• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16:43
Ik heb een ESP kastje gemaakt dat je huisgenoten helpt om bewust om te gaan met de dynamische prijzen.
Jullie en ik hier op het forum zijn ons maar al te bewust van het belang om stroom te gebruiken als de EPEX laag is.
Mijn huisgenoten vinden het te lastig om eerst op de smartphone te kijken naar de tarieven.
Vandaar het kastje met LEDS.

๐ŸŸข Groen knipperend โ€” stroom heel goedkoopvery good time to use electricity
๐ŸŸข Groen โ€” stroom voordelig
๐ŸŸข๐Ÿ”ด Beide knipperend โ€” iets er tussenin
๐Ÿ”ด Rood - stel gebruik grote verbruikers liever uit
๐Ÿ”ด Rood knipperend - stroom erg duur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgqg7GVtQVJ3pqu8Bu8N_kGo3Jk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IgVhV9ZqUdYwvO0YV7NrwuLf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qc_oiB3sizwqYmRns5hp7OpIXlQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/udlJeSBgKgabp5Lbb4gTFumT.png?f=fotoalbum_large

De tarieven waar de kleuer van de led verandert is instelbaar (aan het begin wat hoger om gewenning voor de huisgenoten makkelijker te maken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z87TaMLhQC8DVEGh6A3NrEyeUms=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gTweUULPxiIERMHdtSmcEQdf.png?f=user_large
Je vindt alles op GitHub. Poppinkpop/ESP_dynamic_prices_led_display: Use a led display instead of visualizing dynamic prices in a chart. Non-nerds react better to simple red/green leds than taking time to read a chart.

21,9 kWh/100km

Gebaseerd op de Pavlovian conditioning?

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Otto Jans
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-09 23:30
Tarieven van boven de โ‚ฌ0.40 per KwH zijn nu eerder regel dan uitzondering aan het worden bij de dynamische aanbieders in de avond deze week/ afgelopen dagen.

Duidelijk dat ook de tarieven inflatie voor stroom nu ook te zien is bij dynamische contracten. In de avond vebruik ik veel stroom, tv, oven en airfryer enz. Balen.

[ Voor 4% gewijzigd door Otto Jans op 01-09-2026 14:18 ]

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Belangrijker dan het actuele tarief zelf, lijkt het me om te weten hoe het actuele tarief zich verhoudt tot de rest van de dag: i.e., wordt het binnenkort goedkoper of duurder.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:58

Aardedraadje

Met kabelschoen

Otto Jans schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 14:17:
Tarieven van boven de โ‚ฌ0.40 per KwH zijn nu eerder regel dan uitzondering aan het worden bij de dynamische aanbieders in de avond deze week/ afgelopen dagen.

Duidelijk dat ook de tarieven inflatie voor stroom nu ook te zien is bij dynamische contracten. In de avond vebruik ik veel stroom, tv, oven en airfryer enz. Balen.
De actuele vulgraad ligt op hetzelfde niveau als deze tijd in 2021.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UinofHNQjSxYiydBGYKaEsKdBIQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Tg5Z328KRznj1dSasBAG06Zo.png?f=user_large

Met dat in het achterhoofd en wetende wat in 2021/2022 met de prijzen gebeurde, verwacht ik dat er dit jaar nog wel het eea. gaat gebeuren op de dynamische markt.

[ Voor 3% gewijzigd door Aardedraadje op 01-09-2026 15:02 ]

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-09 16:37
Toch blijft dynamisch eerlijk voelen. De prijzen in de avond zijn hoog, maar ook de wind gaat nu weer meespelen in het najaar.

Als het dan gaat waaien overdag of snachts kun je toch de slurpers weer aan zetten.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:20
Aardedraadje schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:02:
[...]

De actuele vulgraad ligt op hetzelfde niveau als deze tijd in 2021.
[Afbeelding]

Met dat in het achterhoofd en wetende wat in 2021/2022 met de prijzen gebeurde, verwacht ik dat er dit jaar nog wel het eea. gaat gebeuren op de dynamische markt.
Voor commerciele partijen is gas opslaan niet meer aantrekkelijk met groeiend aandeel LNG en redelijke kans dat tijdens midterms in USA de democraten een meerderheid kunnen krijgen in "lower house" als senaat, die Trump beperken en uit de Iran-oorlog willen.
De scheepvaart door de straat van Hormuz kan dan weer toenemen en daalt de gasprijs op de wereldmarkt.

Commerciele partijen voldoen aan de huidige verplichtingen al, als ze verwachte afname van klanten afgedekt hebben met afname reserveringen.
Het is aan andere om de LNG ook naar de NL-terminals te krijgen en die gokken erop dat er voldoende schepen beschikbaar zijn voor vervoer tegen die tijd.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:18
mrVroom schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:14:
Toch blijft dynamisch eerlijk voelen. De prijzen in de avond zijn hoog, maar ook de wind gaat nu weer meespelen in het najaar.

Als het dan gaat waaien overdag of snachts kun je toch de slurpers weer aan zetten.
Wat gevoel betreft overheerst bij mij niet zozeer โ€œeerlijkโ€, vaste contracten vind ik ook eerlijk, daar zit een risico opslag in verwerkt.
Maar meer โ€œwerkelijkโ€.
Jarenlang was stroom op alle tijden ongeveer even goed beschikbaar en daardoor even duur. Tegenwoordig is beschikbaarheid van stroom over een dag sterk variabel. Het voelt heel โ€œwerkelijkโ€ dat de wens om de โ€œbehoefte aan stroom daar niet op te willen matchenโ€ duurder is.
Net als dat aardbeien in december ook duurder zijn.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Otto Jans
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-09 23:30
mrVroom schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:14:

Waar ik woon waait het al dagenlang best goed, dus betwijfel of we dat gaan terug zien in de tarieven komende maanden ;)

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:30
Stefannn schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 08:10:
Een nieuwe maand, een nieuw rapport;

Over augustus, met EV, 14.4kWh batterij, PV en zonneplan dynamisch contract
910 kWh PV opbrengst
587 kWh afgenomen
930 kWh terug geleverd
0.232 euro gemiddeld afname tarief
0.293 euro gemiddeld teruglever tarief
-136 euro elektriciteits kosten.

Interessanter is het jaar overzicht, en dat vergeleken met "wat het met vast gekost zou hebben"

Bij het extreem lage vast kWh tarief van de eigenhuis actie van nov 2025
- Kosten bij de gerealiseerde meterstanden
- Kosten indien batterij zoveel mogelijk NOM was gebruikt in plaats van dynamisch optimaal

Bij gemiddeld VAST contract 0.23euro/kWh afname en 0.10euro/kWh terugleverkosten
- Kosten bij de gerealiseerde meterstanden
- Kosten indien batterij zoveel mogelijk NOM was gebruikt in plaats van dynamisch optimaal

En extrapolatie naar 2027, indien zoveel mogelijk NOM zou zijn gedraaid:
- dynamisch
- vast tegen beste "nu afsluitbaar contract": 0.28 euro/kWh, 0.03 euro bij terugleveren (0.25 euro/kWh terugleverkosten) maar wel met 160euro bonus

Conclusie:
- Dynamisch verslaat op dit moment alle vaste opties
- Dat dynamisch in de zomer de beste keuze zou zijn was wel te verwachten maar ik vind het "verlies" in januari/februari verrassend klein. En afgelopen winter nog geen batterij, deze winter zal het nog dichter op elkaar liggen.
- Voor 2027 komt dynamisch ook als beste keuze uit de bus. Toch is vast dan in combinatie met een batterij niet heel beroerd. Veel hangt af van wat voor vast tarief je hanteert en dat fluctueert tegenwoordig sterk.
- Over augustus is het gemiddelde afname tarief hoger dan in de maanden ervoor (23 in plaats van 18 cent). Dat is een beetje een rariteit en is veroorzaakt door 2 weken vakantie. Door die 2 weken vakantie werd de EV niet opgeladen tijdens de goedkoopste uren maar werd er overdag alleen maar teruggeleverd. Daardoor was de afname in kWh weliswaar heel bescheiden (het idle verbruik van de woning waar toen niemand leefde) maar wel tegen hoog tarief. In absolute euros is er dus helemaal niks duurs aan die periode.

Daarnaast ook een opbrengst monitoring van de batterij.
Die heb ik sinds april maar de monitoring werkt vanaf mei. Ik laad middags tegen het laagste day ahead tarief en ontlaad avonds tegen het hoogste day ahead tarief. Getoonde data is Inclusief RTE verliezen. Puur het aantal kWh wat er in gaat tegen aankooptarief verminderd met aantal kWh wat er uit gaat tegen verkooptarief.
Het valt me in deze maanden niet tegen. Ik had gerekend op een euro per dag maar dat zit dichter tegen de 2 euro. In de winter zal het denk ik minder zijn. We zullen zien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mag ik vragen waarmee je dit rapport draait?

• Stefannn
testmanager schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 18:41:
[...]

Mag ik vragen waarmee je dit rapport draait?
De meeste getallen komen uit de Zonneplan app
Het overzicht is een Numbers sheet op mijn MacBook
Batterij import/export houd ik met eigen automatisering bij.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb nu een vast energiecontract tot januari 2027. Mijn verbruik wordt vanwege meer reistijd naar werk 6000 kWh en teruglevering zonnepanelen is 3000 kWh.

Ik twijfel of ik voor dynamisch ga, want heb een Kia EV3 met Zaptec Go 2 (en Marstek Venus E 3 5,12 kWh). Mijn voorkeur ligt bij Tibber voor dynamisch. Ik kan op 4 dagen en elke nacht sturen, dan staat de auto op de oprit in de meeste gevallen. Verder zonnepanelen van Goodwe.

Er ligt een aanbod van Budget Energie voor 3 jaar vast: 25 cent per kWh, 33 euro per jaar cashback en slechts 11,88 euro vaste leveringskosten. Nog in de bedenktijd

Tibber daarentegen is dynamisch, krijg 132 euro bonus via Independer na 12 maanden en kan met Grid Rewards wat terugverdienen.

Ik kom er niet uit wat voordelig is. Met dynamisch iets duurder is niet natuurlijk niet erg. Maar moet geen honderden euroโ€™s schelen. Bij Budget is het wel gelijk 3 jaar vast en moet ik via Kia Charge of Zaptec Slim Laden aanzetten.

Ik kan moeilijk overzien of ik goed doe aan dynamische tarieven omdat ik het niet visueel kan maken.

iPhone 17 Pro โ€ข iPad mini (A17 Pro) โ€ข MacBook Air M4 โ€ข iMac M4 โ€ข Watch Series 10 โ€ข AirPods Pro 2 & Max โ€ข TV 4K โ€ข Marstek Venus โ€ข Kia EV3 GT-Line

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:37
THE_BASE schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 19:57:
Ik heb nu een vast energiecontract tot januari 2027. Mijn verbruik wordt vanwege meer reistijd naar werk 6000 kWh en teruglevering zonnepanelen is 3000 kWh.

Ik twijfel of ik voor dynamisch ga, want heb een Kia EV3 met Zaptec Go 2 (en Marstek Venus E 3 5,12 kWh). Mijn voorkeur ligt bij Tibber voor dynamisch. Ik kan op 4 dagen en elke nacht sturen, dan staat de auto op de oprit in de meeste gevallen. Verder zonnepanelen van Goodwe.

Er ligt een aanbod van Budget Energie voor 3 jaar vast: 25 cent per kWh, 33 euro per jaar cashback en slechts 11,88 euro vaste leveringskosten. Nog in de bedenktijd

Tibber daarentegen is dynamisch, krijg 132 euro bonus via Independer na 12 maanden en kan met Grid Rewards wat terugverdienen.

Ik kom er niet uit wat voordelig is. Met dynamisch iets duurder is niet natuurlijk niet erg. Maar moet geen honderden euroโ€™s schelen. Bij Budget is het wel gelijk 3 jaar vast en moet ik via Kia Charge of Zaptec Slim Laden aanzetten.

Ik kan moeilijk overzien of ik goed doe aan dynamische tarieven omdat ik het niet visueel kan maken.
Misschien dynamisch en nog een Marstek erbij. Ik houd niet van 3-jarige contracten (zelf zit ik vast tot half juni 2027).

Wat is je reiskostenvergoeding (vast bedrag per km of per kWh, daarnaast krijg je natuurlijk ook Ere).

Laat maar weten waar je uiteindelijk voor gekozen hebt.

2x MT Venus E met HW P1 in HA, WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen รก 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen รก 380 wp op noord.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:14

Maasluip

Kabbelend watertje

Weet iemand wat er met de api van entsoe aan de hand is? Sinds gisteren krijg ik alleen maar een pagina met "Scheduled maintenance is currently underway. Please check back soon".
Ik kan nergens wat vinden over die scheduled maintenance (en ik vind het een beetje fishy dat dat al sinds gisteren zo is).

Signatures zijn voor boomers.

• Stefannn
THE_BASE schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 19:57:

Tjaโ€ฆ zie mijn post van vandaag. Afgelopen januari 0,25 euro/kWh gemiddeld en alle andere maanden lager.
Hoge teruglever inkomsten,
Ik heb behalve EV ook nog een warmtepomp. Die bestuur ik echter wel โ€œdynamisch bewustโ€ (in goedkope tijden wat hoger stoken en in duren tijden wat minder).
Dynamisch zou ik zeker in deze roerige tijden niet zonder batterij willen doen maar zo te zien heb je die al. Batterij lijkt met in combinatie met zonnepanelen sowieso wel handig komend jaar.

Auto laden lukt je in de winter tussen 1:00 en 6:00 vrijwel altijd voor minder dan 0.20 euro/kWh. In de zomer in het weekend voor 0.13 euro/kWh, door de week overdag altijd wel onder de 0.18 euro/kWh.

Ik heb de overstap naar dynamisch afgelopen januari gemaakt. Het was even eng maar heeft me honderden euroโ€™s bespaard. Maar iedereen moet zijn eigen beslissing maken. Als hormuz dicht blijft is dynamisch wellicht duur, maar als die dan open gaat zakt de prijs ook snel, veel sneller dan 3 jaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Stefannn op 01-09-2026 20:24 ]

• THE_BASE
  • Niet online
Stefannn schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:23:
[...]

Tjaโ€ฆ zie mijn post van vandaag. Afgelopen januari 0,25 euro/kWh gemiddeld en alle andere maanden lager.
Hoge teruglever inkomsten,
Ik heb behalve EV ook nog een warmtepomp. Die bestuur ik echter wel โ€œdynamisch bewustโ€ (in goedkope tijden wat hoger stoken en in duren tijden wat minder).
Dynamisch zou ik zeker in deze roerige tijden niet zonder batterij willen doen maar zo te zien heb je die al. Batterij lijkt met in combinatie met zonnepanelen sowieso wel handig komend jaar.

Auto laden lukt je in de winter tussen 1:00 en 6:00 vrijwel altijd voor minder dan 0.20 euro/kWh. In de zomer in het weekend voor 0.13 euro/kWh, door de week overdag altijd wel onder de 0.18 euro/kWh.

Ik heb de overstap naar dynamisch afgelopen januari gemaakt. Het was even eng maar heeft me honderden euroโ€™s bespaard. Maar iedereen moet zijn eigen beslissing maken. Als hormuz dicht blijft is dynamisch wellicht duur, maar als die dan open gaat zakt de prijs ook snel, veel sneller dan 3 jaar.
Dank! Dit geeft enige rust, zo heb ik er een beeld van. Het belangrijkste is voor mij dat ik lekker onder die 25 cent kan blijven. En als ik dat zo lees is dat (zonder nog meer ellende in de wereld) best haalbaar. Een enkele week of maand wat duurder is geen ramp. Maar vind het vooral erg spannend, maar moet soms even door de zure appel heen bijten.

iPhone 17 Pro โ€ข iPad mini (A17 Pro) โ€ข MacBook Air M4 โ€ข iMac M4 โ€ข Watch Series 10 โ€ข AirPods Pro 2 & Max โ€ข TV 4K โ€ข Marstek Venus โ€ข Kia EV3 GT-Line

• THE_BASE
  • Niet online
Bravertal schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:19:
[...]

Misschien dynamisch en nog een Marstek erbij. Ik houd niet van 3-jarige contracten (zelf zit ik vast tot half juni 2027).

Wat is je reiskostenvergoeding (vast bedrag per km of per kWh, daarnaast krijg je natuurlijk ook Ere).

Laat maar weten waar je uiteindelijk voor gekozen hebt.
Met de Marstek kom ik prima uit in deze maanden, dus die voldoet. Drie jaar vind ik stiekem ook te lang, รฉรฉn keer die fout gemaakt en wilde ik na 1,5 jaar vanaf. Dat kon toen goedkoop.

Reiskostenvergoeding is 25 cent per km en ontvang inderdaad al ERE. Van de reiskostenvergoeding heb ik zoโ€™n 300 euro over, dus dat is wel lekker.

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-09 10:59
THE_BASE schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:32:
[...]

Dank! Dit geeft enige rust, zo heb ik er een beeld van. Het belangrijkste is voor mij dat ik lekker onder die 25 cent kan blijven. En als ik dat zo lees is dat (zonder nog meer ellende in de wereld) best haalbaar. Een enkele week of maand wat duurder is geen ramp. Maar vind het vooral erg spannend, maar moet soms even door de zure appel heen bijten.
Misschien dat dit overzicht van ons huishouden je een beetje helpt? (6700WP aan zonnepanelen en een 2400AC met 11.52kWh aan batterijen eronder)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62_J78FvXkUWCpw62fqLlpJxo2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x3aWyMHZEv2pcXMwf5bKwb0r.jpg?f=fotoalbum_large

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:54
Otto Jans schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 14:17:

Eerder ook al gezegd: ik volg dynamisch nu al een paar jaar en tot nu toe heb ik ieder jaar hoge avondprijzen gezien rond eind augustus, begin september. Er is vast ook een effect door de Donald & Bibi oorlog; maar in deze periode in 2022 zagen we tarieven van โ‚ฌ1/kWh.

Ik ken je situatie verder niet en ook niet wat je meeste verbruik uitmaakt. Maar een airfryer die 10 minuten draait verbruikt nog geen halve kWh. TV is ook niet zoveel: misschien 0,2 kWh met een uur kijken. Je vaatwasser verbruikt al meer dan dat bij elkaar en die kun je makkelijk uitstellen tot een goedkoper moment.

Als je een laag verbruik hebt, geen PV, geen EV, dan valt er met dynamisch niet heel veel te winnen.

Voor mij werkt dynamisch fantastisch en met een batterijtje draai ik dit jaar goedkoper dan vorig jaar. Mijn rekening is nu ongeveer โ‚ฌ350 lager dan vorig jaar rond deze tijd. Juist dankzij de hogere avondtarieven dit jaar.

• bilgy_no1
THE_BASE schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:33:
[...]

Met de Marstek kom ik prima uit in deze maanden, dus die voldoet. Drie jaar vind ik stiekem ook te lang, รฉรฉn keer die fout gemaakt en wilde ik na 1,5 jaar vanaf. Dat kon toen goedkoop.

Reiskostenvergoeding is 25 cent per km en ontvang inderdaad al ERE. Van de reiskostenvergoeding heb ik zoโ€™n 300 euro over, dus dat is wel lekker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93JmGCr3gUvqaVCs4lm1MSjRcTI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GXeys7t6FFlXELEFMAxWxOHc.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ook mijn jaaroverzicht tot nu toe. PV (4,8 kW O-W, ยฑ4000 kWh productie per jaar), EV, thuisbatterij (14,4 kWh plug-in Zendure), full-electric warmtepomp.

Normaliter is mijn afname ongeveer 6500-7000 kWh per jaar, maar dit jaar komt het waarschijnlijk hoger uit door handelen met de batterij. Vorig jaar in totaal 2400 kWh teruggeleverd, maar dat wordt dit jaar ook meer door de batterij.

Gemiddeld ingekocht voor โ‚ฌ0,2047, vooral omhoog gehaald door veel duur verbruik in januari/februari.

• THE_BASE
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:08:
[...]

[Afbeelding]

Hier ook mijn jaaroverzicht tot nu toe. PV (4,8 kW O-W, ยฑ4000 kWh productie per jaar), EV, thuisbatterij (14,4 kWh plug-in Zendure), full-electric warmtepomp.

Normaliter is mijn afname ongeveer 6500-7000 kWh per jaar, maar dit jaar komt het waarschijnlijk hoger uit door handelen met de batterij. Vorig jaar in totaal 2400 kWh teruggeleverd, maar dat wordt dit jaar ook meer door de batterij.

Gemiddeld ingekocht voor โ‚ฌ0,2047, vooral omhoog gehaald door veel duur verbruik in januari/februari.
Hebben jullie Zonneplan ivm afname van apparatuur van hen? Want ik begrijp dat ze niet zomaar externe partners zoals Marstek, Zendure of Goodwe kunnen aansturen.

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:53
Ik neig ook naar overstappen naar dynamisch, alleen nu net voor de wintermaanden wel even spannend.

Warmtepomp, wpb, huis volledig elektrisch.

Verbruik vorig jaar 9500 kwh, maar door baanwissel partner wordt 1 auto (phev) minder geladen. 1x phev, 1x ev. Op het werk laden voor 0,30. Dus daar laadt ik nu ook al, goedkoper dan thuis momenteel.

Ik heb een 9kw wp, als het dan echt koud is (-10 of rond nulpunt en veel defrosts) dan draait de pomp wel veel. In de wintermaanden 2000kwh zeg maar. 3800wp liggen, maar die doen dan ook weinig. Eigen verbruik zonnepanelen ~60%

Hoe kijken jullie aan tegen bovenstaande situatie? Gewoon dynamisch doen en iets risico nemen?

[ Voor 11% gewijzigd door ErgoStijn op 01-09-2026 21:45 ]

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:57
THE_BASE schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:29:
[...]

Hebben jullie Zonneplan ivm afname van apparatuur van hen? Want ik begrijp dat ze niet zomaar externe partners zoals Marstek, Zendure of Goodwe kunnen aansturen.
Ik kan niet voor anderen spreken, maar ik heb Zonneplan omdat ik dat zelf de beste dynamische aanbieder vind.

Daar ben ik overigens niet alleen in, volgens https://jeroen.nl/dynamis...middelde_score&order=desc

Ze doen het als een van de weinigen "goed", dat wil zeggen dat ze de inkoopvergoeding ook volledig uitbetalen bij teruglevering, daar nog een bonus van 10% bovenop doen, en je bovendien de BTW ook mag houden. ;)

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:54

de Peer

under peer review

[...]

Ik kies ze alleen omdat ze de goedkoopste zijn. Hun apparatuur gebruik ik niet.

• THE_BASE
  • Niet online
Aansturen doen jullie dan via externe apps? Of de thuislader zelf?

• Bravertal
ErgoStijn schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:40:
Ik neig ook naar overstappen naar dynamisch, alleen nu net voor de wintermaanden wel even spannend.

Verbruik vorig jaar 9500 kwh, maar door baanwissel partner wordt 1 auto (phev) minder geladen. 1x phev, 1x ev. Op het werk laden voor 0,30. Dus daar laadt ik nu ook al, goedkoper dan thuis momenteel.

Ik heb een 9kw wp, als het dan echt koud is (-10 of rond nulpunt en veel defrosts) dan draait de pomp wel veel. In de wintermaanden 2000kwh zeg maar. 3800wp liggen, maar die doen dan ook weinig. Eigen verbruik zonnepanelen ~60%

Hoe kijken jullie aan tegen bovenstaande situatie? Gewoon dynamisch doen en iets risico nemen?
Wat dacht je van een (stekker)batterij en dynamisch?

2x MT Venus E met HW P1 in HA, WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen รก 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen รก 380 wp op noord.

• de Peer

de Peer

under peer review

THE_BASE schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:52:
In mijn geval home assistant.

Ik zou daarvoor nooit afhankelijk willen zijn van mijn stroomleverancier. (lock-in). Zij willen dat natuurlijk wel

[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 01-09-2026 22:00 ]

• THE_BASE
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:58:
[...]

In mijn geval home assistant.

Ik zou daarvoor nooit afhankelijk willen zijn van mijn stroomleverancier. (lock-in). Zij willen dat natuurlijk wel
Ik snap dat wel, ik zit daarover nog in dubio. Misschien wat of-topic maar dan zou ik het via Zaptec zelf moeten doen รณf via Kia Charge.

Aan de andere kant zie ik geen probleem om het door Tibber te laten aansturen. Of zie ik iets over het hoofd?

• bilgy_no1
[...]

Ik vind het een nette partij met heldere voorwaarden. Komt ook voordelig uit met terugleveren door hoe ze met de inkoopkosten omgaan.

PV had ik al eerder via hun laten aanleggen. Zij sturen de omvormer aan bij negatieve prijzen en soms ook voor een soort grid rewards.

De batterij stuur ik zelf aan via Home Assistant en een mooie integratie die door een Tweaker hier gemaakt.

De warmtepomp draait nu ook slim via Home Assistant en een ander tweaker project.

De EV laad ik gewoon op tijdens de goedkoopste blokken en de laadplanning van de auto.

Eigenlijk is alleen de aansturing van de omvormer nog afhankelijk van een leverancier. Dat wil ik zo min mogelijk, maar tot nu toe nog geen reden gehad om weg te gaan bij Zonneplan.

• de Peer

de Peer

under peer review

THE_BASE schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:04:
[...]

Aan de andere kant zie ik geen probleem om het door Tibber te laten aansturen. Of zie ik iets over het hoofd?
Lock-in dus.

als ik voor mezelf spreek dan stap ik soms wel 2 of 3 x per jaar over van leverancier, en ik zou er niet aan moeten denken om dat laadpaal, warmtepomp en alle andere apparatuur steeds opnieuw te moeten laten aansturen (programmeren) door middel van software/apps die anderen voor me maken.

Nee dan liever onafhankelijk via domotica, en gewoon zonder problemen kunnen overstappen.

• bilgy_no1

Ik heb een paar posts terug mijn situatie gedeeld en de gerealiseerde kosten tot nu toe. Is redelijk vergelijkbaar, maar iets lager verbruik in totaal.

Verder heb ik een plugin batterij in gebruik (2,4 kW en 14,4 kWh capaciteit) die vangt mijn opwekking overdag bijna geheel op en dat verbruik ik of lever ik terug tijdens de duurste uren. Je moet even kijken of dat voor jou ook nuttig is, aangezien je al 60% van je opwekking al zelf verbruikt.

• THE_BASE
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:09:
[...]

Lock-in dus.

als ik voor mezelf spreek dan stap ik soms wel 2 of 3 x per jaar over van leverancier, en ik zou er niet aan moeten denken om dat laadpaal, warmtepomp en alle andere apparatuur steeds opnieuw te moeten laten aansturen (programmeren) door middel van software/apps die anderen voor me maken.

Nee dan liever onafhankelijk via domotica, en gewoon zonder problemen kunnen overstappen.
Ik kan me dat goed voorstellen en zou ook voor mij kunnen gelden. Alleen krijg ik een bonus als ik een jaartje blijf. Dus eerste jaar scheelt het slechts 50 euro ten opzichte van de goedkoopste dynamische leverancier gebaseerd op kunstmatige berekeningen. Die 5 tientjes kan ik met Grid Rewards weer terug verdienen.

De keuze is eigenlijk Budget Energie/Pure Energy als ik zelf ga aansturen. Of Tibber als ik het laat aansturen, zonnepanelen kunnen in de toekomst blijkbaar ook uitgeschakeld worden. Goodwe wordt nu niet ondersteund.

Zonneplan is zeker een optie en was een voorkeur tot ik begreep dat ze liever eigen apparatuur aansturen.

• tukker999
Bravertal schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:53:
[...]

Wat dacht je van een (stekker)batterij en dynamisch?
Daar denk ik wel wat van.

Terugverdientijd is dichter bij de 10 jaar dan bij de 5 jaar, ondanks de mooie verhalen van onder anderen de Groene Nerds en Homewizzard.

21,9 kWh/100km

• de Peer

de Peer

under peer review

THE_BASE schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:25:
[...]

Ik kan me dat goed voorstellen en zou ook voor mij kunnen gelden. Alleen krijg ik een bonus als ik een jaartje blijf. Dus eerste jaar scheelt het slechts 50 euro ten opzichte van de goedkoopste dynamische leverancier gebaseerd op kunstmatige berekeningen. Die 5 tientjes kan ik met Grid Rewards weer terug verdienen.

De keuze is eigenlijk Budget Energie/Pure Energy als ik zelf ga aansturen. Of Tibber als ik het laat aansturen, zonnepanelen kunnen in de toekomst blijkbaar ook uitgeschakeld worden. Goodwe wordt nu niet ondersteund.

Zonneplan is zeker een optie en was een voorkeur tot ik begreep dat ze liever eigen apparatuur aansturen.
ik begrijp niet waarom je er allemaal randzaken bij haalt. Het gaat om de keuze voor een energieleverancier, en dus het risico van lock-in.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:41

koboy

Heb een idee voor een icon

THE_BASE schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:25:
[...]

Zonneplan is begonnen als PV leverancier. Werden hierin groot en gingen (rebranded?) eigen merk omvormers en aansturing doen. Daar bovenop is de energieleverancier gekomen. Het alleen "ondersteunen voor de toeters en bellen" van eigen apparatuur is waarschijnlijk ook een financiรซle keuze: er zitten geen investeringsmaatschappijen in het bedrijf.

Naar mijn mening is het als energieleverancier een simpel no nonsens bedrijf, wel met een enkele uitglijder qua marketing van de thuis accu. Geen bonussen, gewoon duidelijk wat je betaalt en terugkrijgt. De toeters en bellen regel ik zelf wel, sneaker net+grijze massa (gesloten laadpunt) of Home Assistant. Hier gaat dus op een goedkoop moment (meestal zaterdag of zondag) de Ioniq 6 aan de lader met het matje over de stoep.

Wat betreft de EV3: de EV6 en andere vroege eGMP auto's worden niet vrolijk van dagenlang aan de lader hangen zonder stroom te krijgen, zeker als de hoofd accu onder de 20/30% zit. Het bijladen van de 12V accu stopt dan, en door de aangekoppelde laadkabel blijft de auto wakker en zit je met een lege 12V accu en een niet opgeladen auto waar je niets mee kunt. Geloof hat Hyundai/Kia hier niet uniek in zijn, en weet ook niet of dit nog een dingetje is bij de EV3.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Klovan

Als je je gebruik kan sturen bij de grootverbruikers (Lees auto, warmtepomp), dan zou ik zeker naar dynamisch overschakelen. Tevens heb je ook behoorlijk wat vermogen qua pv panelen en daar krijg je met dynamische tarieven een stuk meer vergoeding voor dan met een vast of variabel contract.

Punt van aandacht is wel de salderingsregeling. Je wilt daar wel dit jaar nog het maximale uithalen. Maar dat hangt af van je huidige contract en wanneer deze afloopt.

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 16:24
bilgy_no1 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:52:
[...]

Eerder ook al gezegd: ik volg dynamisch nu al een paar jaar en tot nu toe heb ik ieder jaar hoge avondprijzen gezien rond eind augustus, begin september. Er is vast ook een effect door de Donald & Bibi oorlog; maar in deze periode in 2022 zagen we tarieven van โ‚ฌ1/kWh.

Ik ken je situatie verder niet en ook niet wat je meeste verbruik uitmaakt. Maar een airfryer die 10 minuten draait verbruikt nog geen halve kWh. TV is ook niet zoveel: misschien 0,2 kWh met een uur kijken. Je vaatwasser verbruikt al meer dan dat bij elkaar en die kun je makkelijk uitstellen tot een goedkoper moment.

Als je een laag verbruik hebt, geen PV, geen EV, dan valt er met dynamisch niet heel veel te winnen.

Voor mij werkt dynamisch fantastisch en met een batterijtje draai ik dit jaar goedkoper dan vorig jaar. Mijn rekening is nu ongeveer โ‚ฌ350 lager dan vorig jaar rond deze tijd. Juist dankzij de hogere avondtarieven dit jaar.
Welke batterij heb jij? Een Nexus?

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:19:
Weet iemand wat er met de api van entsoe aan de hand is? Sinds gisteren krijg ik alleen maar een pagina met "Scheduled maintenance is currently underway. Please check back soon".
Ik kan nergens wat vinden over die scheduled maintenance (en ik vind het een beetje fishy dat dat al sinds gisteren zo is).
Hier hetzelfde probleem. Dus maar geswitched naar Energy-Charts.info

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd. Verwarming: hybrid Quatt met E-CV en radiatoren. Warm water: Ariston WPB. Elektra: 5,4kWp ZP + Marstek V.2 accu

• THE_BASE
  • Niet online
koboy schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 23:03:
[...]

Zonneplan is begonnen als PV leverancier. Werden hierin groot en gingen (rebranded?) eigen merk omvormers en aansturing doen. Daar bovenop is de energieleverancier gekomen. Het alleen "ondersteunen voor de toeters en bellen" van eigen apparatuur is waarschijnlijk ook een financiรซle keuze: er zitten geen investeringsmaatschappijen in het bedrijf.

Naar mijn mening is het als energieleverancier een simpel no nonsens bedrijf, wel met een enkele uitglijder qua marketing van de thuis accu. Geen bonussen, gewoon duidelijk wat je betaalt en terugkrijgt. De toeters en bellen regel ik zelf wel, sneaker net+grijze massa (gesloten laadpunt) of Home Assistant. Hier gaat dus op een goedkoop moment (meestal zaterdag of zondag) de Ioniq 6 aan de lader met het matje over de stoep.

Wat betreft de EV3: de EV6 en andere vroege eGMP auto's worden niet vrolijk van dagenlang aan de lader hangen zonder stroom te krijgen, zeker als de hoofd accu onder de 20/30% zit. Het bijladen van de 12V accu stopt dan, en door de aangekoppelde laadkabel blijft de auto wakker en zit je met een lege 12V accu en een niet opgeladen auto waar je niets mee kunt. Geloof hat Hyundai/Kia hier niet uniek in zijn, en weet ook niet of dit nog een dingetje is bij de EV3.
Dank! De EV3 heeft dat probleem voor zover ik weet niet. Ook heb ik het afgelopen jaar niet onder de 25% aan de laadpaal gehangen.

Dynamisch lijkt me in elk geval het meest interessant om eens te gaan proberen. Nu nog de prettigste leverancier. Ik mag hier niet over randzaken beginnen: maar het voordeel van een Tibber is dat ik voor mijn gevoel niet hoef om te kijken naar wanneer ik laad en bij Zonneplan heb ik dat idee wel. Maar misschien is dat niet zo.

• bilgy_no1
Annihilism schreef op woensdag 2 september 2026 @ 07:38:
[...]

Welke batterij heb jij? Een Nexus?
Een Zendure 2400AC met 5 batterijen. Wordt aangestuurd vanuit Home Assistant.

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 16:24
bilgy_no1 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:26:
[...]

Een Zendure 2400AC met 5 batterijen. Wordt aangestuurd vanuit Home Assistant.
Okรฉ, ik moet mij echt eens gaan verdiepen in HA met mijn Marstek Venus E. Kun je met HA ook inspelen op onbalans?

• de Peer

de Peer

under peer review

THE_BASE schreef op woensdag 2 september 2026 @ 08:39:
[...]

Dank! De EV3 heeft dat probleem voor zover ik weet niet. Ook heb ik het afgelopen jaar niet onder de 25% aan de laadpaal gehangen.

Dynamisch lijkt me in elk geval het meest interessant om eens te gaan proberen. Nu nog de prettigste leverancier. Ik mag hier niet over randzaken beginnen: maar het voordeel van een Tibber is dat ik voor mijn gevoel niet hoef om te kijken naar wanneer ik laad en bij Zonneplan heb ik dat idee wel. Maar misschien is dat niet zo.
Waarom denk je dat? Bij elke dynamische aanbieder fluctueren de prijzen elk uur.

Het is aan jou hoe je daar mee omgaat.

Je kunt dus ook Tibber of zonneplan jouw laadpaal laten aansturen maar dan maak je jezelf afhankelijk. Lock in

• THE_BASE
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:38:
[...]

Waarom denk je dat? Bij elke dynamische aanbieder fluctueren de prijzen elk uur.

Het is aan jou hoe je daar mee omgaat.

Je kunt dus ook Tibber of zonneplan jouw laadpaal laten aansturen maar dan maak je jezelf afhankelijk. Lock in
Okรฉ, dan drie hele makkelijke vragen aan jou:

1) Waarom Is lock-in zo vervelend? Het ontneemt mij wel elke keer een extra actie?

2) Is aansturen via een externe app als Zaptec of Kia Charge dan net zo makkelijk?

3) Waarom is men zo enthousiast over Zonneplan? En zou dat dan voor 6000/3000 kWh gunstig zijn?

Dank voor het antwoorden.

• de Peer

de Peer

under peer review

THE_BASE schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:13:
[...]

Okรฉ, dan drie hele makkelijke vragen aan jou:

1) Waarom Is lock-in zo vervelend? Het ontneemt mij wel elke keer een extra actie?

2) Is aansturen via een externe app als Zaptec of Kia Charge dan net zo makkelijk?

3) Waarom is men zo enthousiast over Zonneplan? En zou dat dan voor 6000/3000 kWh gunstig zijn?

Dank voor het antwoorden.
  1. Omdat het jou afhankelijk maakt. Stel over 1 jaar is er een veel goedkopere leverancier, maar al jouw apparatuur wordt door Tibber aangestuurd. Jij zult dan denken: het is me te veel werk om alles aan te passen, ik Blijf lekker bij Tibber ondanks dat het duurder is. Op termijn kan je dat best wat geld kosten. Je krijgt er wel gemak voor terug.
  2. Weet ik niet. Geen ervaring mee. Dat zul je inderdaad moeten uitzoeken. Het zou kunnen dat Tibber gebruiksvriendelijker is dan de Kia app bijvoorbeeld.
  3. Omdat ze het goedkoopst zijn en goede marketing en gebruiksvriendelijk

• koboy

koboy

THE_BASE schreef op woensdag 2 september 2026 @ 08:39:
[...]

Zoals @Depeer ook zegt.

Al die extra diensten op 3rd party apparatuur kosten gewoon geld om te ontwikkelen en in de lucht te houden. Dat geld en de moeite kun je in eigen hand houden door zelf te automatiseren (EVCC, DAO etc), of door je eigen brein en handen te gebruiken. Er zijn ondertussen een aantal websites die vrij aardig (lees: over meerdere dagen window gesproken tenminste zo goed als de energieleveranciers) de stroomprijs voorspellen en je daarmee kunnen aangeven wanneer het een goed idee is om de auto te laden of andere grote bulk dingen te doen.
Vergeet niet dat om echt effectief geautomatiseerd de laadpaal aan te sturen je ook elke keer bij inpluggen je moet aangeven wanneer de auto vol moet zijn. Het kan zijn dat er defaults mogelijk zijn. In de app van het laadpunt kun je ook een uitgestelde start aangeven. Aan jou de beoordeling of hier verschil qua moeite in zit.

Binnen de "open diensten" leveranciers was Tibber tot afgelopen jaarwisseling een beetje een uitzondering. Financieel geen rare grappen EN grid rewards. Per 1 januari hebben ze terugleverkosten ingevoerd gelijk aan de handling fee die je terugkreeg. Dit waarschijnlijk als voorbereiding op een beursgang.
Tibber zit op dit moment ook nog wat "raar" in het salderen van de energiebelasting. Je krijgt voor elke teruggeleverde kWh de energiebelasting retour en het te veel uitgekeerde wordt op de jaarafrekening verrekend. Zul jij met meer afname dan teruglevering geen last van hebben, maar sommigen hier hebben een halve zonneweide op het dak.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• THE_BASE
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:19:
[...]
  1. Omdat het jou afhankelijk maakt. Stel over 1 jaar is er een veel goedkopere leverancier, maar al jouw apparatuur wordt door Tibber aangestuurd. Jij zult dan denken: het is me te veel werk om alles aan te passen, ik Blijf lekker bij Tibber ondanks dat het duurder is. Op termijn kan je dat best wat geld kosten. Je krijgt er wel gemak voor terug.
  2. Weet ik niet. Geen ervaring mee. Dat zul je inderdaad moeten uitzoeken. Het zou kunnen dat Tibber gebruiksvriendelijker is dan de Kia app bijvoorbeeld.
Helder. Ik kan het natuurlijk niet testen op dit moment, maar ik dacht: stekker er in en Tibber regelt de rest. Gewoon altijd bijladen tot 80% en alleen op de goedkoopste uren. Maakt niet uit als ik dan op 50% uitkom. Maar zo werkt het blijkbaar niet. Misschien geloof ik teveel in de automatisering van ze.

Je geeft aan dat ze het goedkoopst zijn, ik geloof je graag. Ik neem dan niet de 150 euro cashback mee. Maar kan wel wat terug verdienen met de zonnebonus. Hoef echt niet op een dubbeltje te kijken, maar gemak is ook wat waard.

En als we dan toch afstappen van automatisering, is Zonneplan dan nog altijd een betere optie dan Pure Energy of Budget Energie? Mโ€™n gevoel zegt nu van wel als ik jullie zo hoor.

• THE_BASE
  • Niet online
koboy schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:51:
[...]

Zoals @Depeer ook zegt.

Al die extra diensten op 3rd party apparatuur kosten gewoon geld om te ontwikkelen en in de lucht te houden. Dat geld en de moeite kun je in eigen hand houden door zelf te automatiseren (EVCC, DAO etc), of door je eigen brein en handen te gebruiken. Er zijn ondertussen een aantal websites die vrij aardig (lees: over meerdere dagen window gesproken tenminste zo goed als de energieleveranciers) de stroomprijs voorspellen en je daarmee kunnen aangeven wanneer het een goed idee is om de auto te laden of andere grote bulk dingen te doen.
Vergeet niet dat om echt effectief geautomatiseerd de laadpaal aan te sturen je ook elke keer bij inpluggen je moet aangeven wanneer de auto vol moet zijn. Het kan zijn dat er defaults mogelijk zijn. In de app van het laadpunt kun je ook een uitgestelde start aangeven. Aan jou de beoordeling of hier verschil qua moeite in zit.

Binnen de "open diensten" leveranciers was Tibber tot afgelopen jaarwisseling een beetje een uitzondering. Financieel geen rare grappen EN grid rewards. Per 1 januari hebben ze terugleverkosten ingevoerd gelijk aan de handling fee die je terugkreeg. Dit waarschijnlijk als voorbereiding op een beursgang.
Tibber zit op dit moment ook nog wat "raar" in het salderen van de energiebelasting. Je krijgt voor elke teruggeleverde kWh de energiebelasting retour en het te veel uitgekeerde wordt op de jaarafrekening verrekend. Zul jij met meer afname dan teruglevering geen last van hebben, maar sommigen hier hebben een halve zonneweide op het dak.
Ik draai helaas geen HA en heb daar geen verstand van EVCC leek me wel wat, maar heb je dus ook HA voor nodig. Of iets waar het op kan draaien. Ik moet het dan bij Zonneplan hebben van zelf instellen. Wat ik in principe met mโ€™n vaste contract nu ook al doe. Maar misschien is dat wel een beetje hoe het gewoon gaat en denk ik dus dat Tibber me dat uit handen kan nemen als enige in de markt.

• Bravertal
THE_BASE schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:00:
[...]

Ik draai helaas geen HA en heb daar geen verstand van EVCC leek me wel wat, maar heb je dus ook HA voor nodig.
Ik heb er ook totaal geen verstand van maar samen met mijn maatje Claude (AI) werk ik er toch mee.

Ik zou een poging wagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RajTAUDbmWEphmBCMzN8Tg0ShGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vH5Z2k5j9TzPuHItuGVvwtON.jpg?f=fotoalbum_large

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:16

JB

Cรฉdric roelt!

Ik moet nog een 1e winter gaan meemaken icm dynamische stroom, maar de laatste tijd is het niet echt geweldig qua kWh prijzen of zie ik het te somber? Als we de winter in gaan, met dit soort gemiddelden zoals gister/vandaag, komen mensen dan nog steeds onder die 24 cent (vast tarief) gemiddeld?

Mijn boefje is liev!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:27
de Peer schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:19:
[...]
De lock in op Tibber (muv de Homevolt natuurlijk, maar inmiddels supporten ze pylontech spul en verschillende hybride omvormers) is aanzienlijk minder hard dan de lock in van Zonneplan op hun eigen batterij en laadpaal.

Het klopt dat Zonneplan (en anderen) iets goedkoper kunnen zijn. Ik heb dat op historische HA P1 data eens laten doorrekenen door AI en die kwam erop uit dat het voor mij om grofweg โ‚ฌ20 op jaarbasis zou schelen door oa de zonnebonus.

Echter zorgen de Tibber Grid Rewards in mijn geval voor ruim โ‚ฌ50 extra opbrengsten :P

Of de Tibber app altijd makkelijk is en altijd doet wat ik wil tov het laden op maximaal vermogen of zonne-energie wat HA voor me bepaalt, dat is een ander verhaal. Die Grid Rewards zijn lastig te automatiseren. Maar Tibber icm een EV of lader die Grid Rewards support kan goedkoper zijn dan Zonneplan.

โ˜€๏ธ 4500wp zuid | ๐Ÿ”‹MT Venus 5kW | ๐Ÿš— Tesla Model Y '26 | โ„๏ธ Daikin 3MXM 4kW

• THE_BASE
  • Niet online
JB schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:27:
Ik moet nog een 1e winter gaan meemaken icm dynamische stroom, maar de laatste tijd is het niet echt geweldig qua kWh prijzen of zie ik het te somber? Als we de winter in gaan, met dit soort gemiddelden zoals gister/vandaag, komen mensen dan nog steeds onder die 24 cent (vast tarief) gemiddeld?
Het zal even โ€˜schrikkenโ€™ kunnen zijn in de winter overdag, maar in de nacht is het doorgaans voordeliger. En daarna komt het voorjaar er alweer aan en ga je weer genieten.

• koboy

koboy

Richh schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:30:
[...]

De lock in op Tibber (muv de Homevolt natuurlijk, maar inmiddels supporten ze pylontech spul en verschillende hybride omvormers) is aanzienlijk minder hard dan de lock in van Zonneplan op hun eigen batterij en laadpaal.

Het klopt dat Zonneplan (en anderen) iets goedkoper kunnen zijn. Ik heb dat op historische HA P1 data eens laten doorrekenen door AI en die kwam erop uit dat het voor mij om grofweg โ‚ฌ20 op jaarbasis zou schelen door oa de zonnebonus.

Echter zorgen de Tibber Grid Rewards in mijn geval voor ruim โ‚ฌ50 extra opbrengsten :P

Of de Tibber app altijd makkelijk is en altijd doet wat ik wil tov het laden op maximaal vermogen of zonne-energie wat HA voor me bepaalt, dat is een ander verhaal. Die Grid Rewards zijn lastig te automatiseren. Maar Tibber icm een EV of lader die Grid Rewards support kan goedkoper zijn dan Zonneplan.
Ik heb altijd mijn twijfels bij die AI doorrekeningen. Heeft die er rekening mee gehouden dat Tibber op dit moment geen handling fee meer retour geeft bij terugleveren? Scheelt bij 2000kWh netto teruglevering al 36 euro in het voordeel van Zonneplan.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:27
koboy schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:42:
[...]

Ik heb altijd mijn twijfels bij die AI doorrekeningen. Heeft die er rekening mee gehouden dat Tibber op dit moment geen handling fee meer retour geeft bij terugleveren? Scheelt bij 2000kWh netto teruglevering al 36 euro in het voordeel van Zonneplan.
Dat heb ik bewust aangegeven, maar ja, het is geen waterdichte data-analyse :)

Mijn netto teruglevering is overigens ook minder dan die 2000kWh per jaar, ik zit sowieso boven de 2/3e eigenverbruik sinds begin dit jaar.
De Marstek stekkeraccu verhoogt mijn thuisverbruik aanzienlijk en ik heb dus een paar modi die ervoor zorgen dat de laadsnelheid van mijn auto is afgestemd op overschot. Dus het zou best kunnen kloppen.

โ˜€๏ธ 4500wp zuid | ๐Ÿ”‹MT Venus 5kW | ๐Ÿš— Tesla Model Y '26 | โ„๏ธ Daikin 3MXM 4kW

• Stefannn
THE_BASE schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:52:
Ik heb inderdaad zonneplan puur voor het tarief, ik stuur er niks mee.
Ik stuur alles vanuit eigenbouw automatisering.

In principe is een ems (energie management system) wel handig. Velen gebruiken HA, ik heb dus eigenbouw. Als je geen HA hebt is โ€œalles van 1 merk met goede emsโ€ wel handig. Je hebt dan iets van vendor lock-in maar dat is helemaal niet erg als het alternatief is dat je het dan zelf moet regelen en als je daar de technische kennis niet voor hebt.
Ook zonder ems kom je een eind. Accuโ€™s hebben zelf vaak wel iets van scheduling. Enige waar je voor moet zorgen is dat het samengaat met de load balancing van je laadpaal en dat je zorgt dat je de EV niet laadt als de accu aan het ontladen is (tenzij je dat juist wilt).

• koboy

koboy

JB schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:27:
Het gaat niet alleen om de winter, maar ook om de afname en terugleverprijs in de 9 maanden van de rest van het jaar....

• de Peer

de Peer

under peer review

THE_BASE schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:32:
[...]

Het zal even โ€˜schrikkenโ€™ kunnen zijn in de winter overdag, maar in de nacht is het doorgaans voordeliger. En daarna komt het voorjaar er alweer aan en ga je weer genieten.
Dat is geen zekerheid natuurlijk. Vast contract kan ook goedkoper zijn als in het voorjaar de prijzen omhoog schieten door (nog meer) oorlog bijvoorbeeld

• Stefannn
THE_BASE schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:13:
[...]
Ik heb hier toevallig een stukje over de voor en nadelen van lockin geschreven.

• THE_BASE
  • Niet online
Stefannn schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:52:
[...]

Ik heb hier toevallig een stukje over de voor en nadelen van lockin geschreven.
Dank, goede post. Ik zie het bij Tibber ook niet zozeer als lock-in, want kan de koppeling verwijderen en vervolgens op een andere manier de auto laden.

Moet gezegd dat ik de app van Zonneplan om รฉรฉn of andere reden een stukje overzichtelijker vindt. En ik ben iemand die daar best om geeft en ook niet elk half jaar wil overstappen omdat er dan iets voordeliger is.

• Stefannn
THE_BASE schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:21:
[...]

Dank, goede post. Ik zie het bij Tibber ook niet zozeer als lock-in, want kan de koppeling verwijderen en vervolgens op een andere manier de auto laden.
Dank, dat was exact de strekking. โ€œDat het geรฏntegreerd wordt aangeboden betekent nog niet meteen lockinโ€ en โ€œlockin van een goed merk is voor een niet-doehetzelver helemaal niet per definitie slechtโ€
THE_BASE schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:21:
Moet gezegd dat ik de app van Zonneplan om รฉรฉn of andere reden een stukje overzichtelijker vindt. En ik ben iemand die daar best om geeft en ook niet elk half jaar wil overstappen omdat er dan iets voordeliger is.
Mijn advies hierin is:
- bedenk nu heel goed hoe je de boel wil besturen.
- je hebt de accu en laadpaal al. Dat maakt het eigenlijk wel makkelijk want die keuze hoef je niet meer te maken en je weet nu al exact welke mogelijkheden dat biedt.
- Tibber laten besturen zou wel eens een heel goed idee kunnen zijn. Al heb ik links en recht ook wel gehoord dat dat een beetje een black box is en dat dat wel eens โ€œanders zou kunnen zijn ls dat je zelf wiltโ€ (maar ja,โ€ฆ. Dat is sowieso de keerzijde van โ€œniet zelf doenโ€).
- overzichtelijkheid van app zou ik niet te zwaar laten wegen. Ik gebruik de zonneplan app behoorlijk vaak โ€œuit nieuwsgierigheid mbt hoeveel ik gebruikt hebโ€, maar โ€œer 1x per maand op kijkenโ€ is eigenlijk ruim voldoende.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 02-09-2026 12:30 ]

• THE_BASE
  • Niet online
Stefannn schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:30:
[...]

Dank, dat was exact de strekking. โ€œDat het geรฏntegreerd wordt aangeboden betekent nog niet meteen lockinโ€ en โ€œlockin van een goed merk is voor een niet-doehetzelver helemaal niet per definitie slechtโ€

[...]

Mijn advies hierin is:
- bedenk nu heel goed hoe je de boel wil besturen.
- je hebt de accu en laadpaal al. Dat maakt het eigenlijk wel makkelijk want die keuze hoef je niet meer te maken en je weet nu al exact welke mogelijkheden dat biedt.
- Tibber laten besturen zou wel eens een heel goed idee kunnen zijn. Al heb ik links en recht ook wel gehoord dat dat een beetje een black box is en dat dat wel eens โ€œanders zou kunnen zijn ls dat je zelf wiltโ€ (maar ja,โ€ฆ. Dat is sowieso de keerzijde van โ€œniet zelf doenโ€).
- overzichtelijkheid van app zou ik niet te zwaar laten wegen. Ik gebruik de zonneplan app behoorlijk vaak โ€œuit nieuwsgierigheid mbt hoeveel ik gebruikt hebโ€, maar โ€œer 1x per maand op kijkenโ€ is eigenlijk ruim voldoende.
Ben wel iemand van de statistieken, dus open dat soort apps, net als HomeWizard maar wat graag.

Dat gezegd hebbende krijg ik bij Zonneplan wel een Connect gratis in bruikleen en bij Tibber kost me die (zonder Marktplaats) โ‚ฌ 89,95. Dus daar gaat de winst van het eerste jaar.

Heb namelijk doorgerekend dat uiteindelijk het voordeel van Tibber โ‚ฌ 100 kan zijn met Grid Rewards, maar dan moet dus wel die auto continu aan de lader. En bij Zonneplan kan ik gewoon Zaptec Eco Mode gebruiken.

Gevoel zegt: starten bij Zonneplan en als niet bevalt alsnog naar de buren van Tibber.

• bilgy_no1
Annihilism schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:30:
[...]

Okรฉ, ik moet mij echt eens gaan verdiepen in HA met mijn Marstek Venus E. Kun je met HA ook inspelen op onbalans?
Nee. Onbalans markt kun je als consument niet zelf op handelen. Dat kan een energieleverancier wel doen als die genoeg als die genoeg batterijen bij klanten heeft staan (die markt gaat per MW geloof ik) en volledig kan aansturen. Bij Zonneplan kan dit met hun batterij en bij Frank met andere types. Dat zijn echter nooit plugins zoals Marstek of Zendure.

Ik vond de investering voor bijv de Nexus gewoon te hoog, terwijl ik met de Zendure plugin prima mijn PV opbrengst kan opslaan op de goedkoopste uren van de meeste dagen.

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:53

Tao

DPC DE_KOMETEN

Stefannn schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:36:
[...]

Wat gevoel betreft overheerst bij mij niet zozeer โ€œeerlijkโ€, vaste contracten vind ik ook eerlijk, daar zit een risico opslag in verwerkt.
Maar meer โ€œwerkelijkโ€.
Jarenlang was stroom op alle tijden ongeveer even goed beschikbaar en daardoor even duur. Tegenwoordig is beschikbaarheid van stroom over een dag sterk variabel. Het voelt heel โ€œwerkelijkโ€ dat de wens om de โ€œbehoefte aan stroom daar niet op te willen matchenโ€ duurder is.
Net als dat aardbeien in december ook duurder zijn.
Was reactie op iemand anders

[ Voor 17% gewijzigd door Tao op 02-09-2026 13:52 ]

Diablo3

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Domba schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:33:
[...]

Voor commerciele partijen is gas opslaan niet meer aantrekkelijk met groeiend aandeel LNG en redelijke kans dat tijdens midterms in USA de democraten een meerderheid kunnen krijgen in "lower house" als senaat, die Trump beperken en uit de Iran-oorlog willen.
De scheepvaart door de straat van Hormuz kan dan weer toenemen en daalt de gasprijs op de wereldmarkt.

Commerciele partijen voldoen aan de huidige verplichtingen al, als ze verwachte afname van klanten afgedekt hebben met afname reserveringen.
Het is aan andere om de LNG ook naar de NL-terminals te krijgen en die gokken erop dat er voldoende schepen beschikbaar zijn voor vervoer tegen die tijd.
Ik verwacht c.q. hoop dat contracten met Canada - sinds de breuk met de VS - voldoende extra gas/LNG en zekerheid van levering gaan opleveren voor ons. (Los van de prijzen die we ervoor moeten betalen....) Dan kunnen we de afhankelijkheid die we nu aan de VS hebben weer afbouwen.

Diablo3

• JPS
  • Niet online

JPS

Tao schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:54:
[...]

Ik verwacht c.q. hoop dat contracten met Canada - sinds de breuk met de VS - voldoende extra gas/LNG en zekerheid van levering gaan opleveren voor ons. (Los van de prijzen die we ervoor moeten betalen....) Dan kunnen we de afhankelijkheid die we nu aan de VS hebben weer afbouwen.
Nou was het niet zo dat NL afnamegaranties met de US had afgesproken afgelopen jaar?

• Stefannn
THE_BASE schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:44:
[...].

Gevoel zegt: starten bij Zonneplan en als niet bevalt alsnog naar de buren van Tibber.
Klinkt goed.
Je kan per maand opzeggen dus als het niet bevalt kan dat zeker.
- Geen bonus die je verspeelt met opzeggen.
- Geen investering in p1 meter.
- Geen gebondenheid aan Tibber-besturing waarvan je dus ook verhalen hoort dat de auto niet is opgeladen als men weg moet.

Als het voor jou werkt prima. Als het tegenvalt kan je zonder negatieve impact overstappen.

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

JPS schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:55:
[...]

Nou was het niet zo dat NL afnamegaranties met de US had afgesproken afgelopen jaar?
Dat is/was mij onbekend, maar we verhandelen ook veel LNG door naar andere Europese landen (o.a. Duitsland, Frankrijk, soms Belgiรซ) dus kan er best wel aanvullend bij Canada geshopt worden lijkt me.

Diablo3

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-09 19:32
De ENTSO-E dynamische prijzen api (de web-api en de transparancy) geven al 2 dagen een 503 error, met een bericht over scheduled maintenance, service temporarily unavailable.

Ik lees daar verder niks over op een nieuws of status pagina. Iemand enig idee hoe lang dit gaat duren? Ik zie overigens andere diensten waar je online prijzen kan bekijken wel doorgaan, dus die halen deze info anders op denk ik.

Edit: Ah ik zie in een HomeAssistant topic dat andere mensen het ook al hebben gemerkt sinds maandag. Dit is wel erg lang.

[ Voor 13% gewijzigd door !null op 02-09-2026 15:34 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Elektrische camper (80kWh)

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:04
!null schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:33:
De ENTSO-E dynamische prijzen api (de web-api en de transparancy) geven al 2 dagen een 503 error, met een bericht over scheduled maintenance, service temporarily unavailable.

Ik lees daar verder niks over op een nieuws of status pagina. Iemand enig idee hoe lang dit gaat duren? Ik zie overigens andere diensten waar je online prijzen kan bekijken wel doorgaan, dus die halen deze info anders op denk ik.

Edit: Ah ik zie in een HomeAssistant topic dat andere mensen het ook al hebben gemerkt sinds maandag. Dit is wel erg lang.
Daarom heb ik 3 bronnen waar ik de mediaan van bepaal. Als er 1 weg is val ik terug op het gemiddelde van de overgebleven 2. Dat geeft altijd de ruwe epex prijzen. Daar doe ik dan zelf alle toeslagen en belastingen overheen. Zo heb ik als het goed is altijd prijsinfo.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30ยฐ O/W + 4.4kWp 0ยฐ, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Domba
JPS schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:55:
[...]

Als doelt op handelsakkoord voor 15% importheffing van Turnberry (2025, is een raamtekst) en die is met de EU
De EU gaat voor 750 miljard dollar aan energie aankopen in de VS, gespreid over 3 jaar
De EU gaat voor 600 miljard dollar investeren in de VS
Die zijn met de hogere prijzen van nu misschien denkbaar, maar toen was het een stok die elk moment uit de kast kon vallen.
Als ook die paar keer uitgesteld is (Groenland en Trump's plannen om tussentijds nieuwe importheffing erop te stappelen, als ook hogere importheffingen aan bepaalde produkten werden opgelegd, die de raamovereenkomst schonden en het Amerikaanse Hooggerechtshof de wettelijke basis nietig verklaarde voor de wederzijdse tarieven) als ook dat die opschortingsclausule heeft.
Het komt aan op de definitieve uitwerking, zoals de 50%-tarief voor staal & aluminium, later nog uitgebreid met 400 afgeleide producten van kracht blijft tot er een overeenkomst is en zo zijn er meer productgroepen waar nog geen definitieve afspraken zijn.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• JPS
  • Niet online

JPS

@Domba Ahja die bedoelde ik inderdaad en was op EU nivo. Dank voor de duiding.

• Domba
JPS schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:19:
@Domba Ahja die bedoelde ik inderdaad en was op EU nivo. Dank voor de duiding.
Je zou dit moet volgen wat de huidige status en definitief is, maar zover ik weet is energie, investering en AI-chips een intentieverklaring en niet bindend en staan los van de aparte handelsoverkomsten, voor zover er al definitieve afspraken zijn.
Het is een wirwar met ook uitgestelde mogelijke rebalancing acties

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-09 18:23

Accretion

โญโญโญโญโญ (5/5)

Ik ben benieuwd of dynamische contracten voor ons interessant is in 2027.
Omdat wij gasloos wonen, hebben we in de winter een hoog verbruik en in de zomer veel opwek (Enphase).
In principe zijn de momenten qua prijzen dus ongunstig en persoonlijk houdt ik heel erg van voorspelbaarheid.

Nu heb ik van 2026 een export van ons verbruik en opwek per uur.

Daarmee heb ik al online 'RendementThuisbatterij.nl' gebruikt om te checken, maar die is niet echt transparant over de kostenverdeling per maand. Ze geven alleen aan 'Tibber is goedkoper, gebruik hier onze referal link'

Heeft iemand nog een goede site waar je je historische verbruik kunt uploaden om tot een overzicht te komen wat je in principe betaald zou moeten hebben?

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Accretion schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:11:
Omdat wij gasloos wonen, hebben we in de winter een hoog verbruik en in de zomer veel opwek (Enphase).
In principe zijn de momenten qua prijzen dus ongunstig en persoonlijk houdt ik heel erg van voorspelbaarheid.

Daarmee heb ik al online 'RendementThuisbatterij.nl' gebruikt om te checken, maar die is niet echt transparant over de kostenverdeling per maand. Ze geven alleen aan 'Tibber is goedkoper, gebruik hier onze referal link'

Heeft iemand nog een goede site waar je je historische verbruik kunt uploaden om tot een overzicht te komen wat je in principe betaald zou moeten hebben?
Ongetwijfeld al meerdere keren gepost in dit topic maar wat jij wil kan op jeroen.nl. Wel een account aanmaken.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• THE_BASE
  • Niet online

Jeroen.nl

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:59

Hi, heb je jeroen.nl al geprobeerd, deze site geeft alle duidelijkheid en onafhankelijke adviezen en diverse tools om te kunnen berekenen en vergelijken.
Ter info, ik heb een full electric huis, 16kWh thuisbatterij, EV's, 30 zonnepanelen. laadpaal, warmtepomp en Zonneplan dynamisch, komt bij mij beste uit de bus.

BP on the move!!!

• Accretion

Accretion

โญโญโญโญโญ (5/5)

Duidelijk, ik kon zo snel niets vinden (ik wou niet overal een account aan gaan maken zonder te weten of het de moeite waard is), maar ik heb jeroen.nl even uitgeprobeerd en dit is exact wat je wil!

Met de data van 2025 zou ik (als er geen salderen was geweest) volgens de simulatie 100eu goedkoper uit komen.

Maar dat gaat komend jaar wel interessanter worden, gezien we nu een nieuwe warmtepomp hebben (welke 'smart price adaptation' ondersteunt) en ik ook de cv/vloerverwarmingspomp slim wil schakelen.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:45
Accretion schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:29:
Duidelijk, ik kon zo snel niets vinden (ik wou niet overal een account aan gaan maken zonder te weten of het de moeite waard is), maar ik heb jeroen.nl even uitgeprobeerd en dit is exact wat je wil!

Met de data van 2025 zou ik (als er geen salderen was geweest) volgens de simulatie 100eu goedkoper uit komen.

Maar dat gaat komend jaar wel interessanter worden, gezien we nu een nieuwe warmtepomp hebben (welke 'smart price adaptation' ondersteunt) en ik ook de cv/vloerverwarmingspomp slim wil schakelen.
Meest slimme zou dan zijn als je aan de warmtepomp een flink buffervat zou hebben. Dan kun je in de dure uren uit het buffervat de vloer verwarming aan de praat houden bij langere koude.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

!null schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:33:
Hij doet het weer.

• Accretion

Accretion

โญโญโญโญโญ (5/5)

habbekrats schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:19:
[...]

Meest slimme zou dan zijn als je aan de warmtepomp een flink buffervat zou hebben. Dan kun je in de dure uren uit het buffervat de vloer verwarming aan de praat houden bij langere koude.
200L vloerverwarmingsbuffer en 300L SWW buffer.
En 3 verdiepingen aan vloerverwarming, met een belachelijke hoeveelheid beton binnen de isolatieschil.

Dus dรกt komt wel goed :)

Ik ben alleen nog bezig met het optimaliseren van het afgiftesysteem, ik heb een offerte voor naregeling, maar ik ben eigenlijk bang dat dat de 'smart price adoptation' van de Nibe in de weg gaat zitten.

Immers zal de naregeling dan ook een verzoek doen om te verwarmen, wellicht op momenten dat de prijzen hoog zijn. Of werkt het niet mee in de kleppen open te zetten op de momenten dat de prijs laag is.

Omdat het een extern systeem is, is dat vervelend, dus ik zou het liever via Nibe thermostaten willen koppelen aan de warmtepomp, maar die lijkt dan weer geen mogelijkheid te hebben om vloerverwarmingskleppen aan te sturen.

• tukker999
Dappere mensen kijken verder dan hun neus lang is.
Met dynamische tarieven moet je voornamelijk kijken naar de grote verbruikers en verder vooral zoveel mogelijk doen wat je altijd al doet.
Wat een enkeling vergeet is om de moed te hebben met zon en hoge tarieven toch veel stroom te gebruiken.
Stel je hebt een apparaat dat 2000W gebruikt en je hebt 900W opbrengst van je panelen, dan heb je nog altijd je stroom voor de helft van de prijs.
Uitgerekend:
Stroomprijs 32 cent, zonnestroom 'gratis' -> effectieve prijs 17,6 cent

21,9 kWh/100km

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:53
tukker999 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:51:
Dappere mensen kijken verder dan hun neus lang is.
Met dynamische tarieven moet je voornamelijk kijken naar de grote verbruikers en verder vooral zoveel mogelijk doen wat je altijd al doet.
Wat een enkeling vergeet is om de moed te hebben met zon en hoge tarieven toch veel stroom te gebruiken.
Stel je hebt een apparaat dat 2000W gebruikt en je hebt 900W opbrengst van je panelen, dan heb je nog altijd je stroom voor de helft van de prijs.
Uitgerekend:
Stroomprijs 32 cent, zonnestroom 'gratis' -> effectieve prijs 17,6 cent
Nee, want die zonnestroom is in mijn geval (geen PV overschot op jaar basis) net zoveel waard als terugleveren.

Ik wacht dan liever tot 12-13 uur met de wasmachine, als ik nog meer PV opbrengst heb en de prijs nog lager is. Ook al is de batterij dan ook aan het laden, en neem ik nog meer af.

In 2027 veranderd dat weer natuurlijk, dan worden er weer andere afwegingen gemaakt, en is eerst terugleveren in veel gevallen niet rendabel meer. Maar dan gaat de batterij ook vaker op nom.

7x 410 pw 15ยฐ op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:13
robkrekel schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:40:
[...]

Nee, want die zonnestroom is in mijn geval (geen PV overschot op jaar basis) net zoveel waard als terugleveren.

Ik wacht dan liever tot 12-13 uur met de wasmachine, als ik nog meer PV opbrengst heb en de prijs nog lager is. Ook al is de batterij dan ook aan het laden, en neem ik nog meer af.

In 2027 veranderd dat weer natuurlijk, dan worden er weer andere afwegingen gemaakt, en is eerst terugleveren in veel gevallen niet rendabel meer. Maar dan gaat de batterij ook vaker op nom.
Eens! Mijn batterij gaat ook op 'green modus' (Victron) op 1-1-2027.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• Stefannn
[...]

NEE...
met radiatoren heeft een buffervat nog een heel klein beetje zin.
Met vloerverwarming is de betonnen vloer een vele malen grotere buffer als een vaatje.
Installateurs verkopen het vaak omdat het met vaatje wat makkelijker inregelt maar defacto kost het je efficiency.
Maar dit is verder voor vloerverwarming of warmtepomp topic.

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

definieer flink. 5 m3?

Maak het sommetje maar eens, zo'n vat van 300-500 liter heeft namelijk geen zin, dus dat is weggegooid geld. Dat buffert vaak maar hooguit 10-20 minuten. dat is niet genoeg.

Om die reden gebruiken mensen vaak de complete betonvloer als warmtebuffer, dat zet namelijk wel zoden aan de dijk.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 03-09-2026 14:10 ]

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:25

Miezie

Niet te moeilijk doen...

[...]

Het meest slimme is een uitstekend waterzijdig ingeregeld en correct gedimensioneerde warmtepomp bij het warmteverlies van de woning. Waardoor de warmtepomp veelal op minimaal vermogen kan draaien tegen maximaal rendement. Vervolgens is het de vraag of je wel moet willen schakelen op dynamische tarieven of dat je beter rustig door kunt draaien... geen haar op mijn persoonlijke hoofd die er aan denkt de warmtepomp te schakelen op tarieven.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accuโ€™s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:45
de Peer schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:08:
[...]

definieer flink. 5 m3?

Maak het sommetje maar eens, zo'n vat van 300-500 liter heeft namelijk geen zin, dus dat is weggegooid geld. Dat buffert vaak maar hooguit 10-20 minuten. dat is niet genoeg.

Om die reden gebruiken mensen vaak de complete betonvloer als warmtebuffer, dat zet namelijk wel zoden aan de dijk.
Bv voor je tapwater?

Ik heb zelf een 180l boiler gewoon elektra die gaat nu nog met zon vol in de winter op dr goedkope uren.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• HandyLumberjack
Miezie schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:57:
[...]

Het meest slimme is een uitstekend waterzijdig ingeregeld en correct gedimensioneerde warmtepomp bij het warmteverlies van de woning. Waardoor de warmtepomp veelal op minimaal vermogen kan draaien tegen maximaal rendement. Vervolgens is het de vraag of je wel moet willen schakelen op dynamische tarieven of dat je beter rustig door kunt draaien... geen haar op mijn persoonlijke hoofd die er aan denkt de warmtepomp te schakelen op tarieven.
Hier draait de warmtepomp op een timer om het grootste deel van het stookseizoen zoveel mogelijk op zonnestroom (i.c.m. hogere buitentemperaturen) te draaien, dat werkt perfect en merk ik qua comfort niks van.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• de Peer

de Peer

under peer review

Je had het over buffervat, dan wordt doorgaans niet een tapwatervat mee bedoeld. Dan zou ook niet logisch zijn, want met een groot tapwatervat moet je ook (Dure) legionellaruns doen in de winter.

Tapwater verwarmen is ook maar een fractie van de totale verwarmingskosten, dus dat schiet niet op.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 03-09-2026 15:39 ]

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13:49
de Peer schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:35:
[...]

Je had het over buffervat, dan wordt doorgaans niet een tapwatervat mee bedoeld. Dan zou ook niet logisch zijn, want met een groot tapwatervat moet je ook (Dure) legionellaruns doen in de winter.

Tapwater verwarmen is ook maar een fractie van de totale verwarmingskosten, dus dat schiet niet op.
Tapwater is vaak niet een fractie van de totale verwarmingskosten. Met drie of vier mensen dagelijks douchen is het zelfs meer dan je huis verwarmen in de winter.

Echter als je een voldoende doorstroom in tapwater hebt dan is de kans op legionella sowieso erg klein. Dus een niet te grote boiler kan je lager stoken en heb je dus minder stand verlies en een betere COP.

YouTube: What Temperature Should Hot Water Be? | LEGIONELLA Explained

• de Peer

de Peer

under peer review

Nanuk schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:31:
[...]

Tapwater is vaak niet een fractie van de totale verwarmingskosten. Met drie of vier mensen dagelijks douchen is het zelfs meer dan je huis verwarmen in de winter.
Dat herken ik niet. Dan bedoel je SWW verwarmen met COP1 waarschijnljk.

Ik ben 2 kWh per dag kwijt aan SWW terwijl huis verwarmen 20-30 kWh per dag is.
Echter als je een voldoende doorstroom in tapwater hebt dan is de kans op legionella sowieso erg klein. Dus een niet te grote boiler kan je lager stoken en heb je dus minder stand verlies en een betere COP.

YouTube: What Temperature Should Hot Water Be? | LEGIONELLA Explained
Die discussie ga ik niet opnieuw voeren. We hebben in Nederland richtlijnen vanuit RIVM over hoe je om dient te gaan met legionellapreventie. Wekelijks boiler verhitten tot boven de 60 graden.

Ga je zelf prutsen en voor wetenschapper spelen met youtube als bron dan kan dat natuurlijk maar daar ga ik niet in mee.
de Peer schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:35:
Wat beschouw je als een fractie?
In verhouding tot mijn CV verbruik bedraagt het kWh verbruik van mijn SWW vat een 15 tot 20% (en ik ben dan nog zuinig op SWW en slechts voor 2 personen).
En een kWh voor verwarming kost me evenveel als een kWh voor SWW.
Het tapwater verwarmen doe je doorgaans het jaar rond en je huis verwarmen (mag ik hopen) slechts een deel van het jaar.
Het huis verwarmen op een WP kan (in een goed geรฏsoleerde woning) op 27-35ยฐC (wat de COP ten goede komt) terwijl voor SWW je doorgaans tussen de 45 en 63ยฐC zit (wat de COP doet dalen).

[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 03-09-2026 17:12 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:04
Dit is een topic over dynamische prijzen. Niet over buffervaten en hoeveel wel of niet veel is.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30ยฐ O/W + 4.4kWp 0ยฐ, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:10

EmHaKa

harรชuh

Dat had je niet moeten zeggen: nou dus niet meer.

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

EmHaKa schreef op donderdag 3 september 2026 @ 20:02:
[...]

Dat had je niet moeten zeggen: nou dus niet meer.
Bij mij nu wel.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-09 20:30
ErnstH schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 14:37:
Belangrijker dan het actuele tarief zelf, lijkt het me om te weten hoe het actuele tarief zich verhoudt tot de rest van de dag: i.e., wordt het binnenkort goedkoper of duurder.
Richting de winter wordt het doorgaans duurder en zie je dat de goedkope uren verschuiven naar de nacht als het waait.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 03-09 22:33
IvoB2 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:06:
[...]

Wat beschouw je als een fractie?
In verhouding tot mijn CV verbruik bedraagt het kWh verbruik van mijn SWW vat een 15 tot 20% (en ik ben dan nog zuinig op SWW en slechts voor 2 personen).
En een kWh voor verwarming kost me evenveel als een kWh voor SWW.
Het tapwater verwarmen doe je doorgaans het jaar rond en je huis verwarmen (mag ik hopen) slechts een deel van het jaar.
Het huis verwarmen op een WP kan (in een goed geรฏsoleerde woning) op 27-35ยฐC (wat de COP ten goede komt) terwijl voor SWW je doorgaans tussen de 45 en 63ยฐC zit (wat de COP doet dalen).
Ik heb een warmtepomp sinds eind maart 2022. Dit zijn mijn cumulatieve gegevens per vandaag:

Warmte: opname 14.786 kWh, afgifte 66.706 kWh, SCOP 4,51

Koeling: opname 1.182 kWh, afgifte 6.930 kWh, SCOP 5,86

Warm water: opname 2.492 kWh, afgifte 5.651 kWh, SCOP 2,27

Totaal: opname 18.460 kWh, afgifte 79.287, SCOP 4,30

Aandeel warmte in totaal: opname 80,1%, afgifte 84,1%

Aandeel koeling in totaal: opname 6,4%, afgifte 8,7%

Aandeel warm water in totaal: opname 13,5%, afgifte 7,1%

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:25

Miezie

Niet te moeilijk doen...

HandyLumberjack schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:15:
[...]

Hier draait de warmtepomp op een timer om het grootste deel van het stookseizoen zoveel mogelijk op zonnestroom (i.c.m. hogere buitentemperaturen) te draaien, dat werkt perfect en merk ik qua comfort niks van.
De vraag is dan of je het hoogste rendement haalt en of dat verschil opweegt tegen de kostenbesparing met aan en uit zettenโ€ฆ ik heb ook een tijd op nachtverlaging gedraaid en niet gemeten wat het voordeel of nadeel was, echter zag ik wel de warmtepomp duidelijk harder werken en onrustiger draaien. Ik ben vast te principieel, met de warmtepompโ€ฆ maar dimmen we de lichten ook in dure dynamische uren? Of zetten we ze even uit? Of gaat de soundbar onder de tv uit omdat het een apparaat scheelt en de tv ook geluid heeft? 500 watt of 800 watt verbruik en dan x of x uren draaien maakt wel verschil bij een warmtepompโ€ฆ maar financieel gezien: hoeveel?
Vervolgens hebben we heel wat mensen die pendelen of defrosten verschrikkelijk vinden, want duur enzo en slecht voor de levensduurโ€ฆ en vervolgens zou je wel met een dynamisch contract het in de hand werken.

Heel eerlijk: slimme SWW runs doen, wasmachine, droger, laden, etc. Top. Maar ik vind de warmtepomp met verwarmen niet zo logisch.

Zoveel als mogelijk op zonnestroom is wel een goede opzich hoor, hier vangt de accu het echter op. Nachtverlaging hadden we daarvoor ook. De bijna 20kWh zou een eind de prijs moeten kunnen dempen ook in de winter op de koude dagen.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accuโ€™s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Stefannn
Miezie schreef op donderdag 3 september 2026 @ 23:41:
[...]

De vraag is dan of je het hoogste rendement haalt en of dat verschil opweegt tegen de kostenbesparing met aan en uit zettenโ€ฆ ik heb ook een tijd op nachtverlaging gedraaid en niet gemeten wat het voordeel of nadeel was, echter zag ik wel de warmtepomp duidelijk harder werken en onrustiger draaien. Ik ben vast te principieel, met de warmtepompโ€ฆ maar dimmen we de lichten ook in dure dynamische uren? Of zetten we ze even uit? Of gaat de soundbar onder de tv uit omdat het een apparaat scheelt en de tv ook geluid heeft? 500 watt of 800 watt verbruik en dan x of x uren draaien maakt wel verschil bij een warmtepompโ€ฆ maar financieel gezien: hoeveel?
Vervolgens hebben we heel wat mensen die pendelen of defrosten verschrikkelijk vinden, want duur enzo en slecht voor de levensduurโ€ฆ en vervolgens zou je wel met een dynamisch contract het in de hand werken.

Heel eerlijk: slimme SWW runs doen, wasmachine, droger, laden, etc. Top. Maar ik vind de warmtepomp met verwarmen niet zo logisch.

Zoveel als mogelijk op zonnestroom is wel een goede opzich hoor, hier vangt de accu het echter op. Nachtverlaging hadden we daarvoor ook. De bijna 20kWh zou een eind de prijs moeten kunnen dempen ook in de winter op de koude dagen.
Comfort terugdraaien zoals โ€œlichten dimmen of soundbar uitzetten in dure urenโ€ spaart altijd energie maar is niet de insteek van โ€œgoedkoper uit zijn met dynamische energieโ€. Met โ€œwarmtepomp op vloerverwarming dimmen in dure urenโ€ draai je in veel mindere mate comfort terug vanwege de warmte opslag in de vloer.
Eigenlijk gebruik je de vloer als warmtebatterij. Net als dat je goedkope stroom in een accu stopt om tijdens dure uren te gebruiken kan goedkope warmte in een vloer stoppen om tijdens dure uren te gebruiken.
Je moet dat niet overdrijven, in mijn geval koelt het 0.3 a 0.5 graad per uur af (afhankelijk van seizoen) als ik de warmtepomp uit heb. Practisch gezien kan ik dus 2 a 3 uur overbruggen zonder significant comfort verlies (1 graad verloop heb ik in de zomer ook echt wel).
Pendelen is iets compleet anders (frequent aan & uit schakelen). Dat wordt door deze strategie zelfs minder.
De kanttekening is wel dat dit werkt met vloerverwarming alwaar de vloer als grote warmtebatterij werkt. Met een warmtepomp op radiatoren heb je die warmtebatterij niet.
Het staat je volledig vrij hier niet voor te kiezen.
Maar ik, en met mij velen anderen, kiezen er wel voor en dat is behoorlijk verdedigbaar en heeft dus zeker logica.

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:52
Stefannn schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 06:41:
[...]

Comfort terugdraaien zoals โ€œlichten dimmen of soundbar uitzetten in dure urenโ€ spaart altijd energie maar is niet de insteek van โ€œgoedkoper uit zijn met dynamische energieโ€. Met โ€œwarmtepomp op vloerverwarming dimmen in dure urenโ€ draai je in veel mindere mate comfort terug vanwege de warmte opslag in de vloer.
Eigenlijk gebruik je de vloer als warmtebatterij. Net als dat je goedkope stroom in een accu stopt om tijdens dure uren te gebruiken kan goedkope warmte in een vloer stoppen om tijdens dure uren te gebruiken.
Je moet dat niet overdrijven, in mijn geval koelt het 0.3 a 0.5 graad per uur af (afhankelijk van seizoen) als ik de warmtepomp uit heb. Practisch gezien kan ik dus 2 a 3 uur overbruggen zonder significant comfort verlies (1 graad verloop heb ik in de zomer ook echt wel).
Pendelen is iets compleet anders (frequent aan & uit schakelen). Dat wordt door deze strategie zelfs minder.
De kanttekening is wel dat dit werkt met vloerverwarming alwaar de vloer als grote warmtebatterij werkt. Met een warmtepomp op radiatoren heb je die warmtebatterij niet.
Het staat je volledig vrij hier niet voor te kiezen.
Maar ik, en met mij velen anderen, kiezen er wel voor en dat is behoorlijk verdedigbaar en heeft dus zeker logica.
Met jou verbruik en installatie heeft dynamisch ook echt zin. 57, zevenenvijftig (!) panelen hahaha.. een sauna, jacuzzi en allemaal andere sluppers en installaties gezien je onderschrift.

Kom ik aan met mijn 1900 kWh verbruik per JAAR๐Ÿ˜‚ en 200M3 gas (warm water, verwarming middels houtkachel)

Ik ga in deze tijden voor de zekerheid van een vast contract, net vastgezet voor 0,27 kWh en 1,57 m3 (kom van 0,18 & 1,18 dus helaas een stuk duurder, maar door de bonus blijft de rekening gelukkig het zelfde).
Pagina: 1 ... 348 349 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels