Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:43

Sandyman538

SandstorM [148839]

Topicstarter
Door 3 verschillende partijen aan te schrijven voor offertes dacht ik de keuze welke types en vermogens te nemen wat makkelijker te maken, maar dat blijkt nog niet het geval omdat er verschillende merken worden aangeboden. Zelf heb ik aangegeven dat de voorkeur uitgaat naar zuinige en stille airco's. Qua vermogen en plaatsing ben ik er wel aardig uit, dat had ik voordat ik het offertetraject startte al bekeken en dat komt bij alle offertes redelijk gelijk uit. Bij alle partijen wel een goed gevoel qua professionaliteit.

Situatie is als volgt.

Woonkamer
2 single split units, 1x 5kW en 1x 3,5kW

Slaapkamer + studeerkamer
1x multisplit, met 2x 2kW of 2,5kW binnenunit

Ik wil graag koelen en bij verwarmen. Woonkamer is voorzien van vloerverwarming.

Partij 1

5 kW Mitsubishi heavy industry ZSX-WF
3,5 kW Mitsubishi heavy industry ZSX-WF
Multisplit 2x 2 kW Mitsubishi heavy industry ZS-WF

9600 Euro

Partij 2

Zelfde vermogens maar Daikin FTXM-R binnenunits en RXM-R buitenunits

9099 Euro

Partij 3

Zelfde vermogens maar Mitsubishi Electric AY
WSH-AYxx VGK serie

8400 Euro

Bij alle partijen beschikken de units over wifi. Qua uiterlijk (wat niet een hele grote rol speelt) ligt de voorkeur bij de MHI units. Zelf ben ik ook wel enthousiast over de MHI variant ook omdat hier in het lucht/lucht warmtepomp topic enthousiast over gesproken wordt. Uiteindelijk valt het prijsverschil mij mee op zo'n grote offerte. Maar ben ik dus wel benieuwd naar meningen of andere inzichten die ik nog mis bij het vergelijken van deze offertes.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:53
Hoe goed het werkt is echt heel erg afhankelijk van plaatsing, ruimte en vermogen. Heb je berekend hoeveel die airco's moeten werken, in equivalent m3 gas?

Op de energielabel kan je schatten hoeveel werk een unit kan leveren, de ZSX 3.5 bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ot0FsD4MpD1pEoGTwUtUJ1qMi3Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QWntrq8P8moo6NRIJSBHMTnH.png?f=user_large

is blij als hij onder de 934 kWh x 5.1 SCOP (watt warmte per watt verbruik) = ~4760 kWh / 8 = 595 m3 gas hoeft te vervangen. Dat is zo'n beetje mijn volledige jaarverbruik (rijtjeshuis, energielabel A), dus in zijn eentje kan hij dat aan.

5+3.5+2+2 is een hoop kWs, hoeveel gas verbruik je? En waarom twee singles en een duo, i.p.v. alles op dezeflde buitenunit of een duo-split 5/3.5 en een duo-splut 2x2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

Topicstarter
w00key schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:19:
Hoe goed het werkt is echt heel erg afhankelijk van plaatsing, ruimte en vermogen. Heb je berekend hoeveel die airco's moeten werken, in equivalent m3 gas?
Vandaar ook dat ik dit wil gaan gebruiken als bijverwarming. Het is een vrijstaande woning, waarbij we vorig jaar tegen de 2400 m3 gas verbruikt hebben. Met jouw berekening van de 3,5 kW unit van ongeveer 600 m3 gas vervangen en de 5 kW unit kan dan een kleine 800 m3 vervangen, dan zit ik nog niet op mijn gas verbruik. Boven verwarmen we eigenlijk niet, maar als de vloerverwarming langer uitblijft omdat dit opgevangen wordt door de units beneden, zal er misschien ook door die 2 airco's een klein beetje verwarmd kunnen worden.
5+3.5+2+2 is een hoop kWs, hoeveel gas verbruik je?
Zie hierboven, ongeveer 2400 kuub.
En waarom twee singles en een duo, i.p.v. alles op dezeflde buitenunit of een duo-split 5/3.5 en een duo-splut 2x2?
Dat heeft voornamelijk met de plaatsing van de units te maken, de 5 kW komt aan de ene kant van de woning en de 3,5 kW unit komt aan de andere kant van de woning. Vandaar dus 2x een single split beneden. Dan kan ik aan beide kanten meteen door een buitenmuur naar buiten.

De duo split heeft met de plaatsing te maken, die 2 kamers zitten naast elkaar en kunnen zo makkelijk op 1 buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Koevlaas vind dat je met 2400*8/1650 = 11,6 kW al het gas kan vervangen.
Vuistregel op basis van 8kWh/m3 en 1650 vollast draaiuren

Hier zit vermogen voor SWW in wat een airco natuurlijk niet kan.

Dus warm houden zou je zat voor moeten hebben mits de airco’s een beetje dat vermogen vast weten te houden bij goede kou.

WPB erbij om geheel van gas te kunnen wordt dan kosteneffectief.

Ik ben wel van mening dat een deugdelijke verwarming installatie alle verblijfsruimten op bouwbesluit moet kunnen houden. Als je airco’s in alles hangt: prima. Niet? Denk er over na. Iets met ooit verkoop

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 16-08-2023 19:15 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

Topicstarter
Ronald schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:14:
Koevlaas vind dat je met 2400*8/1650 = 11,6 kW al het gas kan vervangen.
Vuistregel op basis van 8kWh/m3 en 1650 vollast draaiuren
Daarvoor zou er dus in totaal voldoende vermogen hangen, maar ik vind dat wel lastig te bekijken ten opzichte van de huidige situatie. Hierbij wordt dus eigenlijk alleen beneden de vloer verwarming gestookt en de rest van de woning wordt niet gestookt, maar warmt wel mee op. Maar het lijkt mij niet logisch om dan die 11,5kW die nodig zou zijn allemaal beneden op te hangen. Dus zou ik boven ook een beetje moeten verwarmen met de nieuw te hangen airco's.
Ik ben wel van mening dat een deugdelijke verwarming installatie alle verblijfsruimten op bouwbesluit moet kunnen houden. Als je airco’s in alles hangt: prima. Niet? Denk er over na. Iets met ooit verkoop
Helder. Voor nu niet echt haalbaar want dan moeten er nog 3 airco's bij voor de 2e verdieping, maar goed om in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Er gaat vrij veel omhoog door de verdieping vloer, die zijn geheel niet geïsoleerd.

11kW door een vloer heb je ook wel een riante woonkamer bij neem ik aan.

In principe geeft koevlaas vuistregel alleen correcte indicatie voor gelijkwaardig verwarmen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

Topicstarter
Ronald schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:37:

11kW door een vloer heb je ook wel een riante woonkamer bij neem ik aan.
Ja klopt, richting 200m3 inclusief keuken.

Verder ook nog een visie over de offertes op zich (ook de prijsverschillen) of blijft dat dan meer een persoonlijke voorkeur qua keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:35
Ik wil graag advies geven maar er mist wat informatie en het is niet overzichtelijk voor me. Misschien kun je alle informatie die je al hebt onder elkaar zetten en dit aanvullen. Je zegt dat je daarover al uit maar die info is wel van belang voor advies.

Hoe ziet je huishouden eruit?
Huidig stookregime?
Plaatsing buitenunits?
Plattegrond en plaatsing binnenunits?
Isolatiewaarde woning?
Materiaal woning?
M2 per kamer?
Tweakbaarheid / gebruiksvriendelijkheid?
Ventilatie type?
Thuiswerken?

Beneden 200m3 zal zo'n 75m2 zijn?
Je voorkeur is MHI.

Ik zou bijvoorbeeld geen 5kW binnenunit over je zithoek laten blazen, maar deze ook niet in een hoek van een L vormige woonkamer zetten.

Wel kan ik zeggen dat je heel veel gaat besparen. Als je al 1.600m3 gas x8,5 ~ 13.500 kW thermisch naar elektrisch omzet wordt dat zo'n 3.200 kW. Dan bespaar je al minimaal 700€ per jaar. Met een boel PV en salderen wordt dat nog gunstiger...

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

Topicstarter
GudZ schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:31:
Ik wil graag advies geven maar er mist wat informatie en het is niet overzichtelijk voor me. Misschien kun je alle informatie die je al hebt onder elkaar zetten en dit aanvullen. Je zegt dat je daarover al uit maar die info is wel van belang voor advies.

Hoe ziet je huishouden eruit?
Huidig stookregime?
Plaatsing buitenunits?
Plattegrond en plaatsing binnenunits?
Isolatiewaarde woning?
Materiaal woning?
M2 per kamer?
Tweakbaarheid / gebruiksvriendelijkheid?
Ventilatie type?
Thuiswerken?

Beneden 200m3 zal zo'n 75m2 zijn?
Je voorkeur is MHI.

Ik zou bijvoorbeeld geen 5kW binnenunit over je zithoek laten blazen, maar deze ook niet in een hoek van een L vormige woonkamer zetten.

Wel kan ik zeggen dat je heel veel gaat besparen. Als je al 1.600m3 gas x8,5 ~ 13.500 kW thermisch naar elektrisch omzet wordt dat zo'n 3.200 kW. Dan bespaar je al minimaal 700€ per jaar. Met een boel PV en salderen wordt dat nog gunstiger...
Bedankt voor je reactie. Heel veel vragen. Om maar eens op wat zaken in te gaan. Situatie is partner + kind. Huidige stookregime is 24/7 20 graden, maar dat heeft met de vloerverwarming te maken. Dit zal meer naar behoefte zijn als je de ruimte snel warm kunt krijgen met lucht/lucht warmtepomp, wat nu de bedoeling gaat worden.

Qua plaatsing binnen en buitenunits zijn er niet heel veel smaken, vandaar dat ik aangaf dat daar niet veel in te tweaken valt. We hebben te maken met grote raampartijen waar geen binnenunits geplaatst kunnen worden, dus de muren waarop dit wel kan zijn eigenlijk wel definitief.

Isolatiewaarde van de woning weet ik niet precies. Het is na geisoleerd, maar daar heb ik geen specifieke waardes van. Huis is verder van steen en zijn de gekozen kW per kamer gebaseerd op de m3 inhoud. Ventilatie gaat met roosters. Tweakbaarheid units niet heel belangrijk, ik wil ze gewoon goed in kunnen stellen en bedienen en ga er vanuit dat elk van de 3 offertes daar wel wat in zal bieden. Er wordt sporadisch thuis gewerkt.

Dus voornamelijk benieuwd naar verdere inzichten qua merken die geleverd kunnen worden en de prijskaartjes die daar aan hangen. Het is natuurlijk een klap geld, maar zoals je zelf al stelt, als ik hiermee een gedeelte van het gasverbruik richting elektra kan krijgen, dan bespaard dat ook weer honderden euro's per jaar. En is dan een 1500 euro extra uitgeven om voor MHI te gaan een slimme keuze, of is dan een Mitsubishi Elektra variant die iets minder zuinig is beter om voor te kiezen. Voordat je 1500 euro extra verstookt heb met die goedkopere units zijn we ook wel aardig wat jaren verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:35
Wat ik nu allemaal kan destilleren uit twee jaar meelezen ( ik zal van anderen wel om m'n oren krijgen)

1. Daikin, MHI top end
2. ME, LG net eronder en net iets gunstiger
3. Samsung, Panasonic kan ik (nog) niet plaatsen
4. En dan nog een boel (huis)merken met mindere cops om te verwarmen en wat luider (Hisense, Haier, etc)

Ik heb zelf voor MHI gekozen vanwege stille buitenunit en vermogenbehoud bij lagere temperaturen.

MHI behoudt z'n max vermogen bij lagere temperaturen en goede COP
Daikin koelt het beste, goede COP, en stille units, wel afnemend max vermogen onder 0 graden
LG ME zijn net zo betrouwbaar maar LG's single hebben oil return cycles die irritant schijnen te zijn ME heeft net iets lagere COP maar is ook prima alternatief voor MHI.

Als je vooral wilt verwarmen zou ik voor MHI gaan, kiezen of je die alternatieve control units wilt of standaard wifi units en dan een goed weekprogramma instellen in combinatie met je VV. Bijvoorbeeld VV 23:00-07:00 op 18C zodat je nooit koude voeten hebt s ochtends en dan de andere tijden airco tactvol inzetten voor je woonruimtegebruik.

Ik zou iets meer uitgeven voor zuiniger, zeker als je veel m3 wilt vervangen zoals in jullie situatie. De meerkosten lijken veel maar zijn marginaal 12%.

13.500 thermisch / COP 3,8 ~ 3.550 kWh
13.500 thermosch / COP 4,5 ~ 3.000 kWh
Met €0,40 x 550 = €220 per jaar
Bereken zelf eens wat voordeliger is.

Ik zou beneden drie units ophangen want je verbruik is echt gigantisch en je krijgt koude hoeken. Als het praktisch lukt zou ik er een multisplit van maken met een 2,5 en 3,5 binnenunit en een single 3,5.
Die multisplits hebben vaak meer vermogen als je grotere binnenunits ophangt. En anders 3,5 + 5 kW zoals je al voorstelt en dan ervaar je wel hoe het werkt.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

Topicstarter
GudZ schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:06:

Ik zou iets meer uitgeven voor zuiniger, zeker als je veel m3 wilt vervangen zoals in jullie situatie. De meerkosten lijken veel maar zijn marginaal 12%.
Dit er even uitgepikt maar bedankt voor je uitgebreide reactie. Dit is natuurlijk waar en vooral stille units en units die ook lang bij lage temperaturen nog door kunnen hebben de voorkeur. En dat hoor en lees ik voornamelijk over de MHI units. Ik denk dat die het gaan worden, ik laat het nog wel even weten als er hier een definitieve keuze gemaakt wordt.

Pagina: 1