Is dat zo? Want als de prijsprikkel wegvalt, gaan mensen er dan nog op sturen?Louwke schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:05:
[...]
Als iedereen er op gaat sturen vlakken de prijzen vanzelf af. Aangezien de vraag dan uiteindelijk verschuift en de productie ook dus. Wat een uiteindelijk winst is dus voor netbelasting
"...en de productie ook dus" => dit deel is niet waar, wind en zon laten zich niet verschuivenLouwke schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:05:
[...]
Als iedereen er op gaat sturen vlakken de prijzen vanzelf af. Aangezien de vraag dan uiteindelijk verschuift en de productie ook dus. Wat een uiteindelijk winst is dus voor netbelasting
Afvlakken betekent een kleiner verschil, niet per sé dat het verschil nul wordt.DeadMetal schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:15:
[...]
Is dat zo? Want als de prijsprikkel wegvalt, gaan mensen er dan nog op sturen?
Als oplossing zie ik de voorstellen van de uursafhankelijke nettarieven. Die kunnen prima naast vast en dynamisch bestaan.La1974 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:54:
[...]
Wat is in jouw beleving dan de oplossing voor de piekbelasting van het net (een van de belangrijkste oorzaken van de huidige problemen met het net)? De huidige marktwerking heeft dit nog niet kunnen oplossen.
De opwekkers van stroom (via de zonnepanelen) krijgen een deel van de rekening omdat die voor onbalans zorgen.
Maar degene die hun zakelijke leaseauto om 18:00 uur aan de oplader gooien (de baas betaalt toch) hebben geen enkele prikkel om hun gedrag te veranderen.
Ik vindt dan ook dat je de netbelasting los moet zien van de stroomtarieven. Beetje het zelfde om de keuze te maken om in de file te gaan staan, dat heeft niets te maken met de brandstofprijs die je betaald. Je heb immers je wegenbelasting betaald om te kunnen gaan en staan waar en wanneer je wilt.
Afgevlakte prijzen zorgen op bepaalde momenten juist voor meer productie (en afname) omdat er niet wordt afgeschakeld vanwege negatieve prijzen.Louwke schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:05:
[...]
En dat kan lokaal juist problemen veroorzaken.
Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij
De huidige marktwerking is sterk verstoord door het salderen.La1974 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:54:
Wat is in jouw beleving dan de oplossing voor de piekbelasting van het net (een van de belangrijkste oorzaken van de huidige problemen met het net)? De huidige marktwerking heeft dit nog niet kunnen oplossen.
Opheffen van salderen gaat denk ik een flinke stuk helpen.
Naar "nul" zal het echt niet gaan, maar "helpen" gaat het denk ik wel zeker.
Een heel goede kennis van mij is PV installateur en die merkt nu al enorme onrust onder het klanten bestand mbt "uitschakelen bij negative prijzen". Er is inmiddels ook een redelijke boom op gang mbt batterijen. Dat gaat allemaal helpen.
Het salderen is met een veel te grote klap afgeschaft. Dat heeft heel veel faillissementen gebracht. Het was ook erg onhandig dat de regeling "zonder eindtijd" was geïntroduceerd. Daardoor was een goedgekeurde wet nodig om er vanaf te komen en dat was lastig door de kortdurende kabinetten.. Als het met einddatum was geïntroduceerd dan was het "zonder nieuw besluit" by default afgelopen.
Maar goed... afgezien van de klap is afschaffen van salderen goed voor de markt en de piekbelasting.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Hoe heeft het salderen invloed op de piekbelasting in het begin van de avond? Die link zie ik niet.Stefannn schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:01:
[...]
De huidige marktwerking is sterk verstoord door het salderen.
Opheffen van salderen gaat denk ik een flinke stuk helpen.
Naar "nul" zal het echt niet gaan, maar "helpen" gaat het denk ik wel zeker.
Een heel goede kennis van mij is PV installateur en die merkt nu al enorme onrust onder het klanten bestand mbt "uitschakelen bij negative prijzen". Er is inmiddels ook een redelijke boom op gang mbt batterijen. Dat gaat allemaal helpen.
Het salderen is met een veel te grote klap afgeschaft. Dat heeft heel veel faillissementen gebracht. Het was ook erg onhandig dat de regeling "zonder eindtijd" was geïntroduceerd. Daardoor was een goedgekeurde wet nodig om er vanaf te komen en dat was lastig door de kortdurende kabinetten.. Als het met einddatum was geïntroduceerd dan was het "zonder nieuw besluit" by default afgelopen.
Maar goed... afgezien van de klap is afschaffen van salderen goed voor de markt en de piekbelasting.
meer mensen zullen proberen te laden met zonnestroomLa1974 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:16:
[...]
Hoe heeft het salderen invloed op de piekbelasting in het begin van de avond? Die link zie ik niet.
Maar voor mensen met een vast contract die gewoon de €0,0025 per kWh accepteren verandert er niets in het verbruik.de Peer schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:18:
[...]
meer mensen zullen proberen te laden met zonnestroom
En voor de meeste mensen staat die 1-2 kW stroom die de panelen na 17:00 uur nog opwekken in geen verhouding tot de 11 kW die de auto trekt als ze hem na werk inpluggen.
Toch wel, want 's avonds auto laden trekt veel stroom uit het net, en zonder salderen gaat dit ineens energiebelasting kosten. Dus die stroom wordt duurder. Als je dus kunt wachten met laden tot de volgende middag, dan wek je meer zelf op, en kost het laden dus een stuk minder.bilgy_no1 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:30:
[...]
Maar voor mensen met een vast contract die gewoon de €0,0025 per kWh accepteren verandert er niets in het verbruik.
Dat wachten kunnen veel leaserijders dus niet. Die zouden moeten uitwijken naar de late avond of nacht maar dat is een extra handeling die veel mensen niet willen of kunnen doen.mdvmine schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:37:
[...]
Toch wel, want 's avonds auto laden trekt veel stroom uit het net, en zonder salderen gaat dit ineens energiebelasting kosten. Dus die stroom wordt duurder. Als je dus kunt wachten met laden tot de volgende middag, dan wek je meer zelf op, en kost het laden dus een stuk minder.
Nou ja het echte grappige is dat het zelfs averechts kan werken. Want als het alternatief 's nachts laden is, dan moet je alle stroom kopen dus is nog duurder. Dan kun je beter in de avond laden als je zelf nog iets van opwek hebt.La1974 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:38:
[...]
Dat wachten kunnen veel leaserijders dus niet. Die zouden moeten uitwijken naar de late avond of nacht maar dat is een extra handeling die veel mensen niet willen of kunnen doen.
Ik heb geen lease en werk ook niet (meer). Toch krijg ik het niet echt voor elkaar om optimaal van de zon te laden, ik heb die auto niet om hele dagen thuis te zitten. Een batterij helpt wel iets maar een thuisbatterij die een deuk in het autoladen slaat is toch wel een enorme investering.La1974 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:38:
[...]
Dat wachten kunnen veel leaserijders dus niet. Die zouden moeten uitwijken naar de late avond of nacht maar dat is een extra handeling die veel mensen niet willen of kunnen doen.
Dat zon en wind zijn nu eenmaal niet continue opwekbronnen of op wens met juiste vermogen beschikbaar, je zal over aanbod hebben op momenten en dat past minder goed bij een vraagmarkt principe.HandyLumberjack schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:37:
[...]
Afgevlakte prijzen zorgen op bepaalde momenten juist voor meer productie (en afname) omdat er niet wordt afgeschakeld vanwege negatieve prijzen.
En dat kan lokaal juist problemen veroorzaken.
Je kunt afschakelen en werken aan opslag voor spreiding over een grotere tijdsperiode en/of deel van gebruik mee laten bewegen, maar je zal ooit langzaam naar een aanbodsmarkt moeten.
Meer dynamische contracten helpt ook maar tijdelijk tot deze door de ingebouwde prijsprikkel omslaat in momenten met een grotere gelijktijdigheid.
Huidige netcongestie is een verschuiving van moment van verbruik en ook naar andere groepen verbruikers opgang komt, het aantal huishoudens/zelfstandige wooneenheden stijgt en daarmee het aantal die vrijwel in dezelfde tijdsperiode iets doen, als koken of EV opladen etc.
Omdat het werk/vrije tijd/slaap ritme nauwelijks verandert, goed voor een rijk sociaal/activiteiten/vereningsleven, "prime time" media etc. maar voor grotere aantallen is 24 uur economie eigenlijk een betere spreiding..
Op moment zijn er ~8,4mln huishoudens naar CBS definitie, door het toenemende aantallen benodig je ook meer transport vermogen bij een gelijktijdigheid van 1500W is dat al 12,6GW en dat is zonder spreiding te weinig met opkomst van inductie koken, warmtepomp en EV.
1kW balanswijken (max jaarverbruik bij vlakke afname 8,76MWh ) zijn dan ook op een bepaalde manier bekeken een nachtmerrie, mocht je van "dikke" game PC houden of twee EV's noodzakelijk zijn . Een zeer tijdelijke oplossing voor dit decenium.
Maar als EV's toenemen en alle ~9 mln op kenteken ooit een EV worden in NL, is 10% gelijktijdig laden al 10GW en kan zo'n balanswijk weer op de schop tot aan middenspannings station en dat is eerder dan de 30-60j waarvoor distributienet wordt aangelegd.
Of alle bussen elektrisch, dan wordt zoiets als een uitwedstrijd zoals recent NEC-AZ, 376 bussen naar de Rotterdam een uitdaging ook als maar een deel wil laden in de ca 3 uur voor de terugreis, wat maar eens in zoveel tijd voorkomt, het event is dan de trigger voor een piek in de gelijktijdigheid en kan in de toekomst alleen nog maar als er lokaal voldoende EV-laders en net-vermogen is en dat is nog voor ~50k van ~18mln mensen in Nederland (in de EU is een accu-buffer bij EV-laadpalen niet ongewoon voor een goedkopere netaansluiting).
Als de huidige netverzwarings ronde is afgerond tegen 2035, dan kunnen deelnetten met elk een eigen op- afrit op de 380kV transportnet worden gevormd, maar wetgeving, coordinatie regulering marktwerking zullen dan ook geregeld dienen te zijn om ook de lokale problemen te kunnen aanpakken, verbruikers die zijn zeer verschillend. Je kunt het niet enkel overlaten aan de markt, marktwerking op deelnet niveau kan al snel omslaan in weinig concurrentie (vele handelsnamen, maar weinig onafhankelijk aanbieders/prijsbepalers) of dat de kosten laag blijven.
Een sterke regulering zal noodzakelijk zijn en niet enkel marktwerking van de sterkste
In mijn toekomstig deelnet, max 2 GW (4x500MW) incl reserve aan trafocapciteit 380kV/150kV en 1,1GW van een aantal BESS (battery energie systemen) die stempel kunnen drukken op beide richtingen en het volledig afhankelijk is van het gedrag tov netbelasting of er netcongestie is en bepalen of de niet-BESS, alleen afname of alleen teruglevering met de nieuwe prioritering wel van de wachtlijst kunnen, want samen ~500MW meer dan de nominale transportcapaciteit op moment deelnet gevormd kan worden, wat pas over 5 jaar op zijn vroegst mogelijk is en er nog steeds nieuwe verzoeken voor een aansluitingen erbij kunnen komen.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Nu saldeer je de dag opbrengst.La1974 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:16:
[...]
Hoe heeft het salderen invloed op de piekbelasting in het begin van de avond? Die link zie ik niet.
In 2027 laat je die ofwel verloren gaan door de panelen af te schakelen, danwel je gaat proberen het te gebruiken door op die momenten energie af te nemen. Danwel met een batterij, danwel door direct te verbruiken.
Wat Defacto gebeurt…
In plaats van dat men “totaal niet bewust is dat dagstroom goedkoper is dan vroege avond stroom, wordt men dat opeens wel. Zelfs zonder dynamisch contract (omdat je zonder dynamisch contract geen bal voor je PV teruglevering krijgt).
En omdat je met een vast contract geen bal voor je PV krijgt zullen meer mensen overstappen naar dynamisch en derhalve meer hun best gaan doen de dure avonduren te vermijden.
Dat gaat niet alles compleet naar de nul trekken, maar gaat wel nivelleren.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Even zodat ik het bij het juiste eind heb: in de Zonneplan app toon ik de prijzen incl. alles weer. Op het moment dat daar >0 euro staat (dus al vanaf -1 cent), dan is het beter om geen stroom terug te leveren, correct? Of moet ik nog rekening houden met de belasting, en geldt dit dus vanaf -15 cent? Ik snap het niet, sorry
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
De wereld verandert, de energiemarkt veranderd mee.Wozmro schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:09:
Als steeds meer mensen/bedrijven richting dynamisch gaan en er op ageren dan zullen die dynamische contracten steeds meer richting vast opschuiven.
In de wereld die we kennen zijn er 5 grote centrale energiecentrales waar met kolen of gas stroom gemaakt wordt. In de wereld waar we naar toe gaan zijn er 500.000 decentrale energiecentrales op daken, weilanden en zee. Tel daar nog wat nucleair bij. Hun productie varieert per uur. Nucleair kan niet leveren als het koelwater te warm wordt, wind kan niet leveren als het windstil is, zon kan niet leveren als het donker is
In de wereld van vaste contracten wordt onbalans tussen vraag en aanbod afgevangen met risicopremies en verzekeringen die in de prijs worden meegenomen. In dynamische contracten worden die risico's naar de consument verlegd.
Netbeheerders willen vanwege congestie naar tariefdifferentiatie toe.
Tel dat op en kijk in mijn glazen bol: we gaan naar een toestand toe waarin dynamisch de norm wordt.
Je kan kiezen tussen weergave met dan wel zonder belasting. Knopje rechts van de “cheapest hours”.LankHoar schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:49:
Even zodat ik het bij het juiste eind heb: in de Zonneplan app toon ik de prijzen incl. alles weer. Op het moment dat daar >0 euro staat (dus al vanaf -1 cent), dan is het beter om geen stroom terug te leveren, correct? Of moet ik nog rekening houden met de belasting, en geldt dit dus vanaf -15 cent? Ik snap het niet, sorry
Als het INclusief belasting negatief is moet je niet terug leveren.
Of je houdt dit forum in de gaten…
Als het uit moet is het hier altijd heel druk
Los van het verschuiven van vraag was er tot voor kort (pre-terugleverboetes) voor een deel van de huishoudens met PV overschot eigenlijk nauwelijks een incentive om zuinig aan te doen met elektriciteit, en als je nog geen overschot had legde je gewoon wat extra PV-panelen.La1974 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:16:
[...]
Efficiency van bijvoorbeeld een elektrisch verwarmingssysteem en isolatie waarde van een woning waren daarmee ook niet zo belangrijk. Er waren zelfs mensen die met een elektrisch kacheltje (COP=1) flinke overschotten in de winter affakkelde.
Zonder salderen (en daarbovenop straks tijdsgebonden netbeheerderstarieven) ontstaat er weer een duidelijke incentive om elektrische energie te besparen.
Wie nu over gaat op all-electric doet dat op basis van andere randvoorwaarden en komt dan waarschijnlijk ook tot andere keuzes. En iemand die al all-electric is besluit nu mogelijk alsnog om beter te isoleren.
Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij
De grote vraag voor het weekeinde: morgen de auto opladen, of wachten we tot zondag???
Ik hoef maandag pas weer te rijden en hij staat hier mooi op 14% te wachten op negatieve prijzen... Moet daarna weer leeg voor als het weer feest is op Hemelvaart...
Ik hoef maandag pas weer te rijden en hij staat hier mooi op 14% te wachten op negatieve prijzen... Moet daarna weer leeg voor als het weer feest is op Hemelvaart...
Het is al heel vaak gebleken dat prijsprikkels vaak de enige ingrepen zijn die mensen hun gedrag laten veranderen. Dus die tijdsgebonden nettarieven (mits goed gecommuniceerd) zullen zeker helpen. Het afschaffen van het salderen ook.HandyLumberjack schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:44:
[...]
Los van het verschuiven van vraag was er tot voor kort (pre-terugleverboetes) voor een deel van de huishoudens met PV overschot eigenlijk nauwelijks een incentive om zuinig aan te doen met elektriciteit, en als je nog geen overschot had legde je gewoon wat extra PV-panelen.
Efficiency van bijvoorbeeld een elektrisch verwarmingssysteem en isolatie waarde van een woning waren daarmee ook niet zo belangrijk. Er waren zelfs mensen die met een elektrisch kacheltje (COP=1) flinke overschotten in de winter affakkelde.
Zonder salderen (en daarbovenop straks tijdsgebonden netbeheerderstarieven) ontstaat er weer een duidelijke incentive om elektrische energie te besparen.
Wie nu over gaat op all-electric doet dat op basis van andere randvoorwaarden en komt dan waarschijnlijk ook tot andere keuzes. En iemand die al all-electric is besluit nu mogelijk alsnog om beter te isoleren.
Het zou dan ook echt helpen als werkgevers ook gaan sturen op het oplaadgedrag van werknemers. Dus niet meer klakkeloos alles vergoeden. Als iedereen zijn gedrag een klein beetje aanpast komt er veel ruimte op het net bij en hoeven we iets minder miljarden uit te geven aan ingrepen op het netwerk.
In mijn Tibber app kan ik al zien dat zondagmiddag goedkoper gaat worden dan zaterdagmiddag. Als ik geen specifieke vertrektijd instel gaat de auto pas zondag volgeladen worden ipv zaterdag.bilgy_no1 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:23:
De grote vraag voor het weekeinde: morgen de auto opladen, of wachten we tot zondag???
De prijs is 2 cent per kwh minder (14 tov 12 cent).
De zonneplan app geeft de totaal prijs, of de prijs zonder energie belasting (schuifje omzetten).LankHoar schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:49:
Dus is dat -2 ct (omdat je de inkoopvergoeding nog betaald) , of is dat -13 ct (als je naast de inkoopvergoeding ook nog de energie belasting van -11 ct betaald).
Wanneer betaal je nog energiebelasting, dit is als je op je jaar afrekening minder terug geleverd hebt dan afgenomen, dan ga je uit van -13 ct. Alleen als je denkt dat je op de jaar rekening een netto overschot hebt reken je met -2 ct.
Ik heb een netto overschot en op de maandelijkse voorschot factuur staat ook geen energiebelasting, deze kan ik helemaal salderen, ik zet de omvormer uit bij -2 ct.
Let op, de salderingsregeling komt op 1 januari al te vervallen, het kan dus zijn dat je geen netto overschot meer hebt op je jaar afrekening, dan zet je de omvormer uit bij -13 ct.
Dan in 2027 na je jaar afrekening wordt het -13 ct.
Maar, afname is -13 ct en terug levering is -2 ct (even uitgegaan van tarieven 2026)
Tussen -13 en -2 ct moet je dan de omvormer op zero-export zetten, niet afnemen en niet terug leveren !
Groene Nerds https://www.youtube.com/watch?v=hNGFGThP1vc
[ Voor 3% gewijzigd door PeteSplit op 08-05-2026 22:13 ]
LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC)
Ik verwacht zondag lagere prijzen dan zaterdag. Zondag is er meer opwek dan vraag voorspeld:bilgy_no1 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:23:
/f/image/WjQLpcYn0kro8cL79a7CfSVU.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb twee rekenmodellen (oranje en paars; de laatste is binnenkort ook toegankelijk via mijn site). Beide voorspellen all-in prijzen van rond de 5 ct.
Check mijn thuisbatterijsimulator en EPEX forecast
Fantastisch hoe dicht je op de voorspelling voor morgen uitkomt. Ik ga morgen de batterij opladen en de wasjes doen. Zondag dan de batterij en de auto...MrFish schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:20:
[...]
Ik verwacht zondag lagere prijzen dan zaterdag. Zondag is er meer opwek dan vraag voorspeld:
[Afbeelding]
Ik heb twee rekenmodellen (oranje en paars; de laatste is binnenkort ook toegankelijk via mijn site). Beide voorspellen all-in prijzen van rond de 5 ct.
[Afbeelding]
Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels