Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:42

paQ

Caroline heeft zojuist een motie ingediend.
Hybride is verplicht vanaf 26 bij vervangen van CV, maar mensen met hybride gaan nu juist weer gas stoken door dit plan.

Ik neem aan dat die motie aangenomen zal worden. Dan geeft de kamer iig een duidelijk signaal af.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 18:11

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Voor al het verbruik boven het plafond; praktisch gezien is hout of zelfs diesel stoken goedkoper?

1m3 aan aardgas is boven het plafond dan 2 of 3 eu?
Terwijl diesel stabiel maar 2eu kost voor dezelfde (of meer) energiedichtheid?

---

En onder het plafond is gas nog bijna goedkoper dan elektra ook?
Met een COP van 4, kun je met 70cent maar 4kW verwarmen.
Met gas kun je met 1,50eu 8-10kW verwarmen?

Om maximaal het energieplafond te benutten; zouden wij weer terug aan het gas moeten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
paQ schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:20:
[...]

Daar zijn vragen over gesteld vandaag. Het antwoord van Rutte was dat ze 'er vanuit gaan dat vanaf 1 jan stroom tegen de 1 euro zal zitten, en daar dan iets van 20 cent af en zo zijn we op 70 cent uitgekomen'

Iets van die strekking
Dus dat hele prijsplafond is juist een aanjager van de prijs per kWu… net als al die subsidies op verduurzamen… leidt gewoon tot hogere prijzen en als consument heb je er niets aan.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

PatrickC schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:40:
[...]

Dus dat hele prijsplafond is juist een aanjager van de prijs per kWu… net als al die subsidies op verduurzamen… leidt gewoon tot hogere prijzen en als consument heb je er niets aan.
Yep, en al het geld komt uiteindelijk op de rekeningen van de energieleveranciers.

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

ymoona schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:29:
Ik was dus van plan om een ac te plaatsen om te net nieuwe gasketel te ondersteunen. Als ik dit zo zie gaat dat dus niet door. Kwa stroom zit ik al tgen mijn plafon aan, maar gas heb te over....

Ik zet de plannen maar in de ijskast en kijk over een jaar of 5 wel weer of we wat gaan doen.

Wij zouden opzich redelijk geholpen zijn met de huidige plannen, maar verduurzamen laten we dan maar zitten.
Tja, op zich is isoleren nog steeds gunstig; juist om niet te veel boven het plafond te komen.

Maar we willen toch juist van het (Russische) gas af?

• venzi
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:19
bert pit schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:27:
Sinds januari een flexibel contract bij Energiedirect 0,284 per kWh en 1,45 per m3.

Stroom is tot 10.000 kWh, daar hou ik het grootste deel van over dus als iemand een kabeltje uitrolt, ben ik bereid om te delen.
Heb je toevallig de e-mail van vandaag gezien van Energiedirect? Ze hebben een tussentijdse prijswijzigingen aangekondigd voor hun flexibele contracten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXt14RWmAdXkziiNK6ZGPRyrFeA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aDkrkaNEHldED4p7XgruUopg.jpg?f=fotoalbum_large

Komen nog wel wat leveringskosten bij... kom ik toch al op een €0,70 per kWH en €3,42 per m3..

Wie goed tegen kou kan heeft lang zomer!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:52
Accretion schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:51:
[...]

Tja, op zich is isoleren nog steeds gunstig; juist om niet te veel boven het plafond te komen.

Ja zeker, maar kwa isolatie is er niet heel veel meer te winnen voor een redelijk bedrag. En ja we willen van het gas, maar ik ben dan toch nog wel te Hollands, prima om te wereld te verbeteren maar ik wil er wel financieel op vooruit gaan. Lukt dat niet dan moet het comfort dat kunnen compenseren. Maar heel veel meer comfort als een gas gestookte ketel ga je niet krijgen...

https://f1nerd.nl

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
venzi schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:53:
[...]

Heb je toevallig de e-mail van vandaag gezien van Energiedirect? Ze hebben een tussentijdse prijswijzigingen aangekondigd voor hun flexibele contracten.

[Afbeelding]

Komen nog wel wat leveringskosten bij... kom ik toch al op een €0,70 per kWH en €3,42 per m3..
Dat is nog steeds stukken goedkoper dan de Eneco's en andere grote jongens in de sector. Wat een ineffectieve en inefficiënte bedrijven die grote jongens.

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:26
Accretion schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:51:
[...]

Maar als je al je geld mag overmaken naar je energieleverancier dan is er geen geld meer om te isoleren.....

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Bouke-p schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:11:
[...]

Maar als je al je geld mag overmaken naar je energieleverancier dan is er geen geld meer om te isoleren.....
Ja; het idee is dus dat je het geld betaald aan isoleren i.p.v aan de leverancier?
Zodat je onder het 'prijsplafond' uit komt?

Maar je kunt qua verwarmen dus beter gas en elektra hebben; en die zo inregelen dat je in beide gevallen onder het plafond zit?

• paQ

paQ

[...]

is inclusief staat er bij

• venzi
Nee hoor , de variabele leveringskosten zijn er nog niet bij verekend. Variabele leveringskosten staan los van de vaste leveringskosten.

Dit is dus de reden waarom veel mensen stiekem niet doorhebben wat hun werkelijke tarieven zijn.

• paQ

paQ

venzi schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:08:
[...]

Nee hoor , de variabele leveringskosten zijn er nog niet bij verekend. Variabele leveringskosten staan los van de vaste leveringskosten.

Dit is dus de reden waarom veel mensen stiekem niet doorhebben wat hun werkelijke tarieven zijn.
Explain :?

Variabele leveringskosten zijn je kale tarieven.
Daar komen belastingen overheen en die zitten hier al bij inbegrepen. Dat staat er nota bene bij.

Daarnaast heb je alleen nog je netbeheerders kosten. Vast bedrag per maand/dag. Ongeacht je verbruik.

Jij rekent nòg eens je kale gasprijs (1,45?) bij de all in prijs. Dan kom je aan 3,42 ja. :+

Je hebt echt niet te klagen hoor in deze periode met die tarieven. Ruil zo met je!

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 22-09-2022 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venzi
paQ schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:22:
[...]

Explain :?

Variabele leveringskosten zijn je kale tarieven.
Daar komen belastingen overheen en die zitten hier al bij inbegrepen. Dat staat er nota bene bij.

Daarnaast heb je alleen nog je netbeheerders kosten. Vast bedrag per maand/dag. Ongeacht je verbruik.

Jij rekent nòg eens je kale gasprijs (1,45?) bij de all in prijs. Dan kom je aan 3,42 ja. :+

Je hebt echt niet te klagen hoor in deze periode met die tarieven. Ruil zo met je!
Maar er staat toch nergens in die foto "inclusief variabele leveringskosten"? Alleen vaste Leveringskosten van €5,40 per maand. Variabele zijn afhankelijk van het aantal wat je afneemt toch? In welke zone je valt.

Zo is mijn huidige gasprijs nu € 1,44743/m3 . Ik heb al jarenlang een variabel contract. Tel daar maar eens € 0,95724/m3 aan variabele leveringskosten bij op en je hebt een veel realistischer beeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhTJI4K4dN7PBu3qmT4Zd75xO4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2BUnRoR0ForYZfNxKRJkJI36.jpg?f=fotoalbum_large

Als hun gas nu echt zo enorm goedkoop was, zouden meer mensen toch al naar hen gegaan zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door venzi op 23-09-2022 00:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geen12
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-09 21:11
venzi schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 00:27:
[...]

Maar er staat toch nergens in die foto "inclusief variabele leveringskosten"? Alleen vaste Leveringskosten van €5,40 per maand. Variabele zijn afhankelijk van het aantal wat je afneemt toch? In welke zone je valt.

Zo is mijn huidige gasprijs nu € 1,44743/m3 . Ik heb al jarenlang een variabel contract. Tel daar maar eens € 0,95724/m3 aan variabele leveringskosten bij op en je hebt een veel realistischer beeld.

[Afbeelding]

Als hun gas nu echt zo enorm goedkoop was, zouden meer mensen toch al naar hen gegaan zijn?
Je telt nu alle posten dubbel. Dat geadverteerde tarief van € 1,44743 is de optelsom van het variabel leveringstarief ad 0,95724 + energiebelasting ad € 0,39591 + tarief energietransitie ad € 0,09429.

En daarnaast tel je de vaste leverings-/netwerkkosten bij de variabele tarieven, wat niet juist is. Deze vaste kosten betaal je per dag en niet per m3.

De reden dat niemand overstapt naar deze lagere tarieven is 1) de energiemaatschappijen bijna geen nieuwe klanten meer accepteren en 2) de nieuwe klanten andere (m.a.w. veel hogere) tarieven aanbieden dan voor bestaande klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• venzi
Ohw jezus, dan zit ik er echt goed naast te tellen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Die energierekeningen zijn voor de meeste mensen inmiddels niet meer te begrijpen en is iedereen min of meer gegijzeld bij zijn huidige leverancier. Mensen die een nieuw contract moeten afsluiten zijn helemaal de lul, die mogen het verlies op de vaste contracten ophoesten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:48

sjaool

Every life should have 9 cats

paQ schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:20:
[...]

Daar zijn vragen over gesteld vandaag. Het antwoord van Rutte was dat ze 'er vanuit gaan dat vanaf 1 jan stroom tegen de 1 euro zal zitten, en daar dan iets van 20 cent af en zo zijn we op 70 cent uitgekomen'

Iets van die strekking
Oftewel Rutte heeft met zijn uitspraken de energiemarkt een vrijbrief gegeven om de prijzen maximaal te verhogen zodat ze er het meeste voordeel uit halen. We hebben hetzelfde zien gebeuren bij het verlagen van de accijnzen op brandstof. De commerciëlen zijn een uitgekookt stelletje criminelen wat dat aan gaat en de politiek tuint er met open ogen in. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:55

bert pit

asdasd

[...]

[Afbeelding]

Inderdaad zojuist gevonden, zat in de mailbox 'reclame'. Maar exact dezelfde tarieven vanaf 1 oktober. Ik vind de optelling lastig, begrijp jij hoe dat werkt? Er gaat ook nog een fors bedrag af per jaar.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

op nu.nl:
Wie een warmtepomp in huis heeft, verbruikt al snel meer stroom dan het maximum van 2.400 kilowattuur per jaar, terwijl het gasverbruik minimaal is. Toch lijkt Rutte er in de eerdergenoemde Kamerbrief op te hinten dat er geen uitzondering voor deze groep komt.

Zo zegt hij dat het prijsplafond vooral is bedoeld voor huishoudens die de koopkrachtsteun het hardst nodig hebben. Verder schrijft de premier dat het aannemelijk is "dat ook met het tijdelijke prijsplafond een (hybride) warmtepomp een goede investering blijft", onder meer doordat het prijsplafond eind volgend jaar afloopt.

Ook wie op stadsverwarming (warmtenet) aangesloten is, lijkt niet te hoeven rekenen op een uitzondering. Volgens Rutte wijkt het energieverbruik in dat geval sterk af van het gemiddelde verbruik.
Zo kwam het ook op mij over hoor, maar goed even afwachten wat het kabinet met de motie doet.
Die laatste opmerking snap ik al helemaal niet. Nogal wiedes dat het sterk afwijkt 8)7
Dat is zo bij alle huishoudens die niet aan het gas zitten.

Wat me nog het meest stoort is dat men altijd spreekt over de energierekening, maar dat de enige echte maatregel op de gasprijs betrekking heeft.
Stadswarmte? pech
Warmtepomp? pech

Hopelijk heeft het nog zin voor mensen die hout of pallets stoken nog nut, anders zou ik de stekker van de CV ketel weer in het stopcontact steken.

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 23-09-2022 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

CBS peildatum 1-1-2019:
Het grootste deel van de Nederlandse woningen maakt voor verwarming gebruik van een cv, 89,5 procent begin 2019. Dit kan zowel een individuele ketel als blokconstructie zijn. Begin 2017 was dit 90,4 procent.
Dat is 3,5 jaar geleden.
Vraag me af hoeveel huishoudens er dan nu al soort van automatisch buiten de boot vallen.
Laten we aannemen 88% nu op CV - gas
Dan zijn er ca 960.000 huishoudens die nu niet op gas stoken. Dat is toch best wel wat.

CBS peildatum 1-1-2019:
Van de aardgasvrije woningen is 90 procent aangesloten op stadsverwarming, en 10 procent heeft een all-electric hoofdverwarmingsinstallatie.
grofweg 100.000 woningen met een warmtepomp dus. Dat is alleen maar trendlijn doorzetten, ik heb geen idee of het werkelijke aantal hoger ligt.

[ Voor 42% gewijzigd door paQ op 23-09-2022 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

paQ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:21:
op nu.nl:

[...]

Zo kwam het ook op mij over hoor, maar goed even afwachten wat het kabinet met de motie doet.
Die laatste opmerking snap ik al helemaal niet. Nogal wiedes dat het sterk afwijkt 8)7

Wat me nog het meest stoort is dat men altijd spreekt over de energierekening, maar dat de enige echte maatregel op de gasprijs betrekking heeft.
Stadswarmte? pech
Warmtepomp? pech

Hopelijk heeft het nog zin voor mensen die hout of pallets stoken nog nut, anders zou ik de stekker van de CV ketel weer in het stopcontact steken.
Ik denk dat onze Haagse bestuurders zover bij de praktische materie vandaan staan dat ze geen idee hebben wat een warmtepomp per jaar verbruikt. Zo van "die warmtepompen zijn toch al zuinig?".

Het zou beter zijn als ze de twee grootheden bij elkaar optellen. Je mag in totaal 3000 gebruiken. M3 gas of KW of een combi van beide.

Zaken die tot een paar maanden geleden volstrekt duidelijk waren: een warmtepomp installeren als het kan en een EV als je nog meer kan, staan nu op de helling. Niemand die nog een EV koopt of een warmtepomp bij deze prijzen.

Bovendien strookt de strategie: elektrificatie van Nederland, niet met de nieuwe Europese strategie van Von der Leijen: minder elektriciteit gebruiken in de piekuren.

Zou Groningen nog in beeld komen? 2.400 km3 gas is niet niks.

[ Voor 5% gewijzigd door bert pit op 23-09-2022 10:55 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
bert pit schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:52:
[...]

Bovendien strookt de strategie: elektrificatie van Nederland, niet met de nieuwe Europese strategie van Von der Leijen: minder elektriciteit gebruiken in de piekuren.
Van der Leijen had het over energie, niet over specifiek elektriciteit.
De voorstellen gaan ver. Daarin moeten in heel Europa bedrijven en consumenten hun energieverbruik tijdens piekmomenten verminderen. De landen spraken eerder al af dat het energieverbruik 15 procent omlaag moet, daar komt nu een verplichte vermindering van zeker 5 procent bovenop.
https://www.trouw.nl/buit...-leyen-hard-in~b216815b9/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanudt
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Binnenkort staat installatie van een warmtepomp gepland. Kan ik de CV er nog even naast laten hangen?

CV boven, warmtepomp komt in garage.
- Kan de CV gewoon aangekoppeld blijven of moeten er afsluiters in de aanvoer/retour (anders zal de warmtepomp water door de CV willen laten stromen net als een radiator)?
- Volgens mij is het verder alleen een kwestie van de thermostaat koppelen aan het gewenste verwarmingsapparaat en het andere uitzetten. Of zie ik iets over het hoofd?

(Er is ook een EV en koken doe ik al elektrisch)

[ Voor 5% gewijzigd door Peanudt op 23-09-2022 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Wolly schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:55:
[...]

Van der Leijen had het over energie, niet over specifiek elektriciteit.

[...]

https://www.trouw.nl/buit...-leyen-hard-in~b216815b9/
Verkeerd overgenomen in de krant blijkbaar
Uit haar Speach:

The first one is smart savings of electricity. What has changed over the summer, because of the elements I was just mentioning, is that we see that there is a global scarcity of energy. So whatever we do, one thing is for sure: We have to save electricity, but we have to save it in a smart way. If you look at the costs of electricity, there are peak demands. And this is what is expensive, because, in these peak demands, the expensive gas comes into the market. So what we have to do is to flatten the curve and avoid the peak demands. We will propose a mandatory target for reducing electricity use at peak hours. And we will work very closely with the Member States to achieve this.

Volledige tekst hier:
https://ec.europa.eu/comm.../detail/en/SPEECH_22_5389

[ Voor 52% gewijzigd door bert pit op 23-09-2022 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:13
Van consuwijzer.nl onderstaande quote,
waarom geldt die termijn van 30 dagen nu ineens niet meer?
Ik heb een contract met variabele tarieven

Bij een contract met variabele tarieven mogen de tarieven veranderen. In de algemene voorwaarden van uw contract moet staan wanneer dat mag. Meestal gebeurt dit op 1 januari en op 1 juli. De prijzen kunnen hoger of lager worden. De leverancier moet u minimaal 30 dagen van tevoren informeren over de nieuwe tarieven. Doet uw leverancier dit binnen een kortere periode? Geef aan dat u hiermee niet akkoord gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Peanudt Dat is nogal specifiek voor jouw situatie en een eigen topic waard :)
Voeg dan zoveel mogelijk info over de gebruikte types en foto's toe.

[ Voor 30% gewijzigd door Proton_ op 23-09-2022 11:17 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Om op 1 januari het prijsplafond op energie in te voeren, moet het kabinet snel met duidelijkheid komen over de details van het plan. Anders lukt het niet om de IT-systemen van energiebedrijven op tijd in te regelen, waarschuwt de branche. Die wil verder keiharde garanties dat de overheid snel met geld over de brug komt.

Alleen als dat gebeurt, is het invoeren van een prijsplafond 'uitvoerbaar', zegt Cora van Nieuwenhuizen in gesprek met Trouw. De voormalig VVD-minister van Infrastructuur en Waterstaat is tegenwoordig voorzitter van de brancheclub Energie-Nederland, de organisatie die lobbyt namens energieleveranciers.
Energiebranche bezorgd over invoering prijsplafond: 'Wordt hels karwei'

Fijn dat Cora van Nieuwenhuizen de mensen in het kabinet goed kent, dan komt het vast goed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

bert pit schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:52:
[...]

Ik denk dat onze Haagse bestuurders zover bij de praktische materie vandaan staan dat ze geen idee hebben wat een warmtepomp per jaar verbruikt. Zo van "die warmtepompen zijn toch al zuinig?".

Het zou beter zijn als ze de twee grootheden bij elkaar optellen. Je mag in totaal 3000 gebruiken. M3 gas of KW of een combi van beide.

Zaken die tot een paar maanden geleden volstrekt duidelijk waren: een warmtepomp installeren als het kan en een EV als je nog meer kan, staan nu op de helling. Niemand die nog een EV koopt of een warmtepomp bij deze prijzen.

Zou Groningen nog in beeld komen? 2.400 km3 gas is niet niks.
dat was ook meer met het oog op airco op 19 en de deuren open

[ Voor 88% gewijzigd door paQ op 23-09-2022 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Wolly schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:26:
[...]

Energiebranche bezorgd over invoering prijsplafond: 'Wordt hels karwei'

Fijn dat Cora van Nieuwenhuizen de mensen in het kabinet goed kent, dan komt het vast goed :+
wat een gehuil van de leveranciers zeg... ze hoeven toch niet af te wachten met het inrichten van een systeem totdat ze exacte tarieven en waarden weten :?
Maak het en maak het zo dat de variabelen gewoon aangepast kunnen worden.
Als ze iets willen verhogen is het prima binnen 9 dagen geregeld bij ze :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

paQ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:47:
[...]

wat een gehuil van de leveranciers zeg... ze hoeven toch niet af te wachten met het inrichten van een systeem totdat ze exacte tarieven en waarden weten :?
Maak het en maak het zo dat de variabelen gewoon aangepast kunnen worden.
Als ze iets willen verhogen is het prima binnen 9 dagen geregeld bij ze :O
Wat nog lang is, imho. 9 dagen om je voorschot te verhogen...
Of je voorschot niet kunnen verhogen want over een maand komt de jaar afrekening.

Met de moderne apparatuur tegenwoordig moet de berekening toch in miliseconden klaar zijn, lijkt me. Het zal wel weer ergens gecompliceerd liggen ofzo.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:01
paQ schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:41:
[...]

Yep, en al het geld komt uiteindelijk op de rekeningen van de energieleveranciers.
Dat dus, ten gunste van de oligarchen.

Voor een heldere uitleg hierover, zie overigens Varoufakis, en je weet dat alle 'kortingen', reddingen e.d. op het bordje van de belasting-/factuurbetaler komen, door EU-beleid goedgekeurd en mogelijk gemaakt:

YouTube: E63: Europe’s electricity market: the scam of the century?

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

McKaamos schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:14:
[...]

Wat nog lang is, imho. 9 dagen om je voorschot te verhogen...
Of je voorschot niet kunnen verhogen want over een maand komt de jaar afrekening.
ik bedoel als ze nieuwe tarieven invoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brt652
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:00
bert pit schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 07:22:
[...]

Inderdaad zojuist gevonden, zat in de mailbox 'reclame'. Maar exact dezelfde tarieven vanaf 1 oktober. Ik vind de optelling lastig, begrijp jij hoe dat werkt? Er gaat ook nog een fors bedrag af per jaar.
Ik heb vandaag ook een email gekregen van Energiedirect met mijn nieuwe tarieven. Echter worden bij mij de tarieven per 1 oktober aanzienlijk hoger dan jullie tarieven.

Voor:
Stroom Normaaltarief: 0,61781 euro/kWh
Stroom Daltarief: 0,499900 euro/kWh
Gas: 2,31050 euro/m3

Ik heb hier vandaag over gechat met de klantenservice. De uitleg die ik kreeg was dat het verschil kwam doordat mijn vaste contract in augustus van dit jaar is afgelopen en ik dus pas sinds begin augustus een variabel contract had. Daarom waren mijn tarieven hoger dan klanten die al langer een variabel contract hadden.

Heb aangegeven dat ik dit nogal een vreemde reden vond en dat dit mijn vertrouwen in een eerlijke prijsstelling niet ten goede kwam. Uiteraard kan de klantenservice medewerker hier niets mee en deze medewerker heeft mij overigens vriendelijk te woord gestaan. Heb wel gevraagd om mijn ongenoegen door te spelen binnen de organisatie.

Zouden jullie mij kunnen aangeven of het inderdaad klopt dat je al langer een variabel contract hebt?

Zijn er meer Energiedirect klanten die ook een hoger variabel tarief betalen per 1 oktober?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

brt652 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:44:
[...]

Ik heb vandaag ook een email gekregen van Energiedirect met mijn nieuwe tarieven. Echter worden bij mij de tarieven per 1 oktober aanzienlijk hoger dan jullie tarieven.

Voor:

Ik heb hier vandaag over gechat met de klantenservice. De uitleg die ik kreeg was dat het verschil kwam doordat mijn vaste contract in augustus van dit jaar is afgelopen en ik dus pas sinds begin augustus een variabel contract had. Daarom waren mijn tarieven hoger dan klanten die al langer een variabel contract hadden.

Heb aangegeven dat ik dit nogal een vreemde reden vond en dat dit mijn vertrouwen in een eerlijke prijsstelling niet ten goede kwam. Uiteraard kan de klantenservice medewerker hier niets mee en deze medewerker heeft mij overigens vriendelijk te woord gestaan. Heb wel gevraagd om mijn ongenoegen door te spelen binnen de organisatie.

Zouden jullie mij kunnen aangeven of het inderdaad klopt dat je al langer een variabel contract hebt?

Zijn er meer Energiedirect klanten die ook een hoger variabel tarief betalen per 1 oktober?
alle tarieven variëren enorm bij en binnen alle leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

[...]

Mijn contract liep begin dit jaar af en men adviseerde mij begin dit jaar niet te verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venzi
[...]

Voor:

Ik heb zelf al zeker anderhalf jaar een variabel contract bij Energiedirect. Maakt wel een flink verschil dus..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brt652
venzi schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:01:
[...]

Ik heb zelf al zeker anderhalf jaar een variabel contract bij Energiedirect. Maakt wel een flink verschil dus..
Bedankt voor jullie snelle reactie. Het lijkt er dan inderdaad op dat het uit maakt hoe lang je al een variabel contract hebt.

M.a.w. kom je uit een vast contract dan mag je met je variabele tarieven eerst een tijd lang een boete opslag betalen totdat je het werkelijke tarief gaat betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
bert pit schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:56:
The first one is smart savings of electricity. What has changed over the summer, because of the elements I was just mentioning, is that we see that there is a global scarcity of energy. So whatever we do, one thing is for sure: We have to save electricity, but we have to save it in a smart way. If you look at the costs of electricity, there are peak demands. And this is what is expensive, because, in these peak demands, the expensive gas comes into the market. So what we have to do is to flatten the curve and avoid the peak demands. We will propose a mandatory target for reducing electricity use at peak hours. And we will work very closely with the Member States to achieve this.
I denk dat dit voor Nederland geen hout uitmaakt. In Nederland komt bijna altijd een deel van de elektriciteit uit gas. Dus het tijdstip waarop je elektriciteit gebruikt maakt voor de hoeveelheid gas niet uit.

Ik weet niet of er landen zijn die alleen tijdens de piekuren gas gebruiken voor elektriciteit. Daar zou het wel uitmaken.

Omgekeerd, als de EU elektriciteit uit groene bron goedkoper maakt, dan wordt elektriciteit goedkoper, dan komt er dus meer vraag. In Nederland betekent meer vraag naar elektriciteit meer gas gebruik en dus een hogere gasprijs. Dat lijkt me echt het paard achter de wagen spannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Voor:

Mijn jongste dochter heeft dat toevallig vandaag gedeeld, ook een mail gehad. Zij heeft al langer dit jaar een variabel tarief bij ED. Zij heeft geen dag/nachttarief, maar het gemiddelde van die 2 komt aardig overeen met wat jij voorgeschoteld hebt gekregen.

Per 01-10;
0.5584 elek.
2.3105 gas

Dus...

Edit: zo had voorheen een vast ED contract maar het advies wat ze kreeg was om niet te verlengen. Dit was afgelopen februari als ik het niet mis heb.

[ Voor 4% gewijzigd door hardware-lover op 23-09-2022 15:40 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kreutel
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:11
paQ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:21:
op nu.nl:

[...]

Stadswarmte? pech
Warmtepomp? pech

Het probleem is dat het helemaal niet afwijkt. De prijs van warmte is gekoppeld aan de gasprijs. Dat betekent dus een megaverhoging eind van dit jaar voor de warmtenetten. De overheid probeert de mensen tegemoet te komen om hun extreem hoge energierekening te compenseren, zodat mensen niet in de kou zitten. Je zult dus ook de mensen met een warmtenet moeten compenseren. Ook zij zullen met een mega rekening worden geconfronteerd agv de hoge gasprijs.

4r3 u 1337 3n0ugh 2 r34d 7h15?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Omdat het kabinet naar de gasrekening (ipv energierekening) van huishoudens kijkt, waarbij ze voor het gemak alle huishoudens die juist geen gas hebben maar even buiten beschouwing laat.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 23-09-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kreutel
paQ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:50:
Omdat het kabinet naar de gasrekening (ipv energierekening) van huishoudens kijkt, waarbij ze voor het gemak alle huishoudens die juist geen gas hebben maar even buiten beschouwing laat.
Nee niet dus. In het prijsplafond is toch ook een maximum van stroom opgenomen in kwh? Het gaat om de energierekening die te hoog is. Waar lees jij dat ze alleen naar gas kijken?

Overigens wordt de prijs van gas telkens gebruikt om de prijs van warmtenetten te verhogen. Want er zou een deel van de warmte worden opgewekt met gas. Dus hoezo zou je dan de energierekening van warmtenetten niet compenseren?

[ Voor 19% gewijzigd door Kreutel op 23-09-2022 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Kreutel schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:52:
[...]

Nee niet dus. In het prijsplafond is toch ook een maximum van stroom opgenomen in kwh? Het gaat om de energierekening die te hoog is. Waar lees jij dat ze alleen naar gas kijken?
ja wel dus
Want mensen die geen gas gebruiken, zijn (bijv) afhankelijk van stroom. Dan is 2400 kWh A een druppel op een gloeiende plaat, en B 70 cent cap een hoger tarief dan nu veel mensen hebben.
Mensen die aan een warmtenet zitten zijn bij voorbaat gasloos zonder enige keuze daarin.

Tel daarbij op dat de BTW weer terug omhoog gaat, dus van enige besparing is voor die twee groepen geen sprake; het kan zelfs duurder worden. (in geval van warmtepomp)
Hoe dempt dat de energierekening als die door dit handelen juist hoger wordt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Kreutel schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:52:
[...]

Overigens wordt de prijs van gas telkens gebruikt om de prijs van warmtenetten te verhogen. Want er zou een deel van de warmte worden opgewekt met gas. Dus hoezo zou je dan de energierekening van warmtenetten niet compenseren?
Is dat een retorische vraag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kreutel
paQ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:55:
[...]

ja wel dus
Want mensen die geen gas gebruiken, zijn (bijv) afhankelijk van stroom. Dan is 2400 kWh A een druppel op een gloeiende plaat, en B 70 cent cap een hoger tarief dan nu veel mensen hebben.
Mensen die aan een warmtenet zitten zijn bij voorbaat gasloos zonder enige keuze daarin.

Tel daarbij op dat de BTW weer terug omhoog gaat, dus van enige besparing is voor die twee groepen geen sprake; het kan zelfs duurder worden. (in geval van warmtepomp)
Hoe dempt dat de energierekening als die door dit handelen juist hoger wordt :?
Ik begrijp dat 2400 kwh niet genoeg is. Maar er wordt dus duidelijk niet alleen naar gas gekeken, ook stroom dus. En het zou dus logisch zijn om de warmtenetten ook te compenseren, want die energierekening zal ook door het dak gaan per 1 januari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Kreutel schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:57:
[...]

Ik begrijp dat 2400 kwh niet genoeg is. Maar er wordt dus duidelijk niet alleen naar gas gekeken, ook stroom dus. En het zou dus logisch zijn om de warmtenetten ook te compenseren, want die energierekening zal ook door het dak gaan per 1 januari.
Als je de warmtenetten compenseert, moet je net zo makkelijk de warmtepompen compenseren.
Er is zelfs een warmtewet, die stelt: niet duurder dan gas.
Prima! zeggen de energieleveranciers, dan worden we exact zo duur als gas.
Dat belooft wat met de in te voeren caps!
niet duurder dan 70 cent
Prima! worden we 70 cent

Dus voor de een zou dan gelden: niet duurder dan gas, maar voor de mensen die notabene het klimaatakkoord volgen, zou dat dan niet gelden?

het is zo poepiesimpel te verhelpen
1200 m3 gas is ca 3500 kWh stroom (in geval van warmtepomp)
1200 m3 gas is ca 36 GJ warmte (in geval van warmtenet)

Hoe moeilijk kan het nou helemaal zijn om DAT te compenseren tegen een gelijkwaardig tarief als de 1,50 cap voor gas 8)7

reken 1800 euro voor de eerste 3500 kWh, t.w. 0,51 euro
reken 1800 voor de eerste 36 GJ warmte, t.w. 50 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kreutel
paQ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:04:
[...]

Als je de warmtenetten compenseert, moet je net zo makkelijk de warmtepompen compenseren.
Er is zelfs een warmtewet, die stelt: niet duurder dan gas.
Prima! zeggen de energieleveranciers, dan worden we exact zo duur als gas.
Dat belooft wat met de in te voeren caps!
niet duurder dan 70 cent
Prima! worden we 70 cent

Dus voor de een zou dan gelden: niet duurder dan gas, maar voor de mensen die notabene het klimaatakkoord volgen, zou dat dan niet gelden?

het is zo poepiesimpel te verhelpen
1200 m3 gas is ca 3500 kWh stroom (in geval van warmtepomp)
1200 m3 gas is ca 36 GJ warmte (in geval van warmtenet)

Hoe moeilijk kan het nou helemaal zijn om DAT te compenseren tegen een gelijkwaardig tarief als de 1,50 cap voor gas 8)7

reken 1800 euro voor de eerste 3500 kWh, t.w. 0,51 euro
reken 1800 voor de eerste 36 GJ warmte, t.w. 50 euro
Volgens mij zijn we het eens... Je moet de mensen met een warmtenet en warmtepomp compenseren, want ook zij worden geconfronteerd met een megaverhoging.
Het vreemde is dat eht argument nu wordt gebruikt de warmtenetten hebben geen gas. Nee inderdaad! Maar vorig jaar bij de verhoging van 90% (Ennatuurlijk) wordt het wel gebruikt. Hoe denk je dat de warmte wordt opgewerkt, inderdaad met gas...
Dat dit maar een kleine deel is, wordt even vergeten bij de prijsstijging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Kreutel schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:07:
[...]

Volgens mij zijn we het eens...
Dat denk ik ook. En juist om al het bovenstaand vind ik dat de het kabinet in het plan kijkt naar gas, want immers geen gas, geen voordeel. (afgezien van een miezerige 2400 kWh dan)

Nederlanders verkrijgen hun energie in allerlei varianten en eenheden.
in m3 gas
in GJ warmte
in kWh stroom met een SCOP om te zetten in warmte

Er wordt nu helaas alleen maar uitgegaan van die eerste, vandaar dat ik zeg: kabinet kijkt naar gasrekening, en niet naar de energierekening. Ze noemen het wel energierekening, maar nemen gas als cliché om het plan op alle huishoudens te stempelen. En dan zet je ca 950.000 huishoudens te kakken, want daar blijft het stempeltje amper plakken.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 23-09-2022 16:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:35

BeaM-R

Powerrrrr

Het blijkt nu dat de prijsverhoging die Essent, Eneco en Greenchoice willen doorvoeren per 1 oktober niet mag.
Volgens ACM dient dit minimaal 30 dagen van te voren aangekondigd te worden.

Bron: https://www.msn.com/nl-nl...5cce34e0bb65e8d9316d78b7a

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:58
En opnieuw zit het ACM er naast net zoals met de salderingsregels waarvan ze inmiddels hebben toegegeven dat de regels niet zo'n zijn als ze lang hebben beweerd.

In de contractvoorwaarden van Eneco wordt duidelijk een termijn van 10 dagen voor ingang vermeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
hanev001 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:29:
En opnieuw zit het ACM er naast net zoals met de salderingsregels waarvan ze inmiddels hebben toegegeven dat de regels niet zo'n zijn als ze lang hebben beweerd.

In de contractvoorwaarden van Eneco wordt duidelijk een termijn van 10 dagen voor ingang vermeld.
De wet gaat natuurlijk boven algemene voorwaarden. Maar inderdaad triest dat de ACM niet ingrijpt of zelfs maar proactief een persbericht uitstuurt maar het aan een paar miljoen klanten overlaat om zelf bezwaar te maken.

Ambtenaren…zucht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Laatst online: 19:31

ManiacsHouse

Scheisse!

Wolly schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:42:
[...]

De wet gaat natuurlijk boven algemene voorwaarden. Maar inderdaad triest dat de ACM niet ingrijpt of zelfs maar proactief een persbericht uitstuurt maar het aan een paar miljoen klanten overlaat om zelf bezwaar te maken.

Ambtenaren…zucht.
Dat dus. En het begint nu wel heel erg te lijken op aller aller allerlaatste moment de prijzen omhoog gooien zodat ze straks kunnen cashen bij de overheid...
Goh wat zijn ze begaan met hun klanten... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aadjuh_
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15:23
ManiacsHouse schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:21:
[...]

Dat dus. En het begint nu wel heel erg te lijken op aller aller allerlaatste moment de prijzen omhoog gooien zodat ze straks kunnen cashen bij de overheid...
Goh wat zijn ze begaan met hun klanten... |:(
En dat niet alleen….. prijsplafond is voor 2023.
Januari 2024 prijsplafond er weer af. Wat was ook alweer uw prijs in december 2022???
Ow 1€ kwh en 3€ gas? Nou dan gaat u dat nu zelf betalen!
Hulde 🤬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

phicoh schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:16:
[...]

I denk dat dit voor Nederland geen hout uitmaakt. In Nederland komt bijna altijd een deel van de elektriciteit uit gas. Dus het tijdstip waarop je elektriciteit gebruikt maakt voor de hoeveelheid gas niet uit.

Ik weet niet of er landen zijn die alleen tijdens de piekuren gas gebruiken voor elektriciteit. Daar zou het wel uitmaken.

Omgekeerd, als de EU elektriciteit uit groene bron goedkoper maakt, dan wordt elektriciteit goedkoper, dan komt er dus meer vraag. In Nederland betekent meer vraag naar elektriciteit meer gas gebruik en dus een hogere gasprijs. Dat lijkt me echt het paard achter de wagen spannen.
De gascentrale heeft de eigenschap dat deze snel aan en uit te zetten is, dus daar zit wel een voordeel. Anders dan bijvoorbeeld een kolencentrale of kernenergie. Bij die laatste twee kun je feitelijk alleen op het "koppelingspedaal" drukken.

Voor elke piek schakel je dus een paar gascentrales bij. Hoe minder pieken hoe minder gas.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• streafer
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Mag ik zeggen dat ik het jammer vind dat ik ook hier veel reacties lees die redelijk egoïstisch zijn?

Over het algemeen kan je stellen dat mensen met zonnepanelen, all electric boilers, hybride warmtepompen etc etc. financieel al beter hebben dan de gemiddelde Nederlander. Ja er zullen altijd uitzonderingen tussen zitten maar het is over algemeen niet de telemarketeer in een huurhuis die dit soort zaken belangrijk vindt en geld heeft om zulke investeringen te doen.

Mensen die dus verduurzaamd hebben en dus nu minder gas maar mogelijk meer elektriciteit verbruiken, zijn nu boos omdat ze minder hard gecompenseerd worden door de overheid dan mensen die het harder nodig hebben. Het milieu oogpunt lees ik al helemaal bij weinig. Ik vind dat persoonlijk redelijk bedroevend alsof het alleen maar om het geld gaat. Oh mijn buurman heeft niet verduurzaamd en nu ga ik 1 en misschien wel 2 jaar minder geld krijgen van de overheid maar ik heb ondertussen wel 3000 euro subsidie gekregen voor aanschaf van mijn (warmtepomp, zonnepanelen, etc).

Op de huidige regeling is genoeg af te dingen.
Ja gasprijs is relatief laag geprijsd t.o.v. elektriciteit.
Ja, hoger verbruik kan soms meer lonen dan al bijna van gas af zijn.
Ja, mensen die hebben geïnvesteerd hebben in verduurzaming zijn nu mogelijk 1 jaar anders uit dan hun berekening. (Maar volgens mij doe je een investering voor de lange termijn en niet voor 1 jaar)

Al is er maar 1 grote maar voor mij. Hoezo krijg ik subsidie omdat terwijl ik het niet nodig heb en zijn er genoeg armen die veel moeilijker hebben dan ik. Het voelt voor mij nu een beetje aan dat de 2 of meer keer modaal zit te klagen dat ze niet genoeg geholpen worden.....

maar misschien zit ik er helemaal naast, ik hoor het vast wel ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:23

martijn v o

Certified by Enphase.

Of het egoistisch is weet ik niet, maar stel dat iemand die het niet zo breed heeft maar via een lening wel heeft verduurzaamd en van het gas af is, die heeft niets aan het plafond voor gas want die gebruikt ie niet, maar gaat wel over de electragrens heen.
Die heeft nog een lening lopen met rente en loopt nu misschien tegen het feit aan dat zijn energie rekening wel hoger is dan die van de buurman die laks heeft gezeten met al zijn centen op de bank, maar niets heeft gedaan voor het milieu of de gasbel in Groningen.
Dus als je initiatief toont ben je twee keer aan het betalen en als je laks bent maar een keer.
Is dat egoistisch? ik weet het niet maar kan me wel voorstellen dat mensen dat niet helemaal eerlijk vinden.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAO
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-08 23:08

DAO

[...]

Voor:

Vaag verhaal, mijn tarieven zijn per 1-12-2021 al variabel...dus per 1-1 en per 1-7 gewijzigd en ook ik heb deze tarieven doorgekregen...bij lange na niet de tarieven die sommige anderen die ook al langer variabel hebben, hebben aangeboden gekregen...ook maar eens gaan bellen dan want die mogen ze uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Nu online
bert pit schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:46:
Anders dan bijvoorbeeld een kolencentrale of kernenergie. Bij die laatste twee kun je feitelijk alleen op het "koppelingspedaal" drukken.

Voor elke piek schakel je dus een paar gascentrales bij. Hoe minder pieken hoe minder gas.
Dat heeft dus niets met de Nederlandse situatie te maken. Als je kolen en kernenergie in Nederland bij elkaar optelt, dan kom je op ongeveer 1.5 GW wat nu beschikbaar is.

Dat stelt dus niets voor t.o.v. het vermogen dat met gas geproduceerd wordt.

Dus nee, minder pieken in Nederland leidt niet to minder gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
DAO schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:46:
[...]

Vaag verhaal, mijn tarieven zijn per 1-12-2021 al variabel...dus per 1-1 en per 1-7 gewijzigd en ook ik heb deze tarieven doorgekregen...bij lange na niet de tarieven die sommige anderen die ook al langer variabel hebben, hebben aangeboden gekregen...ook maar eens gaan bellen dan want die mogen ze uitleggen.
Ik heb gevraagd om de meter Administratief Uit te laten zetten. Mochten de energiereuzen Essent, Vattenfal en Eneco zien dat bv NLE er mee wegkomt dat per kwartaal salderen wordt gehanteerd, is dat mogelijk voor hun business model ook gunstig. Die grap gaat niet op als je meter AU is heb ik begrepen, maar bedacht mij nu net: "Hoe zit het dan met variabele tarieven?". Nu gaat de prijs op 1-10 omhoog, maar Essent ontvangt geen meterstanden per dag meer. De prijs zal 1-1 ook nog wel een keer veranderen (al is het maar het prijsplafond) en hoe gaan ze dat dan verwerken? Alles maar op het hoogste tarief van de contractperiode? :? Dan snij ik mijzelf meteen in de vingers, zeker als Essent wel braaf nog 2 jaar salderen per contractjaar blijft hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

JJ Le Funk schreef op donderdag 22 september 2022 @ 00:32:
[grove calculatie prijsplafond stadsverwarming]
Waarschijnlijk was ik onterecht uitgegaan van een berekening alsof stadsverwarming gelijk is aan gas, want nu lees ik op de site van Vattenfall het volgende:
Op dit moment geldt er (nog) geen prijsplafond voor stadswarmte. Het tarief voor stadswarmte is sinds 1 januari 2022 niet veranderd. Zoals elk jaar verwachten we vanaf het nieuwe jaar een aanpassing. Hierover, en of er dan ook voor stadswarmte een prijsplafond geldt, informeren we je in december.
dat lijkt mij een subtiele aankondiging dat er helemaal niets geregeld gaat worden door de verhoging per januari iets te relaxen.

[ Voor 7% gewijzigd door JJ Le Funk op 23-09-2022 20:03 ]

d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
streafer schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:59:
Mag ik zeggen dat ik het jammer vind dat ik ook hier veel reacties lees die redelijk egoïstisch zijn?

Over het algemeen kan je stellen dat mensen met zonnepanelen, all electric boilers, hybride warmtepompen etc etc. financieel al beter hebben dan de gemiddelde Nederlander. Ja er zullen altijd uitzonderingen tussen zitten maar het is over algemeen niet de telemarketeer in een huurhuis die dit soort zaken belangrijk vindt en geld heeft om zulke investeringen te doen.

Mensen die dus verduurzaamd hebben en dus nu minder gas maar mogelijk meer elektriciteit verbruiken, zijn nu boos omdat ze minder hard gecompenseerd worden door de overheid dan mensen die het harder nodig hebben. Het milieu oogpunt lees ik al helemaal bij weinig. Ik vind dat persoonlijk redelijk bedroevend alsof het alleen maar om het geld gaat. Oh mijn buurman heeft niet verduurzaamd en nu ga ik 1 en misschien wel 2 jaar minder geld krijgen van de overheid maar ik heb ondertussen wel 3000 euro subsidie gekregen voor aanschaf van mijn (warmtepomp, zonnepanelen, etc).

Ja, mensen die hebben geïnvesteerd hebben in verduurzaming zijn nu mogelijk 1 jaar anders uit dan hun berekening. (Maar volgens mij doe je een investering voor de lange termijn en niet voor 1 jaar)

Al is er maar 1 grote maar voor mij. Hoezo krijg ik subsidie omdat terwijl ik het niet nodig heb en zijn er genoeg armen die veel moeilijker hebben dan ik. Het voelt voor mij nu een beetje aan dat de 2 of meer keer modaal zit te klagen dat ze niet genoeg geholpen worden.....

Je leeft naar wat je te besteden hebt.
Natuurlijk zijn er veel mensen die hun energierekening niet kunnen betalen. Er zijn ook mensen die meer geld hadden en een gasloge oplossing hebben laten installeren in huis. Die leven wellicht al jaren zonder energierekening, omdat ze hun hypotheek opgehoogd hadden om een gasloze oplossing te laten plaatsen, ze betalen daardoor maandelijks wat meer hypotheek maar geen energiekosten.
Ineens betalen ze weer energiekosten, energiemaatschapijen gaan vanuit het niets ineens stoppen met salderen, prijzen gieren de pan uit, plafonds worden ingesteld waar ze niets aan hebben. Ineens is er weer een maandelijkse factuur van 200 euro.
Dat kan ook niet iedereen erbij hebben als je boodschappen en brandstof ook al duurder zijn geworden.

Je zit er niet naast maar er zijn gewoon meer situaties dan alleen maar mensen in huurhuizen met hoge rekeningen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Het is een wat eenzijdig beeld. Ook mensen die geïnvesteerd hebben in het milieu, hebben daar hard voor moeten sparen of andere dingen voor moeten laten. De inmiddels om en nabij de 35k die ik in het gasloos maken van mijn huis heb gestoken, had ik ook in allerlei andere dingen

Nog los van de groep mensen die een gasloos huis kopen. Dat kan ook een huis van 3 ton zijn waarvoor men al redelijk diep moest gaan.

Daarnaast is het op zich makkelijk enigszins recht te trekken ook nog. Vind het vooral jammer dat ze er niet gelijk over nagedacht hebben. Je neemt in de huidige vorm namelijk ook een deel van de prikkel weg om wel te investeren.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 23-09-2022 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjalt douma
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-11-2022
Had nog 1.79 gas en 0.39 stroom

Gebruik een hybride van remeha

ieuwe stroomtarief per 01-10-2022 Eneco Hollandsewind & Zon Variabel Vrij per kWh normaal € 0,94280 Eneco Hollandsewind & Zon Variabel Vrij per kWh dal € 0,71499 (Voorheen: Eneco Hollandsewind & Zon Variabel Vrij) Vaste leveringskosten stroom per maand € 5,40

Je nieuwe gastarief per 01-10-2022 Eneco Gas Variabel Vrij per m3 € 3,39629 (Voorheen: Eneco Gas Variabel Vrij) Vaste leveringskosten gas per maand € 5,40

[ Voor 3% gewijzigd door gjalt douma op 23-09-2022 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos_M
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:14

Jos_M

aka jos_jalla aka josti

martijn v o schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:14:
Of het egoistisch is weet ik niet, maar stel dat iemand die het niet zo breed heeft maar via een lening wel heeft verduurzaamd en van het gas af is, die heeft niets aan het plafond voor gas want die gebruikt ie niet, maar gaat wel over de electragrens heen.
Die heeft nog een lening lopen met rente en loopt nu misschien tegen het feit aan dat zijn energie rekening wel hoger is dan die van de buurman die laks heeft gezeten met al zijn centen op de bank, maar niets heeft gedaan voor het milieu of de gasbel in Groningen.
Dus als je initiatief toont ben je twee keer aan het betalen en als je laks bent maar een keer.
Is dat egoistisch? ik weet het niet maar kan me wel voorstellen dat mensen dat niet helemaal eerlijk vinden.
Dit is min of meer mij situatie: we zijn in mei dit jaar verhuisd naar een mooie nieuwbouw hoekwoning met bodemwarmtepomp en 11 stuks 320wp zonnepanelen op het ZW. We zijn met 2 volwassenen en 2 kleine kinderen, elke dag is er wel iemand thuis, en we rijden sinds kort electrisch en kunnen thuislader.

Wat precies ons verbruik gaat zijn, op jaarbasis, is nog lastig om te zeggen. Omdat we geen gas meer hebben, is het vrijwel zeker dat we netto ruim boven de 2400 kWh zullen uitkomen.

Ik denk toch dat we gaan proberen om nog wat te investeren in een aantal extra zonnepanelen, want ik zie het niet echt zitten om straks nog 300-400 euro per maand te gaan betalen aan stroom alleen... Dan betaalt een extra investering zich zo terug denk ik..

Of denken jullie daar anders over?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Klopt hoor wat je hier zegt. De meesten die zonnepanelen, zonneboilers, warmtepompen kunnen aanschaffen kunnen prima rondkomen (mijzelf inbegrepen). Maar dat is feitelijk geen grond voor de discussie.
De één besteedt zijn geld aan mooie vakanties, de ander aan een mooie 50 inch TV, weer een ander aan een tickets voor voetbalwedstrijden en nog weer een ander aan een warmtepomp en zonnepanelen.
Je kunt dan moeilijk zeggen tegen de warmtepompgebruiker: "jij kon het toch prima betalen, dan lukt je dat met deze maatregelen ook nog wel".

De overheid is al tijden aan het pushen om mensen van het gas af te krijgen. Denk hierbij aan de verplichting van een (hybride) warmtepomp na 2025, het steeds gunstiger maken van de elektriciteitsprijs t.o.v. de gasprijs. Reken maar dat er heel wat mensen zijn die hier braaf gehoor aan hebben gegeven. En daar zitten ook heus mensen tussen die gewoon een modaal inkomen hebben en hun duur verdiende geld investeren in een duurzame oplossing. Dan ben je toch als overheid niet geloofwaardig bezig om zo'n ondoordachte maatregel te nemen.

Dan nog het volgende. De energie van gas is om te rekenen naar KWu. Als men een prijsplafond voor een bepaalde hoeveelheid KWu had gemaakt, voor een gunstig tarief, dan kon ieder huishouden er op zijn eigen manier voordeel uit putten. Voor degene die elektrisch stookt, verbruikt het plafond elektrisch, en degene die op gas stookt verbruikt het plafond op gas.
De oplossing die nu is aangedragen met zowel prijsplafond voor gas als voor elektra die totaal niet in verhouding met elkaar staan is gewoon echt vreemd en ondoordacht (althans, dat laatste hoop ik).

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brt652
DAO schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:46:
[...]

Ja, jouw situatie klopt inderdaad niet met de uitleg die ze mij hebben gegeven. Ben benieuwd wat voor reden ze bij jouw aangeven voor het hogere tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:50:
Je moet wel het nieuws een beetje beter volgen, groen links en pvda hebben dit al lang aangekaart en kamermeerderheid gekregen naar het schijnt.
https://nos.nl/l/2445637
Was ook het eerste wat mij opviel aan de kabinetsplannen, “en de van het gas af mensen dan?”

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

joezzt schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 22:18:
[...]

Je moet wel het nieuws een beetje beter volgen, groen links en pvda hebben dit al lang aangekaart en kamermeerderheid gekregen naar het schijnt.
https://nos.nl/l/2445637
Was ook het eerste wat mij opviel aan de kabinetsplannen, “en de van het gas af mensen dan?”
Nou die kaats ik terug hoor ;)
Ik heb 2 dagen plenaire zaal zitten bingen.

Die kritiek was naar aanleiding van het plan en de verdere uitleg van kabinet per brief gisterochtend.

Daar zijn gistermiddag na de inhoudelijke behandeling moties uit voortgekomen.
Niet vanuit het kabinet hoor, want Rutte bleef tot het eind vrij star want hij wil 1 regeling die zoveel mogelijk mensen helpt.

Maar goed. We moeten afwachten en zien wat er gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@paQ Jazeker, niet vanuit het kabinet, Wat een oenen, is toch het eerste waar je aan denkt als je echt met klimaat etc bezig bent. Zo van hoho, we wilden toch van het gas af stimuleren ? En nu gaan we ze “afstraffen” ?

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• paQ

paQ

gjalt douma schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:09:

ieuwe stroomtarief per 01-10-2022 Eneco Hollandsewind & Zon Variabel Vrij per kWh normaal € 0,94280 Eneco Hollandsewind & Zon Variabel Vrij per kWh dal € 0,71499 (Voorheen: Eneco Hollandsewind & Zon Variabel Vrij) Vaste leveringskosten stroom per maand € 5,40

Je nieuwe gastarief per 01-10-2022 Eneco Gas Variabel Vrij per m3 € 3,39629 (Voorheen: Eneco Gas Variabel Vrij) Vaste leveringskosten gas per maand € 5,40
beginnen met ageren tegen de ingangsdatum, en ondertussen een ander leverancier zoeken.
Wat een verhogingen :N
Ik heb per 25-8, 52/46 en 2,249

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:03

EiT

Nou, overheid bedankt maar weer. De BTW en teruggave energie belasting leveren meer op.

Ben volgend jaar 8-10x zo veel kwijt in vergelijking met nu en jaar er op, als energie contact afloopt, zelfs 36x zoveel.

Waren van plan om elektrische auto voor mijn vrouw te kopen, maar de diesel die ze nu heeft blijft mooi staan.

Ook misschien maar weer een CV ketel ophangen naast de WP.

Deels sarcastisch geschreven natuurlijk, onze energie kosten tot vandaag zijn namelijk 156 euro voor het hele jaar (<20 per maand), dit is met een 4750kWh verbruik dusver. Zodra het contract afloopt gaan wij wel naar >500 euro per maand. Dan is het mogelijk goedkoper om weer een CV op te hangen en elektrische rijden heeft helemaal geen zin. Helaas is ons huis niet geschikt voor zonnepanelen, er liggen er 4 in de schaduw met 40% rendement verlies. Enige optie is een schuur of overkapping neer te zetten met zonnepanelen er op.

Wat ik ook nog vreemd vind aan deze regeling is dat er geen rekening wordt gehouden met grote van gezin. Vraag mij af of dat eerlijk is.

Bij 7000kWh verbruik ben je op dit moment zelfs goedkoper uit dan met de nieuwe regeling. Als je alles elektrisch doet zit je hier zo aan.

En zoals hier al aangehaald, meeste profijt heeft de energieleverancier. Die kan zijn prijs lekker hoog houden.

Overheid moet eens ingrijpen, hoe kan elektriciteit nu, eigenlijk groene stroom, 5x zo veel kosten? Die kosten zullen toch niet omhoog gaan, komt gratis uit de natuur? Meeste hier zullen namelijk een “groen” contract hebben.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• phicoh
  • Nu online
EiT schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:38:
Die kosten zullen toch niet omhoog gaan, komt gratis uit de natuur? Meeste hier zullen namelijk een “groen” contract hebben.
Dat heet vrije markt. We gaan ook niet klagen over de prijs van een iPhone. Als je die te duur vind dan koop 'm gewoon niet.

Dat geldt voor groene stroom ook. Als jij niet de vraagprijs wil betalen voor groene stroom, dan is er wel een ander die dat wel doet.

Was de privatiseren van de energiebedrijven een grote fout? Ja. Maar goed, de VVD is de grootste partij. Dus een heel groot deel van Nederland vond het wel een goed idee.

• m.z
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-09 00:14

m.z

--

Die kosten zullen toch niet omhoog gaan, komt gratis uit de natuur? Meeste hier zullen namelijk een “groen” contract hebben.
Een quote van Vattenval:
Groene stroom wordt namelijk verhandeld op dezelfde markt als grijze stroom. Daar geldt één inkoopprijs voor alle stroom. Grijze stroom heeft nu nog het grootste aandeel in het totaalaanbod. En daardoor de grootste invloed op de stroomprijs. Het is dus belangrijk dat we blijven investeren in de opwek van duurzame energie. Dat is niet alleen goed voor het milieu, het maakt ons ook onafhankelijker van schaarse fossiele brandstoffen.
Bron: https://www.vattenfall.nl...arieven/?cmp=EMC-123-5897 > 2e alinea onder Waarom gaat de prijs van groene stroom ook omhoog?

En ik denk ik ga eens zelf ook vergelijken (beide variabelle contracten):

Stroom (2021)
Normaal € 0,22
Dal € 0,20

Gas (2021)
Normaal € 0,82

Stroom (2022)
Normaal € 0,43
Dal € 0,35

Gas (2022)
Normaal € 2,24

[ Voor 35% gewijzigd door m.z op 24-09-2022 15:23 ]

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:59
verkeerslicht schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:47:Klopt hoor wat je hier zegt. De meesten die zonnepanelen, zonneboilers, warmtepompen kunnen aanschaffen kunnen prima rondkomen (mijzelf inbegrepen). Maar dat is feitelijk geen grond voor de discussie.
De één besteedt zijn geld aan mooie vakanties, de ander aan een mooie 50 inch TV, weer een ander aan een tickets voor voetbalwedstrijden en nog weer een ander aan een warmtepomp en zonnepanelen.
Dit zijn sowieso niet de mensen die echt in de knel zitten, maar waar het wel ook iets verlichting voor geeft.

En volgens mij hebben de meeste mensen die een warmtepomp hebben, ook zonnepanelen, dus komt het jaarlijkse verbruik wellicht alsnog onder het plafond.
Wel heel benieuwd hoe dan de niet-jaarlijks-saldeerboeven het prijsplafond gaan inzetten.

En als je nou lekker met je warmtepomp iedere maand van energieleverancier veranderd? Blijf je dan niet onder het plafond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
gjalt douma schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:09:

Mijn vriendin heeft bij Eneco precies dezelfde tarieven ontvangen.

En die zat op 0,20 stroom en 0,80 gas, maar vaste contract loopt nu af. Dus dat is wel even slikken als alles *4 gaat.

Hoe zal de overheid geregeld hebben dat ze niet worden “opgelicht”. De energiebedrijven zijn nu vrij om te vragen wat ze willen en de overheid betaald toch wel.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat ik ook nog vreemd vind aan deze regeling is dat er geen rekening wordt gehouden met grote van gezin. Vraag mij af of dat eerlijk is.
Tsjah... Het begint met een simpele, platte compensatie. Die makkelijk in te regelen is door de energieleverancier.

En dan begint zoals altijd het gedonder:
- ja maar mensen zonder gas dan
- ja maar grote vs kleine gezinnen
- ja maar elektrische auto
- ja maar bouwjaar huis
- ja maar huur vs koop
En zo voorts.

Met een beetje pech heb je dan een regeling die vier jaar doorlooptijd heeft en een grote bende wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Nu online
VidaR-9 schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:14:
Hoe zal de overheid geregeld hebben dat ze niet worden “opgelicht”. De energiebedrijven zijn nu vrij om te vragen wat ze willen en de overheid betaald toch wel.
Het kan natuurlijk zijn dat de overheid bedongen heeft niet meer te betalen dan de spot- of termijnmarktprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:28
[...]

Voor:

Ik heb dezelfde tarieven voorgeschoteld gekregen als jij hebt. Mijn contract liep af op 1 juni en is toen overgegaan op een variabel contract.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 17:02
MikeyMan schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:24:
[...]

Tsjah... Het begint met een simpele, platte compensatie. Die makkelijk in te regelen is door de energieleverancier.

En dan begint zoals altijd het gedonder:
- ja maar mensen zonder gas dan
- ja maar grote vs kleine gezinnen
- ja maar elektrische auto
- ja maar bouwjaar huis
- ja maar huur vs koop
En zo voorts.

Met een beetje pech heb je dan een regeling die vier jaar doorlooptijd heeft en een grote bende wordt.
Tsjah, het begon met een vast bedrag wat iedereen kreeg, of je nou last had van de energie-crisis of niet.
Dat was natuurlijk belachelijk.

Het huidige prijsplafond is wat dat betreft al een verbetering, het geld komt dan beter terecht.

Maar bovenstaande opmerkingen zijn dan ook grotendeels wel terecht.
- Mensen die een warmtepomp hebben genomen dienen niet meer benadeeld te worden dan nodig (ik ben er geen van). Tevens is dit een betrekkelijk makkelijk probleem om op te lossen, kom je niet aan het plafond van gas, dan gaat je plafond voor stroom omhoog.
- De overheid stelt zelf dat ze het plafond niet te hoog willen zetten, om mensen te stimuleren om hun verbruik te minderen. Dat doe je niet door 1-persoons appartement huishoudens een plafond te geven wat ze nooit zullen halen. Dus dan moet het plafond situatie-afhankelijk zijn. Als ze simpelweg hadden gezegd: "Dit is het plafond", zonder beargumentatie waarom, was ik er niet over gevallen. Overigens denk ik dat een situatie-afhankelijk plafond niet heel ingewikkeld hoeft te zijn, volgens mij heeft de overheid het soort huis (hoekhuis, rijtjeshuis) en gezinsgrootte gewoon beschikbaar.
- Electrische auto, tja, dat is pech hebben, maar dat risico is er nu eenmaal. Diesel-rijders zijn ook niet echt blij momenteel.
- Bouwjaar huis, tja, dat is dus wat de overheid wilt, dat je gaat isoleren. Dus hier kun je niet veel mee.
- Huur vs Koop. Ook hier kun je niet veel mee, hoogstens kun je woonstichtingen verplichten hun huizen te isoleren, voor zover dat nog niet gebeurt.

[ Voor 3% gewijzigd door Michiel1978 op 26-09-2022 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Michiel1978 schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:43:
[...]

Tsjah, het begon met een vast bedrag wat iedereen kreeg, of je nou last had van de energie-crisis of niet.

Maar bovenstaande opmerkingen zijn dan ook grotendeels wel terecht.
- Mensen die een warmtepomp hebben genomen dienen niet meer benadeeld te worden dan nodig (ik ben er geen van). Tevens is dit een betrekkelijk makkelijk probleem om op te lossen, kom je niet aan het plafond van gas, dan gaat je plafond voor stroom omhoog.
- De overheid stelt zelf dat ze het plafond niet te hoog willen zetten, om mensen te stimuleren om hun verbruik te minderen. Dat doe je niet door 1-persoons appartement huishoudens een plafond te geven wat ze nooit zullen halen. Dus dan moet het plafond situatie-afhankelijk zijn. Als ze simpelweg hadden gezegd: "Dit is het plafond", zonder beargumentatie waarom, was ik er niet over gevallen. Overigens denk ik dat een situatie-afhankelijk plafond niet heel ingewikkeld hoeft te zijn, volgens mij heeft de overheid het soort huis (hoekhuis, rijtjeshuis) en gezinsgrootte gewoon beschikbaar.
- Electrische auto, tja, dat is pech hebben, maar dat risico is er nu eenmaal. Diesel-rijders zijn ook niet echt blij momenteel.
- Bouwjaar huis, tja, dat is dus wat de overheid wilt, dat je gaat isoleren. Dus hier kun je niet veel mee.
- Huur vs Koop. Ook hier kun je niet veel mee, hoogstens kun je woonstichtingen verplichten hun huizen te isoleren, voor zover dat nog niet gebeurt.
Het zijn zeker terechte opmerkingen. Vraag is wat het effect hiervan is. Ik denk dat je niet een regeling kunt verzinnen die én uitvoerbaar is én iedereen tevreden stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:44:
[...]

Het zijn zeker terechte opmerkingen. Vraag is wat het effect hiervan is. Ik denk dat je niet een regeling kunt verzinnen die én uitvoerbaar is én iedereen tevreden stelt.
én uitvoerbaar is én iedereen tevreden is onmogelijk inderdaad. Maar iets gerichter moet toch mogelijk zijn. Nu is er een plan bedacht binnen een veel te korte tijd terwijl het eerst niet "kon".

Eens met @Michiel1978 die oppert dat het grenzen van het elektriciteitsplafond en gasplafonds flexibel zouden moeten zijn ten aanzien van elkaar. Dit moet toch goed te realiseren zijn.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-07 17:57
Soortgelijke situatie hier, sta op het punt om mijn warmtepomp te installeren (materialen zijn besteld, eerste infra ligt er al, ik doe het zelf).

Even snel doorgerekend op gebruik van vorig jaar, is gas verwarming 20% goedkoper dan met de warmtepomp (COP van 3.0, 9kwh/m^3) en met de prijzen van het prijsplafond. Als het een harde winter wordt, wordt dat verschil nog groter (COP lager dan 3).

Ik denk dat ik maar even rustig aan ga doen met de installatie van de warmtepomp :-/ Slecht voor het milieu, goed voor de buidel.

[ Voor 5% gewijzigd door campr112 op 26-09-2022 17:37 ]

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@campr112 mits Ta < 50°C kan elke warmtepomp hybride draaien, mijne doet in dit weer COP6.5 (A10/W25). Tot het vriespunt is zelfs met de huidig voorgestelde plafondprijzen een goede warmtepompinstallatie nog steeds goedkoper.
En afhankelijk van je contract en je glazen bol kom je niet eens in de buurt van het prijsplafond.

Ervan uitgaande dat je geprojecteerde COP van 3 een jaargemiddelde is, zal je er een deel van het jaar ruim boven zitten.
Het is altijd goed om opties te hebben :)

[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 26-09-2022 20:58 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Is er al meer bekend wanneer het prijsplafond bekend wordt? Ik bedoel dus het duurt nu al bijna 2 weken terwijl er alleen maar wat puntjes op de i gezet moeten worden qua bandbreedte en dat afgestemd/doorgerekend moet worden.
Of gaan ze de hele oefening opnieuw doen. Mag het niet hopen...

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:37
Tis allemaal met storm en kokend water uitgewerkt, want prinsjesdag. Vervolgens hoop gemixte geluiden en kritiek en je hoort er niks meer van.

Wat ik er van begreep zou het vanaf 1 november moeten gaan gelden, maar later hoorde ik ook vanaf 2023.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:39
Wat ik begrepen heb, is dat de grote maatschappijen het prijsplafond per 1 november kunnen/willen realiseren. Voor de kleintjes wordt dat per 1 januari 2023,maar die zouden het plafond willen "simuleren", dus alvast toch een lager termijnbedrag voor hun klanten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Laatst online: 21:54
@mv_ak de politiek zegt de eerste week van oktober (volgende week dus) met meer info te komen.
Dus nog even geduld…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FBtje
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-05 12:13
Wat ik dan wel weer raar vind, is dat op gaslicht.com ook modelcontracten staan met tarieven die bedoeld zijn voor nieuwe klanten. Normaal een flink stuk duurder dan de variabele tarieven die vaste klanten betalen. MAAR: de tien goedkoopste van deze modelcontracten zijn goedkoper dan het voordeligste contract dat op de overige vergelijkingssites wordt aangeboden, zoals op Independer. Er zijn zelfs modelcontracten die voor stroom (daltarief) onder het prijsplafond van 70 cent zitten...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rtG4iDnlGD6OkNgIoQkgl1iDrNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/czTKorK6faOsynvH2WLk9dkp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KL-mGGpYAQzgHMqpJcp2Abed4y0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W0Z4mkBRD8lYDUCipvnur1bh.jpg?f=fotoalbum_large

Maar begrijp ik nu goed dat je vanwege die prijsplafonds gewoon moet gaan voor het contract met de goedkoopste vaste leveringskosten (vastrecht), aangezien daar geen compensatie op zit? Of kunnen die ook maandelijks aangepast worden door de leverancier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbkekA6_g2blqYBl0-yC2TSTCvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c6YLep9dljoR698MWlgP5v53.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door FBtje op 30-09-2022 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@FBtje dat hangt mijn inziens vooral af van je verbruik en daarnaast van wat het energieplafond definitief in gaat houden. Dit laatste is nog altijd niet bekend, dus staar je niet te veel blind op de gegevens die tot nu toe genoemd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FBtje
Maar dat vastrecht betaal je toch onafhankelijk van je verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Vastrecht (ik neem aan dat je netwerkkosten hiermee bedoeld) en leveringskosten zijn vaste bedragen per dag/maand of hoe je het ook wilt bekijken.

Maar stel dat het plafond niet op 1500m3 gas, maar op 1000m3 gas gezet wordt. En/of stroom op 1800kWh ipv 2400kWh: zit je dan nog steeds voor beide onder het plafond?
Als dat dan niet het geval is, dan spelen de m3 en/of kWh tarieven ook een rol in je keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dat wordt de nieuwe troef vermoed ik wanneer het prijsplafond er is.

Dan gooien ze het vastrecht omhoog van de 6 euro/product die het nu kost naar >25 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:46
Wolly schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:07:
Dan gooien ze het vastrecht omhoog van de 6 euro/product die het nu kost naar >25 euro.
:r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Momenteel heb ik nog niks te klagen met mijn nieuwe tarieven welke vanaf 1 oktober ingaan: €0,45,- dagtarief en €0,35,- nachttarief.

Ik vind de verschillen wel enorm, er wordt gewoon grofweg veel geld verdiend over de ruggen van de bevolking.
En maar smoesjes verzinnen; Utopia voor kapitalisme :+

Vooral de mensen van een vast contract lijken het meest genaaid te worden momenteel…

Ze hadden gewoon moet afdwingen dat de winst maar even een jaartje uitgesteld wordt, net zoals heel veel andere bedrijven veel moesten inleveren tijdens corona, is het nu de beurt aan de energieleveranciers.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

pentaw1nz schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:09:
Maar het prijsplafond werkt toch denk ik altijd in je voordeel?

Dit is een maximum bedrag voor x aantal m3 gas en x aantal kwh elektriciteit.
Prettig als je nu variabel zit en bijv 90 cent per kwh betaalt en 4 euro per m3.

Ook al is de verhouding tussen "subsidie" op gas en elektra dan scheef, alsnog ga je er dan toch op vooruit t.o.v. het tarief dat je anders had betaalt?

Nog steeds absoluut niet in favor of de mensen die gas hebben verruild voor elektra en krom is het dus absoluut, maar volgens mij ga je er in ieder geval niet op achteruit ?
Het artikel suggereert bijna alsof je slechter zou kunnen uitkomen met deze regeling dan zonder.
Iedereen kijkt alleen naar zichzelf, word ik er beter van of niet, ja waarschijnlijk wordt iedereen er beter van, want het is een plafond.

Wat mij vooral stoort is dat niet alleen de armere mensen die geen zonnepanelen of warmtepomp hebben kunnen kopen, maar ook de rijkeren gewoon weer lekker op gas gaan verwarmen, als je tenminste meer verbruikt dan je zonnepanelen opwekken.

Dat is het idiote vind ik. Maar goed, genoeg speculatie voor mij, ik wacht de definitieve tarieven wel af.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FBtje
Franciesco schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:05:
Vastrecht (ik neem aan dat je netwerkkosten hiermee bedoeld) en leveringskosten zijn vaste bedragen per dag/maand of hoe je het ook wilt bekijken.

Maar stel dat het plafond niet op 1500m3 gas, maar op 1000m3 gas gezet wordt. En/of stroom op 1800kWh ipv 2400kWh: zit je dan nog steeds voor beide onder het plafond?
Als dat dan niet het geval is, dan spelen de m3 en/of kWh tarieven ook een rol in je keuze.
Vastrecht zijn vaste leveringskosten en die betaal je ongeacht je verbruik en verschillen per leverancier. Die draag je dus ook af aan de leverancier zelf.

Naast vastrecht zijn er ook variabele leveringskosten. Die betaal je al naar gelang je verbruik.

Netbeheerkosten vallen onder een hele andere categorie. Die draag je, via de leverancier, af aan de netbeheerder.

Maar ik bedoelde dat ALS ik onder die prijsplafonds blijf, dat het dan zinvol is om alleen naar de vaste leveringskosten (vastrecht) te kijken, aangezien die per leverancier verschillen en die niet gecompenseerd worden.. Daar heb je dan als enige prijscomponent nog invloed op.

[ Voor 11% gewijzigd door FBtje op 02-10-2022 04:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
op de radio hadden ze nog een interessant punt een paar dagen geleden dat eigenlijk de gekozen maximale verbruiken te hoog zijn. Dat ze beter het zelfde subsidiebedrag hadden kunnen kiezen met een lager verbruik en hogere vergoeding omdat heel veel mensen ook minder gebruiken dan wat er nu als plafond is en je dus met een verbruik van 500m3 gas subsidie misloopt vanwege je goede gedrag maar het voor de armen misschien nog steeds te duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@FBtje ok, dan bedoelen we hetzelfde.
Als je onder het (nu nog niet definitief) vastgestelde plafondverbruik blijft én je energietarieven liggen boven de (nu nog niet definitief) vastgelegde plafondtarieven, dan ben ik het met je eens dat de leveringskosten het verschil gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:09

ep667

It doesn't hurt to help

FBtje schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:47:
Er zijn zelfs modelcontracten die voor stroom (daltarief) onder het prijsplafond van 70 cent zitten...
Wat dus vooral bewijst dat die 70 cent veel te hoog ligt, maar dat iedereen zonder doorlopend contract dat vanaf januari een jaar lang wél gaat betalen.

Door deze matige keuze op basis van wat een spotprijs ergens medio januari 2022 lijkt, wordt de markt te negatief beïnvloed. Het is wel kassa voor de energieleveranciers.

EP

Pagina: 1 2 ... 20 Laatste