Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-04 22:03
deBennie schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:03:
Er zitten pootjes bij dus ik kan m overal neerzetten waar ik wil, dat vind ik een voordeel van dit paneel. Donderdag heb ik m, als t goed is. Ik zal mn ervaringen met dat ding hier laten weten :)
Ben zeer benieuwd naar je ervaringen. Ik ben ook al een tijdje naar zo'n paneel aan het loeren, en het valt me op dat er maar weinig 'portable' te vinden is (vooral in de categorie geen-goedkope-troep). Lijkt me toch het moderne equivalent van een straalkacheltje, waar wel een markt voor is.

Een reden die ik me kan bedenken is dat de range van die dingen niet zo hoog is, maar ik heb geen idee, nog nooit de gelegenheid gehad om er een uit te proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door Aftansert op 13-10-2020 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leona
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-10-2020
Hallo allemaal,

Ik heb deze discussie doorgelezen, en wil, zonder reclame te maken voor mijn bedrijf, iets toevoegen.
Wij zijn reeds 6 jaar dealer én gebruikers van infrarood verwarming. In de jaren dat wij dealer zijn, hebben we al heel wat panelen mogen testen en inderdaad: Er zit nogal wat dubieus spul tussen.
Ik wil graag 2 zaken uitlichten:
1: Infrarood verwarming kan prima naast bestaande verwarming, maar ook als hoofd verwarming werken.
Het belangrijkste is: Neem panelen die stralen, er zijn gewoon goede en slechte panelen te krijgen, ook duurdere panelen hoeven niet de beste te zijn! Ook de isolatie van panelen en de ruimte waarin ze stralen zijn van groot belang, evenals de plaats waar ze hangen of staan.

2: Nano panelen bestaan niet....het is een leuk klinkende term, maar vraag maar eens aan iemand wat een Nano paneel nu precies doet...Het is een lengtemaat, een nanometer is een miljoenste millimeter.
Als het over het infrarood spectrum van stralingswarmte gaat, kan deze term terugkomen, maar meer ook niet.
Infrarood verwarming is zeer in opkomst, en het belangrijkste is, dat geïnteresseerden goed worden voorgelicht. Wat niet kan, kan niet, ook wij moeten af en toe gewoon nee verkopen, omdat mensen wonderen verwachten.
Om het een en ander te verduidelijken met verbruikscijfers, gaan wij in december een energiezuinige woning bouwen met showroom, waar wij in het gehele huis infrarood panelen toepassen, dus geen gas, warmtepomp of iets dergelijks. Ik weet niet of het via deze weg mag, maar voor vragen zijn wij altijd bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:54
Maarja, wanneer weet je dan wanneer het een goed infrafoordpaneel is of niet? Er is zoveel te koop dat ik geen idee heb waar ik moet op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Maar ook het beste paneel is slechts COP1.

@Leona hoe groot word dit huis, welke isolatiewaardes en wat is de verwachte energievraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leona
Dat is inderdaad lastig, bij ons kun je de panelen bekijken en het belangrijkste: De warmte voelen.
Daarbij hebben wij ons vorige huis, in combinatie met zonnepanelen, volledig verwarmd met IR. Wij zijn niet afhankelijk van een merk, want iedereen heeft ook zijn voorkeuren voor de vorm, kleur en materiaal van infrarood verwarming. Ik wil alleen niet overkomen als een verkoper die alleen maar snel geld wil verdienen, maar ik wil oprechte antwoorden-suggesties geven, zonder direct onze merken te gaan noemen. Dus vraag gerust!

[ Voor 0% gewijzigd door Leona op 15-10-2020 09:49 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilNero074
  • Laatst online: 03-05-2024
Dzine schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:39:
De keuze is op Cronos gevallen. 600w v Duits/Poolse afkomst. Voor de grote broer gegaan omdat het paneel om 06.00 toch een uurtje als hoofdverwarming moet dienen. Er is ook een kleinere die op pootjes kan.
Kun je hier al iets over zeggen? Ik ben ook op zoek naar en paneel voor op onze zolderkamer (kantoor voor de komende tijd, momenteel ook met zo'n föhn naast me ;) ). Gaat om een ruimte van 16m2 met schuine daken en dakkapel. Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leona
@bbbrumbrum Over COP1: Het is nadelig voor infraroodpanelen dat ze gelijk worden gesteld met elektrische kacheltjes, die lucht verwarmen. Dit is stukken onvoordeliger dan verwarmen met IR. Maar ook daar zijn ontwikkelingen gaande. Het huis wordt een houtskeletbouw met een RC van ongeveer 7, en het zal qua oppervlakte zo'n 280 m2 zijn. Hoogtes 2.6m. De verwachte energievraag zal rond de 20 watt per m3 bedragen, naar onze inschatting op dit moment. Maar de praktijk moet dit duidelijk maken, of het voldoende is, of meer of minder moet. Wij gaan het sowieso publiceren, hoe de ervaringen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Leona schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:57:
@bbbrumbrum Over COP1: Het is nadelig voor infraroodpanelen dat ze gelijk worden gesteld met elektrische kacheltjes, die lucht verwarmen. Dit is stukken onvoordeliger dan verwarmen met IR. Maar ook daar zijn ontwikkelingen gaande. Het huis wordt een houtskeletbouw met een RC van ongeveer 7, en het zal qua oppervlakte zo'n 280 m2 zijn. Hoogtes 2.6m. De verwachte energievraag zal rond de 20 watt per m3 bedragen, naar onze inschatting op dit moment. Maar de praktijk moet dit duidelijk maken, of het voldoende is, of meer of minder moet. Wij gaan het sowieso publiceren, hoe de ervaringen zijn.
Graag eenduidige eenheden gebruiken, W/m3 is geen gangbare maat voor het aanduiden van energievraag.

Maar even snel gerekend: 280x2,6X20=15MWh primair dus op COP1 15.000kWh.....
En je kunt niet koelen in de zomer, en je moet alsnog iets hebben voor SWW.

Waarom doe je dit? Dit is gewoon energieverspilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:49:
[...]

Graag eenduidige eenheden gebruiken, W/m3 is geen gangbare maat voor het aanduiden van energievraag.

Het doel van IR verwarming is toch niet om je hele huis te verwarmen maar juist alleen de plek waar iemand verblijft? Dat is denk ik de enige reden waarom het goedkoper zou zijn dan straalkacheltjes, die een hele ruimte verwarmen.

Dus beide COP1, maar andere toepassing maakt dat je minder verbruikt met IR. Corrigeer mij als het niet zo werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-04 09:21
ilNero074 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:50:
[...]
Kun je hier al iets over zeggen? Ik ben ook op zoek naar en paneel voor op onze zolderkamer (kantoor voor de komende tijd, momenteel ook met zo'n föhn naast me ;) ). Gaat om een ruimte van 16m2 met schuine daken en dakkapel. Ben benieuwd!
Over ruim een week :). Na het weekend wordt hij geleverd.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-04 16:03
bbbrumbrum schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:49:
[...]

Ik zou bijna denken dat er een rekenfout in zit. 15.000 kWh is ongeveer 54 gigajoule (stadsverwarming eenheid) wat bij een gebruikelijke prijs van 24 euro per gj uitkomt op 1296 euro aan kosten.
Zelfs voor 260 m2 is dat nogal veel.

Ik vermoed dat dit het verbruik per jaar zou zijn? Wat nog 108 euro per maand is. Dat is naast de vaste kosten en het warm water verbruik.
Klinkt als vrij veel.

Ik denk dat hier puur gaat om een test en eventueel het kunnen demonstreren van de werking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leona
@bbbrumbrum Ik heb toch niet gezegd dat overal dezelfde warmtevraag is? Ik zou dan, als overal dezelfde warmtevraag is, een vermogen moeten installeren van 15Kw. Als ik dus 's avonds op kantoor ben, zal ik het daar warm willen hebben, maar in de slaapkamer niet. Daar wordt hooguit iets bijverwarmd. In iedere ruimte waar panelen komen, zal ook een thermostaat komen. Het geïnstalleerde vermogen zegt toch niets over het daadwerkelijk verbruik? Dus de energieverspilling zie ik niet, je zet toch ook niet overal je cv radiators open?

[ Voor 0% gewijzigd door Leona op 15-10-2020 20:27 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasjo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22-10-2020
Ik lees dat hier al ver gevorderde onderzoekers zijn :)
Zou één van jullie mij kunnen vertellen of infraroodpanelen ook koude val tegen kan gaan?
Ons woonkamertje van ca. 20M² wordt verwarmt door vloerverwarming echter door het erkerraam ervaren wij een koude stroom komend van achter de bank.
Onder het raam zou ik een verwarmingsbron willen plaatsen om de koude val tegen te gaan.
Toevallig zag ik bij de bouwmarkt een infraroodpaneel en ik dacht nou dat zou een goede optie kunnen zijn echter kan ik niet echt duidelijk krijgen of een infraroodpaneel hier wel geschikt voor is.
Helemaal in de avond als het paneel achter het gordijn verdwijnt ben ik benieuwd of deze hiervoor wel geschikt voor is om de koude luchtstroom te verwarmen.
Ben benieuwd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supervinnie40
Lasjo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:49:
Ik lees dat hier al ver gevorderde onderzoekers zijn :)
Zou één van jullie mij kunnen vertellen of infraroodpanelen ook koude val tegen kan gaan?
Ons woonkamertje van ca. 20M² wordt verwarmt door vloerverwarming echter door het erkerraam ervaren wij een koude stroom komend van achter de bank.
Onder het raam zou ik een verwarmingsbron willen plaatsen om de koude val tegen te gaan.
Toevallig zag ik bij de bouwmarkt een infraroodpaneel en ik dacht nou dat zou een goede optie kunnen zijn echter kan ik niet echt duidelijk krijgen of een infraroodpaneel hier wel geschikt voor is.
Helemaal in de avond als het paneel achter het gordijn verdwijnt ben ik benieuwd of deze hiervoor wel geschikt voor is om de koude luchtstroom te verwarmen.
Ben benieuwd!
Ik denk dat je hier juist meer convectie wil. En IR paneel verwarmd de oppervlakte waar de straling tegenaan "botst", naast dat het zelf ook warm wordt. De convectie is volgens mij niet zo heel erg sterk.
In jouw geval valt de koude lucht naar beneden waar het pas opwarmt wanneer het in aanraking komt met iets warms (zoals de bank, vloer, tafel etc). Het is de vraag of het beetje convectie van het paneel voldoende is om de koudeval tegen te gaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:18

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Lasjo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:49:
Zijn gordijnen geen optie?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lasjo
supervinnie40 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:34:
[...]

Ik denk dat je hier juist meer convectie wil. En IR paneel verwarmd de oppervlakte waar de straling tegenaan "botst", naast dat het zelf ook warm wordt. De convectie is volgens mij niet zo heel erg sterk.
In jouw geval valt de koude lucht naar beneden waar het pas opwarmt wanneer het in aanraking komt met iets warms (zoals de bank, vloer, tafel etc). Het is de vraag of het beetje convectie van het paneel voldoende is om de koudeval tegen te gaan...
Bedankt voor jouw reactie, mijn gevoel zegt hetzelfde dus ik denk aan een elektrische convector en deze op lage stand onder het raam te laten draaien zodat deze de koudeval tegen gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasjo
Microkid schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:33:
[...]

Zijn gordijnen geen optie?
Gordijnen zijn aanwezig echter houden deze onvoldoende de koude luchtstroom tegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Lasjo schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 07:57:
[...]

Gordijnen zijn aanwezig echter houden deze onvoldoende de koude luchtstroom tegen...
Warme lucht stijgt, koude lucht daalt. Misschien dat de koude lucht gewoon onder het gordijn door komt? Kun je een plaatjes schetsen van hoe de situatie is? Dat maakt het makkelijker om te visualiseren hoe het eruit ziet bij jou.

Microkid, inmiddels heb je je ir paneel even in huis. Zijn er nieuwe bevindingen hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJapie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:51
Wij hebben op de zolder van ons nieuwbouwhuis (open ruimte van circa 45m2 met een ~4.5m hoog schuin dak) in een hoek een werkplek gerealiseerd waar sinds Corona dagelijks wordt gewerkt. We hebben geen verwarming op zolder, maar inmiddels begint het kouder te worden en neemt de behoefte hieraan wel toe.

We hebben de mogelijkheid om een radiator te plaatsen op zolder en aan te sluiten op de stadsverwarming, maar ik vraag me af of dat de meest efficiente oplossing is. Van mij hoeft niet de hele ruimte verwarmd te worden -dat voelt als energieverspilling- als het maar behaaglijk is op de plek waar het bureau staat.

Bij het zoeken naar alternatieven kwam ik onder meer bij infraroodverwarming tegen waarmee je meer gericht lijkt te kunnen verwarmen. Ik heb dit topic dan ook met interesse doorgenomen. In plaats van een radiator zou ik bijv. een infraroodpaneel kunnen plaatsen op de muur achter het bureau, maar ik twijfel of dat inderdaad tot een comfortabel verwarmde werkplek leidt en eveneens of het efficienter (qua energieverbruik en kosten) gaat zijn dan een gewone radiator laten loeien. Wat zouden jullie adviseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-04 10:19
Net als velen andere in dit topic, ben ik op zoek naar een efficiente verwarming voor mijn nieuwe thuiskantoor (16m2). De ruimte is matig geisoleerd (jaren 30 woning), daar zijn we nog mee aan de slag. Nu kan ik een convector kachel plaatsen, maar dat lijkt mij wat zonde... Ik ben daarom aan het kijken naar een infrarood oplossing, maar zie ook door de bomen het bos niet meer.

Ik heb mijn oog, n.a.v. dit topic, laten vallen op dit apparaat: https://www.warmtepanelen...g/elion-werkplekverwarmer

Deze zou ik dan onder mijn bureau monteren zodat ik warme benen en voeten heb. De rest volgt dan van zelf hoop ik ;). Ik zie alleen geen ervaringen met deze oplossing of specifieke bureauverwarmers. Heeft iemand hier ervaring mee? Alternatieven zijn ook welkom, ik lever daar graag de informatie voor aan die nodig is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapps
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-09-2023
Zelfde verhaal hier. De volledige werkplek in een hoek van de zolder-slaapkamer met een gewone elektrische kachel is niet haalbaar. Het volume is te groot. Infrarood zou een prima oplossing zijn maar ik heb toch een aantal bedenkingen : er wordt nergens gepraat over beveiligingen bvb tegen oververhitting. Als je zo'n paneel met voetjes op de grond zet dan is het risico op brand toch wel groot. Dat ding wordt zo'n 110°C warm en vroeg of laat wordt het omgestoten of komen mijn kinderen op het idee om er iets over te hangen om te drogen of zo. Het paneel dat Muncher voorstelt heeft op dat vlak dan toch al het voordeel dat er een rooster voorzit.

Mijn werkplek is half onder het schuine deel van het dak in een hoek. Ik wou het paneel schuin achter mij zetten zodat mijn rug rechtstreeks bestraald wordt (ik ben rugpatient) en de rest via de reflecties op de muren van de hoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
lapps schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:23:
Als je zo'n paneel met voetjes op de grond zet dan is het risico op brand toch wel groot. Dat ding wordt zo'n 110°C warm
Tenzij je witte fosfor in je kamer bewaart (niet aan te raden) is het niet mogelijk om brand te veroorzaken met zo'n lage temperatuur, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Zie bijvoorbeeld deze tabel. Alles met een TÜV-keurmerk heeft een oververhittingsbeveiliging, en ik denk CE ook wel, maar daar weet ik het minder zeker.

[ Voor 20% gewijzigd door Aftansert op 21-10-2020 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 25-04 13:49

Sharky

Skamn Dippy!

ocmer schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:58:
Hoe comfortabel is infraroodverwarming als deze steeds vanaf de zijkant op je schijnt?

Mijn thuiswerkplek verdient wat extra verwarming. Maar dan zou het paneel rechts van me hangen op een kleine meter afstand. Is dat comfortabel of vervelend als je lichaam alleen van rechts wordt verwarmd?
Weet je hier inmiddels meer over? Ik wil namelijk ook een paneel naast me hangen zodat het zowel boven als onder mijn bureau comfortabel is. Voor mijn gevoel is er niet veel vermogen nodig voor zo'n kleine afstand maar ik zou niet weten hoeveel.

This too shall pass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:35
Sharky schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:07:
[...]

Weet je hier inmiddels meer over? Ik wil namelijk ook een paneel naast me hangen zodat het zowel boven als onder mijn bureau comfortabel is. Voor mijn gevoel is er niet veel vermogen nodig voor zo'n kleine afstand maar ik zou niet weten hoeveel.
Ik heb een 600W Eurom paneel aangeschaft maar nog geen tijd gehad om hem op te hangen; dat wordt waarschijnlijk dit weekend. Daarna zal ik mijn ervaringen posten.

[ Voor 8% gewijzigd door ocmer op 21-10-2020 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapps
Aftansert schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:58:
[...]

Tenzij je witte fosfor in je kamer bewaart (niet aan te raden) is het niet mogelijk om brand te veroorzaken met zo'n lage temperatuur, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Zie bijvoorbeeld deze tabel. Alles met een TÜV-keurmerk heeft een oververhittingsbeveiliging, en ik denk CE ook wel, maar daar weet ik het minder zeker.
Als je daar iets overhangt zal die temperatuur snel oplopen vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
lapps schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:58:
[...]
Als je daar iets overhangt zal die temperatuur snel oplopen vermoed ik.
Als je alleen wilt horen wat je zelf denkt, waarom stel je dan überhaupt nog een vraag? Nee, en de motivatie om uit te leggen waarom ontbreekt me een beetje zo.

[ Voor 10% gewijzigd door Aftansert op 21-10-2020 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick43
  • Laatst online: 20-03 12:30
Hallo allen, goed item dit. Ik heb het helemaal doorgelezen. Interessant. Ook ik ga een paneel aanschaffen voor mijn badkamer van 15m2. Redelijk geïsoleerd. 1 buitenmuur, ook geïsoleerd. Op dit moment denk ik aan een sunjoy sr9. Voor mij is een snelle opwarmtijd belangrijk daar ik enkel het paneel aan wil zetten bij daadwerkelijk gebruik. De panelen van sunjoy zijn fors aan de prijs maar als dat kwaliteit oplevert dan heeft dat mijn voorkeur.
Ik zou graag een timer van 30 minuten bij het paneel willen zodat hij hierna automatisch uitspringt. Dit daar mijn kinderen dit ook gaan gebruiken en ik bang ben dat zij wel eens vergeten het paneel uit te zetten. Ik ga het paneel horizontaal aan de muur hangen, een beetje richting de vloer gekanteld.
Vragen: denken jullie dat sr9 wenselijk is voor mijn badkamer of zou ik voor een lager wattage moeten gaan.
Zijn er nog andere kwalitatief goede merken?
Hebben jullie een suggestie voor het automatisch uitgaan na 30 minuten?
@ microkid : bevalt het paneel en hoe snel voel je de warmte. Hoe groot is jou badkamer en voldoet het paneel?
Bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 25-04 20:10
ocmer schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:18:
[...]

Ik heb een 600W Eurom paneel aangeschaft maar nog geen tijd gehad om hem op te hangen; dat wordt waarschijnlijk dit weekend. Daarna zal ik mijn ervaringen posten.
Ah een andere Remco (gok ik zo) Ik had zelf ook de Eurom's op het oog mede omdat Eurom geen kleine jongen is op het gebied van verwarming. Echter kan ik nergens technische specificaties over de panelen vinden, of dat het honkie tonky panelen zijn en wat de oppervlakte temperatuur is. Ben erg benieuwd naar jouw bevindingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Rick43 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:07:
@ microkid : bevalt het paneel en hoe snel voel je de warmte. Hoe groot is jou badkamer en voldoet het paneel?
Bvd
Mijn badkamer heeft ongeveer dezelfde oppervlakte. De ervaring is dat ik het paneel aanzet zodra ik wil gaan douchen. Als eerste. Dus eerst paneel aan, dan pas spullen pakken, uitkleden enz. Dan voel ik al wat warmte. Na de douchebeurt is het al zo'n 2 graden warmer in ong 10 minuten (van 16 naar 18+ graden), dus echt snel. Als je je daarna afdroogt voel je de warmte zeker en wordt het steeds aangenamer, het voelt lekker en niet meer koud, temperatuur loopt verder op.
Voor mij voldoet het. Ik weet nu zeker dat 950W geen verkeerde keuze was. Wellicht heb je op papier minder nodig voor deze oppervlakte, maar met het extra vermogen merk je dat het snel warm wordt, ook omdat het paneel na 3 minuten al op >100 graden zit. Mocht je het echt goed warm willen, dan kan je kiezen om hem bijv een kwartier of half uur eerder aan te zetten zodat je al flink wat warmte hebt.

Wat ik wellicht wel ga doen, is de locatie van het paneel aanpassen. Momenteel hangt het aan een design radiator, maar ik overweeg hem toch aan het plafond te hangen, zodat de warmte beter verspreid wordt.

[ Voor 19% gewijzigd door Microkid op 23-10-2020 21:06 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:02
Rick43 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:07:
Hallo allen, goed item dit. Ik heb het helemaal doorgelezen. Interessant. Ook ik ga een paneel aanschaffen voor mijn badkamer van 15m2. Redelijk geïsoleerd. 1 buitenmuur, ook geïsoleerd. Op dit moment denk ik aan een sunjoy sr9. Voor mij is een snelle opwarmtijd belangrijk daar ik enkel het paneel aan wil zetten bij daadwerkelijk gebruik. De panelen van sunjoy zijn fors aan de prijs maar als dat kwaliteit oplevert dan heeft dat mijn voorkeur.
Ik zou graag een timer van 30 minuten bij het paneel willen zodat hij hierna automatisch uitspringt. Dit daar mijn kinderen dit ook gaan gebruiken en ik bang ben dat zij wel eens vergeten het paneel uit te zetten. Ik ga het paneel horizontaal aan de muur hangen, een beetje richting de vloer gekanteld.
Vragen: denken jullie dat sr9 wenselijk is voor mijn badkamer of zou ik voor een lager wattage moeten gaan.
Zijn er nog andere kwalitatief goede merken?
Hebben jullie een suggestie voor het automatisch uitgaan na 30 minuten?
Bvd
Voor de badkamer zou ik juist voor een hoge wattage gaan omdat je daar maar kort bent, heb eens een 300watt paneel gehad en was compleet waardeloos, deed niks ook bij letterlijk eronder staan voelde je amper iets.
De plaat later onder een werkplek/bureau gemonteerd en daar werkt het wel prima.

Voor de badkamer heel eenvoudig, hang hem aan een PIR (IR bewegingssensor).

Zo heb ik een bewegingsmelder in de badkamer aan de ledlamp+afzuiging zitten, gewoon idiaal je loopt binnen en de afzuiging gaat ook meteen harder tot 7 minuten na detectie(kun je zelf instellen).

In mijn badkamer (systeemplavond) zit een inbouw IR bewegingssensor.
En bij het toilet een IR bewegingsensor op de plek van de lichtsensor.

Dus nee je hoeft geen hak en breekwerk doen ze kunnen gewoon op de plek waar je normaal de schakelaar hebt zitten en ze kosten geen drol, je moet dan wel even een nulldraad erbij trekken indien het op de plek van de schakelaar moet maar dat is heel eenvoudig klaar.

Voorbeeld:
https://www.conrad.nl/p/r...0-relais-wit-ip20-1425528

In prencipe kan het ook op de slaapkamer maar dan laat je er een schakelaar tussen zodat je het wel kan "overrullen" door handmatig uitzetten als je er toch bent in de ruimte.

@modjes dit is niet om reclame te maken maar om een voorbeeld te tonen.

Mijn mening IR platen zijn niet bedoelt een ruimte op te warmen maar echt als lokaal verwarming als je in het directe stralingsveld aanwezig bent anders gaat het snel bakken geld kosten en kan je net zo goed een convectorkachel neerzetten.

Beste is daarom de grotere vermogens panelen te hebben, je kan ze ook dimmen als het net iets teveel is.
Mijn inductiekookplaat trekt ook gerust 4000watt in praktijk maar omdat die dagelijks ook maar kort aan staat zie ik dat amper tot niet terug op de energierekening, dus laat je niet zo schrikken van die grotere vermogens.

Mocht ik het opnieuw doen in de badkamer voor aan het plafond zou het minimaal 600watt worden van een A merk bij een 60x60 tegel(bij grotere panelen dus nog meer vermogen).

Praktijk is gewoon dat de vloer ijskoud blijft en gewoon niet fijn, beton/steen opwarmen kost gewoon aardig wat tijd en daar sta je dan op blote voeten...

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 23-10-2020 21:25 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bits!
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Met veel interesse heb ik dit topic doorgelezen en ook ik ben aan het uitvinden of een ir-paneel voor het (bij)verwarmen van mijn werkplek op zolder (zonder cv verwarming, momenteel alleen een elektrisch kacheltje) goed te doen is. Ik heb nog een paar vraagjes:
1. Er wordt gesproken over minder goede merken: welke merken moet ik zeker links laten liggen?
2. Is er iets van een maximale afstand tussen het paneel en mijn werkplek? Ik ben van plan het paneel verticaal te plaatsen zodat ik niet de hele dag de warmte op mijn hoofd heb. De muur achter me is zo'n 1,5m van mijn bureaustoel verwijderd
3. Welk formaat zouden jullie adviseren? Kan het een klein vierkant paneel zijn, of is de bundel die eruit komt dan te smal?
4. Kan je op panelen doorgaans ook het vermogen instellen, dus dat je een paneel ook op half vermogen kan zetten, of is het altijd/meestal alles of niets?

Canon EOS 60D + 24-105mm f/4 L + 70-200mm f/4 L + 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomF
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-04 16:18
Ik heb dit topic ook met veel interesse gevolgd. Wij zijn uiteindelijk gegaan voor de https://www.coolblue.nl/p...oleil-450-glass-wifi.html. Mijn plan is deze onder het bureau aan de wand te monteren zodat vooral onze benen warm
Blijven. Het is puur bedoeld voor extra verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-03 15:03
Ik heb dezelfde enzelfde ophanging voor ogen,
het zal alleen de hoofdverwarming worden in het kantoor naast het huis (geïsoleerde schuur)

Ik vraag me alleen af als hij onder het bureau hangt, geen koude voeten of benen..maar wat met de handen?
Het bureaublad verstoort de golfen tussen infrarood en bovenlichaam.

Aan de andere kant heb ik ook zitten kijken naar een plafondsysteem..maar dan heb je weer een warm bovenlichaam...en koude voeten..kortom best lastig...

Vd rest klinkt die eurom goed ook via WiFi aan te sturen, maar ik zou hem liever in het zwart willen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Ik heb van het weekend het paneel verplaatst van de designradiator aan de zijkant naar het plafond, min of meer in het midden, boven de wastafel. Gisteren getest: paneel aangezet bij 18 graden op de thermostaat. Na ruim een kwartier (incl. douchen) stond de thermostaat op 21 graden. Het voordeel van aan het plafond: warmte komt veel gelijkmatiger de ruimte in (vanaf boven, ipv van 1 zijde) en warmt daardoor blijkbaar sneller op. De spiegel bleef ook mooi droog, blijkbaar omdat deze wat warmte oppikt. En als je er onder staat voel je lekker de warmte. Eerste ervaring na deze aanpassing is dus prima, de komende dagen zullen het moeten bewijzen.
PS: Ophangen aan het plafond was ook het advies van de leverancier. Aan de wand kan altijd zei hij, maar je verliest dan wat rendement vanwege de minder gunstige lokatie. (immers, bij monteren aan de wand blijft de wand waar het paneel aan hangt koud, terwijl bij montage aan het plafond alle 4 wanden warm worden).

[ Voor 19% gewijzigd door Microkid op 26-10-2020 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomF
Verwarming onder het bureau bevalt tot nu toe prima! De eurom verbruikt ook weinig stroom als je de temperatuur niet te hoog zet. Voor de koude handen zit ik nog te denken aan: https://nl.aliexpress.com...937460.0.0.10582e0exnORef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pterke
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12-12-2020
Ik heb de Eurom 601, afgelopen winter getest maar als je die als enige verwarming in een koude ruimte gebruikt om alleen jezelf op te warmen(+/-50 cm afstand zittend) dan voel je er nauwelijks iets van terwijl hij toch een oppervlak van 8 m2 aan zou moeten kunnen. In een slaapkamertje van een paar m2 die afgesloten is merk je dat de temp iets omhoog gaat maar niet noemenswaardig, de kou is eraf zeg maar. Zoals eerder vermeld, leuk voor erbij als 2e verwarming onder bijvoorbeeld een bureau, maar Eurom valt voor mij af. Ik ben dan ook benieuwd naar merken waarmee wel positieve ervaringen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomF
Maar als je een hele ruimte wilt opwarmen, kan je toch beter kiezen voor convectieverwarming? Volgens mij is infrarood juist geschikt als directe stralingswarmte en minder om een gehele ruimte te verwarmen.

Zoiets bijvoorbeeld: https://www.coolblue.nl/p...m-alutherm-2500-wifi.html

[ Voor 18% gewijzigd door TomF op 26-10-2020 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pterke
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12-12-2020
Dat klopt, het ir paneel is bedoeld om de mens binnen die beperkte aangegeven ruimte/bereik te verwarmen, ik hoef niet de gehele ruimte op te warmen omdat ik altijd op dezelfde plek zit. Daar zou m.i. de besparing in moeten zitten, maar dan moet het wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapps
Het wordt deze : DeLonghi HMP 2000. Het valt me op dat er zelfs bij deze 2000 Watt-er in de handleiding vermeld staat dat die te gebruiken is in goed geïsoleerd ruimtes. Vandaar dat ik er in onze situatie niet op vertrouw dat een 600W paneel gaat voldoen. De bedoeling is dat mijn rug rechtstreeks verwarmd wordt en mijn voorkant via reflecties op de wanden. Het wordt zaterdag geleverd maar de echte test zal pas deze winter zijn. Ik probeer eraan te denken hier een update te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomF
lapps schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:15:
Het wordt deze : DeLonghi HMP 2000. Het valt me op dat er zelfs bij deze 2000 Watt-er in de handleiding vermeld staat dat die te gebruiken is in goed geïsoleerd ruimtes. Vandaar dat ik er in onze situatie niet op vertrouw dat een 600W paneel gaat voldoen. De bedoeling is dat mijn rug rechtstreeks verwarmd wordt en mijn voorkant via reflecties op de wanden. Het wordt zaterdag geleverd maar de echte test zal pas deze winter zijn. Ik probeer eraan te denken hier een update te schrijven.
Is dit wel een infraroodverwarming? Het lijkt meer op een gewone elektrische kachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onerzease
  • Laatst online: 30-07-2021
Microkid schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 07:54:
Ik heb van het weekend het paneel verplaatst van de designradiator aan de zijkant naar het plafond, min of meer in het midden, boven de wastafel. Gisteren getest: paneel aangezet bij 18 graden op de thermostaat. Na ruim een kwartier (incl. douchen) stond de thermostaat op 21 graden. Het voordeel van aan het plafond: warmte komt veel gelijkmatiger de ruimte in (vanaf boven, ipv van 1 zijde) en warmt daardoor blijkbaar sneller op. De spiegel bleef ook mooi droog, blijkbaar omdat deze wat warmte oppikt. En als je er onder staat voel je lekker de warmte. Eerste ervaring na deze aanpassing is dus prima, de komende dagen zullen het moeten bewijzen.
PS: Ophangen aan het plafond was ook het advies van de leverancier. Aan de wand kan altijd zei hij, maar je verliest dan wat rendement vanwege de minder gunstige lokatie. (immers, bij monteren aan de wand blijft de wand waar het paneel aan hangt koud, terwijl bij montage aan het plafond alle 4 wanden warm worden).
Ik ga waarschijnlijk voor dezelfde optie als bij jullie, mijn vraag echter, heb je een foto van het paneel aan het plafond gemonteerd? Ik hoorde van de leverancier dat er een frame om het paneel heen zit maar kon niet echt een duidelijke foto op internet vinden. Is dit heel storend?
Ook zit ik te denken om hem te schakelen met het licht, denk je dat dit een overkill gaat worden als je bijvoorbeeld 30/45 min in bad gaat zitten of komt er niet zo veel warmte van het paneel af?
Onze badkamer is ongeveer 12m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
lapps schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:15:
Hmm, interessante keuze, let wel op dat dit geen IR is...
TomF schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:25:
[...]

Is dit wel een infraroodverwarming? Het lijkt meer op een gewone elektrische kachel.
Dat ook niet helemaal haha, het is een Mica verwarming,

This stone type material is known as Mica.

Several layers of Mica sheets are used in manufacturing a Micathermic heater.
Mica is the most important component of this heater. It is responsible for helping the heater to relay the heat to different areas in the room.
One of mica's properties includes producing electromagnetic waves when this stone-type material is heated.
These waves, in turn, heat up the entire room.

En dan een verschil

Infrared heating is faster than convection heating, but the further you are from the infrared heater, the less you will feel its effects.

Micathermic heaters use electromagnetic rays to heat a room. Their heating methods combine both convection and infrared heating for faster and effective. Micathermic heaters heat objects first at an equal rate, and the objects heat the air simultaneously. This heats the room faster than other methods.

ik weet nog niet zo goed wat ik er van moet vinden en kan ook niet zo heel veel over de "gezondheid factor" (want andere soort straling) of het echte verschil met IR panelen vinden. Wellicht iemand die meer ervaring hiermee heeft?

Hier nog wat interessante links:
https://www.newair.com/bl...ster-than-regular-heaters
https://www.newair.com/bl...c-panel-heating-even-mean

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Onerzease schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:30:
[...]

Ik ga waarschijnlijk voor dezelfde optie als bij jullie, mijn vraag echter, heb je een foto van het paneel aan het plafond gemonteerd? Ik hoorde van de leverancier dat er een frame om het paneel heen zit maar kon niet echt een duidelijke foto op internet vinden. Is dit heel storend?
Ook zit ik te denken om hem te schakelen met het licht, denk je dat dit een overkill gaat worden als je bijvoorbeeld 30/45 min in bad gaat zitten of komt er niet zo veel warmte van het paneel af?
Inschakelen met het licht lijkt me niet handig. Waarom zou je het ding aanzetten in de zomer? :) Daarnaast zal het mogelijk zelfs te warm worden na een tijdje, als je hem niet regelt op een bepaalde ruimtetemperatuur.

foto. (draadje moet ik nog even netjes wegwerken in een kabelgootje).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0pGt0-FNxTvt-PhJhzJFykUJHI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GWLlOp1Qr3UfcsCKzRWz62kn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Onerzease schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:30:
[...]

Schakelen met licht is natuurlijk mogelijk, maar je wilt dan wel een thermostaat zodat de plaat stopt met verwarmen als een bepaalde temperatuur in de badkamer is bereikt.
Je zou ook een extra (zwarte) schakeldraad kunnen trekken naar je lichtschakelaar en deze dan vervangen door een dubbele wipschakelaar: 1 kant voor licht en 1 kant voor het paneel.

Het is mij nog niet helemaal duidelijk of de panelen die geschikt zijn voor plafond over zo'n thermostaat beschikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onerzease
  • Laatst online: 30-07-2021
Ja daar hebben jullie wel wee gelijk in. In de zomer aanzetten is inderdaad een beetje overdreven 😜. Bedankt voor de foto, het is toch wel een grotere unit dan ik voor ogen had. Ik heb ondertussen contact met iemand die dealt in ThermIQ panelen. Als ik meer weet of iets heb hangen zal ik de ervaring daarover ook delen.
Hoe ik hem ga schakelen ga ik inderdaad ook nog even over nadenken. Ik denk dat de combi met thermostaat toch de beste oplossing gaat worden. To be continued

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Onerzease schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:41:
Ja daar hebben jullie wel wee gelijk in. In de zomer aanzetten is inderdaad een beetje overdreven 😜. Bedankt voor de foto, het is toch wel een grotere unit dan ik voor ogen had.
Foto vertekend een beetje, het ding is 60x150, dus valt best mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-04 17:07

Cis

Gaat infraroodwarmte door een glazen douchedeur heen?
Ik wil een paneel t.o. de douche plaatsen, maar in de regel doen we de cabinedeur dicht als we douchen en afdrogen. En juist bij het afdrogen krijgen we het koud. Buiten de cabine is het overigens dan nóg kouder.

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Cis schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:09:
Gaat infraroodwarmte door een glazen douchedeur heen?
Nee. Infrarood weerkaatst op glas en gaat er amper doorheen. Het kan dus prima warm worden in je badkamer, mits je het paneel aan het plafond hangt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VR_Bosch
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-10-2024
Geïnspireerd door de verhalen hier overgegaan tot de aanschaf van 2 infraroodpanelen.
Zolderkamer (op Noord-Oost) in jaren 30 huis voorzien van Evohome zoneverwarming.

Studerende zoon klaagde over koude handen en voeten omdat de (enkele) radiator op vier meter afstand zit van zijn bureau. Het bureau is ingebouwd in de muur tegenover de radiator.

De oplossing: een infraroodpaneel onder en boven het bureaublad tegen de muur.

Me daarbij laten leiden door informatie die ik vond op: https://www.infraroodverw...ste-infrarood-paneel.html . Panelen geselecteerd op afmetingen van het paneel, Wattage en temperatuur van het paneeloppervlak.
Vervolgens 2 Ecaros panelen gekocht: https://www.luchtreiniger...-260-watt-30-x-90-cm.html
Om e.a.a goed te regelen en rekening te kunnen houden met de temperatuur in de kamer zijn deze afzonderlijk gekoppeld aan zwave dimmers https://www.robbshop.nl/t...?sqr=TKB%20home%20dimmer&.

Die worden aangestuurd door een https://getvera.com/products/philio-smart-color-button.
Deze geeft door middel van kleuren de instelling van de temperatuur aan. Zo kunnen de panelen eenvoudig worden teruggeregeld via de "thermostaatknop".
Daarnaast worden de panelen automatisch teruggeregeld (Domoticz) als er vanuit Evohome een warmtevraag is en de temperatuur in de kamer bijna bereikt is.

Werkt fantastisch.
Thuiskomen, bij het bureau de Honeywell thermostaat op de gewenste temperatuur zetten en ook de Philio "thermostaat".
Terwijl het aan het bureau binnen 5 minuten warm is kan de kamer met de radiator opwarmen. Wat nu veel sneller gaat met de panelen aan.
Alleen nog even afwerken met wat kabelklemmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_YAyfQPb5gspGUGkjmK7Be1mmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CwV5JRkEfERVhnSaGX092XYK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53YOTFH5eM3bh54KWtV_EWsaSeo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/z5q5cerpIpI3jA9rUYtKfGhK.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ad9Md6y6_U67jzmRGhLvCAycUbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dRaKGPFnj8zDoy7ApBNsa6gj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

@VR_Bosch Zeg je nu dat je je paneel dimt via een dimmer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:35
SnoozeOperator schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:11:
[...]
Ah een andere Remco (gok ik zo) Ik had zelf ook de Eurom's op het oog mede omdat Eurom geen kleine jongen is op het gebied van verwarming. Echter kan ik nergens technische specificaties over de panelen vinden, of dat het honkie tonky panelen zijn en wat de oppervlakte temperatuur is. Ben erg benieuwd naar jouw bevindingen!
Na 3 werkdagen zijn mijn ervaringen met de Eurom Mon Soleil 601 wifi best goed. Ik heb een werkkamer met nauwelijks verwarming waar ik de hele dag achter de laptop zit. Ik heb het paneel rechts van me op ongeveer 80cm afstand hangen.

Het paneel warmt snel op en geeft fijne warmte af. Het voelt comfortabeler dan een electrische convectie kachel die ik had, daarmee werd het snel muf in mijn hok. Ook blijft de warmte beter hangen wanneer ik een deur open zet voor frisse lucht. Het is echter nog niet heel koud, dus ik weet niet hoe het gaat als het buiten echt koud is en de wind vol op mijn kamer staat.

Nadeel is dat het display waarop de ingestelde temperatuur staat aan de achterkant/zijkant zit. Vanaf mijn bureau kan ik het niet eenvoudig aflezen. De app is wel heel handig; ik vond die app in eerste instantie grote onzin, maar blijkt nu toch wel fijn.

Volgens mijn infrarood ( :) ) thermometer van ome Ali is de oppervlaktetemperatuur max 100 graden na een kwartiertje vol open.

[ Voor 4% gewijzigd door ocmer op 28-10-2020 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VR_Bosch
Microkid schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:58:
@VR_Bosch Zeg je nu dat je je paneel dimt via een dimmer?
Zeker.

De Sunnyheats waarin jij eerder je interesse uitsprak kunnen moduleren. Ze zullen daar ook de spanning aanpassen, lees het paneel "dimmen".

Tijdens mijn onderzoek kwam ik uit bij Rinus Kwakkel van https://www.enthus.nl/.

https://www.enthus.nl/kiesdejuistewamteregelaar

Hij biedt (handmatige) dimmers aan als oplossing. Dan kun je het ook automatiseren.
Werkt prima. Panelen zijn 260W en de dimmers kunnen 300W aan.
Ik wilde eerste een enkele Aeotec smart dimmer 6, maar die is nergens te krijgen. Die gaat tot 600W. Niet afdoende voor jouw oplossing.

De Zwave dimmers hebben nog even een probleem met het rapporteren van het stroomverbruik. Ze werken maar krijg ze niet goed herkend met OpenZWave i.c.m. de RaZberry. Dat hoop ik nog op te lossen.

[ Voor 10% gewijzigd door VR_Bosch op 28-10-2020 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lapps
SnoozeOperator schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:23:
[...]
Ik weet nog niet zo goed wat ik er van moet vinden en kan ook niet zo heel veel over de "gezondheid factor" (want andere soort straling) of het echte verschil met IR panelen vinden. Wellicht iemand die meer ervaring hiermee heeft?
Die "electromagnetic rays" zijn gewoon infrarood hoor. Dat Micathermic verhaal lijkt me door een marketeer geschreven. Vervang in die tekst gewoon elke "electromagnetic" door "infrared", en filter de marketing blah blah en slimmigheden eruit.

Alle objecten met een temperatuur boven het absolute nulpunt stralen IR uit. De manier waarop IR-panelen werken is gewoon door een stuk steen of glas of zo op te warmen. Hoeveel ze uitstralen is afhankelijk van de emissiviteit en de temperatuur van het object. Wat ze niet uitstralen geven ze op een andere manier af aan hun omgeving, in dit geval vooral door convectie.
De emissiviteit van mica is rond de 0,75 terwijl de meeste panelen eerder rond de 0,9 zitten. Die laatste zijn dus in wezen 90% IR paneel en bijna 10% convector (een klein gedeelte gaat verloren via geleiding). Mica-panelen zijn 75% IR paneel en 25% convector. Die 25% is dus niet verloren maar wordt op een andere manier afgegeven aan de ruimte.

Het voordeel van het mica paneel is dat er 2000 Watt aan energie kan induwen zonder dat het defect gaat door de hogere temperatuur. 75%, dus 1500W, van dat vermogen wordt uitgestraald als IR straling. Deze oplossing zorgt voor het grootste uitgestraalde vermogen IR straling met 1 enkel paneel die ik kon vinden. Bovendien gaat een groter deel van de straling mij bereiken doordat het paneel niet aan de muur hangt maar naar de muur voor en de muur vlak naast mij is gericht (mijn werkplek is in een hoek van de kamer). Die gaan een gedeelte van die straling reflecteren. Ik gok dat ik die 15% verschil in rendement er op die manier weer uit haal maar ik kon geen goede tabellen vinden met de IR reflectiviteit van diverse materialen om dat proberen te "guesstimaten".

Bovendien, mocht ik het paneel monteren op de wand voor mijn werktafel dan zou ik in de "schaduw" zitten van mijn monitoren. De achterkant van die monitoren zou worden opgewarmd terwijl ik zelf enkel wat gereflecteerde straling zou opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
VR_Bosch schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:27:
[...]

Zeker.

De Sunnyheats waarin jij eerder je interesse uitsprak kunnen moduleren. Ze zullen daar ook de spanning aanpassen, lees het paneel "dimmen".

Tijdens mijn onderzoek kwam ik uit bij Rinus Kwakkel van https://www.enthus.nl/.

https://www.enthus.nl/kiesdejuistewamteregelaar

Hij biedt (handmatige) dimmers aan als oplossing. Dan kun je het ook automatiseren.
Werkt prima. Panelen zijn 260W en de dimmers kunnen 300W aan.
Ik wilde eerste een enkele Aeotec smart dimmer 6, maar die is nergens te krijgen. Die gaat tot 600W. Niet afdoende voor jouw oplossing.

De Zwave dimmers hebben nog even een probleem met het rapporteren van het stroomverbruik. Ze werken maar krijg ze niet goed herkend met OpenZWave i.c.m. de RaZberry. Dat hoop ik nog op te lossen.
Allereerst bedankt voor je uitgebreide post, mooi om te zien wat mensen allemaal bedenken _/-\o_

Het is mij niet helemaal duidelijk, de link naar z wave dimmers die je geeft verwijst naar Z wave tussenschakelaars, op die webpagina staat nergens iets over dimmen of stroomverbruik meten.

Die Philio Smart Color Button is naar wat ik begrijp geen thermostaat maar een schakelaar waarmee je een bepaalde 'stand' (van 0-100 oid) kan doorgeven? En de dimmers begrijpen deze stand en zorgen ervoor dat er bijvoorbeeld maar 100 watt naar de panelen gaan?

Hoe weet jouw oplossing wat de temperatuur is van de ruimte, waar zit de thermometer verstopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VR_Bosch
Wolly schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:53:
[...]

Allereerst bedankt voor je uitgebreide post, mooi om te zien wat mensen allemaal bedenken _/-\o_

Het is mij niet helemaal duidelijk, de link naar z wave dimmers die je geeft verwijst naar Z wave tussenschakelaars, op die webpagina staat nergens iets over dimmen of stroomverbruik meten.

Die Philio Smart Color Button is naar wat ik begrijp geen thermostaat maar een schakelaar waarmee je een bepaalde 'stand' (van 0-100 oid) kan doorgeven? En de dimmers begrijpen deze stand en zorgen ervoor dat er bijvoorbeeld maar 100 watt naar de panelen gaan?

Hoe weet jouw oplossing wat de temperatuur is van de ruimte, waar zit de thermometer verstopt?
Excuus. Link verwees inderdaad naar een gewone tussenstekker. Inmiddels aangepast.
Het gaat om een TKB TZ 67-G. https://www.robbshop.nl/t...kker-dimmer?sqr=tkb%2067&.

En deze meten idd stroomverbruik niet zie ik nu.
Heb waarschijnlijk de TZ 67 en TZ 69 door elkaar gehaald bij het uitzoeken. Balen.

De Zwave dimmers koppel je in groep 2 aan de Philio button. En de dimstand van de Philio (of aan/uit) wordt dan doorgegeven aan de dimmers. Het is inderdaad geen thermostaat, maar qua visuele feedback zie je goed op welke waarde je de dimmer hebt ingesteld. .

Zie hier: https://www.youtube.com/watch?v=rR9C8LJGkLo

De thermometer zit niet verstopt. Die hangt boven de Philio op de tweede foto. Het is een Honeywell round wireless thermostaat die ook als als remote temperatuursensor voor de Evohome HR 92 thermostaatknop in de kamer dient. Maar je kunt als je Domoticz gebruikt ook een compatible Wifi thermometer gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CvGrwlevQE62N_Sox-xShfsQ1jU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bw7I8QlJglfWodIHLXY15ig6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOi74mfuj7eIKcYuF-qtwesUjIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BrfvSMBGdxdF4T792wGoF8HJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door VR_Bosch op 29-10-2020 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
lapps schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:46:
[...]

Die "electromagnetic rays" zijn gewoon infrarood hoor. Dat Micathermic verhaal lijkt me door een marketeer geschreven. Vervang in die tekst gewoon elke "electromagnetic" door "infrared", en filter de marketing blah blah en slimmigheden eruit.

Alle objecten met een temperatuur boven het absolute nulpunt stralen IR uit. De manier waarop IR-panelen werken is gewoon door een stuk steen of glas of zo op te warmen. Hoeveel ze uitstralen is afhankelijk van de emissiviteit en de temperatuur van het object. Wa*KNIP*
Ik heb geen idee of het zo "makkelijk" is daar heb ik A de ervaring niet voor en B ik heb nooit een IR paneel open gemaakt. Van de foto's die ik op het internet tegen kom zie ik niet dat alle IR panelen gewoon een stuk steen opwarmen zoals jij aangeeft.
Daarnaast bestaat die "mica" tech al sinds 2008 ergens en zien die dingen er ook aanzienlijk anders uit dan de IR panelen van nu. De prijzen en wattages zijn ook behoorlijk verschillend! kan me niet voorstellen dat het allemaal zo kort door de bocht hetzelfde is want Eurom had bijvoorbeeld ook Mica panelen maar heeft die uit de handel gehaald. Sterker nog bijna alle panelen van verschillende aanbieders zijn niet meer te krijgen. Als dit zo'n goede technologie is/was waarom is dit dan nooit echt mainstream geworden vraag ik me dan af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-04 09:21
Mijn bestelling via Amazon is gecancelled door de seller. Hij wil bij nader inzien toch niet naar NL versturen.

Dus ik ben opnieuw op zoek naar een paneel;
- Liefst met een thermostaat ingebouwd maar mag inmiddels op het stopcontact
- Om en na bij 50 x 90 cm of 60 x 60 voor recht boven bureau
- Niet te zwaar: < 7 kg?
- 400w
- Ongeveer 200 euro

Ik had bijna deze besteld maar daar komt dan nog 60 euro voor een thermostaat bij..

Iemand nog suggesties?

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deBennie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:03
Dzine schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:01:
Mijn bestelling via Amazon is gecancelled door de seller. Hij wil bij nader inzien toch niet naar NL versturen.

Dus ik ben opnieuw op zoek naar een paneel;
- Liefst met een thermostaat ingebouwd maar mag inmiddels op het stopcontact
- Om en na bij 50 x 90 cm of 60 x 60 voor recht boven bureau
- Niet te zwaar: < 7 kg?
- 400w
- Ongeveer 200 euro

Ik had bijna deze besteld maar daar komt dan nog 60 euro voor een thermostaat bij..

Iemand nog suggesties?
Ik heb deze:
https://www.ts24.nl/produ...00-Wifi-Infrarood-Paneel/

Effe snel gezocht, is vast ook wel goedkoper te krijgrn.
Prima ding, ingebouwde thermostaat èn 2e thermostaat aan een snoer (2 meter zoiets). Ophangbaar, maar er zitten ook pootjes bij. En wifi. Prima ding! Maakt mn kamertje na ongeveer een half uur behaaglijk warm. :)
Ik heb m onder mn bureau staan, op ongeveer 30cm van mn benen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lapps
deBennie schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:23:
[...]
Ik heb deze:
https://www.ts24.nl/produ...00-Wifi-Infrarood-Paneel/

Effe snel gezocht, is vast ook wel goedkoper te krijgrn.
Prima ding, ingebouwde thermostaat èn 2e thermostaat aan een snoer (2 meter zoiets). Ophangbaar, maar er zitten ook pootjes bij. En wifi. Prima ding! Maakt mn kamertje na ongeveer een half uur behaaglijk warm. :)
Ik heb m onder mn bureau staan, op ongeveer 30cm van mn benen.
Kijk wel even in de handleiding naar de montage instructies en de waarschuwingen voor de positie van het apparaat. Dit paneel is bedoeld voor verticale montage en de lucht moet er vrij rond kunnen circuleren. Als Dzine met "recht boven bureau" bedoelt "aan het plafond" dan is deze niet geschikt. Misschien ben ik te voorzichtig maar ik zou zo'n paneel ook niet onder een bureau durven te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deBennie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:03
lapps schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 20:29:
[...]

Kijk wel even in de handleiding naar de montage instructies en de waarschuwingen voor de positie van het apparaat. Dit paneel is bedoeld voor verticale montage en de lucht moet er vrij rond kunnen circuleren. Als Dzine met "recht boven bureau" bedoelt "aan het plafond" dan is deze niet geschikt. Misschien ben ik te voorzichtig maar ik zou zo'n paneel ook niet onder een bureau durven te gebruiken.
Ik heb een sta-zit bureau en heb m altijd in de hoogste stand staan. Ik zit nooit op een bureaustoel, of ik sta of ik zit op mn bureaufiets. De voor- en zijkanten van het paneel zijn vrij. Wel staat het paneel 10cm voor een radiator, maar de achterkant van het paneel wordt niet warm.
Er worden voetjes bij het paneel geleverd, dus het plaatsen op de vloer is gewoon een mogelijkheid van dit paneel.
Maar inderdaad, plafond bevestiging van dit paneel zal niet gaan. Ik had niet gelezen dat hij een paneel zocht wat aan t plafond moet :)

Overigens, ik snap dat zo'n infraroodverwarming de onderkant van mn lichaam (het gedeelte onder het bureaublad) verwarmt dmv infrarood straling, en dat voel je ook wel. Maar het paneel zelf wordt ook best warm. In dat opzicht verschilt het niet veel van een radiator. Ik snap het principe wel achter de 2 'objecten', maar ook met zo'n infraroodpaneel heb je gewoon een object in je kamer wat warm wordt en die warmte afstraalt (dus los van het infrarood). Het die warmte verwarmt mn hele kamer (3 bij 4).

Ik zie dit ding meer als een moderne stoof, een lekkere warmtebron voor voeten/benen ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-04 17:01
Omdat de badkamer (ca. 15M³) in de winter niet altijd aangenaam is en ik daar al een tijdje iets mee wilde heb ik met veel belangstelling dit draadje gevolgd.

Een paneel met een laag gewicht was het belangrijkste en daar kwam Sunjoy om de hoek kijken.

Keuze voor een thermostaat was makkelijker, het hoeft geen high tech via een app in te stellen apparaat te zijn, gewoon 10 minuten van te voren handmatig aanzetten is voldoende, wel dient hij draadloos het paneel te schakelen.

Vandaag een Sunjoy SR-5 paneel aan het plafond gemonteerd welke wordt geschakeld door een SALUS RT310RF thermostaat.

Met dank aan @Microkid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjvMHFdvTt83BMVwOl4aGK6edtQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2SAuSlTafMKMpluqSrOk1cv7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OsG4ngcls1_JssEqPB7Llwq-_6g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZPnjiyx6PPK3m8Dyc5KbXpH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSU5yL7aj33-Sp-oD2F8rFwTQ9Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lN4OTp1wsmBbGLCFvvuHpSNf.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HDQDtXSDahuAR-qqNc4BB8sZGvk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0A6Hh8FvljLQYadxWCSce3P6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXVY5D9sT3L2agCWcs_U1e5Es_Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/preLSgZF4JrdScklMifOWZ9s.jpg?f=fotoalbum_tile

De vrouw heeft het paneel in gebruik gesteld en was na het douchen heel enthousiast oOo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

@Delph1900 Wel nog even de witte dopjes plaatsen, netjes afwerken he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delph1900
Microkid schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:05:
@Delph1900 Wel nog even de witte dopjes plaatsen, netjes afwerken he ;)
hahaha scherp van je, ze zijn inmiddels geplaatst :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutusl
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:18
Delph1900 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:41:
Omdat de badkamer (ca. 15M³) in de winter niet altijd aangenaam is en ik daar al een tijdje iets mee wilde heb ik met veel belangstelling dit draadje gevolgd.
...
Ik ben mij ook al een tijdje aan het oriënteren op een ir paneel in de badkamer.
Deze combinatie spreekt mij ook wel aan. In de winter schakelt 't ie mee met de lampschakelaar en in de zomer kan je 'm uit zetten. Toch?

Schakelunit zal niet dezelfde IP classificatie als het paneel. Wel iets om rekening mee te houden met de locatiekeuze van plaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delph1900
brutusl schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 08:37:
[...]

Ik ben mij ook al een tijdje aan het oriënteren op een ir paneel in de badkamer.
Deze combinatie spreekt mij ook wel aan. In de winter schakelt 't ie mee met de lampschakelaar en in de zomer kan je 'm uit zetten. Toch?

Schakelunit zal niet dezelfde IP classificatie als het paneel. Wel iets om rekening mee te houden met de locatiekeuze van plaatsing.
Bij mij werkt de verwarming onafhankelijk van de verlichting, deze is rechtstreeks op de fase aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Produs
  • Laatst online: 05-11-2020
Ik gebruik infrarood panelen van het merk Ecosun, als bij verwarming in de badkamer, slaapkamer en in de woonkamer.

Badkamer infraroodspiegel, 300 watt

Woonkamer en slaapkamer, paneel, 200 watt

Mijn zonnepanelen leveren gemiddeld 4500kw per jaar. Wij verbruiken ong. 3500kw per jaar. Ik heb dus stroom over en terugleveren levert minder op dan verbruiken. Daarom de keuze om elektrische te verwarmen. Daarnaast schijnt het ook beter te zijn voor mij, omdat ik allergisch ben voor pollen, schimmels en huisstofmijt (astmatische klachten)

De infrarood panelen geven lekkere, aangename warmte af. Met ong 5 minuten is het paneel goed opgewarmd en voel je direct de warmte op je lichaam. Wellicht in de toekomst het hele huis verwarmen met infrarood.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Na 3 weken kan ik stellen dat de investering in een infraroodpaneel een hele goede keuze geweest is. Ik zet het paneel 5 minuten voor ik ga douchen aan. Na het douchen (ong 10 minuten) is het prima warm in de badkamer, en tijdens het afdrogen enz wordt het nog warmer. Men zegt dat je bij infraroodverwarming de thermostaat wat lager kan zetten. Klopt, want bij 20 is het al warm genoeg in de badkamer. Ook plaatsing aan het plafond werkt beter dan aan de wand.

Met de normale cv-radiator zou ik het nooit zo snel warm kunnen krijgen, dan zou ik zeker een half uur moeten stoken. En een kwartiertje van 950W kost je iets van 6 cent aan electra :)

Ik wil wel een tip geven: als je een infraroodpaneel wilt gebruiken om een ruimte snel op te warmen voor korte periode (zoals een badkamer), neem dan gerust een paneel met meer vermogen. Voor mijn badkamer zou 600W al voldoende zijn, maar met 950W merk ik dat het echt snel opwarmt. Als het paneel in jouw situatie uren aan staat (bijv in je studeerkamer), kan je prima volstaan met het vermogen dat voor die ruimte geschikt is.

[ Voor 9% gewijzigd door Microkid op 04-11-2020 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Factor1
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-01 09:18
Wij hadden in onze vorige woning een spiegelpaneel op de badkamer. De stekker zat in een timer. De badkamer werd zo altijd een kwartiertje voor het opstaan verwarmd en bleef een half uurtje ofzo aan nadat iedereen klaar was op de badkamer. Dit laatste zodat de boel goed opdroogde na het douchen. Beviel prima en ik had de indruk dat het qua energiegebruik best efficiënt was.
Ik wil het eigenlijk wel weer zo, maar dan moeten we een badkamermeubel slopen of verwijderen waar al een spiegel in zit.
Overigens hadden we niet eens een stopcontact in die badkamer maar hebben een gaatje geboord naar de kamer ernaast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Heeft iemand ook ervaring met IR panelen onder bureau ?

Voorbeeld:
https://www.bol.com/nl/p/...DBZIEA.1_4.8.ProductTitle

Als je een tijd stilzit wordt het toch een beetje fris maar wil niet de hele ruimte fors gaan verhogen.
150w lijkt wel weinig, iemand ervaring?

Enige ervaring wat ik met IR panelen had waren slechte ervaringen, panelen aan het plafond was niet zo geweldig omdat het bij de benen alsnog koud is (zit in de schaduw), je krijgt het eerst koud bij de benen en dan de rest van het lichaam.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 15-11-2020 19:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
Inmiddels een Dimbare IR verwarmer onder het bureau gekocht, super ding een wereld van verschil tegenover de Ecosun 300W wat ik vroeger had(heb inmiddels wel meer negatieve reviews over gezien), deze paneel wil wel goed stralen ondanks 150w, op max stand wordt zelfs de vloer iets bijverwarmd, bureau op staand positie voel je de warmte ook nog.

Gewoon onder bureau geplakt vrij simpel, het past mooi bij het bureau, verbruik rond 50 watt en heerlijke warmte, Dit is wel een heel andere doek (zwarte polymeer fiber), paneel is vlot warm ong 1 min.

De Ecosun van vroeger werd wel goed heet na een opwarmtijd van 10 minuten... maar verder dan 20cm stralen ging niet(60x60 paneel), kortom had er helemaal niks aan maar wel 300 watt verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:54
@mr_evil08 Linkje? :)

Edit: never mind :P

[ Voor 33% gewijzigd door vinom op 17-11-2020 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi1964
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-01-2021
Fijn om te lezen over wat infrarood inhoudt.
Ik ga infrarood panelen aanschaffen voor mijn praktijkruimte. Ik geef hier klankschaalmassage en klankbeleving / klankontspanningen. Mensen liggen ruim 1 uur stil met kleren aan. Zij ervaren door de ontspanning kou en ik als gever/behandelaar heb het wel warm.
Doordat ik de luchttemperatuur niet echt hoger hoef te krijgen wil ik de IF panelen gebruiken om comfortwarmte te creëren.
Ik kom uit op panelen van Sunnyheat, Welltherm en Redwell. Dit zijn volgens mij top panelen.
Ik denk er zelfs aan om het hot-yoga paneel aan te schaffen. Ik heb dan veel vermogen en waarschijnlijk overcapaciteit. Mijn ruimte heeft een nok hoogte heeft van 4.80 mtr en mijn totale ruimte is bijna 100m2. Hiervan is 30m2 ingericht als behandelruimte. Isolatiewaarde is minimaal.
Ik lees bij de meeste reacties hier in het topic ervaringen met goedkopere panelen en veel lager in wattage.
Ik zou graag ook reacties lezen van mensen/bedrijven die ervaringen hebben met eerder genoemde merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:06
mr_evil08 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:26:
Inmiddels een Dimbare IR verwarmer onder het bureau gekocht, super ding een wereld van verschil tegenover de Ecosun 300W wat ik vroeger had(heb inmiddels wel meer negatieve reviews over gezien), deze paneel wil wel goed stralen ondanks 150w, op max stand wordt zelfs de vloer iets bijverwarmd, bureau op staand positie voel je de warmte ook nog.

Gewoon onder bureau geplakt vrij simpel, het past mooi bij het bureau, verbruik rond 50 watt en heerlijke warmte, Dit is wel een heel andere doek (zwarte polymeer fiber), paneel is vlot warm ong 1 min.

De Ecosun van vroeger werd wel goed heet na een opwarmtijd van 10 minuten... maar verder dan 20cm stralen ging niet(60x60 paneel), kortom had er helemaal niks aan maar wel 300 watt verbruiken.
Welke heb je gekocht? Ik zoek ook een paneel voor onder een bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-04 16:56
VR_Bosch schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:44:
Geïnspireerd door de verhalen hier overgegaan tot de aanschaf van 2 infraroodpanelen.
Zolderkamer (op Noord-Oost) in jaren 30 huis voorzien van Evohome zoneverwarming.

Studerende zoon klaagde over koude handen en voeten omdat de (enkele) radiator op vier meter afstand zit van zijn bureau. Het bureau is ingebouwd in de muur tegenover de radiator.

De oplossing: een infraroodpaneel onder en boven het bureaublad tegen de muur.

Me daarbij laten leiden door informatie die ik vond op: https://www.infraroodverw...ste-infrarood-paneel.html . Panelen geselecteerd op afmetingen van het paneel, Wattage en temperatuur van het paneeloppervlak.
Vervolgens 2 Ecaros panelen gekocht: https://www.luchtreiniger...-260-watt-30-x-90-cm.html
Om e.a.a goed te regelen en rekening te kunnen houden met de temperatuur in de kamer zijn deze afzonderlijk gekoppeld aan zwave dimmers https://www.robbshop.nl/t...?sqr=TKB%20home%20dimmer&.

Die worden aangestuurd door een https://getvera.com/products/philio-smart-color-button.
Deze geeft door middel van kleuren de instelling van de temperatuur aan. Zo kunnen de panelen eenvoudig worden teruggeregeld via de "thermostaatknop".
Daarnaast worden de panelen automatisch teruggeregeld (Domoticz) als er vanuit Evohome een warmtevraag is en de temperatuur in de kamer bijna bereikt is.

Werkt fantastisch.
Thuiskomen, bij het bureau de Honeywell thermostaat op de gewenste temperatuur zetten en ook de Philio "thermostaat".
Terwijl het aan het bureau binnen 5 minuten warm is kan de kamer met de radiator opwarmen. Wat nu veel sneller gaat met de panelen aan.
Alleen nog even afwerken met wat kabelklemmen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie oplossing. Praktijkvraagje. Als je aan het bureau zit verband je dan niet je benen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick43
Dank voor jullie info en reacties. Speciale dank aan microkid.
Ik ben eruit en ga voor een sunjoy sr7.
Deze komt bij mijn schuin te hangen tussen de muur en het plafond. Het paneel bestrijkt zo de hele badkamer en is gericht op het volle lichaam. Als een paneel aan het plafond hangt en je staat er recht onder dan wordt alleen je hoofd zeer warm(heb ik ergens gelezen). Ik combineer het met een drukknop met timer. Deze gaat aan met een schakelknop en springt na 20 minuten uit. Hopelijk is dat voldoende om het even lekker warm te krijgen. Ik hou jullie op de hoogte. Overigens zijn deze timerknoppen zeer zeldzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
  • Laatst online: 25-04 10:00
@Muncher En bevalt ie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Ik heb een onverwarmde grote schuur die ik gebruik als hobbyruimte / reparatie ruimte, zolas houtbewerken en fietsreparatie/onderhoud.
Ik ben daar eigenlijk altijd alleen maar in de wintermaanden is wel zo fijn als het iets warmer is.
Ik zou best een infrarood paneel op willen hangen, heeft iemand hier ervaring mee of suggesties waar ik aan zou moeten denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinus5
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-04 07:11
Knielen schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:01:
[...]

Welke heb je gekocht? Ik zoek ook een paneel voor onder een bureau.
Ik heb vorig jaar een paneel voor onder het bureau gekocht (zoek op "Verplaatsbare infrarood paneel 350"). Deze is 60x60 cm en 350 W. Ik vind het ideaal: geen koude voeten tijdens het thuiswerken, en een goede aanvulling op het IR paneel aan het plafond in de studeerkamer. (BTW ook de rest van het huis wordt verwarmd met IR panelen only).

Almere, 10230 Wp, ZZW, 36°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
tinus5 schreef op maandag 30 november 2020 @ 18:36:
[...]

Ik heb vorig jaar een paneel voor onder het bureau gekocht (zoek op "Verplaatsbare infrarood paneel 350"). Deze is 60x60 cm en 350 W. Ik vind het ideaal: geen koude voeten tijdens het thuiswerken, en een goede aanvulling op het IR paneel aan het plafond in de studeerkamer. (BTW ook de rest van het huis wordt verwarmd met IR panelen only).
Kan je daar iets meer over vertellen? Ik zit erover te denken om mijn gaskachel te vervangen voor infraroodpanelen aangezien ik toch geen CV-installatie heb. Ik vraag me wel af, omdat iedereen overal zegt dat infraroodpanelen alleen voor bijverwarming kunnen of het wel warm genoeg gaat zijn hier. Ik woon overigens in een appartement met aan alle kanten buren, dus echt heel koud wordt het hier niet echt. Weliswaar mét spouwmuurisolatie en een mix van dubbel- en hr++-glas... Gebruik jij thermostaten of zet je ze gewoon aan/uit wanneer nodig?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapps
MijnCommentaar schreef op maandag 30 november 2020 @ 18:31:
Ik heb een onverwarmde grote schuur die ik gebruik als hobbyruimte / reparatie ruimte, zolas houtbewerken en fietsreparatie/onderhoud.
Ik ben daar eigenlijk altijd alleen maar in de wintermaanden is wel zo fijn als het iets warmer is.
Ik zou best een infrarood paneel op willen hangen, heeft iemand hier ervaring mee of suggesties waar ik aan zou moeten denken?
Bij een grote schuur denk ik aan een tochtig gebouw waarin vrachtwagen en caravans (kunnen) gestald worden. In dat geval zou ik eerder denken aan een infraroodstraler type terrasverwarmer. Dit is misschien een beginpunt in je zoektocht : https://www.infraroodverwarming.be/verwarming-veranda/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dumbo69
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-12-2020
Hallo,

Ik zoek een verwarming voor de slaapkamers van de puberdochters.
Er is geen water of gas voorziening.
Met interesse las ik het topic.
Ik overweeg een poging met ir panelen, maar weet niet welke kiezen.
Dacht aan plafondbevestiging, maar blijven ze dan met koude benen aan hun bureau zitten?
Ze zitten op hun bed en aan een bureau.
Mag ook niet te duur zijn. Betreft 3 kamers.
Dacht eventueel aan een staand (test)paneel "Wagaparts PH-ET09E" te proberen.
Graag jullie raad/bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapps
@Dumbo69 de oplossing van @VR_Bosch (28 oktober in deze thread) is misschien iets voor jou ?

Maar zelf ben ik voor dit gegaan: DeLonghi HMP 2000 voor een goed geïsoleerde zolder-slaapkamer van ~ 20 m² zonder andere verwarming. We plaatsen dit paneel ongeveer anderhalve meter achter ons, schuin naar de hoek gericht naar de hoek waarin ons bureau staat. Tot nu toe hebben we hem steeds op volle vermogen gebruikt en de thermostaat is nog nooit afgeslagen. Misschien als we volledige dagen van de werkplek gaan gebruik maken dat we in de loop van de dag naar 1000W terug schakelen.

edit: Link naar de oplossing van VR_Bosh : VR_Bosch in "Ervaringen infraroodverwarming"

[ Voor 9% gewijzigd door lapps op 07-12-2020 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick43
Heeft iemand ervaring met leranti infrarood panelen?
Het is een Nederlandse fabrikant en als ik de website mag geloven dan zijn het fantastische panelen met een snelle opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miekek
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-12-2020
Is er iemand die ervaring heeft met het tikken van infrarood panelen? Wij hebben sinds kort de panelen hangen maar deze maken, waarschijnlijk door opwarmen/afkoelen, een tikkend geluid. Toch lees ik ook veel dat ze heel stil zouden moeten zijn. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 19:19
Ik heb er nog nooit een geluid uit horen komen (goedkoop paneel, warmt niet zo snel op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Wilke schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:47:
Ik heb er nog nooit een geluid uit horen komen (goedkoop paneel, warmt niet zo snel op).
Mijn paneel warmt in 3 minuten op naar >100 graden, en zonder tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik vroeg me nog af of er mensen zijn die hun infraroodpanelen aan domotica systemen hebben gekoppeld?

Ik heb recent mijn kaku vervangen voor zigbee (nu conbee 2 icm deconz) en zou mooi zijn als ik panelen kon aanschaffen die daarmee (of een ander systeem als domoticz of home assistant) kunnen integreren.

In het verlengde daarvan vroeg ik me af of zo'n paneel ook in percentages werkt of dat altijd aan/uit is? In het laatste geval zou je in combinatie met een zigbee temperatuur sensor en een wandschakelaar zelf een thermostaat kunnen knutselen. Iemand die meer kan vertellen?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-04 15:05

Pixelmagic

Ubergeek

Leuk stukje op nu.nl over infrarood panelen, maar misschien wel wat erg optimistisch om 50m2 met 2 panelen te verwarmen.

https://www.nu.nl/onderne...je-slimmer-verwarmen.html

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFlipsen
  • Laatst online: 27-10-2024
Er komen vaak dezelfde twijfelpunten terug. En heel eerlijk, het is ook een moeilijke keuze gezien er veel nieuwe ontwikkelingen en innovaties zijn.

Wij gaan onze bovenverdieping verbouwen met de wens om de cv-radiatoren te verwijderen en over te schakelen naar "iets anders". Met als doel om gas-los te zijn uiteindelijk en om warmte te hebben op het moment dat het nodig is.

IR komt vaak terug als serieuze optie maar vragen als "hoe krijg in mijn voeten onder het bureau warm", "staat mijn hoofd in de fik en is de rest van mijn lijf koud", "heb ik t pas warm als ik klaar ben met douchen, of al eerder" blijven terugkomen.
Of, "verbrand ik mijn jatten" en wat verbruikt het dan / hoelang staan ze aan. En omdat iedere locatie anders is, kun je niet echt van een showroom input uitgaan.

Maar goed, ik heb e.e.a. om te delen wat andere misschien kan helpen. En misschien mezelf ook uiteindelijk haha.

Feitelijke test door architect:
https://www.infrarood-ver...nfrarood-verwarming-test/

Gewoon interessant:
https://www.technea.nl/20...ming-lijdt-onder-apekool/

Greeniuz panelen:
Nieuwkomer. Oud klasgenoot is medeoprichter. Ik ben vooral benieuwd naar de techniek en die is inderdaad vernieuwend. Door de nanotech kunnen ze een bredere afstraalhoek maken waardoor via weerkaatsing meerdere objecten worden opgewarmd ipv alleen hetgeen recht voor t paneel staat. En ook op moeilijke plekken. Heb zo'n paneeltje bekeken en moet zeggen dat ik wel zoiets had van, ja hiermee is de branche op de goede weg (efficiëntie). Ergens zat er een samenwerking met degree-n meen ik waarvan andere in dit topic sceptisch waren. Maar, als ik de installateur moet geloven dan klopt het toch echt. Dat het wat hip op de website staat is een tweede, maar dat boeit me niet eerlijk gezegd.

https://greeniuz.nl/hoe-het-werkt/

https://www.ed.nl/economi...een-wielerploeg~a4ee3e33/

https://www.installatie.n...roef-in-corporatiewoning/

[ Voor 4% gewijzigd door RFlipsen op 18-12-2020 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-04 21:16
Vandaag een paar Infrarood panelen gekocht en opgehaald.

2x Sunpower 90x60cm 550W
1x Sunpower 60x60cm 350W

1x 550W voor op de hobby zolder van mijn vrouw. Ze is er niet vaak dus infrarppd paneel leek me een geode oplossing voor directe plaatselijke warmte. Op de zolder is nog een kleine radiator, die houdt het vorstvrij maar zit helemaal aan de andere kant van de kamer. Ik heb er voor gekozen hem op voetjes te plaatsen en hem zo een beetje mobiel te houden, ofwel de stralingrichting wat te kunnen aanpassen. Door wat te schuiven probeer ik de ideale positie te vinden. Kabel werk ik nog netjes weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9cuSaHBMwArOKOH4tE0NiaNoKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxfyKTE6LaYhT9R0orH0KNV9.jpg?f=fotoalbum_large

Andere 550W komt op mijn thuiswerkplek in de garage. Nu met Corona nog 4x per week thuis werken, dat zal later na Corona 2x per week worden dus een vrij permantente werkplek. Garage is geisoleerd, geen radiotor, enige tocht is beetje via kattenluik. Ik had nu tijdelijk een electrisch kacheltje onder het bureau staan maar dat ding vreet energie. Ik ben er nog niet over uit waar hem neer te zetten. Onder het bureau? of staand naast waar ik zit? of toch ophangen aan het plafond (waar nu die lampen hangen).

Vraag (advies): als ik dit paneel ophang aan het plafond, is de stralings warmte dan nog toereikend?

Als hij aan het plafond hangt heb ik warmte van boven. Als hij onder het bureau staat alleen warmte aan mijn benen voeten, niets bij handen of bovenlichaam. De staande optie dan heb warmte van de zijkant en die positie ziet niet echt uit/beetje handig/ik weet wat de kat er mee gaat doen (vooral de kabel).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cYjMSSp5TUbyZoYVX_DJDCd1os=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DsMWiYQwOvX3V3RObRzlqNLH.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQkZSG6Y8QrqBTqCmCo8aWIJ6pY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N0QDBbJ4D0SgQZKaSzl5wKUA.jpg?f=fotoalbum_large

3e kleine 350W paneel is ook voor in de garage op de plek van de gameroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zaqliayYeABGkRhEtRBghSKKR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5DLIFqBwpn6Rh1N5m61o19X.jpg?f=fotoalbum_large

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Ik heb sinds woensdag een 350W paneel onder mijn bureau hangen op zolder waar verder geen verwarming is; heerlijk warme benen en het voelt heel behaaglijk. Kamer (ongeveer 12 vierkante meter) wordt ook prima op temperatuur gehouden, scheelt wel dat ik er praktisch de hele dag met de deur dicht zit.

Binnen een paar minuten voel je de warmte op je benen, dus ik zet hem pas aan als ik ga zitten. Ik had heel wat verschillende verhalen gehoord van mensen variërend van 'Werkt voor geen meter' tot 'Is best lekker'.

Ik schaar me in het 'best lekker' kamp; meteen warme benen en de kamer warmt ook (langzaam) op zonder dat je meteen een 2kW-heater hebt staan blazen (die had ik hiervoor).

Ben er overall erg blij mee :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-04 10:29
Ik wilde mijn thuiswerkplek (slaapkamer) ook wat behagelijker maken. Heb een plak-infraroodpaneel gekocht, namelijk deze:

https://www.amazon.nl/gp/product/B07HKHDPN6

Deze op een dunne alu-plaat geplakt en deze onder mijn bureau geschroefd. Als je het direct plakt is die niet meer zonder schade te verwijderen. Hoeft zeker niet op de hoogste stand en geeft mooi warmte op de bovenbenen. Bijkomend voordeel is dat het bureaublad (20mm hout) ook opwarmt. Ik had hier eerder een verwarmde muismat voor bedoeld maar deze ligt nu op de grond voor de voeten. Helemaal prima!

https://nl.aliexpress.com/item/4000195130727.html

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:20
Ik heb ook interesse in een paneeltje voor in het toilet. Echter heb ik niet echt mogelijkheid om hem vlak aan de muur of plafond te monteren.

Zou ik een 60x60 paneel met een staalkabel kunnen ophangen en dan er iets achter maken zodat het onder een hoek komt te hangen, gericht op de wc?

[ Voor 5% gewijzigd door Kasper op 17-12-2020 12:07 ]

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-04 15:05

Pixelmagic

Ubergeek

EcoR schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:56:
Ik heb sinds woensdag een 350W paneel onder mijn bureau hangen op zolder waar verder geen verwarming is; heerlijk warme benen en het voelt heel behaaglijk. Kamer (ongeveer 12 vierkante meter) wordt ook prima op temperatuur gehouden, scheelt wel dat ik er praktisch de hele dag met de deur dicht zit.

Binnen een paar minuten voel je de warmte op je benen, dus ik zet hem pas aan als ik ga zitten. Ik had heel wat verschillende verhalen gehoord van mensen variërend van 'Werkt voor geen meter' tot 'Is best lekker'.

Ik schaar me in het 'best lekker' kamp; meteen warme benen en de kamer warmt ook (langzaam) op zonder dat je meteen een 2kW-heater hebt staan blazen (die had ik hiervoor).

Ben er overall erg blij mee :)
Het verschil met 'werkt of niet' zou zomaar eens kunnen verschillen met merk/type paneel. Wij hebben een licht paneel van 300w wat erg goed werkt en behaaglijk is, en een 600w paneel wat zwaar is en éCht niet zo prettig als die andere.

Ik zou zelf niet weer zo een zware kopen, zeker niet voor bijverwarmen en incidenteel gebruik.

PVoutput van mijn 4950Wp

• Microkid

Microkid

Smile

Kasper schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:07:
Ik heb ook interesse in een paneeltje voor in het toilet. Echter heb ik niet echt mogelijkheid om hem vlak aan de muur of plafond te monteren.

Zou ik een 60x60 paneel met een staalkabel kunnen ophangen en dan er iets achter maken zodat het onder een hoek komt te hangen, gericht op de wc?
Wil je serieus een toilet waar je 3x per dag komt gaan verwarmen? Het is niet zo dat je meteen "effe" warmte hebt he...

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:20
Microkid schreef op donderdag 17 december 2020 @ 21:12:
[...]

Wil je serieus een toilet waar je 3x per dag komt gaan verwarmen? Het is niet zo dat je meteen "effe" warmte hebt he...
I know i know..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6TAQd9HQnS93R3jgyhTpB9qY3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zARGtTKj9Egl3otbdH6ffIad.jpg?f=fotoalbum_large
Misschien, verklaart dit bovenstaande gafriekje deels mijn motivatie.
(Ja, isoleren isoleren en nog eens isoleren; toekomst muziek)

Maar mijn bedoeling is, wanneer ik gasten verwacht, zet ik hem aan.
En een ruim overschot van de zonnepanelen heb ik er wel voor over om een klein paneeltje op de wc op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-04 21:04
Petje72 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:26:
Vandaag een paar Infrarood panelen gekocht en opgehaald.

2x Sunpower 90x60cm 550W
1x Sunpower 60x60cm 350W
...
Hoe bevallen ze? Ben op zoek voor iets in de badkamer, die 90x60 550W lijkt me wel wat. Hij zou bij mij tegen een schuin dak komen, ongeveer 45%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-04 21:16
Cavalera125 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:04:
[...]

Hoe bevallen ze? Ben op zoek voor iets in de badkamer, die 90x60 550W lijkt me wel wat. Hij zou bij mij tegen een schuin dak komen, ongeveer 45%.
Op zich bevallen ze goed.

Lastig om te vergelijken met iets omdat ik nooit infrarood verwarming heb gehad. De warmteafgifte is apart, je voelt warmte op je lichaam en voelt aangenaam. Echter had ik wat meer stralingswarmte verwacht, beetje te vergelijken als je dicht tegen de verwarming (radiator) staat maar het voelt anders.

Als je in het stralinggebied zit van het paneel ervaar ik prettige warmte. Om een ruimte verwarmen kan je hem niet gebruiken, maar dat wisten we van de voren. Echter de ruimtetemperatuur stijgt wel ietsje maar zodra ze uit staan is dat vrijwel direct weer weg.

Ik heb ze in de garage (11 x 4,5m), nu met de temperaturen buiten tussen -1 en 6 is het binnen 14 a 15 graden. Luchttemp in stralinggebied panelen gaat in de loop van de dag naar zo'n 17 a 18 graden. Ik heb ze tijdens mijn werkdag aanstaan: 7:30 - 17:00u. Gevoelstemp is helemaal prima, ik voel geen kou en heb het behaaglijk. Met de prefecte opstelling ben ik nog wat aan het spelen, ze staan nu op voetjes. Heb er nu 1 naast me staan en 1 op bureau.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-AuEa-B89-XygnBlBrgQFiXE_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Q2x5xmJHg6AB0QKjT64GwkE.jpg?f=fotoalbum_large
* let niet op de zooi :9

1 paneel staat op de zolder, hobbyruimte (work in progess) van de vrouw. Werkt ook prima, warmte op de plek waar ze zit.

[ Voor 34% gewijzigd door Petje72 op 31-12-2020 09:45 ]

• Bitfreakie
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:08
Ik ben op zoek naar bijverwarming voor studeer/slaapkamers, daar is het net niet lekker op temperatuur te krijgen. We hebben een woning uit de jaren 70 met heteluchtverwarming, leasecontract van de ketel zat bij de aankoop van het huis in dus we moeten die uitzingen.

Voor de bijverwarming zat ik te denken aan IR-panelen onder het bureau, maar dan is de vraag: waar? Aan de zijkant bij de benen, tegen de achterwand of juist tegen de onderkant van het bureaublad? En is een paneel van 150W dan voldoende? Die van SunPower zijn gelijk 350W... nog steeds een stuk beter dan het 1000W-ventilatorkacheltje we nu af en toe bijzetten maar als ik met minder vermogen toe kan dan ga ik daar natuurlijk voor :)

Verder hebben sommige panelen/matten de mogelijkheid om het vermogen te regelen i.p.v. aan/uit, heeft dat wel zin? Alvast bedankt voor het meedenken!

• Wilke
  • Laatst online: 19:19
Bitfreakie schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:50:
Ik ben op zoek naar bijverwarming voor studeer/slaapkamers, daar is het net niet lekker op temperatuur te krijgen. We hebben een woning uit de jaren 70 met heteluchtverwarming, leasecontract van de ketel zat bij de aankoop van het huis in dus we moeten die uitzingen.
Dit had je bij koop natuurlijk niet hoeven accepteren, is probleem van de verkoper dan. Had je wel zelf een nieuw systeem moeten aanleggen. Maar ja, huurketel is sowieso al een minpunt op de aanschaf van een huis.
Pagina: 1 2 ... 22 Laatste