• rover12345
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:02
koboy schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:55:
[...]

Grote vraag is waar het geld uiteindelijk vandaan komt.... Die grote institutionele beleggers werken ook alleen maar met het geld van anderen. Dat kunnen uiteraard pensioenfondsen zijn, maar ook weer andere institutionele beleggers die WEL werken met geleend geld. Het is gewoon aandelen lease all over again, met winst verdubbelaars enzo.
Ik werk in deze wereld en dat spreekwoord met die klok en die klepel dekt nog niet hoezeer je er naast zit. Niemand gaat short term lenen om 12jaar commitments in een private equity fonds aan te gaan.

Einde van het day trader college van vandaag, graag $1000 storten op mijn bankrekening in Dubai dan stuur ik je volgende week weer een filmpje waarin ik uitleg hoe jij elke maand €10.000 kan verdienen met crypto turbo’s met 10 minuten werken per dag

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

koboy

Heb een idee voor een icon

rover12345 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 19:46:
[...]

Ik werk in deze wereld en dat spreekwoord met die klok en die klepel dekt nog niet hoezeer je er naast zit. Niemand gaat short term lenen om 12jaar commitments in een private equity fonds aan te gaan.

Einde van het day trader college van vandaag, graag $1000 storten op mijn bankrekening in Dubai dan stuur ik je volgende week weer een filmpje waarin ik uitleg hoe jij elke maand €10.000 kan verdienen met crypto turbo’s met 10 minuten werken per dag
Een verstandig iemand niet nee. Helaas wordt daar in de VS heel anders over gedacht. Rommel hypotheken met een paar goede in een bundeltje doen en het dan als zekere investeringen doorschuiven, plof-bedrijven oprichten (sorry special purpose vehicles), etc.
Allemaal constructies die legaal zijn, een legitiem doel kunnen dienen, maar ook met een paar extra obfuscatie lagen zwaar misbruikt (kunnen) worden.

Hier in Europa zijn we iets wijzer en mag er minder, maar ook hier lopen gouden bergen cowboys rond.

Om even een paar voorbeelden aan te haken: 20/30 jaar geleden hebben hele volksstammen geïnvesteerd op de beurs met geleend geld, denkend dat de beurs altijd omhoog gaat.
Tot een paar jaar geleden gooide iedereen (te veel) PV op zijn dak, want zo goed als gratis geld en de salderingsregeling verdwijnt toch niet. Bedrijven kwamen hier aanbellen met leen constructie's
En dan hebben we het nog niet eens over crypto gehad.....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• rover12345
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:02
koboy schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:14:
[...]

Een verstandig iemand niet nee. Helaas wordt daar in de VS heel anders over gedacht. Rommel hypotheken met een paar goede in een bundeltje doen en het dan als zekere investeringen doorschuiven, plof-bedrijven oprichten (sorry special purpose vehicles), etc.
Allemaal constructies die legaal zijn, een legitiem doel kunnen dienen, maar ook met een paar extra obfuscatie lagen zwaar misbruikt (kunnen) worden.

Hier in Europa zijn we iets wijzer en mag er minder, maar ook hier lopen gouden bergen cowboys rond.

Om even een paar voorbeelden aan te haken: 20/30 jaar geleden hebben hele volksstammen geïnvesteerd op de beurs met geleend geld, denkend dat de beurs altijd omhoog gaat.
Tot een paar jaar geleden gooide iedereen (te veel) PV op zijn dak, want zo goed als gratis geld en de salderingsregeling verdwijnt toch niet. Bedrijven kwamen hier aanbellen met leen constructie's
En dan hebben we het nog niet eens over crypto gehad.....
Nogmaals: ik werk in deze wereld en je haalt alles door elkaar en je slaat de plank compleet mis. Je mixt nu zonnepanelen met de yen carry trade, ik behoed je hierbij om jezelf nog meer voor schut te zetten en graag on topic wederom.

• koboy
  • Nu online

koboy

rover12345 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:31:
[...]

Nogmaals: ik werk in deze wereld en je haalt alles door elkaar en je slaat de plank compleet mis. Je mixt nu zonnepanelen met de yen carry trade, ik behoed je hierbij om jezelf nog meer voor schut te zetten en graag on topic wederom.
Sorry, maar als jij prospectus een leest met de aandacht waarmee je mijn post leest zet je alleen jezelf maar voor schut.

Ik mix geen zonnepanelen met yen carry trade. Ik gaf een aantal voorbeelden/uitwassen van (op consumenten gerichte) producten die als "veilig" aan de man werden gebracht. Ik heb niet de illusie dat dit 1 of meer stappen omhoog op de institutionele ladder anders is. Jij blijkbaar wel.

On topic verder....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-04 20:37
Ik zal maar even ontopic gaan. Sinds 1 maart dynamisch, maar de gemiddelde zijn voor mij nog niet om over naar huis te schrijven. Geen drama, kijk het gewoon even aan. Maar voor de ervaren hier. Ik vind vooral de nacht tarieven aardig hoog. Is dat normaal voor maart?

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08:12

Jerra

Beunhaas in wording

Ik ben ook recent ingestapt in dynamische tarieven, en had inderdaad verwacht dat de prijzen zo midden-maart wel al zouden zakken.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:50
Ik heb anders vanmiddag geladen voor 13 cent all in. Morgenmiddag weer.
Dussss. Je moet ook kunnen schuiven.
Deze maand gemiddeld ingekocht voor net geen 15 cent en weer verkocht voor ruim 34.
Ik zie echt het probleem niet.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• koboy
  • Nu online

koboy

Wouter36 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:56:
Ik zal maar even ontopic gaan. Sinds 1 maart dynamisch, maar de gemiddelde zijn voor mij nog niet om over naar huis te schrijven. Geen drama, kijk het gewoon even aan. Maar voor de ervaren hier. Ik vind vooral de nacht tarieven aardig hoog. Is dat normaal voor maart?
Ook @Jerra

Er wordt met bommen gesmeten rondom de Perzische Golf en jij vraagt je af waarom de nacht tarieven zo hoog zijn? Niet langs de benzinepomp gereden zeker de laatste tijd >:)

Zonder dollen: komt als het goed is wel goed. De dynamische tarieven herstelden na de Oekraïene crisis sneller dan de vaste.

Maar net als @V_ger : de avondpiek kan niet hoog genoeg zijn, levert meer op met de accu.

• sipjan
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:11
koboy schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 23:12:
[...]

Ook @Jerra

Er wordt met bommen gesmeten rondom de Perzische Golf en jij vraagt je af waarom de nacht tarieven zo hoog zijn? Niet langs de benzinepomp gereden zeker de laatste tijd >:)

Zonder dollen: komt als het goed is wel goed. De dynamische tarieven herstelden na de Oekraïene crisis sneller dan de vaste.

Maar net als @V_ger : de avondpiek kan niet hoog genoeg zijn, levert meer op met de accu.
Nachttarieven zijn hoog omdat er nauwelijks (geen) wind is, en de zon uiteraard niet schijnt. En de grijze opwekking zal inderdaad wel wat duurder zijn

• Wouter36
Geo politiek en wind snap ik uiteraard ook. En niet iedereen heeft een accu. Ik iig niet.

Mijn vraag was of deze maart representatief is voor het gemiddelde. Edit: Met andere woorden hoe was de maand maart de afgelopen jaren voor jullie?

[ Voor 19% gewijzigd door Wouter36 op 19-03-2026 07:44 ]

• Matsuda
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:43
Je kunt het hier zien @Wouter36 : link naar jeroen

De tabel geeft een aardig beeld. Vergeleken met 2025 is deze maand aardig representatief met een wat hogere ochtend/avondpiek gemiddeld genomen. Vergeleken met 2024 is 't dan weer een slecht jaar momenteel. Oordeel zelf zou ik zeggen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0YieD6XETeQi4Uq2zfY4mJ8wHzk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wo9ISI1Igq227RbwC18YQCa3.png?f=fotoalbum_large

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:19
Wouter36 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 07:36:
Geo politiek en wind snap ik uiteraard ook. En niet iedereen heeft een accu. Ik iig niet.

Mijn vraag was of deze maart representatief is voor het gemiddelde. Edit: Met andere woorden hoe was de maand maart de afgelopen jaren voor jullie?
Die omstandigheden betekenen dus al per definitie dat deze maand maart niet representatief is. Daarnaast is ook de energiebelasting verlaagd.

Maar goed de tussenstand voor mij:

Maart 2026:
Inkoop 544 kWh tegen €0,1961
Teruglevering 165 kWh tegen €0,3181
Netto Verbruikskosten €54,08
PV opwekking 170 kWh

Maart 2025 (hele maand):
Inkoop 779 kWh tegen €0,2351
Teruglevering 151 kWh tegen €0,2058
Netto Verbruikskosten €151,69
PV opwekking 404 kWh

Wat maakt het verschil? De aanschaf van een kleine thuisbatterij die sinds december meedraait. Gek genoeg zorgt de geopolitieke situatie er juist voor dat ik nu goedkoper uitkom. De spreiding tussen de daluren (overvloed aan PV op de markt) en de piekuren (te weinig duurzaam, meer opwekking met veel duurder gas) is heel groot waardoor de opbrengst van de accu nu veel groter is dan die vorig jaar geweest zou zijn.

Heb je geen batterij, dan hangt het nog meer af van hoe je je verbruik stuurt. Vooral het inzetten van je PV opwekking om bijv je warmtepomp te laten draaien (SWW tank iedere dag opwarmen tegen de laagste tarieven helpt veel, EV opladen, vaatwasser, wasmachine, reinigingscyclus van diverse apparaten etc.).

Voorbeeld van een dag in maart 2025
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XyRiAslE7_Ndlceknmr5I-5seuo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yhSlO1AEPTgxd8IFpJdJRlfj.jpg?f=fotoalbum_large

En gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WPrsYlppi4WFhubcoSHfSxMdKHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PiACUtUqPmaDs3utgx8b8XWb.jpg?f=fotoalbum_large

Als je PV hebt wordt een thuisbatterij sowieso interessant om je percentage eigen verbruik te kunnen verhogen. Je levert dan ook niet/minder terug op de goedkope momenten en neemt niet/minder af op de dure momenten.

Dat totaal van €5,27 gisteren is inclusief de auto opladen met 43 kWh. De rest van het verbruik is dus bijna allemaal gedekt met de opwekking van de PV. Maar goed, met 250 km rijden (gebaseerd op gemiddelde, zal nu zelfs nog meer zijn) voor €5 rijd ik vandaag dus voor €0,02 per km lachend langs de tankstations...

[ Voor 5% gewijzigd door bilgy_no1 op 19-03-2026 09:09 ]

• koboy
  • Nu online

koboy

bilgy_no1 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:01:
[...]

Die omstandigheden betekenen dus al per definitie dat deze maand maart niet representatief is. Daarnaast is ook de energiebelasting verlaagd.

Maar goed de tussenstand voor mij:

Maart 2026:
Inkoop 544 kWh tegen €0,1961
Teruglevering 165 kWh tegen €0,3181
Netto Verbruikskosten €54,08
PV opwekking 170 kWh

Maart 2025 (hele maand):
Inkoop 779 kWh tegen €0,2351
Teruglevering 151 kWh tegen €0,2058
Netto Verbruikskosten €151,69
PV opwekking 404 kWh

Wat maakt het verschil? De aanschaf van een kleine thuisbatterij die sinds december meedraait. Gek genoeg zorgt de geopolitieke situatie er juist voor dat ik nu goedkoper uitkom. De spreiding tussen de daluren (overvloed aan PV op de markt) en de piekuren (te weinig duurzaam, meer opwekking met veel duurder gas) is heel groot waardoor de opbrengst van de accu nu veel groter is dan die vorig jaar geweest zou zijn.

Heb je geen batterij, dan hangt het nog meer af van hoe je je verbruik stuurt. Vooral het inzetten van je PV opwekking om bijv je warmtepomp te laten draaien (SWW tank iedere dag opwarmen tegen de laagste tarieven helpt veel, EV opladen, vaatwasser, wasmachine, reinigingscyclus van diverse apparaten etc.).

Voorbeeld van een dag in maart 2025
[Afbeelding]

En gisteren:
[Afbeelding]

Als je PV hebt wordt een thuisbatterij sowieso interessant om je percentage eigen verbruik te kunnen verhogen. Je levert dan ook niet/minder terug op de goedkope momenten en neemt niet/minder af op de dure momenten.
Helemaal eens!
Door de accu zijn mijn tarieven dusdanig "geoptimaliseerd" dat mijn totale rekening voor maart dit jaar ongeveer gelijk gaat zijn aan die van vorig jaar. Maar dit jaar wel met auto opladen er bij!

Zie ook net de afrekening over februari: 83 cent zonnebonus!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08:18
Wouter36 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 07:36:

Vorig jaar maart 2025 was mn eerste volledige maand dynamisch, met een 5kWh batterij en het idee om me voor te bereiden op afschaf saldering kostte stroomafname me toen 9,9 cent gemiddeld (epex 7,2 cent), teruglevering was gemiddeld tegen 6,4 cent (epex 6,4 cent). Maart 2026 tot nog toe met minder angsten, meer batterijcapaciteit en andere voorwaarden kost stroomafname me 9,3 cent gemiddeld (epex 6,2 cent), teruglevering maart gemiddeld 17,1 cent (epex 12,6 cent). Epex is ex btw ex in/verkoopvergoeding. (exclusief energiebelasting)

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03:48
💸 Zonnebonus 2025: €40 = 200 kWh extra energie!
Het Zonneplan-jaar loopt hier bijna af (nog één maand te gaan). N.a.v. een paar post terug over de Zonnebonus was ik benieuwd wat dat ons dit jaar gebracht heeft. De €40 Zonnebonus lijkt dit jaar makkelijk te halen. Niet door extra verbruik, maar door slim terugleveren op dure uren met mijn thuisbatterijen. Dit is naast de spread een welkome bonus en staat volledig los van de spreadwinst. Een overzichtje van de afgelopen maanden en de gerealiseerde bonus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oulTUFJvdV_5CSqM_JvwPpvSInY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OcEgr9XkfbB3RvvSstYHGSxL.png?f=user_large

🔋 Wat levert €40 Zonnebonus concreet op?

Bij een gemiddelde stroomprijs van €0,20/kWh kunnen we 200 kWh extra terugkopen. Wat kunnen we daar dan mee om het in perspectief te zetten? Ik heb het vriend ChatGPT in een plaatje laten zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSVrwjU79LW6bYr1_FFIc5fJ5_o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I2olFygJrBvmLSfIFQms3Zdl.png?f=fotoalbum_large

💡 Slim laden & terugleveren = directe winst

Door slim laden, ontladen en terugleveren op dure uren combineer je directe besparing met extra opbrengst, bovenop wat je normaal al met de batterijen optimaliseert. Comfort gaat nergens vanaf, maar onze portemonnee merkt het wel. Wat is het toch heerlijk te beschikken over een dynamisch contract, zonnepanelen en thuisbatterijen. Duurzaam en goed voor de knip.

Conclusie:

Voor €40 Zonnebonus kunnen wij de EV rondjes laten rijden, de wasmachine laten dansen… en de TV zo lang aan laten dat zelfs de slimme meter begint te klagen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Sliener
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-03 17:30
Dag heren,

Met een API key op zak van NED.nl ben ik al enige tijd aan het proberen om de zonne- en wind energie van de afgelopen 48 uur en de komende 48 uur in excel te krijgen via Power Query om zo een inschatting te maken van de stroomprijzen gaan doen. Ik krijg dit echter niet voor elkaar. Ik mis uren etc. Dus ik dacht wellicht dat een Tweaker dit zo paraat heeft. Kan iemand mij hierbij helpen?

• sipjan
Sliener schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:46:
Dag heren,

Met een API key op zak van NED.nl ben ik al enige tijd aan het proberen om de zonne- en wind energie van de afgelopen 48 uur en de komende 48 uur in excel te krijgen via Power Query om zo een inschatting te maken van de stroomprijzen gaan doen. Ik krijg dit echter niet voor elkaar. Ik mis uren etc. Dus ik dacht wellicht dat een Tweaker dit zo paraat heeft. Kan iemand mij hierbij helpen?
Ik download automatisch een aantal keer per dag de diverse bestanden van NED.nl in json formaat (http request). Die heb ik in een excel sheet gecombineerd (gegevens => gegevens ophalen => uit bestand => json.
Vervolgens kun je je gang gaan met deze gegevens

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-04 16:30
Wouter36 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:56:
Ja, is normaal. Koude nachten, dus geen opbrengst van de zonnepanelen :) en windstil dus ook geen windstroom. Dat levert vraag naar fossiel op zonder aanbod van duurzaam. Dus duur.
Overdag is het nu überzonning, dus wij stappen nu over van 's nachts de was/afwas laten draaien naar overdag. Dynamisch betekent in mijn ervaring dat je drie maanden per jaar nadelen hebt waar negen voordelige maanden tegenover staan.

• Sliener
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-03 17:30
sipjan schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:57:
[...]

Ik download automatisch een aantal keer per dag de diverse bestanden van NED.nl in json formaat (http request). Die heb ik in een excel sheet gecombineerd (gegevens => gegevens ophalen => uit bestand => json.
Vervolgens kun je je gang gaan met deze gegevens
Zou je mij een voorbeeld kunnen geven voor de opgewekte zonne energie to nu? Wellicht dat ik dan kan zien hoe jij dit doet in Power Query
bvd

• sipjan
Sliener schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:37:
[...]

Zou je mij een voorbeeld kunnen geven voor de opgewekte zonne energie to nu? Wellicht dat ik dan kan zien hoe jij dit doet in Power Query
bvd
Ik gebruik helemaal geen PoweQuery. Ik importeer de gegevens uit een json file (wind op land, wind op zee, zon) die ik heb opgehaald bij NED direct in een blad van een Excel, op de wijze die ik al beschreven heb.

• BackupBaTTerY
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 29-03 18:06
Sliener schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:46:
Dag heren,

Dag Sliener,

Als je vooral snel een bruikbare prijsinschatting wilt (zonder gedoe met Power Query), kun je hier direct de voorspelde uurprijzen voor NL bekijken:

https://stroomprijsprognose.nl

Ik ben de maker. Het is gratis en zonder account.
Je kunt de voorspelde prijzen ook via API ophalen.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
BackupBaTTerY schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:34:
[...]

Dag Sliener,

Als je vooral snel een bruikbare prijsinschatting wilt (zonder gedoe met Power Query), kun je hier direct de voorspelde uurprijzen voor NL bekijken:

Leuke tool!

Bugje: bij 30 daagse terugblik curve werkt de “totale prijs” modus niet.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Johann0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-03 16:20
Beste mensen,

Heb sindskort een dynamisch contract. Mijn vraag: Kan ik nu de elektrische auto het beste opladen als ik zelf stroom opwek? Of als de tarieven laag zijn? Of moet ik ook nog kijken naar teruglever tarieven als ik zelf opwek?

Vind de tarieven nog best hoog.

En sorry, maar ik snap niks van hoe het salderen hier werkt.

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-04 15:50
Johann0r schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:06:
Beste mensen,

Heb sindskort een dynamisch contract. Mijn vraag: Kan ik nu de elektrische auto het beste opladen als ik zelf stroom opwek? Of als de tarieven laag zijn? Of moet ik ook nog kijken naar teruglever tarieven als ik zelf opwek?

Zolang salderen nog bestaat is opladen op het goedkoopste moment het voordeligste omdat je dan het minste betaald als je meer laadt dan dat je opwekt en het minste terugkrijgt voor overproductie (ik laat de TLK buiten beschouwing ivm dynamisch). Zodra het salderen in 2027 van de baan is dan zal het snel voordeliger worden om zo veel mogelijk eigen productie te gebruiken om te laden.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:48

Ersus

Zuid-Limburg

Beste mensen,

Meestal zijn de dynamische tarieven laag als er ook veel zon is.

Handig om dan met opwek en laag tarief alles aan te zetten dat je sowieso al wilde aanzetten die dag, dus ook de EV inprikken en laden maar.

Het is vooral handig om de prijs per uur te bekijken (na 13 uur voor morgen) om daarop je dag programma in te stellen als je die vrijheid hebt.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• BackupBaTTerY
Stefannn schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 06:38:
[...]

Leuke tool!

Bugje: bij 30 daagse terugblik curve werkt de “totale prijs” modus niet.
Hoi, bedankt voor je feedback en fijn dat de tool je bevalt. Bij de terugblik van 30 dagen heb ik de omrekening uitgeschakeld, omdat de berekeningen van de voorspelkwaliteit zonder belastingen en toeslagen worden gedaan. Maar omdat jij dit als een bug ervaart, heb ik blijkbaar niet duidelijk genoeg aangegeven waarom dat zo is, of is het voor de gebruiker gewoon niet goed te begrijpen. Ik ga daar iets op bedenken en pas het de komende dagen aan.

Bedankt!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-04 14:06

Bravo

Second Best

BackupBaTTerY schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:34:
[...]

Dag Sliener,

Leuk! Weer een bron die een prijsverwachting maakt. En gelijk met een API O+
Waarop heb je het model gebaseerd? ML-model? Weersverwachtingen? Ik vind dit reuze interessant!

🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-04 20:12
Beste mensen,

Dit jaar moet je alleen naar de tarieven kijken. Opladen op moment met de laagste prijs.

Volgend jaar is het daarnaast van belang zoveel mogelijk opgewekte zonnestroom zelf te gebruiken.

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Eerlijk gezegd vind ik het best lastig om door te rekenen wat nou het meest voordelige is qua contractsoort. Momenteel Tibber klant en tevreden over de transparantie en inzichten via de app, maar ik vraag me af of dit nu en straks na salderen wel de voordeligste optie is over een jaar gerekend.
We hebben 12x 435Wp PV op oost en 6x 405Wp op zuid, all-electric huis met 6kW Nibe warmtepomp die SPA gebruikt zodat warm water en koeling rekening houdt met dynamische tarieven. Vaatwasser gaat ook automatisch middels Smart Start van Siemens.
We verbruiken plm. 7000kWh en wekken tussen de 5000 en 5500kWh op (door ontbrekende data na migratie heb ik de data van afgelopen jaar niet meer in Home Assistant).

Zelf had ik het vermoeden dat dynamisch voordeliger is dan vast omdat vaste contracten een lagere terugleververgoeding in combinatie met extra kosten rekenen voor terug geleverde zonne energie.
Tot nu toe (in maart) 41% van de zonne energie zelf verbruikt en 35% zelfvoorzienend.
Tibber levert momenteel geen CSV exports met kwartierdata vanwege technische issues, maar zodra dat weer kan wil ik eens kijken of jeroen.nl goed inzicht geeft.
Wat is voor onze situatie de verstandigste keuze gemiddeld genomen, loont het om terug te gaan naar vast?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:30

de Peer

under peer review

boyd86 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:24:
Eerlijk gezegd vind ik het best lastig om door te rekenen wat nou het meest voordelige is qua contractsoort.
dat kun je ook niet uitrekenen, want de prijzen van dynamisch voor het komende jaar zijn onbekend en van veel zaken afhankelijk, zeker nu met oorlog en stijgende energieprijzen.

Je kunt hooguit allerlei aannames doen daarvoor.

• de Peer

de Peer

under peer review

Wat is voor onze situatie de verstandigste keuze gemiddeld genomen, loont het om terug te gaan naar vast?
dat kun je dus achteraf pas beoordelen.

Een goed vast contract met een prijs onder de 20 cent per kWh zou ik nu wel aantrekkelijk vinden bijvoorbeeld

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 20-03-2026 11:33 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Zelf had ik het vermoeden dat dynamisch voordeliger is dan vast omdat vaste contracten een lagere terugleververgoeding in combinatie met extra kosten rekenen voor terug geleverde zonne energie.
ik zou vooral kijken naar wat je moet inkopen aan stroom ipv wat je opwek oplevert. Die inkoop zal best aanzienlijk zijn in de wintermaanden.

Verder, zou handig zijn als je omvormer zero-export mode heeft, of dat je dit zelf realiseert. Dan heb je vrijwel geen terugleverkosten meer en is dat dus geen argument meer bij het kiezen voor een contractvorm.

[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 20-03-2026 11:37 ]

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Grootste inkoop is inderdaad tijdens de winterperiode, nov ‘25 - feb ‘26 was de gemiddelde prijs volgens de Tibber app €0,26.
Vanwege de PV op oost, en de dynamische tarieven die in de ochtend meestal hoger zijn dan in de middag lijkt mij teruglevering nu juist vanwege de saldering meer lonen dan met vast voor die uren.
Zero-export zal ik eens naar kijken of dat ondersteund wordt bij ons systeem!

[ Voor 51% gewijzigd door boyd86 op 20-03-2026 11:47 ]

• Stefannn
  • Nu online
BackupBaTTerY schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:26:
[...]

Hoi, bedankt voor je feedback en fijn dat de tool je bevalt. Bij de terugblik van 30 dagen heb ik de omrekening uitgeschakeld, omdat de berekeningen van de voorspelkwaliteit zonder belastingen en toeslagen worden gedaan. Maar omdat jij dit als een bug ervaart, heb ik blijkbaar niet duidelijk genoeg aangegeven waarom dat zo is, of is het voor de gebruiker gewoon niet goed te begrijpen. Ik ga daar iets op bedenken en pas het de komende dagen aan.

Bedankt!
Als ik betreffende pagina open heb op mijn iPad zie ik het schuifje “met/zonder” belasting boven de grafiek. Dat suggereert toch heel erg dat je dat kan wisselen en dat je dan verschillende grafieken krijgt.
Als dat schuifje er niet zou zijn zou je 1 vaste versie kunnne hebben met duidelijk bijschrift.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• BackupBaTTerY
Bravo schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:58:
[...]

Leuk! Weer een bron die een prijsverwachting maakt. En gelijk met een API O+
Waarop heb je het model gebaseerd? ML-model? Weersverwachtingen? Ik vind dit reuze interessant!
Leuke vraag, dankjewel! 🙂

Het model is een ML-voorspeller die op meerdere datastromen traint:
- historische day-ahead prijzen (NL via ENTSO-E),
- weersverwachting (zon, wind, temperatuur, bewolking, neerslag),
- kalenderfeatures (uur van de dag, weekdag, weekend/feestdag),
- load-/residuallast-proxy’s,
- commodity-signalen (gas/olie/kolen).

Belangrijk: toekomstige day-ahead prijzen gaan niet als input het model in. Die gebruik ik alleen achteraf voor validatie.
Ik test met rolling-forward evaluatie: steeds vooruit voorspellen en daarna vergelijken met de echte marktprijs.

Als je afwijkingen ziet, helpt het me het meest als je 2 dingen noemt:
1) waar het misgaat (welke dag/uren, bv. middagdip of avondpiek),
2) wat volgens jou de oorzaak is (bv. zon/wind te optimistisch, import/export-beperking, onverwachte vraagpiek, etc.).

Met dat soort feedback kan ik het model echt gericht verbeteren.

• BackupBaTTerY
Stefannn schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:09:
[...]

Als ik betreffende pagina open heb op mijn iPad zie ik het schuifje “met/zonder” belasting boven de grafiek. Dat suggereert toch heel erg dat je dat kan wisselen en dat je dan verschillende grafieken krijgt.
Als dat schuifje er niet zou zijn zou je 1 vaste versie kunnne hebben met duidelijk bijschrift.
Dank je, dat ga ik de komende dagen zo doorvoeren.

• surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 02-04 23:07
BackupBaTTerY schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:48:
[...]

Leuke vraag, dankjewel! 🙂

Het model is een ML-voorspeller die op meerdere datastromen traint:
- historische day-ahead prijzen (NL via ENTSO-E),
- weersverwachting (zon, wind, temperatuur, bewolking, neerslag),
- kalenderfeatures (uur van de dag, weekdag, weekend/feestdag),
- load-/residuallast-proxy’s,
- commodity-signalen (gas/olie/kolen).

Belangrijk: toekomstige day-ahead prijzen gaan niet als input het model in. Die gebruik ik alleen achteraf voor validatie.
Ik test met rolling-forward evaluatie: steeds vooruit voorspellen en daarna vergelijken met de echte marktprijs.

Als je afwijkingen ziet, helpt het me het meest als je 2 dingen noemt:
1) waar het misgaat (welke dag/uren, bv. middagdip of avondpiek),
2) wat volgens jou de oorzaak is (bv. zon/wind te optimistisch, import/export-beperking, onverwachte vraagpiek, etc.).

Met dat soort feedback kan ik het model echt gericht verbeteren.
En nu maar miljoenen verdienen en gelijk weer verliezen door te handelen op de elektricteitsmarkt. :D

• bilgy_no1
boyd86 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:41:
Grootste inkoop is inderdaad tijdens de winterperiode, nov ‘25 - feb ‘26 was de gemiddelde prijs volgens de Tibber app €0,26.
Vanwege de PV op oost, en de dynamische tarieven die in de ochtend meestal hoger zijn dan in de middag lijkt mij teruglevering nu juist vanwege de saldering meer lonen dan met vast voor die uren.
Zero-export zal ik eens naar kijken of dat ondersteund wordt bij ons systeem!
Met dynamisch levert je aanzienlijke PV opwekking veel meer op dan wat je bij een vast contract krijgt (vanwege terugleverboetes).

Wellicht een beperkte thuisbatterij om een deel van je PV opwekking te kunnen verschuiven voor later gebruik of teruglevering op de dure momenten. Ik heb een plugin batterij die met 2400 W kan terugleveren. Dat dekt een groot deel van de tijd mijn verbruik.

Vanaf 2027 is het helemaal duidelijk: alles wat je bij een vast contract teruglevert is gewoon verloren. Met dynamisch levert het nog wel wat op.

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:14
bilgy_no1 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:41:
[...]

...

Vanaf 2027 is het helemaal duidelijk: alles wat je bij een vast contract teruglevert is gewoon verloren. Met dynamisch levert het nog wel wat op.
Dat is mn bij een Zuid opstelling. Bij Oost West levert het nog een beetje op.

• bilgy_no1
RF1000 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:48:
[...]

Dat is mn bij een Zuid opstelling. Bij Oost West levert het nog een beetje op.
Bij een vast contract maakt het tijdstip van terugleveren niet uit. Oost-West helpt wel om de opwekking iets beter te matchen met eigen verbruik. Maar alles wat je teruglevert gaat nog steeds tegen €0,0025 (voor zover we nu weten van enkele leveranciers).

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:36
Interessant, door zo'n hoge gasprijs loont het opeens weer om met kolen energie op te wekken ondanks de CO2-heffing. Verklaart ook waarom de kWh-prijs nog niet zo hoog ligt bij dynamisch.

https://x.com/BM_Visser/status/2035289959242842236

The chances of being killed by a cow are low but never 0%.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:12
Joarie schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 19:29:
Interessant, door zo'n hoge gasprijs loont het opeens weer om met kolen energie op te wekken ondanks de CO2-heffing. Verklaart ook waarom de kWh-prijs nog niet zo hoog ligt bij dynamisch.

https://x.com/BM_Visser/status/2035289959242842236
Voor de mensen die niet op X maar wel op Bluesky zitten:
https://bsky.app/profile/...social/post/3mhkqcz2nkk2x

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:48

Ersus

Zuid-Limburg

Ik ben blij als het bedje goed gespread is.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• david033
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 26-03 17:13
zit nog te twijfelen of ik weer terug ga naar Day Ahead. Destijds vastgezet bij Van de Bron tot en met september 2028 vast 0,16824 voor normaal tarief en 0,13820 voor daltarief. all in. Dus zeer goede prijs. Maar als hij in de zomer daalt dan verlang ik weer naar negatieve prijzen :) Maar ja rationeel moet ik denk ik gewoon zitten blijven en niet naar day ahead terug gaan.

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-04 07:34
david033 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:52:
zit nog te twijfelen of ik weer terug ga naar Day Ahead. Destijds vastgezet bij Van de Bron tot en met september 2028 vast 0,16824 voor normaal tarief en 0,13820 voor daltarief. all in. Dus zeer goede prijs. Maar als hij in de zomer daalt dan verlang ik weer naar negatieve prijzen :) Maar ja rationeel moet ik denk ik gewoon zitten blijven en niet naar day ahead terug gaan.
Nou, als ik dergelijke prijzen kan krijgen dan zou ik het met twee handjes aanpakken. Dat daltarief zit in de buurt van het kale nul tarief, grote kans dat het niet meer regelmatig (ver) daaronder gaat komen.

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-04 16:30
Met een goed doorontwikkeld (AI/Machine Learning) rekenmodel kunnen stroomleveranciers je meerdere keren per dag inkopen. Negatieve prijzen ga je niet meer meemaken. 0,00 + belasting + BTW is nu de bodem.

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-04 10:44
david033 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:52:
Ongelofelijk. Hoe kan dat, wat voor contract is dat?

€ 0,13820 = € 0,1142 ex de BTW
energiebelasting is € 0,09161
dus bruto ex btw € 0,02259 per kWh
Inkoopvergoeding die bijv. een Tibber doorrekent, is al zoiets
Dus feitelijk zit je dal op zo laag als mogelijk is, ook al zou je dynamisch hebben.

Even los van echt extreem lage tarieven, onder de 0, wat niet vaak meer voorkomt.

Dan zit je in de piek op iets van 4 tot 5 cent kaal. Dat is echt ongelofelijk goed gedaan! _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door radeoxx op 26-03-2026 15:36 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

• de Peer

de Peer

under peer review

radeoxx schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:35:
[...]

Ongelofelijk. Hoe kan dat, wat voor contract is dat?
ja ik denk dan ook haast dat er ergens een addertje zit, zoals verplicht ook gas afnemen tegen een hoge prijs ofzo.

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-04 14:29
de Peer schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:37:
[...]

ja ik denk dan ook haast dat er ergens een addertje zit, zoals verplicht ook gas afnemen tegen een hoge prijs ofzo.
Zelfde contract als dat ik heb, 0,1682/0,1382 en gas 1,1945. In de nacht kun je net zo goed je huis met COP 1 verwarmen als met gas :)
Er zit geen korting bij, wel de staffel voor zonnepanelen. En hoe het na 2027 gaat uitpakken weet ik niet. Maar door de nieuwe voorwaarden te weigeren kan ik 1-1-27 alsnog contract ontbinden.

Dit contract werd in september 24 aangeboden, is bij mij ingegaan half februari 2025 (loopt nog tot 2028)

• david033
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 26-03 17:13
nee geen addertjes. Was een drie jarig VEH contract. Gas los gedaan.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:28
david033 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:12:
nee geen addertjes. Was een drie jarig VEH contract. Gas los gedaan.
Laat me raden: 87 cent per m3?

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23:23
bilgy_no1 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:41:
[...]

Met dynamisch levert je aanzienlijke PV opwekking veel meer op dan wat je bij een vast contract krijgt (vanwege terugleverboetes).

Wellicht een beperkte thuisbatterij om een deel van je PV opwekking te kunnen verschuiven voor later gebruik of teruglevering op de dure momenten. Ik heb een plugin batterij die met 2400 W kan terugleveren. Dat dekt een groot deel van de tijd mijn verbruik.

Klopt. Maar als de prijzen voor vast zo laag zijn (<20 cent) en je beperkt de teruglevering tot een minimum, dan weet ik nog niet. Als ik de nachtelijke stroomprijzen zie is een deel van de consumptie daarnaar verschuiven al zinloos (want heel vaak ruim boven de 20 cent). Ik heb nu vast 19 cent...

• bilgy_no1
Mg4gebruiker schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:59:
[...]

Klopt. Maar als de prijzen voor vast zo laag zijn (<20 cent) en je beperkt de teruglevering tot een minimum, dan weet ik nog niet. Als ik de nachtelijke stroomprijzen zie is een deel van de consumptie daarnaar verschuiven al zinloos (want heel vaak ruim boven de 20 cent). Ik heb nu vast 19 cent...
Ja, de cruciale woorden zijn "en je beperkt je teruglevering tot een minimum"... Vandaar de suggestie om na te denken over een kleine thuisbatterij die je avond en nacht verbruik opvangt.

In jouw geval levert een kWh zon opslaan en later gebruiken dus €0,19 op (doordat je die niet hoeft in te kopen). Voor alles wat je niet opslaat en later verbruikt en wat je dus direct teruglevert krijg je echter feitelijk niets bij een vast contract.

Deze maand met dynamisch heb ik afnametarief van gemiddeld €0,195 en een teruglevertarief van gemiddeld €0,318. Dus die hoge tarieven die jij bij dynamisch ziet zijn niet helemaal representatief en de grote verschillen tussen piek en dal vormen een mooie kans om extra te verdienen op je opwekking. Wel dankzij de batterij die volop draait deze maand.

Deze maand is misschien niet helemaal representatief, maar zelfs op een normalere dag krijg je meer voor teruglevering bij een dynamisch contract. Misschien is kale prijs een paar uur laag, maar lang niet altijd nul. En in de vroege ochtend en avond meestal aanzienlijk hoger als je panelen nog opwekken.

Alles hangt uiteraard af van je hoeveelheid opwekking, verbruik en teruglevering. Naast de mogelijkheden die je hebt om te sturen.

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:54
*knip* kijk hier eens :) Mooie features

[ Voor 89% gewijzigd door twain4me op 27-03-2026 19:37 . Reden: offtopic ]

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23:23
bilgy_no1 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:52:
[...]

Ja, de cruciale woorden zijn "en je beperkt je teruglevering tot een minimum"... Vandaar de suggestie om na te denken over een kleine thuisbatterij die je avond en nacht verbruik opvangt.

In jouw geval levert een kWh zon opslaan en later gebruiken dus €0,19 op (doordat je die niet hoeft in te kopen). Voor alles wat je niet opslaat en later verbruikt en wat je dus direct teruglevert krijg je echter feitelijk niets bij een vast contract.

Deze maand met dynamisch heb ik afnametarief van gemiddeld €0,195 en een teruglevertarief van gemiddeld €0,318. Dus die hoge tarieven die jij bij dynamisch ziet zijn niet helemaal representatief en de grote verschillen tussen piek en dal vormen een mooie kans om extra te verdienen op je opwekking. Wel dankzij de batterij die volop draait deze maand.

Deze maand is misschien niet helemaal representatief, maar zelfs op een normalere dag krijg je meer voor teruglevering bij een dynamisch contract. Misschien is kale prijs een paar uur laag, maar lang niet altijd nul. En in de vroege ochtend en avond meestal aanzienlijk hoger als je panelen nog opwekken.

Alles hangt uiteraard af van je hoeveelheid opwekking, verbruik en teruglevering. Naast de mogelijkheden die je hebt om te sturen.
Ik heb inmiddels 10kwh aan een stekker staan. Vanmiddag om 3 uur 100% gevuld met zonnestroom ondanks een warm water cyclus van de WP en tot 10 uur de vv warm houden (was -3 vannacht). Tot morgenochtend gaat er vast weer 5 of 6 kwh uit want we koken electrisch.
Die goedkope dynamische stroom door de zon heb ik dus zelden nodig, op december en januari na dan... En batterijen vullen in die maanden met nachtstroom is zelden interessant zo lijkt het.
Eerlijk gezegd verwacht ik dat dit ook steeds minder gaat worden want steeds meer mensen gaan hun afname verschuiven, juist vanwege de dynamische prijzen.

Eind april ga ik vanaf december het verbruik en de kosten ervan uitrekenen met de vaste prijs en de dynamische prijzen. Dan gaan we het zien.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:31

Aardedraadje

Met kabelschoen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/imceuShTjcEk4eU4vhWpmvdew0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UNLRdSTwLrYXvIFEOyWGQLEN.jpg?f=fotoalbum_large
Voorbode voor interessante prijzen morgen? :D

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05:43

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Aardedraadje schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:03:
[Afbeelding]
Voorbode voor interessante prijzen morgen? :D
Niet bijzonder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_M4ys7Mur-w3kPVAKKl0p_uVPc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cEL57jeLQd8Xg3Jb8HfR3wJ1.jpg?f=fotoalbum_large

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-04 20:36
Het wordt weer zomertijd en de EPEX site grafiek is nog steeds fout, zoveelste jaar. Misschien nu omdat de kwartieren nieuw zijn? Er zit een sprong van 01:45 naar 04:00 uur, en er is ook een "Monday" 00:00-00:45 4 kwartieren. Dus alles daartussen zal wel allemaal 1 uur verschoven zijn. Bij de volumebalken zit er een gat in de as (labels), maar ook een gat in de balken.

• sipjan
mdvmine schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:34:
Het wordt weer zomertijd en de EPEX site grafiek is nog steeds fout, zoveelste jaar. Misschien nu omdat de kwartieren nieuw zijn? Er zit een sprong van 01:45 naar 04:00 uur, en er is ook een "Monday" 00:00-00:45 4 kwartieren. Dus alles daartussen zal wel allemaal 1 uur verschoven zijn. Bij de volumebalken zit er een gat in de as (labels), maar ook een gat in de balken.
Zomertijd ?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 19:45

The Third Man

The Third Jellyfish

• sipjan
Ik had ook problemen. Had een array van 23 lang ipv 24. Had ik niet op gerekend, en kreeg ik een foutmelding van mijn Nordpool inlees functie. Niet defensief genoeg geprogrammeerd.

[ Voor 12% gewijzigd door sipjan op 29-03-2026 17:31 ]

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-04 11:56
Nog meer mensen een mail gehad van Hegg dat ze een fout hebben gemaakt met de berekening voor m3 gas?
Volgens hen zou je niet per m3 betalen maar naar de calorische waarde per energie hoeveelheid gas dus gaan ze een naheffing vragen ter correctie.
Ik heb hier nog nooit van gehoord, iemand enig idee hoe rechtmatig dit is?

EDIT: Op hun website hebben ze 28 dagen geleden ineens de term "calorische correctie" toegevoegd. Gevoelsmatig voelt dit weer als een oxxio verhaal tijdens corona, waar ze ineens een zelf verzonnen reden gebruikte om hun klanten te misleiden en vervolgens een half jaar later alles terug moesten betalen.

Via de site van hegg:

Wat is een calorische correctie?
28 dagen geleden
Een calorische correctie betekent dat het gemeten gasverbruik wordt aangepast naar de werkelijke hoeveelheid energie die je hebt ontvangen.

Gas is namelijk niet elke dag even “krachtig”. De energie-inhoud per kubieke meter (m³) kan licht verschillen. Daarom wordt het gemeten volume gas omgerekend naar de daadwerkelijke energie-inhoud (kWh of MJ). Zo betaal je voor de energie die je écht hebt verbruikt – niet alleen voor het aantal kubieke meters.

Even concreet
1 m³ gas bevat niet altijd exact dezelfde hoeveelheid energie.

Met een calorische correctie wordt dit gecorrigeerd.

Op je energierekening zie je daarom vaak een omrekening van m³ naar kWh.

Dat is geen extra kostenpost, maar een correctie om de afrekening eerlijk en technisch kloppend te maken.

Waarom kan dit achteraf nog worden gecorrigeerd?
Het kan voorkomen dat bij eind- of jaarafrekeningen in het verleden géén calorische correctie is toegepast op de gefactureerde gasvolumes. In sommige gevallen zijn daardoor te lage volumes in rekening gebracht.

In zo’n situatie zijn energieleveranciers verplicht dit alsnog te herstellen. Dat doen wij via een correctie of naheffing.

Wie krijgt hiermee te maken?
Er geldt een wettelijke verjaringstermijn van twee jaar voor het corrigeren van facturen.

Na zorgvuldig overleg wordt soms besloten dat klanten nog gecorrigeerd worden.

Belangrijk om te weten
Een calorische correctie is geen nieuwe kostenpost, maar een technische correctie om je eerdere factuur in lijn te brengen met het werkelijke energieverbruik.

[ Voor 75% gewijzigd door mxmemx op 31-03-2026 13:11 ]

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-04 19:25

knakworst

Get more sats!

mxmemx schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:07:
Nog meer mensen een mail gehad van Hegg dat ze een fout hebben gemaakt met de berekening voor m3 gas?
Volgens hen zou je niet per m3 betalen maar naar de calorische waarde per energie hoeveelheid gas dus gaan ze een naheffing vragen ter correctie.
Ik heb hier nog nooit van gehoord, iemand enig idee hoe rechtmatig dit is?
Een calorische correctie van 2-4% is gebruikelijk. Een verkeerde factuur binnen redelijke tijd mogen ze zeker corrigeren.
https://www.samenom.nl/ke...orische-correctie-op-gas/

• Bravo

Bravo

Second Best

De prijzen laten vandaag wel erg lang op zich wachten, is er (behalve dat gedoe in de straat van Hormuz) iets aan de hand? Vrijwel geen wind, wel PV, dus veel fossiel in de randen van de zonneuren nodig?"

Edit: Gepubliceerd

[ Voor 5% gewijzigd door Bravo op 31-03-2026 13:53 ]

📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:31

Aardedraadje

Met kabelschoen

Bravo schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:32:
De prijzen laten vandaag wel erg lang op zich wachten, is er (behalve dat gedoe in de straat van Hormuz) iets aan de hand? Vrijwel geen wind, wel PV, dus veel fossiel in de randen van de zonneuren nodig?"

Edit: Gepubliceerd
Er was vandaag een storing op het MATS platform van de EPEX markt. Hierdoor hebben de veilingen vertraging opgelopen.

• Stefannn
  • Nu online
Nou... 1 april... nieuwe maand...
Ik ben op 1 januari overgestapt van vast naar dynamisch/zonneplan.
Ik heb warmtepomp en EV, thuisbatterij is vorige week woensdag geplaatst.

Bij deze "kWh gebruik & teruglever" en euros dynamisch/zonneplan.
En dat vergeleken met:
- euros als ik was ingegaan op eigenhuis aanbod van november 2025
- euros bij een gemiddeld verkrijgbaar vast contract van voor de iran oorlog
- euros bij datzelfde gemiddelde vaste contract zonder salderen, dus de 2027 situatie
- euros bij het vaste contract dat ik in 2023 had, van voor de terugleverboetes
Dat laatste dient een beetje als "de holy grail". Dat was "het grote saldeer feest". Zonder batterij ga ik daar niet komen. Ik ben heel benieuwd hoe dicht ik daar eind van dit jaar bij zit nu ik wel een batterij heb.

Wat opvalt:
- Het behoorlijk goede eigenhuis aanbod was in januari & februari zoals verwacht fors goedkoper dan dynamisch maar in maart zelfs zonder batterij (1 tot 24 maart) al break-even. Over een heel jaar verwacht ik het met dynamisch te verslaan maar dat ik in maart zelfs zonder batterij al break-even zou zijn verrast me in positieve zin.
- Over het hele eerste kwartaal is dynamisch ook zonder batterij al ongeveer break-even met een gemiddeld contract. Ook dat is eerder dan ik gedacht had.
Dynamisch gaat de komende maanden fors uitlopen. Zeker nu ik de batterij heb.

Alles bij elkaar ben ik behoorlijk happy met de dynamische keuze. Zelfs zonder batterij (maar wel met fors intelligent aansturen van EV en warmtepomp) pakt het heel goed uit.
NB, maart gesplitst op moment dat batterij werd geïnstalleerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8XKdiZ_9c14IZplTDf7r29hmRg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TlSYxOsYIKJ6jU1PaVjjpfIF.png?f=fotoalbum_large

• bilgy_no1
Stefannn schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:18:

En dat vergeleken met:
- euros bij datzelfde gemiddelde vaste contract zonder salderen, dus de 2027 situatie
Dat laatste dient een beetje als "de holy grail". Dat was "het grote saldeer feest". Zonder batterij ga ik daar niet komen. Ik ben heel benieuwd hoe dicht ik daar eind van dit jaar bij zit nu ik wel een batterij heb.

Wat opvalt:
- Het behoorlijk goede eigenhuis aanbod was in januari & februari zoals verwacht fors goedkoper dan dynamisch maar in maart zelfs zonder batterij (1 tot 24 maart) al break-even. Over een heel jaar verwacht ik het met dynamisch te verslaan maar dat ik in maart zelfs zonder batterij al break-even zou zijn verrast me in positieve zin.
- Over het hele eerste kwartaal is dynamisch ook zonder batterij al ongeveer break-even met een gemiddeld contract. Ook dat is eerder dan ik gedacht had.

Alles bij elkaar ben ik behoorlijk happy met de dynamische keuze. Zelfs zonder batterij (maar wel met fors intelligent aansturen van EV en warmtepomp) pakt het heel goed uit.
[Afbeelding]
Interessant! Klopt in de periode 24-31 maart het teruglevertarief wel? Staat nu hetzelfde als het eerste deel van maart.

Bij mij is afname uitgekomen op €0,1923 per kWh en teruglevering op €0,3122. Ook met een thuisbatterij, EV en warmtepomp. Wel heb ik in maart de pellets van de winter opgebrand en daardoor wat duurdere inkoop vermeden.

• Stefannn
  • Nu online
bilgy_no1 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:41:
[...]

Interessant! Klopt in de periode 24-31 maart het teruglevertarief wel? Staat nu hetzelfde als het eerste deel van maart..
Heen en teruglevertarief voor maart is over heel maart. De euro’s had ik op 24 maart afgelezen maar het tarief niet.
Helaas..
Maar eigenlijk zie ik dat die ene week niet heel veel verschil maakt.
De grootste reden om die split te maken is dat ik zo kon zien dat ik zonder batterij op 24 maart “wat betreft maart” al break-even met het eigen huis contract was. Dat vond ik behoorlijk opmerkelijk.
Die laatste week van maart is sowieso niet representatief. De hele woensdag heeft de PV uit gestaan, de donderdag was ik weg en was de instelling verre van optimaal. Vrijdag ben ik gaan “pielen”. Vanaf zaterdag draait de batterij geoptimaliseerd.
Ik doe het nu gewoon op tijd:
‘s nachts vanaf 2:00 opladen, vanaf 7:00 ontladen
Overdag vanaf 12:00 opladen, vanaf 19:00 ontladen
Dat werkt prima. Soms is de spread “erg weinig” maar voorlopig doe ik dat zo. Komende maand ga ik intelligentere functionaliteit in mijn home automation zetten.
Beetje veel handelen is nu wel handig. Dan krijg ik meer btw terug voor ik in de kor zit.

• Bravo

Bravo

Second Best

Stefannn schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:18:

En dat vergeleken met:

Wat opvalt:

[Afbeelding]
Mooi overzicht! En heel leuk om te vergelijken, zelf ook vorige week een 16 kWh 4 kW thuisbatterij aangeschaft, dus wat dat betreft gaan we gelijk op.

Hou er wel rekening mee dat het vergelijk met de vaste tarieven in combinatie met handelen op de DA markt met je thuisbatterij de vergelijking helemaal scheef trekt in de komende periode. Je krijgt dan 'boetes' op de vaste contracten doordat je winst wil maken op het DA contract door energie terug te leveren die je op een vast contract minder terug zou leveren (meer NOM gebruik van de batterij).

Ter vergelijk mijn verbruik
Verwarmen op gas, EV en PV (zie signature)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0mV3WLfygG7hdrjrUKT-p_fNbI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PIZqS3hVPkLNDQvUzKbM0m5s.png?f=fotoalbum_large

edit: Bij de tarieven lijk je 2027 en 2024 omgedraaid te hebben (22 cent terug lijkt mij bij salderen horen, geen cent terug bij niet salderen)

[ Voor 5% gewijzigd door Bravo op 01-04-2026 11:34 . Reden: plaatje aangevuld ]

• Stefannn
  • Nu online
Bravo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:19:
[...]
Hou er wel rekening mee dat het vergelijk met de vaste tarieven in combinatie met handelen op de DA markt met je thuisbatterij de vergelijking helemaal scheef trekt in de komende periode. Je krijgt dan 'boetes' op de vaste contracten doordat je winst wil maken op het DA contract door energie terug te leveren die je op een vast contract minder terug zou leveren (meer NOM gebruik van de batterij).
Dat klopt.
En daar houdt het dus gewoon op.
Nu ik een batterij en dynamisch contract heb optimaliseer ik daar mijn gebruik op.
Ik had over 2025 “toen ik gebruik nog optimaliseerde voor vast” een zelfde vergelijking gemaakt en concludeerde toe dat dynamisch zelfs zonder batterij voordeel zou hebben. Met diezelfde beperking dus maar dan omgekeerd.
Om diezelfde reden is vergelijken van “per kWh tarieven” eigenlijk niet zo nuttig. Beste vergelijk is “wat je afrekent”.

• Stefannn
  • Nu online
Bravo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:19:
[...]
edit: Bij de tarieven lijk je 2027 en 2024 omgedraaid te hebben (22 cent terug lijkt mij bij salderen horen, geen cent terug bij niet salderen)
Nee.
Voor 2027 heb ik terugleverkosten van 22 cent ingevuld op een tarief van 23 cent.
Dat komt overeen met een vast contract dat voor terugleveren slechts 1 cent betaalt. Het is een beetje koffiedik kijken maar daar lijkt het een beetje naar toe te gaan.
Die regel is dus de BOETE. Niet het tarief.

• Bravo

Bravo

Second Best

Stefannn schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:30:
[...]

Nee.
Voor 2027 heb ik terugleverkosten van 22 cent ingevuld op een tarief van 23 cent.
Dat komt overeen met een vast contract dat voor terugleveren slechts 1 cent betaalt. Het is een beetje koffiedik kijken maar daar lijkt het een beetje naar toe te gaan.
Die regel is dus de BOETE. Niet het tarief.
Ah, ik had het als tarieven gelezen. My bad.
Ik heb mijn overzicht ook doorgerekend met jouw andere contracten (plaatje in eerdere post is aangevuld), tot mijn verbazing blijkt dynamisch (zonder thuisbatterij!) al het beste uit te komen over de eerste 2,5 maand (contract ging half januari in). Waarschijnlijk door de hogere teruglevertarieven door de geopolitieke onrust.

Dank voor de opzet, ik ga deze de komende maanden bijhouden op basis van mijn huisverbruik (dus zonder de thuisbatterij). Al zal het verbruik momenteel geoptimaliseerd worden naar DA tarieven, dus het 'geen salderen' kostenplaatje is niet helemaal representatief.

[ Voor 7% gewijzigd door Bravo op 01-04-2026 11:39 ]

• koboy
  • Nu online

koboy

Mijn feestje van maart:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7VTmlmCK8MaRNdXT22tpRSQkMg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRWDgCpiIszDUYT9ZsumU6oy.jpg?f=fotoalbum_large

Vergeleken met vorig jaar een euro of 6 meer teruggekregen. Maar nu laden we de auto wel thuis....
2700Wp PV en 11,52kWh accu vol op de handel.

Alleen dat gas..... Vorig jaar zomer even getwijfeld over een jaarcontract, en eigenlijk t/m februari gemiddeld onder de prijs van vast gezeten. Was dus blij, nu even niet.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hier zou het niet gunstig zijn geweest lijkt het n.a.v. wat Homewizard berekend. Dat vanwege (hybride) warmtepomp en geen gasverbruik. Er is anders de optie om over te schakelen op cv-ketel op basis van tarieven. Aantal kWh voor verwarming is wel vergelijkbaar met afgelopen paar jaar. Wel 97%PV gebruikt, vooral accu, boiler en witgoed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4g8dJxFZJc6O4KHcWko1zphf2XU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qs9eAFM8LyXFffN0MHOUvxXv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1eCMEjp9UTKW875n07F14Nmka38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z7WlK0ryaiEMgOix8mM37vCs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucJTuXLd-wljWVFBaJdaxrMgujw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjrES7HSbxvElZX6BCuRTMJt.jpg?f=fotoalbum_large

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:45

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Mijn eerste maand bij Zonneplan en meteen een hele zonnige maand

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukkWfY96DQbCAgDzVz4q-nHVBFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h3xx5UuNCdVQIytt1BnpeLOc.jpg?f=fotoalbum_large

Met zonnebonus bij zonneplan van (44,93-41,56=) 3,37 euro

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03:28
Maart 2025 (zonder thuisaccu)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nD7vggfANzpxE0zCXM3hK-FayRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q7hphihGLvVlvEWPICuHgoFo.jpg?f=fotoalbum_large

Maart 2026, (met thuisaccu van Zendure 2400AC 11.52kWh) duidelijk een mooi verschil te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjEyrbdDeF6Vd7JGusoGMRbLGF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6GewQdHBek8krDB64s58ulUk.jpg?f=fotoalbum_large

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:27
Catdogsf schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:02:
Maart 2025 (zonder thuisaccu)
[Afbeelding]

Maart 2026, (met thuisaccu van Zendure 2400AC 11.52kWh) duidelijk een mooi verschil te zien.
[Afbeelding]
Wat ik vooral zie is slechts 9 euro verschil in een volatiele maand met veel zon. In de winter en zomer bespaar je minder, en met afschaffen saldering misschien weer wat meer. Al met al misschien 200 euro per jaar? Dus met levensduur van 10 jaar mogen batterijen om en nabij de 2000 euro kosten...

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Vdvmark
@Catdogsf Je kan in 2026 beter niet teveel NOM draaien tenzij je saldeertekort aan teruglevering verwacht. Voor 2027 is dat anders natuurlijk, maar voor 2026 kan NOM je wel geld kosten. Dat lijkt hier zichtbaar.

• Wouter36
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Moet ik al aan een container vol accu’s…

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:49

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Afname voor Maart 19ct voor de teruglevering bleef ik steken op 24ct, komt wellicht doordat ik thuisaccu wat geknepen heb voor een hogere RTE, en wellicht dat de accu toch wat te klein is voor de PV set , ik verwacht dit jaar nog wel uit te breiden met 3.5kWh #gewoonomdathetkan

Accu staat overigens in trade modus.

Toch wel een gemis dat Tibber niet van die mooie overzichten maakt.

[ Voor 33% gewijzigd door revolution-nl op 01-04-2026 21:11 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqjFz2kSe0Lbsk-GZMxX4wXVSEo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/seATvJRc8NUwKL7ltKwfvWMT.png?f=user_large

eerste mnd bij ZP uit app nog geen factuur
pv opbrengst mrt 2026 1090 kwhr
pv opbrengst mrt 2025 1252 kwhr
batterijen mrt RTE 82.47%
mrt 2025 inkoop prijs 23.71 ct
mrt 2025 terug levering 30.24 ct
mrt 2025 mnd verbruikskosten € -91.47 incl net kosten.

saldo EB voor 2026 mrt- t/m dec +69 kw over
Ik probeer EB saldo tot eind van jaar op nul te krijgen ,zal nog een sport worden.
Wp Heat productie mrt 2026 1366 kwhr=157m3 gas mrt 2025 1237 kwhr=142m3 gas
Netto cop wp mrt 2026 5.6 2025 5.6
Bruto cop wp mrt 2026 3.03 2025 3.02
Netto is compressor rendament;bruto is incl randapparatuur (pompen etc.)

vraagje ; ik heb nog maar 1 mnd ervaring met app ZP waar zien jullie zonnebonus of moet die berekend worden? heb nog geen factuur ontvangen.
geen EV en gasaansluiting , WP ,sessy batterijen, dyn contract ,werk veel met API +en - idle,nom.

[ Voor 23% gewijzigd door vogel6 op 03-04-2026 22:06 ]

• Ramtka
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:58
koboy schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:29:
Mijn feestje van maart:
[Afbeelding]

Vergeleken met vorig jaar een euro of 6 meer teruggekregen. Maar nu laden we de auto wel thuis....
2700Wp PV en 11,52kWh accu vol op de handel.
Hoeveel ERE krijg je hier nog bij voor het laden van je EV?

• koboy
  • Nu online

koboy

Ramtka schreef op woensdag 1 april 2026 @ 23:15:
[...]

Hoeveel ERE krijg je hier nog bij voor het laden van je EV?
Nul, niks, nada. Laadpunt zonder MID meter.
Maar uitgaand van (hoog ingeschat) 17 cent/kWh had ik voor laden quite gespeeld dan wel geld gekregen.

• Catdogsf
michaelvo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:01:
[...]

Wat ik vooral zie is slechts 9 euro verschil in een volatiele maand met veel zon. In de winter en zomer bespaar je minder, en met afschaffen saldering misschien weer wat meer. Al met al misschien 200 euro per jaar? Dus met levensduur van 10 jaar mogen batterijen om en nabij de 2000 euro kosten...
Het verschil hoeft niet per se in euros te zitten, vind het al prachtig om te zien, dat ik minder uit het net afneemt en daardoor mijn steentje bijdraagt aan de maatschappij.

Tuurlijk elke euro die je ermee (terug)verdient is leuk meegenomen, maar daar draait het voor mij niet om, dan had ik wel andere systemen kunnen nemen en kunnen gaan handelen, maar is niet mijn hoofddoel.

• Catdogsf
Vdvmark schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:19:
@Catdogsf Je kan in 2026 beter niet teveel NOM draaien tenzij je saldeertekort aan teruglevering verwacht. Voor 2027 is dat anders natuurlijk, maar voor 2026 kan NOM je wel geld kosten. Dat lijkt hier zichtbaar.
Tot nu toe kost het geen geld het NOMMEN, maar ik snap dat de verdiensten hoger hadden kunnen zijn als je elke dag gaat handelen, maar zoals ik al zei in mijn vorige bericht hierboven is dat niet mijn hoofddoel. (doe het soms wel, om uit te testen en het teveel aan kWh, toch nog een leuk rendement qua cijfertjes eruit te halen)

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
michaelvo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:01:
[...]

Wat ik vooral zie is slechts 9 euro verschil in een volatiele maand met veel zon.
Mijn PV opbrengst was in maart 25 300 kWh. In maart 26 230 kWh. Dus 'veel' zon was er niet in maart 26.

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• bilgy_no1
Overzicht maart:
PV opwekking was 336 kWh vs 400 kWh vorig jaar. 2024 was nog droeviger met maar 262 kWh.

Maart 2025: Inkoop gemiddeld €0,235 en teruglevering €0,2058. Totaalbedrag €152

Dat ziet er dit jaar dus veel gunstiger uit met een plugin batterij. Ondanks veel hogere piektarieven dit jaar door de energiecrisis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d82Ezpo6IfaMiBsnebgXn9NEsXc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KNlLhklwqSZhN582SvzdvXxS.jpg?f=fotoalbum_large

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-04 13:07
Gisteren overgestapt van Eneco dynamisch naar Zonneplan.
Benieuwd of ik er veel van ga merken. In elk geval lagere vaste kosten

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:45

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

.

[ Voor 114% gewijzigd door PeteSplit op 02-04-2026 17:26 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• Vdvmark
Q1 2026 was mn stroomafname 2111kWh en mn teruglevering 875kWh, kosten hiervan komen/kwamen op €95.
Voor de grap energiebelasting van 10 cent genomen en teruglevering ex btw, dan komt Q1 2027 op €335.
Verbruiksgedeelte komt dan dus slechts op +250%.
Ik las dat de netbeheerskosten dreigen te exploderen, dat kan er nog wel bij :D

• DikDikkie
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 21:43
Kan iemand uitleggen waar de extreme schommelingen in kwartier prijzen morgenochtend vandaan komen?
Van 0.301 naar 0.097 en weer naar 0.262 in 1 uur snap ik niks van...

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
DikDikkie schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:19:
Kan iemand uitleggen waar de extreme schommelingen in kwartier prijzen morgenochtend vandaan komen?
Van 0.301 naar 0.097 en weer naar 0.262 in 1 uur snap ik niks van...
Het lijkt een beetje het zaagpatroon van de afgelopen tijd maar dan in extreme vorm.

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:22
In maart 1000kWh zonne-energie geproduceerd, daarvan 875 kWh zelf verbruikt (321 kWh via de accu).
Van mijn totaal verbruik in maart (1270 kWh) was 69% afkomstig van mijn zonnepanelen

De veel hogere productie van zonne-energie tov vorig jaar is een gevolg van bijkomende panelen (nu 12 kWp).

En indien iemand zich vragen stelt bij dat hoge verbruik: we hebben 3 BEV's (samen goed voor 75 000 km per jaar), en die worden zo goed als alleen thuis opgeladen (in totaal 726 kWh in maart).

De hogere zelfconsumptie van zonne-energie bracht me (tov de oude situatie) 120 € op, door optimaal in te spelen op dynamische prijzen kocht ik de 397 kWh die ik nog moest aankopen aan erg voordelige prijzen (40 € besparing, gemiddelde aankoopprijs was 40.5 € / MWh EPEX)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXYfCBMWTOVLPfswMeCO8x40lQs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lrPJ8WWkURhPKmpjdBHdCiyq.png?f=user_large

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-04 17:46
sdgs schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:22:
[...]
En indien iemand zich vragen stelt bij dat hoge verbruik: we hebben 3 BEV's (samen goed voor 75 000 km per jaar), en die worden zo goed als alleen thuis opgeladen (in totaal 726 kWh in maart).
Heel netjes, die panelen heb je er zo uit als je het vergelijkt met 75k benzinekilometers...

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:22
Arnout schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:57:
[...]

Heel netjes, die panelen heb je er zo uit als je het vergelijkt met 75k benzinekilometers...
De volledige investering ga ik er wel niet zo snel uit halen. Dat is 20 kEUR (wel in twee stappen, eerste keer 8 kEUR voor 9.3 kWp + omvormer (eigenlijk al afgeschreven) en vorig jaar nog eens 12 k€ voor thuisaccu van 20 kWh + aangepaste omvormer en ook nog 2.7 kWp extra panelen
De debiele actie van Trump in Iran gaat me wel helpen om die investering sneller terug te verdienen. Enkele weken nadat mijn zonnepanelen gelegd had is Poetin Oekraïne binnengevallen...Dus twee keer op 't juiste moment geïnstalleerd. :)

• Vdvmark
Zeker ook toevallig 10 minuten voor Trumps berichtje wat oliecontracten gekocht? Ben jij dat! ;)

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-04 20:12
Ik heb mijn EV in 2025 voor ongeveer 18 cent per kWh opgeladen, inclusief alle belastingen en vergoedingen (dynamische contract).
In 2026 kan ik dan nog ongeveer 12 cent per kWh ERE's terug krijgen.
Dus misschien in 2026 netto voor 6 cent per kWh, als prijzen vergelijkbaar worden.
En 18 kWh (is inclusief laadverliezen) per 100 km ...
Dat is dus ongeveer 1 cent per km.
Jammer dat mijn camper op diesel rijdt.

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Mijn overzicht voor maart, met 27 kWh thuisbatterij, 11 kW pv, EV en full electric. Gemiddelde prijs teruglevering ca €0,30 en gemiddelde prijs levering €0,17. Wel met optimalisatie dynamische tarieven wat volgend jaar nagenoeg geheel verdwijnt natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WiXkn4F1JNbMy4MlKt2-rMQ2jFE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ojcScclVOcU1VTO5l4F97cWb.png?f=fotoalbum_large

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 04:39
Vdvmark schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 07:53:
Q1 2026 was mn stroomafname 2111kWh en mn teruglevering 875kWh, kosten hiervan komen/kwamen op €95.
Voor de grap energiebelasting van 10 cent genomen en teruglevering ex btw, dan komt Q1 2027 op €335.
Verbruiksgedeelte komt dan dus slechts op +250%.
Ik las dat de netbeheerskosten dreigen te exploderen, dat kan er nog wel bij :D
Dit is natuurlijk een variant op "hoe reken ik mij arm". En dan jiuist om je arm te rekenen. Ik heb in Q1 ongeveer dezelfde cijfers en zie het veel positiever. Je moet dit niet over een ongunstig kwartaal uitrekenen, maar over geheel 2026 vergeleken met 2027.
Bij een dynamisch contract zit er tussen 26 en 27 geen verschil is de kale stroomprijs. Je mist in 27 dus alleen de saldering maar. Als netto gebruiken wek ik ieder jaar ongeveer 4000 kWh op, die ik dus geheel saldeer. Voor mij is het een eitje om meer dan 40 % eigen gebruik heb. Ik saldeer in 27 dus 0 ,6 x 4000 = 2400 kWh niet meer.
Dat kost mij dus 2400 x 0,11 cent = € 264
Dus is lach een beetje om het kwijtraken van de mogelijkheid om te salderen.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• Vdvmark
Gerardus1956 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:24:
[...]

Dit is natuurlijk een variant op "hoe reken ik mij arm". En dan jiuist om je arm te rekenen. Ik heb in Q1 ongeveer dezelfde cijfers en zie het veel positiever. Je moet dit niet over een ongunstig kwartaal uitrekenen, maar over geheel 2026 vergeleken met 2027.
Bij een dynamisch contract zit er tussen 26 en 27 geen verschil is de kale stroomprijs. Je mist in 27 dus alleen de saldering maar. Als netto gebruiken wek ik ieder jaar ongeveer 4000 kWh op, die ik dus geheel saldeer. Voor mij is het een eitje om meer dan 40 % eigen gebruik heb. Ik saldeer in 27 dus 0 ,6 x 4000 = 2400 kWh niet meer.
Dat kost mij dus 2400 x 0,11 cent = € 264
Dus is lach een beetje om het kwijtraken van de mogelijkheid om te salderen.
Ja laten we t optimistisch bekijken: we nemen maart omdat er licht is na de dure maanden januari en februari. Maart 2026 hier was afname 538kWh en teruglevering 573kWh en leverde €43 op. Maart 2027 nemen we optimistisch 100kWh afname en 175kWh teruglevering en betalen we €7. Dan gaat t al beter. ;)
Pagina: 1 ... 326 327 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels