• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-07 12:42
BackupBaTTerY schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 17:17:
Ik heb als klein soloproject een gratis Android-app ontwikkeld die de stroomprijzen voor de komende vijf dagen voorspelt.

Onlangs heb ik een prijsalarm toegevoegd. Je kunt zelf instellen hoe ver vooruit de app moet kijken, tot maximaal 72 uur, en bij welke prijs je een melding wilt ontvangen. Bijvoorbeeld: waarschuw mij als de stroomprijs in de komende 48 uur boven € 0,40/kWh stijgt of onder € 0,00/kWh daalt.

Omdat ik de app alleen ontwikkel en zelf maar op één Android-telefoon kan testen, ben ik benieuwd of het prijsalarm bij jullie betrouwbaar werkt en of jullie zo’n functie nuttig vinden.

De app is gratis en momenteel alleen beschikbaar voor Android:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.backupbattery.StrompreisApp&hl=nl&gl=NL
Top, bedankt voor deze app, hopelijk blijf je het verder ontwikkelen

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:01

Mimiix

Professioneel Prutser

CarbonCopy schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:12:
[...]

Ha, zoiets zoek ik ook voor de vrouw. O+ Mooi! Meer Tweakers met een dergelijk display in de keuken die de dagtarieven toont? Benieuwd naar de verschillende implementaties.
Ik wilde hetzelfde doen, maar met kwartier tarieven is dit best lastig gebleken. Ik lees graag mee!

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• CarbonCopy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:44
Mimiix schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:54:
[...]

Ik wilde hetzelfde doen, maar met kwartier tarieven is dit best lastig gebleken. Ik lees graag mee!
Ja, de voordelen van kwartier tarieven moet ik nog ontdekken.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

CarbonCopy schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:11:
[...]

Ja, de voordelen van kwartier tarieven moet ik nog ontdekken.
Ik was er aan gewend (tibber) maar met zonneplan zit ik weer op uur. Echter gaan die einde maand over naar kwartieren dus ik heb in homeassistant het maar zo gelaten. Met kwartieren kan je net wat beter sturen en ik heb soms ook goedkopere tarieven op halve uren (10:30-11:30 bijvoorbeeld).

• claudenl
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:47
Mimiix schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:12:
[...]

Ik was er aan gewend (tibber) maar met zonneplan zit ik weer op uur. Echter gaan die einde maand over naar kwartieren dus ik heb in homeassistant het maar zo gelaten. Met kwartieren kan je net wat beter sturen en ik heb soms ook goedkopere tarieven op halve uren (10:30-11:30 bijvoorbeeld).
Hier ervoor gekozen om dit op de tablet die aan de muur hangt zo weer te geven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IL9UBRAz07IhfEwM9R3hhHvF1dw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EML8iDr3fs9RHAPmMwRvsaNC.jpg?f=user_large

En dan grenzen aangegeven met kleurtjes wat ik "acceptabel" vind. En gecorrigeerd incl de btw / belastingen en heel de handel.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:11
Mimiix schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:12:
[...]

Je kan mijn apex 15min kaart gebruiken, code staat in de show en tell van de GitHub en is kant en klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3fchTcPi0DDabJKFZ0YdDXgDEs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t3zJbUClokQnB0mzOZEewwYP.png?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 || Laadpaal: VoltTime One Business || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

@Bschnitz @claudenl Mooie oplossingen! Voor in home assistant erg tof. Ik bedoelde eigenlijk voor het epaper schermpje

[ Voor 11% gewijzigd door Mimiix op 20-07-2026 23:05 ]

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:13
Mimiix schreef op maandag 20 juli 2026 @ 23:04:
@Bschnitz @claudenl Mooie oplossingen! Voor in home assistant erg tof. Ik bedoelde eigenlijk voor het epaper schermpje
Voor visueel kan je natuurlijk gewoon ook de uur gemiddelden blijven tonen. Kwartier prijzen zijn meer mooi voor het automatiseren van batterijen maar voor het plannen van een wasmachine is het echt centen werk.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:35
Begin oktober zit ons contract van 3 jaar 0,21/kWh TLV bij Powerpeers er op. Met ~18MWh terugleveren en ~3MWh afname en veel stuurbaar verbruik lijkt mij een dynamisch contract verreweg de beste optie.

Nu hebben zowel Nextenergy als Zonneplan een bonus over de eerste 6 / 7,5MWh teruglevering. Als ik nu per oktober Nextenergy start en ieder jaar in juni switch. Kan ik dan bij beide de volledige zonnebonus gebruiken? Wellicht gebruiken anderen deze strategie ook al.

Nextenergy geeft dus 2026 + voorjaar 2027 de zonnebonus
Zonneplan najaar 2027 + voorjaar 2028
enz.

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01:53

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

denneappel schreef op maandag 20 juli 2026 @ 23:22:
Kan ik dan bij beide de volledige zonnebonus gebruiken? Wellicht gebruiken anderen deze strategie ook al.

enz.
Het lijkt mij, dat de bonus per contractjaar is :+

A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, 2 x MT Venus E v 2.0 PiB, v157.3, CT003, v118, M5stack Atom lite Modbus HA integration, HA- n00b

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-07 11:48

Tao

DPC DE_KOMETEN

Nico-G schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 00:02:
[...]

Het lijkt mij, dat de bonus per contractjaar is :+
Zonneplan najaar 2027 + voorjaar 2028 is toch 1 contractjaar? :+ En je bent niet verplicht om 1 volledig contractjaar te blijven trouwens. Weet niet waar je dat vandaan hebt? Zelf vermelden ze alleen als voorwaarden (waar geen "vol contractjaar" bij staat) :
Voorwaarden 10% bonus:
  • Je ontvangt de zonnebonus overdag, als de zon schijnt;
  • Je ontvangt de bonus als de marktprijs en €0,02 samen een positief bedrag is;
  • Je ontvangt de bonus voor maximaal 7.500 kWh per jaar;
  • Je ontvangt de bonus voor stroom die je meer teruglevert dan je verbruikt;
  • Je ontvangt geen bonus als de stroom uit de Zonneplan thuisbatterij komt.
Voorbeeld: Is de marktprijs €0,08 per kWh? Dan krijg je €0,11 per kWh voor je teruggeleverde stroom (€0,08 + €0,02 inkoopvergoeding + 10% extra). Naast de Zonnebonus ontvang je ook altijd de energiebelasting (€0,12/kWh) terug binnen je saldeerbereik.

Diablo3

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 25-07 12:24
denneappel schreef op maandag 20 juli 2026 @ 23:22:
Begin oktober zit ons contract van 3 jaar 0,21/kWh TLV bij Powerpeers er op. Met ~18MWh terugleveren en ~3MWh afname en veel stuurbaar verbruik lijkt mij een dynamisch contract verreweg de beste optie.

Nu hebben zowel Nextenergy als Zonneplan een bonus over de eerste 6 / 7,5MWh teruglevering. Als ik nu per oktober Nextenergy start en ieder jaar in juni switch. Kan ik dan bij beide de volledige zonnebonus gebruiken? Wellicht gebruiken anderen deze strategie ook al.

enz.
Letop nextenergie rekent geloof ik een opslag bij terugleveren terwijl zonneplan die saldeert. Hoe dat met overschot aan teruglevering uitpakt weet ik niet. Even goed kijken.
Je zou met zonneplan kunnen beginnen, want vanaf 1 januari vervalt natuurlijk het salderen.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:09
Stefannn schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 06:37:
[...]

Letop nextenergie rekent geloof ik een opslag bij terugleveren terwijl zonneplan die saldeert. Hoe dat met overschot aan teruglevering uitpakt weet ik niet. Even goed kijken.
Je zou met zonneplan kunnen beginnen, want vanaf 1 januari vervalt natuurlijk het salderen.
Bij Zonneplan krijg je de inkoopvergoeding van 2 ct/kWh (€ 0,0165 / kWh excl. btw) voor je export terug, ongeacht status van saldering, dus altijd ;) En daar gaat de 10% zonnebonus ook nog overheen tussen zonsopkomst en zonsondergang, en alleen over de eerste 7500 kWh (jaarlijks).

Bovendien mag je bij ZP de BTW houden, dus de prijs die je voor je (PV) export krijgt bij ZP is:

(EPEX spotprijs + 0,0165) x 1,10 (zonnebonus) x 1,21 (btw) (alleen wanneer (EPEX spotprijs + 0.0165) > 0 is. Wanneer dat < 0 is, betaal je geen 10% extra natuurlijk)

Geen idee hoe het bij Next Energy precies werkt, maar dat zal vast ergens al wel bekend zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door Gameboy op 21-07-2026 09:22 ]

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• denneappel
Zonneplan geeft zelf aan dat de zonnebonus beperkt is tot 7.5MWh per kalenderjaar, niet per contractjaar. Bij Nextenergy heb ik dat nog niet goed kunnen zien.

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-07 09:55

elsinga

=8-)

Let er ook even op dat de 50% bonus bij NE maar op bepaalde tijdstippen geldt (in elk geval in de ochtend). Kun je op die tijdstippen terugleveren (bijvoorbeeld met panelen op oost), dan zit je bij NE beter. Overdag zit je bij ZP beter, ook omdat 2 cent soms meer dan 50% is.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:59
denneappel schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:06:
Zonneplan geeft zelf aan dat de zonnebonus beperkt is tot 7.5MWh per kalenderjaar, niet per contractjaar. Bij Nextenergy heb ik dat nog niet goed kunnen zien.
Contractjaar, check even een paar pagina’s terug in dit topic. Staat ook een link naar een artikel op Jeroen.nl over wanneer je welke zonnebonus het beste kunt kiezen.

• denneappel
firecaps30 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:04:
[...]

Contractjaar, check even een paar pagina’s terug in dit topic. Staat ook een link naar een artikel op Jeroen.nl over wanneer je welke zonnebonus het beste kunt kiezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kiGqOEhLWdwVFozRGxwylmXq61s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MSBZhNaRjUYEljJP6xxNr5L0.jpg?f=fotoalbum_large
De bonus geldt tot 7.500 kWh teruglevering per kalenderjaar
Maar... In de voorwaarden is de zonnebonus nergens te vinden en de chatbot geeft aan per contractjaar. Aamgezien AI fouten kan maken denk ik dat de informatie op de website is leidend is in deze situatie.

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 23:08
denneappel schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:56:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Maar... In de voorwaarden is de zonnebonus nergens te vinden en de chatbot geeft aan per contractjaar. Aamgezien AI fouten kan maken denk ik dat de informatie op de website is leidend is in deze situatie.
Uiteindelijk is de informatie in het contract leidend, als daar ook kalenderjaar staat zullen ze zich daaraan moeten houden...

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:11
HandyLumberjack schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 14:02:
[...]

Uiteindelijk is de informatie in het contract leidend, als daar ook kalenderjaar staat zullen ze zich daaraan moeten houden...
In mijn verlengingsbrief van juli dit jaar, waarin ze de kwartierprijzen voor het eerst noemen, staat ook kalenderjaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSs3NfsUavVmUXGSSz7YK_dNoG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hxoLrhEIfDCIeqH4d1D2tCvm.png?f=fotoalbum_large

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01:53

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Tao schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 00:38:
[...]
  • Je ontvangt de bonus voor maximaal 7.500 kWh per jaar;
Per jaar, dus.

[ Voor 64% gewijzigd door Nico-G op 21-07-2026 15:58 ]

A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, 2 x MT Venus E v 2.0 PiB, v157.3, CT003, v118, M5stack Atom lite Modbus HA integration, HA- n00b

• firecaps30
@denneappel Ik bedoelde bij NextEnergy, misschien was dat niet helemaal duidelijk.

• denneappel
firecaps30 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:33:
@denneappel Ik bedoelde bij NextEnergy, misschien was dat niet helemaal duidelijk.
Dat was inderdaad de verwarring. Dan is starten met Zonneplan wbt deze strategie sowieso de beste optie voor mij. Dan in de loop van 2027 evt over naar Nextenergy

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18:28
Houd er rekening mee dat je bij NextEnergy 0,01 ‘terugleverkosten’ per kWh hebt. Staat niet zo duidelijk op de site maar wel in het contract wat je krijgt. Volgens mij is ook de bonus die je krijgt gebaseerd op EPEX minus die terugleverboete.

Het zijn kleine details, maar voor mij wel nog net doorslaggevend genoeg om bij Zonneplan te blijven met 0,02 terugleververgoeding + 10% zonnebonus. Zelfs met oost-west panelen bleek dat nog voordeliger in mijn berekeningen.

• Stefannn
overigens...
Tot mijn verbazing kreeg ik via de solaredge reclame post die ik krijg omdat ik solaredge spullen heb een aanbod voor een "solaredge dynamisch contract"
Beetje vaag over opslag.
En ik vind dit "net een beetje teveel inmenging"
Maar wel opmerkelijk.

Volgens de disclaimer: Solaredge doet het niet zelf maar onder de motorkap zit EnergyZero B.V.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• firecaps30
Mooper schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:39:
Houd er rekening mee dat je bij NextEnergy 0,01 ‘terugleverkosten’ per kWh hebt. Staat niet zo duidelijk op de site maar wel in het contract wat je krijgt. Volgens mij is ook de bonus die je krijgt gebaseerd op EPEX minus die terugleverboete.

Het zijn kleine details, maar voor mij wel nog net doorslaggevend genoeg om bij Zonneplan te blijven met 0,02 terugleververgoeding + 10% zonnebonus. Zelfs met oost-west panelen bleek dat nog voordeliger in mijn berekeningen.
Waar zie je dat? Ik heb sinds deze maand NextEnergy en dat zie ik niet terugkomen in het contract.

Of bedoel je de 2,19 cent per kWh inkoopvergoeding die je niet krijgt bij teruglevering?

Vanaf ongeveer 5,5 cent epex prijs is Next in het voordeel las ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eACJ68ynH-YbNQO7T_rj9NbrlWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ClrMZOOggbrt7JpxZplb4LzQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:53

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Stefannn schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:55:
overigens...
Tot mijn verbazing kreeg ik via de solaredge reclame post die ik krijg omdat ik solaredge spullen heb een aanbod voor een "solaredge dynamisch contract"
Beetje vaag over opslag.
En ik vind dit "net een beetje teveel inmenging"
Maar wel opmerkelijk.

Volgens de disclaimer: Solaredge doet het niet zelf maar onder de motorkap zit EnergyZero B.V.
SolarEdge gaat inderdaad rebranded energie leveren, kan best interessant zijn met aansturing… we gaan het meemaken ;). Vooralsnog is het niet zo interessant.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

denneappel schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:51:
[...]

Dat was inderdaad de verwarring. Dan is starten met Zonneplan wbt deze strategie sowieso de beste optie voor mij. Dan in de loop van 2027 evt over naar Nextenergy
Die bonussen gaan allemaal per kalenderjaar, ze zijn niet gek ;). Had je nog een dermate goed contract dat je nu pas over gaat? Met jouw uitgangspunten is dynamisch al vrij lang volgens mij de beste winstpakker. Kijk voor je overstap even bij Jeroen.nl, die heeft wel uitgerekend welke zonnebonus het meeste oplevert.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• denneappel
Miezie schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:35:
[...]

Had je nog een dermate goed contract dat je nu pas over gaat? Met jouw uitgangspunten is dynamisch al vrij lang volgens mij de beste winstpakker.
Ja. Het laatste van een reeks mooie contracten door de gascrisis van een paar jaar terug. Nu nog €0.21/kWh TLV (tot oktober).

• denneappel
firecaps30 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:51:

Als Zonneplan (epex + 0.02) * 1.1 geeft en Next epex * 1.5 dan ligt het omslag punt op €0.07/kWh.

Ergens verwacht ik dit najaar hele hoge epex tarieven. Met een grote PV installatie zou je daar bij Next dus goed van kunnen profiteren. Wel vind ik de voorwaarde dat het directe PV levering moet zijn vreemd. Geen idee wat er gebeurt als ik einde middag 5kW PV direct het net op stuur a (0.48 * 1.5)kWh terwijl de batterij het eigen verbruik afvangt bijvoorbeeld.

Het is niet goed te controleren maar als ze dit gewoon betalen dan vermoed ik dat het veel gunstiger is dan Zonneplan komend najaar bij een grote PV set.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

denneappel schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:54:
[...]

Als Zonneplan (epex + 0.02) * 1.1 geeft en Next epex * 1.5 dan ligt het omslag punt op €0.07/kWh.

Ergens verwacht ik dit najaar hele hoge epex tarieven. Met een grote PV installatie zou je daar bij Next dus goed van kunnen profiteren. Wel vind ik de voorwaarde dat het directe PV levering moet zijn vreemd. Geen idee wat er gebeurt als ik einde middag 5kW PV direct het net op stuur a (0.48 * 1.5)kWh terwijl de batterij het eigen verbruik afvangt bijvoorbeeld.

Het is niet goed te controleren maar als ze dit gewoon betalen dan vermoed ik dat het veel gunstiger is dan Zonneplan komend najaar bij een grote PV set.
Met mijn installatie en sturing op epexprijs heb ik nog niet onder de 10 cent kaal gezeten… voor terugleveren ;). En de prijzen lopen slechts op… wel even letten op de zonsondergang en voorwaarden omtrent thuisaccu. Hint: Zonneplan kon wel eens meer opleveren…

Het zou ook meer opleveren dan je vaste contract, maar dat is met de kennis achteraf.

[ Voor 10% gewijzigd door Miezie op 21-07-2026 23:00 ]

• denneappel
Miezie schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:58:
[...]

Het zou ook meer opleveren dan je vaste contract, maar dat is met de kennis achteraf.
Dat geloof ik niet. De afgelopen 3 jaar heb ik de omvormers nooit uitgeschakelt he? Een TLV van €0.21/kWh over alle ~18000kWh was denk ik de beste deal. Mijn thuisbatterij is nu een half jaar oud. Die investering zou 3 jaar geleden ook veel hoger zijn geweest.

• HandyLumberjack
Miezie schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:58:
[...]

Ik heb het zelfde contact als @denneappel en vergelijkbaar verbruik/teruglevering. Maar daar kan geen dynamisch contract tegenop.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

denneappel schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 23:04:
[...]

Dat geloof ik niet. De afgelopen 3 jaar heb ik de omvormers nooit uitgeschakelt he? Een TLV van €0.21/kWh over alle ~18000kWh was denk ik de beste deal. Mijn thuisbatterij is nu een half jaar oud. Die investering zou 3 jaar geleden ook veel hoger zijn geweest.
Dat afschakelen gebeurt maar een paar dagen per jaar, maar… deze discussie zal nergens naartoe gaan. Het halve jaar thuisaccu geeft wel nuance. Daardoor had je misschien beter halfweg juni kunnen overstappen ivm salderen. Check dat voor nu ook even…

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:27

koboy

Heb een idee voor een icon

denneappel schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 23:04:
[...]

Met een vast contract zonder terugleverboete levert een accu niets op. Het net is je 100% efficiënte accu.

Hier een kleine installatie: 3000 - 3300 kWh per jaar. Lever zonder accu zo'n 2000kWh per jaar terug. Nu met accu op EPEX handel dit jaar een teruglevertarief van 30,8 cent inclusief alles (19,7 cent kaal) over 2000 teruggeleverde kWh.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• HandyLumberjack
Miezie schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 23:10:
[...]

Dat afschakelen gebeurt maar een paar dagen per jaar, maar… deze discussie zal nergens naartoe gaan. Het halve jaar thuisaccu geeft wel nuance. Daardoor had je misschien beter halfweg juni kunnen overstappen ivm salderen. Check dat voor nu ook even…
Ik heb ook al een half jaar een thuisbatterij van 10,8kWh in huis (die uit staat). Maar zelfs als ik die maximaal zou benutten i.c.m. dynamisch kom ik niet in de buurt van mijn huidige energiecontract. Dan moet die batterij 5 tot 10 keer groter zijn om op een vergelijkbaar maandbedrag uit te komen.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

HandyLumberjack schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 08:05:
[...]

Ik heb ook al een half jaar een thuisbatterij van 10,8kWh in huis (die uit staat). Maar zelfs als ik die maximaal zou benutten i.c.m. dynamisch kom ik niet in de buurt van mijn huidige energiecontract. Dan moet die batterij 5 tot 10 keer groter zijn om op een vergelijkbaar maandbedrag uit te komen.
Ik geloof je meteen in geval de 21 cent excl. energiebelasting en BTW is. Sterker: dan heb je gewoon gelijk. Als het echter inclusief energiebelasting en BTW is, is het een ander verhaal. Maar… de discussie is helemaal niet relevant. Als we de discussie wel zouden voeren, moet je alleen wel zorgen dat je appels met appels vergelijkt in de tarieven.
Ik stoor me ook altijd aan het credo terugleverboete… (ik ben het eens met die vergoeding…). Met de juiste keuze van energieleverancier betaal je niet een bedrag aan de energieleverancier, je krijgt gewoon niks… dan is het geen boete, dan is het gewoon een slecht rendement. Maar Nederlanders vinden het vooral een boete ;).
Ook gaat het me niet om de tvt van een accu, dat is vaker niet dan wel mogelijk.

Mijn punt is eigenlijk heel simpel: als je het risico kan dragen en bereid bent te nemen is dynamisch veelal de goedkoopste optie en levert door de bank genomen het meeste op voor je zonnestroom in deze tijd. Dit was ook zo in de gascrisis. Er waren toen echter ook economisch interessante scenario’s, dat ontken ik niet en die had ik graag gehad toen… maar we waren in between houses in een huurscenario.

Enfin: lang verhaal kort… let vooral op de kleine letters bij de zonnebonus door de algemene voorwaarden te lezen van next en Zonneplan. Ik denk dat met de beperkingen Zonneplan gewoon beter is, door de 2 cent verkoopvergoeding die je altijd krijgt. Daarna bepaalt de 10% voor de eerste 7500kwh een hoop… en de beperkingen met zonsopgang en ondergang die next voor hun 15% heeft helpen next niet mee tov Zonneplan. Tevens heeft next een beperking op teruglevering met een accu.

Ook moet je je realiseren dat er op het moment in de dynamische markt een licht stijgende trend is en mogelijk een uitdaging in gas in de winter. Wind en zon bepaalt een hoop, maar de excessen zitten in de backup en dat regelen we nog altijd met gas…

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-07 13:20
HandyLumberjack schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 08:05:
[...]

Je verhaal is me te algemeen om die conclusie te kunnen trekken.
  • Waarom staat je thuisbatterij al een half jaar uit? Heb je die aangeschaft zonder vooraf te bepalen hoe je hem zou inzetten?
  • Wat voor energiecontract heb je nu en hoe ziet je huidige tarief eruit?
  • Hoe ziet je jaarlijkse energierekening eruit (verbruik, teruglevering en kosten)?
  • Je stelt dat de batterij 5 tot 10 keer groter zou moeten zijn om op hetzelfde maandbedrag uit te komen. Waar is die berekening op gebaseerd?
Op basis van de informatie die je nu geeft, vind ik die conclusie niet geloofwaardig. Mijn praktijkervaringen met thuisbatterijen in combinatie met een dynamisch energiecontract laten een heel ander beeld zien. Zonder concrete cijfers over je verbruik, opwek, contract en de manier waarop de batterij wordt aangestuurd, is zo'n uitspraak niet te onderbouwen.

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• Mooper
firecaps30 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:51:
[...]

Waar zie je dat? Ik heb sinds deze maand NextEnergy en dat zie ik niet terugkomen in het contract.

Of bedoel je de 2,19 cent per kWh inkoopvergoeding die je niet krijgt bij teruglevering?

[Afbeelding]
Dat is vreemd, zie mijn contract:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vnFmLmK-ebgW5WrNU4B-WfGAkcg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2QDq9SvR1tHeTy5eSZ9xajVS.png?f=user_large

De verkoopvergoeding is in deze dus negatief, anders had er een minnetje voor moeten staan. Dit contract is 2 weken geleden afgesloten, en heb ik daarna ook meteen geannuleerd.

• p4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-07 15:36

p4

Mooper schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:39:

klopt half wat je zegt, als ja via bv independer of overstappen.nl krijg je geen 50% bonus en 0,01 terug lever kosten en een cash back als je via jeroen.nl met zijn code door linkt naar de next energy website krijg je een cashback die lager is geen terug lever kosten en wel de 50% bonus. Dus kan een beter optie zijn. (ter info bij frank gebeurd dit ook dus opletten wat je afsluit is niet altijd appels met appels vergelijken dus).

Vond net nog deze quote nog op de website van jeroen.nl

Let op: NextEnergy hanteert verschillende tarieven bij verschillende vergelijkingswebsites. Waar je via de website van NextEnergy (en via Jeroen) gebruik kunt maken van een Zonnebonus, kan dat via bijvoorbeeld Independer niet. Sluit je via Independer een contract af, dan heb je geen recht op de zonnebonus én betaal je 1 cent aan verkoopvergoeding. Je krijgt wel een cash-back na 12 maanden, maar die heb je eigenlijk zelf betaald. En sigaar uit eigen doos dus. Erg jammer dat NextEnergy haar prijspropositie niet eenduidig hanteert zoals Zonneplan en Tibber wel doen.

[ Voor 29% gewijzigd door p4 op 22-07-2026 11:08 ]

• denneappel
Miezie schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 23:10:
[...]

Afschakelen gebeurt inderdaad niet veel. Maar uitgaande van het principe van een basislast + je normale verbruik zie je dat bij een grote PV installatie er een groter deel van de kWhs tegen lage prijs wordt ingevoed. Er zijn vele uren in de zomer waar ik 17kW invoed bij een EPEX van vlak boven de €0.00/kWh. Daar moet heel wat tegenover staan op andere momenten om gemiddeld op €0.21/kWh uit te komen. Het contract dat @HandyLumberjack en ik hebben was denk ik een laatste pareltje voor de mensen met veel PV. Hierna zal dynamisch zeker de beste keuze zijn.

Edit: nog over moment van salderen. Dat is hier alleen een punt van eind november tot begin februari

[ Voor 5% gewijzigd door denneappel op 22-07-2026 11:38 ]

• denneappel
koboy schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 00:54:
[...]

Met een vast contract zonder terugleverboete levert een accu niets op. Het net is je 100% efficiënte accu.
Voor de gemiddelde Henk & Ingrid zonder terugleverkosten klopt dit. Hier is dat net (geen terugleverkosten) juist de beperking. De batterij zorgt ervoor dat ik dit jaar ongeveer ~6MWh extra over mijn 3x25a kan invoeden door de avond / nacht te gebruiken. Dat is gunstig met mijn vaste TLV van €0.21/kWh. Het betekent dat er 6000kWh X €0.21 = €1260,- wordt terugverdient in het eerste jaar door de batterij afgelopen winter al te plaatsen.

Daarnaast vind ik het erg onrustig in de wereld en verwacht ik dat veel Henk & Ingrids de komende maanden een batterij willen door het aflopen van de salderingsregeling. Het geeft mij een fijn gevoel dat alles hier al werkt en dat ik nu kan proefdraaien met een dynamisch contract post salderen.

• denneappel
Miezie schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:27:
[...]
Ik denk dat met de beperkingen Zonneplan gewoon beter is, door de 2 cent verkoopvergoeding die je altijd krijgt. Daarna bepaalt de 10% voor de eerste 7500kwh een hoop… en de beperkingen met zonsopgang en ondergang die next voor hun 15% heeft helpen next niet mee tov Zonneplan. Tevens heeft next een beperking op teruglevering met een accu.
Thanks! Ik heb Zonneplan afgesloten zodat ik binnenkort het contract kan bekijken. Het zou voor mij gunstig zijn al de bonus inderdaad per kalenderjaar is. Dan loont het om het door te laten lopen in 2027. Dan kan ik later rustig overwegen of ik Next uit wil proberen in de 2e helft of zo.
Miezie schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:27:
[...]
Ook moet je je realiseren dat er op het moment in de dynamische markt een licht stijgende trend is en mogelijk een uitdaging in gas in de winter. Wind en zon bepaalt een hoop, maar de excessen zitten in de backup en dat regelen we nog altijd met gas…
Jep! Die trend zie ik ook. De gasbergingen zijn nu voor minder dan 35% gevuld. Ik zou het niet gek vinden als we in oktober / november paniek en hele hoge tarieven gaan zien. Deels overdag op werkdagen. Dat is voor mij nog een beetje de reden dat ik twijfelde of de 50% bonus bij Next voor komend najaar niet interessanter zou zijn. Ik hoop nog ongeveer 2500kWh in te voeden vanaf oktober.

Als ik het goed begrijp is Zonneplan (EPEX + 0.02) * 1.1 en Next EPEX * 1.5. Daarmee zou het omslagpunt zitten op gemiddeld 7 cent/kWh. Het zou mij niets verbazen als we daar komend najaar boven zitten op werkdagen. Ten gunste van Next dus... (mits je voldoende terug te leveren hebt).

Hoe kijk jij hier naar?

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:37
denneappel schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:25:
[...]

Thanks! Ik heb Zonneplan afgesloten zodat ik binnenkort het contract kan bekijken. Het zou voor mij gunstig zijn al de bonus inderdaad per kalenderjaar is. Dan loont het om het door te laten lopen in 2027. Dan kan ik later rustig overwegen of ik Next uit wil proberen in de 2e helft of zo.

[...]

Jep! Die trend zie ik ook. De gasbergingen zijn nu voor minder dan 35% gevuld. Ik zou het niet gek vinden als we in oktober / november paniek en hele hoge tarieven gaan zien. Deels overdag op werkdagen. Dat is voor mij nog een beetje de reden dat ik twijfelde of de 50% bonus bij Next voor komend najaar niet interessanter zou zijn. Ik hoop nog ongeveer 2500kWh in te voeden vanaf oktober.

Als ik het goed begrijp is Zonneplan (EPEX + 0.02) * 1.1 en Next EPEX * 1.5. Daarmee zou het omslagpunt zitten op gemiddeld 7 cent/kWh. Het zou mij niets verbazen als we daar komend najaar boven zitten op werkdagen. Ten gunste van Next dus... (mits je voldoende terug te leveren hebt).

Hoe kijk jij hier naar?
Als je bij zonneplan een dynamisch voorschot hebt dan krijg je gelijk de maand erna uitbetaald, ook de zonnebonus staat gelijk op factuur. Je kunt alleen niet zien wat je van de 7500 hebt gebruikt,omdat na zonsondergang niet telt. Dus met veel terug levering boeit het niet of het per jaar of contract is want op is op,en dan zou je inderdaad kunnen switchen,best goed idee van jou

Ps het is (epex *1.1)*1.21+0.02

1 PVoutput . Dongen NB

• Gameboy
reneeke1970 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:06:
[...]

Als je bij zonneplan een dynamisch voorschot hebt dan krijg je gelijk de maand erna uitbetaald, ook de zonnebonus staat gelijk op factuur. Je kunt alleen niet zien wat je van de 7500 hebt gebruikt,omdat na zonsondergang niet telt. Dus met veel terug levering boeit het niet of het per jaar of contract is want op is op,en dan zou je inderdaad kunnen switchen,best goed idee van jou

Ps het is (epex *1.1)*1.21+0.02
Eh, nee. De 10% zonnebonus gaat ook over de 2 ct/kWh in-/verkoopvergoeding ;)

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• denneappel
@Gameboy zou je via DM eventueel (een deel van) je factuur met me kunnen delen? Een screenshot van het interessante stuk is natuurlijk voldoende. Ik zie echt door de bomen het bos niet meer. Begrijp ik het goed dat ik ook nog 21% boven op epex krijg?

• reneeke1970
Gameboy schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:36:
[...]

Eh, nee. De 10% zonnebonus gaat ook over de 2 ct/kWh in-/verkoopvergoeding ;)
Kiki zegt van niet,waar zie jij dit staan?

1 PVoutput . Dongen NB

• Gameboy
denneappel schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:40:
@Gameboy zou je via DM eventueel (een deel van) je factuur met me kunnen delen? Een screenshot van het interessante stuk is natuurlijk voldoende. Ik zie echt door de bomen het bos niet meer. Begrijp ik het goed dat ik ook nog 21% boven op epex krijg?
Het staat ook gewoon op de site van Zonneplan zelf, met uitleg en een rekenvoorbeeld in de toelichting: https://www.zonneplan.nl/energie/zonnepanelen bij "Wat levert de Zonnebonus concreet op?":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-KYVU4YPPMrLyPv6cfopfrmSMfc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HYl1hf2RaYlMCMKsvHEq7i5Z.png?f=fotoalbum_large

Daaronder zit ook een linkje "Meer info over de Zonnebonus +" en dat opent een zijkader met niet-kopieerbare tekst, maar wel dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MR-1KT-goaO5vs1fh37qnhgyjyE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/G2Vz8atzdjMr1BW4POuBEBGy.png?f=user_large

• reneeke1970
Ja zp betaald de btw uit,vanaf 2027 misschien niet meer,daar zijn de meningen over verdeeld

1 PVoutput . Dongen NB

• Gameboy
reneeke1970 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:46:
[...]

Zie mijn referenties van hun eigen site, en ook op de facturen gaat de Zonnebonus gewoon 10% over de gehele teruglevering, welke rekent met de EPEX + inkoopvergoeding + BTW over dat alles...

• Gameboy
En ja, ZP betaalt ook BTW over je export, en die mag je houden ;)

• Gameboy
reneeke1970 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:46:
[...]

Tja, wat moet ik ervan zeggen: "Don't trust AI"? Kiki heeft wel vaker onjuiste antwoorden gegeven...het blijft een LLM, geen daadwerkelijke bron van accurate informatie...

[ Voor 23% gewijzigd door Gameboy op 22-07-2026 12:52 ]

• reneeke1970
Gameboy schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:51:
[...]

Tja, wat moet ik ervan zeggen: "Don't trust AI"? Kiki heeft wel vaker onjuiste antwoorden gegeven...het blijft een LLM, geen daadwerkelijke bron van accurate informatie...
Maar ze werkt wel bij zp..... Maar goed,alleen maar meegenomen dan. Alleen jammer voor mij dat 7500 niet toereikend is voor mij,dus ik ga de switch truc ook eens overdenken....niet zo moeilijk met pap sap

1 PVoutput . Dongen NB

• Gameboy
Dat hoeft niet via DM, de relevante info plak ik hieronder, dit is van mijn laatste factuur, over de daadwerkelijke teruglevering in de maand juni 2026:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TyWciyTtkTwEVA0ct66DuoKY-n0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZlatTmdVkwWuU0gD3eVU5yXf.png?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet, 10% over de totaalprijs inclusief BTW, zijnde (gemiddelde EPEX + 0,0165 ) * 1,21 ;)

Afgerond 14,4 ct/kWh gerealiseerd dus. Niet gek voor hartje zomer vind ik...

[ Voor 10% gewijzigd door Gameboy op 22-07-2026 13:18 ]

• HandyLumberjack
clodders schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:45:
[...]

Je verhaal is me te algemeen om die conclusie te kunnen trekken.
  • Waarom staat je thuisbatterij al een half jaar uit? Heb je die aangeschaft zonder vooraf te bepalen hoe je hem zou inzetten?
  • Wat voor energiecontract heb je nu en hoe ziet je huidige tarief eruit?
  • Hoe ziet je jaarlijkse energierekening eruit (verbruik, teruglevering en kosten)?
  • Je stelt dat de batterij 5 tot 10 keer groter zou moeten zijn om op hetzelfde maandbedrag uit te komen. Waar is die berekening op gebaseerd?
Op basis van de informatie die je nu geeft, vind ik die conclusie niet geloofwaardig. Mijn praktijkervaringen met thuisbatterijen in combinatie met een dynamisch energiecontract laten een heel ander beeld zien. Zonder concrete cijfers over je verbruik, opwek, contract en de manier waarop de batterij wordt aangestuurd, is zo'n uitspraak niet te onderbouwen.
Ik kon zeer goedkoop aan een batterij komen, dus dat was een no-brainer om hem aan te schaffen, ookal heb ik hem nog niet nodig.

Dit jaar tot nu toe:
1.904 kWh afgenomen en 12.514 kWh teruggeleverd. Met mijn huidige contract krijg ik hiervoor 10.650 kWh*€0,21=€2236,50.

Als ik een beetje in de richting van die €0,21 met dynamisch wil komen moet ik een groot gedeelte van de productie opslaan om op de dure momenten te verkopen, daarvoor het ik ca. 5-10x meer opslag nodig.

Let wel, als dit contract afloopt is dynamisch veruit de beste optie.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Dat Next vooral nogal wat restricties heeft en Zonneplan een heel eenduidig stelsel heeft. Kiki een dom stukje AI is en je vooral even de algemene voorwaarden moet lezen voor beide leveranciers.

Met loadsturing zit je met speels gemak boven de 10ct per kWh kaal terugleveren, eigenlijk altijd wel. Dat doe je alleen op meetbare momenten als je PV het niet meer doet. Daarmee gaat Next niet uitkeren en Zonneplan vooralsnog wel. Dan kun je die 10-15% beter skippen en kijken naar in- en verkoopkosten en het maandtarief.

Overigens maakt dit voor de grootte van een installatie niet uit, dat doet alleen maar wat met de aanschafprijs per kWh en je raakt de grenzen van contracten. Voor de rest is het de wet van de grote getallen en dus een vermenigvuldigingsfactor (ook wat betreft je tlv die je eerder beredeneerde).

Kortom:
Ga je accu vullen en legen? Wat doet dat volgens de kleine lettertjes, meer is het eigenlijk niet…

Waar ik zelf mee bezig ben is om de zelfconsumptie maximaal te kunnen benutten en tevens vol gas te kunnen laden met de EV. Dus ik ga mijn 22kW lader intern beter benutten… daarmee pak ik uiteindelijk de echte winst. (Wij verbruiken zo’n 13MWh en wekken zo’n 10MWh op)

• denneappel
Gameboy schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:56:
[...]

Dat hoeft niet via DM, de relevante info plak ik hieronder, dit is van mijn laatste factuur, over de daadwerkelijke teruglevering in de maand juni 2026:

[Afbeelding]

Zoals je ziet, 10% over de totaalprijs inclusief BTW, zijnde (gemiddelde EPEX + 0,0165 ) * 1,21 ;)

Op jouw screenshot is te zien dat de zonnebonus 10% over het totaal van 41.63. Je kunt met het aantal kWh ook uitrekenen wat de opbrengst per kWh is. Meer kan je er niet uit opmaken. Ook niet of er wel/geen BTW wordt uitbetaald.

Volgens mij leveringsovereenkomst en alle voorwaarden wordt de BTW niet uitbetaald. Als dat wel zo is is dat natuurlijk heel leuk.

• denneappel
Gameboy schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:47:
[...]

Het staat ook gewoon op de site van Zonneplan zelf
Misschien kijk ik niet goed maar ook hier staat niets over 21% (BTW).

• reneeke1970
denneappel schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:49:
[...]

Misschien kijk ik niet goed maar ook hier staat niets over 21% (BTW).
Ik krijg facturen waarop duidelijk staat wat het bedrag is inclusief btw,dat staat er letterlijk bij. Ook staat het gedeelte btw erbij vermeld

1 PVoutput . Dongen NB

• Gameboy
reneeke1970 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:02:
[...]

Ik krijg facturen waarop duidelijk staat wat het bedrag is inclusief btw,dat staat er letterlijk bij. Ook staat het gedeelte btw erbij vermeld
Inderdaad, alle bedragen op de facturen zijn inclusief 21% BTW.

En ik houd in mijn HomeAssistant Energy Dashboard ook de prijzen bij. Je kunt daar een prijssensor koppelen aan import en export.

Daarmee kan HA dus redelijk nauwkeurig bijhouden wat je import kost, en wat je export je oplevert. Ook deze bedragen komen vrijwel helemaal overeen met de bedragen op de facturen van Zonneplan. Dat zijn dus allemaal aanwijzigingen dat de prijzen simpelweg kloppen, inclusief BTW dus ;)

• denneappel
Leuk vooruitzicht. De berekening is dus ((epex + 0.02 bonus ) × 1.21 btw) × 1.1 bonus

En anders is switchen ook zo gedaan. Kan ik ze beiden even uitproberen

[ Voor 29% gewijzigd door denneappel op 22-07-2026 15:23 ]

• Gameboy
denneappel schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:19:
Leuk vooruitzicht. De berekening is dus ((epex + 0.02 bonus ) × 1.21 btw) × 1.1 bonus

En anders is switchen ook zo gedaan. Kan ik ze beiden even uitproberen
Nee, die 2 ct/kWh in-/verkoopvergoeding van ZP is al inclusief 21% BTW, oftewel 1,65 ct/kWh excl. btw. Dus de juiste berekening is:

(EPEX + 0,0165) x 1,21 x 1,1
-of-
((EPEX x 1,21) + 0,02) x 1,1

;)

[ Voor 4% gewijzigd door Gameboy op 22-07-2026 15:35 ]

• Stefannn
Gameboy schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:56:
[...]

[Afbeelding]

Ik zit bij zonneplan met vast maandbedrag.
Op mijn factuur zie ik deze specificatie niet, enkel het vaste maandbedrag.
Kan dat kloppen? Of zie ik ergens een knopje over het hoofd?
En krijg ik dan een jaarlijkse eindafrekening waar alles goed op komt?

• Vdvmark
  • Laatst online: 23:10
Stefannn schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 07:03:
[...]

Houden ze dat maandelijkse bedrag ook hetzelfde?

Ik heb dynamisch voorschot met dus die maandelijkse verrekening, dus t maakt niet veel uit, maar in de app bij verwacht verbruik zit ik gemiddeld per maand inmiddels rond de €50, bij aanvang contract was t rond de €0. Gebruiken ze die ook voor vast voorschot ?

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Ben ook aan het overwegen over te stappen naar dynamisch. Voorkeur gaat hierbij uit naar Tibber omdat je hier achteraf per maand je daadwerkelijke verbruik afrekent ('settelen' gebeurt dus per maand). Je bent dus nooit je complete voorschot kwijt als er iets met deze partij gebeurt.

Ik heb al een paar jaar de Homewizard P1 meter draaien en in de app kun je makkelijk door je tarieven aan te passen bepalen of dynamisch voordelen heeft ten opzichte van vast. Dan krijg je te zien hoeveel dynamisch per jaar duurder of goedkoper zou zijn (zonder je verbruikspatroon aan te passen). Dit levert vergelijkbare resultaten op als bijvoorbeeld via jeroen.nl.

Grootverbruiker hier is de EV (+/- 4000 kWh). Blijft er nog zo'n 2000 kWh over voor andere verbruikers. Totaal dus 6000 kWh. Teruglevering is ongeveer 4000 kWh.

Omdat ik nu nog een jaar een vast contract heb (Greenchoice 3jr vast, 11.5ct terugleververgoeding en geen terugleverkosten) is het voor dit contract-jaar (duurt tot april 2027) nog niet interessant genoeg om over te stappen op dynamisch. Op basis van mijn huidige tarieven zou ik met dynamisch zo'n 80 euro op jaarbasis duurder uit zijn.

Echter: Als vanaf 1 januari niet meer gesaldeerd kan worden wordt de situatie anders. Dan is dynamisch in mijn geval op jaarbasis bijna E 400,- goedkoper dan vast (er vanuit gaande dat de vaste tarieven gelijk blijven). En dat is dan nog zonder mijn verbruikspatroon aan te passen. Door het laden van de auto naar de goedkope uren te verschuiven kan ik waarschijnlijk nog meer winnen.

De enige afweging die ik nog moet maken is of ik nu al moet overstappen (contract openbreken kan kostenloos) of daarmee moet wachten tot (begin) volgend jaar. Wat zouden jullie doen?

• Gameboy
Stefannn schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 07:03:
[...]

Eh, geen idee? :? Ik heb een dynamisch voorschot (in 2024 was dat de enige optie).

Op de jaar-/eindfactuur staat alles hoe dan ook gespecificeerd: https://www.zonneplan.nl/energie/factuur/jaarafrekening

• Gameboy
Zerobase schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:36:
Ben ook aan het overwegen over te stappen naar dynamisch. Voorkeur gaat hierbij uit naar Tibber omdat je hier achteraf per maand je daadwerkelijke verbruik afrekent ('settelen' gebeurt dus per maand). Je bent dus nooit je complete voorschot kwijt als er iets met deze partij gebeurt.

<knip>
Zonneplan heeft ook een optie tot dynamisch maandelijks voorschot. Dan heb je hetzelfde effect, en het voordeel van 2 ct/kWh vergoeding voor je export (incl. btw), en 10% Zonnebonus zoals hierboven nog uitgelegd ;)

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Zerobase schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:36:

Ik heb al een paar jaar de Homewizard P1 meter draaien en in de app kun je makkelijk door je tarieven aan te passen bepalen of dynamisch voordelen heeft ten opzichte van vast. Dan krijg je te zien hoeveel dynamisch per jaar duurder of goedkoper zou zijn (zonder je verbruikspatroon aan te passen). Dit levert vergelijkbare resultaten op als bijvoorbeeld via jeroen.nl.

Grootverbruiker hier is de EV (+/- 4000 kWh). Blijft er nog zo'n 2000 kWh over voor andere verbruikers. Totaal dus 6000 kWh. Teruglevering is ongeveer 4000 kWh.

Omdat ik nu nog een jaar een vast contract heb (Greenchoice 3jr vast, 11.5ct terugleververgoeding en geen terugleverkosten) is het voor dit contract-jaar (duurt tot april 2027) nog niet interessant genoeg om over te stappen op dynamisch. Op basis van mijn huidige tarieven zou ik met dynamisch zo'n 80 euro op jaarbasis duurder uit zijn.

Echter: Als vanaf 1 januari niet meer gesaldeerd kan worden wordt de situatie anders. Dan is dynamisch in mijn geval op jaarbasis bijna E 400,- goedkoper dan vast (er vanuit gaande dat de vaste tarieven gelijk blijven). En dat is dan nog zonder mijn verbruikspatroon aan te passen. Door het laden van de auto naar de goedkope uren te verschuiven kan ik waarschijnlijk nog meer winnen.

De enige afweging die ik nog moet maken is of ik nu al moet overstappen (contract openbreken kan kostenloos) of daarmee moet wachten tot (begin) volgend jaar. Wat zouden jullie doen?
Ivm salderen contract uitzitten:
https://jeroen.nl/blog/ov...ling-wanneer-beste-moment

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:46
@Zerobase blijven zitten zolang je kan salderen. Dus overstappen per 1-1-27 ofzo.

@Gameboy de facturering van Tibber is echt vele malen eenvoudiger dan die van ZP hoor. Ik heb met beide ervaring, maar met ZP kan ik nooit matchen met mijn eigen verbruiksoverzicht. Ik vind het onduidelijjk en onhandig. Dus in july krijg ik een factuur met een voorschot voor augustus en een verrekening van juni. Dus elke factuur gaat over een tijdsvak van 3 maanden. Maar wel zonder EB, want dat gaat achteraf. Het is dat ze de inkoopvergoeding terugbetalen anders had ik 100x liever Tibber. Gewoon achteraf betalen/ontvangen van de maand ervoor.

[ Voor 4% gewijzigd door V_ger op 23-07-2026 09:17 ]

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Gameboy
V_ger schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:16:
@Zerobase blijven zitten zolang je kan salderen. Dus overstappen per 1-1-27 ofzo.

@Gameboy de facturering van Tibber is echt vele malen eenvoudiger dan die van ZP hoor. Ik heb met beide ervaring, maar met ZP kan ik nooit matchen met mijn eigen verbruiksoverzicht. Ik vind het onduidelijjk en onhandig. Dus in july krijg ik een factuur met een voorschot voor augustus en een verrekening van juni. Dus elke factuur gaat over een tijdsvak van 3 maanden. Maar wel zonder EB, want dat gaat achteraf. Het is dat ze de inkoopvergoeding terugbetalen anders had ik 100x liever Tibber. Gewoon achteraf betalen/ontvangen van de maand ervoor.
? Ik vind de facturen van Zonneplan juist heel erg overzichtelijk en duidelijk! Er staat exact op wat je hebt afgenomen en teruggeleverd, en welke kosten/opbrengsten je daarmee hebt gerealiseerd.

Ik ken weinig leveranciers die zo eenvoudig, duidelijk en overzichtelijk facturen maken. Alles past op 2 kantjes, met heel veel witruimte, en dan is de volledige specificatie van een hele maand 1 van die 2 kantjes!

Het voorschotbedrag wat geïnd of terugbetaald wordt, bestaat uit 3 regels, dat is de hele factuur! Hieronder mijn factuur van deze maand (excl. specificatie):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDdsf0HfJl0UPgALIFuHpm3iaLw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KwoCNnZMOAiQz0hesnOiyPXk.png?f=fotoalbum_large

That's it! Meer staat er niet op, en meer heb je ook niet nodig IMHO...

Misschien ben ik er aan gewend, maar hoe is dit niet duidelijk en overzichtelijk?

• Mooper
p4 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:55:
[...]

klopt half wat je zegt, als ja via bv independer of overstappen.nl krijg je geen 50% bonus en 0,01 terug lever kosten en een cash back als je via jeroen.nl met zijn code door linkt naar de next energy website krijg je een cashback die lager is geen terug lever kosten en wel de 50% bonus. Dus kan een beter optie zijn. (ter info bij frank gebeurd dit ook dus opletten wat je afsluit is niet altijd appels met appels vergelijken dus).

Vond net nog deze quote nog op de website van jeroen.nl

Let op: NextEnergy hanteert verschillende tarieven bij verschillende vergelijkingswebsites. Waar je via de website van NextEnergy (en via Jeroen) gebruik kunt maken van een Zonnebonus, kan dat via bijvoorbeeld Independer niet. Sluit je via Independer een contract af, dan heb je geen recht op de zonnebonus én betaal je 1 cent aan verkoopvergoeding. Je krijgt wel een cash-back na 12 maanden, maar die heb je eigenlijk zelf betaald. En sigaar uit eigen doos dus. Erg jammer dat NextEnergy haar prijspropositie niet eenduidig hanteert zoals Zonneplan en Tibber wel doen.
Ah dat wist ik niet, dat kan echt nog wel een slok op een borrel schelen dus! Ik blijf maar lekker trouw aan Zonneplan dit jaar, wellicht dat ik per 1 januari naar NextEnergy switch. Ik heb nu een gemiddeld teruglevertarief van 13,4 cent zonder EB.

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:51
Mooper schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:59:
[...]

Ah dat wist ik niet, dat kan echt nog wel een slok op een borrel schelen dus! Ik blijf maar lekker trouw aan Zonneplan dit jaar, wellicht dat ik per 1 januari naar NextEnergy switch. Ik heb nu een gemiddeld teruglevertarief van 13,4 cent zonder EB.
Misschien gemist in eerdere berichten. Maar waarom zou je willen switchen? Niet tevreden over Zonneplan?

• reneeke1970
V_ger schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:16:

Nee de factuur gaat over twee maanden. In juli ontvang je de correctie van juni,en je betaald een voorschot voor augustus. Met de maand juli heb je niks van doen,die komt maand later weer. Verder vind ik het harstikke duidelijk,er staat wat verwacht was en er staat wat het werkelijk werd,het verschil krijg je dan alsnog. Simpeler kan een voorschot niet zijn toch?

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
La1974 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:05:
[...]

Misschien gemist in eerdere berichten. Maar waarom zou je willen switchen? Niet tevreden over Zonneplan?
Vanwege bereikt maximum zonnebonus 7500 kwh

1 PVoutput . Dongen NB

• Mooper
La1974 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:05:
[...]

Jawel ik ben tevreden over Zonneplan. Maar ik vroeg me af of NextEnergy goedkoper zou zijn met mijn Oost-West panelen.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:20

Aardedraadje

Met kabelschoen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABuZxd6N6g_V-1AAjIl7luDyvbc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2tE5tRdmUDoSaJmVU5Ljta8x.png?f=fotoalbum_large
Vertraging op de markt, vraag me af of er iets speelt en we dat terug gaan zien in de prijzen.

Vergeet straks niet even NordPool integratie te herladen als jullie die gebruiken, meestal als ze zo laat komen, laden ze niet meer automatisch in.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-07 10:03
Aardedraadje schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:38:
Vertraging op de markt, vraag me af of er iets speelt en we dat terug gaan zien in de prijzen.
Tot nu toe alleen dat Frankrijk diverse capaciteits beperkingen heeft met Spanje, Zwitserland en
Groot-Brittannië voor morgen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Gameboy
Aardedraadje schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:38:
[Afbeelding]

Vergeet straks niet even NordPool integratie te herladen als jullie die gebruiken, meestal als ze zo laat komen, laden ze niet meer automatisch in.
Of je automatiseert dat ;)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Nordpool Reload If Tomorrow Invalid
description: ""
triggers:
  - minutes: "29"
    trigger: time_pattern
  - minutes: "59"
    trigger: time_pattern
conditions:
  - condition: time
    after: "13:00:00"
  - condition: template
    value_template: >-
      {{ not state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_00_0', 'tomorrow_valid')
      }}
actions:
  - data: {}
    action: homeassistant.reload_config_entry
    target:
      entity_id: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_00_0
mode: single

• Stefannn
Vdvmark schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 07:49:
[...]

Houden ze dat maandelijkse bedrag ook hetzelfde?

Ik heb dynamisch voorschot met dus die maandelijkse verrekening, dus t maakt niet veel uit, maar in de app bij verwacht verbruik zit ik gemiddeld per maand inmiddels rond de €50, bij aanvang contract was t rond de €0. Gebruiken ze die ook voor vast voorschot ?
Blijft hetzelfde ja.
Bij aanvang was het 76 euro/maand en dat betaal ik nog steeds.
Ik krijg wel “waarschuwingen” dat ik beter naar 181 euro/maand kan gaan maar daar doe ik niks mee.
Mijn eigen administratie laat zien dat die 76 euro/maand over een heel jaar prima uit moet komen namelijk.

• bestbeforeee
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:20
Kan iemand mij uitleggen waarom ik een factuur heb van 87.42, terwijl ik zo ongeveer niks aan stroom/gas kwijt ben?

77.15 euro per maand aan netbeheer en vaste kosten gas, dat is toch achterlijk veel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b473V6LZjlDFrZ04s8iMTadBdoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lT2cCpARgihUhVtAt2H0Pf8a.jpg?f=fotoalbum_large

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:29

Tazzios

..

@bestbeforeee
Nee hoor normaal maar valt de meeste niet op omdat er ook 52 af gaat.

Verder bestaat de helft van je factuur uit gas, 48 eur.

Ik heb mijn netaansluiting gedowngrade naar 10 ampere, scheelt 25 euro op de netbeheerkosten.

[ Voor 4% gewijzigd door Tazzios op 25-07-2026 08:22 ]

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:18
@bestbeforeee het bedrag is zo hoog omdat je 1/12e van je energiebelasting voor het hele jaar al betaald. Dus voor 67 m3 gas (800 / 12) betaal je alvast de 70 cent energiebelasting. Dus in de zomer betaal je wat teveel, in de winter wat te weinig.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• bestbeforeee
Tazzios schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 08:22:
@bestbeforeee
Nee hoor normaal maar valt de meeste niet op omdat er ook 52 af gaat.

Verder bestaat de helft van je factuur uit gas, 48 eur.

Ik heb mijn netaansluiting gedowngrade naar 10 ampere, scheelt 25 euro op de netbeheerkosten.
Misschien wat off-topic. Maar hoe heb je dat gedaan? Naar 10 ampere?

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:13
bestbeforeee schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 07:43:
Kan iemand mij uitleggen waarom ik een factuur heb van 87.42, terwijl ik zo ongeveer niks aan stroom/gas kwijt ben?

77.15 euro per maand aan netbeheer en vaste kosten gas, dat is toch achterlijk veel?

[Afbeelding]
De eerste facturen zijn nog wat hoog. Vanaf de 3de factuur wordt het uiteindelijke bedrag echt uitgerekend en een nieuw voorschot bepaald voor de maand erna. Dan zal je zien dat de facturen wat later worden. Vooral in de zomer.

• bassiexp
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:47
bestbeforeee schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 08:57:
[...]

Misschien wat off-topic. Maar hoe heb je dat gedaan? Naar 10 ampere?
Aanvragen bij de netbeheerder. Dan vervangen ze je zekering door 1 zekering van 10A.

Heb je wel maar maar 2070W tot 2530W ter beschikking, oftewel 50 tot 60 kWh per 24 uur.

Hieronder de tarieven van enexis
Bekijk de maandelijkse netwerkkosten (2026)
De bedragen hieronder zijn inclusief btw.
AansluitwaardePer maandPer jaar
t/m 1 x 10 A€ 12,71€ 152,55
> 1 x 10 A t/m 3 x 25 A (*)€ 37,15€ 445,76

[ Voor 46% gewijzigd door bassiexp op 25-07-2026 09:27 ]

10kWp | 64kWh, 13,5kw victron ess | 2019 E-tron 50

• rescla
  • Laatst online: 23:40
bassiexp schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:25:
[...]

Aanvragen bij de netbeheerder. Dan vervangen ze je zekering door 1 zekering van 10A.

Heb je wel maar maar 2070W tot 2530W ter beschikking, oftewel 50 tot 60 kWh per 24 uur.

Lijkt me wel erg vervelend als je ooit je huis weer wil verkopen. Tenzij het verzwaren zonder wachtlijst is, maar dat lijkt me niet in deze tijd.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:29

Tazzios

..

@bestbeforeee
Hier heb ik wat meer over mijn situatie geschreven:
Tazzios in "Voorlopig beperkt tot 1x35A, futureproof gasloos?"

In het kort heb ik dus een Sessy en marstek voor peakshaving.

@rescla
Als ik zo zou denken zou ik 900 euro meer per jaar aan vastrecht kwijt zijn voor elektra en warmte.
En wie weet is de nieuwe eigenaar ook blij met lage maandlasten. ;)

• HandyLumberjack
rescla schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:36:
[...]

Lijkt me wel erg vervelend als je ooit je huis weer wil verkopen. Tenzij het verzwaren zonder wachtlijst is, maar dat lijkt me niet in deze tijd.
Ik vraag me vooral af hoeveel er van het voordeel overblijft als er overgestapt wordt naar dynamische netbeheerderstarieven over een paar jaar.

Maar wel mooi dat het kan :).

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:58
Tazzios schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:47:
@bestbeforeee
Hier heb ik wat meer over mijn situatie geschreven:
Tazzios in "Voorlopig beperkt tot 1x35A, futureproof gasloos?"

In het kort heb ik dus een Sessy en marstek voor peakshaving.

@rescla
Als ik zo zou denken zou ik 900 euro meer per jaar aan vastrecht kwijt zijn voor elektra en warmte.
En wie weet is de nieuwe eigenaar ook blij met lage maandlasten. ;)
Ik doe ook all electric op 35 A, dat is geen enkel probleem zolang je niet laat gek maken door wat langere laadtijden van de auto. En dus met name in de winter even opletten dat je niet van alles gelijk aan zet. In HA dus een automatisering gemaakt dat er van alles afschakelt als ik in de buurt van 8000 watt gebruik. Dat is dan een keuken boilertje en dergelijke, overleef ik wel.

Dat ik overging naar dynamisch had wel impact omdat je dan het auto laden nog veel beter moet gaan plannen. Een batterij erbij is wel fijn voor de dure uren en het zon overschot in de zomer.

Echter terug naar totaal 10A zou ik helemaal gek van worden of enorm moeten investeren in een massieve batterij.

[ Voor 5% gewijzigd door Nanuk op 25-07-2026 10:34 ]

• bestbeforeee
[...]

Dit had ik eerder moeten weten 😂. Thanks 👍🏼. Dat scheelt nogal wat per jaar en zit sowieso nooit boven de 30 kWh per dag.

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:17
[...]

Dus dat betekent met die 2530W, dat je niet tegelijk 2 ovens kan aanzetten, waardoor er zeg maar als op dat moment 4500W gevraagd wordt door beide ovens?

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:44
Catdogsf schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 15:26:
[...]

Dus dat betekent met die 2530W, dat je niet tegelijk 2 ovens kan aanzetten, waardoor er zeg maar als op dat moment 4500W gevraagd wordt door beide ovens?
Wel met een accu ertussen die vangen de piek op en laden rustig bij op de snelheid van 2300W 24/7 als het nodig is.

• reneeke1970
Willempie27 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 15:42:
[...]

Wel met een accu ertussen die vangen de piek op en laden rustig bij op de snelheid van 2300W 24/7 als het nodig is.
Word pas vervelend als accu leeg,dan kun je dus niks meer

1 PVoutput . Dongen NB

• HandyLumberjack
reneeke1970 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 17:02:
[...]

Of als zomers de batterij vol is, en je kunt geen kant op met de PV productie

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:40

The Third Man

The Third Jellyfish

reneeke1970 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 17:02:
[...]

Dan kan je niet meer dan 2300-2500W trekken, dat is wel wat anders dan "niks" (dat zie ik als stroomuitval). En omdat veel apparaten, ook ovens, niet constant hun piekvermogen trekken maar met intervallen werken, kan je doorgaans wel twee grootverbruikers naast mekaar aanzetten. Net als dat de stoppen er ook niet gelijk uitvliegen als je er twee op 1 groep aan hebt.

• reneeke1970
The Third Man schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 17:16:
[...]
Dan kan je niet meer dan 2300-2500W trekken, dat is wel wat anders dan "niks" (dat zie ik als stroomuitval). En omdat veel apparaten, ook ovens, niet constant hun piekvermogen trekken maar met intervallen werken, kan je doorgaans wel twee grootverbruikers naast mekaar aanzetten. Net als dat de stoppen er ook niet gelijk uitvliegen als je er twee op 1 groep aan hebt.
Nou ik vind het gewoon niks,als zijn vrouw gewend is om twee ovens te gebruiken....

De accus gaan laden,weg tien ampere. Wassen en koken moet maar wachten. De ev wacht ook maar tot morgen. De dochter in huis zet haar feun aan,poef....

Nee dit is gewoon armoede voor slechts 300 euro besparing.

1 PVoutput . Dongen NB

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:00
reneeke1970 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 18:37:
[...]

Nou ik vind het gewoon niks,als zijn vrouw gewend is om twee ovens te gebruiken....

De accus gaan laden,weg tien ampere. Wassen en koken moet maar wachten. De ev wacht ook maar tot morgen. De dochter in huis zet haar feun aan,poef....

Nee dit is gewoon armoede voor slechts 300 euro besparing.
Tja, 10A ....dat heb je op de camping.....maar dan heb je meestal je keukenapparatuur, wasmachine, droger vaatwasser, jacuzzi en autolader en dergelijke niet bij je.

Goed idee, ga we niet doen. 8)

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:26
Willempie27 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 15:42:
[...]

Volgens mij zitten we hier in het dynamisch contract topic en met een dynamisch contract wil ik alles behalve 24/7 het net leegslurpen. Sterker nog, je bent gebaat bij een zo hoog mogelijk aansluitvermogen voor hetzelfde vastrecht (dus liever 3x25 dan 1x35) zodat je optimaal het net leeg kan slurpen op goedkope momenten. De dalen zijn niet alle dagen zo groot en lang als vandaag :).

Ik voorzie overigens wel dat nieuwbouw naar 1x25 gaat in combinatie met een accu. Dat legt minder druk op het net in de berekening waardoor er meer woningen aansloten kunnen worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Kameelstok op 25-07-2026 20:37 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:40

The Third Man

The Third Jellyfish

Kameelstok schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 20:36:

Ik voorzie overigens wel dat nieuwbouw naar 1x25 gaat in combinatie met een accu. Dat legt minder druk op het net in de berekening waardoor er meer woningen aansloten kunnen worden.
Ik zou het logischer vinden als men dat met een buurtaccu oplost, want je zadelt anders alle huishoudens met een permanent probleem op voor iets wat alleen op de piekmomenten speelt. En je krijg met dynamische netbeheertarieven en extern stuurbare verbruikers (laadpalen, warmtepompen) natuurlijk al een gerichtere aanpak. Zie ook nieuws: Nederlandse netbeheerders betalen voor aansturen van thuisaccu's en l...

Je wil in zulke situaties juist dat huishoudens die maximale capaciteit hebben, want je zegt het eigenlijk zelf al in je bericht ervoor: als je op de bruikbare tijden maximaal verbruikt, kan je het makkelijker verplaatsen en op problematische tijden het net ontzien. Als je ze permanent op 1x25A zet, verdampt de hele incentive om verbruik te verplaatsen.

• Vdvmark
  • Laatst online: 23:10
In december en januari is mn netverbruik minder dan 50% van die 10A continu, natuurlijk nog wat zonneproductie die helpt. EV laden in december, januari zal snachts moeten als warmtepomp in stille modus wat meer ruimte laat, dat treft want in die maanden laad ik de EV al snachts ;) Maar die €300 verschil vindt ik niet genoeg, boven de €1000 ga ik er serieuzer naar kijken.

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:56
Gameboy schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:25:
[...]

? Ik vind de facturen van Zonneplan juist heel erg overzichtelijk en duidelijk! Er staat exact op wat je hebt afgenomen en teruggeleverd, en welke kosten/opbrengsten je daarmee hebt gerealiseerd.

Ik ken weinig leveranciers die zo eenvoudig, duidelijk en overzichtelijk facturen maken. Alles past op 2 kantjes, met heel veel witruimte, en dan is de volledige specificatie van een hele maand 1 van die 2 kantjes!

Het voorschotbedrag wat geïnd of terugbetaald wordt, bestaat uit 3 regels, dat is de hele factuur! Hieronder mijn factuur van deze maand (excl. specificatie):
[Afbeelding]

That's it! Meer staat er niet op, en meer heb je ook niet nodig IMHO...

Misschien ben ik er aan gewend, maar hoe is dit niet duidelijk en overzichtelijk?
Ik zie daar niet duidelijk en overzichtelijk staan wat de kosten voor Juni waren, de kosten voor Juli zijn en wat heeft augustus er mee te maken als we nog maar in Juli zijn?

En zit de energie belasting er ook al bij? Of staat dat in een ander overzicht?
Pagina: 1 ... 343 344 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels