Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:59
Ik wil 2 airco's in huis laten installeren. Van één lokale installateur die goed bekend staat heb ik 3 opties/offertes gekregen. Ik twijfel nog of ik meer offertes ga opvragen bij anderen.

Mijn situatie en wensen:
  • Vrijstaand huis. Vloerverwarming in woonkamer, keuken en badkamer. Rest van het huis zou met hete lucht verwarming verwarmd kunnen worden, maar dat verouderde apparaat heb ik al een tijdje niet meer in gebruik
  • Belangrijkste drijfveer om nu een airco te willen is voor mijn werkkamer. Het thuiswerken zal wel blijven en mijn werkkamer is afgelopen zomers te heet. Ik verwarm die kamer nu met een infraroodpaneel, maar dat is ook niet optimaal. De woonkamer heeft niet per se airco nodig; maar nu ik toch bezig ben is het toch wel lekker. Ook omdat ik verwacht dat de hittes steeds extremer worden komende jaren/decennia. Ook denk ik er aan om in de woonkamer de vloerverwarming een tikje lager te zetten en als nodig bij te verwarmen met de airco.
  • Ik wil dus 2 airco's: eentje voor mijn werkkamer (30m3) en eentje voor kamer+open keuken (ca 150 m3)
De situatie is ongeveer als volgt:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik krijg van een lokale installateur 3 opties aangeboden:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik neig naar de Mitsubishi. Zijn dit normale prijzen hiervoor? En is de airco voor de werkkamer niet erg overgedimensioneerd? De kamer is 30m3 terwijl de SRK/SRC 35ZS geschikt is voor ruimtes tot 125m3

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:44
Een 2.5kw mhi zal voor de werkkamer ruim voldoende zijn. Die kan even ver terug moduleren als de 2kw. In de woonkamer zal een 5kw ook ruim voldoende zijn. Zelfs als hoofdverwarming trouwens ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtor
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-09 11:35
Niet duidelijk is waar de airco units in de kamers komen te hangen? Ik zou zelf voor 3 2,5kW units (single of multisplit) gaan om de warmte/koelte in de woonkamer beter te spreiden dmv 2 units, kan de keuken waarschijnlijk ook nog wat van profiteren.

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:59
tomtor schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:23:
Niet duidelijk is waar de airco units in de kamers komen te hangen? Ik zou zelf voor 3 2,5kW units (single of multisplit) gaan om de warmte/koelte in de woonkamer beter te spreiden dmv 2 units, kan de keuken waarschijnlijk ook nog wat van profiteren.
We weten nog niet goed waar we de units gaan hangen. Ik neig in de woonkamer aan de lange muur, en dan rechts van de kast. Dat is de kant van het huis waar de zon vol op staat en daarmee blaas ik meteen de keuken in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtor
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-09 11:35
ocmer schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:17:
[...]

We weten nog niet goed waar we de units gaan hangen. Ik neig in de woonkamer aan de lange muur, en dan rechts van de kast. Dat is de kant van het huis waar de zon vol op staat en daarmee blaas ik meteen de keuken in.
Dat lijkt mij een goede plaats, maar als je aan de eettafel zit zou dat kunnen storen. Ik zou dan een tweede overwegen in de hoek tussen bank en tv. Die kan dan in de lengte richting van de kamer blazen en blaast niet direkt over de bank. Als je aan de eet tafel zit zou je die wat harder kunnen laten blazen en als je in de tv hoek zit laat je de unit bij de eet tafel weer wat harder werken.

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25