• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-02 21:37
Ondertussen blijven de weermodellen nog voor meerdere dagen veel wind voorspellen tot einde volgende week, op dit week-end en de nacht van dinsdag op woensdag na.
Alle modellen lopen ongeveer gelijk( GFS, ECWMF, ICON/ AROME). De zon gaan we echter niet zo vaak zien en temperaturen gaan zakken.

Vandaag en gisteren in Frankrijk weer een mooi bewijs dat meer groene energie produceren er echt niet voor zorgt dat de prijsverschillen doorheen de dag per definitie wegvallen. Deze ochtend meerdere kwartieren waar de prijs 0 €/MWH is, vanavond stijgt de prijs er naar 125 €/MWh. Gisteren exact dezelfde situatie

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:56
RikHa schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:54:
Mensen ik lees hier vaak maar niet alles. 1284 pagina's, pfff... Maar wat ik me afvraag, straks gaan (wellicht) de dynamische tarieven versterkt worden doordat de nettarieven ook in ongeveer dezelfde uren duur worden. Dat is voor afname uiteraard van groot belang. Ik kan echter nergens iets vinden of er ook iets teruggegeven gaat worden door de netbeheerder als je teruglevert op de dure momenten. Wie kan daar iets over zeggen? Of is hier al iets over gezegd in dit topic? Met de zoekfunctie vind ik niks.
Tijdsafhankelijke nettarieven voor kleinverbruikers na 2027 zijn op afname, voor invoeding heb ik nog niets gezien zoals in sommige landen al wel het geval is om flexibel vermogen beschikbaar te stellen, dat wordt tot nu overgelaten aan de markt met de hogere kwartierprijs bij laag aanbod en hogere vraag.
ACM ziet voorals nog het ontwijken van de duurdere nettarief blokken tijdens afname in de toekomst als beloning.
Daarmee krijgen huishoudens een beloning voor efficiënt netgebruik in de vorm van lagere tarieven.
Wel is er de roep om subsidie voor uitgestelde met batterijen voor SDE++ projecten, om een project met al een beschikking met name met PV nog gerealiseerd te krijgen of om een aansluiting tijdig te krijgen.
Als ook dat 2026 het waarschijnlijk het laatste jaar van SDE++ is en daarna overgestapt wordt op Contract for Difference (CfD)-systeem, subsidie tot beschikkingsbedrag door overheid en bij levering tegen betere marktprijs boven het beschikkingsbedrag afgedragen dient te worden aan de subsidie-verlener.

Voor tijdsafhankelijke nettarieven kleinverbruikers is het wachten op de consultatie ronde van ACM, de tot nu toe voorstellen hebben een flinke rebound effect risico door het klein aantal nettarief blokken, als veel flexibel vermogen zoals EV en thuisaccu verschuiven van de avondpiek naar 0-6 uur, ergens moet die energie dan vandaan komen.
Wind op Zee heeft een flinke vertraging opgelopen.
Met 11kW EV laden, ontwijk je wel naar de eerste indicaties ~1,50 euro/uur aan nettarief voor de afname, maar de hogere vraag zal ook iets met de marktprijs doen voordat moment, wat gunstig is voor de uitgestelde teruglevering voor thuisaccu in de zonrijke periode van het jaar, maar in de winter (nov-mrt) wordt het zoeken naar oplaad momenten voor de thuisaccu om de dure tariefblokken te overbruggen.

Het is wachten op de consultatie van de netcode door ACM of en hoeveel duurder je uit bent met all-electric.
Het bedrag dat naar eerste indicaties verschuift van vaste netwerkkosten naar de nettarieven, ben je al snel weer kwijt, zelfs tegen alleen het laagste nettarief in de periode nov-mrt als je in die periode >2600-3500kWh afname hebt, vanwege WP en EV.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:55
Maar een blok van hoger nettarief gaat absoluut niet werken, omdat dan heel veel verbruikers op hetzelfde moment (1minuut na ingaan lager tarief) ingeschakeld zullen worden. Iets wat je ook al ziet bij dynamische uurtarieven, waardoor ze nu naar kwartiertarieven gaan.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:56
ASW1 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:43:
Maar een blok van hoger nettarief gaat absoluut niet werken, omdat dan heel veel verbruikers op hetzelfde moment (1minuut na ingan lager tarief) ingeschakeld zullen worden. Iets wat je ook al ziet bij dynamische uurtarieven, waardoor ze nu naar kwartiertarieven gaan.
Behoudt van vaste netwerkkosten is net zomin houdbaar met al tijdsafhankelijke netwerktarieven op hoogspanningsnet en grootverbruikers op regionale netten opkomst. Stijgen die vaste netwerkkosten nog sneller dan 6-7%/jaar en ben je al snel in aantal jaren >1000 euro/jaar kwijt aan vaste netwerkkosten en vaste leveringskosten voor het hebben van een netaansluiting los van hoeveel gebruik je ervan maakt.

Het uitgangspunt voor de netwerkbeheerders was veel fijnmaziger met voor elk uur een nettarief met deels verschillende tariefhoogte, maar zoals het rapport waar @Wim1147 naar linkt, zijn op verzoek van landelijke energieleveranciers (2 nettarieven, meer zou vreselijk wennen zijn voor vaste contracten vanwege meer dynamisch karakter) en een motie in de 2e kamer ook 4,5,7 blokken met 2, 4, 6 tarieven onderzocht en nodige vertraging voor invoering.

Het gewenste effect van tijdsafhankelijke nettarieven om het piekverbruik/netbelasting te drukken en tijd rekken valt en staat met aandeel aan verbruikers die flexibel zijn in moment van afname met een tijdswindow, zoals toename EV die niet dagelijks geladen hoeven te worden en thuisaccu, die moment van werkelijk verbruik loskoppelen van moment van net-afname.

Er is nog een heleboel wat eventueel vervangen kan worden met de tijd door elektrisch, EV <800k van de ~9miljoen auto's of ~5 miljard ltr benzine verkoop of 5-8 miljard kuub aardgas voor verwarming.
De netwerkbeheerders lopen nu al achter met de netverzwaringen met ook al een wachtlijst voor ook klein verbruikers, minder dan een jaar vooruit aan de horizon.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:49
reneeke1970 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:33:
Nou... De app van zonne plan is er ook niet beter op geworden. In de overzichten zijn de tarieven alleen nog maar inclusief te zien, en de afname of terug levering niet meer afzonderlijk, maar op één hoop gegooid
Inmiddels hebben ze nu al geluisterd! Op het inzichten tab kan je nu in de tabel via instellingen de EB uitzetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipZzc9YTJiV3XpzWk1LQ3DHMQfE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ejZWFVDKivvyyt95gBuLkdqG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzwD2uwEV9gjIUDKmsi1NefY0G0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0fT7IzzRAnd59t2EyK7vgb94.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door One-eye864 op 14-02-2026 16:44 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:41
One-eye864 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:43:
[...]

Inmiddels hebben ze nu al geluisterd! Op het inzichten tab kan je nu in de tabel via instellingen de EB uitzetten.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Verrek ja, het staat erbij, gelukkig hebben ze geluisterd, toppie

1 PVoutput . Dongen NB

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-02 20:08
One-eye864 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:43:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat schuifje zag ik van de week al direct na het installeren van de nieuwe app. Dus misschien was het eerder gewoon gemist of inderdaad heel snel bijgewerkt na eerst een beta release.

• reneeke1970
bilgy_no1 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 20:18:
[...]

Dat schuifje zag ik van de week al direct na het installeren van de nieuwe app. Dus misschien was het eerder gewoon gemist of inderdaad heel snel bijgewerkt na eerst een beta release.
Het is niet gemist want zelfs de helpdesk zei dat het er niet in zat, maar hij ging het melden...

1 PVoutput . Dongen NB

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:49
bilgy_no1 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 20:18:
[...]

Schuifje was er idd maar niet met deze optie. De optie om op energiebelasting te klikken (om uit te vouwen) is nu ook weg dus het is echt aangepast

• sdgs
Ik zie dat de quarter hour day-ahead EPEX zowel in NL als BE vaak piekt op het begin van een uur, en dat het laatste kwartier van een uur meestal een pak goedkoper is.
Ik vraag me af of dat het gevolg is van 't feit dat een aantal processen gewoon op het uur worden opgestart (bv start opladen van een wagen kan je vaak maar op het uur doen), en ga ervanuit dat dat de stabiliteit van het net toch niet echt ten goed komt.

Hieronder zie je de evolutie van deze avond...die lage punten zijn steeds om 2*h45 , gevolgd door een veel hogere prijs om 2*h00 (we spreken over 10 € verschil in prijs per MWh).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Ic1PTBuGoumjo9ekXZ2kVZ4vK0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vNeo4zlQX4V53w3skYOy5SIw.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door sdgs op 15-02-2026 18:17 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@sdgs Veel apparatuur (de software eigenlijk) kan nog niet omgaan met kwartierprijzen. Mijn Siemens vaatwasser dacht ik ook niet.
En omdat bijna alles nu aan internet zou je bijna een het ntp verkeer willen afvangen en vervangen door een eigen ntp server die zeg grofweg 20 minuten minuten achterloopt.
Maar dat is voor een standaard internet gebruiker niet te doen, en voor veel tweakers denk ik ook wel lastiger dan gemiddeld.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14:20
sdgs schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:16:
Ik zie dat de quarter hour day-ahead EPEX zowel in NL als BE vaak piekt op het begin van een uur, en dat het laatste kwartier van een uur meestal een pak goedkoper is.
Ik vraag me af of dat het gevolg is van 't feit dat een aantal processen gewoon op het uur worden opgestart (bv start opladen van een wagen kan je vaak maar op het uur doen), en ga ervanuit dat dat de stabiliteit van het net toch niet echt ten goed komt.

Hieronder zie je de evolutie van deze avond...die lage punten zijn steeds om 2*h45 , gevolgd door een veel hogere prijs om 2*h00 (we spreken over 10 € verschil in prijs per MWh).

[Afbeelding]
Bij Frank mag ik kiezen uit kwartier of per uur. Na een maand per kwartier dus heel snel weer 0per uur gedaan want het werd me te onoverzichtelijk en bewerkelijk. Bovendien wil ik over het algemeen een aaneen gesloten periode zonder onderbreking.

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Nu online

EmHaKa

harêuh

franssie schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:22:
En omdat bijna alles nu aan internet zou je bijna een het ntp verkeer willen afvangen en vervangen door een eigen ntp server die zeg grofweg 20 minuten minuten achterloopt.
Maar dat is voor een standaard internet gebruiker niet te doen, en voor veel tweakers denk ik ook wel lastiger dan gemiddeld.
Je kunt gewoon in Domoticz de timer in het Event script aanpassen
Van:
on = {
timer = {
'at *:00', 'at *:01', 'at *:02'
},
Naar:
on = {
timer = {
'at *:20', 'at *:21', 'at *:22'
},
Of in Home Assistant, het automation.yaml script:
Van:
trigger:
- platform: time_pattern
minutes: 0
seconds: 27
minutes: 1
seconds: 7
minutes: 2
Naar:
trigger:
minutes: 20
seconds: 27
minutes: 21
minutes: 22
Dan schakelt alles pas om 20 minuten na het hele uur 8)

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@EmHaKa als je dat gebruikt wel inderdaad, maar de meeste mensen gebruiken de standaard apps van de fabrikant, en die zijn helaas nog niet zo flexibel.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• EmHaKa
  • Nu online

EmHaKa

harêuh

franssie schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:49:
de standaard apps van de fabrikant, en die zijn helaas nog niet zo flexibel.
Ik dacht gelezen te hebben dat je Home Connect spullen aan kon sturen met b.v. Home Assistant:
https://fwd.nl/smarthome/...ect-van-siemens-en-bosch/

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

EmHaKa schreef op zondag 15 februari 2026 @ 21:14:
[...]

Ik dacht gelezen te hebben dat je Home Connect spullen aan kon sturen met b.v. Home Assistant:
Ah zo, in mijn specifieke geval - dank ik zal er eens induiken (al ben ik al even van dynamisch af omdat bijsturen toch tegenviel)
Mijn post was meer algemeen bedoeld. Maar uiteindelijk zal het wel gebruikelijk worden dat meer mensen centraal alle apparatuur zelf gaan aansturen, of dat nu op een eigen server is of via een clouddienst.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
franssie schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:22:
@sdgs Veel apparatuur (de software eigenlijk) kan nog niet omgaan met kwartierprijzen. Mijn Siemens vaatwasser dacht ik ook niet.
[..]
Ik zet af/vaatwas altijd met Homewizard stekker uit na het starten van het programma, die gaat dan verder zodra het wordt ingeschakeld. Dat kan op ieder tijdstip of voorwaarde qua verbruik/opwek (hun dienst of HA) zoals wellicht bekend.
Het probleem is echter niet de starttijd maar wanneer die gaat verwarmen want daar zit het verbruik in.
Met ~0,9 a 1,5 kWh zal het geen enorm verschil zijn maar wel jammer met dynamisch als het net een net een duur(der) kwartier is of als je zonnepanelen opwek niet toereikend is. Met een accu kan je dat opvangen maar geeft altijd verlies.
Hebben kwartierprijzen voor iemand een voordeel? Ivm meer pieken en dalen en gunstig vast aanbod had ik daar geen zin meer in eigenlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door bite op 16-02-2026 01:05 ]

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-02 19:11
EmHaKa schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:10:
[...]

ENTSO-e was gisteren ook al erg laat, en vandaag zelfs om 19:00 nog niet bij...
Daarom doe ik een 2 out of 3
[Afbeelding]
Er is er altijd wel 1 die het af en toe niet doet of de API aangepast heeft, b.v. vanwege kwartierprijzen.
ENTSO-e is overigens de enige van mijn bronnen die over zijn naar kwartierprijzen.
Welk energietariefendpoint gebruik jij bij Zonneplan? Ik kom er met AI-reverse engineeren van de HA addon niet uit om in Node-Red een werkende (entsoe backup) flow te krijgen :X

`https://app-api.zonneplan.nl/connections/${uuid}/energy-market/tariffs?date=${dateStr}`;

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:08
EmHaKa schreef op zondag 15 februari 2026 @ 21:14:
[...]

Deze combi samen met de cheapest hours integratie is ideaal om je vaatwasser/wasmachine etc tijdens de goedkoopste uren aan te zetten. Enige vereiste is dat de machine remote start heeft.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:15

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

jordyc schreef op maandag 16 februari 2026 @ 07:56:
Deze combi samen met de cheapest hours integratie is ideaal om je vaatwasser/wasmachine etc tijdens de goedkoopste uren aan te zetten. Enige vereiste is dat de machine remote start heeft.
Wel eens gekeken wat het totale verbruik van een (vaat)wasbeurt is?
Mijn indruk is dat het op tijd sturen van zo’n machine nauwelijks winst gaat opleveren.

Een 40° ecowas komt hier uit op 0,75kWh en een 90° ‘kook’was (komt hier weinig voor) een fractie meer dan 2kWh. Dat schiet niet op.
Ik heb het nog niet gemeten, maar vermoed dat dit bij een vaatwasser niet veel anders is.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:05
Hippe Lip schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:03:
[...]

Mijn indruk is dat het op tijd sturen van zo’n machine nauwelijks winst gaat opleveren.
Ook om en nabij de 1 kWh per sessie. Maar omdat hij elke dag draait is hij in ons huishouden na de warmtepomp en de auto de grootste verbruiker. En perfect te sturen naar lage tarieven. Rijk zul je er niet van worden, maar een paar tientjes per jaar kun je er denk ik wel mee winnen.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
michaelvo schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:32:
[...]

Ook om en nabij de 1 kWh per sessie. Maar omdat hij elke dag draait is hij in ons huishouden na de warmtepomp en de auto de grootste verbruiker. En perfect te sturen naar lage tarieven. Rijk zul je er niet van worden, maar een paar tientjes per jaar kun je er denk ik wel mee winnen.
Mijn ervaring is dat bijna alles schoon wordt op het ECO/korte programma. Daarmee bespaar je 30%. Stroom en water.

• maarten_NL
[...]

Een 40° ecowas komt hier uit op 0,75kWh en een 90° ‘kook’was (komt hier weinig voor) een fractie meer dan 2kWh. Dat schiet niet op.
Ik heb het nog niet gemeten, maar vermoed dat dit bij een vaatwasser niet veel anders is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ArkVXP8rJbLspq-MWfudUyVFTGk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zl33nWuuMkKZM9sQVeH1EIX8.png?f=user_large
Ik had laatst wat stekkers over dus ik heb alle grote verbruikers nu achter een shelly of Belkin zitten:

Het verbruik van de warmepomp wasmachine en droger verbaasde ik mij ook over, 0.75kWh voor een beurtje, de (1.5 jaar oude) Bosch vaatwasser op Eco doet vrolijk 2.25kWh.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• eymey
  • Laatst online: 21-02 21:16
maarten_NL schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:46:
[...]

[Afbeelding]
Ik had laatst wat stekkers over dus ik heb alle grote verbruikers nu achter een shelly of Belkin zitten:

Het verbruik van de warmepomp wasmachine en droger verbaasde ik mij ook over, 0.75kWh voor een beurtje, de (1.5 jaar oude) Bosch vaatwasser op Eco doet vrolijk 2.25kWh.
Dat is vreemd. Onze Bosch vaatwasser uit 2017 verbruikt op Eco 0,89 kWh.
En op "Auto 40-60", wat we vaak gebruiken als er wat viezer spul in zit en/of we hem sneller klaar willen hebben, doet ie 1,07 (vermoedelijk wanneer hij voor de hogere temperatuur kiest).

Ook gemeten met een stekker

[ Voor 6% gewijzigd door eymey op 16-02-2026 10:53 ]

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-02 17:43

Bravo

Second Best

Juist door het meten met stekkers erachter gekomen dat het ECO programma meer energie kost dan het AUTO programma op mijn bosch vaatwasser (ca 4 jaar oud). Met het AUTO programma controleert hij zelf om langer/heter wasser nodig is, zo niet dan is hij eerder/kouder klaar. Bij ECO blijft hij vasthouden aan de voorgeprogrammeerde stappen inclusief extra run met warm water.
Overigens is de inkomende watertemp een grote factor. In de zomer gemiddeld 0.7 kWh per beurt, nu gemiddeld 0.9 kWh.
Dat is per beurt toch weer 0.2kWh * 24 ct/kWh = 5 ct extra. Maar daar kun je niet op plannen, in de winter is de grond continu kouder dan in de zomer.

In HA houdt ik sinds een maand het verbruik bij tegen dynamische prijzen (HA HACS Dynamic Energy Cost). De vaatwasser wordt op het goedkoopste moment ingepland door DAO en dat levert een kostprijs tussen de 0.16 euro (afgelopen nacht met 0.74 kWh) en de 0.24 euro (25 jan met 0.9 kWh) op.

Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:10
WillemD61 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:41:
[...]

Mijn ervaring is dat bijna alles schoon wordt op het ECO/korte programma. Daarmee bespaar je 30%. Stroom en water.
En geef je meer uit aan je rubbers :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• maarten_NL
Maasluip schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:43:
Ik krijg voor vandaag geen data voor Nederland van de ENTOSE api. Wel van alle andere landen en ook van gisteren. Epexspot heeft wel data op hun website.
Tm vandaag nog steeds niks, zijn ze op de backend aan het carnavallen ofzo 8)7

Ik heb net maar een backup flow via zonneplan gebouwd zodat de ESS en warmtepomp pijplijntjes niet op een fallback hoeven te draaien.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:16

koboy

Heb een idee voor een icon

Bravo schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:06:
Juist door het meten met stekkers erachter gekomen dat het ECO programma meer energie kost dan het AUTO programma op mijn bosch vaatwasser (ca 4 jaar oud). Met het AUTO programma controleert hij zelf om langer/heter wasser nodig is, zo niet dan is hij eerder/kouder klaar. Bij ECO blijft hij vasthouden aan de voorgeprogrammeerde stappen inclusief extra run met warm water.
Overigens is de inkomende watertemp een grote factor. In de zomer gemiddeld 0.7 kWh per beurt, nu gemiddeld 0.9 kWh.
Dat is per beurt toch weer 0.2kWh * 24 ct/kWh = 5 ct extra. Maar daar kun je niet op plannen, in de winter is de grond continu kouder dan in de zomer.

In HA houdt ik sinds een maand het verbruik bij tegen dynamische prijzen (HA HACS Dynamic Energy Cost). De vaatwasser wordt op het goedkoopste moment ingepland door DAO en dat levert een kostprijs tussen de 0.16 euro (afgelopen nacht met 0.74 kWh) en de 0.24 euro (25 jan met 0.9 kWh) op.
Helemaal eens! Vergelijkbare ervaring bij de mijne (Siemens = Bosch met ander stickertje).
Ik spoel de vaat even voor, anders heb ik gemerkt dat zeker (ingedroogde) rijst en puree niet schoon worden in de pannen. Auto is klaar binnen 2 uur (ipv de aangegeven 2u45m?), maar de boel is schoon. Ik merk ook dat het omhulsel van de vloeibare tablet bij lagere temperatuur niet goed oplost.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:39

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

maarten_NL schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:38:
[...]

Ik heb net maar een backup flow via zonneplan gebouwd zodat de ESS en warmtepomp pijplijntjes niet op een fallback hoeven te draaien.
Ik heb er gisteren ook een mail aan gewaagd.

Signatures zijn voor boomers.

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:08
[...]

Hij verbruikt ongeveer 1kwh per beurt en dat bij ons elke 2 dagen. Het aan elkaar knopen kostte me welgeteld 10 min. Ipv de startknop druk ik op de remote start knop en verder gaat alles vanzelf.
De winst? Van een paar cent tot een cent of 20 in de zomer per beurt.

Is toch weer gemakkelijk verdiend en zonder moeite.

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14:20
koboy schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:49:
[...]
Ik merk ook dat het omhulsel van de vloeibare tablet bij lagere temperatuur niet goed oplost.
Ik haal dat plastic bij vaatwastabletten eraf om twee redenen. Om te beginnen is het microplastic wat in het milieu verdwijnt in plaats van in het plastic afval. Verder wil ik de zeep verdelen tussen voor en hoofdwas en twee blokjes is veel te veel voor dat halve hoogte wassertje van me.

Helaas is poeder steeds slechter verkrijgbaar.

• EmHaKa
  • Nu online

EmHaKa

harêuh

maarten_NL schreef op maandag 16 februari 2026 @ 07:41:
Welk energietariefendpoint gebruik jij bij Zonneplan? Ik kom er met AI-reverse engineeren van de HA addon niet uit om in Node-Red een werkende (entsoe backup) flow te krijgen :X
Ik heb de app zelf dan ook met pure EI (Engineer Intelligence) ge-reverse engineerd en ZP was wel de moeilijkste van allemaal. Je moet eerst je token checken op geldigheid en eventueel refreshen als ie verlopen is.
(https://app-api.zonneplan.nl/oauth/token)
Daarna kun je met die token jouw klantgegevens ophalen (https://app-api.zonneplan.nl/user-accounts/me) zodat je jouw UUID hebt, en dan de info ophalen uit (https://app-api.zonneplan.nl/connections/{$ConUUID}/summary).
Of je doet i.p.v. die 2 laatste stappen gewoon direkt de prijzen ophalen uit (https://app-api.zonneplan.nl/energy-prices), wel zo makkelijk.
Als laatste stap doe ik nog de prijzen terugrekenen naar de spotprijs, dat is de basis voor mijn collectie.

[ Voor 5% gewijzigd door EmHaKa op 16-02-2026 15:34 ]

• maarten_NL
EmHaKa schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:59:
[...]

Ik heb de app zelf dan ook met pure EI (Engineer Intelligence) ge-reverse engineerd en ZP was wel de moeilijkste van allemaal. Je moet eerst je token checken op geldigheid en eventueel refreshen als ie verlopen is.
(https://app-api.zonneplan.nl/oauth/token)
Daarna kun je met die token jouw klantgegevens ophalen (https://app-api.zonneplan.nl/user-accounts/me) zodat je jouw UUID hebt, en dan de info ophalen uit (https://app-api.zonneplan.nl/connections/{$ConUUID}/summary).
Of je doet i.p.v. die 2 laatste stappen gewoon direkt de prijzen ophalen uit (https://app-api.zonneplan.nl/energy-prices), wel zo makkelijk.
Als laatste stap doe ik nog de prijzen terugrekenen naar de spotprijs, dat is de basis voor mijn collectie.
Ik had de prijzen inderdaad ook in de summary gevonden, recht uit de energy-prices is wel netter dus dat knutsel ik vanavond nog wel even.

Bij entsoe zijn ze ook weer wakker hoor, de prijzen voor morgen zijn er weer (y)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

maarten_NL schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:38:
[...]

16 en 17 februari staat er in, 14 en 15 niet.

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:54
Maasluip schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:07:
[...]

Gisteravond stond ook 16 februari er nog niet in. Bij klikken op "Sign in" verscheen een melding over nieuwe methode van authenticatie en cookies. Ik heb een account gemaakt en na klikken op de link in de bevestigingsmail deed alles het weer, inclusief 14 en 15 februari.

Edit: Sorry, ik denk dat België nog aan stond. Ik zie ook 14 en 15 februari in NL niet.

[ Voor 9% gewijzigd door FransvWoerkom op 17-02-2026 02:26 ]

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

'Bosch Warmtepomp vaatwasser'
De watertoevoer van de vaatwasser heb ik op de warm tapwater van de (split) warmtepomp-boiler aangesloten.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• maarten_NL
Maasluip schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:07:
[...]

Dat is toch vreemd, mijn today flow:
code:
1
https://web-api.tp.entsoe.eu/api?securityToken=xxxxxxxxxx&documentType=A44&processType=A01&in_domain=10YNL----------L&out_Domain=10YNL----------L&periodStart=202602160000&periodEnd=202602162300
Geeft nog steeds dit antwoord:
code:
1
[{"code":["999"],"text":["No matching data found for Data item ENERGY_PRICES [12.1.D] (10YNL----------L, 10YNL----------L) and interval ."]}]

[ Voor 3% gewijzigd door maarten_NL op 16-02-2026 18:56 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

maarten_NL schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:53:
[...]

Dat is toch vreemd, mijn today flow:
code:
1
https://web-api.tp.entsoe.eu/api?securityToken=xxxxxxxxxx&documentType=A44&processType=A01&in_domain=10YNL----------L&out_Domain=10YNL----------L&periodStart=202602160000&periodEnd=202602162300
Geeft nog steeds dit antwoord:
code:
1
[{"code":["999"],"text":["No matching data found for Data item ENERGY_PRICES [12.1.D] (10YNL----------L, 10YNL----------L) and interval ."]}]
Als ik periodEnd=202602162359 invul doet hij het wel. Geen idee waarom 23:00 uur geen data geeft, ik zie dat dat voor eerdere dagen wel werkt. Ik zou zeggen dat je data mist als je van 0:00 t/m 23:00 neemt, maar voor de 11e krijg ik dan ook 96 records terug.
Die API implementatie heeft toch een paar bugs.

Ik zet trouwens geen processType=A01

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

FransvWoerkom schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:27:
[...]

Gisteravond stond ook 16 februari er nog niet in. Bij klikken op "Sign in" verscheen een melding over nieuwe methode van authenticatie en cookies. Ik heb een account gemaakt en na klikken op de link in de bevestigingsmail deed alles het weer, inclusief 14 en 15 februari.
14 en 15 doen het bij mij nog niet.
code:
1
https://web-api.tp.entsoe.eu/api?documentType=A44&out_Domain=10YNL----------L&in_Domain=10YNL----------L&periodStart=202602150000&periodEnd=202602152359&securityToken=xxxx

• WillemD61
  • Nu online
Probleem light bij ENTSOE zelf. Ook de website geeft geen data voor NL sinds afgelopen vrijdag.

• maarten_NL
Maasluip schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:15:
[...]

Als ik periodEnd=202602162359 invul doet hij het wel. Geen idee waarom 23:00 uur geen data geeft, ik zie dat dat voor eerdere dagen wel werkt. Ik zou zeggen dat je data mist als je van 0:00 t/m 23:00 neemt, maar voor de 11e krijg ik dan ook 96 records terug.
Die API implementatie heeft toch een paar bugs.

Ik zet trouwens geen processType=A01
Inderdaad, 2300 werkte al maanden, tot vrijdag.. 2359 geeft nu inderdaad wel data. :?

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:15
Off topic: De film van vaatwastabletten is doorgaans polyvinylalcohol, dit is geen bron van microplastic. Het kan wel voor andere problemen zorgen als het niet goed wordt afgebroken, maar dat ligt niet op het vlak van de minder goed (of heel slecht) afbreekbare kleine deeltjes plastic.

Het ligt overigens wel aan hoe men een microplastic wil definieren om een punt te maken wat er wel of niet onder valt 8)

[ Voor 197% gewijzigd door Sportmind op 17-02-2026 08:33 ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:52
Sportmind schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:23:
[...]

Off topic: De film van vaatwastabletten is doorgaans polyvinylalcohol, dit is geen bron van microplastic. Het kan wel voor andere problemen zorgen als het niet goed wordt afgebroken, maar dat ligt niet op het vlak van de minder (of niet) afbreekbare kleine deeltjes plastic.
Offtopic, maar wij gebruiken deze vellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJz_w7nN-Y41hrxVm3HJZ8-8oSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VAggkvoZWfMyO0m7YlL7aXoD.jpg?f=fotoalbum_large

• The Third Man
  • Registratie: September 2001

The Third Man

The Third Jellyfish

Voor wie vanuit een wetenschappelijke bron meer wil lezen waarom de vaatwastabletverpakking (PVA) geen microplastics zijn: https://cris.msu.edu/news/in-the-news/in-the-news-polyvinyl-alcohol/

De primaire reden is dat het volledig in water oplost. De term ‘microplastic’ slaat technisch gezien op het feit dat die dat niet doen (slechts steeds kleiner worden). Iets wat oplost wordt op een moleculair niveau klein en dat behoeft geen micro/nano benaming of iets dergelijks.

[ Voor 11% gewijzigd door The Third Man op 17-02-2026 08:36 ]

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:35
Hallo!!!! terug naar on-topic?????

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:16

Japie.G

Colour Classic

Pakhaas schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:29:
[...]

Offtopic, maar wij gebruiken deze vellen.

[Afbeelding]
Maargoed, He allemachtig, sinds januari met een dynamisch contract. Hoop wel dat het richting de zomer beter wordt, want zit tot dusver flink duurder dan het vaste contract aanbieding. Heb door lage spread ook nog niet vaak serieus kunnen handelen met de accu. Tot dusver vind ik het maar mwoah allemaal :)

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• Pakhaas
Japie.G schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:26:
[...]Maargoed, He allemachtig, sinds januari met een dynamisch contract. Hoop wel dat het richting de zomer beter wordt, want zit tot dusver flink duurder dan het vaste contract aanbieding. Heb door lage spread ook nog niet vaak serieus kunnen handelen met de accu. Tot dusver vind ik het maar mwoah allemaal :)
Ah dat wist ik helemaal niet. Bedankt!

• RISL
  • Laatst online: 11:12
[...]Maargoed, He allemachtig, sinds januari met een dynamisch contract. Hoop wel dat het richting de zomer beter wordt, want zit tot dusver flink duurder dan het vaste contract aanbieding. Heb door lage spread ook nog niet vaak serieus kunnen handelen met de accu. Tot dusver vind ik het maar mwoah allemaal :)
Hier idem dito. Maar de terugleverboete op een vast contract zorgt er wel voor dat teruggeleverde energie ook nog wat waard is. Ik hoop dat de omslag naar de lente gauw komt en de dure maanden achter ons liggen.

Vrijstaand 1914 | Extra vloer en muurisolatie | Triple glas | WTW: in aanmaak | WP: Nibe F2120-16 + VVM310 met SMO40 + RMU40 | CV wonen: vloerverwarming, slapen: Jaga Strada DHB Hybrid | Solar: Fronius west 7.0kVA | Accu 2x HomeWizard PiB

• WillemD61
  • Nu online
WillemD61 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:27:
Probleem light bij ENTSOE zelf. Ook de website geeft geen data voor NL sinds afgelopen vrijdag.
Ik had gisteren een ticket aangemaakt bij Entsoe. Het is nu opgelost. Afgelopen dagen nog steeds ontbrekend.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

WillemD61 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:10:
[...]

Ik had gisteren een ticket aangemaakt bij Entsoe. Het is nu opgelost. Afgelopen dagen nog steeds ontbrekend.
Hoe maak je een ticket aan?

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:41
Deze januari is nog vrij mild qua tarieven in verhouding tot hoe koud het is geweest. Bij vaste contracten betaal je gemiddeld zo'n 24 tot 27 cent per kWh en dan voor een heel jaar + terugleverboete. Volgens Tibber was januari 26,58 cent en december 25,38 cent per kWh. Dus zelfs dan valt het mee qua tarieven, en er komen nu alleen nog maar gunstige maanden aan :)

• ASW1
  • Laatst online: 13:55
Mooie zaagtand in de day-ahead prijzen morgenmiddag.
Als je het als uurprijs bekijkt zie je er niets van, maar in de kwartierprijzen springt het heen en weer van 4 naar bijna 12 cent en dan nog een keer zo'n rondje.
Nog nooit gezien dat het zo extreem is?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zit naar de prijzen van gisteren te kijken. Denemarken een piek naar 91 cent :X
Als je naar de demand/supply curve kijkt dan blijft de supply op € 4000/MWh voordat de demand vervuld is. En dat voor nog veel meer tijden op de dag.

[ Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 17-02-2026 15:01 ]

• WillemD61
  • Nu online
Maasluip schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:00:
[...]

Hoe maak je een ticket aan?
mail sturen naar transparency@entsoe.eu.
Zij maken dan een ticket waarvan je de status updates kan volgen (mits je een login hebt)

• maarten_NL
Inderdaad, ik ben voor die zaagtand even op de transaparency gaan kijken of de bron wel klopte..

in Eur/MWh

18/02/2026 15:00 - 18/02/2026 15:15 59.93
18/02/2026 15:15 - 18/02/2026 15:30 77.63
18/02/2026 15:30 - 18/02/2026 15:45 90.92
18/02/2026 15:45 - 18/02/2026 16:00 109.78
18/02/2026 16:00 - 18/02/2026 16:15 37.48
18/02/2026 16:15 - 18/02/2026 16:30 73.25
18/02/2026 16:30 - 18/02/2026 16:45 113.00
18/02/2026 16:45 - 18/02/2026 17:00 116.00
18/02/2026 17:00 - 18/02/2026 17:15 41.94
18/02/2026 17:15 - 18/02/2026 17:30 76.00
18/02/2026 17:30 - 18/02/2026 17:45 98.87
18/02/2026 17:45 - 18/02/2026 18:00 128.82
18/02/2026 18:00 - 18/02/2026 18:15 119.65
18/02/2026 18:15 - 18/02/2026 18:30 100.10

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
Of de prijzen beter worden is onbekend. Maar als wij op het huidige prijsniveau zometeen kunnen terugleveren... Dat kun je met geen enkel vast contract van de afgelopen tijd vergelijken.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• maarten_NL
Maargoed, He allemachtig, sinds januari met een dynamisch contract. Hoop wel dat het richting de zomer beter wordt, want zit tot dusver flink duurder dan het vaste contract aanbieding. Heb door lage spread ook nog niet vaak serieus kunnen handelen met de accu. Tot dusver vind ik het maar mwoah allemaal :)
Ik kwam van een modelcontract met 27ct/kWh, nu sinds 1 februari dynamisch, tot zo ver:

693kWh uit het net gebruikt, voor 172 euro = 26.9ct/kWh in goed 2 weken... ;(

Nu kom ik als het jaar een beetje hetzelfde loopt uit op 2000 kWh overschot, als ik die slim kan verkopen (ex batterij kosten) dan zitten daar mijn verdiensten tov het modelcontract (4ct/kWh terugleververgoeding). Het is wel flink aanpoten met alles nog fijner automatiseren en er met de kaasschaaf overheen. Ik heb de warmtepomp regeling net nog aangepast om de vloer in het dal op te pompen om de piek te kunnen vermijden.

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14:37
even tussenstandje
inkoop febr 2025 28 dg €0.278 per kwhr
inkoop febr 2026 17 dg €0.250 per kwhr
all in , dyn,

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10:32
maarten_NL schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:24:
[...]

Ik kwam van een modelcontract met 27ct/kWh, nu sinds 1 februari dynamisch, tot zo ver:

Nu kom ik als het jaar een beetje hetzelfde loopt uit op 2000 kWh overschot, als ik die slim kan verkopen (ex batterij kosten) dan zitten daar mijn verdiensten tov het modelcontract (4ct/kWh terugleververgoeding). Het is wel flink aanpoten met alles nog fijner automatiseren en er met de kaasschaaf overheen. Ik heb de warmtepomp regeling net nog aangepast om de vloer in het dal op te pompen om de piek te kunnen vermijden.
Mijn zonneplan app geeft aan:
Februari
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXs0Mp8dl4vltfwOq9r5_ynyiKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LR2v84Fa5TpcnibwJXhPrYRt.jpg?f=fotoalbum_large

Dit bij mij zonder automatisering. Vaatwasser draait altijd rond 23 uur (uitgestelde start). All electric huishouden geen EV , geen Accu.

De zon is er weer dus dat is mooi voor het terugleveren.

[ Voor 11% gewijzigd door NielsvdBeek op 18-02-2026 07:44 ]

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

• Torch1969
  • Laatst online: 10:55
[...]

Poeh, dan trek je wel heel veel stroom op de dure uren. Misschien je grote verbruikers wat gaan verschuiven? Inderdaad beginnen met warmtepomp?
Ik neem aan dat je geen EV aan het laden zet om 18:00? :P

• Pakhaas
verkeerde topic

[ Voor 94% gewijzigd door Pakhaas op 18-02-2026 19:40 ]

• maarten_NL
Nee de EV's staan beide tussen 16:00-0:00 uit en laden of overdag op solar of alleen als het moet, snachts op een 2 of 4 uurs window op de laagste uren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESEy5Pc9T9D67I1ut_msRXdBt1I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nyzjwYjGHOw0Umg1XhIVGF2v.png?f=user_large

De warmtepomp trekt nu iets van 1 kW, de meeste dagen wel 24/u/pd. Ik heb de regeling nu zo gebouwd dat als de verwachting is dat de warmtepomp geen 24/u meer hoeft te draaien dat de warmtepomp dam de vloer in de middag opwarmt zodat die dan de avond uit kan en vervolgens ergens tussen 3-5u weer aan gaat.

[ Voor 35% gewijzigd door maarten_NL op 18-02-2026 20:05 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

maarten_NL schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:42:
Nee de EV's staan beide tussen 16:00-0:00 uit en laden of overdag op solar of alleen als het moet, snachts op een 2 of 4 uurs window op de laagste uren.

[Afbeelding]

De warmtepomp trekt nu iets van 1 kW, de meeste dagen wel 24/u/pd. Ik heb de regeling nu zo gebouwd dat als de verwachting is dat de warmtepomp geen 24/u meer hoeft te draaien dat de warmtepomp dam de vloer in de middag opwarmt zodat die dan de avond uit kan en vervolgens ergens tussen 3-5u weer aan gaat.
Voor het laden van mijn EV en voor het aansturen van mijn warmtepomp gebruik ik Dynamisch-HA van @gielz

Zie ook zijn aanwijzing op hier op Tweakers.

Daarin heb ik de 24 duurste kwartieren van de dag gedefinieerd en een automatisering zorgt ervoor dat als Dynamisch duurste periode = ja, dat de WP dan tijdelijk niet stookt.
Om dat te compenseren heb ik de stooklijn van de WP een puntje hoger gezet (ik stook 100% weersafhankelijk).
Ik merk er in de praktijk nix van door de traagheid van de vloerverwarming.

Op dezelfde manier stuur ik mijn laadpaal aan. Als Dynamisch goedkoopste periode = ja, dan staat mijn Zappi laadpaal op Fast, anders op Eco+ (laden op PV-overschot).
Als ik weinig hoef toe te voegen, dan kies ik voor 4 of 8 goedkope kwartieren, anders voor meer. De grafiek van Dynamisch helpt me met de planning.

Beide werken echt fantastisch en besparen ongetwijfeld flink. Met dank aan @gielz 8)

<John O`Mill>

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:15

de Peer

under peer review

Hippe Lip schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 05:35:
[...]

Voor het laden van mijn EV en voor het aansturen van mijn warmtepomp gebruik ik Dynamisch-HA van @gielz

Daarin heb ik de 24 duurste kwartieren van de dag gedefinieerd en een automatisering zorgt ervoor dat als Dynamisch duurste periode = ja, dat de WP dan tijdelijk niet stookt.
Om dat te compenseren heb ik de stooklijn van de WP een puntje hoger gezet (ik stook 100% weersafhankelijk).

Op dezelfde manier stuur ik mijn laadpaal aan. Als Dynamisch goedkoopste periode = ja, dan staat mijn Zappi laadpaal op Fast, anders op Eco+ (laden op PV-overschot).
Als ik weinig hoef toe te voegen, dan kies ik voor 4 of 8 goedkope kwartieren, anders voor meer. De grafiek van Dynamisch helpt me met de planning.

Beide werken echt fantastisch en besparen ongetwijfeld flink. Met dank aan @gielz 8)
dat ziet er erg mooi uit inderdaad. Enige wat (lijkt) te missen is dat je er op aan kan sturen zoveel mogelijk aaneengesloten momenten te laden. Zeker met 15min intervallen wil je liever niet dat hij 20 x per dag aan en uit gaat (in geval van warmtepomp en EV). Maargoed wellicht is dat buiten scope van dit project.

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:29

gielz

github.com/Gielz1986

Hippe Lip schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 05:35:
[...]

Gaaf dat je hem zo gebruikt! Toevallig voor https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK bezig met Dashboard 2.0 waarbij ook de nieuwe dynamische grafiek zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Go7__99PbZy0Mi6IeAVhoBFmdgk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iNhu2HJ2qgkNrEtMNqsiaqVJ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLCQA4N6QeRos6rvVtZXFnAwV6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xRN7YQZc0up2zCao1pChkGPQ.jpg?f=fotoalbum_large
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
type: custom:apexcharts-card
update_interval: 1sec
graph_span: 24h
apex_config:
  markers:
    size: 0
    hover:
  plotOptions:
    bar:
      columnWidth: 90%
  tooltip:
    enabledOnSeries:
      - 0
    followCursor: true
    shared: true
    intersect: false
    enabled: true
    x:
      format: HH:mm
      show: false
    "y":
      formatter: |
        EVAL: (val) => `${val.toFixed(3)} €/kWh`
  grid:
    show: true
    borderColor: "#332f2c"
    strokeDashArray: 0
  chart:
    height: 150px
    stacked: true
    stackOnlyBar: true
  yaxis:
    - title:
        text: ""
      decimalsInFloat: 2
      min: 0
      tickAmount: 4
      forceNiceScale: true
      labels:
        style:
          colors: "#7b7c83"
  xaxis:
    labels:
    axisTicks:
    axisBorder:
      color: "#616269"
  legend:
span:
  start: day
series:
  - entity: sensor.dynamisch_goedkoopste_periode
    name: Vandaag
    type: column
    float_precision: 3
    color: "#e0e0e3"
    show:
      in_header: false
      legend_value: false
      extremas: false
    data_generator: |
      const data = entity.attributes.raw_today;
      if (!data) return [];

return data.map((item, index) => {
        const tijdStart = new Date(item.start).getTime();
        const duration = item.duration
                          ? item.duration * 1000
                          : (data[index + 1]
                              ? new Date(data[index + 1].start).getTime() - tijdStart
                              : 3600000);
        const tijdEind = tijdStart + duration;

const prijs = item.value;
        const verleden = Date.now() >= tijdEind;  // alleen volledig verlopen blokken

// Standaardkleur: #e0e0e3
        let kleur = "rgba(224,224,227,1)";

if (prijs < 0) {
          kleur = verleden ? "rgba(93,173,226,0.25)" : "rgba(93,173,226,1)";
        }
        else if (item.goedkoop === "ja") {
          kleur = verleden ? "rgba(1,161,128,0.25)" : "rgba(1,161,128,1)";
        }
        else if (item.duur === "ja") {
          kleur = verleden ? "rgba(197,59,44,0.25)" : "rgba(197,59,44,1)";
        }
        else {
          kleur = verleden ? "rgba(224,224,227,0.25)" : "rgba(224,224,227,1)";
        }

return {
          x: tijdStart,
          y: prijs,
          fillColor: kleur
        };
      });
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
type: custom:apexcharts-card
update_interval: 1sec
graph_span: 24h
apex_config:
  noData:
    text: Vanaf 14:00 zijn de prijzen van morgen bekend.
  markers:
    hover:
  plotOptions:
    bar:
      columnWidth: 90%
  tooltip:
    enabledOnSeries:
      - 0
    followCursor: true
    shared: true
    intersect: false
    enabled: true
    x:
      format: HH:mm
    "y":
      formatter: |
        EVAL: (val) => `${val.toFixed(3)} €/kWh`
  grid:
    show: true
    borderColor: "#332f2c"
    strokeDashArray: 0
  chart:
    height: 150px
    stacked: true
    stackOnlyBar: true
  yaxis:
    - title:
        text: ""
      decimalsInFloat: 2
      min: 0
      tickAmount: 4
      forceNiceScale: true
      labels:
        style:
          colors: "#7b7c83"
  xaxis:
    labels:
    axisTicks:
    axisBorder:
      color: "#616269"
  legend:
span:
  start: day
  offset: +1d
series:
  - entity: sensor.dynamisch_goedkoopste_periode
    name: Morgen
    type: column
    float_precision: 3
    color: "#e0e0e3"
    show:
      in_header: false
      legend_value: false
      extremas: false
    data_generator: |
      const data = entity.attributes.raw_tomorrow;
      if (!data) return [];

return data.map((item, index) => {
        const tijdStart = new Date(item.start).getTime();
        const duration = item.duration
                          ? item.duration * 1000
                          : (data[index + 1]
                              ? new Date(data[index + 1].start).getTime() - tijdStart
                              : 3600000);
        const tijdEind = tijdStart + duration;

const prijs = item.value;
        const verleden = Date.now() >= tijdEind;  // alleen volledig verlopen blokken

// Standaardkleur: #e0e0e3
        let kleur = "rgba(224,224,227,1)";

if (prijs < 0) {
          kleur = verleden ? "rgba(93,173,226,0.25)" : "rgba(93,173,226,1)";
        }
        else if (item.goedkoop === "ja") {
          kleur = verleden ? "rgba(1,161,128,0.25)" : "rgba(1,161,128,1)";
        }
        else if (item.duur === "ja") {
          kleur = verleden ? "rgba(197,59,44,0.25)" : "rgba(197,59,44,1)";
        }
        else {
          kleur = verleden ? "rgba(224,224,227,0.25)" : "rgba(224,224,227,1)";
        }

return {
          x: tijdStart,
          y: prijs,
          fillColor: kleur
        };
      });
visibility:
  - condition: time
    after: "13:30:00"
    before: "24:00:00"

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• Bravo

Bravo

Second Best

Als je geintresseerd bent in de toekomstige prijzen, naast de stekker website en de NED integratie heb ik vandaag nog een bron gevonden:
de EPEX Predictor
Geeft een bizar goede fit op de prijzen van vandaag, zelfs op kwartierniveau _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKAttHzlt_B4mOWVAodBQ5W3JeU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tijdv4SqtmIiSRDMKURolY5z.png?f=fotoalbum_large

Tegenover de NED forecast met lokale fit (voor kale prijs momenteel 0.0594 + 0.0041 * Residual_Power)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJlzkqhadM55qcceVMJFT_I8xWs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mpqexplrtf66uLhpPupRM54M.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Bravo op 19-02-2026 16:13 . Reden: vergelijking met NED forecast integratie ]

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Bravo schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:58:
Als je geintresseerd bent in de toekomstige prijzen, naast de stekker website en de NED integratie heb ik vandaag nog een bron gevonden:
de EPEX Predictor
Geeft een bizar goede fit op de prijzen van vandaag, zelfs op kwartierniveau _/-\o_
[Afbeelding]

Tegenover de NED forecast met lokale fit (voor kale prijs momenteel 0.0594 + 0.0041 * Residual_Power)
[Afbeelding]
Deze kijkt toch ook een dag vooruit? Hoe is dit anders dan wat ik in bijvoorbeeld mijn Tibber app zie vanaf 13:00 uur?

• Bravo

Bravo

Second Best

La1974 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:25:
[...]

Deze kijkt toch ook een dag vooruit? Hoe is dit anders dan wat ik in bijvoorbeeld mijn Tibber app zie vanaf 13:00 uur?
Het eerste plaatje is de vergelijking met wat de (bekende) Day Ahead prijs is, dat is inderdaad gelijk aan wat je in onder andere de Tibber app ook kan zien. Dan zie je dat de 'voorspelling' behoorlijk accuraat is geweest.
Maar in het tweede plaatje zie je dat de data tot 120 uur vooruit wordt weergegeven (gelige lijn), dat is flink verder vooruit dan de bekende Day Ahead prijs.

Overigens kijkt het model nog veel verder vooruit (op basis van de bekende weergegevens), de 120 uur is volgens de developer een limitatie van Home Assistant (120 uur x 4 kwartier = 480 waarden).

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-02 20:08
[...]

Wellicht een relevante vraag: bij welke leverancier zit je? De inkoopkosten per kWh kunnen zo een paar cent verschillen. Zie de tabel in de topic start.

Ik heb in februari, met de warmtepomp regelmatig defrosten op onplanbare momenten 😒, een gemiddeld inkooptarief van €0,2478 bij Zonneplan. Bij sommige leveranciers betaal je dan 1,4 cent meer per kWh puur door de prijsstelling. Dan kom je al een heel eind in de buurt van jouw tarief.

Als je dit bereikt bij een leverancier met 2 cent per kWh of lager, dan is de positieve lezing dat er veel ruimte is voor verbetering 😁

• maarten_NL
Ik ben natuurlijk ook een echte nederlander dus ik zit ook bij de goedkoopste, zonneplan. Ik heb hier boven een rekenfoutje gemaakt denk ik want ik rekende het net nog eens uit het nu kwam ik op:

172 / 693 = 24.819625 :henk

De huidige stand:
788 kWh verbruikt a 194,39 = 24.6 ct/kWh
64 Kwh teruggeleverd a 16,64 = 26 ct/kWh (waarom reken ze hier incl energiebelasting en btw? Nog incl salderen?)

Dus op de meter kost een kWh 22.5ct/kWh

Totaal verbruik 1144 kWh (incl solar), delen door: (194.39-16.64 =) 177.74, resulteert netto netto in 15.5ct/kWh.

• sdgs
Ik vind die schattingen voor zaterdag en zondag nog relatief hoog qua prijzen.

Alle weermodellen geven windsnelheden van 4-5 Bft heel het week-end, een beetje zon, maar vooral ook : zeer hoge temperaturen, warmtepompen gaan echt niet veel werk hebben dit week-end (10-14°C). Ik zou vooral die drie nachten de prijzen nog wat lager verwachten...

EMCWF voorspelt op dit ogenblik nog een tiental dagen veel wind (windsnelheden van 4-5 Bft), en warm weer tot volgend week-end. Niet echt zonnig, en redelijk wat water...maar het ziet er naar uit dat er ook volgende week geen dunkelflaute van de partij gaat zijn.

Ik zit deze maand alvast 0.05 €kWh goedkoper met dynamische tarieven dan standaard variabel tarief.

• Hippe Lip

Hippe Lip

gielz schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:01:
Gaaf dat je hem zo gebruikt! Toevallig voor https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK bezig met Dashboard 2.0 waarbij ook de nieuwe dynamische grafiek zit.
Dat gaat aardig lijken op een automatisering voor een thuisaccu, onafhankelijk van het merk en type accu.
Daar heb ik (als dat zo is) wel interesse in, want ik zit te kijken naar V2G op de een of andere manier. Of zelfbouw, of een kant en klaar ding, maar dan heb ik de automatisering misschien liever in eigen hand.

<John O`Mill>

• bsh10
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13:22
de EPEX Predictor
Puik initiatief! Ook fijn dat ze er gelijk een publieke API bij faciliteren..

Uit nieuwsgierigheid een klein experimentje. A.s. weekeinde worden door veel wind en lagere load (weekend) weer eens lagere tarieven voorspeld voor zaterdachtochtend en zondachtochtend. Deze tarieven voor zaterdag en zondag liggen net voorbij de EPEX horizon, de day-ahead veiling wordt pas vanmiddag en morgenmiddag gehouden. Wie of wie voorspelt welk beste EV laad moment, en wie zit er het dichtst bij?

Alle onderstaande tarieven zijn kaal, dus zonder EB, opslag en BTW. Ik vergelijk even uurtarieven omdat mijn eigen forecaster daar nu op gebaseerd is.

Zaterdag 21/2:
  • EpexPredictor: 4.9 ct, 06u-07u
  • mijn eigen forecaster op basis van ned.nl: 6.6 ct, 03u-04u
  • oxygent: 2.8 ct, 04u-05u
Zondag 22/2:
  • EpexPredictor: 0.2 ct, 05u-06u
  • mijn eigen forecaster op basis van ned.nl: 6.3 ct, 04u-05u
  • oxygent: 2.6 ct, 05u-06u

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:10
de EPEX Predictor
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor het laatste plaatje, handig!
Alleen als ik op de link druk zie ik niet het plaatje wat je hebt geplaatst, alleen maar regels met codes.

[ Voor 5% gewijzigd door Catdogsf op 20-02-2026 11:47 ]

• Pakhaas
Catdogsf schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:45:
[...]

Bedankt voor het laatste plaatje, handig!
Alleen als ik op de link druk zie ik niet het plaatje wat je hebt geplaatst, alleen maar regels met codes.
Dat is dan ook voor HA

• Stefannn
bsh10 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:37:
[...]

Puik initiatief! Ook fijn dat ze er gelijk een publieke API bij faciliteren..

Uit nieuwsgierigheid een klein experimentje. A.s. weekeinde worden door veel wind en lagere load (weekend) weer eens lagere tarieven voorspeld voor zaterdachtochtend en zondachtochtend. Deze tarieven voor zaterdag en zondag liggen net voorbij de EPEX horizon, de day-ahead veiling wordt pas vanmiddag en morgenmiddag gehouden. Wie of wie voorspelt welk beste EV laad moment, en wie zit er het dichtst bij?

Alle onderstaande tarieven zijn kaal, dus zonder EB, opslag en BTW. Ik vergelijk even uurtarieven omdat mijn eigen forecaster daar nu op gebaseerd is.

Zaterdag 21/2:
Zondag 22/2:
  • EpexPredictor: 0.2 ct, 05u-06u
  • mijn eigen forecaster op basis van ned.nl: 6.3 ct, 04u-05u
  • oxygent: 2.6 ct, 05u-06u
Zonder afbreuk te willen doen aan voorspellers….

Ik laad als de uurprijs lager is dan de op 3 na laagste over afgelopen 14 dagen EN lager dan zelfde dag -23:00.
Laagste tarief van afgelopen 14 dagen staat nu op 0.20 euro inc belasting.
Maar vanavond om 23:00 0.19 euro inc belasting.
Kortom…
Ondanks dat ik geen dynamische data voor morgen heb “verwacht” mijn algoritme toch een goedkope nacht.
- auto zal komende nacht gaan laden
- tenzij morgen 23:00 een NOG lager tarief laat zien.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:10
Dus zonder HA kan ik dat grafiekje niet op internet bekijken, dus zou dat iedere keer hier door iemand gepost "moeten" worden?

• Pakhaas
@Catdogsf Klopt. Mooie reden om met HA te beginnen.

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08:49
Catdogsf schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:45:
[...]

Dus zonder HA kan ik dat grafiekje niet op internet bekijken, dus zou dat iedere keer hier door iemand gepost "moeten" worden?
Met een kwartiertje "vibe coden" heb ik de grafiek elke minuut bijgewerkt. Geen HA of andere onzin nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PpFdhHI0BYMgPncerRHhk9t9zk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FMMJ8s3bYNgRjE69m4GYPver.png?f=fotoalbum_large

En hier kun je dan natuurlijk allerlei gegevens aan toevoegen...

[ Voor 6% gewijzigd door ytr81 op 20-02-2026 13:51 ]

• Bravo

Bravo

Second Best

Stefannn schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:19:
[...]

Zonder afbreuk te willen doen aan voorspellers….

Ik laad als de uurprijs lager is dan de op 3 na laagste over afgelopen 14 dagen EN lager dan zelfde dag -23:00.
Laagste tarief van afgelopen 14 dagen staat nu op 0.20 euro inc belasting.
Maar vanavond om 23:00 0.19 euro inc belasting.
Kortom…
Ondanks dat ik geen dynamische data voor morgen heb “verwacht” mijn algoritme toch een goedkope nacht.
- auto zal komende nacht gaan laden
- tenzij morgen 23:00 een NOG lager tarief laat zien.
Tsja, dat is ook een methode. Als ik het goed begrijp ga jij komende nacht dus voluit laden.

De hele discussie en ontwikkeling hier is volgens mij aangeslingerd door een post van jou dat je een beste moment om te laden had gemist doordat de nacht erna nog goedkoper bleek te zijn.
Volgens de predictor is zondagmiddag een mooi moment om op te laden, NED forecast verwacht juist in de nacht van zaterdag op zondag een vergelijkbare nacht als van vrijdag op zaterdag. Waarbij we nu weten dat de nacht van vrijdag op zaterdag goedkoper uitvalt dan door NED forecast was verwacht en meer in lijn is met de predictor.

Ik heb mijn lader op laden bij <0,19 euro/kWh gezet en spreid mijn kansen en ga zowel deze nacht laden als zondag (nacht/middag).

• Bravo

Bravo

Second Best

ytr81 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:42:
[...]

Met een kwartiertje "vibe coden" heb ik de grafiek elke minuut bijgewerkt. Geen HA of andere onzin nodig.

[Afbeelding]

En hier kun je dan natuurlijk allerlei gegevens aan toevoegen...
Ik hoop dat de grafiek niet iedere minuut de informatie ophaalt? Die wordt maar 1x per dag bijgewerkt (nadat ENTSO-E heeft gepubliceerd).
Er geldt een Fair Use Policy voor de bron, als je zoveel traffic trekt snap ik dat de bron je gaat blocken / algemeen dichtgaat.
There are no guarantees given whatsoever - it might work for you or not. I might stop or block this service at any time. Fair use is expected!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08:49
Bravo schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:22:
[...]

Ik hoop dat de grafiek niet iedere minuut de informatie ophaalt? Die wordt maar 1x per dag bijgewerkt (nadat ENTSO-E heeft gepubliceerd).
Er geldt een Fair Use Policy voor de bron, als je zoveel traffic trekt snap ik dat de bron je gaat blocken / algemeen dichtgaat.

[...]
Zeker, een cronjob (haalt data elke 6 uur op)

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:43
Stefannn schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:19:
[...]

Kun je de code hiervoor delen? Heb je een aparte entiteit nodig voor het opslaan van de minimumwaarden, of gebruik je de historische gegevens?

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, smartEVSE, Zonneplan, HA

• Stefannn
Bravo schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:18:
[...]

Tsja, dat is ook een methode. Als ik het goed begrijp ga jij komende nacht dus voluit laden.

De hele discussie en ontwikkeling hier is volgens mij aangeslingerd door een post van jou dat je een beste moment om te laden had gemist doordat de nacht erna nog goedkoper bleek te zijn.
Volgens de predictor is zondagmiddag een mooi moment om op te laden, NED forecast verwacht juist in de nacht van zaterdag op zondag een vergelijkbare nacht als van vrijdag op zaterdag. Waarbij we nu weten dat de nacht van vrijdag op zaterdag goedkoper uitvalt dan door NED forecast was verwacht en meer in lijn is met de predictor.

Ik heb mijn lader op laden bij <0,19 euro/kWh gezet en spreid mijn kansen en ga zowel deze nacht laden als zondag (nacht/middag).
Klopt 100% dat ik het aanslingerde omdat ik een mooi moment van de dag erop had gemist.
Sindsdien heb ik een “ga niet laden als het om 23:00 goedkoper is” regel toegevoegd.
Sinds bovengenoemde post in november heeft die het altijd goed gedaan.

En komende 2 nachten wordt nu dus inderdaad interessant….
- ik ga vannacht inderdaad laden…. 0.18 euro inc belasting is meer dan 14 dagen niet voorgekomen.
- en morgen 23:00 staat op 0.21 euro dus die regel gaat het niet tegenhouden.

Bij de publicatie van day ahead morgenmiddag zullen we weten “hoe slim dat was”

• sdgs
Stefannn schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:41:
[...]

Klopt 100% dat ik het aanslingerde omdat ik een mooi moment van de dag erop had gemist.
Sindsdien heb ik een “ga niet laden als het om 23:00 goedkoper is” regel toegevoegd.
Sinds bovengenoemde post in november heeft die het altijd goed gedaan.

En komende 2 nachten wordt nu dus inderdaad interessant….
- ik ga vannacht inderdaad laden…. 0.18 euro inc belasting is meer dan 14 dagen niet voorgekomen.
- en morgen 23:00 staat op 0.21 euro dus die regel gaat het niet tegenhouden.

Bij de publicatie van day ahead morgenmiddag zullen we weten “hoe slim dat was”
Ik zie de weermodellen een beetje bijsturen nu. ECMWF en Icon D2 geven nu allebei 4 Bft voor morgennacht, en de temperatuur gaat ook veel hoger zijn (dus minder verbruik door warmtepompen). Ik denk dat de energie morgen nog goedkoper gaat zijn, maar ik laad zelf vannacht al. Mijn vrouw haar wagen moet morgen ook opgeladen worden dus...
Het blijft in ieder geval windering tot volgend week-end, volgens alle weermodellen.

• bsh10
bsh10 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:37:
Zaterdag 21/2:
De EpexPredictor heeft het netjes gedaan. Laagste tarief na de day-ahead veiling was 4.2 ct van 05u-06u. Mijn eigen forecaster fit de residual usage en EPEX tarieven over de laatste 42 dagen, en had in ieder geval last van het gebrek van lage tarieven over deze laatste 6 weken. Maar nu de epex tarieven van zaterdag erbij zijn gekomen en er een nieuwe fit is met zaterdag erbij zou de forecast voor op 5.9 ct i.p.v. 6.6 ct zijn uitgekomen, nog steeds een grotere afwijking dan de EpexPredictor.

2de ronde in het experiment, voorspelling voor laagste tarief op zondag 22/2:
  • EpexPredictor: 1.4 ct, 02u-03u
  • mijn eigen forecaster op basis van ned.nl: 5.7 ct, 04u-05u
  • oxygent: 2.8 ct, 04u-06u .. voorspelt 0.9 ct van 13u-14u

• Stefannn
bsh10 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 09:21:
[...]

De EpexPredictor heeft het netjes gedaan. Laagste tarief na de day-ahead veiling was 4.2 ct van 05u-06u. Mijn eigen forecaster fit de residual usage en EPEX tarieven over de laatste 42 dagen, en had in ieder geval last van het gebrek van lage tarieven over deze laatste 6 weken. Maar nu de epex tarieven van zaterdag erbij zijn gekomen en er een nieuwe fit is met zaterdag erbij zou de forecast voor op 5.9 ct i.p.v. 6.6 ct zijn uitgekomen, nog steeds een grotere afwijking dan de EpexPredictor.

2de ronde in het experiment, voorspelling voor laagste tarief op zondag 22/2:
En mijn algoritme op basis van gepubliceerde Epex…
- gepubliceerd: “ vandaag 23:00 0.21 euro inc belasting”, op basis daarvan: “morgen zal duurder zijn dan afgelopen nacht”.
Ik ben heel benieuwd!

• Stefannn
Thepawn schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:05:
[...]

Kun je de code hiervoor delen? Heb je een aparte entiteit nodig voor het opslaan van de minimumwaarden, of gebruik je de historische gegevens?
Op zich wil ik dat wel delen maar je gaat er erg weinig aan hebben.
Het betreft C code voor mijn eigen bouw home automation. Ik heb geen home assistent. Dat bestond nog niet toen ik in 2008 begon.

Het algoritme is vrij simpel:
- elke nacht tot 45% (instelbaar) laden tussen 1:00 en 6:00
- voor alle 14 afgelopen dagen de minimum dag-uurprijs bepalen.
- laden tot 95 % als de prijs lager is dan de op 3 na laagste dag-uurprijs over de afgelopen 14 dagen EN als de prijs ook lager is dan de prijs van dezelfde dag om 23:00.

Daarmee heb ik altijd 45% beschikbaar voor ongeplande ritjes.
En laad ik op goedkope tijden naar 95% (geen 100% omdat 95% beter voor de accu is)
De prijs om 23:00 blijkt een behoorlijk goede voorspeller voor de prijs van de “nog niet gepubliceerde komende nacht”.

Ik heb op die manier sinds november voor gemiddeld 0.20 a 0.21 euro/kWh geladen terwijl de prijs van het totale dynamisch gebruik rond de 0.24 euro/kWh lag. Werkt vrij goed dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefannn op 21-02-2026 09:48 ]

• sdgs
sdgs schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 23:41:
[...]

Ik zie de weermodellen een beetje bijsturen nu. ECMWF en Icon D2 geven nu allebei 4 Bft voor morgennacht, en de temperatuur gaat ook veel hoger zijn (dus minder verbruik door warmtepompen). Ik denk dat de energie morgen nog goedkoper gaat zijn, maar ik laad zelf vannacht al. Mijn vrouw haar wagen moet morgen ook opgeladen worden dus...
Het blijft in ieder geval windering tot volgend week-end, volgens alle weermodellen.
Prijzen voor morgen zijn dus inderdaad gemiddeld nog wat lager dan die van vandaag, maar 's nachts is er eigenlijk amper verschil (0.005 €/kWh voor een laadbeurt van 4 uur) tussen vandaag en morgen.

Ik ben nu vooral benieuwd naar de resultaten van woensdag, indien de hudige voorspellingen zich aanhouden. Weinig wind (2-3 Bft, heel zonnig en 18° overdag). Vraag me af de energie dan goedkoper gaat zijn overdag dan 's nachts...

[ Voor 22% gewijzigd door sdgs op 21-02-2026 13:13 ]

• bsh10
bsh10 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 09:21:
Het is 3.1 ct van 06u-07u geworden. De EpexPredictor heeft goed voorspeld dat zondagochtend het laagste tarief zal geven, en de afwijking met het EPEX tarief is ook acceptabel.

Mijn eigen forecaster geeft nog wel wat meer afwijking. Met de EPEX tarieven van zondag erbij zou een nieuwe fit van mijn forecaster op 4.5 ct i.p.v. 5.7 ct zijn uitgekomen. De fitter lijkt zich goed aan te passen aan de 2 dagen met lagere tarieven, iets wat we gedurende de laatste 6 weken niet hebben gezien. Ik verwacht dat de voorspelling komende week wat accurater zal worden.

• bsh10
sdgs schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 13:07:
Ik ben nu vooral benieuwd naar de resultaten van woensdag, indien de hudige voorspellingen zich aanhouden. Weinig wind (2-3 Bft, heel zonnig en 18° overdag). Vraag me af de energie dan goedkoper gaat zijn overdag dan 's nachts...
Op dit moment lijkt het volgens de Epex Predictor de woensdagochtend het goedkoopst te worden. Volgens de ned.nl forecast modellen zal er op woensdagmiddag net iets lagere residental usage zijn (7.2 GW) dan in de ochtend (7.3 GW) dus een net iets lager tarief in de middag geven.

• Stefannn
Gistermiddag een feestje daarom nu pas de update.
- mijn controller had dus in de nacht van vrijdag op zaterdag de auto volgeladen.
- en dan dus een beetje spannend of dat afgelopen nacht niet lager zou zijn.
Het was vannacht 0.175 euro om 0.185 euro inclusief belasting de nacht ervoor. De auto is dus nogmaals helemaal afgetopt.

Ik ben er tevreden mee.
0.01 euro/kWh teveel betalen is niet zo erg.
Ik vind het een groot voordeel dat ik geen extra api nodig naar ned.nl nodig heb.
In de nacht van vrijdag op zaterdag is het laden doorgezet omdat de prijs lager was dan de op 3 na laagste van de afgelopen 14 dagen.
Maar….. ook omdat de prijs daar bovenop lager was dan de prijs van diezelfde dag 23:00. Tarieven van de dag erop waren er nog niet. Ik denk dat met name die laatste check een voorbode was van “dat het afgelopen nacht niet veel lager meer zou worden”.

Controller:
- elke nacht tot 45% (instelbaar) laden tussen 1:00 en 6:00
- voor alle 14 afgelopen dagen de minimum dag-uurprijs bepalen.
- laden tot 95 % als de prijs lager is dan de op 3 na laagste dag-uurprijs over de afgelopen 14 dagen EN als de prijs ook lager is dan de prijs van dezelfde dag om 23:00.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 22-02-2026 09:21 ]

• Vdvmark
  • Nu online
Ik lees hier vaak dat de prijzen al steeds vlakker worden en in onderstaande link lees ik dat de spread in 2025 is toegenomen tov 2024. Wordt er hier op Tweakers iets anders bedoeld met vlakke prijzen ?
https://www.datadame.nl/energie/stroomprijzen-2025/

• bsh10
Ik ben even in de interne werking (incl. code) van de EpexPredictor gedoken. Het werkt met 'LightGBM gradient boosting' machine learning op basis van niet lineaire (voor de hand liggende) relaties in Open-Meteo data. Ik ken deze specifieke ML techniek niet, maar ik ben wel nieuwsgierig of zoals beweerd wordt er daadwerkelijk tarief uitschieters, als gevolg van onberekenbare zon en wind opwek i.c.m. de merrit order op de day-ahead veiling, accuraat mee kunnen worden gecorreleerd. Een andere aanpak dan die van mij, ik gebruik de ned.nl forecast modellen waar dit soort non-lineaire afhankelijkheden al in verwerkt zouden moeten zijn, en ik probeer die alleen nog via fitting aan de EPEX tarieven te correleren. Doordat de EpexPredictor een publieke API aanbiedt is het in ieder geval erg laagdrempelig om in je eigen systeem te integreren, daarvoor kudos.

Ik neem de EpexPredictor de komende tijd in mijn eigen forecaster als tweede voorspeller mee en wacht af hoe deze zich de komende tijd tot mijn eigen EPEX tarief correlatie van de ned.nl forecast modellen gaat gedragen. Dus geduldig afwachten tot een van beide (of allebei) ergens uit de bocht vliegen en me een verkeerd EV laadmoment adviseren.

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9y7X58g7ffn_TFFuiiy1Fz26TQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oj8k2DqenyLA4Q7lpBO5NU3j.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4fAUw99C-r7I1I2mMgC0MGwbmg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6hShlL23HDyWePKsRFi9Sl8v.png?f=user_large
In Sessy intergratie sensoren wordt een energie prijs meegegeven.
vraag is ;
-Geeft Sessy deze prijs mee?
-Ik kan geen epex platform vinden waar deze prijs mee correspondeert.
-als er al een vergelijking is loopt het niet synchroon in tijd??.
-Er lijkt een soort uurprijs meegeven te worden, maar de attributen geven kwartier prijzen.
-Ik kan er geen touw aan vast knopen.

Wie kan hier goed uitleg overgeven?
al vast dank.

• reneeke1970
Vdvmark schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:02:
Ik lees hier vaak dat de prijzen al steeds vlakker worden en in onderstaande link lees ik dat de spread in 2025 is toegenomen tov 2024. Wordt er hier op Tweakers iets anders bedoeld met vlakke prijzen ?
https://www.datadame.nl/energie/stroomprijzen-2025/
Wij kijken naar spread per dag voor handel, niet per week of maanden

1 PVoutput . Dongen NB

• Vdvmark
  • Nu online
reneeke1970 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:16:
[...]

Wij kijken naar spread per dag voor handel, niet per week of maanden
Die (dagelijkse spread)steeg van 11 cent in 2024 naar 13 cent in 2025 volgens datadame.

[ Voor 3% gewijzigd door Vdvmark op 22-02-2026 12:49 ]

• vaursechs
  • Laatst online: 13:16
Ik vind de spread in 2026 tot nu toe maar erg zwakjes, op een paar uur uitgezonderd... :F

120 kWh accu | Victron DESS met 3x Multi RS 6000 | SolarEdge SE20K | 25kWp aan zonnepanelen

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001

Japie.G

Colour Classic

vaursechs schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:16:
Ik vind de spread in 2026 tot nu toe maar erg zwakjes, op een paar uur uitgezonderd... :F
Morgen best aardig :-)

[ Voor 82% gewijzigd door Japie.G op 22-02-2026 14:16 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
vaursechs schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:16:
Bij ons is het ‘grapje’ ondertussen: is het vandaag 24 of 25 cent (inclusief beurs+ en gaapsmiley). Redelijk slaapverwekkend idd. Ik kijk het nog een jaartje aan (zit nu een paar jaar op dynamisch) maar als ik dan nog steeds niet zo goed weet waarom, dan ga ik dat toch eens afwegen hoor.
Pagina: 1 ... 322 323 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels