• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:39
PeteSplit schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:56:
Hallo @Ersus

Klopt het nu dat je 145,94 - 208,65 = -62,70 euro terug ontvangt en
dat in 2027, zonder saldering je 145,94 - 140,60 = 5,34 moet betalen ?

Kan ik dat zo, zonder EB bij terug levering, met de zonneplan app uitrekenen ?
(met de EB van nu, maar die zal wel veranderen in 2027)
Ik denk dat hij zelfs 65 euro gaat betalen. De afname is met eb,bedrag staat erbij.
Terug levering is zonder eb ,bedrag staat erbij. Maar daarnaast moet je ook extra eb bij rekenen omdat hij die nu saldeert bij zijn terug levering, zit nu in prijs verwerkt,maar gaat vervallen . Er komt dus bij 614 kWh maal 11.1 cent eb+btw

1 PVoutput . Dongen NB

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:38

Ersus

Zuid-Limburg

reneeke1970 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:45:
[...]

Ik denk dat hij zelfs 65 euro gaat betalen. De afname is met eb,bedrag staat erbij.
Terug levering is zonder eb ,bedrag staat erbij. Maar daarnaast moet je ook extra eb bij rekenen omdat hij die nu saldeert bij zijn terug levering, zit nu in prijs verwerkt,maar gaat vervallen . Er komt dus bij 614 kWh maal 11.1 cent eb+btw
Vanaf 2027 moet ik in de wintermaanden gaan betalen absoluut.

De huidige hoeveelheid teruglevering is op basis van epex handel. Vanaf 2027 kan ik alleen nog voordeel halen uit het tijdverschoven terugleveren van de dagelijkse opwek overschotten tegen epex kaal dus zonder EB en dan ook zonder btw, die moet hier nog afgetrokken worden.

Die -€140,60 ziet er leuk uit maar uiteindelijk zal die hoeveelheid zonder de import niet haalbaar zijn met alleen opwek in deze tijd van het jaar.

Het gaat meer om het idee dat alle dagelijkse overschotten gedurende de piekmaanden toch zeker nog iets uit gaat maken op het hele jaarlijkse plaatje als je alles tijdverschoven terug kan leveren.

De panelen liggen achter het huis, op dit moment nog deels, in de schaduw. Het zijn er nu 54 en zonder directe zon doen ze wel iedere dag steeds een beetje meer mee en met bewolking (diffusie) dan doen ze gewoon mee zoals alle andere panelen ook.

Maar mocht het werkelijk zo lukken met terugleveren aan kaal epex (€0,2291 / 1,21) €0,19 dan is dat een behoorlijke bijdrage met het dagelijkse zomeroverschot tijdverschoven terugleveren.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• ROIMaison
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:47
Een vraagje, hebben jullie allemaal Zonneplan zonnepanelen?
Want ik zie in mijn cost-breakdown alleen maar de afgenomen electriciteit staan (en niet de teruggeleverde electriciteit).
Ook in het filter staat hij er niet bij.
Ik begrijp niet zo goed waarom de terugleveringshoeveelheden en bedragen er niet in staan, want die weten ze bij Zonneplan heel goed :)
_____
Heb het nagevraagd bij Zonneplan, en blijkbaar is het verbinden met de Connect hiervoor nodig. Ik begrijp niet helemaal welke informatie Connect toevoegd (het hoeft immers niet live), maar zo zijn de regels blijkbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRPmnxgRiDi9rigCZIdRS8hh9hw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2gS5AlgrD1CiL3nIBLUox0H2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door ROIMaison op 06-03-2026 14:38 ]

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:04

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

ROIMaison schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:26:
Een vraagje, hebben jullie allemaal Zonneplan zonnepanelen?
Want ik zie in mijn cost-breakdown alleen maar de afgenomen electriciteit staan (en niet de teruggeleverde electriciteit).
Ook in het filter staat hij er niet bij.
Ik begrijp niet zo goed waarom de terugleveringshoeveelheden en bedragen er niet in staan, want die weten ze bij Zonneplan heel goed :)
_____
Heb het nagevraagd bij Zonneplan, en blijkbaar is het verbinden met de Connect hiervoor nodig. Ik begrijp niet helemaal welke informatie Connect toevoegd (het hoeft immers niet live), maar zo zijn de regels blijkbaar.

[Afbeelding]
Ik denk dat je de terug levering niet aangezet hebt

Onder YEAR staat Filter = , klik daar eens op en kijk of het aan staat

----
Ik heb de Connect aangezet en ik zag dat het 4 dagen duurde voordat de eerste dagen aangevuld werden. Dan gebruik ik maar de Connect, maar het is niet Live het duurt vaak 10 minuten, of je moet zelf Refreshen

[ Voor 9% gewijzigd door PeteSplit op 06-03-2026 14:45 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• ROIMaison
PeteSplit schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:39:
[...]

Ik denk dat je de terug levering niet aangezet hebt

Onder YEAR staat Filter = , klik daar eens op en kijk of het aan staat

----
Ik heb de Connect aangezet en ik zag dat het 4 dagen duurde voordat de eerste dagen aangevuld werden. Dan gebruik ik maar de Connect, maar het is niet Live het duurt vaak 10 minuten, of je moet zelf Refreshen
Ik heb een HomeWizard dus daarom voegt de connect weinig toe in mijn optiek.
Ik heb hem er nu even in gedaan, en de check-in voltooid, en nu laat hij het (voorlopig) wel goed zien.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:59
Kerngezond schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 02:20:
Poeh, je planning is wel spot-on. Dus jij besloot even in een all-electric huis met zonnepanelen te gaan wonen net op het moment dat iemand het Midden-Oosten in brand zet. ;)
Altijd naar de lange termijn kijken. Mensen met vaste contracten hebben hier later maar langer (en meer) last van.

En zonnepanelen renderen alleen maar meer bij hoge elektriciteitsprijzen. Flink veel overdag de vaatwasser en wasmachine laten lopen enz.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:01
JeroenH schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:44:
[...]

Altijd naar de lange termijn kijken. Mensen met vaste contracten hebben hier later maar langer (en meer) last van.

En zonnepanelen renderen alleen maar meer bij hoge elektriciteitsprijzen. Flink veel overdag de vaatwasser en wasmachine laten lopen enz.
Dan zullen mijn kopjes goed schoon worden zeg, heel de dag dat ding aan :+

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• JeroenH
V_ger schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:55:
[...]

Dan zullen mijn kopjes goed schoon worden zeg, heel de dag dat ding aan :+
Je moet geen onnodige dingen gaan doen natuurlijk, maar ik heb gisteren bv tussen 11:00 en 15:00 er even drie wassen doorheen gejaagd (waarvan eentje in de warmtepompdroger, wasrek was vol) én de vaatwasser laten lopen én mijn Twizy opgeladen. Allemaal nuttige dingen voor zo'n 15ct per kWh.

Als je dat soort dingen vaak genoeg kunt doen, haal je een dynamisch contract er wel uit, denk ik.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:25
JeroenH schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:07:
[...]

Je moet geen onnodige dingen gaan doen natuurlijk, maar ik heb gisteren bv tussen 11:00 en 15:00 er even drie wassen doorheen gejaagd (waarvan eentje in de warmtepompdroger, wasrek was vol) én de vaatwasser laten lopen én mijn Twizy opgeladen. Allemaal nuttige dingen voor zo'n 15ct per kWh.

Als je dat soort dingen vaak genoeg kunt doen, haal je een dynamisch contract er wel uit, denk ik.
Doe er nog een thuisbatterijtje bij en het wordt helemaal lachen.

Oh wacht die heb je al.

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:17
JeroenH schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:07:
[...]

Volgens mij ga je dat er snel uithalen. Een energiebedrijf dat je een variabel of vast contract aanbiedt, gaat er van uit dat jij een gemiddeld profiel hebt qua verbruik. Zij rekenen in die tarieven dus ook een risicopremie in.
Van zodra je iets moeite doet om op minder dure momenten wat meer te verbruiken, zit je goed. Met een wasmachine en een afwasmachine die je kan programmmeren wordt dat heel makkelijk.

Met een laadpaal en een eigen wagen is het ook een no-brainer. Gewoon de wagen 's nachts laden wanneer de elektriciteit goedkoop is (of overdag wanneer er veel zonne-energie is).

• gmu
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:15

gmu

Ik ben helemaal nieuw met dynamische contracten en heb nog geen goed beeld van hoe de prijzen opgebouwd zijn. Daarom het volgende om mijn begrip te testen:

Klopt de volgende formule:
code:
1
2
P_t = (E_t + I) * 1.21 + B
K_y = \sum{P_t + V_t} + L - T
Waarbij:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
P_t = totale prijs per kWh (op tijdstip t)
E_t = Epex spot prijs
I = inkoopvergoeding / opslag
B = belasting per kWh (0,11085)
K_y = Kosten per jaar
V_t = Verbruik
L = leverings kosten (over een jaar dus)
T = teruggaaf belasting (628,96)

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:07
gmu schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:26:
Ik ben helemaal nieuw met dynamische contracten en heb nog geen goed beeld van hoe de prijzen opgebouwd zijn. Daarom het volgende om mijn begrip te testen:

Klopt de volgende formule:
code:
1
2
P_t = (E_t + I) * 1.21 + B
K_y = \sum{P_t + V_t} + L - T
Waarbij:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
P_t = totale prijs per kWh (op tijdstip t)
E_t = Epex spot prijs
I = inkoopvergoeding / opslag
B = belasting per kWh (0,11085)
K_y = Kosten per jaar
V_t = Verbruik
L = leverings kosten (over een jaar dus)
T = teruggaaf belasting (628,96)
3 opmerkingen;
1) prijs met verbruik vermenigvuldigen uiteraard P_t * V_T
2) soms wordt inkoopvergoeding incl btw genoemd, soms zonder
3) de prijs voor teruglevering is niet altijd gelijk aan prijs van verbruik (let op verrekening inkoopvergoeding)

zie spreadsheet in start van dit topic

• gmu
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:15

gmu

WillemD61 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:31:
1) prijs met verbruik vermenigvuldigen uiteraard P_t * V_T
Ahh, scherp! Inderdaad dit moet een vermenigvuldiging zijn.
WillemD61 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:31:
3) de prijs voor teruglevering is niet altijd gelijk aan prijs van verbruik (let op verrekening inkoopvergoeding)
Scheelt dit dan per leverancier?

Bedankt! Ik zal de spreadsheet er ook op naslaan.

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
gmu schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:42:
Scheelt dit dan per leverancier?
Ja, zie overzicht aanbieders in starttopic. Is belangrijk om eerst te lezen.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:54

The Third Man

The Third Jellyfish

sdgs schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:12:
[...]

Volgens mij ga je dat er snel uithalen. Een energiebedrijf dat je een variabel of vast contract aanbiedt, gaat er van uit dat jij een gemiddeld profiel hebt qua verbruik. Zij rekenen in die tarieven dus ook een risicopremie in.
Van zodra je iets moeite doet om op minder dure momenten wat meer te verbruiken, zit je goed. Met een wasmachine en een afwasmachine die je kan programmmeren wordt dat heel makkelijk.
Niet helemaal mee eens, je moet ook je dure verbruik kunnen voorkomen. Elke kWh op een duur uur zoals begin van de avond kan met een beetje pech duurder zijn dan de wasmachine e.d. op een goedkoop moment draaien. Het is én-én wat de rekening bepaalt (stuurbaar extra verbruik en het nodige verbruik) niet alleen wat je kan verplaatsen.

Met de EV en andere grootverbruikers slaat de balans wel snel om, maar je leek nu ook te beweren dat dit zonder ook zo was ‘want een kwestie van de wasmachine en vaatwasser anders plannen’. Uit mijn ervaring kwam het niet zo uit, ik kwam op 19 cent gemiddeld met de moeite doen op dynamisch, alle grootverbruikers op de goedkope uren en zo min mogelijk aanzetten op de dure 40+ cent uren. Toen kwam een contract voor 20 cent voorbij en was de afweging snel gemaakt. Nu boeit het niet of ik ook even de airfryer of oven wil gebruiken tijdens etenstijd.

Edit: en ik herinner me nog een belangrijk voorbeeld: de airco op m'n bovenetage met de tv-hoek als ik op warme zonnige dagen 's avonds thuis kwam en de airco wilde gebruiken om het snel aangenaam te krijgen. Dat kwam steeds op het rottigste moment uit qua dynamische prijs (zal ook geen toeval zijn). Met 20 cent is gewoon airco aan wanneer ik wil, klaar is Kees.

En let wel, dat contract had ook cashback. Dynamisch niet. Dus ik voelde de ‘risicopremie’ juist niet, ik voelde het als een goedkopere deal dan de grillen van dynamisch aangaan. Individuele gevallen blijven individueel, maar de kern van mijn betoog slaat erop dat ik bestrijd dat je het er ‘snel uithaalt’ als je enkel witgoed e.d. te sturen hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door The Third Man op 10-03-2026 13:45 ]

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

The Third Man schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 07:48:
[...] Toen kwam een contract voor 20 cent voorbij en was de afweging snel gemaakt.
Mijn oog zag bovenstaande zin en vroeg me af bij welke aanbieder? Dat is namelijk een mooi tarief.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:54

The Third Man

The Third Jellyfish

Ersus schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:05:
[...]

Mijn oog zag bovenstaande zin en vroeg me af bij welke aanbieder? Dat is namelijk een mooi tarief.
In mijn geval was het Budget afgelopen zomer. Hun ‘gratis stroom op weekendmiddagen’ is nog een extra 5ct/kWh bonusje voor de wasmachine en de vaatwasser. Maar in het Energieleveranciers aanbiedingentopic komen nog wel betere deals voorbij soms. Alleen letterlijk nu even niet vanwege Hormuz e.d.

• sanderdi
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11-03 12:14
[...]
Niet helemaal mee eens, je moet ook je dure verbruik kunnen voorkomen. Elke kWh op een duur uur zoals begin van de avond kan met een beetje pech duurder zijn dan de wasmachine e.d. op een goedkoop moment draaien. Het is én-én wat de rekening bepaalt (stuurbaar extra verbruik en het nodige verbruik) niet alleen wat je kan verplaatsen.
Ik heb 4 jaar dynamisch bij tibber gezeten en ben in Januari overgegaan naar een vast contract ook 20 cent. Ik heb de zelfde berekeningen gemaakt als jij en was eigenlijk wel een beetje moe geworden van alles maar plannen en sturen op verbruik.
Als het salderen eraf is ga ik waarschijnlijk wel weer terug naar dynamisch.

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15:43
sanderdi schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:57:
[...]
Als het salderen eraf is ga ik waarschijnlijk wel weer terug naar dynamisch.
De combinatie met thuisbatterij wordt ook aantrekkelijk icm dynamisch. Waar Li-ion de afgelopen 15 jaar 90% in prijs is gedaald, komt nu ook op grote schaal Natrium-ion (Sodium-ion) opslag (bekend van gewoon NaCl (keukenzout)) beschikbaar. Dat zou met gemak de prijs nog eens 90% kunnen doen verlagen.

Interessant trouwens is dat als massaal thuisopslag wordt geïnstalleerd bij de huishoudens, dit 38% minder belasting van het stroomnetwerk geeft (Duitse situatie). Dat zou kunnen betekenen dat van de kleine €220 miljard die de opwaardering van ons netwerk nu behoefd, misschien wel met €88 miljard kan worden verminderd (even uit de losse pols berekening). In feite zou je die €88 miljard dus als subsidie kunnen gebruiken om thuisopslag te installeren bij huishoudens.

[ Voor 0% gewijzigd door GeEkIe op 10-03-2026 14:07 . Reden: correctie data ]

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:47
GeEkIe schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:36:
[...]
Interessant trouwens is dat als massaal thuisopslag wordt geïnstalleerd bij de huishoudens, dit 38% minder belasting van het stroomnetwerk geeft (Duitse situatie). Dat zou kunnen betekenen dat van de kleine €220 miljard die de opwaardering van ons netwerk nu behoefd, misschien wel met €88 miljard kan worden verminderd (even uit de losse pols berekening). In feite zou je die €88 miljard dus als subsidie kunnen gebruiken om thuisopslag te installeren bij huishoudens.
Altijd voorzichtig zijn met losse pols, een bericht over een wetenschappelijke publicatie voor een model die data van 2018-2020 gebruikt en covid of energiecrisis (Rusland-Ukraine) niet meeneemt.
Een model die stug met 28ct/kWh base met 1,9% prijsstijging per jaar rekent voor de nonmarket valuation (a term we define as a nonfinancial cost the household incurs when purchasing energy from the grid.) Electricteitprijs in 2025 in DE is eerder 38 ct en meeste hebben geen 11ct feed-in vergoeding meer, wat neer komt op 24ct/kWh per cycle vermeden inkoop.
Het lijkt heel erg op een rekenmodel voor batterijverkopers voor de adviesprijs accu voor prijs/kWh.

Als ook de gebruikte dataset (sommige van ruwe oorspronkelijke set zijn uitgesloten en data opgeschoond), zoals jaar consumptie van 5-6MWh/j de huidige niet in NL hebben en door gebruikte peroide is EV ook nauwelijks meegenomen, als ook in orginele publicatie om het effect op huishoudelijk verbruik van COVID in 2020 uit te sluiten voor de 800W/2,4kWh Solarwatt units van toen, waarvan de meeste 2 of meer module had (vergelijkbaar met nu stekker accu's)

UIteindelijk gebruikte van de >4000 dataset voor het model

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkBJfmNudNMSp_sczh2cQKF3j2Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gHnC6JQhdc1sc3yS9V1RgIRN.png?f=user_large

Voor opwaarderen van netwerk, dien je ook te splitsen in transportnet en distributienet.
Transportnet is niet alleen voor lokaal gebruik maar ook voor doorvoer van en naar omliggende landen, wat weer leveringszekerheid geeft.
Je kan geen 38% rekenen met aan netwerkkosten opwaarderen reductie als Nederlandse huishoudens maar ca 20% van totale electriciteit besparen en warmtepomp en EV of heb je niet zoveel PV-opwek in de winter (nov-feb) niet bepaald in aangehaalde rekenmodel worden meegenomen.
Van tot nu toe geraamde kosten voor distributienet is eerder rond 54 miljard.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• GeEkIe
Domba schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:54:
[...]

Altijd voorzichtig zijn met losse pols, een bericht over een wetenschappelijke publicatie voor een model die data van 2018-2020 gebruikt en covid of energiecrisis (Rusland-Ukraine) niet meeneemt.
Een model die stug met 28ct/kWh base met 1,9% prijsstijging per jaar rekent voor de nonmarket valuation (a term we define as a nonfinancial cost the household incurs when purchasing energy from the grid.) Electricteitprijs in 2025 in DE is eerder 38 ct en meeste hebben geen 11ct feed-in vergoeding meer, wat neer komt op 24ct/kWh per cycle vermeden inkoop.
Het lijkt heel erg op een rekenmodel voor batterijverkopers voor de adviesprijs accu voor prijs/kWh.

Als ook de gebruikte dataset (sommige van ruwe oorspronkelijke set zijn uitgesloten en data opgeschoond), zoals jaar consumptie van 5-6MWh/j de huidige niet in NL hebben en door gebruikte peroide is EV ook nauwelijks meegenomen, als ook in orginele publicatie om het effect op huishoudelijk verbruik van COVID in 2020 uit te sluiten voor de 800W/2,4kWh Solarwatt units van toen, waarvan de meeste 2 of meer module had (vergelijkbaar met nu stekker accu's)

UIteindelijk gebruikte van de >4000 dataset voor het model

[Afbeelding]

Voor opwaarderen van netwerk, dien je ook te splitsen in transportnet en distributienet.
Transportnet is niet alleen voor lokaal gebruik maar ook voor doorvoer van en naar omliggende landen, wat weer leveringszekerheid geeft.
Je kan geen 38% rekenen met aan netwerkkosten opwaarderen reductie als Nederlandse huishoudens maar ca 20% van totale electriciteit besparen en warmtepomp en EV of heb je niet zoveel PV-opwek in de winter (nov-feb) niet bepaald in aangehaalde rekenmodel worden meegenomen.
Van tot nu toe geraamde kosten voor distributienet is eerder rond 54 miljard.
Ik geef je helemaal gelijk hoor. Het was slechts een vingeroefening voor een richting waarin gedacht kan worden, dat dan inderdaad precies kan worden berekend om te zien óf, en zoja wat, dan kan worden bereikt. Misschien interessant, misschien niet, maar nooit geschoten is altijd gemist.

De gedachte is dat het elektriciteitsnet misschien wel minder belast gaat worden dan gedacht door massale thuisopslag, en dat dit geld kan besparen, dat eventueel kan worden ingezet voor subsidie om dit proces te versnellen :)

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-03 09:52
Warmtepompen en elektrische auto's zijn echte energieslurpers die gemakkelijk aangestuurd kunnen worden. Er is niet een tekort aan stroom maar er is een piekverbruik. Er zou bijvoorbeeld een toeslag kunnen komen als je bijv meer als 50% van je aansluitwaarde van je huis verbruikt bij een vast contract. Dynamisch kan uitgezonderd worden omdat deze prijsprikkel er al is.

• ROIMaison
[...]

Met de EV en andere grootverbruikers slaat de balans wel snel om, maar je leek nu ook te beweren dat dit zonder ook zo was ‘want een kwestie van de wasmachine en vaatwasser anders plannen’. Uit mijn ervaring kwam het niet zo uit, ik kwam op 19 cent gemiddeld met de moeite doen op dynamisch, alle grootverbruikers op de goedkope uren en zo min mogelijk aanzetten op de dure 40+ cent uren. Toen kwam een contract voor 20 cent voorbij en was de afweging snel gemaakt. Nu boeit het niet of ik ook even de airfryer of oven wil gebruiken tijdens etenstijd.

Edit: en ik herinner me nog een belangrijk voorbeeld: de airco op m'n bovenetage met de tv-hoek als ik op warme zonnige dagen 's avonds thuis kwam en de airco wilde gebruiken om het snel aangenaam te krijgen. Dat kwam steeds op het rottigste moment uit qua dynamische prijs (zal ook geen toeval zijn). Met 20 cent is gewoon airco aan wanneer ik wil, klaar is Kees.

En let wel, dat contract had ook cashback. Dynamisch niet. Dus ik voelde de ‘risicopremie’ juist niet, ik voelde het als een goedkopere deal dan de grillen van dynamisch aangaan. Individuele gevallen blijven individueel, maar de kern van mijn betoog slaat erop dat ik bestrijd dat je het er ‘snel uithaalt’ als je enkel witgoed e.d. te sturen hebt.
Ik begrijp de financiele afweging, en die is duidelijk.

Maar neem je dan helemaal geen andere dingen mee in je besluitvorming? Duurzaamheid, piekbelasting etc.? Dat is voor mij juist een belangrijke reden om dynamisch te gaan, zodat je meebeweegt met de marktstimulansen, gemotiveerd wordt om stroom te gebruiken als er een overvloed is en consumptie te beperken als er weing is.

Vaste prijzen voelen voor mij alsof je oogkleppen opzet en alle problemen negeert, in mijn optiek heeft dit veel van de hedendaagse problemen opgeleverd.

• Domba
GeEkIe schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 23:27:
[...]

Ik geef je helemaal gelijk hoor. Het was slechts een vingeroefening voor een richting waarin gedacht kan worden, dat dan inderdaad precies kan worden berekend om te zien óf, en zoja wat, dan kan worden bereikt. Misschien interessant, misschien niet, maar nooit geschoten is altijd gemist.

De gedachte is dat het elektriciteitsnet misschien wel minder belast gaat worden dan gedacht door massale thuisopslag, en dat dit geld kan besparen, dat eventueel kan worden ingezet voor subsidie om dit proces te versnellen :)
Net belasting met thuisopslag, staat en valt met de prijsprikkel en voor de net uitbouw is dan voornamelijk de periode nov-mrt van belang die de afname spreidt over de dag. Niet alleen voor thuisopslag, maar ook EV laden en warmtepomp gebruik.
Waar huishoudens voornamelijk invloed heeft voor de regionale netwerkbeheerders,
Tennet moet nog steeds de opwek bij de middenspanningstations zien te krijgen van de regionale netwerkbeheerders, van wind op zee of voor de grootverbruikers ingekochte stroom via (c) ppa's [(corporate) power puchase agreement] bij een opwekker elders in Nederland.

Nederland kent voor electriciteit geen node componenten voor electriciteit transport om lokaal gebruik te bevorderen.
Nederland is voor de handel en verkoop een grote koperen plaat, wat de re-disptach kosten (bij transportcapaciteit gebrek, netwerkbeheerder al verkochte kwh's afkoopt om niet in te voeden en een andere opwekker vraagt deze te leveren vanwaar ze wel naar de afnemer kunnen transporteren) laatste jaren enorm heeft doen stijgen die omgeslagen worden over de vaste netwerkkosten.

De grootste post (ca 80%) van de huidige vaste netwerkkosten zijn transportkosten waarbij bijna de helft doorberekening is van kosten van Tennet zijn, om het bij middenspanningstation te krijgen.
Als ook om het verbruik te spreiden, verschuiven de transportkosten met tijdsafhankelijke nettarieven vanaf 2028-29 van de vaste netwerkkosten naar een nettarief in de kWh-prijs.
Maar als je verbruik boven ~ 4000kWh in de periode november-maart is, ben je wel meer kwijt dan met alleen vaste netwerkkosten die anders gemiddeld met 6-7% per jaar zouden stijgen anders.

Tennet werkt wel aan vorming van deelgebieden, een gebied achter een 380kV/150kV koppelstation, de op en afrit van en naar transportnet met de huidige verzwaringsronde.
Als ook dat er vormen van energiedelen mogelijk worden, maar energieleveranciers worden een bepaalde factor of dat wel van de grond komt of in de trend van, na einde salderen, de redelijke terugleververgoeding netto van negatief tot halve cent per kwh wordt en meer lokaal opwek gebruik binnen een deelgebied ontmoedigd.
Energieleveranciers zullen knokken voor dat Nederland voor hun een grote koperen plaat blijft en de kosten die ze veroorzaken omgeslagen wordt over alleen de nederlandse afnemers.

Zeker met verdere uitbreiding van wind op zee en nieuwe interconnects stijgt het aandeel van electriciteit transport die geen bijdrage levert in de kosten voor de bouw en onderhoud van het transportnet.
ACM is dan ook een onderzoek gestart naar invoedtarieven om de netverzwaringskosten over een groter deel van getransporteerde electriciteit om te kunnen slaan.
De meeste EU landen lopen daar ook achter voor het 2030 doel van 15% import en exportcapaciteit van de binnenlandse electriciteit productie tussen landen omdat de kosten ervan ongelijjk uitpakken en in een enkel land zelfs de gemiddelde electriciteitprijs voor eigen bevolking met 19-20% van kan stijgen en in een ander land de extra transportcapaciteit voornamelijk enkel als doorvoer wordt gebruikt terwijl de verbruikers in het land de kosten dragen.

Het zal nog wel enige tijd duren voordat belasting van 380kV/150kV koppelstation in transportkosten kan verwerkt worden.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:39

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Mag ik hier mijn dilemma eens voorleggen?

Ik heb
  • 21 PV-panelen op West (5670 Wp) per 01-01-2016, StecaGrid 5503 omvormer, 3050 kWh in 2025;
  • 19 panelen op Oost (6460 Wp) per 01-12-2020, SolarEdge SE5K omvormer, 4800 kWh in 2025;
  • 2x WP (1x W/W en 1x L/W);
  • EV (84 kWh);
  • Géén thuisaccu (wil het liefst de auto daarvoor gebruiken met V2G);
  • HA voor o.a. enig energiemanagement;
  • Per 01-01-2026 een dynamisch energiecontract (alleen E).
Die SE-omvormer kan ik (al dan niet met HA) prima besturen, maar die StecaGrid niet. Komende zomer loop ik dan het risico dat ik overschot heb en dat er tijdens negatieve prijzen teruggeleverd gaat worden door die StecaGrid.

Daarom vraag ik me nu af of dat terugleveren tijdens negatieve prijzen over een heel jaar gerekend relatief weinig kosten oplevert, of dat het wijsheid is om die StecaGrid te vervangen door een omvormer die ik wél aan kan sturen.

[ Voor 30% gewijzigd door Hippe Lip op 11-03-2026 12:19 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:19
Ik zou persoonlijk daar weinig prioriteit aan stellen. Er zijn amper nog negatieve prijzen.

Ik heb er vorig jaar ook een HA sturing voor gemaakt met idee dat dit de komende jaren het nieuwe normaal zou worden. Maar door de opkomst van de batterijen, terugregelen van pv/windmolens is dit eigenlijk al passé.

Met zoveel mogelijk eigen opwek zelf gebruiken en daarop focussen valt volgens mij het meeste te winnen.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:39

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Wozmro schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:15:
Met zoveel mogelijk eigen opwek zelf gebruiken en daarop focussen valt volgens mij het meeste te winnen.
Vooral in de zomer heb ik natuurlijk weinig eigen gebruik en dus veel overschot. Zelfs de auto is dan snel vol, ook na een lange rit.
Ik heb (nog) geen accu om overschot op te slaan voor eigen gebruik in de nacht.
Dat betekent dus dat eigen gebruik in de zomer maar beperkt mogelijk is.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• GeEkIe
Hippe Lip schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:09:

Ik heb
  • 21 PV-panelen op West (5670 Wp) per 01-01-2016, StecaGrid 5503 omvormer, 3050 kWh in 2025;
  • 19 panelen op Oost (6460 Wp) per 01-12-2020, SolarEdge SE5K omvormer, 4800 kWh in 2025;
  • EV (84 kWh);
Die SE-omvormer kan ik (al dan niet met HA) prima besturen, maar die StecaGrid niet. Komende zomer loop ik dan het risico dat ik overschot heb en dat er tijdens negatieve prijzen teruggeleverd gaat worden door die StecaGrid.

Daarom vraag ik me nu af of dat terugleveren tijdens negatieve prijzen over een heel jaar gerekend relatief weinig kosten oplevert, of dat het wijsheid is om die StecaGrid te vervangen door een omvormer die ik wél aan kan sturen.
Wat betreft thuisaccu is er geen noemenswaardig brandrisico met Na-ion, en kennelijk in Flevoland en sommige gemeentes subsidie.

• GeEkIe
Domba schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:03:
[...]

Net belasting met thuisopslag, staat en valt met de prijsprikkel en voor de net uitbouw is dan voornamelijk de periode nov-mrt van belang die de afname spreidt over de dag. Niet alleen voor thuisopslag, maar ook EV laden en warmtepomp gebruik.
Waar huishoudens voornamelijk invloed heeft voor de regionale netwerkbeheerders,
Tennet moet nog steeds de opwek bij de middenspanningstations zien te krijgen van de regionale netwerkbeheerders, van wind op zee of voor de grootverbruikers ingekochte stroom via (c) ppa's [(corporate) power puchase agreement] bij een opwekker elders in Nederland.

Nederland kent voor electriciteit geen node componenten voor electriciteit transport om lokaal gebruik te bevorderen.
Nederland is voor de handel en verkoop een grote koperen plaat, wat de re-disptach kosten (bij transportcapaciteit gebrek, netwerkbeheerder al verkochte kwh's afkoopt om niet in te voeden en een andere opwekker vraagt deze te leveren vanwaar ze wel naar de afnemer kunnen transporteren) laatste jaren enorm heeft doen stijgen die omgeslagen worden over de vaste netwerkkosten.

De grootste post (ca 80%) van de huidige vaste netwerkkosten zijn transportkosten waarbij bijna de helft doorberekening is van kosten van Tennet zijn, om het bij middenspanningstation te krijgen.
Als ook om het verbruik te spreiden, verschuiven de transportkosten met tijdsafhankelijke nettarieven vanaf 2028-29 van de vaste netwerkkosten naar een nettarief in de kWh-prijs.
Maar als je verbruik boven ~ 4000kWh in de periode november-maart is, ben je wel meer kwijt dan met alleen vaste netwerkkosten die anders gemiddeld met 6-7% per jaar zouden stijgen anders.

Tennet werkt wel aan vorming van deelgebieden, een gebied achter een 380kV/150kV koppelstation, de op en afrit van en naar transportnet met de huidige verzwaringsronde.
Als ook dat er vormen van energiedelen mogelijk worden, maar energieleveranciers worden een bepaalde factor of dat wel van de grond komt of in de trend van, na einde salderen, de redelijke terugleververgoeding netto van negatief tot halve cent per kwh wordt en meer lokaal opwek gebruik binnen een deelgebied ontmoedigd.
Energieleveranciers zullen knokken voor dat Nederland voor hun een grote koperen plaat blijft en de kosten die ze veroorzaken omgeslagen wordt over alleen de nederlandse afnemers.

Zeker met verdere uitbreiding van wind op zee en nieuwe interconnects stijgt het aandeel van electriciteit transport die geen bijdrage levert in de kosten voor de bouw en onderhoud van het transportnet.
ACM is dan ook een onderzoek gestart naar invoedtarieven om de netverzwaringskosten over een groter deel van getransporteerde electriciteit om te kunnen slaan.
De meeste EU landen lopen daar ook achter voor het 2030 doel van 15% import en exportcapaciteit van de binnenlandse electriciteit productie tussen landen omdat de kosten ervan ongelijjk uitpakken en in een enkel land zelfs de gemiddelde electriciteitprijs voor eigen bevolking met 19-20% van kan stijgen en in een ander land de extra transportcapaciteit voornamelijk enkel als doorvoer wordt gebruikt terwijl de verbruikers in het land de kosten dragen.

Het zal nog wel enige tijd duren voordat belasting van 380kV/150kV koppelstation in transportkosten kan verwerkt worden.
Maar zou het kunnen zijn dat als huishoudens maar ook bedrijven massaal aan opslag gaan doen, de netwerkverzwaring eventueel minder zwaar hoeft te worden, of minder snel kan worden uitgevoerd?

[ Voor 0% gewijzigd door GeEkIe op 11-03-2026 12:59 . Reden: aanvulling ]

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:09

koboy

Heb een idee voor een icon

Hippe Lip schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:24:
[...]

Vooral in de zomer heb ik natuurlijk weinig eigen gebruik en dus veel overschot. Zelfs de auto is dan snel vol, ook na een lange rit.
Ik heb (nog) geen accu om overschot op te slaan voor eigen gebruik in de nacht.
Dat betekent dus dat eigen gebruik in de zomer maar beperkt mogelijk is.
Kijk het dit jaar even aan. Aangezien je de SolarEdge helemaal naar nul kunt terugregelen zou het best nog wel eens mee kunnen vallen.

Wachten tot de auto als V2G gebruikt kan worden zou ik niet doen. Er wordt nu nog steeds gesteggeld over het protocol, veel auto fabrikanten leggen een limiet qua garantie op het aantal kWh dat retour mag, en een auto accu is gewoon heel duur per kWh en vaak ook nog NMC ipv LFP. Tel daarbij op dat je vrijwel zeker een nieuwe extra dure laadpaal moet installeren, de auto ook maar al die tijd voor de deur en ingeplugd moet staan....

Als het geld tegen de muren (van je hobby budget?) op klotst zou ik eerder 1 of meer uit het volgende lijstje pakken:
- StecaGrid vervangen door een regelbare omvormer
- StecaGrid vervangen door een hybride omvormer met accu
- 5 a 10kWh (modulaire) vast aangesloten stekkeraccu plaatsen. Vermogen en capaciteit afhankelijk van wensen en verbruik.

Met al deze opties kun je terugleveren bij negatieve tarieven uitsluiten, en in een aantal gevallen ook nog meer rendement op je zonnestroom draaien.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Domba
GeEkIe schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:40:
[...]

Maar zou het kunnen zijn dat als huishoudens maar ook bedrijven massaal aan opslag gaan doen, de netwerkverzwaring eventueel minder zwaar hoeft te worden, of minder snel kan worden uitgevoerd?
Voor huidige verzwaringsronde zie ik geen mindere verzwaring.

Er is nog 5 miljard ltr benzine, 4 miljard liter diesel en 10 miljard m3 aardgas die potentieel vervangen kan worden door electriciteit met de nodige efficient verbetering.

Diesel, electrische vrachtwagens zijn inmiddels zover dat rij en rusttijden van chauffeur weer de bepalende factor bij E-truck wordt, als er voldoende 400kW-1MW snelladers beschikbaar zijn en zijn per km economisch 2-2,5x gunstig dan vrachtwagens al op aardgas of waterstof.

Huishoudens met een EV neemt verder toe,die kunnen wel bewust laden door 16-21 uur te vermijden en tijdsafhankelijke nettarieven (~1,50 euro lager per uur met 11kw als naar 0-6 uur verschuift) stimuleert dat verder, maar zal al vrij snel een nieuw piekverbruik moment op de dag geven als het aandeel boven 20-25% komt omdat niet de enigste verbruikers voor de periode zijn maar ook lokale distributie vervoer (emmisie vrije stadszones), OV, thuisaccu's en warmtepompen .
De vraag wordt dan wel waar de kWh's voor 0-6 uur vandaan komen, want wind op zee heeft forse vertraging opgelopen, er zijn genoeg potentiele afnemers alleen staan die in de wachtrij door de netcongestie voor een geschikte aansluiting.
Er is een netcongestie wachtrij van bijna 2x zoveel aan vermogen dandat op moment getransporteert kan worden.
Scandinavie met veel waterkracht staat niet te trappelen voor meer export, door de vraag, de electriciteitprijs in eigen land met tientallen procenten stijgt

Aardgas voor verwarming vervangen, warmtenetten hebben nog steeds hoge gebruiks kosten, met trage lange planning en een warmtebron nodig, die ook lang beschikbaar is.
Gemeentes wijzen warmtegebieden aan, maar zullen ook oplossing moeten gaan zoeken als na 5-15 jaar een warmte bron wegvalt.
Restwarmte zoals van industrie of energiecentrale etc kan wegvallen als die sluit.
De techniek is er om restwarmte weer op te waarderen tot productiewarmte als dat voor productieproces wordt benodigd, is enkel het financiele plaatje wat meeste oplevert.
(bijv een olieraffinaderij kan eventueel sluiten als benzine afzet terugloopt door meer overstappen op EV, diesel importeren we al overwegend)

[ Voor 43% gewijzigd door Domba op 11-03-2026 15:41 ]

• GeEkIe
Domba schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:42:
[...]

Aardgas voor verwarming vervangen, warmtenetten hebben nog steeds hoge gebruiks kosten, met trage lange planning en een warmtebron nodig, die ook lang beschikbaar is.
Gemeentes wijzen warmtegebieden aan, maar zullen ook oplossing moeten gaan zoeken als na 5-15 jaar een warmte bron wegvalt.
Restwarmte zoals van industrie of energiecentrale etc kan wegvallen als die sluit.
De techniek is er om restwarmte weer op te waarderen tot productiewarmte als dat voor productieproces wordt benodigd, is enkel het financiele plaatje wat meeste oplevert.
(bijv een olieraffinaderij kan eventueel sluiten als benzine afzet terugloopt door meer overstappen op EV, diesel importeren we al overwegend)
Is er verschil in de aard van de opwekkingsbron voor de verzwaring van het netwerk?

Bijvoorbeeld een kerncentrale zal mogelijk meerdere provincies voeden en naar ik aanneem op het hoogspanningsnet worden aangesloten, terwijl enhanced geothermal systems op wijkniveau opereert (dus midden of zelfs laagspanningsnet?) omdat zij naast warmte ook stroom opwekt met turbines (dus minder stroom voor verwarming vraagt en zelfs stroom levert), en groot potentieel heeft in (ook) Nederland en dus niet zorgen voor verzwaring maar zelfs minder verzwaring van het hoogspanningsnet omdat hele wijken/steden (veel) minder stroom afnemen?

[ Voor 2% gewijzigd door GeEkIe op 11-03-2026 15:17 . Reden: verbetering ]

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:20

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Hippe Lip schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:09:

Ik heb
  • EV (84 kWh);

Laat het een 500kWh zijn die echt negatief is voor dit jaar (dus incl. salderen negatief). En dan uitgaan van netto 10 cent betalen per kWh.... dan heb je het over 50 euro betalen. Denk niet dat het uit kan en ik denk ook dat het geen 500kWh in totaal is.... Volgend jaar echter heb je al veel meer te maken met negatieve prijzen en dan zou een accu misschien de way to go zijn (geen idee), want je ziet nu in maart al dat de kale kostprijs voor elektriciteit veel rond de 0 schommelt. Vanaf april zat de kale kostprijs weer rond -1/-2 cent gaan zitten.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Domba
GeEkIe schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:36:
[...]

Is er verschil in de aard van de opwekkingsbron voor de verzwaring van het netwerk?

Bijvoorbeeld een kerncentrale zal mogelijk meerdere provincies voeden en naar ik aanneem op het hoogspanningsnet worden aangesloten, terwijl enhanced geothermal systems op wijkniveau opereert (dus midden of zelfs laagspanningsnet?) omdat zij naast warmte ook stroom opwekt met turbines (dus minder stroom voor verwarming vraagt en zelfs stroom levert), en groot potentieel heeft in (ook) Nederland en dus niet zorgen voor verzwaring maar zelfs minder verzwaring van het hoogspanningsnet omdat hele wijken/steden (veel) minder stroom afnemen?
Kernenergie, NL heeft plannen voor 4, maar komt wel met een kostenplaatje, extra netverzwaringen en enorme investering met lange bouwtijd als ook planning voor verkrijgen van benodigde verrijkt uranium omdat we niet de enigste koper zijn en waarschijnlijk een kostprijs die rond 15-17ct/kwh zal liggen, kosten verlaging zou moeten komen van serieproductie SMR's

Frankrijk heeft een hoog aandeel , met een concept dat in winter eigen land te voorzien en zomer overschot in zomer aan andere landen te verkopen.
Dat laatste staat onderdruk met de komst van wind en zonnen energie met lage en negatieve marktprijzen en is het aantal inzetsuren gedaald naar ca 60%, fors meer reductie dan nodig voor onderhoud.

USA heeft grote datacentra plannen en die hebben electriciteit nodig, korte termijn door olie veilig te stellen en op lange termijn met vele tientallen SMR's alleen daarvoor is licht verrijkt uranium nodig voor de brandstof elementen, waar Rusland 80% van de markt in handen heeft.
Maar bijv Groenland heeft tot 250-300ppm voorkomens op enkele plekken, maar ook min of meer een verbod op winning voor >250ppm vanwege deze dichtbij bewoonde gebieden ligt en met Canada zijn ze in een handelsoorlog of Iran met diverse mijnen met de belangrijkste de Saghand mijn met gem 550ppm, waarbij het JCPOA akkoord in Trumps regering eerste zittings termijn (2018) deze heeft opgezegd.

Van hoge temperatuur geothermie voor NL weet ik te weinig, wel dat dry-rock type hoge temperatuur geothermie, aardbevingen kan geven zoals in Zwitserland of ongewenste bodem daling zoals in Duitsland

• GeEkIe
Domba schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:32:
[...]

Kernenergie, NL heeft plannen voor 4, maar komt wel met een kostenplaatje, extra netverzwaringen en enorme investering met lange bouwtijd als ook planning voor verkrijgen van benodigde verrijkt uranium omdat we niet de enigste koper zijn en waarschijnlijk een kostprijs die rond 15-17ct/kwh zal liggen, kosten verlaging zou moeten komen van serieproductie SMR's

Frankrijk heeft een hoog aandeel , met een concept dat in winter eigen land te voorzien en zomer overschot in zomer aan andere landen te verkopen.
Dat laatste staat onderdruk met de komst van wind en zonnen energie met lage en negatieve marktprijzen en is het aantal inzetsuren gedaald naar ca 60%, fors meer reductie dan nodig voor onderhoud.

USA heeft grote datacentra plannen en die hebben electriciteit nodig, korte termijn door olie veilig te stellen en op lange termijn met vele tientallen SMR's alleen daarvoor is licht verrijkt uranium nodig voor de brandstof elementen, waar Rusland 80% van de markt in handen heeft.
Maar bijv Groenland heeft tot 250-300ppm voorkomens op enkele plekken, maar ook min of meer een verbod op winning voor >250ppm vanwege deze dichtbij bewoonde gebieden ligt en met Canada zijn ze in een handelsoorlog of Iran met diverse mijnen met de belangrijkste de Saghand mijn met gem 550ppm, waarbij het JCPOA akkoord in Trumps regering eerste zittings termijn (2018) deze heeft opgezegd.

Van hoge temperatuur geothermie voor NL weet ik te weinig, wel dat dry-rock type hoge temperatuur geothermie, aardbevingen kan geven zoals in Zwitserland of ongewenste bodem daling zoals in Duitsland
Haha, interessant want dat verrijkt uranium zou wel eens een (extra?) motivatie van Trump kunnen zijn geweest voor het huidige treffen in Iran.

Wat betreft die enhanced geothermal energy mogen nieuwe boortechnieken, vaak verkregen uit fracking, niet onvermeld blijven, want juist dat maakt het de laatste jaren opeens economisch interessant.

YouTube: The Most Advanced Drill in Human History

https://www.quaise.com/

• Domba
GeEkIe schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:50:
[...]

Haha, interessant want dat verrijkt uranium zou wel eens een (extra?) motivatie van Trump kunnen zijn geweest voor het huidige treffen in Iran.

Wat betreft die enhanced geothermal energy mogen nieuwe boortechnieken, vaak verkregen uit fracking, niet onvermeld blijven, want juist dat maakt het de laatste jaren opeens economisch interessant.

YouTube: The Most Advanced Drill in Human History

https://www.quaise.com/
https://www.nieuweoogst.n...ardwarmteproject-failliet

Na een aardbeving in 2018, stilgelegd door SodM, ik geloof dat beide bronnen voor ca 75 graden waren

• GeEkIe
Domba schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:06:
[...]

https://www.nieuweoogst.n...ardwarmteproject-failliet

Na een aardbeving in 2018, stilgelegd door SodM, ik geloof dat beide bronnen voor ca 75 graden waren
Ja, het rotsige Limburg is een probleem. Heel Nederland wordt in kaart gebracht, waarbij bv Amsterdam positief in het rijtje lijkt te komen. Overigens heeft het grootste deel van Nederland en België een lager risico:
Bij EGS draait het om het openbreken van hard gesteente op grote diepte (meestal 3 tot 5 kilometer). Dit proces veroorzaakt bijna altijd trillingen.
  • Microseismiciteit: Het overgrote deel van de trillingen is zo klein dat ze alleen door gevoelige apparatuur gemeten kunnen worden. Dit is een noodzakelijk onderdeel van het proces; het laat zien dat het reservoir zich vormt.
  • Voelbare bevingen: Het risico ontstaat wanneer de geïnjecteerde vloeistof een bestaande, onder spanning staande breuklijn "smeert". Hierdoor kan de opgebouwde spanning in de aardkorst plotseling vrijkomen.
Factoren die het risico bepalen
Hoe groot het risico daadwerkelijk is, hangt af van de locatie en de uitvoering:
  1. Lokale geologie: Ligt de locatie nabij bekende, actieve breuklijnen? In tectonisch actieve gebieden is de kans op een grotere beving groter.
  2. Injectiedruk en volume: Hoe harder en hoe meer water er wordt gepompt, hoe groter de kans op het activeren van diepere breukvlakken.
  3. Diepte: Diepere boringen bereiken vaak gesteente dat onder hogere mechanische spanning staat.
Beruchte voorbeelden en lessen
De sector heeft veel geleerd van projecten die voortijdig moesten stoppen:
  • Bazel, Zwitserland (2006): Een EGS-project veroorzaakte een beving met een kracht van $3.4$ op de schaal van Richter. De schade aan gebouwen was beperkt, maar het project werd stopgezet vanwege het maatschappelijk protest.
  • Pohang, Zuid-Korea (2017): Een beving van $5.4$ werd gelinkt aan een EGS-installatie. Dit is tot op heden de zwaarste beving die aan geothermie wordt toegeschreven.
Belangrijke nuance: In Nederland en België zijn de risico's bij "normale" diepe geothermie lager omdat er vaak in poreuze zandsteenlagen wordt gewerkt, waardoor er minder vaak "harde" stimulatie (zoals bij EGS) nodig is.

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:27

Bravo

Second Best

GeEkIe schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:36:
[...]

Het zit hem niet zozeer in de aard van de opwek wat de congestie bepaalt, maar vooral op het niveau waarop de invoeding wordt ingekoppeld op het electriciteitsnet.
De huidige congestieproblemen voor invoeding zitten met name op het middenspanningsnet (overbelasting kabels), lokaal ook op het laagspanningsnet (overbelasting lokale transformator die niet het vermogen kan omzetten wat wordt aangeboden van laagspanning naar middenspanning).
Voor de winter is er de verwachting dat er een congestie is voor het leveren van energie, doordat de lokale transformatoren niet de capaciteit hebben die wordt gevraagd.

Omdat er vaak gerekend met 1 kW gelijktijdige afname per aansluiting, verbruikt 1 ladende EV op 11 kW het vermogen van 11 aanslutingen. Ook een warmtepomp (bij stevige vrieskou) doet 1,5 - 2 kW per huishouden. En dan komt daarbovenop nog het normale verbruik (rond de 0,6 kW gelijktijdig).

Om even gevoel te krijgen bij de cijfers; In plaats van 630 'ouderwetse' aansluitingen op een 630kVA trafo, kun je nog maar 250 woningen bedienen met warmtepomp, en daar blijven er nog geen 60 van over als er met 11 kW de EV wordt geladen als al het vermogen via de transformator moet gaan.

Waar moet de invoeding dan vandaan komen? Om de trafo te ontlasten is invoeding vanuit het laagspanningsnet optimaal, zonnepanelen helpen hier enorm bij. Maar in hartje winter doen die niet zoveel, zeker niet in de avond/nacht als het piekverbruik wordt verwacht.

Dus de netverzwaring in meer en/of grotere wijktrafo's is al nodig om in de toenemende vermogens van de huishoudens te kunnen voorzien. Ook het middenspanningsnet moet meer vermogen gaan faciliteren, ook als hier een lokale opwekker op wordt aangesloten.

Nog even over de impact van thuisbatterijen op dit gedeelte van de netcongestie. Per aansluiting is er 1kW beschikbaar op de trafo, Op een dag kun je dan 24 uur x 1kW = 24 kWh aan energie onttrekken per aansluiting, zonder de trafo te overbelasten. Laten we zeggen dat je geen omzettingsverliezen hebt voor de batterij opslag, dus dan heb je 24 kWh per dag beschikbaar voor een huishouden.

24 kWh is er zo doorheen met een EV en een warmtepomp. Uitgaande van 70 km/dag met 22,5 kWh/100 km (het is winter), dan gaat er 16 kWh naar de EV. Mijn (hoek)woning heeft een warmtevraag van 75 kWh_thermisch, bij een COP van 3 is dat 25 kWh_elektrisch. En dan nog de rest van het huis, zo'n 6 kWh per dag.
Je zit in dit rekenvoorbeeld dan op 47 kWh/dag, het dubbele van wat de aansluiting (24 kWh) kan leveren.
Oh ja, je hebt PV. Dan moet je dus 23 kWh aan opwek hebben in hartje winter. Op een mooie winterdag haal ik 6 kWh uit 4 kWp aan PV. Dus zou je 16 kWp aan PV moeten hebben (zuidgericht) per aansluiting (met zonnig weer).
Geen batterij (zonder langdurige meerdaagse opslag) die hierin kan helpen.

Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro gestuurd door evcc
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• GeEkIe
Bravo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:21:
[...]

Het zit hem niet zozeer in de aard van de opwek wat de congestie bepaalt, maar vooral op het niveau waarop de invoeding wordt ingekoppeld op het electriciteitsnet.
De huidige congestieproblemen voor invoeding zitten met name op het middenspanningsnet (overbelasting kabels), lokaal ook op het laagspanningsnet (overbelasting lokale transformator die niet het vermogen kan omzetten wat wordt aangeboden van laagspanning naar middenspanning).
Voor de winter is er de verwachting dat er een congestie is voor het leveren van energie, doordat de lokale transformatoren niet de capaciteit hebben die wordt gevraagd.

Omdat er vaak gerekend met 1 kW gelijktijdige afname per aansluiting, verbruikt 1 ladende EV op 11 kW het vermogen van 11 aanslutingen. Ook een warmtepomp (bij stevige vrieskou) doet 1,5 - 2 kW per huishouden. En dan komt daarbovenop nog het normale verbruik (rond de 0,6 kW gelijktijdig).

Om even gevoel te krijgen bij de cijfers; In plaats van 630 'ouderwetse' aansluitingen op een 630kVA trafo, kun je nog maar 250 woningen bedienen met warmtepomp, en daar blijven er nog geen 60 van over als er met 11 kW de EV wordt geladen als al het vermogen via de transformator moet gaan.

Waar moet de invoeding dan vandaan komen? Om de trafo te ontlasten is invoeding vanuit het laagspanningsnet optimaal, zonnepanelen helpen hier enorm bij. Maar in hartje winter doen die niet zoveel, zeker niet in de avond/nacht als het piekverbruik wordt verwacht.

Dus de netverzwaring in meer en/of grotere wijktrafo's is al nodig om in de toenemende vermogens van de huishoudens te kunnen voorzien. Ook het middenspanningsnet moet meer vermogen gaan faciliteren, ook als hier een lokale opwekker op wordt aangesloten.

Nog even over de impact van thuisbatterijen op dit gedeelte van de netcongestie. Per aansluiting is er 1kW beschikbaar op de trafo, Op een dag kun je dan 24 uur x 1kW = 24 kWh aan energie onttrekken per aansluiting, zonder de trafo te overbelasten. Laten we zeggen dat je geen omzettingsverliezen hebt voor de batterij opslag, dus dan heb je 24 kWh per dag beschikbaar voor een huishouden.

24 kWh is er zo doorheen met een EV en een warmtepomp. Uitgaande van 70 km/dag met 22,5 kWh/100 km (het is winter), dan gaat er 16 kWh naar de EV. Mijn (hoek)woning heeft een warmtevraag van 75 kWh_thermisch, bij een COP van 3 is dat 25 kWh_elektrisch. En dan nog de rest van het huis, zo'n 6 kWh per dag.
Je zit in dit rekenvoorbeeld dan op 47 kWh/dag, het dubbele van wat de aansluiting (24 kWh) kan leveren.
Oh ja, je hebt PV. Dan moet je dus 23 kWh aan opwek hebben in hartje winter. Op een mooie winterdag haal ik 6 kWh uit 4 kWp aan PV. Dus zou je 16 kWp aan PV moeten hebben (zuidgericht) per aansluiting (met zonnig weer).
Geen batterij (zonder langdurige meerdaagse opslag) die hierin kan helpen.
Er zijn thuisbatterijen van 15 kWh voor grote gezinnen of degenen met (veel) warmtepomp vraag. Oftewel: die opslag hoeft 'slechts' te verdubbelen, en dan is nog niet eens rekening gehouden met wijkopslag, én dat de auto's zelf ook als opslag kunnen gaan functioneren. Overigens is het scenario van toevallig én een opladende auto én een maximaal thuisverbruik mogelijk, maar is dit niet waarschijnlijk voor alle bewoners tegelijkertijd in een wijk.

Daarnaast is in dit scenario geen rekening gehouden met bv enhanced geothermal systems op wijkniveau, waardoor geen warmtepompen meer nodig zijn en er juist op wijkniveau opwek van elektriciteit is. Misschien is dan dus slechts verzwaring van de transformators in de wijken nodig.

• Domba
GeEkIe schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:39:
[...]

Er zijn thuisbatterijen van 15 kWh voor grote gezinnen of degenen met (veel) warmtepomp vraag. Oftewel: die opslag hoeft 'slechts' te verdubbelen, en dan is nog niet eens rekening gehouden met wijkopslag, én dat de auto's zelf ook als opslag kunnen gaan functioneren. Overigens is het scenario van toevallig én een opladende auto én een maximaal thuisverbruik mogelijk, maar is dit niet waarschijnlijk voor alle bewoners tegelijkertijd in een wijk.

Daarnaast is in dit scenario geen rekening gehouden met bv enhanced geothermal systems op wijkniveau, waardoor geen warmtepompen meer nodig zijn en er juist op wijkniveau opwek van elektriciteit is. Misschien is dan dus slechts verzwaring van de transformators in de wijken nodig.
Een thuisaccu is voor 1 tot hooguit paar dagen, maar niet een hele week of meer eens moeten de verbruik kWh's voor overbruggen geladen worden..

Het Nederlandse laagspanningsnet waar huishoudens op zitten is oorspronkelijk uitgelegd op 1500W 100% gelijktijdigheid en dat is inmiddels gerekt en gestrekt waar maar kan.

Als je denkt dat weg is, tegenwoordig wordt dat verhult door het netbewust bouwen te noemen.
Utrecht mag de woonwijk Merwerde bouwen met 4225 woningen, maar die mogen niet meer dan 5MW verbruiken van stedin, dat is nog geen 1200W per woning.
Als 1 zijn EV laadt op 11kw moeten er 9-18 fors minder verbruiken of bij kaarslicht zitten.
Op moment meer een EV hebben is er niet eens meer genoeg uren om tussen 23- 6 uur s'nacht te laden voor 50-100km.

Gewoon verbruik tussen 16 en 21 uur wordt icm met elektrisch koken al een uitdaging zonder een grote buurtaccu als buffer.

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:19
Beetje slecht voorbeeld Domba.
De wijk Merwede wordt autovrij opgezet.
Parkeren aan de buitenrand ( Europalaan) en inzet op (250?) deelauto's

• GeEkIe
Daarnaast, zoals ik al zei: stel dat die wijken enhanced geothermal systems krijgen, en dus geen warmtepompen meer nodig zijn en er zelfs elektriciteit wordt opgewekt?

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-03 19:40
GeEkIe schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:40:
[...]

Als alle autoverkeer lokaal blijft staan er geen files op de snelweg.
Als er een manier is om lokaal verbruik en lokale opslag met elkaar te verbinden op een grotere schaal dan alleen per huishouden of bedrijf dan gaat dat heel veel transport schelen.

• Bravo

Bravo

Second Best

GeEkIe schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:32:
Daarnaast, zoals ik al zei: stel dat die wijken enhanced geothermal systems krijgen, en dus geen warmtepompen meer nodig zijn en er zelfs elektriciteit wordt opgewekt?
Zo'n systeem heeft volgens Google AI 3-4 km2 nodig om geen last van interferentie te krijgen met andere bronnen en heeft dan een capaciteit van 4.000 tot 7.000 woningen. Grotere installatie kan, maar dan neemt het oppervlaktebeslag toe (wederom Google AI).
Vinexwijk: 25 woningen/ha -> 2500 woningen/km2 -> 7.500 woningen per installatie
nieuwstedelijke ontwikkeling zoals IJburg: 90 woningen/ha -> 9000 woningen/km2 -> 27.000 woningen per installatie
Voor stedelijk gebied lijkt de installatie niet de warmtevraag te kunnen leveren die benodigd is.

Dan blijven de minder druk bevolkte gebieden over, zoals grotere kernen en dorpen?
Gemiddeld dorp: 500 woningen/km2 -> 2.000 woningen per installatie. Dus dan kan het qua oppervlakte uit.

Ik denk dat deze systemen een plek zouden kunnen hebben in het systeem.

Moeten ze ook de piekbelasting kunnen gaan leveren die nodig is voor EV's en dergelijke. Ze rekenen op 4 kW per aansluiting (pilot 1 fase laden of minimaal vemogen over 3 fase). Ik haalde er niet zo snel uit hoeveel kW zo'n enhanced thermal system kan leveren?

Hmz, dit heeft weinig meer te maken met Day ahead, voortzetten in De duurzame kroeg deel 5 ?

[ Voor 15% gewijzigd door Bravo op 11-03-2026 19:26 ]

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:59
Wat is er morgenavond om 23u aan de hand?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRMuEQjGFH-0UAniewrEJhClInk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DFifmfeECy0RakfCbdUDOAPo.png?f=user_large

In de weervoorspelling zie ik weinig verschil in de wind? Heeft iemand een goedkoop potje gas gevonden?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• Dennis!90
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:43
Gaat morgen en zeker 's avonds en de nacht naar vrijdag stevig waaien.

• Domba
izdp schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:18:
Moeten niet te veel sauna, jacuzzi, tropisch terrarium of aquarium liefhebbers tussen zitten of electrische kacheltjes, voor een behagelijke temperatuur in de winter.

Daarvoor willen ze volgens de project site zelfs 6000 woningen gaan bouwen met een niet geheel bewezen WKO-concept (voor geothermie volgens proefboringen is binnen de Utrechtse gemeentegrenzen de ondergrond onvoldoende doorlatend) en voor voldoende warmte aangevuld met aquathermie vanuit Merwedekanaal.
Rond pompen en aquathermie opwaarderen voor verwarmen naar gebruiks temperatuur brengen, kost ook electriciteit.

Door EV's en elektra verbruik van het warmtenet, collectieve voorzieningen als wijk verlichting of eventuele lift (bouw tot 12 verdiepingen) over andere aansluitingen te verdelen, in winter is de geplande PV nog niet voldoende voor dekking van 10-20% van gebouw gebonden energieverbruik
(zoiets van ik kan wel tot 7500 uur per jaar in eiland mode, maar dat is nog niet jaar rond off-grid, hooguit 8-9 mnd aan eengesloten als het moet)
.
Geeft alleen al aan op zich het concept niet haalbaar is, als inclusief neemt of mag je vergelijking maken voor de overige 8mln huishoudens in NL.
Verdelen over meerdere aansluitingen maakt geen verschil voor middenspanningsstation of deelgebied die zal toch verzwaart moeten worden alleen minder transparant,

Dit is alleen voor het podium als zoiets als off-grid demo woning met een naast liggend perceel wel een netaansluiting om de accu's eventueel nood te laden, wat we ook al eens gezien hebben.

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:52
Domba schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:31:
[...]

Moeten niet te veel sauna, jacuzzi, tropisch terrarium of aquarium liefhebbers tussen zitten of electrische kacheltjes, voor een behagelijke temperatuur in de winter.

Daarvoor willen ze volgens de project site zelfs 6000 woningen gaan bouwen met een niet geheel bewezen WKO-concept (voor geothermie volgens proefboringen is binnen de Utrechtse gemeentegrenzen de ondergrond onvoldoende doorlatend) en voor voldoende warmte aangevuld met aquathermie vanuit Merwedekanaal.
Rond pompen en aquathermie opwaarderen voor verwarmen naar gebruiks temperatuur brengen, kost ook electriciteit.

Door EV's en elektra verbruik van het warmtenet, collectieve voorzieningen als wijk verlichting of eventuele lift (bouw tot 12 verdiepingen) over andere aansluitingen te verdelen, in winter is de geplande PV nog niet voldoende voor dekking van 10-20% van gebouw gebonden energieverbruik
(zoiets van ik kan wel tot 7500 uur per jaar in eiland mode, maar dat is nog niet jaar rond off-grid, hooguit 8-9 mnd aan eengesloten als het moet)
.
Geeft alleen al aan op zich het concept niet haalbaar is, als inclusief neemt of mag je vergelijking maken voor de overige 8mln huishoudens in NL.
Verdelen over meerdere aansluitingen maakt geen verschil voor middenspanningsstation of deelgebied die zal toch verzwaart moeten worden alleen minder transparant,

Dit is alleen voor het podium als zoiets als off-grid demo woning met een naast liggend perceel wel een netaansluiting om de accu's eventueel nood te laden, wat we ook al eens gezien hebben.
Ach, gelukkig is er een pracht van een StadsVerwarmingsnet heel kort bij ;)

• GeEkIe
Bravo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:23:
[...]

Zo'n systeem heeft volgens Google AI 3-4 km2 nodig om geen last van interferentie te krijgen met andere bronnen en heeft dan een capaciteit van 4.000 tot 7.000 woningen. Grotere installatie kan, maar dan neemt het oppervlaktebeslag toe (wederom Google AI).
Vinexwijk: 25 woningen/ha -> 2500 woningen/km2 -> 7.500 woningen per installatie
nieuwstedelijke ontwikkeling zoals IJburg: 90 woningen/ha -> 9000 woningen/km2 -> 27.000 woningen per installatie
Voor stedelijk gebied lijkt de installatie niet de warmtevraag te kunnen leveren die benodigd is.

Dan blijven de minder druk bevolkte gebieden over, zoals grotere kernen en dorpen?
Gemiddeld dorp: 500 woningen/km2 -> 2.000 woningen per installatie. Dus dan kan het qua oppervlakte uit.

Ik denk dat deze systemen een plek zouden kunnen hebben in het systeem.

Moeten ze ook de piekbelasting kunnen gaan leveren die nodig is voor EV's en dergelijke. Ze rekenen op 4 kW per aansluiting (pilot 1 fase laden of minimaal vemogen over 3 fase). Ik haalde er niet zo snel uit hoeveel kW zo'n enhanced thermal system kan leveren?

Hmz, dit heeft weinig meer te maken met Day ahead, voortzetten in De duurzame kroeg deel 5 ?
Is die berekening op piekvraag? Want is er dan rekening gehouden met bv thuisbatterij, die pieken kan opvangen en in dalen kan laden? Het lijkt telkens toch terug te komen bij thuisopslag. Het lijkt er telkens op dat veel en misschien wel de meeste problemen kunnen worden opgevangen als er maar genoeg thuisopslag is maar misschien is dat mijn optimisme :)

Maar idd: genoeg OT hoewel machtig machtig machtig interessant!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:16
Dennis!90 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:20:
Gaat morgen en zeker 's avonds en de nacht naar vrijdag stevig waaien.
Wacht maar tot je zondag gaat zien, eerste echte negatieve ex prijzen van het jaar vermoed ik zo.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• sdgs
maarten_NL schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:13:

[Afbeelding]

In de weervoorspelling zie ik weinig verschil in de wind? Heeft iemand een goedkoop potje gas gevonden?
Weermodellen geven aan dat het in de nacht van donderdag op vrijdag zeer flink gaat waaien vanaf 22h

Het wordt waarschijnlijk pas echt goedkoop in de vroege ochtend (meeste weermodellen voorspellen 5 Bft wind met windstoten tot 7 Bft vanaf 03h00-04h00).

Echt goedkoop wordt het in de nacht van donderdag op vrijdag (dus eerder vrijdag morgen). Weermodellen blijven op 5 Bft met windstoten tot 7 Bft

• sdgs
Bschnitz schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:52:
[...]

Wacht maar tot je zondag gaat zien, eerste echte negatieve ex prijzen van het jaar vermoed ik zo.
Zal inderdaad wel een goedkoop moment worden

EMWCF voorspelt na het week-end opnieuw 10 dagen prachtig weer met heel veel zon gecombineerd met redelijk wat wind (2-4 Bft). Indien deze voorspellingen uitkomen, gaat de electriciteit volgende week erg goedkoop zijn, en volgend week-end sowieso negatief over dag.
Ik weet het, nog ver weg, maar dat model is echt wel betrouwbaar, en GFS geeft ook dezelfde voorspelling.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:53

[Afbeelding]

Waarschijnlijk een hele goedkope nacht voor de boeg.
De (gepubliceerde) prijs van 23:00 is een extreem goede voorspeller van de (nog niet gepubliceerde) prijs tussen 1:00 en 6:00 de nacht erop. Die prijs is meestal nog 1 a 2 cent lager.

Vandaag tussen 11:00 en 16:00 ook al bruto rond de 0.
Komt goed uit, morgen een tocht van 250km met de EV.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-03 12:24

[Afbeelding]

Dat komt mooi uit. De stroom gaat er bij ons af vrijdag van 08:30 tot 14:30. Kan ik de batterij run vanmiddag vs vanavond doen, en goedkoop opladen voor de backup poort voor morgen. Kan het vrouwtje tv kijken via 5g en hotspot van haar telefoon. Ziet ze het voorddeel van een huisbatterij ook eens in 8)

En de vriezer ook maar even via de backup aansluiten :P

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-03 15:27

Maasluip

Kabbelend watertje

izdp schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:18:
Maar dan kan die wijk ook geen zonnepanelen hebben? Want 1200 W aan zonnepanelen zijn 3 paneeltjes. En je weet 100% zeker dat die tegelijkertijd terugleveren.

Signatures zijn voor boomers.

• Bravo

Bravo

Second Best

Maasluip schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:06:
[...]

Maar dan kan die wijk ook geen zonnepanelen hebben? Want 1200 W aan zonnepanelen zijn 3 paneeltjes. En je weet 100% zeker dat die tegelijkertijd terugleveren.
Zonnepanelen zullen er vast komen, al dan niet op een balkom.
Maar het is een wijk vol appartementencomplexen/flats, die hebben niet zoveel dakoppervlak per woning.
https://merwede.nl/woningaanbod/

• bsh10
  • Registratie: Mei 2020
Bschnitz schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:52:
Wordt zondag inderdaad interessant (onder voorbehoud van de weersvoorspelling). NED voorspelt nu ca. 6 GW overschot rond de middag. Ik vermoed dat het gewoon rond de 0.0 ct kaal tarief gaat blijven hangen. Het is een overschot dat waarschijnlijk nog weg te werken is door curtailment en door af te voeren via de interconnectors. Voor negatieve prijzen is meestal een fors overschot door zon opwek op particuliere daken, zonder curtailment want vaste contracten, nodig.

De EV is nu helemaal leeg (16%) en gaat in ieder geval straks weer helemaal vol, ik heb sinds zondag naar vanmiddag toe gepland :)

[ Voor 9% gewijzigd door bsh10 op 12-03-2026 10:12 ]

• JeroenH
Vandaag is een topdag als je er gebruik van kunt maken.

Ik ben toevallig thuis, dus hier wordt het als volgt:

Was 1
Vaatwas
Was 2
Was 3
Tussendoor de Twizy opladen
Alle was gaat buiten op het rek, dat is mooi direct gebruikte zonne-energie.

En omdat ik de verbruikspatronen van de wasmachine en vaatwasser gedetailleerd ken, plan ik het dmv van Home Assistant allemaal strak in zodat ik bijna continu 2 kW verbruik (ik zorg dat de 2 kW verbruikspieken niet tegelijk vallen, en het laden van de Twizy laat ik doen in de perioden dat het witgoed geen 2 kW verbruikt). Uit de zonnepanelen komt nu zo'n 1 kW, dus als ik zonne-energie als gratis beschouw komt al bovenstaand verbruik neer op zo'n 7-8ct per kWh.

Daarbovenop laadt de HW thuisbatterij ook af en toe tussendoor nog wat op, en die energie houd ik vast voor dure uren.

Ik lach me echt suf vandaag. En behalve even een was ophangen in mijn koffie- of lunchpauze heb ik er geen omkijken naar!

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-03 19:40
robkrekel schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 06:58:
[...]

Dat komt mooi uit. De stroom gaat er bij ons af vrijdag van 08:30 tot 14:30. Kan ik de batterij run vanmiddag vs vanavond doen, en goedkoop opladen voor de backup poort voor morgen. Kan het vrouwtje tv kijken via 5g en hotspot van haar telefoon. Ziet ze het voorddeel van een huisbatterij ook eens in 8)

En de vriezer ook maar even via de backup aansluiten :P
Bij mij gaat alles uit als de hoofdschakelaar omgaat. Heb jij een aanpassing in de meterkast gedaan, waardoor dat voor jou niet geldt?

• Bravo

Bravo

Second Best

bsh10 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:08:
[...]

Wordt zondag inderdaad interessant (onder voorbehoud van de weersvoorspelling). NED voorspelt nu ca. 6 GW overschot rond de middag. Ik vermoed dat het gewoon rond de 0.0 ct kaal tarief gaat blijven hangen. Het is een overschot dat waarschijnlijk nog weg te werken is door curtailment en door af te voeren via de interconnectors. Voor negatieve prijzen is meestal een fors overschot door zon opwek op particuliere daken, zonder curtailment want vaste contracten, nodig.

De EV is nu helemaal leeg (16%) en gaat in ieder geval straks weer helemaal vol, ik heb sinds zondag naar vanmiddag toe gepland :)
Voor vandaag zag ik een mooi plaatje met het gebruik van de interconnects:
https://www.linkedin.com/...vity:7437551969004851200/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKM9QmemZNXuLy2onUzBJf5oj7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u0nTKdVjH1SyqnJqzY771vO3.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ben erg benieuwd hoe die er voor de komende zondag uit gaat zien.

Een snelle check op residentiele PV opwek is dat 40% van het vermogen op particuliere daken lijkt te liggen (bron RVO, 2024).
Komende zondag wordt er 16 GW aan PV opwek (on grid) verwacht, dat is dus 6.7 GW particulier die zonder prijsprikkel blijft doorproduceren (er zullen een paar daken zijn die dynamisch contract hebben met overschot en wel afschakelen bij negatieve prijzen, maar die negeer ik even). De rest van de PV markt zal wel reageren. Wind is samen 7 GW, dus als die een beetje curtailing kunnen toepassen dan zit PV residentieel + wind op 13.7 GW (on grid) bij een consumptie van 13 GW. Interconnects zullen alleen voor import worden gebruikt als het buitenland tegen negatieve prijzen aanbiedt... Misschien vanuit Duitsland omdat de volleinspeisung installaties tegen een vast tarief blijven doorproduceren?

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-03 12:24
Hencksch schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:31:
[...]

Bij mij gaat alles uit als de hoofdschakelaar omgaat. Heb jij een aanpassing in de meterkast gedaan, waardoor dat voor jou niet geldt?
Nee, verlengsnoer in de backup poort van de Venus A.

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:55
Toch vreemd, ik kan de vaatwasser vannacht later draaien wanneer er veel wind is en de prijs nul, of ik kan hem morgen overdag laten draaien op de eigen PV opbrengst.
In de nacht heeft mijn voorkeur want vrijwel 100% hernieuwbaar, terwijl morgen mijn PV opbrengst beter het net in kan gaan om fossiel te vervangen.
Geeft niets want ik saldeer toch.

Maar volgend jaar kost het me geld (in de vorm van energiebelasting en btw daarover) om in de nacht wanneer er een overvloed van hernieuwbaar beschikbaar is te draaien, en kan ik beter mijn PV opbrengst daarvoor overdag inzetten terwijl de fossiele centrales draaien. Voelt niet goed.

• koboy

koboy

ASW1 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:28:
Toch vreemd, ik kan de vaatwasser vannacht later draaien wanneer er veel wind is en de prijs nul, of ik kan hem morgen overdag laten draaien op de eigen PV opbrengst.
In de nacht heeft mijn voorkeur want vrijwel 100% hernieuwbaar, terwijl morgen mijn PV opbrengst beter het net in kan gaan om fossiel te vervangen.

Maar volgend jaar kost het me geld (in de vorm van energiebelasting en btw daarover) om in de nacht wanneer er een overvloed van hernieuwbaar beschikbaar is te draaien, en kan ik beter mijn PV opbrengst daarvoor overdag inzetten terwijl de fossiele centrales draaien. Voelt niet goed.
De spread is morgen dusdanig dat je ruim boven de energiebelasting uitkomt. Vanavond lekker de accu leeg draaien van het restje zonnestroom (was niet schokkend veel vandaag) dan vullen vanaf het net met groene windstroom, en de NOM in.
Morgen overdag zal de PV niet zo veel doen, dus dat past er wel weer bij rond die tijd. Dan met de avondpiek nog even lekker een stukje handel drijven en hopen dat overmorgen zonniger wordt.

Dit alles met de 2027 situatie in gedachten. Ik zit zowiezo vol op de handel. Helaas maar 1 cyclus omdat de prijs overdag niet laag genoeg is t.o.v. de ochtenpiek.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• ASW1
  • Laatst online: 22:55
koboy schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:42:
[...]
De spread is morgen dusdanig dat je ruim boven de energiebelasting uitkomt.
Ik heb geen accu, en de gemiiddelde opbrengst morgen zou bij een dynamisch contract lager uitvallen dan de energiebelasting en btw die ik deze nacht zou betalen.

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:11
Ik kan me de hele discussies soms op tweakers wel herinneren. "Ja maar met dynamisch heb ik 50 ct per kWh gezien, die betaal ik op mijn vaste contract niet". Iedere herfst / winter hetzelfde liedje. Ik vraag me wel af waar die mopperaars nu zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B96YXiRm9uql6p25eMjGiJaTl2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FXalNygsruTOu7aX3IWLL7ko.png?f=fotoalbum_large

Alle gekheid op een stokje. Misschien is dit dan een leuke spiegel dat dit de keerzijde is / begint te worden weer. Dit is nog geen zomer maar we hebben toch leuke momenten alweer. De groene en rode paaltjes achter een uur zijn markering voor de goedkoopste X en duurste Y uren waar de batterijen aan de slag gaan.

Ter vergelijk. De auto laden kan bij 13 ct dus. Openbare laadpaal? 37 ct. Bijna 1 jaar dynamisch hier. De mooie maanden zijn weer begonnen, ik had dit echt 10 jaar geleden al moeten doen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:28
Ik krijg niet de juiste dynamische tarieven van Tibber in Homewizard en weet niet precies wat er fout gaat.

Heb voor levering bij overige kosten 0.1112 en BTW op 21%.
Teruglevering overige vergoeding 0.09161 en BTW op 21%.

Daar lijkt niet het probleem te zitten, maar het huidige uurtarief staat lager dan het werkelijke uurtarief. Zie hieronder op hetzelfde moment. Homewizard zegt 0.04100 voor de kale prijs en Tibber 0.06800 op hetzelfde moment. Ook zie ik die Tibber prijs op https://www.stroomperuur.nl/

Hoe krijg ik in HW de juiste kale prijs?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLCM29zSttcvpOB-GfcQD-aGOCQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yXm8zltQAiLVg2IwviWCReik.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qI7uANgtQ680fgYgMgGtzlO4tAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/THvcxaXxvLSF0UPK6XtIFiMn.jpg?f=fotoalbum_large

• Devke
Pakhaas schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:08:
Ik krijg niet de juiste dynamische tarieven van Tibber in Homewizard en weet niet precies wat er fout gaat.

Daar lijkt niet het probleem te zitten, maar het huidige uurtarief staat lager dan het werkelijke uurtarief. Zie hieronder op hetzelfde moment. Homewizard zegt 0.04100 voor de kale prijs en Tibber 0.06800 op hetzelfde moment. Ook zie ik die Tibber prijs op https://www.stroomperuur.nl/

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb geen kwartierprijs maar heb even Tibber in de app gezet. Ik heb het idee dat @HomeWizard_NL niets doet met het schuifje op kwartierprijs zetten. Ik heb de indruk dat ondanks deze instelling er toch gewerkt wordt met de uurprijs en dan niet met de kwartierprijs van kale stroom. Hier staat hij nog op de prijs van 8 uur ipv 8:15 uur.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:28
Devke schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:20:
[...]

Ik heb geen kwartierprijs maar heb even Tibber in de app gezet. Ik heb het idee dat @HomeWizard_NL niets doet met het schuifje op kwartierprijs zetten. Ik heb de indruk dat ondanks deze instelling er toch gewerkt wordt met de uurprijs en dan niet met de kwartierprijs van kale stroom. Hier staat hij nog op de prijs van 8 uur ipv 8:15 uur.
mmm vreemd. Moet ik toch maar beginnen met de prijzen in HA te zetten. Eens kijken hoe dat werkt.

• JeroenH
Devke schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 23:44:
Ik kan me de hele discussies soms op tweakers wel herinneren. "Ja maar met dynamisch heb ik 50 ct per kWh gezien, die betaal ik op mijn vaste contract niet". Iedere herfst / winter hetzelfde liedje. Ik vraag me wel af waar die mopperaars nu zijn?
Die professioneel bozen zijn nu ergens anders boos aan het commenten, waarschijnlijk over hoge dieselprijzen of het kwartje van Kok of zo, of iets met "roverheid" ;)

Of wie weet heeft een gedeelte van de mopperaars het licht gezien en zitten die nu op een dynamisch contract...
Ter vergelijk. De auto laden kan bij 13 ct dus. Openbare laadpaal? 37 ct.
Gisteren idd voor rond de 7ct de Twizy opgeladen (helft uit het net voor 13ct, helft uit zonne-energie wat ik dan maar als gratis beschouw), vandaag voor omgerekend minder dan 1ct per km aan "brandstofkosten" heen en weer naar mijn werk. Dat doet me er aan denken, ik moet mijn reiskostendeclaratie nog even invullen. 19 ct per km :P
Bijna 1 jaar dynamisch hier. De mooie maanden zijn weer begonnen, ik had dit echt 10 jaar geleden al moeten doen.
Het bestaan van dynamische contracten kwam pas een jaar of twee terug op mijn netvlies. Bestond dit tien jaar geleden al? Je moet er een slimme meter voor hebben natuurlijk...

• Devke
JeroenH schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:45:
[...]

Die professioneel bozen zijn nu ergens anders boos aan het commenten, waarschijnlijk over hoge dieselprijzen of het kwartje van Kok of zo, of iets met "roverheid" ;)

Of wie weet heeft een gedeelte van de mopperaars het licht gezien en zitten die nu op een dynamisch contract...

[...]

Gisteren idd voor rond de 7ct de Twizy opgeladen (helft uit het net voor 13ct, helft uit zonne-energie wat ik dan maar als gratis beschouw), vandaag voor omgerekend minder dan 1ct per km aan "brandstofkosten" heen en weer naar mijn werk. Dat doet me er aan denken, ik moet mijn reiskostendeclaratie nog even invullen. 19 ct per km :P

[...]

Het bestaan van dynamische contracten kwam pas een jaar of twee terug op mijn netvlies. Bestond dit tien jaar geleden al? Je moet er een slimme meter voor hebben natuurlijk...
Lekker toch. Dynamisch bestaat al een tijdje. Of het 10 jaar is? Het was meer een statement van "dit had ik eerder moeten doen".

Batterijen zitten allemaal weer nokkie vol. Vanavond de rekening voor vandaag maar weer eens op een minnetje zetten. 😊. Ik had als doel het jaarcontract op 0 euro stroomkosten te krijgen. Dat wordt krap. Nog een euro of 80 te gaan in 2 weken. De EV zal nog een x aan de lader moeten. Al lukt dat niet dan hebben we het hele jaar EV gereden voor die 80 euro. Bij variabel contract zat ik vaak al op 0.

We gaan het proberen. Kijken of het lukt. Tis een sport geworden 🙈

• Bravo

Bravo

Second Best

ASW1 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:28:

Je ziet hier heel duidelijk de verstorende werking die belastingen hebben op het goed functioneren van de markt. Door de belastingen ga jij financieel gestuurd keuzes maken die voor de markt an sich niet optimaal is, namelijk 'gratis' marktstroom niet verbruiken om later 'eigen' stroom (die op de markt meer waard is dan 'gratis') te verbruiken.

Gisteren hebben de groene nerds het financiele plaatje voor het optimaal gebruiken van 'eigen stroom' besproken als het salderen stopt:
De bandbreedte van de DA markt waarin je moet opletten waar je stroom vandaan komt wordt een stuk breder. Nu zijn er al dynamische tarieven waar je verkoopkosten betaald, waardoor je bij lage markttarieven (2 ct/kWh) je al 0 ct/kWh ontvangt en daaronder dus effectief betaalt als je al je Energiebelasting wegsaldeert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zaC0HED97XL_947xpeSFWlXUW8U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YLydB9XFSBFnIGrPDU3Q003r.png?f=fotoalbum_large
Dit plaatje gaat nog uit van de huidige Zonneplan prijzen (dus 2 ct opslag bij inkoop, en 2ct vergoeding bij verkoop, waardoor inkoopsprijs = verkoopsprijs (excl zonnebonus)), dus 13.1 ct/kWh voor EB + vergoeding + btw bij marktprijs van 0.

De markt wordt volgend jaar een stuk grilliger rond het 0 punt, omdat door de verschillende opslagen je bij de ene leverancier sneller netto op een vergoeding/kWh op 0 zit dan bij een andere.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64szxVRXNzPOvucW4PFFhmpA8vA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cYkS5JdqSJWr2rVcfhnAFEZG.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Bravo op 13-03-2026 09:15 ]

• JeroenH
Bravo schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:11:
Gisteren hebben de groene nerds het financiele plaatje voor het optimaal gebruiken van 'eigen stroom' besproken als het salderen stopt:
[YouTube: Vergeet alles wat je weet over NEGATIEVE ENERGIEPRIJZEN]
Ik heb dit gisteren zitten luisteren, en volgens mij was het een goede uitleg van de situatie waar we vanaf komende januari voor staan. Ik hoop maar dat een gedeelte van de professioneel boze mensen uit de categorie "ik ruk mijn zonnepanelen van het dak want de overheid is tegen mij" het nu langzamerhand gaat snappen, nl. dat je iets aan de situatie kunt doen en je zonnepanelen nuttig kunt houden. Maar misschien is dat te hoopvol gedacht?

• V_ger
  • Laatst online: 22:01
Hoe dan ook is 2027 een overgangsjaar. Vanaf 2028 kan iedereen met een EV en full electric huis boos zijn als blijkt dat met de invoering van de afnametarieven ipv vaste netwerkkosten je ineens heul veul meer gaat betalen.
Linksom of rechtsom zal eigen consumptie en opbrengst achter de meter houden (met thuisaccu of direct in een EV) alleen maar interessanter worden.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Bravo

Bravo

Second Best

JeroenH schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:21:
[...]

Ik heb dit gisteren zitten luisteren, en volgens mij was het een goede uitleg van de situatie waar we vanaf komende januari voor staan. Ik hoop maar dat een gedeelte van de professioneel boze mensen uit de categorie "ik ruk mijn zonnepanelen van het dak want de overheid is tegen mij" het nu langzamerhand gaat snappen, nl. dat je iets aan de situatie kunt doen en je zonnepanelen nuttig kunt houden. Maar misschien is dat te hoopvol gedacht?
Ik sprak gisteren nog zo'n boos iemand, die nu elektrische kacheltjes aanzet als er veel PV opwek is om terugleverkosten op z'n vaste contract te voorkomen. En ondertussen zoveel verbruikt dat hij stroom uit het net haalt 8)7

Voor de gemiddelde consument met een vast contract is het niet meer te begrijpen dat iedere kWh die ze in 2027 terugleveren 'beboet' gaat worden, zeker als je bij een energieleverancier zit waarbij je daadwerkelijk moet betalen voor iedere kWh die je levert (o.a. Budget Energie).
Die zitten nu na te denken over een andere PV-omvormer die wel kan terugregelen naar het daadwerkelijk verbruik, of thuisbatterijen voor hun 'gratis' stroom. En zitten dan weer met een investering van rond de 1000-1500 euro (incl installateur) voor een andere omvormer of thuisbatterijtje die zich moeilijk gaat terugverdienen.

• surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22:32
Daarnaast kan het ook nog wel eens gebeuren dat het zin heeft om je energie gelijk terug te leveren als de stroom overdag duur is en dan 's nachts te laden. Is nog best een berekening als je bijvb geen BTW terugkrijgt op levering.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:21

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

surcharge schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:31:
Daarnaast kan het ook nog wel eens gebeuren dat het zin heeft om je energie gelijk terug te leveren als de stroom overdag duur is en dan 's nachts te laden. Is nog best een berekening als je bijvb geen BTW terugkrijgt op levering.
Daar is een thuis-accu met EMS heel goed voor in te zetten, ik heb een Victron en die regelt behoorlijk precies op de forcast van de days-ahead, de opwek op het moment en de verwacht opwek, en daar zie je inderdaad dat soms de keuze wordt gemaakt om rechtstreeks terug te leveren ipv de accu te laden.

De Victron is weer lekker druk deze dagen :9~ 8)

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 13-03-2026 10:43 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• koboy

koboy

Bravo schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:28:
[...]

Ik sprak gisteren nog zo'n boos iemand, die nu elektrische kacheltjes aanzet als er veel PV opwek is om terugleverkosten op z'n vaste contract te voorkomen. En ondertussen zoveel verbruikt dat hij stroom uit het net haalt 8)7

Voor de gemiddelde consument met een vast contract is het niet meer te begrijpen dat iedere kWh die ze in 2027 terugleveren 'beboet' gaat worden, zeker als je bij een energieleverancier zit waarbij je daadwerkelijk moet betalen voor iedere kWh die je levert (o.a. Budget Energie).
Die zitten nu na te denken over een andere PV-omvormer die wel kan terugregelen naar het daadwerkelijk verbruik, of thuisbatterijen voor hun 'gratis' stroom. En zitten dan weer met een investering van rond de 1000-1500 euro (incl installateur) voor een andere omvormer of thuisbatterijtje die zich moeilijk gaat terugverdienen.
De gemiddelde consument kun je in twee groepen verdelen: degene die nooit overstapt en degene die elk jaar overstapt. Het overgrote deel van de eerste groep zal niets hoeven doen omdat ze alleen maar niets terugkrijgen voor hun PV stroom. De tweede categorie kiest net als elk jaar degene die bovenzaan het lijstje staat bij gaslicht ofzo. Maar hoe dan ook geldt: je krijgt niets terug, maar je hebt ook een gegarandeerd relatief laag afname tarief daartegenover staan.

Beste advies voor de boze PV bezitter is: klein (5 kWh ofzo) stekkeraccu-tje neerzetten. Hiermee blijft het nachtverbruik buiten zicht van energiebedrijven en belastingdienst. En nee, de meter kan niet worden aangepast hierop via een firmware update. Vergeet ook niet: het overgrote deel van Nederland verwarmt (en kookt vaak ook) op gas, en zal dat de komende jaren nog blijven doen. 800W terugleveren is in die gevallen voldoende, en dan is dat ding in een jaar of 6 terugverdiend.

• Kodess
  • Nu online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
HW toont inderdaad het gemiddelde uurtarief.
En in de tibber app zeg jij dat het lager is, maar daar staat de prijs van 07:45 tot 08:00. Dus dat is het kwartier tarief, als je dan doorklikt en hem op uurtarief zet dan komt het verdacht veel bij elkaar.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• JeroenH
revolution-nl schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:54:
en daar zie je inderdaad dat soms de keuze wordt gemaakt om rechtstreeks terug te leveren ipv de accu te laden.
Komende zomer wordt de eerste zomer met mijn complete set HW PiB batterijen, en dan ga ik verder spelen waar ik eind van de vorige zomer al een beetje mee begon: het kan op veel zomerse dagen financieel interessant zijn om de dag te starten met het terugleveren van zonne-energie, en pas als de elektriciteitsprijs in elkaar is gestort (zeg zo rond 10:00-11:00) te beginnen met opladen van de batterij.

Ik laat Home Assistant dat mooi regelen :) Dat is natuurlijk duidelijk wel iets wat eindig als; als het aantal (thuis)batterijen toeneemt zal dat de prijsfluctuaties dempen en zullen processen zoals dit steeds minder opleveren. Maar op dat punt is het net wel maximaal gestabiliseerd, dus dat is mooi 8)

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:21

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JeroenH schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:47:
[...]

Komende zomer wordt de eerste zomer met mijn complete set HW PiB batterijen, en dan ga ik verder spelen waar ik eind van de vorige zomer al een beetje mee begon: het kan op veel zomerse dagen financieel interessant zijn om de dag te starten met het terugleveren van zonne-energie, en pas als de elektriciteitsprijs in elkaar is gestort (zeg zo rond 10:00-11:00) te beginnen met opladen van de batterij.

Ik laat Home Assistant dat mooi regelen :) Dat is natuurlijk duidelijk wel iets wat eindig als; als het aantal (thuis)batterijen toeneemt zal dat de prijsfluctuaties dempen en zullen processen zoals dit steeds minder opleveren. Maar op dat punt is het net wel maximaal gestabiliseerd, dus dat is mooi 8)
Ja, dat zie je ook aan Victron, die start vaak om 5:30 al met terugleveren, op een gegeven moment komt de PV erbij, waarbij de PV en de Victron terugleveren tot een uurtje of 12, van 12 tot 16:30 wordt de Victron geladen en die staat dan weer tot 22:00 terug te leveren.

Dat is een beetje het patroon wat ik de afgelopen weken heb gezien.

Heb hem nu overigens op trade-modus staan dus volledig gericht op max financieel rendement en dus niet eigen verbruik

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 13-03-2026 10:53 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

JeroenH schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:47:
[...]

Die automatiseringen zitten steeds meer standaard in het EMS dat de dynamische kWh prijzen meeneemt in de overwegingen.

Toekomstig is het belangrijker om nog meer te letten op de functionele uitbreidingen van een EMS dat dan eventueel met andere apparaten kan 'praten' omdat daar zeker een heel groot deel besparing inzit, immers hoeft het niet met verliezen door een opslag systeem heen. HA is een mogelijke oplossing maar zeker niet voor iedereen weggelegd als hobby project.

Die EMS integratie / compatibiliteit zal de belangrijkere rol gaan spelen naast de thuisbatterij, solo of geïntegreerd.

• Bravo

Bravo

Second Best

Ersus schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:54:
[...]

Die automatiseringen zitten steeds meer standaard in het EMS dat de dynamische kWh prijzen meeneemt in de overwegingen.

Toekomstig is het belangrijker om nog meer te letten op de functionele uitbreidingen van een EMS dat dan eventueel met andere apparaten kan 'praten' omdat daar zeker een heel groot deel besparing inzit, immers hoeft het niet met verliezen door een opslag systeem heen. HA is een mogelijke oplossing maar zeker niet voor iedereen weggelegd als hobby project.

Die EMS integratie / compatibiliteit zal de belangrijkere rol gaan spelen naast de thuisbatterij, solo of geïntegreerd.
Tot nu toe zijn de meeste EMS'en alleen maar in staat om te praten met de devices uit hun eigen ecosysteem. Soms kunnen ze externe meters uitlezen (Shelly, HomeWizard), maar andere apparatuur aansturen zie ik hooguit gebeuren via een SG-Ready contact.

In de duitse markt zie je al meerdere EMS aanbieders die ondersteuning leveren tegen een maandelijkse vergoeding voor de compabiliteit met externen (voor een overzicht HEMS Finder). Je kunt filteren welke EMS'en geschikt zijn voor de apparatuur die je al in huis hebt.

Maar of die vergoeding interessant is tegenover de 'winst' die je uit de optimalisatie haalt, is voor de gemiddelde consument te betwijfelen.

• User_Id
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:33
Wie weet waar ik de dynamische E-tarieven over een langere periode (jaar) kan downloaden om mijn profiel (opgebouwd met p1monitor) te backtesten tegen vaste/variabelen tarieven.
Ik gebruikte langere tijd data van het platform ENTSOE/transparancy platform, maar die site is gewijzigd en kan ik niet langer downloaden.

• ROIMaison
User_Id schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:20:
Wie weet waar ik de dynamische E-tarieven over een langere periode (jaar) kan downloaden om mijn profiel (opgebouwd met p1monitor) te backtesten tegen vaste/variabelen tarieven.
Ik gebruikte langere tijd data van het platform ENTSOE/transparancy platform, maar die site is gewijzigd en kan ik niet langer downloaden.
Je kunt een gratis account op jeroen.nl aanmaken, die biedt historische prijzen aan:
https://jeroen.nl/dynamis...stroom/prijzen/historisch

• Domba
User_Id schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:20:
Als post hiervoor of downloaden als csv of xlsx https://www.energy-charts...ndItems=7y5&interval=year

Wel op letten vanaf 1-10-2025 is Day ahead overgegaan en is 4e kwartaal per kwartier, afhankelijk energieleverancier je eventueel om moet zetten naar per uur, door gemiddelde van de 4 kwartieren per uur

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Bravo schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:13:
[...]

Tot nu toe zijn de meeste EMS'en alleen maar in staat om te praten met de devices uit hun eigen ecosysteem. Soms kunnen ze externe meters uitlezen (Shelly, HomeWizard), maar andere apparatuur aansturen zie ik hooguit gebeuren via een SG-Ready contact.

In de duitse markt zie je al meerdere EMS aanbieders die ondersteuning leveren tegen een maandelijkse vergoeding voor de compabiliteit met externen (voor een overzicht HEMS Finder). Je kunt filteren welke EMS'en geschikt zijn voor de apparatuur die je al in huis hebt.

Maar of die vergoeding interessant is tegenover de 'winst' die je uit de optimalisatie haalt, is voor de gemiddelde consument te betwijfelen.
Dat is net wat zo vervelend is dat fabrikanten dit gesloten houden en of via API’s aanbied.

De Markt zal wel steeds meer naar EMS toe bewegen als meer en meer consumenten bij de aanschaf kijkt naar de integratie. Maar er zal wel een ‘standaard’ bekend moeten zijn anders weet de koper nog steeds niet waar ze naar moeten vragen ofwel op moeten letten.

Die HEMS Finder een mooi initiatief. Het gaat de consument hoe dan ook geld kosten. Ik zag dat Sessy de Current EMS wat naar voren schuift. Wat dat aangaat ben ik best tevreden met de NodeRed integratie van de Victron installatie. Maar ook dat weer te gecompliceerd voor de ‘Otto normaal’ die moet dan weer iemand laten komen voor iedere wijziging van automatisering.

De gemiddelde Tweaker integreert zelf, al is het tijdrovend en soms met de nodige frustratie verbonden.

OpenEMS is dan weer zeer (te) gecompliceerd maar ik vermoed dat hier wel een en ander EMS als basis mee is opgebouwd.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Bravo schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:11:
[...]

Je ziet hier heel duidelijk de verstorende werking die belastingen hebben op het goed functioneren van de markt. Door de belastingen ga jij financieel gestuurd keuzes maken die voor de markt an sich niet optimaal is, namelijk 'gratis' marktstroom niet verbruiken om later 'eigen' stroom (die op de markt meer waard is dan 'gratis') te verbruiken.

[YouTube: Vergeet alles wat je weet over NEGATIEVE ENERGIEPRIJZEN]

De bandbreedte van de DA markt waarin je moet opletten waar je stroom vandaan komt wordt een stuk breder. Nu zijn er al dynamische tarieven waar je verkoopkosten betaald, waardoor je bij lage markttarieven (2 ct/kWh) je al 0 ct/kWh ontvangt en daaronder dus effectief betaalt als je al je Energiebelasting wegsaldeert.
[Afbeelding]
Dit plaatje gaat nog uit van de huidige Zonneplan prijzen (dus 2 ct opslag bij inkoop, en 2ct vergoeding bij verkoop, waardoor inkoopsprijs = verkoopsprijs (excl zonnebonus)), dus 13.1 ct/kWh voor EB + vergoeding + btw bij marktprijs van 0.

De markt wordt volgend jaar een stuk grilliger rond het 0 punt, omdat door de verschillende opslagen je bij de ene leverancier sneller netto op een vergoeding/kWh op 0 zit dan bij een andere.
[Afbeelding]
Zij spreken dus over de BTW dat je die WEL krijgt bij het terugleveren. We hebben inmiddels al wat posts besteedt aan de welles en nietes discussie maar zij zeggen dus welles.

• bert pit
  • Laatst online: 21:37
Duurt lang vandaag...

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• Aardedraadje
  • Laatst online: 22:24

Aardedraadje

Met kabelschoen

Prijzen (ex.) voor morgen zijn sinds 13:00 bekend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPKkiXYPgdaQ0vQk70NAGoedIlU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A6pUadYChxsJ8H8BDjIOouHA.png?f=fotoalbum_large

• JeroenH
Ersus schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:54:
HA is een mogelijke oplossing maar zeker niet voor iedereen weggelegd als hobby project.
Klopt helemaal. Ik denk wel dat HA zichzelf tot "killer app" zou kunnen verheffen als ze zich zouden focussen op energiemanagement. Wat het nu native kan (grafiekjes van verbruik en opwek maken enz, dus inzicht geven) is al heel mooi, en met integraties en automations kun je al vrij veel automatiseren. Maar de mogelijkheden zijn wel eindeloos als ze verder zouden gaan: native functies als stroomprijs en "zonneweerbericht" intrekken en daarop beslissingen baseren zoals batterij opladen/ontladen, zonnepanelen dimmen, elektrische apparaten starten en stoppen, goedkope/dure uren bepalen, gebruikspatronen van elektrische verbruikers herkennen, enz. moet je je eens indenken wat je daarmee allemaal kunt.

De twee grote voordelen van HA (en de vergelijkbare systemen zoals Homey enz) zijn dat je niet gebonden bent aan één fabrikant, en je houdt je data in eigen beheer. Maar de nadelen als ervaren HA-gebruiker zijn me ook duidelijk; het is onderhoudsintensief, en je speelt zelf integrator dus je moet weten wat je doet. Ik heb wel eens zitten denken, zou een "long-term-supported" versie van HA het wat makkelijker kunnen maken? Maar je zit gewoon met snelle ontwikkelingen in bijna alles waarmee je koppelt, je ontkomt bijna niet aan regelmatig updaten.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

JeroenH schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:07:
[...]

Klopt helemaal. Ik denk wel dat HA zichzelf tot "killer app" zou kunnen verheffen als ze zich zouden focussen op energiemanagement. Wat het nu native kan (grafiekjes van verbruik en opwek maken enz, dus inzicht geven) is al heel mooi, en met integraties en automations kun je al vrij veel automatiseren. Maar de mogelijkheden zijn wel eindeloos als ze verder zouden gaan: native functies als stroomprijs en "zonneweerbericht" intrekken en daarop beslissingen baseren zoals batterij opladen/ontladen, zonnepanelen dimmen, elektrische apparaten starten en stoppen, goedkope/dure uren bepalen, gebruikspatronen van elektrische verbruikers herkennen, enz. moet je je eens indenken wat je daarmee allemaal kunt.

De twee grote voordelen van HA (en de vergelijkbare systemen zoals Homey enz) zijn dat je niet gebonden bent aan één fabrikant, en je houdt je data in eigen beheer. Maar de nadelen als ervaren HA-gebruiker zijn me ook duidelijk; het is onderhoudsintensief, en je speelt zelf integrator dus je moet weten wat je doet. Ik heb wel eens zitten denken, zou een "long-term-supported" versie van HA het wat makkelijker kunnen maken? Maar je zit gewoon met snelle ontwikkelingen in bijna alles waarmee je koppelt, je ontkomt bijna niet aan regelmatig updaten.
En laat net dat regelmatig updaten soms toch nét iets niet lekker laten werken.

Er draait hier ook HA, en het werkt mooi tot weer die vervelende updates, en de ene keer moet je alleen HA nieuw starten en het werkt weer en de andere keer moet je alles weer nalopen om het te laten werken. Ik vindt het vervelend af en toe. Het hangt wel af van de hoeveelheid verschillende zooi dat het bridged...

Prachtig zolang het werkt, wel moet ik zeggen dat het tov vroeger steeds sneller weer aan de praat is te krijgen maar dan kom je weer op de tweaker uit.

• maarten_NL
@bsh10 @Bravo

Waarom laat de epex prediction jullie negatieve (prijs ;)) voorspelling niet zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSyJ6XjU-HoJKZlD3PFlvk7G-yM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RRWSBjnPOjUbexkTUW6z1lJO.png?f=user_large

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
maarten_NL schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 22:43:
@bsh10 @Bravo

Waarom laat de epex prediction jullie negatieve (prijs ;)) voorspelling niet zien?

[Afbeelding]
Is inderdaad inmiddels veranderd. Het is natuurlijk nooit waterdicht (of moet ik zeggen winddicht in dit geval 🤓).

Had er overigens wel een beetje op vertrouwd en de EV maar tot 60% geladen. Een gok gemaakt, verloren en weer dooooooor 😊

• bsh10
maarten_NL schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 22:43:
@bsh10 @Bravo

Er is voor morgen (en overmorgen) een opvallend verschil tussen de NED voorspelling en de EpexPredictor. Je kan dit goed in dit plaatje zien, waarin de rode lijn de EpexPredictor is en de blauwe lijn mijn NED voorspelling, tarieven zijn trouwens all-in (Tibber).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-nXclzVSTqWKmlIC4GGo_rXvD4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vl0RyEnh1yuKAm06BFJccQE4.png?f=fotoalbum_large

Het laagste kale tarief rond zondagmiddag is 3.5 ct volgens de EpexPredictor en -0.8 ct in mijn NED voorspelling, maar die laatste mag je op 0 ct afronden, dat is in ieder geval mijn vertaling van de voorspelling naar de realiteit. Mijn interpretatie is dat mijn NED voorspelling voor morgenmiddag 0 tarieven voorspelt. Het had op basis van 1.4 GW overschot zelfs -0.8 ct kunnen zijn als er geen curtailment mogelijk zou zijn en/of energie via de interconnectors afgevoerd kan worden, wat ik verwacht dat morgenmiddag wel zal gebeuren.

Ik ga een poging doen om het verschil tussen de NED voorspelling en de EpexPredictor te verklaren. De reden is eigenlijk simpel: wind op zee. In de NED voorspelling neem ik die expliciet mee (type 17). Er ligt namelijk morgen - check met windy.com - een klein maar krachtig windveld voor de Noorzee kust ter hoogte van de grootste windparken, terwijl er op land wat minder wind lijkt te zijn.

De EpexPredictor is getraind en werkt op basis van OpenMeteo data. Als ik in de code kijk zie ik dat het NL voorspellingsmodel gebruik maakt van OpenMeteo data voor 3 coordinaten die dus heel NL vertegenwoordigen.
code:
1
2
latitudes=[52.69, 52.36, 50.51]
longitudes=[6.11, 4.90, 5.41]
Deze 3 data punten liggen allemaal op land. Plot ze maar eens in Google Maps: 52°41'24.0"N 6°06'36.0"E is in de buurt van Meppel, 52°21'36.0"N 4°54'00.0"E is midden in Amsterdam en 50°30'36.0"N 5°24'36.0"E ligt iets ten zuidwesten van Luik (niet eens in NL).

In het EpexPredictor model mist in mijn ogen een vierde data punt op de Noordzee waarvoor tenminste "wind_speed_80m" in het model moet worden meegenomen, een goede kandidaat zou 52°29'24.0"N 4°31'12.0"E (Prinses Amaliawindpark voor Egmond aan Zee, 23 km voor de kust) zijn. Als je het EpexPredictor model daarmee uitbreidt en opnieuw traint, dan vermoed ik dat de voorspelling voor morgen wel een 0 tarief gaat geven.

Dat windveld voor de kust lijkt trouwens wel wat minder te worden dan eerder voorspeld. Eerst was er voor morgenmiddag sprake van 6.0 GW overschot (uit mijn vorige post), nu is er slechts 1.4 GW van over. Dus het kan zijn dat vanmiddag als de EPEX tarieven bekend worden de tarief werkelijkheid weer wat minder rooskleurig wordt. Ik ben benieuwd.

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:45

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Komt dit niet doordat het vandaag erg fluctueert per kwartier? Ik kijk nu bij mezelf, zelfde instellingen,

In HomeWizard wordt het tarief per uur genoemd (ook al kan je per kwartier kiezen). Heb je dat al vergeleken met Tibber?

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:53
bsh10 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 09:02:
[...]

Er is voor morgen (en overmorgen) een opvallend verschil tussen de NED voorspelling en de EpexPredictor. Je kan dit goed in dit plaatje zien, waarin de rode lijn de EpexPredictor is en de blauwe lijn mijn NED voorspelling, tarieven zijn trouwens all-in (Tibber).

[Afbeelding]

Het laagste kale tarief rond zondagmiddag is 3.5 ct volgens de EpexPredictor en -0.8 ct in mijn NED voorspelling, maar die laatste mag je op 0 ct afronden, dat is in ieder geval mijn vertaling van de voorspelling naar de realiteit. Mijn interpretatie is dat mijn NED voorspelling voor morgenmiddag 0 tarieven voorspelt. Het had op basis van 1.4 GW overschot zelfs -0.8 ct kunnen zijn als er geen curtailment mogelijk zou zijn en/of energie via de interconnectors afgevoerd kan worden, wat ik verwacht dat morgenmiddag wel zal gebeuren.

Ik ga een poging doen om het verschil tussen de NED voorspelling en de EpexPredictor te verklaren. De reden is eigenlijk simpel: wind op zee. In de NED voorspelling neem ik die expliciet mee (type 17). Er ligt namelijk morgen - check met windy.com - een klein maar krachtig windveld voor de Noorzee kust ter hoogte van de grootste windparken, terwijl er op land wat minder wind lijkt te zijn.

De EpexPredictor is getraind en werkt op basis van OpenMeteo data. Als ik in de code kijk zie ik dat het NL voorspellingsmodel gebruik maakt van OpenMeteo data voor 3 coordinaten die dus heel NL vertegenwoordigen.
code:
1
2
latitudes=[52.69, 52.36, 50.51]
longitudes=[6.11, 4.90, 5.41]
Deze 3 data punten liggen allemaal op land. Plot ze maar eens in Google Maps: 52°41'24.0"N 6°06'36.0"E is in de buurt van Meppel, 52°21'36.0"N 4°54'00.0"E is midden in Amsterdam en 50°30'36.0"N 5°24'36.0"E ligt iets ten zuidwesten van Luik (niet eens in NL).

In het EpexPredictor model mist in mijn ogen een vierde data punt op de Noordzee waarvoor tenminste "wind_speed_80m" in het model moet worden meegenomen, een goede kandidaat zou 52°29'24.0"N 4°31'12.0"E (Prinses Amaliawindpark voor Egmond aan Zee, 23 km voor de kust) zijn. Als je het EpexPredictor model daarmee uitbreidt en opnieuw traint, dan vermoed ik dat de voorspelling voor morgen wel een 0 tarief gaat geven.

Dat windveld voor de kust lijkt trouwens wel wat minder te worden dan eerder voorspeld. Eerst was er voor morgenmiddag sprake van 6.0 GW overschot (die mijn vorige post), nu is er slechts 1.4 GW van over. Dus het kan zijn dat vanmiddag als de EPEX tarieven bekend worden de tarief werkelijkheid weer wat minder rooskleurig wordt. Ik ben benieuwd.
nog even wachten tot publicatie...
wordt dus een shoot-out tussen de predictors :)

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• sipjan
  • Laatst online: 23:30
bsh10 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 09:02:
[...]
Ik had ongeveer dezelfde verwachting, grote verbazing over de uitkomst om 13:00 uur bij Nordpool.
Wat is er veranderd dat de voorspellingen (tot nu toe vrij accuraat) zo afwijken ?

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:15
sipjan schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:11:
[...]

Ik had ongeveer dezelfde verwachting, grote verbazing over de uitkomst om 13:00 uur bij Nordpool.
Wat is er veranderd dat de voorspellingen (tot nu toe vrij accuraat) zo afwijken ?
Zou er iets in het midden oosten aan de hand zijn?

Dat samen met soms net (on)voldoende hernieuwbaar maakt de prijzen een beetje aan het jojoën.

• bsh10
sipjan schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:11:
Ja, het is wat minder spectaculair geworden dan het 2 dagen geleden leek te worden. De piek van het windfront is in ieder geval langzaam van zondagmiddag naar de de nacht van zondag op maandag geschoven. Daardoor valt de piek van het windfront niet meer samen met de middag piek in de zon opwek. Maar het het lijkt erop dat daardoor de maandagmiddag nu wel wat lagere tarieven gaat geven. Al zal het door de hogere load op maandag wat minder overschot geven dan op zondagmiddag, dus ik verwacht geen spectaculair lage tarieven op maandag.

Toch goed om te zien dat de voorspellingen wel ok werken, ik kan er goed mee plannen. En goed om te realiseren dat het EpexPredictor NL model nog wel verbeterd kan worden m.b.t. rekening houden met wind op zee. Even kijken of ik die gedachte aan de EpexPredictor ontwikkelaar kan doorgeven.

• maarten_NL
@bsh10 dat is goed nieuws dat het windfrond naar de nacht is geschoven want nu zie je dezelfde prijsglijbaan om 23u zoals woensdagavond, de gascentrales kunnen een tandje lager en prima nachtarieven.

De net geinstalleerde 14kWh accu staat nu op 50% en kan morgen voor de 1e keer naar de 100% 8)

Pagina: 1 ... 324 325 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels