Dat kon wel, denk aan pekelen, roken, inmaken, inblikken. Zaken als een droog hammetje wat je als compleet been kocht is nu een delicatesse maar toen de normale optie. Gedroogde vis zoals voorn is nog steeds populair in oost-europa en wordt hier met bakken geproduceerd en erheen vervoerd. Dat we een rauw stuk vlees bij ons thuis bewaren en bijvoorbeeld wat verse groente is meer een luxe dan een noodzaak om goed te kunnen eten. Maar het bespaart ook de industrie de moeite om het voedsel te conserveren en het zorgt ervoor dat we snel weer de winkel binnenlopen. En as het is geconserveerd wordt het vaak nog weggezet als minder goed, want 'uit een potje' e.d. Zelfde trouwens wat betreft fruit, nu wordt gedaan alsof het een must is om dat dagelijks te eten, voor de internationale handel en de kassenteelt was het normaal om alleen in het fruitseizoen wat fruit te krijgen als extraatje.Wozmro schreef op maandag 10 november 2025 @ 08:27:
Wij hebben het zelf niet meegemaakt maar de wereld zag er anders uit toen voeding nog niet betrouwbaar langer kon bewaard worden met behulp van koeling.
En vergeet niet het hele begrip van een gekoelde drank, dat was iets voor in de zomer als het snikheet was. En ijs in je whiskey was iets voor luxe clubs waar je etaleerde dat je een ijskelder had. Nu wil niemand bier of fris drinken dat ook maar lauw is.
Ik kreeg bij m'n nieuwe huis de enorme Smeg koelkast van de vorige eigenaren maar die verstookt toch 1 kWh per dag, 73 piek per jaar vind ik wel aantikken. Ik heb nu een kleiner Liebherr koelkastje voor eigen gebruik en alleen als er een feestje is of flink diner en ik de ruimte nodig heb gaat de Smeg weer aan. Mensen kijken me echt raar aan want 'zo'n mooi ding kan je toch helemaal volproppen' maar ik sta er zelf niet zo inIk zou zelf bijvoorbeeld perfect zonder koelkast kunnen in huis, de supermarkt is een paar honderd meter van mijn deur. Maar ik heb er toch een staan in de keuken want: whatever, spotgoedkoop en je hebt er toch gemak van. En ik heb de terugverdientijd van mijn koelkast nog niet uitgerekend.
/f/image/UjdDamkMwxXeu0p3CoihMM10.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/D0b7H6Bg3i3Rd0bANcHTj9CF.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/LFlyvGrbT1p6i90Q0EWE4VSm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wedE1pA10RXa6webl1yzRctj.jpg?f=fotoalbum_large)