Ook dit stukje tekst staat bol van de (politieke) voorkeur en wensvisie van Utopia.Wozmro schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:15:
Het ultieme einddoel is dan ook een volledige omwenteling van ons energiesysteem: in de maanden december en januari voldoende energie uit zon en wind in combinatie met allerhande opslag en sturing.
Dat de technologie zo schaalbaar is van pakweg 1 plugin paneel tot GW installaties en alles daartussenin maakt het net zo indrukwekkend.
En ik denk dat een eigen investering van 40k ook wel een gemiddeld financieel rendement van rond de 5% zal opbrengen.
En daar bovenop heeft niemand daar last van. Maakt geen lawaai, stinkt niet, staat niet in de weg,...
En je ziet in dit en andere topics dat er toch wel best veel moet gestudeerd en geëxperimenteerd worden om tot de meest optimale resultaten te komen. De fossiele industrie zal het niet voor ons doen, het moet vanonderuit komen.
Dat er mensen zijn (waaronder ik) die mee bewegen uit hobby, interresse enof financieel gewin maakt niet dat dezelfde weg naar Utopia wordt gedeeld.
En wat betref het er geen last van hebben, iemand zal dat bonnetje moeten betalen, maak die bijdrage vrijwillig dan wil ik wel eens zien wat er van overblijft.
Wensdenken is al decennia gedaan