Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:50
Chris_82 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 22:25:
vraagje, is mijn berekening verkeerd sinds de kwartiertarieven, of doet Zonneplan er stiekem een risico-opslag bovenop?
Zonneplan neemt gewoon het gemiddelde van 4 kwartieren en dat is de uurprijs. Niets meer, niets minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-10 06:44
joep03nl schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 07:20:
[...]

Zonneplan neemt gewoon het gemiddelde van 4 kwartieren en dat is de uurprijs. Niets meer, niets minder.
Ik vraag me af of dat houdbaar is voor de leveranciers. Wanneer die prijzen flink fluctueren (de reden om over te gaan op kwartierprijzen) zal dit ook ten koste gaan van de marge.

Ze zullen dit systeem van gemiddelden als uurprijs sowieso als tijdelijk hebben bedacht om de klant iets meer tijd te geven om te wennen. Maar dit gaat ergens geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Bezzerk schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:01:
[...]

Ik vraag me af of dat houdbaar is voor de leveranciers. Wanneer die prijzen flink fluctueren (de reden om over te gaan op kwartierprijzen) zal dit ook ten koste gaan van de marge.

Ze zullen dit systeem van gemiddelden als uurprijs sowieso als tijdelijk hebben bedacht om de klant iets meer tijd te geven om te wennen. Maar dit gaat ergens geld kosten.
Het is hoogstens een risico voor de leverancier, maar kost niet per definitie meer geld, kan zelfs geld opbrengen. De klant kan niet arbitrairen dus het is een toevallige uitkomst elk uur of het evenredig verdeeld is.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:31
[...]

Die data komt overigens ook gewoon uit de day-ahead EPEX markt, het is niet iets wat Zonneplan (of andere leveranciers) zelf berekenen. Je kunt zelf kiezen op welke markt je je inschrijft, en de uurlijkse markt is door EPEX zelf al gemiddeld vanuit de 15-minuten markt.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:24
[...]

Dat lukt ze wel,
Dat is exact de reden dat de kwartier prijzen bij stijging opgaande trappetjes, en bij daling neergaande trappetjes laat zien zoals hier uitgelegd.
Zolang de “uur boeren” gemiddeld over een uur afnemen of terugleveren gaat dat gewoon goed.
Het gaat mis als iemand een koppeling maakt en bij een “uur boer” op moment van overshoot afneemt en bij een “kwartier boer” teruglevert, en vica versa bij undershoot.
Een consument zal dat zo gauw niet lukken. Je moet dan 2 electriciteits aansluitingen hebben die je gekoppeld hebt. Dat gaat je binnen NEN1010 niet lukken. Professioneel wordt het (gok ik) op uur basis niet meer aangeboden (of wordt dit contract matig verboden).

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:59

Bravo

Second Best

Stefannn schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:54:
[...]

Dat lukt ze wel,
Dat is exact de reden dat de kwartier prijzen bij stijging opgaande trappetjes, en bij daling neergaande trappetjes laat zien zoals hier uitgelegd.
Zolang de “uur boeren” gemiddeld over een uur afnemen of terugleveren gaat dat gewoon goed.
Het gaat mis als iemand een koppeling maakt en bij een “uur boer” op moment van overshoot afneemt en bij een “kwartier boer” teruglevert, en vica versa bij undershoot.
Een consument zal dat zo gauw niet lukken. Je moet dan 2 electriciteits aansluitingen hebben die je gekoppeld hebt. Dat gaat je binnen NEN1010 niet lukken. Professioneel wordt het (gok ik) op uur basis niet meer aangeboden (of wordt dit contract matig verboden).
Dat gaat een consument/professioneel binnen de regels nooit lukken. Het is namelijk nu al niet toegestaan om de installaties achter twee aansluitingen aan elkaar te verbinden. Iedere installatie mag maar op 1 aansluiting zitten.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:03
Stefannn schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:54:
[...]
Dat lukt ze wel,
Jouw reden is precies verkeerd om. Als vraag (en dus aanbod want zo gekocht op de markt per uurblok) precies zou kloppen, dan varieert de prijs per kwartier juist niet. Juist om dat de echte stroom vraag gedurende bijvoorbeeld 17-18 uur langzaam oploopt, klopt de inkoop op uurbasis niet, want voor het eerste kwartier is teveel ingekocht, dus op kwartierbasis moet die prijs lager om te compenseren. Als eenmaal het gros van de energieleveranciers op kwartierbasis schat + inkoopt zullen die trappetjes wel verdwijnen.

Krijgen we hetzelfde effect in de toekomst op 5 min basis? :) Of zelfs 1 min. Maar dat wordt niet apart verhandeld voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:58
MrFish schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:45:
Ondanks dat er in september wat minder zon was, toch nog een besparing van € 128 gerealiseerd tov een vast contract. Hier Tibber + zelfbouw 32 kWh Victron ESS. Deze maand 31 cycles gedaan, een record :)

In 7 maanden al bijna €1000 bespaard:

[Afbeelding]

hier een plaatje met alle data, inclusief conversieverliezen.
Dank voor het delen van je ervaring; ook met het zelfbouwen en de prijzen in je latere antwoord op die vraag. Ik denk dat het komend jaar heel belangrijk gaat worden voor veel mensen om te bepalen of en hoe ze met een batterij gaan werken icm hun zonnepanelen.

Daarom een aantal zaken die mij opvallen hierbij. Helemaal geen kritiek of dat je iets verkeerd doet, maar meer bedoeld als aandachtspunten voor mensen (zoals ik) die zitten te puzzelen hoe dit op te lossen vanaf 2027:

- je berekent een besparing t.o.v. een vast contract. Dat is natuurlijk legitiem en ook logisch als je daar vandaan komt, maar een deel van die besparing t.o.v. vast is ook te realiseren door het dynamische contract op zich en daarmee het ontlopen van de terugleverboetes. Dan realiseer je waarschijnlijk een verlies op je gemiddelde prijs voor teruglevering t.o.v. inkoop, maar dat zal veel minder zijn dan de terugleverboete.
- Met het oog op het afschaffen van salderen: je gemiddelde winst tussen inkoop en verkoop is EUR 0,126. Dat is bijna precies gelijk aan de energiebelasting. Oftewel: vanaf 2027 wordt het verdienmodel op arbitrage beperkt tot een (veel) kleiner aantal cycli die ook minder opbrengen dan in je cijfers van dit jaar.
- Het veronderstelde 'eigen verbruik' is 35%. Bedoel je hier van de PV-opbrengst? Voor veel mensen zal het beste verdienmodel (vanaf 2027) toch zijn om dat percentage eigen verbruik op te krikken. In feite saldeer je dan immers nog steeds inclusief de energiebelasting (minus de verliezen op de cyclus). De vraag is dan: heb je ook cijfers over wat er met je eigen verbruik is gebeurd dankzij de batterij?

Als ik kijk naar mijn situatie:
PV: 4800 Wp (OZO-WNW), opbrengst 3812 (2025 tot nu toe. 2024 was maar 3750). Schatting jaaropbrengst 4150.
Verbruik: 4270 tot nu toe. Verwacht uit te komen rond 7000 voor het jaar.
Teruglevering: 2338 tot nu toe. Ik ga ervan uit dat steeds meer van de opwekking zelf verbruikt wordt tot einde jaar. Dus schatting is dat ik op 2400 uitkom totaal.
Eigen verbruik PV: (4150-2400)/4150 = 42%
Inkoop gem: EUR 0,2337
Teruglevering gem: EUR 0,2020
Terugleververlies: EUR 0,0317

Aannames batterij:
Vanaf 2027 teruglevering gem: EUR 0,05 (EUR 0,2020 - EUR 0,15 EB + BTW etc).
Inkoop gem: EUR 0,2337 (zelfde als nu)
Winst door zelfgebruik: EUR 0,18 (grofweg)
Zelfgebruik 42% -> 100% = 2400 kWh meer zelfgebruik per jaar (= minder inkoop)
Maximale besparing door hoger zelfverbruik: EUR 432
Als ik hiervoor een 20 kWh batterij zou moeten aanschaffen is de investering EUR 4500 (zelfbouw, proportioneel naar jouw investering voor 32 kWh) tot EUR 8000 (bijv. Zonneplan 20 kWh batterij).

Misschien schat ik de maximale besparing te hoog in, of juist de opportunity om nog te handelen na 2027 te laag. Mijn conclusie is tot nu toe steeds geweest dat de batterijen nog te duur zijn. Zelfs met zelfbouw is de terugverdientijd nog ongeveer 10 jaar in mijn geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:14:
[...]

Dank voor het delen van je ervaring; ook met het zelfbouwen en de prijzen in je latere antwoord op die vraag. Ik denk dat het komend jaar heel belangrijk gaat worden voor veel mensen om te bepalen of en hoe ze met een batterij gaan werken icm hun zonnepanelen.

Daarom een aantal zaken die mij opvallen hierbij. Helemaal geen kritiek of dat je iets verkeerd doet, maar meer bedoeld als aandachtspunten voor mensen (zoals ik) die zitten te puzzelen hoe dit op te lossen vanaf 2027:

- je berekent een besparing t.o.v. een vast contract. Dat is natuurlijk legitiem en ook logisch als je daar vandaan komt, maar een deel van die besparing t.o.v. vast is ook te realiseren door het dynamische contract op zich en daarmee het ontlopen van de terugleverboetes. Dan realiseer je waarschijnlijk een verlies op je gemiddelde prijs voor teruglevering t.o.v. inkoop, maar dat zal veel minder zijn dan de terugleverboete.
- Met het oog op het afschaffen van salderen: je gemiddelde winst tussen inkoop en verkoop is EUR 0,126. Dat is bijna precies gelijk aan de energiebelasting. Oftewel: vanaf 2027 wordt het verdienmodel op arbitrage beperkt tot een (veel) kleiner aantal cycli die ook minder opbrengen dan in je cijfers van dit jaar.
- Het veronderstelde 'eigen verbruik' is 35%. Bedoel je hier van de PV-opbrengst? Voor veel mensen zal het beste verdienmodel (vanaf 2027) toch zijn om dat percentage eigen verbruik op te krikken. In feite saldeer je dan immers nog steeds inclusief de energiebelasting (minus de verliezen op de cyclus). De vraag is dan: heb je ook cijfers over wat er met je eigen verbruik is gebeurd dankzij de batterij?

PV: 4800 Wp (OZO-WNW), opbrengst 3812 (2025 tot nu toe. 2024 was maar 3750). Schatting jaaropbrengst 4150.
Teruglevering: 2338 tot nu toe. Ik ga ervan uit dat steeds meer van de opwekking zelf verbruikt wordt tot einde jaar. Dus schatting is dat ik op 2400 uitkom totaal.

Aannames batterij:
Als ik hiervoor een 20 kWh batterij zou moeten aanschaffen is de investering EUR 4500 (zelfbouw, proportioneel naar jouw investering voor 32 kWh) tot EUR 8000 (bijv. Zonneplan 20 kWh batterij).

Misschien schat ik de maximale besparing te hoog in, of juist de opportunity om nog te handelen na 2027 te laag. Mijn conclusie is tot nu toe steeds geweest dat de batterijen nog te duur zijn. Zelfs met zelfbouw is de terugverdientijd nog ongeveer 10 jaar in mijn geval.
Mooie analyse, wat je nog toe zou kunnen voegen is dat je door je batterij ook je gemiddelde inkoopprijs in de herfst en winter kunt verlagen doordat je de batterijen laat laden als de prijzen laag zijn en deze dan tijdens de dure uren gebruikt. Dit verkort je terugverdientijd, met hoeveel precies is natuurlijk nu niet te zeggen. Maar is in ieder geval een extra opbrengst naast het verhogen van je eigen verbruik van je eigen opwek (waarbij afhankelijk van je situatie een percentage van tussen de 60-80% realistischer is omdat je opwek natuurlijk vooral in lente en zomer is en je die niet allemaal kunt opslaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:10

MrFish

Untitled

[...]

Klopt. Ik heb geprobeerd om dit in te schatten. Stel dat de gemiddelde inkoopprijs bij dynamisch (zonder accu) 22 cent is, en de gemiddelde verkoopprijs 15 cent, dan is de gemiddelde besparing per maand vanwege puur het dynamische contract zo'n 35€. Blijft staan dat de besparing vanwege de accu gemiddeld nog steeds ruim €100 is.
Klopt. EPEX handel zal vanaf 2027 wel zo'n beetje klaar zijn. Ik heb zelf nog wel wat knoppen waar ik aan kan draaien (zoals terugleveren met een hoger vermogen, om beter profiteren van kortere handelsmomenten), maar ik denk dat de grootste winst dan moet komen uit voordelig inkopen en PV overschot goed verkopen; al zal met prijzen zoals gisteren nog wel wat handel mogelijk zijn.

(Een belangrijke drijfveer om dit jaar al te beginnen met mijn thuisbatterij was om nog 2 jaar gebruik te kunnen maken van de salderingsregeling.)
Ja en nee, want zelfverbruik maximaliseren is nu niet het hoofddoel. Maar dit geeft wel wat inzicht in waar de PV-opbrengst heen is gegaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eeiZrd87ltUGK2dcP0lpiV_6w94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cl7n0gLt65jA9adzRXKKdeuo.png?f=fotoalbum_large

Blauw = PV -> batterij; rood = PV -> grid, amber = PV -> verbruik
(Let op: deze cijfers laten mijn laadpaal buiten beschouwing; die houd ik expres buiten het Victron systeem.)

Alle details kun je vinden op mijn VRM.

Aannames batterij:

Ik ben ook benieuwd wat er overblijft van mijn handelsresultaten (1) in de winter, en (2) in 2027. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:27
[...]

Aannames batterij:

Ik denk dat je nog wel een belangrijke mist hier - naast het opslaan van zonne-energie voor eigen verbruik kan je de overige zonne-energie ook tegen een hogere prijs terugleveren (namelijk 's-avonds tijdens de verbruikspiek, ipv midden op de dag). Dan krijg je na afloop van salderen niet de energiebelasting voor terug, maar nog wel de waarde van de stroom op de day-ahead markt - en die is significant.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:19

koboy

Heb een idee voor een icon

[...]

Aannames batterij:

offtopic:
Als je een grof idee wilt krijgen van de besparing door een batterij kun je naar je jaarafrekening kijken voor het verbruik per maand. Neem per maand de kleinste van de teruglevering of afname en tel die bij elkaar op met. Dit is het aantal kWh wat je aan verhoogd eigen verbruik hebt, en dat doe je keer een kWh prijs, zoals de eerder genoemde 18 cent. (Ont)laadverliezen zitten hier niet in, die streep ik weg tegen de inkoop winst van de donkere maanden. Tenzij je een gigantisch overschot aan productie hebt zul je zien dat je van ongeveer ⅓ naar ⅔ zelfconsumptie gaat.

Er komen de laatste tijd trouwens mooie modulaire stekker accu's op de markt. Zendure had er al 1, Marstek heeft hem net geïntroduceerd. Mooie kWh prijs die concurrerend is met zelfbouw, en met een kleine extra investering in de meterkast naar een behoorlijk vermogen te brengen. Ik wacht nog een maand of 9 a 12 om deze markt iets volwassener te laten worden en om nog wat door te twijfelen over de (initiële capaciteit), hoewel ik op dit moment naar de Zendure neig vanwege het 2400W vermogen en de open API.

Edit: winst over betere verkoop van zomer stroom heb ik ook niet meegenomen. Hiervoor is een uitbreiding van de capaciteit nodig t.o.v. zelfverbruik, maar omdat zelfverbruik meestal relatief het meeste opbrengt moet je voor dit deel hier bovenop een aparte berekening maken die ook zeer afhankelijk is van de hoeveelheid PV die er ligt.

[ Voor 3% gewijzigd door koboy op 02-10-2025 12:28 ]

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilles de Geus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:28
Ik ben bezig geweest om een gemiddelde uit te rekenen met de entsoe kwartierprijzen en dit te converteren naar uurprijzen van Zonneplan met het gemiddelde van de kwartierprijzen en de opslagen erbij. Maar op de 1 of andere manier komt dat niet exact uit. Kiki AI zegt:
Goede vraag! De officiële uurprijzen die wij gebruiken, worden direct door de EPEX Day-Ahead markt gepubliceerd. Deze zijn niet altijd exact gelijk aan het rekenkundig gemiddelde van de kwartierprijzen van bijvoorbeeld ENTSO-E. Wil je de officiële uurprijzen geautomatiseerd ophalen, dan kun je het beste de EPEX Day-Ahead uurprijzen raadplegen via hun eigen platform of via gespecialiseerde datadiensten die deze uurprijzen aanbieden. In de Zonneplan App tonen wij altijd deze officiële uurprijzen. Helaas kan ik je niet voorzien van een directe API-link, maar hopelijk helpt dit je verder!
Maar volgens mij zou het toch gewoon het rekenkundig gemiddelde moeten zijn? Weet iemand of je ergens aan die EPEX Day-Ahead uurprijzen kan komen met een API?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
[...]

Aannames batterij:

Zoals ik het zie….
Je wil 2400kWh extra eigen gebruik.
Aannemende dat dat enkel in het zomer-halfjaar is dan is dat 2400/(365/2) =13kWh per dag.
20kWh is dan wel overkill.
Het is een grove schatting, je gaat die 2400 niet 100% halen want er zijn dagen dat je meer opwekt dan je in een etmaal kan opmaken. Dus 15kWh heeft wat marge maar met een 10kWh batterij kom je een heel eind.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:43

EmHaKa

harêuh

Gilles de Geus schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:30:
Ik ben bezig geweest om een gemiddelde uit te rekenen met de entsoe kwartierprijzen en dit te converteren naar uurprijzen van Zonneplan met het gemiddelde van de kwartierprijzen en de opslagen erbij. Maar op de 1 of andere manier komt dat niet exact uit.
Maar volgens mij zou het toch gewoon het rekenkundig gemiddelde moeten zijn? Weet iemand of je ergens aan die EPEX Day-Ahead uurprijzen kan komen met een API?
Bij mij was alleen Enstoe van het padje, omdat ie van de een op de andere dag alleen nog maar kwartierprijzen geeft i.p.v. uur prijzen. Ik had alles voorbereid op dubbele resolutie...
Maar bij mij geeft het gemiddelde van de kwartierprijzen exact de uurprijzen van de andere.
Dus je hebt iets fout in de conversie. 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1QZNCW9tf2yp6dxmKVQrrDUpys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XWhEpvd9JnVOqZK3pfO8Ky70.jpg?f=fotoalbum_large
Enever staat er alleen bij om te monitoren of hun site werkt, niet voor de 2 uit 3 berekening
(edit: na deze post waren de enever prijzen spontaan beschikbaar)

[ Voor 30% gewijzigd door EmHaKa op 02-10-2025 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilles de Geus
EmHaKa schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:35:
[...]

Bij mij was alleen Enstoe van het padje, omdat ie van de een op de andere dag alleen nog maar kwartierprijzen geeft i.p.v. uur prijzen. Ik had alles voorbereid op dubbele resolutie...
Maar bij mij geeft het gemiddelde van de kwartierprijzen exact de uurprijzen van de andere.
[Afbeelding]
Enever staat er alleen bij om te monitoren of hun site werkt, niet voor de 2 uit 3 berekening
Hoe kom jij aan de kale Zonneplan prijzen? In de app heb ik andere prijzen, en op de site is de resolutie in centen, da's niet te checken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Stefannn schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:31:
[...]

Zoals ik het zie….
Je wil 2400kWh extra eigen gebruik.
Aannemende dat dat enkel in het zomer-halfjaar is dan is dat 2400/(365/2) =13kWh per dag.
20kWh is dan wel overkill.
Het is een grove schatting, je gaat die 2400 niet 100% halen want er zijn dagen dat je meer opwekt dan je in een etmaal kan opmaken. Dus 15kWh heeft wat marge maar met een 10kWh batterij kom je een heel eind.
Ik heb dat laatst al eens uitgerekend. Maar op mooie dagen in de zomer haal ik 25-30 kWh aan opbrengst met relatief weinig eigen verbruik.

In de winter heb ik juist dagen met 20-30 kWh aan verbruik van de warmtepomp. Als ik de inkoop gunstig wil houden in de winter moet ik dus flink wat op kunnen slaan.

Vandaar dat ik eerder aan 20 kWh denk.

Het vermogen moet dan ook zeker 11 kW zijn. Anders wordt het lastig om bijvoorbeeld op het gunstigste moment op te laden of juist te ontladen. Dat spreekt bijv tegen de kleine stekker accu's die vaak maar een heel beperkt vermogen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gilles de Geus
EmHaKa schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:35:
[...]

[Afbeelding]
Damn, 2e keer vandaag dat ik me door een offset 1 array heb laten beetnemen. Om de kwartieren te middelen had ik het Entsoe position item gebruikt met een modulo 4. Maar als die position op 1 begint werkt dat niet in 1 keer |:(
Naja, het is gelukt. Bedankt voor het duidelijke lijstje, dat maakte het zoeken een stuk makkelijker _/-\o_

PS. Die Kiki AI Chatbot lult dus gewoon met je mee. Zette me mooi op 't verkeerde been.

[ Voor 3% gewijzigd door Gilles de Geus op 02-10-2025 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:17
Bravo schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:06:
[...]
Interessant, de 'artifacten' van de uursmarkt zijn nog steeds zichtbaar en niet weggehandeld.
Ook na 3 handelsdagen nog steeds zichtbaar met zelfs een spread tot 6ct/kWh tussen laatste en eerste kwartier van een heel uur.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
bilgy_no1 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:50:
[...]

Ik heb dat laatst al eens uitgerekend. Maar op mooie dagen in de zomer haal ik 25-30 kWh aan opbrengst met relatief weinig eigen verbruik.

In de winter heb ik juist dagen met 20-30 kWh aan verbruik van de warmtepomp. Als ik de inkoop gunstig wil houden in de winter moet ik dus flink wat op kunnen slaan.

Het vermogen moet dan ook zeker 11 kW zijn. Anders wordt het lastig om bijvoorbeeld op het gunstigste moment op te laden of juist te ontladen. Dat spreekt bijv tegen de kleine stekker accu's die vaak maar een heel beperkt vermogen hebben.
20kWh is natuurlijk mooi en geeft je extra buffer… maar is ook gauw 2x zo duur ls 10kWh.
Zoals ik het zie:
Inderdaad heb je in de zomer met “meer dan je kan opmaken”, maar kijk dan naar je nachtverbruik… als je het ‘s nachts niet kan opmaken dan zit je er de volgende dag mee. Voor DAT doel een grotere accu aanschaffen heeft maar beperkt zin (het heeft wel enige z8n want je kan bewolkte dagen overbruggen).
Ik heb ook een warmtepomp. En die trekt inderdaad veel energie. Maar als die 20..30kWh op een dag trekt dan zal de helft daarvan toch sowieso op goedkoop tarief zijn. Danwel… dan kan je de regeling slim maken en dat tegen lage kosten bereiken.
Slechts de helft moet echt min of meer “perse” via de accu.
Dus…
Yep… grote accu is gaaf…
En “later upgraden” geloof ik persoonlijk maar matig in. Een jaar later zal wel lukken maar na een paar jaar is er veel niet meer compatibel (zonnepanelen na 5 jaar uitbreiden lukt ook vrijwel niet). Dus “beter te groot dan te klein” kan ik me ook voorstellen.
Maar puur op de getalletjes kom ik “als hobbyist die ook pas volgend jaar gaat aanschaffen” op 10kWh of 15kWh als “met extra marge”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa

EmHaKa

harêuh

Gilles de Geus schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:42:
Hoe kom jij aan de kale Zonneplan prijzen? In de app heb ik andere prijzen, en op de site is de resolutie in centen, da's niet te checken...
Zonneplan is wel de moeilijkste vanwege dat de token telkens ververst moet worden.
Maar ik praat met de backend server van de app en reken gewoon die prijzen om door hun (bekende) kosten er weer van af te trekken.
Ik heb even de regel code opgezocht:
$priceph=round((($inar["electricity_price"]/10000000)/$OV["BTW"])-($OV["ODE"]+$OV["EBE"]+$PwrAdd), 6);
Waarbij $OV de array is met waardes vanuit de OVerheid (resp. 1.21 , 0.0 en 0.10154 momenteel)
en PwrAdd de opslag per kWh van ZP is (0.0165289).

[ Voor 21% gewijzigd door EmHaKa op 02-10-2025 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne1977
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:16
Wat mij opvalt, is dat de kale uurprijzen bij ANWB Energie ongeveer 2 cent lager liggen dan bij Zonneplan. Dat is opmerkelijk, aangezien beide leveranciers hun tarieven baseren op de EPEX-spotmarkt. Ik heb de prijzen vergeleken exclusief opslag. Dit verschil is pas ontstaan sinds de introductie van de kwartierprijzen.

Corne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:40

Aardedraadje

Met kabelschoen

Corne1977 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:34:
Wat mij opvalt, is dat de kale uurprijzen bij ANWB Energie ongeveer 2 cent lager liggen dan bij Zonneplan. Dat is opmerkelijk, aangezien beide leveranciers hun tarieven baseren op de EPEX-spotmarkt. Ik heb de prijzen vergeleken exclusief opslag. Dit verschil is pas ontstaan sinds de introductie van de kwartierprijzen.
Zonneplan rekent op sommige plekken (vrij inconsequent) 2ct handling fee mee en op andere plekken weer niet. In de app als je all-in uitschakelt, zie je die handling fee nog steeds. Op hun website weer niet. Dit was altijd al het geval.

Hun API geeft de prijs zonder energiebelasting en btw, maar met handling fee als kale waarde, overeenkomstig met hun app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmAQJe7soLPANisCb6PANoj-lnI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qHXxwlBoVz8xrbhCemDbY5Gh.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSBREqSnzPFlFCbqlkIELnz0ok0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mCsMArIx8hC8aewS4GA65qZ8.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vf7e0krQI2W5iLgpPb6t4cMSGDY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUHPybjEVAgEnHQFdpjcBTvS.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 42% gewijzigd door Aardedraadje op 02-10-2025 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa

EmHaKa

harêuh

Corne1977 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:34:
Dit verschil is pas ontstaan sinds de introductie van de kwartierprijzen.
Wat Aardedraadje verteld over ZP is al jaren zo, en niet "sinds de introductie van de kwartierprijzen", dit
klinkt meer als iets waar de ANWB vroeger ook problemen mee had: prijzen zonder BTW vermelden.
In mijn tabel een paar posts terug zie je dat ZP gewoon de juiste prijzen heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koboy

koboy

bilgy_no1 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:50:
[...]

offtopic:
Het probleem zit gewoon in het punt dat een accu terugverdienen een stuk langzamer gaat voor het stuk bovenop de dagelijkse zelfconsumptie.
Harold Halewijn had daar op YouTube laatst een interessant verhaal over. Bottom line is dat zij voor de dimensionering nu zo rekenen dat de opbrengst op de 4 goedkoopste uren in de accu past. Voor mijn situatie betekent dat (met piekdagen van 20kWh) een opslag rond de 10kWh.

Vergeet trouwens niet dat stekkeraccu's ook flink vermogen kunnen leveren. Een vaste accu heeft hier ook 3 fases voor nodig, en een set van 2 of 3 stekkeraccu's op aparte fases kom je een eind mee.
Ikzelf loer op dit moment naar de Zendure solarflow 2400 AC (met 3 of 4 keer de 3kWh accu module), die kan 2,4kW (ont)laden mits goed aangesloten. Het "overtollige deel" van 6 tot 8 kWh kan er dan uit in een uur of 3; perfect voor de avond piek. Doe er drie op drie fasen en je zit op ruim 7kW.....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 05-10 22:50
Bij dynamische prijzen in combinatie met een thuisbatterij is alleen de actuele stroomprijs bepalend voor het laden en ontladen. Waar de stroom vanaf komt is niet belangrijk. Dus laden tijdens de goedkoopste uren en ontladen tijdens de duurste uren. Ingewikkelder is het met dynamisch tarief niet.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:40

Aardedraadje

Met kabelschoen

Henielma schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:09:
Bij dynamische prijzen in combinatie met een thuisbatterij is alleen de actuele stroomprijs bepalend voor het laden en ontladen. Waar de stroom vanaf komt is niet belangrijk. Dus laden tijdens de goedkoopste uren en ontladen tijdens de duurste uren. Ingewikkelder is het met dynamisch tarief niet.
Het ligt toch iets genuanceerder. Klopt in de basis wel wat je zegt, maar uiteindelijk moet je ook rekening houden met de efficiëntie en afschrijving van je accu. Je wilt dus een minimale spread hebben om ervoor te zorgen dat die accu je niet alleen maar geld kost na aanschaf.

Daarnaast, als we straks niet meer kunnen salderen maakt het wel degelijk uit waar die stroom vandaan komt. Je zonnestroom levert vanaf dan alleen nog maar het kale tarief op terwijl je voor inkoop altijd opslag en btw betaalt. Dan wil je liever NOM draaien dan goedkoop inkopen en duur gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Aardedraadje schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 07:35:
[...]

Het ligt toch iets genuanceerder. Klopt in de basis wel wat je zegt, maar uiteindelijk moet je ook rekening houden met de efficiëntie en afschrijving van je accu. Je wilt dus een minimale spread hebben om ervoor te zorgen dat die accu je niet alleen maar geld kost na aanschaf.

Daarnaast, als we straks niet meer kunnen salderen maakt het wel degelijk uit waar die stroom vandaan komt. Je zonnestroom levert vanaf dan alleen nog maar het kale tarief op terwijl je voor inkoop altijd opslag en btw betaalt. Dan wil je liever NOM draaien dan goedkoop inkopen en duur gebruiken.
Of best of both worlds:
NOM als het mogelijk is (lente en zomer)
Goedkoop laden en zelf gebruiken als prijzen hoog zijn (herfst en winter)
Op die manier maak je optimaal gebruik van je batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-10 21:06
Henielma schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:09:
Volgen mij komt er ook nog een ander laagje bij kijken. Want wat vindt jij een goedkoop tarief en wat een duur tarief?
Bijvoorbeeld 29 cent per kWh, als ik de accu daarvoor geladen heb op 14 cent, dan is 29 cent prima om weer te gaan leveren. Een andere dag is het hoogste tarief 59 cent per kWh, dan wil ik de accu prima laden met 29 cent om daarna wee te leveren tegen 59 cent. Kortom, alleen naar de actuele prijs kijken is niet genoeg, het is de verhouding tot de prijzen eromheen.
Dat is soms best ingewikkeld rekenwerk,waar gelukkig steeds meer tooling voor beschikbaar is (b.v. DAO of EMHASS als je gebruik maakt van home assistant)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 05-10 22:50
Torch1969 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 08:39:
[...]

Volgen mij komt er ook nog een ander laagje bij kijken. Want wat vindt jij een goedkoop tarief en wat een duur tarief?
Bijvoorbeeld 29 cent per kWh, als ik de accu daarvoor geladen heb op 14 cent, dan is 29 cent prima om weer te gaan leveren. Een andere dag is het hoogste tarief 59 cent per kWh, dan wil ik de accu prima laden met 29 cent om daarna wee te leveren tegen 59 cent. Kortom, alleen naar de actuele prijs kijken is niet genoeg, het is de verhouding tot de prijzen eromheen.
Dat is soms best ingewikkeld rekenwerk,waar gelukkig steeds meer tooling voor beschikbaar is (b.v. DAO of EMHASS als je gebruik maakt van home assistant)
Wat ik in een script in Domoticz doe is het volgende:
Kijken wat tot 10 uur in de nacht en ochtend de goedkoopste drie uren zijn en wat de twee duurste uren zijn. En dan uitrekenen wat het verschil is tussen kosten van de laadstroom en de opbrengst van het ontladen. Wanneer het verschil tussen die twee bedragen interessant is dan start de cyclus en anders niet. Na 10 uur in de ochtend gebeurd hetzelfde voor de rest van de dag.
Vanaf 2027 zal die strategie hoogstwaarschijnlijk aangepast moeten worden naar wat dan het interessantste is maar dat is nu nog niet belangrijk.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:35
Ik probeer te onderzoeken of dynamisch voor ons het komende jaar aantrekkelijk is. Bij Essent gaan wij voor een vastcontract gas/stroom 88 euro per maand betalen incl bonus en terugleverboete.

Situatie
Verbruik:
Normaal: 1286
Dal: 787
Met de EV's zal het verbruik wel omhoog gaan, maar we leveren nog altijd meer terug met de zonnepanelen zolang we kunnen salderen.

Teruglevering:
Normaal: 2972
Dal: 1553

Gas 650m3

Teruglevering is nu hoger (ruim 6000kwh) , maar wij hebben net een VW E-up en Kia Niro PHEV gekocht.
Wij laden de auto's met een normale stekker op 10 of 13A, dus geen slimme wallbox die met dynamisch overweg kan. Wel heb ik een Homewizard Energysocket waarmee ik een slimme dynamische taak kan geven. Op dit moment salderen wij nog volledig ons verbruik. Wij zetten de grote gebruikers wasmachine/vaatwasser en EV's zoveel mogelijk aan op momenten dat de zon schijnt, maar in de maanden oktober-maart komt het wel regelmatig voor dat er niet voldoende stroom van het dak komt.

Kan dynamisch voor ons aantrekkelijk zijn, of zolang we nog kunnen salderen beter een vaste tarief?

[ Voor 6% gewijzigd door Pakhaas op 03-10-2025 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-10 21:34
Pakhaas schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:19:
Ik probeer te onderzoeken of dynamisch voor ons het komende jaar aantrekkelijk is. Bij Essent gaan wij voor een vastcontract gas/stroom 88 euro per maand betalen incl bonus en terugleverboete.

Situatie
Verbruik:
Met de EV's zal het verbruik wel omhoog gaan, maar we leveren nog altijd meer terug met de zonnepanelen zolang we kunnen salderen.

Teruglevering:

Gas 650m3

Teruglevering is nu hoger (ruim 6000kwh) , maar wij hebben net een VW E-up en Kia Niro PHEV gekocht.
Wij laden de auto's met een normale stekker op 10 of 13A, dus geen slimme wallbox die met dynamisch overweg kan. Wel heb ik een Homewizard Energysocket waarmee ik een slimme dynamische taak kan geven. Op dit moment salderen wij nog volledig ons verbruik. Wij zetten de grote gebruikers wasmachine/vaatwasser en EV's zoveel mogelijk aan op momenten dat de zon schijnt, maar in de maanden oktober-maart komt het wel regelmatig voor dat er niet voldoende stroom van het dak komt.

Kan dynamisch voor ons aantrekkelijk zijn, of zolang we nog kunnen salderen beter een vaste tarief?
Ik denk dat het wel interessant kan zijn als je je auto's kan laden op goedkope uren. Je levert relatief veel terug t.o.v. je verbruik dus je terugleverboete zal ook relatief hoog zijn en je zult hoogstens enkele centen krijgen voor je teruglever overschot met een vast contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:55

Situatie
Verbruik:

Teruglevering:

Gas 650m3

Probleem is dat je met een granny loader maar beperkt vermogen hebt. Het is de vraag of je wel genoeg goedkope uren hebt om de auto te kunnen laden. Zeker als het om twee auto's gaat. De E-up kan op 7.2 kW laden met een 3 fase lader (gebruikt maar 2 fases). Dan is hij in een uur of 5 vol. Op 10A heb je 15 uur nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1

Situatie
Verbruik:

Teruglevering:

Gas 650m3

Je kunt volgend jaar nog salderen. Het stuk dat je zelf verbruikt is dan niet heel relevant. Bij vast saldeer je het simpelweg, maar betaal je een boete. Bij dynamisch zal er een verschil in tarief zijn tussen je gemiddelde afname en je gemiddelde teruglevering. In mijn geval is dat iets meer dan EUR 0,03; wat ik bereik door bijv de EV op de goedkoopste uren te laden en zo de goedkoopste/negatieve PV in de auto te stoppen. Met 2 EVs zal dat redelijk moeten lukken. Dat zal waarschijnlijk gunstiger uitkomen met dynamisch, omdat de boete bij een vast contract waarschijnlijk hoger is dan EUR 0,03.

Voor het stuk boven salderen moet je in de voorwaarden van een vast contract kijken wat ze bieden als terugleververgoeding. Vanaf 2027 is alvast door een aantal maatschappijen aangegeven dat dit ongeveer nihil is (een kwart cent per kWh bij Greenchoice bijvoorbeeld). Je boete wordt nu echter berekend over je totale teruglevering, dus check goed de voorwaarden. Daar staat dan een stukje cash-back tegenover.

Bij dynamisch krijg je de werkelijke tarieven ex. EB. In mijn geval blijft er dan ongeveer EUR 0,07 per kWh over (bij Zonneplan). De voorwaarden per dynamische leverancier kunnen verschillen. Kies dus vooral de juiste. Hierover is veel geschreven in het topic (zoekfunctie) en in de topic start.

Over het algemeen lijkt me dus dat dynamisch gunstiger is in jouw geval. Maar zoals gezegd: check heel goed de voorwaarden van je leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
deejeebv schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:37:
[...]

Probleem is dat je met een granny loader maar beperkt vermogen hebt. Het is de vraag of je wel genoeg goedkope uren hebt om de auto te kunnen laden. Zeker als het om twee auto's gaat. De E-up kan op 7.2 kW laden met een 3 fase lader (gebruikt maar 2 fases). Dan is hij in een uur of 5 vol. Op 10A heb je 15 uur nodig.
Op de hele goedkope/negatieve dagen is dat niet echt bezwaarlijk. Dan kun je het laden prima uitsmeren. Ik kom in een weekend wel eens capaciteit tekort als ik gewoon op 11 kW ga laden en de auto op zaterdag al vol is... Dan kan ik op zondag niet meer laden, maar is de stroom toch negatief.

Het gaat erom om het piekvermogen van de PV-opwekking te kunnen opvangen. 1 fase 13A is ongeveer 3 kW. Met twee auto's kan hij dus prima tot 6 kW opvangen. Dat zal wel voldoende zijn. Maar logischer is gewoon op zaterdag de ene auto opladen en op zondag de andere en als het kan op 16A (3,6 kW). En wellicht door de week ook nog wat laden om de goedkoopste stroom op te vangen. Maar dat is uiteraard afhankelijk van het benodigde auto-gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Iedereen bedankt voor de eerste reacties!
addictive_rhymz schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:30:
[...]

Ik denk dat het wel interessant kan zijn als je je auto's kan laden op goedkope uren. Je levert relatief veel terug t.o.v. je verbruik dus je terugleverboete zal ook relatief hoog zijn en je zult hoogstens enkele centen krijgen voor je teruglever overschot met een vast contract.
Klopt, dit jaar heb ik bij Vattenfal een terugleverboete van 535 euro. Die zou 585 euro zijn, maar door 1 maand de VW E-up nu in bezit, kom ik daar al lager mee. Wij krijgen nu 0.123 per kwh terugleververgoeding boven het salderen. Bij Essent kunnen we in 2026 0.15 krijgen per kwh.
deejeebv schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:37:
[...]

De VW E-up is nooit helemaal leeg. Meestal heb ik die in 5 uren weer helemaal vol en bovendien heeft mijn vrouw maar 30km woon-werk verkeer op een dag en 3 dagen achter elkaar. Daarna kan ze weer van donderdag t/m zondag gespreid laden. De auto hoeft dus niet eens helemaal vol. Als ik die auto meeneem dan is het 80km woon-werk, dus dan is er ook lang niet de helft uit. Vol hoeft hij dus niet steeds. Daarmee kunnen we spelen met de zon. Er zit een 31kwh batterij in en meestal ga ik weer laden als er nog de helft of iets minder dan de helft in zit.

De PHEV zit een 11kwh batterij in en die zou ik bijv nachts bij goedkope uren kunnen laden.

Nadeel met dynamisch is wel dat ik zie dat de avonden tussen 17:00 en 19:00 het duurste is en dan staat bij ons de kookplaat aan en lampen/tv. Maar goed dat gaat dan om zo'n 2kwh per dag, dus dat is niets vergeleken met de EV's
bilgy_no1 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:39:
[...]

Je kunt volgend jaar nog salderen. Het stuk dat je zelf verbruikt is dan niet heel relevant. Bij vast saldeer je het simpelweg, maar betaal je een boete. Bij dynamisch zal er een verschil in tarief zijn tussen je gemiddelde afname en je gemiddelde teruglevering. In mijn geval is dat iets meer dan EUR 0,03; wat ik bereik door bijv de EV op de goedkoopste uren te laden en zo de goedkoopste/negatieve PV in de auto te stoppen. Met 2 EVs zal dat redelijk moeten lukken. Dat zal waarschijnlijk gunstiger uitkomen met dynamisch, omdat de boete bij een vast contract waarschijnlijk hoger is dan EUR 0,03.

Voor het stuk boven salderen moet je in de voorwaarden van een vast contract kijken wat ze bieden als terugleververgoeding. Vanaf 2027 is alvast door een aantal maatschappijen aangegeven dat dit ongeveer nihil is (een kwart cent per kWh bij Greenchoice bijvoorbeeld). Je boete wordt nu echter berekend over je totale teruglevering, dus check goed de voorwaarden. Daar staat dan een stukje cash-back tegenover.

Bij dynamisch krijg je de werkelijke tarieven ex. EB. In mijn geval blijft er dan ongeveer EUR 0,07 per kWh over (bij Zonneplan). De voorwaarden per dynamische leverancier kunnen verschillen. Kies dus vooral de juiste. Hierover is veel geschreven in het topic (zoekfunctie) en in de topic start.

Over het algemeen lijkt me dus dat dynamisch gunstiger is in jouw geval. Maar zoals gezegd: check heel goed de voorwaarden van je leverancier.
Bedankt voor je uitgebreide post. Ik zag bij Zonneplan dat we nu ongeveer 800 euro per jaar gaan betalen. Dat is 280 euro goedkoper dan bij Essent vaste prijs. De vraag is dus dat wanneer de tarieven hoger zijn ik dan meer ga uitgeven dan 280 euro op jaarbasis. Als dat antwoord nee is, dan kan dynamisch wel uit.
Wat is jullie ervaring daarmee?

En hoe zit het trouwens met gas, is dat ook dynamisch?

[ Voor 4% gewijzigd door Pakhaas op 03-10-2025 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
koboy schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 21:32:
[...]
offtopic:
Het probleem zit gewoon in het punt dat een accu terugverdienen een stuk langzamer gaat voor het stuk bovenop de dagelijkse zelfconsumptie.
Harold Halewijn had daar op YouTube laatst een interessant verhaal over. Bottom line is dat zij voor de dimensionering nu zo rekenen dat de opbrengst op de 4 goedkoopste uren in de accu past. Voor mijn situatie betekent dat (met piekdagen van 20kWh) een opslag rond de 10kWh.

Vergeet trouwens niet dat stekkeraccu's ook flink vermogen kunnen leveren. Een vaste accu heeft hier ook 3 fases voor nodig, en een set van 2 of 3 stekkeraccu's op aparte fases kom je een eind mee.
Ikzelf loer op dit moment naar de Zendure solarflow 2400 AC (met 3 of 4 keer de 3kWh accu module), die kan 2,4kW (ont)laden mits goed aangesloten. Het "overtollige deel" van 6 tot 8 kWh kan er dan uit in een uur of 3; perfect voor de avond piek. Doe er drie op drie fasen en je zit op ruim 7kW.....
Ik zie in mijn omvormer data piekvermogens van 3,6 - 4 kW, maar gemiddeld over 4 uur is dat eerder rond 3-3,5 kW. Dat zou dus precies op 1 fase passen inderdaad qua vermogen. Qua opbrengst is dat 12-14 kWh in die uren.

Misschien is dan 2x 2,4 kW met in totaal 12-15 kWh voldoende om de pieken en dalen al heel mooi af te vlakken. Op zich ook handig om het over een paar verschillende fasen te verdelen en de units op verschillende plekken te kunnen plaatsen. Dank voor de tip. Ik ga me daar eens in verdiepen.

Ik zie ook dat ze al de dynamische tarieven van heel veel leveranciers hebben geintegreerd in hun app (althans dat claimen ze). En anders vast ook wel via HA te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:25

Situatie
Verbruik:

Teruglevering:

Gas 650m3

Redementen uit het verleden geven geen garantie voor het heden en de komende jaren.

Maar als je verbruik van het afgelopen jaar nu eens afzet tegen tegen de dynamische uur prijzen van het afgelopen jaar kom je al een heel end. Deze uur prijzen zijn wel te downloaden, en ik hoop dat je je ook je eigen verbruiks kwh ook wel kunt exporteren.( het zijn maar 8760 row in je spreadsheet :) )
Dan heb je in ieder geval een vegelijk van je afgelopen jaar jou verbruik en de prijs vast vs dynamische.

zou je daar na nog een kunnen kijken waar je nog meer kunt sturen kwa tijd naar goedkopere uren.
En reken uit wat het jou bied.

Voor iedereen is het omslag punt anders en ook hoe je er zelf mee omgaat, en off je wilt sturen op prijzen (en familie)

Wijst natuurlijk voor zich:
Datum : uur : verbruik kwh : vaste prijs : dynamishe prijs : Vast_totaal : Dyn_Totaal

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Pakhaas schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:52:

[...]

Klopt, dit jaar heb ik bij Vattenfal een terugleverboete van 535 euro. Die zou 585 euro zijn, maar door 1 maand de VW E-up nu in bezit, kom ik daar al lager mee. Wij krijgen nu 0.123 per kwh terugleververgoeding boven het salderen. Bij Essent kunnen we in 2026 0.15 krijgen per kwh.

[...]

De VW E-up is nooit helemaal leeg. Meestal heb ik die in 5 uren weer helemaal vol en bovendien heeft mijn vrouw maar 30km woon-werk verkeer op een dag en 3 dagen achter elkaar. Daarna kan ze weer van donderdag t/m zondag gespreid laden. De auto hoeft dus niet eens helemaal vol. Als ik die auto meeneem dan is het 80km woon-werk, dus dan is er ook lang niet de helft uit. Vol hoeft hij dus niet steeds. Daarmee kunnen we spelen met de zon. Er zit een 31kwh batterij in en meestal ga ik weer laden als er nog de helft of iets minder dan de helft in zit.

De PHEV zit een 11kwh batterij in en die zou ik bijv nachts bij goedkope uren kunnen laden.

Nadeel met dynamisch is wel dat ik zie dat de avonden tussen 17:00 en 19:00 het duurste is en dan staat bij ons de kookplaat aan en lampen/tv. Maar goed dat gaat dan om zo'n 2kwh per dag, dus dat is niets vergeleken met de EV's

[...]

Bedankt voor je uitgebreide post. Ik zag bij Zonneplan dat we nu ongeveer 800 euro per jaar gaan betalen. Dat is 280 euro goedkoper dan bij Essent vaste prijs. De vraag is dus dat wanneer de tarieven hoger zijn ik dan meer ga uitgeven dan 280 euro op jaarbasis. Als dat antwoord nee is, dan kan dynamisch wel uit.

Klopt dat de piek-momenten vaak net rond het avondeten vallen. Tegelijkertijd is het verbruik daarvan meestal niet zo hoog. Zeker niet als je ook EVs laadt. Je kunt het best naar de gemiddelden kijken en ja als het heel erg duur is in een uur kun je eventueel iets aanpassen in je verbruik. Wassen/afwassen/drogen zijn relatief grote verbruikers (buiten de EV of een warmtepomp) die meestal wel enigszins planbaar zijn. Dat gebeurt meestal toch in het weekend en in de zomer pak je dan overdag automatisch wel de goedkope uren.

Er is altijd een risico op hogere tarieven door gebeurtenissen in de werelpolitiek, weerpatronen, onderhoud van centrales etc.. Dat is inderdaad een risico. Afgelopen winter kwam ik in nov-feb redelijk hoog uit qua prijs (gemiddeld EUR 0,28 ongeveer over die periode), maar dat zit nu gemiddeld voor het jaar alweer op EUR 0,23. Dit is dus ook met een warmtepomp die juist in die dure maanden veel heeft verbruikt.

Gas en elektra kun je via aparte contracten afsluiten. Ik heb zelf geen gas meer, maar in de zoekfunctie hier even "gas dynamisch" typen geeft je voldoende leesvoer voor de rest van het weekend 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
psdata schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:19:
[...]

Redementen uit het verleden geven geen garantie voor het heden en de komende jaren.

Maar als je verbruik van het afgelopen jaar nu eens afzet tegen tegen de dynamische uur prijzen van het afgelopen jaar kom je al een heel end. Deze uur prijzen zijn wel te downloaden, en ik hoop dat je je ook je eigen verbruiks kwh ook wel kunt exporteren.( het zijn maar 8760 row in je spreadsheet :) )
Dan heb je in ieder geval een vegelijk van je afgelopen jaar jou verbruik en de prijs vast vs dynamische.

zou je daar na nog een kunnen kijken waar je nog meer kunt sturen kwa tijd naar goedkopere uren.
En reken uit wat het jou bied.

Voor iedereen is het omslag punt anders en ook hoe je er zelf mee omgaat, en off je wilt sturen op prijzen (en familie)

Wijst natuurlijk voor zich:
Datum : uur : verbruik kwh : vaste prijs : dynamishe prijs : Vast_totaal : Dyn_Totaal
Ik heb gisteren de data uit mijn Homewizard app geëxporteerd en via Frank.nl gekeken bij Zonneplan. Daar kwam een gemiddelde stroomverbruik uit van 0.29, maar wij hebben de VW E-up pas sinds september dit jaar en de PHEV komt pas volgende week, dus dat geeft geen realistisch beeld van het komende jaar. Normaal hadden wij een direct verbruik tov opwek van +/- 15% en in september ging dat al naar 37% door de EV. Reed daar niet eens elke dag mee ivm thuiswerken en een vrouw die thuis is ivm geboorte van ons kindje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
bilgy_no1 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:20:
[...]

Klopt dat de piek-momenten vaak net rond het avondeten vallen. Tegelijkertijd is het verbruik daarvan meestal niet zo hoog. Zeker niet als je ook EVs laadt. Je kunt het best naar de gemiddelden kijken en ja als het heel erg duur is in een uur kun je eventueel iets aanpassen in je verbruik. Wassen/afwassen/drogen zijn relatief grote verbruikers (buiten de EV of een warmtepomp) die meestal wel enigszins planbaar zijn. Dat gebeurt meestal toch in het weekend en in de zomer pak je dan overdag automatisch wel de goedkope uren.

Er is altijd een risico op hogere tarieven door gebeurtenissen in de werelpolitiek, weerpatronen, onderhoud van centrales etc.. Dat is inderdaad een risico. Afgelopen winter kwam ik in nov-feb redelijk hoog uit qua prijs (gemiddeld EUR 0,28 ongeveer over die periode), maar dat zit nu gemiddeld voor het jaar alweer op EUR 0,23. Dit is dus ook met een warmtepomp die juist in die dure maanden veel heeft verbruikt.

Gas en elektra kun je via aparte contracten afsluiten. Ik heb zelf geen gas meer, maar in de zoekfunctie hier even "gas dynamisch" typen geeft je voldoende leesvoer voor de rest van het weekend 8)
Bedankt, ga ik doen! Ik denk dat we gas dan via een andere aanbieder willen dan Zonneplan omdat ik daar toch niet mee kan sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Pakhaas schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:52:

[...]

Het is al vaker gezegd: prijsberekeningen van dynamische leveranciers/vergelijkers zijn op modellen gebaseerd, niet op de/jouw werkelijkheid.
Wil je heel veilig zijn simuleert dan een dynamisch contract op basis van historische uur-data, of laat een jaar een p1 meter ingesteld op bijvoorbeeld zonneplan meelopen. Pas dan kun je een vergelijk maken met de kanttekening dat het altijd over het verleden gaat!

Met jaar-totalen is het eenvoudig om vaste contracten onderling te vergelijken of achteraf je dynamisch resultaat te vergelijken met een vast contract van vroeger.

Dat gezegd hebbende: je hebt PV en EV. De consensus is dat je dan dynamisch goedkoper uit bent mits je stuurt op verbruik/laden. Maar het blijft altijd een stukje koffiedik kijken. Als je net een mooi meer-jaren vast contract hebt en er komt een crisis op de energiemarkt......

Edit: beetje dubbelop zie ik, kwamen kinderen tussendoor aandacht vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Pakhaas schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:44:
[...]

Bedankt, ga ik doen! Ik denk dat we gas dan via een andere aanbieder willen dan Zonneplan omdat ik daar toch niet mee kan sturen.
Sowieso voor de mensen die twijfelen "vast" of dynamisch, kan je met veel salderen altijd beter de afweging maken tussen een modelcontract zonder boete en dynamisch. Dan komt het vooral neer op hoe veel kan je sturen (accu, EV etc.), maar een contract bij de grote partijen met hun boetes is altijd duurder tov een (redelijk) modelcontract.

Je krijgt daar ook nog gewoon 4,5ct per kWh overschot, wat nog redelijk is als je bij de andere aanbieders de oplopende boete van hun "TLV" afhaalt. Heb niet voor niets zelf ook een modelcontract + dynamisch op PAP+SAP zodat ik zowel over de seizoenen heen kan salderen als handelen op de dagelijkse variaties.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
koboy schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:00:
[...]
Als je net een mooi meer-jaren vast contract hebt en er komt een crisis op de energiemarkt......
Jep meegemaakt. Wij hadden vlak voor de Oekraine oorlog net in november bij Powerpeers 3 jaar vastgezet voor een goede prijs. Destijds kregen we nog 21 ct per kwh terug en geen terugleverboete. In die jaren kregen we 300 euro per jaar terug terwijl we maar 25 euro per maand betaalden voor stroom en gas.

Met Zonneplan zou ik op -10 euro per maand komen (maar goed dan geen zicht op duurdere maanden) en gas vast bij United Consumers is 1,14 per m3. Kom ik op 77 euro incl 180 euro bonus. Dat maakt 67 per maand. Dat is wel wat anders dan 88 per maand.

[ Voor 19% gewijzigd door Pakhaas op 03-10-2025 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Rimco schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:18:
[...]

Sowieso voor de mensen die twijfelen "vast" of dynamisch, kan je met veel salderen altijd beter de afweging maken tussen een modelcontract zonder boete en dynamisch. Dan komt het vooral neer op hoe veel kan je sturen (accu, EV etc.), maar een contract bij de grote partijen met hun boetes is altijd duurder tov een (redelijk) modelcontract.

Je krijgt daar ook nog gewoon 4,5ct per kWh overschot, wat nog redelijk is als je bij de andere aanbieders de oplopende boete van hun "TLV" afhaalt. Heb niet voor niets zelf ook een modelcontract + dynamisch op PAP+SAP zodat ik zowel over de seizoenen heen kan salderen als handelen op de dagelijkse variaties.
Nadeel met modelcontracten is dat ze misschien per 1-1-2026 alnog terugleverboetes krijgen. Dat is nu nog niet bekend. Ik moet per 1-11-2025 overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Ik zat nog even hier te kijken naar verschillende momenten en valt mij vooral op dat in de wintermaanden de stroomprijs veel constanter is en vooral ver boven mijn vaste prijs ligt. Juist in die maanden moet ik de EV's meer laden van het net. Uiteraard kan ik met Zonneplan ook salderen, maar dan wordt toch de opwek in de zomer weggestreept tegen dat lage tarief wat er op dat moment is...

Heb trouwens OP al helemaal doorgenomen.

https://www.stroomperuur.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Duidelijk. Flatliner. Zonneplan laat nog niets zien. Deze info is van Nordpool. Batterijen laden zou kunnen al is ontladen morgen niet nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXY4AWztjngTfii9Owv1LtlChuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0BaUP6xoju6DqkURcENyklXQ.jpg?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Devke schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:38:
Duidelijk. Flatliner. Zonneplan laat nog niets zien. Deze info is van Nordpool. Batterijen laden zou kunnen al is ontladen morgen niet nodig.

[Afbeelding]
Eerste dag met een gemiddelde marktprijs voor de hele dag negatief.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Domba schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:47:
[...]

Eerste dag met een gemiddelde marktprijs voor de hele dag negatief.
Ben een netto verbruiker dus voor mij is het dus dat + al dat overheidsge.......

Gek eigenlijk dat de overheid geld krijgt voor iets wat de producent moet weggeven.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Laatst online: 13:50
Ik moet ook binnenkort (volgende week) de knoop door hakken of ik naar dynamisch ga en dan ook nog eens naar welke.
Ik heb netto een 3800 W PV systeem op het dak liggen (12 * 400 W aan panelen), heb een EV die ik alleen in het weekend overdag kan laden en een aquarium die overdag best wel wat trekt (400 W voor pompen en verlichting)
Momenteel nog geen warmtepomp of airco, hoewel een airco wel hoog op het verlanglijstje staat. En geen accu. Koken gaat ook nog op gas.

Zoals je kan zien gebruik ik in de zomer ongeveer 50% van mijn zonne energie direct.
Ik zit momenteel te denken aan dynamisch zonneplan, maar ik zou ook nog een jaartje naar een vast contract kunnen. heeft iemand nog wat tips zodat ik een betere afweging kan maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vd4nxNeeA_QL2eAoOb2DxWlKsdk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7NaTO0B3JmfFU6P4CBOkrGjp.png?f=fotoalbum_large

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04-10 20:46
SnowDude schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:16:
Ik moet ook binnenkort (volgende week) de knoop door hakken of ik naar dynamisch ga en dan ook nog eens naar welke.
Ik heb netto een 3800 W PV systeem op het dak liggen (12 * 400 W aan panelen), heb een EV die ik alleen in het weekend overdag kan laden en een aquarium die overdag best wel wat trekt (400 W voor pompen en verlichting)
Momenteel nog geen warmtepomp of airco, hoewel een airco wel hoog op het verlanglijstje staat. En geen accu. Koken gaat ook nog op gas.

Zoals je kan zien gebruik ik in de zomer ongeveer 50% van mijn zonne energie direct.
Ik zit momenteel te denken aan dynamisch zonneplan, maar ik zou ook nog een jaartje naar een vast contract kunnen. heeft iemand nog wat tips zodat ik een betere afweging kan maken?

[Afbeelding]
Welke EV heb je? Bij Tibber kun je namelijk met bepaalde modellen 'slim laden' via integratie met de app van de auto. Bij Zonneplan moet je een 'Zonneplan laadpaal' aanschaffen voordat je kan slim laden. Als je auto ondersteund wordt voor 'slim laden' bij Tibber, zou ik dat adviseren. Daar win je het meeste mee namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Laatst online: 13:50
Mooper schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:25:
[...]

Welke EV heb je? Bij Tibber kun je namelijk met bepaalde modellen 'slim laden' via integratie met de app van de auto. Bij Zonneplan moet je een 'Zonneplan laadpaal' aanschaffen voordat je kan slim laden. Als je auto ondersteund wordt voor 'slim laden' bij Tibber, zou ik dat adviseren. Daar win je het meeste mee namelijk.
Mijn Q4 wordt niet ondersteund, maar gedeeltelijk slim laden kan ik zelf met HomeAssistant en de Alfen integratie

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooper
  • Laatst online: 04-10 20:46
SnowDude schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:31:
[...]

Mijn Q4 wordt niet ondersteund, maar gedeeltelijk slim laden kan ik zelf met HomeAssistant en de Alfen integratie
In dat geval maakt het niet veel uit of je bij Tibber of Zonneplan gaat. Zonneplan ziet er wat gelikter uit m.i., Tibber is wat meer geeky en biedt meer opties aan voor integraties.

Voor mij was doorslaggevend om voor Tibber te gaan omdat op Independer stond dat Zonneplan energielabel C had, en Tibber energielabel A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Pakhaas schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:29:
Ik zat nog even hier te kijken naar verschillende momenten en valt mij vooral op dat in de wintermaanden de stroomprijs veel constanter is en vooral ver boven mijn vaste prijs ligt. Juist in die maanden moet ik de EV's meer laden van het net. Uiteraard kan ik met Zonneplan ook salderen, maar dan wordt toch de opwek in de zomer weggestreept tegen dat lage tarief wat er op dat moment is...

Heb trouwens OP al helemaal doorgenomen.

https://www.stroomperuur.nl/
Ik zit daar wat minder spaarzuchtig in. Die auto moet vol en liever sneller dan net iets goedkoper.
Op de piek haal ik hier 2,5 kW, gemiddeld over de beste 5-6 uur 2 kW ofzo. Puur op zonnestroom laden duurt de wekelijkse sessie minimaal 20 uur verspreid over een aantal dagen. Vergeet ook niet dat de meeste auto's pas starten met laden bij 6A stroom (ongeveer 1,4 kW).

Nu met salderen boeit het niet zo veel, gewoon laden op het goedkoopste moment. Straks met accu verwacht ik ⅔ van de PV opbrengst gewoon in huis te gebruiken. Die laatste 1000 kWh ook nog zo veel mogelijk naar de auto trekken met erg langzaam laden en bijbehorende laadverliezen is mij de moeite niet als het al kan want de auto moet wel hier staan. Dan ga ik gewoon laden wanneer de prijs laag is, en als ik kan kiezen liefst wanneer de zon schijnt.

De winst met dynamisch en EV laden zit gewoon in het punt dat zaterdag/zondag de stroom over het algemeen flink goedkoper is overdag, zeker in de zomer. Daar pak ik de winst en die paar wintermaanden kijken of het gaat lukken onder de 20 cent te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:14

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Devke schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:38:

[Afbeelding]
Heel europa ziet er zo uit, behalve Oostenrijk en Polen. Die hebben alleen rond de middag prijzen rond 0 (ex belasting).
Blijkbaar gaat het hard waaien. Zondag ook.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Devke schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:56:
[...]

Ben een netto verbruiker dus voor mij is het dus dat + al dat overheidsge.......

Gek eigenlijk dat de overheid geld krijgt voor iets wat de producent moet weggeven.
Het ging niet om dat je netto verbruiker bent, maar dat het een gemiddeld negatieve dag is, de eerste keer.
Als we die vaker zien dan verandert dat de day ahead aanbod voor die als must run op day ahead die nu nog tegen -400/-500 euro/MWh aanbieden (~1GWh/kwartier), om zeker te zijn dat alles verkocht wordt, daar deze zoals nu werkt, uiteindelijk de marktprijs krijgen voor elk kwartier.
Het verandert de prijs van het aanbod of waarvoor ze de hele dag moeten draaien wordt duurder of zoals Tennet het moeilijker wordt om leveranciers voor systeemdiensten te vinden of meer moet gaan betalen als ACM daar geen beperking is.
In 2026/27 komen er nog 2 windparken op zee operationeel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
koboy schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:48:
[...]

Ik zit daar wat minder spaarzuchtig in. Die auto moet vol en liever sneller dan net iets goedkoper.
Op de piek haal ik hier 2,5 kW, gemiddeld over de beste 5-6 uur 2 kW ofzo. Puur op zonnestroom laden duurt de wekelijkse sessie minimaal 20 uur verspreid over een aantal dagen. Vergeet ook niet dat de meeste auto's pas starten met laden bij 6A stroom (ongeveer 1,4 kW).

Nu met salderen boeit het niet zo veel, gewoon laden op het goedkoopste moment. Straks met accu verwacht ik ⅔ van de PV opbrengst gewoon in huis te gebruiken. Die laatste 1000 kWh ook nog zo veel mogelijk naar de auto trekken met erg langzaam laden en bijbehorende laadverliezen is mij de moeite niet als het al kan want de auto moet wel hier staan. Dan ga ik gewoon laden wanneer de prijs laag is, en als ik kan kiezen liefst wanneer de zon schijnt.

De winst met dynamisch en EV laden zit gewoon in het punt dat zaterdag/zondag de stroom over het algemeen flink goedkoper is overdag, zeker in de zomer. Daar pak ik de winst en die paar wintermaanden kijken of het gaat lukken onder de 20 cent te blijven.
Ja die auto moet vol, maar in de regel hebben wij daar wel tijd voor. Mijn vrouw werkt van maandag tm woensdag en leg in die 3 dagen ongeveer 100km af. Dus de UP hoeft niet helemaal vol en gaat ook niet helemaal leeg. Ik werk gemiddeld 2 dagen op kantoor en de rest kan ik de PHEV laden. Met 13A zijn beide auto's zomaar vol (PHEV nachts en UP overdag of andersom).

Zie nu idd dat de tarieven in december 2024 (als voorbeeld) wel in het weekend onder de 20 cent duiken in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10 07:44
Maasluip schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:02:
[...]

Heel europa ziet er zo uit, behalve Oostenrijk en Polen. Die hebben alleen rond de middag prijzen rond 0 (ex belasting).
Wat me vooral opvalt is dat er net als twee weken geleden, voor de hele dag (bijna) eenzelfde prijs is (flatliner). Aangezien de wind aantrekt overdag naar bijna 8 bft, en niet de hele dag constant is, is er blijkbaar de hele dag een overschot aan (wind) energie, waardoor er mogelijk ook afgeschakeld gaat worden.

Windkracht 8 voor de offshore windmolenparken:

Afbeeldingslocatie: https://www.weerwoord.be/uploads/68de9b3b39a8e.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:50
Devke schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:56:
[...]

behalve je bent een grootverbruiker, dan betaal je meer dan 30 keer lager belastingtarief. Hoe doen andere landen dat eigenlijk? Zou niet een belasting percentage nuttig zijn ipv vast bedrag per energie-eenheid? (Die in NL trouwens voor gas rond de helft is van die van stroom..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Ik denk dat deze video van KetelKlets wel eens veel vragen van mij kan beantwoorden.

YouTube: 🤑 of 😭? EV + Solar + Dynamisch contract

[ Voor 28% gewijzigd door Pakhaas op 03-10-2025 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Pakhaas schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:38:
[...]

Nadeel met modelcontracten is dat ze misschien per 1-1-2026 alnog terugleverboetes krijgen. Dat is nu nog niet bekend. Ik moet per 1-11-2025 overstappen.
Ik heb er nog weinig over gelezen en lijkt me sterk dat het last-moment wordt gedaan. En weg kan je altijd :)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Rimco schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:19:
[...]
Ik heb er nog weinig over gelezen en lijkt me sterk dat het last-moment wordt gedaan. En weg kan je altijd :)
quote:
De ACM breidt de modelcontracten die alle energieleveranciers moeten aanbieden uit met voorwaarden
voor terugleverkosten en introduceert zij een modelcontract met vaste tarieven voor tenminste één jaar.

https://www.energievergel...straks-bij-ieder-contract

https://solarmagazine.nl/...gstarief-grootverbruikers

Energiewet
Per 1 januari 2026 is het voor energieleveranciers verplicht om naast het variabele modelcontract tenminste één vast modelcontract aan te kunnen bieden met een looptijd van 1 jaar of langer. Dit biedt meer zekerheid voor consumenten die niet willen kiezen voor variabele of dynamische contracten.

En de terugleverkosten ?? |:(

[ Voor 38% gewijzigd door PeteSplit op 03-10-2025 19:43 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@PeteSplit Alles wat ik tegenkom is van begin dit jaar met de claim dat het zelfs dit jaar nog uitgerold zou worden. Het is dus opvallend stil zou ik zeggen.

Maar we zullen het zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Rimco schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:43:
@PeteSplit Alles wat ik tegenkom is van begin dit jaar met de claim dat het zelfs dit jaar nog uitgerold zou worden. Het is dus opvallend stil zou ik zeggen.

Maar we zullen het zien...
Ik denk, omdat het zo stil is, dat het niet in de nieuwe energiewet 2026 is opgenomen.
Dan zou dus een vast model contract voor een jaar zonder terugleverkosten mogelijk gaan worden ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnifique
  • Registratie: Oktober 2019
Als je naar een dynamisch contract gaat zou ik sowieso pas op 01-01-2026 overstappen even je oude contract laten doorlopen of tijdelijk een andere leverancier, je kunt dan namelijk heel 2026 nog salderen ipv de laatste 2 duurste maanden van 2026 niet meer kunnen salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Pakhaas schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:46:
Ik denk dat deze video van KetelKlets wel eens veel vragen van mij kan beantwoorden.

YouTube: 🤑 of 😭? EV + Solar + Dynamisch contract
Ik heb die Youtube van Ketelklets even bekeken, maar het werkt wel echt alleen goed als je bijv met een wallbox kunt laden bij lage tarieven midden in de nacht. Die mogelijkheid met een stekker lader heb ik niet zo perfect als ik meer dan 10A wil laden. (De HW energysocket kan maar 12A continue aan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
Magnifique schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:15:
[...]

Als je naar een dynamisch contract gaat zou ik sowieso pas op 01-01-2026 overstappen even je oude contract laten doorlopen of tijdelijk een andere leverancier, je kunt dan namelijk heel 2026 nog salderen ipv de laatste 2 duurste maanden van 2026 niet meer kunnen salderen.
Ja maar daar zit wel een groot nadeel aan dat wanneer ik mijn huidige contract laat doorlopen, dat ik in die maanden mijn stroomverbruik netto moet afrekenen omdat er dan bijna niets valt te salderen. Dus of ik nu 2 maanden laat liggen of aan het einde van 2026 maakt dan niet uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Pakhaas op 03-10-2025 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
Rimco schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:19:
[...]

Dat is waar. Ik voorzie dan wel een probleem met salderen als ik per 1-11-2025 over ga naar een modelcontract en dan besluit om per 1-1-2026 weer naar een ander te gaan omdat er bijv bij een modelcontract een TVB bij komt. Dan heb ik niets te salderen over die 2 dure maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Ik heb trouwens een paar weken terug een modelcontract vergeleken met vast en dat scheelde maar 120 euro op jaarbasis. Dat vind ik het risico niet waar als ik op 1-1 misschien weer moet switchen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Maasluip schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:02:
[...]

Hopelijk zondag dan nog wat lagere tarieven. EV o.a. weer opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:03
Gilles de Geus schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:42:
[...]

Als je HA gebruikt even de ‘Zonneplan Home Assistant Integration’ opzoeken in HACS store - olympusdenk in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Laatst online: 08:20
Magnifique schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:15:
[...]

Salderen gaat niet per kalenderjaar maar per contractjaar. Als je contract start op 1 janurari loopt het toevallig gelijk met het kalenderjaar, maar als je contract nu afloopt, dan loopt je salderingsjaar ook nu af.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:38
ArPi75 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:22:
[...]

Salderen gaat niet per kalenderjaar maar per contractjaar. Als je contract start op 1 janurari loopt het toevallig gelijk met het kalenderjaar, maar als je contract nu afloopt, dan loopt je salderingsjaar ook nu af.
En dan zeg ik er even bij dat de laatste 2 maanden van 2026 gewoon netjes worden gesaldeerd, alleen gebeurt die afrekening dan weer in oktober 2027 als je contractjaar erop zit. (dit om even een juist beeld te geven omtrent salderen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@ArPi75 & @Catdogsf: En dan zeg ik er even bij dat @Magnifique er op wijst dat als je enkel in die 2 maanden kunt salderen er vaak niet genoeg PV is om je verbruik mee te salderen. En dat snap ik wel.

Mijn aanpak is anders: Ik eindig beide contracten (PAP+SAP) komende weken op een saldo van 0 en doe dat nog een keer volgend jaar in de lente wanneer ik het verbruik van de winter weer heb gecompenseerd met de PV opbrengsten. De rest van de zomer gebruik ik dan om een saldo op te bouwen om het tot eind 2026 vol te houden richting een saldo van 0.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-10 21:17
Ik lig al lekker op schema hier: de vijfde was ging zojuist de wasmachine in (al het beddengoed gedaan, nu de kleding), de vaatwasser heeft gedraaid, hele huis gestofzuigd, de Twizy is volgeladen, de plugin Prius staat nu zijn laatste wattuurtjes te slurpen, en mijn Homewizard batterij heb ik tot 85% opgeladen. Die stond de rest van de dag op charge_only (gebouwd in Home Assistant) zodat de straaltjes zon die we begin van de middag onverwacht hadden ook nog wat konden bijdragen, maar dat hij bij verbruik niet ging ontladen want dat is vandaag geheel niet zinvol.

De "schade" op dit moment: 16 kWh. Ik denk dat ik na de huidige was nog wel een wasje kan doen, mogelijk nog wel twee. Straks ook koken. Misschien haal ik de 20 kWh vandaag wel. Laatste helft afgelopen week te druk om te wassen, vrouw terug van werkreisje, dus er is was zat.

Allemaal zinvolle dingen gedaan die toch moesten gebeuren, maar dan spotgoedkoop. Ik wordt hier wel blij van :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Laatst online: 12:16
Ach lekkere dag(en) om de warmtepomp te vertellen dat t echt 23 graden moet zijn, de accuutjes te laden met de zon en omdat de zon te krachtig werd de EV opladen zodat er niet meer teruggeleverd wordt en de accuutjes ook weer kunnen ontladen. Normaal verbrand ik lucratiever mn energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hJLnzX6op5_tHY2XGP5INoPwc8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YDAEGivXvrL6PdtXOeNMQtS8.png?f=fotoalbum_large

Ook best wel veel zon vandaag.

Maar hier zal de omvormer zowat het volledige weekend op zero-export staan. (Vlaanderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnifique
Rimco schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:14:
@ArPi75 & @Catdogsf: En dan zeg ik er even bij dat @Magnifique er op wijst dat als je enkel in die 2 maanden kunt salderen er vaak niet genoeg PV is om je verbruik mee te salderen. En dat snap ik wel.

Mijn aanpak is anders: Ik eindig beide contracten (PAP+SAP) komende weken op een saldo van 0 en doe dat nog een keer volgend jaar in de lente wanneer ik het verbruik van de winter weer heb gecompenseerd met de PV opbrengsten. De rest van de zomer gebruik ik dan om een saldo op te bouwen om het tot eind 2026 vol te houden richting een saldo van 0.
Exact, je kunt gerust een andere dynamische leverancier kiezen en dan rond juni of zo weer veranderen van leverancier en dan weet je zeker dat je alles kunt salderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Magnifique schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:58:
[...]

Exact, je kunt gerust een andere dynamische leverancier kiezen en dan rond juni of zo weer veranderen van leverancier en dan weet je zeker dat je alles kunt salderen!
Mijn contract loopt 31-10-2025 af. Dan neem ik per 1-11-2025 een nieuw contract tot 1-11-2026 en neem dan weer een nieuw contract tot 1-11-2027 en daarin worden de laatste 2 maanden van 2026 gesaldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Alleen als je na die rechtzaken een energiemaatschappij kan vinden die op 1-11-2026 nog zelf in zn voorwaarden meldt dat ze salderen, zal wel een erg slaperig bedrijf moeten zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnifique
Pakhaas schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 18:56:
[...]

Mijn contract loopt 31-10-2025 af. Dan neem ik per 1-11-2025 een nieuw contract tot 1-11-2026 en neem dan weer een nieuw contract tot 1-11-2027 en daarin worden de laatste 2 maanden van 2026 gesaldeerd.
Een dynamisch contract hoef je niet een heel jaar uit te dienen, deze kun je iedere maand opzeggen.

Doe er je voordeel mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Vdvmark schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 20:13:
Alleen als je na die rechtzaken een energiemaatschappij kan vinden die op 1-11-2026 nog zelf in zn voorwaarden meldt dat ze salderen, zal wel een erg slaperig bedrijf moeten zijn
Ik weet niet of je het tegen mij hebt, maar ik begrijp je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Magnifique schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 20:26:
[...]

Een dynamisch contract hoef je niet een heel jaar uit te dienen, deze kun je iedere maand opzeggen.

Doe er je voordeel mee :)
Weet ik, maar ik ga niet voor dynamisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
In een contract dat je 1-11-2026 afsluit wordt voor maand 11 en 12 van 2026 gesaldeerd, vanaf 1-1-2027 wordt er wettelijk niet meer gesaldeerd. Verbruik en teruglevering maand 11 en 12 van 2026 salderen met elkaar, maar niet met de rest van je jaarcontract.

[ Voor 3% gewijzigd door Vdvmark op 05-10-2025 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14:35
Vdvmark schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 07:25:
In een contract dat je 1-11-2026 afsluit wordt voor maand 11 en 12 van 2026 gesaldeerd, vanaf 1-1-2027 wordt er wettelijk niet meer gesaldeerd. Verbruik en teruglevering maand 11 en 12 van 2026 salderen met elkaar, maar niet met de rest van je jaarcontract.
Volgens mij klopt dat helemaal. Dat betekent uiteraard ook dat voor de meesten in die situatie het salderen eigenlijk al eerder stopt ( virtueel ) dan op 1-1-2027. De opbrengst van panelen en gebruik van stroom wegstrepen stelt dan niets meer voor in die periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:42
Mijn contract dynamisch is op 3 december, in december 2027 heb ik toch bijna nul te salderen aangezien ik dan alles in mijn accu stop. Het terugleveren uit de accu in duren uren gaat dan wel veranderen, lees een aangepaste formule in je ESS. Harold heeft daar laatst een video over gemaakt.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XYRIS
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-10 08:27
XYRIS schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 17:09:
Zitten hier ook Belgen? :-)

Ik heb wat zitten rekenen, en het komt er op neer dat het gaat over 30euro
verschil pakweg in tarieven bij verschillende aanbieders en hun formule voor dynamische prijzen.

het komt er vooral neer op hoeveel abbonnement "vaste jaarlijkse kost" aanrekenen en hoeveel
éénmalige korting " welkomstkorting"

Ik reken hier op "66" als tarief (6.6cent dus)

[Afbeelding]

Klopt mijn uitéénzetting?

Ik reken hier op zuiver 3600Kw verbruik (dus dat ik dagelijk mijn auto weer vul tot 90%)
(ik rij dagelijks slechts 50km woon-werk en reken dus 10-tal KW per dag * 365 dagen)

Verder heb ik 20 zonnepanelen van 400watt en een thuisbatterij 5kw + slimme sturing die zelf
de panelen lam legt bij negatieve injectieprijzen en dus niets laat injecteren of bijvoorbeeld de
batterij laad bij negatieve prijzen.
Batterij is bedoeld om pieken op te vangen (bij koken bij amper zon) en de nacht
Iemand die mij kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Vdvmark schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 07:25:
Helder

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:31
Mooper schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:35:
[...]

<knip>
Voor mij was doorslaggevend om voor Tibber te gaan omdat op Independer stond dat Zonneplan energielabel C had, en Tibber energielabel A.
Tja, Zonneplan zelf zegt daar dit over, op de pagina https://www.zonneplan.nl/energie/groene-stroom vanaf het kader met titel "Greenwashing met GvO’s":
Als energieleverancier kun je certificaten kopen om zo te kunnen claimen dat jouw stroom 100% groen is, zogenaamde Garanties van Oorsprong (GvO’s). Elke Europese energieproducent krijgt namelijk certificaten wanneer zij op een duurzame manier energie opwekken. De gedachte is dat GvO’s op deze manier groene energieproductie uit zon, wind, water of biomassa stimuleren.

Energieleveranciers kunnen op hun beurt deze certificaten kopen en daardoor claimen dat zij 100% groene energie leveren. Één detail: de stroom uit jouw stopcontact wordt er niet anders door. Wij bij Zonneplan zijn daarom niet zo onder de indruk. Onze twee grootste kritiekpunten:
Probleem 1. Zo werkt elektriciteit niet
GvO’s wekken de indruk dat je op elk moment en op elke plek in Europa 1 kWh opgewekte zonne-energie kunt inruilen voor 1 kWh grijze stroom. Zo kan bijvoorbeeld de stroom, opgewekt in de Noorse zomer, in Nederland worden gebruikt om de grijze stroom in de winter ‘groen’ te maken.

Maar zo werkt elektriciteit niet. We hebben al aangegeven dat de stroom uit jouw stopcontact een steeds veranderende mix is van groene en grijze stroom. De continue verandering in vraag en aanbod van energie bepaalt de daadwerkelijke samenstelling van jouw stroom. Meer zon en wind, betekent meer groene stroom. Geen zon en wind, betekent veel grijze stroom.

Het besef dat stroom niet altijd 100% groen of 100% grijs is, is essentieel in een succesvolle energietransitie. Want met dit besef kun je niet alleen zelf je verbruik gaan sturen naar juist die momenten dat stroom wel groen en goedkoop is, het belang van apparaten met regelvermogen zoals een laadpaal of thuisbatterij wordt des te duidelijker. 
Het huidige GvO-systeem belemmert dit besef en dus de energietransitie.
Probleem 2. Boekhoud
truc
GvO’s kunnen worden gezien als een soort trucje om grijze stroom groen te laten lijken. Een beetje zoals een wolf in schaapskleren, dus. Ze veranderen niks aan de stroom die uit je stopcontact komt. Je stroom blijft net zo grijs of groen als voorheen, maar omdat energieleveranciers claimen 100% groene stroom te leveren, denk je goed bezig te zijn.

Arjen Lubach legt het treffend uit.

Dit is de reden dat ZP geen energielabel A krijgt op vergelijkers. Of je dat een "wij van WC eend" verhaal vindt of niet, er zit wel wat in. Ze verkopen dus niet andere of minder groene stroom, ze zijn alleen eerlijker over de mix die uit je stopcontact komt ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JBtL
Gameboy schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 11:37:
[...]

Tja, Zonneplan zelf zegt daar dit over, op de pagina https://www.zonneplan.nl/energie/groene-stroom vanaf het kader met titel "Greenwashing met GvO’s":

[...]

Dit is de reden dat ZP geen energielabel A krijgt op vergelijkers. Of je dat een "wij van WC eend" verhaal vindt of niet, er zit wel wat in. Ze verkopen dus niet andere of minder groene stroom, ze zijn alleen eerlijker over de mix die uit je stopcontact komt ;)
Maar ondertussen dragen ze minder bij aan het verder vergroenen van de energiemix - GvO's zijn uiteindelijk betalingen aan windparken, zonnevelden en waterkrachtcentrales. Met GvO's maak je de huidige stroom uit het stopcontact niet groener, maar de toekomstige wel.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-10 19:01
Hmm, meer die de EnergyZero integratie in homeassistant gebruiken voor het schakelen? Ontdek een discrepantie tussen EnergyZero en ANWB. Het scheelt maar 1 cent maar nu werkt mijn automatisering niet omdat die al vanaf 12 uur middernacht 0 cent als laagste prijs van de dag ziet.

Praktisch voorbeeld vandaag 5 oktober: EnergyZero laagste prijs 0 cent. ANWB -0,01 om 4 uur afgeopen nacht. Mensen ervaring of er vaker een verschil is tussen EnergyZero en ANWB?

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
JBtL schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 12:40:
[...]
Maar ondertussen dragen ze minder bij aan het verder vergroenen van de energiemix - GvO's zijn uiteindelijk betalingen aan windparken, zonnevelden en waterkrachtcentrales. Met GvO's maak je de huidige stroom uit het stopcontact niet groener, maar de toekomstige wel.
Als het systeem zou werken, eerst de sjoemelstroom met GvO's uit oa IJsland etc, waarbij de stroom zou kunnen vliegen ipv via kabels gaat, die er niet was met herkomst van veel GvO's van toen.
Nadat beperkt was, heb je al 2 jaar de vrij ongeloofwaardige cijfers van Verticer die de werkelijke GvO's uitgeeft.
Met gigantische anomalieën in uitgifte van GvO's, welke maar een deel van duurzame opwek is en niet de werkelijkheid weer spiegelt, die volgens Verticer liggen aan "De oorzaak ligt in een foutieve meetwaarde die de netbeheerder heeft ingestuurd en geaccordeerd. De netbeheerder heeft na onze constatering een gecorrigeerde meetwaarde ingestuurd"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pendragon1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:10
Henkie-Jan schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 14:58:
Hmm, meer die de EnergyZero integratie in homeassistant gebruiken voor het schakelen? Ontdek een discrepantie tussen EnergyZero en ANWB. Het scheelt maar 1 cent maar nu werkt mijn automatisering niet omdat die al vanaf 12 uur middernacht 0 cent als laagste prijs van de dag ziet.

Praktisch voorbeeld vandaag 5 oktober: EnergyZero laagste prijs 0 cent. ANWB -0,01 om 4 uur afgeopen nacht. Mensen ervaring of er vaker een verschil is tussen EnergyZero en ANWB?
Klopt, is mij ook opgevallen. Daarnaast doet anwb ook niet precies middelen van de 15 minuten tarieven over 1 uur. Bijvoorbeeld vandaag om 19 uur, marktprijs bij anwb 19c, maar bij 4 x 15 minuten /4 kom je op 20c. Die 15 minuten is maar een gedoe vind ik en zeker bij automatiseringen om bepaalde apparatuur te gebruiken een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Rojado schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 07:36:
[...]

Volgens mij klopt dat helemaal. Dat betekent uiteraard ook dat voor de meesten in die situatie het salderen eigenlijk al eerder stopt ( virtueel ) dan op 1-1-2027. De opbrengst van panelen en gebruik van stroom wegstrepen stelt dan niets meer voor in die periode.
Volgens mij is het alleen relevant voor mensen met NOM of een overschot aan PV. Die hebben de hele jaarconsumptie nodig om zoveel mogelijk van de opwekking in 2026 nog te kunnen salderen.

Als je opwekking een stuk lager is dan je verbruik dan maakt het eigenlijk niet zoveel uit. In mijn geval: contract per 1-10. Verbruik op jaarbasis ongeveer 6500 kWh, opwekking ongeveer 4150 kWh (waarvan ongeveer 2453 teruggeleverd). De teller staat voor het contractjaar vanaf 1-10-2024* op 620+687+863+4353+ kWh verbruik en op 94+13+2+2344 kWh teruglevering. Dat betekent dat mijn overschot voor dit contractjaar al ruimschoots is gesaldeerd. Volgend contractjaar gaat het nog precies zo. Dan blijft alleen nog oktober-december 2026 teruglevering over, wat neerkomt op ongeveer 109 kWh; die worden dan nog makkelijk gesaldeerd binnen het verbruik van die maanden (2170 kWh). Dat komt dus neer op ongeveer EUR 14 voordeel wat ik dan nog geniet.

Dan maakt het echt niet uit of ik nu nog twee maanden overstap naar bijv. Tibber en dan weer per 1-1-2026 terug naar Zonneplan. Mensen moeten dus even goed kijken wat voor hun situatie handig is.

* cijfers zijn steeds oktober 2024 + november 2024 + december2024 + 2025 tot nu toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa

EmHaKa

harêuh

pendragon1 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:10:
Die 15 minuten is maar een gedoe vind ik en zeker bij automatiseringen om bepaalde apparatuur te gebruiken een stuk lastiger.
Ik merk alleen verschil 6 cijfers achter de komma.
EnergyZero en Zonneplan doen nog uurprijzen en de Entso-e alleen kwartierprijzen.
De marktprijzen waren en zijn in 6 cijfers significant, en als je gaat optellen en delen door 4, ontstaan er natuurlijk meer cijfers. (1+1+1+2)/4 is 1,25
Maar in de basis gaat het dus helemaal prima en zijn ze het dus 6 cijfers achter de komma wel met elkaar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:47
Vandaag de schade opgemaakt voor het afgelopen jaar tibber.
Netto 5075kWh afgenomen (afname-teruglevering) en daar heb ik €1162 voor betaald, 0,228 €/kWh

Ik heb 14,52kWp aan zonnepanelen (16xOost 16xWest 12Zuid)
Volledig geëlektrificeerd huis (L/W WP maar nog geen )
2x EV (die ook nog aardig km rijden 30k met prive auto 30-40k met zakelijke auto)

Indicatie voor 2025 opwekking vs daadwerkelijk terug geleverd, mijn energie jaar bij Tibber loopt van september 2024 t/m 2025. Hieronder de waarden van ALLEEN 2025 (sep 24 tm dec 24 missen hier dus in)
Opwekking 11999 kWh
Teruglevering 7746 kWh
Eigenverbruik 4253 kWh =35% eigen verbruik

[ Voor 35% gewijzigd door Appie Heijn op 06-10-2025 12:47 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
Voorstel nieuwe netwerktarieven (voorlopige invoerdatum 1-1-2028) uit de kamerbrief van vandaag. Het originele voorstel was om deze per uur en per seizoen te laten verschillen. Dit lijkt dus wat simpeler te worden, maar de overgangen van het ene naar het andere blok kan voor extra dynamiek in de kwartierprijzen zorgen gok ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPvmkELmI90ykyT89zXNQD1dGys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HTI0qbsBGmLidB2QCE6ly6O6.png?f=fotoalbum_large

De exacte tijden en tarieven worden de komende maanden nog uitgewerkt. Het is ook nog onduidelijk of dit nog gaat verschillen per seizoen. Dit betekent dat iedereen dus een beetje naar dynamische energieprijzen toegaat.

[ Voor 9% gewijzigd door JBtL op 06-10-2025 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
JBtL schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:25:
Dit betekent dat iedereen dus een beetje naar dynamische energieprijzen toegaat.
Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden, we gaan iets voor de gewone burger weer complexer maken. (Ik schaar dynamische gebruikers niet onder deze groep want dat zijn vaak toch wat nerderige mensen die actief bezig zijn met hun energieverbruik, het gros wil hier niet mee bezig zijn)

Ik voorzie problemen als: Onverwacht hoge energierekeningen, valse reclames: "nu een energiecontract met een energieprijs vanaf 20ct/kwh" etc etc.

Er is jarenlang te weinig geïnvesteerd in het netwerk om congestie en pieken in vraag op te vangen, en nu moet iedereen daar weer de klos van zijn... Aan de andere kant, als dit echt nodig is om ons netwerk stabiel te houden, dan moeten we wel, en het verschil tussen 2 (hoog/laag) en 3 (hoog/midden/laag) is ook niet zo groot.

Tijd voor grootschalige accupakketten en kerncentrales :)

[ Voor 4% gewijzigd door LigeTRy op 06-10-2025 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
JBtL schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:25:
Voorstel nieuwe netwerktarieven (voorlopige invoerdatum 1-1-2028) uit de kamerbrief van vandaag. Het originele voorstel was om deze per uur en per seizoen te laten verschillen. Dit lijkt dus wat simpeler te worden, maar de overgangen van het ene naar het andere blok kan voor extra dynamiek in de kwartierprijzen zorgen gok ik:

[Afbeelding]

De exacte tijden en tarieven worden de komende maanden nog uitgewerkt. Het is ook nog onduidelijk of dit nog gaat verschillen per seizoen. Dit betekent dat iedereen dus een beetje naar dynamische energieprijzen toegaat.
Heb je een referentie voor mij; ik kan het niet vinden.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Mijn schatting van de uren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2yVL1Ee-eyfTdAuGBXwiX-B900=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zbTmfGaCMcGB4RtqgGJXwq3T.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 300 301 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels