|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Als Zonneplan een gemiddelde berekent over de kwartierprijzen voor ieder uur, dan maakt het in theorie niet uit als je over een heel uur teruglevert.DanTm schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:42:
[...]
Heb hier ook over zitten denken, de spread tussen hoog en laag is inderdaad groter bij kwartier prijzen. Maar het werkt ook de andere kant op, mogelijke kwartieren die bij Tibber niet goedkoop of duur genoeg zijn, kunnen dat wel bij Zonneplan zijn omdat de gemiddelde uurprijs er wel aan voldoet.
Echter, je gaat terugleveren vanaf een bepaalde spread. Als er in een uur 2 kwartieren zijn die die 5 cent boven de minimale spread zitten en 2 kwartieren 6 cent eronder, dan is het gemiddelde over het uur ook onder de spread. Op uurtarieven gaat de batterij dan niet handelen. Maar op kwartiertarieven kun je de 2 kwartieren die wel wat opleveren alsnog meepakken.
Of dat op jaarbasis heel verschil maakt is een interessante vraag...
Maar andersom, 2 kwartier 6 cent erboven en 2 kwartier 5 cent eronder. Dan pak je op uurtarieven een uur en op kwartier tarieven maar 2.bilgy_no1 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:34:
[...]
Als Zonneplan een gemiddelde berekent over de kwartierprijzen voor ieder uur, dan maakt het in theorie niet uit als je over een heel uur teruglevert.
Echter, je gaat terugleveren vanaf een bepaalde spread. Als er in een uur 2 kwartieren zijn die die 5 cent boven de minimale spread zitten en 2 kwartieren 6 cent eronder, dan is het gemiddelde over het uur ook onder de spread. Op uurtarieven gaat de batterij dan niet handelen. Maar op kwartiertarieven kun je de 2 kwartieren die wel wat opleveren alsnog meepakken.
Of dat op jaarbasis heel verschil maakt is een interessante vraag...
Klopt. Maar stel bij 2kW terugleveren:DanTm schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:03:
[...]
Maar andersom, 2 kwartier 6 cent erboven en 2 kwartier 5 cent eronder. Dan pak je op uurtarieven een uur en op kwartier tarieven maar 2.
- bij de uurtarieven pak je 2 kWh tegen gemiddeld 1 cent boven de spread.
- bij de kwartiertarieven pak je 1 kWh tegen 6 cent boven de spread.
Ik ben nu aan het twijfelen om over te stappen naar een vast contract bij een andere leverancier, waarbij ik dan ook een cashback korting krijg. Raadden jullie dit aan? (ik heb maar 2 zonnepanelen)
PS: even een vraagje, hebben jullie ook veel afgelopen maand betaald aan stroom?
[ Voor 6% gewijzigd door RuneScimi007 op 03-12-2025 20:17 ]
jaRuneScimi007 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:15:
Hoi iedereen, ik heb niet echt veel verstand van stroom maar hier komt mijn vraag. Ik zit nu bij Tibber sinds ik een duurzame nieuwbouwwoning heb (ik heb maar 2 zonnepanelen). Ik heb destijds voor Tibber gekozen sinds ik op mijzelf woon en dus zelf kan beslissen wanneer ik wat aanzet. Alleen heb ik nu het gevoel dat ik vrij veel betaal. Afgelopen maand heb ik 70 euro betaald (259kwh verbruikt) en de afgelopen 2 dagen zit ik al op een koste plaatje van 6,50 euro (25kwh). Ik begrijp dat het de winterperiode is en dat daardoor de prijzen flink stijgen maar dit vind ik persoonlijk absurd.
Ik ben nu aan het twijfelen om over te stappen naar een vast contract bij een andere leverancier, waarbij ik dan ook een cashback korting krijg. Raadden jullie dit aan? (ik heb maar 2 zonnepanelen)
jaPS: even een vraagje, hebben jullie ook veel afgelopen maand betaald aan stroom?
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Gewogen gemiddelde inkoopprijs hierRuneScimi007 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:15:
Hoi iedereen, ik heb niet echt veel verstand van stroom maar hier komt mijn vraag. Ik zit nu bij Tibber sinds ik een duurzame nieuwbouwwoning heb (ik heb maar 2 zonnepanelen). Ik heb destijds voor Tibber gekozen sinds ik op mijzelf woon en dus zelf kan beslissen wanneer ik wat aanzet. Alleen heb ik nu het gevoel dat ik vrij veel betaal. Afgelopen maand heb ik 70 euro betaald (259kwh verbruikt) en de afgelopen 2 dagen zit ik al op een koste plaatje van 6,50 euro (25kwh). Ik begrijp dat het de winterperiode is en dat daardoor de prijzen flink stijgen maar dit vind ik persoonlijk absurd.
PS: even een vraagje, hebben jullie ook veel afgelopen maand betaald aan stroom?
September 17 ct/kWh
Oktober 21,1 ct/kWh
November 24,4 ct/kWh
Jaar (mei tot nu); 20,5 ct/kWh
Ik ben in mei overgegaan dus dit gemiddelde loopt nog op om in het voorjaar weer wat af te nemen. Ik denk dat het wel een representatief gemiddelde is.
Ja het maandgemiddelde loopt nu op. Maar bekijk het per jaar en beoordeel dan of je met vast goedkoper uitkomt.
Met maar 2 paneeltjes zijn terugleververgoedingen/kosten geen argument inderdaad.
In de Tibber app kun je zien wat jouw gemiddelde prijs is. Hoe ziet dat er bij jou uit?RuneScimi007 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:15:
Hoe zit het met je verbruik. Ik leid uit je woorden af dat je alleen woont. Je gebruikt ca. 8kWh per dag. Wij zijn met z'n tweetjes en werken vanuit huis. We verbruiken ook 8kWh per dag. Wat zijn jouw grootgebruikers?
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Om te handelen heb je dan een grote spread nodig, o.a. om de verliezen van de batterij goed te maken. Aangezien op de teruglevering vanaf 2027 geen toeslag (circa 11,5 cent) meer van toepassing is en de gemiddelde spread nu zo rond de 9 cent zit, is handelen dan niet interessant meer, op een klein aantel dagen na.PCJR schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:25:
[...]
Leg eens uit dan (die kreten hebben we weinig an)
Dus dan wordt het accu's vullen met de zonnepanelen en zoveel mogelijk NOM draaien.
[ Voor 4% gewijzigd door bert pit op 03-12-2025 21:03 ]
Analoog komt weer helemaal terug
Winsten zijn dan allang gemaakt. En laden in de goedkope uren en gebruiken voor de dure uren hoort er ook bij. Situaties met accu zijn wsl nog altijd de voordeligste oplossing.bert pit schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:02:
[...]
Om te handelen heb je dan een grote spread nodig, o.a. om de verliezen van de batterij goed te maken. Aangezien op de teruglevering vanaf 2027 geen toeslag (circa 11,5 cent) meer van toepassing is en de gemiddelde spread nu zo rond de 9 cent zit, is handelen dan niet interessant meer, op een klein aantel dagen na.
Dus dan wordt het accu's vullen met de zonnepanelen en zoveel mogelijk NOM draaien.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Nee. Het is waarschijnlijk het bedrag dat gold op datum afsluiten contract, dat weet poster niet omdat hij een contract afsloot waarbij hij had ingevuld niet terug te leveren en vervolgens kreeg hij een contract waarin uitsluitend over energie levering gesproken wordt. Enige tijd later plaatst hij zonnepanelen en gaat terugleveren...Mooper schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:25:
[...]
En dat is dus die -0,0127 per kWh 'inkoopvergoeding TL' zoals bij hun calculator wordt weergegeven?
De EPEX handel is wat minder, de 4 maanden dat ik te weinig PV-opwek is er nog steeds een handel mogelijk met een spread groter dan de energiebelasting en ik heb nog steeds een negatieve jaarrekening en dat met maar 2 maandgemiddelde net iets kleinere spread dan de EB. (-1,58/-3.18ct)bert pit schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:02:
[...]
Om te handelen heb je dan een grote spread nodig, o.a. om de verliezen van de batterij goed te maken. Aangezien op de teruglevering vanaf 2027 geen toeslag (circa 11,5 cent) meer van toepassing is en de gemiddelde spread nu zo rond de 9 cent zit, is handelen dan niet interessant meer, op een klein aantel dagen na.
In 2026 gaat de EB met ca 1ct naar beneden en mogelijk ook in 2027 wat, voor een wat kleinere spread.
Tot nu toe loopt de marktprijs spread klein beetje elk jaar op sinds 2022
(meer negatieve uren, maar gemiddeld iets minder negatief, terwijl de piekuren gemiddeld iets hoger.)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
De batterij beschouw je als een sunk cost. Als je met PV de opbrengst per kWh met ongeveer 15-20% verhoogt maak je de laadverliezen goed verdien je al wat aan het uitgestelde terugleveren.bert pit schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:02:
[...]
Bijv. Terugleveren van 10 kWh rond de middag en €0,01 per kWh verdien je €0,10. Als het kale tarief 's avonds €0,05 per kWh is verdien je €0,425. Winst met de batterij is dan €0,325 op die dag.
De grotere winst zit uiteraard in het voorkomen van dure inkoop op dat moment. Die kost dan immers kale prijs + toeslagen + EB + BTW. Die €0,05 wordt dan eerder €0,20.
Dus als je van de 8,5 kWh die je terug kunt leveren er zelf 4,5 gebruikt en 4 teruglevert is de winst €0,90 + €0,20 - €0,10 = €1,00 op die cyclus. Ook die teruglevering draagt dus bij in dit geval al bij een lage spread van €0,04 per kWh.
Nu heb ik afgelopen jaar echter vaak gezien dat het kale tarief overdag weliswaar rond €0,01 zat, maar dat het 's avonds rond €0,30 was op de piek. Dan zou de opbrengst van die cyclus dus uitkomen op €1,35 + €0,60 - €0,10 = €1,85.
Ik heb net een thuisbatterij aangeschaft van 11,5 kWh (ik reken effectief ongeveer 10 kWh te laden en dan 8,5 kWh terugleveren) voor €3100. Met een gemiddelde van €1,35 per cyclus zou ik dus een kleine 2300 cycli nodig hebben om het terug te verdienen.
Bovenstaande geldt alleen op de dagen met voldoende opbrengst; grofweg de helft van het jaar. Dan zou de terugverdientijd uitkomen op bijna 13 jaar.
De andere helft van het jaar kun je echter dure piekmomenten voorkomen. Op een dag als vandaag zou dat zo'n €0,22 per kWh hebben bespaard. Winst: (8,5 * €0,45) - (10 * €0,23) = €3,83 - €2,30 = €1,53 op de cyclus. Mits ik die 10 kWh ook daadwerkelijk verbruik (bijvoorbeeld met elektrisch koken en een warmtepomp) en binnen die tijd kan ontladen uit de batterij (voldoende vermogen). Oftewel je verlegt je inkoop naar een goedkoper moment.
Morgen is de spread maar €0,06 als ik kijk naar de blokken. Dan werkt het als volgt:
(8,5 * €0,29) - (10 * 0,23) = €2,47 - €2,30 = €0,17 winst op die cyclus. Zelfs met een vlakke dag als morgen. Vaak is die spread toch echt wel hoger.
Als ik nou de ene helft van het jaar €1,35 per cyclus haal (PV) en de andere helft van het jaar €1,00 per cyclus, dan levert de batterij €432 per jaar op. De batterij is dan tussen 7 en 8 jaar terugverdiend, oftewel 2650 cycli. De batterij is gegarandeerd tot 6000 cycli, dus gaat nog wel even mee daarna.
Volgend jaar nog even met salderen terugleveren is de winst nog wat op te krikken in de zomer.
Sorry voor het lange verhaal, maar de aanvulling is dus dat ook naast NOM de batterij in de zomer bijdraagt aan het verbeteren van je rendement op PV door uitgestelde teruglevering. Echter, alleen op PV in de zomer is het zelfs met 'maar' €270 per kWh nog lastig om de casus rond te rekenen.
Kun je de batterij ook inzetten om in de winter je inkoopkosten gemiddeld te verlagen, dan is de investering al snel schappelijke.
Met een vast contract gaat alleen het stuk zelfconsumptie in de zomer op met daarbij de verminderde terugleverboete. In bovenstaande geval: er kan nuttig ongeveer 4,5 kWh per PV-dag worden meer zelf worden verbruikt op ongeveer 180 dagen. Dat zijn 810 kWh minder qua boete wat ongeveer €100-120 per jaar kan schelen.
In 2028 komt er mogelijk een variabel netwerk tarief van 4 tijdsblokken met een spread van 10 cent.Domba schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:24:
[...]
De EPEX handel is wat minder, de 4 maanden dat ik te weinig PV-opwek is er nog steeds een handel mogelijk met een spread groter dan de energiebelasting en ik heb nog steeds een negatieve jaarrekening en dat met maar 2 maandgemiddelde net iets kleinere spread dan de EB. (-1,58/-3.18ct)
In 2026 gaat de EB met ca 1ct naar beneden en mogelijk ook in 2027 wat, voor een wat kleinere spread.
Tot nu toe loopt de marktprijs spread klein beetje elk jaar op sinds 2022
(meer negatieve uren, maar gemiddeld iets minder negatief, terwijl de piekuren gemiddeld iets hoger.)
Als de EB tegen die tijd is gedaald naar 10 cent, wordt de EPEX handel toch weer interessant.
Voorbeeld: in de middag inkopen voor 1+10=11 cent en in de avond verkopen voor 16 cent.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Recente voorlopige Zomer nettarieven (1-april-31-oktober) heb ik nog niet gezien, alleen voorlopige winter nettarieven 1 november-31 maartPim57 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:42:
[...]
In 2028 komt er mogelijk een variabel netwerk tarief van 4 tijdsblokken met een spread van 10 cent.
Als de EB tegen die tijd is gedaald naar 10 cent, wordt de EPEX handel toch weer interessant.
Voorbeeld: in de middag inkopen voor 1+10=11 cent en in de avond verkopen voor 16 cent.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Hier die van de zomer erbij:Domba schreef op woensdag 3 december 2025 @ 23:00:
[...]
Recente voorlopige Zomer nettarieven (1-april-31-oktober) heb ik nog niet gezien, alleen voorlopige winter nettarieven 1 november-31 maart
/f/image/PzR19YXbCv0ZMiNzJlyDolPH.png?f=fotoalbum_large)
uit dit rapport: https://www.netbeheernede...onden-nettarief-varianten
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Dat lijkt me niet - het netwerktarief is alleen voor levering, niet teruglevering - die krijg je met je handel dus niet meer terug. Met een batterij maak je dan alleen wel (veel) minder kosten in de winter omdat het verschil in prijs tussen midden op de dag en 's-avonds in de piek enorm wordt - het verschil en prijs bij een dynamisch contract wordt namelijk nog soms meer dan verdubbeld door het verschil in netbeerkosten. In de zomer is er heel misschien nog een beetje handel mogelijk bij een spread die de energiebelasting overstijgt - ik denk aan een hete maar vrij bewolkte zomerdag als de airco's overal in Europa 's-avonds aanstaan, maar hoe vaak komt dat nu voor - echt veel is dat niet meer.Pim57 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:42:
[...]
In 2028 komt er mogelijk een variabel netwerk tarief van 4 tijdsblokken met een spread van 10 cent.
[ Voor 4% gewijzigd door JBtL op 04-12-2025 00:40 ]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Of 2GW/5,83GWh conservatief is, want getallen voor aantal systemen ligt flink uit elkaar, of er zijn al een berg stekker accu's, die niet geregistreert hoeven te worden.
Trend rapport 2025 die voornamelijk verkoopcijfers gebruikt.
2025 163 500 systemen en 860MWh
CERES geregistreerde 0,8kW-1MW 23300 systemen en 350 MW
Bij CERES heb ik normaal minder bedenken, maar bij thuisaccu's met berichten als juni 2024 nog maar 200 zouden zijn, krijg ik toch grote vraagtekens.
Ik heb mijn thuisaccu al in juni/juli 2022 geregistreerd en ook de registratie bevestiging voor ontvangen en ik was zeker niet de eerste toen, er zouden toen al ca 1300 aangemeld zijn begin 2023, of zijn bij database verbetering weer eens in een verkeerde code opgeplakt op oudere aanmeldingen. heb ik al eens gehad en toevallig achter kwam dat die van mij een code voor 1-5 MW lijst had op een 3x25A, omdat energieleverancier toen teruglevering niet meenam voor de factuur.
Als ik de tekst lees dan adviseren ze naar 6 tarieven te gaan, niet naar 4. Dit omdat ze verwachten dat met name thuisbatterijen voor extra pieken zorgen in geval van weinig verschillende tarieven juist op de overgangen (Defacto dezelfde reden dat we van uur naar kwartier day ahead prijzen zijn gegaan).JBtL schreef op woensdag 3 december 2025 @ 23:49:
[...]
Hier die van de zomer erbij:
[Afbeelding]
uit dit rapport: https://www.netbeheernede...onden-nettarief-varianten
Pfew… als dit wordt ingevoerd dan krijgt de batterij business case opeens een enorme duw.
Is er al enige duidelijkheid “wanneer” dit wordt ingevoerd? En “wanneer” er besloten wordt? Is dat een regeringsbesluit (dat kan zomaar jaren duren als de kabinetten steeds vallen)? Of bepalen de netbeheerders dat zelf?
Het 6 tarieven voorstel voor winter en zomer:
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Zijn dit all-in prijzen in die grafiekjes?Stefannn schreef op donderdag 4 december 2025 @ 07:58:
[...]
Als ik de tekst lees dan adviseren ze naar 6 tarieven te gaan, niet naar 4. Dit omdat ze verwachten dat met name thuisbatterijen voor extra pieken zorgen in geval van weinig verschillende tarieven juist op de overgangen (Defacto dezelfde reden dat we van uur naar kwartier day ahead prijzen zijn gegaan).
Pfew… als dit wordt ingevoerd dan krijgt de batterij business case opeens een enorme duw.
Is er al enige duidelijkheid “wanneer” dit wordt ingevoerd? En “wanneer” er besloten wordt? Is dat een regeringsbesluit (dat kan zomaar jaren duren als de kabinetten steeds vallen)? Of bepalen de netbeheerders dat zelf?
Het 6 tarieven voorstel voor winter en zomer:[Afbeelding]
Netbeheerkosten bestaan toch maar uit 1 onderdeel?
Nou inderdaad. Dit zou ook invloed moeten gaan hebben op de kale prijs, want als de vraag bijvoorbeeld in de winter gaat verschuiven van de avondpiek naar de nacht, dan zal het kale tarief in de avond minder gaan pieken en in de nacht minder diep zakken.Stefannn schreef op donderdag 4 december 2025 @ 07:58:
[...]
Als ik de tekst lees dan adviseren ze naar 6 tarieven te gaan, niet naar 4. Dit omdat ze verwachten dat met name thuisbatterijen voor extra pieken zorgen in geval van weinig verschillende tarieven juist op de overgangen (Defacto dezelfde reden dat we van uur naar kwartier day ahead prijzen zijn gegaan).
Hier zit in het algemeen wel een grote kostenstijging in voor all-electric huishoudens. Want het vlakke tarief is volgend jaar bijv. EUR 432. Ik neem nu ongeveer 6500 kWh af op jaarbasis (WP + EV). Dat komt dus neer op EUR 0,066 per kWh. In de winter komt het tarief daar volgens dit model niet eens onder. Maar in de winter heb ik wel de bulk van mijn afname (vanwege de WP). Voor ons dus potentieel wel een grote kostenverhoging. Zelfs als ik alle afname in de winter naar die goedkopere uren stuur met een batterij kom ik gemiddeld ruim boven het huidige tarief.
En zelfs in de zomer kom je gemiddeld tussen 22:00 en 7:00 uur waarschijnlijk niet onder het huidige tarief.
Het maakt de business case van de batterij en dynamische aansturing allemaal nog relevanter. De aansturing wordt wel een dingetje... Voor veel mensen is het echt niet te doen om in HA iets in elkaar te klussen om dit allemaal te automatiseren. Het is in mijn optiek dan ook een verkapte prijsverhoging. Uiteraard moet er veel worden geinvesteerd in de netwerken, maar daar hadden die netbeheerders al jaren geleden mee moeten beginnen. Op dit moment moet er gewoon een grote pot geld voor komen om stelselmatig en snel de knelpunten op te lossen. Net zoals we doen voor verkeersknelpunten.
Het is op dit moment allemaal nog maar een voorstel. Maar je merkt dat ze er bij de netbeheerders al op warmlopen en van de ACM heb ik zeer lage verwachtingen om hier iets tegen te doen.
DIt is alleen het gedeelte van de netbeheerskosten. Die betaal je nu niet per kWh maar als een vast bedrag per maand. Staat ook apart op de energierekening vermeld. Het idee is dus om dat vaste bedrag te vervangen door een bedrag per kWh.
Hier bovenop komen dan nog de EPEX, inkoopvergoeding, Energiebelasting en BTW.
[ Voor 9% gewijzigd door bilgy_no1 op 04-12-2025 10:01 ]
De voorbereidingen lopen al sinds 2023 gestart, er zijn een al paar meer inkomens zekerdere varianten voor de netwerkbeheerders langsgekomen, zoals capaciteitstarief.
De netbeheerders hadden de voorkeur voor elk uur een ander tarief, maar vanuit de 2e kamer met moties, was de 2e kamers voorkeur voor zo simpel mogelijk en begrijpelijk met 2 tarieven en 4 tarieven is een compromie.
Dit zijn alleen voorlopige nettarieven, het transportdeel van de huidige vaste netwerkkosten.
De huidige netwerkkosten bestaan uit 3 onderdelen
de meterdienst
de aansluitdienst
de transportkosten
De eerste 2 blijven als vaste netwerkkosten, de laatste wordt over alle kWh's omgeslagen, zoals voor 2009 toen we flat tarief hadden, maar nu tijdsafhanjkelijk
dank....Domba schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:10:
@Stefannn Uiteindelijk is het besluit aan de ACM en eigenlijk voor de reguleringsperiode 2027-2032/33 en een wijziging van de netcode. De netwerkbeheerders gezamelijk dienen een voorstel in voor wijziging van netcode bij ACM en de ACM besluit uiteindelijk, na een periode van inzage en inspraak.
De voorbereidingen lopen al sinds 2023 gestart, er zijn een al paar meer inkomens zekerdere varianten voor de netwerkbeheerders langsgekomen, zoals capaciteitstarief.
De netbeheerders hadden de voorkeur voor elk uur een ander tarief, maar vanuit de 2e kamer met moties, was de 2e kamers voorkeur voor zo simpel mogelijk en begrijpelijk met 2 tarieven en 4 tarieven is een compromie.
en dus...... "enig zicht op wanneer dit echt besloten & vastgelegd wordt"?
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Het aller moeilijkste voor als je al iets in HA in elkaar kunt knutselen, is de vrije voet van 100W. (876kWh/jaar)bilgy_no1 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:59:
[...]
Het maakt de business case van de batterij en dynamische aansturing allemaal nog relevanter. De aansturing wordt wel een dingetje... Voor veel mensen is het echt niet te doen om in HA iets in elkaar te klussen om dit allemaal te automatiseren. Het is in mijn optiek dan ook een verkapte prijsverhoging. Uiteraard moet er veel worden geinvesteerd in de netwerken, maar daar hadden die netbeheerders al jaren geleden mee moeten beginnen. Op dit moment moet er gewoon een grote pot geld voor komen om stelselmatig en snel de knelpunten op te lossen. Net zoals we doen voor verkeersknelpunten.
Het is op dit moment allemaal nog maar een voorstel. Maar je merkt dat ze er bij de netbeheerders al op warmlopen en van de ACM heb ik zeer lage verwachtingen om hier iets tegen te doen.
Bestaans minium uit de 2009 voor 800kWh en 800m3 gas die in de loop der jaren over is gegaan in vermindering energie belasting.
Nederland was met vaste netwerkkosten de enigste binnen EU, ander hebben de overstap nooit gemaakt en altijd netkosten in de kWh-prijs gehouden en met transportdeel dient de verzwaringskosten te worden bekostigd.
Amortisatie van de netverzwaring heeft dimissionaire kabinet afgewezen, dat de overheid voor financieert, de kosten om later over meer kwh's uit te smeren.
De 6 regionale E-netwerkbeheerders zijn voor de inkomsten heel erg afhankelijk van de kleinverbruikers, voor 2026 wordt verwacht dat ze 6,4miljard euro inkomsten hebben, maar al ze aantal jaren 5-8 miljard per jaar blijven investeren in netverzwaring loopt dat snel op, richting 2035 wat nodig is.
Als ook dat er nog een doorberekening inzit van Tennet (op moment 140-150 euro in de huidige vaste netwerkosten) die ca 110-150 miljard gaat investeren om het hoogspanningsnet te verzwaren tot 2035..
Eind van dit jaar.Stefannn schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:36:
[...]
dank....
en dus...... "enig zicht op wanneer dit echt besloten & vastgelegd wordt"?
Oorspronkelijk was het netcode wijzingsvoorstel aangekodigd voor begin dit jaar, maar door de wenzen van de 2e kamer opgeschoven, waar het kabinet voor de val de wens had invoering per 2027, dat is nu nog 1-1-2028.
Of het haalbaar is hangt af van hoeveel er nog aan gesleuteld moet worden.
vraagje;Stefannn schreef op donderdag 4 december 2025 @ 07:58:
[...]
even voor de beeldvorming, de kleurbalken zijn dat tarieven bij inkoop stroom of verkoop stroom of beide?
kun je dat toelichten met een voorbeeld?
voor zover ik het begrijp (maar lees het hier vooral zelf) alleen bij afname. Maar zoals @Domba zegt, zou eind van het jaar besloten moeten worden. Geheid dat er dan nog wat modificaties komen. Danwel.. "besproken... veel commentaar.... vraag voor modificaties... nieuwe beslisdatum"vogel6 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:50:
[...]
vraagje;
even voor de beeldvorming, de kleurbalken zijn dat tarieven bij inkoop stroom of verkoop stroom of beide?
nettarieven worden alleen geheven op afname.vogel6 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:50:
[...]
vraagje;
Apart hiervan loopt nog een onderzoek voor invoedtarieven, om de netverzwaringskosten te verdelen over een groter volume.
Zoals bijv wind op zee die gexporteert wordt naar omringende landen, dragen niet bij in de benodigde netverzwaringskosten.
Internationale afspraken komen neer dat op 380kV transportnet, 30% vrij gehouden dient te worden hiervoor als ook doorvoer wat we via interconnect met andere landen aan doorvoer hebben..
Maar dit gaat dus gelden voor alle soorten contract? Vast, dynamisch?bilgy_no1 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:00:
[...]
DIt is alleen het gedeelte van de netbeheerskosten. Die betaal je nu niet per kWh maar als een vast bedrag per maand. Staat ook apart op de energierekening vermeld. Het idee is dus om dat vaste bedrag te vervangen door een bedrag per kWh.
Hier bovenop komen dan nog de EPEX, inkoopvergoeding, Energiebelasting en BTW.
Het is een grote faal van kortzichtigheid. In 2020 kon de overheid zelfs tegen negatieve rente obligaties uitschrijven. Ook toen was al bekend dat die investeringen moesten worden gedaan. Kortom: EUR 100 miljard ophalen tegen negatieve rente; dat gaat in een fonds waar netbeheerders leningen met een lange looptijd kunnen aanvragen zodat de investeringen over langere tijd kunnen worden uitgesmeerd.Domba schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:44:
[...]
Het aller moeilijkste voor als je al iets in HA in elkaar kunt knutselen, is de vrije voet van 100W. (876kWh/jaar)
Bestaans minium uit de 2009 voor 800kWh en 800m3 gas die in de loop der jaren over is gegaan in vermindering energie belasting.
Nederland was met vaste netwerkkosten de enigste binnen EU, ander hebben de overstap nooit gemaakt en altijd netkosten in de kWh-prijs gehouden en met transportdeel dient de verzwaringskosten te worden bekostigd.
Amortisatie van de netverzwaring geeft dimissionaire kabinet afgewezen, dat de overheid voor financieert, de kosten om later over meer kwh's uit te smeren.
De 6 regionale E-netwerkbeheerders zijn voor de inkomsten heel erg afhankelijk van de kleinverbruikers, voor 2026 wordt verwacht dat ze 6,4miljard euro inkomsten hebben, maar al ze aantal jaren 5-8 miljard per jaar blijven investeren in netverzwaring loopt dat snel op, richting 2035 wat nodig is.
Als ook dat er nog een doorberekening inzit van Tennet (op moment 140-150 euro in de huidige vaste netwerkosten) die ca 110-150 miljard gaat investeren om het hoogspanningsnet te verzwaren tot 2035..
Alternatief: de NL pensioenfondsen zitten op een beheerd vermogen van EUR 1605 miljard. Daarvan wordt 2/3e geïnvesteerd in de Verenigde Staten! Dwing ze om 10% te investeren in zeer veilige lange termijn investeringen in het verzwaren van het NL stroomnet, duurzame energie in NW-Europa, transportcapaciteit binnen Europa etc. Stuk voor stuk projecten die aantrekkelijk genoeg zijn (of kunnen worden gemaakt met politieke vaste koers).
Het geld is er wel. De politieke wil om dit allemaal daadkrachtig op te lossen ontbreekt.
En dan zitten de spreekwoordelijk 'hardwerkende burgers' burgers straks met een gedrocht van een energierekening. Alleen al de dynamische tarieven is voor veel mensen teveel gedoe en spannend. Laat staan als het tarief aan twee kanten zwabberen en je in de winter regelmatig tarieven van tegen EUR 0,80 in je dagelijkse overzichtje gaat zien (bijv. 0,24 transport, 0,30 EPEX, 0,02 inkoop, 0,10 EB + BTW over dit alles).
Het zijn nu alleen nog maar onderzoekjes en proefballonnen. Maar als dit doorgaat geldt het inderdaad voor alle afname door kleinverbruikers ongeacht de contractvorm.PCJR schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:59:
[...]
Maar dit gaat dus gelden voor alle soorten contract? Vast, dynamisch?
Zelfs bij een vast contract krijg je dan een iets meer dynamisch aspect.
Nou, dit is wel iets meer dan een proefballon - reken er maar op dat dit wordt ingevoerd. Wat niet helemaal duidelijk is de verdeling vast/variabel, ik zou me zo kunnen voorstellen dat er een ingroeipad komt. In een keer helemaal op deze tarieven is wel fors - volgens mij is dit ook nog zonder BTW. Ik kom in totaal bij een vast contract op ongeveer 50ct/kWh (stroomprijs+variabel netbeheer+energiebelasting+BTW) in de winter tussen 17h en 22h, dat is wel fiks om in 1 keer in te voeren, ook met een flinke afname van de vaste netbeheerkosten.bilgy_no1 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:04:
[...]
Het zijn nu alleen nog maar onderzoekjes en proefballonnen. Maar als dit doorgaat geldt het inderdaad voor alle afname door kleinverbruikers ongeacht de contractvorm.
Zelfs bij een vast contract krijg je dan een iets meer dynamisch aspect.
Waarom zou er een ingroeipad moeten komen? Dat maakt het allemaal nog lastiger om het administratief te verwerken.JBtL schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:40:
[...]
Nou, dit is wel iets meer dan een proefballon - reken er maar op dat dit wordt ingevoerd. Wat niet helemaal duidelijk is de verdeling vast/variabel, ik zou me zo kunnen voorstellen dat er een ingroeipad komt. In een keer helemaal op deze tarieven is wel fors - volgens mij is dit ook nog zonder BTW. Ik kom in totaal bij een vast contract op ongeveer 50ct/kWh (stroomprijs+variabel netbeheer+energiebelasting+BTW) in de winter tussen 17h en 22h, dat is wel fiks om in 1 keer in te voeren, ook met een flinke afname van de vaste netbeheerkosten.
Een gemiddeld huishouden verbruikt ca 3600 kWh/jaar. Als ik naar het tarief van Stedin (2025) kijk zou dat een tarief van 8,1 ct/kWh zijn (excl BTW) of 9.8 ct/kWh (incl BTW), dus op de huidige tarieven zou dat ee opslag van ca 10 ct/kWh zijn.
Met deze nettarieven wordt als het goed is het gedrag beinvloed, zodat de belasting van het net minder extreem wordt. Je bent wel gek als je je EV volle bak gaat laden tijdens de avondpiek als dat 's nachts 11-13 ct goedkoper kan. Ook als je een vast tarief hebt.
En ja, de grootverbruikerhuishoudens hebben meer last van deze wijziging omdat ze onderaan de streep meer kwijt zijn als ze hun gedrag niet aanpassen. Maar de kleine gebruiker (ca 2000 kWh/jaar) komt op hetzelfde of lager uit, zelfs als hij/zij vrijwel alles in de piekuren verbruikt.
[ Voor 5% gewijzigd door Bravo op 04-12-2025 12:01 ]
Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Dat is leuk berekend, maar ondertussen moeten we allemaal over naar full electric en dan kun je niet uitgaan van het gemiddelde jaarverbruik. Mijn verbruik zit rond 6500 kWh. Dan kun je zegen dat ik nu onevenredig profiteer van het stroomnet, maar ik heb ook flink geïnvesteerd in het gasloos maken van een huis uit 1938 (warmtepomp, inductiekookplaat) en het aanschaffen van PV en een EV. En door de dynamische tarieven laadt mijn auto altijd al op de momenten met veel zon of in de daluren qua vraag.Bravo schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:00:
[...]
Waarom zou er een ingroeipad moeten komen? Dat maakt het allemaal nog lastiger om het administratief te verwerken.
Een gemiddeld huishouden verbruikt ca 3600 kWh/jaar. Als ik naar het tarief van Stedin (2025) kijk zou dat een tarief van 8,1 ct/kWh zijn (excl BTW) of 9.8 ct/kWh (incl BTW), dus op de huidige tarieven zou dat ee opslag van ca 10 ct/kWh zijn.
Met deze nettarieven wordt als het goed is het gedrag beinvloed, zodat de belasting van het net minder extreem wordt. Je bent wel gek als je je EV volle bak gaat laden tijdens de avondpiek als dat 's nachts 11-13 ct goedkoper kan. Ook als je een vast tarief hebt.
En ja, de grootverbruikerhuishoudens hebben meer last van deze wijziging omdat ze onderaan de streep meer kwijt zijn als ze hun gedrag niet aanpassen. Maar de kleine gebruiker (ca 2000 kWh/jaar) komt op hetzelfde of lager uit, zelfs als hij/zij vrijwel alles in de piekuren verbruikt.
[Afbeelding]
Botweg gesteld: het probleem wordt vooral veroorzaakt door luie EV-leaserijders (want dikke korting op bijtelling) met een vast energiecontract die achteloos de auto om 18:00 uur inpluggen met 11 kW. Misschien moet het daar eerst maar eens worden opgelost. Bijv. vergoeden van laadstroom door werkgever alleen in combinatie met een dynamisch stroomcontract en een maximaal forfait tarief van EUR 0,25. Dan leren ze snel genoeg om de laadplanning te gebruiken als de stroom voor EUR 0,48 per kWh gaat...
Nu moet heel Nederland van alles gaan aanpassen voor een probleem dat door een beperkt aantal mensen wordt veroorzaakt.
In mijn beleving is 50ct/kWh nog te weinig voor Henk die zijn auto oplaad. Maar voor Linda die de aardappelen staat te koken het te veel is.JBtL schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:40:
[...]
Nou, dit is wel iets meer dan een proefballon - reken er maar op dat dit wordt ingevoerd. Wat niet helemaal duidelijk is de verdeling vast/variabel, ik zou me zo kunnen voorstellen dat er een ingroeipad komt. In een keer helemaal op deze tarieven is wel fors - volgens mij is dit ook nog zonder BTW. Ik kom in totaal bij een vast contract op ongeveer 50ct/kWh (stroomprijs+variabel netbeheer+energiebelasting+BTW) in de winter tussen 17h en 22h, dat is wel fiks om in 1 keer in te voeren, ook met een flinke afname van de vaste netbeheerkosten.
Probleem zit hem dan ook in dat de primaire kosten stijgen, door de mensen die het voor secundaire levensbehoeften zijn gaan gebruiken.
Maar dat zonder gebruik van staffels over je totale jaar afname de mensen die het meeste afnemen eigenlijk nog te weinig betalen.
Dit doordat bijvoorbeeld de prijs kWh/Km gemiddeld veel goedkoper is dan de prijs Liter/Km.
Je zou kort door de bocht kunnen zeggen dat mensen met een ev belasting ontduiken, en er voor zorgen dat in verhouding de rest van Nederland meer moet gaan betalen.
. Je verwacht natuurlijk wel iets demping doordat het gedrag verandert en de intraday-spread minder wordt. Maar omdat vooral ook op Noordwest-Europees niveau de prijs bepaald wordt, kan dit nog wel eens tegenvallen.
[ Voor 28% gewijzigd door JBtL op 04-12-2025 13:32 ]
Leuk gedaan!JBtL schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:59:
Om even een idee te krijgen - dit is mijn schatting van de totale variabele tarieven voor en na invoering van de nieuwe netbeheertarieven - alleen voor levering dus, voor terugleveren verander er niks hierdoor. Ik heb de dynamische tarieven gemiddeld over januari en juni van dit jaar gepakt - dit is dus wel een gemiddelde, de dag-tot-dag variatie waar je eventueel van gebruik kan maken zit hier niet in. Je ziet dan al wat een enorme spread je krijgt bij een dynamisch tarief in de zomer, dit is gemiddeld 40ct/kWh. Dan kan een accu die je 's-middags laadt en je hele avondverbruik dekt er extreem snel uit - ben echt benieuwd wat dit gaat doen, volgens mij meer dan in de modellen zit waarmee dit uitgezocht is. Tegelijk gaan de kosten voor een warmtepomp omhoog , maar dit gaat samen met hogere gastarieven door bijmengen van groen gas en de europese CO2-heffing. Netto bespaar je door een warmtepomp nog wel iets meer t.o.v. gas dan. thuis laden van een EV wordt in de winter wel flink duurder hierdoor, zeker als je dit doet zonder op te letten. In de zomer komt er duidelijk een push om midden op de dag te gaan laden [Afbeelding]. Je verwacht natuurlijk wel iets demping doordat het gedrag verandert en de intraday-spread minder wordt. Maar omdat vooral ook op Noordwest-Europees niveau de prijs bepaald wordt, kan dit nog wel eens tegenvallen.
Dit betekent denk ik:
A/ thuisbatterij wordt een stuk rendabeler (lees:... noodzakelijker)
B/ en de capaciteit ervan mag wat groter zijn als dat je nu (ex onbalans handelen) zou inschatten. Als je PV, EV en warmtepomp hebt moet je batterij op dit moment genoeg zijn om een zomernacht van te kunnen draaien. De rest is min of mee bonus. In de toekomst moet je zowel sochtends als savonds een paar uur van de batterij kunnen leven. En dat kan met de "langere donkere nacht periode" en warmtepomp wel eens MEER kWh zijn.
Ik heb mijn warmtepomp net afgelopen mand "dynamisch geoptimaliseerd" hetgeen betekent dat hij de ochtend & avond periode bij voorkeur UIT staat. Dat werkt echter maar ten dele. Met name als het 5 graden of kouder wordt moet de warmtepomp zoveel draai-uren per dag maken dat het niet meer mogelijk is de dure slots te vermijden.
Kortom... zo uit de losse pols verwacht ik dat waar velen nu met een 5kWh batterij al een heel eind komen die straks beter naar 10..15kWh kunnen gaan. (En dan weet ik dat velen hier een veel grotere batterij hebben, maar dat zie ik toch ook wel als een hoop "tweaker-hobby", niet perse "financieel optimaal").
Hadden we niet eerder kunnen investeren? Zeker wel, maar de aandeelhouders (gemeente/provincies) hebben anders besloten en ook de ACM had daar een sterke mening over.bilgy_no1 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:25:
[...]
Dat is leuk berekend, maar ondertussen moeten we allemaal over naar full electric en dan kun je niet uitgaan van het gemiddelde jaarverbruik. Mijn verbruik zit rond 6500 kWh. Dan kun je zegen dat ik nu onevenredig profiteer van het stroomnet, maar ik heb ook flink geïnvesteerd in het gasloos maken van een huis uit 1938 (warmtepomp, inductiekookplaat) en het aanschaffen van PV en een EV. En door de dynamische tarieven laadt mijn auto altijd al op de momenten met veel zon of in de daluren qua vraag.
Botweg gesteld: het probleem wordt vooral veroorzaakt door luie EV-leaserijders (want dikke korting op bijtelling) met een vast energiecontract die achteloos de auto om 18:00 uur inpluggen met 11 kW. Misschien moet het daar eerst maar eens worden opgelost. Bijv. vergoeden van laadstroom door werkgever alleen in combinatie met een dynamisch stroomcontract en een maximaal forfait tarief van EUR 0,25. Dan leren ze snel genoeg om de laadplanning te gebruiken als de stroom voor EUR 0,48 per kWh gaat...
Nu moet heel Nederland van alles gaan aanpassen voor een probleem dat door een beperkt aantal mensen wordt veroorzaakt.
De tariefstelling was slechts een afgeleid voorbeeld. Achter de schermen wordt er druk gerekend of de netbeheerders de inkomsten krijgen die ze nodig hebben om hun werk te kunnen uitvoeren.
Eens, full electric is the way to go, maar zet je het nu niet te zwart neer?
Ik hoop dat die 6500 kWh je daadwerkelijk verbruik is, niet je afname. Met een passende PV installatie zit je vaak op 25-30% eigengebruik, als je de EV flexibel kunt laden loopt dat op tot 40%, ook je WP kan SWW maken van je eigen PV opwek in de zomer. Dus onderaan de streep neem ook jij 3600 kWh af van het net (45% uit PV). Volgens het Roland Berger rapport van ZP zou je zelfs op 55% zelfverbruik kunnen komen (3000 kWh afname).
Door je eigen PV profiteer je dan niet van de lagere tarieven overdag, want je voorziet dan zelf in je verbruik, dus die 3600 kWh valt voornamelijk in de duurdere tarieven. Het zal voor jou inderdaad duurder worden, maar niet zo duur als je geen PV had gehad.
Voor de winter moet je nu gaan kijken hoe je de 5 duurste uren (17.00-21.59) kunt vermijden door opwek op te slaan of vooraf in te kopen. Heb je dan nog steeds veel meer dan 5 kWh nodig in de winter?Stefannn schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:26:
[...]
Leuk gedaan!
Dit betekent denk ik:
B/ en de capaciteit ervan mag wat groter zijn als dat je nu (ex onbalans handelen) zou inschatten. Als je PV, EV en warmtepomp hebt moet je batterij op dit moment genoeg zijn om een zomernacht van te kunnen draaien. De rest is min of mee bonus. In de toekomst moet je zowel sochtends als savonds een paar uur van de batterij kunnen leven. En dat kan met de "langere donkere nacht periode" en warmtepomp wel eens MEER kWh zijn.
Ik heb mijn warmtepomp net afgelopen mand "dynamisch geoptimaliseerd" hetgeen betekent dat hij de ochtend & avond periode bij voorkeur UIT staat. Dat werkt echter maar ten dele. Met name als het 5 graden of kouder wordt moet de warmtepomp zoveel draai-uren per dag maken dat het niet meer mogelijk is de dure slots te vermijden.
Kortom... zo uit de losse pols verwacht ik dat waar velen nu met een 5kWh batterij al een heel eind komen die straks beter naar 10..15kWh kunnen gaan. (En dan weet ik dat velen hier een veel grotere batterij hebben, maar dat zie ik toch ook wel als een hoop "tweaker-hobby", niet perse "financieel optimaal").
De andere 5 'duurdere uren' zitten rond het punt dat het wel/niet rendeert om in te kopen. Opslaan van eigen opwek kan dan wel uit.
Maar ook hier geldt, we gebruiken prijzen uit het verleden onder andere marktomstandigheden om de toekomst te voorspellen. Mogelijk dat de pieken en dalen door dit beprijzingsmechanisme minder ver uitslaan waardoor de 'duurdere uren' niet meer rendabel vooraf in te kopen zijn (op basis van 80% RTE).
[ Voor 28% gewijzigd door Bravo op 04-12-2025 13:46 ]
Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Met de 'domme' digitale meter met vier telwerken kun je dit niet meten naar mijn idee.
Lijkt me correct en tevens juist. Dus slimme meter zal verplicht worden. Of er komt bijv. een "boete-tarief", bijv. 24/7 € 0,25 / kWh.BobvdW schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:38:
Maar deze variabele nettarieven kan toch alleen maar gemeten en bepaald worden met een 'slimme' meter?
Met de 'domme' digitale meter met vier telwerken kun je dit niet meten naar mijn idee.
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb
Ok... "makes sense".Bravo schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:31:
[...]
Hadden we niet eerder kunnen investeren? Zeker wel, maar de aandeelhouders (gemeente/provincies) hebben anders besloten en ook de ACM had daar een sterke mening over.
De tariefstelling was slechts een afgeleid voorbeeld. Achter de schermen wordt er druk gerekend of de netbeheerders de inkomsten krijgen die ze nodig hebben om hun werk te kunnen uitvoeren.
Ik hoop dat die 6500 kWh je daadwerkelijk verbruik is, niet je afname. Met een passende PV installatie zit je vaak op 25-30% eigengebruik, als je de EV flexibel kunt laden loopt dat op tot 40%, ook je WP kan SWW maken van je eigen PV opwek in de zomer. Dus onderaan de streep neem ook jij 3600 kWh af van het net (45% uit PV). Volgens het Roland Berger rapport van ZP zou je zelfs op 55% zelfverbruik kunnen komen (3000 kWh afname).
Door je eigen PV profiteer je dan niet van de lagere tarieven overdag, want je voorziet dan zelf in je verbruik, dus die 3600 kWh valt voornamelijk in de duurdere tarieven. Het zal voor jou inderdaad duurder worden, maar niet zo duur als je geen PV had gehad.
[...]
Voor de winter moet je nu gaan kijken hoe je de 5 duurste uren (17.00-21.59) kunt vermijden door opwek op te slaan of vooraf in te kopen. Heb je dan nog steeds veel meer dan 5 kWh nodig in de winter?
De andere 5 'duurdere uren' zitten rond het punt dat het wel/niet rendeert om in te kopen. Opslaan van eigen opwek kan dan wel uit.
Maar ook hier geldt, we gebruiken prijzen uit het verleden onder andere marktomstandigheden om de toekomst te voorspellen. Mogelijk dat de pieken en dalen door dit beprijzingsmechanisme minder ver uitslaan waardoor de 'duurdere uren' niet meer rendabel vooraf in te kopen zijn (op basis van 80% RTE).
Ik neem nu 8500kWh af en lever 5500kWh terug, nog zonder batterij maar die moet er komen half jaar wel komen.
Netto neem ik dus 3000kWh af.
Met batterij moet ik grofweg naar 6000kWh afnemen en 3000kWh terugleveren kunnen komen
Als ik die 6000kWh dus op de voordelige momenten a 0.10euro/kWh gemiddeld afneem kost dat 600euro/jaar.
In 2025 was het vaste nettarief 476 euro/jaar. Dan boer ik dus 124euro/jaar achteruit.
"meer betalen" is nooit leuk maar het is wel een "te behappen bedrag".
Die 0.10euro/kWh lukt als je de afname tussen 00:00 en 15:00 realiseert.
Mijn warmtepomp probeert dat nu al zoveel mogelijk maar onder de 8 graden heeft hij meer dan 15 draaiuren/dag nodig.
Batterij zal dus idealiter van 15:00 tot 24:00 moeten kunnen overbruggen met op de koude dagen daarin ook nog wat warmtepomp kWh's. En..maar... als het een paar dagen niet lukt is dat ook geen ramp, dan heb ik gewoon een paar dure dagen. Daar ga je ook nog niet meteen dood aan.
Heel kort door de bocht.....
Het is nu 14:18; ik heb vandaag al 26kWh opgestookt, Gister 36kWh over het hele etmaal, het is 8 graden buiten. Vandaag, bij 8 graden zou ik dus al een 10kWh accu hebben willen hebben.
Daar staat tegenover dat ze jaren niet hebben geinvesteerd in verzwaringen, maar wel de inkomsten hebben genoten. We moeten niet opeens doen dat de netwerkbeheerders nu opeens zielig zijn.Domba schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:44:
[ Voor 6% gewijzigd door _Arthur op 04-12-2025 14:22 ]
Ik denk dat je je voor de batterij wel wat te rijk rekent - die heeft namelijk ook eigen verbruik, en dat wordt gemiddeld duurder. Als je rekent op 2500 kWh extra eigen verbruik dan zou ik een beetje conservatief uitgaan van 500 kWh extra stroomkosten door de batterij (20% verlies). Als je ook nog je verbruik in de winter gaat 'verschuiven van de dure uren naar de goedkope uren door het op te slaan in een batterij dan is het misschien wel 1000 kWh extra door de batterij. 500*0.25+500*0.35=300 euro extra.Stefannn schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:21:
[...]
Ok... "makes sense".
Ik neem nu 8500kWh af en lever 5500kWh terug, nog zonder batterij maar die moet er komen half jaar wel komen.
Netto neem ik dus 3000kWh af.
Met batterij moet ik grofweg naar 6000kWh afnemen en 3000kWh terugleveren kunnen komen
Als ik die 6000kWh dus op de voordelige momenten a 0.10euro/kWh gemiddeld afneem kost dat 600euro/jaar.
In 2025 was het vaste nettarief 476 euro/jaar. Dan boer ik dus 124euro/jaar achteruit.
"meer betalen" is nooit leuk maar het is wel een "te behappen bedrag".
Die 0.10euro/kWh lukt als je de afname tussen 00:00 en 15:00 realiseert.
Mijn warmtepomp probeert dat nu al zoveel mogelijk maar onder de 8 graden heeft hij meer dan 15 draaiuren/dag nodig.
Batterij zal dus idealiter van 15:00 tot 24:00 moeten kunnen overbruggen met op de koude dagen daarin ook nog wat warmtepomp kWh's. En..maar... als het een paar dagen niet lukt is dat ook geen ramp, dan heb ik gewoon een paar dure dagen. Daar ga je ook nog niet meteen dood aan.
Heel kort door de bocht.....
Het is nu 14:18; ik heb vandaag al 26kWh opgestookt, Gister 36kWh over het hele etmaal, het is 8 graden buiten. Vandaag, bij 8 graden zou ik dus al een 10kWh accu hebben willen hebben.
In de winter, als je uitkomt met de 100W vrije voet, kan je uitkomen met een accu die je door de avondpiek en ochtendpiek helpt.Stefannn schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:26:
[...]
Leuk gedaan!
Dit betekent denk ik:
Dat zal niet zo snel zijn met een warmtepomp en dan moet je zien dat je met thuisaccu van 17-9 uur kunt overbruggen.
Het deels verschuiven van EV laden naar 0-6 uur omdat door nettarieven bij 11kW, 0,44-1,43 eur per uur aan vermeden uitgave geeft met eerder op de avond, doet ook iets met de markprijs tussen 0-6 uur.
Vreselijk lastig inschatten, hoeveel via EPEX gaat als ook dat erop ingespeeld gaat worden en meer aangeboden, want 100MW per kwartier geeft nu vaak al een veel hogere kwartierprijs.
Daarmee verschuift het laden van thuisaccu naar de dag 9-17 uur als kwartierprijzen van 0-6 uur stijgen, wordt het mogelijk van avond 17 tot in ochtend 9 uur overbruggen met dynanisch.
Het zijn voornamelijk de energieleveranciers die voor de 2 tarieven gelobbyed hebben bij de politiek
Berenschot duidt dat ook
De netwerkbeheerders kijken naar de piekbelasting en of ze daardoor gemiddeld een trafo minder per wijk (13 000) nodig hebben of dat ze nog steeds met een maakbaarheidsgat zitten of zelfs groter wordt.Variant V2 bevat een eenvoudig piek- en daltarief, gebaseerd op
voorstellen van energieleveranciers. Het zomer- en winterprofiel is enkel
bij deze variant gelijk gehouden, om facturering met telwerken mogelijk te maken.
Als wat @Bravo paar post boven je schrijft, de ACM stelt de nettarieven vast en keurt de verdeelsleutel goed en die had lange tijd, beleid van geen meter te veel. Als ook de aandeelhouders gemeentes/provincies andere wensen hadden._Arthur schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:21:
[...]
Daar staat tegenover dat ze jaren niet hebben geinvesteerd in verzwaringen, maar wel de inkomsten hebben genoten. We moeten niet opeens doen dat de netwerkbeheerders nu opeens zielig zijn.
ACM is nog een kleine ZBO, alleen het bestuur is onafhankelijk en is niet de werkgever van de ambtenaren die er werken, die zijn in dienst van de ministeries.
In tegenstelling bijvoorbeeld tot de AFM welke een grote ZBO is, die is ook de werkgever voor die ze in dienst hebben..
[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 04-12-2025 14:49 ]
Nee ik neem 6500 in totaal af. Opwekking ongeveer 4000 (vorig jaar 3750 😬). Teruglevering 2400, dus zelf verbruik ik al 40%. Totaal verbruik 6500 + 1600 = 8100.Bravo schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:31:
[...]
Hadden we niet eerder kunnen investeren? Zeker wel, maar de aandeelhouders (gemeente/provincies) hebben anders besloten en ook de ACM had daar een sterke mening over.
Inderdaad valt veel van mijn afname juist in de duurdere delen van het jaar (warmtepomp in de winter). Dat was precies mijn punt...
Met een batterij ga ik vanaf binnenkort de pieken ontwijken. Maar ik moet me dus in bochten wringen omdat ik alles 'goed' doe.
En dat komt zeker mede vanwege de te korte visie van de overheid en andere instanties die zoals jij ook schetst niet tijdig hebben besloten om de nodige investeringen te doen of toe te staan.
Daarvoor zijn we tweakers!bilgy_no1 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:50:
Maar ik moet me dus in bochten wringen omdat ik alles 'goed' doe.
Ik vind het eigenlijk wel weer een leuke uitdaging
Seizoen verschoven verbruik kun je niet "wegpoetsen"Stefannn schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:53:
[...]
Daarvoor zijn we tweakers!
Zoals hier eerder de ca 350 euro incl BTW transportkosten van Stedin is tegen laagste winter nettarief 4375kWh, is het meer na aftrek van PV opwek ben je zonder meer duurder uit.
De berenschot nettarieven zijn voor 641 euro
Belangrijke basisaannames
• Basislast: Er is een constante basislast van 0,1 kWh/uur waarover
geen tijdsgebonden netkosten worden gerekend.
• Netkosten: De netkosten moeten gemiddeld uitkomen op € 641 per
jaar per huishouden, ongeacht de keuze voor het stelsel, verdeeld in:
• € 267,06 vaste kosten (onder andere aansluit- en
basislastvergoeding)
• € 373,94 variabele kosten (gemiddeld, op basis van het verbruik
en van de betreffende tariefvariant)
Later heb ik het laden 50s vervroegd, en nu ziet het er wel goed uit.
Dit is een afwijking in de klok van 5,5% van een kwartier, wel significant vind ik. Met kwartierprijzen schakel je best wel vaak. Heeft iemand hetzelfde gemerkt, of ligt dit aan mijn meter?
Tja, ik heb met werk, gezinsleven en hobby's ook genoeg uitdagingen. Ik red me ook wel en kan zonder problemen €3000 voor een thuisbatterij lappen.Stefannn schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:53:
[...]
Daarvoor zijn we tweakers!
Maar de tweakers.net zijn in Nederland ook echt een kleine minderheid.
Ik heb al vele maanden een klacht lopen bij Enexis a.g.v. clock drift De spec is maximaal 1s per 24h. Ook een meterwissel heeft niet geholpen en Enexis gaat niet in op mijn vraag waarom mijn meter niet aan de spec voldoet. Ik ben erachter gekomen omdat mijn Tibber rekening niet klopte.antonrops schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:17:
Het lijkt erop dat de tijdsynchronisatie van mijn slimme meter niet helemaal goed is. Hier wordt een thuisbatterij opgeladen tijdens precies de goedkoopste kwartieren. Dit wordt aangestuurd vanuit een server waarvan de klok echt wel goed loopt. In een kwartier wordt 1 kWh afgenomen. Als ik de data in slimmemeterportal.nl bekijk, staat er altijd een staafje van 55 Wh na het laden, de grote staaf is 55 Wh te kort.
Later heb ik het laden 50s vervroegd, en nu ziet het er wel goed uit.
Dit is een afwijking in de klok van 5,5% van een kwartier, wel significant vind ik. Met kwartierprijzen schakel je best wel vaak. Heeft iemand hetzelfde gemerkt, of ligt dit aan mijn meter?
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
De belasting per kWh is juist best hoog. Op dit moment €0,13165 per kWh. In een liter benzine zit ongeveer 9 kWh aan energie. Dus voor dezelfde hoeveelheid energie als een liter benzine betaal je €1,18485 aan belasting.RemmyB83 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:43:
[...]
In mijn beleving is 50ct/kWh nog te weinig voor Henk die zijn auto oplaad. Maar voor Linda die de aardappelen staat te koken het te veel is.
Probleem zit hem dan ook in dat de primaire kosten stijgen, door de mensen die het voor secundaire levensbehoeften zijn gaan gebruiken.
Maar dat zonder gebruik van staffels over je totale jaar afname de mensen die het meeste afnemen eigenlijk nog te weinig betalen.
Dit doordat bijvoorbeeld de prijs kWh/Km gemiddeld veel goedkoper is dan de prijs Liter/Km.
Je zou kort door de bocht kunnen zeggen dat mensen met een ev belasting ontduiken, en er voor zorgen dat in verhouding de rest van Nederland meer moet gaan betalen.
De accijns op 1 liter benzine is €0,79 + BTW daarover is €0,9559.
Uiteraard wordt ook BTW geheven op het variabele deel, zowel bij stroom als benzine. Maar uit bovenstaande blijkt dat een elektrische rijder per hoeveelheid energie meer belasting betaalt.
Het voordeel van een EV is echter dat deze per 9 kWh ongeveer 45 km rijdt. Wat je kunt vergelijken met gemiddeld 12-20 km op 1 liter benzine. De EV rijder neemt dus minder energie af voor dezelfde afstand. Precies wat het beleid beoogt.
Enige probleem is dat er een prikkel moet zijn voor mensen om met het laden het net niet uit balans te brengen. De vraag is welke dat moet zijn.
Die is er niet bij gebruik van tarief blokken met de flexibiliteit in afname gevoelig voor de netto-prijs van de kWh.bilgy_no1 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:39:
Enige probleem is dat er een prikkel moet zijn voor mensen om met het laden het net niet uit balans te brengen. De vraag is welke dat moet zijn.
Nettarieven, transportkosten in de kWh maakt geen onderscheidt in type energie contract.
Maar meeste met een thuisaccu hebben een dynamisch contract en prive-EV-bezitters hebben ook vaker een dynamisch contract, nu er ook meer prive-EV's komen (>2/3 nieuwe EV's is nog zakelijke aankoop) , die wel niet zoveel kilometers maken , maar zullen ook zo nu en dan willen laden.
Het aantal EV's op NL-kenteken is nog beperkt, 645k van de 9,2 mln auto's
Nu ligt de net piekbelasting tussen 17-21 uur, die verschuift nadat we nettarieven hebben en als ook de marktprijs laag is in de winter, met stevige wind op zee tussen 0-6 uur, daar zowel thuisaccu als prive-EV's gevoelig zijn voor de eind-prijs per kWh en samenvallen
De grote vraag is waarom voor nettarieven zo belangrijk is dat de netbelasting door kleinverbruikers onder 10GW blijft, is het iets tijdelijk of is het een drempel voor een nieuwe ronde investeringen in verzwaringen.
Het is een kwestie tijd dat er zoveel flexibel afname vermogen is dat het overschreden wordt met verdere toename van thuisaccu's en prive-EV's op een ander tijdstip van de dag, piekbelastingen .
Ik heb nog niet gemerkt dat de afwijking fluctueert, maar ik houd het in de gaten.cville schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:15:
[...]
Ik heb al vele maanden een klacht lopen bij Enexis a.g.v. clock drift De spec is maximaal 1s per 24h. Ook een meterwissel heeft niet geholpen en Enexis gaat niet in op mijn vraag waarom mijn meter niet aan de spec voldoet. Ik ben erachter gekomen omdat mijn Tibber rekening niet klopte.
Ik zie wel, dat de wisseling van tarief, niet precies op het hele uur is, maar enkele seconden eerder.antonrops schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:44:
[...]
Ik heb nog niet gemerkt dat de afwijking fluctueert, maar ik houd het in de gaten.
Vanmorgen was dat om 6:59:54
LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)
Bij mij is dat dus 50 seconden eerder. Het lijkt niet meer of minder te worden. Maar ja, ik kijk er pas een week naar.PeteSplit schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:29:
[...]
Ik zie wel, dat de wisseling van tarief, niet precies op het hele uur is, maar enkele seconden eerder.
Vanmorgen was dat om 6:59:54
Ik heb het toch maar even opgezocht: de maximale afwijking mag maar 0.5s zijn en niet 1s zoals ik eerder zei. Hieronder de volledige en meest recente specificatie, inclusief info m.b.t. synchronisatie. Het is duidelijk dat er bij mij geen synchronisatie plaatsvindt.antonrops schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:06:
[...]
Bij mij is dat dus 50 seconden eerder. Het lijkt niet meer of minder te worden. Maar ja, ik kijk er pas een week naar.
Ik kan de NEN norm helaas niet raadplegen (betaald document). Maar 0.5s per dag, wat betekent dat. Mag het apparaat elke dat een extra halve seconde afwijken? Dus theoretisch na 30 dagen een totaal van 30s? Dat bedoelen ze vast niet zo.cville schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:19:
[...]
Ik heb het toch maar even opgezocht: de maximale afwijking mag maar 0.5s zijn en niet 1s zoals ik eerder zei. Hieronder de volledige en meest recente specificatie, inclusief info m.b.t. synchronisatie. Het is duidelijk dat er bij mij geen synchronisatie plaatsvindt.
zoals ik het lees:antonrops schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:38:
[...]
Ik kan de NEN norm helaas niet raadplegen (betaald document). Maar 0.5s per dag, wat betekent dat. Mag het apparaat elke dat een extra halve seconde afwijken? Dus theoretisch na 30 dagen een totaal van 30s? Dat bedoelen ze vast niet zo.
- yep, elke dag een halve seconde extra
- maar... "moet gesynced worden during communication"
Er staat niet precies bij of dat met elke communicatie moet of alleen specifieke communicaties. Zou echter toch minimaal 1x/dag moeten gebeuren.
Mijn interpretatie is 0.5s in een periode van 24h, waarna synchronisatie moet plaatsvinden. Ik heb aan Enexis de volgende vragen gesteld:antonrops schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:38:
[...]
Ik kan de NEN norm helaas niet raadplegen (betaald document). Maar 0.5s per dag, wat betekent dat. Mag het apparaat elke dat een extra halve seconde afwijken? Dus theoretisch na 30 dagen een totaal van 30s? Dat bedoelen ze vast niet zo.
- Klopt het dat een clock drift van 39s buiten de specificatie valt?
- Wat zijn bekende oorzaken van het niet synchroniseren van de klok?
- Waar is gespecificeerd hoe en met welke frequentie de klok gesynchroniseerd wordt?
Ik heb een versie van het onderliggende IEC document gevonden op https://cdn.standards.ite...b07/IEC-62054-21-2004.pdf.antonrops schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:38:
[...]
Uit de volgende clausule blijkt volgens mij dat de afwijking cumulatief mag zijn:
1
2
3
| 7.5.2.3.3.1 Test of crystal-controlled time switches supplied by mains The time switch under test is supplied together with, and synchronized to, a reference crystalcontrolled clock. After a testing period of 30 days, the time-indication discrepancy between the reference clock and the time switch under test must be less than ±15 s. |
Maar omdat ik niets kan vinden m.b.t. de synchronisatie frequentie, zegt dat nog niets.
Sinds kort bieden die eindelijk ook een dynamisch contract aan en ik overweeg om dat te gaan doen, maar hoor graag jullie mening daarover.
Mijn situatie:
- Geen thuisaccu en die wil ik ook niet (milieubelasting). Wel wil ik mijn EV als thuisaccu kunnen gebruiken als dat lukt (DHZ). Die staat veel thuis (pensionado) en ik neem mijn ‘verlies’ als die niet thuis is en ik overschot heb.
- Ik rij 20.000 km/jaar met mijn Ioniq 5.
- De EV wordt geladen met een Zappi (V2.0) die ik kan instellen op optimalisatie met dynamische tarieven. Daar hoef ik dus zelf nix voor te doen om dat te optimaliseren.
- Het huis wordt verwarmd met een W/W-WP (Nibe S1255) en overal vloerverwarming. Die WP kan ingesteld worden op gebruik van dynamische tarieven en kiest dan zelf een gunstig regime uit. Hier hoef ik dus ook nix zelf voor te doen om te optimaliseren.
Werkt overigens 100% weersafhankelijk, dus zonder kamerthermostaat. - Ik heb PV-panelen: 5670 Wp op West (Stecagrid, 2015) en 6460 Wp op Oost (SolarEdge, 2020).
- Ik gebruik HA en kan daardoor eventueel nog op andere manieren optimaliseren?.
- Mijn energieleverancier zegt me dat ik het afgelopen jaar 8095 kWh heb afgenomen en 5275 kWh teruggeleverd.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Hoe maak ik die? @gielz, kun je dat hier delen?
Ik gebruik de core-versie van Nordpool (dus niet de HACS-versie). In het verleden heb ik met de HACS-versie gespeeld, maar nu er een core-versie is gebruik ik die liever. Is dat een wijze keuze?
<John O`Mill>
Heb jij inzicht in de kosten? Ik kan ze niet vinden.Hippe Lip schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:28:
Mijn huidige energiecontract (1 jaar vast) loopt op 1 januari af. Ik zit bij SamenOM en wil daar graag blijven.
Sinds kort bieden die eindelijk ook een dynamisch contract aan en ik overweeg om dat te gaan doen, maar hoor graag jullie mening daarover.
Mijn situatie:Naar mijn indruk is het een no-brainer om naar dynamisch over te stappen, maar hoor toch graag jullie mening.
- Geen thuisaccu en die wil ik ook niet (milieubelasting). Wel wil ik mijn EV als thuisaccu kunnen gebruiken als dat lukt (DHZ). Die staat veel thuis (pensionado) en ik neem mijn ‘verlies’ als die niet thuis is en ik overschot heb.
- Ik rij 20.000 km/jaar met mijn Ioniq 5.
- De EV wordt geladen met een Zappi (V2.0) die ik kan instellen op optimalisatie met dynamische tarieven. Daar hoef ik dus zelf nix voor te doen om dat te optimaliseren.
- Het huis wordt verwarmd met een W/W-WP (Nibe S1255) en overal vloerverwarming. Die WP kan ingesteld worden op gebruik van dynamische tarieven en kiest dan zelf een gunstig regime uit. Hier hoef ik dus ook nix zelf voor te doen om te optimaliseren.
Werkt overigens 100% weersafhankelijk, dus zonder kamerthermostaat.- Ik heb PV-panelen: 5670 Wp op West (Stecagrid, 2015) en 6460 Wp op Oost (SolarEdge, 2020).
- Ik gebruik HA en kan daardoor eventueel nog op andere manieren optimaliseren?.
- Mijn energieleverancier zegt me dat ik het afgelopen jaar 8095 kWh heb afgenomen en 5275 kWh teruggeleverd.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
die van mij ook maar ff gecheckt, die loopt 50 seconden achter. Mijn node-red flow maar even aangepast om daarvoor te compenseren.antonrops schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:06:
[...]
Bij mij is dat dus 50 seconden eerder. Het lijkt niet meer of minder te worden. Maar ja, ik kijk er pas een week naar.
Oorspronkelijk zat dit alleen in deze maar was ook wel los animo voor;
https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK
Benodigheden
Home Assistant met batterij integratie
Nordpool HACS met kwartier/kwh tarieven
Mogelijkheden
- 15min of 1 uur sturing
- Spread berekeningen met inhoudelijk informatie wat hij nou exact berekend heeft
- Aparte NOM spread berekening waarbij de dure uren voor het opladen niet mee berekend worden
- Een JA en NEE sensor om de juiste modus te kiezen (kunt dus bestaande automatiseringen gebruiken)
- Voor de min-maxers een handmatige invoer. Morgen niet wat je wilt, pas het aan en voer eenmalig uit.
- Alles visueel zichtbaar op het scherm.
:strip_exif()/f/image/MAKAku5HI6qKm7wlEB6kQWCY.gif?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door gielz op 05-12-2025 13:55 ]
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
De meter geeft meerdere keren per dag de standen door. Bij mijn meter krijg je na een x aantal keer op het knopje drukken te zien wanneer de laatste keer standen zijn doorgegeven.cville schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:51:
[...]
Mijn interpretatie is 0.5s in een periode van 24h, waarna synchronisatie moet plaatsvinden. Ik heb aan Enexis de volgende vragen gesteld:Hoewel ze het wel toegezegd hebben, heeft er nooit een deskundige teruggebeld of is er een antwoord op mijn vragen gegeven. De enige reactie was het voorstel om een meter wissel te doen maar Enexis ging niet in op mijn vraag waarom dit zou helpen. De nieuwe meter laat hetzelfde probleem zien maar met een iets ander karakter.
- Klopt het dat een clock drift van 39s buiten de specificatie valt?
- Wat zijn bekende oorzaken van het niet synchroniseren van de klok?
- Waar is gespecificeerd hoe en met welke frequentie de klok gesynchroniseerd wordt?
Is het een idee om eens te kijken bij een of meer buren of daar de klok nog een beetje goed loopt? Als dat niet zo is heeft Enexis een probleem dat de tijd synchronisatie in het meter netwerk kapot is.....
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Dat getal is de terugleververgoeding, maar Frank Energie noemt het soms ook een inkoopvergoeding. Tenminste, dat is dan mijn interpretatie; ik neem aan dat dat een fout is, maar het maakt het niet duidelijker.Mooper schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:25:
[...]
En dat is dus die -0,0127 per kWh 'inkoopvergoeding TL' zoals bij hun calculator wordt weergegeven?
@John245John245 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:38:
[...]
Heb jij inzicht in de kosten? Ik kan ze niet vinden.
(EPEX + 0,10154) x 1,21 + 0,025
Of:
EPEX * 1,19 + 0,14786 + 0,025
[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 05-12-2025 23:50 ]
<John O`Mill>
@John245John245 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:38:
Heb jij inzicht in de kosten? Ik kan ze niet vinden.
Hiero:
:strip_exif()/f/image/PPRMqqtZDOMEOppqFoXasKVI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iN7faJVu4NWcqD2v5jNPBPzp.jpg?f=fotoalbum_large)
<John O`Mill>
https://www.home-assistant.io/integrations/essent/
Ik objecteer, u eer.
Dank @gielzgielz schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:53:
@Hippe Lip Dit is de gene die ik heb gemaakt voor mijn Zendure batterij aansturing; https://github.com/Gielz1986/Dynamisch-HA
Jij gebruikt dus de HACS-versie van Nordpool. Ik zit nu hard te twijfelen welke te gebruiken. Want beide tegelijk gebruiken werkt niet, heb ik intussen gemerkt.
Wat zijn de (essentiële?) verschillen tussen de HACS- en de core-versie?
[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 05-12-2025 23:55 ]
<John O`Mill>
Afslag is verkoopvergoeding en met PV de laatste categorie dynamische energie waar je moet kijken.
De opslag is nu ook niet bepaald de laagste.
Bijv tov Zonneplan krijg je ca 230-240 euro/j minder voor je teruglevering door de afslag op basis van huidige condities
Dankjewel, Ze zijn niet de goedkoopste.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Wat staat je tegen om de hacs versie te gebruiken. Die configuratie kost max 1 minuut.Hippe Lip schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 23:54:
[...]
Dank @gielz
Jij gebruikt dus de HACS-versie van Nordpool. Ik zit nu hard te twijfelen welke te gebruiken. Want beide tegelijk gebruiken werkt niet, heb ik intussen gemerkt.![]()
Wat zijn de (essentiële?) verschillen tussen de HACS- en de core-versie?
De normale integratie ken ik niet. Had deze wel alle tarieven van beide dagen zichtbaar?
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
In mijn eerste post met de vraag hier zei ik al dat ik bij SamenOM zit en daar graag wil blijven.
Mijn vraag is dus niet waar ik het goedkoopste terecht kan, maar of ik (dáár dus) nu beter voor een vast contract of voor een dynamisch contract ga, gegeven de beschreven omstandigheden.
Op die vraag hoor ik graag jullie ervaren reacties. Dat dynamisch denken zit nog niet zo in mijn systeem.
<John O`Mill>
Oh, dat installeren is het werk idd niet. Het is meer dat ik dacht dat een core-integratie stabieler (lange termijn) zou zijn omdat een HACS-versie apart onderhouden moet worden. Geen heel essentiële afweging dus.gielz schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:16:
Wat staat je tegen om de hacs versie te gebruiken. Die configuratie kost max 1 minuut.
Dit is wat je krijgt. En met een reeks ‘uitvragingen’ kun je alle kwartierwaardes opvragen en zo je grafiek opbouwen.De normale integratie ken ik niet. Had deze wel alle tarieven van beide dagen zichtbaar?
Maar helaas ben ik niet heel bedreven in programmeren en scripts schrijven. Lezen kan ik wel en soms kleine aanpassingen maken.
[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 06-12-2025 10:08 ]
<John O`Mill>
Dynamisch blijft een no-brainer in jou situatie.Hippe Lip schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:55:
@Domba en @John245
In mijn eerste post met de vraag hier zei ik al dat ik bij SamenOM zit en daar graag wil blijven.
Mijn vraag is dus niet waar ik het goedkoopste terecht kan, maar of ik (dáár dus) nu beter voor een vast contract of voor een dynamisch contract ga, gegeven de beschreven omstandigheden.
Op die vraag hoor ik graag jullie ervaren reacties. Dat dynamisch denken zit nog niet zo in mijn systeem.
In tegenstelling tot @John245 weet ik niet of je gunstiger uit bent dan 1 jaar vast, dat valt of staat met of je kan schuiven met het laden van EV. Recent is al iemand hier voor bijgekomen met 0 euro voor dyn. teruglevering van PV met een minder hoge afslag.Hippe Lip schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:55:
@Domba en @John245
Wat betreft dynamisch, als vaste leveringskosten, is het bij top 3 duurste.
Iets wat je niet wilt, een wat grotere thuisaccu icm een dynamische energieleverancier die binnen saldeervolume de opslag/inkoopvergoeding uitbetaald bij teruglevering, is het verschil ca 1300-1500euro, of te wel een net negatieve/rond nul jaarrekening voor elektriciteit met die afname/teruglevering.
Wat ik gedaan heb:Hippe Lip schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:55:
@Domba en @John245
- kwartier meterstanden gedownload via website van energie leverancier
- historische dynamische prijzen gedownload via Jeroen.nl
- in NUMBERS (de apple excel) sheet de variable kosten tegen dynamisch tarief uitgerekend en vergeleken met vast.
Conclusie:
Op basis van alles wat ik tot nog toe gemonitord heb zeggen mijn sommetjes over een heel jaar:
dynamisch 1078 euro tegen vast 1300euro
Waarbij vast = eigen huis/budget 0.1897 euro/kWh, 0.14 euro/kWh terugleverklosten
Op basis van 8500 kWh/jaar afname en 5500 kWh/jaar terugleveren
Op basis van eigen per kwartier gelogde verbruiks data
Maar...
- ik heb pas sinds kort de warmtepomp en laadpaal "dynamisch geoptimaliseerd"
- dit is MET EV en warmtepomp maar ZONDER thuisbatterij, die wil ik komend jaar wel nog aanschaffen
Het eigen huis/budget contract is in de winter maanden bijna 300euro voordeliger, maar over de rest van het jaar heel erg onvoordelig om dat je voor de PV vrijwel niks terug krijgt.
Ik ga dus zeer zeker naar dynamisch
@Domba Hij gaf aan pensionado en de auto veel thuis, dus ik was ervan uitgegaan dat verschuiven mogelijk is.Domba schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:41:
[...]
In tegenstelling tot @John245 weet ik niet of je gunstiger uit bent dan 1 jaar vast, dat valt of staat met of je kan schuiven met het laden van EV. Recent is al iemand hier voor bijgekomen met 0 euro voor dyn. teruglevering van PV met een minder hoge afslag.
Wat betreft dynamisch, als vaste leveringskosten, is het bij top 3 duurste.
Iets wat je niet wilt, een wat grotere thuisaccu icm een dynamische energieleverancier die binnen saldeervolume de opslag/inkoopvergoeding uitbetaald bij teruglevering, is het verschil ca 1300-1500euro, of te wel een net negatieve/rond nul jaarrekening voor elektriciteit met die afname/teruglevering.
@Domba Het blijkt lastig om mijn situatie over te brengen, want ik zei al dat mijn warmtepomp een ingebouwde (in het menu instelbaar) optimalisatie heeft voor dynamische tarieven en dat ik mijn laadpaal ook daarop kan instellen. Dat zijn al twee grootverbruikers die uit zichzelf gaan meewerken door alleen een vinkje te zetten bij die functie.Domba schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:41:
In tegenstelling tot @John245 weet ik niet of je gunstiger uit bent dan 1 jaar vast, dat valt of staat met of je kan schuiven met het laden van EV.
PV is nog wel een dingetje en daar zal ik een automatisering voor moeten maken. Op. West heb ik een omvormer (10 jaar oude Stecagrid) waarvan ik betwijfel of ik die kan aansluren/ regelen.Recent is al iemand hier voor bijgekomen met 0 euro voor dyn. teruglevering van PV met een minder hoge afslag.
Op Oost heb ik SolarEdge (5 jaar oud) die via een HA-integratie eenvoudig is te 'dimmen'.
Nogmaals: ik blijf binnen SamenOM (persoonlijke redenen) en als de vaste leveringskosten bij vast of dynamisch hetzelfde zijn is dat dus geen keuze-argument.Wat betreft dynamisch, als vaste leveringskosten, is het bij top 3 duurste.
Je bedoelt dat een thuisaccu hier veel winst kan (zal?) opleveren? Tot nu toe ben ik daar nog niet aan begonnen om diverse redenen.Iets wat je niet wilt, een wat grotere thuisaccu icm een dynamische energieleverancier die binnen saldeervolume de opslag/inkoopvergoeding uitbetaald bij teruglevering, is het verschil ca 1300-1500euro, of te wel een net negatieve/rond nul jaarrekening voor elektriciteit met die afname/teruglevering.
- Milieubelasting van een accu is groot
- Terugverdienen is lang niet altijd haalbaar
- Ik heb geen echt geschikte plek om te installeren in de buurt van de meterkast
- Last but not least: ik verwacht nog flinke wijzigingen tussen nu en begin 2027 in wetgeving, regelgeving, stimulieringsprogramma's, subsidies en accutechnieken.
<John O`Mill>
@John245 Klopt. WP en EV laden kunnen al zelfstandig schuiven. PV zal ik moeten dimmen in geval van overschot tijdens negatieve prijzen.John245 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 14:51:
[...]
@Domba Hij gaf aan pensionado en de auto veel thuis, dus ik was ervan uitgegaan dat verschuiven mogelijk is.
Heb ik hiermee de belangrijkste punten, of valt er verder nog iets zinnigs te doen?
<John O`Mill>
Als je nu al de EV voornamelijk met PV-opwek laadt, om de vaste terugleverkosten staffel te drukken (~12ct/kWh), is de "winst" niet zo groot .Hippe Lip schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 15:02:
[...]
@Domba Het blijkt lastig om mijn situatie over te brengen, want ik zei al dat mijn warmtepomp een ingebouwde (in het menu instelbaar) optimalisatie heeft voor dynamische tarieven en dat ik mijn laadpaal ook daarop kan instellen. Dat zijn al twee grootverbruikers die uit zichzelf gaan meewerken door alleen een vinkje te zetten bij die functie.
Als ook het verschil tussen vast en dynamisch niet zo groot is als je de rekenmodule gebruikt en aangeeft.
De rekenmodule rekent met de zelfde marktprijs voor afname als teruglevering, dat is niet de praktijk met de vele net negatieve marktprijs uren tijdens PV-opwek. voor niet gestuurde en zonder verschuiven van PV-opwek realiseer je geen gemiddelde van 8-10ct/kWh aan marktprijs voor je PV-opwek teruglevering
1e CO2 footprint is ca 80kg CO2 per kWh LFP-accu (Rolland Berger rapport) er zijn andere studies die lager uitkomen.[b]Hippe Lip schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 15:02:Het gaat uiteindelijk om een aardige investering; ik verwacht dat in mijn situatie (all electric) een accu van 10-15 kWh een optimale grootte is.
- Milieubelasting van een accu is groot
- Terugverdienen is lang niet altijd haalbaar
- Ik heb geen echt geschikte plek om te installeren in de buurt van de meterkast
- Last but not least: ik verwacht nog flinke wijzigingen tussen nu en begin 2027 in wetgeving, regelgeving, stimulieringsprogramma's, subsidies en accutechnieken.
Met gemiddelde stroommix van 0,2-0,27kg CO2/kWh, na 300-400 cycles alleen PV-opwek opslaan voor eigenverbruik, bespaart je na 2 jaar op de huishoudelijke CO2-footprint.
@Domba Dat gebeurt ruwweg van april t/m september. Al heb ik in de zomermaanden natuurlijk erg veel overschot.Domba schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 15:37:
Als je nu al de EV voornamelijk met PV-opwek laadt, om de vaste terugleverkosten staffel te drukken (~12ct/kWh), is de "winst" niet zo groot .
In de andere helft van het jaar komt het (nagenoeg) allemaal uit het net.
<John O`Mill>
Oh, dat ziet er een stuk gunstiger uit dan ik in mijn hoofd had. Zal door de LFP komen? Als ik er al aan ga beginnen zal het sowieso LFP worden, of er moet een nog minder milieubelastende accu (met goede reputatie) beschikbaar zijn.Domba schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:11:
1e CO2 footprint is ca 80kg CO2 per kWh LFP-accu (Rolland Berger rapport) er zijn andere studies die lager uitkomen.
Met gemiddelde stroommix van 0,2-0,27kg CO2/kWh, na 300-400 cycles alleen PV-opwek opslaan voor eigenverbruik, bespaart je na 2 jaar op de huishoudelijke CO2-footprint.
Andere, nog niet genoemde reden om wel goed na te denken over de aanschaf van een accu is dat ik hier bij de lokale energiecoöperatie bezig ben om het project Local4Local (ook wel 'Energiedelen') uit te rollen. Dat werkgebied overlapt een heel eind het werkgebied van een stationaire thuisaccu. Zeker als we (de coöperatie) over 2 jaar twee windmolens hebben die mee gaan draaien in die Local4Local community.
<John O`Mill>
@Domba Heb je de site van Local4Local gelezen? Per 1 januari is het mogelijk een community te bouwen om onderling energie uit te wisselen via het net. Dat is waar we mee bezig zijn. Nu eerst fase 1, waarbij mensen kunnen aansluiten voor het monitoren, ergens halverwege 2026 fase 2, waarbij we gaan droogzwammen (alleen op papier uitwisselen) en per 01-01-2027 werkelijk uitwisselen met eigen energietarieven. Als het meezit kunnen we dan lagere tarieven realiseren dan op de gewone markt.Domba schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 23:44:
@Hippe Lip Energiedelen, als je peer to peer bedoelt die zit al in energiewet, energiedelen zonder commerciele tussenpartij die komt nog en daarvoor heb je een 2e meter (SAP) voorlopig nodig zie laatste wijzigingen energiebesluit
<John O`Mill>
local4local bekeken. Goed initiatief, maar site staat vol mooie woorden en feitelijk weinig informatie over echte tarieven. Het enige (vaste) tarief dat ik zo snel kan vinden is min € 259/pm voor 2500kWh en 1600m3 gas (1-10-2025). Lijkt mij erg duur.Hippe Lip schreef op zondag 7 december 2025 @ 00:46:
[...]
@Domba Heb je de site van Local4Local gelezen? Per 1 januari is het mogelijk een community te bouwen om onderling energie uit te wisselen via het net. Dat is waar we mee bezig zijn. Nu eerst fase 1, waarbij mensen kunnen aansluiten voor het monitoren, ergens halverwege 2026 fase 2, waarbij we gaan droogzwammen (alleen op papier uitwisselen) en per 01-01-2027 werkelijk uitwisselen met eigen energietarieven. Als het meezit kunnen we dan lagere tarieven realiseren dan op de gewone markt.
@Hippe Lip Heb jij wat meer info over de echte tarieven die met onderling energie delen worden gerealiseerd?
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ja, alleen hoe verstandig is het om twee aansluitingen achter de meters te gaan verbinden?habbekrats schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:07:
In de VEH staat deze maand ook een stuk over energiedelen met bv je buurtgenoten. In de wijziging van de Energiewet 2026 dit is een aanpassing aan Europese regels. Wat mij opviel is indien ik energie van de buurman afneem met deze methode wel even btw en energiebelasting moet aftikken. Ik kan dan misschien beter direct inpluggen via een eigen productiemeter afrekenen.
Ik zou zelf wel een laadpaal voor de deur willen exploiteren. Super dynamisch tarief: laden voor €0,20 op een zomerse dag met €0,00 tarief inkoop... Iedereen blij behalve de laadpaalboer op de hoek die ongeacht het tijdstip >€0,37 rekent.
Volgens mij is het gewoon legaal als de buurman komt laden om de getankte kwh af te rekenen. Daar vind de overheid misschien iets van maar dan moeten ze wel een heterdaadje doen.bilgy_no1 schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:29:
[...]
Ja, alleen hoe verstandig is het om twee aansluitingen achter de meters te gaan verbinden?
Ik zou zelf wel een laadpaal voor de deur willen exploiteren. Super dynamisch tarief: laden voor €0,20 op een zomerse dag met €0,00 tarief inkoop... Iedereen blij behalve de laadpaalboer op de hoek die ongeacht het tijdstip >€0,37 rekent.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Als het mag graag een advies:
Momenteel zit ik bij Tibber, echter gezien hun inkoopvergoeding-issues van plan over te stappen. M'n contractjaar (= salderen) is per 6 december afgelopen, dus gezien huidige donkere maanden wil ik zsm overstappen om komend verbruik in de zomer te kunnen salderen.
Twijfel tussen zonneplan en Frank. Beter gevoel bij Zonneplan.
Huidige situatie:
2025: 3400 kWh verbruik, 5500 kWh teruglevering
5 januari komt een warmtepomp. met ~850m3 kuub gasverbruik over naar stroom. Daarom "verwacht" ik:
2026: 5000kWh verbruik, 5000 kWh teruglevering
Grof geschat, uiteraard.
Geen thuisbatterij en momenteel rijden we erg weinig met de EV (1x/2w laden).
Als ik het in excel gooi, verwacht ik 20-40e/jaar goedkoper uit te zijn bij Frank (met slim terugleveren aan). Dit gaat niet veel verschillen als ik wat meer/minder verbruik of teruglever.
Via jeroen.nl krijg je nog 100e extra bonus bij Frank.
Enkele vragen/punten:
- Frank heeft geen p1 meter integratie in de app; dus losse p1 meter én app aanschaffen. Is onhandig en kost geld.
- Slim Terugleveren bij Frank: ik heb Enhpase IQ 8 micro-omvormers. Ik kan vanuit eigen software niet aan/uitschakelen, maar Frank kan dit dan blijkbaar wel? Dit verbaast mij. Plus, dan ben ik de controle kwijt, en kan ik ook de auto niet laden bij negatieve prijzen
- Slim Laden bij Frank: mijn laadpaal (Enphase) wordt niet ondersteund. Ik ben skeptisch over de aansturing van m'n Kia; hierover was Tibber ook erg enthousiast, maar werkte niet in de praktijk. Ik bepaal nu dus zelf de slimme uren en stel dat in de Kia app in. Weten jullie of Frank Slim Laden alleen via de auto wel werkt/rendabel is?
- Wisselende pers over Frank; geloof zeker dat het soms goed werkt, maar al met al is internet niet super positief.
- Ik krijg een WeHeat warmtepomp, dus aansturing via Frank kan niet, wel WeHeat intelligence, welke AI gedreven eigenlijk beetje hetzelfde doet qua aansturing obv de actuele prijzen.
Al met al ben ik geneigd om, ondanks mogelijk ~130e meerprijs, wél naar zonneplan te gaan. Het is echter allemaal moeilijk te vergelijken. Ik spit ondertussen nog dit forum door, maar heeft iemand van jullie uit eigen ervaring een mening vanuit mijn getallen? Zie ik iets over het hoofd?
Thanks alvast!
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels