Toon posts:

Ervaringen infraroodverwarming

Pagina: 1 2 3 ... 16 Laatste
Acties:

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-03 14:30
Op internet kom je maar weinig ervaringen met IR-verwarming tegen en als je die al tegenkomt zijn ze beperkt en geven vaak tegenstrijdige meningen.

Waar ik naar op zoek ben is ervaringen van mensen die hun woning verwarmen met IR-panelen, als bijverwarming, maar ook als totaalverwarming. Wat ik dan ook wil weten is wat voor soort woning het betreft en hoe de isolatie van de woning is. En... heb je er spijt van of juist totaal niet?

Wat ik niet wil horen is waarom geen vloerverwarming of warmtepomp of ...

Crypto.com

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb een 300w paneel bij mijn bureau en het is leuk met een fijne warmte. Als bijverwarming in koude plaatsen werkt het prima maar als hoofdverwarming gaat het duur worden.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Swerfer
digifun schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 17:55:
maar als hoofdverwarming gaat het duur worden.
Ook daar lees ik verschillende verhalen over. Omdat het een snelle verwarming is, hoef je niet overal de panelen aan te zetten, maar alleen op die plaatsen waar je in huis bent. Ga je de badkamer in, schakel je de panelen daar in en je hebt direct (gevoels)warmte. Verlaat je de badkamer, schakel je ze weer uit. Dat schijnt ook goed in combinatie met bewegingsschakelaars te gaan. Heb je een eethoek waar je 80% van de dag toch niet aan zit, dan hoef je daar ook niet volle bak te stoken, wat met een centrale verwarming vaak wel het geval is.

Maar ook die ervaringen hoor ik graag.

Crypto.com

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02:27
.

[Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:52]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04:33

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wat toevallig, zat er van de week nog over te denken :D Week of 3 geleden was ik op bezoek bij 'kennissen van kennissen', die hadden aantal van zulke panelen.

Was die week best koud, je stapt de WC in en direct voel je gewoon de warmte van boven, alsof er een vol zonnetje naar binnen schijnt, zeer fijn. Probleem, niets in de WC was echt warm, tegels waren koud en WC bril was ook even 'oh oh' momentje :P Die was trouwens geschakeld op sensor van het licht, dus bleef daarna maar iets van 10sec doorgaan. Ik neem aan dat als zo'n ding lang aan staat, je wel alles op temperatuur kan krijgen, weet alleen niet of dat echt zo efficient is.

Zij hadden ze ook in de badkamer, de badkamer was vooral om in de ochtend snel je zut te doen of de douch aan te gooien, maar het moment dat dat ding uit gaat, is meteen alle warmte foetsie. Zoals je zelf zegt, het is 'gevoelswarmte', waar ik het dus geweldig vind, maar ook best onhandig. Ben daar maar even kort geweest, dus kan weinig zeggen over de badkamer, maar was voor hem (en z'n vrouw) goed genoeg in de ochtend.

We hebben er even kort over gepraat, maar grootste punt waar ik wel even van opkeek, zo'n plaat verbruikt rustig 200-400watt, de grote versie die ze in de badkamer hadden was 400watt, maar ze zijn er zelfs tot ergens 700watt. Ik had het idee dat bv houten muren eerder warm leken te worden dan tegels, maar hij wist er zelf niet bijzonder veel vanaf, ze zaten al in het huis toen ze het vorig jaar kochten en hij was er verder wel 'ok' mee.

Maar heb zo'n idee dat je zonder zonnepanelen toch behoorlijk wat gaat verbruiken om dit als echte verwarming te gebruiken, hij zou daar richting de zomer toch flink gaan verbouwen dus hij vond het wel ergens best for the time being. Doet me beetje denken aan de zon op een winterdag, flink onder nul maar toch voel je je behoorlijk warm, qua ruimte ziet het er echt mooi uit, maar toen ik het verbruik hoorde.. vond ik opeens een split-airco installatie niet eens zo slecht om te hebben :P

[Voor 6% gewijzigd door SinergyX op 07-02-2019 20:46]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Swerfer
Hieronder kan je de kosten berekenen van infraroodverwarming:

https://www.smarthomesupp...arming/vermogen-berekenen

Als je hieronder invult, dan ben je ongeveer net zoveel kwijt als gasverwarming, echter is het wel een infraroodpanelenverkoper:

https://www.infralia.com/calculator/

Als je bij beide dezelfde afmetingen invult, dan komen beide op ongeveer hetzelfde vermogen uit, 2700 watt voor 4x8x2,4 meter met slechte isolatie...

Edit:

De 2e is trouwens in België, ik weet niet of het gas daar misschien een stuk duurder is dan in Nederland...

[Voor 11% gewijzigd door Swerfer op 07-02-2019 21:14]

Crypto.com

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:10

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ben hier ook wel benieuwd naar. Tijd terug bij verbouwing van de badkamer de radiator weggehaald (anders pastte het nieuwe badmeubel niet). Tot nu toe is het nog prima te doen qua temperatuur, maar heb ook wel zitten denken aan een IR-paneel. Stroomverbruik is niet zo'n punt, ik heb 800 kWh op jaarbasis overproductie van m'n zonnepanelen.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:14
Swerfer schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 21:12:

De 2e is trouwens in België, ik weet niet of het gas daar misschien een stuk duurder is dan in Nederland...
20 cent per kWh voor gas is ongeveer 3x te duur. (70 cent per kuub geeft ongeveer 10 kWh)
Qua kosten is het alleen interessant wanneer je het gebruikt voor ruimtes waar je kort bent zodat je deze niet helemaal hoeft op te stoken.

• digifun
  • Niet online
Alleen verwarmen met infrarood gaat toch tegenvallen, het wordt pas echt lekker als de omgeving is opgewarmd. dan moet infrarood al een tijd werken want dat duurt echt lang. Tot die tijd blijft er een soort reaumatiekachtige kilte hangen niet echt een gezond binnenklimaat.

• Keppie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-09-2022
In mijn praktijkruimte heb ik boven de behandeltafel een paneel in het systeemplafond verwerkt van 700 watt. Met het idee om de klanten goed te kunnen verwarmen. De klant ligt stil op tafel en ik ben aan het werk. Voor mij is 19 graden binnen een prima temperatuur om te werken maar dan krijg je het koud als je deels ontbloot stil ligt, met 23 graden binnen krijg ik het veel te warm. Daarom probeer ik het met een paneel. Ik krijg hier veel positieve reacties op. Als ik er onder sta dan is het ook wel warm, maar ik beweeg door de 'koude' lucht en kan er makkelijk onder uit stappen.

Onlangs ook een huis gekocht welke ik nu aan het verbouwen ben, boven de eettafel en boven de bank ga ik IR folie in het plafond verwerken, daarover gips. Deze zijn tussen de 150-200 watt per m2. De hoofdverwarming zal vloerverwarming zijn welke de ruimte zo rond de 18-19 moet verwarmen, wanneer we lang stil zitten of het koud hebben zouden we de IR aan kunnen zetten.

700 watt is echt warm en heeft ong. 5-10 min nodig om echt warm aan te voelen.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
Keppie schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 09:47:
In mijn praktijkruimte heb ik boven de behandeltafel een paneel in het systeemplafond verwerkt van 700 watt. Met het idee om de klanten goed te kunnen verwarmen. De klant ligt stil op tafel en ik ben aan het werk. Voor mij is 19 graden binnen een prima temperatuur om te werken maar dan krijg je het koud als je deels ontbloot stil ligt, met 23 graden binnen krijg ik het veel te warm. Daarom probeer ik het met een paneel. Ik krijg hier veel positieve reacties op. Als ik er onder sta dan is het ook wel warm, maar ik beweeg door de 'koude' lucht en kan er makkelijk onder uit stappen.
Dat is nou hèt voorbeeld waarbij het goed werkt. Doordat jij staat heb je van bovenaf gezien maar een klein frontaal oppervlak waardoor je relatief weinig warmte opvangt. De klant die ligt vangt door zijn grote oppervlak juist veel van de warmte, en zijn onderkant ligt dus die hoeft ook niet verwarmd te worden. Je kunt dan inderdaad de luchttemperatuur lekker laag houden.

Ik vraag me altijd af hoe zoiets werkt in bijvoorbeeld een steenkoude badkamer met een paneel aan één wand. Dan heb je dus altijd een warme kant en een koude kant en moet je blijven draaien om een beetje gelijkmatig warm te blijven. Ik heb er geen ervaring mee maar ik stel me voor dat dat niet echt aangenaam is (maar wel beter dan helemaal geen verwarming). Vroeger had men in badkamers ook van die elektrische straalkacheltjes.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:16

de Peer

under peer review

Kijk eens naar de IR panelen die op de Duitse Amazon verkocht worden, daar staan honderden reviews en Q&A onder.

Als hoofdverwarming zou het denk ik alleen in passiefhuizen geschikt kunnen zijn. Als bijverwarmingen kan het in specifieke situaties zeker handig zijn, maar je moet goed begrijpen hoe het werkt om het goed toe te passen en teleurstelling te voorkomen. Aan het plafond hangen is bijvoorbeeld vaak geen goed idee want dan straal je alleen op iemands hoofd+schouders en niet het hele lichaam.

Het blijft COP=1 verwarming en ik vind het persoonlijk erg zonde om hoogwaardige energie (stroom!) om te zetten in warmte (wat laagwaardig is), tenzij het om kleine beetjes gaat en je de aanschaf van bijvoorbeeld een warmtepomp/cv-ketel ermee kunt besparen.

'Overschot' van zonnepanelen bestaat hoogstwaarschijnlijk vanaf 2021 niet meer, dus beter laat je dat buiten beschouwing.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:10

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Laatst bij een vriend een 900W paneel van Trotec bekeken en 'gevoeld' (recht ervoor gestaan). De warmte is een beetje alsof je in de zon zit. Warmtebeeldplaatje met de FLIR:

De plaat stond hier zo'n 5-10 min. aan, mogelijk dat hij nog warmer wordt als hij langer aan staat. De achterkant werd overigens ook vrij warm.

Zo'n paneel lijkt mij op zich wel wat voor in de badkamer. Toen we een ander badmeubel hebben geplaatst moest de radiator daarvoor wijken.

Wat mij overigens opvalt (als je op bijv. Bol.com kijkt) is dat het een wildgroei van merken is die dit soort panelen verkopen. Trotec, TecTake, Quality Heat etc. Allemaal stickerplakkers van Chinese producten?

[Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 08-11-2019 15:31]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Leo. P. Klepper
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-03 23:37
Wij hebben eind 2018 in heel ons redelijk goed geīsoleerde jaren '80 huis (80 m2, energielabel b) IR panelen laten plaatsen als hoofdverwarming, samen met een inductiekookplaat en een hybride boiler (elektrisch/warmtepomp), totale investering ca. € 6000,-. Het is een heel ander soort verwarming dan CV, daarover is in de eerdere reacties al genoeg gezegd. Het heeft ons ca. 4 weken gewenning gekost, warmte voelt nu aangenaam. Door slim met de thermostaten om te gaan, kan IR verwarming zuiniger in de kosten zijn dan aardgasverwarming, m.n. als er een groot deel van de dag niemand thuis is, dan kan de verwarming op die plaatsen uit (wij hebben de temperatuur overdag op 16 graden staan i.v.m huisdieren). Als we thuis zijn staat de thermostaat in de woonkamer/keuken op 19 graden en dat voelt behagelijk. In de keuken hoeft de verwarming feitelijk alleen aan als er iemand in de keuken is. Dat kan met een nabijheidssensor. In de woonkamer + keuken hangen 3 x 800W panelen aan het plafond, in de slaapkamers elk 800W en in de kleinere badkamer 400W. Die in de slaapkamers staan zelden aan (soms een half uur voor bedtijd om het bed op te warmen, maar dat kan goedkoper via een elektrieke deken). Die in de badkamer staat alleen 's morgens een half uurtje aan. Geschat jaarverbruik is ca. 6000kWh/€ 114,- per maand en dat waren we voorheen ook aan gas + elektra kwijt (electra was voorheen 1500kWh en zou zonder huisdieren nu ca. 4000kWh / € 77,- per maand zijn), dat is wel volledig gasloos en met groene stroom. Met zonnepanelen kan daar nog ca. 2000-3000kWh / €38,- - € 57,- per maand van af. Geen spijt van.

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-03 09:28
Ik zie panelen van 650euro (550w van ThermIQ) maar ook voor de helft van het geld.
Is zo een goedkoop paneel wel de moeite of is het dan net niet?

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:43
http://www.schwank.nl/nl/...rische-donkerstraler.html

De 3600watt versie, en met bruinr kleur (is te schilderen) heb ik thuis ongebruikt staan.
Daar komt echt een bak hitte vanaf.
Hier hebben we V&A of VAO voor.

[Voor 20% gewijzigd door Señor Sjon op 07-11-2019 16:29]

• FalconerHG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-03 11:03
Wij hebben een 300W paneel ingezet als bijverwarming in een kleine studie kamer. De kamer had geen eigen radiator (meer) en dat was net even te koud.

Behaaglijk warm werd het voor mijn gevoel eigenlijk nooit (stilzittend op een stoel). Vervelender nog vond ik de sensatie dat mijn hoofd een beetje werd gemicrowaved. In eerste instantie denk je dat je je gewoon even niet lekker voelt, maar op een gegeven moment maakten we duidelijk de link met het paneel.

Geen fan van.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:38

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Wij warmen elke ochtend voor vertrek naar het werk de CV op tot 18 graden omdat mijn partner het anders te koud vindt (ik persoonlijk zou het ding liever gewoon op 16 laten staan). In de ochtend worden echter alleen de badkamer en de keuken gebruikt, terwijl nu dus de hele keuken en badkamer opgewarmd worden met CV.

Zou het uit kunnen om bij de keukentafel en in de badkamer een IR paneel te plaatsen zodat de CV uit kan blijven in de ochtend?

Mooi fout is niet lelijk

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ThinkPadd schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:34:
Ben hier ook wel benieuwd naar. Tijd terug bij verbouwing van de badkamer de radiator weggehaald (anders pastte het nieuwe badmeubel niet). Tot nu toe is het nog prima te doen qua temperatuur, maar heb ook wel zitten denken aan een IR-paneel. Stroomverbruik is niet zo'n punt, ik heb 800 kWh op jaarbasis overproductie van m'n zonnepanelen.
De badkamer lijkt me een hele andere situatie waar infraroodverwarming niet duurder hoeft te zijn. Je bent daar maar kort en je staat of onder een warme straal of voor de spiegel. Dus het hoeft alleen maar kort plaatselijk bij de spiegel verwarmd te worden/ Hiervoor lijkt zo'n paneel me nog steeds heel geschikt (het is ook niet dat het iets heel nieuws is, mijn ouders hadden 20 jaar geleden al zo'n ding boven de spiegel hangen).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Wilke
  • Laatst online: 23:50
matty___ schreef op donderdag 7 november 2019 @ 16:02:
Ik zie panelen van 650euro (550w van ThermIQ) maar ook in de helft van het geld.
Is zo een goedkoop paneel wel de moeite of is het dan net niet?
Huh? Panelen van ~500W koop je ook voor pak 'm beet 130 euro. Volgens mij is de techniek bepaald geen rocket science dus hoeft niet heel veel te kosten.

En 500W is 500W, COP is sowieso 1, die van 130 euro heeft ook gewoon TUV keurmerk, dus geen vage China-import via Ali ofzo.

[Voor 13% gewijzigd door Wilke op 08-11-2019 10:29]

• Jurjen08
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-03 15:54
Mooi topic, ga dit ook eens volgen.
Het lijkt mij ideaal als aanvulling op vloerverwarming op zolder voor onze (nog te realiseren) werkkamer.

Xencupio @ Battle.net

• matty___
Wilke schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 10:24:
[...]

Huh? Panelen van ~500W koop je ook voor pak 'm beet 130 euro. Volgens mij is de techniek bepaald geen rocket science dus hoeft niet heel veel te kosten.

En 500W is 500W, COP is sowieso 1, die van 130 euro heeft ook gewoon TUV keurmerk, dus geen vage China-import via Ali ofzo.
Wat ik wel lees is dat sommige panelen pas na 20min 90c warm zijn terwijl andere na 7min reeds 120c aantikken.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
matty___ schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 13:04:
[...]

Wat ik wel lees is dat sommige panelen pas na 20min 90c warm zijn terwijl andere na 7min reeds 120c aantikken.
Hebben die panelen hetzelfde vermogen per oppervlak? Of vergelijk je een 500W van 40x40cm met een andere 500W van 100x50cm?

Oppervlaktetemperatuur en het tempo waarin dat bereikt wordt hangt af van materiaalsoort, vorm, ontwerp, materiaaldikte en vermogen/oppervlak.
Voor alle elektrische kacheltjes die geen warmtepomp zijn geldt dat alle energie die er in gaat wordt omgezet in warmte met een COP van 1 (hooguit gaat er 2 watt op aan de digitale timer/thermostaat, maar dat is te verwaarlozen. En zelfs die 2 watt wordt voor het grootste deel omgezet in warmte).

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:25

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Interessant topic. Ik heb in mijn badkamer een design radiator, maar ik vertik het dat ding aan te zetten voor die 15 minuten dat ik in de badkamer ben om te douchen ofzo. Opwarmen duurt immers veel te lang. Een infrarood paneel zou dan veel handiger zijn. Ik kan de designradiator zo afkoppelen en er een paneel voor in de plaats hangen. Zelf denk ik aan iets van 60x120 cm ofzo, daar heb ik wel de ruimte voor. Ik heb echter geen idee wat goede leveranciers zijn, wat de goede/betrouwbare merken zijn en hoeveel watt je nodig hebt. (voor een badkamer van 2x3 meter lees ik ong 750W). Ook lees ik over carbon panelen en alu, geen idee wat hier de beste keuze is. En ik wil graag een afstandsbediening.

edit: interessant stukje leesvoer over kwaliteit van infraroodpanelen: https://www.infraroodpane...nl/infrarood-panelen-test

edit: Ondertussen al wat meer ingelezen.
- In principe zijn er 2 soorten infraroodpanelen: met metaaldraad en met carbondoek. Die laatste worden een stuk warmer. En dat is goed
- echte infrarood vereist een hoge temperatuur, >100-110 graden. Te lage oppervlaktetemperatuur van de panelen (lager dan 90° C) maakt van het paneel een gewoon elektrisch verwarmingselement. Er is geen sprake van infrarode straling.
- Een goed paneel is ook binnen een paar minuten op temperatuur. Een goed paneel van Sunjoy kan na 3 minuten al op 100 graden zitten, terwijl veel Chineese panelen dit niet halen, zelfs niet na 20 minuten.

[Voor 61% gewijzigd door Microkid op 23-11-2019 12:53]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Ivow85 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 14:42:
[...]

Hebben die panelen hetzelfde vermogen per oppervlak? Of vergelijk je een 500W van 40x40cm met een andere 500W van 100x50cm?

Oppervlaktetemperatuur en het tempo waarin dat bereikt wordt hangt af van materiaalsoort, vorm, ontwerp, materiaaldikte en vermogen/oppervlak.
Voor alle elektrische kacheltjes die geen warmtepomp zijn geldt dat alle energie die er in gaat wordt omgezet in warmte met een COP van 1 (hooguit gaat er 2 watt op aan de digitale timer/thermostaat, maar dat is te verwaarlozen. En zelfs die 2 watt wordt voor het grootste deel omgezet in warmte).
Heeft ook te maken met het soort paneel. Panelen met carbondoek worden veel sneller warm dan traditionele panelen (metaaldraad). Kosten ook echter wat meer. Elk voordeel heb z'n nadeel ;)

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:24
Voor op de slaapkamer van mijn zoon denk ik aan een IR paneel. Verwarmen van deze zolderkamer dmv normale radiator is niet efficient.

De use case is hiermee als volgt:
Alleen verwarmen van de directe omgeving vh bureau
De verwarming moet automagisch uitschakelen om bepaalde tijd en wanneer er geen persoon in de kamer is.
Verbruik: ik moet nog even uitzoeken op welke electragroep het paneel komt, liefst max 500W.

Iemand ervaring hiermee? tips?

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:19

Pixelmagic

Ubergeek

Wij hebben vandaag de tweede binnen gehad, vorig jaar een 60x60 bij 300W gekocht, heel licht ding voor in de hobbykamer van mevrouw. Bevalt prima en weegt echt niks en na het aanzetten vrijwel direct warme straling te voelen.

Vandaag de andere binnengekomen voor de badkamer, 60x120 met 900W voor aan plafond in de badkamer. Niet goed naar het gewicht gekeken, dat ding weegt bijna 15kg! Even aangezet maar duurt ook beduidend langer voor er warmte af komt.

Nu dus even in de twijfel, het apparaat was duurder en reageert minder snel (en gaat gevoelsmatig oor zelfde comfort meer energie gebruiken). Daarnaast weegt hij echt wel wat voor aan het plafond, in vergelijk met die andere bij 2 keer de grootte gewoon 10x het gewicht.

Mensen die vergelijkbare ervaring hebben of een logische verklaring ?

PVoutput van mijn 4950Wp

• Ivow85
Logische verklaring:
De zwaardere moet meer materiaal opwarmen, dus zal langer duren voordat hij echt merkbaar warmte straalt. Daar tegenover staat dat het langer duurt voordat hij weer afgekoeld is.

Wanneer het doel is om alleen kortdurend de stralingswarmte te voelen, dan is dat een nadeel.

Wanneer het doel is om een ruimte voor langere tijd op een bepaalde temperatuur te brengen en te houden, dan is de zwaardere in het voordeel ten aanzien van het comfort. Eenmaal op temperatuur zal het warmte-element in de kachel immers gaan pendelen. Aan-uit-aan-uit. Bij het lichtgewicht apparaat voel je dan vrijwel direct verschil tussen aan en uit. En heb je dus sterk wisselend comfort. Het zwaardere apparaat zal nadat het element is afgeschakeld nog enige tijd wat warmte uitstralen en is het goed mogelijk dat het apparaat al weer ingeschakeld is voordat het apparaat volledig is afgekoeld. Je voelt dan weliswaar verschil in warmte-straling, maar veel minder sterk dan bij het lichte apparaat.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Pixelmagic schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 14:35:
Mensen die vergelijkbare ervaring hebben of een logische verklaring ?
Zie mijn post een stukje naar boven. Er zit een aardig verschil in panelen. Goede panelen zijn binnen een paar minuten warm, zeker als het carbondoek bevat. Veel chinese panelen lukt dat niet. Welk merk en type heb je opgehangen?

3000Wp zonnestroom

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:03
Interessant. Wij hebben nu een pelletkachel en verwarmen eigenlijk alleen maar beneden. Ooit komt er nog een warmtepomp maar voor de badkamer is een infrarood paneel toch wel lekker. Ik begreep echter dat deze niet echt waterdicht zijn of in natte omgevingen gebruikt mogen worden. Klopt dit ?

3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• digifun
  • Niet online
Panelen moeten niet warm worden, het is de bedoeling dat de energie in de ir straling zit.

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:19

Pixelmagic

Ubergeek

Microkid schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 08:29:
[...]

Zie mijn post een stukje naar boven. Er zit een aardig verschil in panelen. Goede panelen zijn binnen een paar minuten warm, zeker als het carbondoek bevat. Veel chinese panelen lukt dat niet. Welk merk en type heb je opgehangen?
We hebben een TecTake (60x120) besteld en hadden al een IH Engineering (60x60). De laatste is licht en straalt snel warmte (wat we dus willen voor de badkamer) en de TecTake is zwaar en duurt minimaal 10 minuten voor je hem om een halve meter begint te voelen, en dat terwijl hij 900 watt is en de andere 300 watt. De TecTake blijft inderdaad wel lang warm, maar dan ben je de badkamer al uit.

De TecTake gaat terug, hoe netjes hij ook aan het plafond te hangen is met de beugel.

@Possible de meeste zijn IP44 en sommige IP57 en worden voor in de badkamer verkocht. Enige waar ik over twijfel met een folie exemplaar is dat ze niet verkocht worden voor aan het plafond, de achterkant is open en er zou (condens) water in kunnen blijven staan.

@digifun volgens mij worden ze allemaal warm. Ook een infrarood sauna word warm.

[Voor 16% gewijzigd door Pixelmagic op 23-11-2019 10:05]

PVoutput van mijn 4950Wp

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-04 16:25
Mijn ervaring met IR panelen zijn slecht als ze aan het plafond hangen.
Paneel onder bureau of IR vloerverwarming werkt dan wel weer prima.

De voeten/benen/vloer blijft koud omdat het paneel daar niet komt dus oncomfortabel, plekken zoals onder een tafel of stoel blijft koud.

300 watt paneel en 1200watt straler(rode gloed ding 3 standen) gehad allemaal retour, er hangt nu een grote handdoek radiator in de badkamer dat naar behoren werkt.
Ir panelen zijn fijn als bijverwarming met overbrugging van 1 tot max 2 graden, als hoofdverwarming totaal niet comfortabel.

Op ons werk hebben we dure professionele panelen, 600watt, maar het blijft gewoon koud aanvoelen.
Te hoog zetten voelt aan alsof je te lang in de zon hebt gestaan(alle open plekken op mijn huid voelde aan als verbrand, dat voelde ik een dag erna nog, ondanks het "technisch" niet mogelijk mag zijn).
Een lagere stand gebeurde er te weinig.

Mensen met gevoeligere huid moeten extra oppassen.

[Voor 187% gewijzigd door mr_evil08 op 28-11-2019 10:22]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• MBI
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-03 10:54
Een buurman van mij werkt bij een duurzaamheidsadviesbureau. Hij adviseert Sunnyheat panelen, daar deze modulerend werken, op basis van een meegeleverde draadloze thermostaat die je in de zone legt die je aan het verwarmen bent.
Waarschijnlijk gaan wij er één aan het plafond hangen in de woonkamer. Dan kan 's avonds de verwarming een graadje lager, is het idee. Als ik concrete ervaringen heb zal ik ze hier doorgeven.

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

@MBI Ziet er interessant uit, maar ik kan amper shops vinden waar ik dat kan kopen?

3000Wp zonnestroom

• MarlonB
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-03-2022
Keppie schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 09:47:
Ik zoek al enige tijd het internet af om erachter te komen of het handig is een infrarood boven de massage tafel te hangen. Ik heb de ruimte meestal op 19 graden en verwarm bij met een elektrisch kacheltje. Tevens ligt er een elektrische onderdeken op. De ruimte wordt inderdaad erg warm voor mijzelf en het kacheltje maakt onprettig veel kabaal :)

Ik vraag me echter af of het wattage veel uitmaakt in dit geval? De persoon ligt recht onder de lamp op 1.5 meter .. en alleen de 19 graden kamertemperatuur plus stralingswarmte is dan voldoende neem ik aan. Indien alleen de stralingswarmte van belang is, maakt het dan uit of het een 200 of 1000w paneel is?

• Battie1
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-12-2019
Wij hebben een paneel aangeschaft voor in de badkamer met een watt thermostaat wat werkt via wifi. Heeft hier ook iemand ervaring mee.

• twoplustwo
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-01 15:38
@mr_evil08 Heb je ook een idee van het verbruik van IR folie (in de vloer) vs IR panelen aan het plafond? Ik zit erg te twijfelen tussen deze twee opties, en het is lastig om goede (onafhankelijke) vergelijkingen te vinden.

Ik zag al dat ze vaak meer watt/m2 aanraden met vloerverwarming, en mijn gevoel zegt ook dat het meer energie zal kosten om eerst nog de vloer op te warmen. En wat blijft er nog van het 'infrarood' over als de vloer daarna gewoon de lucht weer gaat verwarmen??

• Yucon
  • Laatst online: 22:19

Yucon

*broem*

daar was ik dus ook over aan het denken, maar als die panelen voor een goede werking toch behoorlijk heet worden (> 90 graden lees ik hier) lijkt het me toch niet heel prettig om per ongeluk tegenaan te schoppen.

Kun je dan niet beter een elektrische voetenwarmer kopen? Als je voeten warm zijn straalt het al snel naar je hele onderlichaam uit. Eventueel een kleine vloerverwarmingsmat zou ook kunnen. Ok, COP=1 maar als je jezelf zo lokaal warm kunt stoken valt het totale energieverbruik ook wel mee. Het is hetzelfde idee als stoelverwarming in elektrische auto's.

edit: zo'n verwarmingselementje in je bureaustoel stoppen is eigenlijk ook nog niet zo'n slecht idee.

[Voor 24% gewijzigd door Yucon op 22-12-2019 19:53]

• mr_evil08
@Yucon Probleem je zit aan draden vast of accu, auto stoel staat op een vaste plek...

Het is vaak als je stilzit achter de computer dat je het kouder krijgt, dan voldoet een plaat onder het bureau.
Een oliekachel/radiatorvorm voldoet ook, Houd niet in dat je ermee wegkomt als de omgevingstemperatuur maar 16c is zo werkt het niet.

Als je sokken aan hebt kun je er gerust tegenaan schoppen, blote voeten is wat anders maar als je "koud" krijgt trek je sokken aan neem ik aan.

@twoplustwo Is mij niet bekend, vloerverwarming is onzuiniger idd doordat je vloer soort van isolatie is en idd er komt convectie te pas waardoor je ruimte gaat opwarmen en ook nog een beetje warmte gaat naar beneden.

Als vloerverwarming heb ik alleen een matje van 200 watt, die ligt op moment onder de eettafel en doet het wel prima(staat alleen aan bij vorst buiten om even de kou eruit te trekken en ook maar kort aan), hij is niet bedoelt om de ruimte/omgeving op te warmen.

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:29
Blijf dit topic even volgens. Ik zit net in een nieuwbouwwoning en heb op mijn zolderkamer vloerverwarming. Hier krijg ik het prima 21 graden, maar als ik een avond achter de pc zit (en stil zit) krijg ik het ontzettend koud en mis ik stralingswarmte. Zelf ben ik dus op zoek om naast de vloerverwarming stralingswarmte te krijgen. Nu tijdelijk gebruik ik een 2000 watt kachel, maar das net efficiënt

* grote_oever voelt zich met de kou soms wel een oud wijf

• mr_evil08
@grote_oever Maar die 2000watt kachel zal ongetwijfeld niet op vol vermogen staan (neem aan dat convectorkachel is).

Tip schuif dat ding onder bureau dan kan hij op een zeer laag pitje draaien, heb je dat al dan gaat een IR plaat van 500 watt bijvoorbeeld ook niet helpen.

Nadeel van convectorkachels is dat je de (stof)luchtstroom voelt als je heel dichtbij zit, IR platen hebben dat dus (vrijwel)niet.

[Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 22-12-2019 22:59]

• Tafellaken
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02-02 13:47
Een IR plaat kun je juist heel mooi gebruiken in de situatie van @grote_oever. Hij heeft al een hoofdverwarming. Ik herken het gevoel dat bij stilzitten en vloerverwarming (waarschijnlijk LTV) er toch een koude sensatie kan ontstaan. Een IR plaat geeft het gevoel dat je in het zonnetje zit en geeft inderdaad geen 'voorbij trekkende lucht' gevoel. In zijn situatie kan bijvoorbeeld een 700 of 900watt paneel aan het plafond boven de werkplek een extreem fijne warmte sensatie geven voor een lager wattage (dus lager verbruik) dan die convectorkachel. Als je er maar voor zorgt dat je rechtsreeks in de straling zit van het paneel. Dat is dan ook de reden dat je beter niet een klein 300w paneeltje moet nemen, want de oppervlakte daarvan is te klein. (Terwijl de energie van 300w voor @grote_oever misschien al genoeg zou zijn). Je wilt niet de hele tijd exact in de bundel moeten schuiven voor de warmtesensatie. (zie het als een zaklamp, alleen als je in de lichtbundel zit voel je de warmte).

Nog een voordeel is dat je na 5 minuten al de volle ervaring hebt. Bij een kachel duurt het ook eerst nog een half uur voordat je wat warmte begint te merken. Ik zou @grote_oever zeker een IR paneel voor deze situatie aanraden. Ikzelf heb namelijk exact hetzelfde. Een 900watt paneel aan het plafond boven de werkplek. Ben er zeer tevreden mee.

Ik heb het zelfs nog mooier gemaakt door een Hue bewegingssensor in de ruimte te hangen en de plaat aan een Hue SmartPlug te hangen. Zodra de sensor beweging zit schakelt de plaat aan, en zodra er meer dan een half uur geen beweging meer is gaat de plaat weer uit.

Ik vind dat je je hele huis er niet mee moet verwarmen, maar voor lokale bijverwarming is het echt top en het voelt echt heerlijk.

edit:
https://www.bol.com/nl/p/...P1DRQ.1_4.17.ProductTitle

Deze heb ik. Je hoeft niet te kijken naar het wattage tov de grootte van de ruimte als je hem als bijverwarming gebruikt. Als je er maar voor zorg dat je zelf in de 'lichtbundel' zit. Ik vind voor dat doeleinde een plaatsing boven het hoofd het fijnst.

[Voor 40% gewijzigd door Tafellaken op 23-12-2019 08:27]

• bart2424
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-12-2022
De vorige bewoners van mijn huis hadden bij de verbouwing van de badkamer de verwarming verwijderd om plaats te maken voor het grotere badmeubel (Ik lees hierboven dat dit vaker schijnt te gebeuren). Mijn badkamer is, nu het buiten weer vriest, wel extreem koud. De 2000W straalkachel die aan de muur hangt verwarmt de lucht wel redelijk snel, maar de muren en meubels blijven koud waardoor overal een flinke laag condens op komt tijdens het douchen.
Ik zit nu te denken over een IR paneel als toevoeging aan de straalkachel. De Eurom Sani 400 WiFi ziet er wel interessant uit, gezien deze ook een handoeken rek heeft.
Iemand hier ervaring mee?

• Keppie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-09-2022
MarlonB schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:55:
[...]

..

Ik vraag me echter af of het wattage veel uitmaakt in dit geval? De persoon ligt recht onder de lamp op 1.5 meter .. en alleen de 19 graden kamertemperatuur plus stralingswarmte is dan voldoende neem ik aan. Indien alleen de stralingswarmte van belang is, maakt het dan uit of het een 200 of 1000w paneel is?
Mijn paneel is 700w, vaak perfect voor mij en voor de klanten. Als het in de ruimte warmer wordt dan is de 700w net wat te veel en zet ik hem na een kwartier weer uit.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:13

HyperBart

Huge Ego, Sorry

@Microkid heb je nu wat gehangen in je badkamer? Ik zit met hetzelfde issue. Badkamer heeft vloerverwarming maar de basis temperatuur is daar niet aangenaam genoeg om te douchen of in bad te gaan. Er staat daar dus vaak een elektrisch vuurtje aan. Een IR paneel pal in het midden zou dus een goed alternatief zijn imo. Ben benieuwd.

Vandaag even niets

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

@HyperBart Ben er nog niet aan toegekomen door andere prio's. Punt zit ook in het vinden van een geschikt paneel, om het kaf van het koren te scheiden. Heb al wel gemerkt dat goedkoop vaak duurkoop is bij IR panelen.

[Voor 55% gewijzigd door Microkid op 30-01-2020 09:44]

3000Wp zonnestroom

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:06
Ik volg dit topic ook, onze badkamer heeft op dit moment alleen een radiator. Nu zou het soms al wat warmer mogen maar in de toekomst gaat dit nog meer spelen i.v.m. plannnen LTV. Ik heb voor aan het plafond dit paneel op het oog:
https://naxis-energy.com/nl/kollektionen/naxis-heat-light/

Het is duur (€599,- incl) maar heeft wel kant en klaar wat ik wil, enige plek die ik logisch zie is namelijk aan het plafond maar dan moet verlichting er wel inzitten. Het is wel bedoeld als bijverwarming dus een schakelaar met timer is exact wat ik zou zoeken.

Vraag me alleen nog af of het vermogen van 480W aansluit bij mijn situatie, badkamer is slechts 1,5x2,1 (goede 3m2) dus ik zou haast denken van wel.

Mocht iemand hier ervaring mee hebben of andere vergelijkbare oplossingen kennen hoor ik het graag.

[Voor 5% gewijzigd door assje op 02-07-2020 15:29]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-03 16:08

T-8one

take it easy, take a sisi

Ivm de Corona crisis werk ik al vanaf Maart full time vanuit huis. Ik zit op de slaapkamer achter het bureau, waar het toch wel wat snel koud wordt. CV aanzetten voor één kamer vind ik onzin, ik heb het voornamelijk koud omdat ik stil zit achter m'n laptop. De rest van het gezin heeft het niet koud.
Iemand ervaring met een infrarood paneel boven z'n werkplek?

Of is een goedkoop elektrisch convectorkacheltje toch een betere oplossing?

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

• TrekVogel
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-03 12:39
@T-8one Ik zit in dezelfde situatie. Mijn vrouw werkt en studeert thuis, terwijl ik vrijwel niet thuis ben. Het hele huis naar 20 graden verwarmen zie ik dan ook niet zitten. Beneden mag het gerust 17 of 18 graden zijn.

Het moet niet uit de klauwen lopen natuurlijk, maar aanschafprijs vind ik niet een enorm issue, anders zou ik wel gewoon een kachel bij de Action kopen. Maar dan wil ik wel graag dat het comfortabel en relatief zuinig is. Het gaat maar om een ruimte van krap 8 vierkante meter.

Wat mij erg aanspreekt aan infrarood is dat ventilatie beter mogelijk schijnt te zijn omdat je objecten verwarmt en niet alleen de lucht.

Mijn buurvrouw is ook bezig met infrarood. Ik zal bij haar eens informeren of ze ze al heeft en hoe dat bevalt.

• de Peer

de Peer

under peer review

T-8one schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:42:
Ivm de Corona crisis werk ik al vanaf Maart full time vanuit huis. Ik zit op de slaapkamer achter het bureau, waar het toch wel wat snel koud wordt. CV aanzetten voor één kamer vind ik onzin, ik heb het voornamelijk koud omdat ik stil zit achter m'n laptop. De rest van het gezin heeft het niet koud.
Iemand ervaring met een infrarood paneel boven z'n werkplek?

Of is een goedkoop elektrisch convectorkacheltje toch een betere oplossing?
Ik heb een 200W paneeltje onder mijn bureau geplaatst dus bij mijn benen/voeten. Dat haalt voor mij net het koude randje er vanaf. Maar je moet er wel heel dichtbij zitten om het te merken uiteraard.
Overigens is het best lastig om een paneel zo te plaatsen dat je hele lichaam opwarmt. Plafond moet je niet doen. Dat is te ver weg en het oppervlak van jouw lichaam dat bereikbaar is, is alleen je hoofd en schouders, en armen. Dat gaat niet het gewenste resultaat opleveren.
Convector kacheltje gaat je dan beter helpen denk ik. Sowieso heb je dan een gerichte stroom warme lucht.

Echt ideaal wordt het nooit natuurlijk. Meestal verwarm je ook maar 1 zijde van je lichaam. Er wordt veel over IR panelen beweerd, maar veel mensen zijn daarna teleurgesteld omdat ze er te veel van verwachten. Je moet echt goed begrijpen hoe het werkt om realistische verwachtingen te kunnen hebben.
TrekVogel schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:24:
Wat mij erg aanspreekt aan infrarood is dat ventilatie beter mogelijk schijnt te zijn omdat je objecten verwarmt en niet alleen de lucht.
Wat heeft ventilatie hiermee te maken? Dat snap ik niet.

Ventilatie is het vervangen van (binnen)lucht door verse buitenlucht volgens mijn definitie. Dat kan via kieren in je huis, en open deur/raam, of een mechanische ventilatie.

Edit: ah je bedoelt misschien dat je minder energie verlies tijdens het ventileren als de meubelen warm zijn ipv de lucht. Ja dat zou je als voordeel kunnen noemen. Maar realiseer je wel dat een huis met koude muren etc maar alleen enkele warme plekken, niet echt comfortabel is.

[Voor 34% gewijzigd door de Peer op 04-09-2020 11:45]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-03 16:08

T-8one

take it easy, take a sisi

de Peer schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:05:
[...]

Ik heb een 200W paneeltje onder mijn bureau geplaatst dus bij mijn benen/voeten. Dat haalt voor mij net het koude randje er vanaf. Maar je moet er wel heel dichtbij zitten om het te merken uiteraard.
Overigens is het best lastig om een paneel zo te plaatsen dat je hele lichaam opwarmt. Plafond moet je niet doen. Dat is te ver weg en het oppervlak van jouw lichaam dat bereikbaar is, is alleen je hoofd en schouders, en armen. Dat gaat niet het gewenste resultaat opleveren.
Convector kacheltje gaat je dan beter helpen denk ik. Sowieso heb je dan een gerichte stroom warme lucht.

Echt ideaal wordt het nooit natuurlijk. Meestal verwarm je ook maar 1 zijde van je lichaam. Er wordt veel over IR panelen beweerd, maar veel mensen zijn daarna teleurgesteld omdat ze er te veel van verwachten. Je moet echt goed begrijpen hoe het werkt om realistische verwachtingen te kunnen hebben.
Dan wordt het toch een Convector kacheltje. Het gaat denk ik ook vooral om de kou die van de muur/vloer afkomt dit het koud maakt op de slaapkamer. Gisteren en vandaag zit ik daar al met een trui aan.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Anoniem: 54936

f

[Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 54936 op 18-12-2021 17:53]

• deBennie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:44
Ik zit te denken aan een eurom 400watt of 650watt infrarood verwarming.
Waar ik benieuwd naar ben, zo'n 400watt verwarming, verbruikt dat ding constant 400watt als het aanstaar? Of kun je m ook 'lager' zetten?

• StudentLent
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09-10-2020
Welkom op Tweakers. Kijk eens hier aub Een enquête, onderzoek of schoolopdracht? Lees eerst dit!

[Voor 82% gewijzigd door tweakduke op 01-10-2020 10:46]

• Ivow85
deBennie schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:19:
Ik zit te denken aan een eurom 400watt of 650watt infrarood verwarming.
Waar ik benieuwd naar ben, zo'n 400watt verwarming, verbruikt dat ding constant 400watt als het aanstaar? Of kun je m ook 'lager' zetten?
De meeste infraroodpanelen kennen alleen 'aan' en 'uit'. Enkele duurdere modellen kunnen mogelijk wel moduleren naar een lagere stand.

Voor de goedkopere modellen geldt: Zodra de ingestelde kamertemperatuur met 0,x graden wordt overschreden gaat het paneel even uit, is de temperatuur gedaald tot 0,x graden onder de ingestelde temperatuur, dan gaat het paneel weer aan. En zo kan het paneel de dag door pendelen.

Dus: Als het paneel daadwerkelijk aan staat, verbruikt het in de meeste gevallen ook het volledige aansluitvermogen. Maar als de ingestelde kamertemperatuur bereikt wordt, gaat het paneel pendelen en verbruikt het dus niet meer continue energie.

• deBennie
Ivow85 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:34:
[...]

De meeste infraroodpanelen kennen alleen 'aan' en 'uit'. Enkele duurdere modellen kunnen mogelijk wel moduleren naar een lagere stand.

Voor de goedkopere modellen geldt: Zodra de ingestelde kamertemperatuur met 0,x graden wordt overschreden gaat het paneel even uit, is de temperatuur gedaald tot 0,x graden onder de ingestelde temperatuur, dan gaat het paneel weer aan. En zo kan het paneel de dag door pendelen.

Dus: Als het paneel daadwerkelijk aan staat, verbruikt het in de meeste gevallen ook het volledige aansluitvermogen. Maar als de ingestelde kamertemperatuur bereikt wordt, gaat het paneel pendelen en verbruikt het dus niet meer continue energie.
Dank!

• matty___
Anoniem: 54936 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:44:
In onze badkamer boven zit al een radiator. Deze houdt de badkamer winters op 13 graden omdat de thermostaat beneden niet vaak aanslaat.

-Is Sunjoy het paneel wat het snelste warm is?
-Ik wil de lamp die nu aan het plafond hangt vervangen door het paneel. Zodat ik hem met het lichtknopje aan kan zetten. Moet ik dan ook een thermostaat? We zetten dat paneel alleen aan als we in de ruimte zijn.
En wat doe je in de zomer. Dan zou die ook gelijk aangaan. Dus thermostaat lijk mij wel nodig.

f

[Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 54936 op 18-12-2021 17:53]

• Cis
  • Laatst online: 17:16
Zijn infraroodpanelen eigenlijk wel "veilig" voor kinderen? Dan bedoel ik niet de straling, maar meer de temperatuur. Als de panelen daadwerkelijk 90-110 graden worden, wordt dat een flinke brandplek als je kleine kinderen dat per ongeluk aanraken. Anders dan een cv, die wellicht 60 graden wordt.
Ik overwoog er 1 te nemen in mijn badkamer tegenover mijn douchecabine, maar ik twijfel nu alsnog een beetje...

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• Wilke
Je hangt ze meestal aan het plafond. Zeker te heet om aan te raken.

• Cis
  • Laatst online: 17:16
Wilke schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 23:13:
Je hangt ze meestal aan het plafond. Zeker te heet om aan te raken.
Maar zoek op "infraroodpaneel handdoek" en je krijgt een waslijst aan wandpanelen.
Nergens een waarschuwing dat de panelen bloedheet worden. Enkel dat het veilig is en zeer geschikt voor mensen met allergieen. Ik ben confused :)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• Wilke
Tja, 80-90 graden is het toch. Dat is niet zo hoog dat je je meteen vreselijk brandt trouwens, je schrikreactie helpt waarschijnlijk wel, en je voelt voordat je het paneel raakt natuurlijk al duidelijk dat het warmte uitstraalt. Maar ik heb de proef zelf nog maar niet op de som genomen.

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik kan mijn paneel gewoon aanraken inderdaad. Het heeft weinig 'massa' dus koelt zelf snel af bij aanraking. Ik kan me er niet aan verbranden, maar na een paar seconden wordt het wel minder comfortabel om het aan te raken.

Paneel aan het plafond is dan weer niet zo effectief, want dan bestraal je vooral hoofden en schouders en niet het hele lichaam. Inefficiënt dus.

[Voor 25% gewijzigd door de Peer op 03-10-2020 12:51]

• Wilke
Ja dat klopt ook, je zou je veel sneller branden als je je vinger in water van 90 graden steekt (veel betere warmtegeleiding). Dus blijkbaar valt het toch wel mee.

• lvanhoe
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-04 02:20
Geen idee of dit topic nog een beetje levend is, maar lets try. Ik heb twee plekken in huis waar ik zit te denken over IR verwarming, aangezien m'n vriendin nogal een koukleum is:

- Werkkamer vriendin, deze is vrij klein (10m2 ongeveer). Ik zit óf te denken aan een IR paneeltje dat je onder het bureau kan plakken, iemand ervaring met zoiets?

https://www.durensashop.n...het-bureau-infrarood.html

Of een plafond-paneel. Iemand een goed merk als aanbeveling, en hoeveel watt zou ik dan moeten hebben voor een kleine kamer?

- Tweede plek is boven de bank in de woonkamer. Nu heb ik een nogal grote woonkamer, 50m2 met ook nog een open keuken er aan vast. Heeft het dan zin om daar een IR-paneel op te hangen, wordt het dan plaatselijk (op de bank) warm genoeg in zo'n grote ruimte? Of gaat eigenlijk alle warmte verloren op die manier?

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Wilke schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:48:
Tja, 80-90 graden is het toch. Dat is niet zo hoog dat je je meteen vreselijk brandt trouwens, je schrikreactie helpt waarschijnlijk wel, en je voelt voordat je het paneel raakt natuurlijk al duidelijk dat het warmte uitstraalt. Maar ik heb de proef zelf nog maar niet op de som genomen.
80-90 graden zijn de mindere panelen. Een echt goed paneel wordt makkelijk > 110 graden, en daar kan je je best aan branden dus...

3000Wp zonnestroom

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

lvanhoe schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 01:51:
Geen idee of dit topic nog een beetje levend is, maar lets try. Ik heb twee plekken in huis waar ik zit te denken over IR verwarming, aangezien m'n vriendin nogal een koukleum is:

- Werkkamer vriendin, deze is vrij klein (10m2 ongeveer). Ik zit óf te denken aan een IR paneeltje dat je onder het bureau kan plakken, iemand ervaring met zoiets?

https://www.durensashop.n...het-bureau-infrarood.html

Of een plafond-paneel. Iemand een goed merk als aanbeveling, en hoeveel watt zou ik dan moeten hebben voor een kleine kamer?

- Tweede plek is boven de bank in de woonkamer. Nu heb ik een nogal grote woonkamer, 50m2 met ook nog een open keuken er aan vast. Heeft het dan zin om daar een IR-paneel op te hangen, wordt het dan plaatselijk (op de bank) warm genoeg in zo'n grote ruimte? Of gaat eigenlijk alle warmte verloren op die manier?
Voor woonvertrekken kan je rekenen met rond de 30-40W/m3 (afhankelijk van welke site je raadpleegt). Voor grotere ruimtes is het handig om meerdere panelen te nemen zodat de warmte netjes verdeeld wordt. Een paneel aan het plafond straalt naar beneden, dus boven je bank is zeker een mogelijkheid. Maar verwacht niet dat je daar je hele woonkamer mee warm kan maken.

[Voor 4% gewijzigd door Microkid op 07-10-2020 08:10]

3000Wp zonnestroom

f

[Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 54936 op 18-12-2021 17:52]

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Anoniem: 54936 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:30:
Vandaag kwam mijn Sunjoy sr4 binnen. Is hier iemand die ook een Sunjoy heeft? Er zitten 4 gaten in voor 4 schroeven. Kan ik hem zo in het plafond schroeven? Of moet er nog iets tussen? Ik vind het vreemd dat de stroomkabel zo bovenop het paneel ligt, smelt dat niet?
Ik ben ook met een Sunjoy project bezig, hoop jullie er binnenkort meer over te vertellen.
Wat ik weet:
- paneel mag direct tegen het plafond. De achterkant wordt maar ong 30 graden. Geadviseerde hoogte 2.6 meter.
- De stroomkabel kan zowel via de achterkant als via de zijkant. Via de achterkant is handig als er in het plafond al een electradoos zit. Zo niet, dan via de zijkant, de kabel is via een instructie om te leiden. Zie hier

[Voor 7% gewijzigd door Microkid op 07-10-2020 18:05]

3000Wp zonnestroom

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-03 10:58
De reden hoe ik hier gekomen ben is vergelijkbaar met eerder genoemde situaties: de badkamer wordt na een paar dagen kou toch behoorlijk fris. Wij stoken behoorlijk zuinig (vorig jaar ging de CV pas in januari voor het eerst aan), en ik vind het de moeite niet waard om de verwarming in de badkamer aan te zetten. Het duurt te lang, geeft te weinig resultaat en kost mijns inzien teveel geld.

Onze badkamer is rechthoekig met voor de helft een schuin plafond (laag dak). Ik overweeg om de spiegel boven de wasbak te vervangen met een spiegel IR-paneel. De badkamer is 2m*3.5m*2.2m=15.4m3 (7m2). De spiegel boven de wastafel zit tegenover het toilet en een raampje.

Mijn verwachting hierbij is dat ik de verwarming aanzet wanneer ik ga douchen. Als ik 10 minuten later uit de douche stap is de ruimte een stuk comfortabeler en kan ik mezelf (buiten de douche) afdrogen zonder te bibberen. Zodra ik klaar ben zet ik het paneel uit.

Mijn vragen hierbij zijn:
- Wat zijn merken die inmiddels hoog aangeschreven staan?
- Ik lees over 60W per m3, klopt het dat ik dan 924W moet hebben? (of is dat overkill?)
- Zijn mijn verwachtingen terecht en realistisch?
- Weet iemand hoe breed de IR straling gaat? Hoe breed is de hoek waarin oppervlaktes in de ruimte nog bereikt worden? De douchecabine staat op ongeveer 45 graden van de spiegel, op ongeveer 1 meter afstand.
- Ik heb mechanische afzuiging die continu op de laagste stand staat, alleen tijdens het douchen wordt die tijdelijk op de hoogste stand gezet. Wat voor effect zou dit hebben op het effect van het IR paneel?

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

supervinnie40 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:21:
Mijn vragen hierbij zijn:
- Wat zijn merken die inmiddels hoog aangeschreven staan?
- Ik lees over 60W per m3, klopt het dat ik dan 924W moet hebben? (of is dat overkill?)
- Zijn mijn verwachtingen terecht en realistisch?
- Weet iemand hoe breed de IR straling gaat? Hoe breed is de hoek waarin oppervlaktes in de ruimte nog bereikt worden? De douchecabine staat op ongeveer 45 graden van de spiegel, op ongeveer 1 meter afstand.
- Ik heb mechanische afzuiging die continu op de laagste stand staat, alleen tijdens het douchen wordt die tijdelijk op de hoogste stand gezet. Wat voor effect zou dit hebben op het effect van het IR paneel?
Ik ben met eenzelfde project bezig, dus hopelijk kan ik jullie binnenkort mijn ervaringen melden :)

- Goede merken: de goede merken worden 1) snel warm en 2) hebben een hoge temperatuur (>100 graden). (zie ook mijn eerdere reactie in dit topic met een link naar een testrapport). Daarbij komt Sunjoy toch wel vaak naar voren als het top merk. Morgen ga ik een Sunjoy SR-9 paneel halen voor mijn badkamer. 950W. Wellicht iets overcapaciteit, maar omdat het paneel verticaal komt te hangen en de tegelwand is dit geen issue. En ja, Sunjoy is duurder dan vele andere chinese panelen, maar ik wil gewoon een kwalitatief goede oplossing en teleurstelling achteraf voorkomen.
- Zijn je verwachtingen realistisch? Jij hebt dezelfde verwachtingen als ik. Paneel aan bij het douchen, na een kwartiertje aangenaam warmer (zeker op het lichaam)
- Mechanische afzuiging: infrarood verwarmt oppervlaktes, geen lucht. Mij lijkt dat je er weinig last van zou moeten hebben. Maar... wie ben ik?

[Voor 6% gewijzigd door Microkid op 08-10-2020 13:21]

3000Wp zonnestroom

• supervinnie40
Ik had al wel wat linkjes gevolgd. Het lastige daarin vind ik vaak dat niet alle bronnen helemaal onbevooroordeeld over komen. Sommige artikelen die ik zelf via Google had gevonden zijn van fabrikanten of webshops, uit eigen ervaring (online marketeer) weet ik dat dit soort berichten niet altijd even "neutraal" benaderd worden. Ervaring van gebruikers weegt bij mij dan iets zwaarder momenteel.
Ben daarom heel benieuwd naar jouw ervaring straks.

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-03 13:19
Ik ga een test doen met een paneel als bij-verwarming. Het thuiskantoor is niet ideaal geïsoleerd en soms werk ik er al om 06.00 's ochtends dus dan is de hoofdverwarming nog niet aan. Nu gebruiken we een warme lucht ventilator, maar dat voelt en klinkt enigszins als een föhn.

Het idee is een paneel boven het bureau te hangen om te proberen. Koude handen hebben we meer last van dan koude benen :). Mijn angst is dat het paneel te veel of te lang aanstaat en ik zou graag niet zo'n lelijke thermostaat stekker willen hebben om dat ding te bedienen. Daarom gekozen voor wifi zodat het later aan een bewegingssensor is te linken.
Mocht boven niet bevallen dan kunnen we ook nog naast het bureau aan de wand proberen, waarbij de benen ook geraakt worden. Maar continue warmte aan 1 kant van het lichaam lijkt me minder fijn.

De keuze is op Cronos gevallen. 600w v Duits/Poolse afkomst. Voor de grote broer gegaan omdat het paneel om 06.00 toch een uurtje als hoofdverwarming moet dienen. Er is ook een kleinere die op pootjes kan.

Iets met bomen en bos... wat een zoektocht.

[Voor 3% gewijzigd door Dzine op 09-10-2020 11:40]

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

@Dzine Ik kan nergens info vinden over die panelen. Niet of het metaal of carbon is, wat de temp is, opwarmtijd enz. Vind het ook wel een redelijk lage prijs voor dat vermogen. Ik ben benieuwd naar je ervaringen en hoop niet voor je dat het op een teleurstelling uitdraait.

3000Wp zonnestroom

• Scabreus
  • Laatst online: 12-11-2020
Interessant onderwerp!

Ik lees heel veel over badkamers waar je maar 10 min. bent en dus de IR verwarming maar kort hoeft aan te staan, maar hoe zit het dan met het drogen van handdoeken.. die worden bij mij echt niet droog als ik ze niet over de radiator hang..

• jamesbond007uk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:49

jamesbond007uk

Gadget specialist / Freak

Voor mijn badkamer 4m2 zoek een een handdoek IR verwarming.
Tijdens zoektocht kom ik de Eurom Sani 400 WiFi tegen.

Is 400w voldoende voor een badkamer van 4m2? Hoe snel is geeft het paneel warmte? Worden de handdoeken snel droog?

Ik hoop dat er tweakers zijn die ervaring hebben met deze IR paneel.

Jamesbond007uk

• marti009
  • Laatst online: 15-11-2020
Er is een nieuwe ontwikkeling in infraroodland. Dat ontdekte ik 2 maanden terug na 2 jaar zwerven langs allerlei leveranciers in NL en daarbuiten. De topklasse panelen van Oostenrijkse makelij bestaan uit een carbondraad die à la vloerverwarming in gefreesde sleuven in een plaat van een cm of 2/3 wordt gelegd. Voor een 700 - 1000 watt traditioneel topklassepaneel betaal je minimaal 1200 à 1300 euro. De nieuwe “nano” panelen van de firma www.degree-n.com leveren bij een verbruik van 300 watt de warmte van 700 - 800 watt panelen. Zie uitleg door de ontwikkelaar op YouTube: YouTube: Degree-n item Doe Maar Duurzaam RTLZ S07E18 31 december 2017

De kunst is om de gegenereerde warmtestraling naar voren gericht te krijgen en absoluut niet naar de achterkant van het paneel. Metaal en glas en spiegels zijn niet goed in staat om de warmte af te stralen. Keramiek juis heel goed. Nadeel is dat keramiek duur is. Voordeel, dat de keramische plaat na het stoppen van de stroomtoevoer nog een poos opgeslagen warmte blijft afstralen. Omdat metaal de warmte slecht doorgeeft, moet de achterkant van het paneel juist wel van metaal zijn. Wel moet de plaat waarin de carbondraad ligt aan de achterkant hoogwaardig geïsoleerd zijn. Zo voorkom je warmteverlies richting het plafond. Goede Infraroodpanelen stralen onder een hoek van +/- 160 graden. Als de warmtestraling van een paneel op 3 à 4 meter niet meer voelbaar is, dan heb je te maken met een niet efficiënt paneel, waar waarschijnlijk geen infraroodstraling van betekenis vanaf komt. De verwarmingslaag van nano-infraroodpanelen zijn flinterdun. In plaats van een gefreesde plaat zitten de stroomgeleiders van carbon tussen twee samengeperste folielagen. De structuur van de stroomgeleiders is dusdanig dat bij lage stroomsterkte er al snel hitte ontstaat. Door de structuur van het carbon verwarmen de microvertakkingen elkaar weer. Er ontstaat een soort kettingreactie van opgewarmd materiaal. Deze nano-panelen zijn aan de voorkant voorzien van een keramische plaat en een alu-achtig frame rondom. Aan de achterkant is het paneel geïsoleerd en afgesloten door een metalen plaat.

Ik heb de nano-IR-panelen in juni 2020 ‘live’ gevoeld in het kantoor van degree-n in Breukelen. Daarna heb ik besloten 2 panelen te kopen om in mijn woonkamer aan het plafond op te hangen. Dit als proef. Als ze bevallen dan voorzie ik mijn slaapkamer en badkamer ook met deze panelen. Gisteren heb ik de panelen definitief opgehangen en met de draadloze thermostaat en ip-homebox verbonden. De thermostaat stuurt de panelen draadloos aan via de ontvangers die ik bij de panelen heb besteld. Dit kan ook via het internet. Het effect is uitstekend in mijn woonkamer van 5 x 5 x 2,57 hoog. De warmte straalt beschaafd maar zeer goed voelbaar af. Je krijgt dus geen ‘klap in je gezicht’ van de warmte die van de panelen afkomt. De warmtestraling is nogal verslavend, zeer aangenaam. Mijn woonkamer grenst aan een buitenmuur (hoekappartement uit 1982). Deze buitenmuur heb ik van binnenuit met 16 cm dikke hennep isolatie geïsoleerd en afgewerkt met gipsplaat van 12,5 mm. De borstwering onder het buitenraam isoleer ik zo ook. De ruimte is nu heerlijk comfortabel, de warmte voelt echt als in het zonnetje zitten hij een temperatuur van 19 graden. Mijn inmiddels door ouderdom verwijderde cv-installatie kon deze ruimte niet zo aangenaam verwarmen. Op de begane grond heb ik 6 jaar geleden een infraroodpaneel van 600 watt geïnstalleerd. Aanleiding was de aankoop van een piano. Om de piano te kunnen plaatsen moest de radiator verwijderd worden. Het hoekje bleek te koud zonder verwarming. Het IR-paneel bood toen uitkomst. Oude techniek met carbonpasta op doek. Dit paneel is minder efficiënt en verbruikt het dubbele. Door nano-panelen toe te passen kan ik mijn hele appartement verwarmen zonder aan de 3x35 ampère aansluiting van dik 60 euro meer per maand te hoeven. Dat is in 10 jaar dik 7000 euro. Daarom wil ik het bij mijn 3x25 ampère aansluiting houden. Warm (douche)water maak ik aan met een elektrische doorstroomverwarmer dat lukt met deze nano-panelen en een 1-fase inductiekookplaat precies (-;

• marti009
  • Laatst online: 15-11-2020
IR-panelen verwarmen de objecten en mensen en dieren in de ruimte. Doordat meubelen, wanden en vloer verwarmd worden reflecteert deze warmte ook naar ons lichaam.

• supervinnie40
Klinkt deels als: als het te mooi is om waar te zijn. Ik kan zo ook niets vinden over dat merk waarin het niet door henzelf bijzonder de hemel in geprezen wordt. Komt niet erg geloofwaardig over.

Ik ben dus heel benieuwd naar de ervaring van andere gebruikers om te lezen hoe "geweldig" het is.

• Ivow85
marti009 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:49:
..... De nieuwe “nano” panelen van de firma www.degree-n.com leveren bij een verbruik van 300 watt de warmte van 700 - 800 watt panelen.....
Zozo, ze hebben de natuurkunde-wetten opnieuw uitgevonden? Want anders is dit gewoon klinkklare onzin en dien ik je bericht als SPAM te melden bij de moderators.

Alleen door gebruik van een warmtepomp (in de breedste zin van het woord) kan meer nuttige warmteafgifte gecreëerd worden dan de hoeveelheid elektrische energie die in het apparaat gestopt wordt.

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

marti009 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:49:
De nieuwe “nano” panelen van de firma www.degree-n.com leveren bij een verbruik van 300 watt de warmte van 700 - 800 watt panelen.
Ik kan deze bewering nergens terugvinden op de site van de fabrikant. Daarnaast is er ook nog zo iets als "wet van behoud van energie". Je kan nooit ergens 300W erin steken en er 700W uitkrijgen... Klinkt dus redelijk als een broodje aap.
Wat wel op de site van de fabrikant staat, is dat de temperatuur zo'n 98 graden is na 7 minuten. Er zijn panelen die het stukken beter doen. Dus zo innoverend is dit paneel echt niet...

3000Wp zonnestroom

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Goed, mijn ervaringen tot nu toe: gisteren een Sunjoy SR-9 paneel opgehaald voor in de badkamer. Ik heb deze op mijn designradiator gemonteerd. Deze wil ik namelijk niet weghalen en het paneel past er prima op. Vanmorgen e.e.a. aangesloten en zojuist even getest. Eerste indruk: werkt prima. Het paneel is snel warm. Met een infrarood koortsthermometer die tot max 100 graden kan, kan ik na ruim een minuut al niet meer meten, het paneel is dus heter dan 100 graden. Na een paar minuten heb ik even wat in de badkamer gemeten, tegels aan de wand die haaks op het paneel staan waren 18,5 graden, tegels recht tegenover het paneel 19,9 graden. Aardig verschil dus al. Je voelt een behagelijke warmte als je er voor staat.
Komende dagen meer testen, ook bij douchebeurten, waar het paneel natuurlijk langer aan staat en er dus meer tijd is voor opwarmen. En even kijken hoe dat voelt als je dan de douche uit stapt :)

Mijn setup:

Paneel: Sunjoy SR-9, 950W, 150x60cm, temperatuur 115-125 graden, kabel via achterkant of zijkant.

Thermostaat: Salus RT310SPE. Draadloze niet-programmeerbare thermostaat met insteekplug. Ik hang de thermostaat aan wand. Normaal staat deze op "anti frost" stand, zodra ik de badkamer in kom druk ik deze uit en gaat hij naar 22 graden. Hierbij schakelt hij dus de insteekplug in. Prima oplossing en degelijke thermostaat.

[Voor 18% gewijzigd door Microkid op 10-10-2020 13:10]

3000Wp zonnestroom

• supervinnie40
Zo jammer dat ik geen spiegel versie daarvan kon vinden. Zeer benieuwd naar je bevindingen komende week.

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-04 12:08
Voor mijn kantoorruimte aan huis ben ik ook aan het oriënteren op infraroodverwarming.

Situatie:
Garage aan het huis is gesplitst en deels omgebouwd tot kantoorruimte (15m2). De vloer is geisoleerd vanuit de bouw, het dak hebben we zelf gedaan. Aangezien de garage aan twee huizen grenst zijn deze tussenmuren niet extra geisoleerd, de tussenwand (tussen garagedeel en kantoor) en achterkant van garage wel. De kantoorruimte werd tot corona niet dagelijks gebruikt en was daarom prima met convectorkachels te verwarmen. Wel bleef de garagevloer (waar een laminaatvloer op ligt in het kantoordeel) altijd een beetje koud aanvoelen.

Nu de ruimte dagelijks gebruikt wordt wil ik een betere oplossing. Daarom een isolatiebedrijf alles laten nakijken en die adviseren vloerverwarming of infraroodverwarming met panelen. Vloerverwarming blijkt ingewikkeld te realiseren, zeker in combinatie met stadsverwarming en een aparte temperatuurregeling tov het woonhuis. Dus electrische vloerverwarming of infraroodverwarming blijven dan over. Deze laatste zou eenvoudig in het reeds aanwezige systeemplafond geplaatst kunnen worden.

Ik twijfel echter of dit voldoende warmte gaat opleveren en/of de vloer dan ook warmer gaat worden. Helaas krijg ik van verschillende kanten verschillende adviezen. Daarom, denken jullie op basis van je ervaring dat infraroodverwarming de ruimte en vloer voldoende opwarmt of ga ik hiermee niet het gewenste resultaat halen?

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

@bubbelbart Met infrarood verwarm je feitelijk objecten die in het pad van de infraroodstraling liggen. Hang je dus een paneel boven je bureau, zal jij het lekker warm hebben, maar op de vloer mogelijk nauwelijks, en daaromheen ook niet veel. Wellicht is in jouw situatie een electrische vloerverwarming juist fijner. Dan is de hele vloer warm, je hebt dus meer oppervlak om de warmte af te geven aan de hele ruimte. Daarnaast blijft de warmte in de vloer hangen, dus veel minder temperatuurschommelingen.

3000Wp zonnestroom

• supervinnie40
Is het bekend in hoeverre het rendement en het stroomverbruik van elektrische vloerverwarming vergeleken kan worden met dat van een IR-paneel?

@Microkid ik besefte me gisteren (pas) dat in jouw bericht wel de temperatuur genoemd wordt nadat het paneel aan stond, maar niet wat de temperatuur was voordat je het paneel inschakelde. Weet je dat nog?
18.5 en 19.9 graden aan de muren zijn mooie getallen na enkele minuten, maar is dat een verschil van 1 graad? 5 graden? 10 graden?

• deBennie
Ik heb zitten nadenken om zo'n 400watt paneel op mn werkkamer te zetten, maar qua stroomverbruik, dan heb ik straks in de winter bijn de hele dag zo'n paneel aan. Dat verbruikt toch enorm veel stroom? Of zie ik dat nou verkeerd?

f

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Anoniem: 54936 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:53:
[...]

Er zijn rekenhulpjes waarmee je dat kunt berekenen.

Mijn Sunjoy SR4 hangt. Heb het lichtpunt gebruikt. De ene knop is nu voor een lamp en de andere voor het paneel. Het paneel is snel warm en wat mij betreft warm genoeg. Onze badkamer is ongeveer 12 graden in de winter, dan is elke warmte fijn.

[Afbeelding]
Ziet er goed uit!

Merk je iets van het kleine contactoppervlak en 'verbrande kop' wat je vaak hoort als het paneel aan het plafond hangt?

f

• supervinnie40
deBennie schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:14:
Ik heb zitten nadenken om zo'n 400watt paneel op mn werkkamer te zetten, maar qua stroomverbruik, dan heb ik straks in de winter bijn de hele dag zo'n paneel aan. Dat verbruikt toch enorm veel stroom? Of zie ik dat nou verkeerd?
In principe is dit redelijk goed te berekenen. 400 watt is 0.4 kWh. 1 kWh kost gemiddeld rond de 0.23 cent.
Als jouw paneel een heel uur op vol vermogen draait, dan zou het 0.4*0.23=0.092 euro per uur kosten.

Nou draait dit paneel waarschijnlijk niet continue op vol vermogen. Ik verwacht dat er een onderdeel opzit dat het systeem uitschakelt bij een bepaalde temperatuur. Dus zodra het bijvoorbeeld 120 graden bereikt, gaat hij uit tot de temperatuur gedaald is naar 110 ofzoiets.

De vraag hierbij is dan:
- op welke temp schakelt hij uit?
- op welke temp schakelt hij weer in?
- hoe lang duurt het gemiddeld om af te koelen van max naar min?
- hoe lang duurt het om op te warmen van min naar max?

Mij is ooit verteld dat een oven ongeveer 30% van de tijd daadwerkelijk verwarmd (zodra hij eenmaal op temp is). Dus in 1 uur zou de oven slechts 20 minuten bezig zijn met daadwerkelijk verwarmen. (nooit gecontroleerd of dit klopt, maar ik gebruik het als een vergelijking om een beeld te scheppen).
Als dit ook zo voor dit paneel zou gelden, dan zou je het verbruik ongeveer kunnen verkleinen naar 30%.
Die 0.092 euro per uur (0.736 euro per 8-urige werkdag) zou dan veranderen in 0.0276 euro per uur (0.22 euro per 8-urige werkdag).

Maar zoals hierboven gezegd, zonder antwoord op die vragen is het aardig gokken. Misschien kan @Microkid hier straks iets meer over zeggen? Dat zijn dan nog wel 2 verschillende panelen, maar het geeft in ieder geval een startpunt.

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

@supervinnie40 Het paneel schakelt niet automatisch uit. Daarom heb je dus iets nodig dat het paneel weer uitschakelt. Dit kan bijv. een aanwezigheidssensor zijn, of een thermostaat die het paneel kan uitschakelen. Bij mij regelt de thermostaat dus het paneel: zodra de ingestelde temp bereikt is, schakelt de thermostaat de plugin-stekker uit waardoor het paneel uit gaat. Daalt de temperatuur, dan schakelt de thermostaat het paneel weer in. De opwarmtijd is zeer kort bij dit paneel. Ik heb de opwarmtijd gemeten met een infrarood thermometer:

na 1 minuut: 60 graden
na 2 minuten: 85 graden
na 3 minuten: >100 graden

[Voor 8% gewijzigd door Microkid op 13-10-2020 13:04]

3000Wp zonnestroom

• supervinnie40
Dat verbaasd me een beetje, maar is wel goed om te weten. Als er dus geen thermostaat tussen zit, is de kans groot dat hij gewoon de hele tijd op vol vermogen werkt.
In dat geval zou het toch 0.092 euro per uur kosten. Een 8-urige werkdag komt dan op 0.736 euro. Als je netjes je 20 dagen per 4 weken maakt, komt je uit op 14.72 euro per 4 weken.

• deBennie
Ik had dit paneel op t oog:

https://eurom.nl/product/.../mon-soleil-dsp-400-wifi/

Volgens de handleiding heeft dit paneel thermostaat op het paneel zelf en 1 die je aan kan sluiten.

Aansluitspanning: 230/50 V/Hz
Vermogen: 400 W
Element: carbon crystal
Bediening: afstandsbediening, bedieningspaneel, Eurom Smart App
Thermostaat: ja, + extra externe
Timer: weektimer in App
Isolatieklasse: IP24
Oververhittingsbeveiliging: ja
Montage: staand, wand
Omkasting: metaal
Afmeting: 5 x 73 x 60 cm
Elektrokabel: 190 cm
Bijzonderheden: LED display

[Voor 60% gewijzigd door deBennie op 12-10-2020 15:22]

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Tja, kan er weinig van zeggen. Wel dat ik hem erg dik en zwaar vindt (5cm dik, 9,8kg) terwijl mijn paneel van 60x150 slechts 4,8kg weegt. Ben benieuwd naar jouw ervaringen.

3000Wp zonnestroom

• deBennie
Er zitten pootjes bij dus ik kan m overal neerzetten waar ik wil, dat vind ik een voordeel van dit paneel. Donderdag heb ik m, als t goed is. Ik zal mn ervaringen met dat ding hier laten weten :)

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:11
Hoe comfortabel is infraroodverwarming als deze steeds vanaf de zijkant op je schijnt?

Mijn thuiswerkplek verdient wat extra verwarming. Maar dan zou het paneel rechts van me hangen op een kleine meter afstand. Is dat comfortabel of vervelend als je lichaam alleen van rechts wordt verwarmd?

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-04 12:08
Microkid schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 07:22:
@bubbelbart Met infrarood verwarm je feitelijk objecten die in het pad van de infraroodstraling liggen. Hang je dus een paneel boven je bureau, zal jij het lekker warm hebben, maar op de vloer mogelijk nauwelijks, en daaromheen ook niet veel. Wellicht is in jouw situatie een electrische vloerverwarming juist fijner.
Ik had al het vermoeden dat vloerverwarming een betere oplossing zou zijn. Helaas moet de laminaatvloer er dan helemaal uit, maar dat is niet anders. Ik ga me daar op oriënteren. Dank voor je reactie!

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

deBennie schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:03:
Er zitten pootjes bij dus ik kan m overal neerzetten waar ik wil, dat vind ik een voordeel van dit paneel. Donderdag heb ik m, als t goed is. Ik zal mn ervaringen met dat ding hier laten weten :)
Ja leuk. Je kan bijv ook de temperatuur opmeten elke minuut, zoals ik gedaan heb. Kunnen we wat vergelijken. Ook interessant voor toekomstige kopers. Wellicht moeten we een soort database van panelen maken en hun temperaturen :)

3000Wp zonnestroom

Pagina: 1 2 3 ... 16 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee