Toon posts:

Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022

Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste
Acties:

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:46
iBugged schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:29:
[...]

In dat geval hoop ik dat er wel onderscheid komt tussen woningen mét en zonder gas, want anders is dat balans ook zoek. Maar goed, dit lijkt allemaal nog lang niet onderzocht en vastgesteld, dus we zullen moeten afwachten.
Als is het het wel allemaal onderzocht, ze zullen het dan wel weer heel anders uitvoeren.
Als ze er maar meer tijd insteken dan in de uitvoering en uitleg van het prijsplafond.

• Kroep
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-01 21:49
Candymirror schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:11:
Hmm, lees net in de krant dat het overschot uit 2022 niet mee mag naar 2023.
Ik ben zeer benieuwd: in welke krant heb je dit gelezen?

• ChrisAB
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:25
Kroep schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:54:
[...]

Waarschijnlijk ook gebaseerd op een artikel op internet.. althans ik hoop het maar

• Kroep
Ik ga de gok nog maar niet nemen, dus nu nog maar even niet elektrisch laden van de (lease)auto. Oxxio zegt dat er aan salderen niets gaat veranderen, maar echte duidelijkheid is er nog niet. Mocht er in de komende weken meer duidelijkheid komen dan kan ik altijd nog ons overschot nog verbruiken aan de (lease)auto.

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 09:53
Kroep schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:54:
[...]

In het DvhN:
Op de site van de Rijksoverheid staat alleen dit: ,,Als u zonnepanelen heeft, geldt het prijsplafond na salderen.” Maar op consumentensites over zonnepanelen als Solar Magazine melden ze op basis van de wettekst van minister Jetten (zie kader) het volgende: ,,Het prijsplafond geldt specifiek voor het kalenderjaar 2023. Een consument die bijvoorbeeld zijn jaarafrekening in april 2023 krijgt en dacht een overschot aan stroom die hij in de zomermaanden van 2022 heeft opgewekt mee te kunnen nemen naar 2023, komt bedrogen uit. Een overschot uit 2023 kan dus ook niet meegenomen worden naar 2024, ook al valt de jaarrekening in dit voorbeeld in april 2024.”
Ze baseren zich dus op internet sites, maar geven aan dat dit op wettekst is gebaseerd.
Het kader waarnaar verwezen wordt bevat een quote uit een publicatie in de staatscourant op 14 december 2022 van Rob Jetten.
Voor het bepalen van de netto-afname van elektriciteit die in aanmerking komt voor de toepassing van het prijsplafond in 2023, wordt dus alleen rekening gehouden met de volumes van afname en invoeding van elektriciteit vanaf 1 januari 2023 en tot en met 31 december 2023, en niet met de invoeding en afname van elektriciteit in 2022 of 2024.
Hier de link naar de publicatie https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2022-34154.html

[Voor 4% gewijzigd door Candymirror op 01-01-2023 19:54]

• ChrisAB
Candymirror schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:40:
[...]

In het DvhN:

[...]

Ze baseren zich dus op internet sites, maar geven aan dat dit op wettekst is gebaseerd.
Het kader waarnaar verwezen wordt bevat een quote uit een publicatie in de staatscourant op 14 december 2022 van Rob Jetten.

[...]

Hier de link naar de publicatie https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2022-34154.html
Hmm als ik het zo lees dan is het dit geen goed nieuws.. toch blijft het dan nog onduidelijk hoe ze gaan salderen met met zo'n knip klinkt dan wel logisch... wat natuurlijk helemaal niet fijn is... zacht uitgedrukt..

• Kroep
Dankjewel. Nog niet de duidelijkheid waar ik naar op zoek ben, omdat dit informatie is wat al bekend was. Ik heb nu de vraag bij Oxxio uitgezet.

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:35

Osxy

Holy crap on a cracker

Cobb schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:04:
[...]

Hmm wat zit hier achter? Mogelijke voorbereiding op een massale overstap op de hybride cv ketels?
Om het effect van prijsplafond op andere manier te kunnen bereiken? Verlagen van belasting op de laagste staffel.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Kroep
Ik heb ook gevraagd aan Oxxio of je wel je overschot 2022 kan gebruiken in 2023 als je afziet van het prijsplafobd. Ben benieuwd!

• ChrisAB
Kroep schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:33:
Ik heb ook gevraagd aan Oxxio of je wel je overschot 2022 kan gebruiken in 2023 als je afziet van het prijsplafobd. Ben benieuwd!
had je niet eerder moeten aangeven dat je van prijsplafond afziet?

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Kroep schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:33:
Wat in ieder geval nu de situatie lijkt te zijn bij greenchoice is dat zij op jaarbasis salderen, maar dat er administratief wel een knip zit. (https://www.greenchoice.n...ce/prijsplafond/salderen/) In het voorbeeld dat daar staat saldeer je dus volledig (want je krijgt volledig levereringstarief voor opgewekte kWh) terwijl in het eerste voorbeeld (dat nu dus gewijzigd is) stond dat je overschot uit 2022 tegen tlv uitgekeerd zou worden.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ChrisAB schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:35:
[...]

had je niet eerder moeten aangeven dat je van prijsplafond afziet?
Er staat nergens dat je voor een bepaalde datum hiervan moet afzien. Er staat alleen in dat je kan verzoeken af te zien van het prijsplafond, dat kan dan evengoed bij de afrekening lijkt mij.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• Candymirror
  • Laatst online: 01-02 09:53
Nou is het voor mij maar een maand 1 januari tot en met 8 februari, maar met de warmtepomp aan ga ik wel ruim over de hoeveelheid kwh in het prijsplafond heen. Dus heel vrolijk wordt ik ook niet van deze onduidelijkheid. Eneco zegt op zijn site te zullen salderen op de eindafrekening, maar specificeert niet hoe. Als het overschot uit 2022 niet mee mag voor het prijsplafond, dan ben ik van mening dat mijn komende eindafrekening herzien moet worden zodra 2023 voorbij is. Het overschot wat ik komende zomer opbouw moet dan immers met terugwerkende kracht gesaldeerd worden over heel 2023, er van uitgaande dat ik minstens zoveel op het net invoed als er aan onttrek.
Als dat niet het geval is, zou dat nog een extra ongunstige streek zijn voor mensen waarvan de contractperiode niet op 1 januari ingaat.
Ik zal eneco ook eens om verduidelijking vragen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Glashelder schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:48:
[...]

Er staat nergens dat je voor een bepaalde datum hiervan moet afzien. Er staat alleen in dat je kan verzoeken af te zien van het prijsplafond, dat kan dan evengoed bij de afrekening lijkt mij.
Als je het dan doet zal je waarschijnlijk een flinke administratieve molen krijgen.
Om de noodzaak tot terugvordering te voorkomen zijn twee voorzieningen
getroffen. Ten eerste voorziet artikel 2.1, vierde lid, van de regeling in de
mogelijkheid voor de leverancier om op verzoek van de afnemer, in dit geval een
grote onderneming die niet voor toepassing van het prijsplafond in aanmerking
komt, deze toepassing op de energielevering achterwege te laten. Voor het geval
waarin het prijsplafond toch is toegepast, wordt deze ondernemingen de
mogelijkheid geboden om het genoten voordeel van de tegemoetkoming zelf terug
te kunnen storten. Deze ondernemingen kunnen zich melden bij RVO en krijgen
de mogelijkheid aangeboden om eind 2023 het te veel ontvangen bedrag terug te
storten bij RVO. RVO zal hierover duidelijke afspraken maken, het
bankrekeningnummer communiceren en aangeven welke gegevens nodig zijn om
de terugstorting soepel te laten verlopen.
https://www.rijksoverheid...prijzen-kleine-gebruikers

• Wolly
  • Niet online
Nogmaals de tip aan mensen die het navragen, vermijd de standaardantwoorden en geef een rekenvoorbeeld zodat duidelijk is hoe de uitwerking is.

Zoals deze bijvoorbeeld.

@Candymirror @Kroep

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wolly schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:21:
[...]

Als je het dan doet zal je waarschijnlijk een flinke administratieve molen krijgen.
Tsja, ik heb in mijn geval mijn situatie aan Innova voorgelegd en zij geven aan dat er geen nadelige gevolgen voor mij zijn door het prijsplafond. Hierbij heb ik aangegeven afstand te willen doen van het prijsplafond als die nadelige gevolgen er wel waren.

Als die er dan toch blijken te zijn dan zie ik die administratieve molen vooral als een probleem voor Innova ;)

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:04
Zijn er meer Oxxio “ slachtoffers” die nog geen communicatie hebben ontvangen mbt het prijsplafond? De app geeft nog steeds oude prijzen aan enzo.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-02 12:14
backupdevice schreef op maandag 2 januari 2023 @ 08:48:
Zijn er meer Oxxio “ slachtoffers” die nog geen communicatie hebben ontvangen mbt het prijsplafond? De app geeft nog steeds oude prijzen aan enzo.
Hier ook nog niks van Oxxio vernomen. Heb ook vragen gesteld mbt salderen via de app. Nog geen gehoor.

Mijn jaarafrekening vindt plaats eind juni waardoor ik denk dat ik safe zit; eerste verbruik halfjaar kan ik compenseren in de maanden naar aanloop van de zomer (voldoende opwek). Verbruik tweede halfjaar wek ik op in de maanden na de zomer.

Ten minste, zie voor mij nu geen addertjes. Tenzij iemand dit anders ziet?

[Voor 29% gewijzigd door henidde op 02-01-2023 09:26]

.

• Fbuijzen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 02-02 06:18
henidde schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:24:
[...]

Hier ook nog niks van Oxxio vernomen. Heb ook vragen gesteld mbt salderen via de app. Nog geen gehoor.

Mijn jaarafrekening vindt plaats eind juni waardoor ik denk dat ik safe zit; eerste verbruik halfjaar kan ik compenseren in de maanden naar aanloop van de zomer (voldoende opwek). Verbruik tweede halfjaar wek ik op in de maanden na de zomer.

Ten minste, zie voor mij nu geen addertjes. Tenzij iemand dit anders ziet?
Ik ben tot dezelfde conclusie gekomen:
- Mijn jaarrekening loopt tot 31-05 bij GC
- Ik krijg per 1 januari waarschijnlijk een tussenrekening. Tussen 1 juni en 31 dec 2022 heb ik 322 kWh overschot maar moet volgens de portal 1005 euro betalen (vanwege de manier van salderen van GC :( )
- Ik heb een hybride warmtepomp en EV, dus kan 'spelen' met stroom en gas door instellingen warmtepomp te wijzigen
- Omdat ik in januari relatief veel gebruik wilde ik niet overstappen eind januari (heb ongeveer 1000 kWh verbruik in deze maanden dus dan zou ik 700 kWh verbruik 'verspelen').
- Mijn totale verbruik qua stroom en gas ligt netto ongeveer op de prijsplafond volumes (jan/feb extra verbruik door warmtepomp waar ik dan de volumes voor mrt/apr/mei voor kan inzetten)
- Ik ben van plan om dan per 1 juni over te stappen naar een partij die wel op jaarbasis in kWh saldeert (en niet zoals GC per tariefperiode met de dan geldende tarieven) - ik denk op dit moment aan Engie, maar dit kan natuurlijk weer wijzigen gedurende het jaar.
- Voor de periode 1 juni t/m 31 december ga ik dan weer proberen netto maximaal de prijsplafond volumes te gebruiken waarbij ik wederom actief ga bijsturen op kWh en m3 verbruik.

Ik lijk dus 'geluk' te hebben dat mijn jaarrekening op een moment komt die gunstig lijkt te zijn tov het cumulatieve prijsplafond verbruik. Het zal uiteindelijk wat meer moeite kosten maar zo maak ik volgens mij maximaal gebruik van het prijsplafond.

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-02 12:14
Fbuijzen schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:54:
[...]

Ik ben tot dezelfde conclusie gekomen:
- Mijn jaarrekening loopt tot 31-05 bij GC
- Ik krijg per 1 januari waarschijnlijk een tussenrekening. Tussen 1 juni en 31 dec 2022 heb ik 322 kWh overschot maar moet volgens de portal 1005 euro betalen (vanwege de manier van salderen van GC :( )
- Ik heb een hybride warmtepomp en EV, dus kan 'spelen' met stroom en gas door instellingen warmtepomp te wijzigen
- Omdat ik in januari relatief veel gebruik wilde ik niet overstappen eind januari (heb ongeveer 1000 kWh verbruik in deze maanden dus dan zou ik 700 kWh verbruik 'verspelen').
- Mijn totale verbruik qua stroom en gas ligt netto ongeveer op de prijsplafond volumes (jan/feb extra verbruik door warmtepomp waar ik dan de volumes voor mrt/apr/mei voor kan inzetten)
- Ik ben van plan om dan per 1 juni over te stappen naar een partij die wel op jaarbasis in kWh saldeert (en niet zoals GC per tariefperiode met de dan geldende tarieven) - ik denk op dit moment aan Engie, maar dit kan natuurlijk weer wijzigen gedurende het jaar.
- Voor de periode 1 juni t/m 31 december ga ik dan weer proberen netto maximaal de prijsplafond volumes te gebruiken waarbij ik wederom actief ga bijsturen op kWh en m3 verbruik.

Ik lijk dus 'geluk' te hebben dat mijn jaarrekening op een moment komt die gunstig lijkt te zijn tov het cumulatieve prijsplafond verbruik. Het zal uiteindelijk wat meer moeite kosten maar zo maak ik volgens mij maximaal gebruik van het prijsplafond.
Wat een gepriegel allemaal. Jammer dat het zo moet.

Ik wil mijn energierekening dit jaar dus op 0 euro uit laten komen aangezien ik in theorie op jaarbasis voldoende op moet wekken met panelen. Hoop dat dit gaat lukken nu eindafrekening in juni plaatsvindt.

.

• Fbuijzen
  • Laatst online: 02-02 06:18
henidde schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:04:
[...]

Wat een gepriegel allemaal. Jammer dat het zo moet.

Ik wil mijn energierekening dit jaar dus op 0 euro uit laten komen aangezien ik in theorie op jaarbasis voldoende op moet wekken met panelen. Hoop dat dit gaat lukken nu eindafrekening in juni plaatsvindt.
Het is inderdaad een hoop gepriegel, waarbij het erg afhankelijk is van je jaarrekening en je manier van verwarmen (CV/warmtepomp/airco). Het probleem is dat als je er niet op let, je wel eens een enorme rekening gepresenteerd kunt krijgen ondanks het prijsplafond.

Ik probeer het maar zo positief mogelijk te zien: Ik heb een ouderwets lijstje opgehangen in mijn meterkast waar ik verbruik ga vergelijken met de prijsplafond volumes - en ga proberen zo dicht mogelijk bij de prijsplafond volumes uit te komen.

Het jammere is dat door het prijsplafond ik naar alle waarschijnlijkheid veel eerder met gas ga stoken en dat ik mijn EV in principe niet meer thuis ga opladen. We hebben ook een PHEV en die hebben we al sinds we op variabele tarieven zitten niet meer opgeladen thuis omdat op benzine rijden goedkoper is bij deze tarieven. De EV gebruiken we alleen als het niet anders kan en dan laden we op bij de publieke laadpaal. Ik ben nu dus erg blij met 'hybride' opties zodat ik zelf kan kiezen wat het meest rendabel is. Kan me voorstellen dat mensen die gasloos zijn en alleen een EV hebben zich toch aardig in het ootje voelen genomen (om het zacht uit te drukken) aangezien zij de rekening gepresenteerd krijgen voor hun bijdrage aan de energie transitie.

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-02 16:01

Processorkoeler

Geen stock koeler

Michiel1978 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:54:
[...]

Je trekt mijn quote nu uit verband. Er werd hier gesproken over jouw moeder die 4000 kWh per jaar verbruikt, dus ruim boven de 2900 kWh. Waarbij gezegd werd dat je alleen die 2900 kWh plafond bereikt als je niet overstapt. Dat laatste is dus sowieso niet waar, er zullen een groot aantal momenten zijn waarop bij overstap je niks mist van het plafond. Sterker nog, omdat ze zo ruim boven het plafond zit, zou het zomaar kunnen dat op elk moment van het jaar er geen probleem is.

Ik vind het belangrijk om dit te benadrukken, omdat er misschien meer gevallen zijn die niet durven over te stappen, of niet weten op welk moment ze zouden moeten overstappen.

Laat ik zelf maar vast een voorbeeld opstellen.

Januari 2023: plafond: 339 kWh verbruik: 500 kWh Netto: +161 kWh
Februari 2023: plafond: 280 kWh verbruik: 400 kWh Netto: +120 kWh
Maart 2023: plafond: 267 kWh verbruik: 400 kWh Netto: +133 kWh
April 2023: plafond: 207 kWh verbruik: 300 kWh Netto: +93 kWh
Mei 2023: plafond: 181 kWh verbruik: 200 kWh Netto: +19 kWh
Juni 2023: plafond: 159 kWh verbruik: 200 kWh Netto: +41 kWh
Juli 2023: plafond: 161 kWh verbruik: 200 kWh Netto: +39 kWh
Augustus 2023: plafond: 176 kWh verbruik: 200 kWh Netto: +24 kWh
September 2023: plafond: 199 kWh verbruik: 150 kWh Netto: -49 kWh
Oktober 2023: plafond: 266 kWh verbruik: 300 kWh Netto: +34 kWh
November 2023: plafond: 306 kWh verbruik: 400 kWh Netto: +94 kWh
December 2023: plafond: 356 kWh verbruik: 400 kWh Netto: +44 kWh

In deze (verzonnen) situatie wordt 3650 kWh per jaar verbruikt en is alleen september 2023 negatief. Dat betekent dat in die maand het plafond niet opgemaakt is, maar als september in een blok met okt+nov of jul+aug zit (ofwel een afrekening bevat minimaal deze twee maanden er ook bij), dan is het volledige plafond verbruikt.

Enkel als er twee overstapmoment in dat jaar zouden zijn (bv 1 september en 1 november) zou niet het volledige plafond verbruikt worden.

Als we het verbruik van je moeder per maand weten, kan eenzelfde schema bekeken worden om te kijken of er ongunstige overstapmomenten zijn.
Helaas geen exact verbruiksoverzicht, slimme meter is pas per dec. weer gefixt, dus hooguit een indicatie.
Weet je zeker dat het zo werkt? Ik geloof het zo direct, maar begrijp de rekenmethode nog niet helemaal. Bedoel je dus dat zolang je boven het verbruik zit van de 1e periode en daarna overstapt en onder het plafond van die periode zit, je alsnog onder het plafond valt?

Gaat erom dat de prijzen nu zo (dynamisch/tijdelijk) hoog zijn, dat overstappen nu niet loont. Maar bij een overstap in juni is het ook zonde om x-tal kWh's niet onder het plafond te laten vallen, omdat dat huis er toch wel boven zit.

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-02 19:13
Processorkoeler schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:44:
[...]

Helaas geen exact verbruiksoverzicht, slimme meter is pas per dec. weer gefixt, dus hooguit een indicatie.
Weet je zeker dat het zo werkt? Ik geloof het zo direct, maar begrijp de rekenmethode nog niet helemaal. Bedoel je dus dat zolang je boven het verbruik zit van de 1e periode en daarna overstapt en onder het plafond van die periode zit, je alsnog onder het plafond valt?

Gaat erom dat de prijzen nu zo (dynamisch/tijdelijk) hoog zijn, dat overstappen nu niet loont. Maar bij een overstap in juni is het ook zonde om x-tal kWh's niet onder het plafond te laten vallen, omdat dat huis er toch wel boven zit.
Hmm, nee, ik wil duidelijk maken dat als je het jaar in bv twee delen splits, en in beide delen meer dan het plafond verbruikt, je alsnog het gehele plafond hebt benut.
Aangezien je moeder ruim boven plafond zit, verwacht ik dat hoe je het jaar ook opdeeld, ze in beide delen boven het plafond gaat komen.

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-02 19:13
backupdevice schreef op maandag 2 januari 2023 @ 08:48:
Ik kon via de app nu wel mijn termijn verlagen terwijl dat eerst niet meer kon.

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-02 22:07
Ik had een vraag met betrekking tot het energieplafond. Ik ga binnenkort verhuizen en wil graag gebruik maken van ANWB als energieleverancier met variabele dagtarieven. Alleen is een vereiste dat ik een slimme meter moet hebben. Op dit moment is er een tekort aan slimme meters en ik weet al dat er geen slimme meter is geplaatst bij de nieuwbouw woning. Het duurt nog een tijdje voordat de slimme meter geleverd kan worden.

Dat betekend dus dat ik tussentijds gebruik moet maken van een andere energieleverancier (budget energie). Tegen de tijd dat ik een slimme meter heb wil ik dan overstappen naar ANWB, maar dat betekend dus dat ik een eindafrekening krijg van Budgetenergie. Hoe zit het dan met de verrekening van het energieplafond? Geeft de ene leverancier aan de andere leverancier dan door wat ik al verbruikt heb van het plafond? Hebben de energieleveranciers dit al onderling met elkaar geregeld?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• mike123
Monkeydancer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:01:
Ik had een vraag met betrekking tot het energieplafond. Ik ga binnenkort verhuizen en wil graag gebruik maken van ANWB als energieleverancier met variabele dagtarieven. Alleen is een vereiste dat ik een slimme meter moet hebben. Op dit moment is er een tekort aan slimme meters en ik weet al dat er geen slimme meter is geplaatst bij de nieuwbouw woning. Het duurt nog een tijdje voordat de slimme meter geleverd kan worden.

Dat betekend dus dat ik tussentijds gebruik moet maken van een andere energieleverancier (budget energie). Tegen de tijd dat ik een slimme meter heb wil ik dan overstappen naar ANWB, maar dat betekend dus dat ik een eindafrekening krijg van Budgetenergie. Hoe zit het dan met de verrekening van het energieplafond? Geeft de ene leverancier aan de andere leverancier dan door wat ik al verbruikt heb van het plafond? Hebben de energieleveranciers dit al onderling met elkaar geregeld?
Een slimme meter is toch helemaal niet verplicht?
Een digitale meter is verplicht voor zover ik weet.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:41
mike123 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:31:
[...]

Een slimme meter is toch helemaal niet verplicht?
Een digitale meter is verplicht voor zover ik weet.
Hij heeft het over Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. Daar is een slimme meter wel degelijk essentieel omdat de standen ieder uur uitgelezen moeten worden om de juist kWh prijs te kunnen toepassen.
Monkeydancer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:01:
Hoe zit het dan met de verrekening van het energieplafond? Geeft de ene leverancier aan de andere leverancier dan door wat ik al verbruikt heb van het plafond? Hebben de energieleveranciers dit al onderling met elkaar geregeld?
Dit is al heel vaak aan bod gekomen: De overheid heeft het plafond verdeeld naar dagelijkse limieten. De eerste leverancier rekent met de totale limieten tot de dag van overstap, de tweede met de limieten vanaf die dag.

https://www.socialcooling.com/

• van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02-02 14:11
Ik heb even berekend mijn jaarnota is in September 2023 (September 2022 tot September 2023)

Ik heb nog 9 maanden totdat ik mijn jaarnota krijg.

Als ik het goed heb begrepen:

2900 kWh (elektriciteit) op jaarbasis en dat is 9 maanden dus per maand 322 kWh kom ik volgens mijn berekening uit

1.200 m3 (gas) op jaarbasis ik kom dan uit op 133 m3 per maand uit voor 9 maanden

Ik zit ruim onder, maar ik heb dal en normaaltarief samen: Onderstaande is dal en normaaltarief samen. Op basis van tweepersoonshuishouden:

September 38 kWh ------ Gas 3 m3
Oktober 79 kWh -------- Gas 6 m3
November 75 kWh ------- Gas 7 m3

Ik zit ruim onder het prijsplafond grens. Ik zit in variabel variant

Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz C16 (2x16) - MSI Ventus OC RTX 2080 - Samsung 980 Pro 1TB - M32U 4K/144Hz - 55 inch OLED - Watch 5 Pro - S22 Ultra 512GB - Tab S5e 128/6GB - Buds 2 Pro

• anboni
Ik denk het niet. Bij een contract dat ergens in de loop van het jaar eindigt, heb je inderdaad wel een periode voor en een periode na contracteinde, maar het prijsplafond wordt nog steeds volgens het door de overheid vastgestelde verbruiksprofiel verdeeld over het hele jaar. Dat einde contract waar wel wat over te doen is, heeft vooral betrekking op salderen van de opwek zonnepanelen.

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:48
anboni schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:55:
[...]

Ik denk het niet. Bij een contract dat ergens in de loop van het jaar eindigt, heb je inderdaad wel een periode voor en een periode na contracteinde, maar het prijsplafond wordt nog steeds volgens het door de overheid vastgestelde verbruiksprofiel verdeeld over het hele jaar. Dat einde contract waar wel wat over te doen is, heeft vooral betrekking op salderen van de opwek zonnepanelen.
Volgens de informatie op de website van de overheid wordt ook het prijsplafond verdeeld in een deel voor- en na de jaarafrekening. Heb jij bij je afrekening nog ruimte, dan gaat dat niet mee naar de maanden die na de jaarafrekening volgen.

https://www.rijksoverheid...oor-en-na-energierekening

Maarten

• anboni
mwk schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:06:
[...]

Volgens de informatie op de website van de overheid wordt ook het prijsplafond verdeeld in een deel voor- en na de jaarafrekening. Heb jij bij je afrekening nog ruimte, dan gaat dat niet mee naar de maanden die na de jaarafrekening volgen.

https://www.rijksoverheid...oor-en-na-energierekening
Ja, dat klopt. Maar de poster waar ik op reageerde, lijkt te denken dat hij het plafond voor het hele jaar mag verdelen over de maanden tot contracteinde.

• van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02-02 14:11
Ik had gelezen dat bij Budget Energie er nieuwe termijn bedragen zouden komen op basis van het prijsplafond. Bij mij staat hij nog steeds op €500 per maand en met de invoering van het prijsplafond zal mijn kosten per 1 januari 2023 nog lager uitvallen voor elektriciteit €0,40 cent per kWh en voor gas €1.45 per m3 dan wat ik tot 31 december 2022 heb betaald.

Tot op heden waren de tarieven:

Het prijsplafond is voor mij nu gunstiger

[Voor 22% gewijzigd door van der Berg op 02-01-2023 19:27]

Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz C16 (2x16) - MSI Ventus OC RTX 2080 - Samsung 980 Pro 1TB - M32U 4K/144Hz - 55 inch OLED - Watch 5 Pro - S22 Ultra 512GB - Tab S5e 128/6GB - Buds 2 Pro

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-02 22:18
Is het nu zo dat de overheid alles boven de 1,45 betaald aan Vattenfall?
De prijzen van Vattenfall zijn bij mij van 1,47 naar 3,21 gegaan, schandalig!

Met mijn verbruik blijf ik wel onder het plafond maar als de overheid het resterende bedrag moet aanvullen dan ga ik graag verder kijken naar een goedkopere leverancier :)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Dirk0s schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:21:
Is het nu zo dat de overheid alles boven de 1,45 betaald aan Vattenfall?
Ja

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-02 22:18
Oke, gelijk even een vergelijk ingevuld en zie ik dat b.v. een budget energie op 1,91 zit per kuub.
Dat scheelt nogal met Vattenfall!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-01 14:53
Eneco topman gaat vakantie vieren op zijn jacht in Monaco dit jaar.

• mike123
anboni schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:36:
[...]

Hij heeft het over Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. Daar is een slimme meter wel degelijk essentieel omdat de standen ieder uur uitgelezen moeten worden om de juist kWh prijs te kunnen toepassen.
Daar heb ik even overheen gelezen, sorry.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

YangWenli schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:44:
Eneco topman gaat vakantie vieren op zijn jacht in Monaco dit jaar.
En die kosten gaan van de winst af.. O-) _O-

Dat is voor hen gunstig voor de accountantscontrole die volgt :+

Beter maar gewoon een nieuw jacht bestellen.

• sll
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:57
Ik had een Vattenfall-jaarcontract van 1 januari 2022 t/m 31 december 2022 en heb nu de jaarafrekening gekregen. Vreemd genoeg gaat deze jaarafrekening t/m 1 januari 2023. Heb dus afrekening gekregen inclusief 1 dag prijsplafond-verrekening, er is een rubriek op de rekening aan gewijd:

De 3 kWh aan stroom op 1 januari bestaat uit 2 kWh-daltarief en 1 kWh-normaaltarief (op 1 januari, haha*).
Dus stroomkorting is: ((1 * 0,868683 norm + 2 * 0,658397 dal) / 3 ) - 0,40 plafond = 0,3285.
Gaskorting: 1 * 3,219447 gasprijs - 1,45 plafond = 1,769447 gas.

Helaas komt het niet het niet exact uit achter de komma.

* Volgens de jaarrekening is de stand op 31 december geschat, en op 1 januari gemeten. De 1 kWh-normaaltarief komt blijkbaar door een te lage schatting.

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-02 23:12

K van k

18x 400 wp oost-west

Dik kassa voor de energieleveranciers, de top lag in augustus en voor variabel telt dat tog voor 3 maanden?En dan tog nog extra verhogen.
Gaat natuurlijk nergens over.
Het prijsplafond kon ons in het ergste geval wel 40 miljard gaan kosten..met de gasprijs van nu is het 4 miljard... maar met de temperatuur van nu, dus alleen deze 3 maanden. Want komende 3 weken blijft het zo.
Ik zie het prijsplafond als het paard van troje.!

Heffingkorting flink omlaag
Btw meer als verdubbeld
10 cent per kuub erbij
liander en tennet wilden extra geld
Zelfs in het klimaatakkoord staat dat de stroom 2.7 cent goedkoper ging worden, en tog verdubbeld de belasting op stroom. Dit mag helemaal niet.
Warmtepomp dus niet aanschaffen met andere woorden.
Electrische rijden onbetaalbaar aan het worden.
En wat te denken als er per 2024 op die megazware auto s ook nog wegenbelasting komt.

Heb op mijn oude verbruik berekend
3550 kwh
1200 kuub gas
Dat ik per maand in 2023 tussen de 70 en 80 €per maand meer belasting moet betalen!
En dan willen ze er ook nog co2 heffing op doen.
Dat prijsplafond word 1000 x terugbetaald in 1 jaar tijd. Het kabinet lacht zich een ongeluk.
Heb nu een wp dus geen gas meer en ga nu richting 6500 kwh alles electric, moet er ook nog Electrische auto bij komen. Nou daar trap ik dus niet in.
Meer panelen kan ik niet kwijt, dus windwikkel ofzo, windmolentje.. maar daar zit ik al een tijd om te kijken.. iemand zo nding staan/tip is welkom

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

Even gekeken de gasprijs is nu 64€
op 1 october/november 2021 stond hij hoger nog op een 80€ en betaalde je 0,75 a 0.80 per kuub.
Waar halen ze dan 3,21€ per kuub vandaan of 3,56€ helemaal met de stroomprijs die wieken lazeren zo het weiland in zoveel wind was op het nieuws.
Heeft iemand hier een idee over, dat gas is natuurlijk voor gigavermogen ingekocht dus daar wil regering wel extra op verdienen en gaat niet op dit jaar zit voor 78%vol alle opslagen.
tussen de 1 en 2 %per week met deze temperatuur.

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:30
@K van k Daarom ook dynamisch gaan. De marge van energiebedrijven is dan echt heel klein. Overigens maakt Vattenfall geen bijzondere winsten. Hoe dat bedrijfseconomisch precies zit weet ik niet. Misschien herinvesteren ze veel of pakken andere partijen (overslagbedrijven, producenten, handelaars) de winsten.

5800X3D|RTX 4080 FE|32GB DDR4|GIGABYTE B550 AORUS ELITE V2|SAMSUNG 980 PRO 2TB|NOCTUA NH-D15|CORSAIR RM1000X|CORSAIR 4000D AIRFLOW TG/SOLID

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:23
Goedemorgen, nieuweling alhier in het topic

Ik heb via de zoekfunctie al even gezocht, maar vond niet direct een antwoord. Ik heb nu een jaar dal en normaal tarief, maar omdat beide boven het prijsplafond liggen, ga ik er van uit dat dit niks meer uitmaakt. Klopt dat?

Ik heb overigens de verwachting nooit boven de maandelijkse kWh uit te komen, maar stel dat ik dat wel doe, heeft het dan zin om de hele maand daltarief te proberen te gebruiken zodat als ik boven het plafond uitkom, het daltarief geldt?

• Schranz89
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:11
Iemand al een jaarafrekening gehad? En dus bekend met hoe je opgewekte energie van 2022 wordt gesaldeerd en of uitgekeerd ( iig door jouw leverancier deze ook graag vermelden aub)

Z 6600 O 2300 W 4600 N 3900 & MHI SRK50ZSX-WB

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

robkrekel schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:28:

Ik heb via de zoekfunctie al even gezocht, maar vond niet direct een antwoord. Ik heb nu een jaar dal en normaal tarief, maar omdat beide boven het prijsplafond liggen, ga ik er van uit dat dit niks meer uitmaakt. Klopt dat?
ja, zolang je qua verbruik onder het plafond blijft.
Ik heb overigens de verwachting nooit boven de maandelijkse kWh uit te komen, maar stel dat ik dat wel doe, heeft het dan zin om de hele maand daltarief te proberen te gebruiken zodat als ik boven het plafond uitkom, het daltarief geldt?
dat zal per leverancier verschillen hoe ze daar precies mee omgaan, maar voor de zekerheid zou je dat kunnen doen ja.

Nog beter is overstappen naar dynamische tarieven, dan is de kans groot dat je minder betaalt dan nu met het energieplafond.

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:15
robkrekel schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:28:

Ik verwacht dat je leverancier daar wel over nagedacht heeft. Waarschijnlijk heeft het verbruiksplafond eerst betrekking op de piek-meter en daarna op de dal-meter, zo gaat het met salderen ook vaak. Als dit online op website van je leverancier niet vermeld staat, kun je dat beter even zelf navragen bij hun.

Wat betreft het prijsplafond is dat onafhankelijk van dal of piektarief. Het is een plafond, wat alleen gaat gelden wanneer het tarief erboven komt. Het kan dus zijn dat het dal-tarief onder het prijsplafond komt en blijft, terwijl het piek-tarief boven het prijsplafond blijft.

In theorie zou het dalverbruik dan niet meer meetellen voor het verbruiksplafond lijkt mij, want het hele verbruiksplafond is er op gericht dat er geen misbruik gemaakt wordt van het prijsplafond. Maar of dat al ergens zwart op wit staat weet ik niet.

[Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 05-01-2023 10:55]

• robkrekel
@LA-384 en @de Peer Tnx. Blijft nog wat gissen dus, maar maakt op zich niet veel uit.
Dynamisch ga ik eens naar kijken, al wordt dat thuis wel uitleggen dat je in de winter juist 's nachts de was moet draaien, en zomers als de toekomstige panelen er op liggen juist overdag :P

[Voor 28% gewijzigd door robkrekel op 05-01-2023 11:52]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

robkrekel schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:51:
@LA-384 en @de Peer Tnx. Blijft nog wat gissen dus, maar maakt op zich niet veel uit.
Dynamisch ga ik eens naar kijken, al wordt dat thuis wel uitleggen dat je in de winter juist 's nachts de was moet draaien, en zomers als de toekomstige panelen er op liggen juist overdag :P
Dat staat los van je zonnepanelen.
het leuke van dynamisch is nu juist dat je andermans zonnepanelen gebruikt! :D
dus ook als je zelf geen zonnepanelen hebt is het in de zomer midden op de dag het goedkoopst.

In de winter idd vooral 's nachts. Dan draaien wij altijd de vaatwasser en laden de auto op.
De was 's nachts doen wil bij ons toch niet zo lukken. Geen zin om die 's ochtends gelijk op te hangen op een doordeweekse dag, aangezien we beiden werken.

Ik heb zelf ook veel zonnepanelen (57 stuks) maar de opbrengst daarvan verkoop ik allemaal tegen 91 cent per kWh via een 2e slimme meter met apart contract.
Inkoop doe ik via dynamisch.

Dus ik verkoop mijn zonne-energie tegen de hoogste prijs, en ik koop de zonne-energie van anderen lekker goedkoop in omdat de meeste mensen hun stroom goedkoop weg geven.

[Voor 16% gewijzigd door de Peer op 05-01-2023 13:29]

• robkrekel
de Peer schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:28:
[...]Dat staat los van je zonnepanelen.
dus ook als je zelf geen zonnepanelen hebt is het in de zomer midden op de dag het goedkoopst.
Ah logisch. Omdat er dan het meeste aanbod is. Met een vriendin in de zorg met regelmatig avonddiensten is overdag gebruik ook wel het handigst. Ik ga er eens goed over prakkezeren.

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

Dynamische is leuk ja, maar de belasting blijft flink verhoogd.
Mijn plan is veranda ook vol leggen dit jaar of jaar erop, en een wokkel op dak voor snachts.

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 02-02 22:20
de Peer schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:28:
[...]

Dat staat los van je zonnepanelen.

In de winter idd vooral 's nachts. Dan draaien wij altijd de vaatwasser en laden de auto op.
De was 's nachts doen wil bij ons toch niet zo lukken. Geen zin om die 's ochtends gelijk op te hangen op een doordeweekse dag, aangezien we beiden werken.

Ik heb zelf ook veel zonnepanelen (57 stuks) maar de opbrengst daarvan verkoop ik allemaal tegen 91 cent per kWh via een 2e slimme meter met apart contract.
Inkoop doe ik via dynamisch.

Dus ik verkoop mijn zonne-energie tegen de hoogste prijs, en ik koop de zonne-energie van anderen lekker goedkoop in omdat de meeste mensen hun stroom goedkoop weg geven.
En wie denk je dat die 0,91 betaald. Die tweede meter constructies voor puur gewin zou verboden moeten worden.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

ytr81 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:28:
[...]

En wie denk je dat die 0,91 betaald.
geen idee, jij wel?

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:37
ytr81 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:28:
Die tweede meter constructies voor puur gewin zou verboden moeten worden.
Waarom? Een bedrijf biedt aan om stroom te kopen voor een bepaalde prijs. Dan mag je dat toch gewoon leveren?

Mag een bedrijf wel prijzen rekenen die 30 cent boven de dynamische prijzen liggen 'voor puur gewin' of zijn de regels voor grote bedrijven anders?

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

Tja de 1 betaalt 4 of 5 cent en de ander, strooit met 91 cent en jaar vast.
Word dure bedoening voor ze.
Hoop wel dat die 80% kale terugleververgoeding werkelijkheid word, stel dat het 1€kost dat je dan evengoed die 80% krijgt.
1€ min de belasting zit dan circa 90 eurocent belasting en dan van die 10 cent pak je 80% is dan tog nog 0.08 cent.

Zullen wel weer zo doen dan het geen 80%word maar 25%, anders loopt uiteraard de schatkist op 1 of andere manier leeg.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:15
We hebben het nu al een tijd over het verbruiksplafond, gekoppeld aan het prijsplafond, maar weet iemand ook wat er gebeurt wanneer de tarieven gaan dalen tot onder het prijsplafond?

Blijft het verbruiksplafond dan van kracht of niet?

Enerzijds is het verbruiksplafond er om te voorkomen dat huishoudens niet eindeloos profiteren van een gesubsidieerde lagere energieprijs, maar als het tarief eronder komt, is er ook geen subsidie meer.

Anderzijds is het ook belangrijk dat men spaarzaam blijft met energie, zodat we op een later moment niet met nog grotere problemen komen te zitten.

Waarschijnlijk houdt men de prijzen hoog, zodat dit niet kan gaan spelen, maar ik ben benieuwd of er over nagedacht is. Ik kan er zo 1-2-3 iig niets over vinden.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als de tarieven die je betaald lager zijn dan de plafondgrenzen dan is de subsidie simpelweg niet van toepassing.

Het lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk dat ervoor gekozen wordt het plafond af te schaffen mochten de prijzen - al dan niet tijdelijk - massaal onder de grens komen. Er is best een kans dat ze eind dit jaar weer flink gaan stijgen.

• Wolly
  • Niet online
LA-384 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:58:
We hebben het nu al een tijd over het verbruiksplafond, gekoppeld aan het prijsplafond, maar weet iemand ook wat er gebeurt wanneer de tarieven gaan dalen tot onder het prijsplafond?

Blijft het verbruiksplafond dan van kracht of niet?

Enerzijds is het verbruiksplafond er om te voorkomen dat huishoudens niet eindeloos profiteren van een gesubsidieerde lagere energieprijs, maar als het tarief eronder komt, is er ook geen subsidie meer.

Anderzijds is het ook belangrijk dat men spaarzaam blijft met energie, zodat we op een later moment niet met nog grotere problemen komen te zitten.

Waarschijnlijk houdt men de prijzen hoog, zodat dit niet kan gaan spelen, maar ik ben benieuwd of er over nagedacht is. Ik kan er zo 1-2-3 iig niets over vinden.
Als de tarieven dalen onder het plafond loop je kans dat je boven je lage tarief moet betalen omdat er wordt gekeken naar de gemiddelde prijs over je notaperiode.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Is dat niet alleen met dynamische contracten dan?

• jack_007
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:22
Dit is wellicht off-topic (mijn excuses in dat geval) maar ik ben al een tijdje de Nederlandse gasvoorraad aan het volgen (https://data.boerman.dev/...ry?orgId=1&var-country=NL).
Wat me hierbij opvalt is dat NL deze blijkbaar niet echt aanvult. Dit in tegenstelling tot DE die dit blijkbaar veel actiever doet.
Weet iemand waarom dit gebeurt?

• mike123
jack_007 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:17:
Dit is wellicht off-topic (mijn excuses in dat geval) maar ik ben al een tijdje de Nederlandse gasvoorraad aan het volgen (https://data.boerman.dev/...ry?orgId=1&var-country=NL).
Wat me hierbij opvalt is dat NL deze blijkbaar niet echt aanvult. Dit in tegenstelling tot DE die dit blijkbaar veel actiever doet.
Waarschijnlijk heeft de persoon die geld moet overmaken om het te kopen een snipperdag. ;)

Maar zonder gekheid, ik heb geen idee, zal wel weer een of andere idee achter zitten zoals ze in Nederland wel vaker verzinnen.

• Wolly
  • Niet online
Glashelder schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:16:
Is dat niet alleen met dynamische contracten dan?
Zo heb ik het niet begrepen.
Mijn eerste vraag gaat over de duidelijkheid voor klanten. Een belangrijk punt is bijvoorbeeld dat de tarieven voor elke periode onder het plafond vallen en dus gecompenseerd worden, maar dat uiteindelijk wordt uitgegaan van een jaargemiddelde. Dat betekent dat er een eindafrekening is waarin de compensatie plaatsvindt op basis van het jaargemiddelde tarief dat de leverancier in rekening brengt. Stel dat de leverancier het eerste halfjaar €0,60 per kilowattuur in rekening brengt en het tweede halfjaar €0,20 per kilowattuur. Dan krijgt de klant uiteindelijk nul compensatie. Dat is hoe de regeling nu werkt, als ik haar goed begrijp, want het gemiddelde is dan €0,40 en dat valt precies op het prijsplafond. Ik weet dat dit een fictieve casus is, die zich ook niet zo snel zal voordoen, want zulk soort prijsschommelingen verwacht ik volgend jaar niet. Maar theoretisch klopt deze casus denk ik wel, tenzij ik het verkeerd zie en dan laat ik mij graag informeren. Het mechanisme is denk ik relevant. Klopt de uitleg die ik hierbij geef?
De heer Bontenbal (CDA):
Ja, op een iets ander punt. Klopt mijn analyse dat het over het gemiddelde gaat? Ik weet dat het een vrij fictief geval is, maar klopt het dat als het het eerste halfjaar €0,60 is en het tweede halfjaar €0,20, het gemiddelde uiteindelijk grofweg €0,40 is? Ik weet van het badkuipprofiel enzovoorts, maar als je het mechanisch bekijkt, komt het er wel op neer dat het daarmee voor klanten wel onvoorspelbaar wordt. Als zij zien dat de energieleverancier in de eerste maanden de tarieven bekendmaakt en zegt dat het €0,60 is, dan denkt iedereen: dat wordt €0,40; wat is de price gap? Als er meevallers komen in de tweede helft van het jaar, komt er aan het eind van het jaar toch een afrekening waarbij er gewoon opgeplust gaat worden, omdat uiteindelijk het gemiddelde wordt genomen. Ik weet dat het fictief is. Ik denk namelijk dat we voor een groot gedeelte van het jaar allemaal wel vrij hoge prijzen zullen hebben. Maar is hierover nagedacht en klopt de analyse die ik maak? Of zit ik er gewoon faliekant naast?

Minister Jetten:
Ik denk dat die in theorie klopt, maar dat dat zich in de praktijk niet gaat voordoen.
https://www.tweedekamer.n...lagen/detail/2022-2023/35

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-02 21:48
Als de buffers ook dienen om vraag en aanbod te ontkoppelen, dan is het heel onhandig om je buffers vol te hebben. Je kunt dan een overschot van aanbod niet verwerken. Prijs is ook nog een factor. Het kan strategisch voordeliger zijn om leveringen later te ontvangen.

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

Nou dat vroeg ik me dus ook af, voor vreselijke hoge prijzen alles gevuld,gas nu aardig laag in prijs ,ze wachten vast op een stijging.
Ze schatten in voor 2024 nog hogere prijzen als dit jaar,mede doordat de belasting erop is verdubbeld.
Kans dat het plafond dan voor volgend jaar geld.
Daarom nu inkopen, dan hebben we het plafond niet nodig gehad en kan die dubbele belasting op stroom er ook weer af.

• Willemhubers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:58
Eigenlijk is dat toch helemaal oké, als de prijzen later dit jaar dalen dan was de het plafond dus niet zo nodig en kan de schatkist weer direct aangevuld worden door te middelen over het hele jaar. Gaan natuurlijk wel weer veel mensen misbruiken door massaal over te stappen en zo een eindafrekening van de hoge kosten met plafond af te dwingen en daarna te profiteren van de lagere kosten.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:38
Ondertussen roepen er nu wel 'experts' dat het vullen voor de volgende winter een probleem wordt.

O.a.
https://www.businessinsid...miljard%20kubieke%20meter.

[Voor 12% gewijzigd door Cobb op 07-01-2023 10:20]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Gertjezzz
  • Laatst online: 28-01 04:19
Even een checkvraag; Klopt het dat Engie nog jaarlijks saldeert met het 'flexibel' elektra contract?
Ik probeer al 2 dagen de klantenservice te bereiken... :(

CCIP UltraThin Sponsors: Fractal-Design Techflex

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:22

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Gertjezzz schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:24:
Even een checkvraag; Klopt het dat Engie nog jaarlijks saldeert met het 'flexibel' elektra contract?
Ik probeer al 2 dagen de klantenservice te bereiken... :(
Iedereen in Nederland probeert de energieleveranciers te bellen daarom lukt het ook niet.
Ik lees geen andere berichten dan jaarlijks salderen.

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

Ja nu echt verplicht, budget energie miest het nu ook van de rechter.

Zat net ff dynamische aan kijken, maar daar kun je dus accu's bestellen van een 10 kwh en uitbreiden tot wel 25 kwh.
Met dynamische zou je dan bv overdag laden als er veel wind staat en het goedkoop is.
Is het duur accu leeghalen.
Maar ja 10.000€voor een accu pfft.Plus extra kosten per maand van 8€.

• mwk
Schranz89 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:06:
Iemand al een jaarafrekening gehad? En dus bekend met hoe je opgewekte energie van 2022 wordt gesaldeerd en of uitgekeerd ( iig door jouw leverancier deze ook graag vermelden aub)
Eindafrekening van Eneco wegens overstappen. Eneco saldeert altijd eerst piektarief weg.
Door vele tariefwijzigingen is de afrekening in stukjes van 3 maanden gedeeld.
Eneco is vanaf startdatum begonnen met salderen tot de teruggeleverde energie op was. Dus niet naar rato van verbruik verdeeld over het jaar.

Door stijgende tarieven in dit geval minder gunstig omdat ik uiteindelijk de dure stroom van december moest afrekenen. Maar in een dalende markt juist weer gunstig. Op zich vind ik het niet onjuist.

Maarten

• ChrisAB
mwk schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:13:
[...]

Eindafrekening van Eneco wegens overstappen. Eneco saldeert altijd eerst piektarief weg.
Door vele tariefwijzigingen is de afrekening in stukjes van 3 maanden gedeeld.
Eneco is vanaf startdatum begonnen met salderen tot de teruggeleverde energie op was. Dus niet naar rato van verbruik verdeeld over het jaar.

Door stijgende tarieven in dit geval minder gunstig omdat ik uiteindelijk de dure stroom van december moest afrekenen. Maar in een dalende markt juist weer gunstig. Op zich vind ik het niet onjuist.
Wat is je contractperiode? dus je hebt ook al deel betaald tegen prijsplafond tarief? over december heb je dan toch ook kunnen salderen? ik probeer het goed te begrijpen :)

• mwk
ChrisAB schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 07:26:
[...]

Wat is je contractperiode? dus je hebt ook al deel betaald tegen prijsplafond tarief? over december heb je dan toch ook kunnen salderen? ik probeer het goed te begrijpen :)
Contract liep tot 2 januari. Ik heb meer verbruikt dan teruggeleverd. Oorspronkelijk zou contract tot maart lopen.
Maar heb het nog even nagekeken, en mijn piekverbruik in december is ook weggesaldeerd.
Dus het meerverbruik is tegen daltarief afgerekend vanaf begin september.

[Voor 3% gewijzigd door mwk op 10-01-2023 08:16]

Maarten

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:13

d0s

sssst

d0s schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:34:
[...]

Zelfde situatie hier, ook mail gestuurd. Benieuwd naar de reactie!
Reactie Greenchoice

Bedankt voor uw bericht. U bent benieuwd of wij nog jaarlijks blijven salderen. Graag informeer ik u.

Ik begrijp goed dat u navraagt of wij 'opnieuw' gaan starten met de saldering. Dit is echter niet het geval. Uw teruglevering wordt gesaldeerd op de jaarnota in november. Dus over een volledig jaar.

Ik hoop dat u met deze informatie voldoende bent geholpen. Kijk anders op www.greenchoice.nl/klantenservice voor het antwoord op veel gestelde vragen, of kies daar het contactkanaal dat het beste bij u past.

• YangWenli
K van k schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:24:
Nou dat vroeg ik me dus ook af, voor vreselijke hoge prijzen alles gevuld,gas nu aardig laag in prijs ,ze wachten vast op een stijging.
Ze schatten in voor 2024 nog hogere prijzen als dit jaar,mede doordat de belasting erop is verdubbeld.
Kans dat het plafond dan voor volgend jaar geld.
Daarom nu inkopen, dan hebben we het plafond niet nodig gehad en kan die dubbele belasting op stroom er ook weer af.
De winter is gecanceld in Europa maar dat kon niemand vorig jaar voorspellen.
Dit is trouwens de reden waarom we weer terug moeten naar een vast contract met gas leverende landen ipv. paniek voetbal als het streng vriest.

• smirri
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:05
Weet iemand wanneer het prijsplafond weer af loopt? Ik wil er zo snel mogelijk van af, het kost mij namelijk enorm veel extra geld.

Is er een manier om er vanaf te komen? Dit wordt ons weer opgelegd jammer genoeg.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

smirri schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:54:
Weet iemand wanneer het prijsplafond weer af loopt? Ik wil er zo snel mogelijk van af, het kost mij namelijk enorm veel extra geld.

Is er een manier om er vanaf te komen? Dit wordt ons weer opgelegd jammer genoeg.
31 dec 2023 eindigt het.
Maar je had gewoon kunnen aangeven dat je er geen gebruik van wilt maken. Die clausule is hier al eens besproken.

Ik gebruik het zelf ook niet.

[Voor 4% gewijzigd door de Peer op 11-01-2023 11:55]

• smirri
de Peer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:55:
[...]

31 dec 2023 eindigt het.
Maar je had gewoon kunnen aangeven dat je er geen gebruik van wilt maken. Die clausule is hier al eens besproken.

Hoe was dat mogelijk dan, ik kan die clausule online niet vinden?

[Voor 5% gewijzigd door smirri op 11-01-2023 11:58]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@smirri In welk scenario kost het je daadwerkelijk geld dan?

€50 welkomstbonus bij Raisin Spaarrekening? Stuur een DM.

• smirri
MikeyMan schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:58:
@smirri In welk scenario kost het je daadwerkelijk geld dan?
De eerste 1.200 m3 en de eerste 2.900 kWh. Dus nagenoeg mijn hele gebruik valt onder het prijsplafond, dus is hetgene ik moet betalen eens stuk duurder geworden

[Voor 6% gewijzigd door smirri op 11-01-2023 12:00]

• Puc van S.
  • Laatst online: 16:26
smirri schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:59:
[...]

De eerste 1.200 m3 en de eerste 2.900 kWh. Dus nagenoeg mijn hele gebruik valt onder het prijsplafond, dus is hetgene ik moet betalen eens stuk duurder geworden
Hoe is het dan duurder geworden voor je?
Of denk jij dat de energiemaatschappij jouw tarieven omlaag zal gooien als jij af zou zien van het prijsplafond?

Het is een maximum wat je betaald he? niet een minimum?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

smirri schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:56:
[...]

Hoe was dat mogelijk dan, ik kan die clausule online niet vinden?
Lees maar een stukje terug in dit topic:
Wolly in "Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022"

maar dat zou ik alleen doen als het je voordeel oplevert. Dat lijkt me bij jou niet het geval?

Zelf doe ik om 2 redenen niet mee aan het plafond:
-Ik koop dynamisch in, en blijf dus eigenlijk altijd onder het plafondtarief. Kun je nagaan, als heel nederland dit zou doen zou er helemaal geen plafond nodig zijn geweest. scheelt weer 20-40 miljard.
-Ik verbruik stroom via een 2e slimme meter (SAP) en dat is uitgesloten van het plafond.

[Voor 42% gewijzigd door de Peer op 11-01-2023 12:06]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

smirri schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:59:
[...]

Hoezo? Je contract verandert toch niet? Behoudens eventuele prijsstijgingen waar je toch al last van zou krijgen.

€50 welkomstbonus bij Raisin Spaarrekening? Stuur een DM.

• smirri
Puc van S. schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:02:
[...]

Hoe is het dan duurder geworden voor je?
Of denk jij dat de energiemaatschappij jouw tarieven omlaag zal gooien als jij af zou zien van het prijsplafond?

Het is een maximum wat je betaald he? niet een minimum?
Het is zo dat het prijsplafond ook geld voor mensen met een contract voor een aantal jaar. Dus mijn tarief is 94 ct gas en 24ct stroom alleen betaal ik dus meer omdat het prijsplafond hoger ingesteld staat.

• smirri
de Peer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:03:
[...]

Lees maar een stukje terug in dit topic:
Wolly in "Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022"

maar dat zou ik alleen doen als het je voordeel oplevert. Dat lijkt me bij jou niet het geval?

Zelf doe ik om 2 redenen niet mee aan het plafond:
-Ik koop dynamisch in, en blijf dus eigenlijk altijd onder het plafondtarief. Kun je nagaan, als heel nederland dit zou doen zou er helemaal geen plafond nodig zijn geweest. scheelt weer 20-40 miljard.
-Ik verbruik stroom via een 2e slimme meter (SAP) en dat is uitgesloten van het plafond.
Dank je wel, dit gaat wel over mensen die salderen, maar ik ga kijken of ik wat voor elkaar krijg

• Puc van S.
  • Laatst online: 16:26
smirri schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:26:
[...]

Het is zo dat het prijsplafond ook geld voor mensen met een contract voor een aantal jaar. Dus mijn tarief is 94 ct gas en 24ct stroom alleen betaal ik dus meer omdat het prijsplafond hoger ingesteld staat.
Nee? Je betaalt gewoon 24ct voor stroom en 94ct voor gas?

Het is een plafond, geen vloer?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:24
[...]

Welnee, dat is natuurlijk niet het geval, jouw contract blijft gewoon gelden

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

De plafondregeling geldt zeker ook voor jou ja. maar jij gaat er geen gebruik van maken want je tarieven liggen ver onder het plafond.
dus nogmaals, het is een maximum, geen minimum.

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02-02 21:40
Het enige wat je zult zien is dat de kosten vanaf Januari 2023 hoger zijn dan December 2022.

Ik heb ook nog een 4-jarig contract maar mijn maandbedrag is van 110€ (December) naar 170€ (Januari) gegaan. Dit alleen vanwege de BTW, lagere korting, hogere levertarieven etc.

Was toch een fikse verhoging vond ik, maar mag natuurlijk niet klagen.

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-02 16:45

JDx

Ben ik ^

[...]

Je gaat alleen meer betalen door de hogere belasting, maar alsnog minder dan het prijsplafond.

Dingen als Games enzo | Mijn 12600K systeem | En 3D/AI/PS hier

• smirri
Dank jullie wel voor jullie reacties _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ . De verwarring ontstond door een collega die bij zijn provider een stuk las, waarop dit niet netjes uitgelegd werd. Uiteindelijk mijn eigen energie leverancier gesproken en die bevestigde jullie verhaal!

• Schranz89
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:11
de Peer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:55:
[...]

31 dec 2023 eindigt het.

Jij hebt gewoon je energie leverancier een mail gestuurd met hierbij doe ik afstand van deelname aan het prijsplafond ? En word er dan weer gesaldeerd als normaal?

Enig idee of dat voor 1 Januari had gemoeten of gewoon voor je jaarafrekening?

Z 6600 O 2300 W 4600 N 3900 & MHI SRK50ZSX-WB

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Schranz89 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:20:
[...]

Jij hebt gewoon je energie leverancier een mail gestuurd met hierbij doe ik afstand van deelname aan het prijsplafond ? En word er dan weer gesaldeerd als normaal?

Nee ik lever alleen terug, geen verbruik op mijn primaire slimme meter. Ik saldeer niet.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Schranz89 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:20:
[...]

Er staat nergens in de regeling een eis om je voor een bepaalde datum af te melden. Ik zou gewoon de jaarrekening afwachten en als die negatief uitvalt door het prijsplafond dan verzoek je om afstand te doen van de regeling. En er staat ook niet in de regeling dat ze dat kunnen weigeren overigens.

• laredo
  • Laatst online: 14:21
Nog een voordeel van het prijsplafond is dat de daluren verdwenen zijn tot het plafond van 2900kwh. Dus no need anymore om de wasmachine vooral in het weekend te laten draaien. Realiseer me dat nu pas.

• BGFG
  • Nu online
laredo schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:54:
Nog een voordeel van het prijsplafond is dat de daluren verdwenen zijn tot het plafond van 2900kwh. Dus no need anymore om de wasmachine vooral in het weekend te laten draaien. Realiseer me dat nu pas.
Maar dat gaat toch alleen op als je kWh prijs boven het plafondtarief ligt? Zit je daaronder, dan maakt het wel degelijk uit toch?

• laredo
  • Laatst online: 14:21
BGFG schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 07:43:
[...]

Maar dat gaat toch alleen op als je kWh prijs boven het plafondtarief ligt? Zit je daaronder, dan maakt het wel degelijk uit toch?
Daar heb je helemaal gelijk in. Mijn kWh prijzen liggen zowel bij dal als piek boven het prijsplafond. In mijn geval maakt het dus niet meer uit.

• YangWenli
2.5 miljard naar Oekraïne en 20 miljard compensatie energie prijzen.

Als oorlog gewonnen wordt door geld kun je alleen maar concluderen dat die arme Russen geen schijn van kans maken.

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-02 16:45

JDx

Ben ik ^

Zijn er eigenlijk al mensen die daadwerkelijk een tussentijdse afrekening hebben gehad over 2022 en dus dit jaar weer opnieuw moeten beginnen met opwekken om te kunnen salderen of was dit een fabeltje?

Bij mij staat er gewoon nog steeds jaarnota in mei. Of kan dat nog komen op de jaarnota?

Dingen als Games enzo | Mijn 12600K systeem | En 3D/AI/PS hier

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:23

JB

Cédric roelt!

JDx schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:37:
Zijn er eigenlijk al mensen die daadwerkelijk een tussentijdse afrekening hebben gehad over 2022 en dus dit jaar weer opnieuw moeten beginnen met opwekken om te kunnen salderen of was dit een fabeltje?

Bij mij staat er gewoon nog steeds jaarnota in mei. Of kan dat nog komen op de jaarnota?
Ik lees eea over Green Choice, geen idee of het ook echt zo is...;

Solarman20191 in "Interpretatie prijsplafond met salderen"

Mijn boefje is liev!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-02 23:30
JDx schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:37:

Ik heb onlangs mijn standen door moeten geven bij Vatenfall voor de jaarafrekening. Zal over een week of 2 wel bekend zijn. Weg 700kwh in de plus gok ik zo.

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

laredo schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:54:
Bij verreweg de meeste energieleveranciers liggen de piek- en daltarieven luttele centen uit elkaar. Uitsluitend je wasmachine, vaatwasser, etc. tijdens het daltarief draaien scheelt misschien een paar tientjes op jaarbasis :?

☀️ 18 Panelen | 🔋 5,8 kWp | ⚡ SolarEdge SE6K

Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee