Hi, ik open dit topic omdat ik advies wil over mijn situatie.
We hebben een woning gekocht waar we over 5 weken de sleutel van krijgen. Deze woning is de afgelopen 2 jaar gerenoveerd en van het gas gegaan. Op dit moment is er infraroodpaneel verwarming, de bedoeling van de eigenaar was om er een 10kW houthaard bij te plaatsen als hoofdverwarming.
Aangezien bij de renovatie niet is gekozen voor vloer/wand verwarming moeten wij nu een oplossing zoeken die beter past bij wat we willen. Als we toch aan de gang gaan met warmtepomp, zouden we L/L willen met de optie om ook te koelen. Een airco dus.
Het vragenlijstje template:
Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)
Onbekend, afgelopen 2 jaar ook niet permanent bewoond tijdens een renovatie.
Zie onderaan post voor foto's
Zie foto van de plattegrond waar we de warme/koele lucht zouden willen uitblazen.
Het gaat om een woonkamer/eetkamer/keuken van ~200m3 en een kantoortje van ~30m3, in totaal dus 230m3. Waar op de plattegrond het kantoor zit, zit eigenlijk een opkamer die 40cm hoger ligt dan de omliggende ruimte. Onder de opkamer zit een kelder, in de kelder zou ik een kanaalairco willen plaatsen met buizen langs het plafond. Vanuit de kelder kunnen we ook naar buiten voor de buitenunit, die daar dan op de grond komt te staan met een doos eromheen.
Initieel wilde ik split airco's op de wand, maar zie op tegen het infrezen van de leidingen en vind ze eigenlijk nog steeds te veel in het zicht/lelijk. Vandaar dat ik hoop dat deze optie een serieuze mogelijkheid bied om te verwarmen/koelen voor de woonkamer/keuken/kantoor.
Mijn vragen:
- ziet iemand problemen/uitdagingen met wat ik hier wil.
- zo nee, hoe veel vermogen zou ik vanuit moeten gaan voor deze ruimte? ik zit liever iets ruimer en denk nu aan een 10Kw
- tips voor goede ervaringen met merken/leveranciers zijn ook welkom
Plattegrond:
:fill(white):strip_exif()/f/image/G7FAWvdYc1xChonNsiWIzE19.png?f=user_large)
Kelder onder opkamer:
We hebben een woning gekocht waar we over 5 weken de sleutel van krijgen. Deze woning is de afgelopen 2 jaar gerenoveerd en van het gas gegaan. Op dit moment is er infraroodpaneel verwarming, de bedoeling van de eigenaar was om er een 10kW houthaard bij te plaatsen als hoofdverwarming.
Aangezien bij de renovatie niet is gekozen voor vloer/wand verwarming moeten wij nu een oplossing zoeken die beter past bij wat we willen. Als we toch aan de gang gaan met warmtepomp, zouden we L/L willen met de optie om ook te koelen. Een airco dus.
Het vragenlijstje template:
Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)
Onbekend, afgelopen 2 jaar ook niet permanent bewoond tijdens een renovatie.
SWW:
- Er is een doorstroom boiler/verwarmer aanwezig hiervoor al voor het sanitair.Warmtepompvoorkeur:
L/L, zet op volgorde: design, zuinig, goedkoop, stil,domotica-integratie, verkrijgbaarheid, milieuvriendelijk, , DIY/tweakersvriendelijkWie gaat het installeren?
Ik voel mij comfortabel bij hetzelf aanleggen van de leidingen/kanaalairco en buizen/kanalen, maar als iemand goede installateur weet met ervaring met deze oplossing zou ik het ook kunnen uitbesteden. Het in werking stellen zou ik uiteraard laten doen.Zie onderaan post voor foto's
Zie foto van de plattegrond waar we de warme/koele lucht zouden willen uitblazen.
Het gaat om een woonkamer/eetkamer/keuken van ~200m3 en een kantoortje van ~30m3, in totaal dus 230m3. Waar op de plattegrond het kantoor zit, zit eigenlijk een opkamer die 40cm hoger ligt dan de omliggende ruimte. Onder de opkamer zit een kelder, in de kelder zou ik een kanaalairco willen plaatsen met buizen langs het plafond. Vanuit de kelder kunnen we ook naar buiten voor de buitenunit, die daar dan op de grond komt te staan met een doos eromheen.
Initieel wilde ik split airco's op de wand, maar zie op tegen het infrezen van de leidingen en vind ze eigenlijk nog steeds te veel in het zicht/lelijk. Vandaar dat ik hoop dat deze optie een serieuze mogelijkheid bied om te verwarmen/koelen voor de woonkamer/keuken/kantoor.
Mijn vragen:
- ziet iemand problemen/uitdagingen met wat ik hier wil.
- zo nee, hoe veel vermogen zou ik vanuit moeten gaan voor deze ruimte? ik zit liever iets ruimer en denk nu aan een 10Kw
- tips voor goede ervaringen met merken/leveranciers zijn ook welkom
Plattegrond:
:fill(white):strip_exif()/f/image/G7FAWvdYc1xChonNsiWIzE19.png?f=user_large)
Kelder onder opkamer:
:strip_exif()/f/image/KzLfdw3FwBhEa7eC0ux4ikma.jpg?f=fotoalbum_large)