap, maar leuk in de praktijk om te zien wat de effecten zijn, door alles te monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Simpel78
Je gasgestookte CV ketel is kapot, doet het nog wel een beetje maar niet voldoende om de woning warm te houden?

Financieel is het momenteel helaas inderdaad weer gunstiger om je overschot af te fakkelen dan om het te verkopen. De tijden van hoge terugleververgoeding (tot wel 1 euro / kWh) liggen helaas achter ons en komen denk ik niet meer terug. Pas wel op dat je niet meer dan je overschot affakkelt, dan schiet je jezelf in de voet.

Zodra de salderingsregeling afgeschaft wordt (wat ik heel hoog tijd vind worden) dan valt er niets meer af te fakkelen dus besef je dat je met een tijdelijke oplossing bezig bent. De meer structurele oplossing is bijvoorbeeld een kanaalairco, ook beter voor het milieu.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:51

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Ook ik wil graag mijn oude Brink B8 vervangen voor een kanaalairco maar heb moeite met het vinden van een installateur. Is het een idee om hier een lijstje te maken van installeurs die hier ervaring mee hebben opgedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

ohno_nl schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:15:
Ook ik wil graag mijn oude Brink B8 vervangen voor een kanaalairco maar heb moeite met het vinden van een installateur. Is het een idee om hier een lijstje te maken van installeurs die hier ervaring mee hebben opgedaan?
Interfit in Winschoten (Groningen) heeft prima werk geleverd.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Zijn er nog ervaringen met Tweakers die een kanaalairco hebben met wel of niet een (beperkte?) nachtverlaging?

Shit happens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerzon
  • Nu online
Wij hebben een kanaalairco van 5.6 kW en gebruiken geen nachtverlaging.
Puur omdat het s,morgens niet zo koud (kamerthermostaat staat op 22graden) is en het gedrag van de airco is rustiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RuudMu
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17:07
mdeiman schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:57:
Zijn er nog ervaringen met Tweakers die een kanaalairco hebben met wel of niet een (beperkte?) nachtverlaging?
ik heb vorig stookseizoen gedraaid met nacht verlaging maar merkte dat de unit s'morgens bij opstart best even werk had voor het op tempratuur is, zeker als het buiten vriest.

dit jaar doe ik het anders met een constante tempratuur van 20-21grC 24/7, zo kan ik mooi vergelijken hoe het verbruik is. het comfort is nu al veel hoger en energieverbruik nagenoeg gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
RuudMu schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:35:
[...]
het comfort is nu al veel hoger en energieverbruik nagenoeg gelijk.
Het comfort is zeker hoger. Mijn app van Daikin logt het verbruik. met buiten 10º zoals nu kost dat 500wh per uur. En dat blijft vrij gelijk de hele avond. Het eerste uur moet hij eerst van 17º opwarmen en dat kost 1kwh.
Dus de piek van het eerste uur opwarmen weegt niet op tegen al die uren die hij voor comfort aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostrens
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-05 13:14
Met veel interesse heb ik al deze posts doorgenomen... Een mooie spoedcursus van Brink naar kanaal airco 😊

Wij hebben een huis op het oog met hetelucht verwarming en overwegen overstap naar een kanaal airco.

Huis:
1972, 200 m2, 780m3 (waarvan een deel bijkeuken met de isolatie).

Beneden verdieping met serre (water vloerverwarming in serre deel), 1e verdieping met schuine plafonds.

Installatie:
Brink B40-IN (jaren 70)
Cv ketel (kombi kompact HR36/30, 2016).

Isolatie:
- Deel HR glas (serre), rest nog plaatsen hr++ glas, deel gevelisolatie begane grond
- (binnenkant) dakisolatie aanbrengen

Mijn idee is om de cv ketel (voorlopig) te behouden voor douche en de Brink dus te vervangen voor een kanaal airco.

Qua vermogen,...
We hebben het niet snel koud, al jaren 18 graden in ons huidige huis. Maar willen ook geen overlast door max luchtverplaatsing/roosters.
Zou bv 9-11 kW voldoende zijn?
Evt kunnen we Iris diafragma roosters op de slaapkamers plaatsen en bijverwarmen met infrarood paneel op een slaapkamer indien ooit nodig.

Ik ben benieuwd naar jullie mening qua vermogen en behouden ketel voor douche (en vloerverwarming serre).

Kan iemand een installatie bedrijf aanraden (West-Brabant), ik merk dat dit nog niet zo makkelijk is voor dit soort opdrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

joostrens schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:51:
Met veel interesse heb ik al deze posts doorgenomen... Een mooie spoedcursus van Brink naar kanaal airco 😊

Wij hebben een huis op het oog met hetelucht verwarming en overwegen overstap naar een kanaal airco.

Huis:
1972, 200 m2, 780m3 (waarvan een deel bijkeuken met de isolatie).

Beneden verdieping met serre (water vloerverwarming in serre deel), 1e verdieping met schuine plafonds.

Installatie:
Brink B40-IN (jaren 70)
Cv ketel (kombi kompact HR36/30, 2016).

Isolatie:
- Deel HR glas (serre), rest nog plaatsen hr++ glas, deel gevelisolatie begane grond
- (binnenkant) dakisolatie aanbrengen

Mijn idee is om de cv ketel (voorlopig) te behouden voor douche en de Brink dus te vervangen voor een kanaal airco.

Qua vermogen,...
We hebben het niet snel koud, al jaren 18 graden in ons huidige huis. Maar willen ook geen overlast door max luchtverplaatsing/roosters.
Evt kunnen we Iris diafragma roosters op de slaapkamers plaatsen en bijverwarmen met infrarood paneel op een slaapkamer indien ooit nodig.

Ik ben benieuwd naar jullie mening qua vermogen en behouden ketel voor douche (en vloerverwarming serre).

Kan iemand een installatie bedrijf aanraden (West-Brabant), ik merk dat dit nog niet zo makkelijk is voor dit soort opdrachten.
Wij hadden ook een B-40-In. Nu een 14.4 kW. We gaan het meemaken of het voldoende is. Nu nog dikke prima. Kost weinig moeite.

Heb je voldoende ruimte voor een kanaalairco? Zijn nog wel aardige formaten.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostrens
mdeiman schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:50:
[...]

Wij hadden ook een B-40-In. Nu een 14.4 kW. We gaan het meemaken of het voldoende is. Nu nog dikke prima. Kost weinig moeite.

Heb je voldoende ruimte voor een kanaalairco? Zijn nog wel aardige formaten.
Dit is een foto van de huidige opstelling. Het staat in een bijkeuken dus ik neem aan dat er wel wat ruimte kan worden vrijgemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6TWECRhLzDwzWhs2KNUb6964Xw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fwSAswpDRKQWadMBHCJMHvuL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
joostrens schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:51:
Als je je gasverbruik via de slimme meter kan bijhouden heb je een indicatie. 1m3 gas is ongeveer 10kwh. Als je aanneemt dat je nu een hoog rendement ketel hebt zou je per uur niet meer dan 1 kuub mogen verbruiken als het koud is.
Anders wordt het een gigantische kanaal unit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

joostrens schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:59:
[...]

Dit is een foto van de huidige opstelling. Het staat in een bijkeuken dus ik neem aan dat er wel wat ruimte kan worden vrijgemaakt.

[Afbeelding]
Donders dat lijkt wel wat krapjes. Vanuit de kanaalunit moet de uitblaaskant aangesloten worden op je kanalen en de inblaaskant op je retourlucht. Misschien staand plaatsen?

Even meten wat de afmetingen zijn van wat je in gedachten hebt.

Dit is bij mij hoe het is geworden. Je ziet de verhoudingen wel met de ketel die ik ook heb. Kanaalarico zie je aan het plafond hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WkdDPg2FWakf2waHTBaNtL0qlU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cn76RalcmkVV8rhUOMLJZqkp.jpg?f=fotoalbum_large

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostrens
Dat ziet er inderdaad indrukwekkend uit.
Dit zou bij ons misschien passen als de kanaalunit verticaal gemonteerd zou kunnen worden ja.

Maar ook het vinden van een installateur gaat vrij moeizaam.

Een andere (nood) oplossing gezien de relatief jonge CV ketel (2016) zou kunnen zijn om er toch een hybride WP naast te hangen....

[ Voor 10% gewijzigd door joostrens op 15-11-2023 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud5808
joostrens schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:59:
[...]

[Afbeelding]
Die kanaal units zijn nog best flink groot, afhankelijk van het vermogen. Hoe hoger het vermogen hoe groter de kanaalunit.Een 5,6 kW is ongeveer 70 (B) * 100 (L) * 25 (H).
een oplossing is om de kanaalunit verticaal te plaatsen. Er zijn echter niet zoveel merken die een verticale kanaalunit leveren. Panasonic is er in ieder geval 1. Die Brink Is ook geen kleine jongen trouwens en best hoog. Waar je goed naar moet kijken is of het upflow of downflow is, ik heb geen downflow verticale kanaalunit kunnen vinden (misschien niet goed genoeg gezocht!). Ik heb nu nog een Brink B8MDG als downflow luchtverwarmer, gelukkig wel plek genoeg op zolder om de kanaalunit horizontaal te plaatsen.
Succes met je zoektocht.

Groet, Ruud

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Ruud5808 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 23:29:
[...]

Die kanaal units zijn nog best flink groot, afhankelijk van het vermogen. Hoe hoger het vermogen hoe groter de kanaalunit.Een 5,6 kW is ongeveer 70 (B) * 100 (L) * 25 (H).
een oplossing is om de kanaalunit verticaal te plaatsen. Er zijn echter niet zoveel merken die een verticale kanaalunit leveren. Panasonic is er in ieder geval 1. Die Brink Is ook geen kleine jongen trouwens en best hoog. Waar je goed naar moet kijken is of het upflow of downflow is, ik heb geen downflow verticale kanaalunit kunnen vinden (misschien niet goed genoeg gezocht!). Ik heb nu nog een Brink B8MDG als downflow luchtverwarmer, gelukkig wel plek genoeg op zolder om de kanaalunit horizontaal te plaatsen.
Succes met je zoektocht.

Groet, Ruud
Heb jij dan twee systemen/technieken in huis? Waar wordt de Brink voor gebruikt en waar de Kanaalairco?
Ik heb nu alleen de kanaalairco en geen Brink meer. Begrijp m ff niet.

Shit happens.

• gerzon
  • Nu online
mdeiman schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:00:
[...]

Heb jij dan twee systemen/technieken in huis? Waar wordt de Brink voor gebruikt en waar de Kanaalairco?
Nee, er staat nu een direct gestookte Brink B-40.
Die willen ze veranderen voor 1 kanaalairco of 1 Brink water luchtwarmte wisselaar.
Een kanaalunit die dat kan opvangen wordt veel te groot, of moet op verticaal gemonteerd worden.
2 kleinere unit op elkaar kan dan een oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koensan
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-07-2024
Ook wij hebben een Brink Allure uit 2010 die we overwegen te vervangen. Ik lees hier interessante dingen over verticale kanaalairco met warmtepomp. Kent er iemand installateurs in de buurt van Zwolle die hiermee ervaring hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud5808
mdeiman schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:00:
[...]

Ik heb nu nog die oude Brink B8MDG, maar ik ben actief naar een kanaalunit aan het kijken. Die kanaalunit moet de Brink gaan vervangen ;-)
Ik ben er redelijk uit. Het wordt een 7 kW koelen / 7,6 kW verwarmen kanaalunit. Een beetje overcapaciteit voor de heel koude dagen kan geen kwaad. Bovendien heb ik thuis van die bibbertantes rondlopen die het snel koud hebben !

Jouw installatie ziet er wel indrukwekkend uit !

Groet, Ruud

[ Voor 3% gewijzigd door Ruud5808 op 18-11-2023 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurav91
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12-12-2023
Beste allemaal,

Hopelijk is er nog iemand actief op dit forum.
Sinds kort zijn wij verhuisd naar een woning met een luchtverwarming, met een systeem van Brink.

In de woonkamer ligt vloerverwarming met een losse thermostaat. Maar als we boven de verwarming aan willen, zal dit toch met het warmeluchtsysteem gaan en ondanks dat de rooster beneden dicht staan, komt er toch een hoop warme lucht door en wordt het beneden onnodig warm. En als het we de verwarming niet aan hebben komt er veel koude lucht uit.

Verder ook benieuwd wat het zou kosten om het eventueel te verwijderen en te gaan werken met een andere vorm van verwarmen bijv infraroodverwarming op de bovenverdieping. ( de woning is voorzien van een flink aantal zonnepanelen).

Ik woon in omgeving Eindhoven. Misschien kent iemand hier in de buurt een goede adviseur.

Bedankt alvast!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zoldier
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-05 21:55
Laurav91 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:38:
Beste allemaal,

Hopelijk is er nog iemand actief op dit forum.
Sinds kort zijn wij verhuisd naar een woning met een luchtverwarming, met een systeem van Brink.

In de woonkamer ligt vloerverwarming met een losse thermostaat. Maar als we boven de verwarming aan willen, zal dit toch met het warmeluchtsysteem gaan en ondanks dat de rooster beneden dicht staan, komt er toch een hoop warme lucht door en wordt het beneden onnodig warm. En als het we de verwarming niet aan hebben komt er veel koude lucht uit.

Verder ook benieuwd wat het zou kosten om het eventueel te verwijderen en te gaan werken met een andere vorm van verwarmen bijv infraroodverwarming op de bovenverdieping. ( de woning is voorzien van een flink aantal zonnepanelen).

Ik woon in omgeving Eindhoven. Misschien kent iemand hier in de buurt een goede adviseur.

Bedankt alvast!
Na een tijdje weer even gaan kijken hier. Als ik jouw verhaal lees, dan denk ik aan behoud van vloerverwarming en luchtverwarming. De kanalen liggen er toch niet waar? Ik zou, indien mogelijk, de luchtverwarming exclusief voor boven geschikt gaan maken en dus de kanalen naar beneden dicht maken. Vloerverwarming is natuurlijk top om duurzaam te verwarmen. Dan zou je voor boven voor bijvoorbeeld de volgende 2 duurzame mogelijkheden kunnen kiezen.
1. kanaalairco ipv de luchtverwarmer aansluiten. Hier zijn meerdere gebruikers met ervaring met een kanaalairco.
2. zorgen dat je boven een indirecte luchtverwarmer hebt, waardoor je hier een lucht/water warmtepomp op kunt aansluiten. Wel dient er dan ook een buffer tussen luchtverwarmer en warmtepomp geplaatst te worden, vanwege de kleine systeeminhoud van de luchtverwarmer. In mijn beleving kun je met 1 warmtepomp 2 (of meer) zones aansturen. Dus de vloerverwarming en de luchtverwarmer. Vloerverwarming zal een lagere temperatuur nodig hebben, dan de luchtverwarmer, maar dat hoeft geen enkel probleem te zijn. Ik heb de WP van Immergas en die hebben standaard oplossingen voor 2 zones.

Ikzelf heb onze luchtverwarming gekoppeld aan een indirecte verwarmer met lucht-water warmtepomp. Het huis meet ca. 1000 m3 en 287 m2 woonoppervlak. We wonen in Veldhoven, dus mocht je het willen zien om gevoel te krijgen bij deze oplossing, dan hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Ruud5808 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:55:
[...]

Ik heb nu nog die oude Brink B8MDG, maar ik ben actief naar een kanaalunit aan het kijken. Die kanaalunit moet de Brink gaan vervangen ;-)
Ik ben er redelijk uit. Het wordt een 7 kW koelen / 7,6 kW verwarmen kanaalunit. Een beetje overcapaciteit voor de heel koude dagen kan geen kwaad. Bovendien heb ik thuis van die bibbertantes rondlopen die het snel koud hebben !

Jouw installatie ziet er wel indrukwekkend uit !

Groet, Ruud
En ik heb nu iets van 14kW staan....
Dat is bij mij gebaseerd op tekeningen van het buizenstelsel en gasverbruik.

Wel goed opletten dat er niet te veel lucht wordt geblazen. Ik weet eigenlijk niet of minder kW's voor een lagere temperatuur zorgt bij een identieke luchtsnelheid...
Ik mis een stukje basiskennis.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurav91
Zoldier schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:02:
[...]

Na een tijdje weer even gaan kijken hier. Als ik jouw verhaal lees, dan denk ik aan behoud van vloerverwarming en luchtverwarming. De kanalen liggen er toch niet waar? Ik zou, indien mogelijk, de luchtverwarming exclusief voor boven geschikt gaan maken en dus de kanalen naar beneden dicht maken. Vloerverwarming is natuurlijk top om duurzaam te verwarmen. Dan zou je voor boven voor bijvoorbeeld de volgende 2 duurzame mogelijkheden kunnen kiezen.
1. kanaalairco ipv de luchtverwarmer aansluiten. Hier zijn meerdere gebruikers met ervaring met een kanaalairco.
2. zorgen dat je boven een indirecte luchtverwarmer hebt, waardoor je hier een lucht/water warmtepomp op kunt aansluiten. Wel dient er dan ook een buffer tussen luchtverwarmer en warmtepomp geplaatst te worden, vanwege de kleine systeeminhoud van de luchtverwarmer. In mijn beleving kun je met 1 warmtepomp 2 (of meer) zones aansturen. Dus de vloerverwarming en de luchtverwarmer. Vloerverwarming zal een lagere temperatuur nodig hebben, dan de luchtverwarmer, maar dat hoeft geen enkel probleem te zijn. Ik heb de WP van Immergas en die hebben standaard oplossingen voor 2 zones.

Ikzelf heb onze luchtverwarming gekoppeld aan een indirecte verwarmer met lucht-water warmtepomp. Het huis meet ca. 1000 m3 en 287 m2 woonoppervlak. We wonen in Veldhoven, dus mocht je het willen zien om gevoel te krijgen bij deze oplossing, dan hoor ik het wel.
Bedankt voor je uitleg! Klinkt goed.
Toevallig nog een naam van een bedrijf / installateur uit de omgeving?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoldier
Laurav91 schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:09:
[...]

Bedankt voor je uitleg! Klinkt goed.
Toevallig nog een naam van een bedrijf / installateur uit de omgeving?
Dat wordt wellicht nog de grootste uitdaging hier, aangezien je 2 disciplines in de verwarming met elkaar zou moeten verbinden. Al is luchtverwarming ook weer niet zo ingewikkeld, uiteindelijk is het niet veel meer dan een ventilator en warmtewisselaar ;) .

Daarbij zijn er nog niet veel installateurs met ervaring aangaande luchtverwarming koppelen aan een lucht/waterwarmtepomp. Maar in mijn ogen is het, zoals gezegd, niet heel spannend.
Trouwens ook met het koppelen van de luchtverwarming aan een kanaalairco lopen er al niet veel installateurs met ervaring rondom Eindhoven... Maar wellicht vergis ik me, ik ben ze nog niet tegen gekomen. ;)

Ik heb het bij mij zelf gedaan, met de hulp van de loodgieter en de fabrikant/distributeur van de warmtepomp.

Om bij het begin te beginnen: Hebben jullie een directe luchtverwarmer (bijvoorbeeld Brink Allure of Multicalor Udara) of een indirecte luchtverwarmer (Brink Elan of Multicalor MC-EE-20/30/40)? Mocht het een indirecte zijn, dan heb je wellicht al een mooie basis voor de oplossing met een L/W warmtepomp.

[ Voor 13% gewijzigd door Zoldier op 20-11-2023 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurav91
Hele late reactie.

Maar het is een indirecte van Brink.

• Zoldier
Laurav91 schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:26:
Hele late reactie.

Maar het is een indirecte van Brink.
Dan zou je er dus ook voor kunnen kiezen om voor een oplossing met een warmtepomp te gaan. En dan kun je met 1 warmtepomp 2 afgiftesystemen vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:46

Bravo

Second Best

Ik zit al een tijdje met interesse mee te lezen, omdat we hier ook een Elan SWB (indirecte) heteluchtverwarming hebben.
Het zou niet heel moeilijk moeten zijn om het warmwatercircuit van de cv om te bouwen naar een warmwatercircuit wat door een warmtepomp op temperatuur wordt gebracht.
Waar ik mij zorgen over maak is de temperatuur waar de Elan mee werkt, het is allemaal in te stellen, en daarom ben ik een beetje aan het experimenteren geslagen:
- start ventilator wil je niet <35 graden hebben, wij ervoeren dit als koude tocht uit de luchtopeningen
- graad of 45-50 op de retour is prettige lucht
- momenteel hebben we de instelling dat de ventilator op 70% draait (als max) op 55 graden, 55 graden retourtemperatuur wordt sindsdien niet meer gehaald bij 8kW aanvoer vanuit de CV (Ta is dan ca 60-65 graden, specificatie is ca 8,7kW verwarmen bij 70-50-20 instelling, 13 kW bij 90-70-20).

Als er een warmtepomp de Ta gaat verzorgen voor de Elan, moet deze dus in de temperatuurrange 45-55 graden werken. Dat lijkt mij niet goed voor de SCOP en daarmee heel veel kWh om het huis op temperatuur te houden.
Ik ben daarom aan het overwegen om beneden toch maar voor vloerverwarming te gaan (grote ingreep) en de Elan evt voor boven te behouden.

Huis: 100 m2, hoekwoning uit 1984

[ Voor 0% gewijzigd door Bravo op 15-12-2023 16:08 . Reden: specificatie Elan SWB aangevuld ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV6
Op mijn kanaal unit uitgang heb ik een temperatuursensor zitten die ik log. Het opgenomen vermogen van de Daikin heb ik niet apart omdat het een 3 fase unit is. Wel het opgenomen vermogen van het huis. Daar kun je duidelijk het aan en uitschakelen van de Daikin in terugvinden.
De conclusie is dat het opgenomen vermogen altijd hetzelfde is, standaard zo een 1800W. De uitblaas is dan circa 35 tot 40 graden afhankelijk van de buiten temperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kuqtPY0RcfGSdR3XZn-Mku_YZB0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tPVN9OrOnqHEfvN4sxMkf9wP.png?f=user_large
Dat is vervelend steeds bij opstarten voel je koude lucht sromen.

Je kunt het vermogen instellen via de app op 40-70-100%
Bij 70% gaat het beter, alleen gaat hij dan niet minder lucht inbazen maar de temperatuur wordt lager, ca 30 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y82KBr2I6kGE8Bm2PUuIMU8_6Jk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M6eML40DEapch13HiThjGlsY.jpg?f=user_large

Afhankelijk van de buiten temperatuur moet ik dus steeds tussen 40-70-100 schakelen, belachelijk dat de Daikin dit niet zelf doet.

Alleen bij vorst moet hij op 100% en krijg je door het ondooien dit beeld, dat geeft wel klachten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZsZrMcecLR7mwqe1n2R_6HOD9w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QRWI6QGlpdNxxl8zcqSXFl08.jpg?f=user_large

Bij ons is de inblaas temperatuur 28 graden of hoger en dat geeft geen klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoldier
Bravo schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:43:
Ik zit al een tijdje met interesse mee te lezen, omdat we hier ook een Elan SWB (indirecte) heteluchtverwarming hebben.
Het zou niet heel moeilijk moeten zijn om het warmwatercircuit van de cv om te bouwen naar een warmwatercircuit wat door een warmtepomp op temperatuur wordt gebracht.
Waar ik mij zorgen over maak is de temperatuur waar de Elan mee werkt, het is allemaal in te stellen, en daarom ben ik een beetje aan het experimenteren geslagen:
- start ventilator wil je niet <35 graden hebben, wij ervoeren dit als koude tocht uit de luchtopeningen
- momenteel hebben we de instelling dat de ventilator op 70% draait (als max) op 55 graden, 55 graden retourtemperatuur wordt sindsdien niet meer gehaald bij 8kW aanvoer vanuit de CV (Ta is dan ca 60-65 graden, specificatie is ca 8kW verwarmen bij 90-70-20 instelling).

Als er een warmtepomp de Ta gaat verzorgen voor de Elan, moet deze dus in de temperatuurrange 45-55 graden werken. Dat lijkt mij niet goed voor de SCOP en daarmee heel veel kWh om het huis op temperatuur te houden.
Ik ben daarom aan het overwegen om beneden toch maar voor vloerverwarming te gaan (grote ingreep) en de Elan evt voor boven te behouden.

Alles valt en staat met de mate van isolatie. Ik heb een vrijstaand huis uit 1978, met 287 m2 vloeroppervlak. deze wordt nu dus verwarmd met een warmtepomp van 16KW aangesloten op een buffer van 200 liter aan een multicalor MC-EE-30 welke te vergelijken is met een Elan 25.

Het dak is nageïsoleerd met 20 cm steenwol, de spouwmuren (6-7 cm) zijn gevuld met envirofoam en alle kozijnen zijn vervangen voor kunststof met HR++glas.

Ik heb zover mogelijk alles voorzien van temperatuur sensoren/dan wel gemeten. Als ik 40 graden uitblaas bij de luchtverwarmer, dan heb ik daar ca. 45 graden water voor nodig. Dan komt er beneden uit de roosters ca. 33-34 graden lucht. De temperatuur fluctueert, aangezien de buffer "gevuld wordt met warmte wanneer de temperatuur bij 40 graden komt en de WP houdt weer op bij 48 graden van de buffer.
Daarmee kan ik mijn huis op warmte houden. Uiteraard zal ik hier en daar een afwijking hebben op de sensoren en thermometer, maar dat is dan zo.

De uitblaassnelheid neemt toe via volgende curve:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnZQiHJ98RU_jXNIwWygkjF-GCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y5vlINU87huyBzKnvLNRucWW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J27NhRJ9oAg_4J_ZJMc_58eqta8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gv87xvOZ7gY5ZobcIoUHwmum.jpg?f=fotoalbum_large

dus bij 30 graden uitblaas in de verwarmer dan is het 10% = 225 m3 per uur
en bij 42 graden uitblaas is het 53% = 1193 m3 per uur.

Die had ik eerst hoger gezet, maar via de site warmtepompberekenen, nu naar onder bijgesteld en het comfort is nog altijd zeer prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Dat zijn een hoop meetgegevens.

Ik heb alleen maar een MHI kanaalairco aangesloten op een warmtepomp, dus lucht - lucht. Die verzorgt het complete huis qua verwarming (en koeling).

Ik meet eigenlijk niets, bijna niets. Ik was alleen benieuwd wat de temperatuur is van de lucht wat uit de roosters komt. Zoals het nu staat te pruttelen is van 22-24 graden met een hele lage luchtstroom. De temp kan oplopen to circa 37-38 graden. Ik denk dat dat wel het max is. Luchtstroom kan natuurlijk ook nog een stuk harder, maar dat laat ik het systeem mooi zelf uitzoeken.

Thermostaat is ingesteld op 19,5 en stand Auto. 24/7 verwarmen. Ik hoef er verder niet naar om te kijken.

In de periode van veel defrost was ik een week niet thuis helaas. Wel gehoord van de buren dat de buitenunit dan wel echt flink lawaai maakt. Toen stond de temp op 16 graden. Maar dat is een andere discussie.

Shit happens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel78
Bravo schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:43:
- momenteel hebben we de instelling dat de ventilator op 70% draait (als max) op 55 graden, 55 graden retourtemperatuur wordt sindsdien niet meer gehaald bij 8kW aanvoer vanuit de CV (Ta is dan ca 60-65 graden, specificatie is ca 8,7kW verwarmen bij 70-50-20 instelling, 13 kW bij 90-70-20).

Hadden jullie vroeger directe luchtverwarming? Ik had dat wel. de aanzuiglucht komt dan deels rechtstreeks van buiten. Deze hebben wij dichtgemaakt en dat scheel al snel een paar graden en wanneer het vriest al snel 5 of meer graden wat aan koele lucht de ventilator in gaat. Inmiddels ben ik een paar jaar verder en ben in stappen mijn huis goed aan het isoleren, HR++ en sommige plekken triple.
Gat naar buiten dicht gemaakt. Mechanische ventilatie gemaakt, roosters boven de ramen. Mijn aanvoerlucht begin december was 16.0 graden, dat werd tot 26 graden opgewarmd met een aanvoertemp van 40 graden. Daarmee werd het 19-20 graden in huis.
Inmiddels. Heb ik de aanvoerrooster bij de voordeur ook dicht gemaakt en dat scheelde weer 1 graad aanvoer temp van de zuiglucht naar de ventilator. De aanvoerlucht komt nu alleen vanuit de woonkamer en de hal. Dat is ruim voldoende. De aanvoer temp van de warmtepomp is momenteel 33.6 en de lucht wordt verwarmt van 18 naar 24.6 graden. daarmee blijft de woning lekker op temp. De ventilator zelf verbruikt momenteel 100watt. Dat was begin december 200 watt. (Thermo air hsu-32)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Simpel78 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:01:
[...]

Hadden jullie vroeger directe luchtverwarming? Ik had dat wel. de aanzuiglucht komt dan deels rechtstreeks van buiten. Deze hebben wij dichtgemaakt en dat scheel al snel een paar graden en wanneer het vriest al snel 5 of meer graden wat aan koele lucht de ventilator in gaat. Inmiddels ben ik een paar jaar verder en ben in stappen mijn huis goed aan het isoleren, HR++ en sommige plekken triple.
Gat naar buiten dicht gemaakt. Mechanische ventilatie gemaakt, roosters boven de ramen. Mijn aanvoerlucht begin december was 16.0 graden, dat werd tot 26 graden opgewarmd met een aanvoertemp van 40 graden. Daarmee werd het 19-20 graden in huis.
Inmiddels. Heb ik de aanvoerrooster bij de voordeur ook dicht gemaakt en dat scheelde weer 1 graad aanvoer temp van de zuiglucht naar de ventilator. De aanvoerlucht komt nu alleen vanuit de woonkamer en de hal. Dat is ruim voldoende. De aanvoer temp van de warmtepomp is momenteel 33.6 en de lucht wordt verwarmt van 18 naar 24.6 graden. daarmee blijft de woning lekker op temp. De ventilator zelf verbruikt momenteel 100watt. Dat was begin december 200 watt.
We zijn pas dit jaar in deze woning gaan wonen, maar als ik de documentatie doorneem lijkt er eerst een direct gestookte luchtverwarming te zijn geweest met warmte-terug-win systeem (afvoer en aanvoer door 1 box, lijkt een WTW systeem te zijn.
Wat de exacte luchttemperatuur is moet ik nog meten, ik ben nog op zoek naar de thermometer in de verhuisdozen. Momenteel weet ik dus alleen de watertemperaturen.
Qua ventilatie gaat alles via het verwarmingsysteem + mechanische ventilatie. De WTW is niet meer aanwezig, is nu 'gewoon' mechanische ventilatie via wc, badkamer en keuken.

@Zoldier : Interessante opstelling. Op welke wijze regel je de temperatuur? Aan/uit schakelen van de ventilator?

[ Voor 3% gewijzigd door Bravo op 17-12-2023 18:28 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
Simpel78 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:01:
[...]

Hadden jullie vroeger directe luchtverwarming? Ik had dat wel. de aanzuiglucht komt dan deels rechtstreeks van buiten. Deze hebben wij dichtgemaakt en dat scheel al snel een paar graden en wanneer het vriest al snel 5 of meer graden wat aan koele lucht de ventilator in gaat.
Er zat inderdaad eerst een Brink B8 origineel in mijn huis. Daar bovenop stond een warmtewisselaar. Die is er nog en de uitgang is nu verbonden met de kanaal unit die daar een speciale ingang aan de zijkant voor heeft. Op die warmte wisselaar heb ik een CO2 geregelde aansturing gemaakt.
In een huis met luchtverwarming zitten geen luchtrooster boven de ramen omdat dat tocht klachten kan geven. Daarom haalt de Brink zelf verse lucht binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoldier
@Zoldier : Interessante opstelling. Op welke wijze regel je de temperatuur? Aan/uit schakelen van de ventilator?
de temperatuur kan op meerdere manieren geregeld worden. In mijn opstelling stuurt de thermostaat in de woonkamer de luchtverwarmer aan. De luchtverwarmer geeft een stuursignaal naar de 2-weg klep in de aanvoer vanaf de buffer naar de luchtverwarmer. Wanneer de 2-weg klep open is, wordt de externe circulatiepomp in de aanvoer aangestuurd. Vervolgens wordt het warme water uit de buffer getrokken en naar de luchtverwarmer gestuurd. De ventilator in de luchtverwarmer wordt geregeld door de temperatuur die gemeten wordt in de uitblaas van de luchtverwarmer, dus door het opwarmen van de wisselaar, warmt de uit te blazen lucht op en gaat de ventilator harder draaien.

Wanneer de thermostaat in de woonkamer de gewenste temperatuur bereikt, wordt een sein aan de luchtverwarmer gegeven, deze stopt vervolgens, waarna de 2-weg klep weer dichtgaat en de circulatiepomp stopt met draaien.

De temperatuur in de buffer van 200 liter stuurt de WP aan door middel van een sensor in de buffer. De WP staat dus nu zo ingesteld, dat bij een temperatuur van 40 graden in de buffer de WP aan gaat en bij een temperatuur van 48 graden in de buffer weer uitgaat. Achteraf had ik liever nog een grotere buffer gehad, maar 200 liter is voldoende om te werken met luchtverwarming.

[ Voor 1% gewijzigd door Zoldier op 22-12-2023 20:53 . Reden: meer verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitfreakie
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:33
MarkV6 schreef op maandag 18 december 2023 @ 07:30:
Er zat inderdaad eerst een Brink B8 origineel in mijn huis. Daar bovenop stond een warmtewisselaar. Die is er nog en de uitgang is nu verbonden met de kanaal unit die daar een speciale ingang aan de zijkant voor heeft. Op die warmte wisselaar heb ik een CO2 geregelde aansturing gemaakt.
In een huis met luchtverwarming zitten geen luchtrooster boven de ramen omdat dat tocht klachten kan geven. Daarom haalt de Brink zelf verse lucht binnen.
Daarom is het ook belangrijk om niet alle aanzuigopeningen van buitenaf dicht te maken. Ik liep er ook tegenaan dat bij afsluiten van teveel aanzuigopeningen er dusdanig veel onderdruk in het huis kwam dat er lucht uit de wandcontactdozen werd aangezogen. Balans is alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Bitfreakie schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:27:
[...]

Daarom is het ook belangrijk om niet alle aanzuigopeningen van buitenaf dicht te maken. Ik liep er ook tegenaan dat bij afsluiten van teveel aanzuigopeningen er dusdanig veel onderdruk in het huis kwam dat er lucht uit de wandcontactdozen werd aangezogen. Balans is alles.
Hoe kom je er achter dat er een goede balans is?

Ik heb retour via de kruipruimte. En in de buurt van de kanaalairco waar de lucht wordt aangezogen nog een kleine opening naar buitenlucht. En hier een daar een raampje op een kiertje.

Qua co2 is alles vrij maximaal goed kan ik meten. Luchtvochtigheid rond de 65%. Wel een beetje hoog, maar goed. Ook geen ramp lijkt me. Nergens schimmelvorming.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:24

Trebbors

Failure is no option!

Mijn installateur raadt aan om in elke ruimte een aanzuigventiel te plaatsen richting kanaalunit. Het gaat om een bovenverdieping met een paar kleine kamertjes. En dan ook in het halletje uitblazen en aanzuigen.

Wat zeggen jullie?

Ik heb nu afzuiging op de badkamer, recht boven de douche, rechtstreeks naar buiten via het plafond. Is het een optie om de lucht daar aan te zuigen of vindt de unit deze vochtige lucht niet fijn?

Daarnaast lees ik dat kanaalunits de optie hebben tot ventileren. Is dat niet hetzelfde als rondpompen van dezelfde lucht zonder te verwarmen/koelen?

[ Voor 49% gewijzigd door Trebbors op 20-12-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitfreakie
mdeiman schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:59:
[...]

Hoe kom je er achter dat er een goede balans is?
Een kwestie van inregelen en uitproberen. Wij hebben een open retour, via de woonkamer (we wonen in een bungalow).

Toen we dit huis kochten heb ik de installatie laten inregelen door een gespecialiseerd bedrijf, de vorige bewoner had constant aan alles lopen prutsen. Bedrijf heeft de uitstroomcapaciteit van alle roosters afgeregeld en constateerde dat we teveel aanzuigopeningen van buitenaf hadden. Daardoor werd relatief teveel koude lucht bijgemengd. Een aantal van die openingen heb ik dichtgemetseld en een aantal ventilatiekokers door het dak dichtgedraaid. Toen merkte ik dat de installatie niet voldoende lucht uit die openingen kon aanzuigen waardoor een te grote onderdruk in het huis ontstond en er dus lucht uit de spouw via de wandcontactdozen werd aangezogen. Toen heb ik een ventilatiekoker weer opengezet en toen was dat laatste verschijnsel opgelost.

Alleen in de badkamer en op de slaapkamers hebben we ventilatieroosters in de ramen. De allerachterste slaapkamer zit op het einde van het systeem, daar komt eigenlijk net te weinig warmte uit de uitstroomopening en daar verwarm ik soms bij voor het comfort en om schimmelvorming te voorkomen. Al met al zijn we niet ontevreden al overweeg ik wel over te stappen op vloerverwarming als het leasecontract van de installatie afgelopen is (contract moesten we overnemen toen we het huis kochten). Comfort en constante temperatuur van vloerverwarming en de combinatie met een warmtepomp lijken mij ideaal. Als we dat gaan doen moeten we wel de ventilatiemogelijkheden herzien want de circulatie die we nu hebben valt dan natuurlijk weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Bitfreakie schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:09:
[...]

Een kwestie van inregelen en uitproberen. Wij hebben een open retour, via de woonkamer (we wonen in een bungalow).

Toen we dit huis kochten heb ik de installatie laten inregelen door een gespecialiseerd bedrijf, de vorige bewoner had constant aan alles lopen prutsen. Bedrijf heeft de uitstroomcapaciteit van alle roosters afgeregeld en constateerde dat we teveel aanzuigopeningen van buitenaf hadden. Daardoor werd relatief teveel koude lucht bijgemengd. Een aantal van die openingen heb ik dichtgemetseld en een aantal ventilatiekokers door het dak dichtgedraaid. Toen merkte ik dat de installatie niet voldoende lucht uit die openingen kon aanzuigen waardoor een te grote onderdruk in het huis ontstond en er dus lucht uit de spouw via de wandcontactdozen werd aangezogen. Toen heb ik een ventilatiekoker weer opengezet en toen was dat laatste verschijnsel opgelost.

Alleen in de badkamer en op de slaapkamers hebben we ventilatieroosters in de ramen. De allerachterste slaapkamer zit op het einde van het systeem, daar komt eigenlijk net te weinig warmte uit de uitstroomopening en daar verwarm ik soms bij voor het comfort en om schimmelvorming te voorkomen. Al met al zijn we niet ontevreden al overweeg ik wel over te stappen op vloerverwarming als het leasecontract van de installatie afgelopen is (contract moesten we overnemen toen we het huis kochten). Comfort en constante temperatuur van vloerverwarming en de combinatie met een warmtepomp lijken mij ideaal. Als we dat gaan doen moeten we wel de ventilatiemogelijkheden herzien want de circulatie die we nu hebben valt dan natuurlijk weg.
Thx.

Wij hebben ook een open retour. Ik kan wel gaan inregelen en uitproberen, maar hoe merk ik überhaupt dat er iets niet goed is?

Hoe zie of merk ik bijvoorbeeld dat er te veel of te weinig koude lucht wordt bijgemengd. Hoe merk je onder- of overdruk?

Shit happens.

• Bitfreakie
mdeiman schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:42:
Wij hebben ook een open retour. Ik kan wel gaan inregelen en uitproberen, maar hoe merk ik überhaupt dat er iets niet goed is?

Hoe zie of merk ik bijvoorbeeld dat er te veel of te weinig koude lucht wordt bijgemengd. Hoe merk je onder- of overdruk?
Onderdruk was bij ons duidelijk doordat de lucht uit de wandcontactdozen werd getrokken. Overdruk zou kunnen komen doordat meer warme lucht in het huis wordt gepompt dan kan worden teruggevoerd naar je heteluchtverwarming. Dan zou je dat kunnen merken doordat in de roosters richting je verwarming veel geluid optreedt doordat de lucht er moeilijk doorheen kan. In de praktijk zal overdruk weinig voorkomen, schat ik in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Missdonalds
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12-05 22:33
Goedenavond lieve handige mensen van Tweakers!
Ik heb het hele topic doorgelezen, maar ik ben totaal niet technisch dus ik hoop dat iemand hier mij kan adviseren. Ik zie namelijk door de bomen echt het bos niet meer en het is voor mij erg ingewikkelde materie.

Wij hebben een huis gekocht waar een heteluchtverwarming in zit, deze willen we verwijderen omdat we willen verduurzamen en omdat het systeem inmiddels ongeveer 17 jaar oud is.
Er zit nu een (volgens mij) indirect gestookte Brink installatie in (heb even niet precies het type voor me) met een geiser
Na heel wat google avondjes heb ik het volgende plan bedacht om deze te vervangen:
-Vloerverwarming (droogbouw?) op de beganegrond (betonvloer)
-Vloerverwarming (droogbouw) op de 1e verdieping (geen beton, maar houtenvloer)
-Gewone airco op zolder gezien die enkel zal worden gebruikt als bergruimte en washok.
-All electric warmtepomp
Hierdoor kunnen we volledig van het gas af, want we gaan ook op inductie koken. Op termijn willen we na wat sparen ook zonnepanelen leggen en de HR ramen vervangen voor HR++.

Indien mogelijk willen we dan iets van mechanische ventilatie aansluiten op het heteluchtkanaal, het liefst zo duurzaam mogelijk. Weet iemand of dit kan en wat dan de beste optie is? Ik las hier al over kanaalairco, maar dat lijkt een enorme installatie te zijn en daar hebben we de ruimte niet voor denk ik.

Mijn vragen zijn eigenlijk: wat vinden jullie van mijn bedachte plan voor het vervangen van de Brink installatie? Is het überhaupt een slim idee en moet ik nog ergens aan denken?
Welke wijze van ventilatie kan ik laten installeren zodat we eventueel de luchtkanalen kunnen behouden?
Welke adviseur/installateur zou ik eventueel kunnen benaderen voor dit soort vragen? Kan een warmtepompinstallateur mij hiermee helpen of moet ik dan bij een specifiek bedrijf aankloppen?

Ik wil graag vermelden dat ik dus absoluut niet technisch ben, dus alsjeblieft jip en janneke taal gebruiken haha. Ook gaan we alles uitbesteden, dus het wordt geen doe het zelf project

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Wat is je doel met verduurzamen? Een prima werkend systeem verwijderen, is namelijk niet heel duurzaam tenzij het vervangende systeem veel minder verbruikt.
De leeftijd van 17 jaar zegt nog niet heel veel, de indirecte verwarmers kunnen een groot aantal jaren draaien en slijten niet heel hard. De CV ketel (geiser) zou wel aan vervanging toe kunnen zijn.
Als alternatieve verwarming voor je indirecte luchtverwarming zou je een warmtepomp kunnen aansluiten, eventueel met een buffervat zoals @Zoldier heeft.
Maar als je voor comfort naar vloerverwarming wil, dan kun je het systeem helemaal weghalen. Let er wel op dat droogbouw vloerverwarming nauwelijks warmte buffert. Geen warm water door de vloer, is al heel snel een koude vloer.

Wat betreft de ventilatie, je kunt hierop ook een mechanische ventilatie (alleen afzuiging) of balansventilatie (toevoer en afzuigen) op aansluiten. De kanalen zijn gedimensioneerd voor toevoer van (warme) lucht, afzuiging heb je waarschijnlijk al op een andere manier? Dan zou je makkelijk er een balansventilatie (WarmteTerugWin = WTW) systeem van kunnen maken.
Hier kijk ik momenteel naar in combinatie met de bestaande indirecte verwarmer en de mechanische ventilatie die in dezelfde installatieruimte zit.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene1664
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-02 21:57
Hallo, ben al een tijdje niet meer op het forum geweest maar wil wel graag nog even een update geven.
Na veel wikken en wegen besloten om de direct gestookte Brink Allure 25 te vervangen voor een Multicalor MC 30 DX met als extra een water warmte wisselaar.
De DX is aangesloten op een 12 KW Fujitsu.
Op de DX werk alles naar behoren tot een buitengraag of 3 graden, hierna neemt de CV ketel het over, het probleem wat ik heb is de inregeling, voor DX heeft de Multicalor andere instellingen nodig dan voor de CV.
Heeft hier op dit forum iemand een vergelijkbare oplossing en heeft de instellingen wel goed gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Missdonalds
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12-05 22:33
Bravo schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:07:
Wat is je doel met verduurzamen? Een prima werkend systeem verwijderen, is namelijk niet heel duurzaam tenzij het vervangende systeem veel minder verbruikt.
De leeftijd van 17 jaar zegt nog niet heel veel, de indirecte verwarmers kunnen een groot aantal jaren draaien en slijten niet heel hard. De CV ketel (geiser) zou wel aan vervanging toe kunnen zijn.
Als alternatieve verwarming voor je indirecte luchtverwarming zou je een warmtepomp kunnen aansluiten, eventueel met een buffervat zoals @Zoldier heeft.
Maar als je voor comfort naar vloerverwarming wil, dan kun je het systeem helemaal weghalen. Let er wel op dat droogbouw vloerverwarming nauwelijks warmte buffert. Geen warm water door de vloer, is al heel snel een koude vloer.

Wat betreft de ventilatie, je kunt hierop ook een mechanische ventilatie (alleen afzuiging) of balansventilatie (toevoer en afzuigen) op aansluiten. De kanalen zijn gedimensioneerd voor toevoer van (warme) lucht, afzuiging heb je waarschijnlijk al op een andere manier? Dan zou je makkelijk er een balansventilatie (WarmteTerugWin = WTW) systeem van kunnen maken.
Hier kijk ik momenteel naar in combinatie met de bestaande indirecte verwarmer en de mechanische ventilatie die in dezelfde installatieruimte zit.
Bedankt voor je reactie!
Er werd mij verteld dat het systeem normaal gesproken zo'n 20 jaar mee kan, dat zou in de praktijk inderdaad langer kunnen worden. De reden dat ik het wil vervangen is omdat ik het liefst van het gas af zou willen, vandaar dat we op een waterpomp uitkwamen. Daarnaast schijnt het heteluchtsysteem aardig wat onderhoud te kosten en is het niet super zuinig.
Het punt wat je aankaart over de vloerverwarming is een goeie om mee te nemen, daar hadden wij nog niet aan gedacht.
Naar mijn weten is het luchtkanalensysteem zowel verwarming als afzuiging, want ik heb geen andere aparte ventilatiebox zien hangen. In de wc hangt bijvoorbeeld ook enkel het standaard roostertje dat door het hele huis hangt. Het liefst zou ik er een balansventilatie ervan maken, omdat deze energiezuinig zijn. Denk je dat zoiets aan te sluiten is op het huidige luchtkanalensysteem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Missdonalds schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:49:
[...]

[...]
Naar mijn weten is het luchtkanalensysteem zowel verwarming als afzuiging, want ik heb geen andere aparte ventilatiebox zien hangen. In de wc hangt bijvoorbeeld ook enkel het standaard roostertje dat door het hele huis hangt. Het liefst zou ik er een balansventilatie ervan maken, omdat deze energiezuinig zijn. Denk je dat zoiets aan te sluiten is op het huidige luchtkanalensysteem?
De toevoerkanalen zijn nu aangesloten via de indirecte heteluchtverwarming, de afvoerkanalen zitten op je ventilatiebox.
Als je een WTW-systeem plaatst, kun je van deze kanalen gebruik maken. Waar nog wel naar gekeken moet worden is of de kanalen groot genoeg zijn. Voor de toevoerkanalen zal waarschijnlijk wel goed zitten, maar mogelijk zijn je afvoerkanalen/ventielen te klein. Welke ventilatiebox heb je nu hangen? Hoeveel debiet (m3/uur) doet deze? Dat zijn de vragen waar je dan nog een antwoord op moet hebben. Maar dat hoort niet in dit topic.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Abilio1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:37
Missdonalds schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:49:
[...]

De reden dat ik het wil vervangen is omdat ik het liefst van het gas af zou willen, vandaar dat we op een waterpomp uitkwamen. Daarnaast schijnt het heteluchtsysteem aardig wat onderhoud te kosten en is het niet super zuinig.
[...]
waarop baseer je dat er aardig wat onderhoud aan een heteluchtsysteem zit? Vindt het wel meevallen, 1x per jaar het filter wisselen en even uitzuigen. Zeker een indirecte luchtverwarming is erg simpel, een warmtewisselaar, ventilator en wat regelelektronica. Er kan dus ook niet heel kapot gaan. CV ketel en warmtepomp zijn ook niet onderhoudsvrij. Super zuinig is het inderdaad niet.

weet je zeker dat je voor de retourlucht wel een kanaal hebt? soms is er een open retour via de kruipruimte. Er is op de brink luchtverwarming ook een module te krijgen om de warmte terug te winnen.

Hoe graag wil je helemaal van het gas af? Je zou ook kunnen overwegen om voor een hybride oplossing te gaan en een warmtepomp op je cv ketel aan te sluiten. Dit zal waarschijnlijk de goedkoopste en snelste oplossing zijn en vraag ook niet een hele verbouwing in huis. Steek dit geld in een extra isolatie, waarschijnlijk goedkoper. Hoeveel kuub gas verbruik je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene1664
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-02 21:57
Rene1664 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:33:
Hallo, ben al een tijdje niet meer op het forum geweest maar wil wel graag nog even een update geven.
Na veel wikken en wegen besloten om de direct gestookte Brink Allure 25 te vervangen voor een Multicalor MC 30 DX met als extra een water warmte wisselaar.
De DX is aangesloten op een 12 KW Fujitsu.
Op de DX werk alles naar behoren tot een buitengraag of 3 graden, hierna neemt de CV ketel het over, het probleem wat ik heb is de inregeling, voor DX heeft de Multicalor andere instellingen nodig dan voor de CV.
Heeft hier op dit forum iemand een vergelijkbare oplossing en heeft de instellingen wel goed gekregen?
Iemand enig antwoord op bovenstaande vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad HD!
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-10-2024
dit is een reactie op het bericht van mdeiman van 22 december.
Heb net als jij (gehad hebt) een Brink heteluchtverwarming. Het is een Allure B25 HR (direct gestookt). 'k Wil deze net als jij vervangen door een kanaalairco. Ben benieuwd of je het tijdens de laatste vorstperiode warm kon krijgen en of je nieuwe kanaalairco goed werkte (ook de buitenunit) en of je het verbruik redelijk vindt. Mijn huis (schakelbungalow) is wellicht iets kleiner dan het jouwe (ca 130 m2 en goed geisoleerd) en ik aarzel of ik niet met een iets lagere capaciteit dan jouw MBI 14 kW (bv 12 kW) kan volstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Ad HD! schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:57:
dit is een reactie op het bericht van mdeiman van 22 december.
Heb net als jij (gehad hebt) een Brink heteluchtverwarming. Het is een Allure B25 HR (direct gestookt). 'k Wil deze net als jij vervangen door een kanaalairco. Ben benieuwd of je het tijdens de laatste vorstperiode warm kon krijgen en of je nieuwe kanaalairco goed werkte (ook de buitenunit) en of je het verbruik redelijk vindt. Mijn huis (schakelbungalow) is wellicht iets kleiner dan het jouwe (ca 130 m2 en goed geisoleerd) en ik aarzel of ik niet met een iets lagere capaciteit dan jouw MBI 14 kW (bv 12 kW) kan volstaan.
Voor de meelezers: ik heb ondertussen direct contact.

Shit happens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meester
mdeiman schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:48:
[...]

Voor de meelezers: ik heb ondertussen direct contact.
Opzich wel interessant voor iedereen die hier mee leest om te weten hoe de kanaalairco's het op dit moment doen (buitentemperatuur rond 0 graden) of hebben gedaan in de afgelopen week (nachttemperatuur -7%). Hebben deze jou huis goed op temperatuur weten te houden en hoeveel KW per dag hebben jullie verbruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Daar heb je gelijk in.

Verbruik is altijd een lastig ding. Afhankelijk van heel veel factoren. Bij mij een aardig groot huis en met deze temperaturen ongeveer 3500Watt op ieder moment.

Warmtepomp qua vermogen kan het altijd wel goed doen, als je maar niet te veel defrosts hebt die lang duren.

Veel en lang is nu wel het geval met deze omstandigheden bij mij. Dan wordt op temperatuur houden lastiger.
Komt dan niet door de kou maar met name door de hoge luchtvochtigheid. Kou is verder geen issue.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester
Ok thanks voor je input!
Als ik het goed begrijp pas je dan geen nachtverlaging toe maar heb je hem continue aanstaan wat 3,5kw per uur kost = 84KW per dag.
Dat zou gelijk staan aan 33 kuub gas per dag ongeveer? (84 / 2,5).
Wel een mooie besparing dan als je rekent met €0,275 voor stroom -> 23,10 versus gas a €1,14 -> 36,60, iedere dag weer buiten beschouwing latende dat je nog kan salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSon
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:10
Wij hebben na veel uitzoek werk gekozen voor een multicalor MC-EE-30 met een 10KW lucht lucht warmtepomp van MHI. (FDC100VSA-W1 met AHU-KIT-SP2). Ik denk dat ons huis 200+ vierkante meter woonoppervlak heeft.
Ook tijdens de koude perioden bleef het goed warm in huis. Zoals mdeiman ook aangeeft, heeft het systeem het wat zwaarder als het buiten wat mistig is, of de luchtvochtigheid erg hoog ligt i.v.m. defrosts. Ook wanneer het buiten vroor, heeft het systeem nooit op maximaal vermogen hoeven te draaien. Op de laagste stand verbruikt het systeem 700W en dan is de uitblaas temperatuur niet heel hoog ongeveer 26/27 graden. Maximaal gebruikt het systeem 4200W en blaast dan lucht van 48 graden. De uitblaas snelheid wordt hier traploos op aangepast (zoals je kunt zien bij de foto's Zoldier). Daardoor hebben we eigenlijk geen last van 'tocht'.
Ons verbruik bij temperaturen boven de 8 graden is ongeveer 10KW per dag, het maximum ongeveer 40 KW geweest toen het heel erg koud was.
Over het algemeen ben ik erg tevreden over de oplossing, de temperatuur is ook veel constanter in huis doordat er continue verwarmd word. Zowel de MHI, als de Multicalor kunnen aangestuurd worden via modbus, waardoor alles gemakkelijk gemonitord en aangestuurd kan worden. De temperatuur regeling wordt gestuurd op de retourlucht temperatuur, waardoor niet alleen in de woonkamer, maar ook in de rest van het huis de temperatuur constanter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
FireSon schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:44:
Wij hebben na veel uitzoek werk gekozen voor een multicalor MC-EE-30 met een 10KW lucht lucht warmtepomp van MHI. (FDC100VSA-W1 met AHU-KIT-SP2). Ik denk dat ons huis 200+ vierkante meter woonoppervlak heeft.
Ook tijdens de koude perioden bleef het goed warm in huis. Zoals mdeiman ook aangeeft, heeft het systeem het wat zwaarder als het buiten wat mistig is, of de luchtvochtigheid erg hoog ligt i.v.m. defrosts. Ook wanneer het buiten vroor, heeft het systeem nooit op maximaal vermogen hoeven te draaien. Op de laagste stand verbruikt het systeem 700W en dan is de uitblaas temperatuur niet heel hoog ongeveer 26/27 graden. Maximaal gebruikt het systeem 4200W en blaast dan lucht van 48 graden. De uitblaas snelheid wordt hier traploos op aangepast (zoals je kunt zien bij de foto's Zoldier). Daardoor hebben we eigenlijk geen last van 'tocht'.
Ons verbruik bij temperaturen boven de 8 graden is ongeveer 10KW per dag, het maximum ongeveer 40 KW geweest toen het heel erg koud was.
Over het algemeen ben ik erg tevreden over de oplossing, de temperatuur is ook veel constanter in huis doordat er continue verwarmd word. Zowel de MHI, als de Multicalor kunnen aangestuurd worden via modbus, waardoor alles gemakkelijk gemonitord en aangestuurd kan worden. De temperatuur regeling wordt gestuurd op de retourlucht temperatuur, waardoor niet alleen in de woonkamer, maar ook in de rest van het huis de temperatuur constanter is.
Ben wel geïnteresseerd in jouw oplossing, gezien mijn brink niet in samenwerking met elektrisch kan en dat de kast waar mijn brink in staat niet groot genoeg is voor een kanaal airco.

Zou je (wellicht in pm) kunnen aangeven wat jouw installatie heeft gekost en wie die heeft geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Meester schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:09:
Ok thanks voor je input!
Als ik het goed begrijp pas je dan geen nachtverlaging toe maar heb je hem continue aanstaan wat 3,5kw per uur kost = 84KW per dag.
Wel een mooie besparing dan als je rekent met €0,275 voor stroom -> 23,10 versus gas a €1,14 -> 36,60, iedere dag weer buiten beschouwing latende dat je nog kan salderen.
Geen nachtverlaging inderdaad. Voor comfort ook wel erg fijn.
Ik heb ook dynamische tarieven en in de nachtelijke uren is het stroom ook een stuk goedkoper. Kan dan niet echt uit om een nachtverlaging te doen. Is weer een andere discussie...

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

FireSon schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:44:
Mooi!
Een Multicalor werkt toch met water?
Prachtig laag verbruik. Maar goed, dat soort zaken zijn lastig te vergelijken.
En de uitblaastemperatuur is dat de temp uit de roosters in de kamers of verlaten van de Multicalor?

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoldier
mdeiman schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:19:
[...]

Mooi!
En de uitblaastemperatuur is dat de temp uit de roosters in de kamers of verlaten van de Multicalor?
Er zijn speciale DX wisselaars die op of onder de Multicalor geplaatst worden. Dus dan kun je, naast de water wisselaar, de DX wisselaar ook gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireSon
Zoldier schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:39:
[...]
Er zijn speciale DX wisselaars die op of onder de Multicalor geplaatst worden. Dus dan kun je, naast de water wisselaar, de DX wisselaar ook gebruiken.
Klopt ik heb een 12 KW DX verdamper van Multicalor. In principe is het 'dus' hybride omdat ik ook met mijn combiketel kan stoken, maar dat is nog niet nodig geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoldier
Meester schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:09:
Ok thanks voor je input!
Fijn dat er vergelijk is. In de afgelopen dagen zat ik met mijn installatie tussen de 50 en 60 Kwh. Weliswaar met nachtverlaging naar 18,5 graad, maar dan moet de installatie toch aan in de nacht.

Overigens is de vergelijking, mijn inziens niet helemaal goed met het oog op het gasverbruik uitgaande van bovenstaand gebruik. Tenminste, ik ga uit van 1m3=9Kwh en COP van 2-2,5 met deze temperaturen. Dus dan kom ik op 84*2,5/9= 23,33 m3. Bij mijn verbruik van ca. 60 Kwh kom ik op 13,33 m3, wat wel klopt met mijn ervaringen in het gas tijdperk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSon
mdeiman schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:19:
[...]

Mooi!
Ik heb hem nog niet zo lang, maar je kunt de temperaturen aflezen op de Multicalor, en dat is na de DX verdamper. Het lage verbruik heeft ook te maken met een kleine delta T, waardoor de MHI op een heel laag pitje draait en daardoor efficiënt is. Doordat de Multicalor goed te 'tunen' is qua uitblaas snelheid voelt de lage lucht temperatuur niet aan als tocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

FireSon schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:53:
[...]

Ik heb hem nog niet zo lang, maar je kunt de temperaturen aflezen op de Multicalor, en dat is na de DX verdamper. Het lage verbruik heeft ook te maken met een kleine delta T, waardoor de MHI op een heel laag pitje draait en daardoor efficiënt is. Doordat de Multicalor goed te 'tunen' is qua uitblaas snelheid voelt de lage lucht temperatuur niet aan als tocht.
Tocht hebben we met de kanaalairco ook geen last vast tocht. Veel fijner nu dan het was. Luchtsnelheid is in standen te regelen, maar meestal op de Auto stand.

Is de werking eigenlijk niet ongeveer hetzelfde als een Multicalor...?

Ik weet weet niet wat de uitblaastemp van de kanaalairco is. Uit mijn roosters komt nu lucht van circa 32 graden. Dan heeft de lucht al wel een metertje of 15 meter (gokje) afgelegd.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerzon
  • Nu online
Ik weet weet niet wat de uitblaastemp van de kanaalairco is. Uit mijn roosters komt nu lucht van circa 32 graden. Dan heeft de lucht al wel een metertje of 15 meter (gokje) afgelegd
Dan ben je aan het opwarmen.
Als het hier op temperatuur is komt er +/- 22 graden uit de roosters, de gevraagde kamertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

gerzon schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:05:
[...]

Dan ben je aan het opwarmen.
Als het hier op temperatuur is komt er +/- 22 graden uit de roosters, de gevraagde kamertemperatuur.
Daar heb je wel gelijk in.
Nu wel last vele en erg lange defrosts.....
Als de verwarming dan weer aan is, is het ook altijd echt aan verwarmen. Makkelijk op temperatuur houden is nu lastig.
Nog wel een vraagje uitstaan bij de installateur over met name de duur van de defrosts.
15 minuten gaat de luchtstroom uit en daarna komt de boel weer langzaam op gang en temperatuur gedurende weer 15 minuten. Vind ik toch echt te lang.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerzon
  • Nu online
Hier geen lange defrost maar wel vaak elke 40 minuten.
En als het elke 75 minuten is lijkt het meer op een oil return.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gUstDi1N4J_1TbH-PemMwFjOFtw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9wRUCAlWDDHmOBJxKM8TKq4U.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

gerzon schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:56:
Hier geen lange defrost maar wel vaak elke 40 minuten.
En als het elke 75 minuten is lijkt het meer op een oil return.[Afbeelding]
Ik heb ook gelezen (openAI) dat des te groter het vermogen des de langer de defrosts...
Zou dat kunnen? AI niet altijd direct geloven ;)

Die van mij is 16kW.

Flink vermogen maar blijkt eigenlijk in een koude situatie met een hoge luchtvochtigheid niet voldoende bruikbaar. Des hoger ik de verwarming zet of vraag om meer uitblaassnelheid des te (nog) sneller defrosts.

[ Voor 15% gewijzigd door mdeiman op 19-01-2024 09:39 ]

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerzon
  • Nu online
Hier niet sneller defrosts maar wel een (veel) hoger stroom gebruik bij een hogere warmte vraag.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8rhwOJNxwa3tN4Jxs2KPC3wEg4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YpEDbiZRiAPhrh7b8GSMoDjC.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste