Airco als aanvulling op onderbemeten L/W WP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:45
Op de vraag @klump4u op ik niet beter een airco kan plaatsen i.p.v. de L/W te vergroten hier toch maar eens een toegewijd topic.
klump4u schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:49:
[...]

Airco geen optie voor erbij? Extra optie voor koeling in de zomer.
Ik heb ook een 5kW en een 3,5kW airco voor langere koude dagen.
Situatie is dus dat ik van het gas af ben met een L/W 5kW Pana J serie. Dat is eigenlijk net te weinig in de koudere dagen. Koelen met de L/W WP ga ik niet meer ondernemen. De daarvoor realistische mogelijkheden heb ik al onderzocht. Dat lost ook het probleem van een onderbemeten L/W niet op.

Situatie

Jaren '30 tussenwoning. Geschakelde dakkapellen en dak vrij vol met zonnepanelen.

De dakkapellen zijn van hout met een plat dak rustend op balken van 70x40mm met (uit mijn hoofd) een HoH van 60cm. Het platte dak is koud dak geïsoleerd met 4cm PIR platen met daarbovenop EPDM.

Balkon is een vrij smalle buitenruimte direct aan onze slaapkamer en dicht tegen de slaapkamers / badkamers van de buren. De buitenunit neerzetten gaat denk ik in de winter teveel lucht recirculeren.

Woonkamer

Plaatsing: Geen probleem. Buitenunit kan gewoon op het terras en voor de binnenunit heb ik plek zat.
Geluid: Geen probleem.
Nut:
- Verwarmen: Kan mooi ondersteunen.
- Koelen: Beperkt effect, want enkel benedenverdieping

Eerste verdieping / slaapkamers

Plaatsing: Eventueel op balkon voor een binnenunit in onze slaapkamer.
Geluid: Buitenunit hangt dan vrijwel naast ons slaapkamer raam en naast het raam van de badkamer van de buren.
Nut:
- Verwarmen: Geen probleem.
- Koelen: Beperkt effect, want alleen één ruimte van de 1ste verdieping.

Zolder

Plaatsing: Moeilijk:
- Dakkapellen: Allemaal hout en geschakeld dus volgens mij veel risico op resonantie. Dak ligt vol met zonnepanelen dus buitenunit kan niet te ver richting het schuine dak wegens schaduw val, wat het risico op resonantie verder vergroot.
- Op het schuine dak: Onder de dakkapel aan de achterkant zit ligt geen zonnepaneel. Daar zou ik eventueel tegen het schuine dak de buitenunit plaatsen. Dan staat hij wel erg in het zicht. Opnieuw vraag ik me af wat het risico van resonantie is.
- Op het balkon: Hij zou op het balkon kunnen en dan via de HWA richting het dak. Zelfde bedenkingen als bij de 1ste verdieping. Blijft het lang goed gaan als een koelleiding door een HWA wordt gelegd?

Doorvoer van koelleiding en stroom zou via de huidige dakdoorvoer van de CV ketel kunnen. Koelleiding komt dan van boven.

Geluid: Veel resonantie risico.
Nut:
- Koelen: Bovenste verdieping die altijd het warmst is. Fijn ook voor thuiswerken want daar zitten de kantoortjes. Nadeel voor de WPB die er binnen / binnen zijn warmte haalt.
- Verwarmen: Handig om de zolder door de airco te laten doen om zo de L/W optimaal te ondersteunen. Warmteverlies van de WPB wordt dan door de L/L gecompenseerd.

Foto's

Dakkapellen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjWgIbvErxgDDSGfRLnu4wgf5mw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yv84DYNggMCzkz2Yhm5P9P7y.jpg?f=fotoalbum_large

Genomen vanaf de dakkapel van de buren waardoor je dus naar onze dakkapel kijkt. Je ziet rechts de zonnepanelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cngMWSXGkKpXnfDCuIP9c86nTsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fC4fOGyRpblnnGAB6wipPXJx.jpg?f=fotoalbum_large

De warm dak isolatie is er niet meer. Die is dus vervangen door koud dak isolatie

Balkon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mX8wIncwFh0b3UasVNT0PHeCEKQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EiUuz3xcd6u4FzUNXfb3UW2r.jpg?f=fotoalbum_large

De tegels liggen er niet meer zo bij

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Boven het balkon of ander buitenmuur met een omkasting van aluminium?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
klump4u schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:56:
Boven het balkon of ander buitenmuur met een omkasting van aluminium?
Ik zie de uiterlijke winst van een aluminium kast t.o.v. gewoon een buitenunit zoals hij is niet direct. Maar dat zal ook door gebrek aan kennis komen. Een LG vind ik er prima uit zien.

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 19-08-2023 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Dit is bij mij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMsfyJjsOs--TywxIw85vVIU1V8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C8XU1oNfUlBTzTdqJcquD8r4.jpg?f=fotoalbum_medium
En dit bij mij buurman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rv7TDf51oeZ5Bl-4Nf7O6uDJmRc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/feABPKOaG1tTBihiQPGOWzQL.jpg?f=fotoalbum_medium
Omdat mijn buren de binnenuit onder op een andere plaats in de woonkamer wilde konden de buitenunits zo geplaatst worden zodat ze met 1 goot beiden afvoeren en stroom toevoer in een koker konden plaatsen, bij mij was dat lastiger en ik had geen moeite met die drie buizen op de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:30
Wil je er gelijk een paar of gewoon 1x bijvoorbeeld 3.5 kW voor de woonkamer om dat efficiënt warm te houden zodat de warmtepomp veel meer kan focussen op de rest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
w00key schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:38:
Wil je er gelijk een paar of gewoon 1x bijvoorbeeld 3.5 kW voor de woonkamer om dat efficiënt warm te houden zodat de warmtepomp veel meer kan focussen op de rest?
Eentje, maar het liefste op zolder zodat koelen nog wat meer nut heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-07 22:50
Ik denk dat je dan uitkomt op 1 airco in de woonkamer (als compensatie omdat de L/W) te klein is gedimensioneerd. En ook een airco op zolder, puur voor koelen.
Want bijverwarmen op zolder maakt voor de rest van de woning erg weinig uit, ik neem aan dat daar toch maar 10% van de afgifte zit.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
busscherski schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:37:
Ik denk dat je dan uitkomt op 1 airco in de woonkamer (als compensatie omdat de L/W) te klein is gedimensioneerd. En ook een airco op zolder, puur voor koelen.
Eén airco vind ik al een uitdaging laat staan twee :)
Want bijverwarmen op zolder maakt voor de rest van de woning erg weinig uit, ik neem aan dat daar toch maar 10% van de afgifte zit.
Klopt, maar zoals geschreven ook de WPB die in de winter ook wel aardig wat warmte weg snoept. Verder is de zolder onze thuiswerkplek. Daar stoken we dus ook comfortabel warm.

Om het in cijfers uit te drukken hebben we op zolder 20% van de afgifte zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik had gemist dat de zolder de thuiswerkplek is. 2 aparte zolderkamers stookt en koelt niet zo lekker met 1 airco binnenunit. De woonkamer is een wat grotere ruimte, dat gaat wat gemakkelijker met een enkele airco binnenunit.

De wpb lucht laten aanzuigen vanaf buiten en naar buiten blazen zal overigens ook helpen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
busscherski schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:17:
Ik had gemist dat de zolder de thuiswerkplek is. 2 aparte zolderkamers stookt en koelt niet zo lekker met 1 airco binnenunit.
Je kan dus niet de kou door de zolder kamers verdelen door bijv. staande ventilatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:34

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

CurlyMo schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:28:
[...]

Je kan dus niet de kou door de zolder kamers verdelen door bijv. staande ventilatoren?
Dat kan met een kanaal airco, die moet je dan wel kwijt kunnen :P
Met verwarmen krijg ik andere ruimtes wel mee maar koelen is lastiger omdat de koude lucht daalt.
Grappig trouwens dat ik juist met een L/W bezig ga omdat mijn airco's soms net te kort komen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Speedy-Andre op 19-08-2023 20:37 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Speedy-Andre schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:36:
[...]

Dat kan met een kanaal airco, die moet je dan wel kwijt kunnen :P
Met verwarmen krijg ik andere ruimtes wel mee maar koelen is lastiger omdat de koude lucht daalt.
De ruimtes zijn hier als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
|-------|------|
|       |      |
|A      |      |
|I      |----\-|
|R      |===   |
|C      |----/-|
|O      /      |
|       |      |
|--------------|

Rechtsonder zie je een kantoor, rechtsboven de andere. Tussen de twee kantoren zit een trap naar de 1ste verdieping. De (back)slashes zijn de deuren.

Theoretisch zou ik aan beide zijwangen van de kantoortjes (beide links) ook binnenunits kunnen ophangen (zie zolderkamer foto). Dan krijg je een multi-split met drie binnenunits op zolder. Vraagstelling voor de plaatsing van de buitenunit blijft hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
CurlyMo schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:28:
[...]

Dat werkt in enige mate. Werkt ook wel een beetje voor verwarming.
Staande ventilatoren neerzetten is denk ik veel erger dan een extra airco. Over een extra airco struikel je niet constant. Dat kan ik niet zeggen over staande ventilatoren in de deuropening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Een muurbeugel heeft de voorkeur over montage op een houten dak. Vooral als het een houten dak van een rijtjeswoning is.

Kan de airco een beetje hoog aan de muur van het balkon? Zodat er bij verwarmen geen koude lucht recirculeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
busscherski schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:48:
Een muurbeugel heeft de voorkeur over montage op een houten dak. Vooral als het een houten dak van een rijtjeswoning is.

Kan de airco een beetje hoog aan de muur van het balkon? Zodat er bij verwarmen geen koude lucht recirculeert?
Theoretisch wel, maar ik vraag me dan af wat dat qua geluid doet.

Wat wel zou kunnen is een buitenunit op het terras. Ik heb twee HWA's richting het dak lopen. Eén van het terras naar het balkon en een aparte van het balkon naar de dakgoot. Beide wel in dezelfde lijn. Ik denk dat dat een meter of 8 is naar het kantoor aan bovenkant van de plattegrond. Dan nog een meter of 5 over het dak naar het andere kantoor en ook een extra 5 meter naar het linker hok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:34

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

https://ecologis-zelfbouw.be/soorten-airco-binnenunits/

Met een verlaagd plafond boven de trap kan je een kanaal model plaatsen met meerdere uitgangen, die je met buizen naar de ruimtes brengt, je ziet daar dan alleen een rooster.
Je kan dan ook nog kiezen waar je de lucht aanzuigt.
Wellicht heb je dan geen multi-split nodig.
Echter meen ik me te herinneren dat de plafonds al vrij laag zijn (toen ik voor de wpb kwam kijken), of dit past weet ik niet maar persoonlijk vind ik het wel fijn als een airco niet bij een (warm) raam hangt.

Airco: binnenunit luchtstroom splitten in meerdere kanalen

[ Voor 7% gewijzigd door Speedy-Andre op 19-08-2023 21:18 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Wat wil je met hemelwaterafvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

CurlyMo schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:06:
[...]
Klopt, maar zoals geschreven ook de WPB die in de winter ook wel aardig wat warmte weg snoept.
een WBP moet ook gewoon op buiten-buiten geinstaleerd worden. vooral in de winter is een WBP op binnen-binnen of binnen-buiten een enorme handrem voor een WP. de efficientieverlies en vooral het verlies in comfort is "stevig" als hij binnen alles doet.

qua vermogen heb je aircoteschnisch niet veel nodig. 3,5kW zou al genoeg zijn maar ik zou dan wel een duo split nemen, dan heb je maar 1 buitendeel voor eentje in de woonkamer en de andere voor op de zolder.

als je bereid bent wat meer energie erin te steken kan je op de zolder ook nog een kanaalunit installeren met leidingen/kanalen/spirobuis naar elke kamer op de zolder.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 19-08-2023 22:25 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-07 22:26
Heb je een foto van je achtergevel vanuit de achtertuin? Zou wel e.e.a. verduidelijken, vooral of je een multisplit voor 3 verdiepingen kwijt zou kunnen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
De koelleidingen van de begane grond naar zolder krijgen.
flippy schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:24:
[...]
een WBP moet ook gewoon op buiten-buiten geinstaleerd worden. vooral in de winter is een WBP op binnen-binnen of binnen-buiten een enorme handrem voor een WP. de efficientieverlies en vooral het verlies in comfort is "stevig" als hij binnen alles doet.
Ik heb over het algemeen geen enkel probleem qua comfort. Ding staat in een washok waar we verder niks doen. Buiten/buiten vind ik teveel werk :) De boel werkt 95% van de tijd prima. Het gaat enkel om de koude randjes eraf te halen bij de echt koude dagen. Opwaarderen van de L/W zou daarvoor een optie zijn, een L/L een andere met weer andere voordelen.
qua vermogen heb je aircoteschnisch niet veel nodig. 3,5kW zou al genoeg zijn maar ik zou dan wel een duo split nemen, dan heb je maar 1 buitendeel voor eentje in de woonkamer en de andere voor op de zolder.
Woonkamer is dus wel een moetje?
als je bereid bent wat meer energie erin te steken kan je op de zolder ook nog een kanaalunit installeren met leidingen/kanalen/spirobuis naar elke kamer op de zolder.
Kanaalunit gaat niet. Ook niet qua hoogtes zoals @Speedy-Andre al aangaf. Wandunits kunnen prima zoals beschreven. Eentje in het washok links en twee op de zijwangen van beide kamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CurlyMo schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:45:
[...]

[...]

Ik heb over het algemeen geen enkel probleem qua comfort. Ding staat in een washok waar we verder niks doen. Buiten/buiten vind ik teveel werk :) De boel werkt 95% van de tijd prima. Het gaat enkel om de koude randjes eraf te halen bij de echt koude dagen. Opwaarderen van de L/W zou daarvoor een optie zijn, een L/L een andere met weer andere voordelen.

[...]

Woonkamer is dus wel een moetje?

[...]

Kanaalunit gaat niet. Ook niet qua hoogtes zoals @Speedy-Andre al aangaf. Wandunits kunnen prima zoals beschreven. Eentje in het washok links en twee op de zijwangen van beide kamers.
toon volledige bericht
2 buizen aanleggen is teveel werk maar een airco op (laten) hangen niet? :?
als je de kanalen goed aanlegt zal de noodzaak voor die 5% ook een stuk minder worden....

ik zou nog overwegen om vloermodellen neer te zetten. stukje duurder maar hoger comfort (vooral tijdens verwarmen!) en stiller dan een wandunit. dan prak je de vloerunit ook op een plek waar nu een radiator hangt.

pro tip: kanalunits kan je vaak ook verticaal plaatsen tegen een muur.... O-)

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 19-08-2023 22:49 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
CurlyMo schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:45:
[...]
LOL nee, daarvoor gebruik je een leidinggoot.
Absoluut geen HWA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
flippy schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:48:
[...]
2 buizen aanleggen is teveel werk maar een airco op (laten) hangen niet? :?
als je de kanalen goed aanlegt zal de noodzaak voor die 5% ook een stuk minder worden....
Misschien onderschat ik het warmteverlies van een WPB op binnen / binnen. Als dat inderdaad aanzienlijk is en daarmee wellicht het probleem oplost, dan is het niet anders.
busscherski schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:13:
[...]

LOL nee, daarvoor gebruik je een leidinggoot.
Absoluut geen HWA.
Daarom vraag ik het :)

Kabelgoot richting een balkon, dan over het balkon, weer naar boven richting dakgoot, op een of andere manier over de dakgoot richting de verschillende ruimtes. Ik zie dat niet zo snel goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CurlyMo schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:25:
[...]

Misschien onderschat ik het warmteverlies van een WPB op binnen / binnen. Als dat inderdaad aanzienlijk is en daarmee wellicht het probleem oplost, dan is het niet anders.
al je warmte wat je tank in moet zal eerst door je WP opgewekt moeten worden om vervolgens opgezogen te worden door de WBP. dat is alles behalve efficient en hakt flink op je warmtebudget die je in de winter jusit nodig hebt om de toko warm te houden. reken op een 10kWh voor een 200L tank wat je ergens vandaan moet toveren, in dit geval van je warmtebudget van je WP die "maar" 5kW is.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 19-08-2023 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
flippy schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:29:
[...]

al je warmte wat je tank in moet zal eerst door je WP opgewekt moeten worden om vervolgens opgezogen te worden door de WBP. dat is alles behalve efficient en hakt flink op je warmtebudget die je in de winter jusit nodig hebt om de toko warm te houden.
Is dat enigszins te kwantificeren? Ik vind het lastig in te schatten hoe groot dat effect is en in hoeverre dat mijn probleem waarschijnlijk gaat oplossen. Door ons SWW verbruik draait de WPB vaak maar om de dag voor een uur of 3 en op zondagen voor max. zo'n 5 uur voor de LR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CurlyMo schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:32:
[...]

Is dat enigszins te kwantificeren? Ik vind het lastig in te schatten hoe groot dat effect is en in hoeverre dat mijn probleem waarschijnlijk gaat oplossen. Door ons SWW verbruik draait de WPB vaak maar om de dag voor een uur of 3 en op zondagen voor max. zo'n 5 uur voor de LR.
het beeld is nu enigsinds scheef omdat je relatief hete lucht aan het gebruiken bent uit de woning, dus de unit pompt meer warmte erin als dat hij zou doen als hij in de winter op buiten-buiten staat. je looptijden worden dan ook ineens een stuk langer maar hakken niet meer in je WP draaitijd/capaciteit op het moment dat je die het hardste nodig hebt. om die 5% gaat het en daar zal je dus ineens winst zien. als je op een dag 5 a 10kW aan warmte minder hoeft te produceren op je WP komt er dus een slordige 10% aan harde verwarmingscapaciteit bij op een dag. al is het probleem meer dat de WPB in een hele korte tijd een enorme hoeveelheid warmte uit de woning onttrekt en de WP kan dat simpelweg niet bijhouden bovenop de bestaande last. daar zit je winst het grootste in, het is dus ineens niet meer alsof iemand 3~5 uur lang een raam openzet terwijl het vriest buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
flippy schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:40:
[...]

het beeld is nu enigsinds scheef omdat je relatief hete lucht aan het gebruiken bent uit de woning, dus de unit pompt meer warmte erin als dat hij zou doen als hij in de winter op buiten-buiten staat. je looptijden worden dan ook ineens een stuk langer maar hakken niet meer in je WP draaitijd/capaciteit op het moment dat je die het hardste nodig hebt. om die 5% gaat het en daar zal je dus ineens winst zien. als je op een dag 5 a 10kW aan warmte minder hoeft te produceren op je WP komt er dus een slordige 10% aan harde verwarmingscapaciteit bij op een dag. al is het probleem meer dat de WPB in een hele korte tijd een enorme hoeveelheid warmte uit de woning onttrekt en de WP kan dat simpelweg niet bijhouden bovenop de bestaande last. daar zit je winst het grootste in, het is dus ineens niet meer alsof iemand 3 uur lang een raam openzet terwijl het vriest buiten.
Moet ik het dan zo zien dat de WP het grootste gedeelte van het jaar het huis prima zou kunnen opwarmen na bijv. een nachtverlaging (wat ik overigens niet doe). Dus prima in staat is net dat extra vermogen te leveren om op te warmen i.p.v. warmte vast te houden. Dat er alleen een kantelpunt komt waarop warmte vasthouden moeilijker wordt gezien de kou buiten. De WPB onttrekt alleen wel warmte uit het huis wat de WP niet meer aan kan vullen, want hij had alleen nog maar capaciteit om warmte te behouden.

Kan ik dus de WPB als nachtverlaging in turbo stand zien? Ook als die maar om de twee dagen draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
flippy schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:29:
[...]
al je warmte wat je tank in moet zal eerst door je WP opgewekt moeten worden om vervolgens opgezogen te worden door de WBP. dat is alles behalve efficient en hakt flink op je warmtebudget die je in de winter jusit nodig hebt om de toko warm te houden. reken op een 10kWh voor een 200L tank wat je ergens vandaan moet toveren, in dit geval van je warmtebudget van je WP die "maar" 5kW is.
Niet alle warmte in de tank wordt aan de zolder onttrokken, het stroomverbruik van de compressor komt ook grotendeels in de tank terecht.

Onttrokken energie ≈ thermisch vermogen - elektrisch vermogen compressor.
Bij binnen/binnen zal het energieverbruik van de fan worden omgezet in warmte die in huis blijft.
Het stilstandverlies krijg je nog weer terug.
Energie voor ontdooien gaat er weer vanaf.

Met binnen/binnen zul je in de winter denk ik ruwweg een COP van 2.5 halen. 1.5 van die 2.5 is onttrokken van de zolder en 1 van die 2.5 komt uit het stopcontact.

Het energieverbruik van de warmtepompboiler kun je opzoeken. De hoeveelheid onttrokken energie zal denk ik dus zo`n factor 1.5 hoger zijn dan dat.

Stel nu dat het elektrisch verbruik van de warmtepompboiler met binnen/binnen op een koude dag 2 kWh is. Onttrokken energie schat ik dan op 3 kWh. Om die energie aan te vullen is een Panasonic monobloc 5 kW J-serie ruim een half uur bezig.

Stel nu dat een 5J in staat is om 5.5 kW thermisch te halen over 21 uur (veel defrosts). Dan is dat 115.5 kWh per dag. 3 kWh meer of minder maakt niet zoveel uit.

Dus met bescheide SWW verbruik valt het effect op de gehele woning wel mee. Maar op zolder heeft het wel een duidelijk merkbaar effect. Als je veel SWW verbruikt dan wordt de conclusie anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:08
Het zou interessant zijn om te zien of de dagen waarop de wpb draait inderdaad de dagen zijn waarop je denkt dat je wp net tekortschiet.
Naast airco en wpb op buitenlucht doen kan ik overigens nog wel een oplossing verzinnen waardoor je van net niet genoeg naar net wel genoeg vermogen kunt gaan en dat is door nog iets te verbeteren in je isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ASW1 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:58: dat is door nog iets te verbeteren in je isolatie.
Alles is al HR++, sinds deze zomer is het Velux raam op zolder ook van standaard dubbel glas naar HR++. Spouw, vloer en dak is ook al door ons geïsoleerd. Ventileren doen we via roosters. Badkamer via afzuiging naar buiten.

Alleen een paar kleine glas-in-lood raampjes zijn niet geïsoleerd en ook het dakje van de erker niet. Dat is denk ik zo 1m2.

[ Voor 14% gewijzigd door CurlyMo op 20-08-2023 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:20
Ik had een vergelijkbare situatie hier, met een (met opzet) kleine warmtepomp. Om helemaal van het gas af te gaan een airco erbij geplaatst in de woonkamer en dat werkt perfect voor verwarmen van het hele huis, en voor koelen van de woonkamer (inderdaad niet voor de rest van het huis). Ik zou voor verwarmen zeker geen airco op de zolder gaan zetten, tenzij je die op standje tropisch wil gaan stoken. Zelfs met de warmtepompboiler, als je niet al te veel gebruik - waar het op lijkt is het denk ik minder dan 5% capaciteit wat je verliest, dus tot 1 graad kouder houd je het dan warm - lijkt me niet voldoende.

Met een airco in de woonkamer gaat het zeker om 50% extra vermogen wat je erbij krijgt, je kan bij verwarmen de airco mee laten doen op standje onhoorbaar, waardoor de lucht/water warmtepomp een lagere stooklijn kan krijgen en efficiënter wordt. Bovendien functioneert de unit bij koelen ook als ontvochtiger voor het hele huis, waardoor je later eventueel nog beter kan gaan koelen met de lucht/water warmtepomp (dat heb ik hier ondertussen gedaan).

[ Voor 10% gewijzigd door JBtL op 20-08-2023 00:08 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CurlyMo schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:45:
[...]

Moet ik het dan zo zien dat de WP het grootste gedeelte van het jaar het huis prima zou kunnen opwarmen na bijv. een nachtverlaging (wat ik overigens niet doe). Dus prima in staat is net dat extra vermogen te leveren om op te warmen i.p.v. warmte vast te houden. Dat er alleen een kantelpunt komt waarop warmte vasthouden moeilijker wordt gezien de kou buiten. De WPB onttrekt alleen wel warmte uit het huis wat de WP niet meer aan kan vullen, want hij had alleen nog maar capaciteit om warmte te behouden.

Kan ik dus de WPB als nachtverlaging in turbo stand zien? Ook als die maar om de twee dagen draait.
nee, je moet het zo zien: je hebt gewoon kapitaal (zowel financieel als thermisch) aan het weggooien door eerst dure warmte lucht te maken met 1 warmtepomp door het vervolgens stuk te gooien op een andere warmtepomp. of de "grote" WP de capaciteit ervoor heeft staat daar los van. als "oplossing" het COP 1 element gebruiken in de tank is natuurlijk van de zotte.

en er is nooit sprake van warmte behouden, er is alleen sprake van warmteverlies. en die is elke keer als die WPB aansprint groter dan wat je WP kan leveren als het ook maar een beetje fris word buiten. daarom moet je die WPB gewoon afscheiden van je dure warmte in je huis en die gewoon zijn eigen ding kan laten doen los van wat er in de rest van de woning gebeurt.
busscherski schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:51:
[...]

Niet alle warmte in de tank wordt aan de zolder onttrokken, het stroomverbruik van de compressor komt ook grotendeels in de tank terecht.
Onttrokken energie ≈ thermisch vermogen - elektrisch vermogen compressor.
Bij binnen/binnen zal het energieverbruik van de fan worden omgezet in warmte die in huis blijft.
Het stilstandverlies krijg je nog weer terug.
Energie voor ontdooien gaat er weer vanaf.
Met binnen/binnen zul je in de winter denk ik ruwweg een COP van 2.5 halen. 1.5 van die 2.5 is onttrokken van de zolder en 1 van die 2.5 komt uit het stopcontact.
Het energieverbruik van de warmtepompboiler kun je opzoeken. De hoeveelheid onttrokken energie zal denk ik dus zo`n factor 1.5 hoger zijn dan dat.
Stel nu dat het elektrisch verbruik van de warmtepompboiler met binnen/binnen op een koude dag 2 kWh is. Onttrokken energie schat ik dan op 3 kWh. Om die energie aan te vullen is een Panasonic monobloc 5 kW J-serie ruim een half uur bezig.
Stel nu dat een 5J in staat is om 5.5 kW thermisch te halen over 21 uur (veel defrosts). Dan is dat 115.5 kWh per dag. 3 kWh meer of minder maakt niet zoveel uit.
Dus met bescheide SWW verbruik valt het effect op de gehele woning wel mee. Maar op zolder heeft het wel een duidelijk merkbaar effect. Als je veel SWW verbruikt dan wordt de conclusie anders.
toon volledige bericht
ook daar gaat men met de roze bril op in de fout. als men de warmteverlies van een WPB op wilt vangen heeft men dus een hogere aanvoer nodig op je verwarming of men het leuk vind of niet wat je gewoon harde kilowatten kost aan efficientie. nog afgezien dat je mis gaat in je berekening tussen wat er thermisch nodig is (5 a 10kWh om een tank te vullen) en wat het electrisch verbruik is. het verbruik van een WPB verandert vrijwel niet met binnen-binnen tussen zomer en winter. immers is het altijd rond de 20 graden qua aanvoertemperatuur. voor de panasonic buiten is het een ander probleem, die heeft wel last van de buitentemperaturen en COP's en zal dus onnodig met een hogere aanvoer moeten werken om de WPB op te vangen.
dan alsnog ben je hoe dan ook dubbel bezig, eerst de COP1 warmte van de compressor van de panasonic en die weer opzuigen in je WPB die ook weer COP1 warmte van de compressor in de tank duwt. das alles behalve efficient en is gewoon zonde van het werk wat de panasonic beter had kunnen besteden aan het daadwerkelijk warm houden van de toko.

fun fact: ik heb mijn atlantic explorer in een onverwarmde garage staan op binnen-buiten in de winter (beetje ventilatie door de garage trekken) en het noodelement staat uitgeprogrameerd met 0 draaiuren. deze draait al 3 jaar of zo puur en alleen op de compressor en buitenlucht zonder 1 probleem. dat is qua WPB zon beetje de worst kaas situatie en ding verstookt met 2 stevige douchers nog geen 400kWh per jaar aan stroom.
JBtL schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 00:03:

Met een airco in de woonkamer gaat het zeker om 50% extra vermogen wat je erbij krijgt, je kan bij verwarmen de airco mee laten doen op standje onhoorbaar, waardoor de lucht/water warmtepomp een lagere stooklijn kan krijgen en efficiënter wordt. Bovendien functioneert de unit bij koelen ook als ontvochtiger voor het hele huis, waardoor je later eventueel nog beter kan gaan koelen met de lucht/water warmtepomp (dat heb ik hier ondertussen gedaan).
dat is ook beetje roze bril omdat die lagere last weer word verbruikt door een airco met een lagere COP dus onder de streep kom je op hetzelfde uit maar ben je wel 2500 euro armer door de airco te moeten kopen.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 20-08-2023 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@flippy hier staat het element sowieso uit. Dat is inderdaad een no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CurlyMo schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 00:12:
Dat is inderdaad een no-brainer.
niet voor iedereen.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Heb je al raamfolie voor het glas in lood?

COP 1 is voor mij geen vies woord zolang het alleen met uitzonderlijk koud weer nodig is. Dan valt het verbruik op jaarbasis best mee. Sommige jaren 0 kWh, sommige jaren een keer 100 kWh bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
flippy schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 00:08:
dat is ook beetje roze bril omdat die lagere last weer word verbruikt door een airco met een lagere COP dus onder de streep kom je op hetzelfde uit maar ben je wel 2500 euro armer door de airco te moeten kopen.
Het ligt een beetje aan de afgifte inderdaad, die was hier niet optimaal waardoor de airco juist efficiënter was. Zal dus een beetje van de omstandigheden afhangen. Maar ik heb er totaal geen fiducie in dat de warmtepompboiler op buiten/buiten omzetten hier het verschil gaat maken. Ik heb het hier eens uitgerekend en het verschil is marginaal qua efficientie, je moet erg goed uitkijken dat je niet een nieuw warmtelek creëert en er is maar ca 3-5kWh thermisch wat de warmtepomp meer moet maken per dag. Precies 1 graad kouder redt je dan nog. Maar aangezien de afgelopen jaren nu niet echt de koudste waren denk ik dat er wel wat meer vermogen bij moet komen. Dat kan met COP1 verwarmen (please don't), een nieuwe l/w warmtepomp, of met een airco. Die laatste lijkt me by far de kostenefficientste oplossing, met bijkomend voordeel dat je in een hittegolf in ieder geval 1 ruimte hebt waar het goed uit te houden is + ontvochtiging van het hele huis.

[ Voor 5% gewijzigd door JBtL op 20-08-2023 00:34 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

JBtL schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 00:30:
[...]

Het ligt een beetje aan de afgifte inderdaad, die was hier niet optimaal waardoor de airco juist efficiënter was. Zal dus een beetje van de omstandigheden afhangen. Maar ik heb er totaal geen fiducie in dat de warmtepompboiler op buiten/buiten omzetten hier het verschil gaat maken. Ik heb het hier eens uitgerekend en het verschil is marginaal qua efficientie en 3-5kWh thermisch voor de warmtepomp per dag. Precies 1 graad kouder redt je dan nog. Maar aangezien de afgelopen jaren nu niet echt de koudste waren denk ik dat er wel wat meer vermogen bij moet komen. Dat kan met COP1 verwarmen (please don't). Een nieuwe l/w warmtepomp, of met een airco. Die laatste lijkt me by far de kostenefficientste oplossing, met bijkomend voordeel dat je in een hittegolf in ieder geval 1 ruimte hebt waar het goed uit te houden is.
kostentechnisch ben je dan nog steeds goedkoper uit door gewoon een 2e warmtepomp in cascade ernaast te zetten. met subsidiebon regelen van de lokale loodgieter ben je dan flink goedkoper uit dan een airco ophangen. al mis je dan wel een echte airco in de zomer als je nog oude radiatoren hebt en niet de WP kan gebruiken om te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
flippy schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 00:33:
[...]

kostentechnisch ben je dan nog steeds goedkoper uit door gewoon een 2e warmtepomp in cascade ernaast te zetten. met subsidiebon regelen van de lokale loodgieter ben je dan flink goedkoper uit dan een airco ophangen. al mis je dan wel een echte airco in de zomer als je nog oude radiatoren hebt en niet de WP kan gebruiken om te koelen.
Het zal elkaar misschien inderdaad niet veel maken. Ik was voor de airco <1500 euro kwijt, 2500 lijkt me wel aan de hoge kant (ook nu) voor een simpele single-split op de begane grond. Maar als je l/w gaat, is het dan niet logischer om - zoals in het originele plan - de Panasonic te wisselen voor een groter model?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
busscherski schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 00:15:
Heb je al raamfolie voor het glas in lood?
Bestaat dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
flippy schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:48:
[...]
ik zou nog overwegen om vloermodellen neer te zetten. stukje duurder maar hoger comfort (vooral tijdens verwarmen!) en stiller dan een wandunit. dan prak je de vloerunit ook op een plek waar nu een radiator hangt.
Ik zit net te denken dat ik ook een vloermodel in de woonkamer zou kunnen plaatsen achterin het huis met een airco op het terras. Heb ik ook zo min mogelijk leidingen over de muur lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:17
Ik zou er denk ik voor kiezen om de zolder niet meer met de L/W te verwarmen, maar daarvoor een goede L/L- oplossing te installeren. Je kunt dan bijverwarmen als het nodig is en heb in de zomer meer comfort doordat je kunt koelen/ontvochtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
GudZ schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:38:
Heb je een foto van je achtergevel vanuit de achtertuin? Zou wel e.e.a. verduidelijken, vooral of je een multisplit voor 3 verdiepingen kwijt zou kunnen.
Bij deze

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwO3pcIvW8lKwyGmbEQIjuVse-0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vdwhCP6vQSmBZDeAzpGbRzWn.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EIFDKHFUp_kH7KQCAxnUzcKkjag=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xHyQQlXeHn6bKpuS7vs2Mtpm.jpg?f=user_large

Zoals op de buitenfoto te zien heb ik een dubbele tuindeur. Aan weerszijden van de deuren zit een radiator zoals op de foto aan de binnenkant te zien. Deze worden gevoed door een stukje 15mm standleiding wat sowieso niet ideaal is. Die zou ik kunnen vervangen door vloermodellen voor een airco. Als dat past tenminste.

In de achtertuin zie je dat ik onder de buitenlamp een stopcontact heb. Daar kan ik stroom vandaan halen. De buitenunit zou voor het stopcontact, links bij de HWA of helemaal rechts bij de plantenbak kunnen staan.

Je ziet ook waarom het zo onhandig is om van het terras naar de zolder te komen.

Wat betreft isolatie zie je dat ik bij de glas-in-lood ramen aan de achterkant voorzetramen heb geplaatst.

Bij de ramen bij de buren gaat het in beide gevallen om een badkamer. Bij ons is het kleine raam de badkamer en de ruimte achter de deuren is onze slaapkamer.

Aanvullend: een wandunit boven de tuindeuren is onhandig en lelijk omdat ik dan door de verticale stenenrij zou moeten.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 20-08-2023 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
JBtL schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 00:46:
[...]

Het zal elkaar misschien inderdaad niet veel maken. Ik was voor de airco <1500 euro kwijt, 2500 lijkt me wel aan de hoge kant (ook nu) voor een simpele single-split op de begane grond. Maar als je l/w gaat, is het dan niet logischer om - zoals in het originele plan - de Panasonic te wisselen voor een groter model?
Incl. subsidie komt het vervangen van de huidige L/W op € 1200,- + € 150,- voor het bonnetje.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 20-08-2023 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

CurlyMo schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 09:21:
[...]

Incl. subsidie komt het vervangen van de huidige L/W op € 1200,- + € 150,- voor het bonnetje.
Als je dus geen behoefte aan koelen hebt zou ik dat doen en de 5 kW wp verkopen voor &1500,-
€0,- kosten maar wel even klussen, al zal dat meevallen omdat je de wp 1 op 1 kunt uitwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
klump4u schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 09:42:
[...]

Als je dus geen behoefte aan koelen hebt zou ik dat doen en de 5 kW wp verkopen voor &1500,-
€0,- kosten maar wel even klussen, al zal dat meevallen omdat je de wp 1 op 1 kunt uitwisselen.
Iedereen heeft natuurlijk behoefte aan koelen, maar na vier jaar klussen vind ik het op een gegeven moment wel welletjes in dit huis. Het moet niet meer als een (kleine) verbouwing voelen :p Het omwisselen van een WP is dat sowieso niet en zonder al teveel moeilijk leidingwerk het plaatsen van airco('s) denk ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
@CurlyMo is de bron van het probleem mss je afgiftecapaciteit ipv te weinig vermogen vd warmtepomp? Aangezien je zo te zien nog met oude radiatoren verwarmt. In dat geval is het wellicht interessanter om je afgiftecapaciteit te verhogen. Dan kun met lagere temperaturen werken waardoor de cop ook nog omhooggaat.

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

CurlyMo schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 09:44:
[...]

Iedereen heeft natuurlijk behoefte aan koelen, maar na vier jaar klussen vind ik het op een gegeven moment wel welletjes in dit huis. Het moet niet meer als een (kleine) verbouwing voelen :p Het omwisselen van een WP is dat sowieso niet en zonder al teveel moeilijk leidingwerk het plaatsen van airco('s) denk ik ook niet.
Maar dan hoef je alleen nog maar te koelen op zolder, scheelt alweer wat kopzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
klump4u schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 09:47:
[...]

Maar dan hoef je alleen nog maar te koelen op zolder, scheelt alweer wat kopzorgen.
En hoe ga ik dat koelen op zolder dan realiseren? Dat is al een kopzorg op zichzelf.
SalexSun schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 09:45:
@CurlyMo is de bron van het probleem mss je afgiftecapaciteit ipv te weinig vermogen vd warmtepomp? Aangezien je zo te zien nog met oude radiatoren verwarmt. In dat geval is het wellicht interessanter om je afgiftecapaciteit te verhogen. Dan kun met lagere temperaturen werken waardoor de cop ook nog omhooggaat.
Nee. Ik krijg prima 5kW mijn huis in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Airco buiten unit tussen de twee ramen op het balkon, direct naar binnen en dan omhoog naar de zolder. Daar over deuren verder verdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
klump4u schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:11:
Airco buiten unit tussen de twee ramen op het balkon, direct naar binnen en dan omhoog naar de zolder. Daar over deuren verder verdelen?
Dan mol ik mijn jaren ‘30 specifiek gestucte plafond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

CurlyMo schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:22:
[...]

Dan mol ik mijn jaren ‘30 specifiek gestucte plafond :)
Tja, ergens zul je pijn moeten lijden,
Andere kant van het dak geen panelen? Dan daar op het pannendak monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
klump4u schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:25:
[...]

Tja, ergens zul je pijn moeten lijden,
Andere kant van het dak geen panelen? Dan daar op het pannendak monteren?
Op het pannendak monteren zou op de achterkant kunnen zoals je op de foto ziet. Onder de dakkapel ligt daar geen paneel. Aan de voorkant wel.

Pagina: 1