@Sonero ah top, bedankt! Dat is niet een veel tijd kostende DIY klusje. Hoe hoog is jullie plafond en hoe ervaar je de straling? Zelf hang ik hem dan zo dicht mogelijk er tegenaan, gezien we met 225cm al aan de krappe kant zitten.
Ziet er prima uit. Lijkt me wel lastig ivm stof-opbouw boven het paneel.
@Anoniem: 1221402 , het plafond is 230 cm hoog en het paneel hangt er nu 20 cm onder. (Heb ‘m iets hoger gehangen, vond het te warm).
N.av. de discussie hier expres gekozen voor een maatje groter dan de 600 W die je vaak in badkamers als oplossing ziet.
De straling ervaar ik nu als ruim voldoende. Het oordeel van de koukleumen in dit huishouden verneem ik graag na wat nachtvorst. Het paneel hangt nu 30 cm boven ons hoofd, als dat niet voldoende is…
@de Peer inderdaad is stofopbouw een potentieel probleem. Kleding en handdoeken geven uiteraard veel stof af. Discipline nodig tijdens de schoonmaak. Desnoods “takel” ik het paneel nog wat omhoog.
N.av. de discussie hier expres gekozen voor een maatje groter dan de 600 W die je vaak in badkamers als oplossing ziet.
De straling ervaar ik nu als ruim voldoende. Het oordeel van de koukleumen in dit huishouden verneem ik graag na wat nachtvorst. Het paneel hangt nu 30 cm boven ons hoofd, als dat niet voldoende is…
@de Peer inderdaad is stofopbouw een potentieel probleem. Kleding en handdoeken geven uiteraard veel stof af. Discipline nodig tijdens de schoonmaak. Desnoods “takel” ik het paneel nog wat omhoog.
Vandaag binnengekomen. Gaat weer retour want er komt nauwelijks warmte af. Vriendin dacht dat ie uitstond in eerste instantie.rens-br schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:23:
[...]
De aanbieding is weer beschikbaar: https://groupdeal.nl/prod...nfrarood-paneelverwarming
Hoever zit je er vanaf? Hier staat hij nu onder mijn bureau. Gisterenavond daar gezeten en werd heerlijk warm.FicoF schreef op woensdag 4 december 2024 @ 23:48:
[...]
Vandaag binnengekomen. Gaat weer retour want er komt nauwelijks warmte af. Vriendin dacht dat ie uitstond in eerste instantie.
Hij verwarmt dus de objecten om zich heen, en niet zo zeer de ruimte.
Je had er toch 2 besteld? Werken ze allebei niet? Er zit ook een thermostaat op, misschien even wat hoger instellen.FicoF schreef op woensdag 4 december 2024 @ 23:48:
[...]
Vandaag binnengekomen. Gaat weer retour want er komt nauwelijks warmte af. Vriendin dacht dat ie uitstond in eerste instantie.
De warmte die er afkomt staat gewoon gespecificeerd in Watt dus dat was vooraf bekend.FicoF schreef op woensdag 4 december 2024 @ 23:48:
[...]
Ook nu weer met thuis werken temperatuur kantoor nu is 18 graden volgens de Zigbee temperatuur sensor, dus de rest van de kamers is best fris. Maar ik zit er erg warmpjes bij, plaat staat ingesteld op 30 graden en werkt prima.rens-br schreef op donderdag 5 december 2024 @ 07:42:
[...]
Hoever zit je er vanaf? Hier staat hij nu onder mijn bureau. Gisterenavond daar gezeten en werd heerlijk warm.
Owja en mocht iemand geintereseerd zijn in het energieverbruik, dat is ongeveer 400W, niet zo heel verrassend natuurlijk:
/f/image/7hPWSU4Ql1HgNpoQ246zQa4N.png?f=fotoalbum_large)
Op het netwerk meldt dan ding zich overigens aan als een Tuya apparaat en wellicht werkt daardoor de normale Tuya app ook wel gewoon en wellicht ook in HA.
Dat is zo, maar 400 W stralingswarmte voelt wel heel anders dan 400 convectiewarmte. Ik heb het idee dat dit paneel iets minder goed straalt dan een ander (350 W) paneel dat ik hier heb staan. Ik zal het eens proberen te meten.de Peer schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:27:
[...]
De warmte die er afkomt staat gewoon gespecificeerd in Watt dus dat was vooraf bekend.
En dat is dus de reden waarom een losse thermostaat in een ruimte weinig nut heeft. De lucht blijft gewoon koud. Maar door de straling krijg je het wel warm.rens-br schreef op donderdag 5 december 2024 @ 07:42:
[...]
Hoever zit je er vanaf? Hier staat hij nu onder mijn bureau. Gisterenavond daar gezeten en werd heerlijk warm.
Overigens heb ik nu de hele dag het ding aangehad, niet alleen had ik het zelf warm, maar op gegeven moment begint hij toch ook wel de ruimte op te warmen, ook wel logisch natuurlijk, je staat 400W weg te stoken:Sonero schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:52:
[...]
En dat is dus de reden waarom een losse thermostaat in een ruimte weinig nut heeft. De lucht blijft gewoon koud. Maar door de straling krijg je het wel warm.
/f/image/cJk0V8148el0QIztRqrl8Xrs.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb hem rond 11.00u aangezet en om 17.15u weer uit.
[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 05-12-2024 17:56 ]
Op kantoor hebben we als test een 700W paneel besteld en neergezet. Verschillende mensen hebben er een dag mee gezeten, het was niet geweldig.
De warmte kwam vooral bij de oppervlakte van het paneel vandaan, zo zaten er al snel wat mensen met het paneel op een halve meter afstand om het warm te krijgen
. De stralingswarmte werd niet als prettig warm ervaren.
We wilden eigenlijk alle bureaus van een paneel in het plafond voorzien zodat ze zelf konden beslissen deze wel/niet aan te zetten.
Kantoortuinen zijn een ramp met mensen die allemaal andere wensen hebben.
De warmte kwam vooral bij de oppervlakte van het paneel vandaan, zo zaten er al snel wat mensen met het paneel op een halve meter afstand om het warm te krijgen
We wilden eigenlijk alle bureaus van een paneel in het plafond voorzien zodat ze zelf konden beslissen deze wel/niet aan te zetten.
Kantoortuinen zijn een ramp met mensen die allemaal andere wensen hebben.
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Ik heb dit topic even teruggelezen en op internet gekeken om een soort "best buy infraroodpaneel" te vinden, maar ik lees toch wel veel wisselende ervaringen. De één vindt het goed werken, de ander veel minder. Daarbij zie ik bij verschillende bekende webshops een scala aan panelen met twijfelachtige merknamen en reviews waarvan ik me afvraag wat de kwaliteit ervan is. En ik heb niet zo zin in een te voorkomen miskoop.
Ik maak dit niet zo vaak mee, meestal is er bij zo'n zoektocht naar elektronica uiteindelijk wel een soort eindsituatie van "dit product is prijs-/kwaliteit technisch een goede koop en daar is redelijke consensus over" (laatst nog met de wasdroger).
Wellicht weer wachten op die deal van laatst? Ik zag iets voorbijkomen van 75 euro op Groupon? Maar ook daar wisselende ervaringen mee, las ik.
Geen idee of dit herkenbaar is, maar uiteindelijk is dus mijn vraag, kunnen jullie mij een beetje op weg helpen voor een goed infraroodpaneel voor thuiswerken (bureauwerk)? Bij voorkeur straalt hij van de zijkant op mijn lichaam.
Ik maak dit niet zo vaak mee, meestal is er bij zo'n zoektocht naar elektronica uiteindelijk wel een soort eindsituatie van "dit product is prijs-/kwaliteit technisch een goede koop en daar is redelijke consensus over" (laatst nog met de wasdroger).
Wellicht weer wachten op die deal van laatst? Ik zag iets voorbijkomen van 75 euro op Groupon? Maar ook daar wisselende ervaringen mee, las ik.
Geen idee of dit herkenbaar is, maar uiteindelijk is dus mijn vraag, kunnen jullie mij een beetje op weg helpen voor een goed infraroodpaneel voor thuiswerken (bureauwerk)? Bij voorkeur straalt hij van de zijkant op mijn lichaam.
Dit is heel herkenbaar ja. er lijken niet echt merken te zijn die er qua prijs/kwaliteit verhouding bovenuit steken. Alle bedrijven doen aan zeer discutabele marketing waardoor veel mensen er in trappen en zich bedrogen voelen.Atomius schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:35:
Ik heb dit topic even teruggelezen en op internet gekeken om een soort "best buy infraroodpaneel" te vinden, maar ik lees toch wel veel wisselende ervaringen. De één vindt het goed werken, de ander veel minder. Daarbij zie ik bij verschillende bekende webshops een scala aan panelen met twijfelachtige merknamen en reviews waarvan ik me afvraag wat de kwaliteit ervan is. En ik heb niet zo zin in een te voorkomen miskoop.
Je ziet veel goedkope merken met foto's van brandplekken of slechte afwerking, en er zijn een aantal dure merken waarbij je je dan weer afvraagt of het terecht zo duur is.
Schimmige business
Ik heb de Byecold 840 met LED gekocht voor aan het plafond. De bijgeleverde pluggen zitten vast in het plafond maar de schroeven passen er niet meer in. Ophangen lukt dus niet.
Kan ik dat met plastic pluggen doen ipv die bijgeleverde ijzeren ankers of word dat te heet ?
Kan ik dat met plastic pluggen doen ipv die bijgeleverde ijzeren ankers of word dat te heet ?
Ik ben ook in de markt voor een infraroodpaneel, specifiek als combinatie met plafondverlichting, om het comfort in de badkamer te verhogen - tijdens douchen/badderen en bij afdrogen erna.
Ik heb gevonden:
- Byecold Infrarood Verwarmingspaneel Plafond met Verlichting - 370W - 63x65.5x3.3cm Gek trouwens - volgens de specificaties moet het paneel bijna vierkant zijn, maar de foto toont een heel rechthoekig paneel
- VH Infrarood paneel met LED verlichting - Hoog vermogen IR - Instelbare lichtkleur - LED dimbaar - 63 x 108 cm - 700 W
Geen prioriteit, maar een nice to have, is het kunnen aansturen met Home Assistant (alleen IR is ook goed).
Voornaamste twijfel zit in het vermogen, het plafond is 2.4 meter hoog maar het is geen gigantisch grote badkamer. 220x230cm waarbij 80cm in de breedte wordt ingenomen door het bad. Ik verwacht ook dat ik deze niet direct in serie op de lichtschakelaar (trekschakelaar) kan zetten, i.v.m. het elektrisch vermogen - klopt dat?
Ik heb gevonden:
- Byecold Infrarood Verwarmingspaneel Plafond met Verlichting - 370W - 63x65.5x3.3cm Gek trouwens - volgens de specificaties moet het paneel bijna vierkant zijn, maar de foto toont een heel rechthoekig paneel
- VH Infrarood paneel met LED verlichting - Hoog vermogen IR - Instelbare lichtkleur - LED dimbaar - 63 x 108 cm - 700 W
Geen prioriteit, maar een nice to have, is het kunnen aansturen met Home Assistant (alleen IR is ook goed).
Voornaamste twijfel zit in het vermogen, het plafond is 2.4 meter hoog maar het is geen gigantisch grote badkamer. 220x230cm waarbij 80cm in de breedte wordt ingenomen door het bad. Ik verwacht ook dat ik deze niet direct in serie op de lichtschakelaar (trekschakelaar) kan zetten, i.v.m. het elektrisch vermogen - klopt dat?
[ Voor 5% gewijzigd door Sebazzz op 28-12-2024 10:05 ]
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Ik zou voor 700 of 900 Watt gaan. 370 voel je niet eens.Sebazzz schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:59:
Ik ben ook in de markt voor een infraroodpaneel, specifiek als combinatie met plafondverlichting, om het comfort in de badkamer te verhogen - tijdens douchen/badderen en bij afdrogen erna.
Ik heb gevonden:
Nee niet in serie. Je moet parallel aansluiten. Dat doe je altijd met wisselspanning.
Een lamp staat in serie met een schakelaar hoor, anders heb je kortsluitingde Peer schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:07:
[...]
Nee niet in serie. Je moet parallel aansluiten. Dat doe je altijd met wisselspanning.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Ik ben ook op zoek naar een paneel voor de badkamer
We gaan rond 18 h douchen en zijn dan 2 maal gem 10 min in de badkamer
Nu programeer ik mij Tado op 18.10 tot 18.40 op 21grd met vroege start
Dit kost door de lange opwarmtijd behoorlijk gas.
Door de korte verblijftijd en hoge temperatuur lijkt spot verwarming beter
zeker als je uit de warme cabine stapt is stralingswarmte aangenamer
Een paneel leverancier adviseerde mij een zichtbare infrarood toestel te nemen
Wat is jullie ervaring en advies?
Qua energieverbruik: verkeerde hollandse zuinigheid want je hebt de Tado al. In zo'n geval is electriciteit niet zomaar goedkoper en het paneel zou terugverdiend moeten worden.florijn11 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:16:
Qua comfort: potentieel prima aanvulling als het comfort nu onvoldoende is.
IR verwarming is geen wondermiddel. Als je comfort wilt dan zul je ook een IR paneel van tevoren aan moeten zetten als de basistemperatuur onvoldoende is.
De IR panelen in dit topic stralen de warmte over een groot oppervlak uit, zijn van dichtbij aangenaam warm, niet heet zoals die Quartz staaf stralers, die stralen vanuit een erg klein oppervlak, wat dan ook letterlijk roodheet is (pakweg 800°).florijn11 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:16:
Die Quartz straler moet hoog geplaatst worden, anders kans op brand (wonden).
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Ik zie op die site een losse controller met daarin een aan/uit knop.Sebazzz schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:59:
Ik heb gevonden:
Vermoedelijk is de plaat dus constant aangesloten op de netspanning en hoef je daar geen dagelijks te gebruiken schakelaar tussen te plaatsen.
Verder lijken ze wel heel erg op elkaar, vermoedelijk zelfde fabriek. Als je met Google lens op de plaatjes zoekt zie je dit model ook terug bij andere sites met andere merknamen en reviews.
[ Voor 8% gewijzigd door Wolly op 28-12-2024 13:00 ]
Begrijp ik, maar nogmaals, het gaat mij om de elektrische veiligheidWolly schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:56:
[...]
Ik zie op die site een losse controller met daarin een aan/uit knop.
Vermoedelijk is de plaat dus constant aangesloten op de netspanning en hoef je daar geen dagelijks te gebruiken schakelaar tussen te plaatsen
Dat ligt aan je trekschakelaar. Als deze niet voldoet zet je er een zwaardere voor terug?Sebazzz schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:06:
[...]
Begrijp ik, maar nogmaals, het gaat mij om de elektrische veiligheid
Er zijn er genoeg die een wasmachine + droger hebben aangesloten dus dat kan met het juiste model gewoon.
Beste mensen, ben heel wat dagen al aan het lezen.
Graag wil ik in onze radiator vrije badkamer(gas aansluiting laten verwijderen) gaan verwarmen met infraroodpaneel.
Echter heb ik 2 jonge kinderen rondlopen en ik twijfel tussen plafond en muur bevestig. (Muur meer mogelijkheid kwa bevestigen) maar wordt zo’n voorkant van de paneel niet heel warm (aanraking)
Ook denk ik een een sunjoy, ik ga de paneel gewoon aanlaten ik denk op een temperatuur van 19 a 20graden. Zou ik dan een wat kleinere paneel paken die wat langer door verwarmt dan een grote die steeds aan en uit gaat?
Graag wil ik in onze radiator vrije badkamer(gas aansluiting laten verwijderen) gaan verwarmen met infraroodpaneel.
Echter heb ik 2 jonge kinderen rondlopen en ik twijfel tussen plafond en muur bevestig. (Muur meer mogelijkheid kwa bevestigen) maar wordt zo’n voorkant van de paneel niet heel warm (aanraking)
Ook denk ik een een sunjoy, ik ga de paneel gewoon aanlaten ik denk op een temperatuur van 19 a 20graden. Zou ik dan een wat kleinere paneel paken die wat langer door verwarmt dan een grote die steeds aan en uit gaat?
Ja erg heet maar je kunt je er niet echt aan branden omdat het geen massa heeft. Dus juist erg geschikt voor kinderen omdat het wel even kort een auw-reflex geeft zonder dat je brandwonden kunt oplopen. Het paneel koelt meer af van de aanraking dan dat je huid daadwerkelijk opwarmt, zeg maar.Hieperdepiep schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:41:
Beste mensen, ben heel wat dagen al aan het lezen.
Dus niet zoals bij een hete pan. Die pan heeft veel massa en blijft heet, ook na aanraking.
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 28-12-2024 19:03 ]
Je bedoelt de ruimtetemperatuur? Dat zou ik niet aanraden. Panelen moet je gewoon aanzetten en niet telkens aan/uit met een thermostaat. Bovendien is IRverwarming niet bedoeld om ruimtes mee te verwarmen.Hieperdepiep schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:41:
Ook denk ik een een sunjoy, ik ga de paneel gewoon aanlaten ik denk op een temperatuur van 19 a 20graden.
Ik zou voor 500-900 Watt gaan en geen thermostaat. Of eventueel 2 kleinere. Dan kun je er 1 of 2 aandoen. Maar continu aan en af laten slaan is geen succes.Zou ik dan een wat kleinere paneel paken die wat langer door verwarmt dan een grote die steeds aan en uit gaat?
Dank voor jullie bericht. Maar bij 24/7 verwarmen merk je niet dat de omgeving/ruimte op temperatuur gaat komen?
Vast wel, maar dat is niet te betalen. Daar is IR verwarming niet voor bedoeld.Hieperdepiep schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:12:
Dank voor jullie bericht. Maar bij 24/7 verwarmen merk je niet dat de omgeving/ruimte op temperatuur gaat komen?
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 28-12-2024 21:08 ]
Ik heb net een andere use case: ik heb een papegaai waarvoor het eigenlijk altijd minstens 18 graden moet zijn. Ik zit dan ook te denken aan een infraroodpaneeltje voor bij de kooi dat hem lekker warm kan houden terwijl de rest van het huis in mijn afwezigheid gewoon op 15, 16 graden kan staan. Hoeft dus maar een klein paneeltje te zijn (30x30 of zo, zodat hij ook ergens anders kan gaan zitten als hij het te warm vindt) dat ook niet superveel hoeft te verwarmen en op vrij nabije afstand (hij kan in principe op de muur direct achter de kooi). Ik zit dit topic ook al even door te bladeren maar echte consensus over merken e.d. zie ik niet.. iemand goed advies of andere ervaring met het warm houden van huisdieren dmv IR?
Wellicht zijn de plint IR heaters (HooksForFeet schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:19:
Ik heb net een andere use case: ik heb een papegaai waarvoor het eigenlijk altijd minstens 18 graden moet zijn. Ik zit dan ook te denken aan een infraroodpaneeltje voor bij de kooi dat hem lekker warm kan houden terwijl de rest van het huis in mijn afwezigheid gewoon op 15, 16 graden kan staan. Hoeft dus maar een klein paneeltje te zijn (30x30 of zo, zodat hij ook ergens anders kan gaan zitten als hij het te warm vindt) dat ook niet superveel hoeft te verwarmen en op vrij nabije afstand (hij kan in principe op de muur direct achter de kooi). Ik zit dit topic ook al even door te bladeren maar echte consensus over merken e.d. zie ik niet.. iemand goed advies of andere ervaring met het warm houden van huisdieren dmv IR?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ligt het aan mij of krijg je daar alleen warme voeten mee?
Dat snap ik maar op de badkamer verblijf je te kort om heel lang te verwarmenRukapul schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:37:
[...]
IR verwarming is geen wondermiddel. Als je comfort wilt dan zul je ook een IR paneel van tevoren aan moeten zetten als de basistemperatuur onvoldoende is.
Hoe kon spot starlings warmte dan helpen en welke methode is dan het beste.
paneel of met zichtbaar infarood zoals ook bij terras verwarming.
Daar zit ik dus ook mee, ik wil graag een basis temperatuur bereiken van laat zeggen 19 a 20 graden, zodat alle spullen en tegels niet koud aanvoelen. Evt als ik er ben iets hoger
Nee, die zijn speciaal voor mensen die te zuinig zijn, het huis niet op temperatuur houden, alleen plaatselijk verwarmen, en daardoor schimmel achter kasten en in hoeken van muren krijgen.HooksForFeet schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:22:
Ligt het aan mij of krijg je daar alleen warme voeten mee?
De oplossing is dan natuurlijk niet je binnenklimaat op orde brengen, nee, we gaan lekker symptoombestrijden met dit:
/f/image/zWBG0a2yDLaOskEnLMv0Uqg1.png?f=fotoalbum_large)

Maar goed, kan zomaar perfect voor je vogel zijn
offtopic:
Dit is net zoiets als de alcoholist die niet meer slingert met de auto dankzij de drive assist van de auto.
Dit is net zoiets als de alcoholist die niet meer slingert met de auto dankzij de drive assist van de auto.
[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 29-12-2024 22:11 ]
florijn11 schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:03:
[...]
Dat snap ik maar op de badkamer verblijf je te kort om heel lang te verwarmen
Hoe kon spot starlings warmte dan helpen en welke methode is dan het beste.
paneel of met zichtbaar infarood zoals ook bij terras verwarming.
Dan moet je de massa verwarmen, en/of de lucht verwarmen en de tijd gunnen om de massa te verwarmen.Hieperdepiep schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:49:
Daar zit ik dus ook mee, ik wil graag een basis temperatuur bereiken van laat zeggen 19 a 20 graden, zodat alle spullen en tegels niet koud aanvoelen. Evt als ik er ben iets hoger
IR is niet geschikt daarvoor. Het kan wel, maar duurt gewoon heel lang, en dan ben je heel wat COP1 verder.
Uitsluitend een IR paneel en daar zelf voor gaan staan geeft je zelf wellicht een behaaglijk gevoel, maar het vocht drijf je er maar weinig mee weg. Paneel uit > warmte weg > lucht met opgenomen vocht blijft waar het is.
[ Voor 32% gewijzigd door paQ op 29-12-2024 21:59 ]
Badkamer tijdelijk verwarmen
Voor het vocht heb ik een goede afzuiging
Deze neemt natuurlijk ook warme lucht mee
Vandaar dat ik naar stralingsverwarming zoek
Wat is dan beter
Infrarood paneel of zichtbaar infrarood straler zoals ook op terrassen veel te zien zijn ?
Wat is dan beter
Infrarood paneel of zichtbaar infrarood straler zoals ook op terrassen veel te zien zijn ?
Maakt weinig verschil. IR is alleen veel duurder in aanschafflorijn11 schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:50:
Badkamer tijdelijk verwarmen
Wat is dan beter
Ah, check. Klinkt toch een beetje als goedkope half-functionerende troep voor, zoals je zegt, symptoombestrijding. Ik hoopte meer op een bewezen functioneren klein paneeltje van een gerenommeerd merk..paQ schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:56:
[...]
Nee, die zijn speciaal voor mensen die te zuinig zijn, het huis niet op temperatuur houden, alleen plaatselijk verwarmen, en daardoor schimmel achter kasten en in hoeken van muren krijgen.
[..]
Maar goed, kan zomaar perfect voor je vogel zijn
Dat paneeltje zal het best wel doen hoor 
Ik denk dat alles van 100W+ te groot zal worden.
Ik denk dat alles van 100W+ te groot zal worden.
Ik heb nu al een tijdje de SR-9 Sunjoy hangen . Hangt aan de schuine wand in de badkamer.
Verder geen verwarming boven. Toch valt het tegen als ik ervoor sta. Als je hem aanraakt is hij loeiheet, maar op het lichaam merken we er weinig van.
Waarom kiest men niet voor een Electrische radiator ipv een infrarood?
even snel voorbeeldje: https://www.x2o.nl/vipera-vesuvio-badkamerradiator-cb62rad72
Verder geen verwarming boven. Toch valt het tegen als ik ervoor sta. Als je hem aanraakt is hij loeiheet, maar op het lichaam merken we er weinig van.
even snel voorbeeldje: https://www.x2o.nl/vipera-vesuvio-badkamerradiator-cb62rad72
Water-Escape
Tsja kan allebei. Net wat je voorkeur heeft.water_escape schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:45:
Ik heb nu al een tijdje de SR-9 Sunjoy hangen . Hangt aan de schuine wand in de badkamer.
voordeel van IR is nu juist dat het lekker efficiënt 1 kant op straalt terwijl dat ding dat jij noemt ook de muur erachter verwarmt, wat vrij nutteloos is
We hebben onze woonkamer 4 Sunjoy sr-4 en een sr-5 je merkt het echt wel als je er onder zit.water_escape schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:45:
Heerlijke warmte
Solaredge 8x 420 en 6 x 275
waarom geen kwarts straler slechts 29 euro voor de badkamer ?de Peer schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:23:
[...]
Tsja kan allebei. Net wat je voorkeur heeft.
voordeel van IR is nu juist dat het lekker efficiënt 1 kant op straalt terwijl dat ding dat jij noemt ook de muur erachter verwarmt, wat vrij nutteloos is
https://www.bol.com/nl/nl...vfowdY-KrgXBoCvicQAvD_BwE
Ja helemaal primaflorijn11 schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:45:
[...]
waarom geen kwarts straler slechts 29 euro voor de badkamer ?
https://www.bol.com/nl/nl...vfowdY-KrgXBoCvicQAvD_BwE
Wat is de basistemperatuur en hoelang na inschakelen probeer je te voelen?water_escape schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:45:
Ik heb 3x Sunjoy aan plafond in badkamer en eenmaal opgewarmd voel ik de warmte echt wel als ik er onder sta, uiteraard wel in relatie tot afstand. Vantevoren inschakelen verhoogt het comfort.
Basistemp is in deze periode 13 graden op de badkamer.Rukapul schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 00:02:
[...]
Wat is de basistemperatuur en hoelang na inschakelen probeer je te voelen?
Ik heb 3x Sunjoy aan plafond in badkamer en eenmaal opgewarmd voel ik de warmte echt wel als ik er onder sta, uiteraard wel in relatie tot afstand. Vantevoren inschakelen verhoogt het comfort.
Ik zet hem even voor het douchen aan, en na het douchen ga. ik er direct onder staan. Hij is loeiheet en niet aan te raken, maar ik moet er toch echt op 10cm afstand van gaan staan wil je iets voelen op het lichaam.
Water-Escape
Vreemd. Ik heb dezelfde, aan het plafond. Voor het douchen aanzetten, en als ik er dan na het douchen onder ga staan voel ik het zeer zeker. Kan er echt geen 10 minuten onder blijven, veel te warm die 900W.water_escape schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:05:
[...]
Basistemp is in deze periode 13 graden op de badkamer.
Ik zet hem even voor het douchen aan, en na het douchen ga. ik er direct onder staan. Hij is loeiheet en niet aan te raken, maar ik moet er toch echt op 10cm afstand van gaan staan wil je iets voelen op het lichaam.
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Hoe werken die panelen eigenlijk met ingebouwde thermostaat, ze warmen toch alleen objecten op en niet zozeer de lucht?
Duurt het dan niet heel erg lang voor zo'n thermostaat af slaat omdat die de luchttemperatuur meet?
Duurt het dan niet heel erg lang voor zo'n thermostaat af slaat omdat die de luchttemperatuur meet?
Ja klopt. Maar wie ooit bedacht heeft om een thermostaat te gaan gebruiken voor IR-panelen...Wolly schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:41:
Hoe werken die panelen eigenlijk met ingebouwde thermostaat, ze warmen toch alleen objecten op en niet zozeer de lucht?
volgens mij is dat puur omdat mensen gewend zijn om met een thermostaat te werken.
dat is vreemd. Ik heb hem idd gekocht toen nav jouw ervaringen.Microkid schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:24:
[...]
Vreemd. Ik heb dezelfde, aan het plafond. Voor het douchen aanzetten, en als ik er dan na het douchen onder ga staan voel ik het zeer zeker. Kan er echt geen 10 minuten onder blijven, veel te warm die 900W.
Moet ik hem misschien aan het plafond hangen ipv aan de schuine wand, al is de schuine wand dichterbij
Water-Escape
Het is juist wel handig, zonder thermostaat zou je telkens de stekker eruit moeten trekken als het te warm wordt.Wolly schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:41:
Rondom het paneel stijgt de luchttemperatuur omdat een deel van de warmte gewoon via convectie wordt afgegeven. Dus de thermostaat werkt gewoon, al moet je niet teveel naar de ingestelde temperatuur kijken. Mijn paneel kun je instellen tot 50 °C, dat is zeker niet de gewenste kamertemperatuur
water_escape schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:05:
[...]
Low cost kwarts stralers voel je al op 80 cm en geven na 1 min al vol vermogen.
Dus ideaal op de badkamer waar je voor het douchen slechts 10 tot 15 min verblijft.
Bij 1200 watt dus voor ca 15 cent
Basistemp is in deze periode 13 graden op de badkamer.
Zie de mening van mr Visser
YouTube: Een infraroodstraler voor in de badkamer.. werkt het en wat kost het...
YouTube: Een infraroodstraler voor in de badkamer.. werkt het en wat kost het...
Nuance over het stukje "ruimtetemperatuur".
Dat de handdoek 20 graden wordt, betekent niet dat de ruimte 20 graden is.
Want het plafond wordt immers 40.
De lucht warm je dus niet op, waardoor de RLV hoog zal blijven na het douchen.
/f/image/HegY6K90Rwd8WkqDC7YgKn8L.png?f=fotoalbum_large)
ja... nee.. ... ja... uh.....
maar ook geen schimmel
[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 09-01-2025 23:08 ]
Niet teveel op letten, hij slaat de plank soms mis. Met een radiator of vloerverwarming krijg je inderdaad convectie en warmt de lucht op (die je afzuigt tijdens/na het douchen). Maar met convectie warm je de rest van de dag ook de massa op waardoor schimmels geen kans krijgen. Van de totale energie zuig je maar een fractie af tijdens/na het douchen.
Wij hebben hier exact dezelfde (Eurom) infraroodstraler in de badkamer. Niet tegen schimmel/vocht, maar voor extra comfort. Hij hangt er eigenlijk alleen voor nood (ziekte/onderkoeling).
Maar met de dure panelen heb je dat toch ook ?Martin7182 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:02:
[...]
Niet teveel op letten, hij slaat de plank soms mis. Met een radiator of vloerverwarming krijg je inderdaad convectie en warmt de lucht op (die je afzuigt tijdens/na het douchen). Maar met convectie warm je de rest van de dag ook de massa op waardoor schimmels geen kans krijgen. Van de totale energie zuig je maar een fractie af tijdens/na het douchen.
Wij hebben hier exact dezelfde (Eurom) infraroodstraler in de badkamer. Niet tegen schimmel/vocht, maar voor extra comfort. Hij hangt er eigenlijk alleen voor nood (ziekte/onderkoeling).
Ik wil een kleine zolderkamer incidenteel verwarmen en dacht dat dit met een infrarood paneel aan het plafond het beste kan. Ik ben me er echter van bewust dat dit vooral stralingswarmte is en dat de ruimte zelf dus niet echt verwarmd wordt. Hoe kan ik zo'n paneel dan het beste schakelen, via een thermostaat of handmatig in- en uitschakelen? Heeft het zin om hem aan een thermostaat te hangen of zal hij vrijwel nooit de ingestelde temperatuur halen? Met een handmatige schakeling ben ik weer bang dat het paneel onnodig lang blijft verwarmen omdat hij vergeten wordt uit te schakelen (kinderen snap je).
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Ja, klopt. Ze zijn voor comfort en niet om de badkamer zelf te verwarmen of om vocht/schimmel tegen te gaan. Daar zijn ook andere middelen voor
gewoon door er eentje te nemen waar je de temperatuur van kan instellen
Als het door kleine kinderen gebruikt gaat worden, dan is het inderdaad verstandig om het buiten bereik te houden. Je kan misschien een bewegingssensor gebruiken om hem uit te schakelen na 15 minuten. Die zijn ook los te koop.
Als de kinderen verantwoordelijk genoeg zijn om zich er niet aan te branden of om te stoten, kun je een losse verticale instelbare straalkachel toepassen. Zo'n kachel heeft doorgaans een omvalbeveiliging, die schakelt de stroom uit als de kachel omvalt, het is dan nog wel heet en kan licht ontvlambare objecten ontsteken.
Als de kinderen verantwoordelijk genoeg zijn om zich er niet aan te branden of om te stoten, kun je een losse verticale instelbare straalkachel toepassen. Zo'n kachel heeft doorgaans een omvalbeveiliging, die schakelt de stroom uit als de kachel omvalt, het is dan nog wel heet en kan licht ontvlambare objecten ontsteken.
@boyette Een infrarood paneel die vanzelf uitschakelt bij een bepaalde temperatuur bedoel je?
@mrmrmr Een bewegingssensor is geen slecht idee. Alleen wordt de zolderkamer vooral stil zittend gebruikt en dan werken die sensoren niet heel goed. Een aanwezigheidssensor zou dan misschien beter werken. Daar ga ik nog eens naar kijken.
En het wordt geen straalkachel maar een plafond gemonteerd infrarood paneel. Daar kan niemand zich aan brand en het neemt geen onnodige ruimte in.
@mrmrmr Een bewegingssensor is geen slecht idee. Alleen wordt de zolderkamer vooral stil zittend gebruikt en dan werken die sensoren niet heel goed. Een aanwezigheidssensor zou dan misschien beter werken. Daar ga ik nog eens naar kijken.
En het wordt geen straalkachel maar een plafond gemonteerd infrarood paneel. Daar kan niemand zich aan brand en het neemt geen onnodige ruimte in.
Met een timer een uitschakelvertraging maken? Hebben zo'n paneel (als spiegel) in de badkamer, met een drukknop schakel je hem in gedurende X aantal tijd (in te stellen op de timer), uitschakelen kan je dan niet vergeten. Heerlijk om jezelf ervoor af te drogen! Geen thermostaat toegepast. In Engeland afgelopen vakantie enkele keren gezien als plafondpaneel bij B&B's en ook in de materniteit hing er eentje boven het babybadje.
Leesvoer.
Leesvoer.
[ Voor 22% gewijzigd door morgoth924 op 13-01-2025 09:30 ]
If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer
Ik heb er wel wat ervaring mee: een kleine zolderkamer met een IR-paneel verwarmen.
Paneel was ik heb gekocht: Sunjoy SR-5 (600W), met een Salus RT510SR thermostaat en RXRT510 ontvanger.
Geen ideale oplossing, wat mij betreft. Voornamelijk omdat het paneel ongeveer een meter boven m'n hoofd hing, dus als 'ie aan was voelde ik onaangenaam veel warmte puur op m'n hoofd en niet zozeer op de rest van m'n lichaam. Vrij veel verschil dus tussen de delen die opwarmen en die koud blijven. Ik denk dat je voor zo'n opstelling beter een lager vermogen paneel kan pakken.
Maar ik denk dat ook de thermostaat hier niet ideaal voor werkt: die schakelt op basis van de kamer-temperatuur terwijl het paneel niet zozeer de kamer opwarmt, maar met warmtestraling de objecten in z'n bereik opwarmt. Uiteindelijk is het natuurlijk wel zo dat wanneer de kamer warm genoeg is het paneel jou niet meer hoeft te verwarmen, maar ik ben er niet van overtuigd dat een thermostaatregeling hiervoor goed is.
Maar, voor meer ervaringen/kennis, beter dit topic bekijken:
Ervaringen infraroodverwarming
(maar als je specifiek aan mij vragen hebt, dan mij ook even taggen/mentionen, want ik volg dat topic verder niet)
Paneel was ik heb gekocht: Sunjoy SR-5 (600W), met een Salus RT510SR thermostaat en RXRT510 ontvanger.
Geen ideale oplossing, wat mij betreft. Voornamelijk omdat het paneel ongeveer een meter boven m'n hoofd hing, dus als 'ie aan was voelde ik onaangenaam veel warmte puur op m'n hoofd en niet zozeer op de rest van m'n lichaam. Vrij veel verschil dus tussen de delen die opwarmen en die koud blijven. Ik denk dat je voor zo'n opstelling beter een lager vermogen paneel kan pakken.
Maar ik denk dat ook de thermostaat hier niet ideaal voor werkt: die schakelt op basis van de kamer-temperatuur terwijl het paneel niet zozeer de kamer opwarmt, maar met warmtestraling de objecten in z'n bereik opwarmt. Uiteindelijk is het natuurlijk wel zo dat wanneer de kamer warm genoeg is het paneel jou niet meer hoeft te verwarmen, maar ik ben er niet van overtuigd dat een thermostaatregeling hiervoor goed is.
Maar, voor meer ervaringen/kennis, beter dit topic bekijken:
Ervaringen infraroodverwarming
(maar als je specifiek aan mij vragen hebt, dan mij ook even taggen/mentionen, want ik volg dat topic verder niet)
Dit is zeer nuttige informatie, want dat zal bij mij dan niet heel anders zijn. Wat had je met de huidige kennis anders gedaan? Misschien 2 panelen van 300 watt verdelen over de kamer?vanaalten schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:34:
Dat andere topic heb ik over het hoofd gezien. Zal daar ook eens gaan lezen.
Ik ben verre van expert op dit gebied, dus kijk uit met op mijn ervaring vertrouwen.3raser schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:42:
[...]
Dit is zeer nuttige informatie, want dat zal bij mij dan niet heel anders zijn. Wat had je met de huidige kennis anders gedaan? Misschien 2 panelen van 300 watt verdelen over de kamer?
Ik denk een paneel van 450W ipv 600W. En ik denk geen thermostaat, maar puur een aan/uitschakelaar. Heel veel meer mogelijkheden heb ik in deze kamer ook niet.
Ik heb wel begrepen dat veel IR-panelen zo genoemd worden maar qua temperatuur eigenlijk niet hoog genoeg komen om straling af te geven en dat Sunjoy een van de betere zou zijn - dus dat was geen slechte keuze.
Iets om rekening mee te houden:zo'n paneel heeft een flink verbruik terwijl je er niets van ziet als die aan staat. Dus als je de kamer uitloopt en het paneel staat nog aan, zie je er niets van - enkel op je elektriciteitsrekening. Zorg er dus voor dat het paneel automatisch uit gaat, of zorg voor een visuele indicatie zodat je niet vergeet hem uit te zetten.
Ik heb eentje van 300 watt onder mijn bureau staan, maar als je er verder dan een meter van af zit dan voel je de warmte nauwelijks.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Zijn er hier mensen ervaren met shelly / elektriciteit? Ik had volgende opstelling bedacht met een 3-weg schakelaar en een shelly. Het idee is dat de 3-weg schakelaar drie standen heeft:
:strip_exif()/f/image/RcoshGKsHEUuX1POPabvPnUc.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/D33yxwXQaNm3jWGX7Nbn7BA6.png?f=user_large)
- Shelly + IR uit
- Auto (shelly regelt IR paneel) [tekening 2]
- IR aan[tekening 3]
:strip_exif()/f/image/RcoshGKsHEUuX1POPabvPnUc.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/D33yxwXQaNm3jWGX7Nbn7BA6.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/2Gjj6yIES3c6njv3c3x0aEFn.png?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Danferno op 15-01-2025 21:05 ]
Ik ben zelf ook op zoek naar een IR paneeltje, vooral om mijn zitplek onder het bureau bij te verwarmen (koude voeten) en anders om te draaien richting de bank. Het bureau is open aan de achterkant dus daar kan de unit prima tijdelijk worden geplaatst. Elders in het topic zie ik mensen het FlinQ IR Paneel (450W) aanbevelen, dat lijkt me een prima instappaneeltje voor deze use case.
Wat zijn jullie ervaringen met dit paneel en zouden jullie voor wit of zwart gaan?
https://groupdeal.nl/prod...nfrarood-paneelverwarming
Wat zijn jullie ervaringen met dit paneel en zouden jullie voor wit of zwart gaan?
Dit komt uit EU verordening 2015/1188 over ecologisch ontwerp van verwarmingstoestellen.de Peer schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:44:
[...]
Ja klopt. Maar wie ooit bedacht heeft om een thermostaat te gaan gebruiken voor IR-panelen...
volgens mij is dat puur omdat mensen gewend zijn om met een thermostaat te werken.
Als jij je paneel laat installeren dan zal de installateur verplicht zijn een thermostaat mee te leveren. Ook al weten we inmiddels dat zo’n thermostaat amper wat doet bij straling (ipv convectie).
Als jij zelf je IR paneel installeert is het mogelijk wat soepeler en praktischer met de verordening om te gaan…
Mocht je gebruik maken van thuis-automatisering zoals Home Assistant: bij diverse shops kan je een WiFi of zigbee socket kopen. Met een dito zigbee schakelaar of aanwezigheidssensor schakel je je IR paneel aan. In de badkamer kan je dat dan zo instellen dat het IR paneel na bijvoorbeeld een 1/2 uur automatisch weer uitschakelt.
Goh dat wist ik niet! bizar hoe zo'n verordening zijn doel voorbij kan schieten, dit werkt averrechts.Sonero schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:37:
[...]
Dit komt uit EU verordening 2015/1188 over ecologisch ontwerp van verwarmingstoestellen.
Als jij je paneel laat installeren dan zal de installateur verplicht zijn een thermostaat mee te leveren.
Ik werk voor mijn IR panelen met wifi-switches inderdaad.Mocht je gebruik maken van thuis-automatisering zoals Home Assistant: bij diverse shops kan je een WiFi of zigbee socket kopen. Met een dito zigbee schakelaar of aanwezigheidssensor schakel je je IR paneel aan. In de badkamer kan je dat dan zo instellen dat het IR paneel na bijvoorbeeld een 1/2 uur automatisch weer uitschakelt.
Deze heb ik hangen. Was zelf niet heel tevreden maar dat komt omdat ik meer straling had verwacht op langere afstand. Kinderen zijn er blij mee.Soru schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:55:
Ik ben zelf ook op zoek naar een IR paneeltje, vooral om mijn zitplek onder het bureau bij te verwarmen (koude voeten) en anders om te draaien richting de bank. Het bureau is open aan de achterkant dus daar kan de unit prima tijdelijk worden geplaatst. Elders in het topic zie ik mensen het FlinQ IR Paneel (450W) aanbevelen, dat lijkt me een prima instappaneeltje voor deze use case.
Aansturing gaat makkelijk via app of HA.
Voor onder het bureau heb ik ervaring met Ecosun serie K. Ik heb een 400 W paneel (380 W gemeten met een Voltcraft energiemeter) van 150cm breed en 32 cm hoog. Mijn bureau is 82 cm diep. Ik heb regelmatig het gevoel dat na verloop van tijd er teveel warmte wordt opgewerkt als ik aan mijn bureau zit, dus wellicht had ik met een kleinere af gekund. Al is mij bureau dan weer wel 220 cm breed.
Voor een werkkamer van 3m hoog, 3m breed en 2.5m hoog ben ik ook druk op zoek naar een geschikt IR-paneel voor aan de muur. Ik heb nu een Convectorkachel staan, maar daarbij wordt de lucht in de bovenlaag wel warm maar blijft de vloer steenkoud.
Ik heb nu Een P-paneel van Könighaus van 1000W op mijn oog. Wellicht wat overkill, maar lees ook reviews van 1000W panelen waar over wordt geklaagd dat je de warmte niet voelt. Los daarvan: de ene website zegt dat het paneel wel 100 graden wordt maar een korte aanraking geen probleem is. En elders lees ik weer dat een dergelijk paneel grote gevaren met zich mee brengt. Wat is waar?
Ik heb nu Een P-paneel van Könighaus van 1000W op mijn oog. Wellicht wat overkill, maar lees ook reviews van 1000W panelen waar over wordt geklaagd dat je de warmte niet voelt. Los daarvan: de ene website zegt dat het paneel wel 100 graden wordt maar een korte aanraking geen probleem is. En elders lees ik weer dat een dergelijk paneel grote gevaren met zich mee brengt. Wat is waar?
de afstand is hier alles bepalend uiteraard. op 4 meter afstand zul je er weinig van voelen. op 10 cm is het heerlijk warm hoor.CarbonCopy schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:39:
Ik heb nu Een P-paneel van Könighaus van 1000W op mijn oog. Wellicht wat overkill, maar lees ook reviews van 1000W panelen waar over wordt geklaagd dat je de warmte niet voelt.
je kunt het paneel gewoon aanraken zonder je te branden, ondanks die 100 graden. Het heeft geen massa dus koelt snel af door jouw aanraking. Tenzij er metalen randen oid zijn, dan is het een ander verhaal.Los daarvan: de ene website zegt dat het paneel wel 100 graden wordt maar een korte aanraking geen probleem is. En elders lees ik weer dat een dergelijk paneel grote gevaren met zich mee brengt. Wat is waar?
Het wattage wordt vaak ten opzichte van het aantal m2 gezet. Maar dat is dus eigenlijk zinloos? Het paneel zal wellicht sneller warm worden maar de IR-golven zullen niet veel verder reiken. Ik zit er max 1.5m van af. Bureau staat een stukje dichterbij.de Peer schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:19:
[...]
de afstand is hier alles bepalend uiteraard. op 4 meter afstand zul je er weinig van voelen. op 10 cm is het heerlijk warm hoor.
ja, het geeft een indicatie, maar de factor afstand is allesbepalend.CarbonCopy schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:32:
[...]
Het wattage wordt vaak ten opzichte van het aantal m2 gezet. Maar dat is dus eigenlijk zinloos?
1.5 meter is al behoorlijk ver. Zie het ook als een puntbron, de warmte wordt in alle richtingen (nouja 180 graden) uitgezonden. Hoe verder je er vandaan zit, hoe minder warmte jou bereikt, mogelijk maar 10-20%.Het paneel zal wellicht sneller warm worden maar de IR-golven zullen niet veel verder reiken. Ik zit er max 1.5m van af. Bureau staat een stukje dichterbij.
Die m2 slaat nergens op vind ik. Bij mij viel het in eerste instantie ook tegen hoe ver die warmte komt, je moet er echt dichtbij zitten of staan. Dacht ook dat het meer functioneerde zoals een terrasheater.CarbonCopy schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:32:
[...]
Het wattage wordt vaak ten opzichte van het aantal m2 gezet. Maar dat is dus eigenlijk zinloos? Het paneel zal wellicht sneller warm worden maar de IR-golven zullen niet veel verder reiken. Ik zit er max 1.5m van af. Bureau staat een stukje dichterbij.
dat doet het toch ook? Alleen hebben die vaak een veel hoger vermogen.FicoF schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:24:
[...]
Dacht ook dat het meer functioneerde zoals een terrasheater.
Ik kwam deze tegen:
Hombli Smart Infrarood Paneelverwarming 700W
https://voordeelshop.ah.n...elverwarming-700w/218337/
Kan niet echt recensies vinden. Zijn deze interessant wat betreft prijs/kwaliteit?
Kan niet echt recensies vinden. Zijn deze interessant wat betreft prijs/kwaliteit?
tsja wie zal het zeggen. Dan zijn er toch echt recensies nodig denk ikManiacsHouse schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:30:
Ik kwam deze tegen:
Erg happy met de unit nog steeds. Ik heb snel last van koude benen dus ik heb hem op koudere dagen draaien en afhankelijk van wat ik verder nog in huis doe de cv beneden tussen de 16,5 en 18. Meteen ook een manier om mijn PV-kWh's op te slurpen want terugleverkosten2Dutch schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:31:
Heb een week de EUROM Mon Soleil 720 Watt met Wi-Fi aan de muur hangen op mijn werkkamer, daarvoor stond ie even los tegen de muur i.v.m. wat schuifwerk voor kasten e.d. Bevalt goed, houdt mijn benen goed warm en daardoor voelt alles aangenaam. Nu tik ik dit zijwaarts zittend op een laptop en voel een warm linkerbeen en lauw rechterbeenDe unit oogt strak en na een beetje gerommel om het apparaat op te laten duiken in de app werkt alles goed. De remote erbij is handig, maar de app is ook prima omdat je daar de temperatuur van de (externe) sensor op ziet en je ingestelde temperatuur. Het is zo los namelijk lastig inschatten welke temperatuur je wilt bereiken, de 19C die de sensor bijvoorbeeld vorige week aangaf voelde niet warm genoeg, het werkt gevoelsmatig toch even anders
Beetje uitproberen dus wat aangenaam voelt.
So far dus happy mee. Als het echt goed koud wordt de echte test, alhoewel ik de temperatuur in huis niet onder de 15C (naja, waar de thermostaat hangt dan) laat zakken

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Ik heb het uiteindelijk opgegeven en een draadloze knop aan de ingang van de badkamer geinstalleerd waarmee ik het licht van het meubel/de spiegel aan kan zetten (via shelly in schakelaar van licht). Het IR paneel zit ook achter een shelly en gaat via 20 minuten vanzelf uit (makkelijk in te stellen in app).assje schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:41:
[...]
Nop, ga deze winter aankijken hoe het bevalt met vloerverwarming + handdoekradiator, als het tegen valt ga ik infrarood aan het plafond nog overwegen.
Ben dus nog altijd benieuwed naar ervaringen met infraroodpanelen met geintegreerde verlichting voor aan plafond.
Wij zijn op kantoor overgeschakeld naar airconditioning, maar om allerlei redenen is er een ruimte die geen airco krijgt en straks dus ook geen radiator meer heeft. We willen daar een warmtepaneel installeren. Het is een kleine ruimte (2x3m) dus daar is geen groot paneel voor nodig denk ik. Het paneel komt op de wand te hangen, niet op het plafond. Het plafond is laag, en ik betwijfel of het prettig is om zo'n ding dicht bij je hoofd te hebben.
Tips voor panelen zijn welkom. Ik hoor ook graag iets over de grote prijsverschillen die ik zie. Is een paneel van 120 euro bij Bol echt minder dan een van 500 euro elders?
Dan is er de vraag van bediening. Ik ben niet weg van al die IOT apparaten met wifi, maar ik kan wel een vlan instellen als we daar niet omheen kunnen. Voor de airco gebruiken we dat ook.
Ik ben wel voorstander van een fysieke thermostaat met een schermpje waarop je de temperatuur ziet, met eenvoudige bediening. Maar ik zou ook graag willen dat er een weekschema ingesteld kan worden, zodat dat ding niet het hele weekend aan staat, of (nog mooier) dat ik een weekschema in kan stellen met lage temperatuur in de nacht en het weekend ivm vocht. Tussentijds moet het wel mogelijk zijn de temperatuur hoger of lager te zetten, waarna ie dan bij het volgende tijdslot het schema weer oppakt.
Thuis heb ik Home Assistant (met Zigbee) werkend, en ik zou dat graag ook op kantoor in willen stellen, maar ik vrees dat het problemen gaat opleveren. Hier knalt ie er af en toe uit, en dat kan ik op kantoor niet gebruiken.
Tips voor panelen zijn welkom. Ik hoor ook graag iets over de grote prijsverschillen die ik zie. Is een paneel van 120 euro bij Bol echt minder dan een van 500 euro elders?
Dan is er de vraag van bediening. Ik ben niet weg van al die IOT apparaten met wifi, maar ik kan wel een vlan instellen als we daar niet omheen kunnen. Voor de airco gebruiken we dat ook.
Ik ben wel voorstander van een fysieke thermostaat met een schermpje waarop je de temperatuur ziet, met eenvoudige bediening. Maar ik zou ook graag willen dat er een weekschema ingesteld kan worden, zodat dat ding niet het hele weekend aan staat, of (nog mooier) dat ik een weekschema in kan stellen met lage temperatuur in de nacht en het weekend ivm vocht. Tussentijds moet het wel mogelijk zijn de temperatuur hoger of lager te zetten, waarna ie dan bij het volgende tijdslot het schema weer oppakt.
Thuis heb ik Home Assistant (met Zigbee) werkend, en ik zou dat graag ook op kantoor in willen stellen, maar ik vrees dat het problemen gaat opleveren. Hier knalt ie er af en toe uit, en dat kan ik op kantoor niet gebruiken.
En? Wat heb je uiteindelijk gekocht? Ik ben ook altijd nog op zoek naar een goedwerkend infraroodpaneel voor een kantoortje aan huis.sumac schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:59:
Wij zijn op kantoor overgeschakeld naar airconditioning, maar om allerlei redenen is er een ruimte die geen airco krijgt en straks dus ook geen radiator meer heeft. We willen daar een warmtepaneel installeren. Het is een kleine ruimte (2x3m) dus daar is geen groot paneel voor nodig denk ik. Het paneel komt op de wand te hangen, niet op het plafond. Het plafond is laag, en ik betwijfel of het prettig is om zo'n ding dicht bij je hoofd te hebben.
Zie deze op Bol.com staan maar toch ook wel weer wisselende reviews. Dat mensen er weinig van voelen o.a.: https://www.bol.com/nl/nl...l-450-w/9300000192375063/ Heb weinig zin in een miskoop.
Ik hecht altijd wel waarde aan de mening van mensen op dit forum, dus mocht iemand nog een gouden tip hebben..
Ik heb zelf een 350w paneel gehad van Hombli. Deze had ik onder mijn bureau staan, maar ik merkte er echt amper iets van. Alleen dat het paneel zelf vooral warm werd, en wanneer ik er met mijn benen bijna tegenaan zat voelde ik 'iets' warmte. Moet het een ruimte zelf gaan verwarmen, kan ik me niet voorstellen dat een paneel van 450w verschil zal gaan maken.
| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |
De hele woonkamer in een gemiddeld rijtjeshuis verwarmde ik met drie panelen twee van 900 en één van 650. Ging super goed. COP1 maar nog steeds beter dan het hele huis verwarmen met gas, oude radiator knoppen en ik wilde niet meer investeren in nieuwe knoppen en slimme thermostaatkranen. Nu één airco van 3,5kW. Boven verwarm ik tot 17/18 graden met de infraroodpanelen van beneden.NinjaKiwiNL schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:48:
Ik heb zelf een 350w paneel gehad van Hombli. Deze had ik onder mijn bureau staan, maar ik merkte er echt amper iets van. Alleen dat het paneel zelf vooral warm werd, en wanneer ik er met mijn benen bijna tegenaan zat voelde ik 'iets' warmte. Moet het een ruimte zelf gaan verwarmen, kan ik me niet voorstellen dat een paneel van 450w verschil zal gaan maken.
13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus
Misschien, maar de woonkamer verwarmen met gas was de goedkopere en duurzamere keuze in dit geval.TFX77 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 18:15:
[...]
De hele woonkamer in een gemiddeld rijtjeshuis verwarmde ik met drie panelen twee van 900 en één van 650. Ging super goed. COP1 maar nog steeds beter dan het hele huis verwarmen met gas,
Nee. Dat denken mensen. Maar het was zeker goedkoper. Zoals ik zei ik heb geen slimme radiator knoppen. Dus als de woonkamer verwarmd werd, werd het hele huis verwarmd, en nee mensen draaien niet elke dag op plekken die niet verwarmt hoeven te worden de radiator knoppen uit.de Peer schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:26:
[...]
Misschien, maar de woonkamer verwarmen met gas was de goedkopere en duurzamere keuze in dit geval.
Dat COP1 niet duurzaam of goedkoop is is onzin. Ik heb alleen de woonkamer verwarmd en dus geen verlies gehad van de zolder, leidingen, de hele eerste verdieping, etc.
Dan daarbij gas is een fossiele brandstof en altijd minder duurzaam dan stroom. Goedkoper in sommige gevallen omdat 1 m3 gas ongeveer 9 kWh aan warmte geeft. Maar alleen als er niet genoeg groene stroom is wordt gas gebruikt om stroom te maken, dit is alsnog maar 14%. Helaas bepaald deze onzin wel de prijs van stroom.
13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus
Nogmaals. Het was goedkoper en duurzamer geweest als je alleen de woonkamer zou verwarmen met gas. Dus je had beter kunnen investeren in slimme knoppen of sowieso alles dichtdraaien boven.TFX77 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 01:32:
[...]
Nee. Dat denken mensen. Maar het was zeker goedkoper. Zoals ik zei ik heb geen slimme radiator knoppen. Dus als de woonkamer verwarmd werd, werd het hele huis verwarmd,
Dit is een verkeerde vergelijking. Je hebt namelijk 2 zaken tegelijk veranderd en trekt nu de verkeerde conclusie.TFX77 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 01:32:
[...]
Dat COP1 niet duurzaam of goedkoop is is onzin. Ik heb alleen de woonkamer verwarmd en dus geen verlies gehad van de zolder, leidingen, de hele eerste verdieping, etc.
-je ging van COP 2.5 (gas) naar COP 1 (IR paneel)
-je ging lokaal verwarmen ipv hele huis.
De winst komt uit het lokaal verwarmen.
Zo werkt het niet. Het is niet het hele jaar 14 procent. Grote kans dat het op de momenten dat jij je IR panelen inzet, vele malen hoger is.TFX77 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 01:32:
[...]
.
Dan daarbij gas is een fossiele brandstof en altijd minder duurzaam dan stroom. Goedkoper in sommige gevallen omdat 1 m3 gas ongeveer 9 kWh aan warmte geeft. Maar alleen als er niet genoeg groene stroom is wordt gas gebruikt om stroom te maken, dit is alsnog maar 14%. Helaas bepaald deze onzin wel de prijs van stroom.
Nee. Ik ga toch niet elke ochtend en elke avond de knoppen boven omdraaien? Dat is ridicuul. En ik heb het over mijn situatie, niet over een ideaal situatie. Vervanging van alle radiator knoppen en slimme thermostaten, had niet gekund want die investering was minder duurzaam geweest, en ook nog eens prijzig om te laten uitvoeren, dat was mijn overweging. Bij gas-loos in een paar jaar is die investering en carbon footprint niet duurzaam, verre van zelfs.de Peer schreef op zondag 13 juli 2025 @ 07:58:
[...]
Nogmaals. Het was goedkoper en duurzamer geweest als je alleen de woonkamer zou verwarmen met gas. Dus je had beter kunnen investeren in slimme knoppen of sowieso alles dichtdraaien boven.
Het was in ons geval zeker wel goedkoper. In totaal 1200 kWh (264 euro) verbruik van de infraroodpanelen tegenover 300 kuub gas (375 euro) minder gestookt. Gas was dus wel degelijk duurder. Duurzamer dan 100% fossiele brandstoffen verbranden, met verliezen door buizen en domme radiatoren.
De buren gebruiken 1200 kuub gas (standaard eengezinswoning). Wie is er goedkoper uit en duurzamer? Moi.
Toch denk ik dat het eenmalig de knoppen boven dichtdraaien of in ieder geval flink te knijpen goedkoper was geweest dan met COP1 te verwarmen.TFX77 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 01:40:
[...]
Nee. Ik ga toch niet elke ochtend en elke avond de knoppen boven omdraaien? Dat is ridicuul. En ik heb het over mijn situatie, niet over een ideaal situatie. Vervanging van alle radiator knoppen en slimme thermostaten, had niet gekund want die investering was minder duurzaam geweest, en ook nog eens prijzig om te laten uitvoeren, dat was mijn overweging. Bij gas-loos in een paar jaar is die investering en carbon footprint niet duurzaam, verre van zelfs.
Het was in ons geval zeker wel goedkoper. In totaal 1200 kWh (264 euro) verbruik van de infraroodpanelen tegenover 300 kuub gas (375 euro) minder gestookt. Gas was dus wel degelijk duurder. Duurzamer dan 100% fossiele brandstoffen verbranden, met verliezen door buizen en domme radiatoren.
De buren gebruiken 1200 kuub gas (standaard eengezinswoning). Wie is er goedkoper uit en duurzamer? Moi.
Een kuub aardgas levert in de electriciteits centrale dan 60% van 8.79 kWh = 5.28 kWh aan stroom. https://community.eigenhu...gas-of-elektriciteit-1188
Dat zeg ik MIJN situatie. Ik zou dan elke dag als de woonkamer te koud is of de kamers van mijn zonen te koud zijn en boven wel/niet wil stoken de radiatoren moeten gaan aan- of uitzetten. Nee. Gas is in de oude (40+ jaar) CV situatie verspilling omdat we een gasbel hadden waardoor gas maar 8 tot 20 cent was per kuub, dus werd er niet nagedacht over zuinig zijn of thermostaatkranen, hooguit voor de badkamer en dat was eigenlijk alleen tegen bevriezing.Nanuk schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:21:
[...]
Toch denk ik dat het eenmalig de knoppen boven dichtdraaien of in ieder geval flink te knijpen goedkoper was geweest dan met COP1 te verwarmen.
Een kuub aardgas levert in de electriciteits centrale dan 60% van 8.79 kWh = 5.28 kWh aan stroom. https://community.eigenhu...gas-of-elektriciteit-1188
Wij komen er niet uit. Zoveel tegenstrijdige meningen en ervaringen over IR als verwarming, ook hier bij Tweakers. Sommige zweren erbij , andere vervloeken het en alle gradaties er tussen. Weet iemand toevallig of ergens in het oosten van het land er een badkamertoko is die panelen als demo-model heeft staan? Ik zou toch es willen weten wat ik mij er bij kan voorstellen en hands-onn een beetje gevoel erbij krijgen wat ik er van kan verwachten.
(Hoofdvraag is: willen we een (spiegel-) IT paneel in de slecht geïsoleerde badkamer als bijverwarming als er gedoucht wordt of wellicht toch een 2000watt badkamer blower ?
)
(Hoofdvraag is: willen we een (spiegel-) IT paneel in de slecht geïsoleerde badkamer als bijverwarming als er gedoucht wordt of wellicht toch een 2000watt badkamer blower ?
Daarmee heb je ook minder dan de helft aan thermische energie in je huis gestopt. 1200 kWh vs 2450 kWh. Dat gaat “ten koste” van iets.TFX77 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 01:40:
[...]
In dit geval waarschijnlijk comfort/klimaat op de bovenverdieping.
Het was dan alleen niet half zo goedkoop plus je hebt de panelen moeten aanschaffen.
Aardgas COP 2,5? Dat lijkt me onjuist, of je bedoelt misschien iets anders dan COP. Een COP van boven de één haal je alleen met een warmtepomp.
Je haalt met een HR ketel iets van 90% tot 96% van de energie uit het aardgas, dus een COP van 0,90 tot 0,96.
[ Voor 8% gewijzigd door Aftansert op 20-07-2025 20:38 ]
oeps ja je hebt gelijk. Ik zat in mijn hoofd met de COP die een warmtepomp ongeveer nodig heeft om qua kosten competitief te zijn.Aftansert schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:36:
[...]
Aardgas COP 2,5? Dat lijkt me onjuist, of je bedoelt misschien iets anders dan COP. Een COP van boven de één haal je alleen met een warmtepomp.
Je haalt met een HR ketel iets van 90% tot 96% van de energie uit het aardgas, dus een COP van 0,90 tot 0,96.