Toon posts:

Airco keuze voor nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:48
Hier bezig met de nieuwbouw van een woning. De woning is vrij groot (ca. 1200 m3 bruto, gebruiksoppervlak 318 m2, verblijfsgebieden ca. 175 m2 verdeeld over 4 verdiepingen: kelder, bgg, 1e verdieping en zolder (klein, geen verblijfsgebied). Is natuurlijk geïsoleerd naar (iets beter dan) de laatste normen. Redelijk wat glasoppervlak op ZZW en WNW, iets minder op OZO. Zie ook bijgevoegd overzicht met ruimtes, en oppervlaktes en Noord-pijl.

Alle ramen op Oost, Zuid en West worden voorzien van screens. In een eerder topic zijn de ramen beter te zien (allen "kamerhoog"). Verwarming gebeurt middels Lucht-Water WP (kan ook 'topkoelen'), huis is voorzien van WTW met 2 zones.

Toch willen we gezien de recente zomers met steeds vaker voorkomende hittegolven graag een ('beperkte') mogelijkheid tot koelen middels Airco. Met name ook vanwege de mogelijkheid tot ontvochtiging (liever geen koude en natte vloer). De gehele kelder en begane grond verdieping zijn voorzien van vloerverwarming, op de 1e verdieping is nu voorzien dat we alleen de badkamer voorzien van vloerverwarming (omdat we nu al nooit de verwarming aan hebben op de 1e verdieping (alleen slaapkamers en badkamer) en we straks in de winter verwachten dat het eerder te warm dan te koud is vanwege de WTW).

De verblijfsruimtes welke we op aangename temperatuur willen houden zijn: kamer en woonkeuken (totaal 93 m2), werkkamer (11,25 m2) en 1 slaapkamer (20,23 m2 op ZZW), alle kamerhoogtes zijn 2.65. Zou mooi zijn als we ook de 2 kleinere slaapkamers op de 1e verdieping op aangename temperatuur kunnen houden, maar aangezien deze op NNO liggen verwacht ik daar geen grote problemen, ook worden deze maar incidenteel gebruikt. Ook de kelder zullen we actief gebruiken (deels sportruimte, deels 'mancave' eventueel ook bioscoop), maar verwacht dat we daar in de zomer niet veel zullen verblijven als het warm is, Ook zal deze gezien de zeer beperkte zon-inval (slechts 2 koekoeks van ca 1m2), en 'ligging' niet snel opwarmen Overige ruimtes als berging, bijkeuken, hal, overloop en zolder zien we als minder kritisch m.b.t. temperatuur.

Op basis van het doorlezen van de nodige Airco topics heb ik volgend idee:
In plaatjes (met ook WTW weergave voor BGG):

In tekst: Merk Airco: Daikin, hiermee kun je bijna niet 'fout gaan', en de installateur op ons project heeft sterke voorkeur voor Daikin. Op basis van units hier in de buurt meen ik ook dat ze i.h.a. erg stil zijn.

Gecombineerde woonkamer en woonkeuken (93m3): 1x Daikin Stylish 5kW (Stylish met name omdat ik geen lelijke witte bak in de woonkamer wil, en deze sensoren bevat waarmee personen gedetecteerd worden). Positie: boven de zithoek (zie ook bijgevoegde tekening). Dit lijkt wellicht onderbemeten, maar met de reeds genomen maatregelen als screens, en topkoeling zou dit moeten lukken lijkt me. Ook helpt de WTW stroming m.i. mee om de koelte te verspreiden door de gehele ruimte?

Werkkamer (11,25 m2) 1x Daikin 2 kW (b.v. FTXP20?). Deze zou de bescheiden werkkamer meer dan koel moeten kunnen houden lijkt me. Wellicht kan deze zelfs meehelpen met het koel houden van de woonkeuken bij de 1e warmtedagen? (ook hier zou WTW stroming mee kunnen helpen, we kunnen de schuifdeur tussen de werkkamer en woonkeuken eenvoudig open zetten).

Op de slaapkamer een 2.5 of 3.5 kW, achter een wandje achter het bed zodat de koelte niet direct op het bed valt (ik weet dat dat niet gebeurt als de unit op hoogte hangt en goed is afgesteld, maar de WAF verbied uitdrukkelijk een unit direct boven het bed :/, ook is ze erg kritisch op de unit boven de bank, dus dat mag ook echt niet fout gaan :) ).

Als buiten-unit denk ik aan een 3MXM52N7. 3-voudig is logisch bij 3 binnen units (tenzij we nog uitbreiding zouden verwachten in de toekomst). 5.2 kW lijkt wellicht krap voor deze 3 units, maar ik denk dat we nooit 2 units tegelijkertijd op volle kracht nodig hebben.

ik ben zeker geen expert op het gebied van Daikin units, dus het kan goed zijn dat ik onlogische of zelfs onmogelijke combinaties maak, maar dat verneem ik dan graag :). Ik weet dat de 'sizing' qua capaciteit niet echt voldoet aan de normen, maar met de reeds beschikbare maatregelen verwacht ik dat we kunnen onderdimensioneren.

In een (iets) later stadium wil ik ook nog de plaatsing van de buiten-unit bespreken. Eerst verneem ik graag commentaar op dit concept ideetje. Verbeterpunten zijn welkom.

[Voor 3% gewijzigd door Batilan op 03-02-2023 00:06]

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput

Alle reacties

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Aangezien je goede isolatie hebt en ook topkoeling zou ik voor 3.5kW en 2.5kW gaan. Ik heb een 5kW voor mijn rijtjeswoning van 125m2 uit 2020, waarbij airco in trappengat zit op zolder. Het werkt ook beneden, want de luchtvochtigheid gaat overal omlaag en dat is het belangrijkste.

• Batilan
Zenix schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 23:59:
Aangezien je goede isolatie hebt en ook topkoeling zou ik voor 3.5kW en 2.5kW gaan. Ik heb een 5kW voor mijn rijtjeswoning van 125m2 uit 2020, waarbij airco in trappengat zit op zolder. Het werkt ook beneden, want de luchtvochtigheid gaat overal omlaag en dat is het belangrijkste.
Bedankt voor je snelle reactie!
Bedoel je dan een 3.5 kW in de kamer en een 2.5 kW in de slaapkamer, en geen koeling in de werkkamer?

Verder nog ervaringen met specifieke Daikin units?

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:45
Kan je nog iets doen met een kanaalunit? Nu heb je misschien nog de kans om het allemaal mooi weg te werken.

PVOutput | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Batilan
GermanPivo schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 00:25:
Kan je nog iets doen met een kanaalunit? Nu heb je misschien nog de kans om het allemaal mooi weg te werken.
Dat wordt intussen wel erg lastig. De installateur is niet echt voorstander van kanaalunits (werkt er waarschijnlijk niet veel mee). Dit idee had ik eerst ook, zie ook mijn vorige topic.
Maar breedplaat is allemaal vastgelegd, dus valt niet mee om vanuit de technische ruimte op de 1e verdieping nog iets te doen in de kamer / werkkamer op de BGG.

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:19
in plaats van aircos zou ik fancoils met condensafvoer aanbevelen.

Hebben wij ook op alle slaapkamers en op de bgg op onze nibe lucht water wp (2021).
Dan werkt alles op 1 systeem/ bediening, dus kunnen de systemen elkaar niet tegenwerken.
in plaats van screens hebben we warmte-werend HR++ glas

Je kan makkelijker varieren in temperatuur op de slaapkamers (alleen fancoil, geen vloerverwarming)
Je hebt de faincoils als boosterfunctie voor de vloerverwarming bgg

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Batilan schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 00:04:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie!
Bedoel je dan een 3.5 kW in de kamer en een 2.5 kW in de slaapkamer, en geen koeling in de werkkamer?

Verder nog ervaringen met specifieke Daikin units?
Werkkamer was optioneel, dus dat inderdaad. Wat betreft werkkamer dat is aan jou. Ik neem aan dat je graag de deur dicht doet als je gaat werken.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:18
Je woonkamer kan je makkelijk met een 3,5 af. Ik doe hier 110m3 met een 4,2 en die is voor koelen al te zwaar met een serre op zuid. Koelen vraagt nauwelijks vermogen. Verwarmen vraagt veel meer. Hier 4 jaar ervaring met Daikin Perfera. Top! NB: let op een 5 maakt ook meer geluid binnen.

NB; slaapkamers een 2. Ruim voldoende. Ik koel/verwarm een hele bovenverdieping met een 2,5 = 40m2. Zolder met een 2.

[Voor 27% gewijzigd door MotorBeast op 03-02-2023 21:05]

• Batilan
MSXBas schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:19:
in plaats van aircos zou ik fancoils met condensafvoer aanbevelen.

Hebben wij ook op alle slaapkamers en op de bgg op onze nibe lucht water wp (2021).
Dan werkt alles op 1 systeem/ bediening, dus kunnen de systemen elkaar niet tegenwerken.
in plaats van screens hebben we warmte-werend HR++ glas

Je kan makkelijker varieren in temperatuur op de slaapkamers (alleen fancoil, geen vloerverwarming)
Je hebt de faincoils als boosterfunctie voor de vloerverwarming bgg
Ik heb eerder uit de diverse WP topics begrepen dat condenserend koelen met fancoils lastig is te combineren met vloerkoeling omdat de gewenste / optimale temperaturen van het koelmiddel nogal uiteenlopen?

In eerste instantie was mijn installateur geen fan van airco aanvullend aan vloerkoeling. Ik heb uitgelegd dat ik condenserend wil kunnen koelen, hij kwam echter niet met fancoils als alternatief. Ik zie dat Vaillant ook fancoils in hun assortiment hebben:

https://www.vaillant.nl/c...ovair-fancoils-69504.html

Ik zal hem nog eens aan zijn jasje trekken. Thx!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:18
Batilan schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 08:38:
[...]

Ik heb eerder uit de diverse WP topics begrepen dat condenserend koelen met fancoils lastig is te combineren met vloerkoeling omdat de gewenste / optimale temperaturen van het koelmiddel nogal uiteenlopen?

In eerste instantie was mijn installateur geen fan van airco aanvullend aan vloerkoeling. Ik heb uitgelegd dat ik condenserend wil kunnen koelen, hij kwam echter niet met fancoils als alternatief. Ik zie dat Vaillant ook fancoils in hun assortiment hebben:

https://www.vaillant.nl/c...ovair-fancoils-69504.html

Ik zal hem nog eens aan zijn jasje trekken. Thx!
Vloerkoeling lijkt mij echt geen optie. Als het buiten 30 plus is breng je het volgens mij hooguit 2 a 3 graden naar beneden en erger in een vochtige klamme zomer blijft je luchtvochtigheid hoog en wordt het met koelen dan alleen maar een slechter binnenklimaat. Juist het ontvochtigen maakt het met koelen aangenaam. Ik heb zomers gehad dat het water er met straaltjes uitliep uit mijn units.

• Batilan
MotorBeast schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:05:
[...]

Vloerkoeling lijkt mij echt geen optie. Als het buiten 30 plus is breng je het volgens mij hooguit 2 a 3 graden naar beneden en erger in een vochtige klamme zomer blijft je luchtvochtigheid hoog en wordt het met koelen dan alleen maar een slechter binnenklimaat. Juist het ontvochtigen maakt het met koelen aangenaam. Ik heb zomers gehad dat het water er met straaltjes uitliep uit mijn units.
Je hoeft me niet te overtuigen van het nut van condenserend koelen zoals uit mijn opmerkingen blijkt :) (en dan wil ik inderdaad niet de vloer laten condenseren :+ ). Het liefst zou ik wel beiden toepassen: vvw is prettiger (geen extra luchtstromen en geluid), wel wat eerder 'koude voeten'. De vraag is alleen welke systemen het meest geschikt zijn. Ik realiseer me nu dat ik hierover eerder een reactie heb ontvangen van een Vaillant expert / monteur die zelf aanvullend een airco installeerde om goed te kunnen koelen. Hoewel ik me nu afvraag waarom het verbruik zo hoog was, en of de benodigde wijzigingen aan de installatie zo 'complex' zijn. Ik zal nog eens vragen in het Vaillant topic.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

met een warmtepomp zet je de vloer uit middels een klep op de toevoer van de vloerverdeler(s).

belangrijkste is dat je de leiidngen heel goed isoleert en geen naden openlaat. doe je dat kan een airco echt niet op tegen fancoils omdat je dan ook weersafhankelijk je watertemperatuur regelt. dus de warmer het word de kouder het water word. stukken efficienter dan een reguliere airco.

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• Batilan
Heb besloten dat het toch een Daikin Multisplit (5.2 of eventueel 5.3) Airco gaat worden. Zit alleen nog even met de definitieve plaatsing van de buiten unit. Zie ook bijgevoegd plaatje. Keuze gaat dan tussen:
  1. op de grond om de hoek bij het terras (onder het "gat" in de muur)
  2. op het dak van de berging (dit is een stevige breedplaatvloer)
  3. ophangen boven de Vaillant warmtepomp welke tussen de koekoeken wordt geplaatst
Mijn voorkeur gaat uit naar optie 1, met name vanwege esthetisch oogpunt: de buiten unit op het dak van de berging, of boven de Vaillant warmtepomp buitenunit vallen m.i. veel meer op.
De Daikin buiten unit is weliswaar niet heel groot, maar hoe onopvallender hoe liever.

Belangrijkste nadeel is eventueel het geluid van de buiten unit. Ik verwacht dat we veel op het terras aan de andere kant van deze muur zullen zitten. Dan wel meest op een afstand van zo'n 4 a 5 meter. Ik heb hier in de straat enkele Daikin buiten units beluisterd op hete dagen, en moest meestal nog een keer langs lopen om te horen of de buiten unit nu ook echt aan het werk was.

Hieronder zijn de 3 locaties te zien:

De schuifpui onder het afdak is overigens de werkkamer (is dus niet de voordeur :)). Het terras van de buren bevindt zich ongeveer ter hoogte van de buiten unit, de afstand tot het terras van de buren is ca. 12 meter. Daartussen staat nog een grote (dubbele) buitenunit van de WP van de buren (die dichter bij de kavelgrens staat dan de buiten unit van mijn Airco.

Hieronder de huidige situatie waar de 2 koekoeken zijn te zien waartussen de buiten unit van de Vaillant WP komt te staan. Onder de opening in de muur links zou dan de airco unit komen te staan. Op deze muur komt dan het plat dak waar de buiten unit in optie 3 geplaatst zou kunnen worden (het plat dak loopt dus door over het terras achter dit muurtje).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:47
Wat betreft geluid, is plaatsing op de grond altijd de beste keuze. Zet de unit op van die BigFoots voor maximale demping.

En mocht de unit toch teveel lawaai maken, kun je naderhand altijd de boel nog omkasten.

Buiten zitten doe je als er gekoeld moet worden en bij koelen maakt de unit het minste geluid. Verwarmen maakt het meeste geluid, maar dan zit je binnen.

Kia e-niro feb/22, Panasonic airco, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/2 kW, Ferroli Egea wpb 90 lt.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee