PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Volgens mij moet het salderen nog altijd gewoon over je jaarcontract gebeuren. Los van het prijsplafond.ArthurMorgan schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:35:
Ik heb een vast contract bij GC maar voor mij valt het hele plafond gewoon negatief uit. Mijn contract loopt van 2 oktober tot 2 oktober. waardoor ik dus 2 jaar lang veel mag betalen voor elektriciteit. Ons gasverbruik hebben we de afgelopen 10 jaar naar zo 650 kuub kunnen brengen. Daardoor zou het ons meer opleveren om gewoon af te zien van het prijsplafond als ik die laatste 3 maanden niet kan wegsalderen.
Geen prijsplafond is in mijn geval plusminus 100-150 euro goedkoper.
De uitleg van artikel 2.4 is discutabel en mogelijk op meerdere manieren uit te leggen. Ik denk echter dat die toch gewoon uitgelegd gaat worden als de normale toepassing van de salderingsregeling. Lever je stroom terug dan wordt eerst de salderingsregeling toegepast en daarna pas gekeken of en hoeveel van het prijsplafond nog van toepassing is.
Mijn andere uitleg gaat toch wat ver en is zeker niet in geest met de regeling.
Indien aan een kleinverbruikaansluiting in 2023 elektriciteit wordt ingevoed op het elektriciteitsnet, vindt voor de toepassing van het volumeplafond bij het verstrekken van de eindfactuur de berekening van de hoeveelheid elektriciteit die in 2023 aan de kleinverbruikaansluiting is geleverd plaats met overeenkomstige toepassing van de wijze van berekening van het verbruik, bedoeld in artikel 31c, eerste of tweede lid, van de Elektriciteitswet 1998.
[ Voor 17% gewijzigd door Ep Woody op 23-12-2022 11:04 ]
Yep hier ook, van 1 november tot 1 november. Dacht ik net alert geweest te zijn in Mei door Greenchoice 3 jaar vast te leggen.ArthurMorgan schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:35:
Ik heb een vast contract bij GC maar voor mij valt het hele plafond gewoon negatief uit. Mijn contract loopt van 2 oktober tot 2 oktober. waardoor ik dus 2 jaar lang veel mag betalen voor elektriciteit. Ons gasverbruik hebben we de afgelopen 10 jaar naar zo 650 kuub kunnen brengen. Daardoor zou het ons meer opleveren om gewoon af te zien van het prijsplafond als ik die laatste 3 maanden niet kan wegsalderen.
Geen prijsplafond is in mijn geval plusminus 100-150 euro goedkoper.

Interessant artikel 2.1.3.. ga ik me ook in verdiepen.
[ Voor 3% gewijzigd door d0s op 23-12-2022 12:27 ]
Dat doen ze lekker zo, pakt volgens mij bijna in alle gevallen beter uit voor de leverancier. Ik dacht na alle vorige pagina's van dit topic dat je in dit geval 3500-3000 = 500kWh moet betalen, waarvan een klein deel (netto 2023) onder het prijsplafond valt.
Dit gaat helemaal in tegen het "salderen blijft per (contract/factuur)jaar" wat elke keer gezegd wordt.
Heb de pagina ook even bekeken, maar dit is gewoon geen saldering, dit is gewoon teruglevertarief geven in plaats van daadwerkelijk salderen. Vandaar zeker dat al die leveranciers hals over kop die TLV's extreem hebben verlaagd.
Benieuwd of ik bij Eneco ook een afrekening krijg op 1 januari.
[ Voor 17% gewijzigd door JDx op 23-12-2022 12:42 ]
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Het probleem blijft. Want als er verschillende tarief periodes zijn tegen welk tarief wordt het overschot dan weggestreept?Ep Woody schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:03:
[...]
Volgens mij moet het salderen nog altijd gewoon over je jaarcontract gebeuren. Los van het prijsplafond.
De uitleg van artikel 2.4 is discutabel en mogelijk op meerdere manieren uit te leggen. Ik denk echter dat die toch gewoon uitgelegd gaat worden als de normale toepassing van de salderingsregeling. Lever je stroom terug dan wordt eerst de salderingsregeling toegepast en daarna pas gekeken of en hoeveel van het prijsplafond nog van toepassing is.
Mijn andere uitleg gaat toch wat ver en is zeker niet in geest met de regeling.
[...]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Volgens dezelfde verhouding als het verbruik in die respectievelijke periodes.Cobb schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:01:
[...]
Het probleem blijft. Want als er verschillende tarief periodes zijn tegen welk tarief wordt het overschot dan weggestreept?
Kareem Abdul-Jabbar
Mijn boefje is liev!
Nee, boeit niks dan.JB schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:12:
Wellicht een domme vraag, maar met een vast contact (nog 3 jaar) waarbij prijs per kWh en per m3 lager is dan het hele prijsplafond gebeuren; raakt het je dan
Kareem Abdul-Jabbar
Nee dan heb je er geen last vanJB schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:12:
Wellicht een domme vraag, maar met een vast contact (nog 3 jaar) waarbij prijs per kWh en per m3 lager is dan het hele prijsplafond gebeuren; raakt het je dan
Ja helaas wel, wantJB schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:12:
- de BTW gaat terug van 9% naar 21%
- de energiebelasting gaat voor stroom van 3,6 ct per kWh naar 12,6 ct per kWh
- en voor gas van 36ct per m3 naar 49 ct per m3
- de teruggave energiebelasting wordt per jaar 180 euro minder
Want dat overschot gaat echt mee 2023 in! Ik ram er nog liever een paneel bij om op 0 uit te komen bij jaarrekening dan aan deze onzin mee te doen.
Edit, Eneco geeft aan..
Als je zonnepanelen hebt, dan salderen we zoals je van ons gewend bent op de jaarnota. We verrekenen eerst de teruggeleverde stroom op je jaarnota. Neem je meer stroom af dan je teruglevert? Dan geldt voor de rest van je stroomverbruik gewoon het prijsplafond, en daarboven je actuele tarieven.
Dat klinkt okay.
[ Voor 87% gewijzigd door Trebbors op 23-12-2022 13:22 ]
Tegen het tarief wat in die periode geldt. Salderen is altijd 1:1 ongeacht het tarief.Cobb schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:01:
Het probleem blijft. Want als er verschillende tarief periodes zijn tegen welk tarief wordt het overschot dan weggestreept?
Als je in de periode tot aan 1-1-2023 meer hebt opgebracht met zonnepanelen dan je hebt gebruikt, betaal je voor die periode niets voor elektra en neem je het overschot mee naar de periode in 2023.
Heb je in die periode minder opgebracht dan je hebt verbruikt, zou je het tekort moeten betalen tegen het tarief wat in 2022 geldt. TENZIJ je in de periode in 2023 tot aan einde contractjaar meer opbrengt met zonnepanelen dan je in 2022 tekort kwam. Dat overschot wordt namelijk eerst gesaldeerd met je resterende verbruik van 2022, daarna met je verbruik van 2023.
Dus wanneer je in 2022 meer elektra hebt verbruikt dan je in 2023 kunt opwekken, betaal je je tekort na salderen in 2022 tegen het tarief van 2022 en het verbruik van 2023 tegen het tarief van 2023.
Andersom geldt ook dat wanneer je in 2022 een dusdanig overschot aan opbrengst hebt, dat je daar heel 2023 ook mee kan dekken, je het restant van 2022 na salderen in zowel 2022 als 2023 uitbetaald krijgt tegen het teruglevertarief van 2022 en hetgeen je in 2023 hebt opgewekt, uitbetaald krijgt tegen het teruglevertarief van 2023 (mocht dat veranderd zijn).
Dat is dus wanneer de salderingsregeling blijft zoals die altijd was.
[ Voor 13% gewijzigd door LA-384 op 23-12-2022 13:19 ]
Maar dat geldt voor _iedereen_?LukeS schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:15:
[...]
Ja helaas wel, want
- de BTW gaat terug van 9% naar 21%
- de energiebelasting gaat voor stroom van 3,6 ct per kWh naar 12,6 ct per kWh
- en voor gas van 36ct per m2 naar 49 ct per m3
- de teruggave energiebelasting wordt per jaar 180 euro minder
Mijn boefje is liev!
Hoe kan jij opt-outen?Trebbors schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:16:
Gelukkig zit ik met gas bij een andere leverancier. Hoef ik alleen een opt-out voor electra te doen en is de kans op falen kleiner.
Ik dacht zelf ook dat het mij niet zo raken ivm lage tarieven maar ben ivm salderen en zonnepanelen er niet helemaal gerust op. Ben bang dat ze klanten die niets met het prijsplafond te maken hebben ook verkeerd gaan salderen.
[ Voor 10% gewijzigd door Kalentum op 23-12-2022 13:25 ]
Artikel 2.1.3:Kalentum schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:18:
[...]
Hoe kan jij opt-outen?
Ik dacht zelf ook dat het mij niet zo raken ivm lage tarieven maar ben ivm salderen en zonnepanelen er niet helemaal gerust op.
De leverancier kan de toepassing van het prijsplafond op de levering van gas, elektriciteit of
warmte aan een kleinverbruikaansluiting achterwege laten, indien de betreffende kleinverbruiker hierom verzoekt.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ja maar hoe... ik kan geen instelling vinden bij Greenchoice.
Bel ze 'ns? Dit zal een dusdanig uitzonderlijke situatie zijn dat ze daar vast geen knopje voor in de portal gaan bouwen.Kalentum schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:26:
[...]
Ondanks dat ze op werkdagen bereikbaar zijn tot 14:00 waren ze tien minuten terug al gesloten, allicht vanwege wachttijden, dus 27 december nog eens bellen. Het is wel een compleet recept voor een administratieve nachtmerrie…anboni schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:37:
[...]
Bel ze 'ns? Dit zal een dusdanig uitzonderlijke situatie zijn dat ze daar vast geen knopje voor in de portal gaan bouwen.
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
Ik heb het bij Innova aangevraagd per mail maar ik verwacht om eerlijk te zijn geen medewerking hoorKalentum schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:26:
[...]
Ik zou ook niet af willen zien van het prijsplafond in zijn geval (of Greenchoice in het algemeen), maar wel van de tussentijdse afrekening.anboni schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:37:
[...]
Bel ze 'ns? Dit zal een dusdanig uitzonderlijke situatie zijn dat ze daar vast geen knopje voor in de portal gaan bouwen.
Nou krijg je ineens maar 9 cent over 500kWh, terwijl je ook op 0 uit had kunnen komen van 1-4 tot 31-12. Die wasmachine is trouwens een slecht voorbeeld, maar je had wel bijvoorbeeld meer elektrisch kunnen verwarmen de afgelopen 2 maanden ipv met gas.
En dat voor maar 9 cent per kWh!
[ Voor 34% gewijzigd door JDx op 23-12-2022 14:11 ]
Eneco schrijft het volgende op hun site:JDx schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:38:
[...]
Dat doen ze lekker zo, pakt volgens mij bijna in alle gevallen beter uit voor de leverancier. Ik dacht na alle vorige pagina's van dit topic dat je in dit geval 3500-3000 = 500kWh moet betalen, waarvan een klein deel (netto 2023) onder het prijsplafond valt.
Dit gaat helemaal in tegen het "salderen blijft per (contract/factuur)jaar" wat elke keer gezegd wordt.
Heb de pagina ook even bekeken, maar dit is gewoon geen saldering, dit is gewoon teruglevertarief geven in plaats van daadwerkelijk salderen. Vandaar zeker dat al die leveranciers hals over kop die TLV's extreem hebben verlaagd.
Benieuwd of ik bij Eneco ook een afrekening krijg op 1 januari.
/f/image/yhRqTI5qDmCUXfCCdVjJnWbp.png?f=fotoalbum_large)
Dat lijkt bij eneco dan ook helemaal goed te komen. Eerst salderen over kWh (niet op tarief!!!) zoals de wet voorschrijft, en daarna kijken hoe je uit komt met je plafond.
Zit zelf nog enkel met stroom bij eneco vanaf 3-1, dus volg het ook op de voet.
Heb ik gelezen ja, Greenchoice overtreed de wet op saldering, hun voorbeeld lijkt dan ook niet te kloppen.Netsrek schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:19:
[...]
Eneco schrijft het volgende op hun site:
[Afbeelding]
Dat lijkt bij eneco dan ook helemaal goed te komen. Eerst salderen over kWh (niet op tarief!!!) zoals de wet voorschrijft, en daarna kijken hoe je uit komt met je plafond.
Het is nu ook te laat om nog even een elektrisch kacheltje aan te schaffen voor 7 dagen. Je had namelijk tegen 9 of 11 cent in GC's geval zo'n 2000W kacheltje kunnen laten draaien in nov en dec ipv duur gas.
Powerpeers hint er ook naar, maar zegt dat het nog niet helemaal duidelijk is:Netsrek schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:19:
[...]
Eneco schrijft het volgende op hun site:
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/ATDHuZjzmpayQdEyHJ7elneg.png?f=user_large)
Dat snap ik. Al zal voor het overgrote deel van de NL panelenbezitter de TLV minder van belang zijn.LA-384 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:27:
[...]
Powerpeers hint er ook naar, maar zegt dat het nog niet helemaal duidelijk is:
[Afbeelding]
Het überhaupt salderen op basis van kWh is veel belangrijker om uiteindelijk richting de "0" op de meter te kruipen over een jaar gezien.
Het staat toevallig bij de vraag over TLV, maar het zinnetje zegt toch duidelijk: "Het lijkt erop dat de salderingsregeling niet beïnvloed wordt door deze maatregel".Netsrek schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:29:
[...]
Dat snap ik. Al zal voor het overgrote deel van de NL panelenbezitter de TLV minder van belang zijn.
Het überhaupt salderen op basis van kWh is veel belangrijker om uiteindelijk richting de "0" op de meter te kruipen over een jaar gezien.
Benieuwd wanneer dat voorbeeld verdwijnt van de site.Ugchel schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:35:
Volgens greenchoice verandert er niets in de manier van salderen… het zal mij benieuwen.
[Afbeelding]
Zo kennen we gc ook, altijd zichzelf tegenspreken.Ugchel schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:35:
Volgens greenchoice verandert er niets in de manier van salderen… het zal mij benieuwen.
[Afbeelding]
@Ugchel : Waarom heb je niet gevraagd waarom het voorbeeld op hun site dit tegenspreekt?
En hoe kom je nog in Whatsapp contact met hun, ik kreeg het volgende bericht:

[ Voor 19% gewijzigd door Wolly op 23-12-2022 15:33 ]
Net als Eneco, wordt helemaal niet per maand gedaan zoals de klantenservice zeiWolly schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:52:
[...]
Zo kennen we gc ook, altijd zichzelf tegenspreken.

screenshot is al van een tijdje geleden
[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 23-12-2022 15:05 ]
Ja dat bericht kreeg ik eerst ook, maar daarna toch een reactie. Waarom dat voorbeeld op de site tegenspreekt heb ik niet gevraagd, het antwoord op mijn vraag is afdoende wat mij betreft. (Tenzij iemand een ander antwoord op dezelfde vraag krijgt.) Verschil met het voorbeeld op de site is wel dat dat een variabel contract is, en dat in ieder geval ik een vast contract heb. Mogelijk dat daar een verschil in zit?Wolly schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:52:
[...]
Zo kennen we gc ook, altijd zichzelf tegenspreken.
@Ugchel : Waarom heb je niet gevraagd waarom het voorbeeld op hun site dit tegenspreekt?
En hoe kom je nog in Whatsapp contact met hun, ik kreeg het volgende bericht:
[Afbeelding]
Was je ingelogd op Whatsapp met je Greenchoice account dan? Of heb je je telefoonnummer daar aan gekoppeld en kunnen ze dat zien?Ugchel schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:06:
[...]
Ja dat bericht kreeg ik eerst ook, maar daarna toch een reactie. Waarom dat voorbeeld op de site tegenspreekt heb ik niet gevraagd, het antwoord op mijn vraag is afdoende wat mij betreft. (Tenzij iemand een ander antwoord op dezelfde vraag krijgt.) Verschil met het voorbeeld op de site is wel dat dat een variabel contract is, en dat in ieder geval ik een vast contract heb. Mogelijk dat daar een verschil in zit?
Anders is het gewoon een algemeen antwoord. Waar het ook op lijkt.
Screenshot in ieder geval niet verwijderen
Ik heb een vraag over de termijn van afrekening.
Ik zit bij Power Peers en mijn jaarrekening loopt van 19-10 t/m 18-10 van het jaar erop.
Ik heb een warmtepomp, elektrische auto en zonnepanelen. Ik ga in januari extra zonnepanelen plaatsen, waardoor we netto nog 3000 kWh gebruiken.
Maar doordat mijn jaarrekening kom in 19-10, heb ik dan waarschijnlijk een stand van 0 verbruik door het salderen, en verbruik ik die 3000 kWh in die laatste 2,5 maand.
In dit geval is het gunstiger om een jaarrekening te hebben van 1-1 t/m 31-12. Uit de rekentool op berekenhet bespaar ik dan 800 euro. Klopt dit inderdaad?
Is overstappen dan de enige optie? Het lijkt zo'n ingewikkelde maatregel voor iets wat alleen een papieren exercitie is!
We missen informatie.renjerot schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:25:
Erg interessant om hier meer te lezen over de werking van het prijsplafond, ben al een stuk verder met te snappen hoe dit werkt in combinatie met salderen.
Ik heb een vraag over de termijn van afrekening.
Ik zit bij Power Peers en mijn jaarrekening loopt van 19-10 t/m 18-10 van het jaar erop.
Ik heb een warmtepomp, elektrische auto en zonnepanelen. Ik ga in januari extra zonnepanelen plaatsen, waardoor we netto nog 3000 kWh gebruiken.
Maar doordat mijn jaarrekening kom in 19-10, heb ik dan waarschijnlijk een stand van 0 verbruik door het salderen, en verbruik ik die 3000 kWh in die laatste 2,5 maand.
In dit geval is het gunstiger om een jaarrekening te hebben van 1-1 t/m 31-12. Uit de rekentool op berekenhet bespaar ik dan 800 euro. Klopt dit inderdaad?
Is overstappen dan de enige optie? Het lijkt zo'n ingewikkelde maatregel voor iets wat alleen een papieren exercitie is!
Wat wek je op per jaar?
Wat verbruik je van 1-1 tot 19-10 en wat verbruik je in die laatste 2.5 maand?
Als je (zoals ik het begrijp) in oktober precies op 0 kWh uit gaat komen, is je probleem beperkt. Immers verlies je geen overproductie. Het probleem wat je wel hebt is dan dat als je in december 2023 die 3000 kWh moet gaan betalen (en met een onderproductie van 3000 kWh moet die sowieso ooit betaald worden, dus dat is het probleem niet) is dat je maar een beperkt plafond hebt. Afhankelijk van wat je prijs per kWh is (die je nog niet weet, want die krijg je pas oktober 2023) is dat een "verlies". Als je tegen die tijd rond die €0,40 zou zitten, heb je helemaal geen verlies.
[ Voor 15% gewijzigd door Michiel1978 op 23-12-2022 16:41 ]
Ik verbruik totaal 18000 kWh en wek op 15000 kWh. Is wel enorm afhankelijk van de temperatuur en hoeveel we thuis laden (2x elektrische auto).Michiel1978 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:36:
[...]
We missen informatie.
Wat wek je op per jaar?
We verbruik je van 1-1 tot 19-10 en wat verbruik je in die laatste 2.5 maand?
Als je (zoals ik het begrijp) in oktober precies op 0 kWh uit gaat komen, is je probleem niet groot volgens mij, erg beperkt zelfs.
Het meeste wek ik op in Q2 en Q3, vandaar dat mijn vermoeden is dat ik in Oktober ongeveer op netto 0 kWh verbruik uit kom,
Je hebt geen antwoord op mijn vragen gegeven. Ik kan nu wel bepalen dat je vanaf half oktober ongeveer 1200 kWh nog gaat opbrengen, maar weet nog niet hoe het verbruik over je maanden is. Hoeveel van die 18000 kWh heb je in die laatste 2,5 maand nodig?renjerot schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:41:
[...]
Ik verbruik totaal 18000 kWh en wek op 15000 kWh. Is wel enorm afhankelijk van de temperatuur en hoeveel we thuis laden (2x elektrische auto).
Het meeste wek ik op in Q2 en Q3, vandaar dat mijn vermoeden is dat ik in Oktober ongeveer op netto 0 kWh verbruik uit kom,
Ik vermoed namelijk dat dat wel meer is dan 4200 kWh (de waarde die je nodig zou hebben om 3000 kWh in de min te komen voor de laatste 2,5 maanden).
Gezien je warmtepomp denk ik dus dat het meer is en in dat geval is je afrekening op half oktober wel weer ongunstiger. Immers ga je dan in oktober terugleveren, en moet je nog meer afrekenen (dan 3000 kWh) in december
[ Voor 29% gewijzigd door Michiel1978 op 23-12-2022 16:52 ]
Dat stuk wat ik zwart gemaakt heb bevat adres en geboortedatum, waar ze altijd om vragen. Niet dat ik hun antwoord als helemaal sluitend vertrouw, maar met de huidige drukte bij de klantenservice is dit denk ik het best wat ik kan krijgen… of iemand moet er nog achteraan bellen maar vanmiddag waren ze eerder dicht dan gebruikelijk.JDx schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:18:
[...]
Was je ingelogd op Whatsapp met je Greenchoice account dan? Of heb je je telefoonnummer daar aan gekoppeld en kunnen ze dat zien?
Anders is het gewoon een algemeen antwoord. Waar het ook op lijkt.
Screenshot in ieder geval niet verwijderen
Die bewaar ik even. Vraag ik aan het eind wel twee berekeningen op, eentje met en eentje zonder. Dan kies ik dan wel voor welke optie ik ga. Ik lees namelijk nergens dat je de opt out voorafgaand moet aanvragen.Glashelder schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:25:
[...]
Artikel 2.1.3:
De leverancier kan de toepassing van het prijsplafond op de levering van gas, elektriciteit of
warmte aan een kleinverbruikaansluiting achterwege laten, indien de betreffende kleinverbruiker hierom verzoekt.
[...]
(Ook dat wordt ellende, want je kan de donder er op zeggen dat deze 'tip' wereldkundig gemaakt wordt over een aantal maanden...en voor complete chaos gaat zorgen..)
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Dank voor je reactie - ik neem inderdaad netto 3000 kWh af in die laatste 2,5 maand. Ik heb dan alleen de 2,5 maand prijsplafond en mag niks meenemen van voor de eindafrekening, toch?Michiel1978 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:44:
[...]
Je hebt geen antwoord op mijn vragen gegeven. Ik kan nu wel bepalen dat je vanaf half oktober ongeveer 1200 kWh nog gaat opbrengen, maar weet nog niet hoe het verbruik over je maanden is. Hoeveel van die 18000 kWh heb je in die laatste 2,5 maand nodig?
Ik vermoed namelijk dat dat wel meer is dan 4200 kWh (de waarde die je nodig zou hebben om 3000 kWh in de min te komen voor de laatste 2,5 maanden).
Gezien je warmtepomp denk ik dus dat het meer is en in dat geval is je afrekening op half oktober wel weer ongunstiger. Immers ga je dan in oktober terugleveren, en moet je nog meer afrekenen (dan 3000 kWh) in december
Is er nog een andere manier om de eindafrekening van 1-1 t/m 31-12 te krijgen behalve overstappen? Heeft iemand dat al een keer geprobeerd?
Volgens mij kan je dat wel aanvragen, bijvoorbeeld als je uit elkaar gaat om de boel te verrekenen met je ex.renjerot schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:03:
[...]
Dank voor je reactie - ik neem inderdaad netto 3000 kWh af in die laatste 2,5 maand. Ik heb dan alleen de 2,5 maand prijsplafond en mag niks meenemen van voor de eindafrekening, toch?
Is er nog een andere manier om de eindafrekening van 1-1 t/m 31-12 te krijgen behalve overstappen? Heeft iemand dat al een keer geprobeerd?
Nou ja, in oktober lagen de prijzen net wat hoger dan nu, dus als hetzelfde contract plots van 1 jan tot 31 december gaat lopen heb je jezelf er ook mee, want de prijzen verlagen terwijl je een jaarcontract met hogere prijzen zal ook niet lijkt me.JDx schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:27:
[...]
Volgens mij kan je dat wel aanvragen, bijvoorbeeld als je uit elkaar gaat om de boel te verrekenen met je ex.
@Ugchel
Mijn vraag:
Het antwoord van Greenchoice:Hi Leonie, ik las op jullie site toch iets anders als wat ik gisteren als antwoord kreeg. Op https://www.greenchoice.n...ce/prijsplafond/salderen/ staat dat het opgewekte tegoed per 31-12-2023 wordt verrekend tegen het teruglevertarief.
Volgens Minister Jetten zou er eerst gesaldeerd worden en dan worden gekeken naar het netto verbruik. Maar op jullie site in het voorbeeld lijkt het erop alsof er alleen gesaldeerd gaat worden met de opbrengst uit 2023?
Ze blijven dus volhouden dat enig tegoed aan opgewerkte electriciteit per 31-12-2022 wordt afgerekend tegen teruglevertarief.We maken je nota op dezelfde manier als die je van ons gewend bent, en strepen je teruglevering van je verbruik af. Het enige dat verandert, is dat we het prijsplafond voor je toevoegen over kalenderjaar 2023. Dit houdt dus in dat als jij van ons de jaarnota gaat krijgen we vanaf 1 januari eerst kijken naar jouw verbruik, dan jouw netto verbruik berekenen (dus de teruglevering eraf) en dan de tarieven van het prijsplafond toepassen.Dit staat volgens mij ook zo op de site vermeld.
Hierop heb ik voor de zekerheid de vraag eens op een andere manier gesteld:
En ook daar houden ze vol, het gaat alleen over het netto verbruik in 2023.Dus jullie salderen niet meer op contractjaar? Dat staaat wel in mijn contract wat ik heb afgesloten namelijk, het is dan niet ok als er halverwege het jaar ineens tegen terugleververgoeding wordt uitgekeerd.
Morgen maar eens vragen naar de opt-out mogelijkheid want dit gaat met een overschot op 1 januari van 2000 kWh dik in de papieren lopen.De overheid bepaalt ook voor ons dat wij het prijsplafond per 1 januari 2023 moeten toepassen over het netto verbruik. En dat is wat wij doen. En voor zover ik weet past elke energiemaatschappij dit zo toe
Hier zeggen ze het wel goed toch?Wolly schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:44:
Op de een of andere manier begon Greenchoice vanmiddag toch weer op de whatsapp te pingen.
@Ugchel
Mijn vraag:
[...]
Het antwoord van Greenchoice:
[...]
Ze blijven dus volhouden dat enig tegoed aan opgewerkte electriciteit per 31-12-2022 wordt afgerekend tegen teruglevertarief.
Hierop heb ik voor de zekerheid de vraag eens op een andere manier gesteld:
[...]
En ook daar houden ze vol, het gaat alleen over het netto verbruik in 2023.
[...]
Morgen maar eens vragen naar de opt-out mogelijkheid want dit gaat met een overschot op 1 januari van 2000 kWh dik in de papieren lopen.
Ik lees (vet/italic zelf toegevoegd)We maken je nota op dezelfde manier als die je van ons gewend bent, en strepen je teruglevering van je verbruik af. Het enige dat verandert, is dat we het prijsplafond voor je toevoegen over kalenderjaar 2023. Dit houdt dus in dat als jij van ons de jaarnota gaat krijgen we vanaf 1 januari eerst kijken naar jouw verbruik, dan jouw netto verbruik berekenen (dus de teruglevering eraf) en dan de tarieven van het prijsplafond toepassen.Dit staat volgens mij ook zo op de site vermeld.
Dit houdt dus in dat als jij van ons de jaarnota gaat krijgen (op 1 mei of whenever) we vanaf 1 januari eerst kijken naar jouw verbruik, dan jouw netto verbruik berekenen (dus de teruglevering eraf over de gehele jaarnota) en dan de tarieven van het prijsplafond toepassen. Dit staat volgens mij ook zo op de site vermeld.
Het voorbeeld op hun site klopt alleen voor geen meter.
Tja, je kunt het op twee manieren lezen. Ze zeggen niet heel expliciet dat ze eerst je tegoed uit 2022 cash uitkeren (althans niet in de appgwsprekken) maar het voorbeeld op de site suggereert dat wel. Echter is dat ook een variabel contract (en hoewel het niet mag waren er ook leveranciers die per tariefswijziging saldeerden) dus het is mij nu ook niet meer helemaal duidelijk.
Greenchoice en anderen komt het goed uit om te salderen per kalenderjaar vermoedelijk, maar je kunt ook lezen dat het tegoed uit 2022 nog afgetrokken wordt… het hete hangijzer is of ze de teruglevering bedoelen in 2023 of ook eerder opgebouwd.
Mijn contractjaar loopt tot 31-01 dus beperkte impact, maar als je nog tot juni of juli moet word je nu royaal genaaid. (Er vanuit gaande dat ze dus je tegoed uitkeren eind 2022.)
https://www.greenchoice.n...ce/prijsplafond/salderen/
Je moet gewoon die 500kWh betalen, dat komt zelfs zonder prijsplafond op minder uit dan 370, namelijk 325.
Die 1000 zou eerlijk zijn als ze over die 500 ook het levertarief teruggeven, want dat is echt salderen, tegen elkaar wegstrepen. Een teruglevertarief wegstrepen tegen een levertarief is geen salderen.
[ Voor 34% gewijzigd door JDx op 23-12-2022 22:16 ]
Nee, ze zegt het zoals het ook op de link naar hun site staat die ik in mijn vraag noemde.JDx schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:02:
[...]
Hier zeggen ze het wel goed toch?
[...]
Ik lees (vet/italic zelf toegevoegd)
Dit houdt dus in dat als jij van ons de jaarnota gaat krijgen (op 1 mei of whenever) we vanaf 1 januari eerst kijken naar jouw verbruik, dan jouw netto verbruik berekenen (dus de teruglevering eraf over de gehele jaarnota) en dan de tarieven van het prijsplafond toepassen. Dit staat volgens mij ook zo op de site vermeld.
Het voorbeeld op hun site klopt alleen voor geen meter.
Vanaf 1 januari telt verbruik - opwek = netto verbruik. Zoals zij het zegt tellen zaken voor 1 januari dus niet mee.Dit houdt dus in dat als jij van ons de jaarnota gaat krijgen we vanaf 1 januari eerst kijken naar jouw verbruik, dan jouw netto verbruik berekenen (dus de teruglevering eraf)
Ik voorzie dat ze je tegoed helemaal niet uitkeren eind 2022, tenminste niet in de vorm van een storting op je bankrekening op 1-1-2023. Het lijkt mij logischer dat ze het verrekenen op je eindnota, dan kom je er dus in juni achter dat je maandenlang boven je plafond zat terwijl je dacht dat je aan het salderen was.Ugchel schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:09:
@Wolly @JDx
Tja, je kunt het op twee manieren lezen. Ze zeggen niet heel expliciet dat ze eerst je tegoed uit 2022 cash uitkeren (althans niet in de appgwsprekken) maar het voorbeeld op de site suggereert dat wel. Echter is dat ook een variabel contract (en hoewel het niet mag waren er ook leveranciers die per tariefswijziging saldeerden) dus het is mij nu ook niet meer helemaal duidelijk.
Greenchoice en anderen komt het goed uit om te salderen per kalenderjaar vermoedelijk, maar je kunt ook lezen dat het tegoed uit 2022 nog afgetrokken wordt… het hete hangijzer is of ze de teruglevering bedoelen in 2023 of ook eerder opgebouwd.
Mijn contractjaar loopt tot 31-01 dus beperkte impact, maar als je nog tot juni of juli moet word je nu royaal genaaid. (Er vanuit gaande dat ze dus je tegoed uitkeren eind 2022.)
Nou dat kan gewoon niet, dat is niet salderen over de hele periode.Wolly schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:22:
[...]
Nee, ze zegt het zoals het ook op de link naar hun site staat die ik in mijn vraag noemde.
[...]
Vanaf 1 januari telt verbruik - opwek = netto verbruik. Zoals zij het zegt tellen zaken voor 1 januari dus niet mee.
Het staat op hun site.JDx schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:24:
[...]
Nou dat kan gewoon niet, dat is niet salderen over de hele periode.
De klantenservice zegt het zelf in de chat.
Ik heb weinig reden om aan te nemen dat ze het dan toch niet doen.
Omdat het tegen de regels is.Wolly schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:25:
[...]
Het staat op hun site.
De klantenservice zegt het zelf in de chat.
Ik heb weinig reden om aan te nemen dat ze het dan toch niet doen.
Ik heb hier zelf niet mee te maken, want mijn netto verbruik komt in 2022 op +100 ofzo en van jan tot mei op ongeveer +400 denk ik.
Maar de mensen die in 2022 een overschot hebben moeten hier serieus werk van maken!Van mei t/m december heb ik
- Verbruik t/m vandaag 1116
- 1672 opgewekt (deel meteen zelf gebruikt)
- Uiteindelijke feed-in 1064
Geen zorgen daar dus, want +52 en nog 7 dagen verwarmen met de warmtepomp
Van januari tot mei verwacht ik (gezien 2023)
- Verbruik van 1389
- Opwek van 599
- Feed-in van 270
- Prijsplafond 1094
1389-270 = 1119
1094*0.40 = 365
25*0.79 = 20
En nog 120 in 2022 * 0.79 = 95
Wordt dus ongeveer 480 euro betalen aan stroomkosten.
[ Voor 59% gewijzigd door JDx op 23-12-2022 23:00 ]
JDx schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:25:
[...]
Omdat het tegen de regels is.
Ik heb hier zelf niet mee te maken, want mijn netto verbruik komt in 2022 op +100 ofzo en van jan tot mei op ongeveer +400 denk ik.
Maar de mensen die in 2022 een overschot hebben moeten hier serieus werk van maken!
EenvandaagAls je stroom teruglevert met zonnepanelen, hoe wordt dit dan verrekend?
Het prijsplafond voor energie na toepassing van de salderingsregeling", legt Scheerens uit. "Eerst zal de salderingsregeling worden toegepast. Het prijsplafond geldt voor het nettoverbruik van zonnepaneelbezitters dat na het salderen resteert."
De energie-expert van Pricewise geeft een voorbeeld: "Indien door een huishouden bijvoorbeeld 2.000 kWh wordt teruggeleverd en 3.000 kWh wordt afgenomen, is de netto-afname 1.000 kWh en die valt daarmee volledig onder het prijsplafond. Als een huishouden bijvoorbeeld 4000 kWh teruglevert en 3.000 kWh afneemt en er dus sprake is van nettoteruglevering. Dan is het prijsplafond niet van toepassing." Wel krijg je dan een terugleververgoeding van je energieleverancier.
Hoe de saldering precies verrekend zal gaan worden bij eindafrekening, is volgens Kerkhof van Independer nog niet helemaal uitgewerkt. Wel lijkt het er volgens hem op dat je energie die je in 2022 hebt opgewekt niet mag meenemen om je verbruiksplafond in 2023 mee te dempen. "Maar met zonnepanelen ben je hoe dan ook voordeliger uit, want je wekt je eigen stroom op en kan die ook nog eens voor een vergoeding terugleveren aan het elektriciteitsnet. Ik zeg altijd: 'Iedere kWh die je opwekt met de zon, hoef je niet te betalen.'"
niet mag meenemen om je verbruiksplafond in 2023 mee te dempen
Nee, maar als je totale verbruik 3500-3000=500 is, kan je geen 1000 moeten betalen.
En maar 500*11 cent terugkrijgen, dat blijft geen salderen. Het kan niet zo zijn dat je goedkoper uit bent zonder prijsplafond natuurlijk, dat maakt het NOG aantrekkelijker om gas te gaan stoken.
Als je de energie uit 2022 niet mag gebruiken om het verbruik te dempen, wat kan een leverancier dan anders doen dan dat tegoed uit te keren geven tlv?JDx schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:43:
[...]
niet mag meenemen om je verbruiksplafond in 2023 mee te dempen
Nee, maar als je totale verbruik 3500-3000=500 is, kan je geen 1000 moeten betalen.
En maar 500*11 cent terugkrijgen, dat blijft geen salderen. Het kan niet zo zijn dat je goedkoper uit bent zonder prijsplafond natuurlijk, dat maakt het NOG aantrekkelijker om gas te gaan stoken.
Stel je hebt wel veel zonnepanelen, maar geen warmtepomp, had je dus achteraf beter in november en december met een elektrische kachel kunnen verwarmen tegen die 11 cent dan met gas van 3 euro.
Lekker je overschot opmaken in plaats van er maar 50 euro voor te krijgen.
En als je veel gas hebt gebruikt in die deze 2 maanden had die kachel zelfs voor niets gehad.
[ Voor 255% gewijzigd door JDx op 23-12-2022 23:09 ]
Mocht je daar antwoord op hebben, zou je dat dan willen delen? Zoals gezegd gaat het bij mij om slechts 1 maand dus beperkte impact, maar goed het is wel gewoon geld (en niet zoals GC en ik overeengekomen zijn).Wolly schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:44:
Morgen maar eens vragen naar de opt-out mogelijkheid want dit gaat met een overschot op 1 januari van 2000 kWh dik in de papieren lopen.
Zojuist geruime tijd in de wacht gehangen maar uiteindelijk iemand van Greenchoice gesproken.Ugchel schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:12:
[...]
Mocht je daar antwoord op hebben, zou je dat dan willen delen? Zoals gezegd gaat het bij mij om slechts 1 maand dus beperkte impact, maar goed het is wel gewoon geld (en niet zoals GC en ik overeengekomen zijn).
Aangegeven dat ik af wil zien van prijsplafond voor stroom ivm overschot 2022 zonnepanelen dat ik liever in de komende maanden gebruik om te verwarmen ipv tegen zeer geringe TLV te verkopen. Dit ook ivm toch al laag kWh tarief net boven plafond.
Helaas een te ingewikkelde vraag. Moet worden uitgezet bij afdeling verduurzaming.
Ik word (hopelijk) komende week teruggebeld. Zal reactie posten.
Ze geven aan dat veel voor hen ook nog onduidelijk is.
Door hen verhoogde termijnbedrag wel kunnen verlagen.
Via welk nummer kan ik ze vandaag bereiken?Lowlands schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:50:
[...]
Zojuist geruime tijd in de wacht gehangen maar uiteindelijk iemand van Greenchoice gesproken.
Aangegeven dat ik af wil zien van prijsplafond voor stroom ivm overschot 2022 zonnepanelen dat ik liever in de komende maanden gebruik om te verwarmen ipv tegen zeer geringe TLV te verkopen. Dit ook ivm toch al laag kWh tarief net boven plafond.
Helaas een te ingewikkelde vraag. Moet worden uitgezet bij afdeling verduurzaming.
Ik word (hopelijk) komende week teruggebeld. Zal reactie posten.
Ze geven aan dat veel voor hen ook nog onduidelijk is.
Door hen verhoogde termijnbedrag wel kunnen verlagen.
Jij bent Greenchoice?besteller2019 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:57:
Bedankt voor je bericht. Door de drukte beantwoorden wij momenteel geen WhatsApp berichten. Voor veel klanten stijgt per 1 januari het termijnbedrag. Ook als je een vast contract hebt. Naast de komst van het prijsplafond wijzigen namelijk ook de overheidsheffingen van 2023 en de btw. Wil je graag je termijnbedrag aanpassen? Via https://mijn.greenchoice.nl doe je dit eenvoudig zelf. Voor antwoorden op onze veelgestelde vragen kun je kijken op https://www.greenchoice.nl/klantenservice/
Dat is de reply op de whatsapp, die gooien ze af en toe even dicht zodat je alleen maar kan bellen (als het lukt) of het contactformulier kan gebruiken met 3 weken response tijd.
Greenchoice koopt in het voorbeeld dus 500kWh terug voor 11 cent = 55 euro
Verkoopt 1000kWh weer aan je voor 65 cent = 650 euro
Waarvan 222 euro door de overheid wordt bijgelegd.
Sowieso die 500 afpakken en weer terugverkopen is voor hun al 270 euro pure winst.
[ Voor 17% gewijzigd door JDx op 24-12-2022 12:06 ]
Inderdaad redelijk bizar hoe deze groep klanten de pisang is en de ander er met de buit vandoor gaat.JDx schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:05:
Zat nog even te denken.
Sowieso die 500 afpakken en weer terugverkopen is voor hun al 270 euro pure winst.
Ik vond onderstaande dikgedrukte passage in het antwoord van GC op mijn Whatsapp intrigerend.
Op zoek naar antwoorden of dat echt zo is kom je erachter dat elke maatschappij er alles aan doet om deze casus (overschot uit 2022 meenemen naar 2023) vooral niet te benoemen.De overheid bepaalt ook voor ons dat wij het prijsplafond per 1 januari 2023 moeten toepassen over het netto verbruik. En dat is wat wij doen. En voor zover ik weet past elke energiemaatschappij dit zo toe
Ook kwam ik recente antwoorden tegen op vragen van de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat belast met het voorstel.
Daar stond ook een vraag in over de impact van het prijsplafond op de energierekening van een huishouden dat saldeert met zonnepanelen.
Het is nog niet het begin van een antwoord op de vraag hoe het dan zit met huishoudens waarbij het contractjaar niet gelijk is aan het kalenderjaar en die dus logischerwijs een overschot of tekort meenemen over de jaarwisseling heen.59
Wat is de impact van het prijsplafond op de energierekening van een huishouden dat saldeert met zonnepanelen?
Antwoord
Uitgangspunt is dat er zo min mogelijk wisselwerking is tussen het prijsplafond en de salderingsregeling. Eerst zal de salderingsregeling worden toegepast. Het prijsplafond geldt voor het netto verbruik dat in 2023 na salderen resteert. Indien door een huishouden bijvoorbeeld 2000 kWh wordt ingevoed en 3000 kWh wordt afgenomen, is de netto afname 1000 kWh en valt dit daarmee volledig onder het prijsplafond. Indien een huishouden bijvoorbeeld op jaarbasis 4000 kWh invoedt en 3000 kWh afneemt en er dus sprake is van netto teruglevering, is het prijsplafond voor dit huishouden niet van toepassing.
Wat opvalt is dat de minister dit consequent zo doet, het gaat altijd over '2023' als hij het over salderen heeft. Ik vermoed dan ook dit dit doelbewust is en dat, tesamen met de regeling waar het zo uit geinterpreteerd kan worden én de uitleg van Greenchoice, andere leveranciers exact hetzelfde gaan doen.
Het verhaal 'dat veel nog niet duidelijk is' (zie reactie van @Lowlands ) lijkt mij erg kort door de bocht.
De regeling is aangenomen, de Kamer is met reces en de implementatiedatum is over 7 dagen. Wellicht zijn er zaken niet duidelijk bij de helpdesk maar het is toch onmogelijk dat bedrijven nu, in december 2022, al 1,45 miljard (zie vraag 3 bij de antwoorden van de commissie) krijgen uitbetaald en zogenaamd nog niet precies weten hoe de regeling moet worden uitgevoerd?
010 478 23 26besteller2019 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:58:
[...]
Via welk nummer kan ik ze vandaag bereiken?
Verbruik
2.000 kWh (2022)
1.500 kWh (2023)
Dit stukje dus, van die 500 valt dan 286 in 2022 tegen normaal tarief en 214 tegen 40 cent.
Nee, die 500 kWh van afgelopen zomer is geleverd toen de uurprijs laag was, en moet nu worden teruggekocht tegen een hogere uurprijs. Salderen is een kostenpost voor energiebedrijven, en z'n doel (minder fossiele energie gebruiken) aardig voorbijgeschoten als mensen hun overschot gaat "affakkelen" in elektrische kachels met stroom uit fossiele centrales.JDx schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:05:
Zat nog even te denken.
Wat was je situatie en wat was de oplossing?besteller2019 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:09:
Bellen heeft zin (Greenchoice). Mijn situatie is in elk geval gecorrigeerd en opgelost.
Dat kan zo zijn, maar dat is niet zo vantevoren afgesproken. Heel 2022 ging iedereen er van uit dat je eindafrekening pas in april komt en dan salderen over het hele jaar.RemcoDelft schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:00:
[...]
Nee, die 500 kWh van afgelopen zomer is geleverd toen de uurprijs laag was, en moet nu worden teruggekocht tegen een hogere uurprijs. Salderen is een kostenpost voor energiebedrijven, en z'n doel (minder fossiele energie gebruiken) aardig voorbijgeschoten als mensen hun overschot gaat "affakkelen" in elektrische kachels met stroom uit fossiele centrales.
In het voorbeeld kom je op 370 euro uit op deze manier en zonder prijsplafond op 325.
Maar goed, genoeg hierover van mijn kant, voor de mensen die er mee te maken hebben, succes!
Artikel 2.1.3:
Wordt er dan wel "normaal" gesaldeerd? Zou hier een 400 piek schelen. En nog is 400 als je ook niet je tegoed kan meenemen naar 2024.
[ Voor 34% gewijzigd door Schranz89 op 24-12-2022 22:33 ]
Z 6600 O 2300 W 4600 N 3900 & MHI SRK50ZSX-WB
Maar daar hebben ze wel dit staan.
:fill(white):strip_exif()/f/image/q6vK2ViP47U0YsgoHTfEVocf.png?f=user_large)
Geen PV, st(k)oken op gas.
Ik heb geen zin om tot 1 juli de energiemaatschappij te spekken met hun belachelijk en onrealistisch hoge prijs van 0,75 ct / kWH die ze vast niet laten zakken.
[ Voor 16% gewijzigd door mv_ak op 25-12-2022 13:29 ]
Het prijsplafond geldt voor je verbruik ná saldering. Heb je bij de jaarafrekening meer stroom verbruikt dan teruggeleverd? Dan kijken we welk deel daarvan viel in de periode 1 januari 2023 tot aan je jaarafrekening. Blijft dit onder het verbruiksplafond dan betaal je hiervoor het plafondtarief.
Wat wordt de waarheid 😂
Houten ZZW 2755 NNW 3050 Growatt 3600 dakhelling 45
Even je eerdere gesprek erbij:rambocus schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:27:
Afgelopen week dus gebeld krijg nu een ander antwoord via WA Vattenfall
Het prijsplafond geldt voor je verbruik ná saldering. Heb je bij de jaarafrekening meer stroom verbruikt dan teruggeleverd? Dan kijken we welk deel daarvan viel in de periode 1 januari 2023 tot aan je jaarafrekening. Blijft dit onder het verbruiksplafond dan betaal je hiervoor het plafondtarief.
Wat wordt de waarheid 😂
Ze gaan dus, op basis van je laatste gesprek, kjken wat het verbruik en teruglevering was van 1 januari 2023 tot aan je jaarafrekening als je een netto verbruiker bent.Heb net gebeld met Vattenfall en wellicht voor sommige een herhaling van zetten.
Mijn variabel contract loopt van 1 mei tot 1 mei. Schat dat 31 december een overschot op mijn zonnepanelen ca 800kwh is.
De slimme meters worden op 31 december uitgelezen en word de tussenstand opgemaakt. Het overschot wat je dan nog hebt ( bij mij dus ca 800 kwh) wordt verrekend tegen de terugleververgoeding van € 0,168.
Dus: 1-1-23 tot jaarafreking verbruikt: 2000 kWh, teruggeleverd in die periode 1000 kWh. Betekent een netto verbruik van 1000 kWh.
Je opwek uit 2022 die je hoopte mee te kunnen nemen wordt dus niet gebruikt in de berekening. Logischerwijs kunnen ze daar niets anders mee dan die uit te keren tegen het afgesproken teruglevertarief zoals in je eerste gesprek werd gezegd.
Nog een appie er achter aan gegooid :Wolly schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:32:
[...]
Even je eerdere gesprek erbij:
[...]
Ze gaan dus, op basis van je laatste gesprek, kjken wat het verbruik en teruglevering was van 1 januari 2023 tot aan je jaarafrekening als je een netto verbruiker bent.
Dus: 1-1-23 tot jaarafreking verbruikt: 2000 kWh, teruggeleverd in die periode 1000 kWh. Betekent een netto verbruik van 1000 kWh.
Je opwek uit 2022 die je hoopte mee te kunnen nemen wordt dus niet gebruikt in de berekening. Logischerwijs kunnen ze daar niets anders mee dan die uit te keren tegen het afgesproken teruglevertarief zoals in je eerste gesprek werd gezegd.
Bijna 🤨, dus het overschot van 2022 wordt ook gebruikt voor saldering in 2023
Antwoord:
Ja, in dat geval dus wel. Als je je jaarafrekening hebt gekregen in 2022 en de volgende in 2023 krijgt wordt je teruggeleverde energie gewoon meegenomen bij het salderen.
Als ze zwart op wit hebben gezegd dat je overschot uit 2022 kan gebruiken om te salderen bij de jaarrekening van 2023 (op basis van kWh verbruikt = kWh teruggeleverd) dan moet je dat heel goed bewarenrambocus schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:48:
[...]
Nog een appie er achter aan gegooid :
Bijna 🤨, dus het overschot van 2022 wordt ook gebruikt voor saldering in 2023
Antwoord:
Ja, in dat geval dus wel. Als je je jaarafrekening hebt gekregen in 2022 en de volgende in 2023 krijgt wordt je teruggeleverde energie gewoon meegenomen bij het salderen.
Wat ik net hierboven geplaatst heb is gekopieerd uit dit WA gesprek , heb ik geen letter uit verwijderd.Wolly schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:53:
[...]
Als ze zwart op wit hebben gezegd dat je overschot uit 2022 kan gebruiken om te salderen bij de jaarrekening van 2023 (op basis van kWh verbruikt = kWh teruggeleverd) dan moet je dat heel goed bewaren
Blijf het raar vinden al die verschillende antwoorden . Zijn toch veel meer gezinnen die met dit bijltje hakken
[ Voor 11% gewijzigd door rambocus op 27-12-2022 15:58 ]
Tja, ik heb het afgelopen jaar gezien hoe energieleveranciers communiceren en dan vind ik hetgeen jou gezegd is eigenlijk te vaag. Gaan ze nu bijvoorbeeld salderen naar rato, salderen op kWh basis of op basis van levertarief?rambocus schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:56:
[...]
Wat ik net hierboven geplaatst heb is gekopieerd uit dit WA gesprek , heb ik geen letter uit verwijderd.
Blijf het raar vinden al die verschillende antwoorden . Zijn toch veel meer gezinnen die met dit bijltje hakken
Beter is het om met rekenvoorbeelden te komen bij je vraagstelling, desnoods pak je de Greenchoice pagina erbij en vraag je of zij hiervan afwijken.
Vraag :
Bedankt voor je geduld!
Goedemorgen Rien, bedankt voor je geduld. Als ik je eerste vraag goed begrijp wil je weten hoe je verbruik van januari wordt bekeken in combinatie met het prijsplafond? Er is inderdaad een verbruiksplafond ingesteld voor januari. Indien je boven dat verbruiksplafond komt, ga je de prijzen van vattenfall betalen. Nu is het wel zo dat indien je in de maanden tot je jaarafrekening onder verbruiksplafonds zit, dat je je marge meeneemt naar de volgende maand.
Antwoord :
Lastig communiceren zo , dit was mij wel duidelijk maar het gaat mij over overschot van mijn zonnepanelen kWh ( ca 800 kWh ) over 2O22 wat daar mee gebeurt vanaf 1 Jan 2023 .
Antwoord :
Aangezien het prijsplafond in verbruiksplafonds is verdeeld, wordt er gekeken naar de teruglevering per maand. Dus de 800 kWh teruglevering van afgelopen jaar wordt gewoon zo gezien en wat je dan vanaf januari per maand teruglevert wordt meegenomen in het prijsplafond.
Gaat dus waarschijnlijk om salderen naar Kwh
Ja opvallend, hoor er maar heel weinig over, volgens mij zijn de meeste mensen allang de weg kwijt.rambocus schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:56:
[...]
Zijn toch veel meer gezinnen die met dit bijltje hakken
Klopt onderstaande kreeg ik op mijn vraag waarom hierover niets te vinden is op de websiteJDx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:10:
[...]
Ja opvallend, hoor er maar heel weinig over, volgens mij zijn de meeste mensen allang de weg kwijt.
Omdat dit niet anders is dan jaren er voor staat er dus geen informatie over op onze website, ik snap dat het een beetje verwarrend kan zijn al helemaal omdat er veel wel veranderd is.
Ik hoop je zo voldoende geïnformeerd te hebben. Mocht je nog eventuele vragen hebben verneem ik deze graag. Zo niet, dan is een reactie niet meer nodig. Alvast een gelukkig nieuwjaar gewenst! 🎆
Alvast een gelukkig nieuwjaar, met andere woorden, rot op uit m'n chatboxrambocus schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:12:
[...]
Klopt onderstaande kreeg ik op mijn vraag waarom hierover niets te vinden is op de website
Omdat dit niet anders is dan jaren er voor staat er dus geen informatie over op onze website, ik snap dat het een beetje verwarrend kan zijn al helemaal omdat er veel wel veranderd is.
Ik hoop je zo voldoende geïnformeerd te hebben. Mocht je nog eventuele vragen hebben verneem ik deze graag. Zo niet, dan is een reactie niet meer nodig. Alvast een gelukkig nieuwjaar gewenst! 🎆
Nu heb ik nog een overschot 2022 van circa 2000 kWh. Als ik het goed heb gelezen wordt dit dus per 1 januari niet meegenomen naar 2023, maar wordt dit vergoedt tegen de terugleververgoeding.
Nu verwarm ik met airco’s en het verbruik aan stroom januari, februari en maart 2023 zou ik op kunnen wekken in de maanden april, mei en juni (tot aan eindafrekening).
Het verbruik in 2023 voor de maanden oktober, november en december zou ik weer op kunnen wekken in de maanden juli, augustus en september in datzelfde jaar.
Klopt het dat dit zo werkt volgend jaar? Dan heb ik dus het geluk dat mijn jaarafrekening plaatsvindt in juli ten opzicht van iemand waarvan de jaarafrekening plaatsvind in bijvoorbeeld maart?
In principe wek ik namelijk over een heel jaar voldoende op om mijn verbruik te compenseren. Of zijn er in mijn geval nog addertjes waar ik rekening mee moet houden?
.
Ja prachtig, die welgemeende afsluiters van zo’n chatscript. “Kan ik u nog ergens anders mee helpen?”JDx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:15:
[...]
Alvast een gelukkig nieuwjaar, met andere woorden, rot op uit m'n chatbox
Mbt de ontwikkelingen rondom het prijsplafond is mij nog wel onduidelijk hoe het bij mij zit omdat ik gedurende het voorjaar van het gas af zal gaan ivm geplande overstap naar full electric warmtepomp. Daarmee kom ik in de eerste maanden nooit boven de 1200m3 uit.
Op meerdere pagina’s, oa ANWB zie je grafieken zoals onderstaand staan.
https://www.anwb.nl/huis/...ie#verdeling-prijsplafond

Stel dat ik 31 januari m’n gas af kan sluiten, betekent dat dan dat ik in januari max 221 kuub kan verbruiken? Of kan ik bij wijze van 400/500 kuub verstoken en dat ik altijd onder het prijsplafond blijf.
M’n contractdatum is 1 januari.
Kost je alleen iets van 15 euro voor februari aan vaste kosten, maar scheelt je 188x huidige tarief - prijsplafond, dat loopt zo in de 100+ euro.
1 Juli is inderdaad nagenoeg ideaal. De addertjes onder het gras zijn dan enkel dat er iets raars in je energie-verbruik of energie-opwekking gebeurt, bijvoorbeeld als je op 1 juli een airco aanschaft die je volop gaat gebruiken, dan kun je eventuele opwek uit het 1e half jaar niet meenemen om die te dekken.henidde schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:24:
Mijn contract heeft een looptijd van juli tot juli. Juli 2023 wordt dus mijn eindafrekening opgemaakt.
Nu heb ik nog een overschot 2022 van circa 2000 kWh. Als ik het goed heb gelezen wordt dit dus per 1 januari niet meegenomen naar 2023, maar wordt dit vergoedt tegen de terugleververgoeding.
Nu verwarm ik met airco’s en het verbruik aan stroom januari, februari en maart 2023 zou ik op kunnen wekken in de maanden april, mei en juni (tot aan eindafrekening).
Het verbruik in 2023 voor de maanden oktober, november en december zou ik weer op kunnen wekken in de maanden juli, augustus en september in datzelfde jaar.
Klopt het dat dit zo werkt volgend jaar? Dan heb ik dus het geluk dat mijn jaarafrekening plaatsvindt in juli ten opzicht van iemand waarvan de jaarafrekening plaatsvind in bijvoorbeeld maart?
In principe wek ik namelijk over een heel jaar voldoende op om mijn verbruik te compenseren. Of zijn er in mijn geval nog addertjes waar ik rekening mee moet houden?
Ik ga er overigens vanuit dat je sowieso over een heel jaar heen (veel) meer opwekt dan verbruikt, immers heb je 2000 kWh over van de periode juli tot december. Dan heb je nogal wat marge en had het ook makkelijk 1 juni of 1 augustus kunnen zijn en had je ook geen probleem gehad.
[ Voor 8% gewijzigd door Michiel1978 op 28-12-2022 09:12 ]
Opwek 2022Michiel1978 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:09:
[...]
1 Juli is inderdaad nagenoeg ideaal. De addertjes onder het gras zijn dan enkel dat er iets raars in je energie-verbruik of energie-opwekking gebeurt, bijvoorbeeld als je op 1 juli een airco aanschaft die je volop gaat gebruiken, dan kun je eventuele opwek uit het 1e half jaar niet meenemen om die te dekken.
Ik ga er overigens vanuit dat je sowieso over een heel jaar heen (veel) meer opwekt dan verbruikt, immers heb je 2000 kWh over van de periode juli tot december. Dan heb je nogal wat marge en had het ook makkelijk 1 juni of 1 augustus kunnen zijn en had je ook geen probleem gehad.
Januari t/m juni: ongeveer 3500 kWh
Juli t/m december: ongeveer 3000 kWh
Onlangs airco's laten installeren dus ik verwacht in 2023 aanzienlijk meer te verbruiken.
Ik verwacht met de opbrengst Q1+Q2 (3500 kWh) 2023 het verbruik te kunnen dekken en met de opbrengst Q3+Q4 (3000 kWh) het tweede deel van 2023 te kunnen dekken.
Echter, heb ik geen zin in fratsen dat ik bijvoorbeeld in Q3 en Q4 het volledige niet met elkaar zou kunnen salderen. Doordat mijn eindafrekening precies halverwege het jaar is, kan ik de koude maanden aan het begin van het jaar en de koude maanden aan het einde van het jaar met elkaar wegstrepen. Althans, zo is mijn beredenering ten opzichte van iemand waarbij de eindafrekening plaatsvindt in bijvoorbeeld maart. Die is de pineut dankzij die fantastische Rob Jetten.
Concreet: het verbruik in het 2e halfjaar van 2023 kan ik volledig wegstrepen tegen de opbrengst van het 2e halfjaar 2023 (wetende dat ik de opbrengst van het eerste halfjaar niet mee mag nemen)? Dan zou ik namelijk net uitkomen is de verwachting.
Voor mij geen addertjes? Tenzij ik een electrische auto zou nemen, maar die komt er niet.
.
De manier waarop je je inschatting maakt is mijn inziens correct.henidde schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:42:
[...]
Opwek 2022
Januari t/m juni: ongeveer 3500 kWh
Juli t/m december: ongeveer 3000 kWh
Onlangs airco's laten installeren dus ik verwacht in 2023 aanzienlijk meer te verbruiken.
Ik verwacht met de opbrengst Q1+Q2 (3500 kWh) 2023 het verbruik te kunnen dekken en met de opbrengst Q3+Q4 (3000 kWh) het tweede deel van 2023 te kunnen dekken.
Echter, heb ik geen zin in fratsen dat ik bijvoorbeeld in Q3 en Q4 het volledige niet met elkaar zou kunnen salderen. Doordat mijn eindafrekening precies halverwege het jaar is, kan ik de koude maanden aan het begin van het jaar en de koude maanden aan het einde van het jaar met elkaar wegstrepen. Althans, zo is mijn beredenering ten opzichte van iemand waarbij de eindafrekening plaatsvindt in bijvoorbeeld maart. Die is de pineut dankzij die fantastische Rob Jetten.
Concreet: het verbruik in het 2e halfjaar van 2023 kan ik volledig wegstrepen tegen de opbrengst van het 2e halfjaar 2023 (wetende dat ik de opbrengst van het eerste halfjaar niet mee mag nemen)? Dan zou ik namelijk net uitkomen is de verwachting.
Voor mij geen addertjes? Tenzij ik een electrische auto zou nemen, maar die komt er niet.
In mijn geval een gelukkige toevalstreffer. De investeringen de afgelopen jaren zouden zich uitgerekend vanaf 2023 terug moeten gaan verdienen..Michiel1978 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:45:
[...]
De manier waarop je je inschatting maakt is mijn inziens correct.
Desondanks kan ik me hier kwaad om maken. De hele incentive om te gaan verduurzamen kan hiermee wegvallen. Waar is men in vredesnaam mee bezig? Het kan toch niet zo zijn dat mensen die verzuurzamen, met wat voor doel dan ook (portemonnee of mileu), er uiteindelijk slechter van worden ten opzichte van iemand die niks kan of doet?
Ondertussen wel een beroep doen op de burger die de 2x 190 euro kan missen, om deze te doneren aan een goed doel. Ik doe helemaal niks meer. Trek mijn eigen lijn wel want ik heb het idee dat dit beter is voor mijn portemonnee en het milieu. Iemand die goed bedoeld de 2x 190 euro heeft gedoneerd
kan dit achteraf misschien keihard nodig hebben ondanks de verduurzaming van zijn of haar huis.
Ik vraag me ook af hoeveel mensen van deze addertjes af weten en later onverwacht voor verrassingen komen te staan. Je moet het maar net weten/lezen..
[ Voor 6% gewijzigd door henidde op 28-12-2022 09:59 ]
.
Oplossing 1 is op het verbruik letten, maar, wat is verder handig om te doen? Zonnepanelen in deze situatie nu geen optie.
De tarieven zijn nu enorm hoog. BIj Budget Energie is er een kWh-tarief van 0,63 en 0,53 maar die tarieven wijzigen maandelijks. "tot en met" 2900kWh maken die tarieven niets uit, maar daarboven wel. Echter weet ik niet wat de tarieven zijn ergens in 2023, en dan nog het probleem, bij overstappen vervallen alle resterende kWh's die niet verbruikt zijn van 1 januari t/m opzegdatum. Dus onder de streep nog steeds duur uit.
Wat raden jullie aan?
Ik snap wat je zegt, maar wat nuancering is wel op zijn plaats.henidde schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:54:
[...]
In mijn geval een gelukkige toevalstreffer. De investeringen de afgelopen jaren zouden zich uitgerekend vanaf 2023 terug moeten gaan verdienen..
Desondanks kan ik me hier kwaad om maken. De hele incentive om te gaan verduurzamen kan hiermee wegvallen. Waar is men in vredesnaam mee bezig? Het kan toch niet zo zijn dat mensen die verzuurzamen, met wat voor doel dan ook (portemonnee of mileu), er uiteindelijk slechter van worden ten opzichte van iemand die niks kan of doet?
Ondertussen wel een beroep doen op de burger die de 2x 190 euro kan missen, om deze te doneren aan een goed doel. Ik doe helemaal niks meer. Trek mijn eigen lijn wel want ik heb het idee dat dit beter is voor mijn portemonnee en het milieu. Iemand die goed bedoeld de 2x 190 euro heeft gedoneerd
kan dit achteraf misschien keihard nodig hebben ondanks de verduurzaming van zijn of haar huis.
Ik vraag me ook af hoeveel mensen van deze addertjes af weten en later onverwacht voor verrassingen komen te staan. Je moet het maar net weten/lezen..
Verduurzaming is nog steeds niks mis mee, isoleren is altijd goed. Zelfs een slechte uitgangspositie (saldering die niet lekker gaat in 2023) met zonnepanelen is beter dan geen zonnepanelen. En het is ook niet zo alsof iemand die de €190 gedoneerd heeft er plots dit jaar duizenden euro's op achteruit gaat en de schulden in gaat.
Zou jij die laatste zin van mijn quote kunnen uitleggen? Je krijgt toch sowieso 2900 kWh gecompenseerd...Processorkoeler schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:01:
Die krijgt dus slechts tot 2900kWh gecompenseerd (als zij heel 2023 blijft zitten bij één aanbieder).
Ah, het antwoord al gevonden.Processorkoeler schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:01:
Echter weet ik niet wat de tarieven zijn ergens in 2023, en dan nog het probleem, bij overstappen vervallen alle resterende kWh's die niet verbruikt zijn van 1 januari t/m opzegdatum. Dus onder de streep nog steeds duur uit.
Maar aangezien je moeder veel meer verbruikt dan het plafond, zal zij niet snel iets van dat plafond mislopen volgens mij, het lijkt me sterk dat er "resterende kWh's die niet verbruikt zijn van 1 januari t/m opzegdatum" zijn. Volgens mij kan ze gewoon zonder zorgen over het plafond op elk moment van het jaar overstappen. Maar om dit met meer zekerheid te weten zou je eens haar maandverbruik (van alle 12 maanden) moeten noteren hier, dan zoek ik voor je uit of er momenten zijn waarop ze niet moet overstappen dit jaar.
En van wanneer haar contractdatum nu is, is ook handig om te weten. En wat haar kWh-prijs is van het huidige contract.
[ Voor 48% gewijzigd door Michiel1978 op 28-12-2022 10:20 ]
Ik heb een energie contract wat ingaat per 1 november.. hoop elektra verstookt met verwarming met de gedacht dat ik dat met de zomer van 2023 wel weer compenseer.
Maar als ze per 1-1-2023 de teller op 0 zetten qua saldering icm prijsplafond, dan moet ik over de maanden november en december de volle mep betalen @ 80cent per kwh..
Kan ik niet beter medio juli een nieuw contract afsluiten? dan heb ik het een beetje 50/50.. Of vragen of mijn huidige energieleverancier mijn contractsdatum wilt veranderen?
Ik lees ook afzien van het prijsplafond (wat ik ook prima vind), als ik daarmee geen gedoe krijg met salderen.. En dan betaal ik maar 3 euro voor een kuub gas, met een jaargebruik van nog geen 200m3 is dat prima te overzien..
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
Uiteraard was ik aan het charcheren. Het gaat mij ook meer op de wijze waarop. Neemt niet weg dat het erg dubbel is wat hier allemaal gebeurd.Michiel1978 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:03:
[...]
Ik snap wat je zegt, maar wat nuancering is wel op zijn plaats.
Verduurzaming is nog steeds niks mis mee, isoleren is altijd goed. Zelfs een slechte uitgangspositie (saldering die niet lekker gaat in 2023) met zonnepanelen is beter dan geen zonnepanelen. En het is ook niet zo alsof iemand die de €190 gedoneerd heeft er plots dit jaar duizenden euro's op achteruit gaat en de schulden in gaat.
.
Mijn cynische inschatting? De traditionele leveranciers zoveel mogelijk steunen op een dusdanige manier dat Brussel niet kan gaan zeuren dat er sprake is van staatssteun. Dat sommige consumenten daar wat aan hebben is mooi meegenomen, maar verder bijzaak.henidde schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:54:
Waar is men in vredesnaam mee bezig?
Er is bij mijn weten nog nergens een casus op dit forum waar iemand afziet van het prijsplafond en waar duidelijk is welke consequenties dit heeft. Het is namelijk - volgens mij - helemaal niet gezegd of geïmpliceerd dat afzien van het prijsplafond betekent dat je niet valt onder de regeling dat je vanaf januari je overschot kwijt bent (cq verrekend wordt tegen ongunstig tarief).AMDFreak schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:11:
Ik lees ook afzien van het prijsplafond (wat ik ook prima vind), als ik daarmee geen gedoe krijg met salderen..
[ Voor 99% gewijzigd door Ugchel op 28-12-2022 10:40 ]