WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Omdat het doel is het verbruik op piekuren te verlagen. En een dynamisch contract stuurt daar intrinsiek al op. Als het voor beide contracten geldt is dat extra negatief voor een dynamisch contract (je ontlast het net en toch krijg je hogere kosten door verhoogde netbeheerkosten).deejeebv schreef op maandag 21 september 2026 @ 08:30:
[...]
De piektarieven gaat om netbeheer die zijn voor dynamische tarieven net zo goed van toepassing als voor vaste contracten, waarom neem jij aan dat dat voor dynamische contracten niet zou gelden?
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd. Verwarming: hybrid Quatt met E-CV en radiatoren. Warm water: Ariston WPB. Elektra: 5,4kWp ZP + Marstek V.2 accu
Dat kan bij mij helaas niet omdat mijn huis geen massa heeft (hout en gips). Dus hoewel ik weinig energie hoef aan te vullen (stooklijn is 7kW bij -10⁰C) loopt de temperatuur in de winter 1 graad per uur terug (dus comfort verlies).michaelvo schreef op maandag 21 september 2026 @ 08:34:
[...]
WP verbruik is inderdaad minder stuurbaar, al zet ik de WP in de winter altijd (geautomatiseerd) uit op de twee duurste uren s ochtends en s avonds.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd. Verwarming: hybrid Quatt met E-CV en radiatoren. Warm water: Ariston WPB. Elektra: 5,4kWp ZP + Marstek V.2 accu
Je zult de energie ergens moeten bufferen. Voor of na omzetten naar warmte. Dus: Grotere batterij nemen? Of massa toevoegen aan je wanden: leemstuc 3cm. Heerlijk ook voor de relatieve luchtvochtigheid.Flesym schreef op maandag 21 september 2026 @ 08:47:
[...]
Dat kan bij mij helaas niet omdat mijn huis geen massa heeft (hout en gips). Dus hoewel ik weinig energie hoef aan te vullen (stooklijn is 7kW bij -10⁰C) loopt de temperatuur in de winter 1 graad per uur terug (dus comfort verlies).
[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 21-09-2026 08:56 ]
Als je al flink aan het sturen bent op dynamische tarieven krijg je eerder lagere dan hogere netbeheerkosten in het nieuwe systeem (tenzij je een heel hoog verbruik hebt).Flesym schreef op maandag 21 september 2026 @ 08:40:
[...]
Omdat het doel is het verbruik op piekuren te verlagen. En een dynamisch contract stuurt daar intrinsiek al op. Als het voor beide contracten geldt is dat extra negatief voor een dynamisch contract (je ontlast het net en toch krijg je hogere kosten door verhoogde netbeheerkosten).
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
Je hebt vrij zeker hogere netbeheerkosten vanwege nettarieven als tussen 1 Oktober en 31 Maart een hogere afname hebt dan 3500kWh.HandyLumberjack schreef op maandag 21 september 2026 @ 08:56:
[...]
Als je al flink aan het sturen bent op dynamische tarieven krijg je eerder lagere dan hogere netbeheerkosten in het nieuwe systeem (tenzij je een heel hoog verbruik hebt).
Wat neerkomt op vrij grote kans op al hogere netbeheerkosten vanaf ca 1800kWh of meer benodigd voor verwarming met een warmtepomp.
ACM heeft de intentie dit jaar nog een besluit te nemen, samen met een indicatie.
Veel zal afhankelijk zijn van de prognose hoeveel nettarief vermeden wordt met thuisaccu's door eigenverbruik te verhogen en/of timeshifte, als ook of de 19.5TWh per jaar die huishoudens afnemen daalt of mogelijk door thuis laden van EV mogelijk licht stijgt.
(ca 29-30% van huishoudens heeft een eigen oprit, of is afhankelijk van stoepladen, de rest is meestal geen verlengde meterkast aansluiting, maar op een (klein) zakelijke aansluiting )
Ik denk dat het niet lager wordt dan onderstaande uit CE delft rapport (is incl BTW) eerder ergens tot 20% hoger vanwege de wens vermindering energiebelasting deels af te bouwen..
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Tot nu toe is daar een verdeelsleutel genoemd, van 1/3 vast en 2/3 variabel tijdsafhankelijk van moment kWh wordt afgenomen
Totale netwerkkosten worden dan
Vastdeel van
ca 135 euro incl BTW) voor aansluittarief en meetdienst (afh van inflatie correctie)
ca 167 euro (incl BTW) voor vastdeel van transportkosten
variabel deel, afhankelijk van aantal kWh's en moment van afname, die je met tabel uit mijn post hier voor kunt berekenen.
Wordt het basistarief (100%) hoger dan 19ct (incl BTW) dan neemt totale variabele deel met zelfde percentage toe
(bovenstaande is uit voorstel netcode waarover ACM nog een besluit dit jaar hoopt te nemen, met een indicatie voor het basistarief.
een definitief basistarief wordt pas 1-2 maanden voor kalenderjaar vastgesteld dat de nettarieven van toepassing zijn, naar verwachting eerste keer nov 2028)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Het duurste uur kan je dan echt voorkomen.Flesym schreef op maandag 21 september 2026 @ 08:47:
[...]
Dat kan bij mij helaas niet omdat mijn huis geen massa heeft (hout en gips). Dus hoewel ik weinig energie hoef aan te vullen (stooklijn is 7kW bij -10⁰C) loopt de temperatuur in de winter 1 graad per uur terug (dus comfort verlies).
Gewoon +1 graad stoken in het uur ervoor.
Ieder zijn ding natuurlijk maar persoonlijk vind ik het idee dat de temperatuur in huis binnen 0.1 graad stabiel moet zijn een beetje onzinnig. Dat is in de zomer ook niet zo.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Vanaf 22.00 uur weer enigzins normale tarieven ;)
Be prepared.
Ik verwacht zelf heel ruim onder de 1000kWh netafname te blijven vanaf volgend jaar, dus ik vindt de genoemde 1800-3500 heel hoog, maar gezien het verbruik van een deel van Tweakers hier zal vast niet iedereen die mening delenDomba schreef op maandag 21 september 2026 @ 12:15:
[...]
Je hebt vrij zeker hogere netbeheerkosten vanwege nettarieven als tussen 1 Oktober en 31 Maart een hogere afname hebt dan 3500kWh.
Wat neerkomt op vrij grote kans op al hogere netbeheerkosten vanaf ca 1800kWh of meer benodigd voor verwarming met een warmtepomp.
ACM heeft de intentie dit jaar nog een besluit te nemen, samen met een indicatie.
Veel zal afhankelijk zijn van de prognose hoeveel nettarief vermeden wordt met thuisaccu's door eigenverbruik te verhogen en/of timeshifte, als ook of de 19.5TWh per jaar die huishoudens afnemen daalt of mogelijk door thuis laden van EV mogelijk licht stijgt.
(ca 29-30% van huishoudens heeft een eigen oprit, of is afhankelijk van stoepladen, de rest is meestal geen verlengde meterkast aansluiting, maar op een (klein) zakelijke aansluiting )
Ik denk dat het niet lager wordt dan onderstaande uit CE delft rapport (is incl BTW) eerder ergens tot 20% hoger vanwege de wens vermindering energiebelasting deels af te bouwen..
[Afbeelding]
Dit zijn toch wel de maanden dat een thuisaccu en flink wat PV onmisbaar is.Otto Jans schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:21:
Morgen weer uren er tussen van €0.82 per KwH om 19.00 uur.
Be prepared.
Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Als je even wacht met je EV laden kan het ook al heel veel schelen. Of op een andere manier goed je verbruik kan sturen. Maar dagen met grote spread zijn zeker leuke dagen als je wel een thuisbatterij hebt.revolution-nl schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:46:
[...]
Dit zijn toch wel de maanden dat een thuisaccu en flink wat PV onmisbaar is.
Het opladen van de EV's weten wij over het algemeen precies in het weekend te timen waar de tarieven het laagste zijn.rescla schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:02:
[...]
Als je even wacht met je EV laden kan het ook al heel veel schelen. Of op een andere manier goed je verbruik kan sturen. Maar dagen met grote spread zijn zeker leuke dagen als je wel een thuisbatterij hebt.
[...]
Daarnaast hebben wij drie BEV's (2x auto 1x motor) dus dat geeft de nodig flexibiliteit
Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Is de 6e dag deze maand al dat kaal boven 30ct/kWh komt.Otto Jans schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:21:
Morgen weer uren er tussen van €0.82 per KwH om 19.00 uur.
Be prepared.
Augustus had 3 dagen.
Een spread ruim, meer dan EB incl BTW, voor grotere thuisaccu epex gelegenheids handel die ook na einde salderen blijft.
Je dit hoort er gewoon bij, er zijn genoeg goedkope momenten die er tegenover staan..bvbal79 schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:23:
Ik denk dat we dit weekend toch prima prijzen hadden die deze uitschieters kunnen compenseren. En inderdaad morgen vanaf 18 gewoon even niks doenGelukkig is het nog licht en hoef je geen kaarjes te branden.
Voor september zit ik op een inkoop per van 19 cent /kWh dus ik vind het wel prima
Al meer dan 3800 uren waarbij de prijs boven de 100 EUR/MWh ligt (kaal). Daarmee hebben we 2023 al ruim ingehaald, al blijft het 'rampjaar' 2022 gelukkig wel ver buiten bereik.Domba schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:30:
[...]
Is de 6e dag deze maand al dat kaal boven 30ct/kWh komt.
Augustus had 3 dagen.
Een spread ruim, meer dan EB incl BTW, voor grotere thuisaccu epex gelegenheids handel die ook na einde salderen blijft.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
niet per se. de marktprijs voor een kWh is een slechte proxy voor netbelasting. en je hebt het over 3 jaar in de toekomst, eerst 2027 maar eens doorkomen zou ik zeggen. We weten nog veel te weinig om nu te rekenen aan nettarieven in 2029 en wel/niet dynamisch danFlesym schreef op maandag 21 september 2026 @ 08:40:
[...]
Omdat het doel is het verbruik op piekuren te verlagen. En een dynamisch contract stuurt daar intrinsiek al op. Als het voor beide contracten geldt is dat extra negatief voor een dynamisch contract (je ontlast het net en toch krijg je hogere kosten door verhoogde netbeheerkosten).
Hoezo compenseren? Het is gewoon vet cashen nu,er gaat 12kw het net op voor 20 cent,en dan moet de accu vanavond nog komen.bvbal79 schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:23:
Ik denk dat we dit weekend toch prima prijzen hadden die deze uitschieters kunnen compenseren. En inderdaad morgen vanaf 18 gewoon even niks doenGelukkig is het nog licht en hoef je geen kaarjes te branden.
Oh wacht,je bedoelt de lage opbrengst dit weekend natuurlijk,ja dan heb je gelijk
[ Voor 8% gewijzigd door reneeke1970 op 21-09-2026 16:49 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Naar >30ct/kWh kaal kijk ik specifiek vanwege dat eigenlijk >2x marginale kosten voor een gascentrale zijn en misschien op een gebrek kan duiden (internationale transportcapaciteit, storing, onderhoud of CO2-rechten)antonboonstra schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:28:
[...]
Al meer dan 3800 uren waarbij de prijs boven de 100 EUR/MWh ligt (kaal). Daarmee hebben we 2023 al ruim ingehaald, al blijft het 'rampjaar' 2022 gelukkig wel ver buiten bereik.
[Afbeelding]
2026 is bovengemiddeld en ~60% teruglevering van afname op juiste moment via een thuisaccu al voldoende is voor een negatieve jaar E-factuur
Dat zou de theorie kunnen staven dat de "welkomst" bonus betaald wordt uit de marge die ze van jou en oud-overstappers genereren, oftewel het spreekwoordelijke koekje van eigen deeg. En als klant dan ook nog vergeet over te stappen na een jaar ...HandyLumberjack schreef op zondag 20 september 2026 @ 16:43:
[...]
Volgens Jeroen.nl zijn bij mij nu de twee meest gunstige dynamische contracten zonder bonus.
Dus voor die hoeven ook helemaal niet meer te doen aan het bonuscircus om mij als klant binnen te halen.
Gebruik van de Tibber Pulse is ook buiten het abonnement te doen.THE_BASE schreef op zondag 20 september 2026 @ 11:21:
[...]
Ik ben altijd in voor een bonus, zo ook dit jaar gekeken naar Frank en Tibber. Maar ik vind Zonneplan veel fijner werken en dan is de keuze toch weer gemaakt, uiteindelijk blijkt die ook niet veel duurder te zijn omdat ik een gratis Connect in bruikleen krijg en die bij Tibber moet betalen.
Ik heb hem meteen aangeschaft voor loadbalancing. In mijn tijd bij ZP heb ik hem gewoon kunnen blijven gebruiken in HA. Had ook wel de HW-P1, maar dit werkte ook.
Bij ZP moet je hun P1 binnen 14 dagen weer retourneren.
Ik vind het persoonlijk lastig te schakelen in mijn hoofd, maar alles onder de 30 is nu winst ipv alles onder de 25 van een paar maand geleden.
30 cent niet helemaal normaal als je de welkomstbonus meeneemt. Alhoewel je die ook kunt afzetten tegen de terugleverkosten/boete van zonnepanelen als je die hebt.mrVroom schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 08:42:
Deze Jan met de Petter denkt nog steeds in 25 cent per kwh als 'normaal' bij dynamisch. 30 cent is duur. Maar laten we eerlijk zijn. De 30 cent is inmiddels 'normaal' (zie vaste contracten).
Ik vind het persoonlijk lastig te schakelen in mijn hoofd, maar alles onder de 30 is nu winst ipv alles onder de 25 van een paar maand geleden.
Maar ben het met je eens dat ik rond 27 cent acceptabel vind, maar niet om de auto te laden.
iPhone 18 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • LG OLED G4 • Marstek Venus E 3.0 • Kia EV3 GT-Line
Dan heb je alsnog de Pulse moeten kopen, voor Load Balancing heb ik een Zaptec Sense en daarnaast een HomeWizard P1. Maar vind het wel fijn dat ik alle kosten nu inzichtelijk heb in de app van Zonneplan, dat is serieus een van de beste apps van energieleveranciers die ik heb gehad.jurgen purgen schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 08:34:
[...]
Gebruik van de Tibber Pulse is ook buiten het abonnement te doen.
Ik heb hem meteen aangeschaft voor loadbalancing. In mijn tijd bij ZP heb ik hem gewoon kunnen blijven gebruiken in HA. Had ook wel de HW-P1, maar dit werkte ook.
Bij ZP moet je hun P1 binnen 14 dagen weer retourneren.
iPhone 18 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • LG OLED G4 • Marstek Venus E 3.0 • Kia EV3 GT-Line
- 20kwp, de schatting is iets van 15-16MWh aan opwek, afhankelijk van hoeveel het EMS besluit te curtailen op basis van prijzen
- 4-5MWh aan verbruik, ongeveer 1,5MWh daarvan zijn inverter losses rechtstreeks gelinkt aan PV/accu vermogen, en nog iets van 2MWh aan verwarming/koeling, gelinkt aan het EMS. De rest is voornamelijk baseload.
- 48kwh aan batterij
- Deye omvormer met een zwaar gemodificeerde EMHASS als slimme aansturing van PV, batterij, en toekomstige systemen met een significante weging op de "balans".
Kijk ik echter naar zonneplan, dan zie ik dat ze ipv 2ct invoedkosten, ze 2ct invoedbonus geven op elke kwh? Daarbovenop komt dan nog de 10% extra op de eerste 7500kwh aan invoeding, of althans het deel daarvan wat tijdens daglichturen gebeurt. Dit is misschien 50-100 euro waard, maar altijd leuk. Vooral die invoedbonus is wel significant
heb ik nog ergens een goeie deal gemist, of is zonneplan echt zoveel beter dan al het andere wat op de markt is qua providers?
De app van ZP was idd erg duidelijk. Duidelijker dan de Tibber app vorig jaar was. Nu moet ik zeggen dat de Tibber app er nu ook weer een stuk duidelijker geworden is.THE_BASE schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 08:52:
[...]
Dan heb je alsnog de Pulse moeten kopen, voor Load Balancing heb ik een Zaptec Sense en daarnaast een HomeWizard P1. Maar vind het wel fijn dat ik alle kosten nu inzichtelijk heb in de app van Zonneplan, dat is serieus een van de beste apps van energieleveranciers die ik heb gehad.
Bij de overstap naar ZP heb ik ook de Sense gekocht voor Zaptec. Op een gegeven moment had ik 2 P1 splitters vol in de meterkast. Met het terugsturen van de ZP-P1 is er nu weer een plekje vrij.
Nu is er loadbalancing voor de auto via de Sense, voor de batterij via Tibber en de Pulse en de wp loadbalanced via Ct-klemmen.
Nextenergy biedt 50% bonus op 6000kWh per contractjaar tussen vaste tijden overdag, niet voor invoeding uit batterij.scoobs schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 09:06:
heb ik nog ergens een goeie deal gemist, of is zonneplan echt zoveel beter dan al het andere wat op de markt is qua providers?
Zonneplan dus 2ct + 10% op 7500kWh per kalenderjaar binnen zonsopkomst/ondergang, niet voor invoeding uit zonneplan thuis batterij
Of en hoe Next bepaalt of het uit je batterij komt weten we hier nog niet.
Omdat mijn 3 jaar vast €0.21/kWh TLV nu eindigt ga ik eerst voor Zonneplan omdat ik daar over 2026 en voorjaar 2027 de bonus op kan strijken (Zendure batterij + 38kWp). Als de prijzen de komende maanden echt dopr het dak gaan en Next niet checkt op invoeding uit batterij dan zou Next beter zijn geweest maar dat is koffiedik kijken.
[ Voor 4% gewijzigd door denneappel op 22-09-2026 09:42 ]
[ Voor 99% gewijzigd door denneappel op 22-09-2026 09:41 ]
wat mij opvalt is dat laden/ontladen terug geregeld wordt door de geluidsvolume instelling terwijl dit mij op 5 (max) staat.
vanmorge bij versie 1.11.14 was dit niet het geval.ik stuur ook een mailtje naar sessy toe.
Pv16Wp/WP6kw(th)2*/geen EV-Gas/Grid3*25Amp/Sessy bat.30kw LFP/Dyn,ZP/HA/Node red.
ik zag het inderdaad. Er zitten wat veel haken en ogen aan het contract van nextenergy om het goed rendabel te maken. Ahwell, het zonneplan contract is dan het zonnetje in huis.denneappel schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 09:39:
[...]
Nextenergy biedt 50% bonus op 6000kWh per contractjaar tussen vaste tijden overdag, niet voor invoeding uit batterij.
Zonneplan dus 2ct + 10% op 7500kWh per kalenderjaar binnen zonsopkomst/ondergang, niet voor invoeding uit zonneplan thuis batterij
Of en hoe Next bepaalt of het uit je batterij komt weten we hier nog niet.
Omdat mijn 3 jaar vast €0.21/kWh TLV nu eindigt ga ik eerst voor Zonneplan omdat ik daar over 2026 en voorjaar 2027 de bonus op kan strijken (Zendure batterij + 38kWp). Als de prijzen de komende maanden echt dopr het dak gaan en Next niet checkt op invoeding uit batterij dan zou Next beter zijn geweest maar dat is koffiedik kijken.
Met die hoge prijzen momenteel is 50% extra natuurlijk wel leuk als je overschot hebt....scoobs schreef op woensdag 23 september 2026 @ 15:06:
[...]
ik zag het inderdaad. Er zitten wat veel haken en ogen aan het contract van nextenergy om het goed rendabel te maken. Ahwell, het zonneplan contract is dan het zonnetje in huis.
Ja, vooral als je het terugleveren met je batterij verschuift naar de duurdere uren. Maar dat mag nou net niet volgens die voorwaarden.HandyLumberjack schreef op woensdag 23 september 2026 @ 16:06:
[...]
Met die hoge prijzen momenteel is 50% extra natuurlijk wel leuk als je overschot hebt....
Wanneer de prijzen hoog zijn is de opwekking nu toch al een stuk minder.
@scoobs heeft een 48kWh geregistreerde thuisaccu en kan eenvoudig 40kWh timeshiften voor een latere teruglevering, dat is met de huidige spread, 10% of 50% niet zo zwaar wegende factor.HandyLumberjack schreef op woensdag 23 september 2026 @ 16:06:
[...]
Met die hoge prijzen momenteel is 50% extra natuurlijk wel leuk als je overschot hebt....
Nextenergie heeft een uitsluitings clausule voor thuisaccu en ZP maakt er geen punt van.
Weliswaar offtopic maar hier ook.Deldenaar schreef op woensdag 23 september 2026 @ 14:49:
Is de goodwe sems api voor HA down?
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Staat de Temperatuursafhankelijke vermogensbegrenzing toevallig aan?vogel6 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 20:46:
Heeft iemand anders ook problemen met de Sessy Beta versie 1.11.15 welke vanmiddag er op gezet is .
wat mij opvalt is dat laden/ontladen terug geregeld wordt door de geluidsvolume instelling terwijl dit mij op 5 (max) staat.[Afbeelding] vanmorge bij versie 1.11.14 was dit niet het geval.
ik stuur ook een mailtje naar sessy toe.
Huidig gemiddeld teruglevertarief: 0,135
Inkoopvergoeding: 0,02
Kale prijs = 0,135 - 0,02 = 0,115
Zonnebonus = 10%. DIt moet van de kale prijs afgehaald worden: 0,115/1,1 = 0,105
€0,105 is dan mijn kale teruglevertarief?
Waarom wil je op kale prijs vergelijken? Die is bij *elke* dynamische leverancier precies gelijk, dus daar win je totaal geen informatie mee!Mooper schreef op donderdag 24 september 2026 @ 09:54:
Ik zit bij Zonneplan en zou graag mijn kale prijs voor teruglevertarief willen weten, om te kijken of het voor mij niet interessanter is om naar NextEnergy te gaan met 50% zonnebonus. De app laat alleen prijs zonder energiebelasting zien, maar daar zit nog wel de zonnebonus en inkoopvergoeding bij (volgens mij). Klopt deze berekening dan?:
Zonnebonus = 10%. DIt moet van de kale prijs afgehaald worden: 0,115/1,1 = 0,105
Je wilt *juist* de echte prijs weten en vergelijken, en dat is bij Zonneplan nu juist exact de prijs die weergegeven wordt! Dus inclusief inkoopvergoeding, 10% Zonnebonus en BTW.
Dat is de werkelijke prijs die je krijgt voor je export, en welke je kunt vergelijken met de prijzen bij andere leveranciers
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Omdat het daadwerkelijke teruglevertarief voor iedereen anders is, afhankelijk van de ligging van je zonnepanelen en de opbrengst. Afhankelijk dus of je 50% zonnebonus krijgt over 5 cent of over 10 cent, dat scheelt nogal.Gameboy schreef op donderdag 24 september 2026 @ 09:59:
[...]
Waarom wil je op kale prijs vergelijken? Die is bij *elke* dynamische leverancier precies gelijk, dus daar win je totaal geen informatie mee!
Je wilt *juist* de echte prijs weten en vergelijken, en dat is bij Zonneplan nu juist exact de prijs die weergegeven wordt! Dus inclusief inkoopvergoeding, 10% Zonnebonus en BTW.
Dat is de werkelijke prijs die je krijgt voor je export, en welke je kunt vergelijken met de prijzen bij andere leveranciers
Ja, maar *jij* hebt toch dezelfde ligging als jijzelf?Mooper schreef op donderdag 24 september 2026 @ 11:02:
[...]
Omdat het daadwerkelijke teruglevertarief voor iedereen anders is, afhankelijk van de ligging van je zonnepanelen en de opbrengst. Afhankelijk dus of je 50% zonnebonus krijgt over 5 cent of over 10 cent, dat scheelt nogal.
Je wilt toch de prijzen vergelijken voor jouw eigen situatie, die niet anders wordt als je overstapt naar een andere leverancier?
Je wilt hoe dan ook rekenen met de tarieven die *jij* realiseert, en dat is dus inclusief alles, anders heb je niets te vergelijken...
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Heb je geen vrouw in huis?Stefannn schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:00:
[...]
Ieder zijn ding natuurlijk maar persoonlijk vind ik het idee dat de temperatuur in huis binnen 0.1 graad stabiel moet zijn een beetje onzinnig. Dat is in de zomer ook niet zo.
die vindt 0.1 graad warmer om 18:00 prima
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
We hebben dat hier in een goed geïsoleerde woning gedaan, maar het beviel niet. Die ene graad erbij was in de winter best lekker, zeker als je weet dat het tegen een lage stroomprijs gaat, maar na dat uur daalt de binnentemperatuur weer langzaam met 1 graad tot WP weer aanspringt en de radiatorventilatoren weer gaan zoemen. Onze 'warmtebeleving' was niet lekker. We kregen een soort 'het is koud in huis' idee en we zijn ermee gestopt.Stefannn schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:00:
[...]
Het duurste uur kan je dan echt voorkomen.
Gewoon +1 graad stoken in het uur ervoor.
Of het wel of niet comfortabel is, is zeer afhankelijk van het afgifte systeem, op 2-3 maanden na kan het de warmtepomp met vloerverwarming (relatief diep in een dikke betonvloer) hier prima 18uur achter elkaar uit staan zonder dat er een merkbaar effect binnen is.Hencksch schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:29:
[...]
We hebben dat hier in een goed geïsoleerde woning gedaan, maar het beviel niet. Die ene graad erbij was in de winter best lekker, zeker als je weet dat het tegen een lage stroomprijs gaat, maar na dat uur daalt de binnentemperatuur weer langzaam met 1 graad tot WP weer aanspringt en de radiatorventilatoren weer gaan zoemen. Onze 'warmtebeleving' was niet lekker. We kregen een soort 'het is koud in huis' idee en we zijn ermee gestopt.
Ja alleen die tarieven die de app weergeeft zijn niet de kale tarieven, dat probeer ik juist duidelijk te krijgen. Want in dat tarief wat de app weergeeft zit nog 0,02 inkoopvergoeding én 10% zonnebonus inbegrepen. Dus dat is wel een ander tarief dan wanneer ik het bij een andere leverancier wil vergelijken. Want NextEnergy heeft weer andere inkoopvergoeding en andere bonus.Gameboy schreef op donderdag 24 september 2026 @ 11:09:
[...]
Ja, maar *jij* hebt toch dezelfde ligging als jijzelf?
Je wilt toch de prijzen vergelijken voor jouw eigen situatie, die niet anders wordt als je overstapt naar een andere leverancier?
Je wilt hoe dan ook rekenen met de tarieven die *jij* realiseert, en dat is dus inclusief alles, anders heb je niets te vergelijken...
Ik had geen enkele parameter of setting veranderd ,maar zag wel dat vermogen terug geregeld werd volgens sys info (zie afbeelding) .precies na de firm update naar 1.11.15. terug zetten is niet mogelijk, werd ook bevestigd door Beta team.MajaMestreech schreef op woensdag 23 september 2026 @ 21:43:
[...]
Staat de Temperatuursafhankelijke vermogensbegrenzing toevallig aan?
De volgende dag was alles weer normaal .
Sessy heeft het nog in onderzoek melde zij .Dit is wel een nadeel als je een Beta versie krijg ,krijg je als eerste ook de fouten!
Pv16Wp/WP6kw(th)2*/geen EV-Gas/Grid3*25Amp/Sessy bat.30kw LFP/Dyn,ZP/HA/Node red.
Ja, en dat is toch *precies* wat je wilt vergelijken? Het totale export-tarief inclusief alles bonussen en vergoedingen etc...?Mooper schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:56:
[...]
Ja alleen die tarieven die de app weergeeft zijn niet de kale tarieven, dat probeer ik juist duidelijk te krijgen. Want in dat tarief wat de app weergeeft zit nog 0,02 inkoopvergoeding én 10% zonnebonus inbegrepen. Dus dat is wel een ander tarief dan wanneer ik het bij een andere leverancier wil vergelijken. Want NextEnergy heeft weer andere inkoopvergoeding en andere bonus.
Alleen op kale prijs vergelijken heeft geen enkele zin, want die is bij iedere dynamische leverancier precies gelijk!
Als je wilt weten of overstappen loont, moet je dus juist naar de totale exportprijs inclusief alles kijken, anders weet je toch niet wat voordeliger is voor jou?
De verkoopvergoeding en eventuele bonussen is juist het *enige* waarop dynamische leveranciers onderling verschil kunnen maken, dus die moet je juist wel meenemen in een vergelijking...
[ Voor 9% gewijzigd door Gameboy op 24-09-2026 13:41 ]
De app van jeroen.nl dan kun je alle aanbieders kiezen met all in prijs of kaal.Mooper schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:56:
[...]
Ja alleen die tarieven die de app weergeeft zijn niet de kale tarieven, dat probeer ik juist duidelijk te krijgen. Want in dat tarief wat de app weergeeft zit nog 0,02 inkoopvergoeding én 10% zonnebonus inbegrepen. Dus dat is wel een ander tarief dan wanneer ik het bij een andere leverancier wil vergelijken. Want NextEnergy heeft weer andere inkoopvergoeding en andere bonus.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Zonneplan doet bonus als laatste, dus ((0,135/1.1)-0.02)/1.21=0.085 epexprijsMooper schreef op donderdag 24 september 2026 @ 09:54:
Ik zit bij Zonneplan en zou graag mijn kale prijs voor teruglevertarief willen weten, om te kijken of het voor mij niet interessanter is om naar NextEnergy te gaan met 50% zonnebonus. De app laat alleen prijs zonder energiebelasting zien, maar daar zit nog wel de zonnebonus en inkoopvergoeding bij (volgens mij). Klopt deze berekening dan?:
Ik heb een excel overzichtje waar ik per leverancier de parameters kan invullen, dus inclusief verschillende zonnebonussen, inkoopvergoeding, loyaliteitsbonus etc. Dus dan is het voor mij, met name voor de zonnebonus, wel relevant welke prijs ik daar moet invullen. De prijs die ik dan invul is inderdaad voor elke leverancier hetzelfde, maar de uitkomst, door de zonnebonus, kan anders uitvallen.Gameboy schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:14:
[...]
Ja, en dat is toch *precies* wat je wilt vergelijken? Het totale export-tarief inclusief alles bonussen en vergoedingen etc...?
Alleen op kale prijs vergelijken heeft geen enkele zin, want die is bij iedere dynamische leverancier precies gelijk!
Als je wilt weten of overstappen loont, moet je dus juist naar de totale exportprijs inclusief alles kijken, anders weet je toch niet wat voordeliger is voor jou?
De verkoopvergoeding en eventuele bonussen is juist het *enige* waarop dynamische leveranciers onderling verschil kunnen maken, dus die moet je juist wel meenemen in een vergelijking...
Hopelijk verklaart dit het?
Thanks!Vdvmark schreef op donderdag 24 september 2026 @ 14:31:
[...]
Zonneplan doet bonus als laatste, dus ((0,135/1.1)-0.02)/1.21=0.085 epexprijs
Het afgiftesysteem bepaald idd of het loont. Met SPA voor ruimteverwarming, wordt je vloer als de accu gebruikt die nu extra geladen wordt. Dat voordeel heb je niet met radiatoren. Zo krijg je wat @Hencksch beschrijft.HandyLumberjack schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:36:
[...]
Of het wel of niet comfortabel is, is zeer afhankelijk van het afgifte systeem, op 2-3 maanden na kan het de warmtepomp met vloerverwarming (relatief diep in een dikke betonvloer) hier prima 18uur achter elkaar uit staan zonder dat er een merkbaar effect binnen is.
Er is geen geladen "accu", of opslag, die zich langzaam ontlaadt. Met de radiator wek je even meer convectie op maar die warmte is alleen in de lucht, niet in t beton en zal door ventilatie en trek naar de bovenverdieping weinig langdurig effect hebben. Een vloer die 2 a 3 graden warmer is zal, afhankelijk van isolatie, dekvloer, en of het de vloer van de 1e of 2e verdieping is, elk op een andere manier de warmte aan de ruimte afgeven.Hencksch schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:29:
[...]
We hebben dat hier in een goed geïsoleerde woning gedaan, maar het beviel niet. Die ene graad erbij was in de winter best lekker, zeker als je weet dat het tegen een lage stroomprijs gaat, maar na dat uur daalt de binnentemperatuur weer langzaam met 1 graad tot WP weer aanspringt en de radiatorventilatoren weer gaan zoemen. Onze 'warmtebeleving' was niet lekker. We kregen een soort 'het is koud in huis' idee en we zijn ermee gestopt.
Zelf ben ik ook al een paar weken bezig met omzetten van goedkope stroom in warmte in de vloer en ook via de PVT-panelen verwarm ik mijn bron voor mijn w/w wp.
Dus niet alleen NMC of LiFePO4 kan je gebruiken voor opslag van energie, ook het beton en water en daar kan je veel meer in kwijt dan een thuisaccu.
Uiteraard betaalt altijd iemand de rekening. That's life.Stoeptegeltje schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:03:
[...]
Cashbacks zijn geen gratis geld. Je betaald het meestal gewoon zelf.
Maar voor diegene die het geld ontvangt is het wel degelijk gratis geld.
Gewoon zorgen dat je niet tot de groep van het "meestal" behoort.
Wonend in Vlaanderen (BE)
https://www.nu.nl/economie/6410984/ook-met-dynamisch-contract-is-stroom-deze-maand-ruim-twee-keer-zo-duur.html
Een nieuw vast energiecontract afsluiten is duurder geworden. Maar ook huishoudens met een dynamisch contract voelen de hogere stroomprijzen. De gemiddelde kale stroomprijs is deze maand ruim twee keer zo hoog als in dezelfde periode vorig jaar.
Bij een dynamisch elektriciteitscontract beweegt de stroomprijs mee met de markt. Die prijs kan per kwartier of uur veranderen. Wie de wasmachine op een goedkoop moment laat draaien of dan de elektrische auto oplaadt, kan geld besparen. Gemiddeld zijn ook de goedkoopste momenten van de dag dit jaar hoger dan vorig jaar.
Van 1 tot en met 25 september van dit jaar bedroeg de gemiddelde marktprijs voor stroom bij dynamische contracten gemiddeld 15,14 cent per kilowattuur, blijkt uit een analyse van NU.nl op basis van data van jeroen.nl. In dezelfde periode vorig jaar was dat 7,29 cent. Het gaat om de marktprijs, zonder energiebelasting, btw en kosten die de leverancier in rekening brengt.
Kortom, changing times op de stroommarkt in het nadeel van de eindgebruiker.
Vind de strekking van het nieuwsartikel alleen wat overtrokken. Inderdaad de prijs ja die ligt nu dubbel zo hoog maar die kan ook per periode met slecht weer (storm, meer negatief prijsniveaus in nacht) of mooi weer (en relatief niet zoveel wind) verschillen, die is wel seizoensafhankelijk. Maar goh zit in dan op €3,60 deze maand in plaats van €1,80? Dat haal ik op vast echt niet hoor incl gebruik EV.Otto Jans schreef op maandag 28 september 2026 @ 06:44:
Toch wel interessant artikel op Nu.nl:
https://www.nu.nl/economie/6410984/ook-met-dynamisch-contract-is-stroom-deze-maand-ruim-twee-keer-zo-duur.html
Een nieuw vast energiecontract afsluiten is duurder geworden. Maar ook huishoudens met een dynamisch contract voelen de hogere stroomprijzen. De gemiddelde kale stroomprijs is deze maand ruim twee keer zo hoog als in dezelfde periode vorig jaar.
Bij een dynamisch elektriciteitscontract beweegt de stroomprijs mee met de markt. Die prijs kan per kwartier of uur veranderen. Wie de wasmachine op een goedkoop moment laat draaien of dan de elektrische auto oplaadt, kan geld besparen. Gemiddeld zijn ook de goedkoopste momenten van de dag dit jaar hoger dan vorig jaar.
Van 1 tot en met 25 september van dit jaar bedroeg de gemiddelde marktprijs voor stroom bij dynamische contracten gemiddeld 15,14 cent per kilowattuur, blijkt uit een analyse van NU.nl op basis van data van jeroen.nl. In dezelfde periode vorig jaar was dat 7,29 cent. Het gaat om de marktprijs, zonder energiebelasting, btw en kosten die de leverancier in rekening brengt.
De dynamische tarieven deze maand juist ook veel kansen om op de hoge prijzen mee te liften met teruglevering, toegegeven dan moet je wel in de categorie zonnepanelen eigenaren vallen om daarvan te profiteren.
Uiteraard moet je met dynamisch contract wel meegeven dat als je in een appartement woont, zonder panelen, alleen voornamelijk ‘s avonds en in ochtendpiek je verbruik hebt.. tja dan zal die in enquete waarschijnlijk wel aangeven dat ‘ie wel pittig duur het schip in is gegaan qua maandfactuur voor september.
Daarentegen is het zelf met wegstrepen van saldering inmiddels door de turbulente spotprijsmarkt het terugleveren met dynamisch zélfs zonder saldering best lucratief.
Met prijzen van rond 50-70 cent is elke kW minder verbruik in uren begin en einde dag tikt teruglevering op die tijden best aan. Vooral de eigenaren met Oost/West opstelling en/of die thuisbatterij gebruiken ziet het er veel rooskleuriger uit dan hoe vertekend ‘t Nu nieuwsartikel het probeert af te schilderen.
Ach, wat is een nadeel. Ik vind een vast contract met een tarief van 31 cent in september een nadeel ten opzichte van die 15,14 cent gemiddeld. Die laatste dan wel exclusief belastingen, maar alsnog goedkoper. Paniekzaaijers dat nu.nl.Otto Jans schreef op maandag 28 september 2026 @ 06:44:
Huh?THE_BASE schreef op maandag 28 september 2026 @ 07:22:
[...]
Ach, wat is een nadeel. Ik vind een vast contract met een tarief van 31 cent in september een nadeel ten opzichte van die 15,14 cent gemiddeld. Die laatste dan wel exclusief belastingen, maar alsnog goedkoper. Paniekzaaijers dat nu.nl.
Die tarieven van dynamisch contract zijn exclusief belasting in het artikel waardoor je met vast zonder zonnepanelen en thuisbatterij gemiddeld afgelopen maand goedkoper was met vast contract.
Ik verwacht dat een goedbedoelende maar onkundige "journalist" dit "uitgezocht" en geschreven heeft. Volgens Hanlon's razor.THE_BASE schreef op maandag 28 september 2026 @ 07:22:
Paniekzaaijers dat nu.nl.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Ongetwijfeld. Ik had m’n auto dan kunnen laden voor, volgens dat geweldige artikel, maar 15,14 cent exclusief btw met een dynamisch contract. Ik heb nu een oud contract met 24 cent in de btw. Vertel mij maar wat goedkoper is.Otto Jans schreef op maandag 28 september 2026 @ 08:14:
[...]
Huh?
Die tarieven van dynamisch contract zijn exclusief belasting in het artikel waardoor je met vast zonder zonnepanelen en thuisbatterij gemiddeld afgelopen maand goedkoper was met vast contract.
Hangt ervan af wanneer je als eindgebruiker je energiecontract afsloot.Otto Jans schreef op maandag 28 september 2026 @ 06:44:
Was dit nog aan een lage prijs en/of hoge cashback is dat nu eerder in het nadeel van de leverancier en in het voordeel van de klant.
Ieder zijn eigen voorkeuren maar een vast contract met een relatief lage prijs geeft je ook de rust dat je 24/7 aan dezelfde prijs energie kan afnemen ipv te zitten rekenen wanneer je best moet afnemen of terugleveren.
Ieder voordeel heeft zijn nadeel en omgekeerd.
[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 28-09-2026 08:53 ]
Maar de grote denkfout onder dat hele artikel is dus het rekenen met een gemiddeld tarief evenredig over alle kwartierprijzen.Otto Jans schreef op maandag 28 september 2026 @ 08:14:
[...]
Huh?
De enige relevante metric bij dynamische tarieven is je gewogen gemiddelde tarief, waarbij je rekening houdt met hoeveel je verbruikt in ieder kwartier.
Je gaat gewoon minder verbruiken op die piekmomenten en meer op de goedkope momenten. En iedereen komt uit op een ander gewogen gemiddeld tarief uit.
Al dat gezever over gemiddelde tarieven zonder hier rekening mee te houden zijn eigenlijk onzinnig.
Maar het werkt 2 kanten op, voor de stroom die je teruglevert (i.c.m. een batterij) kon je deze maand ook een hele mooie prijs krijgen. Terwijl je dat inmiddels bij nieuwe vaste contracten ongeveer gratis weggeeft (en er lopen nauwelijks meer oude contracten met een gunstige terugleververgoeding).IvoB2 schreef op maandag 28 september 2026 @ 08:48:
[...]
Hangt ervan af wanneer je als eindgebruiker je energiecontract afsloot.
Was dit nog aan een lage prijs en/of hoge cashback is dat nu eerder in het nadeel van de leverancier en in het voordeel van de klant.
Ieder zijn eigen voorkeuren maar een vast contract met een relatief lage prijs geeft je ook de rust dat je 24/7 aan dezelfde prijs energie kan afnemen ipv te zitten rekenen wanneer je best moet afnemen of terugleveren.
Ieder voordeel heeft zijn nadeel en omgekeerd.
Tot nu toe heb ik deze maand een overschot van 1378 kWh, dus dat tikt behoorlijk aan.
Ik betaal zelfs “maar” 0,19, dag en nacht, elk uur, maakt niet uit wanneer ik de wasmachine, droger, vaatwasser of oven aanzet.THE_BASE schreef op maandag 28 september 2026 @ 08:37:
[...]
Ongetwijfeld. Ik had m’n auto dan kunnen laden voor, volgens dat geweldige artikel, maar 15,14 cent exclusief btw met een dynamisch contract. Ik heb nu een oud contract met 24 cent in de btw. Vertel mij maar wat goedkoper is.
Klopt indien je met je eigen stroom geen/onvoldoende weg weet.HandyLumberjack schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:08:
[...]
Maar het werkt 2 kanten op, voor de stroom die je teruglevert (i.c.m. een batterij) kon je deze maand ook een hele mooie prijs krijgen. Terwijl je dat inmiddels bij nieuwe vaste contracten ongeveer gratis weggeeft (en er lopen nauwelijks meer oude contracten met een gunstige terugleververgoeding).
Tot nu toe heb ik deze maand een overschot van 1378 kWh, dus dat tikt behoorlijk aan.
Gebruik je het merendeel van je stroom zelf is het weer een heel andere situatie.
En voor wie alleen tijdens de wintermaanden stroom uit het net nodig heeft (bv. door thuis te laden) is de rekening weer geheel anders. Wie (icm PV/batterij) tijdens de winter nog stroom uit het net nodig heeft heeft doorgaans ook niet veel meer op overschot om aan het net te verkopen.
Nu zijn het nog relatief zonnige maanden waarbij (indien PV/thuisaccu) de woning zonder het net draait maar dat wordt naar het jaareinde toe relatief steeds minder.
Dynamisch blijft het dan afwachten of de "laagste dynamische prijzen" opwegen tegen een relatief standvastige lage vaste prijs.
Wat jij op een maand teruglevert aan het net lever ik bv. nog niet terug op 365 dagen.
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 28-09-2026 09:49 ]
Maar dan praat je over een vast contract van een tijd geleden? Dat gaat nu natuurlijk niet meer op als je nu een nieuw contract af wilt sluiten.iMode schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:28:
[...]
Ik betaal zelfs “maar” 0,19, dag en nacht, elk uur, maakt niet uit wanneer ik de wasmachine, droger, vaatwasser of oven aanzet.
Dat is ook de reden dat ik nu voor dynamisch ga, het is (altijd) voordeliger dan nu vastzetten tegen 31 cent per kWh.
In BE kan je een SAP alleen koppelen aan een thuislaadpaal en dat is icm PV doorgaans nadelig gezien je dan je overschot facturatiegewijs eerst teruglevert aan het net (aan de naakte energieprijs minus de fee voor de energieleverancier) en vervolgens de laadpaal de stroom uit het net gaat halen aan de kwartierprijs plus alle kosten (en die zijn doorgaans hoger dan de naakte stroommrpijs, hier zo'n 10 tot 11 cent/kWh).scoobs schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:49:
Zoals altijd is de oplossing daarvoor een SAP - althans, in NL, geen idee voor BE - waarbij je een vast contract als verzekering hebt lopen. Tussen de netbeheerkosten, de vaste kosten van de leverancier, en de jaarlijkse bonus in kost dat ongeveer een tientje per jaar om online te houden.
In BE is de situatie voor vaste contracten/dynamisch blijkbaar ook nogal verschillend dan voor NL.
Om te beginnen kan je hier al niet meer salderen en betaal je voor netafname vaste kosten en BTW ongeacht het type contract (10-11 cent/kWh).
Dynamisch betaal je jaarlijks ook nog een vaste contractkost van 30 tot 100 €/jaar terwijl je nog genoeg vaste contracten vindt zonder vaste kosten.
En je kan hier nog altijd een vast contract voor 10 cent/kWh (excl. kosten) afsluiten (waarbij je als klant met vier weken vooropzeg dit kan opzeggen en de leverancier tien jaar gebonden is aan die prijs). Dat is ruim lager dan de gemiddelde dynamische naakte prijs.
En met een cashback van 12,13 cent - het eerste jaar - per netafgenomen kWh betaal je dan alle kosten in maar een 10,7 cent/kWh ongeacht het tijdstip van de dag.
En je kan de thuis geladen kWh dan (bij een bedrijfswagen) ook nog eens verkopen aan 32,25 cent/kwh netto. Je wordt er niet rijk van maar zeker ook niet arm.
Dan ziet het plaatje er al vlug iets anders uit.
[ Voor 63% gewijzigd door IvoB2 op 28-09-2026 10:03 ]
Als je al een SAP hebt grotendeels eens. Maar vergeet niet dat een SAP zo 300 euro kost om te laten aanleggen, en dat er geen bonussen op vast waren tijdens de vorige energiecrisis een paar jaar geleden.scoobs schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:49:
Zoals altijd is de oplossing daarvoor een SAP - althans, in NL, geen idee voor BE - waarbij je een vast contract als verzekering hebt lopen. Tussen de netbeheerkosten, de vaste kosten van de leverancier, en de jaarlijkse bonus in kost dat ongeveer een tientje per jaar om online te houden.
Allemaal kosten waar je een hele hoop wat duurdere kWh-tjes voor kunt afnemen.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Nou, dat is het niet echt. Je mag immers niet je installatie omschakelen van de ene naar de andere meter. Het moeten gescheiden installaties zijn.scoobs schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:49:
Dat waren die VEH contracten bij Budget Energie. Mooi laag loktarief met een lokbonus, maar ook met heel hoge terugleverkosten. Ik heb dat toen al eens bekeken obv mijn 2025 verbruik, maar kwam eigenlijk niet goedkoper uit dan dynamisch. En gek genoeg zit ik met dynamisch dit jaar nog veel gunstiger; ik lever bijna al mijn PV-stroom veel duurder terug (met een tussenstop in de batterij).THE_BASE schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:52:
[...]
Maar dan praat je over een vast contract van een tijd geleden? Dat gaat nu natuurlijk niet meer op als je nu een nieuw contract af wilt sluiten.
Dat is ook de reden dat ik nu voor dynamisch ga, het is (altijd) voordeliger dan nu vastzetten tegen 31 cent per kWh.
Het bredere punt waar je op wijst is terecht: het is eigenlijk nutteloos om nu nog te kijken naar contracten die je in het verleden kon afsluiten. Het kan wel interessant zijn om achteraf te zien of je een slimme keuze hebt gemaakt.
Maar dan moet je dus naar je eigen totaalplaatje kijken. Niet alleen naar het al dan niet gewogen gemiddelde afnametarief, maar ook naar de teruglevering, boetes, zonnebonussen, etc.
Er zal vast een grote groep zijn waarbij het afwachten is of dynamisch gunstiger is, maar dat is situatie afhankelijk.IvoB2 schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:46:
[...]
Klopt indien je met je eigen stroom geen/onvoldoende weg weet.
Gebruik je het merendeel van je stroom zelf is het weer een heel andere situatie.
En voor wie alleen tijdens de wintermaanden stroom uit het net nodig heeft (bv. door thuis te laden) is de rekening weer geheel anders. Wie (icm PV/batterij) tijdens de winter nog stroom uit het net nodig heeft heeft doorgaans ook niet veel meer op overschot om aan het net te verkopen.
Nu zijn het nog relatief zonnige maanden waarbij (indien PV/thuisaccu) de woning zonder het net draait maar dat wordt naar het jaareinde toe relatief steeds minder.
Dynamisch blijft het dan afwachten of de "laagste dynamische prijzen" opwegen tegen een relatief standvastige lage vaste prijs.
Wat jij op een maand teruglevert aan het net lever ik bv. nog niet terug op 365 dagen.
Maar voor mijzelf is het eenvoudig: er is geen realistisch prijs scenario dat ik met een nieuw vast contract op jaarbasis goedkoper uit zou zijn dan met dynamisch, daarvoor lever ik teveel terug en neem ik te weinig af.
Aan de andere kant, een kennis van mij verbruikt zo weinig dat zij (i.c.m. jaarlijks overstappen en een cashback) altijd goedkoper uit is met een vast contract t.o.v. dynamisch.
Is dat kale stroomprijs? Ik heb dynamisch (Belgie) maar ik betaal toch zelden meer dan 10 cent op de goedkoopste momenten. Vandaag is de laagste prijs 16 cent maar dat is toch echt een uitschieter naar boven, maar dat zie je dan ook direct aan het weer. Weinig wind, geen zon. In het weekend zit het vaak nog rond 0-3 cent.iMode schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:28:
[...]
Ik betaal zelfs “maar” 0,19, dag en nacht, elk uur, maakt niet uit wanneer ik de wasmachine, droger, vaatwasser of oven aanzet.
HA stuurt mij elke dag een berichtje met het goedkoopste 5-uur blok om mijn grote verbruikers te draaien (was enzo).
Variabele tarief hier is overigens 18 cent maar dat zal zeker gaan stijgen volgende maand.
Het zijn gescheiden installaties. Ik schakel eerst naar de 0.bilgy_no1 schreef op maandag 28 september 2026 @ 10:07:
[...]
Nou, dat is het niet echt. Je mag immers niet je installatie omschakelen van de ene naar de andere meter. Het moeten gescheiden installaties zijn.
Maargoed, dat is puur hypothetisch. De opwek hier is een veelvoud van het verbruik, en dynamisch levert me nu duizenden euro's op op jaarbasis. Hoogstens in december wordt het wat krap.
[ Voor 25% gewijzigd door scoobs op 28-09-2026 10:25 ]
Nee, vindt ik niet. Er zou wel bij vermeld moeten worden dat dynamisch energiecontract alleen interessant is als je grote verbruikers kunt sturen... kwa inzet/verbruik. Mijn broer heeft dynamisch omdat ie hoog opslaat tegen 'terugleverkosten'. En hoorde dat je bij dynamisch geen terugleverkosten hebt.. Maar er wordt niks gestuurd.. Zonnestroom gaat in de lage tarieven mee weg ( al is die ook hoger nu dan 1 cent).. En meeste stroom in de avond en ochtend nu tegen kapitale tarieven afnemen. Gaat nergens over.THE_BASE schreef op maandag 28 september 2026 @ 07:22:
[...]
Ach, wat is een nadeel. Ik vind een vast contract met een tarief van 31 cent in september een nadeel ten opzichte van die 15,14 cent gemiddeld. Die laatste dan wel exclusief belastingen, maar alsnog goedkoper. Paniekzaaijers dat nu.nl.
Bij een vast contract had je dan slim/alwetend moeten zijn om in de vroege zomer dit jaar al een jaar contract moeten afsluiten.. De vraag is of dat anders gebeurd was ? Achteraf had(den) ik/we het wel geweten.. Maarrr.
Nu maar hopen dat er snel vrede komt en de straten vol open gaan en de tarieven vooral voor gas zakken..
Wanneer dit een Belgisch dynamisch contract is dan is dit al zeker niet de all in prijs want bij netafname betaal je bovenop de energiekwartierprijs nog een fee voor je leverancier plus accijnzen en BTW. zit je al vlug 11 cent extra bovenop de kwartierprijs. En ik vermoed niet dat je altijd dynamisch aan 0 cent/kWh binnenhaalt?Marve79 schreef op maandag 28 september 2026 @ 10:19:
[...]
Is dat kale stroomprijs? Ik heb dynamisch (Belgie) maar ik betaal toch zelden meer dan 10 cent op de goedkoopste momenten. Vandaag is de laagste prijs 16 cent maar dat is toch echt een uitschieter naar boven, maar dat zie je dan ook direct aan het weer. Weinig wind, geen zon. In het weekend zit het vaak nog rond 0-3 cent.
HA stuurt mij elke dag een berichtje met het goedkoopste 5-uur blok om mijn grote verbruikers te draaien (was enzo).
Variabele tarief hier is overigens 18 cent maar dat zal zeker gaan stijgen volgende maand.
Mijn vast/variabele tarief voor afname zit de komende tien jaar op 10 cent/kWh (excl. kosten) en het eerste jaar (tot 1/10/2027) op 10,7 cent/kWh (incl. kosten en BTW) en de terugleververgoeding kan nooit lager dan 1 cent/kWh (dus nooit negatief).
En dat heb ik alleen nodig tijdens de wintermaanden. De overige 8-9 maanden van het jaar komt alles uit PV wat in België altijd goedkoper is dan dynamisch (want je betaalt dan geen terugleverkosten noch accijnzen noch BTW).
[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 28-09-2026 10:40 ]
Nee klopt daarom vroeg ik me af of die 19 cent allin is. Ik vermoed van niet. In Belgie betaal je ook nog eens capaciteitstarief btw.IvoB2 schreef op maandag 28 september 2026 @ 10:35:
[...]
Wanneer dit een Belgisch dynamisch contract is dan is dit al zeker niet de all in prijs want bij netafname betaal je bovenop de energiekwartierprijs nog een fee voor je leverancier plus accijnzen en BTW. zit je al vlug 11 cent extra bovenop de kwartierprijs. En ik vermoed niet dat je altijd dynamisch aan 0 cent/kWh binnenhaalt?
En nee 0 cent haal je zelden, enkel op een zonnige weekendmiddag. Maar doordeweeks zie ik wel vaak 6-9 cent overdag. Ik laad dan m'n 10 kwh helemaal vol, draai was/droger/vaatwas en dan kom ik toe tot het volgende goedkope moment de dag erop.
Nee, extra capaciteitstarief betaal je alleen wanneer je maandelijks meer dan 2,5 kW van het net haalt (dat haal ik bij een vast contract nooit, ook niet in de winter).Marve79 schreef op maandag 28 september 2026 @ 10:41:
[...]
Nee klopt daarom vroeg ik me af of die 19 cent allin is. Ik vermoed van niet. In Belgie betaal je ook nog eens capaciteitstarief btw.
En nee 0 cent haal je zelden, enkel op een zonnige weekendmiddag. Maar doordeweeks zie ik wel vaak 6-9 cent overdag. Ik laad dan m'n 10 kwh helemaal vol, draai was/droger/vaatwas en dan kom ik toe tot het volgende goedkope moment de dag erop.
Maar dat is in België idd een nadeel bij een dynamisch contract want om volop van de laagste kwartierprijzen te kunnen genieten moet je dan aan vol vermogen gaan inkopen wat idd een extra captarkost met zich meebrengt. Nog een extra voordeel van vast (in Vlaanderen).
En koop je in om later via je 10 kWh terug te verbruiken moet daar ook nog eens de verliezen vanaf. Je moet dan al 11 tot 12 kWh inkopen om er later 10 van te kunnen verbruiken.
Dan zit je all in al vlug aan 18-22 cent/kWh (excl. extra captar en leveranciersfee) wat het dubbele is van 10,7 cent vast.
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 28-09-2026 10:52 ]
[ Voor 99% gewijzigd door iMode op 28-09-2026 10:59 ]
Nee incl btw, komt niks meer bij. In het weekend zelfs gratis stroom van 12:00 t/m 17:00.Marve79 schreef op maandag 28 september 2026 @ 10:19:
[...]
Is dat kale stroomprijs? Ik heb dynamisch (Belgie) maar ik betaal toch zelden meer dan 10 cent op de goedkoopste momenten. Vandaag is de laagste prijs 16 cent maar dat is toch echt een uitschieter naar boven, maar dat zie je dan ook direct aan het weer. Weinig wind, geen zon. In het weekend zit het vaak nog rond 0-3 cent.
[ Voor 3% gewijzigd door iMode op 28-09-2026 11:00 ]
Ik had verwacht dat ik na afloop van een maand een factuur zou krijgen met mijn verbruik van de vorige maand. Dat kan natuurlijk mee- en tegenvallen. Op dit moment valt het vooral verschrikkelijk tegen, ik betaal ruim 200 euro per maand voor een kleine goed geisoleerde rijtjeswoning met 15 zonnepanelen in verschillende orientaties.
Maar dat is niet het issue. Frank gaat elke maand proberen te voorspellen wat ik verbruik, stuurt me daar alvast een factuur voor, en gaat dat de volgende maand verrekenen. Ik betaal dus de verrekening van de verwachte minus de werkelijke kosten, PLUS de verwachting voor de volgende maand.
Ik word daar knettergek van. Wat overzichtelijk zou moeten zijn ("u heeft vorige maand dit verbruikt, de kosten daarvan waren dit, gelieve dit te betalen") introduceert Frank nu een extra variabele. "U heeft vorige maand dit verbruikt, maar we hadden dat verwacht, gelieve het verschil te betalen tussen dit en dat, en ook alvast wat we verwachten voor volgende maand."
Wie bedenkt dat? Is dit ook het geval bij andere dynamische leveranciers? Ik heb een factuur van Tibber gezien bij een vriend, dat was VEEL overzichtelijker. Of heb ik iets verkeerd staan en kun je hier bij Frank ook voor kiezen?
Eerlijk gezegd een prut artikel.Otto Jans schreef op maandag 28 september 2026 @ 06:44:
In Nederland dienen consument prijzen inclusief belasting te worden vermeldt. Dat betreft dan in deze dus verhoging van ongeveer 23 cent naar 30cent hetgeen ongeveer 30% duurder is. Geen verdubbeling.
Verder echt niks nieuws voor de regelmatige lezer van dit forum.
Sowieso is dynamisch goedkoper mits je het verbruik kunt schuiven naar goedkope uren. Ik kan overdag laden, maar kon dat twee jaar geleden niet. Daarnaast krijg ik tot nu toe voor teruglevering de volle mep.THE_BASE schreef op maandag 28 september 2026 @ 08:37:
[...]
Ongetwijfeld. Ik had m’n auto dan kunnen laden voor, volgens dat geweldige artikel, maar 15,14 cent exclusief btw met een dynamisch contract. Ik heb nu een oud contract met 24 cent in de btw. Vertel mij maar wat goedkoper is.
Kun je niet schuiven dan is een langlopend contract afgesloten ergens in het voorjaar wellicht een betere optie.
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Dit is bij Zonneplan hetzelfde (bij een variabel voorschot)PhilipsFan schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:08:
Ik zit vanaf januari bij Fank Energie. Omdat ik veel zonnepanelen heb was ik de terugleverboetes zat en wilde ik een dynamisch contract. Dat gaat verder prima, maar ik vind de manier waarop Frank de prijzen laat zien en de factuur opstelt bijzonder dramatisch.
Ik had verwacht dat ik na afloop van een maand een factuur zou krijgen met mijn verbruik van de vorige maand. Dat kan natuurlijk mee- en tegenvallen. Op dit moment valt het vooral verschrikkelijk tegen, ik betaal ruim 200 euro per maand voor een kleine goed geisoleerde rijtjeswoning met 15 zonnepanelen in verschillende orientaties.
Maar dat is niet het issue. Frank gaat elke maand proberen te voorspellen wat ik verbruik, stuurt me daar alvast een factuur voor, en gaat dat de volgende maand verrekenen. Ik betaal dus de verrekening van de verwachte minus de werkelijke kosten, PLUS de verwachting voor de volgende maand.
Ik word daar knettergek van. Wat overzichtelijk zou moeten zijn ("u heeft vorige maand dit verbruikt, de kosten daarvan waren dit, gelieve dit te betalen") introduceert Frank nu een extra variabele. "U heeft vorige maand dit verbruikt, maar we hadden dat verwacht, gelieve het verschil te betalen tussen dit en dat, en ook alvast wat we verwachten voor volgende maand."
Wie bedenkt dat? Is dit ook het geval bij andere dynamische leveranciers? Ik heb een factuur van Tibber gezien bij een vriend, dat was VEEL overzichtelijker. Of heb ik iets verkeerd staan en kun je hier bij Frank ook voor kiezen?
Voorbeeld factuur:
Rond 25 september, reken je augustus af en betaal je een voorschot voor oktober.
LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8
BEDANKT. Bij mij gebeurde die switch op 13 september (gek trouwens) en dacht sindsdien dat ik mezelf failliet aan het douchen was. Pas toen ik vandaag daadwerkelijk inlogde bij de leverancier had ik pas door dat er iets fout zat haha.Canis Lupus schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 12:35:
Ik schrok vandaag even, maar de EnergyZero intergratie voor Home Assistant rekent opeens zelf al de Energiebelasting uit; had een prijs van €2,38![]()
Dus maar snel die €0,73 uit mijn eigen Template verwijderd
Volgens mij is Tibber de enige partij die gewoon zonder fratsen je verbruik aan het einde van de maand afrekent, zonder middeling van energiebelasting, voorschotten, of andere zaken.PhilipsFan schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:08:
Ik zit vanaf januari bij Fank Energie. Omdat ik veel zonnepanelen heb was ik de terugleverboetes zat en wilde ik een dynamisch contract. Dat gaat verder prima, maar ik vind de manier waarop Frank de prijzen laat zien en de factuur opstelt bijzonder dramatisch.
Mja, die hebben dan weer de "frats" dat ze voor *al* je export de volledige prijs inclusief alle belastingen teruggeven op de maandfactuur. Alle Energiebelasting (en BTW daarover) die je daardoor teveel hebt ontvangen, wordt op de jaarafrekening dan weer ineens teruggevorderd.ErnstH schreef op maandag 28 september 2026 @ 13:03:
[...]
Volgens mij is Tibber de enige partij die gewoon zonder fratsen je verbruik aan het einde van de maand afrekent, zonder middeling van energiebelasting, voorschotten, of andere zaken.
(Tenminste, zo was het toen ik nog Tibber had, alweer 2 jaar geleden
Dus je maandfacturen kloppen dan feitelijk ook al niet met je daadwerkelijke maandkosten...en je moet eens per jaar nog een bedrag terugbetalen.
Ik weet niet hoe dat vanaf 01-01-2027 gaat, maar dat zal blijken...
[ Voor 5% gewijzigd door Gameboy op 28-09-2026 13:39 ]
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Ik doe even de aanname dat het voor de meest recente voorbeelden vooral gaat om het gevoel dat je op de maandfactuur de "daadwerkelijke kosten" voor de betreffende maand eenduidig op de factuur te zien krijgt, en dat is met geen van de bij mij bekende leveranciers het geval.koboy schreef op maandag 28 september 2026 @ 13:40:
Ik snap echt niet waarom velen hier zo'n probleem maken over het voorschieten van een maand verbruik wat onder een vast contract ook zo is....
Bij Tibber wijkt het dus af omdat je teveel voor je export krijgt (EB + BTW), en je dat later moet terugbetalen.
Bij ZP en Frank dus omdat je een voorschot krijgt waar 2 verschillende maanden aan verbruik en verwachting bijeen worden gevoegd.
Ik begrijp op zich wel de wens om eenduidig op je factuur te kunnen zien "wat heeft de afgelopen maand mij daadwerkelijk gekost", en dat is altijd een eigen rekensommetje/puzzel om dat vast te stellen aan de hand van de getallen op de maandfacturen.
Meh, ik heb er zelf ook weinig moeite mee, ik weet dat het elke maand wisselt, en ik houd het zelf ook in HomeAssistant bij, dus ik heb op elk moment wel een overzicht van de werkelijke (verbruiks-)kosten per maand...
Tsja, dat mensen niet verder kunnen kijken dan de eerste pagina van de factuur daar kunnen wij ook niet veel aan doen. Maar bij een vast contract gaan ze dan ook lopen mopperen dat ze maar 350kWh is verbruikt en een voorschot van 400kWh in rekening is gebracht?Gameboy schreef op maandag 28 september 2026 @ 13:46:
[...]
Ik doe even de aanname dat het voor de meest recente voorbeelden vooral gaat om het gevoel dat je op de maandfactuur de "daadwerkelijke kosten" voor de betreffende maand eenduidig op de factuur te zien krijgt, en dat is met geen van de bij mij bekende leveranciers het geval.
Bij Tibber wijkt het dus af omdat je teveel voor je export krijgt (EB + BTW), en je dat later moet terugbetalen.
Bij ZP en Frank dus omdat je een voorschot krijgt waar 2 verschillende maanden aan verbruik en verwachting bijeen worden gevoegd.
Ik begrijp op zich wel de wens om eenduidig op je factuur te kunnen zien "wat heeft de afgelopen maand mij daadwerkelijk gekost", en dat is altijd een eigen rekensommetje/puzzel om dat vast te stellen aan de hand van de getallen op de maandfacturen.
Meh, ik heb er zelf ook weinig moeite mee, ik weet dat het elke maand wisselt, en ik houd het zelf ook in HomeAssistant bij, dus ik heb op elk moment wel een overzicht van de werkelijke (verbruiks-)kosten per maand...
Wat je nadeel van Rubber betreft sla je de spijker op de kop, maar vergeet je nog dat Tibber de handling fee niet meer teruggeeft bij terugleveren en Frank dit alleen onder voorwaarden doet.
Waarom zou je voor iets betalen want je niet hebt gehad? Ik zal ook nooit bijv een rijles pakket 100% vooruit betalen of zorgtoeslag maandelijks ontvangen als ik niet zeker weet er recht op te hebben.koboy schreef op maandag 28 september 2026 @ 13:40:
Ik snap echt niet waarom velen hier zo'n probleem maken over het voorschieten van een maand verbruik wat onder een vast contract ook zo is....
Het hele voorschot is bedankt voor mensen die alles uitgeven en in de winter dan niet voor verrassingen komen te staan als de factuur dan 4 x zo duur is. En blijkbaar werkt dat ook gewoon per maand een factuur anders was Tibber wel gestopt met deze constructie want als een klant 200 euro niet betaald is dat een hoop kwh om die die kosteloos te leveren zonder opslag.
Daar gaat het mij persoonlijk ook niet om, ik stel meer de eenvoud van de factuur op prijs. Ik lever ook niet meer terug dan dat ik afneem, dus het bovengenoemde probleem bij Tibber had ik niet.koboy schreef op maandag 28 september 2026 @ 13:40:
Overigens ben ik nu net weer overgestapt naar Zonneplan, wegens de (iets) betere voorwaarden en nu zij ook over zijn naar kwartiersprijzen.
NU heeft het over de EPEX prijzen die verdubbeld zijn. De energiebelasting blijft altijd ongeveer 12 cent.
Dus als de EPEX beweegt van (voorbeeld) 3,5 cent naar 7 cent dan is dat 3,5 cent plus BTW verhoging, effectief gaat je stroomprijs dan 4,2 cent omhoog.
Wij hebben sinds 1 juli en dynamisch tarief. De grootste afnemer is de EV en die laden we met een mix van zon en goedkope tarieven.
VoiláDe 'winst' bij dynamisch tarief zit voornamelijk in het laden met goedkope stroom en het ontbreken van terugleverkosten. (was in mijn geval iets onder de 30 euro per maand)
Krijgen we ook nog 12 cent per kWh terug via de ERE certificaten.
[ Voor 6% gewijzigd door tukker999 op 28-09-2026 14:30 ]
De mismatch met voorschotten komt van dat energieleveranciers (excl Tibber) met voorgeschreven standaardprofielen voor dag en per jaar moeten rekenen icm SJA & SJI (standaard jaar afname & invoeding) voor deze prognoses.koboy schreef op maandag 28 september 2026 @ 13:40:
Als je een wat grotere thuisaccu hebt, dan zitten die prognoses voor de nog komende maand er in kWh's niet zoveel naast, waar wel in euro's (200-300 euro per maand is geen uitzondering), omdat ze resultaat van een jaar eerder (als die er is) niet mogen gebruiken.
Waarschijnlijk als > 1miljoen huishoudens een thuisaccu of EV heeft dat er eindelijk een meer passend standaardprofiel komt, voor alleen zonnepanelen heeft ook een paar jaar geduurt. (ik geloof pas in 2019)
Percentage aan thuisaccu is vergelijkbaar met percentage aan PV-systemen in 2014/2015.
Ik weet niet zeker of dat nog kan,..ErnstH schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:04:
[...]
Daar gaat het mij persoonlijk ook niet om, ik stel meer de eenvoud van de factuur op prijs. Ik lever ook niet meer terug dan dat ik afneem, dus het bovengenoemde probleem bij Tibber had ik niet.
Overigens ben ik nu net weer overgestapt naar Zonneplan, wegens de (iets) betere voorwaarden en nu zij ook over zijn naar kwartiersprijzen.
Maar bij zonneplan heb ik een vast maandbedrag met verrekening aan het eind van het jaar.
Eigenlijk net als bij vaste contracten gebruikelijk.
En deze week lijkt de energiebelasting er weer uit gehaald te zijn, dus heb het maar weer teruggezet (zodat hij overeenkomst met tarief in de ANWB Energie app).Tralapo schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:21:
[...]
BEDANKT. Bij mij gebeurde die switch op 13 september (gek trouwens) en dacht sindsdien dat ik mezelf failliet aan het douchen was. Pas toen ik vandaag daadwerkelijk inlogde bij de leverancier had ik pas door dat er iets fout zat haha.
Heel vreemd dat dit zo wisselt...
Je kunt bij Zonneplan zelf kiezen of je een vast- of dynamisch voorschotbedrag wil. Dat kan je in de app instellen onder Zelf regelen -> wijzig energiecontract.Stefannn schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:34:
[...]
Ik weet niet zeker of dat nog kan,..
Maar bij zonneplan heb ik een vast maandbedrag met verrekening aan het eind van het jaar.
Eigenlijk net als bij vaste contracten gebruikelijk.
Als ik Kiki (de Zonneplan AI) mag geloven, mag je je maximaal 2 keer per contractjaar van voorschottype veranderen.
Heb deze issue erover gevonden. Gebeurde door een update van HA zelf en zie ook dat er gisteren weer een update van HA is geweest, dus daar is die fix dan ook in gepushed denk ik.Canis Lupus schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:24:
[...]
En deze week lijkt de energiebelasting er weer uit gehaald te zijn, dus heb het maar weer teruggezet (zodat hij overeenkomst met tarief in de ANWB Energie app).
Heel vreemd dat dit zo wisselt...
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
/f/image/PJ23QcEZJjWnDgNTr85Jw7xs.png?f=fotoalbum_large)