• Cratchit
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11-01 18:04
Nu er steeds meer verwarmd wordt met airco's zou de cv-ketel alleen maar aan moeten voor het verwarmen van de badkamer. Als met de cv-ketel (of warmtepomp) de badkamer verwarmd wordt, moet ook de huiskamer verwarmd worden. Tenzij je telkens ook de radiatorkranen in de huiskamer open en dicht draait (en weer waterzijdig inregelt ;) ). Sowieso hoeft de huiskamer bij velen sowieso niet verwarmd te worden want er wordt vaak 's morgens niet ontbeten ((niet verstandig)) of het ontbijten lukt ook zonder verwarming, mede dankzij de warme thee of koffie.Gevolg is dat er steeds vaker een aparte verwarming nodig is voor de badkamer. Dat kan dan een simpel ouderwets straalkacheltje zijn of met een nieuwerwets infraroodpaneel. Sinds 4 jaar gebruik ik een elektrische luchtontvochtiger (met in de winter dus géén ventilatie). Geen adsorptie luchtontvochtiger maar een condensatie luchtontvochtiger die vooral geschikt is voor warme en vochtige ruimtes. Vanwege de condensatiewarmte die bij het condenseren van de waterdamp vrij komt werkt een luchtontvochtiger ook als verwarming. Je kan ook zeggen dat een luchtontvochtiger dubbelop werkt: De waterdamp wordt omgezet in condensatiewarmte waardoor de temperatuur stijgt, waardoor het vocht in de badkamer nog sneller verdampt en door de hogere luchtvochtigheid de luchtontvochtiger dus nog beter werkt..
In de winter kan als het vriest het in mijn badkamer slechts 13 graden zijn. Maar als ik dan de luchtontvochtiger net voor ik in de douche stap aan zet met de ventilator van de ontvochtiger in de lage stand en mijn douchewater 40 graden is werkt de condensatie luchtontvochtiger toch. Ik heb dan na 5 minuten douchen geen beslagen spiegel of tegels maar dus wel de condensatiewarmte die bij het condenseren in het apparaat vrij komt. De temperatuur in mijn badkamer stijgt dan met twee graden. Voor mij voldoende als ik me aankleedt.
Uiteraard maak ik na het douchen met een trekker en een zeem de douchekabine zo veel mogelijk droog. De handdoek droogt op zolder want met de luchtontvochtiger drie kwartier laten draaien wordt die niet droog.
Verder zit de stekker van de luchtontvochtiger in een wifi-stekker. Dus nadat ik de badkamer heb verlaten kan ik met de timer op de app van de wifi-stekker deze na circa 20 minuten uit laten vallen. Want hoe lager de luchtvochtigheid wordt hoe lager het rendement van de luchtontvochtiger.
Het rendement van de luchtontvochtiger is afhankelijk van de temperatuur en de luchtvochtigheid. Dus door de ontvochtiger één keer circa 5 minuten uit te zetten loopt als de badkamer nog relatief warm is de luchtvochtigheid op en heeft deze bij het terug aanzetten dus een hoger rendement.
Dat rendement kan je ook uitrekenen. Het elektrisch vermogen met de ventilator in de lage stand is 220 Watt. Dus als deze bij elkaar drie kwartier uur draait verbruikt deze dus 3/4 x 0,22 = 0,165 kWh. Of te wel 0,165 x 3600 = 594 kJ.
Er ontstaat, bij de huidige wintertemparaturen, circa 100 ml condenswater. Dus 0,1 x 2256 kJ = 225 kJ aan condensatiewarmte.
De totale warmte die bij het verbruik van 597 kJ ontstaat is dus 597 + 225 kJ = 819 kJ.
Het rendement van de condensatie luchtontvochtiger is dan 819 / 594 = 1,38 x 100 % = 138 %. Als het minder koud is kom ik op een rendement tot 200 %.
Het werkelijke rendement is veel hoger want de badkamer hoeft verder niet verwarmd te worden. Bovendien nadat jij gedoucht hebt een ander wil douchen is dankzij de condensatie luchtontvochtiger de badkamer droog én warm.
Ik heb een Eurom Drybest 20. Ik heb ook een Drybest 10 maar die viel tegen. Bij deze kleinere ontstaat door het te lage vermogen te langzaam condensatie(warmte) waardoor de uitgeblazen lucht onvoldoende opwarmt en je na het douchen dus kou lijdt. Volgens mij moet er ook een goede verhouding zijn tussen de verlaagde temperatuur van de verdamper en de ventilatiesnelheid. Is de ventilatorsnelheid te hoog dan wordt de verdamper sneller onvoldoende koud.

[ Voor 3% gewijzigd door Cratchit op 11-01-2026 17:59 ]

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:54
Het rekenwerk ga ik niet nadoen, maar wel de aanbeveling. Wij hebben 3 slaapkamers in gebruik en geen garage, dus was drogen wij in de winter in de badkamer. Deze winter ook een serieuze ontvochtiger te leen, maar dat opwarmen van de ruimte is echt een serieus effect. Normaal een koud hok met al dat tegelwerk, maar douchen nadat de was is gedroogd met dat apparaat aan is helemaal prettig.

Om nu te weten dat het ook nog s 200% efficiënt is, is mooi meegenomen.

Je zegt dat je m per wifi laat uitzetten, de onze moet altijd 'nablazen' als je 'm uitzet om te drogen, is dat bij deze dan niet nodig?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

SimonBR39 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:52:
Je zegt dat je m per wifi laat uitzetten, de onze moet altijd 'nablazen' als je 'm uitzet om te drogen, is dat bij deze dan niet nodig?
De onze ook, en dat is een adsorptiemodel volgens de webshop, ik veronderstel die van jullie dan ook. Die werkt met een warmte-element om de lucht 'uit te drogen'. Die moet naventileren om dat blok voldoende af te koelen. Zijn ook beter geschikt voor koudere ruimtes (15° C en kouder).

[ Voor 12% gewijzigd door Borromini op 11-01-2026 20:47 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06:11
Die Eurom luchtontvochtiger is eigenlijk een soort mobiele warmte pomp he, met de verdamper en condensator in één luchtstroompad.

Zie ook deze video van mijn favoriete YT nerd: YouTube: Dehumidifiers are confusing. Here's why.

Dat je met ontvochtigen van een natte ruimte "gratis" extra warmte krijgt klopt helemaal, maar veel is t niet (zie video). Die bijna 200% redement klinkt natuurlijk leuk, maar echt significant warmer in badkamer word t niet.

Om voor die minimale besparing nu niet te ventileren (niet verstandig, water is niet het enige waarvan je liever niet te veel van in de lucht hebt) en je badkamer tot een ijspaleis om te toveren...

Tja je moet het er maar voor over hebben. Komt bij mij toch een beetje over als verkeerde zuinigheid ;)

Edit: overigens is die extra warmte die je krijgt bij het ontvochtigen helemaal niet gratis. Die energie is eerder bij het douchen onttrokken aangezien het water uit je douchekop initeel in vloeibare fase was. Idem geld voor het drogen van de was, door de verdamping daalt de temperatuur in de ruimte. Bij het douchen is het natuurlijk minder merkbaar dat de verdamping warmte onttrekt, maar t gebeurd desalniettemin.

Een signaar uit eigen energiedoos dus ;)

[ Voor 31% gewijzigd door kwibox op 12-01-2026 06:11 ]