• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:44
paQ schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:13:
[...]

Ik denk dat je het effect van IR dan overschat om daarmee je badmeubel op te warmen. (Wat heb je daar aan?) Energetisch is het allemaal same same.
Of je nou opgewarmde lucht naar buiten zuigt, of middels de zeer geringe convectie van een matig opgewarmde wasbak.

Heb je een afzuiging die alleen aanslaat bij aanwezigheid en op basis van RLV?
Dat zou al veel meer effect hebben.
Precies dit. Waarom moeten al je spullen ook warm worden? Dat IR paneel aan het plafond verwarmt jou voldoende. Timer voor een 1/2 uur erop. Matje op de vloer tegen koude voeten en klaar. Eventueel aanvullend de afzuiging laten aanslaan op RLV.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Laat iemand vooral zijn eigen comfortniveau bepalen.

In dit geval is het aan te raden eerst het probleem helder te hebben.

Als geld geen probleem is dan kun je gewoon met cop1 (IR of ventilatorkachel) continu verwarmen. Op een gegeven moment is alles (de massa) 18 graden.

Geld is afhankelijk van precies 1 ding: het energieverlies.

De vraag is dus hoe groot het energieverlies is en waardoor dat komt.

Wat is de temperatuur in de badkamer zonder verwarming? (Goed meetmoment nu aangezien het relatief koud is.)

Wat is de temperatuur van aangrenzende ruimtes en isolatiewaarden?

Waarschijnlijk de belangrijkste voor nu: wat is de temperatuur van de lucht die aangezogen wordt?

Wat is de capaciteit van de afzuiging? Is deze schakelbaar?

Het is aannemelijk dat een grote factor op dit moment de permanente afzuiging is.

De eindsituatie voor de afzuiging bepaalt of losse IR naast ventilatorkachel zin heeft (in lijn met de theorie van vraagsteller dat warme lucht meteen afgezogen wordt). Het zou wel een beetje een freak situatie zijn: aangezogen lucht koelt alles af en wordt weggegooid, IR verwarmt objecten (straling), objecten geven deel van warmte mee met langsstromemde lucht (convectie).
Hoe meet je in deze situatie succes danwel hoe regelje het IR paneel? Volgens de theorie wil je immers niet sturen op de luchttemperatuur maar objecttemperatuur. Volgens dezelfde theorie worden alleen direct aangestraalde objecten warmer.

Meten is weten.
(En waarschijnlijk de afzuiging regelbaar maken.)

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:59
Martin7182 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:52:
Je kunt ook een airco buiten de badkamer installeren (overloop) en de badkamerdeur open laten in de 23½ uur per dag dat je niet in de badkamer bent. Zonder airco gaat dat eigenlijk ook wel als je binnenshuis deuren open laat.
Ik snap niet zo goed waarom alles in de badkamer warm moet aanvoelen en alles erbuiten niet.
Heb in elke kamer door heel het huis airco’s hangen, dat is ook mijn hoofdverwarming . Geen gas meer

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:59
Sonero schreef op zondag 4 januari 2026 @ 07:55:
[...]

Precies dit. Waarom moeten al je spullen ook warm worden? Dat IR paneel aan het plafond verwarmt jou voldoende. Timer voor een 1/2 uur erop. Matje op de vloer tegen koude voeten en klaar. Eventueel aanvullend de afzuiging laten aanslaan op RLV.
Omdat een gezond huis/kamer ook belangrijk is. Ben zuinig op me huis. Nu zakt de temperatuur bij niet verwarming naar rond de 13 graden. Schimmels/vocht, beton enz. Is het slecht voor. Vandaar er ook wordt gezegd stoken,stoken,stoken

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Hieperdepiep schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:09:
[...]

Omdat een gezond huis/kamer ook belangrijk is. Ben zuinig op me huis. Nu zakt de temperatuur bij niet verwarming naar rond de 13 graden. Schimmels/vocht, beton enz. Is het slecht voor. Vandaar er ook wordt gezegd stoken,stoken,stoken
Dan blijft de ventilatievraag nog onbeantwoord ;)
Als het een type C is die aangesloten is op een centrale afzuiging, zou je eventueel nog een andere kunnen installeren door je gevel, welke reageert op aanwezigheid en RLV. Dan zie ik het nog niet zomaar 13 graden worden. (n=1)

De decentrale WTW kan, maar die hebben zo hun komma's en haakjes. Zie youtube.

Overigens: RLV met IR is niet perse een goeie match.
Je zal toch de lucht moeten opwarmen om de RLV omlaag te krijgen. Het vocht dat in de warme lucht zit kan dan middels ventilatie naar buiten worden afgevoerd. Als je alleen maar objecten (en jezelf) verwarmt met IR straling, dan blijft het vocht er nog steeds.

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 04-01-2026 22:18 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16:40
Ik zat hier ook te denken aan 2 infrarood panelen:
1 voor de badkamer: QH-HL Infrarood paneel met LED verlichting of Byecold 700Watt infrarood met verlichting.
Elektrische vloerverwarming geplaatst toen het huis naar vloerverwaring ging en de verwarmingen eruit. De ruimte wordt niet lekker warm na het douchen en wil deze ophangen om na het douchen wat comfortabeler af te drogen. Dit is lekker praktisch: verlichting en verwarming in het midden van de badkamer.

Voor aan de muur achter de jassen: Livn Infraroodpaneel Plus 700, 120x60cm
Er is met overal vloerverwarming geen plek waar je de natte jassen kan drogen. Dus deze onderde kapstok zodat met slecht weer de jassen weer drogen.

Zijn er nog andere opties die ik zou kunnen overwegen?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

De (natte) jassen echt tegen het paneel bedoel je?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• S.McDuck
Ja klopt, het paneel hangt aan de muur waar de jassen dan voor/overheen hangen.Puur om te drogen niet om te verwarmen van de ruimte.

[ Voor 30% gewijzigd door S.McDuck op 04-01-2026 22:49 ]

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:06
S.McDuck schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:48:
Ja klopt, het paneel hangt aan de muur waar de jassen dan voor/overheen hangen.Puur om te drogen niet om te verwarmen van de ruimte.
Dan moet je dus niet perse een IR paneel hebben. Elke vorm van verwarming zal het dan doen. Een IR paneel is zeker niet ontworpen om afgedekt te worden. Ik zou gaan voor iets als een olie gevulde elektrische radiator.

• S.McDuck
Nanuk schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:59:
[...]

Dan moet je dus niet perse een IR paneel hebben. Elke vorm van verwarming zal het dan doen. Een IR paneel is zeker niet ontworpen om afgedekt te worden. Ik zou gaan voor iets als een olie gevulde elektrische radiator.
Ik had het idee om de jassen met een afstand van een cm of 10 voor het paneel te hangen. Niet direct contact dus.Maar dit zou geen goede optie zijn... jammer :)

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:22

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Een 700W paneel afdekken met een jas lijkt me brandgevaarlijk. Een normale radiator heeft of een thermostaat of wordt gevoed met water van vaste lage temperatuur.

Theo

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:01
Hieperdepiep schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:05:
[...]

Heb in elke kamer door heel het huis airco’s hangen, dat is ook mijn hoofdverwarming . Geen gas meer
Ik had hetzelfde probleem en heb kleppen in mijn ventilatie systeem gebouwd. Badkamer wordt alleen nog tijdens douchen afgezogen met een naloop periode obv RLV vergeleken met woonkamer RLV.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Hieperdepiep schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:09:
[...]

13 graden is wel erg koud.

Waar wordt de lucht aangezogen? Een naastgelegen ruimte of direct van buiten?

Ik vind het wel grappig dat sommigen hier een naloop van 30 minuten hebben. Ik laat afzuiging en IR veel langer nalopen om zoveel mogelijk vocht kwijt te raken. Heb zelfs de panelen zo gepositioneerd dat ze deels line of sight naar de douchebakken hebben. En dat met badkamers die standaard al een graad of 19 zijn en sowieso laagstand ventilatie hebben.
Pagina: 1 ... 23 24 Laatste