Ervaringen infraroodverwarming

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste
Acties:

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Wachten... schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:39:
[...]

Dat is wel gek, want ik lees dus van diverse mensen dat je bureaublad wel warm wordt
hoe slechter je IR paneel (dus hoe minder hij straalt) des te warmer zal het blad worden. en als het blad heel dun is dan met je het misschien. Bij een dik blad niet/minder omdat dat meer isoleert.

Het is eigenlijk lastig te voorspellen. Dus het zou dan toch trial en error worden.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 15-10-2025 11:55 ]

• HouterBend
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 27-11-2025
HouterBend schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:56:
Een van de lessen van dit topic is dat hoge oppervlaktetemperatuur belangrijk is voor de hoeveelheid warmtestraling. Voor de panelen van Quality Heating van het type H4 Exclusive vind ik voor de oppervlaktetemperatuur op deze site een opgave van 13-150 graden.
https://www.luchtreiniger...mote-control-400watt.html
elders vond ik een opgave van 110-135 graden.
Iemand ervaring met deze panelen? Worden deze temperaturen echt gehaald?
Nogmaals deze vraag: heeft iemand er ervaring mee?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

HouterBend schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:39:
[...]

Nogmaals deze vraag: heeft iemand er ervaring mee?
Wat hoop je te horen?
Maakt het wat uit of het 116,2 of 127.9 is?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:42
Wachten... schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:56:
Ik ben even benieuwd naar ervaringen voor een IR paneel onder je bureau.

Je hebt namelijk 2 manier van het plaatsen:
  • Onder je bureau plakken
  • Onder je bureau neerzetten op pootjes
Ik wil namelijk dat mijn bureaublad ook verwarmt wordt (lichtjes) zodat ik wat minder koude handen heb.

Wat is jullie ervaring met deze opties, en welk paneel kunnen jullie hiervoor aanraden?
Ik.heb een ir-plaatje onder mijn bureau maar ben er niet heel blij mee. Heb meer aan een elektrische deken op mijn stoel/rugleuning. Een keer in de aanbieding bij Lidl gehaald, is eigenlijk een rugverwarmer.

Zoiets dus: https://www.lidl.nl/p/sen...h/warmtekussens/h10004263

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:31
Fr33z schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:06:
[...]

Ik.heb een ir-plaatje onder mijn bureau maar ben er niet heel blij mee. Heb meer aan een elektrische deken op mijn stoel/rugleuning. Een keer in de aanbieding bij Lidl gehaald, is eigenlijk een rugverwarmer.

Zoiets dus: https://www.lidl.nl/p/sen...h/warmtekussens/h10004263
Een trui lijkt mij comfortabeler...

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Twee HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• Fr33z
Zelf weten hoor maar er werd gevraagd om ervaringen. Ik heb beide opties geprobeerd en dit geeft het meeste comfort voor mij. Ja die trui heb ik ook aan maar stilzitten in een niet heel warme kamer maakt je handen koud. Ik doe ze dan eventjes tegen de stoelverwarming aan als.ik nadenk of ff iets lees.

• HouterBend
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 27-11-2025
[quote]Maartenrpi schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 17:40:

Wat me ook opviel is dat de hysterese van de thermostaat veel uitmaakt. Dit is het verschil in graden waarop de thermostaat aan en uit gaat. Ik had er eentje met 0,2 en eentje met 0,5 graden. Bij die van 0,5 was het of te warm of te koud. Met de 0,2 zijn de wolken voor de zon veel kleiner en dat voelt fijner.

Kun je een thermostaat noemen die zo'n lage hysterese heeft?

• paQ
  • Nu online

paQ

Dat is ook wel inherent aan het in/uitschakelen van een ir paneel. Dat werkt net als een lamp aan of uit doen ipv hem te dimmen als het licht te fel is.

• Rickbeeke
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15-12-2025
Kwaliteits panelen kopen. Kosten wel al gauw ronde de 1000 maar die stralen echt. Goed kope van de bouwmarkt is gewoon een stuk aluminium die warm wordt. Stralen nauwelijks. En dat merk je dat wanneer je hem uit zet niks echt opgewarmt is. Met de duurdere merk je dat alles warm is geworden. Net als de zon een tijdje in huis schijnt. Dan blijft die warmte ook de avond in je huis. Werkt prima. Maar wel kwaliteit halen. Zoals redwell ofzo

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Rickbeeke schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:56:
Kwaliteits panelen kopen. Kosten wel al gauw ronde de 1000 maar die stralen echt. Goed kope van de bouwmarkt is gewoon een stuk aluminium die warm wordt. Stralen nauwelijks. En dat merk je dat wanneer je hem uit zet niks echt opgewarmt is. Met de duurdere merk je dat alles warm is geworden. Net als de zon een tijdje in huis schijnt. Dan blijft die warmte ook de avond in je huis. Werkt prima. Maar wel kwaliteit halen. Zoals redwell ofzo
dit klinkt echt als onzin. Je kunt hooguit (proberen) te claimen dat een duur paneel laten we zeggen 20% meer straalt en dat wil ik nog wel geloven, maar groter zal het verschil niet zijn. Dat maakt geen wereld van verschil en zal voor velen de meerprijs niet waard zijn.
sowieso kan energie niet verdwijnen dus de warmte komt dan wel vrij in de ruimte, alleen een slechte straler dan komt de warmte direct bij het paneel vrij en niet de rest van de kamer.

Ik zou never nooit panelen van 1000 euro kopen. Duur en het blijft COP=1. daar krijg je geen business case mee rond gerekend.

'alles is warm geworden met een duur paneel' is gewoon onzin en technisch ook niet mogelijk.

Er is al zoveel foute/neppe informatie te vinden over IR-panelen, jij maakt het alleen maar erger op deze manier.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 23-10-2025 12:12 ]

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07-01 09:22
Helemaal mee eens

• Deewop
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06:55
Geldgids oktober 2025 van de consumentenbond bevat een artikel over infraroodpanelen.

Grotendeels info die hier al lang en breed besproken is; lage COP, bij kort gebruik en juiste plaatsing effectief, IR-C panelen kopen (ipv IR-B of IR-A).

Ook: een duur paneel is niet per sé een goed paneel, maar bij goedkope panelen kan je vaak uitgaan van slechte kwaliteit. Denk dan aan panelen die geen IR-C zijn, zoemend geluid maken, warmteverlies aan achterzijde, groter risico op defecten. Vaak wordt ook een identiek paneel onder een andere naam duurder verkocht, dat is als consument dus goed opletten.

Certificering zoals "European Quality Label for Infrared Heating", "Pautz", "TÜV", en "VDE" geven je als consument houvast voor kwalitatieve producten.

Als Nederlander betaal je vaak meer dan onze buurlanden voor panelen. Daarom kan het lonen in Duitsland te kopen. 70% van de panelen die ze bekeken waren goedkoper in Duitsland (tientjes tot honderden euro's). Soms wordt geoblocking gebruikt, waardoor Nederlandse consumenten niet via de Duitse webshop kunnen kopen maar Belgische, Luxemburgse, Spaanse, Portugese, Italiaanse en Oostenrijkse klanten wél. Krijgt mogelijk nog een juridisch staartje, want verboden door EU-recht.

[ Voor 4% gewijzigd door Deewop op 24-10-2025 09:05 ]

• paQ
  • Nu online

paQ

De hele IR 'lobby' wordt gepromoot als "energie-zuinige manier van verwarmen" net zoals Vapen wordt gepromoot als de gezonde manier van roken.
Hoe krijg je het bedacht 8)7
Dan bedenkt de markt zelf nog wat keurmerkjes om maar te benadrukken dat zij (wel) goed bezig zijn, en het daarom allemaal wel zal kloppen wat er wordt geschreven op die websites.
Net als bij het merk wat @Rickbeeke aanhaalt staan op de website allerlei tegenstrijdigheden, maar hoe dan ook 'winnen' ze het van alle alternatieven. Hersengymnastiek.
1000W uit een paneel van 1500 euro, is evenveel vermogen als 1000W uit een paneel van 150 euro.

Er was afgelopen winter hier ook een tweaker die volhield dat zijn panelen efficiënter waren.
Waarin dan precies? Ik ga er in mee dat bouwkwaliteit parten kan spelen, net als stralingsrichting en bundelbreedte. Het ene LED GU10 spotje is ook het andere niet, maar 210 lumen is 210 lumen.
Zoals @de Peer ook al aangeeft, met een IR paneel waarbij ik prijzen van 1600 - 2000 euro _O- voorbij zie komen, krijg je het never nooit rechtgerekend. (Daar kun je een knappe airco voor laten installeren he)
Hoe je het ook wendt of keert: het blijft (maximaal) COP1.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:30
paQ schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:05:
1000W uit een paneel van 1500 euro, is evenveel vermogen als 1000W uit een paneel van 150 euro.

Er was afgelopen winter hier ook een tweaker die volhield dat zijn panelen efficiënter waren.
Waarin dan precies? Ik ga er in mee dat bouwkwaliteit parten kan spelen, net als stralingsrichting en bundelbreedte. Het ene LED GU10 spotje is ook het andere niet, maar 210 lumen is 210 lumen.
Zoals @de Peer ook al aangeeft, met een IR paneel waarbij ik prijzen van 1600 - 2000 euro _O- voorbij zie komen, krijg je het never nooit rechtgerekend. (Daar kun je een knappe airco voor laten installeren he)
Hoe je het ook wendt of keert: het blijft (maximaal) COP1.
Dit is wel iets te simpel gedacht, je kunt niet alles reduceren tot W en COP. Infrarood heeft verschillende golflengtes, het ene paneel straalt beter naar voren dan het andere (dat relatief meer naar achteren straalt). De kracht van IR is dat het juist niet om COP gaat. Net als b.v. een warme trui met COP 0 ;)

• paQ
  • Nu online

paQ

Martin7182 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:47:
[...]

Dit is wel iets te simpel gedacht, je kunt niet alles reduceren tot W en COP. Infrarood heeft verschillende golflengtes, het ene paneel straalt beter naar voren dan het andere (dat relatief meer naar achteren straalt). De kracht van IR is dat het juist niet om COP gaat. Net als b.v. een warme trui met COP 0 ;)
Net zo min als die aanbieders van IR panelen verwarmen reduceren tot alles is kut, en IR is het helemaal.
Elk IR paneel is en blijft COP1, net zoals elk straalkacheltje, elke olieheater (elektrisch) elk verwarmingspaneel, elke weerstandskabel. Ze hebben allemaal gemeen: 250W erin > 250W eruit.
Het verschil zit er in dat ze de energie allemaal net op een iets andere wijze overbrengen. Door te blazen, door convectie, door straling, wel of niet richten, hitte concentreren, enz enz.

Weet je nog in begin van de energiecrisis, dat er mensen hadden 'uitgevonden' dat een theelichtje onder een bloempot heel erg goed werkte!? :o Dat theelichtje geeft echt niet meer warmte af dan zonder die bloempot. De distributie van de energie is alleen anders geworden.

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:22

silverball

De wagen voor moderne mensen

Martin7182 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:47:
[...]

Dat kan je wel. Als ik 1500w warmteverlies in mijn woonkamer heb bij 0 graden buiten. Dan moet ik dus 1500w stoken om het 20 graden te houden. De opwekker en methode maakt niet uit. ;)

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Martin7182
silverball schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:02:
[...]

Dat kan je wel. Als ik 1500w warmteverlies in mijn woonkamer heb bij 0 graden buiten. Dan moet ik dus 1500w stoken om het 20 graden te houden. De opwekker en methode maakt niet uit. ;)
Nee. Het idee van IR is dat je jezelf opwarmt in plaats van de woonkamer. Daar is veel minder energie voor nodig omdat de warmte pas op je huid/kleding ontstaat. Maar dan moet je dus wel in de straal van het paneel zitten.
Vergelijk het met het koken van een ei; je hebt van die eierkokers die minimaal water nodig hebben en het ei gaar stomen binnen 6 minuten. Je kunt ook een grote pan water aan de kook brengen. Dat kost een stuk meer energie.

[ Voor 17% gewijzigd door Martin7182 op 24-10-2025 14:14 ]

• silverball

silverball

Martin7182 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:10:
[...]

Nee. Het idee van IR is dat je jezelf opwarmt in plaats van de woonkamer. Daar is veel minder energie voor nodig omdat de warmte pas op je huid/kleding ontstaat. Maar dan moet je dus wel in de straal van het paneel zitten.
Het “gevoel van warmte” kan sneller komen, maar fysisch ontsnap je niet aan de energiebalans. Je zal toch je huis moeten opwarmen; en uiteindelijk gebeurt dat ook. Waarom denk je dat die dingen allemaal een thermostaat hebben?

Of je moet echt iets van 200w direct op je benen laten stralen, maar dan kan je ook gewoon een broek aantrekken. De rest van het gezin (en je lichaam) verkleumt.

[ Voor 3% gewijzigd door silverball op 24-10-2025 14:14 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• paQ
  • Nu online

paQ

Martin7182 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:10:
[...]

Dat is mijns inziens het idee ook hoor van een IR paneel.

In een afkoelend huis is dat symptoombestrijding.

Waar het daarom mis gaat (naar mijn mening) is stellen dat je het huis energiezuiniger comfortabel kunt houden zonder dat dat klimaattechnisch negatieve effecten kan hebben elders in je huis.

Alles wat in de weg staat van de straling blijft namelijk achter in opwarming van massa. En al zal het na lange tijd nivelleren, dan geldt weer gewoon opnieuw dat je de verloren energie hebt moeten aanvullen. COP1

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 24-10-2025 14:16 ]

• Rickbeeke
[...]

Haha een warme trui cop van 0 maar kheb et wel lekker warm ja. Als ik een cop van 7 heb met cv ketel. Gaat er 6 van naar buiten door het raam of kier in muur. Infrorood benut je daarom bijna 100%. Met je muren vloer meubels als warmte opslag

• silverball

silverball

Rickbeeke schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:17:
[...]

Haha een warme trui cop van 0 maar kheb et wel lekker warm ja. Als ik een cop van 7 heb met cv ketel. Gaat er 6 van naar buiten door het raam of kier in muur. Infrorood benut je daarom bijna 100%. Met je muren vloer meubels als warmte opslag
Dat is gewoon fysisch onzin.

Een “COP van 7 met een cv-ketel” bestaat niet, een ketel heeft een COP van net iets onder de 1, want hij zet chemische energie uit gas direct om in warmte. Eén kuub gas bevat ongeveer 9,8 kWh aan energie, en die kost grofweg €1,20–€1,40. Elektriciteit kost gemiddeld €0,25–€0,35 per kWh, dus elektrisch verwarmen is ruwweg 2 à 3 keer zo duur per geleverde kWh warmte.

Dat IR “bijna 100% benut” snap ik ook niet, honderd procent van wat? Alle elektrische verwarming zet 100% van de stroom om in warmte, daar is niks bijzonders aan; COP 1. Het verschil zit in hoe en waar die warmte terechtkomt, niet in extra rendement.

Trouwens over de energiemix ’s winters: die stroom komt dan voor een groot deel nog steeds uit gas- en kolencentrales met een rendement van 40–50%. Dus dan heb je effectief een COP van ~0,4 als je het hele systeem bekijkt.

Heb je dit weleens in de praktijk beproefd ? Alle mensen die in de IR als hoofdverwarming zwendel zijn getrapt om mij heen zijn terug op gas (of hebben een airco nu).

• Rickbeeke
Kheb een mixer van 1000watt. Maar komt wel iets warme lucht uit maar helaas niet voor 1000watt. Dus ja waar gaan dir wattage ls heen En warmte opslag van panelen werkt wel degelijk. Maar mensen blijven teveel hangen in de theorieen ipv eens in de praktijk brengen. Dat is eigenlijk het leuke aan praktijk mens zijn.

• silverball

silverball

Rickbeeke schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:22:
Kheb een mixer van 1000watt. Maar komt wel iets warme lucht uit maar helaas niet voor 1000watt. Dus ja waar gaan dir wattage ls heen En warmte opslag van panelen werkt wel degelijk. Maar mensen blijven teveel hangen in de theorieen ipv eens in de praktijk brengen. Dat is eigenlijk het leuke aan praktijk mens zijn.
Een mixer van 1000 watt die niet warm wordt, verbruikt nog steeds 1000 watt; alleen gaat die energie grotendeels naar arbeid, beweging, niet naar warmte. Uiteindelijk wordt dat mechanische werk ook weer omgezet in warmte (via wrijving in lucht en motor), dus ook die 1000 watt komt als warmte vrij. Er verdwijnt niets magisch.

Warmte “opslag” in muren en meubels werkt bij elke vorm van verwarming; dat is geen IR-trucje. Het enige wat IR doet, is direct stralingswarmte leveren aan oppervlakken in plaats van lucht. Dat kan comfortabel zijn, maar het verandert niets aan de energiebalans: wat je huis verliest, moet je bijstoken.

Dus trek de trui maar weer aan, dat is het makkelijkste. De praktijk is dat IR (en andere vormen van electrisch stoken) als (hoofd)verwarming erg duur is, en erg inefficiënt.

Hier in het dorp zijn meerdere mensen met IR en boilers 'van het gas af' gegaan. De meeste zoeken nu (of hebben reeds) een alternatieve oplossing, want je loopt er op leeg.

[ Voor 10% gewijzigd door silverball op 24-10-2025 14:27 ]

• paQ
  • Nu online

paQ

Rickbeeke schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:17:
[...]

Nu zit je allerlei zaken door elkaar te husselen.
Je CV ketel haalt ergens rond de 90-95% rendement. (COP 0.9 dus, geen 6 of 7 8)7 )
Je IR paneel haalt (idd) 100% rendement.

Je haalt met je CV ketel echter 9 kWh/m3
Het IR paneel haalt 1 kWh uit 1 kWh

1 kWh kost 25 cent
1 m3 gas 1,30

0,9 x 9 kWh =8,1 kWh (pessimistisch)
1,30 / 8,1 =0,16 per kWh

Kortom: je kunt je een HOOP geld besparen door geen IR panelen te kopen als hoofdverwarming, maar het te gebruiken waarvoor het geschikt is, namelijk (zeer) plaatselijk (bij)verwarmen.
En houd er rekening mee dat plekken niet verwarmen tot een ongezond binnenklimaat kan leiden.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Rickbeeke schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:22:
kom op zeg. nu echt op houden met deze onzin.
Die mixer trekt 1000 W uit het stoptcontact dus er ontstaat (uiteindelijk, via arbeid) 1000W aan warmte bij het gebruik er van. Die belandt in de omgevingslucht en in de smurrie die je aan het mixen bent. klaar.

Blijven hangen in de theorie noemt hij dat.. :D
Jij ontkent gewoon de natuurwetten.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 24-10-2025 14:29 ]

• paQ
  • Nu online

paQ

Ja, prima dat iemand zijn (te dure?) IR panelen aankoop verdedigt hoor, maar er staat een hoop bullshit bij zeg.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

paQ schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:30:
Ja, prima dat iemand zijn (te dure?) IR panelen aankoop verdedigt hoor, maar er staat een hoop bullshit bij zeg.
bullshit is ook het enige dat je hebt om zo'n aankoop mee te proberen te rechtvaardigen. dus ergens ook weer begrijpelijk/menselijk. Mensen gaan dan vaak de verkooppraatjes van de verkopers na papegaaien.

• paQ
  • Nu online

paQ

de Peer schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:31:
[...]

bullshit is ook het enige dat je hebt om zo'n aankoop mee te proberen te rechtvaardigen. dus ergens ook weer begrijpelijk/menselijk. Mensen gaan dan vaak de verkooppraatjes van de verkopers na papegaaien.
Ik wist niet wat ik las toen ik naar 'aanbiedingen' van dat genoemde merk googlede.
1600W paneel voor 2000 euro incl installatie.
Meerprijs 289 euro als je er een thermostaat aan wilde. WTF

• Rickbeeke
silverball schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:24:
[...]

Een mixer van 1000 watt die niet warm wordt, verbruikt nog steeds 1000 watt; alleen gaat die energie grotendeels naar arbeid, beweging, niet naar warmte. Uiteindelijk wordt dat mechanische werk ook weer omgezet in warmte (via wrijving in lucht en motor), dus ook die 1000 watt komt als warmte vrij. Er verdwijnt niets magisch.

Warmte “opslag” in muren en meubels werkt bij elke vorm van verwarming; dat is geen IR-trucje. Het enige wat IR doet, is direct stralingswarmte leveren aan oppervlakken in plaats van lucht. Dat kan comfortabel zijn, maar het verandert niets aan de energiebalans: wat je huis verliest, moet je bijstoken.

Dus trek de trui maar weer aan, dat is het makkelijkste. De praktijk is dat IR (en andere vormen van electrisch stoken) als (hoofd)verwarming erg duur is, en erg inefficiënt.

Hier in het dorp zijn meerdere mensen met IR en boilers 'van het gas af' gegaan. De meeste zoeken nu (of hebben reeds) een alternatieve oplossing, want je loopt er op leeg.
Okay.

Thnx. Ze zeggen wel eens net doen of je lomp bent. Kijken wat voor reacties je krijgt. Werkt beste😜

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Het hele punt hierbij is natuurlijk dat de kern van het concept is dat de ruimtetemperatuur niet gelijk is, bijvoorbeeld:
  • Ruimtetemperatuur van 20 graden
  • Ruimtetemperatuur van 16 graden waarbij comfort acceptabel wordt gehouden met behulp van infrarood
En dan zijn er afhankelijk van allerlei variabeles situaties waarop dit uit kan. Dezelfde ruimtetemperatuur aanhouden met infraroodverwarming is een onzinnig concept. Daarom zijn infraroodpanelen met een thermostaat ook een onzinnig concept. Veel beter zou zijn een bewegingssensor of inschakeling met aflooptimer.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 24-10-2025 14:48 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Rickbeeke
Kheb er geen maar heb/had wel intresse. Maar als jr met domme verhalen vergelijkingen komt. Dan krijg je de beste antwoorden. Naar wens

• Rickbeeke
Trouwens over die kaars en die bloempotten. Werkt prima. Als je jet imgooit op je bank. Wat ee warmte heb je dan

• Rickbeeke
silverball schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:24:
[...]

Zoveel mensen van het gas af. Dan wirdt het vanzelf weer goedkoper. Dan moeten ze ervanaf

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Rickbeeke schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:48:
Kheb er geen maar heb/had wel intresse. Maar als jr met domme verhalen vergelijkingen komt. Dan krijg je de beste antwoorden. Naar wens
toch wordt dat niet gewaardeerd. Graag serieuze inbreng of anders niet ;)

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Rickbeeke schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:52:
[...]

Zoveel mensen van het gas af. Dan wirdt het vanzelf weer goedkoper. Dan moeten ze ervanaf
Of juist duurder, als je de hele infrastructuur nog moet onderhouden voor steeds minder mensen.

• Martin7182
paQ schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:15:
[...]

In een afkoelend huis is dat symptoombestrijding.
Dat is mijns inziens het idee ook hoor van een IR paneel.

Waar het daarom mis gaat (naar mijn mening) is stellen dat je het huis energiezuiniger comfortabel kunt houden zonder dat dat klimaattechnisch negatieve effecten kan hebben elders in je huis.

Alles wat in de weg staat van de straling blijft namelijk achter in opwarming van massa. En al zal het na lange tijd nivelleren, dan geldt weer gewoon opnieuw dat je de verloren energie hebt moeten aanvullen. COP1
Je moet zo'n paneel effectief gebruiken i.p.v. de hele dag aan laten staan. B.v. door het in de badkamer te gebruiken tijdens de 10 min dat er er bent. Dat kost heel wat minder energie dan een radiator die de hele dag de ruimte op 20 graden houdt.

• paQ
  • Nu online

paQ

Martin7182 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:22:
[...]

Je moet zo'n paneel effectief gebruiken i.p.v. de hele dag aan laten staan. B.v. door het in de badkamer te gebruiken tijdens de 10 min dat er er bent. Dat kost heel wat minder energie dan een radiator die de hele dag de ruimte op 20 graden houdt.
Ja, dat ben ik ook helemaal met je eens.
Een IR paneel heeft zo zijn toepassingen, dat schreef ik ook al toch?
Niemand zegt ook dat je radiator daar de hele dag aan moet staan natuurlijk.

MAAR! Mijn warmtepomp die 'de hele dag' het huis op 21 houdt is by far zuiniger dan een paneel links, en rechts verspreid door het huis die telkens het (tijdelijk) aangenaam moeten maken, nog los van dat het dan plaatselijk wel lekker is of juist niet.

Ik heb zat COP1 verwarming in mijn huis overigens, maar met een reden. Plaatselijk of heel tijdelijk, of als geringe bijverwarming bijv. Of een combinatie van die drie.
Ik verwarm wel vanuit de gedachte van de thermische schil. De basis wordt gelegd door de CV op de warmtepomp. En waar (en als) nodig voed ik COP1 bij.
Wat er uit mijn huis vertrekt, moet ik aanvullen. En dat doe ik graag COP 4~6 ipv 1 ;)

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 24-10-2025 16:09 ]

• Rickbeeke
de Peer schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:09:
[...]

Of juist duurder, als je de hele infrastructuur nog moet onderhouden voor steeds minder mensen.
Kan ook idd. Maar ben dus ook beetje aan het orienteren. Maar mn gas verbruik is niet extreem hoog. En dan vind ik warmte pomp of panelen best grote investering. Investeer nu in isolatie daar heb je altijd wat aan welke warmte bron je ook gebruikt.

• Sir_Bongiovi
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-01 22:54
Onze zolder van +- 25m² hebben we een 2 tal jaar geleden laten isoleren maar heeft geen verwarming en voelt deze tijd van het jaar koud aan.
De ruimte wordt hoofdzakelijk gebruikt door mezelf om te darten, gemiddeld 2-tal uur per dag.
Ik ben aan het zoeken naar de meest geschikte verwarming om in deze ruimte te gebruiken. Ik dacht dat infraroodpanelen een oplossing zouden kunnen bieden (op schuine muren van de ruimte). Ik heb een offerte gevraagd aan een firma op maat van onze ruimte maar deze kwam nogal duur uit +- 2200euro voor 2 infraroodpanelen van ecaros1250W+thermostaat.... .

Ik kwam een paneel van koninghaus 1200w met thermostaat tegen voor 272 euro (korting momenteel) https://www.brico.be/nl/s...mart-thermostaat/10160024. Zit daar zoveel kwaliteitsverschil in? Zou een ir-paneel de geschikte oplossing zijn om een warm gevoel te krijgen op zolder?

• TFX77
Sir_Bongiovi schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 21:00:
Onze zolder van +- 25m² hebben we een 2 tal jaar geleden laten isoleren maar heeft geen verwarming en voelt deze tijd van het jaar koud aan.
De ruimte wordt hoofdzakelijk gebruikt door mezelf om te darten, gemiddeld 2-tal uur per dag.
Ik ben aan het zoeken naar de meest geschikte verwarming om in deze ruimte te gebruiken. Ik dacht dat infraroodpanelen een oplossing zouden kunnen bieden (op schuine muren van de ruimte). Ik heb een offerte gevraagd aan een firma op maat van onze ruimte maar deze kwam nogal duur uit +- 2200euro voor 2 infraroodpanelen van ecaros1250W+thermostaat.... .

Ik kwam een paneel van koninghaus 1200w met thermostaat tegen voor 272 euro (korting momenteel) https://www.brico.be/nl/s...mart-thermostaat/10160024. Zit daar zoveel kwaliteitsverschil in? Zou een ir-paneel de geschikte oplossing zijn om een warm gevoel te krijgen op zolder?
Ik heb er meerdere van Koninghaus (600, 800 en 1000 voor de slaapkamers (gasvrij)) in de woonkamer een airco met voor de echt koude dagen ook nog een 1000 Watt infraroodpaneel. Met twee keer 1200 Watt voor een geïsoleerde ruimte moet je een eind kunnen komen. Timer op de smart thermostat iets van te voren instellen en uit laten gaan rond een bepaalde tijd is mijns inziens het slimste. Mocht je in de buurt van Wijk bij Duurstede wonen kun je het ook een keer komen beleven. Ikzelf heb het geautomatiseerd met Home Assistant, slimme stekkers en temperatuursensoren. COP=1 dus een duur infraroodpaneel gaat niet meer warmte leveren dan een goedkopere. Qua veiligheid zijn de Koninghaus naar mijn weten gewoon gecertificeerd en uit Duitsland en hebben verschillende beveiligingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-JLAviHNH75xKV72WjxP1DfTOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W7LetpQCBDxMImEMY9duZAr1.jpg?f=fotoalbum_large

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Twee HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• Sir_Bongiovi
Bedankt voor je reactie, je kan deze panelen dus aanbevelen? Hoe ver rijkt het warmtegevoel van je +1000W panelen? 2-3 meter?

• Bitfreakie
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:46
Je zou ook een simpel ventilatorkacheltje van 2000W kunnen kopen voor die twee uur per dag dat je daar bent.

• TFX77
Sir_Bongiovi schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:14:
Bedankt voor je reactie, je kan deze panelen dus aanbevelen? Hoe ver rijkt het warmtegevoel van je +1000W panelen? 2-3 meter?
600 - 1000W

Dichtbij heet
1 meter lekker warm
2 meter kan je werken anders te warm
3 meter niet meer voelbaar.

Een kachel duwt net zoveel warmte de ruimte in maar is een luchtstroom en in mijn ogen minder prettig dan infrarood die objecten verwarmt en deze objecten geven de warmte weer af aan de ruimte.

• Trestry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:13
Weet iemand wat precies het verschil is tussen een wandpaneel en plafondpaneel, los van de montage mogelijkheden? Ik lees in dit topic dat je een wandpaneel niet zomaar aan het plafond mag monteren, omdat deze te heet zou worden? Waarom is dat? Het wattage blijft toch gewoon gelijk?

Voor de werkplek op mijn zolder wil ik graag een infrarood paneel installeren aan de schuine wand. Het zit dus een beetje tussen een wand en een plafond in. Raden jullie in dit geval een wand of plafond paneel aan?

Ik zie dat de köninghaus wandpanelen substantieel goedkoper zijn dan de plafondpanelen. Ik vermoed daarom dat er meer verschillen in zitten dan alleen de montage mogelijkheden.

• TFX77
Trestry schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:32:
Weet iemand wat precies het verschil is tussen een wandpaneel en plafondpaneel, los van de montage mogelijkheden? Ik lees in dit topic dat je een wandpaneel niet zomaar aan het plafond mag monteren, omdat deze te heet zou worden? Waarom is dat? Het wattage blijft toch gewoon gelijk?

Voor de werkplek op mijn zolder wil ik graag een infrarood paneel installeren aan de schuine wand. Het zit dus een beetje tussen een wand en een plafond in. Raden jullie in dit geval een wand of plafond paneel aan?

Ik zie dat de köninghaus wandpanelen substantieel goedkoper zijn dan de plafondpanelen. Ik vermoed daarom dat er meer verschillen in zitten dan alleen de montage mogelijkheden.
Schuine wand is een wand. Verschil lijkt mij hooguit betere isolatie aan de achterkant omdat hoogte nou eenmaal omhoog wil. Bij Koninghaus zitten netjes lange schroeven en afstandhoudertjes van een cm of 2 die zorgt dat er lucht achter het paneel kan en eventuele warmte weg kan. Achterop heb ik wel eens gevoeld en dit bleef koel.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:52

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Wij hebben thuis een gang, hal en schuur die niet verwarmd zijn en waar dus ook geen radiatoren kunnen zonder heel flink te gaan verbouwen. Dat vind ik ook niet zo'n punt maar voor mijn hal wil ik onderhand wel graag iets hebben.

Wat ik de hal noem is in feite waar je de voordeur binnen stapt, een stukje van iets meer dan 1 bij 2 meter. Van daaruit kan je via een deur aan de ene kant de schuur in, of via een deur aan de andere kant de gang in waar toilet, trap en deur naar woonkamer zit. Die hal werkt in de winter vrij goed als warmtesluis en de gang blijft dan ook aangenaam ook al is die niet verwarmd. In de hal hangen echter wel jassen, staan schoenen en ligt een droogloopmat. Dat kan in de donkere dagen nogal klam en muf worden en daarom wil ik daar eigenlijk wel iets doen aan verwarming op gezette tijden of momenten. En met domotica aansturing regel ik wel dat hij slim schakelt.
Een bijkomend voordeel kan dan zijn dat wanneer de hal wat warmer wordt en de deur naar de schuur op een kier staat die wellicht ook enkele graden warmer kan blijven, maar het is de vraag hoeveel effect dat gaat hebben.

Voor dit doel heb ik maar een beperkt formaat paneel nodig is mijn gevoel, maar waar ik nog over twijfel is de plaatsing. De buitendeur en kapstok zitten aan de kopse kanten, dus het paneel kan ik aan een lange zijde hangen, of aan het plafond. Een voordeel van het plafond is dat je er minder snel per ongeluk tegenaan komt, het scheelt ruimte, en hij straalt richting de droogloopmat.
Toch denk ik aan de muur omdat de afstand van plafond tot droogloopmat wel aan de hoge kant is om nog effectief te stralen voor mijn gevoel. Daarnaast zal hij als hij aan de muur hangt op iets meer dan een meter een andere muur bestralen en die gaat dan ook warm worden. Infrarood is natuurlijk niet zo geschikt om warme lucht te creëren dus hij moet zoveel mogelijk raken om dat wel een beetje te doen.

Wat zouden jullie in zo'n geval doen?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• TFX77
Gonadan schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:44:
Wij hebben thuis een gang, hal en schuur die niet verwarmd zijn en waar dus ook geen radiatoren kunnen zonder heel flink te gaan verbouwen. Dat vind ik ook niet zo'n punt maar voor mijn hal wil ik onderhand wel graag iets hebben.

Wat ik de hal noem is in feite waar je de voordeur binnen stapt, een stukje van iets meer dan 1 bij 2 meter. Van daaruit kan je via een deur aan de ene kant de schuur in, of via een deur aan de andere kant de gang in waar toilet, trap en deur naar woonkamer zit. Die hal werkt in de winter vrij goed als warmtesluis en de gang blijft dan ook aangenaam ook al is die niet verwarmd. In de hal hangen echter wel jassen, staan schoenen en ligt een droogloopmat. Dat kan in de donkere dagen nogal klam en muf worden en daarom wil ik daar eigenlijk wel iets doen aan verwarming op gezette tijden of momenten. En met domotica aansturing regel ik wel dat hij slim schakelt.
Een bijkomend voordeel kan dan zijn dat wanneer de hal wat warmer wordt en de deur naar de schuur op een kier staat die wellicht ook enkele graden warmer kan blijven, maar het is de vraag hoeveel effect dat gaat hebben.

Voor dit doel heb ik maar een beperkt formaat paneel nodig is mijn gevoel, maar waar ik nog over twijfel is de plaatsing. De buitendeur en kapstok zitten aan de kopse kanten, dus het paneel kan ik aan een lange zijde hangen, of aan het plafond. Een voordeel van het plafond is dat je er minder snel per ongeluk tegenaan komt, het scheelt ruimte, en hij straalt richting de droogloopmat.
Toch denk ik aan de muur omdat de afstand van plafond tot droogloopmat wel aan de hoge kant is om nog effectief te stralen voor mijn gevoel. Daarnaast zal hij als hij aan de muur hangt op iets meer dan een meter een andere muur bestralen en die gaat dan ook warm worden. Infrarood is natuurlijk niet zo geschikt om warme lucht te creëren dus hij moet zoveel mogelijk raken om dat wel een beetje te doen.

Wat zouden jullie in zo'n geval doen?
Wat is de temperatuur daar nu? Goed geïsoleerd?

Bij ons met een kachel op stand 750W (11 naar 15 graden) duurt het wel een aantal uur om het in de bijbouw warm te krijgen. 1,5 bij 1,5 meter. HR++ glas en ook in de voordeur.

COP van een kachel en infrarood is 1 dus je krijgt dezelfde warmte er uit als een kachel. Uiteraard verwarmd infrarood objecten, die deze warmte dan ook weer afgeven en infrarood is vaak mooier omdat je het als een schilderij kan ophangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBNf3VpEsHVBr-4mdllbyF-JyVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pux8xsdygWNa6QW8T1hiycmD.jpg?f=fotoalbum_large

• Gonadan

Gonadan

TFX77 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:02:
[...]

Wat is de temperatuur daar nu? Goed geïsoleerd?

Bij ons met een kachel op stand 750W (11 naar 15 graden) duurt het wel een aantal uur om het in de bijbouw warm te krijgen. 1,5 bij 1,5 meter. HR++ glas en ook in de voordeur.

COP van een kachel en infrarood is 1 dus je krijgt dezelfde warmte er uit als een kachel. Uiteraard verwarmd infrarood objecten, die deze warmte dan ook weer afgeven en infrarood is vaak mooier omdat je het als een schilderij kan ophangen.

[Afbeelding]
Met een buitendeur en een deur naar de schuur die vaak op een kier staat? Dat is bijna negatieve isolatie volgens mij. :P

Op dit moment is het buiten 8,1 graden, in de hal 10,3 en in de gang 16,5 en in de schuur 6,9. :D

Het voordeel van infrarood leek mij inderdaad het formaat, en het feit dat hij ook direct op jassen en schoenen zal stralen (ook al is met maar deels).

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• paQ
  • Nu online

paQ

TFX77 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 01:23:
[...]

Een kachel duwt net zoveel warmte de ruimte in maar is een luchtstroom en in mijn ogen minder prettig dan infrarood die objecten verwarmt en deze objecten geven de warmte weer af aan de ruimte.
Een met een fan wel ja, eentje zonder niet en 'teert' gewoon op convectie.
Diezelfde convectie die jij aanhaalt die indirect voortkomt uit IR panelen. Maar voordat in een koude ruimte de met IR "bestraalde" objecten warmte gaan afgeven, ben je al heel wat tijd verder. Bovendien worden objecten die te ver weg staan evengoed niet warm.

Ik denk dat het juist met een activiteit als darten vrij lastig inschatten is wat (nog) prettig is, en wat oncomfortabel, in geval van een IR paneel. Als je het maar aan 1 kant warm hebt in die 2 uur lijkt me ook geen oplossing.

Het manco van IR panelen is een beetje dat ze maar 1 stand kennen, en dat is aan. De warmtestraling is dus ook of aanwezig, of niet. En dan hangt er nog een prijskaartje aan ook natuurlijk.

Het kacheltje van 34 euro van de bouwmarkt kan in zo'n geval net zo goed functioneren natuurlijk, en zuipt in die 2 uur ws maar marginaal meer dan dichterbij twee IR panelen staan.
En als je er 200 euro aan uitgeeft, heb je zelfs een PID regelaar die een ingestelde temperatuur gewoon stabiel houdt.

Ik denk dat het vooral een zoektocht is naar wat comfortabel is tegen welke prijs.

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10-01 15:48

Waarom überhaupt een thermostaat? Zo’n ding reageert op de warmte van de omgevingslucht, niet op stralingswarmte.

• TFX77
Sonero schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:08:
[...]

Waarom überhaupt een thermostaat? Zo’n ding reageert op de warmte van de omgevingslucht, niet op stralingswarmte.
Ik regel op de slaapkamers gewoon via een thermostaat wanneer de infraroodpanelen aan- of uit gaan.

Werkt als een zonnetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjIC3scZtCqeoYrBkpNijOGuaGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cytAMeoBZF1OS12wysa5VD8Z.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Nu online

paQ

Ja, da's het hele ding.
De zon kun je ook niet met een thermostaat regelen.

Als je thermostaat in de straling hangt heeft het geen enkel nut. Als hij te ver weg hangt, ook niet.
Het zal heus wel reageren, maar dat is denk ik meer toeval, of pas nadat convectie optreedt, of hij pakt net genoeg straling mee aan de zijkant om te voelen wat er gebeurt.

Geen idee verder wat je precies aanstuurt, maar het lijkt op:
Zet aan als temp 17 meet
Zet uit als temp 18 meet

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 04-12-2025 14:37 ]

• Fr33z

Ik.zou echt beginnen met max 100 euro uitgeven aan een simpel convectorkacheltje en daar mee testen. Waarschijnlijk helemaal.prima.

• Sir_Bongiovi
Ik heb uiteindelijk vorige week een laserkachel gekocht van Qlima die in korting stond. (En CO melder) Het neemt uiteindelijk de koude snel uit de ruimte en is voorlopig meer dan voldoende. Bedankt voor jullie deskundige hulp

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-01 22:45
Voor degene die nog een infrarood paneel gaat kopen; test na aankoop of het paneel het vermogen inderdaad levert. Wij hebben een paneel van Polarheat wat 800 Watt zou moeten leveren maar recent eens gemeten wat het verbruik ervan is en die blijkt net onder de 600 Watt te liggen

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:56
Al een paar jaar een gasloos huis. In de badkamer een ventilatiekachel van 2000w deze krijg het binnen een paar min warn. Alleen de spullen (tegels, wasbak enz.) blijven koud. Nu had ik in gedachten om met een infraroodpaneel een basis temperatuur van 18graden te creëren en als we in de badkamer moeten zijn de ventilatie kachel die extra temrpatyur op te laten krikken.

Kan ik met een infraroodpaneel en basis temperatuur krijgen zodat de spullen in de douche ook warm worden? Kan het kwaad voor spullen (kapot klappen wasbak/tegels) dat deze kapot gaan van heel de dag een infraroodpaneel aan de laten. Omdat de straling een beperkt bereik heeft waar plaats ik het beste een paneel?

• paQ
  • Nu online

paQ

Natuurlijk kan dat. Verwacht wel een significante stijging van het energieverbruik voor je badkamer.
Cop1 + cop1

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Hieperdepiep schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:18:
Al een paar jaar een gasloos huis. In de badkamer een ventilatiekachel van 2000w deze krijg het binnen een paar min warn. Alleen de spullen (tegels, wasbak enz.) blijven koud. Nu had ik in gedachten om met een infraroodpaneel een basis temperatuur van 18graden te creëren en als we in de badkamer moeten zijn de ventilatie kachel die extra temrpatyur op te laten krikken.

Kan ik met een infraroodpaneel en basis temperatuur krijgen zodat de spullen in de douche ook warm worden? Kan het kwaad voor spullen (kapot klappen wasbak/tegels) dat deze kapot gaan van heel de dag een infraroodpaneel aan de laten. Omdat de straling een beperkt bereik heeft waar plaats ik het beste een paneel?
Daar is IR niet voor bedoeld natuurlijk. Dure grap wordt dat

• Hieperdepiep
de Peer schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:52:
[...]

Daar is IR niet voor bedoeld natuurlijk. Dure grap wordt dat
Waarin wordt het een dure grap? Welke alternatief denk je aan?

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:45
Gewoon die ventilatiekachel aanhouden met een basistemperatuur van 18C, heeft hetzelfde effect. (En kosten)
Probeer het een dag, dan weet je het ;)
Alternatieven zijn warmtepompen of verwarmen op gas maar dat is in de regel niet echt een optie.

Douchemat zodat de tegels iig minder koud aanvullen, deuren open zodat de badkamer mee kan liften op de basis-verwarming. Raampje dicht en pas open na het douchen e.d.

• Hieperdepiep
vassago schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 07:15:
Gewoon die ventilatiekachel aanhouden met een basistemperatuur van 18C, heeft hetzelfde effect. (En kosten)
Probeer het een dag, dan weet je het ;)
Alternatieven zijn warmtepompen of verwarmen op gas maar dat is in de regel niet echt een optie.

Douchemat zodat de tegels iig minder koud aanvullen, deuren open zodat de badkamer mee kan liften op de basis-verwarming. Raampje dicht en pas open na het douchen e.d.
Met de ventilatie kachel geprobeerd, probleem daarmee de lucht warmte verdwijnt (afzuiging, enz.) dus blijft niet binnen de douche en warmte dus niet de spullen op.

Gas is geen optie, geen gas aansluiting meer (7 jaar) , heel het huis heeft airco’s hangen waarmee we verwarmen. Dus warmtepomp geen optie meer. Al heel veel geprobeerd Kwa opties maar niets heeft geholpen vandaar de ir.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:30
Hieperdepiep schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 03:58:
[...]

Infrarood verwarming is warmte die je direct op je huid voelt en daarmee is het juist niet primair de bedoeling om een ruimte mee te verwarmen. Die zet je dus aan als je in de douche bent en weer uit als je er niet bent. Aan laten staan voor basis warmte is idd onlogisch.

• paQ
  • Nu online

paQ

Hieperdepiep schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 08:53:
[...]

Met de ventilatie kachel geprobeerd, probleem daarmee de lucht warmte verdwijnt (afzuiging, enz.) dus blijft niet binnen de douche en warmte dus niet de spullen op.

Gas is geen optie, geen gas aansluiting meer (7 jaar) , heel het huis heeft airco’s hangen waarmee we verwarmen. Dus warmtepomp geen optie meer. Al heel veel geprobeerd Kwa opties maar niets heeft geholpen vandaar de ir.
Ik denk dat je het effect van IR dan overschat om daarmee je badmeubel op te warmen. (Wat heb je daar aan?) Energetisch is het allemaal same same.
Of je nou opgewarmde lucht naar buiten zuigt, of middels de zeer geringe convectie van een matig opgewarmde wasbak.

Heb je een afzuiging die alleen aanslaat bij aanwezigheid en op basis van RLV?
Dat zou al veel meer effect hebben.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Hieperdepiep schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 03:58:
[...]

Cop =1 verwarmen is erg duur.
alternatief zou een airco kunnen zijn met Cop van 5 of 6.

• assje
  • Nu online
@Hieperdepiep Geld investeren in decentrale balansventilatie voor de badkamer.

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 02-01-2026 20:43 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Hieperdepiep
Warmtepomp is geen optie, installatie bedrijven willen geen airco in de badkamer hangen. Gas aansluiting heb ik niet meer. Dan blijft er alleen een altarnatief over met cop1.

Met met ventilatiekachel dat de spullen in de badkamer niet warm worden. Heb al van meerdere mensen gehoord dat het slecht is voor het gezondheid van het huis om niet goed te verwarmen.
Vandaar ik een bepaalde stralingswarmte zoek.

En dus de gedachten, infrarood 24-7 aan met basis temperatuur 18 graden en als we de ruimte inkomen de ventilatiekachel aan te zetten zodat de rest daaruit komt en niet heel de dag cop1 op de hoogste onzinnige stand staat te loeien

• paQ
  • Nu online

paQ

Doe het dan andersom.
Houd met convectie de boel op 17 bijv, en zet het ir paneel aan als je gebruik van de badkamer gaat maken.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 03-01-2026 10:57 ]

• paQ
  • Nu online

paQ

assje schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:31:
@Hieperdepiep Geld investeren in decentrale balansventilatie voor de badkamer.
Heb er nog niet 1 gezien die de investering waard is.

• Martin7182
Je kunt ook een airco buiten de badkamer installeren (overloop) en de badkamerdeur open laten in de 23½ uur per dag dat je niet in de badkamer bent. Zonder airco gaat dat eigenlijk ook wel als je binnenshuis deuren open laat.
Ik snap niet zo goed waarom alles in de badkamer warm moet aanvoelen en alles erbuiten niet.

• paQ
  • Nu online

paQ

Martin7182 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:52:
Je kunt ook een airco buiten de badkamer installeren (overloop) en de badkamerdeur open laten in de 23½ uur per dag dat je niet in de badkamer bent. Zonder airco gaat dat eigenlijk ook wel als je binnenshuis deuren open laat.
Ik snap niet zo goed waarom alles in de badkamer warm moet aanvoelen en alles erbuiten niet.
Ja zo'n variant hebben we hier ook. Alleen dan met een FCU in de hal beneden. Die blaast recht naar boven richting overloop. De deuren open en alles is 17~18 gr doorgaans. Staat dan ook wel 24/7 aan.
In de badkamer alleen COP1 kabelverwarming in de vloer. Als het echt koud is heeft die zo'n 3 uur in de ochtend nodig om 21~22 te worden. De rest van de winter is het op temp met ongeveer een uur.
offtopic:
Dat kost me dan gemiddeld 15 to 75 cent per dag uit de accu

• assje
  • Nu online
paQ schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:21:
Heb er nog niet 1 gezien die de investering waard is.
Waarom niet? Met COP1 verwarming in een sterk geventileerde ruimte zoals een badkamer wordt het snel zinvol.

Gemiddelde badkamer grens hoogstens aan één buitenmuur. Bovengenoemde casus zijn alle andere kamers verwarmd met L/L dus warmer. Ventilatie is dan zomaar de grootste component in energieeverlies van die ruimte

• paQ
  • Nu online

paQ

assje schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:16:
[...]

Waarom niet? Met COP1 verwarming in een sterk geventileerde ruimte zoals een badkamer wordt het snel zinvol.

Gemiddelde badkamer grens hoogstens aan één buitenmuur. Bovengenoemde casus zijn alle andere kamers verwarmd met L/L dus warmer. Ventilatie is dan zomaar de grootste component in energieeverlies van die ruimte
Vanwege aanschafprijs vs daadwerkelijk rendement.
Niet afzuigen als er niemand is / de RLV dat niet noodzakelijk maakt is 100% winst in ventilatieverlies.

• Martin7182
Misschien is een IR-straler i.p.v. IR-paneel een optie. Er hangt er hier eentje van een paar tientjes, 1200 W. Je kunt er misschien 3 op 1 groep kwijt, binnen 10 min alles kokend heet ;)

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10-01 15:48
paQ schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:13:
[...]

Ik denk dat je het effect van IR dan overschat om daarmee je badmeubel op te warmen. (Wat heb je daar aan?) Energetisch is het allemaal same same.
Of je nou opgewarmde lucht naar buiten zuigt, of middels de zeer geringe convectie van een matig opgewarmde wasbak.

Heb je een afzuiging die alleen aanslaat bij aanwezigheid en op basis van RLV?
Dat zou al veel meer effect hebben.
Precies dit. Waarom moeten al je spullen ook warm worden? Dat IR paneel aan het plafond verwarmt jou voldoende. Timer voor een 1/2 uur erop. Matje op de vloer tegen koude voeten en klaar. Eventueel aanvullend de afzuiging laten aanslaan op RLV.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
Laat iemand vooral zijn eigen comfortniveau bepalen.

In dit geval is het aan te raden eerst het probleem helder te hebben.

Als geld geen probleem is dan kun je gewoon met cop1 (IR of ventilatorkachel) continu verwarmen. Op een gegeven moment is alles (de massa) 18 graden.

Geld is afhankelijk van precies 1 ding: het energieverlies.

De vraag is dus hoe groot het energieverlies is en waardoor dat komt.

Wat is de temperatuur in de badkamer zonder verwarming? (Goed meetmoment nu aangezien het relatief koud is.)

Wat is de temperatuur van aangrenzende ruimtes en isolatiewaarden?

Waarschijnlijk de belangrijkste voor nu: wat is de temperatuur van de lucht die aangezogen wordt?

Wat is de capaciteit van de afzuiging? Is deze schakelbaar?

Het is aannemelijk dat een grote factor op dit moment de permanente afzuiging is.

De eindsituatie voor de afzuiging bepaalt of losse IR naast ventilatorkachel zin heeft (in lijn met de theorie van vraagsteller dat warme lucht meteen afgezogen wordt). Het zou wel een beetje een freak situatie zijn: aangezogen lucht koelt alles af en wordt weggegooid, IR verwarmt objecten (straling), objecten geven deel van warmte mee met langsstromemde lucht (convectie).
Hoe meet je in deze situatie succes danwel hoe regelje het IR paneel? Volgens de theorie wil je immers niet sturen op de luchttemperatuur maar objecttemperatuur. Volgens dezelfde theorie worden alleen direct aangestraalde objecten warmer.

Meten is weten.
(En waarschijnlijk de afzuiging regelbaar maken.)

• Hieperdepiep
Martin7182 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:52:
Heb in elke kamer door heel het huis airco’s hangen, dat is ook mijn hoofdverwarming . Geen gas meer

• Hieperdepiep
Sonero schreef op zondag 4 januari 2026 @ 07:55:
[...]

Precies dit. Waarom moeten al je spullen ook warm worden? Dat IR paneel aan het plafond verwarmt jou voldoende. Timer voor een 1/2 uur erop. Matje op de vloer tegen koude voeten en klaar. Eventueel aanvullend de afzuiging laten aanslaan op RLV.
Omdat een gezond huis/kamer ook belangrijk is. Ben zuinig op me huis. Nu zakt de temperatuur bij niet verwarming naar rond de 13 graden. Schimmels/vocht, beton enz. Is het slecht voor. Vandaar er ook wordt gezegd stoken,stoken,stoken

• paQ
  • Nu online

paQ

Hieperdepiep schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:09:
[...]

Omdat een gezond huis/kamer ook belangrijk is. Ben zuinig op me huis. Nu zakt de temperatuur bij niet verwarming naar rond de 13 graden. Schimmels/vocht, beton enz. Is het slecht voor. Vandaar er ook wordt gezegd stoken,stoken,stoken
Dan blijft de ventilatievraag nog onbeantwoord ;)
Als het een type C is die aangesloten is op een centrale afzuiging, zou je eventueel nog een andere kunnen installeren door je gevel, welke reageert op aanwezigheid en RLV. Dan zie ik het nog niet zomaar 13 graden worden. (n=1)

De decentrale WTW kan, maar die hebben zo hun komma's en haakjes. Zie youtube.

Overigens: RLV met IR is niet perse een goeie match.
Je zal toch de lucht moeten opwarmen om de RLV omlaag te krijgen. Het vocht dat in de warme lucht zit kan dan middels ventilatie naar buiten worden afgevoerd. Als je alleen maar objecten (en jezelf) verwarmt met IR straling, dan blijft het vocht er nog steeds.

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 04-01-2026 22:18 ]

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12-01 20:25
Ik zat hier ook te denken aan 2 infrarood panelen:
1 voor de badkamer: QH-HL Infrarood paneel met LED verlichting of Byecold 700Watt infrarood met verlichting.
Elektrische vloerverwarming geplaatst toen het huis naar vloerverwaring ging en de verwarmingen eruit. De ruimte wordt niet lekker warm na het douchen en wil deze ophangen om na het douchen wat comfortabeler af te drogen. Dit is lekker praktisch: verlichting en verwarming in het midden van de badkamer.

Voor aan de muur achter de jassen: Livn Infraroodpaneel Plus 700, 120x60cm
Er is met overal vloerverwarming geen plek waar je de natte jassen kan drogen. Dus deze onderde kapstok zodat met slecht weer de jassen weer drogen.

Zijn er nog andere opties die ik zou kunnen overwegen?

• paQ
  • Nu online

paQ

De (natte) jassen echt tegen het paneel bedoel je?

• S.McDuck
Ja klopt, het paneel hangt aan de muur waar de jassen dan voor/overheen hangen.Puur om te drogen niet om te verwarmen van de ruimte.

[ Voor 30% gewijzigd door S.McDuck op 04-01-2026 22:49 ]

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11:45
S.McDuck schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:48:
Ja klopt, het paneel hangt aan de muur waar de jassen dan voor/overheen hangen.Puur om te drogen niet om te verwarmen van de ruimte.
Dan moet je dus niet perse een IR paneel hebben. Elke vorm van verwarming zal het dan doen. Een IR paneel is zeker niet ontworpen om afgedekt te worden. Ik zou gaan voor iets als een olie gevulde elektrische radiator.

• S.McDuck
Nanuk schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:59:
[...]

Dan moet je dus niet perse een IR paneel hebben. Elke vorm van verwarming zal het dan doen. Een IR paneel is zeker niet ontworpen om afgedekt te worden. Ik zou gaan voor iets als een olie gevulde elektrische radiator.
Ik had het idee om de jassen met een afstand van een cm of 10 voor het paneel te hangen. Niet direct contact dus.Maar dit zou geen goede optie zijn... jammer :)

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:42

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Een 700W paneel afdekken met een jas lijkt me brandgevaarlijk. Een normale radiator heeft of een thermostaat of wordt gevoed met water van vaste lage temperatuur.

Theo

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
Hieperdepiep schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:05:
[...]

Heb in elke kamer door heel het huis airco’s hangen, dat is ook mijn hoofdverwarming . Geen gas meer
Ik had hetzelfde probleem en heb kleppen in mijn ventilatie systeem gebouwd. Badkamer wordt alleen nog tijdens douchen afgezogen met een naloop periode obv RLV vergeleken met woonkamer RLV.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
Hieperdepiep schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:09:
[...]

13 graden is wel erg koud.

Waar wordt de lucht aangezogen? Een naastgelegen ruimte of direct van buiten?

Ik vind het wel grappig dat sommigen hier een naloop van 30 minuten hebben. Ik laat afzuiging en IR veel langer nalopen om zoveel mogelijk vocht kwijt te raken. Heb zelfs de panelen zo gepositioneerd dat ze deels line of sight naar de douchebakken hebben. En dat met badkamers die standaard al een graad of 19 zijn en sowieso laagstand ventilatie hebben.

• Cratchit
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12:49
Rukapul schreef op zondag 4 januari 2026 @ 23:15:
[...]

13 graden is wel erg koud.
Bij vriezend weer is buiten, en dus ook binnen, de relatieve luchtvochtigheid lager.

• paQ
  • Nu online

paQ

Cratchit schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:18:
[...]

Bij vriezend weer is buiten, en dus ook binnen, de relatieve luchtvochtigheid lager.
Andersom
Als je de badkamer opwarmt daalt de RLV. (En kun je het vocht dmv ventilatie afvoeren)

Edit:
De absolute vochtigheid kan wel lager zijn, maar het gaat nou net om de relatie vocht < > temperatuur

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 11-01-2026 15:42 ]

• Cratchit
Hieperdepiep schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:14:
Warmtepomp is geen optie, installatie bedrijven willen geen airco in de badkamer hangen. Gas aansluiting heb ik niet meer. Dan blijft er alleen een altarnatief over met cop1.
Een elektrische luchtontvochtiger heeft dankzij de condensatiewarmte die vrij komt een hogere COP dan 1. Bij hogere temperaturen bereken ik een rendement van 200 %.
Een luchtontvochtiger in de badkamer.

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11:45
Mijn IR paneel heb ik zojuist bij de 'stapel' voor de kringloop gezet. Ooit gekocht voor in de badkamer maar dat bleek niet handig omdat ik moest kiezen tussen tanden poetsen, douchen of wc. Richt je op het een dan is het andere koud. Hoewel die douche gelijk warm zat is als je de kraan opendraait. Bij die badkamer staat nu een ventilator kachel in de aanslag. Praktischer en wel de hele ruimte warm in een paar minuten (maar tot nog toe ook nog nooit gebruikt).

Het IR paneel had ik verplaats naar mijn favoriete zitplek in de woonkamer maar ook daar dus nooit gebruikt. Reden zat om het ding naar de kringloop te brengen, mogelijk heeft iemand anders er wel wat aan.

In dit topic kom ik voornamelijk mensen tegen met verkeerde verwachtingen van IR. De marketing heeft heel goed gewerkt in tegenstelling tot het product zelf. IR heeft wel een niche waar het nuttig is. Het tijdelijk en zeer lokaal opwarmen kan inderdaad zn nut hebben maar verwacht niet dat het economisch en kwa milieu uit kan om het op wat voor manier dan ook als min of meer als hoofdverwarming te gebruiken.

Het is en blijft COP 1 verwarming en dat is een dure manier van verwarmen. Als je met IR een vloer wilt instralen dan is Jomanda of een warmtematje op de vloer gewoon een beter idee. Een 700 Watt paneel gebruikt meer dan de airco waar ik mijn hele huis mee verwarm.

Maar goed, ik ben dus weg uit dit topic.

• Cratchit
Nanuk schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:56:
Het is en blijft COP 1 verwarming en dat is een dure manier van verwarmen. Als je met IR een vloer wilt instralen dan is Jomanda of een warmtematje op de vloer gewoon een beter idee. Een 700 Watt paneel gebruikt meer dan de airco waar ik mijn hele huis mee verwarm.
Een IR paneel is er niet om een vloer op te warmen. Ik heb een IR paneel ook gebruikt voor mijn favorietje zitplek. Terwijl de ruimte temperatuur 15 graden was werd op de tafel na anderhalf uur 22 graden. Pas na 5 uur werd het in de kamer een halve graad warmer. Nu heb ik een airco en wordt het binnen een half uur twee graden warmer. De meeste tussenwoningen kunnen geen airco plaatsen vanwege het geluid van de buitenunit. (maar die kunnen dus groter worden zodat de ventilator minder hard moet draaien). Je kan sowieso met 700 watt geen hoofdverwarming hebben. Als je alleen plaatselijk verwarmt krijg je wel een vochtprobleem. Een luchtontvochtiger in de badkamer.

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11:15
Ik hebt in mijn mancave een IR hangen van 500watt , en als ik achter de pc zit voel ik gewoon het bureau blad warm worden ik hebt er een thermostaat tussen hangen en die staat meestal op ongeveer 18 graden .
Met een uurtje is het meestal wel aardig op temperatuur , Maar als het onder nul wordt buiten dan heeft hij er wel moeiten mee .
En op de beneden verdieping draait een airco .

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-01 22:11
Sinds ik dag en nacht het huis op 21 graden hou met een lucht / waterpomp, mijn begaande grond kantoor (geen vloerverwarming) deur ook open zet, heb ik de 2 IR panelen daar niet meer nodig. Het is nu warmer in huis met minder energie verbruik. IR is inderdaad mooi voor een beetje opwarmen, maar het kost stiekem ook wel veel vermogen. Ik begrijp mensen wel als ze IR panelen weer opruimen...

• Gonadan

Gonadan

Van het weekend heb ik toevallig een Eurom 400W paneeltje geprobeerd om een kleine ruimte te verwarmen. Nu wist ik wel dat IR minder geschikt is om echt een ruimte te verwarmen, en de ruimte is ook slecht geïsoleerd, maar het viel me alsnog flink tegen wat zo'n paneel genereert.

Het duurde vijf kwartier om drie graden te stijgen. En dat was dan twee vierkante meter, terwijl ik de hoop had het hokje zo warm zou worden dat de deur nog op een kier kon om de aansluitende schuur van zes vierkante meter boven 0 te houden. Geen schijn van kans dus.
Als ik zelf een meter van het paneel af ging zitten dan voelde ik wel wat warmte, maar objecten op die afstand werden niet echt warm. Meer vermogen zou wellicht helpen, maar dan wordt zo'n paneel te groot en past het niet meer. Terwijl een 1000W convectorkacheltje kleiner is, misschien dat dan toch maar proberen.

Het valt mij wel op dat als je de handleiding moet geloven je dergelijke panelen alleen maar in heel grote ruimtes mag gebruiken en vooral alles op flinke afstand moet houden om risico's te beperken. Terwijl ze zelf ook weer aangeven dat je de warmte het beste tussen één en drie meter ervaart.
Ik snap dat ze ergens zichzelf moeten indekken qua aanbevelingen, maar als ik instructies letterlijk zou nemen kan je een kleine ruimte dus eigenlijk nooit verwarmen en mag je ook niet comfortabel dicht bij een paneel komen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Gonadan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:12:
Van het weekend heb ik toevallig een Eurom 400W paneeltje geprobeerd om een kleine ruimte te verwarmen. Nu wist ik wel dat IR minder geschikt is om echt een ruimte te verwarmen, en de ruimte is ook slecht geïsoleerd, maar het viel me alsnog flink tegen wat zo'n paneel genereert.
400 Watt is 400 Watt. Of je dat nu met IR doet of elektrisch kacheltje maakt niet uit.

En ja 400 is weinig. Als je een ruimte wilt verwarmen zou ik 4000 Watt nemen.

• paQ
  • Nu online

paQ

@Gonadan dat van die grote ruimte is wel waar ir straling beter tot zijn recht komt.
Toen het zo koud was afgelopen week was ik even bij HEMA. Bij de kassa voelde ik duidelijk warmte. Het kwam niet van de kassa monitoren, maar van een IR balk boven de kassa medewerkers.
Zij stonden comfortabel zonder dat heel de winkel naar 21 graden moet. Het diende zijn doel uitstekend!
Was nog steeds wel een stroomzuiper, maar het werkte erg goed. (Tot op letterlijk een bepaalde hoogte)

• Cratchit
Gonadan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:12:
Als ik zelf een meter van het paneel af ging zitten dan voelde ik wel wat warmte, maar objecten op die afstand werden niet echt warm.
Die objecten worden niet echt warm maar als de objecten 20 graden i.p.v. 10 graden worden ga je dat toch merken.
15 jaar terug kocht ik een nieuwe klokthermostaat voor de cv die zo geprogrammeerd was dat de ingestelde temperatuur 's avonds automatisch een halve graad terug gaat omdat na een dag (convectie) verwarmen meubels en muren inmiddels zijn opgewarmd en door hun stralingswarmte ons extra warmte leveren.

• Cratchit
DjAntoon schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:06:
Sinds ik dag en nacht het huis op 21 graden hou met een lucht / waterpomp, mijn begaande grond kantoor (geen vloerverwarming) deur ook open zet, heb ik de 2 IR panelen daar niet meer nodig. Het is nu warmer in huis met minder energie verbruik. IR is inderdaad mooi voor een beetje opwarmen, maar het kost stiekem ook wel veel vermogen. Ik begrijp mensen wel als ze IR panelen weer opruimen...
Maar dan heb je ook een airco met meestal een COP boven de 5 i.p.v. COP 1 van infrarood.

• Gonadan

Gonadan

de Peer schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:17:
[...]

400 Watt is 400 Watt. Of je dat nu met IR doet of elektrisch kacheltje maakt niet uit.

En ja 400 is weinig. Als je een ruimte wilt verwarmen zou ik 4000 Watt nemen.
4000 watt voor 2 vierkante meter? :D

Het ligt allemaal wat genuanceerder maar daar heb ik nog een topic voor lopen, ik wilde hier alleen even mijn ervaringen delen voor een eventuele toekomstige meelezer. :)
paQ schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:19:
@Gonadan dat van die grote ruimte is wel waar ir straling beter tot zijn recht komt.
Toen het zo koud was afgelopen week was ik even bij HEMA. Bij de kassa voelde ik duidelijk warmte. Het kwam niet van de kassa monitoren, maar van een IR balk boven de kassa medewerkers.
Zij stonden comfortabel zonder dat heel de winkel naar 21 graden moet. Het diende zijn doel uitstekend!
Was nog steeds wel een stroomzuiper, maar het werkte erg goed. (Tot op letterlijk een bepaalde hoogte)
Absoluut, maar dat is een heel andere toepassing. Dan verwarm je niet de ruimte of objecten, dan verwarm je de mensen. Dat is waar IR ideaal voor is inderdaad.
Cratchit schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:32:
[...]

Die objecten worden niet echt warm maar als de objecten 20 graden i.p.v. 10 graden worden ga je dat toch merken.
15 jaar terug kocht ik een nieuwe klokthermostaat voor de cv die zo geprogrammeerd was dat de ingestelde temperatuur 's avonds automatisch een halve graad terug gaat omdat na een dag (convectie) verwarmen meubels en muren inmiddels zijn opgewarmd en door hun stralingswarmte ons extra warmte leveren.
Absoluut, die van mij gaat ook eerder uit en leunt op restwarmte. In dit geval was er niet echt merkbare opwarming van objecten.
Wat me ergens weer verbaasde want als ik de handleiding mag geloven is alles tot een meter afstand direct brandgevaar. :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Cratchit
Gonadan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:29:
[...] Wat me ergens weer verbaasde want als ik de handleiding mag geloven is alles tot een meter afstand direct brandgevaar. :?
Als dat in de handleiding staat denk ik dat de fabrikant zich alleen wil indekken voor eventuele schadeclaims. Voor wanneer een brand wordt verweten naar het IR-paneel. Ondanks dat onderzocht kan worden waar een brand is ontstaan. In dat geval valt dat niet onder een technisch forum maar een juridisch forum :)

[ Voor 5% gewijzigd door Cratchit op 13-01-2026 12:49 ]

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste