Op de vraag @klump4u op ik niet beter een airco kan plaatsen i.p.v. de L/W te vergroten hier toch maar eens een toegewijd topic.
Situatie
Jaren '30 tussenwoning. Geschakelde dakkapellen en dak vrij vol met zonnepanelen.
De dakkapellen zijn van hout met een plat dak rustend op balken van 70x40mm met (uit mijn hoofd) een HoH van 60cm. Het platte dak is koud dak geïsoleerd met 4cm PIR platen met daarbovenop EPDM.
Balkon is een vrij smalle buitenruimte direct aan onze slaapkamer en dicht tegen de slaapkamers / badkamers van de buren. De buitenunit neerzetten gaat denk ik in de winter teveel lucht recirculeren.
Woonkamer
Plaatsing: Geen probleem. Buitenunit kan gewoon op het terras en voor de binnenunit heb ik plek zat.
Geluid: Geen probleem.
Nut:
- Verwarmen: Kan mooi ondersteunen.
- Koelen: Beperkt effect, want enkel benedenverdieping
Eerste verdieping / slaapkamers
Plaatsing: Eventueel op balkon voor een binnenunit in onze slaapkamer.
Geluid: Buitenunit hangt dan vrijwel naast ons slaapkamer raam en naast het raam van de badkamer van de buren.
Nut:
- Verwarmen: Geen probleem.
- Koelen: Beperkt effect, want alleen één ruimte van de 1ste verdieping.
Zolder
Plaatsing: Moeilijk:
- Dakkapellen: Allemaal hout en geschakeld dus volgens mij veel risico op resonantie. Dak ligt vol met zonnepanelen dus buitenunit kan niet te ver richting het schuine dak wegens schaduw val, wat het risico op resonantie verder vergroot.
- Op het schuine dak: Onder de dakkapel aan de achterkant zit ligt geen zonnepaneel. Daar zou ik eventueel tegen het schuine dak de buitenunit plaatsen. Dan staat hij wel erg in het zicht. Opnieuw vraag ik me af wat het risico van resonantie is.
- Op het balkon: Hij zou op het balkon kunnen en dan via de HWA richting het dak. Zelfde bedenkingen als bij de 1ste verdieping. Blijft het lang goed gaan als een koelleiding door een HWA wordt gelegd?
Doorvoer van koelleiding en stroom zou via de huidige dakdoorvoer van de CV ketel kunnen. Koelleiding komt dan van boven.
Geluid: Veel resonantie risico.
Nut:
- Koelen: Bovenste verdieping die altijd het warmst is. Fijn ook voor thuiswerken want daar zitten de kantoortjes. Nadeel voor de WPB die er binnen / binnen zijn warmte haalt.
- Verwarmen: Handig om de zolder door de airco te laten doen om zo de L/W optimaal te ondersteunen. Warmteverlies van de WPB wordt dan door de L/L gecompenseerd.
Foto's
Dakkapellen
:strip_exif()/f/image/Yv84DYNggMCzkz2Yhm5P9P7y.jpg?f=fotoalbum_large)
Genomen vanaf de dakkapel van de buren waardoor je dus naar onze dakkapel kijkt. Je ziet rechts de zonnepanelen.
:strip_exif()/f/image/fC4fOGyRpblnnGAB6wipPXJx.jpg?f=fotoalbum_large)
De warm dak isolatie is er niet meer. Die is dus vervangen door koud dak isolatie
Balkon
:strip_exif()/f/image/EiUuz3xcd6u4FzUNXfb3UW2r.jpg?f=fotoalbum_large)
De tegels liggen er niet meer zo bij
Situatie is dus dat ik van het gas af ben met een L/W 5kW Pana J serie. Dat is eigenlijk net te weinig in de koudere dagen. Koelen met de L/W WP ga ik niet meer ondernemen. De daarvoor realistische mogelijkheden heb ik al onderzocht. Dat lost ook het probleem van een onderbemeten L/W niet op.klump4u schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:49:
[...]
Airco geen optie voor erbij? Extra optie voor koeling in de zomer.
Ik heb ook een 5kW en een 3,5kW airco voor langere koude dagen.
Situatie
Jaren '30 tussenwoning. Geschakelde dakkapellen en dak vrij vol met zonnepanelen.
De dakkapellen zijn van hout met een plat dak rustend op balken van 70x40mm met (uit mijn hoofd) een HoH van 60cm. Het platte dak is koud dak geïsoleerd met 4cm PIR platen met daarbovenop EPDM.
Balkon is een vrij smalle buitenruimte direct aan onze slaapkamer en dicht tegen de slaapkamers / badkamers van de buren. De buitenunit neerzetten gaat denk ik in de winter teveel lucht recirculeren.
Woonkamer
Plaatsing: Geen probleem. Buitenunit kan gewoon op het terras en voor de binnenunit heb ik plek zat.
Geluid: Geen probleem.
Nut:
- Verwarmen: Kan mooi ondersteunen.
- Koelen: Beperkt effect, want enkel benedenverdieping
Eerste verdieping / slaapkamers
Plaatsing: Eventueel op balkon voor een binnenunit in onze slaapkamer.
Geluid: Buitenunit hangt dan vrijwel naast ons slaapkamer raam en naast het raam van de badkamer van de buren.
Nut:
- Verwarmen: Geen probleem.
- Koelen: Beperkt effect, want alleen één ruimte van de 1ste verdieping.
Zolder
Plaatsing: Moeilijk:
- Dakkapellen: Allemaal hout en geschakeld dus volgens mij veel risico op resonantie. Dak ligt vol met zonnepanelen dus buitenunit kan niet te ver richting het schuine dak wegens schaduw val, wat het risico op resonantie verder vergroot.
- Op het schuine dak: Onder de dakkapel aan de achterkant zit ligt geen zonnepaneel. Daar zou ik eventueel tegen het schuine dak de buitenunit plaatsen. Dan staat hij wel erg in het zicht. Opnieuw vraag ik me af wat het risico van resonantie is.
- Op het balkon: Hij zou op het balkon kunnen en dan via de HWA richting het dak. Zelfde bedenkingen als bij de 1ste verdieping. Blijft het lang goed gaan als een koelleiding door een HWA wordt gelegd?
Doorvoer van koelleiding en stroom zou via de huidige dakdoorvoer van de CV ketel kunnen. Koelleiding komt dan van boven.
Geluid: Veel resonantie risico.
Nut:
- Koelen: Bovenste verdieping die altijd het warmst is. Fijn ook voor thuiswerken want daar zitten de kantoortjes. Nadeel voor de WPB die er binnen / binnen zijn warmte haalt.
- Verwarmen: Handig om de zolder door de airco te laten doen om zo de L/W optimaal te ondersteunen. Warmteverlies van de WPB wordt dan door de L/L gecompenseerd.
Foto's
Dakkapellen
:strip_exif()/f/image/Yv84DYNggMCzkz2Yhm5P9P7y.jpg?f=fotoalbum_large)
Genomen vanaf de dakkapel van de buren waardoor je dus naar onze dakkapel kijkt. Je ziet rechts de zonnepanelen.
:strip_exif()/f/image/fC4fOGyRpblnnGAB6wipPXJx.jpg?f=fotoalbum_large)
De warm dak isolatie is er niet meer. Die is dus vervangen door koud dak isolatie
Balkon
:strip_exif()/f/image/EiUuz3xcd6u4FzUNXfb3UW2r.jpg?f=fotoalbum_large)
De tegels liggen er niet meer zo bij
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer