De hele IR 'lobby' wordt gepromoot als "energie-zuinige manier van verwarmen" net zoals Vapen wordt gepromoot als de gezonde manier van roken.
Hoe krijg je het bedacht

Dan bedenkt de markt zelf nog wat keurmerkjes om maar te benadrukken dat zij (wel) goed bezig zijn, en het daarom allemaal wel zal kloppen wat er wordt geschreven op die websites.
Net als bij het merk wat @
Rickbeeke aanhaalt staan op de website allerlei tegenstrijdigheden, maar hoe dan ook 'winnen' ze het van alle alternatieven. Hersengymnastiek.
1000W uit een paneel van 1500 euro, is evenveel vermogen als 1000W uit een paneel van 150 euro.
Er was afgelopen winter hier ook een tweaker die volhield dat zijn panelen efficiënter waren.
Waarin dan precies? Ik ga er in mee dat bouwkwaliteit parten kan spelen, net als stralingsrichting en bundelbreedte. Het ene LED GU10 spotje is ook het andere niet, maar 210 lumen is 210 lumen.
Zoals @
de Peer ook al aangeeft, met een IR paneel waarbij ik prijzen van 1600 - 2000 euro

voorbij zie komen, krijg je het never nooit rechtgerekend. (Daar kun je een knappe airco voor laten installeren he)
Hoe je het ook wendt of keert: het blijft (maximaal) COP1.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.