• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:17
Klopt meestal geen ene donder van hun voorspellingen zodra de prijs negatief gaat.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:44

Ersus

Zuid-Limburg

Gewoon beide meenemen ; )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLIUJM4NsQPOs_uLBxPpwg_MxhE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mCufkWnRFsBdhLIn0uNo90M0.png?f=fotoalbum_large

Dit jaar nog handig om de saldering mee te nemen en vanaf 2027 handig om de EV na werktijd vanuit de accu te laden en de resterende opwek in huis te verdelen en de overschotten tijdverschoven te injecteren.

Als je dagelijkse overschotten hebt zijn die kWh's zeker nog wat waard ook in 2027.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HEG2X3-rR_xUxNG9A02muPL9XUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gs0EFGtzvkCpvXFPhOmTfJ3O.jpg?f=fotoalbum_large

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20-04 19:44
frye schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:45:
Iemand die weet als in Belgie ook terugleveringsboetes zijn bij negatieve prijzen en teruglevering van zonnepanelen? Zitten bij Frank Energie maar de Belgische tak ervan dus. Het is niet duidelijk op de website of faq.

Indien ja, hoe werken dan die terugleveringsboeten?

In belgie is de prijs eigenlijk:
- epex marktprijs
- energiekosten van frank (obv epex prijs)
- taksen en heffingen
Maar geldt negatieve prijzen al van zodra de prijs negatief wordt bij epex marktprijs?
Of is het pas negatief als epex + energiekosten + taksen en heffingen < 0?

En hoeveel bedraagd dan eigenlijk de boete? Is dat dan de formule van teruglevering die je dan moet betalen ipv verkrijgen?
Ik heb de indruk dat Frank Energie op dat vlak soepeler is dan de concurrentie, waarbij je al begint te betalen wanneer de EPEX nog marginaal positief is. Maar van zodra de prijs negatief is, lappen ze er wel 15% bij....
Formule Terugleveringsvergoeding FRank: (0,1 x BELPEX per uur* 1,150), in EURct/kWh
Formule terugleververgoeding van mijn leverancier 0,00098 × EPEX DA - 0,015 €/kWh

Maar eerlijk gezegd @bilgy_no1 heeft het hier bij het rechte eind. Dit is de eerste keer dat ik een website van een leverancier bezoek en dat de tariefkaart gewoon niet terug te vinden is (heb ze gevonden door een simulatie te starten op VREG website). Een leverancier die niet transparant is over zijn prijzen, kan bij mij de boom in.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:36
Heb het altijd al gedacht dat we genaaid worden,niks milieu en verduurzaming,gewoon domweg geld verdienen.
Dynamisch eerlijke prijs.....dikke vinger.
Ik zit vanuit mijn camper toe te kijken hoe hier in de Eifel de laatste van 11 windmolens uit de wind is gedraaid en gewoon stil worden gezet,te triest voor woorden

1 PVoutput . Dongen NB

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:08

Aardedraadje

Met kabelschoen

reneeke1970 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:18:
Heb het altijd al gedacht dat we genaaid worden,niks milieu en verduurzaming,gewoon domweg geld verdienen.
Ik zit vanuit mijn camper toe te kijken hoe hier in de Eifel de laatste van 11 windmolens uit de wind is gedraaid en gewoon stil worden gezet,te triest voor woorden
Dan moet je wel het hele verhaal vertellen. In Frankrijk zijn op het moment de prijzen ook zodanig dat dat kan. Daar kost een kWh nu namelijk (bijna) niks.

Een windmolen laten draaien is niet gratis, dat brengt opstart- en slijtagekosten met zich mee. Dus triest, nee. Gewoon een kwestie van overschot curtailen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxQgxM9ZdOz7JHEd_o6lQZLnxLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1tm4d1DYGpt11cOCKNsUMa98.jpg?f=fotoalbum_large

Edit; Wacht, de Eifel ligt helemaal niet in Frankrijk. Gedachtekronkel :+

[ Voor 5% gewijzigd door Aardedraadje op 10-04-2026 13:06 ]

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:42
Aardedraadje schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:01:
[...]

Dan moet je wel het hele verhaal vertellen. In Frankrijk zijn op het moment de prijzen ook zodanig dat dat kan. Daar kost een kWh nu namelijk (bijna) niks.

Een windmolen laten draaien is niet gratis, dat brengt opstart- en slijtagekosten met zich mee. Dus triest, nee. Gewoon een kwestie van overschot curtailen.

[Afbeelding]

De Eifeltoren dan weer wel... :P
Maar dat is nu ook niet meer zeker?! :)

the older I get, the better I was...

• sipjan
  • Laatst online: 20-04 11:28
reneeke1970 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:18:
Windmolens bouwen en exploiteren is gewoon business, geen liefdadigheid. Als er toegelegd moet worden op de stroomprijs dan zou ik mijn windmolens ook stilleggen. Als je wilt klagen over genaaid worden doe dat dan bij de overheid met hun energiebelasting

• reneeke1970
Aardedraadje schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:01:
[...]

[Afbeelding]

Nee Duitsland haha,inmiddels zijn er weer 5 van de 11 aan het draaien

1 PVoutput . Dongen NB

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:15
Voordeel is wel dat die windmolens dat volautomatisch doen. Daar moeten geen molenaars bijstaan. Idem voor pv-installaties.

In tegenstelling tot conventionele en kerncentrales. Die kan je geen 5min alleen laten.

Vandaag weer een batterij gezien bij een kleine KMO: 860kWh, vorige week eentje van 1000kWh bij een andere. En ook gelezen dat mijn energieleverancier (energiecoöperatie) dit jaar een batterij van 20MWh in de planning heeft 🙂

In tegenstelling tot windmolens vallen de batterijen natuurlijk niet zo op. Er is een stille revolutie gaande.

[ Voor 11% gewijzigd door Wozmro op 10-04-2026 17:20 ]

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:07
Wozmro schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:17:
Voordeel is wel dat die windmolens dat volautomatisch doen. Daar moeten geen molenaars bijstaan. Idem voor pv-installaties.

In tegenstelling tot conventionele en kerncentrales. Die kan je geen 5min alleen laten.

Vandaag weer een batterij gezien bij een kleine KMO: 860kWh, vorige week eentje van 1000kWh bij een andere. En ook gelezen dat mijn energieleverancier (energiecoöperatie) dit jaar een batterij van 20MWh in de planning heeft 🙂

In tegenstelling tot windmolens vallen de batterijen natuurlijk niet zo op. Er is een stille revolutie gaande.
Het zal je verbazen hoeveel automatisering er nog achter zo'n windmolen zit en menselijke (remote) monitoring. Die noemen we dan geen molenaar meer maar iets in de trant van procesbegeleider :+ Dat je deze niet ziet rond huppelen bij een molen maakt niet dat ze er niet zijn.
Enne, PV heeft geen bewegende delen ;) Dat maakt wel het menselijk begeleiden eenvoudiger, maar beide hebben ook een nadeel van niet 24/7 kunnen leveren.

Alleen de mate van leverzekerheid en grote van opbrengst komt met een (personele) prijs, 1 jumbo molen van 20MW tegen 1 centrale van zeg 1000MW.......

• reneeke1970
reneeke1970 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:35:
[...]

Nee Duitsland haha,inmiddels zijn er weer 5 van de 11 aan het draaien
En nu is het zaterdag,dus weinig vraag neem ik aan,de prijs is zeer laag momenteel,en toch ondanks harde wind draaien ze nu alle 11 volle toeren,rare business......

1 PVoutput . Dongen NB

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17:07
reneeke1970 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:40:
[...]

En nu is het zaterdag,dus weinig vraag neem ik aan,de prijs is zeer laag momenteel,en toch ondanks harde wind draaien ze nu alle 11 volle toeren,rare business......
Export naar het buitenland?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:26
reneeke1970 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:40:
[...]

Ik vond je eerste opmerking hierover veel te kort door de populistische bocht.

De hele elektriciteitsvoorziening is een heel complexe markt. Technisch gezien is het al complex om ervoor te zorgen dat de betrouwbaarheid hoog blijft door steeds veranderende vraag altijd in balans te houden met het aanbod.

Ooit is er een redelijk complexe markt bedacht om dit voor elkaar te krijgen dmv private spelers met winstoogmerk. En niet door een centrale overheid die alles coördineert. Het marktmechanisme is dus helemaal niet zo bedacht om vergroening te bevorderen.

Dat exploitanten van windmolens ervoor kiezen om ze stil te zetten is dus het gevolg van hoe zij verwachten dat vraag en aanbod de volgende dag gaan zijn. We zitten nu in de tijd van het jaar dat alle PV bij elkaar al een heel groot deel van de vraag (of de gehele vraag) gedurende een deel van de dag kan voorzien. Als het dan ook nog waait heeft het geen zin om ook windmolens te laten draaien. Er valt dan ook geen gascentrale te vervangen op dat moment.

Dat ze even later wel gaan draaien kan komen doordat ze voor die tijdsblokken wel hebben ingeschreven, of doordat ze op de balansmarkt capaciteit hebben aangeboden die wordt ingeroepen (bijv. door meer bewolking of door meer dan verwachte vraag).

Het is echt niet nodig om in over-simplistische complotten te denken als er een logische verklaring achter zit.

Vandaag in NL ook heel lage prijzen tijdens de uren dat de zon schijnt, maar hier zit toch wat bewolking. Ik kan me dus goed voorstellen dat er dan extra capaciteit moet worden bijgeschakeld.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:24

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik luisterde laatst naar de Groene Nerds podcast met Martien Visser en daarin zei hij dat uit z'n model volgt dat er enkele honderden MW nu uit batterijen komt in de avond, dus nog niet super veel. Ben benieuwd hoe dit hele plaatje van afschakelende zon/wind eruit ziet wanneer het GW aan batterijen zijn ipv MW. Dan is het waarschijnlijk ook gedaan met negatieve kale prijzen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• reneeke1970
hemertje schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:48:
[...]

Export naar het buitenland?
Nu wel met lage prijs,en gister niet met hoge prijs?

1 PVoutput . Dongen NB

• maarten_NL
  • Laatst online: 20-04 22:29
Termy schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:50:
Ik luisterde laatst naar de Groene Nerds podcast met Martien Visser en daarin zei hij dat uit z'n model volgt dat er enkele honderden MW nu uit batterijen komt in de avond, dus nog niet super veel. Ben benieuwd hoe dit hele plaatje van afschakelende zon/wind eruit ziet wanneer het GW aan batterijen zijn ipv MW. Dan is het waarschijnlijk ook gedaan met negatieve kale prijzen.
Daarom heb ik ook het idee dat de prijzen in de komende jaren verder af gaan vlakken in plaats van dat er wordt voorspeld dat we na 1 januari de teruggeleverde energie nog paar een paar cent waard zal zijn,

Ik zie het als het effect van normale marktwerking. De dalen worden minder laag omdat er meer slim energie wordt gebruikt op de momenten dat het op wordt gewekt en meer batterijen zijn die de energie op gaan slaan. En omgekeerd op de pieken: minder verbruik op de dure momenten en meer batterijen hun winst gaan pakken = lagere pieken.

Vaillant AroTHERM+ WP - 15kWp O-Z-W PV - 14kWh ESS - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• Simpel360
maarten_NL schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:38:
[...]

Daarom heb ik ook het idee dat de prijzen in de komende jaren verder af gaan vlakken in plaats van dat er wordt voorspeld dat we na 1 januari de teruggeleverde energie nog paar een paar cent waard zal zijn,

Ik zie het als het effect van normale marktwerking. De dalen worden minder laag omdat er meer slim energie wordt gebruikt op de momenten dat het op wordt gewekt en meer batterijen zijn die de energie op gaan slaan. En omgekeerd op de pieken: minder verbruik op de dure momenten en meer batterijen hun winst gaan pakken = lagere pieken.
Eensch.

Maarrrr, die grote capaciteit vergt ook een behoorlijke investering en verwacht dat dit business plan positief is hiervoor.
Maakt dat er nog steeds kansen zullen zijn voor de consument, maar bijv. ff een stekkeraccu neer gooien en verwachten dat deze icm dynamisch rendabel* zal zijn :Z

Je zal, ook als consument, aktief moeten blijven bewaken of de investering nog wel voldoet, niet bang te zijn om jouw model om te gooien en in staat zijn het verlies te pakken.
Het totaal van wat er op de meter zit is hierbij van belang, maakt ook dat het model van de buren niet voor jou hoeft te werken.

* rendabel is in deze break even in <5 jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Simpel360 op 12-04-2026 07:08 ]

• sdgs
[...]

Dat is vooral een idee. Je hoort ook wel enkele energieexperten dat vertellen, maar dat zijn dan toch mensen die weinig economisch inzicht hebben. Vooral in NL maar ook in België is nog een aanzienlijk deel van de stroomvoorziening gebaseerd op aardgas (en in NL zelfs steenkool) , en die blijft duur.
Het omgekeerde cliquet systeem maakt dat alle energie dan duur is op zo'n ogenblik, en dat model kan en wil de EU niet te veel veranderen, omdat het investeringen in groene energie mogelijk maakt. Heel Europa moet nog meer inzetten op alternatieve energiebronnen om onze energie-afhankelijkheid verder te reduceren.

Accu's blijven redelijk duur. Niemand gaat de capaciteit neerplanten die ons in staat stelt om de volledige piek aan energie op te vangen door opgeslagen zonne-energie, wanneer daar geen vergoeding tegenover staat. En die vergoeding is gebaseerd op de spread tussen hoge en lage prijzen gedurende de dag....
De verschillen gaan dus blijven bestaan, ze gaan misschien wel wat afzwakken, tot op het punt dat bedrijven (en evt privé personen) er niets meer aan verdienen en dus stoppen met investeren. De spread kan nog wat verder dalen door de introductie van goedkopere accu-technologie, maar nogmaals, het vraagt gigantisch veel investeringen om die pieken op te vangen.
Zolang niet 100% van de energiebehoefte altijd opgewekt kan worden door alternatieve energie, blijft er een spread...

• sdgs
Het wordt morgen trouwens een zeer dure dag qua energie, lijkt wel een soort dunkelflaute (1-2 Bft wind en geen zon).
Dat gecombineerd met de nog steeds hoge gasprijzen gaat morgen de prijs echt de pan doen uitswingen.

• maarten_NL
  • Laatst online: 20-04 22:29
sdgs schreef op zondag 12 april 2026 @ 08:35:
Het wordt morgen trouwens een zeer dure dag qua energie, lijkt wel een soort dunkelflaute (1-2 Bft wind en geen zon).
Dat gecombineerd met de nog steeds hoge gasprijzen gaat morgen de prijs echt de pan doen uitswingen.
De epex predictor geeft 34 in de ochtend, 37 in de avond en een dip tot 15ct?

Vaillant AroTHERM+ WP - 15kWp O-Z-W PV - 14kWh ESS - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:17:
[...]

Nu wel met lage prijs,en gister niet met hoge prijs?
Er zijn meerdere prikkels dan de dynamische prijs om een windmolen uit dan wel aan te zetten. Onbalans is daar 1 van, ook kan het zijn dat er afspraken gemaakt zijn om de lokale netbelasting te beheren.
Een windmolen schaalt nu eenmaal sneller af dan een kolencentrale en omdat afname en opwek altijd in balans moet zijn ontkom je hier niet altijd aan.

• sdgs
Pejdref schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:49:
[...]

Er zijn meerdere prikkels dan de dynamische prijs om een windmolen uit dan wel aan te zetten. Onbalans is daar 1 van, ook kan het zijn dat er afspraken gemaakt zijn om de lokale netbelasting te beheren.
Een windmolen schaalt nu eenmaal sneller af dan een kolencentrale en omdat afname en opwek altijd in balans moet zijn ontkom je hier niet altijd aan.
En dan is er ook nog slagschaduw….

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:58
[...]

Voorlopig niet, aandeel batterijen moet nog flink groeien om gascentrales te verdringen die prijs bepalend zijn voor de avondpiek en in de middag van de nul te bewegen voor wat afgeschakeld wordt af te vangen.

Meer marktprijs bepalend is de SDE en toekomstige CfD (Contract for difference) als de opwek van SDE & CfD beperkt is zal de gasprijs bepalend zijn.

Als EU hebben we in hoog tempo de afhankelijkheid van Russich pijpleiding gas in geruild voor een 45% LNG afhankelijkheid van USA, die momenteel een niet zo heel voorspelbaar regerings beleid heeft.
De USA werkt hard aan verdubbeling van de LNG export capaciteit naar 2028 die het voor de wind gaat met dat de Perzische golf gehinderd wordt door straat van Hormuz en het geopoltiek conflict dat gestart is door de US.
De transportcapaciteit (schepen) wordt komende tijd een prijsbepalende factor die heen en weer gingen van Azie/Perzische golf 2x 2 weken, zijn nu vlot 7 weken alleen al langer onderweg, via US-westkust en Panamakanaal en maanden weg van weer terug op oorspronkelijke pendel route, mocht straat of Hormuz zonder al te veel beperkingen open gaan.
Zie je al bij ruwe olie al dat de grotere lege tankers hun route al deels verlegt hebben en makkelijk 2x zo lang onderweg zijn voor 1 lading, ruwe olie/diesel/kerosine/benzine.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_55yI-enusP3EF9qF7RPma2fhHQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rmnvLUGD5uoRb9X0xedqGqvP.png?f=fotoalbum_large

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• bilgy_no1
Domba schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:52:
[...]

Voorlopig niet, aandeel batterijen moet nog flink groeien om gascentrales te verdringen die prijs bepalend zijn voor de avondpiek en in de middag van de nul te bewegen voor wat afgeschakeld wordt af te vangen.

Meer marktprijs bepalend is de SDE en toekomstige CfD (Contract for difference) als de opwek van SDE & CfD beperkt is zal de gasprijs bepalend zijn.

Als EU hebben we in hoog tempo de afhankelijkheid van Russich pijpleiding gas in geruild voor een 45% LNG afhankelijkheid van USA, die momenteel een niet zo heel voorspelbaar regerings beleid heeft.
De USA werkt hard aan verdubbeling van de LNG export capaciteit naar 2028 die het voor de wind gaat met dat de Perzische golf gehinderd wordt door straat van Hormuz en het geopoltiek conflict dat gestart is door de US.
De transportcapaciteit (schepen) wordt komende tijd een prijsbepalende factor die heen en weer gingen van Azie/Perzische golf 2x 2 weken, zijn nu vlot 7 weken alleen al langer onderweg, via US-westkust en Panamakanaal en maanden weg van weer terug op oorspronkelijke pendel route, mocht straat of Hormuz zonder al te veel beperkingen open gaan.
Zie je al bij ruwe olie al dat de grotere lege tankers hun route al deels verlegt hebben en makkelijk 2x zo lang onderweg zijn voor 1 lading, ruwe olie/diesel/kerosine/benzine.
[Afbeelding]
Het beste investeren we gewoon keihard door als Europa. Want die afhankelijkheid van Amerikaanse LNG kan ons zomaar Groenland kosten. En als Willempie wat te enthousiast praat over Aruba, Bonaire en Curaçao wil trump die ook vast hebben om aan zijn kolonie in Venezuela toe te voegen.

Maar het gaat wel hard met de batterijen. Iedere thuisbatterij helpt om het aantal uren x huishoudens dat via gascentrales moet worden voorzien te verminderen. Mijn batterij met 14,4 kWh doet dat niet alleen voor ons huis, maar ook voor een paar buren. En voor grote projecten is er ook veel animo.

Niet dat ik denk dat de epex tarieven daardoor meteen vlak zullen worden. Er wordt ondertussen ook meer geëlektrificeerd, dus is er ook weer meer capaciteit nodig. En zo gaat het nog wel een tijd duren.

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:59
sdgs schreef op zondag 12 april 2026 @ 08:35:
De wind is deze week erg ongunstig bij ons en bij onze oosterburen. Gelukkig wel nog zon om een mooie prijsdip te geven in het middaguur. Maar de spread is wel enorm fijn voor de thuisaccu :D

The chances of being killed by a cow are low but never 0%.

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Nu online
bilgy_no1 schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:16:
[...]

Het beste investeren we gewoon keihard door als Europa. Want die afhankelijkheid van Amerikaanse LNG kan ons zomaar Groenland kosten. En als Willempie wat te enthousiast praat over Aruba, Bonaire en Curaçao wil trump die ook vast hebben om aan zijn kolonie in Venezuela toe te voegen.

Maar het gaat wel hard met de batterijen. Iedere thuisbatterij helpt om het aantal uren x huishoudens dat via gascentrales moet worden voorzien te verminderen. Mijn batterij met 14,4 kWh doet dat niet alleen voor ons huis, maar ook voor een paar buren. En voor grote projecten is er ook veel animo.

Niet dat ik denk dat de epex tarieven daardoor meteen vlak zullen worden. Er wordt ondertussen ook meer geëlektrificeerd, dus is er ook weer meer capaciteit nodig. En zo gaat het nog wel een tijd duren.
Het is dat die eilanden het zelf niet willen maar ik denk dat we als NL zijnde die drie vlekjes best kado willen doen aan wie het hebben wil. Uiteraard uitsluitend onder goedkeuring van de bewoners en wat ik heb begrepen zitten die daar absoluut niet op te wachten.

Ik weet niet of Liander en consorten zitten te wachten op heel veel thuisbatterijen. Bij zonnestroom is het gunstig als de stroom in de wijk blijft maar als wind (op zee) in de winter het tarief goedkoop maakt dan wordt de vraag enorm natuurlijk. Dan heb je inderdaad een dingetje met netcongestie.

Het net is ontworpen voor een gemiddelde stroom van 1 KW continu per aansluiting. Als het in de winter flink waait ga ik mn auto laden, de huisbatterij laden en ondertussen trekt de WP en een boiler ook nog iets. Ik heb slechts 1 fase, in Home Assistant heb ik dan wel de beveiliging dat ie vanaf 8 KW (35 A zekering) stroomvreters gaat afschakelen, dat werkt en blijkt dus erg nuttig te zijn heb ik al een paar keer ervaren. Of te wel ik heb zomaar een respectabel aantal aaneengesloten uren dat ik op een veelvoud van die 1 KW zit. De draadjes zullen dan wel warmer worden als dat te lang duurt.

Dus ja, een huisbatterij kan netcongestie verlagen maar aan de andere kant kan het dus ook voor heel veel ampere zorgen op goedkopere momenten door wind zonder zon.

• Wozmro
Zon/wind/batterij is wat mij betreft de toekomst.

Maar tegelijk moeten we volgens mij ook stoppen met fout vinden van terugregelen van zon en wind (dat is niet hetzelfde als afschakelen!) wanneer er de batterijen vol zijn, schuiven van verbruik aan zijn limiet zit, er gewoon geen vraag is.

Terugregelen is helemaal niet erg, dat doen conventionele centrales ook, zelfs kerncentrales doen het soms.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Simpel360
Wozmro schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:18:

Maar tegelijk moeten we volgens mij ook stoppen met fout vinden van terugregelen van zon en wind (dat is niet hetzelfde als afschakelen!) wanneer er de batterijen vol zijn, schuiven van verbruik aan zijn limiet zit, er gewoon geen vraag is.

Terugregelen is helemaal niet erg, dat doen conventionele centrales ook, zelfs kerncentrales doen het soms.
Dan ga je er dus vanuit dat deze 3 voldoende opbrengst hebben 24/7.
De meeste dromen zijn bedrog zong ooit iemand. O-)

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:00
Wozmro schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:18:

Iemand (vergeten wie) heeft het eerder hier opgemerkt:
- niemand vind het erg dat de zonne-energie die op het gazon in de tuin valt ongebruikt blijft.
- dan is het best maf dat mensen helemaal in de kramp schieten als de zonne-energie die op een zwart/blauwe plaat valt geen bestemming blijkt te hebben.

ik vond dat een extreem openbarende constatering.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• luxus
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:28
Stefannn schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:39:
[...]

- niemand vind het erg dat de zonne-energie die op het gazon in de tuin valt ongebruikt blijft.
- dan is het best maf dat mensen helemaal in de kramp schieten als de zonne-energie die op een zwart/blauwe plaat valt geen bestemming blijkt te hebben.

Zonlicht dat op het gras of ander groen valt heeft een heel mooie bestemming. Zonlicht dat op terras, oprit of snelweg valt daarentegen...

Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:22

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Stefannn schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:39:
[...]

Het zou samen kunnen hangen met het idee dat je een zo hoog mogelijk rendement wilt halen uit je inverstering in die zwart/blauwe plaat op je dak (of in je tuin)? 8)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Stefannn
Hippe Lip schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:47:
[...]

Het zou samen kunnen hangen met het idee dat je een zo hoog mogelijk rendement wilt halen uit je inverstering in die zwart/blauwe plaat op je dak (of in je tuin)? 8)
Eigenlijk niet…
De opmerking betreft situaties waar mensen geneigd zijn redelijk veel te willen investeren in een batterij om te voorkomen dat de zonnepanelen hun energie niet kwijt kunnen.
Al vaker is gezegd “kijk naar het totale rendement”… “dat is niet zinnig”.
De neiging om toch meer batterij aan te willen schaffen is dan “puur emotioneel” een gevoel van “zonde om energie weg te gooien”, “verspilling”.
Betreffende emotie hangt samen met het onterechte idee dat energie die door een zonnepaneel opgevangen is gebruikt “moet” worden. Dat was 10 jaar geleden het geval omdat zonnepanelen toen echt heel duur waren. Toen had het ook zin panelen draaibaar te maken zodat ze altijd loodrecht op de zon stonden. Dat is nu niet meer zo. Panelen zijn goedkoop. Ze vangen slechts een fractie van de energie die op je perceel terecht komt. Rendement wordt bepaald door het totaal.
Aanschaf van een (tweede) auto doe je ook zeker met een sommetje “brengt het me genoeg in verhouding van wat het kost”, maar afgezien van of dat puur financieel gezien efficiënt is…. Als er 10km per maand mee wordt gereden dan zal men het gauw zonde vinden. Maar 23 uur per dag stil staan wordt meestal niet als verspilling gezien. Dan wordt hij met 90% ongebruikt van de niet slapende tijd “emotioneel” goed gebruikt geacht.

Kortom… de openbaring zat er voor mij in dat de drang om alles uit panelen te willen persen een “emotionele drang” is en dat we die drang op veel andere zaken eigenlijk helemaal niet hebben.
Me dat realiseren helpt me als ik kennissen adviseer (want zoals bij waarschijnlijk velen op dit forum vragen die wel om mijn mening als die een energie oplossing overwegen)

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:32
Interessante podcast/interview met de CEO van EPEX SPOT. De grootste beurs voor het verhandelen van elektriciteit.

• Hippe Lip

Hippe Lip

<John O`Mill>

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:33
Jeroen vermeldt hier weer niet (hij is hier al meerdere keren op gewezen) dat je bij Frank Energie verplicht je omvormer moet koppelen zodat zij intra-day kunnen gaan handelen met je zonnepanelen. Dat hoeft bij Zonneplan niet.

Bovendien kan het nadelig zijn als Frank Energie je zonnepanelen uitzet omdat de intra-day prijs negatief is, terwijl jij geld zou verdienen op basis van de EPEX-prijs. Het voordeel wat zij behalen met handelen krijg je dus maar zeer matig terug.

[ Voor 25% gewijzigd door Aftansert op 14-04-2026 09:13 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

Aftansert schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:09:
[...]

Jeroen vermeldt hier weer niet (hij is hier al meerdere keren op gewezen) dat je bij Frank Energie verplicht je omvormer moet koppelen zodat zij intra-day kunnen gaan handelen met je zonnepanelen. Dat hoeft bij Zonneplan niet.

Bovendien kan het nadelig zijn als Frank Energie je zonnepanelen uitzet omdat de intra-day prijs negatief is, terwijl jij geld zou verdienen op basis van de EPEX-prijs. Het voordeel wat zij behalen met handelen krijg je dus maar zeer matig terug.
Dat meldde hij inderdaad niet (en ik wist het (nog) niet), maar Frank kwam dan ook wel onderaan in zijn lijstje met de mededeling
Frank Energie is een paar momenten per jaar het meest gunstig, maar die kan je, specifiek voor de zonnebonus, (op dit moment) beter vergeten.
Dus ook zónder die wetenschap komt Frank er niet best af…

<John O`Mill>

• bilgy_no1
Nanuk schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:49:
[...]

Het is dat die eilanden het zelf niet willen maar ik denk dat we als NL zijnde die drie vlekjes best kado willen doen aan wie het hebben wil. Uiteraard uitsluitend onder goedkeuring van de bewoners en wat ik heb begrepen zitten die daar absoluut niet op te wachten.

Ik weet niet of Liander en consorten zitten te wachten op heel veel thuisbatterijen. Bij zonnestroom is het gunstig als de stroom in de wijk blijft maar als wind (op zee) in de winter het tarief goedkoop maakt dan wordt de vraag enorm natuurlijk. Dan heb je inderdaad een dingetje met netcongestie.

Het net is ontworpen voor een gemiddelde stroom van 1 KW continu per aansluiting. Als het in de winter flink waait ga ik mn auto laden, de huisbatterij laden en ondertussen trekt de WP en een boiler ook nog iets. Ik heb slechts 1 fase, in Home Assistant heb ik dan wel de beveiliging dat ie vanaf 8 KW (35 A zekering) stroomvreters gaat afschakelen, dat werkt en blijkt dus erg nuttig te zijn heb ik al een paar keer ervaren. Of te wel ik heb zomaar een respectabel aantal aaneengesloten uren dat ik op een veelvoud van die 1 KW zit. De draadjes zullen dan wel warmer worden als dat te lang duurt.

Dus ja, een huisbatterij kan netcongestie verlagen maar aan de andere kant kan het dus ook voor heel veel ampere zorgen op goedkopere momenten door wind zonder zon.
Het gaat er natuurlijk om dat we geen politieke onafhankelijkheid kunnen hebben als we voor energie teveel afhankelijk zijn van mallote, kwaadaardige en corrupte politici. Of die nu in Moskou, het Midden-Oosten of Washington zitten.

Er is toch inmiddels wel duidelijk dat de thuisbatterijen een positieve impact kunnen hebben op netcongestie. Klopt dat er ook prikkels kunnen zijn waardoor het effect op sommige momenten kan doorslaan, maar daar zal de markt op gaan aanpassen.

Ondertussen moeten die netbeheerders gewoon met urgentie aan de slag om de nodige investeringen te kunnen doen. Daar is ook echt nog wel wat tijd voor. We gaan niet ineens van 7,4% EVs in het wagenpark naar 100%. Zo ook met thuisbatterijen.

• Nanuk
  • Nu online
bilgy_no1 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:58:
[...]

Het gaat er natuurlijk om dat we geen politieke onafhankelijkheid kunnen hebben als we voor energie teveel afhankelijk zijn van mallote, kwaadaardige en corrupte politici. Of die nu in Moskou, het Midden-Oosten of Washington zitten.

Er is toch inmiddels wel duidelijk dat de thuisbatterijen een positieve impact kunnen hebben op netcongestie. Klopt dat er ook prikkels kunnen zijn waardoor het effect op sommige momenten kan doorslaan, maar daar zal de markt op gaan aanpassen.

Ondertussen moeten die netbeheerders gewoon met urgentie aan de slag om de nodige investeringen te kunnen doen. Daar is ook echt nog wel wat tijd voor. We gaan niet ineens van 7,4% EVs in het wagenpark naar 100%. Zo ook met thuisbatterijen.
Netwerkcongestie is ontstaan doordat De afgelopen twintig jaar wel de transitie werd gepredikt door de regeringen maar ze er zelf kennelijk niet in geloofden. Het aanleggen van een hoogspanningskabel vergt vele jaren werk wat dus niet gedaan mocht worden van de politiek omdat er ook wel wat kosten aan zitten.

Dat de leveranciers niet huisbatterijen waarderen beschouw ik in de zelfde categorie als dat ze rond tachtig/negentig wind helemaal niks vonden en begin deze eeuw zonnestroom ook maar lastig vonden.

• Domba
Jeroen is er niet diep genoeg in gedoken

Zonneplan heeft wel max kWh limiet en Frank Energie heeft wel periode beperking van zonsopgang tot ondergang (pics zijn van 14/4/26)

Zonneplan (tumbnail erop klikken voor grotere leesbare afbeelding)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYVlPhQMpuNCP3OMo_484oFv4jg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3yQZjS9ByJNgTEvbDA42c5CL.png?f=fotoalbum_large

Frank Energie
(als vermeld uitzetten PV bij netto negatieve prijs en kansen op energiemarkten zijn)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dxj6yoSZFNZbU0Zvz11h7Sbjn_s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VNCHOR7GgwPSgJP3mxQZONRT.png?f=fotoalbum_large

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Aftansert
Domba schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:53:
[...]

Jeroen is er niet diep genoeg in gedoken
Informatie van Jeroen kan je ongeveer net zoveel vertrouwen als van een willekeurig persoon hier in dit topic. De valkuil is dat de website er mooi, gedetailleerd en autoritatief uitziet, en je dus denkt dat de informatie erop ook wel zal kloppen. Maar de website is vooral gebouwd om geld te verdienen met affiliate links (wat overigens niet transparant gecommuniceerd wordt op de pagina zelf), en correctheid lijkt bijzaak.

Zo was ik vorig jaar bijna naar Energiek overgestapt omdat er op https://jeroen.nl/dynamische-energie/aanbieders stond dat deze geen terugleverkosten zou hebben, wat wel het geval bleek (inmiddels aangepast).

[ Voor 4% gewijzigd door Aftansert op 14-04-2026 13:21 ]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@Nanuk netbeheer heeft het initiatief al een tijd geleden verloren.
Ik weet dus ook niet zo goed wat netbeheer wil, behalve meer geld en dat je al je dingetjes op een site aanmeldt.

Kijkende naar het geheel is de rol van de netbeheerders veranderd: ipv energie leveren, dienen ze als energie-exchange. Beetje zoals de AMS-IX. En om te sturen waar het het meeste pijn doet: beperken van pieken, lokale opwek lokaal gebruiken, kunnen ze met prijsmodellen die invloed uitoefenen.

Helaas zitten we in een soort crisis waardoor dit nog niet echt zo over komt :)

Qua thuisbatterij had ik zelf liever wijkopslag gezien, efficiënter, beheersbaar en lokaal opwek lokaal inzetten. Dan buffer je een hele straat, wijk, dorp, etc, ipv 1 huishouden. Ik krijg dat hier thuis nooit voor elkaar, maar met 100 huizen gaat dat al beter en naastgelegen industrie, koelhuizen, bakkerijen, etc.

Maar de transitie gaat nog even duren en het is niet gezegd dat de netbeheerders de energielevering willen blijven beheren ipv faciliteren zeg maar. Weet ook niet wat realistisch is.

@Aftansert jammer dat je Jeroen.nl niet vertrouwt, ben wel benieuwd naar de achtergrond. Wilde juiste mensen uit m'n omgeving die kant op wijzen voor oa kWh sizing advies voor een thuisbatterij enzo.

[ Voor 8% gewijzigd door NiGeLaToR op 14-04-2026 12:26 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• Wozmro
Ik ken de Vlaamse netbeheerder van iets dichterbij en veronderstel dat het elders niet anders zal zijn.
(Ik heb een tijd als werk trafohuisjes van de DNB geïnspecteerd, een jaarlijkse wettelijke verplichting in België).

Wijkbatterijen naast trafohuisjes zie ik (jammer genoeg) niet gebeuren om verschillende redenen:
- gedoe met grond bijkopen naast het bestaande trafohuisjes.
- bouwvergunning nodig.
- maar vooral: KISS, de techniekers van de DNB gaan eigenlijk nooit naar trafohuisjes tenzij bij een defect of als er een aanpassing nodig is. (Je loopt door de spinnenwebben als je daar binnen gaat).
Trafohuisjes zijn echt simpele, robuuste dingen.
Zet daar een relatief complexer ding als een batterij naast en dat wil zeggen dat de netbeheerder daar veel meer werk aan zal hebben qua service en onderhoud.

Ik denk zelf dat de 'wijkbatterij' eerder bij de gemiddelde kmo (met eigen trafo) in de buurt zal geplaatst worden en dus privé uitgebaat. Als het verdienmodel goed genoeg is natuurlijk. Al dan niet in samenwerking met energieleveranciers zoals we nu ook zien bij zonnepanelen en windmolens.

En de netbeheerder blijft bij zijn kernactiviteit: de elektriciteit mag nooit uitvallen. En zal dit nastreven door eigen investeringen in kabels/toebehoren en strakke regels opleggen aan netgebruikers.

[ Voor 8% gewijzigd door Wozmro op 14-04-2026 12:42 ]

• Aftansert
NiGeLaToR schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:16:
@Aftansert jammer dat je Jeroen.nl niet vertrouwt, ben wel benieuwd naar de achtergrond. Wilde juiste mensen uit m'n omgeving die kant op wijzen voor oa kWh sizing advies voor een thuisbatterij enzo.
Ik zei niet dat ik die site niet vertrouw, ik zei dat ik de site ongeveer net zoveel vertrouw als een willekeurige poster in dit topic: trust but verify (bij de ene poster wat meer dan de ander). De achtergrond is dat er regelmatig fouten op de website staan. Net zoals in dit topic regelmatig fouten staan, maar die worden er vaak als deel van de discussie wel uitgefilterd. En dan heb ik alleen naar de informatie over dynamische contracten gekeken.

Daarnaast moet je er bedacht op zijn dat de site vooral een affiliate site is (of geworden is). Het is moeilijk om niet per ongeluk op zo'n affiliate link te klikken, want er staan er soms wel 4 in één blokje. Elke link van een aanbieder wordt omgeleid naar "https://jeroen.nl/go/aanbieder/%d", die weer doorlinkt naar een affiliate link, bijvoorbeeld "https://tibber.com/nl/partner-jeroen#price-calculator" in het geval van Tibber.

De site is over deze werkwijze in het geheel niet transparant. Niet op de inhoudelijke pagina's zelf, en ook niet op pagina's zoals "Over mij". Misschien dat het ergens in een hoekje staat, maar ik heb het niet kunnen vinden. Dat het niet op de inhoudelijke pagina zelf vermeld wordt is waarschijnlijk in strijd met regelgeving over influencer-marketing (Reclame Code Commissie), al is het discutabel of deze site daaronder valt (de site wordt wel aangeprezen via social media en het draait allemaal erg om de persoon 'Jeroen'). Het is sowieso niet netjes, en het trekt de uitspraak "Onafhankelijke informatie (...) dat is Jeroen.nl" ernstig in twijfel. Onafhankelijk blijven met affiliate links zou in principe wel kunnen, maar transparantie is dan een basisvoorwaarde.

[ Voor 9% gewijzigd door Aftansert op 14-04-2026 13:31 ]

• bilgy_no1
Nanuk schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:44:
[...]

Netwerkcongestie is ontstaan doordat De afgelopen twintig jaar wel de transitie werd gepredikt door de regeringen maar ze er zelf kennelijk niet in geloofden. Het aanleggen van een hoogspanningskabel vergt vele jaren werk wat dus niet gedaan mocht worden van de politiek omdat er ook wel wat kosten aan zitten.

Dat de leveranciers niet huisbatterijen waarderen beschouw ik in de zelfde categorie als dat ze rond tachtig/negentig wind helemaal niks vonden en begin deze eeuw zonnestroom ook maar lastig vonden.
Het is inderdaad allemaal veel te lang vooruitgeschoven, maar dat ligt niet per se aan de netbeheerders. Die voorzagen bijna 20 jaar geleden al dat de investeringen nodig waren, maar mochten van de ACM niet afwijken van het tariefsysteem. Pas heel recent is dit aangepast.

Vanuit de politiek had dit waarschijnlijk wel aangepakt kunnen worden, maar die waren kennelijk collectief bang voor hogere nettarieven. En kijk waar dat toe heeft geleid...

Maar goed er komt nu wel wat in beweging. Ook aan de gebruikerskant wordt al slimmer gepland met de capaciteit. Grote aansluitingen krijgen partijen alleen mits ze kunnen bijsturen bij te grote vraag. Dynamische nettarieven erbij (om het voor de consument ook nog inzichtelijker te maken...).

Er zijn nog veel redenen waarom het fijn is om een thuisbatterij te hebben, zeker icm dynamische tarieven.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Aftansert schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:09:
[...]

Ik zei niet dat ik die site niet vertrouw, ik zei dat ik de site ongeveer net zoveel vertrouw als een willekeurige poster in dit topic: trust but verify (bij de ene poster wat meer dan de ander). De achtergrond is dat er regelmatig fouten op de website staan. Net zoals in dit topic regelmatig fouten staan, maar die worden er vaak als deel van de discussie wel uitgefilterd. En dan heb ik alleen naar de informatie over dynamische contracten gekeken.

Daarnaast moet je er bedacht op zijn dat de site vooral een affiliate site is (of geworden is). Het is moeilijk om niet per ongeluk op zo'n affiliate link te klikken, want er staan er soms wel 4 in één blokje. Elke link van een aanbieder wordt omgeleid naar "https://jeroen.nl/go/aanbieder/%d", die weer doorlinkt naar een affiliate link, bijvoorbeeld "https://tibber.com/nl/partner-jeroen#price-calculator" in het geval van Tibber.

De site is over deze werkwijze in het geheel niet transparant. Niet op de inhoudelijke pagina's zelf, en ook niet op pagina's zoals "Over mij". Misschien dat het ergens in een hoekje staat, maar ik heb het niet kunnen vinden. Dat het niet op de inhoudelijke pagina zelf vermeld wordt is waarschijnlijk in strijd met regelgeving over influencer-marketing (Reclame Code Commissie), al is het discutabel of deze site daaronder valt (de site wordt wel aangeprezen via social media en het draait allemaal erg om de persoon 'Jeroen'). Het is sowieso niet netjes, en het trekt de uitspraak "Onafhankelijke informatie (...) dat is Jeroen.nl" ernstig in twijfel. Onafhankelijk blijven met affiliate links zou in principe wel kunnen, maar transparantie is dan een basisvoorwaarde.
Dank voor je toelichting! Over 1 ding heb je gelijk, puur omdat de site op T.net steeds is aangeraden ben ik er eigenlijk ook blind in gegaan. Vond 'm erg gelikt voor een hobby dingetje, maar tis dus geen hobbydingetje maar een verdienmodel zo blijkt.

Inderdaad ook niets mis mee, maar goed om te weten. Wel een van de weinig plekken waar je vrij handig je eigen gebruik kunt checken met daadwerkelijke opbrengstcijfers, al krijg ik er met m'n favo AI tool ook al redelijk bruikbare input uit.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:05

koboy

Heb een idee voor een icon

bilgy_no1 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:25:
[...]

Het is inderdaad allemaal veel te lang vooruitgeschoven, maar dat ligt niet per se aan de netbeheerders. Die voorzagen bijna 20 jaar geleden al dat de investeringen nodig waren, maar mochten van de ACM niet afwijken van het tariefsysteem. Pas heel recent is dit aangepast.

Vanuit de politiek had dit waarschijnlijk wel aangepakt kunnen worden, maar die waren kennelijk collectief bang voor hogere nettarieven. En kijk waar dat toe heeft geleid...

Maar goed er komt nu wel wat in beweging. Ook aan de gebruikerskant wordt al slimmer gepland met de capaciteit. Grote aansluitingen krijgen partijen alleen mits ze kunnen bijsturen bij te grote vraag. Dynamische nettarieven erbij (om het voor de consument ook nog inzichtelijker te maken...).

Er zijn nog veel redenen waarom het fijn is om een thuisbatterij te hebben, zeker icm dynamische tarieven.
Leg nou niet de schuld totaal bij de ACM. De netbeheerders halen in principe genoeg geld binnen zo lang ze dividenden kunnen uitkeren. Het zijn de partijen die de dividenden kregen (Lees: regionale overheden en provincies) die investeringen mede hebben tegengehouden.
Wat dat betreft had de ACM wel gelijk, tarieven omhoog terwijl er geld zat is, is onnodig.

Datgene waar de ACM voor is gaan liggen is kosten verhogen tbv uitbreiding die nog niet zeker is (als in: over 10 jaar komt hier mogelijk een woonwijk/bedrijventerrein, maar het zijn nog vage plannen en de vergunningen/bestemmingsplannen is nog niet aan begonnen.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18:14
Aftansert schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:09:
[...]

Omdat t niet zo is, je hoeft je omvormer niet te koppelen, jij valt onder de posters waarvan je niet iedere post blind kunt vertrouwen.

• bilgy_no1
koboy schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:41:
[...]

Leg nou niet de schuld totaal bij de ACM. De netbeheerders halen in principe genoeg geld binnen zo lang ze dividenden kunnen uitkeren. Het zijn de partijen die de dividenden kregen (Lees: regionale overheden en provincies) die investeringen mede hebben tegengehouden.
Wat dat betreft had de ACM wel gelijk, tarieven omhoog terwijl er geld zat is, is onnodig.

Datgene waar de ACM voor is gaan liggen is kosten verhogen tbv uitbreiding die nog niet zeker is (als in: over 10 jaar komt hier mogelijk een woonwijk/bedrijventerrein, maar het zijn nog vage plannen en de vergunningen/bestemmingsplannen is nog niet aan begonnen.
Ik benoem specifiek in de volgende alinea de rol van de politiek... Maar er is uiteraard wel wat nuance.

En de lokale politiek kampte in die tijd met grote bezuinigingen en het verschuiven van taken van landelijke overheid naar gemeentelijk/provinciaal. Die hadden dus ook de dividenden nodig. Tariefsverhoging was op een of andere manier noodzakelijk (of anders een algemene belastingverhoging).

Puntje bij paaltje is het lange termijn probleem gewoon steeds naar achteren geschoven en is de urgentie nu groter geworden.

• sdgs
Wozmro schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:39:
Ik ken de Vlaamse netbeheerder van iets dichterbij en veronderstel dat het elders niet anders zal zijn.
(Ik heb een tijd als werk trafohuisjes van de DNB geïnspecteerd, een jaarlijkse wettelijke verplichting in België).

Wijkbatterijen naast trafohuisjes zie ik (jammer genoeg) niet gebeuren om verschillende redenen:
- gedoe met grond bijkopen naast het bestaande trafohuisjes.
- bouwvergunning nodig.
- maar vooral: KISS, de techniekers van de DNB gaan eigenlijk nooit naar trafohuisjes tenzij bij een defect of als er een aanpassing nodig is. (Je loopt door de spinnenwebben als je daar binnen gaat).
Trafohuisjes zijn echt simpele, robuuste dingen.
Zet daar een relatief complexer ding als een batterij naast en dat wil zeggen dat de netbeheerder daar veel meer werk aan zal hebben qua service en onderhoud.

Ik denk zelf dat de 'wijkbatterij' eerder bij de gemiddelde kmo (met eigen trafo) in de buurt zal geplaatst worden en dus privé uitgebaat. Als het verdienmodel goed genoeg is natuurlijk. Al dan niet in samenwerking met energieleveranciers zoals we nu ook zien bij zonnepanelen en windmolens.

En de netbeheerder blijft bij zijn kernactiviteit: de elektriciteit mag nooit uitvallen. En zal dit nastreven door eigen investeringen in kabels/toebehoren en strakke regels opleggen aan netgebruikers.
Er is een bedrijf actief in Vlaanderen dan nu start met grote accu's in bedrijvenzone's te plaatsen om pieken op te vangen. Concept is vrij eenvoudig, een (of enkele) zeecontainers waar een warmtepomp in staat voor de temperatuurshuishouding, voor de rest gevuld met accu's.

• Wozmro
Ik zag er zelf onlangs eentje van dicht. 1 standaard container met 1MWh aan batterijen en 2x500kVA omvormers. Stevige jongen, en de fundering voor nog een tweede er naast is al voorzien.

• Simpel360
Wozmro schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:52:
Ik zag er zelf onlangs eentje van dicht. 1 standaard container met 1MWh aan batterijen en 2x500kVA omvormers. Stevige jongen, en de fundering voor nog een tweede er naast is al voorzien.
Wat zijn de afmetingen (globaal) van zo'n container?

• Wozmro
Een standaard 20ft scheepscontainer (5,9x2,4x2,4m).

Moet je ook nog wel een ontkoppelkast bij tellen en de HS/LS transformator (2500kVA) in het technisch lokaal.

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:42
Wozmro schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:52:
Hmm, niet iets voor in de voortuin, dus?! O-) :+

the older I get, the better I was...

• bilgy_no1
Kees-Jan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:20:
[...]

Hmm, niet iets voor in de voortuin, dus?! O-) :+
Ja dat wordt lachen: de netbeheerder opbellen dat je je 3x25A aansluiting graag wilt upgraden naar 1 MW voor je thuisbatterij... Of ze dat binnenkort kunnen komen aanleggen...

• Domba
koboy schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:41:
[...]

Eerder nog geen 5 jaar vooruit, in iedergeval minder vooruit dan een uitbreiding of verzwaring aan tijd kost.
Zowel ACM als aandeelhouders spelen daar een rol bij.
Het verandert maar heel langzaam van zeer korte termijn planning naar wat langere termijn en dat deze niet meer ingehaald wordt door de praktijk

Alleen al als ik maar naar mijn middenspanningstation kijk, in 2020/2021 was er afkondiging van netcongestie.
Er werd een plan gemaakt in 2020/21 voor verzwaring/versterking van 150kV met ondergrondse 1x 150kV kabelcircuit en uitbreiding van middenspanningstation tot 432MVA in enkele fases. (toen verwachte oplevering 2028/29, momenteel ergens 2031-2035)
Inmiddels is sinds 2025 amper 5 jaar later, de huidige benodigde transportcapaciteit al >465MW voor de MS-trafo's, volgens netwerkbeheerder zelf. (een deel staat nog op de wachtlijst)
Middenspanningsstation is pas 1 trafo door een grotere vervangen en 1 bijgeplaatst en is plaatsing van nog 2 extra gepland, maar die kunnen pas als er meer 150kV transportcapaciteit is, waar deze week weer enige tiental MW is vrijgegeven door Tennet
Misschien net voldoende dat de kans op afschakeling tijdens aantal ijsdagen op rij, komende winter 2026/27, ook zeer klein blijft (van de huidige 3 trafo's excl back-up, in gebruik, is die waarop ik nu aangesloten zit, 1e keuze voor afschakelen bij gebrek aan 150kV transportcapaciteit, Dec 2025 was er ook al 10MW extra vrijgegeven door Tennet en was er geen afschakeling afgelopen winter) .
Volgens de media zouden de meest recente vrijgegeven MW's voornamelijk bestemd zijn voor wind-/ zon projecten die op de wachtlijst staan.

Nog voor begonnen kon worden met de aanleg paar jaar terug, van de 150kV kabels, was die al terug op de tekentafel voor 2 extra 150kV circuits met enige jaren vertraging.
De 2 ondergrondse extra circuits 150kV zijn volgens mij inmiddel niet meer voldoende, het zal moeten komen van grootonderhoud en gelijktijdig verzwaring aan de bestaande bovengrondse 150kV via de hoogspanningsmasten ergens in komende 5-8 jaar, waarvoor ik nog geen planning heb gezien,

• Domba
De 150kV verbinding tussen Boxmeer Venray, nu via hoogspanningsmasten voor deel langs A73 met 2x160MW zal samen met uitbreiding van de ondergondse kabels naar ~1260MW moeten gaan.
(960MW n-1, zelfde voor 380kV/150kV station Boxmeer 1500MW (n-1), maar komen 4x500MW te staan, waarvan altijd 1 reserve, 1x500MW voor MS Haps, Cuijk, Gennep, 2x 500MW voor MS Venray, Horst, Californie en MS Boxmeer komt er direct naast die zal wel tussen beide takken kunnen switchen)

Als de ondergrondse kabels (ca 2029) liggen zal er grootonderhoud aan de hoogspannings masten nodig zijn en deze naar 2x 320MW te verzwaren voor eind 2031, wil deelnet Noord-Limburg mogelijk zijn.
Of de geplande 2 circuits ondergrondse 150kV kabels ook elk 320MW transport capaciteit krijgen weet ik niet, zal afhangen van de magnetische straling en welke diepte deze gelegd kunnen worden, of zelfde trace iets breder wordt en meer sets van 3 kabels gelegd worden,
Tennet heeft amper een maand geleden pas bekend gemaakt dat opdracht naar Heijmans gaat voor het definitieve ontwerp.
https://tennet-drupal.s3....ng%20Herijking%202026.pdf

Edit: Deze in oost-midden brabant waar mogelijk vanaf 1 juli geen verzwaring of laadpaal meer kan zonder wachtrij, zijn afhankelijk van een nog nieuwe te bouwen 380kV/150kV station bij Wijchen die nog in locatie zoeken fase zit, met de bedoeling de bouw in 2029 te starten en voor die tijd heeft de 380kV verbinding Dodewaard - Maasbracht ook nog grootonderhoud nodig.

https://www.enexis.nl/nie...eringskader-in-ons-gebied

[ Voor 25% gewijzigd door Domba op 15-04-2026 18:50 . Reden: link vergeten, ]

• Aftansert
Vdvmark schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:25:
[...]

Omdat t niet zo is, je hoeft je omvormer niet te koppelen, jij valt onder de posters waarvan je niet iedere post blind kunt vertrouwen.
Nee inderdaad, ik zou mij zeker niet blind vertrouwen (gaat ook wel heel ver). Maar dan: wat klopt er niet aan dat je zou moeten koppelen, direct of indirect? Ik ging daarbij af op hun eigen documentatie / marktetinginfo, waar wordt aangegeven dat "Slim Terugleveren" überhaupt alleen met een Enphase of SolarEdge omvormer werkt. Aangezien ze je zonnepanelen af en toe moeten uitschakelen lijkt me dat er direct of indirect toch echt een koppeling gelegd moet worden. Volgens mij heeft Frank Energie allang contracten met Enphase en SolarEdge rond het 'slim' laden van batterijen, en gebruiken ze diezelfde partnerships om intra-day te handelen op omvormers zonder batterij.

Maar ik hoor graag meer als je het beter weet. Moet je wel iets minder lui reageren dan een gratuit zinnetje.

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-04 19:53

EmHaKa

harêuh

Aftansert schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:01:
[...]
waar wordt aangegeven dat "Slim Terugleveren" überhaupt alleen met een Enphase of SolarEdge omvormer werkt.
Ook met APsystems kun je prima terug- of zelfs uit-schakelen via de ECU.
Je hebt nog niet eens een wachtwoord nodig, gewoon 1 API call en klaar is klara. 8)

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:04
EmHaKa schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:30:
[...]

Je hebt nog niet eens een wachtwoord nodig, gewoon 1 API call en klaar is klara. 8)
Kan dat met alle ecu's? Ik moet de mijne nog aanschaffen, en enige informatie/kennis is welkom ;)

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:24

Termy

valt er nog wat te fragge?

RemmyB83 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 23:11:
[...]

Kan dat met alle ecu's? Ik moet de mijne nog aanschaffen, en enige informatie/kennis is welkom ;)
Nee, niet met de oude UID 2160xxxx ECU-R, alleen 2162xxxx. Ook niet met ECU-B.

[ Voor 4% gewijzigd door Termy op 16-04-2026 23:28 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• RemmyB83
Termy schreef op donderdag 16 april 2026 @ 23:27:
[...]

Bedankt, voor de info. _/-\o_
Ik wil ze graag in HA kunnen aansturen als salderen stopt. Dus dan wordt het de 2162xxxx :)

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• ASW1
Termy schreef op donderdag 16 april 2026 @ 23:27:
[...]

Ik heb een 2162 maar hoe doe je dat dan, ik neem aan via home assistant? Heb daar totaal geen kaas van gegeten en geen idee hoeveel werk het is zoiets aan te praat te krijgen en houden.
Wat ik volgend jaar zou willen kunnen doen is dat wanneer de dynamische prijs onder een bepaald niveau komt er automatisch naar een NOM modus geschakeld wordt.

• RemmyB83
ASW1 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:01:
[...]

Ik heb een 2162 maar hoe doe je dat dan, ik neem aan via home assistant? Heb daar totaal geen kaas van gegeten en geen idee hoeveel werk het is zoiets aan te praat te krijgen en houden.
Wat ik volgend jaar zou willen kunnen doen is dat wanneer de dynamische prijs onder een bepaald niveau komt er automatisch naar een NOM modus geschakeld wordt.
Ik ben er nog niet in gedoken, omdat ik nog met de voorbereiding bezig ben. Maar wist wel dat het mogelijk was, maar wist niet of er al weer wat was veranderd sinds het volgende artikel van de groene nerds uit 2024 was verschenen.
https://degroenenerds.nl/...ia-web-of-home-assistant/

Zit een mooie how to do bij, als het nog up-to-date is

[ Voor 3% gewijzigd door RemmyB83 op 17-04-2026 09:11 ]

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• ASW1
RemmyB83 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:08:
[...]

Ik ben er nog niet in gedoken, omdat ik nog met de voorbereiding bezig ben. Maar wist wel dat het mogelijk was, maar wist niet of er al weer wat was veranderd sinds het volgende artikel van de groene nerds uit 2024 was verschenen.
https://degroenenerds.nl/...ia-web-of-home-assistant/
Maar dat gaat over de hele installatie afschakelen en dat is uiteraard niet wat je wilt, omdat je dan je eigenverbruik alsnog uit het net moet halen en daar energiebelasting en btw over moet betalen.
Wat je wilt is ongeveer net zoveel opwekken als je gebruikt ofwel nul-op-de-meter draaien zodat je nog wel een was kunt draaien en de auto opladen met je eigen opwek. (NOM)

• RemmyB83
ASW1 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:13:
[...]

Maar dat gaat over de hele installatie afschakelen en dat is uiteraard niet wat je wilt, omdat je dan je eigenverbruik alsnog uit het net moet halen en daar energiebelasting en btw over moet betalen.
Wat je wilt is ongeveer net zoveel opwekken als je gebruikt ofwel nul-op-de-meter draaien zodat je nog wel een was kunt draaien en de auto opladen met je eigen opwek. (NOM)
In het artikel staat ook het volgende:

Teruglevering beperken per micro-omvormer
Het is ook mogelijk om de teruglevering niet te stoppen maar te beperken. Zo kun je bijvoorbeeld wel genoeg stroom opwekken voor je eigen gebruik, zonder dat je teruglevert. In het verborgen menu is ook een optie om het vermogen te limiteren per zonnepaneel. Hiervoor klik je in het het hoofdmenu op optie 6 maxpower.

Dus is wel mogelijk lijk mij

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• ASW1
RemmyB83 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:19:
[...]

In het artikel staat ook het volgende:

Teruglevering beperken per micro-omvormer
Het is ook mogelijk om de teruglevering niet te stoppen maar te beperken. Zo kun je bijvoorbeeld wel genoeg stroom opwekken voor je eigen gebruik, zonder dat je teruglevert. In het verborgen menu is ook een optie om het vermogen te limiteren per zonnepaneel. Hiervoor klik je in het het hoofdmenu op optie 6 maxpower.

Dus is wel mogelijk lijk mij
Zo te lezen hebben ze zelf ook geen idee hoe ze dat aan moeten pakken, maar ze vermoeden dat het wel mogelijk is.
Ik heb ook al eens naar de ECU-C gekeken, maar die kan geen echt NOM over 3 fasen, maar maar alleen NOM voor elke fase apart waar je dus niets aan hebt.

• RemmyB83
ASW1 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:28:
[...]

Zo te lezen hebben ze zelf ook geen idee hoe ze dat aan moeten pakken, maar ze vermoeden dat het wel mogelijk is.
Ik heb ook al eens naar de ECU-C gekeken, maar die kan geen echt NOM over 3 fasen, maar maar alleen NOM voor elke fase apart waar je dus niets aan hebt.
Helaas kan ik je dan ook niet verder helpen.
Ik hecht zelf meer waarde aan het aan en uit zetten, omdat de accu dan de NOM voor zijn rekening mag nemen. Al zou het misschien soms handig kunnen zijn om dit met de panelen te regelen, voor als de accu vol is of zo.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-04 12:11
EmHaKa schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:30:
[...]

Ik kan beter niets zeggen

[ Voor 14% gewijzigd door hremijn op 17-04-2026 10:30 ]

• bilgy_no1
[...]

Even checken, maar we zitten hier in het dynamische prijzen topic...

Dus afschakelen bij negatieve prijs is prima. Dan neem je wel af, maar daar krijg je op dat moment voor betaald.

Na afschaffen van salderen is dat duidelijk: bij een netto negatieve prijs (inclusief EB, inkoop en BTW) doe je er verstandig aan om de panelen uit te zetten.

Bij een bruto positieve prijs (EPEX) kun je gewoon terugleveren, want het levert sowieso iets op.

Alleen daar tussenin is een prijsrange waarin je idealiter alleen opwekt wat je op dat moment verbruikt.

Zelf vang ik die productie op met een thuisbatterij om tijdens de dure uren inkoop uit te sparen.

Voor de aansturing van dit soort zaken moet je uiteindelijk wel denken aan Home Assistant. Er is bijv een Day-Ahead-Optimizer voor HA. Maar daar is een ander topic voor. Zie de topic start voor links.

• ASW1
bilgy_no1 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:15:
[...]

Even checken, maar we zitten hier in het dynamische prijzen topic...

Dus afschakelen bij negatieve prijs is prima. Dan neem je wel af, maar daar krijg je op dat moment voor betaald.

Na afschaffen van salderen is dat duidelijk: bij een netto negatieve prijs (inclusief EB, inkoop en BTW) doe je er verstandig aan om de panelen uit te zetten.

Bij een bruto positieve prijs (EPEX) kun je gewoon terugleveren, want het levert sowieso iets op.

Alleen daar tussenin is een prijsrange waarin je idealiter alleen opwekt wat je op dat moment verbruikt.

Zelf vang ik die productie op met een thuisbatterij om tijdens de dure uren inkoop uit te sparen.

Voor de aansturing van dit soort zaken moet je uiteindelijk wel denken aan Home Assistant. Er is bijv een Day-Ahead-Optimizer voor HA. Maar daar is een ander topic voor. Zie de topic start voor links.
Ok maar er is een enorm gat om te overbruggen. Afhankelijk van je energieleverancier wil je bv. bij een prijs van 2 cent of lager niet meer terugleveren omdat dat geld kost.
En (ik heb het wel over 2027, want daar moeten we nu vast op gaan inrichten) pas vanaf -14 cent of iets in die buurt levert het geld op om af te nemen. Er zit dus een hele range tussen +2 en -14 cent waarin je je PV niet uit wilt schakelen maar NOM wilt draaien. Met name om de auto te kunnen laden, dat scheelt het meeste en helpt ook geen kleine thuisbatterij aan.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:05

koboy

Heb een idee voor een icon

ASW1 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:31:
[...]

Ok maar er is een enorm gat om te overbruggen. Afhankelijk van je energieleverancier wil je bv. bij een prijs van 2 cent of lager niet meer terugleveren omdat dat geld kost.
En (ik heb het wel over 2027, want daar moeten we nu vast op gaan inrichten) pas vanaf -14 cent of iets in die buurt levert het geld op om af te nemen. Er zit dus een hele range tussen +2 en -14 cent waarin je je PV niet uit wilt schakelen maar NOM wilt draaien. Met name om de auto te kunnen laden, dat scheelt het meeste en helpt ook geen kleine thuisbatterij aan.
Wat hier het meeste helpt is het kiezen van de juiste de dynamische energieleverancier, juist omdat het aantal negatieve uren toeneemt maar de sterkte daarvan neemt juist af.
De groene nerds hadden hier laatst wat getallen over op basis van de tarieven van 2025. TLDR en uit mijn hoofd dus sla me niet dood als ik er wat naast zit:
2 cent verkoopkosten in rekening: 1500 uur
Geen verkoopkosten: 700 uur
2 cent kosten terug: 90 uur

Vooral die situatie van 90 uur is goed af te vangen al dan niet met een accu, of zelfs te negeren en de kosten te nemen dan wel handmatig op te reageren.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• ASW1
koboy schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:21:
[...]

Wat hier het meeste helpt is het kiezen van de juiste de dynamische energieleverancier, juist omdat het aantal negatieve uren toeneemt maar de sterkte daarvan neemt juist af.
De groene nerds hadden hier laatst wat getallen over op basis van de tarieven van 2025. TLDR en uit mijn hoofd dus sla me niet dood als ik er wat naast zit:
2 cent verkoopkosten in rekening: 1500 uur
Geen verkoopkosten: 700 uur
2 cent kosten terug: 90 uur

Vooral die situatie van 90 uur is goed af te vangen al dan niet met een accu, of zelfs te negeren en de kosten te nemen dan wel handmatig op te reageren.
Volgens mij rekent alleen zonneplan die 2 cent nog niet en ik voorspel dat dat afgelopen is per 2027 en valt er weinig meer te kiezen.

• bilgy_no1
ASW1 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:31:
[...]

Hoe groot het gat is dat je moet overbruggen hang af van meerdere factoren. Een daarvan is de prijs, en zoals @koboy al aangaf maakt de keuze van de leverancier nogal verschil uit.

Daarnaast is ook de hoeveelheid PV die je opwekt nogal relevant. Om hoeveel vermogen (W) en opgewekte energie (kWh) gaat het? En hoeveel verbruik je zelf en op welke tijdstippen?* Dat bepaalt welk formaat en type batterij het meest gunstig zou zijn.

In veel gevallen zal een redelijk kleine thuisbatterij (8-12 kWh, 2,4 kW vermogen) al helpen om in elk geval de inkoop voor een groot deel van het jaar te reduceren (of zelfs elimineren). De auto gaan laden via een batterij is weinig zinvol vanwege de verliezen en totale behoefte van een auto. Een scenario waarin dat mogelijk zinnig is betreft als je iedere dag vast 75-100 km rijdt (15-20 kWh batterij) die je iedere nacht wilt opladen omdat je overdag altijd weg bent. Maar de batterij wordt dan al >20 kWh en het vermogen zou dan ook hoger moeten zijn.

Ik heb dit jaar voor het eerst een batterij en heb daarmee een gemiddeld teruglevertarief van €0,3066. Als de Energiebelasting en BTW daarover wegvalt is dat 0,19. Dat haalde ik vorig jaar zonder batterij en met salderen ook...

Mijn batterij is een modulaire stekker batterij nu met 14,4 kWh (vorige maand een batterij module erbij genomen). En dan ziet een mooie terugleverdag er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mqp9iudzMlAgmtcebBwJ4oADZyc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OAMl3mNpqKuXKbNxBVjVEzvo.jpg?f=fotoalbum_large

Volgend jaar zal er meer focus liggen op het afdekken van het eigen verbruik in de nacht.

En dus komt het punt van aansturing weer aan bod: dat wordt iets complexer, maar oplosbaar met Home Assistant of andere oplossingen.

* daarnaast nog externe factoren zoals de energiemarkt, import/export en weer.

• ASW1
bilgy_no1 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:16:
[...]
Daarnaast is ook de hoeveelheid PV die je opwekt nogal relevant. Om hoeveel vermogen (W) en opgewekte energie (kWh) gaat het? En hoeveel verbruik je zelf en op welke tijdstippen?* Dat bepaalt welk formaat en type batterij het meest gunstig zou zijn.
Deze week vaak zo'n 30 kWh overschot per dag, we rijden niet veel dus dat komt met geen mogelijkheid op en ook een bescheiden thuisaccu zet daarbij geen zoden aan de dijk.
Er moet volgend jaar echt gecurtailed worden wanneer de dynamische prijs onder een bepaald niveau zakt.
En dan niet de PV helemaal uit want ik wil nog wel de auto op kunnen laden. Een NOM oplossing dus.

• bilgy_no1
ASW1 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:29:
[...]

Deze week vaak zo'n 30 kWh overschot per dag, we rijden niet veel dus dat komt met geen mogelijkheid op en ook een bescheiden thuisaccu zet daarbij geen zoden aan de dijk.
Er moet volgend jaar echt gecurtailed worden wanneer de dynamische prijs onder een bepaald niveau zakt.
En dan niet de PV helemaal uit want ik wil nog wel de auto op kunnen laden. Een NOM oplossing dus.
Met een batterij zou je dus een deel op kunnen vangen en meer NOM draaien (verhogen percentage eigen verbruik). Dat zal vooral beperkt worden door hoeveel je zelf in de avond en nacht nog verbruikt.

Daarnaast inderdaad curtailen adhv prijzen en verbruik. Maar dat zul je dus met bepaalde HA applicaties kunnen optimaliseren, mits je omvormer zo te benaderen is.

• ASW1
bilgy_no1 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:48:
[...]

Daarnaast inderdaad curtailen adhv prijzen en verbruik. Maar dat zul je dus met bepaalde HA applicaties kunnen optimaliseren, mits je omvormer zo te benaderen is.
Dat is idd waar ik tegenaan loop, volgens mij is er geen kant en klare oplossing voor mijn microomvormers.
En al zou ik iets weten te realiseren, in 2028 wordt het dan weer een stuk gecompliceerder als de netwerktarieven variabel worden.

Bij elke investering om de kosten te mitigeren voeg je weer een laag complexiteit toe, en het wordt elk jaar gecompliceerder. Soms denk ik erover de handdoek in te ring te gooien, gewoon een vast contract te nemen waarbij ik in ieder geval kostenloos kan terugleveren en er dan gewoon niet meer naar te kijken. Lekker simpel en rust in de tent.

• Nanuk
  • Nu online
ASW1 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:53:
[...]

Dat is idd waar ik tegenaan loop, volgens mij is er geen kant en klare oplossing voor mijn microomvormers.
En al zou ik iets weten te realiseren, in 2028 wordt het dan weer een stuk gecompliceerder als de netwerktarieven variabel worden.

Bij elke investering om de kosten te mitigeren voeg je weer een laag complexiteit toe, en het wordt elk jaar gecompliceerder. Soms denk ik erover de handdoek in te ring te gooien, gewoon een vast contract te nemen waarbij ik in ieder geval kostenloos kan terugleveren en er dan gewoon niet meer naar te kijken. Lekker simpel en rust in de tent.
Ik heb ook al een paar keer zitten kijken maar dan betaal je al snel 25 ct per KWh voor wat je afneemt. Ik denk dat alleen al het vermijden van echt dure uren met een batterij al snel serieus voordeliger is.

Maar inderdaad, het genot van gewoon je auto inpluggen als het je uitkomt en niet telkens een paar uur per keer is ook wel wat waard. Met name die auto is kwa kosten wel een reden om dynamisch te hebben.

• ASW1
Nanuk schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:16:
[...]

Ik heb ook al een paar keer zitten kijken maar dan betaal je al snel 25 ct per KWh voor wat je afneemt. Ik denk dat alleen al het vermijden van echt dure uren met een batterij al snel serieus voordeliger is.

Maar inderdaad, het genot van gewoon je auto inpluggen als het je uitkomt en niet telkens een paar uur per keer is ook wel wat waard. Met name die auto is kwa kosten wel een reden om dynamisch te hebben.
Die auto ingeplugd laten staan is prima, heb inmiddels ook EVCC draaiend dus die kan altijd op overschot laden (als dat er is, denk dat het driekwart van het jaar voldoende is)
Ik heb een PAP/SAP dus kan er evt.voor kiezen de winter vast te doen en de rest van het jaar op dynamisch. Autolader zou ook in de winter op dynamisch kunnen, dan is er sowieso vrijwel geen overschot.

Ik wil het proberen een beetje simpel houden, ik heb totaal geen verstand van Homeassistant e.d. en ben ook niet op zoek naar een nieuwe hobby.
Ik zie het al voor me dat ik met eindeloos veel tijd de boel draaiende heb gekregen en dat in 2028 de netwerktarieven er weer voor zorgen dat je de boel moet omprogrammeren. Automatiseringen gaan ook stuk en hebben onderhoud nodig is mijn indruk, en dat pad wil ik liever niet zelf gaan bewandelen. Als er iets min of meer kant en klaars is zoals EVCC dat je als leek redelijk makkelijk draaiende kunt krijgen dan wil ik het wel proberen.

• Nanuk
  • Nu online
ASW1 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:40:
[...]

Die auto ingeplugd laten staan is prima, heb inmiddels ook EVCC draaiend dus die kan altijd op overschot laden (als dat er is, denk dat het driekwart van het jaar voldoende is)
Ik heb een PAP/SAP dus kan er evt.voor kiezen de winter vast te doen en de rest van het jaar op dynamisch. Autolader zou ook in de winter op dynamisch kunnen, dan is er sowieso vrijwel geen overschot.

Ik wil het proberen een beetje simpel houden, ik heb totaal geen verstand van Homeassistant e.d. en ben ook niet op zoek naar een nieuwe hobby.
Ik zie het al voor me dat ik met eindeloos veel tijd de boel draaiende heb gekregen en dat in 2028 de netwerktarieven er weer voor zorgen dat je de boel moet omprogrammeren. Automatiseringen gaan ook stuk en hebben onderhoud nodig is mijn indruk, en dat pad wil ik liever niet zelf gaan bewandelen. Als er iets min of meer kant en klaars is zoals EVCC dat je als leek redelijk makkelijk draaiende kunt krijgen dan wil ik het wel proberen.
Nah, ik doe dus draadje over de stoep laden dus wil ik niet altijd die kabel er in hebben. Plus dat ik dus van buren afhankelijk ben of er een bereikbaar laadplekje beschikbaar is.

Dynamisch sinds september en de prijzen waren best wel min of meer stabiel en voorspelbaar. In ieder geval kon ik over het algemeen de winter door gewoon gedurende de nacht redelijk voordelig laden. Door voorjaar en energie tekort is het nu raadzaam alleen overdag te laden maar dan ben ik ook vaak onderweg.

Ik heb wel een huisbatterij maar om daar je auto mee te laden moet die toch wel drie keer groter worden.

Ik ben dus in dubio om nog een paar duizend euro in batterij te steken of toch weer een vast/variabel contract en gewoon laden als het mij uit komt. Ik merk nu te vaak dat ik maar voortijdig naar huis ga om voordelig te laden en dat is toch niet het doel in het leven zal ik maar zeggen.

• bilgy_no1
Nanuk schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:46:
[...]

Nah, ik doe dus draadje over de stoep laden dus wil ik niet altijd die kabel er in hebben. Plus dat ik dus van buren afhankelijk ben of er een bereikbaar laadplekje beschikbaar is.

Dynamisch sinds september en de prijzen waren best wel min of meer stabiel en voorspelbaar. In ieder geval kon ik over het algemeen de winter door gewoon gedurende de nacht redelijk voordelig laden. Door voorjaar en energie tekort is het nu raadzaam alleen overdag te laden maar dan ben ik ook vaak onderweg.

Ik heb wel een huisbatterij maar om daar je auto mee te laden moet die toch wel drie keer groter worden.

Ik ben dus in dubio om nog een paar duizend euro in batterij te steken of toch weer een vast/variabel contract en gewoon laden als het mij uit komt. Ik merk nu te vaak dat ik maar voortijdig naar huis ga om voordelig te laden en dat is toch niet het doel in het leven zal ik maar zeggen.
Maar ook 's nachts laden is vaak maar €0,25 gemiddeld. Ik vraag me af of je nu nog een veel goedkoper vast contract kunt krijgen. En dan zit je ook weer met terugleverboetes.

Voor Operation Epstein Fury kon je nog ongeveer €0,20 per kWh vastleggen, maar nu niet meer.

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-04 19:53

EmHaKa

harêuh

RemmyB83 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 23:11:
enige informatie/kennis is welkom ;)
Je kunt van alles regelen (maar dat staat grotendeels ook in die link van de groenenerds)
Doe maar eens: http://[IP-van-je-ECU]/index.php/hidden dan zie je allemaal geheime instellingen
Je kunt per micro-inverter aan- en uit-zetten. Zelf doe ik alles t.g.t. aan en uit afhankelijk van de kWh prijs met:
http://[IP-van-mijn-ECU]/index.php/configuration/set_switch_all_off
http://[IP-van-mijn-ECU]/index.php/configuration/set_switch_all_on
Maar je kunt ook het maximum vermogen tweaken en daarmee dus heel precies regelen.

Via http://[IP-van-je-ECU]/index.php/realtimedata/power_graph kun je alle grafieken benaderen zonder cloud.
Ik heb dan ook mijn ECU in een apart VLAN dat alleen tussen 22:00 en 23:00 op het Internet kan.
Dat is een soort pseudo cloud, want dan kunnen de chinezen tenminste niet alle PV met APS uitschakelen in 1 klap...
Tevens heb ik op http://[IP-van-mijn-ECU]/index.php/hidden/updatecenter de URL en IP-adres aangepast, zodat ze niet meer mijn ECU (ik heb versie 2.1.24) kunnen updaten en de funktie verwijderen. 8)
Het is ook moeilijk: YouTube: André van Duin - Belt u maar

[ Voor 19% gewijzigd door EmHaKa op 17-04-2026 22:32 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-04 17:52

JT

VETAK y0

[...]

Daar heb ik dus een Node-Red flow voor gemaakt :) Mocht je toch nog eens in Home Assistant gaan duiken dan kun je kijken in mijn repo in mijn signature. Hier zit de logica in die bepaalt aan/uit/nom, in laatste geval hoeveel elektriciteit er gegenereerd moet worden. Dit wordt gepland in een agenda zodat je dat ook kan zien.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• RemmyB83
EmHaKa schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 19:49:
[...]

Je kunt van alles regelen (maar dat staat grotendeels ook in die link van de groenenerds)
Doe maar eens: http://[IP-van-je-ECU]/index.php/hidden dan zie je allemaal geheime instellingen
Je kunt per micro-inverter aan- en uit-zetten. Zelf doe ik alles t.h.t. aan en uit afhankelijk van de kWh prijs met:
http://[IP-van-mijn-ECU]/index.php/configuration/set_switch_all_off
http://[IP-van-mijn-ECU]/index.php/configuration/set_switch_all_on
Maar je kunt ook het maximum vermogen tweaken en daarmee dus heel precies regelen.

Via http://[IP-van-je-ECU]/index.php/realtimedata/power_graph kun je alle grafieken benaderen zonder cloud.
Ik heb dan ook mijn ECU in een apart VLAN dat alleen tussen 22:00 en 23:00 op het Internet kan.
Dat is een soort pseudo cloud, want dan kunnen de chinezen tenminste niet alle PV met APS uitschakelen in 1 klap...
Teven heb ik op http://[IP-van-mijn-ECU]/index.php/hidden/updatecenter de URL en IP-adres aangepast, zodat
ze niet meer mijn ECU (ik heb versie 2.1.24) kunnen updaten en de funktie verwijderen. 8)

[...]

Het is moeilijk: YouTube: André van Duin - Belt u maar
Hartelijk bedankt de informatie _/-\o_
Ik ga er over een week of 2 eens rustig voor zitten om het werkend te krijgen. :)

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• Hippe Lip

Hippe Lip

ASW1 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:29:
[...]

Dat NOMmen kan wel eens lastig worden. Sinds (heel) kort heb ik nu ook mijn thuisaccu (22 kWh) en heb dan drie dingen die willen NOMmen:
  1. Zappi; de auto laadt met het overschot van het moment,
  2. De thuisaccu, die in NOM-modus staat en
  3. Een automatisering (in HA?) die de PV gaat curltailen om het overschot weg te poetsen bij volle accu en negetieve prijzen
Dat gaat een lastige opgaaf worden, die drie naast elkaar.
En dan heb ik het over de situatie vanaf 2027 uiteraard.

<John O`Mill>

• Nanuk
  • Nu online
Hippe Lip schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 23:26:
[...]

Dat NOMmen kan wel eens lastig worden. Sinds (heel) kort heb ik nu ook mijn thuisaccu (22 kWh) en heb dan drie dingen die willen NOMmen:
  3. Een automatisering (in HA?) die de PV gaat curltailen om het overschot weg te poetsen bij volle accu en negetieve prijzen
Kan je niet domweg de thuisaccu uit zetten (of op een minimum lading) als zappi actief is?

In ieder geval zal je prioriteiten moeten meegeven anders gaat het tegen elkaar in werken.

• Stefannn
Hippe Lip schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 23:26:
[...]

Is te doen maar je moet er wel aandacht aan besteden.
Komt er op neer:
- met eigen regelaar (home assistant wellicht, maar ik heb eigenbouw) de auto besturen
- accu zelfstandig nom laten doen.
- bij negatieve prijzen accu en auto zo hard mogelijk laden en panelen afschakelen.

In de zomer komt er echter nog een uitdaging bij. Jij hebt een forse accu dus wellicht gebeurt het niet zo snel, maar het kan gebeuren dat je op een dag meer opwekt dan dat er in je accu en auto past.
Dan moet je
- een “opbrengst voorspeller” hebben
- bepalen hoe je met de opbrengst in de goedkoopste uren de beschikbare PV kan gebruiken om auto en accu’s te vullen
- in de duurdere uren PV gewoon laten terug leveren.
Dat zal er ongeveer op neer komen dat je tot 11:00 en na 16:00 de accu en auto niet meer vult en terug levert.

Daarbij moet je nog een “nacht verbruik voorspeller” hebben.
Dan kan je op de duurste uren tussen 19:00 en 21:00 je accu ontladen en “net genoeg over houden” tot de volgende ochtend.

• arro3038
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08:55
Stefannn schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 07:40:
[...]

Komt er op neer:
- met eigen regelaar (home assistant wellicht, maar ik heb eigenbouw) de auto besturen
- bij negatieve prijzen accu en auto zo hard mogelijk laden en panelen afschakelen.

In de zomer komt er echter nog een uitdaging bij. Jij hebt een forse accu dus wellicht gebeurt het niet zo snel, maar het kan gebeuren dat je op een dag meer opwekt dan dat er in je accu en auto past.
Dan moet je
- bepalen hoe je met de opbrengst in de goedkoopste uren de beschikbare PV kan gebruiken om auto en accu’s te vullen
Dat zal er ongeveer op neer komen dat je tot 11:00 en na 16:00 de accu en auto niet meer vult en terug levert.

Dan kan je op de duurste uren tussen 19:00 en 21:00 je accu ontladen en “net genoeg over houden” tot de volgende ochtend.
Die voorspeller is er

Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO

• Hippe Lip

Hippe Lip

Nanuk schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 07:22:
[...]

Kan je niet domweg de thuisaccu uit zetten (of op een minimum lading) als zappi actief is?
Dat kan, maar is de lol van automatisering niet juist dat het automatisch, liefst automagisch gaat? Niet allemaal dagelijks handwerk.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]

Komt er op neer:

Dan moet je

Dat zijn inderdaad allemaal de overwegingen, maar voor de meeste thuisaccu’s (die niet een eigen AC- of DC-lader hebben) lijkt er nog geen algoritme ingebouwd of opgenomen voor EV-laders. Dat is eigenlijk wel opvallend in deze tijd van opkomende thuisaccu’s én van steeds meer EV’s!

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Dank voor de verwijzing! (y)
Dat topic volg ik inmiddels en ik heb er weer een hobby bij :+
Het houdt ook nooit op, zeker niet als je behept bent met ’een zekere mate van perfectionisme’8)

<John O`Mill>

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:27
[...]

Komt er op neer:

Dan moet je

Je accu op NOM = 0W, als accu vol is, gaat de rest naar net
Laad je auto NOM doen op -200W, accu vol dan blijven zonnepanelen auto vol laden
Je zonnepanelen aan netzijde op -400W knijp ze dan af. Die op de accu aangesloten zijn, zijn al gestopt.
Of welke getallen je ook wil. Dan kan het volgens mij gewoon alles met de apps van ieder apart.
Nog niet getest, maar de keuze "uitschakelen bij negatieve tarieven+fee" zit al in de nieuwe app van APS (weet niet bij ECU-R, want ik heb ECU-C met meting op grid en PV).
Dus dan wordt mijn alpha ess 0W
Zonnepanelen aan alpha gaan dan ook uit (op batterij voor black start)
De auto zit aan de alpha dus zit in dezelfde app
APS zonnepanelen wordt dan uit bij -200W. Hopelijk XOM -200W, maar dan gaat we door de updates zien.
Is wel heel traag met 5 min update frequentie.

Edit: De functie NOM is wel van user naar installateur verhuist binnen de apps. Of dat definitief is, geen idee.
Hoofdstukje gehele installatie beperken, is dus al uit de lokale interface verwijderd.
De modbus route staat op mijn lijstje om te testen.

[ Voor 5% gewijzigd door Dapdodo op 18-04-2026 22:53 ]

• Stefannn
Hippe Lip schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 22:09:
[...]

Dat zijn inderdaad allemaal de overwegingen, maar voor de meeste thuisaccu’s (die niet een eigen AC- of DC-lader hebben) lijkt er nog geen algoritme ingebouwd of opgenomen voor EV-laders. Dat is eigenlijk wel opvallend in deze tijd van opkomende thuisaccu’s én van steeds meer EV’s!
Klopt…
Alles moet samenwerken.
Ofwel door alles van 1 merk te nemen dat een goede ems heeft.
Danwel door een systeem te kiezen dat een ems heeft dat compatibel is met de andere componenten.
Danwel door de ems functie in de home automation te realiseren en alles van daaruit te sturen.
Danwel door Tibber, Frank of zonneplan de boel te laten besturen (mits compatibel).
De boel is nog flink in ontwikkeling. Elk van deze methodes heeft specifieke immaturiteiten.

En hoewel het aardig wat bloed zweet en tranen kost ben ik dan aardig happy met mijn compleet eigenbouw home automation :)

• sdgs
Probleem is ook dat er toch ook heel wat technische moeilijkheden zijn. Mijn EMS zou perfect in staat moeten zijn om mijn zonnepanelen te laten curtailen, maar bij mijn installatie werkt het niet. Mijn leverancier gaat nu nog eens een software update van de thuisaccu doen, in de hoop dat dat werkt, maar ook daar ben ik niet helemaal zeker van.
Integratie van de EMS met Peblar is niet perfect, maar voor mij voldoende goed. EMS kan de stroomlimiet van de Peblar perfect sturen op een max vermogen, en ook alleen laden op zonne-energie werkt perfect, maar er loopt iets mis om het laden van de auto te sturen op de goedkoopste EPEX DA kwartieren of uren. Ik los dat op door de kalender van mijn laadpaal aan te passen, en ben al blij met de huidige werking.

Ik vermoed dat al die systemen snel gaan verbeteren, de markltleider van EMS systemen voor particulieren in België zou een 8000 gebruikers te hebben, die mensen betalen allemaal 10€ per maand voor software die op een rasberry pi draait ...

Grootste issue is compatbiliteit met alle beschikbare systemen, voor mij is Flexio geen optie wegens niet compatibel met Peblar op dit ogenblik (en compatibiliteit met mijn thuisaccu is ook niet helemaal duidelijk).

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:54
sdgs schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:04:
Probleem is ook dat er toch ook heel wat technische moeilijkheden zijn. Mijn EMS zou perfect in staat moeten zijn om mijn zonnepanelen te laten curtailen, maar bij mijn installatie werkt het niet. Mijn leverancier gaat nu nog eens een software update van de thuisaccu doen, in de hoop dat dat werkt, maar ook daar ben ik niet helemaal zeker van.
Integratie van de EMS met Peblar is niet perfect, maar voor mij voldoende goed. EMS kan de stroomlimiet van de Peblar perfect sturen op een max vermogen, en ook alleen laden op zonne-energie werkt perfect, maar er loopt iets mis om het laden van de auto te sturen op de goedkoopste EPEX DA kwartieren of uren. Ik los dat op door de kalender van mijn laadpaal aan te passen, en ben al blij met de huidige werking.

Ik vermoed dat al die systemen snel gaan verbeteren, de markltleider van EMS systemen voor particulieren in België zou een 8000 gebruikers te hebben, die mensen betalen allemaal 10€ per maand voor software die op een rasberry pi draait ...

Grootste issue is compatbiliteit met alle beschikbare systemen, voor mij is Flexio geen optie wegens niet compatibel met Peblar op dit ogenblik (en compatibiliteit met mijn thuisaccu is ook niet helemaal duidelijk).
Pas je de Peblar kalender handmatig aan of kan dat ook via een API of modbus?
En heb je al eens naar EVCC gekeken? Die werkt prima met de Peblar samen...

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• sdgs
ArPi75 schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:40:
[...]

Pas je de Peblar kalender handmatig aan of kan dat ook via een API of modbus?
En heb je al eens naar EVCC gekeken? Die werkt prima met de Peblar samen...
EVCC gaat niet op onbalans markt werken in België. KingConnect en Jabba zijn die functionaliteit aan 't implementeren. Ik kijk ondertussen een beetje de kat uit de boom. Flexio/Lifepwr is ook nog een optie wanneer die Peblar ondersteunen

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
Hallo allemaal,

NExt energy heeft tegenwoordig een 50% bonus. Dit lijkt te mooi om waar te zijn?

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Henkoes schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:13:
Hallo allemaal,

NExt energy heeft tegenwoordig een 50% bonus. Dit lijkt te mooi om waar te zijn?
Er zit een limiet aan de Zonnebonus, tot 6.000 kWh teruglevering per jaar.

• FransOvk
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14:33
Ik kom er niet goed uit hoe de saldering werkt bij dynamische prijzen. Weliswaar alleen dit jaar nog, maar toch.
Mijn leverancier is Budget Energie, alleen een inkoopvergoeding van 0,014 €/kWh, geen terugleverkosten. In 2026 krijg je bij teruglevering nog de consumentenprijs en niet alleen de beursprijs.
Stel ik verbruik in de winter 1000 kWh bij een beursprijs van 0,0101, dat geeft een consumentenprijs van 0,25. In de zomer lever ik 1000 kWh terug bij een negatieve beursprijs van -0,023, dat geeft een consumentenprijs van 0,10 euro.
Op basis van verbruik en teruglevering betaal ik dan 250 - 100 is 150 euro. Volgens de website van Budget Direct betekent saldering dat je alleen energiebelasting betaalt over het netto verbruik: 0 kWh dus 0 euro, en krijg ik de 92 euro energiebelasting over het verbruik in de winter terug. Of verrekenen ze de energiebelasting die ik op basis van de negatieve prijzen al heb gekregen.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:48
Wouter36 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:48:
[...]

Er zit een limiet aan de Zonnebonus, tot 6.000 kWh teruglevering per jaar.
Maar dat is toch best veel?? (voor veel mensen..)

Maar die "gratis" 2,1kWh batterij snap ik niet goed. Gratis gaat de zon op.... en 2,1kWh is toch al snel ~€700,=
Je contract is een 4 jaren?? dan krijg je dus 700/4 ~175,= per jaar.... waar zit het addertje. :?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Pagina: 1 ... 327 328 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels