Advies gevraagd: Vervanging Airco voor Multisplit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 12:12
1. Wat is de vraag/situatie?
In de huidige situatie is er een single unit airco opstelling (buiten unit in de achtertuin, binnen unit in het thuiskantoor/slaapkamer) van het (budget?)merk Amcoraire (aka: Amcor) met een koelvermogen van 2,5 KW / 9000 BTU

De exacte leeftijd is niet bekend, maar tenminste 15 jaar. Airco functioneert verder nog prima en heeft in 2022 nog een volledige ronde onderhoud gehad.
Omdat de buiten unit de nodige trillingsoverlast veroorzaakt voor 1 van de buren en wij de wensen hebben om ook de woonkamer een beetje comfort toe te voegen (koelen en verwarmen), wil ik graag advies voor een multisplit airco (woonkamer + thuiskantoor)

2. Wat is het bouwjaar van de woning? Wat is het type (vrijstaand, tussenwoning, hoekwoning, appartement, tiny house)? Werd/wordt er gas verbruikt? Zo ja, wat is het verbruik van voorgaande jaren en en wat is het huidige verbruik? Zijn er plannen het gasverbruik te minderen of te stoppen?

Bouwjaar 1984, tussenwoning (rijtjeshuis).
Gas wordt gebruikt voor koken, warm water (keuken tapwater: 10l keukenkast boiler van Itho Daalderop) & verwarmen. Het huidige verbruik is 625m3/jaar, andere data niet bekend.
Er zijn geen plannen om te stoppen met gas.

3. Wat zijn de maten in m2 en/of m3 van betreffende ruimten en/of de woning + eventuele situatieschets?
Thuiskantoor: 35m3
Woonkamer: 72m3
Totaal: 107m3

4. Is het doel verwarmen, koelen of beide?
Hoofddoel is koelen, verwarmen is meer als comfort optie (om het sneller warm te krijgen of bijstoken voor alleen de woonkamer. 2 dikke gaming pc's doen al genoeg voor het thuiskantoor :9 )

5. Hoe is de situatie wat betreft isolatie, en is er sprake van extra invloed van warmte (raampartijen, platte daken etc) of kou (ligging qua wind)?
Het huis heeft een energielabel B en is overal voorzien van dubbelglas (woonkamer: Uc =3,7 ; thuiskantoor: Uc = 1,8). Platte dak is niet van toepassing.

6. Hoe is de situatie wat betreft ventilatie?
Ramen en deur die open kunnen

7. Indien voor verwarming, gaat het om hoofdverwarming of bijverwarming? Wat is de overige beschikbare verwarming (bijv. cv, warmtepomp lucht/water, vloerverwarming, hout/pelletkachel, elektrische radiatoren etc?
Bijverwarming. HR++ CV ketel met radiatoren

8. Indien verwachtte nieuwe plaatsing of bij-plaatsing tbv verwarmen, is er al een indicatie van het benodigde vermogen (bij - 10°C) en zo ja, wat is dat? Is er al een **warmteverliesberekening** ingevuld? Is al op andere manieren geprobeerd een idee hierover te krijgen middels bijvoorbeeld informatie van de leverancier/fabrikant, de **m3 x isolatiegraad-formule** en/of de **Koevlaas formule**?

NVT

9. Wat zijn de wensen en verwachtingen wat betreft koelen en/of verwarmen? Wenst men het comfort van een stabiele temperatuur dag en nacht en ook tussen verschillende ruimten (voorkeur 24/7 gebruik)?
Is men meer gericht op verwarmen waar nodig en gewenst (ad hoc) en/of is er behoefte ruimtes snel te kunnen verwarmen/koelen nadat bewoners niet thuis waren, of bijv. wanneer men nachtverlaging gebruikt?

Dit zal meer ad-hoc zijn voor zowel koelen als verwarmen (alleen gebruik als we in de ruimtes aanwezig zijn)

10. Wat zijn de wensen/mogelijkheden wat betreft het aantal units binnen en/of buiten (noodzaak multisplit?), en de plaatsing er van?

Vervangen van de binnen en buiten unit (deze combi is nu single unit) naar een Multisplit situatie voor thuiskantoor en woonkamer. De meterkast (1 fase, 35A) heeft al een aparte groep voor de huidige airco. Die kan dus hergebruikt worden

11. Zijn er bewoners die (extra) gevoelig zijn voor het lawaai van het blazen van de airco? Of gevoelig voor de luchtverplaatsing van de airco?

Buren klagen over trillen van de huidige buitenunit (ook nadat een "Piccobello BV boekenplank" is omgeruild voor een standaard montage beugel voor airco's). Binnen zou het prettig zijn als het geluidsniveau niet boven de 50DB(a) uitkomt (nog stiller is beter)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:44
Gezien het vooral om koelen gaat is, als je merkspecifiek kijkt naar bijv een Mitsubishi heavy industries, dan is de kleinste multisplit al ruim voldoende. Pak de SCM40ZS-W buitenunit en twee binnenunits (wand of vloer, whatever je het mooist vind in de ruimte) en klaar. Ik weet niet waar jouw huidige unit nou staat want je hebt het over een standaard montage beugel. Ik adviseer in ieder geval om de unit op de grond te zetten, bijvoorbeeld op Bigfoots. Daar zal de buurvrouw niet zo snel veel van horen met een unit van MHI (die zijn retestil).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04:14
Ik zou inderdaad ook kiezen voor de 2-unit multisplit van mhi, met, gezien de wensen een 2kW of 2,5kW binnenunit voor de werkkamer en een 3,5kW binnnenunit voor de woonkamer. Wij hebben zelf bij gemiddelde isolatie een 3,5kW binnenunit op 50m3 en dat gaat prima, maar dat is dan voor hoofdverwarming. Alle units van mhi werken erg stil en hebben goede automatische functies. Het voordeel van deze hoeveelheden is dat ze voldoende power zullen hebben om de ruimtes snel op temperatuur te krijgen.

Je kan overwegen of je wifi-modules in je binnenunits wil hebben. De app werkt wat traag, maar wij vinden het heerlijk dat we op afstand de units kunnen bedienen. Vooral nu we gebruik maken van thermometers (voor in de google home smart app) in de betreffende ruimtes waarmee we ook op afstand de temperatuur kunnen zien.

Leuk om te zien hoe je de vragen hebt gebruikt. Ze stonden eigenlijk nog in dat topic in de hoop dat iemand mee zou helpen om onnodige vragen eruit te trimmen, en bovendien om te zien of mensen het op zich een goed idee vonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@TereZz Mitsubishi heavy industries, LG of Daikin stonden als merken al op mijn shortlist.
De huidige buiten unit hangt aan de muur (ongeveer op knie hoogte, zeg zo'n 50 - 65 cm), naast de deur van de woonkamer naar de tuin. De buren die klagen hebben hun deur (staat tijdens de warmere dagen altijd open) nog geen 2 meter verderop.

Naar het betreffende model ga ik eens kijken, dank :)

@Sjamo Als je pocht dat je hier al tenminste 10 jaar een account hebt, ben toast/roast voor de gemiddelde mod als je een n00b's shortcut probeert te nemen :+
Daarom: als er een template in een themaforum bestaat, dan gebruikt gij het template

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik zou van te voren buren meevragen naar showroom. Anders gaan ze na jaar weer klagen.
Want geluid is subjectief, ik woon onder oefengebied voor straaljagers, ik vind die herrie maken.

Buurman vindt het niet erg, maar heeft wel last van (zijn eigen) vijverpomp die snachts aan gaat.

Als mensen zelf invloed hebben op keuze zijn ze eerder tevreden.

[ Voor 10% gewijzigd door 99ruud99 op 17-09-2023 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Het zit 'm meer in de rammel/trillen/vibraties. Hou ik mijn hand bovenop de buiten unit, terwijl de airco aan het werk is -- dan is het prima (wat geen trilgeluiden)

Met de boekenplank was het nog erger, maar de standaard beugel heeft al een hoop weggenomen.
Eventueel het idee van 2 betonblokken en 2 hard rubberen demper vond ik zo gek nog niet (Warmtepomp anti-tril /herrie topic).

Maar goed, de huidige unit begint voorzichtig op leeftijd te raken -- dus ik wil alvast een planning kunnen maken voor het echt einde verhaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Een rammel is vaak iets dat los zit. Lage toon vibraties door units op kuren en platte daken te monteren. Op de grond is dat dat betreft altijd veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
D_Jeff schreef op zondag 17 september 2023 @ 20:43:
@TereZz Mitsubishi heavy industries, LG of Daikin stonden als merken al op mijn shortlist.
De huidige buiten unit hangt aan de muur (ongeveer op knie hoogte, zeg zo'n 50 - 65 cm), naast de deur van de woonkamer naar de tuin. De buren die klagen hebben hun deur (staat tijdens de warmere dagen altijd open) nog geen 2 meter verderop.

Naar het betreffende model ga ik eens kijken, dank :)

@Sjamo Als je pocht dat je hier al tenminste 10 jaar een account hebt, ben toast/roast voor de gemiddelde mod als je een n00b's shortcut probeert te nemen :+
Daarom: als er een template in een themaforum bestaat, dan gebruikt gij het template
Je noemt hier wel een top merk en budget merk door elkaar ;)
De mhi is stiller, zuiniger en kan meer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@TereZz Welke zijn dan "troep" volgens jou ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03:04

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@D_Jeff Weet je of de buren de meest recente ontwikkelingen volgen en m.n. berichtgeving over handhaving door de gemeente Tubbergen in de landelijke media hebben gelezen (11 sept.j.l.)? https://archive.ph/prrto
Op de foto staat volgens mij een buitenunit van Daikin.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@dunklefaser Ik ben op de hoogte van de nieuwe norm.
Het artikel spreekt van 40db, ik dacht dat het 45db

Verder laat de bijgevoegde foto een buitenunit zien die en op bigfoots en op de grond staat. Doet mij toch weer twijfelen over de plaatsingslocatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03:04

dunklefaser

Point Of KnowReturn

D_Jeff schreef op maandag 18 september 2023 @ 21:03:
@dunklefaser Ik ben op de hoogte van de nieuwe norm.
Het artikel spreekt van 40db, ik dacht dat het 45db

Verder laat de bijgevoegde foto een buitenunit zien die en op bigfoots en op de grond staat. Doet mij toch weer twijfelen over de plaatsingslocatie
De VEH besteedde hier ook een artikel aan: 45 dB overdag en 40 dB 's nachts op de erfgrens

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Pagina: 1