Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen infraroodverwarming

Pagina: 1
Acties:

• Swerfer
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 11-02 17:39

Swerfer

What about UWP?

Topicstarter
Op internet kom je maar weinig ervaringen met IR-verwarming tegen en als je die al tegenkomt zijn ze beperkt en geven vaak tegenstrijdige meningen.

Waar ik naar op zoek ben is ervaringen van mensen die hun woning verwarmen met IR-panelen, als bijverwarming, maar ook als totaalverwarming. Wat ik dan ook wil weten is wat voor soort woning het betreft en hoe de isolatie van de woning is. En... heb je er spijt van of juist totaal niet?

Wat ik niet wil horen is waarom geen vloerverwarming of warmtepomp of ...

Surface Pro LTE | Microsoft Lumia 950XL (ja nog steeds ja) | Surface 1 | Surface 2

• digifun
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Ik heb een 300w paneel bij mijn bureau en het is leuk met een fijne warmte. Als bijverwarming in koude plaatsen werkt het prima maar als hoofdverwarming gaat het duur worden.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Swerfer

Swerfer

What about UWP?

Topicstarter
digifun schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 17:55:
maar als hoofdverwarming gaat het duur worden.
Ook daar lees ik verschillende verhalen over. Omdat het een snelle verwarming is, hoef je niet overal de panelen aan te zetten, maar alleen op die plaatsen waar je in huis bent. Ga je de badkamer in, schakel je de panelen daar in en je hebt direct (gevoels)warmte. Verlaat je de badkamer, schakel je ze weer uit. Dat schijnt ook goed in combinatie met bewegingsschakelaars te gaan. Heb je een eethoek waar je 80% van de dag toch niet aan zit, dan hoef je daar ook niet volle bak te stoken, wat met een centrale verwarming vaak wel het geval is.

Maar ook die ervaringen hoor ik graag.

Surface Pro LTE | Microsoft Lumia 950XL (ja nog steeds ja) | Surface 1 | Surface 2

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 15:02
Interessant en waardevol topic, ik volg het even :)

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 20:08

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wat toevallig, zat er van de week nog over te denken :D Week of 3 geleden was ik op bezoek bij 'kennissen van kennissen', die hadden aantal van zulke panelen.

Was die week best koud, je stapt de WC in en direct voel je gewoon de warmte van boven, alsof er een vol zonnetje naar binnen schijnt, zeer fijn. Probleem, niets in de WC was echt warm, tegels waren koud en WC bril was ook even 'oh oh' momentje :P Die was trouwens geschakeld op sensor van het licht, dus bleef daarna maar iets van 10sec doorgaan. Ik neem aan dat als zo'n ding lang aan staat, je wel alles op temperatuur kan krijgen, weet alleen niet of dat echt zo efficient is.

Zij hadden ze ook in de badkamer, de badkamer was vooral om in de ochtend snel je zut te doen of de douch aan te gooien, maar het moment dat dat ding uit gaat, is meteen alle warmte foetsie. Zoals je zelf zegt, het is 'gevoelswarmte', waar ik het dus geweldig vind, maar ook best onhandig. Ben daar maar even kort geweest, dus kan weinig zeggen over de badkamer, maar was voor hem (en z'n vrouw) goed genoeg in de ochtend.

We hebben er even kort over gepraat, maar grootste punt waar ik wel even van opkeek, zo'n plaat verbruikt rustig 200-400watt, de grote versie die ze in de badkamer hadden was 400watt, maar ze zijn er zelfs tot ergens 700watt. Ik had het idee dat bv houten muren eerder warm leken te worden dan tegels, maar hij wist er zelf niet bijzonder veel vanaf, ze zaten al in het huis toen ze het vorig jaar kochten en hij was er verder wel 'ok' mee.

Maar heb zo'n idee dat je zonder zonnepanelen toch behoorlijk wat gaat verbruiken om dit als echte verwarming te gebruiken, hij zou daar richting de zomer toch flink gaan verbouwen dus hij vond het wel ergens best for the time being. Doet me beetje denken aan de zon op een winterdag, flink onder nul maar toch voel je je behoorlijk warm, qua ruimte ziet het er echt mooi uit, maar toen ik het verbruik hoorde.. vond ik opeens een split-airco installatie niet eens zo slecht om te hebben :P

SinergyX wijzigde deze reactie 07-02-2019 20:46 (6%)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Swerfer

Swerfer

What about UWP?

Topicstarter
Hieronder kan je de kosten berekenen van infraroodverwarming:

https://www.smarthomesupp...arming/vermogen-berekenen

Als je hieronder invult, dan ben je ongeveer net zoveel kwijt als gasverwarming, echter is het wel een infraroodpanelenverkoper:

https://www.infralia.com/calculator/

Als je bij beide dezelfde afmetingen invult, dan komen beide op ongeveer hetzelfde vermogen uit, 2700 watt voor 4x8x2,4 meter met slechte isolatie...

Edit:

De 2e is trouwens in België, ik weet niet of het gas daar misschien een stuk duurder is dan in Nederland...

Swerfer wijzigde deze reactie 07-02-2019 21:14 (11%)

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 18:05

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Ben hier ook wel benieuwd naar. Tijd terug bij verbouwing van de badkamer de radiator weggehaald (anders pastte het nieuwe badmeubel niet). Tot nu toe is het nog prima te doen qua temperatuur, maar heb ook wel zitten denken aan een IR-paneel. Stroomverbruik is niet zo'n punt, ik heb 800 kWh op jaarbasis overproductie van m'n zonnepanelen.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 19:24
Swerfer schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 21:12:

De 2e is trouwens in België, ik weet niet of het gas daar misschien een stuk duurder is dan in Nederland...
20 cent per kWh voor gas is ongeveer 3x te duur. (70 cent per kuub geeft ongeveer 10 kWh)
Qua kosten is het alleen interessant wanneer je het gebruikt voor ruimtes waar je kort bent zodat je deze niet helemaal hoeft op te stoken.

• digifun
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Alleen verwarmen met infrarood gaat toch tegenvallen, het wordt pas echt lekker als de omgeving is opgewarmd. dan moet infrarood al een tijd werken want dat duurt echt lang. Tot die tijd blijft er een soort reaumatiekachtige kilte hangen niet echt een gezond binnenklimaat.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Keppie
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 18:17
In mijn praktijkruimte heb ik boven de behandeltafel een paneel in het systeemplafond verwerkt van 700 watt. Met het idee om de klanten goed te kunnen verwarmen. De klant ligt stil op tafel en ik ben aan het werk. Voor mij is 19 graden binnen een prima temperatuur om te werken maar dan krijg je het koud als je deels ontbloot stil ligt, met 23 graden binnen krijg ik het veel te warm. Daarom probeer ik het met een paneel. Ik krijg hier veel positieve reacties op. Als ik er onder sta dan is het ook wel warm, maar ik beweeg door de 'koude' lucht en kan er makkelijk onder uit stappen.

Onlangs ook een huis gekocht welke ik nu aan het verbouwen ben, boven de eettafel en boven de bank ga ik IR folie in het plafond verwerken, daarover gips. Deze zijn tussen de 150-200 watt per m2. De hoofdverwarming zal vloerverwarming zijn welke de ruimte zo rond de 18-19 moet verwarmen, wanneer we lang stil zitten of het koud hebben zouden we de IR aan kunnen zetten.

700 watt is echt warm en heeft ong. 5-10 min nodig om echt warm aan te voelen.

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 19:24
Keppie schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 09:47:
In mijn praktijkruimte heb ik boven de behandeltafel een paneel in het systeemplafond verwerkt van 700 watt. Met het idee om de klanten goed te kunnen verwarmen. De klant ligt stil op tafel en ik ben aan het werk. Voor mij is 19 graden binnen een prima temperatuur om te werken maar dan krijg je het koud als je deels ontbloot stil ligt, met 23 graden binnen krijg ik het veel te warm. Daarom probeer ik het met een paneel. Ik krijg hier veel positieve reacties op. Als ik er onder sta dan is het ook wel warm, maar ik beweeg door de 'koude' lucht en kan er makkelijk onder uit stappen.
Dat is nou hèt voorbeeld waarbij het goed werkt. Doordat jij staat heb je van bovenaf gezien maar een klein frontaal oppervlak waardoor je relatief weinig warmte opvangt. De klant die ligt vangt door zijn grote oppervlak juist veel van de warmte, en zijn onderkant ligt dus die hoeft ook niet verwarmd te worden. Je kunt dan inderdaad de luchttemperatuur lekker laag houden.

Ik vraag me altijd af hoe zoiets werkt in bijvoorbeeld een steenkoude badkamer met een paneel aan één wand. Dan heb je dus altijd een warme kant en een koude kant en moet je blijven draaien om een beetje gelijkmatig warm te blijven. Ik heb er geen ervaring mee maar ik stel me voor dat dat niet echt aangenaam is (maar wel beter dan helemaal geen verwarming). Vroeger had men in badkamers ook van die elektrische straalkacheltjes.

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 19:12

T-Infinity

Heen en weer....

Kijk eens naar de IR panelen die op de Duitse Amazon verkocht worden, daar staan honderden reviews en Q&A onder.

Als hoofdverwarming zou het denk ik alleen in passiefhuizen geschikt kunnen zijn. Als bijverwarmingen kan het in specifieke situaties zeker handig zijn, maar je moet goed begrijpen hoe het werkt om het goed toe te passen en teleurstelling te voorkomen. Aan het plafond hangen is bijvoorbeeld vaak geen goed idee want dan straal je alleen op iemands hoofd+schouders en niet het hele lichaam.

Het blijft COP=1 verwarming en ik vind het persoonlijk erg zonde om hoogwaardige energie (stroom!) om te zetten in warmte (wat laagwaardig is), tenzij het om kleine beetjes gaat en je de aanschaf van bijvoorbeeld een warmtepomp/cv-ketel ermee kunt besparen.

'Overschot' van zonnepanelen bestaat hoogstwaarschijnlijk vanaf 2021 niet meer, dus beter laat je dat buiten beschouwing.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 18:05

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Laatst bij een kennis een 900W paneel van Trotec bekeken en 'gevoeld' (recht ervoor gestaan). De warmte is een beetje alsof je in de zon zit. Warmtebeeldplaatje met de FLIR:

De plaat stond hier zo'n 5-10 min. aan, mogelijk dat hij nog warmer wordt als hij langer aan staat. De achterkant werd overigens ook vrij warm.

Zo'n paneel lijkt mij op zich wel wat voor in de badkamer. Toen we een ander badmeubel hebben geplaatst moest de radiator daarvoor wijken.

Wat mij overigens opvalt (als je op bijv. Bol.com kijkt) is dat het een wildgroei van merken is die dit soort panelen verkopen. Trotec, TecTake, Quality Heat etc. Allemaal stickerplakkers van Chinese producten?

ThinkPad wijzigde deze reactie 21-02-2019 07:41 (23%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True