Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Raymond P schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:31:
@olympusdenk Ik heb gerekend met een cashback van 360 euro. Ben dus niet zo diep gedoken dat de 450 omhoog kwam.
De ultrascherpe deals zijn vaak dmv collectiviteit (of zieltjesverkopers) zoals veh, consumentenbod etc.
De € 450 is inmiddels op de site verwijderd en aangepast met tot € 350 bij Budget Energie ook zijn de prijzen verhoogd t.o.v enkele uren geleden.

[ Voor 6% gewijzigd door clodders op 27-05-2025 13:46 ]

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basto11
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:46
clodders schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:40:
[...]

De € 450 is inmiddels op de site verwijderd en aangepast met tot € 350 bij Budget Energie ook zijn de prijzen verhoogd t.o.v enkele uren geleden.
Waarschijnlijk zagen ze ineens een verhoogde interesse 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01-06 20:13
clodders schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:40:
[...]

Excuses toch nog even laatste vraag voor de zekerheid te vragen welke cashback site? Op reguliere site van de consumentenbond zie ik bij Budget geen cashback, ik vraag het even omdat snelle zoektocht op 'budget cashback' wel wat cashback sites rond die prijs opleveren, maar goed om even te weten welke site betrouwbaar cashback geeft. (het verschil is hoog, in verhouding bekende cashbackxl biedt maar schamele €30 voor Budget)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders
  • Nu online
olympusdenk schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:50:
[...]

Excuses toch nog even laatste vraag voor de zekerheid te vragen welke cashback site? Op reguliere site van de consumentenbond zie ik bij Budget geen cashback, ik vraag het even omdat snelle zoektocht op 'budget cashback' wel wat cashback sites rond die prijs opleveren, maar goed om even te weten welke site betrouwbaar cashback geeft. (het verschil is hoog, in verhouding bekende cashbackxl biedt maar schamele €30 voor Budget)
Voor de informatie kijk op de site van Budget Energie

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ah, nice, cashback op dynamische tarieven? Of hoort dat eigenlijk in een ander topic? :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olympusdenk
Taro schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:16:
Ah, nice, cashback op dynamische tarieven? Of hoort dat eigenlijk in een ander topic? :)
Alleen cashback voor als je gas niet dynamisch contract afneemt, stroom ben ik wel gek om niet dynamisch te nemen met EV + zelf kunnen sturen van stroomgebruik met thuiswerken.

offtopic:
- maar toch interessant voor dit topic, bij het tegen elkaar afzetten van de gasprijzen van de dynamische energietoko’s ook meegenomen (met gemiddelde van dynamische prijzen over een jaar tijd: olympusdenk in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.") tegen vaste contracten. Valt dynamisch gas daarentegen flink duurder uit dan vast contract gas, de clue was even specifiek induiken het is alleen goedkoper via cashback aanbieders van vast gas (we willen stroom natuurlijk wel dynamisch houden :Y) ). Op zich past hele draad ook prima binnen het aanbiedingen topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

olympusdenk schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:47:
[...]
Alleen cashback voor als je gas niet dynamisch contract afneemt
Ja, hier offtopic dus.
offtopic:
- maar toch interessant voor dit topic, bij het tegen elkaar afzetten van de gasprijzen van de dynamische energietoko’s ook meegenomen (met gemiddelde van dynamische prijzen over een jaar tijd: olympusdenk in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.") tegen vaste contracten. Valt dynamisch gas daarentegen flink duurder uit dan vast contract gas, de clue was even specifiek induiken het is alleen goedkoper via cashback aanbieders van vast gas (we willen stroom natuurlijk wel dynamisch houden :Y) ). Op zich past hele draad ook prima binnen het aanbiedingen topic
Het nadeel van offtopic tags is dat je extra je best moet doen om het te kunnen lezen ;)

Een keer een vergelijk kan prima, maar het worden al snel tientallen berichten. Dan is het beter naar een ander topic te verwijzen en het gesprek daar voort te zetten.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basto11
Taro schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:16:
Dat kan zeker, heb ik bij Frank! Ik moet nog steeds uitrekenen of dat nu voordeliger is of niet ivm het verkeerd salderen. Ik heb zowel stroom als gas dynamisch. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5itk_ZVxN2xHuLjP0JwslI9EzqU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/50uxcx9ADIwbqvwdQJQQlziW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:52
Ik heb gisteren een tijd zitten wachten in het ziekenhuis. Daar kwam ik op de volgende website terecht betreffende voorspellingen in tarieven, weer aansturen accu pv en verbruikers.
https://akkudoktor-eos.readthedocs.io/en/latest/index.html
github https://github.com/Akkudoktor-EOS/EOS

zover ik kan zien geheel open source.

Ik ga dat nog eens verder bestuderen vooral het automatisch aansturen van boiler, airco vind ik mooi.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:10
habbekrats schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 06:32:
Ik heb gisteren een tijd zitten wachten in het ziekenhuis. Daar kwam ik op de volgende website terecht betreffende voorspellingen in tarieven, weer aansturen accu pv en verbruikers.
https://akkudoktor-eos.readthedocs.io/en/latest/index.html
github https://github.com/Akkudoktor-EOS/EOS
[YouTube: So installiere ich EOS von Andreas Schmitz 🛠️🚀]

zover ik kan zien geheel open source.

Ik ga dat nog eens verder bestuderen vooral het automatisch aansturen van boiler, airco vind ik mooi.
Als je Home Assistant gebruikt is er een soortgelijk Nederlands alternatief: DAO (Day Ahead Optimizer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08:13
Torch1969 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 07:41:
[...]

Dat is gemiddeld. Je moet voor jezelf kijken wat het gewogen gemiddelde is, dus dagen met veel gasverbruik meer mee laten tellen dan dagen met weinig gasverbruik. In de zomer is de prijs laag, maar verbruik je veel minder (voor mij geen) gas. In de winter is je gasverbruik hoog en de prijs ook. Ik heb het (nog) niet uitgerekend, maar denk dat het gewogen gemiddelde boven die 1,275 komt. Dat gecombineerd met onzekerheid over prijsontwikkelingen de komende winters heeft mij ook doen besluiten om mijn gas weer vast te zetten. Ook bij greenchoice, voor 1,28, voor 2 jaar, inclusief bonus aan einde looptijd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wG07r567K-ZX0oIFHcrp0Dn1gI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i6J843FzBqfv5IrJ1syvfHQJ.jpg?f=fotoalbum_large

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
olympusdenk schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:50:
[...]

Toch nog even afsluitende update voor geïnteresseerden door andere genoemde Budget cashback krijg je alleen als je vast stroom afneemt :-(

Natuurlijk schieten wij daar niks mee op! :Y) Van het overzichtje dat ik had gemaakt van vast gas aanbieders naast dynamisch contract komt lijkt het United Consumers dus toch goedkoopste uit bus (ook stuk goedkoper dan dynamisch): olympusdenk in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:50
Leuke graph-dump. Mja, hoe is die gevuld? Gaslicht "vergelijkt" niet alle aanbieders en niemand kiest voor het duurste conntract... En dan is er nog de issue koppelverkoop, geldt dat gastarief als je enkel gas afneemt of moet je duur stroom erbij kopen?

Daarbovenop zijn het historische momentopnamen van vaste contracten, dat is zoals de post waar je op reageert al verduidelijkt pas achteraf te vergelijken met dynamisch gewogen gemiddelden.

Als trendline is zo'n graph ook niet bruikbaar, een laag tarief voor een dag of 2 gaat mooi de stats in maar heeft geen meerwaarde als je onverhoopt daar niet mee bezig bent geweest die dagen of als je nog een contract had lopen.

Fwiw: Als ik enkel de koude maanden meetel had ik beter het vaste contract van 1.29/m3 kunnen pakken in november. Mijn vlak verbruiksprofiel had het tarief in de zomermaanden wel weer omlaag getrokken ten gunste van dynamisch.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:32
Raymond P schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:51:
[...]

Leuke graph-dump. Mja, hoe is die gevuld? Gaslicht "vergelijkt" niet alle aanbieders en niemand kiest voor het duurste conntract... En dan is er nog de issue koppelverkoop, geldt dat gastarief als je enkel gas afneemt of moet je duur stroom erbij kopen?

Daarbovenop zijn het historische momentopnamen van vaste contracten, dat is zoals de post waar je op reageert al verduidelijkt pas achteraf te vergelijken met dynamisch gewogen gemiddelden.

Als trendline is zo'n graph ook niet bruikbaar, een laag tarief voor een dag of 2 gaat mooi de stats in maar heeft geen meerwaarde als je onverhoopt daar niet mee bezig bent geweest die dagen of als je nog een contract had lopen.

Fwiw: Als ik enkel de koude maanden meetel had ik beter het vaste contract van 1.29/m3 kunnen pakken in november. Mijn vlak verbruiksprofiel had het tarief in de zomermaanden wel weer omlaag getrokken ten gunste van dynamisch.
Sja, pak gewoon de laagste prijs voor die grafiek. Maar wat je niet ziet is de cashback en die is significant voor mensen met een laag verbruik, zoals hier met hybride verwarmen, dan is die korting in € extreem.

Voorbeeld, vlakish profiel, ~500 m3/jaar, €1.33 dit jaar gemiddeld (dus vooral winter) en €1.19 vorig jaar via huidige leverancier Zonneplan.

United consumers, €1.23 vast, €180 korting over 500 m3 => 0.36 per m3. €0.87 totale prijs per m3.

Eh ja, die wint dan erg makkelijk... Ze geven die kortingen weg zodat ze 1-2k m3 kan verkopen, kom ik daar aan met 500ish 😂

Misschien is het tijd om over te stappen, het scheelt gewoon die €180 korting per jaar, dynamish of vast is beetje dezelfde prijs.

[edit] die prijsopbouw is bizar

Gas

Tarief 265,88
Energiebelasting & Opslag Duurzame Energie (1-170.000 m³) 349,79
Vaste leveringskosten gas 124,19
Netbeheerkosten gas (Stedin Netbeheer) 259,43
Korting € -180,00
De korting wordt verrekend op je jaarafrekening.

Totaal geschat jaarbedrag € 819,29

Dus van de 266 euro gas geven ze 180 euro weg, rest kunnen ze weinig aan doen en vaste kosten van ~10/maand is ook niet bizar hoog.

[ Voor 15% gewijzigd door w00key op 28-05-2025 10:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:31

bert pit

asdasd

olympusdenk schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:33:
[...]

Toch nog even afsluitende update voor geïnteresseerden door andere genoemde Budget cashback krijg je alleen als je vast stroom afneemt :-(

Natuurlijk schieten wij daar niks mee op! :Y) Van het overzichtje dat ik had gemaakt van vast gas aanbieders naast dynamisch contract komt lijkt het United Consumers dus toch goedkoopste uit bus (ook stuk goedkoper dan dynamisch): olympusdenk in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Bij zaken die stijgen en dalen (beurskoersen, energie, etc) bepaalt het instapmoment achteraf of je het goed gedaan hebt of niet.

Als de dynamische prijzen morgen stijgen, heb jij het met jouw vaste United Consumers contract goed gedaan. Maar dalen de gasprijzen dan zit je met je vaste contract te hoog qua prijs. Meer is er niet.

Dus nu al zeggen dat jouw contract een stug goedkoper is dan dynamisch klopt nu nog niet, dat weten we pas achteraf.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@w00key Dat zou niet eerlijk zijn. Achteraf een gewogen gemiddelde vergelijken met een tarief dat ik misschien had kunnen krijgen bij een vast contract als ik op dinsdagochtend tussen 5 en 10 een van de 200 was is imho scheef. :P
De cashbacks en andere deals mis je inderdaad ook in zulke plaatjes.

fwiw: zojuist een telefoontje gekregen, mijn United Consumers contract is afgewezen want naam+descriptor@domein wordt niet geaccepteerd als mailadres. :')
Nou dan niet heh.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Laatst online: 07:20
Ik zie dat bij de consumentenbond energievergelijker dynamische tarieven worden aangeboden waarbij meerdere leveranciers een jaarbonus van 150 of 175 euro geven. Daar staat dan dat dit elk jaar is….
Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
bert pit schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:19:
[...]

Bij zaken die stijgen en dalen (beurskoersen, energie, etc) is bepaalt het instapmoment achteraf of je het goed gedaan hebt of niet.

Als de dynamische prijzen morgen stijgen, heb jij het met jouw vaste United Consumers contract goed gedaan. Maar dalen de gasprijzen dan zit je met je vaste contract te hoog qua prijs. Meer is er niet.

Dus nu al zeggen dat jouw contract een stug goedkoper is dan dynamisch klopt nu nog niet, dat weten we pas achteraf.
Dat is wel de luiste weg, gewoon claimen dat je niet kan vergelijken terwijl het wel kan. Kijk, grootste deel van je prijs staat al vast, dat is ODE en belasting. Wat er overblijft van die 1.23 van United Consumers is 266/500 = 0.53 per m3 incl BTW. Maar met de korting erop is het (266-180)/500=0.172 per m3.

Dan kijk je naar wat de spot prijs doet, is in euros per MWh, ~= cent per m3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63WjZCDQnZWUOKQv86DcHWrRJIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JZBtnJQJ3nXUKRu2Eq1CR43G.png?f=fotoalbum_large

Bandbreedte is dus 0.30 tot 0.57 per m3 in een jaar. Weinig kans dat je dan lager uit komt dan 0.172 bij 1 jaar vast. BTW eraf en je zit op 0.14.

Ja, je vergelijkt prijs voor een jaar vooruit met een jaar achteraf. Maar met een afgesproken prijs van 14/MWh kom je veel beter uit dan op de beurs, groene lijn is 1 jaar vooruit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjbWnYs1Led1KOq9cgl2RnHwseo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pFwR0P2Bi9ZiTZvzhfhp56Jv.png?f=fotoalbum_large

Over 5 jaar (zwart) verwachten ze betere aanvoer van LNG en minder gezeik in het oosten, dus dan is een prijs onder 30/MWh mogelijk. Maar 14 die je krijgt nu bij United Consumers gaat gewoon dynamisch makkelijk verslaan en zit gewoon 50% onder de ENDEX TTF CAL26 prijs.

[ Voor 0% gewijzigd door w00key op 28-05-2025 10:38 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Rojado schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:24:
Ik zie dat bij de consumentenbond energievergelijker dynamische tarieven worden aangeboden waarbij meerdere leveranciers een jaarbonus van 150 of 175 euro geven. Daar staat dan dat dit elk jaar is….
Een aantal leveranciers werken met vaste klanten bonus ja, scheelt elk jaar nieuwe zoeken zolang de prijs okay is. Dat werkt okay maar vaak zie je de prijs toch omhoog drijven - PR / korting voor werving en dan cashen.

Ik zou elk jaar controleren of ze nog zo goedkoop zijn en iig contract verlengen zodat je niet in variabel komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001

koboy

Heb een idee voor een icon

Cashbacks zijn een psychologisch trucje vergelijkbaar aan dat wat de Postcodeloterij gebruikt. Gebruik maken van FOMO. Alleen daarom zou het al verboden moeten worden, net als de Postcodeloterij.

Je hebt te maken met een commodity waarbij je na het maken van een leverancier keuze een bepaalde tijd aan die leverancier vast zit. Het zou toch van den zotte zijn als je een boodschappen contract bij AH zou afsluiten voor een cashback aan het eind van dat contract? Of een benzinecontract bij Shell?

Na afloop van het contract krijg je een extra hoog variabel tarief automatisch om de oren. Hier wordt de winst gepakt. Enige manier om daar onderuit te komen is ruim voor einde contract een volgend contract afsluiten, maar de meesten zullen hier pas aan denken als ze de jaarrekening krijgen. Vervolgens gaat de trucendoos open om je nog een maandje extra binnenboord te houden, en ondertussen rinkelt de kassa.

Als leveranciers cashbacks kunnen geven kan het tarief omlaag. Maar dat zou de markt transparanter maken, en dat is niet in het voordeel van de energie leveranciers.
Ze kunnen het best, want tijdens de energiecrisis waren er geen cashbacks, zelfs geen vaste contracten. Ze moeten er alleen toe gedwongen worden, door regelgeving of omstandigheden.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@koboy Helemaal eens. Ik wil gewoon gelijk korting! Het liefst vooraf gestort op mijn bankrekening.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basto11
Rojado schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:24:
Zie een paar posts hierboven van mij. Ik heb ook een jaarbonus via Independer op variabel stroom en gas bij Frank. Is nog niet uitgekeerd uiteraard, maar heb het wel zwart op wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
koboy schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:50:
Cashbacks zijn een psychologisch trucje vergelijkbaar aan dat wat de Postcodeloterij gebruikt. Gebruik maken van FOMO. Alleen daarom zou het al verboden moeten worden, net als de Postcodeloterij.

Je hebt te maken met een commodity waarbij je na het maken van een leverancier keuze een bepaalde tijd aan die leverancier vast zit. Het zou toch van den zotte zijn als je een boodschappen contract bij AH zou afsluiten voor een cashback aan het eind van dat contract? Of een benzinecontract bij Shell?

Na afloop van het contract krijg je een extra hoog variabel tarief automatisch om de oren. Hier wordt de winst gepakt. Enige manier om daar onderuit te komen is ruim voor einde contract een volgend contract afsluiten, maar de meesten zullen hier pas aan denken als ze de jaarrekening krijgen. Vervolgens gaat de trucendoos open om je nog een maandje extra binnenboord te houden, en ondertussen rinkelt de kassa.

Als leveranciers cashbacks kunnen geven kan het tarief omlaag. Maar dat zou de markt transparanter maken, en dat is niet in het voordeel van de energie leveranciers.
Ze kunnen het best, want tijdens de energiecrisis waren er geen cashbacks, zelfs geen vaste contracten. Ze moeten er alleen toe gedwongen worden, door regelgeving of omstandigheden.
In de basis heb je helemaal gelijk maar mijn vraag over de ‘ieder jaar 150 of 175 bonus’ betreft hier nu een dynamische aanbieder en dat ligt dan iets anders want:
- contract snel opzegbaar
- vaste opslag voor elke kWh
Als deze componenten verder niet afwijken van de andere dynamische leveranciers dan is die jaarlijkse cashback wel degelijk pure winst.
Of mis ik iets ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Rojado Normaliter is het de bedoeling dat je een jaar klant blijft voordat je je geld terug krijgt.
(Vaak is het voorschotbedrag verhoogd met je cashback/12 en/of verwerkt in de abbo-kosten)

Je eerste punt komt dus met haken en ogen, bij opzeggen of vroegtijdig overstappen zal de korting komen te vervallen.

Of het winst is hangt af van een hoop dingen.
Als je, zoals bij bijvoorbeeld Tibber, maandelijks enkel betaalt wat je verbruikt dan zou je het eventuele verschil ook op een spaarrekening kunnen zetten.
Persoonlijk heb ik liever maandelijks een extra biefstukje in de vriezer dan 10 euro erbij in de pot bij de leverancier. Maar als je een leverancier hebt gevonden die een cashback geeft en een lager maandelijks voorschot hanteert dan heb ik daar ook wel interesse in.

Enkel bij edge-cases waarbij je verbruik laag en korting erg hoog is hoef je er verder niet al te lang over na te denken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
Raymond P schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:31:
@Rojado Normaliter is het de bedoeling dat je een jaar klant blijft voordat je je geld terug krijgt.
(Vaak is het voorschotbedrag verhoogd met je cashback/12 en/of verwerkt in de abbo-kosten)

Je eerste punt komt dus met haken en ogen, bij opzeggen of vroegtijdig overstappen zal de korting komen te vervallen.

Of het winst is hangt af van een hoop dingen.
Als je, zoals bij bijvoorbeeld Tibber, maandelijks enkel betaalt wat je verbruikt dan zou je het eventuele verschil ook op een spaarrekening kunnen zetten.
Persoonlijk heb ik liever maandelijks een extra biefstukje in de vriezer dan 10 euro erbij in de pot bij de leverancier. Maar als je een leverancier hebt gevonden die een cashback geeft en een lager maandelijks voorschot hanteert dan heb ik daar ook wel interesse in.

Enkel bij edge-cases waarbij je verbruik laag en korting erg hoog is hoef je er verder niet al te lang over na te denken.
Dat je een jaar blijft (condities zijn immers bekend c.q. liggen vast) is inderdaad een no-brainer.
Verder is hier verbruik en opbrengst qua kWh in evenwicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Rojado schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:14:
[...]

In de basis heb je helemaal gelijk maar mijn vraag over de ‘ieder jaar 150 of 175 bonus’ betreft hier nu een dynamische aanbieder en dat ligt dan iets anders want:
- contract snel opzegbaar
- vaste opslag voor elke kWh
Als deze componenten verder niet afwijken van de andere dynamische leveranciers dan is die jaarlijkse cashback wel degelijk pure winst.
Of mis ik iets ?
Enige dynamische leverancier met cashback/bonus waarvoor van weet is Frank. Je weet wel die jongens die ook inkoop kosten rekenen bij salderen......p

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
koboy schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:42:
[...]
Enige dynamische leverancier met cashback/bonus waarvoor van weet is Frank. Je weet wel die jongens die ook inkoop kosten rekenen bij salderen......p
Zijn de goedkoopste voor alleen afname.
Op moment je teruglevering hebt hakt die opslag & afslag erin.

Als ik bij mijn April gegevens neem (afname/invoeding 307/624kWh) al ~28 euro duurder voor de maand dan Zonneplan

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
[...]

Budget Energie doet het ook. Maandelijks, dus niet achteraf.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:54
koboy schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:50:

Qua cashback moet je toch wel blijven wachten tot je de jaarrekening hebt gekregen in mijn geval van GC, anders krijg je de cashback niet, tenminste zo begrijp ik het....

Of kan je wel nieuw gascontract ergens anders afsluiten, maar dan 1 of 2 dagen later invoeren als startdatum (dus huidig contract loopt tot 19 oktober en dan laat je de nieuwe de 20ste of de 21ste van oktober ingaan) om zo wel de cashback nog te krijgen van je oude gascontract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
[...]

Via de consumentenbond, verder nog niet gekeken, leveren zowel Frank energie alsook Nextenergie 145 euro (jaarlijks) loyaliteits bonus. (Dynamisch)

Wat het uiteraard lastig maakt t.o.v. een bonus bij een vast contract dat het effect van die bonus lastiger te berekenen c.q. in te schatten is 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PradoPrius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:26

PradoPrius

AlphaESS 5KW/20KWh / Gasloos

Reminder:
Op 1 januari 2027 stopt de salderingsregeling. Eind mei/begin juni overstappen loont dan. Bij een dynamisch contract wordt per jaar gesaldeerd: zorg dat je eind volgend jaar in balans bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Rojado schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:15:
[...]

Via de consumentenbond, verder nog niet gekeken, leveren zowel Frank energie alsook Nextenergie 145 euro (jaarlijks) loyaliteits bonus. (Dynamisch)

Wat het uiteraard lastig maakt t.o.v. een bonus bij een vast contract dat het effect van die bonus lastiger te berekenen c.q. in te schatten is 😉
En ook Nextenergy brengt net als Frank kosten in rekening bij terugleveren/salderen.
Is dus duidelijk waar deze cashback van betaald wordt.
Frank is de goedkoopste bij alleen afname ja, maar naar mijn gevoel zijn er maar weinig mensen met alleen afname die dynamisch gaan; de meesten die binnen de doelgroep vallen (EV en/of WP) zullen ook PV hebben. Juist de terugleveraars worden door Frank (en Nextenergy etc) ge#(€-# met de kosten voor terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

PradoPrius schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 18:33:
Reminder:
Op 1 januari 2027 stopt de salderingsregeling. Eind mei/begin juni overstappen loont dan. Bij een dynamisch contract wordt per jaar gesaldeerd: zorg dat je eind volgend jaar in balans bent.
Op wat voor type gebruiker doel je en waar moet die naar overstappen?
Ik zit bij Zonneplan en daar geef je zelf je jaarverbruik en teruglevering op. Dit wordt een maand later verrekend tegen het werkelijk verbruik/teruglevering. Je bent daar dus op een paar euro na altijd in balans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:34
Catdogsf schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:31:
[...]

Qua cashback moet je toch wel blijven wachten tot je de jaarrekening hebt gekregen in mijn geval van GC, anders krijg je de cashback niet, tenminste zo begrijp ik het....

Of kan je wel nieuw gascontract ergens anders afsluiten, maar dan 1 of 2 dagen later invoeren als startdatum (dus huidig contract loopt tot 19 oktober en dan laat je de nieuwe de 20ste of de 21ste van oktober ingaan) om zo wel de cashback nog te krijgen van je oude gascontract?
Sowieso hoort je nieuwe contract pas op de volgende dag in te gaan.
Als je tot en met de 19e laat lopen is dat tot en met 23:59.

Startdatum op de 20e is dan ook om 00:00. (Dat is immers de nieuwe dag)

Waarom je zou moeten wachten op je jaarrekening begrijp ik niet.
Als je 2 maanden van te voren al een nieuw contract aangaat bij een andere aanbieder, en die start keurig na een voldaan contractjaar van je vorige leverancier dan behoor je gewoon de cashback te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

bert pit schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:12:
[...]

Ik zit bij Zonneplan en daar geef je zelf je jaarverbruik en teruglevering op. Dit wordt een maand later verrekend tegen het werkelijk verbruik/teruglevering. Je bent daar dus op een paar euro na altijd in balans.
Qua saldering wordt de eindbalans over een jaar opgemaakt op het moment van de jaarafrekening dan wel eindafrekening als je overstapt.
Omdat er per 1-1-2027 een absoluut einde aan de salderingsregeling komt wordt ook op dat moment voor het salderen de eindbalans opgemaakt.

Bij meer teruglevering dan afname gaat op dat de helft van de jaarlijkse afname en productie in januari - juni valt, en de andere helft in juli - december. Qua saldering is er dus een "balans" moment rond Midwinter en Midzomer.

Wie wil overstappen heeft, met het oog op het einde van het salderen op 1-1-2027, dus nog een paar momenten om dit te doen met maximaal gebruik van het salderen tot het einde van de regeling. Uiteraard moet je hierbij ook kijken naar het effect van de eindafrekening en de balans tussen afname en teruglevering op dat moment.

Als voorbeeld: mijn eindafrekening van Greenchoice was altijd in april, en mijn contract bij Zonneplan startte juni vorig jaar. De teruglevering die niet gesaldeerd kon worden door Greenchoice bij de eindafrekening in juni heb ik uitgekeerd gekregen met terugleververgoeding van een paar cent. Ik heb op dat moment het "verlies" gepakt van enige honderden kWh aan energiebelasting die niet gesaldeerd kon worden. Dit "verlies" had ik anders bij het einde van de salderingsregeling gekregen.
Voor mij kwam dit allemaal wel mooi uit, maar het verdient wel enige aandacht die vooral in de details als maandelijkse kosten en inkoopkosten/terugleverboete zit MITS je overstapt rond Midzomer/Midwinter. Jaarafrekening in juli, en oktober overstappen lijkt mij minder handig bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

@koboy OK duidelijk. Dus het betreft met name gebruikers die overproductie hebben. Je moet overigens wel bijna econometrist zijn om exact de regels goed te begrijpen en juist toe te passen;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

bert pit schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:12:
[...]

Ook ZP saldeert per contractjaar. Je bent waarschijnlijk nog geen jaar klant bij ze, anders had je dat al geweten.
Niet iedereen beseft dat het van belang is wanneer je contract gestart is: loopt dit bijvoorbeeld tot september 2026, dan is je verbruik in de laatste 4 maanden niet meer weg te strepen omdat je weinig PV hebt.
Het is maar een tip, maar ik kan je verzekeren dat een hoop mensen herrie gaan maken als het zover is.
Het gaat hier over iedereen met PV trouwens: je opwek is nu eenmaal maar 8 maanden/jaar de moeite waard.

[ Voor 12% gewijzigd door PradoPrius op 29-05-2025 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

bert pit schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:06:
@koboy OK duidelijk. Dus het betreft met name gebruikers die overproductie hebben. Je moet overigens wel bijna econometrist zijn om exact de regels goed te begrijpen en juist toe te passen;)
Het gaat om alle gebruikers, maar meer het "tekort" aan teruglevering is hoe flexibeler je wordt in je overstap momenten. Het window waarin je zeg maar door je saldering heen bent is dan steeds groter. Maar omdat het einde van de salderingsregeling midden in de winter valt zal het allemaal wel redelijk loslopen; het gros van de klanten zal op dat moment wel door hun opgebouwde salderingsruimte heen zijn of ze moeten op een heel onhandig moment van contract gewisseld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

PradoPrius schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:30:
[...]

Ook ZP saldeert per contractjaar. Je bent waarschijnlijk nog geen jaar klant bij ze, anders had je dat al geweten.
Niet iedereen beseft dat het van belang is wanneer je contract gestart is: loopt dit bijvoorbeeld tot september 2026, dan is je verbruik in de laatste 4 maanden niet meer weg te strepen omdat je weinig PV hebt.
Het is maar een tip, maar ik kan je verzekeren dat een hoop mensen herrie gaan maken als het zover is.
Het gaat hier over iedereen met PV trouwens: je opwek is nu eenmaal maar 8 maanden/jaar de moeite waard.
Denk dat de herrie vooral van degenen met een halve energiecentrale op het dak zal komen, die worden veruit het hardste geraakt, maar hebben ook in de donkere maanden nog redelijk productie. Ook heb ik de hoop dat die even over dit soort dingen nadenken....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

koboy schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:21:
[...]

Denk dat de herrie vooral van degenen met een halve energiecentrale op het dak zal komen, die worden veruit het hardste geraakt, maar hebben ook in de donkere maanden nog redelijk productie. Ook heb ik de hoop dat die even over dit soort dingen nadenken....
Ik steek hier op dit moment ook in op een maximaal aantal zonnepanelen, overal waar het kan. Gisteren nog 4 extra op het garagedak geplaatst, binnenkort nog 5 op het NO huisdak plaatsen, er staan er al 4 in de achtertuin op zuid en nog 1 in de garage waarvoor ik eigenlijk geen plek meer heb. Ben nu bezig met 11 meter schutting van flexibele panelen te voorzien richting herfst/winter als mijn vrouw het uiterlijk van de achtertuin toch even niet interesseert ;)

In het allerergste geval lever je in de zomer wat kWh's gratis terug, maar meer opwek in de winter is altijd welkom. En met de huidige paneelprijzen ook een no-brainer, vooral als je ze zelf kunt plaatsen en aansluiten.

Mooiste is nog al die extra opwek tijdens de goedkoopste uren op te slaan en later op de avond of rond 8:00 's ochtends terug te leveren, dubbele gains d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:30
Heeft iemand hier toevallig het contract van Zonneplan goed doorgenomen? Het is natuurlijk mooi dat de overheid bepaalde regelingen afschaft, maar als er iets contractueel is vastgelegd in je energiecontract, kan dat andere gevolgen hebben.
Ik vraag me vooral af hoe dit zit bij dynamische contracten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08:47
geert1992 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 21:23:
Heeft iemand hier toevallig het contract van Zonneplan goed doorgenomen? Het is natuurlijk mooi dat de overheid bepaalde regelingen afschaft, maar als er iets contractueel is vastgelegd in je energiecontract, kan dat andere gevolgen hebben.
Ik vraag me vooral af hoe dit zit bij dynamische contracten?
vb als tussen tijds de btw of EB verlaagd/verhoogd wordt moet de provider dit ook door berekenen ! , volgens mij wel de basis product prijs ex belasting kun je contractueel vast leggen en verplicht na te komen door partijen. ( misschien te simpel gedacht ).

salderen bij dynamisch houd gewoon op per 31-12-2026 ook als er geen jaar opgespaard is om te salderen. ik kom zelf ook 1,5 mnd te kort en moet daar wel rekening mee houden !?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
[...]

Ben overgestapt naar Zonneplan op 20 oktober 2024, dus dat zou in mijn geval betekenen dat ik er zowat geen last van heb, aangezien je van 20 oktober 2026 t/m 31 december 2026 niet extreem veel meer opwekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:56
Catdogsf schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 04:09:
[...]

Ben overgestapt naar Zonneplan op 20 oktober 2024, dus dat zou in mijn geval betekenen dat ik er zowat geen last van heb, aangezien je van 20 oktober 2026 t/m 31 december 2026 niet extreem veel meer opwekt.
Dan heb je er toch juist wel last van? Nu heb je van 21 oktober tot 31 december geen zonnestroom van de zomer meer om te salderen. Omdat je op 21 oktober weer op nul begint. Zou je bijvoorbeeld ooit zijn overgestapt in februari, dan kun je tot aan 31 dec 2026 nog je PV opwek van de zomer 2026 gebruiken om je energiebelasting te salderen.

Gasloze vrijstaande woning, Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
Taro schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:36:
[...]

Ik steek hier op dit moment ook in op een maximaal aantal zonnepanelen, overal waar het kan. Gisteren nog 4 extra op het garagedak geplaatst, binnenkort nog 5 op het NO huisdak plaatsen, er staan er al 4 in de achtertuin op zuid en nog 1 in de garage waarvoor ik eigenlijk geen plek meer heb. Ben nu bezig met 11 meter schutting van flexibele panelen te voorzien richting herfst/winter als mijn vrouw het uiterlijk van de achtertuin toch even niet interesseert ;)

In het allerergste geval lever je in de zomer wat kWh's gratis terug, maar meer opwek in de winter is altijd welkom. En met de huidige paneelprijzen ook een no-brainer, vooral als je ze zelf kunt plaatsen en aansluiten.

Mooiste is nog al die extra opwek tijdens de goedkoopste uren op te slaan en later op de avond of rond 8:00 's ochtends terug te leveren, dubbele gains d:)b
Hier hetzelfde; vorig week nog 2600 Wp extra op de oostkant laten leggen. Voor de ochtenduren icm vroeg terugleveren. De capaciteit op oost is nu met factor 2.16 vergroot; bijkomend voordeel is dat ik last had van clipping. Dat is nu opgelost waardoor mijn output in de ochtend met factor 3-4 omhoog is gegaan.

Gasloze vrijstaande woning, Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert h
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 05:59
Ik ben afgelopen 1 mei overgestapt na aflopen van mijn vaste contract. Ergens ga ik er dus sowieso last van hebben dat ik geen vol jaar kan salderen. Daardoor heb ik geen reden kunnen vinden om nu actie te ondernemen. Ik hoor het graag wanneer dat wel zo is.

Pv: 3kWp, ozo, 5°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
Geert h schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 08:13:
Ik ben afgelopen 1 mei overgestapt na aflopen van mijn vaste contract. Ergens ga ik er dus sowieso last van hebben dat ik geen vol jaar kan salderen. Daardoor heb ik geen reden kunnen vinden om nu actie te ondernemen. Ik hoor het graag wanneer dat wel zo is.
Het ligt er aan wat je verbruik en je opwek is. Heb je een overschot op jaarbasis? En hoeveel is dat? Mei lijkt me niet zo'n probleem. Je kan in 2026 dan nog je volle zomeropwek gebruiken als er op 31 dec 2026 wordt afgerekend.

Het nadeel is voornamelijk als je na de zomer je overstapmoment had.

[ Voor 10% gewijzigd door Sportmind op 30-05-2025 08:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geert h
Ik kwam afgelopen jaar 100 kWh tekort. De eerste 4 maanden van dit jaar ongeveer 640 kWh opgewekt, dus dat stukje ga ik missen. Extra panelen bij leggen is niet makkelijk, maar gaat hier wat offtopic en moet ik goed over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:56
Geert h schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 08:28:
Ik kwam afgelopen jaar 100 kWh tekort. De eerste 4 maanden van dit jaar ongeveer 640 kWh opgewekt, dus dat stukje ga ik missen. Extra panelen bij leggen is niet makkelijk, maar gaat hier wat offtopic en moet ik goed over nadenken.
Niet zo moeilijk toch, gewoon 1 januari overstappen en je hebt altijd vol saldeer jaar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Taro schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:36:
[...]

Wij doen hetzelfde: ons hele huis plus schuur liggen nu vol. Met de huidige prijzen een no-brainer. Vooral bedoeld om in de maanden met weinig zonkracht toch voldoende op te wekken. Bij te hoge opbrengst schakelen we een deel uit. Dit alles in combinatie met een flinke thuisbatterij levert een behoorlijk rendement. (Niet op onbalans maar gewoon op EPEX handel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert h
reneeke1970 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 09:08:
[...]

Niet zo moeilijk toch, gewoon 1 januari overstappen en je hebt altijd vol saldeer jaar
Wat maakt het verschil of ik dit jaar dat stukje tekort kom ipv volgend jaar? Zoals aangegeven in een paar post erboven ben ik 1 mei overgestapt, dus in mijn ogen is het om het even wanneer ik tekort kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:56
Geert h schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:17:
[...]

Wat maakt het verschil of ik dit jaar dat stukje tekort kom ipv volgend jaar? Zoals aangegeven in een paar post erboven ben ik 1 mei overgestapt, dus in mijn ogen is het om het even wanneer ik tekort kom.
Als je van mei tot januari nog steeds tekort hebt dan word het tijd voor extra PV haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Ik heb een berekening gemaakt waaruit blijkt dat je per 10kW opslagcapaciteit, je per jaar 300 Euro kunt verdienen op basis van laden en ontladen met dynamische tarieven.
Uitgangspunten:
- je gebruikt 88% van de capaciteit (dus niet 100% vullen en ontladen)
- RTE = 85%
- verschil inkoop verkoop is gemiddeld 11 cent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Nu online
bert pit schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 17:49:
Ik heb een berekening gemaakt waaruit blijkt dat je per 10kW opslagcapaciteit, je per jaar 300 Euro kunt verdienen op basis van laden en ontladen met dynamische tarieven.
Uitgangspunten:
- RTE = 85%
Met welke laad en ontlaad vermogen heb je gerekend?
De uitgangspunten geeft je niet, dus ik kan ook niet beoordelen of de berekening klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

[...]

Wij zijn gestart in april 2023, je ontvangt dan de jaarafrekening een maand later. Schat je je eigen verbruik goed in, dan is de verrekening niet meer een paar tientjes maximaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:19
Uitgangspunten:
- RTE = 85%
Die 11 cent delta gebeurt niet 365 dagen per jaar!

Mijn batterij doet bijvoorbeeld 250 cycli per jaar. Afgelopen winter met dat grijze weer, waren er veel dagen met een delta van 4~6 cent. Daar kun je niet mee handelen.

Reken dus met aantal kWh x RTE x cycli x delta prijs.
Bij mij 15 kWh x 85% x 250 x 11 cent = €350 per jaar.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

clodders schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 17:59:
[...]

Met welke laad en ontlaad vermogen heb je gerekend?
De uitgangspunten geeft je niet, dus ik kan ook niet beoordelen of de berekening klopt.
Ahh correct, 1200W laden, 800W ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Pim57 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 18:08:
[...]

Mijn batterij doet bijvoorbeeld 250 cycli per jaar. Afgelopen winter met dat grijze weer, waren er veel dagen met een delta van 4~6 cent. Daar kun je niet mee handelen.

En vanaf 1-1-2027 is het definitief afgelopen met handelen, je krijgt je energiebelasting niet meer terug en moet dan ~20 cent delta hebben om te verdienen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• koboy

koboy

w00key schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 19:23:
[...]

En vanaf 1-1-2027 is het definitief afgelopen met handelen, je krijgt je energiebelasting niet meer terug en moet dan ~20 cent delta hebben om te verdienen.
Kijk in naar morgen is een delta van ongeveer 25 cent haalbaar.....
Maar belangrijker: niet terugleveren vanaf de PV overdag en er bijna niets voor terugkrijgen, maar alles op het duurste moment het net op pompen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:34
[...]

Dit is correct. Op dit moment. Gelukkig is het in Nederland zo dat het nu alweer anders kan zijn. Of ......nu dan. We gaan het zien.

Als die 20cent delta er in komt gaan de zonne-wattjes erin en savonds weer eruit. (Voor eigen gebruik of voor export).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-06 22:20
Sportmind schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 07:54:
[...]

Dan heb je er toch juist wel last van? Nu heb je van 21 oktober tot 31 december geen zonnestroom van de zomer meer om te salderen. Omdat je op 21 oktober weer op nul begint. Zou je bijvoorbeeld ooit zijn overgestapt in februari, dan kun je tot aan 31 dec 2026 nog je PV opwek van de zomer 2026 gebruiken om je energiebelasting te salderen.
Maar misschien/waarschijnlijk heeft hij die opwekking van de zomer 2026 dan toch weggesaldeerd met de voorafgaande winter (25-26). In de periode november-december 2026 kan hij nog salderen tegen het verbruik in diezelfde periode. De kans dat iemand dan nog een overschot heeft is al heel klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
Pim57 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 18:08:
[...]

Vergeet ook niet dat over elke kWh die je na 2027 van het net afhaalt, je energiebelasting betaald die je dan niet meer kan salderen. Dus dat is per kWh dus 11 cent extra kosten.

Geldt niet voor zonnestroom natuurlijk.

Edit; was al gemeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
bilgy_no1 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 20:07:
[...]

Maar misschien/waarschijnlijk heeft hij die opwekking van de zomer 2026 dan toch weggesaldeerd met de voorafgaande winter (25-26). In de periode november-december 2026 kan hij nog salderen tegen het verbruik in diezelfde periode. De kans dat iemand dan nog een overschot heeft is al heel klein.
Dat van salderen van de winter 25-26 ben ik met je eens. Ik besef nu dat er in dit specifieke geval op jaarbasis überhaupt geen PV overschot is.

Heb je meer over dan is het wel van belang. Hier wek ik teveel op. Mijn jaarafrekening ligt in februari, zou dit oktober zijn dan is dat voor mijn situatie nadelig. Nu kan ik al mijn PV overschot van feb '25 - 31 dec '26 nog gebruiken voor saldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 01-06 20:56
Wat een maand is dit geweest wb teruglevering. Als het zo doorgaat moet ik me nog zorgen maken over een overschot. In 2024 gebruikten we netto nog 1150 kWh van het net.
Deze maand hebben we nu al, met nog 1 dag te gaan, 500 kWh meer geproduceerd dan vorig jaar mei. In april dit jaar hadden we 250 kWh meer productie dan april 2024.

Met 20 panelen op ongeveer oost en 20 panelen op ongeveer west produceerden we deze maand tot nu toe 1875 kWh. In 2025 totaal al meer dan 5500 kWh. Zo verdienden we in een paar maanden tijd 1000 euro terug van de investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-06 11:35

K van k

18x 400 wp oost-west

Das lekker marana, denk dat ik een 300 kwh meer heb opgewekt dan vorig jaar in mei.
Maar verbruiken nu ook steeds meer elk jaar, in winter stookt de warmtepomp er rustig op los en is het 23-24 graden is huis, voelt dan net lekker meer de vloerverwarming (sommige houden van 19 graden) en grotere ev erbij van 64kwh
Heb nu 18 x 415 wp liggen en vrijdag 6 juni komen er op de veranda 6 x 445 wp bij glas/glas en hybride omvormer.
Kan ik mooi nog 1.5 jaar salderen, en in 2027 wat meer m'n dagopbrengst wegcijferen in de winter en zomer, zal allicht iets schelen over jaar gezien al is het met 2kwh per dag. En dan ooit accu met stekker/ of gelijk op de omvormer 1tje anders heb ik de hybride voor niets genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:52
Gemiddelde delta van 11 cent per dag zou best kunnen, vandaag heb je 25 cent.
Als je op dagen met 4-6 cent niet handelt maar een dag als vandaag wel heb je dus een gemiddelde delta van 12.5 als je vandaag en een niet-handels-dag pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Nu online
bert pit schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 19:09:
[...]

Ahh correct, 1200W laden, 800W ontladen.
ik kan met 5000w laden en ontladen, mijn financieel plaatje ziet er anders er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:23

The Third Man

The Third Jellyfish

BernardV schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 09:17:
Gemiddelde delta van 11 cent per dag zou best kunnen, vandaag heb je 25 cent.
Als je op dagen met 4-6 cent niet handelt maar een dag als vandaag wel heb je dus een gemiddelde delta van 12.5 als je vandaag en een niet-handels-dag pakt.
Je zegt dat het best zou kunnen maar onderbouwt niet waarom het gemiddeld daarop uit zou komen. Je noemt alleen twee voorbeelddagen. Zo kan ik ook doen alsof de prijs van benzine “gemiddeld 2 euro is” door die van vandaag en een wat duurdere dag in het verleden te cherry picken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Tip voor PV voorspelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4rMtBrPTtppEvXmucusdnRLeDtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vvIXN4s02Wg7YclcFEZmJfd8.jpg?f=fotoalbum_large

Op zoek naar een goede voorspelling vwb PV opbrengst kwam ik Solcast PV forecast tegen. Na het aanmaken van een account kun je de arrays invoeren (meerdere mogelijk), vervolgens krijg je een API om in (bijv) Home assistant de data binnen te halen en in het energie-dashboard te zetten.
Works like a charme.😀👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Nu online
PradoPrius schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 11:32:
Tip voor PV voorspelling:
[Afbeelding]

Op zoek naar een goede voorspelling vwb PV opbrengst kwam ik Solcast PV forecast tegen. Na het aanmaken van een account kun je de arrays invoeren (meerdere mogelijk), vervolgens krijg je een API om in (bijv) Home assistant de data binnen te halen en in het energie-dashboard te zetten.
Works like a charme.😀👍
Kan ook kijken op https://ned.nl/zonne-energievoorspeller.
Kijk per 10 minuten een voorstelling welke gegevens je kan downloaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Uitgangspunten:
- RTE = 85%
Plus dat het ook invloed op eigenverbruik heeft wat er nog bijkomt, dan komt je op 55 euro +/- 10 euro incl EB.
Er zijn diverse die hun jaargegevens hier gepost hebben.
Tot nu is die trend eruit het verleden nog steeds, maar is bij dynamisch is dat geen garantie voor toekomst.

Die 11ct excl EB klopt aardig sinds Q3 zit ik op 11,1ct hoger voor ~3MWh teruglevering tov afname in Q4 & Q1, maar dan dien wel je zoveel mogelijk de lage en negatieve uren tussen 10-17 uur kunnen overbruggen in Q2 & Q3 of ruim meer PV hebben dat je gemakkelijk kunt reduceren en nog voldoende kWh opwek te hebben

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Nu online
Domba schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 11:46:
[...]

Plus dat het ook invloed op eigenverbruik heeft wat er nog bijkomt, dan komt je op 55 euro +/- 10 euro incl EB.
Er zijn diverse die hun jaargegevens hier gepost hebben.
Tot nu is die trend eruit het verleden nog steeds, maar is bij dynamisch is dat geen garantie voor toekomst.

Die 11ct excl EB klopt aardig sinds Q3 zit ik op 11,1ct hoger voor ~3MWh teruglevering tov afname in Q4 & Q1, maar dan dien wel je zoveel mogelijk de lage en negatieve uren tussen 10-17 uur kunnen overbruggen in Q2 & Q3 of ruim meer PV hebben dat je gemakkelijk kunt reduceren en nog voldoende kWh opwek te hebben
In onderstaand overzicht de gemiddelde uurprijs per kWh per maand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rf0dl6EDz3itUnCemYz-c-RxDRk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7BZbrpfG7HeqUiI2ks85a9vA.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
[...]

Intensief EPEX handel stopt, niet de gelegenheid, niet geheel dus,
Zoals afgelopen Q4 '24 waren er diverse uren kaal > gemiddelde 3 laagste uren inkoop all in , gaat niet om niet zoveel heel veel uren, bij voldoende vermogen blijft een klein beetje 200-300kWh per maand nog, als draaien uren fossiel teruglopen en emissierechten oplopen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
clodders schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 11:59:
[...]
In onderstaand overzicht de gemiddelde uurprijs per kWh per maand.
[Afbeelding]
Met een thuisaccu maak je niet alle uren van de dag gebruik van het net.

Mijn resultaat voor Q4 &Q1
AfnameTeruglevering
all in ct/kWhExcl EB
Okt20.4721.22
Nov25.0133.10
Dec23.4335.19
Jan24.8328.29
Feb27.1021.93
Mrt21.1417.56

Edit: Ik krijg van Zonneplan ook nog de 2,0 ct incl BTW (inkoopvergoeding)uitbetaald bij teruglevering op moment, waarvan niet duidelijk is hoe daar mee na 1-1-2027 wordt omgegaan, die moet je eventueel nog bij teruglevering tellen.
En vanaf Q2 heeft ZP ook nog 10% zonnebonus als zon boven horizon staat, voor April was dat 8.74 euro maand die ik heb weggelaten.

[ Voor 13% gewijzigd door Domba op 31-05-2025 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-06 22:00
Zit te twijfelen...

Gem gas prijs zonneplan dit jaar bij mij 131,79 cent

Aanbieding United Consumers 123,31 cent
En daarbij ook nog een bonus van 230 Euro

Gas Prijs blijft behoorlijk hoog tot nu toe

Overstappen of niet ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Deldenaar schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 18:24:
Zit te twijfelen...

Overstappen of niet ...
Altijd doen: stap over met gas. Dat heb ik vorig jaar ook gedaan: gas en elektra bij verschillende leveranciers: 2x bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Zit te twijfelen...

Overstappen of niet ...
Weet je wat het bizarre is? De kale gasprijs bij dat tarief is ongeveer 50 cent...... Dat is het stuk waar de bonus uit betaald wordt.
Dat kan dus niet, die wordt ergens anders vandaan gehaald. Geeft weer eens aan waarom dit soort bonussen/cashbacks verboden moeten worden.

Edit: lijkt er op dat de bonus afhankelijk is van het verwachtte verbruik. Met mijn 750 kuub krijg ik maar 112,50 euro via hun website.

[ Voor 10% gewijzigd door koboy op 31-05-2025 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

koboy schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:26:
[...]

Weet je wat het bizarre is? De kale gasprijs bij dat tarief is ongeveer 50 cent...... Dat is het stuk waar de bonus uit betaald wordt.
Dat kan dus niet, die wordt ergens anders vandaan gehaald. Geeft weer eens aan waarom dit soort bonussen/cashbacks verboden moeten worden.
Ik snap die redenering niet. De baseload prijs waar zij tegen inkopen is veel lager. Zie bijvoorbeeld Martien Visser vandaag nog

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/VNv2ZzJs/bafkreic7fqh3776m4ys4h2lnrunvaugkk2r6rufn2tzlj7wwsafjeopxsa.jpg

Als zij maar ver genoeg van tevoren en met quantumkortingen inkopen, dan kunnen ze die als een ladder (jaren) later in de jaarcontracten duurder verkopen. Het enige wat ze daar wel voor nodig hebben zijn de daadwerkelijke klanten, met nog een modelletje erop dat ze hopen dat je per ongeluk toch meer verbruikt dan vantevoren opgegeven en bij elkaar is dat de winst. Daar gaat die bonus dan weer vanaf.

Of anders gezegd: bedenk je maar dat als zij dit massaal doen, ze er baat bij hebben, het is niet uit wanhoop. Als ze er geen baat bij (verwachten te) hebben verdwijnen uberhaupt opeens de contractaanbiedingen (zie gascrisis).

[ Voor 9% gewijzigd door The Third Man op 31-05-2025 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
Zit te twijfelen...

Overstappen of niet ...
De reactie van @w00key was naar mijn mening echt uitstekend uiteengezet dat de kans dat dynamisch goedkoper uitvalt zeer onrealistisch is
w00key in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
w00key schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:33:
[knip]

Over 5 jaar (zwart) verwachten ze betere aanvoer van LNG en minder gezeik in het oosten, dus dan is een prijs onder 30/MWh mogelijk. Maar 14 die je krijgt nu bij United Consumers gaat gewoon dynamisch makkelijk verslaan en zit gewoon 50% onder de ENDEX TTF CAL26 prijs.
Ik ben wel benieuwd via welke site je 230 euro voor alleen gas hebt gezien, hoogste wat ik tot nu toe zag was 200 bonus?
*edit* ah had reacties van zonet nog niet gezien, afhankelijk van gebruik bonusberekening dus

[ Voor 4% gewijzigd door olympusdenk op 31-05-2025 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

The Third Man schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:48:
[...]
Ik snap die redenering niet. De baseload prijs waar zij tegen inkopen is veel lager. Zie bijvoorbeeld Martien Visser vandaag nog

[Afbeelding]

Als zij maar ver genoeg van tevoren en met quantumkortingen inkopen, dan kunnen ze die als een ladder (jaren) later in de jaarcontracten duurder verkopen. Het enige wat ze daar wel voor nodig hebben zijn de daadwerkelijke klanten, met nog een modelletje erop dat ze hopen dat je per ongeluk toch meer verbruikt dan vantevoren opgegeven en bij elkaar is dat de winst. Daar gaat die bonus dan weer vanaf.

Of anders gezegd: bedenk je maar dat als zij dit massaal doen, ze er baat bij hebben, het is niet uit wanhoop. Als ze er geen baat bij (verwachten te) hebben verdwijnen uberhaupt opeens de contractaanbiedingen (zie gascrisis).
Het blokje linksboven vind ik het interessantste, geeft namelijk de bedragen waar het voor een nu af te sluiten jaarcontract over gaat.
Hier wordt gesproken over een basis prijs van ruim 30 cent, dan komen er nog profiel kosten en btw bovenop.

Wat ik bedoelde met "dat kan dus niet" is dat ze dat niet binnen dat jaar aan de betreffende klant kunnen hebben binnen het gastarief. Ikzelf kreeg een aanbod met omgerekend een bonus van 15 cent, dus 12 cent zonder btw.
Voor een deel wordt dat weer terugverdiend in de relatief hoge maandelijkse kosten van 12 euro, de rest zou wel komen uit extra inkomsten door te laten opleggers.

Beter zou zijn om dat hele ondoorzichtige gekloot met bonussen en cashbacks te verbieden, en gewoon simpel op prijs per kuub te concurreren. Zoals ik een paar dagen geleden al ongeveer zei: als de AH je na een jaar exclusief daar boodschappen doen een bonus zou geven zouden er kamervragen komen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Vandaag was een mooie dag om eens volledig NOM te draaien:

Met belasting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4WK1urCTLXmrHZuipOmOLBjZto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MaLfE0lurnhUUDaZOSGbGr4n.jpg?f=fotoalbum_large

En zonder belasting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlKjoYFZLULwsZ4GV9qNxidsdWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pirMYEzpj7uiZRTCJn3QI46H.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen maand mijn laagste afnametarief ooit gerealiseerd: Onder de 10 cent/kWh incl. belastingen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDB9gnqbAToyQ8whPUFEfN_6A4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JYqAo8a1pBeF6utr9PRQJKs2.jpg?f=fotoalbum_large

En -2,35 ct/kWh excl. belastingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJtNF-eBEfbLEsbs3fI_9UYQuzA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Q3fzfRaItuaXxTBWRetrcdt.jpg?f=fotoalbum_large

Verder mooi op weg om dit jaar onder de 0 uit te komen én mijn doel te halen om over het hele jaar heen een gemiddeld afnametarief van 18 ct/kWh of lager te realiseren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JuqoIJc8YxgHelnE46_jcbzkMJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fY9scv0PPpWIRJcL4GNAcWY2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfkVx2JLdg2xFoHSTu8HlB2VRlE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SAoWfCa3KAZk9RrfsiO97itY.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen woensdag 4 panelen erbij geplaatst en in juni komt er nog 16 kWh aan thuisaccu's bij - waarvan 4 kWh tbv een review en niet permanent bij mijn setup komt. Heel benieuwd hoe juni zal gaan, doorgaans is mei de betere maand in het jaar, maar misschien kan ik er deze keer nog wat meer uit persen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

koboy schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 22:06:
[...]

Het blokje linksboven vind ik het interessantste, geeft namelijk de bedragen waar het voor een nu af te sluiten jaarcontract over gaat.
Hier wordt gesproken over een basis prijs van ruim 30 cent, dan komen er nog profiel kosten en btw bovenop.

Wat ik bedoelde met "dat kan dus niet" is dat ze dat niet binnen dat jaar aan de betreffende klant kunnen hebben binnen het gastarief.
Nogmaals, ze hoeven helemaal niet nu voor jou in te kopen als jij nu een contract voor het komende jaar neemt. Ze kopen levering op de langere termijn in en alle klanten van het komende jaar krijgen hun levering uit de inkoop van jaren terug en daar zit de marge. Als ze nog genoeg meer klanten kunnen leveren gaat er nog een bonus op, zodra het krapper wordt schroeven ze dat terug. Net als dat je vliegtickets voor komende winter nu ook goedkoper kan kopen dan in november. Er is niks wat ‘niet kan’ tenzij je zelf een scenario erbij haalt wat niet daadwerkelijk speelt. Maar dan redeneer je net alsof Albert Heijn helemaal niet goedkope eieren ‘kan’ verkopen omdat jij er veel meer voor betaalt als je ze nu bij de boer gaat halen.

[ Voor 24% gewijzigd door The Third Man op 01-06-2025 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

The Third Man schreef op zondag 1 juni 2025 @ 00:00:
[...]
Nogmaals, ze hoeven helemaal niet nu voor jou in te kopen als jij nu een contract voor het komende jaar neemt. Ze kopen levering op de langere termijn in en alle klanten van het komende jaar krijgen hun levering uit de inkoop van jaren terug en daar zit de marge. Als ze nog genoeg meer klanten kunnen leveren gaat er nog een bonus op, zodra het krapper wordt schroeven ze dat terug. Net als dat je vliegtickets voor komende winter nu ook goedkoper kan kopen dan in november. Er is niks wat ‘niet kan’ tenzij je zelf een scenario erbij haalt wat niet daadwerkelijk speelt. Maar dan redeneer je net alsof Albert Heijn helemaal niet goedkope eieren ‘kan’ verkopen omdat jij er veel meer voor betaalt als je ze nu bij de boer gaat halen.
In het huidige tarief zit 33 cent ex btw voor het "gas" deel. Haal daar die 12 cent af van de bonus en je zit op 21 cent. Dat is ruim onder het goedkoopste lijntje en gaat al stevig richting pre-crisis prijzen.

Wat mij tegen staat, en waar ik op doel met "dat kan dus niet" is dat ze net wel/niet verlies draaien op de klanten waar ze de bonus aan uitkeren, en de rest van de klanten daar voor betaalt: de slapende klanten waar ze rijk van worden.
Het is bezopen dat je binnen de "normale" energiecontracten gedwongen wordt elk jaar over te stappen omdat je anders dief bent van de eigen portemonnee voor bedragen die voor het grootste deel van de huishoudens toch wel invloed hebben.

Ooit heb ik eens voor een mobiele provider gewerkt die stuntte met abonnementen voor nieuwe klanten. Ze vroegen zich alleen wel af waarom zo goed als iedereen eigenlijk na een maand al de opzegbrief voor beëindiging na het contract al had gestuurd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
koboy schreef op zondag 1 juni 2025 @ 00:27:
[...]

In het huidige tarief zit 33 cent ex btw voor het "gas" deel. Haal daar die 12 cent af van de bonus en je zit op 21 cent. Dat is ruim onder het goedkoopste lijntje en gaat al stevig richting pre-crisis prijzen.

Wat mij tegen staat, en waar ik op doel met "dat kan dus niet" is dat ze net wel/niet verlies draaien op de klanten waar ze de bonus aan uitkeren, en de rest van de klanten daar voor betaalt: de slapende klanten waar ze rijk van worden.
Het is bezopen dat je binnen de "normale" energiecontracten gedwongen wordt elk jaar over te stappen omdat je anders dief bent van de eigen portemonnee voor bedragen die voor het grootste deel van de huishoudens toch wel invloed hebben.

Ooit heb ik eens voor een mobiele provider gewerkt die stuntte met abonnementen voor nieuwe klanten. Ze vroegen zich alleen wel af waarom zo goed als iedereen eigenlijk na een maand al de opzegbrief voor beëindiging na het contract al had gestuurd....
Bij mobiele providers zijn de marges een stuk dikker, hier zitten ze met hun standaard prijs van 1.23 ook gewoon goed, Zonneplan dynamisch hier was afgelopen jaren niet beter.

Als ze nou prijzen hadden van 1.40, dat is overigens de gemiddelde aanbod, dus kan nog hoger, en dan vette korting op 1e jaar geven, dan vind ik het discutabel. Maar 1.23 plus extratje voor eerste jaar, eh, je kan het slechter treffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
koboy schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:26:
[...]

Edit: lijkt er op dat de bonus afhankelijk is van het verwachtte verbruik. Met mijn 750 kuub krijg ik maar 112,50 euro via hun website.
Doe het via gaslicht... Zojuist even zelf ingevuld met een verbruik van 500m3, (€1.2313 per m3) krijg je €180 korting en komt het dus eigenlijk neer op €0.8713 per m3 bij een verbruik van 500m3. (UnitedConsumers)

[ Voor 7% gewijzigd door Catdogsf op 01-06-2025 04:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 01-06 20:56
Catdogsf schreef op zondag 1 juni 2025 @ 03:53:
[...]

Doe het via gaslicht... Zojuist even zelf ingevuld met een verbruik van 500m3, (€1.2313 per m3) krijg je €180 korting en komt het dus eigenlijk neer op €0.8713 per m3 bij een verbruik van 500m3. (UnitedConsumers)
Ik heb net even gekeken via Gaslicht, Pricewise en de Consumentenbond en overal krijg ik exact hetzelfde aanbod van UC. In mijn geval 270 euro korting.

Het lijkt erop dat je voor gas toch beter niet voor dynamisch kiest, met dit soort cashbackacties

Edit: via energievergelijker kom ik bij Innova nog net iets gunstiger uit, 325 euro cashback

[ Voor 7% gewijzigd door marana op 01-06-2025 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:52
The Third Man schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 11:14:
[...]
Je zegt dat het best zou kunnen maar onderbouwt niet waarom het gemiddeld daarop uit zou komen. Je noemt alleen twee voorbeelddagen. Zo kan ik ook doen alsof de prijs van benzine “gemiddeld 2 euro is” door die van vandaag en een wat duurdere dag in het verleden te cherry picken.
Tja, klopt ook dat de bezine > 2 euro is, tank het gehele jaar al 98.

Maar om je toch even tegemoet te komen hier een kort lijstje met delta per dag (json).
Hier staat in de maximale delta van de inkoopprijs ex. BTW per dag voor 1 uur van 01-01-2025 t/m 31-05-2025.
Voorwaarde dus dat het het laden moet starten voor het ontladen, want sommige dagen is de delta wel hoger, maar is het duurste uur voor het goedkoopste.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
{
    "2025-01-01": 0.095,
    "2025-01-02": 0.075,
    "2025-01-03": 0.1237,
    "2025-01-04": 0.0537,
    "2025-01-05": 0.0187,
    "2025-01-06": 0.1247,
    "2025-01-07": 0.1689,
    "2025-01-08": 0.1121,
    "2025-01-09": 0.0676,
    "2025-01-10": 0.075,
    "2025-01-11": 0.0469,
    "2025-01-12": 0.0617,
    "2025-01-13": 0.1188,
    "2025-01-14": 0.0993,
    "2025-01-15": 0.2533,
    "2025-01-16": 0.0966,
    "2025-01-17": 0.1081,
    "2025-01-18": 0.0528,
    "2025-01-19": 0.0517,
    "2025-01-20": 0.4091,
    "2025-01-21": 0.1787,
    "2025-01-22": 0.1172,
    "2025-01-23": 0.0616,
    "2025-01-24": 0.0757,
    "2025-01-25": 0.0897,
    "2025-01-26": 0.0355,
    "2025-01-27": 0.0986,
    "2025-01-28": 0.0847,
    "2025-01-29": 0.1051,
    "2025-01-30": 0.0799,
    "2025-01-31": 0.0734,
    "2025-02-01": 0.0624,
    "2025-02-02": 0.0621,
    "2025-02-03": 0.1232,
    "2025-02-04": 0.0888,
    "2025-02-05": 0.0951,
    "2025-02-06": 0.0966,
    "2025-02-07": 0.0643,
    "2025-02-08": 0.0929,
    "2025-02-09": 0.0653,
    "2025-02-10": 0.0964,
    "2025-02-11": 0.1149,
    "2025-02-12": 0.0711,
    "2025-02-13": 0.0858,
    "2025-02-14": 0.1502,
    "2025-02-15": 0.0605,
    "2025-02-16": 0.0568,
    "2025-02-17": 0.1556,
    "2025-02-18": 0.0833,
    "2025-02-19": 0.073,
    "2025-02-20": 0.0478,
    "2025-02-21": 0.0702,
    "2025-02-22": 0.1139,
    "2025-02-23": 0.1126,
    "2025-02-24": 0.1468,
    "2025-02-25": 0.1258,
    "2025-02-26": 0.0791,
    "2025-02-27": 0.0714,
    "2025-02-28": 0.0665,
    "2025-03-01": 0.0629,
    "2025-03-02": 0.1502,
    "2025-03-03": 0.1818,
    "2025-03-04": 0.1769,
    "2025-03-05": 0.1665,
    "2025-03-06": 0.1602,
    "2025-03-07": 0.1887,
    "2025-03-08": 0.1546,
    "2025-03-09": 0.1474,
    "2025-03-10": 0.0893,
    "2025-03-11": 0.079,
    "2025-03-12": 0.0968,
    "2025-03-13": 0.0779,
    "2025-03-14": 0.0597,
    "2025-03-15": 0.085,
    "2025-03-16": 0.15,
    "2025-03-17": 0.172,
    "2025-03-18": 0.1714,
    "2025-03-19": 0.2265,
    "2025-03-20": 0.2465,
    "2025-03-21": 0.1135,
    "2025-03-22": 0.1728,
    "2025-03-23": 0.136,
    "2025-03-24": 0.1091,
    "2025-03-25": 0.0971,
    "2025-03-26": 0.084,
    "2025-03-27": 0.1633,
    "2025-03-28": 0.1603,
    "2025-03-29": 0.1431,
    "2025-03-30": 0.098,
    "2025-03-31": 0.1717,
    "2025-04-01": 0.1697,
    "2025-04-02": 0.168,
    "2025-04-03": 0.1755,
    "2025-04-04": 0.1423,
    "2025-04-05": 0.16,
    "2025-04-06": 0.2426,
    "2025-04-07": 0.1501,
    "2025-04-08": 0.1533,
    "2025-04-09": 0.1308,
    "2025-04-10": 0.1323,
    "2025-04-11": 0.1563,
    "2025-04-12": 0.198,
    "2025-04-13": 0.1381,
    "2025-04-14": 0.1235,
    "2025-04-15": 0.1332,
    "2025-04-16": 0.1247,
    "2025-04-17": 0.0508,
    "2025-04-18": 0.0686,
    "2025-04-19": 0.1385,
    "2025-04-20": 0.2039,
    "2025-04-21": 0.1316,
    "2025-04-22": 0.1836,
    "2025-04-23": 0.067,
    "2025-04-24": 0.0428,
    "2025-04-25": 0.0882,
    "2025-04-26": 0.1411,
    "2025-04-27": 0.3159,
    "2025-04-28": 0.1993,
    "2025-04-29": 0.1598,
    "2025-04-30": 0.1826,
    "2025-05-01": 0.3075,
    "2025-05-02": 0.1444,
    "2025-05-03": 0.096,
    "2025-05-04": 0.1232,
    "2025-05-05": 0.121,
    "2025-05-06": 0.1355,
    "2025-05-07": 0.0946,
    "2025-05-08": 0.1357,
    "2025-05-09": 0.1531,
    "2025-05-10": 0.2722,
    "2025-05-11": 0.4749,
    "2025-05-12": 0.2264,
    "2025-05-13": 0.2345,
    "2025-05-14": 0.2087,
    "2025-05-15": 0.1609,
    "2025-05-16": 0.1735,
    "2025-05-17": 0.1489,
    "2025-05-18": 0.143,
    "2025-05-19": 0.1884,
    "2025-05-20": 0.1724,
    "2025-05-21": 0.136,
    "2025-05-22": 0.1448,
    "2025-05-23": 0.1326,
    "2025-05-24": 0.1066,
    "2025-05-25": 0.1468,
    "2025-05-26": 0.153,
    "2025-05-27": 0.1413,
    "2025-05-28": 0.1301,
    "2025-05-29": 0.0791,
    "2025-05-30": 0.1534,
    "2025-05-31": 0.2055
}

Als je dit pakt heb je een gemiddelde delta per dag van 0.13082
Zoals gezegd is exclusief BTW, dus nog iets gunstiger, maar laadverlies is niet meegenomen.
Dus stel dat je 21% laad/ontlaadverlies zou hebben (wat hoog is) is de 13 cent dus de gemiddelde delta.

//EDIT: Het kan zelfs zo zijn dat de maximale delta niet gehaald wordt met laden op het goedkoopste uur. Heb niet alle data nagekeken of dat ook zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
BernardV schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:31:
[...]
<knip>
Voorwaarde dus dat het het laden moet starten voor het ontladen, want sommige dagen is de delta wel hoger, maar is het duurste uur voor het goedkoopste.

<knip>
Dat is geen probleem voor een thuisaccu als die hoogste prijs maar voor volgende periode met laagste uur prijs is.

Inderdaad komt het regelmatig voor dat avondpiek (17-21 u) lager is dan volgende ochtendpiek (6-9 uur),
Die ochtendpiek ontbreekt vaak op zaterdag/zondagochtend en heb je alleen de zaterdag avondpiek in weekend

Met PV kan het ook zijn dat je met name in Q4 & Q1 teruglevering op zondag overslaat en accu's leegt op maandagochtend of zelfs een enkele keer pas in de maandag avondpiek.
We hebben het dan wel over een thuisaccu verbruik voor 24+ uur in winter bij vorst heeft of ~4 uur van PV opwek kan opslaan in zomer voor latere teruglevering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

The Third Man schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 11:14:
[...]
Ik heb die 11 cent geintroduceerd als uitgangspunt. En deze is gebaseerd op onderzoek van datadame.nl. Die 11 cent zou nog wat genuanceerd moeten worden, want je laadt de accu niet op in 1 uur (het goedkoopste uur) en voor ontladen geldt hetzelfde. Dus wellicht dat die delta meer rond de 9 cent zou moeten liggen gerekend over het jaar.

https://www.datadame.nl/e...-2024-de-pieken-en-dalen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-06 22:00
marana schreef op zondag 1 juni 2025 @ 09:10:
[...]

Ik heb net even gekeken via Gaslicht, Pricewise en de Consumentenbond en overal krijg ik exact hetzelfde aanbod van UC. In mijn geval 270 euro korting.

Het lijkt erop dat je voor gas toch beter niet voor dynamisch kiest, met dit soort cashbackacties

Edit: via energievergelijker kom ik bij Innova nog net iets gunstiger uit, 325 euro cashback
Wow Innova is dus nog beter...ook voor alleen gas

Even kijken of ik CU kan laten varen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:54
Taro schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 23:19:
Vandaag was een mooie dag om eens volledig NOM te draaien:

Met belasting:
[Afbeelding]

En zonder belasting:
[Afbeelding]

Afgelopen maand mijn laagste afnametarief ooit gerealiseerd: Onder de 10 cent/kWh incl. belastingen :)
[Afbeelding]

En -2,35 ct/kWh excl. belastingen:
[Afbeelding]

Verder mooi op weg om dit jaar onder de 0 uit te komen én mijn doel te halen om over het hele jaar heen een gemiddeld afnametarief van 18 ct/kWh of lager te realiseren:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Afgelopen woensdag 4 panelen erbij geplaatst en in juni komt er nog 16 kWh aan thuisaccu's bij - waarvan 4 kWh tbv een review en niet permanent bij mijn setup komt. Heel benieuwd hoe juni zal gaan, doorgaans is mei de betere maand in het jaar, maar misschien kan ik er deze keer nog wat meer uit persen :)
Je gaat ging lekker deze maand, schrik nog wel elke keer van je netafname, bizar wat je 2 autos opslurpen.

Voor deze maand laat ik de batterij 24/7 aan, kijken of ik onder de 300kWh kan komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQ72E6lJ39t_LEQPd-20V0KjL6o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NeE7ELLT28kq47Xud7vEGOo5.png?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Babro
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 06:52
@Taro, dank voor je input elke keer, wordt graag gelezen.
Hierbij mijn maand mei
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3N7CnEKloS_pa-C1G3aWwD8Z6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gxQ4e6ldPKZU7ZbtBFGsEVUX.jpg?f=fotoalbum_large

2130 kWh PV opbrengst, zonnepanelen worden bij negatieve prijzen vaak uitgezet.
EV laden kan ik niet terug kijken.

[ Voor 11% gewijzigd door Babro op 01-06-2025 19:21 ]

20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-06 16:57
PradoPrius schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 19:52:
[...]

Altijd doen: stap over met gas. Dat heb ik vorig jaar ook gedaan: gas en elektra bij verschillende leveranciers: 2x bonus.
Precies 👍. En doe dit ook met telefoon, internet etc. (Tenzij ze je een vergelijkbare aanbieding doen).

Overstappen is veel minder werk dan je denkt. We moeten die concurrentie tussen maatschappijen aanwakkeren. Goed voor de consument

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIGGlad-cMGWRiw7v7hlEdjMj9Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9t5yw4vSX3KSz0dD4ke9D6gF.png?f=user_large

globaal overzicht en vrije interprestatie .
blijft moeilijk vergelijken daar voorgaande plaatjes verschillen in incl en excl.
geeft al meer zicht als jullie ook evt Pv opbrengst en Ev laden vermelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bschnitz schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:19:
[...]

Je gaat ging lekker deze maand, schrik nog wel elke keer van je netafname, bizar wat je 2 autos opslurpen.
+1 cycle met alle accu's iedere dag, dat hakt er ook wel in met 30+ kWh. Doet denk ik meer dan de EV's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

vogel6 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 16:19:
[Afbeelding]

blijft moeilijk vergelijken daar voorgaande plaatjes verschillen in incl en excl.
Laadpaal in mei: 344 kWh.
PV opwek:
  1. SE 5k: 691 kWh
  2. 5 verschillende Zendure (micro-)omvormers met panelen, helaas geen idee van het totaal. Zal even kijken of ik die over juni wel kan optellem
Weet iemand hoe je een Home Assistant helper kunt maken om van opwek/Watt naar kWh te gaan? Edit: Nutsmeter aangemaakt, even aankijken of dat werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 01-06-2025 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babro
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 06:52
vogel6 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 16:19:
[Afbeelding]

Wat ik weet staat er nu bij, terechte vraag.

20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
Gisteren is mijn Tibber contract in gegaan.
Nu heb ik gisteren 0,6 kW van het net verbruikt en 11 kW terug geleverd (heb een thuis batterij, djt zijn de echte waardes dus niet opwek - verbruik).

De Tibber app geeft aan dat ik gisteren € 0,30 aan kosten heb. Dat kan toch niet? Had iets beter verwacht van Tibber...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10:44
Flappie schreef op maandag 2 juni 2025 @ 07:27:
Gisteren is mijn Tibber contract in gegaan.
Nu heb ik gisteren 0,6 kW van het net verbruikt en 11 kW terug geleverd (heb een thuis batterij, djt zijn de echte waardes dus niet opwek - verbruik).

De Tibber app geeft aan dat ik gisteren € 0,30 aan kosten heb. Dat kan toch niet? Had iets beter verwacht van Tibber...
Ik snap je verwarring. De waarde die in de app staat bij Verbruik laat puur je kosten voor afname zien. Als je klikt op het tabje “Analyse”, dan zie je daar ook je opbrengst voor teruglevering.

Het analyse tabje zal nog niet beschikbaar zijn voor je, dat duurt meestal een paar dagen na ingang contract. Hier ter illustratie alvast mijn tabje van juni:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YRmDsPUuI501CWIPjrkCieGxGs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EsmJINNUufuTh6TBcXqml6ij.png?f=fotoalbum_large

En de hoofdpagina:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-ZHBAL223yGlRbugNv6JSpf8kE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BBO9lbLCVtbmvYjoffZsPvQf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door JeroenVerweij op 02-06-2025 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
JeroenVerweij schreef op maandag 2 juni 2025 @ 07:51:
[...]

Ik snap je verwarring. De waarde die in de app staat bij Verbruik laat puur je kosten voor afname zien. Als je klikt op het tabje “Analyse”, dan zie je daar ook je opbrengst voor teruglevering.

Het analyse tabje zal nog niet beschikbaar zijn voor je, dat duurt meestal een paar dagen na ingang contract. Hier ter illustratie alvast mijn tabje van juni:

[Afbeelding]

En de hoofdpagina:
[Afbeelding]
Ah ja, en ik kreeg nu zojuist een bericht in de app dat mijn teruglevering binnenkort wordt gekoppeld.
Onder Analyse zie ik nu ook wat staat qua vergoeding.
Misschien ben ik dan gewoon te ongeduldig :)

Ik gebruik ook de HA Addon van Tibber. Maar daar zie ik alleen kosten, geen vergoedingen. Klopt dat?
Volgens de HA documentatie van Tibber zijn er veel meer entiteiten maar ik moet zeggen dat ik ook geen Tibber Pulse heb.
Pagina: 1 ... 282 283 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels