• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:55

koboy

Heb een idee voor een icon

Kerngezond schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:15:
[...]

Ik neem aan dat er twee redenen zijn om een simpele elektrische boiler te gebruiken: voor situaties als deze (en inderdaad, die zijn waarschijnlijk te zeldzaam), en voor wanneer je een overschot aan zonne-energie hebt en dat zal voor nogal wat mensen wel degelijk een ding worden volgend jaar. Idealiter heb je natuurlijk een warmtepompboiler met een flink vat én een elektrisch element wat je aan kan zetten bij dergelijke omstandigheden.

[...]

Dit dus.

Edit: typo.
Volgend jaar spelen 2 factoren:
- elke kWh opwek die je "achter de meter" weet te houden betaal je geen energiebelasting over
- de waarde van een kWh. Laagste punt hiervoor ligt rond het nulpunt, dus echt veel op toeleggen zal er niet zijn als je het al terug zou leveren (curtailen, accu). Ruim de helft van het jaar verwarm je dan je accu voor vrijwel hetzelfde bedrag, maar in de rest van het jaar kost het maar een kwart met een warmtepomp boiler.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:12

Ersus

Zuid-Limburg

Kerngezond schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:16:
[...]

Mag ik uit jouw diagram concluderen dat de elektriciteit uit je zonnepanelen vrijwel rechtstreeks de auto ingaat zonder eerst naar wisselspanning geconverteerd te worden?
Grid en PV opwek gaan, na aftrek van omzettingsverliezen en huisverbruik, geheel de batterij in.

We hebben nog geen EV, die zou vandaag dan wel met zekerheid aan de lader hangen.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04:21
Iemand een idee waarom het nou zo ontzettend negatief is vandaag en (vooral) morgen? Het is natuurlijk weekend, en misschien dat de vakantie meespeelt? Of andere omstandigheden in Europa? Het waait in ieder geval niet echt hard.

[ Voor 11% gewijzigd door Aftansert op 25-04-2026 17:17 ]

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15:37
Aftansert schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:17:
Iemand een idee waarom het nou zo ontzettend negatief is vandaag en (vooral) morgen? Het is natuurlijk weekend, en misschien dat de vakantie meespeelt? Of andere omstandigheden in Europa? Het waait in ieder geval niet echt hard.
Mijn aanname: combinatie van zon, vakantie en dus fabrieken etc. die uitstaan, én nog niet zo warm dat airco’s of koelsystemen aanstaan. Dat zie je in de zomer namelijk wel meer.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:51
Aftansert schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:17:
Op de Noordzee waait het flink PV draait goed in bijna heel europa morgen staat het zelfs een uur op -37 cent. Dus pv uit en max gebruiken.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16:26
MrFish schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:45:
[...]

P50-lijn: de werkelijke prijzen zitten in 50% van de gevallen onder de voorspelling, en in 50% erboven
P10-lijn: de werkelijke prijzen zitten in 10% van de gevallen eronder, en in 90% van de gevallen erboven (en p90 omgekeerd).
In de bandbreedte tussen de p10 en p90 lijn valt dus 80% van de werkelijke prijzen (tov voorspelling).
En waar zie je die lijnen? Kan je voorspellen wat de prijzen maandag doen?

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:15
Hier vandaag ook flink gebruik gemaakt. Alleen de AI plannen van mijn Growatt omvormer van de zonnepanelen heeft het zo voor elkaar dat na het negatieve ze niks bleven doen (West oriëntatie). Stekker voor de RS485 niet gehad bij het plaatsen maar ik ga maar eens opzoek. Op een betere manier de zonnepanelen sturen. Oven is met schoonmaak stand weer netjes, wasjes gedaan, vaat schoon.

[ Voor 4% gewijzigd door DJ-Promo op 25-04-2026 19:06 ]

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Nou, mijn ovens zijn weer brandschoon met de reinigingsprogramma.
Helaas morgen alleen op afstand de warmtepomp en thuisaccu aanzetten.

Wellicht volgende keer eens kijken wat de maximale belasting eigenlijk mag zijn. Nu kneep ik hem wel een beetje toen ik het piekverbruik zag op de HW P1 meter toen we alles aan hadden staan en ik er niet zeker van was of de installateur bij de recente verbouwing alle grote verbruikers goed heeft verdeeld over de 3 fasen. Voelt raar om risico te nemen voor letterlijk een paar dubbeltjes :D

[ Voor 14% gewijzigd door Joarie op 25-04-2026 19:25 ]

The chances of being killed by a cow are low but never 0%.

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15:42
Hallo,

Ik heb zonnepanelen met ongeveer 4000watt.
Ik heb dynamisch

Morgen -37 cent

Klopt het dat zonnepanelen uit en heel veel gebruiken morgen middag verstandig is?
Hoe zit dat qua btw en belastingen ongein?

Sorry dit is voor mij nieuw

En zonnepanelen uit doen heb ik me ingelezen, maar ons systeem is best oud. Dus niet via apps
Kan het dan beste dan via de omvormer omschakeling toch?

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:48
Joarie schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:21: Nu kneep ik hem wel een beetje toen ik het piekverbruik zag op de HW P1 meter toen we alles aan hadden staan en ik er niet zeker van was of de installateur bij de recente verbouwing alle grote verbruikers goed heeft verdeeld over de 3 fasen. Voelt raar om risico te nemen voor letterlijk een paar dubbeltjes :D
Dit vind ik het niet waard eerlijk gezegd. Je installatie best wel extreem belasten. Ik zou in ieder geval thuis blijven en de meterkast zo nu en dan even checken op warmteontwikkeling. Je test namelijk of alle verbindingen wel echt 16A of 25A aankunnen.

Ik las ook iets over fornuizen vol aanzetten. Die zijn niet gemaakt om zonder iets erop warmte af te geven. Het wordt misschien gloeiend heet maar de netto warmteafgifte is niet zo hoog.

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:23
mrVroom schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:21:
Morgen -37 cent

Klopt het dat zonnepanelen uit en heel veel gebruiken morgen middag verstandig is?
Hoe zit dat qua btw en belastingen ongein?

Sorry dit is voor mij nieuw

En zonnepanelen uit doen heb ik me ingelezen, maar ons systeem is best oud. Dus niet via apps
Kan het dan beste dan via de omvormer omschakeling toch?
-,37 is al inclusief belastingen, dus de kale marktprijs ligt nog lager tegen de -,50

Wij hebben ook een oude omvormer die ik niet kan terugregelen. Wat je kunt doen is de schakelaar van de groep van je omvormer in de meterkast naar de uit stand zetten. Dan gaat je omvormer vanzelf uit. Ik heb wel gelezen dat dit doen terwijl hij in bedrijf is niet zo goed is voor de levensduur van je omvormer. Idealiter zou je hem dan vanavond al uitzetten en morgenavond pas weer aan.
Om deze reden laat ik mijn installatie gewoon aan staan en zet ik nog wat extra verbruikers aan.

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16:17
addictive_rhymz schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:18:
[...]

-,37 is al inclusief belastingen, dus de kale marktprijs ligt nog lager tegen de -,50

Wij hebben ook een oude omvormer die ik niet kan terugregelen. Wat je kunt doen is de schakelaar van de groep van je omvormer in de meterkast naar de uit stand zetten. Dan gaat je omvormer vanzelf uit. Ik heb wel gelezen dat dit doen terwijl hij in bedrijf is niet zo goed is voor de levensduur van je omvormer. Idealiter zou je hem dan vanavond al uitzetten en morgenavond pas weer aan.
Om deze reden laat ik mijn installatie gewoon aan staan en zet ik nog wat extra verbruikers aan.
Als op de omvormer een knop zit waarmee je de panelen kan afschakelen dan zou ik dat eerst doen, daarna de werkschakelaar ook uit zetten. Die werkschakelaar kan er veel beter tegen om uitgezet te worden dan de stop in de meterkast. Voor de omvormer is het in ieder geval beter om zowel de panelen als de netspanning er af te halen. De beste volgorde weet ik eigenlijk niet.

Maar een zekering in welke vorm dan ook is geen schakelaar, onder belasting uitschakelen slijten ze behoorlijk van.

[ Voor 7% gewijzigd door Nanuk op 25-04-2026 20:34 ]

• mrVroom
Volgens mij heeft mijn omvormer geen schakelaar.

Dit is een SMA Sunny Tripower STP 6000TL-20 zonne-omvormer

• Henkoes
Nanuk schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:32:
[...]

Als op de omvormer een knop zit waarmee je de panelen kan afschakelen dan zou ik dat eerst doen, daarna de werkschakelaar ook uit zetten. Die werkschakelaar kan er veel beter tegen om uitgezet te worden dan de stop in de meterkast. Voor de omvormer is het in ieder geval beter om zowel de panelen als de netspanning er af te halen. De beste volgorde weet ik eigenlijk niet.

Maar een zekering in welke vorm dan ook is geen schakelaar, onder belasting uitschakelen slijten ze behoorlijk van.
En als de belasting 100w is, slijten ze dan ook hard?

• Henkoes
Domba schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:54:
[...]

Hier heeft iemand zijn jaarrekening gepost van NextEnergy, gemiddelde terugleverprijs 1,94ct/kWh.
Zoals @koboy al opgemerkt heeft, ontvang je bij Zonneplan, je 2ct/kWh inkoopvergoeding van afname bij teruglevering (wat al zoveel als gehele terugleveringprijs van NextEnergy is) terug en 10% zonnebonus voor de niet negatieve marktprijsuren en zon boven de horizon staat.

Voor uitgestelde teruglevering met eerst op slaan in thuisaccu en alleen overschot terugleveren zijn de voorwaarden nogal vaag bij NextEnergy, bij Zonneplan geen punt, ik doe het standaard en ontvang sinds introductie, een jaar geleden, al de bonus.
VoorwaardenParagraaf 10
Website uitleg
[Afbeelding]
Ja die zin mbt de accu is op meerdere manieren te lezen 😅

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:04

MrFish

Untitled

Henkoes schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:00:
[...]

En waar zie je die lijnen? Kan je voorspellen wat de prijzen maandag doen?
Klik

Check mijn thuisbatterijsimulator en EPEX forecast

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07:57
Ik schakel vanavond ('s nachts) de schakelaar af om de zonnepanelen af te zetten. Omvormer (Alpha Ess° en Accu laat ik werken,die vul ik dan morgen met netstroom
Zonnepanelen schakel ik pas morgennacht opnieuw in (op voorwaarde dat prijzen maandag eerder normaal zijn).

Wat betreft de prijzen zelf, ik ben vooral benieuwd naar donderdag en vrijdag. Donderdag wordt volgens weersvoorspellingen uitermate zonnig mét veel wind (4 Bft in binnenland met pieken tot 6 Bft).
En vrijdag zou het uitermate zonnig blijven met 2-3 Bft wind, maar dat is een feestdag in veel landen... Zou dus og eens een dag kunnen worden zoals vandaag

• Henkoes
sdgs schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:55:
Ik schakel vanavond ('s nachts) de schakelaar af om de zonnepanelen af te zetten. Omvormer (Alpha Ess° en Accu laat ik werken,die vul ik dan morgen met netstroom
Zonnepanelen schakel ik pas morgennacht opnieuw in (op voorwaarde dat prijzen maandag eerder normaal zijn).

Wat betreft de prijzen zelf, ik ben vooral benieuwd naar donderdag en vrijdag. Donderdag wordt volgens weersvoorspellingen uitermate zonnig mét veel wind (4 Bft in binnenland met pieken tot 6 Bft).
En vrijdag zou het uitermate zonnig blijven met 2-3 Bft wind, maar dat is een feestdag in veel landen... Zou dus og eens een dag kunnen worden zoals vandaag
Waarom niet in de ochtend afschakelen?

• Henkoes
Dank! Dus na morgen is het feest weer voorbij?

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07:57
Henkoes schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:14:
[...]

Waarom niet in de ochtend afschakelen?
Ik wil mijn accu zo leeg mogelijk trekken . En dan vergeet ik het ook niet.

Ik heb deze maand iig al 174 € bespaard door de combo accu + dynamische prijzen (impact dynamische prijzen is beperkt tot 16€) tov mijn oude installatie met zonnepanelen.
En dat is zonder enige vorm van handel op basis van spread, gewoon door 80% van mijn opgewekte zoone-energie zelf te gebruiken (nu al 874 kWh in april, goed voor 85% van mijn verbruik in april).

mvg

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:43
Henkoes schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:17:
[...]

Dank! Dus na morgen is het feest weer voorbij?
Maandag toch ook nog?

• Henkoes
Ik zie maandag geen extreem lage tarieven in de voorspelling staan?

• La1974
Henkoes schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:32:
[...]

Ik zie maandag geen extreem lage tarieven in de voorspelling staan?
Jij vindt -20 cent niet extreem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Tp-02jlUoSI262yVuww_0DzOOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQYyIvT4drM2K2mUQnvG7ViU.jpg?f=fotoalbum_large

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:58
Veel minder zon verwacht en omringende landen business as usual.

[ Voor 10% gewijzigd door Wietsee. op 25-04-2026 22:48 ]

• Henkoes
La1974 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:37:
[...]

[Afbeelding]
Ow dat lijntje heb ik niet gezien, ziet er zo vaag uit! Is dat dan ook echt de voorspelde prijs?

• La1974
Henkoes schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 23:15:
[...]

Ow dat lijntje heb ik niet gezien, ziet er zo vaag uit! Is dat dan ook echt de voorspelde prijs?
Hier wordt het uitgelegd

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85139284

• reempiedeempie
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08:10
Als ik in Victron VRM kijk, dan zie ik geen negatieve prijzen. De laagste prijzen vanmiddag ( en gisteren en eergisteren) staan op € 0.1516.
Vanmiddag zou hij toch flink in de min moeten staan, maar de curve is vlak van 12:00-17:00.
Mijn energieleverancier is Zonneplan.
Enig idee wat er fout gaat in mijn instellingen?

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:46
@reempiedeempie Check de prijs berekening bij `Settings > Dynamic ESS > Buy/Sell prices`

12x JA Solar 370Wp op Zuid / Enphase IQ8+ | 16 kWh NKON ESS Pro / 3x Victron MP II 5000VA | 3x LG split airco | Ravelli RV80 | Home Assistant

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:55

Japie.G

Colour Classic

reempiedeempie schreef op zondag 26 april 2026 @ 06:19:
Als ik in Victron VRM kijk, dan zie ik geen negatieve prijzen. De laagste prijzen vanmiddag ( en gisteren en eergisteren) staan op € 0.1516.
Vanmiddag zou hij toch flink in de min moeten staan, maar de curve is vlak van 12:00-17:00.
Mijn energieleverancier is Zonneplan.
Enig idee wat er fout gaat in mijn instellingen?
Je hebt het schakelaartje voor ‘mijn prijzen kunnen negatief zijn’ uit staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2XcDBePXIOy7Owk75x4PZZgA9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xHAYiULf9s68DcSbMtQlNH3w.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Japie.G op 26-04-2026 06:50 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:34
Henkoes schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:50:
[...]

En als de belasting 100w is, slijten ze dan ook hard?
Omvormer afschakelen met schakelaar in groepenkast is inderdaad “niet goed”.
Er ontstaan dan spannings pieken in de omvormer die met een beetje pech de boel kapot maken.
Op veel omvormers zit een schakelaar. Als je die omzet wordt het vermogen netjes naar 0 geregeld. Daarna kan je de boel zonder risico afschakelen.
Op zich is de boel hier wel voor beveiligd. De stoppen kunnen er immers in overbelasting situaties uit klappen en dan moet de boel niet meteen stuk zijn. Maar met “tijdens gebruik loskoppelen” test je dus echt de stootblokken. Die spannings pieken “zijn” er gewoon. Die worden dan in de buffers geadsorbeerd. Beter om dat niet moedwillig te doen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Stefannn
NB…
Leuk die negatieve prijzen.
Maar ergens heb ik het gevoel dat dit van de zomer wel eens een probleem kan worden.
Het is nog maar april… van de zomer wordt het dan (gok ik) nog veel heftiger.
“Diep negatieve prijzen” zijn natuurlijk voornamelijk een indicator “dat er energie is die niet kan worden afgeschakeld en die niemand wil hebben”.
Als dat nog heftiger wordt. Is er dan geen kans dat het electriciteits net instort? Zoals Spanje vorig jaar?
Wellicht weet @Domba hier iets van?

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:26

Aardedraadje

Met kabelschoen

Stefannn schreef op zondag 26 april 2026 @ 07:13:
NB…
Maar ergens heb ik het gevoel dat dit van de zomer wel eens een probleem kan worden.
“Diep negatieve prijzen” zijn natuurlijk voornamelijk een indicator “dat er energie is die niet kan worden afgeschakeld en die niemand wil hebben”.
Als dat nog heftiger wordt. Is er dan geen kans dat het electriciteits net instort? Zoals Spanje vorig jaar?
's zomers neemt de load enorm toe door gebruik van airco's. In de zomer zie je op warme dagen vaak 's avonds en 's nachts hogere prijzen (bijvoorbeeld pieken van 70 a 80 ct/kWh) die ook overdag omhoog gestuwd worden door extra verbruik.

Daarbij, de opwek zal niet heel veel meer toenemen denk ik. Nu werken panelen optimaal door hoge zoninstraling maar lage temperaturen. Als het straks warmer wordt, wordt het rendement van panelen weer (wat) lager.

Dit soort negatieve prijzen zie je daarom vooral in het voorjaar.

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzqyXproXEtHPzulWQB2dGsUO-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2F7WSYrhutt78gnvHQ5FTgHu.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ben niet de eerste die schrikt van de negatieve tarieven van stroom bij Vandebron vandaag. Ik heb een variabel tarief genomen in de verwachting dat een paar cent teruglevering wel te doen is, maar met deze prijzen loop ik er flink op leeg. Zijn dit de werkelijke prijzen? Moet ik de converters uit zetten, of een zonnepaneel afdekken (Ik heb een deel in vlakke opstelling liggen)? Beste oplossing lijkt me het monteren van een contactor om de omvormers uit te zetten.

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:20
NB…
Vorig jaar was rond Koningsdag ook de enige periode met echt netto negatieve prijzen. Stond ik in een pretpark mijn panelen uit te schakelen, omdat ik mijn Enphase systeem niet via een automatisering uit kan zetten >:)

Gister de batterij goed gebruikt, en de slaapkamers via de airco wat extra opgewarmd. We zijn toch wederom niet thuis.

Zat er nog over te denken om al mijn Hue lampen (50 ofzo) op vol aan te zetten, maar dat is pas echt kloten in de marge 8)7

Vandaag maar weer de airco's aan en de batterij opladen met geld toe.

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• Stefannn
Poecillia schreef op zondag 26 april 2026 @ 07:38:
[Afbeelding]
Ik ben niet de eerste die schrikt van de negatieve tarieven van stroom bij Vandebron vandaag. Ik heb een variabel tarief genomen in de verwachting dat een paar cent teruglevering wel te doen is, maar met deze prijzen loop ik er flink op leeg. Zijn dit de werkelijke prijzen? Moet ik de converters uit zetten, of een zonnepaneel afdekken (Ik heb een deel in vlakke opstelling liggen)? Beste oplossing lijkt me het monteren van een contactor om de omvormers uit te zetten.
Laatste 20 pagina’s van het forum al eens goed doorgelezen?

• robkrekel
Poecillia schreef op zondag 26 april 2026 @ 07:38:
[Afbeelding]
Je hebt geen variabel maar dynamisch.
En ja de prijzen kloppen, en ja je kan je panelen uitschakelen omdat je geld betaald voor terugleveren. En je loopt er flink op leeg? Over hoeveel kWh hebben we het? Ik zou er geen halsbrekende toeren voor doen om panelen af te dekken ofzo. Maar als je ze af kan schakelen via je omvormer zou ik dat zeker doen.

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:51
robkrekel schreef op zondag 26 april 2026 @ 07:42:
[...]

Je hebt geen variabel maar dynamisch.
En ja de prijzen kloppen, en ja je kan je panelen uitschakelen omdat je geld betaald voor terugleveren. En je loopt er flink op leeg? Over hoeveel kWh hebben we het? Ik zou er geen halsbrekende toeren voor doen om panelen af te dekken ofzo. Maar als je ze af kan schakelen via je omvormer zou ik dat zeker doen.
Ik had gisteren een opbrengst van rond de 50 KWh. Ik kan mijn Growatt omvormer uit zetten, maar mijn oude Delta niet en die panelen kan ik ook niet afdekken. Dan toch maar de automaat in de meterkast uit zetten Ik kan het vandaag nog redden met het laden van mijn EV, maar morgen niet meer. Ik moet dan toch maar aan de slag met een relais en een tarief afhankelijke schakeling. Ik heb al wat RPI's met HAS en Python draaien. Iemand tips hoe dat te realiseren?

• robkrekel
Poecillia schreef op zondag 26 april 2026 @ 07:51:
[...]

Ik had gisteren een opbrengst van rond de 50 KWh. Ik kan mijn Growatt omvormer uit zetten, maar mijn oude Delta niet en die panelen kan ik ook niet afdekken. Dan toch maar de automaat in de meterkast uit zetten Ik kan het vandaag nog redden met het laden van mijn EV, maar morgen niet meer. Ik moet dan toch maar aan de slag met een relais en een tarief afhankelijke schakeling. Ik heb al wat RPI's met HAS en Python draaien. Iemand tips hoe dat te realiseren?
Ah, ja met zoveel opbrengst heb je waarschijnlijk flink meer negatieve uren ook, want je jaarlijkse teruglevering zal meer zijn dan je afname. Tijd voor een batterij lijkt me, zeker volgend jaar als er niets meer gesaldeerd kan worden.

• Stefannn
[...]

dat moet je dan dus doen voordat de zon op is

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Stefannn schreef op zondag 26 april 2026 @ 07:07:
[...]

Omvormer afschakelen met schakelaar in groepenkast is inderdaad “niet goed”.
Er ontstaan dan spannings pieken in de omvormer die met een beetje pech de boel kapot maken.
Op veel omvormers zit een schakelaar. Als je die omzet wordt het vermogen netjes naar 0 geregeld. Daarna kan je de boel zonder risico afschakelen.
Op zich is de boel hier wel voor beveiligd. De stoppen kunnen er immers in overbelasting situaties uit klappen en dan moet de boel niet meteen stuk zijn. Maar met “tijdens gebruik loskoppelen” test je dus echt de stootblokken. Die spannings pieken “zijn” er gewoon. Die worden dan in de buffers geadsorbeerd. Beter om dat niet moedwillig te doen.
Bedoel je zo’n draaiknop zoals Goodwe vaak heeft? Is dat een veilige manier? Volgens mij koppelt die de panelen fysiek los van de omvormer.

• reempiedeempie
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08:10
Japie.G schreef op zondag 26 april 2026 @ 06:48:
[...]

Je hebt het schakelaartje voor ‘mijn prijzen kunnen negatief zijn’ uit staan.

[Afbeelding]
Dank voor je tip! Stond inderdaad uit.
Ik heb de schakelaar voor zowel kopen als verkopen aangezet. Dat is ook de bedoeling toch?

• Nanuk
Vrijwel elke omvormer heeft een zgn DRM mogelijkheid domweg omdat dat in Australië verplicht is. Die schakelt de panelen los van de omvormer en dat is naar verluid mindere schadelijk dan botweg van het net afschakelen. Zo te horen schakel die dan een contacter uit.

Bij mijn Solis is het een RJ45 waar je pin 5 en 6 open doet voor uitzetten en weer sluiten voor leveren. Echter moet je wel in het menu nog DRM aanzetten. N.B. het wachtwoord wat je daar voor nodig hebt is 0010

• wbtje
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:48
Hoi Allemaal,

in heb een variabel contract met een SolarEdge omvormer en heb de mogelijkheid om middels de app negatieve tarief optimalisatie aan te zetten. Echter loop ik nu te stoeien hoe ik deze het beste kan instellen. Zijn er mensen met ervaring? ik heb zelf een zonneplan variabel energie contract.

concrete vraag is weten jullie wat ik het beste kan invullen bij de import en export tarieven?

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:37
robkrekel schreef op zondag 26 april 2026 @ 07:38:
[...]

Stond ik in een pretpark mijn panelen uit te schakelen, omdat ik mijn Enphase systeem niet via een automatisering uit kan zetten >:)
Enphase kun je eenvoudig via automatisering uit- en inschakelen: https://enever.nl/zonnepanelen-aan-uit-zetten-enphase/

Token aanmaken: https://enever.nl/zonnepanelen-aan-uit-zetten-enphase/

Geldigheid van token controleren: https://enever.nl/geldigh...access-token-controleren/

Voor het uit- en inschakelen heb je wel een token nodig dat gemaakt is met een installer-account.

• Wietsee.
Niet allemaal tegelijk nu jongens, geniet van de zondagsrust en betaal gewoon die negatieve uren >:).

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:36
wbtje schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:05:
Hoi Allemaal,

in heb een variabel contract met een SolarEdge omvormer en heb de mogelijkheid om middels de app negatieve tarief optimalisatie aan te zetten. Echter loop ik nu te stoeien hoe ik deze het beste kan instellen. Zijn er mensen met ervaring? ik heb zelf een zonneplan variabel energie contract.

concrete vraag is weten jullie wat ik het beste kan invullen bij de import en export tarieven?
Kijk even bij het forum Het grote SolarEdge topic en daar kan je alles terugvinden.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• Henkoes
Dus wanneer er een lage last (100watt) of geen last bij de AC automaat is na de omvormer, is afschakelen niet schadelijk?

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:35
[...]

Jou 50 kwh is over hele dag ,waarvan slechts 4 uur negatief zijn . Dus waar praat je over ,20 kwh misschien,nou Poe Poe 4 euro betalen voor paar keer per jaar

1 PVoutput . Dongen NB

• MrFish

MrFish

Untitled

La1974 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:37:
[...]

[Afbeelding]
Inmiddels nog wat meer parameters uit NED.nl toegevoegd. Inmiddels zit de p10 voor morgen al op -30 ct/kWh 8)
Op de prijsopbouw-pagina kun je nu ook voor de p10 en p90 de opbouw zien.

• Henkoes
MrFish schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:40:
[...]

Inmiddels nog wat meer parameters uit NED.nl toegevoegd. Inmiddels zit de p10 voor morgen al op -30 ct/kWh 8)
De p10 is op lage kans gebaseerd toch?

• Nanuk
Henkoes schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:36:
Dus wanneer er een lage last (100watt) of geen last bij de AC automaat is na de omvormer, is afschakelen niet schadelijk?
Incidenteel niet maar een zekering is geen schakelaar.

• MrFish

MrFish

Untitled

Henkoes schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:57:
[...]

De p10 is op lage kans gebaseerd toch?
Er is dus (volgens het model) 10% kans dat de prijzen morgen nog lager zijn dan ca. -30 ct/kWh.

• Stefannn
orillion schreef op zondag 26 april 2026 @ 08:05:
[...]

Bedoel je zo’n draaiknop zoals Goodwe vaak heeft? Is dat een veilige manier? Volgens mij koppelt die de panelen fysiek los van de omvormer.
Nee, ik bedoel een “kleine schakelaar” zoals op Solaredge.
Of soms ook een setting in app.
Dan blijft de regel electronica actief en regelt die de omvormer op een beheerste manier naar 0.
Henkoes schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:36:
Tja…
0 watt is niet schadelijk
1 watt met zekerheid ook niet
10 watt is ook behoorlijk weinig
1000 watt is best veel
5000 watt is vragen om problemen

Alles er tussen is “gebruik maken van de interne veiligheids buffers” en “niet conform instructie”. Voor eigen rekening hoe goed of slecht je er bij voelt.

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:43
Soms lees ik toch wat lichte paniek als de tarieven negatief zijn. “Moet de omvormer uit? Ik ga die energieboeren niet betalen!”

Ondertussen tikken we zonder nadenken €4 af voor een biertje op het terras.

Kort advies. Wil je geen onrust?

Bij negatieve prijzen:
  • Verbruikers aan, auto laden, wasmachine, vaatwasser, batterij vullen.
  • Omvormer uit bij negatieve prijzen.
Het maakt niet uit of je een klein of groot systeem hebt.
Klein systeem = effect op je knip is minimaal.
Groot systeem = iets meer impact, maar meestal ook geen reden voor paniek.
Ik zeg altijd maar, wie een groot systeem kan betalen, kan die paar euro ook wel hebben 😉
Minder paniek, meer zon. Proost 🍺

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• orillion
  • Nu online
Stefannn schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:18:
[...]

Nee, ik bedoel een “kleine schakelaar” zoals op Solaredge.
Of soms ook een setting in app.
Dan blijft de regel electronica actief en regelt die de omvormer op een beheerste manier naar 0.
Helaas, dat heeft mijn omvormer allebei niet. Goodwe met oude firmware die ook niet via portal antwoord op uitzetten.

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:01
orillion schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:03:
[...]

Helaas, dat heeft mijn omvormer allebei niet. Goodwe met oude firmware die ook niet via portal antwoord op uitzetten.
En de automaat/zekering in de groepenkast werkt ook niet? :?

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:49
Devke schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:59:
Soms lees ik toch wat lichte paniek als de tarieven negatief zijn. “Moet de omvormer uit? Ik ga die energieboeren niet betalen!”

Bij negatieve prijzen:
Ik zeg altijd maar, wie een groot systeem kan betalen, kan die paar euro ook wel hebben 😉
Even los van de knaken.
Er is een reden dat de prijs zo negatief is, en als we die 'allemaal' massaal nergeren omdat het maar een paar euro kost. Dan hebben we denk ik ook een probleem, of zie ik het verkeerd?

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Devke schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:59:

Bij negatieve prijzen:
Ik ben geneigd het grote plaatje te bekijken. We zijn op weg naar een robuust, decentraal energisysteem bestaande uit opwek uit zon en wind, opslag, verbruik en beheer.
Iedereen kan er aan mee doen van de giganten tot de individuele woning.

En dit topic is een vorm van studie over hoe het meest efficiënt gebruik maken van dit energiesysteem.
Nu nog met redelijk wat denkwerk en manuele handelingen maar uiteindelijk zal dit op de achtergrond volledig automatisch werken.

En dan is het klaar met kWh'tjes en bijhorende euro's tellen. Dan is energie naar believen voorhanden aan een vaste prijs. Net zoals we nu helemaal gewoon zijn bij internet, geen kat die nog weet hoeveel Gb aan data die verbruikt heeft de afgelopen maand. Dat was vroeger wel anders.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:13
Kreeg het uitzetten op 1 of andere manier niet voor elkaar met Growatt. Dus dankzij een tip zonnedimmer bekeken. API key aangeleverd en werkt als een zonnetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhZD41Fth8YBHnGR6qam1gnEbaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZKoAN07S5WKF3lhYCS4m7tx.jpg?f=fotoalbum_large

• Simpel360
RemmyB83 schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:18:
[...]

Even los van de knaken.
Er is een reden dat de prijs zo negatief is, en als we die 'allemaal' massaal nergeren omdat het maar een paar euro kost. Dan hebben we denk ik ook een probleem, of zie ik het verkeerd?
FF andersom, de prijs in zo laag dat er massaal wat mee wordt gedaan...... not.

Druppel, gloeiendeplaat.
Die paar Tweakers......

• Devke
Wozmro schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:19:
[...]

Ik ben geneigd het grote plaatje te bekijken. We zijn op weg naar een robuust, decentraal energisysteem bestaande uit opwek uit zon en wind, opslag, verbruik en beheer.
Iedereen kan er aan mee doen van de giganten tot de individuele woning.

En dit topic is een vorm van studie over hoe het meest efficiënt gebruik maken van dit energiesysteem.
Nu nog met redelijk wat denkwerk en manuele handelingen maar uiteindelijk zal dit op de achtergrond volledig automatisch werken.

En dan is het klaar met kWh'tjes en bijhorende euro's tellen. Dan is energie naar believen voorhanden aan een vaste prijs. Net zoals we nu helemaal gewoon zijn bij internet, geen kat die nog weet hoeveel Gb aan data die verbruikt heeft de afgelopen maand. Dat was vroeger wel anders.
en @RemmyB83. Het is ook het gedrag wat dit o.a. veroorzaakt maar ook zijn politieke redenen. Niet nagedacht over de hoeveelheid opwek dat die ook over de snelweg moet kunnen. Ja we kunnen nu de netbeheerder wat helpen eens. Het plaatje zal vast over x jaren anders zijn. Ik snap alleen de paniek niet zo over de tarieven. Zie het als kans, niet als bedreiging. Het 1 is uiteraard het gevolg van het ander.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• RemmyB83
Simpel360 schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:26:
[...]

FF andersom, de prijs in zo laag dat er massaal wat mee wordt gedaan...... not.

Druppel, gloeiendeplaat.
Die paar Tweakers......
Idd, ben ik helemaal met je eens.
Er zijn hier zelfs genoeg tweakers die bij deze prijzen niet geprikkeld worden, en dat was ook deels mijn punt. Als iedereen het maar 'afkoopt' hebben we toch een probleem? Of is dit puur een administratief dingetje, en maakt het verder niet uit voor de netbelasting?

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Als een half land iets tegelijk gaat doen hebben we een uitdaging ja.
Maar dat zijn hypothetische situaties die toch niet voor gaan komen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• RemmyB83
Devke schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:28:
[...]

en @RemmyB83. Het is ook het gedrag wat dit o.a. veroorzaakt maar ook zijn politieke redenen. Niet nagedacht over de hoeveelheid opwek dat die ook over de snelweg moet kunnen. Ja we kunnen nu de netbeheerder wat helpen eens. Het plaatje zal vast over x jaren anders zijn. Ik snap alleen de paniek niet zo over de tarieven. Zie het als kans, niet als bedreiging. Het 1 is uiteraard het gevolg van het ander.
Ik zie het ook zeker niet als een bedreiging, maar een als kans. Dat was ook niet waar ik op doelde. Ging mijn er om dat er achter de prijzen nog een andere wereld schuil gaat die we denk ik niet massaal kunnen nergeren, door door te produceren als er geen vraag is.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007

tha_crazy

Mafketel

joep03nl schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:10:
[...]

Enphase kun je eenvoudig via automatisering uit- en inschakelen: https://enever.nl/zonnepanelen-aan-uit-zetten-enphase/

Token aanmaken: https://enever.nl/zonnepanelen-aan-uit-zetten-enphase/

Geldigheid van token controleren: https://enever.nl/geldigh...access-token-controleren/

Voor het uit- en inschakelen heb je wel een token nodig dat gemaakt is met een installer-account.
Gisteren bezig geweest maar kreeg het nog niet voor elkaar
Heb ze nu maar via de groepkast uitgeschakeld helaas......

• mrVroom
Wacht even. Kiki de ai assistent van zonneplan zegt dat ik geen teruglevering kosten heb, ook al zijn de energieprijzen negatief.
Wie weet of dit klopt?

Kan ik dan bij zonneplan alleen winst pakken als ik tijdens negatief meer gebruik dan pv opbrengst en nooit kosten? Als ik bijvoorbeeld niet thuis ben?

• Devke
RemmyB83 schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:43:
[...]

Ik zie het ook zeker niet als een bedreiging, maar een als kans. Dat was ook niet waar ik op doelde. Ging mijn er om dat er achter de prijzen nog een andere wereld schuil gaat die we denk ik niet massaal kunnen nergeren, door door te produceren als er geen vraag is.
Dat is ook wat ik aangaf, oorzaak en gevolg. We hebben meer auto's geproduceerd en vergeten de snelweg te verbreden. In die context. Ik zie wel andere tweakers soms in de standje paniek gaan, maar als je op tweakers zit ben je denk ik ook wel in staat een oplossing te bedenken. Vragen hoe een ander dit doet. Doe er dan iets mee of niet. Niet naar jou gericht. Hier heb ik de panelen gewoon geknepen. Straks mogen ze gewoon hun ding weer doen, is het saldering technisch handig om 11 uur al? Kan nooit veel schade aanrichten.

• orillion
  • Nu online
Simpel360 schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:18:
[...]

En de automaat/zekering in de groepenkast werkt ook niet? :?
Dat wordt overal afgeraden, ook hierboven.

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
tha_crazy schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:44:
[...]

Bij enphase kan je de boel via de eigen software (handmatig) met een knop uit/aan zetten:
https://support.enphase.c...d-enable-power-production

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:37
[...]

Waar liep je tegen aan? Stuur anders maar een PM (om het forum niet te vervuilen).
Het duurt overigens wel 15-30 minuten, voordat alles uit is.

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007

tha_crazy

Mafketel

beyazz06 schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:26:
[...]

Bij enphase kan je de boel via de eigen software (handmatig) met een knop uit/aan zetten:
https://support.enphase.c...d-enable-power-production
Helaas niet beschikbaar die knop.
Heb ook nog geen installateurs toegang, wel een dyi account.

Toevoegen in de toolkit lukt ook niet omdat er al een andere aan hangt.
joep03nl schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:37:
[...]

Waar liep je tegen aan? Stuur anders maar een PM (om het forum niet te vervuilen).
Het duurt overigens wel 15-30 minuten, voordat alles uit is.
Zie hierboven.
Eigenlijk gewoon geen toegang.

• aartvg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:41
[...]

Heb een node red schript voor je. Haalt de token op bij Enphase en gebruikt dit om de zonnepanelen uit (of in) te schakelen.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:18
NB…
In 2025 waren er netto negatieve dynamische prijzen
-Zo 27 April (NL koningsdag)
-Ma 28 April (black-out Spanje/Portugal ,combinatie van factoren oscillaties, hiaten in de spannings- en reactieve vermogensregeling)
-Do 1 mei (Dag van Arbeid, vrije dag in DE)
-Za/Zo 10/11 mei
Niet alle handel gaat via de energiemarkt een deel gaat via andere contracten en die kan een marktprijs afgeschermde (vaste) prijs hebben of lang jarige contracten met verplichting tot levering.
Voor Nederland bijv die een vaste of variabele contract hebben, krijgen een vergoeding die niet direct afhankelijk is van de actuele day ahead prijs.
Als de ontvangers van deze contracten geen verbruik ervoor hebben, proberen ze deze kwijt te raken op de day ahead markt tegen elke prijs om zeker te zijn dat deze ook verkocht krijgen, wordt die zwaar negatief aangeboden, door het principe dat de laatst benodigde met de hoogste prijs om de vraag te voldoen de prijs bepaald.
Zo biedt kerncentrale Borssele standaard tegen -50ct/kWh aan, slecht regelbare opwek en uitschakelen en opstarten veel tijd en geld kosten. Als ook dat we in 2025 pas 1e dag met een gemiddelde negatieve dagprijs hadden.
Een steeds groter deel van de opwek, ontvangt ook oa SDE subsidie, afhankelijk van jaar van beschikking en voor welke deel, die voor het ontvangen ervan, steeds meer afhankelijk is van de actuele marktprijs.
Dat weet ik niet, Spanje was een combinatie, bij een signaal als een sterk negatieve marktprijs zal zeker nog een check-lijst met extra aandacht afgelopen worden.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Wietsee.
Onbalansmarkt begint 13:00u met -€ 1000/MWh. Laden met die auto's dames en heren!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLlBoZJgpieyim-uadysP78ecE8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8pjUgb0uK33YddbMMfLf3tD8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 79% gewijzigd door Wietsee. op 26-04-2026 13:07 ]

• sipjan
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:06
aartvg schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:51:
[...]

Heb een node red schript voor je. Haalt de token op bij Enphase en gebruikt dit om de zonnepanelen uit (of in) te schakelen.
Ooooh, heb ik wel interesse in. Kan ik die ook krijgen ?

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:09

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Voor Enphase interessant: https://www.100procentzon...roomprijzen-hoe-werkt-het

En zoals boven al opgemerkt: de extreem hoge terugleverprijzen zijn per jaar niet vaak, meestal zit je weinig eronder dus geen paniek….

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:51
Ik zit nu 12 kW uit het net te halen, batterij laden met 150A Boiler naar 75 graden elektra kachels 2+3 kw wasmacine en vaatwasser. Klinkt wat krom maar 37ct/kwh krijgen voor afname laat ik niet lopen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
Wietsee. schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:03:
Onbalansmarkt begint 13:00u met -€ 1000/MWh. Laden met die auto's dames en heren!

[Afbeelding]
Alles staat hier nu aan. EV, maximaal vermogen, batterijtje aan. Airco's koelen en de vaatwasser erbij. Daar gaan al best wat euro's mee verdiend worden *O*

Maar als particulier op die onbalansmarkt acteren, dat blijft toch lastig. Met Tibber heb ik wel grid rewards... Zijn er tegenwoordig al meer opties?

Edit, jullie zijn goed bezig, laden van de EV is gepauzeerd door Grid Rewards...

[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 26-04-2026 13:16 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• mrVroom
Ik vind het toch gek voelen.
Alle tvs aan, buitenkachels aan, kachel in schuur aan, oven aan, wasmachine aan, droger aan.

Alleen omdat ik zonnepanelen heb en geen kosten wil.

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:45
Hier 25kw te trekken. Bijzonder.
Hier zetten we het nuttig in.
Water koken om onkruid en groene aanslag te lijf gaan.

De vorige bewoners van het huis vonden een lange oprit en een terras met klinkers een goed idee. En daarnaast hier en daar nog wat decoratief grind. Onkruid walhalla dus.

Kokend water werkt net zo goed tegen onkruid als een onkruid brander. Maar dan veiliger (geen risico dat je de schutting en het huis van de buren in de fik zet) en vandaag ook nog 100% duurzaam.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
mrVroom schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:16:
Alleen omdat ik zonnepanelen heb en geen kosten wil.
Dan zet je je omvormer toch gewoon uit :?

En natuurlijk nog steeds flink verbruiken voor gratis geld en het stabiliseren van het elektriciteitsnet.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• mrVroom
Richh schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:23:
[...]

Dan zet je je omvormer toch gewoon uit :?

En natuurlijk nog steeds flink verbruiken voor gratis geld en het stabiliseren van het elektriciteitsnet.
Ik heb een hele oude omvormer. Die krijg ik niet veilig uit. Ik heb geen DS schakelknop en via de AC is slecht voor de apparatuur.

Die paar euro durf ik dat niet

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:07
Denk niet dat het veel toevoegd om nu 100 posts te krijgen 'ik trek ook xx kW'. Gok dat de meeste dat toch wel doen als ze de kans krijgen, zeker hier ;)

Ik zou wel aanraden om je meterkast goed in de gaten te houden. 'Even' je 3x25A met 99.9% belasten voor uren en weggaan... Elke rotte verbinding ga je gegarandeerd merken. Houd (met name) je meterkast goed in de gaten.

Ik heb bij mij al 1 schroef gespot die net een kwartslag vaster kon (die terminal was bijna 10 graden warmer dan de andere fases). Een warmtebeeldcamera en dagen zoals vandaag is het perfecte moment om je installatie eens kritisch te beoordelen onder full load.

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:45
Eens hoor @DJSmiley maar je probeert het hele jaar de kosten een beetje in bedwang te houden. En nu doe ik het tegenovergestelde.

Ik zag hier een post voorbij komen van iemand die zijn laadpaal beschikbaar stelde. File voor je huis?

• surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 14:54
Hier in Zweden zijn de prijzen niet zo negatief, maar gewoon nul. We gebruiken dus maar alles wat de zonnepanelen kan leveren omdat we hier geen saldering hebben en we gewoon transportkosten moeten betalen over afname. De halve cent terugleververgoeding is niet de moeite waard.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Ik ben niet thuis.

Maar ik zie op de app dat de plugin batterij op dit moment aan het laden is aan 2400W en de boiler aan het opwarmen op 1200W.

En de zonnepanelen leveren 10W 🙂

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• bsh10
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15:43
Ik heb even naar de p10 prijsopbouw gekeken en zie dat een van de factoren die een rol zou kunnen spelen de 'kalender' is. Ik vermoed dat hier ook feestdagen onder vallen, en ook die in de buurlanden. 27 april is in NL wel een feestdag, maar een gewone werkdag in de rest van de EU. Wat ondertussen ook bevestigd is, morgen zien we gewoon de 'normale' kale nul tarieven.

1 mei (a.s. vrijdag) is het tegenovergestelde, de industrie ligt dan stil in de EU en alleen in NL vinden we het een werkdag. Vorig jaar was donderdag 1 mei bij ons een dag met fors negatieve tarieven. Het zou zo maar kunnen dat deze vrijdag ook een 'kalender' dag is en we weer negatieve (onder kale nul) tarieven gaan zien. BTW, 1 november is ook zo'n 'kalender' dag, maar die ligt te laat in het jaar dus daarvan is het effect wat minder.

Het wordt een interessante week voor de tariefvoorspellingen, dinsdag veel zon en ook redelijk wat wind, en vrijdag overschot vanuit BE + D.

• Wietsee.
[...]

Het koekenbakkers model, of niet? This allemaal niet zo moeilijk:
Wietsee. schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:47:
[...]

Veel minder zon verwacht en omringende landen business as usual.

• Simpel360
RemmyB83 schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:36:
[...]

Idd, ben ik helemaal met je eens.
Er zijn hier zelfs genoeg tweakers die bij deze prijzen niet geprikkeld worden, en dat was ook deels mijn punt. Als iedereen het maar 'afkoopt' hebben we toch een probleem? Of is dit puur een administratief dingetje, en maakt het verder niet uit voor de netbelasting?
Oh, er is zeker wat aan de hand.
Echter, ik denk dat de prijsvorming van vandaag een andere oorzaak heeft, mogelijk wat handelaren die wat vroeg aan de vrijmibo zijn gegaan oOo .
De issues die er zijn verklaren mij niet de extreme negatieve prijsvorming.
De prijsvorming van de onbalanshandel en de transporten zal het later (mogelijk) duiden.

• Simpel360
orillion schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:53:
[...]

Dat wordt overal afgeraden, ook hierboven.
Dan maar met witkwast aan de gang O-)

• MrFish

MrFish

Untitled

Wietsee. schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:19:
[...]

Het koekenbakkers model, of niet? This allemaal niet zo moeilijk:

[...]
We hadden het hier over de p10 lijn, niet over de meest waarschijnlijke voorspelling. Dat gezegd hebbende, nu ook feestdagen voor buurlanden toegevoegd. Dat lijkt wel interessante voorspellingen voor 1 mei te geven (6 ct all in).

• FransOvk
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Simpel360 schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:53:
[...]

Oh, er is zeker wat aan de hand.
Echter, ik denk dat de prijsvorming van vandaag een andere oorzaak heeft, mogelijk wat handelaren die wat vroeg aan de vrijmibo zijn gegaan oOo .
De issues die er zijn verklaren mij niet de extreme negatieve prijsvorming.
De prijsvorming van de onbalanshandel en de transporten zal het later (mogelijk) duiden.
Als de prijsvorming van de markt goed werkt, dan betekent een negatieve beursprijs een verwacht overschot aan energie. Dan helpt het dus een heel klein beetje als je niet teruglevert en nog een heel klein beetje als je veel consumeert. Zaken als buitenlucht verwarmen kun je beter aan marktpartijen overlaten (daar is inderdaad een markt voor) die wat meer kWh's kunnen verstoken dan wij met een straalkacheltje.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:31
mrVroom schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:26:
[...]

Ik heb een hele oude omvormer. Die krijg ik niet veilig uit. Ik heb geen DS schakelknop en via de AC is slecht voor de apparatuur.

Die paar euro durf ik dat niet
Zie het als een signaal dat je dit jaar alvast gaat regelen hoe je volgend jaar met je opwekking omgaat.

Een paar opties:
  • Eigen verbruik van PV optimaliseren met een goed gedimensioneerde thuisbatterij
  • EV aanschaffen om tegen de lage tarieven te laden
  • Hoe regel ik mijn PV omvormer vermogen?
Voor al dit soort onderwerpen zijn specifieke topics op dit Tweakers forum. Ik zou zeggen: lees je in en bereid je voor.

Dat is veel fijner dan volgend jaar in paniek dingen te regelen. Ook voor de andere volgers van dit topic.

Niet alleen voor jou, maar ik zag hier nu opeens meerdere vragen rondom "help hoe zet ik mijn omvormer uit".

Waarom volgend jaar: door afschaffen salderen gaan er meer momenten voorkomen waarop het gunstiger is de panelen terug te regelen of die energie op te slaan en later te gebruiken wanneer de prijs hoog is.

• La1974
wbtje schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:05:
Hoi Allemaal,

Ik neem aan dat je dynamisch bedoelt ipv variabel. Gewoon de app Zonnedimmer installeren (in dit forum al vaker genoemd). 5 minuten werk en je panelen worden netjes uitgezet als de prijs negatief is.

• Henkoes
MrFish schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:12:
[...]

Er is dus (volgens het model) 10% kans dat de prijzen morgen nog lager zijn dan ca. -30 ct/kWh.
Helaas lijken de prijzen gematigd morgen

• Stefannn
Henkoes schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:26:
[...]

Helaas lijken de prijzen gematigd morgen
Mooi,
Kan ik tenminste wat rijden met de auto in plaats van aldoor maar laden.

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:50
Wietsee. schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:03:

[Afbeelding]
Hier het er zeker even van genomen deze middaguren, tikte flink snel aan even de 3-fase aansluiting thuis optimaal die prijzen tussen -0,15 en -0,40 benut :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2tykoN0ehOCMp1JHCpnVMVyevo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jkrnishO0fZALvmikmsgbARJ.jpg?f=user_large

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16:52
Ik kon het niet laten...kachel en airco buiten draaien om stroomverbruik te hebben

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
koboy schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:39:
[...]

Klinkt leuk, maar niemand gaat natuurlijk een groot volume boiler met gloei-spiraal neerzetten als je het geld voor een warmtepomp boiler kunt neerleggen. Op momenten zoals nu is het leuk, maar de rest van het jaar duw je 4x zo veel stroom door dat ding voor je warme water,
Laat me dan even weten welke WP boiler je hebt met een COP van 4? Ik denk dat de meeste mensen zo tussen de 2.5 en 3 zitten. En vergeet niet dat als je binnen-lucht (of andere bron binnen de geïsoleerde schil) gebruikt dat dat ook gewoon gecompenseerd moet worden in het stookseizoen, dus die mooie COP van 4 is die maanden effectief toch net wat lager (lukt alleen als je een redelijk lage boiler temperatuur hebt). Een ander alternatief is een boiler op een WP welke ook een interne spiraal heeft, dan heb je het beste van 2 werelden :)

Ik heb de rekensom nog niet gemaakt, maar ik vraag me af waar je je geld beter in kunt steken: een thuisaccu of een warmtebuffer om de overtollige stroom in op te slaan die je zeker 7 maanden in het jaar zult hebben. Zelfs in februari en oktober lever(de) ik nog 300 kWh terug. Komend jaar niet meer omdat ik nu 4 dagen in de week de ultieme PV overschot verbruiker thuis heb staan.
Pagina: 1 ... 329 330 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels