Je moet je einddatum van je contract wel meetellen. Van 1 jan t/m 31 dec krijg je 2900kWh.Michiel1978 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:06:
[...]
Zou jij die laatste zin van mijn quote kunnen uitleggen? Je krijgt toch sowieso 2900 kWh gecompenseerd...
Per dag mag je X-tal verbruiken, en dat saldo telt cumulatief op. Dus bijvoorbeeld: van 1 jan tot 1 april is 600kWh (in de winter meer verbruik). Als je maar 300 kWh verbruikt en op 1 april van leverancier verandert, mag je niet de 'resterende' 300kWh meetellen bij de periode 1 april t/m 31 dec.
Als ik je goed begrijp, bedoel je dus overstappen nadat dat plafond is verzadigd? Dus overstappen zodra het verbruik boven de 2900kWh is en dan de meest gunstige prijs pakken? Dat lijkt mij niet mogelijk, omdat die 2900kWh pas op 31 december zal worden gehaald qua prijsplafond. Ik heb hier een URL naar de Exceltabel om te berekenen. Het is niet zo dat het een hard limit is van 2900, maar een cumulatieve opbouw per dag en op 31/12 zit je aan 2900.Michiel1978 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:09:
[...]
Ah, het antwoord al gevonden.
Maar aangezien je moeder veel meer verbruikt dan het plafond, zal zij niet snel iets van dat plafond mislopen volgens mij, het lijkt me sterk dat er "resterende kWh's die niet verbruikt zijn van 1 januari t/m opzegdatum" zijn. Volgens mij kan ze gewoon zonder zorgen over het plafond op elk moment van het jaar overstappen. Maar om dit met meer zekerheid te weten zou je eens haar maandverbruik (van alle 12 maanden) moeten noteren hier, dan zoek ik voor je uit of er momenten zijn waarop ze niet moet overstappen dit jaar.
En van wanneer haar contractdatum nu is, is ook handig om te weten. En wat haar kWh-prijs is van het huidige contract.
Als je op 2 januari aan de 2900 zou zitten en op 3 januari opzegt, betaal je het prijsplafond voor 30 kWh en erboven zelf voor 2870. Als je echter op 2 januari aan de 2900 zit en op 31 december nog steeds aan 2900 (in theorie natuurlijk), dan betaal je het prijsplafond van 40 cent.
Downloadlink.