• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Sportmind schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 00:00:
[...]

Ben ik deels met je eens; uiteindelijk is wat je betaald aan een leverancier een uitkomst van opbrengsten en kosten. Ik zie het dus niet dat het gemiddelde naar beneden wordt gehaald maar wat ik uiteindelijk voor mijn huishouden per kWh betaal. Het is inderdaad niet de echte gemiddelde "beursprijs" per kWh.
Het is lastig te vergelijken met vast, aangezien je dan dezelfde prijs krijgt voor afname en levering. Daarom trek ik ze uit elkaar. Net als @Vdvmark aangeeft gaat het gemiddelde veel meer naar beneden bij veel overschot, terwijl dat niets zegt over wat je voor de levering hebt betaald.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 31-01 09:08
Ik heb ook een poosje mijn warmtepomp meegeschakeld op dure/minder dure uren, maar ben daarmee gestopt omdat ik merkte dat er ondanks vloerverwarming toch teveel temperatuur schommeling in huis optrad, maar om nou te zeggen dat de WP non-stop vol vermogen draait gaat wel erg ver. Mijn thermostaat staat nu ingesteld om 24x7 de woning op 20.5 graden te houden en over de afgelopen 2 maanden is dit het gemiddeld opgenomen vermogen van de WP (een Nibe S1255-6pc, dus 6kW). En dat voor een 2-onder-1-kap woning uit 1979 (die wel goed (na)geïsoleerd is).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/el6YAmLYru4NhVPprxNYP2knuw0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oJ9q38BTV2lqePqTRHqajPR2.png?f=user_large

Dat is gemiddeld ongeveer 19 kWh per dag over de afgelopen 60 dagen en daarmee samen met de EV zeker de grootste gebruiker, maar met een SCOP van 3,88 zou dat neerkomen op ongeveer 8m3 gas per dag. Dat zou kort bij €10 per dag aan gas zijn, waar mijn stroomkosten ongeveer de helft zijn.

Kortom, ik stuur de WP niet meer zelf, maar gebruik hiervoor wel de ingebouwde functie van de WP zelf die ook rekening houdt met dynamische tarieven. Dit resulteert weer in een veel stabielere temperatuur in huis.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Pakhaas
  • Nu online
ArPi75 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 08:25:
Ik heb ook een poosje mijn warmtepomp meegeschakeld op dure/minder dure uren, maar ben daarmee gestopt omdat ik merkte dat er ondanks vloerverwarming toch teveel temperatuur schommeling in huis optrad, maar om nou te zeggen dat de WP non-stop vol vermogen draait gaat wel erg ver. Mijn thermostaat staat nu ingesteld om 24x7 de woning op 20.5 graden te houden en over de afgelopen 2 maanden is dit het gemiddeld opgenomen vermogen van de WP (een Nibe S1255-6pc, dus 6kW). En dat voor een 2-onder-1-kap woning uit 1979 (die wel goed (na)geïsoleerd is).
[Afbeelding]

Dat is gemiddeld ongeveer 19 kWh per dag over de afgelopen 60 dagen en daarmee samen met de EV zeker de grootste gebruiker, maar met een SCOP van 3,88 zou dat neerkomen op ongeveer 8m3 gas per dag. Dat zou kort bij €10 per dag aan gas zijn, waar mijn stroomkosten ongeveer de helft zijn.

Kortom, ik stuur de WP niet meer zelf, maar gebruik hiervoor wel de ingebouwde functie van de WP zelf die ook rekening houdt met dynamische tarieven. Dit resulteert weer in een veel stabielere temperatuur in huis.
24/7 de woning op 20.5 graden houden is ook logisch dat je een hoog gasverbruik zou hebben. Wij hebben geen vloerverwarming, maar avonds uur voor slapen gaat de cv naar 15 graden en overdag 19. Warmer vinden we ook niet fijn. Met een hoekwoning uit 1980 (160m2) en 3 personen komen we dan op 560m3 gas. Door thuiswerken en vrouwen die meer vrij is, is er elke dag wel iemand thuis.

Met zo'n laag verbruikt zal de aanschaf (en woning warmtepomp ready maken) nooit uit kunnen

• Mr_Viking
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-01 14:38
met vloerverwarming is constante temperatuur (meestal) goedkoper dan nachtverlaging.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:11
Hippe Lip schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:50:
[...]

@reneeke1970
Mag ik eens vragen: is autarkisme (of hoe je dat ook wilt noemen) een van je doelstellingen?
Zelfs in dat geval lijk je dan nog een ‘beetje’ doorgeschoten als je zelfs in deze maanden nog substantieel teruglevert. :+

Maar ergens ben ik wel een beetje jaloers… 8)
Ho ho, het is niet zo dat ik nu overschot heb, integendeel kom 15 kWh per dag tekort. Ik doe nu alleen alles terug leveren op dynamisch omdat het tarief daar hoger is dan op mijn vaste (11cent) contract. Nu krijg ik er 15 (gemiddeld)cent voor. Op mijn vaste contract is al voldoende geleverd om mijn volledige verbruik te salderen.

1 PVoutput . Dongen NB

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Pakhaas schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 08:34:
[...]

24/7 de woning op 20.5 graden houden is ook logisch dat je een hoog gasverbruik zou hebben. Wij hebben geen vloerverwarming, maar avonds uur voor slapen gaat de cv naar 15 graden en overdag 19. Warmer vinden we ook niet fijn. Met een hoekwoning uit 1980 (160m2) en 3 personen komen we dan op 560m3 gas. Door thuiswerken en vrouwen die meer vrij is, is er elke dag wel iemand thuis.

Met zo'n laag verbruikt zal de aanschaf (en woning warmtepomp ready maken) nooit uit kunnen
Met de gas CV had ik zo’n zelfde stook regime met nachtverlaging. Verbruik verwarming 900m3 met enkel radiatoren in een 1984 hoekhuis 108m².

Nu al drie jaar een warmtepomp en verbruik verwarming 1700 kWh met nieuw stook regime van 24/7 20°C. Meer comfort en minder kosten. (900x€1.25) - (1700x€0,25) = €700 voordeel per jaar. En omdat we nu gasloos zijn nog eens €300 per jaar minder vastrecht.

Met €1000 voordeel per jaar komt een warmtepomp dus prima uit! :)

In jouw situatie vervang je 560 m3 gas met 1120 kWh. Voordeel is dan (560x1,25)-(1120x0,25)=€420 per jaar. En als je gasloos gaat, nog eens €300 erbij. Zeker het overwegen waard.

[ Voor 7% gewijzigd door Pim57 op 24-01-2026 10:02 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Pakhaas
  • Nu online
Pim57 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:57:
[...]

Met de gas CV had ik zo’n zelfde stook regime met nachtverlaging. Verbruik verwarming 900m3 met enkel radiatoren in een 1984 hoekhuis 108m².

Nu al drie jaar een warmtepomp en verbruik verwarming 1700 kWh met nieuw stook regime van 24/7 20°C. Meer comfort en minder kosten. (900x€1.25) - (1700x€0,25) = €700 voordeel per jaar. En omdat we nu gasloos zijn nog eens €300 per jaar minder vastrecht.

Met €1000 voordeel per jaar komt een warmtepomp dus prima uit! :)

In jouw situatie vervang je 560 m3 gas met 1120 kWh. Voordeel is dan (560x1,25)-(1120x0,25)=€420 per jaar. En als je gasloos gaat, nog eens €300 erbij. Zeker het overwegen waard.
Maar dan moet er ook vloerverwarming komen.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:58

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

reneeke1970 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:52:
[...]

Ho ho, het is niet zo dat ik nu overschot heb, integendeel kom 15 kWh per dag tekort. Ik doe nu alleen alles terug leveren op dynamisch omdat het tarief daar hoger is dan op mijn vaste (11cent) contract. Nu krijg ik er 15 (gemiddeld)cent voor. Op mijn vaste contract is al voldoende geleverd om mijn volledige verbruik te salderen.
@reneeke1970
Ehh, als ik je tekst goed lees dan lijk je twee contracten tegelijk te hebben? Eentje voor een vaste prijs (11 cent) en eentje dynamisch?

Hoe doe je dat?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Pakhaas schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:18:
[...]

Maar dan moet er ook vloerverwarming komen.
Even goed lezen, ik heb enkel radiatoren dus geen vloerverwarming.

En weer on-topic: ik heb ook geprobeerd om op de dynamische prijzen te sturen. En dan de aanvoer temperatuur 1 of 2 graden omhoog en omlaag. Op zich werkt dat, maar levert het geen besparing op. Je moet de gemiste kWh later inhalen met een slechtere COP. Je woning verliest immers nog steeds een X aantal kW.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• reneeke1970
Hippe Lip schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:30:
[...]

@reneeke1970
Ehh, als ik je tekst goed lees dan lijk je twee contracten tegelijk te hebben? Eentje voor een vaste prijs (11 cent) en eentje dynamisch?

Hoe doe je dat?
Ik heb twee aansluitingen, een pap en een sap zoals ze zeggen. Dus ik kan kiezen uit twee contracten. Met een om schakelaar gaat de PV danwel naar vast, danwel dynamisch contract. Goud waard

Ook wel tweede allocatie punt genaamd...

[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 24-01-2026 10:58 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:05

koboy

Heb een idee voor een icon

reneeke1970 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:56:
[...]

Ik heb twee aansluitingen, een pap en een sap zoals ze zeggen. Dus ik kan kiezen uit twee contracten. Met een om schakelaar gaat de PV danwel naar vast, danwel dynamisch contract. Goud waard

Zeg er dan ook meteen bij dat het tegenwoordig voor bijna niemand meer loont om nu nog een SAP aan te laten leggen. Wie er 1 heeft kan er vooral van profiteren met een oud langjarig contract zonder terugleverkosten icm een ander (dynamisch) contract.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• luxus
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:50
[...]

Misschien wel zo eerlijk om dan ook nog even te vermelden dat de installaties achter meerdere allocatiepunten niet met elkaar verbonden mogen zijn. Dus ook niet met een omschakelaar. Kan technisch natuurlijk prima. Maar het is wel illegaal. Om obvious reasons.

Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-01 13:02
reneeke1970 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:16:
Dat velen hier een laag gemiddeld dynamisch tarief laten zien is heel leuk. Wat ze er niet bij vertellen is dat deze tarieven tot stand komen door goedkoop in te kopen in een accu, en later op dure momenten gebruiken danwel terug leveren.
Hiermee hebben ze wel hun verbruik met 20/25 procent verhoogd, dit vanwege rte verliezen. Wil je dit terug rekenen naar een vast contract prijs zonder accu, dan mag je dus die dynamische prijs verhogen met 20/25 procent simpelweg omdat je dan weer 20/25 procent minder verbruikt.
Dus al dat gepronk met lage tarieven is leuk, maar niet helemaal realistisch
[...]

Dus eerst ga je de mensen met batterij verwijten dat ze meer verbruiken om hun gemiddelde omlaag te halen, terwijl dat voor hun wel uit kan, en dan kom je later dat je zelf een sap hebt zodat je geen terugleverboete hoeft te betalen op je overschot. Dat veranderd de situatie natuurlijk drastisch.

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• reneeke1970
luxus schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:19:
[...]

Misschien wel zo eerlijk om dan ook nog even te vermelden dat de installaties achter meerdere allocatiepunten niet met elkaar verbonden mogen zijn. Dus ook niet met een omschakelaar. Kan technisch natuurlijk prima. Maar het is wel illegaal. Om obvious reasons.
Dit mag wel, gaat door nul schakeling heen

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
koboy schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:10:
[...]

Zeg er dan ook meteen bij dat het tegenwoordig voor bijna niemand meer loont om nu nog een SAP aan te laten leggen. Wie er 1 heeft kan er vooral van profiteren met een oud langjarig contract zonder terugleverkosten icm een ander (dynamisch) contract.
Dit zeg ik niet nee, want het loont nog steeds, wel afhankelijk welke netbeheerder, want sommige vragen hoge prijzen ervoor

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
robkrekel schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:21:
[...]

[...]

Dus eerst ga je de mensen met batterij verwijten dat ze meer verbruiken om hun gemiddelde omlaag te halen, terwijl dat voor hun wel uit kan, en dan kom je later dat je zelf een sap hebt zodat je geen terugleverboete hoeft te betalen op je overschot. Dat veranderd de situatie natuurlijk drastisch.
Ik heb inderdaad een contract zonder boetes, maar dat heeft niks met afname prijs te maken. Die zou voor mij 36 cent zijn, maar ik saldeer nog dus kost niks

1 PVoutput . Dongen NB

• koboy

koboy

reneeke1970 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:37:
[...]

Dit zeg ik niet nee, want het loont nog steeds, wel afhankelijk welke netbeheerder, want sommige vragen hoge prijzen ervoor
Dan noem ik hier even de tarieven van Liander: aansluiten/verwijderen SAP 280 euro.
Volgens mij een gangbaar tarief. Nu aan jou de uitdaging om een combinatie van energiecontracten te noemen die je NU kunt afsluiten waarmee een SAP loont voor een relatief normaal verbruik, dus geen zonnepark in de achtertuin en 20 MWh overschot per jaar.

Ik spreek je wel wanneer je mooie 36 cent volledig salderen contract afloopt en je dus of die 280 euro mag aftikken of dubbele vaste lasten betaalt.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Hippe Lip

Hippe Lip

koboy schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:14:
[...]
Ik spreek je wel wanneer je mooie 36 cent volledig salderen contract afloopt en je dus of die 280 euro mag aftikken of dubbele vaste lasten betaalt.
@koboy en @reneeke1970
Betaal je voor een SAP ook nóg eens de netbeheerkosten?
En krijg je dan ook die korting energiebelasting voor die tweede aansluiting?

<John O`Mill>

• koboy

koboy

Hippe Lip schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:36:
[...]

@koboy en @reneeke1970
Betaal je voor een SAP ook nóg eens de netbeheerkosten?
En krijg je dan ook die korting energiebelasting voor die tweede aansluiting?
Ik spreek even voor mijn regio: bij Liander betaal je voor de tweede meter ook de meetdienst van 46 euro per jaar volgens mij. Maar zowiezo de maandelijkse kosten van het energiecontract.
Punt is gewoon dat het niet uit kan voor nieuwe SAP's op een paar extreme edge cases na. Dit is ook de consensus in het SAP forum hier op tweakers.
Vorig jaar eens voor mezelf uitgerekend: leverde onder de streep een paar tientjes op per jaar. Daar tegenover staat de verplichting om twee energiecontracten aan te houden of betalen om de tweede meter weg te laten halen op het moment dat een SAP geen voordeel meer biedt.
Nu ik over het hele jaar gemiddeld genomen mijn EV thuis oplaad tegen (naar verwachting) een tarief onder de 20 cent is het voordeel helemaal verdwenen.

Energiebelasting teruggaaf gaat volgens mij alleen op de hoofdaansluiting. Zou wat zijn anders: 6 meters bij laten plaatsen en gratis stroom hebben.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:10

LankHoar

Langharig tuig

Hippe Lip schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:54:
[...]

@LankHoar
Fijn dat je er wat aan hebt gehad. En mooi dat je DSMR5 hebt die een betere voeding levert dan DSMR4.

Maar vergis je niet met die passieve splitter: mooi als het (nu) werkt, maar betrouwbaar (bedrijfszeker) is het bepaald niet. DSMR5 kan één device voeden. Met een passieve splitter hang je er twéé devices aan en dat zal ‘op het randje’ zijn.

Wat is erop tegen om een actieve splitter voor het P1-signaal te gebruiken? Dan handel je het netjes af en weet je zeker dat alles werkt en onder alle onstandigheden bíj́ft werken?
Je hebt waarschijnlijk gelijk hoor. Vind het alleen zo jammer om weer een stroomapparaat aan te sluiten terwijl ik juist stroom wil besparen/slim inkopen :+ Actieve splitters hebben veelal 1A 5V adapters, wat toch max 43 kW per jaar is.

Mocht ik later home assistent willen gaan gebruiken dan zal ik alsnog een extra P1 willen aansluiten, dus dan ontkom ik grootkans toch niet aan en actieve splitter. Maar voor nu ga ik het even aankijken :)

Bedenk me trouwens net dat de laadpaal uiteraard zelf stroomvoorziening heeft. Enkel de connect van Zonneplan heeft dat niet. Dus wellicht kan dat sowieso wel op deze manier?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-01 15:29
Hippe Lip schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:19:
[...]

@Stefannn Handwerk dus helaas.

Het liefst zou ik dat natuurlijk automatiseren, maar SamenOM heeft geen API, voor zover ik weet. Dat zou wel een heel mooie zijn, als dat kon.
Dat kun je toch helemaal apart van je leverancier regelen? Als je P1 data hebt en de marktprijs (EPEX) en je weet hoe het tarief van je leverancier tot stand komt, kun je alles uitrekenen; zo doe ik het ook.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
LankHoar schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:19:
[...]

Je hebt waarschijnlijk gelijk hoor. Vind het alleen zo jammer om weer een stroomapparaat aan te sluiten terwijl ik juist stroom wil besparen/slim inkopen :+ Actieve splitters hebben veelal 1A 5V adapters, wat toch max 43 kW per jaar is.

Mocht ik later home assistent willen gaan gebruiken dan zal ik alsnog een extra P1 willen aansluiten, dus dan ontkom ik grootkans toch niet aan en actieve splitter. Maar voor nu ga ik het even aankijken :)

Bedenk me trouwens net dat de laadpaal uiteraard zelf stroomvoorziening heeft. Enkel de connect van Zonneplan heeft dat niet. Dus wellicht kan dat sowieso wel op deze manier?
@Hippe Lip ,
Ik heb ook een passieve splitter,
“Als het werkt” maak ik me niet zo’n zorgen.
“Maximaal 1 apparaat voeden” is redelijk uit de lucht gegrepen.
Defacto heeft de P1 meter een vermogen beschikbaar.
Hoeveel de apparaten trekken zal heel specifiek per apparaat zijn.
Er is geheid een maximum voor maar het is helemaal niet raar als een groot aantal van betreffende apparaten ver onder dat maximum blijven. Ook al omdat apparaten sinds het uitkomen van de dsmr specificatie alleen maar zuiniger zijn geworden.
En de beschikbare voedings capaciteit is ook geheid meer dan wat gespecificeerd is.
Kortom…
Als het werkt zou ik me geen zorgen maken.

Ik heb het ook passief.
En zeer zeker wil ik niet NOG een 230V stekker in de meterkast. Ik heb er al 14. Als ze allemaal 1 watt trekken is dat al 122kWh per jaar, oftewel 1/3 zonnepaneel “enkel voor wat meterkast onzin”.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:19
Waarom kan ik die passieve splitters niet vinden op Aliexpress?
Zie ze hier te koop voor 13 euro wat ik een beetje te gortig vind voor een flutkabeltje wat waarschijnlijk 60 cent inkoop is.
Ik ben aan het kijjken of ik overschot laden beter aan m'n Easee lader kan overlaten of aan Tibber, en daarvoor zou het wel handig zijn als ik heen en weer kon switchen tussen de 2, maar nodig is het ook niet (iig geen 13 euro nodig)

• Ramtka
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:39
ASW1 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:39:
Zie ze hier te koop voor 13 euro wat ik een beetje te gortig vind voor een flutkabeltje wat waarschijnlijk 60 cent inkoop is.
Zoeken op rj12 6p6c. Ik heb er een besteld. Verzendkosten hoger dan het artikel zelf helaas... In totaal €5,46 in mijn geval

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:49
Maandag gaat volgens mij wel een erg dure dag worden, windy voorspelt zo goed als geen wind door de dag en algemeen weerbericht geeft ook aan dat de zon een dagje achter de wolken blijft schijnen.
En ook verder op in de week (op dinsdag na) zie ik weinig wind en zon....

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-01 21:28

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

koboy schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:14:
[...]

Dan noem ik hier even de tarieven van Liander: aansluiten/verwijderen SAP 280 euro.
Volgens mij een gangbaar tarief. Nu aan jou de uitdaging om een combinatie van energiecontracten te noemen die je NU kunt afsluiten waarmee een SAP loont voor een relatief normaal verbruik, dus geen zonnepark in de achtertuin en 20 MWh overschot per jaar.

SAPper hier: dynamisch + modelcontract, gewoon eind vorig jaar (weer) afgesloten. SAP levert hier nog altijd netto geld op. Moeilijk te zeggen hoe veel het precies scheelt, maar zou ons best op jaarbasis 1000 euro extra kunnen opleveren. Deze maand hebben we ook al weer een mooie spreiding op de handel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwSw_29p4n4T-9f6SP6Ol8MHEbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/opkx4c6i1ncZkX7rpyuzglnD.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• koboy

koboy

Rimco schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:44:
[...]

SAPper hier: dynamisch + modelcontract, gewoon eind vorig jaar (weer) afgesloten. SAP levert hier nog altijd netto geld op. Moeilijk te zeggen hoe veel het precies scheelt, maar zou ons best op jaarbasis 1000 euro extra kunnen opleveren. Deze maand hebben we ook al weer een mooie spreiding op de handel:

[Afbeelding]
Maar jij hebt de SAP dus al, en de modelcontracten hebben sinds 1 januari WEL terugleverkosten.
Daarnaast zit jij in de extreme edge cases qua installatie met 49kWp PV en 120kWh accu.
Heb je de SAP ook wel nodig om de investeringen terug te verdienen >:)

Benieuwd naar jouw situatie volgend jaar....

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@koboy Ik zie nog altijd geen terugleverkosten bij https://www.energiek.nl/modelcontract.

Op dit adres is het 36kWp en 90kWh en de SAP heeft er al voor gezorgd dat we alle PV en ook de thuisaccu al lang hebben terugverdiend, dus ik maak mij nergens zorgen over :+

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• koboy

koboy

Rimco schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 23:14:
@koboy Ik zie nog altijd geen terugleverkosten bij https://www.energiek.nl/modelcontract.

Op dit adres is het 36kWp en 90kWh en de SAP heeft er al voor gezorgd dat we alle PV en ook de thuisaccu al lang hebben terugverdiend, dus ik maak mij nergens zorgen over :+
Die terugleverkosten zitten in de nieuwe template van de ACM. Komen nog wel, het jaar is pas net begonnen.
Maar blijft het punt dat jouw situatie niet echt doorsnee is en in de extremen valt. Plek voor 80-100 PV panelen en een 90kWh accu heb je niet zo snel in een doorsnee doorzon woning.

Maar we duiken erg off-topic, ik laat het hierbij.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Als ik op internet zoek op RJ11 RJ12 splitter zie ik ze voor een paar euro.
Let wel op dat je een minimaal 6-polig bedraad exemplaar moet hebben. 6P6C dus.

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 25-01-2026 15:18 ]

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

cville schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:51:
Dat kun je toch helemaal apart van je leverancier regelen? Als je P1 data hebt en de marktprijs (EPEX) en je weet hoe het tarief van je leverancier tot stand komt, kun je alles uitrekenen; zo doe ik het ook.
Dat is wat ik in de oorspronkelijke vraagstelling al noemde.
Hippe Lip schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:12:
Ik heb sinds begin deze maand voor het eerst een contract met dynamisch tarief (alleen E). Leek me een goed plan met een EV, 2x warmtepomp (géén thuisaccu!) en Home Assistant om dingen zonodig aan te sturen.

Nu zie ik hier posts waarin gesproken wordt over de gemiddelde prijs van de afgenomen kWh’s.
Hoe kan ik die voor mezelf vaststellen?

Ik kan elk kwartier de meterstand plus de prijs van dat kwartier in een spreadsheet wegschrijven, maar dat lijkt me een beetje overkill. Dat moet toch beter kunnen?
Dan krijg je al snel een giga berg aan data (per etmaal 96 kwartieren aan meterstanden + tarief) plus als je ergens wat data mist omdat je met je HA aant klooien bent en door een herstart data mist. Of een backup van gisteren terug moet zetten. Dan is dat al nix meer waard?

<John O`Mill>

• Stefannn
  • Nu online
Ik ben aan het kijjken of ik overschot laden beter aan m'n Easee lader kan overlaten of aan Tibber, en daarvoor zou het wel handig zijn als ik heen en weer kon switchen tussen de 2, maar nodig is het ook niet (iig geen 13 euro nodig)
Onlinekabelshop.nl (ik heb geen connecties).
Rj12
Los kabeltje en 3xfemale splitter voor onder de 5 euro.
Komt wel 5 euro verzending bij.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• ASW1
Hippe Lip schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 23:36:
[...]

Als ik op internet zoek op RJ11 splitter zie ik ze voor een paar euro.
Let wel op dat je een minimaal 6-polig bedraad exemplaar moet hebben. 6P6C dus.
Ik krijg de indruk dat het verschil tussen RJ11 en RJ12 is dat die laatste wel 6P6C is.
Wat ik verder bij al die "officiële" P1 splitters zie is dat ze een master en slave uitgang hebben en ik dacht dat daar iets anders in de aansluitingen zat dan in een 1-op-1 splitter omdat het anders niet goed werkt?

• Ramtka
ASW1 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:58:
[...]

Ik krijg de indruk dat het verschil tussen RJ11 en RJ12 is dat die laatste wel 6P6C is.
Wat ik verder bij al die "officiële" P1 splitters zie is dat ze een master en slave uitgang hebben en ik dacht dat daar iets anders in de aansluitingen zat dan in een 1-op-1 splitter omdat het anders niet goed werkt?
Als mijn splitter binnen is laat ik weten of hij werkt met een HomeWizard en Zonneplan dongle parallel

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Terugleveren / teruglevering bij een Dynamisch contract, verandering inzake negatieve beursprijzen per 1 januari 2026 volgens Budget Energie:
De terugleververgoeding mag vanaf 1 januari 2026 niet negatief zijn (in geval van een negatieve beursprijs)
Iemand hier bekend met de exacte wettelijke formulering van deze verandering?

Komt het er op neer dat er nog steeds per facturatieperiode (kalendermaand) alle beursprijzen van de teruglevering gewogen gemiddeld mogen worden. En enkel als dat gewogen gemiddelde een negatief bedrag voor de post "teruglevering per kWh" op die maandfactuur zou komen te staan, dat de energieleverancier dan 0,00 in moet vullen?

Of moeten alle negatieve periodes minimaal op 0 worden gezet? (Dat is nogal een verschil)

Of nog anders?

[ Voor 5% gewijzigd door cj1 op 25-01-2026 12:54 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-01 23:41
LankHoar schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:19:
[...]

Die adapters zijn MAXIMAAL 1A.
Ik heb een actieve splitter met 4 poorten, met een smartgateways P1 interface en een Tibber Pulse.
Verbruikt 1W. Met een beetje geluk kan je de splitter aansluiten op een al bestaande 5V adapter.

• hremijn
  • Laatst online: 28-01 23:41
cj1 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:52:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2025-12.html
Artikel 2.31.

• sdgs
Tarieven voor morgen zijn volgens mij de hoogste tot nu toe dit jaar , day ahead prijzen blijven net onder de 200 € en blijven tussen 07h30 en 20h00 zowat heel de tijd boven de 150€

Ik zorg in ieder geval dat de accu morgenvroeg afgeladen vol zit, als ik dan toch meer zonne-energie produceer dan wat het huidige model voorziet, brengt de injectie van die stroom 0.15 - 0.17 €/kWh op tussen 12h00 en 15h00.

In de nacht van maandag op dinsdag gaat het flink waaien, dat zal de prijs morgennacht iig flink drukken. Woensdag zou het opnieuw zo goed als windstil zijn overdag (maar dan wel met flink wat zonneschijn).

• Hippe Lip

Hippe Lip

cj1 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:52:
Terugleveren / teruglevering bij een Dynamisch contract, verandering inzake negatieve beursprijzen per 1 januari 2026 volgens Budget Energie:

[...]

Komt het er op neer dat er nog steeds per facturatieperiode (kalendermaand) alle beursprijzen van de teruglevering gewogen gemiddeld mogen worden. En enkel als dat gewogen gemiddelde een negatief bedrag voor de post "teruglevering per kWh" op die maandfactuur zou komen te staan, dat de energieleverancier dan 0,00 in moet vullen?

Of moeten alle negatieve periodes minimaal op 0 worden gezet? (Dat is nogal een verschil)

Of nog anders?
@hremijn en @cj1
Als ik die officielebekendmakingen.nl/stb-2025-12 Artikel 2.31 Salderen elektriciteit punt 3 goed lees gaat dit over elke kwartierperiode apart. Maar ik houd me aanbevolen voor andere interpretaties.
Zo zou je het ook kunnen lezen dat bij een vast contract er over de totaalperiode (1 jaar bijvoorbeeld) gesaldeerd wordt en pas daarna afgerekend. Dat kan ik er niet duidelijk uit lezen.

Overigens valt me op dat punt 1 van dat artikel spreekt van ‘hernieuwbare elektriciteit’ en punt 2 van ‘niet-hernieuwbare elekktriciteit’. Dat eerste zal zon en wind betreffen, maar wat is ‘niet-hernieuwbare elektriciteit’? Wordt er rekening gehouden met een kleine aansluiting die met een benzine- of dieselgenerator terug gaat leveren? :henk

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 25-01-2026 14:41 ]

<John O`Mill>

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

2.31.3:
Als de door de eindafnemer op het systeem ingevoede hoeveelheid elektriciteit groter is dan de hoeveelheid die ingevolge het eerste of tweede lid in mindering wordt gebracht op de door die leverancier geleverde elektriciteit, betaalt de leverancier aan de betreffende eindafnemer voor het meerdere een redelijke vergoeding. De redelijke vergoeding voor hernieuwbare elektriciteit kan niet worden vastgesteld op een negatief bedrag.
In combinatie met artikel 2.7.2:
Bij ministeriële regeling worden regels gesteld over:
en artikel 2.7.2.b:
de frequentie van facturen,
Dit lijkt open te laten dat op een termijnfactuur nog een negatief bedrag voor terugleveren kan worden gefactureerd, zolang het op de eindafrekening maar geen negatief bedrag is.

Of ben ik nu te negatief? :?

Dan heeft Tibber, die geen (jaarlijkse) eindafrekening maakt, iedere maandafrekening is een eindafrekening weer een klein voordeel voor terugleveraars die zich niet bezig willen houden met negatieve uurprijzen...
Hippe Lip schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:11:
[...]
Wordt er rekening gehouden met een kleine aansluiting die met een benzine- of dieselgenerator terug gaat leveren?
Volgens mij wordt in artikel 2.31.2 met "niet-hernieuwbare" precies dat bedoeld: invoeding met elektriciteit die verkregen is uit brandstofaggregaten of gasgestookte WKK's.

[ Voor 13% gewijzigd door cj1 op 25-01-2026 14:18 . Reden: Hippe Lip ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:52
sdgs schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:44:
Tarieven voor morgen zijn volgens mij de hoogste tot nu toe dit jaar , day ahead prijzen blijven net onder de 200 € en blijven tussen 07h30 en 20h00 zowat heel de tijd boven de 150€
Op welke manier bekeken?
Als ongewogen daggemiddelde is 3e hoogste dit jaar met als eerste 8 janauri.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• sipjan
  • Laatst online: 29-01 13:24
Domba schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:16:
[...]

Op welke manier bekeken?
Als ongewogen daggemiddelde is 3e hoogste dit jaar met als eerste 8 januari.
Ik denk dat het woensdag nog veel hoger is. Weinig wind, weinig zon, en doordeweekse dag, dus veel vraag

• Otto Jans
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:43
Gaat een duur weekje worden als ik de website https://energie.theoxygent.nl/ mag geloven.

Geen zon en geen wind.

• Hippe Lip

Hippe Lip

cj1 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:13:
[...]
2.31.3:
[...]
In combinatie met artikel 2.7.2:
[...]
en artikel 2.7.2.b:
[...]
Dit lijkt open te laten dat op een termijnfactuur nog een negatief bedrag voor terugleveren kan worden gefactureerd, zolang het op de eindafrekening maar geen negatief bedrag is.

Of ben ik nu te negatief? :?

Dan heeft Tibber, die geen (jaarlijkse) eindafrekening maakt, iedere maandafrekening is een eindafrekening weer een klein voordeel voor terugleveraars die zich niet bezig willen houden met negatieve uurprijzen...
@cj1
Tja, het lijkt multi-interpretabel omdat er geen periode genoemd staat in de wetgeving. Kleine omissie.

Ik heb me in het verleden wel eens beziggehouden met het opstellen van vergelijkbare teksten bij een zeer grote openbare aanbesteding van de overheid. Dat gebeurde met een behoorlijke groep consultants, elk met eigen expertise, om zo samen tot een zo goed mogelijk sluitende omschrijving te komen. Daar werden ook behoorlijke discussies gevoerd die er steeds op neer kwamen: niets is ‘zomaar duidelijk’ of ‘vanzelfsprekend’, altijd moet alles duidelijk en voor maar één uitleg vatbaar zijn.
Dat laatste lijkt hier te ontbreken bij dit punt 2.31.3.

<John O`Mill>

• sdgs
Domba schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:16:
[...]

Op welke manier bekeken?
Als ongewogen daggemiddelde is 3e hoogste dit jaar met als eerste 8 januari.
Even nagekeken, voor BE is het dus morgen de duurste dag dit jaar. 08 Januari staat op plaats 3 in BE.
sipjan schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:22:

[...]

Ik denk dat het woensdag nog veel hoger is. Weinig wind, weinig zon, en doordeweekse dag, dus veel vraag
Wanneer ik naar Windy kijk (waar je een overzicht krijgt van alle weermodellen), is er over woensdag nog geen volledige duidelijkheid, Volgens sommige modellen zou het dan overdag erg zonnig zijn en een ietsje meer waaien dan morgen.
Maar ICON D2 is dan eg pessimistisch zie ik nu, met gewoon 0Bft en regen.
Nog even afwachten. Het gaat in ieder geval stevig waaien dinsdagavond, dus we zouden dan wel de tijd krijgen om redelijk goedkoop te "vullen"

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Ramtka schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:21:
[...]

Als mijn splitter binnen is laat ik weten of hij werkt met een HomeWizard en Zonneplan dongle parallel
@ASW1 https://www.tinytronics.n...assieve-p1-poort-splitter werkt hier prima. Was de goedkoopste 6P6C splitter die ik kon vinden. Met een RJ12 kabeltje van dezelfde shop werken zowel Zonneplan en mijn eigen P1 dongle. Ook was het dichtbij genoeg om op te halen, scheelde weer verzendkosten.

• bsh10
  • Registratie: Mei 2020
De laaatste weken valt de opwek door renewables inderdaad nogal tegen, wel uitschieters in de tarieven naar boven maar niet meer naar beneden. Op basis van de ned.nl forecast lijkt er in de nacht van vrijdag op zaterdag voor her eerst een goedkoper EV laad momentje te komen, maar dat is vanuit het perspectief van weermodelen nog erg ver weg.

Anyway, een beperkte update van mijn kant. De epex-tarief forecaster doet het nog steeds aardig goed. Ik heb dit weekeinde weer een nieuwe fit berekend maar die wijkt maar erg summier af van de vorige (bijna identieke curve). Voor degenen die het interessant vinden, dis is de formule op basis van winter data incl. de laatste weken, weer ietsje beter dan de vorige (gemiddelde afwijking 1.5 ct).

indicatief tarief (ct) = 0.38399919 + 2.33603878 * RU - 0.22623352 * RU^2 + 0.00856002 * RU^3
met RU = load (GW) - wind opwek (GW) - 0.3 * zon opwek (GW)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5xnP6MJQ08ywfMKezI-JD7g28M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rlViy512qaG2uWAHCJOtyrWw.png?f=fotoalbum_large

Ik ben ondertussen opnieuw naar de data van afgelopen zomer gaan kijken op basis van polynomiale fitting. Een kleine conclusie is dat ik de beste fits krijg als ik 25% zelfconsumtie van zon opwek (dus 75% van de opwek komt op het net) in de residual usage aanneem. Fitiing geeft aan dat er bijna een lineaire relatie is tussen de residual usage en de kale epex tarieven. Een 3de orde polynomial fit is meer dan afdoende (een 5de orde is iets preciezer, maar verschil is erg summier).

Voor wie de fitting allemaal iets te veel detail vind, je kan ook gewoon de residual usage op basis van de ned.nl data, dus load - wind opwek - 0.3 * zon opwek voor de winter, en load - wind opwek - 0.75 * zon opwek voor de zomer, nemen. Dan krijg je een curve die wat minder representatief is voor de epex prijs, maar nog steeds goed aangeeft wanneer er lage en hoge tarieven te verwachten zijn.

Voor verdere ontwikkelingen blijft het wachten op wat meer wind en rond maart/april wat meer zon.

• Otto Jans
Morgen eigenlijk gehele dag rond de €0.35 per Killowatt /uur bij Zonneplan.

Hoog. Zie het somber in rest van de week.

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
bsh10 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:35:
De laaatste weken valt de opwek door renewables inderdaad nogal tegen, wel uitschieters in de tarieven naar boven maar niet meer naar beneden. Op basis van de ned.nl forecast lijkt er in de nacht van vrijdag op zaterdag voor her eerst een goedkoper EV laad momentje te komen, maar dat is vanuit het perspectief van weermodelen nog erg ver weg.

Anyway, een beperkte update van mijn kant. De epex-tarief forecaster doet het nog steeds aardig goed. Ik heb dit weekeinde weer een nieuwe fit berekend maar die wijkt maar erg summier af van de vorige (bijna identieke curve). Voor degenen die het interessant vinden, dis is de formule op basis van winter data incl. de laatste weken, weer ietsje beter dan de vorige (gemiddelde afwijking 1.5 ct).

indicatief tarief (ct) = 0.38399919 + 2.33603878 * RU - 0.22623352 * RU^2 + 0.00856002 * RU^3
met RU = load (GW) - wind opwek (GW) - 0.3 * zon opwek (GW)

[Afbeelding]

Ik ben ondertussen opnieuw naar de data van afgelopen zomer gaan kijken op basis van polynomiale fitting. Een kleine conclusie is dat ik de beste fits krijg als ik 25% zelfconsumtie van zon opwek (dus 75% van de opwek komt op het net) in de residual usage aanneem. Fitiing geeft aan dat er bijna een lineaire relatie is tussen de residual usage en de kale epex tarieven. Een 3de orde polynomial fit is meer dan afdoende (een 5de orde is iets preciezer, maar verschil is erg summier).

Voor wie de fitting allemaal iets te veel detail vind, je kan ook gewoon de residual usage op basis van de ned.nl data, dus load - wind opwek - 0.3 * zon opwek voor de winter, en load - wind opwek - 0.75 * zon opwek voor de zomer, nemen. Dan krijg je een curve die wat minder representatief is voor de epex prijs, maar nog steeds goed aangeeft wanneer er lage en hoge tarieven te verwachten zijn.

Voor verdere ontwikkelingen blijft het wachten op wat meer wind en rond maart/april wat meer zon.
interessante data. Hoe ver vooruit kun je hiermee kijken? en is de API ook voor particulieren te gebruiken? heb je ook een idee hoe je dit aan de (relatieve) prijs per kWh kunt koppelen?

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-01 21:57

Bravo

Second Best

Otto Jans schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:11:
Morgen eigenlijk gehele dag rond de €0.35 per Killowatt /uur bij Zonneplan.

Hoog. Zie het somber in rest van de week.
Tja, maar 1,6 - 5 GW aan duurzame opwek in ons landje, terwijl de vraag 18GW is. Dan blijkt dat fossiele energie nog steeds prijzig is en duurzame energie niet ruim voorhanden. Ook niet via de buren.
Gelukkig lijkt vrijdag de zon weer wat te doen en komt er ook weer wat meer vermogen uit de windmolens, daarna kakt het weer in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/581xJ2m-cHTHETYjoJf8V4GoKx8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1ADYqnzU4shw4NHsUIApVNME.png?f=fotoalbum_large

---
Net de afrekening van het laatste jaar met vaste tarieven (vandebron) ontvangen en met DAO kunnen vergelijken wat de dynamische afrekening zou zijn geweest.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
584 kWh (gesaldeerd) geimporteerd: 66.22
TLK: 225.82
mnd kost lev.: 91.25
Korting: -145.00
Totaal: 238.29

Dynamisch (volgens DAO)
stroom: 132.01
mnd kost lev: 75.00
Totaal: 207.01

gem. tarief import: 23.2 ct/kWh
gem. tarief export: 21.5 ct/kWh
Kanttekeningen:
Gedrag is al redelijk gestuurd naar dynamische tarieven (auto laden als het goedkoop is, evenals vaatwasser en wasmachine verschuiven). Maar ook geprobeerd om te TLK laag te houden door de auto op overschot te laten laden (en dan zijn er vaker lage tarieven). Maar dynamisch had nog goedkoper kunnen zijn door harder te laden bij de laagste prijzen en meer terug te leveren bij hogere prijzen.

---
edit: Ik lees net op linkedin het stukje van Roderick Timmer dat de CO2 heffing de fossiele prijzen opdrijft, van 80-100 eur/MWh naar 90-130 eur/MWh voor kolen en gas. Dat verklaart de hogere basisprijs bij gebruik van fossiel. En ja de CO2 heffing zal waarschijnlijk alleen maar kostbaarder worden.

[ Voor 56% gewijzigd door Bravo op 27-01-2026 16:14 . Reden: vergelijk vast vs dynamisch ]

Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:54

de Peer

under peer review

Otto Jans schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:11:
per Killowatt /uur bij Zonneplan.
per kWh (Kilowattuur)
Dat is kW * h

35 is niet extreem hoog hoor, houd je dan maar vast. er zijn ook wel periodes geweest dat het dagenlang boven de 50 zat met uitschieters naar 70.

Belangrijker dan de pieken is hoe het over het hele jaar heen fluctueert.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 27-01-2026 14:34 ]

• Otto Jans
de Peer schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:33:
[...]

per kWh (Kilowattuur)
Dat is kW * h

35 is niet extreem hoog hoor, houd je dan maar vast. er zijn ook wel periodes geweest dat het dagenlang boven de 50 zat met uitschieters naar 70.

Belangrijker dan de pieken is hoe het over het hele jaar heen fluctueert.
Klopt.

Dadelijk in de lente en zomer ben je weer spekkoper. Heb nu jaar Zonneplan, en weet dat het nu even “pijn” lijden is deze maanden.

• bsh10
  • Registratie: Mei 2020
HiBe schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:05:
interessante data. Hoe ver vooruit kun je hiermee kijken? en is de API ook voor particulieren te gebruiken? heb je ook een idee hoe je dit aan de (relatieve) prijs per kWh kunt koppelen?
Data komt van het Nationaal Energie Dashboard https://ned.nl/, hebben een publieke API. Als je je (gratis) registreert krijg je een API key. Dan kan je voorspelling voor load, wind opwek op zee, op land, en zon opwek (types 1, 2, 17, 59) tot 6 dagen vooruit ophalen. Voorspelling is op basis van o.a. weermodellen, wordt elke 6 uur updated. Dan kan je de zgn residual usage berekenen, d.w.z. load - opwek wind - opwek zon en die geeft een goede curve die representatief is voor het tariefverloop (pieken zijn hoog tarief, dalen zijn laag tarief). Wel even opletten met de data voor zon opwek, want die gaat niet allemaal het net op. Als je het 1:1 naar epex tarieven wilt mappen moet je wat meer moeite doen, zie mijn laatste paar posts waarin ik erg poging beschrijf die in de buurt komt d.m.v. curve fitting en die - vind ik - het best wel goed doet.

@Bravo heeft een integratie gemaakt voor HomeAssistant, wellicht een mooi startpunt. Anderen hebben alternatieve dashboards op basis van de ned.nl data gemaakt. Is allemaal in dit forum terug te vinden.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:00
Otto Jans schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:55:
[...]

Klopt.

Dadelijk in de lente en zomer ben je weer spekkoper. Heb nu jaar Zonneplan, en weet dat het nu even “pijn” lijden is deze maanden.
Pijn lijden is dan nog relatief. Maandgemiddelde over januari is nu €0,24. Dat was vorig jaar 0,265. En die €0,24 is ook niet echt hoog. Ja, de aanbieding van VEH was goedkoper, maar wel met hoge tetugleverkosten.

• Otto Jans
bilgy_no1 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:13:
[...]

Pijn lijden is dan nog relatief. Maandgemiddelde over januari is nu €0,24. Dat was vorig jaar 0,265. En die €0,24 is ook niet echt hoog. Ja, de aanbieding van VEH was goedkoper, maar wel met hoge tetugleverkosten.
Dagen als dit is gewoon even pijn lijden. €0.34 gemiddelde vandaag is bijna dubbele tarief per kwh van stroomkosten in vergelijking met vast contract deze 24 uur. Ook is er geen zonnestroom vandaag waardoor je die vergelijking mag maken ( teruglever kosten vast contract)

Dat was mijn punt.

[ Voor 13% gewijzigd door Otto Jans op 28-01-2026 09:10 ]

• bilgy_no1
Otto Jans schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:09:
[...]

Dagen als dit is gewoon even pijn lijden. €0.34 gemiddelde vandaag is bijna dubbele tarief per kwh van stroomkosten in vergelijking met vast contract deze 24 uur. Ook is er geen zonnestroom vandaag waardoor je die vergelijking mag maken ( teruglever kosten vast contract)

Dat was mijn punt.
En toch zit ik vandaag op €0,275 gemiddeld, niet €0,34 (wat het dus ook niet gaat worden). En zoals iedereen hier hopelijk begrijpt moet je vooral naar het gemiddelde kijken. Dan is zelfs deze dure en koude januari nog wel OK. In vergelijking met vorig jaar (ondanks dat het toen een stuk warmer was).

Dat was mijn punt 😜

• Stefannn
  • Nu online
bilgy_no1 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:08:
[...]

En toch zit ik vandaag op €0,275 gemiddeld, niet €0,34 (wat het dus ook niet gaat worden). En zoals iedereen hier hopelijk begrijpt moet je vooral naar het gemiddelde kijken. Dan is zelfs deze dure en koude januari nog wel OK. In vergelijking met vorig jaar (ondanks dat het toen een stuk warmer was).

Dat was mijn punt 😜
Yep,
ik zit sinds 1 januari bij zonneplan.
Vandaag op moment van posten: 37.7kWh gebruikt tegen 10.4euro hetgeen neerkomt op 0.276 euro/kWh.
Enerzijds is dat mega hoog.
Anderzijds betaalde ik vorig jaar met vast Vattenfall contract het hele jaar 0.276 euro/kWh en dan ook nog 0.10 euro/kWh terugleverkosten.

Het is natuurlijk veel hoger dan de 0.185euro/kWh van eigen huis/budget vaste contract dat ik had kunnen afsluiten, maar dat had dan ik 0.14euro/kWh terugleverkosten gehad.
We zullen het zien, maar als de analyse van afgelopen jaar voorspellende waarde heeft ben ik eind december toch 300euro voordeliger uit met zonneplan nu.

• Otto Jans
bilgy_no1 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:08:
[...]

Dat was mijn punt 😜
Zonneplan app geeft €0.29 aan gemiddeld vandaag.

Had inderdaad verkeerd gekeken ;)

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:18
Otto Jans schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:09:
[...]

Dat was mijn punt.
Waar kan ik een vast contract voor 17 cent afsluiten? Dan stap ik vandaag over.

• Stefannn
  • Nu online
La1974 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:51:
[...]

Waar kan ik een vast contract voor 17 cent afsluiten? Dan stap ik vandaag over.
Op zich opmerkelijk…
Afgelopen december was er nog een eigen huis/budget aanbod van 0.19euro/kWh, wel met 0.14euro/kWh teruglever kosten.
Maar beste deal die ik nu kan vinden zit op een dikke 0.23euro/kWh. Dat is 20% meer in slechts 1 maand.

• Japie.G
  • Laatst online: 13:58

Japie.G

Colour Classic

Stefannn schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:40:
[...]

Op zich opmerkelijk…
Afgelopen december was er nog een eigen huis/budget aanbod van 0.19euro/kWh, wel met 0.14euro/kWh teruglever kosten.
Maar beste deal die ik nu kan vinden zit op een dikke 0.23euro/kWh. Dat is 20% meer in slechts 1 maand.
Die 0,19 VEH was nog inclusief 2025 belasting, is dus in werkelijkheid wat lager uitgevallen dit jaar.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• koboy

koboy

[...]

Op zich opmerkelijk…
[Sarcasm] Dat is om de mensen die paniek hebben in de eerste winter dynamisch in het pak te naaien met een te duur vast contract. [/Sarcasm]

Serieus: die VEH aan bieding was precies wat het was: een AANBIEDING, met naar mijn gevoel erg hoge terugleverkosten. Afgezien van het salderen van de energiebelasting betaal je dus voor het terugleveren, waardoor een fors deel van deze "aanbieding" een sigaar uit eigen doos was.

Nu zitten we gewoon in een periode met met wat hogere tarieven, Ofwel dynamisch als vast, net als elke winter. Die 23 cent is niet veel anders dan je afgelopen zomer kon krijgen via de diverse energievergelijkers.

• Stefannn
  • Nu online
Japie.G schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:45:
[...]

Die 0,19 VEH was nog inclusief 2025 belasting, is dus in werkelijkheid wat lager uitgevallen dit jaar.
Om precies te zijn: 0.1953, nu dus 0.1853

• Ramtka
Ramtka schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:21:
[...]

Het werkt! Op een slimme meter van ZIV (Enexis)

• ASW1
Ramtka schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:41:
[...]

Het werkt! Op een slimme meter van ZIV (Enexis)
Welke splitter was dat dan, en had deze ook een master/slave uitgang?
Ik heb begrepen dat over pin 2 de data worden gevraagd van de meter en dat via de master gaat, en dat de slave dan geen pin 2 heeft. Of dat echt wat uitmaakt geen idee want er lijken ook splitters te zijn zonder master.
Het fijne begrijp ik er eigenlijk niet van, en misschien heeft het ook te maken met de DSMR versie?

• Hippe Lip

Hippe Lip

ASW1 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 23:07:
[...]
Welke splitter was dat dan, en had deze ook een master/slave uitgang?
Ik heb begrepen dat over pin 2 de data worden gevraagd van de meter en dat via de master gaat, en dat de slave dan geen pin 2 heeft. Of dat echt wat uitmaakt geen idee want er lijken ook splitters te zijn zonder master.
Het fijne begrijp ik er eigenlijk niet van, en misschien heeft het ook te maken met de DSMR versie?
De meter spuugt ongevraagd elke 10s (DSMR4) of 1s (DSMR5) een zogeheten telegram uit. Of je daar nou op te wachten zit of niet.
Je kunt het niet opvragen, alleen maar de volgende afwachten. Je kunt de inhoud ook niet configureren, er komt wat er komt.

Daarom zou een passieve splitter heel goed kunnen werken. Gewoon twee systemen die beide (parallel) luisteren naar die zelfde uitgang (P1) van de meter.
Er is dus op die manier geen master en slave.

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 29-01-2026 03:00 ]

<John O`Mill>

• sdgs
Bravo schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:06:
[...]

Tja, maar 1,6 - 5 GW aan duurzame opwek in ons landje, terwijl de vraag 18GW is. Dan blijkt dat fossiele energie nog steeds prijzig is en duurzame energie niet ruim voorhanden. Ook niet via de buren.
Gelukkig lijkt vrijdag de zon weer wat te doen en komt er ook weer wat meer vermogen uit de windmolens, daarna kakt het weer in.
[Afbeelding]
Weermodellen blijven voor morgen coherent met de voorspellingen van enkele dagen geleden. Morgen zou er een beetje zon en redelijk wat wind zijn (3-4 Bft). In 't week-end lijkt de wind wat te minderen (2-3 Bft) maar er zou wel wat zon schijnen.
Maandag en ook dinsdag zou de energie net als vrijdag toch wat goedkoper moeten worden. Zowat alle weermodellen geven van zondagnacht tot en met dinsdagavond meer wind (3-4 Bft aaan land, aan de kust 3-5 Beaufort) met mogelijk ook wat zon (over die zon divergeren de verschillende weermodellen wel flink, ik hoop dat de Fransen en ECMWF gelijk hebben, die voorspellen beiden een zeer zonnige dag).

[ Voor 4% gewijzigd door sdgs op 29-01-2026 06:31 ]

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:34
Wat een interessante piek op middernacht (0:00-0:15). Die heb ik nog niet eerder gezien. Gaat er een opweklocatie gepland offline op dat moment en moet de rest het opvangen?

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

• Otto Jans
Morgen gemiddeld tarief van €0.26 per kwh en niet echt uitschieters bij Zonneplan hele dag.

Netjes.

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-01 21:57

Bravo

Second Best

Joarie schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:06:
Wat een interessante piek op middernacht (0:00-0:15). Die heb ik nog niet eerder gezien. Gaat er een opweklocatie gepland offline op dat moment en moet de rest het opvangen?
Lijkt mij eerder voorschrijdend inzicht dat de (wind?)productie toch een beetje minder is dan verwacht. Dan kan in de DA prijs van vandaag niet meegenomen worden, morgen wel. Voor vandaag wordt dat verschil op de Intra Day en onbalansmarkt opgelost, dat zie je dan niet terug in de Day Ahead prijs.

Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• luxus
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:50
Otto Jans schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:29:
Morgen gemiddeld tarief van €0.26 per kwh en niet echt uitschieters bij Zonneplan hele dag.

Netjes.
ik zie de laatste tijd wel vaker opmerkingen over "prima prijs morgen bij Zonneplan" of iets in die trant. Maar afgezien van de inkoop/verkoop-vergoedingen zijn de prijzen toch bij alle dynamische contracten in Nederland hetzelfde? Ik wil maar zeggen, het heeft niks met Zonneplan van doen. De kwartier/uur-tarieven bij Frank, Tibber, en de rest zijn allemaal ongeveer hetzelfde.

Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15:49

Jerra

Beunhaas in wording

Ik vind het sowieos een extreem slowchat gehalte hebben...
Iedereen kan de prijzen toch lekker online bekijken ;)

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 30-01 20:36
[...]

Op zich opmerkelijk…
Uw rekenwerk klopt niet. Die 19 cent en die 14 cent horen bij elkaar. Dat zijn allebei kosten. Als je daar 23 cent tegenover zet en dan de daarbij behorende terugleverkosten niet noemt, dan ontbreekt er een term in de vergelijking.

• Stefannn
  • Nu online
Hencksch schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:49:
[...]

Uw rekenwerk klopt niet. Die 19 cent en die 14 cent horen bij elkaar. Dat zijn allebei kosten. Als je daar 23 cent tegenover zet en dan de daarbij behorende terugleverkosten niet noemt, dan ontbreekt er een term in de vergelijking.
Op zich klopt dat, die 23 cent die je nu kan vinden gaat gepaard met ongeveer 10 cent terugleverkosten.
Maar dat was niet “the point”..
Die 19 cent is gewoon nergens meer te vinden, en ook niks dicht bij.

Met zonnepanelen was die 19 cent met name door de echt hoge teruglever kosten waarschijnlijk niet voordeliger dan dynamisch, op basis van analyse van afgelopen jaar ben ik overgestapt naar zonneplan en verwacht 300 euro voordeliger te zijn.

Maar mensen zonder zonnepanelen hadden toen toch een 20% betere deal dan dat ze nu kunnen krijgen. En ik vind dat een vrij extreem prijs verschil voor iets dat je een heel jaar gebruikt.

Nb, betreffende deal vereiste ook dat je lid werd van eigen huis dus als je dat niet van plan was moeten die kosten er eigenlijk ook nog bij.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
In Januari tot nu toe zo’n €75 bespaard t.o.v. dynamisch, er is nog een ‘bonus’ van €100. Voorgaande maanden weet ik niet precies maar terugleverboete wordt wel zo terugverdiend ivm verbruik in de winter. Mijn eigen verbruik van PV was al zo’n 40% en zal nog wel wat hoger worden met: boiler, 5kWk thuisaccu en nu legaal thuis laden van de auto ivm kabelgoottegels.

Ik was wel voor dynamisch om zelf nog enigszins invloed te hebben van duur of heel duur maar betaal nu minder dan jaren geleden en weinig zorgen wanneer wat aan staat; is me ook wel wat waard, toch soort van verzekering.
Net als voorheen probeer dus wel zonverbruik te maximaliseren en doorgaans geen witgoed aan of auto laden tijdens piekuren.
Zoals bij tibber etc nu ook terugleverboete in de vorm van verkoopkosten of zoiets :/ leuk als het toch al weinig of niets waard is.
Als je een 30 a 60kWh thuisaccu hebt is wel wel wat uit te halen lees ik hier. Misschien als ik m’n 30kWh auto accu zo zou kunnen gebruiken..

[ Voor 19% gewijzigd door bite op 30-01-2026 01:00 ]

• koboy

koboy

bite schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 00:46:
In Januari tot nu toe zo’n €75 bespaard t.o.v. dynamisch, er is nog een ‘bonus’ van €100. Voorgaande maanden weet ik niet precies maar terugleverboete wordt wel zo terugverdiend ivm verbruik in de winter. Mijn eigen verbruik van PV was al zo’n 40% en zal nog wel wat hoger worden met: boiler, 5kWk thuisaccu en nu legaal thuis laden van de auto ivm kabelgoottegels.

Ik was wel voor dynamisch om zelf nog enigszins invloed te hebben van duur of heel duur maar betaal nu minder dan jaren geleden en weinig zorgen wanneer wat aan staat; is me ook wel wat waard, toch soort van verzekering.
Net als voorheen probeer dus wel zonverbruik te maximaliseren en doorgaans geen witgoed aan of auto laden tijdens piekuren.
Zoals bij tibber etc nu ook terugleverboete in de vorm van verkoopkosten of zoiets :/ leuk als het toch al weinig of niets waard is.
Als je een 30 a 60kWh thuisaccu hebt is wel wel wat uit te halen lees ik hier. Misschien als ik m’n 30kWh auto accu zo zou kunnen gebruiken..
Je hebt helemaal geen grote accu's etc nodig.
Ik zit nog op gas (zoals het grootste deel van NL) waardoor ik geen rekening hoeft te houden met het verbruik van de warmtepomp.
Tot september '25 niet thuis mogen laden, en een afname ongeveer gelijk aan teruglevering.

Op basis van de data van 2H24: verschil tussen inkoop en verkoop was 7 cent, dat is dus 7 cent minder dan de terugleverboete van dat VEH contract. 2000 kWh terugleveren kost dan 140 euro meer bij dat VEH contract, dus die bonus is bye bye.

Kijken we naar '25: verschil tussen inkoop en verkoop was 4,1 cent! Wel 700 kWh meer afname door de auto vanaf september, wat me een 140 euro hogere rekening heeft opgeleverd. M.a.w. de auto heb ik opgeladen voor 20 cent, ongeveer het VEH tarief en dat in het duurdere deel van het jaar!

Dan nog een laatste puntje over auto laden met puur PV. Klinkt allemaal leuk als je de auto overdag altijd voor de deur hebt staan op een eigen oprit. Met kabelmat/goot moet je toch altijd de kabel opruimen/neerleggen en ik kies dan voor gemak van laden tegen het laagste tarief.
De meeste auto's willen een laadstroom van 6A of meer. Hier heb ik een overschot op de piek van 2500W, dus eerder 10 dan 11A omdat op deze tijden de spanning eerder rond de 240V ligt dan netjes op 230V. Kan ik dus (optimistisch!) 10 uur laden met 2kW gemiddeld. Da's wel 150km rijden. Draai ik ondertussen ook een wasje/droger/vaatwas dan is dat per stuk 1kWh er af en dus ook 7km minder in de auto.

• bilgy_no1

Tja, je vergelijkt een van de duurste maanden van het dynamische jaar met een heel jaar vast. Dit is dus niet meer dan een tussenstand.

• bite
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:19:
[...]

Tja, je vergelijkt een van de duurste maanden van het dynamische jaar met een heel jaar vast. Dit is dus niet meer dan een tussenstand.
Ligt aan je verbruiksprofiel denk ik, mijne onder met: hybride warmtepomp, elektrische boiler, kleine EV,4kWp PV en sinds november 5kWh accu. Vorig jaar januari gemiddeld 0,235/kWh bij Tibber dus dat viel mee (bedrag uit de factuur, niet wat de app aangeeft icm eigen verbruik van PV).
Juist in de goedkopere periode heb ik minder stroom nodig en is het aanbod groot, daarom is het goedkoper. Als die markt nou eens met een goede oplossing komt ipv met tarieven te sturen en verwachten dat wij ons aanpassen of meer betalen maar dat is het goedkoopste hè en het werkt deels wel, anders blijven mensen hun EV laden tijdens piek-uren etc.
Eerder maakte ik me niet echt zorgen om een (iets) duurdere winterperiode qua kosten/kWh maar vast voor een gunstig tarief heeft toch wel weer m’n voorkeur.
Die kwartierprijzen vond ik ook wat nadelig want ipv minder sprongen in de tarieven werden het er meer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6q41dwXg8N-6r87b1IoWzIUrN4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bnh49eGrYUsOQrMGyRFE0qQ8.jpg?f=fotoalbum_large

• koboy

koboy

bite schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 22:07:
[...]

Ligt aan je verbruiksprofiel denk ik, mijne onder met: hybride warmtepomp, elektrische boiler, kleine EV,4kWp PV en sinds november 5kWh accu. Vorig jaar januari gemiddeld 0,235/kWh bij Tibber dus dat viel mee (bedrag uit de factuur, niet wat de app aangeeft icm eigen verbruik van PV).
Juist in de goedkopere periode heb ik minder stroom nodig en is het aanbod groot, daarom is het goedkoper. Als die markt nou eens met een goede oplossing komt ipv met tarieven te sturen en verwachten dat wij ons aanpassen of meer betalen maar dat is het goedkoopste hè en het werkt deels wel, anders blijven mensen hun EV laden tijdens piek-uren etc.
Eerder maakte ik me niet echt zorgen om een (iets) duurdere winterperiode qua kosten/kWh maar vast voor een gunstig tarief heeft toch wel weer m’n voorkeur.
Die kwartierprijzen vond ik ook wat nadelig want ipv minder sprongen in de tarieven werden het er meer.
[Afbeelding]
Zo te zien heb je een homewizard p1 meter. Heb je die ingesteld gelaten op Tibber? Dan hoor ik graag aan het eind van het (contract) jaar hoe het prijsverschil lag, en in geval vast duurder of dat prijsverschil de rust waard is geweest.

N.B. t.o.v. vorig jaar liggen de tarieven deze winter duidelijk een paar cent lager als ik kijk naar de gemiddelden bij mij. Komt deels ook door 200kWh/maand EV laden op de goedkope momenten, maar we hebben tot nu toe nog niet echt een dunkelflaute gezien.
(Helaas geen dunkelflaute, dan had mijn accu nog wat kunnen doen >:) )

• sdgs

Wel, en ik heb in deze duurste maand van het jaar 61€ bespaard door dynamische tarieven te gebruiken op een afname van 1235 kWh.
Dat is dan in België, maar de principes van priijszetting zijn in BE en NL in principe hetzelfde

Ik heb een thuisaccu, en dat helpt, maar eigenlijk heb ik die zelfs niet nodig. Het enige wat ik moet doen is mijn laadpaal sturen zodat mijn wagen (en die van mijn vrouw) op het goedkoopste moment van de dag wordt opgeladen (dat is dan tusssen middernacht of 01h00 en 06h30 's morgen). De prijs gedurende die periode blijft hier nog altijd ver onder die van een variabel contract, ook in deze duurste maand, en ik heb in totaal 863 kWH geladen in januari.

En in de zomer gaat mijn omvormer gewoon curtailen en ervoor zorgen dat ik nooit overproductie op het net zet wanneer dat niet interessant is.

• bilgy_no1
bite schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 22:07:
[...]

[Afbeelding]
Wat ik bedoel staat eigenlijk los van je verbruiksprofiel. Je noemde dat je in januari hebt bespaard met het vaste contract ipv dynamisch. Dat ligt dan aan het gemiddelde tarief in januari tov je vaste tarief.

Maar dynamisch zal in de zomermaanden veel lager zijn. Dus als je tarieven tussen vast en dynamisch gaat vergelijken, dan moet je dat eigenlijk op jaarbasis doen. Je zit immers een jaar vast aan dat vaste tarief.

Ik heb overigens een redelijk vergelijkbare situatie als jij: PV, EV en een (in mijn geval) volledig elektrische warmtepomp. Sinds kort ook een kleine batterij. Ik neem in januari ongeveer 1/7e van het totaal af. In 2025 ging dat gemiddeld tegen €0,265. Desondanks kwam ik over het hele jaar uit op €0,2355 en teruglevering tegen €0,2035 zonder verdere boetes.

Deze januari kwam gemiddeld uit op €0,2474. Dus als dat verschil zich vertaalt naar het hele jaar kom ik misschien wel onder €0,22 uit en €0,19 voor teruglevering.

Dat is dan pas te vergelijken met het vaste tarief dat ein 2025 was af te sluiten.

• bite
  • Niet online
koboy schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 22:44:
[...]

Zo te zien heb je een homewizard p1 meter. Heb je die ingesteld gelaten op Tibber? Dan hoor ik graag aan het eind van het (contract) jaar hoe het prijsverschil lag, en in geval vast duurder of dat prijsverschil de rust waard is geweest.

N.B. t.o.v. vorig jaar liggen de tarieven deze winter duidelijk een paar cent lager als ik kijk naar de gemiddelden bij mij. Komt deels ook door 200kWh/maand EV laden op de goedkope momenten, maar we hebben tot nu toe nog niet echt een dunkelflaute gezien.
(Helaas geen dunkelflaute, dan had mijn accu nog wat kunnen doen >:) )
Ik had het gewijzigd maar lijkt met terugwerkende kracht nog wel te werken nu ik die tariefperiode heb verwijderd. Al is het voornamelijk om achteraf te kunnen bepalen of het een goede keuze was en voor de toekomst toch weer anders kan zijn, vooral na einde salderen.
Als ik dan kijk naar:
November 1081 - €286,73 — vast 0,194 - €209,72
December 1246 - €318,25 — vast 0,194 - €241,72
Januari 1450 - €408,86 — vast 0,182 - €263,9
Dynamisch totaal 3777 — €1013,84 — 0,268 * overige kosten geconfigureerd op 0,12562 en niet helemaal zeker of dat klopt, evt rekenfouten en of het klopt met Homewizard
Vast totaal €715,34
Verschil 1013-715=€298 maar terugleverkosten is de dikke adder onder het gras hè; zal minder zijn dan vorig jaar maar uitgaande van die 2645 zou dat kosten €348 min bonus van €100 dus €248.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whUIfo5MIJfd_pDP8IOZgW8WvnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uEpGgxbz35Tt8e6eA5AG7fA9.jpg?f=fotoalbum_large
sdgs schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 22:59:
[...]

Wel, en ik heb in deze duurste maand van het jaar 61€ bespaard door dynamische tarieven te gebruiken op een afname van 1235 kWh.
Dat is dan in België, maar de principes van priijszetting zijn in BE en NL in principe hetzelfde

Ik heb een thuisaccu, en dat helpt, maar eigenlijk heb ik die zelfs niet nodig. Het enige wat ik moet doen is mijn laadpaal sturen zodat mijn wagen (en die van mijn vrouw) op het goedkoopste moment van de dag wordt opgeladen (dat is dan tusssen middernacht of 01h00 en 06h30 's morgen). De prijs gedurende die periode blijft hier nog altijd ver onder die van een variabel contract, ook in deze duurste maand, en ik heb in totaal 863 kWH geladen in januari.

En in de zomer gaat mijn omvormer gewoon curtailen en ervoor zorgen dat ik nooit overproductie op het net zet wanneer dat niet interessant is.
Ik denk dat vooral het laden van de twee auto’s het verschil maakt, ook als het nog redelijk grote accu’s zijn.
Hier één met 32kWh en kan vaak niet echt wachten op een gunstige dag zoals je anders misschien op een zondag 60kWh of meer laad om weer een week vooruit te kunnen. Wat ik voorheen forensde was die dagelijks leeg en momenteel zou een enkele reis naar kantoor maar net te doen zijn maar dat is maandelijks en gebruikte meestal de oude hybride dan.

Regel je dat curtailen ivm accu met Home Assitant of zoiets?
Gewoonlijk zou hier de accu gaan laden op basis van teruglevering dus als de omvormer dan dat ook gaat voorkomen werkt dat niet.

• sdgs
bite schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:11:
[...]
Ik denk dat vooral het laden van de twee auto’s het verschil maakt, ook als het nog redelijk grote accu’s zijn.
Hier één met 32kWh en kan vaak niet echt wachten op een gunstige dag zoals je anders misschien op een zondag 60kWh of meer laad om weer een week vooruit te kunnen. Wat ik voorheen forensde was die dagelijks leeg en momenteel zou een enkele reis naar kantoor maar net te doen zijn maar dat is maandelijks en gebruikte meestal de oude hybride dan.
Het zijn hier twee wagens, die ongeveer om de dag worden opgeladen. Mijn auto heeft een accu van 81 kWh, maar in de week rijd ik 100 km per dag, dus iedere twee dagen in de winterkou toch een kleine 40 kWh nodig. En de wagen van mijn vrouw heeft een bescheidener accu (62 kWh), en ze leidt aan een extreme versie van range anxiety, dus die moet ik ook om de andere dag opladen
Regel je dat curtailen ivm accu met Home Assitant of zoiets?
Gewoonlijk zou hier de accu gaan laden op basis van teruglevering dus als de omvormer dan dat ook gaat voorkomen werkt dat niet.
Ik heb een EMS geïnstalleerd. Die stuurt de omvormer aan om de opbrengst van de zonnepanelen aan te passen indien nodig. In de zomer gaan we met de fiets naar 't werk, en laden de wagens hier dan om beurten op (in de zomer zijn het er drie, mijn inwonende dochter laadt in de winter op haar werk, in de zomer op de dagen dat ze thuis werkt). Maar zoals al aangeven, mijn egaa en ikzelf rijden in de zomer met de fiets/speedpedelec naar 't werk, dan worden die wagens niet zo heel vaak opgeladen.

• bite
  • Niet online
sdgs schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:18:
[...]
Ik heb een EMS geïnstalleerd. Die stuurt de omvormer aan om de opbrengst van de zonnepanelen aan te passen indien nodig. In de zomer gaan we met de fiets naar 't werk, en laden de wagens hier dan om beurten op (in de zomer zijn het er drie, mijn inwonende dochter laadt in de winter op haar werk, in de zomer op de dagen dat ze thuis werkt). Maar zoals al aangeven, mijn egaa en ikzelf rijden in de zomer met de fiets/speedpedelec naar 't werk, dan worden die wagens niet zo heel vaak opgeladen.
Ohja, wel eens wat over gelezen. Ik ben wel een beetje doe-het-zelf wat dat betreft maar bijvoorbeeld ook wel schakelingen met Homewizard (‘slimme’ stekkers) omdat het gebruiksvriendelijk is.
Levert het terugleveren anders niets op of kost het zelfs geld? Zullen waarschijnlijk ook wel negatieve uurtarieven voorkomen en is op zich wel wat als voorbeeld voor NL zonder salderen.
Goed dat jullie ondanks auto’s nog fietsen naar het werk. Deed ik ook wel toen het 18Km enkel was maar stel in die situatie, de auto staat er toch en gebruiken kost weinig extra dan moet je toch gemotiveerd zijn om te doen zoals gezonde activiteit of zoiets.

• sdgs
bite schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:48:
[...]

Ohja, wel eens wat over gelezen. Ik ben wel een beetje doe-het-zelf wat dat betreft maar bijvoorbeeld ook wel schakelingen met Homewizard (‘slimme’ stekkers) omdat het gebruiksvriendelijk is.
Levert het terugleveren anders niets op of kost het zelfs geld? Zullen waarschijnlijk ook wel negatieve uurtarieven voorkomen en is op zich wel wat als voorbeeld voor NL zonder salderen.
Wanneer je dynamisch tarief neemt in België, verhandel je de stroom aan de quarterly EPEX day ahead, zowel voor afnamen als injectie. Wanneer ik naar de cijfers van 10/08/2025 kijk, een zonnige dag met redelijk wat wind, zou injecteren op die dag om 11h00 0.01 €/kWh kosten, om 12h00 zelfs 0.074 €/kWh om dan terug stapsgewijze te dalen tot 0€/kWh om 16h30.
De omvormer kan curtailen door de spanning op de zonnepanelen te laten afwijken van de ideale spanning, waardoor de opbrengst van de panelen gradueel daalt.

Op een echt zonnige dag produceer ik een 80kWH, met > 10kW output van 11h30-14h00. Zonder curtailen zou zo'n dag me veel geld kosten :+

op andere ogenblikken is dat net handig, ik heb de voorbije dagen wel zonne-energie op het geïnjecteerd, en dat is dan aan een terugleververgoeding van 0.7- 0.09 €/kWh
Goed dat jullie ondanks auto’s nog fietsen naar het werk. Deed ik ook wel toen het 18Km enkel was maar stel in die situatie, de auto staat er toch en gebruiken kost weinig extra dan moet je toch gemotiveerd zijn om te doen zoals gezonde activiteit of zoiets.
Mijn woon werkverkeer is 54 km. Ik gebruik daarom een speed-pedelec 2-3 keer per week, vroeger deed ik dat met de racefiets, maar dan was ik vaak 2 uur kwijt voor een enkele rit.
Mijn vrouw heeft een wat kortere afstand af te leggen naar 't werk (17 km), die rijdt bijna altijd met de fiets.

[ Voor 4% gewijzigd door sdgs op 01-02-2026 09:21 ]

• Stefannn
  • Nu online
Nou,
Bij deze mijn statistiek van januari,
2056kWhAfgenomen
1.2kWhTeruggeleverd
0.253euro/kWhAfname prijs
0.279euro/kWhTeruglever prijs
520euroKosten met het zonneplan contract dat ik heb
473euroKosten als ik vast contract van 0.23euro/kWh had gehad
381euroKosten als ik Eigen huis/budget aanbieding afgelopen november had geaccepteerd
- Met de eigen huis/budget aanbieding was ik deze maand dus 147euro voordeliger uit geweest.
- Ik heb voor ik overstapte echter een analyse met behulp van kwartier data van heel 2025 gedaan, over een heel jaar zou zonneplan 300euro voordeliger moeten zijn.
- De eigen huis aanbieding heeft een extreem laag kWh tarief maar wel hele hoge terugleverkosten. Zonder zonnepanelen was dat wel een top aanbieding, met zonnepanelen gaat dat in de zomer wel heel beroerd zijn.
- De 0.23euro/kWh is "middle of the road wat bij heel veel aanbieders kan krijgen"
We zullen zien.....

Ik heb warmtepomp, zonnepanelen, EV, maar geen batterij. Batterij gaat nog wel komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkR70vDoylrLcRNBalQT6_D_9eQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQ8f7F7jTbgNvpdpOXkKRrwp.jpg?f=fotoalbum_large

• reneeke1970
Stefannn schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:33:
Nou,
Bij deze mijn statistiek van januari,
2056kWhAfgenomen
1.2kWhTeruggeleverd
0.253euro/kWhAfname prijs
0.279euro/kWhTeruglever prijs
520euroKosten met het zonneplan contract dat ik heb
473euroKosten als ik vast contract van 0.23euro/kWh had gehad
381euroKosten als ik Eigen huis/budget aanbieding afgelopen november had geaccepteerd
- Met de eigen huis/budget aanbieding was ik deze maand dus 147euro voordeliger uit geweest.
- Ik heb voor ik overstapte echter een analyse met behulp van kwartier data van heel 2025 gedaan, over een heel jaar zou zonneplan 300euro voordeliger moeten zijn.
- De eigen huis aanbieding heeft een extreem laag kWh tarief maar wel hele hoge terugleverkosten. Zonder zonnepanelen was dat wel een top aanbieding, met zonnepanelen gaat dat in de zomer wel heel beroerd zijn.
- De 0.23euro/kWh is "middle of the road wat bij heel veel aanbieders kan krijgen"
We zullen zien.....

Ik heb warmtepomp, zonnepanelen, EV, maar geen batterij. Batterij gaat nog wel komen.

[Afbeelding]
Geen accu, maar toch al je PV gebruikt, dat vind ik knap. Maar wel bedankt voor je realistisch beeld

1 PVoutput . Dongen NB

• Stefannn
  • Nu online
reneeke1970 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:39:
[...]

Geen accu, maar toch al je PV gebruikt, dat vind ik knap. Maar wel bedankt voor je realistisch beeld
Bij deze dan een snapshot van mijn "home automation display".
Opmerkingen:
- Afgelopen maand heeft de warmtepomp vrijwel 24/7 op 100% staan draaien, dan heb je geen PV overschot.
- EV laden met eerder gedeeld algoritme, dagelijks tussen 1:00 en 6:00 tot 45% en op goedkope nachten tot 95%.
- "Zon douche en bubbelbad" betreft thermisch, heatpipes dus.
- Maandwaardes in dit dashboard betreffen "afgelopen 30 dagen". Dat wijkt daarmee licht af van de zonneplan app die kalendermaanden doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtONeuUYW9e-cJfqtpRPhcT27fE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JGZlTps60U4PYiCvbhfRF5ZS.png?f=fotoalbum_large

• reneeke1970
Stefannn schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:01:
[...]

Bij deze dan een snapshot van mijn "home automation display".
Opmerkingen:
- Afgelopen maand heeft de warmtepomp vrijwel 24/7 op 100% staan draaien, dan heb je geen PV overschot.
- EV laden met eerder gedeeld algoritme, dagelijks tussen 1:00 en 6:00 tot 45% en op goedkope nachten tot 95%.
- "Zon douche en bubbelbad" betreft thermisch, heatpipes dus.
- Maandwaardes in dit dashboard betreffen "afgelopen 30 dagen". Dat wijkt daarmee licht af van de zonneplan app die kalendermaanden doet.

[Afbeelding]
Oke, logisch dat de wp het op slikt. Eigenlijk geef je al aan dat vanwege goedkoop laden, je gemiddelde prijs zonder ev zelfs nog hoger zou zijn, dan is het verschil dus nog groter, of niet?

1 PVoutput . Dongen NB

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:56
@Stefannn Je hebt bij Budget contract toch 99 euro (ofzo) maandelijkse terugleverkosten (staffel) of rekenen ze dat toch per kWh teruglevering ?
* ik bedoel ze rekenen je dan voor januari toch €381+€99=€470 ??

[ Voor 19% gewijzigd door Vdvmark op 01-02-2026 11:14 ]

• Stefannn
  • Nu online
Vdvmark schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:07:
@Stefannn Je hebt bij Budget contract toch 99 euro (ofzo) maandelijkse terugleverkosten (staffel) of rekenen ze dat toch per kWh teruglevering ?
Voor de duidelijkheid: ik heb zelf dynamisch zonneplan sinds 1 januari.

Bij Budget, en bij alle vast aanbieders, hebben ze terugleverkosten aan de hand van staffels. Om het makkelijk vergelijkbaar te houden reken ik die staffels om naar euro/kWh door de eurokosten van een staffel te delen door de kWh van betreffende staffel. Aangezien het niet helemaal lineair is hangt dat wel een beetje af van het formaat van je PV installatie maar als je meer dan 1000kWh terugelevert niet zo veel.
Het November eigenhuis/budget aanbod rekerende 0.14euro/kWh. Bij een kWh prijs van 0.185 euro saldeer je dan nog maar 0.045euro per kWh.
De "middle of the road" aanbieders die 0.23 euro/kWh rekenen geven vaak ongeveer 0.10 euro/kWh terug. Dan saldeer je netto 0.13 euro/kWh.
Het zijn maar richt getallen. Het verandert bijna elke dag.

NB, die 0.045 euro/kWh netto saldering van eigenhuis/budget is "pikant" want dat is 0.05 euro/kWh minder dan de netto energiebelasting van de overheid. Defacto BETAAL je de leverancier dus 0.05 euro/kWh voor elke terug geleverde kWh.
Als je EV of andere gebruikers zomers laadt als de dynamische tarieven serieus laag zijn (rond de middag), dan krijg je voor PV teruglevering in ochtend en namiddag nog heel behoorlijk 0.05 a 0.09 euro/kWh (ex energiebelasting). Aangezien ik bijna 6000kWh terugever is dat 600 tot 900euro extra ten opzichte van eigen huis/budget.

Hier onder het overzicht dat ik afgelopen december heb gemaakt waarop ik mijn beslissing naar zonneplan heb gebaseerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7t7k4W1fnke8jAEdSGULNLYB9E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RXsGV9gm6kZ3FA6aFbBuvc4f.png?f=fotoalbum_large

• Stefannn
  • Nu online
Vdvmark schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:07:
* ik bedoel ze rekenen je dan voor januari toch €381+€99=€470 ??
Ah.. voor mijn berekening doe ik het per kWh. Je hebt gelijk dat je het eigenlijk als maandbedrag moet laten zien. Voor het totaal over een jaar maakt dat natuurlijk niet uit.

• Stefannn
  • Nu online
reneeke1970 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:06:
[...]

Oke, logisch dat de wp het op slikt. Eigenlijk geef je al aan dat vanwege goedkoop laden, je gemiddelde prijs zonder ev zelfs nog hoger zou zijn, dan is het verschil dus nog groter, of niet?
Dynamisch contract is voordelig "bij gratie van gebruik sturen". Dus klopt.
Als ik de EV elke avond van 18:00 tot 20:00 zou "aftoppen" zou ik waarschijnlijk meer dan 600euro/jaar duurder uit zijn.

NB, dit raakt aan de usecase van iemand die in het thuisbatterij forum met een tool had uitgerekend dat hij een thuisbatterij van 50kWh nodig zou hebben. Die analyse was gedaan op historische data waar hij de EV inderdaad bij thuiskomst liet "aftoppen". Zonder home automation maar enkel met een timer om "vanaf 1:00 af te toppen" verdwijnt die 50kWh thuisbatterij behoefte.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
Ja ik bedoelde enkel dat een dynamisch contract in jouw rekenmethode voor dure maanden een nogal grote 'achterstand' oploopt die het later moet inlopen, terwijl volgens mij in werkelijkheid al die vaste contracten per maand een vast bedrag aan terugleverkosten (eigenlijk voorschot) rekenen, waardoor je niet zoveel als leek duurder uit bent in dure maanden. Budget had terugleverkosten wel verlaagd, weet niet of je die nieuwe staffel gebruikte voor je berekening dat dynamisch goedkoper werd aan einde jaar? Anders kan t nog wel krap worden :)

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:13
Dat was best een redelijke januari. Gemiddeld was de afname niet boven de 25 cent voor mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5rFlImu1XV1qHk-Cn8J3iaDZ2I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NVUI0QD28GJg64BR9pqLUP1u.png?f=fotoalbum_large

• Stefannn
  • Nu online
Vdvmark schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:04:
Ja ik bedoelde enkel dat een dynamisch contract in jouw rekenmethode voor dure maanden een nogal grote 'achterstand' oploopt die het later moet inlopen, terwijl volgens mij in werkelijkheid al die vaste contracten per maand een vast bedrag aan terugleverkosten (eigenlijk voorschot) rekenen, waardoor je niet zoveel als leek duurder uit bent in dure maanden. Budget had terugleverkosten wel verlaagd, weet niet of je die nieuwe staffel gebruikte voor je berekening dat dynamisch goedkoper werd aan einde jaar? Anders kan t nog wel krap worden :)
Oude staffel, die was op moment van beslissen gekoppeld aan betreffend aanbod.
Yep.. wordt wel krap.
Maar ik denk dat ik zeker niet duurder uit zal zijn met dynamisch. In het meest ongunstige geval "break even".
Ik vind het nu al een stuk leuker dat ik "live dynamisch ben" in plaats van "op papier aan het voorspellen".
Daarnaast is het dan een mooie warmloop voor 2027.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
Mijn score vorige maand: EV, panelen 3400WP, 8kWh accu, en een week vakantie gehad. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPzFNYvB_lWCMJsQu6yRPWwV9PU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/j7HJOhn5UnQOHj0lYbAYAQwH.png?f=fotoalbum_large

Analoog komt weer helemaal terug

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

bert pit schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:07:
Mijn score vorige maand: EV, panelen 3400WP, 8kWh accu, en een week vakantie gehad. [Afbeelding]
Ik zit hier op 24ct rond voor januari bij 1749kWh
2x EV, PV en 14kWh accu.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• koboy

koboy

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unia9xTdBtFyblhFh5IMOxdP59E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2bLFXXJbOKNpPD2fBJMOfplI.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn score over deze maand. 2700 Wp PV, EV, en ruim 11kWh accu.
Afname gemiddelde een beetje vertekend omdat ik de accu lekker op de (domme) AI laat laden en NOM ontladen wat qua tarieven niets opbrengt. Een paar handel cycles handmatig ingesteld, daardoor toch nog een leuk teruglevertarief.

Wat me nu opvalt is vooral dat het gemiddeld afname tarief ongeveer dat van vast is. Laat de zon maar komen!

To-do list voor de komende maand:
- Zendure accu in HA hangen
- BTW terugvragen

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17:23
Wel ff flinke rekening. Maar dit is met een aansluiting en twee huishoudens. Groot Vrijstaand huis die in tweeën is opgedeeld.

Nibe full electric warmtepomp 64 panelen en een 14 kWh accu.

In juni is er een jaar vol dus benieuwd wat de gemiddeld maand prijs word.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_nl-5xuCFVuH5xZKnl0hHAJrvs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8wZ4YeqlmZkRoB4S23Rh7X9E.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 319 320 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels