• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:26

MrFish

Untitled

La1974 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:37:
[...]

Jij vindt -20 cent niet extreem?

[Afbeelding]
Inmiddels nog wat meer parameters uit NED.nl toegevoegd. Inmiddels zit de p10 voor morgen al op -30 ct/kWh 8)
Op de prijsopbouw-pagina kun je nu ook voor de p10 en p90 de opbouw zien.

Check mijn thuisbatterijsimulator en EPEX forecast

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:27
MrFish schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:40:
[...]

Inmiddels nog wat meer parameters uit NED.nl toegevoegd. Inmiddels zit de p10 voor morgen al op -30 ct/kWh 8)
De p10 is op lage kans gebaseerd toch?

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:16
Henkoes schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:36:
Dus wanneer er een lage last (100watt) of geen last bij de AC automaat is na de omvormer, is afschakelen niet schadelijk?
Incidenteel niet maar een zekering is geen schakelaar.

• MrFish

MrFish

Untitled

Henkoes schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:57:
[...]

De p10 is op lage kans gebaseerd toch?
Er is dus (volgens het model) 10% kans dat de prijzen morgen nog lager zijn dan ca. -30 ct/kWh.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
orillion schreef op zondag 26 april 2026 @ 08:05:
[...]

Bedoel je zo’n draaiknop zoals Goodwe vaak heeft? Is dat een veilige manier? Volgens mij koppelt die de panelen fysiek los van de omvormer.
Nee, ik bedoel een “kleine schakelaar” zoals op Solaredge.
Of soms ook een setting in app.
Dan blijft de regel electronica actief en regelt die de omvormer op een beheerste manier naar 0.
Henkoes schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:36:
Dus wanneer er een lage last (100watt) of geen last bij de AC automaat is na de omvormer, is afschakelen niet schadelijk?
Tja…
0 watt is niet schadelijk
1 watt met zekerheid ook niet
10 watt is ook behoorlijk weinig
1000 watt is best veel
5000 watt is vragen om problemen

Alles er tussen is “gebruik maken van de interne veiligheids buffers” en “niet conform instructie”. Voor eigen rekening hoe goed of slecht je er bij voelt.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02:51
Soms lees ik toch wat lichte paniek als de tarieven negatief zijn. “Moet de omvormer uit? Ik ga die energieboeren niet betalen!”

Ondertussen tikken we zonder nadenken €4 af voor een biertje op het terras.

Kort advies. Wil je geen onrust?

Bij negatieve prijzen:
  • Verbruikers aan, auto laden, wasmachine, vaatwasser, batterij vullen.
  • Omvormer uit bij negatieve prijzen.
Het maakt niet uit of je een klein of groot systeem hebt.
Klein systeem = effect op je knip is minimaal.
Groot systeem = iets meer impact, maar meestal ook geen reden voor paniek.
Ik zeg altijd maar, wie een groot systeem kan betalen, kan die paar euro ook wel hebben 😉
Minder paniek, meer zon. Proost 🍺

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:03
Stefannn schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:18:
[...]

Nee, ik bedoel een “kleine schakelaar” zoals op Solaredge.
Of soms ook een setting in app.
Dan blijft de regel electronica actief en regelt die de omvormer op een beheerste manier naar 0.
Helaas, dat heeft mijn omvormer allebei niet. Goodwe met oude firmware die ook niet via portal antwoord op uitzetten.

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:02
orillion schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:03:
[...]

Helaas, dat heeft mijn omvormer allebei niet. Goodwe met oude firmware die ook niet via portal antwoord op uitzetten.
En de automaat/zekering in de groepenkast werkt ook niet? :?

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:24
Devke schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:59:
Soms lees ik toch wat lichte paniek als de tarieven negatief zijn. “Moet de omvormer uit? Ik ga die energieboeren niet betalen!”

Bij negatieve prijzen:
Ik zeg altijd maar, wie een groot systeem kan betalen, kan die paar euro ook wel hebben 😉
Even los van de knaken.
Er is een reden dat de prijs zo negatief is, en als we die 'allemaal' massaal nergeren omdat het maar een paar euro kost. Dan hebben we denk ik ook een probleem, of zie ik het verkeerd?

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:01
Devke schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:59:

Bij negatieve prijzen:
Ik ben geneigd het grote plaatje te bekijken. We zijn op weg naar een robuust, decentraal energisysteem bestaande uit opwek uit zon en wind, opslag, verbruik en beheer.
Iedereen kan er aan mee doen van de giganten tot de individuele woning.

En dit topic is een vorm van studie over hoe het meest efficiënt gebruik maken van dit energiesysteem.
Nu nog met redelijk wat denkwerk en manuele handelingen maar uiteindelijk zal dit op de achtergrond volledig automatisch werken.

En dan is het klaar met kWh'tjes en bijhorende euro's tellen. Dan is energie naar believen voorhanden aan een vaste prijs. Net zoals we nu helemaal gewoon zijn bij internet, geen kat die nog weet hoeveel Gb aan data die verbruikt heeft de afgelopen maand. Dat was vroeger wel anders.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:40
Kreeg het uitzetten op 1 of andere manier niet voor elkaar met Growatt. Dus dankzij een tip zonnedimmer bekeken. API key aangeleverd en werkt als een zonnetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhZD41Fth8YBHnGR6qam1gnEbaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZKoAN07S5WKF3lhYCS4m7tx.jpg?f=fotoalbum_large

• Simpel360
RemmyB83 schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:18:
[...]

Even los van de knaken.
Er is een reden dat de prijs zo negatief is, en als we die 'allemaal' massaal nergeren omdat het maar een paar euro kost. Dan hebben we denk ik ook een probleem, of zie ik het verkeerd?
FF andersom, de prijs in zo laag dat er massaal wat mee wordt gedaan...... not.

Druppel, gloeiendeplaat.
Die paar Tweakers......

• Devke
Wozmro schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:19:
[...]

Ik ben geneigd het grote plaatje te bekijken. We zijn op weg naar een robuust, decentraal energisysteem bestaande uit opwek uit zon en wind, opslag, verbruik en beheer.
Iedereen kan er aan mee doen van de giganten tot de individuele woning.

En dit topic is een vorm van studie over hoe het meest efficiënt gebruik maken van dit energiesysteem.
Nu nog met redelijk wat denkwerk en manuele handelingen maar uiteindelijk zal dit op de achtergrond volledig automatisch werken.

En dan is het klaar met kWh'tjes en bijhorende euro's tellen. Dan is energie naar believen voorhanden aan een vaste prijs. Net zoals we nu helemaal gewoon zijn bij internet, geen kat die nog weet hoeveel Gb aan data die verbruikt heeft de afgelopen maand. Dat was vroeger wel anders.
en @RemmyB83. Het is ook het gedrag wat dit o.a. veroorzaakt maar ook zijn politieke redenen. Niet nagedacht over de hoeveelheid opwek dat die ook over de snelweg moet kunnen. Ja we kunnen nu de netbeheerder wat helpen eens. Het plaatje zal vast over x jaren anders zijn. Ik snap alleen de paniek niet zo over de tarieven. Zie het als kans, niet als bedreiging. Het 1 is uiteraard het gevolg van het ander.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• RemmyB83
Simpel360 schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:26:
[...]

FF andersom, de prijs in zo laag dat er massaal wat mee wordt gedaan...... not.

Druppel, gloeiendeplaat.
Die paar Tweakers......
Idd, ben ik helemaal met je eens.
Er zijn hier zelfs genoeg tweakers die bij deze prijzen niet geprikkeld worden, en dat was ook deels mijn punt. Als iedereen het maar 'afkoopt' hebben we toch een probleem? Of is dit puur een administratief dingetje, en maakt het verder niet uit voor de netbelasting?

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:50
Als een half land iets tegelijk gaat doen hebben we een uitdaging ja.
Maar dat zijn hypothetische situaties die toch niet voor gaan komen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• RemmyB83
Devke schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:28:
[...]

en @RemmyB83. Het is ook het gedrag wat dit o.a. veroorzaakt maar ook zijn politieke redenen. Niet nagedacht over de hoeveelheid opwek dat die ook over de snelweg moet kunnen. Ja we kunnen nu de netbeheerder wat helpen eens. Het plaatje zal vast over x jaren anders zijn. Ik snap alleen de paniek niet zo over de tarieven. Zie het als kans, niet als bedreiging. Het 1 is uiteraard het gevolg van het ander.
Ik zie het ook zeker niet als een bedreiging, maar een als kans. Dat was ook niet waar ik op doelde. Ging mijn er om dat er achter de prijzen nog een andere wereld schuil gaat die we denk ik niet massaal kunnen nergeren, door door te produceren als er geen vraag is.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:45

tha_crazy

Mafketel

joep03nl schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:10:
[...]

Enphase kun je eenvoudig via automatisering uit- en inschakelen: https://enever.nl/zonnepanelen-aan-uit-zetten-enphase/

Token aanmaken: https://enever.nl/zonnepanelen-aan-uit-zetten-enphase/

Geldigheid van token controleren: https://enever.nl/geldigh...access-token-controleren/

Voor het uit- en inschakelen heb je wel een token nodig dat gemaakt is met een installer-account.
Gisteren bezig geweest maar kreeg het nog niet voor elkaar
Heb ze nu maar via de groepkast uitgeschakeld helaas......

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-04 17:24
Wacht even. Kiki de ai assistent van zonneplan zegt dat ik geen teruglevering kosten heb, ook al zijn de energieprijzen negatief.
Wie weet of dit klopt?

Kan ik dan bij zonneplan alleen winst pakken als ik tijdens negatief meer gebruik dan pv opbrengst en nooit kosten? Als ik bijvoorbeeld niet thuis ben?

• Devke
RemmyB83 schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:43:
[...]

Ik zie het ook zeker niet als een bedreiging, maar een als kans. Dat was ook niet waar ik op doelde. Ging mijn er om dat er achter de prijzen nog een andere wereld schuil gaat die we denk ik niet massaal kunnen nergeren, door door te produceren als er geen vraag is.
Dat is ook wat ik aangaf, oorzaak en gevolg. We hebben meer auto's geproduceerd en vergeten de snelweg te verbreden. In die context. Ik zie wel andere tweakers soms in de standje paniek gaan, maar als je op tweakers zit ben je denk ik ook wel in staat een oplossing te bedenken. Vragen hoe een ander dit doet. Doe er dan iets mee of niet. Niet naar jou gericht. Hier heb ik de panelen gewoon geknepen. Straks mogen ze gewoon hun ding weer doen, is het saldering technisch handig om 11 uur al? Kan nooit veel schade aanrichten.

• orillion
Simpel360 schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:18:
[...]

En de automaat/zekering in de groepenkast werkt ook niet? :?
Dat wordt overal afgeraden, ook hierboven.

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
tha_crazy schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:44:
[...]

Bij enphase kan je de boel via de eigen software (handmatig) met een knop uit/aan zetten:
https://support.enphase.c...d-enable-power-production

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:12
[...]

Waar liep je tegen aan? Stuur anders maar een PM (om het forum niet te vervuilen).
Het duurt overigens wel 15-30 minuten, voordat alles uit is.

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:45

tha_crazy

Mafketel

beyazz06 schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:26:
[...]

Bij enphase kan je de boel via de eigen software (handmatig) met een knop uit/aan zetten:
https://support.enphase.c...d-enable-power-production
Helaas niet beschikbaar die knop.
Heb ook nog geen installateurs toegang, wel een dyi account.

Toevoegen in de toolkit lukt ook niet omdat er al een andere aan hangt.
joep03nl schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:37:
[...]

Waar liep je tegen aan? Stuur anders maar een PM (om het forum niet te vervuilen).
Het duurt overigens wel 15-30 minuten, voordat alles uit is.
Zie hierboven.
Eigenlijk gewoon geen toegang.

• aartvg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:30
[...]

Heb een node red schript voor je. Haalt de token op bij Enphase en gebruikt dit om de zonnepanelen uit (of in) te schakelen.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:14
Stefannn schreef op zondag 26 april 2026 @ 07:13:
NB…
Leuk die negatieve prijzen.
Maar ergens heb ik het gevoel dat dit van de zomer wel eens een probleem kan worden.
Het is nog maar april… van de zomer wordt het dan (gok ik) nog veel heftiger.
In 2025 waren er netto negatieve dynamische prijzen
-Zo 27 April (NL koningsdag)
-Ma 28 April (black-out Spanje/Portugal ,combinatie van factoren oscillaties, hiaten in de spannings- en reactieve vermogensregeling)
-Do 1 mei (Dag van Arbeid, vrije dag in DE)
-Za/Zo 10/11 mei
“Diep negatieve prijzen” zijn natuurlijk voornamelijk een indicator “dat er energie is die niet kan worden afgeschakeld en die niemand wil hebben”.
Niet alle handel gaat via de energiemarkt een deel gaat via andere contracten en die kan een marktprijs afgeschermde (vaste) prijs hebben of lang jarige contracten met verplichting tot levering.
Voor Nederland bijv die een vaste of variabele contract hebben, krijgen een vergoeding die niet direct afhankelijk is van de actuele day ahead prijs.
Als de ontvangers van deze contracten geen verbruik ervoor hebben, proberen ze deze kwijt te raken op de day ahead markt tegen elke prijs om zeker te zijn dat deze ook verkocht krijgen, wordt die zwaar negatief aangeboden, door het principe dat de laatst benodigde met de hoogste prijs om de vraag te voldoen de prijs bepaald.
Zo biedt kerncentrale Borssele standaard tegen -50ct/kWh aan, slecht regelbare opwek en uitschakelen en opstarten veel tijd en geld kosten. Als ook dat we in 2025 pas 1e dag met een gemiddelde negatieve dagprijs hadden.
Een steeds groter deel van de opwek, ontvangt ook oa SDE subsidie, afhankelijk van jaar van beschikking en voor welke deel, die voor het ontvangen ervan, steeds meer afhankelijk is van de actuele marktprijs.
Als dat nog heftiger wordt. Is er dan geen kans dat het electriciteits net instort? Zoals Spanje vorig jaar?
Wellicht weet @Domba hier iets van?
Dat weet ik niet, Spanje was een combinatie, bij een signaal als een sterk negatieve marktprijs zal zeker nog een check-lijst met extra aandacht afgelopen worden.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:35
Onbalansmarkt begint 13:00u met -€ 1000/MWh. Laden met die auto's dames en heren!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLlBoZJgpieyim-uadysP78ecE8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8pjUgb0uK33YddbMMfLf3tD8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 79% gewijzigd door Wietsee. op 26-04-2026 13:07 ]

• sipjan
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:29
aartvg schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:51:
[...]

Heb een node red schript voor je. Haalt de token op bij Enphase en gebruikt dit om de zonnepanelen uit (of in) te schakelen.
Ooooh, heb ik wel interesse in. Kan ik die ook krijgen ?

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:05

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Voor Enphase interessant: https://www.100procentzon...roomprijzen-hoe-werkt-het

En zoals boven al opgemerkt: de extreem hoge terugleverprijzen zijn per jaar niet vaak, meestal zit je weinig eronder dus geen paniek….

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:17
Ik zit nu 12 kW uit het net te halen, batterij laden met 150A Boiler naar 75 graden elektra kachels 2+3 kw wasmacine en vaatwasser. Klinkt wat krom maar 37ct/kwh krijgen voor afname laat ik niet lopen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:01
Wietsee. schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:03:
Onbalansmarkt begint 13:00u met -€ 1000/MWh. Laden met die auto's dames en heren!

[Afbeelding]
Alles staat hier nu aan. EV, maximaal vermogen, batterijtje aan. Airco's koelen en de vaatwasser erbij. Daar gaan al best wat euro's mee verdiend worden *O*

Maar als particulier op die onbalansmarkt acteren, dat blijft toch lastig. Met Tibber heb ik wel grid rewards... Zijn er tegenwoordig al meer opties?

Edit, jullie zijn goed bezig, laden van de EV is gepauzeerd door Grid Rewards...

[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 26-04-2026 13:16 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• mrVroom
Ik vind het toch gek voelen.
Alle tvs aan, buitenkachels aan, kachel in schuur aan, oven aan, wasmachine aan, droger aan.

Alleen omdat ik zonnepanelen heb en geen kosten wil.

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:36
Hier 25kw te trekken. Bijzonder.
Hier zetten we het nuttig in.
Water koken om onkruid en groene aanslag te lijf gaan.

De vorige bewoners van het huis vonden een lange oprit en een terras met klinkers een goed idee. En daarnaast hier en daar nog wat decoratief grind. Onkruid walhalla dus.

Kokend water werkt net zo goed tegen onkruid als een onkruid brander. Maar dan veiliger (geen risico dat je de schutting en het huis van de buren in de fik zet) en vandaag ook nog 100% duurzaam.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:01
mrVroom schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:16:
Alleen omdat ik zonnepanelen heb en geen kosten wil.
Dan zet je je omvormer toch gewoon uit :?

En natuurlijk nog steeds flink verbruiken voor gratis geld en het stabiliseren van het elektriciteitsnet.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• mrVroom
Richh schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:23:
[...]

Dan zet je je omvormer toch gewoon uit :?

En natuurlijk nog steeds flink verbruiken voor gratis geld en het stabiliseren van het elektriciteitsnet.
Ik heb een hele oude omvormer. Die krijg ik niet veilig uit. Ik heb geen DS schakelknop en via de AC is slecht voor de apparatuur.

Die paar euro durf ik dat niet

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-04 11:59
Denk niet dat het veel toevoegd om nu 100 posts te krijgen 'ik trek ook xx kW'. Gok dat de meeste dat toch wel doen als ze de kans krijgen, zeker hier ;)

Ik zou wel aanraden om je meterkast goed in de gaten te houden. 'Even' je 3x25A met 99.9% belasten voor uren en weggaan... Elke rotte verbinding ga je gegarandeerd merken. Houd (met name) je meterkast goed in de gaten.

Ik heb bij mij al 1 schroef gespot die net een kwartslag vaster kon (die terminal was bijna 10 graden warmer dan de andere fases). Een warmtebeeldcamera en dagen zoals vandaag is het perfecte moment om je installatie eens kritisch te beoordelen onder full load.

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:36
Eens hoor @DJSmiley maar je probeert het hele jaar de kosten een beetje in bedwang te houden. En nu doe ik het tegenovergestelde.

Ik zag hier een post voorbij komen van iemand die zijn laadpaal beschikbaar stelde. File voor je huis?

• surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23:02
Hier in Zweden zijn de prijzen niet zo negatief, maar gewoon nul. We gebruiken dus maar alles wat de zonnepanelen kan leveren omdat we hier geen saldering hebben en we gewoon transportkosten moeten betalen over afname. De halve cent terugleververgoeding is niet de moeite waard.

• Wozmro
Ik ben niet thuis.

Maar ik zie op de app dat de plugin batterij op dit moment aan het laden is aan 2400W en de boiler aan het opwarmen op 1200W.

En de zonnepanelen leveren 10W 🙂

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• bsh10
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23:34
Ik heb even naar de p10 prijsopbouw gekeken en zie dat een van de factoren die een rol zou kunnen spelen de 'kalender' is. Ik vermoed dat hier ook feestdagen onder vallen, en ook die in de buurlanden. 27 april is in NL wel een feestdag, maar een gewone werkdag in de rest van de EU. Wat ondertussen ook bevestigd is, morgen zien we gewoon de 'normale' kale nul tarieven.

1 mei (a.s. vrijdag) is het tegenovergestelde, de industrie ligt dan stil in de EU en alleen in NL vinden we het een werkdag. Vorig jaar was donderdag 1 mei bij ons een dag met fors negatieve tarieven. Het zou zo maar kunnen dat deze vrijdag ook een 'kalender' dag is en we weer negatieve (onder kale nul) tarieven gaan zien. BTW, 1 november is ook zo'n 'kalender' dag, maar die ligt te laat in het jaar dus daarvan is het effect wat minder.

Het wordt een interessante week voor de tariefvoorspellingen, dinsdag veel zon en ook redelijk wat wind, en vrijdag overschot vanuit BE + D.

• Wietsee.
[...]

Het koekenbakkers model, of niet? This allemaal niet zo moeilijk:
Wietsee. schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:47:
[...]

Veel minder zon verwacht en omringende landen business as usual.

• Simpel360
RemmyB83 schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:36:
[...]

Idd, ben ik helemaal met je eens.
Er zijn hier zelfs genoeg tweakers die bij deze prijzen niet geprikkeld worden, en dat was ook deels mijn punt. Als iedereen het maar 'afkoopt' hebben we toch een probleem? Of is dit puur een administratief dingetje, en maakt het verder niet uit voor de netbelasting?
Oh, er is zeker wat aan de hand.
Echter, ik denk dat de prijsvorming van vandaag een andere oorzaak heeft, mogelijk wat handelaren die wat vroeg aan de vrijmibo zijn gegaan oOo .
De issues die er zijn verklaren mij niet de extreme negatieve prijsvorming.
De prijsvorming van de onbalanshandel en de transporten zal het later (mogelijk) duiden.

• Simpel360
orillion schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:53:
[...]

Dat wordt overal afgeraden, ook hierboven.
Dan maar met witkwast aan de gang O-)

• MrFish

MrFish

Untitled

Wietsee. schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:19:
[...]

Het koekenbakkers model, of niet? This allemaal niet zo moeilijk:

[...]
We hadden het hier over de p10 lijn, niet over de meest waarschijnlijke voorspelling. Dat gezegd hebbende, nu ook feestdagen voor buurlanden toegevoegd. Dat lijkt wel interessante voorspellingen voor 1 mei te geven (6 ct all in).

• FransOvk
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-04 19:35
Simpel360 schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:53:
[...]

Oh, er is zeker wat aan de hand.
Echter, ik denk dat de prijsvorming van vandaag een andere oorzaak heeft, mogelijk wat handelaren die wat vroeg aan de vrijmibo zijn gegaan oOo .
De issues die er zijn verklaren mij niet de extreme negatieve prijsvorming.
De prijsvorming van de onbalanshandel en de transporten zal het later (mogelijk) duiden.
Als de prijsvorming van de markt goed werkt, dan betekent een negatieve beursprijs een verwacht overschot aan energie. Dan helpt het dus een heel klein beetje als je niet teruglevert en nog een heel klein beetje als je veel consumeert. Zaken als buitenlucht verwarmen kun je beter aan marktpartijen overlaten (daar is inderdaad een markt voor) die wat meer kWh's kunnen verstoken dan wij met een straalkacheltje.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:26
mrVroom schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:26:
[...]

Ik heb een hele oude omvormer. Die krijg ik niet veilig uit. Ik heb geen DS schakelknop en via de AC is slecht voor de apparatuur.

Die paar euro durf ik dat niet
Zie het als een signaal dat je dit jaar alvast gaat regelen hoe je volgend jaar met je opwekking omgaat.

Een paar opties:
  • Eigen verbruik van PV optimaliseren met een goed gedimensioneerde thuisbatterij
  • EV aanschaffen om tegen de lage tarieven te laden
  • Hoe regel ik mijn PV omvormer vermogen?
Voor al dit soort onderwerpen zijn specifieke topics op dit Tweakers forum. Ik zou zeggen: lees je in en bereid je voor.

Dat is veel fijner dan volgend jaar in paniek dingen te regelen. Ook voor de andere volgers van dit topic.

Niet alleen voor jou, maar ik zag hier nu opeens meerdere vragen rondom "help hoe zet ik mijn omvormer uit".

Waarom volgend jaar: door afschaffen salderen gaan er meer momenten voorkomen waarop het gunstiger is de panelen terug te regelen of die energie op te slaan en later te gebruiken wanneer de prijs hoog is.

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04:16
wbtje schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:05:
Hoi Allemaal,

in heb een variabel contract met een SolarEdge omvormer en heb de mogelijkheid om middels de app negatieve tarief optimalisatie aan te zetten. Echter loop ik nu te stoeien hoe ik deze het beste kan instellen. Zijn er mensen met ervaring? ik heb zelf een zonneplan variabel energie contract.

concrete vraag is weten jullie wat ik het beste kan invullen bij de import en export tarieven?
Ik neem aan dat je dynamisch bedoelt ipv variabel. Gewoon de app Zonnedimmer installeren (in dit forum al vaker genoemd). 5 minuten werk en je panelen worden netjes uitgezet als de prijs negatief is.

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:27
MrFish schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:12:
[...]

Er is dus (volgens het model) 10% kans dat de prijzen morgen nog lager zijn dan ca. -30 ct/kWh.
Helaas lijken de prijzen gematigd morgen

• Stefannn
  • Nu online
Henkoes schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:26:
[...]

Helaas lijken de prijzen gematigd morgen
Mooi,
Kan ik tenminste wat rijden met de auto in plaats van aldoor maar laden.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01:00
Wietsee. schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:03:

[Afbeelding]
Hier het er zeker even van genomen deze middaguren, tikte flink snel aan even de 3-fase aansluiting thuis optimaal die prijzen tussen -0,15 en -0,40 benut :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2tykoN0ehOCMp1JHCpnVMVyevo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jkrnishO0fZALvmikmsgbARJ.jpg?f=user_large

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 27-04 19:04
Ik kon het niet laten...kachel en airco buiten draaien om stroomverbruik te hebben

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:28
koboy schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:39:
[...]

Klinkt leuk, maar niemand gaat natuurlijk een groot volume boiler met gloei-spiraal neerzetten als je het geld voor een warmtepomp boiler kunt neerleggen. Op momenten zoals nu is het leuk, maar de rest van het jaar duw je 4x zo veel stroom door dat ding voor je warme water,
Laat me dan even weten welke WP boiler je hebt met een COP van 4? Ik denk dat de meeste mensen zo tussen de 2.5 en 3 zitten. En vergeet niet dat als je binnen-lucht (of andere bron binnen de geïsoleerde schil) gebruikt dat dat ook gewoon gecompenseerd moet worden in het stookseizoen, dus die mooie COP van 4 is die maanden effectief toch net wat lager (lukt alleen als je een redelijk lage boiler temperatuur hebt). Een ander alternatief is een boiler op een WP welke ook een interne spiraal heeft, dan heb je het beste van 2 werelden :)

Ik heb de rekensom nog niet gemaakt, maar ik vraag me af waar je je geld beter in kunt steken: een thuisaccu of een warmtebuffer om de overtollige stroom in op te slaan die je zeker 7 maanden in het jaar zult hebben. Zelfs in februari en oktober lever(de) ik nog 300 kWh terug. Komend jaar niet meer omdat ik nu 4 dagen in de week de ultieme PV overschot verbruiker thuis heb staan.

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:41
Batilan schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:00:
[...]

Laat me dan even weten welke WP boiler je hebt met een COP van 4? Ik denk dat de meeste mensen zo tussen de 2.5 en 3 zitten. En vergeet niet dat als je binnen-lucht (of andere bron binnen de geïsoleerde schil) gebruikt dat dat ook gewoon gecompenseerd moet worden in het stookseizoen, dus die mooie COP van 4 is die maanden effectief toch net wat lager (lukt alleen als je een redelijk lage boiler temperatuur hebt). Een ander alternatief is een boiler op een WP welke ook een interne spiraal heeft, dan heb je het beste van 2 werelden :)

Ik heb de rekensom nog niet gemaakt, maar ik vraag me af waar je je geld beter in kunt steken: een thuisaccu of een warmtebuffer om de overtollige stroom in op te slaan die je zeker 7 maanden in het jaar zult hebben. Zelfs in februari en oktober lever(de) ik nog 300 kWh terug. Komend jaar niet meer omdat ik nu 4 dagen in de week de ultieme PV overschot verbruiker thuis heb staan.
Een thuisaccu op wielen die je bidirectioneel aan de laadpaal kunt hangen. Dan kun je altijd nog warmwater maken.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 27-04 09:25
olympusdenk schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:50:
[...]

Hier het er zeker even van genomen deze middaguren, tikte flink snel aan even de 3-fase aansluiting thuis optimaal die prijzen tussen -0,15 en -0,40 benut :*)
[Afbeelding]
Bij mij is het ook gelukt vandaag (gelukkig moest ik gisteravond nog een stukkie rijden, want gisteren zat de auto ook al vol en vandaag alweer. Helaas geen 4 uur lang 17kW kunnen trekken, maar close enough.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4ALZEVQpHeFkaJV6o2F0YMspsQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/54o49g8nVsvVKVx4igVQAK3n.png?f=fotoalbum_large

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03:05
ArPi75 schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:44:
[...]

Bij mij is het ook gelukt vandaag (gelukkig moest ik gisteravond nog een stukkie rijden, want gisteren zat de auto ook al vol en vandaag alweer. Helaas geen 4 uur lang 17kW kunnen trekken, maar close enough.
[Afbeelding]
Wauw…
Ik zie bij u €19 winst vandaag….. dat wil ik ook.
Maar…
Dan moet ik een 10K PV installatie en een 32K thuibattterij hebben.
Hoeveel kost zoiets?
Hoeveel dagen van €19 moet ik hebben om het terug kunnen verdienen?
Ik heb geen verstand van maar volgens mij het klinkt mooier dan het is

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:49
chulin schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:02:
[...]

Wauw…
Maar…
Hoeveel kost zoiets?
Laat je niet gek maken,komt maar drie keer per jaar voor

1 PVoutput . Dongen NB

• Simpel360
FransOvk schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:05:
[...]

Als de prijsvorming van de markt goed werkt, dan betekent een negatieve beursprijs een verwacht overschot aan energie. Dan helpt het dus een heel klein beetje als je niet teruglevert en nog een heel klein beetje als je veel consumeert. Zaken als buitenlucht verwarmen kun je beter aan marktpartijen overlaten (daar is inderdaad een markt voor) die wat meer kWh's kunnen verstoken dan wij met een straalkacheltje.
Als..... :+

Bedankt voor het advies, echter ik doe niet aan straalkachels (groot of klein) ;)

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:16
reneeke1970 schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:04:
[...]

Dat is dan wel waar maar je kan het ook sport noemen om het een keer te bereiken.

Dat mn maatje gister aptte dat ie me kwam halen was ik ook blij omdat ik dan een paar euro terug kreeg in plaats van later een paar euro te betalen. Dat ik ook nog een euro bespaarde op niet rijden telde al niet mee in mn hoofd.

En eh, dagen als vandaag is niet de reden dat je al die investeringen doet maar het maakt het wel leuk natuurlijk.

P.S. De koffie met appelgebak en slagroom koste een veelvoud van wat ik vandaag bespaard heb.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 27-04 09:25
chulin schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:02:
[...]

Wauw…
Maar…
Hoeveel kost zoiets?
Het was vandaag een beetje een perfect storm en inderdaad geen reden om een dergelijk systeem aan te schaffen met als doel het (snel) terug te verdienen. Overigens stond de PV-installatie vandaag tussen 13-16u wel uit, ik kon nu al geen 4 uur lang 17kW uit het net halen. Met PV erbij had ik echt teveel energie gehad tijdens de negatieve uren. Verder zal vanavond tijdens de piek de accu ook nog voor een deel exporteren en zal de € 19 nog verder oplopen.

Vandaag en gisteren 2 mooie dagen gehad, maar ik heb de installatie om andere redenen aangeschaft.
  • altijd (ook in de winter) minimaal 5 uur noodstroom voor de volledige woning
  • minder afhankelijk van overheid en netaansluiting
  • Verlagen vaste lasten, ook richting einde salderen en nettarieven vanaf 2028
  • Terugverdienen mag, maar is geen must. We gaan het in elk geval wel proberen
De investering van vooral de thuisbatterij is groot en het is onduidelijk of die zich zal terugverdienen en zo ja hoe lang dat duurt. Voorzichtige voorspellingen zijn dat het minimaal 13 jaar zal duren (maar met een regering als de onze kan dat zomaar korter of langer worden).

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:30

koboy

Heb een idee voor een icon

[...]

Laat het een COP van 2 zijn, is het nog steeds goedkoper. Het gaat om het principe.

100L water 60 graden verwarmen kost ongeveer 7kWh energie. Een accu met dezelfde omvang kan meer in, zal qua prijs niet zo gek veel afwijken en is eenvoudiger te legen zonder extra kosten of afbreuk te doen aan comfort.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03:05
ArPi75 schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:25:
[...]

Het was vandaag een beetje een perfect storm en inderdaad geen reden om een dergelijk systeem aan te schaffen met als doel het (snel) terug te verdienen. Overigens stond de PV-installatie vandaag tussen 13-16u wel uit, ik kon nu al geen 4 uur lang 17kW uit het net halen. Met PV erbij had ik echt teveel energie gehad tijdens de negatieve uren. Verder zal vanavond tijdens de piek de accu ook nog voor een deel exporteren en zal de € 19 nog verder oplopen.

Vandaag en gisteren 2 mooie dagen gehad, maar ik heb de installatie om andere redenen aangeschaft.
  • altijd (ook in de winter) minimaal 5 uur noodstroom voor de volledige woning
  • minder afhankelijk van overheid en netaansluiting
  • Verlagen vaste lasten, ook richting einde salderen en nettarieven vanaf 2028
  • Terugverdienen mag, maar is geen must. We gaan het in elk geval wel proberen
De investering van vooral de thuisbatterij is groot en het is onduidelijk of die zich zal terugverdienen en zo ja hoe lang dat duurt. Voorzichtige voorspellingen zijn dat het minimaal 13 jaar zal duren (maar met een regering als de onze kan dat zomaar korter of langer worden).
Bedankt voor uw uitleg…….

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:49
Nanuk schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:25:
[...]

Dat is dan wel waar maar je kan het ook sport noemen om het een keer te bereiken.

Dat mn maatje gister aptte dat ie me kwam halen was ik ook blij omdat ik dan een paar euro terug kreeg in plaats van later een paar euro te betalen. Dat ik ook nog een euro bespaarde op niet rijden telde al niet mee in mn hoofd.

En eh, dagen als vandaag is niet de reden dat je al die investeringen doet maar het maakt het wel leuk natuurlijk.

P.S. De koffie met appelgebak en slagroom koste een veelvoud van wat ik vandaag bespaard heb.
Vind je dat sport ,ik behaal dat al jaren , gewoon 140 tot 180 kwh terug leveren a 11.5 cent. Vandaag heeft de accu er een extra tientje aan toegevoegd ,dat is leuk maar niks spectaculairs....

[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 26-04-2026 19:10 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01:46
orillion schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:03:
[...]

Wat is oud want ik heb hem ook al een aantal jaren, maar ik draai hem lokaal en niet in de cloud. Je kan daar gewoon de grid export instellen op home-assistent. Ik zou het zelf al teveel moeite vinden om hem in de app al aan en uit te schakelen. Het gaat momenteel automatisch en dan is het prima meegenomen. Tja, dat is dynamisch het kan een keer heel goedkoop zijn of heel duur. Gemiddeld komt je meestal goed uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6L4ncVk76IxrGzHyzkRdKpe5dEo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JIAxqyHoRuMCHAOM5a5sswjR.png?f=user_large

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05:06

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Willempie27 Hoe meet je de active power (=import/export)?
Ik heb ook een wat oudere Goodwe 5000D-NS en deze kan je idd. via SolarGo compleet uitlezen.
Onder "Operating Parameters" kan je de schuif "Power Limit" vinden en ook instellen/gebruiken.
Op de huisaansluiting heb ik een ShellyEM die de levering/teruglevering via een CT-spoel elke 3 sec registreert.
Welk integratie met HA heb je in gebruik? - Hardware Raspi o.i.d.?

[ Voor 31% gewijzigd door dunklefaser op 26-04-2026 20:14 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Willempie27
dunklefaser schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:06:
@Willempie27 Hoe meet je de active power (=import/export)?
Ik heb ook een wat oudere Goodwe 5000D-NS en deze kan je idd. via SolarGo compleet uitlezen.
Onder "Operating Parameters" kan je de schuif "Power Limit" vinden en ook instellen/gebruiken.
Op de huisaansluiting heb ik een ShellyEM die de levering/teruglevering via een CT-spoel elke 3 sec registreert.
Welk integratie met HA heb je in gebruik? - Hardware Raspi o.i.d.?
Goodwe integratie. De import/export meet ik niet. Bij negatief gaat die gewoon op 0. Mijn HA draait op de N100 minipc.

• Willempie27
reneeke1970 schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:04:
[...]

Normaal helemaal met je eens zijn. Maar dit is een mooi moment om het automatisch afschakelen te testen. Want volgend jaar zonder energiebelasting zullen er veel van dit soort momenten zijn. Sterker nog. Er zullen momenten zijn waarbij je voor terugleveren moet betalen en voor afname ook moet betalen.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Willempie27 schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:36:
[...]

Goodwe integratie. De import/export meet ik niet. Bij negatief gaat die gewoon op 0. Mijn HA draait op de N100 minipc.
Dank je voor het snelle respons.
Hoe weet je dan dat je "negatief" zit, d.w.z. teruglevert? Via de P1-poort? Bijvoorbeeld met de Homewizard dongle die je via de lokale API uitleest?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:26
Willempie27 schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:40:Er zullen momenten zijn waarbij je voor terugleveren moet betalen en voor afname ook moet betalen.
Op die momenten moet je je omvormer niet terug regelen naar 0 natuurlijk (ik houd niet van de termen "uitzetten" en "uitschakelen"). Wat je in die situatie moet doen is zero-export.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Devke
How Bizar. Van mij mag dit dagelijks, maar dan moet ik wel de EV iedere dag een eind leeg gaan rijden. Iets met afschrijving. Kwam nu goed uit i.c.m. de batterijen. Morgenvroeg laatste beetje ontladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhrsNYzqHoZe49DcH6ojctGLJWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJMhnjcrbnc2hX9rz8vPuxbo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 26-04-2026 21:23 ]

• Willempie27
dunklefaser schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:48:
[...]

Dank je voor het snelle respons.
Hoe weet je dan dat je "negatief" zit, d.w.z. teruglevert? Via de P1-poort? Bijvoorbeeld met de Homewizard dongle die je via de lokale API uitleest?
Bij negatief heb ik het over een negatieve prijs. Niet over hoeveel kwh je afneemt. We zitten in het dynamisch energieprijzen topic. Misschien beter in Home Assistant topic vragen.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Willempie27 schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:26:
[...]

Bij negatief heb ik het over een negatieve prijs. Niet over hoeveel kwh je afneemt. We zitten in het dynamisch energieprijzen topic. Misschien beter in Home Assistant topic vragen.
Bedankt voor je antwoord, volgens mij heb je mijn vraag niet helemaal begrepen (kW vs. kWh).
Ik ga waarschijnlijk beter in het andere topic verder.

• bilgy_no1
[...]

Ik heb een warmtepomp met een 300L boilervat. Die laat ik iedere dag opwarmen op het goedkoopste moment, maar hij gaat automatisch verwarmen wanneer het water onder de 39°C komt en verwarmt dan tot °52C.

Dat is in het ergste geval binnen een uur klaar en kost maar een paar kWh. Zeker als het buiten niet zo koud is, zoals nu. Een 100L vat zal je niet zoveel energiebuffer geven.

Het is wel degelijk een goede optie om minder gas te gaan gebruiken en als je dan altijd op het gunstigste moment verwarmt kun je aanzienlijk besparen.

Maar of het voldoende is om een PV overschot weg te werken hangt uiteraard af van de omvang daarvan. Kijk dan ook naar je nachtverbruik om te bezien wat een goede capaciteit is voor een eventuele batterij.

• surcharge
Willempie27 schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:40:
[...]

Normaal helemaal met je eens zijn. Maar dit is een mooi moment om het automatisch afschakelen te testen. Want volgend jaar zonder energiebelasting zullen er veel van dit soort momenten zijn. Sterker nog. Er zullen momenten zijn waarbij je voor terugleveren moet betalen en voor afname ook moet betalen.
Hier in Zweden waren de prijzen vandaag nul, heel zelden is de prijs hier echt negatief.

Ik verwacht dat dat uiteindelijk de prijzen ook in Nederland richting nul gaan als salderen afloopt, waardoor mensen zullen investeren in opslag om volgend jaar nog steeds vrij te kunnen verbruiken buiten de opwek uren.

Uiteindelijk over een paar jaar zal er gewoon in de zomer een flink overschot komen met opslag voor de donkere uren en zal er worden afgeknepen om het net niet te overbelasten.

• Dalitso
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 27-04 00:28
JeroenH schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:05:
[...]
Op die momenten moet je je omvormer niet terug regelen naar 0 natuurlijk (ik houd niet van de termen "uitzetten" en "uitschakelen"). Wat je in die situatie moet doen is zero-export.
Hangt er vanaf, zeker nu salderen nog mogelijk is. Als je verwacht dat je deze contractperiode sowieso alle kWh gesaldeerd gaat krijgen, zou dit het meest logisch zijn:

Huidige stroomprijs > Terugleverkosten*: 100% terugleveren
Huidige stroomprijs > -(Energiebelasting + terugleverkosten): Nul op de meter
Anders: 0% terugleveren

* Bij leveranciers zoals Zonneplan krijg je een vergoeding voor terugleveren, dan is dit dus een negatief getal

Bijvoorbeeld bij Zonneplan, alles excl. BTW:
code:
1
2
3
4
5
6
7
{% if (states('sensor.current_electricity_market_price') | float) > -0.01653 %}
    100
{% elif (states('sensor.current_electricity_market_price') | float) > (-0.09161 - 0.01653) %}
    {{ berekening_voor_nul_op_de_meter }}
{% else %}
    0
{% endif %}
(berekening voor nul op de meter voor SMA hier, wel inclusief bugje)

Echter, als je verwacht dat je deze contractperiode niet al het verbruik gesaldeerd krijgt, is het voordeliger om in het middelste scenario niet op nul-op-de-meter te draaien maar ook 100% terug te leveren. Wel lastig om de toekomst te voorspellen natuurlijk.

• bilgy_no1
surcharge schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:06:
[...]

Hier in Zweden waren de prijzen vandaag nul, heel zelden is de prijs hier echt negatief.

Ik verwacht dat dat uiteindelijk de prijzen ook in Nederland richting nul gaan als salderen afloopt, waardoor mensen zullen investeren in opslag om volgend jaar nog steeds vrij te kunnen verbruiken buiten de opwek uren.

Uiteindelijk over een paar jaar zal er gewoon in de zomer een flink overschot komen met opslag voor de donkere uren en zal er worden afgeknepen om het net niet te overbelasten.
De vraag is: wanneer is 'uiteindelijk'?

Er wordt ondertussen geëlektrificeerd, en dat gaat niet altijd precies in de pas met extra capaciteit van opwekking. En zolang er nog een aanzienlijke afhankelijkheid is van fossiel blijft ook de inherent volatiele aard van die prijzen een rol spelen. En dan kunnen de omringende landen nog een geote invloed hebben.

Over 20-30 jaar zal er veel meer opslag zijn, inclusief slimme aansturing van vraag en aambod.

Zweden is denk ik niet helemaal vergelijkbaar, want 40% van de stroom komt van hydro en dat is volgens mij heel goed regelbaar. Nog eens 30% nucleair, wat een goede baseload geeft. En PV is maar ongeveer maximaal 5 GW (piek, dus meestal minder) totaal op een typische load van 16 GW.

In Nederland hebben we tegen 30 GWp PV en een typische load van ook ongeveer 15-19 GW. De impact van PV is hier veel groter.

• orillion
Willempie27 schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:46:
[...]

Wat is oud want ik heb hem ook al een aantal jaren, maar ik draai hem lokaal en niet in de cloud. Je kan daar gewoon de grid export instellen op home-assistent. Ik zou het zelf al teveel moeite vinden om hem in de app al aan en uit te schakelen. Het gaat momenteel automatisch en dan is het prima meegenomen. Tja, dat is dynamisch het kan een keer heel goedkoop zijn of heel duur. Gemiddeld komt je meestal goed uit.

[Afbeelding]
10 jaar oud en blijkbaar had Goodwe toen nog niet lokale aansturing of uitschakelen via het display beschikbaar op mijn omvormer. Die integratie kan momenteel niet eens uitlezen wat ik opwek. Nu schijn ik via de helpdesk wel een update te kunnen krijgen waarna ik hem kan toevoegen in HomeAssistant zoals jij laat zien.

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20:09

vogel6

ZOD

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_A-k-yaa0H_y3l5s5kmzQlbE2g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LWv45RKD24EU02cwO8vOtZtO.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpBkPizSh8_8m6VDTBl0Ram7tsQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/trT8d4f4pOjkgm46fHiNWnHr.png?f=fotoalbum_large
Bijzondere dag.
protocol vandaag was
prijzen inclusief EB en BTW. excl . net kosten
0-6 idle
6-7 api+ (leegmaken)batterijen.
7-12 idle
12-16 NOM
16-19 idle
19-21 api +
20-24 idle
12-16 PV's totaal uit/Batterijen laden/WP aan/Tapwater aan/vaatwasser aan.
19-21 2/3 batterijen geleegd 1/3 morgen ochtend 6-8 )prijstechnisch beter.
voor het eerst sinds 2023 afgeschakeld de pv"s 3 sets.
Solar edge op de centrale omvormer met optimizers conform handleiding uit gezet ,bijzetten duurde 5 min voor weer ging leveren en registratie duurde wel een uur.
Enfhase micro omvormers uitgezet met swicht in meterkast .
Enexcis 9 micro omvormers (2013) onder panelen ook in meterkast uitgezet .
alle 3 de systemen leverde snel terug na inschakelen maar registratie duurde wel erg lang.
wel van geleerd vandaag . .

Pv16Wp/WP6kw(th)2*/geen EV-Gas/Grid3*25Amp/Sessy bat.30kw LFP/Dyn,ZP/HA/Node red.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:30

koboy

Heb een idee voor een icon

bilgy_no1 schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:28:
[...]

De vraag is: wanneer is 'uiteindelijk'?

Er wordt ondertussen geëlektrificeerd, en dat gaat niet altijd precies in de pas met extra capaciteit van opwekking. En zolang er nog een aanzienlijke afhankelijkheid is van fossiel blijft ook de inherent volatiele aard van die prijzen een rol spelen. En dan kunnen de omringende landen nog een geote invloed hebben.

Over 20-30 jaar zal er veel meer opslag zijn, inclusief slimme aansturing van vraag en aambod.

Zweden is denk ik niet helemaal vergelijkbaar, want 40% van de stroom komt van hydro en dat is volgens mij heel goed regelbaar. Nog eens 30% nucleair, wat een goede baseload geeft. En PV is maar ongeveer maximaal 5 GW (piek, dus meestal minder) totaal op een typische load van 16 GW.

In Nederland hebben we tegen 30 GWp PV en een typische load van ook ongeveer 15-19 GW. De impact van PV is hier veel groter.
Helemaal eens! Ik denk dat een groot deel van de negatieve piek vandaag kwam door terugleveren de particulieren en gesubsidieerde zonneweides. Het laatste loopt af, maar omdat voorlopig het netto tarief voor terugleveren bij vaste contracten bij zo goed als alle leverancier niet negatief lijkt te worden zal op dagen als vandaag een fors niet voor de energieleverancier regelbaar overschot blijven.

Ik zie pas iets veranderen als Nederland massaal aan de dynamische contracten gaat, maar dat zie ik in een oververzekerd en aan "bonussen en kortingen" verslaafd land als Nederland niet snel gebeuren.

De buurman een paar deuren verder heeft mij gesponsord vandaag door zijn auto bij mij te laden. Dit is deels betaald uit zijn terugleverkosten....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:48

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Een vergelijk van een zonnige dag, begin deze week en vandaag een dag met negatieve prijzen, waarbij de omvormer is uitgezet. De opbrengst is vandaag, door het uitzetten, hoger dan de zonnige dag :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/olh1ei-OpOluCgliBapxH2-FlAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W3qG6XtxHyC5BYCJ382fKANo.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb geen groot systeem, maar genoeg om dit jaar nog een negatieve jaarrekening te krijgen.

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC)

• bilgy_no1
Hier ook even de samenvatting van de dag:
  • €12,68 verdiend
  • Gemiddeld: €-0,1923 inkoop, €0,2733 teruglevering
  • Ik had gisteren terug uit het pretpark een dikke omweg moeten rijden zodat ik meer dan 28% kon bijladen in de auto...
  • Ik had ook eerder de openingstijd van de Praxis moeten checken, zodat ik een uurtje eerder de auto had kunnen inpluggen. De helft ging nu tegen -€0,15 ipv -€0,37... echt zonde.
  • Drie wassen gedraaid, maar de droger is de bottleneck. Dat die nog tussen 16:00 en 17:00 moest draaien tegen 8 cent per kWh voelde echt heel suf.
  • Vrouwtjelief besloot om 's morgens vroeg uitgebreid de boiler leeg te douchen. Snel de warmtepomp uitgezet om te voorkomen dat die te duur de SWW run kon doen.
  • Na mijn 20 km hardlopen wilde ik alleen wel even douchen, dus moest ie toch wat te vroeg weer aan.
  • Het is best relaxed om in je tuin te zitten en in de app te zien dat je slapend rijk wordt.
  • Zoontje van 9: maar papa, als de prijs nu negatief is verdien ik dus eigenlijk geld door te gamen... alsof die niet genoeg zakgeld krijgt...
  • De batterij die tegen 2,4 kW kan laden is meestal prima. Maar op een dag als vandaag zou een groter vermogen wel fijn zijn.
  • Mooi dat Zonneplan de PV (Zonneplan omvormer) uitzet als de all-in prijs negatief is. Ik vraag me alleen af of dat ook nog werkt als ik eventueel naar een andere aanbieder overstap.
  • Ondanks dus niet alles 'perfect' te hebben geregeld toch wel een mooi resultaat.
Anyway, leuk zo'n dag. En april gaat ook wel lekker met €0,86 verbruikskosten in totaal... Dat gaat een stuk goedkoper eindigen dan april vorig jaar, ondanks de energiecrisis die er schijnt te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GkhyiWTl0ukZM9GoySSHrrG3BMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVhM95GdAlJVf5aFKmANBYb3.jpg?f=fotoalbum_large

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-04 14:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ccod2n-BeqlKUOaePdE2ikyrIw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l9HfW6WGAniXJbA82Pp07F4X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6uq6FwO_FP4UpzkMscHdWou8I4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YfCeKpGWi6Mhm9BJbdsafj6j.jpg?f=fotoalbum_large

Hier te veel problemen gehad met het laden van de wagen
De evse probeerde alles te strak op 17kw te houden waardoor er heel veel starts en stops waren, daar gaan we vandaag maar eens voor zitten
Verder wel een geslaagde dag
42kwh van de zonnepanelen
95kwh van het net afgenomen
50kwh weer terug op het net gezet
30kwh de wagen in
En de accu van helemaal leeg naar helemaal vol naar 50%

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04:16
bilgy_no1 schreef op maandag 27 april 2026 @ 00:22:
  • €12,68 verdiend
  • Ik had gisteren terug uit het pretpark een dikke omweg moeten rijden zodat ik meer dan 28% kon bijladen in de auto...
  • Ik had ook eerder de openingstijd van de Praxis moeten checken, zodat ik een uurtje eerder de auto had kunnen inpluggen. De helft ging nu tegen -€0,15 ipv -€0,37... echt zonde.
  • Drie wassen gedraaid, maar de droger is de bottleneck. Dat die nog tussen 16:00 en 17:00 moest draaien tegen 8 cent per kWh voelde echt heel suf.
  • Vrouwtjelief besloot om 's morgens vroeg uitgebreid de boiler leeg te douchen. Snel de warmtepomp uitgezet om te voorkomen dat die te duur de SWW run kon doen.
  • Na mijn 20 km hardlopen wilde ik alleen wel even douchen, dus moest ie toch wat te vroeg weer aan.
  • Het is best relaxed om in je tuin te zitten en in de app te zien dat je slapend rijk wordt.
  • Zoontje van 9: maar papa, als de prijs nu negatief is verdien ik dus eigenlijk geld door te gamen... alsof die niet genoeg zakgeld krijgt...
  • De batterij die tegen 2,4 kW kan laden is meestal prima. Maar op een dag als vandaag zou een groter vermogen wel fijn zijn.
  • Mooi dat Zonneplan de PV (Zonneplan omvormer) uitzet als de all-in prijs negatief is. Ik vraag me alleen af of dat ook nog werkt als ik eventueel naar een andere aanbieder overstap.
  • Ondanks dus niet alles 'perfect' te hebben geregeld toch wel een mooi resultaat.
Anyway, leuk zo'n dag. En april gaat ook wel lekker met €0,86 verbruikskosten in totaal... Dat gaat een stuk goedkoper eindigen dan april vorig jaar, ondanks de energiecrisis die er schijnt te zijn.

[Afbeelding]
Ik hoop dat dit enigszins ludiek bedoeld is. Wat een gedoe om 12 euro.

• surcharge
koboy schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:54:
[...]

Helemaal eens! Ik denk dat een groot deel van de negatieve piek vandaag kwam door terugleveren de particulieren en gesubsidieerde zonneweides. Het laatste loopt af, maar omdat voorlopig het netto tarief voor terugleveren bij vaste contracten bij zo goed als alle leverancier niet negatief lijkt te worden zal op dagen als vandaag een fors niet voor de energieleverancier regelbaar overschot blijven.

Ik zie pas iets veranderen als Nederland massaal aan de dynamische contracten gaat, maar dat zie ik in een oververzekerd en aan "bonussen en kortingen" verslaafd land als Nederland niet snel gebeuren.

De buurman een paar deuren verder heeft mij gesponsord vandaag door zijn auto bij mij te laden. Dit is deels betaald uit zijn terugleverkosten....
Ik denk dat de terugleververgoeding van de vaste contracten al genoeg reden geeft om over te gaan op dynamisch. Nog niet eens een cent terugkrijgen terwijl je wel de volle prijs gaat betalen voor iedere kWh van het net...

In Zweden kan ik geeen vast contract krijgen met zonnepanelen. Ik vrwacht dat zoits in Nederland ook nog wel eens zou kunnen gaan gebeuren.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:19

Ersus

Zuid-Limburg

100 x 12 euro ;) zijn ook euros. Maar ik laat me verrassen wat vanaf 2027 het effect op de dynamische tarieven gaat zijn wanneer veel PV installaties zero export worden ingesteld en de grote massa batterijen actief heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MDbPmL0rKsK8EGuzGfxKPVbQqMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/czbcXYXgOJalkpE6XRmy8NAv.jpg?f=fotoalbum_large

Victron DESS gaat voor €700 in April.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qeH46KcqCAu8L1E-m7_MSXuTU9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B83Qg9e0Guf5iXNkHJV2UfxL.jpg?f=fotoalbum_large

Van die dagen mogen er nog vele komen, ook vanaf 2027

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ie5PmBAUDCE0cykgX9UkapxADgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dwItLzwQIoY1XwrOzhuHiVwh.jpg?f=fotoalbum_large

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• bilgy_no1
La1974 schreef op maandag 27 april 2026 @ 08:05:
[...]

Het is zeker met een kleine kwinkslag en lichte zelfspot bedoeld...

Maar het gaat natuurlijk niet alleen om €12 terugkrijgen. Met een goedkoop vast contract had ik €9 moeten betalen.

En dit was een aparte dag, maar door het jaar heen kun je met dynamisch en icm zonnepanelen, batterij en EV dus aanzienlijk besparen. Dat vergt wel iets aandacht en gedoe, maar valt mee. Eigenlijk heb ik gisteren weinig bijzonders gedaan en had ik makkelijk nog iets meer kunnen optimaliseren. Dat was eigenlijk een beetje het punt.

• bilgy_no1
surcharge schreef op maandag 27 april 2026 @ 08:50:
[...]

Ik denk dat de terugleververgoeding van de vaste contracten al genoeg reden geeft om over te gaan op dynamisch. Nog niet eens een cent terugkrijgen terwijl je wel de volle prijs gaat betalen voor iedere kWh van het net...

In Zweden kan ik geeen vast contract krijgen met zonnepanelen. Ik vrwacht dat zoits in Nederland ook nog wel eens zou kunnen gaan gebeuren.
Ik vind dat teruglevering gewoon ongeacht de contractvorm dynamisch moet worden afgerekend. Dit icm een verbod op terugleverboetes en cashback bonussen en verbod op discriminerende prijzen (bijv minder gunstig aanbieden aan mensen met PV).

Dan is het voor iedereen duidelijk. Geen verstorend vage definities zoals 'een eerlijke vergoeding'. Gewoon heldere regels is het beste.

Ik weet vrij zeker dat het voor de PV-eigenaar gunstiger is dan €0,0025 per kWh...

• Wietsee.
Wietsee. schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:47:
[...]

Veel minder zon verwacht en omringende landen business as usual.
Check ✅
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LtiothJ_imw3Bs2dcyNc7HqhOJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eabmzN2q2dl0ghZwkQYfE2Dk.jpg?f=fotoalbum_large

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-04 13:28
Poecillia schreef op zondag 26 april 2026 @ 07:51:
[...]

Ik had gisteren een opbrengst van rond de 50 KWh. Ik kan mijn Growatt omvormer uit zetten, maar mijn oude Delta niet en die panelen kan ik ook niet afdekken. Dan toch maar de automaat in de meterkast uit zetten Ik kan het vandaag nog redden met het laden van mijn EV, maar morgen niet meer. Ik moet dan toch maar aan de slag met een relais en een tarief afhankelijke schakeling. Ik heb al wat RPI's met HAS en Python draaien. Iemand tips hoe dat te realiseren?
Ik zou de Raspberry PI's het hele jaar uitzetten, dan heb je meer winst dan een paar keer per jaar je panelen afschaken.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:49
hremijn schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:45:
[...]

Ik zou de Raspberry PI's het hele jaar uitzetten, dan heb je meer winst dan een paar keer per jaar je panelen afschaken.
Ik moest ff de url checken, maar we zitten nogsteeds op tweakers.net dus. Ik heb gisteren door niets anders te doen dan anders 30 euro verdiend, gewoon door automatisering. Ok, dat was niet op een pi, maar op een nuc 😉

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-04 13:28
V_ger schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:02:
[...]

Ik moest ff de url checken, maar we zitten nogsteeds op tweakers.net dus. Ik heb gisteren door niets anders te doen dan anders 30 euro verdiend, gewoon door automatisering. Ok, dat was niet op een pi, maar op een nuc 😉
Als ik hier alle apparatuur uitzet die zorgt dat ik allerlei apparaten beter met energie om laat gaan, dan bespaar ik 15% van mijn energie kosten.
Gaat meer om de hobby dan om de besparing.
Ik heb gekozen voor dynamische prijzen omdat ik vind dat het een betere manier is om met energie en met geld om te gaan. Niet omdat ik iets wil besparen.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:59

The Third Man

The Third Jellyfish

V_ger schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:02:
[...]

Ik dacht dat tweakers ook kunnen doorrekenen wat onderaan de streep het meeste oplevert? Juist een niet-tweaker zou niet langer dan de neus kijken van een een incidentele dagopbrengst.

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:41
The Third Man schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:35:
[...]
Ik dacht dat tweakers ook kunnen doorrekenen wat onderaan de streep het meeste oplevert? Juist een niet-tweaker zou niet langer dan de neus kijken van een een incidentele dagopbrengst.
Bah, nuance! Kunnen we niet lekker op de emotie inspelen? :+
Enfin, op naar vrijdag! De oven kan wel een 2e reiniging gebruiken deze week

The chances of being killed by a cow are low but never 0%.

• bert pit
  • Laatst online: 23:12
hremijn schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:45:
[...]

Voor dit moment heb je natuurlijk een punt, maar volgend jaar moet je er voor terugleveren 11,5 cent per kWh van afhalen en dan wordt het ineens een ander verhaal. Dan ga je ineens ook op een dag als morgen de energieleverancier betalen voor terugleveren en dat gaat (bij mij althans) tegen mijn gevoel in. Dus dat er naar gekeken wordt hoe je dit zo goed mogelijk kan regelen is prima en levert ook nog een bijdrage aan de stabilisatie van het net.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• Stefannn
  • Nu online
The Third Man schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:35:
[...]
Ik doe mijn best,
Eind vorige maand postte ik hier een maandverslagje met dynamisch (wat ik heb) vergelijk met vast (berekend). Eind deze maand doe ik dat weer.
Dat vertekend wel. Want "als echte tweaker" pas ik mijn gebruik (grotendeels geautomatiseerd) ook aan.
Dynamisch loont het om op goedkope momenten zoveel mogelijk af te nemen. Zo min mogelijk salderen levert niks op.
Vast levert zoveel mogelijk "nul op meter" draaien juist meer op.
Je kan de getallen nog wel wat corrigeren maar het blijft "niet helemaal zuiver".

Ik kan wel al zeggen dat ik door de wramtepomp en EV naar goedkope momenten te dirigeren dynamisch vrij zeker flink goedkoper uit ben.
Sinds een maand heb ik een batterij en die helpt ook.
Als je "geen tweaker zijnde" het beste rendement wilt nemen ben je als gemiddeld huis waarschijnlijk het voordeligste uit met een dynamisch contract en bescheiden (4..5kW) stekkerbatterij.

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:56
surcharge schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:06:
[...]

IN Blegië kan je al een tijdje niet meer 'salderen'. En daar was de prijs zondag ook sterk negatief. Dus neen, die gaan volgens mij niet naar nul, die zullen ook later onder nul blijven gaan.
In Frankrijk (een land met >90% kernenergie + duurzame energie) was de prijs zondag negatief over de hele dag. En in Franrijk hebben particulieren minder vaak zonnepanelen omdat de stroom er een pak goedkoper is (electriciteit is er ook de standaard energie om huizen te verwarmen).

• m_huizinga
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:43
bert pit schreef op maandag 27 april 2026 @ 14:16:
[...]

Voor dit moment heb je natuurlijk een punt, maar volgend jaar moet je er voor terugleveren 11,5 cent per kWh van afhalen en dan wordt het ineens een ander verhaal. Dan ga je ineens ook op een dag als morgen de energieleverancier betalen voor terugleveren en dat gaat (bij mij althans) tegen mijn gevoel in. Dus dat er naar gekeken wordt hoe je dit zo goed mogelijk kan regelen is prima en levert ook nog een bijdrage aan de stabilisatie van het net.
Voor mij is dit ook allemaal hobby, ik heb toch wel een vermoeden dat de markt hierop gaat balanceren op de lange termijn. Veel meer huiseigenaren en professionele zonneparken zullen besluiten af te schakelen en dan hoeft de prijs ook minder negatief te zijn en komt prijs/energievraag beter in balans. Maar dat kan ik en volgens mij niemand aantonen omdat er een groot gedragscomponent in zit.

En als dat dus niet gaat balanceren dan is er een goede reden om ergens in Europa een waterkrachtbatterij te bouwen zoals in China zodat je 2600MW aan pompen kunt aanzetten om water omhoog te pompen om later weer te produceren.

[ Voor 10% gewijzigd door m_huizinga op 28-04-2026 00:43 ]

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:13
bilgy_no1 schreef op maandag 27 april 2026 @ 00:22:
  • €12,68 verdiend

[Afbeelding]
Haha, ik moest lachen om je zoontje. Je had eigenlijk zijn redenering gewoon moeten volgen en met hem gaan uitrekenen hoeveel geld hij verdient had door te gamen. En dan niet kinderachtig zijn en hem gewoon die € 0,20 geven. Tegelijkertijd een leuk rekenwerkje en een lesje dingen in perspectief zetten. ;)

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:13
La1974 schreef op maandag 27 april 2026 @ 08:05:
[...]

Ik denk dat je dit moet beschouwen als een hobby. Ja, je verdient er geld mee maar er zijn zat mensen die vier dagen in de week flink geld verdienen met een baan waar ze niet zoveel plezier uit halen en dan één dag in de week werk doen voor bijna nop wat ze erg leuk vinden.

• Wozmro
Het is zeker een soort van hobby, maar dan kan je bijvoorbeeld even uitzoeken waar je het goedkoopst kan tanken of laden ook als een hobby beschouwen.

Of tijdens het winkelen in de supermarkt naar de prijzen kijken op de etiketjes.

Of even uitzoeken welke bank de hoogste rente geeft op de spaarrekening.

En nog zoveel andere voorbeelden.

• Stefannn
  • Nu online
Wozmro schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 03:48:
Het is zeker een soort van hobby, maar dan kan je bijvoorbeeld even uitzoeken waar je het goedkoopst kan tanken of laden ook als een hobby beschouwen.

Of tijdens het winkelen in de supermarkt naar de prijzen kijken op de etiketjes.

Of even uitzoeken welke bank de hoogste rente geeft op de spaarrekening.

En nog zoveel andere voorbeelden.
Exact!
En dat doe ik dus ook allemaal :).
En dat is inderdaad grotendeels “hobby”. Als ik haast heb doe ik het niet.

En dan overigens een hobby die welliswaar niet super veel oplevert, maar eigenlijk wel ongeveer kostendekkend is. Dat is bij treintjes, auto’s, boten, enz. wel anders.

Pagina: 1 ... 330 331 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels