Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-06 20:47
Die opzeg boete vind ik totaal geen probleem. Als ze maar weer fatsoenlijke contracten gaan aanbieden. Ik wil gewoon weten wat ik betaal en totale controle hebben zelfs als ik dan het risico loop een paar maanden of 2 jaar te veel te betalen.
Het feit dat ze nu continu tarieven kunnen wijzigen en het controleren van de saldering en eindafrekening godsonmogelijk gemaakt word steekt en daar wil ik zsm vanaf.

Vertel me gewoon wat mij kWh kosten wat mijn teruglever tarief is, wat mijn vastrecht is, en wat de vaste verbruiks kosten/winst leverancier zijn. Daar kan ik simpel een berekening op loslaten aangezien ik weet met mijn consistentie in gebruik wat mijn maandbedrag dan moet zijn.

Edit: Typo's enz.

[ Voor 26% gewijzigd door computerjunky op 08-02-2023 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjampeter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-06 16:03
verkeerde topic 8)7

[ Voor 95% gewijzigd door sjampeter op 09-02-2023 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

nwagenaar

God, root. What's the differen

Vooralsnog ben ik niet zo blij met de (nieuwe) tarieven per 1-1-2023 bij Essent en de gehanteerde verrekening van het prijsplafond per maand.

Kleine intro: Op juli 2022 hebben wij een hoekwoning uit 1980 gekocht en direct actie ondernomen op verduurzaming zoals isolatie en de intentie om in 2023 volledig gasloos te zijn.

- We hebben zonnepanelen met verwachte teruglevering van 3000 kw p/j
- Alle ramen waren al voorzien van HR++ glas
- Daken, spouw en vloer voorzien van isolatie
- Keuken (oude bijschuur) was enkelsteens, deze voorzien van spouw en bijbehorende isolatie
- Keuken is volledig gemoderniseerd qua apparatuur en verbruik
- Alle radiatoren zijn tijdens de verbouwing verwijderd en we gebruiken nu amper gas; gemiddeld 25m3 p/m ivm douche en bad
- Dit jaar is het de bedoeling om minimaal 4 extra panelen te plaatsen en volledig van het gas te gaan middels een WPB.

Verwarming doen wij momenteel middels:

- Houtkachel in de woonkamer (effectief alleen bij echt koude dagen en als stookalert dit toe laat)
- L/L Warmtepomp met 2 units, eentje in woonkamer en bovenverdieping; die op de bovenverdieping staat nauwelijks aan en in de woonkamer is ingesteld voor constante temperatuur van 19 graden
- IR-vloerverwarming in de keuken, ingesteld op 17 graden en is effectief alleen 's nachts bezig
- Enkele IR-panelen geplaatst (douche/toilet alleen actief bij gebruik, gang staat ingesteld op 17 graden)

Zelfs met de verwachte teruglevering van 3000 kwh door onze panelen (in 6 maanden tijd hebben we al 1400 kwh teruggeleverd), wisten wij dat wij hoogstwaarschijnlijk door het prijsplafond van 2900 kwh p/j zouden komen door de keuze om te verwarmen met airco's en gebruik van IR-panelen.

Leuk detail:
Op 10 Januari 2023 kregen wij - ondanks ons verbruik in December 2022 en de nieuwe tarieven - nog het advies om het termijnbedrag te verlagen van 60 euro naar 5 euro met een verwachte teruggave van 550 euro. Hell, ze hadden hem zelf al ingesteld op 5 euro.

Wij hebben hem weer verhoogd naar 60, mede vanwege de manier van verrekening van het prijsplafond, het verbruik in december en de nieuwe tarieven :+

Ten opzichte van december hebben we in januari 2023 - 200 kwh stroom en 5 m3 gas - minder verbruikt. Echter met 1000 kwh zit je (ruim) boven de maandelijkse verrekening van het prijsplafond van 339 kwh in januari. Overigens was ons gasverbruik in de afgelopen maand maar 29 m3.

Sinds gisteren heeft Essent januari 2023 berekend; ondanks minder verbruik ten opzichte van het afgelopen maand moeten we 200 euro meer betalen door de nieuwe tarieven. En nu krijgen wij het advies om het termijn bedrag te verhogen naar 135 euro....

Goh, dat zagen wij echt niet aankomen :P

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Bij Eneco hebben ze het prijsplafond nu volgens mij ook een beetje fatsoenlijk verwerkt in de berekeningen, nog niet echt goed in de app vind ik. Kreeg wel het advies om m'n voorschot te verlagen van 88 naar 60.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mol99
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-05 20:05
henkzelf schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 08:44:
[...]

Na 23 mei weet ik meer maar ik ga er van uit dat net als vorig jaar de factuur weer veel datumblok/tariefverschil regels met deelverbruiken gaat bevatten. Ik hou mijn dagverbruiken bij en mag dan lekker een ochtendje checken.
Op dit moment bewaak ik (met gemak) de plafonds per maand/dag en in ieder geval voor en na mijn afrekendatum. Met enige voorspelling op basis van vorige jaren. Daar moeten alleen de graaddagen nog over heen.
Zojuist met Oxxio gesproken. Medewerker gaf aan dat als aan het einde van het contract blijkt dat je over het prijsplafond bent gegaan het verrekend wordt met het tarief van het moment dat je over je plafond gegaan ben. Gevraagd of ik dit zwart op wit terug kan lezen ergens maar dat kon hij mij niet vertellen. Ook vraag ik me af als ik bijvoorbeeld in februari, april en oktober over mijn plafond ga en ik dit op andere maanden compenseer maar ik er toch nog netto wat overheen ga welk tarief ze dan hanteren als deze tussentijds wijzigt. Als iemand hier meer info over heeft of een bron van de overheid of Oxxio waarin dit wordt toegelicht dan hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mol99 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:12:
[...]

Zojuist met Oxxio gesproken. Medewerker gaf aan dat als aan het einde van het contract blijkt dat je over het prijsplafond bent gegaan het verrekend wordt met het tarief van het moment dat je over je plafond gegaan ben. Gevraagd of ik dit zwart op wit terug kan lezen ergens maar dat kon hij mij niet vertellen. Ook vraag ik me af als ik bijvoorbeeld in februari, april en oktober over mijn plafond ga en ik dit op andere maanden compenseer maar ik er toch nog netto wat overheen ga welk tarief ze dan hanteren als deze tussentijds wijzigt. Als iemand hier meer info over heeft of een bron van de overheid of Oxxio waarin dit wordt toegelicht dan hoor ik het graag!
Het antwoord van Oxxio is toch duidelijk?

Wanneer jij op de einddatum meer hebt verbruikt betaal je over het meerverbruik het tarief van dat moment.

Er is geen tussentijds plafond wat je kan compenseren, alleen de stand van het plafond en je meterstand op de einddatum tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mol99
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-05 20:05
Wolly schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:16:
[...]

Het antwoord van Oxxio is toch duidelijk?

Wanneer jij op de einddatum meer hebt verbruikt betaal je over het meerverbruik het tarief van dat moment.

Er is geen tussentijds plafond wat je kan compenseren, alleen de stand van het plafond en je meterstand op de einddatum tellen.
Dit is niet wat ik uit het gesprek begreep met de medewerker van Oxxio. De medewerker gaf aan dat ik het tarief betaal op het moment dat ik over het plafond ga, dus als ik in april over het plafond ga ik het tarief van april betaal. Als ik jou reactie lees dan geef je aan dat het tarief aan het einde van het jaar, tijdens de afrekening geldt. Het zou zomaar kunnen dat het je het bij het juiste eind hebt maar heb je daar ook een bron voor van Oxxio of een site van de overheid?

Ik overweeg om mijn huis met airco's te verwarmen en dan ga ik met stroomverbruik over het prijsplafond. Dat is geen probleem met de tarieven van Oxxio die in maart ingaan. Stel dat deze in december sterk zijn gestegen en dat moet ik met terugwerkende kracht betalen dan kan het duur worden, of goedkoop maar dat valt niet te zeggen eigenlijk. Daarom probeer ik nu uit te zoeken hoe het verrekend gaat worden.

[ Voor 3% gewijzigd door mol99 op 22-02-2023 18:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
mol99 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:18:
[...]

Dit is niet wat ik uit het gesprek begreep met de medewerker van Oxxio. De medewerker gaf aan dat ik het tarief betaal op het moment dat ik over het plafond ga, dus als ik in april over het plafond ga ik het tarief van april betaal. Als ik jou reactie lees dan geef je aan dat het tarief aan het einde van het jaar, tijdens de afrekening geldt. Het zou zomaar kunnen dat het je het bij het juiste eind hebt maar heb je daar ook een bron voor van Oxxio of een site van de overheid?
Je kan niet 'per maand' over je plafond gaan aangezien er geen maandplafond is wat bij de berekening wordt gebruikt.
Het maximale verbruik voor huishoudens tegen de tarieven van het prijsplafond is verdeeld in 2 delen:

Een deel vóór de jaarlijkse energierekening: dit is de optelsom van het aantal m3 gas en kWh stroom dat valt onder het prijsplafond van 1 januari tot de datum van de energierekening.

Een deel na de jaarlijkse energierekening: dit is de optelsom van het aantal m3 gas en kWh stroom dat valt onder het prijsplafond vanaf de datum van de jaarlijkse energierekening tot en met 31 december.

Door deze rekenmethode staat voor alle huishoudens vast hoeveel energie zij voor en na hun jaarlijkse energienota mogen afnemen tegen het tarief van het prijsplafond. Het betekent echter niet dat er een maximaal verbruik per dag is. De verdeling per dag wordt alleen door energieleveranciers gebruikt om voor ieder huishouden het maximale verbruik voor en na de jaarlijkse energierekening te kunnen berekenen.
Voor het prijsplafond maakt het niet uit of u in de ene maand relatief veel energie gebruikt en in een andere maand juist weinig, omdat u bijvoorbeeld op vakantie bent. Wel maakt het uit wanneer u uw jaarnota krijgt.
https://www.rijksoverheid...voor-gas-en-elektriciteit

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 22-02-2023 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
@Wolly Je kan het inderdaad per dag berekenen. Tariefswijzigingen gebeuren immers ook niet altijd op de 1e van de maand.

Voor het prijsplafond maakt het inderdaad ook niets uit. Je krijgt over een jaar X energie tegen maximaal Y Euro.
Voor je portemonnee kan het wel uitmaken als je over het prijsplafond gaat. Als je aan het einde van de rit 10kWh verbruikt hebt in april die je niet hebt kunnen compenseren dan is voor die 10kWh het prijsplafond niet van toepassing. Je mag dan verwachten dat je, naar contract, het tarief betaalt voor de periode waarin je afgenomen hebt.

Als je nog een domme meter hebt en je verbruik is niet met die nauwkeurigheid geregistreerd is het verhaal een behoorlijk stukje complexer.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01:20
Raymond P schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:10:
@Wolly
Als je nog een domme meter hebt en je verbruik is niet met die nauwkeurigheid geregistreerd is het verhaal een behoorlijk stukje complexer.
Als ik met de domme meter 28 feb overstap, dan krijg ik toch een afrekening t/m 31-12-22 plus (prijsplafond jan + feb) + meerverbruik jan + feb?
Lijkt me juist eenvoudiger want ik kan de maand plafondbedragen dan wel optellen.
Wel natuurlijk de stand doorgeven op 28-2 en die van 31-12 was al doorgegeven.

Ah ik snap het al, je weet dan niet wat precies onder prijsplafond valt en wat niet... maar het gaat toch om de totalen?

[ Voor 9% gewijzigd door mv_ak op 22-02-2023 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
@mv_ak Ik doelde inderdaad op totalen in combinatie met tarief wijzigingen.
Naar alle waarschijnlijkheid wordt dat dan een mooie (:+) berekening op basis van standaardverbruiksprofiel.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01:20
Raymond P schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:33:
@mv_ak Ik doelde inderdaad op totalen in combinatie met tarief wijzigingen.
Naar alle waarschijnlijkheid wordt dat dan een mooie (:+) berekening op basis van standaardverbruiksprofiel.
Er is bij ons sowieso een tariefswijziging per 1 maart en werd daarvoor gevraagd de meterstanden door te geven met een marge van ca 10 dagen. Anders wordt het nieuwe maandbedrag op basis van schatting berekend. Maar dat betekent ook dat je afrekening ongunstig kan uitvallen als ze verkeerd (vooral te hoog) schatten. Tarieven gaan namelijk omlaag.

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:20

mwk

Phomer schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:30:
Beetje 'late to the party' maar lees nu een paar pagina's terug en trek de voorzichtige conclusie dat het aanbod wat wij van Essent hebben gekregen van de week best aardig is..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoger dan de variabele tarieven die ik krijg per 1 april. Alleen 4ct verschil in het gas. Krijg je nu ook bij Shell als je variabel contract afsluit.

Variabele kosten
Normaaltarief
€ 0,50242 per kWh
Daltarief
€ 0,44973 per kWh
Teruglevering Normaaltarief
€ - 0,10000 per kWh
Teruglevering Daltarief
€ - 0,10000 per kWh
Vaste kosten
Vaste leveringskosten
€ 6,04 per maand
Netbeheerkosten
€ 27,23 per maand
Vermindering energiebelasting
€ - 49,74 per maand
Gas
Variabele kosten
Gastarief
€ 1,82000 per m³

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Inmiddels bericht dat Shell Energy in Nederland stopt met haar activiteiten. Vandaag kreeg ik een mail waarin mij werd geadviseerd zelf over te stappen op een andere leverancier.
Dat is zeer nadelig omdat er daarmee een knip in het energieplafond ontstaat en ik het niet gebruikte deel daarvan niet kan meenemen naar een nieuw contract. Ik vind het dan ook kwalijk dat Shell dit voorstelt.
Zouden er juridisch wegen zijn om te zorgen dat Shell de lopende contracten onder gelijke voorwaarden onder brengt bij een nieuwe leverancier?
Het lijkt wel of ze de klanten nu willen wegjagen zodat de portefeuille die ze elders moeten onderbrengen zo klein mogelijk te houden.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:40
@mwk
Knip in het energieplafond?
Hoe dan ook, de meeste energieleveranciers zitten met hun tarieven onder het plafond, dus gewoon overstappen en niks aan de hand, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Truus01 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 18:14:
@mwk
Hoe dan ook, de meeste energieleveranciers zitten met hun tarieven onder het plafond, dus gewoon overstappen en niks aan de hand, lijkt me.
Ja, als je van leverancier wisselt, dan neem je je ongebruikte energieplafondruimte niet mee.
En de tarieven zouden weer kunnen stijgen naar de winter toe. Daarnaast vind ik het een rare streek van Shell. Ze hebben veel subsidie gehad, maar stoppen nu de prijzen tot onder het plafond aan het dalen zijn.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
mwk schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 18:33:
[...]

Ja, als je van leverancier wisselt, dan neem je je ongebruikte energieplafondruimte niet mee.
En de tarieven zouden weer kunnen stijgen naar de winter toe. Daarnaast vind ik het een rare streek van Shell. Ze hebben veel subsidie gehad, maar stoppen nu de prijzen tot onder het plafond aan het dalen zijn.
Niet Shell heeft de subsidie gehad maar jij. Het prijsplafond betaald het verschil tussen de prijs van de leverancier en de 40 cent die jij betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:07
mwk schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:48:
Vandaag kreeg ik een mail waarin mij werd geadviseerd zelf over te stappen op een andere leverancier.
Dat is zeer nadelig omdat er daarmee een knip in het energieplafond ontstaat en ik het niet gebruikte deel daarvan niet kan meenemen naar een nieuw contract.
Ik betwijfel hoe nadelig het is. Als je het eerste half jaar onder het plafond kon blijven waarom zou je dat de tweede helft niet kunnen? Stond deze winter de kachel uit? En zoals al gezegd, er zijn nog contracten onder het prijsplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
hanev001 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 19:55:
[...]

Niet Shell heeft de subsidie gehad maar jij. Het prijsplafond betaald het verschil tussen de prijs van de leverancier en de 40 cent die jij betaald.
Uhm en bij wie is die subsidie uiteindelijk terecht gekomen denk je?

Stel dat Shell de prijzen flink boven die 40 cent had dan hebben zij uiteindelijk het meeste profijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Wolly schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:38:
[...]

Uhm en bij wie is die subsidie uiteindelijk terecht gekomen denk je?

Stel dat Shell de prijzen flink boven die 40 cent had dan hebben zij uiteindelijk het meeste profijt.
Dat is niet juist. Als je een contract hebt tegen een prijs die hoger is dan wordt het verschil bijgelegt maar jij bent de persoon die het contract hebt genomen en zonder het prijsplafond die volle rekening had moeten betalen. Dus de overheid betaald een deel van jouw rekening. Het geld dat bij de leverancier terecht komt is niet hoger of lager dan waar ze volgens het contract recht op hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk

mwk

Sendak239 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:04:
[...]

Ik betwijfel hoe nadelig het is. Als je het eerste half jaar onder het plafond kon blijven waarom zou je dat de tweede helft niet kunnen? Stond deze winter de kachel uit? En zoals al gezegd, er zijn nog contracten onder het prijsplafond.
We hadden een zachte winter. En ik verwarm met de airco zo lang als dat gaat.
Denk nu dat ik het contract laat lopen tot het netto stroomverbruik 0 is (de zon schijnt nog).
Dan overstappen op een goedkoper contract.

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:40
mwk schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 18:40:
We hadden een zachte winter. En ik verwarm met de airco zo lang als dat gaat.
Denk nu dat ik het contract laat lopen tot het netto stroomverbruik 0 is (de zon schijnt nog).
Dan overstappen op een goedkoper contract.
Nu zijn er nog goede deals. Ik denk dat richting de winter de contracten duurder worden.
Dus ik zou zeggen, wacht niet te lang.
Of stap nu alvast met gas over naar een goedkoop contract en wacht met stroom wel wat langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OpaDus
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 29-06 21:11
Truus01 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 18:14:
@mwk
Nou... effe opletten:

Ik ben op 11 november overgestapt en al op 17 nov. de eindafrekening gehad.(periode april-nov)

Voorbeeld van WEGWERKEN prijsplafond door leverancier:

periode 1 : 400 kWh voor 0,50 ct = 200,00 euro
periode 2 : 600 kWh voor 0,33 ct= 198,00 euro

Totaal 1000 kWh voor 398,00 euro.

U krijgt GEEN compensatie prijsplafond!!! (was max 0,40 ct/kWh)
"
Immers, volgens de E-leverancier:
Prijsplafond
Waren uw gemiddelde tarieven in 2023 hoger dan het prijsplafond? Dan ontvangt u hiervoor een vergoeding. Deze vindt u op de jaarafrekening onder het kopje: `Overige kosten en kortingen`. U ontvangt geen vergoeding als uw gemiddelde tarief lager was dan het prijsplafond.

Klopt dit wel? Nu betaald verbruiker gewoon de prijs boven het plafond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
OpaDus schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:40:
[...]

Nou... effe opletten:

Ik ben op 11 november overgestapt en al op 17 nov. de eindafrekening gehad.(periode april-nov)

Voorbeeld van WEGWERKEN prijsplafond door leverancier:

periode 1 : 400 kWh voor 0,50 ct = 200,00 euro
periode 2 : 600 kWh voor 0,33 ct= 198,00 euro

Totaal 1000 kWh voor 398,00 euro.

U krijgt GEEN compensatie prijsplafond!!! (was max 0,40 ct/kWh)
"
Immers, volgens de E-leverancier:
Prijsplafond
Waren uw gemiddelde tarieven in 2023 hoger dan het prijsplafond? Dan ontvangt u hiervoor een vergoeding. Deze vindt u op de jaarafrekening onder het kopje: `Overige kosten en kortingen`. U ontvangt geen vergoeding als uw gemiddelde tarief lager was dan het prijsplafond.

Klopt dit wel? Nu betaald verbruiker gewoon de prijs boven het plafond!
Dat kan kloppen, zie Wolly in "Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022"

Je had dus beter kunnen overstappen toen het tarief verlaagd werd.
Pagina: 1 ... 19 20 Laatste