Toon posts:

Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022

Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste
Acties:

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-02 16:01

Processorkoeler

Geen stock koeler

Michiel1978 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:06:
[...]

Zou jij die laatste zin van mijn quote kunnen uitleggen? Je krijgt toch sowieso 2900 kWh gecompenseerd...
Je moet je einddatum van je contract wel meetellen. Van 1 jan t/m 31 dec krijg je 2900kWh.
Per dag mag je X-tal verbruiken, en dat saldo telt cumulatief op. Dus bijvoorbeeld: van 1 jan tot 1 april is 600kWh (in de winter meer verbruik). Als je maar 300 kWh verbruikt en op 1 april van leverancier verandert, mag je niet de 'resterende' 300kWh meetellen bij de periode 1 april t/m 31 dec.
Michiel1978 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:09:
[...]

Ah, het antwoord al gevonden.
Maar aangezien je moeder veel meer verbruikt dan het plafond, zal zij niet snel iets van dat plafond mislopen volgens mij, het lijkt me sterk dat er "resterende kWh's die niet verbruikt zijn van 1 januari t/m opzegdatum" zijn. Volgens mij kan ze gewoon zonder zorgen over het plafond op elk moment van het jaar overstappen. Maar om dit met meer zekerheid te weten zou je eens haar maandverbruik (van alle 12 maanden) moeten noteren hier, dan zoek ik voor je uit of er momenten zijn waarop ze niet moet overstappen dit jaar.
En van wanneer haar contractdatum nu is, is ook handig om te weten. En wat haar kWh-prijs is van het huidige contract.
Als ik je goed begrijp, bedoel je dus overstappen nadat dat plafond is verzadigd? Dus overstappen zodra het verbruik boven de 2900kWh is en dan de meest gunstige prijs pakken? Dat lijkt mij niet mogelijk, omdat die 2900kWh pas op 31 december zal worden gehaald qua prijsplafond. Ik heb hier een URL naar de Exceltabel om te berekenen. Het is niet zo dat het een hard limit is van 2900, maar een cumulatieve opbouw per dag en op 31/12 zit je aan 2900.

Als je op 2 januari aan de 2900 zou zitten en op 3 januari opzegt, betaal je het prijsplafond voor 30 kWh en erboven zelf voor 2870. Als je echter op 2 januari aan de 2900 zit en op 31 december nog steeds aan 2900 (in theorie natuurlijk), dan betaal je het prijsplafond van 40 cent.

Downloadlink.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
--

[Voor 99% gewijzigd door Wolly op 28-12-2022 10:43]

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-02 19:13
Processorkoeler schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:39:

[...]

Als ik je goed begrijp, bedoel je dus overstappen nadat dat plafond is verzadigd? Dus overstappen zodra het verbruik boven de 2900kWh is en dan de meest gunstige prijs pakken? Dat lijkt mij niet mogelijk, omdat die 2900kWh pas op 31 december zal worden gehaald qua prijsplafond. Ik heb hier een URL naar de Exceltabel om te berekenen. Het is niet zo dat het een hard limit is van 2900, maar een cumulatieve opbouw per dag en op 31/12 zit je aan 2900.

Als je op 2 januari aan de 2900 zou zitten en op 3 januari opzegt, betaal je het prijsplafond voor 30 kWh en erboven zelf voor 2870. Als je echter op 2 januari aan de 2900 zit en op 31 december nog steeds aan 2900 (in theorie natuurlijk), dan betaal je het prijsplafond van 40 cent.

Downloadlink.
Nee zeker niet! immers is je plafond van 2900 kWh pas bereikt op 31 december! Dat snap ik, en dat snap jij.

Je maakt een inschatting van je verbruik per maand (per dag is nog beter maar dan wordt de som wel erg uitgebreid). Je kunt daaruit opmaken of er maanden zijn waar je verbruik boven of onder het plafond zit. Als je daar wat maanden bij elkaar optelt moet je (om volledig gebruik te maken van het plafond) zorgen dat je in alle delen boven het plafond zit. En deze delen zouden bv (jan+feb+mrt) en (apr+mei) en (jun-dec) kunnen zijn.

En dit is speciek de situatie voor jouw moeder, die immers heel ruim boven het plafond per jaar komt, maar er moet gekeken worden of als het jaar in delen opgehakt wordt er nog steeds in elk deel boven het plafond gezeten wordt, zodat er geen plafond verloren gaat.

• Michiel1978
Processorkoeler schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:39:
[...]

Je moet je einddatum van je contract wel meetellen. Van 1 jan t/m 31 dec krijg je 2900kWh.
Per dag mag je X-tal verbruiken, en dat saldo telt cumulatief op. Dus bijvoorbeeld: van 1 jan tot 1 april is 600kWh (in de winter meer verbruik). Als je maar 300 kWh verbruikt en op 1 april van leverancier verandert, mag je niet de 'resterende' 300kWh meetellen bij de periode 1 april t/m 31 dec.
Je trekt mijn quote nu uit verband. Er werd hier gesproken over jouw moeder die 4000 kWh per jaar verbruikt, dus ruim boven de 2900 kWh. Waarbij gezegd werd dat je alleen die 2900 kWh plafond bereikt als je niet overstapt. Dat laatste is dus sowieso niet waar, er zullen een groot aantal momenten zijn waarop bij overstap je niks mist van het plafond. Sterker nog, omdat ze zo ruim boven het plafond zit, zou het zomaar kunnen dat op elk moment van het jaar er geen probleem is.

Ik vind het belangrijk om dit te benadrukken, omdat er misschien meer gevallen zijn die niet durven over te stappen, of niet weten op welk moment ze zouden moeten overstappen.

Laat ik zelf maar vast een voorbeeld opstellen.

Januari 2023: plafond: 339 kWh verbruik: 500 kWh Netto: +161 kWh
Februari 2023: plafond: 280 kWh verbruik: 400 kWh Netto: +120 kWh
Maart 2023: plafond: 267 kWh verbruik: 400 kWh Netto: +133 kWh
April 2023: plafond: 207 kWh verbruik: 300 kWh Netto: +93 kWh
Mei 2023: plafond: 181 kWh verbruik: 200 kWh Netto: +19 kWh
Juni 2023: plafond: 159 kWh verbruik: 200 kWh Netto: +41 kWh
Juli 2023: plafond: 161 kWh verbruik: 200 kWh Netto: +39 kWh
Augustus 2023: plafond: 176 kWh verbruik: 200 kWh Netto: +24 kWh
September 2023: plafond: 199 kWh verbruik: 150 kWh Netto: -49 kWh
Oktober 2023: plafond: 266 kWh verbruik: 300 kWh Netto: +34 kWh
November 2023: plafond: 306 kWh verbruik: 400 kWh Netto: +94 kWh
December 2023: plafond: 356 kWh verbruik: 400 kWh Netto: +44 kWh

In deze (verzonnen) situatie wordt 3650 kWh per jaar verbruikt en is alleen september 2023 negatief. Dat betekent dat in die maand het plafond niet opgemaakt is, maar als september in een blok met okt+nov of jul+aug zit (ofwel een afrekening bevat minimaal deze twee maanden er ook bij), dan is het volledige plafond verbruikt.

Enkel als er twee overstapmoment in dat jaar zouden zijn (bv 1 september en 1 november) zou niet het volledige plafond verbruikt worden.

Als we het verbruik van je moeder per maand weten, kan eenzelfde schema bekeken worden om te kijken of er ongunstige overstapmomenten zijn.

[Voor 43% gewijzigd door Michiel1978 op 28-12-2022 11:32]

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-02 16:45

JDx

Ben ik ^

Processorkoeler schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:01:
Echter heeft m'n ma een full-electric huisje met 3500-4000kWh verbruik.
Zie dit vaker voorbij komen, heel klein huisje en bewoning alleen? Erg laag vergeleken met wat ik hoor.

Snap nog steeds niet hoe vrienden en familie zonder warmtepomp al op 6000kWh komen, wel met 3 mensen in huis, maar dan nog. Die stoken gewoon gas voor verwarming en constant zeggen dat 2900 niet uit kan.

Dingen als Games enzo | Mijn 12600K systeem | En 3D/AI/PS hier

• Michiel1978
JDx schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:58:
[...]

Zie dit vaker voorbij komen, heel klein huisje en bewoning alleen? Erg laag vergeleken met wat ik hoor.

Snap nog steeds niet hoe vrienden en familie zonder warmtepomp al op 6000kWh komen, wel met 3 mensen in huis, maar dan nog. Die stoken gewoon gas voor verwarming en constant zeggen dat 2900 niet uit kan.
Een droger die veel wasjes draait omdat ze kleine kinderen hebben.
Twee ouders die beiden thuiswerken op PC.
Een Quooker (500kWh per jaar).
Een server die altijd aanstaat voor een website of iets dergelijks.

[Voor 5% gewijzigd door Michiel1978 op 28-12-2022 11:08]

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
henidde schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:24:
Mijn contract heeft een looptijd van juli tot juli. Juli 2023 wordt dus mijn eindafrekening opgemaakt.

Nu heb ik nog een overschot 2022 van circa 2000 kWh. Als ik het goed heb gelezen wordt dit dus per 1 januari niet meegenomen naar 2023, maar wordt dit vergoedt tegen de terugleververgoeding.
Waar lees je dat?

In de regeling staat dat het prijsplafond NA salderen wordt toegepast.

Jouw leverancier moet dus in juli net als altijd de salderingsregeling toepassen. En wat er overblijft nog het prijsplafond toepassen.

Doen ze dat niet, dan overtreden ze de wet, de Electriciteitswet 1998. Anders dan dit prijsplafond is de salderingsregeling vastgelegd in een wet.

PV Output

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-02 16:01

Processorkoeler

Geen stock koeler

JDx schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:58:
[...]

Enorm veel is het niet voor 60m3 woning, maar je moet je ook bedenken dat warm water en koken erbij zit en dat die warmtepomp dus alles doet. Die trouwens ook nog wel wat zuiniger kan worden ingesteld, is een water-water pomp die continu op 19c staat dacht ik met vloerverwarming.

• Wolly
  • Niet online
Kalentum schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:22:
[...]

Waar lees je dat?

In de regeling staat dat het prijsplafond NA salderen wordt toegepast.

Jouw leverancier moet dus in juli net als altijd de salderingsregeling toepassen. En wat er overblijft nog het prijsplafond toepassen.

Doen ze dat niet, dan overtreden ze de wet, de Electriciteitswet 1998. Anders dan dit prijsplafond is de salderingsregeling vastgelegd in een wet.
Je hebt het er wel vaker over gehad in dit topic, zo even terug zei je zelfs:
Ik kan eigenlijk niet bedenken hoe je deze regeling correct uitvoert. Zelfs zonder salderen is het al een draak.

• Kalentum
  • Nu online
Wolly schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:29:
[...]

Je hebt het er wel vaker over gehad in dit topic, zo even terug zei je zelfs:

[...]
Klopt, ik zie al uit naar de groepsvorderingen. Stiching Prijsplafond Claim enzo. Ik denk dat dit gaat gebeuren.

Maar ik heb nog nergens een goede uitleg gezien van de regeling die recht doet aan de wet en aan de regeling zelf. Maar uiteindelijk komt het erop neer dat je energieleverancier niet zomaar op 1 januari je overschot mag omzetten in terugleververgoeding en dan op 0 beginnen. Op de factuur mag het pas weggestreept worden. Daar doet dat prijsplafond helemaal niets aan.

[Voor 34% gewijzigd door Kalentum op 28-12-2022 11:34]

PV Output

• Wolly
  • Niet online
Kalentum schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:30:
[...]

Klopt, ik zie al uit naar de groepsvorderingen. Stiching Prijsplafond Claim enzo. Ik denk dat dit gaat gebeuren.

Maar ik heb nog nergens een goede uitleg gezien van de regeling die recht doet aan de wet en aan de regeling zelf. Maar uiteindelijk komt het erop neer dat je energieleverancier niet zomaar op 1 januari je overschot mag omzetten in terugleververgoeding en dan op 0 beginnen. Op de factuur mag het pas weggestreept worden. Daar doet dat prijsplafond helemaal niets aan.
Het probleem is dat het zo multi interpretabel is dat leverancier of leveranciers de voor hun gunstigste interpretatie pakken.

Zo zie je inderdaad dat Greenchoice precies doet wat jij zegt, ze strepen het op de factuur weg O-) Alleen op een andere manier dan je verwacht, dat dan weer wel.

Je kan dan ervoor kiezen om de strijd aan te gaan met potentieel grote verliezen, het duurt immers vaak maanden voor er een definitieve uitslag is van rechter of geschillencommissie. Dan is het nog te hopen dat de uitslag in jouw voordeel is.

Een andere, meer zekere optie is om nu je verlies te nemen en mee te gaan in het stramien van contractjaar = kalenderjaar = 1 jan tm 31 dec. Kost nu een beetje (of flink wat, met 2500kWh overschot wat je in 2023 wilde salderen zit je al gauw op meer dan EUR 1000, maar je weet wel vantevoren waar je aan toe bent.

• Kalentum
  • Nu online
Wolly schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:51:
[...]

Het probleem is dat het zo multi interpretabel is dat leverancier of leveranciers de voor hun gunstigste interpretatie pakken.

Zo zie je inderdaad dat Greenchoice precies doet wat jij zegt, ze strepen het op de factuur weg O-) Alleen op een andere manier dan je verwacht, dat dan weer wel.

[Afbeelding]

Je kan dan ervoor kiezen om de strijd aan te gaan met potentieel grote verliezen, het duurt immers vaak maanden voor er een definitieve uitslag is van rechter of geschillencommissie. Dan is het nog te hopen dat de uitslag in jouw voordeel is.

Een andere, meer zekere optie is om nu je verlies te nemen en mee te gaan in het stramien van contractjaar = kalenderjaar = 1 jan tm 31 dec. Kost nu een beetje (of flink wat, met 2500kWh overschot wat je in 2023 wilde salderen zit je al gauw op meer dan EUR 1000, maar je weet wel vantevoren waar je aan toe bent.
Tja ik weet het . En eerlijk gezegd zal het voor mij persoonlijk niet zoveel doen. Want mijn factuur loopt van december tot december, dus in het ergste geval gaat mijn leverancier de 25 kWh van december te vroeg salderen. Maar ik ga wel klagen als dat niet goed gaat.

PV Output

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-02 16:45

JDx

Ben ik ^

Ik heb er ook niet mee te maken, vrij gunstige datum en gebruik meer, toch blijft het irriteren dat ze gewoon zonder schaamte tegen de regels in gaan met hun voorbeeld.

Hopelijk gaan een hoop mensen die er flink mee de boot in gaan wel serieus klagen.

Kijk wel uit naar het prijsplafond voor gas, eindelijk weer zonder schuldgevoel wat langer onder de douche staan, douche niet dagelijks, maar als ik eronder sta is het toch wel lekker, ondanks dat ik er na tijd veel last van heb vanwege m'n huid.

Ook denk ik meteen 1 januari en misschien om de paar weken naast de warmtepomp even weer de CV vol aan om door het hele huis (ook boven) wat warmte in het huis en de muren te krijgen.

Dingen als Games enzo | Mijn 12600K systeem | En 3D/AI/PS hier

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
Vandaag overgestapt naar een andere energieleverancier!

Het huidige contract: Jaarafrekening in mei en contract van augustus tot augustus niet te overzien (te veel onduidelijkheden).
Nu een contract vanaf 2 januari 2023 en een eindafrekening in januari 2024.
Na het een en ander te hebben vernomen, gelezen en gehoord. Dus overgestapt.
Uiteindelijk ben ik sowieso mijn overschoot kwijt maar wel administratief overzichtelijk nu en beter te beheersen. Alles van jaar naar jaar.
Met de zonnepanelen en de WP een eengezinswoning met twee bewoners, ca, 95 euro per maand aan energiekosten kwijt.
Onderstaande link geeft wel heel veel duidelijkheid.

https://solarmagazine.nl/...mogelijk-toch-nadelig-uit

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:48
De Eik schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:31:
Vandaag overgestapt naar een andere energieleverancier!

Het huidige contract: Jaarafrekening in mei en contract van augustus tot augustus niet te overzien (te veel onduidelijkheden).
Nu een contract vanaf 2 januari 2023 en een eindafrekening in januari 2024.
Na het een en ander te hebben vernomen, gelezen en gehoord. Dus overgestapt.
Uiteindelijk ben ik sowieso mijn overschoot kwijt maar wel administratief overzichtelijk nu en beter te beheersen. Alles van jaar naar jaar.
Met de zonnepanelen en de WP een eengezinswoning met twee bewoners, ca, 95 euro per maand aan energiekosten kwijt.
Onderstaande link geeft wel heel veel duidelijkheid.

Is dat nu aantrekkelijk om over te stappen? Kan je zien waar je uitkomt qua tarief als er geen energieplafond meer is?

Maarten

• De Eik
  • Nu online
mwk schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:50:
[...]

Is dat nu aantrekkelijk om over te stappen? Kan je zien waar je uitkomt qua tarief als er geen energieplafond meer is?
Ja is meteen zichtbaar en omdat het betrekking heeft op een heel jaar, wel zo duidelijk.

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-01 14:53
Prijsplafond is er voor het merendeel van Nederland die zijn huis verwarmt met gas.

En de mensen met waterpompen en zonnepanelen zijn nou niet de mensen die gele hesjes gaan aantrekken.

Nederland is weer voor een jaar gered missie geslaagd. En dat voor 20 miljard- een koopje.

Voorspelling woord van het jaar 2023:

prijsplafond

• De Eik
  • Nu online
YangWenli schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:38:
Prijsplafond is er voor het merendeel van Nederland die zijn huis verwarmt met gas.

En de mensen met waterpompen en zonnepanelen zijn nou niet de mensen die gele hesjes gaan aantrekken.

Nederland is weer voor een jaar gered missie geslaagd. En dat voor 20 miljard- een koopje.

Voorspelling woord van het jaar 2023:

prijsplafond
Je hebt zeker gelijk! Het had zeker anders gemoeten!
Misschien kan je inhoudelijke voorstellen doen!!

• mwk
De Eik schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:15:
[...]

Je hebt zeker gelijk! Het had zeker anders gemoeten!
Misschien kan je inhoudelijke voorstellen doen!!
Ze hadden gewoon alles naar kJ moeten omrekenen, ongeacht stroom of gas.
Vooral voor mensen die huurwoning met warmtepomp hebben. Die hebben geen keuze.
Voor mensen die zitten te tweaken met zonnepanelen, verwarmen met airco of CV is het prijsplafond niet bedoeld denk ik.

Maarten

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:01
*knip*

Dat mag in Themaforum: oorlog in Oekraïne besproken worden.

[Voor 92% gewijzigd door tweakduke op 28-12-2022 20:27]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:16

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

*off-topic*

[Voor 97% gewijzigd door tweakduke op 28-12-2022 20:27]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:13
.

[Voor 116% gewijzigd door Dacuuu op 29-12-2022 06:56]

• NoSugar
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-02 13:40
Meh op 1 februari gaat ons jaarcontract ook om naar variabel icm volledig elektrische woning. Aan prijsplafond heb je als gasloze woning niet zo veel… in de winter zitten we gemiddeld op 621kwh per maand om onze (sociale) huurwoning te verwarmen. Een prijsplafond van 300kwh helpt ons dus helemaal niets.

In de zomer gebruiken we gemiddeld -400kwh. Ik vraag me af hoe de teruglevering werkt: gaat dit plafond ook negatief? In juli staat er een prijsplafond van 161kwh, dus alles wat ik meer teruglever zou tegen het hoge tarief zijn? 😅

• De Eik
  • Nu online
NoSugar schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:21:
Meh op 1 februari gaat ons jaarcontract ook om naar variabel icm volledig elektrische woning. Aan prijsplafond heb je als gasloze woning niet zo veel… in de winter zitten we gemiddeld op 621kwh per maand om onze (sociale) huurwoning te verwarmen. Een prijsplafond van 300kwh helpt ons dus helemaal niets.

In de zomer gebruiken we gemiddeld -400kwh. Ik vraag me af hoe de teruglevering werkt: gaat dit plafond ook negatief? In juli staat er een prijsplafond van 161kwh, dus alles wat ik meer teruglever zou tegen het hoge tarief zijn? 😅

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-01 15:12
Heb ondertussen alle pagina's gelezen en ben mijn situatie nog niet tegen gekomen. Het probleem (of misschien wel niet?) dat ik heb is het volgende:

Heb Essent als energie leverancier.
Heb zonnepanelen met een klein beetje overschot op jaarbasis (tot nu toe)
Een ouderwetse Ferraris meter die ook echt terug loopt bij meer zonne opbrengst dan verbruik
Heb helemaal geen gas meer (aansluiting verwijderd) en sinds een maand ook 4x een warmtepomp verwarming via L/L warmtepompen. Ook nog een optie tot verwarmen met pelletkachels (pellets nog goedkoop ingekocht verleden jaar)

Ik vraag me dus het volgende af:
Hoe gaat Essent nu bepalen wat mijn maand verbruik is in 2023 om de prijsplafond regeling toe te passen? Ook ben ik benieuwd hoe ze gaan bepalen wat ik in 2022 en 2023 heb opgewekt en heb verbruikt. Ik heb immers geen meter met uitlezing en ook geen 2 aparte telwerken.
Normaal zou dit allemaal geen probleem zijn want er werd altijd gewoon eind mei (contract loopt van Mei tot Mei) afgerekend. Opbrengst tegen verbruik wegstrepen en gemiddeld altijd 50 euro aan kWh terug krijgen (give or take) tot nu toe.

Het lukt me niet om in contact te komen met Essent wel de bekende mail gekregen dat er eerst gesaldeerd wordt (in Mei?) en dan daarna wordt gekeken wat er verbruikt is in de maanden er voor in 2023. Maar dan nogmaals... Hoe komen hun aan die gegevens. Die heb ik zelf niet eens. Schatten zou niet fair zijn want ik kan niet aantonen achteraf wat het echte verbruik was. Bovendien saldeer ik meteen zodra nu de zon maar even schijnt. Dit wordt meteen verbruikt en het is dus niet te bepalen hoeveel dit was. Ik zou dus erg graag willen weten hoe ze die prijsplafond regeling gaan uitvoeren en controleren in mijn situatie! Het is bijna Januari en zou echt nu wel eens willen weten waar ik aan toe ben.

Is er iemand met een zelfde situatie die wel een antwoord heeft van Essent?

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Doggieman, in ieder geval je meterstand per 01-01-'23 vastleggen (foto)?

Testing, one, two ...

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ugchel schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:38:
[...]

Er is bij mijn weten nog nergens een casus op dit forum waar iemand afziet van het prijsplafond en waar duidelijk is welke consequenties dit heeft. Het is namelijk - volgens mij - helemaal niet gezegd of geïmpliceerd dat afzien van het prijsplafond betekent dat je niet valt onder de regeling dat je vanaf januari je overschot kwijt bent (cq verrekend wordt tegen ongunstig tarief).
Het kan niet zo zijn dat je blijft opereren onder de voorwaarden van een subsidieregeling als je afstand doet van die subsidieregeling.

Hoe zie je zoiets voor je?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• mwk
Zojuist ook overgestapt. Lagere variabele tarieven dan die ik nu heb, terwijl ik al meer dan 10 jaar klant ben. Heb andere mensen gesproken en die hadden veel betere variabele tarieven als vaste klant bij een andere leverancier.
2 mails gestuurd naar deze leverancier en 2x een onzinnig standaard antwoord. In december hebben ze de tarieven verhoogd, terwijl ze persberichten uit deden gaan die zeiden dat ze de tarieven hadden verlaagd.
Heb besloten dat ze niet gesubsidieerd hoeven te worden middels het energieplafond.

Omdat ik zonnepanelen heb vind ik het prettig om vanaf januari te kunnen salderen over het hele jaar, omdat wij ook verwarmen met airco. Anders was het goedkoper om gas in te zetten en dat voelt niet goed.

Maarten

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-02 10:47

Impry

Rallymedia.nl

JDx schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:40:
Dan ga je toch virtueel van het gas af eind januari? Gaskraan dichtdraaien en de aansluiting laat je pas eind februari echt vervallen. Heb je in januari 409 m3 te verstoken.

Kost je alleen iets van 15 euro voor februari aan vaste kosten, maar scheelt je 188x huidige tarief - prijsplafond, dat loopt zo in de 100+ euro.
Top idee! :D Bedankt voor het meedenken.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

• Kapitein187
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:09
Wij gebruiken voornamelijk elektriciteit (9000kwh) hoekhuis, ongeveer 2500kwh terug met zonnepanelen. Gas ongeveer 330m3 per jaar. Wat zou voor nu handig zijn. Ik dacht zelf om naar anwb energie te gaan met dynamische uur tarieven. Vanaf 1 jan zou ik anders,zonder prijsplafond, 80cent/kWh gaan betalen. Volgens mij zijn de gemiddelde tarieven lager per uur.

Wat is wijsheid, aangezien we sowieso over prijsplafond heen gaan.

[Voor 8% gewijzigd door Kapitein187 op 28-12-2022 23:54]

"Op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen"

• Doggieman
hardware-lover schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:22:
@Doggieman, in ieder geval je meterstand per 01-01-'23 vastleggen (foto)?
Dat was ik sowieso van plan. Wordt wel allemaal erg lastig zo. Werk offshore en dus vaak en lang weg. Moet m'n ega dat allemaal doen en bij houden als ik er niet ben. Wat een gedoe allemaal. Je zou bijna een diesel generator met een ESS gaan aanschaffen naast een bult extra zonnepanelen. Gewoon helemaal van het net af en nergens meer mee te maken hebben. Lijkt me wel lekker!

• Michiel1978
Kapitein187 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:46:
Wij gebruiken voornamelijk elektriciteit (9000kwh) hoekhuis, ongeveer 2500kwh terug met zonnepanelen. Gas ongeveer 330m3 per jaar. Wat zou voor nu handig zijn. Ik dacht zelf om naar anwb energie te gaan met dynamische uur tarieven. Vanaf 1 jan zou ik anders,zonder prijsplafond, 80cent/kWh gaan betalen. Volgens mij zijn de gemiddelde tarieven lager per uur.

Wat is wijsheid, aangezien we sowieso over prijsplafond heen gaan.
Tja wat is wijsheid, ten eerste zou het misschien "wijs" zijn die 9000 kWh naar beneden te halen.
Dynamisch is een optie waar nu veel voor gekozen wordt, dus zou wijs kunnen zijn.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Antwoord van Innova of ik mijn overschot per 1 januari kwijt ben:
Er bereiken mij berichten dat sommige energieleveranciers het overschot aan opgewekte energie per 31/12 dit jaar gaan uitkeren, zodat alle klanten per 1/1 weer op 0 beginnen. Hoe gaat Innova hiermee om?
De verrekening gaat zoals dit altijd verrekend/verwerkt word. het verbruik en teruglevering word verrekend op uw jaar/eindafrekening.
Het antwoord is dus nee :)

• De Eik
  • Nu online
Opletten wat er na 2023 gaat gebeuren!

https://www.rijksoverheid.../klimaat/energiebelasting

• anboni
  • Laatst online: 07:41
Dat lijkt een aanzienlijk elegantere oplossing dan de draak van het prijsplafond... Nu alleen nog afwachten of ze er niet alsnog een draak van weten te maken.

https://www.socialcooling.com/

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:31
anboni schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:53:
[...]

Dat lijkt een aanzienlijk elegantere oplossing dan de draak van het prijsplafond... Nu alleen nog afwachten of ze er niet alsnog een draak van weten te maken.
Ik voorzie weer 70 pagina's met uitleg, en maandquote voor het verbruik per schijf. Daarbij helpt het verlagen van de energiebelasting weinig als de gasprijs 5 euro is en een kWh 1 euro kost, tenzij de belasting negatief wordt, maar dan krijgen mensen met een vast contract geld toe.
Iets zegt me dat het waarschijnlijker is om een extra belasting te krijgen vanaf het huidige prijsplafond, dan een verlaging daar onder.

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:37
Het grote probleem is dat de grootgebruikers nauwelijks energiebelasting betalen. Dat wordt niet opgelost door een nog kleinere groep alle belasting te laten betalen.

Uiteindelijk moet een kleine groep kleingebruikers betalen voor de subsidie om bedrijven te laten vergroenen.

We weten al dat het prijsplafond het aantrekkelijk maakt voor panden die geen mogelijkheid hebben voor zonnepanelen om te blijven stoken op gas. Want de 1200 m3 heeft een gereduceerd tarief, en voor alles boven de 2900 kWh betaal je de hoofdprijs.

Dus dit voorstel maakt dat probleem permanent.

• rambocus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:36
Die verrekening van het overschot kWh komt hoogstwaarschijnlijk toch op 31 december, heb het zekere maar voor het onzekere genomen.

Heb de overeenkomst met Vattenfall, die op naam stond van mijn vrouw, opgezegd en een nieuwe overeenkomst op mijn naam , op het zelfde adres afgesloten per 1 januari.

Dat overschot van ca 800 kWh wordt nu á 0,17 cent uitbetaald op onze jaarafrekening ( het zij zo) in januari.

Voordeel is wel dat de donkere maanden ( jan en febr, nov. en dec ) in 2023 normaal worden gesaldeerd met mijn overschot over het voorjaar en zomer 2023. En wij dat ge-emmer in 2024 niet weer krijgen.

Houten ZZW 2755 NNW 3050 Growatt 3600 dakhelling 45

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Glashelder schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:18:
Antwoord van Innova of ik mijn overschot per 1 januari kwijt ben:

[...]

[...]

Het antwoord is dus nee :)
EnergieDirect heeft dit ook aan mij bevestigd, salderen gebeurt gewoon binnen je contractperiode, overschot uit 2022 gaat mee naar 2023.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
rambocus schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:15:
Die verrekening van het overschot kWh komt hoogstwaarschijnlijk toch op 31 december, heb het zekere maar voor het onzekere genomen.
Deze onderbuikgevoelposts blijven hoogtij vieren of is er enige onderbouwing hiervoor?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Volgens mij zijn er twee:
- De eerste is de regeling zelf, waaruit je dit zo kan interpreteren.
- GreenChoice, die het daadwerkelijk zo gaat doen.

• rambocus
Napo schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:27:
[...]

Deze onderbuikgevoelposts blijven hoogtij vieren of is er enige onderbouwing hiervoor?
Zie mijn meldingen eerder, tevens werd het weer door Vattenfall vermeld aan de telefoon dat op 31 december een stand wordt opgemaakt. En dat overschot van 2022 niet gebruikt kan worden in 2023 .

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
rambocus schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:36:
[...]

Zie mijn meldingen eerder, tevens werd het weer door Vattenfall vermeld aan de telefoon dat op 31 december een stand wordt opgemaakt. En dat overschot van 2022 niet gebruikt kan worden in 2023 .
In je eerdere posts gaat het om waarschijnlijk, niets concreets. buiten dat Vattenfall zelf aangeeft:
Prijsplafond geldt ná toepassing salderingsregeling
Heb je zonnepanelen, dan is er goed nieuws: het prijsplafond voor de energierekening geldt in 2023 ná toepassing van de salderingsregeling. En daarmee dus over je netto verbruik.

• rambocus
Napo schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:40:
[...]

In je eerdere posts gaat het om waarschijnlijk, niets concreets. buiten dat Vattenfall zelf aangeeft:

[...]
heb ik ook gelezen daar wordt niets gezegd over meenemen van het tegoed van 2022 alleen over het salderen van 2023 zelf,

Gaat mij er gewoon om dat ik nu wel jan en febr 2023 kan salderen over hetgeen ik in 2023 aan kWh opbouwt aan overschot.

• Wolly
  • Niet online
JBS schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:26:
[...]
EnergieDirect heeft dit ook aan mij bevestigd, salderen gebeurt gewoon binnen je contractperiode, overschot uit 2022 gaat mee naar 2023.
Grappig dat een andere user een tegengesteld verhaal heeft.
fransh74 in "Interpretatie prijsplafond met salderen"

• Doggieman
Als antwoord op mijn eigen vraag :

Heb contakt gehad met Essent en een uitleg gekregen. Komt er op neer dat ik eigenlijk niet saldeer bij de eindafrekening in Mei 2023. Omdat mijn Ferraris meter maar 1 telwerk heeft en meteen saldeert wanneer er opbrengst van mijn panelen is. Dus in Mei komt gewoon de jaar afrekening.
Krijg nog bericht dat ik voor 1 Januari even de meterstand moet doorgeven en dan in Mei nog een keer. Hiermee kunnen ze dan bepalen wat het verbruik van januari t/m Mei is geweest. Het verbruiksplafond wordt gewoon opgeteld voor die maanden.

Dus: er wordt eerst gekeken in Mei wat m'n verbruik is geweest in m'n contract jaar. Is dat negatief dan zijn we klaar. Krijg ik nog 5 cent per kWh voor terug.

Is het positief dan kijken ze of het meer of minder is dan het totaal verbruiksplafond van Januari t/m Mei 2023 (dat kan dan uiteindelijk ook want heb de stand van 1 januari dan al doorgegeven en de stand van Mei ook dan om de jaarafrekening op te kunnen maken)

Is het minder betaal ik daarvoor het prijsplafond (0,40 cent) voor alles er boven betaal ik het normale tarief (uit m'n hoofd: iets van 80 cent geloof ik)

Na Mei 2023 geldt dan gewoon de rest van het prijs plafond quota tot December 2023. Alles daarna wordt als vanouds berekend in de jaarafrekening als ik de stand weer doorgeef in januari 2024.

Ik heb dus geen "knip" in Januari en /of December.

Net even gekeken : sta op dit moment precies 100 kWh in de min (voordeel voor mij). Denk zelf niet echt veel in de plus te komen ook. Hoe dan ook... denk dat het voor mij nog steeds gunstig is dat ik zo'n oude Ferraris meter heb. Ik saldeer direct op het moment dat ik over productie heb. Het is niet te bepalen wanneer en hoeveel dat was. Dus geen andere mogelijkheid voor Essent als boven beschreven. Deden ze verder ook niet geheimzinnig of moeilijk over trouwens. Heb ook nog 10 procent korting omdat ik al meer dan 10 jaar klant ben.

Loopt wel los in mijn geval (hoop ik)

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:30
@Doggieman En ik maar denken dat je bij het plaatsen van zonnepanelen verplicht aan de slimme meter moest. :)

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Sint-Michielsgestel

• Wolly
  • Niet online
henkzelf schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:07:
@Doggieman En ik maar denken dat je bij het plaatsen van zonnepanelen verplicht aan de slimme meter moest. :)
Die domme meter was zo dom nog niet :+

• Doggieman
henkzelf schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:07:
Dat neemt niet weg dat ze het bijna ieder jaar wel een paar keer proberen. Ze sturen brieven waarin het lijkt alsof het verplicht is om nieuwe meter te nemen. Als ik bel en vraag waar dat staat dan krijg ik geen antwoord. Het was destijds ook een hele strijd om mijn bestaande meter te mogen houden! Echt de domste dingen als argument gehoord.

Als mijn netbeheerder besluit dat mijn meter vervangen moet worden dan prima. Maar ik ga er zeker niet zelf om vragen. En betaal er ook niet voor in de toekomst.

• Mylo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 02-02 20:55
Allen, hierbij ook nog even een vraag over het prijsplafond en terugleveren.

Ik zit nu bij Vattenfall met per 1-1 leverkosten van 83,6 cent. Nu tank ik elektrisch en krijg daarvoor de betaalde stroomprijs vergoed van mijn werkgever dus ook 83,6 cent. Ik had na het vullen van EV en eigenverbruik een overschot van 1000 KWH Kalenderjaar 2022.

Mijn jaarafrekening is per 23-8-2022 waardoor ik zo rond de jaarwisseling begin met circa 1400 KWH netto afname. In de loop van het voorjaar loop ik die achterstand weer in en denk dan rond eind mei/begin juni op 0 KWH afname uit te komen.

Het plan is om zo rond die tijd over te stappen (uiterlijk begin juni zouden ook weer de nieuwe halfjaarlijkse tarieven bekend moeten zijn) naar een andere leverancier (en dus een jaarafrekening te forceren) en mogelijk dan weer terug naar de beste mix van prijs en terugleververgoeding. Dit alles rekening houdend met de EV vergoeding en de terugleververgoeding om het resterende overschot zo goed mogelijk uitbetaald te krijgen.

Aan het eind van het prijsplafondjaar sta ik dan per saldo ook weer in de plus en heb dan weer circa 1000 KWH aan teruglevering op de teller staan.

Nu direct overstappen (lees 30 dagen opzegtermijn) houdt in dat ik bij vattenfall die -1400 KWH mag afrekenen tegen 30 cent (het huidige tarief) + nog circa 1000 KWH die ik in januari verbruik en die ik mag afreken tegen het prijsplafond a 40 cent / markttarief a 83 cent = circa 1.100 euro in totaal.

Nu blijven zitten en wachten tot ik op nul kom te staan en overstappen levert een rekening bij overstap op van NUL euro. De salderingsteller staat dan ook weer op nul en ik kan tot eind 2023 uitzingen en op 31-12 nog genieten van een positief terugleveringssaldo.

Klopt deze redenatie of interpreteer ik het hele gebeuren verkeerd?

Enne ja, mij EV is nu duurder uit dan een ICE auto maar hij rijd wel op 100% groene stroom en dat is ook wat waard.

Graag jullie goedbedoelde adviezen :-)

Ps. en om on-topic te blijven, een Engie terugleververgoeding van het kale tarief is nog altijd veel minder dan die 83,6 cent die ik terugkrijg. openbaar laden is geen optie, dichtsbijzijnde paal is 2 km lopen...

[Voor 5% gewijzigd door Mylo1 op 29-12-2022 17:56]

• Larantuka
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-01 11:51
rambocus schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:15:

Heb de overeenkomst met Vattenfall, die op naam stond van mijn vrouw, opgezegd en een nieuwe overeenkomst op mijn naam , op het zelfde adres afgesloten per 1 januari.

Dat overschot van ca 800 kWh wordt nu á 0,17 cent uitbetaald op onze jaarafrekening ( het zij zo) in januari.

Voordeel is wel dat de donkere maanden ( jan en febr, nov. en dec ) in 2023 normaal worden gesaldeerd met mijn overschot over het voorjaar en zomer 2023. En wij dat ge-emmer in 2024 niet weer krijgen.
Schiet je tarief (modelcontract) niet flink omhoog dan. Of snapt Vattenfall dit en werken die netjes mee? Of maakt dat tarief niet uit omdat u zelf produceert?

• Lowlands
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16:43

Kom dit tegen op Twitter

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:55

de Peer

under peer review

En wat voegt deze random tweet van een willekeurige wappie toe aan het topic? Wat is je punt?

[Voor 3% gewijzigd door de Peer op 29-12-2022 20:27]

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• jeffrey91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:37
Mijn contract bij Greenchoice loopt van augustus 2022 tot augustus 2023. Heb op dit moment netto 1000 kWh afgenomen maar dit kan ik normaal gesproken wegstrepen in 2023 omdat ik dan meer teruglever.

Heb vanmiddag een mailtje gestuurd om te vragen of die gewoon op deze manier blijft werken... Anders zou het erg nadelig zijn als ik 1000 kWh moet afrekenen tegen het hoge tarief dat momenteel geldt.

Je leest veel over mensen met een overschot maar andersom kan het ook erg nadelig zijn als we een soort van tussen afrekening wordt gemaakt...

Nefit Enviline 7.0 e-s split + HR300 boiler. 7,7 KWp solar 10*oost/ 11*west

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:18

d0s

sssst

jeffrey91 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:27:
Mijn contract bij Greenchoice loopt van augustus 2022 tot augustus 2023. Heb op dit moment netto 1000 kWh afgenomen maar dit kan ik normaal gesproken wegstrepen in 2023 omdat ik dan meer teruglever.

Heb vanmiddag een mailtje gestuurd om te vragen of die gewoon op deze manier blijft werken... Anders zou het erg nadelig zijn als ik 1000 kWh moet afrekenen tegen het hoge tarief dat momenteel geldt.

Je leest veel over mensen met een overschot maar andersom kan het ook erg nadelig zijn als we een soort van tussen afrekening wordt gemaakt...
Zelfde situatie hier, ook mail gestuurd. Benieuwd naar de reactie!

• Lowlands
de Peer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:26:
[...]

En wat voegt deze random tweet van een willekeurige wappie toe aan het topic? Wat is je punt?
Dat Greenchoice hier zegt dat ze salderen op jaarbasis.
Daar was nogal wat verwarring/onduidelijkheid over
Het gaat me dus niet om de vraagsteller maar om de reactie van Greenchoice

[Voor 10% gewijzigd door Lowlands op 29-12-2022 20:42]

• de Peer

de Peer

under peer review

Lowlands schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:41:
[...]

Dat Greenchoice hier zegt dat ze salderen op jaarbasis.
Daar was nogal wat verwarring/onduidelijkheid over
Nee hoor. Vrijwel alle reguliere energieleveranciers salderen op jaarbasis. Dat moet volgens de wet.
Echter nu is er een ontwikkeling en lijk je je opgebouwde tegoed uit 2022 niet mee te mogen nemen naar 2023.

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Lowlands
de Peer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:43:
[...]

Nee hoor. Vrijwel alle reguliere energieleveranciers salderen op jaarbasis. Dat moet volgens de wet.
Echter nu is er een ontwikkeling en lijk je je opgebouwde tegoed uit 2022 niet mee te mogen nemen naar 2023.
Dat dat verplicht is is me bekend.
Heb me destijds behoorlijk ingespannen voor (dus tegen) de actie per maand salderen van BudgetEnergie.
Het punt is dus dat Greenchoice hier nav rekenvoorbeeld op eigen site aangeeft per jaar te salderen. > prijsplafond.
Lijkt me dus wel degelijk relevant

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:21
Mylo1 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:54:
Allen, hierbij ook nog even een vraag over het prijsplafond en terugleveren.

Ik zit nu bij Vattenfall met per 1-1 leverkosten van 83,6 cent. Nu tank ik elektrisch en krijg daarvoor de betaalde stroomprijs vergoed van mijn werkgever dus ook 83,6 cent. Ik had na het vullen van EV en eigenverbruik een overschot van 1000 KWH Kalenderjaar 2022.

Mijn jaarafrekening is per 23-8-2022 waardoor ik zo rond de jaarwisseling begin met circa 1400 KWH netto afname. In de loop van het voorjaar loop ik die achterstand weer in en denk dan rond eind mei/begin juni op 0 KWH afname uit te komen.

Het plan is om zo rond die tijd over te stappen (uiterlijk begin juni zouden ook weer de nieuwe halfjaarlijkse tarieven bekend moeten zijn) naar een andere leverancier (en dus een jaarafrekening te forceren) en mogelijk dan weer terug naar de beste mix van prijs en terugleververgoeding. Dit alles rekening houdend met de EV vergoeding en de terugleververgoeding om het resterende overschot zo goed mogelijk uitbetaald te krijgen.

Aan het eind van het prijsplafondjaar sta ik dan per saldo ook weer in de plus en heb dan weer circa 1000 KWH aan teruglevering op de teller staan.

Nu direct overstappen (lees 30 dagen opzegtermijn) houdt in dat ik bij vattenfall die -1400 KWH mag afrekenen tegen 30 cent (het huidige tarief) + nog circa 1000 KWH die ik in januari verbruik en die ik mag afreken tegen het prijsplafond a 40 cent / markttarief a 83 cent = circa 1.100 euro in totaal.

Nu blijven zitten en wachten tot ik op nul kom te staan en overstappen levert een rekening bij overstap op van NUL euro. De salderingsteller staat dan ook weer op nul en ik kan tot eind 2023 uitzingen en op 31-12 nog genieten van een positief terugleveringssaldo.

Klopt deze redenatie of interpreteer ik het hele gebeuren verkeerd?

Enne ja, mij EV is nu duurder uit dan een ICE auto maar hij rijd wel op 100% groene stroom en dat is ook wat waard.

Graag jullie goedbedoelde adviezen :-)

Ps. en om on-topic te blijven, een Engie terugleververgoeding van het kale tarief is nog altijd veel minder dan die 83,6 cent die ik terugkrijg. openbaar laden is geen optie, dichtsbijzijnde paal is 2 km lopen...
Ik weet niet zeker of je redenering helemaal klopt.

Zoals ik het nu begrijp kun je die 1400 dus NIET gebruiken voor salderen in 2023. Vanwege het prijsplafond moet er op 1-1-23 een 'knip' gemaakt worden. Voor die 1400 krijg je de 2022 tlv zoals die in je contract staat. Alles wat je vanaf 1-1 teruglevert wordt gesaldeerd bij je jaarrekening op 23-8.
Alles wat je ná 23-8 in 2023 teruglevert wordt gesaldeerd met je verbruik tot 1-1-24.

Probleem is dat er nergens uitsluitsel hierover te vinden is.
Solarmagazine handhaaft het artikel.
Gaslicht.com had dit gisteren ook nog op de site staan. Maar die meldt nu dat ze het niet weten, aangezien zie van iedere energieleverancier weer wat anders te horen krijgen.

Als ik nu per 1-1 (of in ieder geval zsm) overstap naar nieuw contract krijg ik alleen nog een lage tlv van mijn huidige contract. Maar dan heb ik daarna wel een veel betere TLV voor 2023. PLUS (bijna) geen gedoe met die knip in de saldering aan begin en eind van het jaar.
Maar als energiebedrijven toch die knip niet blijken te maken, dan had ik veel beter mijn huidige jaarrekening door kunnen laten lopen en die die 1700kWh lekker op salderen.

• de Peer

de Peer

under peer review

Lowlands schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:48:
[...]

Dat dat verplicht is is me bekend.
Heb me destijds behoorlijk ingespannen voor (dus tegen) de actie per maand salderen van BudgetEnergie.
Het punt is dus dat Greenchoice hier nav rekenvoorbeeld op eigen site aangeeft per jaar te salderen. > prijsplafond.
Lijkt me dus wel degelijk relevant
Ik zie dat rekenvoorbeeld nergens? Kun je die dan even linken? Want anders hebben we het dus over een uitspraak van iemand op Twitter die het niet begrijpt ;)

Sowieso zal de meest recente informatie nog niet in hun voorbeeldberekeningen opgenomen zijn.

[Voor 7% gewijzigd door de Peer op 29-12-2022 21:01]

• rambocus
Larantuka schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:24:
[...]

Schiet je tarief (modelcontract) niet flink omhoog dan. Of snapt Vattenfall dit en werken die netjes mee? Of maakt dat tarief niet uit omdat u zelf produceert?
Had in november een mail gekregen met de nieuwe tarieven per 1 Jan . De tarieven die ik nu heb gekregen zijn iets lager dan in nov zijn gesteld in het vorige contract . Bv gas zou gaan naar 3,21 incl overheidsheffing en nu is het bedrag ,2,86 incl overheidsheffingen . Maar ik kom met gas niet boven het prijsplafond uit . En elektra dek ik nu en weer af met de zonnepanelen . Dus de tarieven maken inderdaad niet zo gek veel uit door het prijsplafond .

[Voor 8% gewijzigd door rambocus op 29-12-2022 21:07]

• Lowlands
de Peer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:52:
[...]

Ik zie dat rekenvoorbeeld nergens? Kun je die dan even linken? Want anders hebben we het dus over een uitspraak van iemand op Twitter die het niet begrijpt ;)

Sowieso zal de meest recente informatie nog niet in hun voorbeeldberekeningen opgenomen zijn.
https://www.greenchoice.n...ce/prijsplafond/salderen/

Is ook gebaseerd op het tarief dat iemand nu heeft dus zal per klant verschillen

[Voor 34% gewijzigd door Lowlands op 29-12-2022 21:06]

• Mylo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 02-02 20:55
KMvrtr schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:52:
[...]

Ik weet niet zeker of je redenering helemaal klopt.

Zoals ik het nu begrijp kun je die 1400 dus NIET gebruiken voor salderen in 2023. Vanwege het prijsplafond moet er op 1-1-23 een 'knip' gemaakt worden. Voor die 1400 krijg je de 2022 tlv zoals die in je contract staat. Alles wat je vanaf 1-1 teruglevert wordt gesaldeerd bij je jaarrekening op 23-8.
Alles wat je ná 23-8 in 2023 teruglevert wordt gesaldeerd met je verbruik tot 1-1-24.

Probleem is dat er nergens uitsluitsel hierover te vinden is.
Solarmagazine handhaaft het artikel.
Gaslicht.com had dit gisteren ook nog op de site staan. Maar die meldt nu dat ze het niet weten, aangezien zie van iedere energieleverancier weer wat anders te horen krijgen.

Als ik nu per 1-1 (of in ieder geval zsm) overstap naar nieuw contract krijg ik alleen nog een lage tlv van mijn huidige contract. Maar dan heb ik daarna wel een veel betere TLV voor 2023. PLUS (bijna) geen gedoe met die knip in de saldering aan begin en eind van het jaar.
Maar als energiebedrijven toch die knip niet blijken te maken, dan had ik veel beter mijn huidige jaarrekening door kunnen laten lopen en die die 1700kWh lekker op salderen.
Klein detail ik sta nu 1400 in de min, omdat ik pas aan het eind van de zomer mijn eindafrekening heb gehad heb ik dus NU geen overschot meer… maar ben dus over sept-dec een netto gebruiker (als de zon weer een beetje zijn best doet dan heb ik eind mei mijn tekorten weer ingelopen) dat zou er heel anders hebben uitgezien indien ik in maart de jaarafrekening zou hebben gehad. Dan had ik nu wel overschot wat “weg” zou zijn per 1-1.

Wellicht kun je op dit onderwerp afstuderen maar het is vooralsnog wel redelijk complex.

Ps. Verbruik is circa 900 KWH per maand en 12500 KWH jaar opbrengst

[Voor 5% gewijzigd door Mylo1 op 29-12-2022 21:09]

• de Peer

de Peer

under peer review

Lowlands schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:03:
[...]

https://www.greenchoice.n...ce/prijsplafond/salderen/

Is ook gebaseerd op het tarief dat iemand nu heeft dus zal per klant verschillen

[Afbeelding]
Bijzonder!
De 500 kwh die over is uit 2022 wordt dus niet vergoed tegen de terugleververgoeding (zoals gebruikelijk) maar tegen het levertarief.
Dat lijkt me een hele nette oplossing!

Dan saldeer je dus meer dan 100 procent van je verbruik. Dat heb ik nog niet eerder gezien.
Buitengewoon gunstig op deze manier.

[Voor 8% gewijzigd door de Peer op 29-12-2022 21:14]

• Lowlands
de Peer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:10:
[...]

Bijzonder!
De 500 kwh die over is uit 2022 wordt dus niet vergoed tegen de terugleververgoeding (zoals gebruikelijk) maar tegen het levertarief.
Precies! Ze salderen dan op jaarbasis maar hanteren wel een prijs per prijsperiode.
Dat lijkt mij eerder gunstig. Door het prijsplafond zal de prijs voor een groot deel nl lager zijn dan in 2023.
Teveel opgebracht wordt vergoed tegen aankoopprijs.
Ik zet deze hierop omdat ik aanneem dat een Twitterbericht ws meer betrouwbaar is dan een mededeling van een Klantenservicemedewerker.
Al eerder gezien dat je verschillende verhalen krijgt via de Klantenservice.
Deze ga ik dus bewaren en heb hem daarom ook gepost.

Overigens hoop ik dat mensen zich niet verkijken op hun nu lage prijzen.
Door de overheidswijzigingen gaat ook mijn nu lage prijs behoorlijk omhoog en blijkt het prijsplafond voor zowel stroom als gas een verbetering.
Betaal nu 0,45 stroom en 1,66 gas.
De nieuwe prijzen staan kennelijk pas na 01-01 in de app bij Greenchoice.
Gas gaat als ik me goed herinner naar 1,86

[Voor 18% gewijzigd door Lowlands op 29-12-2022 21:16]

• jeffrey91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:37
[...]

Bijzonder!

Dan saldeer je dus meer dan 100 procent van je verbruik. Dat heb ik nog niet eerder gezien.
Ja misschien als je nu in de plus staat maar dat geldt niet voor iedereen... Voor mij is het nu duur kopen terwijl ik anders over een jaar helemaal niets zou hoeven te kopen.

Nefit Enviline 7.0 e-s split + HR300 boiler. 7,7 KWp solar 10*oost/ 11*west

• de Peer

de Peer

under peer review

jeffrey91 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:36:
[...]

Ja misschien als je nu in de plus staat maar dat geldt niet voor iedereen... Voor mij is het nu duur kopen terwijl ik anders over een jaar helemaal niets zou hoeven te kopen.
Ja dat is zuur. Je kan overwegen om niet mee te doen aan het plafond, maar of je dan beter af bent is maar de vraag.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-02 22:19
[...]

Bijzonder!

En het “grappige” is dat een paar dagen terug in het rekenvoorbeeld van GC weldegelijk de tlv van 0,115/kWh genoemd wed ipv het levertarief. :)

• Wolly
  • Niet online
Franciesco schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:19:
[...]

En het “grappige” is dat een paar dagen terug in het rekenvoorbeeld van GC weldegelijk de tlv van 0,115/kWh genoemd wed ipv het levertarief. :)
Die 60 cent is uber optimistisch, zie Wolly in "Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?"

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-02 22:19
Ja, weet ik. Ik zit ook bij Greenchoice en mijn huidige normaaltarief ligt iets boven de €0,42/kWh (variabel contract).

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-01 08:22
lekker nadeling voor mensen met een warmtepomp zeker als salderen dadelijk helemaal weg is en je de volle mep stroom betaald in de winter
net de periodes die het duurste zijn.
accu heeft dan ook geen zin in de winter

• de Peer

de Peer

under peer review

Nou volgens mij geven ze aan dat je het levertarief krijgt ipv de TLV. Dat is het bijzondere aan dat rekenvoorbeeld

• de Peer

de Peer

under peer review

Maxwp schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:57:
[...]

lekker nadeling voor mensen met een warmtepomp zeker als salderen dadelijk helemaal weg is en je de volle mep stroom betaald in de winter
Daar kun je niets over zeggen zonder tarieven te weten. Het gaat alleen over invoeren van extra schijf.

• Wolly
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:58:
[...]

Nou volgens mij geven ze aan dat je het levertarief krijgt ipv de TLV. Dat is het bijzondere aan dat rekenvoorbeeld
Het levertarief zoals dat voor je gold in 2022 inderdaad.

Dus met een overschot van 2000kWh krijg je iets van 600 euro en mag je die 2000 kWh terugkopen tegen 40 (plafondtarief) cent en als je jaarrekening vroeg valt ook nog een gedeelte tegen markttarief van 80/70 cent.

• de Peer

de Peer

under peer review

Wolly schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:03:
[...]

Het levertarief zoals dat voor je gold in 2022 inderdaad.

Dus met een overschot van 2000kWh krijg je iets van 600 euro en mag je die 2000 kWh terugkopen tegen 40 (plafondtarief) cent en als je jaarrekening vroeg valt ook nog een gedeelte tegen markttarief van 80/70 cent.
Best redelijk dan toch? Beter dan dat je de TLV van 2022 krijgt, waar men eerst bang voor was.

• Wolly
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:15:
[...]

Best redelijk dan toch? Beter dan dat je de TLV van 2022 krijgt, waar men eerst bang voor was.
Ik vind het niet redelijk dat je van een rekening voor 0kWh naar een rekening van iets van 1300 euro gaat door het prijsplafond en de manier van salderen op 31-12.

Edit) minus de 600 euro dus iets van 700 euro te betalen.

[Voor 7% gewijzigd door Wolly op 29-12-2022 23:18]

• tsja
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-01 16:19
Ik zit sinds november variabel (zonnestroom). Om 6 uur in de avond op de piek zit in op max 70 cent, in de dal zit ik op 18 cent of zelfs lager. Ik betaalde maximaal 2,00 voor gas begin november maar nu nog maar voor 1,35 voor gas. Halverwege volgend jaar ga ik denk naar de ANWB. Ook variabel maar zonder winstoogmerk. Nog even wat opbouwen qua pv-stroom voordat de eindrekening komt in juni.

Ik moest overstappen dus ik heb gegokt op een leverancier die geen aankopen heeft gedaan in de dure gas maanden. Voorlopig gaat het goed met deze warme winter. Ik zat bij Budget-Energie en ik kon blijven met een gasprijs van 2,90. Ik moest 1,5 maand overbruggen tot het prijsplafond dus ik kon de gok naar variabel wel nemen.

• de Peer

de Peer

under peer review

Wolly schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:17:
[...]

Ik vind het niet redelijk dat je van een rekening voor 0kWh naar een rekening van iets van 1300 euro gaat door het prijsplafond en de manier van salderen op 31-12.

Edit) minus de 600 euro dus iets van 700 euro te betalen.
Klopt het had slechter maar ook beter gekund.

Je kunt er ook voor kiezen geen gebruik te maken van het plafond als de voorwaarden je niet bevallen.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:45
Maxwp schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:57:
[...]

Lekker een kleine generator in de tuin zetten, PAL voor de warmtepomp inlaat.

-heb je energie voor redelijke prijs,
-je hebt een "verdubbelaar"
-die nog eens gunstig draait op de "afval" warmte.

De overheid is héééél goed bezig.... d:)b 7(8)7

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:00
Ik zit er aan te denken nog over te stappen van energieleverancier. Volgens mij heb ik Energiedirect.nl met opzegtermijn van 30 dagen.

Is het gezien het prijsplafond nou juist handig om wel of niet nu over te stappen? Wat is wijsheid of maakt het niet uit?

• Sheran
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-01 08:13
Gisteren het ontving ik het verzoek van Vattenval om de meterstanden ivm het prijsplafond door te geven. Wij hebben een Nefit Bosch hybride opstelling. Wat is jullie gedachtengang hierover? Wel of niet doorgeven? Wij hebben ook een electrische auto en gaan icm de warmtepomp die 2900 kwh per jaar ruimschoots overschrijden. Daarom wil ik in de eerste maanden van het nieuwe jaar de CV ketel weer primair gaan inzetten. Als ik de standen niet doorgeef zal er een inschatting gemaakt worden zeggen ze. Ons variabele contract is ingegaan op 01-02-2022. Wat is (jullie) wijsheid?

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16:26
Sheran schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:42:
Gisteren het ontving ik het verzoek van Vattenval om de meterstanden ivm het prijsplafond door te geven. Wij hebben een Nefit Bosch hybride opstelling. Wat is jullie gedachtengang hierover? Wel of niet doorgeven? Wij hebben ook een electrische auto en gaan icm de warmtepomp die 2900 kwh per jaar ruimschoots overschrijden. Daarom wil ik in de eerste maanden van het nieuwe jaar de CV ketel weer primair gaan inzetten. Als ik de standen niet doorgeef zal er een inschatting gemaakt worden zeggen ze. Ons variabele contract is ingegaan op 01-02-2022. Wat is (jullie) wijsheid?
Ik zag bij Radar op tv dat je zelf een foto moet maken en bewaren (is bewijs) voor je zelf en je meter standen doorgeven op 31 december of op 1 januari omdat de schatting in de meeste gevallen hoger zal zijn waardoor je dus meer voorschot ging betalen
en die foto moet je iedere maand opnieuw maken kan als bewijs later nodig zijn voor je afrekening
Kijk anders de uitzending van Radar via internet even terug bij twijfel
Dus ik zou ze zelf doorgeven en foto's maken elke maand en elke maand de meter standen doorgeven

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower

• leondej
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-02 12:19
Momenteel heb ik nog een contract tot mei 2023.
Powerpeers blijft op basis van contractjaar salderen. Zojuist per mail bevestigd.

• mwk
Sheran schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:42:
Waarom zou je het niet doorgeven? Immers, de beginstand op 01-01-2023 bepaalt wat onder het plafond gaat vallen. Lijkt me achteraf lastig aan te tonen.

Maarten

• mwk
tsja schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:21:
Ik zit sinds november variabel (zonnestroom). Om 6 uur in de avond op de piek zit in op max 70 cent, in de dal zit ik op 18 cent of zelfs lager. Ik betaalde maximaal 2,00 voor gas begin november maar nu nog maar voor 1,35 voor gas. Halverwege volgend jaar ga ik denk naar de ANWB. Ook variabel maar zonder winstoogmerk. Nog even wat opbouwen qua pv-stroom voordat de eindrekening komt in juni.

Ik moest overstappen dus ik heb gegokt op een leverancier die geen aankopen heeft gedaan in de dure gas maanden. Voorlopig gaat het goed met deze warme winter. Ik zat bij Budget-Energie en ik kon blijven met een gasprijs van 2,90. Ik moest 1,5 maand overbruggen tot het prijsplafond dus ik kon de gok naar variabel wel nemen.
Ik ben ook overgestapt. Nieuwe leverancier is nu al goedkoper en reageert zeer snel op mail. Zou 18 januari ingaan, heb gevraagd of het per 01-01 kan. Vind ik administratief handiger. Binnen een dag antwoord dat 1 januari niet lukt en dat het 2 of 3 januari wordt.

Maarten

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online

TvanW

Westerwolde - Groningen

mwk schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:13:
[...]

Ik ben ook overgestapt. Nieuwe leverancier is nu al goedkoper en reageert zeer snel op mail. Zou 18 januari ingaan, heb gevraagd of het per 01-01 kan. Vind ik administratief handiger. Binnen een dag antwoord dat 1 januari niet lukt en dat het 2 of 3 januari wordt.
Mogen we ook weten wie die nieuwe leverancier is :?

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

• mwk
TvanW schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:59:
[...]

Mogen we ook weten wie die nieuwe leverancier is :?
Wat mij betreft wel, maar weer niet of de forumregels dat toe staan.

Maarten

• tsja
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-01 16:19
Ik heb Zonnestroom, Budget-Energie en de ANWB genoemd en die post blijft staan, dus......

• de Peer

de Peer

under peer review

mwk schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:07:
[...]

als dat de regels zouden zijn hadden veel topics hier geen bestaansrecht. we vergelijken continu de prijzen en voorwaarden van alle leveranciers.

• anboni
mwk schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:07:
[...]

Zolang je het bij feiten houdt, geen reclame maakt en geen laster of smaad verspreid, is er volgens mij helemaal niks op tegen om een leverancier bij naam te noemen. Dat gebeurt in al dit soort topic voortdurend.

• mwk
Ik ben overgestapt naar Shell Energy na een tip van andere tweaker.
Enige verschil is dat Eneco eerst piektarief wegsaldeert en dan dal. Shell saldeert per meter.
Maar aangezien in Overijssel nachttarief van 23.00 tot 07.00 is (en in het weekend) maakt dat maar marginaal verschil.

Maarten

• Schranz89
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:11
Stukje van gas en licht (update 28dec)

Nu zit ik bij Essent en die zijn niet duidelijk genoeg... En dat voor een bedrijf met een miljarden omzet. Eneco en Vattenfall lijken mij vrij duidelijk nu maar hopen dat ze het zo laten. Zou leuk zijn als er meer duidelijkheid wordt verschaft. Hopelijk werkt het bij Essent hetzelfde anders moet ik gaan overstappen..

https://www.gaslicht.com/energienota/prijsplafond-energie

""Hoe werkt het prijsplafond voor eigenaren van zonnepanelen?
Als u zonnepanelen heeft, geldt het prijsplafond na salderen. Het prijsplafond is van toepassing op de eventuele netto afname van stroom in 2023.
Uit een kleine rondgang van Gaslicht.com op 28 december blijkt dat het nog onduidelijk is hoe energieleveranciers het prijsplafond exact toepassen bij eigenaren van zonnepanelen. Dit vermelden de leveranciers op hun website:

Vattenfall: Het prijsplafond geldt voor je verbruik ná saldering. Heb je bij de jaarafrekening meer stroom verbruikt dan teruggeleverd? Dan kijken we welk deel daarvan valt in de periode van 1 januari tot aan je jaarafrekening. Blijft dit onder het verbruiksplafond dan betaal je hiervoor het plafondtarief.

Eneco: Als je zonnepanelen hebt, dan salderen we zoals je van ons gewend bent op de jaarnota. We verrekenen eerst de teruggeleverde stroom op je jaarnota. Neem je meer stroom af dan je teruglevert? Dan geldt voor de rest van je stroomverbruik gewoon het prijsplafond, en daarboven je actuele tarieven.

Essent: We trekken de teruggeleverde stroom eerst af van je verbruik. Blijft er nog verbruik over? Dan geldt daarvoor het prijsplafondtarief."

[Voor 11% gewijzigd door Schranz89 op 30-12-2022 20:41]

Z 6600 O 2300 W 4600 N 3900 & MHI SRK50ZSX-WB

• henkzelf
Tsjonge, al een half jaar lang nooit een email aankondiging van Essent gekregen over eventuele tariefswijzigingen maar vanmorgen toch nieuwe tarieven in de app.

Van 38 cent naar 49 cent per kWh. Effectief dus naar 40 cent vanwege prijsplafond.
Van 1,71 naar 1,95 voor gas per m2. Effectief naar 1,45 vanwege prijsplafond.
Teruglevering per kWh blijft gelijk op 5,5 cent.

En nu? Toch maar eens even mailen over de verplichte vooraankondiging van prijsverhogingen.

En: gezien het gedram over een te laag voorschot afgelopen halfjaar denk ik dat ze per 1 september ook verhoogd hebben maar die is ook nooit per mail gemeld en hogere tarieven zijn ook nooit zichtbaar geweest in de app. Wel hogere kosten per m3 in de maandoverzichten.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Sint-Michielsgestel

• anboni
henkzelf schreef op zondag 1 januari 2023 @ 11:02:
Tsjonge, al een half jaar lang nooit een email aankondiging van Essent gekregen over eventuele tariefswijzigingen maar vanmorgen toch nieuwe tarieven in de app.

Van 38 cent naar 49 cent per kWh. Effectief dus naar 40 cent vanwege prijsplafond.
Van 1,71 naar 1,95 voor gas per m2. Effectief naar 1,45 vanwege prijsplafond.
Teruglevering per kWh blijft gelijk op 5,5 cent.

En nu? Toch maar eens even mailen over de verplichte vooraankondiging van prijsverhogingen.
Heb je al nagerekend dat het idd een tariefsverhoging is en niet gewoon de hogere belasting?

• henkzelf
anboni schreef op zondag 1 januari 2023 @ 11:22:
[...]

Heb je al nagerekend dat het idd een tariefsverhoging is en niet gewoon de hogere belasting?
Nu wel.
Variabele leveringskosten gas met 13 cent omhoog. Vaste met 2 cent per dag.
Variabele leveringskosten per kWh met 3,5 cent omhoog. Vaste met 2 cent per dag.
Dit zijn allemaal Essent verhogingen.

De rest is Enexis en belastingen.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:04
Hmm wat zit hier achter? Mogelijke voorbereiding op een massale overstap op de hybride cv ketels?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 09:53
Hmm, lees net in de krant dat het overschot uit 2022 niet mee mag naar 2023. Gelukkig blijkt uit de forum posts hier, dat verschillende leveranciers hier verschillend mee omgaan. Als dit werkelijk zo zou zijn, zou er in mijn geval voor 2022 geen sprake zijn van saldering over een geheel jaar. Ben benieuwd of dat dan wel zou gaan gelden voor 2023. Denk niet dat als ik na de knip (voor mij 8 februari 2023) t/m 31 december nog een overschot heb dat dan nog met terugwerkende kracht verrekend gaat worden met mijn komend verbruik t/m 8 februari. Helemaal lastig als ik komend jaar ook nog zou over stappen naar een andere leverancier. Gelukkig lijkt het erop dat eneco, waar ik bij zit, wel het overschot uit 2022 saldeerd. Hoewel ik ook in die tekst op de site van eneco ruimte voor interpretatie zie. Het zou voor mij in iedergeval beroerd uitpakken als ik nu vol inzet op het opmaken van mijn overschot uit 2022 en bij mijn eindafrekening moet concluderen dat ze toch eerst salderen voor de periode 8-2 t/m 31-12, overschot tegen terugleververgoeding uitkeren en appart solderen over de komende periode tot 8 februari

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Cobb schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:04:
Hmm wat zit hier achter? Mogelijke voorbereiding op een massale overstap op de hybride cv ketels?
Eerder een mogelijkheid voor extra heffingen 😏

Testing, one, two ...

• de Peer

de Peer

under peer review

Cobb schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:04:
[...]

de mogelijkheid om veelgebruikers meer te belasten.
of juist om mensen die erg zuinig zijn minder te belasten.

maar ik vermoed het eerste :P
Er is wel wat voor te zeggen natuurlijk, je kunt die eerste 3000 kWh dan als eerste levensbehoefte beschouwen en alles daarboven meer als luxe.

[Voor 16% gewijzigd door de Peer op 01-01-2023 15:08]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:47
de Peer schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:07:
[...]
Er is wel wat voor te zeggen natuurlijk, je kunt die eerste 3000 kWh dan als eerste levensbehoefte beschouwen en alles daarboven meer als luxe.
In dat geval hoop ik dat er wel onderscheid komt tussen woningen mét en zonder gas, want anders is dat balans ook zoek. Maar goed, dit lijkt allemaal nog lang niet onderzocht en vastgesteld, dus we zullen moeten afwachten.
Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee