https://docs.google.com/s...5ClduQE_T3_XU8/edit#gid=0Livio_Livius schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:47:
Heeft iemand een excel van volume plafond per dag voor 2023?
Uit het day ahead topic gevist, komt geloof ik bij Frank Energie vandaan.
https://docs.google.com/s...5ClduQE_T3_XU8/edit#gid=0Livio_Livius schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:47:
Heeft iemand een excel van volume plafond per dag voor 2023?
Thksanboni schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:26:
[...]
https://docs.google.com/s...5ClduQE_T3_XU8/edit#gid=0
Uit het day ahead topic gevist, komt geloof ik bij Frank Energie vandaan.
Ik wou net zeggen, bijna iedereen zit inmiddels rond de 80 cent toch? Dan wel met ingang van 1 januari.Kaaschef schreef op maandag 19 december 2022 @ 23:06:
[Afbeelding]
Volgens mij klopt er weinig van dit artikel. Zie bv deze grafiek [Afbeelding]
De stroomprijs incl. Belastingen was altijd rond de 22 cent . Waarschijnlijk bedoelen ze dus de kale prijs echter is het prijsplafond bepaald op 40 cent all in?
[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 20-12-2022 07:01 ]
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Sorry maar met de mensen die van €200 naar €800 per maand zijn gegaan moet je echt geen medelijden hebben. Laten we medelijden hebben met de mensen die in de afgelopen jaren al hun geld in verduurzaming hebben gestoken in plaats van vakanties en een nieuw auto.Michiel1978 schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:42:
Sorry, maar met deze mensen moet je echt geen medelijden hebben...laten we medelijden hebben met de mensen die in 2022 van €200 per maand naar €800 per maand zijn gegaan en in 2023 naar €400 per maand gaan. Niet met de mensen die in 2022 plots €380 ontvangen, en in 2023 plots €200 moeten betalen, kom op zeg!
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Nee, €0,681/€618 per kWhJDx schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 06:57:
Ik wou net zeggen, bijna iedereen zit inmiddels rond de 80 cent toch? Dan wel met ingang van 1 januari.
[ Voor 3% gewijzigd door assje op 20-12-2022 10:37 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
En ik heb dat wel. Maar dat is een andere discussie.assje schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:36:
[...]
Sorry maar met de mensen die van €200 naar €800 per maand zijn gegaan moet je echt geen medelijden hebben. Laten we medelijden hebben met de mensen die in de afgelopen jaren al hun geld in verduurzaming hebben gestoken in plaats van vakanties en een nieuw auto.
Kom op zeg!
2600 * 0,14767 = €383,94WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:16:
Ben niet zo handig met al die rekentools maar stel ik blijf bij Budget Energie.
En mijn verbruik zou 3 maal zo hoog worden ( dus nog onder plafond ) wat zou ik dan gaan betalen
per maand ? Dus bij zeg 2600 Kwh & 1100m3 ? Denk...gok....€265 p/m
Dan zit jij goed!!!WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:16:
Ik heb een klein ( koop ) hoekappartement van 58m2. Bouwjaar 1958. Wel CV ( HR+ ) en dubbelglas.
Er stookt iemand onder mij en boven mij.
Geen zonnepanelen maar dat lijkt mij duidelijk.
Ben niet vaak thuis in de weekenden ben dan bij de vriendin.
Afgelopen jaarverbruik ; 872 Kwh & 346 m3 gas
Mijn 5 jarige contract bij NLE ( nu Budget Energie ) loopt af op 23-09-2023.
Heb nu niet echt het idee dat ik mij druk hoef te mken dankzij dat prijsplafond.
Zelfs als mijn verbruik zou verdrievoudigen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik betaalde meen ik €70 p/m aan voorschot. En ik kreeg me toch een bak geld terug.
En ook die 2x €190 nog seperaat gestort.
Ben niet zo handig met al die rekentools maar stel ik blijf bij Budget Energie.
En mijn verbruik zou 3 maal zo hoog worden ( dus nog onder plafond ) wat zou ik dan gaan betalen
per maand ? Dus bij zeg 2600 Kwh & 1100m3 ? Denk...gok....€265 p/m
Nou ik schrok van wat ik terugkreeg bij de jaarafrekening. En dan ook nog 2x €190 toe.De Eik schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:29:
[...]
Dan zit jij goed!!!
Begrijp alleen niet wat deze info bijdraagt binnen dit forum.
Dan zit jouw energiegebruik in het maken van kilometersWiLLoW_TieN schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:50:
[...]
Nou ik schrok van wat ik terugkreeg bij de jaarafrekening. En dan ook nog 2x €190 toe.
Ik heb de CV zelden hoger staan dan 19c. Ik douche niet lang. Heb geen vriezer. Geen wasdroger.
Draai wel eens een wasje. Koelkast ( inbouw ) is niet de 'jongste'.
En afgelopen jaar was ik eigenlijk alleen in mijn appartement van Maandagmiddag ( na het werk ) tot Donderdagochtend ( voor mijn werk ). Ik werk op Vrijdag 'thuis' bij mijn vriendin. En rij bij haar meestal weg op Maandagochtend om naar mijn werk te gaan. Wij LAT'en en wonen circa 135km bij elkaar vandaan.
We hebben afgelopen jaar misschien 4x een weekend door gebracht bij mij thuis.
Maar stel ik vertoef veel vaker ( bv 24/7 ) op mijn eigen 'stekkie' en dat verbruik zou DUS dan 3x toenemen. Dan was ik wel benieuwd wat ik zou gaan betalen....? En als dat DAN ( b.v ) €265 p/m wordt dan vind IK dat met nog geen €9 p/dag eigenlijk nog wel meevallen....
Beetje cliche misschien maar b.v een roker of iemand die Starbucks niet kan vermijden of elke dag ergens betaald 'moet' parkeren geeft minimaal de helft van die €9 p/dag al uit aan dat soort 'dingen'....toch
135x2 x4 x11 = 11880km p/jaar* valt toch wel mee...de 12de maand is verlof ?De Eik schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:05:
[...]
Dan zit jouw energiegebruik in het maken van kilometers
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat zijn mijn zaken...toch en mijn benzine auto doet ruim geen 1 op 20.Proton_ schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:38:
@WiLLoW_TieN Auto 1 liter op 20 km, 10 kWh/liter, circa 6000 kWh per jaar dus.
Wat weer aangeeft dat een plafond zoals nu geïmplementeerd op lange termijn ondoelmatig is. Een elektrische auto komt op een kWh immers drie keer zo ver, dus bij energieschaarste wil je dat juist stimuleren.
Omdat jij in deze tijd een fijn contract hebt met lage prijzen betekent niet dat iedereen dat heeft..WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:50:
Beetje cliche misschien maar b.v een roker of iemand die Starbucks niet kan vermijden of elke dag ergens betaald 'moet' parkeren geeft minimaal de helft van die €9 p/dag al uit aan dat soort 'dingen'....toch
Ik ga hier niet eens inhoudelijk op reageren. En jij doet best wel wat aanamesGioStyle schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:49:
[...]
Omdat jij deze tijd een fijn contract hebt met lage prijzen betekent niet dat iedereen dat heeft..
Zo zie je maar dat sommige Tweakers af en toe totaal wereldvreemd zijn met 0,0 inlevingsvermogen.
Je stelt allerhande vragen aan ons over hoe het met "jouw zaken" zit als dit of als dat (het valt ook niet mee om wat getallen te vermenigvuldigen).WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:44:
[...]
Dat zijn mijn zaken...toch en mijn benzine auto doet ruim geen 1 op 20.
Eerder 1 op 15,5 op de lange baan bij 100km/h
[ Voor 98% gewijzigd door wjvh op 20-12-2022 14:07 ]
Oke bedankt voor de feedback. Ik ga dit topic verlaten.Michiel1978 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:05:
[...]
Je stelt allerhande vragen aan ons over hoe het met "jouw zaken" zit als dit of als dat (het valt ook niet mee om wat getallen te vermenigvuldigen).
Maar als er vervolgens op gereageerd wordt ben je gepikeerd dat men zich met "jouw zaken" bemoeit.
Een vreemde manier van communiceren heb jij.
Daar maak ik me geen zorgen om; met temperaturen zoals afgelopen week red ik het plafond voor de hele maand januari in 1 week en tot en met mijn jaarafrekening eind april is er voor het eind van januari ook wel doorheen. Maar dat geldt vast voor meer full-electric + EV huishoudensJDx schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:43:
Waar ik ook benieuwd naar ben is of het duidelijk zichtbaar gaat worden in de app per dag, maand of tot aan de dag van je eindfactuur wat je nog over hebt of dat je zelf moet gaan optellen.
Inderdaad, praktisch gezien moet er natuurlijk wel een verbruiksplafond zijn om fraude tegen te gaan of overmatige gebruikers niet te steunen (zoals voorheen bitcoinminen, weet nu geen goed voorbeeld).TAA schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:10:
[...]
Daar maak ik me geen zorgen om; met temperaturen zoals afgelopen week red ik het plafond voor de hele maand januari in 1 week en tot en met mijn jaarafrekening eind april is er voor het eind van januari ook wel doorheen. Maar dat geldt vast voor meer full-electric + EV huishoudens
[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 20-12-2022 18:20 ]
Volgens mij kun je beter bij je vriendin intrekken, ben je helemaal spekkoper.WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:50:
[...]
En afgelopen jaar was ik eigenlijk alleen in mijn appartement van Maandagmiddag ( na het werk ) tot Donderdagochtend ( voor mijn werk ). Ik werk op Vrijdag 'thuis' bij mijn vriendin. En rij bij haar meestal weg op Maandagochtend om naar mijn werk te gaan. Wij LAT'en en wonen circa 135km bij elkaar vandaan.
We hebben afgelopen jaar misschien 4x een weekend door gebracht bij mij thuis
dat zeg ik niet ik zeg dat dit alles en ook dit document voor de gemiddelde burger niet te overzien ishremijn schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:04:
[...]
Je vroeg wat het goede document is. Dat is dit document. Al die andere verhalen van de media, goedbedoelde antwoorden op dit forum zijn allemaal gebaseerd op dit document.
De rekentool van RTL is gebaseerd op tabel 2 uit dit document, dus als je wat wilt aanhouden is die rekentool zeker een goede basis.
Zonneplan is hier wel mee bezig zo te zien:JDx schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:43:
Waar ik ook benieuwd naar ben is of het duidelijk zichtbaar gaat worden in de app per dag, maand of tot aan de dag van je eindfactuur wat je nog over hebt of dat je zelf moet gaan optellen.
Mooi hopelijk verrekenen ze dat ook meteen met je opbrengst van zonnepanelen in maart (en eventueel februari als ze gunstig liggen), als je die hebt tenminste. Dat je dat "tegoed" ook nog weer ziet oplopen.jojost1 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:51:
[...]
Zonneplan is hier wel mee bezig zo te zien:
Via Twitter: ”@DavidvanSwoll @PieterOmtzigt Dat laatste. Je mag in de eerste drie maanden van het jaar dan 887 kWh stroom en 568 m³ gas verbruiken om onder het plafond te blijven en in de resterende negen maanden dus 2013 kWh en 632 m³. Bij ons zie je straks overigens in de app precies hoeveel je per maand 'tegoed' hebt.”
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Gelukkig, ik was al bang dat het niet door ging en als het door ging, wanneer dan? Maar nu weet ik het, thanks.Van der Berg schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 23:53:
Ik kreeg vandaag het mailtje van Budget Energie met daarin definitief per 1 januari 2023 het prijsplafond ingaat.
Het is een plafond, geen target.JDx schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:43:
Met die idioot hoge tarieven boven het plafond die door de overheid weer teruggehaald wordt met extra belasting op overwinsten, is het voor de gewone burger wel degelijk een target.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Dat is toch ook de bedoeling? Nederland MOET minder gas gebruiken. Zie dit als rantsoenering in oorlogstijd.mv_ak schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:05:
[...]
Met die idioot hoge tarieven boven het plafond die door de overheid weer teruggehaald wordt met extra belasting op overwinsten, is het voor de gewone burger wel degelijk een target.
Bij mij nu ook zie ik. Waar ik de afgelopen maanden met 200 euro per maand (vast contract) aardig leek uit te komen, hebben ze het inclusief prijsplafond op 243 euro per maand gezet. Lijkt dus nog niet helemaal goed te gaanAgent47 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:09:
In m'n Greenchoice app hebben ze mijn termijnbedrag wel naar beneden gehaald vanwege het prijsplafond zie ik al.
Oh ik ging van 425 naar 208LukeS schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:47:
[...]
Bij mij nu ook zie ik. Waar ik de afgelopen maanden met 200 euro per maand (vast contract) aardig leek uit te komen, hebben ze het inclusief prijsplafond op 243 euro per maand gezet. Lijkt dus nog niet helemaal goed te gaan
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Hoewel voor mij nog steeds veel te hoog, je zou het zelf wat naar beneden bij kunnen stellen, heb jij die ruimte nu niet?LukeS schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:47:
Bij mij nu ook zie ik. Waar ik de afgelopen maanden met 200 euro per maand (vast contract) aardig leek uit te komen, hebben ze het inclusief prijsplafond op 243 euro per maand gezet. Lijkt dus nog niet helemaal goed te gaan
Testing, one, two ...
Net een mail van Essent gehad. Binnenkort kan ik het nieuwe advies zien. Zit nu nog in een vast contract maar ze waarschuwen wel dat er wat wijzigingen ( lees duurder) komen door aanpassingen in de belastingen.LukeS schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:47:
[...]
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Jawel hoor, dat ga ik nu ook doen, maar het is wel een beetje vreemd.hardware-lover schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:57:
[...]
Hoewel voor mij nog steeds veel te hoog, je zou het zelf wat naar beneden bij kunnen stellen, heb jij die ruimte nu niet?
Is dat niet voornamelijk de hogere prijs die je in het komende jaar gaat betalen door btw en belasting (en vermindering) die teruggaan naar het oude niveau?LukeS schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:47:
[...]
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
[ Voor 21% gewijzigd door JDx op 21-12-2022 16:21 ]
[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 21-12-2022 16:41 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
[ Voor 3% gewijzigd door Ep Woody op 22-12-2022 09:11 ]
Je gaat per dag je verbruik boven het plafond voor die dag het markttarief voor die dag betalen.Orion84 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:32:
Ok, dus we hebben straks een deel budget tot aan de jaarafrekening (half juli voor mij) en een budget na de jaarafrekening tot eind 2023. Verbruik binnen dat budget wordt afgerekend tegen de gereduceerde tarieven. Dat deel is vrij helder en simpel in de gaten te houden.
Maar welk tarief betaal je vervolgens over verbruik dat buiten het budget valt?
Het tarief dat geldt op de dag dat de jaarafrekening wordt opgemaakt? Het tarief / de tarieven die gelden vanaf het moment dat je het budget overschrijdt? Of wordt er dan alsnog teruggegrepen naar het budget per dag of per maand en wordt de totale overschrijding daar op een of andere manier over uitgesmeerd en afgerekend tegen het tarief van die dag/maand?
(even uitgaande van een regulier, variabel contract dat bijvoorbeeld elk kwartaal nieuwe tarieven krijgt)
[ Voor 11% gewijzigd door beschuitfluiter op 22-12-2022 09:26 ]
¯\_(ツ)_/¯
Zal toch wel los lopen ; JDx in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6"JDx schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:21:
Het wordt wel spannend, als ze hem zelf gaan verhogen, dan kan ik geen boodschappen meer doen
Betaal nu 88 euro met 8 zonnepanelen en gebruik zoveel mogelijk de airco om te verwarmen.
oh wacht het minimumloon stijgt ook 150 euro ofzo in januari, komt wel goed denk ik dan
nmks per dagbeschuitfluiter schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:10:
[...]
Je gaat per dag je verbruik boven het plafond voor die dag het markttarief voor die dag betalen.
Alles is per dag
Dat krijg je wanneer je de markt beleid laat maken, dan gaan die zich indekken tegen marktrisicos op kosten van de klant
Ik begreep dat Ronald van Lee van GroenLinks een toevoeging aan deze regeling wil afdwingen om het voor mensen met zonnepanelen (en warmtepomp) niet zo kan zijn dat die zwaar de pineut worden door deze regeling. Dat breekt alle motivatie voor die manier van wonen en verwarmen af natuurlijk.
Waar link je naar? Wat is je punt? Wat voegt dit toe? En je zou dit topic toch verlaten?WiLLoW_TieN schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:14:
[...]
Zal toch wel los lopen ; JDx in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6"
[ Voor 20% gewijzigd door JDx op 22-12-2022 09:23 ]
Het gaat juist niet per dag, maar gemiddeld over de periode. Zie hoofdstuk 3 https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2022-34154.htmlbeschuitfluiter schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:10:
[...]
Je gaat per dag je verbruik boven het plafond voor die dag het markttarief voor die dag betalen.
Alles is per dag
Bron?Ik begreep dat Ronald van Lee van GroenLinks een toevoeging aan deze regeling wil afdwingen om het voor mensen met zonnepanelen (en warmtepomp) niet zo kan zijn dat die zwaar de pineut worden door deze regeling. Dat breekt alle motivatie voor die manier van wonen en verwarmen af natuurlijk.
https://solarmagazine.nl/...mogelijk-toch-nadelig-uitEp Woody schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:23:
[...]
Het gaat juist niet per dag, maar gemiddeld over de periode. Zie hoofdstuk 3 https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2022-34154.html
De berekening van de hoogte van het plafond gaat inderdaad per dag, maar dat is puur praktisch om overstappen gedurende het jaar/maand op een eerlijke manier mogelijk te maken.
[...]
Bron?
¯\_(ツ)_/¯
Bron met bericht over GroenLinks standpunt waar je naar vroeg
¯\_(ツ)_/¯
Tom van der Lee is door minister Jetten het bos ingestuurd.beschuitfluiter schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:10:
[...]
Alles is per dag
Dat krijg je wanneer je de markt beleid laat maken, dan gaan die zich indekken tegen marktrisicos op kosten van de klant
Ik begreep dat Tom van der Lee van GroenLinks een toevoeging aan deze regeling wil afdwingen om het voor mensen met zonnepanelen (en warmtepomp) niet zo kan zijn dat die zwaar de pineut worden door deze regeling. Dat breekt alle motivatie voor die manier van wonen en verwarmen af natuurlijk.
BronMinister Jetten:
Even testen of ik de vraag goed heb begrepen, want de heer Van der Lee probeert nu volgens mij een brug te slaan tussen mij en de heer Erkens. Eigenlijk is de vraag dus of ik in de rapportage aan het eind van het eerste kwartaal inzicht kan geven in mogelijke excessen die we op dat moment zien bij de toepassing van het prijsplafond, zodat we op basis daarvan eventueel kunnen beoordelen of er nog aanvullende maatregelen nodig zijn?
De voorzitter:
Ik zie de heer Van der Lee knikken.
De heer Van der Lee (GroenLinks):
Ja, in algemene zin en zeker ook specifiek op het punt van de knipproblematiek.
Minister Jetten:
Ik zal proberen om daar in de rapportage aan het eind van het eerste kwartaal zo goed mogelijk inzicht in te geven. Dan hoop ik dat ik daarmee zowel de heer Van der Lee als de heer Erkens iets geruster kan stellen.
Hoofdstuk 3 gaat over de vergoeding voor energieleverancier voor al zijn aansluitingen.Ep Woody schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:23:
[...]
Het gaat juist niet per dag, maar gemiddeld over de periode. Zie hoofdstuk 3 https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2022-34154.html
[...]
Als je jaarnota op 1 feb valt dan is het plafond voor de periode ervoor precies die van januari en dus 339 kWh.Ep Woody schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:56:
Er wordt gekeken hoeveel kWh er netto in januari is afgenomen en terug geleverd. Netto 500 kWh.
Kareem Abdul-Jabbar
Bedankt voor de link. Hieruit blijkt inderdaad dat de leverancier het overschot aan kWh uit 2022 contant afrekent op 31 december 2022 tegen het teruglevertarief.Lowlands schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:39:
Mogelijk begrijp ik het niet goed maar ik denk dat deze regeling mij veel geld gaat kosten.
Vast contract, jaar loopt tot 1 juli.
Vanaf half juni dit jaar zonnepanelen. Overschot gebruiken we om te verwarmen met airco.
Stand nu vanaf 1 juli (nieuwe leverancier vanaf die datum): nettoverbruik -1156kwh.
Normaal zou ik dit gewoon meenemen naar volgend jaar. Stoken in de wintermaanden die nog komen dus.
Ik lees nu bij Greenchoice deze uitleg:
https://www.greenchoice.n...ce/prijsplafond/salderen/
Dat betekent dus volgens mij dat ik voor het grote overschot een minimale vergoeding krijg.
En dat ik dus maar mag hopen dat ik in de periode tot 1 juli volgend jaar evenveel opwek dan ik verbruik anders moet ik voor het overige deel gewoon betalen. Dat laatste gaat gebeuren denk ik want de komende maanden normaal nog (ook) verwarmen met airco.
Zonder plafond was dit alles tegen elkaar weggestreept.
Helemaal zuur omdat ons tarief nauwelijks boven het plafond ligt.
Begrijp ik het verkeerd of gaat ons dit veel geld kosten?
Deze leverancier houdt zich dus niet aan de wet jaarlijks salderen binnen jaar contract en denk tussen de regels door te kunnen pissen in eigen belang.Lowlands schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:39:
Mogelijk begrijp ik het niet goed maar ik denk dat deze regeling mij veel geld gaat kosten.
Vanaf half juni dit jaar zonnepanelen. Overschot gebruiken we om te verwarmen met airco.
Stand nu vanaf 1 juli (nieuwe leverancier vanaf die datum): nettoverbruik -1156kwh.
Normaal zou ik dit gewoon meenemen naar volgend jaar. Stoken in de wintermaanden die nog komen dus.
Dat betekent dus volgens mij dat ik voor het grote overschot een minimale vergoeding krijg.
En dat ik dus maar mag hopen dat ik in de periode tot 1 juli volgend jaar evenveel opwek dan ik verbruik anders moet ik voor het overige deel gewoon betalen. Dat laatste gaat gebeuren denk ik want de komende maanden normaal nog (ook) verwarmen met airco.
[ Voor 29% gewijzigd door bgrr op 22-12-2022 23:00 ]
[ Voor 18% gewijzigd door Maxwp op 22-12-2022 23:07 ]
Zo begrijp ik dat inderdaad. Niet heel vreemd, er werd op dit forum al veel gesproken over deze mogelijkheid in de regeling van het prijsplafond.Maxwp schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:06:
dus als je 1 july 2022 tot 1 julky 2023 een variable contract hebt
dan word de stroom die je opwerkt gesaldeerd van 1 july 2022 t/m 31 dec 2022 en daarna van 1 jan 2023 tot 1 july 2023.
in plaats van voorheen op de jaar afrekening van 1july over de voorgaande 12 maanden
correct?
Klopt, maar bij 1 juli is dat niet zo'n ramp. Dat is, afgezien van 1 januari, zo'n beetje de beste datum die je kunt hebben aangezien je ongeveer evenveel voor en na 1 juli opwekt (en verbruikt).Maxwp schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:06:
dus als je 1 july 2022 tot 1 julky 2023 een variable contract hebt
dan word de stroom die je opwerkt gesaldeerd van 1 july 2022 t/m 31 dec 2022 en daarna van 1 jan 2023 tot 1 july 2023.
in plaats van voorheen op de jaar afrekening van 1july over de voorgaande 12 maanden
correct?
Kareem Abdul-Jabbar
Op andere pagina:Wek je op een zonnige zomerdag meer op dan je verbruikt? Dan mag je het overschot terugleveren en aftrekken van je jaarverbruik. Salderen noemen we dat. Het prijsplafond geldt alleen voor het stroomverbruik dat overblijft na saldering.
Als ik het zo lees wordt er dus gesaldeerd per contractjaar zoals het hoort. Mocht je dan alsnog moeten bijbetalen, dan worden de tarieven bepaald volgens de regels van het prijsplafond van kalenderjaar 2023.Voorwaarden van de salderingsregeling
Er zijn wel een paar spelregels om rekening mee te houden.
Salderen gebeurt per contractjaar. Niet per kalenderjaar.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Copy uit het energie kroegtopic:banaliteit schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:27:
Bij vandebron komt het denk ik wel goed met salderen. Er staat hier letterlijk:
[...]
Op andere pagina:
[...]
Als ik het zo lees wordt er dus gesaldeerd per contractjaar zoals het hoort. Mocht je dan alsnog moeten bijbetalen, dan worden de tarieven bepaald volgens de regels van het prijsplafond van kalenderjaar 2023.
Dat hangt er maar van af, want ze zeggen daar ook dat het wel kan zijn dat het in perioden wordt verdeeld en het is maar de vraag wat ze daar precies mee bedoelen.Flipmo schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:36:
[...]
Vandebron
Dat klopt inderdaad. Alleen kan het zijn dat het wel in perioden wordt verdeeld omdat de tarieven verschillen gedurende dat afrekening jaar.
Zoals ik het begrijp word het wel gewoon over je contractjaar gesaldeerd.
Kareem Abdul-Jabbar
Dat probeerde ik in mijn vorige bericht dus uiteen te zetten. Het lijkt alsof er op twee verschillende manieren gesaldeerd moet gaan worden. Aan de ene kant voor de energieleverancier die moet salderen voor de eindafrekening en dat moet van de geschillencommissie/Jetten/... over een jaar. Aan de andere kant voor het prijsplafond wordt er alleen binnen 2023 gesaldeerd.Wolly schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:09:
[...]
Zo begrijp ik dat inderdaad. Niet heel vreemd, er werd op dit forum al veel gesproken over deze mogelijkheid in de regeling van het prijsplafond.
Houten ZZW 2755 NNW 3050 Growatt 3600 dakhelling 45
Waarom ben je specifiek januari aan het berekenen en niet de periode januari-april (wanneer je contract afloopt)?rambocus schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:45:
Heb net gebeld met Vattenfall en wellicht voor sommige een herhaling van zetten.
Mijn variabel contract loopt van 1 mei tot 1 mei. Schat dat 31 december een overschot op mijn zonnepanelen ca 800kwh is.
De slimme meters worden op 31 december uitgelezen en word de tussenstand opgemaakt. Het overschot wat je dan nog hebt ( bij mij dus ca 800 kwh) wordt verrekend tegen de terugleververgoeding van € 0,168.![]()
Die 800 kwh.zou normaliter voldoende zijn om mijn verbruik in jan en febr af te dekken
Van 1 januari tot 1 mei wordt per maand gekeken wat je hebt opgewekt en wat je mag gebruiken in het prijsplafond. Hetgeen wat je hebt opgewekt ( mits je de opgewekte stroom uiteraard al niet gelijk die dag verbruikt) die maand wordt opgeteld bij de Kwh in dat plafond. Het meerdere verbruik daarboven gaat het hogere tarief gelden.
Mijn maand verbruik Jan 2022 was ca 470 en zal in dec 2022 ca 505 bedragen
Als ik dit doorzet naar januari 2023 zal mijn meerverbruik incl geschatte teruglevering ( ga even uit van de opbrengst per maand in 2022) ca 500-340=160 Kwh zijn.
De e-kosten in jan 2023 zullen dan zijn :
Hoog tarief 160 x € 0,836 = 133,76
Laag tarief 340 x € 0,40 =136
Totaal € 269.
[ Voor 5% gewijzigd door Michiel1978 op 23-12-2022 09:55 ]
[ Voor 0% gewijzigd door ArthurMorgan op 23-12-2022 09:52 . Reden: "de" toegevoegd ]
Zijn er consumenten zonder overheid? hoe doe je daar aan mee?ArthurMorgan schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:49:
Er moet echt een mogelijkheid komen om niet mee te doen aal het prijsplafond. Op deze wijze betalen consumenten met zonnepanelen en overheid gewoon extra en zijn de enigen die er profijt van hebben de energiebedrijven.
Het idee is om consumenten te helpen, niet om bedrijven een extra winst te geven.
Ik doe niet mee aan het prijsplafond :-PArthurMorgan schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:49:
Er moet echt een mogelijkheid komen om niet mee te doen aal het prijsplafond. Op deze wijze betalen consumenten met zonnepanelen en de overheid gewoon extra en zijn de enigen die er profijt van hebben de energiebedrijven.
Het idee is om consumenten te helpen, niet om bedrijven een extra winst te geven.
Het stuk vanuit het perspectief van consumenten, zeker! Dat er nog steeds bijzonder veel onduidelijkheid is over de daadwerkelijke impact op de consument is tragisch en de communicatie daarover is twijfelachtig, zeker in het geval van salderen.ArthurMorgan schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:49:
Op deze wijze betalen consumenten met zonnepanelen en de overheid gewoon extra en zijn de enigen die er profijt van hebben de energiebedrijven.
Ik mis even hoe dat rijmt met de informatie van Vattenfall op hun website:rambocus schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:45:
Heb net gebeld met Vattenfall en wellicht voor sommige een herhaling van zetten.
Mijn variabel contract loopt van 1 mei tot 1 mei. Schat dat 31 december een overschot op mijn zonnepanelen ca 800kwh is.
De slimme meters worden op 31 december uitgelezen en word de tussenstand opgemaakt. Het overschot wat je dan nog hebt ( bij mij dus ca 800 kwh) wordt verrekend tegen de terugleververgoeding van € 0,168.![]()
Die 800 kwh.zou normaliter voldoende zijn om mijn verbruik in jan en febr af te dekken
Van 1 januari tot 1 mei wordt per maand gekeken wat je hebt opgewekt en wat je mag gebruiken in het prijsplafond. Hetgeen wat je hebt opgewekt ( mits je de opgewekte stroom uiteraard al niet gelijk die dag verbruikt) die maand wordt opgeteld bij de Kwh in dat plafond. Het meerdere verbruik daarboven gaat het hogere tarief gelden.
Goed nieuws voor zonnepanelenbezitters
Prijsplafond geldt ná toepassing salderingsregeling
Heb je zonnepanelen, dan is er goed nieuws: het prijsplafond voor de energierekening geldt in 2023 ná toepassing van de salderingsregeling. En daarmee dus over je netto verbruik.
Bijvoorbeeld:
Heb je een hybride warmtepomp laten plaatsen, lever je 2.000 kWh terug en neem je 4.000 kWh af, dan is je netto afname 2.000 kWh. Dit valt daarmee volledig onder het prijsplafond. Zonder deze nieuwe regeling zou je met een afname van 4000 kWh 1100 boven het prijsplafond van 2900 kWh zitten.
Februari had ik ook bij kunnen betrekken ( omdat ik dan ook meer verbruik maar ik vond 1 maand voldoende als voorbeeld). Vanaf maart heb ik normaliter ( uitzonderingen bevestigen de regel) een overschot aan opbrengst van de panelenMichiel1978 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:49:
[...]
Waarom ben je specifiek januari aan het berekenen en niet de periode januari-april (wanneer je contract afloopt)?
Wat je volgens mij moet weten is:
Je netto-verbruik in jan+feb+mrt+apr (verbruik minus opbrengst zonnepanelen).
Over die hele periode dus, daarmee kun je uitrekenen wat je "verlies" is.
Als Vattenfall gaat salderen over (in jouw geval) de periode van 1 mei tot en met 31 december 2022 dan passen ze de salderingsregeling niet goed toe. Zij zijn verplicht, op het moment dat ze een jaarfactuur sturen in mei, te salderen over de periode mei 2022 tot mei 2023rambocus schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:45:
Mijn maand verbruik Jan 2022 was ca 470 en zal in dec 2022 ca 505 bedragen
Als ik dit doorzet naar januari 2023 zal mijn meerverbruik incl geschatte teruglevering ( ga even uit van de opbrengst per maand in 2022) ca 500-340=160 Kwh zijn.
De e-kosten in jan 2023 zullen dan zijn :
Hoog tarief 160 x € 0,836 = 133,76
Laag tarief 340 x € 0,40 =136
Totaal € 269.
En dat overschot van april mag je wel voor januari gebruiken. Daarom moet je dus enkel het totaal van jan+feb+mrt+apr gebruiken om je berekening te maken.rambocus schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:06:
[...]
Februari had ik ook bij kunnen betrekken ( omdat ik dan ook meer verbruik maar ik vond 1 maand voldoende als voorbeeld). Vanaf maart heb ik normaliter ( uitzonderingen bevestigen de regel) een overschot aan opbrengst van de panelen
klopt dat missen van info zei ik ook tegen de medewerker aan de telefoon en die zou dit aankaarten ( overigens wist hij in eerste instantie het antwoord niet op mijn vraag ook niet heb ik 10 min in de wacht gestaan)Napo schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:01:
[...]
Ik mis even hoe dat rijmt met de informatie van Vattenfall op hun website:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door rambocus op 23-12-2022 10:10 ]
dat zou mooi zijn maar dat hij heeft hij mij niet verteld .Michiel1978 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:09:
[...]
En dat overschot van april mag je wel voor januari gebruiken. Daarom moet je dus enkel het totaal van jan+feb+mrt+apr gebruiken om je berekening te maken.
[ Voor 16% gewijzigd door rambocus op 23-12-2022 10:33 ]
Die verplichting, staat die ergens?Kalentum schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:08:
[...]
Als Vattenfall gaat salderen over (in jouw geval) de periode van 1 mei tot en met 31 december 2022 dan passen ze de salderingsregeling niet goed toe. Zij zijn verplicht, op het moment dat ze een jaarfactuur sturen in mei, te salderen over de periode mei 2022 tot mei 2023
Artikel 31c Elektriciteitswet 1998Wolly schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:14:
[...]
Die verplichting, staat die ergens?
Want we zien nu dat de bedrijven de regeling zo interpreteren hoe hun het beste uitkomt.
NA salderen in 2023, dat is gecommuniceerd.Kalentum schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:16:
[...]
Artikel 31c Elektriciteitswet 1998
Ik heb niet anders gelezen dan dat het prijsplafond NA salderen wordt toegepast.
https://www.rijksoverheid...prijzen-kleine-gebruikersHet volume elektriciteitsverbruik dat onder het prijsplafond valt, wordt berekend
na saldering. Dit betekent dat huishoudens die zelf zonnepanelen hebben
waarmee zij elektriciteit opwekken en invoeden in het net en waardoor zij mogen
salderen, alleen voor de afgenomen elektriciteit van het net na saldering onder
het prijsplafond vallen. De jaarrekening en de bijbehorende factuur beslaan niet
altijd de periode van 1 januari tot en met 31 december, maar kunnen bijvoorbeeld
ook een andere periode zoals van 1 april in het voorafgaande jaar tot 31 maart in
het volgende jaar beslaan. Dat is afhankelijk van de datum waarop het contract
met de leverancier in werking is getreden. Benadrukt wordt dat het prijsplafond
echter alleen geldt tijdens het jaar 2023.
[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 23-12-2022 10:24 ]
Hoe kunnen ze dat mededelen als Jetten zo traag is?Wolly schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:24:
[...]
NA salderen in 2023, dat is gecommuniceerd.
[...]
https://www.rijksoverheid...prijzen-kleine-gebruikers
Al ben ik wel verbaasd dat ze toch het tegoed per 31-12-2022 uitkeren tegen het terugleveringstarief en dat dat nu pas, één week voor de ingangsdatum, aan de klanten wordt 'meegedeeld' via een webpagina.
Je zou toch mogen verwachten dat mensen fatsoenlijk op de hoogte worden gebracht van zo'n ingrijpend effect.
Heb je bijvoorbeeld 2000 kWh over uit 2022 die je in jan/feb/maart wilde salderen dan ga je voor >1000 euro het schip in.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
@Ep Woody ik heb bovenstaande vraag ook maar even via Twitter aan Essent gesteld:Orion84 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:32:
Ok, dus we hebben straks een deel budget tot aan de jaarafrekening (half juli voor mij) en een budget na de jaarafrekening tot eind 2023. Verbruik binnen dat budget wordt afgerekend tegen de gereduceerde tarieven. Dat deel is vrij helder en simpel in de gaten te houden.
Maar welk tarief betaal je vervolgens over verbruik dat buiten het budget valt?
Het tarief dat geldt op de dag dat de jaarafrekening wordt opgemaakt? Het tarief / de tarieven die gelden vanaf het moment dat je het budget overschrijdt? Of wordt er dan alsnog teruggegrepen naar het budget per dag of per maand en wordt de totale overschrijding daar op een of andere manier over uitgesmeerd en afgerekend tegen het tarief van die dag/maand?
(even uitgaande van een regulier, variabel contract dat bijvoorbeeld elk kwartaal nieuwe tarieven krijgt)
@Essent bij het prijsplafond geldt een verbruiksplafond voor en na de jaarrekening. Overschrijding daarvan wordt afgerekend tegen het contracttarief. Maar welk contracttarief? Bij een variabel contract wijzigt dat namelijk regelmatig.
— Frank Vlamings (@frankvlamings) 22 december 2022
[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 23-12-2022 10:37 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Die regeling lag natuurlijk al weken in conceptversie klaar, het is voor mij duidelijk dat de leveranciers zeker al vanaf begin 2022 er alles aan doen om het concept 'salderen' te torpederen.John245 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:32:
[...]
Hoe kunnen ze dat mededelen als Jetten zo traag is?
Ik zie een hoop rechtszaken aankomen
Volgens mij heb je gelijk dat dit (veel) geld gaat kosten. Blijkbaar wordt verplicht gesteld dat je overschot op 31-12 uitgekeerd wordt/op 0 gezet wordt, waarna de teller in 2023 opnieuw begint te lopen:Lowlands schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:39:
(Via https://solarmagazine.nl/...citeits%2D%20en%20gasnet.)Het prijsplafond geldt dus specifiek voor het kalenderjaar 2023. Een consument die bijvoorbeeld zijn jaarafrekening in april 2023 krijgt en dacht een overschot aan stroom die hij in de zomermaanden van 2022 heeft opgewekt mee te kunnen nemen naar 2023, komt bedrogen uit. Een overschot uit 2023 kan dus ook niet meegenomen worden naar 2024, ook al valt de jaarrekening in dit voorbeeld in april 2024.
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat in de regeling de mogelijkheid tot opt out is opgenomen. Zoek ff terug in dit topic.ArthurMorgan schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:49:
Er moet echt een mogelijkheid komen om niet mee te doen aan het prijsplafond.
Ik heb al een hele tijd het idee dat het prijsplafond vooral tot stand is gekomen om de energieleveranciers zoveel mogelijk te spekken. Het 'consumenten helpen' is de legitimatie voor de buitenwereld maar verder eigenlijk bijzaak. Deze draak van een maatregel is natuurlijk ook bedacht met de grote ouderwetse leveranciers aan tafel (wat weer heeft geleid tot het minder interessant maken van dynamische tarieven)Het idee is om consumenten te helpen, niet om bedrijven een extra winst te geven.
Het prijsplafond is gekomen om de markt te ontzien, oftewel de consument te ontzien. De energieleveranciers zullen via accountantscontroles moeten aantonen dat er geen extra winst is gemaakt t.o.v. de voorgaande jaren. Sterker nog, die zullen dat helemaal niet willen, want als er maar een idee ontstaat dat er een leverancier is die over de ruggen van de overheid woekerwinsten wil maken, dan zullen ze van dat imago voorlopig niet af komen. Goodwill is veel waard.anboni schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:37:
[...]
Ik heb al een hele tijd het idee dat het prijsplafond vooral tot stand is gekomen om de energieleveranciers zoveel mogelijk te spekken.
Waar zie je dat uberhaupt medegedeeld worden?Wolly schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:24:
[...]
Al ben ik wel verbaasd dat ze toch het tegoed per 31-12-2022 uitkeren tegen het terugleveringstarief en dat dat nu pas, één week voor de ingangsdatum, aan de klanten wordt 'meegedeeld' via een webpagina.
Om precies te zijn, met een jaarfactuur in april 2023Ep Woody schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:39:
@Kalentum het lastige is dat er in de bekendmaking in de staatcourant https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2022-34154.html staat bij artikel 2.4 dat er voor de toepassing van het volumeplafond een berekening plaats vindt over 2023, dus niet over het kalenderjaar heen.
Dan zou de salderingsregeling voor de eindnota dus wel over het jaar heen moeten gaan, maar voor het prijsplafond alleen over het stukje in 2023.
[ Voor 4% gewijzigd door Kalentum op 23-12-2022 10:52 ]
Omdat het helemaal niet zo simpel is.ArthurMorgan schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:43:
Het zou gewoon zo moeten zijn "als opwek groter dan verbruik over de contractsperiode dan negeer prijsplafond, anders etc ..."
Dat moet gewoon met een simpel algoritme te doen zijn lijkt mij.
Dit is de enige echte correcte methode. In hindsight corrigeren.Kalentum schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:49:
[...]
En dan in 2024 moet ALSNOG het prijsplafond over het hele jaar 2023 worden toegepast, want pas op 1 januari 2024 om 00:00 uur kan de netbeheerder doorgeven wat je precies verbruikt hebt in 2023
Zo zou het moeten zijn:Kalentum schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:49:
[...]
Om precies te zijn, met een jaarfactuur in april 2023
- Salderen over april 2022- april 2023
- Wat er nog overblijft moet deels worden toegerekend aan april 2022 tot en met dec 2023 en tegen contracttarief worden afgerekend
- Wat er dan nog overblijft tegen prijsplafond
Hier kun je niets mee, want energieleveranciers gaan geen data uitwisselen. Daarom hebben ze de dag/maand fracties toegepast om het prijsplafond zo eerlijk mogelijk te verdelen over het jaar.En dan in april 2024
- Salderen over april 2023- april 2024
- Wat er nog overblijft moet deels worden toegerekend aan april 2023 tot en met dec 2024 en tegen 'prijsplafondtarief worden afgerekend
- Wat er dan nog overblijft (jan 2024-april 2024) tegen contracttarief.
En dan in 2024 moet ALSNOG het prijsplafond over het hele jaar 2023 worden toegepast, want pas op 1 januari 2024 om 00:00 uur kan de netbeheerder doorgeven wat je precies verbruikt hebt in 2023
Het idee is best goed, de invulling behoorlijk gecompliceerd.Ik kan eigenlijk niet bedenken hoe je deze regeling correct (eerlijk) uitvoert. Zelfs zonder salderen is het al een draak.
Zie https://www.greenchoice.n...ce/prijsplafond/salderen/Napo schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:49:
[...]
Waar zie je dat uberhaupt medegedeeld worden?
VerklaarArthurMorgan schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:35:
Ik heb een vast contract bij GC maar voor mij valt het hele plafond gewoon negatief uit. Mijn contract loopt van 2 oktober tot 2 oktober. waardoor ik dus 2 jaar lang veel mag betalen voor elektriciteit. Ons gasverbruik hebben we de afgelopen 10 jaar naar zo 650 kuub kunnen brengen. Daardoor zou het ons meer opleveren om gewoon af te zien van het prijsplafond als ik die laatste 3 maanden niet kan wegsalderen.
Geen prijsplafond is in mijn geval plusminus 100-150 euro goedkoper.
Dat is casus Greenchoice, we kwamen van casus Vattenfall. Communicatie van diverse partijen is niet consequent noch op eenzelfde moment. Onduidelijkheid heerst en dat wordt er niet beter op als we statements maken zonder referenties naar communicatie van de partij die dat doet.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq