• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:04
Dag allen,

Onderstaand artikel triggerde mij. Hoe kijken jullie naar het energieprijs plafond?
Hoe pakt het uit voor mensen die al zeer sterk hebben verduurzaamd? Of indien je nog vast zit aan een contract met veel gunstigere tarieven?
Is het inderdaad zo dat je in sommige gevallen nu beter de CV ketel dan je warmtepomp aan kunt zetten?
Kun je er met deze regeling ook op achteruit gaan, of kleven er geen nadelen aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHffWKSLJakEvSBcufUP14Oqecs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQa3W2M4RYgYgeOSYqXFshIX.jpg?f=fotoalbum_large
Het plan van klimaatminister Rob Jetten oogt eerlijk en sympathiek: een maximale prijs voor het basisgebruik van 1200 kuub gas en 2400 kWh elektriciteit; dat is ongeveer het gemiddelde verbruik in Nederland. Die hoeveelheid gas gaat 1,50 euro per kuub kosten en de elektriciteit 70 cent per kWh. Dat gaat miljoenen huishoudens door de winter helpen.

Maar de verduurzaming is hiervan de dupe, denken experts. Wie een hybride warmtepomp heeft, is deze winter goedkoper uit door de cv-ketel te laten branden in plaats van de warmtepomp te laten draaien. Een hybride warmtepomp draait op elektriciteit, het apparaat haalt ‘warmte’ uit de buitenlucht en geeft die af aan de cv-installatie. Alleen als het buiten te koud wordt of als warm water nodig is, slaat de ketel nog aan. Het gasverbruik vermindert daardoor drastisch.

Onlogisch
Energie-experts van de Consumentenbond hebben berekend wat de gevolgen zijn. Wie 800 kuub gas bespaart heeft zo’n 1600 kWh elektriciteit nodig om evenveel warmte te produceren. Door het prijsplafond kost die hoeveelheid gas 1200 euro en de elektriciteit moet gekocht worden tegen de marktprijs van ongeveer 1 euro. Want de hoeveelheid goedkope stroom - die 2400 kWh - ben je kwijt aan de apparaten voor je overige huishoudelijk gebruik: lampen, de koelkast, de wasmachine enzovoorts. ,,Je bent dus 400 euro duurder uit als je je warmtepomp laat draaien’’, stelt de Consumentenbond. En dan is de afschrijving van de warmtepomp nog niet eens meegerekend.

Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond: ,,Natuurlijk zijn we blij en opgelucht dat consumenten de winter door worden geholpen, maar dit plan gaat regelrecht in tegen het beleid om consumenten te stimuleren van het gas af te gaan en over te schakelen op elektriciteit. Consumenten die fors hebben geïnvesteerd in bijvoorbeeld een hybride warmtepomp, hebben het nakijken. Voor hen is het straks goedkoper de warmtepomp uit te zetten en weer op gas te stoken. Dat is totaal onlogisch.’’

Energie-expert Joris Kerkhof van Independer onderschrijft de berekening van de Consumentenbond. ,,Het kan in het kader van de duurzaamheid toch niet de bedoeling zijn dat je de warmtepomp uitzet en de ketel weer aan? Wij krijgen heel veel vragen over de regeling. Hoe zit het bijvoorbeeld met warmtenet. Een miljoen mensen hebben stadverwarming, de prijs daarvan is gekoppeld aan de gasprijs. Wat gaan zij betalen? En wat gebeurt er als je contract ergens in 2023 afloopt, hoeveel energie krijg je dan voor de verlaagde prijs?’’

De warmtepomp uitzetten, dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Joris Kerkhof
Kerkhof begrijpt de door Jetten vastgestelde prijzen niet. In januari kostte elektriciteit 53 cent en gas rond de 2 euro; waarom zijn de plafondprijzen dan 70 cent voor elektriciteit en 1,50 euro voor gas? Gas krijgt veel meer prijsvoordeel dan elektriciteit.

Energietransitie
,,De regeling is een klap voor de energietransitie. Er had een algemeen energieplafond moeten komen’’, stelt Frank Breukelman van energiebedrijf Zonneplan. ,,Dus zonder gas en elektra te scheiden. Een kuub gas staat gelijk aan ongeveer 10 kWh. 1200 kuub wordt dan dus 12.000 kWh. Tel daarbij de 2400 kWh aan gemiddeld stroomgebruik op, en een huishouden zou dan 14.400 kWh-equivalent aan energie per jaar mogen gebruiken om onder het prijsplafond te blijven. Dán wordt de overstap naar een efficiënte warmtepomp juist gestimuleerd.’’

Bezitters van hybride warmtepompen voelen zich nu bekocht met de verschillende prijsplafonds voor gas en stroom. ,,Wat een waarlijk ongelofelijk scenario. Ga ik grotendeels van het gas af, waardoor mijn verbruik nu ligt op 45 kuub gas en 7000 kwh elektriciteit per jaar, ga ik nog steeds de hoofdprijs betalen. Wat een wanbeleid. Hoe moet ik dit in godsnaam betalen?’’ reageert consument Marcel Gerritsen op AD.nl
toon volledige bericht
Bron:
https://www.tubantia.nl/g...otaal-onlogisch~ae964e4c/
Gratis artikel, zichtbaar na inloggen.

Volgens mij zijn de aannames deels overtrokken, en deels absoluut niet in het voordeel van zij die gas hebben verruild voor elektriciteit.

Over het algemeen hebben warmtepomp eigenaren zonnepanelen. Salderen is nog steeds mogelijk, waarbij je de opgewekte energie afstreept tegen het verbruik (maar tegen welke prijs?)
Wat er dan overblijft aan verbruik reken je gewoon af volgens het tarief in je contract. Het energie plafond verandert hier niets aan, dat geldt alleen voor mensen die met hun huidige contract (of variabel) hoger uitkwamen dan die 70 cent voor stroom en 1.50 voor gas.

Het plafond is bedoeld als demping van de kosten, voor mensen die nu bijvoorbeeld een variabel tarief hebben met veel hogere prijzen dan deze 70 cent en 1.50

De verhouding tussen de korting op gas en korting op elektra prijs is overigens geheel scheef.

[ Voor 16% gewijzigd door pentaw1nz op 21-09-2022 17:19 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 12:25
Zelf heb ik het geluk dat ik per januari dit jaar nog een contract voor 3 jaar had afgesloten bij Vattenfall, voor aardige goede prijzen (€0,24 per kWh en €1,18 per m3 gas), dus ik merk er komende 2 jaar nog weinig van. Maar wat ik opvallend vind is inderdaad ook de relatief hoge plafond voor stroom.

Gas is laatste jaren, voordat het de hoogte in schoot, zo'n €0,80 per m3 geweest. En dat is met het plafond (waarschijnlijk) gelimiteerd op €1,50. Dat is dus ~88% meer dan zeg een jaar geleden.

Stroom daarentegen is jarenlang €0,20 - €0,25 geweest per kWh. Zelfs al neem ik de hoge kant, €0,25 per kWh, als dat plafond €0,70 gaat worden, dan hebben we het over 180% meer.

Ik had verwacht dat de limiet voor gas rond de €2,00 - €2,50 per m3 zou gaan worden, en stroom €0,40 - €0,50 per kWh, maar het is precies andersom.

The devil is in the details.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pentaw1nz
Dat ben ik zeker met je eens. De verhouding is scheef en zeker niet in het voordeel van wie al flink heeft verduurzaamd. De standpunten in het artikel zijn echter wel erg overdreven imo.

En ik denk toch dat de mensen die potentieel kapot waren gegaan tijdens deze winter meer gebaat zijn bij goedkoper gas, omdat hier de bottleneck zit.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• CBlokkertje
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:59
Mijn situatie:

Hybride warmtepomp zonder zonnepanelen. Gemiddeld jaarverbruik 400m3 gas / 4200 kWh.
Zitten variabel bij Vattenfall voor 49 cent per kwh en 2,24 per m3 gas (prijzen voor oktober).

Normaal gesproken was een kuub gas 3,5 a 4 kwh.
In mijn situatie is het een factor 3 en in de situatie van de consumentenbond is het een factor 2.

Ik heb het sommetje met COP etc. nog niet gemaakt maar voor mijn situatie zal het op dit moment niet veel uitmaken of ik de warmtepomp uit zet. In het voorbeeld zal stoken op gas goedkoper zijn.

In mijn optiek hadden ze de prijs van een kWh veel meer moeten drukken naar bij 25-30 cent voor de eerste 5000 kWh en plafond prijs voor gas veel hoger moeten vaststellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:05

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@pentaw1nz Het zou je sieren als je nog de bronnen van jouw "citaten/artikelen" zou kunnen vermelden.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-05 11:15
Ik ben het wel eens met het artikel. Het is met name de prijsverhouding tussen stroom en gas die nu scheef is (meer 'subsidie' op gas dan op stroom) waardoor het economisch haast niet meer uitkan om met een WP te verwarmen.

Zonnepanelen inclusief salderen verbeter het plaatje wel inderdaad maar dan moet je die wel voldoende hebben. En hoe gaat het na 2025?

Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn situatie: als het goed is komt mijn WP en WPB volgende maand. Ik heb nu zonnepanelen maar ik heb ook een elektrische auto. Kom dus stroom tekort. Begin volgend jaar leg ik zonnepanelen bij om mijn eigen verbruik af te dekken, maar ik heb nog steeds te weinig opwek voor de elektrische auto.

Met een verhouding van gas factor 3.5 van stroom wat het was kon mijn situatie financieel goed uit. Nu met een gasprijs van factor 2 ben ik zelfs met het 'goedkope' stroom tarief al een dief van mijn portemenee als ik geen gas voor mijn verwarming ga gebruiken want met gas ben ik gewoon goedkoper uit. Ik gebruik immers al mijn zonnestroom al voor de rest van het huis en de auto. En dan reken ik de aanschafprijs van alles niet eens mee.

Een kw plafondprijs van 70 cent is ook gewoon vreemd. Als ik nu kijk voor een nieuw energiecontract dan betaal je 3.50 voor gas en nog steeds slechts 82 cent per kw. Is dus maar iets boven het 70cent plafond wat van voor de oorlog zal zijn :?

Dus ja je kan wel stellen dat dit een beetje krom is.

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-05 09:57
Niet iedereen heeft zonnepanelen, en is er rekening gehouden met salderen in deze regeling?
Het verbruik met warmtepomp ligt een stuk hoger dan de 2400kWh, uiteraard de teruglevering ook, maar tegen welk tarief wordt dat dan gesaldeerd? 70 cent of contracttarief?

En wat te denken van stadsverwarming, daar heb ik niks over gelezen. Zijn die mensen helemaal de dupe?

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:56
Evanrvb schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:03:
Ik ben het wel eens met het artikel. Het is met name de prijsverhouding tussen stroom en gas die nu scheef is (meer 'subsidie' op gas dan op stroom) waardoor het economisch haast niet meer uitkan om met een WP te verwarmen.

Zonnepanelen inclusief salderen verbeter het plaatje wel inderdaad maar dan moet je die wel voldoende hebben. En hoe gaat het na 2025?

Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn situatie: als het goed is komt mijn WP en WPB volgende maand. Ik heb nu zonnepanelen maar ik heb ook een elektrische auto. Kom dus stroom tekort. Begin volgend jaar leg ik zonnepanelen bij om mijn eigen verbruik af te dekken, maar ik heb nog steeds te weinig opwek voor de elektrische auto.

Met een verhouding van gas factor 3.5 van stroom wat het was kon mijn situatie financieel goed uit. Nu met een gasprijs van factor 2 ben ik zelfs met het 'goedkope' stroom tarief al een dief van mijn portemenee als ik geen gas voor mijn verwarming ga gebruiken want met gas ben ik gewoon goedkoper uit. Ik gebruik immers al mijn zonnestroom al voor de rest van het huis en de auto. En dan reken ik de aanschafprijs van alles niet eens mee.

Een kw plafondprijs van 70 cent is ook gewoon vreemd. Als ik nu kijk voor een nieuw energiecontract dan betaal je 3.50 voor gas en nog steeds slechts 82 cent per kw. Is dus maar iets boven het 70cent plafond wat van voor de oorlog zal zijn :?

Dus ja je kan wel stellen dat dit een beetje krom is.
toon volledige bericht
Je kunt beter je auto publiek laden voor 35 cent ipv aan huis voor 70 cent.

• Hahn
alwind schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:05:
[...]

Voor nu/straks is dat inderdaad verstandig, maar de vraag is natuurlijk hoe lang laadpalen nog een lagere prijs zullen hanteren.

• pentaw1nz
Maar het prijsplafond werkt toch denk ik altijd in je voordeel?

Dit is een maximum bedrag voor x aantal m3 gas en x aantal kwh elektriciteit.
Prettig als je nu variabel zit en bijv 90 cent per kwh betaalt en 4 euro per m3.

Ook al is de verhouding tussen "subsidie" op gas en elektra dan scheef, alsnog ga je er dan toch op vooruit t.o.v. het tarief dat je anders had betaalt?

Nog steeds absoluut niet in favor of de mensen die gas hebben verruild voor elektra en krom is het dus absoluut, maar volgens mij ga je er in ieder geval niet op achteruit ?
Het artikel suggereert bijna alsof je slechter zou kunnen uitkomen met deze regeling dan zonder.

[ Voor 10% gewijzigd door pentaw1nz op 21-09-2022 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19:16
Zelfde vraag als @Cpt.Chaos, hoe werkt dit met salderen? Verder idd verbaasd over verhouding tussen stroom en elektra, want voor die laatste is dat niet de prijs van afgelopen januari, maar minstens het dubbele...

• Evanrvb
alwind schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:05:

De prijs wordt 1 op 1 vergoed door de baas dus dat maakt in mijn geval niet uit. Wat krom genoeg wel weer meespeelt in de berekening is dat ik straks dus misschien mijn zonnestroom beter duur aan de baas kan verkopen en zelf gesubsideerd gas verstook voor de warmte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
Evanrvb schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:12:
[...]

De prijs wordt 1 op 1 vergoed door de baas dus dat maakt in mijn geval niet uit. Wat krom genoeg wel weer meespeelt in de berekening is dat ik straks dus misschien mijn zonnestroom beter duur aan de baas kan verkopen en zelf gesubsideerd gas verstook voor de warmte
Dan zit je in een goede situatie en is deze regeling ook niet voor jou bedoeld. Als je wat extra winst wil maken kun je idd gas stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
pentaw1nz schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:09:

Prettig als je nu variabel zit en bijv 90 cent per kwh betaalt en 4 euro per m3.

Ook al is de verhouding tussen "subsidie" op gas en elektra dan scheef, alsnog ga je er dan toch op vooruit t.o.v. het tarief dat je anders had betaalt?

Nog steeds absoluut niet in favor of de mensen die gas hebben verruild voor elektra en krom is het dus absoluut, maar volgens mij ga je er in ieder geval niet op achteruit ?
Het artikel suggereert bijna alsof je slechter zou kunnen uitkomen met deze regeling dan zonder.
Ja, het prijsplafond heeft in het slechtste geval geen invloed op je (omdat bijvoorbeeld je contract momenteel goedkoper is), en in het beste geval bespaart het flink. Dus niemand wordt er minder op door het prijsplafond.

Het artikel suggereert verder nergens dat het prijsplafond slecht of nadelig is, ook niet bijna. Het enige wat het zegt is dat gas er veel beter uitkomt en het dus een scheef prijsplafond is, waardoor (mogelijk veel) mensen terug naar gas gebruiken zullen gaan, omdat dat meer bespaart/voordeliger is.

• Evanrvb

Nou daar tegen durf ik nog wel een boompje over op te zetten en daar zit voor mijn gevoel ook juist de crux van het probleem bij deze maatregel. prijsstelling (maatregel ansich vind ik een goed idee;))

Ten eerste is de prijsbouw in het nadeel van de verduurzamingsslag. De financiële prikkel is nu geheel/grotendeels weggenomen om je huis te verwarmen op andere manieren dan gas. Dat lijkt me tegenstrijdig met de gasloze wensen van het kabinet.

Ten tweede ga je er zeker niet per definitie of op voorruit of het heeft geen effect omdat je als niet gasgebruiker indirect natuurlijk wel mee gaat betalen voor deze (met name) gassubsidie. Wij zijn namelijk met zijn allen de overheid en dit moet gewoon betaald worden.

Ten derde (en dit punt wordt denk ik snel vergeten, maar lijkt me wel reel): Je creëert nu als overheid een kunstmatigs prijsniveau waaronder er voor de energieleveranciers geen prikkel is om lager te gaan zitten en je dus deels de marktwerking verstoord. 70 cent is nu namelijk het plafond wat als goedkoop beschouwd is. Als (hopelijk ooit) de prijzen weer gaan zaken dan zou het dus goed kunnen zijn dat de prijzen kunstmatig hoog gehouden worden op de 70 cent om zo meer winst te kunnen pakken. Prijsplafonds kunnen economisch gezien sowieso averechtse effecten hebben.

Ik ben helemaal niet tegen een prijsplafond overigens hoor. Ik denk dat het goed is dat we een max stellen om te rekening te drukken voor diegene die het niet meer kunnen betalen. Ik vind het alleen jammer dat deze prijsstelling de financiële prikkel om te verduurzamen wegneemt. En ik schat in dat de financiële prikkel toch voor veel mensen de doorslaggevende factor is om het überhaupt te gaan doen.

Ik wil zelf graag zonder gas mijn huis verwarmen, maar als ik eerst behoorlijk moet gaan investeren in het apparatuur en mijn huis om dan vervolgens duurder mijn huis te verwarmen, tja dat vind ik toch moeilijk te verkopen aan mezelf en aan de vrouw hoor ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Evanrvb op 21-09-2022 17:36 ]

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
ik hoop dat er voor all-electric huishoudens toch een andere uitleg komt van het plafond dan in het artikel.

Wij verbruiken netto 4100 kWh, met 4 personen en 10 zonnepanelen (en zouden dus een gasloze voorbeeldfunctie moeten hebben?), dus ik hoop dat we omdat we geen gas verbruiken iets meer verrekend mag worden dan alleen 2400kWh in "ons" plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Evanrvb schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:31:
[...]
Ten derde (en dit punt wordt denk ik snel vergeten, maar lijkt me wel reel): Je creëert nu als overheid een kunstmatigs prijsniveau waaronder er voor de energieleveranciers geen prikkel is om lager te gaan zitten en je dus deels de marktwerking verstoord.
Precies! Het overheids-maximumtarief van warmtenetten (niet duurder dan gas) wordt door de leveranciers al jaren geïnterpreteerd als een adviestarief. Er wordt zelfs actief marketing gevoerd dat ze onder het adviestarief zitten. Als dat ook gaat gebeuren met gas en elektra, dan worden de energie leveranciers de grote winnaars van de prijzenplafonds.

When life gives you lemons, start a battery factory

• Hahn
KabouterSuper schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:39:
[...]

Precies! Het overheids-maximumtarief van warmtenetten (niet duurder dan gas) wordt door de leveranciers al jaren geïnterpreteerd als een adviestarief. Er wordt zelfs actief marketing gevoerd dat ze onder het adviestarief zitten. Als dat ook gaat gebeuren met gas en elektra, dan worden de energie leveranciers de grote winnaars van de prijzenplafonds.
Dat zou fijn zijn, en dan kan het prijsplafond weer afgeschaft worden.

Want het risico is nu dat er een prijsplafond ingevoerd wordt, maar dat de daadwerkelijke kosten voor gas en stroom veel hoger (blijven) worden, waardoor energiemaatschappijen er geen cent meer aan verdienen. En dan?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 21:55

paQ

Mijns inziens gas (die 1200 m3) verrekenen tot kWh volgens Belgisch model
1200*9.8=11760
Daar die 2400 kWh bij.
Maak dat samen 1 plafond dat zoden aan de dijk zet en ook hout snijdt kwa tarief.
Bijv 0,25 euro

14 MW aan plafond is dan wel veel te veel, maar maak er dan bijv 6MW a 0,25 van voor mensen die geen gas gebruiken; 5MW tot 500 m3 gas enz.

Zo help je ook heel de “van het gas af” incentive niet om zeep.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-05 11:25
De enige hoop die we mogen hebben is dat we het als een 'voorstel' mogen beschouwen wat nog verfijnd gaat worden.

Ook ik heb als het brave jongetje van de klas geinversteerd in verduurzaming om langzaam van het gas af te gaan. De ratio tussen de gasprijs en de stroomprijs is denk ik verre van optimaal om de beoogde trend in stand te houden.

Wel de lasten, niet de lusten :(

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hahn
paQ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:42:
Mijns inziens gas (die 1200 m3) verrekenen tot kWh volgens Belgisch model
1200*9.8=11760
Daar die 2400 kWh bij.
Maak dat samen 1 plafond dat zoden aan de dijk zet en ook hout snijdt kwa tarief.
Bijv 0,25 euro

14 MW aan plafond is dat wel veel te veel, maar maak er dan bijv 6MW a 0,25 van voor mensen die geen gas gebruiken
5MW tot 500 m3 gas enz.

Zo help je ook heel de “van het gas af” incentive niet om zeep.
Die 9,8 kWh per m3 gas klopt natuurkundig gezien aardig, maar de gemiddelde warmtepomp/airco is véél efficiënter dan dat, dus lijkt me niet realistisch om zo'n berekening aan te houden.

2400 kWh + 1200 m3 óf 4800 kWh (verdubbeling van de kWh limiet) als je volledig gasloos bent lijkt me dan logischer. Qua prijzen kom je dan ook redelijk op hetzelfde uit.

• paQ

paQ

Hahn schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:48:
[...]

Die 9,8 kWh per m3 gas klopt natuurkundig gezien aardig, maar de gemiddelde warmtepomp/airco is véél efficiënter dan dat, dus lijkt me niet realistisch om zo'n berekening aan te houden.

2400 kWh + 1200 m3 óf 4800 kWh (verdubbeling van de kWh limiet) als je volledig gasloos bent lijkt me dan logischer. Qua prijzen kom je dan ook redelijk op hetzelfde uit.
bijv.. het was maar meer om aan te geven dat er andere manieren van berekenen zijn voor wp houders.
Mijn wp wordt morgen geleverd; de wpb is vorige week geleverd.
Had ik dit een paar weken terug geweten, dan had ik lekker bij gas gebleven :)
Dan kon ik mijn investeringen mooi nog een jaartje (of wat) uitstellen.

Het komt op mij over als een enorm halfbakken plan waar even gauw een doemscenario is gepakt, en dat is genomen als leidraad om 2280 te kunnen besparen.
Het gaat er bij mij no way in dat de gemiddelde besparing 2280 is voor een huishouden.

Iedereen die ik spreek gaat van -100 euro (dus duurder) tot max 700 besparing. Dan moeten er serieus veel mensen zijn die veel meer dan 2280 gaan besparen wil je een gemiddelde van 2280 kunnen raken. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
paQ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:52:
[...]

Iedereen die ik spreek gaat van -100 euro (dus duurder) tot max 700 besparing. Dan moeten er serieus veel mensen zijn die veel meer dan 2280 gaan besparen wil je een gemiddelde van 2280 kunnen raken. :?
...hoe gaan mensen die jij spreekt €100 dúúrder uit zijn met het prijsplafond? Het is een maximale prijs, geen minimale of vaste prijs.

En die €2280 heb je snel bereikt als je nu €4,00 (of meer) per m3 gas betaalt en je verstookt 1200 m3 (die waarde hebben ze gepakt, omdat dat een gemiddeld verbruik is), dan bespaar je €2,50 x 1200 m3 = €3000. En dat is alleen nog maar gas.

[ Voor 21% gewijzigd door Hahn op 21-09-2022 17:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:33
Hahn schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:55:
[...]

...hoe gaan mensen die jij spreekt €100 dúúrder uit zijn met het prijsplafond? Het is een maximale prijs, geen minimale of vaste prijs.

En die €2280 heb je snel bereikt als je nu €4,00 (of meer) per m3 gas betaalt en je verstookt 1200 m3 (die waarde hebben ze gepakt, omdat dat een gemiddeld verbruik is), dan bespaar je €2,50 x 1200 m3 = €3000. En dat is alleen nog maar gas.
Terugdraaien van verlaging energiebelasting terugdraaien en verhoging teruggave

[ Voor 12% gewijzigd door Penait1 op 21-09-2022 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Penait1 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:58:
[...]

Terugdraaien van verlaging energiebelasting en verhoging teruggave
Goed punt, dat is nog een nuance die in m'n vorige post ontbrak (cc @pentaw1nz) :P Belasting die van 9% terug gaat naar 21% betekent dat mensen met een vast contract er toch iets minder op worden.

• paQ

paQ

Dat.

1200 m3 gas gaat straks voor iedereen (die nu een tarief heeft boven de 1,35 oid (en dat is ws iedereen)) 1800 euro kosten.
Als je ook echt 1200 m3 gas nu full electric op moet wekken a 70 cent, dan ben je duurder uit. En met 65 cent ook.

Ik moet 1140 m3 gas 'elektrificeren', en momenteel nog op 0,48.
Maar komend jaar gaat daar de BTW op omhoog, Dan wordt het 3000 x 0,53 is 1600 euro.
Het verschil verdampt enorm. Vooruit, vastrecht gas mag er af.
Maar voor die paar tientjes per maand had ik me dit allemaal niet op mijn hals gehaald.

en ohja, dat is alleen nog maar als Eneco echt niet gaat opkrikken tot 70 cent, want ja! crisis en oorlog he...
Hahn schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:55:
[...]

.
doemscenario dus.
Maar weinigen zullen in Nederland nu 4 euro betalen hoor.
Daarnaast, men spreekt over een besparing van 2280 gemiddeld voor een huishouden.
Mijn scepticisme blijft dan staan. Ik denk dat je die huishoudens hardop kunt tellen.

[ Voor 78% gewijzigd door paQ op 21-09-2022 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
paQ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:00:
Dat.

1200 m3 gas gaat straks voor iedereen (die nu een tarief heeft boven de 1,35 oid (en dat is ws iedereen)) 1800 euro kosten.
Ja, het gaat van €1800-5500 naar €1800 voor vrijwel iedereen. Ergo, €0 tot €3700 besparing aan alleen gas.
Als je ook echt 1200 m3 gas nu full electric op moet wekken a 70 cent, dan ben je duurder uit. En met 65 cent ook.
Als je full electric bent, dan heb je weinig aan dit prijsplafond.

Maar:
1. Als je full electric bent, dan lijkt me de kans dat je echt in de problemen zou komen door de hogere energieprijzen sowieso aanzienlijk veel lager dan gemiddeld
2. Het aantal huishoudens zonder gas was volgens het CBS in 2019 zo'n 6%. Dat zal nu vast de 10% nog niet ontstegen zijn. Dus full electric zal de gemiddelde besparing van gas niet denderend veel omlaag halen.
doemscenario dus.
Maar weinigen zullen in Nederland nu 4 euro betalen hoor.
Waar baseer je dat op? In alleen al de berichten in energietopics zie ik vaak prijzen van €3-4 of meer voorbij komen. Ik gok dat er meer mensen €4+ per m3 gas moeten gaan betalen, dan dat er full electric huishoudens zijn in Nederland ;)
Daarnaast, men spreekt over een besparing van 2280 gemiddeld voor een huishouden.
Mijn scepticisme blijft dan staan. Ik denk dat je die huishoudens hardop kunt tellen.
Ja, daar spreekt men over: een gemiddelde. Als huishouden 1 €800 bespaart en huishouden 2 €3760 bespaart, dan is dat gemiddeld €2280.

Zal die €2280 misschien wat te rooskleurig zijn? Zou heel goed kunnen, maar ik denk dat in de praktijk het echt geen factor 2 of 3 zal schelen.

[ Voor 27% gewijzigd door Hahn op 21-09-2022 18:21 ]

• paQ

paQ

Hahn schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:08:
[...]

Waar baseer je dat op? In alleen al de berichten in energietopics zie ik vaak prijzen van €3-4 of meer voorbij komen. Ik gok dat er meer mensen €4+ per m3 gas moeten gaan betalen, dan dat er full electric huishoudens zijn in Nederland ;)
Daar geloof ik dus echt helemaal niets van :)

Vraag om je heen zou ik zeggen. De hoogste die ik heb gehoord is 2,76.
4 euro is alleen voor nieuwe variabele contracten. Je zou dom zijn om daar naar over te stappen van je huidige leverancier.
OF het zijn de mensen die zich helemaal suf terugverdienen aan PV overschot. Die gebruikten ws toch al geen gas. Maar hebben voor de statistieken dan dat tarief.

Innova vraagt 2,69
VanOns 2,15

Stap maar lekker over als je nu 4 euro betaalt... gekkenhuis :+

Ik moet maar gewoon hopen dat ze een plafond zo inrichten dat de energierekening lager wordt. Niet alleen de gas rekening.
En anders ga ik t/m 31 dec op de warmtepomp stoken, en laat ik de CV nog even hangen. Dan gaat die 1 jan weer netjes aan :)

[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 21-09-2022 19:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evanrvb
Het gaat er bij het artikel dat de topicstarter post ook niet over dat er geen besparing is voor mensen. Er zullen allicht mensen geld gaan besparen op hun gas rekening. De topicstarter was het niet eens met de punten die gemaakt worden in het artikel.

In het artikel wordt gesteld dat het met de plafondprijzen goedkoper is om met gas te verwarmen dan met een warmtepomp en dat de huidige prijsverhouding stroom/gas de stimulans om van het gas af te gaan wegneemt.

Ik denk dat beide punten terecht zijn. Met de plafondprijzen heeft het economisch gezien geen zin om van het gas af te gaan en zullen alleen mensen van het gas gaan die of niet anders kunnen (nieuwbouw) of heel veel gewetensproblemen tegen gas hebben. Het plafond zorgt er denk ik voor dat juist die grote groep die nu in actie kwam weer op de handjes gaat zitten en af gaat wachten. We hebben de beperkte tijd om van het gas af te gaan hard nodig, dus weer een paar jaar stil blijven zitten heeft geen positief effect op de energietransitie.

Oftewel de regeling is een klap voor de energietransitie zoals in het artikel, mijns inziens terecht, gesteld wordt ;)

• Peter F
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Is er al iets bekend over de salderingsregeling ?
ik verbruik mogelijk meer dan 3000kW , maar lever dat dan ook weer terug/.

kirijg ik dan een boete van 600 kW ? of wordt het als 0 gebruk gezien.

Daarnaast moet ik nog even bekijken of ik wel ga verwarmen met de airco na 1 januari, een beetje gas lijkt dan nu goedkoper te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Eik
  • Laatst online: 18:54
Ik heb uitgerekend dat een warmtepomp met een cop van 4.5 nu dus net zo duur is als een CV-KETEL.
Eerst lag de terug verdien periode op ca 8 jaar maar een WP gaat nu zijn levensduur niet halen en blijft on rendabel.
Zoals ik begrijp heeft de lobbie van de energie bedrijven goede zaken gedaan.
Kwh bewust te hoog (sigaar uit eigen doos) en de rem op te hoge belasting van het elektriciteitsnet. Verdien model zeker gesteld!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Evanrvb schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:24:
Het gaat er bij het artikel dat de topicstarter post ook niet over dat er geen besparing is voor mensen. Er zullen allicht mensen geld gaan besparen op hun gas rekening. De topicstarter was het niet eens met de punten die gemaakt worden in het artikel.

In het artikel wordt gesteld dat het met de plafondprijzen goedkoper is om met gas te verwarmen dan met een warmtepomp en dat de huidige prijsverhouding stroom/gas de stimulans om van het gas af te gaan wegneemt.

Ik denk dat beide punten terecht zijn. Met de plafondprijzen heeft het economisch gezien geen zin om van het gas af te gaan en zullen alleen mensen van het gas gaan die of niet anders kunnen (nieuwbouw) of heel veel gewetensproblemen tegen gas hebben. Het plafond zorgt er denk ik voor dat juist die grote groep die nu in actie kwam weer op de handjes gaat zitten en af gaat wachten. We hebben de beperkte tijd om van het gas af te gaan hard nodig, dus weer een paar jaar stil blijven zitten heeft geen positief effect op de energietransitie.

Oftewel de regeling is een klap voor de energietransitie zoals in het artikel, mijns inziens terecht, gesteld wordt ;)
Helemaal eens.
Beboet de woningcorporaties maar die nog huizen verhuren met enkel glas bijv. Haal daar je centen maar op.

Deze energiesubsidie-zet is een hele rare; we verhogen de belastingen, spreken met de leveranciers een max af, en wij passen het verschil bij. En waarom? de stookkosten van gas omlaag brengen in woningen die prima op een andere wijze verlaging van stookkosten kunnen bewerkstelligen.
Dat is althans de uitwerking van het plan zoals het er nu ligt. Er worden in elk geval een boel mensen nooit bereikt. En al helemaal niet de mensen die juist aan het verduurzamen waren geslagen en van het gas afgingen. Die worden zomerteen een soort van bestraft voor hun goede stappen en durf om te investeren.
En dan is er ook nog het idee dat het wel eens 1,20 zou kunnen worden. Nou, dan geef je iedere Nederlander met een warmtepomp een knieschot.

ik zeg: gauw terug naar de tekentafel en rekenmachine

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 21-09-2022 19:45 ]

• alwind
paQ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:35:
[...]

4 euro is alleen voor nieuwe variabele contracten. Je zou dom zijn om daar naar over te stappen van je huidige leverancier.
OF het zijn de mensen die zich helemaal suf terugverdienen aan PV overschot. Die gebruikten ws toch al geen gas. Maar hebben voor de statistieken dan dat tarief.

Innova vraagt 2,69
VanOns 2,15

Ik moet maar gewoon hopen dat ze een plafond zo inrichten dat de energierekening lager wordt. Niet alleen de gas rekening.
En anders ga ik t/m 31 dec op de warmtepomp stoken, en laat ik de CV nog even hangen. Dan gaat die 1 jan weer netjes aan :)
toon volledige bericht
Er zijn mensen die scheiden, bij hun ouders woonden, uit een huurwoning komen inc energie.

Die hebben geen keuze behalve een nieuw contract af te sluiten.

• paQ

paQ

alwind schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:19:
[...]

Er zijn mensen die scheiden, bij hun ouders woonden, uit een huurwoning komen inc energie.

Die hebben geen keuze behalve een nieuw contract af te sluiten.
En die kunnen bij Innova terecht voor 2,69
Via de vastenlasten bond voor 2,16
en bij VanOns voor 2,15

d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 21-09-2022 20:27 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:45
Ik heb in 2021 in november, december, januari en februari samen 2000kWh aan stroom verbruikt, de rest van het jaar wekten mijn panelen meer op dan we verbruikten per maand.
Als Greenchoice moeilijk gaat doen met salderen dan zou ik dus als gasloze binnen het plafond vallen en max 0,70ct per kuub moeten betalen. Dat is 1400 euro in 4 maanden. Ruim 100 euro per maand dus als het over een jaar wordt uitgesmeerd.

Dat valt toch tegen na 8 jaar geen euro aan energie te hebben uitgegeven.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
No Hands schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:18:
Ik heb in 2021 in november, december, januari en februari samen 2000kWh aan stroom verbruikt, de rest van het jaar wekten mijn panelen meer op dan we verbruikten per maand.
Als Greenchoice moeilijk gaat doen met salderen dan zou ik dus als gasloze binnen het plafond vallen en max 0,70ct per kuub moeten betalen. Dat is 1400 euro in 4 maanden. Ruim 100 euro per maand dus als het over een jaar wordt uitgesmeerd.

Dat valt toch tegen na 8 jaar geen euro aan energie te hebben uitgegeven.
Ik zou die 4 maanden lekker naar een dagprijzen leverancier gaan. Dan betaal je max 70 cent maar vaak minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefunnydog
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09-02-2023
Hahn schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:48:
[...]

Hopelijk gaan ze eens beter hun huiswerk doen in Den haag. Eerst promoten dat iedereen van het gas af moet. En dan komen ze met 2400 kWh !? Dat is toch niet meer logisch wat die gasten doen. 8)7 Er wordt maar wat aan gerommeld. Dit soort problemen m.b.t. energie is al begonnen vorig jaar. Tijd genoeg hebben ze gehad om dit fatsoenlijk uit te zoeken. Hoe kan je dit soort mensen vertrouwen ? Ze weten vaak niet inhoudelijk hoe zaken echt in elkaar steken. Hier door gaan veel mensen in gevaar lopen. Oudjes worden ziek , minima de pineut etc. etc. En er is geld genoeg, Den Haag verdiend heel veel aan de hoge prijzen. Het hele verhaal deugd van geen kanten. Sigaar uit eigen doos vind ik dit. Te triest voor woorden. :F

• Jens85
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-05 08:39
Laat ik beginnen dat ik niet mag klagen. Ik heb vorige zomer geïnvesteerd in een warmtepomp en (te weinig) zonnepanelen om zelf voorzienend te zijn. Achteraf gezien was de timing perfect. Mijn rekening valt dus reuze mee.

Ten tweede vind ik een energie plafond helemaal super. Dat moeten ze erin houden. Boven het plafond is meer belasting betalen, je belast het netwerk en de wereld tenslotte meer dan gemiddeld. De voorgestelde implementatie van het huidige plafond is een beetje kort door de bocht.

Per 1-1-2022 is mijn nieuwe jaar contract in gegaan en ik betaal 0.37 / 1.50 voor electra / gas. Van de week heb ik alles uitgerekend en ik verbruik 4000kWh en 300m³ gas. Ik wek 3400 op, dat wil zeggen dat ik 600kWh extra afneem van mijn leverancier.
Ik moet het nog even goed doorrekenen maar ik heb sterk het vermoeden dat het goedkoper is om de warmtepomp uit te zetten en dan toch maar het schaarse gas, dat we in NL hebben, te verbranden omdat dat waarschijnlijk goedkoper is. Dit lijkt me niet wat men wil bereiken met deze regeling. Ik snap totaal niet waar die 0.70 per kWh vandaan komt, dat is bijna een verdubbeling van het contract dat ik in januari heb afgesloten.

Ik begrijp niet dat er niet gewoon een energie plafond is. 1m³ aan gas staat ongeveer gelijk aan 10kWh energie. Zeg dan gewoon dat er een plafond geld tot 2.400kWh +1.200m³*10 = 14.400 kWh. Dit is misschien wat kort door de bocht natuurlijk.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Nee. Ook de mensen die hun verantwoordelijkheid hebben genomen en de rekening hebben verlaagd, betalen via de belasting aan deze symptoombestrijding mee. Terwijl de echte oorzaak van de hoge prijzen buiten schot blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Jens85 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:14:
Ten tweede vind ik een energie plafond helemaal super. Dat moeten ze erin houden. Boven het plafond is meer belasting betalen, je belast het netwerk en de wereld tenslotte meer dan gemiddeld. De voorgestelde implementatie van het huidige plafond is een beetje kort door de bocht.
Communisme is ook helemaal super. Waarom zou de een meer verdienen dan de ander? Iedereen is immers gelijk en belast de wereld gelijk. Dus ook doorvoeren op brood, auto's, huizen, banen, eigenlijk alles. De staat weet wat goed voor ons is.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Cpt.Chaos schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:04:
[...]
En wat te denken van stadsverwarming, daar heb ik niks over gelezen. Zijn die mensen helemaal de dupe?
warmte van stadsverwarming wordt uitgedrukt in Gj en wordt prijstechnisch als 'gas' beschouwd ook al is het voornamelijk restwarmte.
1 Gj = 31,6 m3 gas, dus het plafond is 38 Gj verbruik op jaarbasis?

maar hoe het verbruiksplafond van warm tapwater bepaald kan worden, geen idee. Dit wordt uitgedrukt in m3 heet water en zal wel met zo'n 90C aangevoerd worden vermoed ik. 1 m3 warm tapwater = 1 Gj en wordt opgeteld bij de Gj voor warmte en gaat x 31,6? dat is makkelijk gerekend maar zal resulteren in een 100% overstijging van het energieplafond voor een gemiddeld huishouden (en die 100% gaat in prijs dan keer 3 per januari).

Rekenvoorbeeld:
Stel jaarverbruik 46 Gj + 32 m3 warm tapwater, wordt dan 2465 m3 gas consumptie is overstijging plafond met 1265.
Kosten per januari stadsverwarming met prijsplafond: oude prijs (zie jaarrekening maart) /2 + (helft keer 3). grofweg...
Gebaseerd op bovenstaand verbruik zal dat neerkomen op een stijging van de maandelijkse kosten met €180,- (dus voorschot gaat van 180 naar 360 per maand vanaf januari 2023) ondanks het prijsplafond en exclusief kosten voor elektriciteit.

NB: deze calculatie is hevig speculatief.

[ Voor 46% gewijzigd door JJ Le Funk op 22-09-2022 01:07 ]

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Jens85 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:14:
Laat ik beginnen dat ik niet mag klagen. Ik heb vorige zomer geïnvesteerd in een warmtepomp en (te weinig) zonnepanelen om zelf voorzienend te zijn. Achteraf gezien was de timing perfect. Mijn rekening valt dus reuze mee.

Per 1-1-2022 is mijn nieuwe jaar contract in gegaan en ik betaal 0.37 / 1.50 voor electra / gas. Van de week heb ik alles uitgerekend en ik verbruik 4000kWh en 300m³ gas. Ik wek 3400 op, dat wil zeggen dat ik 600kWh extra afneem van mijn leverancier.
Ik moet het nog even goed doorrekenen maar ik heb sterk het vermoeden dat het goedkoper is om de warmtepomp uit te zetten en dan toch maar het schaarse gas, dat we in NL hebben, te verbranden omdat dat waarschijnlijk goedkoper is. Dit lijkt me niet wat men wil bereiken met deze regeling. Ik snap totaal niet waar die 0.70 per kWh vandaan komt, dat is bijna een verdubbeling van het contract dat ik in januari heb afgesloten.

Ik begrijp niet dat er niet gewoon een energie plafond is. 1m³ aan gas staat ongeveer gelijk aan 10kWh energie. Zeg dan gewoon dat er een plafond geld tot 2.400kWh +1.200m³*10 = 14.400 kWh. Dit is misschien wat kort door de bocht natuurlijk.
Je zegt momenteel 4000 kwh en 300m3 te verbruiken. Dit tegen een prijs van 0.37 en 1.50
Je verwijst naar het prijsplafond, maar hebt een vast contract, waarbij het prijsplafond voor jou niets verandert. Je prijzen komen niet over dat plafond.

Hoezo is het dan een vraag of voor jou de cv ketel goedkoper is dan gas?
Vanaf het moment dat he neer dan 4 kwh verbruikt voor 1 m3 gas is gas voor jou goedkoper. Dan reken je de zonnepanelen niet mee.

Reken je die "gratis stroom" wel mee, dan is het in jouw geval toch niet gunstig om op gas over te gaan....
Wellicht op het punt dat je "gratis stroom" er voledig doorheen is I.c.m. het moment waarop het zo koud is dat de COP van je warmtepomp niet meer zo hoog is. Dat zou een beperkt aantal dagen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door pentaw1nz op 22-09-2022 07:44 ]

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hahn schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:42:
[...]

Dat zou fijn zijn, en dan kan het prijsplafond weer afgeschaft worden.

Want het risico is nu dat er een prijsplafond ingevoerd wordt, maar dat de daadwerkelijke kosten voor gas en stroom veel hoger (blijven) worden, waardoor energiemaatschappijen er geen cent meer aan verdienen. En dan?
Wat ik verwacht is dat het prijsplafond elk jaar gecompenseerd wordt met inflatie. De energieleveranciers zullen daar netjes een handvol procenten onder blijven. De prijs is dan geen marktprijs meer, maar een formule op het prijsplafond. Hiermee zullen de prijzen veel hoger blijven dan noodzakelijk en er enorme winsten gerealiseerd worden door energie leveranciers.

En zolang er oorlog is, zullen de winsten van de leveranciers inderdaad erg laag zijn. Die zullen vast bij de overheid aankloppen.

Energieleveranciers zijn de nieuwe banken.

When life gives you lemons, start a battery factory

• MSXBas
  • Laatst online: 01-05 14:12
JJ Le Funk schreef op donderdag 22 september 2022 @ 00:32:
[...]
warmte van stadsverwarming wordt uitgedrukt in Gj en wordt prijstechnisch als 'gas' beschouwd ook al is het voornamelijk restwarmte.
1 Gj = 31,6 m3 gas, dus het plafond is 38 Gj verbruik op jaarbasis?

maar hoe het verbruiksplafond van warm tapwater bepaald kan worden, geen idee.
In mijn stadsverwarming van mijn vorige woning zat warm tapwater ook gewoon in de Gj: het kwam "binnen" via dezelfde warmtewisselaar, en dus met dezelfde temperatuur: uit mijn hoofd zo'n 55°C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-05 22:47
WTF inderdaad... Als dit daadwerkelijk zo wordt ingesteld dan laat ik de 15k investering voor een warmtepomp nog even achterwege, want anders schiet ik mezelf in de voet.

Dit zwalkende overheidsbeleid (je moet van het gas af, maar het is goedkoper om eraan te blijven hangen) is toch wel erg kortzichtig naar mijn idee.

De regeling zou moeten toezien op de energierekening/energieverbruik in totaal; niet alleen per product (stroom/gas/... waterstof?).

PVO

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• paQ

paQ

Klaver heeft zojuist Rutte aangesproken op de uitwerking van het prijsplafond, voor mensen met warmtepompen e.d. in een interruptie.
Rutte geeft aan dat ze komende weken nog eens alles goed gaan bekijken en doorrekenen... Ook de verhouding stroom/gas

Ja... had daar even 2 uurtjes extra aan besteed VOORDAT je het plan lanceerde :F

Ik ben daarom ook wel blij met dat soort persberichten als van AD / Turbantia.
Hoe zwart wit ze ook opgesteld zijn. In grote lijnen ontstaat er gewoon een nieuw probleem.
Snap sowieso niet dat de energiemaatschappijen een gespreid bedje krijgen aangeboden hoor. Die hoeven zich NERGENS meer zorgen over te maken.
Ik vind het een fout plan. Ook als ik er van zou profiteren trouwens.

Het doel is duidelijk en voor erg veel mensen hard nodig, maar de manier waarop klopt gewoon niet.

oh kijk, daar zijn ze *O*.... :/ Mijn energierekeningverhogers -O-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhHTKnEK5K_qsBX6NHuEHPR4bL0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vXXdhAfGqWZeTJzB7VN1q3tT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zasnk30fZaFMwyFce1_64v-znws=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0iLyRcip3W5tG6bUSNi8qfqg.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 81% gewijzigd door paQ op 22-09-2022 10:33 ]

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:07
Ik ben benieuwd hoe het prijsplafond uitwerkt voor jonge werkenden die een kamer/woonruimte huren in een huis met slechts 1 energie aansluiting. De huurbaas wentelt de energiekosten dan op de huurders bijv. af naar rato van woonoppervlakte.

Stel, je woont met 7 mensen in een huis. Er is maar 1 energierekening, maar de hoogte hiervan komt ruim 3 tot 4x boven het prijsplafond, voor zowel gas als elektriciteit.

Per persoon (/huishouden) zitten ze dan ruim onder het plafond. Maar als het plafond per energierekening is, dan betalen ze uiteindelijk veel meer dan een individuele bewoner in een huur- of koophuis met eigen energieaansluiting. Dat zou toch niet echt eerlijk zijn lijkt me.

• paQ

paQ

Biggg schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:40:
Ik ben benieuwd hoe het prijsplafond uitwerkt voor jonge werkenden die een kamer/woonruimte huren in een huis met slechts 1 energie aansluiting. De huurbaas wentelt de energiekosten dan op de huurders bijv. af naar rato van woonoppervlakte.

Stel, je woont met 7 mensen in een huis. Er is maar 1 energierekening, maar de hoogte hiervan komt ruim 3 tot 4x boven het prijsplafond, voor zowel gas als elektriciteit.

Per persoon (/huishouden) zitten ze dan ruim onder het plafond. Maar als het plafond per energierekening is, dan betalen ze uiteindelijk veel meer dan een individuele bewoner in een huur- of koophuis met eigen energieaansluiting. Dat zou toch niet echt eerlijk zijn lijkt me.
Dat is ook het lelijke van dit plan.
Nu worden de energiemaatschappijen compleet uit de wind gehouden. Ik chargeer een beetje, maar het komt neer op: doe maar dit als maximum, en alles wat je daarna te kort komt, passen wij wel bij :) Dat betalen we uit hogere belastingen waar we de burgers voor aanslaan.

Doe die regeling bij je burgers! en niet bij de buitenlandse bedrijven die hier energie leveren. :?

Maar goed. dat zijn allemaal lange termijn effecten van privatisering, marktwerking enz... Nu zitten we er maar mooi mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-05 16:04
Ik lees net de onderstaande update op de live-blog van nu.nl:
Klaver (GroenLinks) over details prijsplafond: 'Op deze manier gaat het niet werken'
Gisteren werden er door Kamerleden extra vragen gesteld over het voornemen van het kabinet om een tijdelijk prijsplafond op energie in te voeren. De details waren nog onduidelijk, waardoor er veel zorgen leefden over de uitwerking. Het kabinet heeft deze ochtend meer informatie naar de Kamer gestuurd. "Ik schrik van de uitwerking", zegt Jesse Klaver (GroenLinks). Hij vindt dat te weinig huishoudens er iets aan hebben, de prikkel voor verduurzaming er niet goed in zit en dat er nog geen duidelijkheid is voor bijvoorbeeld mensen met een waterpomp. "Op deze manier gaat het niet werken."

Rutte geeft aan dat er nog ruimte is om verder te praten over de details van het plan. De uitwerking staat nog niet vast en moet komende dagen verder vormgegeven worden. Wel waarschuwt de premier voor de neveneffecten. Hij wil geen "onverantwoord risico nemen met de overheidsfinanciën".
Iedereen met een water warmtepomp is geschrokken.

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-05 09:57
Ik lees nu al dat een hoop leveranciers de prijzen gaan verhogen. Als Rutte toch bijlegt dan kunnen de prijzen wel omhoog ofniet?
De energiebedrijven worden schathemeltjerijk van deze maatregel.

Anoniem: 30722

Hoe ik er naar kijk? Ik heb de gemeente gevraagd een openbare laadpaal te plaatsen!
Ons eigen verbruik wek ik zelf op middels zonenpanelen, maar ik rijdt nog 10.000kWh per jaar aan stroom weg. En dat gaat op deze manier een prijzige grap worden, zeker nu energiebedrijven menen dat ze de prijzen nogmaals omhoog moeten gooien als reactie op dit prijsplafond.

Duurzaamheid wordt momenteel bestraft, of dat nu het opladen van je auto is of het installeren van een warmtepomp. Gas mag je fors verbruiken binnen het prijsplafond, maar stroom, waar we juist naar toe moeten, is zo krap bemeten, dat je als 2 persoons huishouden al klem zit, laat staan een gezin met EV en/of Warmtepomp. Artikel slaat dus de spijker op zijn kop, al hoop ik dat ze verstandig kiezen en de CV uitlaten.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:57
Ik snap de energieprijs van 70ct/kwh ook niet.

Vooral niet met zoveel (gesubsidieerde) energiebronnen als zon + wind in NL.

Ergens word er iemand heel erg rijk, en ik ben het niet.

https://wren.co/join/Devian

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:22
Devian schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:34:
Ik snap de energieprijs van 70ct/kwh ook niet.

Vooral niet met zoveel (gesubsidieerde) energiebronnen als zon + wind in NL.

Ergens word er iemand heel erg rijk, en ik ben het niet.
Even de brief van Rutte lezen, dan snap je het helemaal. :/

De prijs wordt niet bepaald over de tarieven van februari dit jaar, maar op basis van de verwachtte prijs per kWh over 2023:
De huidige inschatting is dat het markttarief voor huishoudens in 2023 zonder plafond voor elektriciteit iets onder een euro per kWh uitkomen. Op dat markttarief stelt het kabinet een korting voor van ongeveer 20 cent om het prijsplafond vast te stellen op 0,70 cent.
https://www.tweedekamer.n...2022Z17424&did=2022D36958

Ik voorspel nu al dat de prijzen voor de consument zodra ze boven de 70 ct. zitten, ze daar niet meer onder gaan komen ongeacht of de totaalprijs onder die 70 ct. uit zou komen. Daarnaast volle bak kosten en overhead berekenen om volle bak compensatie te vangen, dan kun je wel bedenken wie er straks gillend rijk worden.

[ Voor 15% gewijzigd door TIGER1125 op 22-09-2022 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 13:27

Wuursj

want worst is al bezet

Ja hier gaat ook mijn (all electric) energierekening ~30 euro p/m omhoog na 1 januari met de kennis die ik nu heb. Puur doordat de maatregelingen die mij nu wel helpen, worden vervangen door iets waar ik geen gebruik van kan maken: De btw weer naar 21% en de teruggave enerigebelalsting weer naar 2021 niveau vervangen door het plafond.
Ook aan een eventuele verruiming van het plafond met meer kwh's voor gasloze mensen heb ik op de korte termijn niet zoveel aan, mijn tarieven zitten daar de komende 2,8 jaren nog onder. Als mijn leverancier tenminste niet op de fles gaat, dan ga ik wel serieus inleveren.

Eigenlijk mag ik niet klagen met ook na 1 januari een nog steeds erg betaalbare energierekening en is het in principe terecht dat de steun gaat naar de mensen die het meer nodig hebben.

Maar toch voelt het jammer dat de braafste jongetjes van de klas met grote investeringen er nu er op achteruit gaan. Tenminste gelijk blijven had ik uiteraard meer gewaardeerd bij deze miljarden investering (die we uiteindelijk zelf betalen).

[ Voor 10% gewijzigd door Wuursj op 22-09-2022 11:49 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
TIGER1125 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:37:
[...]

De prijs wordt niet bepaald over de tarieven van februari dit jaar, maar op basis van de verwachtte prijs per kWh over 2023:

[...]

Ik voorspel nu al dat de prijzen voor de consument zodra ze boven de 70 ct. zitten, ze daar niet meer onder gaan komen ongeacht of de totaalprijs onder die 70 ct. uit zou komen. Daarnaast volle bak kosten en overhead berekenen om volle bak compensatie te vangen, dan kun je wel bedenken wie er straks gillend rijk worden.
Dan gaat toch iedereen over naar EPEX prijzen? Die prijzen worden niet bepaald door de leverancier maar door de kosten van de productie.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:57
TIGER1125 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:37:
[...]

[...]

Dan snap jij het niet helemaal.

Recent nog werd 50% van de energie in NL groen opgewekt via wind en zon. Dat gaat tegen tarieven van 8ct/kwh?

Als wij mogelijk tot een euro zouden betalen...waar gaat die 92ct/kwh naartoe?

En nu is de energiemix natuurlijk niet 100% groen en word er ook ingekocht...maar dan nog word er iemand heel erg rijk.

https://wren.co/join/Devian

• bram2488
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-05 11:48
Misschien iets heel stoms hoor, maar hoe zat het dan voor deze energiecrisis? was het toen ook al geen goede investering een warmtepomp, was het gewoonweg wat minder snel rendabel, was het verschil electra/gasprijs groter of was de salderingsregeling de doorslaggevende factor?

Ik heb een warmtepomp zoektocht gedaan tijdens deze gas/energiecrisis, toen was het overduidelijk dat het wel een investering waard was maar nu met dit prijsplafond weet ik het zo nog niet. Binnenkort laat ik de hybride warmtepomp plaatsen en twijfel nu wel heel erg of ik dit moet laten doorgaan. Want hoe gaat het met dit prijsplafond, misschien wordt het in de tijd wel gunstig of minder gunstig als ze bijvoorbeeld per jaar bijstellen met de kennis van het jaar ervoor.

Ik zou toch heel graag een glazen bol hebben.... :)

• TIGER1125
Devian schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:56:
[...]

Dan snap jij het niet helemaal.

Recent nog werd 50% van de energie in NL groen opgewekt via wind en zon. Dat gaat tegen tarieven van 8ct/kwh?

Als wij mogelijk tot een euro zouden betalen...waar gaat die 92ct/kwh naartoe?

En nu is de energiemix natuurlijk niet 100% groen en word er ook ingekocht...maar dan nog word er iemand heel erg rijk.
Het staat er toch gewoon, de brief gaat niet in op de energiemix noch op het feit dat de prijs al het hele jaar lager ligt dan 90 ct. of een berekening op basis waarvan dat bedrag dan bepaald is. Daar valt dus niets aan te snappen of te ontleden. Je zou namelijk inderdaad verwachten dat de prijs van stroom aanzienlijk lager zou moeten liggen (hetgeen ook uit de tabel blijkt) zeker in combinatie met het maximale prijsplafond van de EU op niet met gas geproduceerde stroom. (18 ct. voor een kWh)

Die bak geld stroomt uiteindelijk gewoon lekker richting de energiebedrijven en aanverwanten, waarna het via die route weer deels terug stroomt naar de overheid. Let maar op, de (variabele)prijzen gaan gewoon tot net op/net boven het plafond zitten ongeacht een lagere prijs, waarmee de leveranciers hun "risico" gaan afdekken. (lees: winst maximaliseren)

[ Voor 19% gewijzigd door TIGER1125 op 22-09-2022 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Heerma hamert er as we speak behoorlijk op. En heeft ook benoemd dat mensen met een Hybride pomp het ding gaan uitschakelen.
Die 70 cent is namelijk gebaseerd op de prijs waarvan ze denken / aannemen (werken ze nu lekker in de hand, sukkels) dat het VOLGEND jaar 1 euro is, en daar gaan we dan wat onder zitten, tadaa, 70 cent :|

• paQ

paQ

Gündogan hamert specifiek op de mensen met een warmtepomp. Dat het voor hen juist slecht uitpakt.

Rutte is inmiddels want minder buigzaam. Hij hoort het, maar benadrukt dat hij niet kan zeggen of het voor die groep kan worden opgelost.

man man man

[ Voor 69% gewijzigd door paQ op 22-09-2022 12:14 ]

• dbos
  • Laatst online: 01-05 14:35
paQ schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:10:
En heeft ook benoemd dat mensen met een Hybride pomp het ding gaan uitschakelen.
Zekers - en we stoken de houtkachel op.

• TIGER1125
paQ schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:10:
Heerma hamert er as we speak behoorlijk op. En heeft ook benoemd dat mensen met een Hybride pomp het ding gaan uitschakelen.
Die 70 cent is namelijk gebaseerd op de prijs waarvan ze denken / aannemen (werken ze nu lekker in de hand, sukkels) dat het VOLGEND jaar 1 euro is, en daar gaan we dan wat onder zitten, tadaa, 70 cent :|
Dat doet hij goed, jammer dat alleen niemand door hamert met de vraag hoe ze nou op die prognose komen van ongeveer een euro. Het hele jaar, hoogtepunt van de oorlog is de marktprijs niet boven de 60 ct. uitgekomen. (Gemiddeld tot augustus op 51 ct.)

• paQ

paQ

TIGER1125 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:14:
[...]

Dat doet hij goed, jammer dat alleen niemand door hamert met de vraag hoe ze nou op die prognose komen van ongeveer een euro. Het hele jaar, hoogtepunt van de oorlog is de marktprijs niet boven de 60 ct. uitgekomen. (Gemiddeld tot augustus op 51 ct.)
Die prognose is sinds gister al bijna duidelijk. Alle energiebedrijven denken nu: oe... we kunnen naar 1 euro :)
Thx man!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 06-05 12:55
Met welk doel ben je aan de slag gegaan? Is het enkel het financieel voordeel. Is het je bijdrage aan de energietransitie. Voor de korte termijn is het financiële plaatje onzeker geworden. Maar dat betekent niet per definitie dat een investering nu in een warmtepomp niet te rechtvaardigen is.

Wat gaat een warmtepomp inclusief installatie je kosten over één of twee jaar? Ook daar is het een en al onzekerheid.

De regeling over het prijsplafond moet nog verder uitgewerkt worden. Dus heb even geduld. Maar je moet zelf de afweging maken.

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:31
Jirure1984 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:11:
Ik lees net de onderstaande update op de live-blog van nu.nl:

[...]

Iedereen met een water warmtepomp is geschrokken.
Hier staat het toch duidelijk, de uitwerking van het energieplafond staat nog niet vast en moet de komende tijd verder uitgewerkt worden. Er is veel aandacht voor woningen met een warmtepomp en hier zal dus ongetwijfeld ook rekening mee gehouden worden.

Rustig de komende tijd afwachten en dan komt er een oplossing voor dit item.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

55martin schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:15:
Met welk doel ben je aan de slag gegaan? Is het enkel het financieel voordeel. Is het je bijdrage aan de energietransitie. Voor de korte termijn is het financiële plaatje onzeker geworden. Maar dat betekent niet per definitie dat een investering nu in een warmtepomp niet te rechtvaardigen is.
Doel was: potver mn rekening wordt hoog, de regels over CV ketels gaan veranderen, en sja.. we moeten toch iets doen in de toekomst. Laten we NU de stap zetten.

Alles staat letterlijk op de stoep (echt letterlijk vanochtend) en het kabinet regelt het zo dat nu van gas af gaan ineens DUURDER wordt als ik uitvoer wat ze al ruim een jaar prediken.

• paQ

paQ

Insert12 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:15:
[...]
Er is veel aandacht voor woningen met een warmtepomp en hier zal dus ongetwijfeld ook rekening mee gehouden worden.
Daar reageerde Rutte op de interruptie van Gündogan toch echt wel anders op.

• Arokh
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-04 08:18
paQ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:35:

Innova vraagt 2,69
VanOns 2,15

Per 1 oktober betaal ik bij Greenchoice 3,9858 per m3. Droom maar lekker verder als je denkt dat dat niet de standaard is voor iedereen die zo langzaamaan in een variabel tarief zit. Op dit moment (heb de verwarming nkg niet nodig gehad) betaal ik ook nog 2,39192 per m3. Maar dat is het met variabele tarieven he, die zijn variabel.

• TIGER1125
paQ schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:18:
[...]

Daar reageerde Rutte op de interruptie van Gündogan toch echt wel anders op.
Ik dacht dat dat om de zorgbehoevenden ging, die meer energie nodig hebben vanuit hun zorgvraag. Wordt natuurlijk ook weer een dingetje vanuit een privacyoogpunt... :+

In de kamerbrief staat ook dat er aandacht is voor de woningen die niet met gas verwarmd worden. Daarvoor moesten we echter wachten op de uitwerking van het energieplafond, de komende weken.

[ Voor 7% gewijzigd door TIGER1125 op 22-09-2022 12:24 ]

• paQ

paQ

Arokh schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:19:
[...]

Per 1 oktober betaal ik bij Greenchoice 3,9858 per m3. Droom maar lekker verder als je denkt dat dat niet de standaard is voor iedereen die zo langzaamaan in een variabel tarief zit. Op dit moment (heb de verwarming nkg niet nodig gehad) betaal ik ook nog 2,39192 per m3. Maar dat is het met variabele tarieven he, die zijn variabel.
Je kan toch gewoon overstappen naar een leverancier die dat NIET rekent? :?

Bij Greenchoice wordt het verschil toch wel bijgepast, dus die gaan echt niet de boel voor je verlagen.
Ik zit al sinds februari in een variabel tarief overigens.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 22-09-2022 12:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 23:05

bert pit

asdasd

paQ schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:17:
[...]

Doel was: potver mn rekening wordt hoog, de regels over CV ketels gaan veranderen, en sja.. we moeten toch iets doen in de toekomst. Laten we NU de stap zetten.

Alles staat letterlijk op de stoep (echt letterlijk vanochtend) en het kabinet regelt het zo dat nu van gas af gaan ineens DUURDER wordt als ik uitvoer wat ze al ruim een jaar prediken.
Degenen die ik ken met een warmtepomp hebben doorgaans geen problemen met het betalen van de boodschappen. Dus ja het is vervelend dat je nu geen financiële besparing hebt, maar dat kan zomaar veranderen als de situatie op de gasmarkt weer normaliseert. Echter het veel grotere probleem: dat van de plantsoen medewerker die driehoog achter woont in een flat van de woningbouw, is wel opgelost.

Ik heb die elektrificatie overigens nooit begrepen: Hoe gaan we alle benodigde energie opwekken voor EV's, warmtepompen en de te installeren airco's? Een gemiddelde EV of een warmtepomp gebruikt evenveel energie als een gemiddeld huishouden.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ

paQ

bert pit schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:46:
[...]

Degenen die ik ken met een warmtepomp hebben doorgaans geen problemen met het betalen van de boodschappen. Dus ja het is vervelend dat je nu geen financiële besparing hebt, maar dat kan zomaar veranderen als de situatie op de gasmarkt weer normaliseert. Echter het veel grotere probleem: dat van de plantsoen medewerker die driehoog achter woont in een flat van de woningbouw, is wel opgelost.

Ik heb die elektrificatie overigens nooit begrepen: Hoe gaan we alle benodigde energie opwekken voor EV's, warmtepompen en de te installeren airco's? Een gemiddelde EV of een warmtepomp gebruikt evenveel energie als een gemiddeld huishouden.
Het doel is helder. Maar nogmaals: energieleveranciers krijgen een perverse prikkel om de prijzen hoog te houden, waardoor alles boven het plafond zeer dik betaald wordt.
Je moet de burgers rechtstreeks ontlasten, en niet te faveure van de energiemaatschappijen via een omweg en zo een heleboel mensen “missen”.

Ik heb vanochtend al 6 keer gehoord: voor 17 miljoen mensen

Ja. Alleen niet mensen die geen gas gebruiken, want die kunnen het toch wel betalen? Die mensen die juist de kabinetsplannen volgden?
Van het gas af. Niet meer afhankelijk van Putin. Beter voor milieu. CO2 etc etc etc

De uitwerking is voor veel mensen goed (met name voor energieleveranciers), de route er naar toe alleen niet.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 22-09-2022 12:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Je kent blijkbaar niet de mensen die in een sociale huurwoning zitten zonder panelen en met een warmtepomp. Dat zijn net zo goed verpleegsters, agenten en hoveniers.

En nu?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:03
Ze kunnen beter een prijs per energie eenheid hanteren met een maximum van bijvoorbeeld 8000 eenheden waarbij 1kWh elektriciteit 1 eenheid is en 1 m3 gas 4 eenheiden is. Per eenheid €0.50. (ongeveer die aantallen, heb het nog niet berekend hoe het in elk scenario zou uitpakken)

Dat zou naar mijn mening het probleem oplossen. Iets lastiger uit te leggen maar dat is op te lossen met heldere communicatie.

[ Voor 3% gewijzigd door n0pe op 22-09-2022 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-05 09:29

psy

[...]
1. Als iedereen een warmtepomp zou gebruiken in plaats van stoken op gas, dan hebben we in totaal veel minder aardgas nodig. Want het "stoken" met een warmtepomp is ook een factor 2 zuiniger qua energie inclusief alle omzetverliezen als je hiervoor aardgas verbrandt in de energiecentrale.

2. Een warmtepomp heeft elektriciteit nodig die afkomstig kan zijn van verschillende energiebronnen. Flexibeler dus.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• paQ

paQ

2e kamer stream ligt eruit. Dan zal de vergadering wel geschorst worden...

• paQ

paQ

n0pe schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:07:
Ze kunnen beter een prijs per energie eenheid hanteren met een plafond van bijvoorbeeld 8000 waarbij 1kWh elektriciteit 1 eenheid is en 1 m3 gas 4 units is. Per eenheid €0.50. (ongeveer die aantallen, heb het nog niet berekend hoe het in elk scenario zou uitpakken)

Dat zou naar mijn mening het probleem oplossen. Iets lastiger uit te leggen maar dat is op te lossen met heldere communicatie.
En dan heb je het ook echt over een energienota. Nu gaat het (plan) om de gasrekening.

• paQ

paQ

Omtzigt wederom over de warmtepomp: de rekening gaat omhoog. Blijft niet gelijk gaat ook niet omlaag, maar omhoog
Rutte: als u dat zo uitrekent dan is dat meestal ook zo, dus dan moet ik dat nakijken.
Tegelijkertijd noemde Rutte het uitzonderlijke gevallen. WUT :?

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 22-09-2022 13:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

Dus benzine en aardgas is geen energie? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arokh
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-04 08:18
paQ schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:22:
[...]

Bij Greenchoice wordt het verschil toch wel bijgepast, dus die gaan echt niet de boel voor je verlagen.
Ik zit al sinds februari in een variabel tarief overigens.
Maar naar wie? Als ik bij GasLicht.nl kijk is bij mij de allergoedkoopste optie 3,75 per m3 staan. Er is een aanbieder die minder rekent, maar dan weer veeel duurder is met stroom.

Het is lastig hoor, en elke maand overstappen is voor een hoop mensen eigenlijk niet prettig werkbaar, plus dat je dan in de winter natuurlijk een hele dikke afrekening krijgt die je mqar net moet kunnen ophoesten.

Overigens is overstappen ook niet zo heel handig als je zonnepanelen hebt, want dan gaat je saldering eraan natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Arokh schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:10:
[...]

Maar naar wie? Als ik bij GasLicht.nl kijk is bij mij de allergoedkoopste optie 3,75 per m3 staan. Er is een aanbieder die minder rekent, maar dan weer veeel duurder is met stroom.

Het is lastig hoor, en elke maand overstappen is voor een hoop mensen eigenlijk niet prettig werkbaar, plus dat je dan in de winter natuurlijk een hele dikke afrekening krijgt die je mqar net moet kunnen ophoesten.

Overigens is overstappen ook niet zo heel handig als je zonnepanelen hebt, want dan gaat je saldering eraan natuurlijk.
sja, je kan ook alleen voor 1 product (gas) overstappen natuurlijk :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKJZJnpciKmkVdVUwdjL8aSRosI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mCidOq7kGHYX7NrTiy3bgn9V.png?f=fotoalbum_large

andere leveranciers zijn er ook hoor. Vastenlasenbond bijv. vanOns. Allemaal ver beneden die 3.97

Ik heb Omtzigt een mailtje gedaan. Je weet maar nooit.
Rutte lijkt doof voor de warmtepompen.

Het is wat mij betreft nog steeds geen eerlijk vergelijk, maar wellicht een hapklaar voorstel om het huidige plan niet compleet op de schop te gooien. Ik geloof namelijk nooit dat dat nog gaat gebeuren. hooguit hier en daar een aanpassinkje.

1200 m3 gas = ca 3500 kWh elektra als je dat via een wp gaat doen.
1200 m3 gas cap gaat 1800 euro kosten.

Als we die twee nou eens tegen elkaar wegzetten:
de eerste 3500 kWh max 1800/3500 = cap 0,513 EUR
de tweede 2400 kWh max cap 0,70 EUR
daarna markttarief

het is nog steeds een idioot hoog bedrag voor stroom mijns inziens, maar dan is nu de pijn weg bij de warmtepompbezitters, en houd je de incentive om van het gas te gaan ook in stand.
Zo profiteert zowel de overheid (klimaatdoelen) als de bezitter/gebruiker van de wp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17:27
[...]

Grappig. Wij hebben sinds vorige week een warmtepomp en krijgen pas in april extra panelen.
Ook voor ons zijn de boodschappen (en al het andere) veel duurder geworden. Ja we kunnen het betalen, nog wel, maar ook voor ons zit er een grens aan. Feit blijft, de letterlijke woorden bij dit plan: verduurzamen blijft lonen, nou....leg uit!

• paQ

paQ

jichem schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:28:
[...]

Grappig. Wij hebben sinds vorige week een warmtepomp en krijgen pas in april extra panelen.
Ook voor ons zijn de boodschappen (en al het andere) veel duurder geworden. Ja we kunnen het betalen, nog wel, maar ook voor ons zit er een grens aan. Feit blijft, de letterlijke woorden bij dit plan: verduurzamen blijft lonen, nou....leg uit!
en tanken wordt goedkoper dan laden :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
paQ schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:32:
[...]

en tanken wordt goedkoper dan laden :')
Ik hoop het wel, ik rij een diesel _O-

• paQ

paQ

jichem schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:37:
[...]

Diesel niet, dat is historisch duur

Ik heb de mogelijkheid om elke dag in Belgie te tanken.
Laden thuis (hybride) is 3 cent duurder per km dan tanken. Mijn Granny charger is al een tijdje kapot. Een nieuwe kopen verdien ik van ze lang zal ze leven niet meer terug.

(@stroomtarief 0.50)

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 22-09-2022 14:40 ]

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
paQ schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:22:
[...]

...
:D :D :D _/-\o_

;(

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• warhamstr
jichem schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:37:
[...]

Dat is zwaar op het moment :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
Het valt mee, ik rij enkel rijkswegen dus 1/30. De diesel is hier in de buurt op woensdag en zaterdag €1.83 :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remmersmaak
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-12-2023
Aanbod Essent per 01-10-2022:

0,503 kWh hoog
0,385 kWh laag
1,994 M3

Ik mag in mijn handen klappen denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Remmersmaak schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:31:
Aanbod Essent per 01-10-2022:

0,503 kWh hoog
0,385 kWh laag
1,994 M3

Ik mag in mijn handen klappen denk ik?
Heel!

• Remmersmaak
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-12-2023
Maar even. Ook aan de meelezers. Hoe kan het dan dat anderen heel hogere tarieven krijgen? Ter info. Vast contract per 02-22 afgelopen. Verbruik 2700 kWh en 320 M3.

Klopt het allemaal. Worden er selectief tarieven uitgedeeld? Ik begrijp het niet.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Remmersmaak schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:08:
[...]

Maar even. Ook aan de meelezers. Hoe kan het dan dat anderen heel hogere tarieven krijgen? Ter info. Vast contract per 02-22 afgelopen. Verbruik 2700 kWh en 320 M3.

Klopt het allemaal. Worden er selectief tarieven uitgedeeld? Ik begrijp het niet.
Prijs op contract ontstaat onder andere door een prognose voor de toekomst. Gezien de NL overheid nu wat meer concrete actie onderneemt is er minder risico op hoge prijzen voor de leverancier. Dus die kan jou een lager tarief bieden, in de verwachting dat ze voor t einde van t contract winst hebben gemaakt aan jou.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• paQ

paQ

Remmersmaak schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:08:
[...]

hier ook sinds 25-2 op variabel.

Ik heb 50, 45, 2,15
anderen hebben (vorige week) veel lagere tarieven gekregen, weer anderen veel hogere.

• warhamstr
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oa2api6o65yvmAB24_-rZZPUkI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ajFOXOWGreS5KQMyBBKGxygm.jpg?f=fotoalbum_large
:O

• bert pit

bert pit

asdasd

psy schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:18:
[...]

1. Als iedereen een warmtepomp zou gebruiken in plaats van stoken op gas, dan hebben we in totaal veel minder aardgas nodig. Want het "stoken" met een warmtepomp is ook een factor 2 zuiniger qua energie inclusief alle omzetverliezen als je hiervoor aardgas verbrandt in de energiecentrale.

2. Een warmtepomp heeft elektriciteit nodig die afkomstig kan zijn van verschillende energiebronnen. Flexibeler dus.
Ik zie nog hoopjes problemen. ;)

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:10
Je hebt geen korting zo te zien, want tarieven zijn een stuk hoger dan die Essent mij een paar dagen terug stuurde.

In het prijsplafond voor stroom rekent de overheid met €0,70 per kWh, wat dus een stuk hoger ligt dan het tarief van Essent per 1 oktober 2022? Hoe zit dat eigenlijk?

[ Voor 15% gewijzigd door PatrickC op 22-09-2022 21:17 ]

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

PatrickC schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:14:
[...]

In het prijsplafond voor stroom rekent de overheid met €0,70 per kWh, wat dus een stuk hoger ligt dan het tarief van Essent per 1 oktober 2022? Hoe zit dat eigenlijk?
Daar zijn vragen over gesteld vandaag. Het antwoord van Rutte was dat ze 'er vanuit gaan dat vanaf 1 jan stroom tegen de 1 euro zal zitten, en daar dan iets van 20 cent af en zo zijn we op 70 cent uitgekomen'

Iets van die strekking

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• warhamstr
Wat een kluns :')

• bert pit

bert pit

asdasd

Sinds januari een flexibel contract bij Energiedirect 0,284 per kWh en 1,45 per m3.

Stroom is tot 10.000 kWh, daar hou ik het grootste deel van over dus als iemand een kabeltje uitrolt, ben ik bereid om te delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:19
(jarig!)
Ik was dus van plan om een ac te plaatsen om te net nieuwe gasketel te ondersteunen. Als ik dit zo zie gaat dat dus niet door. Kwa stroom zit ik al tgen mijn plafon aan, maar gas heb te over....

Ik zet de plannen maar in de ijskast en kijk over een jaar of 5 wel weer of we wat gaan doen.

Wij zouden opzich redelijk geholpen zijn met de huidige plannen, maar verduurzamen laten we dan maar zitten.

https://f1nerd.nl

Pagina: 1 2 ... 20 Laatste