Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:18
Raymond P schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:22:
Dat maakt mij wel sip dat er problemen met het schalen zijn.
Waarom sip? Dat kan ook betekenen dat er significant meer aanmeldingen zijn dan ingeschat. Da's mogelijk goed nieuws, want daarmee maakt dit stukje van de energietransitie een groeispurt door (aangenomen dat de meeste mensen bewust kiezen voor de dynamische tarieven en niet voor het ontbreken van een vast termijnbedrag)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:00

basdej

OutSystems Consultant

Zojuist aangemeld voor een overstap naar Zonneplan, de nieuwe vaste tarieven waren weer absurd hoog, uit principe wil ik niet dat ze zodanig kunnen profiteren van het prijsplafond. 23 januari word ik aangesloten!

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:16
anboni schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:06:
[...]

Waarom sip? Dat kan ook betekenen dat er significant meer aanmeldingen zijn dan ingeschat. Da's mogelijk goed nieuws, want daarmee maakt dit stukje van de energietransitie een groeispurt door (aangenomen dat de meeste mensen bewust kiezen voor de dynamische tarieven en niet voor het ontbreken van een vast termijnbedrag)
Issues bij een 'paar duizend' aanmeldingen mag je verwachten bij een net startend bedrijf wat opereert uit een kantoortje. ANWB heeft (bijna) 5 miljoen leden, dit zou administratief geen enkele issue mogen geven.

De tijd zal het leren, ik hoop dat we niet nog een easyenergy erbij hebben gekregen. :)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LostboyArno
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-07 12:42
basdej schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:10:
Zojuist aangemeld voor een overstap naar Zonneplan, de nieuwe vaste tarieven waren weer absurd hoog, uit principe wil ik niet dat ze zodanig kunnen profiteren van het prijsplafond. 23 januari word ik aangesloten!
Zie zijn heel snel ja. Ik wordt op 20 januari overgezet. Een leuk verjaardagscadeau. Tot dan toe nog 0,89 per kWh en 2,96 per m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Raymond P schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:22:
@don spike
Daar was ik mij bewust van, wat ik nu wel zie is dat de aparte BV niet meer in een verzamelkantoortje huisvest maar ingeschreven staat op ANWB hoofdkantoor.

Dat maakt mij wel sip dat er problemen met het schalen zijn.
Dat maak het voor mij (sinds begin 2022 klant bij ANWB Energie) alleen maar betrouwbaarder.
In ieder geval zit er een organisatie achter die redelijk solvabel is; geeft wat meer zekerheid met gestalde tegoeden m.b.t. de maandelijkse voorschotten...
Dat de kWh prijs dan net ietsje hoger ligt heb ik er wel voor over.
Alhoewel op dit moment:
https://enever.nl/prijzen-feeds/
het verschil te verwaarlozen is.

terugdenkende aan de omvallende energieprijsvechters van de afgelopen jaren

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 15:41

de Peer

under peer review

ehtweak schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:33:
[...]

In ieder geval zit er een organisatie achter die redelijk solvabel is;
dat lijkt me bij dynamische leveranciers veel minder een probleem omdat het verdienmodel compleet anders is. ze speculeren niet met contracten.

Je hebt gewoon een abonnement en krijgt de stroom voor het inkooptarief. heel simpel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:21
anboni schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:06:
[...]

Het gros van de dynamische partijen werkt alsnog met een termijnbedrag :)

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

ehtweak schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:33:
[...]

Dat maak het voor mij (sinds begin 2022 klant bij ANWB Energie) alleen maar betrouwbaarder.
In ieder geval zit er een organisatie achter die redelijk solvabel is; geeft wat meer zekerheid met gestalde tegoeden m.b.t. de maandelijkse voorschotten...
Dat de kWh prijs dan net ietsje hoger ligt heb ik er wel voor over.
Alhoewel op dit moment:
https://enever.nl/prijzen-feeds/
het verschil te verwaarlozen is.

terugdenkende aan de omvallende energieprijsvechters van de afgelopen jaren
2 cent per kWh is voor mij zo'n 100 euro per jaar.
maar inderdaad met verschuiven van gebruik naar de goedkopere uren is een veelvoud daarvan te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:54
Rossi46 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:29:
We zullen zien :) Naar mijn mening zijn we in NL veel te veel zonnepanelen aan het plaatsen, puur en alleen door de riante salderingsregeling waar in de praktijk bijna iedereen gebruik van maakt. De energiemarkt heeft in de praktijk echter niets met die regeling te maken, daar geldt puur het vraag en aanbod principe.
Ik denk dat je voor 2030 eerder moet denken aan 40 GW PV. Dat gaan we niet halen natuurlijk. Waarschijnlijk kan het net het ook niet aan. En die 40 GW gaat uit van beschikbaarheid van accu's en dat fossiel duur genoeg is dat accu's op grote schaal lonend zijn.

Afschaffen van de salderingregeling zal interessant worden. Er s een grote kans dat de groei van PV dan achter gaat lopen bij de groei van elektriciteitgebruik in de zomer. Dan gaan de prijzen omhoog, wat weer goed is voor PV bezitters met een dynamisch contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

de Peer schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:36:
[...]

Je hebt gewoon een abonnement en krijgt de stroom voor het inkooptarief. heel simpel.
Zoals @Rossi46 ook al aangeeft; menig dynamische energietoko (ANWB in ieder geval wel) werkt alsnog met voorschotbedragen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ehtweak schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:39:
[...]

Zoals @Rossi46 ook al aangeeft; menig dynamische energietoko (ANWB in ieder geval wel) werkt alsnog met voorschotbedragen.
wat heeft dat met mijn post te maken?
Ik geef aan dat dynamische aanbieders niet zo maar om vallen omdat ze niet speculeren met contracten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rossi46
Raymond P schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:19:
[...]

Issues bij een 'paar duizend' aanmeldingen mag je verwachten bij een net startend bedrijf wat opereert uit een kantoortje. ANWB heeft (bijna) 5 miljoen leden, dit zou administratief geen enkele issue mogen geven.

De tijd zal het leren, ik hoop dat we niet nog een easyenergy erbij hebben gekregen. :)
Dat is natuurlijk veel te kort door de bocht.

De entiteit heet weliswaar ANWB Energie, maar dat wil niet zeggen dat ze administratief op dezelfde systemen zitten aangesloten als de andere ANWB entiteiten. Ze waren tot voorkort één van de vele EnergyZero minions, maar hebben sinds kort een eigen vergunning. Aan hun huidige interface zie je echter dat ze nog sterk op EnergyZero leunen, maar dat ze dat wel stukje bij beetje aan het veranderen zijn Ze zitten overduidelijk in een transitiefase.

Lang verhaal kort: ik vind het juist prijzenswaardig dat ze nieuwe klanten mondjesmaat aannemen, om de dienstverlening niet in het geding te laten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Rossi46 Exact. Als de beschikbare resources niet ingezet worden zit het verhaal mogelijk iets anders in elkaar dan met het blote oog zichtbaar is. :)

@ehtweak Een grote naam erachter maar aparte BV geeft je geen garantie. Dat het gemoedsrust geeft snap ik wel, met die motivatie ben ik ook ooit klant geworden bij easyenergy. :+

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Raymond P schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:47:

@ehtweak Een grote naam erachter maar aparte BV geeft je geen garantie.
Zekers!
Garantie is een uitstervend fenomeen. Vertrouwen? Wantrouwen zul je bedoelen! :+

Maar dan nog; ik denk niet dat de ANWB (met hun naam er achter) het zich kan veroorloven c.q. er mee weg komt als één van hun BV-tjes (met notabene zowat dezelfde naam) de klanten een oor aannaait...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@ehtweak Zo ver zal het ook niet zo snel komen, zoals @de Peer al aankaartte is het grootste risico structurele wanbetalers en we hebben hier (nog) geen U.K. taferelen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekerwauz_NL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-09 23:45

Koekerwauz_NL

AMD scorpius

Hallo Tweakerts,

Allereerst de beste wensen en een energierijk 2023 gewenst!
Deze draad ben ik al een tijdje aan het lezen en volgen.

Graag schotel ik jullie de volgende casus voor:
Pand uit 1952, compleet gerenoveerd en maximaal geisoleerd waar mogelijk.
Warmtetransmissieberekening geeft aan 11kW.
We hebben deze renovatie in 2017 uitgevoerd en meteen ook gekozen voor een WP, Mitsu Zubadan 12KW alles icm. met vloerverwarming op buffer van 200 liter en een SSW tank van 400 liter. Het geld was op dus toen gaan sparen voor PV panelen.
Die hebben we in Juli 2021 gelegd totaal 8100Wp gekoppeld aan Enphase omvormers.

We hebben een verbruik van ca. 11.000kW op jaarbasis en leveren ca. 5.000kW terug aan Essent. 3.000kW gaat dus meteen ‘het huis in’. Ja, in 2022 hebben we 8000Wp opgewekt (meest ideale PV situering qua opwek)

Door de energie malaise en alles wat daar mee samenhangt zijn we dus de klos voor wat betreft het betaalbaar houden van de energierekeningen. Als ik nu kijk dan moet ik € 250,- betalen aan Essent vanaf 21 maart 2022 tot 1 december 2022. De verbruiksmaanden, december, januari, februari en een gedeelte van maart moeten hier nog bij komen. Ik schat ca. 5.000kW netto verbruik voor deze maanden. Het plafond voor deze maanden in 2023 is ca. 800kW dus 4.200kW valt buiten het netje en met de prijzen van Essent (0,73 dal en 0,92 normaal) ziet het er niet rooskleurig uit om 2023 te beginnen….

We gaan in Q1 of Q2 onze PV opwek uitbreiden met 6300Wp in Oost-West opstelling.
Qua opwekking voor 2023 komen we dan uit op 6300x0,8/2 en 8100x0,9 = ca. 10.000kW.
Voor 2024 zitten we dan op ca. 12.500kW en da hebben we ons verbruik nagenoeg geheel afgedekt.

Mijn vragen aan jullie:
Bij Essent vertrekken en naar bv. Tibber ofzo om de energie betaalbaar te maken?
Blijven bij Essent gaat me op 21 maart 2023 (jaarafrekening) ca. € 3650,- kosten.
Salderingstechnisch, wat is wijsheid in zijn algemeenheid en dan nog specifiek voor 2023 en 2024 Tibber of Essent?
Na 2024 lijkt het me sowieso verstandiger om naar dynamisch te gaan denk ik?
We hebben een (zakelijke-lease) EV die we laden bij publieke palen (is nu goedkoper) maar wil die ook thuis kunnen gaan laden. Hoe wordt dat verrekend met mijn werkgever als ik naar een dynamisch contract zou gaan?
Wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt voor de reactie.

Crosshair V, FX-6200, HD 6970, Corsair sizzle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Koekerwauz_NL schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:27:
Hallo Tweakerts,

Allereerst de beste wensen en een energierijk 2023 gewenst!
Deze draad ben ik al een tijdje aan het lezen en volgen.

Graag schotel ik jullie de volgende casus voor:
Pand uit 1952, compleet gerenoveerd en maximaal geisoleerd waar mogelijk.
Warmtetransmissieberekening geeft aan 11kW.
We hebben deze renovatie in 2017 uitgevoerd en meteen ook gekozen voor een WP, Mitsu Zubadan 12KW alles icm. met vloerverwarming op buffer van 200 liter en een SSW tank van 400 liter. Het geld was op dus toen gaan sparen voor PV panelen.
Die hebben we in Juli 2021 gelegd totaal 8100Wp gekoppeld aan Enphase omvormers.

We hebben een verbruik van ca. 11.000kW op jaarbasis en leveren ca. 5.000kW terug aan Essent. 3.000kW gaat dus meteen ‘het huis in’. Ja, in 2022 hebben we 8000Wp opgewekt (meest ideale PV situering qua opwek)

Door de energie malaise en alles wat daar mee samenhangt zijn we dus de klos voor wat betreft het betaalbaar houden van de energierekeningen. Als ik nu kijk dan moet ik € 250,- betalen aan Essent vanaf 21 maart 2022 tot 1 december 2022. De verbruiksmaanden, december, januari, februari en een gedeelte van maart moeten hier nog bij komen. Ik schat ca. 5.000kW netto verbruik voor deze maanden. Het plafond voor deze maanden in 2023 is ca. 800kW dus 4.200kW valt buiten het netje en met de prijzen van Essent (0,73 dal en 0,92 normaal) ziet het er niet rooskleurig uit om 2023 te beginnen….

We gaan in Q1 of Q2 onze PV opwek uitbreiden met 6300Wp in Oost-West opstelling.
Qua opwekking voor 2023 komen we dan uit op 6300x0,8/2 en 8100x0,9 = ca. 10.000kW.
Voor 2024 zitten we dan op ca. 12.500kW en da hebben we ons verbruik nagenoeg geheel afgedekt.

Mijn vragen aan jullie:
Bij Essent vertrekken en naar bv. Tibber ofzo om de energie betaalbaar te maken?
Blijven bij Essent gaat me op 21 maart 2023 (jaarafrekening) ca. € 3650,- kosten.
Salderingstechnisch, wat is wijsheid in zijn algemeenheid en dan nog specifiek voor 2023 en 2024 Tibber of Essent?
Na 2024 lijkt het me sowieso verstandiger om naar dynamisch te gaan denk ik?
We hebben een (zakelijke-lease) EV die we laden bij publieke palen (is nu goedkoper) maar wil die ook thuis kunnen gaan laden. Hoe wordt dat verrekend met mijn werkgever als ik naar een dynamisch contract zou gaan?
Wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt voor de reactie.
Een heel verhaal, wat we in essentie kunnen terugbrengen tot: je dekt straks je volledige verbruik af met zonnepanelen + een klein overschotje.

ik zou in jouw geval bij Essent blijven zodat je alles op jaarbasis kunt salderen.
Kijk ook eens naar een 2e slimme meter (SAP). dat kan ook interessant zijn.

2025 is nog ver weg. daar durf ik nu nog geen adviezen voor te geven. er gaat voor die tijd nog een hoop gebeuren.

thuis EV laden kan. je krijgt die kosten dan gewoon 100% vergoed in de meeste gevallen. Achteraf declareren is het meest nauwkeurig. Maar vaak moet je vooraf al een kWh tarief invoeren in/op de laadpaal en dan moet je dus een beetje gokken en af en toe bijsturen.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 03-01-2023 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
Rossi46 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:37:
[...]

Het gros van de dynamische partijen werkt alsnog met een termijnbedrag :)
Oh, is dat zo? Dat had ik niet eens in de gaten, ik heb op dat soort aspecten blijkbaar maar heel vluchtig vergeleken, kwam al snel erop uit dat Tibber voor mij met enige afstand het interessantst is en daarna ging ik ervan uit dat de meeste van deze partijen ook allemaal achteraf factureren :) Uiteindelijk waarschijnlijk wel goed ook, wanbetaling is met de vrij kleine marges die deze partijen maken waarschijnlijk best een risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:13
Koekerwauz_NL schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:27:
Je bedoelt waarschijnlijk 8000kWh opgewekt en 11000kWh verbruik? Heb je een idee wanneer je salderingssaldo op is? Want je verbruikt meer dan opgewekt afgelopen zomer. Misschien rondom nu omdat je het bericht nu schrijft? :) Als dat voor maart is (als de zonopwek weer significant wordt) kan overstappen op Tibber in die tussentijd interessant zijn. Op moment dat significante zonopwek in het voorjaar begint, weer naar een vast/variabelcontract om te kunnen salderen voor volgende winter voor minste prijsrisico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabski
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:46
Blijkbaar is er vorige week nóg een prijsverhoging aangekondigd door Frank Energie (die ik als klant nog niet heb mogen ontvangen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2GM8HdvKvxetNC5dS9WddCemkk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oLFfSby1WrzSpHJmbf8keHLw.png?f=fotoalbum_large
bron:https://twitter.com/geertjevisser/status/1609992463850299393

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 10:58

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
kabski schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:14:
Blijkbaar is er vorige week nóg een prijsverhoging aangekondigd door Frank Energie (die ik als klant nog niet heb mogen ontvangen):

[Afbeelding]
bron:https://twitter.com/geertjevisser/status/1609992463850299393
Die was een aantal dagen geleden als langs gekomen in het topic.
Ja frank was al de duurste... en nu nog steeds.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Raymond P
In ieder geval ontzettend consistent handelen van Frank.
Je zult niet morgen wakker worden met de onaangename verrassing dat ze de goedkoopste zijn.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:33
Sja gaan we nou echt moeilijk doen voor die 3 cent per kWh? De prijs stunters leggen nu geld toe op klanten om ze te werven, zelfde idee paar jaar geleden dat je €200 per jaar kon verdienen met elke keer overstappen, op een gegeven moment houdt dat op.

Doe mij maar een sustainable business model, daar hoort een redelijke vergoeding bij. Met dynamisch bij wie dan ook zit ik nog steeds €100 goedkoper per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:12
athvdk schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:51:
[...]

Ja dus. Ik heb ook een Zonneplan Connect zonder externe voedingsmogelijkheid. En die werkt in een Landis Gyr+ E350 meter met DSMR 4.2. (ondanks dat er door hun helpdesk werd gezegd dat er dan juist een externe voeding nodig was :? ).
Dan zat de helpdesk fout of je hebt het niet goed begrepen

En hoezo ja dus, je hebt toch ook geen bewijs dat er 2 types zijn!

[ Voor 7% gewijzigd door Deldenaar op 03-01-2023 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-09 20:40
Smuggler schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:56:

Welkom in het Day-ahead energie topic

Geld besparen op je energierekening.
Er zijn vandaag de dag verschillende aanbieders die energie tarieven aanbieden tegen uurtarieven. Dit is nogal specifieke manier van energie aanbieden.
Je betaalt namelijk een extreem variable tarief, dat per uur anders is.
https://transparency.ents...in/r2/dayAheadPrices/show
Je ziet echter ook dat deze energie tarieven zelfs negatief kunnen worden op bepaalde momenten, -5 cent per uur is zeker niet wereld vreemd.
Een gezamenlijke website met uitleg van een aantal leveranciers die dynamische prijzen hanteren kan hier gevonden worden:

https://www.dynamische-energieprijzen.nl/

@Maasluip heeft een overzicht gemaakt hoe de prijs zich gemiddeld over de dag heen begeeft.
http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html

Inhoudsopgave

Een kort overzicht van de verschillende topics die in de TS behandeld worden:
Waarschuwing vooraf: Dynamische tarieven volgen de day-ahead markt. Hierbij bestaat het risico op plotselinge prijsstijgingen. Dit risico wordt in 2023 onder het prijsplafond enigszins beperkt, maar wees je er van bewust dat je dit risico moet kunnen dragen als je verbruik buiten het prijsplafond valt of na 2023, als het prijsplafond afgelopen is.

[Afbeelding]

De tabel is geen absolute waarheid maar het kan je snel helpen een inschatting te maken of dynamische tarieven passen bij jouw situatie.
Met de kanttekening erbij, dat als je veel energie kan sturen, dan ga je wat vakjes omhoog/ rechts.
Kan je juist helemaal niet sturen dan ga je een vakje naar beneden/links.
Heb je zonnepanelen uit zuid, dan beweeg je wat meer weg van dynamische tarieven.
Liggen je zonnepanelen op oost/west, dan beweeg je juist wat meer naar de dynamische tarieven toe.

Legenda:
normaal contract: een traditioneel contract variabel of meerdere jaren vast. ga daarvoor naar: Help! De energierekening - kroegtopic
Dynamische tarieven: De day-ahead prijzen / uur tarieven. dan ben je hier aan het juiste adres ;)
Hoge TLV: Hoge teruglever vergoeding, ga naar een partij die veel wilt betalen voor je zelf opgewekte stroom. ga daarvoor naar: Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?
SAP: Secondair allocatie punt, 2 aansluitingen om 2 contracten te combineren, meestal dynamisch en hoge TLV. ga daarvoor naar: Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

Het is mogelijk om elektra en gas bij verschillende leveranciers onder te brengen. Veel leveranciers kan je bij het aanmelden al kiezen tussen, alleen elektra, alleen gas, of elektra en gas samen. Een aantal leveranciers willen alleen afsluiten als je beide of alleen elektra afneemt. In dat geval is de omweg om eerst beiden af te sluiten en vervolgens met alleen 1 van de 2 producten over te stappen naar een andere leverancier.

Nederland - Particulier
Alle bedragen zijn inclusief 21% BTW. Laatst bijgewerkt op 02-01-2023. Indien er dingen veranderd zijn, graag melden!
AanbiederVastrecht stroom per maandVastrecht gas per maandVariabele opslag stroom per kWh*Variabele opslag gas per m³*Factuur variatie**
All-in-power€ 6,05€ 6,053,025 ct9,075 ctVariabel maandbedrag gebaseerd op daadwerkelijk maandverbruik
ANWB Energie€ 7,01€ 7,012,118 ct8,276 ctVast maandbedrag, voorschot op geschat jaarverbruik
easyEnergy€ 5,00€ 5,002,293 ct11,736 ctVariabel maandbedrag gebaseerd op daadwerkelijk maandverbruik
Energie VanOns
(reseller EnergyZero)
€ 5,00€ 5,002,118 ct8,276 ctVast maandbedrag, voorschot op geschat jaarverbruik
EnergyZero€ 7,49€ 8,752,118 ct8,276 ctVast maandbedrag, voorschot op geschat jaarverbruik
Frank Energie€ 5,00€ 5,002,53 ct14,54 ctVariabel maandbedrag gebaseerd op daadwerkelijk maandverbruik
GroeneStroomLokaal
(reseller EnergyZero)
€ 5,00€ 5,002,118 ct8,276 ctVast maandbedrag, voorschot op geschat jaarverbruik
Mijndomein Energie
(reseller EnergyZero)
€ 8,75€ 8,752,118 ct8,276 ctVast maandbedrag, voorschot op geschat jaarverbruik
NextEnergy€ 5,00€ 5,002,209 ct12,866 ctVast maandbedrag, voorschot op geschat jaarverbruik
Tibber€ 3,99Geen gas0,242 ctGeen gasVariabel maandbedrag gebaseerd op daadwerkelijk maandverbruik
Vrijopnaam€ 6,49€ 6,493,14 ct8,91 ctVast maandbedrag, voorschot op geschat jaarverbruik
ZonderGas
(reseller EnergyZero)
€ 6,49€ 6,492,118 ct8,276 ctVast maandbedrag, voorschot op geschat jaarverbruik
Zonneplan€ 6,25€ 6,250,303 ct4,999 ctVariabel maandbedrag gebaseerd op daadwerkelijk maandverbruik

* De kolommen variabele opslag voor stroom en gas bevatten kosten per eenheid die per leverancier verschillen. Hieronder vallen bijvoorbeeld inkoopvergoedingen, GvO-kosten, en eventuele overige kosten die de leverancier rekent bovenop het vaste deel: de verplichte belastingen en marktprijs. De variabele kosten verschillen per leverancier en daarmee kan dus worden geconcurreerd.
** Voor alle leveranciers geldt dat alle kosten en belastingen op de eind-/jaarrekening verrekend worden als het niet klopt voor de periode waarvoor de rekening geldt. Voor de leveranciers met variabele maandbedragen geldt dat de vaste belastingen in delen worden berekend en bij de maandbedragen worden opgeteld (of afgetrokken in het geval van vermindering energiebelasting).

Om het verschil tussen leveranciers te berekenen voor je eigen verbruik, kan je gebruik maken van deze rekensheet: https://docs.google.com/s...KU3d1s1Y/edit?usp=sharing
Waarbij je voor je persoonlijke situatie snel kan zien wat je kosten per aanbieder zullen zijn. (buiten de kosten die voor iedere aanbieder hetzelfde zijn).

[Afbeelding]

Nederland - Zakelijk
https://www.hezelaer.nl/contractvormen/volflex-contract/
https://www.energyzero.nl/
https://edmij.nl/
https://www.nieuwestroom.nl/

België - Particulier
https://www.engie.be/nl/dynamic-tarief/

Goedkoper

Of zulke tarieven goedkoper zijn dan elk jaar overstappen is totaal afhankelijk van jezelf.
Een gemiddelde gebruiker zal waarschijnlijk iets goedkoper uitzijn dan een normaal tarief, omdat het risico van tarief wijzigingen totaal bij de consument komt te liggen.
Deze veiligheids marge ben je dus niet kwijt aan je energie leverancier. En wil je een voorspelbare rekening dan is dit dus geen verstandige keuze.
Als je echter veel aparaten en stroomverbruikers hebt waarmee je kan spelen wanneer deze stroom mogen gebruiken en je kan dit ook actief beinvloeden dan ligt er wel degelijk een aardige besparing voor je klaar.
Denk hierbij aan getallen tussen de 2 en de 4cent per kWh gemiddeld. (op een gemiddeld verbruik van 3500kwh zal dat dus een korting opleveren van 70 tot 140 euro op jaarbasis).
De getallen kunnen echter dus oplopen als je meer elektriciteit gebruikt.
Uiteindelijk bestaat de eerste 15cent van de prijs uit accijnzen en belastingen. wat toch al gauw 75% van de prijs is.

Om van deze tarieven gebruik te kunnen maken, heb je een slimme energiemeter nodig die actief staat om te mogen communiceren met de netbeheerder. dit zodat de tarieven dagelijks kunnen worden verrekend met de uur tarieven.
Daarnaast moet je energie behoefte aanpasbaar zijn om er echt veel profijt uit te halen.

Stroomverbruikers zoals de televisie of de computer zijn lastig te sturen, je zet ze aan op het moment dat je ze nodig hebt. je gaat immers niet 2 uur 's nachts tv kijken omdat de prijs om 8 uur 's avonds iets duurder was.
Met een laptop heb je al een iets beter verhaal, daarvan kan je de stekker eruit trekken voor een uur, als je weet dat het volgende uur duurder is. Ook de wasmachine en de droger kan je zo timen dat ze op de goedkoopste tarieven hun ding doen. Andere apparaten die goed te sturen zijn, zijn boilers en verwarming en verlichting voor in aquariums

Nog leuker wordt het met elektrische auto's waarmee je afhankelijk van de auto en gebruik daarvan tot wel 60kwh per dag kan verplaatsen naar de goedkoopste uurtjes. en dat kan tot serieuze besparingen leiden.
Voor de auto zijn ondertussen verschillende apps te verkrijgen die dat voor je uit handen nemen:
Je auto moet dit wel ondersteunen. Tesla is hier een goed voorbeeld van dat dit goed ondersteund.
Een ander alternatief is om dit via de laadpaal te regelen. Theoretisch is dit mogelijk voor new-motion laadpalen in eigen beheer.

Nr #1: Jedlix.
Met Jedlix kan je je auto slim laden. en ze betalen je erook voor.
Hun algoritme zorgt ervoor dat het net minder belast wordt en dat je de goedkoopste laadmogelijkheden pakt.
Zij betalen namelijk 1cent met kwh die slim wordt geladen... Het kan daardoor best zijn dat er niet op het aller goedkoopste moment wordt geladen, maar een iets duurder moment. Maar met die cent korting ben je dan alsnog goedkoper uit. En soms krijg je 1 cent + het goedkoopste tarief, een dubbel win scenario!.
https://www.jedlix.com/nl/
(De extra bonus van 1 cent per kwh is per 1 november 2022 (tijdelijk) gestopt)

Je kan slim laden met alle Tesla modellen, de Audi E-tron, deJaguar I-PACE en alle Seat modellen. Rijd je een Renault of Hyundai, bekijk dan of de Mobilize Smart Charge of Hyundai SmartCharging app beschikbaar zijn in jouw land! Heb je een ander type auto, dan kan je ook jouw Easee laadpaal verbinden. In de tussentijd werken we hard aan de ondersteuning van meer auto's en laadpalen.

Tip #2: EcoSwitch
De EcoSwitch is een slimme schakelaar die je apparaat automatisch uitschakelt als de prijzen hoog zijn en weer inschakelt als het tarief laag is. Je kunt zelf instellen hoeveel uur per dag het apparaat aan moet staan. De EcoSwitch haalt tweemaal per dag de actuele tarieven op en de rest gaat vanzelf. Zo profiteer je optimaal van je dynamische tarieven zonder comfort in te leveren en de hele dag zelf op de prijzen te hoeven letten. De EcoSwitch is ideaal in combinatie met o.a. de volgende apparaten:
• keukenboiler en elektrische boiler,
• elektrische scooter,
• zwembad- of vijverpomp,
• acquariumpomp en -verwarming,
• waterbed.
Aan een variant voor de elektrische auto en hybride warmtepomp wordt nog gewerkt. Meer informatie en bestellen kan op https://www.ecosoftenergie.nl.

https://play.google.com/store/apps/details?id=app.stekker (android)
https://play.google.com/s...tails?id=com.laadje.tesla (android)
https://github.com/smokkelaar/CarChargeWithHourCurrentRates (Python script)
https://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=99&t=11770 (Toon app)

Maar je kan met een slimme meter ook meer inzicht krijgen.
Lokaal:
https://www.youless.nl/home.html

Lokale dashboards:
https://www.domoticz.com/
https://grafana.com/

Online:
https://enelogic.com/
https://my.umeter.nl/

Automatisch sturen

Door middel van home automation kan je apparaten ook automatisch laten sturen op basis van de huidige stroomprijs. Hierbij kan je denken aan apparaten inschakelen als de stroom goedkoop is, maar ook apparaten die continu aanstaan tijdelijk uitschakelen tijdens hoge prijzen. Een keukenboiler kan bijvoorbeeld prima opgewarmd worden tijdens goedkope uren, en het zou fijn zijn als een verwarmingselement niet net tijdens een uur met hoge stroomprijs aanspringt.
Om te sturen op stroomprijzen is allereerst toegang nodig tot de energieprijzen. Hieronder vind je een lijstje met mogelijkheden om deze prijzen op te halen per populair home automation systeem:

Home AssistantHomeyDomoticz
Om het effect van salderen bij dynamische tarieven uit te leggen, is het eerst van belang om de essentie van salderen helder te krijgen. Er bestaat hierover namelijk enig misverstand, wat bij traditionele contracten niet veel uitmaakt, maar juist bij dynamische contracten hele grote invloed heeft.

Bij Milieu Centraal kun je dit lezen:

[...]

Dit gaat nog over contracten waarin het tarief voor langere tijd vast staat (half jaar, jaar of nog langer). Hierdoor is het misverstand eigenlijk ontstaan: leveringskosten en belasting worden op 1 hoop gegooid, terwijl ze afzonderlijk moeten worden bezien. Wat er eigenlijk gebeurt, is dat je de belasting tegen elkaar weg mag strepen. Daarnaast wordt het leveringstarief vergoed van de tariefperiode waarin je teruglevert. Bij een jaarcontract maakt dit geen verschil, maar bij kortere tariefperiodes ga je dit wel terugzien: veel leveranciers gaan in 2023 hun tarieven maandelijks herzien, dus daar gaan we dit ook merken.

Bij dynamische contracten is die periode nog korter, hier hebben we het over uurtarieven. Dus op een zonnige dag is de kans groter dat de prijzen lager zijn en dat de opgewekte energie dus ook minder waard is.
Daarintegen, de energiekosten zijn overdag vaak hoger waardoor het effect nog niet eens zo heel groot is.
Verder hebben de energie prijzen meer last van de invloed van wind en economische schommelingen (weekend / werkdag), dan van de hoeveelheid zonneenergie die het net op wordt gebracht.
Salderen doe je dus op basis van prijs.

Wat is dat het verschil bij dynamische tarieven tussen de saldeer vergoeding en een terugleververgoeding?
Zolang jij kan salderen worden alle opslagen en belastingen dus ook mee berekend bij het terugleveren.
Dus als de prijs incl alles 40 cent is, dan krijg je ook die 40 cent bij terug leveren. voor dat ene uur.

Lever je meer terug dan je verbruikt op jaar basis, dan krijg je over wat je te veel terug levert niet meer je opslagen meer vergoed. dus krijg je in het bovenstaande voorbeeld, nog maar ongeveer 30 cent terug.
Immers er zijn geen belastingen meer op terug te geven aan jou als klant.

bij -500kWh per jaar hoef je geen belasting te betalen.
Als je 500kWh zou hebben verbruikt, dan betaal je over dat verbruik dus wel gewoon belasting, over die 500, en dan maakt het niet uit dat je 10500 hebt verbruikt en 10.000 hebt teruggeleverd, voor de eindafrekening moet je over die 500 euro verschil dus nog belasting betalen.

met dank aan @anboni voor de tekst.

Hoe ziet dat er dan uit als je de stroom op het juiste moment verbruikt:
[Afbeelding]

De uren dat je de meeste stroom verbruikt, is de prijs vrijwel 0.

Q: Wat gebeurt er als er een storing is en de standen niet kunnen worden uitgelezen?
A: In de contracten is er een storingstarief opgenomen, dit is het tarief dat in die periode gebruikt zal gaan worden.

Q: Is dit de beste manier om energie te besparen?
A: Nee, je bespaart hier geen energie mee, je bespaart kosten. De meeste kosten bespaar je nog altijd door minder energie te verbruiken.

Q: Hoe weet de energieleverancier wanneer ik mijn energie verbruik?
A: De netbeheerder moet toestemming van je hebben om deze gegevens te delen met de energieleverancier. De netbeheerder leest deze gegevens direct uit van de slimme meter bij jou in de meterkast, hier hoef je niets extra's voor te doen. Zonder slimme meter is het dus ook niet mogelijk om van deze leveranciers gebruikt te maken.

Actualiteiten en algemene topics
Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022
interpretatie prijsplafond met salderen
De Duurzame Kroeg deel 4
Help! De energierekening - kroegtopic

Energieleveranciers en overstappen
Energieleveranciers aanbiedingentopic
Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?
Niet meer dan anders warmtetarieven
Saldering per kwartaal of jaar

Stroom- en gasinstallaties
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11
Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2
Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic
Gas de deur uit doen: Gratis!

Energie en/of kosten besparen
Wat is jouw actuele energieverbruik?
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Ervaringen infraroodverwarming

Thuis accus's / powerwalls.
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Zelf een powerwall bouwen

Auto's
Elektrische auto's - deel 5
Het grote "thuis laden van je EV" topic.
Zelfbouw Laadpaal ervaringen
Klein detail, inkoopvergoeding van Mjndomein voor Gas is 8.275ct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
w00key schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:27:
Sja gaan we nou echt moeilijk doen voor die 3 cent per kWh? De prijs stunters leggen nu geld toe op klanten om ze te werven, zelfde idee paar jaar geleden dat je €200 per jaar kon verdienen met elke keer overstappen, op een gegeven moment houdt dat op.

Doe mij maar een sustainable business model, daar hoort een redelijke vergoeding bij. Met dynamisch bij wie dan ook zit ik nog steeds €100 goedkoper per maand
Wat mij betreft niet, ik had het ze graag gegund. Maar dan verwacht ik wel fatsoenlijke communicatie, duidelijkheid en correcte facturen.
Dat heb ik allemaal niet gekregen bij Frank, en daarom vertrokken naar een partij die dat wel kan bieden.

Dat is inmiddels weer een aantal maanden geleden, wellicht krijg je daar nu wel de premium experience.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 16:01
Even een domme vraag, maar ik kan het toch niet vinden.
De gasprijs (inkoop) van anwb is de afgelopen dagen vaak ca. €0,90/kuub. Maar hoeveel komt hier nou nog bij? Dat is toch ca €0,50/kuub? En dat is toch een vast bedrag in 2023? Het zou mij wel helpen als ze dat gewoon ook weergeven in de grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@gebruiker001 De heffingen voor 2023 kan je bij de Belastingdienst vinden.(linkje)

Voor 2023 op aardgas is dat 0,48980 (of 0,592658 inclusief btw).
In een graph bedoeld om te vergelijken vind ik dat erbij toevoegen te veel vertekenen, maar in een dagtotaal zou dat inderdaad niet mogen ontbreken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

gebruiker001 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:43:
Even een domme vraag, maar ik kan het toch niet vinden.
De gasprijs (inkoop) van anwb is de afgelopen dagen vaak ca. €0,90/kuub. Maar hoeveel komt hier nou nog bij? Dat is toch ca €0,50/kuub? En dat is toch een vast bedrag in 2023? Het zou mij wel helpen als ze dat gewoon ook weergeven in de grafiek.
zal vergelijkbaar zijn met easy energy. en die zetten het er wel bij. kijk maar:
https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven
zou kunnen dat dat zelfs nog de 2022 tarieven zijn...

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 03-01-2023 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@de Peer Daar is de heffing ook niet verwerkt in de grafiek. ;)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Raymond P schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:58:
@de Peer Daar is de heffing ook niet verwerkt in de grafiek. ;)
klopt, maar ik bedoelde dat ze daar wel transparanter zijn door onder de grafiek aan te geven wat er nog allemaal bij komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
Ah duidelijk. Easyenergy heeft voor alles wat meer tijd nodig, wat daar staat is inderdaad nog 2022.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:50
Bij ANWB Energie staan de toeslagen vermeld in de toelichting: rechtsboven klikken op de (i), maar niet hoeveel dat is

Overigens ben ik naar de ANWB overgestapt vanwege de gunfactor en er i.i.g. zeker van kan zijn dat er geen buitenlandse investeerder met de winst er vandoor gaat.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekerwauz_NL

Koekerwauz_NL

AMD scorpius

mdvmine schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:10:
[...]

Je bedoelt waarschijnlijk 8000kWh opgewekt en 11000kWh verbruik? Heb je een idee wanneer je salderingssaldo op is? Want je verbruikt meer dan opgewekt afgelopen zomer. Misschien rondom nu omdat je het bericht nu schrijft? :) Als dat voor maart is (als de zonopwek weer significant wordt) kan overstappen op Tibber in die tussentijd interessant zijn. Op moment dat significante zonopwek in het voorjaar begint, weer naar een vast/variabelcontract om te kunnen salderen voor volgende winter voor minste prijsrisico.
Niet helemaal.
Mijn eigenlijke verbruik is 14000kW (alles achter de meter), want van de opwek (8000kW) gaat 3000kW rechtstreeks het huis in.(blijft achter de meter)
Essent 'ziet' dat ik dus 5000kW terug 'geef' op het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekerwauz_NL

Koekerwauz_NL

AMD scorpius

de Peer schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:31:
[...]

Een heel verhaal, wat we in essentie kunnen terugbrengen tot: je dekt straks je volledige verbruik af met zonnepanelen + een klein overschotje.

ik zou in jouw geval bij Essent blijven zodat je alles op jaarbasis kunt salderen.
Kijk ook eens naar een 2e slimme meter (SAP). dat kan ook interessant zijn.
Dus bij een Tibber kun je niet op jaarbasis salderen enkel op maandbasis?
Ik ga er wel vanuit dat de installateur voor Q2 de PV installatie heeft liggen.
Stel dat dat niet zou lukken, dus bv helemaal geen uitbreiding.
Dan is bij Essent blijven toch geen optie (financieel gezien)...of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreas
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-03 19:05
Ik ben recent overgestapt naar Zonneplan, nu lees ik op hun website dat ze voor het prijsplafond naar het JAARgemiddelde kijken. Ik dacht dat het om het maandgemiddelde zou gaan. ANWB schrijft dat ze kijken naar het MAANDgemiddelde voor het prijsplafond OF het JAARgemiddelde. In het eerste geval zou ongebruikt tegoed van een maand niet meegenomen kunnen worden, alleen met het jaargemiddelde zou dat kunnen. ANWB pakt de voordeligste afhandeling per klant.

Was dit hier al besproken? Tibber suggereert wel naar het MAANDgemiddelde te kijken EN tegoed door te kunnen schuiven. Maar dat spreekt Zonneplan en ANWB tegen dat dat zou kunnen.

Mis ik iets?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
dreas schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:31:
Ik ben recent overgestapt naar Zonneplan, nu lees ik op hun website dat ze voor het prijsplafond naar het JAARgemiddelde kijken. Ik dacht dat het om het maandgemiddelde zou gaan. ANWB schrijft dat ze kijken naar het MAANDgemiddelde voor het prijsplafond OF het JAARgemiddelde. In het eerste geval zou ongebruikt tegoed van een maand niet meegenomen kunnen worden, alleen met het jaargemiddelde zou dat kunnen. ANWB pakt de voordeligste afhandeling per klant.

Was dit hier al besproken? Tibber suggereert wel naar het MAANDgemiddelde te kijken EN tegoed door te kunnen schuiven. Maar dat spreekt Zonneplan en ANWB tegen dat dat zou kunnen.

Mis ik iets?
Het is exact zo onduidelijk zoals je het schetst.
Het is ook nog per usecase en hoe de tarieven zich ontwikkelen anders wat nu uiteindelijk het voordeligst gaat zijn.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
https://docs.google.com/s...3Ul8uNKU3d1s1Y/edit#gid=0

Zojuist de sheet een mini update gegeven, en staat nu een tabel achter waarbij je kan invoeren wat je verwacht wat de kale prijs in 2023 gaat zijn, en berekend vanaf daar je maandbedrag, nog wel zonder plafond erin verwerkt. maar ik denk dat het op deze manier makkelijk wordt voor een normaal vergelijk met reguliere aanbieders aangezien ik toch merk dat het voor sommige lastig is om die 2 met elkaar te vergelijken. wat eigenlijk ook heel juist is.

mocht iemand spontaan het gevoel hebben om het plafond daarin te kunnen verwerken, ga je gang. anders komt dat "ooit" eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreas
Smuggler schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:33:
[...]

Het is exact zo onduidelijk zoals je het schetst.
Misschien dat de informatie per aanbieder toegevoegd kan worden aan de openingpost met prijsplafond per maand of jaargemiddelde en wat het effect daarvan is op eventueel tegoed? Ik heb de vraag bij Tibber uitstaan, want volgens ANWB/Zonneplan lijkt maandgemiddelde niet e combineren met tegoed doorschuiven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonballz
  • Laatst online: 25-02 19:31

Mis ik iets?
Ongebruikt volume kun je meenemen naar een volgende maand, m.u.v. de maand waarin de jaarafrekening valt;

[ Voor 8% gewijzigd door dragonballz op 03-01-2023 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55

Mis ik iets?
Jaargemiddelde lijkt mij niet optimaal bij dynamisch want je profiteert niet van de maanden met hele lage kosten. Denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
dreas schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:38:
[...]

Misschien dat de informatie per aanbieder toegevoegd kan worden aan de openingpost met prijsplafond per maand of jaargemiddelde en wat het effect daarvan is op eventueel tegoed? Ik heb de vraag bij Tibber uitstaan, want volgens ANWB/Zonneplan lijkt maandgemiddelde niet e combineren met tegoed doorschuiven...
Tot 3 dagen geleden veranderde dat standpunt per leverancier per dag.
En bij sommige is het volgens mij nogsteeds niet helemaal helder.
ik en @Sicco92 doen dit met z'n 2en. maar het is echt lastig om het goed helder te krijgen.
Zelfs de opslag prijzen zelf zijn al een drama, laat staan wetgeving die niets op dynamische tarieven geeft.

Kan best afstrappen, hopen dat anderen het goed kunnen aanvullen:

Tibber Prijsplafond per maand na salderen. indien er een overschot is gaat dit mee naar de volgende maand.
uitwerking: indien gemiddelde prijs 60 cent is maand plafond 300kwh. er 500 is afgenomen en 100 is teruggeleverd.

100 kwh -> geen prijsplafond en dus 60 cent. (vanwege teruglevering).
300 kwh -> prijs plafond en dus 40 cent.
200 kwh -> geen prijs plafond.

0 kwh wordt meegenomen naar de volgende maand.

Grootste voordeel: In de zomer kan je voor hoge tarieven terugleveren. om vervolgens kwh te sparen voor het najaar waarbij je die zelfde kwh weer tegen het prijsplafond kan inkopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:33
ANWB is een van de weinigen / enige dat de prijsplafond toepast per maand, en achteraf berekent of het goedkoper wordt per jaar, en de voordeligste rekenmethode voor je toepast.

Zonneplan doet alleen jaarlijks afrekenen, dus wat je bespaart door in bepaalde maanden heel goedkoop in te kopen kan teniet worden gedaan door paar dure maanden.

Tibber doet alleen maandelijks voor zover ik weet en heeft daar geen last van, maar je mag dus ook niet kiezen voor jaarlijks middelen als dat beter uit komt.

Beide budget vriendelijke spelers hebben wat dat betreft een grote nadeel. Ik wil niet dat mijn super cheap zomer en nacht kWhs meetellen voor de jaargemiddelde, dan krijg ik inderdaad ongeveer €0 van de overheid. Maar stel dat toch voordeliger is om jaarlijks te middelen loop ik dat weer mis bij Tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Laatst online: 15-09 02:54
hremijn schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:36:
[...]

Dat valt best mee. Het gebeurt zelden in Nederland dat een overeenkomst begint of eindigt in het weekend of op een erkende feestdag.
De echte datum is dan de eerste werkdag.
Ik kan me niet voorstellen dat de ANWB dit soort dingen wel op nieuwsjaardag zou gaan regelen.
Ze zeggen nu pas het oude contract op. Ergens volgende week gaat het contract dan in, volgens ANWB zelf. Wel meer dan 'de eerste werkdag' dus.

Dat terwijl in het contract dat mijn ouders hebben gehad van ANWB gewoon 1 januari staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:55
Die heb ik inderdaad gezien en zoals ik het lees is het het volgende (geen zekerheid, alleen mijn interpretatie):

Per maand krijg je een factuur met daarop het gewogen gemiddelde van de maand en als dit boven de 40 cent ligt betaal je 40 cent. So far so good... aan het einde van het jaar pakken ze weer het gewogen gemiddelde en als dit onder het prijsplafond is en je hebt deels compensatie gehad dien je dit terug te betalen.

Dus stel dat je in januari gemiddeld 60 cent per kWh zou betalen en 500kWh zou verbruiken krijg je 20 cent * 500 aan compensatie ofwel 100,-

Als aan het einde van het jaar blijkt dat de gemiddelde prijs < 40 cent is geweest over het gehele jaar dien je de 100,- alsnog te betalen.

//EDIT: Cijfers zijn uit de lucht gegrepen, dus niet gebonden aan de max 339kWh voor januari ;)

[ Voor 13% gewijzigd door BernardV op 03-01-2023 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whats85
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-06 15:58

Mis ik iets?
Ik heb in December contact gehad met Zonneplan via whatsapp hierover. Dat de ANWB achteraf gaat bekijken wat de voordeligste methode is zal volgens Zonneplan niet mogelijk moeten zijn. Het wordt volgens Zonneplan mooier geschetst dan het daadwerkelijk is door ANWB. Wat de meest voordelige methode gaat worden hangt af per huishouden en wat de energieprijzen gaan doen. In mijn geval zal maandelijks afsluiten en hierdoor niet kunnen schuiven van plafondtegoed waarschijnlijk het voordeligst zijn. Helaas heeft Zonneplan voor een andere standaard gekozen. Ik ga er nu niet voor overstappen (contract is 1-1 ingegaan bij Zonneplan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreas
w00key schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:53:
Maar stel dat toch voordeliger is om jaarlijks te middelen loop ik dat weer mis bij Tibber.
Het is een plafond, dus je bent altijd voordeliger uit als er wordt gekeken naar het MAANDgemiddelde? TENZIJ dat betekent dat je geen "tegoed" kunt doorschuiven en je soms onder het plafond zit. De grote vraag is waarom Tibber wel naar het MAANDgemiddelde zou kunnen kijken. EN tegoed kan doorschuiven .. maar de rest niet. Wellicht wordt dat dan ook nog aangepast. Dan hangt het af van je situatie (en de prijsontwikkeling) wat waarschijnlijk de beste optie gaat zijn.

Ik zit met electriciteit altijd boven het plafond, dan zou maandgemiddelde optimaal zijn (toch nooit tegoed). Maar gas is alleen voor onze CV dus in de zomermaanden bouw ik tegoed op wat ik dan weer zou willen meenemen, als dat alleen bij het jaargemiddelde kan zou dat weer een veiligere keus zijn. ANWB is dan natuurlijk helemaal optimaal als ze de beste optie voor je kiezen.

Verwarrend. Ik ben benieuwd wat Tibber antwoord.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Koekerwauz_NL schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:24:
[...]

Dus bij een Tibber kun je niet op jaarbasis salderen enkel op maandbasis?
Nee. stroomtarief wordt op uurbasis gesaldeerd. niet maand.
de belastingen worden wel op jaarbasis gesaldeerd
Ik ga er wel vanuit dat de installateur voor Q2 de PV installatie heeft liggen.
Stel dat dat niet zou lukken, dus bv helemaal geen uitbreiding.
Dan is bij Essent blijven toch geen optie (financieel gezien)...of zie ik iets over het hoofd?
Zonder de uitbreiding wordt het een ander verhaal. Dan worden dynamische tarieven interessanter.
Maar ook dan moet je de afweging maken: goedkoop inkopen versus salderen op jaarbasis. Het hangt dan erg van de details af welk scenario gunstiger is.
Maar hoe meer je in moet kopen, hoe gunstiger dynamische tarieven zijn.

maar het is niet zwart wit, dus lastig adviseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rossi46
Morgen tussen 03:00u en 05.00u weer een kaal tarief van €0,00 :) (en het uurtje daarna €0,01)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabski
Smuggler schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:21:
[...]

Die was een aantal dagen geleden als langs gekomen in het topic.
Ja frank was al de duurste... en nu nog steeds.
De € 0,26257/m3 inkoopvergoeding op gas had ik voorbij zien komen inderdaad maar die € 0,03509 inhouding op elke teruggeveerde kWh was nieuws voor mij. Tikt toch aan in combinatie met saldering per uur.

Kunnen beide aanpassingen misschien al in de TS? (het gaat pas in per 1 feb maar de TS is vooral interessant voor overstappers en die krijgen daar direct mee te maken). Voor de inhouding op de teruglevering is nog geen kolom, die zou dan op € 0,00 komen te staan behalve bij Frank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:02
Rossi46 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:22:
Morgen tussen 03:00u en 05.00u weer een kaal tarief van €0,00 :) (en het uurtje daarna €0,01)
Als ik dit topic lees klinkt het zo allemaal wel te goed om waar te zijn.. en daarom ben ik geintereseerd, maar ook huiverig.
Ik heb een EV, geen zonnepannelen en mijn conclusie na 2 weken leechen in dit topic is dat het voor mij wellicht interessant is. Immers als de prijs zo laag is kan ik mijn EV 's nachts zonder problemen laden want blijf qua prijs toch onder het prijsplafond. Maar goed qua kWh weet niet.. dus op dit moment zit ik nog bij Oxxio met een LosVast abbo waarbij ik zelf heb besloten de EV maar niet meer thuis te laden want dan zit ik binnen no-time over mijn plafond heen qua kWh.

Ik blijf het maar een vaag topic vinden... en het energieplafond maakt het er allemaal niet duidelijker op nu.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:31
DonJunior schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:27:
[...]

Als ik dit topic lees klinkt het zo allemaal wel te goed om waar te zijn.. en daarom ben ik geintereseerd, maar ook huiverig.
Ik heb een EV, geen zonnepannelen en mijn conclusie na 2 weken leechen in dit topic is dat het voor mij wellicht interessant is. Immers als de prijs zo laag is kan ik mijn EV 's nachts zonder problemen laden want blijf qua prijs toch onder het prijsplafond. Maar goed qua kWh weet niet.. dus op dit moment zit ik nog bij Oxxio met een LosVast abbo waarbij ik zelf heb besloten de EV maar niet meer thuis te laden want dan zit ik binnen no-time over mijn plafond heen qua kWh.

Ik blijf het maar een vaag topic vinden... en het energieplafond maakt het er allemaal niet duidelijker op nu.
Dat ligt er aan. Hoeveel betaal je nu en hoe lang loopt dat contract? En wat betaal je elders om de EV op te laden? Kan je zo snel jou EV voldoende laden thuis.
Het meeste profiteer je als je apparaten heb die veel stroom in korte tijd kunnen verbruiken/opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:34
Ik heb wel 29 zonnepanelen liggen, een verwachte opbrengst van 9000 kWh, maar mijn jaarverbruik is alsnog 13/14k.

Qua gas valt het mee, ongeveer 1400 kuub.

Ik ben sinds 15 dec overgegaan op een variabel contract helaas, ik betaal €0,67 voor 1 kWh en €2,70 per m3 gas.
In principe kan ik het laden van mijn auto vrij goed plannen (net als wassen etc).

Wat denken jullie?

[ Voor 12% gewijzigd door DarkShadow op 03-01-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:31
DarkShadow schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:43:
Ik heb wel 29 zonnepanelen liggen, een verwachte opbrengst van 9000 kWh, maar mijn jaarverbruik is alsnog 13/14k.

Ik ben sinds 15 dec overgegaan op een variabel contract helaas, ik betaal €0,67 voor 1 kWh en €2,70 per m3 gas.

Wat denken jullie?
Hoe kom je aan zo'n verbruik? Heb je een EV? Dan zou het op dit moment nog gunstig kunnen zijn als je overdag een redelijke terugleververgoeding krijg en in de nacht snel goedkoop kan laden. Kan je overdag bij een overschot en lage prijs zelf de stroom van de zonnepanelen verbruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
[...]

Als je geen zonnepanelen hebt (zoals ik) dan is de vergelijking niet zo moeilijk.

Het LosVast tarief is vergelijkbaar met een variabel tarief, zoals Oxxio dit de laatste tijd toepast met tussentijdse tariefwijzigingen.

Ik had ook een variabel tarief en heb mij bij de keuze voor een dynamisch tarief laten overtuigen door het argument dat daarbij geen of weinig risicotoeslagen worden berekend en daardoor op de langere termijn altijd goedkoper zijn.
Ook zijn veel aanbieders met dynamische tarieven gebaseerd op min of meer ideologische grondslag en nemen genoegen met minder winst.
Als je dan ook nog kan schuiven met het energieverbruik door een EV te laden als het tarief heel laag is, dan levert dat extra voordeel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
[...]

Allereerst: als je een kWh verbruikt maakt het niet uit of het tarief hoger of lager dan het plafond ligt, het gaat sowieso van je quota van die maand (of jaar) af.

Als je het risico van hoge prijzen voor je verbruik boven het plafond kunt dragen dan hoeft het geen vaag verhaal te zijn. De kans dat je een betere prijs realiseert dan bij Oxxio is redelijk hoog.

edit: zoals hierboven dus. :9

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
[...]

Staar je vooral niet blind voor lange termijn beslissingen op berichtjes zoals ik daarnet rondslingerde. Er is geen woord aan mijn bericht gelogen uiteraard, maar dat geldt enkel voor morgen. Over-mogen zien de tarieven er weer anders uit.

Was er geen sprake van een veel te complex prijsplafond, dan durfde ik wel te stellen dat je met een EV en zonder zonnepanelen je over een kalenderjaar bekeken goedkoper uit zal zijn met een dynamisch contract. En met prijsplafond denk ik ook, maar helaas is daaromtrent alles nog steeds niet helemaal duidelijk.

Wat betreft de tarieven. Klik anders gewoon even door dit overzicht*. Hierin kun je per dag/week/maand/jaar terugkijken wat de tarieven gedaan hebben. Dan zie je dus ook dat ze (gedurende de top van de energiecrisis) ze vee hoger lagen dan ze nu liggen.

* LET OP: dit zijn kale tarieven incl of excl 21 BTW. Hier komen nog inkoopkosten en energiebelasting overheen (en ook daar betaal je 21% BTW over), En ook nog een klein beetje vaste kosten vanuit de leveranciers en de netbeheerder. En dan krijg je ook nog de vermindering energiebelasting, om het allemaal nog makkelijker te maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
De vraag is wat voor jou de waarde is van die gemiddelden.
Als je in staat bent om je verbruik grotendeels te verplaatsen naar de goedkopere perioden, dan zal jouw persoonlijk gemiddelde lager zijn dan deze gemiddelde waarden. Verplaatsen kan bijvoorbeeld door je auto op te laden-, de vaatwasser te laten draaien- en de was te doen als de stroom goedkoop is,
Het is hoe dan ook een ingewikkelde rekensom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
JukeboxBill schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:49:
[...]

Ook zijn veel aanbieders met dynamische tarieven gebaseerd op min of meer ideologische grondslag en nemen genoegen met minder winst.
Hm.

Daar geloof ik niets van. !!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
NietGiftig schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:06:
[...]

Hm.

Feit is wel dat de tarieven bij dynamische contracten veel transparanter zijn. Woekerwinsten zijn daardoor in de basis eigenlijk uitgesloten. Iedere klant bij dezelfde leverancier betaalt in principe ook hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
Rossi46 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:11:
[...]
Feit is wel dat de tarieven bij dynamische contracten veel transparanter zijn. Woekerwinsten zijn daardoor in de basis eigenlijk uitgesloten. Iedere klant bij dezelfde leverancier betaalt in principe ook hetzelfde
Ja, maar ga me niet vertellen dat prijzen idealistisch worden vastgesteld.
De rest is een gevolg van de gevolgde tactiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
DarkShadow schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:43:

In principe kan ik het laden van mijn auto vrij goed plannen (net als wassen etc).

Wat denken jullie?
Hier 26 panelen (6 oost, 6 west, 14 zuid (met veel schaduw vanuit het zuiden), ongeveer zelfde stroom en gas verbruik.
Ben groot voorstander van Dynamisch.
Ben eigenlijk altijd goedkoper uitgeweest. op 1 maand na, maar dat hebben alle andere maanden ruimschoots gecompenseert.

Als je de auto ook nog eens automatisch weet te plannen, dan zou ik niet langer twijvelen.
Maar dat is mijn mening. het is in elk geval 90% (gebaseerd op die grote glazen bol) zeker goedkoper dan wat je nu gaat betalen, ja kan er veel mee winnen zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
NietGiftig schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:14:
[...]

Dat zeg ik ook nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
NietGiftig schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:14:
[...]

Ik heb ook niet gezegd dat de prijzen idealistisch worden vastgesteld. Maar b.v. ANWB is met name ingestapt op de energiemarkt om de leden met een EV tegemoet te komen en te helpen.

Zonneplan heeft weer een ander verhaal.

Je kan het geloven of niet. Bottom-line is dat dynamische tarieven domweg voordeliger zijn.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Terugblik op de Day Ahead prijzen* elektriciteit in 2022. Ter vergelijk de prijzen van augustus 2021 er ook even bij gezet :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSiaqT_Vex1I8iH-L1p9j0B-sHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AkNGxEeREy4jQ1BsN4WwgeR3.png?f=fotoalbum_large
* prijzen exclusief toeslagen en belastingen

[ Voor 4% gewijzigd door antonboonstra op 03-01-2023 15:36 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:29
kabski schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:24:
[...]

De € 0,26257/m3 inkoopvergoeding op gas had ik voorbij zien komen inderdaad maar die € 0,03509 inhouding op elke teruggeveerde kWh was nieuws voor mij. Tikt toch aan in combinatie met saldering per uur.

Kunnen beide aanpassingen misschien al in de TS? (het gaat pas in per 1 feb maar de TS is vooral interessant voor overstappers en die krijgen daar direct mee te maken). Voor de inhouding op de teruglevering is nog geen kolom, die zou dan op € 0,00 komen te staan behalve bij Frank?
Gas is toegevoegd aan de TS. De terugleververgoeding (nog) niet, omdat die sowieso nog niet in de TS stond. Ik ben nog even aan het zoeken wat een handige manier is om dat soort bijzonderheden toe te voegen zonder de tabel gelijk onoverzichtelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
JukeboxBill schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:23:
[...]

Ik heb ook niet gezegd dat de prijzen idealistisch worden vastgesteld.
Gelukkig kan iedereen lezen dat je zegt dat ze genoegen nemen met minder winst.
Met zo'n naive opmerking raak je wel een gevoelige snaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

NietGiftig schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:32:
[...]
Ze nemen ook genoegen met minder winst, omdat ze geen risico toeslag er bovenop hoeven te zetten.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
NietGiftig schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:32:
[...]
Dat komt verkeerd over misschien, maar tussen de dynamische energieleveranciers is er wel concurrentie (zie dit topic!!). Terwijl de energiemarkt in het algemeen geen vrije markt meer is omdat je niet de prijs kan krijgen die bestaande klanten kunnen krijgen, dus stapt niemand over.

Bedrijven nemen genoegen met minder winst per klant als ze maar meer klanten werven zodat ze uiteindelijk (hopelijk) in de som meer winst hebben. Als bedrijven geen nieuwe klanten meer willen gaan ze de prijs waarschijnlijk niet concurrerend neerzetten (of in ieder geval zo, dat ze geen klanten kwijtraken) en automatisch gaan ze dus meer winst maken dan onderling concurrerende dynamische aanbieders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:44
Totaal irrelevant. Hun business model is anders. Ze rekenen per kWh een vaste prijs en een vaste vergoeding per maand. In het geval de prijzen explosief stijgen, zitten zij niet met klanten die ze ver onder de kostprijs moeten bedienen. Want het risico ligt bij de klant. Dat zegt totaal niets over winst. Dat is het verschil tussen omzet en kosten. Beide zijn ons hier niet bekend. Het enige wat in deze discussie relevant is, zijn de kosten die zij ons rekenen bovenop de marktprijs.
En zelfs dan zegt het nog niets. Het staat ze vrij om op de langetermijnmarkt energie in te kopen en deze aan ons te verkopen volgens het prijsmechanisme van de day-ahead markt. Ook dat is ons in principe niet bekend en ook niet relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:01
NietGiftig schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:06:
[...]

Hm.

Waarom niet?
Een bedrijf kan toch tot doel hebben om zo weinig mogelijk energie te verkopen?
Tibber bijvoorbeeld, die hebben tot doel om zo efficient mogelijk met energie om te gaan.
En niet zo veel mogelijk winst te maken door energie te vekopen.
Ze zijn een smart-grid leverancier, dus energie inclusief de techniek om zo weinig mogelijke energie te verbruiken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Ook al heb ik nog geen contract met uurtarieven, toch heb ik in december geprobeerd rekening te houden met de uurlijkse Day-Ahead prijzen. Zo stel ik mijn elektrische auto in op uitgesteld laden, zodat deze op de goedkoopste uren laadt. In december komt dit overeen met perioden van veel wind en relatief weinig verbruik.

Als ik dan mijn P1 meterdata zet naast de werkelijke prijzen van 2022 (excl. toeslagen en belastingen) dan zie je dat ik in december op een lagere prijs per kWh uitkom (€ 0,238), dan de gemiddelde prijs in die maand (€ 0,259). En dat terwijl je normaal gesproken juist ruim boven de gemiddelde prijs zit, omdat de prijs hoger is op de uren dat iedereen veel elektra verbruikt (typisch de perioden 6-9 uur en 17-20 uur).

Ook een geinige conclusie is dat de teruggeleverde elektriciteit per kWh meer waard is, dan de afgenomen elektriciteit. Ik vond dit vreemd, omdat de prijs voor teruglevering in bijna elke maand lager ligt dan voor afname. Maar het komt omdat ik in augustus en september véél meer heb teruggeleverd dan afgenomen en juist toen lagen de prijzen heel hoog.

MaandAfname [kWh]Teruglevering [kWh]Afname [euro]Teruglevering [euro]Prijs afnamePrijs terugleveringGem. Day-Ahead
2022-01366,224,93€ 68,14€ 1,00€ 0,186€ 0,203€ 0,189
2022-02263,0119,15€ 42,25€ 2,77€ 0,161€ 0,145€ 0,168
2022-0388,01216,85€ 25,24€ 43,27€ 0,287€ 0,200€ 0,261
2022-0471,04314,54€ 14,99€ 50,20€ 0,211€ 0,160€ 0,195
2022-0553,79489,99€ 10,76€ 82,49€ 0,200€ 0,168€ 0,181
2022-0647,24498,26€ 10,83€ 98,33€ 0,229€ 0,197€ 0,211
2022-0752,76482,57€ 18,31€ 130,35€ 0,347€ 0,270€ 0,307
2022-0858,62485,58€ 28,83€ 189,95€ 0,492€ 0,391€ 0,447
2022-0969,40259,17€ 24,85€ 83,74€ 0,358€ 0,323€ 0,342
2022-10158,98103,87€ 27,29€ 15,83€ 0,172€ 0,152€ 0,155
2022-11245,9434,34€ 37,31€ 5,13€ 0,152€ 0,149€ 0,179
2022-12547,5010,93€ 130,22€ 3,73€ 0,238€ 0,341€ 0,259
Totaal2.022,502.920,17€ 439,01€ 706,78€ 0,217€ 0,242€ 0,241

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:01
Ik ben aan het orienteren of ik over zou stappen naar dynamische tarieven.
Zit nu bij eneco en betaal dus blauw aan energie.
Hoorde veel over Tibber, maar ik heb ook nog gas en 2 verschillende leverancier wordt mij ook te veel.

Huidige situatie:
Verbruik prive ca 2800 kWh
Zonnepanellen wekt ca 2800-3000 kWh
EV laden ca 9000 kWh (volledige compensatie van werkgever)
Gas ca 1400 m3

Zit te kijken naar anwb. Hoewel tibber misschien handiger is (met bijbehorende tools, gadget, etc) wil ik eigenlijk ook niet tot de komma toe gaan aanpassen.
Ik zal wel de EV laden standaard id nacht (nu eigenlijk ook al dagelijks ingepland om 01:00 snachts)
En vaatwas en wasmachine wellicht ook gewoon op een tijdstip die gemiddeld gezien prima is (bijv 22.00?) Ga dus niet eerst de app gaan bekijken voordat ik de wasmachine gaan aanzetten.

Iemand anders nog een tip behalve Tibber en ANWB?

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 12:37
SirLct schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:01:
Hoorde veel over Tibber, maar ik heb ook nog gas en 2 verschillende leverancier wordt mij ook te veel.

Huidige situatie:
Gas ca 1400 m3

Zit te kijken naar anwb. Hoewel tibber misschien handiger is (met bijbehorende tools, gadget, etc) wil ik eigenlijk ook niet tot de komma toe gaan aanpassen.
Ik zal wel de EV laden standaard id nacht (nu eigenlijk ook al dagelijks ingepland om 01:00 snachts)
En vaatwas en wasmachine wellicht ook gewoon op een tijdstip die gemiddeld gezien prima is (bijv 22.00?) Ga dus niet eerst de app gaan bekijken voordat ik de wasmachine gaan aanzetten.

Heel veel mensen zijn fan van Zonneplan...

Tibber is super.
ANWB start nu rustig op met zijn eigen vergunning.
Zonneplan schijnt top te zijn.

Ik heb zelf Tibber + Mijndomein (gas) omdat Tibber gewoon de beste voor elektra is (overall) en mijndomein omdat ze best een mooi online portal hebben waar ik zelf mijn voorschot in kan veranderen.

Zonneplan is goedkoop en kan elektra + gas beide onder brengen en werkt niet met voorschotten dus dat is zeker het overwegen waard.

(er bestaat geen losse gas aanbieder die zonder voorschot werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
CarstenHouw schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:05:
[...]

Heel veel mensen zijn fan van Zonneplan...

Tibber is super.
ANWB start nu rustig op met zijn eigen vergunning.
Zonneplan schijnt top te zijn.

Ik heb zelf Tibber + Mijndomein (gas) omdat Tibber gewoon de beste voor elektra is (overall) en mijndomein omdat ze best een mooi online portal hebben waar ik zelf mijn voorschot in kan veranderen.

Zonneplan is goedkoop en kan elektra + gas beide onder brengen en werkt niet met voorschotten dus dat is zeker het overwegen waard.

(er bestaat geen losse gas aanbieder die zonder voorschot werkt)
Vorige eigenaar van mijn huis had zonnepanel van zonneplan.
Had toen met overdracht ook contact met die partij en was zeker een aangename ervaring.
Zal contact opnemen met hun. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:01
Sjoan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:55:
[...]

Ze zeggen nu pas het oude contract op. Ergens volgende week gaat het contract dan in, volgens ANWB zelf. Wel meer dan 'de eerste werkdag' dus.

Dat terwijl in het contract dat mijn ouders hebben gehad van ANWB gewoon 1 januari staat.
Ja dat is niet zo netjes.
Waarschijnljk hebben ze dan toch teveel nieuwe klanten aangenomen in het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:14
Zonneplan stuurt gratis een P1 uitlezer op die via 4G alles naar Zonneplan stuurt. Is het noodzakelijk deze te gebruiken? Ik kan namelijk nergens in het inschrijfproces aangeven deze niet te hoeven. Ik heb namelijk al mijn Home Assistant aan de P1 poort gekoppeld en heb geen behoefte aan Zonneplan die dat ook gaat uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

JukeboxBill schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:49:
Rossi46 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:11:
De dynamische leveranciers zijn transparanter en "goedkoper" omdat deze veel minder inkooprisico lopen.
De kopen de stroom in voor de werkelijke kosten.

Energieleveranciers met een vaste prijs lopen dat risico wel, aangezien ze met hun klanten een lange termijn afspraak hebben gemaakt, maar op de energiemarkt maar moeten zien voor welke prijs ze kunnen inkopen.
Om die reden doen ze een extra risico opslag op de kostprijs + normale marge, om dit risico te beheersen.

De energiemaatschappijen willen met vaste contracten op het scherpst van de snede opereren, om zoveel mogelijk klanten te trekken, maar toch voldoende inkomsten te hebben om aan hun betalingsverplichtingen te kunnen doen. Gokken de energiebedrijven goed, dan maken ze veel winst. Gokken ze verkeerd, dan gaan ze op de fles hebben we de afgelopen jaren wel gezien.

Momenteel is die risico-opslag ridicuul omdat de markt volatiel is. Maar hoe dan ook trekt de consument altijd aan het kortste eind. Of ze betalen teveel risico op iedere kWh die ze afnemen, of de energieleverancier gaat failliet en je kan fluiten naar je voorschotbedragen.

Dus tenzij je significant teruglevert en je over het jaar heen wil salderen, is er geen enkele reden om geen dynamisch contract te nemen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

JukeboxBill schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:23:
[...]
Je kan het geloven of niet. Bottom-line is dat dynamische tarieven domweg voordeliger zijn.
Dat is waar (want je betaalt niet voor de risico-afdekking, want je neemt het risico van prijsschommelingen
namelijk gewoon), maar dat is niet om idealistische redenen.

[ Voor 4% gewijzigd door JackBol op 03-01-2023 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Zoals ik ergens al eerder stelde, ik heb EV en WP (en zonnepanelen maar die doen momenteel niet zoveel) waardoor ik in December 2357 kWh heb verstookt. Mijn gemiddelde prijs per kWh is 28ct.

Geen enkel contract biedt dat momenteel, en ik denk dat we wel kunnen stellen dat qua prijs December tot nu toe de extreemste maand is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierrr
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-09 15:03
JackBol schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:27:
[...]

Geen enkel contract biedt dat momenteel, en ik denk dat we wel kunnen stellen dat qua prijs December tot nu toe de extreemste maand is geweest.
In juli/augustus/september waren de prijzen (veel) hoger nog, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ren-z
  • Laatst online: 12:30
Hatsjoe schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:15:
Zonneplan stuurt gratis een P1 uitlezer op die via 4G alles naar Zonneplan stuurt. Is het noodzakelijk deze te gebruiken? Ik kan namelijk nergens in het inschrijfproces aangeven deze niet te hoeven. Ik heb namelijk al mijn Home Assistant aan de P1 poort gekoppeld en heb geen behoefte aan Zonneplan die dat ook gaat uitlezen.
Is al een paar keer eerder besproken in dit topic. Het is niet verplicht deze dongle te gebruiken. Gebruik even de zoekfunctie hierboven dan lees je er een heleboel over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 08:54

Huidige situatie:
Gas ca 1400 m3

9000 kwh voor je EV komt neer op 7200 euro per jaar. Goedemorgen...

Heb je een 3 fase lader thuis? Investeer 1000 euro in een tweede meter en neem een dynamisch contract. Als je gemiddelde laadtarief het eerste jaar onder de 0,68 (realistisch is eerder 20ct máár resultaten uit het verleden bieden geen garantie in de toekomst) blijft dan heb je deze investering in 1 jaar terugverdient en hou je waarschijnlijk nog wat over over.

Laad je op 1 fase? Dan moet je misschien nog wat meer investeringen doen (2000 euro allicht afhankelijk van je huidige installatie en de afstand tussen de meterkast en de lader) maar ook die heb je wellicht met 1 jaar terugverdiend.

Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvmine
JackBol schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:23:
[...]
Energieleveranciers met een vaste prijs lopen dat risico wel, aangezien ze met hun klanten een lange termijn afspraak hebben gemaakt, maar op de energiemarkt maar moeten zien voor welke prijs ze kunnen inkopen.
Om die reden doen ze een extra risico opslag op de kostprijs + normale marge, om dit risico te beheersen.
Nee dit klopt niet helemaal. De ACM controleert dat de energieleveranciers van te voren genoeg gas hebben aangekocht (aan de hand van standaardjaarverbruik van de klant denk ik), en daarnaast genoeg kapitaal hebben om nog bij te kopen indien nodig (koude winter). Dus ja bij een koudegolf lopen ze wel risico maar niet voor het hele bedrag. Dit heeft de ACM goed gedaan blijkbaar, want tot nu toe zijn er geen leveranciers failliet gegaan deze winter, dat is netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xhomas
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-09 14:24
-knip-

[ Voor 183% gewijzigd door Xhomas op 03-01-2023 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Gecko123 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:35:
[...]

9000 kwh voor je EV komt neer op 7200 euro per jaar. Goedemorgen...

Heb je een 3 fase lader thuis? Investeer 1000 euro in een tweede meter en neem een dynamisch contract. Als je gemiddelde laadtarief het eerste jaar onder de 0,68 (realistisch is eerder 20ct máár resultaten uit het verleden bieden geen garantie in de toekomst) blijft dan heb je deze investering in 1 jaar terugverdient en hou je waarschijnlijk nog wat over over.

Laad je op 1 fase? Dan moet je misschien nog wat meer investeringen doen (2000 euro allicht afhankelijk van je huidige installatie en de afstand tussen de meterkast en de lader) maar ook die heb je wellicht met 1 jaar terugverdiend.

Succes.
Ja inderdaad best wel hoog. Het is een luxe dat mijn werkgever het volledig compenseren (leaseauto) maar anders is het wel even huilend idd. Maar alsnog wil ik niet teveel betalen als er betere alternatieven zijn, ook niet fair richting mijn werkgever.

Ik heb al 3 fase lader. Maar ik vraag af wat is dan de nut om 2 aparte meter te zetten?
Kan ik niet zo goed alles op dynamische tarief zetten?
JackBol schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:27:
[...]

Zoals ik ergens al eerder stelde, ik heb EV en WP (en zonnepanelen maar die doen momenteel niet zoveel) waardoor ik in December 2357 kWh heb verstookt. Mijn gemiddelde prijs per kWh is 28ct.

Waar zit je als ik mag vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 08:54
SirLct schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:01:
[...]

Ja inderdaad best wel hoog. Het is een luxe dat mijn werkgever het volledig compenseren (leaseauto) maar anders is het wel even huilend idd. Maar alsnog wil ik niet teveel betalen als er betere alternatieven zijn, ook niet fair richting mijn werkgever.

Ik heb al 3 fase lader. Maar ik vraag af wat is dan de nut om 2 aparte meter te zetten?
Het probleem is dat de kostenonderbouwing van je declaratie voor je werkgever ondoorzichtig is bij de afrekening (vanwege het dynamische aspect) als hier ook je eigen verbruik door elkaar is gemengd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010

Huidige situatie:
Gas ca 1400 m3

Ik zit zelf in een vergelijkbare situatie en ben sinds 10 December overgestapt naar Tibber met volle tevredenheid. Hiervoor had ik Eneco met een daltarief van 74 cent. Dit getal heb ik de hele maand December niet meer gezien. Voordelen van Tibber zijn in mijn geval de app en transparantie. Mocht je gas hebben zou je ook kunnen kijken naar Zonneplan. Toevallig mijn vader helpen overstappen afgelopen weekend. Hij wilde ook liever 1 partij inclusief gas.

Verbruik prive ca 4000 kWh
Zonnepanelen ca 5500 kWh
EV laden ca 6000 kWh (volledige compensatie van werkgever)
Stadverwarming en dus geen gas.

Als ik naar mijn totale verbruik kijk van December (787kWh) zou dit me bij Eneco 620 Euro hebben gekost en kost dit me bij Tibber 197 euro. Een besparing van ruim 400 euro in 1 maand. Van dit gebruik was 472kWh bestemd voor mijn EV.

Eneco:
Dal: 543kWh * 0,71673 = 389 euro
Normaal: 244 kWh * 0,94574 = 231 euro

Tibber:
695 Kwh voor 174 euro is 25 cent gemiddeld

Mocht je overigens willen overstappen naar TIbber kan je bij menig Tweaker een code opvragen voor 50 euro shoptegoed. Hier kan je de Tibber Pulse mee bestellen die je bij Zonneplan gratis krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 20:00

tomtommie

Alaaf!

Zojuist voor het gas overgestapt naar groenestroomlokaal. Ben benieuwd of dit zo allemaal goed gaat, wil mijn elektra nog variabel laten lopen ivm salderen en teruglevering. Zo is mijn elektra rekening sowieso negatief en mocht ik boven het prijsplafond uit gaan dan profiteer ik van voordeligere tarieven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Gecko123 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:13:
[...]

Het probleem is dat de kostenonderbouwing van je declaratie voor je werkgever ondoorzichtig is bij de afrekening (vanwege het dynamische aspect) als hier ook je eigen verbruik door elkaar is gemengd.
Ah zo, ben ik nog niet zo ver inderdaad met het denkproces :D
Is 2 meters gewoon de enige oplossing? Of doet men ook met bijv gemiddelde?
Want voor mijn werkgever is alles onder 80ct natuurlijk al gunstiger.
mr.DJ95 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:21:
[...]

Ik zit zelf in een vergelijkbare situatie en ben sinds 10 December overgestapt naar Tibber met volle tevredenheid. Hiervoor had ik Eneco met een daltarief van 74 cent. Dit getal heb ik de hele maand December niet meer gezien. Voordelen van Tibber zijn in mijn geval de app en transparantie. Mocht je gas hebben zou je ook kunnen kijken naar Zonneplan. Toevallig mijn vader helpen overstappen afgelopen weekend. Hij wilde ook liever 1 partij inclusief gas.

Verbruik prive ca 4000 kWh
Zonnepanelen ca 5500 kWh
EV laden ca 6000 kWh (volledige compensatie van werkgever)
Stadverwarming en dus geen gas.

Als ik naar mijn totale verbruik kijk van December (787kWh) zou dit me bij Eneco 620 Euro hebben gekost en kost dit me bij Tibber 197 euro. Een besparing van ruim 400 euro in 1 maand. Van dit gebruik was 472kWh bestemd voor mijn EV.

Eneco:
Dal: 543kWh * 0,71673 = 389 euro
Normaal: 244 kWh * 0,94574 = 231 euro

Tibber:
695 Kwh voor 174 euro is 25 cent gemiddeld

Mocht je overigens willen overstappen naar TIbber kan je bij menig Tweaker een code opvragen voor 50 euro shoptegoed. Hier kan je de Tibber Pulse mee bestellen die je bij Zonneplan gratis krijgt.
Ik heb al een code (ongevraagd) binnen in de pb... :+

Je situatie is redelijk vergelijkbaar inderdaad. Hoe heb je de compensatie tarief met je werkgever afgesproken? Want met fluctuatie is natuurlijk lastig te controleren?

Ben nu alles op een rij aan het zetten. Idd ook naar zonneplan gekeken omdat ik geen gezeik met 2 aparte leveranciers wil. Maar ik zie dat ze redelijk hoger vaste kosten hebben. Ca 140 euro duurder dan bijv ANWB.

Hoe werkt saldering trouwens? Krijg je gewoon obv de dynamisch tarief (min zoveel % bijv)?
Ik zie dat zelf hoog zomer de dynamische tarief ca 20ct is, dat is nog veel meer dan 7-8ct die ik terug krijg van eneco voor zelf opgewekte kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
SirLct schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:30:
[...]

*snip*

Je situatie is redelijk vergelijkbaar inderdaad. Hoe heb je de compensatie tarief met je werkgever afgesproken? Want met fluctuatie is natuurlijk lastig te controleren?

Ben nu alles op een rij aan het zetten. Idd ook naar zonneplan gekeken omdat ik geen gezeik met 2 aparte leveranciers wil. Maar ik zie dat ze redelijk hoger vaste kosten hebben. Ca 140 euro duurder dan bijv ANWB.

Hoe werkt saldering trouwens? Krijg je gewoon obv de dynamisch tarief (min zoveel % bijv)?
Ik zie dat zelf hoog zomer de dynamische tarief ca 20ct is, dat is nog veel meer dan 7-8ct die ik terug krijg van eneco voor zelf opgewekte kWh.
*snip*

Aangezien ik geen idee had wat mij te wachten stond heb ik mijn Eneco tarief doorlaten lopen. Dit was het gemiddeld tussen dal en normaal tarief. Hierdoor maak je al winst als je in de nacht kan laden. Dit was gemiddeld 84 cent. Ik heb dit nu op het goedkoopste variable tarief staan welke ik op Gaslicht.com kon vinden (Budget Energie 58,87 ct per kWh). Dit kwam ik ergens in dit topic tegen en heb ik als als advies terug gegeven aan mijn werkgever omdat er meer collega's werden aangestoken door het Tibber virus.

Wat betreft salderen, bij Tibber verkoop je je teruggeleverde kWh's voor de prijs dat het op dat moment kost. Kost stroom tussen 13:00 en 14:00 25 cent per kWh en kan jij in dezelfde tijd 4 kWh terugleveren dan krijg je 1 euro terug/tegoed/gestort etc. het werkt dus anders bij Eneco waarbij je op jaarbasis X opwekt en Y verbruikt en het verschil terugkrijgt/moet bijbetalen.

Voor mij was het doorslaggevend omdat mijn panelen te kort komen op jaarbasis en ik flink moet bijkopen net als jij. Dit goedkoop kunnen bijkopen weegt in mijn ogen op tegen het salderen vanwege het planbare verbruik van de EV/vaatwasser/droger etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 04-01-2023 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:24
SirLct schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:30:
[...]

Je krijgt bij je huidige leverancier alleen die 7-8ct terug, als je ook daadwerkelijke méér teruglevert dan je verbruikt.
Doe je dat?
Zo niet, dan saldeer je alles weg tegen je verbruik, en is dynamisch dus niet persé goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

SirLct schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:01:
[...]

[...]

Waar zit je als ik mag vragen?
Frank Energie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

rogierrr schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:32:
[...]

In juli/augustus/september waren de prijzen (veel) hoger nog, toch?
Maar het energieverbruik veel lager (in mijn geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
mr.DJ95 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:40:
[...]

*snip*
Aangezien ik geen idee had wat mij te wachten stond heb ik mijn Eneco tarief doorlaten lopen. Dit was het gemiddeld tussen dal en normaal tarief. Hierdoor maak je al winst als je in de nacht kan laden. Dit was gemiddeld 84 cent. Ik heb dit nu op het goedkoopste variable tarief staan welke ik op Gaslicht.com kon vinden (Budget Energie 58,87 ct per kWh). Dit kwam ik ergens in dit topic tegen en heb ik als als advies terug gegeven aan mijn werkgever omdat er meer collega's werden aangestoken door het Tibber virus.

Wat betreft salderen, bij Tibber verkoop je je teruggeleverde kWh's voor de prijs dat het op dat moment kost. Kost stroom tussen 13:00 en 14:00 25 cent per kWh en kan jij in dezelfde tijd 4 kWh terugleveren dan krijg je 1 euro terug/tegoed/gestort etc. het werkt dus anders bij Eneco waarbij je op jaarbasis X opwekt en Y verbruikt en het verschil terugkrijgt/moet bijbetalen.

Voor mij was het doorslaggevend omdat mijn panelen te kort komen op jaarbasis en ik flink moet bijkopen net als jij. Dit goedkoop kunnen bijkopen weegt in mijn ogen op tegen het salderen vanwege het planbare verbruik van de EV/vaatwasser/droger etc.
*snip*

Oke dat lijkt me idd een goede middenweg. Voor werkgever kost het minder, voor jou geen gezeik en wellicht iets profijt. Maar ja, je moet ook wat voor doen qua plannen van laden etc dus mag ook wel "beloond" worden toch.
thaan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:41:
[...]

Je krijgt bij je huidige leverancier alleen die 7-8ct terug, als je ook daadwerkelijke méér teruglevert dan je verbruikt.
Doe je dat?
Zo niet, dan saldeer je alles weg tegen je verbruik, en is dynamisch dus niet persé goedkoper.
Voor de EV is mijn verbruik ongeveer 0 op jaarbasis. Dus zelfopgewekte stroom is ongeveer zelfde als gebruikte stroom. Echter is mijn verbruik veel meer in de dal (toen ook al) en mijn zonnepanel levert natuurlijk id middag. Ik denk dat met Tibber dit mooi uitkomt dus.
Lever ik terug op moment dat de prijzen hoog zit (winst) en verbruik ik (EV laden bijv) als het erg goedkoop is snachts.

[ Voor 2% gewijzigd door Señor Sjon op 04-01-2023 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Overigens iets heel raar..

Ik heb alles op een rij gezet.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/MHzSR6zr/image.png

En kom achter dat zelfs met 2 verschillende (in dit geval Tibber + Mijn Domein) goedkoopst is??
Hoe is dit toch mogelijk?
Kijk niet naar de daadwerkelijk elektra en gas zelf want dat is toch dynamisch.
Maar de vaste kosten en net beheer - je zou denken dat alles bij 1 goedkoper zou zijn?
Wat mis ik?

Ik zie bijv dat de vaste leveringskosten elektra bij tibber maar 3.99 per maand is terwijl bij de anderen dubbele zit, en zonneplan zelfs nog daarboven? En zonneplan is het qua vaste levering gas ook duurder dan de rest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostboyArno
  • Laatst online: 29-07 12:42
SirLct schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:00:
Overigens iets heel raar..

Ik heb alles op een rij gezet.

[Afbeelding]

En kom achter dat zelfs met 2 verschillende (in dit geval Tibber + Mijn Domein) goedkoopst is??
Hoe is dit toch mogelijk?
Kijk niet naar de daadwerkelijk elektra en gas zelf want dat is toch dynamisch.
Maar de vaste kosten en net beheer - je zou denken dat alles bij 1 goedkoper zou zijn?
Wat mis ik?

Ik zie bijv dat de vaste leveringskosten elektra bij tibber maar 3.99 per maand is terwijl bij de anderen dubbele zit, en zonneplan zelfs nog daarboven? En zonneplan is het qua vaste levering gas ook duurder dan de rest?
MijnDomein is op elk punt duurder dan Zonneplan, zowel qua opslagen als de feeds op enever. Ergens zal een fout moeten zitten in je berekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabski
The__Virus schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:43:
En zelfs dan zegt het nog niets. Het staat ze vrij om op de langetermijnmarkt energie in te kopen en deze aan ons te verkopen volgens het prijsmechanisme van de day-ahead markt. Ook dat is ons in principe niet bekend en ook niet relevant.
Inderdaad, neem bijvoorbeeld voor gas het verschil tussen EGSI en EOD. Die laatste beurs komt gemiddeld steeds 2 cent goedkoper uit, maar bijna alle leveranciers leveren toch op basis van EGSI-prijzen. Het zou heel logisch zijn dat zij ook op basis van EOD-prijzen gas inkopen terwijl ze het ons kunnen verkopen tegen de hogere EGSI-prijzen.

Ik vraag me wel af hoe het kan dat twee beurzen/indexen waarop hetzelfde day ahead gas wordt verhandeld toch langere tijd significant uit elkaar kunnen liggen. Twee cent per m3 over een heel jaar vind ik significant op die schaal, je zou denken dat de handel dat gelijktrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Willempie27 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:46:
[...]

Hoe kom je aan zo'n verbruik? Heb je een EV? Dan zou het op dit moment nog gunstig kunnen zijn als je overdag een redelijke terugleververgoeding krijg en in de nacht snel goedkoop kan laden. Kan je overdag bij een overschot en lage prijs zelf de stroom van de zonnepanelen verbruiken?
Ja, heb een EV. Ik zou inderdaad in de nacht kunnen laden. Ook bij lage prijs kan ik zelf laden van zonnepanelen, maar zou het graag automatiseren. Mijn auto is nog niet echt handig daarin (XC40), ik heb een wallbox lader, maar nog niet iets tegengekomen dat daar ook rekening mee kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Smuggler schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:14:
[...]

Hier 26 panelen (6 oost, 6 west, 14 zuid (met veel schaduw vanuit het zuiden), ongeveer zelfde stroom en gas verbruik.
Ben groot voorstander van Dynamisch.
Ben eigenlijk altijd goedkoper uitgeweest. op 1 maand na, maar dat hebben alle andere maanden ruimschoots gecompenseert.

Als je de auto ook nog eens automatisch weet te plannen, dan zou ik niet langer twijvelen.
Maar dat is mijn mening. het is in elk geval 90% (gebaseerd op die grote glazen bol) zeker goedkoper dan wat je nu gaat betalen, ja kan er veel mee winnen zo.
Dank!
Pagina: 1 ... 85 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels