Rick43 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:07:
Hallo allen, goed item dit. Ik heb het helemaal doorgelezen. Interessant. Ook ik ga een paneel aanschaffen voor mijn badkamer van 15m2. Redelijk geïsoleerd. 1 buitenmuur, ook geïsoleerd. Op dit moment denk ik aan een sunjoy sr9. Voor mij is een snelle opwarmtijd belangrijk daar ik enkel het paneel aan wil zetten bij daadwerkelijk gebruik. De panelen van sunjoy zijn fors aan de prijs maar als dat kwaliteit oplevert dan heeft dat mijn voorkeur.
Ik zou graag een timer van 30 minuten bij het paneel willen zodat hij hierna automatisch uitspringt. Dit daar mijn kinderen dit ook gaan gebruiken en ik bang ben dat zij wel eens vergeten het paneel uit te zetten. Ik ga het paneel horizontaal aan de muur hangen, een beetje richting de vloer gekanteld.
Vragen: denken jullie dat sr9 wenselijk is voor mijn badkamer of zou ik voor een lager wattage moeten gaan.
Zijn er nog andere kwalitatief goede merken?
Hebben jullie een suggestie voor het automatisch uitgaan na 30 minuten?
@ microkid : bevalt het paneel en hoe snel voel je de warmte. Hoe groot is jou badkamer en voldoet het paneel?
Bvd
Voor de badkamer zou ik juist voor een hoge wattage gaan omdat je daar maar kort bent, heb eens een 300watt paneel gehad en was compleet waardeloos, deed niks ook bij letterlijk eronder staan voelde je amper iets.
De plaat later onder een werkplek/bureau gemonteerd en daar werkt het wel prima.
Voor de badkamer heel eenvoudig, hang hem aan een PIR (IR bewegingssensor).
Zo heb ik een bewegingsmelder in de badkamer aan de ledlamp+afzuiging zitten, gewoon idiaal je loopt binnen en de afzuiging gaat ook meteen harder tot 7 minuten na detectie(kun je zelf instellen).
In mijn badkamer (systeemplavond) zit een inbouw IR bewegingssensor.
En bij het toilet een IR bewegingsensor op de plek van de lichtsensor.
Dus nee je hoeft geen hak en breekwerk doen ze kunnen gewoon op de plek waar je normaal de schakelaar hebt zitten en ze kosten geen drol, je moet dan wel even een nulldraad erbij trekken indien het op de plek van de schakelaar moet maar dat is heel eenvoudig klaar.
Voorbeeld:
https://www.conrad.nl/p/r...0-relais-wit-ip20-1425528
In prencipe kan het ook op de slaapkamer maar dan laat je er een schakelaar tussen zodat je het wel kan "overrullen" door handmatig uitzetten als je er toch bent in de ruimte.
@modjes dit is niet om reclame te maken maar om een voorbeeld te tonen.
Mijn mening IR platen zijn niet bedoelt een ruimte op te warmen maar echt als lokaal verwarming als je in het directe stralingsveld aanwezig bent anders gaat het snel bakken geld kosten en kan je net zo goed een convectorkachel neerzetten.
Beste is daarom de grotere vermogens panelen te hebben, je kan ze ook dimmen als het net iets teveel is.
Mijn inductiekookplaat trekt ook gerust 4000watt in praktijk maar omdat die dagelijks ook maar kort aan staat zie ik dat amper tot niet terug op de energierekening, dus laat je niet zo schrikken van die grotere vermogens.
Mocht ik het opnieuw doen in de badkamer voor aan het plafond zou het minimaal 600watt worden van een A merk bij een 60x60 tegel(bij grotere panelen dus nog meer vermogen).
Praktijk is gewoon dat de vloer ijskoud blijft en gewoon niet fijn, beton/steen opwarmen kost gewoon aardig wat tijd en daar sta je dan op blote voeten...
[
Voor 24% gewijzigd door
mr_evil08 op 23-10-2020 21:25
]