Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:03
Volgens mij heeft @phicoh een kortlopend contract bij Tibber.

Die tarieven zijn gewoon optioneel. Voor meer info: Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-05 13:08
[b]
Mijn plan is veranda ook vol leggen dit jaar of jaar erop, en een wokkel op dak voor snachts.
Beetje of topic maar: dan hoop ik dat je s'nachts een zeer lage base load hebt in je huis en op een locatie woont waar het constant behoorlijk hard waait. Anders ben ik bang dat je niet veel profijt zult hebben van zo'n "wokkel"

Niet lullig bedoeld, maar voor je in zoiets een hoop geld investeert : lees je wat in over kleine particuliere windmolens. Ze kunnen gewoon (financieel gezien) niet uit of rendabel zijn helaas.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Doggieman schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:35:
[...]

Beetje of topic maar: dan hoop ik dat je s'nachts een zeer lage base load hebt in je huis en op een locatie woont waar het constant behoorlijk hard waait. Anders ben ik bang dat je niet veel profijt zult hebben van zo'n "wokkel"

Niet lullig bedoeld, maar voor je in zoiets een hoop geld investeert : lees je wat in over kleine particuliere windmolens. Ze kunnen gewoon (financieel gezien) niet uit of rendabel zijn helaas.
Is een heel topic over die dingen (geweest?) met Tweakers die dat probeerden, je moet achteraf wonen, die dingen maken veel lawaai en leveren weinig op.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:55
Raymond P schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:18:
Volgens mij heeft @phicoh een kortlopend contract bij Tibber.

Die tarieven zijn gewoon optioneel. Voor meer info: Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Precies. Bijna iedereen kan kiezen voor goedkope tarieven. Alleen als je nog een analoge meter hebt ben je zuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02:29
Budget Energie mijn situaties: tweepersoonshuishouden

Prijsplafond is door Budget Energie berekend.

Tot 2 september 2023
Stroom: 115,5 kWh per maand
Gas: 57,88 m3 per maand

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLZ8u_m8j6eDTCrwkPObKajZYxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cOjpCi24aOlb2wOCh0YbMkPK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxk4k8KukjaGu5HuWHFIm4ZupoE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghbGQO96FASqUnWiNHdylx7s.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Van der Berg op 16-01-2023 15:17 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:06
phicoh schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:24:
[...]

Maar het is nog schever. Een huishouden met een nul-op-de-meter woning betaalt geen energiebelasting. Iemand met een huurwoning zonder zonnepanelen betaalt juist veel energiebelasting.
Dit is een onjuiste weergave van feiten. Beide betalen evenveel belasting per kwh/m3.
Dat de nul op de meter minder kwh/m3 gebruikt is verrekend in de extra investering die voor de wonig betaald. is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
hanev001 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:08:
[...]

Dit is een onjuiste weergave van feiten. Beide betalen evenveel belasting per kwh/m3.
Dat de nul op de meter minder kwh/m3 gebruikt is verrekend in de extra investering die voor de wonig betaald. is.
Dat is niet waar als je het vanuit de overheid bekijkt. Die nul-op-de-meter woning levert geen cent belasting op. Dus de belasting wordt verhaald op degenen met een positief gebruik van elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:35
JDx schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:18:
Hoe kan je dat nou vergelijken met mensen die 95 cent/kWh betalen :?

Ga toch geen 95 cent per kWh betalen als ik gas kan stoken voor 1,45/m3 sjonge.
Ik snap sowieso niet dat er mensen zijn die €0,95/kWh betalen terwijl je zonder enige moeite kunt overstappen naar een tarief dat 30% lager is.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
phicoh schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:22:
[...]

Dat is niet waar als je het vanuit de overheid bekijkt. Die nul-op-de-meter woning levert geen cent belasting op. Dus de belasting wordt verhaald op degenen met een positief gebruik van elektriciteit.
Nog steeds onjuist. Wel eens bouwmaterialen gekocht. Daar vangen ze 21% BTW over. Om over de inkomstenbelasting van de bouwvakkers maar te zwijgen.

Daarnaast doe jij alsof er geen nul op de meter huurwoningen bestaan. Een familielid woont in een gasloze huurwoning met warmtepomp en zonnepanelen. Zijn energierekening is ook laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
hanev001 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:31:
[...]

Nog steeds onjuist. Wel eens bouwmaterialen gekocht. Daar vangen ze 21% BTW over. Om over de inkomstenbelasting van de bouwvakkers maar te zwijgen.

Daarnaast doe jij alsof er geen nul op de meter huurwoningen bestaan. Een familielid woont in een gasloze huurwoning met warmtepomp en zonnepanelen. Zijn energierekening is ook laag.
Wat heeft BTW of inkomstenbelasting met energiebelasting te maken?

Het gaat erom dat een relatief kleine groep opdraait voor de energiebelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

assje schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:28:
[...]

Ik snap sowieso niet dat er mensen zijn die €0,95/kWh betalen terwijl je zonder enige moeite kunt overstappen naar een tarief dat 30% lager is.
Is pas sinds kort zo hoog en je hebt nu toch het prijsplafond dus wat maakt dat uit, eindafrekening in mei, dus pik mooi de zonnestralen van maart, april en de helft van mei nog mee, daarmee dek ik jan/feb grotendeels af.

In mei kijk ik wel wat handig is, als ik nu overstap krijg ik nu ook de eindafrekening, komt slecht uit.

Bovendien kan ik per 8 februari lagere tarieven krijgen, maar ook dan krijg ik een nieuw contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
phicoh schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:35:
[...]

Wat heeft BTW of inkomstenbelasting met energiebelasting te maken?

Het gaat allemaal in dezelfde schatkist . De een betaald zijn bijdrage linksom , de ander rechtsom. Beide betalen hun aandeel maar er is variatie in de manier en het moment waarop de betaling plaatsvindt.

Als je de aandacht alleen op een specifieke heffing richt dan is nagenoeg elke vorm van belastingheffing ontrechtvaardig omdat er altijd wel iemand is de niet onder die specifieke heffing valt, maar in plaats daarvan betaald voor een heffing waar een ander niet aan mee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Precies, niemand dit dat tarief daadwerkelijk betaalt dus.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
phicoh schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:35:
Jup, de groep die op jaarbasis energie gebruikt 8)7

Of het eerlijk is dat je over een jaar mag middelen (salderen) is natuurlijk verder wel een reële vraag.

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 16-01-2023 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
hanev001 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:52:
Als je de aandacht alleen op een specifieke heffing richt dan is nagenoeg elke vorm van belastingheffing ontrechtvaardig omdat er altijd wel iemand is de niet onder die specifieke heffing valt, maar in plaats daarvan betaald voor een heffing waar een ander niet aan mee doet.
In geval van energiebelasting wordt er door de overheid wel degelijk een koppeling gemaakt tussen de belasting en energie-gerelateerde subsidies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
phicoh schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:59:
[...]

In geval van energiebelasting wordt er door de overheid wel degelijk een koppeling gemaakt tussen de belasting en energie-gerelateerde subsidies.
Serieus? Je gelooft wat de regering zegt? Deze discussie is zinloos als je daar vertrouwen in hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:08
hanev001 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:10:
[...]

Serieus? Je gelooft wat de regering zegt? Deze discussie is zinloos als je daar vertrouwen in hebt.
Dit kun je redelijk simpel zelf nakijken. Dat het nogal kunstmatig is en er met de getallen naar elkaar toe wordt gerekend klopt natuurlijk, maar enige sturing zit daar echt wel in.

Daarnaast kun je je beter afvragen of de discussie niet veel zinlozer is als je daar geen vertrouwen in hebt. Want dan is alles toch volstrekt willekeurig en gaat er zeker niets veranderen ;)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:25
Van der Berg schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:29:
Budget Energie mijn situaties: tweepersoonshuishouden

Prijsplafond is door Budget Energie berekend.

Tot 2 september 2023
Stroom: 115,5 kWh per maand
Gas: 57,88 m3 per maand
Hebben ze daar een ander prijsplafond?
Het is toch 1200m3 en 2900kWh op jaarbasis.
Beetje afhankelijk van de jaarafrekening.
Of heb ik iets gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
mike123 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:34:
[...]

Hebben ze daar een ander prijsplafond?
Het is toch 1200m3 en 2900kWh op jaarbasis.
Beetje afhankelijk van de jaarafrekening.
Of heb ik iets gemist?
Mijn jaarnota is op 2 september 2023. Niet het gehele jaar door. Het prijsplafond wordt verdeeld over 12 maanden :)

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:11
Van der Berg schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 00:28:
[...]

Mijn jaarnota is op 2 september 2023. Niet het gehele jaar door. Het prijsplafond wordt verdeeld over 12 maanden :)
Maar dan gelden toch de omgerekende verbruiken per kalendermaand, of heb ik het mis? Bijvoorbeeld stroom in januari 340 kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
[...]

Je mag van 1 januari tot 1 september 1772 kWh verbruiken. Meer mag altijd alleen dan worden de kosten per KWh waarschijnlijk hoger, afhankelijk van jouw contract.
Gebruik je minder is het ook goed.
Maar wat je minder hebt gebruikt dan de 1772kWh mag je niet meenemen naar de maanden september, oktober en november. En het totaal op jaarbasis is 2900kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik wou dat Eneco ook duidelijk in de app had staan wat ik over heb tot einde contract, moet software matig niet zo moeilijk zijn. Nu lijkt het in de app net alsof ik echt maar 339kWh mag gebruiken in januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Als je het even doorrekent over 8 maanden dan zijn je totalen voor gas en elektra t.o.v. het plafond nog steeds veel en veel te laag?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 14:22
Ik lees zojuist dat Budgetenergie onder het prijsplafond zit qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:41
Niet zo vreemd dat de prijzen hard dalen met de geplande vroegtijdig beëindigen van de salderingsregeling - dat scheelt honderden miljoenen die nu in de prijs verwerkt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:07
mv_ak schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:28:
Niet zo vreemd dat de prijzen hard dalen met de geplande vroegtijdig beëindigen van de salderingsregeling - dat scheelt honderden miljoenen die nu in de prijs verwerkt zijn.
Hoe bedoel je? In het ergste geval wordt salderen sneller afgeschaft vanaf 2025. Hoe kan dat invloed hebben op de prijzen nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

bones schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:48:
Ik lees zojuist dat Budgetenergie onder het prijsplafond zit qua prijs.
Gaat wel om een variabel contract, kan een maand later weer anders zijn, maar ook gunstiger natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
even een noob vraag. wat gebeurt er als de salderingsregeling stopt? ik heb nu maar 10 zonnepanelen en lever bijna niets terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:40

de Peer

under peer review

Farabi schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:32:
even een noob vraag. wat gebeurt er als de salderingsregeling stopt? ik heb nu maar 10 zonnepanelen en lever bijna niets terug.
Dat weet niemand, daar wordt nu over gesproken in de politiek.
Je levert nu niets terug op jaarbasis.

Maar straks gaat het niet meer op jaarbasis maar realtime. dus dan ga jij veel vaker terugleveren.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 18-01-2023 13:35 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:34:
[...]

wat wordt er uberhaupt met salderingsregeling bedoeld? heeft het met geld te maken of met de hoeveelheid kw die je opwekt? die dan hetzelfde maand direct wordt verrekend?

[ Voor 7% gewijzigd door Farabi op 18-01-2023 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:30
@Farabi
Dan ga je het volle mep betalen voor de energie die je verbruikt (gezien 10 panelen gok ik rond de 3000 kwh) en krijg je een paar cent per kwh die je opwekt terug. Even evan uitgaand dat je niet alles wat je opwekt meteen zelf verbruikt (denk savonds, winter etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Farabi schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:36:
[...]

wat wordt er uberhaupt met salderingsregeling bedoeld? heeft het met geld te maken of met de hoeveelheid kw die je opwekt? die dan hetzelfde maand direct wordt verrekend?
Wikipedia: Salderen
dat had je zelf ook wel even kunnen opzoeken ;)

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:37:
[...]

Wikipedia: Salderen
dat had je zelf ook wel even kunnen opzoeken ;)
zo simpel ligt het niet in de fora's helaas. ik heb het idee dat mensen over 2 dezelfde dingen tegelijk hebben, vandaar mijn verwarring.
CrazyOne schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:37:
@Farabi
Dan ga je het volle mep betalen voor de energie die je verbruikt (gezien 10 panelen gok ik rond de 3000 kwh) en krijg je een paar cent per kwh die je opwekt terug. Even evan uitgaand dat je niet alles wat je opwekt meteen zelf verbruikt (denk savonds, winter etc).
sorry, dit snap ik nog steeds niet? je betaalt toch al gewoon als je teveel verbruikt? (na wat er opgewekt is)

[ Voor 39% gewijzigd door Farabi op 18-01-2023 13:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:30
@Farabi
Hmm misschien je dan eens gaan inlezen in salderen?
Het betekent dat elke Kwh die je opwekt (laten we zeggen hartje zomer wanneer je op vakantie bent) en niet meteen zelf verbruikt in je huis wordt teruggeleverd aan het net tegen een kleine vergoeding jouw kant op. Nu kun je nog salderen, wat betekent dat elke Kwh die je opwekt wordt afgetrokken van je eigen verbruik gedurende een jaar. Dat gaat dus veranderen. In de winter zul je waarschijnlijk niet genoeg opwekken voor je eigen verbruik en dus zul je Kwh bij moeten kopen tegen het normale tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
CrazyOne schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:44:
@Farabi
Hmm misschien je dan eens gaan inlezen in salderen?
Het betekent dat elke Kwh die je opwekt (laten we zeggen hartje zomer wanneer je op vakantie bent) en niet meteen zelf verbruikt in je huis wordt teruggeleverd aan het net tegen een kleine vergoeding jouw kant op. Nu kun je nog salderen, wat betekent dat elke Kwh die je opwekt wordt afgetrokken van je eigen verbruik gedurende een jaar. Dat gaat dus veranderen. In de winter zul je waarschijnlijk niet genoeg opwekken voor je eigen verbruik en dus zul je Kwh bij moeten kopen tegen het normale tarief.
Nu duidelijk thnx. Had al een vermoeden in die richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
banaliteit schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:30:
[...]

Hoe bedoel je? In het ergste geval wordt salderen sneller afgeschaft vanaf 2025. Hoe kan dat invloed hebben op de prijzen nu?
Omdat er nu een opslag in de prijs zit voor het salderen 2023 -2024 -2025. Want met het prijsplafond betaalt de overheid toch wel. Als die saldering stopt komen er honderden geplande miljoenen vrij, en door snel te reageren kun je veel overstappers naar je toe trekken voor de rest dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mv_ak schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:59:
[...]

Omdat er nu een opslag in de prijs zit voor het salderen 2023 -2024 -2025. Want met het prijsplafond betaalt de overheid toch wel. Als die saldering stopt komen er honderden geplande miljoenen vrij, en door snel te reageren kun je veel overstappers naar je toe trekken voor de rest dat doet.
De plannen zijn om te kunnen salderen tot 2031, wat is er volgens jou gewijzigd aan die plannen dat daardoor leveranciers nu hun prijs aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

de Peer schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:34:
[...]

Je levert nu niets terug op jaarbasis.

Maar straks gaat het niet meer op jaarbasis maar realtime. dus dan ga jij veel vaker terugleveren.
Straks als in wanneer?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

straks als salderen (ooit) niet meer bestaat, en ook al deels tijdens de eventuele afbouw, als dat doorgaat.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 18-01-2023 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Door nu de politieke keuze te maken het oneigenlijke voordeel van PV bezitters versneld te stoppen, bijvoorbeeld per kwartaal salderen, geeft de ruimte de energietarieven fors te verlagen - want zoals gezegd in de media en de 2e kamer betalen de niet-PV bezitters voor het salderen wat een miljard kost. En dat is uiteraard niet de bedoeling. Tegelijk heeft de overheid als voordeel dat niet of veel minder gecompenseerd hoeft te worden boven het prijsplafond als de prijzen hierdoor mede dalen. Een win-win situatie en de PV bezitter kan nog steeds in 7 jaar de installatie terugverdienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
mv_ak schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:09:
Door nu de politieke keuze te maken het oneigenlijke voordeel van PV bezitters versneld te stoppen, bijvoorbeeld per kwartaal salderen, geeft de ruimte de energietarieven fors te verlagen - want zoals gezegd in de media en de 2e kamer betalen de niet-PV bezitters voor het salderen wat een miljard kost. En dat is uiteraard niet de bedoeling. Tegelijk heeft de overheid als voordeel dat niet of veel minder gecompenseerd hoeft te worden boven het prijsplafond als de prijzen hierdoor mede dalen. Een win-win situatie en de PV bezitter kan nog steeds in 7 jaar de installatie terugverdienen.
Hoeveel denk jij dat de tarieven gaan dalen als het salderen nu afgeschaft wordt? Ik heb het idee dat de winst voor mensen zonder PV sterk overschat wordt. En energiebedrijven geven natuurlijk geen enkele garantie hoeveel de prijzen gaan dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
phicoh schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:17:
[...]

Hoeveel denk jij dat de tarieven gaan dalen als het salderen nu afgeschaft wordt? Ik heb het idee dat de winst voor mensen zonder PV sterk overschat wordt. En energiebedrijven geven natuurlijk geen enkele garantie hoeveel de prijzen gaan dalen.
Daar moet marktwerking zijn werk doen, de risico opslag dat energiemaatschappijen in de winter dure energie moeten teruggeven aan PV bezitters valt in ieder geval weg. Eén partij had het erover dat deze regeling 1 miljard scheve kosten verdeling geeft, bij 6 miljoen huishoudens 150,- euro?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
mv_ak schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:32:
[...]

Daar moet marktwerking zijn werk doen, de risico opslag dat energiemaatschappijen in de winter dure energie moeten teruggeven aan PV bezitters valt in ieder geval weg. Eén partij had het erover dat deze regeling 1 miljard scheve kosten verdeling geeft, bij 6 miljoen huishoudens 150,- euro?
Dus we hebben een subsidieregeling die absurd goed werkt. En die gaan we afschaffen omdat het huishoudens 150 euro per jaar kost? En daar moeten we een energietransitie mee doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-05 13:23
mv_ak schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:09:
Dat miljard is data die bij de energiemaatschappijen vandaan komt en we weten hoe objectief die zijn. Verder - zelfs al klopt het bedrag - er is in de wet niets geregeld over naar wie die 1 miljard gaat. Tot er een transparante, onafhankelijke analyse is, is de 1 miljard pure speculatie.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:08

Don Quijote

El Magnifico

phicoh schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:37:
[...]

Dus we hebben een subsidieregeling die absurd goed werkt. En die gaan we afschaffen omdat het huishoudens 150 euro per jaar kost? En daar moeten we een energietransitie mee doen?
De tranen schieten je in de ogen van zoveel onkunde. Vooral als je dan leest dat een van de redenen is dat het net overbelast raakt. In plaats van dat je het probleem gaat oplossen (net verzwaren, wat toch moet als we de gasloze en benzine loze maatschappij realiteit waar willen maken), gaan we zonnepanelen ontmoedigen. Alsof we in een situatie zitten waarin we al teveel zonneenergie hebben.

Het resultaat gaat zijn dat mensen minder panelen gaan leggen, of überhaupt niet. Met als gevolg dat je ook in de maanden dat er nu gesaldeerd wordt (December, Januari etc) en je dus veel meer opwek nodig hebt, je minder opwek genereert.

Tot dusver is dit een uitermate effectieve subsidie gebleken om totale duurzame energie opwek capaciteit te verhogen. Maar we zijn er nog lang niet.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

De grootste grap is dat zonnepanelen op daken van huishoudens het net juist ontlasten. Het zijn de enorme batterijen zonnepanelen in weilanden - en dan het liefst zo ver mogelijk van gebruikers vandaag - die het net overbelasten.

En daar gaat straks juist meer subsidie naartoe… :')

Het verhaal is gewoon simpel IMO: de burger kost de overheid en energiebedrijven geld en daarom moet het stoppen. Straks is de winst weer waar die hoort: in de zakken van aandeelhouders en iedereen is weer gelukkig :')

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-04 20:19
Waar ik benieuwd naar ben mbt prijsplafond. Na 11 uur avond en tot 7 uur ochtend is er voor mij daltarief, ook in het gehele weekend. Hoe gaan ze hier mee op de afrekening? In januari mag je bijv 339 kWh gebruiken tegen 40 cent prijsplafond, alles daarboven tegen contracttarief, normaal en daltarief.. voor deze maand zit ik er bijv. bijna al overeen, daarna gaan ze tegen normaal en daltarief verrekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Het net raakt overbelast door de zonnepaneelhouders en er is geen geld om het net op orde te houden.
Salderen is natuurlijk ook mooi maar als ze straks nog steeds maar 5 cent geven voor een teruggeleverde kWh die je niet hebt gebruikt word het helemaal een overstapgala van jewelste.
Wat is dan een "redelijke" teruglever vergoeding.
Zal mij benieuwen wat de regering vindt wat dat word.

En ik heb net voor de zekerheid nog even gezocht op het www wat Netbeheerkosten zijn en waar het voor is.

"Met de netbeheerkosten of transportkosten betaalt u voor het vervoeren van elektriciteit en gas naar uw huis. De netbeheerder betaalt hiermee bijvoorbeeld het plaatsen van nieuwe gasleidingen en elektriciteitskabels en het onderhoud. Deze netbeheerkosten betaalt u aan uw energieleverancier."

Wat hebben ze al die jaren dan met dat geld gedaan wat er maandelijks binnenkomt als het net achterstallig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

mike123 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:25:
Het net raakt overbelast door de zonnepaneelhouders en er is geen geld om het net op orde te houden.
Salderen is natuurlijk ook mooi maar als ze straks nog steeds maar 5 cent geven voor een teruggeleverde kWh die je niet hebt gebruikt word het helemaal een overstapgala van jewelste.
Wat is dan een "redelijke" teruglever vergoeding.
Zal mij benieuwen wat de regering vindt wat dat word.

En ik heb net voor de zekerheid nog even gezocht op het www wat Netbeheerkosten zijn en waar het voor is.

"Met de netbeheerkosten of transportkosten betaalt u voor het vervoeren van elektriciteit en gas naar uw huis. De netbeheerder betaalt hiermee bijvoorbeeld het plaatsen van nieuwe gasleidingen en elektriciteitskabels en het onderhoud. Deze netbeheerkosten betaalt u aan uw energieleverancier."

Wat hebben ze al die jaren dan met dat geld gedaan wat er maandelijks binnenkomt als het net achterstallig is?
Weinig, zie ze regelmatig ergens een straat afsluiten om aan het riool te werken, maar zie bijna nooit ergens een straat open liggen voor nieuwe gasleidingen of stroomkabels. Denk dat het grotendeels alleen wordt gebruikt om nieuwbouwwijken aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:32
JDx schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 06:53:
[...]

Weinig, zie ze regelmatig ergens een straat afsluiten om aan het riool te werken, maar zie bijna nooit ergens een straat open liggen voor nieuwe gasleidingen of stroomkabels. Denk dat het grotendeels alleen wordt gebruikt om nieuwbouwwijken aan te sluiten.
Hier in de straat nieuwe waterleiding, gasleiding en electra. Als je ziet wat dat per huis kost. Kan volgens mij ook wel wat efficienter.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
*delete* offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door mv_ak op 19-01-2023 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-04 20:19
hoe zit het nu precies met dat prijsplafond en wat je aan stroom mag verbruiken.
voor deze maand zit ik bijv al over de 339 kWh heen. en mijn contract loopt t/m 17 oktober.. kijken ze dan eerst wat ik totaal ga verbruiken tot die datum en alles daar boven is dan tegen contract tarief? of kijken ze per maand? en hoe gaan ze dan om met normaal en dal tarief want dat heb ik ook nog in mijn contract met Essent nu. of kijken ze daar überhaupt niet naar dit jaar met prijsplafond? ben daar wel benieuwd naar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Ze kijken tot aan de datum van je jaarafrekening, dus 17 oktober.
Alles wat je minder hebt gebruikt dan alle stroom die je "mag" gebruiken tot 17 oktober mag je niet meenemen naar de periode na 17 oktober tot en met 31 december.
Voor alle stroom die je meer hebt gebruikt dan het prijsplafond betaal je de normale contractprijs.
En "mag" gebruiken is stroom voor de prijsplafond prijs. Je mag meer gebruiken, kost alleen de prijs van je huidige contract.
Mocht je huidige contract lager zijn dan 40 cent KWh heb je helemaal niks met het prijsplafond te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:26

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ChrisAB schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:15:
hoe zit het nu precies met dat prijsplafond en wat je aan stroom mag verbruiken.
voor deze maand zit ik bijv al over de 339 kWh heen. en mijn contract loopt t/m 17 oktober.. kijken ze dan eerst wat ik totaal ga verbruiken tot die datum en alles daar boven is dan tegen contract tarief? of kijken ze per maand? en hoe gaan ze dan om met normaal en dal tarief want dat heb ik ook nog in mijn contract met Essent nu. of kijken ze daar überhaupt niet naar dit jaar met prijsplafond? ben daar wel benieuwd naar..
Tegen welk “contracttarief” het verbruik buiten het plafond wordt afgerekend heeft Essent mij ook nog steeds niet uit kunnen leggen. Na een paar cirkelredeneringen via Twitter heb ik het maar opgegeven, ik zie het wel in juli. Inderdaad: hoe zit het met hoog/laag tarief, hoe zit het met tariefwijzigingen gedurende een contractperiode?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schranz89
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15-10-2023
Klein maandje dan heb ik mijn afrekening bij Essent (uiteraard zal ik deze delen hier) Idien het niet naar wens is stap ik over rond juni zodat ik volgend jaar niet hetzelfde geintje heb.

Volgens mij doet Essent geen onderscheid maken tussen dal en hoog mbt salderen. Iig zo staat het op hun website. Nu nog hopen dat ze me niet afschepen met 5cent voor de excess stroom van vorig jaar en de volle mep in jan/begin feb laten betalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Schranz89 op 25-01-2023 18:36 ]

Z 6600 O 2300 W 4600 N 3900 & MHI SRK50ZSX-WB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik heb gelukkig de afrekening in mei, maar in de app hebben ze een overzicht staan van wat je nog mag gebruiken en daar staat heel strak 255/339 gebruikt. Zal me niks verbazen als zij dat weer op hun eigen manier invullen ofzo, want beter staat er gewoon 255/1094 (tot afrekening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:29
Orion84 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:25:
[...]

Tegen welk “contracttarief” het verbruik buiten het plafond wordt afgerekend heeft Essent mij ook nog steeds niet uit kunnen leggen. Na een paar cirkelredeneringen via Twitter heb ik het maar opgegeven, ik zie het wel in juli. Inderdaad: hoe zit het met hoog/laag tarief, hoe zit het met tariefwijzigingen gedurende een contractperiode?
Ik zie mijn actuele tarieven bij Essent gewoon in de app onder mijn contract. 49 ct per kWh en 1,95 per m3.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:26

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

henkzelf schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 22:21:
[...]

Ik zie mijn actuele tarieven bij Essent gewoon in de app onder mijn contract. 49 ct per kWh en 1,95 per m3.
Ja, maar stel dat je in bijvoorbeeld 1 juli je jaarafrekening krijgt. Het basis idee (zoals ze het zelf presenteren althans) is dat je dan over de periode van januari tot en met juni tot een bepaald verbruik het tarief van het prijsplafond betaald. Alle kWh en/of m3 boven die verbruikslimiet reken je af tegen je contract tarief.
Maar hoe gaan ze daarbij dan om met normaal en dal tarief? En wat als dat contracttarief per 1 april of zo wijzigt?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:42
Glashelder schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:04:
De grootste grap is dat zonnepanelen op daken van huishoudens het net juist ontlasten. Het zijn de enorme batterijen zonnepanelen in weilanden - en dan het liefst zo ver mogelijk van gebruikers vandaag - die het net overbelasten.

En daar gaat straks juist meer subsidie naartoe… :')

Het verhaal is gewoon simpel IMO: de burger kost de overheid en energiebedrijven geld en daarom moet het stoppen. Straks is de winst weer waar die hoort: in de zakken van aandeelhouders en iedereen is weer gelukkig :')
Zonnepanelen ontlasten het net zeker niet. Het net wordt namelijk ontworpen op piekbelasting. Op de zonnige dagen wordt er in bepaalde wijken zo veel teruggeleverd dat het complete net daarop moet worden aangepast. Dit speelt voor zonneparken inderdaad nog veel meer. Deze worden meestal gebouwd op ‘afgelegen’ locaties waar de grond goedkoop is, maar het net dun. Gezien de aansluitplicht worden netbeheerders soms gedwongen om dan 20km kabel te leggen naar een HS station. Resources die ook anders gebruikt hadden kunnen worden.
JDx schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 06:53:
[...]

Ik weet niet waar je woont, maar kan me dit haast niet voorstellen. Er is afgelopen jaar grofweg meer dan 200 miljoen per provincie geïnvesteerd in het net. Tarieven van de netbeheerders zijn vastgelegd door de ACM. Het is natuurlijk niet alleen de schuld van de netbeheerders dat de overheid jarenlang niet geluisterd heeft naar de roep om grotere netinvesteringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
Orion84 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 22:29:
[...]

Ja, maar stel dat je in bijvoorbeeld 1 juli je jaarafrekening krijgt. Het basis idee (zoals ze het zelf presenteren althans) is dat je dan over de periode van januari tot en met juni tot een bepaald verbruik het tarief van het prijsplafond betaald. Alle kWh en/of m3 boven die verbruikslimiet reken je af tegen je contract tarief.
Maar hoe gaan ze daarbij dan om met normaal en dal tarief? En wat als dat contracttarief per 1 april of zo wijzigt?
Na 23 mei weet ik meer maar ik ga er van uit dat net als vorig jaar de factuur weer veel datumblok/tariefverschil regels met deelverbruiken gaat bevatten. Ik hou mijn dagverbruiken bij en mag dan lekker een ochtendje checken.
Op dit moment bewaak ik (met gemak) de plafonds per maand/dag en in ieder geval voor en na mijn afrekendatum. Met enige voorspelling op basis van vorige jaren. Daar moeten alleen de graaddagen nog over heen.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Bij mij zit het zo met het prijsplafond. Wat ik heel leuk vind, is dat het echt wordt bijgehouden door Budget Energie en je kan zien wat er al verbruikt is sinds 1 januari:

Op basis van tweepersoonshuishouden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWqpYGw0gVcNXUkLioDAsdTmqkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1uXMVRmbrinwNaU2Nhax9MvG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1lnnJCQCrvZ8IpRdsLwdus3Cnz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1CU3GtBpB1wy8kmMsWu9rkpc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
@Van der Berg ondanks het prijsplafond zijn wij in NL nog steeds enorm veel meer geld kwijt energie. Ik vind het tegenvallen wat ik onder de streep nog moet betalen voor januari.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Van der Berg schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:21:
Bij mij zit het zo met het prijsplafond. Wat ik heel leuk vind, is dat het echt wordt bijgehouden door Budget Energie en je kan zien wat er al verbruikt is sinds 1 januari:

Op basis van tweepersoonshuishouden:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Maar hoe gaan ze het verbruik boven het plafond toebedelen bij tariefswijzigingen? Zeggen ze daar iets over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:11
Eerste afschrijving na de verhuizing. Ik betaal ineens 450 euro terwijl het huis maar 30m2 groter is.

Ik zie nergens het prijsplafond ook terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Cobb schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:42:
@Van der Berg ondanks het prijsplafond zijn wij in NL nog steeds enorm veel meer geld kwijt energie. Ik vind het tegenvallen wat ik onder de streep nog moet betalen voor januari.
Het tijdperk goedkope gas is voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
AMARONE schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:34:
Eerste afschrijving na de verhuizing. Ik betaal ineens 450 euro terwijl het huis maar 30m2 groter is.

Ik zie nergens het prijsplafond ook terugkomen.
Voorschot.... gebaseerd op historisch gebruik van je vorige bewoners. Zegt dus weinig of niets.

Kortom, zelf goed de meterstanden bijhouden en uitrekenen wat je nu echt betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:01
Cobb schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:42:
Mijn termijnbedrag is toch van €199 naar €138 gegaan door het prijsplafond. En ik stook en kook gewoon nog op gas en heb nog een 19 jaar oude HR CV ketel en geen zonnepanelen en hoekhuis gebouwd in 1981. 8)

[ Voor 3% gewijzigd door PatrickC op 30-01-2023 15:57 ]

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Naalroc schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:49:
Wat is dat voor een grafiek?
En is daar ook rekening gehouden met het "toegestane" hogere verbruik in de wintermaanden;
hoewel ik nooit een definitieve verdeling heb gezien met welk percentage nu rekening gehouden moet worden, alleen een 'voorlopige' indicatie, een poosje terug.
(Beetje offtopic, discussie hierover kan vast ergens anders op tweakers).
Het definitieve prijsplafond is half december gepubliceerd in de staatscourant: https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2022-34154.html Daar vind je in bijlage II een keurige tabel waar voor elke dag van het jaar het prijsplafond staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-05 19:17
Dank @ocaj Keurige tabel???
Het gebruik van elektriciteit per dag nota bene, moetje alle bedragen per dag in 6 decimalen bij elkaar optellen om op een maandwaarde uit te komen. Preciezer dan dat (per maand) zal de gemiddelde persoon het niet hoeven weten;
mmmm, half uurtje rekenen en alles in Excel zetten

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:08
Maar even een reactie in het juiste topic:
Naalroc schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:08:
Dank @ocaj Keurige tabel???
Het gebruik van elektriciteit per dag nota bene, moetje alle bedragen per dag in 6 decimalen bij elkaar optellen om op een maandwaarde uit te komen. Preciezer dan dat (per maand) zal de gemiddelde persoon het niet hoeven weten;
mmmm, half uurtje rekenen en alles in Excel zetten
Die tabel is toch echt prima, want de bedragen heb je ook echt per dag nodig.
Als jij een contract hebt tot een bepaalde datum (die niet 1 januari is), zul jij (én je energieleverancier) toch echt moeten bepalen welk deel van je verbruik onder het plafond valt en welk deel niet.
Daar heb je zo'n tabel met bedragen per dag voor nodig. Hooguit had dat ook met twee of drie decimalen gekund, in plaats van de huidige zes.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phomer
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-05 10:07
Beetje 'late to the party' maar lees nu een paar pagina's terug en trek de voorzichtige conclusie dat het aanbod wat wij van Essent hebben gekregen van de week best aardig is..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lJmF3y8zZXcUzZaNeO0Of4sqsQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VjlptQoQDtSd5CVAKPfHZMlk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1z-083UPicw2a0aVbSX4LMBcUM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/93j1A6uqDwa9PdBNjFZmexQA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
Phomer schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:30:
Beetje 'late to the party' maar lees nu een paar pagina's terug en trek de voorzichtige conclusie dat het aanbod wat wij van Essent hebben gekregen van de week best aardig is..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kreeg hetzelfde maar doe het dus niet. Is nl wel 1 jaar vast zetten op prijzen die boven het plafond liggen (waar wij trouwens makkelijk onder blijven).
Als je nu ja zegt en het gaat 1 maart in dan loopt het in 2024 ook nog twee dure gasmaanden door en dan wsl zonder plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phomer
@henkzelf

..

[ Voor 92% gewijzigd door Phomer op 07-02-2023 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phomer
@henkzelf

Daar heb je een punt. Maargoed niemand kan in de toekomst kijken.. Lees net dat Nederland bijdraagt aan de oorlog met 100 tanks.. wie weet wat Puttin voor consequenties daaraan gaat hangen..

Wat is dan jouw overweging om het niet te doen? De tarieven zijn beter dan wat ik bij andere op dit forum zie bijvoorbeeld.

Als ik nu kijk betalen we ruim het dubbele en als ik komend jaar gegarandeerd ben van deze tarieven gaan wij er sowieso op vooruit..

En als ik dit aanbod goed lees, lees ik dat we een heeel jaar dit tarief vast zet.. dus ook jan, feb en mrt 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
Phomer schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:45:
@henkzelf

Daar heb je een punt. Maargoed niemand kan in de toekomst kijken.. Lees net dat Nederland bijdraagt aan de oorlog met 100 tanks.. wie weet wat Puttin voor consequenties daaraan gaat hangen..

Wat is dan jouw overweging om het niet te doen? De tarieven zijn beter dan wat ik bij andere op dit forum zie bijvoorbeeld.

Als ik nu kijk betalen we ruim het dubbele en als ik komend jaar gegarandeerd ben van deze tarieven gaan wij er sowieso op vooruit..

En als ik dit aanbod goed lees, lees ik dat we een heeel jaar dit tarief vast zet.. dus ook jan, feb en mrt 2024.
Precies die laatste zin van je over 2024. Ik heb exact hetzelfde aanbod. Even nagekeken en kon het op de website niet vinden maar wel in de app. Ik heb nu variabel enkel tarief. Wel een dubbele slimme meter en dit aanbod betreft dubbeltarief. Dat wordt me als netto stroom terug leveraar net even te onoverzichtelijk.
En ik vind 1,78 per m3 gas tot in 2024 ook best een stevige prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Phomer schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:45:
@henkzelf

Vooropgesteld ik heb ook geen glazen bol, maar gevoelsmatig is de energiemarkt uitstelgedrag aan het vertonen, immers 1 april gaat de nieuwe stijl opzegvergoeding in voor nieuwe contracten waardoor het duurder wordt een contract voortijdig op te zeggen. Ik verwacht dat na april en tijdens de zomer er meer en betere aanbiedingen komen en daarmee het risico dat deze aanbieding toch niet zo goed blijkt te zijn.

Indien je deze aanbieding kan laten ingaat voor 1 april val je nog onder de oude opzegvergoeding en indien er een betere aanbieding voorbij komt kan je nog voor 5 tientjes de overeenkomst voortijdig opzeggen en overstappen. Of als je geen gedoe wilt nog twee maandjes door bikkelen.

Andere optie is overstappen naar goedkoper flexibel of dynamisch contract dat maandelijks opzegbaar is en indien het er een interessante aanbieding langskomt weer overstappen. Persoonlijk ben dynamisch gegaan toen mijn vast contract afliep en Eneco mij probeerde af te zetten de nieuwe tarieven voorstelde. Het is maandelijks opzegbaar en het mooiste is dat ik over Januari gemiddeld 30 cent voor een kWh heb betaald, wat minder is dan de voorgestelde 70 cent (met 9 procent btw en verlaagde energiebelasting) wat ik bij Eneco had moeten afrekenen. Mocht er een interessante aanbieding langskomen voor een vast contract kan ik zo overstappen en als deze niet komt blijf ik gewoon dynamisch. Ik heb nu misschien weinig zekerheid, maar tot op heden heeft het mij geen windeieren gelegd.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:37
Die opzeg boete vind ik totaal geen probleem. Als ze maar weer fatsoenlijke contracten gaan aanbieden. Ik wil gewoon weten wat ik betaal en totale controle hebben zelfs als ik dan het risico loop een paar maanden of 2 jaar te veel te betalen.
Het feit dat ze nu continu tarieven kunnen wijzigen en het controleren van de saldering en eindafrekening godsonmogelijk gemaakt word steekt en daar wil ik zsm vanaf.

Vertel me gewoon wat mij kWh kosten wat mijn teruglever tarief is, wat mijn vastrecht is, en wat de vaste verbruiks kosten/winst leverancier zijn. Daar kan ik simpel een berekening op loslaten aangezien ik weet met mijn consistentie in gebruik wat mijn maandbedrag dan moet zijn.

Edit: Typo's enz.

[ Voor 26% gewijzigd door computerjunky op 08-02-2023 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjampeter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-05 19:40
verkeerde topic 8)7

[ Voor 95% gewijzigd door sjampeter op 09-02-2023 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:46

nwagenaar

God, root. What's the differen

Vooralsnog ben ik niet zo blij met de (nieuwe) tarieven per 1-1-2023 bij Essent en de gehanteerde verrekening van het prijsplafond per maand.

Kleine intro: Op juli 2022 hebben wij een hoekwoning uit 1980 gekocht en direct actie ondernomen op verduurzaming zoals isolatie en de intentie om in 2023 volledig gasloos te zijn.

- We hebben zonnepanelen met verwachte teruglevering van 3000 kw p/j
- Alle ramen waren al voorzien van HR++ glas
- Daken, spouw en vloer voorzien van isolatie
- Keuken (oude bijschuur) was enkelsteens, deze voorzien van spouw en bijbehorende isolatie
- Keuken is volledig gemoderniseerd qua apparatuur en verbruik
- Alle radiatoren zijn tijdens de verbouwing verwijderd en we gebruiken nu amper gas; gemiddeld 25m3 p/m ivm douche en bad
- Dit jaar is het de bedoeling om minimaal 4 extra panelen te plaatsen en volledig van het gas te gaan middels een WPB.

Verwarming doen wij momenteel middels:

- Houtkachel in de woonkamer (effectief alleen bij echt koude dagen en als stookalert dit toe laat)
- L/L Warmtepomp met 2 units, eentje in woonkamer en bovenverdieping; die op de bovenverdieping staat nauwelijks aan en in de woonkamer is ingesteld voor constante temperatuur van 19 graden
- IR-vloerverwarming in de keuken, ingesteld op 17 graden en is effectief alleen 's nachts bezig
- Enkele IR-panelen geplaatst (douche/toilet alleen actief bij gebruik, gang staat ingesteld op 17 graden)

Zelfs met de verwachte teruglevering van 3000 kwh door onze panelen (in 6 maanden tijd hebben we al 1400 kwh teruggeleverd), wisten wij dat wij hoogstwaarschijnlijk door het prijsplafond van 2900 kwh p/j zouden komen door de keuze om te verwarmen met airco's en gebruik van IR-panelen.

Leuk detail:
Op 10 Januari 2023 kregen wij - ondanks ons verbruik in December 2022 en de nieuwe tarieven - nog het advies om het termijnbedrag te verlagen van 60 euro naar 5 euro met een verwachte teruggave van 550 euro. Hell, ze hadden hem zelf al ingesteld op 5 euro.

Wij hebben hem weer verhoogd naar 60, mede vanwege de manier van verrekening van het prijsplafond, het verbruik in december en de nieuwe tarieven :+

Ten opzichte van december hebben we in januari 2023 - 200 kwh stroom en 5 m3 gas - minder verbruikt. Echter met 1000 kwh zit je (ruim) boven de maandelijkse verrekening van het prijsplafond van 339 kwh in januari. Overigens was ons gasverbruik in de afgelopen maand maar 29 m3.

Sinds gisteren heeft Essent januari 2023 berekend; ondanks minder verbruik ten opzichte van het afgelopen maand moeten we 200 euro meer betalen door de nieuwe tarieven. En nu krijgen wij het advies om het termijn bedrag te verhogen naar 135 euro....

Goh, dat zagen wij echt niet aankomen :P

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Bij Eneco hebben ze het prijsplafond nu volgens mij ook een beetje fatsoenlijk verwerkt in de berekeningen, nog niet echt goed in de app vind ik. Kreeg wel het advies om m'n voorschot te verlagen van 88 naar 60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mol99
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-03 11:38
henkzelf schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 08:44:
[...]

Na 23 mei weet ik meer maar ik ga er van uit dat net als vorig jaar de factuur weer veel datumblok/tariefverschil regels met deelverbruiken gaat bevatten. Ik hou mijn dagverbruiken bij en mag dan lekker een ochtendje checken.
Op dit moment bewaak ik (met gemak) de plafonds per maand/dag en in ieder geval voor en na mijn afrekendatum. Met enige voorspelling op basis van vorige jaren. Daar moeten alleen de graaddagen nog over heen.
Zojuist met Oxxio gesproken. Medewerker gaf aan dat als aan het einde van het contract blijkt dat je over het prijsplafond bent gegaan het verrekend wordt met het tarief van het moment dat je over je plafond gegaan ben. Gevraagd of ik dit zwart op wit terug kan lezen ergens maar dat kon hij mij niet vertellen. Ook vraag ik me af als ik bijvoorbeeld in februari, april en oktober over mijn plafond ga en ik dit op andere maanden compenseer maar ik er toch nog netto wat overheen ga welk tarief ze dan hanteren als deze tussentijds wijzigt. Als iemand hier meer info over heeft of een bron van de overheid of Oxxio waarin dit wordt toegelicht dan hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
mol99 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:12:
[...]

Zojuist met Oxxio gesproken. Medewerker gaf aan dat als aan het einde van het contract blijkt dat je over het prijsplafond bent gegaan het verrekend wordt met het tarief van het moment dat je over je plafond gegaan ben. Gevraagd of ik dit zwart op wit terug kan lezen ergens maar dat kon hij mij niet vertellen. Ook vraag ik me af als ik bijvoorbeeld in februari, april en oktober over mijn plafond ga en ik dit op andere maanden compenseer maar ik er toch nog netto wat overheen ga welk tarief ze dan hanteren als deze tussentijds wijzigt. Als iemand hier meer info over heeft of een bron van de overheid of Oxxio waarin dit wordt toegelicht dan hoor ik het graag!
Het antwoord van Oxxio is toch duidelijk?

Wanneer jij op de einddatum meer hebt verbruikt betaal je over het meerverbruik het tarief van dat moment.

Er is geen tussentijds plafond wat je kan compenseren, alleen de stand van het plafond en je meterstand op de einddatum tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mol99
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-03 11:38
Wolly schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:16:
[...]

Het antwoord van Oxxio is toch duidelijk?

Wanneer jij op de einddatum meer hebt verbruikt betaal je over het meerverbruik het tarief van dat moment.

Er is geen tussentijds plafond wat je kan compenseren, alleen de stand van het plafond en je meterstand op de einddatum tellen.
Dit is niet wat ik uit het gesprek begreep met de medewerker van Oxxio. De medewerker gaf aan dat ik het tarief betaal op het moment dat ik over het plafond ga, dus als ik in april over het plafond ga ik het tarief van april betaal. Als ik jou reactie lees dan geef je aan dat het tarief aan het einde van het jaar, tijdens de afrekening geldt. Het zou zomaar kunnen dat het je het bij het juiste eind hebt maar heb je daar ook een bron voor van Oxxio of een site van de overheid?

Ik overweeg om mijn huis met airco's te verwarmen en dan ga ik met stroomverbruik over het prijsplafond. Dat is geen probleem met de tarieven van Oxxio die in maart ingaan. Stel dat deze in december sterk zijn gestegen en dat moet ik met terugwerkende kracht betalen dan kan het duur worden, of goedkoop maar dat valt niet te zeggen eigenlijk. Daarom probeer ik nu uit te zoeken hoe het verrekend gaat worden.

[ Voor 3% gewijzigd door mol99 op 22-02-2023 18:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
mol99 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:18:
[...]

Dit is niet wat ik uit het gesprek begreep met de medewerker van Oxxio. De medewerker gaf aan dat ik het tarief betaal op het moment dat ik over het plafond ga, dus als ik in april over het plafond ga ik het tarief van april betaal. Als ik jou reactie lees dan geef je aan dat het tarief aan het einde van het jaar, tijdens de afrekening geldt. Het zou zomaar kunnen dat het je het bij het juiste eind hebt maar heb je daar ook een bron voor van Oxxio of een site van de overheid?
Je kan niet 'per maand' over je plafond gaan aangezien er geen maandplafond is wat bij de berekening wordt gebruikt.
Het maximale verbruik voor huishoudens tegen de tarieven van het prijsplafond is verdeeld in 2 delen:

Een deel vóór de jaarlijkse energierekening: dit is de optelsom van het aantal m3 gas en kWh stroom dat valt onder het prijsplafond van 1 januari tot de datum van de energierekening.

Een deel na de jaarlijkse energierekening: dit is de optelsom van het aantal m3 gas en kWh stroom dat valt onder het prijsplafond vanaf de datum van de jaarlijkse energierekening tot en met 31 december.

Door deze rekenmethode staat voor alle huishoudens vast hoeveel energie zij voor en na hun jaarlijkse energienota mogen afnemen tegen het tarief van het prijsplafond. Het betekent echter niet dat er een maximaal verbruik per dag is. De verdeling per dag wordt alleen door energieleveranciers gebruikt om voor ieder huishouden het maximale verbruik voor en na de jaarlijkse energierekening te kunnen berekenen.
Voor het prijsplafond maakt het niet uit of u in de ene maand relatief veel energie gebruikt en in een andere maand juist weinig, omdat u bijvoorbeeld op vakantie bent. Wel maakt het uit wanneer u uw jaarnota krijgt.
https://www.rijksoverheid...voor-gas-en-elektriciteit

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 22-02-2023 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Wolly Je kan het inderdaad per dag berekenen. Tariefswijzigingen gebeuren immers ook niet altijd op de 1e van de maand.

Voor het prijsplafond maakt het inderdaad ook niets uit. Je krijgt over een jaar X energie tegen maximaal Y Euro.
Voor je portemonnee kan het wel uitmaken als je over het prijsplafond gaat. Als je aan het einde van de rit 10kWh verbruikt hebt in april die je niet hebt kunnen compenseren dan is voor die 10kWh het prijsplafond niet van toepassing. Je mag dan verwachten dat je, naar contract, het tarief betaalt voor de periode waarin je afgenomen hebt.

Als je nog een domme meter hebt en je verbruik is niet met die nauwkeurigheid geregistreerd is het verhaal een behoorlijk stukje complexer.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Raymond P schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:10:
@Wolly
Als je nog een domme meter hebt en je verbruik is niet met die nauwkeurigheid geregistreerd is het verhaal een behoorlijk stukje complexer.
Als ik met de domme meter 28 feb overstap, dan krijg ik toch een afrekening t/m 31-12-22 plus (prijsplafond jan + feb) + meerverbruik jan + feb?
Lijkt me juist eenvoudiger want ik kan de maand plafondbedragen dan wel optellen.
Wel natuurlijk de stand doorgeven op 28-2 en die van 31-12 was al doorgegeven.

Ah ik snap het al, je weet dan niet wat precies onder prijsplafond valt en wat niet... maar het gaat toch om de totalen?

[ Voor 9% gewijzigd door mv_ak op 22-02-2023 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@mv_ak Ik doelde inderdaad op totalen in combinatie met tarief wijzigingen.
Naar alle waarschijnlijkheid wordt dat dan een mooie (:+) berekening op basis van standaardverbruiksprofiel.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
Raymond P schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:33:
@mv_ak Ik doelde inderdaad op totalen in combinatie met tarief wijzigingen.
Naar alle waarschijnlijkheid wordt dat dan een mooie (:+) berekening op basis van standaardverbruiksprofiel.
Er is bij ons sowieso een tariefswijziging per 1 maart en werd daarvoor gevraagd de meterstanden door te geven met een marge van ca 10 dagen. Anders wordt het nieuwe maandbedrag op basis van schatting berekend. Maar dat betekent ook dat je afrekening ongunstig kan uitvallen als ze verkeerd (vooral te hoog) schatten. Tarieven gaan namelijk omlaag.

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-04 15:04

mwk

Phomer schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:30:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoger dan de variabele tarieven die ik krijg per 1 april. Alleen 4ct verschil in het gas. Krijg je nu ook bij Shell als je variabel contract afsluit.

Variabele kosten
Normaaltarief
€ 0,50242 per kWh
Daltarief
€ 0,44973 per kWh
Teruglevering Normaaltarief
€ - 0,10000 per kWh
Teruglevering Daltarief
€ - 0,10000 per kWh
Vaste kosten
Vaste leveringskosten
€ 6,04 per maand
Netbeheerkosten
€ 27,23 per maand
Vermindering energiebelasting
€ - 49,74 per maand
Gas
Variabele kosten
Gastarief
€ 1,82000 per m³

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Inmiddels bericht dat Shell Energy in Nederland stopt met haar activiteiten. Vandaag kreeg ik een mail waarin mij werd geadviseerd zelf over te stappen op een andere leverancier.
Dat is zeer nadelig omdat er daarmee een knip in het energieplafond ontstaat en ik het niet gebruikte deel daarvan niet kan meenemen naar een nieuw contract. Ik vind het dan ook kwalijk dat Shell dit voorstelt.
Zouden er juridisch wegen zijn om te zorgen dat Shell de lopende contracten onder gelijke voorwaarden onder brengt bij een nieuwe leverancier?
Het lijkt wel of ze de klanten nu willen wegjagen zodat de portefeuille die ze elders moeten onderbrengen zo klein mogelijk te houden.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-05 09:31
@mwk
Knip in het energieplafond?
Hoe dan ook, de meeste energieleveranciers zitten met hun tarieven onder het plafond, dus gewoon overstappen en niks aan de hand, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Truus01 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 18:14:
@mwk
Hoe dan ook, de meeste energieleveranciers zitten met hun tarieven onder het plafond, dus gewoon overstappen en niks aan de hand, lijkt me.
Ja, als je van leverancier wisselt, dan neem je je ongebruikte energieplafondruimte niet mee.
En de tarieven zouden weer kunnen stijgen naar de winter toe. Daarnaast vind ik het een rare streek van Shell. Ze hebben veel subsidie gehad, maar stoppen nu de prijzen tot onder het plafond aan het dalen zijn.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
mwk schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 18:33:
[...]

Ja, als je van leverancier wisselt, dan neem je je ongebruikte energieplafondruimte niet mee.
En de tarieven zouden weer kunnen stijgen naar de winter toe. Daarnaast vind ik het een rare streek van Shell. Ze hebben veel subsidie gehad, maar stoppen nu de prijzen tot onder het plafond aan het dalen zijn.
Niet Shell heeft de subsidie gehad maar jij. Het prijsplafond betaald het verschil tussen de prijs van de leverancier en de 40 cent die jij betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:48
mwk schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:48:
Vandaag kreeg ik een mail waarin mij werd geadviseerd zelf over te stappen op een andere leverancier.
Dat is zeer nadelig omdat er daarmee een knip in het energieplafond ontstaat en ik het niet gebruikte deel daarvan niet kan meenemen naar een nieuw contract.
Ik betwijfel hoe nadelig het is. Als je het eerste half jaar onder het plafond kon blijven waarom zou je dat de tweede helft niet kunnen? Stond deze winter de kachel uit? En zoals al gezegd, er zijn nog contracten onder het prijsplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
hanev001 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 19:55:
[...]

Niet Shell heeft de subsidie gehad maar jij. Het prijsplafond betaald het verschil tussen de prijs van de leverancier en de 40 cent die jij betaald.
Uhm en bij wie is die subsidie uiteindelijk terecht gekomen denk je?

Stel dat Shell de prijzen flink boven die 40 cent had dan hebben zij uiteindelijk het meeste profijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
Wolly schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:38:
[...]

Uhm en bij wie is die subsidie uiteindelijk terecht gekomen denk je?

Stel dat Shell de prijzen flink boven die 40 cent had dan hebben zij uiteindelijk het meeste profijt.
Dat is niet juist. Als je een contract hebt tegen een prijs die hoger is dan wordt het verschil bijgelegt maar jij bent de persoon die het contract hebt genomen en zonder het prijsplafond die volle rekening had moeten betalen. Dus de overheid betaald een deel van jouw rekening. Het geld dat bij de leverancier terecht komt is niet hoger of lager dan waar ze volgens het contract recht op hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk

mwk

Sendak239 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:04:
[...]

Ik betwijfel hoe nadelig het is. Als je het eerste half jaar onder het plafond kon blijven waarom zou je dat de tweede helft niet kunnen? Stond deze winter de kachel uit? En zoals al gezegd, er zijn nog contracten onder het prijsplafond.
We hadden een zachte winter. En ik verwarm met de airco zo lang als dat gaat.
Denk nu dat ik het contract laat lopen tot het netto stroomverbruik 0 is (de zon schijnt nog).
Dan overstappen op een goedkoper contract.

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-05 09:31
mwk schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 18:40:
We hadden een zachte winter. En ik verwarm met de airco zo lang als dat gaat.
Denk nu dat ik het contract laat lopen tot het netto stroomverbruik 0 is (de zon schijnt nog).
Dan overstappen op een goedkoper contract.
Nu zijn er nog goede deals. Ik denk dat richting de winter de contracten duurder worden.
Dus ik zou zeggen, wacht niet te lang.
Of stap nu alvast met gas over naar een goedkoop contract en wacht met stroom wel wat langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OpaDus
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:37
Truus01 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 18:14:
@mwk
Nou... effe opletten:

Ik ben op 11 november overgestapt en al op 17 nov. de eindafrekening gehad.(periode april-nov)

Voorbeeld van WEGWERKEN prijsplafond door leverancier:

periode 1 : 400 kWh voor 0,50 ct = 200,00 euro
periode 2 : 600 kWh voor 0,33 ct= 198,00 euro

Totaal 1000 kWh voor 398,00 euro.

U krijgt GEEN compensatie prijsplafond!!! (was max 0,40 ct/kWh)
"
Immers, volgens de E-leverancier:
Prijsplafond
Waren uw gemiddelde tarieven in 2023 hoger dan het prijsplafond? Dan ontvangt u hiervoor een vergoeding. Deze vindt u op de jaarafrekening onder het kopje: `Overige kosten en kortingen`. U ontvangt geen vergoeding als uw gemiddelde tarief lager was dan het prijsplafond.

Klopt dit wel? Nu betaald verbruiker gewoon de prijs boven het plafond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
OpaDus schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:40:
[...]

Nou... effe opletten:

Ik ben op 11 november overgestapt en al op 17 nov. de eindafrekening gehad.(periode april-nov)

Voorbeeld van WEGWERKEN prijsplafond door leverancier:

periode 1 : 400 kWh voor 0,50 ct = 200,00 euro
periode 2 : 600 kWh voor 0,33 ct= 198,00 euro

Totaal 1000 kWh voor 398,00 euro.

U krijgt GEEN compensatie prijsplafond!!! (was max 0,40 ct/kWh)
"
Immers, volgens de E-leverancier:
Prijsplafond
Waren uw gemiddelde tarieven in 2023 hoger dan het prijsplafond? Dan ontvangt u hiervoor een vergoeding. Deze vindt u op de jaarafrekening onder het kopje: `Overige kosten en kortingen`. U ontvangt geen vergoeding als uw gemiddelde tarief lager was dan het prijsplafond.

Klopt dit wel? Nu betaald verbruiker gewoon de prijs boven het plafond!
Dat kan kloppen, zie Wolly in "Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022"

Je had dus beter kunnen overstappen toen het tarief verlaagd werd.
Pagina: 1 ... 19 20 Laatste