Ik ben het Lucht Lucht warmtepomp topic een beetje aan het vervuilen, dus ik maak even een eigen topic aan.
Situatie is een jaren '70 geschakelde 2-kapper waarbij ik even uitga van 125m2 woonoppervlak wat we willen verwarmen met een L/L warmtepomp.
Er ligt voor 6000Wp aan PV op het dak, pal op het zuiden, dus dat zit wel snor.
:fill(white):strip_exif()/f/image/SrhQ0fJnnrKPbCFskP2fZtcc.png?f=user_large)
- MHI SRK50 single split in de woonkamer
- MHI SRK35 single split op de overloop
/f/image/S8igxat6PsS8p7mv2mUBJibx.png?f=fotoalbum_large)
Nu mijn vragen:
1. Beide adviseurs begonnen over echt flinke bakbeesten aan vermogen, bedrijf A kwam in eerste instantie met een ME WSH-AP71WI aanzetten voor de woonkamer
Leek mij schromelijk overdreven, maar op de opmerking over minimumafgifte aan warmte hadden ze alle twee weinig zinnigs te zeggen buiten 'ja maar dat komt wel goed'. Zijn ze te voorzichtig of hebben ze een punt? Bijvoorbeeld ook een MHI ZS50 willen ophangen op de eerste verdieping.. Het lijkt me overdreven, maar ik kan het mis hebben.
2. Klopt mijn conclusie dat de laatste optie (in groen) qua 'value for money' (en dan reken ik min/max vermogen, vermogen bij -10, prijs en COP allemaal mee) het beste is?
Morgen komen nog 2 clubs. 1'tje kan ook ME en MHI leveren, en de andere alleen Daikin en een C-merk. Die tweede kon me aan de telefoon al zeggen dat ik op ongeveer 2000,- moest rekenen om mijn huis te voorzien, dus voor die partij ben ik naast de wisselende reviews online extra achterdochtig.
Situatie is een jaren '70 geschakelde 2-kapper waarbij ik even uitga van 125m2 woonoppervlak wat we willen verwarmen met een L/L warmtepomp.
Het huis
Huis is geheel onderkelderd, zolderverdieping is geïsoleerd, het dak moet nog maar gaat binnenkort gebeuren (17cm glaswol), stuk platdak zit 17cm in het dak. Spouwmuur zitten HR++ EPS parels in, 90% van het glas is HR++. Kortom, qua isolatie is het best op orde. Beetje knullig getekend in Paint, maar idee is de begane grond en de eerste verdieping te verwarmen. Dat is voor het gemak even 75m2 en 50m2 respectievelijk.Er ligt voor 6000Wp aan PV op het dak, pal op het zuiden, dus dat zit wel snor.
:fill(white):strip_exif()/f/image/SrhQ0fJnnrKPbCFskP2fZtcc.png?f=user_large)
Doel
Eigenlijk willen we van het gas af. Een Lucht-water warmtepomp is overwogen, maar ik zou alles van het CV-systeem moeten vervangen (en liefst natuurlijk VV), en dan een unit met een deftig vermogen laten installeren, dat kost gewoon echt te veel. We willen een jaar of 10 hier wonen, dus die investering doe ik liever in een ander huis.Wat heb ik zelf onderzocht?
Mijn ouders hebben een Daikin Perfera multisplit. Dat werkt mooi, maar voor verwarmen kan ik beter andere merken kiezen heb ik gevonden. Met name MHI springt er positief bovenuit vanwege de hoge vermogens bij verwarmen. Multisplit is praktisch niet te doen (15 meter leiding om allemaal bochten heen etc.). Ik kwam zelf uit op dit systeem:- MHI SRK50 single split in de woonkamer
- MHI SRK35 single split op de overloop
Offertes
Heb een aantal offertes binnen, voor MHI en ME./f/image/S8igxat6PsS8p7mv2mUBJibx.png?f=fotoalbum_large)
Nu mijn vragen:
1. Beide adviseurs begonnen over echt flinke bakbeesten aan vermogen, bedrijf A kwam in eerste instantie met een ME WSH-AP71WI aanzetten voor de woonkamer

2. Klopt mijn conclusie dat de laatste optie (in groen) qua 'value for money' (en dan reken ik min/max vermogen, vermogen bij -10, prijs en COP allemaal mee) het beste is?
Morgen komen nog 2 clubs. 1'tje kan ook ME en MHI leveren, en de andere alleen Daikin en een C-merk. Die tweede kon me aan de telefoon al zeggen dat ik op ongeveer 2000,- moest rekenen om mijn huis te voorzien, dus voor die partij ben ik naast de wisselende reviews online extra achterdochtig.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74