Toon posts:

Airco: binnenunit luchtstroom splitten in meerdere kanalen

Pagina: 1
Acties:

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-02 15:21
Wij willen graag bij ons op zolder een airco hebben, maar geen lelijke binnenunit(s) in het zich hebben.

Ons idee was daarom een binnenunit in het plafond in te bouwen en dan via kanalen de verschillende kamers op zolder te koelen. Helaas blijkt ons (verlaagde) plafond op zolder niet laag genoeg om een dergelijke unit in te bouwen.

Daarom heb ik besproken met onze aircoman of het misschien anders kan: een binnenunit (gewoon zo'n normale) in een bestaande inbouwkast inbouwen, daar een kast omheen timmeren, en dan met een flens en 3 luchtkanalen naar de verschillende ruimtes (dat kan wel door plafond). Dan zouden we ook verschillende ruimtes kunnen koelen, zonder iets in het zicht.

Hij zegt dat dit moet werken, maar ben benieuwd of er mensen hier zijn die hier ideeën over hebben of misschien zelfs ervaring mee hebben.

Nadeel is dat je dan niet per kamer de koeling kan instellen, maar vinden we niet zo erg. Het is vooral om de ergste hitte op een warme dag weg te krijgen.

Verder vroeg ik me nog af of het uitmaakt dat bij 1 kanaal de lucht een klein stukje omhoog moet, omdat dit kanaal (als enige) echt het plafond in moet. Koude lucht daalt normaal, dus vroeg me af of dat wel goed gaat.

Tot slot (nu ik toch bezig ben): hij stelt een airco van het merk Aux voor. Is dat een OK merk?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:01
Het lijkt me dat je er nog wel een extra mechanische ventilatie unit oid voor nodig hebt om de lucht door de kanalen te forceren. En er moet uiteraard op de een of andere manier ook weer warme lucht worden aangevoerd naar de airco unit.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:46
Je moet 6 luchtkanalen maken, want hoe gaat de lucht terug naar de airco unit?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Djankie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:01
Ik heb zelf de MLZ-KP35 VF laten installeren (afgelopen week nog). Deze heeft (maar) een inbouwhoogte nodig van 18 cm. Gaan jullie het daarmee niet redden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Oscar Mopperkont schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:36:
Nadeel is dat je dan niet per kamer de koeling kan instellen, maar vinden we niet zo erg. Het is vooral om de ergste hitte op een warme dag weg te krijgen.
Nogal een behoorlijk nadeel.. Als het dus beneden aangenaam voelt en boven totaal niet, wat ga je dan doen? Een kamer in de zon vangt veel meer warmte dan een kamer zonder zon.. Ik zie eigenlijk alleen maar meer problemen dan oplossingen. Je zult allerlei kanalen aan moeten gaan leggen, je kan geen temperatuur per kamer instellen en hebt nog een uitdaging om de luchtstroom netjes te geleiden.

Ik verwacht dat je koude lucht vooral de weg gaat zoeken waar de minste weerstand is. Je buizen zullen ongeveer even lang moeten zijn, anders gaat je lucht vooral de kortste route pakken (wss vooral je woonkamer verwacht ik als daar de binnenunit zit) en wordt het op plek A kouder dan op plek B, die je direct ook niet meer kan corrigeren.. Weet je zeker dat je dit wilt?

[Voor 3% gewijzigd door ID-College op 15-03-2021 11:11]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
@ID-College
De luchtstroom zou je nog kunnen afstellen met ventielen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ID-College
  • Nu online
busscherski schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:23:
@ID-College
De luchtstroom zou je nog kunnen afstellen met ventielen.
True, maar dan heb je ook al snel behoorlijke diameters gok ik?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• busscherski
@ID-College
Ik heb het niet berekend, vermoed dat je aan ongeveer dezelfde maat komt als de mechanische ventilatie kanalen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ID-College
  • Nu online
busscherski schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:52:
@ID-College
Ik heb het niet berekend, vermoed dat je aan ongeveer dezelfde maat komt als de mechanische ventilatie kanalen.
Geen porem wat mij betreft :P Dan liever een binnenunit aan de wand! Als je dat moet doorrekenen en laten aanleggen (afhankelijk van waar naartoe) ben je volgens mij een stuk duurder uit!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
@Oscar Mopperkont wel eens gedacht aan radiator formaat airco's? Zijn wel wat prijziger maar naar mijn idee ogen ze mooier.

Ik heb zelf deze van Fujitsu. Ook een Panasonic is te koop en zo zijn er vast nog meer.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Oscar Mopperkont schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:36:
Wij willen graag bij ons op zolder een airco hebben, maar geen lelijke binnenunit(s) in het zich hebben.

Ons idee was daarom een binnenunit in het plafond in te bouwen en dan via kanalen de verschillende kamers op zolder te koelen. Helaas blijkt ons (verlaagde) plafond op zolder niet laag genoeg om een dergelijke unit in te bouwen.

Daarom heb ik besproken met onze aircoman of het misschien anders kan: een binnenunit (gewoon zo'n normale) in een bestaande inbouwkast inbouwen, daar een kast omheen timmeren, en dan met een flens en 3 luchtkanalen naar de verschillende ruimtes (dat kan wel door plafond). Dan zouden we ook verschillende ruimtes kunnen koelen, zonder iets in het zicht.

Hij zegt dat dit moet werken, maar ben benieuwd of er mensen hier zijn die hier ideeën over hebben of misschien zelfs ervaring mee hebben.

Verder vroeg ik me nog af of het uitmaakt dat bij 1 kanaal de lucht een klein stukje omhoog moet, omdat dit kanaal (als enige) echt het plafond in moet. Koude lucht daalt normaal, dus vroeg me af of dat wel goed gaat.

Tot slot (nu ik toch bezig ben): hij stelt een airco van het merk Aux voor. Is dat een OK merk?
Waarom kan er dan in die bestaande inbouwkast niet gewoon een normale, compacte kanaalunit? Indien nodig zijn ze er ook geschikt voor een verticale opstelling. Als je elke kamer apart wilt kunnen regelen is er een Airzone optie voor de meeste kanaalunits, maar dat is niet bepaald goedkoop.

Een gewone wandunit is hoger dan een kanaalunit en dat gaat nooit echt lekker werken, o.a. omdat die fans niet gemaakt zijn om statische druk op te bouwen voor een goede stroom door je kanalen. Die statische druk zorgt er ook voor dat een stukje omhoog geen enkel probleem is.

Ik heb hier en in het verwarmen topic, eerder de nodige kanaalinstallaties gepost. Een 5kW knoeperd in een plafond incl Airzone en auto-filter opties en een kleinere 2,5 unit weggewerkt boven een kledingkast, moet je maar even terugzoeken.

Wat je ook doet, vergeet iig niet dat de retour/aanzuigroute net zo belangrijk is als de aanvoerroute met zo'n setup.

All-electric.

• Oscar Mopperkont
Even wat vragen beantwoorden.

@busscherski er hoeft toch niet warme lucht te worden aangevoerd vanuit de ruimte waar de koude lucht heengaat?

Verder gaf aircoman ook aan dat hij idd met ventielen kon werken voor afstellen.

@Djankie we hebben ook gekeken naar van die plafond-units. Vinden we minder mooi. We wilden zelf dit hebben (maar dat leek aanvankelijk niet te kunnen vanwege het niet kunnen inbouwen van kanaalairco in plafond, lijkt nu wel te kunnen, vandaar dat we nu dit eerst even verder onderzoeken ):

@Bo0bz hadden we naar gekeken. Kunnen we ook niet op een mooie manier plaatsen.

@RonJ ik ga eens kijken wat je daar over had geplaatst. Had er ook al naar gevraagd. Wist niet dat ze ook verticaal geplaatst konden worden (indien nodig). Die vent zegt elke keer dat dit het heel veel duurder maakt. Alleen als ik zelf zoek, dan zie ik dat niet zo (weet dan alleen niet of ik op geschikte kanaalairco's stuit. Zo gigantisch duur lijken die dingen niet).

[Voor 45% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 15-03-2021 13:54]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Denk er ook even aan dat kanalen met koude lucht wellicht geïsoleerd moeten worden om condens te vermijden rond de kanalen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
Admiral Freebee schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:43:
Denk er ook even aan dat kanalen met koude lucht wellicht geïsoleerd moeten worden om condens te vermijden rond de kanalen.
Dat moet inderdaad sowieso, het hele uitblaastraject incl plenums vanaf de kanaalunit. Maar dat is niet zo moeilijk om te doen.
Oscar Mopperkont schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:41:

@RonJ ik ga eens kijken wat je daar over had geplaatst. Had er ook al naar gevraagd. Wist niet dat ze ook verticaal geplaatst konden worden (indien nodig). Die vent zegt elke keer dat dit het heel veel duurder maakt. Alleen als ik zelf zoek, dan zie ik dat niet zo (weet dan alleen niet of ik op geschikte kanaalairco's stuit. Zo gigantisch duur lijken die dingen niet).
Nou goedkoop is het ook zeker niet en ik hoor ook van mijn leverancier dat 99% afhaakt na de offerte voor een dergelijk systeem.

Reken voor de binnnen-/buitenunit ongeveer hetzelfde als een normale high-end set, dat is ook het probleem niet. Maar dan komen daar nog allerlei kosten bij voor de luchtslangen c.q. kanalen, plenums, mooie en verstelbare uitblaasroosters en nog vaste thermostaten per kamer. Een airzone plenum begint rond de 1k, een auto cleaning filter ook en dan komt er nog 250-500 per ruimte bij voor de thermostaten of rond de 300 voor een wifi module. Maar dan heb je wel wat :P

Als je dan ook nog dat hele luchttraject ook nog moet gaan bouwen en wegwerken tegen een leuk uurtarief dan gaat het helemaal hard in de papieren lopen.

Als je de opties weglaat is het nog wel goed te doen, maar dan heb je geen regeling per kamer en moet je zelf filtratie regelen of de boel elke 6-12 maanden uit elkaar halen om het schoon te houden.

Verticaal icm een valse achterwand in die kast heeft als voordeel dat je wat meer ruimte hebt voor de luchtkanalen/slangen rondom. Hou er wel rekening mee dat je er hoe dan ook nog bij moet kunnen voor onderhoud.

[Voor 77% gewijzigd door RonJ op 15-03-2021 13:58]

All-electric.

• Oscar Mopperkont
Maar als je voor een "normale, compacte kanaalunit" gaat zonder airzone en zonder verstelbare uitblaasroosters, dan is het enige verschil tussen wat die man nu wil doen en wat jij voorstelt, toch de unit die in de kast komt te hangen? Waarbij hij ook nog eens niet een kast hoeft te bouwen met ventielen. Of mis ik dan iets?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
Oscar Mopperkont schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:57:
Maar als je voor een "normale, compacte kanaalunit" gaat zonder airzone en zonder verstelbare uitblaasroosters, dan is het enige verschil tussen wat die man nu wil doen en wat jij voorstelt, toch de unit die in de kast komt te hangen? Waarbij hij ook nog eens niet een kast hoeft te bouwen met ventielen. Of mis ik dan iets?
Klopt, dan kan je gewoon een verloop plenum erop zetten c.q. maken (als je ziet wat kant en klaar kost :+ ) die voor/na de binnenunit splitst naar 3x 125mm luchtslangen die naar je aan- en afvoerroosters lopen.

Hier een voorbeeld van de setup boven de kledingkasten met 2 ruimtes (in aanbouw!), inmiddels zitten daar nog wat stelventielen tussen trouwens, omdat het anders niet lekker ging met 2 verschillende ruimtes op 1 thermostaat:

All-electric.

• Oscar Mopperkont
Merci! Je was me voor met opsnorren van dat systeem in / op de kast.

Mag ik eens vragen wat de afmetingen nu zijn van zo'n compacte kanaalunit? De kast waar die in zou moeten is namelijk maar 50cm diep (ik zie meestal dat die dingen 100x70x20-25cm zijn, maar die van jou lijkt kleiner).

• RonJ
  • Nu online
Oscar Mopperkont schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:10:
Merci! Je was me voor met opsnorren van dat systeem in / op de kast.

Mag ik eens vragen wat de afmetingen nu zijn van zo'n compacte kanaalunit? De kast waar die in zou moeten is namelijk maar 50cm diep (ik zie meestal dat die dingen 100x70x20-25cm zijn, maar die van jou lijkt kleiner).
De unit op de foto is HxBxD 200x750x620. Maar je hebt vooral ook wat ruimte nodig om de kanalen eromheen te plaatsen (aanzuig kan van onderen, uitblaas alleen rechtuit). Je kan dan denk ik beter naar een verticale variant kijken. Zie pagina 37 (unit hierboven) resp 57 voor de verticale unit, in deze catalogus.

All-electric.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
@RonJ Thx! Ziet er goed uit.

Heb nu mijn aircoman eens gevraagd, hoeveel extra het zou kosten om zoiets te gebruiken als jij zegt. Dat lijkt er immers voor gemaakt te zijn.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee