Toon posts:

De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 252 253 254 Laatste
Acties:
  • 1.933.756 views

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:40
Daarover gesproken. Wel een interessant artikel van de New York Times over activiteiten van de Amerikanen op de grond in Oekraïne.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:17

Yucon

*broem*

Cyberpope schreef op zondag 3 juli 2022 @ 17:31:
[...]

Als mijn moeder elke uur een tientje moet over maken, anders wordt ik de kroeg uitgegooid en het is de enigste kroeg... wie bepaald dan?

Je snap de context. Wie bepaald dat iets onvoorwaardelijk is, als het voortdurend en continue gegeven moet worden? Niet de ontvanger. Dat de hulp van gisteren en wellicht vandaag onvoorwaardelijk was, wil niet zeggen dat hij dat morgen is.

Ik zou me in een dergelijke situatie toch echt afhankelijk voelen, zeker als degene me batterijen levert voor mijn long-hart machine. Dan zou ik toch echt luisteren wat hij of zij zegt, ongeacht of erbij gezegd wordt dat het onvoorwaardelijk is.
Ik denk dat de vergelijking met een puber beter opgaat. Nee, je wil je kinderen niet voor de zoveelste keer geld lenen en je wil dat ze stoppen met drugs gebruiken of gokken.. maar ze door hun dealer in elkaar laten slaan als ze ondanks een plechtige belofte toch weer wat drugs op de pof gekocht hebben laat je meestal toch niet gebeuren.

Je bijstuurmogelijkheden als ouder zijn uiteindelijk toch beperkt omdat het alternatief ook voor jou niet aantrekkelijk is. Om die reden denk ik dat het knap lastig is voor Amerika om ervoor te zorgen dat bijvoorbeeld die HIMARS niet tegen doelen in Rusland gebruikt worden. Oekraine kan het beloven, Oekraine kan het zelfs op dat moment menen, maar als een gelegenheid zich voor doet die te verleidelijk is gaan ze het toch doen en dan zijn praktisch gezien de mogelijkheden van Amerika om daar wat tegen te doen toch wat beperkt. Waarschijnlijk blijft het bij een maandje geen zakgeld HIMARS meer of iets dergelijks.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-05 11:03
psy schreef op zondag 3 juli 2022 @ 15:16:
[...]

Ik heb me sinds 2014 kapot geërgerd aan het feit dat we maar bleven aanmodderen met Rusland. Terwijl ze maar bleven liegen over MH-17. Pappen en nathouden noem ik dat. Geen ruggegraat.
Er waren toen al sancties afgesproken over levering van wapens aan Rusland. 10 eu landen bleven het toch doen o.a. Frankrijk en Duitsland hadden de grootste aandeel. Er waren loopholes gevonden zodat er toch geleverd mocht worden. En ook nu is het een vraag waarom Duitsland en Frankrijk zo bevriend blijven met Rusland en moeilijk blijven doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:02
Ingelogd schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:50:
[...]

Er waren toen al sancties afgesproken over levering van wapens aan Rusland. 10 eu landen bleven het toch doen o.a. Frankrijk en Duitsland hadden de grootste aandeel. Er waren loopholes gevonden zodat er toch geleverd mocht worden. En ook nu is het een vraag waarom Duitsland en Frankrijk zo bevriend blijven met Rusland en moeilijk blijven doen.
Precies. Maar ook het maar blijven afnemen van gas, het maar blijven doorbouwen van Northstream, het waren allemaal tekenen dat er totaal niet gekeken werd naar alternatieven terwijl duidelijk was dat de russen vooral één ding goed konden - liegen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PLAE
Ingelogd schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:50:
[...]

Voor wie het interessant vindt:

https://disclose.ngo/en/a...pons-to-russia-until-2020

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 421923
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
misschien is een samenvatting een idee? Dit zit achter een account/paywall.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:39

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Anoniem: 421923 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:03:
[...]

misschien is een samenvatting een idee? Dit zit achter een account/paywall.
Zie teacup in "De oorlog in Oekraïne - deel 2" :X

Acties:
  • +10Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-03 22:07
Cyberpope schreef op zondag 3 juli 2022 @ 13:02:
[...]

Sterker nog: Welke overmacht. Die is er niet meer. Niet ten opzicht van NATO (dankzij VS, EU heeft zijn defensie niet zo verwaarloosd en is ook niet echt meer een overmacht). Obama had gelijk toen hij Rusland maximaal een regionale macht noemde.

Maar heeft Rusland nog een overwicht ten opzichte van UA? Tja, dat dan weer wel.
Klopt, alleen hoe groot is dat overwicht?

In je andere berichten spreek je over realisme, waar jij vooral pessimistisch bent. Nu kennen wij elkaar al langer in dit topic, dus ik denk dat het de aard van het beestje is.

Ik ben gaandeweg optimistischer geworden. De lijn die de VS-UK heeft uitgezet is sterk, andere landen moeten volgen. Nederland levert militair meer middelen dan ik had durven hopen gezien de lakse instelling rond de Zuidas. Langzaam maar zeker worden taboes gebroken en wordt er nu echt serieus materieel geleverd. Natuurlijk kan ik mopperen dat ze dat veel eerder hadden moeten doen, zoals ik al van meet af aan bepleit heb. Had UA die wapens eerder gehad, dan was hun uitgangspositie beter geweest. Zeker, maar beter laat dan nooit. Ook geloof ik nog steeds dat ingrijpen vanuit de NATO/coalitie van landen met wil verstandig was geweest, zonder dat ik daar naïef in ben. Maar gedeelde smart is halve smart. Alle angst voor escalatie was irrationeel, en ik meen dat ik mijn gelijk bevestigd zie.

Waar het denk ik op gaat uitdraaien is een Oekraine die defacto onderdeel gaat zijn van de NAVO: met westerse gevechtsvliegtuigen, tanks, artillerie etc. We zijn al onderweg. Ondertussen voeren we de productie op.
Nee dat is niet met een druk op de knop, want er zijn wel wat hindernissen. Daar kan je op twee manieren op reageren: 1) oh nee, hindernissen, het wordt niks, of 2) die zijn niet onoverkomelijk.
Maar in de US wordt er van overheidswege al speciale programma's geactiveerd om productie op te schroeven en commercieel gezien heb je als fabrikant maar weinig prikkel nodig in deze tijd.

Europa en de VS vormen gezamenlijk een schrikwekkend groot economisch blok. Rusland heeft ongelofelijke voorraden vuurwerk, maar in de long run gaat RU dit afleggen. De Soviet Unie had betere kaarten.

Waar ik naar kijk is de stroming. En de stroming is: Oekraine moet dit winnen. En uiteindelijk gaat alles met die stroom mee.

Realisme
Als we het hebben over realisme, dan moet je m.i. niet varen op de De Wijk cs. Philip O´brien heeft dit begrip laatstelijk mooi uit elkaar getrokken.
In times of peace, much of what anyone says about national power is guesswork. Different claims can be based on hopes, prejudices, or even simple self-interest. Analysts and experts can speak confidently about how some states are undoubtedly great powers while others are weak, that some countries are led by strategic geniuses and others by corrupt incompetents. The statements can sound eminently plausible as facts, even be downright persuasive, because there is no way of knowing the truth.

Until, that is, a war breaks out. The Russia-Ukraine war is now cutting through much of the nonsense that dominated the discussion of international power politics, posing particular challenges to blasé assumptions about what makes a state powerful, and what makes a country’s leadership effective. This reassessment doesn’t just concern the question of debatable prewar military analysis of Russia and Ukraine, or theories of international relations. Instead, it is aimed at the whole way we think about how countries interact with one another, about national power, and about leadership.
The best place to start is the widespread notion going into the war that we were witnessing a clash between a great power controlled by an experienced, savvy—some even said brilliant—leader and a small state weakened by national division and led by a second-rate former comedian. This great power–small power dynamic was accepted practically universally among a group of scholars and analysts who have proclaimed themselves “realists.”
Further, we need to be careful about praising the ability of authoritarian or dictatorial states to wage war. In times of peace, such states can seem decisive and the possessors of well-thought-out plans, but their systemic weaknesses in crushing dissent and encouraging deceptions that appeal to the throne can lead to strategic disasters in both how wars start and how they are conducted. Finally, national power has a basis in commitment and identity that cannot be overlooked.

The Russian invasion of Ukraine has not been a situation in which a great power assaulted a smaller neighbor. It’s an example of a large, deeply flawed power invading a smaller, but very committed one. The balance of power between the two does still matter—but what makes up that balance needs to be much better understood.
Hoe gaat het eigenlijk?
Van dezelfde auteur

Twee kampen

Dat Oekraine nog een lastige tijd tegemoet gaat geloof ik wel. Dat UA dit jaar het klusje klaart--het lijkt me overdreven optimistisch. Dat dit conflict nog jarenlang duurt kan ik wel geloven, maar ik houd daarbij wel in gedachten dat we de positie van Rusland niet moeten overschatten.

Want waar hebben we het over? Rusland heeft als zogenaamde supermacht ongeveer zijn complete gevechtscapaciteit gepositioneerd op een paar vierkante kilometer dichtbij de eigen grens. Hoe gaat het? Nou schuifelend, een paar kilometer winst tegen hoge verliezen.
Waar een Rob de Wijk mee aan komt zetten: als de NAVO mee moet doen hebben we 1 miljoen NAVO-soldaten nodig in Oekraine. Dat geloofde ik toen al niet, en nu al helemaal niet.
Zolang we de fundamentals niet inzien, blijven we Rusland overschatten.

Ik zou niet graag in de schoenen willen staan van Putin. De Oekraïnse zaak zal in het Westen op kritieke momenten inspanning vergen, maar Putin heeft een groter probleem. Hij is in een ongelijke wedstrijd verzeild geraakt. De overwinning waar hij op zijn best naar uit kan kijken is een Pyrrhus-overwinning voor de korte termijn. Zijn leger is gedemotiveerd, gedecimeerd. De positie van Rusland heeft grote schade opgelopen. Het werven van personeel loopt slecht, de bevolking is bijzonder slecht gemotiveerd om mee te doen met het Putin-project. Alle wisselingen in het leger en de veiligheidsdiensten wijzen er op dat het crisis is, zware crisis, die niet onder controle is.

Wat me het meest sterk opvalt is dat Putin extreem bang is voor de samenleving. Totnogtoe is zijn doctrine geweest om de bevolking a-politiek en onverschillig te houden, vermijden dat men enig enthousiasme voor welke publieke zaak dan ook zou kweken, als de dood dat hij is dat zijn regime onderuitgeschoffeld zou kunnen worden door krachten die hij niet meer onder controle heeft. De bevolking een wapen in de hand drukken durft hij niet aan. De opperste opperbureaucraat schaakt daarom maar door met de stukken die hij heeft, niet omdat hij aan de winnende hand is.

Acties:
  • +18Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Wat Oekraïne wilt, ligt mooi in lijn met de Amerikanen willen. Er zal heel veel wapentuig verkocht, geproduceerd en geleverd worden totdat Rusland implodeert. De combinatie van de Amerikaanse wapenindustrie maximaal geld laten verdienen en Rusland zo hard mogelijk beschadigen is voor de Amerikanen een mooie win-win.

Historisch vonden de Amerikanen Adam Smith's Wealth of Nations fantastisch. De gesloten handelsnetwerken van de mercantilisten moesten opgebroken worden voor de free trade. De Amerikanen voeren niet oorlog om territorium te veroveren, maar om Amerikaanse bedrijven in jouw land rijk te laten worden. Ze komen om de grondstoffen te ontginnen of hun goederen/diensten te verkopen.

75+ jaren later consumeren we nog altijd Amerikaanse films, muziek, fastfood, spijkerbroeken,... en dat is lange termijn dividend dat naar de VS gaat.

Wapenaankopen zijn meer dan zakelijke transacties, een land koopt eigenlijk bescherming van een grootmacht. De miljarden dat we aan de Amerikaanse wapenindustrie uitgeven zorgt ervoor dat de Amerikanen wapens en troepen naar Europa sturen om ons te beschermen. De VS wilt z'n goede klanten en afzetmarkten niet kwijt spelen.

De vorige implosie gebeurde 3 decennia geleden na 10 jaren oorlog in Afghanistan. De downgrade van USSR naar Rusland, is dat ze met de helft van de voormalige bevolking verder moeten doen.

De Russische bevolking in 3 gelijke delen op een kaart:

Zelfs bij 1/3 bevolkingsverlies kan enorm groot stuk territorium van Rusland afgerukt worden.

Hoe Rusland kan imploderen. Startend met de architect van de post-Sovjet Rusland (die de oligarchie gecreëerd heeft en om te voorkomen dat de burgers gaan klagen over het uitzuigen was een tsaar nodig) is uit Rusland weggevlucht. YouTube: How Russia could collapse (again)

Waarom moet het Russische imperium imploderen?

De Oost-Europeanen vechten niet alleen tegen de Orcs die massamoorden, verkrachtingen, plunderingen en het platgooien van steden uitvoeren. Ze strijden ook tegen de conversie van hun kinderen en kleinkinderen tot de nieuwe generaties Orcs die in middeleeuwse toestanden opgroeien en door de armoede in het Russische leger gedreven worden om in een andere land massamoorden, verkrachtingen, plunderingen,... uit te voeren.

4/5 van de Oost-Europeanen zijn bereid om hun leven op te offeren om de Russen tegen te houden en de implosie van het imperium is de enigste veiligheidsgarantie dat werkt.

China zal het geopolitiek spel wel voorzichtiger spelen als het Westen laat zien dat 400+ jaren Russische imperium geeft geen enkele garantie op hun bestaansrecht. China kan ook in stukken gescheurd worden. Het Chinese nationalisme werkt zolang het goed gaat, het moment dat de Chinezen geen geld meer kunnen verdienen en het goede leven verdwijnt, het nationalisme wordt snel door het raam weggegooid.

Voor meer info over demografie van landen die het soort economie bepalen, energie, kunstmest, voedselvoorziening, supply lines,... die de geopolitiek bepalen, waarom China en Rusland in diepe problemen zitten en waarom de VS goede immuniteit tegen de problemen heeft, zie:
YouTube: Peter Zeihan | The Changing Character of War | Maneuver Center of Ex...

Er wordt teveel op de kaart van Oekraïne gestaard, dat is het tactische niveau.

Op het strategische niveau heb je aan de ene kant nieuw leven in de NAVO blazen en de andere kant kunnen de centrale banken een wereldwijde recessie creëren met de renteverhogingen.

De Fed wilt dat de hoge inflatie de kop gedrukt wordt, dat de Amerikaanse huizenmarkt afkoelt (van 6% hypotheekrente nu naar de 7% in 3,5 weken), rentedoel voor het einde van het jaar is 3,4%, de werkloosheid moet omhoog (2 vacatures per werkloze is slecht voor de werkgevers), de energie- en grondstofprijzen moeten naar beneden,... Er zijn nog 4 FOMC in 2022 om de rente dit jaar nog tot 4 keren te verhogen.

De Duitsers laten weten dat de producentenprijzen +33% tov vorig jaar zijn.
https://www.destatis.de/E...047A0922182B92C15.live732

Aankopen worden uitgesteld, industrieën worden stilgelegd,... en bedrijven weten niet meer hoe ze moeten plannen als er geen zekerheid is over de prijzen en lonen in half jaar of een jaar. De centrale banken moeten prijsstabiliteit herstellen.

De goede en slechte jaren in Rusland kan je op een olieprijsgrafiek aflezen.

De grafiek is inflatie gecorrigeerd.

De Beer stormt uit z'n hok bij een hoge olieprijs zoals in 1979, 2008, 2014 en dit jaar.

Terwijl de centrale banken zien dat prijzen uit de pan swingen, verhogen de rente, creëren een recessie om de economie af te laten koelen. Rusland heeft een beperkt aantal jaren om een oorlog te voeren voordat de energie- en grondstofprijzen kelderen.

Zet de olieprijs onder 60 dollar per vat en de Beer gaat pijn lijden. Rusland kan nog altijd olie aan India en China verkopen, maar die vragen wel de stevige korting zoals 40 dollar per vat en zet Rusland economisch terug in midden jaren 90.

Zonder toegang tot de internationale obligatiemarkt kan Rusland niet meer geld op halen. China en India kunnen wel een vriendenprijsje voor de riskante Russische staatsobligaties maken (10 tot 15% rente vragen zal wel goed zijn) en dan gaat Rusland naar nog slechtere tijden dan de jaren 90.

Putin zal z'n echte aartsvijand ontdekken, JPow gaat met het creëren van een wereldwijde recessie een einde aan de Russische grondstoffeneconomie maken.

Tegen volgend jaar wilt de Fed dat de inflatie tot 2% in elkaar getrapt is, dan vereist een stevige recessie om de energie- en grondstofprijzen temmen. En het behalen van de 2% inflatiedoel wordt een harde strategische klap voor Rusland.

Als Azië in recessie gaat, dan loadbalancen de Amerikanen naar meer handel met Europa en omgekeerd. Maar als de VS in recessie gaat, dan wordt de hele wereld in recessie meegesleurd.

Voor Europa betekent een stevige recessie honderdenduizenden mensen per land die vrij gemaakt worden om in 't leger of de wapenindustrie te gaan. In de VS worden miljoenen mensen vrijgemaakt om door het militair-industrieel complex opgeslokt te worden.

Om uit een recessie te geraken, gaan de overheden jobs creëren met overheidsuitgaven. Leger en wapenindustrie uitbreiden was het beproeft recept om uit crisis van de jaren 1930 te geraken. Voor de VS is oorlog een verdienmodel zoals wat fossiele brandstoffen voor Rusland, auto's voor Duitsland,... is.

Voor het Oekraïense leger is het deze zomer de Russen zo goed mogelijk tegenhouden totdat de modder in de herfst, winter en lente de voertuigen op de wegen houdt en de Russische troepen worden in de winter kapot gevroren.

In de recentste VICE video zie je dat de Russische troepen gevangen dieren moeten slachten en villen om aan eten te geraken. Met munitie geproduceerd in 1989, gebrekkig materiaal en voedsel gaan ze de Duitse ervaring aan het Ostfront herhalen.

Legerkisten jatten zoals echte nazi's aan het Ostfront.

YouTube: Russian Soldiers Hate Their Combat Boots And Looking For Ukrainian O...

Klagen over de traagheid van de Westerse hulp is niet nieuw.

Wacht maar tot de wapenindustrie echt opgestart en uitgebreid is, dan gaat de hulp exponentieel omhoog. De wapenfabrikanten hadden gezegd dat het minstens een jaar duurt om beetje productie op te zetten.

Waarvoor is de Donbass en de Krim in Oekraïense handen nodig? Voor aardgas fracking in de Donbass en deepwater oil drilling rond de Krim.

Rusland heeft toch meer dan genoeg olie, gas, metalen en graan in eigen land?

Het probleem is niet alleen een nieuwe concurrent die de Russische exports overbodig maakt. Met Westerse kapitaal, technologie, management en gedachtengoed kunnen de grondstoffen op een lage corruptie methode ontgind worden en dan gaan de Oekraïners onder de Russische prijzen zitten.

De pijpleiding naar China is speciaal ontworpen om 5x meer te kosten dan een normaal ontworpen pijpleiding, de aannemers van oligarchen moeten een staatsbedrijf uitzuigen.

Op deze manier kan alles in Rusland duurder geproduceerd/geleverd worden dan normaal.

Exporteren naar China kan alleen met zware verliezen:

Nieuwe olieprojecten in Rusland hebben 70 tot 100 dollar per vat nodig voor break-even. Oude velden drogen op en moeten door de veel te dure nieuwe velden vervangen worden.

De Amerikanen gaan aan de Oekraïners laten zien hoe je de aardgasprijs naar de nul kan fracken en dat was de reden voor de Amerikanen om ook naar de olie te fracken als alternatief voor de gecrashte aardgasprijs. Deepwater drilling naar olie rond de Krim is een doodsteek voor Rusland. De Brent onder 60 dollar per vat zetten en de olie en gas dooft uit in Rusland.

Het verschil tussen klassieke olie- of gas en fracking is dat de klassieke olie en gas 3 tot 8 jaren duurt om te ontginnen en de Amerikanen fracken het in 3 tot 8 weken. Met 50x hogere snelheid kunnen de Amerikanen on-demand de aardgas- of olieprijs kapot maken.

De 50x snellere fracking houdt de Amerikaanse aardgasprijs permanent laag.

Als de Amerikaanse boorkoppen in de Donbass en Krim in de bodem gaan, dan verkoop ik al mijn olie- en gasposities. Voor Rusland betekent dit nooit meer hoge energieprijzen in Europa en nooit meer de hoge cashflow om een oorlog te kunnen starten.

De Beer wordt definitief te zwak en kan niet meer uit z'n hok stormen. Op lange termijn zal Rusland geen oorlogsambities meer hebben, net zoals de Spanjaarden, Fransen, Duitsers,... de drang naar oorlogsvoering afgeleerd hebben. De implosie van een imperium leidt op lange termijn tot een volk psychologisch herprogrammeren.

Aan de jaartallen op het plaatje kan je goed zien waarom 2014 gekozen was om de oorlog te starten.

Nederlanders in het noorden, Nederlanders en Britten in de Donbass, Amerikanen rond de Krim, Italianen en Amerikanen in het westen,... die sinds 2012 of 2013 Oekraine gingen helpen met het ontginnen van olie en gas.

Aardgas in de Donbass kan gemakkelijk via bestaande infrastructuur naar West-Europa.

Rusland investeerde in NordStream 2 voor het geval dat de Oekraïners geen Russische gas door het land laten gaan.

De oliepijpleiding heeft al op olie rond de Krim geanticipeerd.

De Australiërs kopen ook veel loyaliteit, de Australische mijnbouw heeft 70000 ton kolen gedoneerd en krijgen goede punten van Zelensky. Na 29 jaren zonder recessie dankzij het meeliften met de Chinese honger naar grondstoffen, is het nu tijd om de diversificeren.

In China wordt er openlijk gediscussieerd over het feit dat ze sinds het 1 kind beleid 100 miljoen meer geboortes geteld hadden dan in werkelijkheid. Als hun bevolkingspiramide naar de werkelijkheid gecorrigeerd wordt, dan gaan ze de helft van de bevolking kwijt spelen tegen 2050.

https://twitter.com/PeterZeihan/status/1542482851639296000
In 't geel is aangeduid wat teveel geteld is. Weinig potentiële moeders om de bevolking in stand te houden.

De verwachte implosie van de Chinese bevolking en consumptie wordt een ramp voor de Australische economie. Mijnbouw in een lageloonland naast de EU is een goed idee en de oorlog creëert lange termijn vraag naar grondstoffen in Europa.

Kapotgeschoten gebieden zijn ideaal voor de fracking, mijnbouw, zware industrie,... Minder last van NIMBY dat kan protesteren. Wie gaat daar wonen/vestigen? De industrie en hun personeel. Net zoals in de VS fracking communities, mining communities,... bestaan. Als er werk is en er kan geld verdiend worden, dan gaan er steeds meer mensen daar willen zijn.

Dit is wat de Australiërs naast je stad willen doen:

Op deze manier kan er geld verdiend worden aan de bouw van de ultieme tankgracht aan de grens met Rusland.

Oost-Europese bouwbedrijven en leveranciers van bouwmaterialen gaan aan de heropbouw verdienen. Als een Oekraïense gezin moet kiezen tussen Poolse of Duitse ramen, dan zal het Poolse worden.

Oost-Europa en Angelsaksische landen denken in kansen, hun toekomst veilig stellen en geld verdienen in Oekraïne.

West-Europa denkt graag in termen van problemen en kosten.

[Voor 100% gewijzigd door rapture op 03-07-2022 20:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:13
Ook niet te vergeten dat grondstoffen die militair nodig kunnen zijn (vooral voor produktie van munitie) sinds kort van hogerhand alleen daarvoor gebruikt mogen worden. Oftewel er worden al andere produkties stopgezet om toch nog militair met wat nieuw spul te kunnen komen. Indirect geeft dat aan dat rusland daar dus problemen mee heeft of verwacht te krijgen. We weten natuurlijk niet hoeveel ze nog hebben liggen, maar het geeft wel aan dat ze bezorgd zijn over de voorraden.

@rapture en @bulle bas Mooie posts trouwens weer, altijd goed om meer achtergrondnieuws goed uitgewerkt voorbij te zien komen d:)b

[Voor 12% gewijzigd door redwing op 03-07-2022 20:09]

[removed]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PLAE
Ze schakelen inderdaad (langzamerhand?) over op een oorlogseconomie. Dus bedrijven mogen vakanties intrekken, personeel verplichten naar ploegendiensten te gaan, orders die te maken hebben met de 'speciale operatie' niet weigeren et cetera.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:44
bulle bas schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:11:
[...]Wat me het meest sterk opvalt is dat Putin extreem bang is voor de samenleving. Tot nog toe is zijn doctrine geweest om de bevolking a-politiek en onverschillig te houden, vermijden dat men enig enthousiasme voor welke publieke zaak dan ook zou kweken, als de dood dat hij is dat zijn regime onderuit geschoffeld zou kunnen worden door krachten die hij niet meer onder controle heeft. De bevolking een wapen in de hand drukken durft hij niet aan. De opperste opperbureaucraat schaakt daarom maar door met de stukken die hij heeft, niet omdat hij aan de winnende hand is.
Ik denk dat hij gaandeweg steeds banger moet worden getuige het bericht dat inmiddels militaire recruteringsbureaus in RU in brand worden gestoken: bron: NOS Liveblog

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:37
rapture schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:18:
Wat Oekraïne wilt, ligt mooi in lijn met de Amerikanen willen. Er zal heel veel wapentuig verkocht, geproduceerd en geleverd worden totdat Rusland implodeert. De combinatie van de Amerikaanse wapenindustrie maximaal geld laten verdienen en Rusland zo hard mogelijk beschadigen is voor de Amerikanen een mooie win-win.

Historisch vonden de Amerikanen Adam Smith's Wealth of Nations fantastisch. De gesloten handelsnetwerken van de mercantilisten moesten opgebroken worden voor de free trade. De Amerikanen voeren niet oorlog om territorium te veroveren, maar om Amerikaanse bedrijven in jouw land rijk te laten worden. Ze komen om de grondstoffen te ontginnen of hun goederen/diensten te verkopen.

75+ jaren later consumeren we nog altijd Amerikaanse films, muziek, fastfood, spijkerbroeken,... en dat is lange termijn dividend dat naar de VS gaat.

Wapenaankopen zijn meer dan zakelijke transacties, een land koopt eigenlijk bescherming van een grootmacht. De miljarden dat we aan de Amerikaanse wapenindustrie uitgeven zorgt ervoor dat de Amerikanen wapens en troepen naar Europa sturen om ons te beschermen. De VS wilt z'n goede klanten en afzetmarkten niet kwijt spelen.

De vorige implosie gebeurde 3 decennia geleden na 10 jaren oorlog in Afghanistan. De downgrade van USSR naar Rusland, is dat ze met de helft van de voormalige bevolking verder moeten doen.

De Russische bevolking in 3 gelijke delen op een kaart:
[Afbeelding]

Zelfs bij 1/3 bevolkingsverlies kan enorm groot stuk territorium van Rusland afgerukt worden.

Hoe Rusland kan imploderen. Startend met de architect van de post-Sovjet Rusland (die de oligarchie gecreëerd heeft en om te voorkomen dat de burgers gaan klagen over het uitzuigen was een tsaar nodig) is uit Rusland weggevlucht. YouTube: How Russia could collapse (again)

Waarom moet het Russische imperium imploderen?

De Oost-Europeanen vechten niet alleen tegen de Orcs die massamoorden, verkrachtingen, plunderingen en het platgooien van steden uitvoeren. Ze strijden ook tegen de conversie van hun kinderen en kleinkinderen tot de nieuwe generaties Orcs die in middeleeuwse toestanden opgroeien en door de armoede in het Russische leger gedreven worden om in een andere land massamoorden, verkrachtingen, plunderingen,... uit te voeren.

[Afbeelding]

4/5 van de Oost-Europeanen zijn bereid om hun leven op te offeren om de Russen tegen te houden en de implosie van het imperium is de enigste veiligheidsgarantie dat werkt.

China zal het geopolitiek spel wel voorzichtiger spelen als het Westen laat zien dat 400+ jaren Russische imperium geeft geen enkele garantie op hun bestaansrecht. China kan ook in stukken gescheurd worden. Het Chinese nationalisme werkt zolang het goed gaat, het moment dat de Chinezen geen geld meer kunnen verdienen en het goede leven verdwijnt, het nationalisme wordt snel door het raam weggegooid.

Voor meer info over demografie van landen die het soort economie bepalen, energie, kunstmest, voedselvoorziening, supply lines,... die de geopolitiek bepalen, waarom China en Rusland in diepe problemen zitten en waarom de VS goede immuniteit tegen de problemen heeft, zie:
YouTube: Peter Zeihan | The Changing Character of War | Maneuver Center of Ex...

Er wordt teveel op de kaart van Oekraïne gestaard, dat is het tactische niveau.

Op het strategische niveau heb je aan de ene kant nieuw leven in de NAVO blazen en de andere kant kunnen de centrale banken een wereldwijde recessie creëren met de renteverhogingen.

De Fed wilt dat de hoge inflatie de kop gedrukt wordt, dat de Amerikaanse huizenmarkt afkoelt (van 6% hypotheekrente nu naar de 7% in 3,5 weken), rentedoel voor het einde van het jaar is 3,4%, de werkloosheid moet omhoog (2 vacatures per werkloze is slecht voor de werkgevers), de energie- en grondstofprijzen moeten naar beneden,... Er zijn nog 4 FOMC in 2022 om de rente dit jaar nog tot 4 keren te verhogen.

De Duitsers laten weten dat de producentenprijzen +33% tov vorig jaar zijn.
https://www.destatis.de/E...047A0922182B92C15.live732

Aankopen worden uitgesteld, industrieën worden stilgelegd,... en bedrijven weten niet meer hoe ze moeten plannen als er geen zekerheid is over de prijzen en lonen in half jaar of een jaar. De centrale banken moeten prijsstabiliteit herstellen.

De goede en slechte jaren in Rusland kan je op een olieprijsgrafiek aflezen.

[Afbeelding]
De grafiek is inflatie gecorrigeerd.

De Beer stormt uit z'n hok bij een hoge olieprijs zoals in 1979, 2008, 2014 en dit jaar.

Terwijl de centrale banken zien dat prijzen uit de pan swingen, verhogen de rente, creëren een recessie om de economie af te laten koelen. Rusland heeft een beperkt aantal jaren om een oorlog te voeren voordat de energie- en grondstofprijzen kelderen.

Zet de olieprijs onder 60 dollar per vat en de Beer gaat pijn lijden. Rusland kan nog altijd olie aan India en China verkopen, maar die vragen wel de stevige korting zoals 40 dollar per vat en zet Rusland economisch terug in midden jaren 90.

Zonder toegang tot de internationale obligatiemarkt kan Rusland niet meer geld op halen. China en India kunnen wel een vriendenprijsje voor de riskante Russische staatsobligaties maken (10 tot 15% rente vragen zal wel goed zijn) en dan gaat Rusland naar nog slechtere tijden dan de jaren 90.

Putin zal z'n echte aartsvijand ontdekken, JPow gaat met het creëren van een wereldwijde recessie een einde aan de Russische grondstoffeneconomie maken.
[YouTube: This Man Will Defeat Russia]
Tegen volgend jaar wilt de Fed dat de inflatie tot 2% in elkaar getrapt is, dan vereist een stevige recessie om de energie- en grondstofprijzen temmen. En het behalen van de 2% inflatiedoel wordt een harde strategische klap voor Rusland.

Als Azië in recessie gaat, dan loadbalancen de Amerikanen naar meer handel met Europa en omgekeerd. Maar als de VS in recessie gaat, dan wordt de hele wereld in recessie meegesleurd.

Voor Europa betekent een stevige recessie honderdenduizenden mensen per land die vrij gemaakt worden om in 't leger of de wapenindustrie te gaan. In de VS worden miljoenen mensen vrijgemaakt om door het militair-industrieel complex opgeslokt te worden.

Om uit een recessie te geraken, gaan de overheden jobs creëren met overheidsuitgaven. Leger en wapenindustrie uitbreiden was het beproeft recept om uit crisis van de jaren 1930 te geraken. Voor de VS is oorlog een verdienmodel zoals wat fossiele brandstoffen voor Rusland, auto's voor Duitsland,... is.

Voor het Oekraïense leger is het deze zomer de Russen zo goed mogelijk tegenhouden totdat de modder in de herfst, winter en lente de voertuigen op de wegen houdt en de Russische troepen worden in de winter kapot gevroren.

In de recentste VICE video zie je dat de Russische troepen gevangen dieren moeten slachten en villen om aan eten te geraken. Met munitie geproduceerd in 1989, gebrekkig materiaal en voedsel gaan ze de Duitse ervaring aan het Ostfront herhalen.

Legerkisten jatten zoals echte nazi's aan het Ostfront.
[Afbeelding]
YouTube: Russian Soldiers Hate Their Combat Boots And Looking For Ukrainian O...

Klagen over de traagheid van de Westerse hulp is niet nieuw.
[Afbeelding]

Wacht maar tot de wapenindustrie echt opgestart en uitgebreid is, dan gaat de hulp exponentieel omhoog. De wapenfabrikanten hadden gezegd dat het minstens een jaar duurt om beetje productie op te zetten.

Waarvoor is de Donbass en de Krim in Oekraïense handen nodig? Voor aardgas fracking in de Donbass en deepwater oil drilling rond de Krim.

Rusland heeft toch meer dan genoeg olie, gas, metalen en graan in eigen land?

Het probleem is niet alleen een nieuwe concurrent die de Russische exports overbodig maakt. Met Westerse kapitaal, technologie, management en gedachtengoed kunnen de grondstoffen op een lage corruptie methode ontgind worden en dan gaan de Oekraïners onder de Russische prijzen zitten.

De pijpleiding naar China is speciaal ontworpen om 5x meer te kosten dan een normaal ontworpen pijpleiding, de aannemers van oligarchen moeten een staatsbedrijf uitzuigen.
[Twitter]
[Twitter]
Op deze manier kan alles in Rusland duurder geproduceerd/geleverd worden dan normaal.

Exporteren naar China kan alleen met zware verliezen:
[Afbeelding]

Nieuwe olieprojecten in Rusland hebben 70 tot 100 dollar per vat nodig voor break-even. Oude velden drogen op en moeten door de veel te dure nieuwe velden vervangen worden.
[Twitter]
De Amerikanen gaan aan de Oekraïners laten zien hoe je de aardgasprijs naar de nul kan fracken en dat was de reden voor de Amerikanen om ook naar de olie te fracken als alternatief voor de gecrashte aardgasprijs. Deepwater drilling naar olie rond de Krim is een doodsteek voor Rusland. De Brent onder 60 dollar per vat zetten en de olie en gas dooft uit in Rusland.

Het verschil tussen klassieke olie- of gas en fracking is dat de klassieke olie en gas 3 tot 8 jaren duurt om te ontginnen en de Amerikanen fracken het in 3 tot 8 weken. Met 50x hogere snelheid kunnen de Amerikanen on-demand de aardgas- of olieprijs kapot maken.

De 50x snellere fracking houdt de Amerikaanse aardgasprijs permanent laag.
[Afbeelding]

Als de Amerikaanse boorkoppen in de Donbass en Krim in de bodem gaan, dan verkoop ik al mijn olie- en gasposities. Voor Rusland betekent dit nooit meer hoge energieprijzen in Europa en nooit meer de hoge cashflow om een oorlog te kunnen starten.

De Beer wordt definitief te zwak en kan niet meer uit z'n hok stormen. Op lange termijn zal Rusland geen oorlogsambities meer hebben, net zoals de Spanjaarden, Fransen, Duitsers,... de drang naar oorlogsvoering afgeleerd hebben. De implosie van een imperium leidt op lange termijn tot een volk psychologisch herprogrammeren.

Aan de jaartallen op het plaatje kan je goed zien waarom 2014 gekozen was om de oorlog te starten.
[Afbeelding]
Nederlanders in het noorden, Nederlanders en Britten in de Donbass, Amerikanen rond de Krim, Italianen en Amerikanen in het westen,... die sinds 2012 of 2013 Oekraine gingen helpen met het ontginnen van olie en gas.

Aardgas in de Donbass kan gemakkelijk via bestaande infrastructuur naar West-Europa.
[Afbeelding]
Rusland investeerde in NordStream 2 voor het geval dat de Oekraïners geen Russische gas door het land laten gaan.

De oliepijpleiding heeft al op olie rond de Krim geanticipeerd.
[Afbeelding]

De Australiërs kopen ook veel loyaliteit, de Australische mijnbouw heeft 70000 ton kolen gedoneerd en krijgen goede punten van Zelensky. Na 29 jaren zonder recessie dankzij het meeliften met de Chinese honger naar grondstoffen, is het nu tijd om de diversificeren.

In China wordt er openlijk gediscussieerd over het feit dat ze sinds het 1 kind beleid 100 miljoen meer geboortes geteld hadden dan in werkelijkheid. Als hun bevolkingspiramide naar de werkelijkheid gecorrigeerd wordt, dan gaan ze de helft van de bevolking kwijt spelen tegen 2050.
[Afbeelding]
https://twitter.com/PeterZeihan/status/1542482851639296000
In 't geel is aangeduid wat teveel geteld is. Weinig potentiële moeders om de bevolking in stand te houden.

De verwachte implosie van de Chinese bevolking en consumptie wordt een ramp voor de Australische economie. Mijnbouw in een lageloonland naast de EU is een goed idee en de oorlog creëert lange termijn vraag naar grondstoffen in Europa.

Kapotgeschoten gebieden zijn ideaal voor de fracking, mijnbouw, zware industrie,... Minder last van NIMBY dat kan protesteren. Wie gaat daar wonen/vestigen? De industrie en hun personeel. Net zoals in de VS fracking communities, mining communities,... bestaan. Als er werk is en er kan geld verdiend worden, dan gaan er steeds meer mensen daar willen zijn.

Dit is wat de Australiërs naast je stad willen doen:
[Afbeelding]
Op deze manier kan er geld verdiend worden aan de bouw van de ultieme tankgracht aan de grens met Rusland.

Oost-Europese bouwbedrijven en leveranciers van bouwmaterialen gaan aan de heropbouw verdienen. Als een Oekraïense gezin moet kiezen tussen Poolse of Duitse ramen, dan zal het Poolse worden.

Oost-Europa en Angelsaksische landen denken in kansen, hun toekomst veilig stellen en geld verdienen in Oekraïne.

West-Europa denkt graag in termen van problemen en kosten.
Interessant overzicht! Tijdens het lezen stuurt toevallig een Amerikaanse collega deze naar mij:

Grappig bedoeld natuurlijk maar het zegt wel iets hoe de meeste mensen daar denken.

Ik ben wel benieuwd welke ‘hogere macht’ dit alles dan bepaalt en uitstippelt.

Hier bedoel ik mee vanuit Russische kant lijkt het erop dat veel keuzes door Putin himself gedaan worden.

Als ik dan bij Amerika kijk vind ik Biden amper nog bekwaam wegens te oud. Met alle respect bijna seniel.

En wat als Trump (of iemand soortgelijk) over 2 jaar aan de macht kan komen. Kan het er dan niet helemaal anders uit gaan zien?

Ik zie het grotere plaatje nog niet echt maar leer graag bij! ;)

*Edit: Ah zie nu dat Powell is voorgedragen door Trump dus wat dat betreft zal er weinig veranderen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:We zitten al een tijdje boven 1000 posts voor dit deel.

Het werd onderhand dus wel tijd voor een nieuw deel, s.v.p. dus hier verder:
De oorlog in Oekraïne - deel 3

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Pagina: 1 ... 252 253 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig:
Impact op persoonlijke situatie: familie, vrienden, werk
Het vliegbewegingen topic
Hulpacties Oekraïne
Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Hoe afhankelijk zijn we echt van het russisch gas

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee