Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Dat verschil is wel heel groot. Weet je zeker dat in die 8 cent niet ook de inkoop- en terugleverkosten van Frank zitten? Dan zou het namelijk wel redelijk kloppen met wat ik bij Zonneplan realiseerde: 23,55 inkoop, 20,35 teruglevering.Apolopo schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:41:
Afgelopen jaar voor het eerst een dynamisch energiecontract gehad (Frank Energie), vooral om eens te zien hoe het in de praktijk uitpakt.
Cijfers:
Gasverbruik: ±450 m³/jaar (warm water + CV in koude/mistige weken; verder verwarmen we met airco)
Stroomafname: 5.000 kWh/jaar (2.250 kWh piek / 2.750 kWh dal)
Teruglevering: 5.000 KWh/jaar (3.650 kWh piek / 1.350 kWh dal
Eind 2024 dit profiel door vergelijkingssites gehaald: geschatte kosten ~€40 p/m. Begin 2025 nog steeds vergelijkbare uitkomsten.
Afgelopen jaar verbruik actief gestuurd naar goedkope uren (met name EV-laden en airco). Over het hele jaar komt het gemiddelde marktprijsverschil tussen afname en teruglevering uit op ~8 ct/kWh.
Daarbovenop: Frank rekent ~2 ct/kWh opslag bij afname en ~2 ct/kWh inkoopkosten bij teruglevering.
Netto kom je dus uit op ~12 ct/kWh verschil tussen afname en teruglevering. Dat is fors hoger dan ik vooraf verwacht had en wordt m.i. structureel onderschat in veel rekentools.
Op zich geen ramp, maar aanbieders schetsen op hun sites wel een erg optimistisch beeld. Zonneplan rekent bijvoorbeeld met ~22 ct/kWh afname en ~23 ct/kWh teruglevering (incl. zonnebonus). Dat is — kijkend naar daadwerkelijke uurprijzen + opslagen — simpelweg niet realistisch.
Ben benieuwd hoe dit bij anderen met vergelijkbaar profiel uitpakt. In 2026 ga ik iig terug naar vast contract, dan kom ik uit op 80 euro per jaar incl de terugleverkosten, minderdan ik in 2025 bij Frank betaald heb.
Heb geen gas en daardoor jan-maart nog vrij duur veel kWh afgenomen voor de warmtepomp en de EV.
Ik zat met hetzelfde probleem; al 2 splitters in gebruik. Ik heb nu deze aangeschaft en heb nu 4 poorten; een voeding bleek niet nodig. Ziet er een stuk opgeruimder uit.Stefannn schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 08:58:
Vraagje,
Ik zit dus vanaf vandaag bij zonneplan maar ik zie nog geen meterstanden in de app.
Ik heb de “zonneplan Connect” energiemeter die ze me gestuurd hadden niet aangesloten want mijn P1 poort is al bezet en ik heb geen zin in NOG een voedings adapter voor de P1 splitter.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
@Stefannn Da's gek, ik heb 'm los gekocht, draait zonder voeding. Nou ja, die komt uit de P1 poort, je mag daar enkele tientallen mA uit verstoken. Hangt misschien ook weer af van de slimme meter.Stefannn schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:11:
[...]
Helaas,
Ik had een splitter van ze gekregen. Niet eens besteld, gewoon toegestuurd gekregen.
Er zit een power aansluiting op. Als ik die niet aansluit dan doet hij het niet meer.
Als ik hem WEL aansluit gaan er opeens allemaal lampjes branden in de splitter en doet hij het wel.
Edit: prijs dook eind van de middag op in de api en na een reboot ook zichtbaar in de integratie.
[ Voor 9% gewijzigd door CopyCatz op 01-01-2026 18:19 ]
Ik heb alle maandfacturen nog eens doorgeplozen wat al lastig genoeg is bij Frank; ze doen op de facturen alsof de belasting per kwh vaste kosten zijn obv van een prognose aan begin v/h jaar en zetten alleen de kale marktprijs incl BTW als variabele kosten op de facturen. Ik kom op 27 cent gemiddeld voor afname en 16 cent gemiddeld voor teruglevering dus 11 cent verschil. Wij verbruiken de meeste stroom in de wintermaanden voor de verwarming met airco en meeste teruglevering vind plaats op uren dat de marktprijs laag is. Bij Zonneplan was ik denk ik op 7 cent verschil uitgekomen, maar die bieden geen welkomstkorting.bilgy_no1 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:48:
[...]
Dat verschil is wel heel groot. Weet je zeker dat in die 8 cent niet ook de inkoop- en terugleverkosten van Frank zitten? Dan zou het namelijk wel redelijk kloppen met wat ik bij Zonneplan realiseerde: 23,55 inkoop, 20,35 teruglevering.
Heb geen gas en daardoor jan-maart nog vrij duur veel kWh afgenomen voor de warmtepomp en de EV.
Je krijgt geen afrekening per maand, je krijgt een voorschotberekening per maand, daarbij schatten ze de prijs in van toekomstig verbruik, dat schatten kan soms toevallig goed zijn, maar ook 50% naast de werkelijke prijzen zitten. Alleen op de jaarafrekening denk ik dat je daadwerkelijk verbruikkosten ziet, qua facturen. In de app zie je per kwartier of per uur of dagelijks, maandelijks jaarlijks totaal, de kosten van jouw verbruik.Apolopo schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:08:
[...]
Ik heb alle maandfacturen nog eens doorgeplozen wat al lastig genoeg is bij Frank; ze doen op de facturen alsof de belasting per kwh vaste kosten zijn obv van een prognose aan begin v/h jaar en zetten alleen de kale marktprijs incl BTW als variabele kosten op de facturen. Ik kom op 27 cent gemiddeld voor afname en 16 cent gemiddeld voor teruglevering dus 11 cent verschil. Wij verbruiken de meeste stroom in de wintermaanden voor de verwarming met airco en meeste teruglevering vind plaats op uren dat de marktprijs laag is. Bij Zonneplan was ik denk ik op 7 cent verschil uitgekomen, maar die bieden geen welkomstkorting.
Dit vind je dus niet op je maandelijkse voorschotten!!
In België is dit ook zo, en ik vind dat eigenlijk jammer. We werken ondertussen met digitale meters, op de eerste van maand n+1 kennen we de kost van maand n, dus die factuur zou echt wel op reële cijfers kunnen gebaseerd worden.Vdvmark schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:21:
[...]
Je krijgt geen afrekening per maand, je krijgt een voorschotberekening per maand, daarbij schatten ze de prijs in van toekomstig verbruik, dat schatten kan soms toevallig goed zijn, maar ook 50% naast de werkelijke prijzen zitten. Alleen op de jaarafrekening denk ik dat je daadwerkelijk verbruikkosten ziet, qua facturen. In de app zie je per kwartier of per uur of dagelijks, maandelijks jaarlijks totaal, de kosten van jouw verbruik.
Dit vind je dus niet op je maandelijkse voorschotten!!
Ik weet dat mensen gaan zeggen dat dat het budgetbeheer van mensen bemoeilijkt, maar ik ben daar niet van overtuigd. Mensen zouden sneller zien wanneer hun verbruik uit de pan schiet. En de leveranciers gaan geen voorschotten meer kunnen vragen die gewoon veel te hoog zijn.
Ik betaalde mn december voorschot op 18 november. Waar vind ik op 18 november de kosten van mn decemberverbruik?sdgs schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:34:
[...]
In België is dit ook zo, en ik vind dat eigenlijk jammer. We werken ondertussen met digitale meters, op de eerste van maand n+1 kennen we de kost van maand n, dus die factuur zou echt wel op reële cijfers kunnen gebaseerd worden.
Ik weet dat mensen gaan zeggen dat dat het budgetbeheer van mensen bemoeilijkt, maar ik ben daar niet van overtuigd. Mensen zouden sneller zien wanneer hun verbruik uit de pan schiet. En de leveranciers gaan geen voorschotten meer kunnen vragen die gewoon veel te hoog zijn.
De regels zouden perfect aan kunnen gepast worden. Ik zie nu wel vaker mensen die een jaar niet naar hun verbruik kijken en dan in de problemen komen. Ik denk dat het mogelijkerwijze ook ons energieverbruik zou kunnen doen dalen.Vdvmark schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:37:
[...]
Ik betaalde mn december voorschot op 18 november. Waar vind ik op 18 november de kosten van mn decemberverbruik?
Ik ken die facturen van Frank niet. Ik kan alleen uit eigen ervaring wel stellen dat ik €0,27 per kWh voor de inkoop erg hoog vind. Dat niveau haalde ik gemiddeld alleen in januari (€0,265) en februari (€0,2906) van 2025.Apolopo schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:08:
[...]
Ik heb alle maandfacturen nog eens doorgeplozen wat al lastig genoeg is bij Frank; ze doen op de facturen alsof de belasting per kwh vaste kosten zijn obv van een prognose aan begin v/h jaar en zetten alleen de kale marktprijs incl BTW als variabele kosten op de facturen. Ik kom op 27 cent gemiddeld voor afname en 16 cent gemiddeld voor teruglevering dus 11 cent verschil. Wij verbruiken de meeste stroom in de wintermaanden voor de verwarming met airco en meeste teruglevering vind plaats op uren dat de marktprijs laag is. Bij Zonneplan was ik denk ik op 7 cent verschil uitgekomen, maar die bieden geen welkomstkorting.
Dus of er klopt iets niet in die berekening, of je zou nog beter kunnen sturen op je verbruik.
/f/image/mjw3h7pH5okYQVjNP7r2DWrD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/aFvCXTJ8oVaQQ5CTpxI9qoUL.png?f=fotoalbum_large)
Ieder een gezegend en vooral gezond nieuwjaar .
Hierbij een vlot overzicht 2025 gemaakt uit beschikbare data.
Gezien alle maatregelen welke op ons afkomen denk ik niet dat deze resultaten herhaald worden de komende
jaren .We zullen zien., het is nog steeds zo dat we nog steeds bezig zijn de investeringen proberen terug te verdienen ,dus eigenlijk nog niet netto verdienen ,zodra dat gaat gebeuren worden we fiscaal afgeroomd wat al bezig is.wordt vervolgd.
[ Voor 15% gewijzigd door vogel6 op 02-01-2026 14:27 ]
Mooi overzicht en een mooi resultaat van € -651! Ik bekijk het op dezelfde manier, je kunt het voordeel van je batterij niet meer los zien van de overige maatregelen. Die batterij levert bijvoorbeeld veel op, omdat je onder andere de opbrengst van de zonnepanelen verschuift en reken je die opbrengst dan toe aan de batterij of aan de zonnepanelen?vogel6 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 21:58:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ieder een gezegend en vooral gezond nieuwjaar .
Hierbij een vlot overzicht 2025 gemaakt uit beschikbare data.
Gezien alle maatregelen welke op ons afkomen denk ik niet dat deze resultaten herhaald worden de komende
jaren .We zullen zien., het is nog steeds zo dat we nog steeds bezig zijn de investeringen proberen terug te verdienen ,dus eigenlijk nog niet netto verdienen ,zodra dat gaat gebeuren worden we fiscaal afgeroomd wat al bezig is.wordt vervolgd.
Gezien de grootte van je cijfers heb je een behoorlijke batterijcapaciteit. Samen met zonnepanelen, 2x warmtepomp en elektrisch tapwater schat ik je investering op ca. € 40k. Dat je nu nog 'maar' € 12k hoeft terug te verdienen, betekent dat je al een aardige tijd bezig bent. Over je investeringsruimte een kleine opmerking: de misgelopen rente zou je moeten aftrekken in plaats van optellen. Ik zou die zelf niet meenemen, je bespaart namelijk ook box 3 belasting met je investeringen.
Ik heb een vergelijkbare situatie als die van jou, maar ben nog niet van het gas af, dat staat voor komend jaar op de planning. Wat is voor jou de overweging geweest om een 2e warmtepomp aan te schaffen?
Eerst maar eens in excel zitten rommelen, jammer dat zonneplan geen achter de komma prijzen geeft.
Als referentie https://www.stroomperuur.nl/ kun je ook mooi kijken welke verschillen leveranciers hebben.
(p+0.09157+0.0166)*1.21 voor inkoop en (p+0.09157+0.0166)*1.21-0.03 voor verkoop , vorig jaar deed ik het nog zonder btw maar ik heb mijn vrouw zover dat ze in de Zonneplan app kijkt en ook op de VRM
Plannen wanner te wassen gaat steeds mooier.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Hoe bedoel je dat? In de app kun je instellen hoeveel decimalen achter de komma je wilt op de cent prijzen. Kan tot 2, dus dan heb je 4 cijfers achter de komma in euro prijzen. Dat is redelijk standaard. Of bedoel je ergens anders?habbekrats schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:49:
….jammer dat zonneplan geen achter de komma prijzen geeft….
Die -0,03 voor verkoop: is dat ivm rte verliezen? Zonneplan rekent immers geen terugleverkosten.habbekrats schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:49:
Ik heb in mijn Victron de formule aangepast zodanig dat het wat meer gelijk loopt met de zonneplan prijzen.
Eerst maar eens in excel zitten rommelen, jammer dat zonneplan geen achter de komma prijzen geeft.
Als referentie https://www.stroomperuur.nl/ kun je ook mooi kijken welke verschillen leveranciers hebben.
(p+0.09157+0.0166)*1.21 voor inkoop en (p+0.09157+0.0166)*1.21-0.03 voor verkoop , vorig jaar deed ik het nog zonder btw maar ik heb mijn vrouw zover dat ze in de Zonneplan app kijkt en ook op de VRM
Plannen wanner te wassen gaat steeds mooier.
Niet hetzelfde voor teruglevering volgensmij. De inkoopvergoeding wordt bij tibber niet meer gesaldeerd per 1 januari. Dus alleen die 0,09161.SebastiaanPs schreef op woensdag 31 december 2025 @ 22:29:
En voor de Tibber klanten: tarieven Tibber invoeren in de HomeWizard app
Elektriciteit:
- Nieuwe energiebelasting per kWh in 2026 is € 0,09161 excl btw.
- Inkoopvergoeding incl btw € 0,0248, dat is € 0,020496 excl btw (bron)
- Som ex btw is € 0,11211
>>> Dus in de HomeWizard app naar settings > tarieven. Nieuw tarief stroom invoeren per 1 januari 2026. Vul bij “overige kosten per kWh” € 0,11211 in en btw uiteraard 21%. Zelfde voor teruglevering.
1
2
| https://mijn.easyenergy.com/nl/api/tariff/getapxtariffs?startTimestamp=2026-01-01&endTimestamp=2026-01-02 https://mijn.easyenergy.com/nl/api/tariff/getapxtariffs?startTimestamp=2025-01-02&endTimestamp=2025-01-03 |
Weet iemand wat hier aan de hand is?
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Bedankt voor je opmerkingen, zet mij weer in om beter te controleren.knarf69 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:40:
[...]
Mooi overzicht en een mooi resultaat van € -651! Ik bekijk het op dezelfde manier, je kunt het voordeel van je batterij niet meer los zien van de overige maatregelen. Die batterij levert bijvoorbeeld veel op, omdat je onder andere de opbrengst van de zonnepanelen verschuift en reken je die opbrengst dan toe aan de batterij of aan de zonnepanelen?
Gezien de grootte van je cijfers heb je een behoorlijke batterijcapaciteit. Samen met zonnepanelen, 2x warmtepomp en elektrisch tapwater schat ik je investering op ca. € 40k. Dat je nu nog 'maar' € 12k hoeft terug te verdienen, betekent dat je al een aardige tijd bezig bent. Over je investeringsruimte een kleine opmerking: de misgelopen rente zou je moeten aftrekken in plaats van optellen. Ik zou die zelf niet meenemen, je bespaart namelijk ook box 3 belasting met je investeringen.
Ik heb een vergelijkbare situatie als die van jou, maar ben nog niet van het gas af, dat staat voor komend jaar op de planning. Wat is voor jou de overweging geweest om een 2e warmtepomp aan te schaffen?
de rentepost is voor mij en kostenpost!. ook als die niet betaald is .Bij ROI berekening hoor je dit mee te nemen,
is dus een keuze, hebt dit alleen over het restsaldo gedaan.
Maar zoals ik bij disclaimer hebt staan (er zijn meerdere reken methode.)
Ik zet een nieuwe spreadsheet op er zat nog een klein foutje in. en nog wat temp. erbij.
Jou vraag over de 2de WP.
2019 gestart met 1 Wp .kan voor 95% in warmte voorzien rest met gasketel als het nodig was.
gasketel tapgedeelte was slecht dus gelijk een elec boiler gedaan.
dus gas ketel alleen als back up .maar gasketel werd steeds slechter ,als je geen gas afneemt kan netbeheerder besluiten en verplichten de gas aansluiting te verwijderen definitief, dus besloten een 2de Wp als backup erbij te kopen en een set PV's er bij en gasaansluiting weg.
of de duivel er mee speelt na plaatsing 2de Wp raakte de 1ste Wp na 1 mnd defect. (na 5 jr,wat te vroeg is maar gebeurt wel ) was wel te repareren tegen 80% van nieuwprijs dus werd het een nieuwe de 3de dus.
dus hebben nu 1 in gebruik en 2de als backup en als het buiten kouder wordt dan -4 graden kan 2de meedraaien ,is wel iets minder rendabel maar wij zijn kauw kleunen.
Maar eerlijk gezegd wat waren wij blij toen 1ste defect raakte we een 2de als reserve hadden.
Al met al is het niet altijd hallelula .
Thanks, ik heb het aangepast in de postN1traat schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:20:
[...]
Niet hetzelfde voor teruglevering volgensmij. De inkoopvergoeding wordt bij tibber niet meer gesaldeerd per 1 januari. Dus alleen die 0,09161.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Nou ja nu is het alleen zinvol de batterij in te zetten als er een groot prijsverschil is.JanAllElectric schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:39:
[...]
Hoezo "pas na de salderingsregeling einddatum" . Dan wordt het in dit soort vlakke maanden en ook nog weinig PV toch nog slechter?
Straks kun je hem altijd laten laden zolang je maar netto iets teruglevert, want dat wil je niet.
Oost west, 127.0.0.1 best!
In het kort de samenvatting van het voorpagina-artikel in Trouw: je verdient de investering niet terug. Het verdienmodel (laag kopen, duur verkopen) helpt zichzelf om zeep als het aantal batterijen blijft groeien.
Tja, dan maar laag inkopen en op de dure periode gebruiken.Hencksch schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:02:
https://www.trouw.nl/duur...mme-investering~bdf3a9aa/
In het kort de samenvatting van het voorpagina-artikel in Trouw: je verdient de investering niet terug. Het verdienmodel (laag kopen, duur verkopen) helpt zichzelf om zeep als het aantal batterijen blijft groeien.
the older I get, the better I was...
Als ik dan zelf het bierviltje erbij pak en naar de historie van mijn opwek en verbruik kijk is het plaatje met een leuke thuisaccu als volgt: in de zomer pompt de zon hem overdag vol, maar krijg ik hem 's avond niet leeg. In de winter zijn er te weinig goedkope uren en krijg ik de thuisaccu niet vol om er 's avond profijt van te hebben.Kees-Jan schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:08:
[...]
Tja, dan maar laag inkopen en op de dure periode gebruiken.
Ik laad de batterij op goedkope tijden en gebruik die tijdens de piek(en) op de dag en tijdens het koken. In de nacht op NOM voor het wegwerken van de sluipstroom. Ik kom toch redelijk uit met de opgeslagen energie en verbruik hierdoor structureel tot nu toe dagelijks (veel) minder dan voorgaande jaren en minder dan FrankEnergie beraamd had.Hencksch schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:12:
[...]
Als ik dan zelf het bierviltje erbij pak en naar de historie van mijn opwek en verbruik kijk is het plaatje met een leuke thuisaccu als volgt: in de zomer pompt de zon hem overdag vol, maar krijg ik hem 's avond niet leeg. In de winter zijn er te weinig goedkope uren en krijg ik de thuisaccu niet vol om er 's avond profijt van te hebben.
Voor deze maand had ik een rekening van -€3 bij FrankEnergie...
Ik vermoed dat als je de accu had uitgezet je ongeveer dezelfde rekening had gehad.Kees-Jan schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:28:
[...]
Ik laad de batterij op goedkope tijden en gebruik die tijdens de piek(en) op de dag en tijdens het koken. In de nacht op NOM voor het wegwerken van de sluipstroom. Ik kom toch redelijk uit met de opgeslagen energie en verbruik hierdoor structureel tot nu toe dagelijks (veel) minder dan voorgaande jaren en minder dan FrankEnergie beraamd had.
Voor deze maand had ik een rekening van -€3 bij FrankEnergie...
Wat weer bewijst dat die stukjesschrijvers niet nadenken en alleen maar nakwamen wie toevallig tegen ze aan roept, en niet even met hun eigen energierekening en rekenmachine gaan zitten.Hencksch schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:02:
https://www.trouw.nl/duur...mme-investering~bdf3a9aa/
Na afschaffen salderen zal een doorsnee huishouden (3000-4000 kWh verbruik en 3000-4000 kWh opwek) met een kleine accu van 5-8 kWh van ⅓ naar ⅔ zelfconsumptie kunnen gaan, puur door in de 6-8 opwek maanden in de nacht niets meer af te nemen. Dat scheelt dus 1000-1300 kWh die niet meer afgenomen wordt (want opgeslagen), in geld 250-300 euro. De betreffende stekker accu is hiermee in een jaar of 6-8 terugverdiend.
Probleem is echter dat de experts (installateurs) die stekker accu's (€250-300 per kWh opslag) als speelgoed zien en alleen hun eigen spul (€500+ per kWh opslag) als "echt". Ook kijken ze alleen maar naar de handel, terwijl vanaf 2027 de grootste klap te maken is met het verhogen van de zelfconsumptie.
N.B. die ⅓ en ⅔ zelfconsumptie zijn richtcijfers die in de installatie-branche bekend en gangbaar zijn!
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Ik had paar dagen terug een installateur over de vloer en die noemde zijn eigen systeem ook superieur tov Zendure etc. Dat systeem van 10kwh kostte wel 5500 euro excl btw.koboy schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:13:
[...]
Wat weer bewijst dat die stukjesschrijvers niet nadenken en alleen maar nakwamen wie toevallig tegen ze aan roept, en niet even met hun eigen energierekening en rekenmachine gaan zitten.
Na afschaffen salderen zal een doorsnee huishouden (3000-4000 kWh verbruik en 3000-4000 kWh opwek) met een kleine accu van 5-8 kWh van ⅓ naar ⅔ zelfconsumptie kunnen gaan, puur door in de 6-8 opwek maanden in de nacht niets meer af te nemen. Dat scheelt dus 1000-1300 kWh die niet meer afgenomen wordt (want opgeslagen), in geld 250-300 euro. De betreffende stekker accu is hiermee in een jaar of 6-8 terugverdiend.
Probleem is echter dat de experts (installateurs) die stekker accu's (€250-300 per kWh opslag) als speelgoed zien en alleen hun eigen spul (€500+ per kWh opslag) als "echt". Ook kijken ze alleen maar naar de handel, terwijl vanaf 2027 de grootste klap te maken is met het verhogen van de zelfconsumptie.
N.B. die ⅓ en ⅔ zelfconsumptie zijn richtcijfers die in de installatie-branche bekend en gangbaar zijn!
Superieur in terugleververmogen (op te lossen met bijvoorbeeld 2 Zendure's) en niet strikt noodzakelijke toeters en bellen ja.Pakhaas schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:51:
[...]
Ik had paar dagen terug een installateur over de vloer en die noemde zijn eigen systeem ook superieur tov Zendure etc. Dat systeem van 10kwh kostte wel 5500 euro excl btw.
Henk en Ingrid met wat paneeltjes op het dak en kokend op gas hebben genoeg aan 2000W vermogen om de avond/nacht mee door te komen. Dat doet een Zendure/Marstek/etc net zo goed als dat 2x zo dure systeem van hem.
Gelukkig zijn er ook andere installateurs: die vanij zat bij het plannen van de meterkast aansluiting zeer geïnteresseerd naar de Zendure website te kijken.
Maar we denderen hier wel hard off-topic...
Dat denk ik niet, want dan had ik in de dure periode en snachts geen NOM kunnen regelen en gewoon energie moeten kopen. Ik heb niet zo'n energieslurpend huis qua electra. Wasmachine draait meestal ook op de goedkope energie en de afwas doen we selectief óf met de hand óf snachts. Met een gratis batterij (duurzaamheids bonus van werkDanTm schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:51:
[...]
Ik vermoed dat als je de accu had uitgezet je ongeveer dezelfde rekening had gehad.
Dan vermoed ik dat je factuur een gemiddeld voorschot factuur is wat je elke maand krijgt en je ook zonnepanelen hebt. Want afgelopen maand was er niet veel te verdienen of te besparen.Kees-Jan schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:00:
[...]
Dat denk ik niet, want dan had ik in de dure periode en snachts geen NOM kunnen regelen en gewoon energie moeten kopen. Ik heb niet zo'n energieslurpend huis qua electra. Wasmachine draait meestal ook op de goedkope energie en de afwas doen we selectief óf met de hand óf snachts. Met een gratis batterij (duurzaamheids bonus van werk![]()
) vind ik het prima.
Klopt, FrankEnergie dynamisch voorschot factuur.DanTm schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:50:
[...]
Dan vermoed ik dat je factuur een gemiddeld voorschot factuur is wat je elke maand krijgt en je ook zonnepanelen hebt. Want afgelopen maand was er niet veel te verdienen of te besparen.
Maar alsnog: (veel) minder verbruik tov vorig jaar (zonder batterij).
Wel lekker -3 in Januari notabene hihi, hier gewoon boven de 100 en op negatieve voorschotten moet ik denk ik nog minimaal 3 maanden wachten.
Dat komt ook naar voren uit het artikel dat ik hierboven aangehaald heb. Als er meer thuisaccu's komen waarmee op de onbalansmarkt gehandeld wordt, dan vlakken vraag en aanbod op die markt zich vanzelf uit.Dapdodo schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:34:
Naar mate er meer batterijen (industrieel) er opgeleverd worden en ik bij tibber al zie dat de min-max prijsverschillen per dag ongeveer de helft zijn in 2025 tov 2024, is het voor dit jaar wel even klaar met day-ahead en onbalans. Zien mekaar denk ik weer in 2027, met nieuwe regels en nieuwe kansen.
Blijft over het eigen gebruik door in donkere uren je opgespaarde en zelf opgewekte stroom te gebruiken.
Ik denk dat je hier twee zaken met mekaar verwart.Hencksch schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:53:
[...]
Dat komt ook naar voren uit het artikel dat ik hierboven aangehaald heb. Als er meer thuisaccu's komen waarmee op de onbalansmarkt gehandeld wordt, dan vlakken vraag en aanbod op die markt zich vanzelf uit.
Blijft over het eigen gebruik door in donkere uren je opgespaarde en zelf opgewekte stroom te gebruiken.
De onbalansmarkt is er op meerdere niveau's. Er is een markt die tekorten of overschot aan stroomproductie probeert op te lossen op het moment dat ze zich voordoen. Bvb door minder wind dan voorspeld. Of meer. Of een centrale die uitvalt. Een grote industriële klant die stilvalt. Hoe meer accu's en andere maatregels, hoe lager de inkomsten van onbalans zullen worden, dat is logisch. Daar waren volgens mij in het verleden de grootste winsten te rapen.
Maar naast de onbalans op de dag zelf zijn er ook de prijsverschillen van kwartier tot kwartier, die ingegeven worden door de prijsverschillen tussen hernieuwbare energie (in theorie kan die bijna gratis geleverd worden) en andere manieren om energie te produceren. Zolang het aanbod aan wind- en zonne-energie de vraag overtreft (samen met de moeilijk te modeleren kerncentrales), is stroom quasi gratis (de day Ahead prijs per kwartier is dan zeer laag). Naar mate er meer accu's komen, gaat die prijs in theorie wat kunnen stijgen (mensen die opslagen om later op de dag te verkopen zijn bereid daar iets voor te betalen, maar er moet wel een verschil zijn).
Op andere momenten is er onvoldoende stroom uit groene energie, en dan gaan andere , veel duurdere productiemethoden gebruikt worden, en dan gaat die Day Ahead prijs sterk stijgen, vanwege het prijszettingssysteem in Europa
De vraag naar electriciteit piekt tussen 17h00 en 19h00. Alleen al in België is het extra verbruik in wintermaanden ongeveer 3 GWh, terwijl er op dat ogenblik geen zonne-energie is. We spreken over een piek van 2.5 uur, dus we gaan alleen al om die piek op te kunnen vangen 7.5 GWH energie moeten opslagen, indien we geen duurdere technologiën willen aanspreken.
Ik ken Nederlandse cijfers niet, maar ik vermoed dat we daar over 4-6 GWh gaan spreken . Iets zegt me dat dat nog een tijdje gaat duren vooraleer de prijzen echt gaan uitvlakken omdat we voldoende accucapaciteit hebben om dat op te vangen. Er wordt op Europees vlak zoveel mogelijk samengewerkt om op de Day Ahead prijs te grote stroomprijsverschillen weg te werken, maar er gaan verschillen blijven volgens mij.
En niet te vergeten, er is nog een ander systeem dat vandaag voor stabilisatie zorgt: er zijn heel wat bedrijven die meer energie gebruiken in daluren (qua prijs), om er dan geen of minder te gebruiken in piekuren. Dat gaat wel ten koste aan de efficiëntie, maar de eindsom is goedkoper. Indien die verschillen in prijs te klein worden, gaan die ook hun verbruik meer afvlakken.
Ik werk in een sector waar dat gebeurt, en we zijn een zeer energie intensieve industrie. Ik sprek online niet over mijn werkgever, maar ik heb begrepen dat bedrijven die diepvriesvoeding produceren hun diepvriezers modeleren door de temperatuur wat lager te zetten (lees lager dan noodzakelijk) op ogenblikken dat de energie goedkoper is en wat hoger te zetten wanneer de prijzen hoog zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door sdgs op 03-01-2026 21:48 ]
Wat was er dan zo anders aan zijn systeem dan aan die van Zendure bv? Mag met DM. Anders knallen we idd wel weer ver offtopic.Pakhaas schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:51:
[...]
Ik had paar dagen terug een installateur over de vloer en die noemde zijn eigen systeem ook superieur tov Zendure etc. Dat systeem van 10kwh kostte wel 5500 euro excl btw.
[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 04-01-2026 09:29 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
De voorspelling betreft de gemiddelde EPEX tussen 1:00 en 4:00 snachts. Dat heb ik gekozen omdat dat in de winter meestal de goedkoopste periode is. Met de voorspeller zou je dus kunnen bepalen "welke nacht het voordeligste is"
Formule is: EPEX = 0.095euro - 0.05euro x wind/load
Met fossiel ingeschat als "load-wind" is dat hetzelfde als: EPEX = 0.045euro + 0.05euro x fossiel/load
Ik heb de EPEX geschat op basis van ned.nl download van dagelijks 23:00
0day: model van nacht van vandaag dus 22 uur eerder
1day: model van nacht van morgen dus 3 uur later
2day: model van nacht van overmorgen
3day: model van nacht van dag na overmorgen
Correlatieplot laat zien dat de formule best goed werkt "bij niet extreem veel wind" met een EPEX van 0.05euro en hoger.
Bij veel wind duikt de EPEX onder de 0.05 euro en dat is "soms rond de 0.05 euro", maar "soms bijna 0"
Ik had gehoopt dat de dag-over-dag variatie een hint zou geven mbt "0.05 euro of veel lager" maar dat is niet zo. De voorspellingen van day0 - day3 zijn binnen een foutmarge vrijwel gelijk.
Kortom... Mijn conclusie,...
- als de formule rond de 0.05 euro voorspelt dan is het zeer zeker goedkoop laden in betreffende nacht
- maar of het rond de 0.05 euro wordt of veel lager is niet te voorspellen.
En daarmee sluit ik dit onderzoekje.
NB, in Principe zou je onder de 0.05 met een sterk niet-lineaire formule nog wel een fit kunnen doen. In praktijk ga je daar echter weinig aan hebben vrees is aangezien de spreiding veel groter is dan wat je wilt schatten.
Correlatieplot
/f/image/uT4JnsUAVjmUItN8FXNfQiUr.png?f=fotoalbum_large)
Performance over afgelopen 2.5 week
[ Voor 5% gewijzigd door Stefannn op 04-01-2026 13:05 ]
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Wat ik zie in mijn (wind+zon+34% residual/grijs) vs (verbruik) diagram is dat de momenten waarop Stefann zijn model niet meer zo goed klopt (en ook het mijne niet), het verbruik ONDER (wind+zon+34% residual/grijs) duikt. Mijn interpretatie: de fossiele installaties kunnen moeilijker aan de meer/minder knop draaien omdat ze al onder hun minimum productie (= 34%) zitten. Dus moeten er andere akties genomen worden, die blijkbaar een sterke invloed op de prijzen hebben. Ik weet dat het gebeurt, en ik zie het ook in mijn diagrammen, ik kan het alleen niet vangen in een wetmatige formule. En dus op die wijze voorspellen.
Is het nuttig om meer dan de laadpaal en Zonneplan meter aan te sluiten op P1, bijvoorbeeld de zonnepanelen ook? Krijg ik dan meer nuttige informatie dan zonder?
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Ik had vergelijkbaar probleem maar wilde absoluut geen active splitter.LankHoar schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:43:
Sinds heden ben ik overgestapt van Energiek naar Zonneplan, mooi dynamisch nu! Ik wil hun P1 metet aansluiten, maar heb daar al een kabel van de laadpaal op aangesloten. Nu kan ik bij hun een actieve P1 splitter kopen voor 3 tientjes, maar dan heb ik slechts 1 extra poort en deze moet aan de netstroom. Wellicht kan ik dan beter een product als deze kopen? uitvoering: HomeWizard Actieve P1 Splitter
Is het nuttig om meer dan de laadpaal en Zonneplan meter aan te sluiten op P1, bijvoorbeeld de zonnepanelen ook? Krijg ik dan meer nuttige informatie dan zonder?
zie hier
Passieve splitter voor minder dan 5 euro bij de praxis.
Scheelt gauw 8kWh aan stroomverbruik op jaarbasis.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Mijn ervaring is dat je met een actieve splitter er in principe eindeloos apparaten op aan kan sluiten.LankHoar schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:43:
Sinds heden ben ik overgestapt van Energiek naar Zonneplan, mooi dynamisch nu! Ik wil hun P1 metet aansluiten, maar heb daar al een kabel van de laadpaal op aangesloten. Nu kan ik bij hun een actieve P1 splitter kopen voor 3 tientjes, maar dan heb ik slechts 1 extra poort en deze moet aan de netstroom. Wellicht kan ik dan beter een product als deze kopen? uitvoering: HomeWizard Actieve P1 Splitter
De actieve splitter zorgt ervoor dat de P1 poort niet overbelast wordt.
In mijn geval heb ik een Homey P1 meter wat in principe ook een actieve splitter is. Deze heeft zelf ook stroom via USB-C en een passthrough. Achter deze passthrough heb ik een passieve splitter die weer een Raspberry en de Zonneplan voorziet (de stroom uit de Homey is voldoende voor de zonneplan P1 meter).
Ik weet niet of de Actieve splitter zelf ook de uitvragingen doet, maar in mijn geval is de Homey het primaire device en die vraagt elke seconde een update, bij passief moet je volgens mij wel het apparaat aansluiten dat elke seconde een update vraagt en dan krijgen de andere apparaten deze info ook door.
Vragen hoeft niet.Fairy schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:54:
Ik weet niet of de Actieve splitter zelf ook de uitvragingen doet, maar in mijn geval is de Homey het primaire device en die vraagt elke seconde een update, bij passief moet je volgens mij wel het apparaat aansluiten dat elke seconde een update vraagt en dan krijgen de andere apparaten deze info ook door.
Het DSMR zendt op eigen initiatief elke 10 seconden of vanaf DSMR5 elke seconde.
En zoals ik hiervoor zei.
Ik heb al 14 apparaten met een netstekker in de meterkast. Ik heb een passieve splitter. Scheelt 8kWh of meer op jaarbasis.
letop dus: (zie gelinkte post), je moet wel 8 polig hebben. Ze hebben ook pluggen van exact hetzelfde formaat waarvan de buitenste pooltjes niet zijn aangesloten.LankHoar schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:58:
Voor 5 euro, en de Praxis zit hier om de hoek. Dan probeer ik dat eerst gewoon, en mocht ik dan toch meer willen aansluiten of actief nodig hebben, dan kan ik dan altijd nog verder kijken. Bedankt voor de vlotte reacties
Dan komt de vraag naar energie uit boven de max capaciteit van de NL productie (zon + wind + 100% grijs).
Moeten ze zeker elders duur inkopen
Dit is de eerste keer dat ik dit waarneem sinds ik dit ben gaan volgen
[ Voor 14% gewijzigd door sipjan op 04-01-2026 16:28 ]
Op 2024-12-12T16:00:00Z was de prijs 87,3 cent/kWh (ex. alles t.o.v. 22,1 maandag om 17 uur)sipjan schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:10:
Zien jullie die enorme piek (40ct) in de EPEX van a.s. maandag 17:00 uur ?
om je even nog meer te laten schrikken
Hoeveel zou die sneeuw maandag van 17 tot 18 uur nog tegen houden als de zon om 16:48 onder is?Boschkabouter schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:58:
Veel PV-panelen liggen onder de sneeuw
Vanmiddag na een boel trial & error een versie gepubliceerd die in de basis geen errors geeft: 1.3.1Bravo schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 22:25:
[...]
Ja, dat is hem.
Vanavond nog weer wat wijzigingen doorgevoerd aan de hand van de geleverde feedback, heb het nu voor het eerst een ontwikkelomgeving gemaakt
Voorkeur voor feedback via Github, scheelt mij wat dubbelingen in reacties via de dm.
Ik ben verrast hoe goed de trend wordt weergeven tot nu toe, alleen de daadwerkelijk fit op de eurocenten loopt redelijk uit de pas.
Ook grappig dat ned.nl zelf afgelopen week de term residual usage heeft benoemd: https://www.linkedin.com/...r4qj5fJwq0XURAy7JYM7cGngo
- De forecast data wordt nu opgeslagen in de recorder
- Als het goed is gaat hij nu ook bezig met het fitten van de hellingshoek en het snijpunt op basis van de data van de afgelopen 30 dagen (minimaal 100 valide punten, dus 5 dagen geduld).
- Eigen gebruik van PV achter de meter wordt van de PV opwek afgehaald. Volgens fitmodellen zou dit 3GW statisch het beste passen, of 45% eigengebruik. Ik heb de laatste nu in de const.py opgenomen (1.00-0.45 = 0.55)
Ook heeft @Bschnitz een aantal configs voor grafieken ingestuurd, die zijn nu beschikbaar als examples (plotly en apex)
Plotly:
Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
In draaide nog op 1.1.4 nooit een melding gehad over een update. Nu op 1.3.1 geforceerde te hebben is alles kapot, ik zal alles weer verwijderen en weer clean beginnen. Zo werkt het de vorige keer ook, maar iets gaat nog niet goed over het melden van de gebruikers over een update.Bravo schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:53:
[...]
Vanmiddag na een boel trial & error een versie gepubliceerd die in de basis geen errors geeft: 1.3.1Excuses als je met een van de tussenliggende versies hebt geupdatet, die werkten over het algemeen niet
- De forecast data wordt nu opgeslagen in de recorder
- Als het goed is gaat hij nu ook bezig met het fitten van de hellingshoek en het snijpunt op basis van de data van de afgelopen 30 dagen (minimaal 100 valide punten, dus 5 dagen geduld).
- Eigen gebruik van PV achter de meter wordt van de PV opwek afgehaald. Volgens fitmodellen zou dit 3GW statisch het beste passen, of 45% eigengebruik. Ik heb de laatste nu in de const.py opgenomen (1.00-0.45 = 0.55)
Ook heeft @Bschnitz een aantal configs voor grafieken ingestuurd, die zijn nu beschikbaar als examples (plotly en apex)
Plotly:
[Afbeelding]
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Van deze prijzen schrik ik niet. Zeker niet met opslagcapaciteit (batterijen) in de aanslag. Dat wordt vannacht opladen, overdag evt NOM en in de avond het net supporten a 40 ct / kWh. Ik ben wel voor een beetje spread.sipjan schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:10:
Dan komt de vraag naar energie uit boven de max capaciteit van de NL productie (zon + wind + 100% grijs).
Ik kan me voorstellen dat 80 ct en geen thuisbatterij even minder prettig is. Echter kijk wel naar het hele plaatje. Van de zomer heb je ook vaak hele lage tarieven gehad. Tussen de 10 en 15 ct was echt geen uitzondering. Grappige is daar hoor je dan weer niemand / weinig mensen over.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Leuk van die 15ct. Maar dat is meestal als je eigen zonnepanelen produceren, en er dus reet aan hebt aan die lage prijs. Verder ben ik het wel met je eens hoor, het gaat om het totaal plaatje👌Devke schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:25:
Ik kan me voorstellen dat 80 ct en geen thuisbatterij even minder prettig is. Echter kijk wel naar het hele plaatje. Van de zomer heb je ook vaak hele lage tarieven gehad. Tussen de 10 en 15 ct was echt geen uitzondering. Grappige is daar hoor je dan weer niemand / weinig mensen over.
Wat we hier doen is dus vaatwasser / wasmachine o.a. aan. Wellicht airco afhankelijk van temperatuur. Het overschot stoppen we in de batterijen voor later in de avond/nacht of c.q. deels terugleveren.RemmyB83 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:35:
[...]
Leuk van die 15ct. Maar dat is meestal als je eigen zonnepanelen produceren, en er dus reet aan hebt aan die lage prijs. Verder ben ik het wel met je eens hoor, het gaat om het totaal plaatje👌
Dit heeft er bij ons voor gezorgd dat we onze EV lijken af te dekken qua verbruik. Normaal hing deze aan een openbare paal. Nu thuis. Met een beetje geluk is het Nul Op Factuur met onze setting.
:strip_exif()/f/image/AYiblw7VEEtROs7eP3abHcsM.png?f=user_large)
Voorlopig batterij schema voor 5-1-26
wij zitten bij Tibber ,best wel lastig om in te vullen ,gebruik je inkoop voor eigen verbruik of om later te verkopen ,je krijg dan verschillende kostprijzen nu tibber verkoopvergoeding berekend.
De Wp draait bijna de hele dag ,ik ga daar niet aan pendelen.
Mijn jaar rek. bij tibber loopt tot eind jan ,is nog voordelig ivm salderen EB.
neem 2 weken te tijd om evt over tegaan naar ???
Ik baal vooral dat het morgen is. Dinsdagochtend komt de electricien de accu echt aansluiten, wat met te laat is, anders had ik volle bak teruggeleverd die uurtjes. Met 800W zet het niet zo veel zoden aan de dijk, maar met NOM bespaar ik toch weer wat....sipjan schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:10:
Zolang je saldeert is laden op de goedkoopste uren en ontladen op de duurste uren economisch de beste strategie, gebruik makend van een dynamisch contract.vogel6 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 23:06:
[Afbeelding]
Voorlopig batterij schema voor 5-1-26
wij zitten bij Tibber ,best wel lastig om in te vullen ,gebruik je inkoop voor eigen verbruik of om later te verkopen ,je krijg dan verschillende kostprijzen nu tibber verkoopvergoeding berekend.
De Wp draait bijna de hele dag ,ik ga daar niet aan pendelen.
Mijn jaar rek. bij tibber loopt tot eind jan ,is nog voordelig ivm salderen EB.
neem 2 weken te tijd om evt over tegaan naar ???
Analoog komt weer helemaal terug
In de zomer dagelijks vol laten lopen op de zon en het deel wat ik zelf niet gebruik op een duurder moment naar het net. Tevens kan ik een dag per week rustig de auto laden op de panelen ondersteund door die batterij en zo redelijk in de buurt van nul op de meter blijven.
In voor en naseizoen is nul op de meter een prima streven, ik kan dan altijd uitwijken naar het zomer of winter programma als het weer er aanleiding voor geeft.
Dat is precies wat ik ook ingesteld heb voor morgenNanuk schreef op zondag 4 januari 2026 @ 23:36:
Nu de batterij volladen, morgen vanaf acht uur streven naar nul op de meter met max 800 Watt, dan is ie morgen aan het eind van de avond leeg en kan ik zien wat de dinsdag gaat doen. Verder natuurlijk morgen niet (vaat)wassen of de auto laden. Dit is een beetje wat ik in de winter van plan ben met die batterij.
Dinsdag is ook niet echt goedkoop, woensdag wordt het beter
Ach, relativeer het gewoon wat. “Kost” je ongeveer 2 x 1kWh x €0,15 (prijsverschil t.o.v. laden) = €0,30. Op het terras of in de supermarkt is meer te besparenkoboy schreef op zondag 4 januari 2026 @ 23:23:
[...]
Ik baal vooral dat het morgen is. Dinsdagochtend komt de electricien de accu echt aansluiten, wat met te laat is, anders had ik volle bak teruggeleverd die uurtjes. Met 800W zet het niet zo veel zoden aan de dijk, maar met NOM bespaar ik toch weer wat....
Er komen nog genoeg interessante prijsverschillen (waarschijnlijk deze week ook nog).
Ik snap dat je graag mee wilt gaan liften. Nu in deze periode zie ik de pieken en dalen minder. Ze komen wel als heel Nederland straks weer een overschot heeft aan opwek, als het niet al de thuisbatterij in fiest elders. Hier gaat dat wel gebeuren. Vang het (compleet) zelf op straks. Wel afhankelijk van het tarief.koboy schreef op zondag 4 januari 2026 @ 23:23:
[...]
Ik baal vooral dat het morgen is. Dinsdagochtend komt de electricien de accu echt aansluiten, wat met te laat is, anders had ik volle bak teruggeleverd die uurtjes. Met 800W zet het niet zo veel zoden aan de dijk, maar met NOM bespaar ik toch weer wat....
Onbalansmarkt zie je al afvlakken. De voorspelde rendementen halen ze niet meer. Dat verwacht ik met dynamisch ook wel dat dit gaat gebeuren. Meer batterijen, is minder belasting op het net. Dit gevoel had ik bij onbalansmarkt ook al. Werd voor gek verklaard en zie daar. Tijd zal het leren maar ik verwacht ook hier afvlakking in de spread dit jaar. Al hoop ik die mooie pieken en dalen te blijven zien. Voor hier zijn dat meer kansen dan bedreigingen.
Stratgie vandaag is vanaf 8 uur al NOM draaien na inkoop vannacht. Vanavond nog leveren op de duurste uren.
[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 05-01-2026 08:40 ]
indicatief tarief (ct) = (7.4 * (load GW - wind opwek GW - 0.3 * zon opwek GW ) / load GW) + 4.5 ct
Maar als de zgn. residual usage (d.w.z. load - wind opwek - 0.3 * zon opwek) lager is dan 2 GW dan zie ik de hele periode sinds 28 okt al een afwijking naar beneden, dan lijkt de constante factor van 4.5 ct te ontbreken. Dat kan je ook in de scatterplots terugzien. Met die gedachte heb ik de volgende aanpassing gedaan.
indicatief tarief (ct) = (7.4 * RU / load) + 4.5 .. als RU > 2 (GW)
indicatief tarief (ct) = (7.4 * RU / load) .. als RU < 2 (GW)
met RU = load (GW) - wind opwek (GW) - 0.3 * zon opwek (GW)
Dit geeft nog een iets betere afwijking tussen forecast curve en epex prijs (2.5 ct voor de winter dataset, en 3.7 ct voor de zomer dataset). A.s. woensdagnacht en vrijdagnacht komt de residual usage in de buurt van de 2 GW, dus op aanname van deze forecast en de weerberichten lijkt het er op dat er mogelijk nog lagere tarieven in de pijplijn zitten. Maar op dit lijken de tarieven niet richting 0 te gaan, gisteren leek het er nog wel op. De uitschiet voor vandaag heb ik trouwens niet zien aankomen, ben benieuwd of we die kunnen verklaren.
/f/image/RmVhC4CIbUwBoHTBS9YOsJiX.png?f=fotoalbum_large)
Ik ga de komende periode verder met analyses van hoe de epex curve zich t.o.v. van de ned.nl data gedraagt. Wel op een lager pitje. Ik kijk ook met veel interesse naar de progressie van de anderen, erg benieuwd waar het bij jullie naar toe convergeert.
Zie mijn bijdrage op zondag 4 januari 2026 15:10bsh10 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:41:
De uitschiet voor vandaag heb ik trouwens niet zien aankomen, ben benieuwd of we die kunnen verklaren.
"Dan komt de vraag naar energie uit boven de max capaciteit van de NL productie (zon + wind + 100% grijs)."
Je krijgt uitschieters naar beneden als de capaciteit beneden de 34% van het maximum grijze energie komt, en uitschieters naar boven als de vraag het maximum grijs overschrijdt. Zie ook de dalen op donderdag en vrijdagochtend, en nu de pieken vandaag. En zo te zien komt er donderdagmiddag weer zo'n piek aan
Buiten die extreme pieken en dalen werkt mijn model gebaseerd op kosten wel aardig.
@bsh10 Misschien moet je nog een RU > 9300+3366 (is max capaciteit grijs) opnemen, of zoiets (max MW 9300 gas, max MW 3366 kolen)
[ Voor 12% gewijzigd door sipjan op 05-01-2026 09:58 ]
(Ook @Torch1969 )Devke schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:37:
[...]
Ik snap dat je graag mee wilt gaan liften. Nu in deze periode zie ik de pieken en dalen minder. Ze komen wel als heel Nederland straks weer een overschot heeft aan opwek, als het niet al de thuisbatterij in fiest elders. Hier gaat dat wel gebeuren. Vang het (compleet) zelf op straks. Wel afhankelijk van het tarief.
Onbalansmarkt zie je al afvlakken. De voorspelde rendementen halen ze niet meer. Dat verwacht ik met dynamisch ook wel dat dit gaat gebeuren. Meer batterijen, is minder belasting op het net. Dit gevoel had ik bij onbalansmarkt ook al. Werd voor gek verklaard en zie daar. Tijd zal het leren maar ik verwacht ook hier afvlakking in de spread dit jaar. Al hoop ik die mooie pieken en dalen te blijven zien. Voor hier zijn dat meer kansen dan bedreigingen.
Stratgie vandaag is vanaf 8 uur al NOM draaien na inkoop vannacht. Vanavond nog leveren op de duurste uren.
Weet ik wel, maar mooi nieuw speeltje enzo....
Maar handel is niet de reden voor de koop geweest, dat was vergroten eigen gebruik vanaf '27. Dit jaar even vol op de handel om wat extra te besparen, en die 1 a 2 euro lig ik niet wakker van, net als ik niet wakker lag van de dunkelflaute tarieven vorig jaar.
Interessante gedachte, in de scatter plots zie ik ook wel een knik rond de 12.7 GW, daarna buigt het verder naar boven door. Zie ook de post https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84276824 van @Bravo. Ga ik mee aan de slag.sipjan schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:18:
[...]
@bsh10 Misschien moet je nog een RU > 9300+3366 (is max capaciteit grijs) opnemen, of zoiets (max MW 9300 gas, max MW 3366 kolen)
[ Voor 9% gewijzigd door bsh10 op 05-01-2026 10:35 ]
Dat ziet er mooi uit.bsh10 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:41:
De komende periode kan ik wat minder tijd in het ned.nl experiment stoppen. Afgelopen dagen heb ik nog wat naar de fitting gekeken, en vooral hoe de grootste outliers kan verklaren en aan kan zien komen. Mij huidige fitting is:
indicatief tarief (ct) = (7.4 * (load GW - wind opwek GW - 0.3 * zon opwek GW ) / load GW) + 4.5 ct
Maar als de zgn. residual usage (d.w.z. load - wind opwek - 0.3 * zon opwek) lager is dan 2 GW dan zie ik de hele periode sinds 28 okt al een afwijking naar beneden, dan lijkt de constante factor van 4.5 ct te ontbreken. Dat kan je ook in de scatterplots terugzien. Met die gedachte heb ik de volgende aanpassing gedaan.
indicatief tarief (ct) = (7.4 * RU / load) + 4.5 .. als RU > 2 (GW)
indicatief tarief (ct) = (7.4 * RU / load) .. als RU < 2 (GW)
Dit geeft nog een iets betere afwijking tussen forecast curve en epex prijs (2.5 ct voor de winter dataset, en 3.7 ct voor de zomer dataset). A.s. woensdagnacht en vrijdagnacht komt de residual usage in de buurt van de 2 GW, dus op aanname van deze forecast en de weerberichten lijkt het er op dat er mogelijk nog lagere tarieven in de pijplijn zitten. Maar op dit lijken de tarieven niet richting 0 te gaan, gisteren leek het er nog wel op. De uitschiet voor vandaag heb ik trouwens niet zien aankomen, ben benieuwd of we die kunnen verklaren.
[Afbeelding]
Ik ga de komende periode verder met analyses van hoe de epex curve zich t.o.v. van de ned.nl data gedraagt. Wel op een lager pitje. Ik kijk ook met veel interesse naar de progressie van de anderen, erg benieuwd waar het bij jullie naar toe convergeert.
Ik ben met name ge intrigeert dat je 19 december EN 24 EN 25 december goed voor elkaar hebt.
In mijn data enkel Snachts gemiddeld tussen 1:00 & 4:00
19dec: land-wind = 2.4GW ; epex= 0.004
24dec: land-wind = 2.4GW ; epex= 0.052
25dec: land-wind = 2.1GW ; epex= 0.051
Mijn conclusie "ik houd er mee op" was erg gebaseerd op:
Ik zie in de data geen verschil tussen 19, 24 en 25 december maar wel sterk verschillende epex.
Dan houdt het een beetje op.
Wel met de kanttekening dat ik de load-wind van 19 december enkel heb als "terug voorspelling" van ned.nl download van 23:00 op 19dec. Dat was de dag dat ik er voor het eerst mee begon dus ik heb geen "forward voorspelling" van de dagen ervoor.
(misschien als ik diep graaf heb ik nog ergens een eerdere adhoc download liggen)
Ze hebben deze bijna nergens op voorraad. Bij de Karwei heb ik er 1tje gevonden van Qlink, niet duidelijk echter of het 8-polig was. Heb voor de zekerheid zowel de RJ11 als RJ45 variant meegenomen. De RJ45 variant past niet in de P1 poort van de slimme meterStefannn schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:01:
[...]
letop dus: (zie gelinkte post), je moet wel 8 polig hebben. Ze hebben ook pluggen van exact hetzelfde formaat waarvan de buitenste pooltjes niet zijn aangesloten.
Dus met andere woorden het is me nog niet gelukt om zowel laadpaal als mijn Zonneplan Connect aan te sluiten
Ik zit wel gelijk ook even vooruit te denken: nu heb ik enkel de Zonneplan Connect en een laadpaal om aan te sluiten, echter wil ik tzt ook met Home Assistent gaan beginnen en zoveel mogelijk proberen slim in te regelen adhv de dynamische energieprijzen. Dus eigenlijk zou ik een 3+ poorts iets moeten vinden. Deze zie ik dan eigenlijk als enige, maar geen idee of dat 8-polig is? Oh, ik zie nu ook nog een 5-delige, lijkt ook passief. Ook vraag ik me af waarom @Stefannn je dan een RJ45 aansluiting had, op mijn slimme meter zit toch echt een RJ11 aansluiting?
[ Voor 36% gewijzigd door LankHoar op 05-01-2026 13:08 ]
Goed om te weten, dank!Stefannn schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:59:
[...]
Vragen hoeft niet.
Het DSMR zendt op eigen initiatief elke 10 seconden of vanaf DSMR5 elke seconde.
En zoals ik hiervoor zei.
Ik heb al 14 apparaten met een netstekker in de meterkast. Ik heb een passieve splitter. Scheelt 8kWh of meer op jaarbasis.
Ik dacht dat het primaire device uitvroeg en de rest dan 'luisterde'. Hoef ik me daar niet meer druk om te maken
Mijn formule is puur gebaseerd op de ned.nl data voor dat tijdslot, ik kijk niet naar historische data of aanliggende uren. Ik vermoed dat mijn fitting parameters waarin alle uur data zit verwerkt, dus ook de data van buiten de nacht, het voor deze tijdstippen wat statistisch heeft uitgegemiddeld en daardoor wat recht heeft getrokken. Geen magie of voodoo, meer geluk.Stefannn schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:37:
Ik ben met name ge intrigeert dat je 19 december EN 24 EN 25 december goed voor elkaar hebt.
Het is dus 2027 en je heb een Dynamisch contract bv Zonneplan.
Je ziet ( winter ) in de app dat het "uurtarief" 32,6 ct/kWh is.
Maar... je gaat niet opnemen maar terugleveren, want je hebt veel panelen én laag verbruik.
Wat krijg je dán nog voor je kWh tjes in dat uur?
[ Voor 4% gewijzigd door Hansieo op 05-01-2026 17:44 ]
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
-13cent van die prijs ongeveer qua vuistregel. Maar welke zon heb jij in de winter dan? Ik heb er behoorlijk wat zp en ik zie geen zon in de winter 🤪Hansieo schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:43:
Vraagje voor diegene die start/va 2027 al goed op hun netvlies hebben.
Maar... je gaat niet opnemen maar terugleveren, want je hebt veel panelen én laag verbruik.
Wat krijg je dán nog voor je kWh tjes in dat uur?hoe ziet die berekening er uit?
Moet toch echt inkopen om iets te verkopen.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Zonneplan heeft een mooi knopje in de app waarmee je schakelt tussen wel en geen energiebelasting, dan hoef je niet te rekenen. Andere aanbieders vast ook.....Hansieo schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:43:
Wat krijg je dán nog voor je kWh tjes in dat uur?hoe ziet die berekening er uit?
Ik snap je aanpak,bsh10 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:51:
[...]
Mijn formule is puur gebaseerd op de ned.nl data voor dat tijdslot, ik kijk niet naar historische data of aanliggende uren. Ik vermoed dat mijn fitting parameters waarin alle uur data zit verwerkt, dus ook de data van buiten de nacht, het voor deze tijdstippen wat statistisch heeft uitgegemiddeld en daardoor wat recht heeft getrokken. Geen magie of voodoo, meer geluk.
Maar ik snap niet hoe jouw formule dat kan berekenen.
in jouw plaatje:
19dec; epex = 0.004 in de nacht en jouw model komt ook daadwerkelijk zo laag
25dec; epex = 0.051 in de nacht en jouw model gaat NIET naar 0 maar is veel hoger, rond 0.05.
Echter, in betreffende nachten heb ik als data:
19dec: land-wind = 2.4GW
25dec: land-wind = 2.1GW
en in de nacht is solar natuurlijk 0.
dus als op 25dec [land-wind] LAGER is dan op 19dec, hoe kan jouw formule dan ooit op 19dec een lagere epex berekenen???
met solar=0 (in de nacht) is jouw formule
indicatief tarief (ct) = (7.4 * (load GW - wind opwek GW ) / load GW) + 4.5 ct
Dus kleiner getal voor (load GW - wind opwek GW ) zoals op 25dec tov 19dec zou lagere epex moeten betekenen maar het omgekeerde is het geval.
Met dien verstande dat er wellicht een afhankelijkheid is van "wanneer" je de ned.nl data voor betreffende nacht hebt gedownload. ik heb de data voor de nacht 19dec pas om 23:00/19dec gedownload. Heb jij een vele malen lagere [land-wind] voor de nacht van 19dec???
Ik denk niet dat iemand dat al kan weten. We hebben de laatste jaren nu niet echt een stabiel bestuur. Dus wie weet wat het nieuwe kabinet gaat brengen. Het kan zo weer anders worden.Hansieo schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:43:
Ik had ze nog liggen in een doos. Ik heb de praxis plugjes er op de computer bij gezocht maar "als de plaatjes niet kloppen" dan werkt het inderdaad niet.LankHoar schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:01:
[...]
Ze hebben deze bijna nergens op voorraad. Bij de Karwei heb ik er 1tje gevonden van Qlink, niet duidelijk echter of het 8-polig was. Heb voor de zekerheid zowel de RJ11 als RJ45 variant meegenomen. De RJ45 variant past niet in de P1 poort van de slimme meter
Dus met andere woorden het is me nog niet gelukt om zowel laadpaal als mijn Zonneplan Connect aan te sluiten
Ik zit wel gelijk ook even vooruit te denken: nu heb ik enkel de Zonneplan Connect en een laadpaal om aan te sluiten, echter wil ik tzt ook met Home Assistent gaan beginnen en zoveel mogelijk proberen slim in te regelen adhv de dynamische energieprijzen. Dus eigenlijk zou ik een 3+ poorts iets moeten vinden. Deze zie ik dan eigenlijk als enige, maar geen idee of dat 8-polig is? Oh, ik zie nu ook nog een 5-delige, lijkt ook passief. Ook vraag ik me af waarom @Stefannn je dan een RJ45 aansluiting had, op mijn slimme meter zit toch echt een RJ11 aansluiting?
Ik heb idee dat je RJ45 en RJ11 door elkaar haalt (of dat ik dat zelf doe):
4polig = telefoon = werkt niet = volgens mij RJ11 (??)
8polig = internet = P1 = werkt = volgens mij RJ45 (??)
die van mij ziet er echt uit zoals hier, je ziet de 8 contactjes
ik had ook een liggen die hierop lijkt. Het stekkertje is net zo breed maar als je goed kijkt zie je dat er maar 4 contactjes in zitten. Die werkte niet.
Ik ben er mee aan de slag gegaan met een treshhold van 14 GW, maar ik kreeg er geen tevreden gevoel bij. Ik kreeg de afwijking met de epex niet echt omlaag, sommige pieken werden goed gevangen, maar ook redelijk wat pieken werden gemist. Ik heb het maar op een andere boeg gegooid.sipjan schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:18:
Startpunt was de scattercloud van alle datapunten vanaf 28 okt.
/f/image/i7eWvTtGRnGfVSdJQPJYZxDr.png?f=fotoalbum_large)
Hierin zie ik een curve met 2 knikken. In plaats van te proberen een lineaire regressie toe te passen, heb ik gekozen voor een 3de orde polynominale regressie. Ik heb 10 representatieve punten gekozen die op de curve liggen die ik meen te herkennen, en door een simpel online tooltje coor curve fitting gehaald https://mycurvefit.com/. Dit gaf een curve die redelijk lijkt aan te sluiten op de scattercloud van hierboven.
/f/image/aZhtYHtT3F9nivBvyviwZ2ge.png?f=fotoalbum_large)
En daar komt de volgende formule uit:
indicatief tarief (ct) = -1.213681 + 3,397457 * RU -0.3890542 * RU^2 + 0.01558156 * RU^3
Wat betekenen die getallen? Nou, helemaal niets, het zijn gewoon door regressie bepaalde constantes die de curve van hierboven representeren, Als ik dit loslaat op mijn dataset dan krijg ik het volgende plaatje. Hierin is de rode curve de forecast uit mijn post van vanochtend, de groene is de nieuwe forecast op basis van bovenstaande formule. En blauw zijn de daadwerkelijke kale epex tarieven.
/f/image/4cb4EHDp0hiYIezwV9hSDk8M.png?f=fotoalbum_large)
De afwijking t.o.v. de epex tatieven voor de groene curve lijkt best hoopgevend, nl. 1.5 ct voor het plaatje wat je hier ziet en 1.7 ct voor de hele dataset vanaf 28 okt. Ik zie in de dataset 2 grote afwijkingen, namelijk op 13 nov (gemist nul tarief, deze fit voorspelde 6 ct) en 24 nov (gemiste hoge piek van 28 ct kaal tarief waar deze fit 11 ct voorspelde). Maar op 23 nov en 25 nov waren ook erg hoge pieken en die zijn wel goed voorspeld.
Ik ben nu benieuwd of de hoge piek a.s. donderdagavond 17u en de lage tarieven op woensdagnacht 04u en vrijdagnacht 04u ook gaan zien (onder voorbehoud dat het weer niet omslaat).
6polig = P1 meter = werkt volgens mij = RJ12Stefannn schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:05:
[...]
Ik had ze nog liggen in een doos. Ik heb de praxis plugjes er op de computer bij gezocht maar "als de plaatjes niet kloppen" dan werkt het inderdaad niet.
Ik heb idee dat je RJ45 en RJ11 door elkaar haalt (of dat ik dat zelf doe):
4polig = telefoon = werkt niet = volgens mij RJ11 (??)
8polig = internet = P1 = werkt = volgens mij RJ45 (??)
die van mij ziet er echt uit zoals hier, je ziet de 8 contactjes
ik had ook een liggen die hierop lijkt. Het stekkertje is net zo breed maar als je goed kijkt zie je dat er maar 4 contactjes in zitten. Die werkte niet.
4 + 2 polen extra voor de voeding uit de P1 meter.
LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)
@HansieoBschnitz schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:49:
[...]
-13cent van die prijs ongeveer qua vuistregel. Maar welke zon heb jij in de winter dan? Ik heb er behoorlijk wat zp en ik zie geen zon in de winter 🤪
Moet toch echt inkopen om iets te verkopen.
Per 2026 is het iets lager: € 0,1108 per kWh (inclusief btw) 2027 is nog onbekend.
Analoog komt weer helemaal terug
32,6 ct minus inkoopvergoeding (plus terugleverkosten indien van toepassing).Hansieo schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:43:
@LankHoarLankHoar schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:01:
Ze hebben deze bijna nergens op voorraad. Bij de Karwei heb ik er 1tje gevonden van Qlink, niet duidelijk echter of het 8-polig was. Heb voor de zekerheid zowel de RJ11 als RJ45 variant meegenomen. De RJ45 variant past niet in de P1 poort van de slimme meter
Ter verduidelijking:
RJ45 is de netwerkkabel en de plug heeft 8 posities die alle 8 bedraad zijn.
RJ11 is een stekker met 6 posities waarvan er 4 bedraad zijn (6P4C). Je ziet maar 4 contacten in de plug plus links en rechts een lege sleuf.
RJ12 is een stekker ook met 6 posities, maar die zijn alle 6 bedraad (6P6C), Daar zie je 6 contacten in de plug.
Als je dus een kabeltje nodig hebt met 6 draden, dan heb je de RJ12 nodig.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LQOQjBUSih7UcJOaIQv0NOZH.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ldf3XD2OGrHRL5gBC6J1LwLR.jpg?f=user_large)
Edit
Ik heb een DSMR4-meter en mijn P1-aansluiting heb ik met een RJ11-plug (6P4C) aangesloten. Daar hangt dan wel een verdeler met voeding aan. DSMR4 heeft namelijk maar een zeer zwakke voeding.
Een DSMR5-meter kan meer power leveren, maar heeft bij mijn weten ook een RJ11 of RJ12-aansluiting. Dus geen RJ45 (netwerkkabel), zoals @Stefannn zegt te gebruiken.
[ Voor 20% gewijzigd door Hippe Lip op 05-01-2026 21:46 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ik zal morgen nog eens beter kijken.Hippe Lip schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:28:
[...]
@LankHoar
Ter verduidelijking:
RJ45 is de netwerkkabel en de plug heeft 8 posities die alle 8 bedraad zijn.
RJ11 is een stekker met 6 posities waarvan er 4 bedraad zijn (6P4C). Je ziet maar 4 contacten in de plug plus links en rechts een lege sleuf.
RJ12 is een stekker ook met 6 posities, maar die zijn alle 6 bedraad (6P6C), Daar zie je 6 contacten in de plug.
Als je dus een kabeltje nodig hebt met 6 draden, dan heb je de RJ12 nodig.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit
Ik heb een DSMR4-meter en mijn P1-aansluiting heb ik met een RJ11-plug (6P4C) aangesloten. Daar hangt dan wel een verdeler met voeding aan. DSMR4 heeft namelijk maar een zeer zwakke voeding.
Een DSMR5-meter kan meer power leveren, maar heeft bij mijn weten ook een RJ11 of RJ12-aansluiting. Dus geen RJ45 (netwerkkabel), zoals @Stefannn zegt te gebruiken.
[Afbeelding]
Eerlijk gezegd wist ik niet dat er naast 4 en 8 polig ook nog 6 polig bestond.
Zoals gezegd, ik kreeg het werkend met spullen uit een voorraad doos. En.. maar.. de eerste plug die ik probeerde werkte niet en had duidelijk minder contacten.
Bottom line…
Ik ben wel heel blij dat ik het werkend heb met een passieve splitter.
Ik weet ook vrij zeker dat ik dit spul “ooit” bij de praxis of zo heb gekocht. Maar dat is wel een paar jaar terug.
En dan bestaat die 6-polige ook nog eens in 2 varianten…Stefannn schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:59:
Ik zal morgen nog eens beter kijken.
Eerlijk gezegd wist ik niet dat er naast 4 en 8 polig ook nog 6 polig bestond.
Heb je een DSMR4-meter (elke 10 s een telegram) of een DSMR5-meter (elke 1 s een telegram)?Bottom line…
Ik ben wel heel blij dat ik het werkend heb met een passieve splitter.
Ik weet ook vrij zeker dat ik dit spul “ooit” bij de praxis of zo heb gekocht. Maar dat is wel een paar jaar terug.
<John O`Mill>
Dsmr 2.2 als ik het goed heb.Hippe Lip schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:19:
[...]
En dan bestaat die 6-polige ook nog eens in 2 varianten…
[...]
Heb je een DSMR4-meter (elke 10 s een telegram) of een DSMR5-meter (elke 1 s een telegram)?
Elke 10sec, enkel Total power, geen info per fase
(En toch zelf loadbalancing gemaakt voor smart evse :-), maar dat is off topic hier)
@StefannnStefannn schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:49:
[...]
Dsmr 2.2 als ik het goed heb.
(En toch zelf loadbalancing gemaakt voor smart evse :-), maar dat is off topic hier)
Mijn meter is DSMR4 en geeft ook maar elke 10 s een telegram. Wel power per fase, geen stroom per fase.
Aan die 10 s is dus af te leiden welke DSMR-versie het is, behalve dat het geen 5 is.
Is die 2.2 niet heel erg oud?
[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 05-01-2026 23:01 ]
<John O`Mill>
Volgens mij heb je het heel behoorlijk weten te vangen.bsh10 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:09:
[...]
En daar komt de volgende formule uit:
indicatief tarief (ct) = -1.213681 + 3,397457 * RU -0.3890542 * RU^2 + 0.01558156 * RU^3
De afwijking t.o.v. de epex tatieven voor de groene curve lijkt best hoopgevend, nl. 1.5 ct voor het plaatje wat je hier ziet en 1.7 ct voor de hele dataset vanaf 28 okt. Ik zie in de dataset 2 grote afwijkingen, namelijk op 13 nov (gemist nul tarief, deze fit voorspelde 6 ct) en 24 nov (gemiste hoge piek van 28 ct kaal tarief waar deze fit 11 ct voorspelde). Maar op 23 nov en 25 nov waren ook erg hoge pieken en die zijn wel goed voorspeld.
Ik ben nu benieuwd of de hoge piek a.s. donderdagavond 17u en de lage tarieven op woensdagnacht 04u en vrijdagnacht 04u ook gaan zien (onder voorbehoud dat het weer niet omslaat).
In mijn relatieve kostenmodel:
Hoge piek do avond: ja, verwacht ik ook, dan gaat het verbruik uit boven de wind+zon+100% grijs
laag tarief woensdagnacht, ja verwacht ik ook
laag tarief vrijdagnacht, ja verwacht ik ook
Maar: Ik zie ook nog een piek(je) op do 08:00 uur
Voor DSMR2.2 is al een vervangings ronde voor aangekondigd, daar die 2G netwerk gebruiken en die verdwijnt, het is dat KPN 2 jaar langer in de lucht probeert te houden.Stefannn schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:49:
[...]
Dsmr 2.2 als ik het goed heb.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Yep!Domba schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:29:
[...]
Voor DSMR2.2 is al een vervangings ronde voor aangekondigd, daar die 2G netwerk gebruiken en die verdwijnt, het is dat KPN 2 jaar langer in de lucht probeert te houden.
Ik weet het!
Ik wacht met smart.
Het is vrij gaaf dat ik de loadbalancing voor mijn smart evse laadpaal zelfs met deze geringe data aan de praat heb maar het is verre van ideaal. Ik houd behalve de “overcurrent” ook de “stress” bij (integraal van warmteontwikkeling) en daardoor weet ik dat ik met mijn regeling nog ver weg blijf van het trip punt van de hoofdzekering. Maar daardoor kan ik bij meerdere gebruikers al gauw niet meer op vol vermogen laden.
Is in praktijk ook geen ramp want “tussen 1:00 en 6:00” is laden doorgaans het goedkoopste en dan zet ik de oven toch nooit aan.
Maar goed… zou zoveel prettiger zijn als ik gewoon dsmr5 had….
Ik vertik het echter om op eigen aanvraag te laten vervangen a 200euro.
Ik zou graag willen weten wat het plan van enexis is. Ik zit in Brabant.
Dat de prijzen soms ook ver onder de 20ct zitten wordt niet genoemd.Mensen met een dynamisch contract betaalden maandag tussen de 25 en 41 cent per kWh
https://www.ad.nl/economi...niveau-van-2021~a12328a2/
[ Voor 45% gewijzigd door Pakhaas op 06-01-2026 09:06 ]
En soms krijgen ze wel 40 cent voor iedere kWh die ze terugleveren, zonder boete!Pakhaas schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:04:
[...]
Dat de prijzen soms ook ver onder de 20ct zitten wordt niet genoemd.
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Als ik de stand van alleen Januari bekijk dan maak ik mij niet enorm veel zorgen over het hebben van dynamisch.Pakhaas schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:04:
[...]
Dat de prijzen soms ook ver onder de 20ct zitten wordt niet genoemd.
Alle bedankt voor jullie input.
En idd geen zon hier in NO nederland, en zo wel, dan ligt er voor de zekerheid nog een pak sneeuw op dat éérst moet verdwijnen
Wat de Zonneplan app betreft, die heb ik ook maar ik kan de energiebelasting alleen uitzetten in het "jaargemiddelde" overzicht maar niet in de uurprijzen.
Het schuifje staat er wél, maar kan niet uit..
Ik weet niet of dat veel zal uitmaken indien we "straks va 2027" met 5 verschillende tarief blokken gaan/moeten werken.
Tja, wat ons landsbelang bestuur (
Het gaat mij om een grove indicatie, dus voor 2026 11 ct, dit ga ik gebruiken om een schatting te maken wat ik als buffer kan opbouwen om de hoog verbruik (winter) maanden te compenseren.
Kortom fijn om jullie input te lezen.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Om je nog wat verder te helpen, ik draai met de batterij "alsof" ik al in 2027 ben om te leren om op 0€ uit te komen straks of zelf iets aan over te houden.Hansieo schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:28:
@Bschnitz @koboy @La1974 @bert pit @Hencksch
En idd geen zon hier in NO nederland, en zo wel, dan ligt er voor de zekerheid nog een pak sneeuw op dat éérst moet verdwijnen![]()
Wat de Zonneplan app betreft, die heb ik ook maar ik kan de energiebelasting alleen uitzetten in het "jaargemiddelde" overzicht maar niet in de uurprijzen.
Ik weet niet of dat veel zal uitmaken indien we "straks va 2027" met 5 verschillende tarief blokken gaan/moeten werken.
Tja, wat ons landsbelang bestuur (![]()
) betreft, dat is idd net zo stabiel als een vlinder die probeert recht te vliegen.... na teveel gegist fruit...
dus ik snap dat alle input érg ruim genomen moet worden en zeker als we naar 2027 willen kijken.
Het gaat mij om een grove indicatie, dus voor 2026 11 ct, dit ga ik gebruiken om een schatting te maken wat ik als buffer kan opbouwen om de hoog verbruik (winter) maanden te compenseren.
Des te dichter je inc en ex bij elkaar komen, des te minder ga je betalen.
Inkoop: inc all-in.
2025 20.5c
2026 ~19.5c
2027 ~19c en 2027 is nog een aanname afhankelijk van die blokken kan dat nog beter worden.
Verkoop: ex all-in. (Salderen negeren we effe)
2025 17.3c
2026 18c (ivm meer zelfgebruik en nog betere teruglever gedrag)
2027 18.5c (ik verwacht een piek en dal markt deluxe nadat salderen weg is)
Dus als ik het goed voorspelbaar heb gehouden kom ik 2027 met de teruggave uit op ergens -€100 tot €0 per jaar.
Als iemand hier een discussie over wilt starten of wilt wijzen op andere cijfers en aannames, geen probleem maar wel graag met een aardige toon en onderbouwing. 🙏
Geen zin in die negatieve onaardige lawine aan reacties die soms kan onstaan, wij zijn hier om een discussie met elkaar te voeren en niet om elkaar kapot te maken. 👍
/f/image/0GAi8gHi5e4ccr9DwMlLpJ6g.png?f=fotoalbum_large)
2027 is salderen gewoon afgeschaft. Ga daar maar vanuit.Hansieo schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:28:
En idd geen zon hier in NO nederland, en zo wel, dan ligt er voor de zekerheid nog een pak sneeuw op dat éérst moet verdwijnen![]()
Tja, wat ons landsbelang bestuur (![]()
) betreft, dat is idd net zo stabiel als een vlinder die probeert recht te vliegen.... na teveel gegist fruit...
dus ik snap dat alle input érg ruim genomen moet worden en zeker als we naar 2027 willen kijken.
Er is nog geen nieuw kabinet en dat duurt kennelijk nog even. Om er dan nog tijdig een nieuwe wet door te krijgen om salderen in een of andere vorm te redden lijkt me al een onmogelijkheid.
Inderdaad, 1 & 2 januari waren een goede startrjd22 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:10:
[...]
Als ik de stand van alleen Januari bekijk dan maak ik mij niet enorm veel zorgen over het hebben van dynamisch.
Schuifje in de zonneplan app doet het hier in alle schermen, zelfs in het live-scherm voor wat betreft de dag-totalen.Hansieo schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:28:
[....]
[....]
PV staat lekker te draaien hier nu. Alle sneeuw is eraf geschoven/gesmolten. Gaat als er eenmaal een beginnetje is best vlot.
Zendure stack hangt nu aan een eigen groep. Zodra de nieuwe release van gielz er is nog een jaartje vol op de handel, vanaf volgend jaar NOM+uitgestelde teruglevering.
Net nog gechecked met zowel mijn tablet als mijn vrouw haar mobiel. Beide doen het dus niet (alleen in jaaroverzicht kan het uit/aan).koboy schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:41:
[...]
Schuifje in de zonneplan app doet het hier in alle schermen, zelfs in het live-scherm voor wat betreft de dag-totalen.
PV staat lekker te draaien hier nu. Alle sneeuw is eraf geschoven/gesmolten. Gaat als er eenmaal een beginnetje is best vlot.
Zendure stack hangt nu aan een eigen groep. Zodra de nieuwe release van gielz er is nog een jaartje vol op de handel, vanaf volgend jaar NOM+uitgestelde teruglevering.
Kan het zijn dat jij een abbo hebt? of reeds dynamisch bij hun afneemt?
Wij hebben alleen de helft van onze panelen van hun, met bijbehorende app.
Zal dat het zijn. Zonneplan is mijn energie leverancier, PV is door een lokale installateur gelegd.Hansieo schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:50:
[...]
Net nog gechecked met zowel mijn tablet als mijn vrouw haar mobiel. Beide doen het dus niet (alleen in jaaroverzicht kan het uit/aan).
Kan het zijn dat jij een abbo hebt? of reeds dynamisch bij hun afneemt?
Wij hebben alleen de helft van onze panelen van hun, met bijbehorende app.
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels