WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:32
mdvmine schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:55:
[...]

Op zich eens met je opmerking over die angst. Tegelijkertijd zouden ze met "negatieve prijzen" de prijzen na belasting kunnen bedoelen. En die zijn er inderdaad maar een handvol per jaar. En tja, wat is een "gemiddeld" huishouden? Een "gemiddeld" huishouden heeft geen EV (laat staan ruime mogelijkheden om 's middags te laden) en zelfs geen zonnepanelen.
^ Dit dus. Ik heb een vrij gewoon huis in een rijtje, geen luxe van een oprit. Geen batterij of zonnepanelen, want ROI is maar mager. Wel warmtepomp (airco) maar gas voor warm water.

Ik heb dynamisch gehad, en in de zomer draait dan de airco vrijwel gratis, dat is mooi. Maar in de winter als je 2500 kWh extra door de warmtepomp stuurt is het wel ouch, en nee, je kan niet alleen in de nacht verwarmen als het goedkoop is, zelfs programma's om verlaging toe te passen rond de ochtend en avondpiek voel je wel - dit is geen vloerverwarming met een flinke buffer.

Dan maar vast. Afgelopen 2 jaren, tot juli loopt het, voor 0.20/kWh vast stroom ingekocht. Straks afhankelijk van aanbod vast of tijdelijk even dynamisch, was niet heel veel duurder, maar het levert gewoon niks op, dat sturen en puzzelen. Alleen met een EV die snel 50 kWh gratis kan tanken scheelt het echt wat, een warmtepomp die 1 kW trekt 24 uur lang is niet te sturen, en een wasje of vaat van 1 kWh doet al helemaal niks.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:06

Jerra

Beunhaas in wording

w00key schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:33:
[...]

Ik heb dynamisch gehad, en in de zomer draait dan de airco vrijwel gratis, dat is mooi. Maar in de winter als je 2500 kWh extra door de warmtepomp stuurt is het wel ouch, en nee, je kan niet alleen in de nacht verwarmen als het goedkoop is, zelfs programma's om verlaging toe te passen rond de ochtend en avondpiek voel je wel - dit is geen vloerverwarming met een flinke buffer.
Waarom is het ouch? gemiddeld over die 24 uurtjes in de winter is de stroom ook niet zo duur toch? dus in de zomer flink voordeel, winter nauwelijks duurder? waar zit de pijn?

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-06 13:33
Joarie schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:35:
Zelfs die eerste zin "steeds minder negatieve prijzen" is een blatante leugen. Martien Visser en De Groene Nerds laten duidelijk zien dat er nog steeds groei zit in negatieve prijzen door het groeiend aanbod van groene energie.
Het klopt dat je zou verwachten dat er steeds minder negatieve prijzen zouden zijn door thuisbatterijen. Praktijk is dus anders. Woldring snapt dat heus wel, maar inderdaad, PR push. En BNR :X , radio is ook al niet meer om aan te horen, dezelfde linkse losgeslagenheid als Radio 1.

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:52
Arnout schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:18:
[...]

Het klopt dat je zou verwachten dat er steeds minder negatieve prijzen zouden zijn door thuisbatterijen. Praktijk is dus anders. Woldring snapt dat heus wel, maar inderdaad, PR push. En BNR :X , radio is ook al niet meer om aan te horen, dezelfde linkse losgeslagenheid als Radio 1.
Hij speelt handig in op de verwarring rond "Negatieve prijzen met accijns en BTW" en "Negatieve prijzen zonder accijns en BTW". Die eerste categorie komt maar 4-8 uur per jaar voor en is gewoon leuk geld voor een extra lolly. Die 2e categorie zou juist klanten bij hem wegtrekken want aanbieders willen helemaal niet eens dat je weet dat inmiddels de energieprijzen vrijwel altijd 0 cent zijn tussen 11:00-15:00 in de maanden Mei t/m September

The chances of being killed by a cow are low but never 0%.

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:36
Joarie schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:03:
[...]

Hij speelt handig in op de verwarring rond "Negatieve prijzen met accijns en BTW" en "Negatieve prijzen zonder accijns en BTW". Die eerste categorie komt maar 4-8 uur per jaar voor en is gewoon leuk geld voor een extra lolly. Die 2e categorie zou juist klanten bij hem wegtrekken want aanbieders willen helemaal niet eens dat je weet dat inmiddels de energieprijzen vrijwel altijd 0 cent zijn tussen 11:00-15:00 in de maanden Mei t/m September
Het vervelende van die tweede categorie is dat zonnepanelen je geld kosten maar afname ook. Simpel uitschakelen is dus niet zo handig.

Op basis van mijn verbruik afgelopen jaar zou ik bij dynamisch +/- 24 ct/kWh kwijt geweest zijn. Ik betaal vast 25 ct/kWh momenteel. Er valt nog wel meer te sturen maar het verschil is klein en na verrekening welkomstbonus praktisch nul.

• w00key
Jerra schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:17:
[...]

Waarom is het ouch? gemiddeld over die 24 uurtjes in de winter is de stroom ook niet zo duur toch? dus in de zomer flink voordeel, winter nauwelijks duurder? waar zit de pijn?
Gemiddeld is dynamisch in de winter geen 20 cent all in. En dan verschil x 2500-3000 kWh.

10 cent kaal, opslag van 2 cent 11 energiebelasting, BTW. 5 cent verschil x 2500 kWh warmtepomp = €125 verschil per stookseizoen. Nog steeds goedkoper dan gas, maar je verbruik is altijd hoger in de duurste maanden en niet nu met gratis / goedkope uren.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:45

The Third Man

The Third Jellyfish

Joarie schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:35:

Zelfs die eerste zin "steeds minder negatieve prijzen" is een blatante leugen. Martien Visser en De Groene Nerds laten duidelijk zien dat er nog steeds groei zit in negatieve prijzen door het groeiend aanbod van groene energie.
Afgezien van dat het semantisch gezien klopt dat die sic negatieve uren/prijzen toenemen, gebruikt Martien wel vaak, hoe zal ik het zeggen, gemaksstatistiek. Hij telt simpelweg uren onder 0,00 euro (excl belasting ook nog, maar dat terzijde). Terwijl je energierekening niet in slechts het tarief rekent, het rekent in het tarief maal het verbruik in dat uur. Dan is het de integraal dus (oppervlakte onder het grafiek) wat wezenlijk telt hoeveel "negatieve winst" je daarop draait. En die is, zover mij bekend althans, wel concreet aan het dalen. Tegenwoordig komen de negatieve prijzen erg dichtbij de 0 uit, dus top voor je gestuurde verbruik op het moment, maar weinig opties meer om nog significant geld eruit te halen = rekening drukken. Is het dan wel zo'n blatante leugen? En met daarbij nog de belastingcorrectie erbij?

Ik lees Martiens BlueSky bijna dagelijks, maar dit soort zaken vallen me wel vaker op, ik heb toch het idee dat hij een beetje een influencer is op dit vlak. Net als zijn dagelijks "gasvoorraad is bijna leeg!" posts, pas toen mensen vaker aangeven dat er twee opslagen leeg *moesten* vanwege een overdracht is pas die nuance er (soms) bij gaan vermelden.

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13:58
meer mensen die een brief van hun netwerkbeheerder hebben gehad?

https://www.zonnedimmer.nl/

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:09
hemertje schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:20:
meer mensen die een brief van hun netwerkbeheerder hebben gehad?

https://www.zonnedimmer.nl/
Nee, maar zit jij in Enexis gebied?
Zonnedimmer is een pilot met Enexis geweest. Als andere netbeheerders ook gaan sturen via Zonnedimmer zou dat wel nieuw zijn.

• hemertje
Bezzerk schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:52:
[...]

Nee, maar zit jij in Enexis gebied?
Zonnedimmer is een pilot met Enexis geweest. Als andere netbeheerders ook gaan sturen via Zonnedimmer zou dat wel nieuw zijn.
Klopt, omgeving Eindhoven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9e-NJAj4stine8yYR4P7X9-Olks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tWZ3Iy6ji4FZBDyf5TUP0LUV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IqJELIH_X2p-e7a8fydoAqgjVko=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zdzYZY2pRPuwQA5KNKNAlSUH.png?f=fotoalbum_large

ben er nog niet van overtuigd dat dit voor mij financieel met meest oplevert ondanks de 25cnt per gedimde kWh

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:47
hemertje schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:07:
[...]

Klopt, omgeving Eindhoven

[Afbeelding]

[Afbeelding]

ben er nog niet van overtuigd dat dit voor mij financieel met meest oplevert ondanks de 25cnt per gedimde kWh
Nou, ik zou dat met twee handjes aanpakken. Als ze gaan dimmen is de energie waarschijnlijk onder een dubbeltje waard, all in.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:51
The Third Man schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:20:
[...]
Afgezien van dat het semantisch gezien klopt dat die sic negatieve uren/prijzen toenemen, gebruikt Martien wel vaak, hoe zal ik het zeggen, gemaksstatistiek. Hij telt simpelweg uren onder 0,00 euro (excl belasting ook nog, maar dat terzijde). Terwijl je energierekening niet in slechts het tarief rekent, het rekent in het tarief maal het verbruik in dat uur. Dan is het de integraal dus (oppervlakte onder het grafiek) wat wezenlijk telt hoeveel "negatieve winst" je daarop draait. En die is, zover mij bekend althans, wel concreet aan het dalen. Tegenwoordig komen de negatieve prijzen erg dichtbij de 0 uit, dus top voor je gestuurde verbruik op het moment, maar weinig opties meer om nog significant geld eruit te halen = rekening drukken. Is het dan wel zo'n blatante leugen? En met daarbij nog de belastingcorrectie erbij?

Ik lees Martiens BlueSky bijna dagelijks, maar dit soort zaken vallen me wel vaker op, ik heb toch het idee dat hij een beetje een influencer is op dit vlak. Net als zijn dagelijks "gasvoorraad is bijna leeg!" posts, pas toen mensen vaker aangeven dat er twee opslagen leeg *moesten* vanwege een overdracht is pas die nuance er (soms) bij gaan vermelden.
Bij jouw integraal-verhaal valt ook wel een kanttekening te plaatsen. Je doet dan net alsof je alleen voordeel haalt uit dat negatieve deel en dat is niet zo.

Met dynamische tarieven wil je met je gewogen gemiddelde tarief lager uitkomen dan met een vast tarief. Relevant is dus niet hoe vaak en hoeveel je geld toe krijgt op bepaalde uren, maar hoe vaak de tarieven lager zijn dan een vast tarief. Dus ook tarieven van €0,01 EPEX zijn dan heel lucratief. Daarmee druk je net zo goed je rekening.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

bilgy_no1 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:11:
[...]

Bij jouw integraal-verhaal valt ook wel een kanttekening te plaatsen. Je doet dan net alsof je alleen voordeel haalt uit dat negatieve deel en dat is niet zo.
Dat is een beetje een stroman-argument, want ik reageer op een zeer specifieke stelling dat het een "blatante leugen" is dat er minder negatieve uren zouden zijn. Ik nuanceer dat ook al het aantal uren an sich toeneemt, het effectieve resultaat van die uren (namelijk dat je geld toe krijgt) sterk is afgenomen. Dat is heel wat anders dan claimen dat het alleen daaruit een voordeel zou kunnen halen. Dat zou bijna absurd zijn.

Het zou toch raar zijn als we nooit kunnen zeggen "dit interessante aspect valt weg" zonder daarmee automatisch te zeggen dat het hele concept niet meer interessant zou zijn.
Met dynamische tarieven wil je met je gewogen gemiddelde tarief lager uitkomen dan met een vast tarief. Relevant is dus niet hoe vaak en hoeveel je geld toe krijgt op bepaalde uren, maar hoe vaak de tarieven lager zijn dan een vast tarief. Dus ook tarieven van €0,01 EPEX zijn dan heel lucratief. Daarmee druk je net zo goed je rekening.
Dat klopt toch niet :? ze kunnen best vaker lager zijn, maar als dat 1 cent of 20 cent is maakt een behoorlijk verschil voor je energierekening lijkt me?

[ Voor 6% gewijzigd door The Third Man op 29-05-2026 16:17 ]

• Bezzerk
hemertje schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:07:
[...]

Als je een dynamisch contract hebt is de kans groot dat dit aanbod meer oplevert dan het dynamisch tarief van terugleveren op dat moment, vele malen groter... En vanaf volgend jaar, zonder salderen, nog meer. ;)

• bilgy_no1
The Third Man schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:15:
[...]
Dat is een beetje een stroman-argument, want ik reageer op een zeer specifieke stelling dat het een "blatante leugen" is dat er minder negatieve uren zouden zijn. Ik nuanceer dat ook al het aantal uren an sich toeneemt, het effectieve resultaat van die uren (namelijk dat je geld toe krijgt) sterk is afgenomen. Dat is heel wat anders dan claimen dat het alleen daaruit een voordeel zou kunnen halen. Dat zou bijna absurd zijn.

Het zou toch raar zijn als we nooit kunnen zeggen "dit interessante aspect valt weg" zonder daarmee automatisch te zeggen dat het hele concept niet meer interessant zou zijn.

[...]
Dat klopt toch niet :? ze kunnen best vaker lager zijn, maar als dat 1 cent of 20 cent is maakt een behoorlijk verschil voor je energierekening lijkt me?
Dat was de indruk die ik kreeg uit jouw eigen woorden. Jij schreef (nadruk toegevoegd):
Tegenwoordig komen de negatieve prijzen erg dichtbij de 0 uit, dus top voor je gestuurde verbruik op het moment, maar weinig opties meer om nog significant geld eruit te halen = rekening drukken
Dat is waar ik op reageerde en vind ik te kort door de bocht. Want zelfs als de tarieven nooit meer onder nul komen, maar wel heel vaak tussen €0,01 en €0,05 EPEX kun je nog steeds significant je rekening drukken.

Als je alleen doelt op de waarde van het negatieve deel heb je wel gelijk. Ik denk alleen dat het zinvoller is om naar het overall gewogen gemiddelde te kijken ipv alleen dat negatieve deel*. Dat was mijn kanttekening bij jouw opmerking.

*tenzij je het hebt over mensen die 17 kW heaters in de tuin aanzetten als de prijs netto negatief is... Lijkt me alleen maar goed als die business case verdwijnt...

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Nanuk schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:09:
[...]

Nou, ik zou dat met twee handjes aanpakken. Als ze gaan dimmen is de energie waarschijnlijk onder een dubbeltje waard, all in.
Ik niet, wil de accu en auto kunnen laden, boiler kunnen opwarmen en witgoed laten draaien op eigen opwek. Niet dan stroom inkopen en evt met dynamisch ook nog eens de uren dat het niet gratis is. Nu kom ik met 5kWh de periode van zonsondergang tot zonsopkomst wel door van de eigen stroom met zoveel mogelijk verbruikers op het moment dat de opwek er is. Daar houden die lui van zonnedimmer vast geen rekening mee, die willen gewoon zoveel mogelijk verdienen want dat is wat een bedrijf doet ook al zegt de marketing iets anders. Beetje alsof ze glyfosaat in je groentetuin spuiten omdat het aanbod te groot is en je een vergoeding krijgt om wat op de markt te gaan halen.

[ Voor 8% gewijzigd door bite op 29-05-2026 16:55 ]

• Nanuk
bite schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:52:
[...]

Ik niet, wil de accu en auto kunnen laden, boiler kunnen opwarmen en witgoed laten draaien op eigen opwek. Niet dan stroom inkopen en evt met dynamisch ook nog eens de uren dat het niet gratis is. Nu kom ik met 5kWh de periode van zonsondergang tot zonsopkomst wel door van de eigen stroom met zoveel mogelijk verbruikers op het moment dat de opwek er is. Daar houden die lui van zonnedimmer vast geen rekening mee, die willen gewoon zoveel mogelijk verdienen want dat is wat een bedrijf doet ook al zegt de marketing evt iets anders. Beetje alsof ze glyfosaat in je groentetuin spuiten omdat het aanbod te groot is en je een vergoeding krijgt om wat op de markt te gaan halen.
Nou, als je een kwartje krijgt en gelijktijdig voor tien cent van het net af kunt nemen dan is de rekensom niet ingewikkeld lijkt mij. Uiteraard willen ze winst maken (mag ik hopen) maar het is ook weer niet zo dat ze kinderen van de duivel zijn of zo, ik ga er van uit dat ze gewoon het net willen beschermen tegen overbelasting. Als jij dan kan helpen door (tegen vergoeding) niets op het net te sturen en zelfs er nog wat (tegen veel geringere kosten) van af te halen help je alleen maar het grotere doel en je eigen portemonnee.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Nanuk schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:59:
[...]

Nou, als je een kwartje krijgt en gelijktijdig voor tien cent van het net af kunt nemen dan is de rekensom niet ingewikkeld lijkt mij. Uiteraard willen ze winst maken (mag ik hopen) maar het is ook weer niet zo dat ze kinderen van de duivel zijn of zo, ik ga er van uit dat ze gewoon het net willen beschermen tegen overbelasting. Als jij dan kan helpen door (tegen vergoeding) niets op het net te sturen en zelfs er nog wat (tegen veel geringere kosten) van af te halen help je alleen maar het grotere doel en je eigen portemonnee.
Eens, althans financieel als het echt netto positief is. Maar wordt het straks niet extra kosten als je niet meedoet? zoals alle voordeeltjes uiteindelijk worden afgeschaft als het doel is bereikt of teveel kost.

Zelf vind ik het ook wel mooi dat ik dingen kan doen en zelfs stroom voor de auto heb van die 10 panelen op het dak; ik benut dat zoveel mogelijk. Zo gebruik ik Solcast en automatiseringen maar als ik denk morgen 25kWh en vervolgens toch niet omdat ze worden afgeschakeld -O- Mocht je daar zelf geen moeite voor willen doen is ‘dimmen’ misschien een oplossing.

• Bezzerk
bite schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:52:
[...]

Ik niet, wil de accu en auto kunnen laden, boiler kunnen opwarmen en witgoed laten draaien op eigen opwek. Niet dan stroom inkopen en evt met dynamisch ook nog eens de uren dat het niet gratis is. Nu kom ik met 5kWh de periode van zonsondergang tot zonsopkomst wel door van de eigen stroom met zoveel mogelijk verbruikers op het moment dat de opwek er is. Daar houden die lui van zonnedimmer vast geen rekening mee, die willen gewoon zoveel mogelijk verdienen want dat is wat een bedrijf doet ook al zegt de marketing iets anders. Beetje alsof ze glyfosaat in je groentetuin spuiten omdat het aanbod te groot is en je een vergoeding krijgt om wat op de markt te gaan halen.
Toen onlangs de prijzen flink negatief waren begin mei hadden velen van ons natuurlijk de auto klaar aan de lader.
Mijn lader werd gepauzeerd wegens onbalans; kennelijk was er toch minder opwek dan verwacht of meer gebruik dan verwacht. Daarna werd ik door Tibber gecompenseerd voor het feit dat ik toen dus niet ging laden en dat ze die stroom later mochten leveren (nog steeds op tijd voor mijn ingestelde vertrektijd).

Ondertussen stonden mijn zonnepanelen uitgeschakeld omdat de day-ahead markt liet zien dat er flink overschot zou zijn. Die had zonnedimmer dus weer aan kunnen zetten.

Ik ben ook niet per se voorstander van een platform als zonnedimmer, die natuurlijk een commercieel belang hebben. Maar dat er actief gestuurd kan worden in het elektriciteitsnet door degene die daadwerkelijk kijk hebben op de actuele stand van zaken juich ik toe.

[ Voor 5% gewijzigd door Bezzerk op 29-05-2026 18:00 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:48
Bezzerk schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:30:
[...]Ik ben ook niet per se voorstander van een platform als zonnedimmer, die natuurlijk een commercieel belang hebben. Maar dat er actief gestuurd kan worden in het elektriciteitsnet door degene die daadwerkelijk kijk hebben op de actuele stand van zaken juich ik toe.
Als consument kun je niet zelf handelen op de onbalansmarkt dus gaat het altijd via een partij die betaald wordt om te sturen en te registreren, dat lijkt me een prima manier van beleid. Zonder financiële incentive om invoer en afname bij te sturen wordt het oplossen van onbalans een lastige opgave.

• Nanuk
Leuk initiatief om overschot aan energie 'af te fakkelen'.

YouTube: Schaatsen in korte broek op de zomerijsbaan: 'Super raar, maar heel leuk!'

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:14
bilgy_no1 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:43:
[...]

*tenzij je het hebt over mensen die 17 kW heaters in de tuin aanzetten als de prijs netto negatief is... Lijkt me alleen maar goed als die business case verdwijnt...
Er daar komt voor terug dat mensen zonnepanelen gaan afschakelen bij negatieve dynamische prijzen en bij sommige vaste contracten, eigenlijk is dat net zo erg.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

bilgy_no1 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:43:
[...]

Dat was de indruk die ik kreeg uit jouw eigen woorden. Jij schreef (nadruk toegevoegd):

[...]

Dat is waar ik op reageerde en vind ik te kort door de bocht. Want zelfs als de tarieven nooit meer onder nul komen, maar wel heel vaak tussen €0,01 en €0,05 EPEX kun je nog steeds significant je rekening drukken.
Ik bedoelde met “opties” het complete plaatje mogelijkheden om voordeel uit de negatieve prijzen te halen. Die zijn immers niet voor iedereen gelijk. De een kan de EV steeds opladen, elke dag desnoods. De ander heeft soms wel een grootverbruiker maar die is na een dag wel uitgespeeld en heeft weinig aan de herhaalde negatieve prijzen dagen achtereen. De ander kan weer moeilijk profiteren op zondag en zo zijn er tig situaties en specifieke gevallen. Als echter de effectieve prijzen überhaupt afvlakken rond de 0, trekt dat in de breedte een streep door die reeks van “opties” dus.

En wederom, je hebt het over “significant je rekening drukken” alsof dat een binair wel/niet gegeven is. Maar het is nog steeds een rekensom wat het effect doet. Het is niet anders dan dat je nog steeds “een bonus krijgt” bij een contract die “de rekening drukt”. Ook daar telt toch de daadwerkelijke kosten als vector, niet het wel of niet aanwezig zijn.? En die vector is over de breedte gekrompen, dat is de crux. Niet verdwenen, dat is weer een ander uiterste.

• bilgy_no1
HandyLumberjack schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 20:42:
[...]

Er daar komt voor terug dat mensen zonnepanelen gaan afschakelen bij negatieve dynamische prijzen en bij sommige vaste contracten, eigenlijk is dat net zo erg.
Bij vaste contracten hoef je niet per se af te schakelen. Je krijgt dan (2027) nog maar €0,0025 netto maar betaalt niet.

Bij dynamisch afachakelen op die momenten is niet erg, want er draaien dan geen fossiele centrales als de prijs negatief is.

In beide gevallen heb je wel een incentive om met een kleine batterij je PV opbrengst op te slaan en later te gebruiken. Daardoor hoeven er op een ander tijdstip geen/minder fossiele centrales te draaien.

Straalkachels laten draaien voor niets creëert warmte en draagt bij aan lokale opwarming. Beter idee is dan om een kuub water een etage omhoog te pompen of zo.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

HandyLumberjack schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 20:42:
[...]

Het lokale stroomnet en diens netbeheerder denkt daar wellicht anders over.

• bilgy_no1
Wanneer gaan we de auto opladen dit weekend?

Morgen genoeg uren rond netto nul. Maar wat verwachten we voor zondag? Oxygent lijkt onder nul te gaan. Energypriceforecast.eu geeft niet echt detail hierover...

Wat zeggen de glazen bollen hier?

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 22:14
bilgy_no1 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 21:48:
[...]

Bij vaste contracten hoef je niet per se af te schakelen. Je krijgt dan (2027) nog maar €0,0025 netto maar betaalt niet.

Bij dynamisch afachakelen op die momenten is niet erg, want er draaien dan geen fossiele centrales als de prijs negatief is.

Straalkachels laten draaien voor niets creëert warmte.
Het maakt het qua warmte niets uit of ik nu mijn panelen uitschakel of een straalkachel aan zou zetten vanwege de "wet van behoud van energie".

Maar het is natuurlijk veel mooier om die energie zo veel mogelijk nuttig in te zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door HandyLumberjack op 29-05-2026 22:15 ]

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:05
bilgy_no1 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:08:
Wanneer gaan we de auto opladen dit weekend?

Morgen genoeg uren rond netto nul. Maar wat verwachten we voor zondag? Oxygent lijkt onder nul te gaan. Energypriceforecast.eu geeft niet echt detail hierover...

Wat zeggen de glazen bollen hier?
Negatieve tarieven kun je vergeten met warmte.

• bilgy_no1
HandyLumberjack schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:10:
[...]

Het maakt het qua warmte niets uit of ik nu mijn panelen uitschakel of een straalkachel aan zou zetten vanwege de "wet van behoud van energie".

Maar het is natuurlijk veel mooier om die energie zo veel mogelijk nuttig in te zetten.
Het maakt wel iets uit. PV die uit staat zal warm worden en die warmte grotendeels uitstralen als IR. Een deel daarvan valt binnen het IR venster in de atmosfeer en verlaat de aarde weer snel. Sowieso verspreidt deze warmte sneller.

De warmte van de heaters (grotendeels convectie) draagt bij aan het opwarmen van de omgeving. Vooral gebouwen houden de warmte veel langer vast. Deze manier van verstoken draagt meer bij aan het urban heat island effect.

Subtiel verschil, maar ik ga niet nodeloos stoken voor een paar extra centen.

Dan liever nuttig inzetten en dat doe ikzelf nu met een batterij. Dan draaien we een flink deel van het jaar amper op fossiele baseload. Dit jaar lever ik nog lekker terug op prijs, waardoor mijn PV nog eens een huis of 5-6 fossielvrij door de avondpiek helpt.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Koers af op een mooie score voor Mei:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvIlDs3TXVFnBduZgDaUfkCcbEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pkCfnU3RggivI3QkG7wZDSKa.jpg?f=fotoalbum_large

20+ cent verschil tussen inkoop en verkoop. Incl. 2 elektrische auto's die volledig thuisladen, dus geen hoge kosten aan de pomp.

Ik hoop dat mensen die in de winter met wat hogere pieken besluiten toch weer voor vast te gaan omdat ze het eng vinden ook de lentes, zomers en herfst meenemen in hun berekeningen. Het gaat niet om de pieken, maar om de gemiddeldes...

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• Kameelstok
Taro schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 23:35:
[Afbeelding]

20+ cent verschil tussen inkoop en verkoop. Incl. 2 elektrische auto's die volledig thuisladen, dus geen hoge kosten aan de pomp.

Ik hoop dat mensen die in de winter met wat hogere pieken besluiten toch weer voor vast te gaan omdat ze het eng vinden ook de lentes, zomers en herfst meenemen in hun berekeningen. Het gaat niet om de pieken, maar om de gemiddeldes...
De gemiddelde Nederlander heeft geen ruimte voor 11000 WP en al helemaal geen 95 kWh accu staan. Het zijn mooie cijfers maar niet heel representatief.

Het verschil tussen dynamisch en vast is voor mij circa enkele tientjes per jaar. Het risico en de moeite mijns inziens niet waard. Pas na afschaffing salderen wordt dynamisch financiëel interessant. Wellicht dat er dan een kleine batterij bij komt.

Ik verbaas mij nog wel over de relatief hoge kWh prijzen in de avond/nacht momenteel.

[ Voor 3% gewijzigd door Kameelstok op 29-05-2026 23:54 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kameelstok schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 23:53:
[...]

De gemiddelde Nederlander heeft geen ruimte voor 11000 WP en al helemaal geen 95 kWh accu staan. Het zijn mooie cijfers maar niet heel representatief.
Dat begrijp ik uiteraard, maar ik zei ook niet dat dit wel representatief was.
Het verschil tussen dynamisch en vast is voor mij circa enkele tientjes per jaar. Het risico en de moeite mijns inziens niet waard. Pas na afschaffing salderen wordt dynamisch financiëel interessant. Wellicht dat er dan een kleine batterij bij komt.
Ok.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• bilgy_no1
[...]

Ik verbaas mij nog wel over de relatief hoge kWh prijzen in de avond/nacht momenteel.
Hier met een wat normalere situatie deze maand:

Inkoop: €0,1673 - Teruglevering: €0,3074

Totaalbedrag: €62,37 terugkrijgen.

4,8 kWp OZO-WNW, 14,4 kWh stekkerbatterij, woning full electric en een EV. Bedrag is inclusief ongeveer 175 kWh EV laden oftewel dik 1000 km rijden en geld toekrijgen.

De hoge avondprijzen helpen juist in dit scenario om PV overschot op te vangen en veel duurder terug te leveren. Als ik cynisch was zou ik blij kunnen zijn met oorlog in het Midden-Oosten. Als idealist ben ik al blij dat mijn PV zorgt voor iets minder vraag naar fossiele baseload.

Met een vast contract heb je een boete en saldeer je tegen je inkoopprijs. Dan heeft een batterij alleen zin om nul op de meter te draaien.

In mijn geval was ik zeker duurder uit geweest met een vast contract. Juist dit jaar nog is handelen op prijs interessant. Maar ook zonder batterij, maar wel een portie PV kan het nu al lonen: geen terugleverboetes (check de juiste leverancier!), gemiddeld een hogere prijs voor teruglevering.

YMMV

[ Voor 7% gewijzigd door bilgy_no1 op 30-05-2026 00:13 ]

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:20
Geen batterij, wel pv en weinig sturen met dynamisch contract deze maand:

0,185 incl btw export, 0,242 import tarief.

Verbruikskosten volgens zonneplan deze maand tot nu -105,67

Batterij is wel een wens Victron multiplus gekocht nu nog bedenken welke batterij eraan te hangen.

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:50
[...]

Omdat die van Taro niet helemaal representatief zijn hier de stand van een normaal huis met 4500wp zonnepanelen en 15kw accu. We hebben geen elektrische auto aangezien we bijna geen auto rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42gYjVn5_6si8RSJ9hqnlJRxCSM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ft2AyIC1hbpHpTSa2qMat8uv.png?f=fotoalbum_large

• Kameelstok
rjd22 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:09:
[...]

Omdat die van Taro niet helemaal representatief zijn hier de stand van een normaal huis met 4500wp zonnepanelen en 15kw accu. We hebben geen elektrische auto aangezien we bijna geen auto rijden.

[Afbeelding]
Mijn situatie is vergelijkbaar met de kanttekening dat ik een warmtepomp heb, pas sinds kort een EV met kWh vergoeding vanuit werkgever en nog geen batterij.

1/3 van het verbruik van de woning valt in januari/februari. De "winst" in de zomer is daardoor niet genoeg om de dure maanden goed te maken. Nu ik een EV heb pak ik meer goedkope uren wat het gemiddelde kWh tarief een paar cent drukt.

In NOM modus levert een 5 kWh batterij mij ongeveer 200 euro/jaar op. Een relatief goedkope stekkerbatterij is dus zeker interessant aan het worden.

Klopt het dat jij door je batterij relatief veel winst pakt door teruglevering? En dit is de app van Zonneplan denk ik?

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:50
Kameelstok schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:37:
[...]

Mijn situatie is vergelijkbaar met de kanttekening dat ik een warmtepomp heb, pas sinds kort een EV met kWh vergoeding vanuit werkgever en nog geen batterij.

1/3 van het verbruik van de woning valt in januari/februari. De "winst" in de zomer is daardoor niet genoeg om de dure maanden goed te maken. Nu ik een EV heb pak ik meer goedkope uren wat het gemiddelde kWh tarief een paar cent drukt.

In NOM modus levert een 5 kWh batterij mij ongeveer 200 euro/jaar op. Een relatief goedkope stekkerbatterij is dus zeker interessant aan het worden.

Klopt het dat jij door je batterij relatief veel winst pakt door teruglevering? En dit is de app van Zonneplan denk ik?
Wij hebben ook een warmtepomp en warmtepomp boiler. De batterij is inderdaad de grootste invloed op op de winst bij teruglevering. Wij hebben een Victron systeem die ook de opwek van de zonnepanelen kan zien en de dynamische tarieven en dus voor elke dag een plan uitstippelt hoe hij de batterij moet laden en ontladen. Ik heb hier eigenlijk geen omkijken naar.

Hier een voorbeeld van een dag dat de batterij de zonneenergie opslaat voor later:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tw6exkdTbx5dXzmrvGas4r_PZFw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gzw3fYXVIbBfRm0rK68SjNCx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door rjd22 op 30-05-2026 08:50 ]

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:42

PeteSplit

ik weet het niet

Dit is dan zonder een auto, waarbij het mij opvalt dat de negatieve prijs op 1 mei nog steeds zichtbaar is in het maand overzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKG066Oczb5wKUN1TiBxB4QNVKo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CKY1cRU1ZUXLykUJBWfaJxLN.png?f=fotoalbum_large

Terug lever tarief is laag, de zonnepanelen liggen op het zuiden (zon van 7 tot 19u)
Nu al drie maanden zonneplan, zonder energie belasting door een netto overschot (ca. 1500 kWh)

[ Voor 91% gewijzigd door PeteSplit op 30-05-2026 09:48 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K F

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:17
Taro schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 23:35:
[Afbeelding]

Hier ook, heb het nog beetje kunnen fixen. Grappig dat we ongeveer gelijk staan terwijl ik 1/4 heb qua capaciteit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NsRUjIxNL8psfLqLdN_TpbeKILs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C0hWq5YYnjnAh8Ui5o5MkWpc.png?f=fotoalbum_large

Ik sta nu qua € ~ voor tot nu toe dit jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ag8qzKWaiZyoyx0t7GKKSarx45k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/difVPCX3gmp5BR8SzcQDC7Qc.png?f=fotoalbum_large

Doel voor volgende maand is €18,5c ~ inkoop.

Eind van de zomer wil ik hem onder de €17c hebben, dat zou genoeg buffer moeten geven voor de winter 2026.

Volgende maand slimme laadpaal, die zo automatisch op dynamische tarieven moeten kunnen laden en zonnestroom. Dan hoef ik er zelf niet meer op te letten.

Tot nu toe blijft het dus mogelijk om ook in 2027 onder de €0 te blijven, kijken of de winter het beeld gaat veranderen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Kameelstok
Bschnitz schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:51:
[...]

Hier ook, heb het nog beetje kunnen fixen. Grappig dat we ongeveer gelijk staan terwijl ik 1/4 heb qua capaciteit.

[Afbeelding]

Ik sta nu qua € ~ voor tot nu toe dit jaar.

[Afbeelding]

Doel voor volgende maand is €18,5c ~ inkoop.

Eind van de zomer wil ik hem onder de €17c hebben, dat zou genoeg buffer moeten geven voor de winter 2026.

Volgende maand slimme laadpaal, die zo automatisch op dynamische tarieven moeten kunnen laden en zonnestroom. Dan hoef ik er zelf niet meer op te letten.

Tot nu toe blijft het dus mogelijk om ook in 2027 onder de €0 te blijven, kijken of de winter het beeld gaat veranderen.
Ik zou wel even uitzoeken of je een slimme laadpaal wil of een koppeling met de auto zoals bijvoorbeeld Frank en Tibber aanbieden.

Ik heb een MEB platform auto en een "slimme laadpaal" maar in de praktijk werkt dat voor geen meter. De laadpaal heeft namelijk geen koppeling met de auto (iets met voorwaarden) en weet dus niet hoeveel % batterij heeft.. ongetwijfeld ook merk specifiek.

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:09
Het volgende, begrijp ik dit goed?

Vanaf 2027, geen salderen meer mogelijk.
Dit betekent dat elke KWh inkoop met 12ct energiebelasting is, elke KWh teruggeleverd zonder energiebelasting.

Dus als de:
- stroomprijs inkoop 12ct is (met energie belasting) en dus 0ct met terugleveren moet je dus zorgen dat je gebruikers, batterij en panelen precies NOM staat geregeld.
- Onder de 12 ct, dan zoveel mogelijk terugleveren, NOOIT inkopen
- Boven de 12ct NOM en overschot terugleveren

Heb ik dit juist?

• PeteSplit

PeteSplit

ik weet het niet

grotegok schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:45:

Dit betekent dat elke KWh inkoop met 12ct energiebelasting is, elke KWh teruggeleverd zonder energiebelasting.

Dus als de:
- stroomprijs inkoop 12ct is (met energie belasting) en dus 0ct met terugleveren moet je dus zorgen dat je gebruikers, batterij en panelen precies NOM staat geregeld.

Heb ik dit juist?
Niet helemaal, tussen 12 ct en 0 ct, de zonne productie op verbruik in huis regelen
(overschot niet terug leveren deze is nog negatief)
Boven 0 ct NOM en terug leveren.

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K F

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 22:00
grotegok schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:45:

Dus als de:

Heb ik dit juist?
Volgens mij klopt dit. Al moet je wel ook nog rekening houden met eventuele inkoop- en verkoopvergoedingen van je leverancier.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

• grotegok
PeteSplit schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:54:
[...]

Niet helemaal, tussen 12 ct en 0 ct, de productie op verbruik in huis
(overschot niet terug leveren deze is nog negatief)
Boven 0 ct NOM en terug leveren.
Als de prijs 11ct is met energiebelasting, krijg ik toch 1ct als ik teruglever? Dus dan toch wel overschot terugleveren?

• PeteSplit

PeteSplit

ik weet het niet

grotegok schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:57:
[...]

Als de prijs 11ct is met energiebelasting, krijg ik toch 1ct als ik teruglever? Dus dan toch wel overschot terugleveren?
Oh sorry, even anders dan, prijs wordt negatief.
NOM boven 0 ct overschot terug leveren
tussen 0 en -11 ct productie op verbruik regelen
vanaf -11 ct zonnepanelen uit

11 ct is energie belasting en eventuele kosten

[ Voor 6% gewijzigd door PeteSplit op 30-05-2026 10:09 ]

• Bschnitz
Kameelstok schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:42:
[...]

Ik zou wel even uitzoeken of je een slimme laadpaal wil of een koppeling met de auto zoals bijvoorbeeld Frank en Tibber aanbieden.

Ik heb een MEB platform auto en een "slimme laadpaal" maar in de praktijk werkt dat voor geen meter. De laadpaal heeft namelijk geen koppeling met de auto (iets met voorwaarden) en weet dus niet hoeveel % batterij heeft.. ongetwijfeld ook merk specifiek.
Als het goed is, hoeft dat met deze niet. Inpluggen is voldoende, maar goed dat is nog theorie want niemand heeft dat ding nog. We gaan het inderdaad zien. Er is namelijk geen koppeling met mijn Leapmotor, dus ik kan sowieso niet anders.

Check zou plaats moeten vinden vanaf 6A overschot per fase en een EPEX prijs die ingesteld is naar mijn smaak, bijvoorbeeld €15c ofzo.

Paal checkt of 1 van de 2 voorwaarden goed is en gaat laden als de auto aangesloten is.

Dus dan is de auto een automatische tweede overloop voor zonnepanelen, naast de thuisbatterij.

We gaan het zien :)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-06 07:20
Bschnitz schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:28:
[...]

Als het goed is, hoeft dat met deze niet. Inpluggen is voldoende, maar goed dat is nog theorie want niemand heeft dat ding nog. We gaan het inderdaad zien. Er is namelijk geen koppeling met mijn Leapmotor, dus ik kan sowieso niet anders.

Check zou plaats moeten vinden vanaf 6A overschot per fase en een EPEX prijs die ingesteld is naar mijn smaak, bijvoorbeeld €15c ofzo.

Paal checkt of 1 van de 2 voorwaarden goed is en gaat laden als de auto aangesloten is.

Dus dan is de auto een automatische tweede overloop voor zonnepanelen, naast de thuisbatterij.

We gaan het zien :)
Ik hoop dat je die paal ook in HA kan aansturen dan, want met je Sigen thuisbatterij die keuzes maakt en een paal die dat ook doet kan je alsnog vreemde zaken tegenomen (bijvoorbeeld het opsnoepen van alle energie die je batterij tegen 40 cent juist aan het net wil verkopen)

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Bschnitz
ArPi75 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:24:
[...]

Ik hoop dat je die paal ook in HA kan aansturen dan, want met je Sigen thuisbatterij die keuzes maakt en een paal die dat ook doet kan je alsnog vreemde zaken tegenomen (bijvoorbeeld het opsnoepen van alle energie die je batterij tegen 40 cent juist aan het net wil verkopen)
Yea, dat moet die uiteindelijk niet gaan doen, dus dat wordt wel effe zoeken ja.

Maar over het algemeen zou de auto dan niet aan de lader hangen, denk ik.

Ik heb gemiddeld 2/3 laadmomenten in de week.

Dat is als ik thuiswerk in de middag of in het weekend.

Dus tegen de tijd dat het duur is zou de auto al vol moeten zijn.

Maar de paal is inderdaad ook via HA aan te sturen als het moet....

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:30
PeteSplit schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:04:
[...]

Oh sorry, even anders dan, prijs wordt negatief.
NOM boven 0 ct overschot terug leveren
tussen 0 en -11 ct productie op verbruik regelen
vanaf -11 ct zonnepanelen uit

11 ct is energie belasting en eventuele kosten
Volgens mij ben je een eitje in de war (of ik) met nom en zero export. Nn

Nul op de meter is geen export maar we eigen gebruik van de zonnepanelen.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:14

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Met slechts een 5 kWh stekerbatterij in een full-electric huishouden, lukt het mij om maar 176 Wh (0,18 kWh) netafname te krijgen in de hele maand mei. De netbeheerder zal daar blij mee zijn en ik vind dat leuker dan een paar euro extra te verdienen met maximaal terugleveren in dure uren. Mijn verbruik verplaats ik ook zoveel mogelijk naar de goedkope uren, maar dus alleen eigen zonnestroom en geen netafname.

Op jaarbasis ongeveer 1300 kWh overschot, dus vandaar de prijzen excl. belasting. Dit jaar tot nu toe ca -20 euro (dus krijg geld terug).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtBM-us7RZw1gtbpouBzMCn4Bxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDqFiK1mZG3KA30OlJHABxqs.jpg?f=fotoalbum_large
edit:
Nog even de Day Ahead prijzen naast de kWh gelegd die in/uit de batterij zijn gegaan de afgelopen 12 maanden. Duidelijk te zien dat ik een stuk goedkoper laad dan dat ik ontlaad (prijzen excl belastingen). Maar met ca 55 euro per jaar (incl BTW) de accu snel terugverdienen, gaat niet lukken...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_AGSRV5vpw92S4iBysOM81johA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RgIBzDqbRvfyXTNCoxaB6645.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door antonboonstra op 30-05-2026 15:36 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Termy
  • Laatst online: 00:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

Kameelstok schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:42:
[...]

Ik heb een ID.3 en een Zappi V2.1 en hier werkt Grid Rewards met Tibber prima. De stand voor mei is 278 kWh geladen voor 2 euro.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• grotegok
Gerardus1956 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:54:
[...]

Volgens mij ben je een eitje in de war (of ik) met nom en zero export. Nn

Nul op de meter is geen export maar we eigen gebruik van de zonnepanelen.
Hij bedoelt geen import, dus NOM maar wel export overschot

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:47
@Taro
Mooie cijfers die je presenteert en ook goed voor de met ondersteuning en co2 besparing.

Wat kost een kWh nu precies? Wat voor rendement kijken we naar, dus incl de panelen, accu, installatie en round trip efficiency?

Vaillant AroTHERM+ WP - 15kWp O-Z-W PV - 14kWh ESS - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• Taro
  • Niet online

Taro

maarten_NL schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:38:
@Taro
Mooie cijfers die je presenteert en ook goed voor de met ondersteuning en co2 besparing.

Wat kost een kWh nu precies? Wat voor rendement kijken we naar, dus incl de panelen, accu, installatie en round trip efficiency?
De RTE zit zo rond de 84%. SolarEdge 5k is al 3-4 jaar lang terugverdiend. De overige panelen heb ik zelf gelegd, thuisaccu ook zelf aangesloten. De kostprijs van de accu is complex, ik heb een eigen vaste opstelling en een aantal reviewsamples staan die meedraaien. Mijn vaste opstelling van 52 kWh heeft vanaf 1-1-2026 t/m vandaag 461 Euro opgeleverd, laten we zeggen 1000 Euro per jaar. De nieuwwaarde ervan is zo'n 15k, dus dat is een slecht rendement, maar zal naar verwachting vanaf 1-1-2027 wel verbeteren. De reviewsamples laat ik maar even buiten beschouwing, die leveren maar een heel klein aandeel.

• Babro
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:23
Mijn verbruik / opbrengst tm gisteren 29 mei.

Ik vind het vergelijken wel heel lastig, want elke situatie is anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kf6eG3puCo345rRvr1e-ImrK4dA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I1CFlemLy6OuPmaAeCdD7sGA.jpg?f=fotoalbum_large

20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV

• Nanuk
Ik heb Frank, verder niets mis mee maar de rekeningen vind ik enigszins ondoorgrondelijk. Er wordt van alles ingeschat en bijgesteld over de huidige, vorige en komende maand. Hopelijk snappen ze het zelf nog wel. Ik heb geen zin mn best er voor te doen.

In ieder geval sinds ik vorig jaar mei een EV heb en mn vast contract in september af liep heb ik dus Frank. Rond de jaarwisseling ook een huisbatterij gekocht. Omdat ik nog geen maand Kw's over heb gehouden, zelfs deze maand niet heb ik vorige week een offerte getekend voor ruim een verdubbeling van mn panelen.

Het doel is een half jaar geen stroom af te nemen, ook niet of nauwelijks voor het laden van de auto. Het winter half jaar wil ik elk kwtje van de zon zelf gebruiken en door de auto te laden op slimmere tijden ook daarvoor de kosten laag te houden.

De tot nog toe betaalde kosten aan Frank zijn in de winter gemiddeld vijftig euro geweest en de laatste maanden duidelijk lager tot onder de tien euro deze maand.

Laag inkomen, op leeftijd maar wel iets geld op de bank en bang voor flinke inflatie. Dus lekker investeren in lagere 'vaste' lasten. Bovendien vind ik dit gewoon hobby en dat mag iets kosten.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:01
Nanuk schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 22:15:
Ik heb Frank, verder niets mis mee maar de rekeningen vind ik enigszins ondoorgrondelijk. Er wordt van alles ingeschat en bijgesteld over de huidige, vorige en komende maand. Hopelijk snappen ze het zelf nog wel. Ik heb geen zin mn best er voor te doen.
Ik heb Tibber en ik vind die rekeningen prima duidelijk. Als me een DM stuurt en belooft hem niet verder te delen wil ik je wel een rekening sturen, dan kun je het zien.

Verder goed bezig met je voorbereiden op een onzekere toekomst. Jezelf isoleren van verwachte prijsstijgingen is m.i. zeer slim.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Morgen 19:00-20:00 41ct ex energiebelasting per kWh (52 ct inclusief).

Het is dan 18 graden, en hoewel de zon en wind voorspellingen voor dat moment gematigd zijn, is ook niet echt een dunkelflaute morgen.

Waar zou dat nu vandaan komen? In de winter betalen we minder... De gasprijs is ook niet verder door het dak dan deze al was (€0.63/m³).

• Stefannn
  • Laatst online: 22:56
TheZeroorez schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:19:
Waar zou dat nu vandaan komen? In de winter betalen we minder... De gasprijs is ook niet verder door het dak dan deze al was (€0.63/m³).
dwz...
AFGELOPEN winter betaalden we minder.
KOMENDE winter is nog afwachten.....

Inmiddels is er steeds minder zicht op "of er nog gas en olie door de straat van Hormuz gaat komen"
Vannacht 02:00 is het 0.27euro inclusief belasting. Dat is ook bizar hoog.
Als je nu een vast contract afsluit ben je ook gauw 0.26euro/kWh kwijt tegen 0.21..0.23 een jaar geleden.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• bilgy_no1

Het is dan 18 graden, en hoewel de zon en wind voorspellingen voor dat moment gematigd zijn, is ook niet echt een dunkelflaute morgen.

Dit is simpelweg de uitkomst van het biedproces van vandaag. Er zijn naast het weer in NL tal van factoren die hierop van invloed zijn, inclusief factoren buiten NL doordat import/export ook een rol speelt.

Wapen je hierzelf tegen door een kleine thuisbatterij (icm PV en dynamisch werkt dat goed). Of verzeker je ertegen met een vast contract. Veel meer kun je niet doen...

• OpaDus
  • Laatst online: 22:13

Nou, :o het is heel simpel:

de dagen worden steeds langer, omdat het later donker wordt is dus de avondpiek steeds korter, De E-producenten draaien dus in kortere tijd hun (gas-)turbines en willen natuurlijk de daarbij behorende startkosten ook vergoed krijgen, nu over kortere tijdsperiode.

Dus paar uur "hoge prijs".

• ASW1
Er is deze dagen veel zon en ook nog wat wind beschikbaar, alleen in de avondspits is er niet genoeg goedkope hernieuwbare elektriciteit beschikbaar en moeten o.a. gascentrales voor korte tijd bijgeschakeld worden. Een centrale opstarten en een paar uur later weer stilleggen is enorm duur.en daarom zijn de kWh' in die paar uurtjes zo hoog volgens mij.

In de winter wanneer fossiele centrales de hele dag door kunnen draaien wordt de gemiddelde prijs per kWh ook lager.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Stefannn schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:42:
[...]

dwz...

Inmiddels is er steeds minder zicht op "of er nog gas en olie door de straat van Hormuz gaat komen"
Als je nu een vast contract afsluit ben je ook gauw 0.26euro/kWh kwijt tegen 0.21..0.23 een jaar geleden.
Wat ik bedoelde te zeggen is: de gasprijs is momenteel niet ZO hoog dat het volgens het 'duurste stroom bepaalt de prijs' principe logisch is dat het tarief zo hoog ligt.

De korte piek voor gasturbines had ik nog niet aan gedacht, lijkt me logisch ja. Dank voor de antwoorden

• w00key
Stefannn schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:42:
[...]

dwz...

26 cent min korting.

€245 / 7500 kWh (warmtepomp) = 3.3 cent voordeel. Dus 22.7 cent totaal.

Dynamisch breakeven is 22.7 - 11 cent EB - 2.48 cent Tibber opslag = 9.2 cent break even met BTW, 7.6 cent ex.

Verwachting Tibber is 9 cent beursprijs dus dynamisch is 1.4 cent duurder dan Engie en Greenchoice via Independer; mits je elk jaar overstapt.

• Stefannn
w00key schreef op maandag 1 juni 2026 @ 01:41:
[...]

26 cent min korting.

Dynamisch breakeven is 22.7 - 11 cent EB - 2.48 cent Tibber opslag = 9.2 cent break even met BTW, 7.6 cent ex.

Verwachting Tibber is 9 cent beursprijs dus dynamisch is 1.4 cent duurder dan Engie en Greenchoice via Independer; mits je elk jaar overstapt.
Klopt! Heel mooi en simpel sommetje.
Met de kanttekening dat je het cashback verschil kan halveren door voor gas een vast contract (met cashback) af te sluiten.
EN natuurlijk de kanttekening dat dit sommetje zonder batterij en zonder “zorgvuldig dynamisch geoptimaliseerd sturen” geldt.
Zonder heel goed sturen is dynamisch mijns inziens inderdaad geen goed idee.

Aan de andere kant vind ik het best lastig wat ik op dit moment moet zeggen tegen iemand met zonnepanelen waarvan vast contract afloopt en die mij om advies vraagt.
Op dit moment adviseer ik “dynamisch en kijk hoe het gaat”, je kan maandelijks opzeggen immers. Overstappen naar vast als die wat voordeliger worden cq “als het je niet bevalt” (en saldeer balans in de gaten houden).
Maar “nu opnieuw vast contract nemen” betekent ook dat je in april&mei 2027 in ieder geval al vrijwel geen profijt van je zonne energie hebt. Als dynamisch over de zomer bevalt is aanschaf van een kleine Stekkerbatterij in oktober (met hopelijk nog wat prijsdaling) wellicht handig. Voor 2027 zal dat denk ik sowieso wel slim zijn.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:48
Altijd dag en nacht, mei en december, een vaste hoge energieprijs betalen en een fors lagere prijs terugkrijgen voor terugleveren, het zijn nogal vreemde energiecontracten hoor die vaste. Ik waarschuw mensen er altijd voor, denk goed na voor je daar aan begint. Ze proberen je te verleiden met een cashback, maar je weet niet hoeveel duurder je uit zult zijn, je weet alleen ongeveer wat t je zal kosten.

• Stefannn
Bij deze mijn resultaten over 2026 tot en met mei.
Mijn prestatie op het dynamisch contract dat ik heb vergeleken met wat ik betaald zou hebben met:
- vast contract volgens de eigen huis deal van november 2025
- "gemiddeld vast contract" met 0.23 euro/kWh tarief en 0.10 euro/kWh terugleverkosten
- dat zelfde gemiddelde contract met 0.22 euro/kWh terugelverkosten, zijnde de situatie in 2027
Vergelijking met vast is niet helemaal eerlijk want ik heb sinds eind maart een thuisbatterij die ik overdag goedkoop laad en in de avond duur terug laat leveren. Met een vast contract zou je dat niet zo doen.

Mijn situatie is met PV, EV, warmtepomp, en sinds eind maart thuisbatterij. Alles enorm getweaked op "optimale prestatie onder dynamisch contract"

Dus op dit moment verslaat mijn dynamische keuze alle andere opties. Het moet nog wat buffer opbouwen want in november en december zal het geheid slechter presteren dan vast.

"we zullen zien"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJKMOyqpGcLmwsubs7h3zRn99-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2ermJQ8TdTAxBJ9lFZc5YxOO.png?f=fotoalbum_large

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:00

de Peer

under peer review

Vdvmark schreef op maandag 1 juni 2026 @ 07:59:
Altijd dag en nacht, mei en december, een vaste hoge energieprijs betalen
Of die prijs hoog of laag is weet je pas achteraf. Dat kun je zo niet stellen
Ik waarschuw mensen er altijd voor, denk goed na voor je daar aan begint. Ze proberen je te verleiden met een cashback, maar je weet niet hoeveel duurder je uit zult zijn, je weet alleen ongeveer wat t je zal kosten.
Voor veel mensen is zekerheid en een 'prijsplafond' hebben heel fijn en dus belangrijk.
Het staat bovendien niet vast dat een vast contract duurder is en dat breng je nu wel zo. dat klopt dus niet. Bovendien benoem je nu niet het risico op hoge dynamische prijzen (mogelijk langdurig) en het feit dat je dan ook niet meer goed kunt 'vluchten' naar een vast contract, want die zullen dan ook snel in prijs stijgen.

Mensen waarschuwen voor een vast contract is dus een beetje ongepast en eenzijdig.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 01-06-2026 09:13 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:00

de Peer

under peer review

Stefannn schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:25:
Bij deze mijn resultaten over 2026 tot en met mei.
Mijn prestatie op het dynamisch contract dat ik heb vergeleken met wat ik betaald zou hebben met:
- vast contract volgens de eigen huis deal van november 2025
- "gemiddeld vast contract" met 0.23 euro/kWh tarief en 0.10 euro/kWh terugleverkosten
- dat zelfde gemiddelde contract met 0.22 euro/kWh terugelverkosten, zijnde de situatie in 2027
Vergelijking met vast is niet helemaal eerlijk want ik heb sinds eind maart een thuisbatterij die ik overdag goedkoop laad en in de avond duur terug laat leveren. Met een vast contract zou je dat niet zo doen.

Mijn situatie is met PV, EV, warmtepomp, en sinds eind maart thuisbatterij. Alles enorm getweaked op "optimale prestatie onder dynamisch contract"

Dus op dit moment verslaat mijn dynamische keuze alle andere opties. Het moet nog wat buffer opbouwen want in november en december zal het geheid slechter presteren dan vast.

"we zullen zien"
[Afbeelding]
Mooi overzicht.

-Wat zou je conclusie zijn over de periode Jan-Feb-Mrt? (de periode zonder thuisaccu)
-Je benoemt de 22 ct / kWh terugleverkosten, maar waarom noem je de terugleververgoeding niet of de netto vergoeding?

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 01-06-2026 09:14 ]

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13:01
Homewizard app down! Meer mensen dit?

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:52
Deldenaar schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:35:
Homewizard app down! Meer mensen dit?
Yep...

Ik weet even niet meer wat ik met mijn verkregen tijd moet doen

The chances of being killed by a cow are low but never 0%.

• Stefannn
de Peer schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:09:
-Wat zou je conclusie zijn over de periode Jan-Feb-Mrt? (de periode zonder thuisaccu)
Dat kan je denk ik in de tabel goed zien:
- Januari/Februari was dynamsich duurder dan het Eigen Huis aanbod van november 2025, maar eigenlijk redelijk heel vergelijkbaar met een gemiddeld vast contract van 0.23 euro/kWh en 0.10 euro/kWh terugleverkosten (maar nog niet in staat de cashback te compenseren).
- Vanaf maart is dynamisch al behoorlijk goed.
- Ik verwacht dat November/December vergelijkbaar zullen zijn met die 3 maanden. Het valt dus te bezien "of het prijsvoordeel ik tot en met oktober ga opbouwen daar tegenop weegt" (vrij zeker wel).
de Peer schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:09:
-Je benoemt de 22 ct / kWh terugleverkosten, maar waarom noem je de terugleververgoeding niet of de netto vergoeding?
Met de 0,22 euro/kWh terugleverkosten bedoel ik het hele netto verhaal. Kortom... Netto 0,23-0,22 = 0,01 euro opbrengst voor terugeleveren.

Ik heb de modellering voor 2027 "met batterij" wat aangepast, zie onder:
- Zolang afname groter is dan teruglevering ga ik nu uit van NOM, dus geen euro inkomsten noch kosten
- Als teruglevering groter is dan afname ga ik voor dynamisch uit van 'teruglever tarief minus energiebelasting", voor vast van de 0.01 euro/kWh zoals hierboven beargumenteerd

Dat geeft toch wel een interessant beeld.....
We moeten gaan bezien hoeveel dynamisch gaat "winnen" over de zomer, maar een scherp vast tarief met cashback en batterij is wellicht helemaal niet zo beroerd!
NB:... met de kanttekening dat je op dit moment vanwege de Iran oorlog geen vast contract voor 0,23 euro/kWh kan krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8E7pKIA5og4vR7mRHdQlpEy0BH8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E4zBi8LwDJtbr6YMNsHGmbd0.png?f=fotoalbum_large

• bilgy_no1
w00key schreef op maandag 1 juni 2026 @ 01:41:
[...]

26 cent min korting.

Behalve dat je met PV nog een boete betaalt. En dat mijn gemiddelde inkooptarief dit jaar (ook met een warmtepomp dus relatief veel dure inkoop in jan-mrt) tot nu toe €0,2077 is. Dus ook al lager dan dat vaste tarief inclusief bonus.

Dan heb ik het nog niet eens over het teruglevertarief dat nu op €0,3017 staat.

Voor iedereen valt het weer anders uit.

• ASW1
Niet alleen de spread is hoog op het moment maar ook de onbalans.(of gaan die 2 vaak hand in hand?)

Mijn auto begint net even voor 8 uur met Tibber grid rewards te laden tijdens een day ahead prijs van 30 cent exclusief belastingen, waar mij dan 0 cent ex. voor in rekening gebracht wordt. De wondere wereld van de onbalans.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:55
ASW1 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:15:
Niet alleen de spread is hoog op het moment maar ook de onbalans.(of gaan die 2 vaak hand in hand?)

Mijn auto begint net even voor 8 uur met Tibber grid rewards te laden tijdens een day ahead prijs van 30 cent exclusief belastingen, waar mij dan 0 cent ex. voor in rekening gebracht wordt. De wondere wereld van de onbalans.
Oh, sorry voor die onbalans.. Ik draag daar aan bij, ben de batterij aan het ontladen voor 50cent+
Dan heffen wij elkaar mooi op en worden we er allebei beter van 😎

[ Voor 6% gewijzigd door V_ger op 01-06-2026 20:17 ]

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• ASW1
V_ger schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:16:
[...]

Oh, sorry voor die onbalans.. Ik draag daar aan bij, ben de batterij aan het ontladen voor 50cent+
Dan heffen wij elkaar mooi op en worden we er allebei beter van 😎
Pauzeer eens met terugleveren, dan kijk ik of het laden hier stopt.

• hemertje
Bezzerk schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:39:
[...]

Als je een dynamisch contract hebt is de kans groot dat dit aanbod meer oplevert dan het dynamisch tarief van terugleveren op dat moment, vele malen groter... En vanaf volgend jaar, zonder salderen, nog meer. ;)
het gaat zelfs verder dan de netbeheerder, ook je energieleverancier kn je rechten geven om te kunnen dimmen
Zonnedimmer
Dimmen namens netbeheerder of energieleverancier
Als u daar toestemming voor geeft, kunnen netbeheerders of energieleveranciers via Zonnedimmer uw zonnepanelen dimmen. Wij voeren dit voor hen uit en u krijgt daar een eerlijke vergoeding voor.

Hoe werkt dit?
Op momenten dat zo veel wordt teruggeleverd dat dit lokaal tot problemen op het net leidt, of het overschot aan stroom tot hoge kosten leidt, kan uw energieleverancier of netbeheerder ons opdracht geven om zonnepanelen tijdelijk (een kwartier tot enkele uren) te dimmen.

Het dimmen gebeurt volledig online en automatisch, waarbij u live in de Zonnedimmer app ziet wat er gebeurt. Zodra uw panelen worden gedimd, ziet u dit in de app en schatten wij de gedimde opwekking (kWh's die anders zouden worden opgewekt, zonder dimmen).

U ontvangt voor de gedimde opwekking een eerlijke vergoeding, zoals afgesproken tijdens uw aanmelding. Iedere maand na afloop van de maand en het overschrijden van het minimumbedrag van 5 euro, betalen wij deze vergoeding aan u uit op het door u opgegeven IBAN rekeningnummer (deze kunt u opgeven door in de browser op Zonnedimmer website in te loggen en naar instellingen te gaan).

Wanneer worden mijn panelen gedimd?
Op dagen met veel zon kan er rond het middaguur onbalans op het net ontstaan, in bepaalde regio's netcongestie optreden, of kunnen de prijzen voor het verkopen van teruggeleverde elektriciteit ongunstig zijn.

Hiervan is over het algemeen kort (enkele kwartieren tot enkele uren) sprake en alleen bij zonnig weer. Op deze momenten kunnen uw zonnepanelen gedeeltelijk of geheel worden gedimd, om overbelasting van het net te voorkomen en/of om de kosten te verlagen.

Het dimmen door netbeheerders zal afhankelijk zijn van de lokale belasting en capaciteit van het net. Netbeheerders zullen daarom in sommige regio's vaker dimmen dan in andere, in dit instrument alleen tijdens grote zonpieken inzetten (hooguit 10-30 keer per jaar). Energieleveranciers zullen vooral dimmen om terugleverkosten te kunnen verlagen. Daarbij kunnen zij landelijk de opwekking dimmen, en er ook voor kiezen om de opwekking tijdelijk uit te zetten (dimmen naar 0%) om het grootste verschil te maken.

Welke vergoeding krijg ik hiervoor?
De vergoeding wordt per deelnemende partij (netbeheerder of energieleverancier) vastgesteld en aan u gecommuniceerd tijdens het aanmelden.

Welke voorwaarden zijn van toepassing?
Op het gebruik van Zonnedimmer app en platform en op het dimmen van uw zonnepanelen tegen vergoeding door netbeheerder en energieleverancier zijn de gebruikersvoorwaarden Zonnedimmer van toepassing.

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:52

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Ik heb het afgelopen jaar bij Energiek gezeten met een modelcontract zonder terugleverkosten maar dat feest is ten einde per 1 Juli dus ik zit nu te kijken naar een dynamisch contract. Met de BEV die we vorig jaar hebben gekocht had ik misschien toen beter over kunnen gaan naar dynamisch maar daar heb ik toen niet direct over nagedacht.

Maar nu is dit toch weer actueel en de angst is er wel een beetje af omdat ik nu er voor gezorgd heb dat ik de omvormer op NoM of zelfs uit kan zetten met Home Assistant en de auto automatisch kan laten laden wanneer de dynamische prijzen laag zijn. Nu draai ik in HA een simulatie voor een thuisbatterij, deze kan met voordeel via het werk worden aangeschaft, maar dat wordt mogelijk pas in 2027 interessant. Daarnaast zijn de maandelijkse kosten voor energie nu met het laden van de auto gelijk aan de maandelijkse energielasten van onze vorige woning dus als de prijzen een winter tegen zit eten we er geen brood minder om.

Verbruik totaal: 7500 kWh
Teruglevering: 2300 kWh
Direct verbruik PV: 2050 kWh
Peblar laadpaal verbruik: 4000 kWh

Maar omdat we de panelen op oost/west hebben liggen zit ik in dubio over welke energieleverancier: Zonneplan of Nextenergy of zelfs een andere? De meeste buren die overstappen gaan gewoon over op Zonneplan vanwege de naam/reclame maar ik wil toch wel wat verder kijken dan alleen de naam. Is de zonnebonus van 2 cent wel interessant genoeg versus de 50% zonnebonus van Nextenergy vooral in de ochtend en avond als de zon al/nog op onze panelen schijnt? Of is dit alleen gerommel in de marge en ga ik er aan het einde van het jaar niet een keertje extra van uit eten?

Wie heeft er nog tips voor het kiezen van de juiste leverancier? Ik lees al een paar maanden mee in dit topic en heb jeroen.nl ook al uitgeplozen maar ben er nog niet over uit. Ook ChatGTP spreekt zich vaak tegen en dan heb ik toch het meeste vertrouwen in de mede-tweaker in dit topic!

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:05
Bij Next energy betaal je wel een inkoop vergoeding van net iets meer dan 2 cent welke je niet terug krijgt bij het terugleveren. Dus je zonnebonus is eigenlijk 50% - 2 cent. Zonneplan geeft 10% zonnebonus, dus het zal om het even zijn welke van de 2 daadwerkelijk goedkoper is.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:03

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Mr.Viper schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:22:
Ik heb het afgelopen jaar bij Energiek gezeten met een modelcontract zonder terugleverkosten maar dat feest is ten einde per 1 Juli dus ik zit nu te kijken naar een dynamisch contract.
Als je niks doet hou je het oude modelcontract zonder terugleverkosten. Paar dagen terug nog netjes in de mail bevestigd, er staat alleen wel een hoger vast maandelijks tarief tegenover.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-06 04:50
Ik heb het afgelopen jaar bij Energiek gezeten met een modelcontract zonder terugleverkosten maar dat feest is ten einde per 1 Juli dus ik zit nu te kijken naar een dynamisch contract. Met de BEV die we vorig jaar hebben gekocht had ik misschien toen beter over kunnen gaan naar dynamisch maar daar heb ik toen niet direct over nagedacht.

Maar nu is dit toch weer actueel en de angst is er wel een beetje af omdat ik nu er voor gezorgd heb dat ik de omvormer op NoM of zelfs uit kan zetten met Home Assistant en de auto automatisch kan laten laden wanneer de dynamische prijzen laag zijn. Nu draai ik in HA een simulatie voor een thuisbatterij, deze kan met voordeel via het werk worden aangeschaft, maar dat wordt mogelijk pas in 2027 interessant. Daarnaast zijn de maandelijkse kosten voor energie nu met het laden van de auto gelijk aan de maandelijkse energielasten van onze vorige woning dus als de prijzen een winter tegen zit eten we er geen brood minder om.

Maar omdat we de panelen op oost/west hebben liggen zit ik in dubio over welke energieleverancier: Zonneplan of Nextenergy of zelfs een andere? De meeste buren die overstappen gaan gewoon over op Zonneplan vanwege de naam/reclame maar ik wil toch wel wat verder kijken dan alleen de naam. Is de zonnebonus van 2 cent wel interessant genoeg versus de 50% zonnebonus van Nextenergy vooral in de ochtend en avond als de zon al/nog op onze panelen schijnt? Of is dit alleen gerommel in de marge en ga ik er aan het einde van het jaar niet een keertje extra van uit eten?

Wie heeft er nog tips voor het kiezen van de juiste leverancier? Ik lees al een paar maanden mee in dit topic en heb jeroen.nl ook al uitgeplozen maar ben er nog niet over uit. Ook ChatGTP spreekt zich vaak tegen en dan heb ik toch het meeste vertrouwen in de mede-tweaker in dit topic!
Over Zonneplan is iedereen over het algemeen tevreden, qua geld kan het niet veel schelen met andere partijen. Wel kun je de tarieven koppelen via HA en ze hebben een goede app.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 07-06 17:49
jordyc schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:36:
Bij Next energy betaal je wel een inkoop vergoeding van net iets meer dan 2 cent welke je niet terug krijgt bij het terugleveren. Dus je zonnebonus is eigenlijk 50% - 2 cent. Zonneplan geeft 10% zonnebonus, dus het zal om het even zijn welke van de 2 daadwerkelijk goedkoper is.
Bij Zonneplan krijg je ook de inkoopvergoeding terug, volgens mij is dat dus net zo rendabel of beter dan Nextenergy

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13:01
bert pit schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:43:
[...]

Over Zonneplan is iedereen over het algemeen tevreden, qua geld kan het niet veel schelen met andere partijen. Wel kun je de tarieven koppelen via HA en ze hebben een goede app.
Zonneplan is in veel opzichten heel goed maar missen helaas de mooie bonussen die sommige anderen wel geven

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

CreativeS

Deldenaar schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:36:
Zonneplan is in veel opzichten heel goed maar missen helaas de mooie bonussen die sommige anderen wel geven
Niet alles hoeft een (terug)verdienmodel te zijn.. het feit dat je al geen terugleverboete hebt is al fijn.

• RoelWW
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:17
Valt me op dat wanneer je via een vergelijkingssite een dynamisch contract bij nextenergy wil afsluiten, bij terugleveren een verkoopvergoeding van € 0,01 moet worden betaald. Als je rechtstreeks bij nextenergy een contract afsluit, dan is de verkoopvergoeding € 0,00. Zo ben je een deel van de bonus meteen weer kwijt..

• Kameelstok
RoelWW schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:43:
Valt me op dat wanneer je via een vergelijkingssite een dynamisch contract bij nextenergy wil afsluiten, bij terugleveren een verkoopvergoeding van € 0,01 moet worden betaald. Als je rechtstreeks bij nextenergy een contract afsluit, dan is de verkoopvergoeding € 0,00. Zo ben je een deel van de bonus meteen weer kwijt..
Prijsvergelijkers lijken qua weergave prijsopbouw sowieso nog niet echt ingesteld op dynamische contracten.

Frank lijkt een vergelijkbaar principe te hanteren. Via prijsvergelijker betaal je een verkoopvergoeding van ongeveer 1,3ct. Het wordt mij niet duidelijk of ik dan nog in aanmerking kom voor de koppel-omvormer-bonus. Boeit ook weinig want de 160 euro welkomstbonus compenseert ruimschoots.

• bilgy_no1
Deldenaar schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:36:
[...]

Die bonussen zouden wat mij betreft verboden moeten worden. Uiteindelijk is het een sigaar uit eigen doos en in sommige gevallen een herverdeling tussen klanten.

Geef gewoon transparante prijzen en concurreer op prijs en klantvriendelijkheid. Dat zou de ACM moeten bewerkstelligen.

• ikkemvg
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 07-06 18:44
Ik lees hier veel over laden/ontladen op de day-ahead-prijzen, en het zette me aan het denken over de andere helft van de rekensom: los van de arbitrage, wat levert puur het zelfverbruik-deel van een thuisbatterij eigenlijk op bij je eigen profiel?

Ik heb daarvoor mijn eigen kwartierdata erdoorheen gehaald — afname én teruglevering per 15 min van de netbeheerder (Enexis/Liander/Stedin) of P1/HomeWizard/Home Assistant. Wat de analyse doet:

- bepaalt hoeveel van mijn verbruik ik daadwerkelijk kan verschuiven, op basis van het echte profiel i.p.v. een vast percentage;

- rekent de besparing geannualiseerd door over de hele meetperiode en kiest de batterijmaat (kWh/kW) die het beste rendeert;

- geeft eerlijk "niet rendabel" terug als dat zo is — bij een flink deel van de profielen, vooral zonder veel teruglevering, komt de terugverdientijd boven de 15 jaar uit.

Wat ik bewust (nog) niet meeneem is de dynamische prijsarbitrage op uurbasis — de berekening gaat nu over zelfverbruik/teruglevering, niet over actief laden bij lage EPEX-prijzen. Juist daar ben ik benieuwd naar jullie ervaring: hoeveel van je totale batterijrendement komt bij jullie puur uit het arbitrage-deel versus zelfverbruik?

Disclaimer: ik heb dit zelf gebouwd dachthetffniet.com, het rapport is gratis, geen verkoop of commissie. Vooral benieuwd of jullie de rekenmethode logisch vinden of waar ik iets mis.

[ Voor 1% gewijzigd door teacher op 06-06-2026 19:09 ]

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
Ik heb op basis van mijn echte gegevens over 2025 berekend dat einde saldering mijn ongeveer 290 euro per jaar gaat kosten waarvan ik met een thuisbatterij van 2 kWh ( 600 euro aankoop) 120 euro per jaar kan terugverdienen en met 4 kWh (1100 euro aankoop) 185 euro per jaar. Dus wel een redelijke terugverdientijd.

Dit is door een combinatie van eigen gebruik en handelen. Ik gebruik een programma dat op basis van day ahead prijs, verwachte zonneopbrengst en verwacht verbruik voor elk uur de beste strategie bepaalt (en dat elk uur opnieuw). Ongeveer 80% van bovenstaande bedragen komt door meer eigen gebruik en slim laden (dus op een zonnige dag niet meteen 's ochtends al laden maar wachten tot de tarieven laag zijn). Waar de winst uit komt hangt met name af van het weer, dus hoeveelheid zonnestroom t.o.v. van verbruik.

Alles onder voorbehoud met tarieven zoals ze waren in 2025...

[ Voor 7% gewijzigd door WillemD61 op 06-06-2026 18:33 ]

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:08
jordyc schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:36:
Zonneplan: 10% bonus tussen zonsopkomst en zonsondergang tot 7500kWh per jaar

Nextenergy: 50% zonnebonus tussen 06:00u en 22:00u tot 6000kWh per jaar. Alleen als deze afkomstig is direct uit PV.

Hoe ze die laatste voorwaarde (direct uit PV) bij Nextenergy gaan berekenen is mij een raadsel. Als ze dat niet doen zie ik het als een grote plus. Je kunt dan tijdens avond pieken flink verdienen met terugleveren.

• denneappel
Onze situatie:
- 38kWp (dimbaar)
- 17kWh batterij
- 3000kWh voor EV (stuurbaar)
- ?kWh voor publieke laadpaal (buitengebied / veel toeristen)
- 3000kWh voor warmtepomp (deels stuurbaar)

Voor de uren met nagenoeg gratis energie heb ik ook een bestemming:
- Grondwaterpomp voor weide beregening.
- Verwarming zwembad.

Tot nu dacht ik dat Zonneplan voor ons het beste zou zijn maar de hogere bonus van Nextenergy zet mij toch aan het denken. Die 6000kWh terugleveren kan ik redelijk sturen en volledig benutten. Bij 50% bonus is PV dimmen in de zomer bij een TLV van 2 cent al snel de moeite waard als ik er later 10 + 5 =15 cent voor kan vangen.

• bilgy_no1
denneappel schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 20:43:
[...]

Nextenergy: 50% zonnebonus tussen 06:00u en 22:00u tot 6000kWh per jaar. Alleen als deze afkomstig is direct uit PV.

Hoe ze die laatste voorwaarde (direct uit PV) bij Nextenergy gaan berekenen is mij een raadsel. Als ze dat niet doen zie ik het als een grote plus. Je kunt dan tijdens avond pieken flink verdienen met terugleveren.
Waarschijnlijk adhv tijden voor zonsopkomst en -ondergang. Eventueel te checken met wat logica: als je om 20:00 uur structureel meer opwekt dan om 13:00. Zit er een Fair Use Policy op?

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-06 18:26
Hallo allemaal! Ik zit nu bij Coolblue dynamisch en wil graag overstappen naar een goedkopere aanbieder. Ik heb het onderstaande verbruik. Kan ik het beste naar Zonneplan omdat ik veel teruglever? Alvast bedankt!

Stroomverbruik: 1203 Kwh
Teruglevering: 2834 Kwh

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:59
denneappel schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 20:43:
[...]

Heeft Nextenergy verschillende voorwaarden in deze onder punt 10
c. toegepast op stroom afkomstig van zonnepanelen.
Dan kan uitgestelde teruglevering via accu ook.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:59
@denneappel in zelfde voorwaarden kijk ook even bij punt 5.
5.3 Variabele leveringskosten betaal je voor de stroom en gas welke je verbruikt, of
teruglevert.
De kosten hangen dus af van de hoeveelheid verbruik en van je tarief
per kWh stroom en/of m3 gas

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• denneappel
Domba schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:07:

Dan kan uitgestelde teruglevering via accu ook.
Ah vet! Daar lijkt het wel op inderdaad :)

• denneappel
Domba schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:18:
@denneappel in zelfde voorwaarden kijk ook even bij punt 5.

[...]
Op dit moment zie ik een inkoopvergoeding van 2,19 cent/kWh en verkoop vergoeding van 0 cent/kWh

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-06 14:08
Morgen echt wel een dag met uitzonderlijk lage prijzen vanaf 05h30, en dit zowel in B als in NL. Veel wind op zee blijkbaar.

• MIBRK
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:26

Ik heb een vergelijkbare situatie, kom nu ook van Energiek. Oost-west en EV, ook nog warmtepomp. Volgens mij is Frank Energie ook erg interessant omdat die ook je zonnepanelen en evt warmtepomp kan aansturen. Had je hier ook al naar gekeken?

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:52

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

MIBRK schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:25:
[...]

Ik heb een vergelijkbare situatie, kom nu ook van Energiek. Oost-west en EV, ook nog warmtepomp. Volgens mij is Frank Energie ook erg interessant omdat die ook je zonnepanelen en evt warmtepomp kan aansturen. Had je hier ook al naar gekeken?
Heb daar wel naar gekeken maar ik heb al Home Assistant waarmee ik automatiseringen kan maken voor BEV, omvormer en warmtepomp. Daarmee ben ik onafhankelijk van energieleverancier en dat vind ik een prettig idee, dat maakt een eventuele overstap gemakkelijker. Ook een toekomstige thuisbatterij past in dat ecosysteem en daar wil je naar mijn idee geen externe sturing hebben die mogelijk andere belangen hebben dan jou portemonnee.

Verder heb ik ChatGTP een beetje doorgevraagd naar de beste leverancier en daaruit komt dat de teruglevering voor mij minder interessant is omdat mijn stuurbaar verbruik (4000 kWh voor de BEV) het dubbele is van de teruglevering dus dat daarin de winst zit. Ook zou ik nog meer gebruik kunnen maken van mijn PV overdag door dat in de auto te stoppen, dat heb ik het afgelopen 12 maanden niet echt gedaan ivm salderen.

Daardoor is het gemakkelijker om 5 cent per kWh te besparen op het laden van de auto dan 5 cent te verdienen met terugleveren. Om dat in evenwicht te krijgen, omdat het dubbele in de BEV stop dan teruglever, zou je al 10 cent met terugleveren moeten verdienen en dat lijkt me lastig met een "zonnebonus" zonder thuisbatterij. Maar misschien is het in de praktijk wel haalbaar, dan laat ik me graag corrigeren.

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

Pagina: 1 ... 336 337 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels