De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.988.551 views

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Dazzler2120 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:13:
[...]

Volgens mij heeft Putin al een lange tijd een legertje aan voorproevers - het hoort een beetje bij de functie in Rusland.
In NL heb je een staatssecretaris, in Rusland krijg je een proever van de KGB erbij.
Je kunt nog wel voorproeven, maar dat zegt bv niks als je een leuke alphastraler in het eten gooit.
(Idem voor bepaalde andere gifsoorten)

Dat merk je pas na enkele dagen en valt zeer slecht de detecteren als deze zich midden in het eten bevindt.

One World Concepts

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
3raser schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:33:
Als dit bewezen wordt, zou dat dan een reden zijn voor het buitenland om in te grijpen?
Heel kort denk ik; nee.

Daarvoor heb je het internationale strafhof, wat wss niet door Rusland erkend is dus ook defacto nutteloos. Dat zag je rondom MH17 natuurlijk al.

[ Voor 25% gewijzigd door RodeStabilo op 11-03-2022 13:35 ]

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

VN heeft 'betrouwbare rapporten' over gebruik clustermunitie door Russen
Als dit bewezen wordt, zou dat dan een reden zijn voor het buitenland om in te grijpen? Ik vraag me af hoe ver Poetin mag gaan voordat we ons mengen in de oorlog. Met manschappen wel te verstaan. Qua wapens leveren zitten we er al in natuurlijk.
Neen. We grijpen nog niet in als die idioot een kernwapen gebruikt binnen de grenzen van UA.
Tenzij VN het gaat mandateren, maar met een veto van Rusland hoef je daar niet op te rekenen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-01 12:52

polthemol

Moderator General Chat
Als dit bewezen wordt, zou dat dan een reden zijn voor het buitenland om in te grijpen? Ik vraag me af hoe ver Poetin mag gaan voordat we ons mengen in de oorlog. Met manschappen wel te verstaan. Qua wapens leveren zitten we er al in natuurlijk.
Nee, dat maakt weinig uit. Men zal Putin alleen nog meer als paria behandelen en er is een kans dat als er militairen verbonden unnen worden aan de inzet van die klustermunitie, dat men ze voor oorlogsmisdaden aanklaagt (en eventueel oppakt als ze in een land zijn waar men dat risico wil nemen).

Long story short: gaat weinig uit maken voor de huidige situatie, buiten dat heel wat landen nog minder te maken gaan willen hebben met Rusland en ze nog minder zal vertrouwen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

polthemol schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:35:
[...]
Long story short: gaat weinig uit maken voor de huidige situatie, buiten dat heel wat landen nog minder te maken gaan willen hebben met Rusland en ze nog minder zal vertrouwen.
Ik zie niet veel landen meer van positie wisselen. Voor elke wandaad van de Russen is er wel een 'maar Amerika deed ook X' tot en met atoomwapens aan toe.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:07
NiGeLaToR schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 06:35:
Aantal keer al merkte ik op dat het landschap op social media heel plotseling en heel scherp verwnderd is qua thema’s. Ook zijn plotseling alle anti-covid accounts in ene pro-Putin en verspreiden ze de waanideeen van Lavrov op de maat van de Russische trollfarms. The Guardian heeft er een uitgebreid artikel over geschreven:

https://www.theguardian.c...tion-ukraine-social-media
Ik probeer dit soort een beetje te verzamelen in Hoe weren wij ons tegen misinformatie?
Belangstelling een lijstje bij te houden? Lijkt mij nuttig om makkelijk nieuwe trollen posters naartoe te kunnen verwijzen ;)
[...]

Ik merk dat velen het onacceptabele ‘censuur’ vinden als dit soort beïnvloeding wordt aangepakt (neem de blokkade van RT e.d.), terwijl ik dit bewuste gemanipuleer van de opinie met gefabriceerde berichten een aanval op onze vrije samenleving zie. Hoe ermee om te gaan weet niemand, maar we houden er wel protesten, tweedeling en een hoop andere ellende aan over.
Het is juist censuur het niet te onderdrukken, want in praktijk gaat het dan vaak alleen maar over die bronnen: de Firehose blaast het andere, echte nieuws weg.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:53

Qwerty-273

Meukposter

unclero schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:29:
Een deel van Kadyrov's manschappen zijn teruggeroepen, en een deel staat de ingenomen kerncentrales te 'bewaken'.

Kadyrov heeft momenteel een rekening te vereffenen met FSB, dus zodra daar aan is voldaan, zal die vast weer terug komen.
Afhankelijk van hoe de gevolgen door deze situatie binnen het regime in Rusland vorm nemen, kan ik mij ook goed voorstellen dat Kadyrov liever zijn betere mensen in de buurt houdt dan dat ze in Oekraïne vast komen te zitten. En hij daardoor wellicht een kans mist. Dat is natuurlijk complete speculatie, ik durf niet te zeggen hoe trouw men nog rond Poetin is op het moment. Ook leeftijd/gezondheid gaat op den duur mee tellen in de dynamiek van wie de beslissingen neemt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• B_FORCE
  • Niet online
[...]

Nee, dat maakt weinig uit. Men zal Putin alleen nog meer als paria behandelen en er is een kans dat als er militairen verbonden unnen worden aan de inzet van die klustermunitie, dat men ze voor oorlogsmisdaden aanklaagt (en eventueel oppakt als ze in een land zijn waar men dat risico wil nemen).

Het betekent wel dat militairen en officieren ook direct verantwoordelijk en strafbaar zijn.

Iets wat mogelijk weer kan helpen om het moraal nog meer omlaag te brengen en dergelijke.

One World Concepts

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-01 11:59

3raser

⚜️ Premium member

Nog minder... Dat we überhaupt nog zaken deden met de Russen sinds de annexatie van de Krim en de chemische wapens in Syrië. De economie is zoveel belangrijker dan ethiek.
Zodra Oekraïne geregeld is volgt Moldavië en wie weet welk land nog meer. Tegen die tijd hebben we geen enkel argument meer om nog in te grijpen.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:08
jan390 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:56:
[...]

Dit gaat dan om soldaten/huurlingen die hebben gevochten onder Assad.

Aan de andere kant heb je ook al geruchten van anti Assad Syriers die zouden willen helpen, o.a. Abu Tow
Geloof niet direct een tweet van de Russen. Ze kopieren/spiegelen/herhalen gewoon alles wat hun tegenstanders doen. Als Ukraine buitenlandse vrijwilligers aankondigt, doet Rusland dat ook. Wat er van waar is weten we natuurlijk niet.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Rusland heeft het verdrag om geen clustermunitie te gebruiken nooit getekend?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Rusland heeft het gebruik van clusterbommen nooit aan banden gelegd, terwijl allerlei andere landen (waar een mensenleven meer waard is dan Russische maatstaven) dat wel hebben gedaan.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
De viewing point vanuit India als onderdeel van het British Koninkrijk en commonwealth. Ik ga ik er vanuit deze positie vanuit er journalistieke onafhankelijkheid is.

Wat ik dan bijzonder vindt is de enorme pro Russische bias die je daar in nieuws ziet. Zie hier hoe een Indias leger generaal zijn kijk op de situatie geeft en dat online het idee creëren dat invasive niet loopt als gepland westerse propaganda is :? en verliezen onderdeel van Ruslands strategie is maar ze zeggen er dan wel zoon strategie niet zijn heeft als het om India zou gaan.

[YouTube: Is Russia losing in Ukraine? Indian army generals respond]

[ Voor 5% gewijzigd door xbeam op 11-03-2022 13:50 ]

Lesdictische is mijn hash#

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-01 12:52

polthemol

Moderator General Chat
IJzerlijm schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:38:
[...]

Ik zie niet veel landen meer van positie wisselen. Voor elke wandaad van de Russen is er wel een 'maar Amerika deed ook X' tot en met atoomwapens aan toe.
Dat is niet relevant: er is een shift in de publieke opinie op dat punt. Als we alleen naar Nederland kijken als voorbeeld zie je dat er opeens toch haast wordt gemaakt met werk maken van de gasafhankelijkheid (het woord 'dwang' is zelfs in de mond genomen al door Hoekstra).

Dat we afhankelijk waren als EU zijnde van Rusland hun gas en olie wisten we al vele jaren lang. Hun huidige gedrag heeft ons echter laten inzien dat we dat niet willen en het ons chantabel maakt. Kortom: het gedrag van Rusland heeft bij ons voor bewustwording gezorgd. Het is dan ook niet relevant dat je heel wat 'whatabouts' daar tegenover kan zetten, het gaat erom dat het ons raakt in emotionele zin of economische zin (kies maar, elke motivatie is prima, wat we doen is van belang). Vanuit dat 'geraakt' zijn, zijn we bereid actie te nemen.

Als er clustermunitie is ingzet op woonwijken ed., zullen we ons waarschijnlijk nog meer geraakt voelen omdat het nu qua barbaarsheid neerkomt op middeleeuwse belegering (wat het trouwens ook is). We worden nog wat bozer, willen nog minder te maken hebben met Rusland en worden langzaam klaar om ideologisch gedreven keuzes te maken zoals bv. geen gas meer gebruiken voor woningen, ookal zou een warmtepomp duurder zijn, simpelweg omdat we ons niet willen linken met hun.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• olafmol
bloody schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 12:00:
Zo, openlijke discussie in een defensie talkshow...
[Twitter]

De presentator snoert de militair ff de mond nadat hij uit de school klapt.
Dit is uiterst interessant. Hier een versie met ondertitels: https://www.nu.nl/291861/...r-oorlog-in-oekraine.html

Als een generaal op televisie, in een pro-Rusland programma, dit tegengeluid durft te laten horen, reken er dan maar op dat er binnen het leger het sentiment nog veel extremer is. Ik vind dit echt opvallend.

Als je dan dit andere filmpje nog eens goed kijkt (https://www.reddit.com/r/..._ukraines_war_from_april/) van een ex-MP uit Rusland, die vorig jaar April precies voorspelt hoe de oorlog met Ukraine gaat starten en verlopen, en je leest ook dat hij vertelt dat, zodra het leger er genoeg van heeft om het zoveelste bloederige conflict in te lopen, en in de gaten heeft dat ze in essentie alle kaarten in handen heeft, ook zomaar eens niet richting Kyiv maar richting Moskou kunnen gaan bewegen.... eens kijken hoe dit uitpakt:

[ Voor 9% gewijzigd door olafmol op 11-03-2022 13:50 ]

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:11
xbeam schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:47:
De viewing point vanuit India als onderdeel van het British Koninkrijk en commonwealth. Ik ga ik er vanuit deze positie vanuit er journalistieke onafhankelijkheid is.

Wat ik dan bijzonder vindt is de enorme pro Russische bias die je daar in nieuws ziet. Zie hier hoe een Indias leger generaal zijn kijk op de situatie geeft en dat online het idee creëren dat invasive niet loopt als gepland westerse propaganda is :? en verliezen onderdeel van Ruslands strategie is maar ze zeggen er dan wel zoon strategie niet zijn heeft als het om India zou gaan.

[YouTube: Is Russia losing in Ukraine? Indian army generals respond]
Ik weet enkel dat India de Russische inval niet veroordeeld heeft in de VN, dus ik zou voorzichtig zijn met Indiase bronnen.

• B_FORCE
  • Niet online
olafmol schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:49:
[...]

Dit is uiterst interessant. Hier een versie met ondertitels: https://www.nu.nl/291861/...r-oorlog-in-oekraine.html

Als een generaal op televisie, in een pro-Rusland programma, dit tegengeluid durft te laten horen, reken er dan maar op dat er binnen het leger het sentiment nog veel extremer is. Ik vind dit echt opvallend.

Als je dan dit andere filmpje nog eens goed kijkt (https://www.reddit.com/r/..._ukraines_war_from_april/) van een ex-MP uit Rusland, die vorig jaar April precies voorspelt hoe de oorlog met Ukraine gaat starten en verlopen, en je leest ook dat hij vertelt dat, zodra het leger er genoeg van heeft om het zoveelste bloederige conflict in te lopen, en in de gaten heeft dat ze in essentie alle kaarten in handen heeft, ook zomaar eens niet richting Kyiv maar richting Moskou kunnen gaan bewegen.... eens kijken hoe dit uitpakt:
Dat eerst filmpje laat nog iets anders zien.

Als iemand op die manier wanhopig ingrijpt (zonder dat er nog echt concrete dingen worden gezegd) betekent dat namelijk 1 ding; men weet beter, maar durft het (nog) niet uit te spreken.
Dit betekent ook dat men dus vatbaar is en (zeer) waarschijnlijk het roer om kan gooien mocht de publieke opinie ineens anders drastisch anders worden.

One World Concepts

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
unclero schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:29:
[...]

Een deel van Kadyrov's manschappen zijn teruggeroepen, en een deel staat de ingenomen kerncentrales te 'bewaken'.

Kadyrov heeft momenteel een rekening te vereffenen met FSB, dus zodra daar aan is voldaan, zal die vast weer terug komen.

Geen flauw idee, volgens de duizendjarige Russische traditie is de troonopvolger altijd iemand die nog niemand kent. Wat ik wel weet is dat die éérst langs Kadyrov moet.
Ik haak even in op dikgedrukte.
Kadyrov wordt geen strobreed in de weg gelegd door Putin, en lijkt dus oppermachtig.
Ik las een poos terug een analyse over Kadyrov, en het legde overtuigend uit dat het lot van Kadyrov helemaal verstrengeld is met die van Putin. Als Putin verdwijnt, dan is het spel voor Kadyrov ook uit. Het feit dat Kadyrov volledig afhankelijk is van Putin geeft Putin een buitengemeen toegewijde 'zoon' die hij naar believen kan inzietten.

Ik meen dat Kadyrov weinig vrienden heeft buiten Putin om. Op zich ook wel logisch, Kadyrov is een ongeletterde bokito die zelfs de diensten in Rusland durft te terroriseren. Ik kan me voorstellen dat na de val van Putin er rekeningen zijn om te vereffenen met deze islamitische warlord.

Ik kan me goed voorstellen dat Putin Kadyrov gebruikt als controlemiddel op krachten uit zijn omgeving/staatsapparaat. De rekening die met de FSB vereffend zou moeten worden zou dus ook prima de rekening van Putin zelf kunnen zijn.

Met rekeningen vereffenen neem ik aan dat je de moorden van vandaag bedoelt op de FSB. Waarom denk jij dat Kadyrov hier achter zit? Het klinkt niet onlogisch gezien mijn verhaal hierboven, maar ik heb die link nog niet opgemerkt in de media.

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:51
YakuzA schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:45:
[...]

Rusland heeft het verdrag om geen clustermunitie te gebruiken nooit getekend?
Zowel Rusland alsook Oekranie hebben het verdrag nooit ondertekend.
Bellingcat verzameld bewijs (bijgevoegd) op het gebruik van clustermunitie in Oekranie

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:54:
[...]

Ik weet enkel dat India de Russische inval niet veroordeeld heeft in de VN, dus ik zou voorzichtig zijn met Indiase bronnen.
Dat een land politiek neutraal probeert te blijven wil niet zeggen dat nieuws door de overheid wordt bepaald. De NOS is ook staats tv en toch onafhankelijk. En wie the de great big hack heeft gezien weet dat het TikTok vol zetten met vrolijke filmpjes dat Ukraine Rusland in pan hakt. De NATO geadviseerd kan zijn om het moraal van de Russen te breken.

Het gaat mij punt dat er dus vanuit gaan dat putin’s oorlog nog moet gaan beginnen

Lesdictische is mijn hash#

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-01 15:45
Volgens nos.nl:

"Rusland gaat Meta aanpakken als extremistische organisatie""

[ Voor 1% gewijzigd door ratzz op 11-03-2022 14:11 . Reden: Bron gewijzigd ]

• jan390
Nog niet bevestigd: "The Russians continue to lose their officers in the war against Ukraine. The Ukrainian Armed Forces managed to eliminate Major General Andriy Kolesnikov, the commander of the Eastern Military District of Russia"
[Twitter: https://twitter.com/5inan_/status/1502270147989491713]

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verontrustend bericht van de Oekraïnese krijgsmacht. Kan ook onderdeel zijn van de informatie-oorlog.
Vertaling:
‼ Putin is preparing a terrorist attack on the Chernobyl nuclear power plant ☢️
According to available information, Vladimir Putin has ordered the preparation of a terrorist attack at the Chernobyl nuclear power plant. A man-made catastrophe is planned at the Russian-controlled Chernobyl nuclear power plant ...

• RodeStabilo
  • Niet online
MeteoVir schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:12:
Verontrustend bericht van de Oekraïnese krijgsmacht. Kan ook onderdeel zijn van de informatie-oorlog.
[Twitter]Vertaling:

[...]
Catastrophe lijkt me wat overdreven. Het is geen actieve reactor. Voor zover ik weet worden er alleen verbruikte staven koel gehouden.

had daar woensdag al wat over gelinkt; RodeStabilo in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-01 08:44
RodeStabilo schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:17:
[...]

Catastrophe lijkt me wat overdreven. Het is geen actieve reactor. Voor zover ik weet worden er alleen verbruikte staven koel gehouden.

had daar woensdag al wat over gelinkt; RodeStabilo in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"
Er staat niet voor niks een grote sacrofaag om de ontplofte reactor heen....

Aap!

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
[...]

Dank je. Dat relativeert het directe gevaar. Anderzijds is de mogelijke bereidheid om tot dit soort tactieken over te gaan, en toch wel een nucleaire component in het spel te brengen (hoe beperkt ook), veelzeggend. Laten we hopen dat het niet zo ver komt.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

harmageddon schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:19:
[...]

Dat klopt. Maar een grote catastrofe is er lastig mee te maken. Niet een met acuut gevaar in elk geval.
Is het slim? Nee. Kan het op termijn problemen opleveren? Jazeker.

Maar voegt het iets toe aan de oorlog? Nee.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• RodeStabilo
  • Niet online
harmageddon schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:19:
[...]

Ik wil zeker niet suggereren dat er niets aan de hand is in zo'n geval, maar bij een actieve centrale zou ik me meer zorgen maken voor het omliggende gebied.

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verschillende bronnen melden dat er weer een generaal is gesneuveld. Dit keer gaat het om Major General Andrey Kolesnikov, commander of Russian 29th army. Volgens mij zou dit dan de 3e generaal zijn die er aan moet geloven? Ik weet niet hoeveel ze er hebben, maar bij stratego heb je er maar 1.

Dat betekent, stam + t .

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
RodeStabilo schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:35:
[...]

Heel kort denk ik; nee.

Daarvoor heb je het internationale strafhof, wat wss niet door Rusland erkend is dus ook defacto nutteloos. Dat zag je rondom MH17 natuurlijk al.
Nope.

De conventie tegen cluster munitie is maar een verdrag, zonder strafbepalingen. Meer dan een intentie verklaring is het eigenlijk niet.

En de russen hebben niet ondertekend. De VS ook niet.

• B_FORCE
  • Niet online
[...]

Als ik weer even mijn natuurkunde petje opzet,
Sowieso is het hele gevaar omtrent kerncentrales wel wat opgeblazen.
Gevolgen kunnen idd groot zijn, maar zo'n ding is niet gemaakt van papier en karton.
Uiteraard is het ook geen bunker, maar een stootje kunnen ze allemaal wel hebben.
De centrale helemaal uitzetten is ook geen probleem, dat kan gecontroleerd gebeuren er is dan enkel geen elektriciteit meer.
Dat is verschrikkelijk voor de burgers, maar levert voor de centrale geen nare gevolgen op.

De gevolgen zijn vaak ernstig in de zin van jaartallen, maar het is ook vooral erg plaatselijk.
Van Tsjernobyl heeft Europa nooit significant last gehad.
Moderne reactoren zijn veel beter gebouwd en vooral beter onderhouden.

Het "Westen" lijkt hier al jaren totaal paranoia over.

Dat gezegd hebbende, snap ik de keuzes en adviezen van IAEA wel degelijk.
Het is namelijk ook weer geen keukengasstelletje dat mogelijk kan ploffen.
Het is dus meer ook een bericht naar buiten om serieus met dit soort dingen om te gaan.
Juist om een groot gebied als Tsjernobyl te voorkomen, al helemaal wanneer daar veel mensen bij in de buurt leven.

One World Concepts

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Apache4u schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:24:
Verschillende bronnen melden dat er weer een generaal is gesneuveld. Dit keer gaat het om Major General Andrey Kolesnikov, commander of Russian 29th army. Volgens mij zou dit dan de 3e generaal zijn die er aan moet geloven? Ik weet niet hoeveel ze er hebben, maar bij stratego heb je er maar 1.
Nou NL heeft er al meer als 50, dus Rusland zal er nog wel een stuk meer hebben.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:07

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
(jarig!)
sdk1985 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 00:34:
[...]

Stukje verdieping uit het artikel

[...]
Dit onderwerp deed al een tijdje de rondte onder de wat meer complotgezinden, zie bijvoorbeeld: https://www.ellaster.nl/2...ing-biowapens-produceren/
Het past wel weer perfect in het plaatje van zaadjes planten en daar dan op doorpakken alsof er daadwerkelijk wat speelt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:30

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@B_FORCE elke kernreactor die niet walk-away safe is, is gevoelig voor sabotage. En reactoren die dat wel zijn kunnen ook mishandeld worden om onveilig te zijn.

Terrorisme door een staat die volledige kennis en kunde heeft, alle bouwtekeningen bezit en voldoende explosieven in de buurt heeft is niet te vergelijken met welke onvoorziene ramp ook.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:13
B_FORCE schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:26:
[...]
De gevolgen zijn vaak ernstig in de zin van jaartallen, maar het is ook vooral erg plaatselijk.
Van Tsjernobyl heeft Europa nooit significant last gehad.
Had hem hier al gepost, maar wellicht heb je hem gemist; https://www.rivm.nl/stral...kernongevallen/tsjernobyl

Afbeeldingslocatie: https://www.rivm.nl/sites/default/files/2020-04/uurgemiddelden20820maart2019902.jpg

[ Voor 64% gewijzigd door sdk1985 op 11-03-2022 14:38 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

unclero

MB EQA ftw \o/

bulle bas schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:59:
Ik meen dat Kadyrov weinig vrienden heeft buiten Putin om. Op zich ook wel logisch, Kadyrov is een ongeletterde bokito die zelfs de diensten in Rusland durft te terroriseren. Ik kan me voorstellen dat na de val van Putin er rekeningen zijn om te vereffenen met deze islamitische warlord.
Dan moet degene die het tegen Kadyrov opneemt, wel over méér loyale, gewapende manschappen beschikken dan Kadyrov. En het bovendien ook nog leuk vinden om hiervoor Tsjetsjenië te belegeren.

Kadyrov is een gifbeker gecreëerd door Putin: deze beker éérst leegdrinken vóór u aan mijn stoelpoten komt zagen.
De vraag is nu: raken de competente generaals op? Of komen er nu generaals die niet zo goed waren in het bewegen in de Moskouse slangenkuil, maar wel militair competenter?

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• B_FORCE
  • Niet online
Dank, maar dit was mij al bekend.

Beschrijft overigens ook vooral zeer weinig grootschalige gevolgen.
Op korte termijn wat vervelende narigheden, maar that's it.

Het is inmiddels lang geleden dat ik zelf met straling heb gewerkt tijdens mijn studie.
Maar als professional is de dosis die je mag hebben bijna een orde van grootte hoger.
Er zit dus behoorlijke rek in.
Ik zeg dit vooral om dingen in perspectief te zien.

[ Voor 31% gewijzigd door B_FORCE op 11-03-2022 14:45 ]

One World Concepts

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:03

Indoubt

Always be indoubt until sure

@unclero

Laten we dan hopen dat ze weinig hebben geleerd van de afgelopen weken. Er zijn wel wat blundertjes geweest waar ik me over heb verbaasd.

Niet dat ze niet alsnog het halve land kunnen platgooien met artillerie en raketten natuurlijk.

• sdk1985
B_FORCE schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:39:
[...]

Dank, maar dit was mij al bekend.

Beschrijft overigens ook vooral zeer weinig grootschalige gevolgen.
Dat staat dan haaks op je bewering dat Europa nooit significant last heeft gehad van Tsjernobyl. Uberhaupt is Europa groter dan alleen Nederland; https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16575762/. Tot 2012 werden in de UK nog schapen getest op radioactiviteit.

Hier wat meer diepgang; Wikipedia: Effects of the Chernobyl disaster
Twenty-five years after the incident, restriction orders had remained in place in the production, transportation and consumption of food contaminated by Chernobyl fallout. In the UK, only in 2012 the mandatory radioactivity testing of sheep in contaminated parts of the UK that graze on lands was lifted. They covered 369 farms on 750 km2 and 200,000 sheep. In parts of Sweden and Finland, restrictions are in place on stock animals, including reindeer, in natural and near-natural environments. "In certain regions of Germany, Austria, Italy, Sweden, Finland, Lithuania and Poland, wild game (including boar and deer), wild mushrooms, berries and carnivorous fish from lakes reach levels of several thousand Bq per kg of caesium-137", while "in Germany, caesium-137 levels in wild boar muscle reached 40,000 Bq/kg. The average level is 6,800 Bq/kg, more than ten times the EU limit of 600 Bq/kg", according to the TORCH 2006 report. The European Commission has stated that "The restrictions on certain foodstuffs from certain Member States must therefore continue to be maintained for years to come".[54]

As of 2009, sheep farmed in some areas of the UK are still subject to inspection which may lead to them being prohibited from entering the human food chain because of contamination arising from the accident:

[ Voor 65% gewijzigd door sdk1985 op 11-03-2022 14:55 ]

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
MeteoVir schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:12:

[ ... gerucht over aanval op Tsjernobyl .. ]
En dan waait de rotzooi z'n pas verworven provincie Belarus in. Ja daag.

(Belarus is destijds zwaarder getroffen dan Oekraine)

• Apache4u
  • Niet online
ik heb maar even een google/wiki search gedaan en gelezen.
Een Russische Major General staat gelijk aan onze Brigadegeneraal en NATO rang OF-6.
Die zijn er dus tot nu toe 3 (waarvan 1 nog onbevestigd) gesneuveld aan RU zijde.

Dat betekent, stam + t .

• Indoubt

Indoubt

TheekAzzaBreek schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:51:
[...]

En dan waait de rotzooi z'n pas verworven provincie Belarus in. Ja daag.

(Belarus is destijds zwaarder getroffen dan Oekraine)
Maakt niet zo heel veel uit, Belarus is al kaal en wat er nog is zijn grondstoffen. Die hebben daar geen last van.

--------------

On a side note: Rusland beschouwt Meta van Facebook als een terroristische organisatie.

Nu was het dat natuurlijk ook maar dan meer voor Russische belangen. Nu blijkbaar niet meer

[ Voor 21% gewijzigd door Indoubt op 11-03-2022 14:55 ]

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-01 12:58

JoeZuCK

_Fonz > all.

Indoubt schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:52:
[...]

Maakt niet zo heel veel uit, Belarus is al kaal en wat er nog is zijn grondstoffen. Die hebben daar geen last van.
Is natuurlijk ook weer een reactie van lik mn vestje he.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

• B_FORCE
  • Niet online
sdk1985 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:49:
[...]

Dat staat dan haaks op je bewering dat Europa nooit significant last heeft gehad van Tsjernobyl. Uberhaupt is Europa groter dan alleen Nederland; https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16575762/.
ehm?

Nee het beschrijft JUIST dat NL iig nooit significant last heeft gehad van Tsjernobyl.
Op wat korte termijn probleempjes na.

Er was geen ontwrichting van de maatschappij, onleefbare gebieden, extreme doden aantallen ten gevolgen van radioziekte/straling en kanker enz enz

Naar mijn weten ook niet in de rest van Europa.

One World Concepts

• Indoubt

Indoubt

JoeZuCK schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:54:
[...]

Die mag je even uitleggen want ik denk dat ik hem niet snap. Of het is een heel vreemde reactie van je

Wat ik bedoelde is dat het Putin niet uitmaakt wat er in Belarus gebeurd. Belarus is een wingewest en al deels door de oligarchen kaalgevroten. Ik denk dus dat Belarus geen reden is voor Putin om iets te doen met Chernobyl. Nu denk ik dat hij dat sowieso niet gaat doen maar als die dat wel van plan is dan is Belarus niet een factor van belang

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

[...]

Hij had wat uitgebreider gemogen, maar de essentie klopt. De schade die Belarus oploopt zal Putin worst wezen, zolang hij het land nog kan leegroven.

• jan390
Het lokaliseren van Russen via twitter/telegraph (zie video)

[ Voor 4% gewijzigd door jan390 op 11-03-2022 15:06 ]

• sdk1985
B_FORCE schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:56:
[...]

ehm?

Nee het beschrijft JUIST dat NL iig nooit significant last heeft gehad van Tsjernobyl.
Op wat korte termijn probleempjes na.

Er was geen ontwrichting van de maatschappij, onleefbare gebieden, extreme doden aantallen ten gevolgen van radioziekte/straling en kanker enz enz

Naar mijn weten ook niet in de rest van Europa.
Het is maar wat je niet significant noemt...
Bij een hoge dosis, bijvoorbeeld een directe stralingsdosis van 500 mSv in korte tijd, treden directe gezondheidseffecten op, zoals de verminderde productie van witte bloedcellen. Een dosis van 5000 mSv is in de helft van de gevallen dodelijk. Zulke hoge doses komen in de praktijk alleen voor na ernstige kernongevallen, zoals die in Tsjernobyl in 1986.
Ik zit er in ieder geval niet op te wachten.

Verder had je het expliciet over Europa. In de context van Europa zijn de gevolgen veel langduriger; Wikipedia: Effects of the Chernobyl disaster .

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Bijzonder:
KIEV (ANP/RTR) - De Oekraïense president Volodimir Zelenski vindt dat Oekraïne een strategisch keerpunt heeft bereikt in de oorlog met Rusland. Hij waarschuwde vrijdag wel dat het niet mogelijk is te zeggen hoe lang de gevechten, die op 24 februari uitbraken toen Russische troepen zijn land binnentrokken, nog zullen duren.

"Het is onmogelijk te zeggen hoeveel dagen nodig zijn om Oekraïne te bevrijden. Maar we kunnen wel zeggen dat we het zullen doen. Want we hebben al een strategisch keerpunt bereikt", aldus de president in een televisietoespraak. Hij drong daarin ook aan op meer sancties van de internationale gemeenschap tegen Rusland om de druk nog verder op te voeren. Nadere uitleg over het omslagpunt dat Zelenski ziet, gaf de president niet direct.

Zelenski vindt dat de Russische president Vladimir Poetin gestraft moet worden voor het beschieten van humanitaire corridors, vluchtroutes voor burgers die beide staten overeen kwamen, bij Oekraïense steden.
https://www.msn.com/nl-nl...r-AAUVTWc?ocid=entnewsntp

Ben benieuwd hoe en wat... betekent dat het Oekraïense leger nu juist van defensief naar offensief gaat?

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X

• olafmol
Apache4u schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:24:
Misschien een strategie van Putin om niet-performende of tegenstribbelende legerleiders onschadelijk te maken?

• bulle bas
  • Niet online
unclero schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:37:
[...]

Dan moet degene die het tegen Kadyrov opneemt, wel over méér loyale, gewapende manschappen beschikken dan Kadyrov. En het bovendien ook nog leuk vinden om hiervoor Tsjetsjenië te belegeren.

Kadyrov is een gifbeker gecreëerd door Putin: deze beker éérst leegdrinken vóór u aan mijn stoelpoten komt zagen.
Maar veronderstelt dat niet dat Tsjetsjenië voor een opvolger ook belangrijk is om aan te houden? Totnogtoe kost dat project alleen maar geld. Waarom niet tegen Kadyrov zeggen dat Rusland de vingers aftrekt van Tsjesjenië? Voor Rusland kost dit alleen maar geld, de huidige situatie is geloof ik slechts alleen een prestigekwestie voor Putin.
Dan heeft Kadyrov Tsjetsjenië voor zichzelf en is zijn rol binnen Rusland uitgespeeld.

Als het leger/FSB geen trek meer heeft in deze aap, dan heeft Kadyrov denk ik in verhouding te weinig man om op de been te kunnen brengen. Moet de oorlog in UA niet te lang duren natuurlijk :+
[...]

De vraag is nu: raken de competente generaals op? Of komen er nu generaals die niet zo goed waren in het bewegen in de Moskouse slangenkuil, maar wel militair competenter?
Dat vroeg ik me ook af, moeten we blij zijn met deze eliminaties? Lijkt mij dat UA tevreden moet zijn met de huidige prestaties van de Russische generaals.
Aan de andere kant, hoe snel kan je een andere doctrine implementeren? Zijn er quick fixes mogelijk die RU domweg nalaat te implementeren?

• asing
  • Laatst online: 18:09
ArcticWolf schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:06:
Bijzonder:

[...]

Ben benieuwd hoe en wat... betekent dat het Oekraïense leger nu juist van defensief naar offensief gaat?
Ik ben ook benieuwd hoe hij aan zijn bewering komt. Het kan uiteraard een optelsom zijn maar wat bepaalt dan of je aan de winnende kant staat?

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• B_FORCE
  • Niet online
sdk1985 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:06:
[...]

Het is maar wat je niet significant noemt...

[...]

Ik zit er in ieder geval niet op te wachten.

Verder had je het expliciet over Europa. In de context van Europa zijn de gevolgen veel langduriger; Wikipedia: Effects of the Chernobyl disaster .
De enige getallen die hier interessant zijn, is hoeveel doden en zieken (ook aandoeningen) er zijn direct als gevolg van zo'n ramp.

We leven namelijk voor de rest prima, met voldoende en gezond eten.
Misschien zijn er wat aanpassingen hier en daar geweest, waarbij een groot deel ook nog te wijten is aan regelgeving en niet zozeer door de ramp zelf.

One World Concepts

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

Indoubt schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:58:
[...]

Die mag je even uitleggen want ik denk dat ik hem niet snap. Of het is een heel vreemde reactie van je

Wat ik bedoelde is dat het Putin niet uitmaakt wat er in Belarus gebeurd. Belarus is een wingewest en al deels door de oligarchen kaalgevroten. Ik denk dus dat Belarus geen reden is voor Putin om iets te doen met Chernobyl. Nu denk ik dat hij dat sowieso niet gaat doen maar als die dat wel van plan is dan is Belarus niet een factor van belang
Ik denk aan de mensen in Belarus. Jij denkt vanuit Putin lees ik nu.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

• olafmol
[...]

Rusland/Putin gaat lekker door met z’n “tsarenrijk” in een compleet geïsoleerde hoek a la noord Korea te schilderen. Ik ben erg benieuwd of en hoelang z’n bevolking meegaat in de propaganda als ze hun levensstandaard compleet kapot gemaakt zien worden, terwijl de kliek rond Putin lekker in hun paleizen vertoeven. Ergens is er een breekpunt, iets afpakken van mensen die het beter hebben gehad valt meestal niet zo lekker.

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

olafmol schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:16:
[...]

Rusland/Putin gaat lekker door met z’n “tsarenrijk” in een compleet geïsoleerde hoek a la noord Korea te schilderen. Ik ben erg benieuwd of en hoelang z’n bevolking meegaat in de propaganda als ze hun levensstandaard compleet kapot gemaakt zien worden, terwijl de kliek rond Putin lekker in hun paleizen vertoeven. Ergens is er een breekpunt, iets afpakken van mensen die het beter hebben gehad valt meestal niet zo lekker.
Ik hoop zo dat hetzelfde scenario als bij Ceaușescu ontvouwt, maar ben er echt bang voor. Putin is slimmer. Heel veel Russen staan gewoon achter hem (ook al hebben ze geen cent te makken). Bij Ceaușescu was dat wel anders.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:16
Ik heb toch ook ergens het idee dat Poetin zich voorbereid op het scenario van het voorspellende filmpje van die Rus. Langzaam alle hooggeplaatste militairen omleggen in het veld zodat de coup er niet in zit. Vervolgens vervangen door een loyalere legerleiding.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• olafmol
B_FORCE schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:13:
[...]

De enige getallen die hier interessant zijn, is hoeveel doden en zieken (ook aandoeningen) er zijn direct als gevolg van zo'n ramp.

We leven namelijk voor de rest prima, met voldoende en gezond eten.
Misschien zijn er wat aanpassingen hier en daar geweest, waarbij een groot deel ook nog te wijten is aan regelgeving en niet zozeer door de ramp zelf.
Kunnen we deze Chernobyl discussie in ander topic verder voeren? Bvd!

Goed bedoeld, maar daar is de topic report voor. Bvd.

[ Voor 5% gewijzigd door tweakduke op 11-03-2022 20:45 ]

• bulle bas
  • Niet online
asing schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:12:
[...]

Ik ben ook benieuwd hoe hij aan zijn bewering komt. Het kan uiteraard een optelsom zijn maar wat bepaalt dan of je aan de winnende kant staat?
Ik kan me voorstellen dat het RU onvoldoende gelukt is de eigen troepen opnieuw te bevoorraden, en dat met de inkomende dooi de offensieve opties voor RU smelten. Aan de UA kant zit het met de militaire bevoorrading goed, volgens UA zelf dan.
Verwachting is dat dit weekend RU een offensief gaat doen op Kyev, maar dat zou dus eerder uit verlegenheid met omstandigheden zijn.

Noot dat UA zich met kleine groepjes te voet verplaatst, met draagbaar materiaal en RU zich met zware pantservoertuigen moet verplaatsen. Komende tijd is dat een voordeel voor UA.

Openstaande vraag voor mij of UA nu ook geavanceerdere luchtdoelafweer gekregen heeft, meen dat VK eea ging sturen.

• bulle bas
  • Niet online
CurlyMo schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:21:
Ik heb toch ook ergens het idee dat Poetin zich voorbereid op het scenario van het voorspellende filmpje van die Rus. Langzaam alle hooggeplaatste militairen omleggen in het veld zodat de coup er niet in zit. Vervolgens vervangen door een loyalere legerleiding.
De truc van personeel vervangen deed Stalin ook, totdat hij in WOII noodgedwongen diezelfde officieren weer terug moest plaatsen omdat zonder hun expertise de operatie van Russische zijde in elkaar stortte.
Dus in dat geval vingers gekruist.

• CurlyMo
bulle bas schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:24:
[...]

De truc van personeel vervangen deed Stalin ook, totdat hij in WOII noodgedwongen diezelfde officieren weer terug moest plaatsen omdat zonder hun expertise de operatie van Russische zijde in elkaar stortte.
Dus in dat geval vingers gekruist.
Ze gaan nu langzaam dood, dus terugplaatsen is er niet meer bij.

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

Ik weet niet hoor .. als je voorganger omgelegd is zou ik niet lekker in mn vel zitten om die positie over te nemen.

• asing
  • Laatst online: 18:09
CurlyMo schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:21:
Hoe de Russen met hun generaals omgaat is anders dan hoe wij het zouden doen. Russische generaals zijn bij hun troepen. Dus de kans dat een Russische generaal wordt gedood tijdens een aanval is gewoon groter.

Het heeft niets te maken met Putin die de top van zijn leger wil laten afschieten, maar vooral met de structuur van dat leger.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• olafmol
JoeZuCK schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:18:
[...]

Ik hoop zo dat hetzelfde scenario als bij Ceaușescu ontvouwt, maar ben er echt bang voor. Putin is slimmer. Heel veel Russen staan gewoon achter hem (ook al hebben ze geen cent te makken). Bij Ceaușescu was dat wel anders.
Ik vermoed dat veel mensen toch echt wel een andere mening hebben, maar deze niet ventileren vanwege de risico’s.

Uiteindelijk willen vrijwel alle mensen toch gewoon stabiliteit en rust om normaal te leven en hun kinderen een goede toekomst te geven.

Angst door terrorisatie en propaganda houdt veel mensen tegen. Maar als er ineens een sterke beweging (bv het leger) opstaat om tegengas te geven kan de publieke opinie heel snel omslaan. En het feit dat zo’n generaal in het openbaar op staats televisie echt kwaad wordt en tegengas geeft, en dat zo’n presentator dan uitgekauwde propaganda woord voor woord herhaalt, dan denk ik dat er “aan de keukentafel” heel veel mensen zich nu echt wel beginnen op te winden. Vergis je ook niet in de hele korte lijnen qua familie en vrienden tussen Ukraine en Rusland.

Als ineens onze regering vertelt dat alle Friezen nazis en terroristen zijn en daarom kapot gemaakt moeten worden, maar je hoort langzaam maar zeker steeds meer geluiden van je Frieze familie over alle doden en slachtoffers onder gewone mensen, dan gaat het op een gegeven moment toch in je hoofd rammelen.

We leven in tijden waarin een complete informatie isolatie uiteindelijk toch niet vol te houden is, zeker niet als mensen onderling ook contact hebben en elkaars taal spreken.

• sdk1985
B_FORCE schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:13:
[...]

Je maakt je stelling steeds specifieker. Eerst was het geen significant effect voor heel Europa. Toen geen significant lange termijn effecten voor Nederland. Nu ben je overgestapt naar geen significant effect op doden en zieken in Nederland.

Het was je eerste stelling waar ik op reageerde. Op het moment dat er in 3 dagen 18.5 miljoen mensen in Polen worden voorzien van Jodium dan heb je al een significant effect te pakken. Hetzelfde voor de massale vernietiging van besmet voedsel. Ook lange termijn zijn genoeg effecten te vinden waaronder de genoemde schapen in de UK die 25 jaar later nog gecontroleerd werden op straling. Hetzelfde voor Duitsland; 24 Years After Chernobyl, Radioactive Boars Still Roam Germany.

Effecten zoals jij beschrijft staan deels op wikipedia vermeld (thyroid cancer), maar die zijn eigenlijk lastig te onderzoeken. Er is geen dokter die kan aangeven wat er met een individu in Flevoland gebeurd wanneer hij 8 dagen lang 1000 msv achtergrond straling rondloopt. Het probleem bij medische studies is namelijk dat er op deze schaal altijd enorm veel ruis is. Dat we nu veel meer kanker krijgen is duidelijk, maar dat kan duizend oorzaken hebben. Dat kan die sigaret, luchtvervuiling, PFAS, loodverf, asbest, alcohol, HPV, enz zijn. Maar dat staat dus even los van dat je originele stelling niet klopt.

• jan390
Dit blijf ik het meest bijzondere fenomeen vinden van deze oorlog:
[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1502290574770163712]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6K802eipyqwf5BBbCtUnCPINJGw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Nx6rrjXCDaqPpDHc2oygoDkM.png?f=user_large

• sdk1985
jan390 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:35:
Dit blijf ik het meest bijzondere fenomeen vinden van deze oorlog:
[Twitter]
[Afbeelding]
Heeft vermoedelijk er toch mee te maken dat het als hetzelfde volk wordt gezien. In andere oorlogen waarbij een heel volk/religieuze stroming wordt gedemoniseerd zal er snel vergelding volgen. Nu lijkt er weinig te gebeuren. Het woord blijkbaar gedoogd.

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-01 16:30
Ik heb zelf het idee dat de Russen inmiddels langzaamaan een uitweg aan te zoeken zijn via de staatsmedia. Er sijpelt steeds meer commentaar op de oorlog door, en via staatsmedia is dat toch vrij frappant. Aan de ene kant is er de keiharde taal, maar aan de andere kant wordt er nu door hooggeplaatste personen openlijk gepraat over de houdbaarheid van deze oorlog.

En volgens mij is het dan ook allemaal geënsceneerd. Soms is er keiharde tegenspraak, wellicht om Rusland niet zwak te laten lijken, maar het lijkt er toch sterk op dat het volk warm gemaakt wordt op dat het Kremlin de Russische burger moet gaan redden van economisch malheur. De boodschap lijkt dat Rusland alles geprobeerd heeft om het Oekraïense volk te bevrijden van het 'nazistische regime', en dat is dankzij het westen mislukt, en nu dus maar moet kiezen voor haar eigen volk.

• olafmol
MadDogMcCree schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:39:
Ik heb zelf het idee dat de Russen inmiddels langzaamaan een uitweg aan te zoeken zijn via de staatsmedia. Er sijpelt steeds meer commentaar op de oorlog door, en via staatsmedia is dat toch vrij frappant. Aan de ene kant is er de keiharde taal, maar aan de andere kant wordt er nu door hooggeplaatste personen openlijk gepraat over de houdbaarheid van deze oorlog.

En volgens mij is het dan ook allemaal geënsceneerd. Soms is er keiharde tegenspraak, wellicht om Rusland niet zwak te laten lijken, maar het lijkt er toch sterk op dat het volk warm gemaakt wordt op dat het Kremlin de Russische burger moet gaan redden van economisch malheur. De boodschap lijkt dat Rusland alles geprobeerd heeft om het Oekraïense volk te bevrijden van het 'nazistische regime', en dat is dankzij het westen mislukt, en nu dus maar moet kiezen voor haar eigen volk.
Interessant! Lijkt me idd niet ondenkbaar. Vond zo’n generaal al heel bijzonder. Kan ook zijn dat de “tegensprekers” en public heel hard afgeblaft en afgemaakt worden om de critici nog een extra waarschuwing te geven. Het blijft gissen.
Het Kremlin lijkt wel veel aan anchoring te doen, dus daar kan het ook onderdeel van zijn.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 08:50

psy

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Indoubt

Indoubt

JoeZuCK schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:13:
[...]

Inderdaad, zo zie je maar hoe snel miscommunicatie kan gaan. Zeker met oneliners. ik zal trachten zoveel mogelijk oneliners te vermijden, maar het is niet de eerste keer dat ik me daar schuldig aan maak, blijkbaar ben ik hardleers

De mensen in Belarus denken er waarschijnlijk anders over maar Putin heeft niet zo veel op met Belarus, dat is gewoon een provincie en wingewest van Rusland

• Apache4u
  • Niet online
Ik zag hem ook voorbij komen. Als dit waar is, is dit een false flag zodat Belarus gaan meevechten aan de RU zijde.

Dat betekent, stam + t .

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:13

Merkwaardig nieuws. Een false flag op Wit-Rusland, door Rusland vanuit Oekraine? Of een foutje, dat kan natuurlijk ook.

Deze zegt hetzelfde:
https://liveuamap.com/en/...-say-that-russian-fighter

En deze zal je door translate moeten halen:
https://t.me/espresotb/19016

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 08:50

psy

https://twitter.com/TOryn...&t=EkyBIB6_I2bXtJAAwx9xFQ

How an Ukrainian village armed with two flags defeated two Russian tanks:

1. 4 Russian tanks enter village. Villagers watch carefully from distance. Russians transfer fuel from two of them to other two, get onto those two and leave the two dry tanks in the village.

2. Villagers plant Ukrainian flags on those tanks.

3. The other two tanks return, see tanks with Ukrainian flags and open fire, destroying them completely. Keep driving around looking for their other two tanks.

4. One of the yanks drives onto a bridge with 5 tonnes weight limit. the bridge collapses, tanks falls into the river, everyone inside dies.

5. The other tank keeps driving around, get lost and finally gets stuck in the ditch. Russians get out of it and walk away.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Apache4u
  • Niet online
psy schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:50:

1. 4 Russian tanks enter village. Villagers watch carefully from distance. Russians transfer fuel from two of them to other two, get onto those two and leave the two dry tanks in the village.

3. The other two tanks return, see tanks with Ukrainian flags and open fire, destroying them completely. Keep driving around looking for their other two tanks.

4. One of the yanks drives onto a bridge with 5 tonnes weight limit. the bridge collapses, tanks falls into the river, everyone inside dies.

5. The other tank keeps driving around, get lost and finally gets stuck in the ditch. Russians get out of it and walk away.
Waar of niet, maar moet die titel op t einde niet zijn "four Russian tanks" ?

Dat betekent, stam + t .

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Apache4u schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:53:
[...]

Waar of niet, maar moet die titel op t einde niet zijn "four Russian tanks" ?
Nee want 2 hebben ze zelf uitgeschakeld zonder tussenkomst van de dorpsbewoners.

Geen fijn einde trouwens verzuipen in een tank. Zij liever dan ik.

[ Voor 11% gewijzigd door Brazos op 11-03-2022 15:54 ]

• olafmol
Apache4u schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:44:
[...]

Ik zag hem ook voorbij komen. Als dit waar is, is dit een false flag zodat Belarus gaan meevechten aan de RU zijde.
Dr was vandaag ook al een Russische(?) drone in Kroatië neergestort. Hmmm

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:37
Apache4u schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:44:
[...]

Dat deed Belarus toch al?

• jan390
psy schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:50:

De vraag van de dag: is dit propaganda?

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
olafmol schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:54:
[...]

Dr was vandaag ook al een Russische(?) drone in Kroatië neergestort. Hmmm
Vreemd dat die zo ver doorvliegt zonder dat iemand dat door had met al die NAVO awacs en weet ik het in de lucht.

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:33

Dazzler2120

FP ProMod
jan390 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:57:
[...]

De vraag van de dag: is dit propaganda?
Ik zou het bijna slapstick noemen...
Zou me niks verbazen als het het echt gebeurd is, maar zou me ook niets verbazen als het een beetje "urban legend" is, lichtelijk overdreven verhaal o.i.d.

PS4 PSN: Dazzler2120

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TheBrut3 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:45:
[Twitter]
Merkwaardig nieuws. Een false flag op Wit-Rusland, door Rusland vanuit Oekraine? Of een foutje, dat kan natuurlijk ook.

Deze zegt hetzelfde:
https://liveuamap.com/en/...-say-that-russian-fighter

En deze zal je door translate moeten halen:
https://t.me/espresotb/19016
Lijken meerdere dorpen in Belarus getarget zijn door de Russen:
Ukrainian Air Forces command says Russian bombardment at the border of Rivne region and Belarus targeted Bukhlichi, Verkhniy Terebizhiv settlements

PSN

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-01 01:38
YakuzA schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:58:
[...]

[...]
Net op het moment dat Lukashenko in gesprek met Putin is...
https://www.aninews.in/ne...-sanctions20220311185402/

Zouden de troepen van Belarus er in trappen en nu wel voor Poetin geofferd willen worden?

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

• Zethiel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-01 16:34
Nee, nog niet echt, Lukashenko zat te twijfelen, het schijnt dat hij vandaag een gesprek zou hebben met Poetin, mogelijk is dat gesprek dus niet gelopen zoals Poetin zou willen.

https://www.reuters.com/w...kashenko-says-2022-03-04/

https://edition.cnn.com/e...d14f464c13132c145a1c85f9a

Steam | Last.fm | PSN : Theriat | Battle.net : Cepheus#2233 | Pokemon GO : 9609 4532 0149

• Jerie
  • Niet online
[...]

[...]
False flag 101

Poetin: Help es mee pik.

Loekie: Ze weigeren, moraal is laag.

Poetin: Nou knal er dan een paar neer.

Loekie: Dat heb ik vorig jaar ook al geprobeerd, daarna had ik jouw hulp nodig, weet je nog?

Poetin: Wacht ik help wel even met dat moraal omhoog krikken.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• unclero
  • Nu online

unclero

MB EQA ftw \o/

bulle bas schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:10:
Maar veronderstelt dat niet dat Tsjetsjenië voor een opvolger ook belangrijk is om aan te houden? Totnogtoe kost dat project alleen maar geld. Waarom niet tegen Kadyrov zeggen dat Rusland de vingers aftrekt van Tsjesjenië? Voor Rusland kost dit alleen maar geld, de huidige situatie is geloof ik slechts alleen een prestigekwestie voor Putin.
Dan heeft Kadyrov Tsjetsjenië voor zichzelf en is zijn rol binnen Rusland uitgespeeld.
Ja, er stroomt gigantisch veel geld van Moskou naar Kadyrov (kijk maar even naar de "toen" en "nu" foto's van Grozny).
Maar degene die aan díe geldkraan wil draaien terwijl Kadyrov nog leeft, is ook degene die zich geen zorgen meer hoeft te maken over zijn testament: als Kadyrov met hem klaar is, zijn er geen nabestaanden meer om aan na te laten.
Als het leger/FSB geen trek meer heeft in deze aap, dan heeft Kadyrov denk ik in verhouding te weinig man om op de been te kunnen brengen. Moet de oorlog in UA niet te lang duren natuurlijk :+
Geen van de facties heeft trek in Kadyrov. Maar iedere factie weet dat als ze in strijd gaan met Kadyrov, ze zélf kunnen verzwakken, waarop hún vijanden weer hun kans schoon zien.
Het Kremlin is gewoon een Mexican stand-off, wat dat betreft.
JoeZuCK schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:13:
Mensen zijn slechts grondstof in de ogen van Putin. Voor zover er nog berichten uit komen, is Wit-Rusland hard op weg af te glijden naar een soort Europese Xinjiang.
asing schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:26:
Hoe de Russen met hun generaals omgaat is anders dan hoe wij het zouden doen. Russische generaals zijn bij hun troepen. Dus de kans dat een Russische generaal wordt gedood tijdens een aanval is gewoon groter.

Het heeft niets te maken met Putin die de top van zijn leger wil laten afschieten, maar vooral met de structuur van dat leger.
De enige redenen dat Russische generaals dicht bij hun troepen staan, is het gebrek aan degelijke communicatie over lange afstanden. Plus het feit dat Russische generaals afgerekend worden op hun resultaten, als het niet op het slagveld is, dan is het wel daarbuiten.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:59
Ook van een betrouwbare bron:

En een video van een raket? (Via liveuamap)
https://t.me/chanel24/28694

Komt straks waarschijnlijk meer bevestiging dat dit echt het geval is.

[ Voor 21% gewijzigd door Stroopwafels op 11-03-2022 16:07 ]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:18
[...]

[...]
Echt zo doorzichtig - vertrouwen we UA intel?

Probleem met zo'n aanval is: wie gelooft in hemelsnaam in Rusland en/of Belarus dat Ukraine dit op dit moment nog zou kunnen? De Russen waren toch zo superieur en alles ging toch volgens plan met al die precisie munitie van ze?

Maargoed - voorspelbaarheid is nog altijd groot. Ben benieuwd of Loekashenko z'n troepen zover krijgt. Hij beloofde meerdere malen van wel.

Als ik hem was zou ik alleen twijfels hebben wat er met Belarus gebeurt als hij zich erin mee laat slepen - qua sancties, maar ook qua Russiche troepen die nog wel in zijn land zijn terwijl z'n leger zich mag opofferen in Ukraine. Ik gok om nog een front te openen, wellicht op Lviv?

Edit: als Putin zo graag wil uitbreiden en dat lukt niet met Ukraine, kan hij in ieder geval Belarus veilig stellen.

[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 11-03-2022 16:09 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Jerie
  • Niet online
ArcticWolf schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:06:
Bijzonder:

[...]

Lijkt me niet gezien de Russen juist Kyiv hebben omsingeld. Ik denk dat het bedoeld is om het moraal hoog te houden, en retoriek gezien er weinig vooruitgang is geboekt voor Rusland (terwijl Oekraïne wel wat winsten heeft behaald).

• CurlyMo
NiGeLaToR schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:07:
[...]
Als ik hem was zou ik alleen twijfels hebben wat er met Belarus gebeurt als hij zich erin mee laat slepen - qua sancties, maar ook qua Russiche troepen die nog wel in zijn land zijn terwijl z'n leger zich mag opofferen in Ukraine. Ik gok om nog een front te openen, wellicht op Lviv?
Met al die weigerende soldaten zou ik heel snel bang worden dat die soldaten zich bij het volk gaan voegen. De lijntjes met Tichanovskaja zullen heus niet al te lang zijn in deze.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:46
[...]

Probleem met zo'n aanval is: wie gelooft in hemelsnaam in Rusland en/of Belarus dat Ukraine dit op dit moment nog zou kunnen? De Russen waren toch zo superieur en alles ging toch volgens plan met al die precisie munitie van ze?

Maargoed - voorspelbaarheid is nog altijd groot. Ben benieuwd of Loekashenko z'n troepen zover krijgt. Hij beloofde meerdere malen van wel.

Edit: als Putin zo graag wil uitbreiden en dat lukt niet met Ukraine, kan hij in ieder geval Belarus veilig stellen.
De Russen en Wit Rusland meer mensen hoeven het niet te geloven

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-01 08:08

TrailBlazer

Karnemelk FTW

[...]

Lukashenko heeft geen zin om zijn troepen als kanonnenvoer voor Putin te laten dienen. Hoe slechter die oorlog gaat hoe minder zijn hij daar in heeft. Zijn positie is al niet sterk in eigen land om dat dan nog verder te verzwakken door je leger te laten decimeren is ook niet handig. Mede omdat de grote buur Rusland er ook al niet lekker voorstaat en je niet kan helpen.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:12
jan390 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:35:
Dit blijf ik het meest bijzondere fenomeen vinden van deze oorlog
Zo gek is dat toch niet? :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOi5N8RmjtLsFs95v4A6a8SVViw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SLtrJA5GodHTrQVPUqmirorr.jpg?f=user_large

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:18
TrailBlazer schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:11:
[...]

Lukashenko heeft geen zin om zijn troepen als kanonnenvoer voor Putin te laten dienen. Hoe slechter die oorlog gaat hoe minder zijn hij daar in heeft. Zijn positie is al niet sterk in eigen land om dat dan nog verder te verzwakken door je leger te laten decimeren is ook niet handig. Mede omdat de grote buur Rusland er ook al niet lekker voorstaat en je niet kan helpen.
Hij had die meeting met Putin niet moeten doen :+

In feite zit hij nu in het hol van de leeuw, krijgt te horen dat z'n land aangevallen wordt en moet nu wat doen - onder invloed van het Kremlin. Zou hij nu nog nee zeggen - want ik vraag me af of dit slimme spel van Putin er niet toe kan leiden dat hij Rusland nooit meer zal verlaten.

Ik ken zijn positie in het land niet goed genoeg - als zijn legerleiding en andere leider pro-Putin zijn istie zo vervangen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
unclero schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:04:
[...]

De enige redenen dat Russische generaals dicht bij hun troepen staan, is het gebrek aan degelijke communicatie over lange afstanden. Plus het feit dat Russische generaals afgerekend worden op hun resultaten, als het niet op het slagveld is, dan is het wel daarbuiten.
En waarschijnlijk naast communicatie problemen, ook een vertrek aan vertrouwen in de mensen onder hun. Van wat ik begrijp (en natuurlijk, of dat helemaal juist is kan ik ook niet garanderen), zal een Westerse generaal al snel zeggen: Los dit op. Terwijl een Russische generaal exact zal vertellen hoe het gedaan moet worden. Maar dan moet je mogelijk wel dichterbij komen om te zien waarom het mis is gegaan. Dat moet in het Westen degene die het oplost ook, maar dat zal geen generaal zijn.

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-01 01:38
TrailBlazer schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:11:
[...]

Lukashenko had al het order gegeven, alleen de Belarussische troepen hadden er geen zijn in..

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:12
NiGeLaToR schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:16:
In feite zit hij nu in het hol van de leeuw, krijgt te horen dat z'n land aangevallen wordt en moet nu wat doen - onder invloed van het Kremlin.
Hij weet dondersgoed dat het Russen waren, Oekraïne vliegt vrijwel niet in die regio vanwege S400 systemen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De Oekrainse vlag zit op zijn kop ;)

PSN

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-01 08:08

TrailBlazer

Karnemelk FTW

NiGeLaToR schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:16:
[...]

Hij had die meeting met Putin niet moeten doen :+

In feite zit hij nu in het hol van de leeuw, krijgt te horen dat z'n land aangevallen wordt en moet nu wat doen - onder invloed van het Kremlin. Zou hij nu nog nee zeggen - want ik vraag me af of dit slimme spel van Putin er niet toe kan leiden dat hij Rusland nooit meer zal verlaten.

Ik ken zijn positie in het land niet goed genoeg - als zijn legerleiding en andere leider pro-Putin zijn istie zo vervangen.
Ik denk idd dat hij zwetend het vliegtuig terug naar huis instapt en blij is als
hij weer veilig geland is. Een oepsje is zo gebeurd natuurlijk schuiven ze dat meteen in de schoenen van UA.

• unclero
  • Nu online

unclero

MB EQA ftw \o/

Sissors schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:18:
En waarschijnlijk naast communicatie problemen, ook een vertrek aan vertrouwen in de mensen onder hun. Van wat ik begrijp (en natuurlijk, of dat helemaal juist is kan ik ook niet garanderen), zal een Westerse generaal al snel zeggen: Los dit op. Terwijl een Russische generaal exact zal vertellen hoe het gedaan moet worden. Maar dan moet je mogelijk wel dichterbij komen om te zien waarom het mis is gegaan. Dat moet in het Westen degene die het oplost ook, maar dat zal geen generaal zijn.
Die mogelijkheid houd ik ook open. We hebben het wel over Russische militairen. ;) Om een Russische admiraal tijdens de Japans-Russische oorlog te citeren: "De ene helft (van de manschappen) weet niks. De andere helft is wat u ze leert, morgen weer vergeten."

Pagina: 1 ... 25 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: