Voldoet renovatie met L/L verwarming aan het bouwbesluit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Topicstarter
Afgesplitst van een discussie in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2.

De discussie is scherp maar mogelijk interessant.
Ik hoop dat het -met bronvermelding- duidelijk wordt wat de regeltechnische gevolgen zijn van het vervangen van een centraal verwarmingssysteem door L/L warmtepompen.

Probeer weg te blijven van welles/nietes en autoriteitsargumenten, die helpen de discussie niet verder.
flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:46:
[...]
dat jij de gasketel niet gebruikt is iets anders dan dat hij erin moet zitten en moet (kunnen) werken. dat is iets wat meerdere mensen nu al proberen duidelijk te maken.
We hebben geen gasketel meer, waarom zou die er in moeten zitten en gebruikt moeten kunnen worden als we zonder ook warm hebben?

[ Voor 38% gewijzigd door Proton_ op 08-05-2023 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:57
flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:04:
[...]

airco als hoofdverwarming of bijververwarming? dat is een enorm verschil. laat mij eens een offerte zien voor aircos in alle ruimtes van een huis waar nu ook radiatoren hangen + de kosten van een SWW installatie.

[...]

waarom zou je de WP in serie zetten? wat doet de ketel wat de WP niet kan? jouw radiatoren maakt het niks uit wat het water warm maakt. zolang de WP de warmte kan produceren die je nodig hebt om het warm te houden is het in de basis al goed. je kan natuurlijk later gaan investeren in het verbeteren van je afgiftsysteem maar dat is een "leuk voor later", niet een vereiste.
en die verhalen van essent zou ik niet zoveel waarde aan hechten, die zijn zo belachelijk gegeraliseerd dat het niks meer zegt. als je rekent met 1 kuub gas versus 2kWh aan stroom weet je grofweg wat je bespaart met een warmtepomp in de huidige situatie zonder aanpassingen. (afhankelijk van details kan dat lager of hoger uitpakken maar dat is een goed uitgangspunt)

[...]

denk dat hier een groot issue zit. er word in dit topic vrijwel geen onderscheid gemaakt tussen bijverwarmen om de spreekwoordelijke kop van het gasverbruik te halen versus hoofdverwarming. L/W is eigenlijk altijd hoofdverwarming en een volwaardige vervanging voor de ketel, een airco in de woonkamer en een 80L boilertje op zolder hangen is dat niet.

hoofdverwarming is een compleet ander beestje en behelst dus dat er verwarming zit in elke leefruimte van het pand. dus een airco in de woonkamer hangen en de gaskraan dichtdraaien is niet hoofdverwrming. je krijgt je huis dan niet eens verkocht in die situatie.
als je dus airco in elke leefruimte wilt ophangen praat je over een enorme kostenpost die veel groter is dan een L/W machine in de tuin zetten. dus men zal eerst veel duidelijker moeten zijn in dit topic in het maken van onderscheid tussen de 2 situaties en waar nodig vragen aan mensen wat hun uiteindelijke doel is.
Ik reageer alleen op het stuk dat je aan mij gericht hebt.

Ik ben het met je eens dat het goed is duidelijk te krijgen of mensen hun airco willen gebruiken als bij- of hoofdverwarming. Dat heeft grote invloed op wat nodig en verstandig is qua keuze.

Aan de andere kant denk ik niet dat je iedereen die niet in elke leefruimte eigen verwarming heeft, kan voegen onder de groep bijverwarming. Wanneer je alleen of voornamelijk je airco gebruikt is airco je hoofdverwarming en het is verstandig mensen die dat zo willen gebruiken zo ook te benaderen.

Wij hebben geen gas-aansluiting meer en hebben 3 binnen-units in ons huis, waarmee wij ons huis comfortabel kunnen verwarmen.

Wij hebben geen enkele intentie ons huis te verkopen en het lijkt me vreemd een verwarming aan te schaffen met het ook op toekomstige bewoners in dat geval. Na ons de zondvloed en wat zij willen gebruiken is hun probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:27:
[...]

mag ik jouw glazen bol even lenen?

en al jij het niet doet gaan jouw nabestaanden het wel doen. of de bank voor je afhankelijk van de situatie. als je baan wegvalt of ziets is willen soms niet aan de orde.

[...]

straalkachels en berg nieuw stroomkabels trekken kan je doen maar dat hakt flink in je energielabel. dus dat is een lastig rekensommetje...
Zeg je nou dat je je verwarming moet aanpassen op de wensen van je nabestaanden die al mazzelen met een huis, in welke vorm dan ook (en anders kunnen ze het altijd nog weigeren), of de mensen van de bank die jouw huis gaan claimen?
Zo menslievend zijn we hier niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sjamo schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:53:
[...]

Zeg je nou dat je je verwarming moet aanpassen op de wensen van je nabestaanden die al mazzelen met een huis, in welke vorm dan ook (en anders kunnen ze het altijd nog weigeren), of de mensen van de bank die jouw huis gaan claimen?
Hij heeft het dan nog over een verwarmingsvorm die weldra tot het verleden zal behoren (gas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Anoniem: 78739 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:48:
[...]

We hebben geen gasketel meer, waarom zou die er in moeten zitten en gebruikt moeten kunnen worden als we zonder ook warm hebben? Ga je in 2050 ook nog dergelijke onzin verkopen?
omdat het huis niet door jouw of de toekomstige bewoner word gekocht maar de hypotheekvertrekkers en die hebben hele simpele maar belangrijke eisen die een woning moet hebben zoals ramen, een werkende keuken en werkende verwarming in alle leefruimtes.

zonder actieve gasaansluiting en een groot gat waar de gasketel hing lukt dat dus niet. dus hypotheekverstrekkers zullen geen akkoord geven en is je huis defacto onverkoopbaar.

je kan het onzin vinden maar dat is nu eenmaal hoe het spel word gespeeld.
Sjamo schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:53:
[...]

het gaat niet om wat jij wilt maar wat de banken willen, het is immers hun huis. en je nabestaanden opzadelen met een verplichte verbouwing om van je huis af te komen tegen marktwaarde ipv executiewaarde is nu niet echt iets waar je punten mee scoort. en zelf kan je er ook niet blij van worden als je de toko ineens wel rap moet verkopen....

en niet vergeten dat mensen hier komen voor advies zodat men ook nog eens het huis verkocht kan krijgen en men geeft nu heel sterk de indruk dat dit allemaal zomaar kan. daarom moet men de prijs van 1 splitje in de woonkamer niet gelijk trekken aan de installatie van een L/W machine die als hoofdverwarming dient. het is simpelweg niet hetzelfde.

mede daarom vind ik het niet tof dat het gros van de vaste garde hier maar lulkraak adviseert om een airco in de woonkamer te hangen en de indruk geven dat je op die manier de gaskraan wel dicht kan draaien waarbij de gasboer de leiding vervolgens weghaalt. daadwerkelijk airco als hoofdverwarming hebben op een nivo dat de hypotheekverstrekkers dat accepteren kost je wel aanzienlijk meer dan een simpel L/W machientje in de tuin. dat zijn ook het soort systemen waar ik dagelijks aan werk en dat is wel iets duurder dan een splitje in de woonkamer.

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 07-05-2023 16:10 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb echt geen idee waar je vandaan haalt de hypotheekverstrekkers eisen dat alle leefruimtes verwarmd moeten kunnen worden. Wij hebben in het recente verleden twee huizen verkocht waarbij beide huizen niet overal verwarming hadden en dat was echt geen enkel probleem (vorig jaar nog).

Kan je het onderbouwen met bronnen?

Ik meende overigens ook dat leefruimtes verwarming moeten hebben (maar dan vanuit het bouwbesluit) maar om eerlijk te zijn kan ik daar nergens bewijs voor vinden :) Ik begin dus lichtelijk te twijfelen aan die overtuiging.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
L/L vervangt sowieso niet de CV combiketel, je moet je warm water ergens vandaan halen he.

Dat blaatverhaal over verkoop in de toekomst is makkelijk te fixen, zelfs als de ketel defect is of weggehaald, met een nieuwe ketel voor €2500 inclusief installatie. Op een huis van paar ton maakt dat echt helemaal niets uit.

Mijne kostte 2 jaar geleden €2400, inclusief renoveren rookgas afvoer / dakdoorvoer, vuil filter, expansievat vervangen, nieuwe leidingen, nieuwe kranen / bijvul punt, zonneboiler aansluitset etc etc. Meeste installaties zijn goedkoper, hier moest bijna alles eruit door leeftijd.

Alleen als je echt je gasaansluiting weg laat halen heb je misschien een punt, maar ook dat is dus te fixen met een monoblok a €5000 plus installatie, samen met de L/L units wordt het vast warm genoeg binnen. Wederom een afrondingsfout t.o.v. verkoopprijs. De warmtepomp boiler heb je al, als je geen gas hebt is er nauwelijks andere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Glashelder schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:10:
Ik heb echt geen idee waar je vandaan haalt de hypotheekverstrekkers eisen dat alle leefruimtes verwarmd moeten kunnen worden. Wij hebben in het recente verleden twee huizen verkocht waarbij beide huizen niet overal verwarming hadden en dat was echt geen enkel probleem (vorig jaar nog).

Kan je het onderbouwen met bronnen?

Ik meende overigens ook dat leefruimtes verwarming moeten hebben (maar dan vanuit het bouwbesluit) maar om eerlijk te zijn kan ik daar nergens bewijs voor vinden :) Ik begin dus lichtelijk te twijfelen aan die overtuiging.
woonkamer, keuken, badkamer en slaapkamers zijn leefruimtes, die moeten dus verwarming hebben. zolders, wc's en zo vaak niet afhankelijk van wat factoren maar doorgaans komt het ook totaal niet ter sprake omdat het eigenlijk niet voorkwam dat woningen geen gasketel hebben. warmtepompen en aircos zijn voor woonhuizen pas iets zeer recents. voor bedrijfspanden en industrie is het al tientallen jaren zo en zie je daarom soms in bedrijfspanden in een onmogelijk klein hokje ergens gewoon doodleuk een airco hangen. dat is puur een comformiteitsinstallatie. ding staat zijn hele leven niet aan maar ding moet er wel zitten en het doen.

je kan rustig een hypotheekverstrekker opbellen en vragen of ze die eisen willen publiceren maar doorgaans zal je die niet zo snel vinden. ik kwam er paar jaar geleden ook pas achter dat een werkende keuken kennelijk verplicht was. uiteindelijk daarvoor een aparte clausule moeten maken en tekenen dat we met de overwaarde die we nog hadden een keuken erin zouden zetten die aan de minimale regels voldeed. gelukkig huis voor weinig kunnen kopen maar dat was ook deels omdat het op papier onbewoonbaar is en as-is verkocht werd. dat is de classifictie die men het huis geeft als er geen werkende verwarming in zit. en jij als koper moet dan aan kunnen tonen dat jij de middelen bezit (eventueel in vorm van hypotheekverhoging) om het huis weer bewoonbaar te maken.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:19:
[...]

woonkamer, keuken, badkamer en slaapkamers zijn leefruimtes, die moeten dus verwarming hebben. zolders, wc's en zo vaak niet afhankelijk van wat factoren maar doorgaans komt het ook totaal niet ter sprake omdat het eigenlijk niet voorkwam dat woningen geen gasketel hebben.
Pure onzin, er worden nog genoeg woningen verkocht waarin maar 1 gaskachel staat evt met een gevelkachel op een slaapkamer. Daar wordt gewoon een hypotheek voor verstrekt.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

digifun schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:22:
[...]

Pure onzin, er worden nog genoeg woningen verkocht waarin maar 1 gaskachel staat evt met een gevelkachel op een slaapkamer. Daar wordt gewoon een hypotheek voor verstrekt.
omdat die woning nooit voorzien is van centrale/moderne verwarming. we praten hier over normale woningen waar al een cv in hing toen die gebouwd werd of verkocht werd met eentje erin. als jij dan eigenhandig de boel eruit sloopt en maar 1 aircootje ophangt voldoe je ook niet aan het bouwbesluit toen de woning werd opgeleverd. die woning met alleen een oopen haard erin uit 1920 had geen CV natuurlijk. net als dat je een probleem gaat krijgen als je een huis uit 1990 pakt en een open haard erin klust en allen radiatoren weghaalt. dat krijg je er ook niet door bij de hypotheekvertrekkers.

je kan rustig extreme woningen erbij pakken van 70+ jaar oud die nooit aan zijn gepakt maar dat zijn ook niet de woningen waar men een splitje aan ophangt, dan kan men dat geld beter spenderen aan een doos purschuim om de kieren dicht te spuiten.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 07-05-2023 16:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:26:
[...]

omdat die woning nooit voorzien is van centrale/moderne verwarming. we praten hier over normale woningen waar al een cv in hing toen die gebouwd werd of verkocht werd met eentje erin. als jij dan eigenhandig de boel eruit sloopt en maar 1 aircootje ophangt voldoe je ook niet aan het bouwbesluit toen de woning werd opgeleverd. die woning met alleen een oopen haard erin uit 1920 had geen CV natuurlijk. net als dat je een probleem gaat krijgen als je een huis uit 1990 pakt en een open haard erin klust en allen radiatoren weghaalt. dat krijg je er ook niet door bij de hypotheekvertrekkers.

je kan rustig extreme woningen erbij pakken van 70+ jaar oud die nooit aan zijn gepakt maar dat zijn ook niet de woningen waar men een splitje aan ophangt, dan kan men dat geld beter spenderen aan een doos purschuim om de kieren dicht te spuiten.
Omg 70+ jr? Dat betekent dat als we 3 jaar hadden gewacht we onze verduurzaming hadden kunnen doen voor de prijs van een busje pur-schuim ipv wat we nu hebben uitgegeven.

Je lijkt alles heel graag in extremen te willen trekken, en ik doe hard mijn best om het te vertalen naar beste bedoelingen.

Niet iedereen met airco als hoofdverwarming heeft maar 1 "splitje" in de woonkamer. Dat is juist waar ons gesprek volgens mij ook scheef loopt. En ja, er zijn mensen die denken dat dat een goed idee is, ook na gewaarschuwd te worden dat dat wellicht geen goed idee is.

Maar grotendeels zie ik dat mensen die hun airco als hoofdverwarming (willen gaan) gebruiken, zich orienteren op een combinatie van multisplits en/of singlesplits of dit hebben gekocht.

Ook wij hebben maar 3 binnen-units. 1 in de kamer, 1 in het trapgat, 1 op onze slaapkamer. Voor ons zat.

En mocht dit een probleem zijn bij de verkoop dan staan er op de overige 2 slaapkamers vlot een elektrische radiator van de bouwmarkt of weet ik veel, voor een klein bedrag, 100 euro per kamer? Klaar voor de hypotheek als dat überhaupt al aan de orde zou zijn.

En ja, wanneer wij hier beiden overleden zijn boeit het mij geen biet wie ons huis krijgt of niet. Dat mogen ze uitzoeken, en niemand hoeft wat dan ook te accepteren, dus wij zadelen niemand met kosten of trammelant op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sjamo schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:50:
[...]

Omg 70+ jr? Dat betekent dat als we 3 jaar hadden gewacht we onze verduurzaming hadden kunnen doen voor de prijs van een busje pur-schuim ipv wat we nu hebben uitgegeven.

Je lijkt alles heel graag in extremen te willen trekken, en ik doe hard mijn best om het te vertalen naar beste bedoelingen.

Niet iedereen met airco als hoofdverwarming heeft maar 1 "splitje" in de woonkamer. Dat is juist waar ons gesprek volgens mij ook scheef loopt. En ja, er zijn mensen die denken dat dat een goed idee is, ook na gewaarschuwd te worden dat dat wellicht geen goed idee is.

Maar grotendeels zie ik dat mensen die hun airco als hoofdverwarming (willen gaan) gebruiken, zich orienteren op een combinatie van multisplits en/of singlesplits of dit hebben gekocht.

Ook wij hebben maar 3 binnen-units. 1 in de kamer, 1 in het trapgat, 1 op onze slaapkamer. Voor ons zat.

En mocht dit een probleem zijn bij de verkoop dan staan er op de overige 2 slaapkamers vlot een elektrische radiator van de bouwmarkt of weet ik veel, voor een klein bedrag, 100 euro per kamer? Klaar voor de hypotheek als dat überhaupt al aan de orde zou zijn.

En ja, wanneer wij hier beiden overleden zijn boeit het mij geen biet wie ons huis krijgt of niet. Dat mogen ze uitzoeken, en niemand hoeft wat dan ook te accepteren, dus wij zadelen niemand met kosten of trammelant op.
het gaat er niet om dat jij het persoonlijk geen bal kan schelen met welke problemen je nabestaanden of nieuwe bewoners word opgescheept maar dat men ervan bewust is dat je jouw persoonlijke visie niet doorstraalt in je advizen naar mensen die hier komen om geholpen te worden en ook nog eens graag meschien hun huiswaarde willen verhogen ipv verlagen. hoewel er een redelijke druk p de huizenmarkt zit is een stapel straalkachels bezaait door het huis niet de meest optimale verkoopstrategie.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 07-05-2023 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
*knip*

Je woning dient gewoon te voldoen aan het bouwbesluit voor bestaande woningen. Een woning met alleen L/L krijgt verder gewoon een veel lagere executiewaarde en verkoopwaarde. Geen makelaar zal een woning met L/L dezelfde waarde toekennen als 1 met L/W en zeker niet als niet alle ruimtes separaat zijn te verwarmen. Met elektrische kachels haal je weer je label naar beneden.

NB: ken nogal wat makelaars uit mijn oude vak.

[ Voor 20% gewijzigd door Proton_ op 08-05-2023 21:53 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Mensen serieus, onderbouw je stellingen nou gewoon eens met openbare bronnen. Wie stelt, bewijst. Niet roeptoeteren, maar gewoon bronnen tonen. Ik ga geen hypotheekverstrekkers bellen want ik doe de beweringen niet.

Zoals ik net al zei heb ik zelf lopen zoeken naar deze bronnen maar kon ze niet vinden. Mijn vraag aan jullie is of jullie dat wel kunnen. Zo moeilijk is dat toch niet als het allemaal zò duidelijk is?
*knip*

[ Voor 51% gewijzigd door Proton_ op 08-05-2023 21:53 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

[...]

Hier een verbouwd boerderijtje met 3 airco units erin geupgrade van een gas cv die ook nog maar een paar jaar oud is. Verwarming is nu gewoon prima en comfortabel. Een hoop geld bespaart deze winter, de airco's zijn bijna in 1 jaar terugverdiend en geen moment kou gehad.

Er had ook een warmtepomp in gekund maar dat was veel duurder. Nieuwe leidingen, zoneregeling radiators erbij en dan was het elektriciteits verbruik ook nog eens fors hoger.

Onverkoopbaar , er wordt niet eens gekeken naar de verwarming want locatie , locatie , locatie en dan komen er ook nog lage verwarmingskosten bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:04:
[...]

omdat het huis niet door jouw of de toekomstige bewoner word gekocht maar de hypotheekvertrekkers en die hebben hele simpele maar belangrijke eisen die een woning moet hebben zoals ramen, een werkende keuken en werkende verwarming in alle leefruimtes.

zonder actieve gasaansluiting en een groot gat waar de gasketel hing lukt dat dus niet. dus hypotheekverstrekkers zullen geen akkoord geven en is je huis defacto onverkoopbaar.

Whoops, dan zijn al die nieuwe woningen zonder gasketel/aansluiting bijna onverkoopbaar volgens jou? Ik zie het al gebeuren in 2040, wanneer pure gasketels al 15 jaar niet meer verkocht worden en we bijna klimaatneutraal moeten zijn: "sorry meneer, jouw huis heeft geen gasverwarming en is dus bijna onverkoopbaar, waar de gasketel stond staat nu al een 2e generatie wp-boiler, extra strafpunten!" :P Geloof je dit zelf? Heb je aandelen bij Gazprom of zo? Je hebt het zelfs niet meer over 'verwarming in elke ruimte', maar over een 'actieve gasaansluiting'. Onze gasleiding en gasmeter zijn trouwens nog gewoon aanwezig omdat het 800 euro kost om die te verwijderen, dus stel dat er een mirakel gebeurt en we in 2040 te veel energie hebben om synthetisch gas te maken, dan kan dit nog gewoon gebruikt worden in ons huis, samen met radiators tot in de kleinste kamertjes boven, die door de goede isolatie al sinds 2005 niet meer gebruikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Glashelder schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:20:
Mensen serieus, onderbouw je stellingen nou gewoon eens met openbare bronnen. Wie stelt, bewijst. Niet roeptoeteren, maar gewoon bronnen tonen. Ik ga geen hypotheekverstrekkers bellen want ik doe de beweringen niet.

Zoals ik net al zei heb ik zelf lopen zoeken naar deze bronnen maar kon ze niet vinden. Mijn vraag aan jullie is of jullie dat wel kunnen. Zo moeilijk is dat toch niet als het allemaal zò duidelijk is?
*knip*
dit soort problemen was tot zeer kort ook niet aan de orde dus je vind er bar weinig over online. het komt bar weinig voor dat een moderne woning actief de verwarming uit alle leefruimtes word getrokken en bouwtechnisch met niks word vervangen.

zoals ik al zei staan de interne voorwaarden van hypotheekvertrekkers niet openbaar. het is iets wat voor velen pas een probleem word als een partij een bouwkundig onderzoek, energierapport en een taxatie pleegt en er gewoon glashard instaat dat er geen permanente verwarming aanwezig is in diverse leefruimtes. dat is iets wat echt wel ter sprake word gebracht door de hypotheekverstrekker en de kopende partij. dat zal je potentiele kopersgroep flink doen slinken en dat drijft de prijs weer omlaag, en dan hebben we het nog niet eens over wat er gebeurt met de exectutiewaarde als je daarin terecht komt. daar heb je geen openbare bronnen voor nodig tenzij je op funda gaat rondkijken.

dat sommigen hier die facotren wegwimpelen is tof voor ze maar de doorsnee bezoeker denkt daar mogelijk anders over die ooit nog eens hun woning willen verkopen.

en er word niks geroeptoetert of whatever, dit is stukje informeren naar de mensen die hier komen voor hulp en zorgen dat ze niet in de problemen komen.
Anoniem: 78739 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:53:
[...]

Whoops, dan zijn al die nieuwe woningen zonder gasketel/aansluiting bijna onverkoopbaar volgens jou? Ik zie het al gebeuren in 2040, wanneer pure gasketels al 15 jaar niet meer verkocht worden en we bijna klimaatneutraal moeten zijn: "sorry meneer, jouw huis heeft geen gasverwarming en is dus bijna onverkoopbaar, waar de gasketel stond staat nu al een 2e generatie wp-boiler, extra strafpunten!" :P Geloof je dit zelf? Heb je aandelen bij Gazprom of zo? Je hebt het zelfs niet meer over 'verwarming in elke ruimte', maar over een 'actieve gasaansluiting'. Onze gasleiding en gasmeter zijn trouwens nog gewoon aanwezig omdat het 800 euro kost om die te verwijderen, dus stel dat er een mirakel gebeurt en we in 2040 te veel energie hebben om synthetisch gas te maken, dan kan dit nog gewoon gebruikt worden in ons huis, samen met radiators tot in de kleinste kamertjes boven, die door de goede isolatie al sinds 2005 niet meer gebruikt zijn.
ik kan niet opmaken of je nu sarcastisch bent of serieus.

mocht je niet sarcastisch zijn: gasleiding verwijderen kost niks, het is niet jouw gasleiding maar die van de netbeheerder. jij hoeft niet te betalen om die troep uit de grond te trekken. de rest kan ik niks mee want die logica gaat mij te boven....

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 08-05-2023 21:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
Glashelder schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:20:

[...]

Tsja, helaas zijn het altijd dezelfde twee die lopen te stoken -O-

Is dat nou nodig? Wat is het doel daar nou van :?
Dus als @flippy vanuit zijn beroepsmatige kennis en ervaring kritische noten plaatst om mensen te waarschuwen dan is dat stoken? Als ik als oud hypotheekadviseur met enige makelaars in mijn omgeving je waarschuw voor lagere verkoopwaarde is dat stoken? Mij een raadsel wat nog de toegevoegde waarde is van dit topic? :? Het zal wel. 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:14
Wat een geleuter over de verkoopwaarde van je huis zonder CV. Onze ketel gaat er binnenkort uit, de volgende bewoner krijgt een goedkoop huis met airco, houtkachel en WPB. Zonder energiekosten. Ik heb wel slechtere deals gezien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Martin7182 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:03:
Wat een geleuter over de verkoopwaarde van je huis zonder CV. Onze ketel gaat er binnenkort uit, de volgende bewoner krijgt een goedkoop huis met airco, houtkachel en WPB. Zonder energiekosten. Ik heb wel slechtere deals gezien ;)
dat is helaas niet hoe de hypotheekverstrekkers ernaar kijken. die willen gewoon een huis hebben die ze weer kunnen verkopen, daar ligt hun belang. als de helft van de woning ineens geen verwarming heeft is dat wel een issue voor hun en dat voel je uiteindelijk op jouw schouders en natuurlijk portemonee. de verstrekkers willen gewoon harde garanties en een woning die minstens voldoet aan de normen toen de woning werd gebouwd of verbouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:04:
[...]

[...]

het gaat niet om wat jij wilt maar wat de banken willen, het is immers hun huis. en je nabestaanden opzadelen met een verplichte verbouwing om van je huis af te komen tegen marktwaarde ipv executiewaarde is nu niet echt iets waar je punten mee scoort. en zelf kan je er ook niet blij van worden als je de toko ineens wel rap moet verkopen....

en niet vergeten dat mensen hier komen voor advies zodat men ook nog eens het huis verkocht kan krijgen en men geeft nu heel sterk de indruk dat dit allemaal zomaar kan. daarom moet men de prijs van 1 splitje in de woonkamer niet gelijk trekken aan de installatie van een L/W machine die als hoofdverwarming dient. het is simpelweg niet hetzelfde.

mede daarom vind ik het niet tof dat het gros van de vaste garde hier maar lulkraak adviseert om een airco in de woonkamer te hangen en de indruk geven dat je op die manier de gaskraan wel dicht kan draaien waarbij de gasboer de leiding vervolgens weghaalt. daadwerkelijk airco als hoofdverwarming hebben op een nivo dat de hypotheekverstrekkers dat accepteren kost je wel aanzienlijk meer dan een simpel L/W machientje in de tuin. dat zijn ook het soort systemen waar ik dagelijks aan werk en dat is wel iets duurder dan een splitje in de woonkamer.
Stop met onzin verkondigen! Kom anders met bewijzen.

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[...]

De woning van mijn oma die nu in een rusthuis zit dateert uit eind jaren '70 en heeft enkel een gaskachel (vroeger stookolie), haar brievenbus zit alvast vol met folders van geïnteresseerde immokantoren en dat geldt voor die hele woonwijk. Is dus niet zo oud of zo extreem...
Flatisa schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:41:
Ben er dus niet over uit om die 6k in een monoblock+radiatoren te stoppen (vraag me uberhaupt af of dat genoeg is) of toch voor airco's te gaan. De stilste stand vind ik in een slaapkamer nog te luidruchtig.
Wij hebben sinds het extra isoleren nog nooit verwarming gebruikt op de slaapkamer, wordt jullie slaapkamer dan kouder dan 13 graden? Om te slapen mag het niet te warm zijn omdat je lichaamstemperatuur ook zakt.
Ik denk dat een airco in vebruik zuiniger is (je kan zeer lokaal verwarmen en koelen), maar heb dan wel 3 buitenunits die ook weer stuk kunnen gaan. Dat is 12k aan apparatuur dat over 15 jaar waarschijnlijk is afgeschreven.
Verschillende units zullen nooit zomaar allemaal over 15 jaar stuk gaan, de minder gebruikte zullen veel langer meegaan en misschien kan je dan ook enkel de binnen- of buitenunit vervangen.
Ik geloof wel gelijk dat de gemiddelde koper meer gecharmeerd is van vloerverwarming dan een bak aan de wand.
Er zijn landen waar LL-warmtepompen de meest voorkomende zijn, maar misschien hebben die een blinde vlek gekregen voor binnenunits :)
flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:59:
[...]

ik kan niet opmaken of je nu sarcastisch bent of serieus.

mocht je niet sarcastisch zijn: gasleiding verwijderen kost niks, het is niet jouw gasleiding maar die van de netbeheerder. jij hoeft niet te betalen om die troep uit de grond te trekken. de rest kan ik niks mee want die logica gaat mij te boven....
In België kost het minstens 538 euro: https://radio2.be/lees/ik...-mijn-huis-hoe-doe-ik-dat

Ik stelde nochtans een eenvoudige vraag: zijn nieuwbouwwoningen zonder gasketel/aansluiting of zonder verwarming in elke slaapkamer onverkoopbaar?

Want je schreef dit:
"zonder actieve gasaansluiting en een groot gat waar de gasketel hing lukt dat dus niet. dus hypotheekverstrekkers zullen geen akkoord geven en is je huis defacto onverkoopbaar."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Anoniem: 78739 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:16:
Ik stelde nochtans een eenvoudige vraag: zijn nieuwbouwwoningen zonder gasketel/aansluiting of zonder verwarming in elke slaapkamer onverkoopbaar?

Want je schreef dit:
"zonder actieve gasaansluiting en een groot gat waar de gasketel hing lukt dat dus niet. dus hypotheekverstrekkers zullen geen akkoord geven en is je huis defacto onverkoopbaar."
nieuwe wonigen hebben gewoon vloerverwarming erin zitten en een warmtepomp of stadsverwarming. dus er is altijd verwarming in die ruimtes tenzij je een hakbeitel erbij gaat pakken en vloerverwarming eruit gaat breken dus ik weet niet waar je het over hebt.

we praten hier doorgaans over oude woningen met een cv, niet nieuwbouw die al gasloos is.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 07-05-2023 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:18:
[...]

nieuwe wonigen hebben gewoon vloerverwarming erin zitten en een warmtepomp of stadsverwarming. dus er is altijd verwarming in die ruimtes tenzij je een hakbeitel erbij gaat pakken en vloerverwarming eruit gaat breken dus ik weet niet waar je het over hebt.

we praten hier doorgaans over oude woningen met een cv, niet nieuwbouw die al gasloos is.
Maar je zei toch 'zonder actieve gasaansluiting onverkoopbaar'?

Airco is trouwens ook gewoon een warmtepomp, met onze LL wordt het even warm dan met een LW. Bijna passieve woningen hebben daarnaast ook geen extra radiatoren op de eerste verdieping of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:07:
[...]

dat is helaas niet hoe de hypotheekverstrekkers ernaar kijken. die willen gewoon een huis hebben die ze weer kunnen verkopen, daar ligt hun belang. als de helft van de woning ineens geen verwarming heeft is dat wel een issue voor hun en dat voel je uiteindelijk op jouw schouders en natuurlijk portemonee. de verstrekkers willen gewoon harde garanties en een woning die minstens voldoet aan de normen toen de woning werd gebouwd of verbouwd.
Ons huis is straks zonder CV uitstekend te verkopen. Want de waarde gaat toch omlaag? Stel de waarde gaat 50k omlaag, dan kan de koper een lagere hypotheek afsluiten en zet ie er voor 3k een CV ketel in. Radiatoren blijven gewoon zitten :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

MotorBeast schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:59:
[...]

Dus als @flippy vanuit zijn beroepsmatige kennis en ervaring kritische noten plaatst om mensen te waarschuwen dan is dat stoken? Als ik als oud hypotheekadviseur met enige makelaars in mijn omgeving je waarschuw voor lagere verkoopwaarde is dat stoken? Mij een raadsel wat nog de toegevoegde waarde is van dit topic? :? Het zal wel. 8)7
Het spijt mij dat ik dit hier moet zeggen maar ik heb ernstige twijfels bij die beroepsmatig kennis. Ik weet nog goed wat er gebeurde toen hij hier net nieuw was. Ik zal er hier hier niet verder op in gaan maar iedereen kan het vorige topic raadplegen.

En waarschuwen voor dat soort zaken is niets mis mee. Claimen (alsof het de waarheid is) dat huizen onverkoopbaar worden omdat hypotheekverstrekkers geen hypotheek meer verstrekken aan een eventuele koper zonder bronnen: ja dat vind ik zeer kwalijk.

Een eventuele waardedaling maakt een woning niet onverkoopbaar. Dat kan prima een al dan niet tijdelijke keus zijn van een woningeigenaar. Wellicht doen ze hetzelfde als ik: eerst een aantal jaren aan de L/L om te besparen en daarna aan de L/W.

[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 07-05-2023 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
dinandus schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:17:
We draaien wel erg af van de oorspronkelijke titel c.q. onderwerp hier.
Ik hoop dat de moderators hier eens flink de bezem doorhalen.
Hypotheken, verkoopbaar etc mag in een afzonderlijke titel mag ik hopen!
Even serieus. Dit is een L/L topic en iemand overweegt zo'n unit te kopen en staat niet stil bij wat de meer- of minderwaarde is voor je verkoopprijs? Wat is daar dan mis mee dat iemand deze discussie leest en dit desnoods navraagt bij een makelaar en op basis daarvan een voor hem goede beslissing maakt. Dat de meeste hier daar blijkbaar niet over hebben nagedacht, over willen nadenken of nu misschien balen maakt de discussie toch niet onzinnig omdat wij al zo;n ding hebben hangen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Topicstarter
De waarde van een huis wordt ook steeds meer bepaald door het EPC label. Als ik in deze simulatie gasverwarming vervang door LL-WP en WP-boiler gaat ons label van B naar A. Over de aanwezigheid van een gasaansluiting of radiatoren staat niets vermeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07 16:10
Ik denk dat er wel ergens een kern van waarheid in zit dat je iets van verwarming in een ruimte moet hebben en dat dit zeker wel gerelateerd is aan de waarde van je woning. Van wat ik kan vinden zijn er een aantal eisen aan een verblijfsruimte binnen het bouw besluit o.a. ook voor verwarming. De bron die ik hierbij kan vinden: https://www.joostdevree.nl/shtmls/verblijfsruimte.shtml Ik kan helaas geen kaas maken van het bouwbesluit op de website van de overheid wat de regels nou daadwerkelijk zijn. Onze makelaar heeft bij ons vorige huis ook aangegeven dat een werkende kachel nodig is om een kamer als slaapkamer aan te merken, dat valt dan weer samen met bovenstaande.

In de situatie dat je alleen met L/L verwarmt en die niet in alle verblijfsruimtes hebt hangen kan het dus zijn dat sommige kamers niet meer als slaapkamer benoemd mogen worden. Wanneer je dus je CV ketel en/of het gas de deur uit doet en je hebt niet in elke slaapkamer bijvoorbeeld een L/L warmtepomp hangen (of andere warmtebron) dan gaat het aantal slaapkamers naar beneden die je mag benoemen bij de verkoop van je woning ergo een mogelijke waarde vermindering van je woning. Dat gezegende te hebben denk ik dat je dit wel redelijk makkelijk kan oplossen met een vaste elektrische radiator in de betreffende slaapkamers. Daar zijn vast en zeker oplossingen voor.

Het punt is denk ik meer dat je inderdaad wel rekening moet houden met wat je doet en waar je aan de slag gaat. Als je het aantal verblijfsruimtes wilt behouden voor verkoop later moeten die ruimtes voorzien zijn van iets van een verwarming.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
Het is jammer dat in de titel lucht/lucht alleen genoemd wordt vind ik.

Stel dat dit een probleem is, dan geldt dat natuurlijk niet alleen voor airco maar voor alle "nieuwe" vormen van verwarming.

Ik lees geregeld over mensen die beneden verwarmen met vloerverwarming, en boven niets, of ir in de badkamer en 1 airco op een slaapkamer.

Ik denk dat het goed zou zijn dit breder te trekken.

En ik ben ook benieuwd of dit opnieuw bekeken gaat worden, omdat verwarmen met een warmtepomp qua afgifte vaak toch anders werkt dan het met een radiator voor een cv-ketel deed/doet.

Ongeacht verdere uitkomst van dit topic blijft de situatie hier zoals eerder aangegeven, 1 binnenunit in de woonkamer, 1 in het trapgat en 1 op onze slaapkamer. Zat voor ons.
Wij hopen de komende 20 a 30 jaar niet te hoeven verkopen, maar mocht dat wel zo zijn en onze woning mocht hierdoor "onverkoopbaar" zijn zoals (vooralsnog zonder onderbouwing) werd gesteld en wat ik nog steeds niet geloof, dan zijn een paar losse electrische radiatoren snel geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Een airco die gecertificeerd is voor full electric gaat natuurlijk een prima vervanging zijn voor een gasverwarmingsbron. Natuurlijk voldoet dat aan het bouwbesluit. Het is aan de koper om te bepalen of die dat wil.

Een airco is er natuurlijk niet alleen een wandunit maar ook een vloer en kanaal unit en daar kun je heel erg mooi verwarmingssystemen van maken die een stuk goedkoper en beter zijn dan bv een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:33
En als je het niet zeker weet ga je toch voor triple-redundancy?
I.m.h.o zijn beleidsmakers onvoorspelbaar, voor hetzelfde geld is gas over 10 jaar weer de norm omdat ons hele elektriciteitsnet op zijn gat ligt.

Zoals @digifun schrijft zijn er vele opties mogelijk en die werken inderdaad vele malen beter (lees, efficiënter) dan een L/W WP.

Heb zelf mijn woning uit 1880 voorzien van een HR ketel + radiatoren, elke woonlaag / ruimte voorzien van L/L én elke kamer voorzien van een elektrische radiator. Speltip 6 – Spreid je winstkansen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-07 10:50

killercow

eth0

digifun schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:00:
Een airco is er natuurlijk niet alleen een wandunit maar ook een vloer en kanaal unit en daar kun je heel erg mooi verwarmingssystemen van maken die een stuk goedkoper en beter zijn dan bv een warmtepomp.
Leg nog eens uit wat het verschil is tussen een airco, en een warmtepomp. Want het zijn feitelijk de zelfde apparaten met een andere marketingzweem.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Bouwbesluit
3.
Een technisch bouwsysteem voor ruimteverwarming of ruimtekoeling of een combinatie daarvan, is voorzien van zelfregulerende apparatuur waarmee de temperatuur per verblijfsgebied of verblijfsruimte kan worden gereguleerd.
Bij het bouwbesluit kon ik geen definities vinden (ik houd me aanbevolen), maar elders vind ik
Een verblijfsgebied bestaat uit 1 of meer ruimten waarin personen verblijven.
Dus als het verblijfsgebied "de eerste verdieping" is en daar is te temperatuur te regelen, dan ben je OK denk ik?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

digifun schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:00:
Een airco die gecertificeerd is voor full electric
Hoe ziet dit er uit? Welke certificering bedoel je?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

titelfix nieuwbouw -> renovatie, tnx @flippy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Proton_ schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:37:
[...]

Hoe ziet dit er uit? Welke certificering bedoel je?
Er is certificering voor full electric en dat heeft met name te maken met de minimum temperatuur. Maar ik kan het met google niet terug vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
In de woningborg staat in artikel 4 enkele garantie en waarborgregelingen voor (nieuwbouw) woningen m.b.t. verwarmingsinstallatie, tapwaterinstallatie en ventilatie en minimale temperatuur bij -10 graden:

- Verblijfsruimten in de zin van het Bouwbesluit, zoals woonkamer, overige kamers en keuken. 22°C
- Verkeersruimten in de zin van het Bouwbesluit, zoals gang, hal, trap en overloop. 18°C
- Zolder in open verbinding met een verkeersruimte, zoals gang, hal, trap en overloop. 18°C
- Toiletruimte. 18°C
- Douche- en/of badruimte. 22°C
- Inpandige bergruimte. 15°C

Oops, wij hebben alleen in woonkamer en keuken 1 airco voor verwarmen :X
Geen verwarming op slaapkamers, hal, wc en zolder o<:)
Bij verkoop maar per ruimte een straalkacheltje neerzetten :+

[ Voor 4% gewijzigd door ZuinigeRijder op 09-05-2023 14:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:11

nwagenaar

God, root. What's the differen

Soepstengel schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:17:
Ik denk dat er wel ergens een kern van waarheid in zit dat je iets van verwarming in een ruimte moet hebben en dat dit zeker wel gerelateerd is aan de waarde van je woning. Van wat ik kan vinden zijn er een aantal eisen aan een verblijfsruimte binnen het bouw besluit o.a. ook voor verwarming. De bron die ik hierbij kan vinden: https://www.joostdevree.nl/shtmls/verblijfsruimte.shtml Ik kan helaas geen kaas maken van het bouwbesluit op de website van de overheid wat de regels nou daadwerkelijk zijn. Onze makelaar heeft bij ons vorige huis ook aangegeven dat een werkende kachel nodig is om een kamer als slaapkamer aan te merken, dat valt dan weer samen met bovenstaande.
Ik meende mij te herinneren dat het Bouwbesluit alleen zegt dat er een mogelijkheid moet zijn om een verwarmingstoestel te kunnen plaatsen in een ruimte dat dienst doet (of kan doen) als gebruiksruimte.

Praktisch gezien lijkt me dit logisch; er zijn er meer dan genoeg woningen in gebruik, te koop of onlangs nog verkocht waar de slaapkamer(s) geen verwarming hebben en waarbij de gecombineerde keuken en woonkamer is voorzien van een gaskachel/radiator met wellicht een kleine radiator in de gang en eentje in de douche.

Wel zijn er zeker regels omtrent verwarming in huurwoningen; een huurcomissie kan een verhuurder in gebreken stellen als de (aanwezige) verwarmingsinstallatie onvoldoende warmte afgeeft in één of meer gebruiksruimte(s) van de woonruimte. Maar zoals gezegd, dit is voor huurwoningen en niet voor koopwoningen. Voor de hedendaagse generatie koopwoningen zijn wel andere voorwaarden van toepassing.

Praktisch gezien gaat het niet alleen maar om de verwarmingsoplossing alleen. Als we het hebben over de (potentiele) waarde van een woning in verhouding van de soort verwarming, dan kan dat beide kanten op en is dit natuurlijk ook afhankelijk van veel andere zaken zoals energielabel, isolatie en andere (aanwezige) verduurzamingsverbeteringen.

Zo zal tegenwoordig een volledige gasloze tussenwoning uit eind jaren '80 - vanuit waarde aspect - met een airco in de woonkamer en slaapkamer, wpb, vloerisolatie, gevelisolatie, HR++ ramen, infraroodpanelen in de keuken, toilet en douche, zonnepanelen en een energielabel A+ hoogstwaarschijnlijk een hogere taxatiewaarde, marktwaarde en betere praktische verkoopmogelijkheden hebben dan de buurman die zijn hele woning verwarmt met een CV en in alle kamers een radiator heeft staan maar ook amper verbeteringen heeft aangebracht qua verduurzaamheid en daardoor een energielabel C heeft.

Daarentegen zal de buurman die een gasloze woning met een L/W warmtepomp configuratie heeft, hoogstwaarschijnlijk een hogere taxatiewaarde, maarktwaarde en praktisch betere verkoopmogelijkheden hebben dan die met de L/L warmtepomp oplossing ;)
In de situatie dat je alleen met L/L verwarmt en die niet in alle verblijfsruimtes hebt hangen kan het dus zijn dat sommige kamers niet meer als slaapkamer benoemd mogen worden. Wanneer je dus je CV ketel en/of het gas de deur uit doet en je hebt niet in elke slaapkamer bijvoorbeeld een L/L warmtepomp hangen (of andere warmtebron) dan gaat het aantal slaapkamers naar beneden die je mag benoemen bij de verkoop van je woning ergo een mogelijke waarde vermindering van je woning. Dat gezegende te hebben denk ik dat je dit wel redelijk makkelijk kan oplossen met een vaste elektrische radiator in de betreffende slaapkamers. Daar zijn vast en zeker oplossingen voor.
Zoals aangegeven zijn er meer dan genoeg woningen die geen CV-verwarming hebben in de slaapkamer en ik kan ook nergens terugvinden dat verwarming in een slaapkamer verplicht is, behalve dan dat er een aansluitmogelijkheid moet zijn voor een verwarmingstoestel. Maar een verwarmingstoestel kan van alles zijn, dus ook elektrisch.

Wij hebben expliciet voor de L/L warmtepomp oplossing gekozen en alle radiatoren ook direct verwijderd.

Simpelweg omdat wij onze eind jaren '70 woning uiterlijk in 2023 gasloos wilde hebben en een L/W warmtepomp configuratie ons om en nabij de 45k zou gaan kosten door diverse aanvullende handelingen en aanvullende veranderingen die benodigd zouden zijn om hier optimaal gebruik van te kunnen maken (ik heb het niet alleen over isolatie, maar ook over materiaal en veranderingen voor de inzet van LTV) terwijl we voor de airco oplossing (incl. isolatie, installatie, 200L wpb en additionele verwarming) 13K in totaal kwijt waren.

De airco in de woonkamer kan probleemloos de woonkamer en eetkamer verwarmen (18 graden constant, soms even "bijstoken" naar 20 graden), de airco boven verwarmt de slaapkamer en overloop (gebruik is op 1 hand is te tellen). We hebben de keuken voorzien van infrarood vloerverwarming (900W) en een extra infraroodpaneel van 600W, het toilet is voorzien van een 300W paneel en onze douche, de gang, kantoor en walk-in closet voorzien van een 600W die zowel afzonderlijk als via de globale thermostaat kan worden ingesteld (standaard staat ie op 17 graden) resulterend in een woning met een zeer aangename warmtecomfort in het hele huis.
Het punt is denk ik meer dat je inderdaad wel rekening moet houden met wat je doet en waar je aan de slag gaat. Als je het aantal verblijfsruimtes wilt behouden voor verkoop later moeten die ruimtes voorzien zijn van iets van een verwarming.
Moeten.. nou ja moeten.

Het is ook afhankelijk van de koper, zijn intentie koper alsmede de ouderdom van de woning. Als je expliciet bent naar een woning met een energielabel C of B, maar je kunt relatief makkelijke handelingen doen om te verduurzamen, van het gas af te gaan en de woning naar label A te brengen; dan maakt het mij - als koper - niet uit dat er geen verwarming zit in bepaalde ruimtes of het soort verwarming.

Daarentegen als ik een Label A++ woning koop, dan heb ik wel andere verwachtingen en eisen als het gaat om verwarming in de verblijfsruimtes ;)

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:45
Volgens mij is het hoe @nwagenaar zegt.

In het bouwbesluit is na mijn weten geen eis kwa verwarming.
Hoofdstuk 3. Technische bouwvoorschriften uit het oogpunt van gezondheid, kan ik niets vinden.
Ook in Hoofdstuk 5. Technische bouwvoorschriften uit het oogpunt van energiezuinigheid en milieu is niets te vinden.

Bij nieuwbouw wordt vaak richtlijnen van woningborg als aanvullende eis toegevoegd.
Bij bestaande bouw is dit niet van toepassing.

Kortom na mijn weten ben je niet verplicht een verwarmingstoestel toe te voegen aan de woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sjembecks schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:36:
Volgens mij is het hoe @nwagenaar zegt.

In het bouwbesluit is na mijn weten geen eis kwa verwarming.
Hoofdstuk 3. Technische bouwvoorschriften uit het oogpunt van gezondheid, kan ik niets vinden.
Ook in Hoofdstuk 5. Technische bouwvoorschriften uit het oogpunt van energiezuinigheid en milieu is niets te vinden.

Bij nieuwbouw wordt vaak richtlijnen van woningborg als aanvullende eis toegevoegd.
Bij bestaande bouw is dit niet van toepassing.

Kortom na mijn weten ben je niet verplicht een verwarmingstoestel toe te voegen aan de woning.
6.13 is een goed begin. dat haalt ook renovatie aan en daar staat ook:
Als een verblijfsruimte niet is bestemd om te worden verwarmd of gekoeld, of als de verwarming of koeling niet is bestemd voor het verblijven van personen, dan gelden voor die verblijfsruimte geen eisen aan ruimteverwarming en ruimtekoeling
dus verblijfruimtes die daar wel onder vallen moeten dus verwarmd kunnen worden.

bouwbesluit stelt dat verblijfsruimtes (dus woonkamer, keuken, slaapkamers en zo) 20 graden moeten kunnen halen bij -10. en nee, de woonkamer opkrikken tot 25 om het boven 15 te krijgen telt niet...

plekken zoals verkeersruimtes (hallen, trappen en wc's/badkamers) moeten de 15 kunnen halen en "overige" ruimtes zoals zolders en garages hebben een grens van 5 graden/vorstvrij. (even zo uit het hoofd)
daarom zie je vaak dat zolders niet bestemd zijn als verblijfruimte ook geen radiatoren hebben. je kan er natuurlijk wel slaapkamers of kantoor in klussen maar zonder verwarming word het (taxatiekundig) niet meegeteld als dusdanig, gelukkig kijken kopers daar niet naar en kunnen architecten en aannemers daar mooi weer een paar euro besparen.

alleen een airco in de woonkamer en/of de hal red je dat dus niet als de deuren dicht zijn (er word getoetst met dichte deuren). dat betekent dus dat er "adequate" verwarming moet worden geplaatst in de slaapkamers in de praktijk. qua bouwbesluit mogen IR panelen of straalkachels wel als ze vast aan de muur zitten geschroefd maar dan kan je wel nieuwe kabels gaan trekken want als 2 van die dingen tegelijk aanklikken zit je bovenverdieping in het donker omdat het meestal op 1 groep zit. dat is dus ook verre van optimale oplossing afgezien van de tik die je krijgt op je energielabel. verkopen met een berg kachels op 1 groep is ook niet handig want dan kom je weer in het verborgen gebreken terretorium en zal de koper verhaal komen halen zodra de verwarming bij hun aan moet.

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 09-05-2023 17:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
@flippy Bouwbesluit of niet. Het blijft als je bijvoorbeeld alleen in de woonkamer en hal boven een L/L hebt een persoonlijk iets dat iemand dat wel of geen probleem vindt.

Ik schat in dat onze verwende generatie die altijd een heel huis konden verwarmen het niet prettig zal vinden als ze moeten gaan aanrommelen met elektrische kacheltjes of IR panelen om een slaapkamer waar gestudeerd wordt te verwarmen of een badkamer. Dat er Tweakers zijn die dat geen probleem vinden is wat anders. Maar een Tweaker die dat vindt is geen gemiddelde Nederlander die een huis koopt. Dat is dus ook precies wat ik van 2 makelaars te horen kreeg.

Ik houd mijn woning graag zo dat het de beste prijs straks oplevert bij toekomstige verkoop. De radiatoren gaan er dus niet uit hier en voldoe aan bouwbesluit. Al stook ik zelden boven. Maar daar heb je het weer. Dat ben ik. Een ander heeft het snel koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:23
w00key schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:15:
L/L vervangt sowieso niet de CV combiketel, je moet je warm water ergens vandaan halen he.

Dat blaatverhaal over verkoop in de toekomst is makkelijk te fixen, zelfs als de ketel defect is of weggehaald, met een nieuwe ketel voor €2500 inclusief installatie. Op een huis van paar ton maakt dat echt helemaal niets uit.
Dat kost wel meer tegenwoordig want door regelgeving moet ook de rookgasafvoer vervangen worden, daarnaast je CV leidingen hebben tijden leeg gestaan, hoe doorgeroest denk je dat ze zijn ?

Overigens de bestaande CV installatie(hetelucht) hangt hier ook nog de gaten(roosters) zijn weliswaar dichtgemaakt maar zou wel weer redelijk eenvoudig hersteld kunnen worden, de buizenstructuur wordt hier ook niet weggehaald.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 09-05-2023 22:49 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
mr_evil08 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:44:
[...]

Dat kost wel meer tegenwoordig want door regelgeving moet ook de rookgasafvoer vervangen worden, daarnaast je CV leidingen hebben tijden leeg gestaan, hoe doorgeroest denk je dat ze zijn ?

Overigens de bestaande CV installatie(hetelucht) hangt hier ook nog de gaten(roosters) zijn weliswaar dichtgemaakt maar zou wel weer redelijk eenvoudig hersteld kunnen worden, de buizenstructuur wordt hier ook niet weggehaald.
Mijn laatste ketel was €2400 was inclusief renoveren rookgasafvoer en een hoop extra werk (vuil filter, zonneboiler aansluitset, expansie vat, kranen etc).

Ketel zelf (Vaillant ecoTEC plus 25/32CS/1-5) is €1500 bij CVTotaal of andere webshops, en dan heb je een prima ding dat goed laag kan moduleren maar toch snel een bad kan vullen.

Misschien wordt L/W ooit minder duur en ingewikkeld, ik vind het fijner maar ga daar niet 10k+ voor betalen voor monoblok/split plus regelunit plus boiler, maar 5k zou ik wel voor over hebben voor een 4 kW model en 200L boiler ipv de zonneboiler nu, en dan als we toch bezig zijn op het dak, renoveren (epdm?) en zonnepanelen erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Wanneer ik de woningen met alleen infraroodverwarming/airco verwarming bekijk op Funda gaan die alsnog als warme broodjes over de toonbank, dus hoeveel zegt een taxatie eigenlijk want als verkoper heb je het laatste woord.

Het bouwbesluit zegt niets hoe er verwarmd dient te worden, sterker nog bij nieuwbouw wordt vaak in de badkamer een electrische radiator geplaatst en kennerlijk mag dat ook, als er maar iets hangt in de ruimte waardoor je het op temperatuur kan brengen.

Een airco in de gang met deuren open is dat niet nee... maar als je elke ruimte een binnenunit geeft is dat geen probleem.

[ Voor 50% gewijzigd door mr_evil08 op 11-05-2023 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:31
@mr_evil08 de vraag is wat dat op dit moment betekend. Zegt het iets over de staat van de woningmarkt, of zegt het iets over de wenselijkheid van L/L?

Persoonlijk zou ik met een goede L/L oplossing kunnen leven. IR zou ik vrolijk opvoeren als onderhandel punt. Dat gaat bij verdere verkrapping van de markt tellen…

Ik heb jaren met een door markt omstandigheden “onverkoopbare” (stond op dieptepunt 25k onder mijn hypotheek van niet meer dan 140k) woning gezeten… kosten gelukkig afgedekt door huurder onder toen geldende speciale regeling.

Gokken met de verkoopbaarheid van je woning zou ik niet aanraden ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Ronald schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:34:
@mr_evil08 de vraag is wat dat op dit moment betekend. Zegt het iets over de staat van de woningmarkt, of zegt het iets over de wenselijkheid van L/L?

Persoonlijk zou ik met een goede L/L oplossing kunnen leven. IR zou ik vrolijk opvoeren als onderhandel punt. Dat gaat bij verdere verkrapping van de markt tellen…

Ik heb jaren met een door markt omstandigheden “onverkoopbare” (stond op dieptepunt 25k onder mijn hypotheek van niet meer dan 140k) woning gezeten… kosten gelukkig afgedekt door huurder onder toen geldende speciale regeling.

Gokken met de verkoopbaarheid van je woning zou ik niet aanraden ;)
Ik zou de woning indelen hoe jij het wil, bovendien een woning is om in te leven.
De oude apparatuur zou ik gewoon laten zitten, als je het stoort afkoppelen en in de schuur leggen en bij verkoop terug hangen.

Zo heb ik dat hier ook gedaan, een plaat hout in de roosters/buis en overheen behangen, de volgende koper kan het terug hangen als ze heteluchtverwarming weer willen gebruiken.

Bij het verkoop van de woning komt dit inderdaad ter sprake maar doordat er ook airco inzit is het weer een pluspunt waardoor je ook kan koelen.
En als ze gaan "mekkeren" over decentraal WTW die hier hangt neem ik hem zo mee en herstel de ventilatie C wel weer, vervolgens komt de unit dan weer in het nieuwe huis, net als de Duitsers doen zeg maar door de keuken mee te nemen.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 11-05-2023 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 04-07 09:42

Jan2023

KISS

Martin7182 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:03:
En zou je hier en daar nog een infraroodpaneel tegen de wand plakken ben je helemaal up to date.

Er zijn woonprogramma,s op TV die pakken een huis aan en bij velen wordt er elektrische vloerverwarming onder het vinyl o.i.d. geprakt
cop van 1 , huh wat waar heb je het over .

En menig huiseigenaar die al langer een huis bezit heeft een forse overwaarde , dan lig je toch niet wakker of je het voor 10 of 20 K minder verkoopt.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Jan2023 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:06:
[...]

En menig huiseigenaar die al langer een huis bezit heeft een forse overwaarde , dan lig je toch niet wakker of je het voor 10 of 20 K minder verkoopt.
Zal eerder 1 of 2 K zijn. Met lucht/lucht kun je ook je klimaat in huis snel en goed regelen. Er is een grote doelgroep bv senioren die daar een (medische) behoefte aan heeft en daar geld voor over heeft. Met bv een warmtepomp heb je een te traag apparaat.

Verder gaat het bij onroerend goed voor het meeste om de locatie en daar verandert een verwarmingssysteem niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Mijn woning had geen eens verwarming of warmwater. (1963)

Kreeg gewoon een hypotheek… (gekocht 2016)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:11

nwagenaar

God, root. What's the differen

digifun schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:01:
[...]
Zal eerder 1 of 2 K zijn. Met lucht/lucht kun je ook je klimaat in huis snel en goed regelen. Er is een grote doelgroep bv senioren die daar een (medische) behoefte aan heeft en daar geld voor over heeft. Met bv een warmtepomp heb je een te traag apparaat.

Verder gaat het bij onroerend goed voor het meeste om de locatie en daar verandert een verwarmingssysteem niks aan.
Dat is momenteel de praktijk, maar zoals @flippy aangaf zijn er (officieel gezien) dus wel wettelijke regels op minimale temperaturen in vertrekken die al dan niet voorheen een radiator hadden. Op dit moment is de markt zodanig dat "we" er mee wegkomen en is het (op dit moment) geen probleem omdat locatie, oppervlakte en het energielabel leidend zal zijn voor de vraagprijs/marktprijs.

Grappig detail, zowel in ons bouwkundig rapport als ons taxatierapport - die wij moesten verstrekken aan de hypotheekverstrekker - wordt amper verwijzing gemaakt naar expliciete locaties waar een radiator was geplaatst. Er is wel aangegeven dat er sprake is van radiatoren op de begane grond en 1e verdieping, wat de status/ouderdrom is van de CV-ketel en (mogelijke) verbeteringen zijn op gebied van verduurzaming op basis van het huidige energielabel.

Overigens merk ik binnen mijn sociale kring dat men toch wel terughoudend zijn om gebruik te maken van L/L verwarming middels airco's, WPB en-of aanvullende bijverwarming in ruimtes via IR-panelen gezien de vragen die ik krijg. Je krijgt er geen subsidie voor, dus werkt het niet en-of is het niet duurzaam is het idee.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Jan2023 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:06:
[...]

En zou je hier en daar nog een infraroodpaneel tegen de wand plakken ben je helemaal up to date.

Er zijn woonprogramma,s op TV die pakken een huis aan en bij velen wordt er elektrische vloerverwarming onder het vinyl o.i.d. geprakt
cop van 1 , huh wat waar heb je het over .

Precies! Ik denk dat de soep niet zo heet gegeten wordt. De woning heeft trouwens ook zonnepanelen en vloerverwarming die straks wordt aangesloten via de WPB. Als ik het goed begrijp, is er maar 1 verblijfsruimte (de keuken) en mag ik niet de deur naar boven openzetten. Ik doe dat stiekem toch 7(8)7
Het huis gaat pas in de verkoop als ik er niet meer ben, nabestaanden doen we niet aan en het huis gaat zo lekker goedkoop de markt op *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Even een schopje, ik kom toch wel regelmatig woningen tegen op Funda die ook prima verkocht worden ondanks er alleen airco als verwarming wordt gebruikt of infraroodpanelen.

Hier weer een voorbeeld.
https://www.funda.nl/koop/emmen/huis-42193297-koolmees-9/

Een huis met defecte verwarmingsinstallatie gaat ook gewoon als warme broodje over de toonbank, huizen in deze wijk zijn altijd binnen 2 weken weg, een nieuwe gasketel kost minimaal 4-5k gezien gas heteluchtketels absoluut niet goedkoop zijn en dat zonder WTW module die er ook bij hoort.

Dus hoeveel moet je nou eigenlijk hechten aan "het bouwbesluit zegt dit en dat", woningen verkopen sowieso wel.

Een huis zakt sneller in waarde als het langs een drukke weg ligt of bijvoorbeeld naast een autogarage of ander overlast zaken etc.

Ik probeer hiermee te zeggen stoor je er niet teveel aan, ook steeds meer bedrijven hebben het al op de website staat als een airco als warmtepomp als hoofdverwarming gebruiken, de acceptatie gaat sneller dan men denkt nu de gasprijs stijgt, ik hoor en zie het ook steeds vaker dat men een airco plaatst bij renovatie als doel voor verwarming als alternatief voor een L/W WP, puur omdat een L/W WP teveel ging kosten aan aanpassingen.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 16-05-2023 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
mr_evil08 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:28:
Even een schopje, ik kom toch wel regelmatig woningen tegen op Funda die ook prima verkocht worden ondanks er alleen airco als verwarming wordt gebruikt of infraroodpanelen.

Hier weer een voorbeeld.
https://www.funda.nl/koop/emmen/huis-42193297-koolmees-9/

Een huis met defecte verwarmingsinstallatie gaat ook gewoon als warme broodje over de toonbank, huizen in deze wijk zijn altijd binnen 2 weken weg, een nieuwe gasketel kost minimaal 4-5k gezien gas heteluchtketels absoluut niet goedkoop zijn en dat zonder WTW module die er ook bij hoort.

Dus hoeveel moet je nou eigenlijk hechten aan "het bouwbesluit zegt dit en dat", woningen verkopen sowieso wel.

Een huis zakt sneller in waarde als het langs een drukke weg ligt of bijvoorbeeld naast een autogarage of ander overlast zaken etc.

Ik probeer hiermee te zeggen stoor je er niet teveel aan, ook steeds meer bedrijven hebben het al op de website staat als een airco als warmtepomp als hoofdverwarming gebruiken, de acceptatie gaat sneller dan men denkt nu de gasprijs stijgt, ik hoor en zie het ook steeds vaker dat men een airco plaatst bij renovatie als doel voor verwarming als alternatief voor een L/W WP, puur omdat een L/W WP teveel ging kosten aan aanpassingen.
Er werd gezegd dat je absoluut geen hypotheek kon krijgen voor een woning die niet in elke leefruimte (waaronder slaapkamers etc.), een zelfstandig regelbare verwarming heeft. Dit zou een eis zijn vanuit de hypotheekverstrekker, maar dit zou niet openlijk naar buiten gecommuniceerd worden. Dit zou dus woningen welke bijvoorbeeld met warmtepomp lucht/lucht of warmtepomp lucht/water op de begane grond verwarmd worden, en/of gedeeltelijk op de eerste verdieping, bijna onverkoopbaar maken. Een andere optie was dat een fors stuk van de waarde werd afgehaald omdat ruimtes zonder individueel regelbare verwarming niet als leefruimte geklassifiseerd mogen worden, of je zou verplicht een stuk extra hypotheek moeten opnemen om die verwarming alsnog toe te voegen. Dat was zo ongeveer het verhaal van @flippy

Daarnaast zou airco als hoofdverwarming op zich de woning al fors in waarde laten zakken en slecht verkoopbaar maken volgens kennissen (2 makelaars) van @MotorBeast

Dat was het verhaal.

Tegenwerpingen van ervaringen van onder andere @Glashelder dat de (ver)koop met (gedeeltelijke) airco prima ging (vrij recent) werd niet gezien als tegenargument?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sjamo schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:49:
[...]
Tegenwerpingen van ervaringen van onder andere @Glashelder dat de (ver)koop met (gedeeltelijke) airco prima ging (vrij recent) werd niet gezien als tegenargument?
veel volk wat bouwkundige rapporten opmaken hebben hier niet veel mee te maken tot zover en zien vaak gewoon radiatoren hangen en vinden het wel best als ze er uberhaupt over nadenken.
veel verkopen gaan relatief makkelijk onder de radar door met zulke tekortkomingen.
ik zie het ook in de commericele sector wel gebeuren en moet er ineens een airco op de meest bizarre en nutteloze plekken komen te hangen.

vervelend word het als je een huis verkocht hebt en de nieuwe bewoner komt erachter dat er geen verwarming is op veel plekken waar die volgens hun inzien er wel hoort te zijn (dus krijg je bouwbesluit om je oren geslagen) en krijg je dus ineens te maken met het verborgen gebreken segment en kan het erg vervelend en erg duur worden als je word gedwongen om (zonder verlaging van energielabel) alsnog verwarming te plaatsen waar het niet was, dan word het de hoofdprijs lappen aan een installateur. daar gaat je overwaarde.

kan veel voorkomen worden als je het gebrek aan verwarming in leefruimtes expeciet vermeld in het (ver)koopcontract zodat je geen nare verrassingen krijgt achteraf. al zal het wel zorgen dat je een stuk minder voor de toko zal krijgen, immers is het dan ineens een minpunt en zal je gewoon inleveren op de uiteindelijke prijs ook al is die niet verkeerd, maar er zal wel een beste hoeveelheid volk afhaken als ze op funda lezen dat er alleen een airco in de woonkamer hangt om de toko warm te houden...

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 16-05-2023 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Sjamo schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:49:
[...]

Er werd gezegd dat je absoluut geen hypotheek kon krijgen voor een woning die niet in elke leefruimte (waaronder slaapkamers etc.), een zelfstandig regelbare verwarming heeft. Dit zou een eis zijn vanuit de hypotheekverstrekker, maar dit zou niet openlijk naar buiten gecommuniceerd worden. Dit zou dus woningen welke bijvoorbeeld met warmtepomp lucht/lucht of warmtepomp lucht/water op de begane grond verwarmd worden, en/of gedeeltelijk op de eerste verdieping, bijna onverkoopbaar maken. Een andere optie was dat een fors stuk van de waarde werd afgehaald omdat ruimtes zonder individueel regelbare verwarming niet als leefruimte geklassifiseerd mogen worden, of je zou verplicht een stuk extra hypotheek moeten opnemen om die verwarming alsnog toe te voegen. Dat was zo ongeveer het verhaal van @flippy

Daarnaast zou airco als hoofdverwarming op zich de woning al fors in waarde laten zakken en slecht verkoopbaar maken volgens kennissen (2 makelaars) van @MotorBeast

Dat was het verhaal.

Dat zijn dus onwaarheden, een snelle check op funda bewijst al het tegendeel.
De werkelijke verkoopwaarde om hoeveel het pand verkocht is kun je ook inzien via kadaster en of er een hypotheek op rust, deze bedragen zijn nauwelijks onder de vraagprijs.

Er worden dagelijks woningen verkocht die niet aan het bouwbesluit voldoen.

De hypotheekverstrekker kijkt alleen naar de woningwaarde om te bepalen wat je maximaal mag lenen, wil je het huis verduurzamen dan kun je meer krijgen of er wel of geen verwarming in alle ruimte,s aanwezig zijn boeit ze geen ene moer.

Zakt een woning in waarde bij gebreken? ja dat is altijd de koper probeert geld eraf te krijgen maar dat is nooit veel, je hebt pas een probleem als er gelijkwaardige huizen in de buurt te koop staan die wel verwarming hebben.

Investeringen in apparatuur in je woning krijg je er sowieso nooit uit, of het plaatsen van een nieuwe keuken of badkamer is je hebt altijd verlies.
flippy schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:02:
[...]
kan veel voorkomen worden als je het gebrek aan verwarming in leefruimtes expeciet vermeld in het (ver)koopcontract zodat je geen nare verrassingen krijgt achteraf. al zal het wel zorgen dat je een stuk minder voor de toko zal krijgen, immers is het dan ineens een minpunt en zal je gewoon inleveren op de uiteindelijke prijs ook al is die niet verkeerd, maar er zal wel een beste hoeveelheid volk afhaken als ze op funda lezen dat er alleen een airco in de woonkamer hangt om de toko warm te houden...
Maar als puntje bij paaltje komt zie je dat niet terug in praktijk, deze huizen zijn ook niet terug te zien op huizenverklikker.nl bijvoorbeeld, ze worden verkocht voor de normale prijs binnen 2 weken.

Kopers haken hoofdzakelijk af vanwege de omgeving waar je woont, een huis kan je intern aanpassen de omgeving niet.

Heeft de koper de keuze tussen 2 gelijkwaardige huizen in de buurt de 1 met airco,s en ander radiatoren dan zal die inderdaad radiatoren kiezen.

[ Voor 37% gewijzigd door mr_evil08 op 16-05-2023 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mr_evil08 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:19:
[...]
Kennerlijk valt dat wel mee in praktijk, zeker in deze tijd heeft de koper weinig keus.
de koper kan wel geen/weinig keus hebben maar dat maakt weinig uit voor je als je een brief op de mat krijgt waar je in gebreke word gesteld. als ik erachter kom dat ik de vorige bewoners kan dwingen om een nieuw verwarmingssysteem te betalen voor me is dat natuurlijk makkelijk binnen.

je kan dan wel gaan uithuilen bij de vent die het rapport heeft opgemaakt die in zoals jouw geval niet in de gaten heeft gehad dat je zolder geen leefruimte is is niet het probleem van de nieuwe bewoners maar die van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
flippy schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:32:
[...]

de koper kan wel geen/weinig keus hebben maar dat maakt weinig uit voor je als je een brief op de mat krijgt waar je in gebreke word gesteld. als ik erachter kom dat ik de vorige bewoners kan dwingen om een nieuw verwarmingssysteem te betalen voor me is dat natuurlijk makkelijk binnen.

je kan dan wel gaan uithuilen bij de vent die het rapport heeft opgemaakt die in zoals jouw geval niet in de gaten heeft gehad dat je zolder geen leefruimte is is niet het probleem van de nieuwe bewoners maar die van jou.
Als koper heb je ook onderzoeksplicht zo simpel is het niet, een verwarming die er niet is kun je weten.
Als er bij staat boven onverwarmd dan heb je juridisch geen poot om op te staan.

Verborgen gebreken zijn zaken als lekkage,s waarbij aangetoont kan worden dat die er al langer zat of houtrot etc.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 16-05-2023 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mr_evil08 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:37:
[...]

Als koper heb je ook onderzoeksplicht zo simpel is het niet, een verwarming die er niet is kun je weten.
Als er bij staat boven onverwarmd dan heb je juridisch geen poot om op te staan.

Verborgen gebreken zijn zaken als lekkage,s waarbij aangetoont kan worden dat die er al langer zat of houtrot etc.
als je het specifiek vermeld word wel ja, maar dat gebeurt momenteel maar weinig of niet expeciet, al helemaal niet op funda dus dat zijn fijne verrassingen voor potentiele kopers. helmaal als men er achteraf pas achterkomt. dat de rapporten of de verkoper het niet vermelden is dan weer een apart verhaal, ze zullen eerst bij jouw op het net komen en afwimpelen zal je het dan niet zo snel kunnen doen. dan zullen er al heel snel advocaten erbij gehaald moeten worden en voor dat geld had je dan net zo goed er gewoon verwarming op kunnen hangen.

hoe dan ook levert het gezeik op, of in waardevermindering aan de onderhandeltafel of achteraf als het niet vermeld werd.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 16-05-2023 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
flippy schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:02:
[...]

veel volk wat bouwkundige rapporten opmaken hebben hier niet veel mee te maken tot zover en zien vaak gewoon radiatoren hangen en vinden het wel best als ze er uberhaupt over nadenken.
veel verkopen gaan relatief makkelijk onder de radar door met zulke tekortkomingen.
ik zie het ook in de commericele sector wel gebeuren en moet er ineens een airco op de meest bizarre en nutteloze plekken komen te hangen.

vervelend word het als je een huis verkocht hebt en de nieuwe bewoner komt erachter dat er geen verwarming is op veel plekken waar die volgens hun inzien er wel hoort te zijn (dus krijg je bouwbesluit om je oren geslagen) en krijg je dus ineens te maken met het verborgen gebreken segment en kan het erg vervelend en erg duur worden als je word gedwongen om (zonder verlaging van energielabel) alsnog verwarming te plaatsen waar het niet was, dan word het de hoofdprijs lappen aan een installateur. daar gaat je overwaarde.

Je zegt nu dat het ontbreken van een regelbare verwarming tegen de verkoper gebruikt kan worden als verborgen gebrek?
Lijkt je dat zelf ook niet vreemd?
Voor je een verborgen gebrek kan claimen geldt een onderzoeksplicht. De verkopende makelaar zal als het goed is duidelijk melding maken van dit soort zaken, en anders zal het zeker bij de technische keuring aan de orde komen.
Wanneer een koper niet nadenkt is dat niet gelijk aan verborgen gebrek, gelukkig, dat zou heel vreemde situaties geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvbosma
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:27
Mag ik een duit in het zakje doen, je hoeft alleen een opstelplek voor een verwarmingsapparaat te hebben. (dus geen vloerverwarming of radiatoren, of tenzij je op een warmtenet bent aangesloten) De eis is nu wel dat je per vertrek moet kunnen regelen, dit maakt verwarmen met lucht lastig, dus daar zijn ook alweer uitzonderingen op.

Zelf heb ik een heel goed geïsoleerd huis en in de kamers boven (slaapkamers) geen verwarming. De wtw verwarmd die kamers via de aanvoerlucht. Strikt genomen voldoet dit niet omdat je het niet kunt regelen. Aan de andere kant komen die kamers niet onder de 18 graden en zie ik dus geen noodzaak te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
flippy schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:47:
[...]
hoe dan ook levert het gezeik op, of in waardevermindering aan de onderhandeltafel of achteraf als het niet vermeld werd.
En die waardevermindering zie je dus niet terug in praktijk, nogmaals de omgeving/type huis zegt meer dan wat in het huis zit.

Als ik al zie wat men krijgt voor een uitgeleefd huis fronst mijn wenkbrauwen en daarmee vergelijk met een soorgelijke kant en klaar woning in dezelfde straat.

Pagina: 1