• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:25
Domba schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:28:
[...]
maar dag gemiddelde zelf is nog net niet negatief voor 1 Mei
In Nederland niet maar in Frankrijk, Belgie en Duitsland is het daggemiddelde wel negatief. (dan heb je als kerncentrale 24 uur stroom opgewekt en moet je nog betalen ook)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-05 22:10
En dan lezen dat de adviesprijs voor benzine vandaag weer een nieuw record heeft gebroken 😅

• wbtje
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:53
utilman schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:46:
[...]

SolarEdge Aanvullende kosten berekening
Dynamische energieprijzen Zonneplan

Inkoopvergoeding (excl. btw) € 0,0165
Energiebelasting (excl. btw) € 0,0916
Aanvullende kosten (excl. btw) € 0,1081
BTW 21% € 0,0227
Aanvullende kosten (incl. btw) € 0,1308

SalarEdge App > Instellingen > Elektriciteitstarief
Zet bij zowel Energietarief Import als Export het tarieftype op Dynamisch 60 minuten
Vul de getallen in bij energietarief import aanvullende kosten zijn € 0,109 per kWh
De BTW is 21 % op stroom dus vul bij BTW (%) het getal 21 in.
Ga naar energietarief export en zet een vinkje bij gebruik de in uw importtarieven gedefinieerde aanvullende kosten
Zet negatieve tariefoptimalisatie op aan en het systeem zal zijn werk doen.
dank!!! ik ga het toepassen. ben benieuwd!!!

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-05 23:45
Bartjuh schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:41:
[...]

Eens hoor. Ik vind ook dat er heel veel potentie ligt in vraag en aanbod matchen (hence, dynamische prijzen topic), en dit ook het eerste laaghangende fruit is waar naar gekeken moet worden. Dynamisch contract is nog steeds slechts een kleine minderheid van alle contracten. Wat mij betreft mag de overheid dynamisch wel wat meer gaan pushen met beleid richting dynamisch als standaard. Misschien kun je dan een verzekering kopen die je beschermt tegen te hoge prijzen (zijn sommige mensen ook weer gerust gesteld).

Maar stel dat het dan nog niet genoeg is... dat er nog steeds een overschot is (heel denkbaar), dan worden dit soort zaken misschien wel rendabel. Ik zou geen waterstof willen opslaan, zeker langdurig niet, maar als we er direct synthetische brandstoffen van kunnen maken die je makkelijk kunt opslaan? Misschien via onttrekken CO2 uit atmosfeer (en die certificaten weer verkopen aan CO2 uitstoters) voor C, dan met H2 heb je syngas.
Ik weet niet of het zo nodig is om dynamische energiecontracten via de overheid meer te promoten. Ik heb er met mensen over gesproken in mijn omgeving, en je hebt er gewoon een aantal rondlopen die er linksom of rechtsom niet aan willen “want dan moet ik gaan nadenken over wanneer ik m’n wasmachine aan moet zetten terwijl ik gewoon wil wassen wanneer ik wil”. Verder zie je dat voor de meeste mensen dynamische contracten goedkoper zijn, en die prijsprikkel is waar de meeste mensen op reageren. Er is doorgaans weinig promotie nodig voor iets wat duidelijk goedkoper is.

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-05 23:45
addictive_rhymz schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:51:
En dan lezen dat de adviesprijs voor benzine vandaag weer een nieuw record heeft gebroken 😅
Ja, ik ben toch zo blij dat ik geen auto heb op dit moment. Het valt me trouwens wel op dat de gasprijs helemaal niet zo hoog is. Hoe komt dat?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:25
@Kerngezond Veruit de meeste mensen klagen wel maar doen wat dit betreft erg weinig om de situatie te verbeteren. En een moderne wasmachine verbruikt per wasbeurt best weinig. Een auto opladen is wat meer de moeite.

Ja de gasprijs is wel gestegen maar niet heel hoog. Ik denk dat we meer effect hadden gezien als de straat van Hormuz in september was afgesloten, aan het begin van het stookseizoen.
De gasvoorraden zijn op dit moment relatief leeg. (momenteel voor 10% gevuld, dat is niet normaal voor 1 mei)
https://ned.nl/nl/gasopslagen-nederland
Ik voorzie geen prijsdaling.

edit: en een afsluiting van een pijplijn is een voor Europa wat directere impact dan een afsluiting van een zeestraat waar voornamelijk gas voor Azie doorheen gaat. (effect op de hele wereld, de armste landen krijgen dan gewoon minder)

[ Voor 16% gewijzigd door busscherski op 30-04-2026 15:29 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:13
Bartjuh schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:41:
[...]

Eens hoor. Ik vind ook dat er heel veel potentie ligt in vraag en aanbod matchen (hence, dynamische prijzen topic), en dit ook het eerste laaghangende fruit is waar naar gekeken moet worden. Dynamisch contract is nog steeds slechts een kleine minderheid van alle contracten. Wat mij betreft mag de overheid dynamisch wel wat meer gaan pushen met beleid richting dynamisch als standaard. Misschien kun je dan een verzekering kopen die je beschermt tegen te hoge prijzen (zijn sommige mensen ook weer gerust gesteld).

Maar stel dat het dan nog niet genoeg is... dat er nog steeds een overschot is (heel denkbaar), dan worden dit soort zaken misschien wel rendabel. Ik zou geen waterstof willen opslaan, zeker langdurig niet, maar als we er direct synthetische brandstoffen van kunnen maken die je makkelijk kunt opslaan? Misschien via onttrekken CO2 uit atmosfeer (en die certificaten weer verkopen aan CO2 uitstoters) voor C, dan met H2 heb je syngas.
De keuze voor dynamisch afnemen zou ik ook weer niet voor iedereen willen forceren. Wel als het gaat om terugleveren, want dan hebben mensen met PV in elk geval een prikkel om zoveel mogelijk zelf te verbruiken. Aan de andere kant doen terugleverboetes dat ook al bij vaste contracten...

Huishoudens zijn o geveer 20% van het elektriciteitsverbruik in Nederland. Laten we ook niet doen alsof huishoudens alles moeten doen. Industrie, winkels en kantoren mogen ook wel worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid in de energietransitie. Deels gebeurt dat ook al, maar er valt daar nog veel te winnen.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:07
busscherski schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:24:
Ja de gasprijs is wel gestegen maar niet heel hoog. Ik denk dat we meer effect hadden gezien als de straat van Hormuz in september was afgesloten, aan het begin van het stookseizoen.
De gasvoorraden zijn op dit moment relatief leeg. (momenteel voor 10% gevuld, dat is niet normaal voor 1 mei)
https://ned.nl/nl/gasopslagen-nederland
Ik voorzie geen prijsdaling.
De gasvooraden vullen voor nieuwe stookseizoen, kan nog wel een ding worden.
Weinig handelaren die zullen staan te trappelen om die nu te vullen, die hebben nu geen enkele garantie dat ze geen zwaar verlies erop leiden.
Als de straat van Hormuz wel mocht open gaan later dit jaar dan zakt de wereldmarkt gasprijs een beetje, niet naar voor 28 februari, maar meer dan voldoende voor een negatieve zomer-winterspread,

Het mechanisme waar op vertrouwd werd voor vullen van gasopslagen met pijpleiding gas voorheen, opslaan voor later verkoop aan klanten, werkt ook niet meer, nu een flink groter aandeel komt van LNG.

Een LNG-schip kan elk moment de koers verleggen, naar een andere hoogste bieder en zomer winter prijs verschillen worden kleiner daar distributie veel flexibeler is, LNG is al een semi opslag vorm die 600x compacter is. Die niet de beperkingen van een pijpleiding trace heeft met een vast aantal begin-, tussen- en eindstations, maar elke haven met een LNG-terminal als uiteindelijke eindbestemming kan hebben.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 22:39

Canis Lupus

Vosbot

Met de prijzen van morgen ben ik blij dat mijn PV automatisch naar 1% capaciteit terugschakelt wanneer (inkoop)prijs onder €-0,16 zit en de thuisbatterij dan ook op solar-charge-only gaat, zodat er zoveel mogelijk uit het net komt.
Omgekeerde wereld, maar ik ga niet vrolijk 5.000W terugleveren bij prijzen van -€0.50 :D

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-05 15:15
frye schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:52:
Morgen weer lekker auto laden met zonnepanelen + net!

0,42 cent van net + 0,30 cent voor auto laden werkgever = 0,72 euro per kWh 💪.

Wel maar max 5kW voor capaciteitstarief in België.. vandaar de zonnepanelen aan laten. 😅
Ik vind het dynamische capaciteitstarief in België op zich een goed idee, maar voor dit soort situaties is het toch ook weer juist contra-productief.
Je wil met dit soort prijzen toch juist dat er zoveel mogelijk uit het net getrokken wordt?

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-05 19:39
Zie dat er, net als 26 april, morgen weer een dag aan komt met flink aantal uren met een negatieve kWh prijs in de Tibber app. Nu heb ik in HA geautomatiseerd dat mn PV uitschakelt bij -0.145 euro maar dit was op basis van een berekening hier op het forum voor Tibber 2025. Nu ben ik momenteel op vakantie en lig op een strandstoel dus als iemand zo vriendelijk zou kunnen zijn om hier te delen wat dit moet zijn voor 2026 dan zou ik dat enorm waarderen en kan ik dat in HA even snel wijzigen. HA heeft dit overigens, zonder echt testen, de 26e april 'goed' gedaan en de PV uitgeschakeld: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdOGfnbVGBaSXocLs7og4tWJOfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BmKyWOCQdufz4gdgOTJbSYYK.jpg?f=fotoalbum_large

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:00
yannickie111 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:43:
[...]

Ik vind het dynamische capaciteitstarief in België op zich een goed idee, maar voor dit soort situaties is het toch ook weer juist contra-productief.
Je wil met dit soort prijzen toch juist dat er zoveel mogelijk uit het net getrokken wordt?
Ocharme dan het lokale trafohuisje 🙂

Een paar kilometer van hier staat er een mastodont van een automatisch vriesmagazijn. Ik ben daar eens geweest en die hebben een 2000kVA transformator. Als die nu een beetje geanticipeerd hebben en morgen de schuif helemaal openzetten van hun koelinstallatie dan kunnen ze toch een mooi extra centje verdienen.

In de veronderstelling dat ze (deels) op dynamisch tarief zitten.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Domba schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:57:
Een nieuwe dag met netto negatieve Day ahead 1mei met nieuw max negatieve prijs van -49,844ct/kWh
Op 1 mei 2026 tel ik na aftrek van EB (11,09 cent incl. BTW) én 2,5 cent inkoopvergoeding:
  • 4 uren: 12 (-€0,27), 13 (-€0,49), 14 (-€0,46) en 15 uur (-€0,137 = marginaal)
  • 14 kwartieren: 11:45 (-€0,153) t/m 15:15 uur (-€0,149)
waarop verbruiken netto geld oplevert.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:34

PeteSplit

ik weet het niet

Ik heb het toch goed begrepen, dat als je aan het einde van het saldeer jaar nog een netto overschot hebt en je de energie belasting helemaal saldeert, dat je dan al bij een negatieve prijs ter hoogte van de inkoopvergoeding (-2 ct) je de omvormer uit kunt zetten en de verbruikers in kunt schakelen. Bijvoorbeeld brood gaan bakken, de boiler een legionella run laten doen enz.

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC)

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-05 23:01

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Ik ben een trotse eigenaar van een huis, echter ik heb bij Vattenfall een dynamisch contract afgesloten.
Ik heb 10 zonnepanelen (tot nu toe 2.8kw met zonnetje vandaag teruggeleverd)

van 11:00 - 12:00 uur
€ 0,01 per kWh

van 12:00 - 13:00 uur
€ -0,25 per kWh

van 13:00 - 14:00 uur
€ -0,47 per kWh

van 14:00 - 15:00 uur
€ -0,44 per kWh

van 15:00 - 16:00 uur
€ -0,11 per kWh

En kan ik een GoodWe Netgekoppelde PV-omvormer veilig uitzetten morgen?

Review QNAP TS-230 NAS

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-05 19:00
busscherski schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:43:
[...]

In Nederland niet maar in Frankrijk, Belgie en Duitsland is het daggemiddelde wel negatief. (dan heb je als kerncentrale 24 uur stroom opgewekt en moet je nog betalen ook)
Kerncentrales in België zijn niet actief, wegens onderhoudswerkzaamheden (verlenging levensduur)
In Frankrijk draaien ze wel op volle toeren

Ik vermoed dat de negatieve prijzen niet zo veel verder gaan pieken, temperaturen worden hoger, er gaan meer airco's beginnen draaien

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:40
Dutchredgaming schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:59: (tot nu toe 2.8kw met zonnetje vandaag teruggeleverd)
kW? Of kWh?
Wat zegt de handleiding daarover?

-edit-

Wellicht hebben de groene nerds wat te zeggen over jouw omvormer.

[ Voor 19% gewijzigd door JeroenH op 30-04-2026 18:32 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-05 18:28
Dutchredgaming schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:59:
Probeer het eens via www.zonnedimmer.nl, dan kan het misschien wel automatisch, bij mij in elk geval wel.

• JeroenH
Dat maakt me dubbel blij met mijn Renault Twizy, die gaat morgen weer betaald opladen :)

Toen ik destijds wat berekeningen maakte wat voor tweede voertuig ik zou kopen omdat mijn vrouw haar rijbewijs haalde (het hele spectrum overwogen van "normale" auto tot aan elektrische fiets) heb ik natuurlijk wat aannames gedaan mbt de benzineprijs. Nou die aannames zijn flink verkeerd gebleken - in het voordeel van de Twizy :D

Dit soort "gekkigheid" met flink negatieve elektriciteitsprijzen trekt die vergelijking - gelukkig :P - nog schever.

Altijd fijn als een keus goed uitpakt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-05 22:46
yannickie111 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:43:
[...]

Het capaciteits tarief moet ook dynamisch worden, dus zoals je zegt: Als er teveel of te weinig aanbod is, dan moet iedereen gemotiveerd worden om mee te helpen.

Vaillant AroTHERM+ WP - 15kWp O-Z-W PV - 14kWh ESS - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:27
Ik ben een trotse eigenaar van een huis, echter ik heb bij Vattenfall een dynamisch contract afgesloten.

€ 0,01 per kWh

€ -0,25 per kWh

€ -0,47 per kWh

€ -0,44 per kWh

€ -0,11 per kWh

Van die 2,8 kWh valt er misschien 1,5 kWh in die uren, dus je “verlies” is maximaal €0,75….. bezint eer ge begint met allemaal ingewikkelde en dure last minute constructies…..
En wil je je hier toch in verdiepen? Begin dan eens hier: https://degroenenerds.nl/dossier/zonnepanelen-uitzetten/

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:16

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter

9.700Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 75kwh EV(Tesla), sigenergy 54kwh Tibber 2x Easee 22kw + 1x DC25kw Sigenergy

• sipjan
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-05 08:27

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:38
PeteSplit schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:34:
Ik heb het toch goed begrepen, dat als je aan het einde van het saldeer jaar nog een netto overschot hebt en je de energie belasting helemaal saldeert, dat je dan al bij een negatieve prijs ter hoogte van de inkoopvergoeding (-2 ct) je de omvormer uit kunt zetten en de verbruikers in kunt schakelen. Bijvoorbeeld brood gaan bakken, de boiler een legionella run laten doen enz.
Helemaal correct. Alleen even oppassen dat je daardoor dus niet onder de grens komt dat je ineens minder teruglevert dan verbruikt :).

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:50
Bestaat er een app of ander manier die meld dat de stroomprijs negatief word of volgens een opgegeven prijs een seintje kan geven?

• JeroenH
Deldenaar schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:55:
Bestaat er een app of ander manier die meld dat de stroomprijs negatief word of volgens een opgegeven prijs een seintje kan geven?
Je kunt het zelf bouwen in Home Assistant.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-05 16:45

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

€ 0,01 per kWh

€ -0,25 per kWh

€ -0,47 per kWh

€ -0,44 per kWh

€ -0,11 per kWh

Meld je installatie aan bij zonnedimmer dan worden ze automatisch uitgeschakeld

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-05 21:52

€ 0,01 per kWh

€ -0,25 per kWh

€ -0,47 per kWh

€ -0,44 per kWh

€ -0,11 per kWh

Je kunt dat het beste via de app of via het SEMS portal doen. Als je HA hebt kun je het automatiseren. Aanrader voor komend jaar.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• bert pit
Sendak239 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:27:
[...]

Probeer het eens via www.zonnedimmer.nl, dan kan het misschien wel automatisch, bij mij in elk geval wel.
Bij bij werd aangegeven dat de Goodwe koppeling 'under construction' is, of iets van die strekking. Er waren in elk geval problemen om het gekoppeld te krijgen.

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 28-05 21:29
vogel6 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 19:33:
[Afbeelding]

info van de website belasting EB.2026 voor de grotere producenten op tweakers.
vb als je in de ZP app heb aangeven dat je jaarverbruik boven en gelijktijdig onder deze tabel grenzen komen heeft dit misschien invloed hebben op de voorschotten voor EB.verrekening (heb er zelf geen ervaring mee).
Als je bijvoorbeeld met een nexus 11000 KWh doet heb je dan op 1000 KWh het lagere tarief?

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 30 april 2026 @ 19:05:
[...]

Is dat voor een beginner goed te doen? Ik ben vorige week met HA. Volgende week krijg ik panelen en het klinkt wel interessant.

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-05 23:01

Dutchredgaming

ICT Beheerder

JeroenH schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:21:
[...]

kW? Of kWh?

[...]

Wat zegt de handleiding daarover?

-edit-

Wellicht hebben de groene nerds wat te zeggen over jouw omvormer.
kwh, maar ik kan wel met de app verbinden fysiek. Echter moet ik er goed naar kijken.

En alles aan zetten morgen omdat het kan

Review QNAP TS-230 NAS

• Deldenaar
JeroenH schreef op donderdag 30 april 2026 @ 19:05:
[...]

Ja weet het, maar niet iedereen heeft een slimme huis

• burniej
  • Registratie: April 2013
  • Niet online

€ 0,01 per kWh

€ -0,25 per kWh

€ -0,47 per kWh

€ -0,44 per kWh

€ -0,11 per kWh

In Home Assistent (kun je kant en klaar kopen, de green of yellow bijvoorbeeld) kun je de community store HACS installeren. Daar is een niet officiele Goodwe integratie "experimental" te downloaden. Hier krijg je 2 button entities waarmee je je omvormer kun in- of afschakelen. Dit kun je automatiseren met regel dat de button wordt geactiveerd als je energieleverancierprijs onder 0 zakt (incl energiebelasting of excl energiebelasting, afhankelijk van of je netto terugleverd over het hele jaar gezien of niet). Je kunt met een andere button je omvormer weer inschakelen als de prijs weer boven 0 komt.
Werkt als een trein.

• burniej
  • Niet online
Frag1le schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:59:
Zie dat er, net als 26 april, morgen weer een dag aan komt met flink aantal uren met een negatieve kWh prijs in de Tibber app. Nu heb ik in HA geautomatiseerd dat mn PV uitschakelt bij -0.145 euro maar dit was op basis van een berekening hier op het forum voor Tibber 2025. Nu ben ik momenteel op vakantie en lig op een strandstoel dus als iemand zo vriendelijk zou kunnen zijn om hier te delen wat dit moet zijn voor 2026 dan zou ik dat enorm waarderen en kan ik dat in HA even snel wijzigen. HA heeft dit overigens, zonder echt testen, de 26e april 'goed' gedaan en de PV uitgeschakeld: [Afbeelding]
Heeft Tibber geen HA integratie met actuele tarieven (excl. EB en incl. EB) waar je mee kunt automatiseren? Lijkt mij makkelijker dan voor jouw leverancier exact de prijzen uit te rekenen op basis van een EPEX bron..?

• JeroenH
Beun schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:40:
Is dat voor een beginner goed te doen? Ik ben vorige week met HA. Volgende week krijg ik panelen en het klinkt wel interessant.
Nee. Wat je wil is een betrouwbaar HEMS, en als je net begint met HA ga je dat echt niet goed doordacht of betrouwbaar neerzetten. Als je wil beginnen met HA, helemaal mooi, maar begin eens met een Ikea of Pilips Hue lampje en leer hoe HA werkt. Verder is het goed om te beseffen dat HA onderhoud vergt. Maandelijkse updates, af en toe kegelt een update wat om, dus je wil automatische offsite backups. Wat als je HA faalt, gaat dat je dan geld kosten omdat je omvormer en/of thuisbatterij niet meer slim reageren? Dus: een disaster recovery plan. Heb je een Intel nucje of Raspberry Pi klaar liggen zodat je snel weer up bent? Een recovery plan wat je niet periodiek test = geen recovery plan. Dus spendeer je een paar keer per jaar een avond om je HA expres onder te schoffelen, en op je secundaire computertje weer up te brengen? Documenteer je dat proces?

Ik wil je niet bang maken, ik ben een groot HA fan en gebruik het nu al jaren, maar bovenstaande is het eerlijke verhaal. het is niet simpel, en als je er belangrijke dingen van af laat hangen, wordt het gewoon werk.

En je hoeft het niet zo serieus te nemen zoals ik het hierboven schrijf. Maar als je die situatie lang genoeg laat bestaan, faalt het een keerje op een ongelukkig moment en neem je een tijd elektriciteit voor bv. € 0,80 af. Iets om goed over na te denken.

[ Voor 18% gewijzigd door JeroenH op 30-04-2026 22:41 ]

• JeroenH
burniej schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:12:
Heeft Tibber geen HA integratie met actuele tarieven (excl. EB en incl. EB) waar je mee kunt automatiseren?
Ja er is een HACS integratie, maar die werkt al een tijdje niet lekker. Het probleem lijkt niet makkelijk te fixen.

• Beun
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:33:
[...]

Nee. Wat je wil is een betrouwbaar HEMS, en als je net begint met HA ga je dat echt niet goed doordacht of betrouwbaar neerzetten. Als je wil beginnen met HA, helemaal mooi, maar begin eens met een Ikea of Pilips Hue lampje en leer hoe HA werkt. Verder is het goed om te beseffen dat HA onderhoud vergt. Maandelijkse updates, af en toe kegelt een update wat om, dus je wil automatische offsite backups. Wat als je HA faalt, gaat dat je dan geld kosten omdat je omvormer en/of thuisbatterij niet meer slim reageren? Dus: een disaster recovery plan. Heb je een Intel nucje of Raspberry Pi klaar liggen zodat je snel weer up bent? Een recovery plan wat je niet periodiek test = geen recovery plan. Dus spendeer je een paar keer per jaar een avond om je HA expres onder te schoffelen, en op je secundaire computertje weer up te brengen? Documenteer je dat proces?

Ik wil je niet bang maken, ik ben een groot HA fan en gebruik het nu al jaren, maar bovenstaande is het eerlijke verhaal. het is niet simpel, en als je er belangrijke dingen van af laat hangen, wordt het gewoon werk.

En je hoeft het niet zo serieus te nemen zoals ik het hierboven schrijf. Maar als je die situatie lang genoeg laat bestaan, faalt het een keerje op een ongelukkig moment en neem je een tijd elektriciteit voor bv. € 0,80 af. Iets om goed over na te denken.
Bedankt voor het eerlijke antwoord en dit geeft wel inzicht. Ik ben vorige week dus met HA begonnen. Nu is het nog spelenderwijs ontdekken wat het kan. Heb de eerste automation al draaien (daar was ik best trots op 😂).
Wil het sowieso rustig aan ontdekken. Ik merk dat er enorm veel mogelijk is en dat kan nogal overweldigend zijn.

• Frag1le
  • Laatst online: 29-05 19:39
burniej schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:12:
[...]

Heeft Tibber geen HA integratie met actuele tarieven (excl. EB en incl. EB) waar je mee kunt automatiseren? Lijkt mij makkelijker dan voor jouw leverancier exact de prijzen uit te rekenen op basis van een EPEX bron..?
Voor zover ik in HA kan zien is er geen entity voor excl EB + overige kosten van Tibber zelf per kWh. Er is alleen een entity 'Electricity price' die reeds gebruikt wordt in de automation.

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:35
Het blijft ontzettend vervelend om een dynamisch energiecontract te hebben. Wederom een negatieve rekening, vandaag weer geld krijgen om de auto en batterijen op te laden bah bah bah 😉

Resultaat deze maand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmtkn-P6B6ONDipBheH7Ejxm1fM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZeohgEqGtg75I0TumOs8QqIl.jpg?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• burniej
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:36:
[...]

Ja er is een HACS integratie, maar die werkt al een tijdje niet lekker. Het probleem lijkt niet makkelijk te fixen.
Ai, dat is balen. Dan moet je inderdaad ergens anders je prijzen vandaan halen en uitrekenen... jammer!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-05 17:59
Ach heb net €2.119 betaald voor een liter, valt toch mee? (D)

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:46
Nou... 1 mei... nieuwe maand...
Een maandverslagje in exact dezelfde opzet als een maand geleden
Ik ben op 1 januari overgestapt van vast naar dynamisch/zonneplan.
Ik heb warmtepomp en EV, thuisbatterij is eind maart geplaatst.

Bij deze "kWh gebruik & teruglever" en euros dynamisch/zonneplan.
En dat vergeleken met:
- euros als ik was ingegaan op eigenhuis aanbod van november 2025
- euros bij een gemiddeld verkrijgbaar vast contract van voor de iran oorlog
- euros bij datzelfde gemiddelde vaste contract zonder salderen, dus de 2027 situatie
- euros bij het vaste contract dat ik in 2023 had, van voor de terugleverboetes
Dat laatste dient een beetje als "de holy grail". Dat was "het grote saldeer feest". Zonder batterij ga ik daar niet komen. Ik ben heel benieuwd hoe dicht ik daar eind van dit jaar bij zit nu ik wel een batterij heb.

Wat opvalt:
- Het behoorlijk goede eigenhuis aanbod was in januari & februari zoals verwacht fors goedkoper dan dynamisch maar in maart zelfs zonder batterij al break-even.
- Na 4 maanden in 2026 is dynamisch contract voordeliger dan gemiddeld contract dat je voor de Iran oorlog kon afsluiten, nu krijg je dat niet meer.
- Het boetevrije contract dat ik in 2023 had is nog steeds voordeliger maar nauwelijks nog.
- Het "redelijke extreem voordelige" eigenhuis contract dat ik in november had kunnen afsluiten is ook nog steeds voordeliger maar ook "nauwelijks nog".

Eind Mei denk ik dat dynamisch beide contractvormen wel verslagen heeft. Dan is het natuurlijk de vraag of die in november/december nog voldoende terrein terug winnen om dynamisch over een heel jaar alsnog te verslaan maar ik denk het niet.

- Sinds begin deze maand heb ik een 14.4kWh SolarEdge thuisbatterij. Dat helpt zeer zeker. Die ben ik nog aan het tunen. Die heeft goed gedraaid maar zeer zeker nog niet optimaal.
- Resulaten worden wel beïnvloed omdat ik mijn verbruik sterk optimaliseer voor dynamisch contract: dus batterij volladen op goedkoopste momenten en terugleveren op dure momenten. Dynamisch is dat slim. Vast kost je dat terugleververgoeding.

Alles bij elkaar ben ik behoorlijk happy met de dynamische keuze. Zelfs zonder batterij (maar wel met fors intelligent aansturen van EV en warmtepomp) pakt het heel goed uit. Met batterij nog beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDYg1z-fQXFvNvfztA-mid-qJXk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GGtEOzXXToZDfwxWrHGqIONF.png?f=fotoalbum_large

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-05 02:16
Afgelopen maand was een prachtige maand. Zal ook wel flink meer zon geweest zijn dan vorig jaar. Dit jaar bijna 150,- meer opbrengst in vergelijking met vorig jaar. De dagen met extreem negatieve tarieven helpen wel een beetje natuurlijk. Nog steeds erg tevreden met mijn thuisbatterijsetup icm DAO.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dy5xJCtbhtTgqaEUR80HmXBEVho=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ileZVnJwaZkaK6nq9Wy7lB98.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WRq8kfY4JO9Udh6R24OSwMpAswY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XlZccaR00f6S6IxcIgizG4zl.jpg?f=fotoalbum_large

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

• bert pit
Beun schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:40:
[...]

Ik heb de zonneplan integratie gedownload en daar zitten de dynamische uurprijzen netto incl. alle kosten in, en ook de Goodwe omvormer integratie. Komt de prijs beneden 0 cent (cent is bij testen een belangrijk detail) dan schakelt de Goodwe inverter uit. Komt de prijs weer boven de 0 dan gaan de panelen weer aan. De automatisering is klikken, dus niet coderen.
Ik zou een shelly plug 3 kopen om het eenvoudig te testen met een lampje aan/uit sturen. Dat principe is hetzelfde.

[ Voor 3% gewijzigd door bert pit op 01-05-2026 09:08 ]

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
bert pit schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:05:
[...]

Ik heb de zonneplan integratie gedownload en daar zitten de dynamische uurprijzen netto incl. alle kosten in, en ook de Goodwe omvormer integratie. Komt de prijs beneden 0 cent (cent is bij testen een belangrijk detail) dan schakelt de Goodwe inverter uit. Komt de prijs weer boven de 0 dan gaan de panelen weer aan. De automatisering is klikken, dus niet coderen.
Ik zou een shelly plug 3 kopen om het eenvoudig te testen met een lampje aan/uit sturen. Dat principe is hetzelfde.
Waar ik nog even de mist mee in ging is dat 0 gezien wordt als NULL, dus geen waarde aanwezig. Je moet het kantelpunt dus b.v. op - € 0.001 zetten anders werkt het niet. (Home assistant)

• Beun
  • Niet online
bert pit schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:05:
[...]

Dankjewel! Ik ga dit eens checken. Het lampje aansturen lukt mij al aardig, haha.

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-05 09:49

Bravo

Second Best

Stefannn schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:17:
Nou... 1 mei... nieuwe maand...
Een maandverslagje in exact dezelfde opzet als een maand geleden
Ik ben op 1 januari overgestapt van vast naar dynamisch/zonneplan.
Ik heb warmtepomp en EV, thuisbatterij is eind maart geplaatst.

Bij deze "kWh gebruik & teruglever" en euros dynamisch/zonneplan.
En dat vergeleken met:
- euros als ik was ingegaan op eigenhuis aanbod van november 2025
- euros bij een gemiddeld verkrijgbaar vast contract van voor de iran oorlog
- euros bij datzelfde gemiddelde vaste contract zonder salderen, dus de 2027 situatie
- euros bij het vaste contract dat ik in 2023 had, van voor de terugleverboetes
Dat laatste dient een beetje als "de holy grail". Dat was "het grote saldeer feest". Zonder batterij ga ik daar niet komen. Ik ben heel benieuwd hoe dicht ik daar eind van dit jaar bij zit nu ik wel een batterij heb.

Wat opvalt:
- Het behoorlijk goede eigenhuis aanbod was in januari & februari zoals verwacht fors goedkoper dan dynamisch maar in maart zelfs zonder batterij al break-even.
- Na 4 maanden in 2026 is dynamisch contract voordeliger dan gemiddeld contract dat je voor de Iran oorlog kon afsluiten, nu krijg je dat niet meer.
- Het boetevrije contract dat ik in 2023 had is nog steeds voordeliger maar nauwelijks nog.
- Het "redelijke extreem voordelige" eigenhuis contract dat ik in november had kunnen afsluiten is ook nog steeds voordeliger maar ook "nauwelijks nog".

Eind Mei denk ik dat dynamisch beide contractvormen wel verslagen heeft. Dan is het natuurlijk de vraag of die in november/december nog voldoende terrein terug winnen om dynamisch over een heel jaar alsnog te verslaan maar ik denk het niet.

- Sinds begin deze maand heb ik een 14.4kWh SolarEdge thuisbatterij. Dat helpt zeer zeker. Die ben ik nog aan het tunen. Die heeft goed gedraaid maar zeer zeker nog niet optimaal.
- Resulaten worden wel beïnvloed omdat ik mijn verbruik sterk optimaliseer voor dynamisch contract: dus batterij volladen op goedkoopste momenten en terugleveren op dure momenten. Dynamisch is dat slim. Vast kost je dat terugleververgoeding.

Alles bij elkaar ben ik behoorlijk happy met de dynamische keuze. Zelfs zonder batterij (maar wel met fors intelligent aansturen van EV en warmtepomp) pakt het heel goed uit. Met batterij nog beter.

[Afbeelding]
Ook ik zal weer in deze stijl een overzicht geven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46nZseyOB9KjzXgwryVPiZiIOrU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AaZf8B2jnBWQyQ5hu6KmpLIr.png?f=fotoalbum_large
Impact van de thuisbatterij heb ik ook los bij gehouden: -60.53 over de maand mei voor 399.74 kWh in en 351.71 kWh uit (0.119/0.307 euro/kWh gemiddeld)
Het plaatje zonder thuisbatterij (sinds 28-03) kan ik in kWh niet meer maken, deel van PV gaat nu de batterij in ipv in het huis volgens HA (batterij heeft prioriteit bij PV opwek volgens de rekenregels van HA), daarna is het niet meer te traceren. Dus ook in euro's geen vergelijk met de andere contracten zonder thuisbatterij.

In combinatie met de thuisbatterij is een dynamisch contract momenteel een no brainer. Naast het meehelpen van het lokale net door veelal PV overschot op te nemen en terug te leveren in de piekuren is het momenteel vooral nog oefenen in voorbereiding van de periode na 2026 (geen salderen meer), maar met de spread van de laatste maand heeft wel/niet salderen op het financiele resultaat niet zo heel veel effect.

Ter vergelijk met de andere contracten icm een thuisbatterij zou ik de afname op 0 moeten stellen bij voldoende opwek, hierdoor loopt het huidige vergelijk helemaal scheef en zegt niets meer over de waarde van een batterij bij een andere contractvorm.

Na de verbouwing van de meterkast en het verplaatsen van de thuisbatterij naar zijn definitieve locatie (ergens in de komende maanden) verwacht ik weer een cleane uitlezing van het huisverbruik incl PV te kunnen maken, omdat het hele huis dan aan de AC-out van de Victron hangt. En dan wordt dynamisch nog leuker op dagen als vandaag met handelen over een 35A ipv een 16A aansluiting.

🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10

• bert pit
Nanuk schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:30:
[...]

Waar ik nog even de mist mee in ging is dat 0 gezien wordt als NULL, dus geen waarde aanwezig. Je moet het kantelpunt dus b.v. op - € 0.001 zetten anders werkt het niet. (Home assistant)
Goeie aanvulling, bedankt. _/-\o_
Bij de vorige negatieve prijzen ging hij wel uit maar niet meer aan. Nu heb ik zitten testen met positieve prijzen, dat ging prima, maar die NULL zou me genekt hebben.
Wel vreemd overigens omdat ik de waarde in de automatisering als waarde in een invulveld ingevoerd heb.

[ Voor 9% gewijzigd door bert pit op 01-05-2026 10:25 ]

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:12

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Mijn opzet van nul op de meter is in april bijna geslaagd. 35 EUR rekening van Tibber. Let wel, hier zit de EV dus bij in, deze niet ergens buiten het huis geladen. Het is misschien jammer van de negatieve prijzen zoals vandaag, maar ik heb er geen emplooi voor. De PV voedt de Zappi/EV op de ECO stand en daarna gaat de rest naar de Tesla accu. Deze stroomt tot nu toe niet over waardoor elke dag een 0 dag is.
Dat er geen 'winst' gemaakt wordt met de negatieve prijzen en het handelen mbv de accu zit mij niet in de weg.

75kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:35
revolution-nl schreef op donderdag 30 april 2026 @ 19:23:
[...]

Meld je installatie aan bij zonnedimmer dan worden ze automatisch uitgeschakeld
klinkt als een soort WC eend verhaaltje.... (ik kan er naast zitten want wellicht speelt er meer..).

Wát... als jij gaat verbruiken terwijl je panelen uit staan?
dan lijkt het mij dat je "verbruikskosten" véél sneller oplopen dan de 3,2ct/kWh vergoeding
(die ik zie op hun app afbeelding..)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Gameboy
  • Laatst online: 28-05 18:09
Hansieo schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:41:
[...]

klinkt als een soort WC eend verhaaltje.... (ik kan er naast zitten want wellicht speelt er meer..).

dan lijkt het mij dat je "verbruikskosten" véél sneller oplopen dan de 3,2ct/kWh vergoeding
Zie mijn post eerder: Gameboy in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

;)

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• bert pit
[...]

Voor zover ik het na kon gaan kun je voor verschillende opties kiezen, waaronder dynamische tarieven. Je kunt dan instellen dat je uitsluitend je zonnepanelen uit laat zetten bij negatieve prijzen. Bij negatieve prijzen levert verbruik geld op.

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:12

Judge Ming

Full electric per 8/2024

[...]

Ik moet in elk geval nog even wachten (vanwege dynamisch contract) totdat ze in juni een P1 melder ter beschikking krijgen zodat ze de consumptie kunnen meten. Zonnedimmer kan in mijn geval de noodrem zijn als de EV niet thuis is, de accu vol en de PV gewoon doorgaat met leveren.

Heb ook gekeken naar de optie om Enphase te laten bepalen wanneer de PV verminderd wordt of uit gaat, maar dat levert een strijd op tussen mijn accu en Enphase. De accu kijkt ook of er overschot is om richting accu te sturen. Als Enphase sneller is wordt de PV afgeschaald voordat de accu de kans krijgt te laden.
Deze situatie komt doordat er geen centrale regievoerder is (bv HA) maar alle energie apparaten alleen hun eigen ding controleren. Ik ben geen ontwikkelaar dus HA komt er niet, zou trouwens tevens betekenen dat er 24/7 een CPU moet draaien, dat kost ook stroom.

75kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

• JeroenH
Zo, vanochten even een paar minuten besteed aan wat "programmeerwerk" in Home Assistant:
  • De SolarEdge omvormer wordt om 11:30 teruggeregeld naar 0%, en om 15:45 weer naar 100%
  • De HomeWizard thuisbatterij gaat om 11:30 op standby, en om 15:45 weer naar NOM.
  • Mijn Renault Twizy gaat om 12:45 opladen.
  • Rond 12:55 start de vaatwasser (deze dan wel op zijn eigen timer want het apparaat is "dom").
  • Zodra de vaatwasser klaar is met verwarmen start de wasmachine. Mijn hoofdzekering mag handwarm worden maar moet niet klappen ;)
  • We gaan zo met zijn allen weg met de plugin Prius, als we terugkomen mag die ook nog betaald opladen.
Kortom, geld verdienen terwijl ik ergens lekker ergens zit te lunchen. Ik word erg blij van dit soort dagen :)

Ik heb overwogen om in de buurtapp te vragen of iemand nog een EV heeft die opgeladen moet, maar omdat ik er niet ben doe ik dat bij deze gelegenheid toch niet.

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:51
JeroenH schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:27:
Zo, vanochten even een paar minuten besteed aan wat "programmeerwerk" in Home Assistant:

• De SolarEdge omvormer wordt om 11:30 teruggeregeld naar 0%, en om 15:45 weer naar 100%
Hoe heb je het aansturen van de Solaredge omvormer in HA voor elkaar gekregen?
Als ik het active power limit van 100 naar 0% zet, dan springt deze na een minuut automatisch weer terug naar 100.
Zover ik weer heb ik alle instellingen op de omvormer juist ingesteld.

• JeroenH
jeroendh schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:49:
Op de omvormer ingesteld dat hij een lokale verbinding accepteert (modbus over TCP), deze integatie via HACS geïnstalleerd, en ik meen de Active Power Limit na installatie nog apart aangezet (het is allemaal alweer een tijdje geleden) en het werkt gewoon. Springt bij mij niet terug.

Je probeert het niet toevallig via de SolarEdge cloud of zo? Want dat werkt niet, moet echt over je lokale netwerk. Kun je bij de issues wat vinden wat lijkt op jouw probleem? Je zou het eens aan een AI kunnen vragen, maar in mijn ervaring is voor dit soort niche-dingen de kans niet groot dat er wat zinnigs uitrolt. Maar je weet nooit.

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:51
Ik gebruik de solaredge modbus multi integratie in HA

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-05 12:51
jeroendh schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:49:
[...]

Als ik het active power limit van 100 naar 0% zet, dan springt deze na een minuut automatisch weer terug naar 100.
Zover ik weer heb ik alle instellingen op de omvormer juist ingesteld.
Toevallig iets van "fallback" settings die na 60s alles naar een voorgedefinieerde waarde reset? In mijn SMA kan ik dat in de instellingen aanpassen. Geen weet bij SolarEdge.

• Deldenaar
Lees nu wat over afschakelen van de Goodwe PV omvormer via HA , maar dan moet er wel een wifi of BT dongle op zitten lijkt me, met een 4g aansluiting gaat het niet lukken, of zie ik iets over het hoofd

[ Voor 5% gewijzigd door Deldenaar op 01-05-2026 12:41 ]

• Aardedraadje
  • Laatst online: 29-05 23:02

Aardedraadje

Met kabelschoen

Vraagje:

Hoe kan het eigenlijk dat de kale EPEX-prijs ~ -50ct / kWh is, en Zonneplan -47,2ct rekent? Je zou toch verwachten dat hier nog energiebelasting bij komt en je dus eerder op -39ct uitkomt? Wat mis ik?

Edit: btw is natuurlijk negatief, belasting positief. Heft elkaar op :)

[ Voor 15% gewijzigd door Aardedraadje op 01-05-2026 12:17 ]

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-05 18:40
Heeft iemand de tip:

Ik heb de tarieven overgenomen die een paar pagina’s geleden voorbij kwamen van Zonneplan in mijn Solaredge systeem. Echter schakelt het systeem niet vanzelf uit. Waar kan dit aan liggen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DykcnQ4zgiWA4q-7EXUxlUev-zw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WE8D9kvCXpHd4nbJxjjC0myB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7djz088v6DTXYWOfnXi6Z3fQg9Y=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ivRA418uVvlB5TWWColMTWrE.png?f=fotoalbum_tile

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-05 21:18
Lejavh schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:16:
Heeft iemand de tip:

Ik heb de tarieven overgenomen die een paar pagina’s geleden voorbij kwamen van Zonneplan in mijn Solaredge systeem. Echter schakelt het systeem niet vanzelf uit. Waar kan dit aan liggen?
[Afbeelding][Afbeelding]
Schakelt bij mij vandaag ook niet uit, ging vorig weekend nog op exacte juiste tijden aan/uit. Vermoed dat er iets niet goed gaat bij solaredge zelf....

Edit: ging om 12.30 alsnog uit....

• Otto Jans
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-05 16:50
Wasmachine, waterkoker en oven staat aan.

Lekker geld verdienen :)

• Gameboy
  • Laatst online: 28-05 18:09
Aardedraadje schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:10:
Vraagje:

Hoe kan het eigenlijk dat de kale EPEX-prijs ~ -50ct / kWh is, en Zonneplan -47,2ct rekent? Je zou toch verwachten dat hier nog energiebelasting bij komt en je dus eerder op -39ct uitkomt? Wat mis ik?

Edit: btw is natuurlijk negatief, belasting positief. Heft elkaar op :)
Hoe kom je erbij dat de EPEX prijs nu (12 - 13 uur) -50 ct/kWh zou moeten zijn?

De huidige EPEX spotprijs is -31,73 ct/kWh. Tel daar de inkoopvergoeding van ZP bij op (1,65 ct/kWh), en de Energiebelasting (9,16 ct/kWh), en dan de BTW eroverheen:

-31.73 + 1.65 + 9.16 = -20,92 ct/kWh * 1,21 = -25.31 ct/kWh voor het huidige uur (12:00 - 13:00)

Dat klopt exact met de weergave in de Zonneplan app, voor dit uur.

Voor het laagste tarief-uur vandaag, en wat nog moet komen (van 13:00 - 14:00) uur, is de berekening hetzelfde:

(EPEX prijs + inkoopvergoeding + EB) * (1 + BTW percentage):

(-49.85 + 1.65 + 9.16) * 1.21 = -47.24 ct/kWh, ook weer overeenkomstig de weergave in de Zonneplan app...

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
JeroenH schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:27:

Mijn hoofdzekering mag handwarm worden maar moet niet klappen ;)[/li]
Ik heb dus een automatisering gemaakt dat er vanaf 8000 Watt stapsgewijs dingen uitgezet gaan worden om de hoofdzekering te sparen. Dat is namelijk een dure om te laten herstellen.

Tot mijn schande heeft die automatisering gewerkt toen ik een boterham ontdooide in de magnetron.

• Aardedraadje
  • Laatst online: 29-05 23:02

Aardedraadje

Met kabelschoen

Gameboy schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:45:
[...]

Hoe kom je erbij dat de EPEX prijs nu (12 - 13 uur) -50 ct/kWh zou moeten zijn?

De huidige EPEX spotprijs is -31,73 ct/kWh. Tel daar de inkoopvergoeding van ZP bij op (1,65 ct/kWh), en de Energiebelasting (9,16 ct/kWh), en dan de BTW eroverheen:

-31.73 + 1.65 + 9.16 = -20,92 ct/kWh * 1,21 = -25.31 ct/kWh voor het huidige uur (12:00 - 13:00)

Dat klopt exact met de weergave in de Zonneplan app, voor dit uur.

Voor het laagste tarief-uur vandaag, en wat nog moet komen (van 13:00 - 14:00) uur, is de berekening hetzelfde:

(EPEX prijs + inkoopvergoeding + EB) * (1 + BTW percentage):

(-49.85 + 1.65 + 9.16) * 1.21 = -47.24 ct/kWh, ook weer overeenkomstig de weergave in de Zonneplan app...
Ik bedoelde inderdaad niet nu maar straks. Ik was in de veronderstelling dat btw niet 'geheven' werd bij negatieve tarieven. Vind ik eerlijk gezegd wel wat raar, dat je dus negatieve btw betaalt bij negatieve prijzen. Maar het klopt inderdaad gewoon.

Waar ik die gedachtekronkel vandaan haalde weet ik ook niet. :+

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:54
Lejavh schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:16:
Heeft iemand de tip:

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb 'm hier ook uitgezet met de schakelaar, het lijkt erop dat er inderdaad bij solaredge iets niet goed ging. Zouden ze nog met uurprijzen werken?

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:16

Ersus

Zuid-Limburg

Gaat hard zo...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F13s7qPQCO-BpohVcwIbQPNronI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OCjpAwnzYpSI6yzeYksPkazW.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben nog even... net pas 45% SOC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2EI-rUQTT_UbFPDo9wa6a7VXIA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HpeKlcHmnQANGbcvn9hRNhg7.png?f=fotoalbum_large

April

Incl. EB
Incl. BTW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNt-Kzo-l-BypTBasNPURc4S1o0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9TjfGrsbKF3hd0tfrBdcK8QF.jpg?f=fotoalbum_large

Excl. EB
Incl. BTW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/40jikYpRWKUtCRR4Ss-Pa5IEyT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vGMSZTZLPLFrgmf1unMN3Tky.jpg?f=fotoalbum_large

Gemiddelde tarieven incl. EB incl. BTW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbPecU1B8O8Gzc3rrAsWR8WRXE8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YbUkLjNsouyQIaGomLQlyPYU.png?f=fotoalbum_large

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:24
Laat maar, niet goed gekeken...

[ Voor 94% gewijzigd door orillion op 01-05-2026 13:36 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:49

Tazzios

..

Ik ben benieuwd wat het effect zal zijn van afstappen van de gebruiksprofielen naar daadwerkelijk gebruik van de klanten sinds vandaag.
Vermoed dat de dynamische leveranciers heel anders zullen gaan inkopen gezien zij veel klanten zullen hebben die niet aan het 'normale' gebruiksprofiel voldoen.

• bert pit
Deldenaar schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:06:
Lees nu wat over afschakelen van de Goodwe PV omvormer via HA , maar dan moet er wel een wifi of BT dongle op zitten lijkt me, met een 4g aansluiting gaat het niet lukken, of zie ik iets over het hoofd
Bij mij zit er WIFI op, ik heb de standaard HA integratie gedownload en daar werkt hij mee.

• koboy
  • Laatst online: 15:54

koboy

Heb een idee voor een icon

rvinke schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:16:
[...]

Ik heb 'm hier ook uitgezet met de schakelaar, het lijkt erop dat er inderdaad bij solaredge iets niet goed ging. Zouden ze nog met uurprijzen werken?
Ook @jaro431 ....

Bij mij ging hij vandaag weer niet binnen mijn geduld uit, net als vorige week. Vorige week wel bij de buren, maar weet de timing daarvan niet helemaal.
Staat ingesteld op dynamisch 60 minuten, wat ook klopt met zonneplan,aar wat ik zie klopt er van de export kosten grafiek geen bal. Na het weekend als de buren weer thuis zijn even samen naar kijken.

Voorlopig houd ik het even op een SolarEdge glitch, en kijk het even aan. Voor de zomervakantie maak ik me niet te veel zorgen. Ja het kost geld, maar omdat de accu in principe alles kan opvangen is er geen man overboord als het om een paar cent gaat.

Vandaag gaat lekker. Tweede was zit er in, en de tussenstand staat al op 11 euro negatief. Met eeen beetje mazzel komen we over de hele dag op 15 euro negatief als de accu vanavond laat klaar is met terugleveren.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• themeparktommy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-05 21:47

themeparktommy

Pretparkgek!

Ik merk vandaag pas op dat de Tibber Home Assistent plug-in pas een update van de prijs stuurt op de laatste seconde van het kwartier. Zijn er meer mensen die daar last van hebben?
Dat wil zeggen dat er dus 14 minuten en 59 seconden de verkeerde tarieven weergegeven worden, en slechts 1 seconds de juiste.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6KQDBod_FFmXQTa6RTfUfPdvTwE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ruvt2PfRH6qIuPnph9AUj49L.png?f=fotoalbum_large

Grafisch Ontwerper, 999 Games

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:41
Zo, de kabels mogen weer (wat) afkoelen na 4 uur lang 17kW uit het net te hebben gehaald....
Auto weer op 90%, thuisaccu vol en PV heeft ook nog meegedraaid (wel geknepen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EI6ynsw7jeryV8MpeKrt4FH868I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dPagKsrNDqeQa9jFLnRnbSpq.png?f=fotoalbum_large
Stroominkoop heeft me vandaag 21,55 opgeleverd bij Zonneplan (68,1 kWh ingekocht).

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• JeroenH
Otto Jans schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:45:
Wasmachine, waterkoker en oven staat aan.

Lekker geld verdienen :)
Voor zinvolle dingen (die laatste twee)?

• JeroenH
Ik zie dat ik vandaag 10,9 kWh uit het net heb gehaald. Niet allemaal voor 47ct, ik zie morgen wel wat het opgeleverd heeft. En het enige wat ik ervoor heb hoeven doen ik wat dingetjes in HA inprogrammeren, en verder even letten op de timing van wat dingen (was, afwas, EV's laden) die ik toch al wilde doen.

De omvormer en thuisbatterij werden om 15:45 op commando van Home Assistant weer gewekt en nu draaien we weer NOM.

Een goed begin van de maand mei :)

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-05 22:42
Ersus schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:23:
Gaat hard zo...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

April

Incl. EB
Incl. BTW

[Afbeelding]

Excl. EB
Incl. BTW

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Holy shit heb jij een fabriekshal vol zonnepanelen?

• jaapsh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:14
mrVroom schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:57:
[...]

Holy shit heb jij een fabriekshal vol zonnepanelen?
Zonnepanelen hadden we vandaag weinig aan :-)
Die zijn bij mij pas net weer aangezet zelfs.

Ik denk dat deze Tweaker de beschikking heeft over een enorme inkoop capaciteit. Die inderdaad indrukwekkend is.

6x Marstek 5,12kWh | 4x HomeWizard accu's | Home Assistent RPi4 | ConBee III | Zigbee2MQTT | Tado | Shelly Pro | 3-fase 32A | 20x Jinko 420Wp / IQ7A | Hue | Porsche Cayenne E-Hybrid | Evolar Airco's | Deco BE85 mesh

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 20:54
Vandaag heb ik voor het eerst Zonnedimmer app gebruikt om mijn Enphase IQ7+ uit te zetten bij negatieve prijzen, maar ook weer aan te zetten.
Om 12 uur vanmiddag werd keurig gedimd. Even na 16 uur stonden volgens deze app mijn zonnepanelen op 100% (dus niet gedimd, wat correct is), alleen leveren ze geen stroom op, ook niet na 2,5 uur wachten.
Volgens Zonnedimmer app is Enphase online.

Volgens de Enphase app staan de Gateway en de 24 omvormers in "Fout", zonder melding welke fout.
Ik heb de schakelaars van de omvormers in de meterkast al 5 minuten stroomloos geschakeld. Na het weer aanzetten en een half uur wachten levert nog geen verandering op.

Iemand nog tips om de productie op gang te brengen? Zo gaat het alleen geld kosten in plaats van besparen...

EDIT: in Enphase app is te lezen: De zonneproductie van uw systeem is lager dan normaal, omdat de meeste micro-omvormers zijn uitgeschakeld. Neem contact op met uw zonnebeheerder om uw micro-omvormers in te schakelen."

EDIT 2: melding maken bij Zonnedimmer support geeft, ook na meerdere pogingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYrwfuPCCT8wssFzNYz10sxBzEY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dyzpCAKMJVWSLc5pLS3cllcW.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door Amersfoort op 01-05-2026 18:52 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-05 16:45

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Amersfoort schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 18:27:
Vandaag heb ik voor het eerst Zonnedimmer app gebruikt om mijn Enphase IQ7+ uit te zetten bij negatieve prijzen, maar ook weer aan te zetten.
Om 12 uur vanmiddag werd keurig gedimd. Even na 16 uur stonden volgens deze app mijn zonnepanelen op 100% (dus niet gedimd, wat correct is), alleen leveren ze geen stroom op, ook niet na 2,5 uur wachten.

Volgens de Enphase app staan de Gateway en de 24 omvormers in "Fout", zonder melding welke fout.
Ik heb de schakelaars van de omvormers in de meterkast al 5 minuten stroomloos geschakeld. Na het weer aanzetten en een half uur wachten levert nog geen verandering op.

Iemand nog tips om de productie op gang te brengen? Zo gaat het alleen geld kosten in plaats van besparen...
Bij mij is het vandaag met zonnedimmer wel goed gegaan, maar ik heb SMA en Solis wellicht even al je instellingen doorlopen? Moet vast ergens te zien zijn in de WebGUI

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13:46

idem met iq8+ hier

• Deldenaar
bert pit schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:22:
[...]

Bij mij zit er WIFI op, ik heb de standaard HA integratie gedownload en daar werkt hij mee.
Ja dan is het geen probleem

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:38
Gaat hard zo...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

April

Incl. EB
Incl. BTW

[Afbeelding]

Excl. EB
Incl. BTW

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben wel een beetje klaar met dit soort posts, met name die van jou. Je hebt voor tienduizenden euro's aan materiaal staan, totaal niet representatief voor de gemiddelde tweaker, en je komt steeds weer vertellen dat je een paar euro's van die enorme investering hebt terugverdiend. Hier kan volgens mij niemand hier iets mee...

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:21
Gaat hard zo...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

April

Incl. EB
Incl. BTW

[Afbeelding]

Excl. EB
Incl. BTW

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En volgend jaar? Hoe ga je je investeringen dan terugverdienen?

• Amersfoort
Ik heb zojuist Enphase support gebeld (werd teruggebeld, was erg druk daar), en zij gaan de IQ micro-omvormers weer activeren, hetgeen 1 tot 2 uur kan duren. Navraag van mij, leert dat hun support een paar andere meldingen vandaag had ontvangen waarbij Zonnedimmer de beheerder is.
Ik heb support gevraagd de machtiging van Zonnedimmer in te trekken, maar dat kon/mocht de betreffende Enphase support medewerker niet zomaar doen. Ik krijg hier nog nader bericht over via email.

Edit: 10 minuten na het telefoongesprek komt de solar productie weer op gang.

[ Voor 7% gewijzigd door Amersfoort op 01-05-2026 19:46 ]

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:54
Amersfoort schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:42:
[...]

Ik heb zojuist Enphase support gebeld (werd teruggebeld, was erg druk daar), en zij gaan de IQ micro-omvormers weer activeren, hetgeen 1 tot 2 uur kan duren. Navraag van mij, leert dat hun support een paar andere meldingen vandaag had ontvangen waarbij Zonnedimmer de beheerder is.
Ik heb support gevraagd de machtiging van Zonnedimmer in te trekken, maar dat kon/mocht de betreffende Enphase support medewerker niet zomaar doen. Ik krijg hier nog nader bericht over via email.

Edit: 10 minuten na het telefoongesprek komt de solar productie weer op gang.
Hier hetzelfde ervaren. Via de AI chatbot bij een medewerker terecht gekomen die na wat controle vragen de boel ook weer aan heeft gezet. Wel teleurstellend hoe de eerste ervaring was met Zonnedimmer. Ook gewoon niet bereikbaar!

• Amersfoort
xobdorp schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:02:
[...]
Via de AI chatbot bij een medewerker terecht gekomen
Waar was die AI chatbot? Beheersrechten ook ingetrokken, of kon dat niet?

Ik lees dat Enphase recent updates heeft doorgevoerd in de toegang tot systemen thuis, maar dan verwacht ik dat Zonnedimmer die wijzigingen ook kent. IK heb het idee dat we het in die hoek moeten zoeken.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13:46
Amersfoort schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:12:
[...]

Waar was die AI chatbot? Het beheersrechten ook ingetrokken, of kon dat niet?

Ik lees dat Enphase recent updates heeft doorgevoerd in de toegang tot systemen thuis, maar dan verwacht ik dat Zonnedimmer die wijzigingen ook kent. IK heb het idee dat we het in die hoek moeten zoeken.
Medewerker zei tegen mij dat niet duidelijk is waar fout ontstaat maar dat ze veel meldingen hadden, ook weer aan hier. (Ik kon nog wel mailen aan support zonnedimmer en gevraagd beheer te stoppen)

• Stefannn
Op zich niet anders dan de andere verhalen hier,
Maar ik vind het toch heel opmerkelijk.
Eindresultaat van de volledige dag is gemiddeld MIN 0.286 euro/kWh voor import van Electra.
Maf…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7XGj1OmfSy_q8SWcaPfs5CgO5o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mq3fHgUBBZwa53NYOhoRngGb.jpg?f=fotoalbum_large

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

La1974 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:13:
[...]

En volgend jaar? Hoe ga je je investeringen dan terugverdienen?
De 27k zelfbouw batterij installatie is gedimensioneerd om de volledige PV opwek te kunnen verwerken en die 7 tot 8 maanden per jaar zelf te gebruiken en het dagelijkse overschot tijdverschoven tegen het dan hoogst geldende dynamische uurtarief terug te leveren eventueel over twee dagen verdeeld.

Het zal rondom de 11MWh zijn dat dan per jaar terug het net op kan. Tot nu toe lukt dat nog steeds boven de €0,10 kaal epex excl btw. Of dat vanaf 2027 nog zo is moeten we maar bezien.

Met die 11MWh opbrengst betalen we dan de winterinkoop, en mocht dat met €0,10 per kWh lukken dan is er €1100,- beschikbaar.

Met een jaarverbruik van rond de 14.5MWh en een opwek van ca 20.5MWh hopen we op een €0 energienota of zelfs nog ietsje negatief vanaf 2027.

En met de tijdgebonden nettarieven aankomend rond 2028, is het ook nog mogelijk het verbruik in de winter buiten de piekuren te verschuiven.

Dit jaar behalen we de hoogste compensatie in de initiële kosten en een deel is vorig jaar gecompenseerd.
Gestart met de zelfbouw in 2024 is bewust gekozen om met de installatie kostenverzachtend de salderingsregeling te maximaliseren.

De zonnepanelen heb ik ook zelf geplaatst 13k in 2023.
40k in totaal kosten om langdurig de jaarlijkse energiekosten te minimaliseren.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:02

de Peer

under peer review

Ersus schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:51:
[...]

De 27k zelfbouw batterij installatie is gedimensioneerd om de volledige PV opwek te kunnen verwerken en die 7 tot 8 maanden per jaar zelf te gebruiken en het dagelijkse overschot tijdverschoven tegen het dan hoogst geldende dynamische uurtarief terug te leveren eventueel over twee dagen verdeeld.

Het zal rondom de 11MWh zijn dat dan per jaar terug het net op kan. Tot nu toe lukt dat nog steeds boven de €0,10 kaal epex excl btw. Of dat vanaf 2027 nog zo is moeten we maar bezien.

Met die 11MWh opbrengst betalen we dan de winterinkoop, en mocht dat met €0,10 per kWh lukken dan is er €1100,- beschikbaar.

Met een jaarverbruik van rond de 14.5MWh en een opwek van ca 20.5MWh hopen we op een €0 energienota of zelfs nog ietsje negatief vanaf 2027.

En met de tijdgebonden nettarieven aankomend rond 2028, is het ook nog mogelijk het verbruik in de winter buiten de piekuren te verschuiven.

Dit jaar behalen we de hoogste compensatie in de initiële kosten en een deel is vorig jaar gecompenseerd.
Gestart met de zelfbouw in 2024 is bewust gekozen om met de installatie kostenverzachtend de salderingsregeling te maximaliseren.

lang verhaal, maar geen antwoord op de vraag. van echt terugverdienen zal waarschijnlijk geen sprake zijn toch?

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

michaelvo schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:07:
[...]

Ik ben wel een beetje klaar met dit soort posts, met name die van jou. Je hebt voor tienduizenden euro's aan materiaal staan, totaal niet representatief voor de gemiddelde tweaker, en je komt steeds weer vertellen dat je een paar euro's van die enorme investering hebt terugverdiend. Hier kan volgens mij niemand hier iets mee...
Ik snap je punt, michaelvo. Het is inderdaad een forse setup die niet voor iedereen mogelijk of wenselijk is. Zie mijn en de ‘andere’ posts met resultaat vooral als een 'stresstest' van wat er technisch mogelijk is met dynamische tarieven.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

de Peer schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:48:
[...]

lang verhaal, maar geen antwoord op de vraag. van echt terugverdienen zal waarschijnlijk geen sprake zijn toch?
Nou ja, ik heb geen glazen bol en de dynamische tarieven kun je zelf ook nakijken en met de kengetallen vermenigvuldigen waarmee je dan kan zien wat een dynamisch contract en installatie van omvang kan doen.

• koboy

koboy

Ersus schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 00:07:
[...]

Nou ja, ik heb geen glazen bol en de dynamische tarieven kun je zelf ook nakijken en met de kengetallen vermenigvuldigen waarmee je dan kan zien wat een dynamisch contract en installatie van omvang kan doen.
€67k geïnvesteerd. Daar kun je bij een tarief van 30 cent ruim 15 jaar 14,5MWh voor kopen.....
Ja, een deel daarvan is al gesaldeerd. Het gaat me om de proporties.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

koboy schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 00:23:
[...]

€67k geïnvesteerd. Daar kun je bij een tarief van 30 cent ruim 15 jaar 14,5MWh voor kopen.....
Ja, een deel daarvan is al gesaldeerd. Het gaat me om de proporties.
Hoeveel waren de installatie kosten ook alweer in som?

• koboy

koboy

Ersus schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 00:26:
[...]

Hoeveel waren de installatie kosten ook alweer in som?
Excuus, niet goed gelezen. 40k totaal, kom je op ongeveer 10 jaar stroom tegen 30 cent

• Stefannn
Bravo schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:22:
[...]

Ook ik zal weer in deze stijl een overzicht geven:
[Afbeelding]
Impact van de thuisbatterij heb ik ook los bij gehouden: -60.53 over de maand mei voor 399.74 kWh in en 351.71 kWh uit (0.119/0.307 euro/kWh gemiddeld)
Het plaatje zonder thuisbatterij (sinds 28-03) kan ik in kWh niet meer maken, deel van PV gaat nu de batterij in ipv in het huis volgens HA (batterij heeft prioriteit bij PV opwek volgens de rekenregels van HA), daarna is het niet meer te traceren. Dus ook in euro's geen vergelijk met de andere contracten zonder thuisbatterij.

In combinatie met de thuisbatterij is een dynamisch contract momenteel een no brainer. Naast het meehelpen van het lokale net door veelal PV overschot op te nemen en terug te leveren in de piekuren is het momenteel vooral nog oefenen in voorbereiding van de periode na 2026 (geen salderen meer), maar met de spread van de laatste maand heeft wel/niet salderen op het financiele resultaat niet zo heel veel effect.

Ter vergelijk met de andere contracten icm een thuisbatterij zou ik de afname op 0 moeten stellen bij voldoende opwek, hierdoor loopt het huidige vergelijk helemaal scheef en zegt niets meer over de waarde van een batterij bij een andere contractvorm.

Na de verbouwing van de meterkast en het verplaatsen van de thuisbatterij naar zijn definitieve locatie (ergens in de komende maanden) verwacht ik weer een cleane uitlezing van het huisverbruik incl PV te kunnen maken, omdat het hele huis dan aan de AC-out van de Victron hangt. En dan wordt dynamisch nog leuker op dagen als vandaag met handelen over een 35A ipv een 16A aansluiting.
Leuk ook.
Yep.. in combinatie met de thuisbatterij wordt dynamisch wel een no brainer.
Ik ben mijn batterij ook nog aan het integreren. Tot nog toe wordt hij gecontroleerd door de native Solaredge app. Ik ben eigen control aan het maken, dat zal met 1 a 2 weken wel operationeel zijn. Het wordt dus nog beter.
Uitsplitsen van batterij aandeel is afgelopen maand ook nog niet gelukt. Wellicht lukt het me over mei.

• Stefannn
Ersus schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:51:
[...]

Dank voor de toelichting.
Mooi verhaal.

De rapportages over “hoe het gaat” zijn wat mij betreft zeer welkom.
Commentaar mbt “wel of niet terugverdienen” heb ik niet zoveel mee. Je hebt de setup weloverwogen gekozen. Wat anderen doen moeten ze zelf weten. De glazen bol hebben we niet. De straat van hormuz is nog steeds niet open.
In ieder geval heb je in grote mate onafhankelijkheid gekocht.
En je hebt een voorbeeld installatie “in het extreme aan de bovenkant”. Dat is erg waardevol.

Mijn batterij is kleiner, 14.4kWh. Hij staat er nu een maand.
Dat is zeer zeker voldoende om de nacht behoefte af te dekken maar niet voldoende om hoogzomer de voltallig productie in op te slaan. Mijn verwachting is dat dat ook niet hoeft omdat productie tot 11:00 en na 16:00 tegen goed tarief direct kan worden terug geleverd.
Maar…. We gaan het zien.
Dank voor je beschrijving.
Dat is nu exact de reden van dit forum.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:00
Het ultieme einddoel is dan ook een volledige omwenteling van ons energiesysteem: in de maanden december en januari voldoende energie uit zon en wind in combinatie met allerhande opslag en sturing.

Dat de technologie zo schaalbaar is van pakweg 1 plugin paneel tot GW installaties en alles daartussenin maakt het net zo indrukwekkend.

En ik denk dat een eigen investering van 40k ook wel een gemiddeld financieel rendement van rond de 5% zal opbrengen.

En daar bovenop heeft niemand daar last van. Maakt geen lawaai, stinkt niet, staat niet in de weg,...

En je ziet in dit en andere topics dat er toch wel best veel moet gestudeerd en geëxperimenteerd worden om tot de meest optimale resultaten te komen. De fossiele industrie zal het niet voor ons doen, het moet vanonderuit komen.

[ Voor 17% gewijzigd door Wozmro op 02-05-2026 08:21 ]

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

Pagina: 1 ... 332 ... 337 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels