Keuze tussen Hybride Warmtepomp & L/L Warmtepomp (offerte)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimplySimon
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 21:38
Goede avond deskundigen :)

Sinds oktober 2022 wonen we in onze nieuwe woning uit 2012. Met een inhoud van ~550m3, gebruikersoppervlak van 165m2, vloerverwarming beneden en radiatoren boven verbruiken we ongeveer 1200m2 gas (inclusief SWW). We hebben ons bij aanschaf ingeschreven voor Quatt en inmiddels een offerte hiervoor ontvangen.
De keuze leek al gemaakt, maar we afgelopen tijd hebben we gemerkt dat het huis flink warm wordt in de zomer. De grote uitbouw beneden met veel glasoppervlak en de relatief goede isolatie dragen hieraan bij.

We hinken daarom nu op twee gedachten. Of we gaan we voor de hybride warmtepomp en gaan later voor een Airco of we kiezen nu voor een airco en gebruiken deze ook voor bijverwarming beneden. Boven op zolder hebben we geen verwarming en indien we voor een airco kiezen dan willen we op zolder ook een binnenunit zodat we de zolder kunnen verwarmen en koelen.

Ik verwacht dat de terugverdientijd van een hybride warmtepomp korter is (lagere investering), maar dit komt ook omdat ik niet weet hoeveel gasbesparing ik kan verwachten met het verwarmen met de airco. Ik kan me voorstellen dat een warme vloer gewenst blijft, via de cv, en we daardoor meer gas blijven gebruiken. De keuze is echter niet alleen financieel. Het comfort in zomer met Airco's lijkt ons heerlijk en verwarmen en koelen op zomer (werkkamer) is ook veel waard.

Inmiddels heb ik een offerte binnen voor een Airco installatie. Dit is bij een bekende installateur aangevraagd. De laagste prijs is niet ons doel, wel willen we een kwalitatief goede keuze maken.

Daarom een paar vragen:
- Zijn de gekozen binnen en buitenunits geschikt (aantal Kw's)
- Is de gekozen binnenunit geschikt voor de U kamer (zie onderstaande plattegrond). Kan deze de kamer geleidelijk verwarmen of moet ik rekening houden met koude hoeken?
- wat is de meest efficiënte stookmethode voor een L/L Warmtepomp i.c.m. vloerverwarming. Bijvoorbeeld CV tot 18 laten stoken en de rest door de warmtepomp of juist andersom?
- Hoeveel Gas kan je ongeveer besparen met L/L met een gecombineerde stookmethode?
- Wat zouden jullie adviseren? L/L of Hybride warmtepomp
- Is de prijs redelijk?

Offerte
Mitsubishi Heavy Multi - 7 kW inc Wifi
1x Binnendeel 5kW (U kamer)
1x binnendeel 3,5 kW (Zolder)
Hang beugel buitendeel
4m 5 kW leidingen
11m 3,5kW leidingen
Condenspomp
Dak doorvoer plat dak
Betonboring
PV verdeler (t.b.v. stroomtoevoer)
Leidinggoot

Totaal ~€6000,-

Ter vergelijk: de Quatt komt inclusief extra werkzaamheden op ~ €3500,-.

Hopelijk kunnen jij mij helpen in mijn beslissing. Bij voorbaat dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72UKJuQGeLXFVIvlB3ThkuioKoo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bGSIbifqsr6fkfLz0GNuYW96.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
1200m3 vervang je met een 6,5kW warmtepomp in principe compleet.

Een enkele Quatt kan dus alleen in hybride je huis warm houden.

Verwarm je ook de boven verdieping?
Zo nee, heb je een idee hoeveel het verbruik zou zijn inclusief dat verwarmen?

Wat voor radiatoren heb je boven?

Hybride is een tussenoplossing. Dit zou je alleen moeten kiezen als op korte termijn de balans afgifte systeem - warmteverlies bij lage water temperatuur niet realistisch in balans te brengen is.

Maar kost dan altijd een oplossing die in de toekomst full electric kan, anders koop je relatief binnenkort een nieuwe warmtepomp.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimplySimon
Ronald schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 21:58:
1200m3 vervang je met een 6,5kW warmtepomp in principe compleet.

Een enkele Quatt kan dus alleen in hybride je huis warm houden.

Verwarm je ook de boven verdieping?
Zo nee, heb je een idee hoeveel het verbruik zou zijn inclusief dat verwarmen?

Wat voor radiatoren heb je boven?

Hybride is een tussenoplossing. Dit zou je alleen moeten kiezen als op korte termijn de balans afgifte systeem - warmteverlies bij lage water temperatuur niet realistisch in balans te brengen is.

Maar kost dan altijd een oplossing die in de toekomst full electric kan, anders koop je relatief binnenkort een nieuwe warmtepomp.
Die 1200m3 volledig vervangen gaat sowieso niet lukken aangezien het een L/L warmtepomp betreft.
We verwarmen boven niet, maar op basis van vorige bewoners denk ik dat dit 200m3 extra verbruik geeft.

Ik besef me dat full electric de meest verstandige keuze zou zijn, maar dan kunnen we nog niet koelen zoals een airco. Daarnaast kunnen we niet gemakkelijk extra ruimte maken voor een boilervat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:36
SimplySimon schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:43:
Goede avond deskundigen :)

Sinds oktober 2022 wonen we in onze nieuwe woning uit 2012. Met een inhoud van ~550m3, gebruikersoppervlak van 165m2, vloerverwarming beneden en radiatoren boven verbruiken we ongeveer 1200m2 gas (inclusief SWW). We hebben ons bij aanschaf ingeschreven voor Quatt en inmiddels een offerte hiervoor ontvangen.
De keuze leek al gemaakt, maar we afgelopen tijd hebben we gemerkt dat het huis flink warm wordt in de zomer. De grote uitbouw beneden met veel glasoppervlak en de relatief goede isolatie dragen hieraan bij.

We hinken daarom nu op twee gedachten. Of we gaan we voor de hybride warmtepomp en gaan later voor een Airco of we kiezen nu voor een airco en gebruiken deze ook voor bijverwarming beneden. Boven op zolder hebben we geen verwarming en indien we voor een airco kiezen dan willen we op zolder ook een binnenunit zodat we de zolder kunnen verwarmen en koelen.

Ik verwacht dat de terugverdientijd van een hybride warmtepomp korter is (lagere investering), maar dit komt ook omdat ik niet weet hoeveel gasbesparing ik kan verwachten met het verwarmen met de airco. Ik kan me voorstellen dat een warme vloer gewenst blijft, via de cv, en we daardoor meer gas blijven gebruiken. De keuze is echter niet alleen financieel. Het comfort in zomer met Airco's lijkt ons heerlijk en verwarmen en koelen op zomer (werkkamer) is ook veel waard.

Inmiddels heb ik een offerte binnen voor een Airco installatie. Dit is bij een bekende installateur aangevraagd. De laagste prijs is niet ons doel, wel willen we een kwalitatief goede keuze maken.

Daarom een paar vragen:
- Zijn de gekozen binnen en buitenunits geschikt (aantal Kw's)
- Is de gekozen binnenunit geschikt voor de U kamer (zie onderstaande plattegrond). Kan deze de kamer geleidelijk verwarmen of moet ik rekening houden met koude hoeken?
- wat is de meest efficiënte stookmethode voor een L/L Warmtepomp i.c.m. vloerverwarming. Bijvoorbeeld CV tot 18 laten stoken en de rest door de warmtepomp of juist andersom?
- Hoeveel Gas kan je ongeveer besparen met L/L met een gecombineerde stookmethode?
- Wat zouden jullie adviseren? L/L of Hybride warmtepomp
- Is de prijs redelijk?

Offerte
Mitsubishi Heavy Multi - 7 kW inc Wifi
1x Binnendeel 5kW (U kamer)
1x binnendeel 3,5 kW (Zolder)
Hang beugel buitendeel
4m 5 kW leidingen
11m 3,5kW leidingen
Condenspomp
Dak doorvoer plat dak
Betonboring
PV verdeler (t.b.v. stroomtoevoer)
Leidinggoot

Totaal ~€6000,-

Ter vergelijk: de Quatt komt inclusief extra werkzaamheden op ~ €3500,-.

Hopelijk kunnen jij mij helpen in mijn beslissing. Bij voorbaat dank!

[Afbeelding]
@SimplySimon
Wij gebruikten 2000 m3 gas (huis uit 1993, 950 m3). Sinds twee jaar verwarmen we bij met een airco op de bgg (ME, 5 kW) en een vloerunit in de slaapkamer. In de douche maken we alleen voor het gebruik ‘s ochtends met een paneelradiator (ADAX) even 21 graden.
Ik gebruik de airco’s dus als bijverwarming, maar dat gaat zo goed, dat samen met de houtkachel we feitelijk, afgezien van SWW (20-25 m3 per maand) geen gas meer gebruiken. Jaar verbruik na deze milde winter <400 m3.
Je zult zelf de keuzes moeten maken, maar een paar LL units in je huis, en je huidige ketel nog een paar jaar gebruiken, en dan over na een LW warmtepomp, met behoud van de LL airco’s zou mijn strategie zijn. Koelen gaat met LL toch beter dan met LW.
My 2 cents, gebaseerd op onze positieve ervaring.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

SimplySimon schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:08:
[...]
Ik besef me dat full electric de meest verstandige keuze zou zijn, maar dan kunnen we nog niet koelen zoals een airco. Daarnaast kunnen we niet gemakkelijk extra ruimte maken voor een boilervat.
je kan zeker wel koelen met een warmtepomp. het vereist alleen enkele aanpassingen op het bestaande plan.

je radiatoren moeten dan vervangen worden met fancoils en de leidingen moeten geisoleeerd worden.
dan kan je in elke kamer waar een radiator/fancoil hangt gewoon genieten van airco.

fun fact: een warmtepomp die koelt verbruikt minder dan een "echte" airco.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:23
We missen de m2/m3 van de zolder inclusief m2 glas en windrichting. Ook de 1e verdieping is niet gespecificeerd in kamers, m2/m3 en
Elk advies dat je krijgt is dus niet compleet.

Antwoord op je vragen met de info die ik heb:
  • Beneden unit 5kW is overbemeten als je toch met vloerverwarming blijft bijverwarmen. 3,5 is prima. In de U-vorm gaat het goedkomen.
  • Zolder unit 3,5kW prima, heeft hetzelfde minimum vermogen als 2,5kW.
  • Ik zou niet voor een 7kW split kiezen want die gaat z'n vermogen op veel momenten overbemeten zijn in de tussenseizoenen of als je op één plek wilt koelen.
  • Je krijgt geen koude hoeken, hoogstens 1 graad verschil. Je hebt immers een vloer die je basiswarmte verzorgt en een goed geïsoleerd huis.
  • Je kunt inderdaad de ketel tot 18 graden laten stoken en dan overdag bijverwarmen met de airco. Over thermostaatgedrag met bijverwarmen kun je vast wel topics vinden.
  • Van die 1.200m3 gas is er een deel SWW (sanitair warm water) dus ik weet niet hoeveel je werkelijk stookt. Houd rekening met 40% oid.
  • Ik vind de offerte kostbaar. Heb zelf onder de 2k voor één 3,5 MHI betaald met standaardinstallatie met WiFi.
De beste oplossing binnen jouw gestelde kaders:
  • Zolder 3,5kW MHI.
  • Quatt hybride
  • Aanvoer naar radiatoren dichtzetten als je gaat koelen in de zomer.
De meest toekomstbestendige oplossing:
  • 6kW full electric WP
  • 300L boilervat
  • Twee singlesplits voor elke verdieping één.
Kost je meer maar je verhoogt je comfort, verlaagt je basislasten en je hoeft niet over 6-8 jaar opnieuw in de troep te zitten.

Succes met de beslissing.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimplySimon
GudZ schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:43:
We missen de m2/m3 van de zolder inclusief m2 glas en windrichting. Ook de 1e verdieping is niet gespecificeerd in kamers, m2/m3 en
Elk advies dat je krijgt is dus niet compleet.

Antwoord op je vragen met de info die ik heb:
  • Beneden unit 5kW is overbemeten als je toch met vloerverwarming blijft bijverwarmen. 3,5 is prima. In de U-vorm gaat het goedkomen.
  • Zolder unit 3,5kW prima, heeft hetzelfde minimum vermogen als 2,5kW.
  • Ik zou niet voor een 7kW split kiezen want die gaat z'n vermogen op veel momenten overbemeten zijn in de tussenseizoenen of als je op één plek wilt koelen.
  • Je krijgt geen koude hoeken, hoogstens 1 graad verschil. Je hebt immers een vloer die je basiswarmte verzorgt en een goed geïsoleerd huis.
  • Je kunt inderdaad de ketel tot 18 graden laten stoken en dan overdag bijverwarmen met de airco. Over thermostaatgedrag met bijverwarmen kun je vast wel topics vinden.
  • Van die 1.200m3 gas is er een deel SWW (sanitair warm water) dus ik weet niet hoeveel je werkelijk stookt. Houd rekening met 40% oid.
  • Ik vind de offerte kostbaar. Heb zelf onder de 2k voor één 3,5 MHI betaald met standaardinstallatie met WiFi.
De beste oplossing binnen jouw gestelde kaders:
  • Zolder 3,5kW MHI.
  • Quatt hybride
  • Aanvoer naar radiatoren dichtzetten als je gaat koelen in de zomer.
De meest toekomstbestendige oplossing:
  • 6kW full electric WP
  • 300L boilervat
  • Twee singlesplits voor elke verdieping één.
Kost je meer maar je verhoogt je comfort, verlaagt je basislasten en je hoeft niet over 6-8 jaar opnieuw in de troep te zitten.

Succes met de beslissing.
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Terecht punt, blijkbaar ontbreekt er belangrijke informatie.
Op de begane grond is de achtergevel en 2 meter van de zijgevel volledig glas. De achterkant is het noorden, zijkant het oosten. De Westkant van de woning zit vast aan de woning van de buren.
De uitbouw van de woning is op de noordkant, maar we krijgen hier de ochtendzon op het glas en de avondzon op het platte dak. Voor in de woning, op het zuiden, hebben we een kleine erker met plat dak. Dit zorg ook voor veel warmte.

Op de eerste verdieping hebben we drie slaapkamers en een badkamer. De badkamer wordt middels vloerverwarming verwarmd en de slaapkamers hebben we tot nog toe niet verwarmd. We kunnen elke kamer via HoneyWell EvoHome regelen. Dit kan de CV dus doen indien het echt nodig blijkt.

Van de zolder heb ik een plattegrond toegevoegd ter informatie.

N.a.v. je vragen ben ik in ieder geval gaan nadenken over het toekomstplaatje. Dan vind ik de optie van Quatt eigenlijk minder interessant. Ook al zou het voorlopig geen optie zijn om Airco's en een WP te installeren, door nu alleen Airco's te doen houden we de logische optie voor WP en boiler open.

Daarnaast kom ik tot twee conclusies/vragen.
- De keuze voor MultiSplit is wellicht niet ideaal. De zolder verwarmen/koelen we ongeveer maar 2 werkdagen per week. Voor enkel de begane grond is deze te groot en kan je daarom beter voor 2 single splits gaan. Klopt dit?
- Stel dat we toch zoveel mogelijk willen verwarmen met de airco (dus hoofdverwarming beneden en bij hele koude dagen vloerverwarming) is dan de gekozen oplossing ook te zwaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tw3KZjevwkhXPUdCQDw9_Jx8oJo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FPmrGOumgxLNciworo0pdcxO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9LTFV6d76fSUwIUseS_6VARUHc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/epmDlD1EkoHURLOqrVU2cOco.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TW3qTdOuqBQ1q929miiJP-Y82dg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QNlMha7RpjIz1Ag6n9JNfTaG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door SimplySimon op 02-07-2023 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:23
Dat zijn relevante aanvullingen.
Ik zie alvast ruimte voor je boilervat (hint: zolder). Nee grapje ik zal binnen jouw straatje blijven.

Antwoord op je twee vragen:
  • 7kW+5kW split unit voor als je vooral alleen de begane grond verwarmt lijkt me - in het geval van bijverwarming- veel te substantieel. Twee single splits heeft het voordeel dat je A al het vermogen beschikbaar hebt per unit, B je bent in principe nooit overbemeten en C de units zijn stiller. Nadeel is meer points of failure en meerdere buitenunits.
  • Let op, als je wel volledig l/l wilt gaan en de VV uitzet moet je voor meer units gaan, namelijk ook één op de 1e verdieping. Anders schimmelt bijvoorbeeld je badkamer vol. Dan zou 7kW triple op papier wel passend zijn.
  • Reken er trouwens maar niet op dat je snel kunt bijverwarmen met een cementdekvloer. Daar moeten echt flink wat kuubs gas in en dat duurt een halve dag misschien langer. De ideale combi is juist andersom. Lagere temp VV maar wel adhoc warme lucht voor comfort.
Kijk, die Quatt is gewoon een geinig ding 3.500€ inkl. install en subsidie. Je tvt hangt af van je contractprijzen, e.d. maar als je ca. 70% gas bespaart met je VV doe je bijvoorbeeld 700m3 minder met 1.400 kWh meer. Dat is 700x1,40= - €980 en 1.400x0,40= +€560. Zeg €400 per jaar besparen op een suboptimale oplossing die je in 9 jaar terugverdient.

En voor het comfort op de 1e verdieping is het misschien handig om toch te kunnen koelen en verwarmen, al is het maar om de scherpte van de hitte of het koude randje in de winter eraf te halen.

Als je 6K hebt liggen en je geen full electric met een WP en boilervat (of WPB) wilt zou ik in jouw geval het als volgt besteden:

€3.500 Quatt hybrid
€3.500 voor twee single splits (of één 4kW dual split maar dat is iets kostbaarder)

Dan leg je 1K bij en heb je comfort in de zomer, substantieel minder gasverbruik en heb je jouw doel bereikt. En met die Quatt+ketel kun je de badkamer warmhouden. En dan maar hopen dat de koudesandwich de 1e verdieping koel houdt.

Succes

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Pagina: 1