Het ging hier over het laden van de EV (in België) op basis van PV (virtuele waarde 1-4 cent/kWh) en energiecontract met vaste prijs voor de stroomcomponent (10 cent/kWh tien jaar vast).
De vergoeding voor het laden thuis gebeurt volgens het CREG tarief. Dat is volgens de Belgische fiscus vrijgesteld van personenbelasting (en geen belasting Voordeel van Alle Aard).
Het laden "elders" is op de parking van de werkgever (van mijn partner) of aan een publieke laadpaal met de laadkaart van de werkgever. Dat is voor de werknemer (en in de carpolicy opgenomen familieleden) gratis binnen de EU maar daar staat geen extra vergoeding tegenover.
Zolang je thuis kan laden tegen een tarief lager dan de laadvergoeding maak je daar dus (niet belaste) winst op. Uiteraard is de winst via direct laden op PV hoger dan laden via de thuisaccu of laden iaden via het net. Maar minder winst is nog geen verlies.
En het komt als extraatje bovenop het "gratis" rijden.
Ik ben (nu) idd mijn eigen baas.
De EV is echter de bedrijfswagen van mijn partner (consultant) doch de zonnepanelen en laadpaal zijn op mijn woning bevestigd.
Ik voed mijn woning niet met energie op kosten van de werkgever van mijn partner.
En ja, de laadvergoeding wordt door de werkgever gelijktijdig met het loon van mijn partner op de rekening gestort. Zo werkt dat nu eenmaal in België (tot nu toe).
De vergoeding voor het laden thuis gebeurt volgens het CREG tarief. Dat is volgens de Belgische fiscus vrijgesteld van personenbelasting (en geen belasting Voordeel van Alle Aard).
Het laden "elders" is op de parking van de werkgever (van mijn partner) of aan een publieke laadpaal met de laadkaart van de werkgever. Dat is voor de werknemer (en in de carpolicy opgenomen familieleden) gratis binnen de EU maar daar staat geen extra vergoeding tegenover.
Zolang je thuis kan laden tegen een tarief lager dan de laadvergoeding maak je daar dus (niet belaste) winst op. Uiteraard is de winst via direct laden op PV hoger dan laden via de thuisaccu of laden iaden via het net. Maar minder winst is nog geen verlies.
En het komt als extraatje bovenop het "gratis" rijden.
Ik ben (nu) idd mijn eigen baas.
De EV is echter de bedrijfswagen van mijn partner (consultant) doch de zonnepanelen en laadpaal zijn op mijn woning bevestigd.
Ik voed mijn woning niet met energie op kosten van de werkgever van mijn partner.
En ja, de laadvergoeding wordt door de werkgever gelijktijdig met het loon van mijn partner op de rekening gestort. Zo werkt dat nu eenmaal in België (tot nu toe).
[ Voor 42% gewijzigd door IvoB2 op 09-08-2026 21:21 ]
Wonend in Vlaanderen (BE)
:strip_exif()/f/image/EWaurCsCrCqPebUEmJ0rQJha.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/bkwVXOLTvTV90v5zkEgb2sgh.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/BE3kekBIfKVSXmb53l5YAAGW.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/wp85K8Ve3Bd16zahIobkcQuc.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/HBQ1m9pxj3yljNxY6wPay9sd.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rnHx6J4iFw0w5HEEjOC4QIWt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WSKxISzk9aaCzugv6BmREXM3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ihg3mWnPjjaDSHmuPrHEdo3N.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/k6gvtAprfbweitSlVBkL0ww4.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/DkMhoMZ8UdQPb5E2URxHozYb.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Gz77ZAgGUtlCsqHtFoCLXOpU.png?f=fotoalbum_large)