Stefannn schreef op zondag 26 april 2026 @ 07:13:
NB…
Leuk die negatieve prijzen.
Maar ergens heb ik het gevoel dat dit van de zomer wel eens een probleem kan worden.
Het is nog maar april… van de zomer wordt het dan (gok ik) nog veel heftiger.
In 2025 waren er netto negatieve dynamische prijzen
-Zo 27 April (NL koningsdag)
-Ma 28 April (
black-out Spanje/Portugal ,combinatie van factoren oscillaties, hiaten in de spannings- en reactieve vermogensregeling)
-Do 1 mei (Dag van Arbeid, vrije dag in DE)
-Za/Zo 10/11 mei
“Diep negatieve prijzen” zijn natuurlijk voornamelijk een indicator “dat er energie is die niet kan worden afgeschakeld en die niemand wil hebben”.
Niet alle handel gaat via de energiemarkt een deel gaat via andere contracten en die kan een marktprijs afgeschermde (vaste) prijs hebben of lang jarige contracten met verplichting tot levering.
Voor Nederland bijv die een vaste of variabele contract hebben, krijgen een vergoeding die niet direct afhankelijk is van de actuele day ahead prijs.
Als de ontvangers van deze contracten geen verbruik ervoor hebben, proberen ze deze kwijt te raken op de day ahead markt tegen elke prijs om zeker te zijn dat deze ook verkocht krijgen, wordt die zwaar negatief aangeboden, door het principe dat de laatst benodigde met de hoogste prijs om de vraag te voldoen de prijs bepaald.
Zo biedt kerncentrale Borssele standaard tegen -50ct/kWh aan, slecht regelbare opwek en uitschakelen en opstarten veel tijd en geld kosten. Als ook dat we in 2025 pas 1e dag met een gemiddelde negatieve dagprijs hadden.
Een steeds groter deel van de opwek, ontvangt ook oa SDE subsidie,
afhankelijk van jaar van beschikking en voor welke deel, die voor het ontvangen ervan, steeds meer afhankelijk is van de actuele marktprijs.
Als dat nog heftiger wordt. Is er dan geen kans dat het electriciteits net instort? Zoals Spanje vorig jaar?
Wellicht weet @
Domba hier iets van?
Dat weet ik niet, Spanje was een combinatie, bij een signaal als een sterk negatieve marktprijs zal zeker nog een check-lijst met extra aandacht afgelopen worden.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant