Beoordelen offertes lucht/lucht warmtepomp op 125m2 huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-07 09:30

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Topicstarter
Ik ben het Lucht Lucht warmtepomp topic een beetje aan het vervuilen, dus ik maak even een eigen topic aan.

Situatie is een jaren '70 geschakelde 2-kapper waarbij ik even uitga van 125m2 woonoppervlak wat we willen verwarmen met een L/L warmtepomp.

Het huis

Huis is geheel onderkelderd, zolderverdieping is geïsoleerd, het dak moet nog maar gaat binnenkort gebeuren (17cm glaswol), stuk platdak zit 17cm in het dak. Spouwmuur zitten HR++ EPS parels in, 90% van het glas is HR++. Kortom, qua isolatie is het best op orde. Beetje knullig getekend in Paint, maar idee is de begane grond en de eerste verdieping te verwarmen. Dat is voor het gemak even 75m2 en 50m2 respectievelijk.

Er ligt voor 6000Wp aan PV op het dak, pal op het zuiden, dus dat zit wel snor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdtH3fdXkfeliUldjImbHmJ6Qts=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SrhQ0fJnnrKPbCFskP2fZtcc.png?f=user_large

Doel

Eigenlijk willen we van het gas af. Een Lucht-water warmtepomp is overwogen, maar ik zou alles van het CV-systeem moeten vervangen (en liefst natuurlijk VV), en dan een unit met een deftig vermogen laten installeren, dat kost gewoon echt te veel. We willen een jaar of 10 hier wonen, dus die investering doe ik liever in een ander huis.

Wat heb ik zelf onderzocht?

Mijn ouders hebben een Daikin Perfera multisplit. Dat werkt mooi, maar voor verwarmen kan ik beter andere merken kiezen heb ik gevonden. Met name MHI springt er positief bovenuit vanwege de hoge vermogens bij verwarmen. Multisplit is praktisch niet te doen (15 meter leiding om allemaal bochten heen etc.). Ik kwam zelf uit op dit systeem:
- MHI SRK50 single split in de woonkamer
- MHI SRK35 single split op de overloop

Offertes

Heb een aantal offertes binnen, voor MHI en ME.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWVO7fW1f_P6QrMffykUQsL7ChI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S8igxat6PsS8p7mv2mUBJibx.png?f=fotoalbum_large

Nu mijn vragen:
1. Beide adviseurs begonnen over echt flinke bakbeesten aan vermogen, bedrijf A kwam in eerste instantie met een ME WSH-AP71WI aanzetten voor de woonkamer :X Leek mij schromelijk overdreven, maar op de opmerking over minimumafgifte aan warmte hadden ze alle twee weinig zinnigs te zeggen buiten 'ja maar dat komt wel goed'. Zijn ze te voorzichtig of hebben ze een punt? Bijvoorbeeld ook een MHI ZS50 willen ophangen op de eerste verdieping.. Het lijkt me overdreven, maar ik kan het mis hebben.

2. Klopt mijn conclusie dat de laatste optie (in groen) qua 'value for money' (en dan reken ik min/max vermogen, vermogen bij -10, prijs en COP allemaal mee) het beste is?

Morgen komen nog 2 clubs. 1'tje kan ook ME en MHI leveren, en de andere alleen Daikin en een C-merk. Die tweede kon me aan de telefoon al zeggen dat ik op ongeveer 2000,- moest rekenen om mijn huis te voorzien, dus voor die partij ben ik naast de wisselende reviews online extra achterdochtig.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Kuusj schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:57:
Een Lucht-water warmtepomp is overwogen, maar ik zou alles van het CV-systeem moeten vervangen (en liefst natuurlijk VV)
vind die zin eigenlijk veel belangrijker. wat is er mis met je bestaande afgiftesysteem?

inhakend op je plan van 1 joekel van een unit ophangen gaat een drama worden. je moet echt 2 units ophangen aan weerzijden van een woonkamer wil je het comfortabel hebben. liefste vloermodellen ipv wandunits als je comfort ook nog wat waard is.

de bovenverdieping gaat helemaal treurig worden als je dat warm of koud wilt krijgen. lucht gaat niet de hoek om uit zichzelf. dan kan je nog beter een satteliet ophangen in de gang en een verplaag plavond maken met luchtkanelen naar elke ruimte.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 07-11-2023 20:24 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
flippy schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:23:
[...]

vind die zin eigenlijk veel belangrijker. wat is er mis met je bestaande afgiftesysteem?

inhakend op je plan van 1 joekel van een unit ophangen gaat een drama worden. je moet echt 2 units ophangen aan weerzijden van een woonkamer wil je het comfortabel hebben. liefste vloermodellen ipv wandunits als je comfort ook nog wat waard is.

de bovenverdieping gaat helemaal treurig worden als je dat warm of koud wilt krijgen. lucht gaat niet de hoek om uit zichzelf. dan kan je nog beter een satteliet ophangen in de gang en een verplaag plavond maken met luchtkanelen naar elke ruimte.
Daar is niks mis mee, maar een 23 jaar oude ketel die minimaal 11kW afgeeft op stokoude radiatoren. Wat moet ik dan? Overal T33’s laten hangen, leidingwerk vervangen en dan een lucht/water WP ophangen? Een nieuwe CV ketel kopen? Vloerverwarming laten installeren? Allemaal opties die of mijn stookkosten niet (significant) verminderen of gewoon echt veel duurder zijn dan 5000€ uitgeven aan een L/L WP. Als ik 1250 kuub gas bespaar is dat 1600€ per jaar, we mogen nog even salderen en ik wek +-7000kWh per jaar op. Stroom kost mij dus niks. Het levert me zelfs geld op. M.a.w. 2500kWh basisverbruik per jaar besparen, en 1250 kuub gas, samen 2600€. Investering van 12.000€. 5 jaar heb ik het eruit.

En ja, waarom gaan mensen naar een warmtepomp? Omdat ze van het gas af willen, geld willen besparen op de stookkosten, of een combinatie. Is ook eigenlijk helemaal niet het doel van dit topic natuurlijk. Dus tot zover de verdediging haha.

Joekel van een unit? 5kW valt toch wel mee. De 6 of 7.1kW waar de installateur mee aankomt, dat vind ik pas een joekel. Fysiek ook 110cm breed ipv 88cm.

Wat betreft het verdelen van warmte, ik begrijp dit niet zo goed, waarom zou dit niet werken? Zo’n airco verplaatst honderden kuubs aan lucht per uur (300m3 in dit geval, minimaal). De bovenverdieping heeft een inhoud van 115m3, dus 3x de hele bruto inhoud per uur. Mijn ouders hebben een nog veel onpraktische eerste verdieping wat dit betreft en daar gaat het ook prima. Dat de deuren op een opening moeten staan is logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Kuusj schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:54:
[...]

Daar is niks mis mee, maar een 23 jaar oude ketel die minimaal 11kW afgeeft op stokoude radiatoren.
de status van je CV heeft er niks mee te maken en oude raditoren zijn zo slecht nog niet door hun massa en oppervlakte. oudere huizen hebben vaak veel teveel radiatorvermogen hangen waardoor een warmtepomp op hele acceptabele temperaturen kan draaien. in ergste geval moet je mogelijk een radiatorjte vervangen voor iets van een T33 als je de grenzen op gaat zoeken maar in de basis is dat totaal niet nodig.

je noemt steeds zonnepanelen maar die hebben er in de basis niks mee te maken, het gaat om hoeveel warmte je nodig hebt, niet hoeveel je panelen opwekken. je panelen maken je huis niet warm.

hoeveel gas heb je gemiddeld weggebrand elk jaar? dat geeft een indicatie hoeveel vermogen je op moet hangen.

en het gaat niet alleen erom hoeveel lucht een wandunit kan verstouwen (de hele dag een orkaan in je wookamer is ook niet bepaald WAF vriendelijk) maar hoever hij goed reikt. als je dat ding aat in de woonkamer ophangt heb je in de keuken gewoon pech en bij de bank/tv sta/zit je af te niften.

en de prijzen zijn niet helemaal lekker, een warmtepomp die je op je CV aansluit kost 4k en er zit 2700 subsidie op dus die kost je een fractie van een airco.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 07-11-2023 22:02 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
flippy schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:00:
[...]

de status van je CV heeft er niks mee te maken en oude raditoren zijn zo slecht nog niet door hun massa en oppervlakte. oudere huizen hebben vaak veel teveel radiatorvermogen hangen waardoor een warmtepomp op hele acceptabele temperaturen kan draaien. in ergste geval moet je mogelijk een radiatorjte vervangen voor iets van een T33 als je de grenzen op gaat zoeken maar in de basis is dat totaal niet nodig.

je noemt steeds zonnepanelen maar die hebben er in de basis niks mee te maken, het gaat om hoeveel warmte je nodig hebt, niet hoeveel je panelen opwekken. je panelen maken je huis niet warm.

hoeveel gas heb je gemiddeld weggebrand elk jaar? dat geeft een indicatie hoeveel vermogen je op moet hangen.

en het gaat niet alleen erom hoeveel lucht een wandunit kan verstouwen (de hele dag een orkaan in je wookamer is ook niet bepaald WAF vriendelijk) maar hoever hij goed reikt. als je dat ding aat in de woonkamer ophangt heb je in de keuken gewoon pech en bij de bank/tv sta/zit je af te niften.

en de prijzen zijn niet helemaal lekker, een warmtepomp die je op je CV aansluit kost 4k en er zit 2700 subsidie op dus die kost je een fractie van een airco.
Ik lees overal hoe mensen moeten stunten met 3 dikke radiatoren om maar aan de zelfde warmteafgifte te komen met de lagere aanvoertemperatuur die de L/W levert. Zelf heb ik dat altijd betwist maar ben het langzamerhand wel gaan geloven.

Mijn zonnepanelen maken mijn huis niet warm, maar zorgen er wel voor dat mijn energierekening een heel eind weggestreept kan worden.

Ik maak mij persoonlijk echt geen zorgen over de luchtstromen, ik heb heb het nu 3 winters bij mijn ouders kunnen meemaken. Ja, dat maakt op stand 3 van de 5 wel wat ‘lawaai’ ja. Dat accepteer je (ook de WAF) of niet.

Maar je hebt me wel getriggered. Ik ga eens trachten uit te rekenen wat mijn radiatoren aan vermogen hebben en hoe zich dat zou verhouden als ik er een aanvoer van 45 graden op zou zetten.

Ik woon hier pas 2 maanden. Heb de CV nog niet aangehad. Historisch verbruik is 400-500m3 gas waarvan 250 voor SWW, de rest is met een houtkachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Kuusj schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:23:
[...]

Ik lees overal hoe mensen moeten stunten met 3 dikke radiatoren om maar aan de zelfde warmteafgifte te komen met de lagere aanvoertemperatuur die de L/W levert. Zelf heb ik dat altijd betwist maar ben het langzamerhand wel gaan geloven.

Mijn zonnepanelen maken mijn huis niet warm, maar zorgen er wel voor dat mijn energierekening een heel eind weggestreept kan worden.

Ik maak mij persoonlijk echt geen zorgen over de luchtstromen, ik heb heb het nu 3 winters bij mijn ouders kunnen meemaken. Ja, dat maakt op stand 3 van de 5 wel wat ‘lawaai’ ja. Dat accepteer je (ook de WAF) of niet.

Maar je hebt me wel getriggered. Ik ga eens trachten uit te rekenen wat mijn radiatoren aan vermogen hebben en hoe zich dat zou verhouden als ik er een aanvoer van 45 graden op zou zetten.

Ik woon hier pas 2 maanden. Heb de CV nog niet aangehad. Historisch verbruik is 400-500m3 gas waarvan 250 voor SWW, de rest is met een houtkachel.
Je gaat helemaal de fout in met hoe het zit met je radiatoren.

Als je 500 kuub voor verwarmen doet is dat 2.5kW bij -10. Je moet dan kijken hoe heet je radiatorne moeten zijn om 2.5kW te leveren. Ik garandeer je dat je dat vermogen nog red met wat je hebt hangen. Zelfs zonder houtkachel...

Voor warm water pak je een warmtepompboiler zoals een atlantic explorer en dan kan die gaskraan dicht, dat scheelt je al weer paar honderd aan vastrecht elk jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
flippy schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:30:
[...]

Je gaat helemaal de fout in met hoe het zit met je radiatoren.

Als je 500 kuub voor verwarmen doet is dat 2.5kW bij -10. Je moet dan kijken hoe heet je radiatorne moeten zijn om 2.5kW te leveren. Ik garandeer je dat je dat vermogen nog red met wat je hebt hangen. Zelfs zonder houtkachel...

Voor warm water pak je een warmtepompboiler zoals een atlantic explorer en dan kan die gaskraan dicht, dat scheelt je al weer paar honderd aan vastrecht elk jaar.
Dat is een waardevol inzicht. Maar ik zal meer dan 500 kuub nodig hebben, als ik de 3-4 kuub verstookt hout (vorige eigenaar) even heel snel omreken naar kuubs gas zou ik op een slordige 1000 kuub zitten voor alleen verwarmen.

Uit een warmteverliesberekening komt ongeveer 8kW bij -10. Ik heb weer van alles uit te zoeken iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Kuusj schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:59:
[...]

Dat is een waardevol inzicht. Maar ik zal meer dan 500 kuub nodig hebben, als ik de 3-4 kuub verstookt hout (vorige eigenaar) even heel snel omreken naar kuubs gas zou ik op een slordige 1000 kuub zitten voor alleen verwarmen.

Uit een warmteverliesberekening komt ongeveer 8kW bij -10. Ik heb weer van alles uit te zoeken iig.
Met 1000 kuub zit je nog steeds onder de 5kW dus die berekening is nogal aan de lompe kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Een jaren 70 woning met 21e eeuw isolatie, maar nog wel grote jaren 70 radiatoren is toch ideaal. Veel massa en veel oppervlakte van je radiatoren. Lage temperatuur door de isolatie.

5 kW is zat voor jou woning. Als je een elfstedentocht jaar niet meerekent kan je wel tot een jaarverbruik van 1481m3 gas vervangen met een 5 kW blijkt uit onderbouwing.

Lucht/water zou ik ook op inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
Dre schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:59:
Een jaren 70 woning met 21e eeuw isolatie, maar nog wel grote jaren 70 radiatoren is toch ideaal. Veel massa en veel oppervlakte van je radiatoren. Lage temperatuur door de isolatie.

5 kW is zat voor jou woning. Als je een elfstedentocht jaar niet meerekent kan je wel tot een jaarverbruik van 1481m3 gas vervangen met een 5 kW blijkt uit onderbouwing.

Lucht/water zou ik ook op inzetten.
Heb vandaag de laatste offertes ontvangen voor L/L WP’s en ondertussen op 45 graden aanvoer gestookt met de CV. Dat ging eigenlijk vrij moeiteloos van 17 graden naar 20 graden op een dik uur. Ketel was met z’n minimumvermogen natuurlijk wel constant aan het pendelen. Desnoods kun je natuurlijk van die radiator ventilatoren monteren voor extra afgifte.

Het enige probleem: ik heb 0.0 weet van wat nu een goede L/W WP oplossing is. Wat een normale prijs is, wat ik moet verwachten..

De offerte qua airco waar ik voor zou kiezen is eentje voor een MHI SRK-ZS50 voor de begane grond en een SRK-ZS35 voor de eerste verdieping. Met extra leidinglengte, wifi en alles zou dat op 4850€ komen.

‘Probleem’ met deze oplossing is helaas meervoudig:
- Ondanks dat ik het acceptabel vind heb je natuurlijk wel altijd luchtstromen en meer herrie met een L/L
- De binnenunits doen je interieur natuurlijk niet echt opwaarderen
- De overheid vind het niet hetzelfde als L/W
- Telt daarom ook niet mee in het energielabel
- Telt daarom ook niet mee voor de subsidie

Wat voordelen die ik kan zien voor L/W:
- Kan er meteen mijn SWW mee verzorgen, wat ik met een L/L sowieso ook moet regelen
- Wat meer warmtemassa het huis in stoken

Dus ja.. ik moet daar maar onderzoek naar L/W gaan doen dan. Hoor altijd verhalen dat je tienduizenden euro’s verder bent, dus dat zit er ook een beetje (onterecht?) hardnekkig in bij mij. En ik zal op 45 graden moeten gaan zitten vermoed ik, eventueel met die ventilatortjes voor extra afgifte bij -10 of hoe koud het ook gaat worden. Dat komt de COP natuurlijk niet ten goede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Zit bij die tienduizenden euro niet ook meteen een nieuwe badkamer en een nieuwe keuken? (lees: renovatie om comfort enkelglas van 1920 te krijgen naar comfort wat je vandaag wenst)
  • 5 kW Panasonic kost € 3.400,-
  • ISDE subsidie is € 2.550,-
  • Totaal = € 850,-
Elke CV-installateur kan dit waterzijdig aansluiten. Absoluut is dit meer werk dan 1 op 1 een CV-ketel vervangen, maar geen rocket-science.

Overigens vind ik het vaak praktischer qua leidingen om tapwater met een ander toestel te maken (een ventilatie-warmtepompboiler).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Kuusj schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:40:
[...] En ik zal op 45 graden moeten gaan zitten vermoed ik,
als jij in enkele uren 3 graden erbij krijgt op 45 graden ga jij echt niet op 45 graden stoken met een WP, dan zal 35 eerder een richtgetal zijn. 45 is gewoon veel teveel in jouw geval.

je gaat met een WP alleen maar warm houden, niet warm maken. dus je hebt alleen de warmte nodig die je verliest en 45 graden is dus veel teveel in dit geval al en omdat CV's dit heel slecht kunnen zal je hoe dan ook lager uitkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 09-11-2023 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
Dre schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:19:
Zit bij die tienduizenden euro niet ook meteen een nieuwe badkamer en een nieuwe keuken? (lees: renovatie om comfort enkelglas van 1920 te krijgen naar comfort wat je vandaag wenst)
  • Totaal = € 850,-
Elke CV-installateur kan dit waterzijdig aansluiten. Absoluut is dit meer werk dan 1 op 1 een CV-ketel vervangen, maar geen rocket-science.

Overigens vind ik het vaak praktischer qua leidingen om tapwater met een ander toestel te maken (een ventilatie-warmtepompboiler).
5KW lijkt me dan weer net wat aan de krappe kant, maar 8kW die ook met '- zoveel' nog 7-8kW kan leveren zou wel moeten lukken ja, immers is dat ook waar ik mijn L/L vermogen op af heb gestemd.

Ik heb bij wijze van experiment mijn thermostaat op 19 laten staan vannacht. Het was 8 graden en guur weer (wind en regen), en ik heb op 6 uur 1.4 kuub gas verbruikt. Rekening houdend met het feit dat mijn ketel 23 jaar oud is (wel HR107) en minimaal 11kW levert en dus pendelt als een gek, maar het komt als mijn CV 9kW uit een kuub haalt dus neer op ongeveer 2kW warmtevraag. Dat is eigenlijk niks natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
Dre schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:19:
  • Totaal = € 850,-

Inmiddels ben ik een offerte L/W verder, dus ik kick hem even. Maar dit ziet qua kosten natuurlijk geweldig interessant uit. Alleen is dit ook afhankelijk van hoe avontuurlijk/handig je bent. Als ik deze route bewandel en er iets iets mis met het ding ben ik ook zelf verantwoordelijk om het op te lossen. Daarnaast vind ik 5kW wel erg krap. Waarschijnlijk lukt het wel, maar dan zou ik inderdaad nog iets anders moeten verzinnen voor SWW. Daar ben je exclusief subsidie ook een 2000,- voor kwijt met aansluitmateriaal á zeg 500,-. Als ik een CV-installateur kan vinden die het wil installeren kan ik daar ook nog wel wat voor rekenen. Dus ik ga er dan inclusief subsidie vanuit dat ik gewoon 2500,- kwijt ben.

Een Panasonic J-serie 7kW (voel ik me comfortabeler bij dan 5kW. Of het nu nodig is of niet, ik heb ook een WAF waar ik rekening mee moet houden): 4269,-. De subsidie is 2850,-. Stel ik vind een installateur die mijn zelf aangekochte WP wil installeren (acht de kans klein) reken ik daar 1000,- voor. Kleinmateriaal en AC-traject reken ik 500,- voor. Zit ik op 5769-2850=2919,-. Vervolgens nog die 2500,- voor de WPB, zit je op ongeveer 5.500,- totaal.

Dat is nog steeds fors goedkoper dan de 13.600,- (incl subsidie 10.500,-) die ik nu als offerte heb ontvangen voor een Daikin Altherma 3 LT 8kW met een 230l all-in-one SWW vat. Er komt nog iemand een offerte maken deze week, dus ben benieuwd wat daar uit komt rollen. Ben er eerlijk in dat als ik met subsidie rond de 8000-8500,- zit ik me de moeite niet ga nemen om het allemaal zelf te regelen. Zelf die 10.500,- vind ik niet belachelijk, daar heb ik (rekening houdend met mijn CV die vervangen moet worden binnen een paar jaar) op een TVT van 5-6 jaar.
flippy schreef op woensdag 8 november 2023 @ 23:47:
[...]

als jij in enkele uren 3 graden erbij krijgt op 45 graden ga jij echt niet op 45 graden stoken met een WP, dan zal 35 eerder een richtgetal zijn. 45 is gewoon veel teveel in jouw geval.

je gaat met een WP alleen maar warm houden, niet warm maken. dus je hebt alleen de warmte nodig die je verliest en 45 graden is dus veel teveel in dit geval al en omdat CV's dit heel slecht kunnen zal je hoe dan ook lager uitkomen.
Dat merk ik bij deze temperaturen ook wel inderdaad, huis vraagt gemiddeld 2kW om op 16 graden te blijven. Alles wat ik meer 'stook' (aan COP1 kacheltje) zorgt dus voor opwarming, we hebben het in de avond gemiddeld zo'n 19 graden. En ja, het zit nu rond de 2-4 graden, dus dat is in feite goed nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

vraag het niet aan installatiebedrijven maar zoek gewoon je lokale ZZP loodgieters op. die staan daar wat makkelijker in en dan komen ze ff kijken of je laat ze de lastige aansluitingen maken voor je en de boel ff nalopen en dan maken ze een bonnetje voor je. kost je paar honderd en iedereen word er beter van.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
flippy schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:04:
vraag het niet aan installatiebedrijven maar zoek gewoon je lokale ZZP loodgieters op. die staan daar wat makkelijker in en dan komen ze ff kijken of je laat ze de lastige aansluitingen maken voor je en de boel ff nalopen en dan maken ze een bonnetje voor je. kost je paar honderd en iedereen word er beter van.
Ik ga dit topic toch even kicken omdat ik jou (o.a., bijv. ook @Dre) wil bedanken voor je bijdragen.

Uiteindelijk heb ik er door je opmerkingen en die van anderen namelijk toch voor gekozen voor L/W te gaan. In eerste instantie een ontzettend moeizaam proces met diverse installateurs gehad die met de meest uiteenlopende onzinverhalen en torenhoge offertes kwamen (Goedkoopste 12.5K, duurste 18.7K, waarbij ik zelf de elektra zou regelen en sleuf zou graven). Om nog maar niet te beginnen over iedere installateur die 'echt de aller stilste' verkoopt terwijl 56dB op de erfgrens gewoon niet kan.

Dus, uiteindelijk veel gaan wandelen en gaan luisteren, en ons viel Vaillant positief op (LG overigens erg negatief). Hoe meer ik me er in ging verdiepen hoe positiever dat beeld werd. Uiteindelijk uitgekomen op een AroTHERM plus 55/6 met een UniTOWER plus 190l voor binnen. Helaas waren installateurs niet happig, die willen alleen Daikin neerzetten om de een of andere reden. De offerte die ik kreeg was van een partij 15.5K en de andere 18.7K, dat is echt gekkenwerk als ik al het voorbereidende werk toch al doe.

Dus... Besloten in een wilde gok een ZZP'er te bellen die Vaillant CV ophing en bij mijn ouders veel gedaan heeft. Hij wilde dat wel aan met me, alleen zat vol tot minimaal juli. Uiteindelijk afgesproken dat ik zo veel mogelijk zelf zou doen en hij de rest tussendoor zou doen. Heel lang verhaal kort: ik heb een factuur voor de subsidie maar heb 100% zelf gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmJxJhR3ox9OI9H7KUF8tpnErgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NVIQjcaLurr2EOL1cfsKDfuL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5y9RzQP2IKMt0jCTk9KzRByIU-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4Npd59XFSEXMmvXA6tmp8t5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxlcIpWcVg6IwyaoPRTu35tdHLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FU5UGJhYb9UBmJUneyBB8SG2.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk zonder subsidie (is natuurlijk de vraag of het zo goedgekeurd wordt of niet) ben ik ongeveer 10.600,- kwijt geweest. Dat gaat dan over alles van het boren van het gat door de gevel, magneet vuilafscheider, Uponor slangen/koppelingen, grondleiding en puntstukken, voeten voor buitenunit, grind etc.

Als de subsidie goedgekeurd wordt zit ik dus op ongeveer 7825,- voor alles van A-Z. En de kennis en zelfvertrouwen wat ik heb opgedaan is niet in waarde uit te drukken ;) Ongetwijfeld dat dit nog hier of daar goedkoper had gekund (zeker die uniTOWER is aan de prijs voor wat het is) maar de stilte en uitstraling van deze Vaillant is ongekend en daarmee 100% waard voor ons.

@flippy je had gelijk, ik heb niks aan mijn afgiftesysteem hoeven te doen. Alles staat gewoon vol open en ook nu met A12/W26 wordt de tent makkelijk de gewenste 20 graden. Dat op minimaal opgenomen vermogen (400W) vanaf 6:00 tot 22:00 waarbij er maar zelden (5x) even gependeld wordt. Niet de meest uitdagende omstandigheden maar die aanvoer van 26 graden waarbij er amper sprake is van pendelen heeft me wel positief verrast. Nu er na een paar dagen wat meer thermische massa in het huis zit koelt het van 22:00 tot 6:00 bijna niks meer af en wordt het verbruik ook steeds wat minder. Ik had tenslotte enkele dagen geen verwarming en warm water.

Dakisolatie van 17cm en nog wat extra op 1/3 van de verdiepingsvloer (2/3de warme schil een Rd van 8.3 en 1/3de Rd van 10.2) is ook afgerond.

Overigens, als je de uren mee zou tellen die ik erin heb gestoken van alles uitzoeken tot het uitvoeren is het 100% zeker goedkoper om het te laten doen. Maar gelukkig kosten die uren van mij in feite niks :) Heb zelfs nog een baan-aanbod gehad van 1 van de installateurs :+

Zou ik het nog eens doen? Ja! Zou ik het iedereen aanraden: absoluut niet. Heb er toch echt wel spanning, vermoeidheid en stress van ervaren, maar de trots dat het zelf gelukt is compenseert dat voor mij weer.

Pagina: 1