Mijn ervaring na 1.5 jaar verwarmen met infraroodpanelen
Na uitgebreid online onderzoek naar de mogelijkheden van infrarood, hebben wij besloten om alle extra kamers in huis hiermee te verwarmen. De woonkamer wordt verwarmd met een airco.
In de winter koelt een kamer bij ons in één nacht vaak af tot zo’n 14 graden. Om het comfortabel te krijgen, moet er dus al snel 6 graden bij. Onze kamers zijn maximaal 4 bij 4 meter. Voor de kleinste kamer gebruiken we een paneel van 400 watt en voor de grotere kamers 600 of 700 watt. Het gaat in ons geval om panelen van het merk Ecosun (via Marktplaats).
Om de kamer sneller op temperatuur te krijgen, zet ik de kantoor/slaapkamer deur vaak open. De hal is meestal iets warmer en zo voorkom ik dat de kamer benauwd aanvoelt. Binnen 30 tot 40 minuten is de kamer op temperatuur en schakelt het paneel automatisch aan en uit.
Tips voor wie infraroodpanelen overweegt:
- Gebruik altijd een thermostaat met losse voeler. Bij ons hangt de voeler net onder het bureau. Zo meet je de werkelijke gevoelstemperatuur waar je het meeste zit. Dit maakt het paneel extreem comfortabel. Daarnaast kun je instellen dat het paneel automatisch uitschakelt op momenten dat je er niet aan denkt.
- Kies panelen met extra isolatie aan de achterkant. Hierdoor gaat minder warmte verloren richting de muur.
- Wees niet te zuinig met het vermogen. Met een te laag vermogen duurt het erg lang voordat een kamer aangenaam aanvoelt. Het 700 watt-paneel geeft bij ons de meest prettige warmte. Achteraf hadden we dit vermogen liever ook in de kleinere kamers gehad. Mogelijk schakelt het paneel dan vaker aan en uit, maar met thermostaatgebruik maakt dat in energieverbruik weinig verschil. Mindere levensduur nemen we dan voor lief.
- Paneel aan het plafond werkt uiteraard het beste. Echter heb je trekkende kou onder je bureau omdat de warmte straling hier niet kan komen. Gebruik onder je bureau een infrarood folie voor onze je vloerkleedje (80watt). Geschakeld op de aan/oud knop van je pc.
Onze conclusie: kamers tot ongeveer 4 bij 4 meter (woning uit 1978) zijn comfortabel en goed te verwarmen met één infraroodpaneel van 700 watt.
Kosten: als ik op een winterdag op de kantoor kamer zit ben ik 2 tot 5 KW voor een dag kwijt. Kijkende naar de investering va 100,- per paneel (marksplaats) en de combinatie met zonnepanelen is dit voor ons een goede keus.
Hierbij mij bijdrage, als er vragen zijn. Stel ze gerust. Mag ook met een DM.
[
Voor 4% gewijzigd door
StormRider op 22-08-2025 15:55
]