Acties:
  • +4 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:02

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter

De oorlog in Oekraïne - deel 3

Doel van het topic
Bespreek hier zowel de actualiteiten als de achtergronden bij de oorlog in Oekraïne en de verhoudingen tussen het westen en Rusland. Het doel van het topic is om een betrouwbare bron te zijn van informatie en achtergronden bij dit conflict vanuit westers en Nederlands perspectief.

Om de discussie overzichtelijker te houden hebben we extra topics aangemaakt. Let aub goed op waar je jouw bericht plaatst.
Onder andere berichtgeving aan verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping over de volgende onderwerpen:
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
Rusland en het westen: achtergronden en geopolitiek

Persoonlijke verhalen:
Impact op persoonlijke situatie: familie, vrienden, werk

Vliegbewegingen:
Het vliegbewegingen topic

Wapensystemen:
Effectiviteit en ontwikkeling van wapensystemen

Hulpacties:
Hulpacties Oekraïne
Achtergrond
In de TS van het vorige topic staat een uitgebreide beschrijving van de achtergrond van het conflict qua aanleiding: [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne
Topic regels
We hebben in het topic een aantal specifieke regels, naast de bekende AWM beleidsregels.
Schokkende beelden
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
Discussie insteek is vanuit Nederlands en westers perspectief
We zijn een Nederlands forum en Nederland is een democratische rechtstaat. De discussie vind dus ook plaats vanuit het principe vanuit onze democratische rechtstaat met bijhorende normen en waarden. We zijn hier dus niet zogenaamd neutraal als in dat we ruimte bieden voor het legitimeren van antidemocratische visies op de wereld.

We willen dus bijvoorbeeld geen discussies over mensen die leven in een dictatuur ook tevreden kunnen zijn.
Omgang met desinformatie en propaganda
Rusland is een land dat historisch gezien erg goed is in desinformatie en propaganda campagnes. Ook in deze oorlog wordt dit middel volop ingezet. Vandaar dat we geen propaganda talking points willen zien. We verwachten van discussie deelnemers dat er moeite wordt gestoken in het controleren en checken van bronnen en claims alvorens deze worden gepost.

Propaganda talking points zijn te checken op bijvoorbeeld: euvsdisinfo.eu
Zie bijvoorbeeld: Disinformation About the Current Russia-Ukraine Conflict – Seven Myths Debunked
Samenvatting van topic regels
Een samenvatting van bovenstaande met een selectie uit onze AWM beleidsregels.
  • Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
  • Extraordinary claims require extraordinary evidence.
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
  • De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
Informatieve links
Actuele kaart van het conflict: liveuamap.com
Reddit worldnews live blog: https://www.reddit.com/live/18hnzysb1elcs/

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Alpina schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:11:
[...]

Interessant overzicht! Tijdens het lezen stuurt toevallig een Amerikaanse collega deze naar mij:

[Afbeelding]

Grappig bedoeld natuurlijk maar het zegt wel iets hoe de meeste mensen daar denken.

Ik ben wel benieuwd welke ‘hogere macht’ dit alles dan bepaalt en uitstippelt.

Hier bedoel ik mee vanuit Russische kant lijkt het erop dat veel keuzes door Putin himself gedaan worden.

Als ik dan bij Amerika kijk vind ik Biden amper nog bekwaam wegens te oud. Met alle respect bijna seniel.

En wat als Trump (of iemand soortgelijk) over 2 jaar aan de macht kan komen. Kan het er dan niet helemaal anders uit gaan zien?

Ik zie het grotere plaatje nog niet echt maar leer graag bij! ;)

*Edit: Ah zie nu dat Powell is voorgedragen door Trump dus wat dat betreft zal er weinig veranderen.
Ik denk niet dat er een hogere macht is die het allemaal uitstippelt, anders dan de dynamiek die er is. De ene reageert op de ander. Maar Biden doet het juist heel erg goed. Zoekt de rand op als het gaat om escalatie maar gaat er niet overheen. Weet landen te binden en houd waarschijnlijk via de achterkant de lijnen open.

Poetin zou erg blij zijn als Trump terug komt. Totaal onzekere factor, niet alleen voor hem maar ook voor de hele EU en UA. Die kan zo maar alle steun intrekken. Amerika first!

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:22
Cyberpope schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:30:
[...]

Ik denk niet dat er een hogere macht is die het allemaal uitstippelt, anders dan de dynamiek die er is. De ene reageert op de ander. Maar Biden doet het juist heel erg goed. Zoekt de rand op als het gaat om escalatie maar gaat er niet overheen. Weet landen te binden en houd waarschijnlijk via de achterkant de lijnen open.

Poetin zou erg blij zijn als Trump terug komt. Totaal onzekere factor, niet alleen voor hem maar ook voor de hele EU en UA. Die kan zo maar alle steun intrekken. Amerika first!
Dat is wel mijn worse case. Trump die over twee jaar een comeback maakt en alles weer over de kop gooit en verdeeldheid in de NAVO en waar dan ook zaait… :F

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17:13
caspervc schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:31:
[...]

Dat is wel mijn worse case. Trump die over twee jaar een comeback maakt en alles weer over de kop gooit en verdeeldheid in de NAVO en waar dan ook zaait… :F
Kan ook meevallen, maar hij zal deze situatie in ieder geval aangrijpen als ‘told you so’.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
[...]
Putin en Trump gaan wel wat verder dan onzekere factor. Sterker nog, het is een zekere factor. Als Trump nu de president was dan zat de VS niet meer in de NAVO. Dat was eigenlijk de bedoeling voor de oorlog begon, maar gelukkig is het niet zo gegaan. Trump werkte gewoon voor Putin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:04
PilatuS schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:42:
[...]

Putin en Trump gaan wel wat verder dan onzekere factor. Sterker nog, het is een zekere factor. Als Trump nu de president was dan zat de VS niet meer in de NAVO. Dat was eigenlijk de bedoeling voor de oorlog begon, maar gelukkig is het niet zo gegaan. Trump werkte gewoon voor Putin.
Ik weet het niet. Trump is 4 jaar vreselijk geweest voor de status van de VS in de wereld, maar tegelijkertijd zie je nu heel veel republikeinen toch ageren tegen Rusland, al was het alleen maar omdat het goed is voor de wapenindustrie. Ik vraag me af of Trump daadwerkelijk uit de NATO zou stappen. Hij dreigde er continu mee, maar het gebeurde nooit. Daar waar hij wel supersnel uit een akkoord als het klimaatakkoord van Parijs stapte.
Trump was mild met Putin, maar nooit echt overduidelijk dikke vrindjes, uiteindelijk was het meestal toch America First.

Desondanks zou nog een termijn Trump desastreus zijn vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Blaffende honden bijten niet...

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Beetje vreemd, Deel 3 (bedoeld voor) de Oorlog in Oekraïne wordt geopend en de eerste 5 posts horen hier dus thuis.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-04 18:33
caspervc schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:31:
[...]

Er is over 4 maanden al een verkiezing in de VS waardoor Trump aan de macht kan komen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
[...]

Ik denk dat de conservatieven wel eens hun hand hebben kunnen overspeeld, hier zit de bevolking niet op te wachten. Trump moet nu een anti-abortusgeluid laten horen.

Tegelijkertijd zitten de echte havikken in het kamp van de republikeinen. Zo clear cut is het allemaal nog niet. Die kan namelijk ook zo zeggen: we hebben er tabak van, we gaan een stel gevechtsvliegtuigen verkopen of we doen mee. Als Trump er een handeltje van kan maken doet hij het.
En UA is natuurlijk geen dood vogeltje, die zijn echt wel druk bezig om bij elke deur te lobbyen voor de goede zaak.

Wat hier ook ondersneeuwt is het self-image van de VS tegen terreurbewind. Dat zijn dingen die Kamil culturele memes noemt. Dat woord heeft doorgaans een andere lading, maar goed, onderschat dat niet. Europeanen die afgevoerd worden naar kampen, ethnocide, massamoord -- het triggert heel veel aan collectieve psyche. De parallel met WOII steekt recht in je oog.
Als er een is die bewezen heeft die gedeelde culturele psyche te kunnen raken is het Zelensky wel. Het is de vraag of dat nodig gaat zijn. De Oekraiense zaak was de enige waar de Republikeinen en Demcoraten het gauw over eens waren.

Men heeft meer te vrezen van de Chomsky's en Rob de Wijks van deze wereld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Prosac schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:45:
[...]
Trump was mild met Putin, maar nooit echt overduidelijk dikke vrindjes, uiteindelijk was het meestal toch America First.
Het is nooit America First geweest. Het is altijd Trump First geweest en daar horen de banden met Rusland bij.

Zie ook dit: https://www.politico.com/...manafort-sessions-214868/

Daar komt nog veel meer bij, maar alleen al banden zijn er genoeg. Daarom is het ook maar de vraag hoe het zal gaan mocht Trump weer aan de macht komen. Ik denk dat het leveren van wapens dan sowieso gelijk over is. Als Putin iets wil dan zal Trump het graag voor hem doen. De banden met Rusland gaan heel diep. Ook een zoon van hem heeft gezegt dat ze niet echt afhankelijk zijn van banken in de VS en dat het meeste prima via Rusland kan. Dat was wel voor de oorlog, maar de banden gaan echt heel ver met hem en zijn familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-04 02:31

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Tot nu toe slaagt Rusland er altijd in om gronddoelen te raken met kruisrakketten; soms worden een aantal neergeschoten door Anti-Air, maar waarom is het nog niet mogelijk om alle kruisraketten neer te schieten? Heb je daar perse Patriots voor nodig of F15's? Verandert de NASAMS iets aan deze situatie? :Y :N

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-04 23:17

tuinïnen

Eventus stultorum magister

SalimRMAF schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:29:
Tot nu toe slaagt Rusland er altijd in om gronddoelen te raken met kruisrakketten; soms worden een aantal neergeschoten door Anti-Air, maar waarom is het nog niet mogelijk om alle kruisraketten neer te schieten? Heb je daar perse Patriots voor nodig of F15's? Verandert de NASAMS iets aan deze situatie? :Y :N
Veel zal met radar en bereik van afweer te maken hebben. Ook NASAMS vangen maar enkele tientallen km's op en je moet op tijd zijn met detectie wat vrij lastig is bij kruisraketten omdat ze zo laag vliegen in de radarhorizon(30m-50m). Patriots hebben een groter bereik maar ook dan staat of valt alles met detectie. De raketten kunnen eventueel ook nog vanuit een andere hoek komen om bekende radar/afweerposities te ontwijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-04 22:38
Het Youtube kanaal Kings and Generals heeft, van de maand mei, een overzicht video gemaakt van de frontlinies. Vooral handig als je bent vergeten wat er toen gebeurt was. Duurt wel een half uur, omdat hij het per week behandeld.

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1312488

RocketKoen schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:00:
[...]

Er is over 4 maanden al een verkiezing in de VS waardoor Trump aan de macht kan komen.
Euhm nee. De president gaat over het buitenlandse beleid en die verkiezingen zijn pas november 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Anoniem: 1312488 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:27:
[...]

Euhm nee. De president gaat over het buitenlandse beleid en die verkiezingen zijn pas november 2024.
En congress gaat over het budget. En daar zijn in november dit jaar verkiezingen over. De republikeinen hebben al openbaar gemaakt dat er geen dollar aan hulp (humanitair of militair) naar Oekraïne gaat als ze deze verkiezing winnen. En dat ze hopen dat putin dan weer een bondgenoot wordt. :X

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
RocketKoen schreef op maandag 4 juli 2022 @ 00:16:
[...]

En congress gaat over het budget. En daar zijn in november dit jaar verkiezingen over. De republikeinen hebben al openbaar gemaakt dat er geen dollar aan hulp (humanitair of militair) naar Oekraïne gaat als ze deze verkiezing winnen. En dat ze hopen dat putin dan weer een bondgenoot wordt. :X
bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNjFW84j_iWR4fTQyBr8sv8XXV8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VUiQ4gn3CseiIg4E1tKAd4Lz.png?f=fotoalbum_largeinmiddels is de reply weg, maar vanochtend nog niet. Ze halen het ook aan in campagne bijeenkomsten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
RocketKoen schreef op maandag 4 juli 2022 @ 00:29:
[...]

[Afbeelding]inmiddels is de reply weg, maar vanochtend nog niet. Ze halen het ook aan in campagne bijeenkomsten.
Volgens mij is dat iets anders dan dat de Republikeinen nu massaal een andere richting inslaan. Je hebt in die partij enkele keiharde Putin-aanhangers. De strijd is daar intern gaande, en ik heb niet gehoord dat het pleit beslecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-04 22:36

gws24

Thinking is hard!

RocketKoen schreef op maandag 4 juli 2022 @ 00:16:
[...]

Waarschijnlijk één van de redenen waarom de lend lease wet door Biden is ingevoerd. Die geeft namelijk de president veel meer zeggenschap over leveringen in '22 en '23 zonder steeds goedkeuring te hoeven regelen.
To provide enhanced authority for the President to enter into agreements with
the Government of Ukraine to lend or lease defense articles to that Government
to protect civilian populations in Ukraine from Russian military invasion, and
for other purposes.
bron: https://www.congress.gov/...bl118/PLAW-117publ118.pdf

Edit, en die wet is trouwens door beide partijen bijna unaniem aangenomen:
The House passed the lend-lease bill last month on a 417-to-10 vote. Only a few weeks before, the Senate had passed it unanimously, a rare and overwhelming show of bipartisanship in today’s bitterly divided Congress.

The measure, introduced by a bipartisan group of senators, updates a 1941 law the United States used to help its allies during World War II. Now that the bill is signed into law, the United States will be able to more quickly provide equipment and other supplies to Ukraine during the ongoing Russian invasion, as the bill enhances Biden’s authority to expedite agreements with Ukraine and other Eastern European countries.
bron: https://www.washingtonpos...raine-lend-lease-signing/

Zou wel apart zijn als de republikeinen opeens allemaal tegen zouden zijn alleen omdat ze de midterms winnen.

[ Voor 32% gewijzigd door gws24 op 04-07-2022 00:42 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Elke dag gaan er nu wel Russische ammo depots de lucht in, vooral dankzij HIMARS. Maar deze is wel erg spectaculair dus ik denk, ik deel hem even. Happy 4th of July (rond 1:09)😉.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Apache4u schreef op maandag 4 juli 2022 @ 01:08:
Elke dag gaan er nu wel Russische ammo depots de lucht in, vooral dankzij HIMARS. Maar deze is wel erg spectaculair dus ik denk, ik deel hem even. Happy 4th of July (rond 1:09)😉.
[Embed]
Ze kunnen oud en nieuw wel overslaan dit jaar. Het lijkt me lastig hier tegen op te produceren+transporteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 12:41

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Prosac schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:45:
[...]

Ik weet het niet. Trump is 4 jaar vreselijk geweest voor de status van de VS in de wereld, maar tegelijkertijd zie je nu heel veel republikeinen toch ageren tegen Rusland, al was het alleen maar omdat het goed is voor de wapenindustrie. Ik vraag me af of Trump daadwerkelijk uit de NATO zou stappen. Hij dreigde er continu mee, maar het gebeurde nooit. Daar waar hij wel supersnel uit een akkoord als het klimaatakkoord van Parijs stapte.

Desondanks zou nog een termijn Trump desastreus zijn vrees ik.
Gelukkig wordt die soep niet zo heet gegeten.

Kijkend naar dat abortus vraagstuk:Trust in Supreme Court falters after Roe decision

Heel veel Amerikanen keuren dit af:
One year ago, 60 percent of adults approved of the job the Supreme Court was doing, according to a survey by Marquette University Law School. There was little difference between the views of Republicans and Democrats.

By May — soon after a draft of the Dobbs v. Jackson Women’s Health Organization opinion leaked — approval of the court had dropped by 16 points, to 44 percent, according to a follow-up survey by Marquette. That poll showed a dramatic partisan split, with 71 percent of Republicans approving but 28 percent of Democrats doing the same.
Trump zou weer een nieuwe achtbaan betekenen, waarin vooral het Trump belang voorstaat, niet goed voor Oekraïne. Een nieuwe Trump administratie is daarom beter te vermijden. Veel Amerikanen beginnen met de Abortuswetgeving pas goed door te krijgen in welke slechte droom ze zijn beland. Zoals is te zien ziet de meerderheid die anti abortus wetgevingecht niet zitten. Gaat het hooggerechtshof op die voet door, dan marginaliseren zij zichzelf en met daarbij Trump zelf, die vooral zijn steun moet hebben uit de groep die de acties van het hof goedkeurt.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

YouTube: Germany, rearmament, and Ukraine - "Why 100 billion Euro may not fix...

Nieuwe video van Perun over de vooruitzichten wat de Duitse 100 miljard extra defensie uitgaven (de intentie daarvoor in ieder geval) daadwerkelijk gaan opleveren. En hij is pessimistisch, ook relevant voor Nederland dat een aantal van dezelfde problemen heeft.

Primair probleem is zoals corruptie in Rusland de effectiviteit van de strijdkrachten heeft gedecimeerd zo is er in Duitsland bureaucratie. Als de aanschaf van 10 miljoen aan wapens een aanbestedingsprocedure van 100 miljoen met bijbehorende rechtszaken vereist dan heb je op papier 110 miljoen aan defensie uitgegeven. En dan is ook die 10 miljoen aan materieel eigenlijk 5 miljoen, de leverancier die twee keer zo veel vraagt omdat hij weet dat de procedure eindeloos lang duurt en de extra kosten van al dat wachten doorberekent. Zo kom je uit bij een defensiebudget dat het grootste van Europa is en een inzetbaar leger kleiner dan dat van Estland.

Het deed me ook goed de Gorch Fock langs te zien komen, mijn favoriete voorbeeld van Duitse inefficency in defensie uitgaven.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Vorige topicdeel zijn deze posts geplaatst waar ik nog even mijn dank voor wil uitten:
bulle bas schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:11:
[...]

Klopt, alleen hoe groot is dat overwicht?

In je andere berichten spreek je over realisme, waar jij vooral pessimistisch bent. Nu kennen wij elkaar al langer in dit topic, dus ik denk dat het de aard van het beestje is.

Ik ben gaandeweg optimistischer geworden. De lijn die de VS-UK heeft uitgezet is sterk, andere landen moeten volgen. Nederland levert militair meer middelen dan ik had durven hopen gezien de lakse instelling rond de Zuidas. Langzaam maar zeker worden taboes gebroken en wordt er nu echt serieus materieel geleverd. Natuurlijk kan ik mopperen dat ze dat veel eerder hadden moeten doen, zoals ik al van meet af aan bepleit heb. Had UA die wapens eerder gehad, dan was hun uitgangspositie beter geweest. Zeker, maar beter laat dan nooit. Ook geloof ik nog steeds dat ingrijpen vanuit de NATO/coalitie van landen met wil verstandig was geweest, zonder dat ik daar naïef in ben. Maar gedeelde smart is halve smart. Alle angst voor escalatie was irrationeel, en ik meen dat ik mijn gelijk bevestigd zie.

Waar het denk ik op gaat uitdraaien is een Oekraine die defacto onderdeel gaat zijn van de NAVO: met westerse gevechtsvliegtuigen, tanks, artillerie etc. We zijn al onderweg. Ondertussen voeren we de productie op.
Nee dat is niet met een druk op de knop, want er zijn wel wat hindernissen. Daar kan je op twee manieren op reageren: 1) oh nee, hindernissen, het wordt niks, of 2) die zijn niet onoverkomelijk.
Maar in de US wordt er van overheidswege al speciale programma's geactiveerd om productie op te schroeven en commercieel gezien heb je als fabrikant maar weinig prikkel nodig in deze tijd.

Europa en de VS vormen gezamenlijk een schrikwekkend groot economisch blok. Rusland heeft ongelofelijke voorraden vuurwerk, maar in de long run gaat RU dit afleggen. De Soviet Unie had betere kaarten.

Waar ik naar kijk is de stroming. En de stroming is: Oekraine moet dit winnen. En uiteindelijk gaat alles met die stroom mee.

Realisme
Als we het hebben over realisme, dan moet je m.i. niet varen op de De Wijk cs. Philip O´brien heeft dit begrip laatstelijk mooi uit elkaar getrokken.

[...]

[...]

[...]

Hoe gaat het eigenlijk?
Van dezelfde auteur

[Twitter]

[Afbeelding]

[Twitter][Twitter][Twitter]

Twee kampen

[Twitter][Twitter][Twitter][Twitter][Twitter][Twitter][Twitter][Twitter][Twitter]

Dat Oekraine nog een lastige tijd tegemoet gaat geloof ik wel. Dat UA dit jaar het klusje klaart--het lijkt me overdreven optimistisch. Dat dit conflict nog jarenlang duurt kan ik wel geloven, maar ik houd daarbij wel in gedachten dat we de positie van Rusland niet moeten overschatten.

Want waar hebben we het over? Rusland heeft als zogenaamde supermacht ongeveer zijn complete gevechtscapaciteit gepositioneerd op een paar vierkante kilometer dichtbij de eigen grens. Hoe gaat het? Nou schuifelend, een paar kilometer winst tegen hoge verliezen.
Waar een Rob de Wijk mee aan komt zetten: als de NAVO mee moet doen hebben we 1 miljoen NAVO-soldaten nodig in Oekraine. Dat geloofde ik toen al niet, en nu al helemaal niet.
Zolang we de fundamentals niet inzien, blijven we Rusland overschatten.

Ik zou niet graag in de schoenen willen staan van Putin. De Oekraïnse zaak zal in het Westen op kritieke momenten inspanning vergen, maar Putin heeft een groter probleem. Hij is in een ongelijke wedstrijd verzeild geraakt. De overwinning waar hij op zijn best naar uit kan kijken is een Pyrrhus-overwinning voor de korte termijn. Zijn leger is gedemotiveerd, gedecimeerd. De positie van Rusland heeft grote schade opgelopen. Het werven van personeel loopt slecht, de bevolking is bijzonder slecht gemotiveerd om mee te doen met het Putin-project. Alle wisselingen in het leger en de veiligheidsdiensten wijzen er op dat het crisis is, zware crisis, die niet onder controle is.

Wat me het meest sterk opvalt is dat Putin extreem bang is voor de samenleving. Totnogtoe is zijn doctrine geweest om de bevolking a-politiek en onverschillig te houden, vermijden dat men enig enthousiasme voor welke publieke zaak dan ook zou kweken, als de dood dat hij is dat zijn regime onderuitgeschoffeld zou kunnen worden door krachten die hij niet meer onder controle heeft. De bevolking een wapen in de hand drukken durft hij niet aan. De opperste opperbureaucraat schaakt daarom maar door met de stukken die hij heeft, niet omdat hij aan de winnende hand is.
rapture schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:18:
Wat Oekraïne wilt, ligt mooi in lijn met de Amerikanen willen. Er zal heel veel wapentuig verkocht, geproduceerd en geleverd worden totdat Rusland implodeert. De combinatie van de Amerikaanse wapenindustrie maximaal geld laten verdienen en Rusland zo hard mogelijk beschadigen is voor de Amerikanen een mooie win-win.

Historisch vonden de Amerikanen Adam Smith's Wealth of Nations fantastisch. De gesloten handelsnetwerken van de mercantilisten moesten opgebroken worden voor de free trade. De Amerikanen voeren niet oorlog om territorium te veroveren, maar om Amerikaanse bedrijven in jouw land rijk te laten worden. Ze komen om de grondstoffen te ontginnen of hun goederen/diensten te verkopen.

75+ jaren later consumeren we nog altijd Amerikaanse films, muziek, fastfood, spijkerbroeken,... en dat is lange termijn dividend dat naar de VS gaat.

Wapenaankopen zijn meer dan zakelijke transacties, een land koopt eigenlijk bescherming van een grootmacht. De miljarden dat we aan de Amerikaanse wapenindustrie uitgeven zorgt ervoor dat de Amerikanen wapens en troepen naar Europa sturen om ons te beschermen. De VS wilt z'n goede klanten en afzetmarkten niet kwijt spelen.

De vorige implosie gebeurde 3 decennia geleden na 10 jaren oorlog in Afghanistan. De downgrade van USSR naar Rusland, is dat ze met de helft van de voormalige bevolking verder moeten doen.

De Russische bevolking in 3 gelijke delen op een kaart:
[Afbeelding]

Zelfs bij 1/3 bevolkingsverlies kan enorm groot stuk territorium van Rusland afgerukt worden.

Hoe Rusland kan imploderen. Startend met de architect van de post-Sovjet Rusland (die de oligarchie gecreëerd heeft en om te voorkomen dat de burgers gaan klagen over het uitzuigen was een tsaar nodig) is uit Rusland weggevlucht. YouTube: How Russia could collapse (again)

Waarom moet het Russische imperium imploderen?

De Oost-Europeanen vechten niet alleen tegen de Orcs die massamoorden, verkrachtingen, plunderingen en het platgooien van steden uitvoeren. Ze strijden ook tegen de conversie van hun kinderen en kleinkinderen tot de nieuwe generaties Orcs die in middeleeuwse toestanden opgroeien en door de armoede in het Russische leger gedreven worden om in een andere land massamoorden, verkrachtingen, plunderingen,... uit te voeren.

[Afbeelding]

4/5 van de Oost-Europeanen zijn bereid om hun leven op te offeren om de Russen tegen te houden en de implosie van het imperium is de enigste veiligheidsgarantie dat werkt.

China zal het geopolitiek spel wel voorzichtiger spelen als het Westen laat zien dat 400+ jaren Russische imperium geeft geen enkele garantie op hun bestaansrecht. China kan ook in stukken gescheurd worden. Het Chinese nationalisme werkt zolang het goed gaat, het moment dat de Chinezen geen geld meer kunnen verdienen en het goede leven verdwijnt, het nationalisme wordt snel door het raam weggegooid.

Voor meer info over demografie van landen die het soort economie bepalen, energie, kunstmest, voedselvoorziening, supply lines,... die de geopolitiek bepalen, waarom China en Rusland in diepe problemen zitten en waarom de VS goede immuniteit tegen de problemen heeft, zie:
YouTube: Peter Zeihan | The Changing Character of War | Maneuver Center of Ex...

Er wordt teveel op de kaart van Oekraïne gestaard, dat is het tactische niveau.

Op het strategische niveau heb je aan de ene kant nieuw leven in de NAVO blazen en de andere kant kunnen de centrale banken een wereldwijde recessie creëren met de renteverhogingen.

De Fed wilt dat de hoge inflatie de kop gedrukt wordt, dat de Amerikaanse huizenmarkt afkoelt (van 6% hypotheekrente nu naar de 7% in 3,5 weken), rentedoel voor het einde van het jaar is 3,4%, de werkloosheid moet omhoog (2 vacatures per werkloze is slecht voor de werkgevers), de energie- en grondstofprijzen moeten naar beneden,... Er zijn nog 4 FOMC in 2022 om de rente dit jaar nog tot 4 keren te verhogen.

De Duitsers laten weten dat de producentenprijzen +33% tov vorig jaar zijn.
https://www.destatis.de/E...047A0922182B92C15.live732

Aankopen worden uitgesteld, industrieën worden stilgelegd,... en bedrijven weten niet meer hoe ze moeten plannen als er geen zekerheid is over de prijzen en lonen in half jaar of een jaar. De centrale banken moeten prijsstabiliteit herstellen.

De goede en slechte jaren in Rusland kan je op een olieprijsgrafiek aflezen.

[Afbeelding]
De grafiek is inflatie gecorrigeerd.

De Beer stormt uit z'n hok bij een hoge olieprijs zoals in 1979, 2008, 2014 en dit jaar.

Terwijl de centrale banken zien dat prijzen uit de pan swingen, verhogen de rente, creëren een recessie om de economie af te laten koelen. Rusland heeft een beperkt aantal jaren om een oorlog te voeren voordat de energie- en grondstofprijzen kelderen.

Zet de olieprijs onder 60 dollar per vat en de Beer gaat pijn lijden. Rusland kan nog altijd olie aan India en China verkopen, maar die vragen wel de stevige korting zoals 40 dollar per vat en zet Rusland economisch terug in midden jaren 90.

Zonder toegang tot de internationale obligatiemarkt kan Rusland niet meer geld op halen. China en India kunnen wel een vriendenprijsje voor de riskante Russische staatsobligaties maken (10 tot 15% rente vragen zal wel goed zijn) en dan gaat Rusland naar nog slechtere tijden dan de jaren 90.

Putin zal z'n echte aartsvijand ontdekken, JPow gaat met het creëren van een wereldwijde recessie een einde aan de Russische grondstoffeneconomie maken.
[YouTube: This Man Will Defeat Russia]
Tegen volgend jaar wilt de Fed dat de inflatie tot 2% in elkaar getrapt is, dan vereist een stevige recessie om de energie- en grondstofprijzen temmen. En het behalen van de 2% inflatiedoel wordt een harde strategische klap voor Rusland.

Als Azië in recessie gaat, dan loadbalancen de Amerikanen naar meer handel met Europa en omgekeerd. Maar als de VS in recessie gaat, dan wordt de hele wereld in recessie meegesleurd.

Voor Europa betekent een stevige recessie honderdenduizenden mensen per land die vrij gemaakt worden om in 't leger of de wapenindustrie te gaan. In de VS worden miljoenen mensen vrijgemaakt om door het militair-industrieel complex opgeslokt te worden.

Om uit een recessie te geraken, gaan de overheden jobs creëren met overheidsuitgaven. Leger en wapenindustrie uitbreiden was het beproeft recept om uit crisis van de jaren 1930 te geraken. Voor de VS is oorlog een verdienmodel zoals wat fossiele brandstoffen voor Rusland, auto's voor Duitsland,... is.

Voor het Oekraïense leger is het deze zomer de Russen zo goed mogelijk tegenhouden totdat de modder in de herfst, winter en lente de voertuigen op de wegen houdt en de Russische troepen worden in de winter kapot gevroren.

In de recentste VICE video zie je dat de Russische troepen gevangen dieren moeten slachten en villen om aan eten te geraken. Met munitie geproduceerd in 1989, gebrekkig materiaal en voedsel gaan ze de Duitse ervaring aan het Ostfront herhalen.

Legerkisten jatten zoals echte nazi's aan het Ostfront.
[Afbeelding]
YouTube: Russian Soldiers Hate Their Combat Boots And Looking For Ukrainian O...

Klagen over de traagheid van de Westerse hulp is niet nieuw.
[Afbeelding]

Wacht maar tot de wapenindustrie echt opgestart en uitgebreid is, dan gaat de hulp exponentieel omhoog. De wapenfabrikanten hadden gezegd dat het minstens een jaar duurt om beetje productie op te zetten.

Waarvoor is de Donbass en de Krim in Oekraïense handen nodig? Voor aardgas fracking in de Donbass en deepwater oil drilling rond de Krim.

Rusland heeft toch meer dan genoeg olie, gas, metalen en graan in eigen land?

Het probleem is niet alleen een nieuwe concurrent die de Russische exports overbodig maakt. Met Westerse kapitaal, technologie, management en gedachtengoed kunnen de grondstoffen op een lage corruptie methode ontgind worden en dan gaan de Oekraïners onder de Russische prijzen zitten.

De pijpleiding naar China is speciaal ontworpen om 5x meer te kosten dan een normaal ontworpen pijpleiding, de aannemers van oligarchen moeten een staatsbedrijf uitzuigen.
[Twitter]
[Twitter]
Op deze manier kan alles in Rusland duurder geproduceerd/geleverd worden dan normaal.

Exporteren naar China kan alleen met zware verliezen:
[Afbeelding]

Nieuwe olieprojecten in Rusland hebben 70 tot 100 dollar per vat nodig voor break-even. Oude velden drogen op en moeten door de veel te dure nieuwe velden vervangen worden.
[Twitter]
De Amerikanen gaan aan de Oekraïners laten zien hoe je de aardgasprijs naar de nul kan fracken en dat was de reden voor de Amerikanen om ook naar de olie te fracken als alternatief voor de gecrashte aardgasprijs. Deepwater drilling naar olie rond de Krim is een doodsteek voor Rusland. De Brent onder 60 dollar per vat zetten en de olie en gas dooft uit in Rusland.

Het verschil tussen klassieke olie- of gas en fracking is dat de klassieke olie en gas 3 tot 8 jaren duurt om te ontginnen en de Amerikanen fracken het in 3 tot 8 weken. Met 50x hogere snelheid kunnen de Amerikanen on-demand de aardgas- of olieprijs kapot maken.

De 50x snellere fracking houdt de Amerikaanse aardgasprijs permanent laag.
[Afbeelding]

Als de Amerikaanse boorkoppen in de Donbass en Krim in de bodem gaan, dan verkoop ik al mijn olie- en gasposities. Voor Rusland betekent dit nooit meer hoge energieprijzen in Europa en nooit meer de hoge cashflow om een oorlog te kunnen starten.

De Beer wordt definitief te zwak en kan niet meer uit z'n hok stormen. Op lange termijn zal Rusland geen oorlogsambities meer hebben, net zoals de Spanjaarden, Fransen, Duitsers,... de drang naar oorlogsvoering afgeleerd hebben. De implosie van een imperium leidt op lange termijn tot een volk psychologisch herprogrammeren.

Aan de jaartallen op het plaatje kan je goed zien waarom 2014 gekozen was om de oorlog te starten.
[Afbeelding]
Nederlanders in het noorden, Nederlanders en Britten in de Donbass, Amerikanen rond de Krim, Italianen en Amerikanen in het westen,... die sinds 2012 of 2013 Oekraine gingen helpen met het ontginnen van olie en gas.

Aardgas in de Donbass kan gemakkelijk via bestaande infrastructuur naar West-Europa.
[Afbeelding]
Rusland investeerde in NordStream 2 voor het geval dat de Oekraïners geen Russische gas door het land laten gaan.

De oliepijpleiding heeft al op olie rond de Krim geanticipeerd.
[Afbeelding]

De Australiërs kopen ook veel loyaliteit, de Australische mijnbouw heeft 70000 ton kolen gedoneerd en krijgen goede punten van Zelensky. Na 29 jaren zonder recessie dankzij het meeliften met de Chinese honger naar grondstoffen, is het nu tijd om de diversificeren.

In China wordt er openlijk gediscussieerd over het feit dat ze sinds het 1 kind beleid 100 miljoen meer geboortes geteld hadden dan in werkelijkheid. Als hun bevolkingspiramide naar de werkelijkheid gecorrigeerd wordt, dan gaan ze de helft van de bevolking kwijt spelen tegen 2050.
[Afbeelding]
https://twitter.com/PeterZeihan/status/1542482851639296000
In 't geel is aangeduid wat teveel geteld is. Weinig potentiële moeders om de bevolking in stand te houden.

De verwachte implosie van de Chinese bevolking en consumptie wordt een ramp voor de Australische economie. Mijnbouw in een lageloonland naast de EU is een goed idee en de oorlog creëert lange termijn vraag naar grondstoffen in Europa.

Kapotgeschoten gebieden zijn ideaal voor de fracking, mijnbouw, zware industrie,... Minder last van NIMBY dat kan protesteren. Wie gaat daar wonen/vestigen? De industrie en hun personeel. Net zoals in de VS fracking communities, mining communities,... bestaan. Als er werk is en er kan geld verdiend worden, dan gaan er steeds meer mensen daar willen zijn.

Dit is wat de Australiërs naast je stad willen doen:
[Afbeelding]
Op deze manier kan er geld verdiend worden aan de bouw van de ultieme tankgracht aan de grens met Rusland.

Oost-Europese bouwbedrijven en leveranciers van bouwmaterialen gaan aan de heropbouw verdienen. Als een Oekraïense gezin moet kiezen tussen Poolse of Duitse ramen, dan zal het Poolse worden.

Oost-Europa en Angelsaksische landen denken in kansen, hun toekomst veilig stellen en geld verdienen in Oekraïne.

West-Europa denkt graag in termen van problemen en kosten.
Echt prachtige posts die helaas nu wat minder direct toegankelijk zijn door het vervolgdeel op dit topic, maar iedereen zou deze even moeten lezen!

Dank heren! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

gws24 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 00:40:
Zou wel apart zijn als de republikeinen opeens allemaal tegen zouden zijn alleen omdat ze de midterms winnen.
Ja, want die club is nog nooit 180 graden gedraaid als het ze uitkomt. O wacht.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Ik kan het even niet meer volgen, is het goed als Amerika stopt met wapens leveren want dan maken de wapenproducenten daar minder winst?

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mooi plaatje, het laat wederom zien dat het Russische leger niet in staat is om een groot offensief uit te voeren. Dan zit er niets anders op dan stad voor stad te bombarderen, waardoor de oorlog ontzettend lang zal duren.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:30

Snow_King

Konijn is stoer!

XWB schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:16:
[...]

Mooi plaatje, het laat wederom zien dat het Russische leger niet in staat is om een groot offensief uit te voeren. Dan zit er niets anders op dan stad voor stad te bombarderen, waardoor de oorlog ontzettend lang zal duren.
Lang duren en zal zorgen voor heel veel verlies aan troepen en materieel. Uiteindelijk gaat Rusland dit niet redden, maar het gaat heel veel tijd kosten. (En levens....)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

Anoniem: 421923

De samenvatting van het afgelopen weekend
Deel is al genoemd uiteraard maar nog even op een rijtje.

- Belgorod False flag: Rusland claimt dat Oekraine Tochka's heeft afgevuurd op Belgorod. Ander scenario is dat Rusland raketten afvuurde richting Charkiv. Linksom of rechtsom is er schade in de stad oa door luchtafweermunitie van het Pantsyr systeem, misschien dat de Russen zelfs hun eigen raketten hebben neergehaald.

- Melitopol: Oekraine heeft supply depots en een hoofdkwartier gebombardeerd

- Lysychansk: Oekraine heeft zich teruggetrokken uit Lysychansk en wijkt terug naar de Bakhmutovka-rivier op de lijn Siversk-Bakhmut, wat een flinke terreinwinst betekent voor de Russen. Shoigu heeft Putin verteld dat Luhansk nu volledig in Russische handen is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ip23hhzGzDFH79NPuNUftR65XUo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KVxdn8etdl3SrP4SHs5ulQS2.png?f=user_large

- Oekraine krijgt de beschikking over het NASAMS-luchtafweersysteem

- burgerdoden door Russische bombardementen in de Donbas o.a. Sloviansk en Kramatorsk. Rusland stelt de mensen in de Donbas te willen beschermen maar ironisch genoeg lijdt de bevolking van de Donbas het meest onder het Russische geweld

- de treinbrug tussen Melitopol en Tokmak is opgeblazen door onbekenden.

- Slowakije geeft vier Mi-17 helikopters aan Oekraine. Tevens denkt het land na over het sturen van tanks en Mig-29's.

- brand in een munitiedepot in Snizhne in Donetsk (eigen herinnering: voor zover ik me kan herinneren is de Buk-raket die MH17 neerhaalde afgevuurd vanuit Snizhne)

- Turkije heeft op verzoek van Oekraine een schip met gestolen Oekraiens graan aan de ketting gelegd. Betreft het schip Zhibek Zholy, afkomstig uit de bezette havenstad Berdyansk

Toch nog even een stukje over die Kh-22 raketten.
Naar verluid waren de precisie-problemen van de Kh-22 raketten al bekend ten tijde van de Soviet-Unie: een afwijking van 500 meter. De oorlog in Oekraine toont aan dat de afwijking tot 3 km kan zijn.
In mei 2022 zijn de Russen begonnen met 'testen' van de precisie en zijn er achter gekomen dat het beter is om een afstand te gebruiken van 200km ipv 600km voor de beste precisie.

- de aanval op Kremenchuk kwam van een afstand van 200 km
- de aanval op Belhorod-Dnestrovsky kwam van een afstand van 170 km

Conclusie: de geraakte burgerdoelen zijn geen vergissing maar bewust gekozen.
Opmerkelijk is de voltreffer op het winkelcentrum in Kremenchuk met die andere raket ruim 500 meter noordelijk bij die fabriek. Weer die 500m.

- Kherson: Oekraiense troepen zijn tot op een kilometer genaderd van buitenwijken van Kherson. Het gaat nog moeilijk worden en lang duren, maar ze zijn er *O*
(edit: mogelijk kleinschalige aanwezigheid, niet zichtbaar op de maps)

- Oogsten in Kherson-regio: naast het stelen van graan en agricultuur-apparatuur is er nog de overgebleven oogst. De Oekraiense boeren kunnen kiezen: of hun oogst voor een habbekrats verkopen aan de Krim, of laten wegrotten op het land. Sowieso worden ze gedwongen om bepaalde oogsten weg te gooien op het land, met een verbod op verkoop.

- transport van Russische zware artillerie op het spoor: zeventien 2A36 Giatsint-B 152mm towed field guns en negentien D-30 122mm houwitzers

- de Poolse bevolking is, in navolging van Litouwen en Oekraine, ook aan het crowdfunden voor een Bayraktar voor Oekraine. Vraag me af of het bedrijf nu ook weer de drone gaat schenken net zoals bij de eerdere crowdfundingen. Ze moeten toch winst maken denk ik dan :P

Happy 4th of July voor de VS!
Nu hopen dat Oekraine over niet al te lange tijd hun eigen onafhankelijkheid van Rusland kunnen gaan voeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RcaMZf9Y6GJ0bAWho5d3LBJk1E0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8tUEKs4T6xgzw8wCplljez48.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SalimRMAF schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:29:
je kunt veel meer neerhalen als je meer luchtafweer hebt.
Zoveel heeft Oekraine er niet (meer).
Elk systeempje wat ze krijgen helpt weer een beetje en zorgt ervoor dat ze weer meer neer kunnen halen.

Oekraine roept al maanden om het luchtruim te sluiten maar ze zullen het helaas zelf op moeten knappen.
Elk luchtafweersysteem wat ze erbij krijgt, al was het maar 1 exemplaar van NASAMS is weer een raket minder in een flatgebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Anoniem: 421923 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:28:
[...]
Oekraine roept al maanden om het luchtruim te sluiten maar ze zullen het helaas zelf op moeten knappen.
Elk luchtafweersysteem wat ze erbij krijgt, al was het maar 1 exemplaar van NASAMS is weer een raket minder in een flatgebouw.
Niet elke raket kan worden tegengehouden. Dat lukt zelfs Israël met al hun investeringen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:55
gws24 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 00:40:
[...]

Waarschijnlijk één van de redenen waarom de lend lease wet door Biden is ingevoerd. Die geeft namelijk de president veel meer zeggenschap over leveringen in '22 en '23 zonder steeds goedkeuring te hoeven regelen.

[...]
bron: https://www.congress.gov/...bl118/PLAW-117publ118.pdf

Edit, en die wet is trouwens door beide partijen bijna unaniem aangenomen:

[...]
bron: https://www.washingtonpos...raine-lend-lease-signing/

Tis eigenlijk nog aparter dat we dit in Europa niet zelf kunnen beslechten maar wederom voor een enorm deel afhankelijk zijn van Amerikaanse politiek en wil om de problemen in Europa op te lossen.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NiGeLaToR schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:52:
[...]

Tis eigenlijk nog aparter dat we dit in Europa niet zelf kunnen beslechten maar wederom voor een enorm deel afhankelijk zijn van Amerikaanse politiek en wil om de problemen in Europa op te lossen.
tja, we hebben geen Europees leger.
En niet het budget wat de Amerikanen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Anoniem: 421923 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:25:
- Kherson: Oekraiense troepen zijn tot op een kilometer genaderd van buitenwijken van Kherson. Het gaat nog moeilijk worden en lang duren, maar ze zijn er *O*
Heb je daar een bron van?
Noch liveuamap, ISW, WarMonitor of MilitaryLand toont iets wat daarop wijst...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Anoniem: 421923 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:10:
[...]

tja, we hebben geen Europees leger.
En niet het budget wat de Amerikanen hebben.
Dat tweede ben ik niet helemaal met je eens - maar snap wat je bedoelt. Tis meer de wil die er niet is/was.

Laat onverlet dat wat we wel geven enorm veel verschil maakt. Stel je voor dat we er wel voor zouden gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

hoevenpe schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:20:
[...]

Heb je daar een bron van?
Noch liveuamap, ISW, WarMonitor of MilitaryLand toont iets wat daarop wijst...
het Telegram-kanaal van Gerashchenko noemt het:
Ukrainian troops a kilometer from the suburbs of Kherson, but the battle will be very difficult - The Economist

According to the data cited by journalists, Ukrainian troops have already come close to its suburbs.
Blijkbaar is er een artikel in The Economist die het benoemt.
Ik heb er zelf geen abonnement dus kan het niet lezen, maar ik vermoed dat het deze betreft:

https://www.economist.com...o-retake-kherson-province

Ik ga er vanuit dat het scouts zijn of kleine groepjes op fire mission, en geen grootschalige aanwezigheid. Vandaar dat het niet zichtbaar is op de reguliere maps.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 04-07-2022 11:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Anoniem: 421923 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:32:
[...]

het Telegram-kanaal van Gerashchenko noemt het:

[...]

Blijkbaar is er een artikel in The Economist die het benoemt.
Ik heb er zelf geen abonnement dus kan het niet lezen, maar ik vermoed dat het deze betreft:

https://www.economist.com...o-retake-kherson-province

Ik ga er vanuit dat het scouts zijn of kleine groepjes op fire mission, en geen grootschalige aanwezigheid. Vandaar dat het niet zichtbaar is op de reguliere maps.
Alsjeblieft:
The whole region is an agricultural powerhouse, providing tomatoes, watermelons, sunflowers and soyabeans. For these reasons and more, Ukraine is prioritising efforts to retake it. The country’s forces can already boast tactical successes. A military-intelligence officer says that forward units are now within sniper range (a kilometre or so) of Kherson’s outer suburbs. “The next week or two will be even more interesting,” he promises.
Wel goed artikel. Onderstaande lees ik vaker. Ik vraag mij af of dat gebrek aan ondersteuning bewust is, omdat ze verwachten die gebieden niet vast te kunnen houden en dus ook niet teveel mensen, munitie en artillerie systemen daar kwijt willen raken.
Whatever is under way does not yet appear to be a full-fledged counter-offensive. Ukraine remains focussed on halting Russia’s steady advance in the east—on July 2nd, its troops retreated from Lysychansk in Luhansk province—and its southern grouping does not enjoy the three-to-one advantage strategists recommend for a successful offensive. Soldiers complain of a critical shortage of ammunition and infantry. “There is a tendency by our bosses to overstate success on the battlefield,” says Banderas, the nom de guerre of a Ukrainian reconnaissance commander. That could change only if more Western rocket systems are used in the southern theatre, he added. Currently only a handful of M777 howitzers are deployed there.
En andere problemen, die op zich ook al wel bekend zijn hier.
When they try to push the Russians out, they return in greater numbers. “Their ten becomes a hundred,” he says. One village base has four air-defence units defending it. Ukraine’s task has been hindered, the soldier complains, by locals who did not flee the occupation and are being used by Russian troops as human shields: “We can’t shoot at our own people.”

A handful of locals are collaborating with the enemy, he says. Girls as young as 15 have been recruited by the Russians. In early June, Serhiy’s company discovered a 40-year-old artillery spotter during a random search. The man’s near-clean mobile phone gave him away. The phone had just one computer-game app installed. Closer inspection revealed the game was, in fact, a tool to record co-ordinates and receive cryptocurrency payments. “The bastard had mapped out our hardware movements over the last month,” he says.
Ach...
But she insists that not all the Russian soldiers were villains, and she even felt sorry for the youngest ones. Some were fellow Ukrainians, conscripted “after going out to buy bread” in occupied Luhansk, in the east. Those boys paid for everything they took from the village shop, she says—first in hryvnia, later in roubles—and even said “thank you” in Ukrainian. But when Russian positions came under serious attack, the Luhansk units were fortified with angrier colleagues from Russia itself.
Nog even over Kherson
The shifting attitudes in Davydiv Brid offer a warning of what may happen in Kherson if Ukraine’s counter-offensive gathers pace. “Anton”, the pseudonym of a former official who fled to Krivyi Rih in late May after being asked to head a collaborationist authority, says Russia has generally tried not to upset locals too much. This was a conscious decision to co-opt the population, he said. But if that changes and the occupiers are forced out of Kherson, there is little to hold them back. Things will turn nasty, and quickly. “The Russians will be angry as hell, and lash out, but the partisan resistance will be just as fierce,” he said. “The locals will simply tear the Russians apart.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:29

rapture

Zelfs daar netwerken?

The whole region is an agricultural powerhouse, providing tomatoes, watermelons, sunflowers and soyabeans. For these reasons and more, Ukraine is prioritising efforts to retake it. The country’s forces can already boast tactical successes. A military-intelligence officer says that forward units are now within sniper range (a kilometre or so) of Kherson’s outer suburbs. “The next week or two will be even more interesting,” he promises.
Dit verklaart veel. De frontlinie zo dicht mogelijk tegen Kherson aanduwen om de boeren de kans te geven om hun oogst binnen te halen en aan de rest van Oekraïne of op de internationele markt te verkopen.

Afbeeldingslocatie: https://ipad.fas.usda.gov/countrysummary/images/UP/cropcalendar/umb_up_calendar.png

[ Voor 7% gewijzigd door rapture op 04-07-2022 12:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alpina
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jC-TryDRkCQYHcboy1WyQ9aFHVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IcSllvciAk11gOTqQxZIFr0s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

soms denk ik dat Strelkov stiekem pro-Oekraine is, of in elk geval erg kritisch op RF.
Met name z'n beschrijving van 'the enemy' en 'our troops' tekent met name de laatste maand best wel een gunstig plaatje voor UA als je het mij vraagt.

Korte samenvatting: de komende maand zullen de Russen waarschijnlijk moeten uitrusten van de intensieve strijd om Lysychansk, waar ze flinke verliezen hebben geleden. Daarentegen heeft Oekraine het voor elkaar gekregen om de actieve kern van hun troepen met succes terug te trekken uit de mislukte omsingeling, terug naar een goed verdedigbare linie.

Onderstaand zijn recente opmerkingen:

https://wartranslated.com...date-for-the-4-july-2022/

Short review of the frontline situation. With predictions.

1. “Border” front (from borders with Belarus and Kharkiv Oblast):
No substantial changes. The situation is gradually but steadily heating up. Artillery skirmishes, sabotage actions. The enemy is stepping up shelling and UAV attacks deeper into the Russian territory. The aim is to force RF AF to manoeuvre the available air defence units to cover the cities, weakening the cover of forces on the frontline and near rears, in addition to “increasing the prestige of the Russian authorities and the President personally among the population of shelled settlements”. Both sides are gradually bringing forces to the border. I predict that at the end of summer (if not earlier) this frontline will become quite active, which, considering the absence of mobilisation in RF, will only be beneficial to the enemy, who is able to put up a much larger number of “line” detachments and units, even if just light infantry, thanks to their own mobilisation.

2. Kharkiv frontline – no major changes.
Artillery skirmishes, aviation activities, fights of local significance. Prediction – potentially can become the main place for the upcoming “battle for the initiative”. How it will really turn out – we shall see. In any case, the extended configuration of the frontline will inevitably lead to attempts of one or the other side (or both) to conduct offensive operations with decisive or partial goals.

3. Izyum-Sloviansk direction.
The transfer of almost all combat-ready artillery and infantry forces of RF AF and LDPR AF to Lysychansk led to a local superiority of UAF over our forces, as a result of which a series of attacks on Krasnopolye and this general direction were unsuccessful. The enemy, by reinforcing their frontline (despite the battle for Lysychansk) with fresh reserves managed in several places to return lost tactical positions.

Prediction: the group of RF AF and LDPR AF in this direction will be definitely strengthened due to release of forces after the victory at Lysychansk, however I am not expecting an advance on the Sloviansk-Barvenkovo line (at least a successful one), since the enemy forces have entrenched well in the terrain, are quite numerous and active. The UAF command (and their military-political authorities) are paying special significance to holding the Sloviansk-Kramatorsk agglomeration.

4. Donetsk frontline. Seversk-Uhledar-Bakhmut section.
At the moment, advancing forces of RF AF and LDPR AF are attempting to move forward in the Seversk area “on the shoulders of the retreating enemy”. However the enemy prepared here in advance and occupied the new defensive lines with fresh forces, and continues entrenching. Prediction: unfortunately, I am not expecting substantial successes and the breakthrough of the UAF frontline in this area. A gradual fading of the fighting here is probable.

5. Donetsk frontline. Avdeevka-Maryinka section.
Positional fights with superiority of UAF (the superiority is achieved with good artillery support and the activity of UAVs, both reconnaissance and light strike UAVs). There may be attempts of RF AF command to develop the previously achieved success north of Avdeevka, which will now be much more difficult than during the initial breakthrough of the frontline (which was sacrificed to transfer forces to Severodonetsk-Lysychansk).

6. Donetsk frontline. South section.
Not changes. Pretty much the same situation as in the north. I predict only positional fights in the nearest future.

7. Zaporizhye frontline.
Positional fights, artillery skirmishes. Increasing activity of UAF sabotage groups in the near and far rears of our troops. Potentially one of the possible directions of the enemy offensive.

8. Kherson frontline.
No changes. At the forefront – gradually increasing shelling by UAF artillery. The line of contact has not been formed everywhere, in some sections the defence of both sides has local nature (inside localities). One of the most likely directions of the “battle for the initiative”.

General points:

1. The enemy.

Throughout the past month, UAF have been continuously increasing the number of troops and equipment in all directions, both active and “sleeping”, thus creating a steady superiority in manpower, artillery and armoured vehicles at many of those. At the same time, the enemy continued forming strategic reserves, limiting their deployment into battle even at the peak of the Severodonetsk-Lysychansk battle.
As a new element of the UAF tactic, special attention is paid to destruction by rocket artillery and unmanned aviation of important rear facitilies and RF AF and LDPR AF, primarily of large ammunition stockpiles that were not sufficiently or not at all covered by air defence forces.
The local superiority in manpower allowed the enemy to take up previously abandoned territories in many sections without a fight, complicating the tactical situation of our units and formations active in those areas.
Apparently, the emphasised defensive nature of the battle for Severodonetsk-Lysychansk from the UAF side was deliberate. Battles were simply dragged out with an aim to win as much time as possible and inflict maximum losses on the Russian strike group. After the loss of the main positions was a foregone conclusion, the command of UAF managed to withdraw the core of the defending forces and avoid encirclement of even the smallest part of them – both in Severodonetsk and Lysychansk and Zolotoye-Gorskoye. At the same time, however, the majority of the defender’s equipment was irreversibly lost.

Conclusion: UAF is concluding preparation for their own active operations in one or more directions. Will the enemy first wait for the new attack of RF AF or carry out their actions in a proactive manner – I will not be predicting this.

2. Our troops.

The offensive potential of the strike group that took Lysychansk is almost fully exhausted. Continuing the advance without a sufficient operational pause necessary for replenishment and rest of the troops may lead to additional large losses without significant results. Regrouping and determining of the next offensive targets is necessary, as well as taking measures to repel probable enemy attacks.
Russian troops are experiencing growing difficulties in confrontation with UAF on a tactical level due to increasing enemy superiority in manpower and the increase in modern combat equipment available to them.
A lack of replenishment and the impossibility of rotation (especially for the mobilised units of LDPR AF who have been on the frontline for 3-4 months without rotation) leads to a slow but constant decrease in the actual combat readiness and morale of our units and formations currently on defence (while the morale of those who suffered heavy losses but still advancing assault formations remains high).
The military-political authority of RF cannot allow itself to gain foothold in positions and give the initiative fully into the hands of the enemy, since dragging out the hostilities in these conditions will only lead to an increase in the enemy strength and weakening of our strength. Therefore I’m expecting deployment into combat of prepared reserves in a new offensive operation as part of the “battle for the initiative” immediately after some short operational pause.

General conclusion for May-June:

The “Second Stage of the SMO” ended without the complete achievement of the set goals. The group of UAF in Donbas is not defeated and not completely driven out of its territory. Only managed to defeat and push out a part of the enemy group from the “bulge” along the Siverskyi Donets, liberating fully the LPR territory and Popasna, Krasyni Lyman, Severodonetsk, Lysychansk and a number of smaller settlements.

The operation demonstrated that the RF “peace time army”, even significantly strengthened by LDPR AF and “surrogates” that are various PMCs is not able to complete the objective of the complete defeat of UAF and the victorious conclusion of the so-called SMO.

Delay in mobilisation in the Russian Federation may in the coming months lead to a crisis in certain areas of the “Ukrainian frontline”, while further ignoring of the aforementioned inability will negatively impact the situation on a strategic scale.

Murz vindt het ook allemaal niet zo geslaagd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cuTM8EdXplpsDuq895P3CfTbWU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wj53WTdjgK2LTsIV6TZaZ3kr.png?f=user_large

De nabije toekomst.
Onderstaande topografische foto laat goed zien dat Oekraine zich kan terugtrekken naar een nieuwe rivier als verdedigingslinie, terwijl de Russen 'heuvelafwaarts' moeten, heeft UA weer een high ground.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBixe9ECkHvTqoZcRQHuueNvA4o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ybL1Z9b7xobQvmAwnl4p3Rgn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 04-07-2022 14:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

ik zag het bericht ook al.

Maar ik zit naar de details te kijken:

hebben de Russen dat allemaal intact gelaten of zijn er een handvol stratenmakers meegereisd naar het eiland om dat even zo mooi te maken?

Het ziet er te mooi uit allemaal voor iets wat ongetwijfeld even tijdelijk weer wordt opgetuigd want de Russen zullen ongetwijfeld weer terug komen.

Dus of het was altijd al zo intact gelaten of ze hebben extra hun best gedaan om het er mooi uit te laten zien. Is dat nodig zolang de oorlog nog duurt? Waarschijnlijk wel, om te laten zien dat Oekraine alles mooi wil herbouwen en niet zo belabberd en slecht onderhouden wil laten zijn als alles in Russian world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:34
Dit kan best waar zijn, maar die foto is al oud. Bij een artikel van 23 maart is namelijk ook al dezelfde foto gebruikt:
https://www.npr.org/2022/...oner-swap?t=1656939095374
Anoniem: 421923 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:40:
[...]

hebben de Russen dat allemaal intact gelaten of zijn er een handvol stratenmakers meegereisd naar het eiland om dat even zo mooi te maken?

Het ziet er te mooi uit allemaal voor iets wat ongetwijfeld even tijdelijk weer wordt opgetuigd want de Russen zullen ongetwijfeld weer terug komen.

Dus of het was altijd al zo intact gelaten of ze hebben extra hun best gedaan om het er mooi uit te laten zien. Is dat nodig zolang de oorlog nog duurt? Waarschijnlijk wel, om te laten zien dat Oekraine alles mooi wil herbouwen en niet zo belabberd en slecht onderhouden wil laten zijn als alles in Russian world.
Oude foto dus ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
Erg snel opgetuigd weer allemaal voor een kapotgebombardeerd eiland.
Ik geloof graag in Oekrainse effectiviteit, maar dit lijkt mij een oude foto. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De Russische kosmonauten in het ISS hadden een feestje:
Russische kosmonauten aan boord van het internationale ruimtestation ISS hebben maandag Ruslands verovering gevierd van de oostelijke Oekraïense regio Loehansk , een belangrijke mijlpaal voor Moskou in de oorlog. Roscosmos, het Russische agentschap voor ruimtevaart, beschreef de zege op berichtendienst Telegram als 'een bevrijdingsdag om te vieren. Zowel op aarde als in de ruimte.'

Het staatsbedrijf plaatste bij het bericht foto's van kosmonauten Oleg Artemyev, Denis Matveev en Sergei Korsakov die glimlachend vlaggen omhoog houden van de pro-Russische, zelfverklaarde en door Moskou erkende Volksrepublieken Donetsk en Loehansk.

'Dit is een langverwachte dag waarop inwoners van de bezette gebieden van de regio Loehansk al acht jaar wachten. We zijn ervan overtuigd dat 3 juli 2022 voor altijd de geschiedenis van de Volksrepubliek zal ingaan. Burgers van de geallieerde Volksrepubliek Donetsk, heb geduld!', luidde het.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

XWB schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:55:
De Russische kosmonauten in het ISS hadden een feestje:

[...]
<insert meme>
Russia: you are being rescued!
LNR: ....?
Russia: please do not resist!

Maar goed dat ze een feestje kunnen bouwen. Kan me nog wel herinneren dat ze deze of eerdere kosmonauten aankwamen in pakjes met Oekraiense kleuren ofzo.

Snake Island kruimels:

Russen hebben Pantsyr en radar achtergelaten op het eiland:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPmhGQDpsw_mew7BXx9bn88ZBDw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UGpjfOt8MF7X0KhplkHRWriX.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P6O9VXS08WaBY3cH1PrYdNNkcPw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UDVpGkT8JRHJ0sxteKgE1jVR.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Gezien het gebrek aan kapotte T-62's uit de filmpjes, kan ik ondertussen wel concluderen dat ze die tanks nu hebben ingezet voor suppression van burgers in de bezette gebieden.

Blijkbaar zijn ze die nog niet actief naar de frontlinie aan het deployen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:05
Anoniem: 421923 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:40:
[...]

Dat betwijfel ik, ze zijn er al een schip verloren en ook het eiland zelf ligt binnen vuurbereik. De russen kunnen vast wel voorkomen dat Oekraine het eiland gaat gebruiken omdat het ook binnen hun vuurbereik ligt, maar zelf gebruiken zie ik niet meer gebeuren.
Dit is een oude foto, maar ik zou er niet raar van opkijken als er binnenkort, puur voor propaganda, een echte foto komt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

redwing schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:05:
[...]

Dat betwijfel ik, ze zijn er al een schip verloren en ook het eiland zelf ligt binnen vuurbereik. De russen kunnen vast wel voorkomen dat Oekraine het eiland gaat gebruiken omdat het ook binnen hun vuurbereik ligt, maar zelf gebruiken zie ik niet meer gebeuren.

[...]

Dit is een oude foto, maar ik zou er niet raar van opkijken als er binnenkort, puur voor propaganda, een echte foto komt.
ik zag laatst een bericht dat de Russen zelfs een Tornado-G launcher naar het eiland hadden gebracht. (omgesmolten door TB-2).
Flabbergasted. Wat moet je ermee op het eiland? Ja je kunt 'net' het Oekraiense vastland bereiken maar meer ook niet dus wat moet je met zo'n systeem op het eiland?.
Of toch voor scheepsblokkade?
maar goed, dat is in elk geval verleden tijd voorlopig.

Als ik dat plaatje zo zie, blijkbaar dan een oude foto....
reken maar dat Snake Island een extra bedevaartsoord wordt voor toeristen straks.
Met extra souvenirshops vol met shirts en mokken en postzegels 8)
Met op de terugweg een snorkeltocht bij het wrak van de Moskva. (of laten we dat wrak maar een zeemansgraf laten eigenlijk...)

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 04-07-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Anoniem: 421923 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:04:
[...]

Snake Island kruimels:

Russen hebben Pantsyr en radar achtergelaten op het eiland:

[Afbeelding]
Die Pantsir en radar heeft Rusland later toch nog een keer zelf gebombardeerd?
1 van de 4 bommen was daar op het eiland raak.
Anoniem: 421923 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:07:
[...]
Met op de terugweg een snorkeltocht bij het wrak van de Moskva. (of laten we dat wrak maar een zeemansgraf laten eigenlijk...)
Volgens Rusland was er maar 1 matroos overleden toch?

[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 04-07-2022 15:12 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

YakuzA schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:12:
[...]

Die Pantsir en radar heeft Rusland later toch nog een keer zelf gebombardeerd?
1 van de 4 bommen was daar op het eiland raak.
ah ja zou kunnen. In elk geval fosfor.

Ik weet het niet, dit plaatje komt vandaag voorbij op de feed in elk geval.
Of die door vertrekkende Russen is genomen of door UA SOF (alpha) weet ik niet.

En weer een:
Ammunition warehouse of Russian forces exploded at Yakovlivka village in Donetsk region

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 04-07-2022 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Putin zou op Russische staatstelevisie aangekondigd hebben dat de Russische troepen nu moeten uitrusten en hun capaciteiten opnieuw moeten opbouwen:
De Russische president Vladimir Poetin heeft maandag 'zijn' troepen gefeliciteerd met het 'bevrijden' van de oostelijke Oekraïense regio Loehansk, een belangrijke mijlpaal voor Moskou in de 'speciale militaire operatie' in het buurland.

Dat deed hij tijdens een op de staatstelevisie uitgezonden ontmoeting met minister van Defensie Sergej Sjojgoe. Die had hem zondag meegedeeld dat de operatie om 'de Volksrepubliek Loehansk te bevrijden' met succes was uitgevoerd, meldde staatspersbureau TASS maandag.

Poetin zei dat de troepen die betrokken waren bij de bevrijding 'moeten uitrusten en hun gevechtscapaciteiten opnieuw moeten opbouwen'. De andere militaire eenheden, inclusief de 'Oost- en West-groep', moeten hun taken uitvoeren volgens het eerder goedgekeurde plan, aldus de president. ,,Ik hoop dat alles in hun richting zal doorgaan zoals tot nu toe gebeurde in Loehansk.'' Poetin gaf Sjojgoe de opdracht door te gaan met het offensief.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

XWB schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:15:
Putin zou op Russische staatstelevisie aangekondigd hebben dat de Russische troepen nu moeten uitrusten en hun capaciteiten opnieuw moeten opbouwen:

[...]
dat is dus een maand uitrusten in Donbas voor de Russen. Zoals Strelkov al zei.
En UA had het erover dat er in augustus interessante zaken gaan gebeuren.
UA is bezig met troepenopbouw etc. zo lijkt het.
Gaan ze zelf ook uitrusten en zich klaar maken voor het volgende RF-offensief of gaan ze zelf iets proberen?
RF is uitgeput en verliest her en der supply depots... wie weet.

Ik mag hopen 8)
Darth Putin: dag 131 van mijn driedaagse oorlog. Kyiv innemen was maar een afleiding. Het eigenlijke doel was het innemen van Lysychansk.
Ik blijf een meesterstrateeg.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 04-07-2022 15:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:05
Anoniem: 421923 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:17:
[...]

dat is dus een maand uitrusten in Donbas voor de Russen. Zoals Strelkov al zei.
En UA had het erover dat er in augustus interessante zaken gaan gebeuren.
UA is bezig met troepenopbouw etc. zo lijkt het.
Gaan ze zelf ook uitrusten en zich klaar maken voor het volgende RF-offensief of gaan ze zelf iets proberen?
RF is uitgeput en verliest her en der supply depots... wie weet.

Ik mag hopen 8)

[...]
Inderdaad lijkt het verhaal van Strelkov aardig overeen te komen met de Oekrainse verhalen die je hoort. En dan dus vooral dat ze juist met troepenopbouw bezig zijn geweest terwijl Lysytsjansk werd aangevallen. En daarbij vooral, zoals al vanaf het begin, bezig zijn met materieel, de aanvoerlijnen en depots kapot te schieten.
Het simpele feit dat rusland met zijn '2e leger ter wereld' nu moet uitrusten voordat ze weer iets kunnen geeft wel aan dat er iets goed mis zit daar. Ze zouden met de manschappen en materieel dat ze hebben in 1 keer door moeten kunnen blijven stomen. Echter na een winst van enkele kilometers en nog wat extra (goed te bestoken) kilometers staan ze weer stil.

Ook al blijft rusland vooruit komen, blijven de vooruitzichten nog steeds niet slecht voor Oekraine. Zeker niet omdat ze steeds meer en verder weg gelegen depots kunnen opblazen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-04 08:23

TrailBlazer

Karnemelk FTW

XWB schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:15:

[...]
Hoe gaan ze uitrusten dan. Zetten ze een bordje neer bij de loopgraven: Niet storen we zijn aan het slapen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

Zewatanejo

Fine Thanks!

TrailBlazer schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:29:
[...]

Hoe gaan ze uitrusten dan. Zetten ze een bordje neer bij de loopgraven: Niet storen we zijn aan het slapen?
haha. In het Oekraïens dan wel ;)
Zou er een kans zijn dat ze komen met een aanbod om te onderhandelen om zo wat tijd te kopen?

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:45
Zewatanejo schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:35:
[...]

haha. In het Oekraïens dan wel ;)
Zou er een kans zijn dat ze komen met een aanbod om te onderhandelen om zo wat tijd te kopen?
Ik denk het niet, Oekraïne zal ze geen rust willen geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

Zewatanejo

Fine Thanks!

Ja dat snap ik, maar dat wil niet zeggen dat de Russen geen aanbod kunnen doen

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-04 13:22
Zewatanejo schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:38:
Ja dat snap ik, maar dat wil niet zeggen dat de Russen geen aanbod kunnen doen
Het enige reele aanbod is een aanbod waarin vrede gegarandeerd wordt. Ieder aanbod met een staakt het vuren zal Oekraine vast niet willen, waarom zou je de russen tijd willen geven om de voorraden aan te vullen.

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-04 20:22

Auredium

Informaticus Chaoticus

Zoals ik het hier zie vanuit mijn luie stoel hebben de Oekraïners de Russen flink laten bloeden voor het oosten en zijn ze erin geslaagd om zonder grote klappen weg te trekken daar in een georganiseerde terugtrekking. De Russen hun belangrijkste troepen zijn nu moe.

In de tussentijd hebben de Oekraïners vooruit gekeken en hun legers opgebouwd aan het front en uitgerust met meer en nieuwe wapens. Dat betekend dus dat er nu een offensief gaat komen vanuit Oekraïne. Het zal vast zwaar worden. Maar de vraag is hoe gemotiveerd de Russische troepen zijn die wat moeten verdedigen. Ik hoop dat Oekraïense successen ook bijdragen aan vertrouwen in het westen voor het Russische leger.

Na de NATO top in Madrid is in ieder geval duidelijk dat de wapens blijven komen naar Oekraïne. In welke maten? Geen idee dat wordt inmiddels grotendeels geheim gehouden. Wat wij lezen is waarschijnlijk bij lange na niet wat ze krijgen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
TrailBlazer schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:29:
[...]

Als je binnen bereik van vijandelijke artillerie blijft, geen luchtsteun c.q. -overwicht hebt en je eigen voorraden achter je ziet verdampen dan wordt het inderdaad uiteindelijk een hele lange tuk onder de grond.

Wat hopeloos dit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:29

rapture

Zelfs daar netwerken?

Anoniem: 421923 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:36:
soms denk ik dat Strelkov stiekem pro-Oekraine is, of in elk geval erg kritisch op RF.
Met name z'n beschrijving van 'the enemy' en 'our troops' tekent met name de laatste maand best wel een gunstig plaatje voor UA als je het mij vraagt.

Korte samenvatting: de komende maand zullen de Russen waarschijnlijk moeten uitrusten van de intensieve strijd om Lysychansk, waar ze flinke verliezen hebben geleden. Daarentegen heeft Oekraine het voor elkaar gekregen om de actieve kern van hun troepen met succes terug te trekken uit de mislukte omsingeling, terug naar een goed verdedigbare linie.

Onderstaand zijn recente opmerkingen:

https://wartranslated.com...date-for-the-4-july-2022/

Short review of the frontline situation. With predictions.

1. “Border” front (from borders with Belarus and Kharkiv Oblast):
No substantial changes. The situation is gradually but steadily heating up. Artillery skirmishes, sabotage actions. The enemy is stepping up shelling and UAV attacks deeper into the Russian territory. The aim is to force RF AF to manoeuvre the available air defence units to cover the cities, weakening the cover of forces on the frontline and near rears, in addition to “increasing the prestige of the Russian authorities and the President personally among the population of shelled settlements”. Both sides are gradually bringing forces to the border. I predict that at the end of summer (if not earlier) this frontline will become quite active, which, considering the absence of mobilisation in RF, will only be beneficial to the enemy, who is able to put up a much larger number of “line” detachments and units, even if just light infantry, thanks to their own mobilisation.

2. Kharkiv frontline – no major changes.
Artillery skirmishes, aviation activities, fights of local significance. Prediction – potentially can become the main place for the upcoming “battle for the initiative”. How it will really turn out – we shall see. In any case, the extended configuration of the frontline will inevitably lead to attempts of one or the other side (or both) to conduct offensive operations with decisive or partial goals.

3. Izyum-Sloviansk direction.
The transfer of almost all combat-ready artillery and infantry forces of RF AF and LDPR AF to Lysychansk led to a local superiority of UAF over our forces, as a result of which a series of attacks on Krasnopolye and this general direction were unsuccessful. The enemy, by reinforcing their frontline (despite the battle for Lysychansk) with fresh reserves managed in several places to return lost tactical positions.

Prediction: the group of RF AF and LDPR AF in this direction will be definitely strengthened due to release of forces after the victory at Lysychansk, however I am not expecting an advance on the Sloviansk-Barvenkovo line (at least a successful one), since the enemy forces have entrenched well in the terrain, are quite numerous and active. The UAF command (and their military-political authorities) are paying special significance to holding the Sloviansk-Kramatorsk agglomeration.

4. Donetsk frontline. Seversk-Uhledar-Bakhmut section.
At the moment, advancing forces of RF AF and LDPR AF are attempting to move forward in the Seversk area “on the shoulders of the retreating enemy”. However the enemy prepared here in advance and occupied the new defensive lines with fresh forces, and continues entrenching. Prediction: unfortunately, I am not expecting substantial successes and the breakthrough of the UAF frontline in this area. A gradual fading of the fighting here is probable.

5. Donetsk frontline. Avdeevka-Maryinka section.
Positional fights with superiority of UAF (the superiority is achieved with good artillery support and the activity of UAVs, both reconnaissance and light strike UAVs). There may be attempts of RF AF command to develop the previously achieved success north of Avdeevka, which will now be much more difficult than during the initial breakthrough of the frontline (which was sacrificed to transfer forces to Severodonetsk-Lysychansk).

6. Donetsk frontline. South section.
Not changes. Pretty much the same situation as in the north. I predict only positional fights in the nearest future.

7. Zaporizhye frontline.
Positional fights, artillery skirmishes. Increasing activity of UAF sabotage groups in the near and far rears of our troops. Potentially one of the possible directions of the enemy offensive.

8. Kherson frontline.
No changes. At the forefront – gradually increasing shelling by UAF artillery. The line of contact has not been formed everywhere, in some sections the defence of both sides has local nature (inside localities). One of the most likely directions of the “battle for the initiative”.

General points:

1. The enemy.

Throughout the past month, UAF have been continuously increasing the number of troops and equipment in all directions, both active and “sleeping”, thus creating a steady superiority in manpower, artillery and armoured vehicles at many of those. At the same time, the enemy continued forming strategic reserves, limiting their deployment into battle even at the peak of the Severodonetsk-Lysychansk battle.
As a new element of the UAF tactic, special attention is paid to destruction by rocket artillery and unmanned aviation of important rear facitilies and RF AF and LDPR AF, primarily of large ammunition stockpiles that were not sufficiently or not at all covered by air defence forces.
The local superiority in manpower allowed the enemy to take up previously abandoned territories in many sections without a fight, complicating the tactical situation of our units and formations active in those areas.
Apparently, the emphasised defensive nature of the battle for Severodonetsk-Lysychansk from the UAF side was deliberate. Battles were simply dragged out with an aim to win as much time as possible and inflict maximum losses on the Russian strike group. After the loss of the main positions was a foregone conclusion, the command of UAF managed to withdraw the core of the defending forces and avoid encirclement of even the smallest part of them – both in Severodonetsk and Lysychansk and Zolotoye-Gorskoye. At the same time, however, the majority of the defender’s equipment was irreversibly lost.

Conclusion: UAF is concluding preparation for their own active operations in one or more directions. Will the enemy first wait for the new attack of RF AF or carry out their actions in a proactive manner – I will not be predicting this.

2. Our troops.

The offensive potential of the strike group that took Lysychansk is almost fully exhausted. Continuing the advance without a sufficient operational pause necessary for replenishment and rest of the troops may lead to additional large losses without significant results. Regrouping and determining of the next offensive targets is necessary, as well as taking measures to repel probable enemy attacks.
Russian troops are experiencing growing difficulties in confrontation with UAF on a tactical level due to increasing enemy superiority in manpower and the increase in modern combat equipment available to them.
A lack of replenishment and the impossibility of rotation (especially for the mobilised units of LDPR AF who have been on the frontline for 3-4 months without rotation) leads to a slow but constant decrease in the actual combat readiness and morale of our units and formations currently on defence (while the morale of those who suffered heavy losses but still advancing assault formations remains high).
The military-political authority of RF cannot allow itself to gain foothold in positions and give the initiative fully into the hands of the enemy, since dragging out the hostilities in these conditions will only lead to an increase in the enemy strength and weakening of our strength. Therefore I’m expecting deployment into combat of prepared reserves in a new offensive operation as part of the “battle for the initiative” immediately after some short operational pause.

General conclusion for May-June:

The “Second Stage of the SMO” ended without the complete achievement of the set goals. The group of UAF in Donbas is not defeated and not completely driven out of its territory. Only managed to defeat and push out a part of the enemy group from the “bulge” along the Siverskyi Donets, liberating fully the LPR territory and Popasna, Krasyni Lyman, Severodonetsk, Lysychansk and a number of smaller settlements.

The operation demonstrated that the RF “peace time army”, even significantly strengthened by LDPR AF and “surrogates” that are various PMCs is not able to complete the objective of the complete defeat of UAF and the victorious conclusion of the so-called SMO.

Delay in mobilisation in the Russian Federation may in the coming months lead to a crisis in certain areas of the “Ukrainian frontline”, while further ignoring of the aforementioned inability will negatively impact the situation on a strategic scale.

Murz vindt het ook allemaal niet zo geslaagd:

[Afbeelding]

De nabije toekomst.
Onderstaande topografische foto laat goed zien dat Oekraine zich kan terugtrekken naar een nieuwe rivier als verdedigingslinie, terwijl de Russen 'heuvelafwaarts' moeten, heeft UA weer een high ground.

[Afbeelding]
In Strelkov's commentaar zie ik waarom sommigen zeiden dat je deze oorlog niet met de (Finse) Winter War kon vergelijken, maar met de Battle of Britain moest vergelijken.

De Oekraïense troepen zijn 1 tot maximaal 2 weken aan het front en roteren naar de rustige gebieden. De kennis en ervaring aan het front opgedaan kan aan de nieuwe recruten overgedragen worden. De tank training is van 1 maand naar 2 weken gereduceerd en de lessen worden in een tank paar kilometer achter het front gegeven.

De Britten roteerden de ervaren piloten ver achter de linies om de nieuwe piloten voor te bereiden en konden elke dag een verse lading aan piloten en fighter planes leveren om het moreel in een luchtmachtbasis hoog te houden.

Aan de Russische kant lijkt het op de Luftwaffe waar dezelfde ervaren piloten missies moeten blijven vliegen tot in de dood en het aantal vliegtuigen/piloten in de basis werd gedecimeerd. De Duitsers hadden de Battle of Britain opgegeven wegens het simpele feit dat ze niet willen blijven grinden totdat de laatste Duitse piloot en vliegtuig door de Britten opgevreten werd.

De Russen gaan alle kennis, ervaring, materiaal, manschappen,... kwijtspelen terwijl de Oekraïners steeds sterker worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rapture schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:01:
[...]

In Strelkov's commentaar zie ik waarom sommigen zeiden dat je deze oorlog niet met de (Finse) Winter War kon vergelijken, maar met de Battle of Britain moest vergelijken.

De Oekraïense troepen zijn 1 tot maximaal 2 weken aan het front en roteren naar de rustige gebieden. De kennis en ervaring aan het front opgedaan kan aan de nieuwe recruten overgedragen worden. De tank training is van 1 maand naar 2 weken gereduceerd en de lessen worden in een tank paar kilometer achter het front gegeven.

De Britten roteerden de ervaren piloten ver achter de linies om de nieuwe piloten voor te bereiden en konden elke dag een verse lading aan piloten en fighter planes leveren om het moreel in een luchtmachtbasis hoog te houden.

Aan de Russische kant lijkt het op de Luftwaffe waar dezelfde ervaren piloten missies moeten blijven vliegen tot in de dood en het aantal vliegtuigen/piloten in de basis werd gedecimeerd. De Duitsers hadden de Battle of Britain opgegeven wegens het simpele feit dat ze niet willen blijven grinden totdat de laatste Duitse piloot en vliegtuig door de Britten opgevreten werd.

De Russen gaan alle kennis, ervaring, materiaal, manschappen,... kwijtspelen terwijl de Oekraïners steeds sterker worden.
ik was in de veronderstelling dat het precies andersom was.
Dat de Britten letterlijk en figuurlijk op hun tandvlees liepen en constant in de lucht waren met dezelfde piloten uit alle hoeken en gaten van de wereld die ze maar konden vinden.

Hoe het aan de Duitse kant zat weet ik niet.
De enige reden waarom de Slag om Engeland is gewonnen is omdat het Hitler te lang duurde en het bevel gaf om civiele doelen aan te vallen ipv militaire doelen.

Als de Luftwaffe twee weken langer de Britse vliegvelden had gebombardeerd was het over en uit geweest voor de RAF.

Maar goed misschien is mijn info outdated en te heldhaftig over de RAF.

Maar in geval van de Russen hoor ik het vaker inderdaad: er is daar niet of nauwelijks rotation.
En de enige rotation die er is, is afgekocht met corruptie en smeergeld door familieleden thuis aan prominenten.

Aan Oekraiense kant vraag ik het me af.
Volgens mij zitten ze daar ook regelmatig minstens een maand aan het front en is de rotation ook laag.
Misschien dat de TDF niet aan rotation doet en de UAF en SOF wel?

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 04-07-2022 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
Whoops oude foto inderdaad, gelukkig blijven we scherp hier 😎

Nu zal er vast wel een vlag gehesen zijn.
Deze is misschien iets waarschijnlijker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oS_pweHw5x0mBKoxqdclKBArxng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CmpGf3sIoqij8uhgul6V9oeC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Alpina schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:24:
Whoops oude foto inderdaad, gelukkig blijven we scherp hier 😎

Nu zal er vast wel een vlag gehesen zijn.
Deze is misschien iets waarschijnlijker:
Fool me once...shame on you...fool me twice... :9

Vlaggetje of niet. Het is goed dat het eiland vrij is van de stormtroopers of the empire. :P

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Auredium schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:37:
[...]

Fool me once...shame on you...fool me twice... :9

Vlaggetje of niet. Het is goed dat het eiland vrij is van de stormtroopers of the empire. :P
haha , lichtelijk off topic, maar ik moet altijd hier aan denken bij dat "fool me once" :

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 12:41

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

rapture schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:01:
[...]

Voor een goed deel van Battle of Britain periode ga ik mee in je vergelijking. Een belangrijk psychologische parallel is ook dat de Britse piloten boven vriendelijk gebied konden uitspringen. Zelfs boven zee was redding nog redelijk mogelijk. Ze konden in uren weer in een ander vliegtuig.

Toch was in de nadagen van de Battle of Britain het aantal piloten zo gedecimeerd dat velen zonder voldoende rust sortie na sortie moesten vliegen. Om de tekorten te lenigen werden piloten van de Fleet Air Arm (FAA) bij Fighter Command ingedeeld. Zelfs complete FAA squadrons gingen onder Fighter command vallen.

Uit de BoB wiki wat over de kritiek fase, met aan het eind natuurlijk weer de Polen en Czechoslowaken als sidekick.

Al met al een mooi stukje krijgsgeschiedenis. Iedereen heeft het altijd over de Supermarine Spitfire, maar in de Battle Of Britain was de Hawker Hurricane de ruggengraat van Fighter Command. De Amerikaanse Mustang (P-51B) kwam pas in 1942 bij de Britse luchtstrijdkrachten.
From 24 August onwards, the battle was a fight between Kesselring's Luftflotte 2 and Park's 11 Group. The Luftwaffe concentrated all their strength on knocking out Fighter Command and made repeated attacks on the airfields. Of the 33 heavy attacks in the following two weeks, 24 were against airfields. The key sector stations were hit repeatedly: Biggin Hill and Hornchurch four times each; Debden and North Weald twice each. Croydon, Gravesend, Rochford, Hawkinge and Manston were also attacked in strength. Coastal Command's Eastchurch was bombed at least seven times because it was believed to be a Fighter Command aerodrome. At times these raids caused some damage to the sector stations, threatening the integrity of the Dowding system.

To offset some losses, some 58 Fleet Air Arm fighter pilot volunteers were seconded to RAF squadrons, and a similar number of former Fairey Battle pilots were used. Most replacements from Operational Training Units (OTUs) had as little as nine hours flying time and no gunnery or air-to-air combat training. At this point, the multinational nature of Fighter Command came to the fore. Many squadrons and personnel from the air forces of the Dominions were already attached to the RAF, including top-level commanders – Australians, Canadians, New Zealanders, Rhodesians and South Africans. In addition, there were other nationalities represented, including Free French, Belgian and a Jewish pilot from the British mandate of Palestine.

They were bolstered by the arrival of fresh Czechoslovak and Polish squadrons. These had been held back by Dowding, who thought non-English speaking aircrew would have trouble working within his control system: Polish and Czech fliers proved to be especially effective. The pre-war Polish Air Force had lengthy and extensive training, and high standards; with Poland conquered and under brutal German occupation, the pilots of No. 303 (Polish) Squadron, the highest-scoring Allied unit, were strongly motivated. Josef František, a Czech regular airman who had flown from the occupation of his own country to join the Polish and then French air forces before arriving in Britain, flew as a guest of 303 Squadron and was ultimately credited with the highest "RAF score" in the Battle of Britain.
Oekraïne heeft nog een edge ten opzichte van de Battle of Britain. De constante toevoer van nieuw materieel uit een heel groot achterland. Voor Oekraïne blijft het behoud van ervaren troepen het meest kritisch, net als bij die Britse luchtslag. Misschien moet de Navo wat "beveiligingstaken" in West Oekraïne oppakken, zodat de focus voor Oekraïne zelf onverdeeld op Rusland kan worden gericht. De volgende logische itereatie verwacht ik.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
UA heeft een aanval van RU bij de thermische krachtcentrale in Vuhlehirsk afgeslagen.
Bron:
Deze dus.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
Ik vroeg mij in het vorige topic nog af hoe dat nou ging die gesprekken tussen Macron en Putin.

Nou ja, zo dus:
https://www.reddit.com/r/..._days_before_the_war_eng/

Ik vond al een korte weergave ervan gelezen ergens, maar zo is het wel duidelijker.
Voor de mensen die liever lezen, het trancript:

https://www.letemps.ch/mo...sais-juriste-appris-droit

Vooral Macron is wat langer van stof.

Wat mij toch verbaast is dat Putin zijn eigen onzin gelooft. Diep van binnen had ik toch gehoopt dat het een front zou zijn.
Vladimir Poutine:

(Firm and annoyed tone) This is not a democratically elected government. They came to power in a coup, there were people burned alive, it was a bloodbath and Zelensky is one of those responsible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sugarlevi01 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:10:
Ik vroeg mij in het vorige topic nog af hoe dat nou ging die gesprekken tussen Macron en Putin.

Nou ja, zo dus:
https://www.reddit.com/r/..._days_before_the_war_eng/

Ik vond al een korte weergave ervan gelezen ergens, maar zo is het wel duidelijker.
Voor de mensen die liever lezen, het trancript:

https://www.letemps.ch/mo...sais-juriste-appris-droit

Vooral Macron is wat langer van stof.

Wat mij toch verbaast is dat Putin zijn eigen onzin gelooft. Diep van binnen had ik toch gehoopt dat het een front zou zijn.

[...]
het klopt. Op Maidan zijn inderdaad mensen verbrand.
En beschoten.

Door Berkut of de Oekraiense Alpha-special forces van destijds (sindsdien purged).

Putin noemt feiten, maar verdraait de betekenis ervan.
Vladimir Putin:

The exercises are conducted according to plan.

Emmanuel Macron:

So they end tonight, right?

Vladimir Putin:

Yes, probably tonight, and we will certainly leave a military presence on the border until the situation in Donbass is calmed down. The discussion will be held in consultation with the Ministries of Defence and Foreign Affairs.
dit was vlak voor de start van de invasie.
De Kremlin-rat wist heel goed dat hij zou gaan binnenvallen.
Het is goed om het in dat perspectief te lezen een paar maand later.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 04-07-2022 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
Anoniem: 421923 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:30:
[...]

het klopt. Op Maidan zijn inderdaad mensen verbrand.
En beschoten.

Door Berkut of de Oekraiense Alpha-special forces van destijds (sindsdien purged).

Putin noemt feiten, maar verdraait de betekenis ervan.

[...]

dit was vlak voor de start van de invasie.
De Kremlin-rat wist heel goed dat hij zou gaan binnenvallen.
Het is goed om het in dat perspectief te lezen een paar maand later.
Die laatste inderdaad ook nog. Maar ja, dat kun je ook beter onder de pet houden.

Feiten met een beetje fictie inderdaad, zoals coup, niet democratisch gekozen, en Zelensky, en ok, ik heb geen idee wat die acht jaar geleden aan het doen was, maar volgens mij kwam hij redelijk uit het niets, en is hij zeker niet verantwoordelijk voor die coup.

Ik moet het opzoeken van mijzelf nu.... echt wat die Russen allemaal aanrichten aan werk qua factchecken. :X
Volgens wikipedia toch vooral nog druk bezig met zijn carriere als acteur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Emryte
Een interessante video over hoe de karakter van oorlog veranderd. De presentator behandelt ook Rusland, maar het gaat vooral over de verandering van dat karakter. Ik denk, ik deel het even. Het kan ons misschien ook helpen in de discussie

game pc

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Brand en explosies in opslagplaats van munitie bij treinstation van Donetsk.
Nog een paar van deze en dan hebben de Russen geen ammo meer.
Bron (+filmpje) LiveUAmap

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:34
Kort filmpje van een HIMARS die een verse lading aan raketten krijgt. Mijn god, die dingen zijn echt groot. Lijken wel telefoonpalen :o

YouTube: Ворог може забути про спокійний сон

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Dutchy007 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:31:
Kort filmpje van een HIMARS die een verse lading aan raketten krijgt. Mijn god, die dingen zijn echt groot. Lijken wel telefoonpalen :o

YouTube: Ворог може забути про спокійний сон
Mooi spul hoor. Ik heb een stiekeme, ijdele, hoop dat de VS veel meer dan die handvol gaat leveren, nu te zien is hoe effectief dit systeem is. Met de juiste aantallen denk ik dat dit wel eens een voor een ommezwaai kan zorgen. Ze hebben er volgens de wiki pagina 400. Gewoon 100 leveren en bijproduceren aub.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:58:
[...]

Als je binnen bereik van vijandelijke artillerie blijft, geen luchtsteun c.q. -overwicht hebt en je eigen voorraden achter je ziet verdampen dan wordt het inderdaad uiteindelijk een hele lange tuk onder de grond.

Wat hopeloos dit.
Zou het niet zinnig zijn voor RU om offensief tijdelijk te staken, de overwerkte troepen te roteren met vers spul dat alleen defensief hoeft op te treden? Dat is minder intensief.
Vraag is wel of alles wat je tijdelijk bij het front weghaalt ooit nog wil terugkeren. Dat was volgens mij ook een probleem bij het Kiev-front; een aanzienlijk deel was daarna naar verluid met geen stok meer naar het strijdveld te slaan.

Overigens kan ik me voorstellen dat het bij UA ook niet allemaal koek en ei is. Met de mobilisatie heeft men zo'n zoveel man op de been, ik kan me goed voorstellen dat er best wat units zijn die minder geslaagd zijn qua leiding. Eigenlijk is het bijzonder dat men in UA de moed niet verliest. Her en der lees ik wel eens een geïnterviewde UA-soldaat die niet meer gelooft dat verdere wapenleveringen de zaak nog gaan omkeren. Begrijpelijk als je voortdurend met de riemen moet roeien die je hebt, en dan ook nog eens achteruit. Voor het moreel heeft UA wel succesjes nodig van tijd tot tijd. Maar petje af hoe men het land overeind houdt. Er heerst daar nog altijd groot geloof dat heel UA bevrijd gaat worden.

---

Wat me in de berichtgeving bij de laatste ontruiming bij Lysytsjansk opviel is dat men zei dat men troepen die men kon bereiken had weten terug te trekken. Dan vraag ik me af of hoe het zit met de troepen die men niet kon bereiken. Was dat een technisch probleem in de communicatie of aansturing?
Ik vind dat wat merkwaardig, als terugtrekken onderdeel is van je strategie. Dan is dat een moment waarvan je wist dat die zou komen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Apache4u schreef op maandag 4 juli 2022 @ 23:06:
[...]
Gewoon 100 leveren en bijproduceren aub.
De reden dat het zo traag loopt is dat je getrainde crew moet hebben. Als Oekraïne de mensen al had gehad die met die dingen overweg konden, dan hadden die 100 er echt ook al wel gestaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
bulle bas schreef op maandag 4 juli 2022 @ 23:40:
Overigens kan ik me voorstellen dat het bij UA ook niet allemaal koek en ei is. Met de mobilisatie heeft men zo'n zoveel man op de been, ik kan me goed voorstellen dat er best wat units zijn die minder geslaagd zijn qua leiding. Eigenlijk is het bijzonder dat men in UA de moed niet verliest. Her en der lees ik wel eens een geïnterviewde UA-soldaat die niet meer gelooft dat verdere wapenleveringen de zaak nog gaan omkeren. Begrijpelijk als je voortdurend met de riemen moet roeien die je hebt, en dan ook nog eens achteruit. Voor het moreel heeft UA wel succesjes nodig van tijd tot tijd. Maar petje af hoe men het land overeind houdt. Er heerst daar nog altijd groot geloof dat heel UA bevrijd gaat worden.

---

Wat me in de berichtgeving bij de laatste ontruiming bij Lysytsjansk opviel is dat men zei dat men troepen die men kon bereiken had weten terug te trekken. Dan vraag ik me af of hoe het zit met de troepen die men niet kon bereiken. Was dat een technisch probleem in de communicatie of aansturing?
Ik vind dat wat merkwaardig, als terugtrekken onderdeel is van je strategie. Dan is dat een moment waarvan je wist dat die zou komen. 8)
Om op mijn vorige bericht terug te komen, ik kom net dit tegen, als illustratie van de zware tol die de oorlog eist. Ook wist deze groep dus slechts op het nippertje te evacueren. Dan kan ik me voorstellen dat het bij groepen dus niet op het nippertje goed ging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emryte
Sky News is aanwezig geweest bij het gevecht om Lysychansk

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Mooi spul hoor. Ik heb een stiekeme, ijdele, hoop dat de VS veel meer dan die handvol gaat leveren, nu te zien is hoe effectief dit systeem is. Met de juiste aantallen denk ik dat dit wel eens een voor een ommezwaai kan zorgen. Ze hebben er volgens de wiki pagina 400. Gewoon 100 leveren en bijproduceren aub.
Je moet ook voldoende raketten kunnen blijven leveren, dat is iets moeilijker dan 155mm shells. Die shells wegen zo'n 40 kilo en kan je los meenemen. Die van een HIMARS wegen zo'n 300 kilo per stuk en er zitten er 6 in één pod, 12 (2 pods) bij een M270.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Duitsland heeft 100+ M270’s inactief in storage staan.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

YakuzA schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 07:41:
[...]

Duitsland heeft 100+ M270’s inactief in storage staan.
ja maar die hebben ze hard nodig voor als de Russen komen... 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
bulle bas schreef op maandag 4 juli 2022 @ 23:40:
[...]

Zou het niet zinnig zijn voor RU om offensief tijdelijk te staken, de overwerkte troepen te roteren met vers spul dat alleen defensief hoeft op te treden? Dat is minder intensief.
Vraag is wel of alles wat je tijdelijk bij het front weghaalt ooit nog wil terugkeren. Dat was volgens mij ook een probleem bij het Kiev-front; een aanzienlijk deel was daarna naar verluid met geen stok meer naar het strijdveld te slaan.

---

Volgens mij spelen er verschillende dingen door elkaar: de realiteit, de propaganda-wereld in Rusland en dan een variant aan de zijde van Ukraine van hoe ze de wereld zien en gokken op geopolitiek bijvoorbeeld.

De realiteit is dat beide partijen op korte termijn niet gaan winnen. Ukraine is nog steeds de David in deze strijd tegen Goliath, krijgt elke week nog nieuwe katapults om stenen naar Goliath te gooien die daar hinder van heeft maar niet uit de strijd wordt gemept.

Binnen Rusland is dit het element geworden - men heeft een volledige strijd tegen het westen in scene gezet die men niet mag verliezen. De speciale operatie is een oneindige strijd op dit moment en de oorlogsretoriek gaat nonstop door. De weg terug lijkt me lang. Ook kan men gokken op de opkomst van republikeinen in de VS, waarvan er genoeg geen oorlog meer willen met Putin bijvoorbeeld. Er is veel overlap in gedachtengoed met de extremere republikeinen.

Ukraine heeft momentum nodig om de stroom hulp op gang te houden, dus die moeten nu wel, of ze willen of niet. Verveling vanuit het westen over dit conflict is het grootste risico voor ze.

Dus strategisch gezien kan Rusland op een gegeven moment niet meer aanvallen. Gezien de linies die ze probeerden te hanteren tot waar ze nu alle massa op drukken is dat ook tamelijk triest. Maar of ze uit bezet gebied gejaagd kunnen worden - weet ik niet. Rusland kan enorme verliezen absorberen op de een of andere manier. In het westen kunnen we de verliezen die ze dagelijks leiden niet dragen, maar daar gaat het gewoon nog steeds door. Zinloze dood is blijkbaar onderdeel van de cultuur?

En de Ukrainse zijde krijgt natuurlijk ook een tekort aan frisse, getrainde en ervaren militairen. En dus zie je dat ze ook meer gaan leunen op wapens op afstand, waar beide dan kanonnenvoer voor in de loopgraven parkeren.

Daarom dat ik al zei: hopeloos.
Anoniem: 421923 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 07:42:
[...]

ja maar die hebben ze hard nodig voor als de Russen komen... 8)7
Volgens mij zijn ze daar niet werkelijk mee bezig. Die zitten nog met hun kop in hun eigen politieke kont. Soort-van begrijpelijk, maar enorm frustrerend. En zo wisselt 'de leider' van Europa stuivertje per situatie. Want Macron leek ook nog erg knuffelbaar naar Putin te acteren, maar is nu juist de 'Ukraine moet volledig bevrijd worden'-weg ingeslagen.

Uiteindelijk is en blijft dat het grootste probleem in de EU: het is enorm irritant, traag en ineffectief, maar zonder de EU ben je nog slechter af (daar komen de Britten nu achter voor ons).

[ Voor 9% gewijzigd door NiGeLaToR op 05-07-2022 09:19 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Nederland gaat Kherson herbouwen

Op de Ukraine Recovery Conference in Lugano is duidelijk geworden welke landen welk gebied in Oekraine gaan helpen herbouwen.

Rivne: Ierland
Chernihiv: Duitsland
Charkiv: VS en Turkije
Sumy: Canada
Luhansk: Tsjechië, Finland en Zweden
Donetsk: Polen, Italië
Zapo: Oostenrijk
Mykolaiv: België
Kherson: Nederland en Zweden
Odessa: Zwitserland, Frankrijk
Kirovohrad: Noorwegen

Opmerkelijk genoeg is de Krim niet ingetekend, en Donbas wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POYkxwVnRtVGO6w5w_GHs9PLDIg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tJMCMFNSiBEwzBBPXAyDGZb0.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 05-07-2022 09:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• emphy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:42
Opmerkelijk nieuwtje bij de Finse grens:
'2000 Russische militairen vertrokken vanuit basis bij Finse grens'

Op satellietbeelden is te zien dat een grote hoeveelheid militair materieel is weggehaald van een Russische basis in Alakoertti, niet ver van de Finse grens. Dat meldt de Finse omroep Yle.

Het gaat om meer dan honderd voertuigen, waaronder tientallen gepantserde wagens voor troepentransporten. Yle concludeert dat zeker een derde of zelfs de helft van de 2000 militairen op de basis Alakoertti heeft verlaten. Volgens een Finse militaire expert is het waarschijnlijk dat ze per trein naar Oekraïne zijn gebracht.

Op verschillende satellietfoto's op de website van de Finse omroep is te zien waar er voertuigen zijn verdwenen van de basis.
Bron: nos liveblog

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Anoniem: 421923 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:34:

Op de Ukraine Recovery Conference in Lugano is duidelijk geworden welke landen welk gebied in Oekraine gaan helpen herbouwen.

[Afbeelding]
Wow dit is bizar en .. bizar tegelijk.

Ik bedoel, daar worden elke dag nog gebouwen met mensen erin kapot geschoten en wij geven ze niet oneindig wat ze nodig hebben om Rusland eruit te meppen maar maken wel een plan hoe we iets gaan herbouwen waarvan we nog niet eens weten of Ukraine het ooit terug gaat veroveren.

-O-

Misschien zie ik het verkeerd - maar dit kan toch alleen een horde politici bedenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:39:
[...]

Ik bedoel, daar worden elke dag nog gebouwen met mensen erin kapot geschoten en wij geven ze niet oneindig wat ze nodig hebben om Rusland eruit te meppen maar maken wel een plan hoe we iets gaan herbouwen waarvan we nog niet eens weten of Ukraine het ooit terug gaat veroveren.

-O-

Misschien zie ik het verkeerd - maar dit kan toch alleen een horde politici bedenken?
Wel als je zo zit te doom-en gloomdenken.

It ain't over, still it's over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

-O-

las afgelopen dagen dat de EU 500 miljard uittrekt.
Overigens is volgens UA de schade inmiddels 750 miljard.

Maar inderdaad, het lijkt wel raar
Of het is een stok achter de deur om UA wel degelijk te laten winnen. Dat dat wel degelijk het verwachtingspatroon is van onze politici.
Als die politieke wil er is, kan het gaan gebeuren en is het een signaal richting de twijfelaars hier en overal: het gaat gewoon gebeuren, punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzarect0r
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:50
bulle bas schreef op maandag 4 juli 2022 @ 23:50:
[...]

Om op mijn vorige bericht terug te komen, ik kom net dit tegen, als illustratie van de zware tol die de oorlog eist. Ook wist deze groep dus slechts op het nippertje te evacueren. Dan kan ik me voorstellen dat het bij groepen dus niet op het nippertje goed ging.

[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
Dit komt heel erg overeen met wat ik te horen krijg van mijn vader die aan het front zit in Oekraïne, leeft nog wel gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

emphy schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:35:

[...]

overal afromen om maar troepen te krijgen voor kanonnenvoer in UA.

Er blijft echt helemaal niets over van het beroeps- en contractleger op deze manier.

In het zuiden is UA bezig om stukje bij beetje de boel terug te pakken (maar UA Command zwijgt er voornamelijk over).
Enige wat de Russen nu nog kunnen doen is de rest van Donetsk oblast terugpakken middels BTG-attrition warfare.
Maar daarna zijn ze volgens mij gewoon door hun beroepsleger heen.
De rest van UA zal alleen mogelijk zijn met mobilisatie. Naar verluid is er op de Krim momenteel een poging tot gedwongen mobilisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:25

[Afbeelding]
Op de Krim is ook niet zoveel kapotgeschoten dat er herbouwd moet worden, Donbas daarentegen....
(maar de onderliggende boodschap is natuurlijk dat men niet verwacht dat de Krim nog weer terug zal gaan naar Oekraine)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brinkiewestland
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:22
[...]

-O-

Er zijn al maanden diverse groepen van architecten bezig om de herbouw voor te bereiden, zie
https://nos.nl/artikel/24...-bij-wederopbouw-oekraine en de website van de organisatie die hier achter zit: https://www.ro3kvit.com/

De krim staat er waarschijnlijk niet bij, omdat er daar (nog) weinig herbouwd hoeft te worden

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:25
https://fd.nl/samenleving...veonderdelen-keg2caRT38md

Zit achter een paywall, maar dit artikel laad duidelijk zien dat de boycot van westerse goederen een probleem begint te worden in de Elektronica (computers en huishoudelijke goederen) en de transportsector (vliegtuigen, auto's en vooral treinen).
Men probeert nu al reserveonderdelen via andere vriendelijke landen te importeren, maar dat is erg duur dus niet binnen bereik van iedereen. Ook wordt aangegeven dat vergelijkbare reserveonderdelen via China of India kunnen komen, echter de kwaliteit daarvan is toch anders...

Hoe langer de "speciale militaire operatie" duurt des te moeilijker wordt het om nog aan spullen te komen en dit zal dus steeds merkbaarder worden in de Russische samenleving.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prosac

[Afbeelding]
Oh dit plaatje gaan we echt terugzien bij complotdenkers als "zie je wel, ze willen allemaal gewoon een stukje Oekraine bezetten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
gustaveau schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:09:
[...]

Op de Krim is ook niet zoveel kapotgeschoten dat er herbouwd moet worden, Donbas daarentegen....
(maar de onderliggende boodschap is natuurlijk dat men niet verwacht dat de Krim nog weer terug zal gaan naar Oekraine)
Ik denk op langere termijn de Krim terug gaat naar Oekraïne. Vergeet b.v. het drinkwater niet. Wie heeft daar het beheer over? Als de brug naar Rusland de lucht in vliegt hoe gaat het dan met de Krim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

vincent_1971 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:26:
[...]

Als de brug naar Rusland de lucht in vliegt hoe gaat het dan met de Krim?
Dan komt er een pont.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:59

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

[...]

eh opmerkelijk idd:

de kop:
2000 Russische militairen vertrokken
in de tekst:
Yle concludeert dat zeker een derde of zelfs de helft van de 2000 militairen op de basis Alakoertti heeft verlaten
Lijkt de Telegraaf wel.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

[...]

Ik zou nu graag een spotprentje zien van Putin en een ouderwetse vleesmolen waar bovenin soldaatjes gaan en onder gepureerd vlees over een kaartje van Oekraïne vloeit.

Oekraïne moet echt volhouden. Keihard weerstand bieden en wij als westen moeten ze voorzien van het geld en materiaal wat ze daarvoor nodig hebben. In het hiernamaals kan Poetin dan een glas Wodka drinken met Phyrrus en bijpraten over de overwinningen die ze uiteindelijk de oorlog deed kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Anoniem: 421923 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:46:
[...]

las afgelopen dagen dat de EU 500 miljard uittrekt.
Overigens is volgens UA de schade inmiddels 750 miljard.

Maar inderdaad, het lijkt wel raar
Of het is een stok achter de deur om UA wel degelijk te laten winnen. Dat dat wel degelijk het verwachtingspatroon is van onze politici.
Als die politieke wil er is, kan het gaan gebeuren en is het een signaal richting de twijfelaars hier en overal: het gaat gewoon gebeuren, punt.
500 miljard is een koopje voor wat Oekraïne de EU kan brengen. Namelijk goedkope werkkrachten die affiniteit hebben met de EU (ipv uit een ander werelddeel). Komt goed uit nu de meer achtergestelde gebieden op stoom komen en de arbeiders liever in eigen land gaan werken dan in het rijkere Westen waar ze uiteindelijk minder aan over houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Auredium schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:56:
[...]

Ik zou nu graag een spotprentje zien van Putin en een ouderwetse vleesmolen waar bovenin soldaatjes gaan en onder gepureerd vlees over een kaartje van Oekraïne vloeit.

Oekraïne moet echt volhouden. Keihard weerstand bieden en wij als westen moeten ze voorzien van het geld en materiaal wat ze daarvoor nodig hebben. In het hiernamaals kan Poetin dan een glas Wodka drinken met Phyrrus en bijpraten over de overwinningen die ze uiteindelijk de oorlog deed kosten.
volgens mij heb ik zo'n spotprent al eens gezien.
Tens schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:51:
[...]

eh opmerkelijk idd:

de kop:
[...]

in de tekst:
[...]

Lijkt de Telegraaf wel.
het enige wat ze weten is dat de voertuigen blijkbaar weg zijn.
Maar zijn er ook militairen weg?

Wikipedia: Alakurtti (air base)

Het is in elk geval een vliegbasis van de marine, waar blijkbaar ook een motorized infantry brigade is gestationeerd. Die zal dan weg zijn.
En niet de 3000 radiotechneuten:
Reports indicate that Russia reopened the military base as a garrison of 3,000 radioelectronics experts
The former camp of the 54th Motor Rifle Division was reoccupied by a new arctic motor rifle brigade from January 2015. Reports indicate that Russia reopened the military base as a garrison of 3,000 radioelectronics experts.[6] In 2015, ITAR-TASS reported (through an English language Finnish news service) that motorized infantry brigade is stationed at this base. Russian newspapers reported that brigades at this base would eventually grow to 7,000 soldiers.
Er zijn dus veel meer militairen op de basis gestationeerd, maar misschien heeft die motorised brigade dan die 2000 man?

Betreft vermoedelijk de 80th Arctic Motor Rifle Brigade
Wikipedia: 80th Arctic Motor Rifle Brigade

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 05-07-2022 11:39 ]

Pagina: 1 2 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: