Fornoo schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:38:
Kijk naar een Thierry Boudet, niemand neemt hem nog serieus. De paar dwaallichten die achter hem aanlopen, zouden dan achter een ander aanlopen. Nu blijft het onderwerp bespreekbaar en kan de informatie die ze verspreiden ontkracht worden. In dit voorbeeld erg makkelijk.
Je maakt Baudet meer dan hij is: hij moest 'het partijkartel' openbreken, en dat heeft ie gedaan. We hebben nu 5 partijtjes op rechts, die precies dezelfde agenda als Baudet venten, met slechts een ander verpakkinkje om zo, net als in de super, een vol Unilever rek te hebben. Baudet is niet de grote bedenker, maar de pion die gezet moest worden. Het spel gaat verder... (En er zijn ook nog zat mensen die het een prima kerel vinden, maar weten hoe de hazen lopen en maar op de BBB stemmen.)
Als je des- en misinformatie gaat verbieden, dan zou je de bijbel, de koran en ieder ander boek die magische gebeurtenissen omschrijft ook moeten verbieden.
Alhoewel ik dat persoonlijk zo'n gek idee nog niet vind

zit er natuurlijk een flink verschil tussen kapotbestudeerde boeken zoals de bijbel en propaganda-accounts die triviaal aan trollenfabrieken te linken zijn. Filteren gebeurt hoe dan ook (zelfs op de meest ongefilterde social media winnen advertenties altijd, en platforms ranken gewoon op basis van opbod, en dat is vaak genoeg (in heel specifieke doelgroepen/keywords) helemaal zo duur nog niet). De vraag is dus niet of, maar hoe dan wel. En me dunkt dat het verschil tussen theologie en desinfo best te maken is.
Des- en misinformatie (ook religie) haal je pas uit de wereld als je alle psychopaten, sociopaten en narcisten opruimt. Zolang er mensen zijn die controle over anderen willen uitoefenen, zal er des- en misinformatie (en geweld) bestaan.
Als je met ze opruimen behandelen bedoelt, by all means. Maar vergeet niet dat social media je ook in staat stelt eraan te verdienen: op grote schaal (Kochtopus, Cambridge Analytica,
de Chinese overheid), en op kleine (de natuurgeneesmiddelenhandelaar die yoga-rechts via Telegram weet te vinden). Dat moet je ook aanpakken, anders blijft ook dat soort incentive bestaan.
Ik zie het zo, de waarheid is voor ieder weldenkend mens in een enkele eenvoudige zin te begrijpen. Het prikt overal dwars doorheen. Het sprookje van "De kleren van de keizer" is wat dat betreft een mooi synoniem voor mijn houding. "Hee, kijk, de keizer loopt in zijn blootje." En iedereen staat weer met beide benen op de grond.
Als je kijkt naar de geschiedenis van diezelfde theologie (religie is samen met gereedschappen de oudste traceerbare eigenschap van onze soort, en vind je in elke menselijke samenleving, nul uitzondering, terug) dan is er een goed argument te maken voor de stelling dat Homo Sapiens helemaal niet zo stevig op de grond staat als sommige hoger opgeleiden weleens denken.
[
Voor 3% gewijzigd door
Brent op 13-10-2023 15:21
]