Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02:03
HouterBend schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:15:
Sinds korte tijd interesse in toepassing van IR verwarming, en daarom bezig de 88 pagina's van dit forum grondig door te nemen. Inmiddels 22 pagina's gehad.... en nog veel te leren in de volgende 66 denk ik.
Toch wil ik graag al mijn project ter advies voorleggen aan de vele (ervarings-)deskundigen hier, in de hoop dat iemand een vergelijkbaar project heeft gehad. Erg benieuwd welke keuzes anderen hebben gemaakt, of zouden maken in mijn geval.
Het gaat om een deel van de garage, lang 420 cm, breed 312 cm, hoog 260 cm. De 2 lange wanden en de achterwand zijn halfsteens buitenmuur, voorzien van 5 cm isolatie achter gipsplaten. Het houten plafond is eveneens geïsoleerd en afgewerkt met gipsplaat. De laatste wand is een geïsoleerde metal stud wand met beide zijden gipsplaat.
De ruimte zal worden gebruikt als logeerkamer (bedbank), computerplek (met name 's avonds) en speelplek voor jonge kinderen.
Geen CV-leidingen in de nabijheid.
De gedachte is om in deze ruimte IR-verwarming toe te passen via bijvoorbeeld 4 panelen van circa 350W aan het plafond, geregeld via een thermostaat. Al genoeg gelezen om te beseffen dat dit echt goede panelen met de juiste oppervlaktetemperatuur zouden moeten zijn.
Verwarmen met een airco vind ik minder aantrekkelijk vanwege de investeringskosten, de geluidsproductie, de geconcentreerde luchtstroom.
Het alternatief voor IR is een convector aan een van de wanden lijkt me.

Wie heeft een dergelijke case (gehad) en is bereid om zijn overwegingen, keuze en/of ervaringen te melden?
Ik heb de woonkamer verwarmd met drie infrarood panelen aan de wand (900 Watt, 900 Watt, 650 Watt) Daar heb ik nu een airco en op de eerste verdieping verwarm in nu vier kamers, met verschillende infrarood panelen. Een van 700 Watt in de badkamer (5 m3), 800 Watt in de grote slaapkamer (10 m3), 600 Watt in de kleine slaapkamer (6 m3) en 900 Watt de middelgrote slaapkamer. Allemaal geconfigureerd in Home Assistant. Voor de mekkeraars van COP=1 ik verwarm alleen op gezette tijden dus veel goedkoper dan met gas. Ergens volgend jaar de CV eruit en een WP boiler voor het warme water.

Aan de hand van thermometers en automatiseringen worden de panelen aan en uit gezet. Boven willen we het toch niet te warm hebben. Slaapkamers zo rond de 18 graden is meer dan zat.

Hou rekening met je groepenkast. Je moet wel goed kijken naar de totale belasting op de groep of groepen voor de garagekamer.

Voor de liefhebbers vandaag zijn de panelen op de slaapkamers nog niet aan gegaan. Dus kan nog geen data delen. Alle kamers behalve de badkamer hebben nu HR++ glas. Er is nog geen extra spouwmuur isolatie gedaan dus het steenwol van de bouw eind tachtiger jaren is de enige isolatie in de muur.

Met 900 Watt is de slaapkamer van Timo en Noud binnen de kortste keren 18 graden. Ik kan binnenkort als het kouder wordt wel even wat screenshots delen.

Als je constant gaat verwarmen weet ik niet hoeveel je gaat verbruiken. Maar het is allemaal mogelijk ook een timer met een thermostaat. Uiteraard kun je aanpassingen maken als je meer data ter beschikking hebt.

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

TFX77 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:42:
[...]

Ik heb de woonkamer verwarmd met drie infrarood panelen aan de wand (900 Watt, 900 Watt, 650 Watt) Daar heb ik nu een airco en op de eerste verdieping verwarm in nu vier kamers, met verschillende infrarood panelen. Een van 700 Watt in de badkamer (5 m3), 800 Watt in de grote slaapkamer (10 m3), 600 Watt in de kleine slaapkamer (6 m3) en 900 Watt de middelgrote slaapkamer. Allemaal geconfigureerd in Home Assistant. Voor de mekkeraars van COP=1 ik verwarm alleen op gezette tijden dus veel goedkoper dan met gas. Ergens volgend jaar de CV eruit en een WP boiler voor het warme water.

Aan de hand van thermometers en automatiseringen worden de panelen aan en uit gezet. Boven willen we het toch niet te warm hebben. Slaapkamers zo rond de 18 graden is meer dan zat.

Hou rekening met je groepenkast. Je moet wel goed kijken naar de totale belasting op de groep of groepen voor de garagekamer.

Voor de liefhebbers vandaag zijn de panelen op de slaapkamers nog niet aan gegaan. Dus kan nog geen data delen. Alle kamers behalve de badkamer hebben nu HR++ glas. Er is nog geen extra spouwmuur isolatie gedaan dus het steenwol van de bouw eind tachtiger jaren is de enige isolatie in de muur.

Met 900 Watt is de slaapkamer van Timo en Noud binnen de kortste keren 18 graden. Ik kan binnenkort als het kouder wordt wel even wat screenshots delen.

Als je constant gaat verwarmen weet ik niet hoeveel je gaat verbruiken. Maar het is allemaal mogelijk ook een timer met een thermostaat. Uiteraard kun je aanpassingen maken als je meer data ter beschikking hebt.
Terwijl mijn €15 heatertje mijn werkkamer lekker op temperatuur houdt mekker ik dan maar even over jouw COP=1. Ik betaal 19,7ct en 125,6ct voor 1 kWh en 1 m3. Dat is dan een factor 6,4 goedkoper, maar er zit dan ook 10x meer energie in 1 kuub gas. Dat verschuift de theoretische prijs naar 19,6ct en 12,6ct per kWh.
Als we dan de praktische kant van gas vergelijken met de praktische kant van IR. Is dat beiden best snel beschikbaar zijn. Je hoeft ook met een cv-ketel niet te stoken als je niet thuis bent. Maar om nu de hele woning in te richten met IR-panelen vind ik wel een rare keuze. Met mijn energiecontract zou ik 55% efficiënter moeten omgaan met de warmte, dat lukt je tijdens een deel v.d. herfst en het voorjaar krijg je dat wellicht wel voor elkaar met genoeg HA en sensoren. Maar in een degelijke winter moet je gewoon stoken om je woning gezond te houden. Ik snap m.i. kortzichtige keuze voor alles IR-panelen niet zo.
En begrijp mij niet verkeerd, ik kom hier ook omdat ik overweg de werkkamer (slaapkamer met ditto verwarming voor slaapkamertemperaturen) te verwarmen met IR-panelen.

PS ik denk dat je inhouds- en oppervlakte-eenheden door elkaar haalt, een grote slaapkamer van 10m3 is wel best wel heel erg klein.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02:03
True schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:24:
[...]

Terwijl mijn €15 heatertje mijn werkkamer lekker op temperatuur houdt mekker ik dan maar even over jouw COP=1. Ik betaal 19,7ct en 125,6ct voor 1 kWh en 1 m3. Dat is dan een factor 6,4 goedkoper, maar er zit dan ook 10x meer energie in 1 kuub gas. Dat verschuift de theoretische prijs naar 19,6ct en 12,6ct per kWh.
Als we dan de praktische kant van gas vergelijken met de praktische kant van IR. Is dat beiden best snel beschikbaar zijn. Je hoeft ook met een cv-ketel niet te stoken als je niet thuis bent. Maar om nu de hele woning in te richten met IR-panelen vind ik wel een rare keuze. Met mijn energiecontract zou ik 55% efficiënter moeten omgaan met de warmte, dat lukt je tijdens een deel v.d. herfst en het voorjaar krijg je dat wellicht wel voor elkaar met genoeg HA en sensoren. Maar in een degelijke winter moet je gewoon stoken om je woning gezond te houden. Ik snap m.i. kortzichtige keuze voor alles IR-panelen niet zo.
En begrijp mij niet verkeerd, ik kom hier ook omdat ik overweg de werkkamer (slaapkamer met ditto verwarming voor slaapkamertemperaturen) te verwarmen met IR-panelen.

PS ik denk dat je inhouds- en oppervlakte-eenheden door elkaar haalt, een grote slaapkamer van 10m3 is wel best wel heel erg klein.
Haha. Uiteraard heb je geen ongelijk, maar ik ook niet. Ik ga van het gas af. Scheelt mij minimaal 250 euro aan meterkosten en netbeheerderskosten per jaar. Daarvoor kan ik heel wet kWh in infrarood stoppen. We wonen niet boven.

Ik heb geen slimme CV radiatoren, ga ik ook niet installeren gas is eindig. Door het inzetten van automatisering stook ik misschien een paar honderd kWh. Voor 250 euro kan ik 1250 kWh stoken, daar ga ik lang niet aan komen. In december heb ik de woonkamer verwarmd met 170 kWh met de airco. Vele male goedkoper dan met gas.

Want als ik de CV aanzet wordt ook boven verwarmd wat helemaal niet nodig is. Nee, ik ga niet elke ochtend en avond mijn radiatoren open en dicht draaien. Gas is efficient voor warmte maar zo inefficient om naar de radiatoren te krijgen die het nodig hebben. Ook hier weer ik heb een domme CV met alleen een thermostaat in de woonkamer zoals 80% van Nederland.

Nu met gas, zes persoons huishouden vast contract jaarverbruik met kosten in totaal 950 euro inclusief gas voor warm water. Voor een tussenwoning staat alleen al voor gasverbruik 1200 kuub als zijnde "normaal". Dat alleen al is 1500 euro. Ik doe het dus niet zo slecht. Dus lijkt mij COP=1 super efficient als je het goed inzet.

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GK87
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:12:
[...]

Maar efficiënter tov wat dan?
Die 1200W blijft thermisch 1200W

Alles wat dichterbij dat paneel komt wordt warm / eerder warm, en/maar blokkeert ook doorstraling naar alles wat daar achter zit. Dus als je jezelf ermee wilt verwarmen dan is dichterbij 'warmer'. De energie die je inbrengt in de ruimte is echter precies hetzelfde.
Mijn (waarschijnlijk foutieve) gedachte is dat je zo sneller de ruimte (19m2) verwarmt hebt. Zie ik dat verkeerd en/of kan ik het beter anders aanvliegen? Het doel van de kamer (dit was de inpandige garage) is om er een leefgedeelte (speelkamer) van te maken. Leiding voor verwarming zit er niet, dus blijft over airco of infrarood. Idealiter doe ik 't hele project opnieuw uitbesteden zodat alles perfect is kwa isolatie en temperatuurbeheersing want dat is nu niet het geval, maar daar is geen budget voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:20

paQ

1200W blijft 1200W ongeacht welke kant je het op richt.
De massa opwarmen met 1200W gaat wel even duren. Met infrarood vooral alles wat in “het licht” staat van dat paneel en de rest sowieso niet.
En als je het uitschakelt begint het afkoelproces.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:58
GK87 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 00:00:
[...]

Mijn (waarschijnlijk foutieve) gedachte is dat je zo sneller de ruimte (19m2) verwarmt hebt. Zie ik dat verkeerd en/of kan ik het beter anders aanvliegen? Het doel van de kamer (dit was de inpandige garage) is om er een leefgedeelte (speelkamer) van te maken. Leiding voor verwarming zit er niet, dus blijft over airco of infrarood. Idealiter doe ik 't hele project opnieuw uitbesteden zodat alles perfect is kwa isolatie en temperatuurbeheersing want dat is nu niet het geval, maar daar is geen budget voor.
IR is alleen interessant voor kortdurende verwarming zoals een badkamer een kwartiertje in de morgen of zeer lokale verwarming zoals een zithoekje in een grotere woonkamer. Als je het hebt over speel en hobby kamer dan zal die bijna altijd verwarmt worden en dan is IR dus niet een voordelige keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GK87
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 00:09:
1200W blijft 1200W ongeacht welke kant je het op richt.
De massa opwarmen met 1200W gaat wel even duren. Met infrarood vooral alles wat in “het licht” staat van dat paneel en de rest sowieso niet.
En als je het uitschakelt begint het afkoelproces.
Dus IRpaneel snel weg en "tijdelijk" een convectorkachel a la https://www.bol.com/nl/nl...ist_Middle.1.ProductTitle voor deze winter? En ondertussen kijken naar een duurzamere oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:20

paQ

GK87 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:54:
[...]

Dus IRpaneel snel weg en "tijdelijk" een convectorkachel a la https://www.bol.com/nl/nl...ist_Middle.1.ProductTitle voor deze winter? En ondertussen kijken naar een duurzamere oplossing.
die doet dan max 2000W.
Als het gaat om de ruimte opwarmen / op temp houden, dan is dat mi de betere keuze.
Als het gaat om een bepaalde hoek uitlichten met warmte of personen op een statische plek warm houden, dan moet je prima met je IR paneel weg kunnen.

Ik haal het wel vaker aan in dit topic; als je voor een convector achtige oplossing gaat, kijk even bij Mill. Geïntegreerde thermostaat die ook echt werkt, supergoede en uitgebreide app en een PID regelaar waarmee je als het ware moduleert van 0-100.
Dat maakt een opzettelijk overbemeten paneel heel breed inzetbaar.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Pagina: 1 ... 22 23 Laatste