Toon posts:

Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022

Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste
Acties:

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:23

JB

Cédric roelt!

Harrie_ schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:26:
[...]

Bij verreweg de meeste energieleveranciers liggen de piek- en daltarieven luttele centen uit elkaar. Uitsluitend je wasmachine, vaatwasser, etc. tijdens het daltarief draaien scheelt misschien een paar tientjes op jaarbasis :?
Zij verdienen waarschijnlijk juist aan de salderende kant ikv hoe worden de standen verrekend... Eerst bij elkaar opgeteld en dan van totaal aftrekken of per telwerk. Daltarief is verbruik vaak hoger, dan opwek dus als saldering per telwerk is, kan dat nadelig zijn.

Mijn boefje is liev!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

JB schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:27:
[...]

Zij verdienen waarschijnlijk juist aan de salderende kant ikv hoe worden de standen verrekend... Eerst bij elkaar opgeteld en dan van totaal aftrekken of per telwerk. Daltarief is verbruik vaak hoger, dan opwek dus als saldering per telwerk is, kan dat nadelig zijn.
Die volg ik, maar daar heeft het prijsplafond natuurlijk niets mee te maken. Als er per telwerk gesaldeerd wordt dan zou je sowieso juist tijdens de piekuren moeten verbruiken i.p.v. tijdens de daluren; je wekt immers in de piekuren ook de electriciteit op...

☀️ 18 Panelen | 🔋 5,8 kWp | ⚡ SolarEdge SE6K

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:23

JB

Cédric roelt!

Harrie_ schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:31:
[...]

Die volg ik, maar daar heeft het prijsplafond natuurlijk niets mee te maken. Als er per telwerk gesaldeerd wordt dan zou je sowieso juist tijdens de piekuren moeten verbruiken i.p.v. tijdens de daluren; je wekt immers in de piekuren ook de electriciteit op...
Dan zou ik enkel tarief eisen als toepassing op contract. Wat hebben piek en daluren verder te maken met prijsplafond? Zijn er situaties waarbij piektarief boven de 0,40 cent komt en dal niet? Zo ja wat dan?

Mijn boefje is liev!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

JB schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:33:
[...]

Dan zou ik enkel tarief eisen als toepassing op contract. Wat hebben piek en daluren verder te maken met prijsplafond? Zijn er situaties waarbij piektarief boven de 0,40 cent komt en dal niet? Zo ja wat dan?
Geen idee, ik reageerde trouwens in eerste instantie op deze post waarin wordt gesteld dat je door het prijsplafond (waarbij zowel piek- als daltarief worden afgekapt op € 0,70) geen rekening meer hoeft te houden met wanneer je je wasmachine aanzet.

Mijn punt was vooral dat de piek- en daltarieven over het algemeen zo weinig schelen dat het een beetje geneuzel in de marge is om hier rekening mee te houden.

Wanneer het gaat om salderen dan maakt het pas iets uit wanneer de energieleverancier de telwerken apart saldeert; dan wil je juist zoveel mogelijk van je verbruik in de piekuren hebben.

[Voor 3% gewijzigd door Harrie_ op 13-01-2023 14:38]

☀️ 18 Panelen | 🔋 5,8 kWp | ⚡ SolarEdge SE6K

• van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02-02 14:11
Het maakt dus niet meer uit daltarief of normaaltarief voor het prijsplafond? Ik zit bij Budget Energie

Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz C16 (2x16) - MSI Ventus OC RTX 2080 - Samsung 980 Pro 1TB - M32U 4K/144Hz - 55 inch OLED - Watch 5 Pro - S22 Ultra 512GB - Tab S5e 128/6GB - Buds 2 Pro

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-02 16:45

JDx

Ben ik ^

Best wel vreemd dat ik door het prijsplafond wel een keer uit kijk naar een ijskoude dag, met m'n airco ga ik die 339kWh wel halen, daar boven betaal ik 95ct/kWh dus dan kan lekker de CV weer eens aan door het hele huis tegen 1,45/m3 haha.

Dingen als Games enzo | Mijn 12600K systeem | En 3D/AI/PS hier

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:55
Hoppa Energyzero heeft t prijsplafond doorberekend in mn maand bedrag ga van 350 naar 120 euro :D

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:55
Harrie_ schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:37:
[...]

Mijn punt was vooral dat de piek- en daltarieven over het algemeen zo weinig schelen dat het een beetje geneuzel in de marge is om hier rekening mee te houden.
Nou… mijn tarief boven het plafond is deze maand dal €0,72 en piek € 0,95, dat verschil noem ik geen geneuzel in de marge. Blij met mijn panelen _/-\o_

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:13
BGFG schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:11:
[...]

Nou… mijn tarief boven het plafond is deze maand dal €0,72 en piek € 0,95, dat verschil noem ik geen geneuzel in de marge. Blij met mijn panelen _/-\o_
Hier overdag 0,28 en vannacht zelfs 0,16. Blij met mijn dynamische tarieven van Zonneplan.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:15
iMode schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:30:
[...]

Hier overdag 0,28 en vannacht zelfs 0,16. Blij met mijn dynamische tarieven van Zonneplan.
Jij hoeft dan ook niet mee te betalen aan de saldeerpanelen die nu elektrische kachels aanzetten om gas te besparen...

Zomaar een idee: waarom zit er geen belasting op standbyverbruik van apparaten? 20 euro per watt lijkt me wel wat, als motivatie om wat efficienter te zijn in de uit-stand.

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:08
Die stijging van de overheidheffingen is toch van de zotte of niet? Mijn stroom tarief is dit jaar met 41% gestegen hierdoor en mijn gasprijs met 15% 8)7

Ja, ik heb gelukkig wel goede tarieven (stijging van afgerond €0,22 naar €0,32)

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

Blackouts schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:26:
Die stijging van de overheidheffingen is toch van de zotte of niet? Mijn stroom tarief is dit jaar met 41% gestegen hierdoor en mijn gasprijs met 15% 8)7

Ja, ik heb gelukkig wel goede tarieven (stijging van afgerond €0,22 naar €0,32)
Ik vind het juist wel meevallen allemaal als je het in absolute zin bekijkt. Je moet het niet relatief bekijken bij lage energieprijzen, want dan is het wel erg hoog.

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:37
de Peer schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:34:
[...]

Ik vind het juist wel meevallen allemaal als je het in absolute zin bekijkt. Je moet het niet relatief bekijken bij lage energieprijzen, want dan is het wel erg hoog.
Het is toch redelijk bizar dat in deze tijd bij de plafondprijs 50% van het bedrag bestaat uit belasting.

• de Peer

de Peer

under peer review

phicoh schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:47:
[...]

Het is toch redelijk bizar dat in deze tijd bij de plafondprijs 50% van het bedrag bestaat uit belasting.
Tsja in de jaren voor 2019 was de stroomprijs all-in altijd rond de 22 cent en daarvan was ook slechts 6 cent de daadwerkelijke stroomprijs als ik het me goed herinner.

Er moet toch ergens belasting geheven worden. Prima om dat op energie te doen.

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• han.k
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-01 22:18
Ik heb net een lucht-lucht warmtepomp geinstalleerd. Mijn oude verbruik was 5000 kwh en 2000m3. Volgens de overheidtabel: https://www.rijksoverheid...zen-kleine-gebruikers.pdf

lijkt met het handigste om s'morgens met gas te stoken (tot iets meer dan 7m3 gas in januari) en dan s'middag met de warmtepomp. Gas voor de helft van de prijs is goedkoper dan verwarmen met de warmtepomp. Gelukkig zijn beide systemen met met een klok te sturen en gaat dit lukken. Toch vreemd dat dit het voordeligste is.

• phicoh
de Peer schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:54:
Grootgebruikers betalen natuurlijk nauwelijks energiebelasting. Het is niet logisch dat huishoudens, die toch al een hoge belastingdruk hebben, dan ook nog vrijwel alle energiebelasting moeten betalen.

Maar het is nog schever. Een huishouden met een nul-op-de-meter woning betaalt geen energiebelasting. Iemand met een huurwoning zonder zonnepanelen betaalt juist veel energiebelasting.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

phicoh schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:24:
[...]

Grootgebruikers betalen natuurlijk nauwelijks energiebelasting. Het is niet logisch dat huishoudens, die toch al een hoge belastingdruk hebben, dan ook nog vrijwel alle energiebelasting moeten betalen.

Maar het is nog schever. Een huishouden met een nul-op-de-meter woning betaalt geen energiebelasting. Iemand met een huurwoning zonder zonnepanelen betaalt juist veel energiebelasting.
Je kan wel grootverbruikers dezelfde tarieven laten betalen als wij, maar daar bereik je hoogstens mee dat bedrijven energiezuiniger gaan produceren (top) maar dat zal de stijging van de prijzen bij lange na niet kunnen compenseren. Dan worden producenten nóg duurder (inflatie++) óf bedrijven vertrekken gewoon naar het buitenland.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• phicoh
Glashelder schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:30:
[...]

Je kan wel grootverbruikers dezelfde tarieven laten betalen als wij, maar daar bereik je hoogstens mee dat bedrijven energiezuiniger gaan produceren (top) maar dat zal de stijging van de prijzen bij lange na niet kunnen compenseren. Dan worden producenten nóg duurder (inflatie++) óf bedrijven vertrekken gewoon naar het buitenland.
Dat valt wel mee. Als de totale belastingopbrengst gelijk blijft, dan krijg je het voordeel van energiezuiniger produceren, maar de totale kosten gaan niet omhoog. Verder wordt het deel van de energie die gebruikt wordt in exportprodukten ook niet door de Nederlandse bevolking betaald.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:49
de Peer schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:54:
[...]

Tsja in de jaren voor 2019 was de stroomprijs all-in altijd rond de 22 cent en daarvan was ook slechts 6 cent de daadwerkelijke stroomprijs als ik het me goed herinner.

Want betalen allemaal nog niet genoeg belasting met zijn allen :D
Op vrijwel alles, met inkomen dat ook al belast is.

• JDx

JDx

Ben ik ^

han.k schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:57:
Ik heb net een lucht-lucht warmtepomp geinstalleerd. Mijn oude verbruik was 5000 kwh en 2000m3. Volgens de overheidtabel: https://www.rijksoverheid...zen-kleine-gebruikers.pdf

lijkt met het handigste om s'morgens met gas te stoken (tot iets meer dan 7m3 gas in januari) en dan s'middag met de warmtepomp. Gas voor de helft van de prijs is goedkoper dan verwarmen met de warmtepomp. Gelukkig zijn beide systemen met met een klok te sturen en gaat dit lukken. Toch vreemd dat dit het voordeligste is.
Ik doe ook zoiets, bij koude temperaturen daalt de COP en moet ie ook nog eens harder werken, het verbruik van de airco om te verwarmen gaat dan van 5 naar 15, hierdoor zou ik met aankomende week meegerekend op zo'n 500kWh uitkomen, ik ga dus de koudste dagen de airco uit zetten en gas stoken.

Anders betaal ik over de laatste kWh's 95 cent in plaats van 40 cent en 95ct/kWh tegen 1,45euro/m3 ligt veel te dicht bij elkaar om uit te kunnen. Het idee was leuk, maar het is slecht uitgewerkt.

• phicoh
JDx schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:05:
Anders betaal ik over de laatste kWh's 95 cent in plaats van 40 cent en 95ct/kWh tegen 1,45euro/m3 ligt veel te dicht bij elkaar om uit te kunnen. Het idee was leuk, maar het is slecht uitgewerkt.
Nauurlijk moet iedereen zelf weten wat hij doet, maar ik betaal gemiddeld tot nu toe in januari 28 cent/kWh.
Dan moet je COP onder de 2 komen wil het gasplafond voordeliger zijn

• JDx

JDx

Ben ik ^

phicoh schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:11:
[...]

Nauurlijk moet iedereen zelf weten wat hij doet, maar ik betaal gemiddeld tot nu toe in januari 28 cent/kWh.
Dan moet je COP onder de 2 komen wil het gasplafond voordeliger zijn
Hoe kan je dat nou vergelijken met mensen die 95 cent/kWh betalen :?

Ga toch geen 95 cent per kWh betalen als ik gas kan stoken voor 1,45/m3 sjonge.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

JDx schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:18:
[...]

Hij wilde gewoon laten weten dat hij wél een vast contract heeft :+

• JDx

JDx

Ben ik ^

Glashelder schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:32:
[...]

Hij wilde gewoon laten weten dat hij wél een vast contract heeft :+
I know. En dan doen alsof het een keuze is haha, wat doe je dan in het prijsplafond topic met die tarieven >:)

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Volgens mij heeft @phicoh een kortlopend contract bij Tibber.

Die tarieven zijn gewoon optioneel. Voor meer info: Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

- knip -

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-01 15:12
[b]
Mijn plan is veranda ook vol leggen dit jaar of jaar erop, en een wokkel op dak voor snachts.
Beetje of topic maar: dan hoop ik dat je s'nachts een zeer lage base load hebt in je huis en op een locatie woont waar het constant behoorlijk hard waait. Anders ben ik bang dat je niet veel profijt zult hebben van zo'n "wokkel"

Niet lullig bedoeld, maar voor je in zoiets een hoop geld investeert : lees je wat in over kleine particuliere windmolens. Ze kunnen gewoon (financieel gezien) niet uit of rendabel zijn helaas.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Doggieman schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:35:
[...]

Beetje of topic maar: dan hoop ik dat je s'nachts een zeer lage base load hebt in je huis en op een locatie woont waar het constant behoorlijk hard waait. Anders ben ik bang dat je niet veel profijt zult hebben van zo'n "wokkel"

Niet lullig bedoeld, maar voor je in zoiets een hoop geld investeert : lees je wat in over kleine particuliere windmolens. Ze kunnen gewoon (financieel gezien) niet uit of rendabel zijn helaas.
Is een heel topic over die dingen (geweest?) met Tweakers die dat probeerden, je moet achteraf wonen, die dingen maken veel lawaai en leveren weinig op.

• phicoh
Raymond P schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:18:
Volgens mij heeft @phicoh een kortlopend contract bij Tibber.

Die tarieven zijn gewoon optioneel. Voor meer info: Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Precies. Bijna iedereen kan kiezen voor goedkope tarieven. Alleen als je nog een analoge meter hebt ben je zuur.

• van der Berg
Budget Energie mijn situaties: tweepersoonshuishouden

Prijsplafond is door Budget Energie berekend.

Tot 2 september 2023
Stroom: 115,5 kWh per maand
Gas: 57,88 m3 per maand

[Voor 8% gewijzigd door van der Berg op 16-01-2023 15:17]

Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz C16 (2x16) - MSI Ventus OC RTX 2080 - Samsung 980 Pro 1TB - M32U 4K/144Hz - 55 inch OLED - Watch 5 Pro - S22 Ultra 512GB - Tab S5e 128/6GB - Buds 2 Pro

• hanev001
  • Laatst online: 15:18
phicoh schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:24:
[...]

Dit is een onjuiste weergave van feiten. Beide betalen evenveel belasting per kwh/m3.
Dat de nul op de meter minder kwh/m3 gebruikt is verrekend in de extra investering die voor de wonig betaald. is.

• phicoh
hanev001 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:08:
[...]

Dit is een onjuiste weergave van feiten. Beide betalen evenveel belasting per kwh/m3.
Dat de nul op de meter minder kwh/m3 gebruikt is verrekend in de extra investering die voor de wonig betaald. is.
Dat is niet waar als je het vanuit de overheid bekijkt. Die nul-op-de-meter woning levert geen cent belasting op. Dus de belasting wordt verhaald op degenen met een positief gebruik van elektriciteit.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:29
JDx schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:18:

Ik snap sowieso niet dat er mensen zijn die €0,95/kWh betalen terwijl je zonder enige moeite kunt overstappen naar een tarief dat 30% lager is.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• hanev001
phicoh schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:22:
[...]

Dat is niet waar als je het vanuit de overheid bekijkt. Die nul-op-de-meter woning levert geen cent belasting op. Dus de belasting wordt verhaald op degenen met een positief gebruik van elektriciteit.
Nog steeds onjuist. Wel eens bouwmaterialen gekocht. Daar vangen ze 21% BTW over. Om over de inkomstenbelasting van de bouwvakkers maar te zwijgen.

Daarnaast doe jij alsof er geen nul op de meter huurwoningen bestaan. Een familielid woont in een gasloze huurwoning met warmtepomp en zonnepanelen. Zijn energierekening is ook laag.

• phicoh
hanev001 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:31:
[...]

Nog steeds onjuist. Wel eens bouwmaterialen gekocht. Daar vangen ze 21% BTW over. Om over de inkomstenbelasting van de bouwvakkers maar te zwijgen.

Daarnaast doe jij alsof er geen nul op de meter huurwoningen bestaan. Een familielid woont in een gasloze huurwoning met warmtepomp en zonnepanelen. Zijn energierekening is ook laag.
Wat heeft BTW of inkomstenbelasting met energiebelasting te maken?

Het gaat erom dat een relatief kleine groep opdraait voor de energiebelasting.

• JDx

JDx

Ben ik ^

assje schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:28:
[...]

Ik snap sowieso niet dat er mensen zijn die €0,95/kWh betalen terwijl je zonder enige moeite kunt overstappen naar een tarief dat 30% lager is.
Is pas sinds kort zo hoog en je hebt nu toch het prijsplafond dus wat maakt dat uit, eindafrekening in mei, dus pik mooi de zonnestralen van maart, april en de helft van mei nog mee, daarmee dek ik jan/feb grotendeels af.

In mei kijk ik wel wat handig is, als ik nu overstap krijg ik nu ook de eindafrekening, komt slecht uit.

Bovendien kan ik per 8 februari lagere tarieven krijgen, maar ook dan krijg ik een nieuw contract.

• hanev001
phicoh schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:35:
[...]

Wat heeft BTW of inkomstenbelasting met energiebelasting te maken?

Het gaat allemaal in dezelfde schatkist . De een betaald zijn bijdrage linksom , de ander rechtsom. Beide betalen hun aandeel maar er is variatie in de manier en het moment waarop de betaling plaatsvindt.

Als je de aandacht alleen op een specifieke heffing richt dan is nagenoeg elke vorm van belastingheffing ontrechtvaardig omdat er altijd wel iemand is de niet onder die specifieke heffing valt, maar in plaats daarvan betaald voor een heffing waar een ander niet aan mee doet.

• assje
Precies, niemand dit dat tarief daadwerkelijk betaalt dus.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
phicoh schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:35:
Jup, de groep die op jaarbasis energie gebruikt 8)7

Of het eerlijk is dat je over een jaar mag middelen (salderen) is natuurlijk verder wel een reële vraag.

[Voor 18% gewijzigd door assje op 16-01-2023 15:59]

• phicoh
hanev001 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:52:
Als je de aandacht alleen op een specifieke heffing richt dan is nagenoeg elke vorm van belastingheffing ontrechtvaardig omdat er altijd wel iemand is de niet onder die specifieke heffing valt, maar in plaats daarvan betaald voor een heffing waar een ander niet aan mee doet.
In geval van energiebelasting wordt er door de overheid wel degelijk een koppeling gemaakt tussen de belasting en energie-gerelateerde subsidies.

• hanev001
phicoh schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:59:
[...]

In geval van energiebelasting wordt er door de overheid wel degelijk een koppeling gemaakt tussen de belasting en energie-gerelateerde subsidies.
Serieus? Je gelooft wat de regering zegt? Deze discussie is zinloos als je daar vertrouwen in hebt.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:41
hanev001 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:10:
[...]

Serieus? Je gelooft wat de regering zegt? Deze discussie is zinloos als je daar vertrouwen in hebt.
Dit kun je redelijk simpel zelf nakijken. Dat het nogal kunstmatig is en er met de getallen naar elkaar toe wordt gerekend klopt natuurlijk, maar enige sturing zit daar echt wel in.

Daarnaast kun je je beter afvragen of de discussie niet veel zinlozer is als je daar geen vertrouwen in hebt. Want dan is alles toch volstrekt willekeurig en gaat er zeker niets veranderen ;)

[removed]

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:46
van der Berg schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:29:
Budget Energie mijn situaties: tweepersoonshuishouden

Prijsplafond is door Budget Energie berekend.

Tot 2 september 2023
Stroom: 115,5 kWh per maand
Gas: 57,88 m3 per maand
Hebben ze daar een ander prijsplafond?
Het is toch 1200m3 en 2900kWh op jaarbasis.
Beetje afhankelijk van de jaarafrekening.
Of heb ik iets gemist?

• van der Berg
mike123 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:34:
[...]

Hebben ze daar een ander prijsplafond?
Het is toch 1200m3 en 2900kWh op jaarbasis.
Beetje afhankelijk van de jaarafrekening.
Of heb ik iets gemist?
Mijn jaarnota is op 2 september 2023. Niet het gehele jaar door. Het prijsplafond wordt verdeeld over 12 maanden :)

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
van der Berg schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 00:28:
[...]

Mijn jaarnota is op 2 september 2023. Niet het gehele jaar door. Het prijsplafond wordt verdeeld over 12 maanden :)
Maar dan gelden toch de omgerekende verbruiken per kalendermaand, of heb ik het mis? Bijvoorbeeld stroom in januari 340 kWh?

• mike123
[...]

Je mag van 1 januari tot 1 september 1772 kWh verbruiken. Meer mag altijd alleen dan worden de kosten per KWh waarschijnlijk hoger, afhankelijk van jouw contract.
Gebruik je minder is het ook goed.
Maar wat je minder hebt gebruikt dan de 1772kWh mag je niet meenemen naar de maanden september, oktober en november. En het totaal op jaarbasis is 2900kWh.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik wou dat Eneco ook duidelijk in de app had staan wat ik over heb tot einde contract, moet software matig niet zo moeilijk zijn. Nu lijkt het in de app net alsof ik echt maar 339kWh mag gebruiken in januari.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Als je het even doorrekent over 8 maanden dan zijn je totalen voor gas en elektra t.o.v. het plafond nog steeds veel en veel te laag?

Testing, one, two ...

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Ik lees zojuist dat Budgetenergie onder het prijsplafond zit qua prijs.

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:42
Niet zo vreemd dat de prijzen hard dalen met de geplande vroegtijdig beëindigen van de salderingsregeling - dat scheelt honderden miljoenen die nu in de prijs verwerkt zijn.

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:01
mv_ak schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:28:
Niet zo vreemd dat de prijzen hard dalen met de geplande vroegtijdig beëindigen van de salderingsregeling - dat scheelt honderden miljoenen die nu in de prijs verwerkt zijn.
Hoe bedoel je? In het ergste geval wordt salderen sneller afgeschaft vanaf 2025. Hoe kan dat invloed hebben op de prijzen nu?

• JDx

JDx

Ben ik ^

bones schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:48:
Ik lees zojuist dat Budgetenergie onder het prijsplafond zit qua prijs.
Gaat wel om een variabel contract, kan een maand later weer anders zijn, maar ook gunstiger natuurlijk.

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
even een noob vraag. wat gebeurt er als de salderingsregeling stopt? ik heb nu maar 10 zonnepanelen en lever bijna niets terug.

• de Peer

de Peer

under peer review

Farabi schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:32:
even een noob vraag. wat gebeurt er als de salderingsregeling stopt? ik heb nu maar 10 zonnepanelen en lever bijna niets terug.
Dat weet niemand, daar wordt nu over gesproken in de politiek.
Je levert nu niets terug op jaarbasis.

Maar straks gaat het niet meer op jaarbasis maar realtime. dus dan ga jij veel vaker terugleveren.

[Voor 18% gewijzigd door de Peer op 18-01-2023 13:35]

• Farabi
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:34:
[...]

wat wordt er uberhaupt met salderingsregeling bedoeld? heeft het met geld te maken of met de hoeveelheid kw die je opwekt? die dan hetzelfde maand direct wordt verrekend?

[Voor 7% gewijzigd door Farabi op 18-01-2023 13:36]

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:17
@Farabi
Dan ga je het volle mep betalen voor de energie die je verbruikt (gezien 10 panelen gok ik rond de 3000 kwh) en krijg je een paar cent per kwh die je opwekt terug. Even evan uitgaand dat je niet alles wat je opwekt meteen zelf verbruikt (denk savonds, winter etc).

• de Peer

de Peer

under peer review

Farabi schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:36:
[...]

wat wordt er uberhaupt met salderingsregeling bedoeld? heeft het met geld te maken of met de hoeveelheid kw die je opwekt? die dan hetzelfde maand direct wordt verrekend?
Wikipedia: Salderen
dat had je zelf ook wel even kunnen opzoeken ;)

• Farabi
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:37:
[...]

Wikipedia: Salderen
dat had je zelf ook wel even kunnen opzoeken ;)
zo simpel ligt het niet in de fora's helaas. ik heb het idee dat mensen over 2 dezelfde dingen tegelijk hebben, vandaar mijn verwarring.
CrazyOne schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:37:
@Farabi
Dan ga je het volle mep betalen voor de energie die je verbruikt (gezien 10 panelen gok ik rond de 3000 kwh) en krijg je een paar cent per kwh die je opwekt terug. Even evan uitgaand dat je niet alles wat je opwekt meteen zelf verbruikt (denk savonds, winter etc).
sorry, dit snap ik nog steeds niet? je betaalt toch al gewoon als je teveel verbruikt? (na wat er opgewekt is)

[Voor 39% gewijzigd door Farabi op 18-01-2023 13:42]

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:17
@Farabi
Hmm misschien je dan eens gaan inlezen in salderen?
Het betekent dat elke Kwh die je opwekt (laten we zeggen hartje zomer wanneer je op vakantie bent) en niet meteen zelf verbruikt in je huis wordt teruggeleverd aan het net tegen een kleine vergoeding jouw kant op. Nu kun je nog salderen, wat betekent dat elke Kwh die je opwekt wordt afgetrokken van je eigen verbruik gedurende een jaar. Dat gaat dus veranderen. In de winter zul je waarschijnlijk niet genoeg opwekken voor je eigen verbruik en dus zul je Kwh bij moeten kopen tegen het normale tarief.

• Farabi
  • Niet online
CrazyOne schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:44:
@Farabi
Hmm misschien je dan eens gaan inlezen in salderen?
Het betekent dat elke Kwh die je opwekt (laten we zeggen hartje zomer wanneer je op vakantie bent) en niet meteen zelf verbruikt in je huis wordt teruggeleverd aan het net tegen een kleine vergoeding jouw kant op. Nu kun je nog salderen, wat betekent dat elke Kwh die je opwekt wordt afgetrokken van je eigen verbruik gedurende een jaar. Dat gaat dus veranderen. In de winter zul je waarschijnlijk niet genoeg opwekken voor je eigen verbruik en dus zul je Kwh bij moeten kopen tegen het normale tarief.
Nu duidelijk thnx. Had al een vermoeden in die richting.

• mv_ak
banaliteit schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:30:
[...]

Hoe bedoel je? In het ergste geval wordt salderen sneller afgeschaft vanaf 2025. Hoe kan dat invloed hebben op de prijzen nu?
Omdat er nu een opslag in de prijs zit voor het salderen 2023 -2024 -2025. Want met het prijsplafond betaalt de overheid toch wel. Als die saldering stopt komen er honderden geplande miljoenen vrij, en door snel te reageren kun je veel overstappers naar je toe trekken voor de rest dat doet.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mv_ak schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:59:
[...]

Omdat er nu een opslag in de prijs zit voor het salderen 2023 -2024 -2025. Want met het prijsplafond betaalt de overheid toch wel. Als die saldering stopt komen er honderden geplande miljoenen vrij, en door snel te reageren kun je veel overstappers naar je toe trekken voor de rest dat doet.
De plannen zijn om te kunnen salderen tot 2031, wat is er volgens jou gewijzigd aan die plannen dat daardoor leveranciers nu hun prijs aanpassen?

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

de Peer schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:34:
[...]

Je levert nu niets terug op jaarbasis.

Maar straks gaat het niet meer op jaarbasis maar realtime. dus dan ga jij veel vaker terugleveren.
Straks als in wanneer?

• de Peer

de Peer

under peer review

straks als salderen (ooit) niet meer bestaat, en ook al deels tijdens de eventuele afbouw, als dat doorgaat.

[Voor 14% gewijzigd door de Peer op 18-01-2023 15:06]

• mv_ak
Door nu de politieke keuze te maken het oneigenlijke voordeel van PV bezitters versneld te stoppen, bijvoorbeeld per kwartaal salderen, geeft de ruimte de energietarieven fors te verlagen - want zoals gezegd in de media en de 2e kamer betalen de niet-PV bezitters voor het salderen wat een miljard kost. En dat is uiteraard niet de bedoeling. Tegelijk heeft de overheid als voordeel dat niet of veel minder gecompenseerd hoeft te worden boven het prijsplafond als de prijzen hierdoor mede dalen. Een win-win situatie en de PV bezitter kan nog steeds in 7 jaar de installatie terugverdienen.

• phicoh
mv_ak schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:09:
Door nu de politieke keuze te maken het oneigenlijke voordeel van PV bezitters versneld te stoppen, bijvoorbeeld per kwartaal salderen, geeft de ruimte de energietarieven fors te verlagen - want zoals gezegd in de media en de 2e kamer betalen de niet-PV bezitters voor het salderen wat een miljard kost. En dat is uiteraard niet de bedoeling. Tegelijk heeft de overheid als voordeel dat niet of veel minder gecompenseerd hoeft te worden boven het prijsplafond als de prijzen hierdoor mede dalen. Een win-win situatie en de PV bezitter kan nog steeds in 7 jaar de installatie terugverdienen.
Hoeveel denk jij dat de tarieven gaan dalen als het salderen nu afgeschaft wordt? Ik heb het idee dat de winst voor mensen zonder PV sterk overschat wordt. En energiebedrijven geven natuurlijk geen enkele garantie hoeveel de prijzen gaan dalen.

• mv_ak
phicoh schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:17:
[...]

Hoeveel denk jij dat de tarieven gaan dalen als het salderen nu afgeschaft wordt? Ik heb het idee dat de winst voor mensen zonder PV sterk overschat wordt. En energiebedrijven geven natuurlijk geen enkele garantie hoeveel de prijzen gaan dalen.
Daar moet marktwerking zijn werk doen, de risico opslag dat energiemaatschappijen in de winter dure energie moeten teruggeven aan PV bezitters valt in ieder geval weg. Eén partij had het erover dat deze regeling 1 miljard scheve kosten verdeling geeft, bij 6 miljoen huishoudens 150,- euro?

• phicoh
mv_ak schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:32:
[...]

Daar moet marktwerking zijn werk doen, de risico opslag dat energiemaatschappijen in de winter dure energie moeten teruggeven aan PV bezitters valt in ieder geval weg. Eén partij had het erover dat deze regeling 1 miljard scheve kosten verdeling geeft, bij 6 miljoen huishoudens 150,- euro?
Dus we hebben een subsidieregeling die absurd goed werkt. En die gaan we afschaffen omdat het huishoudens 150 euro per jaar kost? En daar moeten we een energietransitie mee doen?

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-02 17:15
mv_ak schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:09:
Dat miljard is data die bij de energiemaatschappijen vandaan komt en we weten hoe objectief die zijn. Verder - zelfs al klopt het bedrag - er is in de wet niets geregeld over naar wie die 1 miljard gaat. Tot er een transparante, onafhankelijke analyse is, is de 1 miljard pure speculatie.

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:34

Don Quijote

El Magnifico

phicoh schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:37:
[...]

Dus we hebben een subsidieregeling die absurd goed werkt. En die gaan we afschaffen omdat het huishoudens 150 euro per jaar kost? En daar moeten we een energietransitie mee doen?
De tranen schieten je in de ogen van zoveel onkunde. Vooral als je dan leest dat een van de redenen is dat het net overbelast raakt. In plaats van dat je het probleem gaat oplossen (net verzwaren, wat toch moet als we de gasloze en benzine loze maatschappij realiteit waar willen maken), gaan we zonnepanelen ontmoedigen. Alsof we in een situatie zitten waarin we al teveel zonneenergie hebben.

Het resultaat gaat zijn dat mensen minder panelen gaan leggen, of überhaupt niet. Met als gevolg dat je ook in de maanden dat er nu gesaldeerd wordt (December, Januari etc) en je dus veel meer opwek nodig hebt, je minder opwek genereert.

Tot dusver is dit een uitermate effectieve subsidie gebleken om totale duurzame energie opwek capaciteit te verhogen. Maar we zijn er nog lang niet.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

De grootste grap is dat zonnepanelen op daken van huishoudens het net juist ontlasten. Het zijn de enorme batterijen zonnepanelen in weilanden - en dan het liefst zo ver mogelijk van gebruikers vandaag - die het net overbelasten.

En daar gaat straks juist meer subsidie naartoe… :')

Het verhaal is gewoon simpel IMO: de burger kost de overheid en energiebedrijven geld en daarom moet het stoppen. Straks is de winst weer waar die hoort: in de zakken van aandeelhouders en iedereen is weer gelukkig :')

• ChrisAB
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:23
Waar ik benieuwd naar ben mbt prijsplafond. Na 11 uur avond en tot 7 uur ochtend is er voor mij daltarief, ook in het gehele weekend. Hoe gaan ze hier mee op de afrekening? In januari mag je bijv 339 kWh gebruiken tegen 40 cent prijsplafond, alles daarboven tegen contracttarief, normaal en daltarief.. voor deze maand zit ik er bijv. bijna al overeen, daarna gaan ze tegen normaal en daltarief verrekenen?

• mike123
Het net raakt overbelast door de zonnepaneelhouders en er is geen geld om het net op orde te houden.
Salderen is natuurlijk ook mooi maar als ze straks nog steeds maar 5 cent geven voor een teruggeleverde kWh die je niet hebt gebruikt word het helemaal een overstapgala van jewelste.
Wat is dan een "redelijke" teruglever vergoeding.
Zal mij benieuwen wat de regering vindt wat dat word.

En ik heb net voor de zekerheid nog even gezocht op het www wat Netbeheerkosten zijn en waar het voor is.

"Met de netbeheerkosten of transportkosten betaalt u voor het vervoeren van elektriciteit en gas naar uw huis. De netbeheerder betaalt hiermee bijvoorbeeld het plaatsen van nieuwe gasleidingen en elektriciteitskabels en het onderhoud. Deze netbeheerkosten betaalt u aan uw energieleverancier."

Wat hebben ze al die jaren dan met dat geld gedaan wat er maandelijks binnenkomt als het net achterstallig is?

• JDx

JDx

Ben ik ^

mike123 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:25:
Het net raakt overbelast door de zonnepaneelhouders en er is geen geld om het net op orde te houden.
Salderen is natuurlijk ook mooi maar als ze straks nog steeds maar 5 cent geven voor een teruggeleverde kWh die je niet hebt gebruikt word het helemaal een overstapgala van jewelste.
Wat is dan een "redelijke" teruglever vergoeding.
Zal mij benieuwen wat de regering vindt wat dat word.

En ik heb net voor de zekerheid nog even gezocht op het www wat Netbeheerkosten zijn en waar het voor is.

"Met de netbeheerkosten of transportkosten betaalt u voor het vervoeren van elektriciteit en gas naar uw huis. De netbeheerder betaalt hiermee bijvoorbeeld het plaatsen van nieuwe gasleidingen en elektriciteitskabels en het onderhoud. Deze netbeheerkosten betaalt u aan uw energieleverancier."

Wat hebben ze al die jaren dan met dat geld gedaan wat er maandelijks binnenkomt als het net achterstallig is?
Weinig, zie ze regelmatig ergens een straat afsluiten om aan het riool te werken, maar zie bijna nooit ergens een straat open liggen voor nieuwe gasleidingen of stroomkabels. Denk dat het grotendeels alleen wordt gebruikt om nieuwbouwwijken aan te sluiten.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:46
JDx schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 06:53:
[...]

Weinig, zie ze regelmatig ergens een straat afsluiten om aan het riool te werken, maar zie bijna nooit ergens een straat open liggen voor nieuwe gasleidingen of stroomkabels. Denk dat het grotendeels alleen wordt gebruikt om nieuwbouwwijken aan te sluiten.
Hier in de straat nieuwe waterleiding, gasleiding en electra. Als je ziet wat dat per huis kost. Kan volgens mij ook wel wat efficienter.

• mv_ak
*delete* offtopic

[Voor 98% gewijzigd door mv_ak op 19-01-2023 09:00]

• ChrisAB
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:23
hoe zit het nu precies met dat prijsplafond en wat je aan stroom mag verbruiken.
voor deze maand zit ik bijv al over de 339 kWh heen. en mijn contract loopt t/m 17 oktober.. kijken ze dan eerst wat ik totaal ga verbruiken tot die datum en alles daar boven is dan tegen contract tarief? of kijken ze per maand? en hoe gaan ze dan om met normaal en dal tarief want dat heb ik ook nog in mijn contract met Essent nu. of kijken ze daar überhaupt niet naar dit jaar met prijsplafond? ben daar wel benieuwd naar..

• mike123
Ze kijken tot aan de datum van je jaarafrekening, dus 17 oktober.
Alles wat je minder hebt gebruikt dan alle stroom die je "mag" gebruiken tot 17 oktober mag je niet meenemen naar de periode na 17 oktober tot en met 31 december.
Voor alle stroom die je meer hebt gebruikt dan het prijsplafond betaal je de normale contractprijs.
En "mag" gebruiken is stroom voor de prijsplafond prijs. Je mag meer gebruiken, kost alleen de prijs van je huidige contract.
Mocht je huidige contract lager zijn dan 40 cent KWh heb je helemaal niks met het prijsplafond te maken.

• Orion84
  • Laatst online: 08:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ChrisAB schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:15:
hoe zit het nu precies met dat prijsplafond en wat je aan stroom mag verbruiken.
voor deze maand zit ik bijv al over de 339 kWh heen. en mijn contract loopt t/m 17 oktober.. kijken ze dan eerst wat ik totaal ga verbruiken tot die datum en alles daar boven is dan tegen contract tarief? of kijken ze per maand? en hoe gaan ze dan om met normaal en dal tarief want dat heb ik ook nog in mijn contract met Essent nu. of kijken ze daar überhaupt niet naar dit jaar met prijsplafond? ben daar wel benieuwd naar..
Tegen welk “contracttarief” het verbruik buiten het plafond wordt afgerekend heeft Essent mij ook nog steeds niet uit kunnen leggen. Na een paar cirkelredeneringen via Twitter heb ik het maar opgegeven, ik zie het wel in juli. Inderdaad: hoe zit het met hoog/laag tarief, hoe zit het met tariefwijzigingen gedurende een contractperiode?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Schranz89
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:11
Klein maandje dan heb ik mijn afrekening bij Essent (uiteraard zal ik deze delen hier) Idien het niet naar wens is stap ik over rond juni zodat ik volgend jaar niet hetzelfde geintje heb.

Volgens mij doet Essent geen onderscheid maken tussen dal en hoog mbt salderen. Iig zo staat het op hun website. Nu nog hopen dat ze me niet afschepen met 5cent voor de excess stroom van vorig jaar en de volle mep in jan/begin feb laten betalen.

[Voor 5% gewijzigd door Schranz89 op 25-01-2023 18:36]

Z 6600 O 2300 W 4600 N 3900 & MHI SRK50ZSX-WB

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik heb gelukkig de afrekening in mei, maar in de app hebben ze een overzicht staan van wat je nog mag gebruiken en daar staat heel strak 255/339 gebruikt. Zal me niks verbazen als zij dat weer op hun eigen manier invullen ofzo, want beter staat er gewoon 255/1094 (tot afrekening).

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:55
Orion84 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:25:
[...]

Tegen welk “contracttarief” het verbruik buiten het plafond wordt afgerekend heeft Essent mij ook nog steeds niet uit kunnen leggen. Na een paar cirkelredeneringen via Twitter heb ik het maar opgegeven, ik zie het wel in juli. Inderdaad: hoe zit het met hoog/laag tarief, hoe zit het met tariefwijzigingen gedurende een contractperiode?
Ik zie mijn actuele tarieven bij Essent gewoon in de app onder mijn contract. 49 ct per kWh en 1,95 per m3.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Sint-Michielsgestel

• Orion84
  • Laatst online: 08:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

henkzelf schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 22:21:
[...]

Ik zie mijn actuele tarieven bij Essent gewoon in de app onder mijn contract. 49 ct per kWh en 1,95 per m3.
Ja, maar stel dat je in bijvoorbeeld 1 juli je jaarafrekening krijgt. Het basis idee (zoals ze het zelf presenteren althans) is dat je dan over de periode van januari tot en met juni tot een bepaald verbruik het tarief van het prijsplafond betaald. Alle kWh en/of m3 boven die verbruikslimiet reken je af tegen je contract tarief.
Maar hoe gaan ze daarbij dan om met normaal en dal tarief? En wat als dat contracttarief per 1 april of zo wijzigt?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18:03
Glashelder schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:04:
De grootste grap is dat zonnepanelen op daken van huishoudens het net juist ontlasten. Het zijn de enorme batterijen zonnepanelen in weilanden - en dan het liefst zo ver mogelijk van gebruikers vandaag - die het net overbelasten.

En daar gaat straks juist meer subsidie naartoe… :')

Het verhaal is gewoon simpel IMO: de burger kost de overheid en energiebedrijven geld en daarom moet het stoppen. Straks is de winst weer waar die hoort: in de zakken van aandeelhouders en iedereen is weer gelukkig :')
Zonnepanelen ontlasten het net zeker niet. Het net wordt namelijk ontworpen op piekbelasting. Op de zonnige dagen wordt er in bepaalde wijken zo veel teruggeleverd dat het complete net daarop moet worden aangepast. Dit speelt voor zonneparken inderdaad nog veel meer. Deze worden meestal gebouwd op ‘afgelegen’ locaties waar de grond goedkoop is, maar het net dun. Gezien de aansluitplicht worden netbeheerders soms gedwongen om dan 20km kabel te leggen naar een HS station. Resources die ook anders gebruikt hadden kunnen worden.
JDx schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 06:53:
[...]

Ik weet niet waar je woont, maar kan me dit haast niet voorstellen. Er is afgelopen jaar grofweg meer dan 200 miljoen per provincie geïnvesteerd in het net. Tarieven van de netbeheerders zijn vastgelegd door de ACM. Het is natuurlijk niet alleen de schuld van de netbeheerders dat de overheid jarenlang niet geluisterd heeft naar de roep om grotere netinvesteringen.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:55
Orion84 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 22:29:
[...]

Ja, maar stel dat je in bijvoorbeeld 1 juli je jaarafrekening krijgt. Het basis idee (zoals ze het zelf presenteren althans) is dat je dan over de periode van januari tot en met juni tot een bepaald verbruik het tarief van het prijsplafond betaald. Alle kWh en/of m3 boven die verbruikslimiet reken je af tegen je contract tarief.
Maar hoe gaan ze daarbij dan om met normaal en dal tarief? En wat als dat contracttarief per 1 april of zo wijzigt?
Na 23 mei weet ik meer maar ik ga er van uit dat net als vorig jaar de factuur weer veel datumblok/tariefverschil regels met deelverbruiken gaat bevatten. Ik hou mijn dagverbruiken bij en mag dan lekker een ochtendje checken.
Op dit moment bewaak ik (met gemak) de plafonds per maand/dag en in ieder geval voor en na mijn afrekendatum. Met enige voorspelling op basis van vorige jaren. Daar moeten alleen de graaddagen nog over heen.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Sint-Michielsgestel

• van der Berg
Bij mij zit het zo met het prijsplafond. Wat ik heel leuk vind, is dat het echt wordt bijgehouden door Budget Energie en je kan zien wat er al verbruikt is sinds 1 januari:

Op basis van tweepersoonshuishouden:

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:04
@van der Berg ondanks het prijsplafond zijn wij in NL nog steeds enorm veel meer geld kwijt energie. Ik vind het tegenvallen wat ik onder de streep nog moet betalen voor januari.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• mv_ak
van der Berg schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:21:
Bij mij zit het zo met het prijsplafond. Wat ik heel leuk vind, is dat het echt wordt bijgehouden door Budget Energie en je kan zien wat er al verbruikt is sinds 1 januari:

Op basis van tweepersoonshuishouden:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Maar hoe gaan ze het verbruik boven het plafond toebedelen bij tariefswijzigingen? Zeggen ze daar iets over.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-02 23:28
Eerste afschrijving na de verhuizing. Ik betaal ineens 450 euro terwijl het huis maar 30m2 groter is.

Ik zie nergens het prijsplafond ook terugkomen.

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-01 14:53
Cobb schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:42:
@van der Berg ondanks het prijsplafond zijn wij in NL nog steeds enorm veel meer geld kwijt energie. Ik vind het tegenvallen wat ik onder de streep nog moet betalen voor januari.
Het tijdperk goedkope gas is voorbij.

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:28
AMARONE schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:34:
Eerste afschrijving na de verhuizing. Ik betaal ineens 450 euro terwijl het huis maar 30m2 groter is.

Ik zie nergens het prijsplafond ook terugkomen.
Voorschot.... gebaseerd op historisch gebruik van je vorige bewoners. Zegt dus weinig of niets.

Kortom, zelf goed de meterstanden bijhouden en uitrekenen wat je nu echt betaald.

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:13
Cobb schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:42:
Mijn termijnbedrag is toch van €199 naar €138 gegaan door het prijsplafond. En ik stook en kook gewoon nog op gas en heb nog een 19 jaar oude HR CV ketel en geen zonnepanelen en hoekhuis gebouwd in 1981. 8)

[Voor 3% gewijzigd door PatrickC op 30-01-2023 15:57]

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Naalroc schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:49:
Wat is dat voor een grafiek?
En is daar ook rekening gehouden met het "toegestane" hogere verbruik in de wintermaanden;
hoewel ik nooit een definitieve verdeling heb gezien met welk percentage nu rekening gehouden moet worden, alleen een 'voorlopige' indicatie, een poosje terug.
(Beetje offtopic, discussie hierover kan vast ergens anders op tweakers).
Het definitieve prijsplafond is half december gepubliceerd in de staatscourant: https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2022-34154.html Daar vind je in bijlage II een keurige tabel waar voor elke dag van het jaar het prijsplafond staat.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:52
Dank @ocaj Keurige tabel???
Het gebruik van elektriciteit per dag nota bene, moetje alle bedragen per dag in 6 decimalen bij elkaar optellen om op een maandwaarde uit te komen. Preciezer dan dat (per maand) zal de gemiddelde persoon het niet hoeven weten;
mmmm, half uurtje rekenen en alles in Excel zetten

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:12
Maar even een reactie in het juiste topic:
Naalroc schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:08:
Dank @ocaj Keurige tabel???
Het gebruik van elektriciteit per dag nota bene, moetje alle bedragen per dag in 6 decimalen bij elkaar optellen om op een maandwaarde uit te komen. Preciezer dan dat (per maand) zal de gemiddelde persoon het niet hoeven weten;
mmmm, half uurtje rekenen en alles in Excel zetten
Die tabel is toch echt prima, want de bedragen heb je ook echt per dag nodig.
Als jij een contract hebt tot een bepaalde datum (die niet 1 januari is), zul jij (én je energieleverancier) toch echt moeten bepalen welk deel van je verbruik onder het plafond valt en welk deel niet.
Daar heb je zo'n tabel met bedragen per dag voor nodig. Hooguit had dat ook met twee of drie decimalen gekund, in plaats van de huidige zes.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee